Acties:
  • +7 Henk 'm!
@bladebla jij neemt "0-op-de-meter" zo wel heel letterlijk.

Maar man, wat een geldverspilling wederom. Alleen maar omdat de netbeheerder vindt dat "geen gasverbruik" niet kan en het proces zegt dat de meter wel stuk zal zijn als er geen (gas)verbruik geregistreerd wordt.
Wat een wanbeleid. Het is 2025. Warmtepompen in woningen zijn intussen al meer dan 10 jaar ook in Nederland een serieus ding.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

phicoh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:43:
Geen idee waar de oorzaak ligt, maar blijkbaar ziet Liander een verbruik dat lange tijd 0 is als een storing.
Ik zou eerder zeggen dat ze rekening houden met een storing, niet dat dit een feit is. Ze willen het uitsluiten.

Jammer is daarbij dat ze verder totaal onmachtig lijken te zijn om te communiceren. Hun gedachte (dat er een storing is en dat daarom de boel vervangen moet worden) is wet. En daarmee uit! |:(

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-10 08:07
Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:36:
Ik zou eerder zeggen dat ze rekening houden met een storing, niet dat dit een feit is. Ze willen het uitsluiten.

Jammer is daarbij dat ze verder totaal onmachtig lijken te zijn om te communiceren. Hun gedachte (dat er een storing is en dat daarom de boel vervangen moet worden) is wet. En daarmee uit! |:(
Maar de grap is dat de enige manier bij Liander om de storingsmelding permanent op te heffen is om de meter 'dom' te maken. Nou we gaan het nog zien. Want bij een domme meter moet je natuurlijk de stand doorgeven. En wat gaan ze doen als die 0 is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

phicoh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:28:
[...]
Want bij een domme meter moet je natuurlijk de stand doorgeven. En wat gaan ze doen als die 0 is.
Tja, dat kan nog wel een dingetje zijn. In het verleden heb ik wel eens van iets (watermeter?) een meterstand online doorgegeven en door een tikfout stond daar 0 (nul). Dat werd niet geaccepteerd en ik kon dus niet op 'verder' drukken...

Staat er letterlijk exact NUL op die meter?

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:00:
Tja, dat kan nog wel een dingetje zijn. In het verleden heb ik wel eens van iets (watermeter?) een meterstand online doorgegeven en door een tikfout stond daar 0 (nul). Dat werd niet geaccepteerd en ik kon dus niet op 'verder' drukken...

Staat er letterlijk exact NUL op die meter?
Nee, het verbruik is 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bladebla schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:23:
Enexis ziet het ook als storing. Ik heb daarop eerder dit jaar zelfs een nieuwe elektra- en gasmeter gekregen. De monteur heeft geen fatsoenlijke storingsomschrijving bij zich en maakt er wat van "dat de standen niet door komen".
"En ik doe hier ook even rustig aan want na 15:00 hoef ik dan geen nieuwe opdracht meer aan te pakken." :')

Vervolgens was de nieuwe slimme meter niet aangemeld, bleef in het "deployment proces hangen want het ontvangst van het mobiele netwerk is te slecht". Wekenlang moest het dynamisch contract geschat worden, want geen monteur beschikbaar. Uiteindelijk waren de handelingen op de meter niet goed uitgevoerd bij het aanmelden.

Ik krijg zo geen energie van dit nutsbedrijf. En daar moeten we de transitie mee gaan winnen.

Voordeel is wel dat met 0m3 op de teller een kletsverhaal van "u gebruikt volgens onze gegevens gas", nog dommer wordt.
Maar waarom heb je die nieuwe gasmeter laten plaatsen? Gewoon voor de ogen van de monteur de binnen leiding afzagen en zeggen dat de nieuwe meter niet geplaatst mag worden. Dop maar af, met zegel.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:02

bladebla

<Piéééép>

onetime schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:22:
[...]

Maar waarom heb je die nieuwe gasmeter laten plaatsen? Gewoon voor de ogen van de monteur de binnen leiding afzagen en zeggen dat de nieuwe meter niet geplaatst mag worden. Dop maar af, met zegel.
Hmm, ik weet niet of ik je goed begrijp. Ik heb geen binnenleiding. Ik heb een knietje op de meter met direct een dop erop. Ik heb wel gevraagd of hij de boel nog even afperst. :D Ik kan iemand ook niet gaan hinderen in de werkzaamheden aan zijn spul.

Ook fraai, voor de vervanging stonden ze opeens voor de deur. "Uw meter is stuk. Ja, de spanning gaat er even 15 minuten af." Nou nee, niet nu, daarvoor graag eerst een afspraak maken. Monteur belt daarop met de planner op de speaker. Planner: "Waarom niet?! Meneer kan toch wel even meewerken?"

Werkelijk, de arrogantie van Enexis kent geen grenzen.

Sommige - maar niet alle- monteurs: "Wij volgen alleen opdrachten op, we weten van niets wat er op kantoor gebeurt. Staat niet op de werkorder. Ons niet naar vragen. Dit is een standaard brief. Wij weten niets."

Enexis brengt dezelfde sferen en ethos als bij afdelingen van KPN voor en nog even na de privatisering.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:05
phicoh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:28:
Maar de grap is dat de enige manier bij Liander om de storingsmelding permanent op te heffen is om de meter 'dom' te maken. Nou we gaan het nog zien. Want bij een domme meter moet je natuurlijk de stand doorgeven. En wat gaan ze doen als die 0 is.
Bij mijn weten vraagt alleen de energieleverancier om meterstanden, niet de netbeheerder. En die heb je niet, dus krijg je die vraag ook niet.
Het zal natuurlijk wel anders gaan, maar op zich zou het nu dus juist 'goed' moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Truus01 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:24:
Bij mijn weten vraagt alleen de energieleverancier om meterstanden, niet de netbeheerder. En die heb je niet, dus krijg je die vraag ook niet.
Het zal natuurlijk wel anders gaan, maar op zich zou het nu dus juist 'goed' moeten zijn.
Je kan het ook anders zien. Een netbeheerder mag geen gas leveren. Dus dan zullen ze toch moeten controleren dat je geen gas afneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bladebla schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:41:
[...] Hmm, ik weet niet of ik je goed begrijp. Ik heb geen binnenleiding. Ik heb een knietje op de meter met direct een dop erop. Ik heb wel gevraagd of hij de boel nog even afperst. :D Ik kan iemand ook niet gaan hinderen in de werkzaamheden aan zijn spul.
Als een vervanging niet nodig is kan je plaatsing van nieuw zeker wel verbieden en tegen houden. Ook op het moment dat het oude al weg is. Zie jouw eigen commentaar op hun handelswijze hier onder.
Ook fraai, voor de vervanging stonden ze opeens voor de deur. "Uw meter is stuk. Ja, de spanning gaat er even 15 minuten af." Nou nee, niet nu, daarvoor graag eerst een afspraak maken. Monteur belt daarop met de planner op de speaker. Planner: "Waarom niet?! Meneer kan toch wel even meewerken?" Na een afspraak, minstens 5 dagen van te voren.

Werkelijk, de arrogantie van Enexis kent geen grenzen. Wie kaatst kan de bal verwachten.

Sommige - maar niet alle- monteurs: "Wij volgen alleen opdrachten op, we weten van niets wat er op kantoor gebeurt. Staat niet op de werkorder. Ons niet naar vragen. Dit is een standaard brief. Wij weten niets."

Enexis brengt dezelfde sferen en ethos als bij afdelingen van KPN voor en nog even na de privatisering.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Truus01 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:24:
[...]

Volgens mij is het als volgt:
De energieleverancier krijgt die meterstanden door van de netbeheerder. De netbeheerder leest de meter dus uit. De netbeheerder is immers de eigenaar van de meter.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Aanvulling: als de meter niet op afstand uitleesbaar is, vraagt de energie-handelaar op bepaalde momenten naar de meterstanden. Die al-dan-niet aan de netbeheerder worden doorgegeven.
edit: en soms komt iemand namens de netbeheerder de meterstanden opnemen.

[ Voor 17% gewijzigd door onetime op 02-10-2025 01:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKLn1TWI3_-wKjGDAs0Aqj2OCZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDoOEXaAvy69xBnrOPLwJ1o1.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn begonnen... Enexis heeft niet meer gereageerd op de klacht, zoals wel vaker. De aannemer schrok wel van de beschikbare ruimte en vind het eigenlijk onzin dat ie terug moet. Opdracht deels uitvoeren is natuurlijk een optie. Maar het mogelijke gesteggel daarna is weer een drama...

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:16
[...]

Geen idee waar de oorzaak ligt, maar blijkbaar ziet Liander een verbruik dat lange tijd 0 is als een storing.
Dat heeft Stedin in mijn geval ook gedaan. Sinds 2019 gasloos en de tweakers route gevolgd die uiteindelijk gewoon stopte vanuit Stedin. 3 jaar geleden ben ik naar een 3 fasen aansluiting overgegaan en kreeg ik een nieuwe E meter en wilde men ook de gasmeter vervangen. Uiteindelijk na vele telefoontjes hebben ze de oude meter laten zitten en toen kreeg ik 2x 7 brieven van Stedin dat er een storing was. Ik heb 2x gereageerd op al die brieven en uiteindelijk is ook dat traject gestopt. Erg veilig voel ik mij niet met een door mijzelf afgestopte leiding en dicht gezette kraan.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@maomanna Je hebt dus overlegd met de aannemer. Maar als de leiding weg is gewoon zeggen dat er geen nieuwe in mag zie je niet zitten? Jouw grond, jij bepaald. Bij nieuw te plaatsen zaken toch zeker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:11:
@maomanna Je hebt dus overlegd met de aannemer. Maar als de leiding weg is gewoon zeggen dat er geen nieuwe in mag zie je niet zitten? Jouw grond, jij bepaald. Bij nieuw te plaatsen zaken toch zeker.
Ik kan me ook voorstellen dat de zaken anders liggen. Zolang er een actieve (aangesloten op het transportnet) aansluiting je huis binnenkomt is de netbeheerder daarvoor aansprakelijk. En omdat die ook eigenaar is, bepaalt die netbeheerder wat er met zijn (haar?) eigendommen gebeurt. Een meterwisseling weigeren kan dan niet. De netbeheerder is immers verantwoordelijk voor een veilige situatie. Dan kun je niet een deel van de door de netbeheerder noodzakelijk geachte werkzaamheden tegenhouden.

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
Hippe Lip schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

Ik kan me ook voorstellen dat de zaken anders liggen. Zolang er een actieve (aangesloten op het transportnet) aansluiting je huis binnenkomt is de netbeheerder daarvoor aansprakelijk. En omdat die ook eigenaar is, bepaalt die netbeheerder wat er met zijn (haar?) eigendommen gebeurt. Een meterwisseling weigeren kan dan niet. De netbeheerder is immers verantwoordelijk voor een veilige situatie. Dan kun je niet een deel van de door de netbeheerder noodzakelijk geachte werkzaamheden tegenhouden.
@onetime dit is inderdaad wat er gebeurd. De aannemer klaagt en meldt het bij de hoofduitvoerder van Enexis en die geeft aan dat ie het maar moet fixen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
corsat schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:45:
Erg veilig voel ik mij niet met een door mijzelf afgestopte leiding en dicht gezette kraan.
Tip (van een meterkast controleur van Stedin): de kraanbediening kan er met 'n enkel schroefje af. Zet je 'm dan andersom terug (en schroef je 'm weer vast), dan kan de kraan niet meer (per ongeluk) bediend worden. Het handvat is specifiek ontworpen om omgekeerd juist extra beveiliging te zijn :). (Bij mijn gasmeter in elk geval.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maomanna
Gwaihir schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:15:
[...]

Tip (van een meterkast controleur van Stedin): de kraanbediening kan er met 'n enkel schroefje af. Zet je 'm dan andersom terug (en schroef je 'm weer vast), dan kan de kraan niet meer (per ongeluk) bediend worden. Het handvat is specifiek ontworpen om omgekeerd juist extra beveiliging te zijn :). (Bij mijn gasmeter in elk geval.)
Yes, zo is het hier ook. Soort situatie zoals het was.

Wel een dillema nu. Ik ben gasloos, zonder contract en zonder netbeheerkosten, met een spiksplinternieuwe leiding. Waar ik een slot had, is dat nu weg. Maar ik heb wel bewust gevraagd of ze het soort van opslot konden zetten. Dus de hendel andersom. Prima dan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 20:00
Gwaihir schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:15:
[...]

Goede tip zeg! Ik zat al te prutsen om te zien hoe ik kon voorkomen dat iemand de gaskraan voor de gasmeter weer open zou zetten, in afwachting van Liander die ergens over een jaar een keer de aansluiting komt verwijderen.

Kraan omdraaien was een verrassend simpele oplossing :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MadJack
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-10 22:58
[...]

Liander ziet het idd als storing. Kreeg vorige week een brief dat mijn slimme meter kapot is en deze gratis vervangen wordt. Navraag gedaan gedaan en het blijkt de gasmeter te zijn. Na aangegeven te hebben dat ik al bijna 5 jaar gasloos ben (en de gaskraan heb dichtgedraaid) en recent het hele traject met de nieuwe brieven van Liander heb doorlopen hebben ze de opdracht maar weer geannuleerd.

Verder nog niets vernomen van een aannemer dus ik wacht gewoon rustig af.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• henkx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:19
Via mn advocaat aangegeven dat ik niet van plan ben om een melding te doen dat ik geen gas meer gebruik via mijn aansluiting.nl omdat ik geen opdrachtgever kan zijn om spullen weg te halen die niet van mij zijn. De Liander medewerker waarmee mn advocaat heeft gesproken snapte mn argument, en Liander heeft nu contact via email opgenomen waarin ze aangeven dat er binnenkort contact met me wordt opgenomen om de gasmeter en leiding te verwijderen. Ik wacht gewoon maar af, maar het kan dus wel ook al kost het wat moeite.
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)