• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:45

jmk

Ik heb iemand gesproken in mijn flat die ook heel erg graag van het gas af wil. Die buur heeft geprobeerd om iets te regelen met mijn huurstichting. Die gaven aan: Of je betaalt vaste kosten per maand voor je gas afsluiting (die je wel/niet gebruikt, maakt ons niet uit), of je betaalt voor de afsluiting en het aansluiten ervan als je ooit weer je huur opzegt. Er is verteld dat dit misschien wel 1800 euro kan kosten. Ook heeft die geprobeerd advies in te winnen bij een gratis juridisch dienstverlener maar die konden helaas niets betekenen.

Dus die durft het gewoon niet aan om gas energie af te zeggen. Die kookt al wel al lang elektrisch. Dus die aansluiting doet helemaal niets. Ook is haar verteld dat de flat "nooit" gasloos zou worden, dat kan niet.

Triest verhaal... Ben benieuwd hoe mijn verhaal afloopt.

Yippie kayak, other buckets!

@jmk Probeer je verhuurder met behulp van bijvoorbeeld het juridisch loket te overtuigen dat een kookgroep voor elektrisch koken een adequaat alternatief is voor koken op gas. Nog gezonder ook. Waarom willen ze een gevaarlijke stof in hun woning aanwezig hebben als het helemaal niet meer nodig is? Op gas koken geeft meer fijnstof dan op elektra. Ze brengen hun bewoners in gevaar!
Als dat niet lukt zit je vast aan een leegstand contract. Denk ik.
Tenzij je lang genoeg blijft wonen dat de gemeente gas verwijderd. Maar dat lijkt nog ver weg.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:45

jmk

@onetime Dank je voor je tips! Ja die route ga ik zeker nog proberen, ook met brieven et cetera. Ik verwacht hier niet veel van.

Maar juridisch heb ik dus geen poot om op te staan? :(

Netbeheerkosten 2026 Stedin(gas): € 274,46
Vastrecht vdBron a 9 euro per maand: € 108,00
totale kosten per jaar € 382,46 + jaarlijkse inflatie + jaarlijkse verhoging ter bevordering van de energietransitie
Dat is best veel weggegooid geld. Kan een mens beter besteden.

Yippie kayak, other buckets!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

jmk schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:05:
Die gaven aan: Of je betaalt vaste kosten per maand voor je gas afsluiting (die je wel/niet gebruikt, maakt ons niet uit), of je betaalt voor de afsluiting en het aansluiten ervan als je ooit weer je huur opzegt. Er is verteld dat dit misschien wel 1800 euro kan kosten.
Je hebt het hier over een aansluiting in een appartement? Daar lopen de gasbuizen van de netbeheerder meestal door van appartement naar appartement. In geval van meterverwijdering betekent dit alleen het afdoppen van de betreffende aftakking, neem ik aan. Er zullen verder geen leidingen verwijderd worden, neem ik aan (ik ken de precieze situatie ter plaatse niet).

In die situatie kan ik me niet voorstellen dat heraansluiting heel erg kostbaar gaat zijn, want dan is het een kwestie van plug weer uit die T (aftakking) en er weer een meter aan hangen. Das zó gepiept.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:57

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

jmk schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 05:01:
@onetime Dank je voor je tips! Ja die route ga ik zeker nog proberen, ook met brieven et cetera. Ik verwacht hier niet veel van.
Denk dan ook even aan wat ik hier al eerder over zei.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

jmk schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 05:01:

Maar juridisch heb ik dus geen poot om op te staan? :(

Netbeheerkosten 2026 Stedin(gas): € 274,46
Vastrecht vdBron a 9 euro per maand: € 108,00
totale kosten per jaar € 382,46 + jaarlijkse inflatie + jaarlijkse verhoging ter bevordering van de energietransitie
Dat is best veel weggegooid geld. Kan een mens beter besteden.
Dat is afhankelijk van wat er in je huurcontract staat.

Als daar niet staat dat je voor gas én elektriciteit zelf een energiecontract moet hebben, maar bijvoorbeeld iets generieke als "huurder sluit zelf een contract af voor het gebruik van energie" dan voldoe je aan het huurcontract wanneer je alleen een contract voor elektriciteit hebt en geen gas gebruikt.
En dan is de zaak rond wel/niet verwijderen volledig iets tussen netbeheerder en verhuurder.
Jij mag als huurder zonder toestemming geen wijzigingen aanbrengen aan de woning. Maar als de wijzigingen niet door of in opdracht van jou zijn uitgevoerd, dan zal het voor de verhuurder heel lastig worden om jou daarvoor verantwoordelijk te houden.

Wel belangrijk: je kookt elektrisch. Is dat via een kookgroep (2x16A) of kracht groep (3x16A) met Perilex stekker? Dan telt dat voor het bouwbesluit als een gelijkwaardig alternatief voor koken op gas. En kan de verhuurder je dus ook niet op dat punt "pakken" als het in de toekomst een juridische strijd wordt.
Kook je op een kookplaat met een normale stekker (1x16A) dan telt dit volgens het bouwbesluit niet als een gelijkwaardig alternatief voor koken op gas. En daar kan een rechter in een juridische strijd dan wel waarde aan hechten in het voordeel van de verhuurder.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:42
Hippe Lip schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 06:39:
[...]

Je hebt het hier over een aansluiting in een appartement? Daar lopen de gasbuizen van de netbeheerder meestal door van appartement naar appartement. In geval van meterverwijdering betekent dit alleen het afdoppen van de betreffende aftakking, neem ik aan. Er zullen verder geen leidingen verwijderd worden, neem ik aan (ik ken de precieze situatie ter plaatse niet).

In die situatie kan ik me niet voorstellen dat heraansluiting heel erg kostbaar gaat zijn, want dan is het een kwestie van plug weer uit die T (aftakking) en er weer een meter aan hangen. Das zó gepiept.
Ik heb ook in een huurappartement gewoond met enkel een gasaansluiting voor "kookgas". Daar wilde ik ook graag van af. Gelukkig snapte mijn verhuurder me: we hebben de kosten voor een inductiekookplaat en de elektrische aansluiting verdeeld, en hij heeft mij toestemming gegeven om de verwijdering van de aansluiting aan te vragen via Mijnaansluiting.

Ik woon op een bovenste etage, en de gasleiding was uitgevoerd als stijgleiding, dus na mijn appartement werd de gasleiding niet meer doorgelust. Toch hebben ze inderdaad simpelweg de gasmeter weggehaald en de stijgleiding op het bestaande knietje afgedopt.

Ik kan me voorstellen dat, als het hele verticale rijtje van huizen van het gas gaat, dat ze dan wel de hele stijgleiding weghalen. Of op z'n minst ontkoppelen van het gas.

Een vriend heeft ook zij kookgasaansluiting laten verwijderen. Hij woont in Stedingebied in een "tussenverdieping", ook met stalen stijgleiding. Daar hebben ze ook het T-stuk afgedopt. En de gasleiding bestickerd met "LET OP: GASLEIDING ONDER DRUK".
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)