• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:58

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

renshulman schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:58:
Ik heb grote delen van dit topic (en de uitgebreide TS) gelezen, maar loop nog een stap 'eerder' tegen iets aan waar ik zo geen antwoord op heb gezien. Ik probeer mijn gas contract bij United Consumers voortijdig op te zeggen omdat vorige maand een warmtepomp is geinstalleerd. De gasprijs is inmiddels hoger dan toen ik het contract aan ging, dus mijn opzegboete is €0. Die paar tientjes vastrecht spaar ik dus uit, en ik heb geen loyaliteitsbonussen om rekening mee te houden (ik zou pas korting krijgen bij verlengen, maar dat is uiteraard niet meer nodig).

Echter: United Consumers geeft aan dat zij mijn opzegging pas kunnen verwerken met een bevestiging van een afspraak voor het verwijderen van de gasaansluiting. Die opdracht wil ik uiteraard niet geven. Hoe kan ik United Consumers ertoe bewegen gewoon de boel op te zeggen? Zij liggen nu al dwars, in plaats van de netbeheerder...
Is dit telefonisch gebeurd? Je verhaal lijkt daar wel op.

Wat je doet: zeg schriftelijk op. Elke schriftelijke reactie op je opzegging is voor jou het bewijs dat je opzegging ontvangen is. Bewaar die dan goed.

Als ze daarna nog weigeren, zoek dan in hun voorwaarden op wat er staat over opzeggen. Sla hen daarna om de oren met hun eigen voorwaarden.
De verplichting voor een afspraak tot verwijderen staat daar gegarandeerd niet in.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• renshulman
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-08 16:07
Ik had via hun whatsapp klantenservice al wat vragen gesteld en daar begonnen ze over bewijs voor het afdoppen van de leiding. Dat dus direct meegestuurd. Ik krijg dit antwoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHi3KBxypc4eFGIKQL8zijfL6wY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4P6waznRuOheCn85KcR5EJn.jpg?f=fotoalbum_large

Nou kan ik dit ter kennisgeving aannemen en in een eventuele juridische procedure stellen dat ze mijn opzegging hebben ontvangen en gewoon hadden moeten verwerken, maar het lijkt me toch wijs hier nog op te reageren. Ik zal de voorwaarden nog even doorspitten en in ieder geval in een reactie aangeven dat de melding bij mijnaansluiting er niet in staat als voorwaarde om op te zeggen (ga ik dan maar vast vanuit).

[ Voor 27% gewijzigd door renshulman op 03-08-2026 11:21 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:51
renshulman schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:16:
Ik had via hun whatsapp klantenservice al wat vragen gesteld en daar begonnen ze over bewijs voor het afdoppen van de leiding. Dat dus direct meegestuurd. Ik krijg dit antwoord:

[Afbeelding]

Nou kan ik dit ter kennisgeving aannemen en in een eventuele juridische procedure stellen dat ze mijn opzegging hebben ontvangen en gewoon hadden moeten verwerken, maar het lijkt me toch wijs hier nog op te reageren. Ik zal de voorwaarden nog even doorspitten en in ieder geval in een reactie aangeven dat de melding bij mijnaansluiting er niet in staat als voorwaarde om op te zeggen (ga ik dan maar vast vanuit).
Bij GC moet ik ook escaleren. Heb een klacht ingediend en ontving toen desgevraagd de einddatum contract en ATO.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

ZeRoC00L schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 10:05:
(gaf zelf aan dat ik dit al eerder had gedaan maar wilde wachten omdat ik nog kon salderen en wilde wachten op mijn jaarrekening).
Volgens mijj was dit niet nodig geweest. Je krijgt bij het opzeggen van het gas een eindafrekening van het gas. De jaarrekening voor stroom komt gewoon na je jaar.
Het kan zijn dat er bij sommige leveranciers/contracten wel een knip komt, maar dat zou niet mogen, want ze moeten over een jaar salderen.

• renshulman
In de voorwaarden uiteraard niets over te vinden. Ik stel dit voor:

"Beste,

Ik zie geen noodzaak een verwijderverzoek te doen bij de netbeheerder, omdat dit mij opdrachtgever maakt en verantwoordelijk maakt voor eventuele schades die ontstaan bij het verwijderen. De netbeheerder is welkom om de gasmeter te verwijderen, maar niet omdat het van mij moet.

Maar dat terzijde: In jullie algemene voorwaarden of de gaswet staat niet vermeld dat een opdracht of bevestiging voor verwijdering van de gasmeter een vereiste is om het leveringscontract en/of de ATO op te kunnen zeggen. Ik zie jullie vorige mail als ontvangstbevestiging van mijn verzoek en ga er bij deze dus van uit dat jullie de opzegging gewoon doorzetten (naar de netbeheerder) en mijn contract per 2 september eindigt.

Mvg,"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4m-Xpk5ES7-NT2d320Gg7rkiKdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B3W0fK00QgEuDLCnsV3wF8mV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door renshulman op 03-08-2026 11:41 ]

@renshulman Je moet het ze niet verzoeken (of ruimte laten voor die interpretatie), maar het ze mededelen. Opgedragen te verwerken.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

@renshulman Ik zou niet zoveel schrijven. Kunnen ze alleen maar op ingaan, terwijl dat niet de bedoeling is.

Ik zou reageren zoals @Compuchip87 en @Ivow85 aangaven:
Hartelijk dank voor uw ontvangstbevestiging van ..-..-2026, waarmee u bevestigt dat mijn rechtsgeldige opzegging voor mijn gascontract door u is ontvangen.
Mocht u deze niet tijdig en correct verwerken, zal ik alle extra kosten die ik moet maken - waaronder maar niet beperkt tot eventueel teveel betaalde netbeheerskosten - op u zal verhalen.
Indien u niet weet hoe u mijn rechtsgeldige opzegging moet verwerken, adviseer ik u zeer dringend om advies in te winnen bij juridisch onderlegde college's en/of derden.

Graag ontvang ik binnen 14 dagen de eindafrekening.

Met vriendelijke groeten,
renshulman.
Ze schrijven zelfs letterlijk "We hebben je verzoek om het gascongtract te beëindigen goed ontvangen." Dus daar moet je op ingaan en al het andere negeren.

Hoe meer jij ze geeft waar ze op in kunnen gaan (zaken die er voor hun helemaal niet toe doen), hoe meer moeite je erin moet gaan stoppen.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-08 17:19
boyette schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 02:54:
Die voorwaarden maken niet dat er geen aansprakelijkheid is bij schade.
Men probeert dat daarmee te beperken maar dat haalt het nooit bij de rechter
Dus iedereen maakt zich druk om niets
Is dit een aanbod waarbij jij in geval van verlies bij een juridische procedure alle kosten op je neemt?

Anders is het behoorlijk goedkoop om dingen te zeggen als 'haalt het nooit bij de rechter'.

• renshulman
Truus01 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:51:
@renshulman Ik zou niet zoveel schrijven. Kunnen ze alleen maar op ingaan, terwijl dat niet de bedoeling is.

Ik zou reageren zoals @Compuchip87 en @Ivow85 aangaven:

[...]

Ze schrijven zelfs letterlijk "We hebben je verzoek om het gascongtract te beëindigen goed ontvangen." Dus daar moet je op ingaan en al het andere negeren.

Hoe meer jij ze geeft waar ze op in kunnen gaan (zaken die er voor hun helemaal niet toe doen), hoe meer moeite je erin moet gaan stoppen.
Zit wat in, dat eerste stuk is niet relevant. Had de mail nog niet verstuurd. Ik wil wel benadrukken dat hun eis nergens op gebaseerd is zonder meteen te verwijzen naar de juridische afdeling. Dit uiteindelijk verzonden om wel vandaag nog te kunnen reageren:
"Beste Michelle,

In jullie algemene voorwaarden, de ATO of de Gaswet staat niet vermeld dat een opdracht of bevestiging voor verwijdering van de gasmeter een vereiste is om het leveringscontract en/of de ATO op te kunnen zeggen. Zodoende heb ik vanochtend dus correct mijn opzegging medegedeeld en zie ik jullie reactie op mijn mail als ontvangstbevestiging. Op grond van de wettelijke opzegtermijn van 30 dagen zijn jullie verplicht de opzegging van het leveringscontract zonder tegenspraak te verwerken, de beëindiging ATO te communiceren naar de netbeheerder en te zorgen dat mijn contract per 2 september eindigt.

Met vriendelijke groet,"

[ Voor 12% gewijzigd door renshulman op 03-08-2026 16:51 ]

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-08 09:15
renshulman schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 09:58:
Ik heb grote delen van dit topic (en de uitgebreide TS) gelezen, maar loop nog een stap 'eerder' tegen iets aan waar ik zo geen antwoord op heb gezien. Ik probeer mijn gas contract bij United Consumers voortijdig op te zeggen omdat vorige maand een warmtepomp is geinstalleerd. De gasprijs is inmiddels hoger dan toen ik het contract aan ging, dus mijn opzegboete is €0. Die paar tientjes vastrecht spaar ik dus uit, en ik heb geen loyaliteitsbonussen om rekening mee te houden (ik zou pas korting krijgen bij verlengen, maar dat is uiteraard niet meer nodig).

Echter: United Consumers geeft aan dat zij mijn opzegging pas kunnen verwerken met een bevestiging van een afspraak voor het verwijderen van de gasaansluiting. Die opdracht wil ik uiteraard niet geven. Hoe kan ik United Consumers ertoe bewegen gewoon de boel op te zeggen? Zij liggen nu al dwars, in plaats van de netbeheerder...
Ja dat mogen ze niet doen

Je kan gewoon opzeggen

Dat hoor je vaker

Komt ook niet zoveel voor

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-08 15:51
renshulman schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:19:
[...]

