Het grote Victron ontwerp topic

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07:38
RikHa schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:45:
Over het meten van een andere load dan PV etc., ik heb mijn zwembad als AC load over een ET112 lopen. Die krijg je niet te zien in het overzicht. Je kunt de gegevens wel zichtbaar maken in advanced. Dat ziet er dan zo uit:
[Afbeelding]
Dat is vandaag. Het zwembad zit op L3 maar dat kun je VRM niet aan het verstand brengen. VRM zegt L1, geen mogelijkheid om dat aan te passen. Trouwens best wel een veelvraat zo'n zwembad, 19 mei meter ertussen gezet en hij heeft nu al 2.570 kWh opgevreten.
Ingegraven "echt" zwembad of opzet?
Dat is best wel veel ja. Ik heb mijn warmtepomp(je) en mijn zwembadpomp in evcc gezet en het zwembad wordt dus alleen verwarmd als er zonne-energie is en ik zit nu op 219,3 kWh sinds juni opgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 31-08 13:30
HyperBart schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 10:11:
[...]

Ingegraven "echt" zwembad of opzet?
Dat is best wel veel ja. Ik heb mijn warmtepomp(je) en mijn zwembadpomp in evcc gezet en het zwembad wordt dus alleen verwarmd als er zonne-energie is en ik zit nu op 219,3 kWh sinds juni opgezet.
Het is een Intex opzetbadje van bijna 5x10 meter met zo'n 55 kuub water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dwh0nEAOdUCX54Oip0QDEyTsLnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7dx8VHZXAoG5WxZPeeDvdxf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4b7VH9CN7iRvxeWs230z0fW2T90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cRANffPycwm0ELyrqhqjOcX.jpg?f=fotoalbum_large
Complete zandfilterinstallatie etc. Warmtepomp van 12,5 kW neemt het meeste. Als alles volgas draait gaat er continu 3 kW naartoe.

Dit is hoe het er momenteel uitziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLDGgQWh6i0zV0BE6jyr7dAFaV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/54PX0gpcGt87EXVQqtb6OCin.png?f=fotoalbum_large
Je ziet het zwembad aan de AC in kant op L3. De 1 fase laadpaal zit daar op L2. De rest, het hele huis dus, zit allemaal op AC out.

[ Voor 16% gewijzigd door RikHa op 21-08-2025 12:35 ]

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:55
Een handig overzicht met torque settings :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PlVAX8xuwTA3JT5Owd8nygISyI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I7vWoAD8xrBc1BiYXV98RapI.png?f=fotoalbum_large

Bron : Recommended torque-settings for Victron products
@MJ de Bruijn wellicht handig om op te nemen in OP?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:47
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:09:
@MJ de Bruijn wellicht handig om op te nemen in OP?
Ik heb een verwijzing naar de bron-website opgenomen in de Openings Post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik heb het idee dat ik een domme vraag ga stellen maar ik snap het samen passen van componenten binnen een (Victron) batterij systeem eigenlijk niet.

Je ziet heel vaak dat M8 ogen gebruikt worden maar ik merk nu op basis van hands on ervaringen met zekeringhouders dat die M8 ogen vaak niet passen ondanks dat de zekeringhouder een M8 is. Ik heb nu bv een moertje als "verhoger" gezet zodat het M8 oog niet verhinderd wordt om vast te schroeven omdat er bv "plastic paaltjes" in de weg staan op zo een zekeringhouder.
Is dat omdat die ogen groter worden als je dikkere kabels hebt? Ik heb bv 70mm² kabels.

Met het oog op uitbreiden van mijn installatie en het aanschaffen van een Victron DC Distributor wil ik vermijden dat ik straks geen mooi passend systeem heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 11:55
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:09:
Dit soort publicaties zullen toch wel nagelezen worden voordat ze op de interwebs gegooid worden? Of ben ik nou de enige autist die meteen de spelfout in die tabel ziet?

To terminate or not to terminate, that's the question...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
scsirob schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:09:
Dit soort publicaties zullen toch wel nagelezen worden voordat ze op de interwebs gegooid worden? Of ben ik nou de enige autist die meteen de spelfout in die tabel ziet?
En dus? Veel van mijn berichten zullen ook spelfouten bevatten. Gaat het om de inhoud/boodschap of mag je alleen kennis delen als je dit taalkundig geheel correct kan doen?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
sandergar schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:18:
[...]

En dus? Veel van mijn berichten zullen ook spelfouten bevatten. Gaat het om de inhoud/boodschap of mag je alleen kennis delen als je dit taalkundig geheel correct kan doen?
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik doelde op de tabel, niet op jouw bijdrage. Iedereen maakt taalfouten, ik ook. Waar ik op doelde was die tabel. Die komt van een gerenommeerd bedrijf. Daarvan mag je verwachten dat ze ook op hun documentatie een stukje kwaliteitscontrole loslaten. "Smart Battey Protect" ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:47

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

HyperBart schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:09:
Ik heb het idee dat ik een domme vraag ga stellen maar ik snap het samen passen van componenten binnen een (Victron) batterij systeem eigenlijk niet.

Je ziet heel vaak dat M8 ogen gebruikt worden maar ik merk nu op basis van hands on ervaringen met zekeringhouders dat die M8 ogen vaak niet passen ondanks dat de zekeringhouder een M8 is. Ik heb nu bv een moertje als "verhoger" gezet zodat het M8 oog niet verhinderd wordt om vast te schroeven omdat er bv "plastic paaltjes" in de weg staan op zo een zekeringhouder.
Is dat omdat die ogen groter worden als je dikkere kabels hebt? Ik heb bv 70mm² kabels.

Met het oog op uitbreiden van mijn installatie en het aanschaffen van een Victron DC Distributor wil ik vermijden dat ik straks geen mooi passend systeem heb.
"M8 ogen" kan vanalles zijn. Heb je een plaatje? Ik heb namelijk nergens last van gehad, heb dan wel altijd DIN kabelschoenen gebruikt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
scsirob schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Ik doelde op de tabel, niet op jouw bijdrage. Iedereen maakt taalfouten, ik ook. Waar ik op doelde was die tabel. Die komt van een gerenommeerd bedrijf. Daarvan mag je verwachten dat ze ook op hun documentatie een stukje kwaliteitscontrole loslaten. "Smart Battey Protect" ??
Ik begreep je hoor, na lang zoeken zag ik hem ook :)

Je kunt een ander niet veranderen. De enige persoon die je kunt veranderen ben je zelf. Dus misschien iets minder ergeren? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:11
HyperBart schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:09:

Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp, Je kunt dit lezen dat je tussen een busbar en een kabelschoen een moer hebt zitten. Ik kan me niet voorstellen dat het zo zit, want dan had je waarscijnlijk al problemen gehad.
Dus graag een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
BernieW schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:50:
[...]

Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp, Je kunt dit lezen dat je tussen een busbar en een kabelschoen een moer hebt zitten. Ik kan me niet voorstellen dat het zo zit, want dan had je waarscijnlijk al problemen gehad.
Dus graag een foto.
Neen dat is gelukkig niet het geval, er zit geen moertje tussen het oog en de zekering.

Ter verduidelijking waar het om gaat:
Zie foto 2 hieronder bij een test opstelling. De zekering zit daar mooi flush tegen het kabel oog maar de hele constructie "ligt" op een extra moertje omdat anders de hele constructie verzinkt komt te liggen maar het kabeloog is te groot en die "posts"/paaltjes staan in de weg.
Rimco schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:50:
[...]

"M8 ogen" kan vanalles zijn. Heb je een plaatje? Ik heb namelijk nergens last van gehad, heb dan wel altijd DIN kabelschoenen gebruikt.
Op de eerste foto zie je dat het oog eigenlijk te groot is waardoor het niet diep genoeg in de houder valt.
Daarom heb ik op de 2de foto een moertje gezet waar de zekering op rust, daarna het kabel oog, daarna de spanring en daarna de eind-moer.

Dit is een nieuwe houder (meer daarover later) maar bij de vorige zekeringhouder van Victron had ik hetzelfde probleem.

Trouwens, de M8 ogen die aan de terminals van de batterij zitten verhinderen daar ook dat het kapje terug op de polen gezet kan worden.
De eerste kabels die heb ik zelf met een perstang gemaakt, deze die je op de foto's ziet komt geperst van uwaccuwinkel maar heeft hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/giL4kkcE7XJN7YAkpF0y3vZpP1Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RjSkLkqVz99TgZLevpFaou70.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJdAkE81cZHFZoSR6F1xGXzKZmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eq1SgeMJFrQIOaFWLsHriFaE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door HyperBart op 22-08-2025 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
@HyperBart Dat met die moer eronder in een no go! Wordt het zootje niet heet als je het flink belast?

Edit: zie reactie hieronder... :D

[ Voor 15% gewijzigd door RikHa op 22-08-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-08 19:38

Bravo

Second Best

RikHa schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:55:
@HyperBart Dat met die moer eronder in een no go! Wordt het zootje niet heet als je het flink belast?
Hoezo? De zekering en het kabeloog zitten direct op elkaar, daar loopt toch de meeste stroom doorheen? Het moertje eronder is werkt alleen een afstandshouder, niet als geleidend onderdeel?

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Bravo schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

Hoezo? De zekering en het kabeloog zitten direct op elkaar, daar loopt toch de meeste stroom doorheen? Het moertje eronder is werkt alleen een afstandshouder, niet als geleidend onderdeel?
Je hebt gelijk! Dat zag ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:49

Japie.G

Colour Classic

Japie.G in "Zelf een powerwall bouwen"

Ook hier even de vraag, ziet er iemand hele domme dingen?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Bravo schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:01:
[...]

Dit dus inderdaad. In feite is het hetzelfde als de moer die in het kunstof al zit (of de kop van de draadstang, whatever it is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:40
Maar de bovenste moer heeft wel heul weinig windingen om te grijpen. De stud is niet lang genoeg voor deze oplossing.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:23

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@HyperBart Je kunt eventueel overwegen om je huidige fuse houder even te vervangen voor deze: https://www.bootman.nl/victron-zekeringhouder-voor-mega-fuse

Voor het geld hoef je het niet te laten en ik denk dat de studs lang genoeg zijn. Ik gebruik ze zelf ook en ik heb geen probleem met stud lengte.

[ Voor 32% gewijzigd door Q op 22-08-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
HyperBart schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:14:
[...]

Neen dat is gelukkig niet het geval, er zit geen moertje tussen het oog en de zekering.

Ter verduidelijking waar het om gaat:
Zie foto 2 hieronder bij een test opstelling. De zekering zit daar mooi flush tegen het kabel oog maar de hele constructie "ligt" op een extra moertje omdat anders de hele constructie verzinkt komt te liggen maar het kabeloog is te groot en die "posts"/paaltjes staan in de weg.

[...]

Op de eerste foto zie je dat het oog eigenlijk te groot is waardoor het niet diep genoeg in de houder valt.
Daarom heb ik op de 2de foto een moertje gezet waar de zekering op rust, daarna het kabel oog, daarna de spanring en daarna de eind-moer.

Dit is een nieuwe houder (meer daarover later) maar bij de vorige zekeringhouder van Victron had ik hetzelfde probleem.

Trouwens, de M8 ogen die aan de terminals van de batterij zitten verhinderen daar ook dat het kapje terug op de polen gezet kan worden.
De eerste kabels die heb ik zelf met een perstang gemaakt, deze die je op de foto's ziet komt geperst van uwaccuwinkel maar heeft hetzelfde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat @V_ger zegt en ik zou op die onderste moer nog een ring doen. Een moer heeft maar een relatief klein vlak oppervlak, met een ring verdeel je het aandrukken beter over het koperen of messing vlak van de fuse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

BernieW schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:41:
[...]

Wat @V_ger zegt en ik zou op die onderste moer nog een ring doen. Een moer heeft maar een relatief klein vlak oppervlak, met een ring verdeel je het aandrukken beter over het koperen of messing vlak van de fuse.
Dan heeft hij helemaal geen draadeinde meer over op de studs voor de moeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Q schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:44:
[...]

Dan heeft hij helemaal geen draadeinde meer over op de studs voor de moeren.
Klopt, maar ik neem aan dat @HyperBart sowieso op gaat lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Fair enough, die Victron houder heeft dus precies conform je voorstel een grote platte ring onder en boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Q schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:39:
@HyperBart Je kunt eventueel overwegen om je huidige fuse houder even te vervangen voor deze: https://www.bootman.nl/victron-zekeringhouder-voor-mega-fuse

Voor het geld hoef je het niet te laten en ik denk dat de studs lang genoeg zijn. Ik gebruik ze zelf ook en ik heb geen probleem met stud lengte.
Die had ik voorheen maar daar was het oog ook te groot voor om het kapje er over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
V_ger schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 15:17:
Maar de bovenste moer heeft wel heul weinig windingen om te grijpen. De stud is niet lang genoeg voor deze oplossing.
Dat valt wel beter mee dan je zou denken hoor. Dat zit echt heel goed op elkaar en ik heb met een IR thermo die verbinding zitten meten onder belasting en dat gaat prima. Ik ben er heel attent op en heb recent wat bijgeleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
HyperBart schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:10:
[...]

Dat valt wel beter mee dan je zou denken hoor. Dat zit echt heel goed op elkaar en ik heb met een IR thermo die verbinding zitten meten onder belasting en dat gaat prima. Ik ben er heel attent op en heb recent wat bijgeleerd.
Ik heb altijd geleerd dat er windingen boven de moer zichtbaar moeten zijn. Niet dat je in de moer kan kijken. Tot zover mijn 2cent.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
V_ger schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

Ik heb altijd geleerd dat er windingen boven de moer zichtbaar moeten zijn. Niet dat je in de moer kan kijken. Tot zover mijn 2cent.
Ok, ik neem het mee. Ik heb geen opleiding of kennis daar specifiek over maar ik kan het wel snappen. Ik stel me dan wel vragen over de studs die vaak goed gevuld zitten met temp sensors enz. Zo een draadstang wordt rap gevuld! Rondel er onder, boven, spanring, temp sensor, voltage sensor, het varieert allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 06:43
V_ger schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

Ik heb hier geen opleiding, elektrisch, mechanisch, werktuigbouwkundig, of ander sinds, maar gezond boerenverstand zegt me dat ‘de windingen kunnen zien’ vooral een wens is op basis van trekkracht, in deze opstelling speelt denk ik vooral geleiding, waarbij de moer en afstandshouders ook geleiden. In mijn gedachte is het horizontale vlak van het kabeloog het smalste oppervlak, in vergelijking met de M8 en aanverwante onderdelen. Dat voelt bij mij wel vaker vreemd. 70mm2 kabel, en dan zo’n plat stukje metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:12
Beer070 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:29:
[...]

..in deze opstelling speelt denk ik vooral geleiding, waarbij de moeren en afstandshouders ook geleiden…
In deze opstelling “geleiden” de moer en draadeind niets. Ze klemmen alleen het kabeloog en zekering samen. Perfect gekozen dus door @HyperBart om de zekering niet “onder” de shim te plaatsen.

Er staat natuurlijk wel spanning op maar de stroom loopt niet door de moeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DavidZH
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 00:47
Ik zie vooral een mismatch tussen zekering en kabeldoorsnede. De zekering plaats je vooral om de afgaande geleiders te beschermen. Bij 125A had dat 35mm2 kunnen zijn.

Dit soort gewring is voor mij de grootste reden om niet naar MEGA zekeringen te grijpen in serieuze toepassingen, als in >100A. Ze kunnen het wel maken, maar of het in alle gevallen geschikt is; ik denk het niet. Mijn keus zou hier naar NH00 gaan. Die worden gemaakt tot 160A, zijn niet te groot en kosten nog geen tientje per stuk. Daarnaast is er de wereld aan houders voor beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:52
DavidZH schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:53:
Ik zie vooral een mismatch tussen zekering en kabeldoorsnede. De zekering plaats je vooral om de afgaande geleiders te beschermen. Bij 125A had dat 35mm2 kunnen zijn.

Dit soort gewring is voor mij de grootste reden om niet naar MEGA zekeringen te grijpen in serieuze toepassingen, als in >100A. Ze kunnen het wel maken, maar of het in alle gevallen geschikt is; ik denk het niet. Mijn keus zou hier naar NH00 gaan. Die worden gemaakt tot 160A, zijn niet te groot en kosten nog geen tientje per stuk. Daarnaast is er de wereld aan houders voor beschikbaar.
Je moet er meer op letten dat het de volledige kortsluitstroom aan kan van een batterijpack. Een beetje LFP pack dumpt zo 10+ kiloampere. Een mega zekering is dan niet altijd voldoende. Maar dan moet de afgaande bekabeling ook zon enorme klap kunnen maken natuurlijk. Als je iedere pack individueel afzekert ben je ook al een stuk veiliger dan wanneer je vier packs parralel zet met 1 hoofdzekering er achter. Een mooie NH00 lastscheider schakelt ook zo 120kA weg inderdaad. Veel BMS borden zoals die van JK hebben ook geen moeite met het opvangen van een kortsluiting door hem direct af te schakelen.

Nu heb ik een 12v 3kva mp2 in mijn camper hangen met 4 314AH cellen met een 300A JKBMS. Zit gewoon een mega zekering tussen. Bij het opladen van de caps(zo goed als kortsluiting eigenlijk) schakelt de bms de boel gewoon af, wacht even en schakelt weer in. Heb er nog geen problemen mee ondervonden eerlijk gezegd. Bij de echt grote installaties zou ik ook kijken naar een zandgevulde zekering iig. Op youtube zijn ook verscheiden videos te vinden van testjes waar een bms gewoon een kortsluiting opvangt. En de ene kortsluiting is de andere ook niet natuurlijk. Twee "careless whiskers" die elkaar even aantikken en poef zeggen, laat nooit tientallen kA door natuurlijk. Maak je sluiting via een schakelaar, dan zal het wss andere koek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Op dit moment heb ik een 1 op 1 setup. Dus 1 MP2 en 1 batterijkist met JKBMS.
Daar zit een Smartshunt tussen en op de positieve zijde zit de Megafuse.
Alles met M8 ogen + 70mm bekabeling. Ik vond dat wel geruststellend, goed dikke kabels overal.

Ik wil het volgende half jaar een bijkomende kist zetten.

Om de bestaande bekabeling te behouden wil ik dus de M8 ogen behouden en was ik aan het denken om een mooie Power In of DC Distributor te zetten met op iedere uitgang een Megafuse.
Als kers op de taart wou ik de kisten ieder afzekeren met een Class T en deze zo dicht mogelijk bij de batterijkist ieder zetten.

Maar met dat M8 gedoe wil ik wel ff op zeker spelen dat die gaat passen op de Distributor/PowerIn.

Alternatief zou zijn dat ik de kisten zelf aan elkaar bekabel en zo met één ingang binnenkom op de Distributor.
Wat denken jullie?
DavidZH schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:53:

Mag ik daar wat over vragen? Ik ga niet hoger (ont)laden dan grofweg 110 ampère. Wat is dan het bezwaar tegen de Megafuse puur op ampere rating? Want ik weet wel dat megafuses kortsluitstromen niet kunnen onderbreken, is dat bij een NH100 dan wel het geval? Ik heb altijd onthouden "doe class T, dan zit je 100% veilig" voor dat verhaal (kortsluitstromen 10kA)

[ Voor 37% gewijzigd door HyperBart op 23-08-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05:48
Dit is een beetje een crossover onderwerp.

Ik ben erg benieuwd hoe ik de JK-BMS kan uitlezen met mijn HA. Er is een HACS integratie voor alleen staan de accus net buiten bereik van mijn bluetooth.
Zijn er mensen met ervaring bij het vergroten van het Bluetooth bereik en daarna het instellen van de JK-BMS integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-08 07:45
blaaspijp schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:08:

Ik ben erg benieuwd hoe ik de JK-BMS kan uitlezen met mijn HA. Er is een HACS integratie voor alleen staan de accus net buiten bereik van mijn bluetooth.
Zijn er mensen met ervaring bij het vergroten van het Bluetooth bereik en daarna het instellen van de JK-BMS integratie?
Niet getest maar kwam dit laatst tegen. Mss kan je er wat mee

https://github.com/mr-man...em_v5pMislVYMH2HHUvPf3B3Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:09
blaaspijp schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 13:08:

Ik gebruik een ESP32 om hem uit te lezen en in HA te hebben.
https://github.com/syssi/esphome-jk-bms

Wist niet eens dat er een HACS integratie voor was..

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:46
HyperBart schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:10:
[...]

In de industrie waar we echt op trekkracht belasten is min 3 gangen zichtbaar de norm.
Daaronder heb je niet maximale treksterkte beschikbaar volgens spec, erboven is overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-08 04:36
Beer070 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 18:27:
[...]

Ik bedoelde deze bij NKON, maar dat is MB31 geen MB56:
https://www.nkon.nl/nkon-...-32kwh-thuisbatterij.html
Ik heb de batterijen wel gevonden. Ziet er wel aantrekkelijk uit per kWh: (93 euro voor 2kwh @3.2v)
https://www.gobelpower.co...o4-battery-cell_p242.html

Dan komen we al in de buurt van 50 euro/kwh :))
https://dutch.alibaba.com...attery-1601560429882.html

de Yixiang mb56 box met aparte zekering in de + is maar een paar tientjes duurder dan de V2 maar kan het dubelle vermogen in.
1*mb56 is 2*mb31 in kwh. die is zo'n 20 euro goedkoper. dus scheelt 20*16=320 euro alleen op accu's
Overall goedkoper qua accu, dan ook minder kabels, zekeringen etc nodig en scheelt je 1 v2 box. Dus scheelt best wel. schat voor gelijk vermogen 800 a 1000 euro goedkoper.

[ Voor 4% gewijzigd door agraaff op 27-08-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
agraaff schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 16:02:
[...]

https://dutch.alibaba.com...attery-1601560429882.html

de Yixiang mb56 box met aparte zekering in de + is maar een paar tientjes duurder dan de V2 maar kan het dubelle vermogen in.
1*mb56 is 2*mb31 in kwh. die is zo'n 20 euro goedkoper. dus scheelt 20*16=320 euro alleen op accu's
Overall goedkoper qua accu, dan ook minder kabels, zekeringen etc nodig en scheelt je 1 v2 box. Dus scheelt best wel. schat voor gelijk vermogen 800 a 1000 euro goedkoper.
je hebt dan nog steeds ongeveer dezelfde ampere capaciteit (hoewel die op 1C twee keer zo hoog zou moeten zijn) maar wel 2x zoveel kWh voor een stuk lagere prijs. Het zou mij niks verbazen als we over 6 maanden naar 2200 euro voor 32kwh gaan. Dan wordt het echt leuk sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hill2button
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:41
Ik heb een 3F netaansluiting met een hoofdautomaat van 40A.

Uit de handleiding van de MP2 5kva:
De AC-ingang moet worden beschermd door een zekering of magnetische stroomonderbreker met een waarde van 32 A (voor het 3 kVA model), 50 A (voor het 5 kVA model) en 100 A (voor het 8 kVA en het 10 kVA model) of minder, en de kabeldoorsnede moet geschikt zijn voor de waarde. Als de AC stroomtoevoer een lagere waarde heeft, moet de zekering of magnetische stroomonderbreker dienovereenkomstig worden verlaagd.
Dan klopt het toch dat ik in mijn geval kan afzekeren op 40A en 3G6 kabel kan gebruiken voor de AC input? Of vergis ik me?

Ik heb ook 10kva 3F zonnepanelen omvormer op de AC, dus niet connected met de MP2. Ik woon in België en de installatie moet gekeurd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door hill2button op 27-08-2025 22:20 ]

• BernieW
hill2button schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:18:
Ik heb een 3F netaansluiting met een hoofdautomaat van 40A.

Uit de handleiding van de MP2 5kva:

[...]

Dan klopt het toch dat ik in mijn geval kan afzekeren op 40A en 3G6 kabel kan gebruiken voor de AC input? Of vergis ik me?

Ik heb ook 10kva 3F zonnepanelen omvormer op de AC, dus niet connected met de MP2. Ik woon in België en de installatie moet gekeurd worden.
Is niet direct met ja of nee te beantwoorden. Dit komt omdat verschillende parameters een rol spelen, kabellengte (vanwege spanningsverlies) en temperatuur rating van de kabel. Om binnen de eisen van de normen te blijven is het dan ook nodig te weten lang de kabel is, de temperatuur rating maar ook hoe de kabel komt te liggen, onder de grond, los hangend, tegen een muur etc (heeft invloed op de opwarming).
Bij 40A zal een 6mm2 misschien net kunnen, een 10mm2 zal geen probleem opleveren.
Elektramat heeft een pagina met een tabel. Je kunt ook met deze reken app spelen.
De eisen komen van internationale normen, ik verwacht daarom dat de verschillen tussen B en NL niet zo groot zullen zijn.
Je spreekt over een 3G6 kabel, neem dus aan dat je maar 1 een fase voor je MP2 wilt gebruiken.

