Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dokter_sikbok
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-08 18:41
Vanochtend met Greenchoice gebeld.

Na wat wachten een iemand gesproken die de email herhaalde.
Zodra u wilt dat wij ook gas beëindigen dan ontvangen wij graag een bevestiging van uw aanmelding via https://www.mijnaansluiting.nl/gasverwijderen. Dit moet u dus inderdaad zelf regelen.
Uitgelegd dat ik dat niet wilde, gebruik makend van de punten van @Kees-Jan

Doorverbonden naar iemand anders. Wederom uitgelegd waarom ik dit niet wil, gebruik makend van dezelfde punten.

Die persoon liet me weten dat als ik niet mijnaansluiting.com gebruikt ik zou worden afgesloten omdat ik geen leverings contract heb. Dat leek mij geen probleem, want ik wil toch geen gas meer.

Maar, toen werd mij verteld dat dan ook mijn electriciteit ook zou worden afgesloten :(
Gemeld dat dit nieuw is voor mij. Het gesprek vriendelijk afgerond en verteld dat ik weer contact opneem na wat research.

Dus het belletje heeft niet geholpen.
En ik heb wat huiswerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25
dokter_sikbok schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:18:
Vanochtend met Greenchoice gebeld.

Na wat wachten een iemand gesproken die de email herhaalde.

[...]

Uitgelegd dat ik dat niet wilde, gebruik makend van de punten van @Kees-Jan

Doorverbonden naar iemand anders. Wederom uitgelegd waarom ik dit niet wil, gebruik makend van dezelfde punten.

Die persoon liet me weten dat als ik niet mijnaansluiting.com gebruikt ik zou worden afgesloten omdat ik geen leverings contract heb. Dat leek mij geen probleem, want ik wil toch geen gas meer.
Eerst zien, dan geloven. Bovendien gaat GC daar niet over. Lekker laten lullen.
Maar, toen werd mij verteld dat dan ook mijn electriciteit ook zou worden afgesloten :(
Op welke grond dan? Je hebt toch alles betaald?
Gemeld dat dit nieuw is voor mij. Het gesprek vriendelijk afgerond en verteld dat ik weer contact opneem na wat research.

Dus het belletje heeft niet geholpen.
En ik heb klantenservice heeft wat huiswerk.
FTFY

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
Let wel op: Het los opzeggen van het gascontract, terwijl het contract voor stroom door blijft lopen, is niet bij alle aanbieders energieleveranciers meer mogelijk.

Voorheen kon je inderdaad gewoon je gascontract los van de stroom opzeggen, eventueel tegen een boete van 50 euro, maar dat is dus niet altijd meer het geval. In dit geval lijkt het alsof Greenchoice daar dus moeilijk over doet. Zij zeggen: "je kunt ons contract wel opzeggen, maar alleen als 1 geheel en dan heb je geen leveringscontract voor stroom meer. Je mag wel alleen gas opzeggen, maar daar verbinden wij de voorwaarde aan dat je dan eerst de melding einde gebruik doet."

En dan nog mag de leverancier een boete rekenen voor het opzeggen van dat contract (als dat een vast contract is met resterende looptijd).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
Blihi schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:33:
Let wel op: Het los opzeggen van het gascontract, terwijl het contract voor stroom door blijft lopen, is niet bij alle aanbieders meer mogelijk.

Voorheen kon je inderdaad gewoon je gascontract los van de stroom opzeggen, eventueel tegen een boete van 50 euro, maar dat is dus niet altijd meer het geval. In dit geval lijkt het alsof Greenchoice daar dus moeilijk over doet. Zij zeggen: "je kunt ons contract wel opzeggen, maar alleen als 1 geheel en dan heb je geen leveringscontract voor stroom meer. Je mag wel alleen gas opzeggen, maar daar verbinden wij de voorwaarde aan dat je dan eerst de melding einde gebruik doet."

En dan nog mag de leverancier een boete rekenen voor het opzeggen van dat contract (als dat een vast contract is met resterende looptijd).
Lijkt me geen probleem. Natuurlijk wel afhankelijk van de details van het contract voor elektra. Maar in het algemeen, als GC beide contracten opzegt, dan geldt er gewoon een opzegtermijn. En dan kan je binnen die termijn weer ergens een contract afsluiten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dokter_sikbok
@big bang
Op welke grond dan? Je hebt toch alles betaald?
Dat kwam neer op iets als "zo regelt Stedin dit".
Oftewel, dat mijn ATO voor gas en electriciteit gekoppeld is.

Dat lijkt mij onzin. Dus daar ga ik is naar kijken.

@Blihi
Dit ...
Het los opzeggen van het gascontract, terwijl het contract voor stroom door blijft lopen, is niet bij alle aanbieders meer mogelijk.
... lijkt over de energie leverancier te gaan, niet over de netbeheerder.

Bij Greenchoice is dit geen probleem. Als ik het goed begreep - heb de stukken hier niet - eindig ik met alleen een electriciteit contact onder de zelfde voorwaarden en met dezelfde eind datum.

Uit het telefoon gesprek haalde ik dat Stedin zowel gas als electriciteit afsluit als ik niet de mijnaansluiting.nl route bewandel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
dokter_sikbok schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:28:
@big bang

[...]

@Blihi
Dit ...

[...]

aangepast voor de duidelijkheid.
Bij Greenchoice is dit geen probleem. Als ik het goed begreep - heb de stukken hier niet - eindig ik met alleen een electriciteit contact onder de zelfde voorwaarden en met dezelfde eind datum.
Jawel, maar GC verbindt hier dus de voorwaarde aan dat jij eerst de melding einde gebruik doet, althans, zo lees ik het. Of dat contractueel allemaal kan en mag ligt aan de specifieke voorwaarden van jouw contract.
Uit het telefoon gesprek haalde ik dat Stedin zowel gas als electriciteit afsluit als ik niet de mijnaansluiting.nl route bewandel.
Dat lijkt me flauwekul, want dat zijn twee aparte aansluitingen, met eigen EAN codes.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Blihi schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:33:
[...]

aangepast voor de duidelijkheid.

[...]

Jawel, maar GC verbindt hier dus de voorwaarde aan dat jij eerst de melding einde gebruik doet, althans, zo lees ik het. Of dat contractueel allemaal kan en mag ligt aan de specifieke voorwaarden van jouw contract.

[...]

Dat lijkt me flauwekul, want dat zijn twee aparte aansluitingen, met eigen EAN codes.
De voorwaarde dat je eerst iets met de netbeheerder moet regelen voor je je gascontract opzegt is gewoon flauwekul, bestaat niet en compleet onwettig.

GC moet op eerste verzoek het gascontract opzeggen (wel rekening houdend met de opzegtermijn in het contract natuurlijk).

En nee, als je elektra contract niet is opgezegd, dan, komt de netbeheerder echt je elektriciteit niet afsluiten. Althans: niet als ze doen wat voor hen wettelijk is toegestaan. Elektra afsluiten terwijl je daarvoor betaald hebt is gewoon wettelijk niet toegestaan. Op het moment dat de netbeheerder dat wel zou doen, dan zijn ze vervolgens simpelweg volledige schadevergoeding verschuldigd (denk aan: hotelverblijf inclusief verzorging gedurende de tijd dat de woning door gebrek aan elektra onbewoonbaar is en ook volledige vergoeding van de inhoud van je koelkast en diepvries).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-09 20:39
Je zou ook alleen je electracontract kunnen verhuizen naar een andere leverancier. Dan doen ze bij GC verder hun best maar :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
Ivow85 schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:10:
[...]

De voorwaarde dat je eerst iets met de netbeheerder moet regelen voor je je gascontract opzegt is gewoon flauwekul, bestaat niet en compleet onwettig.

GC moet op eerste verzoek het gascontract opzeggen (wel rekening houdend met de opzegtermijn in het contract natuurlijk).
Dat was inderdaad voor 1 juni 2023 inderdaad de praktijk, maar een gascontract staat sindsdien meestal niet los van een stroomcontract. Je hebt één contract afgesloten voor gas en stroom en de energieleverancier hoeft die koppeling niet los te laten op jouw verzoek.

het opzeggen van het gascontract kan dus niet zomaar los van het stroomcontract. Je zegt dan namelijk het hele contract op en daarover moet je eventueel zelfs een boete betalen. (meer uitleg hier: https://www.consuwijzer.n...ergoeding-en-opzegtermijn)

Wat GreenChoice hier lijkt te doen is dat zij de klant tegemoet willen komen: Je mag het gascontract wel afzonderlijk opzeggen, maar alleen als je een melding einde gebruik hebt gedaan. Om te voorkomen dat je je gascontract gewoonweg verhuist. Dat is een gunst en daar mogen zij dus die voorwaarden aan verbinden.

Wat wel altijd moet mogen is dat je jouw contract opzegt, de eventuele opzegboete betaalt en elders een nieuw contract afsluit voor alleen stroom. Daar heeft GreenChoice niets mee te maken.
En nee, als je elektra contract niet is opgezegd, dan, komt de netbeheerder echt je elektriciteit niet afsluiten. Althans: niet als ze doen wat voor hen wettelijk is toegestaan. Elektra afsluiten terwijl je daarvoor betaald hebt is gewoon wettelijk niet toegestaan. Op het moment dat de netbeheerder dat wel zou doen, dan zijn ze vervolgens simpelweg volledige schadevergoeding verschuldigd (denk aan: hotelverblijf inclusief verzorging gedurende de tijd dat de woning door gebrek aan elektra onbewoonbaar is en ook volledige vergoeding van de inhoud van je koelkast en diepvries).
Eens. Elektra afsluiten terwijl er gewoon een levercontract bestaat op die EAN code mag niet. Dat is dus ook hoe ik GreenChoice interpreteer: Als je dit contract opzegt vervalt ook het contract voor stroom en dus wordt dat dan ook afgesloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
RagEnigma schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:48:
Je zou ook alleen je electracontract kunnen verhuizen naar een andere leverancier. Dan doen ze bij GC verder hun best maar :P
Precies, maar ook dan kan het dus zijn dat je een opzegboete moet betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dokter_sikbok
@Blihi & @Ivow85 ben het helemaal eens.