In jullie algemene voorwaarden, de ATO of de gaswet staat niet vermeld dat een opdracht of bevestiging voor verwijdering van de gasmeter een vereiste is om het leveringscontract en/of de ATO op te kunnen zeggen.
Zelfs als dat er wél in stond, kunnen ze dat niet afdwingen.

Het consumentenrecht laat het namelijk helemaal niet toe om dat soort voorwaarden te verbinden aan het opzeggen van een overeenkomst. Ik zou dit er dus lekker uit laten.

• renshulman
Compuchip87 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Zelfs als dat er wél in stond, kunnen ze dat niet afdwingen.

Het consumentenrecht laat het namelijk helemaal niet toe om dat soort voorwaarden te verbinden aan het opzeggen van een overeenkomst. Ik zou dit er dus lekker uit laten.
Klopt, maar ze beginnen er zelf over, dus dat wil ik wel graag tegenspreken. Al is het maar zodat het klantenservicemeisje er wat van op steekt

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-08 21:07
renshulman schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:53:
[...]

Klopt, maar ze beginnen er zelf over, dus dat wil ik wel graag tegenspreken. Al is het maar zodat het klantenservicemeisje er wat van op steekt
In ruim 10 jaar is wel gebleken dat het lerend vermogen bij de netbeheerders amper hoger ligt dan het absolute nulpunt!

Maar we blijven proberen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Dronium op 03-08-2026 19:24 ]

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-08 19:30
renshulman schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:16:

[Afbeelding]

even verwijzen naar hun eigen voorwaarden artikel 11, lid 2:
2. De deelnemer kan de overeenkomst(en) met UnitedConsumers schriftelijk, waaronder per e-mail, beëindigen, met inachtname van de termijnen die voor de verschillende producten gelden.

the older I get, the better I was...

• renshulman
Nou, kijk eens aan, toch gelukt - zij het met een vage constructie die zij een verhuizing noemen. Het zal me een zorg zijn hoe ze het intern verwerken, als ik er maar vanaf ben. Met een beetje blaffen is de boodschap dus toch overgekomen.

Wel vind ik hun uitleg over de opzegboete nog dubieus (maar dat is eigenlijk een ander topic), via een calculator op de site staat de opzegboete momenteel op €0. Maar zij geven aan de definitieve boete pas te berekenen op de laatste dag van de levering, dus over 30 dagen. Dat lijkt me ook niet in lijn met de informatie van de ACM, want je moet vooraf een definitief bedrag van de opzegboete krijgen om een goede afweging kunnen maken of opzeggen/overstappen het waard is... Momenteel is de kale gasprijs veel hoger dan toen ik mijn contract aan ging en die zal de komende maand vast niet kelderen (dus zal de opzegboete ongetwijfeld €0 blijven), maar het blijft een vreemde constructie.

Maar goed, gascontract is in ieder geval opgezegd, nu rustig wachten op het gezeur van Enexis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyQ1oFxrvzaPbhF9NeU67Tb_VXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F4aVFPTwTQyvw6gkgEGxvmGl.png?f=fotoalbum_large

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:28
renshulman schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 11:48:
[...] Momenteel is de kale gasprijs veel hoger dan toen ik mijn contract aan ging en die zal de komende maand vast niet kelderen (dus zal de opzegboete ongetwijfeld €0 blijven), maar het blijft een vreemde constructie. [...]
Ik kreeg bij overstappen van stroom ondanks dat ik duurder ging anders nog steeds een opzegboete... Die bedrijven zijn wat dat betreft niet te vertrouwen.

• renshulman
Caelorum schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:00:
[...]

Ik kreeg bij overstappen van stroom ondanks dat ik duurder ging anders nog steeds een opzegboete... Die bedrijven zijn wat dat betreft niet te vertrouwen.
Hadden ze daar dan ook een onderbouwing voor? In de basis is het rekensommetje heel simpel: contractprijs - huidige marktprijs x verwacht verbruik in de resterende periode = winst of verlies van de leverancier. Bij winst is de opzegboete €0, bij verlies is de opzegboete dus het verschil tussen contract- en marktprijs. Wat jij stelt zou dus niet moeten kunnen, wellicht is het nog niet te laat daar bezwaar tegen te maken?

Zie ACM voor de toelichting en om eventueel een klacht/melding te maken
renshulman schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 12:30:
Wat jij stelt zou dus niet moeten kunnen, wellicht is het nog niet te laat daar bezwaar tegen te maken?

Zie ACM voor de toelichting en om eventueel een klacht/melding te maken
@Caelorum Ik zou daar inderdaad een klacht over indienen en een melding bij ACM van maken.

@renshulman Ook van jouw geval zou ik een melding bij het ACM van maken, want dit hoort inderdaad niet zo te gaan.
(Oh, 2 meldingen dus, een over de boete, wat ik hier eigenlijk bedoel, maar ook over dat ze je opzegging eerst niet en en op deze vreemde wijze in behandeling namen.)

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:40
RemySoeters schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:32:
Wederom een reactie ontvangen van Enexis. Ik merk dat ik steeds geïrriteerder raak van de wijze waarop ze met hun klanten omgaan.
Ze lijken geen antwoord te geven op sommige gestelde vragen, blijven vasthouden aan hun eigen procedures en lijken consequent te blijven 'dreigen' met kosten (als je geen aanvraag doet, dan word je afgesloten en worden hiervoor kosten in rekening gebracht?!). Ik voel me erg onder druk gezet om akkoord te gaan met hun onzin.. Ook hebben ze het **** lef om vervolgens zelf het contact te verbreken door de klacht te sluiten.

Ik heb een gedeelte schuingedrukt gemaakt in de brief. Ze lijken hiermee te impliceren dat ik bij het maken van een 'melding'(dit toch aanvraag heet?!) geen opdrachtgever wordt. Is dit ook weer een troef dat ik wel opdrachtgever wordt richting hun onderaannemer en nog steeds risico bij mij ligt?

[...]

Ik merk dat ik steeds minder geneigd om aardig te blijven in de mailing. Ook wil ik een melding gaan maken bij de ACM. Ik zit er ook aan te denken om berichten op linkedin of andere sociale media te zetten. Ik begin er erg klaar mee te raken.

Hebben jullie tips die ik kan gebruiken? Ik wil sowieso dat het door geëscaleerd wordt naar iemand die meer te zeggen heeft.
Ik heb een reactie geformuleerd richting Enexis. Ik zou graag jullie input willen. Ik ben me bewust van het feit dat ik sommige zaken herhaaldelijk benoem, dat is bewust. :) Zie hieronder.
Betreft: Vragen naar aanleiding van uw werkwijze en aansprakelijkheid
Uw kenmerk: x
Uw casenummer: x
Adres: x

Beste Enexis,

Sinds het juridisch correct opzeggen van mijn gascontract via mijn energieleverancier ervaar ik de werkwijze van Enexis in dit dossier als uitermate intimiderend: onaangekondigde bezoeken, de dreiging met aanzienlijk hogere kosten, het verdraaien van rechten en plichten, claims die herhaaldelijk niet onderbouwd worden, het framen van antwoorden ten gunste van Enexis (hierbij ook opties en procedures niet benoemen, die er wel zijn), en het herhaaldelijk uitblijven van antwoorden op mijn inhoudelijke vragen zorgen voor een voortdurende belasting die niet in verhouding staat tot een situatie waarin ik mijn overeenkomst simpelweg volgens de regels en jullie algemene voorwaarden heb opgezegd. Ik verzoek u deze werkwijze serieus te herzien.
Ik merk daarbij, nogmaals, op dat Enexis inmiddels lijkt te erkennen dat ik geen gas meer gebruik en dat dit intern bekend is, zoals ik in mijn eerdere brieven herhaaldelijk heb aangegeven. Een ‘melding van einde gasgebruik’ is hier dus ook niet meer nodig, aangezien Enexis hiervan intern op de hoogte is én dit ook bevestigt dit ook in eerdere correspondentie. Hoe Enexis dit vervolgens intern doorgeeft aan de betreffende afdeling die gaat over inplannen en uitvoering, is niet mijn probleem of mijn verantwoordelijkheid. Ik ga ervan uit dat dit uitgangspunt vanaf nu niet meer ter discussie staat.

In uw correspondentie geeft u aan dat een melding via mijnaansluiting.nl er niet toe leidt dat ik als opdrachtgever optreed voor de verwijdering of afsluiting van de aansluiting. Dit roept bij mij de vraag op hoe de aansprakelijkheid in dat geval precies is verdeeld. Nadat ik de algemene voorwaarden van mijnaansluiting.nl heb gelezen blijkt dat het doen van een aanvraag, automatisch mij ook akkoord laat gaan met nieuwe algemene voorwaarden die niet in mijn belang zijn en mij wel degelijk juridisch aansprakelijk stellen voor eventuele kosten/schaden.
Ik teken hierbij, wederom, aan dat ik geen aanvraag via mijnaansluiting.nl wens in te dienen, omdat ik daarmee opnieuw akkoord zou moeten gaan met aanvullende algemene voorwaarden waarmee ik niet heb ingestemd en ook niet wens in te stemmen. Ik voel me echter wel erg onder druk gezet om dit te doen, met name door de aanzienlijke hoge kosten waarmee gedreigd wordt bij het uitblijven van een melding.

Om iedere resterende belemmering bij Enexis desondanks weg te nemen, geef ik hierbij opnieuw uitdrukkelijk aan dat ik er geen bezwaar tegen heb dat Enexis, op eigen initiatief en zonder dat daarvoor een aanvraag of opdracht van mij nodig is, de gasleiding komt verwijderen. Dit aanbod ziet uitsluitend op het wegnemen van de noodzaak van een aanvraag via mijnaansluiting.nl voor de verwijdering binnen de kosteloze route.

Het laat onverlet dat Enexis mij, conform artikel 5.1 van de Algemene Voorwaarden en kwaliteitscriterium 4.1.2.5, tijdig informeert over het moment van de werkzaamheden; ik geef hiermee dus geen toestemming voor een onaangekondigd bezoek, maar wel voor een door Enexis zelf gepland bezoek, waarbij ik hiervan tijdig op de hoogte gesteld wordt, zodat ik mijn medewerking aan de uitvoerder kan verlenen (zoals toegang tot het pand en voorzieningen, koffie voor de werkmannen etc).

Openstaande vragen
Voordat ik mijn vragen stel, zet ik hieronder op een rij welke vragen uit mijn eerdere brieven tot op heden niet inhoudelijk zijn beantwoord:

1. Een concrete wetsverwijzing of parlementaire toelichting voor het standpunt dat artikel 2.1 lid 1 Energiewet mij verplicht tot een leveringsovereenkomst, terwijl ik geen gas afneem of verbruik.

2. Bevestiging dat Enexis haar wettelijke verantwoordelijkheid voor beheer, onderhoud en veiligheid van het gasnet (artikel 3.25 Energiewet) zal nakomen, los van een aanvraag via mijnaansluiting.nl.

3. Bevestiging dat Enexis op basis van mijn reeds op 19 juni 2026 gegeven toestemming tot planning van de werkzaamheden kan overgaan, zonder dat daarvoor een aanvraag via mijnaansluiting.nl nodig is.

4. Een concretisering van het “ander verwijdertraject” dat Enexis naast mijnaansluiting.nl heeft genoemd.

5. Een wettelijke of contractuele onderbouwing voor het in rekening brengen van een verhoogd tarief voor afsluiting buiten in de grond, in het geval Enexis zonder voorafgaande aankondiging langskomt en vervolgens geen toegang tot de meterkast heeft wegens afwezigheid van de bewoner(s). Ik merk daarbij op dat Enexis deze situatie zelf bewust creëert: enerzijds stelt Enexis dat een aankondigingstermijn niet zou gelden met het oog op de veiligheid van haar medewerkers, anderzijds worden de kosten die het gevolg zijn van diezelfde keuze om niet aan te kondigen, bij mij in rekening gebracht. Ik verzoek u toe te lichten hoe dit zich verhoudt tot elkaar, en waarom de gevolgen van een door Enexis zelf gemaakte keuze voor mijn rekening zouden moeten komen. Ik ga uiteraard ook niet akkoord met een verhoging van de kosten als ik niet van te voren ingelicht wordt wanneer Enexis haar afsluitprocedure uitvoert.

6. Een toelichting op artikel 5.3 van de Algemene Voorwaarden (onderhoud en controle van de aansluiting voor rekening van de netbeheerder) in relatie tot de aangekondigde kosten.

7. Een toelichting waarom kwaliteitscriterium 4.1.2.5 (aankondigingstermijn van vijf werkdagen) niet zou gelden bij een afsluiting, nu de tekst van dit criterium geen uitzondering hiervoor bevat. Enexis claimt hierbij dat dit voor de veiligheid van haar werknemers is, maar lijkt er aan voorbij te gaan dat dit erg intimiderend overkomt voor Enexis haar klanten.

8. Een inhoudelijke onderbouwing waarom mijn dossier wordt behandeld volgens het gebruikelijke afsluitingsproces voor aansluitingen “zonder bekende energieleverancier”, terwijl Enexis zelf erkent dat uit mijn brieven blijkt dat ik bewust geen gas meer gebruik. Een verwijzing naar “ons gebruikelijke proces”, zoals in uw e-mail van 31 juli 2026, beschouw ik niet als een inhoudelijke onderbouwing van waarom dit proces op mijn specifieke, bij u bekende situatie van toepassing zou moeten zijn. Immers gelden de afsluitingsprocedures van Enexis voor wanbetalers.

Ik verzoek u op elk van deze punten alsnog een inhoudelijke reactie te geven. Het enkel sluiten van mijn klacht, zoals u in uw e-mail van 31 juli 2026 heeft benoemd, is naar mijn mening niet afdoende zolang deze vragen onbeantwoord blijven en vermindert ook mijn vertrouwen in Enexis en haar gehanteerde werkwijze. Het sluiten van een klacht is geen inhoudelijke reactie op de daarin gestelde vragen, en doet aan mijn recht op een deugdelijke onderbouwing van uw standpunten niets af.

Naar aanleiding hiervan leg ik u de volgende additionele twee vragen voor.

A. Termijn voor beantwoording van de openstaande vragen
Ik verzoek u aan te geven op welke termijn ik een inhoudelijke reactie kan verwachten op de acht openstaande vragen die ik hierboven op een rij heb gezet. Mocht u niet in staat zijn om deze vragen te beantwoorden, dan verzoek ik u deze vragen door te sturen naar een afdeling die dit wel kan en mij hierover te berichten. Ik verzoek u per genummerde vraag een inhoudelijke reactie te geven.

B. Aansprakelijkheid bij een melding via mijnaansluiting.nl
Kunt u mij toelichten hoe de aansprakelijkheid is geregeld indien ik een melding doe via mijnaansluiting.nl? Concreet: betekent het feit dat ik hiermee geen opdrachtgever word, dat eventuele schade, gevolgschade of andere kosten die ontstaan bij de uitvoering van de werkzaamheden voor rekening en risico van Enexis blijven? Ik verzoek u dit expliciet te bevestigen of, indien dit niet het geval is, precies aan te geven welke aansprakelijkheid in dat geval wél bij mij zou kunnen komen te liggen.

Tevens verzoek ik u te bevestigen dat de persoon die namens Enexis op deze brief reageert, bevoegd is om bindende uitspraken te doen over deze kwestie. Indien hier wederom geen antwoord op komt, dan beschouw ik dit als feitelijke onbevoegdheid jegens de aansprakelijkheidskwestie.

Afsluitend:
Ik heb tot op heden niet het gevoel dat ik in dit dossier correct word geholpen: mijn inhoudelijke vragen blijven onbeantwoord, mijn klacht is eenzijdig gesloten, en ik word geconfronteerd met onaangekondigde bezoeken en kostendreigingen. Ik verzoek u dit dossier over te dragen aan een bevoegde entiteit binnen Enexis om dit dossier correct af te handelen.
Ik verzoek u binnen twee weken na dagtekening van deze brief schriftelijk te reageren op bovenstaande punten. Ik zie uw reactie met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Remy Soeters
Meerdere spelfouten verwijderd op basis van input van @Nico-G (thanks!)

[ Voor 7% gewijzigd door RemySoeters op 05-08-2026 09:34 . Reden: Typo, zinsopbouw ]

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-08 00:33

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

RemySoeters schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:35:
[...]

Ik heb een reactie geformuleerd richting Enexis. Ik zou graag jullie input willen. Ik ben me bewust van het feit dat ik sommige zaken herhaaldelijk benoem, dat is bewust. :) Zie hieronder.

[...]
Dit ziet er compleet uit. Kijk nog even naar spelfouten/werkwoordvervoegingen.
Ik stuur je een DM. (ik ben geen taal-nazi, maar dit soort correspondentie kan maar beter spotless zijn :+ )

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 15:45
@RemySoeters dats ziet er mooi compleet uit. Die kan ik ook nog gaan gebruiken misschien. Ik lees niks over dat de "zaak" al doorgegeven is aan Syncasso, dat heeft Enexis bij mij wel gedaan. Klopt het dat het nog niet zover is als in mijn dossier?

Water-Escape

• RemySoeters
water_escape schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:13:
@RemySoeters dats ziet er mooi compleet uit. Die kan ik ook nog gaan gebruiken misschien. Ik lees niks over dat de "zaak" al doorgegeven is aan Syncasso, dat heeft Enexis bij mij wel gedaan. Klopt het dat het nog niet zover is als in mijn dossier?
Heb daar nog niks over vernomen. Zal niet lang duren denk ik. Vind het sowieso bijzonder dat ze eerst twee brieven sturen om mensen een gasleverancier te laten zoeken of een melding te maken. In die brieven staat ook geen uiterste datum waarop dat plaats moet vinden.

Het is voor mij een principe kwestie geworden. Ik merk dat hun werkwijze bij mij recalcitrant gedrag op roept.
Ga morgen ook eigenhuis(VEH) en rechtsbijstand inschakelen. Kijken hoe zij naar de zaak kijken. Misschien ook nog contact opnemen met een journalist uit de regio.

Ps. Hoe start ik zo’n dossier?

• water_escape
RemySoeters schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:26:
[...]

Heb daar nog niks over vernomen. Zal niet lang duren denk ik. Vind het sowieso bijzonder dat ze eerst twee brieven sturen om mensen een gasleverancier te laten zoeken of een melding te maken. In die brieven staat ook geen uiterste datum waarop dat plaats moet vinden.

Het is voor mij een principe kwestie geworden. Ik merk dat hun werkwijze bij mij recalcitrant gedrag op roept.
Ga morgen ook eigenhuis(VEH) en rechtsbijstand inschakelen. Kijken hoe zij naar de zaak kijken. Misschien ook nog contact opnemen met een journalist uit de regio.
ah dan ben je nog niet zo ver, als je alleen de standaardbrieven hebt gehad. Daarna komen de brieven met deadline en incasso. Check mijn case maar eens snel even (zijn al 2 delen omdat het te groot is voor tweakers )

Water-Escape

@RemySoeters Omdat ik hier al sinds 2015 mee bezig ben zou je er van mij wat minder vriendelijk en harder in mogen gaan. Zie deze topic reeks. Maar je bent goed bezig.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

[...]
Fijn, dat je een rechtsbijstandverzekering hebt. Het is echter wel zo, dat :
  1. De gemiddelde rechtsbijstand er met zo min mogelijk fuzz uit wil komen, wat niet altijd een goed en bevredigend resultaat oplevert.
  2. Er dus te snel aangestuurd wordt op een minnelijke schikking.
Gelukkig kun je bij de meeste rechtbijstandverzekeringen kiezen welke vertegenwoordiging je wilt hebben (binnen zekere grenzen). Wij kennen een goede, ingevoerde partij, die hier vaker heeft geholpen.
Maar zover is het nog lang niet

edit: typo

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• Compuchip87
[...]

[...]

Ik zie nog een paar keer
met name door de aanzienlijke hoge kosten waarmee gedreigd wordt bij het uitblijven van een melding.
Ik zou de route via mijnaansluiting.nl consequent als aanvraag blijven benoemen, dat is namelijk wat die site zelf ook doet.

• Brent
[...]

Ga morgen ook eigenhuis(VEH) en rechtsbijstand inschakelen.
Mooi! Kun je vragen naar het aantal meldingen dat ze hierover al binnen hebben? Bij mij beweerden ze eerder dit jaar dat ik de eerste was, maar ergens twijfel ik aan hun registratie.
Ps. Hoe start ik zo’n dossier?
Kopieer een tabel van een ander en vraag bij een TS een vermelding in TS aan en onbeperkte editrechten op je post.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-08 19:56
Na een 4e brief van Liander ontvangen te hebben, twee uitgebreide gesprekken gehad met ACM naar aanleiding van mijn verschillende meldingen. Zij hebben ook met Liander gesproken over de voorwaarden die gehanteerd worden bij mijnaansluiting.nl.
Vervolgens heb ik toch nog een 2e reactie naar Liander gestuurd (let op expres members only gemaakt):
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
En prompt krijg ik de eerstvolgende werkdag een mail van hun klachten afdeling (let op, expres members only gemaakt):
Members only:
Ik denk dat een interventie van ACM wellicht doorslaggevend is geweest, dit gaat plots de goede kant op.
@Piemol Voor jou lijkt het de goede kant op te gaan. Nu nog voor de rest van de wereld Nederland.

• RemySoeters
Brent schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:37:
[...]

Mooi! Kun je vragen naar het aantal meldingen dat ze hierover al binnen hebben? Bij mij beweerden ze eerder dit jaar dat ik de eerste was, maar ergens twijfel ik aan hun registratie.

[...]

Kopieer een tabel van een ander en vraag bij een TS een vermelding in TS aan en onbeperkte editrechten op je post.
Misschien sowieso goed om te inventariseren wie er allemaal al een melding heeft gemaakt bij de ACM en wat er precies in de melding heeft gestaan.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:10
onetime schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:59:
@Piemol Voor jou lijkt het de goede kant op te gaan. Nu nog voor de rest van de wereld Nederland.
Ze laten zien dat ze het kunnen. Nu dit proces nog doorvoeren in de bedrijfs- en communicatierichtlijnen intern. Maar stap 1 is gemaakt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Piemol schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:42:
Na een 4e brief van Liander ontvangen te hebben, twee uitgebreide gesprekken gehad met ACM naar aanleiding van mijn verschillende meldingen. Zij hebben ook met Liander gesproken over de voorwaarden die gehanteerd worden bij mijnaansluiting.nl.
Vervolgens heb ik toch nog een 2e reactie naar Liander gestuurd (let op expres members only gemaakt):

***members only***

En prompt krijg ik de eerstvolgende werkdag een mail van hun klachten afdeling (let op, expres members only gemaakt):

***members only***

Ik denk dat een interventie van ACM wellicht doorslaggevend is geweest, dit gaat plots de goede kant op.
Verheugende ontwikkeling bij Liander. Enexis is helaas wat hardleerser en wil het nog wel eens op de spits drijven. Afwachten maar...

***members only***

***members only***

Klinkt goed.

Enige wat gewoon echt niet klopt is:
Members only:
Er hoeft niks te gebeuren om de overeenkomst te beëindigen, die is beëindigd.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:04

***members only***

***members only***

Members only heeft beperkte zin trouwens, er zitten uiteraard vele werknemers van de netbeheerders op tweakers.

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-08 18:36

***members only***

***members only***

Indien u zeker weet dat u geen gebruik meer wenst te maken van de gasaansluiting kunnen wij de aansluiting kosteloos voor u verwijderen.

Waarom zouden ze hem voor JOU verwijderen? Van jou hoeft hij toch niet weg?

Ondanks dat de mail netjes verwoord is vind ik de richting die zij invliegen nog steeds neigen naar dat jij diegene bent die zogenaamd iets zou willen. Oftewel ze hebben het nog niet begrepen.

• Piemol
@Truus01
@RagEnigma
Waarom zouden ze hem voor JOU verwijderen? Van jou hoeft hij toch niet weg?
Goed gezien, ik zal dit even noteren en indien ik contact heb met ACM / Liander vragen hoe ze dit bedoelen.

Misschien is dit niet zo'n juridisch ingestoken mail, en bedoelen ze 'gewoon' (zoals een leek er denk ik naar zou kijken): "u hoeft niets te doen, u hoeft niets te betalen".
Ik had het in eerste instantie ook niet zo opgevat als jullie nu terecht opmerken.

• Brent
Trichoglossus schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:12:
[...]

Members only heeft beperkte zin trouwens, er zitten uiteraard vele werknemers van de netbeheerders op tweakers.
Maakt scrapen wat lastiger.

• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14-08 16:31
big bang schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 11:58:
[...]

Ze laten zien dat ze het kunnen. Nu dit proces nog doorvoeren in de bedrijfs- en communicatierichtlijnen intern. Maar stap 1 is gemaakt.
Ze hadden bij mij in januari al laten zien dat ze het kunnen. Deze mail ontving ik op 27 januari:
Op 21 januari heeft u ons contactformulier ingevuld. Hierin geeft u aan dat u voor de gasaansluiting de overeenkomst bij Energiedirect heeft stopgezet. Sindsdien gebruikt u geen gas meer. u schrijft dat wij u 2 opties hebben gegeven, waar u geen gebruik van zal maken. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Verwijderen gasaansluiting
Wij hebben uw bericht doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling. Wij verwijderen de gasaansluiting op ons verzoek. Om de opdracht uit te voeren, hebben wij mogelijk extra informatie nodig. Wij nemen zo nodig contact met u op.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.

Met vriendelijke groet,
Toch jammer dat @Piemol de afgelopen maand toch nog meerdere mails moest sturen en contact met ACM moest hebben.

• marana
Ik kreeg toen echter nog direct een telefoontje, dat de mail betekende dat het dus in opdracht van Liander gedaan zou gaan worden, en dat ik geen verantwoordelijkheid draag.

• Brent
Liander heeft een paar goede voorbeelden nu, al zijn er ook nog genoeg slechte. Helaas heb ik nog geen enkel goed voorbeeld geteld bij andere netbeheerders...

• Piemol
Trichoglossus schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 15:12:
De ACM was ook op de hoogte van dit topic.

Dan vraag ik mij wel af waarom we reeds aan de 220 pagina's zitten, dan zou je toch mogen verwachten dat na een pagina of 20 het topic begint te verstoffen omdat er geen problemen meer zijn.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:28
@Piemol Niet iedereen heeft dezelfde paginagrootte btw. Zelf zit ik op 275 ^^

Bijna 400k views op dit topic is dan wel weer belachelijk.
Piemol schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 09:30:
[...]

De ACM was ook op de hoogte van dit topic.

Dan vraag ik mij wel af waarom we reeds aan de 220 pagina's zitten, dan zou je toch mogen verwachten dat na een pagina of 20 het topic begint te verstoffen omdat er geen problemen meer zijn.
Ik zit op pagina 110.
Dat er hier medewerkers van vanalles meelezen, wil niet zeggen dat er iets mee gedaan wordt.
Misschien tegen ons gebruiken in rechtzaken?

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14-08 15:38
Hier ook bij United Consumers opgezegd, ook hier al wat moeizaam. Naar aanleiding van dit bericht:
Members only:
Daarna het volgende bericht gekregen, hoe het beste te reageren?
Members only:

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-08 16:57
Ik zou in je communicatie met hun heel duidelijk de verantwoordelijkheden splitsen. Duidelijk aangeven dat je inderdaad geen gas meer wenst te gebruiken dus dat je akkoord bent dat zij je gascontract opzeggen en de ATO op mogen zeggen.
Ze vragen niet dat je akkoord gaat met kosten van de netbeheerder, maar ik zou dat nog wel expliciet aangeven dat er wettelijk geen basis is voor de netbeheerder om kosten op te voeren en dat ze prima welkom zijn om je aansluiting weg te halen (met standaard zinnetje enzo), maar dat die discussie niet relevant is voor jouw opzegging bij je leverancier, dus dat dat geen impact heeft op het opzeggen van je gascontract.

• phicoh
Thomox schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 15:46:
Je kan het kort houden: "Hierbij ga ik akkoord met de beëindiging van mijn gascontract per 4 september 2026."

Dat is genoeg.
Hier ook bij United Consumers opgezegd, ook hier al wat moeizaam. Naar aanleiding van dit bericht:

***members only***

***members only***
Zoals @phicoh zegt, 'Ja, ik ga akkoord.'

• renshulman

***members only***

***members only***
Ha, ik herken hier de mail die ik een paar dagen geleden gestuurd heb. Daarmee was het voor mij meteen afgedaan zonder gezeur over de gevolgen vanuit Enexis. Ze hebben enkel een vreemde constructie gebruikt met een verhuizing aanvragen naar mijn eigen adres om het intern te kunnen verwerken, afwachten of dat volgende maand geen problemen oplevert.

• marana
Coocoocachoo schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:00:
Ik zou in je communicatie met hun heel duidelijk de verantwoordelijkheden splitsen. Duidelijk aangeven dat je inderdaad geen gas meer wenst te gebruiken dus dat je akkoord bent dat zij je gascontract opzeggen en de ATO op mogen zeggen.
Ze vragen niet dat je akkoord gaat met kosten van de netbeheerder, maar ik zou dat nog wel expliciet aangeven dat er wettelijk geen basis is voor de netbeheerder om kosten op te voeren en dat ze prima welkom zijn om je aansluiting weg te halen (met standaard zinnetje enzo), maar dat die discussie niet relevant is voor jouw opzegging bij je leverancier, dus dat dat geen impact heeft op het opzeggen van je gascontract.
Waarom zou je dat melden? Dat gaat helemaal buiten UC om, dus hoef je daar ook geen woord aan te verspillen.

Gewoon bevestigen dat het akkoord is, klaar.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-08 16:57
marana schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:55:
[...]

Waarom zou je dat melden? Dat gaat helemaal buiten UC om, dus hoef je daar ook geen woord aan te verspillen.

Gewoon bevestigen dat het akkoord is, klaar.
Ik zou persoonlijk niet op een email die waarschuwt voor hoge kosten alleen maar "ik ga akkoord" zeggen, maar duidelijk aangeven dat je alleen akkoord gaat met de scope van UC en niet met de rest van de onzin die ze vermelden.
Voordat ergens in de toekomst opeens een netbeheerder zegt "kijk, hier ben je akkoord gegaan met kosten vanuit ons".

Ik denk niet dat het nodig is, maar ik zou het persoonlijk toch duidelijk splitsen wat de scope van UC is en dat je expliciet alleen daar op akkoord geeft.

[ Voor 21% gewijzigd door Coocoocachoo op 06-08-2026 16:59 ]

• Compuchip87
phicoh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:05:
[...]

Je kan het kort houden: "Hierbij ga ik akkoord met de beëindiging van mijn gascontract per 4 september 2026."

Dat is genoeg.
Dus dit @Coocoocachoo.

Eventueel nog met de toevoeging dat je zelf de communicatie met de netbeheerder voor je rekening neemt zodra zij contact zoeken.

***members only***

***members only***
Je hoeft niet meer te reageren. Je hebt genoeg geschreven in deze mail.

Je kan ook zoiets doen:
Ik heb u in mijn eerste mail van * alles al medegedeeld.
Ik stel u bij voorbaat aansprakelijk voor alle schade die voortvloeit uit het niet correct door u verwerken van mijn mededeling.

@Coocoocachoo Dit dus:
phicoh schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 16:05:

Dat is genoeg.
Dan zeg je (@Thomox ) niet dat je ook maar ergens anders mee akkoord gaat dan puur het beëindigen van het gascontract per 4-9-2026.

Enige is dat je heel misschien nog kunt schrijven: "Hierbij ga ik akkoord met de beëindiging van mijn gascontract per 4 september 2026 door jullie, United Consumers."
Als je echt denkt dat je risico loopt op iets anders akkoord te gaan dan puur het beëindigen van het contract door hun.

Niet moeilijker maken dan het is.

[ Voor 3% gewijzigd door Truus01 op 06-08-2026 19:03 ]

Truus01 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

Klinkt goed.

Enige wat gewoon echt niet klopt is:

***members only***

Precies dit viel mij ook op. En vraagt om een reactie waarin @Piemol duidelijk stelt dat de overeenkomst al lang beëindigd is en aan de netbeheerder opdraagt om haar administratie/systeem op orde te brengen in het geval daarin niet zichtbaar is dat de overeenkomst reeds is beëindigd

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

onetime schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 18:41:
[...]

Je hoeft niet meer te reageren. Je hebt genoeg geschreven in deze mail.

Je kan ook zoiets doen:
Ik heb u in mijn eerste mail van * alles al medegedeeld.
Ik stel u bij voorbaat aansprakelijk voor alle schade die voortvloeit uit het niet correct door u verwerken van mijn mededeling.
Dit is een hele mooie tekst. Daarmee bevestig je dat je de opzegging van het gascontract wil doorzetten, maar geef je geen akkoord op welk deel dan ook uit de mail met onzin over kostengedoe met de netbeheerder.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Piemol
Ongelooflijk.

Liander stuurt meerdere brieven per post, weet de EAN van je meter, etc.
Dan maken ze zelf een melding aan om de aansluiting te verwijderen, en wat is dan de eerste vraag van de werkvoorbereider?
spoiler:
Ik zie hier twee adressen staan:
1. <oud adres>
2. <nieuw adres>
Om welk adres gaat het?
En in een andere mail staat er terloops nog het volgende vermeldt:
Uw meterkast moet voldoen aan de richtlijnen  
Bekijk op www.liander.nl/richtlijnen-meterkast de instructievideo en de technische informatie. Wanneer de meterkast niet voldoet aan de richtlijnen, kunnen wij niet aan het werk.
Ik ga er maar van uit dat bovenstaande een vrij algemene mail is betreffende 'aanpassen aansluitingen'.
Hopelijk is dat geen voorbode van wat er nog gaat komen.

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:18
Zojuist mijn gascontract bij Delta Energie opgezegd. Ook daar was een hobbeltje te nemen, je zou bijna denken dat de energieleveranciers dat onderling hebben afgesproken :) Nu afwachten wanneer Stedin op de lijn komt

Dat klopt. 😊 In Nederland ben je verplicht om een energiecontract te hebben voor een actieve gasaansluiting, ook als je geen gas verbruikt. Heb je nog geen verzoek ingediend om de gasmeter te laten verwijderen? Dan raad ik je aan om dit eerst te doen. Wanneer de gasaansluiting actief blijft zonder contract, kunnen er namelijk afsluitkosten in rekening worden gebracht. Deze kosten kunnen behoorlijk oplopen. Zodra je de bevestiging hebt ontvangen dat de gasmeter wordt verwijderd, help ik je graag met het opzeggen van het gascontract.
johan_L schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:55:
Zojuist mijn gascontract bij Delta Energie opgezegd. Ook daar was een hobbeltje te nemen, je zou bijna denken dat de energieleveranciers dat onderling hebben afgesproken :) Nu afwachten wanneer Stedin op de lijn komt

Dat klopt. 😊 In Nederland ben je verplicht om een energiecontract te hebben voor een actieve gasaansluiting, ook als je geen gas verbruikt. Heb je nog geen verzoek ingediend om de gasmeter te laten verwijderen? Dan raad ik je aan om dit eerst te doen. Wanneer de gasaansluiting actief blijft zonder contract, kunnen er namelijk afsluitkosten in rekening worden gebracht. Deze kosten kunnen behoorlijk oplopen. Zodra je de bevestiging hebt ontvangen dat de gasmeter wordt verwijderd, help ik je graag met het opzeggen van het gascontract.
Graag melding maken bij de ACM van deze leugens en in eerste instantie weigering om je opzegging te verwerken. Hoe meer klachten de ACM hierover binnenkrijgt, hoe groter de kans is dat ze er *ooit* echt serieus wat mee gaan doen.
Want het liegen is inderdaad een structurele praktijk bij de energieleveranciers die gestopt moet worden.

johan_L schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 09:55:

Ik neem aan dat je ze bedankt hebt voor de ontvangstbevestiging en dus klaar?!

En ja, ik meen ergens gelezen of gehoord te hebben dat de energieleveranciers inderdaad instructie hebben gehad van de netbeheerder (of het ACM), om te wijzen op MijnAansluiting en de (verkeerde) gevolgen van het niet hebben van een gascontract.
Ze lijken in ieder geval inderdaad allemaal hetzelfde script te hebben.

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:18
Ivow85 schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 10:13:
[...]

Graag melding maken bij de ACM van deze leugens en in eerste instantie weigering om je opzegging te verwerken. Hoe meer klachten de ACM hierover binnenkrijgt, hoe groter de kans is dat ze er *ooit* echt serieus wat mee gaan doen.
Want het liegen is inderdaad een structurele praktijk bij de energieleveranciers die gestopt moet worden.
Melding gedaan bij ACM. Dankzij de informatie in dit topic kon ik met de juiste argumenten een beetje doorduwen en toen werd mijn opzegging wel direct verwerkt

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
[...]
Beetje late reactie misschien @RemySoeters, maar je formulering valt me op:
ik geef hiermee dus geen toestemming voor een onaangekondigd bezoek, maar wel voor een door Enexis zelf gepland bezoek, waarbij ik hiervan tijdig op de hoogte gesteld wordt, zodat ik mijn medewerking aan de uitvoerder kan verlenen
Dat betekent dat ze elke datum uit kunnen pikken, ongeacht of die jou uitkomt of niet.
Gebruikelijk is de wettelijk voorgeschreven procedure waarbij ze minimaal 5 werkdagen tevoren een afspraak maken. En een afspraak is iets dat goedkeuring van alle betrokken partijen vereist. Oftewel: ze doen een (of meer) voorstel(len) en jij zegt of dat je uitkomt. Dan voorkom je dat jij je misschien in bochten moet wringen, want je hebt ze nu die vrijheid gegeven.
Ik hoop voor je dat het goed uitkomt.

<John O`Mill>

Hippe Lip schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 21:24:
[...]

Beetje late reactie misschien @RemySoeters, maar je formulering valt me op:

[...]

Dat betekent dat ze elke datum uit kunnen pikken, ongeacht of die jou uitkomt of niet.
Gebruikelijk is de wettelijk voorgeschreven procedure waarbij ze minimaal 5 werkdagen tevoren een afspraak maken. En een afspraak is iets dat goedkeuring van alle betrokken partijen vereist. Oftewel: ze doen een (of meer) voorstel(len) en jij zegt of dat je uitkomt. Dan voorkom je dat jij je misschien in bochten moet wringen, want je hebt ze nu die vrijheid gegeven.
Ik hoop voor je dat het goed uitkomt.
Enexis doet toch wat ze zelf willen en snappen de wet en dit soort reacties toch niet.
Uiteindelijk zullen ze toch moeten komen op een tijdstip dat @RemySoeters kan.

• water_escape
Ik heb een mail en aantal telefoontjes vanuit Enexis. We gaan dus weer verder, maar het lijkt postitief:
Beste heer xxx,

Mijn naam is xx xxx en ik ben werkzaam bij Enexis Venlo als planner, Graag zou ik met u een afspraak maken voor een schouwing voor het verwijderen van de gas aansluiting en de aansluitleiding hiervan. Dit houdt niet meer en minder in dat er een monteur even langskomt hoe we het beste de aansluitleiding en meter kunnen verwijderen zonder u veel overlast hier mee te bezorgen. Dit zal alles bij elkaar een half uurtje duren, graag zou ik met u een datum afspreken die u schikt om dit te kunnen doen. U mag contact op nemen per mail of telefonisch. Graag hoor ik van u terug,

xx xxx,

Korte termijn planning gas
Ik zal dus vriendelijk antwoord dat we een datum kunnen prikken hiervoor.

Update: afspraak maandagochtend aanstaande voor een schouw

[ Voor 4% gewijzigd door water_escape op 12-08-2026 15:21 ]

Water-Escape

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:37
Hier is inmiddels de tweede herinnering door Enexis verstuurd, zie hieronder.

Uw contract voor energie is bij ons niet bekend

Beste klant,

Wij zijn de netbeheerder in uw regio en zorgen ervoor dat u dagelijks gebruik kunt maken van stroom en/of gas. Op uw adres is op dit moment geen contract bekend met een energieleverancier. Dit heeft u wel nodig om energie te kunnen gebruiken. Wilt u zo snel mogelijk een contract regelen? We leggen u uit hoe u dit doet.

Hoe regelt u een contract?

Volg onderstaande stappen om een contract te regelen met een energieleverancier. Heeft u al een contract geregeld? Begin dan bij stap 3. De stappen leggen we op de achterkant van deze brief uit.
  1. Zoek een energieleverancier.
  2. Regel een contract.
  3. Controleer de ingangsdatum.
  4. Volg de status online.
Waarom moet u een contract regelen?

Om prettig te kunnen wonen of werken, gebruikt u dagelijks stroom en/of gas. U heeft hiervoor een contract nodig met een energieleverancier. Aan de leverancier betaalt u namelijk voor het gebruik van stroom en/of gas. Ook betaalt u via de leverancier onze netwerkkosten.

Zonder contract moeten wij u afsluiten van stroom en/of gas. Op enexis.nl/afsluitenvoorkomen vindt u meer informatie. Afsluiten doen we natuurlijk liever niet, want dan kunt u niet meer warm douchen, internet gebruiken of uw (mobiele) apparaten opladen.

Volg de status online

Scan de QR-code bovenaan deze brief of ga naar enexis.nl/statusenergie om de status van uw energiecontract te volgen.

Stappen uitgelegd

1. Zoek een leverancier

Wilt u gebruik blijven maken van stroom en/of gas? Vind dan zo snel mogelijk een energieleverancier.

Op enexis.nl/afsluitenvoorkomen vindt u meer informatie.

2. Regel een contract

Heeft u een energieleverancier gekozen? Regel dan een contract voor stroom en/of gas. Zorg dat het contract zo snel mogelijk ingaat.

3. Controleer de ingangsdatum

Heeft u het contract ontvangen? Controleer of de ingangsdatum goed staat.

Door de wettelijke bedenktijd start het contract soms pas 10 werkdagen na uw aanmelding. Het is belangrijk dat uw contract op tijd ingaat. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met uw energieleverancier om deze datum te vervroegen.

4. Volg de status online

Scan de QR-code van deze brief of ga naar enexis.nl/statusenergie.

Hier ziet u of uw contract al bij ons gemeld is door de energieleverancier.

Is uw contract bekend? Dan is alles goed geregeld en kunt u stroom en/of gas (blijven) gebruiken.

Wie zijn wij?

Wij zijn Enexis Netbeheer, de netbeheerder in uw regio.

Als u stroom en/of gas gebruikt, heeft u een energieleverancier én een netbeheerder nodig.

Aan de energieleverancier betaalt u de kosten voor het gebruik van stroom en/of gas én ook onze netwerkkosten.

Wij als netbeheerder zorgen ervoor dat de energie bij u thuiskomt en beheren de kabels en leidingen.

Een energieleverancier kiest u zelf, de netbeheerder niet.

Meer informatie

Heeft u nog vragen of wilt u meer weten?

Kijk dan op enexis.nl/afsluitenvoorkomen.

Met vriendelijke groet,

Enexis Netbeheer B.V.

In mijn optiek is er niks veranderd ten aanzien van de eerste brief en voel ik mij nog niet genoodzaakt om op deze brief te reageren, maar ben erg benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.

• Compuchip87
Ten eerste, wil je de inhoud van de brief even [quote]n, dan is het duidelijker wat hun tekst is en wat de jouwe.

Ten tweede, we raden aan altijd een antwoord te sturen, hoe kort ook. Dan kan jou nooit verweten worden dat je niet meewerkend of laks of niet constructief was. Je zou kunnen volstaan met benoemen dat ze totaal niet ingaan op jouw brief van datum x-y-z en dat je graag hun inhoudelijke reactie afwacht, of ze mogen hun spullen uit je meterkast te komen halen.

Opzetje:
Op x-y-z ontving ik uw brief, kenmerk xyz, waarin u aangeeft dat er geen contract met een energieleverancier bekend is op mijn adres.

Dit is incorrect. Als u uw administratie op orde zou hebben, zou u weten dat ik een contract heb met xyz voor de stroom die ik verbruik. U zou ook moeten weten dat ik geen gascontract heb, omdat ik geen gas meer verbruik en dit ook niet meer van plan ben.

Dit heb ik op x-y-z aan u gemeld in mijn brief/email. Mocht u hierop inhoudelijk een reactie willen geven zie ik deze graag tegemoet. Aangezien uw algemene brief gebaseerd is op onjuiste aannames zie ik nu geen reden hier verder op in te gaan.

Zoals ik eerder heb aangegeven, bent u te allen tijde van harte welkom om een afspraak te maken voor werkzaamheden die u noodzakelijk acht voor het veilig beheren van het gasnet. Deze werkzaamheden zijn dan op uw initiatief en kosten. U moet deze afspraak vijf werkdagen van tevoren maken, zodat ik kan zorgen dat ik thuis ben. Als u dit wilt, hoor ik dit graag.

Hartelijke groeten,

Darkbullet.

[ Voor 54% gewijzigd door Compuchip87 op 13-08-2026 14:04 ]

Darkbullet schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:40:
Hier is inmiddels de tweede herinnering door Enexis verstuurd, zie hieronder.

In mijn optiek is er niks veranderd ten aanzien van de eerste brief en voel ik mij nog niet genoodzaakt om op deze brief te reageren, maar ben erg benieuwd hoe jullie hiernaar kijken.
Zou ik ook zo zien.
Je hebt namelijk wel een contract met een energieleverancier, voor stroom.
En je vind het helemaal niet erg om afgesloten te worden van gas.
Ze vragen niet om een reactie, geven alleen aan wat je zou moeten doen, als jij nog wel gas zou willen (zo zou je de brief kunnen interpreteren).
Verder dreigen ze nog niet met kosten voor afsluiting of zo.
Dus eigenlijk staat er niks in waar jij op zou moeten reageren.
Compuchip87 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:57:
Ten tweede, we raden aan altijd een antwoord te sturen, hoe kort ook. Dan kan jou nooit verweten worden dat je niet meewerkend of laks of niet constructief was. Je zou kunnen volstaan met benoemen dat ze totaal niet ingaan op jouw brief van datum x-y-z en dat je graag hun inhoudelijke reactie afwacht, of ze kunnen een afspraak maken om op hun initiatief en kosten hun spullen uit je meterkast te komen halen.
Volgens mij (althans, ik meen dat dat eerder 'standaard' was), hoef je pas te reageren, zodra ze gaan dreigen met kosten. Of als ze je natuurlijk om een reactie vragen.
Zo lang er niks in staat over kosten, en wat ze schrijven is wat je zou willen (dat ze je komen afsluiten) en er wordt niet om een reactie gevraagd, is er niks om op te reageren.

Hoe zou jij op die brief reageren?
'Bedankt voor het advies. Ik heb een energieleverancier, voor stroom. Gas mogen jullie inderdaad komen afsluiten, als jullie dat nodig vinden, onder jullie eigen verantwoording, op afspraak en alle mogelijke kosten zijn voor jullie.'
Zoiets?!

• Compuchip87
Truus01 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:05:
[...]

Hoe zou jij op die brief reageren?
Heb een voorbeeld reactie in de vorige post. Sorry, denk dat mijn edit en jouw post elkaar gekruist hebben.
Compuchip87 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

Heb een voorbeeld reactie in de vorige post. Sorry, denk dat mijn edit en jouw post elkaar gekruist hebben.
Geeft niks. Eigenlijk een nette manier van hetzelfde wat mijn 'opzet' was. ;)

Maar ik zou deze brief dus nog lekker negeren.
De discussie met de netbeheerder begint vroeg genoeg en gaat nog lang genoeg duren, en zo geef je ze eerder alleen maar extra discussiepunten. Ze zouden bv kunnen reageren dat hun administratie wel op orde is. Dat ze stroom niet bedoelden, maar gas. En bla bla.

Overigens, volgens mij heeft @Darkbullet nog niks gecommuniceerd naar de netbeheerder. En is de 'melding' de opzegging van het gascontract met ATO.

Ik zou (en heb) pas gereageerd zodra ze ineens kosten zijn gaan vermelden. Daarop heb ik gereageerd met standaard brief 1b. Komen daarop dit soort brieven, kun je inderdaad in een reactie kort wijzen op die eerdere brief (of het herhalen).

• Compuchip87
Truus01 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:10:
[...]

Geeft niks. Eigenlijk een nette manier van hetzelfde wat mijn 'opzet' was. ;)

Maar ik zou deze brief dus nog lekker negeren.
De discussie met de netbeheerder begint vroeg genoeg en gaat nog lang genoeg duren, en zo geef je ze eerder alleen maar extra discussiepunten. Ze zouden bv kunnen reageren dat hun administratie wel op orde is. Dat ze stroom niet bedoelden, maar gas. En bla bla.
Tsja, ik zou juist zeggen: als ze geen stroom bedoelen maar gas dan moeten ze dat ook schrijven. Zo moeilijk is het niet om het systeem even een andere template te laten gebruiken.
Overigens, volgens mij heeft @Darkbullet nog niks gecommuniceerd naar de netbeheerder. En is de 'melding' de opzegging van het gascontract met ATO.

Ik zou (en heb) pas gereageerd zodra ze ineens kosten zijn gaan vermelden. Daarop heb ik gereageerd met standaard brief 1b. Komen daarop dit soort brieven, kun je inderdaad in een reactie kort wijzen op die eerdere brief (of het herhalen).
Sorry ik ging er vanuit dat @Darkbullet al wel gereageerd had. Zo niet zou je
Dit heb ik op x-y-z aan u gemeld in mijn brief/email. Mocht u hierop inhoudelijk een reactie willen geven zie ik deze graag tegemoet.
nog kunnen vervangen door
Er is geen wettelijke verplichting hiervan een melding te maken, anders dan het rechtsgeldig opzeggen van mijn contract (wat ik gedaan heb), maar als u wilt kunt u dit bericht als melding beschouwen.
Anyway, ik zou dus wel even een briefje terugsturen maar ik snap ook jouw standpunt dat er nog genoeg kansen komen om wel te reageren. Denk dat dan vooral aankomt op wat je (zijnde @Darkbullet) prettiger vindt.

• water_escape
@Darkbullet check mijn dossiers even, heel makkelijk copy paste voor je.

Water-Escape

• Darkbullet
water_escape schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:00:
@Darkbullet check mijn dossiers even, heel makkelijk copy paste voor je.
Hoe kan ik jou dossier inzien?

Groet

• Darkbullet
Sturen jullie overigens een brief per post of alles per email?

• water_escape
Darkbullet schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 16:28:
[...]

Hoe kan ik jou dossier inzien?

Groet
In de TS staan linkjes naar dossiers, of even zoeken op mijn naam. Of deze linkjes gebruiken ;)

deel1: water_escape in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"
deel2: water_escape in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

Water-Escape

• Darkbullet
Ik heb mijn gasleveringscontract bij Essent per 9 juli 2026 beëindigd. Ik ging er aanvankelijk vanuit dat Essent daarmee ook namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor gas bij Enexis zou beëindigen.

Dit heb ik vandaag expliciet bij Essent nagevraagd. Zij bevestigen dat dit niet het geval is. Volgens Essent is alleen de leveringsovereenkomst beëindigd en blijft de ATO bij Enexis bestaan zolang de fysieke gasaansluiting aanwezig is.

Essent verwijst mij voor beëindiging van de ATO naar Enexis/Mijnaansluiting. Via Mijnaansluiting kom je echter uit bij het laten verwijderen van de aansluiting, met bijbehorende risico als opdrachtgever .

Mijn vraag is daarom: kan ik de ATO rechtstreeks bij Enexis opzeggen zonder zelf opdracht te geven voor (en daarmee opdrachtgever te worden van) de verwijdering van de gasaansluiting.

[ Voor 4% gewijzigd door Darkbullet op 13-08-2026 17:26 ]

• phicoh
Darkbullet schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 17:25:
Mijn vraag is daarom: kan ik de ATO rechtstreeks bij Enexis opzeggen zonder zelf opdracht te geven voor (en daarmee opdrachtgever te worden van) de verwijdering van de gasaansluiting.
De ATO regelt dat de netbeheerder betaald wordt door de energieleverancier. Geloof mij, als je bij de energieleverancier opzegt dan stopt die ook met betalen. Die ATO is echt wel opgezegd, wat Enexis ook beweert.

Volgens de wet is het ook onmogelijk zo'n eis te stellen. Er staat in de ATO niet dat eerst de gasaansluiting weg moet zijn. Dat kan ook niet want mensen verhuizen regelmatig en dan wordt ATO opgezegd zonder dat de gasaansluiting verwijderd wordt.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:45
Ik heb mijn gasleveringscontract bij Essent per 9 juli 2026 beëindigd. Ik ging er aanvankelijk vanuit dat Essent daarmee ook namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor gas bij Enexis zou beëindigen.

Dit heb ik vandaag expliciet bij Essent nagevraagd. Zij bevestigen dat dit niet het geval is. Volgens Essent is alleen de leveringsovereenkomst beëindigd en blijft de ATO bij Enexis bestaan zolang de fysieke gasaansluiting aanwezig is.
[…]
EnexisEssent liegt hier tegen jou. De ATO is wel degelijk door Essent namens jou opgezegd, dit gebeurt namelijk automatisch. Ik raad je aan hierover een klacht in te dienen tegen Essent bij de toezichthouder ACM ivm valse voorstelling van feiten.

Edit: Essent liegt, Enexis (nog) niet

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 13-08-2026 23:39 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:03
RichieB schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 19:42:
[...]

Enexis liegt hier tegen jou. De ATO is wel degelijk door Essent namens jou opgezegd. Ik raad je aan hierover een klacht in te dienen tegen Enexis bij de toezichthouder ACM.
Essent liegt in dit geval. Zie bericht van @Darkbullet

• Darkbullet
Klopt inderdaad. Ik wilde de eerste brief van water_escape aan Enexis sturen, maar hier staat in

“Tegelijkertijd met die opzegging heb ik <> gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij <>, conform Artikel 3.6…”

Maar dat heb ik dus niet gedaan. Begrijp ik dan goed dat ik dit gedeelte van de brief kan verwijderen omdat Essent met het beëindigen van het gas contract automatisch de ATO kosten komen te vervallen?

• Darkbullet
Ik heb onderstaande brief getikt en laten corrigeren her en der door Chatgpt. Hoe kijken jullie naar deze reactie?
"Geachte heer/mevrouw,

Ik heb mijn gasleveringscontract bij Essent beëindigd. De levering van gas is inmiddels definitief beëindigd en door Essent afgerekend. Sindsdien heb ik geen leverancier voor gas meer op dit adres.

Ik wens geen nieuw gasleveringscontract af te sluiten en maak geen gebruik van de gasaansluiting.

Naar aanleiding van uw brieven stel ik u hierbij tevens ervan op de hoogte dat ik de overeenkomst voor aansluiting en transport van gas niet wens voort te zetten en deze, voor zover deze volgens u nog bestaat, hierbij opzeg.

Ik geef Enexis alle gelegenheid om op afspraak de handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die Enexis in verband met de beëindiging noodzakelijk acht.

Deze medewerking houdt nadrukkelijk geen opdracht van mijn kant in tot verwijdering van de gasaansluiting. Ik verzoek daarom ook niet via mijnaansluiting.nl om verwijdering en aanvaard door deze brief geen betalingsverplichting voor werkzaamheden waartoe ik geen opdracht heb gegeven.

Mocht Enexis van mening zijn dat uit de beëindiging/opzegging toch kosten voor mij voortvloeien, dan ontvang ik graag voorafgaand aan de werkzaamheden schriftelijk de contractuele en wettelijke grondslag daarvan, inclusief het toepasselijke tarief.

Graag ontvang ik tevens schriftelijke bevestiging van de datum waarop de Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas volgens uw administratie eindigt.

Met vriendelijke groet,"

• Nico-G

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Darkbullet schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:28:
Klopt inderdaad. Ik wilde de eerste brief van water_escape aan Enexis sturen, maar hier staat in

“Tegelijkertijd met die opzegging heb ik <> gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij <>, conform Artikel 3.6…”

Maar dat heb ik dus niet gedaan. Begrijp ik dan goed dat ik dit gedeelte van de brief kan verwijderen omdat Essent met het beëindigen van het gas contract automatisch de ATO kosten komen te vervallen?
Je mag een overeenkomst op dezelfde manier opzeggen zoals je die bent aangegaan. Per mail, brief of telefonisch, het maakt niet uit.
Jij hebt een gascontract afgesloten met Essent. ZIJ hebben daarvoor indirect voor en namens jou een ATO afgesloten met Enexis. Daar hoefde jij zelf niets voor te doen.
Als je het gascontract met Essent dus opzegt, kun je in het vervolg alle betalingen aan Essent die voor Enexis zijn storneren. Die ben je dan immers niet meer verschuldigd.
Dit zal Essent financieel motiveren om de ATO wèl op te zeggen.
Je zou Essent nog kunnen melden, dat je verwacht, dat ze hun wettelijke taken conform uitvoeren en dat je hen aansprakelijk zult stellen voor de schade die ontstaat bij weigering daarvan.

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Darkbullet
Als je tekst aanhaalt uit een brief die je hebt gekregen of wilt gaan schrijven, zet die dan tussen [quote] en [/quote].
Dat verbetert de leesbaarheid enorm voor ons.
Graag ook aanpassen bij de berichten die je al schreef hierboven.

<John O`Mill>

• Darkbullet
Darkbullet schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 21:52:
Ik heb onderstaande brief getikt en laten corrigeren her en der door Chatgpt. Hoe kijken jullie naar deze reactie?
[quote]"Geachte heer/mevrouw,

Ik heb mijn gasleveringscontract bij Essent beëindigd. De levering van gas is inmiddels definitief beëindigd en door Essent afgerekend. Sindsdien heb ik geen leverancier voor gas meer op dit adres.

Ik wens geen nieuw gasleveringscontract af te sluiten en maak geen gebruik van de gasaansluiting.

Naar aanleiding van uw brieven stel ik u hierbij tevens ervan op de hoogte dat ik de overeenkomst voor aansluiting en transport van gas niet wens voort te zetten en deze, voor zover deze volgens u nog bestaat, hierbij opzeg.

Ik geef Enexis alle gelegenheid om op afspraak de handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die Enexis in verband met de beëindiging noodzakelijk acht.

Deze medewerking houdt nadrukkelijk geen opdracht van mijn kant in tot verwijdering van de gasaansluiting. Ik verzoek daarom ook niet via mijnaansluiting.nl om verwijdering en aanvaard door deze brief geen betalingsverplichting voor werkzaamheden waartoe ik geen opdracht heb gegeven.

Mocht Enexis van mening zijn dat uit de beëindiging/opzegging toch kosten voor mij voortvloeien, dan ontvang ik graag voorafgaand aan de werkzaamheden schriftelijk de contractuele en wettelijke grondslag daarvan, inclusief het toepasselijke tarief.

Graag ontvang ik tevens schriftelijke bevestiging van de datum waarop de Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas volgens uw administratie eindigt.

Met vriendelijke groet,[/quote]

• Darkbullet
Hippe Lip schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 01:10:
@Darkbullet
Als je tekst aanhaalt uit een brief die je hebt gekregen of wilt gaan schrijven, zet die dan tussen [quote] en [/quote].
Dat verbetert de leesbaarheid enorm voor ons.
Graag ook aanpassen bij de berichten die je al schreef hierboven.
Zal m'n best doen bedankt 👍

• phicoh
Belang is dat je alle communicatie op schrift hebt, dan wel opnames maakt en een afschrift daarvan schriftelijk bevestigd.

In dit geval zou je kunnen bevestingen dat er volgens Enexis sprake is van een ATO en dat je graag een kopie wilt hebben van die ATO, inclusief welke leverancier die namens jou heeft afgesloten en wanneer.

Ik neem aan dat je dat nooit krijgt. Maar als je wel iets krijgt dan zijn de vervolg stappen om aan Essent te vragen waarom de ATO niet is opgezegd en aan Enexis of je een kopie kan krijgen van de facturen die ze aan Essent gestuurd hebben.
@Darkbullet Je hebt er een \ voor gezet; dat is om het als leesbare tekst weer te geven en om het NIET als opmaak commando te interpreteren... van daar dat het niet werkte.

• The Third Man
  • Laatst online: 09:38

The Third Man

The Third Jellyfish

onetime schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:07:
@Darkbullet Je hebt er een \ voor gezet; dat is om het als leesbare tekst weer te geven en om het NIET als opmaak commando te interpreteren... van daar dat het niet werkte.
Ik vermoed dat hij het getikt heeft in the 'visueel' weergave in plaats van in de 'broncode' weergave. In de visueel-weergave plaatst de RTF-editor er zelf die \ voor

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 13:15
Eerst geef je de hengel en daarna alsnog de vis. Ik hoop dat hij/zij dat ook zo ziet. ;)

• RemySoeters
Ruben26 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:28:
[...]

Eerst geef je de hengel en daarna alsnog de vis. Ik hoop dat hij/zij dat ook zo ziet. ;)
Heel eerlijk; ik heb in het begin (en soms nogsteeds) ook erg geworsteld hoe de verschillende dingen op dit forum werken. Zelfs dat het me even duurde om daadwerkelijk zelf ook zaken te posten in dit topic. Gewoon “zoeken” naar iemand zijn eerdere posts is niet heel makkelijk op het tweakers forum. Zeker als iemand regelmatig post in een topic. Ook hoe je een “dossier” aanmaakt, kom je niet achter tenzij je het vraagt.

[ Voor 0% gewijzigd door RemySoeters op 14-08-2026 12:31 . Reden: Interpunctie ]

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19
Opzeggen bij Budget Thuis....
- wachttijd voor bellen ongeveer 10 minuten
- chat liep vast/chickened out

Ik heb de volgende mail verzonden aan het hier in dit topic genoemde adres :
Middels deze e-mail verzoek ik u mijn gascontract en ATO overeenkomst per vandaag te beëindigen. De reden is dat mijn woning per vandaag (14 augustus 2026) gasloos is geworden.

Ik heb via uw site vernomen dat ik deze opzegging via mijnaansluiting.nl moet doen maar daarmee ga ik niet akkoord. Ik ben niet verplicht om mijnaansluiting.nl te gebruiken voor het opzeggen van de gasaansluiting.

Ik verwacht van u dat u mijn verzoek honoreert en mijn contract en ATO overeenkomst per 14-08-2026 beëindigt. Graag zie ik hiervan een bevestiging.
Ik las dat @BrammT dezelfde vraag had maar geen terugkoppeling had gegeven.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:45
asing schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:50:
Opzeggen bij Budget Thuis....
- wachttijd voor bellen ongeveer 10 minuten
- chat liep vast/chickened out

Ik heb de volgende mail verzonden aan het hier in dit topic genoemde adres :

[...]

Ik las dat @BrammT dezelfde vraag had maar geen terugkoppeling had gegeven.
Per direct lijkt mij wel heel optimistisch, denk dat je rekening moet houden van een opzegtermijn. Ik heb mijn leverancier er destijds 1 maand de tijd voor gegeven om enige vorm van discussie over de termijn te voorkomen.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19
Oilman schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:55:
[...]

Per direct lijkt mij wel heel optimistisch, denk dat je rekening moet houden van een opzegtermijn. Ik heb mijn leverancier er destijds 1 maand de tijd voor gegeven om enige vorm van discussie over de termijn te voorkomen.
Ik heb expres mijn gas bij budget gelaten waar het nu variabel is. Op de website staat dat het direct opzegbaar is en er wordt met geen woord gerept over een opzegtermijn.

https://www.budgetthuis.n...service/contract-opzeggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_Ev92KOWmTKrD411-U54QPWTEw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U7LZJ2naIca0tXhiK80Ud3Ox.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door asing op 14-08-2026 14:11 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-08 19:44
asing schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:04:
en er wordt met geen woord gerept over een opzegtermijn.
Toch wel. Er staat expliciet zonder opzegtermijn.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Darkbullet schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 08:25:
[...]

Zal m'n best doen bedankt 👍
@Darkbullet
Gebruik dan [quote] en [/quote] zonder backslash (\), zoals het hier leesbaar staat in deze post. Anders werkt het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 14-08-2026 17:50 ]

<John O`Mill>

• Darkbullet
RemySoeters schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:31:
[...]

Heel eerlijk; ik heb in het begin (en soms nogsteeds) ook erg geworsteld hoe de verschillende dingen op dit forum werken. Zelfs dat het me even duurde om daadwerkelijk zelf ook zaken te posten in dit topic. Gewoon “zoeken” naar iemand zijn eerdere posts is niet heel makkelijk op het tweakers forum. Zeker als iemand regelmatig post in een topic. Ook hoe je een “dossier” aanmaakt, kom je niet achter tenzij je het vraagt.
Klopt inderdaad.. Ik heb het geprobeerd te zoeken maar dan krijg je er veel hits en weet niet exact hoe je in een forum topic zoekt. Wellicht is dit op de PC wat toegankelijker dan op iOS.

• Darkbullet
The Third Man schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:13:
[...]
Ik vermoed dat hij het getikt heeft in the 'visueel' weergave in plaats van in de 'broncode' weergave. In de visueel-weergave plaatst de RTF-editor er zelf die \ voor
Dit klopt inderdaad heb dat bericht in visuele weergave getypt.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:45
@Darkbullet Gebruik het vergrootglas bovenaan als je een topic leest. Daarin staat ook de optie "Dit topic (poster)". Daarmee kan je op gebruikersnaam van iemand zoeken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Hippe Lip

Hippe Lip

Darkbullet schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:08:
[...]

Dit klopt inderdaad heb dat bericht in visuele weergave getypt.
Haal je die backslashes dan ook weg in die posts, @Darkbullet?
Dan is het helemaal af. 8)

Kijk na je edit telkens even baar het resultaat. Als je het goed gedaan hebt, dan is die [quote] en [/quote] niet meer zichtbaar én dan staat je aangehaalde tekst nethes in een blok, zoals de quotes van anderen hier.

[ Voor 28% gewijzigd door Hippe Lip op 15-08-2026 00:16 ]

<John O`Mill>

• Darkbullet
Hippe Lip schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 17:49:
[...]

Haal je die backslashes dan ook weg in die posts, @Darkbullet?
Dan is het helemaal af. 8)

Kijk na je edit telkens even baar het resultaat. Als je het goed gedaan hebt, dan is die [quote] en [/quote] niet meer zichtbaar én dan staat je aangehaalde tekst nethes in een blok, zoals de quotes van anderen hier.
Zal nu goed moeten zijn thanks voor de tips!
Pagina: 1 ... 55 56 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)