Ik weet niet of bij jullie selectiviteit tussen opeenvolgende zekeringen een ding is tijdens de keuring. Met 40A is het, bij kortsluitng of overbelasting, maar net welke sneller is je eigen automaat of de hoofdautomaat.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een nog te bouwen tuinhuis / overkapping. Daar kan ik natuurlijk mooi een aantal zonnepanelen op kwijt.

De huidige zonnepanelen liggen op het dak van het huis op de zuidkant, mooie opbrengst.

Nu was ik alvast een beetje aan het denken: er zijn 2 opties. Zonnepanelen op overkapping naar zuid richten. Of zonnepanelen naar oost òf west richten.

En dan komt de relatie met dit topic: Op Zuid zal er veel meer opbrengst zijn, maar in de late uurtjes niet meer zoveel. Met de andere optie zou er minder opbrengst zijn en vooral aan het einde van de dag meer maar vooral langer opbrengst.
De vraag is dus een beetje; wil je panelen op Zuid hebben en die opbrengst in een batterij steken? Of wil je ze juist niet op Zuid hebben (gegeven al panelen op Zuid) zodat je in de avond uren nog elektrisch kan koken direct met zonnestroom?

Ik vind het vergroten van de batterij geen probleem om eventueel een capaciteit probleem op te lossen.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:47

MrFish

Untitled

Tanuki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:21:
Ik heb een nog te bouwen tuinhuis / overkapping. Daar kan ik natuurlijk mooi een aantal zonnepanelen op kwijt.

De huidige zonnepanelen liggen op het dak van het huis op de zuidkant, mooie opbrengst.

Nu was ik alvast een beetje aan het denken: er zijn 2 opties. Zonnepanelen op overkapping naar zuid richten. Of zonnepanelen naar oost òf west richten.

En dan komt de relatie met dit topic: Op Zuid zal er veel meer opbrengst zijn, maar in de late uurtjes niet meer zoveel. Met de andere optie zou er minder opbrengst zijn en vooral aan het einde van de dag meer maar vooral langer opbrengst.
De vraag is dus een beetje; wil je panelen op Zuid hebben en die opbrengst in een batterij steken? Of wil je ze juist niet op Zuid hebben (gegeven al panelen op Zuid) zodat je in de avond uren nog elektrisch kan koken direct met zonnestroom?

Ik vind het vergroten van de batterij geen probleem om eventueel een capaciteit probleem op te lossen.
Dat hangt denk ik ook een beetje vanaf hoe je ze op je thuisbatterij gaat aansluiten. Dit is het Victron topic, dus met DC MPPT's direct de batterij opladen zou een voor de hand liggende oplossing zijn, en dat is relatief efficient. Bij AC gekoppelde PV zou je misschien eerder oost/west kunnen overwegen.

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-08 19:38

Bravo

Second Best

Tanuki schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:21:

Welk gat wil je opvullen met meer opwek?
Als je je batterij eerder leegtrekt dan je zou willen, dan is bijleggen naar het westen (in de zomerhelft) een goed idee, je wekt zoals je zegt langer op, zodat je batterij pas later wordt aangesproken. In de winter levert dit niet zoveel meer op.
Als je in de winterhelft PV opwek tekort komt, dan is juist een ligging op het zuiden interessant, want daar haal je de meeste kWh's uit. In de zomerhelft heb je hier dan weer niet zoveel aan.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• hill2button
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:41
BernieW schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 09:52:
[...]

Is niet direct met ja of nee te beantwoorden. Dit komt omdat verschillende parameters een rol spelen, kabellengte (vanwege spanningsverlies) en temperatuur rating van de kabel. Om binnen de eisen van de normen te blijven is het dan ook nodig te weten lang de kabel is, de temperatuur rating maar ook hoe de kabel komt te liggen, onder de grond, los hangend, tegen een muur etc (heeft invloed op de opwarming).
Bij 40A zal een 6mm2 misschien net kunnen, een 10mm2 zal geen probleem opleveren.
Elektramat heeft een pagina met een tabel. Je kunt ook met deze reken app spelen.
De eisen komen van internationale normen, ik verwacht daarom dat de verschillen tussen B en NL niet zo groot zullen zijn.
Je spreekt over een 3G6 kabel, neem dus aan dat je maar 1 een fase voor je MP2 wilt gebruiken.

Ik weet niet of bij jullie selectiviteit tussen opeenvolgende zekeringen een ding is tijdens de keuring. Met 40A is het, bij kortsluitng of overbelasting, maar net welke sneller is je eigen automaat of de hoofdautomaat.
Ongeveer 15 meter door een droge kelder, in opbouw.

Geen idee ivm selectiviteit in BE, je bedoelt dat het dus een 32A zou moeten zijn, kleiner dan de 40A van de hoofdautomaat?

Nu, vraag was eerder gericht naar de automaat. Is het een probleem om op 40a of lager af te zekeren? Gaat die 5000 kva die laten afgaan?

[ Voor 4% gewijzigd door hill2button op 28-08-2025 10:59 ]

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31

RvV

Hoe zit het eigenlijk met de DC kabellengtes. Ik snap dat je vanaf de accu's naar de busbar een zelfde lengte wilt hebben ivm spanningsverlies en het niet gelijkmatig (ont)/laden van je individuele accubakken.
Maar hoe zit het met de lengte naar de omvormers? Want die doen toch hun eigen ding en hebben een eigen verbruik waardoor het minder uit maakt of je DC kabel langer of korter is, toch?

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
RvV schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:08:
Hoe zit het eigenlijk met de DC kabellengtes. Ik snap dat je vanaf de accu's naar de busbar een zelfde lengte wilt hebben ivm spanningsverlies en het niet gelijkmatig (ont)/laden van je individuele accubakken.
Maar hoe zit het met de lengte naar de omvormers? Want die doen toch hun eigen ding en hebben een eigen verbruik waardoor het minder uit maakt of je DC kabel langer of korter is, toch?
Dat is wel mijn mening ja. Niet dat je nou de ene 10m moet doen en de andere 2, maar wat lengteverschil zou niet moeten boeien.

• BernieW
hill2button schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 10:57:
[...]

Ongeveer 15 meter door een droge kelder, in opbouw.

Geen idee ivm selectiviteit in BE, je bedoelt dat het dus een 32A zou moeten zijn, kleiner dan de 40A van de hoofdautomaat?

Nu, vraag was eerder gericht naar de automaat. Is het een probleem om op 40a of lager af te zekeren? Gaat die 5000 kva die laten afgaan?
De maximale stroom van de MP2 is zo'n 19A. Huizen met een 3 fase aansluitng in NL hebben meestal 3x25A. Dit geeft met een MP2 geen problemen. Maar hoe zwaar je je ACin moet uitleggen is ook afhankelijk van hoe je je batterijsysteem met de MP2 wilt gaan gebruiken.

Als je wel 40A naar de MP2 richtign omvormer wilt kun je voor 15m beter 10mm2 nemen. De spanningsval in een 6mm2 kabel wordt dan sowieso te hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
V_ger schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 12:14:
[...]

Dat is wel mijn mening ja. Niet dat je nou de ene 10m moet doen en de andere 2, maar wat lengteverschil zou niet moeten boeien.
Je moet streven naar gelijke kabel lengte. Een minimum verschil van een paar cm is niet erg. Het is ook niet erg dat er verschil in lengte is tussen de plus en min kabel, zolang voor iedere omvormer vanaf de busbar de totale lengte (plus + min kabel) vrijwel gelijk is.
De reden die Victron geeft is dat je er op deze manier voor zorgt dat de spanning op alle omvormers vrijwel gelijk is. Bij verschillen zal de omvormer met de laagste spanning zwaarder belast worden en kan eerder in "overload" gaan. Dit geldt zowel bij laden als bij ontladen. De paragraaf in "Wiring Unlimited" waar het uitgelegd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• V_ger
BernieW schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:21:
[...]

