WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
3 jaar? Wow! Wat een geluk dat je huis niet ontploft is in de tussentijd!ron321 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 12:58:
Na bijna 3 jaar financieel gasloos te zijn is het nu fysiek.
De hele aansluiting is weg.
Of heb je wel netjes elk jaar een nieuw slotje laten plaatsen?
Wat ik me vooral afvraag is waarom het gevaarlijk zou zijn? Ik heb toevallig de vloer hier open liggen en ik kom verschillende gas-aftakkingen tegen die vroeger naar gaskachels gingen, maar nu gewoon afgedopt zijn. Die liggen dus al tijden onder de vloer zonder dat er ooit iemand naar gekeken heeft. Zijn die dan ook gevaarlijk of zo? Want daar heeft echt niemand in de laatste 30+ jaar naar gekekenCompuchip87 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:46:
[...]
3 jaar? Wow! Wat een geluk dat je huis niet ontploft is in de tussentijd!
[removed]
Nieuwe communicatie vanuit Liander:Lentje schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:23:
Even een sanity check; sinds september 2024 zijn wij verhuisd en hebben wij ons huis volledig verbouwd en gebruiken we geen gas. Ook nog nooit gedaan op dat adres. Via mijnaansluiting een verzoek tot verplaatsen meterkast en weghalen gasaansluiting gedaan. Maar hele opdracht is uiteindelijk geannuleerd omdat het een jaar zou duren. Toen hebben we de meterkast maar anders in de verbouwplannen verwerkt.
Een paar maanden geleden kwam een aannemer in de lucht dat ze de gasaansluiting kwamen verwijderen. Gezegd dat die opdracht niet meer uitstond maar dat ze van mij de aansluiting mochten verwijderen. Toen ze op locatie waren bleek alleen dat er ook een hele leiding door de tuin moest worden verwijderd en konden ze niet garanderen dat alles weer netjes in oude staat werd teruggebracht. Was mijn eigen probleem. Toen maar afgesproken dat ze de werkzaamheden niet begonnen en ik zou overleggen met de netbeheerder.
Netbeheerder gebeld en die zou er naar gaan kijken. Kwam uiteindelijk terug dat als ik de gasaansluiting weg wil dat dit op mijn eigen risico voor de tuin gaat. Toen al gezegd dat ik hem niet perse weg hoef. Heb er geen last van. Netbeheerder vond dat prima omdat ik toch gewoon vastrecht ervoor zou betalen. Maar dat doe ik dus niet volgens mij. Ik heb hier ooit een contract voor gas gehad. Alleen elektra. Heb ook nooit een rekening betaald voor vaste kosten of vastrecht voor gas.
Hebben jullie hier ervaring mee en ben ik inderdaad volledig "safe"? Dat ik inderdaad niet stiekem ergens iets ervoor betaal of dat ze een vordering op mij hebben?
Wat zal ik hierop antwoorden? Mijn inziens is er geen opdracht tot verwijdering. Die was in 2024 geannuleerd toen bleek dat ze dit niet binnen de verbouwingsplanning konden uitvoeren.Beste *********,
Ik heb nog geen bericht / antwoord op mijn vraag van u mogen ontvangen.
Misschien is dit mij ontgaan. Uw aanvraag dateert van 6-9-2024. Wij mogen een aanvraag maar een aantal maanden open hebben staan.
Ik had begrepen dat het alleen nog om een verwijdering van het gas gaat bij u.
Zou u op onderstaand willen reageren ? Wanneer ik niets van u vernomen heb voor aankomende vrijdag ben ik genoodzaakt uw aanvraag te annuleren.
( u kunt ten alle tijden een nieuwe aanvraag doen op www.mijnaansluiting.nl )
:
Dag *******,
Ik heb navraag gedaan bij mijn collega;
U betaald wel vastrecht voor uw gas aansluiting. De aansluiting staat bij ons op ‘In bedrijf ‘
U kunt een aanvraag doen bij ons om uw aansluiting op UB / uit bedrijf te laten zetten.
Wij kunnen uw gas aansluiting dan maximaal 1 jaar op ‘UB ‘ laten staan waarbij u dan voor 1 jaar geen vast recht kosten betaald.
Na dit jaar zult u een keuze moeten maken voor een leverancier voor het gas of een demontage van uw gasmeter opstelling inclusief leidingwerk naar de hoofdgasleiding.
Ik hoor graag van u.
Ik wil natuurlijk niet een uit bedrijf status krijgen onder hun voorwaarden en met een deadline. Vastrecht wordt er nu niet betaald.
AI een draft laten maken, zoiets slim?
Dank voor uw bericht.
Voor de duidelijkheid: voor zover u verwijst naar de aanvraag van 6-9-2024, merken wij op dat deze aanvraag in 2024 al is geannuleerd. Destijds bleek dat Liander de werkzaamheden niet binnen onze verbouwingsplanning kon uitvoeren. Er ligt wat ons betreft dus geen lopende aanvraag of opdracht meer voor verwijdering van de gasaansluiting.
Wij gebruiken geen gas en hebben geen gasleverancier. De gasaansluiting zit ons niet in de weg. Wij hebben daarom op dit moment geen behoefte aan verwijdering van de aansluiting.
Wij willen bovendien geen opdracht geven tot verwijdering van de gasaansluiting indien daaraan de voorwaarde is verbonden dat eventuele schade aan onze tuin, bestrating, beplanting of overige eigendommen voor onze rekening of ons risico komt. Onder die voorwaarden hoeft de aansluiting voor ons niet te worden verwijderd.
Voor zover Liander als netbeheerder vanuit haar eigen verantwoordelijkheid van mening is dat de niet-gebruikte gasaansluiting veiliggesteld of verwijderd moet worden, werken wij daar uiteraard redelijkerwijs aan mee. In dat geval verzoeken wij u vooraf schriftelijk te bevestigen dat de werkzaamheden plaatsvinden onder regie en verantwoordelijkheid van Liander en/of haar aannemer, dat eventuele schade aan onze eigendommen door of namens Liander wordt hersteld of vergoed, en dat hieraan voor ons geen kosten zijn verbonden.
Er heeft nooit een slotje opgezeten.Compuchip87 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:46:
[...]
3 jaar? Wow! Wat een geluk dat je huis niet ontploft is in de tussentijd!
Als er 1 jaar een slotje opgezeten heeft zou het daarna ineens gevaarlijk zijn, slaat natuurlijk nergens op.redwing schreef op maandag 4 mei 2026 @ 14:55:
[...]
Wat ik me vooral afvraag is waarom het gevaarlijk zou zijn? Ik heb toevallig de vloer hier open liggen en ik kom verschillende gas-aftakkingen tegen die vroeger naar gaskachels gingen, maar nu gewoon afgedopt zijn. Die liggen dus al tijden onder de vloer zonder dat er ooit iemand naar gekeken heeft. Zijn die dan ook gevaarlijk of zo? Want daar heeft echt niemand in de laatste 30+ jaar naar gekekenEn aangezien ze nu onder een betonnenvloer gaan verdwijnen zal dat de komende jaren ook niet gaan gebeuren.
Als je het nu open hebt liggen zou ik het wel aanpassen, gewoon voor je eigen gemoedsrust.
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Dat proberen wij de netbeheerder ook te vertellen, maar die hebben een andere mening.ron321 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:54:
[...]
Als er 1 jaar een slotje opgezeten heeft zou het daarna ineens gevaarlijk zijn, slaat natuurlijk nergens op.
PSN: Redrafted
Vandaar ook de vraag, ik kan geen logische verklaring verzinnen waarom een leiding die niet gebruikt wordt een groot risico zou zijn, terwijl actieve leidingen ook nooit nagekeken worden.ron321 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 15:54:
[...]
Er heeft nooit een slotje opgezeten.
[...]
Als er 1 jaar een slotje opgezeten heeft zou het daarna ineens gevaarlijk zijn, slaat natuurlijk nergens op.
Het probleem is dat de pijpen van buiten komen, en daar ligt het niet open. Voor nu verdwijnt het dan ook gewoon onder de grond aangezien het er nog goed uit ziet en al tig jaar zo ligt. Als ik buiten aan de slag ga vervang ik de hele aansluiting wel.Als je het nu open hebt liggen zou ik het wel aanpassen, gewoon voor je eigen gemoedsrust.
[removed]
Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic