I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Op mijnaansluiting.nl kan je alleen aanvragen doen. Daar begint de site al mee.
Jij wilt toch alleen einde gas gebruik melden?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ze hebben de tekst zeker ten goede gewijzigd.Brent schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:23:
Reactie van Enexis:
***members only***
Nou @Ecowoman je krijgt dus de complimentenHet goede nieuws: geen dreigementen of 'harde' bevelen, het is zelfs een aardige brief te noemen. Het slechte nieuws: we zijn weer terug bij mijnaansluiting.nl.
Maar wat ze niet van de zaak van @Ecowoman hebben geleerd is dat er nog altijd bezwaren zijn voor gebruik van nietmijnaansluiting en dat het überhaupt niet verplicht is om na opzegging van de overeenkomst nog enige vorm van actie te ondernemen.
Het opzeggen van een overeenkomst conform de voorwaarden (art. 3.6.) is voldoende om te laten weten dat je de dienst niet meer nodig hebt en/of niet meer gebruikt.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Daar staat nog steeds:
Wanneer u uw aanvraag definitief doorstuurt, gaat u akkoord met de algemene (leverings- en eventueel betalings-)voorwaarden van de desbetreffende aanbieder. MijnAansluiting heeft enkel als doel om aanvragen voor aansluitingen makkelijker te maken. Op uw aanvraag zijn de voorwaarden van uw specifieke aanbieder(s) van toepassing. MijnAansluiting informeert u over deze voorwaarden, maar is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Voor specifieke vragen over de voorwaarden die op uw aanvraag van toepassing zijn, verwijzen wij u dan ook naar desbetreffende aanbieders.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ze proberen heel aardig om niet schriftelijk aantoonbaar te hoeven liegen en je in plaats daarvan een persoon aan de telefoon te laten krijgen die je op hele aardige toon gaat overdonderen met foutieve informatie en die je woorden in de mond gaat proberen te leggen waarmee je opdracht geeft (en die hele aardige toon verdwijnt meestal als je daar niet in meegaat en het gesprek wilt beëindigen omdat je niet via telefoon wilt communiceren).Brent schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:23:
Reactie van Enexis:
***members only***
Nou @Ecowoman je krijgt dus de complimentenHet goede nieuws: geen dreigementen of 'harde' bevelen, het is zelfs een aardige brief te noemen. Het slechte nieuws: we zijn weer terug bij mijnaansluiting.nl.
Even zonder cynisme: de ervaring van velen hier op het forum is dat het dus niet voor niets is dat ze op telefonisch contact over willen stappen (niet doen dus) en ze proberen je ook hier in de mail al duidelijk een aanvraag te laten doen, oftewel een opdracht te laten geven, ook al is de toon dan misschien vriendelijk.
Ik zou je reactie via email kort houden. Voorstel/concept tekst:
Beste X,
Uit uw mail maak ik op dat u in de veronderstelling lijkt te zijn dat ik werkzaamheden wil aanvragen. De aansluiting zit mij niet in de weg, dus ik ben niet degene die werkzaamheden wil, dat bent u blijkbaar.
Ik herhaal dan ook dat u van harte welkom bent om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, inclusief eventuele verwijdering. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.
De communicatie wil ik enkel per email laten verlopen, niet telefonisch. (evt. kun je - als je dit iets meer wilt aankleden - nog iets toevoegen als: "Op die manier kan ik alles rustig lezen.")
Met vriendelijke groet,
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
Ze noemen het in ieder geval zelf ook een aanvraag in plaats van een melding.Brent schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:23:
Reactie van Enexis:
***members only***
Dankjewel! hier zocht ik naar. Anders begon het allemaal wel erg op azijnpissen te lijken.onetime schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:29:
@cubepoint "De Algemene Voorwaarden voor energietransport blijven van toepassing totdat de gasaansluiting en aansluitleiding fysiek zijn weggehaald." Voor zover ik weet is dat een leugen. Hoe kunnen die voorwaarden, van de ATO dus, geldig blijven na de opzegtermijn...
Op mijnaansluiting.nl kan je alleen aanvragen doen. Daar begint de site al mee.
Jij wilt toch alleen einde gas gebruik melden?
Bij deze:Ecowoman schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:08:
@cubepoint Heb je screenshots van alle stappen op mijnaansluiting.nl ?
[ Voor 6% gewijzigd door cubepoint op 04-12-2025 09:13 ]
En het klopt na 6 - 8 maanden was het pas opgelost gelukkig was het meer cosmetisch en schade.arnoldniessen schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:07:
[...]
Ik niet. Het aantal schades is beperkt. Bij @MeZZiN is het straatwerk schots en scheef opgeleverd, de stratenmaker heeft na klachten de zaak aangetrild en stukgetrild, en de netbeheerder heeft na lang aandringen de zaak alsnog netjes hersteld.
Een ander genoemd voorbeeld, minder van toepassing, is de hovenier die de rekening krijgt van Euro 1000 voor het doorboren van de gasleiding - daar wordt dus niet de bewoner genoemd.
Het probleem is meer dat het veel moeite kost en bij mij ging het alleen de juiste kant op net voordat ik het uit handen wilde geven aan rechtsbijstand (was ook de tip van de klanten service medewerker) dreigen met rechtsbijstand geeft beweging.
Maar verder is het nu opgelost ^_^ maar was wel een gedoe. Dus dat is een risico maar klein maar moet je rekening me houden. Zitten laten is beter omdat het toch geen issue is.
@Ecowoman Thanks again! Telefoneren heeft sowieso niet mijn voorkeur, dus dat komt wel goed. Bovendien wordt mijn zorg niet weerlegd/geaddresseerd.
@cubepoint Kijk, dat is goed om te documenteren. Het hele proces heet een aanvraag, en daarin doe je de _melding_ einde gasgebruik. Zwart op wit. Dus je doet beide.
@MeZZiN Ook goed om te weten dat het toch geen 100% academisch probleem is, al heb je er uiteindelijk niets aan hoeven betalen toch? Ik zie dat je dossier na 2 augustus stopt, daarna is dus de trilschade en reparatie daarvan geweest? Wat/hoe heb je uiteindelijk op papier kunnen krijgen over de beloftes/afspraak dat zij zelf de schade herstellen/verantwoordelijk zijn?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik vraag mij af, als je op zoiets nu gewoon reageert met iets als 'op MijnAansluiting moet ik een account aanmaken. Dat wil ik niet. Bij deze mijn melding.' Want ook het feit dat je daar een account moet aanmaken voor een simpele melding is onnodig.Brent schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:23:
Reactie van Enexis:
***members only***
(Een optie 'Ga door als GASt' nog een optie?!
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic