Super netjes gemaakt! Zeker show off waardig!
Waarom zou je dit willen (behalve omdat het praktisch is kwa verhuizing)? Dan gaat de EV stroom niet door je netmeter. NOM sturing vanuit Victron bijv wordt dan lastig.Beer070 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:26:
Oeh.. dat is leuk.. en voor 150 euro kan je nog eens wat experimenteren… ik ga eens even inlezen en een ontwerp bedenken.
Weet jij of je de ev lader ook voor je vm375 kan zetten? Dat scheelt me een verhuizing van de vm375…
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Haha lol. Nou ja inmiddels gegroeid tot 50TB ondergrens.Q schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:22:
[...]
Tja ik ben voor 😆
Ik bedoel, wie is dat NAS show-off topic gestart?
Storage showcase topic - 50+ TB storage systems
😇
Misschien gaat het met onze storage ook wel die kant op. Over 2 jaar kom je niet meer in aanmerking met minder dan 96kWh
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik haal de 50tb net, maar is standaard Synology, dus kwalificeer niet. Om eerlijk te zijn vind ik mijn ongebruikte 20tb Synology opslag meer zinloos dan extra kWh accu. (Om even terug te komen op het onderwerp van geldverspilling eerder)V_ger schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:56:
[...]
Haha lol. Nou ja inmiddels gegroeid tot 50TB ondergrens.
Misschien gaat het met onze storage ook wel die kant op. Over 2 jaar kom je niet meer in aanmerking met minder dan 96kWh
Als je ja accu aan het ontladen bent, ontladen de elco’s ook.V_ger schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:37:
Ik denk dat de elcos zowel met ac als dc opladen.
Want zonder accu en inschakelen rapporteren gebruikers dat de ac zekering eruit klapt.
Dus als je packs even niet beschikbaar zijn, maar er wel ac is, blijft je bus onder spanning.
Pre charge is alleen nodig als de bus spanningsloos is geweest.
Ik heb al weerstanden liggen, maar als er geen schakelaar in de DC kabel naar de Multi zit, moet je een kabeltje met een weerstand maken, daarmee de condensatoren laden, dan parallel de echte kabel aansluiten en vastzetten met het juiste moment. En dat drie keer.V_ger schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:26:
[...]
Ik zou hem niet vol aanklappen dat is gewoon niet goed. Koop dan een losse weerstand die je gebruikt voor het aansluiten/inschakelen.
Het kan allemaal maar het is een rommelig proces en als het niet nodig is.
De essentie is dat je volgens mijn leverancier geen schakelaar nodig hebt. Dus dat scheelt de schakelaar plus een kabeltje van de schakelaar naar de Multi. Dat allemaal zit er 99,9999% van de tijd alleen maar weerstand te genereren.V_ger schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:26:
[...]
Ik ben het oneens met je leverancier. Je pre charge circuit staat immers parallel aan het hoofd circuit.
Goed, dan klap je hem gewoon aan. Je (leverancier) snapt het niet. Laten we het daar op houden.ger356 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 22:45:
[...]
Ik heb al weerstanden liggen, maar als er geen schakelaar in de DC kabel naar de Multi zit, moet je een kabeltje met een weerstand maken, daarmee de condensatoren laden, dan parallel de echte kabel aansluiten en vastzetten met het juiste moment. En dat drie keer.
Het kan allemaal maar het is een rommelig proces en als het niet nodig is.
[...]
De essentie is dat je volgens mijn leverancier geen schakelaar nodig hebt. Dus dat scheelt de schakelaar plus een kabeltje van de schakelaar naar de Multi. Dat allemaal zit er 99,9999% van de tijd alleen maar weerstand te genereren.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Is zo’n pre charge circuit altijd nodig? Hebben kant en klare accu’s zoals de Pylontech US dat niet ingebouwd in hun bms?
Zelf een Dyness Powerbox G2 op het oog en ben benieuwd of ik het daar ook nodig ga hebben.
Zelf een Dyness Powerbox G2 op het oog en ben benieuwd of ik het daar ook nodig ga hebben.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Ik beschouw mezelf geen expert op dit gebied, vandaar dat ik het advies van mijn leverancier heb gevolgd om dit op te lossen. Wat ik me kan voorstellen is dat je de BMS eventueel zou instellen op een laag maximaal discharge amperage, en dat dit de zekeringen kan beschermen. Maar ik weet niet of dat snel genoeg gelimiteerd wordt om de initieel ‘vrijwel’ kortsluiting op de condensatoren op te vangen. En als je (tijdens uitval) in de haast vergeet dit naar beneden bij te stellen in de BMS’en van je accu’s dan gaat het wellicht alsnog mis.jvanderkroon schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:15:
Is zo’n pre charge circuit altijd nodig? Hebben kant en klare accu’s zoals de Pylontech US dat niet ingebouwd in hun bms?
Overigens wel een goeie gedachte om het zo aan te pakken, als dat werkt. Handleiding bij je Victron voor het aanzetten is een stuk goedkoper dan allerlei techniek en schroefwerk.
Hier een interessant artikel, dat meen ik al een keer eerder gedeeld is:jvanderkroon schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:15:
https://nohma.com/van-con...harge-an-inverter-easily/
Van een buurman die in de botenbouw zit, weet ik dat het inschakelen van een nieuwe omvormer echt wel een dingetje is. Ik zou het pre-chargen dus altijd doen bij vermogens groter dan 3kVA. Kost bijna niets extra's en je kunt mogelijk een hoop ellende besparen.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Na een paar maanden meelezen ben ik nu bezig om een ontwerp te maken om ons (1-fase, 25A) huis volledig achter een Victron te hangen met een ca 15 kWh batterij (nkon staat op de shortlist).
Door een opmerking van @John245 in het goedkope thuisbatterij topic heb ik mij proberen in te lezen in de efficientie van de verschillende omvormers onder verschillende belastingen, hiervoor heb ik waarden van de Multiplus II 3000 en 5000 gevonden (victron forum) en voor de RS Solar 6000 (meine energiewende; discharging only).
/f/image/SszARhITaC1o2ydxDr0tax6A.png?f=fotoalbum_large)
De Multiplussen zijn veel efficienter in de <1500W range (eigenlijk <2000W voor de 5000), de RS Solar is bij maximaal (ont)laden (5kW) zo'n 10% punten beter.
Ook heb ik mijn uurgebruik van mijn batterysim van de afgelopen maanden uit HA gehaald en in bins van 100W gezet om dit tegen de verschillende waarden te kunnen matchen om het gebruik te kunnen vergelijken. Deze simulatie wordt door DAO aangestuurd voor maximale winst in het post-salderen tijdperk (dus geen belastingen bij teruglevering).
Vanuit de simulatie wordt er gemiddeld per maand 120 uur op 5kW geladen en 55 uur ontladen, de rest is voornamelijk PV overschot opnemen en huisondersteuning (incl EVlader, vooral bij veel PV power, dus niet via de batterij).
Tot mijn verbazing komt de RS Solar als winnaar uit de bus, de extra verliezen bij lage vermogens (-26 kWh per maand) worden gecompenseerd door de extra efficiency bij 5kW belasting (+77 kWh per maand) en zou (afgezien van de initiele meerprijs) een betere aanschaf zijn.
Herkennen jullie dit? Zit ik ergens in mijn aannames er helemaal naast?
Door een opmerking van @John245 in het goedkope thuisbatterij topic heb ik mij proberen in te lezen in de efficientie van de verschillende omvormers onder verschillende belastingen, hiervoor heb ik waarden van de Multiplus II 3000 en 5000 gevonden (victron forum) en voor de RS Solar 6000 (meine energiewende; discharging only).
/f/image/SszARhITaC1o2ydxDr0tax6A.png?f=fotoalbum_large)
De Multiplussen zijn veel efficienter in de <1500W range (eigenlijk <2000W voor de 5000), de RS Solar is bij maximaal (ont)laden (5kW) zo'n 10% punten beter.
Ook heb ik mijn uurgebruik van mijn batterysim van de afgelopen maanden uit HA gehaald en in bins van 100W gezet om dit tegen de verschillende waarden te kunnen matchen om het gebruik te kunnen vergelijken. Deze simulatie wordt door DAO aangestuurd voor maximale winst in het post-salderen tijdperk (dus geen belastingen bij teruglevering).
Vanuit de simulatie wordt er gemiddeld per maand 120 uur op 5kW geladen en 55 uur ontladen, de rest is voornamelijk PV overschot opnemen en huisondersteuning (incl EVlader, vooral bij veel PV power, dus niet via de batterij).
Tot mijn verbazing komt de RS Solar als winnaar uit de bus, de extra verliezen bij lage vermogens (-26 kWh per maand) worden gecompenseerd door de extra efficiency bij 5kW belasting (+77 kWh per maand) en zou (afgezien van de initiele meerprijs) een betere aanschaf zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Bravo op 16-08-2025 15:01 . Reden: Bronnen gelinkt ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
@Bravo Hoe zit het continuverbruik hier in (weet je dat)?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Het continuverbruik van het huis of van de omvormer?BarryH schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:50:
@Bravo Hoe zit het continuverbruik hier in (weet je dat)?
Voor de omvormer is het meegerekend in de efficientie, respectievelijk 11W, 20W en 27W standbyverbruik (3000, 5000, 6000)
bron: https://communityarchive....000-efficiency-curve.html
YouTube: ☀️#Victron #Multi #Solar #RS6000 - Zahlen und Messergebnisse - Teil...
[ Voor 28% gewijzigd door Bravo op 16-08-2025 11:00 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ik zag net dat offgrid garage deze gebruikt. Wel fijner dan losse zekeringen denk ik.BernieW schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:14:
[...]
