Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Beetje laat. Eerst nieuwe dreigbrieven sturen "vanuit het systeem" en dan pas de reeds ontvangen correspondentie in behandeling nemen.water_escape schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 18:50:
Ik heb een korte mail van Syncasso ontvangen @Ivow85
[...]
Zeer onfatsoenlijk en onprofessioneel. Een systeem kan hiervan niet de oorzaak zijn. Een systeem houdt zich immers gewoon aan de opdrachten die door mensen geprogrammeerd zijn. Als "het systeem" niet behoorlijk functioneert omdat het niet (of niet tijdig) de juiste input krijgt is de deurwaarder daarvoor zelf verantwoordelijk.
[ Voor 34% gewijzigd door Ivow85 op 30-05-2026 11:49 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Serieus?Hippe Lip schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 10:01:
[...]
En vervolgens hoor je nix meer van @mr_evil08.![]()
Hallo mr_evil?
Nog geen 24 uur later en dan zo'n reactie?
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZ1M+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Dat jullie dat hier ook maar even weten.Dat IEF stelt: ‘We moeten leren op een andere manier naar winst te kijken. Winst is geen gegeven, maar een sociale constructie.’
Die andere benadering kan op een welwillende houding rekenen bij diverse bedrijven. De netwerkbedrijven Gasunie, Alliander, Enexis en Vitens werken vanaf 2024 vier jaar lang onder begeleiding van IEF aan financiële verslaglegging waarin ‘brede welvaart’ centraal staat. Doel is een ‘duurzamer en socialer’ verloop van de energietransitie.
(Zodat je er niet van schrikt en zo...)
Hele artikel staat achter deze betaalmuur.
Nou, het was meer dat hij daarvóór steeds redelijk snel reageerde en na zo’n vraag opeens ‘weg’ is. Kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn.
En je hebt gelijk, het was mss wat snel. Niet gelet op tijd en datum. Voor mijn gevoel was de tussentijd langer.
<John O`Mill>
Het is warm
Nu denk ik dat gasverlaters niet het groepje is waar je meteen je zorgen om maakt wbt brede welvaart. Maar ik ben benieuwd of ipv investeren in peperdure juridische muren men investeert in eerst een gesprek aangaan. Er is voor zowel die groepen als de onze veel te winnen als de focus niet op dwangmatig risico minimaliseren lag, maar het zoeken naar een goedkope en bevredigende oplossing.gAzu schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:41:
In het artikel Het Ideaal (volkskrant vrijdag 29 mei 2026) een interview met Werner Schouten (27) die met zijn Impact Economy Foundation pleit voor een economie waarin brede welvaart zwaarder weegt dan winstcijfers lees ik het volgende:
[...]
Dat jullie dat hier ook maar even weten.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Interessant aansprekend artikel. Dank.gAzu schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:41:
In het artikel Het Ideaal (volkskrant vrijdag 29 mei 2026) een interview met Werner Schouten (27) die met zijn Impact Economy Foundation pleit voor een economie waarin brede welvaart zwaarder weegt dan winstcijfers lees ik het volgende:
[...]
Dat jullie dat hier ook maar even weten.
‘Bedrijven en bestuurders die ik tegenkom, nemen nogal eens de positie in dat zij de verantwoordelijkheid en het handelingsvermogen van anderen hoger aanslaan dan die van henzelf. Ze mijden risico in plaats van zich af te vragen: wat is de maximale verantwoordelijkheid die ik kan nemen? Die houding is problematisch voor de transitie naar een duurzame economie. Daarachter schuilt een gebrek aan bezielde betrokkenheid, aan het er ’s nachts wakker van liggen. De overheersende gedachte is: het systeem lost het wel op. Dat klopt niet.
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Vorige week ook een monteur aan de deur in het bedrijfspand, ‘mag ik uw meter vervangen’. Ik heb em netjes gewezen waar de meter zat, ‘heeft u de sleutel van dat slot op de meter’? Ik: ‘Nee die hebben jullie tien jaar geleden bij oplevering van de aansluiting geplaatst’. Monteur is toen zonder werkzaamheden uit te voeren vertrokken.
4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023
Omdat mijn gasmeter geen verbruik meer had om te registreren dacht Enexis dat de meters stuk waren: elektriciteit en gasmeter werden...hoppa...vervangen. Nergens voor nodig, er was geen enkel probleem.
De nieuwe elektriciteitsmeter werd echter niet aangemeld bij het netwerk waardoor mijn leverancier, onder een dynamisch energiecontract, nu geen standen meer kreeg. Dan krijg je te maken met geschatte meterstanden.
Volgens Enexis lag het aan de woning waardoor er geen ontvangst zou zijn. Wéken wachten op een monteur. Toen weer de hele meter verwijderd. Testen. Oh, hij is niet aangemeld bij ons netwerk...
Hier gingen zo'n 5 bezoeken overheen.
Die allereerste monteur had destijds ook nog gezegd: op dit adres doe ik lekker rustig aan want als ik hier om 15:00 nog bezig ben, hoef ik geen nieuwe klus meer op te pakken...
Máár ik kijk er graag positief naar: ik heb nu wel een DSMR 5 meter.
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Een van de punten van dit topic is dat die volgorde niet zo-om behoord te zijn. Je mag gerust eerst je leveringsovereenkomst en ATO beëindigen. Daarmee krijgt de netbeheerder in principe vanzelf al de melding einde gasgebruik.mr_evil08 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:39:
Ik vindt de route via mijnaansluitingen vrij duidelijk, ook zojuist opgezegt via melding, verwachte kosten staat er direct bij (0 euro).
Neem na de melding zelf contact op met uw energieleverancier om de lerveringsovereenkomst en de transportovereenkomst (ATO) voor gas te beeëindigen.
Na beëindiging van de ATO hoeft u geen netwerkkosten meer te betalen, zolang er geen gas wordt gebruikt.
Je mag het natuurlijk ook zelf bij de netbeheerder melden en nergens in de wet staat hoe je die melding moet doen.
De netbeheerder wil dat je dat via MijnAansluiting doet en wil dat je de door jou genoemde volgorde hanteert, maar daarmee negeren ze de regels.
Wat is nou het hele probleem dan ?Truus01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 18:20:
[...]
Een van de punten van dit topic is dat die volgorde niet zo-om behoord te zijn. Je mag gerust eerst je leveringsovereenkomst en ATO beëindigen. Daarmee krijgt de netbeheerder in principe vanzelf al de melding einde gasgebruik.
Je mag het natuurlijk ook zelf bij de netbeheerder melden en nergens in de wet staat hoe je die melding moet doen.
De netbeheerder wil dat je dat via MijnAansluiting doet en wil dat je de door jou genoemde volgorde hanteert, maar daarmee negeren ze de regels.
via mijnaansluitingen.nl zeg je nuts op net als het aangevraagd wordt, lekker duidelijk zo.
Als je gas opzegt bij je leverancier weet de netbeheerder enkel dat er geen gascontract meer aanwezig is.
Via mijnaansluitingen wordt het zwart op wit dat de pandeigenaar vanaf wil, je moet niet willen dat de energieleverancier daar tussen gaat rommelen van de fysieke aansluiting.
[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2026 20:15 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Je kunt niet vrijblijvend opzeggen via mijn aansluiting.nl. Je kan er alleen een aanvraag doen voor verwijdering met alle bijbehorende voorwaarden.mr_evil08 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:
[...]
Wat is nou het hele probleem dan ?
via mijnaansluitingen.nl zeg je nuts op net als het aangevraagd wordt, lekker duidelijk zo is het altijd geweest in NL.
Als je gas opzegt bij je leverancier weet de netbeheerder enkel dat er geen gascontract meer aanwezig is en krijg je een brief dat is logisch.
Via mijnaansluitingen hebben ze het zwart op wit dat de pandeigenaar er echt vanaf wil, je moet niet willen dat de energieleverancier daar tussen gaat zitten.
Energieleverancier en netbeheerder staan los van elkaar en zo moet het ook blijven.
Opzeggen doe je bij je energieleverancier, die als gemachtigde van de netbeheerder optreedt. Wat de netbeheerder verder na beëindiging van het contract met haar eigendommen doet, moet de netbeheerder zelf weten. De meeste gasverlaters willen helemaal niet perse van de aansluiting af. Dus valt daarover niets aan de netbeheerder door te geven.
Als je tv en internet opzegt bij Odido dan kan dat gewoon en hoeft je verder helemaal niks aan netbeheerder KPN door te geven. Zoals het hoort.
[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 02-06-2026 20:15 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Omdat in de wet staat dat de netbeheerder verplicht jouw niet in gebruik gasaansluiting moet blijven onderhouden waar jij niet meer voor wil betalen.Ivow85 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:13:
[...]
Je kunt niet vrijblijvend opzeggen via mijn aansluiting.nl. Je kan er alleen een aanvraag doen voor verwijdering met alle bijbehorende voorwaarden.
Opzeggen doe je bij je energieleverancier, die als gemachtigde van de netbeheerder optreedt. Wat de netbeheerder verder na beëindiging van het contract met haar eigendommen doet, moet de netbeheerder zelf weten. De meeste gasverlaters willen helemaal niet perse van de aansluiting af. Dus valt daarover niets aan de netbeheerder door te geven.
Als je tv en internet opzegt bij Odido dan kan dat gewoon en hoeft je verder helemaal niks aan netbeheerder KPN door te geven. Zoals het hoort.
De energieleverancier en netbeheerder staan los van elkaar en hoort zo te blijven.
En een gasaansluiting is wel iets heel anders dan een stroomkabeltje, sterker nog KPN hoeft hun eigen rotzooi niet eens op te ruimen(PSTN lijntjes naar woningen wat sinds glasvezel gestopt zijn).
En telefonie/glasvezel valt nog steeds niet onder nutsvoorzieningen.
(Ja van mij hoefde de gasaansluiting ook niet weg maar gezien het niet mijn eigendom is en niet voor onderhoud wil betalen kunnen ze doen wat ze willen).
[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 02-06-2026 20:31 ]
Het hele probleem staat dus in dit topic meermaals beschreven, waaronder in de TS en hieronder door @Ivow85 nog maar 'n keer.
Waar het mij om ging, was proberen je op een nette manier duidelijk te maken waar dit topic eigenlijk over gaat, namelijk dat netbeheerders zich niet aan de wetten en regels houden. (Zonder alleen te wijzen op de topic warning.)
Jammer dat je dan toch de discussie aan probeert te gaan dat wij problemen zien die er volgens jou niet zijn.
Dat jij geen probleem ziet in netbeheerders die zich niet aan de regels houden, wil niet zeggen dat dat geen probleem is of (voor anderen) problemen kan veroorzaken.
Leuk verzonnen allemaal. Lees de topic reeks nog eens door want alles wat je schrijft is al uitgebreid gedebunked en de rechters zijn het daarin met ons eens.mr_evil08 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:19:
[...]
Omdat in de wet staat dat de netbeheerder verplicht jouw niet in gebruik gasaansluiting moet blijven onderhouden waar jij niet meer voor wil betalen
De energieleverancier en netbeheerder staan los van elkaar en hoort zo te blijven.
En een gasaansluiting is wel iets heel anders dan een stroomkabeltje, sterker nog KPN hoeft hun eigen rotzooi niet eens op te ruimen(PSTN lijntjes naar woningen wat sinds glasvezel gestopt zijn).
En telefonie/glasvezel valt nog steeds niet onder nutsvoorzieningen.
(Ja van mij hoefde de gasaansluiting ook niet weg maar gezien het niet mijn eigendom is en niet voor onderhoud wil betalen kunnen ze doen wat ze willen).
- Dat gasaansluitingen verwijderd moeten worden staat niet in de wet, dat staat in een in opdracht van Liander opgesteld warrig rapportje wat is overgenomen door SODM. Daarmee is het tot regelgeving voor de netbeheerder verworden.
- Verplichtingen van de netbeheerder zijn precies dat: verplichtingen van de netbeheerder. Daar zullen de netbeheerders dus passend beleid op moeten voeren. Het verzinnen van niet bestaande verplichtingen voor consumenten hoort niet binnen passend beleid thuis.
- De energieleverancier is conform de huidige regelgeving de gemachtigde partij van de netbeheerder en de enige partij waarmee de consument contact heeft als het gaat om levering van energie en het opzeggen daarvan. Dat is bij wet geregeld.
- Juridisch maakt het niets uit om wat voor kabeltje, buisje of leiding het gaat. Heb je geen contract, dan is het aan de eigenaar van het kabeltje, buisje of leidinkje om het beheer verder uit te voeren conform wetgeving. Als verwijdering daarbij hoort, is dat prima en aan de netbeheerder.
"kunnen ze doen wat ze willen". Vind je (per abuis) schade toebrengen aan je pand/eigendom daar ook onder vallen? Had je eventuele schade ontstaan tijdens het verwijderen van hún eigendom met alle plezier betaalt?mr_evil08 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:19:
[...]
....
Zonder de vraag of je (het betalen van) de schade preventief had kunnen voorkomen?
[ Voor 3% gewijzigd door Ruben26 op 03-06-2026 09:19 ]
Je aanname is dat je er vanaf wilt. Maar waarom zou je er vanaf willen, tenzij je gaat verbouwen en de meter zit in de weg ofzo?mr_evil08 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:00:
[...]
Via mijnaansluitingen wordt het zwart op wit dat de pandeigenaar vanaf wil, je moet niet willen dat de energieleverancier daar tussen gaat rommelen van de fysieke aansluiting.
Ik neem aan dat je 'jouw' hier overdrachtelijk gebruikt. Maar dit concept van 'jouw' geeft bij netbeheerders een hoop verwarring.mr_evil08 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 20:19:
Omdat in de wet staat dat de netbeheerder verplicht jouw niet in gebruik gasaansluiting moet blijven onderhouden waar jij niet meer voor wil betalen.
Een gasaansluiting is altijd eigendom van de netbeheerder. In rechtzaken is bepaald dat als de eigenaar van een pand geen belang heeft bij een gasaansluiting, die eigenaar geen verplichtingen heeft tegen over de netbeheerder, behalve dan toegangverlenen voor werkzaamheden.
Netbeheerders proberen dat om te draaien. Net doen alsof the eigenaar van een woning iets moet doen. En vooral, de algemene voorwaarden van de netbeheerder moet accepteren. Zelfs tot rare techtzaken aan toe.
Nee ze halen enkel hun eigendom weg gezien de pandeigenaar niet meer voor betalen wil.phicoh schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 12:20:
[...]
Ik neem aan dat je 'jouw' hier overdrachtelijk gebruikt. Maar dit concept van 'jouw' geeft bij netbeheerders een hoop verwarring.
Een gasaansluiting is altijd eigendom van de netbeheerder. In rechtzaken is bepaald dat als de eigenaar van een pand geen belang heeft bij een gasaansluiting, die eigenaar geen verplichtingen heeft tegen over de netbeheerder, behalve dan toegangverlenen voor werkzaamheden.
Netbeheerders proberen dat om te draaien. Net doen alsof the eigenaar van een woning iets moet doen. En vooral, de algemene voorwaarden van de netbeheerder moet accepteren. Zelfs tot rare techtzaken aan toe.
Waarom zou een ander voor jouw straat onderhoud moeten betalen terwijl je geen gebruik meer van maakt?
Bij gas is dat anders geregeld dan een kabeltje.
Sterker nog laat KPN zijn rotzooi maar opruimen in me kruipruimte, de 2 ongebruikte kabels waar nooit meer een dienst overheen kan wordt niet weggehaald omdat dat geen nutsbedrijf is komen ze daar mee weg.
Edit ik kap met volgen van dit topic en reageer ook niet meer, de denkwijze hier is heel vreemd.
[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 03-06-2026 13:18 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Rendo stuurt een factuur a 200 euro voor "tussenliggend verbruik en transportkosten in periode zonder leverancier".
In eerste instantie een belletje gepleegd, maar de debiteurenmedewerker begon gelijk te schreeuwen en bleef volhouden dat ik dit moest betalen, dat dit wettelijk verplicht was zolang ik een gasaansluiting had, het naar het incassobureau zou gaan, dat de aansluiting afgesloten zou worden etc.
Heb de beste man verteld dat ze vanmiddag nog langs mogen komen om af te sluiten, er zit namelijk niets
P.S. je hoeft niet op deze post te antwoorden
the older I get, the better I was...
Zo is een "melding" doen nog steeds niet mogelijk en gaat dit nog steeds als "opdracht" het systeem in, met bijbehorende (theoretische) risico's.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Straatonderhoud?mr_evil08 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:17:
[...]
Nee ze halen enkel hun eigendom weg gezien de pandeigenaar niet meer voor betalen wil.
Waarom zou een ander voor jouw straat onderhoud moeten betalen terwijl je geen gebruik meer van maakt?
Sterker nog laat KPN zijn rotzooi maar opruimen in me kruipruimte, de 2 ongebruikte kabels waar nooit meer een dienst overheen kan wordt niet weggehaald omdat dat geen nutsbedrijf is komen ze daar mee weg.
Edit ik kap met volgen van dit topic en reageer ook niet meer, de denkwijze hier is heel vreemd.
Ik ben het met je eens als je dat bedoeld: waarom zou een ander voor onderhoud van een ongebruikte gasaansluiting moeten betalen. Dat zou heel raar zijn.
Maar als de netbeheerder vindt dat hij daar kosten aan heeft, dan kan hij in overleg onderhoud inplannen en zijn eigendommen komen verwijderen. Daar is geen opdracht via mijnaansluiting.nl voor nodig, de beheerder beheert zijn netwerk.
Wat stoort, is de manier waarop je dit topic binnenkomt. Natuurlijk mag je een andere mening hebben, en we praten hierover met elkaar. Maar dan helpt het wel om je eerst enigszins in te lezen, zodat we de eerste-ordestappen kunnen overslaan.
Dit topic loopt al jaren, en mensen hebben hier dingen voor elkaar gekregen. Er staat daarom niet voor niets expliciet in de topic warning dat “gratis via mijnaansluiting.nl” niet het punt is. Toch begon je precies daarmee, alsof je even de simpele oplossing komt brengen waar verder nog niemand aan gedacht heeft.
Reageer eens op mijn vragen. Wellicht dat we dan nader tot elkaar komen.mr_evil08 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:17:
[...]
Nee ze halen enkel hun eigendom weg gezien de pandeigenaar niet meer voor betalen wil.
Bij ons is de situatie nog niet zo ver dat we volledig van gas af kunnen dus ik twijfel nog tussen via die website het laten verwijderen waarbij het vanwege onze situatie zéér waarschijnlijk zonder bijkomende kosten zal zijn.
Aan de andere kant vraag ik me af, maar wat áls er toch iets kapot wordt gemaakt, ga ik dan achteraf niet mezelf afvragen "Had ik maar ervoor gekozen dat de aansluiting niet weg hoeft en het initiatief bij de netbeheerder gelegd."
Waarom is het zo lastig om dat verschil te zien? Probeer je zoals anderen hier al zeggen je eens in te lezen en in te leven hoe de wet het geregeld heeft qua verantwoordelijkheden.
[ Voor 30% gewijzigd door Ruben26 op 03-06-2026 16:16 ]
Laat ze het maar doorzetten naar een deurwaarder. Gaat een mooie redenatie worden om die vordering te onderbouwen:Den_S85 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:30:
Vanochtend toch ineens een vervolg episode m.b.t. de op 20 maart jl. verwijderde gasaansluiting.
Rendo stuurt een factuur a 200 euro voor "tussenliggend verbruik en transportkosten in periode zonder leverancier".
In eerste instantie een belletje gepleegd, maar de debiteurenmedewerker begon gelijk te schreeuwen en bleef volhouden dat ik dit moest betalen, dat dit wettelijk verplicht was zolang ik een gasaansluiting had, het naar het incassobureau zou gaan, dat de aansluiting afgesloten zou worden etc.
Heb de beste man verteld dat ze vanmiddag nog langs mogen komen om af te sluiten, er zit namelijk niets
***members only***
"Ja, de overeenkomst is al een jaar eerder opgezegd en er is zelfs netjes een melding aanvraag via mijnaansluiting.nl gedaan. Maar wij als netbeheerder hadden geen haast om te doen wat wij nodig vonden om alles af te ronden dus nu is men nog even een heel jaar aan kosten verschuldigd. Das toch logische edelachtbare". Volgens die redenatie zou de overeenkomst dus niet zoals in de AV staat "op ieder moment" te beëindigen zijn, maar pas als de netbeheerder daar een keer zin in heeft, mogelijk pas maanden of zelfs jaren later.
De dagvaarding zal een knap staaltje kromme redeneringen bevatten als Rendo dit doorzet.
Het is wel weer een schoolvoorbeeld van waarom dit topic na 10 jaar nog steeds volledig actueel is: Zelfs wanneer je precies doet wat de netbeheerder verlangt, wat veel meer is dan waartoe je als consument wettelijk verplicht wordt, komt de netbeheerder je nog een oor aannaaien met een onterechte factuur.
[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 03-06-2026 16:34 ]
Ik krijg steeds meer de indruk dat @mr_evil08 helemaal niet geïnteresseerd is in de waarheid.Truus01 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 21:10:
[...]
![]()
Het hele probleem staat dus in dit topic meermaals beschreven, waaronder in de TS en hieronder door @Ivow85 nog maar 'n keer.
Waar het mij om ging, was proberen je op een nette manier duidelijk te maken waar dit topic eigenlijk over gaat, namelijk dat netbeheerders zich niet aan de wetten en regels houden. (Zonder alleen te wijzen op de topic warning.)
Jammer dat je dan toch de discussie aan probeert te gaan dat wij problemen zien die er volgens jou niet zijn.
Dat jij geen probleem ziet in netbeheerders die zich niet aan de regels houden, wil niet zeggen dat dat geen probleem is of (voor anderen) problemen kan veroorzaken.
Hij riep ook al dat er geen topicwaarschuwing te zien zou zijn, maar als ik hem erop wijs, dan lijkt hij dat te negeren en gaat verder over andere dingen.
<John O`Mill>
Tussen neus en lippen door wordt staat nog de zin:
OK, ik lees het hier al vaker, maar ik meen dat ze het toch al druk genoeg hebben, dat de mensen die de stroommeter vervangen, andere zijn dan die de gasmeter vervangen, dus waarom zouden ze dit doen?Let op: We vervangen meestal ook meteen de gasmeter. Zo hoeft u later geen extra afspraak te maken.
Ben ik in mijn geval wel benieuwd of ze dan ook gelijk de slotjes vernieuwen... (Die ondertussen ook al meer dan twee jaar hangen en dus een extreem onveilige situatie hebben gecreëerd...)
@Truus01 Voor zover ik weet wordt bij het regulier vervangen van de meters steeds een combinatie (een stel, een koppel) vervangen. Ik vroeg eens of mijn gasmeter (die ik toen nog had) vervangen kon worden door zo’n klein model en kreeg toen te horen dat dan ook mijn E-meter vervangen zou worden. Dat is uiteindelijk niet doorgegaan.Truus01 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:26:
Ik heb een brief van Enexis om mijn stroommeter te vervangen.
Tussen neus en lippen door wordt staat nog de zin:
[...]
OK, ik lees het hier al vaker, maar ik meen dat ze het toch al druk genoeg hebben, dat de mensen die de stroommeter vervangen, andere zijn dan die de gasmeter vervangen, dus waarom zouden ze dit doen?
Ben ik in mijn geval wel benieuwd of ze dan ook gelijk de slotjes vernieuwen... (Die ondertussen ook al meer dan twee jaar hangen en dus een extreem onveilige situatie hebben gecreëerd...)
En dat vervangen van E- en G-meter wordt dan door een en dezelfde persoon gedaan.
<John O`Mill>
Ter informatie: ik heb bij Liander ook zo'n factuur ontvangen voor de periode tussen het opzeggen via Mijnaansluiting.nl en de werkelijke verwijdering. 6 maanden vastrecht, 0 m3 verbruik -> €85. Ik heb deze telefonisch betwist. Bij mij ging dat echter heel soepel: binnen 5 minuten kon de vrouw die ik aan de lijn had vertellen dat het een fout aan hun kant betrof, en dat de factuur zou worden ingetrokken. Dat is ook gebeurd, ik heb er niets meer over gehoord.Den_S85 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:30:
Vanochtend toch ineens een vervolg episode m.b.t. de op 20 maart jl. verwijderde gasaansluiting.
***members only***
Vervelend dat de persoon die jij gebeld had zo onbegripvol bleef. Ik vrees dat er ook een groot verschil is tussen de kennis en kunde van individuele helpdeskmedewerkers eerlijk gezegd.
Afsluitend geven ze in de brief aan dat ze me niet “willen” afsluiten van energie, maar als ik geen contract heb zullen ze wel “moeten”. Valt me erg op dat ze expres “energie” gebruiken, ipv “gas”. Zou me niks verbazen dat ze dit bewust doen om zand in de ogen te strooien.
Denk dat de communicatieafdeling iets teveel The Sopranos heeft gekeken. “Het zou jammer zijn als iets zou gebeuren met je energie aansluiting…”
Mijn inhoudelijke vraag is: is dit een brief waar ik al een reactie op kan geven? Iets rondom fijn dat ze mijn opzegging van ATO hebben binnengekregen én dat ik dus niet meer onder hun algemene voorwaarden val?
Je kan gewoon de Tweakers-route volgen. De voorbeeldbrieven kan je in de TS vinden.RemySoeters schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:19:
Na 10 werkdagen na opzeggen van mijn gascontract / ATO de eerste brief van Enexis binnengekregen. Staat vol insinuaties dat ik verplicht ben om een contract af te sluiten(regelmatig het woord “moeten” gebruiken) omdat ik anders problemen kan krijgen. Er staat echter geen concrete datum waarop er iets gaat gebeuren.
Afsluitend geven ze in de brief aan dat ze me niet “willen” afsluiten van energie, maar als ik geen contract heb zullen ze wel “moeten”. Valt me erg op dat ze expres “energie” gebruiken, ipv “gas”. Zou me niks verbazen dat ze dit bewust doen om zand in de ogen te strooien.
Denk dat de communicatieafdeling iets teveel The Sopranos heeft gekeken. “Het zou jammer zijn als iets zou gebeuren met je energie aansluiting…”
Mijn inhoudelijke vraag is: is dit een brief waar ik al een reactie op kan geven? Iets rondom fijn dat ze mijn opzegging van ATO hebben binnengekregen én dat ik dus niet meer onder hun algemene voorwaarden val?
En zéker blijven reageren!
the older I get, the better I was...
De standaard Enexis brief, check mijn dossier deel 1 en dan kan je het praktisch copy pasten vermoed ik.RemySoeters schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:19:
Na 10 werkdagen na opzeggen van mijn gascontract / ATO de eerste brief van Enexis binnengekregen. Staat vol insinuaties dat ik verplicht ben om een contract af te sluiten(regelmatig het woord “moeten” gebruiken) omdat ik anders problemen kan krijgen. Er staat echter geen concrete datum waarop er iets gaat gebeuren.
Water-Escape
In het meest recente stuk van ACM over dit onderwerp stond letterlijk dat die kosten inderdaad doorlopen tot daadwerkelijke verwijdering. Dit ook in tegenspraak tot hun eigen eerdere en nog steeds vindbare standpunt. Ik ben zeer benieuwd wat de reactie, indien gegeven, hierop is.RichieB schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:27:
@Den_S85 & @marcop23 Kunnen jullie m.b.t. deze rekening s.v.p. een klacht indienen bij de ACM? Er zullen namelijk mensen zijn die niet weten dat dit totale onzin is en die rekening gewoon betalen. De ACM kan de netbeheerders hierop aanspreken. Dit moet echt stoppen.
Geef altijd eerst aan uw netbeheerder door vanaf welke datum u de aansluiting niet meer gebruikt. Dat doet u via Mijnaansluiting.nl. Vanaf deze datum hebt u geen overeenkomst meer met uw netbeheerder. En betaalt u geen netbeheerkosten meer.
Na opzeggen van mijn gascontract bij Zonneplan, op 25-05-2026, nog niets gehoord van Liander (nu 8 werkdagen). Spannend
Wel de eindafrekening van Zonneplan binnen, dat waren 6 dure kuubs :
| Gas | 6m3 | € 3,65 |
| Energiebelasting | 6m3 | € 4,24 |
| Netbeheerkosten | 74 dagen | € 38,61 |
| Vaste leveringskosten | 74 dagen | € 15,21 |
| Totaal | € 61,71 |
[ Voor 67% gewijzigd door Piemol op 04-06-2026 10:10 ]
@RemySoetersKees-Jan schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:34:
[...]
Je kan gewoon de Tweakers-route volgen. De voorbeeldbrieven kan je in de TS vinden.
En zéker blijven reageren!
Op de eerste brief hoef je niet per se te reageren. Die zijn ook vaakgericht 'Aan de gebruiker(s) van energie' en dreigen nog niet met kosten.
Althans, dat was in mijn geval zo en die heb ik daarom genegeerd.
De eerste waarin werd gedreigd met kosten, daar heb ik direct op gereageerd.
(Zie ook mijn dossier. Het dossier van @water_escape is recenter, komt misschien meer overeen.)
[ Voor 5% gewijzigd door Truus01 op 04-06-2026 10:55 ]
Vraag is wat te doen: Verbruik al 6 jaar lang ca 30 kuub per jaar. Gasaansluiting altijd laten zitten vanwege houtstook en geen zekerheid hebben voor toekomstig hout. Deze onzekere factor heeft me dus ca 250 euro per jaar gekost. Want toch altijd voldoende hout als brandstof en nu voor 5 jaar voorraad. Nu een contract aangaan zonder gasgebruik zou mij ca 350 euro per jaar moeten kosten. Heb nu een CV-ombouwsetje voor propaan aangeschaft want dat zou natuurlijk veel goedkoper zijn.
Dus de berekening is niet zo moeilijk en de beslissing om me gratis te laten afsluiten ook niet.
Wat mij tegenhoud is het eventueel weer opnieuw aan laten sluiten over een jaar of 7-8 (ja ook deze man wordt ouder) . De kosten daarvan zijn nu 1300 euro en meer afhankelijk van wat er moet gebeuren. Vraag is daarbij vooral: Kan dat uberhaupt dan nog gezien alle gekke perikelen van de overheid en de aanwijsmogelijkheden voor gemeentes om bepaalde gebieden gasloos te maken. Op die manier zou ik het risico kunnen lopen geen aansluiting meer terug te krijgen.
Wat denken jullie?
[ Voor 7% gewijzigd door atlas1984 op 04-06-2026 12:40 ]
Houtstook wordt op steeds meer plaatsen (soms afhankelijk van het weer) verboden, ivm hinder van omwonenden door rook. Het is daarom onzeker of het in de toekomst mag. Hetzelfde geldt voor heraansluiten van de gasleiding. Ervan uitgaande dan je woning van voor 2018 is, mag dat nu nog steeds. Maar in 2050 moeten we van het gas af zijn, dus ook dat kan in de toekomst veranderen.atlas1984 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:05:
Wat denken jullie?
Als je je woning wilt verkopen moet er een goede verwarming inzitten (anders is het onbewoonbaar volgens de regels). Persoonlijk zou ik niet van het gas af willen gaan, als er geen duurzaam alternatief in mijn woning zat. En houtstook/propaan flessen vind ik geen duurzame oplossing.
Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers
Houtstook wordt op steeds meer plaatsen (soms afhankelijk van het weer) verboden, ivm hinder van omwonenden door rook. Het is daarom onzeker of het in de toekomst mag. Hetzelfde geldt voor heraansluiten van de gasleiding. Ervan uitgaande dan je woning van voor 2018 is, mag dat nu nog steeds. Maar in 2050 moeten we van het gas af zijn, dus ook dat kan in de toekomst veranderen.
Als je je woning wilt verkopen moet er een goede verwarming inzitten (anders is het onbewoonbaar volgens de regels). Persoonlijk zou ik niet van het gas af willen gaan, als er geen duurzaam alternatief in mijn woning zat. En houtstook/propaan flessen vind ik geen duurzame oplossing.
Woon wel in het buitengebied dus denk dat dat verbieden van houtstook voor ons nog wel een paar jaar zal duren, alhoewel de fijnstof discussie hierin een flinke duit in het zakje doet. de woning is van 2017 en kon nog net de gasaansluiting op tijd hiervoor aanvragen. je hebt wel een beetje gelijk met die propaan/houtstook manier. dat wil een ander zeer wellicht niet maar ga ervan uit dat ik uit deze levensloopbestendige woning "tussen 6 planken weggedragen"zal gaan worden, maar dan nog.
Denk je niet dat de huidige Netcongestie-problemen de wal het schip zal doen keren? Er gaat immers 5-7 keer meer energie door de gasleiding als wat er met je 3x25amp kabelt(tje) binnenkomt. Zijn er immers niet al gemeentes die het uitgangspunt "wijken van het gas af" al voorzichtiger benaderen?
Ik ga nog maar een keer een e-mail sturen waarin ik nogmaals aangeef dat ik een inhoudelijke reactie van Liander verwacht op mijn eerdere schrijven.
Zucht.
:strip_exif()/f/image/tH5uRDdZFa94boSG8Mc0T63Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K7s4ExiSRYpzr88rrqXFyiOX.jpg?f=fotoalbum_large)
🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v3 | EMS xxx, BMS xxx, App vxxx | HW P1 | Marstek CT003 P1 | ☀️14kWp zuid-west+noord-oost
Ik denk dat je vraag weinig te maken heeft met dit topic.atlas1984 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 12:05:
Ik wordt gesommeerd door Coteq om nu een aansluiting te nemen anders wordt er afgesloten.
Vraag is wat te doen: Verbruik al 6 jaar lang ca 30 kuub per jaar. Gasaansluiting altijd laten zitten vanwege houtstook en geen zekerheid hebben voor toekomstig hout. Deze onzekere factor heeft me dus ca 250 euro per jaar gekost. Want toch altijd voldoende hout als brandstof en nu voor 5 jaar voorraad. Nu een contract aangaan zonder gasgebruik zou mij ca 350 euro per jaar moeten kosten. Heb nu een CV-ombouwsetje voor propaan aangeschaft want dat zou natuurlijk veel goedkoper zijn.
Dus de berekening is niet zo moeilijk en de beslissing om me gratis te laten afsluiten ook niet.
Wat mij tegenhoud is het eventueel weer opnieuw aan laten sluiten over een jaar of 7-8 (ja ook deze man wordt ouder) . De kosten daarvan zijn nu 1300 euro en meer afhankelijk van wat er moet gebeuren. Vraag is daarbij vooral: Kan dat uberhaupt dan nog gezien alle gekke perikelen van de overheid en de aanwijsmogelijkheden voor gemeentes om bepaalde gebieden gasloos te maken. Op die manier zou ik het risico kunnen lopen geen aansluiting meer terug te krijgen.
Wat denken jullie?
Want dit topic gaat erom dat je gratis van je gas af kunt, niet dat je gratis je installatie kunt proberen te behouden.
Er zijn andere topics waar je vraag beter in passen, of in een eigen topic, omdat je situatie redelijk afwijkend is.
Puur als je uitgaat van €1300 na 7 jaar terwijl je 7*€250 bespaard hebt, is het natuurlijk gunstiger om de aansluiting te laten verwijderen.
Wat er in de toekomst allemaal speelt, is een zorg voor dan en zeer afhankelijk van overheidsbeslissingen en beleid.
Maar die besparing heb je dan wel gehad en ook dat biedt dan mogelijkheden om te investeren in andere mogelijkheden ter verwarming.
Mij lijkt ook dat als gezegd zou worden dat houtstook niet meer mag en je mag geen nieuwe gasaansluiting, dat ze je dan niet zomaar in de kou mogen laten zitten. Misschien dat er tzt zelfs wel extra subsidies komen om op een andere manier te verwarmen.
Maar daar is nu echt nog niks over te zeggen.
Nu heb ik hier geen opdracht gedaan, maar puur een melding. (dus zonder voorwaarden etc).
Heb ik iets gemist of heeft Enexis de procedure aangepast?
Hier een lelijke copy/paste van de bevestiging. Ik moet de pdf eerst wat zwartlakken voordat ik hem kan delen.
[quote]
Netbeheerder Productomschrijving Gas aansluiting – Melding einde gebruik (Verwijderen, Eindegebruik / Verwijderen aansluiting) U meldt dat u de gasaansluiting definitief niet meer gebruikt. EnexisEnexis Netbeheerverwijdert later de aansluiting uit de meterkast en de aansluitleiding op uwB.V.Gasterrein. U betaalt niets voor de verwijdering. Let op, dit kan tot een jaarduren.
[/quote]
edit:
[ Voor 19% gewijzigd door Lichtje op 05-06-2026 06:54 . Reden: stukje screenshot toegevoegd ]
Geen idee, @Lichtje. Heb je eerst een account aan moeten maken voordat je die melding kon doen? Waarschijnlijk wel, want voor die melding moet je inloggen en dat gaat niet zonder account.Lichtje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 00:12:
Ik heb na aandringen van mn vriendin toch maar een melding gedaan op mijnaansluiting.nl.
Nu heb ik hier geen opdracht gedaan, maar puur een melding. (dus zonder voorwaarden etc).
Heb ik iets gemist of heeft Enexis de procedure aangepast?
De slimmeriken van de netbeheerder hebben de voorwaarden en het daarmee akkoord gaan verstopt in de procedure van het aanmaken van dat account, zodat het niet zichtbaar is tijdens het doen van die zogenaamde ‘melding’.
Tenminste, zo lijkt het in het verleden te zijn geweest. En daar lees je heel gemakkelijk overheen.
[quote]
Hier een lelijke copy/paste van de bevestiging. Ik moet de pdf eerst wat zwartlakken voordat ik hem kan delen.
[quote]
Netbeheerder Productomschrijving Gas aansluiting – Melding einde gebruik (Verwijderen, Eindegebruik / Verwijderen aansluiting) U meldt dat u de gasaansluiting definitief niet meer gebruikt. EnexisEnexis Netbeheerverwijdert later de aansluiting uit de meterkast en de aansluitleiding op uwB.V.Gasterrein. U betaalt niets voor de verwijdering. Let op, dit kan tot een jaarduren.
[/quote]
En als je die backslash vóór de “[“ nu weghaalt, dan werkt die [quote]-functie ook gewoon…
<John O`Mill>
Bij het aanmaken van een account voor mijnaansluiting.nl moet je de daarbij horende AV accepteren. In die AV van mijn aansluiting.nl wordt al gemeld dat de voorwaarden van de betreffende netbeheerder van toepassing zijn wanneer je via de site een aanvraag indient.
Op de site kun je alleen aanvragen indienen. Er bestaat geen knop voor vrijblijvende meldingen. Uit de schermafbeelding die je hebt geplaatst blijkt ook nergens dat er voor jou geen risico's aanvast zitten. Ze melden alleen dat ze voor het verwijderen geen kosten in rekening brengen. Maar herstel van je tuin mag je zelf dokken. En dan is er nog het risico op nevenschade ook...
Daarmee ben je dus akkoord gegaan met de voorwaarden van Enexis. Lees daarin eens hoofdstuk 11 Aansprakelijkheid Opdrachtnemer. In de bevestiging die je van Enexis ontvangt zal je zien dat jij als Opdrachtgever staat vermeld.Wanneer u uw aanvraag definitief doorstuurt, gaat u akkoord met de algemene (leverings- en eventueel betalings-)voorwaarden van de desbetreffende aanbieder.
Ook heb ik de voorwaarden van Enexis niet voor mijn neus gehad bij het melden.
Een simpel 'je gaat met alle voorwaarden ter wereld akkoord' bij het aanmaken van een account lijkt mij niet rechtsgeldig, maar ik ben geen jurist.
Ik vind dat je gelijk hebt wat dat betreft.Lichtje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:28:
Een simpel 'je gaat met alle voorwaarden ter wereld akkoord' bij het aanmaken van een account lijkt mij niet rechtsgeldig, maar ik ben geen jurist.
Je gaat akkoord met de gebruiksvoorwaarden van het platform.
Eigenlijk zou volgens mij in het proces van 'de melding' doen, of eigenlijk 'het laten verwijderen van de aansluiting', duidelijk vermeldt moeten staan welke voorwaarden specifiek dáár op van toepassing zijn. Zo is het ook met webshops zo, en dat zijn veel simpelere transacties.
Weet jij daar wat van @Ivow85 ?
Op zich toch goed als om dit af en toe opnieuw te zien? Misschien verandert het inderdaad een keer.Ivow85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:29:
@Lichtje ik kan het blijkbaar eindeloos herhalen.
Bij het aanmaken van een account voor mijnaansluiting.nl moet je de daarbij horende AV accepteren. In die AV van mijn aansluiting.nl wordt al gemeld dat de voorwaarden van de betreffende netbeheerder van toepassing zijn wanneer je via de site een aanvraag indient.
Op de site kun je alleen aanvragen indienen. Er bestaat geen knop voor vrijblijvende meldingen. Uit de schermafbeelding die je hebt geplaatst blijkt ook nergens dat er voor jou geen risico's aanvast zitten. Ze melden alleen dat ze voor het verwijderen geen kosten in rekening brengen. Maar herstel van je tuin mag je zelf dokken. En dan is er nog het risico op nevenschade ook...
Want de screenshot ziet er wel uit zoals 'wij' het liever zouden zien.
Dus nu nog dat je geen voorwaarden bij het aanmaken van het account moet accepteren, of nog liever, geen account hoeft aan te maken, en we zijn er...
En mogelijk dat als dit zo voor een rechter komt, dat inderdaad de stelling van @Lichtje stand houdt, dat je de voorwaarden accepteert voor het account en het gebruik maken van de website, maar dat de melding (en opdrachtgeverschap en zo) daarbuiten valt.
Ik vind het in ieedr geval niet verkeerd om af en toe te zien of en wat er zoal veranderd is op MijnAansluiting.
En @Lichtje ,Truus01 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:48:
[...]
Op zich toch goed als om dit af en toe opnieuw te zien? Misschien verandert het inderdaad een keer.
Want de screenshot ziet er wel uit zoals 'wij' het liever zouden zien.
Dus nu nog dat je geen voorwaarden bij het aanmaken van het account moet accepteren, of nog liever, geen account hoeft aan te maken, en we zijn er...
En mogelijk dat als dit zo voor een rechter komt, dat inderdaad de stelling van @Lichtje stand houdt, dat je de voorwaarden accepteert voor het account en het gebruik maken van de website, maar dat de melding (en opdrachtgeverschap en zo) daarbuiten valt.
Ik vind het in ieedr geval niet verkeerd om af en toe te zien of en wat er zoal veranderd is op MijnAansluiting.
Het klopt nog steeds niet. De screenshots van mijn vorige post, zijn nog steeds actueel.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Ik heb ook geen mail van Enexis gehad daarna, maar van een derde partij (Hanab) dat ze in de 3e week van januari de werkzaamheden gepland hebben.
Tjah, dat kan dus niet. Het hele portaal draait om aanvragen doen.Lichtje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:12:
En ik heb dus geen aanvraag gedaan om mijn gasaansluiting te verwijderen, alleen een melding dat ik hem niet meer nodig heb.
Ik heb ook geen mail van Enexis gehad daarna, maar van een derde partij (Hanab) dat ze in de 3e week van januari de werkzaamheden gepland hebben.
Nieuwe screenshots zij mislukt ivm mijn persoonlijke gegevens en popups .
Als ik via mijnaansluiting de flow volg krijg ik dit:Lichtje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:12:
En ik heb dus geen aanvraag gedaan om mijn gasaansluiting te verwijderen, alleen een melding dat ik hem niet meer nodig heb.
/f/image/SLGBp8l3RFE4878RZcrQEsiq.png?f=fotoalbum_medium)
Wat heb je hier gekozen, want ik vermoed dat je gewoon hebt aangegeven verwijderen aansluiting hebt gekozen.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ja, daarna staat melding einde gebruik... in het AANVRAAGoverzicht.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Alleen het product wat ik aanvraag is "Melding einde gebruik"
Het lijkt mij sterk dat dat dan opeens een aanvraag is voor verwijdering gasmeter.
Ze zullen ook niet opeens mijn electriciteits meter verwijderen of verzwaren omdat het "een aanvraag" is toch?
Anyway, het was niet mijn bedoeling om mijnaansluiting te verdedigen oid, het leek mij alleen maar dat het voor Enexis anders lijkt te gaan dan eerder (dus dat je een melding doet ipv expliciete aanvraag verwijdering), wat ik onder de aandacht van medetweakers wou brengen. Als dat niet het geval is, mijn excuses
Waarom vallen 'wij' posters die hun melding/aanvraag doen via MijnAansluiting zo aan?
Althans, ik kan me voorstellen dat 'onze' waarschijnlijk educatief bedoelde posts overkomen als een aanval.
Voor 'ons' hoeft het meestal niet nog eens uitgelegd te worden. 'Hun' schieten gelijk in de verdediging of erger en ze gaan (en kunnen) toch niks meer wijzigen aan hun aanvraag/melding. Ze gaan niet ineens, door onze posts, toch nog de Tweakerroute volgen.
En dat terwijl, zoals ik eerder probeerde aan te geven, de mogelijke wijzigingen aan MijnAansluiting wel interessant zijn.
Dus ik verwelkom wel de posts die aangeven als zaken lijken te zijn veranderd.
Dat MijnAansluiting kosteloos is, is vaak niet het onderwerp van de posts en dus reacties dat we dat wel weten, weten we wel...
Het gaat er toch ook vwb MijnAansluiting om, dat als daar ooit de juiste veranderingen inkomen en daarmee de netbeheerders zich wel aan de regels houden, dat we dat willen weten?
Hoe beter dan door mensen die voor die route kiezen? (Hoef ik in ieder geval geen account aan te maken om het zelf uit te zoeken...)
Dat wilde ik alleen even melden. Maar eigenlijk is dit een aanvraag om juist iets milder te zijn naar de posters die de moeite nemen om hun ervaringen en mogelijke veranderingen met MijnAansluiting te delen.
Daar heb ik verwijdering gekozen.ZeRoC00L schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:28:
[...]
Als ik via mijnaansluiting de flow volg krijg ik dit:
[Afbeelding]
Wat heb je hier gekozen, want ik vermoed dat je gewoon hebt aangegeven verwijderen aansluiting hebt gekozen.
Dan kan je een product kiezen, waar ik heb gekozen voor het product: Melding einde gebruik.
Waarschijnlijk ben je bij het aanmaken van je account akkoord gegaan met voorwaarden. De tekst gaat de goede kant op dat dan weer wel. Ik snap alleen niet dat bij een melding een indicatie van kosten zou moeten staan. Dus ja de richting is goed de uitvoering kan beter. (afhankelijk welke voorwaarden er op andere plekken nog gestaan hebben)Lichtje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:29:
[...]
Daar heb ik verwijdering gekozen.
Dan kan je een product kiezen, waar ik heb gekozen voor het product: Melding einde gebruik.
[Afbeelding]
Dit is ook wel een punt wat steeds weer terug komt in dit topic: nee, er stonden geen voorwaarden. Hoe komt het toch dat dit niet gezien wordt?Lichtje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:28:
Het punt is dat ik geen opdracht heb gegeven aan Enexis maar alleen een melding heb gemaakt dat ik geen gas meer gebruik. Dat Enexis dan graag iets wil weghalen is aan Enexis.
Dat is ook waar. Het is mooi dat het van tijd tot tijd gecontroleerd wordt want het verandert wel maar helaas niet ten goede.Truus01 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:48:
[...]
Op zich toch goed als om dit af en toe opnieuw te zien? Misschien verandert het inderdaad een keer.
Zo zag de melding bij het gekozen product er bij Enexis uit op zaterdag 13 juli nog uit.
Op vrijdag 4 april 2025 werd het nog explicieter dat de AV gelden bij werkzaamheden.Neem apart contact op met uw leverancier om het gascontract op te zeggen. Vraag uw leverancier ook om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen. Na de 'melding einde gebruik' en het beëindigen van de ATO zijn er geen netwerkkosten meer. Verbruikt u hierna toch gas? Dan brengen we de (misgelopen) kosten weer in rekening. Zie hier de Algemene Voorwaarden welke van toepassing zijn op uw aanvraag.
Op 4 december 2025 wordt de huidige tekst van vandaag gebruikt.Neem na de melding zelf contact met uw leverancier om het gascontract en de ATO te stoppen. Hierna zijn er geen netwerkkosten meer zolang er geen gasverbruik is.
De Algemene Voorwaarden voor energietransport blijven van toepassing totdat de aansluiting fysiek is verwijderd. Ook gelden deze bijkomende Algemene Voorwaarden voor het uitvoeren van werkzaamheden.
Diezelfde dag liet @onetime weten dit ook expliciet bevestigd heeft gekregen van Enexis dat je opdrachtgever bent en dat de AV van toepassing zijn.Neem na de melding zelf contact op met uw energieleverancier om de leveringsovereenkomst en de transportovereenkomst (ATO) voor gas te beëindigen. Na beëindiging van de ATO
hoeft u geen netwerkkosten meer te betalen, zolang er geen gas wordt verbruikt. De Algemene Voorwaarden voor energietransport blijven van toepassing totdat de gasaansluiting en aansluitleiding fysiek zijn weggehaald.
De situatie vandaag voor Enexis:
:strip_exif()/f/image/SmLVzL1yC8wARft5gjSONsYW.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nu we toch bezig zijn met actuele situatie, bij het goedkeuren en verzenden ga je akkoord met de voorwaarden, met prijsbepaling en verzend je de aanvraag (=opdracht).
De voorwaarden die je hier accepteert slaan niet alleen terug op de checkbox die je aanvinkt over het delen van je gegevens met de aannemer, maar óók op het definitief accepteren van de AV (zie verderop in voorwaarden website).
:strip_exif()/f/image/IsxNmIqF4HCn6mEaWB5pEPLa.jpg?f=fotoalbum_medium)
Daarnaast staat de gehele pagina nog steeds vol met het expliciete woord "aanvraag".
Je accepteert in een eerder stadium al voorwaarden bij het aanmaken van een account:
:strip_exif()/f/image/sEmkNMngicuCcgYhVdBIpY9P.jpg?f=fotoalbum_medium)
In deze voorwaarden van deze site staat:
Algemene gebruiksvoorwaarden
Deze gebruiksvoorwaarden zijn van toepassing op de website mijnaansluiting.nl (exclusief sites die hieraan gekoppeld zijn).
[..]
Wanneer u uw aanvraag definitief doorstuurt, gaat u akkoord met de algemene (leverings- en eventueel betalings-)voorwaarden van de desbetreffende aanbieder. [..] Op uw aanvraag zijn de voorwaarden van uw specifieke aanbieder(s) van toepassing. Mijn Aansluiting informeert u over deze voorwaarden, maar is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Voor specifieke vragen over de voorwaarden die op uw aanvraag van toepassing zijn, verwijzen wij u dan ook naar desbetreffende aanbieders.
[..]
Deze gebruiksvoorwaarden zijn voor het laatst gewijzigd op 13 december 2021.
Ik heb het product "Melding einde gasgebruik" aangevraagd, dus in die zin heb ik inderdaad een aanvraag gedaan aan de website "mijnaansluiting.nl" om voor mij een melding te sturen naar Enexis.maomanna schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:27:
[...]
Tjah, dat kan dus niet. Het hele portaal draait om aanvragen doen.
Nieuwe screenshots zij mislukt ivm mijn persoonlijke gegevens en popups .
Maar mogelijk is mijn logica niet correct.
Bij het akkoord vinkje staat ook niet dat je met hun voorwaarden akkoord gaat, alleen dat je akkoord gaat dat ze de informatie van de aanvraag mogen delen.
Het enige wat ik me kan bedenken is dat de algemene voorwaarden waarin ze zeggen dat je akkoord gaat met alle voorwaarden ter wereld mij nu vastpint als er ergens in de voorwaarden van enexis staat dat een melding hetzelfde is als dat ik ze opdracht geeft voor het verwijderen van de aansluiting.
Ik heb Hanab per mail gevraagd te bevestigen dat Enexis de opdrachtgever is en niet ik.
edit: Ik heb ook Enexis gevraagd om expliciet te melden dat hun de opdrachtgever zijn en niet ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Lichtje op 05-06-2026 12:19 ]
Allemaal waar.bladebla schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:57:
[...]
Dit is ook wel een punt wat steeds weer terug komt in dit topic: nee, er stonden geen voorwaarden. Hoe komt het toch dat dit niet gezien wordt?
[...]
Dat is ook waar. Het is mooi dat het van tijd tot tijd gecontroleerd wordt want het verandert wel maar helaas niet ten goede.
Zo zag de melding bij het gekozen product er bij Enexis uit op zaterdag 13 juli nog uit.
[...]
Op vrijdag 4 april 2025 werd het nog explicieter dat de AV gelden bij werkzaamheden.
[...]
Op 4 december 2025 wordt de huidige tekst van vandaag gebruikt.
[...]
Diezelfde dag liet @onetime weten dit ook expliciet bevestigd heeft gekregen van Enexis dat je opdrachtgever bent en dat de AV van toepassing zijn.
De situatie vandaag voor Enexis:
[Afbeelding]
Nu we toch bezig zijn met actuele situatie, bij het goedkeuren en verzenden ga je akkoord met de voorwaarden, met prijsbepaling en verzend je de aanvraag (=opdracht).
De voorwaarden die je hier accepteert slaan niet alleen terug op de checkbox die je aanvinkt over het delen van je gegevens met de aannemer, maar óók op het definitief accepteren van de AV (zie verderop in voorwaarden website).
[Afbeelding]
Daarnaast staat de gehele pagina nog steeds vol met het expliciete woord "aanvraag".
Je accepteert in een eerder stadium al voorwaarden bij het aanmaken van een account:
[Afbeelding]
In deze voorwaarden van deze site staat:
[...]
Maar waar in dit proces geef ik dan de opdracht voor het verwijderen van de gasmeter en leidingen?
De aanvraag die ik op mijnaansluiting doe, is dat hun voor mij een melding doen bij Enexis dat ik mijn gasaansluiting niet meer gebruik.
Ik heb Hanab gevraagd om bevestiging dat Enexis de opdrachtgever is en niet ik en ik zal deze vraag ook bij Enexis neerleggen.
Tevens hebben we gezien dat Enexis tijd en moeite investeert in rechtszaken terwijl ze weten dat ze van harte welkom zijn om hun spullen op te halen. Ergens zit er blijkbaar een enorm belang achter voor hen, wat het rechtvaardigt om een kansloze zaak te starten en zich te laten veroordelen voor misbruik van procesrecht. Waarom volgt na de eerste de beste mailwisseling niet een 'Ooh, je vindt het prima als wij de gasaansluiting meenemen? Mooi, dankje!' ipv. een juridisch gevecht.
Dit maakt dat we een beetje argwanend zijn en liever niet uitgaan van de goede wil van de netbeheerder.
[ Voor 4% gewijzigd door Het_Eendje op 05-06-2026 12:21 ]
Helemaal mee eens.Het_Eendje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:20:
Het punt is denk ik nog meer dat je als iemand die slechts vrijblijvend een melding wil doen, deze hele discussie niet wil voeren op het moment dat het nodig is. Doordat netbeheerders overal op mijnaansluiting spreken van aanvragen en voorwaarden, maak je het jezelf als iemand die gewoon een vrijblijvende melding wil doen best wel ingewikkeld als je vervolgens voor een rechter moet betogen dat je niet de opdrachtgever was.
Tevens hebben we gezien dat Enexis tijd en moeite investeert in rechtszaken terwijl ze weten dat ze van harte welkom zijn om hun spullen op te halen. Ergens zit er blijkbaar een enorm belang achter voor hen, wat het rechtvaardigt om een kansloze zaak te starten en zich te laten veroordelen voor misbruik van procesrecht. Waarom volgt na de eerste de beste mailwisseling niet een 'Ooh, je vindt het prima als wij de gasaansluiting meenemen? Mooi, dankje!' ipv. een juridisch gevecht.
Dit maakt dat we een beetje argwanend zijn en liever niet uitgaan van de goede wil van de netbeheerder.
Ik dacht echter dat het ook een probleem was dat je een opdracht noest geven, waardoor je opdrachgever wordt en de voorwaarden op je van toepassing zijn.
Dat laatste _lijkt_ in mijn ogen voor mij niet het geval. Ik heb Enexis en Hanab gevraagd of dat inderdaad zo is en ik inderdaad niet de opdrachtgever ben.
- Er is een formulier ingevuld waar 'aanvraag' boven stond
- Er is helpdeskmedewerker die in een mail aangeeft dat je geen opdrachtgever bent
In dat formulier staat 'melding einde gasgebruik' niet 'opdracht verwijderen gasaansluiting'Het_Eendje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:54:
Dat is natuurlijk een strategie, maar het kan erop neer komen dat je vervolgens met twee feiten blijft zitten:Wat weegt dan zwaarder in een rechtszaak? Ik zou alsnog die discussie niet willen voeren, want je kunt als bedrijf prima betogen dat een helpdeskmedewerker een foutje heeft gemaakt.
- Er is een formulier ingevuld waar 'aanvraag' boven stond
- Er is helpdeskmedewerker die in een mail aangeeft dat je geen opdrachtgever bent
Ik denk dat je sterk staat mocht er inderdaad schade ontstaan en Enexis geen veranwoordelijkheid neemt.
Maar het was nogmaals niet mijn intentie om te zeggen dat Enexis het allemaal goed doet en het nu perfect is. Ik dacht alleen dat ze de procedure nu (iets) anders was en je dus op een rare manier een melding doet ipv opdracht geeft. Blijkbaar is dat niet het geval, waarvoor mijn excuses.
Dit is ook zeker belangrijk om te weten, dat spreken we niet tegen.Truus01 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:24:
Vraag aan de 'hardcore posters' van dit topic.
Waarom vallen 'wij' posters die hun melding/aanvraag doen via MijnAansluiting zo aan?
Althans, ik kan me voorstellen dat 'onze' waarschijnlijk educatief bedoelde posts overkomen als een aanval.
Voor 'ons' hoeft het meestal niet nog eens uitgelegd te worden. 'Hun' schieten gelijk in de verdediging of erger en ze gaan (en kunnen) toch niks meer wijzigen aan hun aanvraag/melding. Ze gaan niet ineens, door onze posts, toch nog de Tweakerroute volgen.
En dat terwijl, zoals ik eerder probeerde aan te geven, de mogelijke wijzigingen aan MijnAansluiting wel interessant zijn.
Dus ik verwelkom wel de posts die aangeven als zaken lijken te zijn veranderd.
Dat MijnAansluiting kosteloos is, is vaak niet het onderwerp van de posts en dus reacties dat we dat wel weten, weten we wel...
Het gaat er toch ook vwb MijnAansluiting om, dat als daar ooit de juiste veranderingen inkomen en daarmee de netbeheerders zich wel aan de regels houden, dat we dat willen weten?
Hoe beter dan door mensen die voor die route kiezen? (Hoef ik in ieder geval geen account aan te maken om het zelf uit te zoeken...)
Dat wilde ik alleen even melden. Maar eigenlijk is dit een aanvraag om juist iets milder te zijn naar de posters die de moeite nemen om hun ervaringen en mogelijke veranderingen met MijnAansluiting te delen.
Echter komt het ook veelvuldig tegen dat mensen zeggen dat hun meter de meter in hun woning kosteloos is verwijderd door de netbeheerder. Ze zeggen er echter niet bij op welke manier dat is gegaan: via de Tweakers-route, door een belletje van de netbeheerder of via de mijnaansluiting.nl route. Voor iemand die de laatste route geen probleem vindt is het natuurlijk fijn dat die bestaat, echter is dat niet de informatie die speelt in dit topic.
PSN: Redrafted
Je hoeft je excuses niet aan te bieden. Je probeert iets te delen wat mogelijk is veranderd. Truus refereert daar al naar en ik denk dat dat ook goed was om te doen.Lichtje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:18:
[...]
In dat formulier staat 'melding einde gasgebruik' niet 'opdracht verwijderen gasaansluiting'
Ik denk dat je sterk staat mocht er inderdaad schade ontstaan en Enexis geen veranwoordelijkheid neemt.
Maar het was nogmaals niet mijn intentie om te zeggen dat Enexis het allemaal goed doet en het nu perfect is. Ik dacht alleen dat ze de procedure nu (iets) anders was en je dus op een rare manier een melding doet ipv opdracht geeft. Blijkbaar is dat niet het geval, waarvoor mijn excuses.
Daarbij, jij bent degene die de aanvraag (of lees dat formulier hebt ingevuld), dus als je het mis hebt dan ben jij degene die met de consequenties zit áls het fout gaat. Je intenties waren goed en als het fout gaat zit jij er mee. Dus van mij hoeven er geen excuses te komen.
PS: Maar het gaat vaak goed via die weg dus nu vast ook.
Ik hoop dat je antwoord krijgt en wat dat dat dan is. Zul je vast hier delen.Lichtje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:10:
[...]
Allemaal waar.
Maar waar in dit proces geef ik dan de opdracht voor het verwijderen van de gasmeter en leidingen?
De aanvraag die ik op mijnaansluiting doe, is dat hun voor mij een melding doen bij Enexis dat ik mijn gasaansluiting niet meer gebruik.
Ik heb Hanab gevraagd om bevestiging dat Enexis de opdrachtgever is en niet ik en ik zal deze vraag ook bij Enexis neerleggen.
Ik dank Truus ook voor de input :)Ruben26 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:38:
[...]
Je hoeft je excuses niet aan te bieden. Je probeert iets te delen wat mogelijk is veranderd. Truus refereert daar al naar en ik denk dat dat ook goed was om te doen.
Daarbij, jij bent degene die de aanvraag (of lees dat formulier hebt ingevuld), dus als je het mis hebt dan ben jij degene die met de consequenties zit áls het fout gaat. Je intenties waren goed en als het fout gaat zit jij er mee. Dus van mij hoeven er geen excuses te komen.![]()
PS: Maar het gaat vaak goed via die weg dus nu vast ook.
Begin volgend jaar weten we of ik een probleem met Enexis heb of niet.
Ik ben nu ook zeer benieuwd en ik ga het uiteraard delenRuben26 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:40:
[...]
Ik hoop dat je antwoord krijgt en wat dat dat dan is. Zul je vast hier delen.
Maar .... bij de disclaimer van mijnaansluitingen staat:
Het vinkje uit de aanvraag is nu naar de algemene voorwaarden van mijnaansluitingen gegaan.Wanneer u uw aanvraag definitief doorstuurt, gaat u akkoord met de algemene (leverings- en eventueel betalings-)voorwaarden van de desbetreffende aanbieder.
Dus ik begrijp de verwarring die nu ontstaat dat mensen denken dat er geen algemene voorwaarden meer van toepassing zijn.
Het probleem is dat de rest van het formulier deze gedachte niet ondersteund. Er worden zinnen gebruikt als deze:
Deze zinnen leggen een directe relatie tussen de aanvraag en de aansluiting.
- Voor welke soort aansluiting wilt u een aanvraag indienen?
- Kies de aansluiting(en) waarvoor u een aanvraag wilt doen en geef aan wat er moet gebeuren. Kies voor een nieuwe aansluiting, een wijziging of een verwijdering.
- Op basis van de door u ingevulde gegevens biedt uw netbeheerder Enexis Netbeheer B.V. producten aan.
Wel moet ik zeggen dat je onder "Gas" kunt kiezen voor -wat is het- 5 verschillende producten waarbij er twee beginnen met "Melding einde gebruik" waar de andere beginnen met "Verwijderen". Maar dat is niet voldoende.
Wat je dan hier uiteindelijk hebt is, wat mij betreft, flinterdun. Wat in dit topic al heel duidelijk is geworden; als iets juridisch onderbouwd wit is, dan zegt Enexis dat het zwart is helemaal niets. Je mag je gelijk gaan halen bij de rechter. @Het_Eendje verwoorde dat al heel goed over de goede wil van de netbeheerder.
Enexis klantenservice heeft onomwonden geschreven hoe zij erin staan.
Beste -----------,
De algemene voorwaarden van Enexis zijn van toepassing op alle werkzaamheden die wij uitvoeren, ook wanneer u via mijnaansluiting.nl een melding 'einde gebruik gas' indient. Door het plaatsen van een aanvraag op mijnaansluitlng. nl wordt u als opdrachtgever beschouwd. Dit betekent dat de bepalingen over aansprakelijkheid en eventuele schade tijdens de werkzaamheden ook bij deze aanvraag van kracht zijn.
[..]
Met vriendelijke groet,
-------
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Ai, die heb ik gemist.bladebla schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:14:
Ik vind je redenering best interessant: Jij doet op mijnaansluiting.nl een aanvraag, dat zij voor jou een melding doen bij Enexis. Vervolgens besluit Enexis zelf wat zij met die melding doen. En zo ben jij niet de opdrachtgever van de verwijdering.
Het probleem is dat de rest van het formulier deze gedachte niet ondersteund. Er worden zinnen gebruikt als deze:
[...]
Deze zinnen leggen een directe relatie tussen de aanvraag en de aansluiting.
Wel moet ik zeggen dat je onder "Gas" kunt kiezen voor -wat is het- 5 verschillende producten waarbij er twee beginnen met "Melding einde gebruik" waar de andere beginnen met "Verwijderen". Maar dat is niet voldoende.
Wat je dan hier uiteindelijk hebt is, wat mij betreft, flinterdun. Wat in dit topic al heel duidelijk is geworden; als iets juridisch onderbouwd wit is, dan zegt Enexis dat het zwart is helemaal niets. Je mag je gelijk gaan halen bij de rechter. @Het_Eendje verwoorde dat al heel goed over de goede wil van de netbeheerder.
Enexis klantenservice heeft onomwonden geschreven hoe zij erin staan.
[...]
Ik ben het daar uiteraard niet mee eens. Als ik de reactie krijg dat ik idd de opdrachtgever ben dan zal ik terugmelden dat ik het daar niet mee eens ben en ze hun opdracht aan de onderaannemer mogen annuleren.
Het verschilt per netbeheerder. Bij Enexis kan ik mij (in iedergeval vanaf 2023), niet herinneren dat er in de afsluiting een checkbox voor de AV heeft gestaan. Het heeft in wisselende bewoording altijd bij het product gestaan. De AV van de site zijn volgens de voorwaarden zelf sinds 2021 niet veranderd.Mark! schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:07:
[...]
Het vinkje uit de aanvraag is nu naar de algemene voorwaarden van mijnaansluitingen gegaan.
Dus ik begrijp de verwarring die nu ontstaat dat mensen denken dat er geen algemene voorwaarden meer van toepassing zijn.
Allereerst: het is zeker niet mijn bedoeling om aan te vallen. Een kritische noot mag gegeven worden, zeker als die (zoals door jou) uitgebreid onderbouwd wordt.Lichtje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 08:28:
Het punt is dat ik geen opdracht heb gegeven aan Enexis maar alleen een melding heb gemaakt dat ik geen gas meer gebruik. Dat Enexis dan graag iets wil weghalen is aan Enexis.
Om geldig te zijn, hoef je zover mijn kennis reikt de voorwaarden zelf niet onder je neus te krijgen. Er moet wel in voldoende mate op de toepasselijkheid en vindplaats gewezen worden. Zo staat op de deur bij winkels vaak dat je met het betreden van hun pand de voorwaarden accepteert met verwijzing naar de website en/of opvragen bij een personeelslid. Dat is voldoende. Of de wijze waarop de voorwaarden van de netbeheerder via mijnaansluiting.nl van toepassing verklaard worden voldoende duidelijk en transparant is, is denk ik nog wel wat discussie over te voeren.
Maar wat betreft de discussie over aanvraag of melding vrees ik dat de consument het lastig krijgt om te overtuigen dat het alleen om een melding zou gaan. Je neemt zelf initiatief voor het proces op de website wat begint met "aanvraag" en ook verder wordt er regelmatig de term "aanvraag" gebruikt.
Aanvraag van een klant gevolgd door aanvaarding van de ondernemer leidt simpelweg tot een overeenkomst.
En helaas heb ik in de afgelopen 10 jaar geleerd dat we bij een aantal netbeheerders elk woord en elke zin met het grootst mogelijke wantrouwen moeten lezen. De mededeling van Enexis dat er geen kosten voor de verwijdering in rekening gebracht zullen worden betekent voor mij dan ook dat er mogelijk wel verborgen kosten kunnen zijn. Het herstel van tuin of oprit is zo'n kostenpost. Omdat je zelf de aanvraag hebt ingediend en daarmee juridisch opdrachtgever bent voor werkzaamheden waarbij graven noodzakelijk is, kan tuin herstel zelfs zonder dat de AV van de netbeheerder van toepassing zijn voor jouw rekening komen. Want alles wat niet expliciet is inbegrepen in een opdracht, hoeft de opdrachtnemer niet uit te voeren. Een tuin die niet door de netbeheerder/aannemer hersteld wordt, zal daarom juridisch in mijn ogen niet als "schade" aangemerkt kunnen worden. Schade ontstaat immers onverwacht en het graven in je tuin is niet onverwacht, maar onlosmakelijk verbonden aan de werkopdracht.
Waar het gaat om schade aan bijvoorbeeld een glasvezelkabel of omdat een monteur met zijn gereedschapskoffer tegen een auto aan is gelopen wordt het anders. Hoewel de voorwaarden van de netbeheerder de aansprakelijkheid accepteren tot de hoogte van de som van het werk (dus €0,00), is het uitsluiten van aansprakelijkheid ten opzichte van particulieren niet zomaar mogelijk. Dus daar kom je eerst in discussie over de AV (of die wel van toepassing zijn) en vervolgens op de discussie dat áls de AV van toepassing zijn, de betreffende passage "onredelijk bezwarende" is/kan zijn.
Het zou bovenal niet nodig hoeven zijn om je überhaupt druk te moeten maken over wel/geen aanvraag en wel/geen voorwaarden.
Het simpelweg beëindigen van je overeenkomst is juridisch gezien voldoende om aan te geven dat je de dienst niet meer wenst te gebruiken. Elke stap die je daarna zelf zet is geheel vrijwillig. En het is aan de netbeheerder om de kwestie gewoon volgens de voor het geldende richtlijnen en regels verder af te handelen. Als daarbij werkzaamheden (voor verwijdering) nodig zijn, dan hebben ze je adres en kunnen ze je dus prima contacten om de verwijdering op hun initiatief in gang te zetten. Ze weten je toch immers ook te vinden als het om hun dreigbrieven gaat?
Ondertussen heb ik het gevoel dat ik er idd ingeluisd ben. Ik wacht de reactie nog af en als dat idd 'jij hebt opdracht gegeven is' ga ik melden dat dat in mijn ogen niet zo is en dat ik mijn melding intrek.Ivow85 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 18:12:
[...]
Allereerst: het is zeker niet mijn bedoeling om aan te vallen. Een kritische noot mag gegeven worden, zeker als die (zoals door jou) uitgebreid onderbouwd wordt.
Om geldig te zijn, hoef je zover mijn kennis reikt de voorwaarden zelf niet onder je neus te krijgen. Er moet wel in voldoende mate op de toepasselijkheid en vindplaats gewezen worden. Zo staat op de deur bij winkels vaak dat je met het betreden van hun pand de voorwaarden accepteert met verwijzing naar de website en/of opvragen bij een personeelslid. Dat is voldoende. Of de wijze waarop de voorwaarden van de netbeheerder via mijnaansluiting.nl van toepassing verklaard worden voldoende duidelijk en transparant is, is denk ik nog wel wat discussie over te voeren.
Maar wat betreft de discussie over aanvraag of melding vrees ik dat de consument het lastig krijgt om te overtuigen dat het alleen om een melding zou gaan. Je neemt zelf initiatief voor het proces op de website wat begint met "aanvraag" en ook verder wordt er regelmatig de term "aanvraag" gebruikt.
Aanvraag van een klant gevolgd door aanvaarding van de ondernemer leidt simpelweg tot een overeenkomst.
En helaas heb ik in de afgelopen 10 jaar geleerd dat we bij een aantal netbeheerders elk woord en elke zin met het grootst mogelijke wantrouwen moeten lezen. De mededeling van Enexis dat er geen kosten voor de verwijdering in rekening gebracht zullen worden betekent voor mij dan ook dat er mogelijk wel verborgen kosten kunnen zijn. Het herstel van tuin of oprit is zo'n kostenpost. Omdat je zelf de aanvraag hebt ingediend en daarmee juridisch opdrachtgever bent voor werkzaamheden waarbij graven noodzakelijk is, kan tuin herstel zelfs zonder dat de AV van de netbeheerder van toepassing zijn voor jouw rekening komen. Want alles wat niet expliciet is inbegrepen in een opdracht, hoeft de opdrachtnemer niet uit te voeren. Een tuin die niet door de netbeheerder/aannemer hersteld wordt, zal daarom juridisch in mijn ogen niet als "schade" aangemerkt kunnen worden. Schade ontstaat immers onverwacht en het graven in je tuin is niet onverwacht, maar onlosmakelijk verbonden aan de werkopdracht.
Waar het gaat om schade aan bijvoorbeeld een glasvezelkabel of omdat een monteur met zijn gereedschapskoffer tegen een auto aan is gelopen wordt het anders. Hoewel de voorwaarden van de netbeheerder de aansprakelijkheid accepteren tot de hoogte van de som van het werk (dus €0,00), is het uitsluiten van aansprakelijkheid ten opzichte van particulieren niet zomaar mogelijk. Dus daar kom je eerst in discussie over de AV (of die wel van toepassing zijn) en vervolgens op de discussie dat áls de AV van toepassing zijn, de betreffende passage "onredelijk bezwarende" is/kan zijn.
Na mijn vakantie ga ik een bericht maken naar Enexis over het herstel van mijn stoep. Een tijdje terug hebben ze de gasleiding geheel vervangen. (Gek genoeg niet verwijderd). Iets wat ze eerst niet wilde doen omdat ik geen gascontract heb. Het vervangen is geheel op initiatief geweest van Enexis. De bestrating die eruit gehaald is op mijn grond, begint te verzakken. Wat kan leiden tot gevaarlijke situaties.Lichtje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:38:
[...]
Ondertussen heb ik het gevoel dat ik er idd ingeluisd ben. Ik wacht de reactie nog af en als dat idd 'jij hebt opdracht gegeven is' ga ik melden dat dat in mijn ogen niet zo is en dat ik mijn melding intrek.
:strip_exif()/f/image/QDoOEXaAvy69xBnrOPLwJ1o1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lMW5bgOHDR2bGMDnsC0Vjxe3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yEKoX3ry9Np6V6ZUWxYoq6Nw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fXbpHebxrD4gvlvr4pXfnZcp.jpg?f=fotoalbum_large)
Het lag er allemaal super mooi in, nu is het dit. Zouden jullie er werk van maken?
Ja, want verzakkingen worden alleen maar erger, niet beter.maomanna schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 06:21:
[...]
Na mijn vakantie ga ik een bericht maken naar Enexis over het herstel van mijn stoep. Een tijdje terug hebben ze de gasleiding geheel vervangen. (Gek genoeg niet verwijderd). Iets wat ze eerst niet wilde doen omdat ik geen gascontract heb. Het vervangen is geheel op initiatief geweest van Enexis. De bestrating die eruit gehaald is op mijn grond, begint te verzakken. Wat kan leiden tot gevaarlijke situaties.
Het lag er allemaal super mooi in, nu is het dit. Zouden jullie er werk van maken?
Alleen dat het kan leiden tot gevaarlijke situaties, tja, ik denk dat dat argument niet over zal komen.
Maar ze moeten de boel terugleggen zoals het lag, dus netjes zonder verzakkingen, lijkt mij.
Hoelang is dat geleden?maomanna schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 06:21:
[...]
Na mijn vakantie ga ik een bericht maken naar Enexis over het herstel van mijn stoep. Een tijdje terug hebben ze de gasleiding geheel vervangen. (Gek genoeg niet verwijderd). Iets wat ze eerst niet wilde doen omdat ik geen gascontract heb. Het vervangen is geheel op initiatief geweest van Enexis. De bestrating die eruit gehaald is op mijn grond, begint te verzakken. Wat kan leiden tot gevaarlijke situaties.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Een 1,5 jaar later vind ik het persoonlijk wel lastig om die verzakking nog te kunnen beargumenteren om heel eerlijk te zijn. Ik geloof het, maar ik zou er zelf geen sterke casus in zien eigenlijk als ik in jouw positie zou staan.
Klopt hoor, we zijn het met elkaar eens. Maar je moet het dan ook nog zien te verdedigen. Ben benieuwd naar de uitkomsten.onetime schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 16:46:
@ViezeVis Een verzakking heeft tijd nodig; en het betreft @maomanna
Jullie kunnen ook nog afwegen dat het risico voor jullie niet of nauwelijks speelt en het doorzetten. Anderzijds geef je een sterk signaal af naar Enexis als je de aanvraag-van-melding intrekt. In beide gevallen is het geen verspilde moeite geweest.Lichtje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:38:
[...]
Ondertussen heb ik het gevoel dat ik er idd ingeluisd ben. Ik wacht de reactie nog af en als dat idd 'jij hebt opdracht gegeven is' ga ik melden dat dat in mijn ogen niet zo is en dat ik mijn melding intrek.
Het vervelende is: de kleine lettertjes tellen het zwaarst, en helaas staat daar allerlei vervelends. Ik ben zeker geen fundamentalist maar volgens nu wel de Tweakersroute. Je kunt zoals sommige critici ze gewoon niet lezen, maar je gaat er expliciet mee akkoord. De twee grootste nadelen in die voorwaarden bij het gebruik van de ma.nl zijn wmb:Lichtje schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:38:
[...]
1. Volledig risico bij de opdrachtgever (jij dus) leggen. Deze is juridisch onhoudbaar, maar zodra jij de website gebruikt ligt de bewijslast bij jou, niet hun. De kans is niet groot natuurlijk, maar de impact mogelijk wel.
2. Herstel van eventuele schade is zeer beperkt (tegels terugleggen, meer niet) en zoals je hier al meermaals kon lezen: vaak slordig. Hoe bezwaarlijk deze is hangt van je specifieke situatie af. Heb jij bijvoorbeeld een huis aan de straat, of een stoepje dat toch eigenlijk eens hertegeld zou mogen worden, dan is dat een ander verhaal dan als je een vaste bestrating hebt, een een of andere dure tuin, of, zoals bij mij, een gemetselde trap (ik woon op de paar heuvels die ons land kent
Met een overzichtelijke situatie zou ik het waarschijnlijk doen, gebruik van ma.nl. In een vorige woning is eens de buis vervangen, dat leverde 3 meter omgeploegde maar on onderhouden border op. Tsja, daar gaat het mij niet om.
Maar de bonus is dat zelfs bij meerdere die het spel volgens ma.nl spelen, soms zelfs met betaling ivm verbouwing en dus gewenste verwijderdatum, het vaak nog niet goed gaat, en de netbeheerder doet alsof ze lekker alles zelf mogen bepalen. Wat ben je dan aan het doen, een wettelijk gezien onnodig contract aangaan met een partij die ongeacht dat doet wat ie wil? Ik ben flink door een Enexis medewerker aan de deur geïntimideerd wat enkel als doel had een opdracht af te troggelen, want ze weten donders goed waarom ze zo graag dat risico bij jou in de maag willen splitsen, en reparaties evenzo.
Ik weet het niet, maar staat dit niet op de grijze of zelfs zwarte lijst? Het is tegenwoordig verboden om optievinkjes automatisch aan te zetten, zodat je zelf actief iets moet doen om ze uit te zetten in plaats van andersom.Mark! schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 14:07:
Ik heb net even een aanvraag doorlopen (natuurlijk zonder deze te verzenden). In de aanvraag hoef je niet meer het vinkje te zetten dat je akkoord gaat met de algemene voorwaarden van de netbeheerder.
Maar nu staat er gewoon geen vinkje, wat neerkomt op een vooraf ingevuld vinkje. Erger nog: je kunt ‘m niet meer uitvinken!
Juridisch lijkt een andere constructie die ik vaker tegenkom veel sterker: je moet een vinkje zetten dat je akkoord gaat met de voorwaarden, anders kun je niet verder op het formulier. Dan kan immers niemand meer zeggen dat je het niet gezien hebt of dat het verstopt was.
Nu vraag ik me af of deze constructie wel toegestaan is, maar dat is hier eigenlijk een verhaal apart. Of zou dat de geldigheid ervan kunnen beïnvloeden?
<John O`Mill>
Als we zo diep gaan: Nederland valt mij op in de zin dat je zelden contracten als zodanig te zien krijgt, en niet eens opgesteld worden. Dat is in buitenland en wel anders: daar is vaak een document in je mailbox/te downloaden. Hier heb je dat meestal alleen nog voor zaken als bankrekeningen, hypotheken enzo. Ik vermoed dat dit is waarom bijvoorbeeld (internationale) mobiele telefonie abonnementen dit vaak wel doen: dat is de flow gekopieerd van elders.Hippe Lip schreef op zondag 7 juni 2026 @ 00:14:
[...]
Ik weet het niet, maar staat dit niet op de grijze of zelfs zwarte lijst?
Hierdoor vraag ik me wel vaker af wat de waarde is van het overeenkomen is hier. Dat er voorwaarden gelden lijkt evident, want wat kom je anders overeen? In die zin denk ik niet dat hier dus iets mis gaat, maar juist elders (waar je nu steeds vaker ook idd onder dat vinkje documenten kunt vinden).
In de ma.nl flow krijg je duidelijk te zien dat je met voorwaarden akkoord gaat wanneer je de aanvraag verstuurd. Het apart akkoord aangeven van voorwaarden lijkt me een betekenisloos onderscheid. Betekenisvoller lijkt me het feit dat die voorwaarden niet direct gelinkt worden, en je ze zelf maar moet zoeken, en aangezien die voorwaarden af en toe aangepast worden er ook nog eens misverstand over de versie van de voorwaarden kan bestaan.
Mmm de datum van de camera is onjuist. Het is 10-02-2026.
Als het een algemene verzakking was, dan was de rest ook verzakt. Alleen de plek waar ze gegraven hebben, heeft deze kuilen.
Zij hebben op hun initiatief werk verricht en het niet in originele staat terug gebracht. Hoe moet ik nou uitleggen, dat ik als verantwoordelijke van het pad, dat wanneer er wat water blijft liggen en bevriest, de postbode of iemand anders stapt van het opstapje af en glijdt uit en breekt zijn enkel, of erger nog, zijn of haar nek.
Dit is niet terugplaatsen in oorspronkelijke staat.
Volgens mij is dit ook een van de fundamentele standpunten van de Tweakers route. Er is schade en die moet hersteld worden.
Mja, ik denk dat het risico klein is. Het is ~5 meter naar mijn voordeur waar de meterkast zit via of een grind pad of gewoon tuin (gras). Het enige is een grote rodondenron die er staat (3 meter breed en hoog) die niet weg te halen is. Het lig er dus aan waar de leiding langsloopt.bladebla schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:27:
[...]
Jullie kunnen ook nog afwegen dat het risico voor jullie niet of nauwelijks speelt en het doorzetten. Anderzijds geef je een sterk signaal af naar Enexis als je de aanvraag-van-melding intrekt. In beide gevallen is het geen verspilde moeite geweest.
Ik was alleen niet van plan de opdracht tot verwijdering te geven, aangezien ik dat onzin vind. Ik vindt dus dat ik alleen een melding heb gedaan via de ma.nl site. Ziet enexis dat anders dan mogen ze het als niet verzonden beschouwen.
[ Voor 0% gewijzigd door Lichtje op 07-06-2026 21:19 . Reden: typo ]
Wij weten dat Enexis het anders zietLichtje schreef op zondag 7 juni 2026 @ 21:18:
[...]
Mja, ik denk dat het risico klein is. Het is ~5 meter naar mijn voordeur waar de meterkast zit via of een grind pad of gewoon tuin (gras). Het enige is een grote rodondenron die er staat (3 meter breed en hoog) die niet weg te halen is. Het lig er dus aan waar de leiding langsloopt.
Ik was alleen niet van plan de opdracht tot verwijdering te geven, aangezien ik dat onzin vind. Ik vindt dus dat ik alleen een melding heb gedaan via de ma.nl site. Ziet enexis dat anders dan mogen ze het als niet verzonden beschouwen.
ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
Weet wel dat RBV vaak dingen wil 'afkopen', die gaan dus meestal niet echt het gevecht voor je aan.RemySoeters schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:52:
Eerste voorbeeldbrief is de deur. Ook even maar mijn rechtsbijstandsverzekering ingelicht over deze kwestie.
ben benieuwd hoe dit gaat lopen.
Maar hier vindt je ook alle hulp.
Ben je, om alles op een rij te houden (ook echt handig voor jezelf), hier al een dossier begonnen?
Is het niet zo dat de rechter al meermalen gehakt gemaakt heeft van die voorwaarden wanneer ze niet (of pas achteraf) expliciet meegeleverd werden?Brent schreef op zondag 7 juni 2026 @ 08:17:
[...]
In de ma.nl flow krijg je duidelijk te zien dat je met voorwaarden akkoord gaat wanneer je de aanvraag verstuurd. Het apart akkoord aangeven van voorwaarden lijkt me een betekenisloos onderscheid. Betekenisvoller lijkt me het feit dat die voorwaarden niet direct gelinkt worden, en je ze zelf maar moet zoeken, en aangezien die voorwaarden af en toe aangepast worden er ook nog eens misverstand over de versie van de voorwaarden kan bestaan.
Het ‘zoek ze zelf maar op’ lijkt me daar een heel duidelijk voorbeeld van. Zeker als er geen link naar de bedoelde voorwaarden bij staat.
En inderdaad: overeenkomst en voorwaarden worden niet toegezonden na het aangaan ervan. Dat kun je niet afdwingen.
Heeft iemand al eens geprobeerd om de overeenkomst op te vragen?
Dat brengt me bij de vraag met wie je nou eigenlijk een overeenkomst sluit. Is dat überhaupt wel duidelijk? Want je voert een aantal dingen in op een site die niet van een van de providers is.
Bekijk het eens van die kant: je vult dingen in op een site voor dakdekkers. Heb je daarna een juridisch sluitende overeenkomst met een dakdekker? Wat is er in die situatie nodig om daar een juridisch sluitende overeenkomst van te maken?
<John O`Mill>
Eerder het omgekeerd. Ten eerste, als je iets in een winkel koopt dan krijg je vrijwel nooit eerst de voorwaarden voordat je betaalt. De regel is dat de voorwaarden beschikbaar zijn. Maar het is geen probleem als je er als klant om moet vragen.Hippe Lip schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:53:
Is het niet zo dat de rechter al meermalen gehakt gemaakt heeft van die voorwaarden wanneer ze niet (of pas achteraf) expliciet meegeleverd werden?
Het ‘zoek ze zelf maar op’ lijkt me daar een heel duidelijk voorbeeld van. Zeker als er geen link naar de bedoelde voorwaarden bij staat.
En inderdaad: overeenkomst en voorwaarden worden niet toegezonden na het aangaan ervan. Dat kun je niet afdwingen.
Heeft iemand al eens geprobeerd om de overeenkomst op te vragen?
Dat brengt me bij de vraag met wie je nou eigenlijk een overeenkomst sluit. Is dat überhaupt wel duidelijk? Want je voert een aantal dingen in op een site die niet van een van de providers is.
Bekijk het eens van die kant: je vult dingen in op een site voor dakdekkers. Heb je daarna een juridisch sluitende overeenkomst met een dakdekker? Wat is er in die situatie nodig om daar een juridisch sluitende overeenkomst van te maken?
Er was een aantal jaar terug een mooie rechtzaak tegen iemand die een website automatisch leeghaalde. Die voerde aan dat hij die website zelf nooit zag. De rechter vond de link naar de voorwaarden op de voorpagina van de website genoeg. In dat geval was er dus geen eens sprake van een overeenkomst.
Bij een overeenkomst gaat het om een prestatie en een vorm van betaling. Als beide partijen het daar over eens zijn, dan is er een overeenkomst. In dit geval is de prestatie het weghalen van de gasleiding. Er is geen betaling want het is gratis.
Beide partijen zijn het daarover eens, dus is er een overeenkomst.
Dit lijkt me een slippery slope van het kaliber dat een rechter, of wetgeving, niet kan toestaan, want dat leidt (zoals nu?) tot een vindbaarheid van voorwaarden zoalsphicoh schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:06:
[...]
Eerder het omgekeerd. Ten eerste, als je iets in een winkel koopt dan krijg je vrijwel nooit eerst de voorwaarden voordat je betaalt. De regel is dat de voorwaarden beschikbaar zijn. Maar het is geen probleem als je er als klant om moet vragen.
ma.nl rept niet over voorwaarden (en geeft dus geen link naar voorwaarden, en heul makkelijk zijn ze niet te vinden bij Enexis. Immers, Nederlanders zijn document-avers...“But the plans were on display…”
“On display? I eventually had to go down to the cellar to find them.”
“That’s the display department.”
“With a flashlight.”
“Ah, well, the lights had probably gone.”
“So had the stairs.”
“But look, you found the notice, didn’t you?”
“Yes,” said Arthur, “yes I did. It was on display in the bottom of a locked filing cabinet stuck in a disused lavatory with a sign on the door saying ‘Beware of the Leopard.”
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic