Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Ecowoman Het kan geen kwaad om het nogmaals te melden, maar naar mijn mening is jouw concept bericht afdoende.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
@onetime Bijwerken in vorige topic werkt niet helaas (bij moderator nagevraagd), dus ik kan mijn dossier deel 2 hier in het nieuwe topic kopiëren of een deel 3 starten als je dat liever hebt.

[ Voor 47% gewijzigd door Ecowoman op 16-08-2024 17:10 ]

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Ecowoman
onetime schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:44:
Ik zou kleine dossiers kopiëren en bij grote dossiers zou ik terug linken. Als er een andere goede reden is om alles te kopiëren, dat natuurlijk doen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
@onetime Dossier alvast gekopieerd in de post met de update en thanks voor het advies over mijn reactie naar Syncasso.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Eagle2713
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:45
Ben inmiddels ook gasloos hier en heb de ATO opgezegd. Enexis doet moeilijk dus maak ik hier ook een dossier aan om wat te kunnen sparren over mogelijke (re)acties.

Dossier Eagle2713

Netbeheerder: Enexis
Leverancier: ANWB
Gas opgezegd op: 01-07-2024
Einddatum overeenkomst: 20-07-2024
Tijdlijn
01-07-2024Contract en ATO bij ANWB opgezegd via webformulier. Automatische bevestiging ontvangen en aantal weken later de eindafrekening.
30-07-2024Standaard brief van Enexis: geen contract, kies verwijderen of sluit contract af.
03-08-2024Reactie (met dank aan @bladebla, met enkele kleine aanpassingen):
Geachte heer/mevrouw,

Op 02-08-2024 ontving ik een brief van u op mijn adres met kenmerk x, datum 27-07-2024, waarin u ‘de gebruiker(s) van energie’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Leveringscontract gas en ATO gas opgezegd
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dit contract bij ANWB energie heb ik per 20-07-2024 opgezegd. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik ANWB energie gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis Netbeheer B.V., conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013), en de instructies op uw eigen website (Wat moet ik regelen bij een verwijdering | Enexis Netbeheer, onder 2: Melding of verzoek).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst.

Welkom voor eventuele werkzaamheden
U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Mijnaansluiting.nl
Mogelijk gaat u mij wijzen op het indienen van een aanvraag via mijnaansluiting.nl. Ik heb de site bekeken en heb vastgesteld dat het niet mogelijk is om daar een eenduidige "melding einde gebruik" te doen. Tijdens dit proces van aanvraag wordt ik geconfronteerd met
- Het indienen van een aanvraag
- Een “indicatie eenmalige kosten €0”.
- “Algemene Voorwaarden welke van toepassing zijn op uw aanvraag”

De definitie van uw voorwaarden stelt: “Opdrachtgever - de natuurlijke persoon of rechtspersoon die een Aanbieding van Opdrachtnemer aanvraagt of ontvangt en/of een Overeenkomst met Opdrachtnemer aangaat.“ (Algemene Voorwaarden dienstverlening en uitvoering werkzaamheden, 2013, p.2).
Via de website kan ik enkel een aanvraag indienen waarop u een aanbieding doet met (een indicatie) van eenmalige kosten à €0,-.
Ik ben niet akkoord met de algemene voorwaarden van Enexis en aanvaard geen opdrachtgeverschap. Ik laat daarom het initiatief voor een eventuele afspraak bij u.
Melding einde gebruik
Na de opzegging van de ATO verzoek ik nogmaals, nu middels deze e-mail, dit te beschouwen als een formele "melding einde gebruik" en deze intern door te sturen naar de juiste afdeling(en). Zoals eerder vermeld bent u van harte welkom om op afspraak, en geheel voor eigen rekening en risico de werkzaamheden uit te voeren die u nodig acht.

Met vriendelijke groet,
Eagle
06-08-2024Reactie Enexis:
Beste meneer Eagle,

U vraagt mij om uw bericht als formele melding einde gasverbruik door te sturen naar mijn collega’s in regiovestiging. U wilt namelijk zelf geen aanvraag voor de <adres>. doen, omdat u het niet eens bent met de voorwaarden op mijnaansluiting.nl. Graag reageer ik op uw bericht en informeer ik u over de gevolgen wanneer u geen verwijdering aanvraagt.

ATO
U geeft aan dat u uw leverancier heeft gemachtigd om de ATO op te zeggen. De aansluit-en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.

Tarievencode Gaswet
Naast de algemene voorwaarden benoemt de Tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. In artikel 2.9.6 staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene. Op basis van dit artikel brengen we dan ook de (afsluit)kosten bij de klant (in dit geval u) in rekening.

Verwijderen gas
Ik snap uiteraard dat u liever geen kosten maakt voor een aansluiting die u niet gebruikt en ga u inderdaad toch verwijzen naar mijnaansluiting.nl. U loopt er tegenaan dat u dan een account aan moet maken en verplicht akkoord moet gaan met de voorwaarden voordat u de aanvraag kunt doen. Helaas kan ik dit niet voor u veranderen. Toch is de meest voor de hand liggende oplossing om uw gasaansluiting te laten verwijderen als u kosten wilt voorkomen. Op dit moment is het nog gratis, hoe dit in de toekomst eruit gaat zien weet ik niet. Wanneer u een aanvraag indient voor een kosteloze verwijdering hoeft u in de tussentijd ook geen contract voor gas af te sluiten. Dit geldt echter alleen als u daadwerkelijk een aanvraag heeft ingediend. Wanneer u dit heeft gedaan kunt u dit aan ons laten weten. Dan zorgen we ervoor dat het afsluitproces stopt en u geen brieven meer ontvangt. Uw bericht kan ik helaas niet als officiële melding aannemen. Sorry dat ik u hier verder niet mee kan helpen.

Gasaansluiting
Simpel gezegd bent u in deze verplicht om een keuze te maken tussen het afsluiten van een energiecontract bij een energieleverancier of een (kosteloze) verwijdering van uw gasaansluiting. Wanneer u geen keuze maakt, zijn wij genoodzaakt om uw gasaansluiting af te sluiten en worden de afsluitkosten bij u in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop u hiermee te hebben geïnformeerd over wat u kunt verwachten wanneer u geen keuze maakt. Ik hoop uiteraard dat u gauw een keuze maakt zodat er geen onnodige kosten gemaakt hoeven te worden. Ik wens u een fijne dag toe.

Contact
Mocht u nog vragen hebben dan bereikt u mij op 088 857 01 17. Op maandag en dinsdag ben ik bereikbaar van 9.00 tot 16.30 uur, op woensdag en vrijdag tot 14.00 uur. Wanneer ik niet aanwezig ben staan mijn collega’s u graag te woord. Als u belt, wilt u dan het ticketnummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kan ik u sneller helpen. Via e-mail bereikt u mij door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

<naam medewerker>
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
31-07-2024Ik lees hierboven dezelfde onzin als bladebla gemaild kreeg. Overweeg nog een klacht in te dienen bij de ACM maar heb geen zin/tijd om deze nu te schrijven.

Draft reactie (met dank aan Ivow85 en anderen). Wil er verder niet te veel tijd aan spenderen dus kort maar krachtig, en verder zoeken ze het maar uit. Feedback is welkom!
Beste,

Uw reactie is feitelijk onjuist en misleidend.

- U verwijst naar een artikelnummer uit de Tarievencode gas wat niet bestaat.

- U schrijft: Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.
In u uw eigen algemene voorwaarden in artikel 3.6 staat dat de ATO opgezegd kan worden.
Ook op uw eigen website (Wat moet ik regelen bij een verwijdering | Enexis Netbeheer, onder het kopje “Verwijderen met een melding (geen kosten)):
“Neem apart contact op met uw energieleverancier om het contract voor gas op te zeggen. Vraag uw leverancier ook om de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) op te zeggen.”

- Ook schrijft u dat volgens u in de ATO staat dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd.
Dat staat niet in de ATO die ik via de energieleverancier heb ontvangen toen de overeenkomst tot stand kwam.

- En u schrijft ook nog het volgende: Simpel gezegd bent u in deze verplicht om een keuze te maken tussen het afsluiten van een energiecontract bij een energieleverancier of een (kosteloze) verwijdering van uw gasaansluiting.
Deze verplichting bestaat niet. Enexis is eigenaar van de gasaansluiting en moet er mee doen wat volgens haar het beste is. Als Enexis daarvoor toegang tot mijn perceel of woning nodig heeft, kan Enexis daarvoor tijdig contact met mij opnemen.

Ik verzoek om uw (interne) documenten en processen te herzien en deze kwestie afdoende af te handelen. Ik verwacht dat u bevestigt dat geen actie van mijn kant vereist is. Ik verwacht dat u stopt met communiceren van feitelijke onjuistheden en misleidende informatie.

Eventuele schade en kosten die voortkomen uit uw onrechtmatige weigering mijn melding correct te verwerken zal ik verhalen op Enexis Netbeheer B.V.

Vriendelijke groet,
Eagle
23-08-2024 Reactie Enexis, gaat helemaal nergens meer over.
Beste meneer Eagle2713,

Vriendelijk bedankt voor uw reactie.

Tarievencode gas
Mijn excuses voor mijn typefout met betrekking tot het artikel die ik u eerder heb doorgegeven. Dit moet natuurlijk 2.9.2 zijn.

Gasaansluiting
Mijn collega’s van de Klantenservice en ik hebben u in eerdere communicatie uitgelegd wat uw mogelijkheden zijn met betrekking tot de gasaansluiting. Zoals eerder aangegeven kan ik uw melding einde gasverbruik op deze manier niet registreren. Dit dient echt via een aanvraag op de website mijnaansluiting.nl ingediend te worden. Onze Algemene Voorwaarden zijn goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). U kunt daar eventueel nog een bezwaar aantekenen. Het afsluitproces bij Enexis Netbeheer blijft in ieder geval doorlopen. Ik kan in deze situatie helaas ook niets voor u betekenen of u van meer informatie voorzien.

Dossier
Uw dossier blijft gesloten omdat Enexis Netbeheer bij haar standpunt blijft en deze processen ook niet worden herzien. Heeft u nog andere vragen? Dan bent u uiteraard welkom om contact op te nemen met onze Klantenservice.

Ik vertrouw erop u hiermee te hebben geïnformeerd en wens u alvast een fijn weekend toe.

Contact
Ik ben na vandaag niet meer aanwezig. Mocht u nog vragen hebben dan bereikt u mijn collega’s op 088 857 01 17. Zij zijn dagelijks van 9.00 tot 16.30 uur bereikbaar. Als u belt, wilt u dan het ticketnummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kunnen zij u sneller helpen. Via e-mail bereikt u hen door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

<naam medewerker>
Klachten & Claims
11-09-2024 Enexis gemaild dat ik geen rekening accepteer (copy paste stukje standaard brief, en dank @@DaWizza en anderen)
Beste <>,

In eerdere communicatie heb ik uitgelegd wat uw mogelijkheden zijn met betrekking tot de gasaansluiting, daar ging u niet verder op in. Aangezien herhaling geen zin heeft, zal ik mijn standpunt ook niet herhalen.
Rest mij nog u er op te wijzen dat er geen enkele grond is waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO (die reeds beëindigd is), noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.
Ik wijs u in dit verband graag op twee recente vonnissen in twee volstrekt vergelijkbare zaken, namelijk die van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; 4-aug-20) en die van de Rechtbank Midden-Nederland (ECLI:NL:RBGEL:2021:774; 10-feb-21). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vorderingen van de netbeheerders in kwestie, als de te late ter handstelling van de AV zijn in mijn geval van toepassing. Daarnaast wijs ik u er op dat ook de Autoriteit Consument & Markt (ACM) eind 2020 in het Ontwerp-Codebesluit verdeling verwijderkosten gasaansluiting (ACM/UIT/542181, rn. 19) duidelijk maakte dat “de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.”
U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Vriendelijke groet,
Eagle
08-10-2024 Niets meer van gehoord dus:
Beste <zelfde mederwerker als hiervoor>,

Graag had ik een ontvangstbevestiging van mijn vorige mail.

Vriendelijke groet,
10-10-2024 Reactie Enexis; andere medewerker (vorige is weg), zelfde script
Beste meneer Eagle2713,

Wij hebben uw e-mail van 11 september ontvangen. Gezien mijn collega Lisa niet meer werkzaam is bij Klachten & Claims, is deze e-mail helaas tussen schip en wal beland. Net zoals u, gaan wij ons ook niet herhalen. De punten die Lisa heeft besproken houden wij ons bij. Graag geef ik u extra toelichting.

Verloop van proces
Het lijkt voor mij alsof u 2 werkzaamheden door elkaar haalt. Graag leg ik u uit hoe het werkt. Zodra u uw contract voor gas opzegt, wordt er een afsluitdossier opgezet. Dit omdat er voor een actieve aansluiting een contract dient te zijn. Als u geen gas meer verbruikt en de aansluiting weg wil hebben, dan kunt u een verwijdering aanvragen. Dit kan door de "Melding einde gebruik" die u op Mijnaansluiting.nl zag. Deze aanvraag is volledig kosteloos en hier worden geen kosten voor doorberekend. Zodra u de aanvraag heeft gedaan, komen wij op afspraak bij u langs om de aansluiting en de leidingen te verwijderen. Dit is allemaal kosteloos. Als u geen verwijdering aanvraagt of een nieuw contract neemt, dan staan wij in ons recht om u af te sluiten en kosten op u door te berekenen. Deze kosten mogen wij op u doorberekenen zonder dat u hier opdracht voor geeft.

Dit is het antwoord waar wij bij blijven. Het is mij duidelijk dat wij het niet eens gaan zijn over dit onderwerp. Graag verwijs ik u naar de ACM als u het niet eens bent met ons besluit. Wij kunnen u geen ander antwoord geven.

Ik wens u verder een fijne dag toe.

Mocht u nog telefonisch contact met mij willen hebben, dan is dat mogelijk. Ik ben telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur. Mijn telefoonnummer is 088 85 73 177.

Met vriendelijke groet,

<medewerker 2 Enexis>
Klachten & Claims
23-10-2024 Kreeg brief van Enexis waarin stond dat ik afgesloten zou worden in 15 dagen na dagtekening van de brief als ik geen contract had en dat daar kosten aan verbonden waren. Ruim 15 dagen later was er nog niets gebeurd en dus even gevraagd hoe het zit.
Beste,

Bijna een maand geleden ontving ik een brief van Enexis met kenmerk <xxxxxxx>, met dagtekening van 26-9-2024. Hierin schrijft u: Als u geen overeenkomst hebt, dan zijn we genoodzaakt uw energietoevoer af te sluiten. Dit doen wij 15 werkdagen na dagtekening van deze brief.
Aangezien ik nog steeds geen energieleverancier heb voor gas, en er al meer dan 15 werkdagen verstreken zijn sinds de dagtekening van uw brief, vandaar mijn vraag: waarom is de energietoevoer voor gas nog niet afgesloten?

Vriendelijke groet,
28-10-2024 Reactie Enexis. (Mijn conclusie, de vorige brief was een soort van dreigbrief, het valt kennelijk erg me met de 'noodzaak' waar ze het in hun brief over hebben).
Beste meneer <Eagle2713>,

U vraagt ons waarom wij nog niet tot afsluiting zijn overgegaan. Graag geef ik u hier uitleg over.

Dossier
De afdeling die uw afsluitdossier in behandeling heeft, is nog niet overgegaan tot afsluiting gezien zij nog op een contract aan het wachten waren. In dit geval hadden zij u extra tijd verleend hiervoor. Gezien u lijkt te wachten op de afsluiting, heb ik contact opgenomen met deze afdeling en aangegeven dat u niet van plan bent om een contract te nemen of een verwijdering aan te vragen. Dit hebben zij geregistreerd en zij zullen dit dossier nu overhandigen aan de afdeling Af- en Heraansluitingen.

U kunt onze afsluitmonteurs binnenkort verwachten. Ik wens u een fijne dag toe.

Mocht u nog telefonisch contact met mij willen hebben, dan is dat mogelijk. Ik ben telefonisch bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 16.30 uur. Mijn telefoonnummer is <tel nr>.

Met vriendelijke groet,

<medewerker 2 Enexis>
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer
8-11-2024 Vanmiddag stonden mannen van Enexis onangekondigd voor de deur. Mijn partner was thuis en heeft ze binnengelaten. Ze hebben de volgende brief achtergelaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lAG5Z7JKGT0hFAsz3pdXVelBZVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKwyTILUOvuOdP4wKJHKjKHW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oU_7PJgsH7KJsNoS19vQMAdKBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMgt64iZgyP8xxhAlVdZS1RL.jpg?f=fotoalbum_large

Update 19-08-2024: opmaak voor leesbaarheid, link toegevoegd en suggesties (waarvoor dank) verwerkt.
Update 23-08-2024: reactie Enexis toegevoegd
Update 07-11-2024: update van verdere communicatie

[ Voor 255% gewijzigd door Eagle2713 op 05-12-2024 15:43 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:58
Welkom, altijd leuk te zien dat iemand de Tweakersroute aandurft.

Prima reactie. Je kan, naast artikel 3.6, nog wijzen op de absurditeit van hun claim dat je een overeenkomst waarin je partij bent niet op zou kunnen zeggen. Maar wat er staat is al prima.

De laatste alinea's kan je nog aanscherpen als je wilt, bv. met je voornemen een klacht in te dienen als ze willens en wetens onzin blijven verkondigen.

Ik zou "administratieve inefficiëntie" gewoon benoemen als "weigering mijn rechtsgeldige melding correct te verwerken"

[ Voor 9% gewijzigd door Compuchip87 op 18-08-2024 14:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Compuchip87 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 14:10:
Welkom, altijd leuk te zien dat iemand de Tweakersroute aandurft.

