Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crazyjopje
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:29
Vandaag weer een mail van de netbeheerder (coteq)

"Hierbij ontvangt u onze inhoudelijke reactie op uw e-mail van 19 september 2025.

Het is voor ons niet inzichtelijk of er op een meter terecht of onterecht geen verbruik geregistreerd wordt, zoals u in de e-mail aangeeft vindt er op uw gasaansluiting geen verbruik meer plaats. Echter de gasaansluiting is nog wel aangesloten op het netwerk waardoor er nog vaste kosten voor transport en aansluiting verschuldigd zijn. Doordat er geen leverancier aanwezig is op de aansluiting kunnen wij als netbeheerder deze kosten rechtstreeks bij de klant in rekening brengen.

Zonder leverancier loopt u kans op afsluiting met bijbehorende kosten. Door een aanvraag te doen via mijnaansluiting.nl stopt deze kostenplicht.

Voor wat betreft het akkoord gaan met de voorwaarden zoals de kosten voor eventuele aansprakelijkheid bij ontstane schade, kunnen wij het volgende opmerken:

De technische risico’s liggen bij de netbeheerder, als er schade ontstaat door de werkzaamheden aan het openbare net dan dragen wij de verantwoordelijkheid. De klant is alleen aansprakelijk als de schade wordt veroorzaakt door iets wat de klant zelf verkeerd heeft gedaan (bijvoorbeeld verleggen van kabels zonder melding, of het niet verwijderen van obstakels). Het akkoord op mijnaansluiting.nl is meer een juridische bescherming voor onvoorziene situaties die door de klant zijn veroorzaakt.

Gelet op het bovenstaande zouden wij u alsnog willen vragen een aanvraag einde gebruik (gratis verwijdering) in te dienen via mijnaansluiting.nl."

Ik ben geneigd ook gezien het erg lage risico hier de route die ze graag willen te bewandelen.

volvo v70 2.4 '03,atag i36ezc 12-20,3080wp oost 8-21,hewalex 300l 6m2 West 12-21, 2x 5kw lg split 6-22, 2460wp Noord 10-23..

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 08:07
Vandaag stond er plotseling een monteur van Liander bij mij op de stoep om de gasmeter te wisselen. Ongeveer net als 2 jaar geleden, maar nu zonder afspraak.

Het begon hetzelfde, ik zei dat het niet nodig was want er wordt geen gas gebruikt, de monteur kijkt naar de meter en neemt foto's.

Daarna belt de monteur naar een afdeling van Liander voor ondersteuning van monteurs. Die was het met de monteur eens dat het geen zin heeft om de meter te wisselen. Wat opviel is dat diegene daar op kantoor geen idee had van gasverlaters. Die dacht dat zolang je een meter had, je bleef betalen. En diegene wis ook niet of verwijderen wel of niet gratis was. Ik heb tegen de monteur gezegd dat Liander zelf moet beslissen wat ze met de meter doen, hij zit mij niet in de weg.

En toe kwam er iets waar ik nog niet eerder van gehoord heb. Degene op kantoor adviseerde de monteur om via een andere afdeling de meter 'dom' te laten maken. Dan zou de meter geen storingsmelding meer geven bij geen gasgebruik.

Ik ben benieuwd of ik daar bij slimmemeterportal.nl nog iets van ga merken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:13
@crazyjopje
Idd. ik heb er geen enkel probleem mee om dwars te liggen als het nodig is of als het nut heeft.
Als e.e.a. op een nette manier kan, dan heb ik er ook geen probleem mee om de normale/gewenste route te volgen.

Dwarsliggen om het dwarsliggen; die leeftijd heb ik al gehad...

'k zal in ieder geval eens kijken of ik weer een account kan aanmaken bij Stedin, danwel mijnaansluiting.nl... Geen idee wat er met de vorige gebeurt is...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:05
crazyjopje schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:05:De klant is alleen aansprakelijk als de schade wordt veroorzaakt door iets wat de klant zelf verkeerd heeft gedaan (bijvoorbeeld verleggen van kabels zonder melding, of het niet verwijderen van obstakels). Het akkoord op mijnaansluiting.nl is meer een juridische bescherming voor onvoorziene situaties die door de klant zijn veroorzaakt.
Dit blijft natuurlijk een risico. Want, zoals eerder ergens al eens werd gesteld, wat als de vorige bewoners iets erop hebben laten bouwen, waar jij niet direct weet van hebt?
En wat wordt überhaupt gezien als een obstakel? Als er beplanting of bestrating op staat/ligt, is dat een obstakel en dus jouw verantwoording als zij schade daaraan veroorzaken?
En vooral het "een juridische bescherming voor onvoorziene situaties die door de klant zijn veroorzaakt" is behoorlijk breed en vaag.

Maar ik meen dat het in jouw geval allemaal niet zo spannend was en is de keuze aan jou. Principieel of gemak.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Truus01
Jpiek schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:35:
@crazyjopje
Idd. ik heb er geen enkel probleem mee om dwars te liggen als het nodig is of als het nut heeft.
Als e.e.a. op een nette manier kan, dan heb ik er ook geen probleem mee om de normale/gewenste route te volgen.

Dwarsliggen om het dwarsliggen; die leeftijd heb ik al gehad...
De normale/gewenste route volgens netbeheerders. Want een normale route is melding doen, ongeacht hoe (en zelfs dat hoeft eigenlijk niet, alleen de ATO moet opgezegd worden) en dan is de rest aan de netbeheerder.

Het is dan ook geen dwarsliggen om het dwarsliggen, maar eisen dat de netbeheerders zich aan de wet houden en niet zelf dingen eisen en verzinnen.
En dan vooral met de hoop dat het in de toekomst allemaal nog weer beter wordt. Dan niet meer voor jezelf, maar voor anderen.
(En dat heeft weinig met leeftijd te maken.)

Juist doordat 'we' hier 'dwarsliggen' wordt het iedere keer weer een beetje beter.
Het is hierdoor gratis geworden, MijnAansluiting is gekomen en is en wordt steeds verbeterd, de netbeheerders beginnen ietsjes meer te accepteren dat er andere mogelijkheden zijn en accepteren soms eea na een mailwisseling, etc.
Maar er zijn nog teveel gevallen waarbij een incassobureau wordt ingeschakeld, deurwaarders brieven schrijven en zelfs mensen voor de rechter moeten komen. Dat soort praktijken moet gewoon stoppen.

Ieder zijn keuze, want het principieel blijven en de wet volgen en proberen de netbeheerders ook aan de wet te laten houden, kost veel tijd, moeite en frustratie en soms middelen, dus kiezen voor MijnAansluiting mag zeker.
Maar om dan al die moeite die erin is gestopt en nog altijd erin wordt gestopt 'dwarsliggen om het dwarsliggen' te noemen is niet respectvol.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crazyjopje
Truus01 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:23:
[...]

Dit blijft natuurlijk een risico. Want, zoals eerder ergens al eens werd gesteld, wat als de vorige bewoners iets erop hebben laten bouwen, waar jij niet direct weet van hebt?
En wat wordt überhaupt gezien als een obstakel? Als er beplanting of bestrating op staat/ligt, is dat een obstakel en dus jouw verantwoording als zij schade daaraan veroorzaken?
En vooral het "een juridische bescherming voor onvoorziene situaties die door de klant zijn veroorzaakt" is behoorlijk breed en vaag.

Maar ik meen dat het in jouw geval allemaal niet zo spannend was en is de keuze aan jou. Principieel of gemak.
In mijn geval gaat de leiding door een mantelbuis iig de gevel door en een tuintje van ca 1meter. Tevens ben ik de 1e bewoner hier en heb tijdens de bouw ( letterlijk tegenover mijn vorige woning die nu gesloopt is) kunnen zien waar de dienstplichtigen ed neergelegd zijn alvorens er zand overheen ging ( hele wijk is ca 2m afgegraven ivm sanering) dus idd ... Na deze mail geloof ik het wel en ga voor mijnaansluiting.nl ...

volvo v70 2.4 '03,atag i36ezc 12-20,3080wp oost 8-21,hewalex 300l 6m2 West 12-21, 2x 5kw lg split 6-22, 2460wp Noord 10-23..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Truus01 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:23:
[...]
kiezen voor MijnAansluiting mag zeker.
Nou fijn dat dat mag... Je bedoeld het vast anders dan dat je het zegt...
Maar om dan al die moeite die erin is gestopt en nog altijd erin wordt gestopt 'dwarsliggen om het dwarsliggen' te noemen is niet respectvol.
Dat is wat jij er in leest, maar zeker niet wat ik bedoelde...
Ik schreef toch duidelijk " ik heb er geen enkel probleem mee om dwars te liggen als het nodig is of als het nut heeft."

Overigens :
Maar er zijn nog teveel gevallen waarbij een incassobureau wordt ingeschakeld, deurwaarders brieven schrijven en zelfs mensen voor de rechter moeten komen. Dat soort praktijken moet gewoon stoppen.
Is precies wat gebeurt als je NIET de gewenste route volgt.

[ Voor 20% gewijzigd door Jpiek op 23-09-2025 15:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:21
Jpiek schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:45:
Overigens :

[...]

Is precies wat gebeurt als je NIET de gewenste route volgt.
Ja, maar dat is een beetje als de maffia die zegt dat als je beschermingsgeld betaald je winkel niet in vlammen op gaat. En als iemand dan zegt dat er zelfs winkels in vlammen opgaan je als reactie hebt 'ja, als je het beschermingsgeld niet betaald".

De route is alleen gewenst door netbeheerders die buiten de lijntjes willen kleuren. Het is niet de gewenste route van anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Ik vindt de vergelijking met maffiapraktijken zwaar overtrokken, beide routes zijn gratis.

Alleen zou je bij de mijnaansluiting-route schijnbaar zelf verantwoordelijk zijn voor gevolgschade, omdat dat in de Algemene voorwaarden staat.

maar mijn idee is dan toch echt dat als zij wettelijk verantwoordelijk zijn voor gevolgschade waar ik geen rol in heb, de algemene voorwaardes gewoon niet geldig zijn. je kunt de wet niet zomaar terzijde schuiven met algemene voorwaardes.

En daar heb ik in dat geval dan weer een prima rechtsbijstandsverzekering voor...

Mijn punt is: ik wil van het gas af, en ik wil die meter kwijt. Of de leiding in mijn tuin blijft liggen is me lood om oud ijzer... Dus dan is de route in principe ook lood om oud ijzer...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Maar niemand valt jou aan over het kiezen van die route.

Alleen als je zegt dat je te oud bent voor dwarsliggen om het dwarsliggen en wel voor de gewenste route gaat, dan is het niet raar als over die bewoording wordt gevallen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jpiek
Coocoocachoo schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:36:
Alleen als je zegt dat je te oud bent voor dwarsliggen om het dwarsliggen en wel voor de gewenste route gaat, dan is het niet raar als over die bewoording wordt gevallen.
Mja, dat is dan ook weer niet wat ik zei. Geloof me,als ik dwars moet liggen om mijn gelijk te krijgen kan je aan mij een hele zware dobber krijgen...

Maar goed, ik vertrek uit deze thread, waar ik eigenlijk ook alleen maar in terecht ben gekomen omdat mijn eigen thread met vragen hier in geassimileerd is.

Let wel, ik heb uiteindelijk de antwoorden gevonden die ik nodig had, waarvoor mijn dank...

_/-\o_

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Dat is mooi, want mijns inziens is het ook goed als mensen via dit topic de juiste persoonlijke afweging kunnen maken en via die afweging voor de mijnaansluiting route gaan die de netbeheerders graag zien (y)

Over het algemeen lijkt dat ook goed te gaan, dus succes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Jpiek schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:35:
@crazyjopje
'k zal in ieder geval eens kijken of ik weer een account kan aanmaken bij Stedin, danwel mijnaansluiting.nl...
@Jpiek
Je zou ons wel een plezier doen als je bij dat aanmaken goed oplet of je ergens mee akkoord moet gaan (of iets van vergelijkbare strekking).
Een van de hoofdpunten in dit topic is namelijk dat netbeheerders je vragen om een melding te doen, maar dat dit onmogelijk lijkt te zijn. Ergens in het hele traject lijk je steeds akkoord te moeten gaan met voorwaarden, waardoor je niet een melding doet van het niet meer gebruiken, maar je uiteindelijk opdrachtgever wordt voor een aanvraag voor verwijdering.

Let wel: ik ga hier nu bewust even niet in of er een ‘goede’ of ‘foute’ keuze of route is of waarom je iets wel of niet doet, maar dat er dus niet zoiets bestaat als het doen van een melding via (niet)mijnaansluiting.nl

Zou je daar eens zorgvuldig naar willen kijken, @Jpiek?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jpiek
Hippe Lip schreef op woensdag 24 september 2025 @ 00:00:
[...]

@Jpiek
Je zou ons wel een plezier doen als je bij dat aanmaken goed oplet of je ergens mee akkoord moet gaan (of iets van vergelijkbare strekking).
[...]
Ergens in het hele traject lijk je steeds akkoord te moeten gaan met voorwaarden, waardoor je niet een melding doet van het niet meer gebruiken, maar je uiteindelijk opdrachtgever wordt voor een aanvraag voor verwijdering.
Ok, dan blijf ik nog ff plakken 😆

Account bij Stedin bleek nog te werken maar kan je verder niks mee...
Account bij mijnaansluiting nog geen uitsluitende voorwaarden behalve voor gebruik van de website zelf...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 06:51:
[...]
Account bij mijnaansluiting nog geen uitsluitende voorwaarden behalve voor gebruik van de website zelf...
@Jpiek
Ik heb het niet over “uitsluitend voorwaarden”, maar dat je überhaupt akkoord moet gaan met hun algemene voorwaarden, los van wat daarin staat.
Daarmee moest je akkoord gaan bij het aanmaken van een account?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Noem me 1 app of account waarbij dat niet het geval is ? Je kunt nog geen sokken bestellen zonder akkoord te moeten gaan met alg. voorwaarden...

Er stond iig niets in over schade door werkzaamheden. Mijnaansluiting geeft aan alleen voor het contact tbv opzeggen van de aansluiting te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:25
Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:14:
Noem me 1 app of account waarbij dat niet het geval is ? Je kunt nog geen sokken bestellen zonder akkoord te moeten gaan met alg. voorwaarden...

Er stond iig niets in over schade door werkzaamheden. Mijnaansluiting geeft aan alleen voor het contact tbv opzeggen van de aansluiting te zijn.
Dat is juist het punt met de (algemene) voorwaarden (los van de inhoud daarvan)
Bij het kopen van een product of dienst hoort dat erbij. Maar dit zou puur een melding moeten zijn. Echter gebruiken ze een "opdracht" systeem met bijbehorende inrichting. Wij zijn benieuwd of dat ondertussen al eens is aangepast door de netbeheerders.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 06:51:
[...]

Ok, dan blijf ik nog ff plakken 😆

Lees die voorwaarden voor gebruik van de website (niet)mijnaansluiting.nl nog eens goed door. Zie ook wederom dit bericht waar ik eergisteren ook al een keer naar terug verwees....

Met aanmaken van je account op die website ga je dus al simpelweg akkoord met het feit dat ook de voorwaarden van de netbeheerder van toepassing zijn.

Bij een melding horen geen uitgebreide voorwaarden. Een melding is immers iets geheel vrijblijvends. Bij een melding hoort uitsluitend de toestemming om de gegevens verder te verwerken zodat de melding op de juiste wijze kan worden doorgezet naar de relevante partijen/afdelingen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ivow85 op 24-09-2025 10:56 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jpiek
Daar is dan idd niks aan veranderd, overigens kun je die voorwaarden ook gewoon doorlezen zonder meteen een account aan te maken. Lijkt me logisch, je moet ze kunnen lezen voor je akkoord kunt geven..
https://www.mijnaansluiting.nl/gebruiksvoorwaarden

Dat is niets wat jullie ook niet zonder mij hadden kunnen achterhalen overigens..

Ik vraag me af wat jullie dan van mij willen in mijn verdere proces in het opzeggen en laten verwijderen van mijn gasaansluiting. Even in het achterhoofd houdend, dat ík er géén probleem mee heb om dit dmv een aanvraag te doen mits; er geen kosten aan verbonden zijn, en er geen onredelijk of bezwarende voorwaarden zijn zoals het oneigenlijk afstand doen van verantwoordelijkheden van de kant van de netbeheerder.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Deurwaarder
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:12

Deurwaarder

*blaf*

Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:35:
Daar is dan idd niks aan veranderd, overigens kun je die voorwaarden ook gewoon doorlezen zonder meteen een account aan te maken. Lijkt me logisch, je moet ze kunnen lezen voor je akkoord kunt geven..
https://www.mijnaansluiting.nl/gebruiksvoorwaarden

Dat is niets wat jullie ook niet zonder mij hadden kunnen achterhalen overigens..

Ik vraag me af wat jullie dan van mij willen in mijn verdere proces in het opzeggen en laten verwijderen van mijn gasaansluiting. Even in het achterhoofd houdend, dat ík er géén probleem mee heb om dit dmv een aanvraag te doen mits; er geen kosten aan verbonden zijn, en er geen onredelijk of bezwarende voorwaarden zijn zoals het oneigenlijk afstand doen van verantwoordelijkheden van de kant van de netbeheerder.
Dat zijn de algemene voorwaarden voor het gebruik van de site. Die zijn niet zo relevant voor de discussie hier.
Ik heb de proef op de som genomen, en een aanvraag gestart (maar niet ingediend).

Bij de laatste stap, daar loopt het spaak.
Het systeem genereerd een 'Opdrachtdocument', en je moet akkoord gaan met de AV van Stedin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvBFvgtAVs0zjT25FEbCU5JcB_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HvgXe1K24BRBpD7hxjguTpmQ.png?f=fotoalbum_large
Die voorwaarden staan hier:
https://www.stedin.net/-/...rken-en-diensten-2014.pdf
Daarin staat (oa)
11.1 Onverminderd het bepaalde in de volgende leden
van dit artikel, is Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever
slechts aansprakelijk voor de door Opdrachtgever
geleden schade indien deze schade een rechtstreeks
gevolg is van opzet of grove schuld van Opdracht-
nemer, zijn werknemers dan wel andere personen die
door Opdrachtnemer worden ingeschakeld bij de
uitvoering van de Werkzaamheden en voor wie
Opdrachtnemer aansprakelijk is.
en
11.5. Indien en voor zover Opdrachtnemer jegens
Opdrachtgever aansprakelijk is voor schade, is de door
Opdrachtnemer te betalen vergoeding beperkt tot ten
hoogste 50% van de in de Overeenkomst vastgelegde
Prijs met een maximum van € 30.000,-.
Voor (in ieder geval) Stedin ben je dus opdrachtgever, en zijn zij alleen aansprakelijk als ze opzettelijk of door grove schuld je oprit/bloembak/gevel/auto kapotmaken, en dan voor maximaal de helft van 0 euro.

Zal het er vaak op aan komen, dat er schade ontstaat en Stedin het niet oplost? Vast niet.
Sta je, met getekende opdrachtbevestiging met deze voorwaarden, zwak als het toch zover komt? Ja.

Als de lier van de aannemer losschiet, terwijl hij (in opdracht van jou..) de gasleiding aan het lostrekken is, en de haak dwars door je nieuwe Tesla (of die van de buurman) schiet, dan sta je 2-0 achter door deze voorwaarden te accepteren en ben je volledig afhankelijk van de goodwill van de netbeheerder.

Dat is de (resterende) discussie. De netbeheerders maken geen formulier met 'Ik geef <netbeheerder> toestemming om haar eigen aansluiting op mijn terrein te verwijderen, naar haar eigen inzicht en voor haar eigen risico', maar een formulier met 'Ik geef <netbeheerder> opdracht om werkzaamheden te verrichten, onder de voorwaarden van <netbeheerder>'.

-Geen deurwaarder-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jpiek
Indat geval mag mijn rechtsbijstand verzekering aan de slag, jezelf volledig vriwaren mag dan in de algemene voorwaarden staan, wet gaat boven voorwaarden :

Aansprakelijkheid voor eigen opzet of grove schuld mag niet contractueel worden beperkt of uitgesloten (art. 6:236 sub a BW ).
Een clausule die zegt “ook bij opzet/grove schuld slechts 50% van de factuur” is dus niet geldig.

Bij consumenten is de bescherming nog sterker: uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid wordt vrijwel altijd onredelijk bezwarend geacht (art. 6:237 BW).

Een “vrijwaring tot nul, behalve bij opzet/grove schuld, en dan ook nog eens gemaximeerd” is bij consumenten zeker ongeldig.

Als ik in algemene voorwaarden zeg dat ik gerechtigd ben om een knokploeg te sturen als de rekening niet voldaan wordt, denk je dat de rechter mij dan gelijk geeft als ik je het ziekenhuis in laat meppen ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Deurwaarder schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:29:
[...]

Dat zijn de algemene voorwaarden voor het gebruik van de site. Die zijn niet zo relevant voor de discussie hier.
Ik heb de proef op de som genomen, en een aanvraag gestart (maar niet ingediend).

Bij de laatste stap, daar loopt het spaak.
Het systeem genereerd een 'Opdrachtdocument', en je moet akkoord gaan met de AV van Stedin.
[Afbeelding]
Die voorwaarden staan hier:
https://www.stedin.net/-/...rken-en-diensten-2014.pdf
Daarin staat (oa)
[...]

en

[...]

Voor (in ieder geval) Stedin ben je dus opdrachtgever, en zijn zij alleen aansprakelijk als ze opzettelijk of door grove schuld je oprit/bloembak/gevel/auto kapotmaken, en dan voor maximaal de helft van 0 euro.

Zal het er vaak op aan komen, dat er schade ontstaat en Stedin het niet oplost? Vast niet.
Sta je, met getekende opdrachtbevestiging met deze voorwaarden, zwak als het toch zover komt? Ja.

Als de lier van de aannemer losschiet, terwijl hij (in opdracht van jou..) de gasleiding aan het lostrekken is, en de haak dwars door je nieuwe Tesla (of die van de buurman) schiet, dan sta je 2-0 achter door deze voorwaarden te accepteren en ben je volledig afhankelijk van de goodwill van de netbeheerder.

Dat is de (resterende) discussie. De netbeheerders maken geen formulier met 'Ik geef <netbeheerder> toestemming om haar eigen aansluiting op mijn terrein te verwijderen, naar haar eigen inzicht en voor haar eigen risico', maar een formulier met 'Ik geef <netbeheerder> opdracht om werkzaamheden te verrichten, onder de voorwaarden van <netbeheerder>'.
Los hiervan worden ook in die voorwaarden van de site al de AV van de netbeheerder van toepassing verklaard op elke aanvraag die je via het account indient.
Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:47:
Indat geval mag mijn rechtsbijstand verzekering aan de slag, jezelf volledig vriwaren mag dan in de algemene voorwaarden staan, wet gaat boven voorwaarden :

Aansprakelijkheid voor eigen opzet of grove schuld mag niet contractueel worden beperkt of uitgesloten (art. 6:236 sub a BW ).
Een clausule die zegt “ook bij opzet/grove schuld slechts 50% van de factuur” is dus niet geldig.

Bij consumenten is de bescherming nog sterker: uitsluiting of beperking van aansprakelijkheid wordt vrijwel altijd onredelijk bezwarend geacht (art. 6:237 BW).
Alleen gaat het hier bij schades als gevolg van de werkzaamheden niet om opzet of grove schuld. Maar om "schade" die redelijkerwijs het gevolg is van het op normale wijze uitvoeren van de opdracht die je middels de aanvraag zelf aan de netbeheerder hebt gegeven.
Bij graafwerkzaamheden kunnen nu eenmaal tegels breken of planten beschadigen. En is er zelfs nadat een oprit op het eerste oog "volledig en goed" hersteld is nog risico dat het na een paar maanden toch wat gaat verzakken.
Dit soort gevolgen van het geven van de opdracht waar graafwerkzaamheden mee gemoeid zijn, zijn juridisch gezien niet zomaar te bestempelen als verwijtbare schades.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Jpiek
Ivow85 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:57:
[...]
Alleen gaat het hier bij schades als gevolg van de werkzaamheden niet om opzet of grove schuld. Maar om "schade" die redelijkerwijs het gevolg is van het op normale wijze uitvoeren van de opdracht die je middels de aanvraag zelf aan de netbeheerder hebt gegeven.
Bij graafwerkzaamheden kunnen nu eenmaal tegels breken of planten beschadigen. En is er zelfs nadat een oprit op het eerste oog "volledig en goed" hersteld is nog risico dat het na een paar maanden toch wat gaat verzakken.
Dit soort gevolgen van het geven van de opdracht waar graafwerkzaamheden mee gemoeid zijn, zijn juridisch gezien niet zomaar te bestempelen als verwijtbare schades.
Manman, een verzakte tegel... Alsof ik die niet gehad heb bij het laten herstellen van de rioleringsbuis in m'n voortuin. gaan we het over dit soort 'schade' hebben ? dan ben ik hier echt klaar...
Ik denk niet dat dit valt onder '"schade" die redelijkerwijs het gevolg is van het op normale wijze uitvoeren van de opdracht '

Ik ga nu toch, alsnog, definitief deze thread verlaten...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:56
Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:06:
[...]

Manman, een verzakte tegel... Alsof ik die niet gehad heb bij het laten herstellen van de rioleringsbuis in m'n voortuin. gaan we het over dit soort 'schade' hebben ? dan ben ik hier echt klaar...
Vraag dat even aan degene die eerder in dit topic heel veel problemen gehad heeft, omdat herstel van de oprit door de bijzondere ondergrond een hele dure en tijdrovende operatie zou gaan worden met extra onderlagen en speciale doeken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 07:14:
Mijnaansluiting geeft aan alleen voor het contact tbv opzeggen van de aansluiting te zijn.
@Jpiek
Het aparte is dat je de aansluiting helemaal niet hoeft “op te zeggen”. Sterker nog: dat kun je helemaal niet. Ten eerste niet omdat je er geen abonnement op hebt (er valt dus nix op te zeggen) en ten tweede niet omdat die aansluiting helemaal niet van jou is. Die is eigendom van de netbeheerder die daarvoor ook aansprakelijk is.

Wat je wel zou moeten kunnen doen is het doen van een melding. Dat betekent dat je gewoon moet kunnen zeggen:
“Hallo, ik gebruik de aansluiting niet meer en ben dat in de toekomst ook niet meer van plan. Einde bericht.”
Bij het doen van melding horen geen voorwaarden. Noem me één ander bedrijf waar je de algemene voorwaarden moet accepteren om hen een berichtje, een melding te sturen?

En wat die aansprakelijkheid betreft: die verzakkende tegel is een wat ongelukkig voorbeeld misschien. Het kan ook dat de een E-kabel raken of een glasvezelaansluiting mollen. Herstel daarvan kan, afhankelijk van de schade, wel een wat kostbaarder grapje zijn. En tja, jij hebt met de huidige gang van zaken via (niet)mijnaansluiting.nl wel opdracht gegeven voor werkzaamheden…

<John O`Mill>

• Jpiek
Compuchip87 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:36:
[...]

Vraag dat even aan degene die eerder in dit topic heel veel problemen gehad heeft, omdat herstel van de oprit door de bijzondere ondergrond een hele dure en tijdrovende operatie zou gaan worden met extra onderlagen en speciale doeken.
Dat is dan weer niet 'een tegel' die verzakt is... Ik heb geen oprit, dus voor mij ook niet relevant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Hippe Lip schreef op woensdag 24 september 2025 @ 13:44:
En wat die aansprakelijkheid betreft: die verzakkende tegel is een wat ongelukkig voorbeeld misschien. Het kan ook dat de een E-kabel raken of een glasvezelaansluiting mollen. Herstel daarvan kan, afhankelijk van de schade, wel een wat kostbaarder grapje zijn. En tja, jij hebt met de huidige gang van zaken via (niet)mijnaansluiting.nl wel opdracht gegeven voor werkzaamheden…
Ik zag heel wat 'ongelukkige voorbeelden' die dan bepaald niet helpen de discussie helder te houden...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 16:59

bebopper

I'm an absolute beginner...

De bovenstaande discussie toont volgens mij vooral maar weer eens aan dat het een hele persoonlijke keuze is die sterk afhangt van de situatie ter plaatse, het wel niet zin hebben in 'gedoe', er wel/niet heel principieel instaan, eventueel risico op schade...

Kan er (bijna) niets kapot en als wel, maakt het dan niet zoveel uit & heb je geen zin in 'gedoe' --> dan is het helemaal prima om via mijnaansluiting.nl een aanvraag te doen (zelfs als dat een opdracht is). Heeft dit topic toch ook maar mooi voor elkaar gekregen, zelfs als het nog zeker niet goed genoeg geregeld is.

Sta je er meer principieel in en/of zie je toch wel risico voor eventuele schade --> doe dan een melding via een ander kanaal. Je kunt hier wel verwachten allerlei brieven te krijgen (voorbeelden te over in dit topic) omdat de netbeheerders niet goed om (kunnen) gaan met dit soort meldingen. Via dit topic kun je veel ondersteuning vinden over hoe te reageren en meer.

Laat vooral iedereen de keuze maken die bij hem/haar past :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:47:

Een “vrijwaring tot nul, behalve bij opzet/grove schuld, en dan ook nog eens gemaximeerd” is bij consumenten zeker ongeldig.
Alles wat je aanhaalt geldt voor een contract tussen jou en mij (als ik zakelijk op zou treden). Andere wetgeving kan anders bepalen. En doet dat ook waar het om netbeheerders gaat. Om een of andere bizarre reden zijn ze voor slechts 3500 euro aansprakelijk.

Ik vermoed dat we het als algemeen nuttig zien dat langs deze weg een wijkbrede piek in netspanning e.d. door de verschillende inboedel- en evt. opstalverzekeraars gedragen wordt (en qua oorzaak niet van bliksem etc. onderscheiden hoeft te worden). Maar waar het om schade door aanleg / weghalen gaat, blijf je mooi met legen handen achter. Terwijl juist dit gewoon onder goed opletten valt en ik me niet kan indenken dat het gevolg zich zo breed verspreid dat het voor een netbeheerder niet te dragen of verzekeren zou zijn.

Zie bijvoorbeeld: https://www.bd.nl/vught/j...n-zijn-voor-ons~ab5ae7f1/

• Jpiek
Gwaihir schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:48:
[...]

Alles wat je aanhaalt geldt voor een contract tussen jou en mij (als ik zakelijk op zou treden). Andere wetgeving kan anders bepalen. En doet dat ook waar het om netbeheerders gaat. Om een of andere bizarre reden zijn voor slechts 3500 euro aansprakelijk.
Heb je artikelnrs voor me die mijn statement weerleggen
Betaalmuur...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Jpiek je raakt hier aan de kern van het topic, waar je nog weinig eigen inzet in laat zien :)
Als service voor jou:
https://www.enexis.nl/-/m...nteninternet_20196002.pdf
17.4 Indien en voor zover de netbeheerder jegens de contractant in het kader van deze algemene voorwaarden tot schadeveroeding verplicht is, komt schade slechts voor vergoeding in aanmerking tot een bedrag van ten hoogste:
[...] ongeacht de omvang van het totaal der schade, de vergoeding van de noodzakelijke kosten ter voorkoming van zaakschade is beperkt tot Euro 75,-- (vijfenzeventig Euro) per contractant en de totale vergoeding van zaakschade en noodzakelijke kosten ter voorkoming van zaakschade is beperkt tot ten hoogste Euro 3.500,- (drieduizend vijfhonderd Euro) per contractant.
[...]
Het BD artikel gaat over een casus waar sanering van de gasleiding een elektrische storing veroorzaakte met meer dan 10k schade waar Enexis zich inderdaad met 3.5k vanaf deed.

Vermijdbare graafwerkzaamheden (=per aansluiting een sanering) uitvoeren zijn dus ook onnodige risico's en onnodige maatschappelijke kosten.
De Tweakersroute, waarbij ongebruikte aansluitingen "onderhouden" blijven worden tot ze in een batch gesaneerd kunnen worden, lijkt dus grote praktische voordelen voor iedereen te hebben...
Ik heb niet de indruk dat de mensen die die route volgen degenen zijn die moeilijk doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Jpiek
Dat zijn algemene voorwaarden, niet een wetsartikel dat de normale regels niet gelden voor netbeheerders zoal Gwaihir suggereert...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 17:57:
Heb je artikelnrs voor me die mijn statement weerleggen
Wat mis je nog, na je bestudering van de juridische zaken aangehaald in de TS?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Hoho, ik had een eigen draadje gestart die ongevraagd geassimileerd is in deze.
Dat verplicht mij om dan deze hele thread en de TS door te lezen ?

Ik ben hier nu wel klaar, dit is wel het meest onvriendelijke subject die ik op Tweakers tegen ben gekomen.

Fijne avond verder allemaal...

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Ivow85 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:18:
[...]

Dat was hier ook. Bij de meeste woningen werd de huisaansluiting vervangen. Bij ons huis toevallig niet. Ik heb de uitvoerder er over gesproken. Zijn antwoord was: Als je geen brief hebt ontvangen, is jouw huis niet aan de beurt.
Ik heb intussen de onderaannemer gesproken. Alle buren, waren er best wel wat staan op de lijst voor renovatie, mijn adres niet. Dus zou idd betekenen dat er geen ato is en dus geen beheer.

De situatie uitgelegd en gelukkig is de beste man bekend met deze materie waar we het hier over hebben. Toen ik hem vertelde dat ik volgens Enexis verplicht zou zijn tot een gascontract, schrok hij wel van die stelling en gaf ook aan dat het onzin is (Weten we). Gaf ook aan dat hij de principekwestie ook zou doen. Onzin om toestemming te geven op iets wat niet van jou is, is gek. In het gesprek zei hij ook dat de leidingen in de buurt (aangelegd in 1968) slecht waren. Veel leidingen die vervangen waren, waren broos of hadden al lekkages. Bizar eigenlijk.

Morgen neemt hij contact op met zijn contactpersoon bij Enexis en vraagt wat hij moet doen met mijn aansluiting. Ook gezien zijn ervaringen in deze buurt en ervaringen met andere saneringen. Ik heb gevraagd of hij na dat gesprek het e.e.a. op papier kan zetten voor mijn dossier. Dat gaat ie dan doen. Ben benieuwd.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• maomanna
  • Nu online
Vanmorgen werd ik gebeld door de uitvoerder, of ze langs konden komen.
Prima. 2 mensen van Enexis die hier de verantwoordelijkheid hebben met de uitvoerder stonden aan de deur.

Het hele verhaal verteld. Nu was het zo dat de man van Enexis in eerste instantie aangaf, wat Klachten en claims ook aan heeft gegeven. Ik ben bij mijn standpunt gebleven dat ik geen opdracht kan geven over de eigendommen van iemand anders. Daar was hij het wel mee eens.
Dat voorwaarden niet van toepassing zouden zijn, dat zou liggen bij mijnaansluiting.nl. Daarop gaf ik aan dat Enexis daar ook een verantwoordelijkheid in heeft. als de AV niet van toepassing zouden zijn, dan moet Enexis dat aangeven en laten aanpassen.

Bottemline... je raadt het nooit. Omdat ze niet willen mengen in een juridische discussie, saneren ze de aansluiting en wordt er een nieuwe leiding getrokken. Het gezicht van de aannemer vertrok en vond het eigenlijk onzinnig. 2 oktober, dan krijg ik dus een nieuwe aansluiting

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

April: maandelijks gascontract opgezegd bij Greenchoice.
Mei, juni: Liander stuurde dreigbrieven dat ik een contract moet afsluiten of verwijdering moet aanvragen of melding einde gebruik moet doen. Ik reageer dat ik het daar niet mee eens ben en dat ze welkom zijn om de meter te komen weghalen als ze dat willen.
Juli: Bosveld stuurt dreigbrieven, ik reageer dat ik in gesprek ben met Liander.
Augustus: Bosveld laat weten dat ze het dossier sluiten.
September: Liander mailt:
Met betrekking tot eventuele mogelijk schade/risico's kunnen we u doorverwijzen naar onze voorwaarden.
ZUCHT.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Compuchip87
maomanna schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:13:
Vanmorgen werd ik gebeld door de uitvoerder, of ze langs konden komen.
Prima. 2 mensen van Enexis die hier de verantwoordelijkheid hebben met de uitvoerder stonden aan de deur.

Het hele verhaal verteld. Nu was het zo dat de man van Enexis in eerste instantie aangaf, wat Klachten en claims ook aan heeft gegeven. Ik ben bij mijn standpunt gebleven dat ik geen opdracht kan geven over de eigendommen van iemand anders. Daar was hij het wel mee eens.
Dat voorwaarden niet van toepassing zouden zijn, dat zou liggen bij mijnaansluiting.nl. Daarop gaf ik aan dat Enexis daar ook een verantwoordelijkheid in heeft. als de AV niet van toepassing zouden zijn, dan moet Enexis dat aangeven en laten aanpassen.

Bottemline... je raadt het nooit. Omdat ze niet willen mengen in een juridische discussie, saneren ze de aansluiting en wordt er een nieuwe leiding getrokken. Het gezicht van de aannemer vertrok en vond het eigenlijk onzinnig. 2 oktober, dan krijg ik dus een nieuwe aansluiting
Gefeliciteerd met je nieuwe aansluiting. Hebben ze ook gezegd of de 12 maanden voordat er een levensgevaarlijke situatie ontstaat dan ook opnieuw ingaan?

Acties:
  • +9 Henk 'm!
@maomanna wat een verschrikkelijke geldverspilling. Dat is op zichzelf al een ACM-klacht waardig. De netbeheerder is namelijk wettelijk verplicht om de beschikbare financiële middelen efficiënt in te zetten.

Uiteraard documenteer je ook alles goed, om bij eventuele verdere absurde stappen van Enexis dit in je verweer ook nog op tafel te gooien.
Je kunt nu zelfs stellen dat wanneer je nogmaals voor verwijdering thuis moet zijn, die vrije dag vergoed moet worden. Want je hebt al eens Enexis is de gelegenheid gesteld om de gewenste werkzaamheden uit te voeren, maar zij weigeren actief om dat te doen.

[ Voor 48% gewijzigd door Ivow85 op 25-09-2025 12:44 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• maomanna
  • Nu online
Compuchip87 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:35:
[...]

Gefeliciteerd met je nieuwe aansluiting. Hebben ze ook gezegd of de 12 maanden voordat er een levensgevaarlijke situatie ontstaat dan ook opnieuw ingaan?
De werkvoorbereider kwam zelf met die 12 maanden ook, dus dat hij dan deze keuze maakt, is enigzins onbegrijpelijk.
Ivow85 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:42:
@maomanna wat een verschrikkelijke geldverspilling. Dat is op zichzelf al een ACM-klacht waardig. De netbeheerder is namelijk wettelijk verplicht om de beschikbare financiële middelen efficiënt in te zetten.

Uiteraard documenteer je ook alles goed, om bij eventuele verdere absurde stappen van Enexis dit in je verweer ook nog op tafel te gooien.
Je kunt nu zelfs stellen dat wanneer je nogmaals voor verwijdering thuis moet zijn, die vrije dag vergoed moet worden. Want je hebt al eens Enexis is de gelegenheid gesteld om de gewenste werkzaamheden uit te voeren, maar zij weigeren actief om dat te doen.
Ik ga Klachten&Claims een mail sturen, dat dit voor hun de ideale gelegenheid is om de leiding en meter op te ruimen. Dan heb ik ze geattendeerd op de huidige situatie. Toekomstige verzoeken om te weigeren worden daarmee wel wat eenvoudiger/kan ik meer eisen stellen aan ze.

@Ivow85
Opzetje:
Beste .., .. en collega's,

Inmiddels zijn jullie al enige tijd bekend met mijn dossier en neemt Enexis niet het initatief om mijn aansluiting als gasverlater te verwijderen.

Intussen worden in mijn straat alle huisaansluitingen gesaneerd. De uitvoerder van deze opdracht gaf aan dat mijn woning niet op de lijst staat en gezien de staat van de huidige gasleidingen heeft hij contact opgenomen met de Enexis werkvoorbereider van deze opdracht. Vanochtend stonden ze voor de deur. Na een gesprek waarin de standpunten besproken zijn, heeft de werkvoorbereider, bij gebrek aan juridische kennis, besloten de bestaande leiding naar mijn woning te saneren en het verder over te laten aan juridische zaken.

Opzich prima, ik ben thuis en werk mee aan de situatie. Een afspraak is gemaakt voor donderdag 2 oktober. Wat mij bevreemd is dat de leiding eerst verwijderd wordt, een nieuwe wordt geinstalleerd. Vervolgens kunnen we een hele periode wachten tot Enexis het initiatief neemt om de leiding weer te komen verwijderen. Ik heb immers geen behoefte aan gas en omdat het niet mijn eigendommen zijn, zal ik geen opdracht geven tot verwijdering. De melding einde gasverbruik is immers gedaan en de ontvangst daarvan is door jullie bevestigd.

Aangezien dit een uitgelezen kans is om de leiding te verwijderen, zou het dan niet efficienter zijn om de leiding dan niet meer terug te installeren? Het is natuurlijk absurd en kapitaalvernietiging om de leiding terug te leggen terwijl dat niet nodig is. De gemaakte kosten voor het installeren kunnen mijnziens beter gebruikt worden bij de nodige energietransitite.
De tijd die dit Enexis en mij gekost heeft, heeft immers voor nog meer kosten gezorgd. Zonde toch?

[ Voor 38% gewijzigd door maomanna op 25-09-2025 14:40 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@maomanna ik zou het werkwoord "saneren" (meerdere keren toepast) vervangen voor "vernieuwen".

Saneren kan immers juist inhouden dat alleen het oude verwijderd wordt.

Verder een prima tekst. Al twijfel ik of ze er veel mee zullen doen. Want moeilijk en buiten de boekjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
  • Nu online
Ivow85 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:06:
@maomanna ik zou het werkwoord "saneren" (meerdere keren toepast) vervangen voor "vernieuwen".

Verder een prima tekst. Al twijfel ik of ze er veel mee zullen doen. Want moeilijk en buiten de boekjes.
Ja snap ik. Maar als ze zorgvuldig om willen gaan met ons geld, dan gaan ze ervoor 😊

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Ivow85 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:06:

@maomanna
Kijk of je er iets zodanig in kunt zetten dat ze er zeker op zullen reageren, al was dat maar op iets onbelangrijks. Dan heb je achteraf namelijk een 100% bewijs dat ze je woorden ontvangen hebben

<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• crazyjopje
16-9-25 Greenchoice gas contract opgezegd
19-9-2025 brief coteq over niet bekend zijnde leverancier
21-9-2025ail met uitleg over de kosten mij aansluiting.nl
21-9-2025 melding (aanvraag) op mijnaanluiting gedaan.
Vandaag 25-9-2025 telefoon en email dat week 4-2026 ingepland wordt en gascontract mag opzeggen... Echter werd er ook vermeld dat waarschijnlijk nog wel 2 of 3 keer een brief zal komen dat ik contract moet nemen ivm geautomatiseerde processen die ze niet kunnen veranderen.... Blijft moeilijk voor ze schijnbaar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

CodeCaster schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:24:
April: maandelijks gascontract opgezegd bij Greenchoice.
Mei, juni: Liander stuurde dreigbrieven dat ik een contract moet afsluiten of verwijdering moet aanvragen of melding einde gebruik moet doen. Ik reageer dat ik het daar niet mee eens ben en dat ze welkom zijn om de meter te komen weghalen als ze dat willen.
Juli: Bosveld stuurt dreigbrieven, ik reageer dat ik in gesprek ben met Liander.
Augustus: Bosveld laat weten dat ze het dossier sluiten.
September: Liander mailt:

“Met betrekking tot eventuele mogelijk schade/risico's kunnen we u doorverwijzen naar onze voorwaarden.”

ZUCHT.
@CodeCaster
Ha ha ha ha! Voorwaarden van welke overeenkomst?

Misschien kun je hen jouw voorwaarden terugsturen? :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:15:
[...]

Ik zag heel wat 'ongelukkige voorbeelden' die dan bepaald niet helpen de discussie helder te houden...
@Jpiek
Ja, dat zag ik ook. En helaas lijk je je daardoor makkelijk van de wijs brengen en lijk je helaas moeite te hebben je op de hoofdlijnen te concentreren.

Jammer.

<John O`Mill>

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Compuchip87
Wat fijn zeg, dat je je contract mag opzeggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maomanna
  • Nu online
Compuchip87 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 07:13:
[...]

Wat fijn zeg, dat je je contract mag opzeggen.
Eigenlijk wordt je dus gedwongen het contract incl kosten aan te houden. In strijd met de wet. Net als de bewering, actief gasaansluiting is actief gascontract

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crazyjopje
maomanna schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 09:52:
[...]

Eigenlijk wordt je dus gedwongen het contract incl kosten aan te houden. In strijd met de wet. Net als de bewering, actief gasaansluiting is actief gascontract
Bijna... Nu de "melding" aanvraag gedaan is mag je schijnbaar wel zonder contract een leiding en meter in je huis hebben.... Tot die tijd niet natuurlijk want gevaarlijk en niet te controleren.... Maar na melden zijn die problemen voor de netbeheerder als sneeuw voor de zon verdwenen.
Maar je mag nog wel dreigbrieven verwachten dat je toch contract moet nemen enz

Acties:
  • +5 Henk 'm!
maomanna schreef op donderdag 25 september 2025 @ 15:56:
[...] Ja snap ik. Maar als ze zorgvuldig om willen gaan met ons geld, dan gaan ze ervoor 😊
Heb ik al eerder gesuggereerd; laat ze de oude leiding verwijderen, en verbied ze op dat moment de nieuwe te plaatsen... je wilt geen gevaarlijk gas meer in je huis.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maomanna
  • Nu online
onetime schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:34:
[...]

Heb ik al eerder gesuggereerd; laat ze de oude leiding verwijderen, en verbied ze op dat moment de nieuwe te plaatsen... je wilt geen gevaarlijk gas meer in je huis.
Dat is nog wel een suggestie 😊 zal eens met die aannemer overleggen. het is allemaal zo simpel op te lossen. Maar wat Ivo al zei: moeilijk en niet in het boekje... Leiding weg, gezeik weg. Wat wil je nog meer!
crazyjopje schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 11:25:
[...]

Bijna... Nu de "melding" aanvraag gedaan is mag je schijnbaar wel zonder contract een leiding en meter in je huis hebben.... Tot die tijd niet natuurlijk want gevaarlijk en niet te controleren.... Maar na melden zijn die problemen voor de netbeheerder als sneeuw voor de zon verdwenen.
Maar je mag nog wel dreigbrieven verwachten dat je toch contract moet nemen enz
Het moet wel gemeld zijn via mijnaansluiting.nl, want een melding per mail, kunnen we niet als melding registreren.
Gaat alleen om verantwoordelijkheid en kosten afschuiven.

[ Voor 40% gewijzigd door maomanna op 26-09-2025 23:41 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 17:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

maomanna schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:39:
[...]
want een melding per mail, kunnen we niet als melding registreren.
Mijn zoon (14 jaar) zou dat als een skill-issue kwalificeren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Truus01
maomanna schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:39:
Het moet wel gemeld zijn via mijnaansluiting.nl, want een melding per mail, kunnen we niet als melding registreren.
Gaat alleen om verantwoordelijkheid en kosten afschuiven.
Computer says no...
En de IT-er die dat zo geregeld heeft is duurder dan al dit gedoe? En dan zullen er ook wellicht processen aangepast moeten worden, dat mailtjes door klantenservice toch overgenomen kunnen worden in het systeem. Ohhh. Gevaarlijk...
Zeker gevaarlijker dan een gasaansluiting die langer dan een jaar niet gebruikt wordt.

Zoiets zal het toch wel zijn?!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:10
onetime schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 23:34:
[...]

Als je dit zo gaat doen denk er wel even aan om het gat in de muur dicht te maken want dat zullen ze dan vast niet voor je doen. Ze moeten natuurlijk wel dan ook de meter meenemen en de gasbuizen binnen die van de beheerder zijn meenemen. Zodat er ook helemaal niets meer achterblijft waardoor de beheerder toegang nodig zou hebben.

Zou hier juridisch nog een staartje aan kunnen zitten?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kjb6
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-09 21:32
Zojuist de route doorlopen mijnaansluiting.nl, niet akkoord gegaan met de voorwaarden overigens. Er wordt ook gevraagd in hoevere de voorbereidingen gereed zijn, waarop ook 'weet ik niet' ingevuld mag worden. Maar daar staat bij dat het tracé (voor de leidingaanleg :P ) vrij moet zijn van obstakels, waaronder bestrating. Naast het feit dat ze het hier al hebben over leidingaanleg terwijl de aanvraag voor verwijdering is, kan ik niet zomaar mijn bestrating eruit halen. Dit kan pas op het moment van verwijdering waarna ook gelijk de bestrating er weer in moet. Al met al wordt er gevraagd met iets akkoord te gaan wat onduidelijk is, gegevens delen met aanbieders en partijen die betrokken zijn bij uitvoering EN prijsbepaling (en dat laatste: voor wie?), maar wordt er ook nogal wat van de aanvrager gevraagd. Misschien dat ze er niet op terugkomen, maar het kan wel. Daarbij klopt het textueel niet, ik vraag een verwijdering aan, een geen aanleg. Behoorlijk digitaal systeemdenken dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KEbbxSwqEfV-cL0_SuQ9fwOLAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TcB2uD4RWpo5hgYylib2XGNu.png?f=fotoalbum_large

Of, zoals hier eerder is aangegeven, via een email opzeggen is niet mogelijk in verband met veiligheid, maar een aanvraag via mijnaansluiting.nl maakt het allemaal veilig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maomanna
  • Nu online
RagEnigma schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 15:55:
[...]

Zou hier juridisch nog een staartje aan kunnen zitten?
Achter laten van bedrijfsafval? Milieu delict?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:47
Sinds juni is hier de warmtepomp op zijn plek, en verbruiken we geen gas meer. Mijn jaarcontract eindigt 28 December, dus tijd om eens na te denken hoe dan verder. Vanwege welkomstbonus bij aangaan contract heb ik het gascontract nog niet opgezegd, en laat ik die gewoon tot einddatum doorlopen.
Wat is in deze situatie handig? Gascontract bij huidige leverancier opzeggen per einde contractdatum en (elders) alleen elektra contract afsluiten en dan afwachten wat voor brieven ik krijg? Of, toch via mijnaansluiting.nl melding doen.
Gasmeter zit op dit moment niet in de weg, dus hoeft niet zo snel mogelijk daadwerkelijk weg. Eigenlijk zoek ik gewoon de 'simpelste' route en wil niet eindeloos brieven gaan schrijven aan de netbeheerder. Wil echter ook geen aansprakelijkheid accepteren door opdracht te geven tot verwijdering. Gaan dat samen, of is het "het een of het ander" (makkelijk maar accepteren aansprakelijkheid vs moeilijk maar geen aansprakelijkheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:39
Bucephalus schreef op maandag 29 september 2025 @ 08:34:
Sinds juni is hier de warmtepomp op zijn plek, en verbruiken we geen gas meer. Mijn jaarcontract eindigt 28 December, dus tijd om eens na te denken hoe dan verder. Vanwege welkomstbonus bij aangaan contract heb ik het gascontract nog niet opgezegd, en laat ik die gewoon tot einddatum doorlopen.
Wat is in deze situatie handig? Gascontract bij huidige leverancier opzeggen per einde contractdatum en (elders) alleen elektra contract afsluiten en dan afwachten wat voor brieven ik krijg? Of, toch via mijnaansluiting.nl melding doen.
Gasmeter zit op dit moment niet in de weg, dus hoeft niet zo snel mogelijk daadwerkelijk weg. Eigenlijk zoek ik gewoon de 'simpelste' route en wil niet eindeloos brieven gaan schrijven aan de netbeheerder. Wil echter ook geen aansprakelijkheid accepteren door opdracht te geven tot verwijdering. Gaan dat samen, of is het "het een of het ander" (makkelijk maar accepteren aansprakelijkheid vs moeilijk maar geen aansprakelijkheid)
Dat laatste.
Heb je een (lange) voortuin waar veel schade veroorzaakt kan worden door het weghalen danwel verzakken na de werkzaamheden? Zo nee, dan lekker makkelijk via mijnaansluiting gaan werken. Zo ja, dan zal je de (lange) adem moeten hebben en via brieven gaan werken.

PSN: Redrafted

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Stap 1, je gas contract per verval datum opzeggen (kans op 30 dagen opzeg termijn)
Electra opzeggen doet de volgende leverancier als je overstapt.

De rest kan je nog over nadenken voorlopig.

Je kan de zogenaamde melding doen (in een systeem wat er niet voor geschikt is) of gaan reageren op de brieven van de netbeheerder.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

[…] Eigenlijk zoek ik gewoon de 'simpelste' route en wil niet eindeloos brieven gaan schrijven aan de netbeheerder. Wil echter ook geen aansprakelijkheid accepteren door opdracht te geven tot verwijdering. Gaan dat samen, of is het "het een of het ander" (makkelijk maar accepteren aansprakelijkheid vs moeilijk maar geen aansprakelijkheid)
@Bucephalus
Als je echt geen aansprakelijkheid wilt accepteren, dan ga je voor de zogeheten ‘Tweakersroute’. Dat kan betekenen dat er de nodige correspondentie gevoerd moet worden, maar dat is zeker niet altijd het geval. Er zijn hier ook een heleboel voorbeelden van mensen die aan de netbeheerder duidelijk hebben gemaakt dat ze geen gas meer gaan gebruiken en waar de netbeheerder ‘gewoon’ de boel heeft verwijderd. Dat is bij mij bijvoorbeeld het geval geweest. Of het aan mijn correspondentie lag, aan degene met wie ik correspondeerde bij de netbeheerder of dat ik geluk heb gehad valt niet te achterhalen. Feit blijft wel dat het onvoorspelbaar is.

Feit blijft ook dat je hier heel veel hulp gaat krijgen in het geval je brieven van de netbeheerder of een incassobureau gaat krijgen. Met dat bijltje is hier vaker gehakt en het is inmiddels behoorlijk uitgekauwd wat je wel en vooral niet moet zeggen/schrijven.

Eén stelregel kan ik je op voorhand wel alvast verklappen: doe alles schriftelijk. Laat je niet verleiden tot telefonisch contact. Ten eerste omdat je dan niet kunt bewijzen wat er door wie wel of juist niet gezegd is, maar belangrijker: die mensen zijn getraind in dergelijke gesprekken en voordat je er erg in hebt heb je iets ondoordachts gezegd wat later erg onhandig uit kan pakken.
Dus áls ze je bellen, dan zeg je uitsluitend dat je de correspondentie schriftelijk wilt voeren en verbreek daarna de verbinding. Dat is moeilijk, want we zijn te fatsoenlijk opgevoed, maar toch lijkt dat de handigste handelwijze.

<John O`Mill>

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BitBakker
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 20:53
Ik woon zelf in een gasloos nieuwbouw huis dus zal dit niet snel nodig hebben, maar ik vind het wel mooi dat door dit soort dingen Nederland wel een stukje eerlijker wordt voor de gewone man. Chapeau voor iedereen die bijdraagt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:10
maomanna schreef op maandag 29 september 2025 @ 07:02:
[...]

Achter laten van bedrijfsafval? Milieu delict?
Meer vanuit onze kant gezien.
Stel je zegt inderdaad je mag niet meer opnieuw aansluiten dan heb je nog steeds de gasmeter in huis. Die zullen ze op dat moment niet voor je weghalen want de opdracht is gasleiding vervangen. Als je dan zelf de meter los haalt en op de stoep zet en zegt neem deze ook maar mee zal dat vast niet helemaal de correcte weg zijn. Dus als je zegt nee niet meer aansluiten vraag ik mij af of dit juridisch wel allemaal klopt en of je hier dus wel aan moet gaan beginnen. Ik zie zoveel haken en ogen namelijk :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:34
Staat ook een stukje op nu.nl over deurwaarders ed.

https://www.nu.nl/economi...reau-voldoet-aan-wet.html

[ Voor 55% gewijzigd door Rbb-lwdn op 29-09-2025 15:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Rbb-lwdn schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:38:
Staat ook een stukje op nu.nl over deurwaarders ed.
@Rbb-lwdn
Altijd fijn als je er een linkje bij zet als je iets noemt dat elders te lezen valt. :)

d:)b

<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 21:34
Bosveld duidelijk in beeld bij radar.
Lol

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
https://radar.avrotros.nl...e-de-wet-overtreden-61914
Rbb-lwdn schreef op maandag 29 september 2025 @ 21:01:
Bosveld duidelijk in beeld bij radar.
Lol
Wel apart/toevallig/grappig dat het precies in de combinatie Liander - Bosveld is.
En de 'uitgebreide reactie van Bosveld' vond ik behoorlijk lachwekkend (en verwarrend).
(En die van Liander is niet beter.)

Echt ongelooflijk hoe het er aan toe gaat in die wereld. Niet alleen bij Bosveld, maar ook de andere bedrijven.
En dat er eigenlijk maar bar weinig tegen gedaan wordt en tegen gedaan kan worden door ons als consument.

In ieder geval; Dit kun je doen als je een onterechte rekening krijgt van een incassobureau.
Meldpunten: https://www.kifid.nl/ik-h...e-dien-ik-mijn-klacht-in/ , https://meldpuntwki.inspectie-jenv.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Oeh, die uitzending moet ik bekijken als ik tijd heb.

Is de casus toevallig van iemand hier?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Truus01
Coocoocachoo schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:55:
Oeh, die uitzending moet ik bekijken als ik tijd heb.

Is de casus toevallig van iemand hier?
Gaat niet over afsluiting, maar over een gaslek en de kosten verhaalt Liander op het slachtoffer.
Het maakt wel eea heel duidelijk over de intimidatiepraktijken van incassobureaus (en specifiek Bosveld) en hoe dat volgens de wet dus niet mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Ah ok, dus wel interessant voor de spelers, maar minder voor de casus, thanks

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
phicoh schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 13:28:
En toe kwam er iets waar ik nog niet eerder van gehoord heb. Degene op kantoor adviseerde de monteur om via een andere afdeling de meter 'dom' te laten maken. Dan zou de meter geen storingsmelding meer geven bij geen gasgebruik.

Ik ben benieuwd of ik daar bij slimmemeterportal.nl nog iets van ga merken.
Ik kreeg het volgende van slimmemeterportal:
De status van uw slimme meter is veranderd. Mogelijk is hierdoor de
dataverwerking van uw energieverbruik verstoord geraakt. Hieronder
ziet u de melding die we van de netbeheerder ontvingen:

039: Er hangt een technisch niet op afstand uitleesbare slimme meter
Van toepassing op: Gas XXXXXXXXXXXXX
De betekenis en aanvullende informatie over de verschillende codes
vindt u [1]hier.
En dat hun pagina met uitleg: https://app.slimmemeterportal.nl/p4_statuses_overview
039 - Er hangt een technisch niet op afstand uitleesbare slimme meter

Dit is de meest vervelende storingsmelding. Dit geeft namelijk aan dat uw meter niet door de netbeheerder uitgelezen kan worden. Een van de meest voorkomende reden hiervan is een dekkingsprobleem voor uw locatie. Dit wil zeggen dat uw netbeheerder uw meter niet kan bereiken via het netwerk wat zij hiervoor gebruiken. De kans dat u ooit data gaat krijgen is helaas heel klein.
Dus blijkbaar kan Liander een meter op afstand een omzetten in een niet op afstand uitleesbare meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

Wat is er ‘slim’ aan een niet op afstand uitleesbare meter?

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Die kan je zelf lokaal wel uitlezen neem ik aan ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 00:30:
Wat is er ‘slim’ aan een niet op afstand uitleesbare meter?
De hardware is een slimme meter. Tot een paar dagen geleden stuurde die dagelijks een gebruik van 0 m3.

Maar blijkbaar kan die reportage ook uitgezet worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb een slimme meter. Die stuurt al bijna 5 jaar maandelijks 0 verbruik door. Dat is uiteraard gewoon juist. Vreemd dat Liander daarover valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BabyRattle
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-10 20:54
Huidige woning compleet gasloos gemaakt en via tweakers route ( nouja doorgegeven dat ik gas niet gebruik en dichtgedraaid heb) binnen een halfjaar werd mijn gasmeter en leiding voor huis verwijderd zonder onkosten.

Nieuwe woning is Energielabel E en wil eigenlijk geen gascontract afsluiten bang dat het niet zo vlotjes gaat via Liander als voorheen(regio Achterhoek, wat is handig....

Cv vervangen voor boiler en overal elektra kachels neerzetten? Heb recent afrekening gehad van huidige woning en heb nog een 2000kwh overschot dat ik mee kan nemen naar de volgende woning.

Begin december ga ik al naar de nieuwe woning, huidige woning(zelfverbouwde 0 op de meter komt dan in de verkoop.).

[ Voor 8% gewijzigd door BabyRattle op 01-10-2025 10:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Gwaihir schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:08:
Ik heb een slimme meter. Die stuurt al bijna 5 jaar maandelijks 0 verbruik door. Dat is uiteraard gewoon juist. Vreemd dat Liander daarover valt.
Geen idee waar de oorzaak ligt, maar blijkbaar ziet Liander een verbruik dat lange tijd 0 is als een storing.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
BabyRattle schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:26:
Huidige woning compleet gasloos gemaakt en via tweakers route ( nouja doorgegeven dat ik gas niet gebruik en dichtgedraaid heb) binnen een halfjaar werd mijn gasmeter en leiding voor huis verwijderd zonder onkosten.

Nieuwe woning is Energielabel E en wil eigenlijk geen gascontract afsluiten bang dat het niet zo vlotjes gaat via Liander als voorheen(regio Achterhoek, wat is handig....

Cv vervangen voor boiler en overal elektra kachels neerzetten? Heb recent afrekening gehad van huidige woning en heb nog een 2000kwh overschot dat ik mee kan nemen naar de volgende woning.

Begin december ga ik al naar de nieuwe woning, huidige woning(zelfverbouwde 0 op de meter komt dan in de verkoop.).
Eigen topic?

Maar energielabel zegt niet zoveel. Wat was het gasverbruik van de vorige bewoners?

Maar een hoog gasverbruik (zeg >2000m3/jaar) omzetten naar COP1 verwarming is financiële zelfmoord.
Dan kijk ze je zo naar 15-20MWh aan elektraverbruik. En salderen gaat eraf dus dat word nóg harder huilen in de winter.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:14

bladebla

<Piéééép>

Enexis ziet het ook als storing. Ik heb daarop eerder dit jaar zelfs een nieuwe elektra- en gasmeter gekregen. De monteur heeft geen fatsoenlijke storingsomschrijving bij zich en maakt er wat van "dat de standen niet door komen".
"En ik doe hier ook even rustig aan want na 15:00 hoef ik dan geen nieuwe opdracht meer aan te pakken." :')

Vervolgens was de nieuwe slimme meter niet aangemeld, bleef in het "deployment proces hangen want het ontvangst van het mobiele netwerk is te slecht". Wekenlang moest het dynamisch contract geschat worden, want geen monteur beschikbaar. Uiteindelijk waren de handelingen op de meter niet goed uitgevoerd bij het aanmelden.

Ik krijg zo geen energie van dit nutsbedrijf. En daar moeten we de transitie mee gaan winnen.

Voordeel is wel dat met 0m3 op de teller een kletsverhaal van "u gebruikt volgens onze gegevens gas", nog dommer wordt.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@bladebla jij neemt "0-op-de-meter" zo wel heel letterlijk.

Maar man, wat een geldverspilling wederom. Alleen maar omdat de netbeheerder vindt dat "geen gasverbruik" niet kan en het proces zegt dat de meter wel stuk zal zijn als er geen (gas)verbruik geregistreerd wordt.
Wat een wanbeleid. Het is 2025. Warmtepompen in woningen zijn intussen al meer dan 10 jaar ook in Nederland een serieus ding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

phicoh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:43:
Geen idee waar de oorzaak ligt, maar blijkbaar ziet Liander een verbruik dat lange tijd 0 is als een storing.
Ik zou eerder zeggen dat ze rekening houden met een storing, niet dat dit een feit is. Ze willen het uitsluiten.

Jammer is daarbij dat ze verder totaal onmachtig lijken te zijn om te communiceren. Hun gedachte (dat er een storing is en dat daarom de boel vervangen moet worden) is wet. En daarmee uit! |:(

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:36:
Ik zou eerder zeggen dat ze rekening houden met een storing, niet dat dit een feit is. Ze willen het uitsluiten.

Jammer is daarbij dat ze verder totaal onmachtig lijken te zijn om te communiceren. Hun gedachte (dat er een storing is en dat daarom de boel vervangen moet worden) is wet. En daarmee uit! |:(
Maar de grap is dat de enige manier bij Liander om de storingsmelding permanent op te heffen is om de meter 'dom' te maken. Nou we gaan het nog zien. Want bij een domme meter moet je natuurlijk de stand doorgeven. En wat gaan ze doen als die 0 is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

phicoh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:28:
[...]
Want bij een domme meter moet je natuurlijk de stand doorgeven. En wat gaan ze doen als die 0 is.
Tja, dat kan nog wel een dingetje zijn. In het verleden heb ik wel eens van iets (watermeter?) een meterstand online doorgegeven en door een tikfout stond daar 0 (nul). Dat werd niet geaccepteerd en ik kon dus niet op 'verder' drukken...

Staat er letterlijk exact NUL op die meter?

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:00:
Tja, dat kan nog wel een dingetje zijn. In het verleden heb ik wel eens van iets (watermeter?) een meterstand online doorgegeven en door een tikfout stond daar 0 (nul). Dat werd niet geaccepteerd en ik kon dus niet op 'verder' drukken...

Staat er letterlijk exact NUL op die meter?
Nee, het verbruik is 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bladebla schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:23:
Enexis ziet het ook als storing. Ik heb daarop eerder dit jaar zelfs een nieuwe elektra- en gasmeter gekregen. De monteur heeft geen fatsoenlijke storingsomschrijving bij zich en maakt er wat van "dat de standen niet door komen".
"En ik doe hier ook even rustig aan want na 15:00 hoef ik dan geen nieuwe opdracht meer aan te pakken." :')

Vervolgens was de nieuwe slimme meter niet aangemeld, bleef in het "deployment proces hangen want het ontvangst van het mobiele netwerk is te slecht". Wekenlang moest het dynamisch contract geschat worden, want geen monteur beschikbaar. Uiteindelijk waren de handelingen op de meter niet goed uitgevoerd bij het aanmelden.

Ik krijg zo geen energie van dit nutsbedrijf. En daar moeten we de transitie mee gaan winnen.

Voordeel is wel dat met 0m3 op de teller een kletsverhaal van "u gebruikt volgens onze gegevens gas", nog dommer wordt.
Maar waarom heb je die nieuwe gasmeter laten plaatsen? Gewoon voor de ogen van de monteur de binnen leiding afzagen en zeggen dat de nieuwe meter niet geplaatst mag worden. Dop maar af, met zegel.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:14

bladebla

<Piéééép>

onetime schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:22:
[...]

Maar waarom heb je die nieuwe gasmeter laten plaatsen? Gewoon voor de ogen van de monteur de binnen leiding afzagen en zeggen dat de nieuwe meter niet geplaatst mag worden. Dop maar af, met zegel.
Hmm, ik weet niet of ik je goed begrijp. Ik heb geen binnenleiding. Ik heb een knietje op de meter met direct een dop erop. Ik heb wel gevraagd of hij de boel nog even afperst. :D Ik kan iemand ook niet gaan hinderen in de werkzaamheden aan zijn spul.

Ook fraai, voor de vervanging stonden ze opeens voor de deur. "Uw meter is stuk. Ja, de spanning gaat er even 15 minuten af." Nou nee, niet nu, daarvoor graag eerst een afspraak maken. Monteur belt daarop met de planner op de speaker. Planner: "Waarom niet?! Meneer kan toch wel even meewerken?"

Werkelijk, de arrogantie van Enexis kent geen grenzen.

Sommige - maar niet alle- monteurs: "Wij volgen alleen opdrachten op, we weten van niets wat er op kantoor gebeurt. Staat niet op de werkorder. Ons niet naar vragen. Dit is een standaard brief. Wij weten niets."

Enexis brengt dezelfde sferen en ethos als bij afdelingen van KPN voor en nog even na de privatisering.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
phicoh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:28:
Maar de grap is dat de enige manier bij Liander om de storingsmelding permanent op te heffen is om de meter 'dom' te maken. Nou we gaan het nog zien. Want bij een domme meter moet je natuurlijk de stand doorgeven. En wat gaan ze doen als die 0 is.
Bij mijn weten vraagt alleen de energieleverancier om meterstanden, niet de netbeheerder. En die heb je niet, dus krijg je die vraag ook niet.
Het zal natuurlijk wel anders gaan, maar op zich zou het nu dus juist 'goed' moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Truus01 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:24:
Bij mijn weten vraagt alleen de energieleverancier om meterstanden, niet de netbeheerder. En die heb je niet, dus krijg je die vraag ook niet.
Het zal natuurlijk wel anders gaan, maar op zich zou het nu dus juist 'goed' moeten zijn.
Je kan het ook anders zien. Een netbeheerder mag geen gas leveren. Dus dan zullen ze toch moeten controleren dat je geen gas afneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bladebla schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:41:
[...] Hmm, ik weet niet of ik je goed begrijp. Ik heb geen binnenleiding. Ik heb een knietje op de meter met direct een dop erop. Ik heb wel gevraagd of hij de boel nog even afperst. :D Ik kan iemand ook niet gaan hinderen in de werkzaamheden aan zijn spul.
Als een vervanging niet nodig is kan je plaatsing van nieuw zeker wel verbieden en tegen houden. Ook op het moment dat het oude al weg is. Zie jouw eigen commentaar op hun handelswijze hier onder.
Ook fraai, voor de vervanging stonden ze opeens voor de deur. "Uw meter is stuk. Ja, de spanning gaat er even 15 minuten af." Nou nee, niet nu, daarvoor graag eerst een afspraak maken. Monteur belt daarop met de planner op de speaker. Planner: "Waarom niet?! Meneer kan toch wel even meewerken?" Na een afspraak, minstens 5 dagen van te voren.

Werkelijk, de arrogantie van Enexis kent geen grenzen. Wie kaatst kan de bal verwachten.

Sommige - maar niet alle- monteurs: "Wij volgen alleen opdrachten op, we weten van niets wat er op kantoor gebeurt. Staat niet op de werkorder. Ons niet naar vragen. Dit is een standaard brief. Wij weten niets."

Enexis brengt dezelfde sferen en ethos als bij afdelingen van KPN voor en nog even na de privatisering.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Truus01 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:24:
[...]

Volgens mij is het als volgt:
De energieleverancier krijgt die meterstanden door van de netbeheerder. De netbeheerder leest de meter dus uit. De netbeheerder is immers de eigenaar van de meter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Aanvulling: als de meter niet op afstand uitleesbaar is, vraagt de energie-handelaar op bepaalde momenten naar de meterstanden. Die al-dan-niet aan de netbeheerder worden doorgegeven.
edit: en soms komt iemand namens de netbeheerder de meterstanden opnemen.

[ Voor 17% gewijzigd door onetime op 02-10-2025 01:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maomanna
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKLn1TWI3_-wKjGDAs0Aqj2OCZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDoOEXaAvy69xBnrOPLwJ1o1.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn begonnen... Enexis heeft niet meer gereageerd op de klacht, zoals wel vaker. De aannemer schrok wel van de beschikbare ruimte en vind het eigenlijk onzin dat ie terug moet. Opdracht deels uitvoeren is natuurlijk een optie. Maar het mogelijke gesteggel daarna is weer een drama...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:06
[...]

Dat heeft Stedin in mijn geval ook gedaan. Sinds 2019 gasloos en de tweakers route gevolgd die uiteindelijk gewoon stopte vanuit Stedin. 3 jaar geleden ben ik naar een 3 fasen aansluiting overgegaan en kreeg ik een nieuwe E meter en wilde men ook de gasmeter vervangen. Uiteindelijk na vele telefoontjes hebben ze de oude meter laten zitten en toen kreeg ik 2x 7 brieven van Stedin dat er een storing was. Ik heb 2x gereageerd op al die brieven en uiteindelijk is ook dat traject gestopt. Erg veilig voel ik mij niet met een door mijzelf afgestopte leiding en dicht gezette kraan.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@maomanna Je hebt dus overlegd met de aannemer. Maar als de leiding weg is gewoon zeggen dat er geen nieuwe in mag zie je niet zitten? Jouw grond, jij bepaald. Bij nieuw te plaatsen zaken toch zeker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Nu online

Hippe Lip

onetime schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:11:
@maomanna Je hebt dus overlegd met de aannemer. Maar als de leiding weg is gewoon zeggen dat er geen nieuwe in mag zie je niet zitten? Jouw grond, jij bepaald. Bij nieuw te plaatsen zaken toch zeker.
Ik kan me ook voorstellen dat de zaken anders liggen. Zolang er een actieve (aangesloten op het transportnet) aansluiting je huis binnenkomt is de netbeheerder daarvoor aansprakelijk. En omdat die ook eigenaar is, bepaalt die netbeheerder wat er met zijn (haar?) eigendommen gebeurt. Een meterwisseling weigeren kan dan niet. De netbeheerder is immers verantwoordelijk voor een veilige situatie. Dan kun je niet een deel van de door de netbeheerder noodzakelijk geachte werkzaamheden tegenhouden.

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
  • Nu online
Hippe Lip schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

Ik kan me ook voorstellen dat de zaken anders liggen. Zolang er een actieve (aangesloten op het transportnet) aansluiting je huis binnenkomt is de netbeheerder daarvoor aansprakelijk. En omdat die ook eigenaar is, bepaalt die netbeheerder wat er met zijn (haar?) eigendommen gebeurt. Een meterwisseling weigeren kan dan niet. De netbeheerder is immers verantwoordelijk voor een veilige situatie. Dan kun je niet een deel van de door de netbeheerder noodzakelijk geachte werkzaamheden tegenhouden.
@onetime dit is inderdaad wat er gebeurd. De aannemer klaagt en meldt het bij de hoofduitvoerder van Enexis en die geeft aan dat ie het maar moet fixen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
corsat schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:45:
Erg veilig voel ik mij niet met een door mijzelf afgestopte leiding en dicht gezette kraan.
Tip (van een meterkast controleur van Stedin): de kraanbediening kan er met 'n enkel schroefje af. Zet je 'm dan andersom terug (en schroef je 'm weer vast), dan kan de kraan niet meer (per ongeluk) bediend worden. Het handvat is specifiek ontworpen om omgekeerd juist extra beveiliging te zijn :). (Bij mijn gasmeter in elk geval.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maomanna
  • Nu online
Gwaihir schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:15:
[...]

Tip (van een meterkast controleur van Stedin): de kraanbediening kan er met 'n enkel schroefje af. Zet je 'm dan andersom terug (en schroef je 'm weer vast), dan kan de kraan niet meer (per ongeluk) bediend worden. Het handvat is specifiek ontworpen om omgekeerd juist extra beveiliging te zijn :). (Bij mijn gasmeter in elk geval.)
Yes, zo is het hier ook. Soort situatie zoals het was.

Wel een dillema nu. Ik ben gasloos, zonder contract en zonder netbeheerkosten, met een spiksplinternieuwe leiding. Waar ik een slot had, is dat nu weg. Maar ik heb wel bewust gevraagd of ze het soort van opslot konden zetten. Dus de hendel andersom. Prima dan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58
Gwaihir schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:15:
[...]

Goede tip zeg! Ik zat al te prutsen om te zien hoe ik kon voorkomen dat iemand de gaskraan voor de gasmeter weer open zou zetten, in afwachting van Liander die ergens over een jaar een keer de aansluiting komt verwijderen.

Kraan omdraaien was een verrassend simpele oplossing :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadJack
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58
[...]

Liander ziet het idd als storing. Kreeg vorige week een brief dat mijn slimme meter kapot is en deze gratis vervangen wordt. Navraag gedaan gedaan en het blijkt de gasmeter te zijn. Na aangegeven te hebben dat ik al bijna 5 jaar gasloos ben (en de gaskraan heb dichtgedraaid) en recent het hele traject met de nieuwe brieven van Liander heb doorlopen hebben ze de opdracht maar weer geannuleerd.

Verder nog niets vernomen van een aannemer dus ik wacht gewoon rustig af.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• henkx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:19
Via mn advocaat aangegeven dat ik niet van plan ben om een melding te doen dat ik geen gas meer gebruik via mijn aansluiting.nl omdat ik geen opdrachtgever kan zijn om spullen weg te halen die niet van mij zijn. De Liander medewerker waarmee mn advocaat heeft gesproken snapte mn argument, en Liander heeft nu contact via email opgenomen waarin ze aangeven dat er binnenkort contact met me wordt opgenomen om de gasmeter en leiding te verwijderen. Ik wacht gewoon maar af, maar het kan dus wel ook al kost het wat moeite.
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)