Heb ik het dan verkeerd begrepen? Het verschil (de delta) is hier toch maar 32mV (0,032V)? Bij LiFePO4 schiet de spanning boven de 3,4V aan de top altijd in een steile curve omhoog, waardoor je daar altijd even wat spreiding ziet, dacht ik. Zodra hij onder de 90% zakt, is het verschil nog maar 0.005V. Dan zijn ze toch juist perfect in balans, of zie ik echt iets over het hoofd?Japie.G schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:10:
[...]
Vind je onbalans op 3.45v wel fors. Heb je je balanceer settings wel goed staan?
Ik denk dat je hier toch iets over het hoofd ziet.DmC1982 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:25:
[...]
Heb ik het dan verkeerd begrepen? Het verschil (de delta) is hier toch maar 32mV (0,032V)? Bij LiFePO4 schiet de spanning boven de 3,4V aan de top altijd in een steile curve omhoog, waardoor je daar altijd even wat spreiding ziet, dacht ik. Zodra hij onder de 90% zakt, is het verschil nog maar 0.005V. Dan zijn ze toch juist perfect in balans, of zie ik echt iets over het hoofd?
De laad-/ontlaadcurve van LiFePO4 is juist extreem vlak in het middengebied, grofweg tussen 30 en 80% SoC. Dat de cellen daar heel dicht bij elkaar zitten, zegt daarom niet zo heel veel; dat is eigenlijk precies wat je verwacht bij LiFePO4.
De echte verschillen in celbalans zie je vooral onderin en bovenin de spanningscurve. Juist daar wordt zichtbaar of cellen echt mooi gelijk lopen. Begrijp me niet verkeerd: 32 mV verschil bovenin is zeker niet problematisch of schadelijk. Dat is op zich gewoon prima.
Maar het kan waarschijnlijk wel netter. Bij mijn eigen accu’s zie ik bovenin meestal een deviatie van ongeveer 5 tot 8 mV. Dat komt doordat de actieve balancer vanaf 3,45 V per cel gaat meedoen. Zodra één van de cellen 3,45 V aantikt, begint de balancer actief energie te verplaatsen en worden de cellen op dat niveau mooi gelijkgetrokken.
Ik zou dus even controleren of je balancer niet per ongeluk pas bij bijvoorbeeld 50 mV deviatie actief wordt. Als dat zo is, zou ik die grens eerder richting 5 mV zetten.
Nogmaals: die 32 mV is geen ramp en zeker niet iets waar ik me direct zorgen over zou maken. Maar als je A+ grade gematchte cellen hebt, dan zou ik persoonlijk verwachten dat het bovenin nog wat strakker kan.
[ Voor 35% gewijzigd door Japie.G op 19-05-2026 19:49 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Vandaag de Cerbo GX binnen gekregen, alvast wat aan het stoeien met de integratie van bestaande apparatuur, de SMA Tripower 10kW wordt keurig geadopteerd. Met een kleine work around heb ik nu ook de SMA Sunny Home Manager 2.0 (die als energiemeter functioneert) op de Cerbo beschikbaar gekregen. Ben er wel blij mee omdat de home manager reeds geïnstalleerd is en feilloos werkt met de Tripower.
:strip_exif()/f/image/N3aKtyxO05iOCQx0ikHXIBNj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik neem aan dat ik dan ook zonder de ET340 kan?
Op dit moment een meet interval per 1000msec maar ik kan de Home Manager ook nog instellen op 200msec.
Ik ga eens kijken of ik de zaptec er ook in kan krijgen
:strip_exif()/f/image/N3aKtyxO05iOCQx0ikHXIBNj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik neem aan dat ik dan ook zonder de ET340 kan?
Op dit moment een meet interval per 1000msec maar ik kan de Home Manager ook nog instellen op 200msec.
Ik ga eens kijken of ik de zaptec er ook in kan krijgen
[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 19-05-2026 20:21 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
En de draad moet ik dan ook actief koelen?Beer070 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:33:
[...]
Er zijn hier best wat mensen die in de handel langere tijd boven 25A terugleveren. Soms wel een uur op 35A begreep ik. Als ik het goed heb werken moderne hoofdschakelaars met een bi-metaal, en als je dat actief gekoeld houdt kan je langer meer terugleveren. 😎
Kom er nog niet helemaal uit. Ik heb het idee dat ik beren zie die er niet zijn... Zal de situatie nog eens schetsen:
- 3×25A netaansluiting
- 3-fase SolarEdge SE8K (piek ± 6.5–7 kW → ~10A per fase)
- 1-fase EV-lader (16A)
- 3-fase EV-lader met load balancing
- Huidige wasmachinegroep (1-fase, 16A, 2.5 mm²) → gepland als aansluiting voor de Victron
- draad vervangen door 6 mm²
- automaat vervangen door B25
- wasmachine achter MultiPlus hangen
Mijn doel is:
- maximaal laden/ontladen op 1 fase
- accu laden met overschot PV en ontladen voor eigen verbruik
Scenario export:
MultiPlus levert ±25A op L1
SolarEdge levert ±10A per fase
op L1 totaal ~35A > 25A hoofdzekering
Scenario import:
MultiPlus laadt ±25A
huis gebruikt nog ~10A op die fase
opnieuw > 25A
In beide gevallen zou theoretisch de hoofdzekering kunnen smelten.
Vraag aan jullie:
- Klopt deze redenering?
- Of voorkomt Victron ESS (met 3-fase meting) dit actief?
- Houdt de MultiPlus rekening met hoofdzekeringlimieten over alle bronnen heen?
- Ben ik paranoide om dit risico te willen afdekken of mag ik vertrouwen op Victron ESS?
Als ik de handleiding van mijn KS48300 BMS erbij pak, zie ik dat de balancer af-fabriek staat ingesteld om pas te starten bij 3,45V met een minimale start-delta van 30mV. Wanneer deze zou moeten stoppen kan ik niet vinden.Japie.G schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:45:
[...]
Ik denk dat je hier toch iets over het hoofd ziet.
De laad-/ontlaadcurve van LiFePO4 is juist extreem vlak in het middengebied, grofweg tussen 30 en 80% SoC. Dat de cellen daar heel dicht bij elkaar zitten, zegt daarom niet zo heel veel; dat is eigenlijk precies wat je verwacht bij LiFePO4.
De echte verschillen in celbalans zie je vooral onderin en bovenin de spanningscurve. Juist daar wordt zichtbaar of cellen echt mooi gelijk lopen. Begrijp me niet verkeerd: 32 mV verschil bovenin is zeker niet problematisch of schadelijk. Dat is op zich gewoon prima.
Maar het kan waarschijnlijk wel netter. Bij mijn eigen accu’s zie ik bovenin meestal een deviatie van ongeveer 5 tot 8 mV. Dat komt doordat de actieve balancer vanaf 3,45 V per cel gaat meedoen. Zodra één van de cellen 3,45 V aantikt, begint de balancer actief energie te verplaatsen en worden de cellen op dat niveau mooi gelijkgetrokken.
Ik zou dus even controleren of je balancer niet per ongeluk pas bij bijvoorbeeld 50 mV deviatie actief wordt. Als dat zo is, zou ik die grens eerder richting 5 mV zetten.
Nogmaals: die 32 mV is geen ramp en zeker niet iets waar ik me direct zorgen over zou maken. Maar als je A+ grade gematchte cellen hebt, dan zou ik persoonlijk verwachten dat het bovenin nog wat strakker kan.
Begrijp ik het dan goed dat dit precies de reden is waarom ik op de top een verschil zie van rond de 30mV (in mijn geval 32mV)?
Edit: De batterijen worden nu voorzichtig ontladen. Staat nu op 96% met de volgende gegevens:
Maximum cell voltage
- 3,305 V
- Maximum temperature cell ID
- MAX_CELL
- Maximum voltage cell ID
- HIGHEST
- Minimum cell temperature
- 15,0 °C
- Minimum cell voltage
- 3,290 V
[ Voor 10% gewijzigd door DmC1982 op 19-05-2026 21:05 ]
Wat je ziet tijdens het laden kan ook een verschil in weerstand zijn in plaats van echte onbalans. Dus je moet eigenlijk na het laden even wachten en dan kijken wat de voltages zijn. Maar wel kijken boven de 3.4 want in de 3.30 range krijg je eigenlijk altijd vrijwel gelijke waardes.
Een continu belasting van 30-35A op een 25A hoofdzekering duurt minstens een uur voordat ie eruit gaat.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:22:
[...]
En de draad moet ik dan ook actief koelen?![]()
Kom er nog niet helemaal uit. Ik heb het idee dat ik beren zie die er niet zijn... Zal de situatie nog eens schetsen:Ik overweeg:
- 3×25A netaansluiting
- 1-fase EV-lader (16A)
- Huidige wasmachinegroep (1-fase, 16A, 2.5 mm²) → gepland als aansluiting voor de Victron
Daarnaast komt er een Victron VM-3P75CT energiemeter zodat ESS alle 3 fases kan meten.
Mijn doel is:Ik zie het volgende risico:
Scenario export:
Scenario import:
MultiPlus laadt ±25A
opnieuw > 25A
Vraag aan jullie:Ik ga niet handelen op dynamische tarieven, het systeem is puur voor PV-overschot opslaan en eigen verbruik optimaliseren.
- Klopt deze redenering?
- Ben ik paranoide om dit risico te willen afdekken of mag ik vertrouwen op Victron ESS?
De VM3P75CT zal er voor zorgen dat de Victron in ieder geval niet de hoofdaansluiting over de 25A duwt, dus ik denk dat je veilig bent. (Mits je die goed om op de juiste plek installeert)
Ik heb een vergelijkbare setup (1 fase multiplus 6k5, 16kwh), hierbij een aantal opmerkingen:fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:22:
[...]
En de draad moet ik dan ook actief koelen?![]()
Kom er nog niet helemaal uit. Ik heb het idee dat ik beren zie die er niet zijn... Zal de situatie nog eens schetsen:Ik overweeg:
- 3×25A netaansluiting
- 1-fase EV-lader (16A)
Daarnaast komt er een Victron VM-3P75CT energiemeter zodat ESS alle 3 fases kan meten.
Mijn doel is:Ik zie het volgende risico:
Scenario export:
Scenario import:
MultiPlus laadt ±25A
opnieuw > 25A
Vraag aan jullie:Ik ga niet handelen op dynamische tarieven, het systeem is puur voor PV-overschot opslaan en eigen verbruik optimaliseren.
- Klopt deze redenering?
- Als je voor een multiplus 5000 gaat, dan kun je 'maar' 3.8kW laden, dus 16A op AC
- De kans is klein dat je accu vol gaat ontladen als ook de PV vol teruglevert
- Alles wat op dezelfde fase zit als de multiplus, beperkt in principe je laadvermogen. In geval van EV moet je dus keuzes maken of je de multiplus of EV lader gaat beperken.
- De multiplus kan op basis van de gridmeter peakshaven (stroom L1 <25A houden). In geval van importbeperking gaat het laadvermogen van de accu naar beneden
In de praktijk valt het mee als je vooral je PV overschot wil laden. Je hebt dan immers ook 10A voor de hoofdzekering extra budget die vanuit de PV komt. Dat maakt 35A op L1, waarvan je maximaal 16A in de accu krijgt.
[ Voor 4% gewijzigd door PcFer op 19-05-2026 21:43 ]
Als ik geen extra draad kan trekken, en de Victron en wasmachine achter dezelde B25 automaat zitten, loop ik dan het risico dat de automaat eruit knalt als de Victron met 25A aan het laden is, en de wasmachine gaat verwarmen? Of vangt de Victron dat snel genoeg op?PcFer schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:39:
[...]
Ik heb een vergelijkbare setup (1 fase multiplus 6k5, 16kwh), hierbij een aantal opmerkingen:
- Als je voor een multiplus 5000 gaat, dan kun je 'maar' 3.8kW laden, dus 16A op AC
- De kans is klein dat je accu vol gaat ontladen als ook de PV vol teruglevert
- Alles wat op dezelfde fase zit als de multiplus, beperkt in principe je laadvermogen. In geval van EV moet je dus keuzes maken of je de multiplus of EV lader gaat beperken.
- De multiplus kan op basis van de gridmeter peakshaven (stroom L1 <25A houden). In geval van importbeperking gaat het laadvermogen van de accu naar beneden
In de praktijk valt het mee als je vooral je PV overschot wil laden. Je hebt dan immers ook 10A voor de hoofdzekering extra budget die vanuit de PV komt. Dat maakt 35A op L1, waarvan je maximaal 16A in de accu krijgt.
[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-05-2026 22:06 ]
Jep die start delta, kan die niet lager? Gewoon zo laag mogelijk! Liefst 5mV.DmC1982 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:03:
[...]
Als ik de handleiding van mijn KS48300 BMS erbij pak, zie ik dat de balancer af-fabriek staat ingesteld om pas te starten bij 3,45V met een minimale start-delta van 30mV. Wanneer deze zou moeten stoppen kan ik niet vinden.
Begrijp ik het dan goed dat dit precies de reden is waarom ik op de top een verschil zie van rond de 30mV (in mijn geval 32mV)?
Edit: De batterijen worden nu voorzichtig ontladen. Staat nu op 96% met de volgende gegevens:
Maximum cell voltageDit verschil is al een stuk kleiner.
- 3,305 V
- Maximum temperature cell ID
- MAX_CELL
- Maximum voltage cell ID
- HIGHEST
- Minimum cell temperature
- 15,0 °C
- Minimum cell voltage
- 3,290 V
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem
Nogmaals, de Multiplus 5000 kan max met 70A laden, wat neerkomt op 16A op AC. Als de wasmachine er nog 10A bij doet zit je op 26A, geen probleem.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:01:
[...]
Als ik geen extra draad kan trekken, en de Victron en wasmachine achter dezelde B25 automaat zitten, loop ik dan het risico dat de automaat eruit knalt als de Victron met 25A aan het laden is, en de wasmachine gaat verwarmen? Of vangt de Victron dat snel genoeg op?
De peakshaving van de multiplus reageert bovendien snel genoeg, anders was het nogal een waardeloze functie geweest
Mischien goed om eens te kijken naar uitschakelkarakteristieken van een B25 automaat. Sowieso mag je een uur lang 13% overbelasten.
Volgens ChatGPT:PcFer schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:15:
[...]
Mischien goed om eens te kijken naar uitschakelkarakteristieken van een B25 automaat. Sowieso mag je een uur lang 13% overbelasten.
Rond nominale stroom:
- 25A → kan hij oneindig lang aan
- 30A (~1,2×) → pas na lange tijd (minuten tot uren)
- 40A (~1,6×) → binnen enkele minuten
- 50A+ → sneller (tientallen seconden)
@PcFer ik ben ook benieuwd naar de hoeveelheid geluid die de 6k5 produceert. Hinderlijk?
[ Voor 11% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-05-2026 23:33 ]
Ik ben bang dat ik het niet helemaal begrijp. Volgens NEN1010 mag je niet allerlei andere apparaten op een wasmachinegroep zetten. Maar je verandert de omschrijving naar 'Multiplus'. Dat kan natuurlijk.fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:36:
[...]
Volgens ChatGPT:
Rond nominale stroom:Wasmachine met alle componenten aan is 11A + 25A Victron = 36A, dus als de omvormer binnen seconden terugregelt zit dat wel goed denk ik. Uitgaande van een 6k5 Victron.
- 25A → kan hij oneindig lang aan
- 30A (~1,2×) → pas na lange tijd (minuten tot uren)
- 40A (~1,6×) → binnen enkele minuten
- 50A+ → sneller (tientallen seconden)
@PcFer ik ben ook benieuwd naar de hoeveelheid geluid die de 6k5 produceert. Hinderlijk?
Je vervangt de bedrading door 6 mm2. Dat kan. Maar een automaat van 25A voor die groep met een 25A netaansluiting kan niet. Selectiviteit enzo.
Je geeft zelf al aan dat de stromen behoorlijk op kunnen lopen. 10A per fase + 25A netaansluiting is 35A. Daarom gebruik je een rem-automaat om die overbelasting te voorkomen.
Normaal ga je met bedrading vanaf de meterkast naar de ingang van de Multiplus en van de output van de Multiplus terug (via aparte automaten etc.) naar aparte groepen en wasmachine. Betekent dat je in de buis 2 bruin + 2 blauw + aardedraad moet hebben. Gaat niet goed.
Je kunt met 3 draden op alleen de ingang van de Multiplus voeden. Maar ik weet niet of je via AC-in ook terug mag voeden. En AC-out alleen voor de wasmachine gebruiken. Iemand enig idee?
[ Voor 44% gewijzigd door GJzon op 20-05-2026 00:19 ]
:strip_exif()/f/image/XbBz4Lb3FfGo4McsM0ofgWBP.jpg?f=fotoalbum_large)