Prima reactie. Je kan, naast artikel 3.6, nog wijzen op de absurditeit van hun claim dat je een overeenkomst waarin je partij bent niet op zou kunnen zeggen. Maar wat er staat is al prima.

De laatste alinea's kan je nog aanscherpen als je wilt, bv. met je voornemen een klacht in te dienen als ze willens en wetens onzin blijven verkondigen.

Ik zou "administratieve inefficiëntie" gewoon benoemen als "weigering mijn rechtsgeldige melding correct te verwerken"
Als je toch met termen gaat smijten: "onrechtmatige weigering" >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
En, omdat ze aangeven
Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.
zou ik ook even vragen naar een rechtsgeldige, door jou ondertekende, ATO?

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
Kees-Jan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 06:19:
En, omdat ze aangeven

[...]

zou ik ook even vragen naar een rechtsgeldige, door jou ondertekende, ATO?
Ja dat woordje ondertekend is natuurlijk raar, maar in principe heeft de energieleverancier namens jou een geldige ATO afgesloten toen je je gascontract aanvroeg. Dus wat mij betreft is dat een zinloos taalspelletje.

De ATO is opgezegd en kan nooit tot een betalingsverplichting (meer) leiden, dat is de crux van de verdediging natuurlijk. En een niet bestaand artikel uit de Gaswet ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Compuchip87 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:40:
[...]

Ja dat woordje ondertekend is natuurlijk raar, maar in principe heeft de energieleverancier namens jou een geldige ATO afgesloten toen je je gascontract aanvroeg. Dus wat mij betreft is dat een zinloos taalspelletje.

De ATO is opgezegd en kan nooit tot een betalingsverplichting (meer) leiden, dat is de crux van de verdediging natuurlijk. En een niet bestaand artikel uit de Gaswet ook niet.
Tja, diezelfde energieleverancier heeft namens jou die ATO ook opgezegd, dus waarom komen die netbeheerders bij een verkeerde partij (niet bij de energieleverancier) zeuren over die ATO?

In het automatsche berichtenverkeer tussen de energieleverancier en de netbeheerder wordt automatisch, 10 dagen vóór het vervallen van de opzegtermijn van het energiecontract, de ATO ook opgezegd. Daar heb je als particulier geen enkele invloed op en waarschijnlijk de persoon die de opzegging behandelt ook niet. En als de energieleverancier zo vriendelijk is om het contract per direct op te zeggen, zoals we in dit topic ook zien gebeuren, dan wordt ook de ATO per direct opgezegd via een automatisch gegenereerd bericht aan de netbeheerder. En op het moment dat de ATO daadwerkelijk beeindigd is, is er geen overeenkomst meer tussen netbeheerder en (voormalig) afnemer.

En ja, artikel 3.6 van de AV van de ATO geeft aan dat beide partijen de overeenkomst kunnen opzeggen. Dus wat de netbeheerder beweert is so-wie-so al dikke BS omdat de netbeheerder zich niet eens aan zijn eigen AV houdt?! 8)7 :X

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Met deze argumenten van netbeheerderskant zijn we weer een aantal jaar terug in de tijd.
Dit is allemaal al breeduit in de voorbeeldbrieven en het boekwerk van Bram-Bos behandeld.
https://polderhuis.org/abn

Acties:
  • +10 Henk 'm!
onetime schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:46:
Met deze argumenten van netbeheerderskant zijn we weer een aantal jaar terug in de tijd.
Dit is allemaal al breeduit in de voorbeeldbrieven en het boekwerk van Bram-Bos behandeld.
https://polderhuis.org/abn
En daarom is het per definitie ACM-klachtwaardig

@Eagle2713 die klacht kun je ook rustig op een later moment sturen zodra het je beter uitkomt.

Vooral ook de herhaling in de klachten terwijl Enexis al meermaals aantoonbaar op de onjuistheden is gewezen zal de ACM uiteindelijk dwingen om tot actie over te gaan.

Eén klacht van één persoon is voor een ACM niet interessant. Pas bij een berg gelijkluidende klachten gaan ze er misschien echt naar kijken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 09:47:
[...]
En daarom is het per definitie ACM-klachtwaardig

@Eagle2713 die klacht kun je ook rustig op een later moment sturen zodra het je beter uitkomt.

Vooral ook de herhaling in de klachten terwijl Enexis al meermaals aantoonbaar op de onjuistheden is gewezen zal de ACM uiteindelijk dwingen om tot actie over te gaan.

Eén klacht van één persoon is voor een ACM niet interessant. Pas bij een berg gelijkluidende klachten gaan ze er misschien echt naar kijken.
Is de ACM ondertussen niet te pakken op plichtsverzuim (of medeplichtigheid) :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:53
Freee!! schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:14:
[...]

Is de ACM ondertussen niet te pakken op plichtsverzuim (of medeplichtigheid) :?
Voor zover ik heb begrepen, kun je bij de Nationale Ombudsman een klacht indienen als je van mening bent dat ACM niet goed omgaat met ingediende klachten. In dit geval is het dan wel handig om alle klachten die richting ACM zijn gegaan te bundelen in één overzicht.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Eagle2713
Heb mijn dossier aangepast met jullie suggesties, waarvoor dank!
Klacht richting de ACM zal er te zijnertijd wel komen. Een foutje maken kan, maar het aantal blunders in de reactie van Enexis verbaasd me. Ik vermoed dat de onzin die Enexis uitkraamt vooral ter ontmoediging van de 'tweakers route' is. Het lijkt wat plak en knipwerk uit een verouderd script maar mogelijk schrikt het toch een aantal mensen af. Ik verwacht niet dat ze er een zaak van maken die voor de rechter komt want iedereen die begrijpend kan lezen ziet in dat het onzin is wat ze claimen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 17:22

Locke_

Iron within, Iron Without!

Ik ben mij ondertussen aan het voorbereiden om ook van het gas af te gaan en ben dit artikel tegen gekomen in tegenspraak met de tweakers route.

Welke ervaringen hebben jullie hiermee of adviseren jullie vooral de tweakers route aan te houden?

https://www.netbeheernede...oos-voor-kleinverbruikers

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
Locke_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:59:
Ik ben mij ondertussen aan het voorbereiden om ook van het gas af te gaan en ben dit artikel tegen gekomen in tegenspraak met de tweakers route.

Welke ervaringen hebben jullie hiermee of adviseren jullie vooral de tweakers route aan te houden?

De ervaring leert dat netbeheerders willen dat je accoord gaat met hun algemene voorwaarden. En die voorwaarden sluiten schadevergoeding uit en hebben een minimale verplichting om straatwerk te herstellen.

Sommige mensen vinden dat geen probleem en vragen verwijdering aan. Anderen gaan niet accoord met die voorwaarden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:53
Locke_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:59:

Uit dat stuk van de netbeheerder:

"Het weghalen van niet gebruikte gasleidingen is een veiligheidseis die is ingevoerd op advies van de veiligheidstoezichthouder Staatstoezicht op de Mijnen. "

Onzin, dat is een door de netbeheerders zelf verzonnen argument, dat in een - door de netbeheerders betaald - rapport van de KIWA verzeild is geraakt en uiteindelijk door de SDOM is omarmd.

"Wanneer ongebruikte gasaansluitingen langer blijven liggen, is het risico op schade bij graafwerkzaamheden groter."

Dit is bullshit 2.0. De netbeheerders zijn verplicht een accuraat en up-to-date bedrijfsmiddelenregistratiesysteem te hebben en onderhouden. Impliciet geven ze hiermee aan dat ze dat NIET op orde hebben. Daarnaast: in alle veiligheidsinstructies mbt werken aan gasdistributie systemen is opgenomen, dat wanneer een gasleiding wordt aangetroffen die niet op tekening staat er gehandeld moet worden alsof die leiding in bedrijf staat en gas bevat. Ook hier geven de netbeheerders dus impliciet aan dat zij - of hun aannemers - blijkbaar slordig opspringen met door henzelf opgestelde en verplichte veiligheidswerkinstructies.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Locke_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-09 17:22

Locke_

Iron within, Iron Without!

Thanks @phicoh en @Rommelzolder, dat geeft vertrouwen dat ik mij toch beter kan voorbereiden op de tweakers route 🙂

"From iron cometh strength! From strength cometh will! From will cometh faith! From faith cometh honour! From honour cometh iron!"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Rommelzolder schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Voor zover ik heb begrepen, kun je bij de Nationale Ombudsman een klacht indienen als je van mening bent dat ACM niet goed omgaat met ingediende klachten. In dit geval is het dan wel handig om alle klachten die richting ACM zijn gegaan te bundelen in één overzicht.
Was/Is daar niet iemand al mee bezig?
Ah wacht, @Bram-Bos verzamelt(/de) een en ander.
Maar blijkbaar (nog) niet de klachten/meldingen bij ACM?
Wellicht kan eea nu een stap verder genomen worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:38
phicoh schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:06:
[...]

De ervaring leert dat netbeheerders willen dat je accoord gaat met hun algemene voorwaarden. En die voorwaarden sluiten schadevergoeding uit en hebben een minimale verplichting om straatwerk te herstellen.

Sommige mensen vinden dat geen probleem en vragen verwijdering aan. Anderen gaan niet accoord met die voorwaarden.
Over wat voor problemen hebben we het in de praktijk? Onzorgvuldig terug plaatsen van bestrating? Schade aan flora? Schade aan andere infrastructuur?

Hoe ziet het verwijderen van een gasleiding er uit? Moet de gehele route worden open gemaakt van bovenaf of kan dit op strategische punten.

Bij ons is sinds half juni de gasleiding afgedopt na de meter en ik ben aan het bedenken of ik hem weg wil laten halen en zo ja, via welke route. Zie onderstaand plaatje voor onze situatie (opgevraagd bij kadaster). Het gaat om Enexis gebied.

Totaal ongeveer 75m aan leiding met een aantal knikken. Het lange stuk loopt onder een (prima) beklinkerde oprit. Als ik het zo in schat loopt het stuk voor het huis langs ook onder een beklinkerd pad (wat al schots en scheef ligt). En dan wat gefrommel bij de meterkast in aarde en wat struiken. Daar staat nu ook wel de buitenunit... bij eventueel graven op die plek zal ik die alvast maar preventief stutten of aan een tijdelijke constructie hangen.

Hebben jullie gedachten over mijn situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cC0xqGHW5QkZunpsYAG5_IP_9Oo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwznaT42HeJlel16Ozsk2JQY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Patrick4 op 20-08-2024 20:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:43
Patrick4 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:43:
Over wat voor problemen hebben we het in de praktijk? Onzorgvuldig terug plaatsen van bestrating? Schade aan flora? Schade aan andere infrastructuur?

Hoe ziet het verwijderen van een gasleiding er uit? Moet de gehele route worden open gemaakt van bovenaf of kan dit op strategische punten.

Bij ons is sinds half juni de gasleiding afgedopt na de meter en ik ben aan het bedenken of ik hem weg wil laten halen en zo ja, via welke route. Zie onderstaand plaatje voor onze situatie (opgevraagd bij kadaster). Het gaat om Enexis gebied.

Totaal ongeveer 75m aan leiding met een aantal knikken. Het lange stuk loopt onder een (prima) beklinkerde oprit. Als ik het zo in schat loopt het stuk voor het huis langs ook onder een beklinkerd pad (wat al schots en scheef ligt). En dan wat gefrommel bij de meterkast in aarde en wat struiken. Daar staat nu ook wel de buitenunit... bij eventueel graven op die plek zal ik die alvast maar preventief stutten of aan een tijdelijke constructie hangen.
Schade aan bestrating komt het meeste voor. De netbeheerders willen dat de hele leiding verwijderd wordt. In praktijk graven ze een paar gaten en proberen ze de leiding eruit te trekken. Als dat niet lukt dan zijn er behoorlijk wat aannemers die opgeven en de leiding laten zitten. Maar eigenlijk mag dat dus niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 20:36

bladebla

<Piéééép>

bladebla schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:51:
[...]

Nee, ik heb geen gevoel over de haalbaarheid hiervan.

Ik heb vandaag een klacht ingediend bij de ACM én SodM naar aanleiding van de absurde informatie die Enexis mij gaf in #12 van mijn dossier.
Ik heb een standaardreactie ontvangen van de ACM in #16 maar dat is hoe zij werken. Meer meldingen helpen!

Een uitgebreidere reactie ontving ik van de SodM in #17. Gezien hun werkveld als toezichthouder verwachtte ik minder van de SodM. Ik heb het daar wel toegelegd op gevolgen van de werkwijze van Enexis "en de veiligheid en milieubescherming rondom het gasnet".
SodM:
Hoewel we begrijpen dat er een voor u een lastige situatie is ontstaan, kunnen wij voor u niets betekenen. Wij kunnen niets anders doen dan verwijzen naar ACM en/of de klachtenafdeling van Enexis. U heeft uw klacht reeds ook al op deze plekken neergelegd.
Toch was het zinvol:
Wel zullen wij wel in ons eerst volgende reguliere overleg met de netbeheerder Enexis, hier aandacht voor vragen. Gezien de uitdagingen waarvoor Nederland staat op het gebied van de warmtetransitie, is het soepel verlopen van dit soort processen voor alle betrokken van evident belang.
Voor wie het allemaal teveel wordt, geen paniek, je Meterkastmaatje van Enexis legt het nog eens rustig uit:
:')
Prima vraag, David. Ik kan je helpen.
...en als het niet goed gaat maak ik het mogelijk jouw probleem, ja toch, maat? :7 Hoezee!

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Patrick4 De goedkoopste verzekering dat het voor jou goed gaat is de tweakers route, maar het kan best zijn dat je dan hier een dossier aan gaat maken waar we je dan zoveel mogelijk bij ter zijde staan.
Als dat je om wat voor reden dan ook te moeilijk lijkt zou je een edit: "melding/opdracht" kunnen doen met expliciete vermelding van vooraf aansprakelijk stellen bij niet netjes achterlaten. Natuurlijk van te voren met foto's documenteren.

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 21-08-2024 09:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
onetime schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 01:38:

Als dat je om wat voor reden dan ook te moeilijk lijkt zou je een melding kunnen doen
Bedoel je met melding: aanvraag?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:10
Patrick4 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:43:
[...]

Hebben jullie gedachten over mijn situatie?

[Afbeelding]
In jou geval kan het 2 kanten op gaan.
-Volledige verwijdering wat de netbeheerder zichzelf als verplichting heeft opgelegd. Waarschijnlijk elke 10 meter een gat graven en dan met een mini kraantje de leiding eruit trekken per deel.
-De leiding wordt bij de hoofdaansluiting en de gevel doorgehaald en binnen verwijderd. Het deel onder de tuin blijft.
-Of een combi van bovenstaande als het ergens tegenvalt.

Ik zou in ieder geval goed overwegen of je "opdrachtgever" wil zijn daarvoor als je een melding einde gas gebruik gaat doen. Er zitten wat (theoretische) nadelen aan opdrachtgeverschap.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:53

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Compuchip87 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:42:
[...]

Bedoel je met melding: aanvraag?
1. Je kunt een melding doen, of althans dat zou je moeten kunnen doen. Daar zitten geen kosten aan.
2. Je kunt een aanvraag doen, maar dan gaat het je (een heleboel) geld kosten.

[ Voor 4% gewijzigd door Hippe Lip op 22-08-2024 08:37 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik begin te denken dat ze het zo onduidelijk mogelijk willen maken zodat er voldoende mensen zijn die per ongeluk moeten gaan betalen. En zodat het voor ons moeilijker wordt om het goed uit te leggen.

Die melding kan je eigenlijk alleen niet via die website doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
onetime schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:25:
Ik begin te denken dat ze het zo onduidelijk mogelijk willen maken zodat er voldoende mensen zijn die per ongeluk moeten gaan betalen. En zodat het voor ons moeilijker wordt om het goed uit te leggen.

Die melding kan je eigenlijk alleen niet via die website doen.
Bij mij (Enexis) stond het "product" melding ook helemaal onderaan. Volgens mij moest ik scrollen om hem te zien. Maar gelukkig geen AV. Enkel een melding dat het platform mijn gegevens mag delen met de aannemer. Dat is logisch & prima.

Heb sinds afsluiting op 11-7 overigens niks meer van Enexis of Rasenberg gehoord. Even afkloppen maar volgens mij hoef ik niet door de molen heen. Wel apart dat men bij sommige mensen er wel een incassobureau op afstuurt en bij anderen weer niet.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eagle2713
Net reactie van Enexis ontvangen. Gaat echt helemaal nergens over; negeert alles wat ik aandraag en herhaalt gedeeltelijk haar evidente onzin. Overweeg nog wel om voor de vorm misschien nog iets terugsturen. Die brief naar de ACM en SodM komt er in iedergeval.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

HarmoniousVibe schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Bij mij (Enexis) stond het "product" melding ook helemaal onderaan. Volgens mij moest ik scrollen om hem te zien. Maar gelukkig geen AV. Enkel een melding dat het platform mijn gegevens mag delen met de aannemer. Dat is logisch & prima.

