Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Gemakkelijker om gewoon te bedanken voor de ontvangstbevestiging.Brent schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:26:
[...]
Ik heb vandaag een mail van Greenchoice in de bus met dezelfde strekking. Ik zal je tip opvolgen!
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
We zijn op het punt dat er een slotje is geplaatst op initiatief van Enexis, daarvoor is ook al een factuur gestuurd.
Deze is betwist via email, wat uiteindelijk bij de klachten afdeling is beland. Alleen ontkennen die heel leuk dat het een betwisting betreft, geven geen argumenten om hun kant te onderbouwen en zeggen doodleuk dat ik geïnformeerd ben en gewoon moet betalen.
Moet ik hier eigenlijk nog iets mee of is het nu gewoon wachten tot ze de deurwaarder inschakelen?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Over het algemeen zijn 'we' hier van mening dat het het beste is om in ieder geval overal op te bllijven reageren.Vetracious schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:23:
Moet ik hier eigenlijk nog iets mee of is het nu gewoon wachten tot ze de deurwaarder inschakelen?
Waarschijnlijk dat we je wat beter kunnen adviseren zodra je eea als dossier hebt opgezet.
In ieder geval succes!
@VetraciousTruus01 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 20:36:
[...]
Over het algemeen zijn 'we' hier van mening dat het het beste is om in ieder geval overal op te bllijven reageren.
Waarschijnlijk dat we je wat beter kunnen adviseren zodra je eea als dossier hebt opgezet.
In ieder geval succes!
En aanvullend daarop: over het algemeen zijn ‘we’ hier van mening dat je alle communicatie het beste schriftelijk (mail) doet. Als je ooit gebeld mocht worden, dan ga je nergens op in maar vertelt alleen dat je graag schriftelijk correspondeert en legt daarna neer. Let goed op, want ze zijn getraind in het jou aan de lijn houden en dat moet je dus niet doen.
Je hebt dan geen bewijs wie er wat gezegd heeft en voor je het weet heb je iets gezegd waar je spijt van krijgt.
Bovendien: als je het schriftelijk doet, kun je je concept eerst hier voorleggen. Dan krijg je inhoudelijk commentaar en ondersteuning.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
| Dossier Vetracious | |
| Net Beheerder | Enexis |
| Leverancier | Delta Energie |
| Gasopgezegd | 22-04-2025 |
| Einddatum Gas & ATO | 17-07-2025 |
| Datum Slot plaatsing | 01-10-2025 |
| Tijdlijn Correspondentie | |
| 22-04-2025 | Gebeld met Delta Energie om het Gas contract per einde contract periode, te laten stopzetten. Hier netjes een bevestigingsmail op terug gekregen dat zowel het gascontract, als het ATO per 17-07-2025 zullen eindigen. |
| 22-04-2025 | Enexis een bericht gestuurt via hun Webformulier
|
| ~22-04-2025 tot 29-04-2025 | In deze periode volgen meerdere telefoontjes van de klanten service, dit is nog voordat ik uiteindelijk ben gaan eisen dat ze het maar over email gaan doen, maar een paar puntjes die ik heb genoteerd van de gesprekken; Uiteindelijk is ze er blijkbaar niet uit gekomen en heeft ze het volgende gemailt: Waarop ik het volgende gemailt heb
|
| 02-05-2025 | Reactie terug van de klantenserviceWaaruit ik, op dezelfde dag het volgende teruggestuurd heb:
|
| 13-05-2025 | Vervolg email gestuurd aangezien ik geen reactie op mijn vraag kreeg:
|
| 16-05-2025 | Klantenservice Medewerker #1 emailt een reactie terug:Met waar ik dezelfde dag het volgende op reageerde: In de nasleep van deze email werd ik ergens in de dagen erna gebeld door Klantenservice medewerker #1 Ze begrijpt niet zo goed waarom ik zo moeilijk doe, ik leg haar uit dat ik niet voor onnodige kosten wil op komen te draaien en dat ik vindt dat Enexis haar eigen verantwoordelijkheid dient te nemen in plaats van deze af te schuiven op anderen. Hier op zegt ze dat ze nu mijn vraag 'pas echt begrijpt', en dat het eigenlijk een klacht betreft. Waarop ik antwoord dat het geen van beide is, het is enkel ter informatie stelling en ik bezwaar maak op het dreigen met kosten. Maar goed, ze ging het omzetten in een klacht en dit is de laatste keer dat ik wat van haar hoor. |
| 01-08-2025 | Eerste 'dreigbrief' van Enexis komt binnen. Samenvatting: Voorkom afsluiting en neem nu een contract af. Hier op stuur ik een weer een email via het klantenservice portaal maar heb ik hier helaas nooit een bevestiging van gekregen. Van wat ik me herinner was dit voornamelijk een samenvatting met het bovenstaande
|
| 04-08-2025 | Enexis belt op aan de hand van mijn email op 01-08. Ook heb ik hier nog wat dingen van opgeschreven. Dit zal overigens de laatste keer zijn dat ik bereid was ze telefonisch te woord te staan.
|
| 29-08-2025 | Onverwachts staat er een monteur van Enexis op de stoep. Ik was toevallig thuis, dus ik heb hem te woord gestaan. Hij noemde zichzelf 'de laatste stap voordat er afgesloten wordt', ik heb hem toen de situatie uitgelegd, ook daarbij gezegd dat het hem vrij staat nu alvast af te sluiten, maar ik ga nergens opdracht toe geven of iets tekenen. Verder staat het hem natuurlijk wel vrij te doen wat hij moet doen. Toen ik hem over de ATO vertelde had hij best wat vragen en uiteindelijk vroeg hij me of hij het bewijs van de ATO opzegging kon zien. Dat heb ik hem toen persoonlijk gemaild naar zijn Enexis adres. Hij liet verder een brief achter met nogmaals hetzelfde stukje text 'Neem een contract of u wordt afgesloten' zoals op 01-08. |
| 01-10-2025 | Wederom staat er een Enexis monteur onaangekondigd voor de deur. Andere man, niet bekend met het dossier. Deed een beetje vaag waarom hij er was en heeft uiteindelijk met wat uitleg van mij besloten om over te gaan tot een slotje te plaatsen. Wederom heb ik mijn situatie uitgelegd, het staat hem vrij zijn benodigde werkzaamheden te doen maar ik maak bezwaar op alle vormen van kosten en eventuele verantwoordelijkheden. Enexis hun meter, Enexis hun kosten en verantwoordelijkheden. |
| 04-10-2025 | Enexis stuurt een factuur voor het plaatsen van een slotje ter hoogte van €174,75. Iets later op de dag stuur ik een email naar Enexis dat ik de factuur van 04-10-2025 betwist:
|
| 08-10-2025 | Enexis stuurt een reactie op mijn email:Ietsjes later dezelfde dag schrijf ik terug:
|
| 15-10-2025 | Enexis Reageert wederom:
|
| 17-10-2025 | Enexis Klachten reageert op de email:
|
| 18-10-2025 | Reactie van mijn kant op de Klachten Email:
|
| 20-10-2025 | Enexis Klachten & Claims reageert nogmaals
|
| 21-10-2025 | Wederom gereageerd naar Enexis dat een betwisting inhoud dat ze niet over dienen te gaan naar vordering.
|
Ik zou in ieder geval graag horen of ik hier nog iets mee moet tot dat ze weer verder escaleren?
Je kan op de laatste brief (E-mail?) van 20-10-2025 nogmaals antwoorden dat er geen juridische basis is voor het verhalen van de kosten en dat ze nog altijd vrij zijn om na afspraak langs te komen. Een kort inhoudelijk antwoord is beter dan geen antwoord (mocht het ooit voor de rechter komen).
Niet mee dreigen maar melden bij .
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik heb even snel gekeken, ik denk dat jouw situatie het meest overeenkomt met die van @rahuijsman, want ook daar is een slotje geplaatst en een factuur gestuurd. Dossier Rahuijsman.Vetracious schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 02:15:
Ik zou in ieder geval graag horen of ik hier nog iets mee moet tot dat ze weer verder escaleren?
Dan ben je op de hoogte van een mogelijk vervolg en voorbeelden voor een mogelijke reactie.
Dat van mij liep anders, ik kreeg een slotje en daarna (vooralsnog) niks.
Schijnt ook heel gevaarlijk te zijn, want ik heb dat slotje al bijna anderhalf jaar hangen...
Niet helemaal up-to-date (kan het niet meer wijzigen) - gasmeter is verwijderd sinds maart dit jaar.
Helaas, Greenchoice reageert met een herhaling van hetzelfde: eerst via netbeheerder. Om precies te zijn:Brent schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 12:26:
[...]
Ik heb vandaag een mail van Greenchoice in de bus met dezelfde strekking. Ik zal je tip opvolgen!
Wat zal ik nu mailen?De eerste stap is om contact op te nemen met uw netbeheerder om de gasaansluiting fysiek te laten verwijderen of verzegelen. Zodra u daarvoor een afspraak heeft gemaakt, kunnen wij uw gascontract kosteloos opzeggen. Geen zorgen en dit heeft geen invloed op uw stroomcontract of het salderen van uw zonnepanelen. Na de opzegging ontvangt u een eindnota voor het gasgedeelte.
Bedankt voor de bevestiging van mijn rechtsgeldige opzegging. Ik ga er vanuit dat u deze correct verwerkt. Zo niet, zal ik alle kosten van deze weigering, waaronder teveel betaalde netbeheerkosten en eventueel juridische bijstand, op u verhalen. Maar ik neem aan dat het zover niet hoeft te komen en zie uw eindafrekening per xx-xx graag binnen 14 dagen tegemoet.Brent schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:59:
[...]
Helaas, Greenchoice reageert met een herhaling van hetzelfde: eerst via netbeheerder. Om precies te zijn:
[...]
Wat zal ik nu mailen?
Zoiets?
is het niet 30 dagen?Compuchip87 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:09:
[...]
Bedankt voor de bevestiging van mijn rechtsgeldige opzegging. Ik ga er vanuit dat u deze correct verwerkt. Zo niet, zal ik alle kosten van deze weigering, waaronder teveel betaalde netbeheerkosten en eventueel juridische bijstand, op u verhalen. Maar ik neem aan dat het zover niet hoeft te komen en zie uw eindafrekening per xx-xx graag binnen 14 dagen tegemoet.
Zoiets?
Iemand anders met GC die hierop moest hameren? Eerdere reacties hier waren wat soepeler, en gaf GC slechts het advies na beeindigen gascontract om die melding bij netbeheerder te doen.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
[ Voor 15% gewijzigd door RichieB op 21-10-2025 15:22 ]
@RichieB volgens mij wilde je @Brent taggen? Ik ben gelukkig al een tijdje van het gezeik af nuRichieB schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:17:
@bebopper Vergeet niet om bij ACM een klacht in te dienen over Greenchoice. Ze overtreden de wet als ze jouw opzegging niet aannemen, de ACM kan ze hierop aanspreken.
Ik had/heb ook gc... Via de chat opgezegd kreeg als 1e reactie idd eerst netbeheerder opzeggen waarop ik reageerde eerst het contract omgaande gaslevering en ato maar opzeggen. Dit werd via chat meteen akkoord en bevestigd. 20min later ook op de mail en 2dagen later al brief netbeheerder over het verplicht moeten of andere....Brent schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 13:26:
[...]
is het niet 30 dagen?
Iemand anders met GC die hierop moest hameren? Eerdere reacties hier waren wat soepeler, en gaf GC slechts het advies na beeindigen gascontract om die melding bij netbeheerder te doen.
volvo v70 2.4 '03,atag i36ezc 12-20,3080wp oost 8-21,hewalex 300l 6m2 West 12-21, 2x 5kw lg split 6-22, 2460wp Noord 10-23..
Bij mij zit Chat niet als optie tussen de contactmogelijkheden...crazyjopje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 15:54:
[...]
Ik had/heb ook gc... Via de chat opgezegd kreeg als 1e reactie idd eerst netbeheerder opzeggen waarop ik reageerde eerst het contract omgaande gaslevering en ato maar opzeggen. Dit werd via chat meteen akkoord en bevestigd. 20min later ook op de mail en 2dagen later al brief netbeheerder over het verplicht moeten of andere....
Was bij mij ook niet maar gewoon op de chat van app of site de vraag gesteld en 2min later was het klaarBrent schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:30:
[...]
Bij mij zit Chat niet als optie tussen de contactmogelijkheden...
volvo v70 2.4 '03,atag i36ezc 12-20,3080wp oost 8-21,hewalex 300l 6m2 West 12-21, 2x 5kw lg split 6-22, 2460wp Noord 10-23..
Ik ben kennelijk heel scheel, maar zie nergens een chat op de website (zoeken levert ook niets op). App heb ik niet.crazyjopje schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:45:
[...]
Was bij mij ook niet maar gewoon op de chat van app of site de vraag gesteld en 2min later was het klaar
Brent schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 16:51:
[...]
Ik ben kennelijk heel scheel, maar zie nergens een chat op de website (zoeken levert ook niets op). App heb ik niet.
[ Voor 16% gewijzigd door crazyjopje op 21-10-2025 20:30 ]
Dacht even dat het dan was omdat ik als een holenmens achter een laptop zit, maar nee, ook op mijn Android zie ik die balk niet... Nouja, zal het morgen nog eens proberen.
Het gaat dus over de app, hè. Niet in een browser op Android.Brent schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 17:14:
[...]offtopic:
Dacht even dat het dan was omdat ik als een holenmens achter een laptop zit, maar nee, ook op mijn Android zie ik die balk niet... Nouja, zal het morgen nog eens proberen.
Kennelijk is die chat er alleen in de (eigen) app…
<John O`Mill>
Van mij was screenshot uit de browser op idd Android toestelHippe Lip schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 18:11:
[...]
Het gaat dus over de app, hè. Niet in een browser op Android.
Kennelijk is die chat er alleen in de (eigen) app…
Ik zou anders nog even achter je mailtje aanbellen. Want zoals door meer al gezegd, GC doet (deed!) niet zo heel moeilijk, maar je moet even de juiste medewerker te pakken krijgen. Telefonisch kun je makkelijk ophangen en nog eens proberen, zeg maar.Brent schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 14:41:
Heb GC gemaild met het voorstel van @Compuchip87. Als dat niet werkt (driemaal is scheepsrecht) dan zal ik de ACM verwittigen.
Misschien dat ze juist per mail zich te zwart wit houden aan hun regels en dat ze telefonisch en per app toch wat soepeler durven zijn. (Of mensen zitten die wel weten hoe het zit.)
Succes.
Via +31 10 478 2326
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Ook bedankt allemaal voor de links naar de relevante dossiers, ik zal ze rustig even na lezen.
Ik moet zeggen dat ik tijdens dit hele traject een beetje geschrokken ben van de toon van Enexis.
Voornamelijk dat zelfs toen ik nog een contract had en Enexis op de hoogte stelde van mijn intentie om van het gas af te gaan maar niet mijnaansluiting te gebruiken;
Nog ver voordat er überhaupt iets over kosten gecommuniceerd werd, er al bedreigd werd met een deurwaarder.
Ook het ontkennen van een betwiste factuur en gewoon lakwijs claimen dat ik "gewoon moet betalen" schiet mij een beetje in het verkeerde keelgat.
Telkens in discussie blijven gaan heeft weinig zin. Je hebt de factuur betwist en Enexis is daarvan op de hoogte. Bij elk volgend flauwekul verhaal van Enexis verwijs je kort en zonder verder op het verhaal in te gaan naar je betwisting.
Omdat je de factuur betwist hebt, mag Enexis nu ook geen incassokosten en dergelijke in rekening brengen. Als nog iets willen opeisen, dan moeten ze naar de rechtbank stappen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Elk flauwekulverhaal van Enexis zou ondertussen eigenlijk in een klacht bij ACM moeten resulteren.Ivow85 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 23:37:
@Vetracious helaas is Enexis zeer hardleers.
Telkens in discussie blijven gaan heeft weinig zin. Je hebt de factuur betwist en Enexis is daarvan op de hoogte. Bij elk volgend flauwekul verhaal van Enexis verwijs je kort en zonder verder op het verhaal in te gaan naar je betwisting.
Omdat je de factuur betwist hebt, mag Enexis nu ook geen incassokosten en dergelijke in rekening brengen. Als nog iets willen opeisen, dan moeten ze naar de rechtbank stappen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Je hebt hetzelfde als ik met Enexis. Met nog gekker dat ze hier een paar weken geleden mijn gasleiding nog hebben vervangen. Er is nooit gereageerd op de klacht.
Mijn dossier bij de deurwaarder was vlot gesloten na een avg verzoek en de gronden waarom ze mijn informatie verwerkte. Zie mijn dossier. Wellicht helpt het je.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Het script is gewijzigd dus.
What's next?
[ Voor 13% gewijzigd door Brent op 22-10-2025 08:54 ]
Inderdaad was bij mij de volgende stap een brief van incassobedrijf (syncasso). Daarop gereageerd en kreeg als antwoord dat ze dit gingen opnemen met Enexis. Ik wacht nog steeds op antwoord wat de huidige status is.Truus01 schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 12:05:
[...]
Ik heb even snel gekeken, ik denk dat jouw situatie het meest overeenkomt met die van @rahuijsman, want ook daar is een slotje geplaatst en een factuur gestuurd. Dossier Rahuijsman.
Dan ben je op de hoogte van een mogelijk vervolg en voorbeelden voor een mogelijke reactie.
Dat van mij liep anders, ik kreeg een slotje en daarna (vooralsnog) niks.
Schijnt ook heel gevaarlijk te zijn, want ik heb dat slotje al bijna anderhalf jaar hangen...
Misschien binnenkort maar weer eens een mail aan wijden waarom ik al ruim 1.5jaar een slotje heb en ze hier verder niks mee doen. En misschien ook wel een AVG verzoek doen bij syncasso, zoals @maomanna zodat dat stuk afgesloten is.
Check even de algemene voorwaarden. Ik vond de versie van 2017, daar staat alleen dat je het contract mag opzeggen zoals je het bent aangegaan (vermoedelijk online), met inachtneming van een opzegtermijn. Ze verbinden daar verder geen voorwaarden aan (en mogen dat wettelijk volgens mij helemaal niet maar IANAL).Brent schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:52:
Net gebeld met Greenchoice. De chef is ook nog geraadpleegd. Njet. Men beweert niets te kunnen opzeggen tot de installatie is verwijderd/verzegeld. Ze heeft ook gezegd dat de opzegging niet verwerkt zal worden (totdat via mijnaansluiting bladibla). Helaas wilde ze dat niet op schrift stellen.
