• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Met walging zojuist dat filmpje van Brent gekeken. Wat een absolute hufters zijn het toch. Al vaak gezegd, maar gooi m er gewoon boven op: Klasse gedaan@Brent , held!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-01 16:37
Aeien schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:20:
Beste allen,

Vandaag ook bij ons de WP geplaatst en we zijn dus volledig gasloos.
Toevallig ook de egreenchoice en enexis combinatie.
GC gaf telefonisch aan het contract niet te willen opzeggen voor ik bij enexis de melding had gedaan etc.

Zodoende met wat gegoogle kom ik op deze thread, die ik vol enthousiasme en verbazing lees.
Ik heb het idee dat onze gasaansluiting ook onder de vorig jaar nieuw-gelegde tegels voor de voordeur loopt, en ben niet super enthousiast over het opgraven van dit alles op eigen risico.

Wat zou nu kort gezegd jullie advies zijn? GC nogmaals bellen en zeggen dat ze niet moeten neuzelen, gewoon de boel moeten opzeggen en dan enexis afwachten?
Of netjes op mijnaansluiting.nl het (kleine?) risico nemen?
Verwijs GC vooral naar hun eigen voorwaarden, want in artikel 7 staat:
Overeenkomst voor bepaalde tijd
7.2. U kunt een Overeenkomst voor bepaalde tijd opzeggen per de einddatum met inachtneming van een
opzegtermijn van vijf (5) werkdagen.

the older I get, the better I was...

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ook gasleidingen hebben aandacht nodig. Het is dus een algemeen belang dat niet gebruikte leidingen worden verwijderd.

Hoe veilig zijn onze gasleidingen nog? Die vraag dringt zich op na de verwoestende explosie in de Utrechtse binnenstad door vermoedelijk een gaslek. Wat er precies is gebeurd, wordt nog uitgezocht.
https://www.gelderlander....-zijn-vervangen~a8b27b89/

[ Voor 9% gewijzigd door Prisma16 op 22-01-2026 10:25 ]

Prisma16 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:00:
Ook gasleidingen hebben aandacht nodig. Het is dus een algemeen belang dat niet gebruikte leidingen worden verwijderd.

Hoe veilig zijn onze gasleidingen nog? Die vraag dringt zich op na de verwoestende explosie in de Utrechtse binnenstad door vermoedelijk een gaslek. Wat er precies is gebeurd, wordt nog uitgezocht.
https://www.gelderlander....-zijn-vervangen~a8b27b89/
Het is off-topic hier. Maar als dat grijs gietijzer wederom de oorzaak is, is dat een zeer trieste zaak wat betreft het veiligheidsbeleid van de netbeheerder.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:45
Ivow85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:44:
Het is off-topic hier. Maar als dat grijs gietijzer wederom de oorzaak is, is dat een zeer trieste zaak wat betreft het veiligheidsbeleid van de netbeheerder.
Het verband met dit forum is de enorme hoevelheid werk die netbeheerders steken in het verwijderen van moderne gasleidingen van gasverlaters.

Hoe kan het dat er zoveel aannemers tijd hebben voor het verwijderen van technische prima, maar ongebruikte leidingen terwijl Nederland nog vol ligt met gevaarlijke leidingen?

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 31-01 17:57
Afsnijden/doppen aan de straat verhelpt het risico van een lekkende oude leiding ook. Daarvoor hoeft niet de hele leiding tot in de meterkast verwijderd te worden. Maar de redenen waarom de hele leiding wel verwijderd wordt, staan hier inderdaad ook niet ter discussie. De manier waarop de netbeheerders dat doen is het discussieonderwerp.

Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:50
Prisma16 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:00:
En niemand hier die dat een strobreed in de weg legt, indien de netbeheerder aangeeft dit onderhoud te willen uitvoeren.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:54
Ivow85 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:35:
[...]

Dat is nog wel eens te omzeilen.
Je kan proberen of het werkt wanneer je in het 'verplichte' vakje voor het telefoonnummer:
- hun eigen nummer neerzet
- 06-12345678
- het nummer van de grootste concurrent van het bedrijf invullen. In dit geval dus het nummer van Enexis of Stedin.

En dan in de tekst aangeven dat je per e-mail wenst te communiceren en daarom niet je eigen telefoonnummer hebt opgegeven.
Soms werkt een streepje - ook.

• Truus01
Aeien schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 17:20:
Wat zou nu kort gezegd jullie advies zijn? GC nogmaals bellen en zeggen dat ze niet moeten neuzelen, gewoon de boel moeten opzeggen en dan enexis afwachten?
Of netjes op mijnaansluiting.nl het (kleine?) risico nemen?
Mijn ervaring en ook van het lezen op het forum is dat je bij GC net de 'juiste' moet treffen. Dus inderdaad, weer bellen. (Of eventueel via de chat.)
Wat kan helpen is aangeven dat je bekend bent met de risico's van het nog niet doorgeven aan Enexis.
(Of bluffen en zeggen dat je het al hebt doorgegeven.)

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:29

thaMini

Tool !!

@Brent Klasse dat je zo kalm bent gebleven. Rare maffia-achtige praktijken zijn dit. Ik heb het met verbazing zitten bekijken.

Wat zou er de Netbeheerders aangelegen zijn om dit op deze manier aan te pakken?

Be small, act BIG.

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 16:57
thaMini schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:03:
@Brent Klasse dat je zo kalm bent gebleven. Rare maffia-achtige praktijken zijn dit. Ik heb het met verbazing zitten bekijken.

Wat zou er de Netbeheerders aangelegen zijn om dit op deze manier aan te pakken?
Enige reden die ik kan bedenken is dat ze per se het risico bij de gasverlater willen leggen.

Wij zijn nog niet zo ver dat we volledig van het gas af kunnen zijn, maar zijn wel al aan het nadenken of we dat risico wel of niet zelf willen dragen. Als kans zéér klein is dat het fout gaat, zouden gasverlaters dat risico prima kunnen dragen maar dat argument zou omgekeerd dan ook gelden voor netbeheerders. Verschil is echter dat gasverlaters dat risico maar 1x lopen en een netbeheerder bij iedere gasverlater. Statistisch is de kans dan stuk groter dat het aantal keren fout kan gaan met de benodigde kosten. Netbeheerders wekken dus gezien dit topic de indruk dat risico pertinent niet te willen dragen.

• Brent
Ruben26 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 14:11:
[...]

Enige reden die ik kan bedenken is dat ze per se het risico bij de gasverlater willen leggen.

Wij zijn nog niet zo ver dat we volledig van het gas af kunnen zijn, maar zijn wel al aan het nadenken of we dat risico wel of niet zelf willen dragen. Als kans zéér klein is dat het fout gaat, zouden gasverlaters dat risico prima kunnen dragen maar dat argument zou omgekeerd dan ook gelden voor netbeheerders. Verschil is echter dat gasverlaters dat risico maar 1x lopen en een netbeheerder bij iedere gasverlater. Statistisch is de kans dan stuk groter dat het aantal keren fout kan gaan met de benodigde kosten. Netbeheerders wekken dus gezien dit topic de indruk dat risico pertinent niet te willen dragen.
Het is te verwachten dat een dergelijke som bij de netbeheerders wordt gemaakt. Ook kun je het altijd vragen: wilt u het risico op u nemen?

Het rare vind ik, nadat mij is verteld dat de reparatie van de opgang voor eigen rekening zou zijn, dat ik uitdrukkelijk hebt geprobeerd afspraken te maken over hoe die kosten voor mij voorkomen kunnen worden (door de buis lekker in het metselwerk te laten zitten). Men is helemaal niet bereid daarover afspraken te maken. Tekenen bij het kruisje, en dus kosten maken, en anders komen we u aan uw deur intimideren.

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Bovendien is het helemaal niet nodig deze risico's te veroorzaken. De gasleiding zou ook bij de hoofdleiding doorgesneden en afgedopt kunnen worden.

Het hele stuk op het perceel van de klant zou kunnen blijven liggen als de klant daar toestemming voor geeft.

[ Voor 11% gewijzigd door gns1l op 22-01-2026 15:18 ]

[...]

Alleen juist die netbeheerder spreidt dat risico over al die duizenden aansluitingen. Waardoor het per aansluiting bekeken om een paar euro aan risico gaat, want meestal zal er geen schade zijn als de werklui normaal te werk gaan.
Daarnaast kan de netbeheerder (of onderaannemer) zich gewoon tegen de risico's van onvoorziene schade verzekeren.

Maar misschien nog veel belangrijker: naast de risico's op schade, maken sommige netbeheerders het herstel van de eigen tuin geheel de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever. En dan teken je er dus voor dat ze je tuinpad als een paar zandhopen met daarnaast een stapel stenen/tegels achterlaten....

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:06
Wellicht willen de netbeheerders graag een opdracht om het beter/anders in de boekhouding te verantwoorden. Verwijdering in opdracht is immers "gratis" voor de consument en wordt anders verwerkt dan in opdracht van de netbeheerder.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Brent
Erwin_83 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:13:
Wellicht willen de netbeheerders graag een opdracht om het beter/anders in de boekhouding te verantwoorden. Verwijdering in opdracht is immers "gratis" voor de consument en wordt anders verwerkt dan in opdracht van de netbeheerder.
Het verschil is, althans per voorwaarden op mijnaansluiting.nl, is dat je als klant in ruil voor de vaste nulprijs bij de netbeheerder (die al nul was) je alle risico's op je neemt, en alleen losse tegels op jouw terrein teruggelegd worden. Je ziet wel waarom dit goed is voor de netbeheerder.

• Brent
gns1l schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:17:
Bovendien is het helemaal niet nodig deze risico's te veroorzaken. De gasleiding zou ook bij de hoofdleiding doorgesneden en afgedopt kunnen worden.

Het hele stuk op het perceel van de klant zou kunnen blijven liggen als de klant daar toestemming voor geeft.
En ik zou dat ook geven en helemaal niet moeilijk over doen. Maar er is hier een partij die onnodige contracten met mensen probeert af te sluiten om hun risico af te wimpelen en intimidatie en leugens niet schuwt om mensen daartoe te drijven.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ivow85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:44:
[...]