Je moet streven naar gelijek kabel lengte. Een minimum verschil van een paar cm is niet erg. Het is ook niet erg dat er verschil in lengte is tussen de plus en min kabel, zolang voor iedere omvormer vanaf de busbar de totale lengte (plus + min kabel) vrijwel gelijk is.
De reden die Victron geeft is dat je er op deze manier voor zorgt dat de spanning op alle omvormers vrijwel gelijk is. Bij verschillen zal de omvormer met de laagste spanning zwaarder belast worden en kan eerder in "overload" gaan. Dit geldt zowel bij laden als bij ontladen. De paragraaf in "Wiring Unlimited" waar het uitgelegd wordt.
Really? Echt in een 3F systeem is zowel het voltage als de belasting aan de AC zijnde NOOIT gelijk, ever. Dat de ene omvormer dan ook een iets kortere DC kabellengte heeft is echt niet significant en maakt dus geen ene niks uit.

En mocht je off-grid gaan, ook dan zal de belasting per omvormer gewoon anders zijn.

Het maakt me niet uit wat iets of iemand schrijft als dat niet met logica onderbouwd kan worden..

[ Voor 4% gewijzigd door V_ger op 28-08-2025 13:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
V_ger schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:33:
[...]

Really? Echt in een 3F systeem is zowel het voltage als de belasting aan de AC zijnde NOOIT gelijk, ever. Dat de ene omvormer dan ook een iets kortere DC kabellengte heeft is echt niet significant en maakt dus geen ene niks uit.

En mocht je off-grid gaan, ook dan zal de belasting per omvormer gewoon anders zijn.

Het maakt me niet uit wat iets of iemand schrijft als dat niet met logica onderbouwd kan worden..
ik zeg toch, volgens Victron: link
Zoals ik het begrijp is de strekking: probeer onbalans zoveel mogelijk te minimaliseren.
Maar ik zou zeggen, gooi er eens een balletje over op op de Victron community

• Q

Q

V_ger schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 13:33:
[...]

Wiring Unlimited is denk ik heel duidelijk qua onderbouwing en logica (die is er):
The unit with a lower voltage
will have a higher current running through its power electronics. Inverter/
charger overload is triggered by the amount of this current. So, although the
power that each inverter delivers will be the same, the unit with the lower
voltage will have a larger current running through it and will go into overload
before the other units do. The total inverter power of the system will now
be less because when one unit goes into overload, the whole system will
stop working. The unit with bad wiring will determine the performance of the
whole system.
De vraag is of dit een issue is voor de specifieke situatie van een (D)ESS. Je moet wel zelf blijven nadenken en begrijpen. 8) (dat is denk ik je punt ;) )

Ik begrijp dat 'gelijke DC kabel lengte' met name een aandachtspunt is als je:

1. MPs parallel draait voor piek vermogen, wat vrijwel niemand hier doet
2. MPs in 3-fase setup draait om een grote 3-fase last te 'poweren', dan wil je niet dat 1 fase overbelast raakt.

Dus dan lijkt mij dat die gelijke lengtes van DC kabel naar de Multiplussen in 3-fase setup in veel (D)ESS situaties gewoon niet een 'risico' afdekt dat echt van toepassing lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:49
Vast wel eens eerder behandeld.
Kan iemand mij helder uitleggen waarom er vaak voor een 300mA aardlek gekozen wordt bij een MP2 op de AC-in? Deze is toch alleen ter beveiliging van een aardfout in de MP2. Is 30mA selectieve aardlek niet veiliger/beter? Op de AC-out zal een 30mA aardlek moeten.

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
Plead schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 09:44:
Vast wel eens eerder behandeld.
Kan iemand mij helder uitleggen waarom er vaak voor een 300mA aardlek gekozen wordt bij een MP2 op de AC-in? Deze is toch alleen ter beveiliging van een aardfout in de MP2. Is 30mA selectieve aardlek niet veiliger/beter? Op de AC-out zal een 30mA aardlek moeten.
Je groepen hebben allemaal een 30mA aardlekschakelaar, dit is verplicht voor alle aansluitingen met stopcontacten. Die aardlekschakelaar schakelt de stroom af als de lekstroom naar aarde boven de 30 mA komt. Als die niet schakelt, betekent dat niet dat er geen lekstroom naar aarde is, het is alleen beneden de drempelwaarde voor schakelen. Er kan dan bv best 10 mA lekstroom zijn.

Maar wat nu als je drie groepen op 1 fase hebt en al die groepen hebben een lekstroom van bv 12 mA? Dit is te laag om de aardlekschakelaar van de groep af te laten gaan, maar als ze allemaal van je MP2 komen heb je daar de optelsom, dus 3x12 = 36 mA. Een 30 mA aardlekschakelaar voor of na je MP2 zal dus afschakelen.
Om te voorkomen dat de aardlekschakelaar onnodig aanspreekt kun je hier dus een 300 mA kiezen.

Maar waarom dan nog wel die 300 mA aardlekschakelaar? Die is altijd verstandig voor als er een (aard) fout in je MP2 optreedt. Je beperkt dan de foutstroom nog enigszins zodat de kans op bv brand kleiner is. Voor persoonlijke veiligheid is een 300 mA aardlekschakelaar ongeschikt.

Afhankelijk van de netaansluitng in je huis van je netbeheerder is een 300 mA niet altijd verplicht, maar wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plead
BernieW schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:28:
[...]

Je groepen hebben allemaal een 30mA aardlekschakelaar, dit is verplicht voor alle aansluitingen met stopcontacten. Die aardlekschakelaar schakelt de stroom af als de lekstroom naar aarde boven de 30 mA komt. Als die niet schakelt, betekent dat niet dat er geen lekstroom naar aarde is, het is alleen beneden de drempelwaarde voor schakelen. Er kan dan bv best 10 mA lekstroom zijn.

Maar wat nu als je drie groepen op 1 fase hebt en al die groepen hebben een lekstroom van bv 12 mA? Dit is te laag om de aardlekschakelaar van de groep af te laten gaan, maar als ze allemaal van je MP2 komen heb je daar de optelsom, dus 3x12 = 36 mA. Een 30 mA aardlekschakelaar voor of na je MP2 zal dus afschakelen.
Om te voorkomen dat de aardlekschakelaar onnodig aanspreekt kun je hier dus een 300 mA kiezen.

Maar waarom dan nog wel die 300 mA aardlekschakelaar? Die is altijd verstandig voor als er een (aard) fout in je MP2 optreedt. Je beperkt dan de foutstroom nog enigszins zodat de kans op bv brand kleiner is. Voor persoonlijke veiligheid is een 300 mA aardlekschakelaar ongeschikt.

Afhankelijk van de netaansluitng in je huis van je netbeheerder is een 300 mA niet altijd verplicht, maar wel aan te raden.
Dankjewel voor het verhelderend antwoord.
In het geval van 1 groep achter de MP2, mag het dan wel een "selectieve" 30mA voor de MP2 zijn? Heb ik dat dan goed begrepen? Maar ik vermoed dat een 30mA selectieve aardlek veel duurder is dan een een 100 of 300mA aardlek. En dat men daarom toch vaak voor een 100 of 300mA kiest. Juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Plead schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:46:
[...]

Dankjewel voor het verhelderend antwoord.
In het geval van 1 groep achter de MP2, mag het dan wel een "selectieve" 30mA voor de MP2 zijn? Heb ik dat dan goed begrepen? Maar ik vermoed dat een 30mA selectieve aardlek veel duurder is dan een een 100 of 300mA aardlek. En dat men daarom toch vaak voor een 100 of 300mA kiest. Juist?
Als je 1 groep achter de MP2 hebt moet je die beveiligen met een 30 mA aardlekschakelaar. De AC in van de MP2 zou ik, ook ij zo'n geval, nog steeds met een 300mA exemplaar beveiligen. Maar vraag je installateur, die kan jouw situatie ter plekke het best beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misja
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 00:13
Pim57 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 22:45:
@misja
Je kunt bij SETTINGS > SYSTEM SETUP > BATTERIES > BATTERY MONITOR de Multiplus kiezen. Dan gebruik je de pelio bms niet.
In de Multiplus config moet dan wel de batterij monitor AAN staan.

Met deze settings moet je systeem goed werken.

Volgende stap is dan om de bms van de pelio goed in te stellen en kijken of die nog warnings/errors geeft. En sowieso de bms instellingen even goed nakijken.
De communicatie Cerbo <> bms is zo te zien het probleem niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hallo, heeft meer dan een week geduurd voordat ik dit antwoord schrijf. Niet omdat het geen goede suggestie was maar omdat ik ondertussen weer contact kon krijgen met mijn leverancier en die is er mee aan de gang gegaan. In eerste instantie kon hij niets vinden en heeft hij contact met Pylontech opgenomen maar uiteindelijk vond hij toch een setting die verkeerd was. Nadat dit aangepast was verdween de foutmelding en sindsdien werkt het zoals zou moeten. Heel blij. De MultiplusII was door Victron ingesteld voor de Pelio maar daar was dus iets mis gegaan.
Voor het geval iemand anders deze meldingen krijgt de foute setting was de volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1JzAYsBh3eyAD6vJQp1OiVQhmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gVPwiioElHAC1UUEtBcKQ5J8.png?f=fotoalbum_large
Deze stond dus zoals in dit plaatje op 2draads BMS en dat moet natuurlijk "other type BMS" zijn.

Helaas werkt de WiFi dongel nog steeds niet daar is nog geen oplossing voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
misja schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:34:
Helaas werkt de WiFi dongel nog steeds niet daar is nog geen oplossing voor.
De Pelio wifi module? Wat werkt niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misja
sandergar schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:31:
[...]

De Pelio wifi module? Wat werkt niet?
Ik krijg hem met geen mogelijkheid aangemeld in de app. Heb alles verschillende malen en met twee verschillende mobieltjes geprobeerd en de app timed out zonder te verbinden. Heb serienummer zowel handmatig als via de scan in de app toegevoegd en ook 2.4 Wifi meerdere keren gecheckt. Uiteindelijk ook nog een Wifi repeater toegevoegd naast de Pelio maar geen resultaat.
Wat ik ook ontdekt heb (Pylontech had vanwege de communicatie fout gevraagd om logfiles) is dat ik ook geen logfiles kan dumpen. als ik een USB stick in de poort voor de Wifi module plaats gebeurd er niets. Hij zou dan logfiles moeten dumpen en daar hoort een patroon van de ledjes bij maar dat gebeurd niet (en de stick blijft leeg). Mogelijk is er dus iets mis met de USB poort maar dat wordt dan weer lastig vast te stellen. Zo'n accu stuur je niet even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
misja schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 21:42:
[...]

Ik krijg hem met geen mogelijkheid aangemeld in de app. Heb alles verschillende malen en met twee verschillende mobieltjes geprobeerd en de app timed out zonder te verbinden. Heb serienummer zowel handmatig als via de scan in de app toegevoegd en ook 2.4 Wifi meerdere keren gecheckt. Uiteindelijk ook nog een Wifi repeater toegevoegd naast de Pelio maar geen resultaat.
Wat ik ook ontdekt heb (Pylontech had vanwege de communicatie fout gevraagd om logfiles) is dat ik ook geen logfiles kan dumpen. als ik een USB stick in de poort voor de Wifi module plaats gebeurd er niets. Hij zou dan logfiles moeten dumpen en daar hoort een patroon van de ledjes bij maar dat gebeurd niet (en de stick blijft leeg). Mogelijk is er dus iets mis met de USB poort maar dat wordt dan weer lastig vast te stellen. Zo'n accu stuur je niet even terug.
Het duurde bij mij ook even voordat de verbinding tot stand kwam. Uiteindelijk wel kunnen connecten. Daarna nooit meer gebruikt. Enige bruikbare, volgens mij, zijn de details per cel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1gX-vHLKR6OBZNBc_Q3KmLispzc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/37WIm9iz8cydSKelHwGafcwa.png?f=fotoalbum_large

Er is een aparte USB onder het klepje. Moet deze niet gebruikt worden voor de USB stick?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUTLrx0AfbUHOdo8eRBfvyHKpcI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CXES4YrsaxLVODwSUbNqSwtu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
Niet echt een ontwerpvraag, maar operationeel. Sinds vanochtend heb ik geen contact meer met de Ethernet poort van mijn Cerbo GX, en ook geen updates in het VRM console. Soft reboot vanaf het display werkt, maar de netwerk interface komt niet meer op. De switch roept dat 'ie 10Mbit up is, maar geen verkeer genereert.

Volgende stap is een power cycle van de Cerbo. Kan je in een draaiende installatie (3x MPII/5K) de Cerbo power cyclen zonder dat de MPII's rebooten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-08 17:05
Ik ben voor een vriend een victron systeem aan het ontwerpen. Hij heeft het probleem dat in de zomer de netspanning te hoog is en zijn pv omvormers meerdere keren per dag uitschakelen. We kwamen met het idee om de pv omvormers op de AC-out te zetten en dat er een relay/contactor in de meterkast opent bij een netspanning boven de 250V bijvoorbeeld zodat het huis op noodstroom draait. Hierdoor kunnen de zonnepanelen gewoon door blijven produceren.

Op de cerbo zitten natuurlijk uitgangen die programmeerbaar zijn. Nu zijn we opzoek naar een relay of contactor die via de cerbo bedienbaar is. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misja
sandergar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 08:10:
[...]

Het duurde bij mij ook even voordat de verbinding tot stand kwam. Uiteindelijk wel kunnen connecten. Daarna nooit meer gebruikt. Enige bruikbare, volgens mij, zijn de details per cel.

[Afbeelding]

Er is een aparte USB onder het klepje. Moet deze niet gebruikt worden voor de USB stick?

[Afbeelding]
Ah Yes, dank voor deze opmerking. Dekseltje zat dicht dus ik zag de service USB niet en dacht dus dat ik die van de Wifi moest gebruiken maar die pagina van de handleiding zegt expliciet dat dit niet moet. Stom van me. Heb het natuurlijk meteen geprobeerd maar de leds gaan niet knipperen zoals beschreven is bij logfiles dumpen. De led op de stick knippert wel alsof hij geschreven wordt maar als ik hem verwijder (na een half uurtje) is hij nog steeds leeg.
Heb de Pelio nog een keer uit en aan gezet voor frisse start ook dat heeft niet geholpen.
Ik begrijp verder uit je reactie dat de app niet heel informatief is dus ik moet er niet te zwaar aan tillen dat ik hem niet kan gebruiken? Aan de andere kant wil ik eigenlijk toch wel dat alles werkt zoals bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
misja schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:13:
[...]

Ah Yes, dank voor deze opmerking. Dekseltje zat dicht dus ik zag de service USB niet en dacht dus dat ik die van de Wifi moest gebruiken maar die pagina van de handleiding zegt expliciet dat dit niet moet. Stom van me. Heb het natuurlijk meteen geprobeerd maar de leds gaan niet knipperen zoals beschreven is bij logfiles dumpen. De led op de stick knippert wel alsof hij geschreven wordt maar als ik hem verwijder (na een half uurtje) is hij nog steeds leeg.
Heb de Pelio nog een keer uit en aan gezet voor frisse start ook dat heeft niet geholpen.
Ik begrijp verder uit je reactie dat de app niet heel informatief is dus ik moet er niet te zwaar aan tillen dat ik hem niet kan gebruiken? Aan de andere kant wil ik eigenlijk toch wel dat alles werkt zoals bedoeld.
RTFM? 😉

Ik heb 3 sets staan dus 3 Wifi modules in huis. Maar 1 nodig. De 1e wilde niet passen, de 2e wel. Kwaliteit is blijkbaar nog wel een dingetje.

In de app zie je per module :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QHl4bee0IhIzJZZugo4bOBsv06A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZBV2gylmGsxy2eDfLFjjcaw0.png?f=fotoalbum_large

En :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldYoQX6u8r2iiuvcmv1zzYUmaSI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MN6EehqwJJD4rE14ksXuKBkx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g64K2AeqxbiStYWuEECbVNZ1JoE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nhTBzm87rMP7heytcIo89Gkx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0OuvIVxYsCIbNipSEkOMEyspe8Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4vRhLegYJZ7BGSFqyR7vnzgt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door sandergar op 30-08-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:04
Cranx schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:09:
Ik ben voor een vriend een victron systeem aan het ontwerpen. Hij heeft het probleem dat in de zomer de netspanning te hoog is en zijn pv omvormers meerdere keren per dag uitschakelen. We kwamen met het idee om de pv omvormers op de AC-out te zetten en dat er een relay/contactor in de meterkast opent bij een netspanning boven de 250V bijvoorbeeld zodat het huis op noodstroom draait. Hierdoor kunnen de zonnepanelen gewoon door blijven produceren.

