• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:34
Ivow85 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:35:
Belangrijk ten aanzien van wat de ACM doet: zij zijn toezichthouder op de markt ter bescherming van consumenten. Zij kunnen regels en richtlijnen opstellen voor de markt. Echter: zij kunnen geen regels en richtlijnen opstellen die voor consumenten.

Los daarvan weten we hier dat de door ACM bedoelde "melding einde gebruik" nog altijd niet mogelijk is op de website mijn aansluiting.nk, die door Netbeheer Nederland (overkoepelende organisatie van netbeheerders) wordt beheerd.

Daarmee is een verwijzing naar de richtlijnen waarin de ACM de mogelijkheid voor een melding benoemt juist een verwijzing van Enexis naar de tekortkomingen van de gezamenlijke netbeheerders. Immers: jaren nadat de ACM de richtlijn gegeven heeft dat er een mogelijkheid moet komen voor melding, is die mogelijkheid nog altijd niet door de netbeheerders gerealiseerd.

Omdat ik de kans reëel acht dat Enexis het dossier van @water_escape verder laat escaleren met juridisch stappen, denk ik dat het goed is om op elk punt wat Enexis noemt te reageren. Dat kan ook met verwijzingen als "in mijn mail van datum X heb ik u al uitgelegd waarom Y niet van toepassing is."

Over de "redelijkheid en billijkheid* zal ik nog een mooi epistel schrijven.
Dank alvast. Ik zit natuurlijk niet op juridische stappen - en kosten - te wachten. Dus wat is wijsheid in de volgende stappen, en dus de communicatie terug naar Enexis nu? Ze zullen hier wel meelezen.

Water-Escape

• Het_Eendje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:39
Ik denk dat er hier wel mensen zijn die een bijdrage willen leveren, maar het blijft natuurlijk wel impact hebben. Het zijn wel het soort zaken als van Ecowoman die maken dat we verder komen. Tevens is Enexis al veroordeeld voor misbruik van procesrecht, ik denk niet dat de rechter het zal waarderen als ze daar geen lering uit trekken.

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:29
Toch jammer dat ik niet standaard gesprekken opneem, maar het ziet er goed uit na al het gedoe.

telefoon gaat
"Hallo, wij hebben van Liander de opdracht gekregen om uw gasaansluiting te verwijderen, dus daar willen we graag een afspraak voor maken."

In de mail staat het niet zwart op wit, maar wel "Hierbij bevestigen wij de werkzaamheden van Liander aan de [adres]".

Met een beetje geluk ben ik na de 31e gasvrij en gedoevrij.
water_escape schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:45:
[...]

Dank alvast. Ik zit natuurlijk niet op juridische stappen - en kosten - te wachten. Dus wat is wijsheid in de volgende stappen, en dus de communicatie terug naar Enexis nu? Ze zullen hier wel meelezen.
Ongetwijfeld lezen ze mee. Dat maakt op zichzelf voor de verdere communicatie niet zo veel uit.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Lentje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:00
Even een sanity check; sinds september 2024 zijn wij verhuisd en hebben wij ons huis volledig verbouwd en gebruiken we geen gas. Ook nog nooit gedaan op dat adres. Via mijnaansluiting een verzoek tot verplaatsen meterkast en weghalen gasaansluiting gedaan. Maar hele opdracht is uiteindelijk geannuleerd omdat het een jaar zou duren. Toen hebben we de meterkast maar anders in de verbouwplannen verwerkt.

Een paar maanden geleden kwam een aannemer in de lucht dat ze de gasaansluiting kwamen verwijderen. Gezegd dat die opdracht niet meer uitstond maar dat ze van mij de aansluiting mochten verwijderen. Toen ze op locatie waren bleek alleen dat er ook een hele leiding door de tuin moest worden verwijderd en konden ze niet garanderen dat alles weer netjes in oude staat werd teruggebracht. Was mijn eigen probleem. Toen maar afgesproken dat ze de werkzaamheden niet begonnen en ik zou overleggen met de netbeheerder.

Netbeheerder gebeld en die zou er naar gaan kijken. Kwam uiteindelijk terug dat als ik de gasaansluiting weg wil dat dit op mijn eigen risico voor de tuin gaat. Toen al gezegd dat ik hem niet perse weg hoef. Heb er geen last van. Netbeheerder vond dat prima omdat ik toch gewoon vastrecht ervoor zou betalen. Maar dat doe ik dus niet volgens mij. Ik heb hier ooit een contract voor gas gehad. Alleen elektra. Heb ook nooit een rekening betaald voor vaste kosten of vastrecht voor gas.

Hebben jullie hier ervaring mee en ben ik inderdaad volledig "safe"? Dat ik inderdaad niet stiekem ergens iets ervoor betaal of dat ze een vordering op mij hebben?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Lentje schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:23:

Hebben jullie hier ervaring mee en ben ik inderdaad volledig "safe"? Dat ik inderdaad niet stiekem ergens iets ervoor betaal of dat ze een vordering op mij hebben?
Als je geen contract hebt voor gas, heb je geen ATO met de netbeheerder, en als je geen ATO hebt, is er geen grond om vastrecht bij jou te innen. Je ben safe, in die zin dat jij nu geen geld betaalt voor gas-vastrecht.

Uiteraard ziet de netbeheerder dit anders, die vind dat je altijd vastrecht moet betalen, tot jij een verwijdering hebt aangevraagd en ook daadwerkelijk is verwijderd. Zoals de topicstart aantoont: daar zijn velen het over oneens met de netbeheerders, inclusief steeds meer rechters.

Wel is belangrijk of je geen gas gebruikt, of ook echt geen gasverbruikers meer hebt. Dat maakt volgens mij wel een verschil namelijk (maar daarop wordt ik vast gecorrigeerd of bijgevallen straks). Ik gok dat je met de verbouwing van het gas af ben gegaan, maar vraag het toch even.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Coocoocachoo schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:12:
Toch jammer dat ik niet standaard gesprekken opneem, maar het ziet er goed uit na al het gedoe.

telefoon gaat
"Hallo, wij hebben van Liander de opdracht gekregen om uw gasaansluiting te verwijderen, dus daar willen we graag een afspraak voor maken."

In de mail staat het niet zwart op wit, maar wel "Hierbij bevestigen wij de werkzaamheden van Liander aan de [adres]".

Met een beetje geluk ben ik na de 31e gasvrij en gedoevrij.
Volgens mij zijn de laatste Liander verhalen hier positief. Kennelijk is daar lerend vermogen. Prijs je gelukkig, want bij Enexis ontbreekt daarvan nog ieder spoor :P

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Lentje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:00
Brent schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:29:
[...]

Als je geen contract hebt voor gas, heb je geen ATO met de netbeheerder, en als je geen ATO hebt, is er geen grond om vastrecht bij jou te innen. Je ben safe, in die zin dat jij nu geen geld betaalt voor gas-vastrecht.

Uiteraard ziet de netbeheerder dit anders, die vind dat je altijd vastrecht moet betalen, tot jij een verwijdering hebt aangevraagd en ook daadwerkelijk is verwijderd. Zoals de topicstart aantoont: daar zijn velen het over oneens met de netbeheerders, inclusief steeds meer rechters.

Wel is belangrijk of je geen gas gebruikt, of ook echt geen gasverbruikers meer hebt. Dat maakt volgens mij wel een verschil namelijk (maar daarop wordt ik vast gecorrigeerd of bijgevallen straks). Ik gok dat je met de verbouwing van het gas af ben gegaan, maar vraag het toch even.
Thanks! We verbruiken inderdaad geen gas meer. Is afgedopt na de meter.
Pagina: 1 ... 45 46 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)