Na het versturen van mijn eerste standaard brief, zoals de voorbeeld brieven in de OP, heb ik een reactie ontvangen van Enexis:
Voor ik hier inhoudelijk op reageer, wil ik even mijn brief voorleggen:Dank u wel voor uw e-mail over het adres xxx te xxx en het delen van uw situatie. Ik begrijp dat de eerdere brief wat dwingend op u is overgekomen dat is uiteraard niet onze bedoeling geweest. Mijn excuses daarvoor. Fijn dat u ons heeft laten weten dat u mogelijk geen gebruik meer wilt maken van gas; dat was bij ons nog niet bekend. In deze e-mail leest u onze reactie.
Verwijdering van uw gasaansluiting
U kunt, als u geen gas meer wilt gebruiken, een verzoek indienen voor het verwijderen van uw gasaansluiting. Dit zorgt ervoor dat u in de toekomst geen kosten meer heeft voor een aansluiting die u niet gebruikt. Op dit moment zijn uw gasmeter en leidingen namelijk nog aanwezig. Zoals u zelf ook aangeeft, moeten deze verwijderd worden wanneer u definitief geen gas meer wilt gebruiken. Dit is niet alleen praktisch, maar ook belangrijk vanuit veiligheid en regelgeving.
Volgens de Energiewet is het zo dat een actieve aansluiting gekoppeld moet zijn aan een leveringscontract. Zonder contract ontstaat een situatie die wettelijk niet is toegestaan. Tegelijkertijd begrijpen wij heel goed dat u geen kosten wilt maken voor iets wat u niet gebruikt. Daarom heeft u de volgende mogelijkheden:Als u zeker weet dat u geen gas meer wilt gebruiken, is het aanvragen van een verwijdering vaak de beste oplossing. Dit kunt u eenvoudig doen via: www.mijnaansluiting.nl.
- U sluit een leveringscontract af bij een gasleverancier.
- U laat uw gasaansluiting kosteloos verwijderen via een melding einde gebruik gasaansluiting. Enexis Netbeheer bepaalt dan wanneer de werkzaamheden worden uitgevoerd.
- U laat uw gasaansluiting verwijderen via een betaald verzoek met een specifieke wensdatum.
- U kunt de gasaansluiting tijdelijk laten deactiveren voor maximaal 12 maanden. Na deze periode moet u alsnog een keuze maken: heraansluiting en het afsluiten van een leveringscontract of het verwijderen van de aansluiting.
Bij verwijdering worden de gasleiding, aansluiting en meter volledig weggehaald. Daarna betaalt u ook geen netwerkkosten meer voor gas.
Nogmaals dank voor uw bericht en het verduidelijken van uw situatie. Mocht u hulp willen bij de aanvraag of nog vragen hebben, dan helpen wij u graag. Ik zie uw reactie graag tegemoet en wens u een fijne dag.
Vragen?
Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met mij via telefoonnummer xxxx. Ik ben op x, x, x en x telefonisch bereikbaar. Als u belt, wilt u dan het casenummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kan ik u sneller helpen. Via e-mail bereikt u mij door deze e-mail te beantwoorden.
x
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer
Zijn er nog tips of suggesties?Beste Enexis, Afdeling Klachten en Claims,
Zoals ik eerder heb aangegeven als reactie op uw brief met kenmerk X, beschik ik niet langer over een leveringscontract voor gas, aangezien ik geen gas meer gebruik en dit ook niet van plan ben. Tevens heb ik mijn energieleverancier, [naam energieleverancier]], per [datum] gemachtigd om de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) namens mij op te zeggen, conform artikel 3.6 van uw Algemene Voorwaarden, en hiervan een bevestiging ontvangen.
Betreffende het vereiste leveringscontract
U stelt in uw onderstaande e-mail dat de Energiewet vereist dat aan een actieve aansluiting een leveringscontract gekoppeld moet zijn. Ik verzoek u vriendelijk het specifieke wetsartikel te verstrekken waarop u zich baseert. Aangezien ik de aansluiting niet gebruik, beschouw ik deze feitelijk als passief, waardoor dit wetsartikel naar mijn mening niet op mijn situatie van toepassing is.
Betreffende de betalingsverplichting
Na de opzegging van de ATO door mijn energieleverancier ben ik van mening dat er geen betalingsverplichting meer bestaat, nu er geen bindende overeenkomst meer van kracht is. Dit volgt uit artikel 3.6 van uw Algemene Voorwaarden, dat bepaalt dat partijen gerechtigd zijn de ATO op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn, waarna de daaruit voortvloeiende verplichtingen komen te vervallen. Uw suggestie dat ik tot de fysieke verwijdering van de aansluiting netwerkkosten verschuldigd blijf, lijkt mij dan ook niet juist. Ik verzoek u dit nader toe te lichten.
Betreffende de door u voorgestelde opties
U geeft in uw e-mail aan dat ik uit vier opties kan kiezen. Ik wens geen gebruik te maken van een van deze opties en zal niet optreden als opdrachtgever voor de verwijdering van de aansluiting. Ik gebruik het gasnet niet en ben dit ook niet van plan.
Betreffende de verwijdering van de aansluiting
De gasaansluiting is en blijft juridisch eigendom van Enexis B.V. Als eigenaar en netbeheerder draagt Enexis de verantwoordelijkheid voor een veilig gasnet, ook voor ongebruikte aansluitingen. Nu de ATO rechtsgeldig is opgezegd en ik geen gas meer afneem, is het aan Enexis om op eigen initiatief en naar eigen planning de aansluiting te verwijderen. Ik sta de verwijdering niet in de weg en zal de daarvoor benodigde toegang tot het perceel verlenen.
Ik ga er daarbij vanuit dat Enexis B.V. de werkzaamheden in overleg met mij inplant, conform artikel 5.1 van uw Algemene Voorwaarden en kwaliteitscriterium 6.2.4.5 uit de bijlage, dat voorschrijft dat de netbeheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren een afspraak maakt voor inpandige werkzaamheden.
Nogmaals; Ik zal niet optreden als opdrachtgever, aangezien het initiatief en de verantwoordelijkheid voor verwijdering bij Enexis B.V. ligt.
Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,