Beste,
In reactie op uw e-mail van 19 maart schrijf ik u graag het volgende:
Het is fijn om te vernemen dat u uw gebrekkige interne communicatie deels heeft rechtgezet, zodat ik maar met één van uw loketten te maken heb. Het zou fijn zijn als u nu ook nog de interne communicatie rond mijn reeds gedane "melding einde gebruik" voor de gasaansluiting in orde maakt. Dan kan dit dossier gesloten worden.
Het is inderdaad duidelijk dat wij van mening verschillen over welke plichten ik nog heb ten aanzien van uw gasaansluiting in mijn woning. In uw laatste bericht geeft u echter op geen enkele wijze een juridische onderbouwing voor uw meningen. Daarmee kunnen we uw bericht afdoen als uw mening, zonder daar enige juridische waarde aan te hechten. Toch ga ik hieronder verder in op uw bericht.
Advies
U schrijft: "
Voordat ik inhoudelijk reageer, wil ik u nogmaals dringend adviseren om een melding einde gasverbruik in te dienen via Mijnaansluiting.nl. Op dit moment loopt er een afsluitingsprocedure die op korte termijn kan worden uitgevoerd. Dit houdt in dat monteurs van Enexis Netbeheer zonder voorafgaande afspraak uw gasaansluiting kunnen komen afsluiten.
Indien u op dat moment niet kunt of wilt meewerken, zijn zij genoodzaakt een buitenaansluiting uit te voeren. De kosten hiervan bedragen op dit moment € 883,20."
Uw advies aan mij legt mij geen verplichtingen op. Zoals reeds meermaals herhaald is de overeenkomst die ik met u voor de gasaansluiting had op 15 januari 2026 beëindigd. De door u gemachtigde partij (energieleverancier Energiek) heeft dit ook aan mij bevestigd. Tevens heb ik zonder betalingsachterstanden alle facturen voldaan. Daarmee resten er voor mij geen contractuele verplichtingen meer ten aanzien van de gasaansluiting in mijn woning.
Welke procedures u intern heeft lopen zijn uw zaak. Wel dient u zich bij de uitvoering van uw procedures te houden aan de voor u geldende wet- en regelgeving. Ik heb u eerder al gewezen op artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas DSB (
voorheen artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB). Dit artikel luidt als volgt: "Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de distributiesysteembeheerder, maakt de distributiesysteembeheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene". Wanneer uw zgn afsluitprcedure voorschrijft dat er werkzaamheden in mijn woning moeten plaatsvinden en u daarvoor niet tijdig een afspraak maakt, dan is dat mij niet aan te rekenen. U kunt mij onmogelijk verantwoordelijk en aansprakelijk stellen voor de onkosten die u maakt als gevolg van uw verzuim. Het feit dat u een dergelijk tekst als financieel dreigement in uw bericht heeft opgenomen, is een zeer kwalijke en een monopolist onwaardige handelswijze.
Onder de kop
Redelijkheid en billijkheid in uw e-mail schrijft u het volgende:
"
U geeft aan dat er geen wettelijke grondslag bestaat voor de verplichting om de melding via Mijnaansluiting.nl te doen. Het omgekeerde is echter eveneens waar: er bestaat geen wettelijke regeling die bepaalt dat de melding vormvrij moet zijn. In een dergelijke situatie is het van belang om te kijken naar wat op basis van redelijkheid en billijkheid van beide partijen mag worden verwacht.
Naar de mening van Enexis Netbeheer mag van klanten worden verlangd dat zij een melding einde gasverbruik doen via het daarvoor ingerichte platform. Mijnaansluiting.nl is vrij toegankelijk en is ontwikkeld in samenwerking met alle netbeheerders. Daarnaast zijn de bijbehorende algemene voorwaarden afgestemd met consumentenorganisaties zoals de Consumentenbond. U heeft naar ons oordeel niet aannemelijk gemaakt dat het gebruik van dit platform voor u onredelijk bezwarend is.
"
Er bestaat inderdaad geen wettelijke regeling die bepaalt dat de "melding einde gebruik" vormvrij moet zijn. Er is immers helemaal nergens in de wet- en regelgeving vastgelegd dat de consument op enig moment een "melding einde gebruik" zou moeten doen. Wanneer iets in de gehele wetgeving niet benoemd wordt, dan is er al zeker geen wettelijk beperking voor de wijze waarop de melder dan wél zijn geheel vrijwillige melding communiceert. Nu uit uw reacties gebleken is dat de melding zonder onduidelijkheden bij u is aangekomen, kunnen we niet anders dan vaststellen dat ik de door u gewenste "melding einde gebruik" reeds op duidelijke wijze aan u heb gedaan.
Uw lezing over wat "redelijk en billijk" is, wordt door u op een onlogische wijze in uw voordeel uitgelegd.
Gezien onze uitgebreide correspondentie is het u reeds volstrekt duidelijk wat de situatie is. Het is daarmee niet redelijk dat u van mij verwacht dat ik aan u een melding doe met informatie die u al geruime tijd in bezit heeft. Daarbij dwingt u mij om, bij wat u een melding noemt, uw Algemene Voorwaarden te accepteren. Daarmee is het, zoals ik in mijn e-mail van 12 maart j.l. ook al gemotiveerd heb aangegeven, onmogelijk om via de door u aangegeven website een vrijblijvende melding te doen.
- Het is niet redelijk en billijk van u dat u de melding die u reeds meermaals ontvangen hebt van mij weigert te verwerken
- Het is niet redelijk en billijk van u dat u ermee dreigt dat de kosten van uw verzuim om de wet- en regelgeving op te volgen voor mijn rekening zullen zijn.
- Het is niet redelijk en billijk van u dat u mij voor het doen van een
melding herhaaldelijk verwijst naar een website waar uitsluitend aanvragen gedaan kunnen worden.
- Het is niet redelijk en billijk van u dat u in uw e-mail van 3 februari 2026 heeft aangegeven dat op basis van artikel 2.9.2 door u kosten bij mij in rekening gebracht kunnen en mogen worden. Het luidt namelijk "
Bij het verwijderen van een aansluiting op verzoek brengt de netbeheerder kosten voor het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de verzoeker, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10.". Ik heb, zoals u weet, geen verzoek tot het verwijderen van de gasaansluiting bij u ingediend. Ik heb u uitsluitend gemeld dat ik de gasaansluiting niet meer gebruik en deze voor zover ik de toekomst kan overzien ook niet meer zal gaan gebruiken.
Het is niet onredelijk van mij om te verwachten dat u mijn eerdere meldingen intern verwerkt en doorzet naar de juiste afdeling(en) binnen uw firma.
Het is ook niet onredelijk van mij om van u te verlangen dat u zich in uw zgn. afsluitprocedure houdt aan de voor u geldende regelgeving en dat u er derhalve zorg voor draagt dat de uitvoerende afdeling tijdig met mij contact opneemt wanneer u werkzaamheden in mijn woning noodzakelijk acht.
Zoals ik u reeds meermaals geschreven heb, zal ik uiteraard in alle redelijkheid medewerking verlenen aan de werkzaamheden die u noodzakelijk acht derhalve geheel voor uw rekening en risico binnen de geldende regelgeving wenst uit te voeren. Ten overvloede voeg ik hieraan toe dat ik geen medewerking verleen aan werkzaamheden die niet volgens de geldende regelgeving plaatsvinden of werkzaamheden waarvoor u de kosten en/of risico's op mij wenst af te schuiven.
Onder het kopje ACM schrijft u het volgende:
Het door mij eerder benoemde ACM‑document is slechts één voorbeeld van informatie die de ACM verstrekt over het opzeggen van aansluitingen. In de algemene voorlichtingspagina “Aansluiting gas en elektriciteit opzeggen” richt de ACM zich rechtstreeks tot consumenten. In stap 1 wordt expliciet vermeld dat een melding einde gasverbruik dient te worden ingediend via Mijnaansluiting.nl. Deze aanwijzing bevestigt dat het gebruik van dit platform niet alleen logisch, maar ook conform de door de toezichthouder voorgeschreven werkwijze is.
Dat is echter onvolledig. Één regel boven dit punt schrijft de ACM namelijk:
U kunt de gasaansluiting laten verwijderen zonder daarvoor te moeten betalen. Neem daarvoor de volgende 2 stappen:
Daaruit blijkt dat de genoemde procedure geen verplichting is, maar slechts een mogelijkheid. Zoals reeds meermaals bij u aangegeven, hoeft de gasaansluiting wat mij betreft niet verwijderd te worden. Ik maak er geen gebruik meer van en heb mijn contract daarom beëindigd. Wat er verder met de gasaansluiting gebeurt is niet aan mij, maar aan u, uiteraard binnen de voor u geldende wet- en regelgeving. U bent immers de eigenaar en enige verantwoordelijke voor de gasaansluiting.
De ACM heeft ook helemaal geen bevoegdheden om aan consumenten regels en richtlijnen op te leggen. De ACM is toezichthouder op bedrijven en kan vanuit die functie slechts (met beperkingen) regels en richtlijnen opleggen aan bedrijven. Ten aanzien van regels voor consumenten kunnen zij als toezichthouder slechts adviezen geven aan de politiek.
Graag wijs ik u ook op de volgende publicatie van de ACM:
https://www.acm.nl/system...-van-gasaansluitingen.pdf
De derde alinea van deze brief aan Netbeheer Nederland, waar u lid van bent, luidt als volgt:
"
Op basis van de bovenstaande uitgangspunten en de overleggen met NBNL, wil de ACM netbeheerders de
regie geven in het veilig verwijderen van gasaansluitingen. Daartoe is het niet nodig dat een afnemer
verzoekt om de gasaansluiting te verwijderen. De afnemer hoeft alleen zijn aansluit- en
transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op te zeggen. Voor de volledigheid wijst de ACM erop
dat ook de gasleveringsovereenkomst opgezegd moet worden via de leverancier. De netbeheerder dient de
aansluiting vervolgens vanuit veiligheidsoverwegingen binnen één jaar te verwijderen. Deze termijn is in lijn
met het advies dat Staatstoezicht op de Mijnen heeft gegeven (zie brief van 25 oktober 2019 met kenmerk
19253315). Het precieze moment waarop de gasaansluiting wordt verwijderd, is aan de netbeheerder. "
Hieruit blijkt onomstreden dat het voor mij als consument voldoende is om mijn overeenkomst voor de gasaansluiting (ATO) en leveringscontract voor energie op te zeggen, wanneer ik geen gebruik meer maak van gasleveringen via de gasaansluiting in mijn woning.
Bovendien blijkt dat Netbeheer Nederland zich in deze werkwijze kan vinden. Ik mag er derhalve vanuit gaan dat u, als lid van Netbeheer Nederland al langere tijd op de hoogte bent van deze brief en dat Netbeheer Nederland voorafgaand aan de totstandkoming van dit schrijven u als lid ook geconsulteerd heeft.
Het is een meer dan kwalijke zaak dat u niet handelt naar deze werkwijze.
Ik ga er gezien het bovenstaande en onze eerdere correspondentie vanuit dat u terstond mijn "Melding einde gebruik" doorzet naar de juiste afdeling en zorgt voor een juiste verwerking van het feit dat ik mijn gascontract en Aansluit en Transportovereenkomst heb opgezegd.
Met vriendelijke groet,