Elke gasleiding kan natuurlijk lek raken. Grijs gietijzer is niet gevaarlijker dan nodulair gietijzer, of wit pvc van 50 jaar oud, waar alle weekmakers al tig jaar uit zijn. Als er een steen op wit pvc drukt, heb je zo een barst.
Als er werkzaamheden worden verricht, aanleg glasvezel is ook een beruchte, dan heb je opeens overal extra gaslekkages. Melden moet, maar kost de aannemer tijd, en geld. Dus gewoon doorwerken |:(

Grijs gietijzer moet binnen x aantal jaar gesaneerd zijn. Maar ja, capaciteit, als er te weinig monteurs met de benodigde papieren zijn, houdt het simpelweg op met de planning.
gns1l schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 15:17:

Dienstleiding losmaken op de hoofdleiding en afgedopt. Oude gasleidingen mogen van SodM niet achterblijven in de grond. De netbeheerders hebben dat simpelweg op te volgen. Klagen over de netbeheerders heeft weinig zin. SodM bepaalt.

• Brent
Trichoglossus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:16:
[...]

Klagen over de netbeheerders heeft weinig zin. SodM bepaalt.
Denk dat in dit topic de meesten zullen instemmen dat er anno 2026 nog altijd een belangrijk onderdeel onopgelost blijft bij de anderszins beleidsmatige energietransitie. Het doel is van gas af, en dat betekent dus infrastructuur uiteindelijk weghalen. Wie dat moet betalen kan afspraken over gemaakt worden, maar tot die tijd is het het probleem van de netbeheerder. Jammer maar helaas.

Ik denk dat er een groot verschil zit tussen tientallen meters buis zonder reden onder makkelijk bereikbare grond laten zitten en een paar meter met instemming van de eigenaar in of onder een lastiger structuur die je moet beschadigen. Daar kan een uitzondering op gemaakt worden, en enkelen hier lukt dat ook met de onderaannemer (of die doet het zelf al want ja, tijd is geld). Is elke afspraak daarover wettelijk onmogelijk wat jou/SodM betreft? Ik weet het niet, het lijkt me alleen redelijk voor die laatste meters rondom een woning. Dat zal altijd een lastig bereikbaar gebied kunnen zijn, en een zeer gelokaliseerd gebied wat niet snel over het hoofd wordt gezien met renovatie oud. Bovendien kan zoiets ook in een register.

Dat is nog even naast het afwimpelen van de risico's. En het volstrekt onnodige intimideren, liegen en misbruik van het recht.

• kjb6
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-01 15:45
Brent schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:42:
Zojuist een bezoek gehad van Enexis. Toevallig was ik thuis, omdat mijn vrouw gisteren is geopereerd. Gelukkig had deze de alertheid eea op te nemen.

https://drive.google.com/...COqRmOhH/view?usp=sharing

Wellicht ten overvloede, er was geen afspraak en al helemaal niet telefonisch (ze hebben mijn nummer niet). Kennelijk hebben ze niet afgewacht, zie rest van dossier. Brent in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

Ik had nog geen ACM melding gedaan, nu net opgestuurd. Ik zie dat ze niet op mijn zaak gaan terugkomen, maar het gebruiken in aggregaat.

Ik denk zelfs aan (politie)aangifte, zou dat kunnen/helpen? Ik voel me behoorlijk geïntimideerd, dat snap je.
@Brent Heftig voor jou en ronduit beschamend van Enexis. Ik vind het knap hoe je het hebt aangepakt. Ik hoop voor je dat ze niet meer van dit soort acties ondernemen.

Deze week onderstaande email van Liander ontvangen, het lijkt erop dat ze ineens over de brug zijn gekomen.
Beste kjb6

Aanvraag verwijderen gasaansluiting

Ik heb uw aanvraag voor het verwijderen van de gasaansluiting aan de ... in behandeling genomen.

Er zijn geen verdere voorbereidende werkzaamheden nodig, de aanvraag wordt zo spoedig mogelijk overgedragen naar de aannemer.

De aannemer zal contact met u op nemen, om samen met u de werkzaamheden in te plannen.

Dit kan enige tijd duren ivm drukte en te kort van mensen bij de aannemer.

Let wel, de gehele leiding en meteropstelling zullen we verwijderen.

Dit houdt in dat we wellicht graafwerkzaamheden in uw tuin moeten verrichten. De aannemer zal dit ook met u bespreken.

Met vriendelijke groet,

xxx
Werkvoorbereider Solo l Kleinverbruik
Waarop ik heb gereageerd met onderstaande:
Goedemiddag mevrouw xxx,

Bedankt voor uw e-mail. Ik wil bij deze aangeven dat ik, naast dat de voorkeur van communicatie per e-mail is, niet bereikbaar ben per telefoon in verband met werk. Kunt u dit doorgeven aan de aannemer?

Met vriendelijke groet,

kjb6
Ik bedacht me later dat als ik de email en het onderwerp van Liander teruglees het erop lijkt dat ik een aanvraag heb gedaan, wat niet het geval is. Is dit nog iets wat ik nog duidelijk moet aangeven, ondanks dat ik geen voorwaarden heb gekregen waarmee akkoord moet worden gegaan?
@kjb6 Leuk huis. "-,-" Je adres staat er nog in, wil je denk ik verwijderen.

Ik zou inderdaad ook nogmaals duidelijk aangeven dat je geen opdracht hebt gegeven / aanvraag hebt gedaan, maar alleen einde gas gebruik hebt gemeld.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 25-01-2026 00:10 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• kjb6
@onetime intimiderend :D. Anyway, bedankt voor de oplettendheid. Ik heb het zojuist verwijderd.

Onderstaande achter de voorgaande email gestuurd met daarin aangegeven dat het verwijderen van de gasaansluiting op initiatief van Liander wordt uitgevoerd:
Hallo xxx,

In uw emails wordt gesproken over 'uw aanvraag voor verwijderen van de gasaansluiting', waarbij ik aanneem dat er wordt bedoeld dat het mijn aanvraag betreft. Voor de volledigheid wil ik aangeven dat het niet mijn aanvraag betreft. Ik heb geen opdracht gegeven voor het verwijderen van de gasaansluiting, ik heb een melding einde gasgebruik gedaan.

Dat dit voor de netbeheerder betekent dat de gasaansluiting dient te worden verwijderd of op andere wijze dient te worden veiliggesteld is mij bekent. Dit houdt in dat het verwijderen van de gasaansluiting op mijn adres op initiatief van Liander wordt uitgevoerd.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

kjb6

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:54
Buiten de stuitende brutaliteit die de netbeheerder aan de dag legt in het filmpje van @Brent vind ik het accent en taalgebruik vrij opvallend. Nogal atypisch voor de de doorsnee aannemer of uitvoerder zeg maar. Ik vraag me af of het zou kunnen dat je hier iemand tegenover je had die al langere tijd een persoonlijke vendetta aan het uitvechten is met rugdekking van een organisatie die over vrijwel oneindige middelen beschikt om het 'klanten' moeilijk te maken. Heel kafkaësk allemaal. Complimenten voor je standvastigheid.

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:03

backupdevice

No Risk , Full Push

marcel3 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:18:
Buiten de stuitende brutaliteit die de netbeheerder aan de dag legt in het filmpje van @Brent vind ik het accent en taalgebruik vrij opvallend. Nogal atypisch voor de de doorsnee aannemer of uitvoerder zeg maar. Ik vraag me af of het zou kunnen dat je hier iemand tegenover je had die al langere tijd een persoonlijke vendetta aan het uitvechten is met rugdekking van een organisatie die over vrijwel oneindige middelen beschikt om het 'klanten' moeilijk te maken. Heel kafkaësk allemaal. Complimenten voor je standvastigheid.
Deze man heeft dit eerder gedaan . Stuitend , stuitend en zeer beschamende manier van werken van Enexis .

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Truus01

Het gaat niet zozeer om het risico wat ze willen vermijden, maar de mogelijke impact en bijbehorende kosten.
Ik wil best een klein risico lopen op een kleine impact, maar geen klein risico op een grote impact.
Ivow85 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 18:10:
Alleen juist die netbeheerder spreidt dat risico over al die duizenden aansluitingen. Waardoor het per aansluiting bekeken om een paar euro aan risico gaat, want meestal zal er geen schade zijn als de werklui normaal te werk gaan.
Daarnaast kan de netbeheerder (of onderaannemer) zich gewoon tegen de risico's van onvoorziene schade verzekeren.
Dit dus, de mogelijke impact van een risico kunnen gespreid worden. Terwijl de individuele gasverlater dat niet kan.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:27
Trichoglossus schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:16:
Dienstleiding losmaken op de hoofdleiding en afgedopt. Oude gasleidingen mogen van SodM niet achterblijven in de grond. De netbeheerders hebben dat simpelweg op te volgen. Klagen over de netbeheerders heeft weinig zin. SodM bepaalt.
De netbeheerders zouden natuurlijk ook zelf het gesprek aan kunnen gaan met SodM, in plaats van het probleem bij de individuele consument te leggen.
Want van het gas gaan we allemaal uiteindelijk, lijkt het handig om eens na te denken over hoe dat zo veilig / klantvriendelijk / efficiënt / goedkoop kan. Maar ik heb niet het idee dat de netbeheerders daar erg mee bezig zijn...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Brent
marcel3 schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 08:18:
Buiten de stuitende brutaliteit die de netbeheerder aan de dag legt in het filmpje van @Brent vind ik het accent en taalgebruik vrij opvallend.
Ze reden in een Enexis auto en hadden een Enexis jack aan. Ik zie weleens Enexis autos hier rijden, maar dit was niet het model wat je hier altijd ziet. Verder viel op: het is hier Limburg, en dat was geen Limburger. Nu is dat natuurlijk op zich niets geks, ik ben ook geen Limburger, maar hij had iets Zuid-Hollands in het accent leek me. Het idee dat hij vanuit een kantoor ver weg dit soort klusjes doet kwam in me op.

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:30

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Het zal inderdaad 1 van de "caseworkers" zijn die Enexis heeft om er voor te zorgen dat het gas afgesloten kan worden bij mensen die daadwerkelijk wel verbruik hebben maar er niet voor betalen. Zo te horen heeft die man al heel wat meegemaakt.
Helaas was het wel de verkeerde persoon voor deze omstandigheid en heeft diegene op het gebied van gasverlaters duidelijk een gebrek aan ervaring.

HANDTEKENING!!!

