I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Op mijnaansluiting.nl kan je alleen aanvragen doen. Daar begint de site al mee.
Jij wilt toch alleen einde gas gebruik melden?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ze hebben de tekst zeker ten goede gewijzigd.Brent schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:23:
Reactie van Enexis:
***members only***
Nou @Ecowoman je krijgt dus de complimentenHet goede nieuws: geen dreigementen of 'harde' bevelen, het is zelfs een aardige brief te noemen. Het slechte nieuws: we zijn weer terug bij mijnaansluiting.nl.
Maar wat ze niet van de zaak van @Ecowoman hebben geleerd is dat er nog altijd bezwaren zijn voor gebruik van nietmijnaansluiting en dat het überhaupt niet verplicht is om na opzegging van de overeenkomst nog enige vorm van actie te ondernemen.
Het opzeggen van een overeenkomst conform de voorwaarden (art. 3.6.) is voldoende om te laten weten dat je de dienst niet meer nodig hebt en/of niet meer gebruikt.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Daar staat nog steeds:
Wanneer u uw aanvraag definitief doorstuurt, gaat u akkoord met de algemene (leverings- en eventueel betalings-)voorwaarden van de desbetreffende aanbieder. MijnAansluiting heeft enkel als doel om aanvragen voor aansluitingen makkelijker te maken. Op uw aanvraag zijn de voorwaarden van uw specifieke aanbieder(s) van toepassing. MijnAansluiting informeert u over deze voorwaarden, maar is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Voor specifieke vragen over de voorwaarden die op uw aanvraag van toepassing zijn, verwijzen wij u dan ook naar desbetreffende aanbieders.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ze proberen heel aardig om niet schriftelijk aantoonbaar te hoeven liegen en je in plaats daarvan een persoon aan de telefoon te laten krijgen die je op hele aardige toon gaat overdonderen met foutieve informatie en die je woorden in de mond gaat proberen te leggen waarmee je opdracht geeft (en die hele aardige toon verdwijnt meestal als je daar niet in meegaat en het gesprek wilt beëindigen omdat je niet via telefoon wilt communiceren).Brent schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:23:
Reactie van Enexis:
***members only***
Nou @Ecowoman je krijgt dus de complimentenHet goede nieuws: geen dreigementen of 'harde' bevelen, het is zelfs een aardige brief te noemen. Het slechte nieuws: we zijn weer terug bij mijnaansluiting.nl.
Even zonder cynisme: de ervaring van velen hier op het forum is dat het dus niet voor niets is dat ze op telefonisch contact over willen stappen (niet doen dus) en ze proberen je ook hier in de mail al duidelijk een aanvraag te laten doen, oftewel een opdracht te laten geven, ook al is de toon dan misschien vriendelijk.
Ik zou je reactie via email kort houden. Voorstel/concept tekst:
Beste X,
Uit uw mail maak ik op dat u in de veronderstelling lijkt te zijn dat ik werkzaamheden wil aanvragen. De aansluiting zit mij niet in de weg, dus ik ben niet degene die werkzaamheden wil, dat bent u blijkbaar.
Ik herhaal dan ook dat u van harte welkom bent om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, inclusief eventuele verwijdering. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Enexis. Enexis is gehouden daar minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.
De communicatie wil ik enkel per email laten verlopen, niet telefonisch. (evt. kun je - als je dit iets meer wilt aankleden - nog iets toevoegen als: "Op die manier kan ik alles rustig lezen.")
Met vriendelijke groet,
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022
Ze noemen het in ieder geval zelf ook een aanvraag in plaats van een melding.Brent schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:23:
Reactie van Enexis:
***members only***
Dankjewel! hier zocht ik naar. Anders begon het allemaal wel erg op azijnpissen te lijken.onetime schreef op woensdag 3 december 2025 @ 21:29:
@cubepoint "De Algemene Voorwaarden voor energietransport blijven van toepassing totdat de gasaansluiting en aansluitleiding fysiek zijn weggehaald." Voor zover ik weet is dat een leugen. Hoe kunnen die voorwaarden, van de ATO dus, geldig blijven na de opzegtermijn...
Op mijnaansluiting.nl kan je alleen aanvragen doen. Daar begint de site al mee.
Jij wilt toch alleen einde gas gebruik melden?
Bij deze:Ecowoman schreef op woensdag 3 december 2025 @ 23:08:
@cubepoint Heb je screenshots van alle stappen op mijnaansluiting.nl ?
[ Voor 6% gewijzigd door cubepoint op 04-12-2025 09:13 ]
En het klopt na 6 - 8 maanden was het pas opgelost gelukkig was het meer cosmetisch en schade.arnoldniessen schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 10:07:
[...]
Ik niet. Het aantal schades is beperkt. Bij @MeZZiN is het straatwerk schots en scheef opgeleverd, de stratenmaker heeft na klachten de zaak aangetrild en stukgetrild, en de netbeheerder heeft na lang aandringen de zaak alsnog netjes hersteld.
Een ander genoemd voorbeeld, minder van toepassing, is de hovenier die de rekening krijgt van Euro 1000 voor het doorboren van de gasleiding - daar wordt dus niet de bewoner genoemd.
Het probleem is meer dat het veel moeite kost en bij mij ging het alleen de juiste kant op net voordat ik het uit handen wilde geven aan rechtsbijstand (was ook de tip van de klanten service medewerker) dreigen met rechtsbijstand geeft beweging.
Maar verder is het nu opgelost ^_^ maar was wel een gedoe. Dus dat is een risico maar klein maar moet je rekening me houden. Zitten laten is beter omdat het toch geen issue is.
@Ecowoman Thanks again! Telefoneren heeft sowieso niet mijn voorkeur, dus dat komt wel goed. Bovendien wordt mijn zorg niet weerlegd/geaddresseerd.
@cubepoint Kijk, dat is goed om te documenteren. Het hele proces heet een aanvraag, en daarin doe je de _melding_ einde gasgebruik. Zwart op wit. Dus je doet beide.
@MeZZiN Ook goed om te weten dat het toch geen 100% academisch probleem is, al heb je er uiteindelijk niets aan hoeven betalen toch? Ik zie dat je dossier na 2 augustus stopt, daarna is dus de trilschade en reparatie daarvan geweest? Wat/hoe heb je uiteindelijk op papier kunnen krijgen over de beloftes/afspraak dat zij zelf de schade herstellen/verantwoordelijk zijn?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Ik vraag mij af, wat als je op zoiets nu gewoon reageert met iets als 'op MijnAansluiting moet ik een account aanmaken. Dat wil ik niet. Bij deze mijn melding.' Want ook het feit dat je daar een account moet aanmaken voor een simpele melding is onnodig.Brent schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:23:
Reactie van Enexis:
***members only***
(Een optie 'Ga door als GASt' nog een idee?!
Veel aandringen en met de aannemer overleggen maar meeste over de telefoon. Ze hadden al wat gefixed alleen lang niet netjes genoeg (lees dicht maar te hoog en missende stukken) Stukken beter maar niet zoals het was. Dus nadat ik weer in de pen klom en een ingebreekstelling stuurde ging het weer bewegen en toen hebben ze een steen goede stratenmaker laten komen en die heeft stenen geregeld en toen was het pas klaar. Er was nooit discussie over wie de schade moest betalen alleen de afhandeling ging super langzaam. En als je het goedbeschouwd was de schade niet extreeem groot bij ons gelukkig. Maar zonder als je een mooie oprit heb die er al jaren goed bij ligt (plus bij mij was het ook nog zo dat de vorige ronde met glasvezel we het exacte hetzelfde probleem hadden)Brent schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:26:
@onetime Ik heb niets aangevraagd nee, ik heb alleen per mail gereageerd op de eerste brief van Enexis dat ik geen gasverbruikers mee heb en dientengevolge geen gas meer behoef.
@Ecowoman Thanks again! Telefoneren heeft sowieso niet mijn voorkeur, dus dat komt wel goed. Bovendien wordt mijn zorg niet weerlegd/geaddresseerd.
@cubepoint Kijk, dat is goed om te documenteren. Het hele proces heet een aanvraag, en daarin doe je de _melding_ einde gasgebruik. Zwart op wit. Dus je doet beide.
@MeZZiN Ook goed om te weten dat het toch geen 100% academisch probleem is, al heb je er uiteindelijk niets aan hoeven betalen toch? Ik zie dat je dossier na 2 augustus stopt, daarna is dus de trilschade en reparatie daarvan geweest? Wat/hoe heb je uiteindelijk op papier kunnen krijgen over de beloftes/afspraak dat zij zelf de schade herstellen/verantwoordelijk zijn?
:strip_exif()/f/image/swa9JNbqfjEmpwLDEn0BJxbZ.png?f=user_large)
Uit de post van @cubepoint .
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Interessant wel, als Stedin je netbeheerder is zijn ze wel explicieter over de voorwaarden:
/f/image/HvgXe1K24BRBpD7hxjguTpmQ.png?f=fotoalbum_large)
Erg bijzonder dat Enexis wel via mail beweert dat hun voorwaarden van toepassing zijn, maar dat in aanvraag-traject verzwijgen.
Verder is die zijn over de ATO ("De Algemene Voorwaarden voor energietransport blijven van toepassing totdat de gasaansluiting en aansluitleiding fysiek zijn weggehaald." ) ook bijzonder, en naar mijn mening een reden om deze aanvraag niet te doen.
Je hebt dan een aparte overeenkomst (buiten de ATO om) waarin je afspreekt dat de algemene voorwaarden gelden.
