Start van mijn dossier, ik heb lang niet alles gedeeld dus hierbij alsnog. De rest kan straks worden toegevoegd met links naar de betreffende berichten.
29-09-2025
Email naar Vattenfall
Geachte heer/mevrouw,
Via deze weg wil ik mijn huidige gascontract opzeggen en daarbij Vattenfall de machtiging geven tot het opzeggen van de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor gas bij de netbeheerder. Het klantnummer is genoteerd onderaan de email.
Met vriendelijke groet,
KJB6
Klantnummer xx
Vervolgens gebeld door Vattenfall of zij inderdaad het gascontract op konden zeggen in verband met de netbeheerder. Ik kan mij niet meer heugen of ik toentertijd nogmaals expliciet de ATO heb genoemd.
Hierover later nog wel contact gehad, maar de beste man kon mij dit goed vertellen. Het kwam erop neer dat ik geen vastrecht meer betaal en er dus ook geen ATO meer is.
06-10-2025
Bevestiging afmelding gas gekregen van Vattenfall
Dagtekening 04-11-2025
Eerste standardbrief gekregen van Liander met als onderwerp ‘Maak een keuze over het gebruik van de gasaansluiting’. Zie hieronder:
09-11-2025
Mijn reactie op bovenstaande brief via een contactformulier:
Geachte heer/mevrouw,
Vorige week heb ik een brief van Liander mogen ontvangen met dagtekening 04 november 2025. Hierin wordt aangegeven dat ik geen energiecontract meer heb en een keuze moet maken met betrekking tot de gasaansluiting. Per 06 oktober 2025 is de ATO opgezegd door mijn toenmalige energieleverancier omdat ik geen gas meer gebruik. De keuze is dus al gemaakt doormiddel van de opzegging van de ATO daar ik geen gebruik meer maak van de aansluiting.
Met vriendelijke groet,
KJB6
09-11-2025
Standaard reactie Liander. Samenvatting van mijn email met daarin wederom de mogelijke stappen wanneer er geen gas meer wordt gebruikt.
Beste KJB6,
Op 9 november heeft u ons contactformulier ingevuld. Hierin geeft u aan een brief te hebben ontvangen waarin wordt aangegeven dat u geen energiecontract hebt en een keuze moet maken met betrekking tot de gasaansluiting. Per 6 oktober is de ATO opgezegd door uw toenmalige energieleverancier. De keuze is dus al gemaakt door deze opzegging en dat u geen gebruik maakt van de gasaansluiting. U dient een keuze te maken ook als u geen gas gebruikt. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Gebruikt u de gasaansluiting niet meer?
Dan kunt u kiezen uit drie opties. Hieronder leest u welke dit zijn:
1) Sluit een ‘’leegstandscontract’’ af met uw energieleverancier
U meldt bij uw energieleverancier dat er geen verbruik meer op de aansluiting plaatsvindt. Dan spreekt u daarna met uw energieleverancier af om een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag dekt alleen de periodieke netbeheerderskosten. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Sluit u dit contract af? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.
2) Verwijder de aansluiting
Gebruikt u geen stroom of gas meer en wilt u de aansluiting verwijderen? U regelt dit snel via
www.mijnaansluiting.nl. Voor stroom kiest u tijdens de aanvraag altijd een voorkeursdatum voor uitvoering uit. Voor gas heeft u meerdere opties:
• Wilt u de gasaansluiting verwijderen, zodra het in onze planning past? Dan is het kosteloos. Op mijnaansluiting.nl maakt u een ‘’Melding einde gebruik’’. Wij streven ernaar om de werkzaamheden binnen 1 jaar uit te voeren. Maar hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.
• Heeft u een voorkeursdatum voor het verwijderen van de gasaansluiting? Dan brengen wij kosten in rekening. De werkzaamheden worden binnen drie maanden uitgevoerd.
Lees de informatie goed door op mijnaansluiting.nl over de keuze die u maakt. Wilt u vooraf meer informatie over het verwijderen van de aansluiting? Ga naar
www.liander.nl/aansluitingen/aansluiting-verwijderen.
3) Tijdelijk afsluiten
U laat de aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen of laat u deze heraansluiten. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht:
www.liander.nl/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met uw energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op
www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
xx
Medewerker Klantenservice
11-11-2025
Mijn reactie op het bericht van Liander
Hallo xx,
Bedankt voor uw reactie. Ik maak geen gebruik meer van gas, en zal dit waarschijnlijk ook niet meer gaan doen en heb daarom zowel mijn gascontract als de ATO opgezegd. Een melding einde gebruik is niet mogelijk, alleen een aanvraag verwijderen gasaansluiting/einde gebruik. Aangezien hierbij akkoord moet worden gegeven met voorwaarden wordt de verantwoordelijkheden verschoven en hiermee ga ik niet akkoord. De aansluiting mag op de verantwoordelijkheid van Liander worden verwijderd met de daarbij behorende werkzaamheden, mits dit tijdig wordt gecommuniceerd en in goed overleg wordt gedaan.
Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geïnformeed.
Met vriendelijke groet,
KJB6
12-11-2025
Reactie van Liander, hierin wordt al gedreigd met een deurwaarder wanneer er niet wordt voldaan aan hun gestelde eisen.
Beste KJB6,
Op 11 november heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u geen gebruik meer maakt van gas, en dit waarschijnlijk ook nooit meer gaat doen. U geef taan dat een melding einde gas niet mogelijk is. U geeft aan niet akkoord te gaan met de voorwaarden bij verwijderen gasaansluiting. Uw gasaansluiting mag door Liander worden verwijderd en laat de verantwoordelijkheid bij Liander. Ik heb u helaas telefonisch niet kunnen bereiken. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Melding einde Gas
Op Mijnaansluiting.nl kunt u tijdens het indienen van ee naanvraag kiezen voor: mleding einde gas, of aanvragen gas verwijderen. Als u problemen ondervind bij het invullen van de aanvraag kunt u contact opnemen met de helpdesk van mijnaansluiting.nl. het telefoonnummer is; 0880221500.
Energiewet
In Nederland is n de energiewet opgenomen dat zolang er een actieve aansluiting op een adres aanwezig is er ten aller tijde een energiecontract dient te zijn afgefloten bij een energieleverancier. Door het niet afgesloten hebben van een energiecontract bent u in overtreding. Uw case wordt door Liander overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder bij het niet nakomen van uw verplichting.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op
Met vriendelijke groet,
xx
12-11-2025
Reactie op bovenstaande email van mij
Goedemorgen,
Het is niet mogelijk een melding te doen einde gas, er moet akkoord worden gegaan met voorwaarden en daarbij moeten er voorbereidende werkzaamheden worden verricht waaraan ik niet kan voldoen. Ik bedenk me dat ik het niet duidelijk heb verwoord in de afgelopen e-mails, met name door de vermelding van het 'waarschijnlijk niet meer gebruikmaken van gas'. Hierbij geef ik bij deze dan ook expliciet aan dat het hierbij om de melding einde gas gaat. Het staat Liander vrij om de benodigde werkzaamheden uit te voeren met betrekking tot de melding einde gas, indien uiteraard tijdig gecommuniceerd.
Met vriendelijke groet,
KJB6
12-11-2025
Reactie Liander met daarin het stappenplan om gas op te zeggen via mijnaansluiting.nl:
Beste KJB6.
Op 12 november heeft gereageerd op een e-mail die u heeft ontvangen. Hierin geeft u aan het is niet mogelijk om een melding te doen einde gas, er moet akkoord gegaan worden met voorwaarden en er moeten voorbereidende werkzaamheden worden verricht waaraan u niet kunt voldoen. U geeft aan dat het Liander vrij staat om de benodigde werkzaamheden uit te voeren met betrekking einde gas, indien er uiteraard tijdig gecommuniceerd word.
Naar aanleiding van het contactformulier heb ik geprobeerd u telefonisch te bereiken. Dit is helaas niet gelukt. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Verwijderen gasaansluiting.
De enige manier om een verwijdering van het gas aan te vragen is via
www.mijnaansluiting.nl
1. U kiest voor woonhuis en geeft het project een naam bv verwijdering gas
2. Voor welk adres wilt u een aanvraag indienen
3. Klik op het gas teken (dit is het 2e icoon) kies verwijderen aansluiting
4. Klik opnieuw op het gas icoon en kies voor sloop/opruiming
5. Dan gaat u verder met de vervolgstappen.
U komt dan op een geven moment bij producten. U heeft hier 2 keuzes 1 duurt langer maar dan worden er geen kosten in rekening gebracht. Bij de andere aanvraag geeft u een datum aan en dan worden er wel kosten in rekening gebracht.
Er worden aan u dan niet gevraagd om voorbereidende werkzaamheden te verrichten. Het enige wat gevraagd word is om documenten mee te sturen. Kunt u niet aan alle documenten komen geef dit dan aan.
Zonder deze aanvraag kunnen wij de gasaansluiting niet verwijderen.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op
Met vriendelijke groet,
xx
12-11-2025
Ik had dus het idee dat ik wat anders te zien kreeg op mijnaansluiting.nl, dit zal wel niet zo zijn geweest. Hier is een tweede email achteraan gestuurd op dezelfde dag, voor de volledigheid is onder onderstaande email geplaatst.
Goedemiddag,
Hartelijk bedankt voor uw uitleg, schijnbaar is dit een andere route welke ik niet had gevonden. Ondanks dat er geen voorbereidende werkzaamheden plaats hoeven te vinden bij deze route, dien ik alsnog akkoord te gaan met voorwaarden. Deze zijn niet gespecifieerd, dus ik neem aan dat dit de Algemene voorwaarden voor het uitvoeren van werkzaamheden door Liander N.V. betreffen. Met deze verantwoordelijkheidsverschuiving welke dit meebrengt ga ik niet akkoord. Ik wil geen opdrachtgever zijn, het is aan de netbeheerder om de verwijdering in gang te zetten.
Daarbij is het niet noodzakelijk om de mijnaansluiting te gebruiken, dat Liander dat graag wil, is wat anders. In een brief van de ACM van 12 december 2023 wordt geschreven dat het niet nodig is dat een afnemer verzoekt om de gasaansluiting te verwijderen. Dit is aan de netbeheerder. De ATO is via de juiste weg opgezegd, en daarmee heb ik aan de voorwaarden voldaan. Zo staat het ook in de algemene voorwaarden van Liander.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
KJB6
Rectificatie email (ook verzonden op 12-11-2025)
Goedemiddag,
Ik heb mij vergist in voorgaande email, het is dezelfde route die ik door heb gelopen en er wordt bij mijnaansluiting.nl gevraagd naar wanneer ik klaar ben voor de werkzaamheden. Daarin staat een link: Bereid u daarom goed voor op de werkzaamheden. Zoals eerder vermeld, kan ik ook hier niet mee akkoord gaan.
Met vriendelijke groet,
KJB6
Dezelfde dag (12-11-2025) nog een reactie van Liander gekregen dat er meer mogelijkheden zijn. Uiteraard dezelfde stappen: leegstand contract, verwijderen aansluiting en tijdelijk afsluiten:
Beste KJB6
Vanmiddag heeft u ons onderstaande e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u niet akkoord kan gaan met de link die staat vermeld op Mijnaansluiting.nl: Bereid u daarom goed voor op de werkzaamheden In deze e-mail leest u mijn reactie.
Er zijn meer mogelijkheden.
