Jpiek schreef op woensdag 24 september 2025 @ 11:35:
Daar is dan idd niks aan veranderd, overigens kun je die voorwaarden ook gewoon doorlezen zonder meteen een account aan te maken. Lijkt me logisch, je moet ze kunnen lezen voor je akkoord kunt geven..
https://www.mijnaansluiting.nl/gebruiksvoorwaarden
Dat is niets wat jullie ook niet zonder mij hadden kunnen achterhalen overigens..
Ik vraag me af wat jullie dan van mij willen in mijn verdere proces in het
opzeggen en
laten verwijderen van mijn gasaansluiting. Even in het achterhoofd houdend, dat ík er géén probleem mee heb om dit dmv een
aanvraag te doen mits; er geen kosten aan verbonden zijn, en er geen onredelijk of bezwarende voorwaarden zijn zoals het oneigenlijk afstand doen van verantwoordelijkheden van de kant van de netbeheerder.
Dat zijn de algemene voorwaarden voor het gebruik van de site. Die zijn niet zo relevant voor de discussie hier.
Ik heb de proef op de som genomen, en een aanvraag gestart (maar niet ingediend).
Bij de laatste stap, daar loopt het spaak.
Het systeem genereerd een 'Opdrachtdocument', en je moet akkoord gaan met de AV van Stedin.
/f/image/HvgXe1K24BRBpD7hxjguTpmQ.png?f=fotoalbum_large)
Die voorwaarden staan hier:
https://www.stedin.net/-/...rken-en-diensten-2014.pdf
Daarin staat (oa)
11.1 Onverminderd het bepaalde in de volgende leden
van dit artikel, is Opdrachtnemer jegens Opdrachtgever
slechts aansprakelijk voor de door Opdrachtgever
geleden schade indien deze schade een rechtstreeks
gevolg is van opzet of grove schuld van Opdracht-
nemer, zijn werknemers dan wel andere personen die
door Opdrachtnemer worden ingeschakeld bij de
uitvoering van de Werkzaamheden en voor wie
Opdrachtnemer aansprakelijk is.
en
11.5. Indien en voor zover Opdrachtnemer jegens
Opdrachtgever aansprakelijk is voor schade, is de door
Opdrachtnemer te betalen vergoeding beperkt tot ten
hoogste 50% van de in de Overeenkomst vastgelegde
Prijs met een maximum van € 30.000,-.
Voor (in ieder geval) Stedin ben je dus opdrachtgever, en zijn zij alleen aansprakelijk als ze opzettelijk of door grove schuld je oprit/bloembak/gevel/auto kapotmaken, en dan voor maximaal de helft van 0 euro.
Zal het er vaak op aan komen, dat er schade ontstaat en Stedin het niet oplost? Vast niet.
Sta je, met getekende opdrachtbevestiging met deze voorwaarden, zwak als het toch zover komt? Ja.
Als de lier van de aannemer losschiet, terwijl hij (in opdracht van jou..) de gasleiding aan het lostrekken is, en de haak dwars door je nieuwe Tesla (of die van de buurman) schiet, dan sta je 2-0 achter door deze voorwaarden te accepteren en ben je volledig afhankelijk van de goodwill van de netbeheerder.
Dat is de (resterende) discussie. De netbeheerders maken geen formulier met 'Ik geef <netbeheerder> toestemming om haar eigen aansluiting op mijn terrein te verwijderen, naar haar eigen inzicht en voor haar eigen risico', maar een formulier met 'Ik geef <netbeheerder> opdracht om werkzaamheden te verrichten, onder de voorwaarden van <netbeheerder>'.