Op dit moment heb ik een 1 op 1 setup. Dus 1 MP2 en 1 batterijkist met JKBMS.
Daar zit een Smartshunt tussen en op de positieve zijde zit de Megafuse.
Alles met M8 ogen + 70mm bekabeling. Ik vond dat wel geruststellend, goed dikke kabels overal.
Ik wil het volgende half jaar een bijkomende kist zetten.
Om de bestaande bekabeling te behouden wil ik dus de M8 ogen behouden en was ik aan het denken om een mooie Power In of DC Distributor te zetten met op iedere uitgang een Megafuse.
Als kers op de taart wou ik de kisten ieder afzekeren met een Class T en deze zo dicht mogelijk bij de batterijkist ieder zetten.
Maar met dat M8 gedoe wil ik wel ff op zeker spelen dat die gaat passen op de Distributor/PowerIn.
Alternatief zou zijn dat ik de kisten zelf aan elkaar bekabel en zo met één ingang binnenkom op de Distributor.
Wat denken jullie?
DavidZH schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 08:53:
Ik zie vooral een mismatch tussen zekering en kabeldoorsnede. De zekering plaats je vooral om de afgaande geleiders te beschermen. Bij 125A had dat 35mm
2 kunnen zijn.
Dit soort gewring is voor mij de grootste reden om niet naar MEGA zekeringen te grijpen in serieuze toepassingen, als in >100A. Ze kunnen het wel maken, maar of het in alle gevallen geschikt is; ik denk het niet. Mijn keus zou hier naar NH00 gaan. Die worden gemaakt tot 160A, zijn niet te groot en kosten nog geen tientje per stuk. Daarnaast is er de wereld aan houders voor beschikbaar.
Mag ik daar wat over vragen? Ik ga niet hoger (ont)laden dan grofweg 110 ampère. Wat is dan het bezwaar tegen de Megafuse puur op ampere rating? Want ik weet wel dat megafuses kortsluitstromen niet kunnen onderbreken, is dat bij een NH100 dan wel het geval? Ik heb altijd onthouden "doe class T, dan zit je 100% veilig" voor dat verhaal (kortsluitstromen 10kA)
[
Voor 37% gewijzigd door
HyperBart op 23-08-2025 11:26
]