Er zijn meer opties waaruit u kunt kiezen als u het gas niet meer gebruikt dan behalve de gasaansluiting verwijderen. Hieronder zet ik uiteen welke mogelijkheden dat zijn.
Gebruikt u de gasaansluiting niet meer?
Dan kunt u kiezen uit drie opties. Hieronder leest u welke dit zijn:
1) Sluit een ‘’leegstandscontract’’ af met uw energieleverancier
U meldt bij uw energieleverancier dat er geen verbruik meer op de aansluiting plaatsvindt. Dan spreekt u daarna met uw energieleverancier af om een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag dekt alleen de periodieke netbeheerderskosten. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Sluit u dit contract af? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.
2) Verwijder de aansluiting
Gebruikt u geen stroom of gas meer en wilt u de aansluiting verwijderen? U regelt dit snel via
www.mijnaansluiting.nl. Voor stroom kiest u tijdens de aanvraag altijd een voorkeursdatum voor uitvoering uit. Voor gas heeft u meerdere opties:
• Wilt u de gasaansluiting verwijderen, zodra het in onze planning past? Dan is het kosteloos. Op mijnaansluiting.nl maakt u een ‘’Melding einde gebruik’’. Wij streven ernaar om de werkzaamheden binnen 1 jaar uit te voeren. Maar hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.
• Heeft u een voorkeursdatum voor het verwijderen van de gasaansluiting? Dan brengen wij kosten in rekening. De werkzaamheden worden binnen drie maanden uitgevoerd.
Lees de informatie goed door op mijnaansluiting.nl over de keuze die u maakt. Wilt u vooraf meer informatie over het verwijderen van de aansluiting? Ga naar
www.liander.nl/aansluitingen/aansluiting-verwijderen.
3) Tijdelijk afsluiten
U laat de aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen of laat u deze heraansluiten. Hier kunnen kosten aan verbonden zijn. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht:
www.liander.nl/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met uw energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op
Met vriendelijke groet,
xx
14-11-2025
Mijn reactie
Geachte heer/mevrouw,
Zoals eerder aangegeven heb ik mijn toenmalige leverancier de ATO laten opzeggen samen met het leveringscontract. Zie hieronder het citaat uit een brief van de ACM welke betrekking heeft op mijn situatie:
Daartoe is het niet nodig dat een afnemer verzoekt om de gasaansluiting te verwijderen. De afnemer hoeft alleen zijn aansluit- en transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op te zeggen. Voor de volledigheid wijst de ACM erop dat ook de gasleveringsovereenkomst opgezegd moet worden via de leverancier.
De gehele brief is meegestuurd als bijlage voor de volledigheid.
Het is nu aan Liander om op gepaste wijze contact met mij op te nemen indien zij de aansluiting (kosteloos) willen verwijderen.
Hopende u hiermee voldoende te geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
KJB6
Dagtekening 18-11-2025
Tweede brief van Liander mogen ontvangen met als onderwerp: ‘Herinnering: Maak een keuze over het gebruik van de gasaansluiting’, zie foto's hieronder:
Hier heb ik geen actie op ondernomen aangezien ik nog geen reactie op de email heb mogen ontvangen en dit hetzelfde kenmerk heeft.
Dagtekening 02-12-2025
Derde brief ontvangen, nu met als onderwerp: ‘Uw dossier wordt overgedragen naar een gerechtsdeurwaarder’, zie foto's hieronder:
Hierin wordt aangegeven dat ik hier eerder brieven over heb ontvangen maar er wordt niets geschreven over de correspondentie. Volgens de brief heb ik tot 18-12-2025 om een aanvraag te doen voor het verwijderen van de gasaansluiting via mijnaansluiting.nl.
Ik heb in die tussentijd geen reactie gekregen op mijn laatste email.
[
Voor 54% gewijzigd door
kjb6 op 06-12-2025 16:47
]