Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06:54
Tinkerer84 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:22:
Nou, vandaag zou hier de gasaansluiting verwijderd worden (Enexis/mijnaansluiting route) maar ik werd vanochtend gebeld dat het niet door gaat omdat de veiligheidsregio alle graafwerkzaamheden heeft stilgelegd vanwege de vele gaslekkages die een andere onderaannemer van Enexis heeft veroorzaakt bij het vervangen van de elektriciteitskabels in de straat...

Verbaasd mij eerlijk gezegd niet, in de afgelopen maand een stuk of 6 gaslekkages waarvan een aantal groot genoeg dat meerdere huizen ontruimd moesten worden.

Wordt vervolgd
Hmm misschien kan het KIWA een rapport schrijven over de risico's van gasleidingen verwijderen vs. ze laten liggen? :-P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 17:44
Gisteren uit het niets gebeld door firma Van den Heuvel voor het verwijderen van mijn gasaansluiting 4 oktober a.s.

Heb de Tweakers route gevolgd en sinds het laatste bericht van netbeheerder Liander, in januari, niets meer vernomen.
Bij van den Heuvel voor de zekerheid aangegeven dat de netbeheerder de opdrachtgever is van deze verwijdering.

Mijn laatste post uit het vorige topic
Mijn dossier (niet bijgewerkt ivm de edit-restricties op Tweakers)

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:17
Ik zit tegen contractverlenging aan van mijn gas en elektra, maar overweeg gasloos te gaan (eea is al in gang gezet). Nu ben ik natuurlijk afhankelijk van wanneer de gasloze installatie allemaal werkend is.

Als ik nu een contract afsluit inclusief gas voor bijv een jaar, zit ik dan ook een jaar vast aan vastrecht ?
Het liefst sluit ik niets meer af voor gas, maar is mogelijk toch nog even nodig. Wat wordt hier over het algemeen aangeraden bij dergelijke situaties?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
pentaw1nz schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:16:
Ik zit tegen contractverlenging aan van mijn gas en elektra, maar overweeg gasloos te gaan (eea is al in gang gezet). Nu ben ik natuurlijk afhankelijk van wanneer de gasloze installatie allemaal werkend is.

Als ik nu een contract afsluit inclusief gas voor bijv een jaar, zit ik dan ook een jaar vast aan vastrecht ?
Het liefst sluit ik niets meer af voor gas, maar is mogelijk toch nog even nodig. Wat wordt hier over het algemeen aangeraden bij dergelijke situaties?
De meeste energieleveranciers houden je niet aan de opzegtermijn als de reden van opzegging is dat je gasloos gaat. Dus dat zou je even na kunnen vragen bij je huidige leverancier.

Anders verleng je gas niet, dan wordt dat een variabel contract en dat zou per maand opzegbaar moeten zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 18:19
Ik heb bij mijn vooruitzicht vorig jaar op het gasloos gaan, twee aparte contracten voor elektriciteit en gas bij dezelfde leverancier afgesloten. Elektriciteit een vast contract en gas een variabel contract.

Drie maanden later, na het dicht draaien van de gaskraan, kon ik direct mijn gascontract stopzetten per eerstvolgende werkdag inclusief vastrecht etc. Mijn energieleverancier (Samen Om) deed dat per ommegaande zonder gedoe of tegen sputteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07-01 19:35

CH4

Hi allen,

Ik lees sinds het vorige draadje al mee gezien ik wist binnenkort te gaan verhuizen naar een woning zonder gastbehoefte, maar nog met gasaansluiting, in een gebied onder beheer bij Liander.

Bij de verhuizing heb ik enkel een contract voor elektriciteit afgesloten, en eigenlijk verder rustig afgewacht op een brief aangaande de gasaansluiting. De eerste brief van Liander kwam uiteindelijk een week of 4 later.

Gezien de vrij vergelijkbare situatie als een aantal posts hierboven beschreven (veengrond, bang voor verzakkingen etc) heb ik ook de sterke voorkeur zelf geen opdracht te doen en de daarbijbehorende verantwoordelijkheid voor de verwijdering te nemen.

Gebaseerd op het originele topic begreep ik dat Liander al sinds 2015 een vrij coulante houding heeft ten op zichte van verhuizers welke nooit een energiecontract voor gas en bijbehorende ATO hebben afgesloten. Na Liander te hebben gebeld en (wellicht naïef) te verwachten dat dit vrij makkelijk zou gaan, bleek de klantenservice medewerker toch niet bijzonder behulpzaam en beweerde de volgende zaken:
  • Je bent "wettelijk verplicht" óf een gascontact (een leegstandscontract is voldoende) af te sluiten óf als je dat niet doet ben je "wettelijk verplicht" via mijnaansluiting.nl verwijdering aan te vragen, zolang er een gasmeter hangt
  • Na aangegeven te hebben dat ik nooit een ATO (voor gas) in deze woning te hebben gehad werd aangegeven dat dát juist het probleem is
  • Na aangegeven te hebben dat ik begreep er bij Liander al een tijd een precedent is voor verhuizers niet verplicht te worden gesteld een verwijdering aan te vragen, werd geclaimd dat "u zich achter regelgeving schuilt die niet bestaat" (waar het denk ik niet helemaal overkwam dat ik het over Liander policy had; niet wet- of regelgeving)
  • Als laatste werd mij aangeraden de wetgeving bij de ACM na te lezen gezien "(...) de wetgeving is sinds 1 februari 2024 aangepast, en de ACM toch echt luid en duidelijk is in haar wet en regelgeving"
De hoop voor een simpele afhandeling is dan dus toch ook enigszins verdwenen. Dan concrete vraag voor de anderen hier:
  1. Is het correct dat de verhuisroute ook sinds 1 feb 2024 nog steeds een bewandelbaar pad is?
  2. Wat is het beste pad om nu te bewandelen? Nogmaals bellen en hopen op een andere medewerker? (de medewerker gaf aan "een notitie achter te laten in mijn dossier dat ik me achter wetgeving verschuil die niet bestaat")
  3. Als alternatief, is het wijsheid brief 1a ("Eerste reactie op standaardbrief van netbeheerder (geen kosten vermeld)") enigszins aan te passen (gezien er nooit een ATO is geweest), deze te verzenden en kijken welke feedback terugkomt?
De eerdere feedback over de verhuisroute stelden me op voorhand enigszins gerust, maar het lijkt er op dat de vlieger toch niet helemaal op gaat. Iedere feedback is welkom! _/-\o_

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@CH4

1: er is weinig veranderd
2: nogmaals bellen kan, waarschijnlijk zijn ze allemaal hetzelfde geïnstrueerd
3: klinkt als een prima plan

Het begint een "standard operating procedure" te worden:
zij sturen brieven met geblaf en onjuiste info, de pandeigenaar stuurt wat terug dat ze niet geïnteresseerd zijn in deze onzin, dat een paar keer en uiteindelijk word er wel/niet iets weggehaald.

Zit de gasmeter in de weg ja/nee?
Zo nee, waar maak je je druk om ;) het is jouw spul niet en je hebt geen baat bij een verzoek om het weg te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door DaWizza op 16-09-2024 14:14 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07-01 19:35

CH4

@DaWizza De gasmeter zit helemaal niet in de weg nee, ik reageer alleen op de brieven van Liander. De beste man aan de telefoon gaf ook aan dat de 1e twee brieven een vrij zachte waarschuwing zijn, maar dat ze na de 3e met deurwaarders en extra kosten etc komen. Niet heel bang voor, maar de brieven volledig negeren (lees: niet naar Liander bellen, geen brieven sturen en geen verwijdering via mijnaansluiting aanvragen) leek me mijn casus niet ten goede te komen.

De man was vrij overtuigd van zijn gelijk (en tussen de regels kwam hij enigszins geirriteerd over "ík weet de regels namelijk wél, meneer", maar hij probeerde desalniettemin vriendelijk te blijven) wat denk ik inderdaad gewoon hun standaard procedure is.

Tenzij anderen nog feedback hebben dan maar brief 1a aangetekend naar de Liander postbus :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
CH4 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:44:
Tenzij anderen nog feedback hebben dan maar brief 1a aangetekend naar de Liander postbus :)
Ik zou niet teveel moeite doen met aangetekend. Gewoon een normale brief sturen dat er geen gas wordt gebruikt en dat ze vrij zijn om een afspraak te maken om handeling te verrichten aan de gasmeter dan wel die te verwijderen.

In het algemeen steekt Liander weinig energie in moeilijk doen. Maar je kan net pech hebben. Soms doen ze wel moeilijk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
@CH4 reageren op brieven is altijd verstandig, waarbij je Liander er op wijst dat jij geen gas gebruikt en derhalve geen verplichtingen hebt ten aanzien van de gasaansluiting. En dat je dus niets zal aanvragen oid.

Wanneer in brieven iets geschreven wordt over het verwijderen van de gasaansluiting, dan schrijf je dat Liander welkom is om de werkzaamheden te verrichten die zij nodig achten, mits zij daarvoor tijdig conform de regelgeving met jou een afspraak maken en de werkzaamheden volledig voor rekening en risico van Liander worden uitgevoerd.

Ten aanzien van het telefoongesprek:
- Er is geen wettelijke plicht voor een gascontract of andere overeenkomst. Ook een opdracht voor verwijdering is een overeenkomst, dus zo'n opdracht geven is niet verplicht. Hun aansluiting, hun probleem.
- Dat je nooit een ATO hebt gehad vinden ze bij Liander misschien een probleem, maar dat is dan vooral hun interne probleem. Heb jij niets mee te maken
- Helaas snapt die medewerker er kennelijk niets van. Jij hoeft niets, en Liander zou eens met alle gevallen waarbij iemand het gas opzegt er soepel mee om moeten gaan
- de enige regel die begin dit jaar is gewijzigd, is dat netbeheerders de kosten van verwijdering op aanvraag door de consument nu niet meer mogen doorberekenen aan mensen die nog gas gebruiken. Aangezien jij niet van plan bent om een aanvraag te doen, is die wijziging voor jou niet relevant.

De medewerker liegt, waarschijnlijk ingegeven door zijn meerderen. Een kwalijke zaak... Klacht waardig voor de ACM.

Aangetekend versturen van brieven is niet nodig.
Ik zou de tekst gewoon via een klacht formulier oid op de website versturen. Dan krijg je ook bevestiging en desnoods maak je screenshots.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 16-09-2024 15:10 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 18:19
CH4 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:44:

De man was vrij overtuigd van zijn gelijk (en tussen de regels kwam hij enigszins geirriteerd over "ík weet de regels namelijk wél, meneer", maar hij probeerde desalniettemin vriendelijk te blijven) wat denk ik inderdaad gewoon hun standaard procedure is.

De man heeft helemaal geen gelijk. Deze brief heeft de ACM namelijk aan Netbeheer Nederland (de overkoepelende organisatie van de netbeheerders) eind december vorig jaar geschreven voor de afspraken over de nieuwe werkwijze per 1 februari dit jaar.

Maar gebruik het alleen voor je eigen gemoedsrust; in discussie gaan met de netbeheerder heeft geen zin omdat ze niet van hun scripts mogen afwijken.

Volg inderdaad bovenstaande aanpak om Liander te laten weten dat ze op tijdig gemaakte afspraak welkom zijn om datgene te doen aan hun eigen gasaansluiting en gasmeter wat zij nodig achten. Maar dat jij hiertoe geen opdracht geeft en niet voor gaat betalen.

Gaan ze op een gegeven moment dreigen met een deurwaarder, volg dan mijn aanpak om hard terug te blaffen. Dan komt het op een niveau dat wel snapt hoe het werkt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@mikepapot Nog even uit deze brief:
Voor de volledigheid wijst de ACM erop dat artikel 2.9, tweede lid, van de Tarievencode gas volgens de ACM niet rechtsgeldig is. Dit heeft de ACM vastgesteld in het geschilbesluit van 18 juni 2021 met kenmerk ACM/UIT/558286.
Daar zouden we ook nog iets mee kunnen. Dit is toch het artikel waar vaak op terug gegrepen wordt?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:44
Toch grappig dat Liander aangeeft dat de consument zich achter niet bestaande wetgeving verschuilt. Het is juist andersom.

Liander was niet coulant met verhuizers, maar de ATO was toen hun enigste strohalm, dachten ze en zonder ATO konden ze wettelijk helemaal niks.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:55:
Toch grappig dat Liander aangeeft dat de consument zich achter niet bestaande wetgeving verschuilt. Het is juist andersom.

Liander was niet coulant met verhuizers, maar de ATO was toen hun enigste strohalm, dachten ze en zonder ATO konden ze wettelijk helemaal niks.
Precies.

En voor de niet verhuizers geldt: de netbeheerders komen pas in actie als de ATO al rechtsgeldig is beëindigd, dus is er in al die gevallen ook geen ATO meer en kunnen de netbeheerders in die gevallen wettelijk gezien ook geen enkele verplichting opleggen.
Ook geen verplichtingen tot het doen van een aanvraag voor verwijdering of "melding einde gasverbruik".

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:41
pentaw1nz schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:16:

Waarom niet bij twee verschillende leveranciers apart een contract voor E en G?
Voor gas kies je een variabel contract, dat is per maand op te zeggen.
Dan zit je niet met de koppeling met je E contract dat je voor een jaar of meer aangaat waarschijnlijk.

Edit: ik zie nu, dat @mikepapot al een vergelijkbare opmerking heeft gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Rommelzolder op 17-09-2024 10:44 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Net de gasleiding weggehaald, in een ochtende waren ze klaar.
Oprit alles keurig weer teruggelegd, aangestampt en een klein beetje vulzand bij gedaan.
Net even met de sproeier en een bezem het laatste zand/aarde weggeveegd, alles ligt er weer keurig bij!

Door de nu lege mantelbuis van de gasaansluiting kon zonder problemen even een 4mm2 dikke 3fase kabel getrokken worden naar de voordeur voor een autoader. Deze kan dan hierna worden aangesloten in de meterkast en een autoader buiten aan de muur!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
Whiskey48 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:51:
Oprit alles keurig weer teruggelegd, aangestampt en een klein beetje vulzand bij gedaan.
Net even met de sproeier en een bezem het laatste zand/aarde weggeveegd, alles ligt er weer keurig bij!

Door de nu lege mantelbuis van de gasaansluiting kon zonder problemen even een 4mm2 dikke 3fase kabel getrokken worden naar de voordeur voor een autoader. Deze kan dan hierna worden aangesloten in de meterkast en een autoader buiten aan de muur!
Formeel mag dat niet. De gele mantelbuis is voor gas, niet voor elektra :+

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Blihi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:52:
[...]

Gewoon wat isolatietape in een andere kleur eromheen draaien. Fixed :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Glashelder schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:55:
[...]

Gewoon wat isolatietape in een andere kleur eromheen draaien. Fixed :p
Over die hele mantelbuis? :+

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Blihi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:23:
[...]

Over die hele mantelbuis? :+
Nee over de uiteinde dan is het duidelijk waar hij voor gebruikt wordt. ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Op jou verzoek?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
klump4u schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:28:
[...]

Nee over de uiteinde dan is het duidelijk waar hij voor gebruikt wordt. ;)
Ik snap wat je bedoelt, maar toch mag het niet. De invoerbuis komt dan alsnog op de verkeerde plaats in de meterkast uit de grond. Deze komt uit in de "gaszone" en die zone is niet beschikbaar voor de installateur om te gebruiken als doorvoer voor de elektra-kabel naar buiten.

Ik zou het overigens ook doen als het zo uit kwam hoor, maar formeel mag dat dus niet.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:45:
Ik snap wat je bedoelt, maar toch mag het niet. De invoerbuis komt dan alsnog op de verkeerde plaats in de meterkast uit de grond. Deze komt uit in de "gaszone" en die zone is niet beschikbaar voor de installateur om te gebruiken als doorvoer voor de elektra-kabel naar buiten.
Het zou toch wel raar zijn om een gaszone te reserveren voor een woning die geen gas gebruikt. Ook meteen maar wat ruimte voor een olietank of kolen inruimen?

Ik snap dat het niet handig is om elektra door een ongebruikte invoerbuis voor gas te laten lopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ook geen idee wat een 'gas zone' is. In mijn meterkast kwam die mantelbuis gewoon in dezelfde meterkast naar boven als de elektra.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Blihi Niet ieder huis heeft die "nieuwe" indeling in de meterkast. En als het gas weg is, is er geen gas-zone meer. Hier ook een kabel door die gele pijp, toch makkelijk een groep / stopcontact op de gevel.
Straat lag toch open, kabel snel onder de vloer en stopcontact op de muur. Nog even een extra groep.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bouwrichtlijnen voor meterkasten of meterruimtes
Richtlijn voor meterruimten in hoogbouwwoningen met een gasaansluiting tot maximaal 70 meter
Richtlijn voor meterruimten in hoogbouwwoningen met een warmte-aansluiting tot maximaal 70 meter
Richtlijn voor meterruimten in laagbouwwoningen met een gasaansluiting
Richtlijn voor meterruimten in laagbouwwoningen met een warmteaansluiting
Richtlijn voor meterruimten utiliteitsgebouwen met een gasaansluiting
Ik zie geen richtlijnen voor meterkasten met alleen elektra.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Glashelder schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:57:
Ook geen idee wat een 'gas zone' is. In mijn meterkast kwam die mantelbuis gewoon in dezelfde meterkast naar boven als de elektra.
Zeker, maar, afhankelijk van de woning, wel op een specifieke, daarvoor bedoelde plaats. Die plaats is voor gasleidingen en nergens anders voor. Er zijn ook richtlijnen voor situaties waar er geen gas, maar warmtenet ligt. Dan is dezelfde zone op de vloer daarvoor gereserveerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Blihi Heb jij de richtlijnen gevonden voor èn gasloos, en geen warmtenet? Zie boven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Blihi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:36:
[...]

Zeker, maar, afhankelijk van de woning, wel op een specifieke, daarvoor bedoelde plaats. Die plaats is voor gasleidingen en nergens anders voor. Er zijn ook richtlijnen voor situaties waar er geen gas, maar warmtenet ligt. Dan is dezelfde zone op de vloer daarvoor gereserveerd.
Ik ben blij dat we een huis uit 1930 hebben dan heb je al die flauwekul niet.
De gasmeter zat hier in een keukenkastje toen we het huis kochten mooi dichtbij de kookplaat wel zo handig :+

Later zelf verplaatst naar een nieuwe meterkast samen met de watermeter die nog ergens onder de vloer hing.
Ergens buiten door geknipt een stuk tyleen er bij en buitenom naar de nieuwe aanbouw.

Toen ze de meter kwamen verwijderen klopte hun tekening op één of andere manier voor geen meter :P

Volgens mij is er nog zo'n vage regel dat de meterkast binnen zoveel meter van de deur moet zijn etc.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 15:21
Zoals eerder al aangegeven te hebben, per 1 maart gaslooscen verwijdering aangevraagd via mijnaansluiting.nl

Liander heeft het imho keurig aangepakt. Afgelopen vrijdag kwamen de mannen en anderhalf uur later waren ze weg met meter en leiding.

Vandaag de QA/QC man aan de deur met de vraag of alles goed gegaan is. Na een foto van de meterkast genomen te hebben mail binnen gehad met een factuur van €0

Dus hier een goede ervaring met de “nieuwe” route.

Paar foto’s:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBnFsSYZARhhEia3OYx2jHd5J8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5tYq2ijToOM8hXRihfHHZ6i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sQV_AGZH2h8pmgGe2soaE0n8Rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHG5zw9ldoOL61yO0rp1PKPW.jpg?f=fotoalbum_large

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@nodri2000 Emat, Chint, oude aardleks, ontbrekende afdekplaatjes, veel gemixte merken componenten, geen hoofdschakelaar, je groepenkast kan best vervangen worden.
Omdat je hoofd-automaten hebt zou je dat relatief goedkoop zelf kunnen doen.
Zie: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:52:
[...]

Klopt, werd aangegeven, gaat ook een tape omheen (blauw voor elektra als ik het me goed herinner)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Blihi schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:45:
[...]

Ik zou het overigens ook doen als het zo uit kwam hoor, maar formeel mag dat dus niet.
Op dezelfde hoogte heb ik nog 2 mantelbuizen, naar de garage en de achtertuin. De locatie is hetzelfde.
Alleen is hij nu nog geel idd voor de 2cm dat deze zichtbaar is, morgen heeft hij een andere kleur. (Werd ik op gewezen idd).

[ Voor 6% gewijzigd door Whiskey48 op 17-09-2024 18:08 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 15:21
onetime schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:15:
@nodri2000 Emat, Chint, oude aardleks, ontbrekende afdekplaatjes, veel gemixte merken componenten, geen hoofdschakelaar, je groepenkast kan best vervangen worden.
Omdat je hoofd-automaten hebt zou je dat relatief goedkoop zelf kunnen doen.
Zie: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Klopt helemaal, alleen alles is getest en werkt allemaal ook nog eens cf. de norm. Afdekplaatje is al weer terug geplaatst. Aan een nieuwe meterkast zit ook een kostenplaatje, kan het wel zelf maar omdat dit nu goed werkt vind ik het wel even prima. Heb nog zat andere dingen te doen.

De bedoeling is volgend jaar een nieuwe meterkast plaatsen met ruimte voor uitbreiding. Komt goed, voor nu is het prima zo.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wouter2403
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-09 06:58
Gelukkig is die pijp bij mij gewoon grijs dan :-)

4850Wp West, 4050Wp Oost, 9kW J-series Pana geïnstalleerd juni 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Nu online
Wouter2403 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 23:28:
Gelukkig is die pijp bij mij gewoon grijs dan :-)
Het is ook maar een pijpje van 2cm die 2m naar links onder de voordeur uit de grond komt. Al is hij pimpelpaars, een blind gehandicapt paard ziet dat hier geen gas doorheen gaat.
Maargoed, voor de autisten onder ons, zwart is het nieuwe geel voor die 2cm!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:54
maomanna schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:44:
Ik proef enige irritatie :O

ondanks dat ik het met je eens ben dat ze hard leers zijn, ga ik een iets minder harde toon kiezen. ik ga wat dichten

Edit:

[...]

@Ivow85 goede basis heb je neergelegd! thanks! het dichten is klaar. ook een pging naar een antwoord op de wettelijke energiecontract stelling toegevoegd.
Na deze reactie geen reactie meer gehad. Wel vorige week een herinneringsbrief. Daar heb ik dinsdag een reactie op gestuurd, met inspiratie van @mikepapot mikepapot in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Geachte heer/mevrouw,

Op 07-09-2024 ontving ik een brief van u (kenmerk: xx-xx-xx-xx d.d.
06-09-2024) met daarin een herinnering van de boodschap in uw brief d.d.
16-08-2024 met kenmerk xx-xx-xx-xx.

Tussen de data van uw twee brieven heb ik met u contact gehad op de
volgende wijze:
• Op 22-08-2024 heb ik uw brief d.d. 16-08-2024 beantwoord per e-mail.
• Op 24-08-2024 heeft u mij per e-mail de ontvangst van mijn reactie op
uw brief bevestigd.
- Op 26-08-2024 heb ik gereageerd op uw reactie d.d. 24-08-2024

Omdat uw brief d.d. 16-08-2024, uw reactie d.d. 24-08-2024 en uw brief
d.d. 26-08-2024 dezelfde strekking hebben, en uw reactie en tweede brief
daarmee niet ingaat op hetgeen ik u geschreven heb op 22-08-2024 en
26-08-2024, verwijs ik u opnieuw naar mijn reactie d.d. 26-08-2024, die
nog steeds volledig van toepassing is. Ik zie uit naar uw inhoudelijk
antwoord op mijn reactie.

U blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak langs te
komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het
initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter
(ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw
verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en
daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet
zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

Maomanna
Nu krijg ik weer het standaard antwoord terug.
Beste Maomanna,

U geeft aan dat u geen opdracht geeft voor de verwijdering van de gasaansluiting. Ik wil u er graag op attenderen dat een actieve aansluiting, zonder actief contract, resulteert in een afsluiting. Aan de afsluiting van de gasaansluiting zijn kosten verbonden.

Kosteloos verwijderen

Momenteel is het mogelijk om een melding te maken dat u geen gebruik meer maakt van de gasaansluiting. Dit kunt u doen op www.mijnaansluiting.nl. Vervolgens zullen wij een opdracht doorzetten om de aansluiting kosteloos te verwijderen. Meer informatie zal ik hieronder delen.

Melding maken

U logt in op de website www.mijnaansluiting.nl, of u maakt een account aan als u die nog niet heeft. Zodra u bent ingelogd, kunt u een aanvraag starten. U kiest bij gas voor verwijderen. Vervolgens kiest u voor ‘Gas aansluiting - melding einde gebruik’. U krijgt geen offerte en hoeft dus geen akkoord te geven. U wacht vervolgens onze planning af.

Risico afsluiting

Wanneer wij van u geen melding einde gebruik ontvangen, blijft de afsluitprocedure doorlopen en loopt u risico dat de gasaansluiting afgesloten wordt. Nogmaals, hieraan zijn de kosten verbonden die u terug kunt vinden in de brief die u van ons heeft ontvangen.

Ik wens u nog een fijne dag.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,

Naam medewerker
ik ben nu geneig om de reacite van @mikepapot te gebruiken, zoals hij heeft gereageerd op die herinnering en dit standaard antwoord. Zeker vanwege het feit dat de medewerker, zoals bij iedereen onwaarheden verspreid en geen inhoudelijke reactie geeft op mijn vragen.

Anderzijds geeft de medewerker aan dat geen leveringscontract op een actieve aansluiting resulteert in een afsluiting. Aangezien er vaker is gezegd dat er geen juridische grond is om iets te factureren en zij dit op eigen initiatief doen, kan ik ook wat olie op het vuur gooien door een bericht terug te sturen zoals:
Beste medewerker,

Dank voor uw reactie. Wat fijn dat jullie initiatief gaan nemen om de gasaansluiting te verwijderen. U geeft aan dat hier kosten aan verbonden zijn, echter is dat niet mogelijk omdat er geen juridische grondslag is om iets te kunnen factureren. Elke factuur die Enexis zal versturen voor werkzaamheden die zij noodzakelijk acht om haar taken uit te voeren, zal worden betwist.

U bent op afspraak welkom om de werkzaamheden uit te komen voeren.

Groeten,
Maomanna
Aankleding mag wel beter, is even snel gedicht.

Welke volgende stap zouden jullie zetten?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
@maomanna Ik zou dan schrijven:
U geeft aan dat hier voor mij kosten aan verbonden zijn
Zij hebben er zelf natuurlijk wel kosten aan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
Wat fijn dat jullie initiatief gaan nemen om de gasaansluiting te verwijderen.
Dat lijkt alsof je dit ook graag wilt, maar ik neem aan dat het je niet uitmaakt of ze wel of niet dit initiatief nemen? Zou ik er dus uit laten.

Ik zou wel toevoegen dat je de melding al gedaan hebt, waarvan ze bij dezen ontvangst hebben bevestigd, en dat je dus niet ingaat op het aanbod om dat nogmaals te doen via de genoemde site (waarvoor je overigens geen account hebt c.q. wenst).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59

Dat hebben ze bij ons paar jaar geleden dus ook precies zo gedaan. De reden dat de gasleiding weg moest volgens hen was de veiligheid terwijl de buis in de straat al was afgesloten, dus de gasleiding was al leeg. Vervolgens laten ze de gele mantelbuis liggen en kwamen ook met de suggestie dat dat ideaal was voor een elektrakabel voor tuinlampjes. Echt he, het hele verhaal van veiligheid gaat zo door het putje: als je gaat graven kom je nog steeds een mantelbuis tegen en op z'n ergst blijkt daar dan ook nog een elektrakabel in te liggen. Maar goed, gas loopt er in ieder geval niet meer...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
De gele invoerbuis die door de gevel/fundering gaat naar je meterkast hoort bij het huis. Deze zullen ze dus nooit verwijderen. De leiding door de invoerbuis, de meter en alles in de grond verwijderen ze wel allemaal (als ze zin hebben)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:59
Erwin_83 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:38:
De gele invoerbuis die door de gevel/fundering gaat naar je meterkast hoort bij het huis. Deze zullen ze dus nooit verwijderen. De leiding door de invoerbuis, de meter en alles in de grond verwijderen ze wel allemaal (als ze zin hebben)
dat van die paar meter onder het huis snap ik, kom je slecht bij en hoort bij het huis, maar de leiding die de hele tuin door loopt hebben ze putje gegraven bij de voordeur en bij de straat, afgezaagd en ding er uitgetrokken. That's all, volledige mantelbuis ligt er nog. Voor het gemak snap ik het zeker en boem gaat het zeker niet doen, maar dat risico was er ook al niet nadat hij in de straat al was afgedopt. 'Rare jongens die Romeinen'...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Is niet alles uit de grond getrokken dan ? Hier ging het messenblok erdoor en kwam de leiding er in repen uit. Hier lag geen mantelbuis in de tuin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
maomanna schreef op donderdag 19 september 2024 @ 07:45:
[...]

Na deze reactie geen reactie meer gehad. Wel vorige week een herinneringsbrief. Daar heb ik dinsdag een reactie op gestuurd, met inspiratie van @mikepapot mikepapot in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

[...]

Nu krijg ik weer het standaard antwoord terug.

[...]

ik ben nu geneig om de reacite van @mikepapot te gebruiken, zoals hij heeft gereageerd op die herinnering en dit standaard antwoord. Zeker vanwege het feit dat de medewerker, zoals bij iedereen onwaarheden verspreid en geen inhoudelijke reactie geeft op mijn vragen.

Anderzijds geeft de medewerker aan dat geen leveringscontract op een actieve aansluiting resulteert in een afsluiting. Aangezien er vaker is gezegd dat er geen juridische grond is om iets te factureren en zij dit op eigen initiatief doen, kan ik ook wat olie op het vuur gooien door een bericht terug te sturen zoals:

[...]

Aankleding mag wel beter, is even snel gedicht.

Welke volgende stap zouden jullie zetten?
Ik zou dan schrijven:

U geeft aan dat hier kosten aan verbonden zijn en dat snap ik omdat aan werkzaamheden voor de verwijdering niet gratis zijn. Echter die kosten komen volledig bij Enexis te liggen omdat ik geen opdrachtgever ga zijn voor welke werkzaamheden ook.

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:16
Ik realiseer mij dat ik vandaag formeel 5 jaar gasloos ben. De tweakers route gevolgd totdat Stedin stopte met brieven schrijven. De oude gasmeter hangt er nog steeds, kraan staat dicht. Een jaar geleden de meterkast naar 3 fasen om laten bouwen en toen hebben ze de oude meter ook laten hangen, was niet hun probleem. Daarna 14 brieven ontvangen van stedin dat mijn uitlezing niet meer werkte en ze mijn systeem zouden gaan afsluiten, na de 14 e brief werd het stil. Resume 5 jaar geen ato, geen vast recht en een levensgevaarlijke leiding en gasmeter in huis.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
@corsat Leuk T-shirt :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!
corsat schreef op donderdag 19 september 2024 @ 17:56:
Ik realiseer mij dat ik vandaag formeel 5 jaar gasloos ben. De tweakers route gevolgd totdat Stedin stopte met brieven schrijven. De oude gasmeter hangt er nog steeds, kraan staat dicht. Een jaar geleden de meterkast naar 3 fasen om laten bouwen en toen hebben ze de oude meter ook laten hangen, was niet hun probleem. Daarna 14 brieven ontvangen van stedin dat mijn uitlezing niet meer werkte en ze mijn systeem zouden gaan afsluiten, na de 14 e brief werd het stil. Resume 5 jaar geen ato, geen vast recht en een levensgevaarlijke leiding en gasmeter in huis.
Volgens de brief die ik van Enexis heb gehad toen ze hier een slotje plaatsten, is je gasaansluiting pas onveilig 12 maanden nadat je bent afgesloten van gas. Bij jou is er volgens die brief dus helemaal niets aan de hand. Kennelijk tast het slotje waarmee ze de afsluiting doen de gasleiding en/of gasmeter aan 8)7

25 september 2023 is bij ons de aansluiting afgesloten met een slotje. Dus nog een week en ik ga een reeks kritische vragen stellen aan Enexis, de ACM en SODM.

Want... Kan ik hier nog wel blijven wonen? En hoe onveilig is het voor de naaste buren? En voor gebruikers van andere panden zoals overburen, achterburen etc?
En waarom hebben er werkzaamheden plaatsgevonden die kennelijk voor een situatie zorgen die maar voor een relatief korte tijd veilig is? Is het Staatstoezicht op de Mijnen op de hoogte van die werkwijze? Heeft SODM inzicht in hoe vaak deze werkwijze wordt toegepast? En weten zij hoe vaak het voorkomt dat er niet tijdig aanvullende maatregelen getroffen worden om een veilige situatie voor lange termijn te creëren?

Wat zijn de gevolgen voor mij? Welke compensaties is Enexis verschuldigd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentaw1nz
Mijn contract voor gas en elektra eindigt 30 november.
Ik verwacht/hoop voor die tijd geen gas meervoudig te hebben. Afhankelijk van wanneer de installateur tijd heeft voor mijn wp en wpb.

Opzeggen van het gas leveringscontract heeft dan niet zoveel zin denk ik. Ik verleng gewoon niets, en sluit ergens anders alleen een contract af voor elektra.

Moet ik dan nog iets met opzeggen ATO? In het stroomschema staat daar alleen iets over wanner je een actief gas contract gaat opzeggen.
Bij aflopen contract doe je niets?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erwin_83
pentaw1nz schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:30:
Mijn contract voor gas en elektra eindigt 30 november.
Ik verwacht/hoop voor die tijd geen gas meervoudig te hebben. Afhankelijk van wanneer de installateur tijd heeft voor mijn wp en wpb.

Opzeggen van het gas leveringscontract heeft dan niet zoveel zin denk ik. Ik verleng gewoon niets, en sluit ergens anders alleen een contract af voor elektra.

Moet ik dan nog iets met opzeggen ATO? In het stroomschema staat daar alleen iets over wanner je een actief gas contract gaat opzeggen.
Bij aflopen contract doe je niets?
Je moet altijd je contract opzeggen, anders gaat het automatisch over in een variabel contract.

Als je met electra overstapt zegt de nieuw leverancier alleen je oude electra contract op, gas dan dus zelf doen.

ATO hoef je niet druk om te maken, dat gaat automatisch bij beëindiging contract.

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin_83 op 19-09-2024 22:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
Erwin_83 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:38:
[...]

Je moet altijd je contract opzeggen, anders gaat het automatisch over in een variabel contract.

Als je met electra overstapt zegt de nieuw leverancier alleen je oude electra contract op, gas dan dus zelf doen.

ATO hoef je niet druk om te maken, dat gaat automatisch bij beëindiging contract.
Ah oke, dat had ik onvoldoende scherp. Normaal stap ik iedere 3 jaar of om het jaar over. Dan ga ik mijn gascontract opzeggen als ik uitsluitsel heb over de warmtepomp.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:52
pentaw1nz schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:58:
[...]

Ah oke, dat had ik onvoldoende scherp. Normaal stap ik iedere 3 jaar of om het jaar over. Dan ga ik mijn gascontract opzeggen als ik uitsluitsel heb over de warmtepomp.
Gewoon allebei opzeggen, krijg je geen discussie.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
ron321 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 05:18:
[...]

Gewoon allebei opzeggen, krijg je geen discussie.
Wat bedoel je met allebei?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
pentaw1nz schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:58:
[...]

Als je gascontract is afgelopen, gaat het vanaf over in variabel en die kan je zonder opzegboete voor contractbreuk opzeggen, wel met maand opzegtermijn dacht ik.

Dus mocht de wp niet tijdig klaar zijn is er kwa gas contract niks aan de hand. Met electra kan je het zelfde doen of per verval datum contract overstappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik wil dan idd gas opzeggen bij huidige leverancier.
Voor elektra overstappen naar een andere.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-09 12:26
Ivow85 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:09:
Wat zijn de gevolgen voor mij? Welke compensaties is Enexis verschuldigd?
Zodra het bij mij zover is, wil ik wel met je mee doen.
Wellicht daar een nieuw dossier over aanmaken, met wat voorbeeldbrieven?

Vooral de vraag of SODM op de hoogte is, vind ik wel een goede.* En natuurlijk de risico-compensatie van Enexis.

*Misschien dat als die op de hoogte worden van hoe er met de door hun opgestelde regels wordt omgegaan, dat er wijzigingen komen. Denk het niet, maar als meer mensen het op z'n minst gaan melden, de onveilige situatie bij hun thuis, wie weet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
Truus01 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:22:
Zodra het bij mij zover is, wil ik wel met je mee doen.
Wellicht daar een nieuw dossier over aanmaken, met wat voorbeeldbrieven?

Vooral de vraag of SODM op de hoogte is, vind ik wel een goede.* En natuurlijk de risico-compensatie van Enexis.

*Misschien dat als die op de hoogte worden van hoe er met de door hun opgestelde regels wordt omgegaan, dat er wijzigingen komen. Denk het niet, maar als meer mensen het op z'n minst gaan melden, de onveilige situatie bij hun thuis, wie weet...
Hoewel ik weinig sympathie heb met netbeheerders vraag ik me af of die nu zo'n goede actie is. Ik zit er niet op te wachten dat er elke paar maanden de stoep wordt open gegraven om weer iets met een gasaansluiting te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
onetime schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 16:41:
@Blihi Heb jij de richtlijnen gevonden voor èn gasloos, en geen warmtenet? Zie boven.
Nee, en eerlijk gezegd ook niet gezocht. In dat opzicht zou omkleuren misschien wel gewoon genoeg moeten zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

phicoh schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 14:11:
[...]
Hoewel ik weinig sympathie heb met netbeheerders vraag ik me af of die nu zo'n goede actie is. Ik zit er niet op te wachten dat er elke paar maanden de stoep wordt open gegraven om weer iets met een gasaansluiting te doen.
Dit is alleen maar om de hypocrisie van de netbeheerders te illustreren.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
[...]

Daar hebben de netbeheerders zelf naar toe gewerkt. Ipv per huizenblok/straat te verwijderen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
[...]

Het probleem wat ik ga aankaarten is dat er hier een situatie is gecreëerd door en op initiatief van de netbeheerder die (formeel) na 12 maanden als onveilig moet worden beschouwd. Maar dat de netbeheerder vervolgens helemaal niets meer van zich laat horen binnen die 12 maanden.

Gek genoeg telt de periode dat ik contactloos was maar er nog geen slotje op de gasleiding zat niet mee voor de periode van 12 maanden waarin kennelijk de veiligheid degradeert. Ook dat is nog een punt van aandacht, want volgens mij telde in het beruchte Kiwa-rapport niet de tijd waarin een gasaansluiting verzegeld was, maar de tijd waarin er geen gas gebruikt wordt én geen gascontract/ATO is.

Het gaat me hier dan ook juist om de zeer laakbare werkwijze van de netbeheerder (in dit geval Enexis) aan te kaarten. Het is ronduit onacceptabel dat ze zelf een situatie creëren die na relatief korte tijd als "onveilig" bestempeld wordt en vervolgens achterover leunen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het meest vage vind ik zelf dan nog dat als ik het contract door laat lopen en geen gas meer gebruik, het opeens niet onveilig zou zijn.

Alsof het hebben van een gascontract de boel veilig houdt.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
Zonder contract vergeet je de gasleiding was een reden van de netbeheerders kwa veiligheid.

Beetje onzin, bij serieus graven in de tuin moet je toch een Klic melding doen en met de hand voor steken. En voor alsnog gebeuren de meeste ongelukken met gas bij adressen waar het nog wel gebruikt wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 18:17
ArthurMorgan schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:10:
Het meest vage vind ik zelf dan nog dat als ik het contract door laat lopen en geen gas meer gebruik, het opeens niet onveilig zou zijn.

Alsof het hebben van een gascontract de boel veilig houdt.
Zolang je gas gebruikt, betaal je ook voor netbeheerkosten. Alle hoofdgas- en dienstleidingen tot de gevel worden gemiddeld 1x per 4 jaar gecontroleerd, soms vaker.
Als er een gaslek wordt geconstateerd, dan wordt het lek uiteraard gerepareerd/leiding vervangen.

Bij geen gascontract betaal je niet meer voor die kosten, terwijl de netbeheerder de leiding moet blijven controleren zolang die gasvoerend/drukvoerend is. Extra kosten waar geen inkomsten tegenover staan.

Gevellekken komen regelmatig voor bij controles. Hoe die lekken ontstaan is hierin minder relevant. Grondsoort, enthousiaste hovenier, materiaalsoort etc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 17:08:
[...]
Het is ronduit acceptabel dat ze zelf een situatie creëren die na relatief korte tijd als "onveilig" bestempeld wordt en vervolgens achterover leunen.
Ik zou dat als onacceptabel bestempelen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
Freee!! schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 15:26:
Dit is alleen maar om de hypocrisie van de netbeheerders te illustreren.
Klopt, maar wat als de uitkomst is dat netbeheerders fors gaan investeren om die leidingen sneller weg te halen? Dat is voor de samenleving een negatief resultaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

phicoh schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:35:
[...]
Klopt, maar wat als de uitkomst is dat netbeheerders fors gaan investeren om die leidingen sneller weg te halen? Dat is voor de samenleving een negatief resultaat.
Onwaarschijnlijk, daar hebben ze de mankracht niet voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:52
Gas en elektra.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik heb elektra nodig, die zeg ik dan dus niet op maar ik stap over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
pentaw1nz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:16:
[...]
Ik heb elektra nodig, die zeg ik dan dus niet op maar ik stap over.
Ook bij een overstap wordt je oude contract opgezegd. Meestal doet je nieuwe leverancier dat maar voor de zekerheid is het goed om dat zelf ook te doen. Zeker als er ook nog levering van gas in hetzelfde contract staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
phicoh schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:35:
[...]

Ze gaan de hoofdleidingen niet sneller weghalen, hooguit een dienstleiding links en rechts. Er wordt overal volop gesaneerd. Oude gietijzeren hoofdleidingen en oude pe (eerste generatie kunststof) leidingen eruit, en vervangen door nieuwe leidingen, die ook geschikt zijn voor waterstof.

Pas als een hele wijk over zou gaan op bv een warmtenet, dan worden de hoofdgasleidingen vervangen. Een woningbouwvereniging kan natuurlijk zijn huizen gasloos maken, maar vaak zitten er ook nog koopwoningen in die wijk. Als de eigenaren daarvan niet gasloos willen worden, dan blijven de hoofdleidingen gewoon in de grond liggen. Mensen kunnen nog steeds niet gedwongen worden om van het gas af te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
RichieB schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:19:
[...]

Ook bij een overstap wordt je oude contract opgezegd. Meestal doet je nieuwe leverancier dat maar voor de zekerheid is het goed om dat zelf ook te doen. Zeker als er ook nog levering van gas in hetzelfde contract staat.
Dus expliciet beide opzeggen en elders enkel weer stroom contract afsluiten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
pentaw1nz schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:05:
[...]
Dus expliciet beide opzeggen en elders enkel weer stroom contract afsluiten?
Jazeker, dat is ons advies.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Trichoglossus schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:02:
[...]
Mensen kunnen nog steeds gedwongen worden om van het gas af te gaan.
Volgens mij ontbreekt daar een ontkenning.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dokter_sikbok
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-08 18:41
Weer een stapje verder gekomen na mijn laatste update.

Heb een mail gestuurd die een combinatie is van de punten voorbeeldbrief 0a en de verwijzing naar de brief van de ACM zoals Kees-Jan voorstelde.
Opzeggen gas
Natuurlijk is het mogelijk om uw gascontract op te zeggen als u dat écht wilt. Het is door de overheid verplicht middels de gaswet dat wanneer er een gasaansluiting aanwezig is er ook een contract moet zijn op uw adres. op https://wetten.overheid.nl/BWBR0011440/2024-05-01 Vindt u hier meer informatie over over. Wanneer er geen contract actief is sluit uw netbeheerder u af van het net. Deze kosten worden dan op u verhaalt en kunnen oplopen tot wel €400.
Er loopt op uw adres <adres> een vast contract voor gas tot <datum> hierdoor word er op uw eindnota een opzegvergoeding van €4,90 in rekening gebracht bij opzegging. Als replay op deze e-mail hoor ik graag van u of ik uw gascontract toch mag beëindigen.
The good:
Ik kan mijn contract opzeggen! Hoef alleen ja te zeggen *O* ;)

The bad:
De bron voor "moet actief contract hebben" linkt naar de gaswet, zonder vermelding van artikel(en) en de redenatie daarachter. |:(
Daar wil ik in mijn reactie nog wel iets van zeggen. Ik kon niks vinden over deze verplichting. Maar op zondag wetgeving lezen is niet mijn sterkste kant.

The ugly:
De "dit gaat je geld kosten" opmerking.

Aangenomen dat de "bad" en "ugly" wederom onzin zijn, stijgt mijn motivatie om een melding bij de ACM te doen @Ivow85

Wacht nog jullie reacties af.
Maar het plan is om te reageren met "ja beëindig mijn gascontract".

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Compuchip87
Hoe hard wil je erin gaan?

Je kan ze vriendelijk vragen om te stoppen met het napapegaaien van de onzin van de netbeheerders, die nu al door vele consumenten ontkracht is, en Brams mooie boekje meesturen. En, als je besloten hebt een melding bij de ACM te doen, kan je dat melden (als je dat nog niet besloten hebt, zou ik er niet mee dreigen, dat schiet niet op).

Je kan zeggen dat je het artikel gelezen hebt en niets gevonden hebt wat een grondslag geeft voor het in rekening brengen van kosten en of ze dan iets specifieker willen zijn.

Je kan ook zeggen dat je geen zin hebt om een half wetboek te lezen en als zij claimen dat het er staat, dat ze dan maar specifieker moeten zijn (hint, ze gaan met artikel 2.9.2 komen).

Of je gaat de discussie alleen aan met de partij die erover gaat, namelijk de netbeheerder. Dan bedank je ze voor de verwerking van je opzegging, meldt eventueel dat je hun incompetentie voor kennisgeving aanneemt, en wenst ze een fijne dag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Compuchip87 schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:57:
En, als je besloten hebt een melding bij de ACM te doen, kan je dat melden (als je dat nog niet besloten hebt, zou ik er niet mee dreigen, dat schiet niet op).
Gewoon bij de ACM melden en niets ervan zeggen, laat de ACM ze maar rauw op het dak vallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dokter_sikbok
Hoe hard wil je erin gaan?

<knip>

Je kan zeggen dat je het artikel gelezen hebt en niets gevonden hebt wat een grondslag geeft voor het in rekening brengen van kosten en of ze dan iets specifieker willen zijn.
Dat was de optie waar ik voor wilde gaan.
<knip> en Brams mooie boekje meesturen.
Die heb ik gemist. Even zoeken.
Freee!! schreef op zondag 22 september 2024 @ 12:55:
[...]

Gewoon bij de ACM melden en niets ervan zeggen, laat de ACM ze maar rauw op het dak vallen.
Ik ga de ACM melding niet noemen.

Heb het niet nodig als argument in deze discussie.
Wat ik nodig heb is al binnen.

De ACM melding is vooral in de hoop een steentje bij te dragen aan een oplossing voor in de toekomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:53

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

dokter_sikbok schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:42:
[...]
Die heb ik gemist. Even zoeken.
Zie OP

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dokter_sikbok
hint, ze gaan met artikel 2.9.2 komen
Mogelijk komt het door zondag, maar die kan ik niet vinden.

Zie hier artikel 2, 2a, 2b & 2c ... dan houdt het op.
Bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
dokter_sikbok schreef op zondag 22 september 2024 @ 13:56:
[...]

Mogelijk komt het door zondag, maar die kan ik niet vinden.

Bedankt!
Sorry de link deed het vanmorgen niet dus ik nam aan dat ze naar de Tarievencode Gas linkten. Daar schermen ze vaak mee.

Maar het maakt niet uit. Zij eisen dus zij bewijzen, als ze met een artikelnummer komen kan je erop reageren. Maar waarschijnlijk krijg je een grote mond terug dat ze al genoeg moeite gedaan hebben en dat je zelf maar moet zoeken, het is de wet, we gaan niet meer in discussie met u *stopt vingers in oren lalalalalala

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dokter_sikbok
Compuchip87 schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:08:
Sorry de link deed het vanmorgen niet dus ik nam aan dat ze naar de Tarievencode Gas linkten. Daar schermen ze vaak mee.
Ja, wetten.overheid.nl/ lag er van vrijdag avond tot zondag ochtend uit.
Denk dat ik binnenkort mijn F5 moet vervangen :P
Compuchip87 schreef op zondag 22 september 2024 @ 14:08:
Maar het maakt niet uit. Zij eisen dus zij bewijzen, als ze met een artikelnummer komen kan je erop reageren. Maar waarschijnlijk krijg je een grote mond terug dat ze al genoeg moeite gedaan hebben en dat je zelf maar moet zoeken, het is de wet, we gaan niet meer in discussie met u *stopt vingers in oren lalalalalala
Duidelijk.
Ik ga een poging wagen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
Freee!! schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 19:56:
[...]

Volgens mij ontbreekt daar een ontkenning.
Uh klopt! Niet gedwongen uiteraard 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
Trichoglossus schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 14:02:
Ze gaan de hoofdleidingen niet sneller weghalen, hooguit een dienstleiding links en rechts. Er wordt overal volop gesaneerd. Oude gietijzeren hoofdleidingen en oude pe (eerste generatie kunststof) leidingen eruit, en vervangen door nieuwe leidingen, die ook geschikt zijn voor waterstof.
Als over een paar jaar een dienstleiding vervangen moet worden dan ga je toch nu niet aansluitingen een voor een verwijderen omdat het binnen een jaar moet gebeuren?

Dan is er de 'angst' bij netbeheerders dat mensen gas stelen. Doe er dan gewoon een slotje op en klaar. Bij mij wilden ze de gasmeter gaan wisselen omdat die nul verbruik gaf. Dan moet ie wel stuk zijn natuurlijk, een andere verklaring is er niet.

Ik veel liever dat netbeheerders op dat punt normaal gaan doen. En leidingen weghalen als dat technisch gezien goed uitkomt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maomanna
Compuchip87 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 08:27:
[...]

Dat lijkt alsof je dit ook graag wilt, maar ik neem aan dat het je niet uitmaakt of ze wel of niet dit initiatief nemen? Zou ik er dus uit laten.

Ik zou wel toevoegen dat je de melding al gedaan hebt, waarvan ze bij dezen ontvangst hebben bevestigd, en dat je dus niet ingaat op het aanbod om dat nogmaals te doen via de genoemde site (waarvoor je overigens geen account hebt c.q. wenst).
ik denk dat dit het moet worden.

Hebben jullie nog aanvullingen?
Beste medewerker,

Dank voor uw reactie. Helaas gaat u in uw reactie niet in op hetgeen ik u schreef op 23-08-2024.

U herhaalt slechts de boodschap die Enexis mij per brief d.d. 16-08-2024 stuurde en welke de aanleiding was voor mijn reactie d.d. 23-08-2024. Voor uw gemak heb ik mijn reactie van 23-08-2024 bijgevoegd bij deze e-mail.

Een melding geen gas verbruik heb ik reeds al gedaan, waarvan u bij dezen ontvangst hebben bevestigd, en dat ik dus niet inga op het aanbod om dat nogmaals te doen via de genoemde site.

Tevens nodig ik u van harte uit deze reactie van mij (nog eens) goed door te lezen, zodat u begrijpt waarom ik niet inga op de opties die Enexis mij aanbiedt. Wat mij betreft laten we het verder hierbij.

U blijft overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden aan uw eigendommen op mijn perceel te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
maomanna schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:12:
[...]

ik denk dat dit het moet worden.

Hebben jullie nog aanvullingen?

[...]
Is dat een reactie naar de netbeheerder of je energiemaatschappij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
phicoh schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:30:
[...]

Als over een paar jaar een dienstleiding vervangen moet worden dan ga je toch nu niet aansluitingen een voor een verwijderen omdat het binnen een jaar moet gebeuren?

Dan is er de 'angst' bij netbeheerders dat mensen gas stelen. Doe er dan gewoon een slotje op en klaar. Bij mij wilden ze de gasmeter gaan wisselen omdat die nul verbruik gaf. Dan moet ie wel stuk zijn natuurlijk, een andere verklaring is er niet.

Ik veel liever dat netbeheerders op dat punt normaal gaan doen. En leidingen weghalen als dat technisch gezien goed uitkomt.
Soms worden dienstleidingen in een hele straat vernieuwd, maar meestal blijven ze gewoon liggen en wordt er af en toe eentje gesaneerd die na controle/gaslek rot blijkt te zijn.

Bij een gasverlater wordt de dienstleiding verwijderd, die betaalt geen netbeheerkosten meer, en de netbeheerder hoeft er geen controle meer op uit te oefenen.
Wachten tot een hele straat van het gas af is kan tig jaar duren natuurlijk. De hybride warmtepomp is met deze regering niet meer verplicht.

Een slotje op de gasmeter helpt uiteraard niet tegen gas stelen. Zolang de leiding gasvoerend is vanaf de hoofdleiding kan er afgetapt worden.
Bij ontdekking - fraude - ben je wel enorm de klos trouwens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
Compuchip87 schreef op maandag 23 september 2024 @ 18:44:
[...]

Is dat een reactie naar de netbeheerder of je energiemaatschappij?
naar de netbeheerder.
gas is opgezegd bij Greenchoice en bevestigd. daardoor krijg ik de standaard brieven van Enexis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RichieB
maomanna schreef op maandag 23 september 2024 @ 16:12:
[...]
Een melding geen gas verbruik heb ik reeds al gedaan, waarvan u bij dezen ontvangst hebben bevestigd, en dat ik dus niet inga op het aanbod om dat nogmaals te doen via de genoemde site.
[...]
Deze paragraaf zou ik aanpassen in:

Een melding einde gasgebruik heb ik reeds gedaan, waarvan u bij dezen de ontvangst heeft bevestigd. Ik ga daarom ook niet in op het aanbod om dat nogmaals te doen via de door u genoemde site.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Nu online
Trichoglossus schreef op maandag 23 september 2024 @ 19:02:
Bij een gasverlater wordt de dienstleiding verwijderd, die betaalt geen netbeheerkosten meer, en de netbeheerder hoeft er geen controle meer op uit te oefenen.
Wachten tot een hele straat van het gas af is kan tig jaar duren natuurlijk. De hybride warmtepomp is met deze regering niet meer verplicht.

Een slotje op de gasmeter helpt uiteraard niet tegen gas stelen. Zolang de leiding gasvoerend is vanaf de hoofdleiding kan er afgetapt worden.
Bij ontdekking - fraude - ben je wel enorm de klos trouwens.
Wat je ziet is dat netbeheerders het nu al niet lukt om alle ongebruikte leidingen binnen een jaar weg te halen. Dus dat weghalen zal efficienter moeten worden. Krampachtig vast houden aan een termijn van 1 jaar zal daarbij niet helpen.

Ik neem aan dat een netbeheerder voor een gebied kan zien of het geregistreerde gasgebruik logisch is of niet. In gebieden waar te weinig gasgebruik wordt geregisteerd kan de netbeheerder leidingen die niet gebruikt worden weg gaan halen. Dat lost problemen met een slotje op als er geen contract is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
RichieB schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:10:
[...]

Deze paragraaf zou ik aanpassen in:

Een melding einde gasgebruik heb ik reeds gedaan, waarvan u bij dezen de ontvangst heeft bevestigd. Ik ga daarom ook niet in op het aanbod om dat nogmaals te doen via de door u genoemde site.
Dank je wel voor de aanvulling.

zojuist al reactie.
Beste Maomanna,

Omdat u in uw e-mail een klacht omschrijft, heb ik uw e-mail doorgestuurd naar onze Klantenservice Klachten & Claims. Mijn collega neemt uw e-mail in behandeling en neemt binnen 15 werkdagen contact met u op.

Ik wens u nog een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Naam medewerker
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Ben benieuwd wat de reactie gaat zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@maomanna hoe het verder gaat kun je hier ongeveer lezen:
Eagle2713 in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels"

De ervaring is dat klachten&claims dezelfde leugens en dreigementen blijft herhalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maomanna
@Ivow85 had dat dossier inderdaad gelezen.

Wel een bevinding, ze beweren dat de AV zijn goedgekeurd door de ACM, maar in die AV staat dat het opgezegd mag worden.

Wat ik uberhaupt niet begrijp, het vastrecht, dat geld is bedoeld om het net te beheren.
Beheren betekent in mijn definitie, de aanleg, onderhoud en verwijdering. Daarmee heb je al betaald voor de verwijdering van de leiding. maar goed, dat is mijn zienswijze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

maomanna schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:27:
[...]
Wat ik uberhaupt niet begrijp, het vastrecht, dat geld is bedoeld om het net te beheren.
Beheren betekent in mijn definitie, de aanleg, onderhoud en verwijdering. Daarmee heb je al betaald voor de verwijdering van de leiding. maar goed, dat is mijn zienswijze.
Dat is niet alleen jouw zienswijze, meerderen hier delen die zienswijze. Helaas is dat geld voor die verwijdering niet gereserveerd maar als winst aan de aandeelhouders uitbetaald.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
Freee!! schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:05:
[...]

Dat is niet alleen jouw zienswijze, meerderen hier delen die zienswijze. Helaas is dat geld voor die verwijdering niet gereserveerd maar als winst aan de aandeelhouders uitbetaald.
dat is veel gehoord. en uiteindelijk moet de staat bijspringen met miljarden (#prinsjesdag) om het behapbaar te krijgen. Bizar eigenlijk..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Freee!! schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:05:
[...]

Dat de netbeheerders geld willen krijgen voor een verwijdering is duidelijk en onduidelijk dat de netbeheerkosten die men maandelijks betaald daadwerkelijk voor die kosten gebruikt zijn. Of niet...

dubbel genaaid houdt beter :X

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik lees hier vaak dat je zelf een aanvraag doen niet OK is en je dan moet betalen.
Op mijnaansluiting.nl zie ik dat je zelf een melding kan maken van einde gasverbruik. De netbeheerder kiest dan een moment om ook de meter te verwijderen. Dit is geheel kosteloos.

Een collega heeft dit nu gedaan en me de bevestigingsmails laten zien.

Waarom zou ik dit niet gewoon doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sESPah_1kTH1otqFwPH_z-iUM_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b2KHg7nPYM5flN3LA4V4GaOl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Laatst online: 07:11
pentaw1nz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:18:
Ik lees hier vaak dat je zelf een aanvraag doen niet OK is en je dan moet betalen.
Op mijnaansluiting.nl zie ik dat je zelf een melding kan maken van einde gasverbruik. De netbeheerder kiest dan een moment om ook de meter te verwijderen. Dit is geheel kosteloos.

Een collega heeft dit nu gedaan en me de bevestigingsmails laten zien.

Waarom zou ik dit niet gewoon doen?
[Afbeelding]
Lees de eerste alinea in de topicstart :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
MisterMailman schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:24:
[...]

Lees de eerste alinea in de topicstart :)
Ja daar lees ik over eventuele schade. Maar los daarvan... verwijdering is dus gewoon gratis. Ik dacht dat het er hier on ging dat er vaak facturen kwamen van de verwijdering die men dan niet betaalt.
Ik zie ook meerdere mensen die 'onder protest' toch iets hebben betaald. Hoe zit dit dan als het in beginsel gewoon gratis js?

Het risico van schade snap ik.
Maar welke schade verwacht je....
Is dat maandenlang brieven sturen en getouwtrek waard?

[ Voor 21% gewijzigd door pentaw1nz op 24-09-2024 16:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Laatst online: 07:11
pentaw1nz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:26:
[...]

Ja daar lees ik over eventuele schade. Maar los daarvan... verwijdering is dus gewoon gratis.
Ja, maar waarom moet ik er dan formeel opdracht voor geven? Ik hoor van netbeheerders niets anders dat het hún aansluiting is, en ik er absoluut niets mee mag doen. Prima, maar dan ga ik ook geen opdracht geven om hún aansluiting te verwijderen. Want van mij hoeft ie niet weg. Ik gebruik 'm alleen niet meer. Wat zij verder met hún aansluiting willen, is aan hen.
pentaw1nz schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:26:

Is dat maandenlang brieven sturen en getouwtrek waard?
Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.

[ Voor 15% gewijzigd door MisterMailman op 24-09-2024 16:30 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
MisterMailman schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 16:29:
[...]

Ja, maar waarom moet ik er dan formeel opdracht voor geven? Ik hoor van netbeheerders niets anders dat het hún aansluiting is, en ik er absoluut niets mee mag doen. Prima, maar dan ga ik ook geen opdracht geven om hún aansluiting te verwijderen. Want van mij hoeft ie niet weg. Ik gebruik 'm alleen niet meer. Wat zij verder met hún aansluiting willen, is aan hen.
[...]

Dat moet iedereen voor zichzelf bepalen.
Dus het is vooral een principe kwestie, en een klein deel risicomijden bij eventuele schade. Ik lees hier overigens geen berichten waarbij mensen door verwijdering grote schade hebben opgelopen. Hier hebben ze dit jaar nog een nieuwe gasleiding getrokken, en ik had ook nergens last van.

De info in de start post is misschien deels verouderd en komt uit een tijd dat er altijd kosten zaten aan verwijdering?
De echte noodzaak om de tweakers route te volgen is een stuk lager nu het sowieso gratis is om te laten verwijderen.

Ik doe in eerste instantie even niks (buiten opzeggen van gascontract) en kijk even wat er komt.
Misschien volg ik alsnog de tweakers route, maar als het allemaal erg lastig wordt is de korte klap misschien gewoon kosteloos laten verwijderen door een zelf ingediende aanvraag. Voor mij hoeft die hele aansluiting niet eens weg, dus zou het eerder daarom niet doen. Wellicht ooit nog handig voor waterstof ?

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 24-09-2024 16:37 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 32 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)