30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Correct me if i'm wrong.blaaspijp schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:11:
Ik heb vandaag de aanzet gemaakt om het Victron systeem op te starten. Echter krijg ik een foutmelding in de Smart BMS waardoor na enkele minuten het systeem weer uitschakeld.
Iemand een idee waar ik moet beginnen met zoeken?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar bij de JK-BMS hoef je geen afsluit weerstanden te plaatsen.
Ik heb er tenminste geen op zitten en het werk voor zo ver ik weet naar behoren.
Verder krijg je ook alarm als je het wachtwoord niet aan past dacht ik.
Het is een belachelijk dure oplossing voor iets wat je zou verwachten dat het BMS in de accu behuizing ook zou moeten kunnen.DavidZH schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:56:
[...]
OK. Weer wat geleerd. Ik was in de veronderstelling dat dat niet mogelijk was.
De waarschuwing die ik kreeg was dat bij het aanzetten van de omvormers, de condensatoren worden opgeladen en dat dit regelmatig de zekeringen van de omvormers (125A) of van de accu (225A) eruit blaast. Deze zijn best prijzig, en ik ken mezelf een beetje. Ik neem op zo’n moment het gokje dat het wel goed zou gaan en baal dan achteraf als ik 3 dagen moet wachten op een nieuwe zekering van 69 euro.
pvg schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 14:00:
Ik was even bang dat je de settings in JK BMS nog niet gewijzigd had, omdat je het ww niet had aangepast… 😅
Geloof het of niet maar sinds dit jaar heb ik nog niet gehad dat de auto vol zat met alleen PV. We doen geen absurd aantal kilometers maar sinds ik de thuisbatterij heb is de hoeveelheid energie ik "kwijt" ben/naar de batterij kan sturen zo groot dat de auto niet meer vol geraakt.Pim57 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 18:09:
In de zomermaanden heb je gewoon te veel opwek, dat je onmogelijk allemaal zelf kunt verbruiken. Daar valt niet tegen aan te wassen en ook mijn EV zit dan vol.
De kunst is om alleen die paar negatieve uren (bij een dynamisch contract) in je accu te stoppen. De rest kan het net op.
Of je zet de panelen uit bij negatieve prijzen na 1-1-2027.
Ergens doet mij dat realiseren dat er heel wat verliezen ook zijn want het klopt niet altijd helemaal 1 op 1 met alle kWh's die iedereen hier rapporteert.
Je moet ook even met je tong voelen 😉.blaaspijp schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:57:
Mijn gevoel zegt dat deze accu nog niet vol zit. Alleen stopt de JK-BMS met laden.
Kan iemand mij uitleg geven?
[Afbeelding]
Mijn gevoel zegt me dat je ergens een CVL van 55.2 hebt staan. Mijn glazen bol is even overbelicht, dus die doet het niet.
Voor de rest echt, jemig mensen geef eens een keer wat info ipv simpelweg een vraag neer te plempen.
[ Voor 12% gewijzigd door V_ger op 10-08-2025 18:48 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Zo te zien is ie aan het balanceren, dat gebeurt volgens mij de eerste paar uur nadat je de ‘vol’ waarde van voltage hebt bereikt (wat je daar ook hebt ingesteld). In mijn handleiding stond dat ik de float waarde daar een tijdje tegenaan moest houden om het initiële balanceren te laten uitwerken, maar er zijn vast andere mensen die dit zich beter herinneren dan ik.blaaspijp schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 17:57:
Mijn gevoel zegt dat deze accu nog niet vol zit. Alleen stopt de JK-BMS met laden.
Kan iemand mij uitleg geven?
[Afbeelding]
Het hangt er bij mij vanaf waar ik kijk. Op de reverse counter van mijn grid meter heb 59.88 kwh teruggeleverd. Dashboard zegt 37.5 kWh en maar 12.1 kWh consumptie. Consumptie zou meer richting 20kwh moeten zijn.HyperBart schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 16:52:
[...]
Geloof het of niet maar sinds dit jaar heb ik nog niet gehad dat de auto vol zat met alleen PV. We doen geen absurd aantal kilometers maar sinds ik de thuisbatterij heb is de hoeveelheid energie ik "kwijt" ben/naar de batterij kan sturen zo groot dat de auto niet meer vol geraakt.
Ergens doet mij dat realiseren dat er heel wat verliezen ook zijn want het klopt niet altijd helemaal 1 op 1 met alle kWh's die iedereen hier rapporteert.
Dan mis ik nog steeds 15 kWh.
Vrm Total solar zegt 54 kWh, solaredge met 60% van de panelen heeft al 50 kWh gedaan. Dus ik mis nog ergens 30kwh solar opbrengst in mijn dashboard…
In mijn situatie waarschijnlijk gerommel door modbus SE connectie.
Ik mag in mijn rijtjeshuis geen auto opladen met laad kabel over straat. Ik ga misschien toch proberen een 22kw lader aan te sluiten en onder het mom van autowassen stiekem wat opladen een of twee keer per week in de zomer
Ik heb inmiddels de 500A smartshunt in een power-in gebouwd.Hermarcel schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:07:
@Japie.G
Ik gebruik een 500A SmartShunt bij een berekend maximum van 375A. Zou gewoon goed moeten gaan, lijkt me.
Ik heb er bij mijn ombouw niet aan gedacht, maar is het een idee om wat plaatjes te schieten van je ombouwproces van de power-in en Smartshunt?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Enjoy :-)
Het klusje was makkelijk te doen. De smartshunt zit met 21Nm vast op de busbar. Zie dat ik een foto van de achterkant mis, zoek ik morgen nog even. Daar zit in ieder geval een gat gedreveld waar ik de sleutel op de messingbout kan zetten. Gat is na torque weer afgeplakt met 3M isolatietape. Uiteraard voor torquen met alcohol schoongemaakt. Het lijkt super solide zo.
- (+)Afgaande op ervaringen op internet is deze SmartShunt een way beter device dan de Lynx Shunt
- (+)Goedkoper dan Lynx Shunt
- (+)2 extra ingangen beschikbaar gehouden tov Lynx Shunt
- (-)Geen voeding voor distributor
- (-)Meer ruimte kwijt aan busbarlengte dan met LynxShunt
En overigens is alle kritiek welkom.
Edit: de achterkant:
De op de eerste foto nog ruwe rand is nadien gladgeschuurd met een schuurtonnetje op de dremel, en na torque dus voorzien van isolatie en 3M isolatietape
![]() | ![]() |
[ Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 11-08-2025 07:50 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Ah, cool. Een tweaker waardige oplossing!Japie.G schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 22:33:
[...]
Ik heb inmiddels de 500A smartshunt in een power-in gebouwd.
Enjoy :-)
Het klusje was makkelijk te doen. De smartshunt zit met 21Nm vast op de busbar. Zie dat ik een foto van de achterkant mis, zoek ik morgen nog even. Daar zit in ieder geval een gat gedreveld waar ik de sleutel op de messingbout kan zetten. Gat is na torque weer afgeplakt met 3M isolatietape. Uiteraard voor torquen met alcohol schoongemaakt. Het lijkt super solide zo.
- (+)Afgaande op ervaringen op internet is deze SmartShunt een way beter device dan de Lynx Shunt
- (+)Goedkoper dan Lynx Shunt
- (+)2 extra ingangen beschikbaar gehouden tov Lynx Shunt
- (-)Geen voeding voor distributor
- (-)Meer ruimte kwijt aan busbarlengte dan met LynxShunt
En overigens is alle kritiek welkom.
Edit: de achterkant:
De op de eerste foto nog ruwe rand is nadien gladgeschuurd met een schuurtonnetje op de dremel, en na torque dus voorzien van isolatie en 3M isolatietape
[Afbeelding] [Afbeelding]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Sorry dat ik hier op terug kom: waar komt dit idee vandaan? Op het oude forum zijn een aantal topics te inden waar door mensen van Victron wordt gezegd dat het niet mogelijk is.Beer070 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:08:
[...]
Het is een belachelijk dure oplossing voor iets wat je zou verwachten dat het BMS in de accu behuizing ook zou moeten kunnen.
De waarschuwing die ik kreeg was dat bij het aanzetten van de omvormers, de condensatoren worden opgeladen en dat dit regelmatig de zekeringen van de omvormers (125A) of van de accu (225A) eruit blaast. Deze zijn best prijzig, en ik ken mezelf een beetje. Ik neem op zo’n moment het gokje dat het wel goed zou gaan en baal dan achteraf als ik 3 dagen moet wachten op een nieuwe zekering van 69 euro.
De data die je doorkrijgt zijn dan; DC-stroom, batterijvoltage, SOC? Wordt er dan nog iets gedaan met de celspanningen? want die leest het BMS dan niet zelf uit.
Ik vind het ergens zeker wel een interessante insteek. Vooral als veiligheidsrelais en shunt in één. De meeste batterijboxen kan je niet met een droog contact uitschakelen, dat zou zo wel kunnen. Al is het zeker geen goedkope oplossing (maarja, veiligheid mag wat kosten).
Het was toen allemaal wat spannend en nieuw waardoor ik in eerste instantie gekozen heb om alles "standaard" te houden op M8 en dat is op zich prima(?)
Nu zou ik graag er een extra Class T zekering tussen steken maar het aantal verbindingen en overbrengingspuntjes tot een minimum willen beperken.
Wat denken jullie van dit soort setup
KABEL - M8 oog - Megafuse houder - M8 oog - KOPEREN BUSBAR-tje - Class T houder - M8 oog - KABEL
Het koperen busbar'tje zou ik dan met de juiste diameter doorboren zodat hij lekker snug op de terminals past.
Om geen miserie te hebben met verschillende hoogtes zou ik dezelfde merken houders bestellen zodat die allemaal mooi alignen met elkaar.
Die zekering houder heeft M6 aansluit punten, niet M8.HyperBart schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 13:46:
Ik heb al een tijdje een Victron systeem lopen met 1 MP2 en een kist van 15kWh en de bekabeling daarvan is voorzien met M8 ogen. Die 2 zijn rechtstreeks met elkaar verbonden met een Megafuse er tussen en een Smartshunt.
Het was toen allemaal wat spannend en nieuw waardoor ik in eerste instantie gekozen heb om alles "standaard" te houden op M8 en dat is op zich prima(?)
Nu zou ik graag er een extra Class T zekering tussen steken maar het aantal verbindingen en overbrengingspuntjes tot een minimum willen beperken.
Wat denken jullie van dit soort setup
KABEL - M8 oog - Megafuse houder - M8 oog - KOPEREN BUSBAR-tje - Class T houder - M8 oog - KABEL
Het koperen busbar'tje zou ik dan met de juiste diameter doorboren zodat hij lekker snug op de terminals past.
Om geen miserie te hebben met verschillende hoogtes zou ik dezelfde merken houders bestellen zodat die allemaal mooi alignen met elkaar.
Maar wat is het nut van twee zekeringen na elkaar?
Ik zou er voor kiezen die mega fuse ertussenuit te laten.
Als je zelf geen nieuwe ogen kunt krimpen zijn er vast koppelstrips te vinden.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Verder nog de vraag of iemand weet hoe de pinout van de rj10 kabel is (beide kanten). Blijkbaar is deze niet geleverd met de distributor. Misschien kan ik deze zelf maken. Anders moet ik de leverancier even vragen of die kabels ook los verkrijgbaar zijn.
Daar heeft de accu niet veel mee te maken. Wat overigens wel een JK-BMS is.
kabeltje zit bij de distributorblaaspijp schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 21:08:
Het gaat om de rj10 tussen de Lynx BMS en de Lynx Distributor.
Daar heeft de accu niet veel mee te maken. Wat overigens wel een JK-BMS is.
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
In de lynx bms zie ik geen cel spanning, maar wel nauwkeurig totaal gebruik en spanning. Hierop kan je in de lynx bms ook beperken/sturen.DavidZH schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 07:32:
[...]
Sorry dat ik hier op terug kom: waar komt dit idee vandaan? Op het oude forum zijn een aantal topics te inden waar door mensen van Victron wordt gezegd dat het niet mogelijk is.
De data die je doorkrijgt zijn dan; DC-stroom, batterijvoltage, SOC? Wordt er dan nog iets gedaan met de celspanningen? want die leest het BMS dan niet zelf uit.
Ik vind het ergens zeker wel een interessante insteek. Vooral als veiligheidsrelais en shunt in één. De meeste batterijboxen kan je niet met een droog contact uitschakelen, dat zou zo wel kunnen. Al is het zeker geen goedkope oplossing (maarja, veiligheid mag wat kosten).
Het is een dure oplossing voor beperkte functionaliteit, ik hoop dat als ik in de toekomst naar meer accu’s ga dat het me iets oplevert in controle.
Ik ben bang van nietBeer070 schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 07:21:
[...]
In de lynx bms zie ik geen cel spanning, maar wel nauwkeurig totaal gebruik en spanning. Hierop kan je in de lynx bms ook beperken/sturen.
Het is een dure oplossing voor beperkte functionaliteit, ik hoop dat als ik in de toekomst naar meer accu’s ga dat het me iets oplevert in controle.

Een lynx bms is echt gewoon voor Victron batterijen. Voor de mooie had je een lynx shunt kunnen kiezen. Voor functionaliteit had je een smart shunt moeten hebben.
Even een praxis link als voorbeeld.
https://www.praxis.nl/fie...-voor-voertuigen/10418181
Als zekering voor LiFePo4 systemen zijn deze ongeschikt. De kortsluitstromen zijn simpelweg veel te groot voor dit soort automaten. Niet voor niets dat je class-T of Adler EF3 hier vaak genoemd ziet als alternatief voor bv de Mega fuses.agraaff schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:58:
Waarom niet een automatische zekering zoals dit?
Even een praxis link als voorbeeld.
https://www.praxis.nl/fie...-voor-voertuigen/10418181
Als alternatief voor een dissiperend relais is dit bistabiel relais een mooie optie, wel duurder trouwens. Is als aanvullingn op een goede zekering als DC schakelaar te gebruiken.
Wel grappig dat veel van deze dingen vaak goedkoper zijn bij Boten winkels dan bij de accu shops.
Meestal is alles voor boten duurder.
Ik was me aan het inlezen in het grote Victron aanbod en het volgende viel mij op; De Multi RS Solar (nieuwe model) heeft een maximale PV ingangsspanning van 450V en trekt een maximale ingangsstroom van 13A per string.
Dit zou bijna 6kWp zijn op een enkele string.
Waarom staat er dan toch in de technische specificaties dat deze omvormer maximaal 3kWp per MPPT-tracker mag hebben?
Zou ik zonder problemen een 4kWp string kunnen aansluiten op een enkele tracker zolang ik blijf binnen de maximale spanning en ingangsstroom?
Je kunt inderdaad gerust meer PV aansluiten dan de MPPT qua piek aan kan - mits je binnen spanning en stroom specs blijft. Het overschot gaat verloren maar kan handig zijn in de winter.
Het verbaasd me dus wel dat het overschot dan verloren zou gaan, immers is die 13A maar 0,22A minder dan de kortsluitstroom van mijn panelen string.
Daarom dat ik had verwacht dat je prima 4kW uit de string kan halen (mits de zon gunstig genoeg is), en verbaasd me de 3kWp per tracker een beetje.
Ik heb een vraag over wanneer wel en niet een aardlekautomaat/schakelaar gebruikt moet worden bij een Multiplus en de Multi RS. Ik heb dit forum al doorgenomen maar er kwam niet een eenduidig antwoord uit. Ook uit documentatie van Victron krijg ik dit niet duidelijk.
Dus concreet; waar moet er een aardlekbeveiliging gebruikt worden bij een Multiplus en Multi RS. Op de AC-in, AC-out of beide? Wat ik kon vinden over de Multiplus op de AC-in dat een aardlek niet nodig is. Bij de Multi RS, omdat het een PV-omvormer is, is een aardlek 300mA nodig, maar geldt dit voor zowel op de AC-in als AC-uit?
Ik hoor het graag, bedankt
Nu twijfel ik over de Victron-setup. Vanwege de kosten wil ik voor een enkelfase-oplossing gaan. Volgens mij zijn er dan twee logische opties:
- Victron Multiplus II GX 5000VA
- Victron Multiplus II 5000VA in combinatie met een Victron Energy Cerbo GX
Wat zouden jullie aanraden? En welke nadelen zien jullie bij de eerste optie?
De ingebouwde GX mist wat IO die de Cerbo wel heeft, bijv een relais contact. Als je dat nodig denkt te hebben, kunnje beter voor de losse Cerbo gaan.wouter.N schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 22:05:
Vraagje; ik wil een thuisaccu plaatsen en als batterij wil ik een Seplos-behuizing met EVE-cellen gebruiken (totaal ongeveer 16kWh).
Nu twijfel ik over de Victron-setup. Vanwege de kosten wil ik voor een enkelfase-oplossing gaan. Volgens mij zijn er dan twee logische opties:Voordeel van de eerste optie is dat het compact is en dat er geen aparte voeding voor de Cerbo nodig is. Nadeel kan zijn dat het minder flexibel is dan een losse Cerbo.
- Victron Multiplus II GX 5000VA
- Victron Multiplus II 5000VA in combinatie met een Victron Energy Cerbo GX
Wat zouden jullie aanraden? En welke nadelen zien jullie bij de eerste optie?
De ingebouwde GX resulteert idd in een eenvoudige installatie voor een 1-fase systeem. Werkt hier prima.
Bij een losse gx ben je dan flexibel om te upgraden. Al kan ik mij voorstellen dat je bij een ingebouwde variant ook wat stekkertjes los kan maken of zit hij daar echt vast op het main pcb?
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Ik heb hier een aardlekautomaat C25 300mA tussen de hoofdschakelaar van de netbeheerder en de AC in van de Multi RS zitten, deze is om de kabel te beschermen, er zitten geen andere componenten op deze verbinding.Cranx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:59:
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag over wanneer wel en niet een aardlekautomaat/schakelaar gebruikt moet worden bij een Multiplus en de Multi RS. Ik heb dit forum al doorgenomen maar er kwam niet een eenduidig antwoord uit. Ook uit documentatie van Victron krijg ik dit niet duidelijk.
Dus concreet; waar moet er een aardlekbeveiliging gebruikt worden bij een Multiplus en Multi RS. Op de AC-in, AC-out of beide? Wat ik kon vinden over de Multiplus op de AC-in dat een aardlek niet nodig is. Bij de Multi RS, omdat het een PV-omvormer is, is een aardlek 300mA nodig, maar geldt dit voor zowel op de AC-in als AC-uit?
Op de AC out van de multi RS heb ik een C32 installatieautomaat zitten (als remautomaat), daar achter zit mijn ‘normale’ groepenkast met de 30mA aardlekschakelaars en de B16 installatieautomaten.
Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K
De ingebouwde GX is een nanopi board op een IO board.jvanderkroon schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:11:
Ben ook wel benieuwd of je bij een model met ingebouwde gx later nog voor een losse kan kiezen. Stel dat er over een paar jaar een snellere gx komt waar je betere software op kan draaien.
Bij een losse gx ben je dan flexibel om te upgraden. Al kan ik mij voorstellen dat je bij een ingebouwde variant ook wat stekkertjes los kan maken of zit hij daar echt vast op het main pcb?
Daar gaat power en ve.bus naar toe.
https://www.victronenergy.../image/166c45a6bef7f1.png
Hier ook een 300 mA aardlekautomaat tussen hoofdschakelaar en AC-in en een automaat 40A tussen de AC-out en de groepenkast met daar de normale 16A groepen met aardlekschakelaars en automaten.Dutchguy_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:15:
[...]
Ik heb hier een aardlekautomaat C25 300mA tussen de hoofdschakelaar van de netbeheerder en de AC in van de Multi RS zitten, deze is om de kabel te beschermen, er zitten geen andere componenten op deze verbinding.
Op de AC out van de multi RS heb ik een C32 installatieautomaat zitten (als remautomaat), daar achter zit mijn ‘normale’ groepenkast met de 30mA aardlekschakelaars en de B16 installatieautomaten.
Systeem met Mutliplus II 48/5000/70 drie fasen met hele huis incl de PV op de AC-out.
Tussen het systeem en de meterkast zit alleen een kabel van 2 meter zit in een dichte buis. Geen risico op aanraken, dus leek mij een aardlek achter de AC-out niet nodig.
ik weet niet of het waar is, maar in verschillende documentatie staat dat als je een 3 fase systeem opzet dat de 3 omvormers exact hetzelfde moeten zijn. ik weet niet hoe dat zit met een GX variant vs een non-GX variant.pvg schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 13:41:
[...]
De ingebouwde GX is een nanopi board op een IO board.
Daar gaat power en ve.bus naar toe.
https://www.victronenergy.../image/166c45a6bef7f1.png
Ik trek op dit moment de voeding van de GX van de accu busbar, daar is verder geen separate voeding voor nodig (er vanuit gaande dat de accu's niet leeg worden getrokken).
ik heb toevallig recent kortsluiting gemaakt op een huisgroep met een slechte/oude verdeeldoos. De 300mA 25A aardlekautomaat voor de AC-in sprong er eerder uit dan de (15+ jaar oude) 30mA 16A aardlekautomaat op de desbetreffende groep (op AC-out). Let wel, het ging om kortsluiting en niet aardlek.Dutchguy_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 10:15:
[...]
Ik heb hier een aardlekautomaat C25 300mA tussen de hoofdschakelaar van de netbeheerder en de AC in van de Multi RS zitten, deze is om de kabel te beschermen, er zitten geen andere componenten op deze verbinding.
Nu twijfel ik om een selectieve 3 fase aardlekautomaat op de AC-in te zetten, en in ieder geval de risico groepen in het huis op een aardlek automaat met A-characteristiek te zetten.
Er zit nogal wat historie in de electra van dit huis, van ruim voor mijn tijd (en mogelijk ook van voor mijn geboorte, of misschien ook de laatste wereldoorlog...).
Als iemand betere ideeën heeft sta ik er zeker voor open.
De aanpak om alle 16x1-fase aardlek automaten en 4x3-fase aardlek automaten te vervangen heb ik ook overwogen, maar dan koop ik liever nog 16kwh accu erbij en een robot arm om de AC-in aardlek weer omhoog te duwen
Vraag: ik zou mezelf graag al wat vertrouwd maken met de Victon software omgeving, maar vraag me af of dat kan zonder dat de accus er aanhangen. In ieder geval moet ik de Cerbo dan voeden, maar daar is nog wel een voedinkje voor te vinden. Alle You-Tube videos en alle handleidingen gaan altijd uit van een compleet systeem dus daar heb ik niet gevonden wat ik kan doen zonder DC deel.
Ik neem aan dat ik het AC deel gewoon aan kan sluiten en dan met de MK3 interface de fasen toekennen aan de multiplussen.
Als stap 2 wil ik dan de Cerbo aansluiten en kijken of alle communicatie loopt.
Zou ik dan met VRM bij het systeem kunnen komen?
Nog een vraagje: als straks de accus komen, zijn die dan in principe nog (enigzins) geladen en kan ik ze direct aansluiten en actief maken (na het instellen van het BMS en het koppelen van BMS aan Victron) of moet ik eerst de accu's laden? Want dan moet ik op zoek naar een labvoeding van 60V.
:strip_exif()/f/image/QlmuRYWwKa8s3BRCz3YW6Itr.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij zat er in alle accus 3,27V per cel. Meer dan genoeg om mee te kunnen startenger356 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:47:
De behuizing voor het ESS is vrijwel klaar en maandag komen de Victron spullen (3 * Multiplus 5000, Cerbo, energiemeter en tweemaal Lynx Power-in plus de DC kabels. Dus volgende week ga ik het systeem opbouwen en aansluiten, maar wanneer de twee accubakken komen is een groot Chinees raadsel. Besteld bij Yixiang en intussen een kleine twee maanden onderweg.
Vraag: ik zou mezelf graag al wat vertrouwd maken met de Victon software omgeving, maar vraag me af of dat kan zonder dat de accus er aanhangen. In ieder geval moet ik de Cerbo dan voeden, maar daar is nog wel een voedinkje voor te vinden. Alle You-Tube videos en alle handleidingen gaan altijd uit van een compleet systeem dus daar heb ik niet gevonden wat ik kan doen zonder DC deel.
Ik neem aan dat ik het AC deel gewoon aan kan sluiten en dan met de MK3 interface de fasen toekennen aan de multiplussen.
Nog een vraagje: als straks de accus komen, zijn die dan in principe nog (enigzins) geladen en kan ik ze direct aansluiten en actief maken (na het instellen van het BMS en het koppelen van BMS aan Victron) of moet ik eerst de accu's laden? Want dan moet ik op zoek naar een labvoeding van 60V.[Afbeelding]
Verder staat in alle handleidingen die ik ken dat je moet beginnen op de accu, en AC-in pas inschakelen na configureren.
Heel mooi huisje! Zou je wat meer foto!s kunnen delen? Waar heb je de deur met kozijn vandaan?ger356 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:47:
De behuizing voor het ESS is vrijwel klaar en maandag komen de Victron spullen (3 * Multiplus 5000, Cerbo, energiemeter en tweemaal Lynx Power-in plus de DC kabels. Dus volgende week ga ik het systeem opbouwen en aansluiten, maar wanneer de twee accubakken komen is een groot Chinees raadsel. Besteld bij Yixiang en intussen een kleine twee maanden onderweg.
Nog een vraagje: als straks de accus komen, zijn die dan in principe nog (enigzins) geladen en kan ik ze direct aansluiten en actief maken (na het instellen van het BMS en het koppelen van BMS aan Victron) of moet ik eerst de accu's laden? Want dan moet ik op zoek naar een labvoeding van 60V.[Afbeelding]
Klopt, maar de vraag was of het mogelijk was van een gx een non-gx te maken en een externe cerbo te gebruiken.Beer070 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:17:
[...]
ik weet niet of het waar is, maar in verschillende documentatie staat dat als je een 3 fase systeem opzet dat de 3 omvormers exact hetzelfde moeten zijn. ik weet niet hoe dat zit met een GX variant vs een non-GX variant.
Ik trek op dit moment de voeding van de GX van de accu busbar, daar is verder geen separate voeding voor nodig (er vanuit gaande dat de accu's niet leeg worden getrokken).
Ander type aardlek gaat je niet helpen als ie er uitging op een sluiting. Dan moet je de automaat karakteristiek aanpassen (bijv C25A en B16A) en/of de nominale stromen verder uit elkaar leggen (bijv 25A en 10A).Beer070 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:26:
[...]
ik heb toevallig recent kortsluiting gemaakt op een huisgroep met een slechte/oude verdeeldoos. De 300mA 25A aardlekautomaat voor de AC-in sprong er eerder uit dan de (15+ jaar oude) 30mA 16A aardlekautomaat op de desbetreffende groep (op AC-out). Let wel, het ging om kortsluiting en niet aardlek.
Nu twijfel ik om een selectieve 3 fase aardlekautomaat op de AC-in te zetten, en in ieder geval de risico groepen in het huis op een aardlek automaat met A-characteristiek te zetten.
Er zit nogal wat historie in de electra van dit huis, van ruim voor mijn tijd (en mogelijk ook van voor mijn geboorte, of misschien ook de laatste wereldoorlog...).
Als iemand betere ideeën heeft sta ik er zeker voor open.
De aanpak om alle 16x1-fase aardlek automaten en 4x3-fase aardlek automaten te vervangen heb ik ook overwogen, maar dan koop ik liever nog 16kwh accu erbij en een robot arm om de AC-in aardlek weer omhoog te duwen
Fantastisch! Waar heb je dat idee vandaan? 🤣😉ger356 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:47:
Met de installatie zul je nog wel een paar keer vloeken vanwege de bochten waarin je je moet wringen, maar dat is (hopelijk) eenmalig. 😉
3 MPs genereren behoorlijk wat warmte. Mijn enkele MP5000 kan mijn “mantelzorgwoning” op 51C brengen (bovenin bij exhaust MP). De accu liep vandaag op tot 36C. Ik heb een 12V fannetje dat onder in het hok vanaf buiten blaast en bovenin een ontluchting naar buiten. Dat is dus krap aan. Wat heb je gepland aan koeling?
De accu’s komen met 30% lading ofzo. Anders eerst 1 fase in de lucht brengen.
Is je 300mA 25A aardlekautomaat een C25A automaat en zijn de 30mA 16A B16A automaten ?Beer070 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 20:26:
[...]
ik heb toevallig recent kortsluiting gemaakt op een huisgroep met een slechte/oude verdeeldoos. De 300mA 25A aardlekautomaat voor de AC-in sprong er eerder uit dan de (15+ jaar oude) 30mA 16A aardlekautomaat op de desbetreffende groep (op AC-out). Let wel, het ging om kortsluiting en niet aardlek.
Zelf heb ik hier nog geen kortsluiting getest, misschien wel een goed idee om dat ook eens te testen, want het is wel de bedoeling dat de B16 automaten er eerder uitgaan dan de C25 automaat bij kortsluiting
Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K
Als de Multiplussen voor 3 fase zijn geconfigureerd en je zet ze aan zonder accu’s, dan vliegt de automaat van de AC IN eruit. En als je pech hebt ook je hoofdzekering (eigen ervaring
De Cerbo kun je van voeding voorzien en helemaal configureren met bv. je energie- en Solar meters. Ook kun je dan VRM instellen en uitproberen.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Die ervaring deel ik, waarbij gelukkig alleen de zekering op een groep er telkens uit sloeg als ik de MP zonder accu probeerde in te schakelenPim57 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:24:
@ger356
Als de Multiplussen voor 3 fase zijn geconfigureerd en je zet ze aan zonder accu’s, dan vliegt de automaat van de AC IN eruit. En als je pech hebt ook je hoofdzekering (eigen ervaring). Dat komt omdat de Multiplus de DC condensatoren gaat opladen en die vormen een kortsluiting als ze nog leeg zijn.
De Cerbo kun je van voeding voorzien en helemaal configureren met bv. je energie- en Solar meters. Ook kun je dan VRM instellen en uitproberen.

Tja, waar komt dat idee vandaan? Het ontwerp ontstaat bij mij meestal tijdens de bouw, maar dit keer heb ik wel een grof ontwerp gemaakt om de spullen te kunnen bestellen.pvg schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 21:43:
[...]
Fantastisch! Waar heb je dat idee vandaan? 🤣😉
Met de installatie zul je nog wel een paar keer vloeken vanwege de bochten waarin je je moet wringen, maar dat is (hopelijk) eenmalig. 😉
3 MPs genereren behoorlijk wat warmte. Mijn enkele MP5000 kan mijn “mantelzorgwoning” op 51C brengen (bovenin bij exhaust MP). De accu liep vandaag op tot 36C. Ik heb een 12V fannetje dat onder in het hok vanaf buiten blaast en bovenin een ontluchting naar buiten. Dat is dus krap aan. Wat heb je gepland aan koeling?
Vrouwlief wilde de accu's niet in huis en ik wilde hem niet in de garage, want dan moet ik eerst opruimen en dat stel ik al een paar jaar uit. (Grapje, maar daar staat mijn MG-tje en al mijn gereedschap).
Gelukkig hebben we ruimte buiten en dus gekozen voor een plek naast de voordeur (die we nooit gebruiken) tussen twee leilinden. Binnen naast de voordeur zit de meterkast, dus weinig kabel nodig (alhoewel dat altijd weer tegenvalt). Door die bomen was de breedte bepaald (1 mtr 40) en de diepte was beperkt omdat je anders vanuit de voordeur tegen dat hok aanloopt (90 cm).
Volgende keuze wederom door vrouwlief bepaald, geen plat dak, maar pannen net als op het huis. Kwam mooi uit want die lagen er nog van een eerdere aanleg van een dakkapel.
Vloertje storten met een wapeningsnetje, Ongelooflijk hoeveel zakken beton in zo'n klein vloertje gaan.
Dan een hardhouten raam (4,5 * 6 balkjes) op de vloer vastzetten, zodat de wanden vrij komen te hangen. (Dat geleerd van een pre-fab schuurtje dat ik een paar jaar geleden heb neergezet.)
Dan met 4,5 * 6 Douglas balken per wand een frame gemaakt en die frames aan elkaar gezet op het hardhouten raam. Folie aan de buitenkant en de wanden bekleden met 28 mm dikke Douglas blokhutplanken. Glaswol in de wanden en twee binnenwanden bedekt met 18 mm underlayment platen als achterhout. Vervolgens Fermacell platen voor de brandwerendheid en dakplaat aangebracht. Dat is een nadeel van dakpannen: die zijn rechthoekig en samen vormen ze ook een rechthoek dus je kunt niet smokkelen. Bij mij was de bovenkant toch een beetje een ruit geworden en ik had het dakbeschot gelijk gehouden aan een zijkant, maar daardoor zat er 15 mm verloop aan de voorkant en dat zie je echt. Dus weer losgehaald en het verloop verdeeld op de zijkanten. Dat was eigenlijk het enige dat niet in 1 keer goed zat. Toen het kant en klare deurkozijn ingekort en idem met de deur. Die bestaat uit planken die op een raamwerk zijn geniet. Nietjes op de bovenregel losgehaald en een stuk uit de staanders van het raamwerk gehaald en de planken ingekort en vastgeschroefd op het raamwerk.
Beton en wapeningsnet bij de plaatselijke Hornbach
Hout, incl het kant en klare deurstel bij Van Gelder hout. https://www.houthandelvangelder.nl
Totale kosten aan materiaal € 1.500,--
Nog een raad doe dit niet als je nog werkt en/of kinderen in huis hebt want het is veel werk. Ik ben er vier weken vrijwel elke dag mee bezig geweest. Maar ik ben natuurlijk geen timmerman en doe alles op mijn gemakkie. Bovendien als pensionado heeft een werkdag meestal maar vier uur.
Voor ventilatie plaats ik een eenvoudige 120 mm badkamerventilator die in 1 minuut de hele inhoud van het hok afzuigt. Moet nog even nadenken hoe ik dat aan ga sturen. Ik heb toch maar verwarmingsmatjes voor de accu's besteld en zal wel zien of die ooit aangaan.
:strip_exif()/f/image/w9pbF0IwY14VJt9q1cj0giFo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KqsSQwUU9u28uAPU5j5W28YN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UuPmX3nfH8JAF8OeLk8kWtz2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DNNfQOusa18axgGYDRTWcoWv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ET9K3KJ9rn9XsGroDpVOa6cn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zXJZn04yfdwEVjLmc0f4oBYR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9hWC3glkXuLoGloC6Lo1Mibx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4AP7JErPEDIV9kQDy0GSII8A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7yGUIP4ojoi51B1A93owHgYB.jpg?f=fotoalbum_large)
Gaaf hoor. Ik zou willen dat ik ook zoiets kon maken. Maar tegen de tijd dat ik aan het dak toe ben is de vloer dan alweer compleet verzakt bij ons in het veen....ger356 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:21:
[...]
Tja, waar komt dat idee vandaan? Het ontwerp ontstaat bij mij meestal tijdens de bouw, maar dit keer heb ik wel een grof ontwerp gemaakt om de spullen te kunnen bestellen.
Vrouwlief wilde de accu's niet in huis en ik wilde hem niet in de garage, want dan moet ik eerst opruimen en dat stel ik al een paar jaar uit. (Grapje, maar daar staat mijn MG-tje en al mijn gereedschap).
Gelukkig hebben we ruimte buiten en dus gekozen voor een plek naast de voordeur (die we nooit gebruiken) tussen twee leilinden. Binnen naast de voordeur zit de meterkast, dus weinig kabel nodig (alhoewel dat altijd weer tegenvalt). Door die bomen was de breedte bepaald (1 mtr 40) en de diepte was beperkt omdat je anders vanuit de voordeur tegen dat hok aanloopt (90 cm).
Volgende keuze wederom door vrouwlief bepaald, geen plat dak, maar pannen net als op het huis. Kwam mooi uit want die lagen er nog van een eerdere aanleg van een dakkapel.
Vloertje storten met een wapeningsnetje, Ongelooflijk hoeveel zakken beton in zo'n klein vloertje gaan.
Dan een hardhouten raam (4,5 * 6 balkjes) op de vloer vastzetten, zodat de wanden vrij komen te hangen. (Dat geleerd van een pre-fab schuurtje dat ik een paar jaar geleden heb neergezet.)
Dan met 4,5 * 6 Douglas balken per wand een frame gemaakt en die frames aan elkaar gezet op het hardhouten raam. Folie aan de buitenkant en de wanden bekleden met 28 mm dikke Douglas blokhutplanken. Glaswol in de wanden en twee binnenwanden bedekt met 18 mm underlayment platen als achterhout. Vervolgens Fermacell platen voor de brandwerendheid en dakplaat aangebracht. Dat is een nadeel van dakpannen: die zijn rechthoekig en samen vormen ze ook een rechthoek dus je kunt niet smokkelen. Bij mij was de bovenkant toch een beetje een ruit geworden en ik had het dakbeschot gelijk gehouden aan een zijkant, maar daardoor zat er 15 mm verloop aan de voorkant en dat zie je echt. Dus weer losgehaald en het verloop verdeeld op de zijkanten. Dat was eigenlijk het enige dat niet in 1 keer goed zat. Toen het kant en klare deurkozijn ingekort en idem met de deur. Die bestaat uit planken die op een raamwerk zijn geniet. Nietjes op de bovenregel losgehaald en een stuk uit de staanders van het raamwerk gehaald en de planken ingekort en vastgeschroefd op het raamwerk.
Beton en wapeningsnet bij de plaatselijke Hornbach
Hout, incl het kant en klare deurstel bij Van Gelder hout. https://www.houthandelvangelder.nl
Totale kosten aan materiaal € 1.500,--
Nog een raad doe dit niet als je nog werkt en/of kinderen in huis hebt want het is veel werk. Ik ben er vier weken vrijwel elke dag mee bezig geweest. Maar ik ben natuurlijk geen timmerman en doe alles op mijn gemakkie. Bovendien als pensionado heeft een werkdag meestal maar vier uur.
Voor ventilatie plaats ik een eenvoudige 120 mm badkamerventilator die in 1 minuut de hele inhoud van het hok afzuigt. Moet nog even nadenken hoe ik dat aan ga sturen. Ik heb toch maar verwarmingsmatjes voor de accu's besteld en zal wel zien of die ooit aangaan.
Hoi @Cranx , dezze vraag is al eerder voorbij gekomen en er is discussie over geweest. Mijn ervaring is dat bij meerdere systemen een aardlek (automaat of schakelaar) eruit klapt op de ACin als je het systeem inschakelt. Ik zeker de ACin dan ook alleen met een normale automaat zonder aardlek zoals dat ook in de Victron documentatie staat aangegeven in diverse tekeningen. De uitgang kun je met een alamat zekeren. Let op selectiviteit voor in- en uitgang, dan komt het goed.Cranx schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 21:59:
Hoi allemaal,
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
eergister de accu kabels aangesloten maar omdat mijn momentsleutel niet werkte (en ik dat niet door had) heb ik de moeren te strak aangedraaid. Ik heb nu een momentsleutel die wel werkt en die slipt als ik het check dus ik verwacht dat ik ze echt te strak aangedraaid heb.
Wat is nu wijs:
- zo laten want het zit nu toch al een paar dagen dus als er vervorming is dan is die toch al opgetreden óf
- losdraaien en dan opnieuw en nu wel met juiste koppel (12 Nm) aandraaien?
Ik heb eigenlijk geen idee wat het beste zal zijn hoor graag jullie meningen.
Losdraaien en opnieuw vastzetten. Dan weet je zeker dat het goed is.misja schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:14:
Ik heb een vraag over aandraaien van de moeren van de accu aansluitingen op de Multiplus-II:
eergister de accu kabels aangesloten maar omdat mijn momentsleutel niet werkte (en ik dat niet door had) heb ik de moeren te strak aangedraaid. Ik heb nu een momentsleutel die wel werkt en die slipt als ik het check dus ik verwacht dat ik ze echt te strak aangedraaid heb.
Wat is nu wijs:
- zo laten want het zit nu toch al een paar dagen dus als er vervorming is dan is die toch al opgetreden óf
Ik heb eigenlijk geen idee wat het beste zal zijn hoor graag jullie meningen.
Dit. De kabelogen zitten op epoxy printplaat. Als het koppel te hoog is zal dat steeds verder beschadigen onder invloed van de warm/koud cycles (als in: hoge stroom/lage stroom).misja schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:14:
De ‘test’ was een beetje per ongeluk doordat de (oorspronkelijke blokker) stekkerdoos uit elkaar viel en kortsluiting maakte. Het is een nieuwe Hager 300mA B25 3P+N automaat en een oude ABB 30mA B16 1P+N automaat.Dutchguy_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:45:
[...]
Is je 300mA 25A aardlekautomaat een C25A automaat en zijn de 30mA 16A B16A automaten ?
Zelf heb ik hier nog geen kortsluiting getest, misschien wel een goed idee om dat ook eens te testen, want het is wel de bedoeling dat de B16 automaten er eerder uitgaan dan de C25 automaat bij kortsluiting
De nieuwe automaat ging eerder, vandaar dat ik twijfel om een selectieve automaat te nemen, maar dit heeft alleen effect op aardlek, niet op kortsluiting denk ik. Om kortsluiting later op te pakken moet ik een C of D characteristiek nemen toch? (Of voor de 1 fase een A nemen)
Mijn leverancier heeft me om die reden een lynx bms aangeraden, omdat zonder de lynx bms dezelfde condensatoren ook de zekeringen van je accu en omvormers kunnen laten klappenQ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 00:16:
[...]
Die ervaring deel ik, waarbij gelukkig alleen de zekering op een groep er telkens uit sloeg als ik de MP zonder accu probeerde in te schakelen
Ik gebruik daar een weerstand voor van een paar dubbeltjes. Die Lynx BMS kost een fortuin. Beetje overdreven om alleen op te staarten. Of gebruik je Victron batterijen en of gebruik je hem als shunt?Beer070 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:56:
[...]
Mijn leverancier heeft me om die reden een lynx bms aangeraden, omdat zonder de lynx bms dezelfde condensatoren ook de zekeringen van je accu en omvormers kunnen laten klappen
Ik gebruik ook als Shunt, nog steeds belachelijk duur. Ik ben inmiddels lerende.RikHa schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:07:
[...]
Ik gebruik daar een weerstand voor van een paar dubbeltjes. Die Lynx BMS kost een fortuin. Beetje overdreven om alleen op te staarten. Of gebruik je Victron batterijen en of gebruik je hem als shunt?
Nou is het wel zo dat je iedere keer als je opstart met die weerstand in de weer moet om de condensatoren op te laden. Bij normaal gebruik is dat zelden, maar ik ken mezelf…
Ik ben me ook aan het voorbereiden voor een thuisaccu en ben van plan om het zo op te lossen:Beer070 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:17:
[...]
Ik gebruik ook als Shunt, nog steeds belachelijk duur. Ik ben inmiddels lerende.
Nou is het wel zo dat je iedere keer als je opstart met die weerstand in de weer moet om de condensatoren op te laden. Bij normaal gebruik is dat zelden, maar ik ken mezelf…
/f/image/O0Z2mJMlgo8gLvByvSZHJhfo.png?f=fotoalbum_large)
Met de blauwe schakelaar kan ik de elco's van de Multiplus "opladen" mocht dit nodig zijn. Op de ampère meter kan ik dan zien of de oplading gereed is. Dan kan de hoofdschakelaar ingeschakelt worden en de blauwe schakelaar weer uit (knop kan dan in de stand "OUT", zodat deze uitgenomen kan worden.
[ Voor 15% gewijzigd door Jojan265 op 15-08-2025 13:19 ]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Wat ik heb begrepen, moet je bij het opstarten van je MP2 of MRSS eerst de zekering tussen de busbar en de omvormer vervangen door een voorlaad-weerstand. Dus zekering er uit, weerstand er in.Jojan265 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
Ik ben me ook aan het voorbereiden voor een thuisaccu en ben van plan om het zo op te lossen:
[Afbeelding]
Dan kun je de MP2 of MRRS opstarten, en de condensatoren via de weerstand laten opladen (dat duurt dan wat langer).
Hierna kan de voorraad weerstand los, en kan de zekering weer geplaatst worden.
Of…. Je bent lui
Wat betreft het ontwerp, volgens mij kan je de VM375 direct op de lan-poort bij je hub aansluiten als je niet gebruik maakt van RS485/ve.bus, maar van modbusTCP. Dat scheelt een kabel.
Ik ben zelf niet bekend met de pylontech accu’s. Mijn keuze was om de laagste euro/kwh te vinden mits nog enigszins beheersbaar, en dat ging met een 16kwh DIY JK BMS. Inmiddels bij NKON 1799 euro (of 3399 euro voor 32kwh).
Ik zie geen ontwerp voor het aansluiten op grid. Dat is vaak nog wel een dingetje. AC-in, AC-Out, AC-Out2, 1 fase, 3 fase, Aardlekautomaat verplichting, etc. Hou heel goed rekening met warmte ontwikkeling. MP2 doet significant meer warmte dan MRSS @pvg houdt dit in zijn situatie strak in de gaten en heeft er met extra fans en airflow goed over nagedacht (vind ik).
[ Voor 12% gewijzigd door Beer070 op 15-08-2025 13:28 ]
Je kunt overwegen om op de multiplus gewoon een megafuse te gebruiken, omdat je al Class T fuses hebt op de accu’s. Scheelt een beetje geld en die Class T op de MP voegt in mijn ogen niets toe qua veiligheid.Jojan265 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
Ik ben me ook aan het voorbereiden voor een thuisaccu en ben van plan om het zo op te lossen:
[Afbeelding]
Met de blauwe schakelaar kan ik de elco's van de Multiplus "opladen" mocht dit nodig zijn. Op de ampère meter kan ik dan zien of de oplading gereed is. Dan kan de hoofdschakelaar ingeschakelt worden en de blauwe schakelaar weer uit (knop kan dan in de stand "OUT", zodat deze uitgenomen kan worden.
Wat denken jullie eigenlijk van die nieuwe EVE MB56 cellen icm de YIXIANG MB56 box? Puur op kosten misschien wat goedkoper omdat je snel klaar bent. Minder BMS'en, minder boutjes, minder bekabeling..noem maar op. Maar zouden er nog nadelen zitten aan zulke enorme cellen? Naast de onhandelbaarheid van een volle doos met 16 cellen.
Anders ga ik wat van die V2 boxen bestellen voor MB31 cellen.
Ik wil ze gaan knopen aan de Victron Multi RS'en.
Y'24
Dit zou inderdaad een megafuse kunnen worden. Ik heb deze zekering bedacht omdat de stroom van de 3 accu's en wellicht in de toekomst 4 theoretisch boven de maximum waarde van de MP uit kan komen (200A). Vandaar de 200A zekering.Q schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:30:
[...]
Je kunt overwegen om op de multiplus gewoon een megafuse te gebruiken, omdat je al Class T fuses hebt op de accu’s. Scheelt een beetje geld en die Class T op de MP voegt in mijn ogen niets toe qua veiligheid.
Hier heb ik juist de weerstanden voor en de blauwe schakelaar. Eerst rode hoofdschakelaar uitlaten (zelfde als geen zekering plaatsen) en de blauwe schakelaar inschakelen. De Elco's gaan laden (stroom zichtbaar). Na x-tijd zal via een e-macht kromme de stroom afnemen en nul worden. Dan kan de rode hoofdschakelaar ingeschakeld worden en de blauwe schakelaar uit.Beer070 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:24:
[...]
Wat ik heb begrepen, moet je bij het opstarten van je MP2 of MRSS eerst de zekering tussen de busbar en de omvormer vervangen door een voorlaad-weerstand. Dus zekering er uit, weerstand er in.
Dan kun je de MP2 of MRRS opstarten, en de condensatoren via de weerstand laten opladen (dat duurt dan wat langer).
Of…. Je bent lui, en je koopt een Lynx BMS die deze stap automatisch voor je doet.
Ik wil graag via VE.Can communiceren vanwege de 100 ms Refresh rate.Wat betreft het ontwerp, volgens mij kan je de VM375 direct op de lan-poort bij je hub aansluiten als je niet gebruik maakt van RS485/ve.bus, maar van modbusTCP. Dat scheelt een kabel.
De accu keuze ligt ook nog niet helemaal vast. Ik hou ook zeker de NKON accu's in de smiezen.Ik ben zelf niet bekend met de pylontech accu’s. Mijn keuze was om de laagste euro/kwh te vinden mits nog enigszins beheersbaar, en dat ging met een 16kwh DIY JK BMS. Inmiddels bij NKON 1799 euro (of 3399 euro voor 32kwh).
Dat staat in een andere tekening, maar vond ik hier nu (nog) niet relevant. Ik wou alleen mijn mogelijke oplossing voor het "laden" kenbaar maken.Ik zie geen ontwerp voor het aansluiten op grid. Dat is vaak nog wel een dingetje. AC-in, AC-Out, AC-Out2, 1 fase, 3 fase, Aardlekautomaat verplichting, etc. Hou heel goed rekening met warmte ontwikkeling. MP2 doet significant meer warmte dan MRSS @pvg houdt dit in zijn situatie strak in de gaten en heeft er met extra fans en airflow goed over nagedacht (vind ik).
Ziet er uit als een leuke oplossing. Ze hebben voor 3399 bij NKON iets vergelijkbaars staan, waar ik naar zat te kijken, maar ik heb nog 10 maanden de tijd om een goeie deal te scoren. Overigens denk ik dat de NKON oplossing met MB31 cellen is… aan de ene kant heb ik een emotionele voorkeur voor individueel vervangbare componenten (dus liever MB31), aan de andere kant weet ik ook dat tegen de tijd dat je dit nodig hebt er toch weer nieuwer/groter/sneller/beter is waardoor je dan alles weer vervangt.RvV schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:37:
Ik zit al een tijdje rond te kijken en eind dit jaar loopt mijn 5-jarige energiecontract af. Wat is er nou leuker dan weer wat te gaan knutselen in de meterkast en wat te gaan doen met opslag.
Wat denken jullie eigenlijk van die nieuwe EVE MB56 cellen icm de YIXIANG MB56 box? Puur op kosten misschien wat goedkoper omdat je snel klaar bent. Minder BMS'en, minder boutjes, minder bekabeling..noem maar op. Maar zouden er nog nadelen zitten aan zulke enorme cellen? Naast de onhandelbaarheid van een volle doos met 16 cellen.
Anders ga ik wat van die V2 boxen bestellen voor MB31 cellen.
Ik wil ze gaan knopen aan de Victron Multi RS'en.
Wat is de verwachte totale kosten met MB56 en 32kwh?
Ik had de blauwe schakelaar op mijn telefoon nog niet duidelijk gezien. Prima ontwerp wat mij betreft.Jojan265 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:59:
Ik wil graag via VE.Can communiceren vanwege de 100 ms Refresh rate.
[...]
De accu keuze ligt ook nog niet helemaal vast. Ik hou ook zeker de NKON accu's in de smiezen.
[...]
…
Ik heb de VM ook via ve.can aangesloten. Werkt prima idd.
…
Als je goeie deals voor accu’s ziet dan hou ik me aanbevolen. Ben begonnen met 16kwh, maar wil best richting 96kwh+ groeien als de deals goed zijn. Mijn 5jarig contract loopt in juli af
16 kWh of minder is voor het gros van de mensen voldoende.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Kijk dit bedoel ik nou. Eerder deze week ook al geageerd tegen dit soort opmerkingen. Ik vind dat echt schijtirritant.Impossibl3 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:53:
@Beer070 wat wil je in godesnaam met 96+ kWh?! Dat is echt geld verbranden omdat het kan in mijn optiek. Tenzij je een bedrijf bent en dit nodig hebt om je toko uit te bereiden. Maar dan had je het ook nu allemaal gekocht.
Niet iedereen woont hetzelfde, heeft dezelfde ruimte, middelen whatever. Ga dan niet denken voor een ander.
En je toonzetting is uitermate negatief, dus die van mij nu ook.
Ik vind het juist gaaf dat iemand 96kWh wil. Helemaal als ze het zelf doen. Zou ik ook wel willen.
[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 15-08-2025 16:58 ]
Je zou even op poster kunnen zoeken in dit topic want je vraag is al beantwoord.Impossibl3 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:53:
@Beer070 wat wil je in godesnaam met 96+ kWh?! Dat is echt geld verbranden omdat het kan in mijn optiek. Tenzij je een bedrijf bent en dit nodig hebt om je toko uit te bereiden. Maar dan had je het ook nu allemaal gekocht.
Verder heeft oordelen zonder context niet zoveel toe te voegen in dit topic imho, wel een beetje eens met @V_ger dit keer
Schakelaar aan zetten (met BMS-en uit) en daarna de BMS-en inschakelen. De BMS-en voorkomen de inschakelpiek door ingebouwde stroombegrenzing (iig bij de JK BMS).
Dat ben ik met je eens nu ik het terug lees excuus. Komt door een aantal slechte nachten maar goed dat is geen excuus.V_ger schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:56:
[...]
Maar ik kan oprecht niet bedenken waarom je 96+ kWh nodig hebt anders dan dat je het nu nodig hebt voor een bedrijf bijvoorbeeld maar dan maak je geen gebruik van een (langzaam) groei model.
3 fase snap ik nog want dan kan je hele aansluiting achter de AC-Out. 32 kWh kan ik ook nog inkomen maar voor de rest...
Met 96+ kWh:
* ga je de winter er niet mee overbruggen,
* heb je een beste aansluiting nodig om die 96+ kWh op een dynamisch contract volledig op te laden op goedkopen uren en moet je die ook weer verbruiken op die dag. De volgende dag heb je immers weer goedkopen uren,
* heb je heel veel PV nodig in de winter om je accus vol te laden als je NOM wil draaien of off-grid,
* en in de zomer heb je dan zo veel PV dat je accus het op een gegevenmoment ook niet meer op kunnen slaan.
Dus ik kan mij echt niet bedenken waarom je zoveel opslag nodig hebt.
Dan steek ik liever die 7,5k ((96-32)/16 * €1799) in mijn zak voor iets anders leuks.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Dan vraag je toch naar de use case ipv opmerkingen te maken als dat voor het gros van de mensen 16 kWh genoeg is etc.Impossibl3 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:25:
[...]
Dat ben ik met je eens nu ik het terug lees excuus. Komt door een aantal slechte nachten maar goed dat is geen excuus.
Maar ik kan oprecht niet bedenken waarom je 96+ kWh nodig hebt anders dan dat je het nu nodig hebt voor een bedrijf bijvoorbeeld maar dan maak je geen gebruik van een (langzaam) groei model.
3 fase snap ik nog want dan kan je hele aansluiting achter de AC-Out. 32 kWh kan ik ook nog inkomen maar voor de rest...
Met 96+ kWh:
* heb je een beste aansluiting nodig om die 96+ kWh op een dynamisch contract volledig op te laden op goedkopen uren en moet je die ook weer verbruiken op die dag. De volgende dag heb je immers weer goedkopen uren,
* heb je heel veel PV nodig in de winter om je accus vol te laden als je NOM wil draaien of off-grid,
* en in de zomer heb je dan zo veel PV dat je accus het op een gegevenmoment ook niet meer op kunnen slaan.
Dan steek ik liever die 7,5k ((96-32)/16 * €1799) in mijn zak voor iets anders leuks.
Vragen naar de gedachte erachter toont interesse. Nu veroordeel je alleen maar iemand omdat hij een grotere heeft.
En dat jij je geld liever ergens anders aan uitgeeft zegt precies niets over het geld van iemand anders. Laat dat dan ook buiten de vergelijking.
Jemig misschien heb ik ook wel ergens 3K liggen jeuken voor nog 32x MB31s.
Er zijn ook mensen die op een goeie dag 100kWh opwekken en op een slechte dag dat verbruiken.
Maar je snapt het duidelijk nogsteeds niet...
Omdat lang niet alle bms en dat ondersteunen. Voor een paar euro heb je een nette pre charge oplossing. Die je vervolgens 1x per jaar of nog minder gebruikt...pvg schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:23:
Ff weer dichter bij het topic: waarom pre-charge weerstanden en schakelaars toevoegen? Is toch niet nodig:
Schakelaar aan zetten (met BMS-en uit) en daarna de BMS-en inschakelen. De BMS-en voorkomen de inschakelpiek door ingebouwde stroombegrenzing (iig bij de JK BMS).
Dank voor de support.V_ger schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:56:
[...]
Kijk dit bedoel ik nou. Eerder deze week ook al geageerd tegen dit soort opmerkingen. Ik vind dat echt schijtirritant.
Niet iedereen woont hetzelfde, heeft dezelfde ruimte, middelen whatever. Ga dan niet denken voor een ander.
Ik vind het juist gaaf dat iemand 96kWh wil. Helemaal als ze het zelf doen. Zou ik ook wel willen.
Ik sta altijd open voor positieve feedback, en als ik het ‘verkeerde’ doe dan hoor ik het graag. Onderstaand mijn beredenering voor een toekomstige wens voor 100+kwh
Mijn onderbouwing voor het willen van meer accu capaciteit is dat dit in mijn beleving vooral een afweging is tussen de baten en de kosten.
Een zijstap, ik zag net op een boekenplank nog een stel harddisken liggen van 8Gb. Daar heb ik meer dan 20 jaar geleden een fortuin voor betaald denk ik. Nu kosten 16Tb drives een stuk minder dan die 8Gb drives toen.
Hetzelfde is volgens mij aan de hand met accu’s en opslag technologie. Toen ik begon te kijken naar thuis accu’s 2 jaar geleden vond ik 10kwh voor 12000 euro een ‘redelijke’ prijs. Momenteel vind ik 16kwh voor 1800 euro een redelijke prijs. De kale accu prijs is momenteel ongeveer 1000 euro voor 16kwh, en dalende.
Deze ‘kostprijs’ kunnen we afzetten tegen de mogelijke opbrengst. De komende 16 maanden kan je nog handelen, maar daarna zit de winst voor zover ik kan zien in eigen opbrengst verschuiven naar verkoop op een duurder moment, of eigen gebruik binnen halen op een goedkoper moment. (Er van uitgaande dat peakshaving voor mij niet relevant is)
De accu capaciteit die daarvoor nuttig is hangt dus af van je eigen gebruik, en van je eigen opbrengst. Tevens is het verschil in prijs wat je daarmee effectief per dag kan halen relevant.
Wat gegevens:
Op een mooie zomer dag leveren mijn panelen ongeveer 80kwh up, en gebruik ik in de basis 20 kWh in huis. Als er nog wat airco/warmtepomp boiler bij komt gaat het gebruik nog wat omhoog.
Tevens zou ik max 80kwh in mijn auto kwijt kunnen, maar dat kan ik niet alleen vanuit mijn panelen. (Vandaar meer accu’s). In een goed geval kan ik 60kwh per dag met 15 cent extra winst verkopen door ze door de accu’s te laten lopen.
Op een slechte winterdag leveren de panelen misschien maar 8kwh op en zal ik dus bij moeten kopen. Tevens hoor ik eigenlijk op straat op te laden voor 46 cent per kWh, maar tijdens het autowassen wil ik een beetje gaan smokkelen (wie kan die oplaadkabel over straat wat schelen als er ook een stofzuiger snoer langs ligt). Als ik op een goedkoper moment bij kan kopen dan scheelt me dat op goede dagen misschien wel 20 cent/kwh in de winter.
Op deze manier zie ik 20kwh dagelijks gebruik + 10-20kwh verwarming + 60kwh overschot/autogebruik als een dagelijks ‘winst’ mogelijkheid. Ik heb maar 18kw capaciteit in de omvormers, dus met 100kwh aan accu’s past dat in 7 uur.
Nu de prijs: als ik 10ct/kwh/dag zou kunnen verdienen, en capaciteit kost 100 euro/kwh dan kost het me 1000 dagen om break-even te draaien. ja er zijn nog wat verliezen, maar ballpark komt het hier op neer. Ik zou liever een ROI hebben die richten de 600 dagen gaat, dus dan moet ik 15ct verdienen en/of maar 50 euro/kwh betalen.
Met 200kwh kom ik klem te zitten met mijn capaciteit (15-18kw omvormers) en laad/ontlaad duur. Met 16-32kwh kan ik mijn auto niet opladen vanuit accu’s+zon.
Ter vergelijking, ik krijg nu 1.5% rente op mijn geld op de bank. Dan is een ROI van 2-4 jaar hartstikke veel beter.
Iedereen moet deze vergelijking voor zichzelf maken, het hangt af van je installatie, van je ruimte, je opbrengst, je bereidheid om er mee bezig te zijn, om er tijd en geld in te investeren, etc. Wij hebben een dochter op een studentenkamer die er heel anders in zit en dat snap ik volledig
Sorry voor het lange antwoord, ik hoop dat de beredenering duidelijk is, en als ik hier een verkeerde gedachtekronkel maak dan hoor ik het graag!
Hoe werkt dit dan als zo’n BMS in protection gaat (bijv te hoge temperatuur) en later herstelt? Ben je dan je zekering alsnog kwijt?V_ger schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:34:
[...]
Omdat lang niet alle bms en dat ondersteunen. Voor een paar euro heb je een nette pre charge oplossing. Die je vervolgens 1x per jaar of nog minder gebruikt...
Goeie vraag…pvg schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:00:
[...]
Hoe werkt dit dan als zo’n BMS in protection gaat (bijv te hoge temperatuur) en later herstelt? Ben je dan je zekering alsnog kwijt?
Ik verwacht dat de condensatoren dan in principe geladen blijven via de AC-in of via de solar mppts.
Als de AC-In er dan ook uitklapt dan loop je risico met de zekeringen. Hoewel bijvoorbeeld JK BMS misschien wel langzaam het amperage opbouwt.
However… assumption is the mother of all #$#%^#@$@
PS Lijkt me voor de situatie sowieso verstandig om een paar reserve zekeringen bij de hand te houden. Of zoals mijn vader dat vroeger deed… gewoon een stukje zilverfolie
Ja, dat is de vraag. Ik had een mailtje naar nkon gestuurd of die ze binnenkort kunnen leveren en zo ja, wat de prijs dan zou zijn. Toen kreeg ik een response dat ze dat artikel niet in het assortiment hebben zitten. Dus laat dan maar zitten...Beer070 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:44:
[...]
Wat is de verwachte totale kosten met MB56 en 32kwh?
Y'24
Geen idee, ik ben zo'n idioot met zoveel opslag vermogen dat mensen geen idee hebben wat ze ermee moeten.pvg schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:00:
[...]
Hoe werkt dit dan als zo’n BMS in protection gaat (bijv te hoge temperatuur) en later herstelt? Ben je dan je zekering alsnog kwijt?
Voordeel van meerdere parallelle packs is wel dat de kans dat ze allemaal niet beschikbaar zijn erg klein is.
Pre charge hoeft alleen als de hele boel spanningsloos geweest is.
Als een bms in de beveiliging gaat, sluit ie niet af. Dan zegt ie tegen Victron he CCL is 0 of DCL is 0, maar hij schakelt niet fysiek uit.
Misschien bij overcurrent wel, maar daar kom ik met 4 packs niet aan.
Een reden zou kunnen zijn 2 dagen zonder stroom overbruggen.Impossibl3 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:25:
[...]
Dat ben ik met je eens nu ik het terug lees excuus. Komt door een aantal slechte nachten maar goed dat is geen excuus.
Met 96+ kWh:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik denk niet dat precharge weerstanden/schakelaars nodig zijn: de BMS-en moeten hier mee om kunnen gaan. JK snapt dit blijkbaar en heeft daarvoor een stroombegrenzer ingebouwd.
Om te experimenteren kun je de stroomlimiet tijdelijk laag instellen met een minuut timeout oid. Je zult zien dat de MP een low voltage alarm geeft (omdat de BMS uitschakelt op over current).
[ Voor 24% gewijzigd door pvg op 15-08-2025 18:23 ]
Misschien tijd voor een show hier je thuisaccu setup met >xx kWh / kW. Gewoon om te patsen
Ik bedoelde deze bij NKON, maar dat is MB31 geen MB56:RvV schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:07:
[...]
Ja, dat is de vraag. Ik had een mailtje naar nkon gestuurd of die ze binnenkort kunnen leveren en zo ja, wat de prijs dan zou zijn. Toen kreeg ik een response dat ze dat artikel niet in het assortiment hebben zitten. Dus laat dan maar zitten...
https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html
Ik heb de batterijen wel gevonden. Ziet er wel aantrekkelijk uit per kWh: (93 euro voor 2kwh @3.2v)
https://www.gobelpower.co...o4-battery-cell_p242.html
Dan komen we al in de buurt van 50 euro/kwh
Je zit aardig in de richting met je terugverdientijd. Ik doe 250 cycles per jaar en gemiddeld 10 cent per kWh prijsverschil. Daar moet de roundtrip verlies nog af, dus blijft er nog 8 cent prijsverschil over.
Dus die 1000 dagen wordt dan 1000 x 365/250 + 20% =1.752 dagen en dat is weer 1752 / 365 =4,8 jaar op basis van de huidige gegevens.
Echter resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Denk aan saldering, capaciteitstarief, politieke keuzes, etc…
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Zou er hiermee ook een verschil zijn tussen de MP2 en MRSS? De MRSS hebben geen trafo meer en moeten misschien wel veel meer de klappen opvangen op de condensatoren -> grotere condensatoren?. (Ik heb van dit stuk dus echt geen verstand, maar wil er graag over leren)pvg schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:20:
De BMS(-en) kunnen hun discharge mosfets een tijdje uitschakelen. De elco’s aan de input van de MP zullen leeggetrokken worden.
Ik denk niet dat precharge weerstanden/schakelaars nodig zijn: de BMS-en moeten hier mee om kunnen gaan. JK snapt dit blijkbaar en heeft daarvoor een stroombegrenzer ingebouwd.
Om te experimenteren kun je de stroomlimiet tijdelijk laag instellen met een minuut timeout oid. Je zult zien dat de MP een low voltage alarm geeft (omdat de BMS uitschakelt op over current).
Want zonder accu en inschakelen rapporteren gebruikers dat de ac zekering eruit klapt.
Dus als je packs even niet beschikbaar zijn, maar er wel ac is, blijft je bus onder spanning.
Pre charge is alleen nodig als de bus spanningsloos is geweest.
[ Voor 98% gewijzigd door V_ger op 15-08-2025 18:39 ]
Dat is een calculatie op basis van inkoop/verkoop (denk ik?).Pim57 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:29:
@Beer070
Je zit aardig in de richting met je terugverdientijd. Ik doe 250 cycles per jaar en gemiddeld 10 cent per kWh prijsverschil. Daar moet de roundtrip verlies nog af, dus blijft er nog 8 cent prijsverschil over.
Dus die 1000 dagen wordt dan 1000 x 365/250 + 20% =1.752 dagen en dat is weer 1752 / 365 =4,8 jaar op basis van de huidige gegevens.
Echter resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Denk aan saldering, capaciteitstarief, politieke keuzes, etc…
Ik probeer in mijn eigen calculatie geen afhankelijkheid van politieke keuzes te hebben door voornamelijk te kijken naar eigen gebruik en eigen opbrengst. Dit beperkt de upside (heeft geen zin om >250kwh te kopen) maar beperkt ook het risico door een verkoop belasting. Op dit moment zie ik mijn voornaamste risico is dat we besluiten om de elektrische auto weg te doen, waardoor we veel minder gaan gebruiken, of dat er streng gehandhaafd gaat worden op laadkabels over de stoep tijdens het autowassen.
Overigens als de prijs naar 50 euro/kwh gaat in plaats van 100, dan wordt het 500 x 365/250 + 20% =876 dagen = 2.4 jaar…
Klopt, selectieve automaat heeft betrekking op aardlek en niet op kortsluiting, de C25 karakteristiek voor de installatie automaat welke ik gebruikt heb, staat voor een trage zekering, de B karakteristiek, zoals de B16, is de meer gebruikelijke in de meterkast om je groepen af te zekeren.Beer070 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:53:
[...]
De ‘test’ was een beetje per ongeluk doordat de (oorspronkelijke blokker) stekkerdoos uit elkaar viel en kortsluiting maakte. Het is een nieuwe Hager 300mA B25 3P+N automaat en een oude ABB 30mA B16 1P+N automaat.
De nieuwe automaat ging eerder, vandaar dat ik twijfel om een selectieve automaat te nemen, maar dit heeft alleen effect op aardlek, niet op kortsluiting denk ik. Om kortsluiting later op te pakken moet ik een C of D characteristiek nemen toch? (Of voor de 1 fase een A nemen)
Goed plan. Maar zou het niet opvallen als je 's nachts acht uur lang je auto wast?Beer070 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 17:46:
... Tevens hoor ik eigenlijk op straat op te laden voor 46 cent per kWh, maar tijdens het autowassen wil ik een beetje gaan smokkelen (wie kan die oplaadkabel over straat wat schelen als er ook een stofzuiger snoer langs ligt)....
Heeft iemand een idee hoe lang die condensatoren hun energie vasthouden, of moet je bovenstaande procedure binnen 10 seconden uitvoeren en dat dan drie keer bij een driefasensysteem?Beer070 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 13:24:
[...]
Wat ik heb begrepen, moet je bij het opstarten van je MP2 of MRSS eerst de zekering tussen de busbar en de omvormer vervangen door een voorlaad-weerstand. Dus zekering er uit, weerstand er in.
Ik heb de weerstanden liggen, maar heb besloten ze niet te gebruiken, want je moet dan een schakelaar met z'n extra kabel toevoegen per Multiplus. Ik ga het proberen zonder schakelaar en zonder pre-chargen. De leverancier van mijn Victronspullen, die veel systemen installeert, raadt dat ook aan omdat het risico van die extra bekabeling en schakelaar groter is dan het risico dat er een DC zekering uitklapt. Van Pim57 en Q heb ik geleerd (dank daarvoor) dat het risico vooral aan de AC kant zit, als je geen accu aansluit en wel de AC-in onder spanning zet. Dan worden de condensatoren opladen vanuit het grid en is de kans groot dat de aardlek/automaat in de toevoer naar de AC-in er uitklapt.
1x, er is maar 1 bus.ger356 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:09:
[...]
Heeft iemand een idee hoe lang die condensatoren hun energie vasthouden, of moet je bovenstaande procedure binnen 10 seconden uitvoeren en dat dan drie keer bij een driefasensysteem?
Ik heb de weerstanden liggen, maar heb besloten ze niet te gebruiken, want je moet dan een schakelaar met z'n extra kabel toevoegen per Multiplus. Ik ga het proberen zonder schakelaar en zonder pre-chargen. De leverancier van mijn Victronspullen, die veel systemen installeert, raadt dat ook aan omdat het risico van die extra bekabeling en schakelaar groter is dan het risico dat er een DC zekering uitklapt. Van Pim57 en Q heb ik geleerd (dank daarvoor) dat het risico vooral aan de AC kant zit, als je geen accu aansluit en wel de AC-in onder spanning zet. Dan worden de condensatoren opladen vanuit het grid en is de kans groot dat de aardlek/automaat in de toevoer naar de AC-in er uitklapt.
Ik zou hem niet vol aanklappen dat is gewoon niet goed. Koop dan een losse weerstand die je gebruikt voor het aansluiten/inschakelen.
Ik ben het oneens met je leverancier. Je pre charge circuit staat immers parallel aan het hoofd circuit.
[ Voor 10% gewijzigd door V_ger op 15-08-2025 19:28 ]
Ik wou onze dochters alle auto’s in de buurt voor de deur laten wassen. Levert ze zeker 10 euro per uur op en kan ik mooi 4 uur opladen, hopelijk met 22kw.MJ de Bruijn schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:59:
[...]
Goed plan. Maar zou het niet opvallen als je 's nachts acht uur lang je auto wast?
Ik wil hiervoor een Victron lader kopen, maar het is onduidelijk of deze ook werkt op 22kw met een bmw. Als iemand hier advies over heeft of weet of dat werkt dan hoor ik het graag. (De bmw oplader is ruim 2x zo duur)
Zelf batterijen willen maken maar dan een kant-en-klare oplader kopen? Wat is dat nou?Beer070 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:37:
[...]
Ik wou onze dochters alle auto’s in de buurt voor de deur laten wassen. Levert ze zeker 10 euro per uur op en kan ik mooi 4 uur opladen, hopelijk met 22kw.
Ik wil hiervoor een Victron lader kopen, maar het is onduidelijk of deze ook werkt op 22kw met een bmw. Als iemand hier advies over heeft of weet of dat werkt dan hoor ik het graag. (De bmw oplader is ruim 2x zo duur)

Zie : Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Met een Smart EVSE kan je je eigen oplader maken en geheel naar je wens realiseren.
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
Tja ik ben voor 😆V_ger schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:22:
Vroeger was er een topic met show je NAS met >10GB opslag. Totdat dat met een enkele schijf bereikbaar werd...
Misschien tijd voor een show hier je thuisaccu setup met >xx kWh / kW. Gewoon om te patsen
Ik bedoel, wie is dat NAS show-off topic gestart?
Storage showcase topic - 50+ TB storage systems
😇
My show-off:Q schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:22:
[...]
Tja ik ben voor 😆
😇
:strip_exif()/f/image/Uz9MvqewlVEiTcg5ZE8geYBR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rOnpL4NONW5sbXj0IvQMMwco.jpg?f=fotoalbum_large)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Oeh.. dat is leuk.. en voor 150 euro kan je nog eens wat experimenteren… ik ga eens even inlezen en een ontwerp bedenken.sandergar schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 19:56:
[...]
Zelf batterijen willen maken maar dan een kant-en-klare oplader kopen? Wat is dat nou?![]()
Zie : Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Met een Smart EVSE kan je je eigen oplader maken en geheel naar je wens realiseren.
Weet jij of je de ev lader ook voor je vm375 kan zetten? Dat scheelt me een verhuizing van de vm375…
Kom ik aan met mijn simpele Synology NASQ schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:22:
[...]
Tja ik ben voor 😆
😇
Als ik in de buurt van 100kwh kom mag ik hier ook posten