Als ik iets officieels heb gevonden om de koppeling tussen gas & electriciteit levering bij Stedin te ontkrachten ga ik voor de volgende ronde.
Zou het bijna doen. Zeker de weg van de minste weerstand.
Gaat echter tegen mijn rechtvaardigheids gevoel in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:48
Blihi schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:32:
[...]

Dat was inderdaad voor 1 juni 2023 inderdaad de praktijk, maar een gascontract staat sindsdien meestal niet los van een stroomcontract. Je hebt één contract afgesloten voor gas en stroom en de energieleverancier hoeft die koppeling niet los te laten op jouw verzoek.

het opzeggen van het gascontract kan dus niet zomaar los van het stroomcontract. Je zegt dan namelijk het hele contract op en daarover moet je eventueel zelfs een boete betalen. (meer uitleg hier: https://www.consuwijzer.n...ergoeding-en-opzegtermijn)

Wat GreenChoice hier lijkt te doen is dat zij de klant tegemoet willen komen: Je mag het gascontract wel afzonderlijk opzeggen, maar alleen als je een melding einde gebruik hebt gedaan. Om te voorkomen dat je je gascontract gewoonweg verhuist. Dat is een gunst en daar mogen zij dus die voorwaarden aan verbinden.

Wat wel altijd moet mogen is dat je jouw contract opzegt, de eventuele opzegboete betaalt en elders een nieuw contract afsluit voor alleen stroom. Daar heeft GreenChoice niets mee te maken.

[...]

Eens. Elektra afsluiten terwijl er gewoon een levercontract bestaat op die EAN code mag niet. Dat is dus ook hoe ik GreenChoice interpreteer: Als je dit contract opzegt vervalt ook het contract voor stroom en dus wordt dat dan ook afgesloten.
Toch heb ik deze april, 2024, alleen mijn gascontract opgezegd, bij GC, twee regels in de chat. Kreeg nog een kado als waardering later ook. Wel eindafrekening, geen boetes (liep nog ruim een jaar). Elektra contract loopt door met zelfde voorwaarden en zelfde einddatum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagEnigma
dokter_sikbok schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:43:

Als je weg gaat verdienen ze bij GC geen cent meer aan je. Vind ik rechtvaardig genoeg :)
Stemmen met je beurs.

[ Voor 3% gewijzigd door RagEnigma op 02-09-2024 15:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Vaelin
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-09 22:18
Greenchoice heeft 2 weken geleden bij mij totaal niet moeilijk gedaan. Hoefde geen boete te betalen omdat ze het aanmoedigen dat men van het gas af gaat (contract liep net 2 maanden). Je moet dit wel allemaal online/via de app regelen en dan krijg je inderdaad een mail dat alles opgezegd gaat worden maar dat klopt dus niet. Aansluiting laten verwijderen moest inderdaad via mijn-aansluting en kon pas nadat GC hun werk had gedaan, vervolgens binnen 2 weken een kosteloze afspraak met Stedin kunnen maken om de gas-aansluiting te verwijderen en ze zijn hier op dit moment mee bezig.

Ik kreeg wel een "dreigbrief" van Stedin i.v.m. het niet hebben van een contract maar dat komt omdat de afdelingen elkaar gekruist hadden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Blihi schreef op maandag 2 september 2024 @ 10:33:
Let wel op: Het los opzeggen van het gascontract, terwijl het contract voor stroom door blijft lopen, is niet bij alle aanbieders energieleveranciers meer mogelijk.

Mits de looptijd > opzegtermijn is, anders niet! :*)

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
dokter_sikbok schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:28:
@big bang

[...]

@Blihi
Dit ...

[...]

dikke BS van GC weer... :X 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Nee, want dan blijft het gascontract doorlopen bij je oude leverancier...
Heeft dus geen zin!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:25
Kees-Jan schreef op maandag 2 september 2024 @ 16:38:
[...]

Nee, want dan blijft het gascontract doorlopen bij je oude leverancier...
Heeft dus geen zin!
Dan kun je die dus opzeggen op dat moment. Dreigen om dan ook elektriciteit op te zeggen heeft dan geen zin want dat loopt sowieso niet via hun.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:54
dokter_sikbok schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:43:
@Blihi & @Ivow85 ben het helemaal eens.

Als ik iets officieels heb gevonden om de koppeling tussen gas & electriciteit levering bij Stedin te ontkrachten ga ik voor de volgende ronde.

[...]

Bijzonder dat je zoveel moeite met GC hebt. Hier was het een belletje en klaar.
Bevestiging was wat langer, maar wel geregeld.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
maomanna schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:56:
[...]

Bijzonder dat je zoveel moeite met GC hebt. Hier was het een belletje en klaar.
Bevestiging was wat langer, maar wel geregeld.
Het is maar net welke medewerker je aan de lijn krijgt.

misschien een paar keer bellen om het voor elkaar te krijgen, maar het lijkt een kwestie van willekeur... O-)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:58
Kees-Jan schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 06:02:
[...]

misschien een paar keer bellen om het voor elkaar te krijgen, maar het lijkt een kwestie van willekeur... O-)
Dat is één optie. Of je gaat voor de "bedankt voor de ontvangstbevestiging van mijn opzegging en de groeten"-optie.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:51
Hier twee weken geleden ook het gas opgezegd bij greenchoice ivm overstap naar een warmtepomp. Contract was wel uit 2020, wellicht dat de oude voorwaarden nog iets geholpen hebben.
Wel had ik er twee belletjes voor nodig. De eerste medewerker wou niets doen zonder dat ik via mijnaansluiting.nl de verwijdering aangevraagd had.

Toen ik de aanvraag via mijnaansluiting.nl wou doen werd ik gevraagd om met de algemene voorwaarden van stedin akkoord te gaan.
Aangezien het ‘eruit trekken’ van de gasleiding hier niet zonder risico is, en opgraven niet overal mogelijk, heb ik geen zin om akkoord te gaan met voorwaarden die gevolgschade mogelijk voor mijn rekening laten zijn.
Bij een tweede belletje naar Greenchoice was dit geen probleem en werd mijn contract per direct opgezegd.

Nu is de eerste dreigbrief van stedin binnen. Vandaag maar eens contact over opnemen.

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -JB-
En het wordt meteen interessant.

Ik heb contact opgenomen via de whatsapp van Stedin en aangegeven dat de gasaansluiting nu en in de toekomst niet meer nodig is op ons adres. Tevens benoemd dat ik niet akkoord wil gaan met de uitgebreide voorwaarden die ik voorgeschoteld krijg op mijnaansluiting.nl voor het verwijderen van de afsluiting.

Reactie Stedin:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
-JB- schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:25:

Ik heb contact opgenomen via de whatsapp van Stedin en aangegeven dat de gasaansluiting nu en in de toekomst niet meer nodig is op ons adres. Tevens benoemd dat ik niet akkoord wil gaan met de uitgebreide voorwaarden die ik voorgeschoteld krijg op mijnaansluiting.nl voor het verwijderen van de afsluiting.

Reactie Stedin:

***members only***
Goh, dan ben ik benieuwd waar in de wet dat dan staat. Dat kunnen ze dan vast makkelijk aangeven, als ze daar zo stellig over zijn, toch? })

Wel gek dat netbeheerders dat niet aangevoerd hebben in de rechtszaken die ze verloren hebben, lijkt me een vrij sterk argument

Wedden dat ze aankomen met artikel 2.9.2 van de Gaswet?

[ Voor 14% gewijzigd door Compuchip87 op 04-09-2024 13:51 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan

Reactie Stedin:

***members only***
Ah, ik hoor een echo: Kees-Jan in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Even vragen waar die wettelijke verplichting te lezen is en vragen om een link. Kan/wil Stedin je niet geven.
En vragen waar de kosten uit ontstaan? Aangezien de ATO al vervallen is en je geen opdrachtgever bent of wordt ontstaat er geen enkele verplichting om kosten te betalen; hierin wordt je beschermd door de wet. En als ze dan komen met (een gedeelte uit) artikel 2.9.2. van de gaswet dan kan je daarop aangeven dat ze het héle artikel moeten gebruiken en dat er een vorm van een offerte aan ten grondslag moet liggen. En die ga jij niet aanvragen. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Reactie Stedin:

***members only***
Wat een flauwekul weer. Die leugen roepen de netbeheerders nu al 8 jaar en er is al talloze leren gevraagd waar dat dan staat. En op die vraag is nog nooit antwoord gekomen, want zo'n wettelijke plicht bestaat helemaal niet.

Je kan ze bedanken voor het feit dat jouw "melding einde gasverbruik" goed is aangekomen, dat je niet op die leugen van Stedin in gaat en dat het je verder een worst zal wezen wat Stedin met jouw melding doet, maar dat jij geen overeenkomst meer hebt voor de gasaansluiting en dus ook niet verplicht bent om enige vorm van kosten te dragen .

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:50
Grappig; bij mij is recent een bord geplaatst dat er werkzaamheden zullen zijn op een datum. Dit voor het verwijderen van de gasleiding. Net op het schoolplein kreeg ik van meerdere mensen de vraag waarom dit was.

Nadat ik aangaf dat de gasleiding werd verwijderd, was eingelijk elke reactie een schrikreactie of dit wel verstandig was, waarom ik dit zou willen en wat als ik later alsnog weer gas wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Whiskey48 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:22:
Grappig; bij mij is recent een bord geplaatst dat er werkzaamheden zullen zijn op een datum. Dit voor het verwijderen van de gasleiding. Net op het schoolplein kreeg ik van meerdere mensen de vraag waarom dit was.

Nadat ik aangaf dat de gasleiding werd verwijderd, was eingelijk elke reactie een schrikreactie of dit wel verstandig was, waarom ik dit zou willen en wat als ik later alsnog weer gas wil hebben.
Mensen, althans het overgrote deel, zijn er helemaal niet mee bezig... :z :O

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Kees-Jan schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:27:
Mensen, althans het overgrote deel, zijn er helemaal niet mee bezig... :z :O
Misschien wel mee bezig, maar vertrouwen het gewoon niet. Als decennia lang de consensus is dat je een huis niet alleen met elektra kan verwarmen, dan is het verwarrend als het nu opeens wel kan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:50
phicoh schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:51:
[...]

Misschien wel mee bezig, maar vertrouwen het gewoon niet. Als decennia lang de consensus is dat je een huis niet alleen met elektra kan verwarmen, dan is het verwarrend als het nu opeens wel kan.
Niet wat de reacties zijn die ik hoor; met name ivm de kosten en de komst van watstof CV ketels.

Toen de gasprijs omhoog schoot hadden veel mensen interesse in een warmtepomp (evt met lening) in mijn omgeving, maar nu is die stimulans weg.
Nu zijn massaal CV ketels vervangen, degene die dat nog niet gedaan hebben maar over een tijdje moeten zijn voornemens hun CV te vervangen voor een moderne CV. Standaard (beetje laconieke) reactie is dat ze het wel best vinden en tzt vast wel kunnen omschakelen naar waterstof.

(dit laatste is volgens mij niet zo makkelijk het geval. Een CV installatie in een woning ombouwen voor waterstof is misschien goed te doen, maar je krijgt niet zomaar waterstof naar die CV.
Volgens mij is het fabriceren en transporteren naar de CV ketel vrij lastig en kostbaar. Dit zal zéker (bij lange na) niet de lage prijs hebben dat LNG momenteel heeft.
https://www.deingenieur.n...t-geschikt-voor-waterstof

[ Voor 22% gewijzigd door Whiskey48 op 04-09-2024 15:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Whiskey48 Waterstof is energetisch ook erg inefficient, er is veel verlies bij het maken, opslag is niet makkelijk, transport geeft ook meer complicaties dan gas, het hele aardgas systeem ombouwen is een gigantische klus, ik geloof er niet in voor huishoudelijk gebruik. Ja, er zijn inderdaad goede industriële toepassingen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 08:58
Ter inspiratie en leedvermaak voor anderen post ik hier ook even mijn ervaringen met Mega energie. In het andere topic ben ik ooit gestart, maar het is nu (?) eindelijk afgerond. Ik dacht even een kleine tabel te maken, maar het was heel wat meer contact dan ik gehoopt had.

Lang verhaal kort blijft Mega energie zich beroepen op leveringsplicht en zegt het contract niet op. Wanneer er betalingen gestorneerd worden lijkt het wel goed te gaan, al kunnen ze een contract einde niet in het verleden herstellen. Ik heb in hun systeem dus een extra maand gas gehad met een Mega verbruik van 0M3 <surprised pikachu.jpg>. Ik moet nog zien of er een afdeling achter mij aankomt omdat ik die factuur dus niet betaald heb.
Maildraadje 1
Members only: title

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• phicoh
Whiskey48 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 15:10:
Niet wat de reacties zijn die ik hoor; met name ivm de kosten en de komst van watstof CV ketels.

Toen de gasprijs omhoog schoot hadden veel mensen interesse in een warmtepomp (evt met lening) in mijn omgeving, maar nu is die stimulans weg.
Nu zijn massaal CV ketels vervangen, degene die dat nog niet gedaan hebben maar over een tijdje moeten zijn voornemens hun CV te vervangen voor een moderne CV. Standaard (beetje laconieke) reactie is dat ze het wel best vinden en tzt vast wel kunnen omschakelen naar waterstof.
Het geeft aan dat mensen er wel mee bezig zijn. Als ze denken aan waterstof dan weten ze dat het gebruik van gas op gaat houden. Het alleen jammer dat er groepen er belang bij hebben net te doen als er in de toekomst betaalbare waterstof zal zijn als vervanger van gas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 07:17
Ik ben me aan het oriënteren op full electric verwarmen + warm water en kende dit topic. Ik zie hier dat er nog steeds problemen bestaan maar kijk ik bij steden op de site

https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderen

Staat hier gewoon dat het gratis is wanneer je geen datum verzoekt met een apart link. Wat is de valkuil waar ik dan niet in moet trappen om kosten te voorkomen? Of ben ik gewoon niet goed genoeg bij en is het ondertussen geen probleem meer om de gasaansluiting gratis te verwijderen? Sorry als ik stoms vraag.

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
Lauwie007 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:49:
Ter inspiratie en leedvermaak voor anderen post ik hier ook even mijn ervaringen met Mega energie. In het andere topic ben ik ooit gestart, maar het is nu (?) eindelijk afgerond. Ik dacht even een kleine tabel te maken, maar het was heel wat meer contact dan ik gehoopt had.

Lang verhaal kort blijft Mega energie zich beroepen op leveringsplicht en zegt het contract niet op. Wanneer er betalingen gestorneerd worden lijkt het wel goed te gaan, al kunnen ze een contract einde niet in het verleden herstellen. Ik heb in hun systeem dus een extra maand gas gehad met een Mega verbruik van 0M3 <surprised pikachu.jpg>. Ik moet nog zien of er een afdeling achter mij aankomt omdat ik die factuur dus niet betaald heb.
Maildraadje 1
***members only***
Begrijp ik uit deze samenvatting dat je uiteindelijk wel bij de netbeheerder een aanvraag voor verwijdering hebt gedaan?

Ik zou het vastrecht tussen 24-7 en 31-8 alsnog lekker inhouden van de eindnota c.q. daar over blijven zeuren. Desnoods een incassobureau erop voor die paar euro. Als ze het niet goedschiks willen leren, dan maar kwaadschiks.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
Tribledragon schreef op woensdag 4 september 2024 @ 16:58:
Ik ben me aan het oriënteren op full electric verwarmen + warm water en kende dit topic. Ik zie hier dat er nog steeds problemen bestaan maar kijk ik bij steden op de site

https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderen

Staat hier gewoon dat het gratis is wanneer je geen datum verzoekt met een apart link. Wat is de valkuil waar ik dan niet in moet trappen om kosten te voorkomen? Of ben ik gewoon niet goed genoeg bij en is het ondertussen geen probleem meer om de gasaansluiting gratis te verwijderen? Sorry als ik stoms vraag.
Deze vraag komt wel erg vaak terug de laatste tijd, als je even dit topic terugleest kom je hem vanzelf tegen.

Korte versie: het is gratis maar je geeft opdracht, en loopt dus als opdrachtgever financieel risico -- zie Compuchip87 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@Tribledragon Zoals je aan de topic titel kunt zien worden de officiële regels nog steeds genegeerd door energie-handelaren en netbeheerders. Energie leveranciers weigeren een normale melding correct te verwerken, net als de netbeheerders.
Het addertje onder het gras is met name als er schade zou kunnen ontstaan bij de verwijdering.
Er namelijk geen mogelijkheid op de website "mijnaansluiting.nl" om echt alleen de losse melding einde gas gebruik te doen. Wat je daar wel kan doen is een opdracht tot verwijdering geven met bij (alle?) netbeheerders daaraan gekoppeld de voorwaarden die zij hanteren, waarbij ze hun aansprakelijkheid voor schade afschuiven.
Ja, als je de datum van verwijdering aan hun overlaat zou het je niets kosten.
Kies je wel een harde datum dan kost het je honderden euro's.

Nieuw in de TS:

Zoals je aan de topic titel kunt zien worden de officiële regels nog steeds genegeerd door energie-handelaren en netbeheerders.
Vaak weigeren Energie leveranciers nog steeds een normale contract opzegging correct te verwerken, net als de netbeheerders weigeren een opzegging van de ATO correct af te handelen. Ze blijven vaak dreigen met kosten als je geen nieuw gascontract afsluit of verwijdering aanvraagt / een melding doet via mijnaansluiting.nl.
Het addertje onder het gras bij een melding via mijnaansluiting.nl is met name als er schade zou kunnen ontstaan bij de verwijdering.
Er namelijk geen mogelijkheid op de website "mijnaansluiting.nl" om echt alleen de enkele melding einde gas gebruik te doen. Wat je daar wel kan doen is een opdracht tot verwijdering geven met bij (alle?) netbeheerders daaraan gekoppeld de voorwaarden die zij hanteren, waarbij ze hun aansprakelijkheid voor schade op de aanvrager afschuiven.
Ja, als je de datum van verwijdering aan hun overlaat zou het je niets kosten. Maar je moet ook zorgen dat "alles vrij toegankelijk" is.
Kies je wel een harde datum dan kost het je honderden euro's.
Punt is alleen dat je behalve een correcte opzegging en dan daadwerkelijk geen gas meer gebruiken je verder geen verplichtingen meer hebt. Daar zijn ondanks "onze vragen" simpelweg al jaren geen geldige regels voor aangedragen door de "beklaagden".
Blijft over de netbeheerder toegang te verlenen voor de werkzaamheden die zij noodzakelijk achten nadat ze minstens vijf dagen van te voren een afspraak hebben gemaakt.

[ Voor 49% gewijzigd door onetime op 04-09-2024 23:03 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
Even als reactie dat mijn ervaring heel anders is met de afhandeling via de energieleverancier. Vorige week gasketel eruit gesloopt en gaskraan dicht gedraaid. Afhandeling wil ik via tweakers route.

Vandaag met Tibber gechat in hun app omgeving. Morgen wordt mijn gascontract opgezegd nadat ik dat via die chat heb gevraagd. Dat gaat allemaal super soepel.

Daarna wachten op (hopelijk geen) bericht van Liander ipv actief verwijdering aanvragen via mijnaansluiting.nl.

Zie hier de belangrijkste uitwisseling (tikje gebluft naar hun, whatevs):
"
Ik wil mijn gascontract opzeggen
"
"
Goedemorgen,

Bedankt voor je terugkoppeling. Het is alleen mogelijk om een lopend contract te beëindigen als je verhuist. Wanneer je niet verhuist, maar toch liever naar een andere leverancier gaat, kan je een nieuw contract afsluiten bij de leverancier naar keuze. Zodra het contract daar van start gaat wordt die bij ons automatisch opgezegd. ✔️Mocht je je gasaansluiting verwijderen, per wanneer mogen we het contract stopzetten?
​
Daarnaast zie ik nu dat je dubbel in het systeem staat, en dan ook dubbel betaald. Excuses hiervoor. Ik zal direct een ticket uitzetten om 1 account te annuleren, zodat die terugbetaling in ieder geval al wordt opgezet.

We horen graag om welke situatie het gaat.
​
Met vriendelijke groet,
"
"
ja we gaan de gasaansluiting laten verwijderen. daar is nog geen datum voor gezet, maar de hoofdgaskraan is al definitief dicht gezet.
Het gascontract mag voor ons dus geannuleerd.
Morgen is prima hoor.
"
"
Super! We hebben het ingestuurd. Per morgen zal het contract gestopt worden. Binnen 6 weken volgt de eindafrekening.Mocht je verder nog vragen hebben, vernemen we die graag. Anders alvast een fijne avond!
"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lauwie007
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 08:58
Compuchip87 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:00:
[...]

Begrijp ik uit deze samenvatting dat je uiteindelijk wel bij de netbeheerder een aanvraag voor verwijdering hebt gedaan?

Ik zou het vastrecht tussen 24-7 en 31-8 alsnog lekker inhouden van de eindnota c.q. daar over blijven zeuren. Desnoods een incassobureau erop voor die paar euro. Als ze het niet goedschiks willen leren, dan maar kwaadschiks.
Ja, ik heb bij mijn netbeheerder wel een melding einde gebruik gemaakt. Wel de gratis variant, dus de gasmeter zit hier nog in de meterkast.

Het vastrecht van aug is geretourneerd en dat van september konden ze niet afschrijven. Dus als zij niet met incassobureau's gaan kloten is de zaak hiermee af. Lang leve de voorbeeldbrief qua juridische indekking :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -JB-
Hier ondertussen weer een stap verder met Stedin op de whatsapp sinds gisteren.

Members only:

Het lijkt goed te komen, maar ik ben benieuwd naar een volgende brief.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kees-Jan
-JB- schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:04:

***members only***

Aangeven dat jij de wetgeving nergens kan vinden en dat je graag, zoals zij aangeven er een wettelijke verplichting is, van Stedin de wet en het artikel zou willen horen waaruit die verplichting ontstaat.
En dat jij, zolang Stedin niet die specifieke informatie kan delen met jou, je ervan uitgaat dat die wettelijke verplichting niet bestaat en dat je zelf geen enkele verplichting voelt om aan de eisen van Stedin te voldoen.
En zéker geen kosten gaat betalen of opgelegd wil krijgen als Stedin zélf besluit om de aansluiting te verwijderen of van een blokkade te voorzien... :*)

spoiler: title
Stedin, of welke andere netbeheerder, kan geen wet en artikel noemen. Dat kunnen de netbeheerders al járen niet!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
onetime schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:15:
...Blijft over de netbeheerder toegang te verlenen voor de werkzaamheden die zij noodzakelijk achten nadat ze minstens vijf dagen van te voren een afspraak hebben gemaakt.
minstens vijf werkdagen van tevoren

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
-JB- schreef op donderdag 5 september 2024 @ 07:04:
***members only***
Waaruit maak je op dat het goed lijkt te komen?

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -JB-
Terechte vraag @Ecowoman... Na nog een bericht van mij werd er opnieuw gedreigd met kosten. Helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
-JB- schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:00:
Terechte vraag @Ecowoman... Na nog een bericht van mij werd er opnieuw gedreigd met kosten. Helaas.
Welk bericht heb je gestuurd?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-09 12:26
@dokter_sikbok Vervelend dat het voor jou bij GC zo moeizaam loopt.
@-JB- En voor jou bij Stedin, maar dat is helaas meer standaard.
En voor de anderen waar eea nieuw is of loopt, succes!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Nu online
Hier gisteren de gaskraan definitief dichtgedraaid en de cv-ketel eruit gesloopt.
Nu aan de gang met van het contract afkomen (Greenchoice + Stedin). Zo eerst maar eens mailtje naar GC met opzegging (incl ATO) en dan zien wat er gebeurt.

Is er eigenlijk ook een voorbeeld voor de initiële opzegging? Ik zie alleen voorbeelden voor als ze niet meewerken, of kijk ik er overheen?

[ Voor 23% gewijzigd door MisterMailman op 07-09-2024 09:42 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Nu online
Goedemiddag, je appt met ...! Wat goed dat je van het gas af bent ☀️ Ik heb per direct je gascontract opgezegd en je krijgt zo per mail een bevestiging ervan. Wij communiceren alles ook naar Stedin. Binnen 4 weken kan je de nota verwachten waarop wij gas definitief met je afrekenen. Stroom blijft uiteraard gewoon doorlopen. Ik hoor het als je nog vragen hebt en anders wens ik je een fijne dag verder :)
Dat was makkelijk :P
Nog geen mail btw, maar dat komt vast. Benieuwd naar Stedin...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaoh
MisterMailman schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:47:
[...]

Dat was makkelijk :P
Nog geen mail btw, maar dat komt vast. Benieuwd naar Stedin...
Bijna een exacte kopie van hoe het bij mij ging inderdaad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• debruijnsteven
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-08 22:38
Goedemorgen allemaal!

Tijdje geleden gas opgezegd bij coolblue. Was na wat aandringen (met hulp van jullie hier) geen probleem en is geregeld.

Inmiddels kreeg ik dus zojuist mooie standaardbrief van stedin.
Ik wilde dus de standaardbrief van hier terugsturen, maar twijfel een beetje over welke. Boven de voorbeeldbrieven staat dit:
1. Ontvangst standaardbrief van de netbeheerder aan ‘de (nieuwe) bewoner(s) van dit adres’, met het dringende verzoek om een contract bij een energieleverancier af te sluiten, omdat anders de gasaansluiting zal worden afgesloten. Er zijn dan twee mogelijk varianten:
a. Brief maakt GEEN melding van kosten die in rekening worden gebracht bij afsluiting (Liander)
b. Brief maakt WEL melding van kosten die in rekening worden gebracht bij afsluiting (alle andere netbeheerders)
Voor zover ik kan zien worden er in mijn brief geen kosten vermeld... dus dan zou ik zeggen brief 1A. Maar hier staat weer dat die voor liander is en 1b voor de rest..?
en daarnaast, er wordt gesproken over de ATO; Ik heb mn mailwisseling met coolblue even teruggelezen, maar heb daarin nooit de ATO vermeld...

Wat adviseren jullie?

Hieronder de brief van stedin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYlPMn2vpc_9pJXHlvJKmmA1IBo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a1ceJGWDZ2w9QF57HmTOGYAm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bze1ipu-r3b_baa--KiYHmo_NK8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9CREOnPuUz5y46j5ulm4jlVO.jpg?f=fotoalbum_tile

Alvast weer bedankt voor jullie reacties!!

[ Voor 3% gewijzigd door debruijnsteven op 08-09-2024 06:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@debruijnsteven Jammer dat je de ATO niet expliciet hebt opgezegd, maar dat komt natuurlijk doordat je als gewone consument niet eens op de hoogte was van het bestaan ervan. Gelukkig moet je een contract / overeenkomst op dezelfde manier op kunnen zeggen als dat je het hebt afgesloten, nu dus zonder dat je (op dat moment) iets van het bestaan wist. Namelijk gelijktijdig met je gascontract.

Ik zou gewoon brief 1A gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaoh
debruijnsteven schreef op zondag 8 september 2024 @ 06:00:
Goedemorgen allemaal!

Tijdje geleden gas opgezegd bij coolblue. Was na wat aandringen (met hulp van jullie hier) geen probleem en is geregeld.

Inmiddels kreeg ik dus zojuist mooie standaardbrief van stedin.
Ik wilde dus de standaardbrief van hier terugsturen, maar twijfel een beetje over welke. Boven de voorbeeldbrieven staat dit:

[...]

Voor zover ik kan zien worden er in mijn brief geen kosten vermeld... dus dan zou ik zeggen brief 1A. Maar hier staat weer dat die voor liander is en 1b voor de rest..?
en daarnaast, er wordt gesproken over de ATO; Ik heb mn mailwisseling met coolblue even teruggelezen, maar heb daarin nooit de ATO vermeld...

Wat adviseren jullie?

Hieronder de brief van stedin:
[Afbeelding][Afbeelding]

Alvast weer bedankt voor jullie reacties!!
In dit scenario vragen ze natuurlijk om aan te geven wat je intentie is, zodat ze hun proces daarop in kunnen richten. Voor hun is de logische stap dat je een melding einde gas doet.
Of jij dat wil doen vs de originele tweakers route moet je laten afhangen of er bezwaren voor je zijn in hun wizard eo je dat een account wilt maken. In principe is hier een brief op terug sturen met je intentie ook voldoende een melding.
Een melding is een melding. Daarmee voldoe je elegant aan hun behoefte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• debruijnsteven
Kaoh schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:55:
[...]

In dit scenario vragen ze natuurlijk om aan te geven wat je intentie is, zodat ze hun proces daarop in kunnen richten. Voor hun is de logische stap dat je een melding einde gas doet.
Of jij dat wil doen vs de originele tweakers route moet je laten afhangen of er bezwaren voor je zijn in hun wizard eo je dat een account wilt maken. In principe is hier een brief op terug sturen met je intentie ook voldoende een melding.
Een melding is een melding. Daarmee voldoe je elegant aan hun behoefte.
Een brief terug sturen is toch volgens de tweakersroute? of lees ik die verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCAFZi9KXHQFDJLsOseBQQiZdK8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yz35M28tqQnd47WxhLR7CqRz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

debruijnsteven schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:21:
[...]
Een brief terug sturen is toch volgens de tweakersroute? of lees ik die verkeerd?

[Afbeelding]
Dat is inderdaad de Tweakers-route, maar het is ook een melding. Als zij die niet correct verwerken, is dat hun probleem.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• debruijnsteven
Okee dank voor jullie reacties; ik ga brief 1A gebruiken. Zodra er een vervolg komt meld ik me weer ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
onetime schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:10:
@debruijnsteven Jammer dat je de ATO niet expliciet hebt opgezegd, maar dat komt natuurlijk doordat je als gewone consument niet eens op de hoogte was van het bestaan ervan. Gelukkig moet je een contract / overeenkomst op dezelfde manier op kunnen zeggen als dat je het hebt afgesloten, nu dus zonder dat je (op dat moment) iets van het bestaan wist. Namelijk gelijktijdig met je gascontract.

ATO wordt automatisch opgezegd in het berichtenverkeer tussen energieleverancier en netbeheerder.

Je hoeft niets te vermelden over de ATO, maar mag wel. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 11:31
De situatie: ik zit in een huurwoning waarbij ik zelf van het gas ben gegaan. Het verwijderen van de gasaansluiting is iets wat ik van de woningbouwvereniging niet mag doen en daarom ook niet aangevraagd heb.

Wel heb ik:
- Netjes mijn gasaansluiting beëindigd
- Bij elke brief van Liander en later Flanderijn aangegeven ik de aansluiting niet meer gebruik maar ik de woning huur. Tevens aangegeven dat als zij voor onderhoud bij de aansluiting willen zijn dit nog steeds mogelijk is. Ook als hun de aansluiting willen verwijderen ze dit vrij staat.
- Flanderijn heeft nog de woningbouw benaderd met de vraag over de aansluiting. Ook van hun een brief gehad dat ik gas moest afnemen. Ook naar hun netjes geantwoord dat ik het niet gebruik en alleen hun als eigenaar kunnen kiezen voor het verwijderen.

Kortom, gedaan wat hier op het forum staat.

Nu stond vanmorgen een medewerker van Flanderijn voor de deur met een sommatie en dagvaarding
Link naar de brief : https://1drv.ms/b/s!AvLkuQ3UYuarj80NB3-nzsNPxHtHxg?e=W9K3A2

Simpel gezegd eisen ze het volgende:
- Toegang tot de woning
- Ontruiming van de woning (blijkbaar iets om toegang te krijgen)
- Het afsluiten van de aansluiting ( NIET VERWIJDEREN dus )
- € 247,20 voor het afsluiten
- € 187,- aan salaris Flanderijn

Ohja, ze willen ook nog €112,99 voor de kosten van het exploot.

Hoe nu verder:
Nu ben ik hier redelijk nuchter onder, dit alles is immers goedkoper als 1 jaar vastrecht voor een gasaansluiting :+ maar aan de andere kant:
- Het is een afsluiting, die volgens hun 1 jaar mag duren, gaat dit geen problemen opleveren?
- Volgens mij ben ik geen partij in deze maar de eigenaar van de woning. Moet ik hier dan voor betalen?
- Ik heb altijd aangegeven dat ze gewoon bij hun aansluiting mochten zijn. Liander had dus zonder tussenkomst van Rechter en Flanderijn toegang kunnen krijgen. Waarom moet ik dan Flanderijn betalen?

Aanvulling: In het huurcontract staat niks m.b.t. het verplicht afnemen van een gas aansluiting.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

MrNOnamE schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:33:
[...]
Nu stond vanmorgen een medewerker van Flanderijn voor de deur met een sommatie en dagvaarding
Hoe nu verder:
[...]
- Ik heb altijd aangegeven dat ze gewoon bij hun aansluiting mochten zijn. Liander had dus zonder tussenkomst van Rechter en Flanderijn toegang kunnen krijgen. Waarom moet ik dan Flanderijn betalen?
Ik ben geen advocaat, maar ik heb zo'n vaag vermoeden, dat een beetje capabele advocaat met volledige documentatie van jouw kant er voor de rechter gehakt van maakt. Zorg voor een stevige tegeneis in verweer (om te beginnen alle kosten die jij hiervoor moet maken zoals, maar niet beperkt tot, rechtsbijstand en verlof).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-09 21:06
Freee!! schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:56:
[...]

Ik ben geen advocaat, maar ik heb zo'n vaag vermoeden, dat een beetje capabele advocaat met volledige documentatie van jouw kant er voor de rechter gehakt van maakt. Zorg voor een stevige tegeneis in verweer (om te beginnen alle kosten die jij hiervoor moet maken zoals, maar niet beperkt tot, rechtsbijstand en verlof).
Als in het huurcontract staat dat een contract voor gas verplicht is dan kan dat nog wel eens tegenvallen. Controleer daarom vooral wat er in je huurcontract staat

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 11:31
Tinkerer84 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:00:
[...]
Als in het huurcontract staat dat een contract voor gas verplicht is dan kan dat nog wel eens tegenvallen. Controleer daarom vooral wat er in je huurcontract staat
Staat er niet in.
Post meteen even aangepast en dat erbij gezet :)

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• debruijnsteven
onetime schreef op zondag 8 september 2024 @ 11:10:
Vanmorgen brief 1A gestuurd naar Stedin. Via whatsapp, aangezien stedin geen mailadres online heeft staan, maar een whatsappnr voor de klantenservice.

Kreeg daar deze reactie op:
Ik heb even alles bekeken voor je, om inderdaad dit brievenproces stop te zetten zou ik willen voorstellen een aanvraag in te dienen tot verwijderen van jouw gasaansluiting.

Dit proces kan volledig gratis uitgevoerd worden maar het is enkel belangrijk dat er wel een aanvraag bekend is. Hiervoor kan je terecht op https://mijnaansluiting.nl/.

Zodra de aanvraag bekend is tot verwijderen van de gasaansluiting kunnen wij voor je dit brieven proces stopzetten.

Gaat dit lukken?
Nu heeft Compuchip87 (waar voor dank!) onlangs een heel mooi verslag gemaakt van alle tekorten in de voorwaarden van Stedin, welke je mee akkoord moet gaan op mijnaansluiting.nl:
https://gathering.tweaker...message/79662992#79662992

In de standaard brieven vond ik niet zo 123 een reactie die pastte, dus nu wilde ik het volgende reageren;
Ik heb zojuist op mijnaansluiting.nl het proces doorlopen.
Inderdaad staat hier een indicatie van de kosten €0,-

Echter in de laatste stap wordt mij gevraagd akkoord te gaan met jullie voorwaarden.
Ik heb de voorwaarden doorgelezen, en daar staan een aantal zaken in waar ik niet mee akkoord kan gaan.
In meerdere artikelen wordt namelijk aangegeven dat eventuele extra kosten op mij verhaald zullen worden.

Om er even een aantal op te noemen;
artikel 4.3, 5.2, 5.7, 6.3, 11.1

U vraagt mij een aanvraag in te dienen om de gasaansluiting te verwijderen. Ik wil benadrukken dat de gasaansluiting wat mij betreft mag blijven zitten. Hij zit me niet in de weg.
Wanneer Stedin het toch noodzakelijk acht om deze te verwijderen, dan is dat natuurlijk prima, maar het initiatief daartoe ligt dan bij u. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Vanwege deze voorwaarden kan ik dus niet de aanvraag via mijnaansluiting.nl indienen.

Wanneer u de aanvraag in uw systeem kunt zetten, met de nadrukkelijke toevoeging dat ik niet akkoord ga met de voorwaarden en eventuele kosten, dan is dat wat mij betreft prima.
Volgens mij moet ik dit kunnen sturen zonder mezelf in de vingers te snijden; of hebben jullie nog op/aanmerkingen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

debruijnsteven schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:06:
[...]

Vanmorgen brief 1A gestuurd naar Stedin. Via whatsapp, aangezien stedin geen mailadres online heeft staan, maar een whatsappnr voor de klantenservice.

Kreeg daar deze reactie op:

[...]

Nu heeft Compuchip87 (waar voor dank!) onlangs een heel mooi verslag gemaakt van alle tekorten in de voorwaarden van Stedin, welke je mee akkoord moet gaan op mijnaansluiting.nl:
https://gathering.tweaker...message/79662992#79662992

In de standaard brieven vond ik niet zo 123 een reactie die pastte, dus nu wilde ik het volgende reageren;

[...]

Volgens mij moet ik dit kunnen sturen zonder mezelf in de vingers te snijden; of hebben jullie nog op/aanmerkingen?
Ik zou het nog aanvullen met:
Bij deze heb ik melding gedaan van einde (gas)gebruik, hoe Stedin dit verder al of niet verwerkt is niet mijn probleem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@debruijnsteven Ik zou nog ergens toevoegen waarom je niet akkoord kunt gaan met de voorwaarden:
Extra kosten in de voorwaarden zijn onrechtmatig aangezien het niet jouw spullen zijn waar je iets over te zeggen hebt.
Zij hebben spullen, als ze daar iets mee willen mogen ze dat zelf regelen. (wel minimaal 5 werkdagen van te voren inlichten aub)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RagEnigma
Freee!! schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:56:
[...]

Sowieso even juridisch advies inwinnen. Ik gok dat het melden bij Flanderijn dat je ze geen strobreed in de weg gaat leggen als zij iets willen doen aan de gasaansluiting en dat deze gang van zaken onbegrijpelijk is omdat je nergens hebt gezegd dat ze geen toegang zouden krijgen en dat jij altijd wil meewerken. Zoals in de voorwaarden ergens staat dat ze minimaal 5 dagen van te voren een afspraak maken. Dat ze verder ook lekker met de woningverhuurder moeten praten want jij bent geen eigenaar en dus ook niet beslissingsgerechtigd.

Ervanuit gaande dat je nooit hebt gezegd dat ze geen stap in je huis mogen zetten :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blihi
MrNOnamE schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:33:
De situatie: ik zit in een huurwoning waarbij ik zelf van het gas ben gegaan. Het verwijderen van de gasaansluiting is iets wat ik van de woningbouwvereniging niet mag doen en daarom ook niet aangevraagd heb.

Wel heb ik:
- Netjes mijn gasaansluiting beëindigd
- Bij elke brief van Liander en later Flanderijn aangegeven ik de aansluiting niet meer gebruik maar ik de woning huur. Tevens aangegeven dat als zij voor onderhoud bij de aansluiting willen zijn dit nog steeds mogelijk is. Ook als hun de aansluiting willen verwijderen ze dit vrij staat.
- Flanderijn heeft nog de woningbouw benaderd met de vraag over de aansluiting. Ook van hun een brief gehad dat ik gas moest afnemen. Ook naar hun netjes geantwoord dat ik het niet gebruik en alleen hun als eigenaar kunnen kiezen voor het verwijderen.

Kortom, gedaan wat hier op het forum staat.

Link naar de brief : https://1drv.ms/b/s!AvLkuQ3UYuarj80NB3-nzsNPxHtHxg?e=W9K3A2

Simpel gezegd eisen ze het volgende:
- Toegang tot de woning
- Ontruiming van de woning (blijkbaar iets om toegang te krijgen)
- Het afsluiten van de aansluiting ( NIET VERWIJDEREN dus )
- € 247,20 voor het afsluiten
- € 187,- aan salaris Flanderijn

Ohja, ze willen ook nog €112,99 voor de kosten van het exploot.

Hoe nu verder:
Nu ben ik hier redelijk nuchter onder, dit alles is immers goedkoper als 1 jaar vastrecht voor een gasaansluiting :+ maar aan de andere kant:
- Het is een afsluiting, die volgens hun 1 jaar mag duren, gaat dit geen problemen opleveren?
- Volgens mij ben ik geen partij in deze maar de eigenaar van de woning. Moet ik hier dan voor betalen?

Aanvulling: In het huurcontract staat niks m.b.t. het verplicht afnemen van een gas aansluiting.
In de brief staan nogal wat beschuldigingen. Ten eerste word je beschuldigd van diefstal: Je zou gas afnemen, terwijl je geen contract hebt. Ik neem aan dat dat incorrect is. Zorg ervoor dat je foto's hebt van de meterstanden waaruit dat blijkt, zodat je daar later geen gezeur over krijgt.

Ze beschuldigen je ook van het feit dat je geen toegang hebt verleend tot de woning. Ik neem aan dat je netjes, zoals in dit topic aangegeven, hebt gemeld dat ze op afspraak welkom zijn. Tijdelijke ontruiming is iets technisch, omdat ze zonder toestemming van de bewoner niet binnen mogen komen, maar als jij toestemming geeft, dan hoeven ze niet te ontruimen.

Wat de verhuurder lijkt aan te geven is dat het verwijderen van de leiding niet mogelijk is omdat de werkzaamheden daarvoor onevenredig schade veroorzaken voor anderen in de straat/ in het gebouw, maar dat zou niet jouw probleem hoeven zijn. Jij gebruikt de aansluiting verder niet.

Vergeet overigens niet dat jij vaak wel getekend hebt voor het "in originele staat herstellen" van de woning als je vertrekt. Wat dat betekent als de gasleiding daadwerkelijk verwijderd wordt (in wiens opdracht dan ook) vind ik een interessante vraag.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 09-09-2024 16:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@MrNOnamE Ik kan geen eerdere postings van jou in deze topic reeks vinden. Voor een goed advies zou een dossier wel helpen -met de exacte teksten die over en weer zijn gegaan. Het kan eventueel op details ontsporen. Jouw keus. We kunnen ons alleen baseren op wat we weten. Wat je beschrijft komt goed over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
Oxxio zegt het volgende
Je dient de meter voor gas te laten verwijderen door de netbeheerder. Hiervoor kun je contact opnemen met Stedin of mijnaansluitingen.nl te bezoeken
Vervolgens kun je de datum van het verwijderen aan ons doorgeven .Wij eindigen dan je gas contract.
Stedin geeft echter aan dat het wel een jaar kan duren voordat ze het komen verwijderen. Uiteraard vind ik dit allemaal prima, maar Oxxio kan/moet toch gewoon het contract op zeggen, ook zonder dat ik weet wanneer het verwijderd wordt?

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kaoh
Soepstengel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:41:
Oxxio zegt het volgende

[...]

Stedin geeft echter aan dat het wel een jaar kan duren voordat ze het komen verwijderen. Uiteraard vind ik dit allemaal prima, maar Oxxio kan/moet toch gewoon het contract op zeggen, ook zonder dat ik weet wanneer het verwijderd wordt?
Correct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari2asem
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 10:17
even een vraag mbt enexis.

mijn energie-contract stopt per 20 sep.
ik ben van plan om bij andere leverancier GEEN GAS meer af te nemen. dus alleen elektriciteit.

heb net met enexis gebeld.
enexis zegt dat ik gasaansluiting moet laten afsluiten (gasmeter afdoppen). kosten hiervan rond 180-190 euro.

als ik niet laat afsluiten/afdoppen, dan moet ik gascontract afsluiten bij energieleverancier.

wat ik graag wil:
- mijn gasmeter niet laten verwijderen. als ik me 1 jaar later bedenk, kan ik nog gascontract afsluiten.
- ik wil ook gasmeter niet laten afsluiten/afdoppen, want ik wil geen 190 euro betalen.

begrijp ik goed dat de stappen die ik moet doen?
- gascontract opzeggen bij huidige energieleverancier
- (dreig)brieven van enexis negeren
- gaskraan bij de gasmeter dichtedraaien

en dan ben ik klaar?

klopt deze aanname van mij?

bvb dank voor jullie reactie's

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
In dit geval heeft Enexis (helaas voor jou) gelijk.
ari2asem schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:26:
wat ik graag wil:
- mijn gasmeter niet laten verwijderen. als ik me 1 jaar later bedenk, kan ik nog gascontract afsluiten.
- ik wil ook gasmeter niet laten afsluiten/afdoppen, want ik wil geen 190 euro betalen.
Deze twee dingen zijn met elkaar in tegenspraak.

Of je wilt de gasmeter houden. Dan moet je een 'slotje' laten plaatsen. Dat kan voor maximaal 12 maanden, daarna moet je besluiten wat je wilt: verwijderen of weer een gascontract nemen. Hier lees je meer over een tijdelijke afsluiting op verzoek.

Of het maakt je niet uit wat ermee gebeurt. Laten zitten, verwijderen -- het is hun aansluiting en het maakt je niet uit wat ze ermee doen. Dan kan je ze negeren, zolang je de brieven maar netjes beantwoordt. Waarschijnlijk gaan ze dan uiteindelijk over tot verwijdering omdat ze zichzelf opgelegd hebben dat dat moet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
Soepstengel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:41:
Oxxio zegt het volgende

[...]

Oxxio zegt notabene in artikel 21.2 van hun Algemene Voorwaarden:
21.2 U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig kalenderdagen.
Dus ik zou ze daar nog eens op wijzen. En verder bedanken voor de bevestiging dat je opzegging ontvangen is en dat je van Oxxio verwacht dat je deze opzegging verwerken per datum X en dat alle verdere kosten op Oxxio verhaald gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari2asem
Compuchip87 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:34:
In dit geval heeft Enexis (helaas voor jou) gelijk......
Of je wilt de gasmeter houden. Dan moet je een 'slotje' laten plaatsen. Dat kan voor maximaal 12 maanden, daarna moet je besluiten wat je wilt: verwijderen of weer een gascontract nemen. Hier lees je meer over een tijdelijke afsluiting op verzoek.
dan volgende vraag: (een beetje kat-en-muis-spel)

- wat nou als ik na die tijdelijke afsluiting van 12mnd weer gascontract voor 2mnd neem en daarna weer afzeg...en daarna weer gasmeter laten afdoppen/afsluiten?
en dit spelletje paar jaar volhouden totdat ik beslis wat ik er definitief mee wil.

maar andere vraag:
- ben ik echt verplicht om te laten afsluiten/afdoppen (slotje laten plaatsen) ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
ari2asem schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:15:
[...]

wat nou als ik na die tijdelijke afsluiting van 12mnd weer gascontract voor 2mnd neem en daarna weer afzeg...en daarna weer gasmeter laten afdoppen/afsluiten?
en dit spelletje paar jaar volhouden totdat ik beslis wat ik er definitief mee wil.

maar andere vraag:
- ben ik echt verplicht om te laten afsluiten/afdoppen (slotje laten plaatsen) ?
Dat kan je doen. Dan betaal je alleen elke 14 maanden 190 euro totdat je besloten hebt wat je met de gasleiding wilt doen. Vindt Enexis vast prima, als jij steeds zoveel euro's wil aftikken voor een stukje ijzerdraad met een labeltje.

Je bent niet verplicht om hem (tijdelijk) te laten afsluiten maar, zoals ik schreef, dan laat je de bal bij hen. Zou kunnen zijn dat ze het prima vinden dat er een ongebruikte gasmeter zit en je de komende 3 jaar vergeten; zou ook kunnen dat ze het volgende maand in hun hoofd halen dat het ding weg moet en dan heb je daaraan mee te werken. De Tweakers-route is voor wie het ding niet in de weg zit maar er ook niet aan gehecht is, en jij lijkt niet in die groep te vallen.

Mag ik vragen waarom je niet zeker weet dat je hem niet meer nodig hebt?

[ Voor 6% gewijzigd door Compuchip87 op 10-09-2024 11:20 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ari2asem schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:15:
[...]

- wat nou als ik na die tijdelijke afsluiting van 12mnd weer gascontract voor 2mnd neem en daarna weer afzeg...en daarna weer gasmeter laten afdoppen/afsluiten?
Waarom zou je dat willen doen :? Als je een jaar zonder gas kunt, heb je het duidelijk niet (meer) nodig.
maar andere vraag:
Als je de meter wilt behouden zonder gas af te nemen, ben je het wel verplicht. Als je de keuze aan de netbeheerder laat (met de kans, dat die meter wordt weggehaald), ben je het niet verplicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
ari2asem schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:26:
even een vraag mbt enexis.

mijn energie-contract stopt per 20 sep.
ik ben van plan om bij andere leverancier GEEN GAS meer af te nemen. dus alleen elektriciteit.

heb net met enexis gebeld.
enexis zegt dat ik gasaansluiting moet laten afsluiten (gasmeter afdoppen). kosten hiervan rond 180-190 euro.

als ik niet laat afsluiten/afdoppen, dan moet ik gascontract afsluiten bij energieleverancier.

wat ik graag wil:

begrijp ik goed dat de stappen die ik moet doen?
- gascontract opzeggen bij huidige energieleverancier
- (dreig)brieven van enexis negeren
- gaskraan bij de gasmeter dichtedraaien

en dan ben ik klaar?

klopt deze aanname van mij?

bvb dank voor jullie reactie's
Als je alléén een energiecontract afsluit bij een nieuwe energieleverancier, dan blijft je gascontract doorlopen bij je oude leverancier. ;) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ari2asem
Compuchip87 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:18:
[...]......

Mag ik vragen waarom je niet zeker weet dat je hem niet meer nodig hebt?
als een soort reserve (of backup) aansluiting, mocht het ooit nodig zijn.

want herplaatsen van verwijderde gasmeter is iets van 1200-1300 euro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KikkerMario
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:17
@Compuchip87, een jaar vastrecht is goedkoper dan het 'slotje', toch? Dan zijn de opties voor @ari2asem dus:
  • wel een gascontract nemen, en doordat je geen gas gebruikt betaal je alleen de vaste leveringskosten voor gas (zo'n 100 euro per jaar),
  • geen gascontract nemen, maar uiteindelijk word je definitief van het gas afgesloten (Tweakersroute of mijnaansluiting.nl)
Of maak ik hier een fout?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Compuchip87
ari2asem schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:22:
[...]

Maar als je niets meer in je huis hebt wat gas verbruikt, waarvoor zou het dan ooit nog nodig mochten zijn?

Geloof me, hier staat een warmtepomp -- als die stuk gaat dan moet die gewoon gerepareerd of vervangen worden. De installatie van dat ding kostte twee weken, je hangt er niet weer "even" een CV-ketel naast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
KikkerMario schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:23:
@Compuchip87, een jaar vastrecht is goedkoper dan het 'slotje', toch? Dan zijn de opties voor @ari2asem dus:
  • wel een gascontract nemen, en doordat je geen gas gebruikt betaal je alleen de vaste leveringskosten voor gas (zo'n 100 euro per jaar),
  • geen gascontract nemen, maar uiteindelijk word je definitief van het gas afgesloten (Tweakersroute of mijnaansluiting.nl)
Of maak ik hier een fout?
Inderdaad, als je per se niet van de gasleiding af wil zou ik gewoon een contract erop houden en het vastrecht betalen. Maar nogmaals, ik zie het nut niet in van een actieve gasaansluiting in een huis waar geen gasverbruikers (meer) zijn. Het is niet alsof je even een gasfornuis of een CV-ketel aansluit als je de leidingen niet hebt liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:38
[...]

Met welk scenario heb je ooit weer gas nodig?

Denk je dat je met een installatie van een warmtepomp het altijd koud zou hebben of dat deze niet kan verwarmen bij -30?

Kook je nu met gas en denk je dat het eten niet warm wordt met alleen elektra?

Ik kan mij eerlijk gezegd geen scenario bedenken dat je de backup van gas nodig hebt.

Als ik hem anders stellen:
Als jij nu vastrecht van 250 euro per jaar moet betalen voor de vaste telefoon lijn die er ligt. Terwijl jij een kabel heb liggen met 250 euro vastrecht per jaar en een glasvezel lijn van 250 per jaar. Zou jij de oude vaste telefoon lijn houden als "backup"?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:13
[...]

Het aansluiten na een echte verwijdering is nog maar de vraag of ze dat doen.

En waarom een reserve aansluiting? Je hangt niet zomaar even een cv ketel terug. Dan moet je voor hybride gaan. En dan nog, mocht er ooit een horror winter komen en denken dat je wp het niet kan, dan is er geen cv installateur te vinden want die zijn dan druk met vaste klanten en cv storingen.

En als je bang bent voor het stroom net, bij stroomuitval werkt de gas ketel ook niet.

Hier al 7 jaar all electric zonder problemen en de laatste 2,5 jaar ook een electrische auto erbij die thuis laad. Gewoon op 3x25 A aansluiting.

[ Voor 9% gewijzigd door Erwin_83 op 10-09-2024 12:23 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:38
Erwin_83 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:08:
[...]

Het aansluiten na een echte verwijdering is nog maar de vraag of ze dat doen.

En waarom een reserve aansluiting? Je hangt niet zomaar even een cv ketel terug. Dan moet je voor hybride gaan. En dan nog, mocht er ooit een horror winter komen en denken dat je wp het niet kan, dan is er geen cv installateur te vinden want die zijn dan druk met vaste klanten en cv storingen.

En als je bang bent voor het stroom net, bij stroomuitval werkt de gas ketel ook niet.

Hier al 7 jaar all electric zonder problemen en de laatste 2,5 jaar ook een electrische auto erbij die thuis laad. Gewoon op 3x25 A aansluiting.
In Zweden word ons 2e huis al 22 jaar verwarmd met 3x16a en niks qua gas aanwezig in het huis. Ik begrijp niet de Nederlandse drang om een backup te hebben voor onze "strenge" winters. En ja lucht/water is duur bij -30. Dan gaat die gewoon electrisch verwarmen ipv met de warmtepomp. Maar warm blijft het...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
Ik snap die angst ook niet hoor en de vele vooroordelen. De cv ketel club houdt het aardig in stand die angst verhalen. Tuurlijk gaan er wel eens dingen mis, maar dat is meer kennis gebrek bij gebruiker en installateurs.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04:52
Kees-Jan schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:21:
[...]

Als je alléén een energiecontract afsluit bij een nieuwe energieleverancier, dan blijft je gascontract doorlopen bij je oude leverancier. ;) >:)
Niet als je je oude contract zelf opzegt.
Dit heb ik vorig jaar zomer ook gedaan bij Vattenfall.
Die deden ook moeilijk om alleen het gas op te zeggen zonder verwijdering aan te vragen.
Heb toen gezegd dan zeg ik bij deze mijn hele contract op per einde van de maand.
Daarna bij een andere leverancier alleen een contract afgesloten voor elektra.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
ron321 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:49:
[...]

Niet als je je oude contract zelf opzegt.
Dit heb ik vorig jaar zomer ook gedaan bij Vattenfall.
Die deden ook moeilijk om alleen het gas op te zeggen zonder verwijdering aan te vragen.
Heb toen gezegd dan zeg ik bij deze mijn hele contract op per einde van de maand.
Daarna bij een andere leverancier alleen een contract afgesloten voor elektra.
Ah, verkeerd verwoord:
Als je alléén voor elektra een energiecontract afsluit bij een nieuwe energieleverancier, dan blijft je gascontract doorlopen bij je oude leverancier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari2asem
ik heb uiteindelijk besloten om gasaansluiting weg te laten halen (verwijderen).
deze melding heb ik gedaan via mijnaansluiting.nl
als je via deze melding gas laat verwijderen, kost geen geld.

enexis kan pas rond 20 jan 2025 mijn gasaansluiting verwijderen. dus pas over 4 maanden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
ari2asem schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:48:
ik heb uiteindelijk besloten om gasaansluiting weg te laten halen (verwijderen).
deze melding heb ik gedaan via mijnaansluiting.nl
als je via deze melding gas laat verwijderen, kost geen geld.

enexis kan pas rond 20 jan 2025 mijn gasaansluiting verwijderen. dus pas over 4 maanden
OK! Laat je tegen die tijd even weten of alles goed is gegaan? Geen schade, alles netjes achtergelaten, enzo? We waarschuwen hier altijd tegen mijnaansluiting.nl maar het gaat ook vaak goed, ook goed om die verhalen te horen!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Compuchip87 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:56:
[...]

OK! Laat je tegen die tijd even weten of alles goed is gegaan? Geen schade, alles netjes achtergelaten, enzo? We waarschuwen hier altijd tegen mijnaansluiting.nl maar het gaat ook vaak goed, ook goed om die verhalen te horen!
+1 hierzo, alles prima en netjes gedaan, Enexis gebied.
Had geen zin en energie om hier mee aan de slag te gaan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

[...]

Hang een airco op dan heb je je backup en een koele zomer. ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
klump4u schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 18:38:
[...]

+1 hierzo, alles prima en netjes gedaan, Enexis gebied.
Had geen zin en energie om hier mee aan de slag te gaan.
Dank. Ik ga ook die route volgen. Aan de tuin is niet veel te slopen (maar 2 meter diep en vervangbare planten). En ik snap dat veel mensen die mails/brieven en dergelijke prima te doen vinden, ik vermijd ze liever.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Ik heb de gasleiding binnenshuis gebruikt om de stroomkabel naar de warmtepomp doorheen te leggen. Dus "backup" is geen optie.

Het grappige is dat die "backup" optie ook helemaal niet bestaat. Zonder stroom geen gasgestookte CV ketel hoor. Die dingen hebben echt stroom nodig om te branden. Zodra de stroom uitvalt gaat je CV ook uit.

Als je echt angst voor warmtepompen hebt, dan is de backup gewoon een verzameling kaarsen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
klump4u schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 19:00:
[...]

Hang een airco op dan heb je je backup en een koele zomer. ;)
Hierna ga ik weer on topic hoor, maar ik wilde je even wijzen op de ironie dat je backupoplossing voor de warmtepomp een warmtepomp is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• debruijnsteven
Inmiddels al even met Stedin in gesprek over de hun voorwaarden die je moet accepteren wanneer je via mijnaansluiting.nl de meter kostenloos wilt laten verwijderen.

Heb inmiddels zwart op wit dat er gegarandeerd geen extra kosten bij komen.

Zodra je mijnaansluiting.nl aanvraag hebt gedaan, krijg je een offerte met bedrag van 0 euro.
Stedin's eigen woorden:
Als je akkoord bent gegaan met de 0-offerte komen er inderdaad geen extra kosten bij voor het verwijderen van de gasaansluiting zonder wensdatum.
Dus ondanks er in hun eigen voorwaarden best een aantal extra kosten genoemd worden; heb ik nu zwart op wit dat er gegarandeerd geen extra kosten bij komen.

Ik ga hem denkik dus wel via mijnaansluiting.nl de verwijdering aanvragen.
Scheelt een hoop gedoe verder.

Enige risico is dan natuurlijk wel dat ze er een bende van maken, en dat je achter blijft met schade. Daar praten ze zich wel mooi onderuit in hun voorwaarden; maar dat risico durf ik wel te nemen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Erwin_83
debruijnsteven schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:07:
Inmiddels al even met Stedin in gesprek over de hun voorwaarden die je moet accepteren wanneer je via mijnaansluiting.nl de meter kostenloos wilt laten verwijderen.

Heb inmiddels zwart op wit dat er gegarandeerd geen extra kosten bij komen.

Zodra je mijnaansluiting.nl aanvraag hebt gedaan, krijg je een offerte met bedrag van 0 euro.
Stedin's eigen woorden:

[...]

Dus ondanks er in hun eigen voorwaarden best een aantal extra kosten genoemd worden; heb ik nu zwart op wit dat er gegarandeerd geen extra kosten bij komen.

Ik ga hem denkik dus wel via mijnaansluiting.nl de verwijdering aanvragen.
Scheelt een hoop gedoe verder.

Enige risico is dan natuurlijk wel dat ze er een bende van maken, en dat je achter blijft met schade. Daar praten ze zich wel mooi onderuit in hun voorwaarden; maar dat risico durf ik wel te nemen.
De 0 euro zal wel kloppen, er zijn nog geen berichten dat ze daar mee rommelen.

De ellende komt pas als er wel schade ontstaat. Dan is in theorie het schade bedrag beperkt. Herstellen ze ook de bestrating op eigen grond? Dan wordt ook wel eens uitgesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 11-09-2024 11:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
debruijnsteven schreef op woensdag 11 september 2024 @ 11:07:

Ach, gelukkig vergoeden ze in dat geval tot 50% van het offertebedrag :-P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Compuchip87 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:40:
[...]

Hierna ga ik weer on topic hoor, maar ik wilde je even wijzen op de ironie dat je backupoplossing voor de warmtepomp een warmtepomp is.
Niks ironisch aan, toch van het gas af en toch een backup voor de L/W en als bonus koeling ;) Met de besparing van de vaste gaskosten haal je de airco er al uit binnen enkele jaren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Compuchip87 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:56:
[...]

Ik moest het ook zo doen, anders kwam Enexis niet met een offerte.
Dat was dus al eens mis gelopen. Want je moet de offerte van 0 euro schriftelijk accorderen, anders gebeurt er niets. Naja... er stonden ineens twee brede kerels van Enexis op de stoep die mijn gas kwamen afsluiten.
ja :) weghalen
- nee :/ afsluiten
:/

Alles aan hen uitgelegd, ik WIL helemaal geen gas, en de opdracht was juist voor het verwijderen.
Toen hebben ze 'voor de zekerheid' een slot op mijn gasmeter geplaatst (ga je gang :P ) en kort daarna is de verwijdering alsnog in gang gezet.

offtopic:
toen ze begonnen te graven en de stoep openhalen, kwam een nieuwsgierige buur poolshoogte nemen. Ik vertelde dat ik gas 2.0 ging krijgen. Alle werklui knikten instemmend :Y
:D de buur vroeg zich hardop af of hij dan post had gemist ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 11-09-2024 14:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Blihi
@paQ Het hele punt van dit topic is dat je niets moet.

Het is niet jouw gasleiding, dus jij hoeft geen offertes de accorderen. We moet je de netbeheerder op afspraak de gelegenheid geven om werkzaamheden te verrichten.

Door het accorderen van de 0-offerte wordt jij opdrachtgever gemaakt en dat is juridisch incorrect. Je bent dan ineens zelf aansprakelijk voor gevolgschade en dat klopt niet. De netbeheerder geeft opdracht tot verwijdering , moet jouw eigendommen in oorspronkelijke staat herstellen en is dus ook aansprakelijk voor alle gevolgschade.

Het gaat heel vaak gewoon goed als je de 0-offerte route kiest via mijnaansluiting, maar het moet zeker niet.

PS? Heb je je buurman al overtuigd dat gas 2.0 echt beter is en dat hij ook snel over moet gaan stappen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Blihi schreef op woensdag 11 september 2024 @ 14:44:
@paQ Het hele punt van dit topic is dat je niets moet.

Het is niet jouw gasleiding, dus jij hoeft geen offertes de accorderen. We moet je de netbeheerder op afspraak de gelegenheid geven om werkzaamheden te verrichten.

Door het accorderen van de 0-offerte wordt jij opdrachtgever gemaakt en dat is juridisch incorrect. Je bent dan ineens zelf aansprakelijk voor gevolgschade en dat klopt niet. De netbeheerder geeft opdracht tot verwijdering , moet jouw eigendommen in oorspronkelijke staat herstellen en is dus ook aansprakelijk voor alle gevolgschade.

Het gaat heel vaak gewoon goed als je de 0-offerte route kiest via mijnaansluiting, maar het moet zeker niet.

PS? Heb je je buurman al overtuigd dat gas 2.0 echt beter is en dat hij ook snel over moet gaan stappen?
:p
Hij vond het maar niets dat warmtepompengedoe.
Maar goed. Hij is in de 70. Hij laat lekker alles zoals het is.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-09 21:06
Nou, vandaag zou hier de gasaansluiting verwijderd worden (Enexis/mijnaansluiting route) maar ik werd vanochtend gebeld dat het niet door gaat omdat de veiligheidsregio alle graafwerkzaamheden heeft stilgelegd vanwege de vele gaslekkages die een andere onderaannemer van Enexis heeft veroorzaakt bij het vervangen van de elektriciteitskabels in de straat...

Verbaasd mij eerlijk gezegd niet, in de afgelopen maand een stuk of 6 gaslekkages waarvan een aantal groot genoeg dat meerdere huizen ontruimd moesten worden.

Wordt vervolgd
Pagina: 1 ... 3 ... 32 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)