Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik zou het anders insteken:Coocoocachoo schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 15:29:
[...]
Ik vind het wel interessant dat ze aangeven dat het brievenproces niet stopgezet kan worden. Buiten het feit dat het verspilling is, en vervelend dat je weer even moet reageren, is het brievenproces verder niet spannend.
Ik zou waarschijnlijk zelf dan ook iets in het antwoord zetten in de strekking van:
"Dat u intern het brievenproces niet kan stoppen is aan u en ik raad u aan om uw interne processen in lijn te brengen met de jurisprudentie die ik met u hebt gedeeld. Tot de tijd dat u uw interne processen in lijn met het juridische kader heeft gebracht, zal ik mijn standpunt blijven herhalen."
(Zoiets heb ik ook in mijn antwoord opgenomen die ik voor einde werkdag zal sturen als reactie naar Liander.)
Het brievenproces kan wel degelijk worden stopgezet, wanneer Liander daartoe bereid is en met spoed haar systemen zodanig aanpast dat er geen foute of onterechte brieven meer gestuurd worden. Liander is zelf verantwoordelijk voor elke brief die het systeem stuurt. En als dat onjuiste brieven of teksten betreft, is dat dus simpelweg verwijtbaar gedrag van Liander.
In een ver verleden schreef Liander mij ook dat zij er niets aan konden doen dat de teksten in de brieven niet juist waren. Er stond dat ik niet meer zou kunnen internetten, geen mobiele apparaten meer kon opladen en niet meer warm zou kunnen douchen wanneer Liander het gas kwam afsluiten.
Volstrekte onzin natuurlijk. En daarom bijzonder kwalijk dat de parameters zo ingesteld zijn.
Als Liander het systeem van automatische brieven niet op orde krijgt, moeten zij dit systeem uitschakelen en alleen nog door mensen brieven met de juiste teksten laten versturen.
Zich verschuilen achter de techniek die het fout doet zonder zich in te spannen om de techniek te verbeteren, excuses aan te bieden en rectificaties te versturen is niets anders dan opzettelijk handelen.
[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 30-05-2025 19:32 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik kan in de openingspost niet zo snel een voorbeeldbrief vinden voor de eerste aanvraag je contract stop te zetten per direct richting energieleverancier. Weet iemand misschien wat voor informatie moet hier allemaal in moet om het in één keer goed te doen? Voor ik een hoop heen en weer gemail en gebel krijg en ondertussen mijn contract niet wordt opgezegd. Gezien de gasprijs voor nieuwe contracten inmiddels beduidend hoger is zal ik sowieso geen opzegboete hebben.
Dit is echt compleet off topic voor hier maar eerste stap is je gascontract opzeggen bij de energieleverancier. Daarna via mijnaansluitingen. Kan gewoon op dezelfde dag.svenk91 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:20:
Gisteren het laatste kluswerk gedaan om van het gas te gaan (boiler plaatsen voor warm water). Vandaag aanvraag gedaan via mijnaansluiting.nl (het risico op schade is erg laag gezien het een appartement betreft en enkel om 0.5m vrij bereikbare buis gaat tussen mijn meter en het t-stuk op de gedeelde aanvoer). Maar, mijnaansluiting.nl zegt dat ik nu contact moet opnemen met de energieleverancier, energieleverancier zegt dat ze het automatisch regelen zodra de meter weg is (wat tot een jaar kan duren...). Het gaat hier om Delta. Ik wil dus per direct van mijn loze gascontract af.
Ik kan in de openingspost niet zo snel een voorbeeldbrief vinden voor de eerste aanvraag je contract stop te zetten per direct richting energieleverancier. Weet iemand misschien wat voor informatie moet hier allemaal in moet om het in één keer goed te doen? Voor ik een hoop heen en weer gemail en gebel krijg en ondertussen mijn contract niet wordt opgezegd. Gezien de gasprijs voor nieuwe contracten inmiddels beduidend hoger is zal ik sowieso geen opzegboete hebben.
Hoi!
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Mijn excuses als dit off-topic is. De titel en openingspost (van de huidige versie en het oorspronkelijke topic) wekken niet de indruk dat dit topic uitsluitend over de Tweakersroute gaat.EWK schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:24:
[...]
Dit is echt compleet off topic voor hier maar eerste stap is je gascontract opzeggen bij de energieleverancier. Daarna via mijnaansluitingen. Kan gewoon op dezelfde dag.
De door netbeheerders voorgestelde route is vrij expliciet in dat je eerst je aanvraag doet op mijnaansluiting.nl en dan direct bij je energieleverancier de boel opzegt.
Wat mij betreft is het zeker ontopic, de "voorgestelde" route is wat ze willen maar niet wat hoeft.svenk91 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:43:
[...]
Mijn excuses als dit off-topic is. De titel en openingspost (van de huidige versie en het oorspronkelijke topic) wekken niet de indruk dat dit topic uitsluitend over de Tweakersroute gaat.
De door netbeheerders voorgestelde route is vrij expliciet in dat je eerst je aanvraag doet op mijnaansluiting.nl en dan direct bij je energieleverancier de boel opzegt.
Eerste stap is inderdaad je gascontract opzeggen bij Delta. Doe het schriftelijk (per mail of contactformulier) met een opzegtermijn volgens je contract. Als ze moeilijk doen, bedank je ze voor de ontvangstbevestiging van je opzegging en dat je ervanuit gaat dat ze die verwerken zoals ze wettelijk en volgens hun voorwaarden verplicht zijn.
Of je daarna de opdracht wilt geven op mijnaansluiting.nl is verder tussen jou en de netbeheerder, daar heeft Delta geen bal mee te maken.
Bedankt, dan ga ik het zo regelen.Compuchip87 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 16:56:
[...]
Wat mij betreft is het zeker ontopic, de "voorgestelde" route is wat ze willen maar niet wat hoeft.
Eerste stap is inderdaad je gascontract opzeggen bij Delta. Doe het schriftelijk (per mail of contactformulier) met een opzegtermijn volgens je contract. Als ze moeilijk doen, bedank je ze voor de ontvangstbevestiging van je opzegging en dat je ervanuit gaat dat ze die verwerken zoals ze wettelijk en volgens hun voorwaarden verplicht zijn.
Of je daarna de opdracht wilt geven op mijnaansluiting.nl is verder tussen jou en de netbeheerder, daar heeft Delta geen bal mee te maken.
Ik heb wel verwezen naar de aanvraag die ik al heb gestuurd via mijnaansluiting.nl. Daar hebben ze idd niet mee van doen, maar als dat zorgt dat het allemaal wat makkelijker gaat voor mij dan mogen ze het wmb weten. Delta bied in de algemene voorwaarden om met wederzijds instemmen een opzegtermijn van korter dan 30 dagen te hanteren, daar vraag ik ook naar en geef om die reden wat extra info. Nee heb je (en dan duurt het 30 dagen), maar ja kun je krijgen.
Je kunt nadat je het schriftelijk hebt gedaan, altijd nog even bellen en kijken of je het per direct geregeld krijgt.svenk91 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:16:
[...]
Bedankt, dan ga ik het zo regelen.
Ik heb wel verwezen naar de aanvraag die ik al heb gestuurd via mijnaansluiting.nl. Daar hebben ze idd niet mee van doen, maar als dat zorgt dat het allemaal wat makkelijker gaat voor mij dan mogen ze het wmb weten. Delta bied in de algemene voorwaarden om met wederzijds instemmen een opzegtermijn van korter dan 30 dagen te hanteren, daar vraag ik ook naar en geef om die reden wat extra info. Nee heb je (en dan duurt het 30 dagen), maar ja kun je krijgen.
En omdat je de 'officiële route' volgt, zullen ze niet al te moeilijk (moeten) doen, als jij aangeeft dat je het al bij MijnAansluiting hebt gemeld.
Beste klant,
Hartelijk dank voor uw bericht. Graag vernemen wij van u of u akkoord gaat met het verwijderen van de aansluiting als wij de aanvraag zelf indienen. Uiteraard dient u wel akkoord hiervoor te hebben van een eventuele verhuurder.
Mocht u wensen dat wij de aanvraag aanleggen dan ontvangen wij graag foto's van de aansluiting en een mobiel nummer.
Met vriendelijke groet,
Business Support Services | Instroom
088-8963963
You can call me Al
Zoals u weet, is de gasmeter uw eigendom. Als u hier op eigen initiatief werkzaamheden aan wilt uitvoeren lijkt mij dat u daarom mijn akkoord niet nodig hebt maar heb ik uiteraard ook geen bezwaar. Mocht u voor het uitvoeren van uw aanvraag toegang tot mijn woning nodig hebben, stel ik het op prijs als u daarvoor 5 werkdagen van tevoren een afspraak maakt, dan zorg ik dat ik thuis ben.ijssgerb schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:38:
Zojuist ontving ik onderstaande reactie van Stedin na het versturen van brief 1b. Enig advies hoe ik hierop moet reageren?
Beste klant,
Hartelijk dank voor uw bericht. Graag vernemen wij van u of u akkoord gaat met het verwijderen van de aansluiting als wij de aanvraag zelf indienen. Uiteraard dient u wel akkoord hiervoor te hebben van een eventuele verhuurder.
Mocht u wensen dat wij de aanvraag aanleggen dan ontvangen wij graag foto's van de aansluiting en een mobiel nummer.
Met vriendelijke groet,
088-8963963
Compuchip87 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:15:
[...] Zoals u weet, is de gasmeter uw eigendom. Als u hier op eigen initiatief werkzaamheden aan wilt uitvoeren lijkt mij dat u daarom mijn akkoord niet nodig hebt maar heb ik uiteraard ook geen bezwaar. Mocht u voor het uitvoeren van uw aanvraag werkzaamheden toegang tot mijn woning nodig hebben, stel ik het op prijs als dan dient u daarvoor 5 werkdagen van tevoren een afspraak te maken, dan zorg ik dat ik thuis ben.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Beste klant,
Bedankt voor uw bericht. Graag ontvangen wij van u foto's van de gasaansluiting en een telefoonnummer voor onze werkvoorbereider.
Met vriendelijke groet,
088-8963963
You can call me Al
Originele bericht van jou heeft het over toestemming verhuurder? Ben jij een huurder of een koper? Indien huurder let dan even extra goed op. Verwijs dan Stedin ook echt even naar de verhuurder en vraag voor bewijs dat de verhuurder ook akkoord is met verwijderen want jij moet misschien als je ooit weggaat de woning opleveren met actieve gasaansluiting. Dan heb je dus het bewijs nodig dat de verhuurder akkoord was.ijssgerb schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:35:
Inmiddels al een reactie gekregen weer van Stedin;
Beste klant,
Bedankt voor uw bericht. Graag ontvangen wij van u foto's van de gasaansluiting en een telefoonnummer voor onze werkvoorbereider.
Met vriendelijke groet,
088-8963963
You can call me Al
Ah, ze lezen mee! Krijg zojuist een mailtje dat ze de aanvraag in gaan dienen.MikeyMan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:17:
Tis inmiddels alweer even stil vanuit Stedin. Ze zouden zelf de aanvraag doen, maar heb nu een paar weken helemaal niets meer gehoord.
Vandaag een kort mailtje gekregen van Delta dat mijn aanvraag wordt verwerkt en ik binnenkort de officiële bevestiging van de opzegging kan verwachten. Kijk ik in de online omgeving dan staat de einddatum van mijn contract al op 3 juni. Zo op het eerste gezicht lijkt het erg soepel dus, opzegging met 2 werkdagen in plaats van de gebruikelijke opzegtermijn van 30 dagen.svenk91 schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 17:16:
[...]
Bedankt, dan ga ik het zo regelen.
Edit: Nu ook de bevestiging per mail, vandaag is de laatste dag en per 4 juni geen gas meer van Delta, met de mededeling dat de ATO ook stopt.
[ Voor 6% gewijzigd door svenk91 op 03-06-2025 11:02 ]
En staat er duidelijk in dat de aanvraag namens zichzelf doen? Of schrijven ze dan stiekem toch iets als "we gaan de aanvraag voor u indienen"?MikeyMan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:36:
[...]
Ah, ze lezen mee! Krijg zojuist een mailtje dat ze de aanvraag in gaan dienen.
In reactie op mijn eerdere email dat ze de aanvraag uit hun naam doen, en dat ik hier geen aandeel in heb, sturen ze nu "de afsluiting zal worden aangevraagd".Compuchip87 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:28:
[...]
En staat er duidelijk in dat de aanvraag namens zichzelf doen? Of schrijven ze dan stiekem toch iets als "we gaan de aanvraag voor u indienen"?
Lijkt me juridisch gedekt.
Vandaag was het zover: de werkmannen hebben de boel opgegraven, afgedopt en eruit getrokken. Alles was in een paar uurtjes geregeld en allemaal prima verlopen. Gisteren waren ze bij de overburen, dus van de gelegenheid gebruik gemaakt om al even kort de situatie bij ons te bekijken. Uitvoering vandaag was keurig en vlot geregeld.Merijn. schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 09:30:
[...]
Update over mijn ervaringen: tot nu toe eigenlijk dikke prima.
...
Nu wachten op nieuws van de planner. De verwachting is dat ze rond week 19 komen.
Als ik dan al een minpuntje moet zoeken, is het dat ze week 19 niet gehaald hebben. Maar dat maakt mij verder niet zoveel uit, want kosten had ik toch al niet meer voor de gasaansluiting aangezien de energieleverancier (United Consumers) dat vanaf eerste melding al stop had gezet.
Locatie: Noord-Limburg, Enexis gebied en melding/ aanvraag volledig via MijnAansluiting.nl laten lopen.
Afgelopen november hebben ze zelf verzoek tot verwijdering van de aansluiting gedaan bij Liander, die komen pas week 2 2026.
Volgens mij kunnen ze hun gascontract gewoon opzeggen toch? En is er in hun geval ook sprake van kosten als dat niet vooraf gecommuniceerd is?
Als ze alleen een melding einde gasgebruik gedaan hebben, bepaald de netbeheerder zelf wanneer de werkzaamheden worden ingepland. In dat geval is het "kosteloos". Maar zie hiervoor ook de topicwarning.
Gas contract kunnen ze zeker opzeggen bij hun leverancier, en hadden ze al kunnen doen voor het afdoppen.
Gewoon opzeggen, eventueel met in achtneming van de opzeggingstermijn. En elke reactie is een ontvangstbevestiging.boyd86 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:35:
Een goede vriend van mij heeft in verband met overstap warmtepomp de gasaansluiting na de meter afgedopt en dus feitelijk uit gebruik genomen.
Afgelopen november hebben ze zelf verzoek tot verwijdering van de aansluiting gedaan bij Liander, die komen pas week 2 2026.
Volgens mij kunnen ze hun gascontract gewoon opzeggen toch? En is er in hun geval ook sprake van kosten als dat niet vooraf gecommuniceerd is?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Ja, dat contract kan je per direct opzeggen. Er geld dan wel een opzegtermijn van 30 dagen, maar als je uitlegt dat de boel al gasvrij is willen ze het misschien sneller doen.boyd86 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:35:
Een goede vriend van mij heeft in verband met overstap warmtepomp de gasaansluiting na de meter afgedopt en dus feitelijk uit gebruik genomen.
Er is wel een kans dat je een opzegboete krijgt, maar grote kans dat dat 0 euro is.
De brief:
De e-mailUw dossier wordt overgedragen naar een gerechtsdeurwaarder
24 mei 2025
Beste klant.
U heeft eerder van ons brieven ontvangen. Op het ADRES is geen aanmelding bij een energieleverancier voor gas of een aanvraag voor verwijdering bekend. Dit betekent dat er nog steeds gebruik wordt gemaakt van de aansluiting, zonder dat hiervoor betaald wordt. Daarom ontvangt u een laatste herinnering om deurwaarderskosten en afsluiting te voorkomen.
Wilt u de gasaansluiting blijven gebruiken? Meld u aan bij een energieleverancier voor 9 juni 2025 Meld u direct telefonisch aan bij een energieleverancier naar keuze. Dit om te voorkomen dat uw dossier wordt overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder. Spreek met de energieleverancier af dat uw aanmelding voor 9 juni 2025 bij ons bekend is. De energieleverancier brengt ons automatisch op de hoogte als uw aanmelding is verwerkt. U kunt dit niet zelf aan ons doorgeven.
Wilt u de gasaansluiting toch verwijderen? Doe een aanvraag voor 9 juni 2025 Het is belangrijk dat u de verwijdering dan zo snel mogelijk aanvraagt.
U regelt dit snel via www.mijnaansluiting.nl. Wilt u meer informatie over het verwijderen van de gasaansluiting? Ga naar www.liander.nl/aansluitingen/aansluiting-verwijderen.
Wilt u de gasaansluiting verwijderen, zodra het in onze planning past? Dan hoeft u hiervoor niets te betalen.
Heeft u een voorkeursdatum voor het verwijderen van de gasaansluiting? Dan brengen wij kosten in rekening.
Na het indienen van de aanvraag nemen wij contact met u op voor het maken van een afspraak.
Lees goed de informatie door op mijnaansluiting.nl over de keuze die u maakt.
Zit u in de schuldhulpverlening/schuldsanering?
Dan is een regeling mogelijk. Stuur de naam en het telefoonnummer van uw schuidhulpverlener bewindvoerder naar dw.contractioos@ljander.nl. Wij nemen contact op met uw schuldhulpverlener/bewindvoerder, zodat u niet direct wordt afgesloten.
Bij geen keuze wordt het dossier overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder
Is er op 9 juni 2025 geen energieleverancier voor gas of aanvraag voor verwijdering bij ons bekend? Dan zijn wij genoodzaakt om het dossier over te dragen aan onze deurwaarder. En kunnen wij niets meer voor u betekenen. De kosten van deze maatregel kunnen flink oplopen
Deze zijn voor uw eigen rekening. De kosten kunnen bestaan uit de volgende onderdelen:
Het verbruik van gas in de periode dat er geen contract met de energieleverancier was; (Buiten) gerechtelijke kosten.
Staat uw woning/pand leeg of gebruikt u tijdelijk geen energie?
Ook dan moet u actie ondernemen. Kijk op www.liander.nl/voorkomen om welke aansluiting het gaat en welke mogelijkheden u heeft.
Wie is Liander?
Liander is de netbeheerder in uw regio. Wij leggen kabels en leidingen aan en beheren het energienetwerk
in uw regio.
Tot slot
Wilt u zelf een afspraak maken om de gas- en/ of stroomaansluiting af te laten sluiten om daarmee een gerechtelijke procedure te voorkomen? Bel dan met onze klantenservice op telefoonnummer 088 542 64 44
(bereikbaar op werkdagen tussen 08.00 en 17.00 uur) of ga naar www.liander.nl/contact.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Team Netverlies Contractloos
Mijn reactie: (met dank aan de eerdere brief van @mikepapot )Op 2 juni heeft u contact met ons opgenomen. U gaf aan dat uw gasaansluiting verwijderd kan worden. U vroeg ons de aanvraag voor verwijdering van uw gasaansluiting voor u in te dienen. Bedankt voor uw bericht. Helaas heb ik u telefonisch niet kunnen bereiken dus leest u mijn reactie in deze e-mail.
Aanvraag indienen
Liander kan geen aanvraag voor u indienen. De aanvraag dient u zelf te doen door onderstaande stappen te volgen. Wanneer het niet lukt de aanvraag in te dienen kunt u familie of buren vragen u daarbij te helpen, ook uw gemeente kan helpen met het indienen van de aanvraag.
Vraag de verwijdering aan op mijnaansluiting.nl
Voor het aanvragen van de verwijdering van uw aansluiting volgt u de onderstaande stappen.
Stap 1: Ga naar www.mijnaansluiting.nl.
Stap 2: Log in met uw account. (Nog geen account? Klik op 'Registreer' en volg de aanwijzingen.)
Stap 3: Klik op '‘start nieuwe aanvraag”.
Stap 4: Vul het webformulier in.
Heeft u hulp nodig bij uw aanvraag? Bel dan met de helpdesk van mijnaansluiting.nl. De helpdesk is bereikbaar op werkdagen van 09.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 088 022 15 00.
Wat gebeurt er na uw aanvraag?
Na uw aanvraag gebeurt het volgende:
• U krijgt een opdrachtbevestiging.
• De aannemer neemt contact met u op om een afspraak te maken voor de werkzaamheden.
• Zorg ervoor dat de meterkast leeg en gemakkelijk bereikbaar is, en het pand wind- en waterdicht.
• De aannemer voert de werkzaamheden uit.
• U krijgt een factuur. Wij vragen u deze rekening binnen twee weken te betalen.
Kosten verwijdering
Een overzicht van alle tarieven vindt u op www.liander.nl/tarieven.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Geachte heer of mevrouw,
Op 2 juni jl. ontving ik uw brief d.d. 24 mei 2024 met kenmerk XXXX en onderwerp: ‘Uw dossier wordt overgedragen naar een gerechtsdeurwaarder’. In deze brief stelt u dat “nog steeds gebruik wordt gemaakt van de aansluiting, zonder dat hiervoor betaald wordt”. Dit is feitelijk onjuist en schadelijk. U wekt hiermee ten onrechte de suggestie van gasdiefstal, een beschuldiging die ik met klem van de hand wijs. Ik eis van Liander dan ook binnen vijf werkdagen duidelijkheid over deze situatie en namens Liander welgemeende excuses voor deze valse aantijging.
Tot mijn verbazing ontving ik op 3 juni 2025 ook een e-mail van uw klantenservice waarin gesteld wordt dat ik op 2 juni jl. telefonisch contact met u zou hebben opgenomen en daarbij zou hebben aangegeven de gasaansluiting te willen laten verwijderen. Deze bewering is volledig onjuist: ik heb op geen enkel moment op 2 juni contact met Liander gezocht en al helemaal geen verzoek tot verwijdering gedaan. Ook deze communicatie bevat ernstige feitelijke onjuistheden, die ik niet accepteer.
Samenvatting van mijn klacht
Liander beschuldigt mij ten onrechte van gasdiefstal. Die valse beschuldiging neem ik zeer hoog op en daarom eis ik van Liander op korte termijn excuses en een rectificatie. Daarnaast beweert u dat ik contact met u heb opgenomen en een aanvraag voor verwijdering van de gasaansluiting heb gevraagd. Met deze klacht onderbouw ik dat de beschuldiging in deze brief en de onjuistheden in uw e-mail compleet misplaatst is. Ik toon daarbij aan dat Liander op de volgende punten de plank misslaat:
1. Liander gaat voorbij aan de eerder tussen haar en mij gevoerde correspondentie en geeft de indruk dat ik niet eerder zou hebben gereageerd.
2. Liander trekt de conclusie van gasdiefstal op basis van foutieve aannames, terwijl alle relevante, juiste informatie bij Liander beschikbaar is sinds augustus 2020.
3. Tevens oefent Liander ten onrechte dwang op mij uit om stappen te zetten op basis van deze onterecht getrokken conclusie.
4. Liander stuurt mij een e-mail bericht waarvan de inhoud volledig is gebaseerd op een contactmoment op 2 juni wat niet heeft plaatsgevonden.
Ik licht een en ander hieronder toe.
Feitelijke achtergrond
Sinds de opzegging van mijn leveringsovereenkomst met Vattenfall per 1 augustus 2020 is er geen gas meer verbruikt in mijn woning. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is conform artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden door mijn energieleverancier namens mij opgezegd. Tien werkdagen na die opzegging was de overeenkomst beëindigd. U bevestigt in uw e-mail met d.d. 19 augustus 2020 dat deze opzegging door mijn toenmalige energieleverancier aan u is doorgegeven. Daarmee is er sindsdien geen sprake meer van een contractuele relatie tussen mij en Liander, noch van enig verbruik. Uw suggestie van gebruik zonder betaling is gebaseerd op foutieve aannames. U beschikt over geen enkel bewijs van verbruik, en dat kunt u ook niet hebben, omdat er simpelweg geen sprake van is geweest. De meterstand is sinds 1 augustus 2020 onveranderd.
Correspondentie overzicht
U begint uw brief met “U heeft eerder van ons brieven ontvangen.”. U vertelt daar echter niet bij dat u en ik over deze brieven hebben gecorrespondeerd via e-mail. Mijn dossier is al 4,5 jaar bij u bekend. Hieronder ziet het overzicht van deze contactmomenten:
• Augustus 2020: Diverse e-mails en reacties op brieven, waarin ik melding maak van beëindiging van levering en niet-gebruik van de aansluiting. Te beginnen met mijn eerste reactie op uw schrijven met d.d. 4 augustus 2020 en later op 20 augustus 2020. Sinds dat moment blijft het 4,5 jaar stil vanuit uw kant.
• April – juni 2025: 26 april 2025 stuurt u mij, na 4,5 jaar stilte, wederom de brief met onderwerp: “Maakt u een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?” Hierop volgt herhaalde correspondentie waarin ik aangeef dat de aansluiting niet wordt gebruikt, dat de gasmeter mij niet in de weg zit en dat verwijdering wat mij betreft geen noodzaak heeft. Ik heb herhaaldelijk aangegeven medewerking te verlenen, namelijk 9(!) keer, en benadrukt dat u welkom bent om op afspraak de aansluiting te verwijderen indien u dit noodzakelijk acht. De gasaansluiting is namelijk uw eigendom.
Onterechte beschuldiging van diefstal
Door deze informatie niet te gebruiken, trekt u vervolgens de onjuiste conclusie “... dat er nog steeds gebruik wordt gemaakt van de aansluiting, zonder dat hiervoor betaald wordt.”. Op de achterzijde van de brief bij paragraaf “De kosten van deze maatregel kunnen flink oplopen” benoemt u waaruit deze kosten kunnen bestaan. Hier benoemt u o.a. dat deze kosten bestaan uit “Het verbruik van gas in de periode dat er geen contract met de energieleverancier was”. U beschuldigt mij hiermee van het stelen van gas via uw gasaansluiting. Op basis van de eerdere correspondentie zoals hierboven opgenoemd heeft u kunnen weten dat de door u gedane aanname foutief is. Dit heeft u ook kunnen controleren aan de hand van de gasmeterstanden die u kunt uitlezen van uw gasmeter in onze meterkast.
Foutieve aannames en onterechte druk uitoefenen
In uw brief stelt u dat er sprake is van gebruik zonder betaling. Deze conclusie is onjuist, zoals hierboven onderbouwd. Desondanks probeert u mij te dwingen te kiezen tussen:
1. Aanmelding bij een energieleverancier, of
2. Aanvraag tot verwijdering van de aansluiting.
Beide opties zijn niet op mij van toepassing. Ik gebruik uw aansluiting niet meer sinds 1 augustus 2020 en heb geen contractuele verplichting jegens Liander. De gasaansluiting is uw eigendom en valt onder uw verantwoordelijkheid. Ook volgens vaste jurisprudentie (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862) ligt het initiatief tot verwijdering bij de netbeheerder. Er rust geen enkele verplichting op mij om een verwijdering aan te vragen. Zoals eerder ook al vermeld heb ik herhaaldelijk aangegeven medewerking te verlenen, namelijk 9(!) keer, en benadrukt dat u welkom bent om op afspraak de aansluiting te verwijderen indien u dit noodzakelijk acht. De gasaansluiting is namelijk uw eigendom.
Onjuiste e-mail d.d. 3 juni 2025
Voorts ontving ik op 3 juni jl. van uw klantenservice een e-mail waarin wordt gesteld dat ik op 2 juni telefonisch contact met u zou hebben opgenomen. Deze bewering is feitelijk onjuist en misleidend. Ik heb op geen enkel moment contact gezocht met Liander, noch toestemming gegeven voor enige verwerking of actie. Het verspreiden van onjuiste informatie over een vermeend contactmoment is buitengewoon onzorgvuldig en kan negatieve gevolgen hebben voor de behandeling van mijn dossier.
Conclusie
Ik zie daarom geen reden en ook geen verplichting mijnerzijds om opvolging te geven aan uw brief anders dan het bij Liander indienen van deze klacht.
1. Excuses en rectificatie
Ik wil mijn ernstige bezwaar kenbaar maken tegen zowel de inhoud als de toonzetting van uw brief van 24 mei 2024, alsmede tegen de e-mail die ik op 3 juni 2025 van uw klantenservice ontving. In genoemde brief suggereert u ten onrechte dat ik gebruik zou maken van de gasaansluiting zonder daarvoor te betalen. Dit is een uitlating die de ernstige en ongegronde beschuldiging van gasdiefstal impliceert. In de genoemde e-mail stelt u bovendien dat ik op 2 juni jl. telefonisch contact met Liander zou hebben opgenomen met het verzoek tot verwijdering van de aansluiting. Ook deze bewering is feitelijk onjuist en misleidend. Beide communicatie uitingen zijn gebaseerd op foutieve aannames en wekken de indruk van onzorgvuldig en onprofessioneel handelen aan uw zijde. De beschuldiging van gasdiefstal is buitengewoon ernstig en beledigend, en het verspreiden van onjuiste informatie over een vermeend klantcontact is onaanvaardbaar. Dat deze uitlatingen zijn gedaan zonder voorafgaand feitenonderzoek acht ik onbegrijpelijk en onverantwoord. Voor de gevolgen hiervan stel ik Liander volledig aansprakelijk. Gezien het bovenstaande stel ik de volgende eisen aan Liander:
• Een schriftelijke excuses voor de ongegronde beschuldiging van gasdiefstal, alsmede voor het verspreiden van onjuiste informatie met betrekking tot vermeend klantcontact;
• Toezending van mijn volledige dossier inclusief het interne verslag waarin u stelt dat ik contact met u opnam op 2 juli.
• Een ondubbelzinnige rectificatie van beide onjuistheden, zowel schriftelijk als per e-mail, binnen een termijn van vijf werkdagen na dagtekening van deze brief;
• Een formele bevestiging dat alle eventuele kosten voortvloeiend uit acties van Liander of door haar ingeschakelde derden (zoals een gerechtsdeurwaarder), volledig voor rekening van Liander blijven, aangezien hiervoor geen rechtsgeldige grondslag bestaat.
• Ik verwacht uw reactie uiterlijk binnen vijf werkdagen te ontvangen, alvorens ik verdere inhoudelijke bespreking van de overige aspecten van uw dossier overweeg.
2. Kosten voor rekening Liander
Door Liander gemaakte kosten wegens door haar genomen stappen zal ik niet accepteren. Dit geldt ook wanneer Liander het noodzakelijk acht om voor het tot stand laten komen van een dergelijke afspraak de hulp in te schakelen van een deurwaarder. Ik begrijp dat de kosten oplopen wanneer Liander (externe) partijen als een deurwaarder inschakelt, maar omdat alle kosten die samenhangen met de werkzaamheden die Liander initieert, zijn die kosten volledig voor rekening en risico van Liander.
3. Welkom maar geen opdracht
Na uw rectificatie en excuses, en daarmee het klaren van de lucht, bent u overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden aan uw gasaansluiting te verrichten die u nodig acht.
Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Schriftelijke afhandeling
Ik verzoek u vriendelijk doch dringend om binnen vijf werkdagen schriftelijk (bij voorkeur per e-mail) te reageren op deze klacht, inclusief rectificatie en excuses. Ik ben niet telefonisch beschikbaar. Verdere correspondentie kunt u richten aan: EMAIL
Een afschrift van deze klacht zend ik aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Wauw, ze zetten gewoon door, ik heb na mijn laatste posts hier (een week of 2 terug), zowel richting Liander als richting de ACM van beide partijen 0 reactie gehad e.g. ik zie hem al aankomen dit gaat ook zeker mijn route worden. Dank voor je template die ga ik zeker ook gebruiken.Bo0bz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:14:
Liander heeft inmiddels een aantal grenzen voor mij overschreden. Gisteren (2 juni) ontving ik een brief waarin Liander aangeeft dat mijn case wordt doorgezet naar een gerechtsdeurwaarder. Hierin vermeldt Liander dat ze de kosten voor het verbruik van gas in mijn woning en de deurwaarderskosten op mij kunnen verhalen. Vandaag ontving ik een e-mail waarin staat aangegeven dat ik gisteren contact met hen heb opgenomen met het verzoek om mijn gasaansluiting te laten verwijderen. Pure onzin en leugens!
De brief:
[...]
De e-mail
[...]
Mijn reactie: (met dank aan de eerdere brief van @mikepapot )
[...]
De gasmeterstand is voldoende voor een opzegging van je gascontract. Zorg dat je er een foto van hebt en stuur die mee met de opzegging. Dan staat (1) vast dat je opgezegd hebt en (2) bij welke meterstand dat was. Geen discussie meer van wanneer die meterstand was.boyd86 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:55:
Bedankt voor jullie reacties! Ik neem aan dat de meterstand van de gasmeter ook voldoende kan bevestigen dat er na bepaalde datum geen verbruik is geweest. Ik weet niet of het een slimme variant is maar hoop voor ze dat het qua kosten zo laag mogelijk blijft om er vanaf te komen. Dit topic kwam ik verleden jaar toevallig tegen, ik vind het eigenlijk van de zotte dat dit zo’n zwaar en duur proces kan zijn als je niet dondersgoed door hebt hoe en wat.
En sommige leveranciers hanteren een opzegtermijn en sommige niet. Of dat zo is en hoe lang die is kun je in de algemene voorwaarden vinden.
Laat hier weten als de leverancier het contract weigert op te zeggen omdat de aansluiting nog niet verwijderd is. Dat doen ze soms, maar een opzegging mogen ze niet weigeren. Wij helpen dan verder.
<John O`Mill>
Dit noem ik niet onzorgvuldig. Doen alsof je met elkaar gesproken hebt is gewoon keihard liegen.Bo0bz schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:14:
verspreiden van onjuiste informatie over een vermeend contactmoment is buitengewoon onzorgvuldig en kan negatieve gevolgen hebben voor de behandeling van mijn dossier
Mogelijk is het een automagische (e)mail die hun systeem verstuurd wanneer iemand handmatig een aanvraag in het systeem zet, maar dan mogen ze hier wel even van te voren bericht over doen "we gaan X doen en dat heeft als effect mail Y die u kunt negeren".
en jawel ik heb net ook de deurwaardersbrief ontvangen.eelcobode schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:37:
[...]
Wauw, ze zetten gewoon door, ik heb na mijn laatste posts hier (een week of 2 terug), zowel richting Liander als richting de ACM van beide partijen 0 reactie gehad e.g. ik zie hem al aankomen dit gaat ook zeker mijn route worden. Dank voor je template die ga ik zeker ook gebruiken.
Onderstaande reactie gaat per ommegaande richting Liander & ACM
Geachte heer of mevrouw,
Op 4 juni jl. ontving ik uw brief d.d. 01-06-2025 met kenmerk <kenmerk> en onderwerp: ‘Uw dossier wordt overgedragen naar een gerechtsdeurwaarder’. In deze brief stelt u dat “nog steeds gebruik wordt gemaakt van de aansluiting, zonder dat hiervoor betaald wordt”. Dit is feitelijk onjuist en schadelijk. U wekt hiermee ten onrechte de suggestie van gasdiefstal, een beschuldiging die ik met klem van de hand wijs. Ik eis van Liander dan ook binnen vijf werkdagen duidelijkheid over deze situatie en namens Liander welgemeende excuses voor deze valse aantijging.
Samenvatting van mijn klacht
Liander beschuldigt mij ten onrechte van gasdiefstal. Die valse beschuldiging neem ik zeer hoog op en daarom eis ik van Liander op korte termijn excuses en een rectificatie. Daarnaast beweert u dat ik contact met u heb opgenomen en een aanvraag voor verwijdering van de gasaansluiting heb gevraagd. Met deze klacht onderbouw ik dat de beschuldiging in deze brief en de onjuistheden in uw e-mail compleet misplaatst is. Ik toon daarbij aan dat Liander op de volgende punten de plank misslaat:
1. Liander gaat voorbij aan de eerder tussen haar en mij gevoerde correspondentie en geeft de indruk dat ik niet eerder zou hebben gereageerd.
2. Liander trekt de conclusie van gasdiefstal op basis van foutieve aannames, terwijl alle relevante, juiste informatie bij Liander beschikbaar is sinds february 2023.
3. Tevens oefent Liander ten onrechte dwang op mij uit om stappen te zetten op basis van deze onterecht getrokken conclusie.
Feitelijke achtergrond
Sinds de opzegging van mijn leveringsovereenkomst met Vattenfall per february 2023 is er geen gas meer verbruikt in mijn woning. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is conform artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden door mijn energieleverancier namens mij opgezegd. Tien werkdagen na die opzegging was de overeenkomst beëindigd. U bevestigt in uw brief met d.d. 13 february 2023 dat deze opzegging door mijn toenmalige energieleverancier aan u is doorgegeven. Daarmee is er sindsdien geen sprake meer van een contractuele relatie tussen mij en Liander, noch van enig verbruik. Uw suggestie van gebruik zonder betaling is gebaseerd op foutieve aannames. U beschikt over geen enkel bewijs van verbruik, en dat kunt u ook niet hebben, omdat er simpelweg geen sprake van is geweest. De meterstand is sinds february 2023 onveranderd.
Correspondentie overzicht
U begint uw brief met “U heeft eerder van ons brieven ontvangen.”. U vertelt daar echter niet bij dat u en ik over deze brieven hebben gecorrespondeerd via e-mail. Mijn dossier is al ruim 2 jaar bij u bekend. Hieronder ziet het overzicht van deze contactmomenten:
• February 2023: Diverse e-mails en reacties op brieven, waarin ik melding maak van beëindiging van levering en niet-gebruik van de aansluiting. Te beginnen met mijn reacties op uw schrijven met d.d. 13 february 2023. Sinds dat moment blijft het 2 jaar stil vanuit uw kant.
• April – Mei 2025: 7 Mei 2025 stuurt u mij, na ruim 2 jaar stilte, wederom de brief met onderwerp: “Maakt u een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?” Hierop volgt herhaalde correspondentie waarin ik aangeef dat de aansluiting niet wordt gebruikt, dat de gasmeter mij niet in de weg zit en dat verwijdering wat mij betreft geen noodzaak heeft. Ik heb herhaaldelijk aangegeven medewerking te verlenen en benadrukt dat u welkom bent om op afspraak de aansluiting te verwijderen indien u dit noodzakelijk acht. De gasaansluiting is namelijk uw eigendom. U heeft hierbij aangegeven mijn standpunt te begrijpen en aan uw kant zorg te dragen voor het doen van de voor uw noodzakelijke werkzaamheden en ik door uw aannemer gecontacteerd ga worden.
• 23 Mei 2025: Onlangs uw vorige aangekondigde acties, stuur u opnieuw een brief waarin u mij aanspoort om actie te nemen om de gasaansluiting te verwijderen. Hierop volgt herhaalde correspondentie waarin ik aangeef dat de aansluiting niet wordt gebruikt, dat de gasmeter mij niet in de weg zit en dat verwijdering wat mij betreft geen noodzaak heeft. Ik heb herhaaldelijk aangegeven medewerking te verlenen en benadrukt dat u welkom bent om op afspraak de aansluiting te verwijderen indien u dit noodzakelijk acht. Hierop heeft u niet gereageerd.
Onterechte beschuldiging van diefstal
Door deze informatie niet te gebruiken, trekt u vervolgens de onjuiste conclusie “... dat er nog steeds gebruik wordt gemaakt van de aansluiting, zonder dat hiervoor betaald wordt.”. Op de achterzijde van de brief bij paragraaf “De kosten van deze maatregel kunnen flink oplopen” benoemt u waaruit deze kosten kunnen bestaan. Hier benoemt u o.a. dat deze kosten bestaan uit “Het verbruik van gas in de periode dat er geen contract met de energieleverancier was”. U beschuldigt mij hiermee van het stelen van gas via uw gasaansluiting. Op basis van de eerdere correspondentie zoals hierboven opgenoemd heeft u kunnen weten dat de door u gedane aanname foutief is. Dit heeft u ook kunnen controleren aan de hand van de gasmeterstanden die u kunt uitlezen van uw gasmeter in onze meterkast.
Foutieve aannames en onterechte druk uitoefenen
In uw brief stelt u dat er sprake is van gebruik zonder betaling. Deze conclusie is onjuist, zoals hierboven onderbouwd. Desondanks probeert u mij te dwingen te kiezen tussen:
1. Aanmelding bij een energieleverancier, of
2. Aanvraag tot verwijdering van de aansluiting.
Beide opties zijn niet op mij van toepassing. Ik gebruik uw aansluiting niet meer sinds february 2023 en heb geen contractuele verplichting jegens Liander. De gasaansluiting is uw eigendom en valt onder uw verantwoordelijkheid. Ook volgens vaste jurisprudentie (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862) ligt het initiatief tot verwijdering bij de netbeheerder. Er rust geen enkele verplichting op mij om een verwijdering aan te vragen. Zoals eerder ook al vermeld heb ik herhaaldelijk aangegeven medewerking te verlenen en benadrukt dat u welkom bent om op afspraak de aansluiting te verwijderen indien u dit noodzakelijk acht. De gasaansluiting is namelijk uw eigendom.
Conclusie
Ik zie daarom geen reden en ook geen verplichting mijnerzijds om opvolging te geven aan uw brief anders dan het bij Liander indienen van deze klacht.
1. Excuses en rectificatie
Ik wil mijn ernstige bezwaar kenbaar maken tegen zowel de inhoud als de toonzetting van uw brief van 04 Juni 2025. In genoemde brief suggereert u ten onrechte dat ik gebruik zou maken van de gasaansluiting zonder daarvoor te betalen. Dit is een uitlating die de ernstige en ongegronde beschuldiging van gasdiefstal impliceert. Uw communicatie uitingen zijn gebaseerd op foutieve aannames en wekken de indruk van onzorgvuldig en onprofessioneel handelen aan uw zijde. De beschuldiging van gasdiefstal is buitengewoon ernstig en beledigend. Dat deze uitlatingen zijn gedaan zonder voorafgaand feitenonderzoek acht ik onbegrijpelijk en onverantwoord. Voor de gevolgen hiervan stel ik Liander volledig aansprakelijk. Gezien het bovenstaande stel ik de volgende eisen aan Liander:
• Een schriftelijke excuses voor de ongegronde beschuldiging van gasdiefstal, alsmede voor het verspreiden van onjuiste informatie met betrekking tot vermeend klantcontact;
• Toezending van mijn volledige dossier: Dit verzoek kunt u ook beschouwen als een een beroep op artikel 12 en artikel 15, eerste lid van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
• Een ondubbelzinnige rectificatie onjuistheden, zowel schriftelijk als per e-mail, binnen een termijn van vijf werkdagen na dagtekening van deze brief;
• Een formele bevestiging dat alle eventuele kosten voortvloeiend uit acties van Liander of door haar ingeschakelde derden (zoals een gerechtsdeurwaarder), volledig voor rekening van Liander blijven, aangezien hiervoor geen rechtsgeldige grondslag bestaat.
• Ik verwacht uw reactie uiterlijk binnen vijf werkdagen te ontvangen, alvorens ik verdere inhoudelijke bespreking van de overige aspecten van uw dossier overweeg.
2. Kosten voor rekening Liander
Door Liander gemaakte kosten wegens door haar genomen stappen zal ik niet accepteren. Dit geldt ook wanneer Liander het noodzakelijk acht om voor het tot stand laten komen van een dergelijke afspraak de hulp in te schakelen van een deurwaarder. Ik begrijp dat de kosten oplopen wanneer Liander (externe) partijen als een deurwaarder inschakelt, maar omdat alle kosten die samenhangen met de werkzaamheden die Liander initieert, zijn die kosten volledig voor rekening en risico van Liander.
3. Voorbehoud voor kosten gemaakt door mij.
Door mij gemaakte kosten, verband houdend met de valse beschuldiging die Liander in haar brief uit jegens mij en ik zal moeten maken om mijn naam te zuiveren van deze beschuldigen, zal ik in rekening brengen bij Liander. Ook behoudt ik mij het recht voor vervolg stappen richting Liander te ondernemen om mijn goede naam van deze blaam te zuiveren indien Liander niet ingaat op punt 1 van dit verzoekschrift.
4. Welkom maar geen opdracht
Na uw rectificatie en excuses, en daarmee het klaren van de lucht, bent u overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden aan uw gasaansluiting te verrichten die u nodig acht.
Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Schriftelijke afhandeling
Ik verzoek u vriendelijk doch dringend om binnen vijf werkdagen schriftelijk (bij voorkeur per e-mail) te reageren op deze klacht, inclusief rectificatie en excuses. Ik ben niet telefonisch beschikbaar. Verdere correspondentie kunt u richten aan: <email adres>
Een afschrift van deze klacht zend ik aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
@eelcobodeeelcobode schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:50:
[...]
en jawel ik heb net ook de deurwaardersbrief ontvangen.
Goh, nou ben ik toch wel erg nieuwsgierig waarmee die deurwaarder dan komt. Want blaffen mag die, maar bijten voorlopig nog niet zolang er geen rechterlijke uitspraak gedaan is.
Is die flink aan het intimideren? Klacht bij de deurwaardersorganisatie en de toezichthouder?
<John O`Mill>
Een schriftelijke excuses voor de ongegronde beschuldiging van gasdiefstal, alsmede voor het verspreiden van onjuiste informatie met betrekking tot vermeend klantcontact;
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
@Bo0bz en @eelcobode bedank voor jullie voorbeelden!
Geachte Team Netverlies Contractloos,
Ik ontving op 4 juni 2025 een brief van u op mijn adres (kenmerk: xxx). Deze brief is een herinnering van uw brief van 18 mei 2025. Ik heb hier op 25 mei 2025 op gereageerd via uw contactformulier op uw website. Hierop heeft u mij gebeld op 27 mei, maar ik heb tot op heden geen inhoudelijke reactie van u gehad.
U schrijft in de eerste alinea van uw brief dat ik nog gebruik zou maken van de gasaansluiting in mijn woning. Dat is niet juist. Hiervoor heb ik bijlagen bijgevoegd ter bewijs (zie hiervoor de bijlagen onder deze brief):
- een foto van de huidige meterstand met uw laatste brief voor bewijs van de huidige datum
- de laatste factuur van Greenchoice met gas contract
- bevestiging van Greenchoice voor het opzeggen van het gascontract
Hierin kunt u zien dat er na opzegging van het gascontract bij Greenchoice, alsmede de aansluit- en Transportovereenkomst (ATO), geen gebruik gemaakt is van de gasaansluiting. Ik beschouw het overdragen van mijn dossier aan een deurwaarder dan ook niet als een zinvolle stap, aangezien er sinds de opzegging van de ATO geen gas meer is verbruikt.
Zoals ik in mijn eerdere schrijven van 19 februari 2023, 6 maart 2023, 8 mei 2025 en 25 mei 2025, alsmede in de telefoongesprekken op 6 maart 2023, 17 maart 2023 en 27 mei 2025 aangegeven heb, heb ik op mijn adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 6 februari 2023 opgezegd bij Greenchoice. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Greenchoice gemachtigd om namens mij de ATO op te zeggen bij Liander, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Zoals in mijn eerdere contact met Liander, alsmede hierboven reeds aangegeven maak ik geen gebruik meer van de gasaansluiting en kan deze dus worden verwijderd mocht Liander dit zelf graag willen. U bent zoals in eerder reeds aangegeven van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, ook niet via mijnaansluiting.nl aangezien ik niet akkoord ga met de gestelde voorwaarden, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van mogelijke kosten hiervoor niet zal accepteren. Ook alle overige kosten, zoals (buiten)gerechtelijke kosten, verwerp ik bij voorbaat.
Ik eis daarom van u het volgende:
1) een ondubbelzinnige schriftelijke rectificatie van de beschuldiging dat ik gasaansluiting gebruik zonder contract
2) de wettelijke basis waarvoor u mijn dossier wilt overdragen aan een deurwaarder
3) toezending van mijn volledige dossier: Dit verzoek kunt u ook beschouwen als een beroep op artikel 12 en artikel 15, eerste lid van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
Ik verzoek u vriendelijk doch dringend om binnen vijf werkdagen schriftelijk (bij voorkeur per e-mail) te reageren op deze klacht, inclusief rectificatie en excuses. Ik ben niet telefonisch beschikbaar. Verdere correspondentie kunt u richten aan: MAIL
Met vriendelijke groet,
Mark
Bijlagen:
- foto meter met meterstand en laatste brief Liander ter bewijs van datum
- bevestiging opzegging Greenchoice
- de laatste factuur van Greenchoice met gas contract
Bedankt! Ik heb hem aangepastBo0bz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:07:
@Mark! ze zijn lekker op dreef!