[ Voor 6% gewijzigd door Deurwaarder op 04-12-2025 11:33 . Reden: Quote fixen ]
-Geen deurwaarder-
Maar helaas nog wel "aanvraag" en "aangevraagd".Brent schreef op woensdag 3 december 2025 @ 19:23:
Reactie van Enexis:
***members only***
Edit: oei, er was nog een pagina met reacties
[ Voor 7% gewijzigd door ahbart op 04-12-2025 11:49 ]
En dus een klacht richting ACM, dat de netbeheerders nog steeds weigeren een "melding einde gebruik" te faciliteren, maar klanten nog steeds dwingen een aanvraag (lees: opdracht geven) te doen.onetime schreef op donderdag 4 december 2025 @ 10:16:
En hier de bevestiging dat een gewone melding niet mogelijk is op nietmijnaansluiting.nl:
[Afbeelding]
Uit de post van @cubepoint .
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Ik heb nog even extra ingezet op het-braafste-jongetje-van-de-klas-register:
Wat kan ik hierop het beste reageren? Ik heb vele berichten doorgelezen, maar ben het spoor een beetje bijster. In het eerste bericht van dit topic staat een nieuwe zaak van augustus 2025 wat precies dezelfde situatie is als die van mij, plus anderen. Kan ik refereren naar die zaak, nogmaals aangeven dat ze, na het maken van een afspraak, van harte welkom zijn om de aansluiting te verwijderen, en het daarbij laten?
Misschien is het handig om een log bij te houden waarin ik ook de voorgaande e-mails en brieven kan delen. Moet hiervoor een nieuw topic worden aangemaakt welke ik hier kan delen, of kan ik in dit topic alle informatie delen?
kjb6 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:45:
Ik ben op dit moment in een mailwisseling met Liander verwikkeld. Er wordt gevraagd naar wanneer ik klaar ben voor de verwijdering (met daarin eisen) en aan het einde of ik akkoord ga met de voorwaarden. Maar er staat geen vermelding van voorwaarden anders dan dat er akkoord moet worden gegaan met delen van informatie en met partijen die zijn betrokken bij de uitvoering of prijsbepaling.
Mijn vraag: klopt mijn idee dat, door een aanvraag te doen via mijnaansluiting.nl ik opdrachtgever ben EN daarmee kunnen schermen met de Algemene voorwaarden voor het uiveroen van werkzaamheden en diensten door Liander N.V.?
[ Voor 22% gewijzigd door kjb6 op 04-12-2025 13:40 ]
Maak hiervoor gewoon binnen dit topic een dossier aan en blijf dat updaten. Dan is het voor iedereen (via de zoekfunctie) ook op 1 plek terug te vinden.kjb6 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:31:
Misschien is het handig om een log bij te houden waarin ik ook de voorgaande e-mails en brieven kan delen. Moet hiervoor een nieuw topic worden aangemaakt welke ik hier kan delen, of kan ik in dit topic alle informatie delen?
[...]
Voor een voorbeeld van een dossier zie: tweakers dossiers (kies zelf eentje die het beste bij jouw situatie past als voorbeeld).
Beste -------------,
U zegt bereid te zijn alle medewerking te verlenen. Welnu, het enige dat wij van u vragen is om die melding te doen op mijnaansluiting.nl. Dat is namelijk het oficiële kanaal van waaruit alles verder verloopt. .
Wanneer u dit niet doet bij een blijvend ontbreken van een gascontract, zullen wij komen afsluiten. De kosten zijn dan voor u. Vervolgens wordt u binnen een jaar geconfronteerd met onze vraag of u wilt dat de gasleiding wordt verwijderd. Deze mag namelijk slechts een jaar in deze afgesloten toestand verkeren. Ook dan zullen de eventuele kosten op u worden verhaald.
Dit is het laatste wat ik u hierover te zeggen heb. Ik heb twee maal geprobeerd u telefonisch te bereiken, zojuist was de tweede maal, helaas zonder succes. Als u zaken nog onduidelijk zijn, nodig ik u uit ons te bellen op 088 857 70 00. Wij zijn op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 bereikbaar.
Met vriendelijke groet,
-------------
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Van: -------------
Verzonden: Dec 4, 2025, 1:27:41 PM
Aan: klantenservice@enexis.nl
Onderwerp: RE: Mijn aansluiting
Beste -------------,
Met de informatie die ik tot nu toe gekregen heb heb zie ik geen reden om een melding te maken op mijnaansluiting.nl. Bij deze meld ik nogmaals dat ik geen gebruik meer maak van de gasaansluiting. Hopelijk is dit en het opzeggen van mijn gas contract sein genoeg voor jullie dat ik geen gas meer gebruik. Ik hoop dat u er voor zorgt dat dit bij de juiste afdeling terecht komt.
Zoals ik al meerdere keren aangegeven heb ben ik volledig bereid mee te werken met werkzaamheden aan of het verwijderen van de aansluiting als jullie dit noodzakelijk vinden. Jullie zijn hier van harte welkom. Maar ik zie geen reden, of wettelijke verplichting om hier opdracht tot te geven.
Met vriendelijke groet,
-------------
Op donderdag 4 december 2025 om 11:37 schreef Enexis - Klantenservice <klantenservice@enexis.nl>:
Wanneer u op de site mijnaansluiting.nl de "melding geen gasgebruik" doet, is dat voor Enexis het sein dat u inderdada geen gas meer gebruikt en dat u de leiding wilt laten weghalen. ODat in tegenstelling tot een "aanvraag verwijdering", waarmee kosten gemoeid gaan.
Ik wens u nog een fijne dag.
Voor meer informatie of andere vragen, kijk op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
-------------
Verzonden: Dec 4, 2025, 11:04:45 AM
Beste -------------,
Ik mis in dit hele verhaal alleen nog waarom ik expliciet opdracht zou moeten geven tot het verwijderen van de aansluiting? Ik heb reeds aangegeven de aansluiting niet meer te gebruiken.
Ik wil nogmaals benadrukken dat ik me voor kan stellen dat jullie werkzaamheden aan of het verwijderen van de aansluiting noodzakelijk vinden en jullie zijn van harte welkom om op afspraak, op een moment dat jullie uit komt hiervoor langs te komen. Maar ik zie geen reden, of wettelijke verplichting om hier opdracht tot te geven.
Met vriendelijke groet,
-------------
Op donderdag 4 december 2025 om 08:07 schreef Enexis - Klantenservice <klantenservice@enexis.nl>:
Beste -------------,
De algemene voorwaarden van Enexis zijn van toepassing op alle werkzaamheden die wij uitvoeren, ook wanneer u via mijnaansluiting.nl een melding 'einde gebruik gas' indient. Door het plaatsen van een aanvraag op mijnaansluiting.nl wordt u als opdrachtgever beschouwd. Dit betekent dat de bepalingen over aansprakelijkheid en eventuele schade tijdens de werkzaamheden ook bij deze aanvraag van kracht zijn.
Concreet houdt dit in dat Enexis verantwoordelijk is voor het herstel van open bestrating (zoals losse tegels of klinkers) op uw terrein en op de openbare weg. Schade aan gesloten of strak gelegde bestrating (zoals asfalt of verlijmde tegels) valt onder uw eigen verantwoordelijkheid. Dit is vastgelegd in onze algemene voorwaarden, die u kunt raadplegen op onze website: www.enexis.nl/voorwaarden.
Ik raad u aan de voorwaarden goed door te nemen voordat u de aanvraag afrondt. Mocht u nog vragen hebben over specifieke situaties of aansprakelijkheid, dan kunt u contact opnemen met onze Klantenservice.
Met vriendelijke groet,
-------------
Verzonden: Dec 3, 2025, 8:44:35 PM
Beste -------------,
Ik ben met een aanvraag op mijnaansluiting.nl begonnen, enkele dingen waren me alleen nog niet helemaal duidelijk:
Op jullie site, in jullie algemene voorwaarden bij het uitvoeren van werkzaamheden staan een aantal punten met betrekking tot aansprakelijkheid en eventuele schade tijdens de werkzaamheden. Kosten hiervan worden deels neergelegd bij de opdrachtgever.
Ik kan bij de aanvraag op mijnaansluiting.nl geen verwijzing naar deze voorwaarden vinden. Kan jij verifiëren dat deze niet van toepassing zijn bij een melding einde gebruik gas op mijnaansluiting.nl?
En als deze wel van toepassing zijn, wordt ik door een aanvraag te plaatsen op mijnaansluiting.nl beschouwd als opdrachtgever en ben ik daarmee deels verantwoordelijk voor eventuele schade?
Met vriendelijk groet,
-------------
Op dinsdag 2 december 2025 om 16:46 schreef Enexis - Klantenservice <klantenservice@enexis.nl>:
Beste -------------,
U heeft ons een e-mail gestuurd over adres. In deze e-mail reageer ik op uw vraag over de ontvangen brief waarin staat dat er geen leverancier voor gas bekend is, en uw melding dat u sinds 11 november geen gebruik meer maakt van gas en het contract heeft opgezegd.
Omdat u geen gebruik meer maakt van uw gasaansluiting en het contract heeft beëindigd, is het belangrijk dat de gasaansluiting officieel door Enexis wordt verwijderd. Alleen het dichtdraaien van de meter en het afdoppen van de leiding achter de meter is niet voldoende om de aansluiting veilig te stellen en netwerkkosten te stoppen. Volgens de geldende veiligheidsvoorschriften mag een ongebruikte gasaansluiting niet blijven zitten.
U kunt via www.mijnaansluiting.nl een kosteloze melding ‘einde gebruik’ indienen. Wij nemen dan contact met u op zodra wij de werkzaamheden kunnen inplannen. Als u op onze planning wacht, worden er geen kosten in rekening gebracht voor het verwijderen van de gasaansluiting. Na de verwijdering stopt ook de verplichting tot het betalen van netwerkkosten.