What's next?
Dan zou ik beginnen met een formele klacht indienen. Ook als je ooit naar bv. de geschillencommissie zou willen is een eerste eis dat je de klachtenprocedure bij de leverancier hebt doorlopen.
En een kopie van die klacht naar de ACM sturen. Die nemen schending van contractvrijheid hoog op. Je kan dat in je klacht aan Greenchoice melden, of niet. Maar sowieso gewoon indienen bij de ACM.
En als je een rechtsbijstandverzekering hebt zou je die eens kunnen raadplegen.
Of, als je contractvrij bent, kan je overstappen naar een andere leverancier met een dynamisch contract, en die vervolgens meteen opzeggen met 30 dagen opzegtermijn. Of gewoon de "melding" op mijnaansluiting.nl doen, het contract opzeggen en dan de opdracht weer intrekken.
Maar ik zou het gevecht met deze boevenclub wel aan willen gaan als ze mij dit probeerden te flikken.
[ Voor 27% gewijzigd door Compuchip87 op 22-10-2025 09:23 . Reden: Quote toegevoegd ]
Verwijs de medewerker van GreenChoice naar hun eigen voorwaarden, om precies te zijn artikel 21.2:Brent schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:52:
Net gebeld met Greenchoice. De chef is ook nog geraadpleegd. Njet. Men beweert niets te kunnen opzeggen tot de installatie is verwijderd/verzegeld. Ze heeft ook gezegd dat de opzegging niet verwerkt zal worden (totdat via mijnaansluiting bladibla). Helaas wilde ze dat niet op schrift stellen.
What's next?
:strip_exif()/f/image/k3Mp0t0XJyFR2enVaG3sXh8o.png?f=user_large)
Er staan geen verdere voorwaarden in, zoals verwijdering aanvragen via mijnaansluiting.nl!
En dan geef je direct aan dat alle kosten die gemaakt worden na de opzegtermijn (1 maand) voor GreenChoice zijn...
[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 22-10-2025 10:02 ]
the older I get, the better I was...
en typo: geinterpreteerd -> geïnterpreteerdBrent schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 10:14:
Is dit een mooie klachtbrief voor GC? Ik zal hem dan met iets andere aanhef ook meteen aan de ACM doorsturen.
***members only***
[ Voor 28% gewijzigd door Kees-Jan op 22-10-2025 10:25 ]
the older I get, the better I was...
Zo maakt het geen reet uit waarom je je gasaansluiting hebt opgezegd, dat zou ik er helemaal niet inzetten.
Ik denk dat het korter en bondiger kan:
[ Voor 3% gewijzigd door Wild Chocolate op 22-10-2025 13:06 ]
Bah, vervelend.Brent schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 08:52:
What's next?
In het verleden heb ik ook wel eens gelezen dat 'bluffen' hielp. Dat mensen gewoon vertelden dat ze het al via MijnAansluiting hadden aangemeld (maar dat dus niet werkelijk zo was). En dat vervolgstappen vanuit de netbeheerder nog moesten komen.
Ook geen idee of energieleveranciers informatie kijrgen vanuit MijnAansluiting. Lijkt mij niet, hooguit een seintje van de netbeheerder, maar eigenlijk moeten ze je op je woord geloven.
Maar ze horen gewoon de opzegging van je contract, en daarmee ATO, aan te nemen te verwerken en klaar.
(Wel 2 jaar geleden, maar zo ging het bij mij: Truus01 in "Gas de deur uit doen: Gratis!". Misschien heb ik naar een ander nummer gebeld? En heel misschien dat dat dan nog iets uitmaakt...)
[ Voor 10% gewijzigd door Truus01 op 22-10-2025 13:42 ]
Ik zou slapende honden niet wakker maken.rahuijsman schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:19:
Inderdaad was bij mij de volgende stap een brief van incassobedrijf (syncasso). Daarop gereageerd en kreeg als antwoord dat ze dit gingen opnemen met Enexis. Ik wacht nog steeds op antwoord wat de huidige status is.
Misschien binnenkort maar weer eens een mail aan wijden waarom ik al ruim 1.5jaar een slotje heb en ze hier verder niks mee doen. En misschien ook wel een AVG verzoek doen bij syncasso, zoals @maomanna zodat dat stuk afgesloten is.
Ik vind zelf het slotje prima en ik hoor het wel, als ze meer willen doen.
Beste Greenchoice,
Met inachtneming van de bepalingen in artikel 21 van uw Algemene Voorwaarden deel ik u via deze weg nogmaals mede dat ik mijn overeenkomst voor gas opzeg. Daarnaast machtig ik u om mijn Aansluit- en Transport overeenkomst voor de gasaansluiting op te zeggen bij de netbeheerder, dit conform artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden die aan de Aansluit en Transport overeenkomst zijn verbonden.