In de brief staat nu je mailadres nog openbaar. Die wil je misschien even weghalen op het forum :-)
Yep zag hem gelukkig net voor vesturen dus had hem verwijderd! Thanks!Bo0bz schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:41:
@eelcobode Heb je alleen de brief ontvangen of hebben ze ook een klantcontact moment verzonnen? Anders moet dit nog een zin verwijderen die niet op jou situatie van toepassing is.
[...]
Ter voorbereiding voor mijn stap naar all-electric.
De slimme gasmeter stopt na ongeveer een jaar met versturen. Als er geen gas doorheen gaat, wordt het circuit niet bekrachtigd en wordt er niets doorgestuurd. De link met je elektrameter valt weg, en dat was vaak een reden voor Liander om contact op te nemen. Mijn meter staat al vier jaar uit.RareHenk schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:16:
Is Liander ook zo happig als je al een slimme meter hebt en ze dus kunnen zien dat er niks verbruikt wordt?
Ter voorbereiding voor mijn stap naar all-electric.
Nee, ik heb het omgekeerd en dat al bij hun tweede brief. Op de eerste had ik gereageerd. Daarna kwam brief twee waarin ze met dezelfde inhoud kwamen en mijn brief volkomen negeerden. Daarop heb ik verteld dat zolang ze niet met iets nieuws komen en mijn correspondentie negeren, dat ik dan niet langer ga reageren. Dat spaart een hoop geschrijf.Compuchip87 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:33:
Heeft iemand die voor de derde keer de "er zijn maar drie opties"-brief heeft gehad al zin om Liander te dreigen dat als ze geen inhoudelijke reactie geven, je het dossier overdraagt aan een deurwaarder?
Het resultaat was in mijn geval verbluffend, want onmiddellijk kwam Liander met de bevestiging van mijn melding einde gebruik (die ik dus per e-mail had gedaan) en vertelde dat de boel binnenkort opgeruimd zou worden. Wat ook gebeurde.
Er zijn dus vele variaties mogelijk. Niet alleen tussen de netbeheerders, maar ook binnen een netbeheerder. Het blijft me verbazen.
<John O`Mill>
Nog even voor de volledigheid mijn klacht naar de ACM voor wie nog input nodig heeft:
Geachte Autoriteit Consument & Markt,
Ik richt mij tot u met een klacht over het handelen van mijn netbeheerder Liander met betrekking tot een gasaansluiting in mijn woning. Deze klacht betreft vier hoofdpunten:
Onterechte beschuldiging van gasdiefstal en verspreiding van feitelijk onjuiste informatie gebaseerd op een contactmoment op 2 juni wat niet heeft plaatsgevonden.
Misleidende suggestie van een verplichting tot het aanvragen van verwijdering van de gasaansluiting via www.mijnaansluiting.nl.
Ontbreken van een laagdrempelige mogelijkheid om aan Liander door te geven dat de gasaansluiting niet meer wordt gebruikt. Website www.mijnaansluiting.nl voorziet niet in een mogelijkheid om alleen aan de netbeheerder door te geven dat vanaf een bepaalde datum de gasaansluiting niet meer gebruikt wordt (‘Melding geen gasgebruik meer’).
Afronding van mijn dossier bij Liander.
Hieronder licht ik deze punten toe.
1. Onterechte beschuldiging van gasdiefstal en verspreiding van feitelijk onjuiste informatie
Op 2 juni 2025 ontving ik een brief van Liander d.d. 24 mei 2024 (kenmerk 0001447162), waarin gesteld werd dat er “nog steeds gebruik wordt gemaakt van de aansluiting zonder dat hiervoor betaald wordt.” Deze formulering wekt ten onrechte de suggestie van diefstal van gas. Deze beschuldiging is niet alleen feitelijk onjuist, maar ook bijzonder grievend.
Ik heb de aansluiting in 2020 reeds op correcte wijze laten afmelden via mijn energieleverancier. Sindsdien is er geen gasverbruik geweest. Liander had dit eenvoudig kunnen verifiëren aan de hand van de meterstanden en haar eigen administratie.
Tot overmaat van ramp ontving ik op 3 juni 2025 ook nog een e-mail van de klantenservice van Liander waarin werd gesteld dat ik op 2 juni telefonisch contact met hen zou hebben opgenomen met het verzoek tot verwijdering van de gasaansluiting. Ook deze informatie is volledig onjuist. Ik heb op geen enkel moment contact gezocht met Liander op genoemde datum, laat staan een opdracht tot verwijdering gegeven.
Ik heb Liander hierover direct schriftelijk aangesproken, maar tot op heden heb ik geen inhoudelijke rectificatie of excuses ontvangen.
2. Misleidende suggestie van verplichting tot aanvraag via www.mijnaansluiting.nl
In dezelfde brief van Liander wordt gesteld dat ik, wanneer ik de aansluiting niet meer wil gebruiken, een aanvraag tot verwijdering moet indienen via www.mijnaansluiting.nl. Daarbij wordt slechts twee opties geboden:
U wilt de gasaansluiting blijven gebruiken: meld u aan bij een leverancier
U wilt de aansluiting verwijderen: dien een aanvraag in via www.mijnaansluiting.nl
Daarna volgt een dreigement van overdracht aan een gerechtsdeurwaarder bij uitblijven van actie. Hiermee wekt Liander de indruk dat ik wettelijk verplicht ben om verwijdering aan te vragen via deze website. Nergens wordt vermeld dat het niet verplicht is om een verwijderingsaanvraag via www.mijnaansluiting.nl te doen. Dat is niet juist en misleidend. Dit belemmert consumenten in hun keuzevrijheid.
3. Geen mogelijkheid om alleen ‘einde gasgebruik’ te melden
De website www.mijnaansluiting.nl biedt géén mogelijkheid om eenvoudig aan de netbeheerder door te geven dat een gasaansluiting niet meer gebruikt wordt, zonder direct een verwijderingsverzoek te starten. Wanneer je dit proces start, word je geconfronteerd met een verplicht akkoord op diverse algemene voorwaarden en een opdracht aan Liander, inclusief kostenverplichting en aansprakelijkheid voor uitvoeringsrisico’s.
Ik wil geen opdracht geven tot verwijdering, ik wil slechts registreren dat de aansluiting sinds 2020 niet meer in gebruik is. Dat zou voldoende moeten zijn om het dossier correct te registreren en afsluiting van het dossier te voorkomen.
4. Afronding van mijn dossier bij Liander
Sinds de opzegging van mijn leveringsovereenkomst met Vattenfall per 1 augustus 2020 is er geen gas meer verbruikt in mijn woning. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is conform artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden door mijn energieleverancier namens mij opgezegd. Tien werkdagen na die opzegging was de overeenkomst beëindigd. Liander bevestigt dit in hun e-mail met d.d. 19 augustus 2020 dat deze opzegging door mijn toenmalige energieleverancier aan Liander is doorgegeven. Daarmee is er sindsdien geen sprake meer van een contractuele relatie tussen mij en Liander, noch van enig verbruik.
Mijn dossier is al ruim 4,5 jaar bij Liander bekend. Hieronder ziet het overzicht van deze contactmomenten:
Augustus 2020: Diverse e-mails en reacties op brieven, waarin ik melding maak van beëindiging van levering en niet-gebruik van de aansluiting. Te beginnen met mijn eerste reactie op het schrijven van Liander met d.d. 4 augustus 2020 en later op 20 augustus 2020. Sinds dat moment blijft het 4,5 jaar stil vanuit de kant van Liander.
April – juni 2025: 26 april 2025 stuurt Liander mij, na 4,5 jaar stilte, wederom de brief met onderwerp: “Maakt u een keuze over het gebruik van uw gasaansluiting?” Hierop volgt herhaalde correspondentie waarin ik aangeef dat de aansluiting niet wordt gebruikt, dat de gasmeter mij niet in de weg zit en dat verwijdering wat mij betreft geen noodzaak heeft. Ik heb herhaaldelijk aangegeven medewerking te verlenen, namelijk 9(!) keer, en benadrukt dat
Liander welkom is om op afspraak de aansluiting te verwijderen indien Liander dit noodzakelijk acht. De gasaansluiting is namelijk haar eigendom.
Ingediende klachten 2025
Klacht ingediend op 25 mei 2025 met het verzoek om ons dossier serieus te bekijken en af te handelen. Tot op heden heeft Liander nog niet gereageerd. Klachtenbrief is toegevoegd in de bijlage.
Klacht ingediend op 3 juni: ik verzoek u vriendelijk om deze klacht te bekijken en actie hierop te ondernemen richting Liander. Klachtenbrief is toegevoegd in de bijlage.
Liander reageert inhoudelijk niet op mijn berichten maar antwoord met standaard e-mails en brieven. Zij negeert daarbij mijn dossier of de inhoud van mijn brieven.
Conclusie en verzoek aan de ACM
Ik verzoek de ACM dringend om op te treden tegen deze handelswijze van Liander, die naar mijn mening niet alleen misleidend is, maar ook intimiderend en schadelijk voor consumenten. Mijn verzoek aan de ACM luidt als volgt:
Draag Liander en andere netbeheerders op te stoppen met het versturen van brieven waarin zonder bewijs gesuggereerd wordt dat sprake is van gebruik zonder contract (diefstal), terwijl eenvoudig gecontroleerd kan worden of er sprake is van verbruik.
Verplicht Liander en andere netbeheerders om in hun communicatie duidelijk te vermelden dat het doen van een aanvraag tot verwijdering via www.mijnaansluiting.nl niet verplicht is, en dit expliciet en zichtbaar op hun websites te plaatsen.
Zorg dat er op www.mijnaansluiting.nl een laagdrempelige functie komt waarmee kleinverbruikers aan hun netbeheerder kunnen melden dat zij per datum X zijn gestopt met het gebruik van gas, zonder kosten of verplichtingen.
Zorg dat Liander mijn dossier serieus afrondt en dat alle eventuele kosten voortvloeiend uit acties van Liander of door haar ingeschakelde derden (zoals een gerechtsdeurwaarder), volledig voor rekening van Liander blijven, aangezien hiervoor geen rechtsgeldige grondslag bestaat.
Ik verzoek u deze klacht niet slechts te archiveren, maar hier actie op te ondernemen en mij op de hoogte te houden van de maatregelen die u richting Liander en andere netbeheerders treft.
Met vriendelijke groet,
NAAM
ADRES
POSTCODE
Bijlagen:
Brief van Liander d.d. 24 mei 2025
Klachtbrief aan Liander d.d 25 mei 2025
Klachtbrief aan Liander d.d. 3 juni 2025
E-mail van Liander met onjuiste informatie d.d. 3 juni 2025
Screenshot www.mijnaansluiting.nl met voorwaarden en kostenverplichting
Het leek lange tijd rustig rond Liander en Stedin. Alleen Enexis bleef en blijft maar moeilijk doen en dwars liggen. Maar nu is er ook weer vanalles aan de hand bij Liander...
Met zeer kwalijke leugens en valse beschuldigingen van diefstal. Doe
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
:strip_exif()/f/image/bGKRTMKWGNMBNL444njGQXIL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P3aCRk323DpIxK0aNlc1GJAO.jpg?f=fotoalbum_large)
Zodra dat kan zal ik mijn dossier bijwerken.
En hoe gaat de netbeheerder daar verder mee om? Ik zie bij slimmemeterportal.nl al jaren 0 gas verbruik. Blijft de netbeheerder die gegevens sturen ook als de meter gestopt is, of blijft mijn gasmeter wel gewoon data sturen?Knapestaart schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:41:
De slimme gasmeter stopt na ongeveer een jaar met versturen. Als er geen gas doorheen gaat, wordt het circuit niet bekrachtigd en wordt er niets doorgestuurd. De link met je elektrameter valt weg, en dat was vaak een reden voor Liander om contact op te nemen. Mijn meter staat al vier jaar uit.
Ruimt wel lekker op!RichieB schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:48:
Zojuist heeft Stedin mijn meter later verwijderen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat weet ik niet. Ik vermoed dat ze geen idee hebben dat er nog een buis hier in de grond ligt. Dat ga ik ze ook niet vertellen want ik heb er helemaal geen behoefte aan dat mijn tuin wordt omgeploegd. Daarom wilde ik ook geen opdracht geven en het trace vrij maken van "grind, bestrating en beplanting". Je zou dat toch wel gedaan hebben en dan zegt die aannemer "neuh, we laten die leiding gewoon liggen". Dan zou ik pislink geworden zijn denk ik.phicoh schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:58:
[...]
En hoe gaat de netbeheerder daar verder mee om?

Zolang je gasmeter er hangt zal hij data blijven versturen lijkt me.Ik zie bij slimmemeterportal.nl al jaren 0 gas verbruik. Blijft de netbeheerder die gegevens sturen ook als de meter gestopt is, of blijft mijn gasmeter wel gewoon data sturen?
Bij mij dacht ik ook dat ze mijn leiding wel kwijt waren, want ik heb nooit iets gehoord over het ontbreken van een contract. Tot ze op een dag de meter wilden vervangen want die zou stuk zijn. Bleek dat ze het verdacht vonden dat de meter geen verbruik registreerde. De monteur die kwam heeft alleen een foto genomen en is weer vertrokken.RichieB schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:01:
Dat weet ik niet. Ik vermoed dat ze geen idee hebben dat er nog een buis hier in de grond ligt. Dat ga ik ze ook niet vertellen want ik heb er helemaal geen behoefte aan dat mijn tuin wordt omgeploegd. Daarom wilde ik ook geen opdracht geven en het trace vrij maken van "grind, bestrating en beplanting". Je zou dat toch wel gedaan hebben en dan zegt die aannemer "neuh, we laten die leiding gewoon liggen". Dan zou ik pislink geworden zijn denk ik.![]()
Zolang je gasmeter er hangt zal hij data blijven versturen lijkt me.
Ik reageerde op @Knapestaart die beweerde dat een ongebruikte gasmeter na een jaar stopt met het sturen van gegevens.
30 mei een mail gehad dat ze de verwijdering van de gasaansluiting in gang gezet hebben.
Vandaag een brief dat het dossier wordt overgedragen naar een gerechtsdeurwaarder.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Dat zijn dus (minimaal) twee afdelingen die strak langs elkaar heen werken.ron321 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:14:
Wat een puinhoop bij Liander.
30 mei een mail gehad dat ze de verwijdering van de gasaansluiting in gang gezet hebben.
Vandaag een brief dat het dossier wordt overgedragen naar een gerechtsdeurwaarder.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Tsja dan zet je jezelf ook wel een beetje voor l... als het hele dossier bij de deurwaarder komt. Maar goed, het geld klotste bij de netbeheerders toch al tegen de plinten, nietwaar?Freee!! schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:31:
[...]
Dat zijn dus (minimaal) twee afdelingen die strak langs elkaar heen werken.
En dat is de echte grap, er komt maar een deel van het dossier bij de deurwaarder, beide afdelingen denken, dat ze het dossier in beheer hebben, maar hebben niet door, dat ze maar het halve dossier hebben.Compuchip87 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:03:
[...]
Tsja dan zet je jezelf ook wel een beetje voor l... als het hele dossier bij de deurwaarder komt. Maar goed, het geld klotste bij de netbeheerders toch al tegen de plinten, nietwaar?
En helaas: dat is niets nieuws.Compuchip87 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:03:
[...]
Tsja dan zet je jezelf ook wel een beetje voor l... als het hele dossier bij de deurwaarder komt. Maar goed, het geld klotste bij de netbeheerders toch al tegen de plinten, nietwaar?
In 2018 verweet de bedrijfsjurist van Liander mij dat ik hem er niet op de hoogte van had gesteld dat er iemand van Liander (vermoedelijk een monteur met de opdracht om mij af te sluiten) onaangekondigd aan de deur was geweest.
Daarop heb ik simpelweg geantwoord dat ik niet in dienst ben van Liander en daarom niet verantwoordelijk ben voor hun interne communicatie, of het gebrek daaraan.
Maar ja, het wordt wel weer een drama dossier als de deurwaarder straks een half dossier ontvangt (zoals gebruikelijk is bij de meeste dossiers die tot heden bij een deurwaarder terecht zijn gekomen).
Wat was zijn antwoord daaropIvow85 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 17:13:
[...]
En helaas: dat is niets nieuws.
In 2018 verweet de bedrijfsjurist van Liander mij dat ik hem er niet op de hoogte van had gesteld dat er iemand van Liander (vermoedelijk een monteur met de opdracht om mij af te sluiten) onaangekondigd aan de deur was geweest.
Daarop heb ik simpelweg geantwoord dat ik niet in dienst ben van Liander en daarom niet verantwoordelijk ben voor hun interne communicatie, of het gebrek daaraan.
Daar zou ik dan toch sterk de neiging krijgen om die deurwaarder straks te gaan negeren als die met een leuke brief komt. Je hebt immers een schriftelijke mededeling van Liander dat ze op gaan ruimen.ron321 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 14:14:
Wat een puinhoop bij Liander.
En dan ben ik ook wel benieuwd wat die deurwaarder aan gaat voeren als argumenten.
Dat vraag ik me bij @eelcobode overigens ook nog steeds af: wat schreef die deurwaarder nou?
<John O`Mill>
Bij mij was het slechts een factuur en een quote uit een mail. Verder niks.Freee!! schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:52:
[...]
En dat is de echte grap, er komt maar een deel van het dossier bij de deurwaarder, beide afdelingen denken, dat ze het dossier in beheer hebben, maar hebben niet door, dat ze maar het halve dossier hebben.
Ik heb de deurwaarder gevraagd waarom ik pas via een wijzigingsverzoek obv avg dit resultaat krijg, terwijl ze dat al veel eerder hadden kunnen doen als ze mijn communicatie wel hadden gelezen. Nog geen reactie gehad.
Ook van Enexis nog geen bericht gehad over mijn art 15 avg. Ze hebben nog 4 dagen, morgen maar even een mail maken en erachteraan bellen.
Bij geen bericht, gaat er een klacht naar de AP.
[ Voor 33% gewijzigd door maomanna op 06-06-2025 02:10 ]
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
@maomannamaomanna schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 02:07:
[...]
Ze hebben nog 4 dagen, morgen maar even een mail maken en erachteraan bellen.
Bij geen bericht, gaat er een klacht naar de AP.
Waarom zou je bellen? Wil je wat van ze en ben je bang dat je je kansen verspeelt?
Of kun je die 4 dagen gewoon afwachten en dan de klacht sturen?
Bovendien weet je: we adviseren je vaak om alle correspondentie schriftelijk te doen. Dan is duidelijk (bewijs) wat er is gezegd.
En je kunt het ter lering ende vermaek hier publiceren
<John O`Mill>
Klopt. Maar om een klacht bij de ap in te dienen, moet je natuurlijk ook het eea overhandigen. Heb je niks gedaan, zit je weer met die klacht, vandaar de reminder.Hippe Lip schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 03:13:
[...]
@maomanna
Waarom zou je bellen? Wil je wat van ze en ben je bang dat je je kansen verspeelt?
Of kun je die 4 dagen gewoon afwachten en dan de klacht sturen?
Bovendien weet je: we adviseren je vaak om alle correspondentie schriftelijk te doen. Dan is duidelijk (bewijs) wat er is gezegd.
En je kunt het ter lering ende vermaek hier publiceren
Ik begrijp die neiging, maar veel beter is het om simpelweg te reageren met de vraag of ze het volledige dossier kunnen sturen zoals dat bij hun opdrachtgever bekend is. En dan zolang je niet het volledige dossier hebt gehad telkens bij elk nieuw contactmoment van de deurwaarder nergens op ingaan en uitsluitend reageren met:Hippe Lip schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:57:
[...]
Daar zou ik dan toch sterk de neiging krijgen om die deurwaarder straks te gaan negeren als die met een leuke brief komt. Je hebt immers een schriftelijke mededeling van Liander dat ze op gaan ruimen.
En dan ben ik ook wel benieuwd wat die deurwaarder aan gaat voeren als argumenten.
Dat vraag ik me bij @eelcobode overigens ook nog steeds af: wat schreef die deurwaarder nou?
"Ik heb u op <datum> verzocht om het volledige dossier toe te sturen om te kunnen controleren of hier zorgvuldig gehandeld wordt. U heeft nog niet aan dit eenvoudige verzoek voldaan. Derhalve kan ik niet inhoudelijk ingaan op de correspondentie die u mij gestuurd heeft nadat ik mijn verzoek tot toezending van het dossier heb gedaan.
Zodra ik van u het volledige dossier heb ontvangen, zal ik indien nodig inhoudelijk reageren op uw correspondentie".
De praktijk leert dat dit spel al lang kan duren, want zelden komt na een of twee keer het volledige dossier door.
Dat valt wel mee. Als jij een ontvangstbevestiging hebt ontvangen van je verzoek, is dat voldoende. Het nakomen van jouw verzoek is immers een wettelijke plicht. Je hoeft voor het niet-nakomen van een wettelijke plicht niet eerst een klacht in te dienen bij de partij die in verzuim is. Dat mag direct bij de toezichthouder.maomanna schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 06:43:
[...]
Klopt. Maar om een klacht bij de ap in te dienen, moet je natuurlijk ook het eea overhandigen. Heb je niks gedaan, zit je weer met die klacht, vandaar de reminder.
Een incassobureau kan en mag niets en kijken vaak maar amper naar een zaak. Een deurwaarder kan wel degelijk iets, maar die kijkt wel goed naar de zaak voordat ie daadwerkelijk wat doet. Een deurwaarder zal dan ook niets doen voordat het hele dossier bij hem bekend is.Truus01 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:53:
Is er nog een verschil tussen een incassobureau en deurwaarder, in deze casu? Of wordt het eigenlijk hetzelfde ingezet en kunnen ze allemaal in deze zaken helemaal niks?
[removed]
FTFY! Praktijk wijst helaas wel eens anders uit.redwing schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:18:
[...]
Een deurwaarder zal zal dan ook niets mogen doen voordat het hele dossier bij hem bekend is.
Mijn ervaring is toch anders. Ik heb in het verleden een tijdje een soortgelijk probleem als hier met het gas gehad maar dan met UPC over betalingen. Daarvoor is er een paar keer een deurwaarder langs geweest en die liep keer op keer lachend weg om UPC weer een rekening terug te geven.Freee!! schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:27:
[...]
FTFY! Praktijk wijst helaas wel eens anders uit.
Maar hoe dan ook is er met deurwaarders beter te praten dan met incassobureaus. Al was het maar omdat de deurwaarder wel probeert te snappen wat ie aan het doen is, en de incassobureaus alleen hun standaard riedeltje afgaan in de hoop dat iemand snel betaald.
[removed]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Voor nu heb ik de gaskraan dichtgedraaid, het fornuis afgekoppeld en de boel in de keuken afgedopt met teflontape. Doe ik dat zo goed?
Voorlopig goed, ik zou de uitgang van de gasmeter ontkoppelen en afdoppen met een daarvoor bestemde dop.JuliusJR schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:18:
Ik woon in een huurhuis met een huisbaas die incommunicado is. Kook sinds deze week op inductie (plug & play). Het gascontract heb ik beëindigd en heb gezegd dat ik elders een nieuw contract ga afsluiten (wat ik niet ga doen want wil geen gas meer). Ik neem aan dat ik nu wel iets van de netbeheerder ga horen, toch? Hoe lang duurt zoiets?
Voor nu heb ik de gaskraan dichtgedraaid, het fornuis afgekoppeld en de boel in de keuken afgedopt met teflontape. Doe ik dat zo goed?
Zonder verbruik stopt de meter na een aantal maanden tot een jaar. Dan is het schermpje uit, en is er geen prik meer om data te sturen naar je elektrameter. De gasmeter communiceert met de elektrameter. Als het verbruik nul is, ziet de netbeheerder dat. Als er geen communicatie is, ziet de netbeheerder dat.
Aantijgingen van frauduleus gasgebruik zijn dus onterecht, maar hun systeem is ingericht op fraudeurs en wanbetalers, niet op gasverlaters.
