Enexis doet het vooral heel complex laten lijken door telkens om de kern heen te draaien en veel stof op te laten waaien. In plaats van tot een efficiënte oplossing te komen, zetten ze liever hun duur betaalde juristen op dit spelletje. En die juristen weten natuurlijk dondersgoed dat de meeste consumenten zich snel door dat spelletje laten afschrikken of overbluffen.
Laat je niet intimideren door dit spelletje. Samen staan we sterk, is al veelvuldig gebleken.
Probeer de mailings tot de kern te herleiden.
Schrijf het volgende:
- In tegenstelling tot wat u beweert, is de ATO inderdaad beëindigd. U kent ongetwijfeld artikel 3.6 van uw eigen "Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas aan kleinverbruikers". In dat artikel staat duidelijk vermeld op welke wijze ik de overeenkomst kan opzeggen en wat de opzegtermijn is. Ik heb u gedurende de opzegtermijn gelegenheid gegeven tot alles wat onder de "noodzakelijke handelingen" valt voor de beëindiging van de Aansluit- en Transportovereenkomst. Daar u op geen enkele wijze aan mij medewerking verzocht heeft voor dergelijke handelingen (wat deze ook moge zijn), heb ik de uitvoering van de bedoelde handelingen niet eens kúnnen (ver)hinderen. Daarmee is, conform uw eigen Algemene Voorwaarden de ATO juridisch beëindigd, 10 werkdagen nadat ik mijn wens daartoe kenbaar heb gemaakt aan uw gemachtigde.
- Hartelijk dank dat u nogmaals heeft bevestigd dat u er van op de hoogte bent dat ik geen gas meer gebruik en dit op korte termijn ook niet zal doen. U heeft mijn (door u zo genoemde) "melding einde gas gebruik" klaarblijkelijk in goede orde ontvangen. Het is nu aan u om deze door te zetten naar de juiste afdeling, indien u dat tot heden verzuimd heeft. Het is volstrekt onacceptabel dat u blijft vragen naar een "melding" die u al lang ontvangen heeft. Dat dit via een ander kanaal bij u terecht is gekomen dan u wenst, maakt niet dat u de melding kunt negeren.
- Daarnaast bent u er van op de hoogte dat er geen verplichting bestaat voor het gebruik van de website "mijnaansluiting.nl". Noch in de wet, noch in uw voorwaarden staat iets gemeld over een verplichting voor het gebruik van die website. Sterker nog: er staat nergens in de wet- of regelgeving vastgelegd dat ik u op een andere wijze dan middels mijn opzegging van de overeenkomst kenbaar moet maken dat ik geen wens meer heb om de betreffende gasaansluiting nog langer te (kunnen) gebruiken. Dat ik u reeds meermaals via correspondentie gemeld heb dat er geen wens is om de gasaansluiting nog te (kunnen) gebruiken, is al meer dan wat u op basis van wet- en regelgeving kunt verwachten.
- Zoals reeds eerder medegedeeld, biedt de website mijnaansluiting.nl op geen enkele wijze de mogelijkheid om de door u bedoelde melding te doen. Een
melding is immers een geheel vrijblijvende verstrekking van informatie. Op de genoemde website is die vrijblijvendheid echter volstrekt onmogelijk. Voor de website moet een account worden aangemaakt, waarop Algemene Voorwaarden van toepassing zijn. Vervolgens kunnen na het aanmaken van een account uitsluiten
aanvragen gedaan worden, waarop de voorwaarden van de netbeheerder van toepassing verklaard worden. Dit houdt in dat, indien de betreffende netbeheerder zo'n aanvraag accepteert er een overeenkomst ontstaat. Samengevat: U probeert mij tot een overeenkomst te dwingen. Dat is een zeer kwalijke zaak en ik ga hier dan ook niet in mee. Ik wens immers met u geen nieuwe overeenkomst.
- U kunt naar aanleiding van bovengenoemde feiten de juiste acties met betrekking tot de gasaansluiting nemen. U bent als netbeheerder wettelijk verplicht om op efficiënte wijze te handelen. Uw handelswijze tot nu toe schaadt deze plicht. Mocht u voor het uitvoeren van fysieke werkzaamheden toegang tot mijn woning wensen, dan bent u daarvoor zoals reeds meermaals vermeld op afspraak welkom. U bent, zoals u weet, verplicht een afspraak te maken, tenminste 5 werkdagen voorafgaand aan de eventuele door u gewenste werkzaamheden (Aansluit en Transportcode art. 4.1.2.5)
- Mocht u verzuimen om op passende en efficiënte wijze te werk te gaan, dan zijn de gevolgen en kosten daarvan volledig voor uw rekening. Recent bent u in een vergelijkbare zaak nog veroordeeld tot het vergoeden van de werkelijke proceskosten (ECLI:NL:RBOBR:2025:4957).
- In de door u aangehaalde uitspraak ECLI:NL:RBGEL:2025:960 baseert de rechter zich voor haar conclusies op de Elektriciteitswet 1998. Gezien ons dispuut niet over de elektriciteitsaansluiting gaat, betreft het geen vergelijkbare situatie en is de uitspraak dus irrelevant.
- In de door u aangehaalde uitspraak met kenmerk ECLI:NL:RBZWB:2025:5414 betreft de gedaagde een rechtspersoon en het pand een commerciële ruimte. Deze uitspraak is dan ook irrelevant, omdat op de rechtspersoon de fundamentele wetgeving rond bescherming van consumenten zoals ik niet van toepassing is. De conclusies in de uitspraak zijn dan ook niet getoetst aan het consumentenrecht.
[
Voor 8% gewijzigd door
Ivow85 op 14-03-2026 08:52
]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.