Net op SBS9 bij "Meester Frank Visser (John Reed), wordt u al geholpen." Een zaak over niet gebruiken / verwijderen 2e set aansluitingen in samengevoegde woning.
Waterbedrijf heeft 1 aansluiting gratis buiten afgesloten.
Blijkt oude situatie (2020), van na dingspiel 1 & 2, maar voor de politieke wijziging naar gratis verwijderen.
Ze mochten de wijziging afwachten en daarna gratis.
Al die herhalingen, meh.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:03
@Brent je bent een held, zo rustig blijven bij dit soort intimidatie. In zou radar of kassa benaderen met dit filmpje en aangeven dat dit je te wachten kan staan als je van het gas af wilt. Hoe krijgen wij dit filmpje in de publiciteit?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• kjb6
Vandaag de volgende emails gekregen van Liander:
Beste kjb6

Zodra het werk het werk overgedragen wordt aan de aannemer ontvangt u een mail wie de aannemer is.

Dit aangezien we meerdere aannemer hebben werken en wij kijken bij wie er ruimte is.

Let op dat dit enige tijd kan duren ivm drukte bij de aannemers.

Met vriendelijke groet,

xxx

Werkvoorbereider Solo l Kleinverbruik
Geen antwoord gekregen op de email dat de verwijdering niet op mijn initiatief wordt uitgevoerd. Ik heb 'geantwoord' op mijn eerste email zodat deze in de berichtenreeks terecht is gekomen, maar Liander heeft niet gereageerd op de laatste email.

Vanavond heb ik de opdrachtbevestiging gekregen voor de verwijdering van de gasaansluiting. Is het nodig om hier nogmaals aan te geven dat het een opdracht van Liander betreft en niet van mij?

Tevens vandaag antwoord gekregen over de meteruitlezing:
Beste kjb6,

Op 18 januari heeft u ons contactformulier ingevuld. Hierin geeft u aan dat uw elektriciteit- en gasmeter door Liander een aantal keer uitgelezen is .U geeft aan dat volgens de Rijksoverheid u hiervoor toestemming moet verlenen. U heeft geen toestemming gegeven. U wilt weten wat de reden is dat wij dit gedaan hebben. Het is mij niet gelukt om u telefonisch te bereiken. Daarom ontvangt u mijn reactie per e-mail.

Werking meter
Wij zijn verantwoordelijk voor een continue goede werking van de slimme meter. Hiervoor voeren we iedere 10 dagen de volgende activiteiten uit:
- Automatische storingsmelding - We controleren dan de statusinformatie van de meter zoals indicatoren, alarmeringen en foutmeldingen.
- Automatische software updates en metrologische beheer - Synchronisatie klok en kalender, controle batterij.
- Schakeling tussen hoog- en laagtarief.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.

Met vriendelijke groet,

xxx

Medewerker Klantenservice
Bovenstaande beantwoord niet mijn vraag. Ik heb nooit meldingen zien staan in de meter. Dat er controles worden uitgevoerd kan mij voorstellen, maar in dit geval gaat het specifiek om meteruitlezingen. Ik heb het volgende op papier gezet:
Hallo xxx,

Bedankt voor uw email. In het formulier is duidelijk aangegeven dat er gas- en elektriciteitsstanden zijn uitgelezen. Wat u aangeeft zijn meterstatussen en geen meterstanden. Tevens heb ik de link meegestuurd waarin wordt beschreven wat en wanneer er wel mag worden uitgelezen na toestemming: https://www.rijksoverheid...oord/slimme-meter-privacy. Buiten het feit dat dit zonder toestemming is gebeurd, is de frequentie van uitlezen ook vele malen vaker geweest dan volgens de Rijksoverheid voor standaard uitlezingen is toegestaan.

Daarom wil ik u nogmaals vragen wat de reden hiervoor is. Zoals ook aangegeven in het formulier is de frequentie en het aantal uitlezingen naar mijn idee dossieropbouw en geen controle op de werking van de beide meters.

Met vriendelijke groet,

kjb6
Als er op of aanmerkingen zijn, dan hoor ik ze graag.

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@kjb6: Waarschijnlijk is dit één van de goedgekeurde use-cases (nummer 15?).

Wel merkwaardig dat dit verder niet in de mail van Liander vermeld wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door gns1l op 24-01-2026 08:44 . Reden: Stomme fout mbt Liander ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

gns1l schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:02:
@kjb6: Waarschijnlijk is dit één van de goedgekeurde use-cases (nummer 15?). De meter wordt volgens mij door de netbeheerder uitgelezen, niet door Liander.
@gns1l
1. Wat is het verschil tussen ‘de netbeheerder’ en ‘Liander’?

2. Wordt de meter niet in alle gevallen door dezelfde partij uitgelezen en geeft die partij de meetresultaten dan door aan degene die de gegevens opvraagt (los van of die dat mag)?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat die meter door meer dan 1 partij uitgelezen kan worden. Dan is er namelijk nooit vast te stellen wie de meter technisch gezien uitgelezen heeft…

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• kjb6
@kjb6: Waarschijnlijk is dit één van de goedgekeurde use-cases (nummer 15?). De meter wordt volgens mij door de netbeheerder uitgelezen, niet door Liander.
Bedankt voor de link. Dat zou heel goed kunnen, maar er staat dat die uitlezingen worden gedaan wanneer er geen contract is maar wel verbruik wat ook niet het geval is. Maar dat is denk ik spijkers op laag water zoeken. Alleen ze controleren nu zowel de gas- als de elektriciteitsmeter. Alleen het gascontract is opgezegd en zou dus van belang zijn. Daarbij controleren ze, of hebben ze vaker gecontroleerd, dan eens per 5 dagen.

[ Voor 10% gewijzigd door kjb6 op 24-01-2026 06:19 ]

• Truus01
MisterMailman schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 10:13:
[...]

De netbeheerders zouden natuurlijk ook zelf het gesprek aan kunnen gaan met SodM, in plaats van het probleem bij de individuele consument te leggen.
Want van het gas gaan we allemaal uiteindelijk, lijkt het handig om eens na te denken over hoe dat zo veilig / klantvriendelijk / efficiënt / goedkoop kan. Maar ik heb niet het idee dat de netbeheerders daar erg mee bezig zijn...
Was het niet zo dat de netbeheerders deze uitspraak over het moeten verwijderen van leidingen juist wilde hebben, want dan konden ze voor het afsluiten geld vragen. Was het niet zoiets?
Dan zou het gek zijn dat diezelfde netbeheerders nu gaan uitleggen dat het toch wel veilig is dat het in de grond blijft.
Truus01 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Was het niet zo dat de netbeheerders deze uitspraak over het moeten verwijderen van leidingen juist wilde hebben, want dan konden ze voor het afsluiten geld vragen. Was het niet zoiets?
Dan zou het gek zijn dat diezelfde netbeheerders nu gaan uitleggen dat het toch wel veilig is dat het in de grond blijft.
Dat is inderdaad iets wat de netbeheerders zelf hebben aangevoerd.
In hun argumentatie waarom de hoge verwijderingskosten gerechtvaardigd in rekening gebracht zouden moeten worden bij consumenten die geen overeenkomst hebben, gaven de netbeheerders aan dat het verwijderen van een gasaansluiting nu eenmaal veel geld kost. En dat ze vanuit milieu oogpunt verplicht zijn om de gehele gasleiding te verwijderen.

Dat het verhaal over kosten die zij als eigenaar-beheerder moeten maken niet van invloed is op de vraag of ze de gemaakte kosten kunnen/mogen doorberekenen, hadden ze er niet bij bedacht.
En nu zitten ze er dus mee dat ze alles moeten verwijderen, maar geen kosten mogen doorberekenen.

• Trichoglossus
  • Nu online
Brent schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:43:
[...]

Ze reden in een Enexis auto en hadden een Enexis jack aan. Ik zie weleens Enexis autos hier rijden, maar dit was niet het model wat je hier altijd ziet. Verder viel op: het is hier Limburg, en dat was geen Limburger. Nu is dat natuurlijk op zich niets geks, ik ben ook geen Limburger, maar hij had iets Zuid-Hollands in het accent leek me. Het idee dat hij vanuit een kantoor ver weg dit soort klusjes doet kwam in me op.
Afhankelijk van het model auto, kan je wel een indicatie hebben wat voor soort persoon er in zit. Bij Liander bv bestelauto's en bestelbussen voor monteurs. Kleinere leaseauto's voor meteropnemers en personeel wat onder uitvoerdersniveau zit.
Kia Niro categorie voor uitvoerders. Hogere lagen in de duurdere modellen zoals Tesla, Mercedes etc.

• Brent
ID Buzz. Meestal zie ik idd Kias of bestelwagens. Al kun je de Buzz vast ook als bestelwagen gebruiken. Had m hier nog nooit gezien iig.
De politie verwijst naar "De geschillencommissie", die ik niet ken maar het volgende over gas-af zeggen: https://www.degeschillenc...smeter-door-netbeheerder/

[ Voor 90% gewijzigd door Brent op 25-01-2026 09:55 ]

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:21
Brent schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:36:
De politie verwijst naar "De geschillencommissie", die ik niet ken maar het volgende over gas-af zeggen: https://www.degeschillenc...smeter-door-netbeheerder/
Die doen alsof hun neus bloed en er na 2020 niets gebeurd c.q. veranderd is. :-(
Een wereld buiten de geschillencommissie bestaat niet voor ze.

Ik ben van plan de het volgende in te dienen op hun 'Meldpunt Kwaliteit':
De informatie op jullie web-pagina "Verwijderen gasaansluiting door netbeheerder?" loopt behoorlijk achter. Mogelijk zijn er door de Geschillencommissie Engerie geen zaken meer behandeld over dit onderwerp maar de ontwikkeling op het gebied van gasverlaten heeft niet stil gestaan. De op de pagina genoemde uitspraken geven geen correct beeld van de huidige situatie.

Belangrijke punten die veranderd zijn:
- De consument kan zijn Gas-contract opzeggen zonder verdere verplichtingen.
- Het initiatief voor het afkoppelen of verwijderen van de aansluiting ligt volledig bij de netbeheerder.
- De consument KAN verwijdering aanvragen, maar dat is geen verplichting.

Het zou u als De Geschillencommissie sieren om ook te kijken naar ontwikkelingen op dit onderwerp buiten uw eigen Geschillencommissie Energie en de informatie op de pagina bij te werken zodat deze een correct beeld geeft van de huidige situatie.

Ter referentie wat web-links met informatie. Te beginnen met een aantal vonissen van de kantonrechter:
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734
https://uitspraken.rechts...id=ECLI:NL:RBGEL:2021:774
https://deeplink.rechtspr...k?id=ECLI:NL:CBB:2023:297

Enkele van jullie eigen uitspraken:
ENE05-2890 : https://www.degeschillenc...g-i-s-m-schadevergoeding/
79960 : https://www.degeschillenc...heid-van-een-aansluiting/
113858 : https://www.degeschillenc...oads/uitspraak-113858.pdf

Verdere naslag over dit onderwerp:
'De afsluitboete bestaat niet' door Bram Bos: https://www.polderhuis.org/abn
Ervaringen van de Tweakers community die elkaar op dit onderwerp ondersteunen: Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels
Wil iemand daar nog iets aan toevoegen en/of verbeteren?

[ Voor 69% gewijzigd door Dronium op 25-01-2026 13:18 ]

Buiten dat de geschillencommissie daar een aantal fouten heeft gemaakt omdat ze niet zelfstandig de regels hebben opgezocht maar alleen de aangedragen teksten / meningen schijnen te beoordelen.
Daar gaat het dus al heel snel fout omdat de consument die regels meestal niet / niet goed kent en de professional een arsenal aan voorbeelden heeft.

• Brent
Dronium schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Die doen alsof hun neus bloed en er na 2020 niets gebeurd c.q. veranderd is. :-(

[...]

Lijkt me prima, super!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:15

BeaM-R

Powerrrrr

@Dronium Geschillencommissie Engerie -> Geschillencommissie Energie

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dronium schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:40:
[...]

[...]

@Dronium
Eerlijk gezegd betwijfel ik of dit daar thuis hoort. Die geschillencommissie houdt zich bij de verslaglegging en berichtgeving slechts bij die zaken die aan hen zijn voorgelegd. Het kan goed zijn dat er sinds 2020 geen zaken meer aan hen zijn voorgelegd?

Dat er sindsdien zaken veranderd zijn of dat de rechter uitspraken gedaan heeft die buiten hun werkzaamheden (aan hen aangedragen zaken) vallen, betekent niet dat ze daarover publiceren. Renault publiceert ook niet over wat Peugeot doet, ook al heeft dat impact op dingen die Renault aan kunnen gaan.

<John O`Mill>

@Hippe Lip Je hebt gelijk, maar nu wordt daar een verkeerd beeld geschetst. Als dat aan te passen is, is dat alleen maar goed.

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 25-01-2026 16:00 ]

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:21
@Hippe Lip @onetime Van hun eigen uitspraken die ik uit het start topic gehaald heb staat er (toevallig?) ook geen een op die pagina vermeld.

Ik heb het volgende nog aan de 3de alinea toegevoegd:
Indien er na 2020 inderdaad geen geschillen meer gemeld zijn dient het in stand houden van deze pagina ook geen nut meer.
Brent schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:36:
ID Buzz. Meestal zie ik idd Kias of bestelwagens. Al kun je de Buzz vast ook als bestelwagen gebruiken. Had m hier nog nooit gezien iig.
Je hebt geen overeenkomst voor de gasaansluiting, dus kun je niet naar de Geschillencommissie Energie stappen.
Daarnaast heeft de politie de wettelijke verplichting om een aangifte op te nemen. Dat mogen ze niet weigeren. Bij een niet-spoed geval zoals dit mogen ze alleen vragen om eerst een afspraak op het bureau te maken.

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:55:
@Hippe Lip Je hebt gelijk, maar nu wordt daar een verkeerd beeld geschetst. Als dat aan te passen is, is dat alleen maar goed.
@onetime Dat beeld van de geschillencommissie past toevallig wel heel goed in het beeld dat de netbeheerders graag zien.
Heeft de geschillencommissie in een vergelijkbaar geval als waarmee we in dit topic van doen hebben ooit in het nadeel van de netbeheerder beslist?

<John O`Mill>

• Brent
Ivow85 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:12:
[...]

Je hebt geen overeenkomst voor de gasaansluiting, dus kun je niet naar de Geschillencommissie Energie stappen.
Daarnaast heeft de politie de wettelijke verplichting om een aangifte op te nemen. Dat mogen ze niet weigeren. Bij een niet-spoed geval zoals dit mogen ze alleen vragen om eerst een afspraak op het bureau te maken.
Ik heb nog geen aangifte gedaan, ik dacht: ik stel maar eens een vraag. Ik heb ze gemaild dat ik eigenlijk bedoelde of zo'n bedrijf zomaar mag dreigen met politie, zeker als het, zoals ze zelf zeggen, hier buiten staan.

• Trichoglossus
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:49:
[...]
Ik denk dat er een groot verschil zit tussen tientallen meters buis zonder reden onder makkelijk bereikbare grond laten zitten en een paar meter met instemming van de eigenaar in of onder een lastiger structuur die je moet beschadigen. Daar kan een uitzondering op gemaakt worden, en enkelen hier lukt dat ook met de onderaannemer (of die doet het zelf al want ja, tijd is geld). Is elke afspraak daarover wettelijk onmogelijk wat jou/SodM betreft? Ik weet het niet, het lijkt me alleen redelijk voor die laatste meters rondom een woning. Dat zal altijd een lastig bereikbaar gebied kunnen zijn, en een zeer gelokaliseerd gebied wat niet snel over het hoofd wordt gezien met renovatie oud. Bovendien kan zoiets ook in een register.

Dat is nog even naast het afwimpelen van de risico's. En het volstrekt onnodige intimideren, liegen en misbruik van het recht.
Uiteraard blijven er wel leidingen in de grond achter, het is uiteraard echt niet zo dat 100% uit de grond wordt gehaald. Maar dat moet wel in overleg, de aannemer moet wel aangeven waarom de leidingen zijn blijven liggen.
De loze leidingen blijven wel zichtbaar op de systemen, meestal met de vermelding "bd", buiten dienst.

Die beste man van Enexis heeft zich niet gelegitimeerd? Elke medewerker heeft een pasje.

Wij kwamen ook wel eens op de gok bij mensen aan de deur, om een dienstleiding in huis te schouwen. Dat werkt in een stad vaak makkelijker dan afspraken maken. Jasje van netbeheerder, legitimatiepas mee en aanbellen maar. Maar dat was alleen in kaart brengen waar de leidingen binnen komen, welk materiaal leiding, gevel doorvoer etc. Aantekeningen maken, en naar het volgende adres.

Wat die man van Enexis doet is vrij bizar. Zonder afspraak langskomen en jou bijna dwingen om een keuze aan de deur te maken. Heel bizar.

• Brent
Trichoglossus schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:34:
[...]

Die beste man van Enexis heeft zich niet gelegitimeerd? Elke medewerker heeft een pasje.
Nope. Verbaal nog pasje. Hij wilde ook niets laten zien van z'n tablet of anderszins.
Wat die man van Enexis doet is vrij bizar. Zonder afspraak langskomen en jou bijna dwingen om een keuze aan de deur te maken. Heel bizar.
Ik snap er nog steeds weinig van.

• kjb6
@Brent Volgens mij is er weinig van te begrijpen. De dreiging en de intimidatie zonder enige vorm van legitimatie, uitleg/documentatie, etc. is bizar. Het komt neer op een verhaal van 'wij vinden' dus u moet volgen en daar trekken we van alles voor uit de kast.

Het lijkt wel op een begin van een aflevering opgelicht of aanverwant.

Aan de hand van onderstaand bericht de email voor Liander aangepast:
@kjb6: Waarschijnlijk is dit één van de goedgekeurde use-cases (nummer 15?).

Hallo xxx,

Bedankt voor uw email. In het formulier is duidelijk aangegeven dat er gas- en elektriciteitsstanden zijn uitgelezen. Wat u aangeeft zijn meterstatussen en geen meterstanden. 

Ik de link meegestuurd waarin wordt beschreven wat en wanneer er wel mag worden uitgelezen na toestemming: https://www.rijksoverheid...oord/slimme-meter-privacy. Buiten het feit dat dit zonder toestemming is gebeurd, is de frequentie van uitlezen ook vele malen vaker geweest dan volgens de Rijksoverheid is toegestaan.

Netbeheer Nederland heeft een document gepubliceerd waarin goedgekeurde usecases staan beschreven, zie hier https://www.netbeheernederland.nl/Goedgekeurde_use_cases. Usecase 15 beschrijft dat in het geval van contractloosheid elke 5 dagen de meter wordt uitgelezen wanneer er geen actief contract is maar wél verbruik. Ook in dit geval houdt Liander zich niet aan de regels aangaande uitlezen van meters. Het feit dat er geen verbruik is, kan ik nog inkomen los van het feit of het wel of niet mag. De frequentie van uitlezen is daarentegen te hoog.

In beide gevallen lijkt Liander zich niet aan de regels te houden. Er is een elektriciteitscontract aanwezig, dus de meter mag alleen van afstand worden uitgelezen met toestemming. De gasmeter, omdat er geen contract aanwezig is, mag maximaal eens per 5 dagen worden uitgelezen.

Daarom wil ik u nogmaals vragen wat de reden hiervoor is. Zoals ook aangegeven in het formulier is de frequentie en het aantal uitlezingen naar mijn idee dossieropbouw en geen controle op de werking van de beide meters.

Met vriendelijke groet,

kjb6

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:57

bladebla

<Piéééép>

Trichoglossus schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:34:
[...]
Wij kwamen ook wel eens op de gok bij mensen aan de deur, om een dienstleiding in huis te schouwen. Dat werkt in een stad vaak makkelijker dan afspraken maken. Jasje van netbeheerder, legitimatiepas mee en aanbellen maar. Maar dat was alleen in kaart brengen waar de leidingen binnen komen, welk materiaal leiding, gevel doorvoer etc. Aantekeningen maken, en naar het volgende adres.
Als de netbeheerder onverwachts aan de deur staat en hij wil slechts even snel iets in kaart brengen, dan zou dat ook moeten kunnen als je tijd hebt. Dat is best een paar keer voorgekomen privé en zakelijk maar dat krediet is nu wel verspeeld. Alles werkt maar één richting op.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• Hippe Lip

Hippe Lip

Brent schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:19:
[...]

Nope. Verbaal nog pasje. Hij wilde ook niets laten zien van z'n tablet of anderszins.

[...]

Ik snap er nog steeds weinig van.
Met zo’n ervaring achter de rug krijg je toch neiging om een camera op te hangen plus een bordje naast de bel: “Alle activiteiten bij deze deur (kunnen) worden opgenomen voor veiligheidsdoeleinden”.
Als je dat tevoren kenbaar maakt is dat toegestaan?

<John O`Mill>

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 31-01 16:37
Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 01:07:
[...]

Net zo’n ervaring achter de rug krijg je toch neiging om een camera op te hangen plus een bordje naast de bel: “Alle activiteiten bij deze deur (kunnen) worden opgenomen voor veiligheidsdoeleinden”.
Als je dat tevoren kenbaar maakt is dat toegestaan?
conversaties waaraan jij zélf deelneemt mag je altijd opnemen, zowel geluid als beeld. :*)

the older I get, the better I was...

• Brent
Dit was op mijn grond, de heren ook trouwens.

Moet ik nou eigenlijk beginnen met een klacht bij Enexis zelf indienen? Het lijkt zinloos.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Brent schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:41:
Dit was op mijn grond, de heren ook trouwens.

Moet ik nou eigenlijk beginnen met een klacht bij Enexis zelf indienen? Het lijkt zinloos.
@Brent
Zinloos misschien als je verwacht dat ze het serieus als klacht gaan behandelen en je excuses aan gaan bieden.

Zinvol lijkt me als je je totale dossieropbouw bekijkt. Mocht de rechter er ooit aan te pas komen, dan krijgt de netbeheerder vast een oorvijg uitgedeeld en staat die alleen al op dit punt met 1-0 achter.

<John O`Mill>

• KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 17:37
Over een aantal maanden krijg ik de sleutel van een nieuwe woning. Dit betreft een woning van ~5 jaar oud in Liander-gebied.
Deze wil ik direct van een warmtepomp voorzien en het idee is om bij de overdracht de gaskraan al dicht te draaien en mijn contract (loopt tot einde jaar) mee te nemen zonder gas.

Ik zie een beetje op tegen de aansprakelijkheid die je accepteert als je verwijdering aanvraagt via mijnaansluiting.
Het alternatief - het initiatief bij Liander leggen - is denk ik vooral niks doen en wachten op de eerste post? Zonder een contract te hebben gehad op dat adres lijkt het mij dat daar niet actief een melding van geen gebruik voor gemaakt hoeft te worden?

Weet iemand of er bij jonge woningen / moderne(re) bouwstandaarden maatregelen zijn genomen waardoor verwijdering een minder ingrijpende operatie is?
Ik moet nog uitzoeken waar het gas de woning binnenkomt, maar het zou natuurlijk mooi zijn als niet de hele oprit er voor open hoeft :X

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:39
Als je nooit een gascontract in de woning hebt gehad of gaat krijgen ben je ook helemaal niet verantwoordelijk als ik het goed begrepen heb. Dus geen contract aanvragen op het nieuwe adres en melden bij de eerste de beste brief dat je nooit een contract gehad hebt en dat zij met hun leiding mogen doen en laten wat ze willen als ze maar op tijd een afspraak met je maken zodat jij kan regelen dat je thuis bent. Dus vooral GEEN contract afsluiten op het gas.
KoffieMok schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:43:
Over een aantal maanden krijg ik de sleutel van een nieuwe woning. Dit betreft een woning van ~5 jaar oud in Liander-gebied.
Deze wil ik direct van een warmtepomp voorzien en het idee is om bij de overdracht de gaskraan al dicht te draaien en mijn contract (loopt tot einde jaar) mee te nemen zonder gas.

Ik zie een beetje op tegen de aansprakelijkheid die je accepteert als je verwijdering aanvraagt via mijnaansluiting.
Het alternatief - het initiatief bij Liander leggen - is denk ik vooral niks doen en wachten op de eerste post? Zonder een contract te hebben gehad op dat adres lijkt het mij dat daar niet actief een melding van geen gebruik voor gemaakt hoeft te worden?

Weet iemand of er bij jonge woningen / moderne(re) bouwstandaarden maatregelen zijn genomen waardoor verwijdering een minder ingrijpende operatie is?
Ik moet nog uitzoeken waar het gas de woning binnenkomt, maar het zou natuurlijk mooi zijn als niet de hele oprit er voor open hoeft :X

• Erwin_83

Afhankelijk van het leiding trace graven ze de leiding bij de gevel op en bij de aftakking in de straat. Dan de boel doorknippen en eruit trekken. Hier zit wel een maximum aan, ook afhankelijk van de ondergrond, dus bij grotere afstanden ook gaten graven en eruit trekken in je tuin/oprit.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@KoffieMok
Hiermee zul je op moeten passen, lijkt me. Je loopt namelijk het risico dat je leverancier (wie trouwens?) het hele contract verhuist en dan pas splitst en het gasdeel opheft. In dat geval heb je toch eventjes, al is het maar een dag, een gascontract gehad op je nieuwe adres.

Een alternatief is om voor het nieuwe adres een nieuw, vers contract af te sluiten, en dan bij een andere leverancier. Dan kun je na verhuizing (of overdracht, als het een koophuis is) het oude contract opheffen. Dan vragen ze wel of je je contract niet wilt meeverhuizen, maar dan zeg je –volledig terecht– dat er op je nieuwe adres al een contract loopt en dan kan je oude contract zonder boete gestopt worden.

Op die manier loop je geen enkel risico dat je ooit een gascontract hebt op je nieuwe adres.

<John O`Mill>

• KoffieMok
Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:47:
Hiermee zul je op moeten passen, lijkt me. Je loopt namelijk het risico dat je leverancier het hele contract verhuist en dan pas splitst en het gasdeel opheft. In dat geval heb je toch eventjes, al is het maar een dag, een gascontract gehad op je nieuwe adres.
Goed en terecht punt om rekening mee te houden!
wie trouwens?
Budget Energie, per december '25 voor een jaar :+
Een alternatief is om voor het nieuwe adres een nieuw, vers contract af te sluiten, en dan bij een andere leverancier. Dan kun je na verhuizing (of overdracht, als het een koophuis is) het oude contract opheffen. Dan vragen ze wel of je je contract niet wilt meeverhuizen, maar dan zeg je –volledig terecht– dat er op je nieuwe adres al een contract loopt en dan kan je oude contract zonder boete gestopt worden.
Dat zou inderdaad een goede oplossing zijn, dus ik heb even gekeken naar de opzegvoorwaarden gezien het huidige contract nog tot december loopt.
Deze pagina lezend, kon daar nog wel eens een flinke opzegvergoeding op staan :-(
https://www.budgetthuis.n...service/contract-opzeggen

edit: Niet goed gelezen
offtopic:
Gunstig zelfs, afgesloten via de VEH collectieve inkoop. Je betaalt alleen een vergoeding als jouw contract hogere tarieven heeft dan ze zelf nu aanbieden op de website, en de kans dat ze daarmee onder mijn contract gaan zitten lijkt me nihil *O*

[ Voor 11% gewijzigd door KoffieMok op 26-01-2026 15:58 ]

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:25
ANWB energie kan maandelijks opgezegd, is dat een optie?

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Trichoglossus
  • Nu online

Afhankelijk van de grootte van je voortuin is de ligging redelijk te voorspellen. Qua leeftijd ligt er dan sowieso een peko, gele buis in je tuin.
De dienstleidingen gaan in standaard situaties vanaf de meterkast rechtdoor naar de stoep. Je kan natuurlijk altijd een KLIC melding aanvragen, dan zie je precies waar alles ligt.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:45
Hippe Lip schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:47:
Op die manier loop je geen enkel risico dat je ooit een gascontract hebt op je nieuwe adres.
Is het gehad hebben van een gascontract een risico? Voor zover ik weet schermen netbeheerders met de al opgezegde ATO. Die heeft ongeveer dezelfde status als geen ATO. Dan hebben we nog het argument dat je als huiseigenaar automatisch een overeenkomst hebt met de netbeheerder. Daar maakt het ook niet uit of je ooit een contract gehad hebt of niet. Ik geloof dat er wat betreft deurwaarders of rechtzaken weinig te voorspellen is.

Dus als je gemakkelijk alleen elektra kan verhuizen, dan dat zeker doen. Maar is het moeilijk is of dat je je huidige contract liever wil houden, dan zou ik er niet te zwaar aan tillen.

Wat bij mij lijkt te helpen met de twee keer dat er een monteur langs moest komen omdat Liander het niet snapt, is dat de gaspijp gewoon eindigt in de meterkast. Er zit niets op aangesloten. Iedere monteur is het onmiddelijk duidelijk dat er niets te halen valt want er kan gewoon geen gas gebruikt worden.

Ik ga al richting de 5 jaar zonder contract, met gasmeter en zonder serieuze actie van Liander. Maar dat kan ook toeval zijn.

• RagEnigma
Er zijn wat zaken in het verleden op dit forum langs gekomen waar het nooit gehad hebben van een contract het allemaal een stuk soepeler heeft gemaakt voor de bewoner.
phicoh schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:48:
[...]

Is het gehad hebben van een gascontract een risico? Voor zover ik weet schermen netbeheerders met de al opgezegde ATO. Die heeft ongeveer dezelfde status als geen ATO. Dan hebben we nog het argument dat je als huiseigenaar automatisch een overeenkomst hebt met de netbeheerder. Daar maakt het ook niet uit of je ooit een contract gehad hebt of niet. Ik geloof dat er wat betreft deurwaarders of rechtzaken weinig te voorspellen is.

Dus als je gemakkelijk alleen elektra kan verhuizen, dan dat zeker doen. Maar is het moeilijk is of dat je je huidige contract liever wil houden, dan zou ik er niet te zwaar aan tillen.

Wat bij mij lijkt te helpen met de twee keer dat er een monteur langs moest komen omdat Liander het niet snapt, is dat de gaspijp gewoon eindigt in de meterkast. Er zit niets op aangesloten. Iedere monteur is het onmiddelijk duidelijk dat er niets te halen valt want er kan gewoon geen gas gebruikt worden.

Ik ga al richting de 5 jaar zonder contract, met gasmeter en zonder serieuze actie van Liander. Maar dat kan ook toeval zijn.

• Erwin_83
RagEnigma schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:15:
Er zijn wat zaken in het verleden op dit forum langs gekomen waar het nooit gehad hebben van een contract het allemaal een stuk soepeler heeft gemaakt voor de bewoner.

[...]
Dat was vroeger toen er nog geen regeling was voor "gratis" verwijdering en de netbeheerders van alles beweerde wat in de ATO zou staan.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Erwin_83 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:18:
[...]
Dat was vroeger toen er nog geen regeling was voor "gratis" verwijdering
De huidige regeling deugt nog steeds niet.
en de netbeheerders van alles beweerde wat in de ATO zou staan.
En daar is ook niks veranderd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Hippe Lip

Hippe Lip

phicoh schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:48:
Is het gehad hebben van een gascontract een risico? Voor zover ik weet schermen netbeheerders met de al opgezegde ATO. Die heeft ongeveer dezelfde status als geen ATO. Dan hebben we nog het argument dat je als huiseigenaar automatisch een overeenkomst hebt met de netbeheerder. Daar maakt het ook niet uit of je ooit een contract gehad hebt of niet.
@phicoh Ja, als je nooit een gascontract hebt gehad kan een netbeheerder je nooit aan wat voor overeenkomst dan ook houden. “Nooit gehad” is toch echt van een andere orde dan “opgezegd” of “beëindigd”.

Vergelijk het eens met het onderhoudscontract van de gasketel dat de oude bewoner had afgesloten. Zolang dat contract niet rechtens is overgenomen (of is aangegaan met de verplichting het over te dragen aan de volgende bewoner) gaat dat contract niet over naar de volgende bewoner. Die zal dat willens en wetens over moeten nemen om dat nog rechtsgeldig te laten zijn.
Ik geloof dat er wat betreft deurwaarders of rechtzaken weinig te voorspellen is.
Wat die deurwaarders betreft heb je gelijk.
Dat wil zeggen: eigenlijk ook niet. We weten hier dat ze redelijk te voorspellen zijn, want ze klagen je aan alsof je een crimineel bent. Redelijk voorspelbaar dus . :+
BudgetEnergie zal het verschil niet snappen tussen [eerst het hele contract verhuizen en dan pas het gasdeel opheffen] en [eerst het gasdeel opheffen en dan pas het E-deel verhuizen]. Echter: in het eerste geval heb je, heel kort weliswaar, een gascontract en dus ATO gehad op dat adres, op die ene gasaansluiting.
Ik zou de netbeheerder dat voer niet willen geven in geval van een geschil.

Als je een beetje de diverse ervaringen hier binnen dit topic kent, dan weet je dat dit meer geluk dan wijsheid is.

Dus ga je voor de duidelijkste weg met de meeste zekerheid. Als het ooit voor een rechter komt ga je er spijt van krijgen dat je die kleine moeite nooit hebt genomen en blijf je met een enorme bult extra werk en onzekerheid zitten.

<John O`Mill>

• kjb6
Vandaag reactie gekregen op de mail van een collega die in eerste instantie heeft gereageerd. Kan er eigenlijk niets mee. Onderstaande reactie getypt. Anders maar een klacht indienen bij Liander zelf, zie hieronder:
Beste kjb6

Op 26 januari heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin gaf u aan dat in het formulier duidelijk is aangegeven dat er gas- en elektriciteitsstanden zijn uitgelezen. U wilt weten wat de reden daarvan is. Bedankt voor uw bericht. Ik heb u telefonisch niet kunnen bereiken dus leest u mijn reactie in deze e-mail.

Werking meter
Eerder heeft u van mijn collega de reden ontvangen waarom wij uw meter uitlezen. Uw meterstanden worden momenteel niet uitgelezen. Wij zijn verantwoordelijk voor een continue goede werking van de slimme meter. Hiervoor voeren we iedere 10 dagen de volgende activiteiten uit:

- Automatische storingsmelding - We controleren dan de statusinformatie van de meter zoals indicatoren, alarmeringen en foutmeldingen.
- Automatische software updates en metrologische beheer - Synchronisatie klok en kalender, controle batterij.
- Schakeling tussen hoog- en laagtarief.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.

Met vriendelijke groet,

xxx

En hieronder mijn reactie:
Hallo xxx,

Of beide meters nog steeds worden uitgelezen kan ik niet beamen noch ontkennen. Maar dat was ook niet de strekking van mijn email. De eerste inhoudelijke zin van de email die is verstuurd op 26-01-2026 luidt als volgt: "In het formulier is duidelijk aangegeven dat er gas- en elektriciteitsstanden zijn uitgelezen".

Ik verzoek u hierbij nogmaals een reden van de uitlezingen te geven zoals gevraagd in de voorgaande correspondentie van de uitlezingen waarvan ik weet dat ze wel zijn gedaan.

Met vriendelijke groet,

kjb6

[ Voor 41% gewijzigd door kjb6 op 27-01-2026 14:14 . Reden: Antwoord Liander toegevoegd waarop ik heb gereageerd ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:32
@kjb6 Wat was de reactie waarop je nu reageert?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Brent
Nou, ik had nog geen klacht bij Enexis ingediend, moest eea ook nog even laten inwerken. Helaas nog geen retour van de politie op de vraag of dat wel zomaar mag, dreigen met hun komst.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Beste meneer of mevrouw,

Ik dien een klacht in over het onaangekondigde bezoek van twee van uw medewerkers op 21 januari op xxx. Deze heren stelden zich niet met naam voor, legitimeerden zich ook niet anderszins, slechts dat ze van Enexis waren (en ze reden in een Enexis auto). 1 man zweeg het hele gesprek. De man die sprak probeerde mij meermaals een keuze ter plekke te laten maken over de gas aansluiting, iets waartoe ik niet verplicht ben, en al zeker niet zo onder druk gezet terplekke aan de deur. De man dreigde met deurwaarders, inbreken van de deur en politie als ik niet terplekke koos. De medewerker had het over kosten en allerlei details, maar wilde deze niet noemen, en wilde mij niets laten zien van de tablet die hij bij zich had, noch mij een papieren versie van hetgeen hij beoogde voor te leggen. Hij noemde dit de gangbare procedures, terwijl mij in het mail contact daar helemaal niets over gezegd is.

Bovendien loog de medewerker over telefooncontact; dat hebben wij nooit gehad omdat ik mijn telefoonnummer nooit heb gegeven. Ik heb eerder met u gecommuniceerd onder casenummer xxx, en mijn laatste reactie heb ik nota bene de avond ervoor, 20 januari nog gestuurd, met daarin in opsomming van de situatie.

Ik ben de man geen keuze gegeven, want ik wens nergens toe opdracht te geven, omdat u in het mailcontact, en in de voorwaarden van mijnaansluiting.nl duidelijk maakt dat ik in mijn situatie reparatiekosten (en risico's) kan verwachten. Wel heb ik hem gezegd, zoals in elk mailcontact met u: ik geef u toegang voor elk onderhoud dat u wenst. Ik vraag wel dat u de afspraak minstens 5 dagen tevoren graag had gemaakt, conform art. 4.1.2.5 Aansluit- en Transportcode. Toen ik dat aangaf had uw medewerker opeens genoeg en liepen beide prompt weg. Ik vroeg nog: "U wilt dus geen onderhoud op dit moment doen?" maar daar heb ik geen antwoord op gekregen.

Wanneer er onaangekondigd aan de deur met deurwaarders, deuren openbreken en politie wordt gedreigd, begrijpt u dat wij nogal van slag waren en nog steeds zijn. Wij reageren nu geschrokken op elke deur die we horen slaan en elke deurbel die we horen. Dit is geen acceptabele gang van zaken. Graag laat u of weten wat u wilt, en dan geef ik u toegang conform de wet. En als u niets wilt, laat u zulke hoogst onaangename bezoekjes achterwege.

Met vriendelijke groet,
OK?

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 27-01-2026 11:56 ]

• Brent
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
wilde mij niets laten zien van de tablet die hij bij zich had, nog mij een papier versie van hetgeen hij beoogde voor te leggen
nog=noch

Ik zou in de eerste alinea toevoegen dat hij ook geen pasje of andere legitimatie van Enexis liet zien. Ok, de Enexis-auto bevestigt op zich wel dat ze van Enexis zijn, maar het niet tonen van een pasje vind ik straffer dan het niet noemen van hun namen.

Verdere adviezen laat ik graag aan de deskundigen hier over.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
marana schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 20:44:
Onlangs ontving ik dan eindelijk de brief van Liander waarin staat dat ik een keuze moet maken over het gebruik van de gasaansluiting.

Op 15 november 2023 is het gascontract bij EnergieDirect beëindigd en de ATO opgezegd.
In september 2023 had ik via mijnaansluiting verwijdering aangevraagd, deze heb ik ingetrokken op 14 november 2023 nav dit topic. Zie marana in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Op 16 november 2023 kreeg ik een onaangenaam telefoontje van Liander, dat ik verplicht zou zijn om een gascontract te hebben. Zie marana in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Op 30 april 2024 had ik Liander aan de lijn ivm een storing op de elektriciteitsmeter. De gasmeter kwam ter sprake maar daar ging deze medewerker niet over dus er werd niet verder over uitgeweid. Zie marana in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Eind 2025 had mijn slimme elektriciteitsmeter weer afleesproblemen, en Liander besloot om deze te komen vervangen. Dat is op 12 januari 2026 gebeurd. Er is daarbij niet gesproken over de gasmeter.
Of het dan toeval is of niet: vorige week ontving ik de brief (gedateerd op 9 januari 2026) mbt de gasaansluiting. Ik moet voor 23 januari 2026 de gasaansluiting laten verwijderen en dit aanvragen op mijnaansluiting.nl, of als ik nog gas wil gebruiken een contract afsluiten met een energieleverancier.

Ik heb zojuist brief 2a (in iets aangepaste vorm) gemaild aan info at liander. nl maar ik krijg een autoreply terug dat het mailadres niet meer wordt gebruikt (dit moet wellicht aangepast worden in de openingspost?).

Ik krijg in de autoreply deze opdracht: Ga naar liander.nl/consument/contact/contact-opnemen en vul uw vraag en persoonlijke gegevens in.
Ik kan daar een account aanmaken voor mijnliander, bellen met de klantenservice of het contactformulier invullen. Ik wil geen account aanmaken en ik wil niet bellen.
Bij het contactformulier is een telefoonnummer invullen helaas verplicht.

Het reactievak is te klein, ik heb daarom mijn mailbericht als bijlage toegevoegd, en wel in het reactievak vermeld dat ik niet gebeld wil worden (ik zal alleen reageren op schriftelijke communicatie).

En nu maar afwachten wat de reactie gaat zijn.
Zojuist ontving ik dit antwoord van Liander:
Beste xxx,

Op 21 januari heeft u ons contactformulier ingevuld. Hierin geeft u aan dat u voor de gasaansluiting de overeenkomst bij Energiedirect heeft stopgezet. Sindsdien gebruikt u geen gas meer. u schrijft dat wij u 2 opties hebben gegeven, waar u geen gebruik van zal maken. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Verwijderen gasaansluiting
Wij hebben uw bericht doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. Wij verwijderen de gasaansluiting op ons verzoek. Om de opdracht uit te voeren, hebben wij mogelijk extra informatie nodig. Wij nemen zo nodig contact met u op.

Tot slot

Met vriendelijke groet,

yyy
En ze belde ook direct. In dit telefoongesprek benadrukte ze dat de verwijdering op hun verzoek inhoudt dat het dus op hun kosten is, en dat eventuele schade ook voor hun risico is. Wel gaf ze aan dat het misschien wel een jaar kan duren voor een aannemer contact opneemt over de verwijdering.
Ik gaf aan dat het mij om die eventuele vervolgschade te doen was, waarop ze zei dat ze dat al verwachtte en dat ze daarom zo schreef dat het op hun verzoek is.

Liander heeft van mijn voorgangers hier duidelijk geleerd _/-\o_

(nu Enexis en anderen nog...)

• Mark!
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:20
Brent schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:01:
Nou, ik had nog geen klacht bij Enexis ingediend, moest eea ook nog even laten inwerken. Helaas nog geen retour van de politie op de vraag of dat wel zomaar mag, dreigen met hun komst.

***members only***

[...]

OK?
Ik zou het casenummer even verwijderen uit je bericht

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Brent
Ik meen gehoord te hebben dat je minstens 2 keer gevraagd hebt of ze binnen werkzaamheden wilden uitvoeren. Daarop hebben ze geen positief antwoord gegeven.
Dat heb je dus netjes gedaan d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 27-01-2026 11:34 ]

<John O`Mill>

• RagEnigma
"Ik ben de man" moet denk ik zijn "Ik heb de man"
Brent schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:01:

***members only***

[...]

OK?
Voor een meteropname of korte inspectie moet je ze binnen laten als ze je toevallig treffen wanneer je thuis bent en de medewerker zich duidelijk legitimeert. Voor uitvoering van werkzaamheden is de netbeheerder verplicht om vooraf een afspraak te maken. Zonder afspraak hoef je geen werkzaamheden toe te laten.

• kjb6
RichieB schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:54:
@kjb6 Wat was de reactie waarop je nu reageert?
Ik heb de reactie van Liander toegevoegd. Dacht ik er naar had verwezen, maar dat was niet het geval.

Op mijn reactie vervolgens het volgende gekregen, wat moet ik hier nu mee 8)7
Beste kjb6,

Op 27 januari heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u niet kunt beamen, noch ontkennen of beide meters worden uitgelezen. Echter was dit niet de verstrekking van uw e-mail. Het gaat u met name om de reden van de uitlezingen. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Meteropname Liander
Wij vragen eens in de drie jaar foto's van de meterstanden op voor een controle van de meters. Dit is een wettelijke verplichting. De meterstanden die worden opgenomen geven wij door aan uw energieleverancier. Uw energieleverancier vraagt zelf alsnog de meterstanden door te geven voor de opmaak van uw jaarlijkse nota.

Energieleverancier is verantwoordelijk voor meterstanden
Uw leverancier neemt of vraagt jaarlijks uw meterstanden op voor de jaarafrekening. Wilt u meterstanden doorgeven of opvragen? Heeft u vragen over uw jaar- of eindafrekening? Of wilt u uw verbruik bespreken? Neem dan contact op met uw energieleverancier.

Heeft u een slimme meter op uw adres?
Dan hoeft de leverancier de standen niet bij u op te vragen. De slimme meter kan automatisch worden uitgelezen. Heeft u het uitlezen laten blokkeren? U geeft dan zelf de standen door aan de leverancier. Wij vragen dan wel eens per 3 jaar de standen op voor eigen administratie.

Wilt u niet dat wij de slimme meter uitlezen?
Log in op [http://Mijn Liander]Mijn Liander of maak een account aan. Hier geeft u door dat u het doorsturen van meterstanden wilt stopzetten. Uw meter wordt dan niet meer op afstand uitgelezen. Aan deze wijziging zijn geen kosten verbonden.

Tot slot

Met vriendelijke groet,

xxx

• RichieB
@kjb6 Ze geven duidelijk (weer) geen antwoord op je vraag. Je kan overwegen er nu een formele klacht van te maken. Ergens moet er bij Liander toch iemand zijn die uit kan leggen waarom ze dit doen.

• Brent
Dank alleen hierboven. Heb m iets ingekort opgestuurd (details komen wel als het nodig is) als klacht bij Enexis (hun eigen telnr ingevuld).
Ik dien een klacht in over het onaangekondigde bezoek van twee van uw medewerkers op 21 januari op xxx. Deze heren stelden zich niet met naam voor, legitimeerden zich ook niet anderszins, slechts dat ze van Enexis waren (en ze reden in een Enexis auto). 1 man zweeg het hele gesprek. De man die sprak probeerde mij meermaals een keuze ter plekke te laten maken over de gas aansluiting, iets waartoe ik niet verplicht ben, en al zeker niet zo onder druk gezet terplekke aan de deur. De man dreigde met deurwaarders, inbreken van de deur en politie als ik niet terplekke koos. De medewerker had het over kosten en allerlei details, maar wilde deze niet noemen, en wilde mij niets laten zien van de tablet die hij bij zich had, noch mij een papieren versie van hetgeen hij beoogde. Hij noemde dit de gangbare procedures, terwijl mij in het mail contact daar helemaal niets over gezegd is. Bovendien loog de medewerker over telefooncontact; dat heb ik nooit met Enexis gehad.

Wanneer er onaangekondigd aan de deur met deurwaarders, deuren openbreken en politie wordt gedreigd, begrijpt u dat wij nogal van slag waren en nog steeds zijn. Wij reageren nu geschrokken op elke deur die we horen slaan en elke deurbel die we horen. Dit is geen acceptabele gang van zaken. Graag laat u weten wat u wilt, of u iets wilt, en dan maakt u een afspraak en geef ik u toegang conform de wet. En als u niets wilt, laat u zulke hoogst onaangename bezoekjes achterwege.

• Truus01
kjb6 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:41:
[...]

Ik heb de reactie van Liander toegevoegd. Dacht ik er naar had verwezen, maar dat was niet het geval.

Op mijn reactie vervolgens het volgende gekregen, wat moet ik hier nu mee 8)7

[...]
Lijkt wel een AI gegenereerd antwoord.

• kjb6
Brent schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:11:
Dank alleen hierboven. Heb m iets ingekort opgestuurd (details komen wel als het nodig is) als klacht bij Enexis (hun eigen telnr ingevuld).

[...]
Ik ben erg benieuwd naar de reactie hierop van Enexis.
Truus01 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Lijkt wel een AI gegenereerd antwoord.
Hm, nu je het zegt. Ik heb dat nog toegevoegd aan het concept. Zal wel niet veel toevoegen maar het kenmerkt wel de service, naast drie keer dezelfde vraag moeten stellen zonder een inhoudelijk antwoord. De laatste email was trouwens weer van een andere klantenservice medewerker.
Hallo xxx,

Dit is nog steeds geen antwoord op mijn vraag en lijkt een gegenereerd antwoord te zijn door AI. Ik heb tweemaal geprobeerd uit te leggen wat er aan de hand is en waarop ik een antwoord wil hebben. Daarbij zijn er bronnen aangeleverd wat, naar mijn idee, de rechten en plichten zijn van zowel de consument als de netbeheerder, ook hierop wordt niet ingegaan aangaande mijn vraag. Ik zal dan ook een klacht indienen met verwijzing naar het ticketnummer wat in het onderwerp van deze correspondentie staat.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

kjb6

• kjb6
Ik heb de email vestuurd met daarin dat ik een klacht indien. Mijn vraag is of het duidelijk is wat wordt bedoeld, het formulier is beperkt wat het aantal tekens betreft.
Geachte heer/mevrouw,

Op 18-01-2026 heb ik een formulier ingevuld met daarin een vraag over het uitlezen van de slimme meter, betreffend ticketnummer 936011. Hierop krijg ik geen inhoudelijk antwoord. Een reactie van mijn kant is bijgevoegd als bijlage met daarin de uiteenzetting van het gebeurde en de rechten en plichten van zowel de consument als de netbeheerder, en mijn vraag waarom Liander dit doet of heeft gedaan.

Ik verwacht van u dat deze doorneemt en mij vervolgens een inhoudelijk antwoord geeft.
Ik stuur deze email welke ik eerder heb gestuurd mee als bijlage:
Hallo xxx,

Bedankt voor uw email. In het formulier is duidelijk aangegeven dat er gas- en elektriciteitsstanden zijn uitgelezen. Wat u aangeeft zijn meterstatussen en geen meterstanden.

Ik de link meegestuurd waarin wordt beschreven wat en wanneer er wel mag worden uitgelezen na toestemming: https://www.rijksoverheid...oord/slimme-meter-privacy. Buiten het feit dat dit zonder toestemming is gebeurd, is de frequentie van uitlezen ook vele malen vaker geweest dan volgens de Rijksoverheid is toegestaan.

Netbeheer Nederland heeft een document gepubliceerd waarin goedgekeurde usecases staan beschreven, zie hier https://www.netbeheernederland.nl/Goedgekeurde_use_cases. Usecase 15 beschrijft dat in het geval van contractloosheid elke 5 dagen de meter wordt uitgelezen wanneer er geen actief contract is maar wél verbruik. Ook in dit geval houdt Liander zich niet aan de regels aangaande uitlezen van meters. Het feit dat er geen verbruik is, kan ik nog inkomen los van het feit of het wel of niet mag. De frequentie van uitlezen is daarentegen te hoog.

In beide gevallen lijkt Liander zich niet aan de regels te houden. Er is een elektriciteitscontract aanwezig, dus de meter mag alleen van afstand worden uitgelezen met toestemming. De gasmeter, omdat er geen contract aanwezig is, mag maximaal eens per 5 dagen worden uitgelezen.

Met vriendelijke groet,

kjb6

• Brent
Brent schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:11:

[...]
En de reactie:
U heeft een klacht ingediend voor uw adres xxx. U geeft aan dat er 2 collega's onaangekondigd bij u op bezoek zijn geweest op 21 januari. U wilt graag weten waarom wij langs zijn geweest en dat er een afspraak gemaakt moet worden. Ik begrijp best dat het dan schrikken is. In deze e-mail geef ik u uitleg over hoe ik uw klacht afhandel.

Mijn collega's zijn bij u op bezoek geweest, omdat er geen contract is afgesloten voor de gasaansluiting. Ook is er geen verwijdering van de gasaansluiting aangevraagd op mijnaansluiting.nl. Ik zie dat u hierover al contact met mijn collega's van de klantenservice heeft gehad. Mocht u verder toch nog vragen hebben dan wil ik u verzoeken om contact op te nemen met de Klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00 bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur. Mijn collega kan u dan verder helpen.

Ik hoop u zo voldoende te hebben geïnformeerd en wens u nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,
Het bekende nergens-op-in-gaan... Ik denk dat ik dit maar terug stuur:
Wat schrikken is, is de onacceptabele intimidatie die uw medewerker aan de dag legde. Over dat hij ter plekke mij een keuze wil afdwingen, terwijl we daarover uitgebreid een mailwisseling hebben gehad (dat ik weldegelijk extra (risico op) kosten ga krijgen zonder aanvullende afspraken), en dat Enexis steeds mijnaansluiting.nl altijd als een optie heeft omschreven.

Op 20 januari heb ik u de samenvatting van het voorgaande gemaild, over waarom wij geen gas contract meer hebben (melding einde gebruik heb ik op uw eerste schrijven meteen gedaan, zie mail 12 november 2025). Als u denkt dat hier iets onjuist aan is, of u toch ergens op in wil gaan, laat u het vooral weten.

Ik communiceer uitsluitend per email. Ik heb verder geen vragen, behalve dat indien u deze heeft, u deze eens duidelijk mag stellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Brent op 28-01-2026 16:29 ]

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:35
Ik zou hem en scherper stellen en met meer afstand. Ja, het doet wat met je, maar dat hoef je hen niet te laten weten.

Even een poging voor een reactie, ben zelf niet juridisch onderlegd, dus goed om hem nog even te laten checken door anderen (op dit forum).
Dank voor uw bericht. Ik begrijp dat u vindt dat het toegestaan is om onaangekondigd langs te komen en onwaarheden te vertellen, danwel werkzaamheden uit te voeren, indien er geen contract is voor een ongebruikte gasaansluiting. Eerder heb ik aangegeven alleen schriftelijk te willen communiceren, ik verzoek u daar gehoor aan te geven.

Het wel of niet hebben van een contract voor een ongebruikte gasaansluiting, geeft u niet het recht de wet te overtreden. Ik wil u er nogmaals op wijzen dat Liander is gehouden om voor werkzaamheden minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak met mij te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Door onaangekondigd op de stoep te staan met het verzoek om werkzaamheden uit te voeren overtreedt u de wet. Tevens doet u een poging mij onrechtmatig een contract in de schoenen te schuiven, door mij een keuze te laten maken over wat voor afsluiting ik zou wensen. Ik heb helemaal geen wensen, het staat u vrij om de aansluiting te laten zitten, danwel te laten verwijderen, danwel ander onderhoud te plegen. Het initiatief daarvoor ligt bij u, vindt ook de kantonrechter [..]. U bent van harte welkom, mits u tijdig een afspraak maakt.

Ik ben niet gediend van dit gedrag en verwacht excuses. Daarnaast verzoek ik u om zich in vervolg aan de wet te houden.

• Brent
Kijk, daarom kom ik hier. Het is zeker zo dat het inmiddels op een verkeerd plekje in mijn hoofd is komen te zitten... Dank @Het_Eendje

Paar kleine edits (ze mogen zonder contact werkzaamheden verrichten, maar niet opdrachten daartoe los proberen te peuteren). Zal m zo sturen:
Dank voor uw bericht. Ik begrijp dat u vindt dat het toegestaan is om onaangekondigd langs te komen en onwaarheden te vertellen, danwel opdrachten voor werkzaamheden los te krijgen, indien er geen contract is voor een ongebruikte gasaansluiting. Eerder heb ik aangegeven alleen schriftelijk te willen communiceren, ik verzoek u daar gehoor aan te geven.

Het wel of niet hebben van een contract voor een ongebruikte gasaansluiting, geeft u niet het recht de wet te overtreden. Ik wil u er nogmaals op wijzen dat Enexis is gehouden om voor werkzaamheden minimaal vijf werkdagen van tevoren een afspraak met mij te maken op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB.

Door onaangekondigd op de stoep te staan met het verzoek om een opdracht af te geven overtreedt u de wet. Tevens doet u een poging mij onrechtmatig een contract in de schoenen te schuiven, door mij een keuze te laten maken over wat voor afsluiting ik zou wensen. Ik heb helemaal geen wensen, het staat u vrij om de aansluiting te laten zitten, danwel te laten verwijderen, danwel ander onderhoud te plegen. Het initiatief daarvoor ligt bij u, vindt ook de kantonrechter [ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 en ECLI:NL:RBGEL:2021:774]. U bent van harte welkom, mits u tijdig een afspraak maakt.

Ik ben niet gediend van dit gedrag. Daarnaast verzoek ik u om zich in vervolg aan de wet te houden.

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:03
Wat ik eigenlijk nog mis is een normale reactie op jouw klacht. Je dient een klacht in maar gaan hier niet op in, ze negeren hem gewoon. Er is toch een klachten procedure waar ze zich aan moeten houden en zoniet kun je naar klachtencommissie stappen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Hippe Lip

Hippe Lip

corsat schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:51:
Wat ik eigenlijk nog mis is een normale reactie op jouw klacht. Je dient een klacht in maar gaan hier niet op in, ze negeren hem gewoon. Er is toch een klachten procedure waar ze zich aan moeten houden en zoniet kun je naar klachtencommissie stappen.
Je kunt naar een klachtencommissie stappen om iets te bereiken, maar dat ontbreekt hier?
Er is ook geen sanctie op het niet reageren…

<John O`Mill>

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01:29
Nou vandaag is het gebeurd.
Na een vrij kort traject. September gc opgezegd ,brief coteq gehad binnen 2dagen en na korte mail wisseling via mijn aansluiting de aanvraag gedaan en nu mooi wat ruimte in de mk erbij voor de nas ofzo.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJWYewyid_Ak4zvXcof0wefpzow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8Fm9prOGU0DaOElyDwOTyFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afhankelijk van de lunch en het diner is gasloos the way!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:00
Ik heb zojuist een brief gekregen van Enexis, dat er geen contract is en of ik zo snel mogelijk een contract wil afsluiten.

hier kan denk ik nu de standaard voorbeeldbrief voor verzonden worden:
L.S. / Geachte heer/mevrouw …

Ik ontving op ##-##-20## een brief van u op mijn adres (kenmerk: ######), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per ##-##-20## opgezegd bij <<naam laatste energieleverancier voor gas>>. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik <<naam laatste energieleverancier voor gas>> gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij <<naam netbeheerder>> , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Maar er staat geen email in de mail. Waar stuur ik nu een antwoord naar toe, ze willen geen antwoord, ze willen een contract :).

Water-Escape

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@water_escape Desnoods via het contactformulier. Die is max 1500 karakters, maar heeft wel de mogelijkheid om een bijlage bij te voegen.
https://www.enexis.nl/service-en-contact/contact-opnemen
@water_escape "en daarom ook schade en het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren."

• Brent
water_escape schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:16:
Ik heb zojuist een brief gekregen van Enexis, dat er geen contract is en of ik zo snel mogelijk een contract wil afsluiten.

hier kan denk ik nu de standaard voorbeeldbrief voor verzonden worden:

[...]

Maar er staat geen email in de mail. Waar stuur ik nu een antwoord naar toe, ze willen geen antwoord, ze willen een contract :).
Via t contact formulier inderdaad. Ben benieuwd hoe het zal gaan voor je, succes!

• KoffieMok
crazyjopje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:12:
Nou vandaag is het gebeurd.
Na een vrij kort traject. September gc opgezegd ,brief coteq gehad binnen 2dagen en na korte mail wisseling via mijn aansluiting de aanvraag gedaan en nu mooi wat ruimte in de mk erbij voor de nas ofzo.
[Afbeelding]
Gaaf!

Hoe is dit verlopen, heb je via mail afspraken kunnen maken die afwijken van de mijnaansluiting voorwaarden?Of heb je de officiele route genomen?

En hoe zijn de werkzaamheden verlopen, alles uit de grond of afgesloten/afgedopt aan de hoofdleiding en een deel laten zitten?

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01:29
KoffieMok schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 14:08:
[...]

Gaaf!

Hoe is dit verlopen, heb je via mail afspraken kunnen maken die afwijken van de mijnaansluiting voorwaarden?Of heb je de officiele route genomen?

En hoe zijn de werkzaamheden verlopen, alles uit de grond of afgesloten/afgedopt aan de hoofdleiding en een deel laten zitten?
De werkzaamheden gingen vlot.. enkel lag dd leiding goede halve meter dieper dan verwacht naar krap 2uur waren ze weer weg en zat de stoep ook weer netjes dicht.

Ik heb idd van coteq een mail gehad over de aansprakelijkheid ed na de opdracht. Zie screenshot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5A9FUMekhIVMvNyZc44opXPT7hw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LtKQBVxIPtSGpjZD17Giarhe.jpg?f=fotoalbum_large

En hier was de situatie zo dat de leiding in de stoep na ca 1,5 meter tuin recht voor de gevel doorgang in mantelbuis dus ...vind het niet zo spannend, dus na die reactie van de netbeheerder vond ik het wel prima...
Choose your battles 😉

[ Voor 10% gewijzigd door crazyjopje op 30-01-2026 14:20 . Reden: Kleine aanvulling ter verduidelijking ]

Afhankelijk van de lunch en het diner is gasloos the way!

• Brent
Voorwaarden bij het doen van een opdracht zijn duidelijk, dat jij zo aanvullende afspraken op papier hebt kunnen krijgen maakt alle verschil. Mooi dat het je lukte, het blijft een crapshoot lijkt het.

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 18:12
De eerste zin bovenaan de screenshot is al misleidend, op zijn best: de kostenplicht stopt óók door een melding op een andere manier. Sterker nog, die stopt door het niet hebben van een contract.

En ik weet niet wat ze bedoelen met "het niet verwijderen van obstakels" maar het klinkt alsof ze je gewoon een rekening mogen sturen als jij nog tegels op je oprit hebt liggen. Dat ze dat normaalgesproken niet doen is een tweede maar voor een zwartopwit-garantie vind ik dit vrij matig. Maar fijn dat het goed gegaan is!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:00
Hoe kan ik mijn post met het dossier aanpassen? Ik kan geen edit meer doen zie ik.

Water-Escape

• RichieB
@water_escape Lees de TS en zoek op "Dossier permanent laten unlocken":
NB: Dossier permanent laten unlocken: Als je je dossier naderhand wil aanpassen en actualiseren is het nodig om je bestaande bericht aan te passen. Hiervoor moet je tegenwoordig bij Tweakers (op een eenvoudige manier) een unlock aanvragen. Maak een topicreport op je eigen post aan en geef aan dat je graag een editunlock wil. Een moderator zal dan na overweging je post permanent voor je unlocken.

Pagina: 1 ... 41 42 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)