Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:42
TKroon schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:19:
Je kunt de CT-klemmen wel verplaatsen, maar dan loop je wel een risico dat je je hoofdaansluiting gaat overbelasten. De Nexus reageert namelijk niet snel genoeg. Als je Nexus en de Zappi samen 25A op een fase trekken en je zet de oven aan, dan ziet de Zappi alleen de 16A van zichzelf en de 10A van de oven.
Je automation in Home Assistant is veel handiger. Moet je alleen wel uitsluiten dat hij de Zappi niet uitzet bij de laagste tarieven.
Dan is de load balancing van de Nexus dus problematisch. Er zijn ook laadpalen of andere apparaten met hoog vermogen die niet zelf load balancen. Als je dan je auto vol gaat laden, de oven aanzet en de Nexus reageert niet snel genoeg, dan zal je ook dan je hoofdzekering overbelasten. De traagheid van de nexus veroorzaakt hier het probleem, waarom zou domotica dat op moeten lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:38
Pirelly schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Hallo Jelmer,
Ik kwam dit bericht van jou tegen en ik vroeg mij af of je het inmiddels al opgelost hebt?
Zelf heb ik sinds een paar weken de Nexus en ik liep ook tegen dit probleem aan.
Midden in de nacht ging de Nexus ontladen en mijn Zappi zag dit als extra export en is de auto gaan opladen. Dat is natuurlijk zonde.
Ik heb geen ct klemmen op de omvormer van de Nexus zitten. Misschien is dat een oplossing.
Ik heb nu wel in HomeAssistant wat automatiseringen toegevoegd om de Zappi uit te schakelen als de Nexus aan het ontladen is (en er geen of weinig opwek is van de zonnepanelen). Op het moment dat het ontladen stopt, schakelt de Zappi weer naar Eco+ instelling.
Maar liever heb ik dat de Zappi gewoon kan zien dat de Nexus aan het ontladen is en hij dit niet meeneemt.
Ik heb wel CT klemmen op de accu, maar ook dan gaat de zappi laden.
Ze moeten bij my energie het laden van de Zappi starten als de CT klemmen van de zonnepanelen wat gaan doen, niet als er via de hoofdaansluiting export is.

Ik ga ze morgen even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Pirelly schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:35:
De Zappi heeft inderdaad load balancing. Dus ik wil niet teveel gaan knoeien met de ct klemmen.
Ik heb op het myenergi forum ook de vraag gesteld. Er zitten opties in het menu van de Zappi. Maar ik weet nog niet 100% zeker of het gaat werken met extra CT klemmen op de batterij.
Misschien het proberen waard. Alleen moet ik dan weer 3 CT klemmen kopen (20 euro per stuk) en een Harvi (70 euro) om ze op de omvormer van de Nexus aan te sluiten. Ik weet niet of een Chinese CT klem ook kan werken met de myenergi producten.

Op dit moment werkt het wel redelijk goed met de homeassistant automatisering.
Een CT klem is een CT klem, dat maakt niet uit. Maar alleen een harvi voor de Nexus lost je probleem qua ontladen / laden van de auto niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Miranda89 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:42:
[...]

Dan is de load balancing van de Nexus dus problematisch. Er zijn ook laadpalen of andere apparaten met hoog vermogen die niet zelf load balancen. Als je dan je auto vol gaat laden, de oven aanzet en de Nexus reageert niet snel genoeg, dan zal je ook dan je hoofdzekering overbelasten. De traagheid van de nexus veroorzaakt hier het probleem, waarom zou domotica dat op moeten lossen?
Dat klopt, maar als je een “alleenladenopzonnestroommodus” wil gebruiken op je laadpaal en tegelijkertijd een thuisbatterij hebt die los van alles handelt op verschillende energiemarkten moet je iets ;)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05:34
Hmm, veel interessante reacties. Zoals ik het nu lees is mijn homeassistant automatisering op dit moment even de beste optie. Ik moet inderdaad alleen even uitzonderen dat het laden onderbroken wordt als hij aan het boosten is op lage tarieven. Hoewel ik verwacht dat op deze momenten de Nexus ook aan het laden is.

CT klemmen op de Nexus laat ik nog even achterwege (hoewel het wel leuke real-time grafiekjes kan geven).

[ Voor 9% gewijzigd door Pirelly op 08-07-2025 04:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:58
NightHawk4 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 00:19:
[...]

Vooropgesteld dat ik echt wel vind dat je punten hebt waar ZP duidelijker in moet zijn, zeker in communicatie , lijkt het mij verspilde energie ;)

De transparantie omtrent vergoedingen hebben weldegelijk te maken met bedrijfszaken aangezien die onderdeel zijn van het verdienmodel van ZP. Nogmaals ik zou ook duidelijker inzicht willen hebben maar ik snap de bedrijfsachtergrond in deze.

Dat de ACM op bezoek komt zegt mij niet zo veel maar altijd interessant om te volgen, dus in zoverre ben ik ook benieuwd wat daar uitkomt.

Dat je dan de AFM er bijhaalt snap ik niet want die reguleert de financiële markten en niet de energiemarkten, en zelfs op de financiële markten faalt de AFM met flinke regelmaat (de ACM trouwens ook met al die louche energietoko's). Een thuisbatterij is geen financieel product.

Neem dit artikel dan even mee in je overwegingen als de ACM op bezoek komt.

[...]
https://solarmagazine.nl/...oritmes-bij-energiehandel

Mooi artikel. Ik wist dat het kwam. Heb ook een input mogen leveren naar aanleiding van contact met de ACM/AFM.
- inkoop 100% belast aan de klant ( wij dus ) per kWh en bij verkoop sta je ineens een gedeelte af aan Zonneplan.
- gedeelte wat je afstaat in niet bekend en kan ongemerkt worden aangepast.
- transparantie wat er wordt gehandeld en op welke markt.
- nexus slijt in cycli en als daar op verdiend door Zonneplan dan moet je een vergoeding krijgen. Nexus is 100% eigendom van de klant namelijk. Daar wordt naar gekeken. Alleen op zelfconsumptie is dat niet van toepassing.

Goede ontwikkeling voor de nexus, jammer dat Zonneplan gedwongen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
-

[ Voor 99% gewijzigd door Masterchiev op 09-07-2025 18:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Masterchiev schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:58:
[...]

https://solarmagazine.nl/...oritmes-bij-energiehandel

Mooi artikel. Ik wist dat het kwam. Heb ook een input mogen leveren naar aanleiding van contact met de ACM/AFM.
- inkoop 100% belast aan de klant ( wij dus ) per kWh en bij verkoop sta je ineens een gedeelte af aan Zonneplan.
- gedeelte wat je afstaat in niet bekend en kan ongemerkt worden aangepast.
- transparantie wat er wordt gehandeld en op welke markt.
- nexus slijt in cycli en als daar op verdiend door Zonneplan dan moet je een vergoeding krijgen. Nexus is 100% eigendom van de klant namelijk. Daar wordt naar gekeken. Alleen op zelfconsumptie is dat niet van toepassing.

Goede ontwikkeling voor de nexus, jammer dat Zonneplan gedwongen moet worden.
Inderdaad interessant artikel maar in mijn optiek nu ook weer niet veelzeggend.

Alle punten die je daaronder noemt zijn je eigen bevindingen en lees ik niet terug in het artikel.

Het artikel focused zich op het niet manipuleren van de markt op basis van de REMIT-verordening en de handelsalgoritmes die moeten overeenstemmen met wat de AFM daarvoor voorschrijft.

Uit de REMIT-verordening maak ik eerder op dat er controle is om de markt niet te verstoren, daar kom ik vrij weinig tegen wat de consument betreft in deze.

* De REMIT-verplichtingen helpen bij het opsporen en tegengaan van marktmanipulatie.
* De REMIT-verplichtingen helpen bij het opsporen en tegengaan van handel met voorkennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
NightHawk4 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:10:
[...]

Inderdaad interessant artikel maar in mijn optiek nu ook weer niet veelzeggend.

Alle punten die je daaronder noemt zijn je eigen bevindingen en lees ik niet terug in het artikel.

Het artikel focused zich op het niet manipuleren van de markt op basis van de REMIT-verordening en de handelsalgoritmes die moeten overeenstemmen met wat de AFM daarvoor voorschrijft.

Uit de REMIT-verordening maak ik eerder op dat er controle is om de markt niet te verstoren, daar kom ik vrij weinig tegen wat de consument betreft in deze.

* De REMIT-verplichtingen helpen bij het opsporen en tegengaan van marktmanipulatie.
* De REMIT-verplichtingen helpen bij het opsporen en tegengaan van handel met voorkennis.
Klopt. Eerst worden de alle aanbieders qua regels gelijk getrokken. Daarna per aanbieder bekeken wat er anders moet. Anders blijven ze repareren vertelde ze mij. Ik heb nu twee kastjes in de meterkast die info verzamelen en doorzet. Facturen moet ik doorzetten en anomiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Masterchiev schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:13:
[...]

Klopt. Eerst worden de alle aanbieders qua regels gelijk getrokken. Daarna per aanbieder bekeken wat er anders moet. Anders blijven ze repareren vertelde ze mij. Ik heb nu twee kastjes in de meterkast die info verzamelen en doorzet. Facturen moet ik doorzetten en anomiseren.
Overigens schrijft de remit voor dat voor kennis gedeeld moet worden ( intra day markt valt daar onder. )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Masterchiev schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:13:
[...]

Klopt als zijnde dat je je eigen interpretatie er op los laat neem ik aan?

Het artikel benoemt namelijk niet wat je hier nu neerzet.
En qua regels gelijk trekken is natuurlijk wel heel vaag, mooi dat ze ernaar gaan kijken maar persoonlijk verwacht ik daar allemaal niet zoveel van. De ACM heeft de afgelopen jaren op de energiemarkt al laten zien dat ze zelfs de louche verkoopbureautjes niet eens kunnen weren.
Masterchiev schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:35:
[...]
Overigens schrijft de remit voor dat voor kennis gedeeld moet worden ( intra day markt valt daar onder. )
Welk gedeelte van de REMIT verwijs je dan naar want ook hier krijg ik weer het idee dat je eigen interpretatie de boventoon voert. Als je dan quotes uit de REMIT gebruikt kan ik zien wat je precies bedoelt.
Kennis delen is niet per definitie met de consument maar de desbetreffende controleur van de ACM toegang geven tot die data zoals ik het interpreteer.

Energietransacties moeten dan weer gedeeld worden met ACER volgens deze link met rapportageplicht.

Voor wat betreft het algoritme moet dat weer gemeld worden in het registratiesysteem CEREMP.

De ACM kan regelmatig of incidenteel de marktdeelnemer vragen om informatie te geven over:

* de handelsstrategie op het gebied van algoritmische handel, inclusief informatie over handelsparameters en -limieten
* uw controles die ervoor zorgen dat het algoritme zich aan de geldende regels houdt
* het testen van uw handelssystemen
* de gehanteerde systemen en risicocontroles, inclusief een bewijs dat u deze hebt gedaan

Nogmaals goed dat je tijd en energie er in wilt steken maar ik wil waken voor het feit dat er hier mensen zijn die denken dat op basis van deze gegevens er snel wat verandert als er al wat verandert.

De afgelopen 30 jaar redelijk wat zaken gehad waar de AFM bij 'betrokken' was en ook daar was het veelal jarenlange onderzoeken wat uiteindelijk strandde voor de consument/aandeelhouder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JiBo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:59
Hi all,

Ik probeerde het volgende uit te voeren:

Het toevoegen van onbalansprijzen (@GaMbiNo, @rusman en @aritmeester)

aritmeester in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

Echter, het lukte me niet omdat het niet werkend leek. Ik heb het nu werkend gekregen, en dacht: dan is het wel zo netjes om het te delen.
Heeft iemand nog mooie grafieken te delen voor Home Assistant?
Kan wel een weekendprojectje gebruiken :D

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
rest:
  - resource: https://api.tennet.eu/publications/v1/balance-delta
    method: GET
    headers:
      apikey: "YOUR OWN API KEY"   
      Accept: application/json
    scan_interval: 30                    # 30 = 2 req/min < limiet 60 req/min
    params:
      date_from: >
        {{ (now() - timedelta(minutes=6))
           .strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
      date_to: >
        {{ now().strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
    sensor:
      - name: TenneT Balance Delta
        value_template: >
          {{ value_json.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0].sequence
             | default('onbekend') }}
        json_attributes_path: $.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0]
        json_attributes:
          - max_upw_regulation_price
          - min_downw_regulation_price
          - power_afrr_in
          - power_afrr_out
          - power_igcc_in
          - power_igcc_out
          - power_mfrrda_in
          - power_mfrrda_out
          - power_picasso_in
          - power_picasso_out
          - mid_price

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:33

GaMbiNo

1337

JiBo schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:03:
Hi all,

Ik probeerde het volgende uit te voeren:

Het toevoegen van onbalansprijzen (@GaMbiNo, @rusman en @aritmeester)

aritmeester in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

Echter, het lukte me niet omdat het niet werkend leek. Ik heb het nu werkend gekregen, en dacht: dan is het wel zo netjes om het te delen.
Heeft iemand nog mooie grafieken te delen voor Home Assistant?
Kan wel een weekendprojectje gebruiken :D

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
rest:
  - resource: https://api.tennet.eu/publications/v1/balance-delta
    method: GET
    headers:
      apikey: "YOUR OWN API KEY"   
      Accept: application/json
    scan_interval: 30                    # 30 = 2 req/min < limiet 60 req/min
    params:
      date_from: >
        {{ (now() - timedelta(minutes=6))
           .strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
      date_to: >
        {{ now().strftime('%Y-%m-%dT%H:%M:%SZ') }}
    sensor:
      - name: TenneT Balance Delta
        value_template: >
          {{ value_json.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0].sequence
             | default('onbekend') }}
        json_attributes_path: $.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0]
        json_attributes:
          - max_upw_regulation_price
          - min_downw_regulation_price
          - power_afrr_in
          - power_afrr_out
          - power_igcc_in
          - power_igcc_out
          - power_mfrrda_in
          - power_mfrrda_out
          - power_picasso_in
          - power_picasso_out
          - mid_price
Bovenstaande link werkt niet meer dacht ik idd.
Ik heb het destijds weer voor elkaar gekregen na een post van @fraserboer
fraserboer in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JiBo
Sorry allemaal, mijn batterij is aangesloten, dus het verdienmodel is naar de knoppen! Het leek er de afgelopen drie dagen ook al op, haha... Maar goed, we gaan zien wat er de komende periode gebeurt.

In Home Assistant: geef het aanschafbedrag en de aansluitdatum op, en reken dan met de gemiddelde opbrengst vanaf de aansluitdatum – zoals de app dat aangeeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEmEGePlS2yWh0FDILBfMSgHAH4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ca1ur0aMsLXFeiWT9ol9TDHY.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door JiBo op 11-07-2025 12:17 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:08
Ik zit op €4,24 p/d dus je Break even zal wel teruglopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:14
Accu is al een hele tijd nagenoeg leeg bij mij. Qua opbrengsten op Onbalansmarkt lijkt dat voor de rest ook te gelden, behalve de Frank Energie eigenaren. Best opmerkelijk op dit soort dagen.. is er een piek op komst? 🤩

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 13:34
@JiBo Nice. Wil je de YAML code delen voor de break-even sensor?

[ Voor 6% gewijzigd door hasseroderman op 11-07-2025 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JiBo
Ik had deze code in mijn configuration.yaml gestopt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
  - sensor:
      - name: "Thuisbatterij terugverdientijd"
        unique_id: thuisbatterij_terugverdientijd
        unit_of_measurement: "dagen"
        state: >
          {% set prijs = 6990 %}
          {% set gemiddeld_per_dag = states('sensor.thuisbatterij_average_day') | float %}
          {% if gemiddeld_per_dag > 0 %}
            {{ (prijs / gemiddeld_per_dag) | round(0) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

- name: "Thuisbatterij terugverdient op"
        unique_id: thuisbatterij_terugverdient_op
        state: >
          {% set terugverdien_dagen = states('sensor.thuisbatterij_terugverdientijd') | int %}
          {% set aankoopdatum = as_datetime('2025-07-08') %}
          {{ (aankoopdatum + timedelta(days=terugverdien_dagen)).strftime('%d-%m-%Y') }}

En dit in mijn dashboard:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
type: custom:stack-in-card
card_mod:
  style: |
    ha-card {
      background: rgba(0,0,0,0.25);
      border: 1px solid rgba(16,185,129,0.5);
      border-radius: 12px;
      padding: 8px;
      backdrop-filter: blur(10px);
    }
cards:
  - type: custom:mushroom-chips-card
    alignment: center
    card_mod:
        ha-card {
          margin-bottom: 8px;
          --chip-font-size: 0.9rem;
          --chip-height: 42px;
        }
    chips:
      - type: template
        icon: mdi:battery-charging
        icon_color: green
        content: >
          💰 ROI • Break-even: {{
          states("sensor.thuisbatterij_terugverdient_op") }} | {{
          states("sensor.thuisbatterij_terugverdientijd") }} dagen
        tap_action:
          action: more-info
          entity: sensor.thuisbatterij_terugverdient_op
        card_mod:
            ha-card {
              background: linear-gradient(135deg, rgba(16,185,129,0.15), rgba(16,185,129,0.25)) !important;
              border: 1px solid rgba(16,185,129,0.5);
              min-width: 280px !important;
            }
  - type: custom:mushroom-chips-card
    alignment: center
    card_mod:
        ha-card {
          --chip-font-size: 0.85rem;
          --chip-height: 36px;
          --chip-spacing: 6px;
        }
    chips:
        icon: mdi:cash-plus
        icon_color: green
          Dag: €{{ states("sensor.thuisbatterij_average_day") | float | round(2)
          }}
        tap_action:
          action: more-info
          entity: sensor.thuisbatterij_average_day
        card_mod:
            ha-card {
              background: linear-gradient(135deg, rgba(16,185,129,0.08), rgba(16,185,129,0.15));
              border: 1px solid rgba(16,185,129,0.3);
            }
        icon: mdi:calendar-month
        icon_color: blue
          Maand: €{{ (states("sensor.thuisbatterij_average_day") | float * 30) |
          round(2) }}
        card_mod:
            ha-card {
              background: linear-gradient(135deg, rgba(59,130,246,0.08), rgba(59,130,246,0.15));
              border: 1px solid rgba(59,130,246,0.3);
            }
        icon: mdi:calendar
        icon_color: purple
          Jaar: €{{ (states("sensor.thuisbatterij_average_day") | float * 365) |
          round(2) }}
        card_mod:
            ha-card {
              background: linear-gradient(135deg, rgba(139,92,246,0.08), rgba(139,92,246,0.15));
              border: 1px solid rgba(139,92,246,0.3);
            }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
JiBo schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:15:
Sorry allemaal, mijn batterij is aangesloten, dus het verdienmodel is naar de knoppen! Het leek er de afgelopen drie dagen ook al op, haha... Maar goed, we gaan zien wat er de komende periode gebeurt.

In Home Assistant: geef het aanschafbedrag en de aansluitdatum op, en reken dan met de gemiddelde opbrengst vanaf de aansluitdatum – zoals de app dat aangeeft:

[Afbeelding]
Hoe krijg je dit zo ingesteld in home assistent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
lonehitman schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:23:
[...]

Hoe krijg je dit zo ingesteld in home assistent?
Edit. Simpele google zoekopdracht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 15:49
Frank had gisteren een betere dag, vandaag valt ook tegen bij zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cootje16
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-09 09:39
Weet iemand of er iets veranderd is aan het load balancing model van de nexus? Vanmiddag had ik voor het eerst dat er een fase uitsprong. Ik meen mij te herinneren dat de nexus eerst op 500watt laadde als ook de auto aan het opladen was, maar dat lijkt nu niet meer het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
cootje16 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 16:02:
Weet iemand of er iets veranderd is aan het load balancing model van de nexus? Vanmiddag had ik voor het eerst dat er een fase uitsprong. Ik meen mij te herinneren dat de nexus eerst op 500watt laadde als ook de auto aan het opladen was, maar dat lijkt nu niet meer het geval te zijn.
Dat is toch allemaal beveiligd en zou niet mogen gebeuren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DustPhyte
@Biet80 heeft ooit een mooie gemaakt

Biet80 in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTqs8k8vUks6lzC4TiGPP7g9qIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByS7abBOJqnsaMBAdGNRQ7T1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door DustPhyte op 13-07-2025 22:00 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04
Opbrengst van afgelopen weekend lijkt in totaal met zo'n 6 euro te zijn verhoogd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6oRv5Xiski_qUsip2JRDkzoeII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNj14ZLxrK8OItLGLKRbt8Kq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 17:43
Interessant. Heeft er iemand eigenlijk al eens gekeken naar de Zonneplan APIs die de app gebruikt om ook de statistieken van de afgelopen dagen in Home Assistant in te laden? Het zou wel interessant zijn om te zien hoe veel en welke dagen ze nog corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurbo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 22:00
Zelfde hier! Paar (welkome) correcties doorgevoerd inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

marvin3241 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:15:
Opbrengst van afgelopen weekend lijkt in totaal met zo'n 6 euro te zijn verhoogd.
[Afbeelding]
Wat apart. Vraag me af of dat dan de Intraday correcties zijn die pas de volgende dag na-gecalculeerd worden? Of de opbrengsten van het puur standby staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

De teller staat nu op €1517,98 sinds mijn installatie op 18 juli 2024, bijna een jaar maar morgen richting de Zwarte Cross dus dan maar een dagje korter.

Al met al is het niet tegengevallen maar ook niet meegevallen, ik had op meer gehoopt maar het is wat het is gezien de veranderingen op de energiemarkt.

Het meest tegengevallen is de prijsverlaging 6 weken na installatie waardoor de opbrengst wat mager lijkt als ik een vergelijk ga maken tussen enkele maanden eerder of later installeren. Vooral de maanden april en mei waren erg goed als ik het goed herinner.

Maar nog steeds happy met mijn Nexus en vol goede moed ga ik jaar twee in :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

De tijden van 200 EUR+ per maand zijn denk ik inderdaad wel voorbij maar met het nieuwe algoritme en markten plus de 2 min. Tennet vertraging hoop ik dat we wat constanter zo rond de 130-150 EUR per maand kunnen uitkomen. Benieuwd hoe het komende half jaar zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron1976
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-09 12:54
Hebben jullie ook een hoge powerplay tegenbooking gehad van 43.53 euro voor de maand augustus. Het bedrag wordt elke maand hoger
Dit is met huis onder steuning

[ Voor 11% gewijzigd door ron1976 op 16-07-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 12:52
ron1976 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:50:
Hebben jullie ook een hoge powerplay tegenbooking gehad van 43.53 euro voor de maand augustus. Het bedrag wordt elke maand hoger
Hier had ik vorige maand een berekening voor gemaakt. Alleen zie ik nu dat ik het minteken van de tegenboeking wss verkeerd had.
leksts schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:14:
[...]

Hoe ik denk dat huisondersteuning werkt.

Stel huisondersteuning weet 1 kWh te verplaatsen van een "duur" uur (20ct/kWh) naar een "goedkoop" uur (2ct/kWh).
We rekenen met een hoog omvormerverlies van 50%; je moet 1,5 kWh laden om 1 kWh te kunnen ontladen.

Situatie zonder huisondersteuning
Werkelijk stroomverbruik: 1 kWh * €0,20 = €0,20
Powerplay: €0,00
Tegenboeking: €0,00

Situatie met huisondersteuning
Werkelijk stroomverbruik: 1,5 kWh * €0,02 = €0,03
Powerplay: (1,0 kWh * €0,20) - (1,5 kWh * €0,02) = €0,20 - €0,03 = €0,17
Tegenboeking: -€0,17

Een besparing van €0,17, zelfs bij onvoordelige omvormerverliezen. Dus best wel interessant (als de berekening klopt ;))

Mijn theorie is dat mét huisondersteuning de totale tegenboeking lager is dan wanneer je de batterij zonder huisondersteuning inzet. Vandaar dat ik vroeg naar de tegenboekingen mét en zonder huisondersteuning.
Bij nader inzien moet de tegenboeking volgens mij +€0,17 zijn. Want de Powerplay-vergoeding is gelijk aan de tegenboeking. Niet het tegeovergestelde...

Volgens deze redenatie zorgt huisondersteuning voor een hogere tegenboeking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gervanlierop
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 17:22
Is er inmiddels al meer bekend van de noodstroom-optie?
Bijv welk vermogen kan hij continue leveren, schakelt hij zelf in (zoals de Solis wel zou moeten kunnen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 20:29
gervanlierop schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:50:
Is er inmiddels al meer bekend van de noodstroom-optie?
Bijv welk vermogen kan hij continue leveren, schakelt hij zelf in (zoals de Solis wel zou moeten kunnen)?
Ik kan je vertellen, dat zonneplan geen noodstroom optie heeft. Deze week er 2 uur uitgelegen. Dit moet via een speciale schakeling in je meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gervanlierop
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-09 17:22
-Colossalman- schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:02:
[...]

Ik kan je vertellen, dat zonneplan geen noodstroom optie heeft. Deze week er 2 uur uitgelegen. Dit moet via een speciale schakeling in je meterkast.
Jawel hoor, tegen meerprijs (200 euro) kun je, mits direct bij het bestellen, daarvoor kiezen, dan wordt er een aanpassing plus een nood-stopcontact op de omvormer geleverd die bij stroomuitval kan worden gebruikt.
Er is echter nog niet veel van de specs bekend en ik vroeg me af of er al mensen zijn waarbij hij al beschikbaar is.

Ik heb hem in ieder geval zo besteld en ook al bevestigd gekregen.

Zie ook de (beperkte) info daarover op de zonneplansite:
_______

4. Bij een stroomstoring op het net, haal ik stroom uit de Zonneplan thuisbatterij.
De huidige Zonneplan thuisbatterijen leveren geen noodstroomvoorziening. Dit vereist namelijk een andere installatie. Het stroomnet in Nederland is een van de aller betrouwbaarste in de wereld. 99,99% van de tijd heb je gewoon stroom uit je stopcontact. Lees meer over een thuisbatterij voor noodstroom.
Vanaf mei 2025 zijn er bij Zonneplan mogelijkheden om een thuisbatterij aan te schaffen die een noodstroomoptie heeft. Interesse? Vraag een persoonlijk plan aan.

_______

[ Voor 41% gewijzigd door gervanlierop op 18-07-2025 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pirelly
Ik heb dit bij mijn installatie nagevraagd (eind juni) en dit kon nog niet. Maar ze zijn er wel mee bezig en de omvormer zou er gereed voor zijn (werd mij verteld).
Geen idee hoe het nu precies zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Dat er een stopcontact op de omvormer zit is inderdaad een noodstroomvoorziening. Maar het is geen UPS, en biedt ook geen mogelijkheid om je hele huis op verder te laten draaien. Je zal dan een verlengkabel nodig hebben om je koelkast te laten werken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Ja ik zou er geen hoge verwachtingen van hebben.

Dit wordt een los 16A stopcontact op je omvormer zelf. Dus je huis draait er niet op maar je kan met een verlengsnoer je ijskast en vriezer aanhouden. Dat is alles.

Het is dan ook bedoelt voor landen waar je gemiddeld 1 of 2 uur stroom mist per maand, niet voor Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobbel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 21:14
ApexAlpha schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:50:
Ja ik zou er geen hoge verwachtingen van hebben.

Dit wordt een los 16A stopcontact op je omvormer zelf. Dus je huis draait er niet op maar je kan met een verlengsnoer je ijskast en vriezer aanhouden. Dat is alles.

Het is dan ook bedoelt voor landen waar je gemiddeld 1 of 2 uur stroom mist per maand, niet voor Nederland.
Het wordt gewoon ook in Nederland verkocht hoor. Alleen pas leverbaar vanaf volgende maand, vandaar dat ik bewust heb gekozen (mede ook gezien bovengenoemde beperking: ik ben niet altijd thuis wanneer er een stroomstoring is, om nog even een verlengsnoer neer te leggen ;) ) om hem eerder te laten plaatsen; nu ruim een maand geleden.

[ Voor 4% gewijzigd door Brobbel op 20-07-2025 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-09 16:35
Kan iemand me uitleggen waarom frank energie 12 euro heeft en wij maar een euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 17:53
kingofzamunda23 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 11:34:
Kan iemand me uitleggen waarom frank energie 12 euro heeft en wij maar een euro?
Dit vind ik nog veel vreemder, van bijna 3 euro terug gevallen naar 59 cent en nu weer stijgende naar ruim een euro en enkel een negatieve energie prijs plus niet aan het ontladen geweest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lh8qHlcgqg7r8tkff2sQWnBiuc4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zInreVSQX64D8Ld3VX0oHtd7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door erikfw op 20-07-2025 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-09 17:43
@kingofzamunda23 als ik de grafiek op https://onbalansmarkt.com/live/aanbieder/zonneplan zie dan valt het op dat zo rond 10:30 de batterijen al op 85% charge zaten en er maar tot 90% doorgeladen is tegen de onbalansprijzen. Vanaf 90% stuurt Zonneplan de batterijen niet zo agressief meer aan dus daar is maar weinig actie geweest. De batterijen aangestuurd door Frank waren overwegend bijna leeg dus die hebben langer doorgeladen, die rapporteren wel minder regelmatig dus het plaatje is iets minder duidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fG2Q_1UvnvJ_MtGEBjlwea_eUDo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9QCn00sFZlFNObxyqmHL9Zey.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingofzamunda23
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-09 16:35
Bedankt voor jullie uitleg zeer nuttig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
Vandaag een "wilde" dag.
Zonnepanelen zijn vanochtend uitgeschakeld en opladen van de accu en auto leverde geld op en dat bij heel weinig wind weinig zon. Snappen doe ik het niet maar ik ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 17:53
Aimabel schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:12:
Vandaag een "wilde" dag.
Zonnepanelen zijn vanochtend uitgeschakeld en opladen van de accu en auto leverde geld op en dat bij heel weinig wind weinig zon. Snappen doe ik het niet maar ik ben er blij mee.
Hier strak blauwe lucht (Noord Brabant) tegen alle voorspellingen in, dat zal hem verklaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 15:14
Aimabel schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:12:
Vandaag een "wilde" dag.
Hoe bedoel je dat eigenlijk? Gisteren waren de tarieven (inclusief belastingen) toch niet negatief? Goedkoopste uren waren geloof ik 14 cent, dus waarom zou je dan je zonnepanelen uitschakelen? En opladen van de auto koste toch nog steeds geld?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
TonCoronel schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:30:
[...]

Hoe bedoel je dat eigenlijk? Gisteren waren de tarieven (inclusief belastingen) toch niet negatief? Goedkoopste uren waren geloof ik 14 cent, dus waarom zou je dan je zonnepanelen uitschakelen? En opladen van de auto koste toch nog steeds geld?
Dit wordt allemaal aangestuurd door Powerplay van Zonneplan. Er was lange tijd negatieve onbalans, dus een stroom overschot. Op dat moment krijg je een vergoeding als je Zonnepanelen worden afgeschakeld en als je je auto oplaadt. Dat werkt alleen als je ook hardware hebt die dit ondersteunt. In dit geval een Zonneplan omvormer voor je panelen en een laadpaal van Zonneplan die worden aangestuurd door Powerplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 18:14
Weet iemand waarom er gisteren, tussen 9.30 uur en 11.30, en regeltoestand -1 geen vergoeding is gegeven?Zonneplan zegt, bij navraag, geen commentaar te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 15:14
marvin3241 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Dit wordt allemaal aangestuurd door Powerplay van Zonneplan. Er was lange tijd negatieve onbalans, dus een stroom overschot. Op dat moment krijg je een vergoeding als je Zonnepanelen worden afgeschakeld en als je je auto oplaadt. Dat werkt alleen als je ook hardware hebt die dit ondersteunt. In dit geval een Zonneplan omvormer voor je panelen en een laadpaal van Zonneplan die worden aangestuurd door Powerplay.
Ahh check dat verklaard jou situatie inderdaad. Ik heb geen zonnepanelen of laadpaal van Zonneplan, vandaar.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Mauri13 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:56:
Weet iemand waarom er gisteren, tussen 9.30 uur en 11.30, en regeltoestand -1 geen vergoeding is gegeven?Zonneplan zegt, bij navraag, geen commentaar te kunnen geven.
Ik zit met dezelfde vraag. Opbrengst ging eerder omlaag dan omhoog. Mijn zonnepanelen omvormer is ook 2.5 uur afgeschakeld en daarvoor heb ik welgeteld 30 cent powerplay vergoeding ontvangen. Gemiste opwek ligt ergens rond 8-10kWh.
Hierover contact gehad met Zonneplan en die geven aan dat het even kan duren voordat de juiste vergoeding van het weekend zichtbaar wordt. Ik wacht nog even af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:25
Ik heb de Zonneplan full package en had gisteren:
Accu: 4,46
Powerplay vergoeding Zonnepanelen: 1,68
Laadpaal: tussen 10:30 - 13:00 totaal 9,1 kWh gratis geladen plus daar Powerplay vergoeding: 4,92

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Shandar04 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:25:
Ik heb de Zonneplan full package en had gisteren:
Accu: 4,46
Powerplay vergoeding Zonnepanelen: 1,68
Laadpaal: tussen 10:30 - 13:00 totaal 9,1 kWh gratis geladen plus daar Powerplay vergoeding: 4,92
Bij mij was de powerplay vergoeding:
Accu: 4,52
Panelen: 0,37
Laadpaal 22kWh: kosten 0,93 (2,25 powerplay vergoeding)
Eigenlijk is bij alle drie de vergoeding een stuk lager dan ik had verwacht bij deze prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:22
marvin3241 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:42:
[...]

Bij mij was de powerplay vergoeding:
Accu: 4,52
Panelen: 0,37
Laadpaal 22kWh: kosten 0,93 (2,25 powerplay vergoeding)
Eigenlijk is bij alle drie de vergoeding een stuk lager dan ik had verwacht bij deze prijzen.
Bij mij powerplay vergoeding. :
Accu: heb ik nog niet
Panelen: 0.41 cent. En dat voor meer dan 2 uur de omvormer uit
Laadpaal: 13,65 euro! En dan ook nog 9 euro terug want tegen -80 cent per kWh geladen ofzo.

Dus laadpaal is wel bizar hoog qua vergoeding. Maar voor het zelfde geld was m’n auto niet aangesloten op dat moment en had ik 41 cent voor alleen de panelen en ik heb er 15 op m’n dak liggen. Die hadden wel meer dan 40 cent opgewekt.

[ Voor 5% gewijzigd door Kacang op 21-07-2025 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbdj
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:15
ZP omvormer sinds kort ook op slimme aansturing staan. Gisteren 09-12 uur bijna 3 uur uit, vergoeding 0,14 eur, terwijl zonneopbrengst zeker hoger was geweest icm salderen. Zelfde als vorige posters. Zie ik iets over het hoofd? Wordt werkelijke vergoeding later zichtbaar/berekend?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zu_WhwQ_7pFTZ8N9Ttf2SlhTvOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSu8BQuREJsrPAXfGFDS3jJh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door wbdj op 21-07-2025 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 19:22
wbdj schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:26:
ZP omvormer sinds kort ook op slimme aansturing staan. Gisteren 09-12 uur bijna 3 uur uit, vergoeding 0,14 eur, terwijl zonneopbrengst zeker hoger was geweest icm salderen. Zelfde als vorige posters. Zie ik iets over het hoofd? Wordt werkelijke vergoeding later zichtbaar/berekend?
[Afbeelding]
In de zonneplanapp staat nu een bericht over een foutieve berekening, zou hersteld zijn. Voor mij een beetje een dooie mus, was €1,84 en is nog steeds €1,84 8)
Dus als het goed is wordt je wel recht gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kacang
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:22
Hier nu van 41 cent naar 4 euro en 67 cent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 19:22
Kacang schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:16:
Hier nu van 41 cent naar 4 euro en 67 cent
Dat is een correctie waar je wat aan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
Ja, hier nu ook van 20 juli gecorrigeerd van 0.14 naar 1,92.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:08
€0,25 naar €6,12. Dat is in ieder geval een prima correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Kacang schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:25:
[...]

Bij mij powerplay vergoeding. :
Accu: heb ik nog niet
Panelen: 0.41 cent. En dat voor meer dan 2 uur de omvormer uit
Laadpaal: 13,65 euro! En dan ook nog 9 euro terug want tegen -80 cent per kWh geladen ofzo.

Dus laadpaal is wel bizar hoog qua vergoeding. Maar voor het zelfde geld was m’n auto niet aangesloten op dat moment en had ik 41 cent voor alleen de panelen en ik heb er 15 op m’n dak liggen. Die hadden wel meer dan 40 cent opgewekt.
Ik wil niet te veel offtopic gaan, maar ik begreep van Zonneplan dat de kosten per kWh voor het laden in de app worden weergegeven inclusief de Powerplay vergoeding. Dus de -80ct per kWh is inclusief Powerplay.
Nog steeds een mooi resultaat. Waarschijnlijk veel hoger omdat bij mij de accu voorang kreeg waar ik overigens geen vergoeding voor heb gehad op dat moment. Vergoeding voor panelen is bij mij ook aangepast naar iets minder dan 4 euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvin3241
Aankondiging schaarstecomponent onbalansmarkt:
https://solarmagazine.nl/...em_WbyhfxIK07NPQbx9SAvjYA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dit gaat inhouden?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:10
TenneT, de beheerder van het Nederlandse elektriciteitsnet, introduceert vanaf 1 juli 2026 een nieuwe regel: de *schaarstecomponent*. Dit is een extra toeslag die wordt toegevoegd aan de prijs van elektriciteit op momenten dat er een tekort aan stroom dreigt.

*Wat betekent dit in eenvoudige taal?*

Stel je voor dat het elektriciteitsnet een weegschaal is die altijd in evenwicht moet zijn: aan de ene kant de hoeveelheid opgewekte stroom, aan de andere kant de hoeveelheid verbruikte stroom. Als er plotseling meer stroom wordt verbruikt dan opgewekt, raakt de weegschaal uit balans. Om dit te corrigeren, moet TenneT snel extra stroom regelen of het verbruik verminderen.

De schaarstecomponent is een soort financiële prikkel: als het net uit balans dreigt te raken en alle andere middelen al zijn ingezet, wordt deze toeslag geactiveerd. Dit maakt het aantrekkelijker voor bedrijven om snel extra stroom te leveren of hun verbruik te verminderen, omdat ze daarvoor beter betaald krijgen.

*Waarom is dit belangrijk?*

Met de groei van zonne- en windenergie, die afhankelijk zijn van het weer, wordt het moeilijker om het elektriciteitsnet in balans te houden. De schaarstecomponent helpt om sneller te reageren op tekorten en zo stroomstoringen te voorkomen.

*Wat betekent dit voor jou?*
Voor de meeste huishoudens verandert er niets. Maar voor bedrijven die actief zijn op de energiemarkt, kan dit betekenen dat ze meer kunnen verdienen door flexibel om te gaan met hun energieverbruik of -productie.

TenneT zal de komende tijd de details van deze schaarstecomponent verder uitwerken en staat open voor feedback van betrokken partijen.

Heeft dit invloed op de Nexus powerplay vergoeding?

Ja, de introductie van de schaarstecomponent door TenneT kan invloed hebben op de vergoeding die je ontvangt via Zonneplan's Powerplay-programma.

*Wat is de schaarstecomponent?*

TenneT, de beheerder van het Nederlandse elektriciteitsnet, introduceert vanaf 1 juli 2026 een extra toeslag, de schaarstecomponent, die wordt toegevoegd aan de prijs van elektriciteit op momenten dat er een tekort aan stroom dreigt. Deze toeslag is bedoeld om sneller extra stroom te regelen of het verbruik te verminderen, zodat het elektriciteitsnet in balans blijft.

*Wat is Zonneplan's Powerplay?*

Zonneplan's Powerplay is een systeem dat gebruikmaakt van de Nexus thuisbatterij en slimme algoritmes om te handelen op de onbalansmarkt. Hierdoor kunnen klanten profiteren van prijsverschillen op de energiemarkt door hun batterij op strategische momenten op te laden of te ontladen. De vergoeding die je ontvangt, is afhankelijk van de marktprijzen en de inzet van je batterij.

*Invloed van de schaarstecomponent op Powerplay-vergoeding*

De schaarstecomponent verhoogt de prijs op momenten van stroomtekort, wat betekent dat de vergoeding voor het leveren van stroom uit je batterij op die momenten hoger kan zijn. Dit kan leiden tot een hogere Powerplay-vergoeding, mits je batterij op die momenten stroom levert aan het net. Echter, het is belangrijk op te merken dat de exacte impact afhankelijk is van de frequentie en duur van deze schaarstemomenten, evenals van hoe Zonneplan deze component verwerkt in hun vergoedingsstructuur.

*Conclusie*

Hoewel de schaarstecomponent potentieel kan leiden tot hogere vergoedingen via Zonneplan's Powerplay, is het effect afhankelijk van verschillende factoren, waaronder marktcondities en de specifieke implementatie door Zonneplan. Het is raadzaam om contact op te nemen met Zonneplan voor specifieke informatie over hoe zij de schaarstecomponent integreren in hun Powerplay-vergoedingen.

AI gegenereerde berichten worden niet gewaardeerd. Prima om te gebruiken maar graag geen copy-paste meer.

[ Voor 38% gewijzigd door Septillion op 25-07-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Klinkt toch aardig als een soort onbalans ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbdj
Idd, met extra prikkels en vergoedingen. Biedt kansen met handelende batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 17:29
Bij ons wordt de batterij (20kw) in begin September geïnstalleerd. Ik zal mijn ervaringen zodra we hem hebben ook in dit topic delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Annihilism schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:09:
Bij ons wordt de batterij (20kw) in begin September geïnstalleerd. Ik zal mijn ervaringen zodra we hem hebben ook in dit topic delen.
Ik zou hem cancelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Rare reactie :X . Waarom zou je zoiets doen?

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

master_viper schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:56:
[...]

Onderdeel van de huidige cancel cultuur. Niet alleen mensen hebben hier mee te maken tegenwoordig, ook thuisbatterijen hebben het zwaar te verduren :+

Maar inderdaad, iets van onderbouwing zou toch wel fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurbo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-09 22:00
Als je korte termijn bekijkt dan is er in juli weinig onbalans. En dus minder opbrengst. Mijn inziens is het algoritme nu wat te agressief nu. Deze maand is al vaker 15kwh ontladen voor een schamele 2 euro opbrengst. Heb liever dat er dan helemaal niets gebeurd, en een cyclus wordt uitgespaard. Cancellen dus.

Voor de lange termijn is het een prachtig apparaat en nog verder wordt ontwikkeld, je bent klaar voor de toekomst, en je krijgt voor 2027 ook nog een mooi gedeelte van de aankoop terug door de onbalans handel. Zit nu zelf op €110 gemiddeld per maand vanaf april. Niet gek. Niet cancellen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelg90
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Jurbo schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 19:00:
Als je korte termijn bekijkt dan is er in juli weinig onbalans. En dus minder opbrengst. Mijn inziens is het algoritme nu wat te agressief nu. Deze maand is al vaker 15kwh ontladen voor een schamele 2 euro opbrengst. Heb liever dat er dan helemaal niets gebeurd, en een cyclus wordt uitgespaard. Cancellen dus.

Voor de lange termijn is het een prachtig apparaat die nog verder wordt ontwikkeld , je bent klaar voor de toekomst, en je krijgt voor 2027 ook nog een mooi gedeelte van de aankoop terug door de onbalans handel. Zit nu zelf op €110 gemiddeld per maand vanaf april. Niet gek. Niet cancellen dus.
En waarom na 2027 niet meer? Salderen staat toch los van onbalans handelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Nu online
Het ligt eraan hoe onwenselijk de politiek het acht, dat hangt af van wat hen wijsgemaakt wordt?

Als je maandelijks verwachte opbrengst 125 euro is en je moet daar 123 euro energiebelasting van betalen, dan moet de manier waarop jouw batterij energie rondpompt op z'n minst aangepast worden. Maar t is nog niet helemaal zeker wat voor kosten je krijgt geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guidoweb55
master_viper schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:56:
[...]

Omdat de opbrengsten bijzonder laag zijn de laatste tijd.
De batterij maakt relatief veel cycli ten opzichte van de opbrengsten. Ik had gehoopt hem met vooruitzicht van het afschaffen van de salderingsregeling nog redelijk terug te verdienen. Maar met gemiddelde opbrengsten van krap 3 euro per dag gaat dat hem niet worden.

Dus, mocht je denken hem terug te verdienen, dan zie ik dat niet gebeuren. Vandaar: cancelen. (En dat was wat kort door de bocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miranda89
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:42
Guidoweb55 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:22:
[...]

De batterij maakt relatief veel cycli ten opzichte van de opbrengsten. Ik had gehoopt hem met vooruitzicht van het afschaffen van de salderingsregeling nog redelijk terug te verdienen. Maar met gemiddelde opbrengsten van krap 3 euro per dag gaat dat hem niet worden.

Dus, mocht je denken hem terug te verdienen, dan zie ik dat niet gebeuren. Vandaar: cancelen. (En dat was wat kort door de bocht)
Na het afschaffen van de salderingsregeling kun 'm ook nog terugverdienen, alleen misschien niet meer zoveel als nu met onbalans. Vanaf 2027 kun je energiebelasting besparen door je eigen zonnestroom op te slaan, het overschot te verkopen op het duurste moment en eventueel overig gebruik vast in te kopen op het goedkoopste moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09 11:03
@Guidoweb55 Het eerste half jaar van 2025 zitten we op 3,49 per dag volgens onbalansmarkt.com wat neerkomt op 5,7 jaar tvt. Zelf zit ik op 3,35 per dag deze periode. Ondanks dat ben ik het denk ik wel eens met je conclusie, ik zou zelf nu ook geen Nexus meer bestellen. Ik had ook meer rendement verwacht en ik vind dat er relatief veel onzekerheid is over het verdienmodel komende jaren. Voor alleen zonnestroom opslaan en leveren is voor 90% van de mensen naar mijn idee een accu van +-5kWh optimaal qua tvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Annihilism schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 14:09:
Begin je er nog steeds aan? Zou liever niet een afhankelijke accu kopen. Dit is qua hardware geen troep maar wel de maatschappij die aan de knoppen draait.

Het is er ondoorzichtig hoeveel Zonneplan aan jouw accu verdiend per kWh. Dat werd maar weer pijnlijk duidelijk op 20 juli met grote en lange negatieve onbalans. De beperkte mogelijkheden zoals het zelf willen ontladen als je een groot gebruiker aan zet zonder dat Zonneplan eraan verdiend gaat niet. Ik zou er never meer aan beginnen. Noord Koreaanse praktijken zijn het. Zonneplan = niet transparant.

[ Voor 6% gewijzigd door Masterchiev op 26-07-2025 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Laatst online: 11-09 17:29
Guidoweb55 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Ik snap je reactie, wij gaan hem echter op het kantoor (zakelijk) installeren en hebben enorme overcapaciteit met de zonnepanelen (totdat salderen er af is, is powerplay interessanter dat snap ik), verder kan ik gebruik maken van de EIA dus ik verwacht hem snel terug te verdienen. En anders is het sowieso fijn dat ik mijn overtollige zonnestroom kan opslaan (de servers/veiligheidssystemen en kachel etc. vreten ook aardig wat stroom avonds).

[ Voor 3% gewijzigd door Annihilism op 28-07-2025 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
Annihilism schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Ik snap je reactie, wij gaan hem echter op het kantoor (zakelijk) installeren en hebben enorme overcapaciteit met de zonnepanelen (totdat salderen er af is, is powerplay interessanter dat snap ik), verder kan ik gebruik maken van de EIA dus ik verwacht hem snel terug te verdienen. En anders is het sowieso fijn dat ik mijn overtollige zonnestroom kan opslaan (de servers/veiligheidssystemen en kachel etc. vreten ook aardig wat stroom avonds).
De ZP accu is niet zelf aan te sturen dus ook minder geschikt om het nacht verbruik op te vangen.
Een systeem wat je zelf kunt aansturen is daar beter geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:33

GaMbiNo

1337

Peterhardenberg schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:12:
[...]

De ZP accu is niet zelf aan te sturen dus ook minder geschikt om het nacht verbruik op te vangen.
Een systeem wat je zelf kunt aansturen is daar beter geschikt voor.
Hangt ervan af hoe handig je bent. Hij is prima zelf aan te sturen als je een beetje handig bent met Home Assistant. Dus als je de Zonneplan zat bent is dat een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Sowieso modbus, aansturen via de standaard integratie in HA gaat niet lukken omdat alles sensoren zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-09 18:46
GaMbiNo schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:49:
[...]

Hangt ervan af hoe handig je bent. Hij is prima zelf aan te sturen als je een beetje handig bent met Home Assistant. Dus als je de Zonneplan zat bent is dat een optie.
Klopt helemaal, als je handig genoeg bent kan er veel,
Maar de vraag is als je zelf wilt aansturen is de ZP accu dan de beste keuze?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:09
Masterchiev schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:03:
[...]

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dit gaat inhouden?
Schaarste compenent is een extra manier om aan extra balansvermogen te komen als reguliere officieel aangeboden opraakt.
Het is geen garantie dat deze ook beschikbaar komt voor passief meesturen vanwege congestie/verzwarings impact op middenspannings en laagspannings niveau en net als nu al een hogere ramp rate > 20% al voorbehouden is aan die officieel meedoen voor de biedladder.

Tennet heeft de meerwaarde van passief meesturen afgeschaald
-Houd uw portfolio in balans in plaats van bewust onbalans te creëren. Ook al zijn de bedoelingen goed, agressief reageren op de balance delta kan het systeem juist niet helpen. Wees dus voorzichtig.
-Beperk uw ramp rate tot 20% bij deelname aan passive balancing. Wilt u profiteren van snellere rampsnelheden? Dan raden wij sterk aan om deel te nemen aan aFRR
Inmiddels wordt de balansdelta weer met 2 minuten vertraging gepubliceerd, (was sinds Dec 24 vertraagd met 5 minuten), vanwege oscillaties in landelijk net tot wel amplitude van 2GW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BMdXD2tjGuidV8HN2OrY1JysL70=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2bi3X2NqDpXIJUe2NrrjpbqT.png?f=user_large
Als ze weer toenemen wordt passief meesturen verder ontmoedigd.

Met de huidige criteria voor schaarste component, Tennet is nog aan het uitwerken, zouden 6 momenten in 2024 & 1e half jaar 2025 in aanmerking komen
Opmerkelijk is de periode van het jaar en dat alle een tekort aan invoeding (up) zijn
2024
▫ 22-05 tussen 11:47 en 12:45
▫ 20-06 tussen 19:04 en 20:11
▫ 21-07 tussen 10:08 en 10:43
▫ 07-08 tussen 11:05 en 12:26
▫ 08-11 tussen 10:03 en 14:10
2025
▫ 14-06 tussen 05:04 en 06:38

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Meer mensen storing/geen verbinding met de 4G modules?

Nexus en zonnepanelen beide heb ik tegelijk storing in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper79
Ja vanmiddag. Eentje knippert groen andere paars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Laatst online: 23:59
Jasper79 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:15:
Ja vanmiddag. Eentje knippert groen andere paars
Je kan altijd de paarse er erven uithalen (5 min minimaal) en dan terug doen.
Gaat een heel riedeltje door, wordt ook weer even paars en daarna weer groen en up als het goed is.

Hebben de batterij sinds half juni en dit gedoe al 2x gehad.

Gelukkig zijn ze uitgevoerd met 2 dongles zodat het blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Heb het in 13 maanden ook 2x gehad dus valt mee hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Jaer schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:25:
[...]

Je kan altijd de paarse er erven uithalen (5 min minimaal) en dan terug doen.
Gaat een heel riedeltje door, wordt ook weer even paars en daarna weer groen en up als het goed is.

Hebben de batterij sinds half juni en dit gedoe al 2x gehad.

Gelukkig zijn ze uitgevoerd met 2 dongles zodat het blijft werken.
De 2 dongles zijn geen backup van elkaar he. Eentje is voor de aansturing van de omvormer, de ander om de BMS uit te lezen. Laatstgenoemde heb ik er een half jaar geleden uitgehaald, evenals de splitter en de overgebleven dongle heb ik rechtstreeks in de omvormer gestoken. Sindsdien geen enkel probleem meer met disconnects en paarse lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Laatst online: 07:27
kazuka schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:06:
[...]

De 2 dongles zijn geen backup van elkaar he. Eentje is voor de aansturing van de omvormer, de ander om de BMS uit te lezen. Laatstgenoemde heb ik er een half jaar geleden uitgehaald, evenals de splitter en de overgebleven dongle heb ik rechtstreeks in de omvormer gestoken. Sindsdien geen enkel probleem meer met disconnects en paarse lampjes.
Wat was het effect van die van de BMS er uit halen dan? Niks?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

bokkow schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:39:
[...]

Wat was het effect van die van de BMS er uit halen dan? Niks?
Nope, ik begreep dat ZP die alleen gebruikt om de health van de batterijen te checken. Maar dat kan ik zelf ook prima in HA.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Pirelly
Pirelly schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 04:31:
Hmm, veel interessante reacties. Zoals ik het nu lees is mijn homeassistant automatisering op dit moment even de beste optie. Ik moet inderdaad alleen even uitzonderen dat het laden onderbroken wordt als hij aan het boosten is op lage tarieven. Hoewel ik verwacht dat op deze momenten de Nexus ook aan het laden is.

CT klemmen op de Nexus laat ik nog even achterwege (hoewel het wel leuke real-time grafiekjes kan geven).
Voor de mensen die ook een Nexus gebruiken samen met een zappi laadpaal, toch nog even een update.

In homeassistant had ik een aantal automatiseringen aangemaakt om de Zappi uit te schakelen/pauzeren op het moment dat de Nexus ontlaadt. Het nadeel is echter dat de status van de batterij te langzaam wordt ververst. En die zorgde er uiteindelijk voor dat de Zappi te vaak aan en uit gezet werd als de auto aan de lader stond op eco+ instelling. Daarmee werd ook veel van de Nexus in de auto geladen, wat ik juist probeerde te voorkomen.

Dus toch besloten een extra harvi te kopen met 3 CT klemmen. Deze op de 3 fases van de Nexus omvormer aangesloten en alles ingesteld in de Zappi. De 3 CT's staan op AC battery en in de instellingen staat "batterij ontladen voorkomen" aan.
Nu, met de automatiseringen in home assistant uit, gaat de laadpaal niet de auto opladen als de Nexus aan het ontladen is. Precies zoals het zou moeten. Nog wel even afwachten wat ie doet als de panelen veel opbrengen en de Nexus ook gaat ontladen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5gxRMukjbFJVERxk0ygPuhfAe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUrR2B6h8c0v0x1IHitFUdyB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Pirelly op 02-08-2025 00:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-09 18:35
Pirelly schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 21:55:
[...]
Daarmee werd ook veel van de Nexus in de auto geladen, wat ik juist probeerde te voorkomen.
[Afbeelding]
Waarom wil je voorkomen dat de auto laad op het moment als de Nexus aan het terugleveren is, dit zit elkaar toch niet in de weg?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Waarschijnlijk reageert zijn laadpaal op stroom die terug geleverd wordt (meestal dus goedkope tarieven als er veel teruglevering is.

De Nexus levert vooral stroom terug als de tarieven hoog zijn maar een P1 meter van een laadstation weet het verschil niet tussen zonnepanelen en een accu, die kijkt enkel naar teruglevering. Je laad dan dus dure stroom in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pirelly
LT1970 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 02:42:
[...]

Waarom wil je voorkomen dat de auto laad op het moment als de Nexus aan het terugleveren is, dit zit elkaar toch niet in de weg?
Het is een beetje zoals Jasper79 zegt.
De Zappi laadpaal ziet bijvoorbeeld 's nachts niet of het om zonne-energie gaat of dat het teruglevering van de Nexus is. Die ziet terugleveren altijd als overtollige energie, waarmee hij dan de auto gaat laden (als de Zappi in eco+ stand staat).
Als dit overdag gebeurt met energie van de zonnepanelen en de Nexus is ook aan het ontladen, dan is het inderdaad geen probleem.

Door het toevoegen van extra CT klemmen op de Nexus omvormer, ziet de laadpaal nu ook wanneer de Nexus aan het ontladen is. Als er dan geen overtollige stroom van zonne-energie is, zal de auto niet gaan opladen. Mocht de prijs nu heel erg laag zijn (of er is wel overtollige zonne-energie), dan kan de laadpaal alsnog gaan boosten/laden met een instelling in de laadpaal of app.

[ Voor 3% gewijzigd door Pirelly op 03-08-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 15-09 18:35
Pirelly schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 07:15:
[...]

Het is een beetje zoals Jasper79 zegt.
De Zappi laadpaal ziet bijvoorbeeld 's nachts niet of het om zonne-energie gaat of dat het teruglevering van de Nexus is. Die ziet terugleveren altijd als overtollige energie, waarmee hij dan de auto gaat laden.
Helder, bedankt voor de uitleg. Op dit moment stuur ik het laden van de auto nog puur op prijs en aan jouw scenario had ik nog niet gedacht.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:10
Het valt me op dat op onbalansmarkt.com bij de maandresultaten van Zonneplan de afgelopen maanden telkens 1 gebruiker (stormwind65) bovenaan staat qua opbrengsten.
Nu zag ik bij de kenmerken dat deze gebruiker een 25kWh accu heeft. Is dit iest wat ZP aanbiedt? Of zou deze gebruiker er zelf een extra 5kWh accu-module bijgeplaats hebben?

@stormwind65 Zou je ons kunnen informeren?

[ Voor 6% gewijzigd door Twanroy op 04-08-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Twanroy schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 12:09:
Het valt me op dat op onbalansmarkt.com bij de maandresultaten van Zonneplan de afgelopen maanden telkens 1 gebruiker (stormwind65) bovenaan staat qua opbrengsten.
Nu zag ik bij de kenmerken dat deze gebruiker een 25kWh accu heeft. Is dit iest wat ZP aanbiedt? Of zou deze gebruiker er zelf een extra 5kWh accu-module bijgeplaats hebben?

@stormwind65 Zou je ons kunnen informeren?
Of heeft deze persoon de foute leverancier doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Of geen Nexus, O een dan kan je bij ZP ook geen onbalans handel doen.

[ Voor 68% gewijzigd door Jasper79 op 04-08-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
kazuka schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:06:
[...]

Volgens de AI assistent werd er toch echt verteld dat bij de paarse kleur je de dongle eruit kon halen en dat de overgebleven dongle zorgt dat het systeem foutloos blijf werken.

Kan het zijn dat dit anders is bij ons omdat wij een enkel fase systeem hebben?

Maar goed dat je het aangeeft , zal de volgende keer als ik de ai assistent vraag wat te doen even doorvragen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Jaer op 04-08-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Nee Ai heeft het mis, komt helaas veel vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
Jasper79 schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 17:29:
Nee Ai heeft het mis, komt helaas veel vaker voor.
Blij dat je het aangegeven hebt, thanks
Pagina: 1 ... 57 ... 63 Laatste