• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02 16:52

jmk

Ivow85 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:33:
Aangeven dat jij niet verantwoordelijk bent omdat je geen eigenaar bent van de woning en ook geen eigenaar of belanghebbende voor de gasaansluiting.
En dat Stedin als eigenaar van de gasaansluiting maar contact op moet nemen met de eigenaar van het pand als zij wijzigingen willen aanbrengen.

Voeg er aan toe dat je uiteraard die wijzigingen ten aanzien van de gasaansluiting zult accepteren en indien dat nodig is je op afspraak toegang tot het pand zult verlenen. Uiteraard pas nadat je schriftelijk bericht hebt ontvangen van beide belanghebbende partijen (netbeheerder en woningeigenaar) om welke werkzaamheden het gaat en dat zij instemmen met die werkzaamheden.

@Trichoglossus zie hierboven weer een voorbeeld waar de netbeheerder al jarenlang de regelgeving negeert wat betreft de veiligheid van een ongebruikte gasaansluiting.
Alleen al het feit dat de bewoner volgens de netbeheerders eerst zelf in actie moet komen laat zien dat het "gevaar van ongebruikte gasaansluitingen" de netbeheerders geen moer interesseert.
Ik ga van 't weekend weer mijn dossier afstoffen en een concept brief maken. Geeft wel weer extra stress. Dank je voor je reactie.

Yippie kayak, other buckets!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:24
Ivow85 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:33:
@Trichoglossus zie hierboven weer een voorbeeld waar de netbeheerder al jarenlang de regelgeving negeert wat betreft de veiligheid van een ongebruikte gasaansluiting.
Alleen al het feit dat de bewoner volgens de netbeheerders eerst zelf in actie moet komen laat zien dat het "gevaar van ongebruikte gasaansluitingen" de netbeheerders geen moer interesseert.
Zolang ongebruikte, gasvoerende dienstleidingen in het systeem van de netbeheerder staan, worden ze om de zoveel tijd gecontroleerd bij het periodiek gaslekzoeken. Pas bij fysieke verwijdering, verdwijnt de dienstleiding van de tekening, en wordt het desbetreffende huis overgeslagen bij de controles.

Al heeft de bewoner al jarenlang een slotje op zijn gasmeter, dan nog wordt zijn dienstleiding gewoon meegenomen in de controles. Het is vervelend voor de netbeheerder als de dienstleiding dan alsnog lek raakt, maar dat is hun probleem. >:)

En wat de netbeheerders voor de rest verzinnen aan smoezen...het zijn van oudsher semi-ambtenaren, ze werken vaak nog in dat tempo. Er zijn genoeg mensen die eerst bij een grote aannemer werkten, maar op oudere leeftijd overstappen naar een netbeheerder, want "lekker rustig tot aan mijn pensioen".

De controle op de leidingen blijft bestaan, dat is gewaarborgd door SodM.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 14:29
En het zou zo makkelijk kunnen he... Als de Netbeheerder gewoon een brief schreef: "Wij zien dat u geen gas meer afneemt, bent u een gasverlater? Zoja, dan kunnen wij dan en dan langskomen om de meter/leiding te verwijderen? Dat kost u niets, en wij zullen samen met u kijken hoe we zoveel mogelijk weg kunnen halen zonder ons en u op kosten te jagen."

Alleen al de besparing op administratiekosten van al die aanmaningen, bezoekjes en rechtzaken maken het al voordeliger voor ze denk ik.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Brent
Krijgen we dan een Staatssecretaris van Gasverlating?

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
gysman11 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:58:
[...]

Vooralsnog willen we gewoon op de juiste datum kunnen beginnen met het werk. Lukt dat niet dan gaan er zeker andere stappen volgen. Optie is natuurlijk ook nog de "binnen 10 dagen verwijderen", maar daar hangen natuurlijk hogere kosten aan vast die wij niet willen betalen.
Niet te geloven... Zojuist een mail van Enexis: "U heeft met ons en met mijnaansluiting.nl contact gehad en aangegeven dat half april te laat is. U heeft de gratis optie gekozen, en daarmee mogen wij kiezen wanneer wij de werkzaamheden uitvoeren. U kunt alsnog een spoedaanvraag indienen of de aannemer bellen met het verzoek of zij eventueel eerder kunnen". Goed, we gaan weer bellen. Dit is echt zo vervelend. Ik HEB die gratis optie niet gekozen. Ik heb de bevestiging van mijnaansluiting dat ik de JUISTE optie heb gekozen. En de tijd tikt door. Verbouwing start over een week. Lekker bezig Enexis.

edit: Mijnaansluiting gaat weer kijken wat ze kunnen doen en bellen me voor 13:00 uur terug.

edit 2: Mijnaansluiting belt zojuist terug: Wij hebben gedaan wat we konden, u moet het nu doen met het antwoord wat u van Enexis heeft gekregen. Wij stappen er nu tussenuit.

W-WHAT?!

[ Voor 11% gewijzigd door gysman11 op 11-02-2026 10:42 ]

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-02 13:52
gysman11 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 09:58:
[...]

Niet te geloven... Zojuist een mail van Enexis: "U heeft met ons en met mijnaansluiting.nl contact gehad en aangegeven dat half april te laat is. U heeft de gratis optie gekozen, en daarmee mogen wij kiezen wanneer wij de werkzaamheden uitvoeren. U kunt alsnog een spoedaanvraag indienen of de aannemer bellen met het verzoek of zij eventueel eerder kunnen". Goed, we gaan weer bellen. Dit is echt zo vervelend. Ik HEB die gratis optie niet gekozen. Ik heb de bevestiging van mijnaansluiting dat ik de JUISTE optie heb gekozen. En de tijd tikt door. Verbouwing start over een week. Lekker bezig Enexis.

edit: Mijnaansluiting gaat weer kijken wat ze kunnen doen en bellen me voor 13:00 uur terug.

edit 2: Mijnaansluiting belt zojuist terug: Wij hebben gedaan wat we konden, u moet het nu doen met het antwoord wat u van Enexis heeft gekregen. Wij stappen er nu tussenuit.

W-WHAT?!
Tijd om rechtsbijstand in te schakelen...
Trichoglossus schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:50:
[...]

Zolang ongebruikte, gasvoerende dienstleidingen in het systeem van de netbeheerder staan, worden ze om de zoveel tijd gecontroleerd bij het periodiek gaslekzoeken. Pas bij fysieke verwijdering, verdwijnt de dienstleiding van de tekening, en wordt het desbetreffende huis overgeslagen bij de controles.

Al heeft de bewoner al jarenlang een slotje op zijn gasmeter, dan nog wordt zijn dienstleiding gewoon meegenomen in de controles.
Dat jarenlange slotje is volgens zowel de netbeheerders als SODM vanwege veiligheidsredenen niet toegestaan.
Dan kun jij hier wel 100x verkondigen dat het gecontroleerd wordt, het is volgens de regels niet voldoende veilig.
De netbeheerders lappen met jarenlange slotjes waarvan er alleen al in deze topic reeks tientallen voorbeelden zijn dus simpelweg de veiligheidsregels aan hun laars. Dan kun je daar als werknemer wel anders over denken, maar dan neem je als werknemer kennelijk de veiligheidsregels ook niet serieus.
(knappe jongen die die controle doet overigens, in een villawijk met poorten die gesloten blijven voor de controleur valt er weinig zonder afspraak te controleren).

@gysman11 wat een trieste zaak weer bij Enexis.
Ik neem aan dat je zowel de opdrachtbevestiging, als factuur al gedeeld hebt met Enexis?

[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 11-02-2026 12:55 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• gysman11
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:54:
[...]
Ik neem aan dat je zowel de opdrachtbevestiging, als factuur al gedeeld hebt met Enexis?
Mail met opdrachtbevestiging van mijnaansluiting.nl gemailed naar Enexis, hier een casenummer van gekregen, en gebeld met vermelding van het casenummer. Lang in de wacht. En.... "wij vinden het ook vreemd hoe u dus van mijnaansluiting.nl deze bevestiging heeft, bij ons staat het anders in het systeem en wij blijven bij ons standpunt: het is verkeerd aangevraagd en alles wat u kunt doen is de aanvraag annuleren en een nieuwe spoedaanvraag indienen."

Het is werkelijk bijzonder stressvol en bloeddrukverhogend om een dergelijk gesprek te voeren. Uitvoerende aannemer is ook erg slecht bereikbaar (lees: kom niet verder dan telefoniste die aangeeft: u wordt teruggebeld wat vervolgens niet gebeurt). Wie geeft mij garantie dat een nieuwe aanvraag WEL juist geregistreerd wordt? En spoedkosten, die wilde Enexis natuurlijk niet betalen.

Ik hoorde al rechtsbijstandverzekering, die hebben wij niet. Dom natuurlijk, stond eind vorig jaar wel op de planning te regelen en niet gedaan.

• Brent
Aan welke partij heb je betaald? Die lijkt me in eerste instantie verantwoordelijk (en ja, ik weet dat ma.nl zegt slechts als tussenpersoon op te treden, maar het geld is ergens heen.)

• gysman11
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:00:
Aan welke partij heb je betaald? Die lijkt me in eerste instantie verantwoordelijk (en ja, ik weet dat ma.nl zegt slechts als tussenpersoon op te treden, maar het geld is ergens heen.)
DIt is niet zoals het werkt. Je doet een aanvraag bij mijnaansluiting.nl. Dan volgt een offerte, na akkoord wordt er uitgevoerd. De offerte is dus een 0 euro offerte geweest, en automatisch akkoord op gegeven. Wellicht hadden we dat een paar dagen eerder kunnen zien als we tussentijds ingelogd hadden bij mijnaansluiting.nl. Maar dit is geen dagelijkse kost voor mij. Er is dus niets betaald. Ik wil graag betalen. Er zijn 3 opties:

1) de gratis variant (enexis en aannemer kiezen zelf een moment)
2) de betaalde variant, voorkeursweek (die hebben wij gekozen)
3) de betaalde variant, met spoed (10 dagen) met toeslag

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-02 08:50
gysman11 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:53:
[...]
.... bij ons staat het anders in het systeem en wij blijven bij ons standpunt: het is verkeerd aangevraagd en alles wat u kunt doen is de aanvraag annuleren en een nieuwe spoedaanvraag indienen."
Als je volgens hen een nieuwe aanvraag kunt doen, is het dan een optie om de oude in te trekken en dan alsnog de gasverlater-route te gaan volgen waarbij je geen aanvraag meer doet en risico bij hen legt? Of gaan ze dan opeens punt maken dat je die oude wel gedaan hebt. Zul je zien dat áls het tot rechtzaak komt, jouw aanvraag en hoe het bij Enexis is gekomen daarin getoetst gaat worden,.... én dat dan blijkt dat het wel correct bij hen is terecht gekomen.....

Hoe dan ook een erg onfortuinlijke situatie omdat je zo tijdsgebonden bent.

• Brent
gysman11 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 14:05:
[...]

DIt is niet zoals het werkt. Je doet een aanvraag bij mijnaansluiting.nl. Dan volgt een offerte, na akkoord wordt er uitgevoerd. De offerte is dus een 0 euro offerte geweest, en automatisch akkoord op gegeven.
[..]
2) de betaalde variant, voorkeursweek (die hebben wij gekozen)
Hmm, ik ben misschien dom, maar hoe krijg je een 0 euro offerte als je een betaalde variant kiest? Ik heb idd die flow niet doorgelopen dus weet het niet.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 11:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Brent schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:08:
[...]
Hmm, ik ben misschien dom, maar hoe krijg je een 0 euro offerte als je een betaalde variant kiest? Ik heb idd die flow niet doorgelopen dus weet het niet.
Er is dus ofwel ergens iets fout gegaan bij de communicatie tussen die website en de netbeheerder, die na ontvangst van de aanvraag de offerte heeft uitgestuurd ofwel bij de verwerking van de aanvraag door de netbeheerder. Dat laatste kan zowel een technische fout (in de automatisering) alswel een menselijke fout zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• gysman11
  • Niet online
Brent schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Dat is dus precies het punt. Bij mijnaansluiting.nl kies je een variant, en stuur je allerlei documenten mee. Dat gaat vervolgens (automatisch?) naar Enexis, en die zet dit door naar een aannemer. Mijn actie hield dus op na de eerste keuze, en daarna ga je het proces in. Omdat er een 0 euro offerte van gemaakt is (hoe? geen idee) is die automatisch goedgekeurd, en zag ik dat dus pas later, nadat ik vorige week zag dat de voorlopige datum (dat kun je zien bij mijnaansluiting.nl) op 12 april was gezet.

In het proces gaat er dus iets mis. Dat kan natuurlijk prima gebeuren, ik maak in mijn werk ook fouten, en ook in onze automatisering gaat wel eens iets stuk. Niet erg. Wat Enexis echter doet is wel erg: die zegt gewoon: boeit niet, in het systeem staat 0 euro, dus wij mogen bepalen. In de oplossing zijn ze niet geinteresseerd.

Wat ook niet helpt is dat de uitvoerende aannemer echt NIET te bereiken is, alleen een telefoniste die zegt: we gaan u terugbellen.

[ Voor 5% gewijzigd door gysman11 op 11-02-2026 15:53 ]

• Brent
Je hebt er niets aan, maar dit klinkt 100% Enexis: het boeit niet wat jij wil, zegt of vraagt; de systemen en regels van Enexis zijn feilloos en dus alle onenigheid daarmee jouw probleem.

• Trichoglossus
Ivow85 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 12:54:
[...]

Dat jarenlange slotje is volgens zowel de netbeheerders als SODM vanwege veiligheidsredenen niet toegestaan.
Dan kun jij hier wel 100x verkondigen dat het gecontroleerd wordt, het is volgens de regels niet voldoende veilig.
De netbeheerders lappen met jarenlange slotjes waarvan er alleen al in deze topic reeks tientallen voorbeelden zijn dus simpelweg de veiligheidsregels aan hun laars. Dan kun je daar als werknemer wel anders over denken, maar dan neem je als werknemer kennelijk de veiligheidsregels ook niet serieus.
(knappe jongen die die controle doet overigens, in een villawijk met poorten die gesloten blijven voor de controleur valt er weinig zonder afspraak te controleren).

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet in dienst bij een van de netbeheerders.

Bij een gesloten poort wordt er aangebeld en anders kaartje in de bus om een afspraak te maken. Reageert de bewoner niet, dan is het zijn probleem bij lekkage.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:48

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

gysman11 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 13:53:
[...]

Mail met opdrachtbevestiging van mijnaansluiting.nl gemailed naar Enexis, hier een casenummer van gekregen, en gebeld met vermelding van het casenummer. Lang in de wacht. En.... "wij vinden het ook vreemd hoe u dus van mijnaansluiting.nl deze bevestiging heeft, bij ons staat het anders in het systeem en wij blijven bij ons standpunt: het is verkeerd aangevraagd en alles wat u kunt doen is de aanvraag annuleren en een nieuwe spoedaanvraag indienen."

Het is werkelijk bijzonder stressvol en bloeddrukverhogend om een dergelijk gesprek te voeren. Uitvoerende aannemer is ook erg slecht bereikbaar (lees: kom niet verder dan telefoniste die aangeeft: u wordt teruggebeld wat vervolgens niet gebeurt). Wie geeft mij garantie dat een nieuwe aanvraag WEL juist geregistreerd wordt? En spoedkosten, die wilde Enexis natuurlijk niet betalen.

Ik hoorde al rechtsbijstandverzekering, die hebben wij niet. Dom natuurlijk, stond eind vorig jaar wel op de planning te regelen en niet gedaan.
@gysman11
Heb je sceenshots van wat je ingevuld hebt?
En je zegt dat je een bevestigingsmail hebt van mijnaansluiting.nl? Neem aan dat daarin jouw keuzes staan?

In dat geval heb je schriftelijke bevestiging dat jij het goed hebt gedaan.

Lijkt me dan tijd voor een pittige, duidelijke brief (mail) aan mijnaansluiting.nl dat ze dit bij de netbeheerder gaan uitleggen en zonodig rechtzetten. Eén van beide liegt:
a) de systemen van mijnaansluiting.nl werken niet goed waardoor ze het niet goed doorgeven aan de netbeheerder of
b) de netbeheerder administreert het niet goe wat die doorkrijgt van mijnaansluiting.nl of begeert dat zelfs omdat ze er geen zin in hebben.

mijnaansluiting.nl Lijkt me nu aan zet!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• CollinVV
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:00
Mail gestuurd naar Enexis na enkele brieven dat we geen gascontract hebben en dat we dit moeten aansluiten. Onderstaand is het antwoord. Ik lees dat zij de kosten op zich nemen en wij alleen hoeven te betalen als we een datum willen. Mijn vraag aan dit forum is checken of er punten zijn die ik mis/risico mee kan lopen, en of het überhaupt zin heeft er tegenin te gaan.
U geeft aan brieven te hebben ontvangen dat er geen energieleverancier is voor gas. Zolang de aansluiting aanwezig is bent u verplicht om daar een energiecontract op af te sluiten, ondanks u geen gas verbruikt. Als dit niet gebeurd zijn wij genoodzaakt om af te sluiten, hier zitten kosten aan verbonden. Wel kunt u erover nadenken om de gasaansluiting te laten verwijderen, als u daar een aanvraag voor indient komen wij niet langs voor afsluiting. Hieronder leg ik u uit hoe u een verwijdering kunt aanvragen.

Aanvragen verwijdering gasaansluiting
U kunt een aanvraag voor een verwijdering indienen op mijnaansluiting.nl. Op de website logt u in of maakt u een account aan als u die nog niet heeft. Zodra u bent ingelogd, start u een nieuwe aanvraag. U kiest bij gas voor verwijderen. Vervolgens krijgt u een kosteloze en een betaalde optie

Kosten verwijdering gasaansluiting
Kosteloos: U kiest in uw aanvraag voor ‘Gas aansluiting - melding einde gebruik’. U krijgt geen offerte en hoeft dus geen akkoord te geven. U wacht vervolgens onze planning af.

Niet kosteloos: U vraagt verwijdering aan op een voor uzelf gunstig moment, bijvoorbeeld vanwege een verbouwing. U kiest in de aanvraag voor ‘Gas aansluiting – Verwijderen’. In dit geval krijgt u binnen 10 werkdagen een offerte die 90 dagen geldig is. De eenmalige kosten voor de verwijdering vindt u op onze website. Wanneer u de offerte heeft goedgekeurd, sturen wij de opdracht naar 1 van onze aannemers. De aannemer neemt contact met u op voor het maken van een afspraak. Zij zijn vanaf dat moment uw eerste aanspreekpunt als het gaat om de werkzaamheden en de planning.

Proces verwijderen gasaansluiting
Bij een verwijdering wordt de aanvoerleiding naar de meter toe en de gasaansluiting in zijn geheel weggehaald. Dit is inclusief de meter. Mocht het technisch gezien niet mogelijk zijn om de leidingen weg te halen, bijvoorbeeld als u in een appartement woont, dan wordt de aanvoerleiding afgedopt. Op deze manier is de gastoevoer ook geblokkeerd. In beide gevallen hoeft u na de werkzaamheden geen netwerkkosten meer te betalen.

Straatwerk
Indien er graafwerkzaamheden nodig zijn, leggen wij het straatwerk op de openbare weg weer terug. Ook nemen we de open bestrating op uw eigen terrein voor onze rekening. Denkt u hierbij aan klinkers of tegels. Gesloten bestrating, zoals asfalt of beton, is voor eigen rekening.

Opzeggen energiecontract
Nadat u een verwijdering heeft aangevraagd mag u wat ons betreft uw energiecontract voor gas beëindigen bij uw energieleverancier. Let op: dit mag alleen wanneer er geen gebruik meer wordt gemaakt van de gasaansluiting. U vraagt uw energieleverancier ook om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen. Zodra de werkzaamheden zijn uitgevoerd, registreren wij dit in een landelijke database. Uw energieleverancier is daarmee meteen op de hoogte van de wijziging. Heeft u gekozen voor de betaalde optie, dan dient u eerst akkoord te gaan met de offerte.
Freee!! schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 15:28:
[...]

Er is dus ofwel ergens iets fout gegaan bij de communicatie tussen die website en de netbeheerder, die na ontvangst van de aanvraag de offerte heeft uitgestuurd ofwel bij de verwerking van de aanvraag door de netbeheerder. Dat laatste kan zowel een technische fout (in de automatisering) alswel een menselijke fout zijn.
Een fout in de automatisering is in veruit de meeste gevallen óók een menselijke fout.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

CollinVV schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:59:
Mail gestuurd naar Enexis na enkele brieven dat we geen gascontract hebben en dat we dit moeten aansluiten. Onderstaand is het antwoord. Ik lees dat zij de kosten op zich nemen en wij alleen hoeven te betalen als we een datum willen. Mijn vraag aan dit forum is checken of er punten zijn die ik mis/risico mee kan lopen, en of het überhaupt zin heeft er tegenin te gaan.

[...]
[Herhaling] Als je een aanvraag doet, ben je opdrachtgever met de nodige verantwoordelijkheden en risico's die daar bij horen. Als je geen aanvraag doet zal de netbeheerder op eigen initief in actie moeten komen (of een opdracht moeten uitbesteden aan een aannemer) en zijn alle verantwoordelijkheden en risico's voor de netbeheerder.
[/Herhaling]

• jmk

jmk

Is dit een verzegeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBBM-90ca1a5lljv1ca-pqwi4zI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8z2n6FWfc4mo4VVNt5AdLhI.jpg?f=fotoalbum_large

De laatste brief die ik van Stedin heb ontvangen is van 3 september 2020. Hopelijk loopt dit ook weer met een sisser af.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08:38

martijn v o

Certified by Enphase.

Ja dat is een verzegeling, maar om te voorkomen dat je dat losschroeft en illegaal gas aftapt.

Het is geen slotje in de zin van verzegeling als je dat bedoeld,

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Hippe Lip

Hippe Lip

jmk schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:44:
Is dit een verzegeling?

[Afbeelding]

De laatste brief die ik van Stedin heb ontvangen is van 3 september 2020. Hopelijk loopt dit ook weer met een sisser af.
@jmk
In welke context bedoel je dat woord ‘verzegeling’?
Als je met ‘verzegeling’ bedoelt dat de aansluiting verzegeld is zodat je geen gas af kunt nemen, dan is het antwoord NEE. Dat kun je zelf ook zien: je kunt de kraan zelf open en dicht draaien zonder een zegel te verbreken.

Er zitten wel zegels op die onderdelen vóór de meter (=netzijde) die je anders los zou kunnen nemen om zodoende gas af te nemen zonder dat dit de meter passeert. die delen zijn dus wel verzegeld.

Is dat een antwoord op je vraag, @jmk?

<John O`Mill>

• jmk

jmk

@martijn v o @Hippe Lip Ja dat is heel duidelijk, bedankt! Ik dacht dat ze misschien zelf al iets hadden verzegeld maar dat is dus niet zo. De gasmeter geeft geen display.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jmk schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 06:37:
De gasmeter geeft geen display.
Heb je al op de rode knop gedrukt?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-02 14:47
rood = afsluiten ;)

Water-Escape

• Trichoglossus
Hippe Lip schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:43:
[...]

@jmk
In welke context bedoel je dat woord ‘verzegeling’?
Als je met ‘verzegeling’ bedoelt dat de aansluiting verzegeld is zodat je geen gas af kunt nemen, dan is het antwoord NEE. Dat kun je zelf ook zien: je kunt de kraan zelf open en dicht draaien zonder een zegel te verbreken.

Er zitten wel zegels op die onderdelen vóór de meter (=netzijde) die je anders los zou kunnen nemen om zodoende gas af te nemen zonder dat dit de meter passeert. die delen zijn dus wel verzegeld.

Is dat een antwoord op je vraag, @jmk?
Buiten die plastic zegeltjes, zijn er natuurlijk genoeg andere manieren te bedenken om gas af te tappen.
Komen we ook regelmatig tegen, bij ontdekking ervan ben je als bewoner wel aan de beurt met betalen/afsluiting :+

• Hippe Lip

Hippe Lip

jmk schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 06:37:
[…] De gasmeter geeft geen display.
@jmk
Toch zie ik die levensgroot op je foto!
Nee, die staat niet altijd aan, want dan is de batterij binnen no time leeg. Je zult op een knopje moeten drukken.
Al eens geprobeerd?

<John O`Mill>

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Mijn toevoeging aan dit topic, for what it's worth.

Stedin is weer bezig om "voorkom afsluiting" brieven te sturen. Ze stuurden ons de afgelopen 6 jaar al 2x eerder een brief en nu dus weer. Net als alle vorige jaren hebben ze wederom hetzelfde antwoord gekregen, met dank aan alle mensen voor mij in dit topic waardoor we er gelukkig niet veel tijd aan kwijt zijn.

Uiteraard zat in deze brief wederom de immer aanwezige zinsnede dat de gasaansluiting "niet in de grond mag blijven liggen vanwege veiligheid en milieu."

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Omni schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:40:

Uiteraard zat in deze brief wederom de immer aanwezige zinsnede dat de gasaansluiting "niet in de grond mag blijven liggen vanwege veiligheid en milieu."
@Omni
Dus antwoord je dat je van hen verwacht dat ze aangaande veiligheid en milieu hun verantwoordelijkheid nemen bij en rond hun eigendommen, i.c. jouw al jaren ongebruikte gasaansluiting, inclusief de meter? Want in de afgelopen jaren heb je dat al ongebruik al meermalen schriftelijk kenbaar gemaakt.
Eventueel voeg je de data van je betreffende mails daarover bij.

Edit
Als je het écht aan wil scherpen zou je het nog om kunnen keren en stellen dat je hen aansprakelijk kan stellen voor geleden schade wanneer er iets mis gaat met of rond hun aansluiting. Zeker omdat ze reeds járen bekend zijn met het feit dat de aansluiting blijvend ongebruikt is en dat dat ze zich, zoals ze zelf schrijven, bewust zijn van de risico’s op het gebied van veiligheid en milieu. 8)

[ Voor 24% gewijzigd door Hippe Lip op 12-02-2026 17:10 ]

<John O`Mill>

• Brent
cubepoint schreef op donderdag 4 december 2025 @ 09:08:
[...]

Dankjewel! hier zocht ik naar. Anders begon het allemaal wel erg op azijnpissen te lijken.

[...]

Bij deze:

***members only***

Inmiddels heb ik ook reactie van Enexis:

***members only***
Bij wijze van test heb ik de flow ook nog eens doorlopen: welke voorwaarden kom ik tegen? (Wees niet bang, niet verzonden.)

Bij het maken van de account deze voorwaarden: https://www.mijnaansluiting.nl/gebruiksvoorwaarden

Verder precies zoals de screenshots van @cubepoint. In de laatste stap geen voorwaarden, dus waar je mee akkoord gaat is eigenlijk niet duidelijk. Je moet terug naar de vraag over wat je wil verwijderen (namelijk de gasaansluiting), waar in een waarschuwing staat dat de algemene voorwaarden gelden tot de aansluiting en aansluitleiding verwijderd zijn.

Voor de goede orde: dat is niet juist, toch? Voorwaarden gelden niet zonder contract, en dat is conform regel- en wetgeving en voorwaarden beeindigd.

Dan heb ik even scherp _welke_ voorwaarden dan zouden gelden.

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 13-02-2026 11:15 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Brent
Zoek het hiervoor nog eens na. Het is niet eens zo lang geleden hier uitgebreid beschreven (door @Ivow85?) waar de angel zit. Het begint al bij het aanmaken van een account als ik me niet vergis. Dat moet je eerst doen vóórdat je een melding kunt doen. En zit dáár niet al de angel, moet je dáár niet al akkoord gaan met voorwaarden?
Maar nogmaals: zoek even terug hier.

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 12-02-2026 23:35 ]

<John O`Mill>

• Brent
Hippe Lip schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 23:12:
@Brent
Zoek het hiervoor nog eens na. Het is niet eens zo lang geleden hier uitgebreid beschreven (door @Ivow85?) waar de angel zit. Het begint al bij het aanmaken van een account als ik me niet vergis. Dat moet je eerst doen vóórdat je een melding kunt doen. En zit dáár niet al de angel, moet je dáár niet al akkoord gaan met voorwaarden?
Maar nogmaals: zoek even terug hier.
Bij het aanmaken moet je akkoord gaan met ma.nl als tussenpersoon, en dat ze je gegevens dientengevolge dus mogen vragen en opslaan en doorgeven. Andere voorwaarden heb ik niet gezien. Maar ik heb geen screenshot gemaakt, misschien kan ik nog iets in de mail vinden.

[edit] https://www.mijnaansluiting.nl/gebruiksvoorwaarden

[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 13-02-2026 11:15 ]

Brent schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 08:23:
[...]

Bij het aanmaken moet je akkoord gaan met ma.nl als tussenpersoon, en dat ze je gegevens dientengevolge dus mogen vragen en opslaan en doorgeven. Andere voorwaarden heb ik niet gezien. Maar ik heb geen screenshot gemaakt, misschien kan ik nog iets in de mail vinden.

[edit] https://www.mijnaansluiting.nl/gebruiksvoorwaarden
En dan vooral deze passage uit die voorwaarden:
Wanneer u uw aanvraag definitief doorstuurt, gaat u akkoord met de algemene (leverings- en eventueel betalings-)voorwaarden van de desbetreffende aanbieder. Mijn Aansluiting heeft enkel als doel om aanvragen voor aansluitingen makkelijker te maken. Op uw aanvraag zijn de voorwaarden van uw specifieke aanbieder(s) van toepassing. Mijn Aansluiting informeert u over deze voorwaarden, maar is niet verantwoordelijk voor de inhoud

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-02 14:00
Ivow85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:46:
[...]
Wanneer u uw aanvraag definitief doorstuurt
[...]
De vraag is natuurlijk of het een aanvraag is slechts een melding zoals ze zelf ook zeggen, want je zou kunnen beargumenteren dat je geen aanvraag doet maar een melding en dan is deze passage niet van toepassing.

Wat ik me wel afvroeg is dat als je ergens in de procedure zet "ik doe slechts een melding en geen opdracht dus ga ook niet akkoord met enige voorwaarden en aansprakelijkheid" genoeg zou kunnen zijn om deze route te kunnen bewandelen, ze zijn zelf immers ook maar een doorgeefluik naar de energie beheerders toe dus als je dit erbij zou zetten zou dit ook direct op de melding/aanvraag moeten staan die naar de beheerder gaat.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 11:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

En daar gaat het al direct fout.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Brent
remielowik schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:53:
[...]

De vraag is natuurlijk of het een aanvraag is slechts een melding zoals ze zelf ook zeggen, want je zou kunnen beargumenteren dat je geen aanvraag doet maar een melding en dan is deze passage niet van toepassing.

Wat ik me wel afvroeg is dat als je ergens in de procedure zet "ik doe slechts een melding en geen opdracht dus ga ook niet akkoord met enige voorwaarden en aansprakelijkheid" genoeg zou kunnen zijn om deze route te kunnen bewandelen, ze zijn zelf immers ook maar een doorgeefluik naar de energie beheerders toe dus als je dit erbij zou zetten zou dit ook direct op de melding/aanvraag moeten staan die naar de beheerder gaat.
Waar het mij even om ging is helder op een rij hebben welke voorwaarden ik daadwerkelijk voor ogen krijg. Waar je denk ik ook bedacht op moet zijn is op netbeheerders die voorwaarden gaan hanteren die niet eens daar gelinkt worden. Dat is het makkelijkst om een rechter in mee te krijgen dat dat niet kan lijkt mij.

• Omni
  • Niet online

Omni

In tegenstelling tot alle voorgaande keren, nu daadwerkelijk een reactie ontvangen van Stedin in navolging van mijn bericht eerder hier Omni in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

De reactie van Stedin is als volgt.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dit is nieuw, ik had eigenlijk geen reactie meer verwacht. Wat ik nu eigenlijk hoop is dat iemand die hier helemaal inzit mij zou willen helpen de juiste reactie te sturen. Omdat het dan weer uren graven door alle tekst bespaart. Het gaat om een bedrijfspand waar nooit (door ons) een contract geweest is voor, of levering van, gas. Idealiter gebeurt er gewoon niets en blijft alles zitten zoals het zit. Alleen als het wettelijk verplicht is, willen wij Stedin toegang verschaffen en de gasmeter etc. weg laten halen.

Eerste ingeving is daarom gewoon dit bericht negeren, maar misschien is dat juist niet handig. Als iemand mij kan helpen uren van mijn tijd te besparen dan heel graag. Wij willen vooral gewoon door met normaal werken en niet met deze randzaken...

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:44
Omni schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:58:
In tegenstelling tot alle voorgaande keren, nu daadwerkelijk een reactie ontvangen van Stedin in navolging van mijn bericht eerder hier Omni in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

De reactie van Stedin is als volgt.

***members only***

Dit is nieuw, ik had eigenlijk geen reactie meer verwacht. Wat ik nu eigenlijk hoop is dat iemand die hier helemaal inzit mij zou willen helpen de juiste reactie te sturen. Omdat het dan weer uren graven door alle tekst bespaart. Het gaat om een bedrijfspand waar nooit (door ons) een contract geweest is voor, of levering van, gas.
Een zakelijke aansluiting heeft hele andere nuances, en misschien wel andere regels dan een consumenten aansluiting. Al wil bedrijfspand misschien nog niet per definitie zeggen dat het geen consumentenaansluiting is; het een en ander is misschien wel wat gecompliceerder.
Idealiter gebeurt er gewoon niets en blijft alles zitten zoals het zit. Alleen als het wettelijk verplicht is, willen wij Stedin toegang verschaffen en de gasmeter etc. weg laten halen.
Het verschaffen van toegang ben je volgens mij altijd verplicht (alleen niet altijd per direct); hoe kunnen ze er anders onderhoud aan plegen?
Eerste ingeving is daarom gewoon dit bericht negeren, maar misschien is dat juist niet handig. Als iemand mij kan helpen uren van mijn tijd te besparen dan heel graag. Wij willen vooral gewoon door met normaal werken en niet met deze randzaken...
Negeren lijkt tot nu toe niet handig. Als ze een reactie op je e-mail (met foto's etc) als gratis route accepteren voor jullie pand en je komt dan niet als opdrachtgever te staan, dan zou ik in jou geval daar voor gaan, gezien het onontgonnen terrein waar je anders op komt met een zakelijke aansluiting. Dat lijkt me in dit geval de route met het minste gezeik. Uiteindelijk is het hun aansluiting, waarmee ze tot op zeker hoogte, mogen uitspoken wat hun het beste lijkt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Omni
  • Niet online

Omni

big bang schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:08:
[...]

Een zakelijke aansluiting heeft hele andere nuances, en misschien wel andere regels dan een consumenten aansluiting. Al wil bedrijfspand misschien nog niet per definitie zeggen dat het geen consumentenaansluiting is; het een en ander is misschien wel wat gecompliceerder.

[...]

Het verschaffen van toegang ben je volgens mij altijd verplicht (alleen niet altijd per direct); hoe kunnen ze er anders onderhoud aan plegen?

[...]

Negeren lijkt tot nu toe niet handig. Als ze een reactie op je e-mail (met foto's etc) als gratis route accepteren voor jullie pand en je komt dan niet als opdrachtgever te staan, dan zou ik in jou geval daar voor gaan, gezien het onontgonnen terrein waar je anders op komt met een zakelijke aansluiting. Dat lijkt me in dit geval de route met het minste gezeik. Uiteindelijk is het hun aansluiting, waarmee ze tot op zeker hoogte, mogen uitspoken wat hun het beste lijkt.
Bedankt voor je reactie!

Even inhakend op zakelijk/particulier. Wij hebben nooit een contract gehad voor gas. Ik heb geen idee wat dat uitmaakt voor of het een zakelijke of "consument" aansluiting is. Als iemand weet of dat te achterhalen is ergens, dan hoor ik dat heel graag. En natuurlijk of dat verder verschil maakt voor het verloop van de zaken.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:44
Omni schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:11:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Even inhakend op zakelijk/particulier. Wij hebben nooit een contract gehad voor gas. Ik heb geen idee wat dat uitmaakt voor of het een zakelijke of "consument" aansluiting is. Als iemand weet of dat te achterhalen is ergens, dan hoor ik dat heel graag. En natuurlijk of dat verder verschil maakt voor het verloop van de zaken.
Ik kan dat ook niet concreet voor je duiden, maar veel regelgeving wordt anders uitgelegd voor consumenten dan voor zakelijke partijen, gezien consumenten een meer beschermde positie hebben. Ik zeg daarmee niet dat bestaande jurisprudentie geen waarde heeft, maar ik vrees dat je wel meer in een grijs gebied komt, waar zaken nog wat minder uitgekristalliseerd zijn. Ik zou derhalve gaan voor de weg van de minste weerstand in dit geval, en het een en ander niet op de spits drijven. Zeker gezien je vooral verder wilt met je dagelijkse werkzaamheden en hier zo min mogelijk gedoe van wilt hebben.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:30
Omni schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:58:
. Wij willen vooral gewoon door met normaal werken en niet met deze randzaken...
Doe dan ff een reply met een foto en ga door met je werk ;)
Ik heb het (particulier) op exact dezelfde wijze opgelost 1,5 jaar geleden.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Omni
  • Niet online

Omni

MisterMailman schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:37:
[...]

Doe dan ff een reply met een foto en ga door met je werk ;)
Ik heb het (particulier) op exact dezelfde wijze opgelost 1,5 jaar geleden.
Grapjas :P

Geen overhaaste besluiten, ik vertrouw liever op jullie doorgewinterde ervaringsdeskundigen en wacht nog even meer reacties af! Maar inderdaad, ongetwijfeld is het het makkelijkst om ze foto's te sturen.

@Omni Hun reactie klinkt goed, nu nog even de scherpe randjes vermijden.
Als je de aansluiting niet gaat gebruiken gaat hij weg. Punt.

"Ik heb inderdaad geen bezwaar tegen verwijdering op uw initiatief en voor uw rekening en risico, dit is dus ook geen verzoek van mij, maar mijn medewerking om u aan uw verplichtingen te laten voldoen."

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Zakelijk / consumenten onderscheid ligt voor gas / elektra aan de grootte van de aansluiting.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

remielowik schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:53:
[...]

Zodra iemand mij kan wijzen op de knop "melding einde gebruik" op mijnaansluiting.nl en er geen voorwaarden van toepassing zijn, kan dit topic dicht.

Vooralsnog start elke procedure op mijn aansluiting.nl met "aanvraag" en worden dus overduidelijk voorwaarden van toepassing verklaard.

• MisterMailman
Omni schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:54:
[...]

Grapjas :P

Geen overhaaste besluiten, ik vertrouw liever op jullie doorgewinterde ervaringsdeskundigen en wacht nog even meer reacties af! Maar inderdaad, ongetwijfeld is het het makkelijkst om ze foto's te sturen.
Was geen grap :)
Ik heb namelijk exact dezelfde mail gehad anderhalf jaar geleden, toen ik ook principieel geen aanvraag wilde doen. Ik vond het een prima oplossing om het hele ma.nl traject te ontlopen. Stedin biedt daarmee een prima oplossing voor principiëlen zoals wij. In tegenstelling tot Enexis die deurwaarders blijft sturen. Dan moet je zelf ook een beetje meewerken vind ik. Want het hele probleem lag in het accepteren van de voorwaarden bij het doen van een aanvraag. En die ontloop je hiermee. Waar wil je dan verder nog een probleem van maken?

@MisterMailman Dat ze -namens- jou een aanvraag gaan doen. Vandaar mijn reactie hierboven.

• MisterMailman
Ok fair. Die heb ik toen ook expliciet laten maken. Met de reactie van Stedin:

"De opdracht komt vanuit Stedin en wij leggen de aanvraag aan namens Stedin."

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-02 13:52
Ivow85 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:12:
[...]

Zodra iemand mij kan wijzen op de knop "melding einde gebruik" op mijnaansluiting.nl en er geen voorwaarden van toepassing zijn, kan dit topic dicht.

Vooralsnog start elke procedure op mijn aansluiting.nl met "aanvraag" en worden dus overduidelijk voorwaarden van toepassing verklaard.
Het start al met het moeten aanmaken van een account. Dat zou zelfs niet nodig moeten zijn voor het melden van einde gebruik.

• jmk

jmk

blackd schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 08:20:
[...]

Heb je al op de rode knop gedrukt?
Sorry beetje dom....

00000.006 m3

Ze hebben ooit een slimme meter geplaatst toen ik al lang geen gas meer gebruik, dus deze gasmeter heeft nooit echt gebruik gemeten. Die 0,006 is waarschijnlijk een onnauwkeurigheid.

• jmk

jmk

De laatste brief die ik van Stedin heb ontvangen was op 4-9-2020. (quote01_stedin)
Ik stuurde toen antwoord terug op 14-09-2020. (quote02_jmk)

Vervolgens kreeg ik naast de e-mail(9-2-2026, quote03_stedin) ook twee exact dezelfde brieven met dagtekening 9-2-2026. De brief zelf heb ik pas 3 dagen in mijn bezit, het is nu 14-02-2026. (quote04_stedin)

Dit is mijn eerste ervaring met PaperlessNgx en OCR dus als iets niet duidelijk is hoor ik het graag. Ik heb wel alles nagelezen, mocht ik iets kunnen verduidelijken hoor ik het graag.

quote01_stedin
Retouradres: GSA, Postbus 49, 3000 AA Rotterdam Stedin Netbeheer B.V.

Aan de gebruiker(s) van Blaak 8
jmkadres1 3011 TA
jmkadres2 Rotterdam

tel 088 896 39 63

www.stedin.net
Let op: belangrijke informatie over KvK Rotterdam 24289101
uw energieaansluiting(en)

Datum :4 september 2020 Behandeld door : Contractloos

Dossiernummer : jmkdossier Telefoon 010 890 97 28

Onderwerp : Voorkom afsluiting van energie Kenmerk : jmkkenmerk
EAN-code E

EAN-code G : jmkeangas

Beste meneer, mevrouw,

Stedin is uw energienetbeheerder. In uw regio zorgen wij ervoor dat u gas en elektriciteit heeft om te wonen, werken
en leven. We hebben u onlangs een brief gestuurd over het ontbreken van een contract met een
energieleverancier. Hierop hebben we helaas nog geen reactie van u ontvangen Daarover gaat deze brief.

Op bovenstaand aansluitadres ontbreekt een contract met een energieleverancier
We vertelden u in onze eerdere brief dat u een contract met een energieleverancier moest sluiten. Wij hebben nog

geen melding van een energieleverancier ontvangen. Als er bij ons geen energieleverancier bekend is, zijn wij
wettelijk verplicht de aansluiting af te sluiten. Ook als de aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt. Wij vragen u
daarom nogmaals om pet direct een contract met een energieleverancier af te sluiten. Zorg ervoor dat uw contract
binnen 7 dagen ingaat. De verwerking van de gegevens bij een energieleverancier kan (inclusief wettelijke
bedenktijd) een aantal weken duren. Vraag daarom uw energieleverancier om uw aanmelding met spoed te

behandelen.

Geef uw keuze binnen twee dagen aan ons door
U kunt uw keuze via ons portal doorgeven. Doe dit binnen twee dagen na ontvangst van deze brief. Dit kan via ons

online Portal:

« Ga naar www.stedin.net/aansluiting/hoe-voorkom-ik-afsluiting

+ Log hier in met uw persoonlijke code jmkpersoonlijkcode

« Laat ons weten welke energieleverancier u heeft gekozen en wanneer uw contract ingaat
In dit portal kunt u de actuele status van uw dossier inzien.

Voorkom afsluiting en hoge kosten

Uw contract met een energieleverancier moet binnen 7 dagen na dagtekening van deze brief bij ons bekend zijn.
Lukt dit niet, dan gaan wij over tot het afsluiten van uw elektriciteits- en/of gasaansluiting. U moet deze kosten
betalen. Zonder uw medewerking zijn wij genoodzaakt uw dossier over te dragen aan de gerechtsdeurwaarder.
Daarnaast kunnen wij eventuele schade, die wij lijden door het ontbreken van een contract met een

energieleverancier, op u verhalen.

Geen elektriciteit en/of gas meer afnemen?

Als u geen gebruik meer wilt maken van de aansluiting(en) voor elektriciteit en/of gas op uw adres dan is het
mogelijk om deze tijdelijk af te laten sluiten. Dit kan voor maximaal 12 maanden. Daarna besluit u of u de
aansluiting opnieuw aansluit of definitief verwijdert. Aan tijdelijk afsluiten, heraansluiten en verwijderen zijn kosten
verbonden. Natuurlijk kunt u de aansluiting ook meteen laten verwijderen. Stem dit, als de woning niet uw eigendom
is, wel af met de eigenaar van het pand. Geef uw keuze binnen twee dagen aan ons door.

Nieuwe bewoner die geen gas wil
Bent u onlangs op dit adres komen wonen en gebruikt u de gasaansluiting niet sinds uw verhuizing? Neem dan

contact op met onze klantenservice voor het bespreken van de mogelijkheden en voorwaarden

Werkzaamheden tijdens coronacrisis p
Vanwege het coronavirus nemen wij voorzorgsmaatregelen bij onze werkzaamheden. Zodat wij ons werk veilig

kunnen doen voor onze klanten en onze monteurs. Wij informeren u vooraf over onze maatregelen en volgen
hierin de adviezen van de overheid en het RIVM. Actuele informatie leest u ook op www.stedin.net.

Neem voor vragen gerust contact met ons op
Informatie over het tijdelijk afsluiten en verwijderen van aansluitingen leest u op

in nsluiting/tijdelijk-ve en www.stedin.net/aansluiting/verwijderen. Hier vindt u ook de
actuele tarieven van de verschillende mogelijkheden. Op in. nsluitin: =! -ik-afsluiting leest
u alles over ons afsluitbeleid. Is uw vraag hiermee niet beantwoord? Stel ons uw vraag via Whatsapp via

06 - 46 96 39 63 of neem dan contact met ons op via 088 - 896 39 63.

Met vriendelijke groet,

stedinmedewerkernaam
Manager Markt
Mijn antoord in 2020:
quote02_jmk
Stedin
GSA Contractloos
Postbus 49
3000 AA Rotterdam

Geachte heer, mevrouw,

De informatie in uw brief met kenmerk jmkkenmerk is onjuist. Ik heb sedert 03-04-2014 een energiecontract bij Woonenergie (CEN bv), bekend onder klantnummer jmkklantnummer.

Mogelijk doelt u in de brief op het ontbreken van een contract voor de levering van aardgas. Ik maak geen gebruik van aardgas, u lijdt om die reden geen schade die u op mij kan verhalen. Ik zal om die reden geen van de door u genoemde mogelijkheden kiezen, omdat ik geen enkele zeggenschap heb over de gasaansluiting die eigendom is van Stedin.

U mag uiteraard naar eigen believen kiezen wat u met de gasaansluiting gaat doen, uiteraard voor rekening van de eigenaar van de gasaansluiting, Stedin zelf.
Ik zal alle medewerking verlenen voor toegang tot uw eigendommen, mits er tijdig een afspraak wordt gemaakt conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en transportcode gas RNB (versie 24-04-2018).
Uw dreigement om een gerechtsdeurwaarder in te schakelen is dus volstrekt overbodig en onnodig intimiderend.
Verder wil ik aangeven dat ik geen aangeslotene ben in de zin van de Begrippencode Gas, maar dat is de verhuurder(Trivire) van de flat waarin ik woon. Immers, die beschikt over de gasaansluiting (in de eerste betekenis van het woord beschikken), en die zal moeten besluiten of die verwijderd kan worden of niet. Als de netbeheerder(Stedin) de aansluiting op eigen initiatief wil verwijderen, dan zal Stedin daarvoor contact moeten opnemen met de verhuurder.

Verder schrijft u, dat het hebben van een gasaansluiting zou verplichten tot het afsluiten van een gasleveringscontract.
Dat heb ik nergens in de Gaswet en bijbehorende codes kunnen terugvinden.
Mogelijk heb ik erover heen gekeken.
Graag ontvang ik van u binnen vijf werkdagen de verwijzing naar het betreffende artikel.
Mocht u dat niet kunnen leveren, dan verwacht ik een rectificatie, anders dien ik een klacht in bij de ACM in verband met het verstrekken van apert onjuiste informatie.
Vervolgens hebben Stedin en ik niets van elkaar laten horen. Was heel lekker rustig.

Dit is de meest recente e-mail, van een paar posts hierboven:
Beste meneer, mevrouw,

Dossier:

bla1

Aansluitadres:

jmk_adres

Product

EAN Code

Meternummer

G

bla1

G00bla3

Stedin is uw energienetbeheerder. In uw regio zorgen wij dat u altijd over elektriciteit en gas beschikt om te wonen, werken en leven.

Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een energieleverancier

Op bovenstaand aansluitadres ontbreekt een contract met een energieleverancier. Als er bij ons geen energieleverancier bekend is, zijn wij wettelijk verplicht de aansluiting af te sluiten. Ook als de aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt.

Wilt u elektriciteit en/of gas behouden?

Zorg ervoor dat uw contract binnen 10 dagen ingaat. De verwerking van de gegevens bij een energieleverancier duurt enkele dagen. Vraag uw energieleverancier om uw aanmelding met spoed te behandelen.

Laat het ons weten

Dit kan door onze online Portal in te vullen of door te bellen naar onze klantenservice via telefoonnummer 088 896 39 63. Voor de online Portal volgt u de volgende stappen:

- Ga naar www.stedin.net/voorkomafsluiting
- Log in met uw persoonlijke code 15_bla4.
- Laat ons weten welke energieleverancier u heeft gekozen en wanneer uw contract ingaat.

Bent u niet verantwoordelijk?

Geef dit ook door op onze website www.stedin.net/voorkomafsluiting en log in met bovengenoemde persoonlijke code en volg de getoonde stappen.

Geen elektriciteit en/of gas meer afnemen?

Als u geen gebruik wilt maken van de aansluiting(en) voor elektriciteit en/of gas op uw adres dan is het mogelijk om deze vrijwillig af te laten sluiten. Hiervoor brengen wij kosten in rekening. De kosten hiervoor kunt u terugvinden op www.stedin.net/tarieven/overige-tarieven

Uw gasaansluiting sluiten wij maximaal 12 maanden af

Wanneer u geen gebruik maakt van gas, maar de aansluiting (nog) niet wilt laten verwijderen, kunt u de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Het is aan u om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of definitief verwijderen van uw gasaansluiting binnen deze periode van 12 maanden. Aan beide opties zijn kosten verbonden.

Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met onze klantenservice

Deze is op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur bereikbaar via telefoonnummer 088 896 39 63. Op onze website www.stedin.net/afsluiting kunt u meer lezen over het afsluitbeleid.

U kunt de actuele status van uw dossier inzien

Ga hiervoor naar onze website www.stedin.net/voorkomafsluiting en log in met bovengenoemde persoonlijke code.

Heeft u nog vragen?

Dan kunt u ons een WhatsApp sturen via 06 469 639 63 of een live chat starten via www.stedin.net

Met vriendelijke groet,

Afdeling Contractloos
Stedin Netbeheer B.V.

Blaak 8, 3011 TA Rotterdam | Postbus 49, 3000 AA Rotterdam

| www.stedin.net
En nu dus ook een brief, die best informatief is.
quote04_stedin
Rotouradres: Postbus 49, 3000 AA Rotterdam Stedin Notbehoor B.V.

jmk Blaak 8

jmkadres1 3011 TA Rottordam

jmkadre2 tof 088 896 39 63
www.stedin.net

Datum 9 februari 2026 Behandeld door : Contractloos
Dossiernummer : jmkdossier Tolofoon : 088 896 39 63
Onderwerp __ : Voorkom afsluiting van elektriciteit en/of gas Email fm_voorkomafsluiting@stedin net
Aansluitadres : jmkadres eek je -jmkkenmerk
cot :
EON DORDREED EAN-code G jmkgasean
Meternummer E -
Meternummer G : jmkgasnummer
Einde contract
Beste klant, _

We hebben u al meerdere brieven gestuurd, omdat u geen contract met een energieleverancier (meer) heeft. Als er
bij ons geen energieleverancier bekend is zijn wij wettelijk verplicht de aansluiting af te sluiten Ook als de
aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt Daarom sturen wij u deze brief En

Voorkom afsluiting, sluit een energiecontract
Per direct moet u een contract met een energieleverancier aangaan om te voorkomen dat wij uw elektriciteits- en/of …_ *

gasaansluiting afsluiten. Zorg ervoor dat uw contract binnen zeven dagen ingaat. Vraag uw energieleverancier om
uw aanvraag met spoed te behandelen en zie af van uw wettelijke bedenktijd anders gaat uw contract niet op tijd in.

Geef de gegevens van uw energiecontract aan ons door
Vul uw gegevens in op ons online Portal

+ Ga naar www.stedin.net/voorkomafsluiting
* Log hier in met uw persoonlijke code jmkpersoonlijkecode

« Laat ons weten wanneer uw contract met de energieleverancier ingaat

(binnen 10 dagen na dagtekening van deze brief)
In deze portal kunt u ook de actuele status van uw dossier inzien Lukt het u niet om via ons Portal in te loggen,

neem dan contact op met onze Klantenservice

Voorkom afsluiting en hoge kosten
Uw contract met een energieleverancier moet binnen 10 dagen na dagtekening van deze brief zijn ingegaan en bij

ons bekend zijn. Lukt dit niet, dan gaan wij over tot het afsluiten van uw elektriciteits- en/of gasaansluiting. U moet
de kosten daarvan betalen. Zonder uw medewerking kunnen wij niet anders dan uw dossier overdragen aan de
gerechtsdeurwaarder. Daarnaast kunnen wij eventuele schade, die wij lijden door het ontbreken van een contract

met een energieleverancier, op u verhalen.

Zit u in de schuldhulpverlening/ schuldsanering? Dan kunt u mogelijk energie blijven ontvangen

Hiervoor moet u wel voldoen aan bepaalde voorwaarden. Het is belangrijk dat uw
bewindvoerder/schuldhulpverlener binnen drie werkdagen contact met ons opneemt om dit te bespreken. U kunt
hiervoor telefonisch contact met ons laten opnemen via telefoonnummer: 088 896 39 63.

Wilt u geen gas (meer) afnemen?
Naast het opzeggen van uw energiecontract is het noodzakelijk dat u een besluit neemt over uw gasaansluiting. U

leest hier meer over op www.stedin.net/verwijderen. U kunt kiezen voor een tijdelijke afsluiting (maximaal 12
maanden). Ga hiervoor naar www.stedin net/tijdelijk. Nooit meer gas nodig? Dan is het belangrijk om dit te melden
via www.mijnaansluiting.nl. In het kader van de veiligheid is het namelijk van belang dat ongebruikte leidingen

verwijderd worden.

Op www stedin.net/aansluiting/hoe-voorkom-ik-afsluiting leest u alles over ons afsluitbeleid De informatie over het
tijdelijk afsluiten van een aansluiting vindt u op www stedin_net/aansluiting/tijdelijk-afsluiten De werkwijze van het
verwijderen van een aansluiting staat op www stedin net/aansluiting/verwijderen
Is uw vraag hiermee niet beantwoord? Stel ons uw vraag via Whatsapp via 06 46 96 39 6;
contact met ons op via 088 896 39 63 zh ealnades

Met vriendelijke groet,

stedinmedewerkernaam
Manager Business Support Services

Vragen en antwoorden

Wat is er aan de hand?
Op uw adres is na de verhuizing nog geen nieuw energiecontract gesloten. Via deze brief willen wij u erop wijzen

dat het belangrijk is om een geldig contract te hebben. Wij moeten anders uw aansluiting afsluiten. Dit kost veel
geld. Als het in uw geval gaat om een contract voor gas is bovenaan deze brief de EAN-code voor gas (G)
ingevuld. Als het gaat om een contract voor elektriciteit is bovenaan deze brief de EAN-code voor elektriciteit (E)

vermeld

Ik wil (tijdelijk) geen gas meer gebruiken en heb daarom mijn energiecontract opgezegd. Dat is toch een
goede oplossing?

Nee, als u (tijdelijk) geen gas meer wilt gebruiken, kan dit niet via het opzeggen van uw energiecontract voor gas
Wij moeten weten of u tijdelijk geen gebruik wilt maken van gas bijvoorbeeld vanwege een verbouwing. In dat geval
sluiten wij u tijdelijk af en kiest u binnen 12 maanden voor heraansluiten of verwijderen van de aansluiting. Als u
nooit meer gas wilt gebruiken, halen wij de aansluiting weg. Deze mag namelijk niet in de grond blijven liggen

vanwege veiligheid en milieu aspecten

Waarom moet ik mijn aanmelding met spoed laten behandelen?

De verwerking van de gegevens bij een energieleverancier kan (inclusief wettelijke bedenktijd) een aantal weken
duren. Vraag daarom uw energieleverancier om uw aanmelding met spoed te behandelen en zie af van uw
wettelijke bedenktijd. Uiterlijk 10 dagen na de datum op de brief moet uw contract zijn ingegaan en zichtbaar zijn
voor ons in het Landelijk Centraal Aansluitingenregister. Vul de gegevens van uw energiecontract in op ons online

portal. De gegevens vindt u in de brief

Wat moet ik doen als ik gas tijdelijk wil afsluiten?

Neem binnen 10 dagen contact op met onze Klantenservice om ditte regelen. Binnen 12 maanden na de tijdelijke
afsluiting moet u kiezen voor heraansluiting of verwijderen van de gasaansluiting. U ontvangt hiervoor een brief
waarna u uw keuze moet doorgeven. Lees over de werkwijze en kosten

op www.stedin.net/aansluiting/tijdelijkafsluiten

Wat moet ik doen als ik nooit meer gas wil gebruiken?

Dan is het belangrijk om de gasaansluiting te laten verwijderen Gasaansluitingen mogen vanuit veiligheid niet
ongebruikt in de grond blijven liggen. Als netbeheerder verwijderen we daarom de gasaansluiting. Daar vragen wij
graag uw medewerking voor. Het verwijderen van de gasaansluiting vraagt u aan via www.mijnaansluiting.nl. Wij
verzoeken u om dit binnen 14 dagen te doen. Op onze website vindt u meer informatie over dit onderwerp via.

www.stedin net/verwijderen.

Ik wil de gasaansluiting verwijderen, maar ben niet de eigenaar van het pand. Kan ik dit zelf beslissen?
Als u niet de eigenaar van het pand/perceel bent, adviseren wij u uw keuze af te stemmen met de eigenaar. Dit om

mogelijke problemen bij verhuizing te voorkomen.

Ik ben een nieuwe bewoner op dit adres en wil geen gas gebruiken. Wat moet ik doen?
Bent u onlangs op dit adres komen wonen en gebruikt u de gasaansluiting niet sinds uw verhuizing? Ook dan moet

u een keuze maken om de aansluiting definitief te laten verwijderen of tijdelijk af te laten sluiten

Nu dacht ik er zelf over dit antwoord te sturen, naar het antwoordnummer op de brief, aangetekend.
Het is een soort herhaling van zetten, versie 1b met toevoeging 'ik ben een huurder, ik kan nergens over beslissen.' maar milder:
Ik ontving op een brief met dagtekening 04-09-2026 van u op mijn adres (kenmerk: jmkkenmerk), waarin u de mij er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 13-08-2020 opgezegd bij Woonenergie (CEN bv). Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Woonenergie (CEN bv) gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Verder wil ik aangeven dat ik geen aangeslotene ben in de zin van de Begrippencode Gas, maar dat is de verhuurder(Trivire) van de flat waarin ik woon. Immers, die beschikt over de gasaansluiting (in de eerste betekenis van het woord beschikken), en die zal moeten besluiten of die verwijderd kan worden of niet. Als de netbeheerder(Stedin) de aansluiting op eigen initiatief wil verwijderen, dan zal Stedin daarvoor contact moeten opnemen met de verhuurder.

Met vriendelijke groet,

jmk
Nu twijfel ik wat ik moet/kan doen.

In mijn huurvoorwaarden staat dat ik toestemming moet hebben voor wijzigingen aan mijn woning. Ik kreeg bijvoorbeeld toestemming voor een kraantje voor mijn vaatwasser. Dit is dat contractureel een tijdelijke aanpassing, waarvoor ik teken. Bij vertrek moet ik mijn woning ongewijzigd opleveren. Heel erg flauw, want vaatwasser=verbetering. Maar goed.

Als ik dus de handdoek in de ring zou gooien en ik laat het (gratis/betaald) verwijderen, zit ik met aansluitingskosten op het moment dat ik ga verhuizen of ik zadel mijn nabestaanden op met die kosten. Ik ben in principe bereid hiervoor geld opzij te zetten. Dat zou wel weer 400 euro zijn?

Ik kan ook blijven touwtrekken met Stedin, wat erg vermoeiend is en stressvol. En het kan ieder decenium weer terugkomen, blijkt.

Ik ben ook van plan om te overleggen met mijn huurstichting, telefonisch. Om tijd te winnen lijkt het mij wel handig de brief maandag te versturen.

Wat denken jullie van mijn concept en mijn plan om de brief te versturen en mijn woonstichting te bellen? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

@jmk Loop je post nog even door, ik zie een Rotterdams adres... straks meer.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@jmk
In je antwoord zou ik de hele alinea over de recente vonnissen achterwege laten in deze fase. Daar kun je mee komen als ze verder gaan dreigen. Door het weg te laten nu houd je het vriendelijk. Bovendien heb je dan nog wat achter de hand als het escaleert.

Verder kun je de netbeheerder erop wijzen bij wie ze moeten zijn voor toestemming om de gasaansluiting te verwijderen, mochten ze dat willen gaan doen. Als jij toestemming bij de huisbaas gaat vragen ben jij in de lead en dat moet je helemaal niet willen zijn.
Het is de aansluiting van de netbeheerder, die is daarvoor verantwoordelijk en die zal daarom datgene moeten doen wat die nodig acht. Het enige dat jij doet is aangeven dat jij blijvend geen gas zal afnemen op dit adres. Niet iets aan je huisbaas vragen om de netbeheerder ter wille te zijn, waarna jij in een later stadium weer met de gebakken peren zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Hippe Lip op 15-02-2026 04:06 ]

<John O`Mill>

@jmk Staat er in je huurcontract dat je een elektra -en- een gascontract moet hebben? Hoe is dit geformuleerd?. Verwijs ze door naar de verhuurder.

• jmk

jmk

@onetime @Hippe Lip heel erg bedankt voor jullie reacties!
onetime schreef op zondag 15 februari 2026 @ 00:42:
@jmk Staat er in je huurcontract dat je een elektra -en- een gascontract moet hebben? Hoe is dit geformuleerd?. Verwijs ze door naar de verhuurder.
Er staat niets expliciet over een gasmeter. er staat wel:
- Dat ze inspectie uitvoeren op het moment dat ik uit dit pand ga.
- Dat ze controleren of er wijzigingen zijn ten opzichte van de standaard uitvoering.
- Hierin wordt verwezen naar een opnamestaat, die ik niet heb helaas.
- ik heb wel een 'Onderhoud, wie betaald wat' boekje, hierin staat bij gas:
Gasinstallatie:
* verhuuder - Herstellen, vernieuwen of afpersen van gasleidingen in de woning voorzover die standaard tot de woning behoren.
* huurder - Vervangen of repareren van niet standaard leidingen en eigen gastoestellen, inclusief de bijbehorende aansluiting en gaskraan(door erkend installateur laten uitvoeren)
* Verhuurder - Aansluiting en gaskraan behorende bij c.v. installatie van Interstede/Trivire (dit heb ik niet!)
Gasmeter:
* Huurder - Onderhoud gasmeter (van Enenco) u kunt direct Eneco bellen.

Ik snap dat ik niet in de lead moet zijn dus ik verwijs ze door naar mijn huurbaas en haal de uitspraken van de laatste tijd er even uit.

Verder vind ik het heel handig om aan te geven dan ik 5,5 niets van ze heb gehoord, In de brief van Stedin staat namelijk 'We hebben u al meerdere brieven gestuurd'. Het is dan handig an te geven dat het al wel +5 jaar geleden is dat ze dat hebben gedaan. Dit maakt hun zaak (misschien) ook minder sterk.

Is dit concept goed genoeg?
Ik ontving op een brief met dagtekening 04-09-2026 van u op mijn adres (kenmerk: jmkkenmerk), waarin u de mij er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

In deze brief geeft u aan dat u mij meerdere brieven heeft gestuurd. De laatste brief die ik van u ontving over dit onderwerp, is van ruim 5,5 jaar geleden, hierop reageerde ik op 14-09-2020. Ik heb tot nu toe binnen 1 week op iedere brief gereageerd die u mij stuurde. Ook betreur ik dat u niet meer reageerde op mijn laatste brief. Deze kwestie had namelijk al lang opgelost kunnen zijn. Dit levert mij nu opnieuw veel stress op.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 13-08-2020 opgezegd bij Woonenergie (CEN bv). Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Woonenergie (CEN bv) gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Verder wil ik aangeven dat ik geen aangeslotene ben in de zin van de Begrippencode Gas, maar dat is de verhuurder(Trivire) van de flat waarin ik woon. Immers, die beschikt over de gasaansluiting (in de eerste betekenis van het woord beschikken), en die zal moeten besluiten of die verwijderd kan/mag worden of niet. Ik ben dus niet gemachtigd om het initiatief te nemen om een gasafsluiting te laten verwijderen. Als de netbeheerder(Stedin) de aansluiting op eigen initiatief wil verwijderen, dan zal Stedin daarvoor contact moeten opnemen met de verhuurder.

Hiervoor dient u dus echt bij Trivire contact op te nemen.

Met vriendelijke groet,

jmk
edit: toevoeging @RagEnigma

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-02 20:34
Je zou ook nog kunnen melden dat jij op de laatste brief van 5.5 jaar geleden gereageerd hebt en nog geen reactie op jouw vragen hebt ontvangen. Dat je het betreurt dat dit niet gebeurt is want dan had alles al opgelost kunnen zijn.
jmk schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:47:
@onetime @Hippe Lip heel erg bedankt voor jullie reacties!

[...]

Er staat niets expliciet over een gasmeter. er staat wel:
- Dat ze inspectie uitvoeren op het moment dat ik uit dit pand ga.
- Dat ze controleren of er wijzigingen zijn ten opzichte van de standaard uitvoering.
- Hierin wordt verwezen naar een opnamestaat, die ik niet heb helaas.
- ik heb wel een 'Onderhoud, wie betaald wat' boekje, hierin staat bij gas:
Gasinstallatie:
* verhuuder - Herstellen, vernieuwen of afpersen van gasleidingen in de woning voorzover die standaard tot de woning behoren.
* huurder - Vervangen of repareren van niet standaard leidingen en eigen gastoestellen, inclusief de bijbehorende aansluiting en gaskraan(door erkend installateur laten uitvoeren)
* Verhuurder - Aansluiting en gaskraan behorende bij c.v. installatie van Interstede/Trivire (dit heb ik niet!)
Gasmeter:
* Huurder - Onderhoud gasmeter (van Enenco) u kunt direct Eneco bellen.

Ik snap dat ik niet in de lead moet zijn dus ik verwijs ze door naar mijn huurbaas en haal de uitspraken van de laatste tijd er even uit.

Verder vind ik het heel handig om aan te geven dan ik 5,5 niets van ze heb gehoord, In de brief van Stedin staat namelijk 'We hebben u al meerdere brieven gestuurd'. Het is dan handig an te geven dat het al wel +5 jaar geleden is dat ze dat hebben gedaan. Dit maakt hun zaak (misschien) ook minder sterk.

Is dit concept goed genoeg?

[...]

• jmk

jmk

@RagEnigma Dank je wel voor je toevoeging. :) Dit is zeker waar. Dit maakt het ook iets persoonlijker en stipt een goed punt aan.

@jmk "U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele reguliere werkzaamheden te verrichten die u nodig acht."
misschien nog toevoegen dat ze alleen met toestemming van de verhuurder mogen verwijderen.

Iets sterker / explicieter uitgedrukt. Wat als ze anders gewoon komen verwijderen maar dat mag niet...

edit: de opname staat opvragen? Er staat niets in je huurcontract over een energie contract?
Wel? Dan zit je misschien aan een leegstandcontract.

[ Voor 17% gewijzigd door onetime op 15-02-2026 12:14 ]

• jmk

jmk

onetime schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:11:
@jmk "U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele reguliere werkzaamheden te verrichten die u nodig acht."
misschien nog toevoegen dat ze alleen met toestemming van de verhuurder mogen verwijderen.

Iets sterker / explicieter uitgedrukt. Wat als ze anders gewoon komen verwijderen maar dat mag niet...

edit: de opname staat opvragen? Er staat niets in je huurcontract over een energie contract?
Wel? Dan zit je misschien aan een leegstandcontract.
Ik heb dat reguliere er nog even bijgezet.

Er staat niets in het huurcontract over een energiecontract. Het beleid van mijn huurstichting is dat ze normaliter overal buiten willen blijven. Zo moest toen het dagtarief/nachttarief signaal uit de lucht ging ik ook zelf een monteur regelen en betalen om er voor te zorgen dat mijn boiler oplaadt als er goedkopere nachtstroom is. Dat kostte toen 200 euro ofzo.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:08
@jmk Is het puur een kookgas aansluiting of een gewone gasaansluiting en heb je zelf een alternatief voor verwarming/warm water gemaakt ?

Als je kans wil maken bij de verhuurder dat ze akkoord gaan bij verwijdering moet er wel een fatsoenlijk alternatief zijn. Heb je blokverwarming dan zou een aansluiting voor electrisch koken een alternatief zijn voor koken op gas. Maar heb je een airco hangen ipv een cv ketel dan vind niet iedereen dat een volwaardig alternatief.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• jmk

jmk

Erwin_83 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:48:
@jmk Is het puur een kookgas aansluiting of een gewone gasaansluiting en heb je zelf een alternatief voor verwarming/warm water gemaakt ?

Als je kans wil maken bij de verhuurder dat ze akkoord gaan bij verwijdering moet er wel een fatsoenlijk alternatief zijn. Heb je blokverwarming dan zou een aansluiting voor electrisch koken een alternatief zijn voor koken op gas. Maar heb je een airco hangen ipv een cv ketel dan vind niet iedereen dat een volwaardig alternatief.
Ik heb inderdaad blokverwarming. Toen ik nog gas gebruikte gebruikte ik misschien 3 kuub gas per jaar, als ik het me goed herinnerde. Nu kook ik elektrisch met een extra groep vanuit mijn meterkast. Warm water heb ik via een boiler, dat was als zo toen ik kwam.

Dus er is een prima alternatief in mijn ogen.

@jmk Klint goed, overtuig de verhuurder ermee.

edit: geef aan naar de verhuurder en de netbeheerder dat het alternatief voor gas er al is. Een kookgroep.
(heb je 1 of 3 fase? 2 of 3x 16A?)

[ Voor 61% gewijzigd door onetime op 16-02-2026 01:13 ]

• Hippe Lip

Hippe Lip

Erwin_83 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:48:
Als je kans wil maken bij de verhuurder dat ze akkoord gaan bij verwijdering moet er wel een fatsoenlijk alternatief zijn.
@jmk
Let wel op dat jij niet aan de huisbaas gaat vragen of ze akkoord gaan met verwijdering van de gasmeter, want dat zou bij verhuizing de situatie op kunnen leveren dat je de boel in oude staat terug moet brengen.

Als de netbeheerder aankondigt te willen gaan verwijderen (eventueel dan pas) kun je hen erop wijzen dat ze daarvoor toestemming nodig hebben van de eigenaar van het pand. Die toestemming moeten ze dus zelf regelen. Jij bent slechts bewoner, huurder.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:57:
@jmk Klint goed, overtuig de verhuurder ermee.
@jmk
Dat zou ik nou pas doen als de netbeheerder begint over verwijdering en de huisbaas jou daarover benadert. Anders ben jij het toch weer die toestemming voor verwijdering aan het vragen is.

<John O`Mill>

• jmk

jmk

@onetimem @Hippe Lip en @Erwin_83 : Dank jullie voor je reacties en betrokkenheid. :) Ik wacht nu eerst even af waar ze mee gaan komen. Het alternatief, de kookgroep, kan ik dan later gebruiken als argument. Hierbij lijkt het mij dan verstandig dat ik inderdaad niet de persoon moet zijn om toestemming te vragen.

Persoonlijk denk ik dat mijn woonstichting geen beslissing gaat nemen en wil wachten tot ze definitieve plannen hebben om bewoners van het gas af te helpen. Daar denken ze over na schijnt het. Iets met renovatie/warmtepomp of stadsverwarming. Maar dat gaat niet zo hard met die energietransitie in mijn blok. Kan jaren en jaren duren.

• Hippe Lip

Hippe Lip

jmk schreef op maandag 16 februari 2026 @ 06:21:
Persoonlijk denk ik dat mijn woonstichting geen beslissing gaat nemen en wil wachten tot ze definitieve plannen hebben om bewoners van het gas af te helpen. Daar denken ze over na schijnt het. Iets met renovatie/warmtepomp of stadsverwarming. Maar dat gaat niet zo hard met die energietransitie in mijn blok. Kan jaren en jaren duren.
offtopic:
Het zou natuurlijk mooi zijn als ze elk appartement van het (kook)gas afhelpen: een kookgroep in de groepenkast bijplaatsen en een kookplaat installeren.
Relatief kleine moeite, groot effect.

En als een bewoner dat zelf doet (op eigen kosten dus) en dat werkend achterlaat bij verhuizing, dan mogen ze helemaal in hun handjes knijpen, lijkt me.

<John O`Mill>

• Brent
Ah, daar weer een reactie van Enexis:
Hartelijk dank voor uw bericht. Ik begrijp dat u aangeeft dat onze medewerkers volgens u niet duidelijk waren. Ik ga ervan uit dat zij hebben aangegeven dat zij kwamen voor de afsluiting van de gasaansluiting. Dit is namelijk de enige reden geweest voor hun bezoek, aangezien u diverse brieven heeft ontvangen waarin is aangekondigd dat afsluiting dreigde. Ook mijn collega xxx en ik hebben u hierover geïnformeerd in casenummer xxx, omdat u op dit moment geen actief leveringscontract voor gas heeft.

In deze e-mail treft u de antwoorden op de vragen die u heeft gesteld.

1. Artikel 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode Gas RNB
U schrijft dat artikel 4.1.2.5 niet van toepassing is, omdat afsluiting volgens u niet onder inpandige werkzaamheden valt. Daarnaast geeft u aan dat afsluiting contractgerelateerd is en zonder vaste afspraaktermijn uitgevoerd mag worden. U vraagt daarbij hoe afsluiting niet inpandig zou kunnen zijn, en op basis van welk wetsartikel dan zou gelden dat geen afspraak nodig is.

Antwoord:
Er is geen specifiek wetsartikel dat bepaalt dat voor een afsluiting geen afspraak nodig is. Het door u genoemde artikel beschrijft dat voor inpandige werkzaamheden een afspraak moet worden gemaakt. Het afsluiten van een gasaansluiting hoeft echter niet inpandig te gebeuren. De werkzaamheden kunnen ook buiten worden uitgevoerd.

Omdat afsluiten buiten aanzienlijk duurder is, bieden wij klanten de mogelijkheid om binnen af te sluiten tegen lagere kosten.

Afsluiting binnen: € 179,64

Afsluiting buiten (met graafwerk): € 883,20

Doorgaans proberen wij klanten vooraf telefonisch te informeren. In uw geval was dit niet mogelijk, omdat wij geen telefoonnummer van u hebben.

2. Onduidelijkheid over werkzaamheden en jurisprudentie
U geeft aan dat de door u aangehaalde uitspraken (ECLI:NL:RBGEL:2021:774 en ECLI:NL:RBNNE:2020:2734) volgens u betrekking hebben op verwijdering en niet op afsluiting. Wat uw medewerker precies wilde is echter nooit duidelijk aan mij vertelt. Hij hamerde tenslotte erop dat ik een beslissing moest nemen, uit keuzes die hij niet wenste toe te lichten en kosten die hij niet wilde specificeren.

Antwoord:
Deze uitspraken (ECLI:NL:RBGEL:2021:774 en ECLI:NL:RBNNE:2020:2734) zijn door u aangehaald. Ik heb alleen aangegeven dat deze uitspraken gelden betrekking hebben op verwijdering en niet op afsluiting. U heeft tijdens het bezoek van de monteurs gevraagd naar de kosten, waardoor wij aannemen dat voor u duidelijk was dat het om afsluitwerkzaamheden ging. Bovendien was in eerdere correspondentie reeds aangegeven dat Enexis uitsluitend op initiatief van de klant een verwijdering uitvoert, en niet uit eigen beweging. Daarom achten wij het niet aannemelijk dat onze medewerkers niet duidelijk zijn geweest over de reden van hun bezoek.

Op het moment dat onze monteurs bij u aanbelden, had u twee mogelijkheden:

De monteurs binnenlaten, zodat zij binnen konden afsluiten (kosten: € 179,64).

De monteurs niet binnenlaten, waarmee Enexis ervoor kan kiezen de aansluiting alsnog buiten af te sluiten (kosten: € 883,20).

Zoals eerder vermeld, worden de afsluitkosten op u verhaald.

3. U schrijft dat verwijderen kosteloos is via mijnaansluiting.nl Ik heb u nu diverse malen op de door u daar geplaatste voorwaarden gewezen, die in mijn geval (gesloten bestrating) weldegelijk kosten zullen betekenen, en bovendien deze en andere risico's bij mij neerleggen. Het feit dat u 0 euro rekent, betekent niet dat er dus geen kosten zijn. Ik heb u in mijn schrijven van 15 januari aangegeven dat ik best met u afspraken wil maken over deze kosten en risico's, zodat u noch ik onnodige kosten maken. Daar bent u niet op ingegaan, zoals u eigenlijk steeds nergens inhoudelijk op in gaat.

Antwoord:
Wij hebben u geïnformeerd dat wanneer u via www.mijnaansluiting.nl een melding doet voor verwijdering van de gasaansluiting, deze werkzaamheden kosteloos worden uitgevoerd. Indien tijdens deze werkzaamheden bestrating moet worden opengebroken, wordt open bestrating door ons weer netjes teruggeplaatst. Voor gesloten bestrating geldt dat wij deze niet herstellen. U heeft ervoor gekozen om gesloten bestrating aan te brengen, terwijl het noodzakelijk is dat onze gasleiding te allen tijde toegankelijk blijft voor onderhoudswerkzaamheden en in geval van calamiteiten. Om die reden zullen wij de kosten voor het herstellen van gesloten bestrating niet vergoeden.

Verdere correspondentie over dit onderwerp zullen wij lezen en voor kennisgeving aannemen.

Ik verwacht u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijne dag.

Vragen
Als u vragen heeft kunt u mij telefonisch bereiken op werkdagen tussen 8.00 uur en 16.30 uur op telefoonnummer 088 857 03 19. Indien ik niet aanwezig ben zal een collega de telefoon beantwoorden en u te woord staan. Mailen kan natuurlijk ook door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Even gauw reageren, kijken of anderen hier meer spotten. In reactie op hun punten:

1. U gaf zelf aan in uw schrijven op 2 februari aan dat de opzegtermijn in Artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB niet geldig was. U zegt: "Afsluiting van de gasaansluiting valt niet onder inpandige werkzaamheden maar onder veiligheids- of contractgerelateerde werkzaamheden." in reactie daarop, omdat de 5 dagen om een afspraak te maken volgens u niet opgaan. Omdat wij geen contract hebben, en het contract dat we hadden conform voorwaarden en wetgeving hebben opgezegd op 23 oktober 2025, dan zult u om veiligheidswegen onderhoud willen doen. Dat is uw recht, en ik heb u ook toen aan de deur aangeboden dat u conform dat recht, ook ondanks het niet maken van een afspraak, het door u gewenste onderhoud kon plegen, maar dat ik geen opdrachten daartoe gaf. Daarop liep uw medewerker weg.

Ik wilde u slechts melden dat volgens mij die 5 dagen wel gelden.

Wat moet ik hier verder mee eigenlijk?
2. Deze uitspraken bevestigen dat de keuze voor uw onderhoud aan uw infrastructuur bij u ligt. Of u wil verwijderen of afsluiten lijkt mij daarom geen onderscheid dat relevant is.

Ik heb u ook geschreven dat uw medewerker aan de deur helemaal niet duidelijk was en informatie weigerde te geven. Waarop u baseert dat eea voor mij duidelijk was is me dus een raadsel: ik zeg precies het omgekeerde.

Wat denken jullie, is dat relevant?
3. Er is geen sprake van bestrating maar een opgang (zie mijn schrijven 15 januari 2026). Zo hebben wij het pand gekocht, dus begrijp ik uw opmerking over het zo te kiezen niet. Uw medewerkers kunnen bevestigen dat losse bestrating in deze situatie ook niet zou kunnen, ivm de helling. Op basis van de bouwplannen is de situatie ook al zo sinds de initiële bouw, en lijkt me dat de infrastructuur met meeweten van en door uw rechtsvoorganger zo is aangelegd.

In elk geval begrijpt u nu waarom die voorwaarde voor mij een struikelblok is. Plus dat u mij verantwoordelijk maakt voor alle risico's. In mijn schrijven van 15 januari heb ik aangeboden met u hierover afspraken te maken, maar daar bent u niet op in gegaan.

Verder stel ik vast:
4. U heeft geen reactie op de klacht, en sluit deze zonder overleg. Dat is een merkwaardige manier van klachten afhandelen. U schrijf onder punt 2 nota bene dat het me bij het bezoek van uw medewerker duidelijk werd dat het om het een ging en niet het ander, terwijl aangeef dat ik onder druk gezet werd en er met vanalles gedreigd werd.
5. Er is geen contract tussen ons en geen wettelijke verplichting voor mij om opdrachten te geven, en dus geen grond voor u om kosten aan mij te rekenen.

Ik herhaal: u bent welkom om op afspraak elk door u gewenst onderhoud uit te voeren. Daartoe geef ik echter geen opdracht.

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-02 23:07
Ik vind het lastig om ook hier weer to the point te blijven. Ik zou wel proberen weer weg te blijven van alle mini-discussietjes. Misschien zoiets? Ik denk dat @Ivow85 dit nog wel korter kan.
Geachte [..]

De kern van de onduidelijkheid zit hem in twee punten:
  1. U komt onaangekondigd langs, terwijl u zowel de wettelijke plicht als de mogelijkheid heeft om een afspraak te maken. Ik herhaal in elk contact de bereidheid tot medewerking. Naast dat ik van mening ben dat dit uw wettelijke plicht is, is het ook gewoon pragmatisch. Het schikt mij immers niet altijd.
  2. U dreigt met kosten, welke u niet kunt onderbouwen.
Het negeren van beide punten leiden tot onduidelijkheid. Nooit mag de indruk ontstaan dat ik akkoord ga met het aanvaarden van opdrachtgeverschap waaruit kosten of risico’s volgen. Zolang u niet erkent dat u werkzaamheden uit wil voeren voor eigen kosten en eigen risico, wijs ik u de deur. Het afsluiten of verwijderen van de gasleiding is in mijn optiek onderhoud op uw initiatief, en u weet dat niet overtuigend te weerleggen.

Dat kan ook niet, want dat zou direct ingaan tegen het Europees consumentenrecht. Daarin is bepaald dat aan het opzeggen van een contract geen onredelijke voorwaarden mogen worden verbonden. Niet door de energieleverancier, niet door de netbeheerder. Het Europees consumentenrecht is dwingend.

Mijn klacht gaat over het niet naleven van de wet. U veegt mijn jurisprudentie van tafel met een semantische discussie, niet met een argument dat mij overtuigt. Ik ben van mening dat u geen grondslag heeft om kosten in rekening te brengen voor werkzaamheden op uw initiatief (waar afsluiten ook onder valt), en u weigert ook een grondslag te geven om onaangekondigd werkzaamheden uit te voeren aan uw eigendommen op mijn terrein.

Ik verzoek u vanuit pragmatische overwegingen om netjes de procedures te volgen. Dat betekent dat u een afspraak met mij inplant, om op uw initiatief, voor uw kosten en rekening werkzaamheden uit te voeren die u zo graag wil uitvoeren.

Ik zal nooit op mijn initiatief opdracht geven om de gasleiding te verwijderen, omdat ik er geen belang bij heb om opdrachtgever te worden en zo de risico’s van uw werkzaamheden over te nemen. De gasmeter zit mij immers niet in de weg.

U bent van harte welkom om werkzaamheden aan uw eigendommen uit te voeren (b.v. gasleiding onderhouden, afsluiten, verwijderen, etc.), mits u tijdig een afspraak maakt. De wet schrijft voor dat u dit minstens vijf werkdagen van tevoren doet. U heeft voldoende contactgegevens, blijkt uit onze uitgebreide mailconversatie. Hopende u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
[..]
Misschien volstaat ook gewoon zoiets?
Geachte [..],

U weet mij niet te overtuigen, zowel niet in de juiste afhandeling van de klacht, als in uw standpunten om mij een contract, danwel kosten, danwel risico's in de maag te splitsen. Ja, uw medewerkers zijn onduidelijk, omdat zij dreigen met kosten, en er nooit sprake kan zijn van kosten voor werkzaamheden op uw initiatief.

Indien u werkzaamheden uit wil voeren, waaronder de gasleiding afsluiten, bent u van harte welkom, mits u daarvoor tijdig (minimaal vijf werkdagen van tevoren), een afspraak met mij maakt. Aan onze uitgebreide mailconversatie te zien, weet u mij prima te bereiken.

Met vriendelijke groet,
[..]

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Brent

Wat er zoal in me opkomt:

Ad 1. Mag ik u erop wijzen dat als u tot afsluiting overgaat, dit niet zal zijn wegens wanbetaling (er is geen overeenkomst voor gasgebruik en er is daardoor geen sprake van achterstallige betaling daarvan) of diefstal (ik gebruik in het geheel geen gas). Afsluiting is daardoor geheel op uw eigen initiatief en geheel voor uw eigen rekening.
Meerdere keren heeft de rechter bevestigd (noem linkjes naar de uitspraken) dat er geen kosten verschuldigd zijn voor een aanwezige maar ongebruikte gasaansluiting.

Ad 2. U noemt een aanname uwerzijds dat iets mij duidelijk zou zijn, wat een vreemde aanname is omdat ik juist vragen heb gesteld. Het niet aan de deur willen beantwoorden van vragen is geheel uw keuze, maar als u daarna aannames doet zonder deze te verifiëren bent u daarvoor zelf verantwoordelijk. Ik kan op dat moment immers niet vermoeden welke aannames u doet, laat staan dat ik die kan weerleggen.

Verder heb ik zeker tweemaal (zelf verifiëren in je opname!) gevraagd of ze binnen werkzaamheden uit wilden voeren, maar daar zijn de heren aan de deur toen niet op ingegaan en daar hebben ze niet voor gekozen.
Wederom: dit is uw uw eigen keuze.

Ad 3. Je antwoord zou ik achterwege laten. Je hebt in een eerder schrijven daarover een voorstel gedaan en dat hebben ze hier herhaald. Het is hen dus bekend en ik zou het daar voor nu bij laten. Het leidt alleen maar de aandacht af van het hoofdonderwerp.

<John O`Mill>

• RagEnigma
Ik ben het eens met Het_Eendje. Hou het kort en simpel en misschien ook wel opdelen in twee mails.
Een mail die gaat over het afsluiten en dan precies zoals Eendje zegt doe het op de manier zoals het moet of val me niet lastig.
De tweede mail zou ik alleen laten gaan over wat jou overkomen is aan de deur en dat jij daar graag excuses voor wil hebben.

Door het scheiden van deze 2 discussies loopt het in ieder geval vanaf jouw kant niet meer door elkaar. Zo kun je ook makkelijk terug reageren met dit is een andere discussie en gaat niet meer over (vul onderwerp in)
Het_Eendje schreef op maandag 16 februari 2026 @ 18:51:
Ik vind het lastig om ook hier weer to the point te blijven. Ik zou wel proberen weer weg te blijven van alle mini-discussietjes. Misschien zoiets? Ik denk dat @Ivow85 dit nog wel korter kan.

[...]

Misschien volstaat ook gewoon zoiets?

[...]

• Brent
Argument voor het ingaan op hun argumenten is dat onweersproken impliciet acceptatie is. Toch?

• RagEnigma
Brent schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:32:
Argument voor het ingaan op hun argumenten is dat onweersproken impliciet acceptatie is. Toch?
Je zou kunnen zeggen dat je stopt met het welles nietus spelletje en dat je niet erkent dat het correct is wat zij schrijven. Een soort agree to disagree.
Daarna terug naar de feiten. Niet jouw eigendom dus doe wat je niet laten kunt maar wel binnen de spelregels mbt tijdig een afspraak maken zodat zij hun eigendom kunnen weghalen op hun eigen verzoek. Jij verleent alle medewerking indien gevraagd.

Daarnaast excuses eisen over de manier hoe men jou heeft bejegend aan de deur.

• KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 20-02 16:47
Brent schreef op maandag 16 februari 2026 @ 17:57:
Ah, daar weer een reactie van Enexis:

[...]

Even gauw reageren, kijken of anderen hier meer spotten. In reactie op hun punten:

1. U gaf zelf aan in uw schrijven op 2 februari aan dat de opzegtermijn in Artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB niet geldig was. U zegt: "Afsluiting van de gasaansluiting valt niet onder inpandige werkzaamheden maar onder veiligheids- of contractgerelateerde werkzaamheden." in reactie daarop, omdat de 5 dagen om een afspraak te maken volgens u niet opgaan. Omdat wij geen contract hebben, en het contract dat we hadden conform voorwaarden en wetgeving hebben opgezegd op 23 oktober 2025, dan zult u om veiligheidswegen onderhoud willen doen. Dat is uw recht, en ik heb u ook toen aan de deur aangeboden dat u conform dat recht, ook ondanks het niet maken van een afspraak, het door u gewenste onderhoud kon plegen, maar dat ik geen opdrachten daartoe gaf. Daarop liep uw medewerker weg.

Ik wilde u slechts melden dat volgens mij die 5 dagen wel gelden.

Wat moet ik hier verder mee eigenlijk?
2. Deze uitspraken bevestigen dat de keuze voor uw onderhoud aan uw infrastructuur bij u ligt. Of u wil verwijderen of afsluiten lijkt mij daarom geen onderscheid dat relevant is.

Ik heb u ook geschreven dat uw medewerker aan de deur helemaal niet duidelijk was en informatie weigerde te geven. Waarop u baseert dat eea voor mij duidelijk was is me dus een raadsel: ik zeg precies het omgekeerde.

Wat denken jullie, is dat relevant?
3. Er is geen sprake van bestrating maar een opgang (zie mijn schrijven 15 januari 2026). Zo hebben wij het pand gekocht, dus begrijp ik uw opmerking over het zo te kiezen niet. Uw medewerkers kunnen bevestigen dat losse bestrating in deze situatie ook niet zou kunnen, ivm de helling. Op basis van de bouwplannen is de situatie ook al zo sinds de initiële bouw, en lijkt me dat de infrastructuur met meeweten van en door uw rechtsvoorganger zo is aangelegd.

In elk geval begrijpt u nu waarom die voorwaarde voor mij een struikelblok is. Plus dat u mij verantwoordelijk maakt voor alle risico's. In mijn schrijven van 15 januari heb ik aangeboden met u hierover afspraken te maken, maar daar bent u niet op in gegaan.

Verder stel ik vast:
4. U heeft geen reactie op de klacht, en sluit deze zonder overleg. Dat is een merkwaardige manier van klachten afhandelen. U schrijf onder punt 2 nota bene dat het me bij het bezoek van uw medewerker duidelijk werd dat het om het een ging en niet het ander, terwijl aangeef dat ik onder druk gezet werd en er met vanalles gedreigd werd.
5. Er is geen contract tussen ons en geen wettelijke verplichting voor mij om opdrachten te geven, en dus geen grond voor u om kosten aan mij te rekenen.

Ik herhaal: u bent welkom om op afspraak elk door u gewenst onderhoud uit te voeren. Daartoe geef ik echter geen opdracht.
Ik zou de respons kort en duidelijk proberen te houden. Je merkt dat het mailverkeer uit steeds langere berichten gaat bestaan omdat men overal op wenst te reageren met (vaak overbodige) extra context.

Je probeert de andere partij te overtuigen van jouw gelijk, zij proberen jou te overtuigen van hun gelijk. Dit is niet een spel om tot elkaar te komen, maar de ander over de streep te trekken. Juridisch sta jij sterker, dat zullen zij ook doorhebben maar proberen je toch middels discussies "in de val te lokken".

Maak het jezelf makkelijk. Duidelijk is dat zij jou niet tegemoet willen komen, bespaar jezelf de stress en stuur op het duidelijk maken dat er niks te halen valt.
Benadruk nogmaals dat jij je aan je plichten hebt gehouden (en zult blijven houden) en geen enkele vorm van aansprakelijkheid of kosten gaat accepteren, de rest doet er niet toe. Stel desnoods een standaard antwoord op die je voortaan direct kan terugsturen als er weer een dreigmail binnenkomt.

Je heb je ongenoegen voor wat er aan de deur heeft plaatsgevonden uitgesproken. Enexis lijkt er zelf niet van onder de indruk en excuses krijgen lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ik zou nu vooral stoppen met er nog energie in stoppen (dat is hun taak :P ).
Wil je er echt een punt van maken vrees ik dat je het via andere partijen dan Enexis zelf (media of gerecht) zult moeten spelen. Je moet er maar zin hebben..

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
KoffieMok schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 16:16:
[...]

Ik zou de respons kort en duidelijk proberen te houden. Je merkt dat het mailverkeer uit steeds langere berichten gaat bestaan omdat men overal op wenst te reageren met (vaak overbodige) extra context.

Je probeert de andere partij te overtuigen van jouw gelijk, zij proberen jou te overtuigen van hun gelijk. Dit is niet een spel om tot elkaar te komen, maar de ander over de streep te trekken. Juridisch sta jij sterker, dat zullen zij ook doorhebben maar proberen je toch middels discussies "in de val te lokken".

Maak het jezelf makkelijk. Duidelijk is dat zij jou niet tegemoet willen komen, bespaar jezelf de stress en stuur op het duidelijk maken dat er niks te halen valt.
Benadruk nogmaals dat jij je aan je plichten hebt gehouden (en zult blijven houden) en geen enkele vorm van aansprakelijkheid of kosten gaat accepteren, de rest doet er niet toe. Stel desnoods een standaard antwoord op die je voortaan direct kan terugsturen als er weer een dreigmail binnenkomt.

Je heb je ongenoegen voor wat er aan de deur heeft plaatsgevonden uitgesproken. Enexis lijkt er zelf niet van onder de indruk en excuses krijgen lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Ik zou nu vooral stoppen met er nog energie in stoppen (dat is hun taak :P ).
Wil je er echt een punt van maken vrees ik dat je het via andere partijen dan Enexis zelf (media of gerecht) zult moeten spelen. Je moet er maar zin hebben..
Wijze woorden van @KoffieMok om dit draadje te sluiten. Kunnen we ons weer richten op zaken die er echt toe doen in het leven

• Hippe Lip

Hippe Lip

Prisma16 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:45:
Wijze woorden van @KoffieMok om dit draadje te sluiten. Kunnen we ons weer richten op zaken die er echt toe doen in het leven
Je hoeft je tijd er hier niet aan te besteden hoor @Prisma16. Ontvolg dit topic en dan kun jij je weer richten op de zaken die er voor jou echt toe doen.

Dan blijven wij dat hier doen voor de zaken die er voor ons echt toe doen.

<John O`Mill>

• MadJack
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:28
MadJack schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:19:
[...]

En per ommegaande een reactie ontvangen
Op 14 mei heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat wij welkom zijn om de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die wij wensen. Het initiatief ligt bij Liander. U stuurt ook het gasmeternummer op. U heeft weer een brief ontvangen dat er geen contract is. Het is mij niet gelukt om u telefonisch te bereiken. Daarom ontvangt u mijn reactie per e-mail.

Gasaansluiting
Op onze initiatief hebben wij een opdracht uitgezet voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Er zal met u contact worden opgenomen voor de uitvoer. U kunt de brief inderdaad als onverzonden beschouwen.

[...]
Hierbij, na 9 maanden, weer een update.
Vorige week ben ik gebeld door de aannemer van Liander en vanmorgen zijn de werkzaamheden uitgevoerd door een onderaannemer. I.v.m. de lengte van de gasleiding zijn ze ruim 4 uur bezig geweest.

Circa 5,5 jaar geleden de gaskraan dichtgedraaid en daarna de Tweakersroute gevolgd. Hopelijk is het nu klaar. Bedankt voor alle voorbeeldbrieven en de hulp afgelopen jaren.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:29
Hier een positieve ervaring met Stedin. Afgelopen november 2025 de opzegging gedaan. "Geen probleem meneer, gaan we inplannen". Vanmorgen is de aansluiting definitief opgeruimd.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 11:21
FatalError schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:26:
Hier een positieve ervaring met Stedin. Afgelopen november 2025 de opzegging gedaan. "Geen probleem meneer, gaan we inplannen". Vanmorgen is de aansluiting definitief opgeruimd.
De grote vraag is dan wel Hoe je dat gedaan hebt. Via mijnaansluiting?
@FatalError Ik mis detail in wat je hebt gedaan; stedin gebeld dat je geen gas meer gebruikt? Alleen dat?

• FatalError
Eerst heb ik bij Greenchoice telefonisch het gas deel opgezegd. Daarna heb ik inderdaad via mijnaansluiting de opzegging van de gasleiding gedaan. Hierop werd ik teruggebeld door Stedin dat het in orde was en er contact opgenomen zou worden door de onderaannemer. Deze belde enkele dagen later om een afspraak te maken voor het fysiek weghalen van de meter en leiding. Dat laatste gebeurde dus vanmorgen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:04
Heb je een aanvraag gedaan mét voorkeursdatum (inclusief kosten) of zonder voorkeursdatum (en dus ook zonder kosten)?

PSN: Redrafted

• FatalError
Geen voorkeursdatum. Geen kosten :)

@FatalError Heb je boven de Quickreply in het geel deze tekst gemist?:
Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)
Maar op zich fijn om te vernemen dat het goed is verlopen.

edit: problemen via de mijnaansluiting route zijn we graag van op de hoogte.

[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 18-02-2026 15:04 ]

• jmk

jmk

Ik heb iemand gesproken in mijn flat die ook heel erg graag van het gas af wil. Die buur heeft geprobeerd om iets te regelen met mijn huurstichting. Die gaven aan: Of je betaalt vaste kosten per maand voor je gas afsluiting (die je wel/niet gebruikt, maakt ons niet uit), of je betaalt voor de afsluiting en het aansluiten ervan als je ooit weer je huur opzegt. Er is verteld dat dit misschien wel 1800 euro kan kosten. Ook heeft die geprobeerd advies in te winnen bij een gratis juridisch dienstverlener maar die konden helaas niets betekenen.

Dus die durft het gewoon niet aan om gas energie af te zeggen. Die kookt al wel al lang elektrisch. Dus die aansluiting doet helemaal niets. Ook is haar verteld dat de flat "nooit" gasloos zou worden, dat kan niet.

Triest verhaal... Ben benieuwd hoe mijn verhaal afloopt.

@jmk Probeer je verhuurder met behulp van bijvoorbeeld het juridisch loket te overtuigen dat een kookgroep voor elektrisch koken een adequaat alternatief is voor koken op gas. Nog gezonder ook. Waarom willen ze een gevaarlijke stof in hun woning aanwezig hebben als het helemaal niet meer nodig is? Op gas koken geeft meer fijnstof dan op elektra. Ze brengen hun bewoners in gevaar!
Als dat niet lukt zit je vast aan een leegstand contract. Denk ik.
Tenzij je lang genoeg blijft wonen dat de gemeente gas verwijderd. Maar dat lijkt nog ver weg.

• jmk

jmk

@onetime Dank je voor je tips! Ja die route ga ik zeker nog proberen, ook met brieven et cetera. Ik verwacht hier niet veel van.

Maar juridisch heb ik dus geen poot om op te staan? :(

Netbeheerkosten 2026 Stedin(gas): € 274,46
Vastrecht vdBron a 9 euro per maand: € 108,00
totale kosten per jaar € 382,46 + jaarlijkse inflatie + jaarlijkse verhoging ter bevordering van de energietransitie
Dat is best veel weggegooid geld. Kan een mens beter besteden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

jmk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:05:
Die gaven aan: Of je betaalt vaste kosten per maand voor je gas afsluiting (die je wel/niet gebruikt, maakt ons niet uit), of je betaalt voor de afsluiting en het aansluiten ervan als je ooit weer je huur opzegt. Er is verteld dat dit misschien wel 1800 euro kan kosten.
Je hebt het hier over een aansluiting in een appartement? Daar lopen de gasbuizen van de netbeheerder meestal door van appartement naar appartement. In geval van meterverwijdering betekent dit alleen het afdoppen van de betreffende aftakking, neem ik aan. Er zullen verder geen leidingen verwijderd worden, neem ik aan (ik ken de precieze situatie ter plaatse niet).

In die situatie kan ik me niet voorstellen dat heraansluiting heel erg kostbaar gaat zijn, want dan is het een kwestie van plug weer uit die T (aftakking) en er weer een meter aan hangen. Das zó gepiept.

<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

jmk schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 05:01:
@onetime Dank je voor je tips! Ja die route ga ik zeker nog proberen, ook met brieven et cetera. Ik verwacht hier niet veel van.
Denk dan ook even aan wat ik hier al eerder over zei.

<John O`Mill>

jmk schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 05:01:

Maar juridisch heb ik dus geen poot om op te staan? :(

Netbeheerkosten 2026 Stedin(gas): € 274,46
Vastrecht vdBron a 9 euro per maand: € 108,00
totale kosten per jaar € 382,46 + jaarlijkse inflatie + jaarlijkse verhoging ter bevordering van de energietransitie
Dat is best veel weggegooid geld. Kan een mens beter besteden.
Dat is afhankelijk van wat er in je huurcontract staat.

Als daar niet staat dat je voor gas én elektriciteit zelf een energiecontract moet hebben, maar bijvoorbeeld iets generieke als "huurder sluit zelf een contract af voor het gebruik van energie" dan voldoe je aan het huurcontract wanneer je alleen een contract voor elektriciteit hebt en geen gas gebruikt.
En dan is de zaak rond wel/niet verwijderen volledig iets tussen netbeheerder en verhuurder.
Jij mag als huurder zonder toestemming geen wijzigingen aanbrengen aan de woning. Maar als de wijzigingen niet door of in opdracht van jou zijn uitgevoerd, dan zal het voor de verhuurder heel lastig worden om jou daarvoor verantwoordelijk te houden.

Wel belangrijk: je kookt elektrisch. Is dat via een kookgroep (2x16A) of kracht groep (3x16A) met Perilex stekker? Dan telt dat voor het bouwbesluit als een gelijkwaardig alternatief voor koken op gas. En kan de verhuurder je dus ook niet op dat punt "pakken" als het in de toekomst een juridische strijd wordt.
Kook je op een kookplaat met een normale stekker (1x16A) dan telt dit volgens het bouwbesluit niet als een gelijkwaardig alternatief voor koken op gas. En daar kan een rechter in een juridische strijd dan wel waarde aan hechten in het voordeel van de verhuurder.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:44
Hippe Lip schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 06:39:
[...]

Je hebt het hier over een aansluiting in een appartement? Daar lopen de gasbuizen van de netbeheerder meestal door van appartement naar appartement. In geval van meterverwijdering betekent dit alleen het afdoppen van de betreffende aftakking, neem ik aan. Er zullen verder geen leidingen verwijderd worden, neem ik aan (ik ken de precieze situatie ter plaatse niet).

In die situatie kan ik me niet voorstellen dat heraansluiting heel erg kostbaar gaat zijn, want dan is het een kwestie van plug weer uit die T (aftakking) en er weer een meter aan hangen. Das zó gepiept.
Ik heb ook in een huurappartement gewoond met enkel een gasaansluiting voor "kookgas". Daar wilde ik ook graag van af. Gelukkig snapte mijn verhuurder me: we hebben de kosten voor een inductiekookplaat en de elektrische aansluiting verdeeld, en hij heeft mij toestemming gegeven om de verwijdering van de aansluiting aan te vragen via Mijnaansluiting.

Ik woon op een bovenste etage, en de gasleiding was uitgevoerd als stijgleiding, dus na mijn appartement werd de gasleiding niet meer doorgelust. Toch hebben ze inderdaad simpelweg de gasmeter weggehaald en de stijgleiding op het bestaande knietje afgedopt.

Ik kan me voorstellen dat, als het hele verticale rijtje van huizen van het gas gaat, dat ze dan wel de hele stijgleiding weghalen. Of op z'n minst ontkoppelen van het gas.

Een vriend heeft ook zij kookgasaansluiting laten verwijderen. Hij woont in Stedingebied in een "tussenverdieping", ook met stalen stijgleiding. Daar hebben ze ook het T-stuk afgedopt. En de gasleiding bestickerd met "LET OP: GASLEIDING ONDER DRUK".

• kjb6
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-02 15:24
kjb6 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:02:
Ik heb de email vestuurd met daarin dat ik een klacht indien. Mijn vraag is of het duidelijk is wat wordt bedoeld, het formulier is beperkt wat het aantal tekens betreft.

[...]

Ik stuur deze email welke ik eerder heb gestuurd mee als bijlage:

[...]
Het is een tijdje geleden, erg druk met andere zaken, maar op 09-02-2026 onderstaande reactie gekregen:
Beste kjb6

Onlangs heeft u een klacht ingediend omdat u van mening bent dat Liander zonder uw toestemming en met een te hoge frequentie gas‑ en elektriciteitsstanden heeft uitgelezen. U vraagt nadrukkelijk om een concrete uitleg waarom dit bij u is gebeurd, of dit is toegestaan en hoe dit zich verhoudt tot de informatie van de Rijksoverheid en Netbeheer Nederland. In deze e-mail geef ik u hierop een antwoord.

Wat er bij uw aansluiting is uitgelezen

Bij uw aansluiting zijn geen meterstanden uitgelezen voor facturatie of verbruiksdoeleinden. De uitlezingen waar u naar verwijst, betroffen technische gegevens die nodig zijn voor beheer en storingspreventie: het controleren van statusinformatie van de meter, eventuele storingssignalen en het bijwerken van instellingen/software voor een betrouwbare werking. Dit is iets anders dan het uitlezen van verbruiksstanden die voor uw jaar of maandafrekening worden gebruikt.

Waarom dit is toegestaan

Liander is als netbeheerder wettelijk verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en de veiligheid van het elektriciteits- en gasnet, inclusief de slimme meter. Om die taak te kunnen uitvoeren, mogen we technische gegevens van de meter opvragen en verwerken als dat nodig is voor veiligheid en betrouwbaarheid. Deze bevoegdheid is vastgelegd in wet- en regelgeving en nader uitgewerkt in de door de Autoriteit Persoonsgegevens goedgekeurde Gedragscode Slim Netbeheer. De gedragscode verplicht ons om uitsluitend datgene uit te lezen wat noodzakelijk is, niet vaker dan nodig en alleen voor netbeheerdoeleinden. Niet voor commerciële doeleinden of dossieropbouw. Voor dit soort technische controles is geen aparte toestemming van de klant vereist.

Toestemming en frequentie

Uw toestemming is wel bepalend voor het automatisch delen van verbruiksstanden met uw energieleverancier (bijvoorbeeld voor uw jaarafrekening of verbruiksoverzichten). Als u dat heeft geblokkeerd, respecteren wij dat en worden die standen niet automatisch doorgestuurd.
De technische uitlezingen die Liander uitvoert, vallen hier niet onder. Deze vinden alleen plaats wanneer dat noodzakelijk is voor beheer en onderhoud van de meter of het net en blijven binnen de landelijk afgesproken grenzen voor dergelijk technisch beheer. Daarmee handelen wij in lijn met de uitleg van de Rijksoverheid en de afspraken in de sector.

Over de vermelding in het formulier

Ik begrijp dat de tekst in het formulier bij u de indruk heeft gewekt dat er gas- en elektriciteitsstanden zijn uitgelezen in de zin van verbruik. In uw geval ging het om technische uitlezingen; de gekozen bewoording was verwarrend en had duidelijker gekund. Dat hadden we eerder beter moeten uitleggen.

Tot slot

Heeft u vragen? Stelt u deze gerust. U kunt mij bereiken via onderstaande contactgegevens of door te reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,

xxx
Bovenstaande valt weinig in te brengen denk ik. Ik vind het alleen raar dat dit dus pas eind vorig jaar is begonnen en ik dit nog nooit eerder heb gezien sinds de installatie van de meter.

Zijn er hier mensen die dezelfde meter hebben (Landis + Gyr E360 SMR5), niet extern laten uitlezen, en bij voorkeur bij Liander zitten, ook meldingen die er zo uitzien als onderstaande foto's?

En, zijn er mensen die de meter wel extern laten uitlezen? En zo ja, krijgen jullie een melding van dat dit inderdaad ook heeft plaatsgevonden?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Hippe Lip

Hippe Lip

@kjb6
Het uitleesmoment is helaas niet terug te vinden in de P1-poort data, maar is dacht ik wel zichtbaar in de app of portal van je energieleverancier of netbeheerder (bijv. Enexis, Liander, Fluvius).

<John O`Mill>

• jmk

jmk

ik kreeg gisteren een e-mail en een brief (twee) van Stedin.

e-mail:
Beste klant,

U heeft op uw adres nog geen contract voor de gasaansluiting met een energieleverancier.

U bent de huurder van bovenstaande locatie, u zou zelf met de woningbouw moeten bespreken dat u de gasaansluiting zou willen verwijderen.

U heeft met betrekking tot de gasaansluiting 3 keuzes welke wij hieronder omschrijven:

1. Aansluiting behouden.

Een leveringscontract afsluiten met een leverancier als u de aansluiting wenst te behouden. Bij 0m3 verbruik kost de aansluiting u alleen het vastrecht.

2. Tijdelijk verzegelen.

Tijdelijk verzegelen van de aansluiting tegen betaling van €127,63. Dit is eenmalig toegestaan voor maximaal 12 maanden. Na 10 maanden ontvangt u een brief over het maken van een keuze voor wederom aansluiten of geheel verwijderen. Het wederom aansluiten zal tevens betaald moeten worden, het tarief op dit moment is daarvoor ook €127,63 wij kunnen niet zeggen dat dit over een jaar nog hetzelfde zal zijn.

Een afspraak hiervoor kan gemaakt worden via de klantenservice op nummer 088 8963 963.

3. Verwijderen van de aansluiting.

Geheel verwijderen van de aansluiting. Op dit moment is dit kosteloos, mits u geen wensdatum heeft, en kan aangevraagd worden via www.mijnaansluiting.nl Indien u in een huurwoning woont raden wij u aan dit te overleggen met de eigenaar. De aansluiting mag namelijk na verwijdering niet meer worden aangelegd en zal dus definitief weg zijn.

Het is belangrijk dat u binnen 7 dagen een keuze maakt om een gedwongen afsluiting te voorkomen. De kosten van een gedwongen afsluiting zijn altijd hoger dan bovenstaande.

Met vriendelijke groet,

Business Support Services | Instroom
088-8963963

Energieweg 20, 2627 AZ Delft | Postbus 49, 3000 AA Rotterdam | www.stedin.net
Vooral het hierboven vergedrukte gedeelte is heel erg naar, waardoor ik nauwelijks nog opties heb. Ook vind ik de tijdsdruk heel erg naar.

brief voorkant:
Retouradres: Postbus 49, 3000 AA Rotterdam Stedin Netbeheer B.V.

Aan de gebruiker(s) van Blaak 8

jmkadres1 3011 TA Rotterdam

jmkadres2 tel 088 896 39 63
www.stedin.net

Datum : 16 februari 2026 Behandeld door : Contractloos
Dossiernummer : jmkdossiernr Telefoon : 088 896 39 63 ee
Onderwerp __: Geef uw energieleverancier door Email : fm_voorkomafsluiting@stedin.net
Aansluitadres : jmkadres1 eed js : jmkkenmerk
-Code 5
ed EAN-code G :gaseanvanjmk

Meternummer E :
Meternummer G : metergasvanjmk
Einde contract

Beste klant,

Op bovenstaand aansluitadres ontbreekt een contract met een energieleverancier. Hierover hebben wij u al meerdere brieven gestuurd. Wij hebben nog steeds geen aanmelding van een energieleverancier ontvangen.
Hierover gaat deze brief.

Laatste kans om afsluiting te voorkomen

Binnen enkele dagen na deze brief komen wij langs om uw elektriciteits- en/of gasaansluiting af te sluiten. Dit doen wij omdat u niet binnen de gestelde termijn bent aangemeld bij een energieleverancier en een geldig energiecontract heeft. U kunt afsluiting alleen voorkomen als u onmiddellijk een energiecontract afsluit en dit meteen in laat gaan. De verwerking van de gegevens bij de energieleverancier duurt normaal gesproken enkele dagen. Vraag daarom de energieleverancier uw aanmelding met spoed te behandelen en maak geen gebruik van de wettelijke bedenktijd. Vraag uw energieleverancier om een bevestiging van uw energiecontract.

Geef via ons portal de gegevens van uw energiecontract aan ons door
Laat ons weten wanneer uw contract voor gas en/of elektriciteit met de energieleverancier ingaat. Ga hiervoor naar ons online portal www.stedin.net/brief. Log in met uw persoonlijke jmkcode en volg de getoonde stappen. In dit portal kunt u ook de actuele status van uw dossier inzien.

Zit u in de schuldhulpverlening/ schuldsanering? Dan kunt u mogelijk energie blijven ontvangen
Hiervoor moet u wel voldoen aan bepaalde voorwaarden. Het is belangrijk dat uw
bewindvoerder/schuldhulpverlener direct contact met ons opneemt om dit te bespreken. U kunt hiervoor telefonisch contact met ons laten opnemen via telefoonnummer: 088 896 39 63.

Wilt u geen gas (meer) afnemen?
Naast het opzeggen van uw energiecontract is het noodzakelijk dat u een besluit neemt over uw gasaansluiting. U leest hier meer over op www.stedin.net/verwijderen. U kunt kiezen voor een tijdelijke afsluiting (maximaal 12 maanden). Ga hiervoor naar www.stedin.net/tijdelijk. Nooit meer gas nodig? Dan is het belangrijk om dit te melden via www.mijnaansluiting.nl. In het kader van de veiligheid is het namelijk van belang dat ongebruikte leidingen
verwijderd worden.
Het hierboven dikgedrukte gedeelte geeft mij heel erg het gevoel dat ik geen tijd meer heb een goede beslissing te kunnen nemen.

achterkant brief:
Op www.stedin.net/aansluiting/hoe-voorkom-ik-afsluiting leest u alles over ons afsluitbeleid. De informatie over het tijdelijk afsluiten van een aansluiting vindt u op www.stedin.net/aansluiting/tijdelijk-afsluiten. De werkwijze van het verwijderen van een aansluiting staat op www.stedin.net/aansluiting/verwijderen.

Is uw vraag hiermee niet beantwoord? Stel ons uw vraag via Whatsapp via 06 46 96 39 63 of neem telefonisch contact met ons op via 088 896 39 63.

Met vriendelijke groet,

medewerkerstedin
Manager Business Support Services

Vragen en antwoorden

Wat is er aan de hand?
Op uw adres is na de verhuizing nog geen nieuw energiecontract gesloten. Via deze brief willen wij u erop wijzen dat het belangrijk is om een geldig contract te hebben. Wij moeten anders uw aansluiting afsluiten. Dit kost veel geld. Als het in uw geval gaat om een contract voor gas is bovenaan deze brief de EAN-code voor gas (G)
ingevuld. Als het gaat om een contract voor elektriciteit is bovenaan deze brief de EAN-code voor elektriciteit (E) vermeld.

Ik wil (tijdelijk) geen gas meer gebruiken en heb daarom mijn energiecontract opgezegd. Dat is toch een goede oplossing?
Nee, als u (tijdelijk) geen gas meer wilt gebruiken, kan dit niet via het opzeggen van uw energiecontract voor gas.
Wij moeten weten of u tijdelijk geen gebruik wilt maken van gas bijvoorbeeld vanwege een verbouwing. In dat geval sluiten wij u tijdelijk af en kiest u binnen 12 maanden voor heraansluiten of verwijderen van de aansluiting. Als u nooit meer gas wilt gebruiken, halen wij de aansluiting weg. Deze mag namelijk niet in de grond blijven liggen vanwege veiligheid en milieu aspecten.

Waarom moet ik mijn aanmelding met spoed laten behandelen?
De verwerking van de gegevens bij een energieleverancier kan (inclusief wettelijke bedenktijd) een aantal weken duren. Vraag daarom uw energieleverancier om uw aanmelding met spoed te behandelen en zie af van uw wettelijke bedenktijd. Uiterlijk 10 dagen na de datum op de brief moet uw contract zijn ingegaan en zichtbaar zijn voor ons in het Landelijk Centraal Aansluitingenregister. Vul de gegevens van uw energiecontract in op ons online portal. De gegevens vindt u in de brief.

Wat moet ik doen als ik gas tijdelijk wil afsluiten?
Neem binnen 10 dagen contact op met onze Klantenservice om dit te regelen. Binnen 12 maanden na de tijdelijke afsluiting moet u kiezen voor heraansluiting of verwijderen van de gasaansluiting. U ontvangt hiervoor een brief waarna u uw keuze moet doorgeven. Lees over de werkwijze en kosten
op www.stedin.net/aansluiting/tijdelijkafsluiten.

Wat moet ik doen als ik nooit meer gas wil gebruiken?
Dan is het belangrijk om de gasaansluiting te laten verwijderen. Gasaansluitingen mogen vanuit veiligheid niet ongebruikt in de grond blijven liggen. Als netbeheerder verwijderen we daarom de gasaansluiting. Daar vragen wij graag uw medewerking voor. Het verwijderen van de gasaansluiting vraagt u aan via www.mijnaansluiting.nl. Wij verzoeken u om dit binnen 14 dagen te doen. Op onze website vindt u meer informatie over dit onderwerp via: www.stedin.net/verwijderen.

Ik wil de gasaansluiting verwijderen, maar ben niet de eigenaar van het pand. Kan ik dit zelf beslissen?
Als u niet de eigenaar van het pand/perceel bent, adviseren wij u uw keuze af te stemmen met de eigenaar. Dit om mogelijke problemen bij verhuizing te voorkomen.

Ik ben een nieuwe bewoner op dit adres en wil geen gas gebruiken. Wat moet ik doen?
Bent u onlangs op dit adres komen wonen en gebruikt u de gasaansluiting niet sinds uw verhuizing? Ook dan moet u een keuze maken om de aansluiting definitief te laten verwijderen of tijdelijk af te laten sluiten
Nu was ik eigenlijk van plan om die tijdelijke verzegeling te laten doen. Dat is, als een leegstand contract de enige oplossing wordt, het eerste jaar een besparing van 200 euro. Ook geeft dit mij tijd om rustig zonder stress in overleg met mijn verhuurder te kijken naar een toestemming om te mogen verwijderen. Houdt de verhuurder voet bij stuk, en heb ik alle opties uitgediept, kan ik altijd nog een leegstand contract aanvragen. Ik zie het niet zitten om begin volgende week tussendoor op mijn werk te bellen met de verhuurder. Ik kan dit er niet zo goed bij hebben nu.

Wat denken jullie, haalbaar plan? Of denken jullie dat ik teveel mijn eigen glazen ingooi?

edit: ontzegelen kost mogelijk opnieuw 127 euro, dan is het eerste jaar marginaal goedkoper dan het tweede jaar...

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:26

Jerra

Beunhaas in wording

Maar ontzegelen dat ga je zelf nooit meer laten doen, je laat het appartement toch goed achter?

Met prima kook en warmte oplossingen en de mogelijkheid tot gasgebruik?

Als het je zoveel stress geeft zou ik de kleine besparing (leegstandscontract) voor lief nemen.

Lijkt me dan een mooie middenweg

• Hippe Lip

Hippe Lip

@jmk
Let hier goed op: ze proberen je onder druk te zetten en zenuwachtig en bang te maken. Dat is niet nodig. Er staan namelijk een aantal grove leugens, onjuistheden in die brieven of dingen die niet ter zake doen en jou alleen maar van je stuk brengen.

1. Het begint bij je eerste quote met de tekst “U bent de huurder van bovenstaande locatie, u zou zelf met de woningbouw moeten bespreken dat u de gasaansluiting zou willen verwijderen.
De grootste onzin, want jij wil die gasaansluiting helemaal niet laten verwijderen. Je gebruikt alleen geen gas meer en daarom sluit je daarvoor ook geen contract meer af.

2. Dat (door jou?) vetgedrukte deel uit je eerste quote (De aansluiting mag namelijk na verwijdering niet meer worden aangelegd en zal dus definitief weg zijn) slaat echt nergens op. Er is geen enkele wettelijke regel die dat voorschrijft, Het mag misschien hun interne policy zijn, maar dan is dat 100% hun eigen keuze.
Laat je daardoor niet van de wijs brengen.
Die keuze voor welke van de 3 opties je voorkeur heeft hoef je dus helemaal niet te maken. Lees terug in dit topic en je ziet dit punt hier talloze keren voorbij komen. Het is zelfs aan de rechter voorgelegd en die heeft er gehakt van gemaakt.

3. Je tweede quote met de (door jou?) vetgedrukte tekst “Binnen enkele dagen na deze brief komen zij langs om uw elektriciteits- en/of gasaansluiting af te sluiten” betreft ook bangmakerij. Prima als ze die af komen sluiten, je gebruikt ‘m toch niet. Maar let wel op: je hebt er geen contract voor afgesloten en er kan dus geen sprake zijn van achterstallige betaling.
Je bent er wel zeker van dat je meter werkelijk exact dezelfde meterstand heeft als de laatste stand die ooit doorgegeven is? Dan kunnen ze je namelijk ook niet beschuldigen van diefstal, want er is werkelijk nix afgenomen.
Afsluiten doen ze dan geheel op eigen initiatief en niet vanwege wanbetaling of diefstal. De rechter heeft in het verleden toch meermaals bevestigd dat er voor een aanwezige maar ongebruikte gasaansluiting niet betaald hoeft te worden?

4. Telkens wijzen ze je erop dat jij de keuze door moet geven of je voor verwijdering gaat, maar het appartement is niet van jou, dus de keuze is aan de eigenaar van het appartement. Niet aan jou.

5. In je derde quote strooien ze met een algemene tekst die op jou niet van toepassing is: “Als u nooit meer gas wilt gebruiken, halen wij de aansluiting weg. Deze mag namelijk niet in de grond blijven liggen …”. Niet echt van toepassing bij een appartenment, toch?
De reden is dus niet relevant.

Kortom: laat je niet onder druk zetten. Naar mijn mening is het een onnodige keuze om te gaan voor die tijdelijke verzegeling. Dan ben je over een jaar wéér aan de beurt, want ze zeggen het zelf al: “Binnen 12 maanden na de tijdelijke afsluiting moet u kiezen voor heraansluiting of verwijderen van de gasaansluiting”.
Bovendien is je keuze helemaal niet tijdelijk, zoals @Jerra ook al aangeeft.

Wat vinden @Bram-Bos, @Ivow85 en @onetime hiervan?

<John O`Mill>

Ik sluit me aan bij @Hippe Lip

@jmk Momenteel heb je geen contract voor de gasaansluiting. Je bent ook geen eigenaar van de gasaansluiting (dat is de netbeheerder) en je bent geen eigenaar van de woning (dat is de verhuurder).
Op geen enkele wijze ben je daarom aan de netbeheerder iets verplicht voor wat betreft de gasaansluiting, behalve dan dat je op afspraak de netbeheerder toegang moet verlenen tot haar eigendommen.
En omdat je geen verplichtingen hebt richting de netbeheerder, hoef je ook geen gebruik te maken voor wat er met de gasaansluiting moet gebeuren. Sterker nog: omdat je op geen enkele wijze een belanghebbende bent, ben je feitelijk niet eens bevoegd om een keuze te maken voor wat de netbeheerder doet met de eigendommen die zich in het onroerend goed van de verhuurder bevinden.

Wanneer je een verzegeling aanvraagt, dan ga jij een overeenkomst aan met de netbeheerder. En dan komen daar ineens wel voorwaarden bij kijken zoals "maximaal 12 maanden toegestaan, daarna moet u een keuze maken". Daarmee ga je je eigen positie dus enorm verzwakken!

Wat betreft de punten in de mail:
Wederom verzuimt de netbeheerder om de vierde optie die er voor jou is te benoemen, namelijk: niets doen en het overlaten aan de belanghebbende partijen.
Wat betreft de genoemde opties:
1) kost jou bakken vol geld. Een paar honderd euro per jaar waar je letterlijk niets voor terugkrijgt
2) Tijdelijk verzegelen kost ook een bak geld en levert je niets op. Zoals ik hier boven al schreef, wordt jouw positie door opdracht voor verzegeling te geven wel enorm verslechterd. Want door opdracht te geven bind je je aan voorwaarden die je absoluut niet wilt hebben.
3) ook hier wil je geen opdrachtgever zijn. Niet zozeer van de risico's bij het verwijderen zelf. Bij een appartement zijn de risico's bij het in jouw opdracht verwijderen op zichzelf bijna nihil. Geen graafwerkzaamheden waarbij vanalles mis kan gaan, maar gewoon een afsluitdop op het T-stuk van de stijgleiding. Kan weinig bij mis gaan.
Maar omdat jij huurder bent, ben jij straks richting de verhuurder verantwoordelijk dat de gasmeter er niet meer is wanneer jij daar opdracht voor geeft.
Wanneer verwijdering niet in jouw opdracht heeft plaatsgevonden, kan jij daar juridisch ook niet aansprakelijk voor worden gehouden door de verhuurder tenzij er in je huurcontract nadrukkelijk staat beschreven dat je een energiecontract voor de gasaansluiting moet hebben.

Zoasl @Hippe Lip al aanhaalt is het overigens helemaal niet verboden om oudere bestaande woningen op het gas aan te sluiten. Het verbod voor het aansluiten van woningen op het gasnet geldt namelijk alleen voor woningen waarvan de bouwvergunning na 1 juli 2018 is afgegeven. Als dat het geval zou zijn voor jouw woning, zou je nu al geen gasaansluiting hebben.

Dan de brief:

Allereerst is het schandalig dat er een generieke brief gestuurd wordt waarin gedreigd wordt met het afsluiten van elektriciteit en/of gas. Werkelijk beneden alle peil dat er niet duidelijk beschreven wordt wat ze bedoelen. Slechts uit het feit dat er in de kop alleen een nummer voor de gasmeter genoemd wordt kun je opmaken dat de brief in dit geval niet om de elektriciteitsaansluiting gaat.
Dat ze binnen enkele dagen langs zeggen te komen is prima. Je hoeft hen niet binnen te laten. Pas wanneer de verhuurder heeft ingestemd met het aanbrengen van wijzigingen aan de woning én de netbeheerder netjes een afspraak met jou heeft gemaakt zoals zij wettelijk verplicht zijn, hoef jij iemand binnen te laten.
Wanneer de heren van de netbeheerder net zoals bij @Brent onaangekondigd aan de deur staan, kun je er in het geval je toevallig thuis bent voor kiezen om simpelweg niet open te doen. Mocht je wel open doen, meldt dan dat je niet bevoegd bent om hen ergens toestemming voor te geven en dat ze eerst toestemming van de verhuurder zullen moeten regelen. Mochten de heren een stap in de woning zetten, bel dan direct 112 met de mededeling dat je ongure types aan de deur hebt die ongewenst je woning proberen binnen te dringen. De betreffende monteurs worden specifiek voor deze klussen opgeleid en ingezet en ze weten dat ze een misdrijf plegen wanneer ze zonder jouw toestemming de woning in gaan. Dus geheid dat ze direct uit zichzelf weer buiten staan wanneer ze weten dat je de politie belt.
Neem ook alles op indien mogelijk, het liefst met film en de heren zelf vol in beeld (en ja, dat mag! Jouw woning, jouw keuze om te filmen. Daar hoeft niemand jou toestemming voor te geven! De heren zelfs zullen er wellicht anders over denken maar dat is niet jouw probleem. Monteer desnoods een videodeurbel binnen in je hal die je op de voordeur richt.)

De rest van de brief is het bekende verhaal van wat je allemaal *kan* doen. Maar *kunnen* is vrijwillig en vrijblijvend. Je moet helemaal niets. En als je nergens verantwoordelijk voor gehouden wilt worden, doe je dus het beste ook helemaal niets.

Ik zal straks of morgen nog eens broeden op een reactie die je richting de netbeheerder terug kunt sturen.

• jmk

jmk

Dank je wel voor jullie steun @Jerra @Hippe Lip en @Ivow85 !
Ik denk overigens dat mijn brief van 16-02-2026 en de nieuwe brief van Stedin elkaar hebben gekruist. De e-mail is wel een soort van reactie op mijn brief denk ik.

Zal ik maandag wel even contact opnemen met de woonstichting om hun te informeren over de ontstane situatie? Ik woon als sinds 2003 hier, het is een pand van 1979 dacht ik maar kan er een paar jaar naast zitten.

Ik heb overigens een monteur laten komen voor de kookgroep en ik heb een perilex stekker en mijn oven gebruikt ongeveer 2500W als ik mijn oven voorverwarm volgens DSMRR reader/HA. Ik weet niet of ik de offerte/factuur nog heb, die ben ik aan het zoeken tussen alle oude paperassen. Die opracht moet van 2018 zijn.

• Hippe Lip

Hippe Lip

jmk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:45:

Zal ik maandag wel even contact opnemen met de woonstichting om hun te informeren over de ontstane situatie?
@jmk
Doe ook dat contact met je huisbaas bij voorkeur schriftelijk (mail). Dan weet je later wat je gezegd hebt en heb je er ook bewijs van. Ook hun reactie heb je dan meteen schriftelijk.

<John O`Mill>

jmk schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:45:
Dank je wel voor jullie steun @Jerra @Hippe Lip en @Ivow85 !
Ik denk overigens dat mijn brief van 16-02-2026 en de nieuwe brief van Stedin elkaar hebben gekruist. De e-mail is wel een soort van reactie op mijn brief denk ik.

Zal ik maandag wel even contact opnemen met de woonstichting om hun te informeren over de ontstane situatie? Ik woon als sinds 2003 hier, het is een pand van 1979 dacht ik maar kan er een paar jaar naast zitten.

Ik heb overigens een monteur laten komen voor de kookgroep en ik heb een perilex stekker en mijn oven gebruikt ongeveer 2500W als ik mijn oven voorverwarm volgens DSMRR reader/HA. Ik weet niet of ik de offerte/factuur nog heb, die ben ik aan het zoeken tussen alle oude paperassen. Die opracht moet van 2018 zijn.
Je hebt dus gewoon een deugdelijke aansluiting voor een kooktoestel met Perilex contactdoos. En die laat je zitten als je de woning verlaat. Want het is een deugdelijk aangebrachte verbetering, wettelijk mag de verhuurder niet eens eisen dat dat wordt verwijderd. Als ze daar ooit een punt van proberen te maken gaan ze juridisch onderuit en dat weten ze best.

Enige aandachtspuntje wat betreft de verhuurder is of er in je huurcontract specifiek benoemd staat dat je als huurder moet zorgen voor een gascontract. Meestal staat dat er niet specifiek, maar staat er de generieke term "energiecontract(en)". En als de generieke term gebruikt is, heb je daarmee als huurder de vrije keuze van welke opties je gebruik maakt.

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)