Als zekering voor LiFePo4 systemen zijn deze ongeschikt. De kortsluitstromen zijn simpelweg veel te groot voor dit soort automaten. Niet voor niets dat je class-T of Adler EF3 hier vaak genoemd ziet als alternatief voor bv de Mega fuses.
Als alternatief voor een dissiperend relais is dit bistabiel relais een mooie optie, wel duurder trouwens. Is als aanvullingn op een goede zekering als DC schakelaar te gebruiken.
Noark Ex9MD1B TM DC125 2P - 125A 500V DC Circuit Breaker 2 Pole
https://www.outbackmarine...dc-circuit-breaker-2-pole
Dit verbaast mij ook. Als ik in de simulatie van afgelopen week kijk voor de ontlading, kom ik zelden op hoge vermogens:Bravo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 10:33:
Na een paar maanden meelezen ben ik nu bezig om een ontwerp te maken om ons (1-fase, 25A) huis volledig achter een Victron te hangen met een 16 kWh batterij (nkon staat op de shortlist).
[Afbeelding]
/f/image/AY2vhmRl6stVdxrUb5SloBWu.png?f=fotoalbum_large)
@Jojan265 Maar dat is waarschijnlijk wel een groot deel van je KwH, en dus is dat rendement dan doorslaggevend.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Daar kun je je op verkijken, onderschat niet het verbruik van laag vermogen over lange tijd. Het is beter om het echt goed uit te zoeken.
Als je het continu verbruik (27 watt) eruit gaat is de curve ook veeel vlakker:
zie 200 watt leveren kost 252 watt (incl 27 continu), dus rendement excl. continu is 200/225 = 88%
zie 200 watt leveren kost 252 watt (incl 27 continu), dus rendement excl. continu is 200/225 = 88%
Ik heb 3x mp5k. Ik zit op circa 18% totaal verlies over de afgelopen 365 dagen. Dat is met een deel DC zonnepanelen.
Dat is met handelen op goede dagen en verder eigen verbruik.
Dat is op basis van ruim 11.000 kWh
Dat is met handelen op goede dagen en verder eigen verbruik.
Dat is op basis van ruim 11.000 kWh
Maar zoals hier omschreven kan dus niet ?Jojan265 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 09:48:
[...]
Van een buurman die in de botenbouw zit, weet ik dat het inschakelen van een nieuwe omvormer echt wel een dingetje is. Ik zou het pre-chargen dus altijd doen bij vermogens groter dan 3kVA. Kost bijna niets extra's en je kunt mogelijk een hoop ellende besparen.
Pim57 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:32:
[...]
Als je de Victron eerst aanzet als “CHARGER”, dan worden de condensatoren door de victron geladen. Op die manier kun je zonder pre charge werken en de schakelaar van de batterij aanzetten.
De spanning bij de Victron ligt dan vlakbij de spanning van de batterij. Zo heb je geen vonken ⚡️ bij het inschakelen.
Daarna kun je de Victron op “ON” zetten.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Maar het continu verbruik moet ik ergens in de berekening meenemen, of in de efficientie, of als baseload bij het laden aftrekken en bij ontladen optellen. Het gaat mij er niet om dat de plaatjes mooi zijn, maar een realistisch beeld geven van het gebruik in combinatie met een batterij.BarryH schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:05:
Als je het continu verbruik (27 watt) eruit gaat is de curve ook veeel vlakker:
Die pieken ontstaan bij mij doordat het PV overschot wordt opgeslagen om op een 'beter' tijdstip het net op te sturen. Jij hebt minder overschot?Jojan265 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:43:
[...]
Dit verbaast mij ook. Als ik in de simulatie van afgelopen week kijk voor de ontlading, kom ik zelden op hoge vermogens:
[Afbeelding]
Ioniq 6 LR Lounge 20"
@Bravo Wellicht dat het verschil dus -deels - komt door het standby verbruik van de PV MPPTs (die in de multi RS zitten en niet in de andere 2
Volgens Mein Energiewende is het standbyverbruik met PV geactiveerd 30W, dus 3 W hoger.BarryH schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 15:17:
@Bravo Wellicht dat het verschil dus -deels - komt door het standby verbruik van de PV MPPTs (die in de multi RS zitten en niet in de andere 2
Tussen de Multiplus en de multi RS zit een verschil in opbouw. Waar de MP met een laagfrequente trafo werkt, is de RS hoogfrequent gestuurd (zonder trafo), dit levert verschillende karakteristieken op waaronder een andere opbouw van de efficientiecurve zoals aangegeven.
Ik heb mijn eigen data nog eens beoordeeld en gezien dat er een aantal eigenaardige momenten zijn geweest met vol (ont)laden in de simulatie (met name in feb/mrt) die ik niet kan verklaren. Tijd voor een reset, even uithuilen en opnieuw beginnen
Ioniq 6 LR Lounge 20"
Geen dynamisch contract en geen slimme meter.Bravo schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:49:
[...]
Die pieken ontstaan bij mij doordat het PV overschot wordt opgeslagen om op een 'beter' tijdstip het net op te sturen. Jij hebt minder overschot?
Ik heb de simulatie ingesteld om zoveel mogelijk van de Zon te gebruiken.
Als je gaat handelen met energie, kun je inderdaad hogere vermogens gaan gebruiken en dan verandert dat de zaak.
[ Voor 12% gewijzigd door Jojan265 op 16-08-2025 16:16 ]
Voor zover ik weet moet je bij de eerste installatie de Multiplus eerst verbinden met de accu om deze juist te kunnen configureren. Dan heb je dus al kans op de hoge inrush current met mogelijke gevolgen.jvanderkroon schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 13:55:
[...]
Maar zoals hier omschreven kan dus niet ?
[...]
Bij een latere inschakeling, terwijl de Multiplus dus al juist is geconfigureerd, zou dit misschien kunnen werken maar ben ik daar niet gerust op. Ik neem in ieder geval niet dat risico.
Binnen het Victron systeem heb je greenmode (eigen stroom zoveel mogelijk gebruiken) of handelmode.
Momenteel gebruik ik greenmode hierbij wordt geheel geen zonne energie verkocht of stroom geïmporteerd om te verkopen.
Ook wordt er niet ingekocht op de goedkope momenten zodat ik snachts niet te kort heb.
Zodra het dynamische contact in gaat en ik maar handelmode hoop ik dat dit verbeterd. Anders ga ik een eigen node-red flow maken om dit zelf in te regelen.
Momenteel gebruik ik greenmode hierbij wordt geheel geen zonne energie verkocht of stroom geïmporteerd om te verkopen.
Ook wordt er niet ingekocht op de goedkope momenten zodat ik snachts niet te kort heb.
Zodra het dynamische contact in gaat en ik maar handelmode hoop ik dat dit verbeterd. Anders ga ik een eigen node-red flow maken om dit zelf in te regelen.
Interessante simulatie. Ik heb een paar maanden terug voor 3x multi-rs-solar gekozen dus altijd blij om te zien dat ik de juiste keuze heb gemaaktJojan265 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:43:
[...]
Dit verbaast mij ook. Als ik in de simulatie van afgelopen week kijk voor de ontlading, kom ik zelden op hoge vermogens:
[Afbeelding]
Wij hebben een 16kwh accu pakket (NKON like), en met 15Kwp panelen draaien we zeker in de zomer regelmatig dagen van 80kwh en zo'n beetje 6 uur van 10-12kw. (dis 3-4kw/multi-rs)
Het valt mij op dat dit veel meer is dan ik had verwacht. Iets om misschien mee te nemen is het overige verlies in kabels. hierbij maakt het niet veel uit of je MP2 of MRSS kiest, maar in het geheel telt het wel op bij het totale verlies. Achteraf had ik misschien liever voor 10mm2 AC kabels gekozen naar mijn hoofdaansluiting, nu ik weet hoeveel er door gaat. (1% verlies op 12kw tikt al gauw aan).
Daar ben ik blij om, maar snap het verband met mijn simulatie eerlijk gezegd niet. In mijn simulatie is heel duidelijk te zien, dat ik met een enkele omvormer dus al heel goed mijn verbruik kan afdekken vanuit de accu. Ik ben daar dus geen 3 omvormers voor nodig en ook geen grotere. Een 5kVA is dus voldoende. Als ik de simulatie over een heel jaar bekijk, dan is de winst voor een 8kVA maar 1.9 %. Dus zeker de meerkosten niet waard, laat staan om voor 3 x multi-RS te kiezen. Dus hoe ik dit moet zien waarom dit jou zo blij maakt, omdat je voor 3 omvormers bent gegaan snap ik niet helemaal.Beer070 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:50:
[...]
Interessante simulatie. Ik heb een paar maanden terug voor 3x multi-rs-solar gekozen dus altijd blij om te zien dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Je maakt mijn zaterdag weer goed.
Dat betekent dus dat jouw accu in ca. 1 uur tijd in de zomer weer vol zit (ervan uitgaande dat hij in deze tijd van het jaar niet helemaal leeg raakt. In mijn geval zal dat ca. 3 uur zijn, maar is dus ruimschoots voldoende.Wij hebben een 16kwh accu pakket (NKON like), en met 15Kwp panelen draaien we zeker in de zomer regelmatig dagen van 80kwh en zo'n beetje 6 uur van 10-12kw. (dis 3-4kw/multi-rs)
Ik snap dat jouw mulit-RS ook de omvormer is voor de zonnepanelen. Ik heb daar al meerdere omvormers voor in meerdere gebouwen en dus is het niet logisch om dit om te zetten naar Multi-RS. Maar AC verlies in kabels moet zeker niet onderschat worden en ligt vooral ook aan de lengte. Mijn 8 kW PV omvormer heeft maar een AC kabel van 2 meter en dan maakt een grotere diameter niet zoveel meer uit.Het valt mij op dat dit veel meer is dan ik had verwacht. Iets om misschien mee te nemen is het overige verlies in kabels. hierbij maakt het niet veel uit of je MP2 of MRSS kiest, maar in het geheel telt het wel op bij het totale verlies. Achteraf had ik misschien liever voor 10mm2 AC kabels gekozen naar mijn hoofdaansluiting, nu ik weet hoeveel er door gaat. (1% verlies op 12kw tikt al gauw aan).
![]() | ![]() | ![]() |
Ik ben lekker aan de knutsel met draad wat ik nog had liggen en zat hulsjes te persen om mn AC-in aan te sluiten toen wat foto’s van hier me door de gedachten schoten. Ik zie eigenlijk nooit de nullen en aardes op de victrons met twin adereindhulsen doorverbonden. Ik snap dat je dat niet doet als je losse neopreen kabel gebruikt, maar als je zoals ik draad gebruikt, is er dan een reden om het NIET zo te doen en enkel te verdelen in de verdeelkast? Ik denk van niet maar leer graag en hoor dus graag of ik dom bezig ben. Dank!
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Toevallig zat ik net deze post en de antwoorden te lezen. Marcjeno1 in "Zelf een powerwall bouwen"Japie.G schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 21:06:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik ben lekker aan de knutsel met draad wat ik nog had liggen en zat hulsjes te persen om mn AC-in aan te sluiten toen wat foto’s van hier me door de gedachten schoten. Ik zie eigenlijk nooit de nullen en aardes op de victrons met twin adereindhulsen doorverbonden. Ik snap dat je dat niet doet als je losse neopreen kabel gebruikt, maar als je zoals ik draad gebruikt, is er dan een reden om het NIET zo te doen en enkel te verdelen in de verdeelkast? Ik denk van niet maar leer graag en hoor dus graag of ik dom bezig ben. Dank!
Conlusie is (geloof ik) ja technisch kan het maar waarom zou je want de boel wordt er niet overzichtelijker van.
EDIT: sorry las het nog even door en daar was de vraag anders, maar het is wel een soortgelijke gedachte.
[ Voor 3% gewijzigd door ger356 op 16-08-2025 22:49 ]
Hi een vraagje over BMS lost melding in mijn Multiplus.
Ik heb die gister voor het eerst aangezet en vandaag in mijn VRM portal toegevoegd en op het eerste gezicht lijkt alles te werken behalve dat ik de hele tijd de volgende melding bovenin kreeg:
"VE.Bus System [275] - BMS lost: Alarm".
De melding was van 11 uur geleden. Ik kan dit weg klikken maar hij komt dan na korte tijd weer terug.
Heb het systeem (via de aan/uit/laden schakelaar) uit en aan gezet dacht dat dat misschien zou helpen maar de melding komt toch weer:
:strip_exif()/f/image/2XaoG5G82V77zflAsUuvL8h6.jpg?f=fotoalbum_large)
De melding is nu van paar minuten geleden en dat is het moment waarop ik de Multiplus gerestart heb.
maar in het VRM dashboard en de remote console zie ik wel accu spanning en het systeem detecteerd ook dat het een Pelio accu is dus ik denk dat er wel BMS contact is dus dat dit een oude melding is en de verbinding weer terug is? Maar dan zou ik verwachten dat de melding weer verdwijnt?
:strip_exif()/f/image/RzqRQ8N8AMOC7tXxCPU2CIfe.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat begrijp ik niet of wat zie ik over het hoofd?
Ik heb die gister voor het eerst aangezet en vandaag in mijn VRM portal toegevoegd en op het eerste gezicht lijkt alles te werken behalve dat ik de hele tijd de volgende melding bovenin kreeg:
"VE.Bus System [275] - BMS lost: Alarm".
De melding was van 11 uur geleden. Ik kan dit weg klikken maar hij komt dan na korte tijd weer terug.
Heb het systeem (via de aan/uit/laden schakelaar) uit en aan gezet dacht dat dat misschien zou helpen maar de melding komt toch weer:
:strip_exif()/f/image/2XaoG5G82V77zflAsUuvL8h6.jpg?f=fotoalbum_large)
De melding is nu van paar minuten geleden en dat is het moment waarop ik de Multiplus gerestart heb.
maar in het VRM dashboard en de remote console zie ik wel accu spanning en het systeem detecteerd ook dat het een Pelio accu is dus ik denk dat er wel BMS contact is dus dat dit een oude melding is en de verbinding weer terug is? Maar dan zou ik verwachten dat de melding weer verdwijnt?
:strip_exif()/f/image/RzqRQ8N8AMOC7tXxCPU2CIfe.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat begrijp ik niet of wat zie ik over het hoofd?
Heb je het verbinding type van de VE.CAN waar je de accu op heb gekoppeld juist ingesteld?
Je kan/moet dit namelijk veranderen.
De accu kan ook niet op dezelfde ve-can kabel zitten als de multiplus.
Heb je de terminators goed geplaatst?
Het is altijd een goed idee om verliezen te synthetiseren. Hier is een 10mm2-kabel.Beer070 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:50:
[...]
. Achteraf had ik misschien liever voor 10mm2 AC kabels gekozen naar mijn hoofdaansluiting, nu ik weet hoeveel er door gaat. (1% verlies op 12kw tikt al gauw aan).
:strip_exif()/f/image/BCkDgjbY5UiK2NNdujkxd9T1.jpg?f=fotoalbum_large)
Een MCCB is over het algemeen wat trager dan een smeltpatroon, en die van de bekendere merken hebben een behoorlijk prijskaartje.agraaff schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
Ik zag net dat offgrid garage deze gebruikt. Wel fijner dan losse zekeringen denk ik.
Noark Ex9MD1B TM DC125 2P - 125A 500V DC Circuit Breaker 2 Pole
https://www.outbackmarine...dc-circuit-breaker-2-pole
Het hangt ook van je systeemopzet af. De bekende diy batterij kisten komen tegenwoordig allemaal met een MCCB waarvan de kwaliteit of veiligheid (CCC of IEC (CB) certificaat) niet duidelijk of te achterhalen is. Dan kun je beter een smeltpatroon (class-T, Adler, NH, ..), die sneller zal reageren, erbij zetten.
Als je toch een (goedkopere) MCCB erbij wilt zetten let er dan op dat ie een CB of CCC (Chinese implementatie van de IEC standaard, loopt meestal iets achter op IEC) veiligheidscertificaat heeft. CB certificaten kun je terugvinden op de IECEE site. Maar ook met een of CCC kan de spreiding tussen exemplaren groot zijn, dwz de stroomwaarde waarop ie afschakelt. Let er ook op dat ie geschikt is voor DC > 60 V met Icu waardes > 20 kA en of ie gepolariseerd is (schakelt alleen de stroom één kant op goed af) of ongepolariseerd. Goedkopere zijn vaak gepolariseerd, het liefst heb je ongepolariseerd.
Het risico met een slecht exemplaar is dat het contact slechter is, hij dus meer dissipeert (heet) wordt, ander risico is dat de vlamboog (vonk) niet blust bij een kortsluiting. In beide gevallen kan zo'n MCCB uiteindelijk ontbranden. Daarom zijn die veiligheidscertificaten belangrijk,
Dank voor meekijken het is erg nieuw voor me. Er is veel documentatie maar ik vind het nog moeilijk te ontdekken wat waar te vinden.blaaspijp schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 07:36:
Heb je het verbinding type van de VE.CAN waar je de accu op heb gekoppeld juist ingesteld?
Het verbindingstype is geloof ik door de leverancier al ingesteld maar waar kan ik dat controleren?
De accu zit op één van de twee VE.Can poorten op de MultiplusII-GX ik neem aan dat de GX daar niet ook op zit?
De tweede VE.Can poort zit een terminator in. De VE.Can kabel hoort bij de Pelio Multiplus combinatie en de zijde "Victron VE.Can" zit in de Multiplus. De Pelio heeft maar één VE.Can poort dus daar zit geen terminator.
Begrijp ik uit je antwoord dat het feit dat de melding niet verdwijnt betekent dat de verbinding nog steeds verbroken is en dat feit dat de GX batterij percentage geeft en ziet dat het een Pelio accu is niet betekent dat er wel communicatie is over de VE.Can kabel?
Aanvulling op mijn reactie:
Als ik in de GX settings bij de VE.Can bus kijk zie ik daar geen error melding en ik zie ook dat er continue pakketjes verzonden en ontvangen worden wat me doet vermoeden dat de verbinding er toch wel is:
:strip_exif()/f/image/7jX9Hmw5xpJrAFMakmHIopHA.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gekozen profiel is: CAN-bus BMS LV (500 kbit/s)
Maar die foutmelding blijft dus maar terugkomen. Het gaat om één foutmelding van laat gisteravond en dat was op het moment dat ik de Multiplus uit en aan gezet heb.
Ik kan in de alarm log pagina het alarm clearen:
:strip_exif()/f/image/LGr841sOnbQYzKDh1xcECbVk.jpg?f=fotoalbum_large)
maar uit de beschrijving denk ik te begrijpen dat ik dan het disconnect alarm disable waardoor ik dus geen meldingen hiervan meer krijg en dat wil ik lijkt me niet.
Als ik in de GX settings bij de VE.Can bus kijk zie ik daar geen error melding en ik zie ook dat er continue pakketjes verzonden en ontvangen worden wat me doet vermoeden dat de verbinding er toch wel is:
Maar die foutmelding blijft dus maar terugkomen. Het gaat om één foutmelding van laat gisteravond en dat was op het moment dat ik de Multiplus uit en aan gezet heb.
:strip_exif()/f/image/LGr841sOnbQYzKDh1xcECbVk.jpg?f=fotoalbum_large)
maar uit de beschrijving denk ik te begrijpen dat ik dan het disconnect alarm disable waardoor ik dus geen meldingen hiervan meer krijg en dat wil ik lijkt me niet.
Ik heb een andere setup, maar heb je extra software draaien op je cerbo? Ik had vanaf ik denk 3.60 of misschien 3.5x dezelfde problemen. Dat bleek in mijn geval te komen door de battery aggregator van pulquero. Die heb ik vervangen door die van Dr gigavolt of iets. Sindsdien werkt het weer naar behoren.misja schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:28:
Aanvulling op mijn reactie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie allemaal hele complexe opstellingen, met vaak meerdere Multiplussen, gepraat over shunts, etc. Dit maakt het voor een starter wat overweldigend. Tot nu zat ik in het kamp Marstek, maar hoe meer ik erover nadenk hoe minder enthusiast ik word. Het nadeel vind ik dat ik bij iedere potentiele uitbreiding een extra omvormer erbij krijg.
Mijn situatie is als volgt. Ik heb een bestaande Solaredge omvormer op zolder met max. 7000w AC output. Het gros gebruik ik voor de auto's en wpb. De rest wil ik zoveel mogelijk opvangen met een accu om terug leverboetes te minimaliseren. Ik wil klein starten met 1 * 5kWh accu. Ik kan 1 groep vrijmaken voor de omvormer. Bij Marstek zou dit maximaal 2500w laden/ontladen betekenen. Stel ik breid later uit door een extra accu door te lussen, kan ik bij een Victron dan de laadsnelheid verhogen? Het liefst maak ik gebruik van de bestaande P1 uitgang op de meter, hoewel deze maar iedere 10s een update geeft (DSMR2). Anders moet ik de meterkast gaan verbouwen want er is geen ruimte meer voor extra modules (ik heb al 2 extra zekeringkasten hangen voor PV en EV).
Wat heb ik nodig als bare minimum? Ik dacht:
Mijn situatie is als volgt. Ik heb een bestaande Solaredge omvormer op zolder met max. 7000w AC output. Het gros gebruik ik voor de auto's en wpb. De rest wil ik zoveel mogelijk opvangen met een accu om terug leverboetes te minimaliseren. Ik wil klein starten met 1 * 5kWh accu. Ik kan 1 groep vrijmaken voor de omvormer. Bij Marstek zou dit maximaal 2500w laden/ontladen betekenen. Stel ik breid later uit door een extra accu door te lussen, kan ik bij een Victron dan de laadsnelheid verhogen? Het liefst maak ik gebruik van de bestaande P1 uitgang op de meter, hoewel deze maar iedere 10s een update geeft (DSMR2). Anders moet ik de meterkast gaan verbouwen want er is geen ruimte meer voor extra modules (ik heb al 2 extra zekeringkasten hangen voor PV en EV).
- Victron MultiPlus-II 48V/5000VA/70A-50/230V omvormer/lader
- NKON ESS Pro – 51.2V 5.12kWh Home battery (incl. BMS)
- Daarna wordt het lastig. Een GX communicatiemodule? E.e.a. om het veilig te houden? Is de bestaande 16A automaat in de meterkast voldoende?
[ Voor 6% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 17-08-2025 12:57 ]
fRiEtJeSaTe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:56:
- Victron MultiPlus-II 48V/5000VA/70A-50/230V omvormer/lader
- NKON ESS Pro – 51.2V 5.12kWh Home battery (incl. BMS)
- Daarna wordt het lastig. Een GX communicatiemodule? E.e.a. om het veilig te houden? Is de bestaande 16A automaat in de meterkast voldoende?
- Dat is een prima begin
- 2 nadelen; Seplos BMS, niet favoriet bij veel Victron gebruikers en 100 Ah is erg weinig. Ga gelijk voor een 16 kWh..
- Ja. Je kunt een losse Cerbo GX bijbestellen of die Multiplus met ingebouwde GX
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
Goed punt over de Seplos BMS. Ik wil klein beginnen omdat we wellicht volgend jaar verhuizen. Dan heb ik wat kennis opgedaan en kan ik het spul meenemen, en evt. uitbreiden met 2 extra Victron's voor 3-fase laden. Is het dan slimmer om een losse Cerbo te nemen? Wat heb ik verder nog nodig om de boel veilig aan te sluiten, behalve bekabeling?RikHa schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:08:
[...]
- Dat is een prima begin
- 2 nadelen; Seplos BMS, niet favoriet bij veel Victron gebruikers en 100 Ah is erg weinig. Ga gelijk voor een 16 kWh..
- Ja. Je kunt een losse Cerbo GX bijbestellen of die Multiplus met ingebouwde GX
Kan een 5kWh 48v accu worden uitgebreid met een 16kWh accu? Of moeten elke uitbreiding gelijke capaciteit zijn?
[ Voor 18% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 17-08-2025 13:29 ]
Hangt er vanaf. Als je denkt dat dit een hobby wordt (wat aannemelijk is omdat je Tweaker bent..), Dan heb je meer aan een volledige Cerbo maar dat is niet noodzakelijk om een 3 fase systeem te maken. Dan volstaat het om 1 van de 3 MP's met GX te hebben.fRiEtJeSaTe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:26:
evt. uitbreiden met 2 extra Victron's voor 3-fase laden. Is het dan slimmer om een losse Cerbo te nemen?
Gridmeter. Het systeem wil graag weten wat er in en uit het net gaat zodat het daarop kan regelen.Wat heb ik verder nog nodig om de boel veilig aan te sluiten, behalve bekabeling?
Dat hangt van de BMS af. Een JK kan dat prima.Kan een 5kWh 48v accu worden uitgebreid met een 16kWh accu? Of moeten elke uitbreiding gelijke capaciteit zijn?
Is het verplicht om een Victron meter te gebruiken of is een Homewizard P1 of vergelijkbaar ook voldoende?RikHa schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:40:
[...]
Gridmeter. Het systeem wil graag weten wat er in en uit het net gaat zodat het daarop kan regelen.
Mooi spul. Het heeft me meer dan een dag gekost om 2x 5x6mm2 over 14 meter aan te leggen, was bang dat 2 draden van 5x10mm2 helemaal niet hadden gepast.Jesaul schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:13:
[...]
Het is altijd een goed idee om verliezen te synthetiseren. Hier is een 10mm2-kabel.[Afbeelding]
Lang verhaal, maar nu dat ik twijfel over een 22kw EV lader zal ik er misschien toch aan moeten.
Als je een beetje handig met SW bent kan het met alle meters waar je de data live van kunt uitlezen. Echter wel minimaal 1Hz, dus nieuwere DSMR of een ander soort meter.fRiEtJeSaTe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 13:42:
[...]
Is het verplicht om een Victron meter te gebruiken of is een Homewizard P1 of vergelijkbaar ook voldoende?
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Mmzz. Dat wordt lastig. Ik heb al een Newmotion DPM voor de laadpaal. En volgens mij kan ik geen 2 CT meters op dezelfde kabels zetten. Nog even los van ruimtegebrek...Rimco schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 14:41:
[...]
Als je een beetje handig met SW bent kan het met alle meters waar je de data live van kunt uitlezen. Echter wel minimaal 1Hz, dus nieuwere DSMR of een ander soort meter.
Nee ik heb helemaal niets anders dan wat standaard in de Multiplus zit verder alleen de Pelio accu.V_ger schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 12:32:
[...]
Ik heb een andere setup, maar heb je extra software draaien op je cerbo? Ik had vanaf ik denk 3.60 of misschien 3.5x dezelfde problemen. Dat bleek in mijn geval te komen door de battery aggregator van pulquero. Die heb ik vervangen door die van Dr gigavolt of iets. Sindsdien werkt het weer naar behoren.
Heb nog een keer naar de mogelijkheid om een alarm te clearen gekeken:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0cE5pDTF9zcgPJVM1d9Bg4US.jpg?f=user_large)
En vraag me nu af of ik dit dus niet toch moet doen? Ik las het eerder als dat er dan geen meldingen meer komen als de communicatie weer verloren gaat maar kan het ook lezen als dat het deze melding zal verwijderen en dat er dan zodra er weer een communicatie fout optreedt toch weer een nieuwe komt.
Dat laatste dus, je zal een regel moeten instellen als je hem helemaal niet meer wilt zienmisja schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:08:
[...]
Nee ik heb helemaal niets anders dan wat standaard in de Multiplus zit verder alleen de Pelio accu.
Heb nog een keer naar de mogelijkheid om een alarm te clearen gekeken:
[Afbeelding]
En vraag me nu af of ik dit dus niet toch moet doen? Ik las het eerder als dat er dan geen meldingen meer komen als de communicatie weer verloren gaat maar kan het ook lezen als dat het deze melding zal verwijderen en dat er dan zodra er weer een communicatie fout optreedt toch weer een nieuwe komt.
Ah dus ik kan "Clear Alarm" clicken en dan verdwijnt het alarm maar als er dan een nieuw "BMS Lost Alarm" optreedt krijg ik wel weer een melding? Ik wil namelijk de huidige melding weghalen omdat ik denk dat er nu wel verbinding is. Als de verbinding met BMS weer verbroken wordt wil ik wel een nieuw alarm.Knielen schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:56:
[...]
Dat laatste dus, je zal een regel moeten instellen als je hem helemaal niet meer wilt zien
De Newmotion DPM module levert een P1 signaal.fRiEtJeSaTe schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 15:07:
[...]
Mmzz. Dat wordt lastig. Ik heb al een Newmotion DPM voor de laadpaal. En volgens mij kan ik geen 2 CT meters op dezelfde kabels zetten. Nog even los van ruimtegebrek...
Dit signaal is gelijk aan de P1 van een DSMR5 meter en kun je met een splitter delen met de laadpaal en een P1 lezer/converter naar de Cerbo.
[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 18-08-2025 23:01 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
@fRiEtJeSaTe @Pim57
Wel 2 apparaten die dus op/terugregelen: de laadpaal en de victron... Is dat een gelukkige combi?
Wel 2 apparaten die dus op/terugregelen: de laadpaal en de victron... Is dat een gelukkige combi?
Zo heb ik het bij mij thuis ook, en dat gaat goed.BarryH schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:36:
@fRiEtJeSaTe @Pim57
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Hoe reageren ze dan op elkaar? En op welke wijze realiseer je voorrang voor laden auto of voorrang voor laden thuisaccu?Pim57 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:45:
[...]
Zo heb ik het bij mij thuis ook, en dat gaat goed.
EVCC leest de thuisaccu uit en doet de calculaties, je kunt daar prioriteiten aangeven, of de accu eerst vol moet, of hij mag leveren naar de auto, zo ja, vanaf tot soc-percentage. Maar hij beinvloedt de thuisaccu niet. EVCC zegt feitelijk ok nu is er genoeg stroom voor de auto om te laden. De accu krijgt dan de restjes en merkt er niks van. (behalve dat er dus veel minder overschot beschikbaar is)BarryH schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 23:48:
[...]
Hoe reageren ze dan op elkaar? En op welke wijze realiseer je voorrang voor laden auto of voorrang voor laden thuisaccu?
Wat is he probleem daarvan? je wil toch dat het overshot wordt opgemaakt in je huis en niet terug geleverd?
Wat maakt het dan uit welke accu je op laad?
ik ben bezig met het ontwerp van een victron systeem, nu zag ik dat victron ook laadpalen maakt. ik verwacht dat binnen niet al te lange tijd na het installeren van de accu ook een laadpaal gewensd is. Wel heb ik de functie nodig om met de laadpas van de zaak de laadsessie te kunnen betalen/verrekenen. heeft de victron laadpaal deze functionaliteit? ik kan namelijk nergens vinden welke ocpp versie er gebruikt word voor het koppelen aan een backoffice voor het verrekenen van laadkosten.
Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.
Kort, nee.pc_freak1 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:18:
ik ben bezig met het ontwerp van een victron systeem, nu zag ik dat victron ook laadpalen maakt. ik verwacht dat binnen niet al te lange tijd na het installeren van de accu ook een laadpaal gewensd is. Wel heb ik de functie nodig om met de laadpas van de zaak de laadsessie te kunnen betalen/verrekenen. heeft de victron laadpaal deze functionaliteit? ik kan namelijk nergens vinden welke ocpp versie er gebruikt word voor het koppelen aan een backoffice voor het verrekenen van laadkosten.
Zie Zelfbouw Laadpaal ervaringenpc_freak1 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 09:18:
ik verwacht dat binnen niet al te lange tijd na het installeren van de accu ook een laadpaal gewensd is. Wel heb ik de functie nodig om met de laadpas van de zaak de laadsessie te kunnen betalen/verrekenen.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Ben ik weer. Ben nog steeds de weg kwijt in mijn MultiplusII + Pylontech systeem. Het "BMS Lost" alarm blijft maar optreden en geen idee waar te zoeken en wat er dan precies lost is (er is immers communicatie op de CAN bus en accu status lijkt zichtbaar). Maar daarnaast kan ik het systeem nog niet doorgronden; ik denk dat ik iets belangrijks mis in hoe het allemaal samenwerkt. Heb denk ik alles van Victron wel gelezen maar ergens moet ik iets gemist hebben want ik begrijp niet waarom de accu maar blijft ontladen in plaats van dat hij laadt:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M4ibelXVqq6R6SpW4cTsDHGJ.jpg?f=user_large)
Hier zie ik dat de BMS verhinderd dat er geladen en ontladen wordt (al is de accu in de afgelopen dagen van 49 naar 39% gegaan) maar waarom is dat en hoe kan ik hem zover krijgen dat hij gaat laden ik wil de laadtoestand niet te laag hebben?
Detail dat ik nog niet gemeld had omdat ik aanneem dat het niet van belang is maar toch: de Victron energiemeter is nog niet aangesloten aan de Multiplus.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/M4ibelXVqq6R6SpW4cTsDHGJ.jpg?f=user_large)
Hier zie ik dat de BMS verhinderd dat er geladen en ontladen wordt (al is de accu in de afgelopen dagen van 49 naar 39% gegaan) maar waarom is dat en hoe kan ik hem zover krijgen dat hij gaat laden ik wil de laadtoestand niet te laag hebben?
Detail dat ik nog niet gemeld had omdat ik aanneem dat het niet van belang is maar toch: de Victron energiemeter is nog niet aangesloten aan de Multiplus.
Huh kan ik gewoon p1 signaal naar de cerbo sturen? Hoe gaat dat in zn werk? Heb p1 signaal beschikbaar, zou me een boel gedoe schelen in de opbouw van mn systeem. Uiteindelijk gaat alles naar de ac-out en kan de victron energiemeting daar plaats vinden, maar wil eigenlijk op korte termijn het systeem al starten alleen op de ac-in. Als ik niet dan eerst nog die victron energiemeter in mijn huis meterkast moet frotten scheelt dat een hoop gedoe.Pim57 schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 22:59:
[...]
De Newmotion DPM module levert een P1 signaal.![]()
Dit signaal is gelijk aan de P1 van een DSMR5 meter en kun je met een splitter delen met de laadpaal en een P1 lezer/converter naar de Cerbo.
Maw..
Kan ik gewoon een alamat in de huis meterkast doen, daar een kabel aan naar de AC-in van de victrons, en das alles? P1 signaal heb ik op verschillende manieren beschikbaar. Wat heeft de cerbo nodig? En hoe gaat dat in zn werk?
Status plaatje voor de sfeer:
:strip_exif()/f/image/oFYpMw9wsSPx9lBr8CbXk5Tn.jpg?f=fotoalbum_large)
10mm2 in en 10mm2 out kabel liggen er al, maar wil dus in eerste instantie opstarten op enkel de ac-in.
[ Voor 19% gewijzigd door Japie.G op 19-08-2025 10:01 ]
@Japie.G Ik heb voor zowel PAP en SAP een USB P1 dongle die direct aan de Cerbo hangt. Dan is het een seriële poort en vanaf daar met een beetje SW heb ik er een DBus service van gemaakt. Voordeel is dat de Cerbo zijn ding kan doen zelfs als de rest van het huis "offline" is. Daarnaast gebruik ik ser2net zodat andere stukken automatisering ook de P1 berichten kunnen lezen, via de Cerbo dan.
Alternatief is andersom: Een P1 dongle die de berichten of verwerkte informatie richting de Cerbo stuurt over het netwerk, maar dan heb je extra latency en als het netwerk er uit ligt gaat is je Cerbo ook "de weg kwijt". Als je de informatie op een MQTT broker kunt krijgen is er ook een redelijke plug-en-play oplossing voor op de Cerbo zelf.
Alternatief is andersom: Een P1 dongle die de berichten of verwerkte informatie richting de Cerbo stuurt over het netwerk, maar dan heb je extra latency en als het netwerk er uit ligt gaat is je Cerbo ook "de weg kwijt". Als je de informatie op een MQTT broker kunt krijgen is er ook een redelijke plug-en-play oplossing voor op de Cerbo zelf.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Wie heeft het over een probleem?agraaff schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:56:
Wat is he probleem daarvan? je wil toch dat het overshot wordt opgemaakt in je huis en niet terug geleverd?
Je wil kunnen kiezen of de auto eerst vol moet (je gaat binnenkort een flink eind rijden) of dat de accu eerst voller moet (zodat je in de vroege avond tegen een hoog tarief kan terugleveren en/of zodat je je eigenverbruik tot de volgende ochtend 1100 uur kan afdekken)agraaff schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 08:56:
Dus iets moet de regie hebben. Nu dus geleerd dat EVCC dat kan zijn (bij een auto/autolader die daar mee kan praten)
En: je wil meestal ook niet dat je je autoaccu laadt vanuit je thuisaccu
[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 19-08-2025 12:17 ]
Ik blijf proberen of iemand me verder kan helpen. Heb nu aanvulling op de "BMS Lost Alarm".
Ik dacht tot nu toe dat dit betekende dat de GX verbinding met de accu verloren was maar dat is denk ik niet zo want het nummertje 275 in de melding slaat denk ik op het device dat het probleem geeft en dat is zo te zien niet de Pelio accu maar de Multiplus:
:strip_exif()/f/image/AfmMghsyeMfcY62pR5FtuOk9.jpg?f=fotoalbum_large)
VRM instance nummer van de Multiplus is 275 dus het gaat denk ik mis tussen de GX en de Multiplus.
Wat kan daar aan de gang zijn dat is helemaal inwendig lijkt me?
Ik dacht tot nu toe dat dit betekende dat de GX verbinding met de accu verloren was maar dat is denk ik niet zo want het nummertje 275 in de melding slaat denk ik op het device dat het probleem geeft en dat is zo te zien niet de Pelio accu maar de Multiplus:
:strip_exif()/f/image/AfmMghsyeMfcY62pR5FtuOk9.jpg?f=fotoalbum_large)
VRM instance nummer van de Multiplus is 275 dus het gaat denk ik mis tussen de GX en de Multiplus.
Hmm de cerbo hangt op hele andere plek dan de meter, dus rechstreeks usb is lastig. Echter heb ik de p1 data wel reeds op mqtt. Dat het niet ideaal is begrijp ik en zal ook zeker anders gaan in de toekomst, de victron meter met ct klemmen is reeds aanwezig.Rimco schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 10:51:
@Japie.G Ik heb voor zowel PAP en SAP een USB P1 dongle die direct aan de Cerbo hangt. Dan is het een seriële poort en vanaf daar met een beetje SW heb ik er een DBus service van gemaakt. Voordeel is dat de Cerbo zijn ding kan doen zelfs als de rest van het huis "offline" is. Daarnaast gebruik ik ser2net zodat andere stukken automatisering ook de P1 berichten kunnen lezen, via de Cerbo dan.
Ik zou iets meer gaan googlen.misja schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 13:27:
Ik blijf proberen of iemand me verder kan helpen. Heb nu aanvulling op de "BMS Lost Alarm".
[Afbeelding]
Na wat zoeken blijkt de logica (vanaf 2023) het volgende te zijn:
- error wordt verstuurd door de multi naar de gx
- error betekend dat de multi geen data van het bms heeft gekregen in x min, lijkt ong 5min.
- als er geen comm tussen de gx en multi is komt er geen error message, ook al is de bms communication lost
Dus ga terug naar start en kijk naar je bms. Waarom communiceert die niet? Waarom laadt die niet? Miss wel een en dezelfde oorzaak
ben al dagen aan het googlensjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 15:32:
[...]
Ik zou iets meer gaan googlen.
Na wat zoeken blijkt de logica (vanaf 2023) het volgende te zijn:
- error wordt verstuurd door de multi naar de gx
- error betekend dat de multi geen data van het bms heeft gekregen in x min, lijkt ong 5min.
- als er geen comm tussen de gx en multi is komt er geen error message, ook al is de bms communication lost
Dus ga terug naar start en kijk naar je bms. Waarom communiceert die niet? Waarom laadt die niet? Miss wel een en dezelfde oorzaak
mijn probleem is dat ik denk te zien dat alle devices lijken te communiceren (Gateway (GX), VE.Bus system (multiplus), Battery monitor (Pylontech Pelio) en Grid meter (ET112, heb ik nu ook aangesloten, dacht je weet nooit). allemaal geven ze elke 15 minuten een update naar de VRM dus lijkt alsof ze allemaal verbonden zijn.
:strip_exif()/f/image/ssQVDwDaqFeNpYF2MPuhWEEr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik snap je redenering en die lijkt me juist: device 275 (multiplus) geeft de melding dat verbinding met BMS lost is dus toch een communicatieprobleem met de Pelio accu BMS maar hoe kan het dan dat de info van de Pelio + type enz. wel beschikbaar is in de GX daarvoor moet hij toch eerst communiceren?
En wat kan er mis zijn als GX wel ziet dat er een Pelio is maar toch "BMS lost" meldt? Is er misschien meer in de Pelio accu dat communiceert met de Multiplus dan het BMS?
Googlen heeft me dus nog niet echt geholpen vandaar dat ik bij jullie uitkom voor hulp.
Het is lastig helpen als we niet weten hoe je installatie eruit ziet! Heb je een foto van je installatie? Wat voor kabel heb je tussen de Pelio en de GX module geplaatst? Wat voor kabel tussen de GX en de Multiplus? Heb je een terminator geplaatst? Kabels gekocht of zelf gemaakt? Heb je al getest met andere kabels?misja schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:47:
Googlen heeft me dus nog niet echt geholpen vandaar dat ik bij jullie uitkom voor hulp.
Heb je al contact opgenomen met je leverancier van de apparatuur?
Kun je ook even delen hoe je instellingen in de Multiplus GX staan? Vooral het gedeelte van Can bus snelheid en profiel en het gedeelte van de DVCC. Maar het liefst natuurlijk alle parameters.misja schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:47:
[...]
ben al dagen aan het googlenmaar zonder een oplossing te vinden helaas.
mijn probleem is dat ik denk te zien dat alle devices lijken te communiceren (Gateway (GX), VE.Bus system (multiplus), Battery monitor (Pylontech Pelio) en Grid meter (ET112, heb ik nu ook aangesloten, dacht je weet nooit). allemaal geven ze elke 15 minuten een update naar de VRM dus lijkt alsof ze allemaal verbonden zijn.
[Afbeelding]
Ik snap je redenering en die lijkt me juist: device 275 (multiplus) geeft de melding dat verbinding met BMS lost is dus toch een communicatieprobleem met de Pelio accu BMS maar hoe kan het dan dat de info van de Pelio + type enz. wel beschikbaar is in de GX daarvoor moet hij toch eerst communiceren?
En wat kan er mis zijn als GX wel ziet dat er een Pelio is maar toch "BMS lost" meldt? Is er misschien meer in de Pelio accu dat communiceert met de Multiplus dan het BMS?
Je kunt ook nog het document "victron__pylontech_up2500.pdf" en natuurlijk "Handleiding-MultiPlus-II-GX.pdf" raadplegen.
@sandergar @Jojan265
Heerlijk om te zien hoe jullie als professionele helpdesk @misja proberen te ondersteunen. Ik heb inmiddels al bij een aantal IT bedrijven gewerkt waar we medewerkers met dit doorzettingsvermogen proberen in dienst te krijgen en te houden.
Is toch mooi dat we dit hier op het forum voor elkaar doen. Daar wordt ik nou blij van.
PS mijn collega’s zouden zich kunnen afvragen of dit mijn beroemde sarcasme zou zijn, en in dit geval is dat niet zo. Het maakt me oprecht blij om zo’n positieve aanpak in Nederland op een gratis forum te zien. Ik wou dat ik zelf misja beter zou kunnen helpen maar ik heb geen pylontech BMS en ook geen flauw idee hoe dat aansluit op VE.can oid.
Heerlijk om te zien hoe jullie als professionele helpdesk @misja proberen te ondersteunen. Ik heb inmiddels al bij een aantal IT bedrijven gewerkt waar we medewerkers met dit doorzettingsvermogen proberen in dienst te krijgen en te houden.
Is toch mooi dat we dit hier op het forum voor elkaar doen. Daar wordt ik nou blij van.
PS mijn collega’s zouden zich kunnen afvragen of dit mijn beroemde sarcasme zou zijn, en in dit geval is dat niet zo. Het maakt me oprecht blij om zo’n positieve aanpak in Nederland op een gratis forum te zien. Ik wou dat ik zelf misja beter zou kunnen helpen maar ik heb geen pylontech BMS en ook geen flauw idee hoe dat aansluit op VE.can oid.
Ik ben even op vakantie geweest, vandaar de late reactiesandergar schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:19:
[...]
[...]
Zoals? Nog goede tips/overwegingen voor mensen die zelf nog in de denk fase zitten?
Het belangrijkste punt is wel dat ik zelf besloten had dat ik een aantal groepen buiten de Backup voorziening wilde laten vallen (laadpaal, spa). Maar na verder bespreken kwam ik tot de conclusie dat ik dit ook heel eenvoudig zelf kan uitschakelen/niet gebruiken in geval van stroomuitval. Dit leverde een vereenvoudiging van de werkzaamheden in de meterkast, en een stroommeter minder op. Bij elkaar spaarde dit een paar honderd EUR.
Dank weer voor het meedenken. Ik heb niet een heel goede foto het is beetje een krappe ruimte maar hierbij (Het is nog niet af en er lopen nog wat kabeltjes door het beeld die bij de watermeter sensor horen dus ziet er nog wat rommelig uit.):sandergar schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 19:16:
[...]
Het is lastig helpen als we niet weten hoe je installatie eruit ziet! Heb je een foto van je installatie? Wat voor kabel heb je tussen de Pelio en de GX module geplaatst? Wat voor kabel tussen de GX en de Multiplus? Heb je een terminator geplaatst? Kabels gekocht of zelf gemaakt? Heb je al getest met andere kabels?
Heb je al contact opgenomen met je leverancier van de apparatuur?
:strip_exif()/f/image/9TXaK039lJMiJ7PrrYEP1JTG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/41fH2eZvNVYmcYdmaa2bIn15.jpg?f=fotoalbum_large)
De kabel tussen Pelio en Multiplus is de kabel die bij de set geleverd is. Ik heb alles in één pakket gekocht inclusief alle kabels. Heb het aangesloten zoals beschreven door de leverancier, nog geen eigen toevoegingen of aanpassingen. De Pelion heeft geen plek voor een terminator, in de 2e VE.Can poort van de multiplus zit een terminator.
Heb de leverancier om hulp gevraagd maar nog geen reactie denk dat hij op vakantie is. Ik wil daar wel echt achteraan want hij zou me verder moeten kunnen helpen maar ik wilde het ook op het forum proberen.
Ik reageer meteen ook op de post van Jojan265:
CAN profiel is CAN-bus BMS LV (500 kbit/s) dat lijkt me juist.
als iik de netwerk status van de VE.Can port bekijk zie ik geen fouten denk ik:
Ik deel graag alle parameters want mogelijk zien jullie meteen iets wat fout is. Wat is de beste manier om die bijeen te zetten en te delen?
dat victron_pylontech document had ik nog niet gevonden heel fijn ga ik doornemen.
Sluit ik me natuurlijk bij aan.Beer070 schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 20:41:
@sandergar @Jojan265
Dan is de oorzaak wel gevonden denk ik zo .... geen idee wie je leverancier is maar ik denk dat deze even niet opgelet heeft bij het adviseren van de benodigde onderdelen! De kabel die bij de Pelio start set zit is niet geschikt om aan te sluiten op je Victron GX module! Victron heeft hiervoor 2 type kabels, je hebt de Type A kabel nodig. Schaf deze kabel aan en je probleem is waarschijnlijk opgelost : VE.Can naar CAN-bus BMS-kabel type Amisja schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 23:24:
De kabel tussen Pelio en Multiplus is de kabel die bij de set geleverd is. Ik heb alles in één pakket gekocht inclusief alle kabels. Heb het aangesloten zoals beschreven door de leverancier, nog geen eigen toevoegingen of aanpassingen. De Pelion heeft geen plek voor een terminator, in de 2e VE.Can poort van de multiplus zit een terminator.
Zie ook Victron manual.
[ Voor 6% gewijzigd door sandergar op 20-08-2025 00:15 ]
Kan je in de VRM portal van Victron AC loads apart visualiseren/inzichtelijk maken door een extra meter aan te schaffen?
Op dit moment heb ik een grid meter, EM24 die onmiddellijk na mijn net-meter zit.
Ik zou graag mijn warmtepomp als een "sub-load" willen visualiseren. Kan dat?
Ik weet dat je een meter kan aanschaffen en deze kan markeren als volgt, maar ik weet niet of hij dan als aparte AC load als "sub" van de grid meter tevoorschijn komt en of hij dan uberhaupt apart tevoorschijn komt.
Op dit moment heb ik een grid meter, EM24 die onmiddellijk na mijn net-meter zit.
Ik weet dat je een meter kan aanschaffen en deze kan markeren als volgt, maar ik weet niet of hij dan als aparte AC load als "sub" van de grid meter tevoorschijn komt en of hij dan uberhaupt apart tevoorschijn komt.
/f/image/FEc3vynuWoV5yA8z6UFwXgrR.png?f=fotoalbum_large)
@misja je kan deze ook zelf maken:sandergar schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:08:
[...]
Dan is de oorzaak wel gevonden denk ik zo .... geen idee wie je leverancier is maar ik denk dat deze even niet opgelet heeft bij het adviseren van de benodigde onderdelen! De kabel die bij de Pelio start set zit is niet geschikt om aan te sluiten op je Victron GX module! Victron heeft hiervoor 2 type kabels, je hebt de Type A kabel nodig. Schaf deze kabel aan en je probleem is waarschijnlijk opgelost : VE.Can naar CAN-bus BMS-kabel type A
Zie ook Victron manual.
HyperBart in "Zelf een powerwall bouwen"
Of je volgt het advies van Victron uit het Wiring-document op :HyperBart schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 01:07:
[...]
@misja je kan deze ook zelf maken:
HyperBart in "Zelf een powerwall bouwen"
/f/image/wE50r3omXyEVAQdv37edsfGC.png?f=fotoalbum_large)
@misja is reeds veel tijd kwijt aan het speuren naar een issue waar de meeste geen last van hebben. Ga je dan besparen op een paar euro om het risico te lopen er een nieuw issue bij te krijgen? Het betreft een speciale pin verbinding. Het maken van het kabeltje kost je ook tijd om het goed te doen.
[ Voor 19% gewijzigd door sandergar op 20-08-2025 08:47 ]
Op zich eens en vanuit het oogpunt van Victron snap ik de statement volledig hoor. Maar dit is tweakers toch? Het krimpen van een UTP kabel is toch iets wat we allemaal doen? Of ben ik oud en zit de nieuwe generatie alleen op wifi?sandergar schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:42:
[...]
Of je volgt het advies van Victron uit het Wiring-document op :
[Afbeelding]
@misja is reeds veel tijd kwijt aan het speuren naar een issue waar de meeste geen last van hebben. Ga je dan besparen op een paar euro om het risico te lopen er een nieuw issue bij te krijgen? Het betreft een speciale pin verbinding. Het maken van het kabeltje kost je ook tijd om het goed te doen.
Je moet er wel de juiste krimptang voor hebben en weten hoe je het goed moet doen. Is een kleine drempel en het zijn de kosten niet, maar je moet wel even de moeite nemen. Als je ziet hoe sommige "expert vloggers" in hun filmpjes klungelen met krimpverbindingen is die drempel voor velen toch nog te hoog. En dan snap ik Victron heel goed. Die zullen in de loop der jaren ook veel bagger langs hebben zien komen.V_ger schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:02:
[...]
Op zich eens en vanuit het oogpunt van Victron snap ik de statement volledig hoor. Maar dit is tweakers toch? Het krimpen van een UTP kabel is toch iets wat we allemaal doen? Of ben ik oud en zit de nieuwe generatie alleen op wifi?
Bij een ET112 kan je dat wel. Recent eentje aangesloten om mijn PV-systeem te "zien" voor opbrengst en vooral om het verbruik dat ik niet zag te monitoren.HyperBart schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:11:
Kan je in de VRM portal van Victron AC loads apart visualiseren/inzichtelijk maken door een extra meter aan te schaffen?
[Afbeelding]
Heb wel al op andere fora gelezen dat dit blijkbaar (enkel?) bij de ET112 en nog niet bij alle andere meters mogelijk is. Dus als je een monofasige hebt kan ik die aanbevelen. Bij 3-fase zou ik toch eerst even goed nakijken of dit ook al ondersteund wordt.
:strip_exif()/f/image/lmzQsQWNmnx665RuRiSWppD8.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vraag me serieus af of dat goed gaat.D!zzy schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:46:
[...]
Bij een ET112 kan je dat wel. Recent eentje aangesloten om mijn PV-systeem te "zien" voor opbrengst en vooral om het verbruik dat ik niet zag te monitoren.
Heb wel al op andere fora gelezen dat dit blijkbaar (enkel?) bij de ET112 en nog niet bij alle andere meters mogelijk is. Dus als je een monofasige hebt kan ik die aanbevelen. Bij 3-fase zou ik toch eerst even goed nakijken of dit ook al ondersteund wordt.
[Afbeelding]
Ik lees bv dat je die ET112 ook niet kan wijsmaken (net zoals dat vorige verhaal van de MP2 op welke fase hij zit en dat dit altijd L1 is) dat hij een andere fase meet dan L1

Zou je voor mij eens willen testen (ook al hangt hij alleen op de PV voor jou) wat er gebeurt als je 'm op AC Load zet en daarna wat er gebeurt als je 'm op Heatpump zet hoe zich dat visualiseert in VRM?
Klopt, maar misschien dat je dat met een 3 fase meter wel kan oplossen (binnenkort?). Heb ik zelf geen weet van/moeten opzoeken. Theoretisch zou je L1 en L2 'open' kunnen laten en enkel aansluiten op L3. Of dat de Victron daarmee overweg kan is een andere vraagHyperBart schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 11:35:
[...]
Ik vraag me serieus af of dat goed gaat.
Ik lees bv dat je die ET112 ook niet kan wijsmaken (net zoals dat vorige verhaal van de MP2 op welke fase hij zit en dat dit altijd L1 is) dat hij een andere fase meet dan L1.

Ik heb de indruk dat er weinig veranderd als ik AC loads of heat pump (wat ook een AC-load is?) kies. Visualisatie van Omvormer verdwijnt en er verschijnt niets in de plaats. Zowel niet in VRM als in de Remote Console. VRM heeft altijd wel wat tijd nodig, maar remote console reageert bij mij steeds onmiddellijk op wijzigingen.Zou je voor mij eens willen testen (ook al hangt hij alleen op de PV voor jou) wat er gebeurt als je 'm op AC Load zet en daarna wat er gebeurt als je 'm op Heatpump zet hoe zich dat visualiseert in VRM?
Met PV:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JrQ88iLf3TV2NFjlWfMwAa6o.jpg?f=user_large)
Met AC-loads en Heat pump (zelfde resultaat):
![]() | ![]() |
Ik twijfel er sterk aan. Ik heb wat op de Victron community rond zitten lezen en dat ziet er echt allemaal heel beperkt en belabberd uit.D!zzy schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:01:
[...]
Klopt, maar misschien dat je dat met een 3 fase meter wel kan oplossen (binnenkort?). Heb ik zelf geen weet van/moeten opzoeken. Theoretisch zou je L1 en L2 'open' kunnen laten en enkel aansluiten op L3. Of dat de Victron daarmee overweg kan is een andere vraag.
En vanonder, krijg je dan niet bij de consumption en solar production bars een aparte vermelding van dat apparaat?[...]
Ik heb de indruk dat er weinig veranderd als ik AC loads of heat pump (wat ook een AC-load is?) kies. Visualisatie van Omvormer verdwijnt en er verschijnt niets in de plaats. Zowel niet in VRM als in de Remote Console. VRM heeft altijd wel wat tijd nodig, maar remote console reageert bij mij steeds onmiddellijk op wijzigingen.
Met PV:
[Afbeelding]
Met AC-loads en Heat pump (zelfde resultaat):
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 20-08-2025 13:16 ]
Nog steeds niet begonnen met bouwen, Lekkage dak dus nieuwe dakbedekking en nieuwe CV ketel gooiden roet in het financiele eten.
Maar wel nog steeds aan het voorbereiden.
Voor het slim opladen en terugleveren aan het net, gebruiken jullie de functionaliteit van Victron zelf of Homey pro?
Maar wel nog steeds aan het voorbereiden.
Voor het slim opladen en terugleveren aan het net, gebruiken jullie de functionaliteit van Victron zelf of Homey pro?
@misja meet op je kabel de GND door, dat is het enige verschil tussen A en B. Als die pinnen overeen komen met de type a kabel heb je gelijk je antwoord zonder kabels te gaan maken/kopen/wachten etc. Gewoon even meten.sandergar schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:08:
[...]
Dan is de oorzaak wel gevonden denk ik zo .... geen idee wie je leverancier is maar ik denk dat deze even niet opgelet heeft bij het adviseren van de benodigde onderdelen! De kabel die bij de Pelio start set zit is niet geschikt om aan te sluiten op je Victron GX module! Victron heeft hiervoor 2 type kabels, je hebt de Type A kabel nodig. Schaf deze kabel aan en je probleem is waarschijnlijk opgelost : VE.Can naar CAN-bus BMS-kabel type A
Zie ook Victron manual.
De CAN kabel uit de Pelio aansluit set heeft maar 2 aders, de Victron CAN kabel heeft 3 aders.sjorsjuhmaniac schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 14:02:
@misja meet op je kabel de GND door, dat is het enige verschil tussen A en B. Als die pinnen overeen komen met de type a kabel heb je gelijk je antwoord zonder kabels te gaan maken/kopen/wachten etc. Gewoon even meten.
Niets te zien (maar misschien niet lang genoeg gewacht totdat er een gans uur verstreken was. Zal het later nog wel eens proberen.HyperBart schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 13:13:
En vanonder, krijg je dan niet bij de consumption en solar production bars een aparte vermelding van dat apparaat?
Helaas, was het maar zo simpel ik gebruik de Pelio kabel niet want de originele (lijkt me want blauwe) Victron kabel die was meegeleverd en ik heb hem op de juiste manier aangesloten.sandergar schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 00:08:
[...]
Zie ook Victron manual.
:strip_exif()/f/image/mCaRyhgXnXFkgtSyNgtgjsYT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YnNSXC3SHlVUEdZbYc65vifE.jpg?f=fotoalbum_large)
Even vooruit naar de aanvullende posts: utp kabel maken doe ik regelmatig ben ik niet bang voor en daar heb ik de juiste spullen voor maar zou niet nodig moeten zijn dus. Evengoed wel een idee om de kabel een keer met een netwerktester te controleren want je weet nooit.
Maar waar ik vooral mee zit is dat ik dus allerlei info van de pelio accu in de GX en de VRM zie dus het wil er bij mij niet in dat de pelio niet communiceert met de multiplus. Maar dat kan onwetendheid zijn.
Heb het victron pylontech document gelezen en alles wat daarin aangegeven wordt is juist dus daar ben ik ook niet verder mee gekomen.
@misja je hebt een kant en klare kit gekocht, wat zegt de verkoper?
Tussen de JK bms en de victron heb ik een type b kabel. Weet je zeker dat je een type A kabel nodig hebt.misja schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:01:
[...]
Helaas, was het maar zo simpel ik gebruik de Pelio kabel niet want de originele (lijkt me want blauwe) Victron kabel die was meegeleverd en ik heb hem op de juiste manier aangesloten.
[Afbeelding][Afbeelding]
Even vooruit naar de aanvullende posts: utp kabel maken doe ik regelmatig ben ik niet bang voor en daar heb ik de juiste spullen voor maar zou niet nodig moeten zijn dus. Evengoed wel een idee om de kabel een keer met een netwerktester te controleren want je weet nooit.
Maar waar ik vooral mee zit is dat ik dus allerlei info van de pelio accu in de GX en de VRM zie dus het wil er bij mij niet in dat de pelio niet communiceert met de multiplus. Maar dat kan onwetendheid zijn.
Heb het victron pylontech document gelezen en alles wat daarin aangegeven wordt is juist dus daar ben ik ook niet verder mee gekomen.
Victron VE.Can naar CAN-bus BMS type B Kabel 1.8 m
edit:
chatgpt
Je hebt een Type B-kabel (VE.Can naar CAN-bus BMS, Victron ASS030720018) nodig om je Pylontech Pelio 10.24 kWh Wall Kit batterij aan te sluiten op een Victron GX-apparaat via CAN-bus.
[ Voor 6% gewijzigd door hhoekstra op 20-08-2025 19:52 ]
Onjuist!hhoekstra schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 19:50:
[...]
Tussen de JK bms en de victron heb ik een type b kabel. Weet je zeker dat je een type A kabel nodig hebt.
Victron VE.Can naar CAN-bus BMS type B Kabel 1.8 m
edit:
chatgpt
Je hebt een Type B-kabel (VE.Can naar CAN-bus BMS, Victron ASS030720018) nodig om je Pylontech Pelio 10.24 kWh Wall Kit batterij aan te sluiten op een Victron GX-apparaat via CAN-bus.
edit:
Type staat niet echt omschreven welke kabel je moet hebben. Als men A al gebruikt heeft zal dat wel goed zijn...
Type A cable
The Victron VE.Can to CAN-bus BMS type A Cable, part number ASS030710018 is used for connection with US2000C / US3000C / UP5000 / US5000 / US5000B / Force-L.
Type B cable
The Victron VE.Can to CAN-bus BMS type B Cable, part number ASS030720018 is used for connection with US2000 / US3000 / UP2500;
Note you cannot use the comms cable supplied by Pylontech for this connection between the master battery and the GX device.
bron: https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom
Type staat niet echt omschreven welke kabel je moet hebben. Als men A al gebruikt heeft zal dat wel goed zijn...
Type A cable
The Victron VE.Can to CAN-bus BMS type A Cable, part number ASS030710018 is used for connection with US2000C / US3000C / UP5000 / US5000 / US5000B / Force-L.
Type B cable
The Victron VE.Can to CAN-bus BMS type B Cable, part number ASS030720018 is used for connection with US2000 / US3000 / UP2500;
Note you cannot use the comms cable supplied by Pylontech for this connection between the master battery and the GX device.
bron: https://www.victronenergy...ibility:pylontech_phantom
[ Voor 9% gewijzigd door hhoekstra op 20-08-2025 20:21 ]
Over het meten van een andere load dan PV etc., ik heb mijn zwembad als AC load over een ET112 lopen. Die krijg je niet te zien in het overzicht. Je kunt de gegevens wel zichtbaar maken in advanced. Dat ziet er dan zo uit:
/f/image/Hv7wogR6cJTD9bj198Q9YgaP.png?f=fotoalbum_large)
Dat is vandaag. Het zwembad zit op L3 maar dat kun je VRM niet aan het verstand brengen. VRM zegt L1, geen mogelijkheid om dat aan te passen. Trouwens best wel een veelvraat zo'n zwembad, 19 mei meter ertussen gezet en hij heeft nu al 2.570 kWh opgevreten.
/f/image/Hv7wogR6cJTD9bj198Q9YgaP.png?f=fotoalbum_large)
Dat is vandaag. Het zwembad zit op L3 maar dat kun je VRM niet aan het verstand brengen. VRM zegt L1, geen mogelijkheid om dat aan te passen. Trouwens best wel een veelvraat zo'n zwembad, 19 mei meter ertussen gezet en hij heeft nu al 2.570 kWh opgevreten.
De nieuwe generatie zit op glasvezelV_ger schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:02:
[...]
Op zich eens en vanuit het oogpunt van Victron snap ik de statement volledig hoor. Maar dit is tweakers toch? Het krimpen van een UTP kabel is toch iets wat we allemaal doen? Of ben ik oud en zit de nieuwe generatie alleen op wifi?
:strip_exif()/f/image/uD0bkzyauH4PGjrtc9ABCmiB.jpg?f=fotoalbum_large)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
@misja
Je kunt bij SETTINGS > SYSTEM SETUP > BATTERIES > BATTERY MONITOR de Multiplus kiezen. Dan gebruik je de pelio bms niet.
In de Multiplus config moet dan wel de batterij monitor AAN staan.
Met deze settings moet je systeem goed werken.
Volgende stap is dan om de bms van de pelio goed in te stellen en kijken of die nog warnings/errors geeft. En sowieso de bms instellingen even goed nakijken.
De communicatie Cerbo <> bms is zo te zien het probleem niet.
:strip_exif()/f/image/TAoT9Ch1F7HVxEdFiEH8DjsC.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt bij SETTINGS > SYSTEM SETUP > BATTERIES > BATTERY MONITOR de Multiplus kiezen. Dan gebruik je de pelio bms niet.
In de Multiplus config moet dan wel de batterij monitor AAN staan.
Met deze settings moet je systeem goed werken.
Volgende stap is dan om de bms van de pelio goed in te stellen en kijken of die nog warnings/errors geeft. En sowieso de bms instellingen even goed nakijken.
De communicatie Cerbo <> bms is zo te zien het probleem niet.
:strip_exif()/f/image/TAoT9Ch1F7HVxEdFiEH8DjsC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/osBtLTvq5kCJXdU4e20vLWGs.jpg?f=fotoalbum_large)
Snij je zelf het glas? Ik had ooit een collega die het allemaal zelf op maat maakte. Ik kan net cat 7 sftp maken maar dat gaat me ook al moeilijk af.John245 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:01:
[...]
De nieuwe generatie zit op glasvezel[Afbeelding]
Zit ik hier op mijn Cat 5e kabels.Beer070 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:53:
[...]
Snij je zelf het glas? Ik had ooit een collega die het allemaal zelf op maat maakte. Ik kan net cat 7 sftp maken maar dat gaat me ook al moeilijk af.

Maar moet zeggen ik heb ook niet meer nodig.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Ik heb het op maat laten maken.Beer070 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:53:
[...]
Snij je zelf het glas? Ik had ooit een collega die het allemaal zelf op maat maakte. Ik kan net cat 7 sftp maken maar dat gaat me ook al moeilijk af.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik dacht dat het goed voor de toekomst was om cat7 sftp in huis te leggen. Op dit moment heeft ongeveer 20% van mijn aansluitingen een ader die niet lekker zit, of ander gedonder omdat de super stugge kabels zo lastig te monteren zijn. Achteraf gezien had ik veel beter gewoon op cat5e of standaard cat6 kunnen blijven.Impossibl3 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:59:
[...]
Zit ik hier op mijn Cat 5e kabels.![]()
Maar moet zeggen ik heb ook niet meer nodig.
Ik heb afgelopen weekend bij een vriend weer wat dingetjes aangelegd en dan gaat standaard cat5e krimpen zo veel makkelijker.