Gezien ik u op 17 oktober 2025 ook al op de hoogte heb gesteld van mijn opzegging, is de in artikel 21 van uw Algemene Voorwaarden bepaalde opzegtermijn reeds ingegaan op 17 oktober 2025. Dit houdt in dat de overeenkomst voor gaslevering en de Aansluit en Transport overeenkomst voor de gasaansluiting 30 kalenderdagen na de hiervoor gemelde datum juridisch wordt beëindigd.
Ik verzoek u dringend deze opzegging correct te verwerken. Mocht u verzuimen om deze opzegging correct te verwerken, zal ik alle eventuele schade, directe kosten, buitenrechtelijke kosten en juridische kosten die voortvloeien uit uw verzuim volledig op u verhalen.
<Ondertekenen met naam, adres en klantnummer>
[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 22-10-2025 13:47 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Klacht: Greenchoice weigert rechtsgeldige opzegging te verwerken.
Op en na 17 oktober 2025 heb ik contact met u gehad in verband met het opzeggen van mijn leveringsovereenkomst voor gas. Uit deze contacten blijkt dat u voornemens bent om mijn rechtsgeldige opzegging niet op juiste wijze te verwerken. Dit is onacceptabel en in strijd met geldende wet- en regelgeving.
[ Voor 7% gewijzigd door Ivow85 op 22-10-2025 15:38 ]
Ik zie dat het nog steeds op de website staat zoals ik het me herinner: dat doorgeven via mijnaansluiting "ook" moet (of kan), niet "eerst": zie hier.Truus01 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:37:
[...]
(Wel 2 jaar geleden, maar zo ging het bij mij: Truus01 in "Gas de deur uit doen: Gratis!". Misschien heb ik naar een ander nummer gebeld? En heel misschien dat dat dan nog iets uitmaakt...)
Nou, dat was snel. Om 17:30 dan toch een bevestiging van opzegging per 17 oktober. Weliswaar op ons oude adresBrent schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:11:
Mails gestuurd! De korte aan GC, de lange bij de ACM ingediend. Ik hou jullie op de hoogte
Hopelijk is de GC kous hiermee af. Ongetwijfeld tot binnenkort, wanneer Enexis gaat dreigen
Fijn, en jammer dat er een formele klacht voor nodig was.Brent schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 18:47:
[...]
Nou, dat was snel. Om 17:30 dan toch een bevestiging van opzegging per 17 oktober. Weliswaar op ons oude adres(we zijn in januari verhuist en hebben het contract meegenomen). Ik heb nog even nagemaild of het toch wel om het huidige adres gaat, maar dat denk ik wel; de levering op het oude is al lang geleden stopgezet.
Hopelijk is de GC kous hiermee af. Ongetwijfeld tot binnenkort, wanneer Enexis gaat dreigenDank aan iedereen!
Heb je hier al een dossier gemaakt? Zo nee, zou je dat nog willen doen? Ik gok dat we nog wel meer van je gaan horen hier
@maomannamaomanna schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 23:43:
Mijn aansluiting.nl is nog steeds geen melding zonder voorwaarden.
Die woorden “zonder voorwaarden” mag je wel doorhalen.
Je kunt er simpelweg geen melding doen.
<John O`Mill>
Ik hou natuurlijk zelf netjes alles bij. Wat komt er bij een dossier kijken? Alles in 1 post verzamelen? Gewoon hier een post maken?Compuchip87 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 20:19:
[...]
Heb je hier al een dossier gemaakt? Zo nee, zou je dat nog willen doen? Ik gok dat we nog wel meer van je gaan horen hier
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 23-10-2025 09:10 ]
We noemen het hier een dossier, het is inderdaad alles in één post verzamelen. Mocht je over enkele weken nog een vervolgvraag hebben, kunnen we makkelijk teruglezen wat er al gebeurd en gecorrespondeerd is in jouw situatie.Brent schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 09:10:
[...]
Ik hou natuurlijk zelf netjes alles bij. Wat komt er bij een dossier kijken? Alles in 1 post verzamelen? Gewoon hier een post maken?
Hier is een recent voorbeeld: Vetracious in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"
Natuurlijk is het niet verplicht, maar wel handig en bovendien interessant voor de statistiek.
Hendel losschroeven?abbeyrules schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 11:36:
Ik zag wat tips over het blokkeren van de afsluiter van de meter. Ik heb er 1 met een hendel omhoog. Is daar ook een slimme manier voor om die te blokkeren?
[Afbeelding]
| Dossier Brent | |
| Net Beheerder | Enexis |
| Leverancier | Greenchoice |
| Gasopgezegd | 17-10-2025 |
| Einddatum Gas & ATO | 23-10-2025 |
| Datum Slot plaatsing / Verwijdering | nnb |
[ Voor 3% gewijzigd door Brent op 23-10-2025 16:02 ]
Wat een verhaal zeg. Snap dat je hier niet veel zin meer in hebt. Ik weet ook niet of ik dat wel volhou mocht het hier zo gaan (ook Enexis). We zullen zien. Sterkte iig.Vetracious schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 02:15:
[...]Dit sleept nu al wat langer en ik ben eigenlijk best wel moe van het gehele gebrek aan dialoog. Alles is per definitie zoals Enexis het zegt, en als je daar tegen in durft te gaan is ben je aan het liegen en wordt je gelijk bang gemaakt met dreigingen van incasso bureaus.
@onetime @Bram-Bos @Speedy-Andre Ik tag jullie maar even, zie boven mijn dossier post.
Netjes, dank. Hebben ze het nou toch per 23-10 opgezegd? Als je flauw wil doen betwist je de eindnota over 7 dagen teveel berekend vastrecht :-PBrent schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 15:48:
Dossier Brent Net Beheerder Enexis Leverancier Greenchoice Gasopgezegd 17-10-2025 Einddatum Gas & ATO 23-10-2025 Datum Slot plaatsing / Verwijdering nnb
Tijdlijn Correspondentie 17-10-2025 Volgens instructie op GC website melding per email gemaakt van de plaatsing van de wp (dat is in elk geval volgens GC website grond voor kostenloze beeindiging gascontract) en opzegging gas-deel van het energiecontract.
Onmiddelijk een geautomatiseerde ontvangstbevestiging ontvangen.
20-10-2025 tot 22-10-2025 Op maandag bericht GC ontvangen:
[...]
Hierop gereageerd met de relevante wetgeving, wat een herhaling van dezelfde mail opleverde. Daarop gereageerd met:
[...]
Ook nog maar eens nagebeld met de expliciete machtiging de ATO op te zeggen. Men bleef bij hetzelfde standpunt.
22-10-2025 Via GC klachtenadres het volgende ingezonden:
[...]
Ook direct een klacht bij ACM ingeschoten.
Na anderhalf uur was de opzegging toch geregeld.
23-10-2025 Bevestiging per mail vanuit GC dat per 23-10-2025 het gascontract is opgezegd.
wordt vervolgd [Afbeelding]
Ja, ik gun ze deze 7 dagenCompuchip87 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:46:
[...]
Netjes, dank. Hebben ze het nou toch per 23-10 opgezegd? Als je flauw wil doen betwist je de eindnota over 7 dagen teveel berekend vastrecht :-P
Ze hebben per 23-10 beëindigd vermoed ik.Compuchip87 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 18:46:
[...]
Netjes, dank. Hebben ze het nou toch per 23-10 opgezegd? Als je flauw wil doen betwist je de eindnota over 7 dagen teveel berekend vastrecht :-P
Er is 17-10 opgezegd en de overeengekomen opzegtermijn is 30 dagen. Volgens de voorwaarden zou de overeenkomst dus 17-11 beëindigd moeten worden. In dit geval ligt de beëindigingsdatum dus 24 dagen in het voordeel van @Brent . Daarover zeuren zou wel heel flauw zijn.
Dit neemt uiteraard niet weg dat de wijze waarop e.e.a. gegaan is wel een klacht bij de ACM rechtvaardigd. Een opzegging mag namelijk simpelweg niet onnodig moeilijk gemaakt worden, één enkel bericht had voldoende moeten zijn en de leugens in de berichten van GC zijn onacceptabel.
Toch gek. De netbeheerder heeft de energieleverancier aangewezen als hun klantcontactpunt. Dus als deze communiceert dat het per 23/10 is opgezegd, dan is dat zo. Maar dan heeft zij namens deze de 30 dagen opzegtermijn van de netbeheerder flink ingekort. (Waardoor inmiddels die +10 dagen zijn ingegaan voordat de ATO volledig ten einde is. Nog even afgezien van de terugkerende discussie alhier waarvoor die 10 dagen exact bedoeld zijn.) Dit geeft de netbeheerder niet of nauwelijks gelegenheid goed te reageren. Lijkt niet alsof daar organisatorisch in de laatste jaren 'ns over na is gedacht.Ivow85 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 19:41:
Ze hebben per 23-10 beëindigd vermoed ik.
Er is 17-10 opgezegd en de overeengekomen opzegtermijn is 30 dagen. Volgens de voorwaarden zou de overeenkomst dus 17-11 beëindigd moeten worden. In dit geval ligt de beëindigingsdatum dus 24 dagen in het voordeel van @Brent . Daarover zeuren zou wel heel flauw zijn.
Volgens mij is de ATO 10 dagen opzegtermijn en je contract 30, tenzij in overleg korter.
[ Voor 24% gewijzigd door onetime op 24-10-2025 14:05 ]
Ben ook even te lui dat op te gaan zoeken, want 't punt verandert er niet door: GC boort hier de netbeheerder (mogelijk) de opzegtermijn door de neus. En da's m.i. ook gek.onetime schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:04:
Volgens mij is de ATO 10 dagen opzegtermijn
[En wij hebben indertijd inderdaad opgezegd op basis van gepland einde gebruik. Opzegging vóór einde gebruik dus.]
[ Voor 15% gewijzigd door Gwaihir op 24-10-2025 14:23 ]
In de voorwaarden van de ATO staat meen ik een periode van 10 werkdagen benoemd (of misschien toch 10 dagen?). Maar eigenlijk maakt dat in dit geval (en de meeste andere gevallen) allemaal niet uit om de volgende 2 redenen:Gwaihir schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 14:22:
[...]
Ben ook even te lui dat op te gaan zoeken, want 't punt verandert er niet door: GC boort hier de netbeheerder (mogelijk) de opzegtermijn door de neus. En da's m.i. ook gek.
[En wij hebben indertijd inderdaad opgezegd op basis van gepland einde gebruik. Opzegging vóór einde gebruik dus.]
- De energieleverancier treedt als gemachtigde van de netbeheerder op. Als je als klant via deze gemachtigde het contract (ATO) bent aangegaan mag je ook verwachten dat wanneer deze gemachtigde bij opzegging de opzegtermijn wegwuift dit overlegd heeft met en hiertoe gemachtigd is door de netbeheerder. Mocht dat niet zo zijn, dan is dat iets tussen de netbeheerder en de gemachtigde.
- in praktijk krijgt de netbeheerder nooit een notificatie van de opzegging. De netbeheerder krijgt in praktijk van de energieleverancier alleen de notificatie dat zij de levering hebben beëindigd. En daarmee is ook de ATO dus al bëindigd op het moment dat de netbeheerder op de hoogte gesteld wordt. De communicatie tussen netbeheerders en energieleveranciers is dramatisch slecht geregeld.
Als ik de recente dossiers zie, dan reageert de netbeheerder steeds vaker binnen enkele dagen met de eerste brief.Ivow85 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 18:25:
[...]
In de voorwaarden van de ATO staat meen ik een periode van 10 werkdagen benoemd (of misschien toch 10 dagen?). Maar eigenlijk maakt dat in dit geval (en de meeste andere gevallen) allemaal niet uit om de volgende 2 redenen:
- De energieleverancier treedt als gemachtigde van de netbeheerder op. Als je als klant via deze gemachtigde het contract (ATO) bent aangegaan mag je ook verwachten dat wanneer deze gemachtigde bij opzegging de opzegtermijn wegwuift dit overlegd heeft met en hiertoe gemachtigd is door de netbeheerder. Mocht dat niet zo zijn, dan is dat iets tussen de netbeheerder en de gemachtigde.
- in praktijk krijgt de netbeheerder nooit een notificatie van de opzegging. De netbeheerder krijgt in praktijk van de energieleverancier alleen de notificatie dat zij de levering hebben beëindigd. En daarmee is ook de ATO dus al bëindigd op het moment dat de netbeheerder op de hoogte gesteld wordt. De communicatie tussen netbeheerders en energieleveranciers is dramatisch slecht geregeld.
Binnen enkele dagen nadat het contract beëindigd is, inderdaad. Maar dan zijn ze dus al 'te laat' om nog iets binnen de opzegtermijn te kunnen regelen.maomanna schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 08:08:
[...]
Als ik de recente dossiers zie, dan reageert de netbeheerder steeds vaker binnen enkele dagen met de eerste brief.
Niet dat het wat uitmaakt, want in Dingspiel I en Dingspiel II is al vastgesteld dat de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting niet voortvloeien uit de ATO.
Dan moeten zij dat beter met de leveranciers afspreken, niet het probleem van de (ex-)afnemer.Ivow85 schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 09:31:
[...]
Binnen enkele dagen nadat het contract beëindigd is, inderdaad. Maar dan zijn ze dus al 'te laat' om nog iets binnen de opzegtermijn te kunnen regelen.
Maar dat wil helaas nog niet helemaal tot ze doordringen.Niet dat het wat uitmaakt, want in Dingspiel I en Dingspiel II is al vastgesteld dat de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting niet voortvloeien uit de ATO.
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic
/f/image/ONadZXDM5BfQOQq2xe7KOpCG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/84ebtquAHAOxGKUhHRwfYpNj.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ncbOZ4x3gTy50Z0qkG9qn0X0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aI7rkLlcqfDp866r9UJFcjWM.jpg?f=fotoalbum_large)