Ik wens u nog een fijne dag.
Voor meer informatie of andere vragen, kijk op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
-------------
Edit: adres verwijderd, dankje @ahbartVan: -------------
Verzonden: Dec 2, 2025, 12:58:11 PM
Onderwerp: Mijn aansluiting
Naam: -------------
Huisnummer: -------------
Postcode: -------------
Straatnaam: -------------
Plaatsnaam: -------------
Email: -------------
Tel:
Mobiel: -------------
Beschrijving: Beste Enexis, Afgelopen vrijdag ontving ik een brief op mijn adres: adres dat er bij u geen leverancier voor gas bekend is. Ik heb inderdaad geen leveringscontact voor gas meer, wij maken hier sinds 11 november geen gebruik meer van en hebben dit contract opgezegd. De meter is dichtgedraaid en de leiding is op korte afstand achter de meter afgedopt. Ik kan me voorstellen dat jullie nog iets van werkzaamheden aan de aansluiting noodzakelijk vinden, jullie van harte welkom om op afspraak hiervoor langs te komen. Ik benadruk wel dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren. Met vriendelijke groet, --------
Notitie: Mijn aansluiting
De laatste bevat je adres. Die wil je er misschien uit halen.
Edit: aah heb je net gedaan!
[ Voor 8% gewijzigd door ahbart op 04-12-2025 14:24 ]
Ik zou nogmaals reageren, maar dan in de trend van:cubepoint schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:17:
Mijn mailgesprek met Enexis (van beneden naar boven), mijn eerste bericht is via het formulier op de site. ik vermoed dat dit gesprek nu afgelopen is![]()
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
[...]
Dat ik bereid ben om medewerking te verlenen aan werkzaamheden die u nodig acht aan uw installatie, wil niet zeggen dat ik bereid ben de melding te doen op mijnaansluiting.nl, gezien ik bezwaar heb tegen de daarbijbehorende voorwaarden. Een melding doen zonder opdracht te verlenen of akkoord te gaan met de voorwaarden is niet mogelijk. Een melding doen via deze site is ook niet verplicht; indien u anders van mening bent hoor ik graag waar u dat op baseert. U heeft duidelijk mijn melding ontvangen, en stel u in de gelegenheid om werkzaamheden aan uw installatie te doen mits u daar minimaal vijf dagen van te voren een afspraak met mij voor plant. Kosten voor afsluiten en verwijderen betwist ik bij voorbaat.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Mijn ervaring met Liander (zie mijn dossier: Coocoocachoo in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels" (die overigens niet in de OP staat, misschien kan een van de TS die toevoegen)), is dat Liander erg traag is en dat het lastig is om hun interne proces om de deurwaarder in te schakelen tegen te gaan/te stoppen. Desalnietemin is het altijd aangeraden om duidelijk te reageren dat je het betwist. Als de deurwaarder dan bij je aankomt kan je ook richting hun duidelijk aangeven dat naast het feit dat ze juridisch geen gelijk hebben, je ook nog met ze in gesprek bent, dus dat de stap naar deurwaarder niet gerechtvaardigd is.kjb6 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:31:
Na onderstaand bericht op 14-11 een e-mail verstuurd naar Liander met daarin de opmerking van de ACM en de brief van de ACM waarin wordt aangegeven dat het voldoende is om de ATO op te zeggen. Hier geen reactie op gekregen. Vandaag een brief gekregen dat de zaak wordt overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder, maar ik nog een laatste kans krijg om de gasaansluiting via mijnaansluiting.nl op te zeggen.
Wat kan ik hierop het beste reageren? Ik heb vele berichten doorgelezen, maar ben het spoor een beetje bijster. In het eerste bericht van dit topic staat een nieuwe zaak van augustus 2025 wat precies dezelfde situatie is als die van mij, plus anderen. Kan ik refereren naar die zaak, nogmaals aangeven dat ze, na het maken van een afspraak, van harte welkom zijn om de aansluiting te verwijderen, en het daarbij laten?
[...]
Ok, nog eentje dan. ik vermoed at mijn correspondent bij Enexis me inmiddels spuugzat isbig bang schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:30:
[...]
Ik zou nogmaals reageren, maar dan in de trend van:
Dat ik bereid ben om medewerking te verlenen aan werkzaamheden die u nodig acht aan uw installatie, wil niet zeggen dat ik bereid ben de melding te doen op mijnaansluiting.nl, gezien ik bezwaar heb tegen de daarbijbehorende voorwaarden. Een melding doen zonder opdracht te verlenen of akkoord te gaan met de voorwaarden is niet mogelijk. Een melding doen via deze site is ook niet verplicht; indien u anders van mening bent hoor ik graag waar u dat op baseert. U heeft duidelijk mijn melding ontvangen, en stel u in de gelegenheid om werkzaamheden aan uw installatie te doen mits u daar minimaal vijf dagen van te voren een afspraak met mij voor plant. Kosten voor afsluiten en verwijderen betwist ik bij voorbaat.
Who cares, dan moeten ze lekker een afspraak inplannen en hun gas meuk er uit halen, of ander handelen net naar gelang hun goed dunkt, maar verder:cubepoint schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:10:
[...]
Ok, nog eentje dan. ik vermoed at mijn correspondent bij Enexis me inmiddels spuugzat is

Overigens, het blijft belangrijk om op iedere mail te reageren; al is het met maar met "dit is een herhaling van zetten, ik verwijs naar mijn eerder gegeven reacties en motivaties". Dan kunnen ze je niet verwijten niet te reageren of mee te werken.
cubepoint schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:17:
Mijn mailgesprek met Enexis (van beneden naar boven), mijn eerste bericht is via het formulier op de site. ik vermoed dat dit gesprek nu afgelopen is![]()
[...]
Dit is het laatste wat ik u hierover te zeggen heb.
[...]
cubepoint schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:10:
Ok, nog eentje dan. ik vermoed at mijn correspondent bij Enexis me inmiddels spuugzat is
Dit vind ik zoooo irritant. De laatste tijd wel vaker meegemaakt. Bedrijven die doodleuk zeggen 'Dit is de laatste correspondentie hierover.' zonder dat ze antwoorden hebben gegeven op je vragen of je klacht hebben behandeld of wat dan ook. En ook als je dan blijft vragen en herinneringen blijft sturen, ze reageren gewoon niet meer. Zo asociaal. En niks tegen te doen.
Geachte heer/mevrouw,
Op 04-12-2025 heb ik van Liander een brief, welke ik betwist, ontvangen met als onderwerp dat mijn dossier wordt overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder. Dit omdat er geen energieleverancier bekend is, en dat de mogelijkheid bestaat dat er gas kan worden gebruikt en dat dit dan niet in rekening wordt gebracht.
Op mijn email van 14-11-2025 heb ik nog geen reactie mogen ontvangen, maar het dossier wordt al wel overdragen aan een gerechtsdeurwaarder. Dit vind ik een vreemde gang van zaken, aangezien wij nog in gesprek zijn en ik, zoals eerder vermeld, van uw kant geen reactie heb ik mogen ontvangen.
Daarbij komt dat ik juridisch in mijn recht sta om de ATO op te zeggen zonder een melding te doen op mijnaansluiting.nl. De gasaansluiting ligt onder beheer van Liander en u bent verantwoordelijk voor deze aansluiting en het initiatief voor het maken van de afspraak ligt dan ook bij u (zie ook het oordeel van de kantonrechter: ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Daarbij is in augustus 2025 in een soortgelijke zaak Enexis in het ongelijk gesteld door de kantonrechter, zie ECLI:NL:RBOBR:2025:4957.
Hierbij wil ik nogmaals aangeven dat Liander van harte welkom is om, als zij dat nodig achten, de aansluiting te verwijderen. Mits tijdig gecommuniceerd uiteraard zodat er een afspraak kan worden gemaakt.
Met vriendelijke groet,
KJB6
06-12-2025
Reactie gestuurd in aangepaste vorm.
[ Voor 4% gewijzigd door kjb6 op 06-12-2025 16:49 ]
Maar dat is niet jouw schuld. Daarvoor moet die beste medewerker maar eens in het directiekantoor om uitleg vragen waarom het bedrijf een beleid voert wat niet strookt met de wet- en regelgeving.cubepoint schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:10:
[...]
Je kunt natuurlijk nog even een laatste bericht sturen waarin je de medewerker hartelijk dankt voor zijn reacties die bevestigen dat jouw "melding einde gebruik" in goede orde bij Enexis is aangekomen, dat je verwacht dat hij/zij de melding op de juiste manier verwerkt en dat je vanzelf wel merkt wanneer Enexis naar aanleiding van deze melding actie onderneemt.
[ Voor 30% gewijzigd door Ivow85 op 04-12-2025 22:40 ]
Dit deel zou ik wijzigen in:kjb6 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:38:
...Daarbij is in augustus 2025 in een soortgelijke zaak Enexis in het ongelijk gesteld door de kantonrechter, zie ECLI:NL:RBOBR:2025:4957.
...
....
U behandelt mij ten onrechte alsof ik een gasafnemer zonder contract zou zijn. Dat een gasverlater die diens gas-ATO opzegt (en geen gas meer verbruikt) niet beschouwd kan worden als 'gasafnemer zonder contract' blijkt ook uit de uitspraak van de kantonrechter, in een zaak die overeenkomstig is met de mijne, namelijk ECLI:NL:RBOBR:2025:4957. De kantonrechter geeft hierin aan dat ‘gasafname zonder contract’ evident niet aan de orde is. Enexis is in deze zaak zelfs veroordeeld voor misbruik van recht of onrechtmatig handelen. Ik verzoek ik u uw handelen aan te passen n.a.v. deze uitspraak.
Hierbij wil ik nogmaals aangeven dat u, Liander, van harte welkom bent om om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, inclusief eventuele verwijdering. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Liander. Liander is gehouden daar minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.
LET OP: @kjb6 Ik heb nu niet de brieven die Liander jou gestuurd heeft kunnen lezen. Wat staat daar precies in / hoe wordt het precies verwoord? Vooral hoe de laatste brief (de overdracht naar de gerechtsdeurwaarder) geformuleerd is, is hierbij van belang.
[ Voor 21% gewijzigd door Ecowoman op 05-12-2025 12:24 . Reden: Vraag over wat de formulering precies is van de brieven van Liander ]
minimaal vijf werkdagenbig bang schreef op donderdag 4 december 2025 @ 14:30:
[...]
...minimaal vijf dagen van te voren een afspraak met mij voor plant....
Dit deel zou ik als volgt wijzigen:kjb6 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:38:
Op 04-12-2025 heb ik van Liander een brief, welke ik betwist, ontvangen met als onderwerp dat mijn dossier wordt overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder. Dit omdat er geen energieleverancier bekend is, en dat de mogelijkheid bestaat dat er gas kan worden gebruikt en dat dit dan niet in rekening wordt gebracht.
Op mijn email van 14-11-2025 heb ik nog geen reactie mogen ontvangen, maar het dossier wordt al wel overdragen aan een gerechtsdeurwaarder. Dit vind ik een vreemde gang van zaken, aangezien wij nog in gesprek zijn en ik, zoals eerder vermeld, van uw kant geen reactie heb ik mogen ontvangen.
Daarbij komt dat ik juridisch ....
Op 04-12-2025 heb ik van Liander een brief, welke ik betwist, ontvangen met als onderwerp dat mijn dossier wordt overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder. Dit is een brief zoals die aan wanbetalers wordt verstuurd, wat ik - zoals u weet - niet ben. Dit omdat er geen energieleverancier bekend is, en dat de mogelijkheid bestaat dat er gas kan worden gebruikt en dat dit dan niet in rekening wordt gebracht.
Daarbij komt dat ik juridisch...
Op grond van bovenstaande verzoek ik u om uw besluit tot dossieroverdracht (aan gerechtsdeurwaarder) terug te draaien. Mocht u deze dossieroverdracht toch door laten gaan, dan wil ik bij deze aangeven dat alle kosten die daarmee gemoeid zijn volledig voor uw eigen rekening zijn.
Bedankt voor de aanpassing!
Zie hier de laatste brief van Liander. De andere brieven zal ik komend weekend toevoegen, dat is misschien toch wel beter. Volgens mij is in de eerste brief al een waarschuwing geweest voor een deurwaarder en in een van de e-mails als ik het me goed herinner.
:strip_exif()/f/image/sd0k81H95ZDjpzFsSjsdg8h1.jpg?f=fotoalbum_large)
Correct, er staan nog wel meer schoonheidsfoutjes in. Het is een opzet, geen copy/paste.
"U kunt wel gebruik maken van gas" Maar dat wil- en doe je niet.
"Dit wordt op dit moment niet in rekening gebracht." Dat is zoals het hoort.
"Dat is natuurlijk niet de bedoeling." Jawel, dat is zoals het hoort.
"Daarom ontvangt u een laatste herinnering om deurwaarderskosten en afsluiting tevoorkomen." Die zijn niet voor jouw rekening. Wat willen ze eigenlijk met een deurwaarder?
"Optie 1: Wilt u de gasaansluiting verwijderen?" Nee. Dat moeten ze zelf maar bedenken.
"Optie 2: Wilt u de gasaansluiting blijven gebruiken? Je gebruikt hem al niet meer.
...
[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 05-12-2025 02:31 ]
Ik heb deze brief ook enige tijd geleden ontvangen. Ik heb ik hier als volgt op gereageerd: Mark! in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"kjb6 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 13:31:
Na onderstaand bericht op 14-11 een e-mail verstuurd naar Liander met daarin de opmerking van de ACM en de brief van de ACM waarin wordt aangegeven dat het voldoende is om de ATO op te zeggen. Hier geen reactie op gekregen. Vandaag een brief gekregen dat de zaak wordt overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder, maar ik nog een laatste kans krijg om de gasaansluiting via mijnaansluiting.nl op te zeggen.
[...]
Sindsdien is het weer radiostilte bij Liander richting mij.
Edit: al zie ik dat ze de brief wel aangepast hebben. Bij mij stond er iets in de trend van: 'u gebruikt gas zonder ervoor te betalen' in plaats van 'u kunt gebruik maken van gas'.
[ Voor 6% gewijzigd door Mark! op 05-12-2025 07:43 ]
Zouden ze beginnen het te leren?Mark! schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:41:
[...]
Edit: al zie ik dat ze de brief wel aangepast hebben. Bij mij stond er iets in de trend van: 'u gebruikt gas zonder ervoor te betalen' in plaats van 'u kunt gebruik maken van gas'.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ik zou dan dus reageren met 'nee, kan ik niet, ik heb geen account'.Brent schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:02:
@Freee!! Het viel me ook op dat bij mij Enexis tot de laatste mail zei "U kunt gebruik maken van mijnaansluiting.nl". In de laatste mail is de oproep wat dringender geworden, maar nog steeds geen directief.
Nou..... NEE! Ze leren duidelijk nog niet.
Ze proberen ondanks de uitspraak in de zaak van @Ecowoman nu met minimale aanpassingen het kwalijke beleid zo veel mogelijk ongewijzigd voort te zetten. Dat is het tegenovergestelde van "leren".
De brief ziet er nu als volgt uit:
Op 04-12-2025 heb ik van Liander een brief, welke ik betwist, ontvangen met als onderwerp dat mijn dossier wordt overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder. Dit is een brief zoals die aan wanbetalers wordt verstuurd, wat ik - zoals u weet - niet ben.
Op mijn email van 14-11-2025 heb ik nog geen reactie mogen ontvangen, maar het dossier wordt al wel overdragen aan een gerechtsdeurwaarder. Dit vind ik een vreemde gang van zaken, aangezien wij nog in gesprek zijn en ik, zoals eerder vermeld, van uw kant nog geen reactie heb ik mogen ontvangen.
U behandelt mij ten onrechte alsof ik een gasafnemer zonder contract zou zijn. Dat een gasverlater die diens gas-ATO opzegt (en geen gas meer verbruikt) niet beschouwd kan worden als 'gasafnemer zonder contract' blijkt ook uit de uitspraak van de kantonrechter, in een zaak die overeenkomstig is met de mijne, namelijk ECLI:NL:RBOBR:2025:4957. De kantonrechter geeft hierin aan dat ‘gasafname zonder contract’ evident niet aan de orde is. Enexis is in deze zaak zelfs veroordeeld voor misbruik van recht of onrechtmatig handelen. Ik verzoek ik u uw handelen aan te passen n.a.v. deze uitspraak.
Hierbij wil ik nogmaals aangeven dat u, Liander, van harte welkom bent om om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, inclusief eventuele verwijdering. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik geef nadrukkelijk geen opdracht tot deze werkzaamheden. Ik verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Liander. Liander is gehouden daar minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.
Op grond van bovenstaande verzoek ik u om uw besluit tot dossieroverdracht (aan gerechtsdeurwaarder) terug te draaien. Mocht u deze dossieroverdracht toch door laten gaan, dan wil ik bij deze aangeven dat alle kosten die daarmee gemoeid zijn volledig voor uw eigen rekening zijn.
Hierbij wil ik nogmaals aangeven dat Liander van harte welkom is om, als zij dat nodig achten, de aansluiting te verwijderen. Mits tijdig gecommuniceerd uiteraard zodat er een afspraak kan worden gemaakt.
Met vriendelijke groet,
KJB6
@onetime Dat dus, je wordt behandeld als een wanbetaler zonder dat er überhaupt iets bekend is over onrechtmatig gebruik of dat er rekeningen niet betaald zijn.
@Mark! Bedankt voor de link naar je brief. Mocht de brief die ik niet verstuur niet helpen dan kan ik hier sowieso nog dingen uithalen, waaronder het opvragen van het dossier.
[ Voor 6% gewijzigd door kjb6 op 05-12-2025 13:32 . Reden: Bericht per ongeluk verstuurd ]
Dan stel ik een collectieve actie voor tegen ACM, die verzaakt namelijk om op te treden tegen de netbeheerders, dus dan slaan we zeven*) vliegen in één klap.Brent schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:57:
Zou een Collectieve actie wat zijn voor ons? Om te voorkomen dat we niet steeds apart hetzelfde riedeltjes hoeven te spelen?
*) Of hoeveel netbeheerders zijn er nog over in Nederland naast de ACM.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Nee hoor. Ik heb destijds netjes op hun eerste brief gereageerd. Toen er even later nóg een brief van identieke strekking kwam, heb ik gereageerd met iets in de trant van: “U valt in herhaling zonder inhoudelijk op mijn antwoord aan u te reageren. Op die manier wordt het lastig communiceren. Ik zal vanaf nu niet langer op uw correspondentie reageren zolang u niet met nieuwe informatie komt of inhoudelijk op mijn correspondentie reageert.”big bang schreef op donderdag 4 december 2025 @ 15:30:
[...]
Overigens, het blijft belangrijk om op iedere mail te reageren; al is het met maar met "dit is een herhaling van zetten, ik verwijs naar mijn eerder gegeven reacties en motivaties". Dan kunnen ze je niet verwijten niet te reageren of mee te werken.
Daarna was het uit met dat spelletje en kwamen we snel tot inhoudelijke communicatie over het opruimen (op initiatief van Liander). Maar of dat aan mijn woorden lag of dat Liander toevallig in een goede bui was…
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
En let op: een mededeling dat ze op datum X komen is geen afspraak. Een afspraak is iets dat tot stand komt met instemming van alle betrokken partijen.
[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 06-12-2025 11:41 ]
<John O`Mill>
Nee, ze worden steeds subtieler, om niet gewoon te zeggen: steeds geslepener.
<John O`Mill>
Zou een gang naar de ombudsman niet meer kans maken?Brent schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:57:
Zou een Collectieve actie wat zijn voor ons? Om te voorkomen dat we niet steeds apart hetzelfde riedeltjes hoeven te spelen?
<John O`Mill>
Je bedoelt voor de ACM?Hippe Lip schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 23:04:
[...]
Zou een gang naar de ombudsman niet meer kans maken?
Nee, juist niet. Ik reageerde op een post van @Freee!!Ecowoman schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 17:13:
Je bedoelt voor de ACM?
<John O`Mill>
[ Voor 11% gewijzigd door Ecowoman op 06-12-2025 18:32 ]
[ Voor 13% gewijzigd door RichieB op 06-12-2025 21:41 ]
Ja, @Freee!! stelde voor om een klacht naar ACM te sturen. Ik vroeg me juist af of een gang naar de Ombudsman over die eeuwige liegerij van de netbeheerders niet meer kans op effect, meer resultaat, zou hebben. De werkwijze van die twee instanties is nogal verschillend, dacht ik.Ecowoman schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 18:20:
@Freee!! schrijft toch juist dat hij denkt dat het beter is om de ACM aan te pakken? Dus ik neem aan dat je bedoelt dat je voorstelt om met een klacht over de ACM naar de ombudsman te gaan, @Hippe Lip ?
Maar misschien heb ik het mis. Zo heel goed ben ik nou ook weer niet thuis in die wereld.
<John O`Mill>
Niet naar maar over (door middel van het aanspannen van een groepsproces).Hippe Lip schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:36:
[...]
Ja, @Freee!! stelde voor om een klacht naar ACM te sturen.
Voor zover ik weet kun je met een klacht over netbeheerders niet terecht bij de Ombudsman. Met een klacht over de ACM kun je daar wel terecht, maar dat zal dan neem ik aan een niet-bindend advies opleveren. Zo is het in ieder geval bij gerechtsdeurwaarders, vandaar dat je voor die beroepsgroep beter naar de tuchtrechter (Kamer voor Gerechtsdeurwaarders) dan naar de Ombudsman kunt gaan.Hippe Lip schreef op zondag 7 december 2025 @ 00:36:
[...]
Ja, @Freee!! stelde voor om een klacht naar ACM te sturen. Ik vroeg me juist af of een gang naar de Ombudsman over die eeuwige liegerij van de netbeheerders niet meer kans op effect, meer resultaat, zou hebben. De werkwijze van die twee instanties is nogal verschillend, dacht ik.
Maar misschien heb ik het mis. Zo heel goed ben ik nou ook weer niet thuis in die wereld.
Bij de ombudsman kun je toch dingen tussen burger en (semi)overheid aankaarten waar zaken substantieel en veelvuldig niet goed gaan?Ecowoman schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:06:
Voor zover ik weet kun je met een klacht over netbeheerders niet terecht bij de Ombudsman. Met een klacht over de ACM kun je daar wel terecht, maar dat zal dan neem ik aan een niet-bindend advies opleveren. Zo is het in ieder geval bij gerechtsdeurwaarders, vandaar dat je voor die beroepsgroep beter naar de tuchtrechter (Kamer voor Gerechtsdeurwaarders) dan naar de Ombudsman kunt gaan.
Het zou me er daarbij niet om gaan om een al dan niet bindend advies te krijgen, maar om de bekendheid van dit bedrieg-fenomeen breder bekend te maken. Dat in de hoop dat het ook eens breed uitgemeten wordt in de pers en mogelijk bij onze regering?
Edit
Of heeft iemand contacten bij Radar? Dan gaat het balletje mss nog harder rollen?
[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 08-12-2025 00:02 ]
<John O`Mill>
Ik heb zojuist een melding gemaakt bij de ACM.RichieB schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:01:
@cubepoint Kan je dit svp als klacht melden bij de ACM? Zij zijn al jaren in discussie met de netbeheerders, juist over dit punt. Dit is voor hun ammunitie om dit eindelijk te laten oplossen.
Als ik het goed begrijp komt dit bericht van Enexis? Ik vind het wel stuitend hoe weinig lering ze trekken uit het feit dat ze recent veroordeeld zijn voor misbruik van procesrecht in een soortgelijke situatie.
Even zonder kennis van je dossier zou ik inderdaad denken:
- nogmaals aangeven dat je kosten bij voorbaat afwijst, als zij niet duidelijk kunnen maken wat de wettelijke grondslag is;
- dat ze welkom zijn om op eigen initiatief werkzaamheden uit te voeren die zij nodig achten, mits daarvoor vijf dagen van tevoren een afspraak wordt gemaakt
- alle schade die ontstaat door dit gezeik bij voorbaat op hen zult verhalen
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Verder dan dit komen ze eigenlijk niet. Mijn reacties vallen ook in herhaling, hieronder mijn reactie voor Liander. Ik heb toentertijd trouwens gemist dat ze op 12-11-2025 al hebben aangegeven dat mijn dossier zou worden overgedragen naar een gerechtsdeurwaarder.Beste KJB6,
Op 6 december heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan op 4 december een brief van ons heeft ontvangen met als titel uw dossier wordt overgedragen naar een gerechtsdeurwaarder die u betwist. U geeft aan dat deze brief gestuurd wordt aan wanbetalers wat u niet bent. U geen aan geen reactie te hebben ontvangen op uw e-mail van 14 november. U geeft aan enkel uw gas-ato te hebben opgezegd omdat u geen gebruik meer maakt van de aansluiting. Hierbij bent u geen wanbetaler. U geeft aan dat wij van harte welkom zijn om de nodige aanpassingen te doen die wij achten nodig te zijn aan de gasaansluiting. U geeft aan hier geen opdracht toe te geven. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Reactie
Graag willen wij u laten weten dat uw e-mail van 14 november op 17 november is beantwoord door mijn collega. Wellicht heeft u dit over het hoofd gezien of is de e-mail in de spam-box terecht gekomen.
Gebruikt u de gasaansluiting niet meer?
Dan kunt u kiezen uit drie opties. Hieronder leest u welke dit zijn:
1) Sluit een ‘’leegstandscontract’’ af met uw energieleverancier
U meldt bij uw energieleverancier dat er geen verbruik meer op de aansluiting plaatsvindt. Dan spreekt u daarna met uw energieleverancier af om een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag dekt alleen de periodieke netbeheerderskosten. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Sluit u dit contract af? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.
2) Verwijder de aansluiting
Gebruikt u geen stroom of gas meer en wilt u de aansluiting verwijderen? U regelt dit snel via www.mijnaansluiting.nl. Voor stroom kiest u tijdens de aanvraag altijd een voorkeursdatum voor uitvoering uit. Voor gas heeft u meerdere opties:
Wilt u de gasaansluiting verwijderen, zodra het in onze planning past? Dan is het kosteloos. Op mijnaansluiting.nl maakt u een ‘’Melding einde gebruik’’. Wij streven ernaar om de werkzaamheden binnen 1 jaar uit te voeren. Maar hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Heeft u een voorkeursdatum voor het verwijderen van de gasaansluiting? Dan brengen wij kosten in rekening. De werkzaamheden worden binnen drie maanden uitgevoerd.
Lees de informatie goed door op mijnaansluiting.nl over de keuze die u maakt. Wilt u vooraf meer informatie over het verwijderen van de aansluiting? Ga naar www.liander.nl/aansluitingen/aansluiting-verwijderen.
3) Tijdelijk afsluiten
U laat de aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen of laat u deze heraansluiten. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: www.liander.nl/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met uw energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
xxx
Medewerker Klantenservice
Geachte heer/mevrouw,
U geeft aan dat er een reactie is op de email van 14-11 is geweest door een collega van u. Ik kan de email niet vinden in zowel postvak IN als in Ongewenst en zou deze alsnog willen ontvangen.
Tot op heden heb ik (bijna) nog geen inhoudelijke reactie van u of uw collega’s mogen ontvangen. Ik ontvang daarentegen wel een email (12-11-2025) en post per brief (dagtekening 02-12-205) waarin wordt aangegeven dat mijn dossier wordt overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder, welke ongegrond is en ik dan ook betwist. Ik wil hierbij nogmaals aangeven dat:
- Op grond van datgene dat is vermeld in mijn verstuurde email van 06-12-2025 verzoek ik u om uw besluit tot dossieroverdracht (aan gerechtsdeurwaarder) terug te draaien. Mocht u deze dossieroverdracht toch door laten gaan, dan wil ik bij deze aangeven dat alle kosten die daarmee gemoeid zijn volledig voor uw eigen rekening zijn.
- De aansluiting is in eigendom van Liander, en behoort dan ook tot uw verantwoordelijkheid. Ik geef dan ook uitdrukkelijk geen opdracht voor de werkzaamheden welke Liander nodig acht en verwerp ook bij voorbaat enige vorm van kosten of schade voor deze werkzaamheden op initiatief van Liander
- Liander is van harte welkom om de werkzaamheden uit te voeren. Liander is gehouden daar minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak voor te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.
Ik verwacht dat hierop volgende correspondentie inhoudelijk wordt behandeld. De mogelijkheden die Liander voorstelt zijn inmiddels bekend.
Hopende u hiermee voldoende hebben geïnformeerd.
KJB6
[ Voor 0% gewijzigd door kjb6 op 08-12-2025 16:21 . Reden: Correspondentie gequote ]
Dat bevordert de leesbaarheid voor ons enorm.
En aan @onetime en @Speedy-Andre: mss is het een idee om deze suggestie ook onderin de gele "Let op"-balk te zetten?
<John O`Mill>
Als iemand daar te lui of te digibeet voor is blijft het toch onleesbaar.
Bovendien ben ik al lang niet meer actief in dit topic, die jaren zijn voorbij
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Uit de TS:kjb6 schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:59:
Verdergaande met mijn dossier, hierbij de nietszeggende reactie van Liander:
[...]
Verder dan dit komen ze eigenlijk niet. Mijn reacties vallen ook in herhaling, hieronder mijn reactie voor Liander. Ik had trouwens gemist dat ze op 12-11-2025 al hebben aangegeven dat mijn dossier zou worden overgedragen naar een gerechtsdeurwaarder.
[...]
Wellicht dat duidelijker aangeven. En buiten dat je nu om de niet ontvangen correspondentie vraagt, zou ik er niet teveel woorden aan vuilmaken. Gewoon kort de 2 punten hierboven aangeven, en verder niets meer.Op brieven van de netbeheerder die volgen reageer je altijd, met als essentie dat er geen verplichting bestaat tot een contract op je aansluiting als je geen gas gebruikt, en ook geen verplichting bestaat om verwijdering aan te vragen.
Het heeft denk ik ook niet zoveel zin om aan te geven dat jij vindt dat ze niet inhoudelijk antwoorden, zij vinden kennelijk van wel. Ze reageren technisch wel inhoudelijk, alleen is die inhoud onjuist. En ze gaan niet in op de argumenten waarom het onjuist is. Ik zou dus gewoon een alinea tekst maken met bovenstaande en op elke reactie die niet inhoudelijk ingaat op dat standpunt, dezelfde alinea tekst weer sturen.
Dat komt op mij als behoorlijk ongeïnteresseerd overSpeedy-Andre schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:10:
Wie op dit forum post mag zelf leren om teksten te quoten, dat hoeft niet in een apart venster te staan.
Als iemand daar te lui of te digibeet voor is blijft het toch onleesbaar.
Dat dit helemaal niet zo vreemd is zie je in een ander topic waar van alles aangehaald wordt. Zie de instructie in gele balk onderin dat topic.
Zonder die quotes wordt al heel snel een stuk minder leesbaar.
Dan is het mss toch handig als jouw naam als mede-auteur uit de OP hier gehaald wordt? Want dat ben je dus niet meer?Bovendien ben ik al lang niet meer actief in dit topic, die jaren zijn voorbij
Tis maar een suggestie...
<John O`Mill>
Ik vind code tags heel wat anders dan basic quote tags, het zou verder wel vreemd zijn als degene die deze topic reeks is gestart niet in de TS zou staan.Hippe Lip schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:39:
Dat komt op mij als behoorlijk ongeïnteresseerd over![]()
Dat dit helemaal niet zo vreemd is zie je in een ander topic waar van alles aangehaald wordt. Zie de instructie in gele balk onderin dat topic.
Zonder die quotes wordt al heel snel een stuk minder leesbaar.
[...]
Dan is het mss toch handig als jouw naam als mede-auteur uit de OP hier gehaald wordt? Want dat ben je dus niet meer?
Tis maar een suggestie...
Het heeft weinig met interesse te maken, meer met waar ik mijn tijd het liefst aan besteed aangezien mijn aandacht regelmatig verschuift naar (voor mij) actuele items.
Ik kijk straks even of ik iets in dat vak kan zetten, vreemd dat na het al die jaren opeens nodig zou zijn.
[edit]
Ik kan het niet eens aanpassen, geen idee hoe dat werkt en of ik het zou mogen
Sterker nog, quick-reply kan je uitzetten in je profiel en dan zie je zo'n melding niet eens.
De betreffende post is trouwens aangepast, stormpje in een glas water?
[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 08-12-2025 21:20 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
"Geachte,Brent schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:00:
En daar is het gestrekte been:
***members only***
Zal ik hier met 1b op reageren? De kosten zijn niet gespecificeerd nog. En worden de brieven eigenlijk bijgehouden, het vonnis van ECLI:NL:RBOBR:2025:4957 zou hier evt vermeld kunnen worden?
De optie die genoemd wordt door uw collega is niet gegarandeerd kostenloos. De genoemde optie zou een aanvraag voor een overeenkomst betreffen, met daaraan verbonden voorwaarden en risico's.
U kunt mij niet verplichten om met u een overeenkomst te sluiten. En wanneer u mij daartoe wenst te dwingen, dan is het zelfs onmogelijk dat er een overeenkomst ontstaat. Een overeenkomst kan immers alleen ontstaan wanneer alle partijen instemmen met de aan de overeenkomst verbonden voorwaarden.
Zoals u al heeft kunnen lezen, stem ik niet in met uw voorwaarden. Ik wens immers helemaal geen overeenkomst met u.
Uit uw brieven en e-mails begrijp ik dat u heel graag op mijn perceel en/of in mijn woning werkzaamheden aan uw gasaansluiting wenst te verrichten. Dat is uw goed recht. Zoals ik ook in mijn eerdere berichten heb vermeld, zal ik daaraan medewerking verlenen indien u de werkzaamheden volledig voor uw rekening en risico uit zal voeren. Uiteraard dient u hiervoor wel tijdig met mij een afspraak te maken, u beschikt inmiddels over mijn contactgegevens. Er bestaat voor de gasaansluiting tussen ons geen overeenkomst, noch is er sprake van een wanprestatie mijnerzijds, dus ben ik u niets verschuldigd voor de werkzaamheden die u aan uw eigendommen wenst uit te voeren.
Tevens wijs ik u graag op het volgende vonnis: https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBOBR:2025:4957
Uw firma is onlangs in een soortgelijke zaak nog veroordeeld tot het voldoen van de volledige proceskosten in deze vergelijkbare zaak, wegens misbruik van recht. Ik adviseer u dan ook dringend om bij uw directie te rade te gaan waarom er van u verlangd wordt om beleid uit te voeren wat in strijd is met wet-en regelgeving.
Een factuur uwerzijds voor werkzaamheden die u op eigen initiatief aan uw eigen bezittingen verricht zal vol vertrouwen worden betwist.
Bedankt voor de herinnering van de twee punten welke belangrijk zijn herhaald te worden. Wat de email van 14-11 betreft, daar wil ik in ieder geval naar gevraagd hebben, mocht het dossier bij de gerechtsdeurwaarder terechtkomen. Het dossier wil ik dan toch opvragen. De brief zodanig aangepast dat met het verwijderen van een aantal regels de twee punten aangehaalde punten in ieder geval zo weer gestuurd kunnen worden, en ach, de uitnodiging mag er ook in blijven:Wild Chocolate schreef op maandag 8 december 2025 @ 17:08:
[...]
Uit de TS:
[...]
Wellicht dat duidelijker aangeven. En buiten dat je nu om de niet ontvangen correspondentie vraagt, zou ik er niet teveel woorden aan vuilmaken. Gewoon kort de 2 punten hierboven aangeven, en verder niets meer.
Geachte heer/mevrouw,
U geeft aan dat er een reactie is op de email van 14-11 is geweest door een collega van u. Ik kan de email niet vinden in zowel postvak IN als in Ongewenst en zou deze alsnog willen ontvangen.
Helaas is mijn email van 04-12-2025 niet inhoudelijk beantwoord. Ik wens niet gebruik te maken van uw keuzemenu, en dit ben ik ook niet verplicht. De gas-ATO is opgezegd door mijn voormalige energieleverancier tegelijk met het leveringscontract. Dit omdat ik geen gas meer gebruik en ook niet meer ga gebruiken. Daarmee zijn mijn verplichtingen tegenover Liander te komen vervallen wat betreft de gasaansluiting. Ik heb ook nergens kunnen vinden waaruit blijkt dat er alsnog een verplichting is een leveringscontract aan te houden.
Hopende u hiermee voldoente hebben geïnformeerd.
KJB6
[ Voor 18% gewijzigd door kjb6 op 09-12-2025 22:01 . Reden: Brief aangepast om duidelijker aan te geven dat het initiatief voor verwijdering bij de netbeheerder ligt ]
Ja, dat bedoel ik met los van die correspondentie. Die zou ik ook opvragen (hoewel ik aanneem dat het niet wezenlijk anders is dan in de papieren brief).kjb6 schreef op maandag 8 december 2025 @ 20:55:
[...]
Bedankt voor de herinnering van de twee punten welke belangrijk zijn herhaald te worden. Wat de email van 14-11 betreft, daar wil ik in ieder geval naar gevraagd hebben, mocht het dossier bij de gerechtsdeurwaarder terechtkomen. Het dossier wil ik dan toch opvragen. De brief zodanig aangepast dat met het verwijderen van een aantal regels de twee punten aangehaalde punten in ieder geval zo weer gestuurd kunnen worden, en ach, de uitnodiging mag er ook in blijven:
[...]
Maar verder zou ik vooral kort en bondig zijn, niet ingaan op punten die je eerder al weerlegd hebt, of wat je van hun antwoord vindt. En dat kort en bondige stukje zodanig formuleren dat je dat op elke volgende herhaling van hun ook weer kan copy-pasten als antwoord.
RNB : Regionale Net Beheerders.
Heel erg bedankt! Ik heb hem geintegreerd met 1b en voorzien van een kleine samenvatting van de loop van zaken tot nu toe, want ik realiseerde me dat deze reactie nu onder een casenummer naar me kwam en is doorgegeven aan een andere afdeling. Kan geen kwaad lijkt me, ondanks het bestaan van mijn dossier.
Mocht iemand nog problemen hierin zien, ik hoor ze graag
1e alinea:Brent schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:21:
[...]
Heel erg bedankt! Ik heb hem geintegreerd met 1b en voorzien van een kleine samenvatting van de loop van zaken tot nu toe, want ik realiseerde me dat deze reactie nu onder een casenummer naar me kwam en is doorgegeven aan een andere afdeling. Kan geen kwaad lijkt me, ondanks het bestaan van mijn dossier.
Mocht iemand nog problemen hierin zien, ik hoor ze graag
***members only***
maar helaas is daar verder niet op ingegaan -> maar is daar verder niet op ingegaan
the older I get, the better I was...
En de reactie is binnen:
2. Ook niet dat ik hetgeen waarop ik ben gewezen door de collega heb weerlegd.
3. Men heeft kennelijk geen zin meer in discussie en sluit de case en verwijst mails naar de prullenbak.
Succes, klaar, of toch nog iets doen zodat mijn dossier er netjes uit ziet?
Of zoiets.Nogmaals: mocht u willen verwijderen, afsluiten of andere werkzaamheden aan uw eigendom op onze grond willen verrichten, dan zullen wij, op afspraak minimaal 5 werkdagen van tevoren, al onze medewerking verlenen. Het initiatief daartoe ligt wat ons én de kantonrechter betreft bij Enexis, evenals kosten en risico's.
Als ze de werkzaamheden gaan verwijderen kan het wel veel langer duren dan een jaar.Brent schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:33:
[...]
In dat geval kan de verwijdering wel een jaar duren want de planning van de verwijdering ligt in dit geval bij ons of de aannemer die de werkzaamheden zal verwijderen.
[...]
Alles wat niet weerlegd of weersproken wordt, wordt in een rechtszaal al snel voor "waarheid" aangenomen. Zeker als een rechter verzuimd om ambtshalve een en ander te toetsen kan dat erg nadelig zijn, zoals in de zaak waar "de ATO bij aankoop van het pand is overgenomen".
Geachte medewerker,
Helaas heeft u kennelijk mijn vorige bericht niet begrepen en/of de meegestuurde jurisprudentie niet gelezen.
Zoals u en uw collega aangeven, kan er op mijnaansluiting.nl geen vrijblijvende melding gedaan worden. Er worden zoals u schrijft allerlei voor mij nadelige algemene voorwaarden verbonden aan de procedure via die website, die ik helemaal niet wens te accepteren.
Ik ga uitgebreide argumentatie en verwijzingen naar de relevante jurisprudentie uit mijn voorgaande berichten niet volledig herhalen. U heeft deze immers op geen enkel punt weerlegd. Hiermee blijven alle eerder aangehaalde argumenten volledig van kracht
Uw voorwaarden kunnen uitsluitend verbonden zijn aan een thans geldende overeenkomst. Mijn overeenkomst voor de gasaansluiting is al enige tijd geleden beëindigd. Wanneer u om welke reden dan ook werkzaamheden aan uw eigendommen in mijn woning of op mijn perceel wenst uit te voeren, dan dient u daarvoor het initiatief te nemen (blijkt ook uit jurisprudentie waar ik eerder naar verwees) en sta ik uw werkzaamheden uitsluitend toe wanneer u het werk volledig voor uw rekening en risico uitvoert én u conform de Aansluit- en Transportcode artikel 4.1.2.5 ten minste vijf werkdagen voorafgaand aan de uitvoering van de werkzaamheden met mij een afspraak maakt.
Het is mij bovendien een volstrekt raadsel hoe u in uw E-mail kunt verwijzen naar "aansluitvoorwaarden voor het beheer van een elektriciteits- of gasaansluiting", terwijl deze in het geheel niet op uw website terug te vinden zijn en deze ook nooit aan mij overhandig/toegestuurd zijn. Zelfs in een situatie waarin ik gebonden zou kunnen zijn aan uw voorwaarden, wat in dit geval niet zo is omdat er geen overeenkomst is, kunt u zich niet beroepen op voorwaarden waarvan ik nooit kennis heb kunnen nemen. Uw "aansluitvoorwaarden voor het beheer van een elektriciteits- of gasaansluiting" zijn dus ook op deze grond in het geheel nietig te verklaren.
Mocht u het tot nu toe nog niet begrepen hebben: U dient dit e-mailbericht te behandelen en verwerken als een herhaling van mijn eerder gedane en geheel vrijblijvende "melding einde gebruik" die u zo graag ontvangt.
Er is tussen ons geen overeenkomst van waaruit mij u kunt dwingen om gebruik te maken van de door u genoemde website, noch kunt u mij dwingen tot een nieuwe overeenkomst waarbij u uw voorwaarden aan mij oplegt.
Voorts stelt ik voor dat u niet langer mijn tijd verspilt met het verkondigen van niet bestaande verplichtingen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 11-12-2025 21:22 ]
Ik bedacht me gisteravond laat een mogelijke optie/toevoeging: is het wat om "Als u een verwijdering van de gasaansluiting aanvraagt op www.mijnaansluiting.nl kunt u kiezen voor een melding en in dat geval is de verwijdering gratis." als volgt voor te herinterpreteren?Ivow85 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:04:
Zeker reageren.
Alles wat niet weerlegd of weersproken wordt, wordt in een rechtszaal al snel voor "waarheid" aangenomen. Zeker als een rechter verzuimd om ambtshalve een en ander te toetsen kan dat erg nadelig zijn, zoals in de zaak waar "de ATO bij aankoop van het pand is overgenomen".
[...]
Of is dat iets te?Indien u met dit aanbod bedoelt dat u alle voorwaarden, die u mij bij het maken van de opdracht via mijnaasluiting.nl vraagt te accepteren, op het punt van alle risico's en eventuele kosten dientengevolge op u neemt, dan ben ik bereid, mits u dat nog even duidelijk op schrift stelt, de opdracht via mijnaansluiting.nl in te dienen.
Als ik iets op papier heb, dan hoef ik de partij niet meer te vertrouwen, slechts contractrecht, toch?Het_Eendje schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:18:
Het is vooral de vraag waarom je een partij zou vertrouwen die kosten noch moeite spaart om je tot een overeenkomst te dwingen. De meest logische oplossing zou zijn om daadwerkelijk een website in de lucht te zetten waar je een melding kan doen.
In elk geval: ik zou die discussie niet willen voeren, en door wel je handtekening onder de voorwaarden/offerte te zetten, moet je er maar op vertrouwen dat de firma die discussie niet met je gaat voeren. En anders is het fifty / fifty. Je maakt het jezelf in elk geval heel veel moeilijker, en daar is helemaal geen reden toe.
Wordt vervolgd
Absoluut mee eens. Als die netbeheerder echt een vrijblijvende melding zou accepteren, waarom worden vrijblijvende meldingen per E-mail, brief, telefoon etc dan niet geaccepteerd? Waarom is er dan geen website waar zo'n melding gedaan kan worden? Waarom blijven de netbeheerders zo hameren op het gebruik van een website waar je strikt gezien alleen een aanvraag kan doen met bijbehorende voorwaarden?Het_Eendje schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:18:
Het is vooral de vraag waarom je een partij zou vertrouwen die kosten noch moeite spaart om je tot een overeenkomst te dwingen. De meest logische oplossing zou zijn om daadwerkelijk een website in de lucht te zetten waar je een melding kan doen.
8
Als ze de die voorwaarden niet van toepassing willen laten zijn, moeten ze je simpelweg niet proberen te dwingen om een proces (website) te gebruiken waarbij die voorwaarden juist wél van toepassing worden verklaard en dan via een omweg beloven dat ondanks hun gedram dat je die voorwaarden moet accepteren de voorwaarden niet van toepassing zijn.
Laat ze maar komen met hun vervolgstappen en procedures etc. Zoals ze er nu in staan, gaan ze wederom de deksel op hun neus krijgen.
Nou, ik kan me voorstellen dat ze toch ergens enige zekerheid in willen bouwen dat het de pandeigenaar is die werkelijk zegt dat de gasaansluiting wat hem (m/v/x) betreft verwijderd mag worden. Het is nogal een ingreep en het moet niet zo zijn dat Pietje Puk een mail of brief stuurt ‘uit naam van’ Jan Klaassen omdat die hem een hak wil zetten.Ivow85 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 12:59:
[...]
Als die netbeheerder echt een vrijblijvende melding zou accepteren, waarom worden vrijblijvende meldingen per E-mail, brief, telefoon etc dan niet geaccepteerd?
Blijft natuurlijk dat het gedram om die voorwaarden onzin is en meteen geschrapt moet worden. Tekenen voor akkoord van definitieve verwijdering lijkt me terechte vraag.
<John O`Mill>
Jan Klaassen die met het emailadres van Pietje Puk een mail verstuurt??? Simpelweg een kwestie van de gegevens in hun systeem checken.Hippe Lip schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:32:
[...]
Nou, ik kan me voorstellen dat ze toch ergens enige zekerheid in willen bouwen dat het de pandeigenaar is die werkelijk zegt dat de gasaansluiting wat hem (m/v/x) betreft verwijderd mag worden. Het is nogal een ingreep en het moet niet zo zijn dat Pietje Puk een mail of brief stuurt ‘uit naam van’ Jan Klaassen omdat die hem een hak wil zetten.
Blijft natuurlijk dat het gedram om die voorwaarden onzin is en meteen geschrapt moet worden. Tekenen voor akkoord van definitieve verwijdering lijkt me terechte vraag.
