als er dan toch niks gebeurt is er ook niks aan de hand :P

• GvdBr
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:40
agraaff schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 16:32:
als er dan toch niks gebeurt is er ook niks aan de hand :P
Dat is precies het risico van een zwevend DC-IT-net: de eerste fout doet niks, dus je merkt hem niet op. Pas bij een tweede fout krijg je ineens een harde kortsluiting of boogfout. “Er gebeurt niks” is dus niet hetzelfde als “het is veilig”.

• Gunther.S
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 22:46
GvdBr schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:18:
[...]
Pas bij een tweede fout krijg je ineens een harde kortsluiting of boogfout. “Er gebeurt niks” is dus niet hetzelfde als “het is veilig”.
De foutstromen bij die 2e fout zijn in IT ook groter dan de foutstroom bij TT (typisch in België), omdat het PE pad heel kort is (lokale massa die het huis niet verlaat en niet via de bodem en PE van de wijkcabine moet gaan). Bij TN(-C) is het vergelijkbaar als bij IT.

Een isolatiebewaker met relais op de DC bus (bv. Lynx BMS) is dan een prima oplossing (maar wel heel dure). Het ding is dat áls je 2 isolatiefouten hebt, het wel heel erg kan zijn en de boel best kan uitbranden als de fouten dicht bij mekaar zitten (dus vóór er een zekering tussen zit), daarom dus om bij IT de eerste fout te detecteren en er op in te spelen dmv verwittiging en/of automatische uitschakeling.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:05

Nhz

agraaff schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:42:
E-TECH C25 300mA 3P+N | 3 Fase aardlekautomaat | 4-Polige automaat — E-TECH Groepenkasten B.V.
CE, IEC/EN 61009-1 gecertificeerd.
en maar 56 euro. dat is de moeite voor net dat beetje nachtrust.
Is niet de beste maar voldoet wel.
Niet de juiste volgens mij. Deze schakelt bij een hoger amperage af, maar is niet selectief.

Groetjes

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:12
Ik ben druk bezig met mijn meterkast ontwerp voor een Victron installatie en zit nog met twee vragen mbt het afzekeren van AC-IN en het plaatsen van een aardlek op AC-OUT-1 & AC-OUT-2. Ik heb de posities met mijn onnavolgbare paint draw skills gevisualiseerd :+ .

De Victron komt voor een ABB Hafonorm, voor het gemak even standaard uitganspunt van een 3x aardlek (40A,30mA) + 12 eindgroepen (B16) genomen, want mijn vraag gaat niet over de meterkast zelf, maar de Victron distributie daarvoor. De wens is om alle groepen achter AC-OUT-1 te zetten, alleen de 3-fase EV charger gaat achter AC-OUT-2, in een off-grid situatie kan er indien nodig altijd 1-fase geladen (achter AC-OUT-1) worden mocht die noodzaak er zijn.

Ik had al een 300mA selectieve aardlek VOOR de AC-IN voorzien (ABB F204S-40/0.3), en 2x drie B32 automaten (ABB SN201-B32) ACHTER zowel AC-OUT-1 als AC-OUT-2. Ik twijfel op dit moment nog wat de juiste keuze is om in de rode vakjes in het plaatje te stoppen, ?1? & ?2?.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3I9wSwyoYfffvx0McAq1GP1jLLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9kvOpbTUFhTBWmeBgYiI5V5.jpg?f=fotoalbum_large

?1? :

De AC-IN kortsluit beveiliging ligt nu bij de C25 automaten van de netbeheerder, ook al kan ik die zelf schakelen, ik wil kortsluit fouten ACHTER de hoofdschakelaar opgelost hebben. Hoewel niet selectief (maar in deze (Victron / Inverter) opzet niet meer of minder veilig) wil ik hier 3 B25 automaten plaatsen, de Victron is verder uitstekend in te stellen dat deze 25A in normaal bedrijf niet overschreden wordt. Deze kunnen dan trippen bij eventuele kortsluit fouten ipv de automaten van de netbeheerder.

Zie ik hier nog iets over het hoofd ?

?2? :

Ik vertrouwde in eerste instantie op de reguliere (40A,30mA) aardlekschakelaar van de eindgroepen in de meterkast, maar de recente discussie in dit topic doen mij zaken toch weer heroverwegen... Is het verstandig om achter de AC-OUT-1 & 2 een selectieve 300mA aardlek te zetten, gelijk aan die voor de AC-IN staat ? In mijn hoofd heb ik de lijntjes nog niet verbonden hoe dit de installatie veiliger maakt, dus hier worstel ik op dit moment nog mee...

@NTS Ik tag jou hier even voor aandacht 8-) , aangezien ik hier en op het grote interweb de meest funky elektrische configuraties voorbij zie komen... Gezien het feit dat jij een "ABB Man" lijkt te zijn, wel verstandige dingen zegt en doet "zoals 't heurt", ben ik erg benieuwd naar jouw mening over bovenstaande punten.
DoMoFo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:00:
Ik ben druk bezig met mijn meterkast ontwerp voor een Victron installatie en zit nog met twee vragen mbt het afzekeren van AC-IN en het plaatsen van een aardlek op AC-OUT-1 & AC-OUT-2. Ik heb de posities met mijn onnavolgbare paint draw skills gevisualiseerd :+ .

De Victron komt voor een ABB Hafonorm, voor het gemak even standaard uitganspunt van een 3x aardlek (40A,30mA) + 12 eindgroepen (B16) genomen, want mijn vraag gaat niet over de meterkast zelf, maar de Victron distributie daarvoor. De wens is om alle groepen achter AC-OUT-1 te zetten, alleen de 3-fase EV charger gaat achter AC-OUT-2, in een off-grid situatie kan er indien nodig altijd 1-fase geladen (achter AC-OUT-1) worden mocht die noodzaak er zijn.

Ik had al een 300mA selectieve aardlek VOOR de AC-IN voorzien (ABB F204S-40/0.3), en 2x drie B32 automaten ACHTER zowel AC-OUT-1 als AC-OUT-2 (ABB SN201-B32). Ik twijfel op dit moment nog wat de juiste keuze is om in de rode vakjes in het plaatje te stoppen, ?1? & ?2?.

[Afbeelding]

?1? :

De AC-IN kortsluit beveiliging ligt nu bij de C25 automaten van de netbeheerder, ook al kan ik die zelf schakelen, ik wil kortsluit fouten ACHTER de hoofdschakelaar opgelost hebben. Hoewel niet selectief (maar in deze (Victron / Inverter) opzet niet meer of minder veilig) wil ik hier 3 B25 automaten plaatsen, de Victron is verder uitstekend in te stellen dat deze 25A in normaal bedrijf niet overschreden wordt. Deze kunnen dan trippen bij eventuele kortsluit fouten ipv de automaten van de netbeheerder.

?2? :

Ik vertrouwde in eerste instantie op de reguliere (40A,30mA) aardlekschakelaar van de eindgroepen in de meterkast, maar de recente discussie in dit topic doen mij zaken toch weer heroverwegen... Is het verstandig om achter de AC-OUT-1 & 2 een selectieve 300mA aardlek te zetten, gelijk aan die voor de AC-IN staat ? In mijn hoofd heb ik de lijntjes nog niet verbonden hoe dit de installatie veiliger maakt, dus hier worstel ik op dit moment nog mee...

@NTS Ik tag jou hier even voor aandacht 8-) , aangezien ik hier en op het grote interweb de meest funky elektrische configuraties voorbij zie komen... Gezien het feit dat jij een "ABB Man" lijkt te zijn, wel verstandige dingen zegt en doet "zoals 't heurt", ben ik erg benieuwd naar jouw mening over bovenstaande punten.
Hoe lang zijn de kabels van/naar multiplussen? 1m of 50m door de tuin? En hoe dik zijn ze?
Je rode blokken gaan nl vnl over kabel beveiliging.

• DoMoFo
pvg schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:12:
[...]

Hoe lang zijn de kabels van/naar multiplussen? 1m of 50m door de tuin?
De drie MP 4k5 staan op zolder loodrecht boven de meterkast BG, ruwe schatting 5-6 meter van meterkast -> aangrenzende stijggoot -> technische ruimte zolder.

Distributie in meterkast met 10mm2 kammetjes (Hoofdschakelaar, OVR-T2, Selectieve Aardlek 300mA, Omschakelaar), kabels ymvk 10mm2. vanaf de B32 automaten is alles 6mm2 in de meterkast.

[ Voor 20% gewijzigd door DoMoFo op 29-05-2026 06:23 ]

DoMoFo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:15:
[...]

De drie MP 4k5 staan op zolder loodrecht boven de meterkast BG, ruwe schatting 5-6 meter van meterkast -> aangrenzende stijggoot -> technische ruimte zolder.

Distributie in meterkast met 10mm2 kammetjes (Hoofdschakelaar, OVR-T2, Selectieve Aardlek 300mA, Omschakelaar), kabels ymvk 10mm2. vanaf de B32 automaten is alles 6mm2 in de meterkast.
Bij ?1?:
- Technisch gezien is je kabel veilig door de hoofdzekeringen, maar ik weet niet of er nog juridische redenen zijn om een extra automaat na de hoofdschakelaar te hebben. Je geeft zelf aan dat je dat wel wilt (3x 25A). Het meest logische is dan om die in de meterkast te plaatsen.
- De multiplussen vereisen een zekering om de interne relais/bekabeling te beveiligen. 3x 25A is prima (mag 40 of 50A zijn, staat in specs).
- Nabij de multiplussen moet een werkschakelaar aanwezig zijn.

Bij ?2?:
Ik zou de uitgaande kabels beveiligen met een selectieve 300mA aardlek (voor als je een keer door de kabel schroeft) en ook de B32 remautomaten bij de multiplussen zetten zodat ze ook de kabels beschermen. Merk op dat de aardlek aan AC-in niet functioneert in eilandbedrijf en je daarom ook op AC-out aardleks moet hebben (ja, dat wordt prijzig). Let op: je moet hier niet denken “gaat alleen om eilandbedrijf”, want: 2 selectieve 300mA in serie zijn NIET selectief tov elkaar. Dus als je na de multiplussen een aardlek zou veroorzaken in grid bedrijf, kan de aardlek voor de multiplus uitschakelen. Daarna zit je meteen in eilandbedrijf…

Je stelt losse automaten per fase voor, maar ik zou voor het gemak 3P+N of 4P nemen. De toegevoegde waarde van losse automaten is zeer beperkt: in de praktijk komt een aardlek veel vaker voor dan een harde kortsluiting tussen L en N. Dus meestal gaan toch alle 3 de fases uit.

[ Voor 14% gewijzigd door pvg op 29-05-2026 07:11 ]

Nhz schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 02:05:
[...]

Niet de juiste volgens mij. Deze schakelt bij een hoger amperage af, maar is niet selectief.
er is ook een 32A 300mA variant, of is dat niet wat je bedoelt.

Ik had al een 300mA selectieve aardlek VOOR de AC-IN voorzien (ABB F204S-40/0.3), en 2x drie B32 automaten (ABB SN201-B32) ACHTER zowel AC-OUT-1 als AC-OUT-2. Ik twijfel op dit moment nog wat de juiste keuze is om in de rode vakjes in het plaatje te stoppen, ?1? & ?2?.

[Afbeelding]

?1? :

?2? :

Ofwel je plaatje is incompleet ofwel je hebt geen bypass om de victron heen.
Daarnaast is onduidelijk welke victron je gebruikt. waarschijnlijk een 6k5
Je kan dus 25A uit het net halen en er maximaal 6wk = 26A aan toevoegen.
Je zekeringen zullen derhalve pas aangesproken worden als je Victron al overbelast is.

Je achterliggende woning is uitgelegd op 25A, immers je hoofdaansluiting bood niet meer als dat.
Indien je extra vermogen wilt zou ik dat uit de ACOUT2 halen en beide afzekeren op 25A

Vanuit de het net 3x25A gaat er dan een verbinding richting je bypass.
En vanuit ACout1 komt er ook weer een verbinding richting de bypass.

Vanuit de 40A alamat gaat de kabel richting de victron, de victron kan echter niet meer vragen als 25A dus waarom kies je voor een 40A?

Op locatie 1 zou ik een 3F automaat zetten met 25A
Op locatie 2 zou ik niks zetten want dat kan niet.
Op ACout1 alamat 25A 3F
Op ACout2 alamat 25A 3F

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

GvdBr schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 15:19:
[...]
Scherpe analyse! Alleen de Claude-samenvatting die je deelt, maakt helaas een flinke elektrotechnische denkfout als het gaat om het TN-C-S stelsel.
Dat zie je best vaak. Dit onderwerp is niet heel AI-geschikt, want hij roept dan heel stellig iets wat helemaal niet zo werkt.
agraaff schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:33:
[...]
er is ook een 32A 300mA variant, of is dat niet wat je bedoelt.
Nee, je stapt er al een paar posts lang overheen :) wat je moet hebben is een type S van 300mA niet een gewone type A van 300mA.

Dit is een betaalbare van een redelijk merk: https://www.superflink.nl...a-40ms-vertraagd-vde-10ka
Ja die ABB F204S-40/0.3 is exact dezelfde als die ik voor m'n AC-IN heb. Ik heb die gecombineerd met een 3-fase B25 automaat, niet met 3 losse automaten. Ik neem aan dat je een 5G4 of 5G6 kabel naar AC-IN hebt? Dan is een 3-fase automaat een logische oplossing, want je hebt maar één nul draad. Als je 3x een losse B25 neemt en de nullen combineert zou je theoretisch teveel stroom door de nul draad van je 5-aderige kabel kunnen trekken zonder dat een automaat uitschakelt.

Dan over het rechter rode vakje: Aan de AC-OUT kant van de Victron hoort een aardlekschakelaar en een automaat, de eerste om een fase-PE kortsluiting af te schakelen (denk aan: schep door de kabel) en de tweede om overbelasting van de kabel te voorkomen. Kies hier voor een 3-fase aardlekschakelaar, 3x 1-fase gaat mis als je er een 3-fase belasting op aansluit zoals een EV lader of kookplaat.

Volgens NEN1010 mag je overigens overbelasting ook voorkomen door uit te rekenen dat de voeding niet boven de maximale stroom van de kabel kan komen, dat zou ik alleen in een Victron setup niet doen omdat je door Peakshaving / PowerAssist vrijwel altijd stevige stromen kunt laten lopen.
Zie hierboven ik zou 1x een B25 3-fase in plaats van 3x B25 1-fase automaten nemen. Tenzij je naar elke omvormer volledig gescheiden kabels hebt liggen met elk een eigen nul (lijkt me niet?)
Ik heb dat inderdaad gedaan. Het helpt met de veiligheid van de AC-OUT kabel, bij mij is dat een grondkabel van 10 meter dus daar zou een graafmachine of tuinman met schep doorheen kunnen gaan. Voor de veiligheid van je eindgroepen maakt het niet uit.

Als je het doet moet je inderdaad wel een type-S 300mA (of 100mA maar die zijn in NL niet verkrijgbaar) nemen, een gewone zou bij een aardfout in één groep kunnen uitschakelen en je hele huis in het donker zetten door één fout gourmetstel ;)
Danku! (y)
NTS schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:21:
[...]

Dat zie je best vaak. Dit onderwerp is niet heel AI-geschikt, want hij roept dan heel stellig iets wat helemaal niet zo werkt.
Ik gebruik AI in combinatie met verstand en google en Tweakers. Ik vertrouw voor dit soort zaken zeker niet op AI.
Hoewel de analyses van AI met Claude een stuk beter zijn dan die met ChatGPT Chat verzint echt constant zaken die er niet zijn. Claude heeft daar veel minder last van.

• DoMoFo
pvg schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:02:
[...]

Bij ?1?:
- Technisch gezien is je kabel veilig door de hoofdzekeringen, maar ik weet niet of er nog juridische redenen zijn om een extra automaat na de hoofdschakelaar te hebben. Je geeft zelf aan dat je dat wel wilt (3x 25A). Het meest logische is dan om die in de meterkast te plaatsen.
- De multiplussen vereisen een zekering om de interne relais/bekabeling te beveiligen. 3x 25A is prima (mag 40 of 50A zijn, staat in specs).
- Nabij de multiplussen moet een werkschakelaar aanwezig zijn.
Ok, tnx! 25A lijkt mij genoeg, dat is ook hoe ik de MP "software" matig cap.
Bij ?2?:
Ik zou de uitgaande kabels beveiligen met een selectieve 300mA aardlek (voor als je een keer door de kabel schroeft) en ook de B32 remautomaten bij de multiplussen zetten zodat ze ook de kabels beschermen. Merk op dat de aardlek aan AC-in niet functioneert in eilandbedrijf en je daarom ook op AC-out aardleks moet hebben (ja, dat wordt prijzig). Let op: je moet hier niet denken “gaat alleen om eilandbedrijf”, want: 2 selectieve 300mA in serie zijn NIET selectief tov elkaar. Dus als je na de multiplussen een aardlek zou veroorzaken in grid bedrijf, kan de aardlek voor de multiplus uitschakelen. Daarna zit je meteen in eilandbedrijf…

Je stelt losse automaten per fase voor, maar ik zou voor het gemak 3P+N of 4P nemen. De toegevoegde waarde van losse automaten is zeer beperkt: in de praktijk komt een aardlek veel vaker voor dan een harde kortsluiting tussen L en N. Dus meestal gaan toch alle 3 de fases uit.
Dank voor de uitleg, het kwartje valt! Dit gaat om veiligheid van mij, mijn gezin en huis, daar ga ik niet op besparen, die twee selectieve aardleks komen er.

Voor wat betreft de "losse" automaten, dat is om ruimte, zes ipv acht eenheden, ik heb al een behoorlijke aantal (5) Hafonorm in de meterkast kast hangen die vol zit met deze config (3x 24 en 2x 12) :) . Als ik de ruimte zou hebben zou ik idd een vaste automaat kiezen, maar scherp!

• DoMoFo
blaaspijp schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:37:
[...]

Ofwel je plaatje is incompleet ofwel je hebt geen bypass om de victron heen.
Daarnaast is onduidelijk welke victron je gebruikt. waarschijnlijk een 6k5
Je kan dus 25A uit het net halen en er maximaal 6wk = 26A aan toevoegen.
Je zekeringen zullen derhalve pas aangesproken worden als je Victron al overbelast is.

Je achterliggende woning is uitgelegd op 25A, immers je hoofdaansluiting bood niet meer als dat.
Indien je extra vermogen wilt zou ik dat uit de ACOUT2 halen en beide afzekeren op 25A

Vanuit de het net 3x25A gaat er dan een verbinding richting je bypass.
En vanuit ACout1 komt er ook weer een verbinding richting de bypass.

Vanuit de 40A alamat gaat de kabel richting de victron, de victron kan echter niet meer vragen als 25A dus waarom kies je voor een 40A?

Op locatie 1 zou ik een 3F automaat zetten met 25A
Op locatie 2 zou ik niks zetten want dat kan niet.
Op ACout1 alamat 25A 3F
Op ACout2 alamat 25A 3F
Plaatje is incompleet, wilde de focus op mijn probleem houden ;) . Er zit een omschakelaar op AC-OUT-1, in NET/GRID stand hebben mijn AC-IN en dus ook AC-OUT-2 nog spanning, alleen AC-OUT-1 wordt (om)geschakeld (naast uiteraard de hoofdschakelaar).

Het zijn 3 MP 4k5's (zie ook eerdere reactie), ik heb het nergens over 40A in het direct afzekeren van de MP, maar 25A (AC-IN) of 32A (AC-OUT-1 & 2). Dit is de max van de 4k5 (dus 25A uit net met al dan niet 7A uit batterij, of alle 32A uit de batterij). Samen met de AC PV die _MAX_ 5.2A per fase levert in de "huis" meterkast blijft de aanvoer dus netjes onder de 40A, en daar is de standaard Hafonorm meterkast voor gemaakt (40A, 30mA aardleks met B16 automaten).

Voor wat betreft de aardlek voor AC-IN, dat is de al eerder besproken ABB F204S-40/0.3 en is standaard een 40A variant, vandaar 40A (nominaal vermogen aardlek, _geen_ automaat), niet perse een bewuste keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door DoMoFo op 29-05-2026 16:12 ]

• DoMoFo
NTS schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:36:
[...]

Ja die ABB F204S-40/0.3 is exact dezelfde als die ik voor m'n AC-IN heb. Ik heb die gecombineerd met een 3-fase B25 automaat, niet met 3 losse automaten. Ik neem aan dat je een 5G4 of 5G6 kabel naar AC-IN hebt? Dan is een 3-fase automaat een logische oplossing, want je hebt maar één nul draad. Als je 3x een losse B25 neemt en de nullen combineert zou je theoretisch teveel stroom door de nul draad van je 5-aderige kabel kunnen trekken zonder dat een automaat uitschakelt.

Dan over het rechter rode vakje: Aan de AC-OUT kant van de Victron hoort een aardlekschakelaar en een automaat, de eerste om een fase-PE kortsluiting af te schakelen (denk aan: schep door de kabel) en de tweede om overbelasting van de kabel te voorkomen. Kies hier voor een 3-fase aardlekschakelaar, 3x 1-fase gaat mis als je er een 3-fase belasting op aansluit zoals een EV lader of kookplaat.

Volgens NEN1010 mag je overigens overbelasting ook voorkomen door uit te rekenen dat de voeding niet boven de maximale stroom van de kabel kan komen, dat zou ik alleen in een Victron setup niet doen omdat je door Peakshaving / PowerAssist vrijwel altijd stevige stromen kunt laten lopen.

[...]

Zie hierboven ik zou 1x een B25 3-fase in plaats van 3x B25 1-fase automaten nemen. Tenzij je naar elke omvormer volledig gescheiden kabels hebt liggen met elk een eigen nul (lijkt me niet?)

[...]

Ik heb dat inderdaad gedaan. Het helpt met de veiligheid van de AC-OUT kabel, bij mij is dat een grondkabel van 10 meter dus daar zou een graafmachine of tuinman met schep doorheen kunnen gaan. Voor de veiligheid van je eindgroepen maakt het niet uit.

Als je het doet moet je inderdaad wel een type-S 300mA (of 100mA maar die zijn in NL niet verkrijgbaar) nemen, een gewone zou bij een aardfout in één groep kunnen uitschakelen en je hele huis in het donker zetten door één fout gourmetstel ;)
Tnx! Helemaal duidelijk, met de uitleg van @pvg erbij is het kwartje gevallen. Moet alleen wel ernstig gaan schuiven, want die losse automaten waren uit nood geboren (ruimte), maar daar kom ik waarschijnlijk wel uit...
Kies hier voor een 3-fase aardlekschakelaar, 3x 1-fase gaat mis als je er een 3-fase belasting op aansluit zoals een EV lader of kookplaat.
Toch niet met de officiële ABB hack, waarbij je drie losse automaten fysiek verbind met palletje (zodat ze alle drie tegelijkertijd mechanisch afslaan) en de bijgeleverde nul steekjes aan de onderkant doorlust ? Uiteraard is een vast module beter / netter, maar ik zou zo een correcte krachtgroep met losse automaten kunnen maken...

* kuch * :/ Zo doe ik dat nl. al in de "huis" meterkast, naast normale 3-fase alamats. Dit vloeit weer voort uit de aansluiting van mijn fornuis (2 losse 16A inductie platen, die krijgen ieder een eigen fase (niet gekoppeld oid) maar de kabel naar fornuis zit in 1 leiding, dus ik wilde ze EN tegelijkertijd laten afslaan EN over twee fase verbinden maar wel achter 1 aardlek. Dit kan niet achter de "standaard" 2-polige aardleks, want als ik beide eigen fase geef zitten ze ook beide achter een andere/verschillende aardlek. Dus ook daar zit een ABB "palletje" op, dit dan voor twee automaten en de nul is daar NIET onderling doorverbonden.

Ik weet dat 1-fase automaten (al dan niet creatief gecombineerd) achter een 4-polige aardlek nou niet "Standard Operating Procedure" is :+ , maar het _MAG_ wel...

Ergo, ik heb een 3-fase (krachtgroep) EN 2x 1-fase (fornuis) op basis van flexomaten op een 3-fase hafonorm busboard, beide met ABB "palletjes" achter een 4-polige 40A/30mA aardlek 8)

[ Voor 22% gewijzigd door DoMoFo op 29-05-2026 16:10 ]

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:55
Gunther.S schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:36:
[...]

De foutstromen bij die 2e fout zijn in IT ook groter dan de foutstroom bij TT (typisch in België), omdat het PE pad heel kort is (lokale massa die het huis niet verlaat en niet via de bodem en PE van de wijkcabine moet gaan). Bij TN(-C) is het vergelijkbaar als bij IT.

Een isolatiebewaker met relais op de DC bus (bv. Lynx BMS) is dan een prima oplossing (maar wel heel dure). Het ding is dat áls je 2 isolatiefouten hebt, het wel heel erg kan zijn en de boel best kan uitbranden als de fouten dicht bij mekaar zitten (dus vóór er een zekering tussen zit), daarom dus om bij IT de eerste fout te detecteren en er op in te spelen dmv verwittiging en/of automatische uitschakeling.
Wat moet ik dan doen om het veilig volgens de NEN1010 regels te doen?

Ik heb de DC- niet geaard. Moet ik het wel aarden? En dan met 70mm2 kabel? Waar moet dit dan naartoe?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

* Damic heeft tracking data gekregen van Frenchman, volgende week geleverd hopelijk :D

@DmC1982 je Victron zal de DC- aarden als ie geen net meer ziet, dat staat ergens in je handleiding. Dit om geen aardfouten te maken en grotere problemen maken.

Edit: FAAAAAAAAK mislezen dus thx @Rimco

[ Voor 56% gewijzigd door Damic op 29-05-2026 17:46 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:23

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Damic nee, Victron hangt de AC nul aan de aarde, tenzij je dat uitzet. DC blijft altijd geïsoleerd tov de aarde tenzij je daar zelf iets mee doet.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Pagina: 1 ... 71 72 Laatste