Op de cerbo zitten natuurlijk uitgangen die programmeerbaar zijn. Nu zijn we opzoek naar een relay of contactor die via de cerbo bedienbaar is. Iemand een idee?
Maar als hij maximaal de accu's laadt, zou het voltage dan niet voldoende zakken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
BarryH schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:34:
[...]

Maar als hij maximaal de accu's laadt, zou het voltage dan niet voldoende zakken?
Met een thuisaccuutje ga je niet de netspanning maar ook een beetje naar beneden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misja
sandergar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:30:
[...]

RTFM? 😉

Ik heb 3 sets staan dus 3 Wifi modules in huis. Maar 1 nodig. De 1e wilde niet passen, de 2e wel. Kwaliteit is blijkbaar nog wel een dingetje.

In de app zie je per module :
[Afbeelding]

En :

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is inderdaad niet heel erg informatief. Ik begreep wel dat Pylontech zo nodig via de app de accu remote kan bekijken in geval van problemen en dat is denk ik als er problemen zijn wel weer handig.
Ik ga mijn leverancier om een andere Wifi dongel vragen kijken of dat helpt. Maar wel raar dat ook dumpen van de logfiles niet werkt. Neem aan dat je dit nooit geprobeerd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:04
Cranx schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:35:
[...]

Met een thuisaccuutje ga je niet de netspanning maar ook een beetje naar beneden krijgen.
ok, dus zelfs met zijn eigen omvormers uit is de netspanning nog te hoog.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranx
BarryH schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:47:
[...]

ok, dus zelfs met zijn eigen omvormers uit is de netspanning nog te hoog.
Jazeker, de geldt voor de hele wijk. Wijktransformator is te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Cranx schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:09:

Je hebt geen relay nodig, je kan gewoon de MultiPlus in offgrid modus zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tz6rV0H71Bka3cSDX6sJOypNmI4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lEoiL8wqY2F1FLlIDkuVjcPj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
sandergar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:55:
[...]

Je hebt geen relay nodig, je kan gewoon de MultiPlus in offgrid modus zetten.

[Afbeelding]
En wat bedoel je dan precies in het plaatje? Want als ik ESS in charge only zet dan blijft ie verbonden met het grid. In Inverter only ook. Off gaat ie gewoon uit. Grid Current Limit naar 0A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Cranx schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:57:
[...]

En wat bedoel je dan precies in het plaatje? Want als ik ESS in charge only zet dan blijft ie verbonden met het grid. In Inverter only ook. Off gaat ie gewoon uit. Grid Current Limit naar 0A?
Even terug lui om zelf te typen :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55qMrfl32SYfEUP3uxcmKMMVDlY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oZJApiaFgzYkwH9mZh6v7kFE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
Ja oké, dit is dus niet wat ik wil. Ik wil dat ie de accu wel blijft laden en dat er fysiek geen verbinding is met het grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Cranx schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:08:
[...]

Ja oké, dit is dus niet wat ik wil. Ik wil dat ie de accu wel blijft laden en dat er fysiek geen verbinding is met het grid.
De accu wordt niet geladen van het net maar wel als er PV overschot is als de PV op de AC-OUT zit. PV productie gaat eerst naar de verbruikers in de installatie. Restant gaat naar de batterij. Als de batterij vol zit zal de PV opwekking geknepen of gestopt moeten worden.

Dit is precies wat je wilt. Doe ff een studie en vergeet het relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
...

[ Voor 98% gewijzigd door sandergar op 30-08-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
sandergar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:17:
[...]

De accu wordt niet geladen van het net maar wel als er PV overschot is als de PV op de AC-OUT zit. PV productie gaat eerst naar de verbruikers in de installatie. Restant gaat naar de batterij. Als de batterij vol zit zal de PV opwekking geknepen of gestopt moeten worden.

Dit is precies wat je wilt. Doe ff een studie en vergeet het relais.
Dus je beweert dat op de modus inverter only het systeem in eilandmodus draait met eigen frwquentie en dus niet de frequentie van de netbeheerder? Dit laatste is belangrijk omdat in eilandmodus victron de PVAC omvormers kan sturen door de frequentie te verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Cranx schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:33:
[...]

Dus je beweert dat op de modus inverter only het systeem in eilandmodus draait met eigen frwquentie en dus niet de frequentie van de netbeheerder? Dit laatste is belangrijk omdat in eilandmodus victron de PVAC omvormers kan sturen door de frequentie te verhogen
De MP creert zelf de frequentie en negeert de AC-IN.

De PV op de AC-OUT kan aangestuurd worden middels de frequentie of via Modbus TCP. Zelf nog geen ervaring via welke weg dit gebeurd in offgrid mode. Mijn Enphase PV installatie wordt bij ongrid mode aangestuurd via de Modbus TCP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranx
sandergar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:40:
[...]

De PV op de AC-OUT kan aangestuurd worden middels de frequentie of via Modbus TCP. Zelf nog geen ervaring via welke weg dit gebeurd in offgrid mode. Mijn Enphase PV installatie wordt bij ongrid mode aangestuurd via de Modbus TCP.
Ze hebben solaredge omvormers dus weet niet precies of dat via Modbus kan. Maar als er in inverter only mode het PVAC opbrengst tóch geladen wordt in de accu na aftrek van eigen gebruik in eiland modus, is dat precies wat ik zoek inderdaad. Dan kan ik via node-red een flow maken om bij bepaalde netspanning van modus te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
sandergar schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 17:40:
[...]

Ik heb het even bij ons thuis geprobeerd. Wij hebben ook een PVAC op de AC-out zitten. Het werkt inderdaad! Overschot PV wordt geladen in de accu en AC-in relay gaat op en wordt fysiek gescheiden van het net, perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:12
Cranx schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:35:
[...]

In principe ben ik het met je eens dat gaat niet maar…

Als hij door victron+accu het niet het net in hoeft te duwen zal hij alleen de spanning achter de victron zien. Volgens mij houd de victron de ac out zelf op 230, en volgt niet het net. Ik ben geen expert en kan het niet ergens in de manuals zien. Maar ik baseer dit erop dat de ac out door de victron gecreëerd wordt. En niet een doorgeeft luik is zogezegd.

Hoe dan ook zou ik die eiland-modus inderdaad inbouwen om gewoon geen risico te lopen.

@Cranx zat er geen potentiaal vrij contact op de multiplus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranx
sjorsjuhmaniac schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 18:33:
[...]

In principe ben ik het met je eens dat gaat niet maar…

Als hij door victron+accu het niet het net in hoeft te duwen zal hij alleen de spanning achter de victron zien. Volgens mij houd de victron de ac out zelf op 230, en volgt niet het net. Ik ben geen expert en kan het niet ergens in de manuals zien. Maar ik baseer dit erop dat de ac out door de victron gecreëerd wordt. En niet een doorgeeft luik is zogezegd.

Hoe dan ook zou ik die eiland-modus inderdaad inbouwen om gewoon geen risico te lopen.

@Cranx zat er geen potentiaal vrij contact op de multiplus?
Er zit wél een doorgeefluik van de AC-in naar AC-out van 50A. Dus het lijkt me dat de spanning dan hetzelfde moet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:20

HermanGast

Exige GT3

scsirob schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:43:
Niet echt een ontwerpvraag, maar operationeel. Sinds vanochtend heb ik geen contact meer met de Ethernet poort van mijn Cerbo GX, en ook geen updates in het VRM console. Soft reboot vanaf het display werkt, maar de netwerk interface komt niet meer op. De switch roept dat 'ie 10Mbit up is, maar geen verkeer genereert.

Volgende stap is een power cycle van de Cerbo. Kan je in een draaiende installatie (3x MPII/5K) de Cerbo power cyclen zonder dat de MPII's rebooten?
In mijn ervaring gaat dat probleemloos en draaien de MP2’s gewoon door.

Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scsirob
HermanGast schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 07:59:
[...]