Schriftelijk lijkt me wel wenselijk, dan is het voor beide partijen zwart op wit.
Of via een website, maar dan waar je geen account hoeft aan te maken, geen voorwaarden of wat dan ook hoeft te accepteren, gewoon dezelfde gegevens door te geven en klaar.
Want wanneer een bewoner meewerkt aan het maken van een afspraak op verzoek van de netbeheerder en de monteurs op het afgesproken moment vriendelijk worden ontvangen en hun gang kunnen gaan, zou niet aannemelijk genoeg zijn?Hippe Lip schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:32:
[...]
Nou, ik kan me voorstellen dat ze toch ergens enige zekerheid in willen bouwen dat het de pandeigenaar is die werkelijk zegt dat de gasaansluiting wat hem (m/v/x) betreft verwijderd mag worden. Het is nogal een ingreep en het moet niet zo zijn dat Pietje Puk een mail of brief stuurt ‘uit naam van’ Jan Klaassen omdat die hem een hak wil zetten.
Verder is de enige echte verificatie die via mijn aansluiting.nl gedaan wordt het invoeren van het meternummer. Verrassing: iedereen met vrije toegang tot het pand kan dat meternummer ook wel vinden. Dus de persoon die in bovenstaande de afspraak maakt naar aanleiding van een brief van de netbeheerder die gestuurd is naar het adres zonder gascontract én de deur opent voor de monteurs is wat dat betreft net zo betrouwbaar als iemand die een aanvraag indient op mijnaansluiting.nl.
De netbeheerder weet niet eens dat Jan Klaassen of Pietje Puck op het adres woont. Of misschien wel Katrijn. Ze beschikken niet over contracten met NAW-gegevens. Stupide, maar wel de realiteit.Ecowoman schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 19:58:
[...]
Jan Klaassen die met het emailadres van Pietje Puk een mail verstuurt??? Simpelweg een kwestie van de gegevens in hun systeem checken.
Als ik tijdens een bezoek bij iemand uit mijn kennissenkring of zelfs bij een klant even de meterkast open trek en snel een foto van de gasmeter maak, kan ik probleemloos via mijn aansluiting.nl een volledige aanvraag indienen. Naam wordt bij de aanvraag niet geverifieerd. Een e-mailadres met een willekeurige naam kan ik zo aanmaken. Kan de naam van die kennis zijn, maar ook een willekeurige andere naam. Pas als de monteurs daar voor de deur staan ivm uitvoeren van de aanvraag komen ze er dan achter dat er iets niet klopt.
De laatste keer dat ik het proces doorliep hoefde ik alleen postcode en huisnummer in te vullen en zei de site zelf "bedoel je adres XYZ? Daar hebben we een gasmeter met dit EAN nummer, is dat de juiste?"Truus01 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:46:
En het laten doorgeven van het meternummer. Welke gegevens vraagt MijnAansluiting nu meer dan wat je in een e-mail/brief kunt laten zetten?
Schriftelijk lijkt me wel wenselijk, dan is het voor beide partijen zwart op wit.
Of via een website, maar dan waar je geen account hoeft aan te maken, geen voorwaarden of wat dan ook hoeft te accepteren, gewoon dezelfde gegevens door te geven en klaar.
Dus dat is letterlijk alles wat je nodig hebt om namens iemand anders een opdracht te maken
Zelf heb ik uiteindelijk wel die melding gedaan , en is mijn meter kosteloos verwijderd waarbij Enexis heeft toegezegd aansprakelijk te zijn voor onverhoopte schade.
Die is er overigens niet gekomen, de lokale grote aannemer met gele busjes werkt erg netjes.
Voor mij was de omslag dat Enexis zwart op wit aangaf dat de voorwaarden zoals op MijnAansluiting staan, niet volledig gelden bij het doen van deze melding aan Enexis. Zij zouden mij niet zien als 'de opdrachtgever die aansprakelijk is' , maar zij nemen zelf aansprakelijkheid voor eventuele gevolgschade.
Ik vroeg me af of daar de laatste tijd nog ontwikkelingen in zijn geweest?
Iemand die dat weet of ook dit bericht heeft gehad?
Zie namelijk nog steeds het eindeloze getouwtrek hier, waarbij zowel Enexis als Tweaker zich steeds meer laat leiden door principes.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Zolang Enexis zich laat leiden door haar leugens en onjuiste procedures, er niets mis mee dat er Tweakers zijn die hier principieel op tegen zijn.pentaw1nz schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:59:
Ik zie veel herkenbare onderdelen in de berichten van Enexis, zo heb ik ze ook gehad, door wellicht diezelfde medewerker
Zelf heb ik uiteindelijk wel die melding gedaan , en is mijn meter kosteloos verwijderd waarbij Enexis heeft toegezegd aansprakelijk te zijn voor onverhoopte schade.
Die is er overigens niet gekomen, de lokale grote aannemer met gele busjes werkt erg netjes.
Voor mij was de omslag dat Enexis zwart op wit aangaf dat de voorwaarden zoals op MijnAansluiting staan, niet volledig gelden bij het doen van deze melding aan Enexis. Zij zouden mij niet zien als 'de opdrachtgever die aansprakelijk is' , maar zij nemen zelf aansprakelijkheid voor eventuele gevolgschade.
Ik vroeg me af of daar de laatste tijd nog ontwikkelingen in zijn geweest?
Iemand die dat weet of ook dit bericht heeft gehad?
Zie namelijk nog steeds het eindeloze getouwtrek hier, waarbij zowel Enexis als Tweaker zich steeds meer laat leiden door principes.
We moeten er als samenleving vanuit kunnen gaan dat een monopolist de voor haar geldende wet- en regelgeving goed kent en ook ten alle tijden tracht na te leven. Het is zeer kwalijk dat nu al jarenlang blijkt dat we daar bij de netbeheerders niet vanuit kunnen gaan. Maar nog kwalijker is dat elke keer dat er een vernietigende uitspraak ligt van de rechtbank er slechts minimale aanpassingen gedaan worden in de processen. In plaats van zelfreflectie toe te passen en de processen van begin tot eind eens goed tegen het licht te houden en aan te passen aan de wet- en regelgeving.
Er zijn al meerdere uitspraken waaruit blijkt dat de netbeheerder het initiatief moet nemen. Een melding is niet eens nodig, opzegging van de overeenkomst is voldoende.
Toch blijven de netbeheerders onder aanvoering van leugens het publiek richting mijnaansluiting.nl pushen om daar een "melding" te doen, terwijl het helemaal niet mogelijk is om daar een vrijblijvende melding te doen.
Eens hoor. En daar is dus ook nog niets veranderd afgelopen jaar begrijp ik?Ivow85 schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:23:
[...]
Zolang Enexis zich laat leiden door haar leugens en onjuiste procedures, er niets mis mee dat er Tweakers zijn die hier principieel op tegen zijn.
We moeten er als samenleving vanuit kunnen gaan dat een monopolist de voor haar geldende wet- en regelgeving goed kent en ook ten alle tijden tracht na te leven. Het is zeer kwalijk dat nu al jarenlang blijkt dat we daar bij de netbeheerders niet vanuit kunnen gaan. Maar nog kwalijker is dat elke keer dat er een vernietigende uitspraak ligt van de rechtbank er slechts minimale aanpassingen gedaan worden in de processen. In plaats van zelfreflectie toe te passen en de processen van begin tot eind eens goed tegen het licht te houden en aan te passen aan de wet- en regelgeving.
Er zijn al meerdere uitspraken waaruit blijkt dat de netbeheerder het initiatief moet nemen. Een melding is niet eens nodig, opzegging van de overeenkomst is voldoende.
Toch blijven de netbeheerders onder aanvoering van leugens het publiek richting mijnaansluiting.nl pushen om daar een "melding" te doen, terwijl het helemaal niet mogelijk is om daar een vrijblijvende melding te doen.
Heb zelf voor de gulden middenweg gekozen. Dus wel die melding (cq aanvraag verwijdering), maar pas toen Enexis daarin een toezegging deed die anders was dan in de standaard voorwaarden staat die je moet accepteren als je zo'n melding doet.
Volgens Enexis lag het buiten hun invloed om die voorwaarden op MijnAansluiting aan te passen. Ik debk dat ze het nooit echt hebben geprobeerd, want technisch gezien is dat natuurlijk zo ingebouwd dat je de voorwaarden krijgt zoals specifiek bij netbeheerder X gelden.
Hele probleem is daarbij in 1 woord te vatten: monopolie.
Dat is de hele reden dat netbeheerder geen noodzaak voelen om klantgericht en klantvriendelijk te zijn en ondernemers (naast huishoudens) jarenlang wachten op een aansluiting of aanpassing die nodig is om aan de slag te kunnen.
[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 14-12-2025 11:37 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik ben het met de teneur van je vergaal eens, @Ivow85, maar op dit ene puntje na. Opzegging van de overeenkomst is op zichzelf geen reden om tot verwijdering van de gasaansluiting over te gaan. Dan zou het wel een janboel worden in Nederland.Ivow85 schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:23:
[...]
Een melding is niet eens nodig, opzegging van de overeenkomst is voldoende.
Er zal toch een pandeigenaar moeten zijn die aangeeft ook in de toekomst geen gebruik te gaan maken van de aansluiting.
<John O`Mill>
Ze sturen brieven aan mensen waarin hun NAW gegevens staan, dus die gegevens hebben ze wel.Ivow85 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:12:
[...]
De netbeheerder weet niet eens dat Jan Klaassen of Pietje Puck op het adres woont. Of misschien wel Katrijn. Ze beschikken niet over contracten met NAW-gegevens. Stupide, maar wel de realiteit.
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic