77 cent morgen, pff, wat een bedragen hè? :-) Gewoon 70 cent verschil op één dag.
Blijft irritant dat je niet ziet op welke markt die actief is. Hoge onbalans nu.
4 EUR per kWh nu zelfs
Dat zijn nog eens bedragen waar je je maandgemiddelde mooi mee omhoog kunt krikken.
Hopen maar dat die op de onbalansmarkt zit
Nee dus. Is ook niet de eerste keer. Blijkbaar krijgen we nu alleen nog onbalanshandel als het ding dan toevallig niks zit te doen. Weer €10 misgelopen.Masterchiev schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:08:
Hopen maar dat die op de onbalansmarkt zit
Ook even op te merken dat de hele tijd dat het nu EPEX/intraday aan het doen is de onbalanstarieven ook zonder die piek significant hoger waren.
Intraday moet je van te voren inkopen en ook met een leveringsverplichting. Je kan niet meer switchen.m00 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:31:
[...]
Nee dus. Is ook niet de eerste keer. Blijkbaar krijgen we nu alleen nog onbalanshandel als het ding dan toevallig niks zit te doen. Weer €10 misgelopen.
Ook even op te merken dat de hele tijd dat het nu EPEX/intraday aan het doen is de onbalanstarieven ook zonder die piek significant hoger waren.
Ik weet het.Masterchiev schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:32:
[...]
Intraday moet je van te voren inkomen en ook met een leveringsverolichting. Je kan niet meer switchen.
Doe mij maar een keuzemodel, bijv. EPEX + onbalans en een vaste minimumreserve tegen de vele gemiste onbalans-opbrengst doordat dat ding nu dagdelen lang leeg staat te niksen.
Keuzemodel zou ook beste zijn of percentages die je kan verdelen. Blijft gek dat de consument iets koopt en dat Zonneplan bepaald en niet helder is over wat ze verdienen over de rug van de consumenten.m00 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:36:
[...]
Ik weet het.
Doe mij maar een keuzemodel, bijv. EPEX + onbalans en een vaste minimumreserve tegen de vele gemiste onbalans-opbrengst doordat dat ding nu dagdelen lang leeg staat te niksen.
Overigens zijn over dat laatste klachten ingediend bij de ACM.
Ook het feit dat je geen idee hebt waar die op handelt vind ik erg vreemd.
Raad ook iedereen aan die wilt weten hoeveel Zonneplan nou eigenlijk verdiend aan deze manier van handel, om een klacht in te dienen bij de ACM. Ben erg benieuwd hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen.
Doe mij maar een volautomatisch systeem wat geheel autonoom werkt en ik niet de hele dag sites in de gaten hoef te houden en die op jaar basis genoeg rendement haalt zoals ingeschat bij aanschaf.m00 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:36:
[...]
Ik weet het.
Doe mij maar een volautomatisch systeem wat zoals geadverteerd ook enige vorm van "AI" bevat. Bij gebrek daaraan dan maar een volautomatisch systeem met een paar simpele parameters zoals ik die net heb genoemd.Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:40:
[...]
Doe mij maar een volautomatisch systeem wat geheel autonoom werkt en ik niet de hele dag sites in de gaten hoef te houden en die op jaar basis genoeg rendement haalt zoals ingeschat bij aanschaf.
Leuke site ben je nu in de gaten aan het houden trouwens.
Wat boeit het mij of er AI/Machine Learning of wat voor buzzword dan ook gebruikt is. Ik heb hem gekocht toen ze 1600 per jaar riepen, en sta nu op 2300 na 15 maanden. Dat is de enige "belofte" terwijl dat geen garantie was, waar ik ze aan wil houden.m00 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:43:
[...]
Doe mij maar een volautomatisch systeem wat zoals geadverteerd ook enige vorm van "AI" bevat. Bij gebrek daaraan dan maar een volautomatisch systeem met een paar simpele parameters zoals ik die net heb genoemd.
En als ik echt iets ander wil en denk dat het beter kan dan zou ik hem zelf aansturen zoals in de topic is uitgelegd hoe dat te doen
Elk bedrijf maakt toch winst op hun producten. Snap het probleem in dit geval niet?Masterchiev schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:39:
Raad ook iedereen aan die wilt weten hoeveel Zonneplan nou eigenlijk verdiend aan deze manier van handel, om een klacht in te dienen bij de ACM. Ben erg benieuwd hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen.
Elk bedrijf maakt winst en dat is prima. Elk bedrijf maakt ook cijfers bekend elke drie maanden. Er moet een vast percentage komen wat bedrijven mogen verdienen aan jouw batterij en jouw ingekochte kilowatt. Nu is dat onbekend en dat is niet gezond. Het is jouw batterij waar ze mee handelen en dat is prima want dat is het plaatje. Maar bij open en eerlijke handel zeg je hoeveel verdiend wordt aan de handel. Zo werkt het bijv ook bij aandelen handel. Zijn vaste percentages. Nu kan Zonneplan onbemerkt aan de knoppen draaien en meer of minder verdienen.lonehitman schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:48:
[...]
Elk bedrijf maakt toch winst op hun producten. Snap het probleem in dit geval niet?
.
[ Voor 99% gewijzigd door Twanroy op 01-07-2025 16:39 ]
Dus elke energieleverancier verteld wat ze verdienen aan de klant?Masterchiev schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:51:
[...]
Elk bedrijf maakt winst en dat is prima. Elk bedrijf maakt ook cijfers bekend elke drie maanden. Er moet een vast percentage komen wat bedrijven mogen verdienen aan jouw batterij en jouw ingekochte kilowatt. Nu is dat onbekend en dat is niet gezond. Het is jouw batterij waar ze mee handelen en dat is prima want dat is het plaatje. Maar bij open en eerlijke handel zeg je hoeveel verdiend wordt aan de handel. Zo werkt het bijv ook bij aandelen handel. Zijn vaste percentages. Nu kan Zonneplan onbemerkt aan de knoppen draaien en meer of minder verdienen.
Nog nooit zulke onzin gehoord.
Dus bij de Volkswagen dealer eerst even navragen wat ze er precies op verdienen voordat je een auto besteld?
Het is handel en meer niet. Als het niet bevalt een andere omvormer kopen en overstappen of volledig zelfconsumptie draaien of de Solis zelf gaan programmeren.
Je haalt twee dingen door elkaar. De Volkswagen dealer verkoopt jou een auto en dan besluit je te kopen of niet. Je verdiend niets aan die auto na de koop.NightHawk4 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:57:
[...]
Dus elke energieleverancier verteld wat ze verdienen aan de klant?
Nog nooit zulke onzin gehoord.
Dus bij de Volkswagen dealer eerst even navragen wat ze er precies op verdienen voordat je een auto besteld?
Het is handel en meer niet. Als het niet bevalt een andere omvormer kopen en overstappen of volledig zelfconsumptie draaien of de Solis zelf gaan programmeren.
Nu heeft Zonneplan jou een accu verkocht. En daarmee handel je dmv Zonneplan. Op jouw accu en jouw ingekochte kWh. Daarmee verdienen ze per kWh uiteraard. Hoezo kan daar niet open en eerlijk over worden gecommuniceerd?
Overigens is de ACM het met mij eens en onderzoekt het nu. Er zijn al meerdere klachten over gekomen. Er moet nog wetgeving aanvullend gemaakt worden wellicht hiervoor in de energiewet.
[ Voor 9% gewijzigd door Masterchiev op 30-06-2025 21:01 ]
Lijkt er op dat je dat zelf berekend? De bovenste.Twanroy schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:53:
Weet iemand trouwens waarom er 2 verschillende waardes in HomeAssistant binnenkomen van de ZP integratie?
[Afbeelding]
De accu bevalt redelijk overigens. Mis wel wat inzichten over op welke markt de nexus handelt, en percentages waarmee in kan stellen hoeveel procent per markt gehandeld kan worden. Bijv 20% epex 20% intraday en 60% onbalans.
Mis ook inzichten in de app qua prijzen van onbalans en hoeveel er is ingekocht op intraday.
Mis ook inzichten in de app qua prijzen van onbalans en hoeveel er is ingekocht op intraday.
Simpelweg omdat jij (en ik) de complete kostenstructuur niet weten en daardoor met een vingertje gaan wijzen waarom het wel of niet goedkoper moet en waarom ze er X aan verdienen.Masterchiev schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:00:
[...]
Je haalt twee dingen door elkaar. De Volkswagen dealer verkoopt jou een auto en dan besluit je te kopen of niet. Je verdiend niets aan die auto na de koop.
Nu heeft Zonneplan jou een accu verkocht. En daarmee handel je dmv Zonneplan. Op jouw accu en jouw ingekochte kWh. Daarmee verdienen ze per kWh uiteraard. Hoezo kan daar niet open en eerlijk over worden gecommuniceerd?
Wie zegt niet dat de partij waarmee ze in zee gaan voor onbalans ook een percentage vraagt, wat de loonkosten van ZP zijn, of een Nexus installatie wel compleet gefactureerd is en ga zo maar door.
En elk bedrijf maakt cijfers bekend elke drie maanden is ook al niet waar, daarnaast staat daar ook niet per klant in vermeld wat er waaraan verdient wordt.
Wat DeGiro aan mijn aandelen verdient vertellen ze ook niet, ik weet alleen welk percentage ik aan hun betaal maar ik heb totaal geen inzicht in de rest van hun gegevens.
Je geeft veel onzekerheden aan in je reactie. Dat is precies waar mijn klacht over gaat. Al zouden alleen percentages bekend zijn. Is dat open en eerlijke communicatie. Als je nota bene moet betalen per kWh is het op de letter nauwkeurig uitgelegd maar andersom niet… voelt raar niet?NightHawk4 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:04:
[...]
Simpelweg omdat jij (en ik) de complete kostenstructuur niet weten en daardoor met een vingertje gaan wijzen waarom het wel of niet goedkoper moet en waarom ze er X aan verdienen.
Wie zegt niet dat de partij waarmee ze in zee gaan voor onbalans ook een percentage vraagt, wat de loonkosten van ZP zijn, of een Nexus installatie wel compleet gefactureerd is en ga zo maar door.
En elk bedrijf maakt cijfers bekend elke drie maanden is ook al niet waar, daarnaast staat daar ook niet per klant in vermeld wat er waaraan verdient wordt.
Wat DeGiro aan mijn aandelen verdient vertellen ze ook niet, ik weet alleen welk percentage ik aan hun betaal maar ik heb totaal geen inzicht in de rest van hun gegevens.
Today is wat je vandaag hebt verdiend.Twanroy schreef op maandag 30 juni 2025 @ 20:53:
Weet iemand trouwens waarom er 2 verschillende waardes in HomeAssistant binnenkomen van de ZP integratie?
[Afbeelding]
De andere is de gemiddelde opbrengst per day sinds installatie. Heb jij de installatie recent gektegen?
Haha, ik heb totaal verkeerd gegokt met mijn poging zo veel mogelijk zelf op EPEX te pakken. Zat daarbij op €5,50 toen ik er achter kwam dat er een prijspiek onbalans was een uur eerder 🥹 Ook mooi dat de Enius app net een notificatie geeft dat er in het afgelopen kwartier meer dan 500,- werd geboden, precies wanneer het feestje over is 😂 Ach ja, het was een leuke poging.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
€15 opbrengst. Kleine troost, het had €25 moeten zijn.bokkow schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:36:
Haha, ik heb totaal verkeerd gegokt met mijn poging zo veel mogelijk zelf op EPEX te pakken. Zat daarbij op €5,50 toen ik er achter kwam dat er een prijspiek onbalans was een uur eerder 🥹 Ook mooi dat de Enius app net een notificatie geeft dat er in het afgelopen kwartier meer dan 500,- werd geboden, precies wanneer het feestje over is 😂 Ach ja, het was een leuke poging.
het groeit nog steedsm00 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:43:
[...]
€15 opbrengst. Kleine troost, het had €25 moeten zijn.
Morgen een herkansing!bokkow schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:36:
Ik merk dat er sinds het nieuwe algoritme een behoorlijke vertraging in de "live" opbrengsten zitten. Soms zie ik een half uur tot een uur na een onbalans piek het bedrag nog oplopen in de app. De na-calculatie is blijkbaar iets complexer als je batterij tussen verschillende markten switcht. Maar mooi dat vanavond het algoritme alsnog naar de onbalansmarkt switchte.
.
[ Voor 99% gewijzigd door GaMbiNo op 30-06-2025 22:42 ]
Inderdaad. Dat viel me ook op. Voorheen was het zo dat je 5 minuten na een kwartier al de live opbrengsten had. Nu is het nog een kwartier later pas te zien. Ook vanavond was dat weer zo. Kennelijk zijn de berekeningen wat complexer.kazuka schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:11:
Ik merk dat er sinds het nieuwe algoritme een behoorlijke vertraging in de "live" opbrengsten zitten. Soms zie ik een half uur tot een uur na een onbalans piek het bedrag nog oplopen in de app. De na-calculatie is blijkbaar iets complexer als je batterij tussen verschillende markten switcht. Maar mooi dat vanavond het algoritme alsnog naar de onbalansmarkt switchte.
Zolang het uiteindelijk maar gewoon binnenkomt dikke prima.
Die onzekerheden zijn bedrijfszaken waar ik niks mee te maken heb, zou van de gekke zijn om die maar met iedereen te delen. Dat is wel de ideale manier om je concurrentie verder te helpen.Masterchiev schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:09:
[...]
Je geeft veel onzekerheden aan in je reactie. Dat is precies waar mijn klacht over gaat. Al zouden alleen percentages bekend zijn. Is dat open en eerlijke communicatie. Als je nota bene moet betalen per kWh is het op de letter nauwkeurig uitgelegd maar andersom niet… voelt raar niet?
En nee voelt niet raar, dat heb ik besteld. Zolang ze richting die €1800 gaan zal het mij worst zijn, je verlangt ook allemaal dingen die ze niet beloofd hebben.
Maar ik merk dat we hier toch niet uit gaan komen, percentages zijn leuk maar zeggen zonder de juiste berekeningen ook niks. Ik vind het wel prima.
Dat laatste inderdaad.GaMbiNo schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:35:
[...]
Inderdaad. Dat viel me ook op. Voorheen was het zo dat je 5 minuten na een kwartier al de live opbrengsten had. Nu is het nog een kwartier later pas te zien. Ook vanavond was dat weer zo. Kennelijk zijn de berekeningen wat complexer.
Zolang het uiteindelijk maar gewoon binnenkomt dikke prima.
Het voelt misschien wat ongemakkelijk om dit te zeggen, maar had je hier van tevoren geen bedenkingen bij of vragen over kunnen stellen? Je komt op mij behoorlijk achterdochtig over — juist dán zou je verwachten dat je vooraf goed onderzoekt waar je aan begint, zeker bij een product als dit.Masterchiev schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:09:
[...]
Je geeft veel onzekerheden aan in je reactie. Dat is precies waar mijn klacht over gaat. Al zouden alleen percentages bekend zijn. Is dat open en eerlijke communicatie. Als je nota bene moet betalen per kWh is het op de letter nauwkeurig uitgelegd maar andersom niet… voelt raar niet?
Misschien zie ik het wat eenvoudiger dan het is, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Zonneplan verplicht zou zijn om precies uit te leggen hoe hun verdienmodel werkt. Dat lijkt me ook helemaal niet onze zaak. De argumenten die je aanvoert, vind ik eerlijk gezegd niet sterk. Je hebt zelf de keuze gemaakt om met hen in zee te gaan, en als je ze niet vertrouwt, kun je er ook mee stoppen.
De resultaten vallen mij overigens tegen, maar ik vermoed, ik ga er eigenlijk gewoon vanuit, dat dit ook voor Zonneplan geldt. Ze hebben geen enkele belang om alleen aan onze kant te snijden… Het speelveld is simpelweg veranderd terwijl het spel al bezig was — en ik geloof niet dat zij dat hadden voorzien. Wat dat betreft vind ik hun communicatie hierover redelijk. Ik ben nog steeds tevreden over de samenwerking met ze, de service is top.
We gaan hier idd niet uitkomen. Ik heb niets te maken met bedrijfszaken. Ik ben een consument die inzicht wilt wat er over mijn ingekochte kWh wordt verdiend. En daar heb ik alle recht toe. Vandaar de klacht richting ACM. Krijg ze volgende week op bezoek en dat zegt al meer dan genoeg denk ik. Zonneplan is ook verplicht dat ze op de website vermelden dat de ze handelen buiten het toezicht van de AFM. Aangezien de batterij op de intraday handelt is het een beleggingsproduct. Intraday is namelijk op de beurs. Dat wordt erin meegenomen.NightHawk4 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:20:
[...]
Die onzekerheden zijn bedrijfszaken waar ik niks mee te maken heb, zou van de gekke zijn om die maar met iedereen te delen. Dat is wel de ideale manier om je concurrentie verder te helpen.
En nee voelt niet raar, dat heb ik besteld. Zolang ze richting die €1800 gaan zal het mij worst zijn, je verlangt ook allemaal dingen die ze niet beloofd hebben.
Maar ik merk dat we hier toch niet uit gaan komen, percentages zijn leuk maar zeggen zonder de juiste berekeningen ook niks. Ik vind het wel prima.
[...]
Dat laatste inderdaad.
Ik heb al meerdere tweakers in de DM gehad die ook een klacht indienen omtrent de vaagheid over welk percentage je afstaat aan Zonneplan maar alleen met verkoop van de kWh. Inkoop wordt je nota bene volledig belast, klopt ook niet. Wordt vervolgd.
Het mes snijd idd aan twee kanten. Hoezo wordt jij volledig belast met de inkoop van de kWh. Die betaal je 100% en bij verkoop halen ze een percentage van de winst af. Noem het achterdochtig of iets anders maar dat klopt niet.Oculus schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:22:
[...]
Het voelt misschien wat ongemakkelijk om dit te zeggen, maar had je hier van tevoren geen bedenkingen bij of vragen over kunnen stellen? Je komt op mij behoorlijk achterdochtig over — juist dán zou je verwachten dat je vooraf goed onderzoekt waar je aan begint, zeker bij een product als dit.
Misschien zie ik het wat eenvoudiger dan het is, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Zonneplan verplicht zou zijn om precies uit te leggen hoe hun verdienmodel werkt. Dat lijkt me ook helemaal niet onze zaak. De argumenten die je aanvoert, vind ik eerlijk gezegd niet sterk. Je hebt zelf de keuze gemaakt om met hen in zee te gaan, en als je ze niet vertrouwt, kun je er ook mee stoppen.
De resultaten vallen mij overigens tegen, maar ik vermoed, ik ga er eigenlijk gewoon vanuit, dat dit ook voor Zonneplan geldt. Ze hebben geen enkele belang om alleen aan onze kant te snijden… Het speelveld is simpelweg veranderd terwijl het spel al bezig was — en ik geloof niet dat zij dat hadden voorzien. Wat dat betreft vind ik hun communicatie hierover redelijk. Ik ben nog steeds tevreden over de samenwerking met ze, de service is top.
Toen ik de nexus aankocht. Was er alleen onbalans. Niets meer. Later kwamen ze met meerdere markten. Heb ik daar na voor gekozen?
Er is toen telefonisch wel meer beloofd maar dat naast me neerleggend klopt het niet wat er nu gebeurd.
Vooropgesteld dat ik echt wel vind dat je punten hebt waar ZP duidelijker in moet zijn, zeker in communicatie , lijkt het mij verspilde energieMasterchiev schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:26:
[...]
We gaan hier idd niet uitkomen. Ik heb niets te maken met bedrijfszaken. Ik ben een consument die inzicht wilt wat er over mijn ingekochte kWh wordt verdiend. En daar heb ik alle recht toe. Vandaar de klacht richting ACM. Krijg ze volgende week op bezoek en dat zegt al meer dan genoeg denk ik. Zonneplan is ook verplicht dat ze op de website vermelden dat de ze handelen buiten het toezicht van de AFM. Aangezien de batterij op de intraday handelt is het een beleggingsproduct. Intraday is namelijk op de beurs. Dat wordt erin meegenomen.
Ik heb al meerdere tweakers in de DM gehad die ook een klacht indienen omtrent de vaagheid over welk percentage je afstaat aan Zonneplan maar alleen met verkoop van de kWh. Inkoop wordt je nota bene volledig belast, klopt ook niet. Wordt vervolgd.
De transparantie omtrent vergoedingen hebben weldegelijk te maken met bedrijfszaken aangezien die onderdeel zijn van het verdienmodel van ZP. Nogmaals ik zou ook duidelijker inzicht willen hebben maar ik snap de bedrijfsachtergrond in deze.
Dat de ACM op bezoek komt zegt mij niet zo veel maar altijd interessant om te volgen, dus in zoverre ben ik ook benieuwd wat daar uitkomt.
Dat je dan de AFM er bijhaalt snap ik niet want die reguleert de financiële markten en niet de energiemarkten, en zelfs op de financiële markten faalt de AFM met flinke regelmaat (de ACM trouwens ook met al die louche energietoko's). Een thuisbatterij is geen financieel product.
Neem dit artikel dan even mee in je overwegingen als de ACM op bezoek komt.
Frank Breukelman van Zonneplan bevestigt dat de opbrengst in het geval van de Nexus niet een-op-een wordt doorgegeven. “Zonneplan vangt de risico’s op die er zijn met het voeren, het bouwen, het beheren en het runnen van deze propositie voor de klant. Om de propositie zo goed mogelijk te maken, moeten we continu ons best doen om de Powerplay-vergoedingen zo hoog mogelijk te maken voor onze klanten, gedurende de hele levenscyclus van de batterij. Dit doel ligt ten grondslag aan al onze beslissingen. Daarom zijn we voortdurend bezig om het rendement te verhogen, door te investeren in de verbetering van ons algoritme, de aanschaf van nieuwe hardware en infrastructuur, en uitbreiding naar nieuwe energiemarkten. De gecommuniceerde rendementsverwachtingen zijn dan ook de bedragen die je als consument daadwerkelijk overhoudt.”
De onbalansvertraging is al aangepast naar 2 minuten!!!
Laten we eens kijken of de batterij nu beter presteert.
Laten we eens kijken of de batterij nu beter presteert.
:strip_exif()/f/image/aDI1ylLVpSD6sJwDzcWvHuKw.png?f=user_large)
Gisteren was nog best een aardige dag met ruim € 17.
Maken we op dagen als vandaag met zoveel hitte juist meer of minder kans op leuke uitschieters? De transparantie mis ik een beetje, dus geen idee wat te verwachten van de ZP Nexus.
Maken we op dagen als vandaag met zoveel hitte juist meer of minder kans op leuke uitschieters? De transparantie mis ik een beetje, dus geen idee wat te verwachten van de ZP Nexus.
Vanavond tussen 20:00 en 21:00 uur is de stroom duur (77cent).
Wij hebben nu alleen een zonneplan dynamisch contract. Zou een thuis batterij op dit soort momenten lonen? Ik las dat powerplay tegenwoordig niet alleen maar naar onbalans kijkt maar ook stroom prijzen per uur?
We leveren overigens extreem veel terug overdags (49 zonnepanelen), we overwegen een thuis batterij aan te schaffen om piekmomenten in de winter op te vangen. Het boeit me niet zoveel of ik de stroom dan duur inkoop en de accu op onbalans handelt op dat moment(dus dan niet gaat ontladen). Als mijn gemiddelde maar afvlakt en ik gemiddeld een lage stroomrekening heb.
Ik weet overigens dat je niet rijk wordt van zon accu en dat de terugverdientijd lang is. Ik volg het topic al lange tijd. Omdat ik deels een kantoor heb kan ik een investeringsaftrek doen dus mijn privé terugverdientijd is al een stuk korter.
Wij hebben nu alleen een zonneplan dynamisch contract. Zou een thuis batterij op dit soort momenten lonen? Ik las dat powerplay tegenwoordig niet alleen maar naar onbalans kijkt maar ook stroom prijzen per uur?
We leveren overigens extreem veel terug overdags (49 zonnepanelen), we overwegen een thuis batterij aan te schaffen om piekmomenten in de winter op te vangen. Het boeit me niet zoveel of ik de stroom dan duur inkoop en de accu op onbalans handelt op dat moment(dus dan niet gaat ontladen). Als mijn gemiddelde maar afvlakt en ik gemiddeld een lage stroomrekening heb.
Ik weet overigens dat je niet rijk wordt van zon accu en dat de terugverdientijd lang is. Ik volg het topic al lange tijd. Omdat ik deels een kantoor heb kan ik een investeringsaftrek doen dus mijn privé terugverdientijd is al een stuk korter.
Lees al meerdere berichten over de hoge uurprijzen afgelopen en komende dag o.a.
Iemand hier meer verstand/uitleg over?
Ik kan er niet bij dat het de gehele dag prachtig mooi weer is met een beetje wind en dat we overdag tussen de 15&20 cent gemiddeld zitten en dat het in de avond uren ineens zo absurd duur is (77cent)
Ben er momenteel best blij mee want overdag extra terugleveren en accu's volgooien voor de avond/nacht maar zou toch bijna gaan kijken naar een saai energie contract met vaste prijzen... (houd me hart vast voor komende winter na die 122 cent uur prijzen van afgelopen winter..)
Ik kan er niet bij dat het de gehele dag prachtig mooi weer is met een beetje wind en dat we overdag tussen de 15&20 cent gemiddeld zitten en dat het in de avond uren ineens zo absurd duur is (77cent)
Ben er momenteel best blij mee want overdag extra terugleveren en accu's volgooien voor de avond/nacht maar zou toch bijna gaan kijken naar een saai energie contract met vaste prijzen... (houd me hart vast voor komende winter na die 122 cent uur prijzen van afgelopen winter..)
Volgens de mail van zonneplan komt dit door hoge energievraag door airco's, weinig wind, en in de avond het wegvallen van zonnestroomWouteruitTB schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:57:
Lees al meerdere berichten over de hoge uurprijzen afgelopen en komende dag o.a.
Kijk vooral naar de excessen en niet naar de lagere prijzen die je meestal betaald, dan ren je al snel richting de cowboys :-).WouteruitTB schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:57:
Eens, de prijzen zijn wat hoog, klopt, maar die paar uurtjes overleef je wel. Dynamisch is nog steeds 20% goedkoper dan een vast contract. Je kan er ook voor kiezen geen stroom te gebruiken van het net straks.
That's the game met dynamisch, en daar zit ook je winst, in al die andere momenten waarop de prijzen wél lager zijn dan de vaste contracten.
👆🏻Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 18:11:
[...]
Volgens de mail van zonneplan komt dit door hoge energievraag door airco's, weinig wind, en in de avond het wegvallen van zonnestroom
Wat is Zonneplan aan het doen???
De onbalans is hoog en mijn batterij is aan het laden i.p.v. ontladen op de onbalansmarkt!
Wat doet Frank energie beter???
De onbalans is hoog en mijn batterij is aan het laden i.p.v. ontladen op de onbalansmarkt!
Snap niet dat die niet het hele uur vol ontlaadt op epex nuMicronikje schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:04:
Onbalans is laag op het moment.Micronikje schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:04:
Onbalans prijs is maar 1/3 van de epex prijs zelfs, dus laden is nu het beste (maar vrijwel iedereen zit al tegen de 100% aan)
De max onbalansprijs is 175 euro en de min prijs 77,08. Dan zou je toch verwachten dat de batterij ontlaadt?
Als je op meerdere markten handelt is dit toch gewoon het moment om te ontladen? Of moeten alle markten wel aan dezelfde kant van de lijn staan, waarna Zonneplan kan “kiezen” op welke markt ze kunnen verkopen?
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Hier is ie gewoon 10kW aan het ontladen heur 😄
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Zonneplan is nu wel op epex basis aan het ontladen het lijkt wel voorzichtig om bij significante onbalans delta alsnog te kunnen leveren.
Zelf ook 5500W aan het ontladen naast de Nexus, ben benieuwd of de DLB tijdens het ontladen ook wel eens aan springt. Zie op een van de fasen wel ruim 5300W continu aan teruglevering.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Ja, dat gebeurt.thido schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:49:
Zelf ook 5500W aan het ontladen naast de Nexus, ben benieuwd of de DLB tijdens het ontladen ook wel eens aan springt. Zie op een van de fasen wel ruim 5300W continu aan teruglevering.
Zo te zien blijf ik er net onder :-)
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
5,75kW per fase he
Sorry, maar wat de accu tussen 20:00 en 22:00 doet is echt raar. Prima als hij een marge zou houden voor onbalans (wat hij aan het einde van de nacht en begin van de ochtend overigens ook niet zou doen), maar nu had er minstens 15 kWh tegen €0,70+ per kWh ontladen kunnen worden. Met marge. De teller staat amper op de helft.
Omdat EPEX geen real-time markt is. Als je had willen verkopen, had je dat gisteren voor 12 uur moeten inbieden.Kikkasz schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:06:
[...]
Snap niet dat die niet het hele uur vol ontlaadt op epex nu
kWh-en die je gister niet hebt ingeboden in de EPEX, maar wel verhandelt, worden altijd tegen onbalansprijzen verrekend.
[ Voor 17% gewijzigd door Skyaero op 01-07-2025 21:58 ]
En dan was er om 21:30 toch een grote onbalans piek geweest en hadden hier berichten gestaan dat de accu weer dom leeg was en we de piek niet hebben kunnen pakken Achteraf is het altijd makkelijk te zien wat beter wasTKroon schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:53:
Sorry, maar wat de accu tussen 20:00 en 22:00 doet is echt raar. Prima als hij een marge zou houden voor onbalans (wat hij aan het einde van de nacht en begin van de ochtend overigens ook niet zou doen), maar nu had er minstens 15 kWh tegen €0,70+ per kWh ontladen kunnen worden. Met marge. De teller staat amper op de helft.
@Maurice v/d Zwaan als ik gegarandeerd €10 had kunnen verdienen met nog 5 kWh marge voor onbalans had ik dat zeker gedaan ja. Zoals ik al zei: de “marge” die er lijkt te zijn wordt ‘‘s nachts ook niet toegepast. Onlangs was er ook in de ochtend een piek, maar stonden duizenden Nexussen op 7% te wachten om op te laden.
Volgens mij was er ook ergens een artikeltje van ze dat je kunt verdienen door simpelweg standby te staan en ze daarvoor en wellicht ook voor Intraday een bepaald volume / vermogen beschikbaar moeten houden? Ik had wel verwacht dat ie voor 2/3e zou ontladen maar misschien doet ie vanavond nog wel het e.e.a.
6.50 EUR is op zich wel netjes, met enkel onbalans hadden we misschien net 2 EUR verdiend.
6.50 EUR is op zich wel netjes, met enkel onbalans hadden we misschien net 2 EUR verdiend.
Inderdaad, markt voor balanceringsenergie.kazuka schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:19:
Volgens mij was er ook ergens een artikeltje van ze dat je kunt verdienen door simpelweg standby te staan en ze daarvoor en wellicht ook voor Intraday een bepaald volume / vermogen beschikbaar moeten houden? Ik had wel verwacht dat ie voor 2/3e zou ontladen maar misschien doet ie vanavond nog wel het e.e.a.
De lange-termijnmarkt, de day-aheadmarkt en de intradaymarkt zijn allemaal soorten groothandelsmarkten die verschillen qua tijdsbestek en producten, waar marktdeelnemers hun energie kunnen verkopen en kopen. Parallel daaraan organiseert de TSO een "markt voor balanceringsenergie", waar vooraf gekwalificeerde balanceringscapaciteit wordt ingekocht en wordt vergoed voor de beschikbaarheid ervan.
/f/image/5DkRx2erXhqvCtvD6j03IyYp.png?f=fotoalbum_large)
Is dat dan omdat ZP samenwerkt met een BRP want als je terug zou leveren als Piet Particulier met een zelfstandige thuisbatterij dan wordt er wel tegen EPEX tarieven afgerekend?Skyaero schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:56:
[...]
Omdat EPEX geen real-time markt is. Als je had willen verkopen, had je dat gisteren voor 12 uur moeten inbieden.
kWh-en die je gister niet hebt ingeboden in de EPEX, maar wel verhandelt, worden altijd tegen onbalansprijzen verrekend.
Ik blijf het lastige materie vinden die energiemarkten
Ik zie in dit topic (heb al vele pagina's inclusief de oude doorgelezen) dat veel mensen het over NOM hebben. Maar als je de batterij neemt en verdient terug dan heb je technisch gezien toch 0 op de rekening (ja oke iets anders als nul op de meter). Dat je onbalans opvangt is natuurlijk ook mooi maar dan zijn je KWH idd niet negatief of 0 op de energierekening, je verdiensten wel.
Hoe is de temperatuur van jullie omvormer deze dagen? Hij werkt verder probleemloos maar Ik zie hem in HA soms de 43 graden aantikken. Het ding is toch passief gekoeld dus misschien een ventilatortje erop zetten kan wellicht geen kwaad.
Plus dat in Frankrijk kerncentrales werden afgeschaald omdat de temperatuur van het koelwater te hoog was.mrAceT schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:00:
Nu zometeen 20.00 tot 21.00 77cent per kW, wat zou de oorzaak zijn van die hoge prijs
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Gewetensvraagje.
Op het moment dat je de thuisbatterij aanschaft wordt je ondernemer en vraag je de btw terug en is de KOR van toepassing.
Bestaat de mogelijkheid bijvoorbeeld om direct ook een airco aan te schaffen en die factuur in de btw aangifte mee te nemen? De airco dient natuurlijk om de thuisbatterij koel te houden tijdens warme dagen :-)
Op het moment dat je de thuisbatterij aanschaft wordt je ondernemer en vraag je de btw terug en is de KOR van toepassing.
Bestaat de mogelijkheid bijvoorbeeld om direct ook een airco aan te schaffen en die factuur in de btw aangifte mee te nemen? De airco dient natuurlijk om de thuisbatterij koel te houden tijdens warme dagen :-)
@Marszy ik zou er niet aan beginnen, zeker niet als je zelf al aanvoelt dat het niet echt klopt. Als ondernemer zou je moeten voldoen aan de eisen voor een zelfstandige werkruimte in de woning om de kosten mogen af te trekken, dat is in de meeste gangbare woningen vrij lastig.
Interessant!
Ik ben benieuwd welke 21 wijken dat zijn en wat de compensatie voor de (niet) inzet van de batterijen is. De rest van het stuk lijkt meer op de huidige inzet op onbalanshandel te slaan helaas.In eerste instantie zetten zij gezamenlijk in op 21 wijken waar het stroomnet regelmatig overbelast dreigt te raken. Slim gebruik en opslag van stroom staan hierin centraal. Het project is het eerste in zijn soort op deze landelijke schaal.
Op zolder is het met dit weer 27 graden. Met Ventilatoren op de omvormer van de batterij daalt de gemeten temperatuur tussen de lamellen naar 29 graden. Omvormer kan zo zijn warmte goed kwijt.kazuka schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:07:
Hoe is de temperatuur van jullie omvormer deze dagen? Hij werkt verder probleemloos maar Ik zie hem in HA soms de 43 graden aantikken. Het ding is toch passief gekoeld dus misschien een ventilatortje erop zetten kan wellicht geen kwaad.
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Zal nooit onder omgevingstemperatuur komenfvanderstege schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:03:
[...]
Op zolder is het met dit weer 29 graden. Met Ventilatoren op de omvormer van de batterij daalt de gemeten temperatuur tussen de lamellen naar 27 graden. Omvormer kan zo zijn warmte goed kwijt.
🫣🫣: Oeps de getallen stonden verkeerd om . aangepastbokkow schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 20:16:
[...]
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Zal nooit onder omgevingstemperatuur komen
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Vandaag precies een jaar de 20kw batterij in gebruik. Vanaf december t/m april alle maandbedragen onder de 100€. In de andere maanden meer of minder boven de 100€. Waarbij aug en sept 2024 uitschieters naar boven laten zien.
/f/image/8arkcin9mMkrIQBE3q4zDlia.png?f=fotoalbum_large)
Bij mij gaat de temperatuur, ondanks een 80mm fan(temperatuur gestuurd) op de rechterkant van de vinnen(warmste gedeelte), soms naar de 45 graden. Er is boven de omvormer niet super veel ruimte. Vorig jaar had ik dat de omvormer ging terugschakelen vanwege de temperatuur, maar toen had ik nog geen temperatuurmetingen.kazuka schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:07:
Ik ontvang hem in augustus. Benieuwd hoe de opbrengsten gaan zijn vanaf 1 januari 2027.fvanderstege schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:05:
Vandaag precies een jaar de 20kw batterij in gebruik. Vanaf december t/m april alle maandbedragen onder de 100€. In de andere maanden meer of minder boven de 100€. Waarbij aug en sept 2024 uitschieters naar boven laten zien.
[Afbeelding]
Met backup stroom? Heb je al een datum?lonehitman schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:39:
[...]
Ik ontvang hem in augustus. Benieuwd hoe de opbrengsten gaan zijn vanaf 1 januari 2027.
Nee met de handel. Inkopen met belasting en verkopen zonder de belasting.( zoals het nu lijkt) rendement zal aardig naar beneden gaan. 6 augustus.
Valt er met de Zonneplan Nexus Thuisaccu nog geld te verdienen na afschaffing van de salderingsregeling in 2027 en hoe verhoud zich dat naar de verdiensten op dit moment.lonehitman schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:39:
[...]
Ik ontvang hem in augustus. Benieuwd hoe de opbrengsten gaan zijn vanaf 1 januari 2027.
ChatGPT zei:
Op dit moment is er wel degelijk financieel voordeel te behalen met de Zonneplan Nexus thuisaccu (10 – 20 kWh), dankzij handel op de onbalans‑ en intradaymarkt:
📈 Huidige situatie (met salderen tot eind 2026)
Voor de 10 kWh‑variant (~€6.000) verwacht Zonneplan ongeveer €950 netto per jaar te verdienen via Powerplay – terugverdientijd ca. 5½ jaar
Voor de 20 kWh‑versie (~€8.000) is naar verwachting €1.600 per jaar haalbaar – terugverdientijd ca. 4½ jaar
Praktijktests tonen zelfs tot €1.800 per jaar (vergelijking uit Zwolle)
Gebruikerservaringen bevestigen realistischerwijs tussen €1.800 en €2.350 per jaar te verdienen, wat een terugverdientijd van 4–5 jaar oplevert
Conclusie: nu is eigen investering binnen 4 – 6 jaar terug te verdienen, mede dankzij salderingsregeling en Powerplay‑inkomsten.
🔮 Na afschaffing salderen in 2027
Vanaf 2027 vervalt salderen: teruggeleverde stroom compenseert je verbruik niet meer. Belangrijke gevolgen:
Handel op onbalansmarkt blijft mogelijk, maar volume en rendement kunnen flink dalen
De financiële prikkel om eigen zonnestroom op te slaan stijgt, omdat je anders instapt in hogere belastingen – sommige analyses wijzen erop dat tot 70–90% van huidig rendement overblijft door zelfconsumptie en belastingverlaging
Echter: gebruikersforums spreken deels hun waarschuwing uit — er is onzekerheid rond regelgeving voor onbalanshandel en toekomstige vergoeding na 2027
💰 Vergelijking verdiensten: nu vs na 2027
Situatie Jaarverdiend (20 kWh) Terugverdientijd Opmerkingen
Huidig (met salderen) €1.600 – €1.800 ±4½ jaar Powerplay + salderingsvoordeel
Na 2027 (zonder salderen) 70–90 % van huidig = €1.120 – €1.620 ±5–7 jaar Meer eigengebruik, markt onzeker
Worst‑case scenario Lager inkomsten uit markt = bijv. €600 ≈13 jaar Regeling potentieel ongunstig
Een 20 kWh‑Nexus blijft nut hebben, vooral bij eigenverbruik, maar de financiële opbrengst kan afnemen met 10–30 % als de onbalanshandel minder lucratief wordt. ◆ Mogelijk blijft je netto-opbrengst rond de €1.200–€1.600 per jaar.
⚠️ Risico’s & onzekerheden
Afhankelijke van marktvolatiliteit en beleid (belasting op kWh die in accu gaat)
Zonneplan rekent mogelijk kosten of houdt marge in – opbrengst is niet 100 % uitbetaling aan gebruiker
Bij massale adoptie van thuisbatterijen kan de marktprijs stabiliseren, wat prijsverschillen en dus inkomsten drukt
✅ Samenvatting
Nu (met salderen): sterke businesscase – terugverdientijd 4–6 jaar, opbrengst €1.600–€2.350/jaar.
Na 2026 (zonder salderen): nog steeds financieel aantrekkelijk, maar per jaar 10–30 % lager rendement; terugverdientijd stijgt naar ca. 5–7 jaar.
Risico’s: aanvullend beleid, marktwerking, contractafhankelijkheid (alleen Zonneplan contract mogelijk).
Mijn advies
Overweeg je eigen gebruikspatroon – bij veel eigenverbruik is de accu extra waardevol na 2027.
Verwacht een lager rendement na salderingsstop, maar reken nog steeds op een positieve businesscase.
Blijf alert op regelgeving (energiebelasting op opgeslagen kWh, marktregels).
Wees bewust van afhankelijkheid van Zonneplan bij onbalansmarktdeelname.
Laat gerust weten of je wil dat ik het verschil op jouw specifiek systeem doorreken!
Bron CHAT GPT
Zonneplan is actief op de onbalansmarkt, day ahead markt en de intraday markt zoals we allemaal wel weten. Voor home assistant zijn sensoren beschikbaar voor de eerste 2 markten. Voor de intraday markt weet ik het niet. Als deze wel beschikbaar zijn zou ik dat graag willen weten, zodat je er een automatisering voor aansturing mee kunt maken.
Het laden en ontladen van de batterij was al mogelijk zoals in eerdere posts vermeld. Ook het laden op alleen je Zonne-energie is mogelijk, zelf zonder de dongle er uit te halen.
Ik wil proberen een algoritme te bedenken zoals zonneplan dat doet op alle drie de markten en dit in HA te verwerken. Dus als iemand weet hoe je deze sensoren van de intradaymarkt kan toevoegen, verneem ik dat graag.
Het laden en ontladen van de batterij was al mogelijk zoals in eerdere posts vermeld. Ook het laden op alleen je Zonne-energie is mogelijk, zelf zonder de dongle er uit te halen.
Ik wil proberen een algoritme te bedenken zoals zonneplan dat doet op alle drie de markten en dit in HA te verwerken. Dus als iemand weet hoe je deze sensoren van de intradaymarkt kan toevoegen, verneem ik dat graag.
Wacht even. Er is een HA sensor die zegt onbalans of day ahead? Dat alleen al zou meer inzicht geven dan wat we nu in de app zien?Micronikje schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:21:
Zonneplan is actief op de onbalansmarkt, day ahead markt en de intraday markt zoals we allemaal wel weten. Voor home assistant zijn sensoren beschikbaar voor de eerste 2 markten. Voor de intraday markt weet ik het niet. Als deze wel beschikbaar zijn zou ik dat graag willen weten, zodat je er een automatisering voor aansturing mee kunt maken.
@bokkow
Er is nog geen sensor (enkele) die dat zegt. Maar dat is wel te regelen via een automatisering. Bijvoorbeeld zo:
Stel: je weet het volgende:
Markt Prijs (€/MWh) Laadwaarde? Ontlaadwaarde?
Onbalans -150 💰 (laden goedkoop) ❌ (niet ontladen)
Day-ahead 100 ❌ (laden duur) 💰 (ontladen winstgevend)
Intraday 50 ❌ (neutraal) 💰 (ontladen matig winstgevend)
De sensoren voor de onbalansmarkt min, max en mid zijn beschikbaar in HA via multiscrape
Dit geldt ook voor de day ahead uur prijzen van zonneplan.
Hiermee kun je dan regels instellen en verfijnen via testen welke waarden het beste werken.
Er is nog geen sensor (enkele) die dat zegt. Maar dat is wel te regelen via een automatisering. Bijvoorbeeld zo:
De sensoren voor de onbalansmarkt min, max en mid zijn beschikbaar in HA via multiscrape
Hiermee kun je dan regels instellen en verfijnen via testen welke waarden het beste werken.
Ah, ik ben bang dat die logica niet op gaat en je echt enkel vanuit de sturende partij op kunt halen waar in het moment op gestuurd wordt.Micronikje schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:19:
@bokkow
Als je bedoelt dat we willen weten waar Zonneplan op stuurt, dan is dat niet mijn bedoeling. Ik wil zelf ook kunnen bepalen wanneer je het beste zou kunnen laden of ontladen om te kunnen verdienen aan de battterij als Zonneplan niets doet. Het moet mogelijk zijn om meer te verdienen zoals de site onbalansmarkt.com aantoont. Frank Energie staat daar steeds fier bovenaan!bokkow schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:23:
[...]
Ah, ik ben bang dat die logica niet op gaat en je echt enkel vanuit de sturende partij op kunt halen waar in het moment op gestuurd wordt.
Ah ok. Ja dat gaat niet gebeuren. Maximale wat je kunt doen is day ahead handelen op momenten dat Zonneplan daar niet op stuurt en je zou ng kunnen laten stoppen met laden/ontladen bij lage onbalans delta. Je zult niet zelf op onbalans of intraday kunnen handelen als consument.Micronikje schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:31:
[...]
Als je bedoelt dat we willen weten waar Zonneplan op stuurt, dan is dat niet mijn bedoeling. Ik wil zelf ook kunnen bepalen wanneer je het beste zou kunnen laden of ontladen om te kunnen verdienen aan de battterij als Zonneplan niets doet. Het moet mogelijk zijn om meer te verdienen zoals de site onbalansmarkt.com aantoont. Frank Energie staat daar steeds fier bovenaan!
Dat klopt wat je zegt. Echter omdat Zonneplan op de onbalansmarkt handelt voor ons, kunnen wij ook volgens mij daar laden/ontladen als we daar hoge onbalans zien en daarmee verdienen. Ik hoop dat iets sneller te kunnen dan Zonneplanbokkow schreef op zondag 6 juli 2025 @ 12:40:
[...]
Ah ok. Ja dat gaat niet gebeuren. Maximale wat je kunt doen is day ahead handelen op momenten dat Zonneplan daar niet op stuurt en je zou ng kunnen laten stoppen met laden/ontladen bij lage onbalans delta. Je zult niet zelf op onbalans of intraday kunnen handelen als consument.
Maar dan ga je ervan uit dat zonneplan ook reactief schakelt (achteraf) als ze zien dat dat het beste is voor jou, toen jij zelfstandig besloot maar te gaan laden/ontladen?
Ik vraag me sterk af of ze dit (zullen) doen...
Ik vraag me sterk af of ze dit (zullen) doen...
Daar ga ik niet vanuit. Zonneplan schakelt actief tussen de markten en houden geen rekening met wat het beste is voor mij. Toen er alleen op de onbalansmarkt werd gehandeld heb ik geconstateerd dat Zonneplan bij hoge onbalans soms nog niet handelde op dat moment en kon ik door zelf al te gaan ontladen (dongle gewoon actief) al iets verdienen. Dus als je de realtime (inclusief vertragingstijd) gegevens van alle 3 de markten hebt, kun je zelf hiervoor een automatisering schrijven.
Volgens mij heeft intra-day geen vaste prijs. De prijs verandert continue en is afhankelijk van het moment van handelen. Daarom zal er ook geen bron zijn waar je "de" intra-day prijs kan halen.
Daarnaast werkt intra-day op basis van commitment. Zonneplan spreekt af zoveel te leveren of af te nemen. Ik denk niet dat het gewaardeerd wordt als we dat proces gaan frustreren.
Als laatste; op sommige dagen doet Frank Energie het beter. Maar kijk je naar het maandoverzicht, dan doet het algoritme van Zonneplan het zo slecht nog niet.
Daarnaast werkt intra-day op basis van commitment. Zonneplan spreekt af zoveel te leveren of af te nemen. Ik denk niet dat het gewaardeerd wordt als we dat proces gaan frustreren.
Als laatste; op sommige dagen doet Frank Energie het beter. Maar kijk je naar het maandoverzicht, dan doet het algoritme van Zonneplan het zo slecht nog niet.
Ik denk dat @Kacang bedoelt of je ook de optie voor backupstroom hebt, niet dat dat je verdienmodel wordtlonehitman schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:54:
[...]
Nee met de handel. Inkopen met belasting en verkopen zonder de belasting.( zoals het nu lijkt) rendement zal aardig naar beneden gaan. 6 augustus.
Volgens mij kun je tegenwoordig ook als optie nemen dat de Nexus als noodstroomvoorziening fungeert.