• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:33

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

acemoo schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:02:
[...]

Ik heb nog niet eerder gezien dat je een liander account kunt hebben..

Had je al een account op liander.nl?
Zo ja, zou ik daar eens inloggen en kijken of je een melding kunt doen dat je de gas aansluiting niet meer nodig bent.
Ga nergens mee akkoord, ga niks aanvragen, maak screenshots aub.
@f1r3b4ll
En als aanvulling hierop: als je nog geen lianderaccount hebt, maak die dan ook niet aan!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip

Hippe Lip

f1r3b4ll schreef op woensdag 8 april 2026 @ 08:37:
Gister gas opgezegd bij Tibber en eerste mail van Liander is al een feit. Moet ik hier actie op ondernemen? (Zie screenshot)
[Afbeelding]
Dit lijkt het begin van een nieuwe situatie waar ik al een hele tijd op zit te wachten: de ATO loopt na opzeggen nog 10 dagen door. Wanneer de netbeheerder binnen die 10 dagen actie onderneemt (zoals hier) en vraagt om een reactie, wordt dan de afloop van dat contract de ATO niet gestuit? Ze zijn dan in gesprek en dan geldt die 10 dagen niet meer?

<John O`Mill>

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:49
Hippe Lip schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:18:
[...]

Dit lijkt het begin van een nieuwe situatie waar ik al een hele tijd ip zit te wachten: de ATO loopt na opzeggen nog 10 dagen door. Wanneer de netbeheerder binnen die 10 dagen actie onderneemt (zoals hier) en vraagt om een reactie, wordt dan de afloop van dat contract niet gestuit? Ze zijn dan in gesprek en dan geldt die 10 dagen niet meer?
Dat zou fraai zijn, waarom zou je dat contract niet op kunnen zeggen? (Uiteraard met de inachtneming van de opzegtermijn).
Stel; ik wil Netflix opzeggen, met een opzegtermijn van een maand. Maar omdat ze me elke maand een mailtje sturen dat ik eerst een filmpje moet maken waar ik door een brandende hoepel spring om aan te tonen dat ik het wel echt ben, blijft het contract doorlopen? Dachtutniet.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:12
@f1r3b4ll Ik zie in de mail van Liander alleen een paar vragen die niet op jou van toepassing zijn. Zoals @Hippe Lip al zegt: mocht je al een MijnLiander account hebben dan kan je kijken wat je daar nu mee kan, maar ik vermoed dat "ik gebruik geen gas meer" daar als optie niet tussen zal staan. Je kan proactief contact opnemen hierover ("Hey, jullie sturen mij een mail, maar mijn situatie staat er niet tussen") of afwachten tot de brieven daarover komen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:45
RichieB schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:29:
[..]

Je kan proactief contact opnemen hierover ("Hey, jullie sturen mij een mail, maar mijn situatie staat er niet tussen") of afwachten tot de brieven daarover komen.
Ik zou binnen de termijn van 10 dagen zeker niet proactief contact opnemen, want binnen die periode ben je nog gebonden aan de ATO. Wacht rustig af, goede kans dat de 10 dagen verstrijken voordat de eerste brief met onterechte berisping op de mat valt, en dan kom je in bekend vaarwater terecht.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21:39
Hippe Lip schreef op woensdag 8 april 2026 @ 09:18:
[...]

Dit lijkt het begin van een nieuwe situatie waar ik al een hele tijd ip zit te wachten: de ATO loopt na opzeggen nog 10 dagen door. Wanneer de netbeheerder binnen die 10 dagen actie onderneemt (zoals hier) en vraagt om een reactie, wordt dan de afloop van dat contract niet gestuit? Ze zijn dan in gesprek en dan geldt die 10 dagen niet meer?
Dit is een standaard generieke mail over een account, staat niks bij over wel nog geen gas, of melding of zoiets.
Dit lijkt me niet iets wat iets stuit.

@f1r3b4ll Ik zou op deze mail niet reageren. Pas bij 'echte' berichten.
Wat anderen aangeven, als je wel al een account hebt, eens kijken wat je daar zoal ziet.

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:45
Well, ik heb ingelogd op Mijn Liander en toen zag ik dat er geen adres bekend was, dus ik heb mijn adres opnieuw ingevuld. Nu zie ik dit. Ik denk dat Liander in hun eigen systemen al lang kon zien dat ik geen gascontract meer heb, maar dit lijkt mij puur voor mijn eigen inzage:

EDIT: beter had ik eerst even de nieuwe replies op mijn vorige post kunnen lezen 8)7 Too late for that now. Ik ga nu rustig afwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/huag8FKhiGtoT1ypil6CcPyPjXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GgfFIt3Se11MbzGCPksyNHcY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door f1r3b4ll op 08-04-2026 11:36 ]

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v3 | EMS xxx, BMS xxx, App vxxx | HW P1 | Marstek CT003 P1 | ☀️14kWp zuid-west+noord-oost

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4rDtMROPY7WaLO-C9Y1Bt6Gn9MI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YnvrGkLAI4GKf8SeiApd8eN1.png?f=user_large

Weer mooi zichtbaar dat je niet over een energie contract moet spreken.
Heb je een energiecontract geregeld? Ja, want je hebt een stroom contract.
wij zien pas dat u een energiecontract heeft geregeld, zodra deze actief is. Dit is op dit moment nog niet het geval
en toch zien ze netjes dat je een stroomcontract hebt.

• Hippe Lip

Hippe Lip

big bang schreef op woensdag 8 april 2026 @ 10:23:
Dat zou fraai zijn, waarom zou je dat contract niet op kunnen zeggen? (Uiteraard met de inachtneming van de opzegtermijn).
Je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb mijn tekst aangepast, want ik bedoelde dat de afloop van de ATO gestuit kan worden. Die loopt immers na afloopt van het contract nog 10dagen door. Nu Liander binnen die 10 dagen reageert doen ze dat binnen de nog geldige ATO.
Wordt de afloopt van die ATO hierdoor niet gestuit?

<John O`Mill>

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:49
Hippe Lip schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:25:
[...]

Je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb mijn tekst aangepast, want ik bedoelde dat de afloop van de ATO gestuit kan worden. Die loopt immers na afloopt van het contract nog 10dagen door. Nu Liander binnen die 10 dagen reageert doen ze dat binnen de nog geldige ATO.
Wordt de afloopt van die ATO hierdoor niet gestuit?
De opzegging van een (aansluit- en transport)overeenkomst, of welke andere overeenkomst dan ook, is toch niet te stuiten met een mailtje? Een verjaringstermijn, zoals van een verlopen factuur is te stuiten. De opzegging van een overeenkomst is vastgelegd in de overeenkomst, die weer dient te voldoen aan de kaders die de wetgeving daar voor schept. Nu heb ik mijn ATO nooit grondig doorgelezen, maar het lijkt met sterk dat ik tegen Piet zeg dat ik mijn overeenkomst met hem wil opzeggen volgens de daarvoor geldende regels, en dat hij dan schrijft "lekker niet, probeer volgende week nog eens".

De ATO loopt 10 dagen door na afloop van het leveringscontract, ik zie niet in hoe een mailtje sturen daar iets aan zou veranderen, want dat leveringscontract stopt nog steeds.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Het_Eendje
De vraag is wellicht meer: welke voorwaarden gelden op het moment dat proces op datum x in gang wordt gezet. Ik heb even niet paraat welk proces dan precies, maar stel Netbeheerder verzoekt je op afsluitingsdatum x + 3 dagen handeling y uit te voeren (want voorwaarden), dan geldt dat nog, want je valt binnen de ATO. Maar gelden die voorwaarden ook voor een afspraak die je dan op x+3 maakt, maar feitelijk pas op x+30 plaatsvindt?

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-04 17:07
big bang schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:37:
[...]

De opzegging van een (aansluit- en transport)overeenkomst, of welke andere overeenkomst dan ook, is toch niet te stuiten met een mailtje? Een verjaringstermijn, zoals van een verlopen factuur is te stuiten. De opzegging van een overeenkomst is vastgelegd in de overeenkomst, die weer dient te voldoen aan de kaders die de wetgeving daar voor schept. Nu heb ik mijn ATO nooit grondig doorgelezen, maar het lijkt met sterk dat ik tegen Piet zeg dat ik mijn overeenkomst met hem wil opzeggen volgens de daarvoor geldende regels, en dat hij dan schrijft "lekker niet, probeer volgende week nog eens".

De ATO loopt 10 dagen door na afloop van het leveringscontract, ik zie niet in hoe een mailtje sturen daar iets aan zou veranderen, want dat leveringscontract stopt nog steeds.
Het gaat @Hippe Lip denk ik meer om het feit dat er actie is ondernomen binnen een periode die gesteld is in de ATO, en dat die actie daardoor nog gevolg kan vinden na die termijn.

Beetje hetzelfde als Wet Koop op Afstand dat je binnen de gestelde termijn moet laten weten dat je van je herroepingsrecht gebruik wilt maken, maar daarna nog tijd hebt om het terug te sturen.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Als ik 3.6 nog eens goed lees:
Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.

Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te nverrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.

De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.
Kan het zijn dat we dit verkeerd gelezen hebben? Tien dagen voor opzeggen ATO moet je je leverancier op de hoogte stellen. Dat is dan de opzegtermijn voor consumenten, al staat het er wat indirect.

Als in die 10 dagen de netbeheerder niet in gelegenheid is gesteld tbv beeindiging ATO noodzakelijke handelingen te verrichten, dan blijft contractant gebonden aan bla bla bla.

Wat is in de gelegenheid stellen, en door wie? Ik heb iig geen deur dicht gehouden in die tien dagen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:14
big bang schreef op woensdag 8 april 2026 @ 13:37:
[...]

Nee, je zegt je gascontract op bij de leverancier met inachtneming van de opzegtermijn; meestal 30 dagen.
In het geautomatiseerde berichtenverkeer tussen energieleverancier en netbeheerder wordt 10 dagen vóór het einde van de opzegtermijn de ATO beeindigd.
Het is niet zo dat de ATO pas opgezegd wordt ná het verstrijken van de opzegtermijn.

In het geval van @f1r3b4ll lijkt het erop (zo lees ik althans) dat het energiecontract voor gas per direct opgezegd is zonder inachtnemeing van de opzegtermijn. En dan krijg je per (bijna) direct de netbeheerder met hun standaardbrieven maar gelukkig weten we die inmiddels aardig te pareren. :*)

the older I get, the better I was...

• f1r3b4ll
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:45
Nog even wat correspondentie vanuit Tibber ter volledigheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbjnXxQMrR50IiesK8-64StWSqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoVyUIN2GP0gKnffSK2KNh4X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DxrzEolah3VeXTUSr9I2oqjeLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fc0wMsURqQ0HiRLN4dpcXPPT.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱 🔋 Marstek Venus E v3 | EMS xxx, BMS xxx, App vxxx | HW P1 | Marstek CT003 P1 | ☀️14kWp zuid-west+noord-oost

• Het_Eendje
Ik denk dat voor jou het nu enkel van belang is dat je nog geen brief hebt gekregen waarin ze verzoeken een contract te nemen. Pas als die brief komt binnen 10 (werk?)dagen na 8 april, weten we of voorgaande hypothetische situatie speelt. Als die brief later op de mat valt, wat ik wel verwacht, zit je gewoon in de situatie dat al je contractuele verplichtingen zijn vervallen. Het enige wat dan blijft staan is dat netbeheerder nog een stukje eigendom op jouw terrein heeft staan en dat jij hen daar erbij moet laten, indien ze 5 werkdagen van tevoren een afspraak maken.
Zoals @Brent ook al aangeeft, is de opzegtermijn (standaard 10 werkdagen in de AV van de netbeheerder) slechts bedoeld om noodzakelijke handelingen voor het beëindigen van de overeenkomst uit te voeren.
Dat staat dus volledig los van het verwijderen van de aansluiting en de discussie daaromtrent. Het is voor het beëindigen van de overeenkomst immers niet nodig dat de aansluiting verwijderd wordt. Tienduizenden keren per jaar wordt er een ATO beëindigd omdat de contractant is overleden, is gaan samenwonen met iemand die al een contract heeft of is verhuisd naar een woning zonder gas (all-electric of stadsverwarming).
In al die gevallen wordt de ATO beëindigd, maar de gasaansluiting (en elektriciteitsaansluiting) niet verwijderd.

Strikt gezien levert zelfs een verhuizing van een woning met gas naar een woning met gas een beëindiging van de ATO op, omdat de ATO gekoppeld is aan het EAN nummer van de meter.

De "noodzakelijke handelingen" om een overeenkomst te beëindigen van administratieve aard. Één van de handelingen die de contractant zou kunnen verhinderen waardoor het beëindigen van de overeenkomst kan worden opgeschort, is het uitlezen van de meter. De netbeheerder is wettelijk verplicht om meterstanden correct bij te houden. "Einde overeenkomst" is zo'n verplicht registratie moment.

Los van bovenstaande heeft @f1r3b4ll vanuit de door de netbeheerder gemachtigde partij zwart op wit bevestiging dat de ATO beëindigd wordt op het moment dat ook het leveringscontract eindigt. En dus niet pas 10 werkdagen later. Heel die "10 werkdagen" zijn dus al niet meer van toepassing, daar is door de netbeheerder in het voordeel van de contractant van afgeweken en daar kunnen ze niet later dan nog even op terugkomen..

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ivow85 schreef op woensdag 8 april 2026 @ 17:32:
Zoals @Brent ook al aangeeft, is de opzegtermijn (standaard 10 werkdagen in de AV van de netbeheerder) slechts bedoeld om noodzakelijke handelingen voor het beëindigen van de overeenkomst uit te voeren.
Dat staat dus volledig los van het verwijderen van de aansluiting en de discussie daaromtrent. Het is voor het beëindigen van de overeenkomst immers niet nodig dat de aansluiting verwijderd wordt. Tienduizenden keren per jaar wordt er een ATO beëindigd omdat de contractant is overleden, is gaan samenwonen met iemand die al een contract heeft of is verhuisd naar een woning zonder gas (all-electric of stadsverwarming).
Daar komt nog eens bij dat de netbeheerder in de gelegenheid moet zijn gesteld om de noodzakelijke handelingen te verrichten.

We kunnen dus nogmaals stellen dat er nix is bepaald over noodzakelijke handelingen door de (ex)contractant. Die kan daarom dus niet verplicht worden om een melding van welke aard dan ook ergens te doen. Dat staat immers nergens beschreven.

En zelfs al zóú de ATO nog doorlopen, welke verplichting heb je dan nog als contractant? Hangt daaraan de verplichting tot betalen van het vastrecht?

En dan zie ik nog niet hoe een (ex)contractant de netbeheerder zou kunnen hinderen in het uitvoeren van noodzakelijke handelingen.
Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 12% gewijzigd door Hippe Lip op 08-04-2026 21:22 ]

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)