In mijn ervaring gaat dat probleemloos en draaien de MP2’s gewoon door.
Inmiddels proef op de som genomen en inderdaad geen probleem. Uiteindelijk bleek het niet aan de Cerbo te liggen maar was het een slechte krimp in een RJ45 connectortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:22

K!K

Een tijdje geleden hier wat adviezen ingewonnen met betrekking tot mijn 3 fase systeem.
Inmiddels kom ik langzaam op het punt dat ik wat dingen wil gaan bestellen en langzaam richting de opbouw fase wil gaan. Echter zie ik dat de lang verwachte 4K5 en 6K5 serie nu beschikbaar is.
Is het de moeite waard om de Multiplus II 48/5000 links te laten liggen en voor de Multiplus II 6K5 te gaan?
Het output vermogen is wat hoger en er lijken nog wat voordeeltjes te zijn. Echter vraag ik mij af of het de moeite is om 250 euro extra per MP uit te geven.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07:04
K!K schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 13:38:
Een tijdje geleden hier wat adviezen ingewonnen met betrekking tot mijn 3 fase systeem.
Inmiddels kom ik langzaam op het punt dat ik wat dingen wil gaan bestellen en langzaam richting de opbouw fase wil gaan. Echter zie ik dat de lang verwachte 4K5 en 6K5 serie nu beschikbaar is.
Is het de moeite waard om de Multiplus II 48/5000 links te laten liggen en voor de Multiplus II 6K5 te gaan?
Het output vermogen is wat hoger en er lijken nog wat voordeeltjes te zijn. Echter vraag ik mij af of het de moeite is om 250 euro extra per MP uit te geven.

Wat denken jullie?
In mijn optiek ja! De 6k5 is lichter dus makkelijker op te hangen en geen trafo dus geen brom geluid waar sommige over "klagen". Al ligt dat natuurlijk aan de positie waar je ze op hangt. Een schuur buiten maakt je niets uit. Aan je slaapkamer muur daar in tegen...

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchguy_
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:39
Impossibl3 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:31:
[...]

In mijn optiek ja! De 6k5 is lichter dus makkelijker op te hangen en geen trafo dus geen brom geluid waar sommige over "klagen". Al ligt dat natuurlijk aan de positie waar je ze op hangt. Een schuur buiten maakt je niets uit. Aan je slaapkamer muur daar in tegen...
Is dit wel juist? Volgens mij is de Multiplus 6k5 een variant op de overige multiplussen, dus zwaar met trafo en bromgeluid, mocht je dat niet willen dan zul je moeten kijken bij de nieuwe Multi RS solar, deze heeft geen trafo, is licht en maakt weinig geluid, Deze omvormer levert ca. 5300 Watt continu bij 25 graden, hij is wel iets duurder dan een multiplus, maar wel BTW vrij aan te schaffen.

Accu: 3 x Victron Multi RS Solar, 8 x Pylontech US5000-1C (38,4 kWh), PV: 7,7kWp 3 fase Solaredge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
Dutchguy_ schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 14:56:
[...]

Is dit wel juist? Volgens mij is de Multiplus 6k5 een variant op de overige multiplussen, dus zwaar met trafo en bromgeluid, mocht je dat niet willen dan zul je moeten kijken bij de nieuwe Multi RS solar, deze heeft geen trafo, is licht en maakt weinig geluid, Deze omvormer levert ca. 5300 Watt continu bij 25 graden, hij is wel iets duurder dan een multiplus, maar wel BTW vrij aan te schaffen.
Je hebt gelijk net nog even in de specs gekeken maar de gewichten zijn:
MP2 3kVA -> 21,4 kg,
MP2 4K5 -> 19 kg,
MP2 5kVA -> 30 kg,
MP2 6k5 -> 29 kg.

Dan zou de trafo er nog wel in zitten denk ik. Al staat mij bij in een product filmpje dat die dezelfde eigenschappen als de MultiRS Solar had (dus trafo loos).

Het gewicht maakt dus ook geen barst uit. Het is mij dan nu ook nog niet helemaal duidelijk wat de voordelen van de 4k5, 6k5 zijn tov de 3kVA en 5kVA behalve betere prestaties bij hogere temperaturen volgens de specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:42

pvg

4k5 en 6k5 kunnen dat in kW leveren (ipv kVA). De 4k5 is dus een potentere vervanger van de 5000 (want deze kan maar 4kW).
Ik vermoed dat Victron efficientere trafo’s heeft toegepast (ander kern materiaal dat lichter is en/of minder snel verzadigt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plead
pvg schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:26:
4k5 en 6k5 kunnen dat in kW leveren (ipv kVA). De 4k5 is dus een potentere vervanger van de 5000 (want deze kan maar 4kW).
Ik vermoed dat Victron efficientere trafo’s heeft toegepast (ander kern materiaal dat lichter is en/of minder snel verzadigt).
Hoewel de 4k5 lichter is dan de 5000, weet wel dat het laadvermogen van de 4k5 een stuk minder is dan het laadvermogen van de 5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Zit ik toch al weer een half uur te zoeken wat de maximale maat is voor de bedrading voor AC-IN en AC-OUT.
Ik wil voor de EV oplader wat 5x10mm2 bestellen en ik vroeg me af of ik dan ook 3x10mm2 kan gebruiken voor de omvormers naar mijn lokale schakelkast. Dan ziet het er mooier uit, en wellicht dat ik met 10mm2 alle aarde aansluitingen dan lokaal in de omvormer zou kunnen doorlussen waardoor er slechts 2 aarde aansluitingen ipv 3 per omvormer naar de schakelkast gaan.
Misschien toevallig iemand die weet of dat past in de schroefklemmen ,er adereindhulsen voor 2 kabels? (Ik ga voor soepele neopreen kabel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:42

pvg

3 aardaansluitingen per omvormer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-08 19:17
pvg schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:13:
3 aardaansluitingen per omvormer??
ac in, ac uit en de aarding van de omvormer zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Misanthropia Aarde van de MP2 is gewoon 1 geheel. Bij de 8000 versie is het zelfs gewoon 1 grote aardrail:

Afbeeldingslocatie: https://smartmarine.nl/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2024/04/1673261097_upload_documents_1600_640_q90-PMP482805000_MultiPlus-II-48-8000-110-100-100-230V-connections2.png.webp

Ik heb dan ook gewoon 7G10 gebruikt, AC-in, AC-out 1+2 en aarde in 1 kabel naar de onderverdeler.
Met meerdere aders voor dezelfde aardrail krijg je alleen maar aardlussen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rimco op 31-08-2025 19:34 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Misanthropia schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 19:17:
[...]

ac in, ac uit en de aarding van de omvormer zelf
Precies, nu 9 aarddraden naar mijn kast.
Vraag is nog steeds of eindhulsen voor 2x 10mm2 passen in victron 🙏🏻
Beetje zonde om 6 meter draad te kopen als het niet past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Beer070 Er is dus geen reden om ze door te lussen, want ze zijn intern al aan elkaar verbonden, zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Ik heb alleen AC-In en AC-out. Dus ik zou met 5 aders af kunnen. Mijn enige bezwaar tegen 5 aders in 1 kabel is dat de kleuren van de draden in mijn kast dan niet kloppen. Bijvoorbeeld bruin/blauw voor AC-in, en Zwart/grijs voor Ac-out, maar dan zie ik in mijn kast zwart op een fase en grijs op een nul.
Hoe zou een professional hier naar kijken? Vindt die dit geen probleem, of ziet die ook liever duidelijkheid in de kleur codering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@Beer070 tapeje met de correcte kleur eromheen doen? Dan is het duidelijk dat bijvoorbeeld grijs als bruin wordt gebruikt en zwart als blauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:52
Impossibl3 schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 21:06:
@Beer070 tapeje met de correcte kleur eromheen doen? Dan is het duidelijk dat bijvoorbeeld grijs als bruin wordt gebruikt en zwart als blauw.
Om tapen/kleuren mag al jaren niet meer. Maargoed. Nen1010 is voor de installateur. De consument kan maar wat aanklooien eigenlijk. En anders verbind je alles toch met een ceeform stekker. Dan is het nen3140 :9 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Beer070 Ook 5G10 kan je krijgen met genummerde aders. Alleen de aarde is dan groen/geel.

Pagina: 1 ... 28 29 Laatste