• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:11
Japie.G schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:10:
[...]

Vind je onbalans op 3.45v wel fors. Heb je je balanceer settings wel goed staan?
Heb ik het dan verkeerd begrepen? Het verschil (de delta) is hier toch maar 32mV (0,032V)? Bij LiFePO4 schiet de spanning boven de 3,4V aan de top altijd in een steile curve omhoog, waardoor je daar altijd even wat spreiding ziet, dacht ik. Zodra hij onder de 90% zakt, is het verschil nog maar 0.005V. Dan zijn ze toch juist perfect in balans, of zie ik echt iets over het hoofd?

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:05

Japie.G

Colour Classic

DmC1982 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:25:
[...]

Heb ik het dan verkeerd begrepen? Het verschil (de delta) is hier toch maar 32mV (0,032V)? Bij LiFePO4 schiet de spanning boven de 3,4V aan de top altijd in een steile curve omhoog, waardoor je daar altijd even wat spreiding ziet, dacht ik. Zodra hij onder de 90% zakt, is het verschil nog maar 0.005V. Dan zijn ze toch juist perfect in balans, of zie ik echt iets over het hoofd?
Ik denk dat je hier toch iets over het hoofd ziet.

De laad-/ontlaadcurve van LiFePO4 is juist extreem vlak in het middengebied, grofweg tussen 30 en 80% SoC. Dat de cellen daar heel dicht bij elkaar zitten, zegt daarom niet zo heel veel; dat is eigenlijk precies wat je verwacht bij LiFePO4.

De echte verschillen in celbalans zie je vooral onderin en bovenin de spanningscurve. Juist daar wordt zichtbaar of cellen echt mooi gelijk lopen. Begrijp me niet verkeerd: 32 mV verschil bovenin is zeker niet problematisch of schadelijk. Dat is op zich gewoon prima.

Maar het kan waarschijnlijk wel netter. Bij mijn eigen accu’s zie ik bovenin meestal een deviatie van ongeveer 5 tot 8 mV. Dat komt doordat de actieve balancer vanaf 3,45 V per cel gaat meedoen. Zodra één van de cellen 3,45 V aantikt, begint de balancer actief energie te verplaatsen en worden de cellen op dat niveau mooi gelijkgetrokken.

Ik zou dus even controleren of je balancer niet per ongeluk pas bij bijvoorbeeld 50 mV deviatie actief wordt. Als dat zo is, zou ik die grens eerder richting 5 mV zetten.

Nogmaals: die 32 mV is geen ramp en zeker niet iets waar ik me direct zorgen over zou maken. Maar als je A+ grade gematchte cellen hebt, dan zou ik persoonlijk verwachten dat het bovenin nog wat strakker kan.

[ Voor 35% gewijzigd door Japie.G op 19-05-2026 19:49 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 21:23
Vandaag de Cerbo GX binnen gekregen, alvast wat aan het stoeien met de integratie van bestaande apparatuur, de SMA Tripower 10kW wordt keurig geadopteerd. Met een kleine work around heb ik nu ook de SMA Sunny Home Manager 2.0 (die als energiemeter functioneert) op de Cerbo beschikbaar gekregen. Ben er wel blij mee omdat de home manager reeds geïnstalleerd is en feilloos werkt met de Tripower.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCYp_bL6X4UqBlPKAiv2QY8Fy3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3aKtyxO05iOCQx0ikHXIBNj.jpg?f=fotoalbum_large
Ik neem aan dat ik dan ook zonder de ET340 kan?

Op dit moment een meet interval per 1000msec maar ik kan de Home Manager ook nog instellen op 200msec.

Ik ga eens kijken of ik de zaptec er ook in kan krijgen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 19-05-2026 20:21 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:02
Beer070 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:33:
[...]

Er zijn hier best wat mensen die in de handel langere tijd boven 25A terugleveren. Soms wel een uur op 35A begreep ik. Als ik het goed heb werken moderne hoofdschakelaars met een bi-metaal, en als je dat actief gekoeld houdt kan je langer meer terugleveren. 😎
En de draad moet ik dan ook actief koelen? 8)7

Kom er nog niet helemaal uit. Ik heb het idee dat ik beren zie die er niet zijn... Zal de situatie nog eens schetsen:
  • 3×25A netaansluiting
  • 3-fase SolarEdge SE8K (piek ± 6.5–7 kW → ~10A per fase)
  • 1-fase EV-lader (16A)
  • 3-fase EV-lader met load balancing
  • Huidige wasmachinegroep (1-fase, 16A, 2.5 mm²) → gepland als aansluiting voor de Victron
Ik overweeg:
  • draad vervangen door 6 mm²
  • automaat vervangen door B25
  • wasmachine achter MultiPlus hangen
Daarnaast komt er een Victron VM-3P75CT energiemeter zodat ESS alle 3 fases kan meten.

Mijn doel is:
  • maximaal laden/ontladen op 1 fase
  • accu laden met overschot PV en ontladen voor eigen verbruik
Ik zie het volgende risico:

Scenario export:
MultiPlus levert ±25A op L1
SolarEdge levert ±10A per fase
op L1 totaal ~35A > 25A hoofdzekering

Scenario import:
MultiPlus laadt ±25A
huis gebruikt nog ~10A op die fase
opnieuw > 25A

In beide gevallen zou theoretisch de hoofdzekering kunnen smelten.

Vraag aan jullie:
  • Klopt deze redenering?
  • Of voorkomt Victron ESS (met 3-fase meting) dit actief?
  • Houdt de MultiPlus rekening met hoofdzekeringlimieten over alle bronnen heen?
  • Ben ik paranoide om dit risico te willen afdekken of mag ik vertrouwen op Victron ESS?
Ik ga niet handelen op dynamische tarieven, het systeem is puur voor PV-overschot opslaan en eigen verbruik optimaliseren.

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:11
Japie.G schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:45:
[...]

Ik denk dat je hier toch iets over het hoofd ziet.

De laad-/ontlaadcurve van LiFePO4 is juist extreem vlak in het middengebied, grofweg tussen 30 en 80% SoC. Dat de cellen daar heel dicht bij elkaar zitten, zegt daarom niet zo heel veel; dat is eigenlijk precies wat je verwacht bij LiFePO4.

De echte verschillen in celbalans zie je vooral onderin en bovenin de spanningscurve. Juist daar wordt zichtbaar of cellen echt mooi gelijk lopen. Begrijp me niet verkeerd: 32 mV verschil bovenin is zeker niet problematisch of schadelijk. Dat is op zich gewoon prima.

Maar het kan waarschijnlijk wel netter. Bij mijn eigen accu’s zie ik bovenin meestal een deviatie van ongeveer 5 tot 8 mV. Dat komt doordat de actieve balancer vanaf 3,45 V per cel gaat meedoen. Zodra één van de cellen 3,45 V aantikt, begint de balancer actief energie te verplaatsen en worden de cellen op dat niveau mooi gelijkgetrokken.

Ik zou dus even controleren of je balancer niet per ongeluk pas bij bijvoorbeeld 50 mV deviatie actief wordt. Als dat zo is, zou ik die grens eerder richting 5 mV zetten.

Nogmaals: die 32 mV is geen ramp en zeker niet iets waar ik me direct zorgen over zou maken. Maar als je A+ grade gematchte cellen hebt, dan zou ik persoonlijk verwachten dat het bovenin nog wat strakker kan.
Als ik de handleiding van mijn KS48300 BMS erbij pak, zie ik dat de balancer af-fabriek staat ingesteld om pas te starten bij 3,45V met een minimale start-delta van 30mV. Wanneer deze zou moeten stoppen kan ik niet vinden.

Begrijp ik het dan goed dat dit precies de reden is waarom ik op de top een verschil zie van rond de 30mV (in mijn geval 32mV)?

Edit: De batterijen worden nu voorzichtig ontladen. Staat nu op 96% met de volgende gegevens:
Maximum cell voltage
  • 3,305 V
  • Maximum temperature cell ID
  • MAX_CELL
  • Maximum voltage cell ID
  • HIGHEST
  • Minimum cell temperature
  • 15,0 °C
  • Minimum cell voltage
  • 3,290 V
Dit verschil is al een stuk kleiner.

[ Voor 10% gewijzigd door DmC1982 op 19-05-2026 21:05 ]

Wat je ziet tijdens het laden kan ook een verschil in weerstand zijn in plaats van echte onbalans. Dus je moet eigenlijk na het laden even wachten en dan kijken wat de voltages zijn. Maar wel kijken boven de 3.4 want in de 3.30 range krijg je eigenlijk altijd vrijwel gelijke waardes.
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:22:
[...]

Kom er nog niet helemaal uit. Ik heb het idee dat ik beren zie die er niet zijn... Zal de situatie nog eens schetsen:
  • 3×25A netaansluiting
  • 1-fase EV-lader (16A)
  • Huidige wasmachinegroep (1-fase, 16A, 2.5 mm²) → gepland als aansluiting voor de Victron
Ik overweeg:
Daarnaast komt er een Victron VM-3P75CT energiemeter zodat ESS alle 3 fases kan meten.

Mijn doel is:

Scenario export:

Scenario import:
MultiPlus laadt ±25A
opnieuw > 25A

Vraag aan jullie:
  • Klopt deze redenering?
  • Ben ik paranoide om dit risico te willen afdekken of mag ik vertrouwen op Victron ESS?
Ik ga niet handelen op dynamische tarieven, het systeem is puur voor PV-overschot opslaan en eigen verbruik optimaliseren.
Een continu belasting van 30-35A op een 25A hoofdzekering duurt minstens een uur voordat ie eruit gaat.

De VM3P75CT zal er voor zorgen dat de Victron in ieder geval niet de hoofdaansluiting over de 25A duwt, dus ik denk dat je veilig bent. (Mits je die goed om op de juiste plek installeert)

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-08 14:30
[...]

• 3×25A netaansluiting
  • 1-fase EV-lader (16A)
Ik overweeg:

Mijn doel is:

Scenario export:

Scenario import:
MultiPlus laadt ±25A
opnieuw > 25A

Vraag aan jullie:
  • Klopt deze redenering?
Ik heb een vergelijkbare setup (1 fase multiplus 6k5, 16kwh), hierbij een aantal opmerkingen:

- Als je voor een multiplus 5000 gaat, dan kun je 'maar' 3.8kW laden, dus 16A op AC
- De kans is klein dat je accu vol gaat ontladen als ook de PV vol teruglevert
- Alles wat op dezelfde fase zit als de multiplus, beperkt in principe je laadvermogen. In geval van EV moet je dus keuzes maken of je de multiplus of EV lader gaat beperken.
- De multiplus kan op basis van de gridmeter peakshaven (stroom L1 <25A houden). In geval van importbeperking gaat het laadvermogen van de accu naar beneden

In de praktijk valt het mee als je vooral je PV overschot wil laden. Je hebt dan immers ook 10A voor de hoofdzekering extra budget die vanuit de PV komt. Dat maakt 35A op L1, waarvan je maximaal 16A in de accu krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door PcFer op 19-05-2026 21:43 ]

• fRiEtJeSaTe
PcFer schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:39:
[...]

Ik heb een vergelijkbare setup (1 fase multiplus 6k5, 16kwh), hierbij een aantal opmerkingen:

- Als je voor een multiplus 5000 gaat, dan kun je 'maar' 3.8kW laden, dus 16A op AC
- De kans is klein dat je accu vol gaat ontladen als ook de PV vol teruglevert
- Alles wat op dezelfde fase zit als de multiplus, beperkt in principe je laadvermogen. In geval van EV moet je dus keuzes maken of je de multiplus of EV lader gaat beperken.
- De multiplus kan op basis van de gridmeter peakshaven (stroom L1 <25A houden). In geval van importbeperking gaat het laadvermogen van de accu naar beneden

In de praktijk valt het mee als je vooral je PV overschot wil laden. Je hebt dan immers ook 10A voor de hoofdzekering extra budget die vanuit de PV komt. Dat maakt 35A op L1, waarvan je maximaal 16A in de accu krijgt.
Als ik geen extra draad kan trekken, en de Victron en wasmachine achter dezelde B25 automaat zitten, loop ik dan het risico dat de automaat eruit knalt als de Victron met 25A aan het laden is, en de wasmachine gaat verwarmen? Of vangt de Victron dat snel genoeg op?

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-05-2026 22:06 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

DmC1982 schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:03:
[...]

Als ik de handleiding van mijn KS48300 BMS erbij pak, zie ik dat de balancer af-fabriek staat ingesteld om pas te starten bij 3,45V met een minimale start-delta van 30mV. Wanneer deze zou moeten stoppen kan ik niet vinden.

Begrijp ik het dan goed dat dit precies de reden is waarom ik op de top een verschil zie van rond de 30mV (in mijn geval 32mV)?

Edit: De batterijen worden nu voorzichtig ontladen. Staat nu op 96% met de volgende gegevens:
Maximum cell voltage
  • 3,305 V
  • Maximum temperature cell ID
  • MAX_CELL
  • Maximum voltage cell ID
  • HIGHEST
  • Minimum cell temperature
  • 15,0 °C
  • Minimum cell voltage
  • 3,290 V
Dit verschil is al een stuk kleiner.
Jep die start delta, kan die niet lager? Gewoon zo laag mogelijk! Liefst 5mV.

• PcFer
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:01:
[...]

Als ik geen extra draad kan trekken, en de Victron en wasmachine achter dezelde B25 automaat zitten, loop ik dan het risico dat de automaat eruit knalt als de Victron met 25A aan het laden is, en de wasmachine gaat verwarmen? Of vangt de Victron dat snel genoeg op?
Nogmaals, de Multiplus 5000 kan max met 70A laden, wat neerkomt op 16A op AC. Als de wasmachine er nog 10A bij doet zit je op 26A, geen probleem.

De peakshaving van de multiplus reageert bovendien snel genoeg, anders was het nogal een waardeloze functie geweest >:)

Mischien goed om eens te kijken naar uitschakelkarakteristieken van een B25 automaat. Sowieso mag je een uur lang 13% overbelasten.

• fRiEtJeSaTe
PcFer schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:15:
[...]

Mischien goed om eens te kijken naar uitschakelkarakteristieken van een B25 automaat. Sowieso mag je een uur lang 13% overbelasten.
Volgens ChatGPT:
Rond nominale stroom:
  • 25A → kan hij oneindig lang aan
  • 30A (~1,2×) → pas na lange tijd (minuten tot uren)
  • 40A (~1,6×) → binnen enkele minuten
  • 50A+ → sneller (tientallen seconden)
Wasmachine met alle componenten aan is 11A + 25A Victron = 36A, dus als de omvormer binnen seconden terugregelt zit dat wel goed denk ik. Uitgaande van een 6k5 Victron.

@PcFer ik ben ook benieuwd naar de hoeveelheid geluid die de 6k5 produceert. Hinderlijk?

[ Voor 11% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 19-05-2026 23:33 ]

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:19
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:36:
[...]

Volgens ChatGPT:
Rond nominale stroom:
Wasmachine met alle componenten aan is 11A + 25A Victron = 36A, dus als de omvormer binnen seconden terugregelt zit dat wel goed denk ik. Uitgaande van een 6k5 Victron.

@PcFer ik ben ook benieuwd naar de hoeveelheid geluid die de 6k5 produceert. Hinderlijk?
Ik ben bang dat ik het niet helemaal begrijp. Volgens NEN1010 mag je niet allerlei andere apparaten op een wasmachinegroep zetten. Maar je verandert de omschrijving naar 'Multiplus'. Dat kan natuurlijk.
Je vervangt de bedrading door 6 mm2. Dat kan. Maar een automaat van 25A voor die groep met een 25A netaansluiting kan niet. Selectiviteit enzo.

Je geeft zelf al aan dat de stromen behoorlijk op kunnen lopen. 10A per fase + 25A netaansluiting is 35A. Daarom gebruik je een rem-automaat om die overbelasting te voorkomen.

Normaal ga je met bedrading vanaf de meterkast naar de ingang van de Multiplus en van de output van de Multiplus terug (via aparte automaten etc.) naar aparte groepen en wasmachine. Betekent dat je in de buis 2 bruin + 2 blauw + aardedraad moet hebben. Gaat niet goed.
Je kunt met 3 draden op alleen de ingang van de Multiplus voeden. Maar ik weet niet of je via AC-in ook terug mag voeden. En AC-out alleen voor de wasmachine gebruiken. Iemand enig idee?

[ Voor 44% gewijzigd door GJzon op 20-05-2026 00:19 ]

GJzon schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:53:. Maar een automaat van 25A voor die groep met een 25A netaansluiting kan niet. Selectiviteit enzo.
Dat kan inmiddels wel, in latere versies is hier vanalles in verandert
Je kunt met 3 draden op alleen de ingang van de Multiplus voeden. Maar ik weet niet of je via AC-in ook terug mag voeden. En AC-out alleen voor de wasmachine gebruiken. Iemand enig idee?
Ja dat kan gewoon. Alleen bij stroomuitval heeft je wasmachine dan noodstroom en je huis niet.

Dus als je dit doet zou ik de wasmachine op AC-OUT2 zetten (geen noodstroom) en overwegen om een stopcontact op AC-OUT1 te plaatsen. Dat kan je dan gebruiken bij stroomuitval om een lamp in te steken of je telefoon op te laden.

Bij deze opzet moet je wel een extra meter in je meterkast plaatsen en verbinden met de Cerbo / Multiplus GX zodat die weet hoe zwaar de belasting van de hoofdaansluiting is.

• PcFer
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:36:
[...]

Volgens ChatGPT:
Rond nominale stroom:

In geval van een 6k5 zou ik een B32 automaat ervoor zetten. Je kan in geval van 10A PV opwek + 25A grid zo'n 35A verwerken middels laden + belastingen achter de multiplus (wasmachine). Peakshaving op de multiplus regelt wel bij mocht PV wegvallen. Bovendien heb je geen B25 netaansluiting, maar een C25.

Hierbij een schemaatje hoe ik het heb ingericht met 3x25A netaansluiting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urGO9IgKj0MVhpp-T2i6r_t9RU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/59PC0Y0zoJVzBsytTGf85goV.png?f=fotoalbum_large

Geluid van de multiplus vind ik tegenvallen, het is een industrieel ding. Je hebt een 50Hz brom en de ventilatoren klinken best wel mechanisch in de holle behuizing. Ik heb 'm in de schuur geplaatst dus heb er verder geen last van, maar ik zou 'm niet binnenshuis plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door PcFer op 20-05-2026 18:10 ]

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:56
[...]

• 3×25A netaansluiting
  • 1-fase EV-lader (16A)
Ik overweeg:

Mijn doel is:

Scenario export:

Scenario import:
MultiPlus laadt ±25A
opnieuw > 25A

Vraag aan jullie:
  • Klopt deze redenering?
Ik heb hier sinds kort een vergelijkbare setup met een 6k5 multiplus op 1 fase met 25A hoofdzekering. Voor de zekerheid de output begrensd op 24A. Je moet je ook afvragen of dat scenario van 10A PV en 25A uit de MP kan voorkomen. Ben je bij veel opbrengst uit PV niet juist aan het laden? Dat is de reden dat hier de MP op dezelfde fase zit als een 1 fase PV omvormer, die heffen elkaar op waardoor de hoofdzekering juist minder ziet.

Verder zou ik dit nooit achter een 2.5mm2 kabel zetten. Die zijn simpelweg niet bedoeld voor langdurige belasting met meer dan 16A. Heb hier 6mm2 en die wordt zelfs nog handwarm na een paar uur op 5000W.

BTW k stuur hier alles aan vanuit Home Assistant en doe daarin ook de bewaking van de fase vd MP. Bij mij wordt het soms spannend als ik de EV laad op PV met een duwtje in de rug door de MP. Als de stroom over de 25A gaat regel ik die laatste wat terug

[ Voor 5% gewijzigd door marcel3 op 20-05-2026 18:45 ]

• GJzon
NTS schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:14:
[...]

Dat kan inmiddels wel, in latere versies is hier vanalles in verandert

[...]

Ja dat kan gewoon. Alleen bij stroomuitval heeft je wasmachine dan noodstroom en je huis niet.

Dus als je dit doet zou ik de wasmachine op AC-OUT2 zetten (geen noodstroom) en overwegen om een stopcontact op AC-OUT1 te plaatsen. Dat kan je dan gebruiken bij stroomuitval om een lamp in te steken of je telefoon op te laden.

Bij deze opzet moet je wel een extra meter in je meterkast plaatsen en verbinden met de Cerbo / Multiplus GX zodat die weet hoe zwaar de belasting van de hoofdaansluiting is.
Dank je voor de info. Nog een vraagje: je sluit inderdaad alleen AC-in aan (en eventueel wasmachine o.i.d. op AC-OUT1). Vanuit de accu kan er teruggeleverd. worden. Maar als de netspanning uitvalt, blijft de Multiplus dan terugleveren of schakelt ie uit omdat er geen 50 Hz meer is?
GJzon schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:35:
[...]

Dank je voor de info. Nog een vraagje: je sluit inderdaad alleen AC-in aan (en eventueel wasmachine o.i.d. op AC-OUT1). Vanuit de accu kan er teruggeleverd. worden. Maar als de netspanning uitvalt, blijft de Multiplus dan terugleveren of schakelt ie uit omdat er geen 50 Hz meer is?
Er vanuit gaande dat er ook een accu aangesloten zit blijft de AC-OUT gewoon werken totdat de accu leeg is… als je een juist ontworpen en geconfigureerde accu en PV omgeving achter hebt kan je dat heel lang volhouden.

PS ik heb vandaag de 5x16mm2 en de 5x6mm2 door een 50mm pvc buis gekregen naar de schuur. Zoals schakers dat zeggen: de rest is dammen. (En dat dammen kan nog wel een paar weken duren)

Eerst een plekje vinden voor deze 64 cellen, en dan een tijdje bouwen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZEUk9zTKsMwe2QgX5LbUTPkgI0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LLvnVTzFj7l1VVMHl79dcDeR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Beer070 op 20-05-2026 20:18 ]

• GJzon
Beer070 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:59:
[...]

Er vanuit gaande dat er ook een accu aangesloten zit blijft de AC-OUT gewoon werken totdat de accu leeg is… als je een juist ontworpen en geconfigureerde accu en PV omgeving achter hebt kan je dat heel lang volhouden.

PS ik heb vandaag de 5x16mm2 en de 5x6mm2 door een 50mm pvc buis gekregen naar de schuur. Zoals schakers dat zeggen: de rest is dammen. (En dat dammen kan nog wel een paar weken duren)

[Afbeelding]
Dat van AC-out begrijp ik. Maar wordt AC-IN afgekoppeld bij netuitval? Anders zou je immers spanning op je groep(en) houden vanaf je meterkast.
GJzon schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:37:
[...]

Dat van AC-out begrijp ik. Maar wordt AC-IN afgekoppeld bij netuitval? Anders zou je immers spanning op je groep(en) houden vanaf je meterkast.
Er zit een dubbel relais in de MP2 die beiden de AC-IN afkoppelen (de kans van een falend relais wordt hiermee geminimaliseerd).

Zodra een stabiele spanning op de ac-in wordt gedetecteerd zal het systeem in een aantal keer schakelen terug gaan naar ac-in. Typerend geklik van relais

• GJzon
Beer070 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:49:
[...]

Er zit een dubbel relais in de MP2 die beiden de AC-IN afkoppelen (de kans van een falend relais wordt hiermee geminimaliseerd).

Zodra een stabiele spanning op de ac-in wordt gedetecteerd zal het systeem in een aantal keer schakelen terug gaan naar ac-in. Typerend geklik van relais
Ok, zoiets had ik al gedacht maar heb nu zekerheid. Dank je.

Heb net een YT-filmpje bekeken van Fengchcell. Ziet er wel keurig uit en montage is ook wel duidelijk en makkelijk. Mooie sets heb je dan. Ik wens je veel bouwplezier. Gaat vast wel lukken.

Uit Polen? Moest je lang wachten?
GJzon schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:06:
[...]

Ok, zoiets had ik al gedacht maar heb nu zekerheid. Dank je.

Heb net een YT-filmpje bekeken van Fengchcell. Ziet er wel keurig uit en montage is ook wel duidelijk en makkelijk. Mooie sets heb je dan. Ik wens je veel bouwplezier. Gaat vast wel lukken.

Uit Polen? Moest je lang wachten?
10 dagen wachten. Ik heb al een yix doos staan met Eve cellen, maar ga nu alles naar de schuur verhuizen. En die staat nog vol :9B

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:37
Kan iemand zijn licht schijnen op het gebruik/toepassingen van meerdere GX devices in een enkelvoudige installatie. In mijn geval (ontwerpfase) wil ik naast 3x MP-II 6k5 een EasySolar Inverter/MPTT plaatsen voor mijn ESS systeem, die laatste heeft een GX ingebouwd, maar die wil ik _NIET_ gebruiken. Ik wil de GX namelijk "modulair" in mijn systeem opnemen, dwz dat ik alles wil controleren met een apart GX device (Cerbo of Ekrano).
In mijn geval gaat het om een EasySolar, maar zelfde situatie is er natuurlijk ook van toepassing voor andere devices (MP, RS, etc) met een ingebouwde GX.

Concreet:
- Kan ik de "ingebouwde" GX van een device uitschakelen/negeren wanneer er een "losse" GX actief is
- Of nog mooier 8-) , kun je meerdere GX devices in een enkelvoudig systeem opnemen al dan niet in een soort fail-over mode OF gedistribueerd, waarbij de ene GX bepaalde taken afhandelt en de andere GX andere.

Met een positief antwoord op de eerste vraag zou ik al blij zijn...

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:08

Nhz

Beer070 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:59:
[...]

[Afbeelding]
Mag dit samen door 1 buis? Hoeveel ampere ga je door die 16mm2 duwen?

Ik twijfel om 2 kabels (beide 20mtr, beide 5x10mm2, max 32A per kabel) door een 40mm loze buis te trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Nhz op 20-05-2026 23:58 ]

Groetjes

• GJzon
Nhz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:56:
[...]

Ik twijfel om 2 kabels (beide 20mtr, beide 5x10mm2, max 32A per kabel) door een 40mm loze buis te trekken.
Diameter van een 10 mm2 is ruim 18 mm. Keer 2 is 37 mm. Lijkt me stug dat je die er door een buis van 40 mm buitendiameter heen krijgt. Zelfs 2 kabels van 6 mm2 met een diameter van 15 mm over 20 m lijkt me al geen pretje. Laat staan als er een bocht in zit.
En wil je er ook nog UTP-kabels o.i.d. in meenemen? Zou ik wel doen. Modbus / Ethernet / Signaal (bijv. voor noodstop vanuit je meterkast)
Waarom niet gewoon door een ruime mantelbuis?

[ Voor 17% gewijzigd door GJzon op 21-05-2026 06:57 ]

Nhz schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 23:56:
[...]

Op de 16mm2 max 3x25A. De 5x6mm2 kan theoretisch ook 3x25A trekken, maar die paar ledlampjes en andere huis dingetjes zullen dat nooit halen. Het is meer vanwege verlies beperking (en dus minder warmteontwikkeling) dan vanwege veiligheid om 16mm2 te kiezen.

Ik heb geen NEN1010 conduit spec kunnen vinden voor 44mm binnen diameter in PVC, maar wel voor 5x2.5mm2 in een 19mm PVC buis, en als dat mag dan zit ik hier denk ik wel veilig.

Het maximale gebruik ooit gemeten afgelopen jaar in huis was 13kw (WP + plintboiler + kookplaat + oven + waterkoker + wasmachine) en dat zijn hele korte piekjes.
GJzon schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 06:46:
[...]

Diameter van een 10 mm2 is ruim 18 mm. Keer 2 is 37 mm. Lijkt me stug dat je die er door een buis van 40 mm buitendiameter heen krijgt. Zelfs 2 kabels van 6 mm2 met een diameter van 15 mm over 20 m lijkt me al geen pretje. Laat staan als er een bocht in zit.
En wil je er ook nog UTP-kabels o.i.d. in meenemen? Zou ik wel doen. Modbus / Ethernet / Signaal (bijv. voor noodstop vanuit je meterkast)
In mijn recente ervaring is de 5x16mm2 meer handzaam dan de 5x6mm2, waarschijnlijk omdat de aders bij 16mm2 zelfs voor harde kern toch gevlochten zijn. 21.2mm diameter viel me daarom ook reuze mee.

5x10mm2 neopreen kreeg ik er in z’n eentje niet in omdat het rubber veel meer weerstand heeft op het pvc.

Ik heb eerder naar de warmtepomp zo’n rode ribbel mantelbuis gelegd, maar daar krijg ik niks meer bij omdat de ribbels teveel weerstand hebben.

• Nhz

Nhz

GJzon schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 06:46:
[...]

De mantelbuis is al aanwezig en ik heb geen zin om ons relatief nieuwe terras opnieuw open te maken. Ten tijde van de verbouwing (bijna 5 jaar geleden) heb ik gekozen voor twee loze buizen van 40mm en twee grondkabels van 4x6mm2 voor de laadpalen.

Mocht het echt niet passen dan kan ik er alsnog voor kiezen om die beide loze buisen voor ACIN en ACOUT te gebruiken. Officieel mag er dan niet nog een UTP kabel bij, maargoed...dat is dan helaas niet anders.

Groetjes

• Johan_B
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16-08 13:28
[...]

• 3×25A netaansluiting
  • 1-fase EV-lader (16A)
Ik overweeg:

Mijn doel is:

Scenario export:

Scenario import:
MultiPlus laadt ±25A
opnieuw > 25A

Vraag aan jullie:
  • Klopt deze redenering?
Als je niet gaat handelen staat jouw grid setpoint op 0 dus jouw Multi zal geen injectie doen naar het grid vanuit de batterij. Als de batterij volzit dan zal het PV overschot naar het net gaan maar dat is dan 10A. Conclusie, jouw hoofdzekering zal niet trippen.
Voor een kennis zoek ik een zo stil mogelijke 1 fase PV omvormer voor 8-10 x 350 watt panelen, liefst zonder fan want het hangt direct naast de slaapkamer. Ik zou natuurlijk een Multi-RS solar willen gebruiken maar ik kan niet zeggen dat die fluisterstil is, en later een accu naast de slaapkamer plakken is ook niet mijn idee van een goed advies. Heeft iemand nog een ander idee? Ik heb zelf een lichte voorkeur voor Europese merken en techniek, en op het geheel van de kosten is de omvormer ook niet de grootste post.

• Ramtka
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:39
Beer070 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:24:
Voor een kennis zoek ik een zo stil mogelijke 1 fase PV omvormer voor 8-10 x 350 watt panelen, liefst zonder fan want het hangt direct naast de slaapkamer. Ik zou natuurlijk een Multi-RS solar willen gebruiken maar ik kan niet zeggen dat die fluisterstil is, en later een accu naast de slaapkamer plakken is ook niet mijn idee van een goed advies. Heeft iemand nog een ander idee? Ik heb zelf een lichte voorkeur voor Europese merken en techniek, en op het geheel van de kosten is de omvormer ook niet de grootste post.
In mijn huis hing een Kaco omvormer voor een totaal van 4000Wp aan panelen. Bij volle belasting nog steeds fluisterstil. Model is wel van 10 jaar geleden
Ramtka schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 22:03:
[...]

In mijn huis hing een Kaco omvormer voor een totaal van 4000Wp aan panelen. Bij volle belasting nog steeds fluisterstil. Model is wel van 10 jaar geleden
Ja, ze hebben nu een 1 fase deye omvormer hangen voor 9 bestaande panelen. Ik heb er met volle zon naast gezet en je hoort geen enkele fan. Mijn 3 Multi-RS Solar dozen doen met 2-3kw ieder al een aardig vliegtuig na.

• DoMoFo
Kan iemand mijn logica bevestigen:

Ideaal is een VM-3P75CT aan de hoofdaansluiting, ik wil 3x MP+ aansluiten met _alles_ achter AC-Out-1.

- Dan zijn de MP+ toch prima in staat een ESS config te managen zonder VM-3P75CT ?

- Ik wil alvast een (toekomstige) laadpaal meenemen in mijn config, loadbalancing gaat met de meeste varianten via P1 (type EV lader op dit moment nog onbekend). Wanneer ik deze op AC-Out-2 zet, heb ik toch nog steeds geen VM-3P75CT nodig aan de hoofdaansluiting ?

[ Voor 5% gewijzigd door DoMoFo op 21-05-2026 23:37 ]

DoMoFo schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:35:
Kan iemand mijn logica bevestigen:

Ideaal is een VM-3P75CT aan de hoofdaansluiting, ik wil 3x MP+ aansluiten met _alles_ achter AC-Out-1.

- Dan zijn de MP+ toch prima in staat een ESS config te managen zonder VM-3P75CT ?

- Ik wil alvast een (toekomstige) laadpaal meenemen in mijn config, loadbalancing gaat met de meeste varianten via P1 (type EV lader op dit moment nog onbekend). Wanneer ik deze op AC-Out-2 zet, heb ik toch nog steeds geen VM-3P75CT nodig aan de hoofdaansluiting ?
Volgens mij is het zo dat je in theorie volkomen gelijk hebt, maar in praktijk gewoon een VM3P75CT nodig hebt. Al is het maar omdat de handleiding het zegt…

Een ander voorbeeld: ik heb naast de VM3P75CT ook 3 ET devices die ik op eenzelfde R485 bus had geplaatst. Daar heeft Victron 3 gescheiden bussen voor nodig. Staat ook in de handleiding die ik vooraf niet met genoeg detail had gelezen

• DoMoFo
Beer070 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:49:
[...]

Volgens mij is het zo dat je in theorie volkomen gelijk hebt, maar in praktijk gewoon een VM3P75CT nodig hebt. Al is het maar omdat de handleiding het zegt…
Tja, de handleiding... ;-) In hoofdstuk 9.3 lees ik:

https://www.victronenergy.com/media/pg/Energy_Storage_System/nl/ess-quick-installation-guide.html
Wanneer de ESS een energiemeter nodig heeft, zal u het volgende nodig hebben:
Ik triggerde op "Wanneer", vandaar mijn vraag, ik blijf twijfelen. Het is niet zozeer de extra kosten van de VM3P75CT, maar ik heb simpelweg geen plaats meer... (In een situatie die al bestaat uit drie 2x12 en twee 1x12 (=96 DIN modules) ABB Hafonorm kasten).

En met _alles_ op AC-Out 1 & AC-Out 2 (EV Lader) en Zero Feedback to Grid zouden er geen externe factoren of verrassingen moeten zijn, toch... ?

[ Voor 7% gewijzigd door DoMoFo op 22-05-2026 03:04 ]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Met alles op ac-out is je victron systeem het eerste achter je hoofdschakelaar, je verlegt feitelijk je hoofaansluiting naar de victron installatie. Je hebt dan NIET per-se 3p75CT nodig.

Je laadpaal met loadbalancing via p1 werkt ook gewoon goed in die situatie)

[ Voor 17% gewijzigd door Japie.G op 22-05-2026 05:30 ]

• Marlon12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-08 08:49
DoMoFo schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 01:37:
[...]

Tja, de handleiding... ;-) In hoofdstuk 9.3 lees ik:

https://www.victronenergy.com/media/pg/Energy_Storage_System/nl/ess-quick-installation-guide.html

[...]

Ik triggerde op "Wanneer", vandaar mijn vraag, ik blijf twijfelen. Het is niet zozeer de extra kosten van de VM3P75CT, maar ik heb simpelweg geen plaats meer... (In een situatie die al bestaat uit drie 2x12 en twee 1x12 (=96 DIN modules) ABB Hafonorm kasten).

En met _alles_ op AC-Out 1 & AC-Out 2 (EV Lader) en Zero Feedback to Grid zouden er geen externe factoren of verrassingen moeten zijn, toch... ?
Ik heb in mijn situatie 3x Multiplus 6K5 direct achter de netaansluiting hangen en vervolgens alle AC belastingen op de AC out 1 (zelfs de Victron EV lader, werkt top met automatische modus). ESS werkt daar perfect op, de netaansluiting schommelt tussen de -20 en +20 watt tot er een grote load wordt ingezet of de pv omhoog schiet. Dan laat de VRM even een uitschieter zien maar corrigeert snel weer terug richting 0.

Ik heb nog een VM3P75CT liggen omdat ik tijdens het installeren pas de beslissing maakte 2x een kabel te trekken naar de garage waar ze hangen. Ik zou die nog kunnen installeren om te kijken of hij ''sneller'' reageert maar ik heb er een hard hoofd in dat dit te zien is in de VRM portal.
Japie.G schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 05:29:
Met alles op ac-out is je victron systeem het eerste achter je hoofdschakelaar, je verlegt feitelijk je hoofaansluiting naar de victron installatie. Je hebt dan NIET per-se 3p75CT nodig.

Je laadpaal met loadbalancing via p1 werkt ook gewoon goed in die situatie)
ik weet zeker dat het 'werkt'. weet alleen niet of er accuraat op nul gestuurd kan worden. ik zou de connectie kunnen verbreken tussen mijn VM en dan kijken wat er gebeurt met 3x Multi-RS. Wat ik me herinner van de laatste keer dat ik de verbinding eruit trok is dat alles gewoon door blijft draaien, maar ik heb niet gekeken of het op nul blijft staan.

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:42
Nhz schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 12:38:
[...]

De mantelbuis is al aanwezig en ik heb geen zin om ons relatief nieuwe terras opnieuw open te maken. Ten tijde van de verbouwing (bijna 5 jaar geleden) heb ik gekozen voor twee loze buizen van 40mm en twee grondkabels van 4x6mm2 voor de laadpalen.

Mocht het echt niet passen dan kan ik er alsnog voor kiezen om die beide loze buisen voor ACIN en ACOUT te gebruiken. Officieel mag er dan niet nog een UTP kabel bij, maargoed...dat is dan helaas niet anders.
Of losse aders er doorheen trekken. aarde draad heb je al vanuit je eerdere kabel, die hoeft dan niet meer.
dat zeggende kan je dus ook 4*6mm2 er bij doen, die is dunner.

• DoMoFo
Marlon12 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Ik heb in mijn situatie 3x Multiplus 6K5 direct achter de netaansluiting hangen en vervolgens alle AC belastingen op de AC out 1 (zelfs de Victron EV lader, werkt top met automatische modus). ESS werkt daar perfect op, de netaansluiting schommelt tussen de -20 en +20 watt tot er een grote load wordt ingezet of de pv omhoog schiet. Dan laat de VRM even een uitschieter zien maar corrigeert snel weer terug richting 0.
Maar kloppen jouw VRM getallen ook daadwerkelijk met jouw Energie rekening ?
Want ik raak nog meer in de war.... 8)

FAQ 10.14 zegt daarover:

https://www.victronenergy.com/media/pg/Energy_Storage_System/en/faq.html#UUID-169dbd85-4b6f-814b-33c2-9fa77a6973d2_section-idm4566394098950432915191768657
In an installation that has no dedicated energy meter, or one that uses an ET340 meter, energy imports and exports are accumulated per phase, and the total imported and exported energy is calculated as the sum of the imports and exports of all phases.

The utility meters in many countries use a different method of accounting: They will bill you on the Total net energy imported across all phases.

Due to differences between the two metering standards, there may be variation between the data shown on VRM, and on your meter.
Dus bij gebruik MP+ (intern) of ET340 is er ander gedrag dan bij andere meters (bv VM-3P75CT). Wat dan juist _WEL_ een argument zou zijn om de VM-3P75CT te gebruiken boven de MP+ Intern of ET340 :) .

Maar wat nu de juiste aanpak is voor een standaard NL aansluiting is me nog steeds niet 100% duidelijk.

• Marlon12
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-08 08:49
DoMoFo schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:53:
[...]

Maar kloppen jouw VRM getallen ook daadwerkelijk met jouw Energie rekening ?
Want ik raak nog meer in de war.... 8)

FAQ 10.14 zegt daarover:

https://www.victronenergy.com/media/pg/Energy_Storage_System/en/faq.html#UUID-169dbd85-4b6f-814b-33c2-9fa77a6973d2_section-idm4566394098950432915191768657

[...]

Dus bij gebruik MP+ (intern) of ET340 is er ander gedrag dan bij andere meters (bv VM-3P75CT). Wat dan juist _WEL_ een argument zou zijn om de VM-3P75CT te gebruiken boven de MP+ Intern of ET340 :) .

Maar wat nu de juiste aanpak is voor een standaard NL aansluiting is me nog steeds niet 100% duidelijk.
Wat er staat (bij 10.14) is dat je moet opletten of jouw land wel of niet over de fases saldeert voor een correctie weergave zonder energiemeter geïnstalleerd. In Nederland hebben we momenteel dat de meter over de fases saldeert, wat je in VRM dan ziet is dat hij het Net gebruik op de fases die afnemen over de dag heen optelt en de fase die terug levert zet hij als ''geleverd aan het net'' terwijl jij 0 betaalt omdat er met NOM 0 watt staat. Dus het wel of niet functioneren van de ESS NOM functie.

Ze omschrijven hier dus de verwarring die mensen hebben omdat er toch staat ''afgenomen van het net'' in de VRM omgeving. Rekenvoorbeeld 2Kw(h) verbruik of fase 1 maar daarnaast L2 en L3 allebei -1 Kw(h). Dan zegt VRM dat je na een uur 2 Kwh verbruikt heb en 2 Kwh teruggeleverd terwijl je slimme meter 0 kwh verbruikt registreert. Ik kan nu niet in de dag vebruikt die de energiebeheerder opgeeft, dat kan ik later nog wel checken.

• DoMoFo
Marlon12 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 12:12:
[...]

Wat er staat (bij 10.14) is dat je moet opletten of jouw land wel of niet over de fases saldeert voor een correctie weergave zonder energiemeter geïnstalleerd. In Nederland hebben we momenteel dat de meter over de fases saldeert, wat je in VRM dan ziet is dat hij het Net gebruik op de fases die afnemen over de dag heen optelt en de fase die terug levert zet hij als ''geleverd aan het net'' terwijl jij 0 betaalt omdat er met NOM 0 watt staat. Dus het wel of niet functioneren van de ESS NOM functie.

Ze omschrijven hier dus de verwarring die mensen hebben omdat er toch staat ''afgenomen van het net'' in de VRM omgeving. Rekenvoorbeeld 2Kw(h) verbruik of fase 1 maar daarnaast L2 en L3 allebei -1 Kw(h). Dan zegt VRM dat je na een uur 2 Kwh verbruikt heb en 2 Kwh teruggeleverd terwijl je slimme meter 0 kwh verbruikt registreert. Ik kan nu niet in de dag vebruikt die de energiebeheerder opgeeft, dat kan ik later nog wel checken.
Dat is de beste uitleg die ik heb gehoord en snap ;-).

[ Voor 60% gewijzigd door DoMoFo op 22-05-2026 12:20 ]

DoMoFo schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:53:

Klopt. Je kunt dat bij de VM-3P75CT instellen en bij de andere route niet. Als je het instelt op de vector som van alle fasen dan klopt het exact met de energiemeter van je netbeheerder.

Ik heb alles achter de MP afhankelijk van hoe m'n schakelaar staat, maar ook een VM-3P75CT er bij zodat het altijd hoe dan ook werkt. Met als voordeel dat de verbruik cijfers ook kloppen.

• ditbenikecht
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:37
Ik heb mijn 4 batterijen voor het eerst opgeladen. Victron geeft aan dat ze nu 100% vol zitten, maar de JK BMS van de accu's reset niet de capaciteit. Ik heb een flowchart gezien van RCV en dan RCV timer en dan batterijvoltage groter dan 100%SOC waarde en dan RFV timer. Ik kan echter de RFV timer instelling niet vinden in de BMS (v19.27)

Het gekke is dat gedurende het laden, enkele cellen piekten qua spanning en in OVP modus gingen. In de BMS stond dan in gele tekst dat de batterij vol zat. Die melding komt niet meer nu alles netjes is gebalanceerd.

Ik had eerst een nette spanning van 3,45 per cel ingesteld. Daarna heb ik de master BMS instelling verhoogd naar 3,5 en daarna 3,55 en daarna 3,6V per cel, maar ondanks dat de andere batterijen die spanning ook kregen gingen die Slave BMSen nog steeds niet naar 100% vol status. Ook niet na 8 uren wachten. Het is voor mij dus een raadsel wanneer de BMS zichzelf nou vol vindt.

Ik heb meerdere instellingen geprobeerd in Victron, begonnen met DVCC met vrijwel alles gedeeld zoals de spanning. Nu heb ik vrijwel alles uitgeschakeld met DVCC, maar geen resultaat. De Victron schakelt alleen tussen bulk en absorptie en is nog nooit naar Float geschakeld, maar dat kan komen omdat ik Float charging niet had aangezet in de BMS instellingen. Ook leegt de Victron de batterij na een paar dagen nog steeds niet, komt dit door een vast tarief in DESS? De doeltoestand staat wel op 0%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tok2R7yUyt35iGeG4UHk5HSrVEA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KH88NlKUSzlqEWdVs1TezGas.png?f=fotoalbum_large

Hoe berekent de Multiplus 2 de DC belasting? Die schiet alle kanten op. Net zoals de AC uitgang, tientallen watts terwijl ik er niets op had aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XISdKCl8SYuFi6G3DezLgwug14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rdKw6O3khwtKfSXMDLCvwQ0n.png?f=fotoalbum_large

Ik had eerst begrens accuspanning netjes op 55,2V en later op 57V maar volgens documentatie is die instelling alleen bedoeld voor bepaalde merken accu's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1a4X96eljFXGkks4U-Hy5l7Zw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WJf7d3t1M84F8rEZRvYGOBkG.png?f=fotoalbum_large

Zonder gedeelde spanning zie je een verschil ontstaan. De accu ontvangt minder spanning dan gevraagd, waardoor het logisch is dat de accu nooit zichzelf vol verklaard. Maar hoe kan de multiplus denken dat hij oplaad en de BMS ziet niets? Is dat een stukje onnauwkeurigheid/ kallibratie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnlIWg5aoY5YnLWlcOm2X58vimI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mbekifhVhmIb4GbEuc1xyysp.png?f=fotoalbum_large

Hieronder zie je dat ik de gevraagde laadspanning heb aangepast door in de Master-BMS de celspanning van 3,45V steeds wat te verhogen en dat dit meerdere uren is aangehouden terwijl de RCV timer in de BMS slechts op 0.5 uur staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHCk7yepYYvBDZQwERPC9ksMpMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/itVmVcSzYSDYu1uccOYXLAQp.png?f=fotoalbum_large

Hieronder zie je dat balanceren vanaf 3,40V zoals aanbevolen door off-grid garage toch echt te laat is, waardoor er een aantal cellen in overspanningsbeveiliging schieten van 3,65V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RefaiLKM986hjubOEbJHH-CsLFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qq0cj4swsV3Qcnt1rheEGZ0N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ditbenikecht op 22-05-2026 17:46 ]

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:45

pvg

ditbenikecht schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 17:03:
Ik heb mijn 4 batterijen voor het eerst opgeladen. Victron geeft aan dat ze nu 100% vol zitten, maar de JK BMS van de accu's reset niet de capaciteit. Ik heb een flowchart gezien van RCV en dan RCV timer en dan batterijvoltage groter dan 100%SOC waarde en dan RFV timer. Ik kan echter de RFV timer instelling niet vinden in de BMS (v19.27)

Het gekke is dat gedurende het laden, enkele cellen piekten qua spanning en in OVP modus gingen. In de BMS stond dan in gele tekst dat de batterij vol zat. Die melding komt niet meer nu alles netjes is gebalanceerd.

Ik had eerst een nette spanning van 3,45 per cel ingesteld. Daarna heb ik de master BMS instelling verhoogd naar 3,5 en daarna 3,55 en daarna 3,6V per cel, maar ondanks dat de andere batterijen die spanning ook kregen gingen die Slave BMSen nog steeds niet naar 100% vol status. Ook niet na 8 uren wachten. Het is voor mij dus een raadsel wanneer de BMS zichzelf nou vol vindt.

Ik heb meerdere instellingen geprobeerd in Victron, begonnen met DVCC met vrijwel alles gedeeld zoals de spanning. Nu heb ik vrijwel alles uitgeschakeld met DVCC, maar geen resultaat. De Victron schakelt alleen tussen bulk en absorptie en is nog nooit naar Float geschakeld, maar dat kan komen omdat ik Float charging niet had aangezet in de BMS instellingen. Ook leegt de Victron de batterij na een paar dagen nog steeds niet, komt dit door een vast tarief in DESS? De doeltoestand staat wel op 0%.

[Afbeelding]

Hoe berekent de Multiplus 2 de DC belasting? Die schiet alle kanten op. Net zoals de AC uitgang, tientallen watts terwijl ik er niets op had aangesloten.

[Afbeelding]

Ik had eerst begrens accuspanning netjes op 55,2V en later op 57V maar volgens documentatie is die instelling alleen bedoeld voor bepaalde merken accu's.

[Afbeelding]

Zonder gedeelde spanning zie je een verschil ontstaan. De accu ontvangt minder spanning dan gevraagd, waardoor het logisch is dat de accu nooit zichzelf vol verklaard. Maar hoe kan de multiplus denken dat hij oplaad en de BMS ziet niets? Is dat een stukje onnauwkeurigheid/ kallibratie?

[Afbeelding]

Hieronder zie je dat ik de gevraagde laadspanning heb aangepast door in de Master-BMS de celspanning van 3,45V steeds wat te verhogen en dat dit meerdere uren is aangehouden terwijl de RCV timer in de BMS slechts op 0.5 uur staat.

[Afbeelding]

Hieronder zie je dat balanceren vanaf 3,40V zoals aanbevolen door off-grid garage toch echt te laat is, waardoor er een aantal cellen in overspanningsbeveiliging schieten van 3,65V

[Afbeelding]
3.45V per cel als max aanhouden voor bulk laden, en 3.35V voor float.
Dat er enkele cellen de OVP triggeren komt waarschijnlijk omdat ze nog niet gebalanceerd waren (en je met groot vermogen aan het laden was?).
De v19 BMS heeft geen RFV timer meer (sinds firmware v19.1x?). Op de v19 BMS stel je een percentage in, dat de SoC moet dalen, om laden weer te starten. Bijv 5 of 10%, dan begint het laden weer bij 95 of 90%.

Tip: maak het systeem eerst werkend met 1 accupakket en breng daarna de rest in de lucht. Laadstroom beperken via dvcc.

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:03
Ik zou nooit 1 accu los van de rest laden. Tijdens opbouwen heb je als het goed is cellen met gelijke voltage bij elkaar geplaatst.

Om de eerste keer te balanceren dien je minimaal 4 uur op 100% aan te houden, dat zou ik doen met een ampère van 10 ampère max per accubox.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• ditbenikecht
Lijkt mij heel lastig om de accu weer samen te brengen. Dan moet je erbij staan en stoppen met laden of ontladen wanneer de spanning gelijk is als je losse accu.

Accu is opgebouwd uit cellen met gelijke capaciteit niet spanning. Celspanning zegt niets over capaciteit alleen over hoeveel de accu zit.
ditbenikecht schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:10:
Lijkt mij heel lastig om de accu weer samen te brengen. Dan moet je erbij staan en stoppen met laden of ontladen wanneer de spanning gelijk is als je losse accu.

Accu is opgebouwd uit cellen met gelijke capaciteit niet spanning. Celspanning zegt niets over capaciteit alleen over hoeveel de accu zit.
Als je in de Victron en de JK BMS de laad/ontlaad spanning beperkt tot 10 of 20A is er niet zo heel veel dat zal gebeuren lijkt me. Je moet ze wel ook in de accu BMS beperken, anders gaat er best wat stroom lopen door het (kleine) spanningsverschil en de extreem lage weerstand van je busbar.

Maar ik heb het eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. (In de woorden van de slechterik bij Inspector Gadget: Soon Gadget, Soon…)

[ Voor 8% gewijzigd door Beer070 op 23-05-2026 09:50 ]

• pvg

pvg

ditbenikecht schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:10:

Je kunt je accupaketten 1-voor-1 naar 100% brengen (alleen laden aan, ontladen uit en multiplus als spanningsreferentie (dvcc uit)) en alle cellen laten balanceren. Daarna de pakketten parallel schakelen en vervolgens de spanningen in de bms-en calibreren zodat ze allemaal hetzelfde zien (zonder dat er stroom loopt).
Tja, de eerste dagen heb je even wat werk, maar daarna zou het probleemloos moeten draaien.
Ik gebruik Andy’s settings. Let er op dat je de 100% reset-spanning op de slave bms-en iets lager moet instellen dan de master.

• pvg

pvg

Een constatering van wat ik toevallig vandaag zag gebeuren hier: als de accu vol is en van absorptie naar float schakelt, dan dumpt de multiplus alle energie om van 55.2V naar 53.6V te zakken met maximaal vermogen op het net… dat is maar een paar minuten, maar gedurende die tijd kan de stroom richting het net wel flink hoger zijn dan je hoofdzekering als op dat moment ook de PV nog maximaal staat terug te leveren…
Ik had peakshaving uit staan vanwege de bugs met een 1-fase accu systeem op een 3-fasen netaansluiting… toch maar weer aangezet 🤨

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:09
pvg schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:23:
Een constatering van wat ik toevallig vandaag zag gebeuren hier: als de accu vol is en van absorptie naar float schakelt, dan dumpt de multiplus alle energie om van 55.2V naar 53.6V te zakken met maximaal vermogen op het net… dat is maar een paar minuten, maar gedurende die tijd kan de stroom richting het net wel flink hoger zijn dan je hoofdzekering als op dat moment ook de PV nog maximaal staat terug te leveren…
Ik had peakshaving uit staan vanwege de bugs met een 1-fase accu systeem op een 3-fasen netaansluiting… toch maar weer aangezet 🤨
Je kan het verschil tussen beide set-points wat kleiner maken. Of je moet het voltage in stapjes afbouwen ipv in 1x. Serial-battery driver doet dat bijvoorbeeld.
Of je kan je inverter vermogen heel laag zetten, volgens mij luistert ie daar ook naar. Dat is verder geen probleem want je was toch aan het laden. Dan zet je het na het bereiken van de ingestelde spanning het inverter vermogen weer naar een hogere waarde.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• pvg

pvg

V_ger schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:30:
[...]

Je kan het verschil tussen beide set-points wat kleiner maken. Of je moet het voltage in stapjes afbouwen ipv in 1x. Serial-battery driver doet dat bijvoorbeeld.
Of je kan je inverter vermogen heel laag zetten, volgens mij luistert ie daar ook naar. Dat is verder geen probleem want je was toch aan het laden. Dan zet je het na het bereiken van de ingestelde spanning het inverter vermogen weer naar een hogere waarde.
Met peakshaving aan houdt de multiplus zich netjes aan de ingestelde max stroom voor de netaansluiting (hier 25A). Ik zag eerst >32A voorbij komen…
Leek me wel iets waar anderen ook wat aan hebben: dit is niet het weekend dat je je hoofdzekering eruit wilt blazen.

• blaaspijp
Je moet ook een Victron meter vlak voor je netaansluiting plaatsen om het totaal net vermogen te monitoren.

Home Assistant Y. , Victron MultiRS (3x) + 64kWh (Yixiang MB31), 4kWp Enphase, 4,5kWp Solis.

• pvg

pvg

blaaspijp schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:47:
[...]

Je moet ook een Victron meter vlak voor je netaansluiting plaatsen om het totaal net vermogen te monitoren.
Heb ik (vlak er na 😉).

• PcFer
Ik had ook een tijdje last van peakshaving bugs bij enkelfase multiplus in 3-fase netaansluiting, maar met de laatste updates draait het al een tijdje zonder problemen.

• blaaspijp
pvg schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:54:
[...]

Heb ik (vlak er na 😉).
Dan gaat die toch nooit meer terugleveren als je hoofdaansluiting aankan. Ik ga er even vanuit dat je zonnepanelen dan ook netjes aan de woning zijde van de Victron energiemeter zitten

• pvg

pvg

blaaspijp schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:53:
[...]

Dan gaat die toch nooit meer terugleveren als je hoofdaansluiting aankan. Ik ga er even vanuit dat je zonnepanelen dan ook netjes aan de woning zijde van de Victron energiemeter zitten
Niet per se…
Teruglevering van PV wordt hier niet geknepen (vast contract). Dat kan hier resulteren in zo’n 20…23A per fase PV.
Als de victron dan ook nog ‘ns 20A dumpt bij de overgang van absorptie naar float omdat peakshaving uit staat, dan gaat er dus >40A naar het net (over 25A hoofdzekering)…

• ditbenikecht
Standaard staat de Float charging uit in de JK BMS. Kwam er pas gisteren achter dat je die moet aanzetten als je wilt float wilt zien op de Victron. Lees op internet dat float voor een lfp accu helemaal niet nodig is. Met het verhaal van energie dumpen door Victron lijkt mij het dus beter float charging uit te laten zoals de standaard instelling is op de JK BMS.

Ik heb vannacht de BMS geupdate van v27 naar v31. Spanning en SOC waren even tijdelijk verkeerd. Daarna ging de spanning wel eindelijk naar float spanning, maar ik zie geen stoom lopen en dus geen energie dumping. Ook al staat de spanning nu op het float voltage (53,6V), Victron geeft nog steeds absorptie aan ipv float met zijn ledje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqyE_LxNUZ_txaNQKT-O8P_Oveg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AO72tEZehpWb4oZsTpOgFsO1.png?f=user_large

• blaaspijp
pvg schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:01:
[...]

Niet per se…
Teruglevering van PV wordt hier niet geknepen (vast contract). Dat kan hier resulteren in zo’n 20…23A per fase PV.
Als de victron dan ook nog ‘ns 20A dumpt bij de overgang van absorptie naar float omdat peakshaving uit staat, dan gaat er dus >40A naar het net (over 25A hoofdzekering)…
Volgens mij heb je dan echt iets verkeerd geïnstalleerd of ingeregeld.

pvg schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 11:17:
[...]

Je kunt je accupaketten 1-voor-1 naar 100% brengen (alleen laden aan, ontladen uit en multiplus als spanningsreferentie (dvcc uit)) en alle cellen laten balanceren. Daarna de pakketten parallel schakelen en vervolgens de spanningen in de bms-en calibreren zodat ze allemaal hetzelfde zien (zonder dat er stroom loopt).
Tja, de eerste dagen heb je even wat werk, maar daarna zou het probleemloos moeten draaien.
Ik gebruik Andy’s settings. Let er op dat je de 100% reset-spanning op de slave bms-en iets lager moet instellen dan de master.
Hoeveel is 'iets' lager? Ik zit momenteel met maar 1 Jix box met oudere JK BMS v15 die er uit gaat. Zodra alles klaar is ga ik over naar de 4xJK v19 BMS, en zal ik het stapeltje draaiend moeten krijgen. Gelukkig heb ik geen haast, maar toch wel leuk om me in te lezen in wat ik allemaal moet gaan doen.

• Nhz

Nhz

agraaff schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:40:
[...]

Of losse aders er doorheen trekken. aarde draad heb je al vanuit je eerdere kabel, die hoeft dan niet meer.
dat zeggende kan je dus ook 4*6mm2 er bij doen, die is dunner.
Maar mag dat wel? Dan heb je geen aardscherm, hoe verstandig is het om losse aders door een mantelbuis in de grond te trekken?

Daarop voortbordurend: Is het in gevallen waarbij een Victron systeem op enige afstand van de meterkast geplaatst wordt, niet verstandiger om aan de ACOUT (in de meterkast) ook een aardlekschakelaar te maken? Zodat als er wat met de ACOUT kabel (in de grond) gebeurd die aardlek in kan grijpen?

Groetjes

Ja, je bedoelt denk ik AC-IN? Van meterkast naar Victron? Daar heb ik ook een 300mA type S aardlek zitten, inderdaad voor als er iets mis gaat met de grondkabel of onderverdeler zelf.

• Nhz

Nhz

NTS schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:38:
Ja, je bedoelt denk ik AC-IN? Van meterkast naar Victron? Daar heb ik ook een 300mA type S aardlek zitten, inderdaad voor als er iets mis gaat met de grondkabel of onderverdeler zelf.
Nee, ik bedoel er na. Als er in jouw geval iets mis gaat tussen aardlekautomaat en aansluiting ACIN op de Multi, dan klapt die automaat er uit en gaat de Multi in eilandmodus lekker verder met stroom leveren aan ACOUT. Hoe wordt de kabel van ACOUT terug naar meterkast dan beschermd?

Groetjes

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-08 21:04
Ik gebruik twee Lynx Power In om zowel de accu's als omvormers aan te sluiten. Met behulp van deze instructie heb ik de zekeringen erin gezet (EF3 en MEGA):
YouTube: How to Add Fuse Holders to a Victron Lynx Power In for a DIY Camper Electrical System]

Nu wilde ik graag de Smart Shunt 500 tussen de twee Power Ins plaatsen, maar was nog zoekende hoe ik dat het beste kon doen. Ik heb de manier van @Japie.G gezien. Dat ziet er heel mooi uit, maar ik weet niet of ik dat net zo netjes krijg en al met al toch ook weer 120 euro voor de extra Power In. Ik zag dat @Razor109 hier ook zoekende naar was, dus plaats hier maar even mijn bevindingen.

Ik heb de shunt op de kop direct aan de busbar gebout. Daarmee zit hij eigenlijk verkeerd om, maar het schijnt dat je tegenwoordig de 'Current measurement direction' op 'Reversed' kan zetten. Om dit passend te krijgen is wel wat zaagwerk nodig, maar dan past het wel precies. De Power In kan nog dichtgeschroefd worden en de Ve.Direct-kabel past er ook nog precies in (wel krap allemaal).

Aan de andere kant van de shunt gaat het makkelijker, daar hoef je alleen een stukje van het voetje van de shunt af te slijpen.

Bij de pluskant van de busbar gebruik ik een Blue Sea Systems 9160 ML Series Link Bushing busbar. Die heb ik aan beide zijden wat moeten inkorten om hem passend te krijgen. Deze busbar zou 500A aan moeten kunnen.

Om het verschil in hoogte te overbruggen moet de ene Power In op een verhoging van ongeveer 8mm worden geplaatst.

Zoals in dit topic wel eerder werd aangeraden heb ik de afdekkap van de eerste Power In iets verhoogt middels 3 M4-ringetjes op de schroefgaten van de afdekkap. Dit geeft de EF3-zekeringen net wat meer ruimte om hun warmte kwijt te raken.

De plaatjes:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NROBAs2zWpM0CeeEzH45Hw9zRuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjy4AxihRggCNRXPe3GKLPa6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZ7rmI-ZV0ldKz8A7mGm5NDAYBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnY3tAKRljMc9cBR835pOzCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ThgDaCFuZ4WWMzD-4BrByYvpm1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VGZaGyyGi90wWEmhJoLHD9li.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qX6kudTPFbz8LPm98VYBiCcNkPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmbFXQV0p90EljgbicEbzafO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdPNG1-Pjd1xjf8nNp87tuzpcCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOh0vUjCo3yYaNXfS8SVCjuh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08dG28X4efnIAlg87tYrLKuoSGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbHp1imPy0bDf5C4FuHtJtZv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zal nog wat moeten bedenken ter afdekking van de blote delen.

SRK35ZS-W

Nhz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:32:
[...]
Nee, ik bedoel er na. Als er in jouw geval iets mis gaat tussen aardlekautomaat en aansluiting ACIN op de Multi, dan klapt die automaat er uit en gaat de Multi in eilandmodus lekker verder met stroom leveren aan
ACOUT. Hoe wordt de kabel van ACOUT terug naar meterkast dan beschermd?
Ook door een aardlek, ik heb er één in de meterkast voor de kabel naar de AC-IN en één direct bij de omvormers achter de AC-OUT. Die op de AC-OUT staat in de installatie voorschriften van Victron, is niet optioneel. Die op AC-IN is een keuze, maar ik vond het wel een goed idee dat die ook uitschakelt als er bijvoorbeeld een graafmachine door de kabel gaat.
Scooper schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:00:
Ik zal nog wat moeten bedenken ter afdekking van de blote delen.
Plastic kapje 3D printen? Je wilt inderdaad geen open busbars hebben, als er iets net ff onhandig tegen aan valt heb je vuurwerk.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

NTS schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:04:
[...]

Ook door een aardlek, ik heb er één in de meterkast voor de kabel naar de AC-IN en één direct bij de omvormers achter de AC-OUT. Die op de AC-OUT staat in de installatie voorschriften van Victron, is niet optioneel. Die op AC-IN is een keuze, maar ik vond het wel een goed idee dat die ook uitschakelt als er bijvoorbeeld een graafmachine door de kabel gaat.
De AC-Out gaat toch altijd weer naar aardleks die al in je bestaande meterkast zaten? Waarachter de eindgroepen van de woning weer zitten? Of heb je een aardlekautomaat die vervolgens weer naar aardlekautomaten in de woningmeterkast gaat? Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling? Of denk ik nu ergens krom?

Japie.G schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:11:
[...]

De AC-Out gaat toch altijd weer naar aardleks die al in je bestaande meterkast zaten? Waarachter de eindgroepen van de woning weer zitten? Of heb je een aardlekautomaat die vervolgens weer naar aardlekautomaten in de woningmeterkast gaat? Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling? Of denk ik nu ergens krom?
ik heb het momenteel ook zo aangesloten als jij zegt, maar de opmerking die NTS maakt is dat een ongeluk op de draad terug naar de meterkast dan een risico kan vormen. Het zou beter zijn om gelijk vanuit de Victron's de kabel af te zekeren.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Beer070 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:13:
[...]

ik heb het momenteel ook zo aangesloten als jij zegt, maar de opmerking die NTS maakt is dat een ongeluk op de draad terug naar de meterkast dan een risico kan vormen. Het zou beter zijn om gelijk vanuit de Victron's de kabel af te zekeren.
Ik snap die gedachtengang, heb daar een automaat zitten, maar geen aardlekautomaat. Echter die automaat zal alleen bij een grid connected setting zijn werk doen. In eilandbedrijf zou je een slamat beter zijn inderdaad. Echter, een 3F aardlekautomaat bij de victrons, en daarachter als eerste weer 1f aardleks in de meterkast.. Ik heb even een breinkronkel, maar dat gaat niet goed toch? Als er ongelijk stroom wordt afgenomen tript de 3F aardlek bij de victron toch? Of zit ik compleet fout nu? Terwijl ik dit type denk ik ja, ik zit fout.. Hij meet natuurlijk ook weer over de nul, als er niets 'verdwijnt' gaat het goed.

.... toch?

wellicht mijn automaat vervangen voor een aardlekautomaat (300mA voor selectiviteit(. Waar in de Victron documentatie kan ik dit terugvinden?

• blaaspijp
Waarom redeneren mensen hier toch zo ingewikkeld.

Gewoon een alamat in je meterkast voordat de kabel naar Victron gaat. En na de Victron een alamat voor terug naar woning.

Dan heb je beide kabels beveiligd. Een aardlek tript echt niet omdat er niets raars gebeurt met de stroom.

Er gaat mogelijk pas iets mis als je groepen voor en na de Victron gaat mengen en dat met 1 aardlek probeert op te vangen. Omdat je dan een gedeelde nul krijgt van voor en na de Victron installatie.

• Peter_v_m
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22:43
Hier ben ik inmiddels ook begonnen met het opbouwen van een ESS systeem met Victron, gezien ik zoveel mogelijk aan de veiligheidsrichtlijn van de PGS37 wil voldoen heb ik onder andere een Lynx smart BMS gekocht vanwege de DC schakelaar.

Ik weet dat dit een belachelijk dure oplossing is omdat ik het BMS gedeelte niet ga gebruiken i.v.m. EVE accu's met JK-BMS.

Dus alleen stroommeting, DC schakelaar en de pre-charge functie.

Om batterij storingen en uitschakeling van de Lynx smart BMS te voorkomen moet ik de 2 circular M8 3 polige aansluitingen op de smart BMS door lussen.

Nu zie ik dat deze kabels meestal per set van 2 worden aangeboden wat natuurlijk logisch is in combinatie met een Victron accu, en met een minimale verkrijgbare lengte van 1 meter.

Zijn er ergens kortere kabels in de handel en werkt bijvoorbeeld ook een standaard M8 kabel zoals van het merk Delock?

Deze is wel per stuk leverbaar en dan dus goedkoper.

Hoor het graag..

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:30
Mijn installateur komt vrijdag de meterkast ombouwen, voorbereiding 3 fase. In de toekomst twijfel ik nog tussen multiplus 5k of maar gelijk 6k5 zodat we later niet tegen limieten aanlopen met (meerdere) EV(s), WP, WPB, AC, inductie koken etc etc.

Installeert een thuisbatterij acc installateur dan de compatible automaat, bijv B25? Of is het verstandig om een B40 te laten installeren?

Misschien moet ik het maar laten afhangen van de toekomstige installateurs en niet nu al keuzes maken.

Vrijdag komen ze nog een extra groepenkast plaatsen, dus ik denk wel genoeg plek te hebben voor toekomstige uitbreidingen, ET112 en VM-3P75CT bijv.

Nog andere tips die de installateur gelijk kan meenemen mbt de victron installatie?
Beer070 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:13:
[...]
Jup, daar heb ik die extra aardlek/alamat voor aan de Victron kant. En dat is een type S 300 mA, zodat een aardfout in één groep in de meterkast wordt opgepakt door de normale 30 mA aardlek van die groep.
Japie.G schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:46:
[...]
In eilandbedrijf zou je een alamat beter zijn inderdaad. Echter, een 3F aardlekautomaat bij de victrons, en daarachter als eerste weer 1f aardleks in de meterkast.. Ik heb even een breinkronkel, maar dat gaat niet goed toch? Als er ongelijk stroom wordt afgenomen tript de 3F aardlek bij de victron toch? Of zit ik compleet fout nu? Terwijl ik dit type denk ik ja, ik zit fout.. Hij meet natuurlijk ook weer over de nul, als er niets 'verdwijnt' gaat het goed.
Klopt helemaal, een 3F aardlek op de AC-OUT werkt prima want alle stroom loopt er doorheen. Ook als er daarna 1F alamats/groepen zitten, daar heb ik er hier ook gewoon 12 van zonder problemen.
wellicht mijn automaat vervangen voor een aardlekautomaat (300mA voor selectiviteit(. Waar in de Victron documentatie kan ik dit terugvinden?
Je wilt dan een type S van 300mA, daarmee is selectiviteit t.o.v. een normale 30mA gegarandeerd volgens o.a. de documentatie van ABB. Met alleen 300 mA ben je er niet altijd.

Pagina 16 van de handleiding van de Multiplus II:
Een aardlekstroomonderbreker en zekering of stroomonderbreker, berekend voor de verwachte belasting, moet in serie toegevoegd worden aan de uitgang en de kabeldoorsnede moet de juiste afmeting hebben.

• agraaff
Nhz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:32:
[...]

Nee, ik bedoel er na. Als er in jouw geval iets mis gaat tussen aardlekautomaat en aansluiting ACIN op de Multi, dan klapt die automaat er uit en gaat de Multi in eilandmodus lekker verder met stroom leveren aan ACOUT. Hoe wordt de kabel van ACOUT terug naar meterkast dan beschermd?
Op de AC-out heb ik een aardlek gepland,
het principe is alles dat een meterkast uit gaat(of een onderverdeler zoals de kleine meterkast bij de victrons, moet achter een aardlek. Staat ook in de handleiding van Victron.
De AC-in hoeft geen aardlek volgens victron. mag wel naturlijk.

Ik heb ok de AC-out een ABB 3P+N c25 30mA (DS203NC V25 A30)

• agraaff
NTS schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:38:
waarom een 300mA? en geen 30mA?
Die heb je in de meterkast in huis zitten neem ik aan, en dan geen aardlek meer vlak voor de Victron op de AC-in?

• Jazsie
  • Laatst online: 00:00
agraaff schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:13:
[...]
Ik heb ok de AC-out een ABB 3P+N c25 30mA (DS203NC V25 A30)
Dat zou eigenlijk 300mA Type (A) S moeten zijn om selectief te blijven...

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• agraaff
snap ik maar is ik zet op de ac-out ook verwarming en ventilatie van de kast aka eindgroep.
300mA is dan toch veel te zwaar. als je dat aan zou raken kan het zijn dat je het niet overleeft.
agraaff schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:16:
[...]
waarom een 300mA? en geen 30mA?
Omdat die anders uit gaat als er ergens in huis één groep een aard-fout heeft. Het is dus ook een type-S, anders werkt het alsnog niet altijd.

• Jazsie
  • Laatst online: 00:00
agraaff schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:20:
snap ik maar is ik zet op de ac-out ook verwarming en ventilatie van de kast aka eindgroep.
300mA is dan toch veel te zwaar. als je dat aan zou raken kan het zijn dat je het niet overleeft.
Deze 300mA is enkel om de kabel/Victron te beschermen op de AC-Out. Indien je daar ook een eindgroep op hebt dan moet daar weer een 30mA bij inderdaad...

En zoals aangegeven moet het een Type (A) S zijn, deze zijn vertraagd waardoor je je selectiviteit behoud.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• agraaff
ik had iig gepland:

Hoofdschakelaar in huis - 300mA - kabel naar schuur - 3p+n automaat - AC-in
AC-out - 30mA A (geen s want ik heb deze al gekocht) - kabel naar het huis - omschakelaar - bestaande huis installatie.
Ik kan evt nog een 30mA AS op de AC-in zetten ipv een automaat maar volgens mij niet nodig.

Ik heb op de AC-out ook kast ventilatie en verwarming hangen.
Selectiviteit is niet heel boeiend toch? in het ergste geval moet ik 15 meter verder lopen naar de schuur.
Mocht hij vaak gaan trippen kan ik hem altijd nog vervangen.
Als voorbeeld: De schilder maakt laatst sluiting, toen ging de automaat er uit, en de aardlek en de liander hoofdzekering. Dus als het goed mis gaat ook geen selectiviteit

[ Voor 39% gewijzigd door agraaff op 27-05-2026 10:57 ]

agraaff schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:55:
Als voorbeeld: De schilder maakt laatst sluiting, toen ging de automaat er uit, en de aardlek en de liander hoofdzekering. Dus als het goed mis gaat ook geen selectiviteit
Dat is een harde kortsluiting in plaats van een aardfout, dan kan inderdaad alles uit gaan.

• Nhz

Nhz

Jazsie schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:36:
[...]

Deze 300mA is enkel om de kabel/Victron te beschermen op de AC-Out. Indien je daar ook een eindgroep op hebt dan moet daar weer een 30mA bij inderdaad...

En zoals aangegeven moet het een Type (A) S zijn, deze zijn vertraagd waardoor je je selectiviteit behoud.
Toch zonde dat Eaton geen selectieve 300mA aardlekautomaten maakt. 8 modules (selectieve aardlekschakelaar & installatie-automaat) voor een enkele kabel vind ik zoveel ruimte kosten.

Groetjes

ABB maakt ze volgens mij wel, maar veel duurder dan een automaat + aardlek.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:27
Ik was toevallig net even aan het inlezen over 30/300ma aardlekautomaten op de AC in en toevallig hebben jullie het er deze ochtend over.

Op mijn victron multiplus systeem heb ik op de AC-in een B25 30ma alamat gezet om de grondkabel te beschermen. Voor context (aangezien men hierover praat) heb ik direct na de AC out een C40 alamat 30ma zitten, in de meterkast heb ik ook nog een 30ma aardlek en automaat (los), dit is niet selectief, maar ik vond de prijs van een 300ma echt te veel, en deze setup beschermt de groepen en kabel voldoende.

Helaas komt het best vaak voor dat de 30ma alamat op AC-in eruit klapt. Na wat inlezen kan er door het omvormen een relatief kleine foutstroom ontstaan die net teveel is voor de 30ma.

Ik merk er vaak niks van want de victron pruttelt lekker door op eilandbedrijf. Ondanks dat de victron documentatie net specifiek aangeeft dat er een alamat op de AC-in moet vind ik dat toch wel fijn voor de kabel in de grond. Ik twijfel er dus over om hier een 300ma versie in te gaan zetten, maar die zijn ook redelijk aan de prijs. Hoe hebben jullie dit gedaan?

• Nhz

Nhz

NTS schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:26:
ABB maakt ze volgens mij wel, maar veel duurder dan een automaat + aardlek.
Ja ze zijn sowieso duur, maar mijn OCD gaat niet goed op het gebruik van verschillende merken in de meterkast. ;)

Groetjes

• agraaff
ABB aardlekautomaat 3-polig+nul 25A B-kar 300mA (DS203NC B25 A300)
200 euro, pfew best duur ja.
De vraag is dan, moet je de kabel beschermen? In mijn geval ymvk in een dubbelwandige buis in de grond...

• LigeTRy
agraaff schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:32:
De vraag is dan, moet je de kabel beschermen? In mijn geval ymvk in een dubbelwandige buis in de grond...
Tja, als je die vraag in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 - Duurzame energie en installaties - GoT stelt, dan word je nog net niet gevierendeeld denk ik. Ik ben het met je eens hoor. die van EMAT zijn wel een tik goedkoper, maar aangezien er nogal langdurige loads doorheen gaan tijdens laden/ontladen, ben ik daar ook wat huiverig voor

Als je een gewone 25 of 32A 4-polig installatie automaat gebruikt ben je een stuk voordeliger uit.

33 euro voor een ABB:

https://www.sandervunderink.nl/abb-installatieautomaat-3p-n-c32-s203-c32na.html

Volgens de NEN1010 hoeft er alleen een aardlekschakelaar op stopcontacten, en is het volgens mij bijvoorbeeld voor Perilex aansluitingen tbv kookplaten niet verplicht. (een paar jaar geleden, voordat ik me zeker genoeg voelde om zelf dit soort klusjes te doen heb ik ooit een officiële elektricien een perilex wcd laten installeren voor de kookplaat, en die installeerde geen aardlek (tot mijn verbazing).

• LigeTRy
Beer070 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:30:
[...]

Volgens de NEN1010 hoeft er alleen een aardlekschakelaar op stopcontacten, en is het volgens mij bijvoorbeeld voor Perilex aansluitingen tbv kookplaten niet verplicht.
[...]
Is ook zeker waar, ik zie dit zelf een beetje subjectief, waarbij de kookplaatkabel in de muur zitten en in het kookeiland verwerkt zitten, zie ik bij kabels die naar buiten buiten (ook al door een buis) een hoger risico.

Water in de buis naar buiten, knaagdieren, de tuinman die toch met de spade niet goed door een hard stukje (de buis/kabel) komt en blijft rammen. Natuurlijk kan dat bij de kookplaatkabel ook, maar de kans is me iets kleiner.

Het is net wie je het vraagt.. Ik ken ook electriciens die altijd een alamat zullen installeren bij een kookplaat

[ Voor 5% gewijzigd door LigeTRy op 27-05-2026 16:42 ]

LigeTRy schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 16:41:
[...]

Is ook zeker waar, ik zie dit zelf een beetje subjectief, waarbij de kookplaatkabel in de muur zitten en in het kookeiland verwerkt zitten, zie ik bij kabels die naar buiten buiten (ook al door een buis) een hoger risico.

Water in de buis naar buiten, knaagdieren, de tuinman die toch met de spade niet goed door een hard stukje (de buis/kabel) komt en blijft rammen. Natuurlijk kan dat bij de kookplaatkabel ook, maar de kans is me iets kleiner.

Het is net wie je het vraagt.. Ik ken ook electriciens die altijd een alamat zullen installeren bij een kookplaat
Ik heb de kookplaat nu zelf ook op een alamat gezet, dus wellicht ben ik van de tweede groep :).

Aan de andere kant, mijn kabels in de tuin liggen in PVC op 50cm diepte onder een tegel terras. En in deze regio is er geen tuinman voor een betaalbaar tarief meer te krijgen dus ik moet het toch gewoon zelf doen. Dat verkleint het risico aanzienlijk.
Dat is de verkeerde, je moet een type S hebben.

De betaalbare route is een 300 mA type S aardlek voor je B25 automaat zetten. Ik heb deze: https://www.sandervunderi...f-300ma-f204s-40-0-3.html
NTS schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:24:
[...]

Dat is de verkeerde, je moet een type S hebben.

De betaalbare route is een 300 mA type S aardlek voor je B25 automaat zetten. Ik heb deze: https://www.sandervunderi...f-300ma-f204s-40-0-3.html
ik heb deze gevonden. geen 32A maar 40A...

https://www.sandervunderink.nl/abb-aardlekschakelaar-4-polig-40a-selectief-300ma-f204s-40-0-3.html

wel 300mA en selectief voor 'maar' 121 euro.

agh, jij had die ook al gezien... sorry @NTS :O

[ Voor 3% gewijzigd door Beer070 op 27-05-2026 19:52 ]

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:49
Jaar geleden nog voor €76
ABB prijzen lijken sowieso op te lopen, ik heb 15 euro voor een 1 fase C40 automaat betaald vorig jaar, nu 40 euro.

• pvg

pvg

Kijk even of er AEG varianten (ipv ABB) zijn: die zijn hetzelfde en vaak goedkoper.

• GvdBr
  • Laatst online: 15-08 13:36
DmC1982 schreef op maandag 13 april 2026 @ 11:09:
[...]

Mijn gedachte (of wat ik me ergens had laten vertellen) was dat je het systeem juist zwevend (floating) wil houden als extra veiligheidsmarge. Mocht er dan per ongeluk een beschadigde plus-kabel tegen de geaarde metalen behuizing komen, dan stroomt er niks en heb je niet direct een levensgevaarlijke kortsluiting. Als je de DC- aan de aarde knoopt, heb je bij zo'n fout toch direct een gesloten stroomkring met een enorme klapper tot gevolg?
Interessante discussie! Het klopt dat het aarden van de behuizingen (#1) en het aarden van de DC- (#2) vaak op één hoop worden gegooid, terwijl het technisch twee heel verschillende benaderingen zijn.

Het argument over die "enorme klapper" bij een eerste isolatiefout (als de plus de behuizing raakt) hoor je inderdaad vaak. Dat is de klassieke gedachte achter een zwevend IT-systeem, waarbij je kiest voor continuïteit bij een eerste defect.

Er zit echter wel een keerzijde aan als je het systeem volledig zwevend laat in een vaste, netgekoppelde huisinstallatie:

1. Blinde vlek zonder bewaking: Als je de DC- zwevend houdt, zou je volgens de normen eigenlijk een isolatiewachter (IMT) moeten plaatsen om te horen wanneer het misgaat. Zonder zo'n wachter blijft een eerste isolatiefout (plus tegen de kast) onopgemerkt. De behuizing en de DC- komen dan onder spanning te staan ten opzichte van de aarde, waardoor het risico verschuift naar een eventuele tweede fout.

2. De Victron ESS-richtlijn: Victron kiest in hun officiële ESS Design Guide en het Wiring Unlimited handboek voor vaste installaties (TN/TT-netten) juist voor het wél aarden van de DC- op één centraal punt (bijvoorbeeld op de Lynx busbar, aan de load-zijde van de BMS).

De gedachte hierachter sluit aan bij de NEN 1010-filosofie voor huisinstallaties: een fout moet direct leiden tot een veilige uitschakeling.

Als je de DC- op de Lynx stevig aardt (bijv. met 70mm²), dan is die kortsluiting bij een isolatiefout aan de plus-zijde juist de bedoeling. Er loopt dan direct een gecontroleerde foutstroom waardoor de Mega-fuse in de Lynx Distributor direct klapt. Het systeem is dan meteen spanningsloos, in plaats van dat er ongemerkt een defect blijft sluimeren.

Behuizingen aarden voor de aanraakveiligheid doet eigenlijk iedereen wel.

• agraaff
E-TECH C25 300mA 3P+N | 3 Fase aardlekautomaat | 4-Polige automaat — E-TECH Groepenkasten B.V.
CE, IEC/EN 61009-1 gecertificeerd.
en maar 56 euro. dat is de moeite voor net dat beetje nachtrust.
Is niet de beste maar voldoet wel.

• agraaff
GvdBr schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:32:
[...]

Interessante discussie! Het klopt dat het aarden van de behuizingen (#1) en het aarden van de DC- (#2) vaak op één hoop worden gegooid, terwijl het technisch twee heel verschillende benaderingen zijn.

Het argument over die "enorme klapper" bij een eerste isolatiefout (als de plus de behuizing raakt) hoor je inderdaad vaak. Dat is de klassieke gedachte achter een zwevend IT-systeem, waarbij je kiest voor continuïteit bij een eerste defect.

Er zit echter wel een keerzijde aan als je het systeem volledig zwevend laat in een vaste, netgekoppelde huisinstallatie:

1. Blinde vlek zonder bewaking: Als je de DC- zwevend houdt, zou je volgens de normen eigenlijk een isolatiewachter (IMT) moeten plaatsen om te horen wanneer het misgaat. Zonder zo'n wachter blijft een eerste isolatiefout (plus tegen de kast) onopgemerkt. De behuizing en de DC- komen dan onder spanning te staan ten opzichte van de aarde, waardoor het risico verschuift naar een eventuele tweede fout.

2. De Victron ESS-richtlijn: Victron kiest in hun officiële ESS Design Guide en het Wiring Unlimited handboek voor vaste installaties (TN/TT-netten) juist voor het wél aarden van de DC- op één centraal punt (bijvoorbeeld op de Lynx busbar, aan de load-zijde van de BMS).

De gedachte hierachter sluit aan bij de NEN 1010-filosofie voor huisinstallaties: een fout moet direct leiden tot een veilige uitschakeling.

Als je de DC- op de Lynx stevig aardt (bijv. met 70mm²), dan is die kortsluiting bij een isolatiefout aan de plus-zijde juist de bedoeling. Er loopt dan direct een gecontroleerde foutstroom waardoor de Mega-fuse in de Lynx Distributor direct klapt. Het systeem is dan meteen spanningsloos, in plaats van dat er ongemerkt een defect blijft sluimeren.

Behuizingen aarden voor de aanraakveiligheid doet eigenlijk iedereen wel.
Claude om uitleg gevraagd en die komt met een plausibel verhaal.

DC- aarding bij Victron ESS in Nederlandse woninginstallatie

Er wordt vaak gezegd dat je de DC- moet aarden in een vaste Victron ESS installatie, maar dit hangt sterk af van het stroomstelsel en de aanwezige beveiligingen.

TT-stelsel → DC- aarding zinvol In een TT-stelsel heeft de woning een eigen aardpen die losstaat van de netbeheerder. Bij een isolatiefout DC+ naar de geaarde behuizing loopt er zonder DC- aarding geen gesloten stroomkring via aarde. Een isolatiewachter (IMD) is dan eigenlijk verplicht om de fout te detecteren. Als alternatief kun je DC- aarden zodat een fout direct een foutstroom veroorzaakt die de Mega fuse laat klappen.

TN-C-S stelsel → DC- aarding niet verplicht In een TN-C-S stelsel (de standaard in Nederland bij woningen gebouwd vanaf de jaren 70-80, waaronder Liander gebied) is de PE al stevig gekoppeld aan het nulpunt van de netbeheerder. De behuizingen aarden met PE is hier voldoende voor aanraakveiligheid. Bij een isolatiefout DC+ naar de geaarde behuizing loopt foutstroom via PE terug — de aardlekken op de AC kant zien dit echter niet direct. De primaire beveiliging is dan de Mega fuse in de Lynx Distributor en de BMS kortsluitbeveiliging.

Wat ik doe:
  • Behuizing batterijkast aarden via PE met 6mm² → verplicht, aanraakveiligheid ✓
  • DC- zwevend laten → BMS + Mega fuse als primaire DC beveiliging ✓
  • DC- aarding is in TN-C-S niet verplicht en voegt bij aanwezige BMS beveiliging weinig toe
Victron beschrijft DC- aarding in Wiring Unlimited vooral voor TT stelsels en installaties zonder volwaardige BMS beveiliging. Met een JK BMS met kortsluitbeveiliging en een Mega fuse in de Lynx is de DC kant afdoende beschermd zonder DC- aarding.

[ Voor 31% gewijzigd door agraaff op 28-05-2026 14:53 ]

• GvdBr
  • Laatst online: 15-08 13:36
agraaff schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 14:44:
[...]

Claude om uitleg gevraagd en die komt met een plausibel verhaal.

DC- aarding bij Victron ESS in Nederlandse woninginstallatie

Er wordt vaak gezegd dat je de DC- moet aarden in een vaste Victron ESS installatie, maar dit hangt sterk af van het stroomstelsel en de aanwezige beveiligingen.

TT-stelsel → DC- aarding zinvol In een TT-stelsel heeft de woning een eigen aardpen die losstaat van de netbeheerder. Bij een isolatiefout DC+ naar de geaarde behuizing loopt er zonder DC- aarding geen gesloten stroomkring via aarde. Een isolatiewachter (IMD) is dan eigenlijk verplicht om de fout te detecteren. Als alternatief kun je DC- aarden zodat een fout direct een foutstroom veroorzaakt die de Mega fuse laat klappen.

TN-C-S stelsel → DC- aarding niet verplicht In een TN-C-S stelsel (de standaard in Nederland bij woningen gebouwd vanaf de jaren 70-80, waaronder Liander gebied) is de PE al stevig gekoppeld aan het nulpunt van de netbeheerder. De behuizingen aarden met PE is hier voldoende voor aanraakveiligheid. Bij een isolatiefout DC+ naar de geaarde behuizing loopt foutstroom via PE terug — de aardlekken op de AC kant zien dit echter niet direct. De primaire beveiliging is dan de Mega fuse in de Lynx Distributor en de BMS kortsluitbeveiliging.

Wat ik doe:
  • Behuizing batterijkast aarden via PE met 6mm² → verplicht, aanraakveiligheid ✓
  • DC- zwevend laten → BMS + Mega fuse als primaire DC beveiliging ✓
  • DC- aarding is in TN-C-S niet verplicht en voegt bij aanwezige BMS beveiliging weinig toe
Victron beschrijft DC- aarding in Wiring Unlimited vooral voor TT stelsels en installaties zonder volwaardige BMS beveiliging. Met een JK BMS met kortsluitbeveiliging en een Mega fuse in de Lynx is de DC kant afdoende beschermd zonder DC- aarding.
Scherpe analyse! Alleen de Claude-samenvatting die je deelt, maakt helaas een flinke elektrotechnische denkfout als het gaat om het TN-C-S stelsel.

Er staat namelijk: "Bij een isolatiefout DC+ naar de geaarde behuizing loopt foutstroom via PE terug — de primaire beveiliging is dan de Mega fuse..."

Maar als je DC- zweeft, is er helemaal geen gesloten stroomkring terug naar de minpool van de accu. Stroom loopt altijd terug naar de bron. Als DC+ de behuizing raakt, loopt er stroom via PE naar de hoofdaardrail, maar als die aardrail niet verbonden is met de DC-, stopt de stroom daar. Er loopt dan dus exact 0,0A.

De Mega-fuse en de BMS merken hier helemaal niks van en zullen dus ook nooit ingrijpen. Of je nu een TT- of TN-stelsel hebt: de transformator in de MultiPlus zorgt voor een harde scheiding, dus een DC-foutstroom kan nooit via het net van de netbeheerder teruglopen naar je accupool.

Zonder DC- aarding blijft het dus ook in een TN-C-S stelsel een onbewaakt IT-netwerk aan de DC-zijde. Als je plus de kast raakt, gebeurt er niks, totdat er ergens een tweede fout ontstaat.
Pagina: 1 ... 71 ... 84 Laatste