Huur is altijd een lastige situatie. Er zijn huurders die hebben moeten opdraaien voor heraansluiting omdat ze door de ontbrekende gasleiding de woning niet "in oorspronkelijke staat" hebben opgeleverd.JuliusJR schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 11:18:
Ik woon in een huurhuis met een huisbaas die incommunicado is. Kook sinds deze week op inductie (plug & play). Het gascontract heb ik beëindigd en heb gezegd dat ik elders een nieuw contract ga afsluiten (wat ik niet ga doen want wil geen gas meer). Ik neem aan dat ik nu wel iets van de netbeheerder ga horen, toch? Hoe lang duurt zoiets?
Ik zou dus even (a) je huurcontract checken, of daar iets instaat over de verplichting een gascontract te hebben en (b) je verhuurder melden dat je geen gascontract neemt en de netbeheerder naar ze door gaat verwijzen als die komen kloppen. Ook als je geen antwoord krijgt sta je bij een eventuele juridische zaak sterker dan wanneer je stilletjes alles achter zijn rug om regelt.
Dankjewel, ik wist niet eens dat dat ook kon. Is er ergens een beschrijving op internet van dit soort dingen voor zover jij weet?Freee!! schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:45:
[...]
Voorlopig goed, ik zou de uitgang van de gasmeter ontkoppelen en afdoppen met een daarvoor bestemde dop.
Dankjewel. Mijn huurcontract bevat niets hierover. Ik woon hier al erg lang en in die tijd speelde dit nog niet zo in de wereld denk ik. Iedereen kookte meestal gewoon op gas, of op een petroleumstel.Compuchip87 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:20:
[...]
Huur is altijd een lastige situatie. Er zijn huurders die hebben moeten opdraaien voor heraansluiting omdat ze door de ontbrekende gasleiding de woning niet "in oorspronkelijke staat" hebben opgeleverd.
Ik zou dus even (a) je huurcontract checken, of daar iets instaat over de verplichting een gascontract te hebben en (b) je verhuurder melden dat je geen gascontract neemt en de netbeheerder naar ze door gaat verwijzen als die komen kloppen. Ook als je geen antwoord krijgt sta je bij een eventuele juridische zaak sterker dan wanneer je stilletjes alles achter zijn rug om regelt.
Ik ben wel van plan de verhuurder hier een briefje over te sturen nog. Ik ga dit wel eerst even voorleggen aan mijn rechtsbijstandverzekering, om te weten wat hierin daadwerkelijk mijn rechten en plichten zijn en hoe ik dit moet aanpakken.
Misschien zijn er verschillende meters? Die van mij geeft al jaren lang nul aan.Knapestaart schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:01:
Zonder verbruik stopt de meter na een aantal maanden tot een jaar. Dan is het schermpje uit, en is er geen prik meer om data te sturen naar je elektrameter. De gasmeter communiceert met de elektrameter. Als het verbruik nul is, ziet de netbeheerder dat. Als er geen communicatie is, ziet de netbeheerder dat.
Aantijgingen van frauduleus gasgebruik zijn dus onterecht, maar hun systeem is ingericht op fraudeurs en wanbetalers, niet op gasverlaters.
Klein stukje buis laten zitten en een knelkoppeling (met gaskeur) met dop plaatsen.JuliusJR schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:44:
[...]
Dankjewel, ik wist niet eens dat dat ook kon. Is er ergens een beschrijving op internet van dit soort dingen voor zover jij weet?
/f/image/qcyS2TFzkWTV4ZtDS1z43FOb.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Erwin_83 op 07-06-2025 17:02 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Verhuurder / huisbaas. Gezien de fout die je hier maakt, laat altijd iemand meekijken of leg het ons voor, want bij dit dossier kan het op punten en comma's hangen. Geef je rechtsbijstand ook een link naar dit topic en De afsluitboete bestaat niet, want we hebben al te veel meegemaakt dat mensen die zouden moeten weten hoe het moet, zonder na te denken aannemen wat de netbeheerder schrijft. De wet is anders.JuliusJR schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:51:
[...] Dankjewel. Mijn huurcontract bevat niets hierover. Ik woon hier al erg lang en in die tijd speelde dit nog niet zo in de wereld denk ik. Iedereen kookte meestal gewoon op gas, of op een petroleumstel.
Ik ben wel van plan de huurder hier een briefje over te sturen nog. Ik ga dit wel eerst even voorleggen aan mijn rechtsbijstandverzekering, om te weten wat hierin daadwerkelijk mijn rechten en plichten zijn en hoe ik dit moet aanpakken.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Wooo ik ga echt geen buis afzagen, dat gaat mijn huisbaas niet willen. Al is de beste man hier nooit geweest, hij heeft het ongezien gekocht.Erwin_83 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:01:
[...]
Klein stukje buis laten zitten en een knelkoppeling (met gaskeur) met dop plaatsen.[Afbeelding]
Je hoeft waarschijnlijk helemaal geen buis af te zagen, gewoon koppeling losdraaien en dop erop draaien.JuliusJR schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:18:
[...]
Wooo ik ga echt geen buis afzagen, dat gaat mijn huisbaas niet willen. Al is de beste man hier nooit geweest, hij heeft het ongezien gekocht.
Ik heb de rechtsbijstandsverzekering de linkjes gestuurd. Excuses voor mijn vertyping.onetime schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 18:13:
[...]
Verhuurder / huisbaas. Gezien de fout die je hier maakt, laat altijd iemand meekijken of leg het ons voor, want bij dit dossier kan het op punten en comma's hangen. Geef je rechtsbijstand ook een link naar dit topic en De afsluitboete bestaat niet, want we hebben al te veel meegemaakt dat mensen die zouden moeten weten hoe het moet, zonder na te denken aannemen wat de netbeheerder schrijft. De wet is anders.
Precies!phicoh schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:00:
Misschien zijn er verschillende meters? Die van mij geeft al jaren lang nul aan.
Ik lees pas een paar maanden de P1 uit. Toen hadden we al vier jaar geen gas meer. Maar de gasmeter stond nog keurig in het telegram elke seconde.
(En staat dat dus vast nog steeds, maar die saaie teller heb ik niet daadwerkelijk in m'n dashboard opgenomen.)
Dat is een ander verhaal. Ik heb een foto toegevoegd. Waar zit dan dan? (Trekbandje is zodat mijn huishoudelijke hulp niet per ongeluk de kraan open stoot als ze trapje pakt uit de meterkast ofzo)Freee!! schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:26:
[...]
Je hoeft waarschijnlijk helemaal geen buis af te zagen, gewoon koppeling losdraaien en dop erop draaien.
:strip_exif()/f/image/67Jb0HFDRCNwkD9WR1m6u8hY.jpg?f=fotoalbum_large)
De aansluiting rechts bovenop de meter is waar je het los moet draaien en afdoppen.JuliusJR schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:35:
[...]
Dat is een ander verhaal. Ik heb een foto toegevoegd. Waar zit dan dan? (Trekbandje is zodat mijn huishoudelijke hulp niet per ongeluk de kraan open stoot als ze trapje pakt uit de meterkast ofzo)[Afbeelding]
Ehm.. die hendel schroef je zo los. Is 't helemaal klaar met open stoten. En aan je tie-wrap blijft hij er netjes bij hangenJuliusJR schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:35:
[...]
Dat is een ander verhaal. Ik heb een foto toegevoegd. Waar zit dan dan? (Trekbandje is zodat mijn huishoudelijke hulp niet per ongeluk de kraan open stoot als ze trapje pakt uit de meterkast ofzo)[Afbeelding]
En de meter weghalen is bij jou nogal letterlijk dat. Houdt je bovenburen tevreden
Ik heb niet terug gelezen waar je in verzeild bent geraakt, maar het lijkt me dat de mijnaansluiting route voor jou geen risico met zich brengt.
[ Voor 15% gewijzigd door Gwaihir op 07-06-2025 20:48 ]
Nou, mij lijkt dat juist nogal spannend. Want dan heb ik opdracht gegeven om iets weg te laten halen, en dat gaat mijn huisbaas niet leuk vinden gok ik.Gwaihir schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:43:
[...]
Ik heb niet terug gelezen waar je in verzeild bent geraakt, maar het lijkt me dat de mijnaansluiting route voor jou geen risico met zich brengt.
Toen ik aan de verhuurder vroeg of de gasmeter weg kon worden gehaald, hebben zij zelf de aanvraag bij mijnaansluiting.nl ingediend.
Zelf was ik niet van plan dat te doen, vanwege de principes waar dit topic op gebouwd is, en omdat ik geen eigenaar ben van de woning.
Maar de verhuurder had daar geen last van.
Dus wie weet is het met 1 mail naar de verhuurder geregeld.
-Geen deurwaarder-
Ja wie weet. Je moet wel weten dat dit een heel aparte kerel is, die niet (nooit) op mails reageert, behalve aangetekende mails van mijn jurist van de rechtsbijstandsverzekering. Hij wil zijn adres en telefoonnummer ook niet geven. Bv. reparaties doet hij niet aan. Dat laat ik dan zelf uitvoeren (uiteraard na eerst de juiste berichtgeving) en dat trek ik af van de huurpenningen. Ik wacht eerst even af wat de jurist zegt over deze kwestie.Deurwaarder schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:14:
Ik had een vergelijkbare situatie.
Toen ik aan de verhuurder vroeg of de gasmeter weg kon worden gehaald, hebben zij zelf de aanvraag bij mijnaansluiting.nl ingediend.
Zelf was ik niet van plan dat te doen, vanwege de principes waar dit topic op gebouwd is, en omdat ik geen eigenaar ben van de woning.
Maar de verhuurder had daar geen last van.
Dus wie weet is het met 1 mail naar de verhuurder geregeld.
Wat staat er dan boven je huurcontract?JuliusJR schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:20:
Hij wil zijn adres en telefoonnummer ook niet geven.
Klinkt niet als iemand die hier iets over in het contract heeft staan?Bv. reparaties doet hij niet aan. Dat laat ik dan zelf uitvoeren (uiteraard na eerst de juiste berichtgeving) en dat trek ik af van de huurpenningen. Ik wacht eerst even af wat de jurist zegt over deze kwestie.
Dan mag je het gas gewoon opzeggen en het is de netbeheerder die vindt dat dan ook de meter weg gaat (of verzegeld wordt - geen idee eigenlijk bij zo'n plaatsingswijze). Je zult wel de gasleidingen in huis moeten laten zitten (of terugplaatsen bij vertrek). Maar inderdaad, check het onder die omstandigheden even bij je jurist.
Hij is niet degene waarbij ik het huurcontract heb getekend, jaren geleden. Hij heeft het in november ongezien gekocht van een investeringsmaatschappij die het heeft gekocht van een makelaar die het heeft gekocht van de vorige eigenaar. Dit is allemaal in 2024 gebeurd. Waarom hij het heeft gekocht is me echt een raadsel trouwens want dit pand kost hem alleen maar geld momenteel (daarom wilde iedereen voor hem ervan af) en ik ga nergens heen uiteraard. Overigens gaat hij niet lachen qua de inkomsten want binnenkort moet hij ook nog lappen voor nieuwe kozijnen overal, dat heeft de VvE besloten hoorde ik. Ik verwacht niet dat hij daarvan op de hoogte is allemaal want de notulen zal hij niet lezen.Gwaihir schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:39:
[...]
Wat staat er dan boven je huurcontract?
[...]
Klinkt niet als iemand die hier iets over in het contract heeft staan?
Dan mag je het gas gewoon opzeggen en het is de netbeheerder die vindt dat dan ook de meter weg gaat (of verzegeld wordt - geen idee eigenlijk bij zo'n plaatsingswijze). Je zult wel de gasleidingen in huis moeten laten zitten (of terugplaatsen bij vertrek). Maar inderdaad, check het onder die omstandigheden even bij je jurist.
In het contract staat inderdaad geen zak hierover. Het zijn ook echt twee kantjes dus daar staat niet zo gek veel in ook. De oorspronkelijke verhuurder had het van Seniorenweb geplukt en volgens mijn jurist is dit het beste contract ooit (voor mij dan).
[ Voor 8% gewijzigd door JuliusJR op 08-06-2025 20:37 ]
Nee toch niet helemaal.Ivow85 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:42:
[...]
Dat valt wel mee. Als jij een ontvangstbevestiging hebt ontvangen van je verzoek, is dat voldoende. Het nakomen van jouw verzoek is immers een wettelijke plicht. Je hoeft voor het niet-nakomen van een wettelijke plicht niet eerst een klacht in te dienen bij de partij die in verzuim is. Dat mag direct bij de toezichthouder.
/f/image/dnJgl2SJ1uI3w4yfBrFmyAX3.png?f=fotoalbum_large)
Moet ze toch eerst benaderen, anders doet de AP ook niet zoveel.
We hebben sinds 6 jaar een nieuwbouwhuis waar we de gasaansluiting (Liander) nooit gebruikt hebben.
Nu krijgen we de laatste tijd de brief dat we keuze moeten maken of leverancier of opdracht geven voor laten verwijderen. Ik heb (een beetje aangepaste, zie quote) versie van bief 4 gestuurd (2x) maar daar nooit reactie op ontvangen. Misschien doordat ik een mailadres van mail+liander@gmail.com gebruik.
Nu heb ik vandaag gebeld met de mededeling dat ik dus geen opdracht ga geven voor afsluiten. Meneer aan de telefoon gaf aan dat ik dat moet doen om de deurwaarder te voorkomen. Ik zou verplicht zijn om als kadastraal eigenaar de opdracht voor verwijderen te geven. Liander zou niets uit eigen houtje mogen doen.
Mijn vraag is, wat is beste manier om dit verder aan te pakken? In laatste brief stond dat ik voor 9 juni moest kiezen, anders komt de deurwaarder. Dat is al geweest natuurlijk, maar ik weet dat ik in mijn recht sta. Nu dat nog zien te krijgen.
Ik ontving afgelopen week een brief van u op mijn adres, waarin u er op wijst dat er bij u geen
energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij om de gasmeter te laten verwijderen of een
contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten.
Inderdaad hebben wij op dit adres geen leveringscontract voor gas. En dat heb wij ook nooit gehad sinds
we hier wonen. We hebben een all-electric woning en gaan ook nooit gas gebruiken.
De gasmeter en gasaansluiting zijn uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid. U
bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u
daaraan nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef.
Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb of heb gehad, geef ik bij voorbaat
aan dat ik het eventueel in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Die brief lijkt me prima maar liander gebruikt geen gmail hoor... hoe kom je bij dat adres?MK1o2 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:33:
Ik heb even een vraag wat te doen.
We hebben sinds 6 jaar een nieuwbouwhuis waar we de gasaansluiting (Liander) nooit gebruikt hebben.
Nu krijgen we de laatste tijd de brief dat we keuze moeten maken of leverancier of opdracht geven voor laten verwijderen. Ik heb (een beetje aangepaste, zie quote) versie van bief 4 gestuurd (2x) maar daar nooit reactie op ontvangen. Misschien doordat ik een mailadres van mail+liander@gmail.com gebruik.
Nu heb ik vandaag gebeld met de mededeling dat ik dus geen opdracht ga geven voor afsluiten. Meneer aan de telefoon gaf aan dat ik dat moet doen om de deurwaarder te voorkomen. Ik zou verplicht zijn om als kadastraal eigenaar de opdracht voor verwijderen te geven. Liander zou niets uit eigen houtje mogen doen.
Mijn vraag is, wat is beste manier om dit verder aan te pakken? In laatste brief stond dat ik voor 9 juni moest kiezen, anders komt de deurwaarder. Dat is al geweest natuurlijk, maar ik weet dat ik in mijn recht sta. Nu dat nog zien te krijgen.
[...]
Kan je een contactformulier op de website invullen? In dit topic staan als het goed is ook wat mailadressen. Stuur desnoods een aangetekende brief, het is cruciaal dat je kan aantonen dat je gereageerd hebt en dat ze dat hebben ontvangen.
In het contactformulier gebruik ik mijn mailadres (gmail) met daarachter +liander, om zo in de toekomst evt. te kunnen zien waar mail vandaan komt. Maar denk dat dat niet werkt in hun systeem, want telefonist gaf aan dat de vraag wel in behandeling was genomen.Compuchip87 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 15:52:
[...]
Die brief lijkt me prima maar liander gebruikt geen gmail hoor... hoe kom je bij dat adres?
Kan je een contactformulier op de website invullen? In dit topic staan als het goed is ook wat mailadressen. Stuur desnoods een aangetekende brief, het is cruciaal dat je kan aantonen dat je gereageerd hebt en dat ze dat hebben ontvangen.
Ik heb contactformulier ingevuld. Mailen naar info@liander.nl werkte niet meer. Konden ze ook in systeem zien dat ik had gemaild.
Maar hoe krijg ik nu voor elkaar dat ze zelf tot verwijderen overgaan, zonder dat ik opdracht geef?
Ah ik had niet door dat jij dat had ingevuld. Als ze kunnen zien dat je gemaild hebt ligt de bal bij hun. Je kan op elke brief kort reageren dat je al gemeld hebt dat je geen contract gehad hebt, hebt of wilt en dat ze van harte welkom zijn (op afspraak) als ze wat willen, terugverwijzend naar je eerdere correspondentie d.d. x, y, z.MK1o2 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 16:06:
[...]
In het contactformulier gebruik ik mijn mailadres (gmail) met daarachter +liander, om zo in de toekomst evt. te kunnen zien waar mail vandaan komt. Maar denk dat dat niet werkt in hun systeem, want telefonist gaf aan dat de vraag wel in behandeling was genomen.
Ik heb contactformulier ingevuld. Mailen naar info@liander.nl werkte niet meer. Konden ze ook in systeem zien dat ik had gemaild.
Maar hoe krijg ik nu voor elkaar dat ze zelf tot verwijderen overgaan, zonder dat ik opdracht geef?
Ik zou verder niet meer telefonisch communiceren. Dan is er a) geen paper trail en b) je zegt eerder dingen (toe) die je misschien niet zou doen als je er rustig over na kan denken. Als je toch per se wilt bellen altijd namailen met een samenvatting van het gesprek of hen vragen wat ze beweren even op de mail te zetten.
Simpelweg terugverwijzen naar je eerdere communicatie dat je geen gebruik maakt van de gasaansluiting, geen gascontract + ATO hebt en dat je derhalve geen plichten hebt ten aanzien van die gasaansluiting. Dus ook geen plicht om aan Liander een opdracht voor verwijdering te verstrekken.MK1o2 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:33:
Ik heb even een vraag wat te doen.
[...]
Als Liander zo nodig haar eigendommen wil opruimen dan is dat hun goed recht. En kunnen ze dat dus geheel op eigen initiatief en voor hun rekening+risico uitvoeren. Wanneer Liander denkt dat zij daarvoor de hulp van een deurwaarder nodig heeft, dan is dat haar goed recht en mogen ze die deurwaarder geheel op eigen kosten inschakelen.
Wel allemaal net iets andere situaties, lijkt het.
Toch best apart.
Wat zou daar zo plots aan de hand zijn?!
@JuliusJR Naam en adres van de eigenaar is voor 17,95 euro heel eenvoudig te achterhalen hoor. Dan kun je hem ook een aangetekende brief sturen als daar aanleiding voor is.JuliusJR schreef op zondag 8 juni 2025 @ 20:31:
[...]
Hij is niet degene waarbij ik het huurcontract heb getekend, jaren geleden. Hij heeft het in november ongezien gekocht van een investeringsmaatschappij die het heeft gekocht van een makelaar die het heeft gekocht van de vorige eigenaar. Dit is allemaal in 2024 gebeurd. Waarom hij het heeft gekocht is me echt een raadsel trouwens want dit pand kost hem alleen maar geld momenteel (daarom wilde iedereen voor hem ervan af) en ik ga nergens heen uiteraard. Overigens gaat hij niet lachen qua de inkomsten want binnenkort moet hij ook nog lappen voor nieuwe kozijnen overal, dat heeft de VvE besloten hoorde ik. Ik verwacht niet dat hij daarvan op de hoogte is allemaal want de notulen zal hij niet lezen.
In het contract staat inderdaad geen zak hierover. Het zijn ook echt twee kantjes dus daar staat niet zo gek veel in ook. De oorspronkelijke verhuurder had het van Seniorenweb geplukt en volgens mijn jurist is dit het beste contract ooit (voor mij dan).
Ga naar de site van het Kadaster en vraag een uittreksel van de eigendomsakte. Daarin staat alles wat je nodig hebt.
<John O`Mill>
Een stagiair die de dossiers onderin de la aan het reanimeren isTruus01 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:12:
Dit is al de vierde of vijfde in dit topic waarbij Liander ineens wakker lijkt te zijn geworden.
Toch best apart.
De netbeheerders lezen deze topics natuurlijk ook gewoon mee.Truus01 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:12:
Dit is al de vierde of vijfde in dit topic waarbij Liander ineens wakker lijkt te zijn geworden.
Toch best apart.
En eens in de zoveel tijd komt er weer eens een nieuwe manager/persoon wat hoger in de boom, die zich wil laten gelden. En worden er allerhande dingen opgetuigd. Na aantal jaar is die persoon dan weer verder gaan jobhoppen en de netbeheerder zit met zijn erfenis
Kan best dat aannemer opgeeft dat de dienstleiding verwijderd is, en de factuur schrijft.RichieB schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:48:
Zojuist heeft Stedin mijn meter later verwijderen. De aannemer was in een uurtje klaar. Ze hadden de leiding aan de straat al afgedopt voordat ik er erg in had. Toen ik ze aanweizingen wilde geven voor het graven bij de gevel was het antwoord: "Oh, dat doen we niet hoor. We zagen hem binnen af en purren hem dicht." Wel zo makkelijk, maar ik vraag me af wat Stedin hier van vindt.
In het verleden al zo vaak frauduleuze dingen tegen gekomen met aannemers. Ook hoofdleidingen die op papier verwijderd waren maar bij nadere controle gewoon nog in de grond achtergebleven waren.
Vandaag per aangetekende post mijn dossier ontvangen. Even snel doorgebladerd en alle communicatie, maar ook interne communicatie zit er in. Morgen even beter doornemen.Ivow85 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 07:42:
[...]
Dat valt wel mee. Als jij een ontvangstbevestiging hebt ontvangen van je verzoek, is dat voldoende. Het nakomen van jouw verzoek is immers een wettelijke plicht. Je hoeft voor het niet-nakomen van een wettelijke plicht niet eerst een klacht in te dienen bij de partij die in verzuim is. Dat mag direct bij de toezichthouder.
Ook van de deurwaarder een reactie gehad op de vraag waarom ik al deze moeite er in moet steken. Nou kwam daar wel een verrassend iets uit.
Vanuit praktisch oogpunt, maar geen gerechtelijke procedure. Als zij zo gelijk hebben, dan moet die gerechtelijke procedure een eitje zijn. Blijkbaar vinden ze het niet waard om ervoor te gaan, of eigenlijk blaffen ze maar gewoon wat naar hun deurwaarder.Vanwege de afwezigheid van<naam> neem ik de beantwoording van uw vragen op mij.
U vraagt wat er aan onze cliënt is gecommuniceerd of nog gecommuniceerd zal worden. Ik ga ervan uit dat u doelt op de inhoud van de communicatie met onze opdrachtgever. Helaas kan ik daar geen uitspraken over doen, aangezien deze communicatie onder onze geheimhoudingsplicht valt. Wat ik u wél kan meedelen, is dat Enexis van mening blijft dat er sprake is van een vordering, maar dat zij om pragmatische redenen heeft afgezien van een gerechtelijke procedure.
De reden dat het sluiten van het dossier zoveel tijd in beslag heeft genomen, houdt verband met het standpunt van Enexis dat er daadwerkelijk een vordering bestaat. Ik begrijp uw bezwaar ten aanzien van het gevolgde proces. Dit heeft met name te maken met de uiteenlopende standpunten: Enexis heeft een wezenlijk andere visie op deze kwestie dan u.
Syncasso betreurt het dat dit proces voor u als belastend is ervaren en bieden onze excuses aan voor de eventuele overlast die dit heeft veroorzaakt.
Met vriendelijke groet,
Hopelijk lees ik dit morgen in mijn dossier.
[ Voor 57% gewijzigd door maomanna op 13-06-2025 00:23 ]
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic