Ik heb zojuist de mail beantwoord en het dossier geupdate.
Dossier deel 1
Dossier is te groot, dus dit wordt het nieuwe vervolg dossier. Kunnen de edit rechten hierop toegepast worden aub:
Dossier deel 2 Water_Escape
Leverancier: Energiek
Netbeheerder: Enexis
27-03-2026 Nettere mail ontvangen van Enexis:
Beste,
Bedankt voor uw berichten waarin u aangeeft een standaardbrief te hebben ontvangen en waarin u reageert op mijn eerdere advies met een verwijzing naar een brief van de ACM. In ons mailcontact hebben wij uitgebreid gesproken over de interpretatie van verschillende juridische regels, waarbij zowel u als ik verschillende standpunten naar voren hebben gebracht.
Graag bied ik u mijn excuses aan. In de behandeling van uw e-mails heb ik mij met name gericht op de juridische toepassing van bepaalde regels, maar heb ik niet voldoende de tijd genomen om uw persoonlijke situatie goed te begrijpen. Dat wil ik graag herstellen, zodat ik beter kan ingaan op uw zorgen en vragen.
Verschillende algemene voorwaarden
In een eerder bericht schreef u: “Het vereist accountvorming en voorafgaand akkoord met voorwaarden, wat leidt tot het aangaan van een overeenkomst en mogelijke aansprakelijkheid.”
Ik vind het belangrijk om toe te lichten dat Enexis Netbeheer gebruikmaakt van verschillende algemene voorwaarden. U bent bekend met de ATO, maar Enexis Netbeheer hanteert bijvoorbeeld ook de Algemene Voorwaarden Werkzaamheden. Bij het aanvragen van werkzaamheden, zoals een verzwaring, gaat u akkoord met deze voorwaarden.
Het doen van een melding einde gasverbruik vormt hierop echter een uitzondering. Coulance halve heeft Enexis Netbeheer enige tijd geleden besloten om zich bij een melding einde gasverbruik niet te beroepen op de aansprakelijkheidsregels uit de Algemene Voorwaarden Werkzaamheden. Wanneer u via Mijnaansluiting.nl een melding einde gasverbruik doet, wordt onderstaande tekst weergegeven ter verduidelijking. Deze aanpassing aan Mijnaansluiting.nl is afgelopen jaar rond juni toegepast.
Image
Hoewel de ATO formeel nog steeds van toepassing is, zijn de aansprakelijkheidsregels voor dit proces feitelijk geregeld in de Algemene Voorwaarden Werkzaamheden, waarvan wij ons dus in dit specifieke geval niet beroepen op de aansprakelijkheid.
Zou u mij kunnen toelichten waarom u geen gebruik wilt maken van Mijnaansluiting.nl? Ik vraag dit geheel los van de vraag of u hiertoe verplicht bent. Uw reden is voor mij belangrijk om uw situatie goed te begrijpen.
Ik zie uw reactie graag tegemoet en help u uiteraard graag verder.
Met vriendelijke groet,
28-03-2026 antwoord per mail verzonden:
Beste,
Dank voor uw bericht en uw toelichting. Ik waardeer het zeer dat u even de tijd neemt om mijn persoonlijke situatie beter te begrijpen.
Graag leg ik uit waarom ik geen gebruik maak van Mijnaansluiting.nl. De Algemene Voorwaarden Werkzaamheden zijn mij bekend, dit document is gericht op de relatie tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer. Mijn standpunt is dat Enexis de enige partij is die belang heeft bij werkzaamheden, en daarmee zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer is. Hier ben ik geen partij in en dat wens ik ook niet te worden.
Het feit dat u spreekt van coulance ondersteunt mijn punt dat u toch bepaalde verantwoordelijkheden aan mij wenst toe te dichten. Weliswaar geeft u aan zich niet te zullen beroepen op die voorwaarden, maar dat doet niets af aan de situatie dat ik wel degelijk de formele risico's dien te aanvaarden (zoals aansprakelijkheid bij schade, ook al zegt u middels de voorwaarden toe de helft van het factuurbedrag van € 0,- te vergoeden). Ik kan de waarde van uw coulance onmogelijk inschatten. De feitelijke situatie is dat ik helemaal geen risico wens te lopen op kosten of schade, niet slechts uit uw coulance, maar omdat ik u wettelijk tot niets verplicht ben.
In mijn voorgaande mail heb ik helder uiteengezet waarom de ATO niet meer van toepassing is. Ik vind het zorgelijk dat u zich zonder enige onderbouwing vasthoudt aan uw standpunt over dat deze nog geldig zou zijn, nadat deze wettelijk is beëindigd.
Samenvattend: ik heb geen belang bij het doen van een aanvraag, los van welke voorwaarden wel of niet tellen en los van waar u zegt coulance te hanteren. Daarnaast heb ik mijn melding dat ik geen gebruik meer maak van gas al per e‑mail gedaan, en die heeft u ook ontvangen. U lijkt wel een belang te hebben bij het verwijderen van de aansluiting, dat is uw goed recht, u bent van harte welkom om op afspraak langs te komen en werkzaamheden uit te voeren die u nodig acht, inclusief eventuele verwijdering van de aansluiting, waarbij eventuele onkosten of schade voor u blijven.
Hopelijk helpt deze toelichting om mijn situatie beter te begrijpen. Mocht u nog iets specifieks van mij nodig hebben om uw interne proces goed af te ronden, dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Met vriendelijke groet,
09-04-2026
Zojuist stond Enexis voor de deur. (onaangekondigd)
Beste man wilde hier een slotje erop komen zetten, op mijn initiatief en mijn kosten.
Hij had netjes een globale geschiedenis van de communicatie met Enexis.
ik heb hem aangegeven dat hun materieel mijn niet in de weg zit, ze van harte welkom zijn op hun eigen initiatief om een slot of verwijdering te doen, maar enkel wanneer ze een afspraak maken en er geen kosten en risico voor mij zijn. Ik heb aan al mijn verplichtingen voldaan.
De beste man wilde nog proberen mij over te halen maar merkt snel dat ik op de hoogte ben van de wet en regel geving (dankzij jullie hier).
Hij gaf dus snel aan dat hij weer vrolijk verder ging, en zijn ding wat hij moest doen hier heeft gedaan, de brief afgeven. Nette man, goed gesprek, wil gewoon zijn werk doen en vind dus dat ze het op kantoor maar verder uitzoeken.
nav bezoek een mail gestuurd:
Geachte,
Gisteren 09-04-2026, heeft een medewerker van Enexis onaangekondigd bij mij aangebeld met het voornemen om op initiatief van Enexis werkzaamheden aan de gasaansluiting uit te voeren, waarbij hij meldde dat de kosten voor deze ongevraagde werkzaamheden voor mijn rekening zouden komen.
Ik heb uw medewerker netjes te woord gestaan en herhaald wat ik eerder al schriftelijk heb aangegeven:
ik verhinder geen werkzaamheden die u noodzakelijk acht. Maar de eventuele werkzaamheden die u noodzakelijk acht, kunnen uitsluitend op afspraak, op initiatief van Enexis, en zonder kosten of risico’s voor mij plaatsvinden. Ik heb geen opdracht tot werkzaamheden verstrekt en weiger elke vorm van risico's en/of kosten die samengaan met de kennelijk door u gewenste werkzaamheden te accepteren.
De medewerker gaf aan dit te zullen terugkoppelen en zijn bezoek te beëindigen.
Ik verzoek u deze informatie mee te nemen in het dossier en eventuele verdere stappen met mij af te stemmen conform mijn eerdere correspondentie (laatste e‑mail d.d. 28-03-2026), waarop ik tot op heden nog geen antwoord heb ontvangen.
Met vriendelijke groet,
10-04-2026
reactie terug op de mail nav bezoek
Beste ,
Dank voor uw bericht. Graag reageer ik hierbij op uw schrijven van 10 april 2026.
Ik kan mij voorstellen dat u het onaangekondigde bezoek van één van onze monteurs als vervelend heeft ervaren. Ik wil u er echter op wijzen dat ik u hier vooraf over heb geïnformeerd, onder andere in mijn bericht van 19 maart.
Voor een inhoudelijke beoordeling van uw situatie verwijs ik u naar onze eerdere correspondentie. Ik neem uw bericht daarom voor kennisgeving aan.
Desondanks wens ik u een prettig weekend toe.
Met vriendelijke groet,
13-04-2026 antwoord terug gemaild aan Enexis:
Beste,
Ik reageer op uw bericht van 11 april 2026.
Uit uw bericht maak ik op dat het niet tot u doordringt dat uw werkwijze in strijd is met de regelgeving waar u zich aan dient te houden. Dit is een zeer kwalijke zaak en het is bijzonder respectloos dat u op deze manier reageert.
Weliswaar heeft u op 19 maart aan mij medegedeeld dat u onaangekondigd een monteur mijn woning zou laten bezoeken, maar negeert u daarmee uw verplichtingen uit artikelen 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode DSB. In mijn schrijven van 23 maart jl. heb ik u hier reeds op gewezen.
Het is een kwalijke zaak dat u desondanks uw foutieve procedures toch doorzet en als reactie op mijn voorgaande bericht de begane overtreding probeert goed te praten, in plaats van u te verontschuldigen voor de gemaakte overtreding en het onbehagen wat u mij daarmee bezorgd heeft.
Ik kan u reeds meedelen dat het volledig zinloos is om nogmaals de regels te overtreden door onaangekondigd een monteur langs te sturen. Zolang Enexis weigert om zich fatsoenlijk op te stellen en aan de voor haar geldende wet- en regelgeving te houden, zal ik geen toegang tot mijn woning verlenen aan medewerkers van Enexis.
Zoals u weet zijn uw medewerkers wél van harte welkom wanneer er tijdig een afspraak gemaakt wordt voor het uitvoeren van de werkzaamheden die Enexis kennelijk noodzakelijk acht, onder de voorwaarde dat deze werkzaamheden op initiatief van en geheel voor rekening en risico van Enexis plaatsvinden. Wanneer u een afspraak met mij maakt voor de werkzaamheden die u wenst uit te voeren, bent u geheel akkoord met bovenstaande voorwaarden.
Helaas noodzaakt de handelswijze van uw firma mij om een klacht in te dienen bij de ACM, wegens het feit dat u de voor u geldende Aansluit- en transportcode gas DSB niet heeft opgevolgd.
Met vriendelijke groet,
20-04-2026
mail aan Enexis nav inzetten Syncasso
Geachte heer/mevrouw,
Tot mijn verbazing heeft Enexis een incassobureau (Syncasso) ingeschakeld, dat mij thans verzoekt een bedrag van € 75 te voldoen.
Deze vordering is op geen enkele wijze onderbouwd. In de brief wordt niet toegelicht waar dit bedrag op is gebaseerd, noch op welke juridische grondslag ik dit verschuldigd zou zijn. Het uitbesteden van communicatie of dossierbehandeling aan een externe partij betekent niet dat de daarmee gemoeide kosten zonder meer aan mij kunnen worden doorberekend. Ik betwist deze vordering dan ook volledig en zal niet tot betaling overgaan.
Daarnaast bevat de brief feitelijke onjuistheden. Zo wordt gesteld dat ik geen energiecontract zou hebben. U bent ervan op de hoogte dat ik wél een energiecontract heb voor de energie die ik afneem en dat uitsluitend het gasleveringscontract is beëindigd. Het is zorgelijk dat het door u ingeschakelde incassobureau kennelijk onvolledig of onjuist is geïnformeerd.
Gezien het bovenstaande ga ik ervan uit dat u het incassobureau per omgaande opdracht geeft om de vordering in te trekken en het dossier te sluiten. Ik ontvang daarvan graag een bevestiging.
Met vriendelijke groet,
---------
Nieuwe partij : Syncasso
17-04-2026
Post ontvangen van Syncasso in opdracht van Enexis.
20-04-2026 mail aan Syncasso verzonden nav de brief
Beste,
Op vrijdag 17 apil j.l. ontving ik een schrijven van u met kenmerk xx. Graag reageer ik hierop al volgt:
Energiecontract
U stelt in uw schrijven tweemaal dat ik geen contract zou hebben met een energieleverancier. Dit is onjuist en het is zeer onprofessioneel van u om dergelijk onjuiste teksten in uw 'formele' brief te zetten. Ik heb wel degelijk een energiecontract, namelijk voor elektriciteit en uw opdrachtgever is daarvan zeker op de hoogte.
Het is wel correct dat ik mijn contract van gas heb beëindigd en daarmee samenhangend ook de Aansluit- en Transportovereenkomst voor de gasaansluiting heb opgezegd op de daarvoor voorgeschreven wijze. Dit geheel te goeder trouw en in lijn met de wet- en regelgeving. Ik maak namelijk geen gebruik meer van de levering van aardgas via de gasaansluiting in mijn woning. Uw opdrachtgever is hiervan uitgebreid op de hoogte, blijkt ook uit het dossier wat uit meer dan 20 brieven en e-mails bestaat en waarvan u ongetwijfeld op de hoogte bent. Er is in de Nederlandse wetgeving geen enkele verplichting opgenomen tot het hebben van een contract voor een nuts-aansluiting die men niet gebruikt.
Kosten
Gezien het bovenstaande is het mij dan ook een raadsel op welke gronden u en uw opdrachtgever van mening zijn dat er noodzaak is tot het uitvoeren van buitengerechtelijke werkzaamheden en het maken van daaraan gerelateerde kosten. In uw brief ontbreekt elke onderbouwing voor het genoemde bedrag en geeft u geen enkele juridische onderbouwing waarom ik u en/of uw opdrachtgever een geldsom verschuldigd zou zijn. Door dit gebrek aan duidelijkheid en transparantie over de door u vermeende vordering overtreedt u de Wet Kwaliteit Incassodienstverlening. Ik zie dan ook geen enkele noodzaak tot het betalen van deze door u uit de lucht gegrepen eis en betwist dat ik aan u en/of uw opdrachtgever een bedrag verschuldigd ben.
Werkzaamheden door uw opdrachtgever
Zoals u in het dossier kunt lezen wenst uw opdrachtgever kennelijk om werkzaamheden op mijn adres uit te voeren, maar weigert zij om daarvoor het initiatief, de kosten en de bijbehorende risico's op zich te nemen.
Ook in uw brief schrijft u dat Enexis de toevoer van energie zal komen afsluiten wanneer ik nu geen actie onderneem. Uw opdrachtgever is er al geruime tijd van op de hoogte dat ik daar geen enkel bezwaar tegen heb.
Maar omdat ik geen enkel belang heb bij de werkzaamheden die uw opdrachtgever kennelijk wenst uit te voeren, zal ik ook geen initiatief, kosten of risico's die behoren bij de door hen kennelijk gewenste werkzaamheden op mij te nemen. Wel is uw opdrachtgever op afspraak conform de Aansluit en Transportcode Gas DSB welkom om de door haar gewenste werkzaamheden geheel op haar initiatief en voor haar rekening en risico uit te komen voeren. Uw opdrachtgever is hiervan uitgebreid op de hoogte.
Gezien het bovenstaande verwacht ik van u een excuusbrief waarin u aangeeft dat uw schrijven op een misverstand berust, dat u het dossier sluit en dat u al mijn persoonsgegevens vervolgens uit uw administratie en archieven zult verwijderen.
Met vriendelijke groet,
----------
Vervolg ACM uit dossier deel 1
17-04-2026 mail terug ontvangen van ACM
Geachte ,
Hartelijk dank voor de extra informatie. We hebben uw vragen en extra informatie intern uitgezet. U geeft aan dat u, met een beroep op artikel 3.6 algemene voorwaarden, via uw leverancier de ATO overeenkomst met Enexis heeft opgezegd. Enexis is het hier niet mee eens en claimt dat de overeenkomst nog loopt.
In deze e-mail geven wij algemene informatie over uw rechten. En we vertellen wat u kunt doen.
Leveringsovereenkomst
U geeft aan dat u via uw leverancier de ATO heeft opgezegd. Ik maak uit de casus niet op of ook de leveringsovereenkomst met de energieleverancier is beëindigd. Zolang er een leverancier op uw adres staat geregistreerd loopt de ATO ook door. Wanneer er geen leverancier meer op uw aansluiting staat, gaat de netbeheerder automatisch brieven sturen en volgt uiteindelijk de afsluiting.
Voor netbeheerders is het uitermate handig om een uniforme werkwijze aan te houden. Daarvoor hebben ze met de ACM een proces afgesproken: ACM: Aangepaste werkwijze voor veilig verwijderen van gasaansluitingen | ACM. Daarvan afwijken kan, maar hoeft niet. Als netbeheerder wil je graag 1 locatie (in dit geval een website) hebben waar alles terecht komt in plaats van dat er via allerlei kanalen verzoeken naar je toekomen. Dat is ondoenlijk.
Uw vraag lijkt meer te zien op dat u niet via de website Mijnaansluiting.nl een melding wilt doen voor het afsluiten van de gasaansluiting, omdat u niet weer een overeenkomst aan wil gaan. Dat laatste kan ik niet uitsluiten. Er zullen werkzaamheden plaatsvinden en daar moet u akkoord op geven. Zeer waarschijnlijk dat dit als een overeenkomst wordt gezien. Wanneer u kiest voor de optie ‘Melding einde gebruik’, zijn hier geen kosten aan verbonden.
Het is aan u op welke manier u het wilt regelen.
Voor het verwijderen via de werkwijze zal u dus hoogstwaarschijnlijk wel een overeenkomst moeten sluiten. Als u dat niet wilt, dan is een andere optie via het opzeggen van de leveringsovereenkomst. Alleen is dat voor de netbeheerder wel een ander proces, u krijgt dan een paar brieven dat u wordt afgesloten als u niet snel een leverancier vindt. Uiteindelijk volgt dan wel afsluiting. Hoe snel dat zal gaan is onduidelijk en bovendien zullen de kosten voor de ATO tot die tijd zeer waarschijnlijk ook door blijven lopen. Ook de kosten voor het verwijderen van de afsluiting komen dan voor uw rekening.
Wat kunt u eventueel nog doen?
Mocht u het niet eens zijn met het bovenstaande en van mening blijven dat de overeenkomst met Enexis is opgezegd. En dat u niet hoeft te betalen voor het verwijderen van de aansluiting, wil ik u verwijzen naar de volgende mogelijkheden: Uw recht halen | ACM ConsuWijzer. In dit geval kan voor u de Geschillencommissie Energie interessant zijn: Energie - De Geschillencommissie.
Neemt u opnieuw contact met ons op? Noem dan dit nummer: xx.
Als u opnieuw contact met ons opneemt, is het gemakkelijker om uw vragen telefonisch te bespreken. Wilt u misschien daarvoor uw telefoonnummer ook vermelden?
20-04-2026 antwoord naar ACM:
Geachte heer/mevrouw,
Dank voor uw eerdere e‑mail en de toelichting die u daarin heeft gegeven. Ik waardeer het dat u mijn situatie heeft bekeken.
Graag licht ik ter aanvulling van dossiernummer xx, mijn standpunt nogmaals kort toe en meld ik enkele recente ontwikkelingen.
Contractvorming via Mijnaansluiting.nl
U geeft aan dat het gebruik van Mijnaansluiting.nl onderdeel is van een door netbeheerders en de ACM afgesproken werkwijze, en dat daarvan kan worden afgeweken. U merkt daarbij op dat het doen van een melding via dit platform zeer waarschijnlijk leidt tot het aangaan van een overeenkomst vanwege de uit te voeren werkzaamheden waarbij de risico’s en kosten naar de consument verlegd worden.
Dit bevestigt precies mijn bezwaar. Ik wens geen nieuwe overeenkomst met de netbeheerder aan te gaan en geen opdrachtgever te worden voor werkzaamheden die voortvloeien uit de wettelijke taak van de netbeheerder zelf. Om die reden maak ik geen gebruik van Mijnaansluiting.nl. Mijn melding dat ik geen gebruik meer maak van gas is reeds schriftelijk aan Enexis gedaan.
In dit verband wijs ik erop dat de ACM in haar eigen publicatie “Aangepaste werkwijze voor veilig verwijderen van gasaansluitingen” (december 2023) aangeeft dat het voor het veilig verwijderen van gasaansluitingen niet nodig is dat een afnemer verzoekt om verwijdering. Volgens deze publicatie hoeft de afnemer slechts de Aansluit‑ en Transportovereenkomst en de gasleveringsovereenkomst op te zeggen, waarna het initiatief en de regie bij de netbeheerder liggen. Het precieze moment van verwijdering is daarbij aan de netbeheerder.
Mijn geschil ziet dan ook niet op de wenselijkheid van een uniforme werkwijze, maar op de vraag of ik als consument kan worden verplicht om een overeenkomst aan te gaan of voorwaarden te accepteren om die werkwijze te volgen. In mijn optiek is dat niet het geval, zeker niet wanneer de risico’s en kosten dan voor mij worden.
Aanvullende feiten
Ter feitelijke aanvulling van het dossier meld ik het volgende:
Op 09-04-2026 heeft een monteur van Enexis onaangekondigd bij mij aangebeld met het voornemen werkzaamheden aan de gasaansluiting uit te voeren, terwijl ik in mijn correspondentie herhaaldelijk heb aangegeven dat ik medewerking verleen op afspraak.
Op 17-04-2026 heb ik een buitengerechtelijke incassobrief ontvangen van Syncasso, ingeschakeld door Enexis, waarin betaling van € 75 wordt gevorderd en opnieuw wordt aangedrongen op het afsluiten van een energiecontract, ondanks het feit dat de situatie inhoudelijk wordt betwist en onderwerp is geweest van een lopende klachtbehandeling bij Enexis.
Ik stuur deze informatie uitsluitend ter feitelijke aanvulling. Mijn standpunt zoals hierboven toegelicht en in eerdere correspondentie uiteengezet blijft ongewijzigd.
Dank voor uw toelichting en het meedenken.
Ik sta zeker open voor een telefoon gesprek, dan wel bij voorkeur op afspraak zodat ik ook enkele experts op dit gebied kun uitnodigen voor het telefonische gesprek. Wellicht een online call?
Met vriendelijke groet,
[
Voor 84% gewijzigd door
water_escape op 20-04-2026 10:30
]