Heb sinds afsluiting op 11-7 overigens niks meer van Enexis of Rasenberg gehoord. Even afkloppen maar volgens mij hoef ik niet door de molen heen. Wel apart dat men bij sommige mensen er wel een incassobureau op afstuurt en bij anderen weer niet.
Zomerpauze bij Enexis?
Enexis heeft misschien een soort abonnement met de incassobureaus
met een minimaal aantal opdrachten per maand/kwartaal (per kategorie) :+ .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

dunklefaser schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:35:
[...]
Zomerpauze bij Enexis?
Enexis heeft misschien een soort abonnement met de incassobureaus
met een minimaal aantal opdrachten per maand/kwartaal (per kategorie) :+ .
Waarschijnlijker met een maximum aantal illegale opdrachten per jaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Eagle2713 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 18:06:
Net reactie van Enexis ontvangen. Gaat echt helemaal nergens over; negeert alles wat ik aandraag en herhaalt gedeeltelijk haar evidente onzin. Overweeg nog wel om voor de vorm misschien nog iets terugsturen. Die brief naar de ACM en SodM komt er in iedergeval.
Iets met kaatsen en ballen :+ :
Beste Enexis,

In eerdere communicatie heb ik uitgelegd wat uw mogelijkheden zijn met betrekking tot de gasaansluiting, daar ging u niet verder op in. Aangezien herhaling geen zin heeft, zal ik mijn standpunt ook niet herhalen.
U blijft welkom om werkzaamheden uit te voeren aan uw apparatuur, mits minimaal 5 dagen van te voren afgesproken.

Groetjes,
Eagle2713

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dokter_sikbok
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-08 18:41
Ben sinds kort gasloos en wilde de boekhouding gaan regelen.

Heb reeds bij mijn energieleverancier mijn contract voor gas opgezegd. Die wees mij naar mijnaansluiting.nl (bron)

Met sceptische blik toch is gaan kijken. Voor mijn netbeheerder - Stedin - kom ik een optie tegen om kostenloos de aansluiting te laten verwijderen.
Verwijderen gasaansluiting zonder wensdatum (zonder betaling).
U heeft een gasaansluiting < 40 m3/uur (woning en kleinzakelijk) niet meer nodig en u geeft Stedin toestemming om de aansluiting te verwijderen op een door Stedin nader te bepalen moment. In dit geval hoeft u niet te betalen voor de verwijdering.
Hier staat een link bij naar wat informatie.
Definitief verwijderen of tijdelijk afsluiten

Als u zeker weet dat u uw aansluiting niet meer nodig hebt, kunt u deze laten verwijderen. Bijvoorbeeld:
  • Als u geen gas meer gaat gebruiken.
  • Als u uw pand laat slopen. Veiligheid staat hierbij voorop. Wij moeten de aansluitingen verwijderen voordat u veilig kunt slopen.
Geen wensdatum? Dan hoeft u niet te betalen
Hoe gaat het in z’n werk? Via www.mijnaansluiting.nl geeft u aan wat er met de gasaansluiting moet gebeuren. Heeft u geen wensdatum voor de verwijdering en geeft u Stedin toestemming om de gasaansluiting op een door ons nader te bepalen moment te verwijderen? Dan hoeft u niet te betalen voor de verwijdering. Uit veiligheidsoverwegingen streven wij ernaar om binnen 12 maanden de gasaansluiting te verwijderen.

Afspraak mét wensdatum? Dan zijn er wel kosten
Moet de gasaansluiting op uw verzoek op een specifiek moment worden verwijderd? Dan zijn er wel kosten aan verbonden.
U geeft dan bij uw aanvraag in ‘mijnaansluiting.nl’ een wensdatum aan.
(bron)

Heb nog geen "op eigen risico" vermedling gevonden. Slechts:
  • Ja, ik verleen volledige medewerking en geef toestemming wanneer Stedin de gasaansluiting wil verwijderen.
  • Ja, Stedin mag mijn meetgegevens gebruiken voor het verrekenen van het gebruik van de einddatum van uw leveringscontract
Zou graag jullie mening hier over horen. Heeft Stedin dit nu netjes geregeld en kan ik van deze optie gebruik maken, of zit er toch ergens nog een addertje onder het gras?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Compuchip87
dokter_sikbok schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:43:

Heb reeds bij mijn energieleverancier mijn contract voor gas opgezegd. Die wees mij naar mijnaansluiting.nl (bron)

Met sceptische blik toch is gaan kijken. Voor mijn netbeheerder - Stedin - kom ik een optie tegen om kostenloos de aansluiting te laten verwijderen.

[...]

Hier staat een link bij naar wat informatie.

[...]
(bron)

Heb nog geen "op eigen risico" vermedling gevonden. Slechts:
  • Ja, ik verleen volledige medewerking en geef toestemming wanneer Stedin de gasaansluiting wil verwijderen.
  • Ja, Stedin mag mijn meetgegevens gebruiken voor het verrekenen van het gebruik van de einddatum van uw leveringscontract
Zou graag jullie mening hier over horen. Heeft Stedin dit nu netjes geregeld en kan ik van deze optie gebruik maken, of zit er toch ergens nog een addertje onder het gras?
De laatste keer dat ik het checkte zat de opdracht met bijbehorende acceptatie van hun algemene voorwaarden verstopt in de allerlaatste stap van de "aanvraag" op mijnaansluiting.nl. zie Compuchip87 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"

Je zou even kunnen kijken of dat inmiddels veranderd is maar ik gok van niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:13
[...]

Heeft Stedin dit nu netjes geregeld en kan ik van deze optie gebruik maken, of zit er toch ergens nog een addertje onder het gras?
Als je in het oude topic op stedin zoekt krijg je met de laatste hits een goed beeld. Bij mij ging het mis toen de aannemer mij vroeg om te tekenen voor de opdracht en dat ik een en ander zou voorbereiden. Sindsdien ligt de verwijdering bij mij stil.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +10 Henk 'm!
@Eagle2713
Even mijn inzichten:
Tarievencode gas
Mijn excuses voor mijn typefout met betrekking tot het artikel die ik u eerder heb doorgegeven. Dit moet natuurlijk 2.9.2 zijn.
Je kunt hierop reageren dat het helemaal geen typefout betreft, maar dat het foutieve artikelnummer het gevolg was van zeer onzorgvuldig knippen en plakken uit andere (oudere) dossiers, aangezien je reeds in contact staat met anderen die op dezelfde wijze door Enexis geschoffeerd worden en waarin telkens rond ditzelfde artikel foutieve en/of niet meer bestaande artikelnummers worden genoemd.
Gasaansluiting
Mijn collega’s van de Klantenservice en ik hebben u in eerdere communicatie uitgelegd wat uw mogelijkheden zijn met betrekking tot de gasaansluiting. Zoals eerder aangegeven kan ik uw melding einde gasverbruik op deze manier niet registreren.
Bedank ze voor de bevestiging dat de melding einde gasverbruik kennelijk reeds duidelijk bij Enexis is aangekomen en dat het niet jouw probleem is hoe ze dat nu verder in hun systemen verwerken. En dat ze daarvoor maar contact op moeten nemen met de afdelingen die verantwoordelijk zijn voor de interne communicatie en de inrichting van de computersystemen.
En meldt dat de uitleg die tot nu toe gegeven is telkens onvolledig was, omdat er ook simpelweg de optie is tot het opzeggen van gascontract + ATO en de rest aan de netbeheerder over te laten.
Dit dient echt via een aanvraag op de website mijnaansluiting.nl ingediend te worden. Onze Algemene Voorwaarden zijn goedgekeurd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). U kunt daar eventueel nog een bezwaar aantekenen. Het afsluitproces bij Enexis Netbeheer blijft in ieder geval doorlopen. Ik kan in deze situatie helaas ook niets voor u betekenen of u van meer informatie voorzien.
Ten eerste is een "melding einde gasverbruik" niet verplicht. Ten tweede is het doen van een melding iets wat vrijblijvend moet kunnen plaatsvinden, dus zonder er algemene voorwaarden aan te verbinden. Want zodra er algemene voorwaarden ergens aan verbonden worden, ontstaat er een overeenkomst. En niemand kan een consument dwingen tot het aangaan van een overeenkomst. Dat de algemene voorwaarden zijn goedgekeurd door de ACM is derhalve niet relevant, want jij hebt geen overeenkomst en accepteert simpelweg die in dit geval verwerpelijke voorwaarden niet.
Dossier
Uw dossier blijft gesloten omdat Enexis Netbeheer bij haar standpunt blijft en deze processen ook niet worden herzien. Heeft u nog andere vragen? Dan bent u uiteraard welkom om contact op te nemen met onze Klantenservice.

Ik vertrouw erop u hiermee te hebben geïnformeerd en wens u alvast een fijn weekend toe.
Bevestig dat je het fijn vindt dat het dossier gesloten is en blijft en Enexis de situatie dus kennelijk laat voor wat het nu is. Gewoon een aanwezige gasaansluiting, zonder dat jij een contract hebt. En dat je dus ook geen verdere reacties meer verwacht, nu Enexis intern de boel op orde gaat maken rond jouw melding einde gasverbruik en het daarna klaar is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:18:
[...]
Bevestig dat je het fijn vindt dat het dossier gesloten is en blijft en Enexis de situatie dus kennelijk laat voor wat het nu is. Gewoon een aanwezige gasaansluiting, zonder dat jij een contract hebt. En dat je dus ook geen verdere reacties meer verwacht, nu Enexis intern de boel op orde gaat maken rond jouw melding einde gasverbruik en het daarna klaar is.
En zonder verdere communicatie rustig een jaar afwachten en dan beklag doen over een onveilige situatie >:) (als Enexis inderdaad het dossier sluit en verder niets doet zoals verwijderen).

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Freee!! schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 21:06:
[...]

En zonder verdere communicatie rustig een jaar afwachten en dan beklag doen over een onveilige situatie >:) (als Enexis inderdaad het dossier sluit en verder niets doet zoals verwijderen).
Dat beklag ga ik binnenkort richting SODM doen.

Sinds maart 2022 contactloos en sinds september 2023 ben ik voorzien van een slotje.
Nog een paar weken en dan zit het slotje waardoor kennelijk de gasleidingen ernstig aangetast worden er een jaar op en is het in mijn woning levensgevaarlijk.

Wanneer Enexis zelf geen initiatief neemt tot contact met mij over de ontstane onveilige situatie, zal ik daarover eens een flinke boom opzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87

Even voor de zekerheid: hebben ze je opzegging wel verwerkt? Energiemaatschappijen hebben er namelijk ook een handje van een rechtsgeldige opzegging te negeren omdat ze vinden dat je eerst bij mijnaansluiting.nl een verwijderingsopdracht moet geven, wat (natuurlijk) totaal onzinnig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Compuchip87 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:19:
[...]

Even voor de zekerheid: hebben ze je opzegging wel verwerkt? Energiemaatschappijen hebben er namelijk ook een handje van een rechtsgeldige opzegging te negeren omdat ze vinden dat je eerst bij mijnaansluiting.nl een verwijderingsopdracht moet geven, wat (natuurlijk) totaal onzinnig is.
@Ivow85 zegt toch:
Sinds maart 2022 contactloos
;) O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
Maar ik reageerde op iemand anders :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Compuchip87 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:52:
[...]

Maar ik reageerde op iemand anders :P
Greenchoice is volgens mij een van de weinigen die het best netjes doet.
Ik vermoed dat het contract per direct beëindigd is voor @dokter_sikbok.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:35
Per 1 maart ATO en levering gas opgezegd. Via mijnaansluiting.nl de verwijdering geregeld bij Liander.
6 sept komen ze de gas aansluiting verwijderen. Offerte van Liander en in de communicatie met Liander is steeds aan gegeven dat het bedrag wat ik moet betalen €0 is.

Ik houd jullie op de hoogte

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Truus01 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:56:
[...]

Was/Is daar niet iemand al mee bezig?
Ah wacht, @Bram-Bos verzamelt(/de) een en ander.
Maar blijkbaar (nog) niet de klachten/meldingen bij ACM?
Wellicht kan eea nu een stap verder genomen worden?
Ik ben niet meer actief in deze discussie, dus als er coördinatie nodig is moet iemand anders dat op zich nemen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:54
Sinds vorige week ook begonnen met het gas eruit.
Inmiddels mijn gascontract opgezegd per 8-8-2024, wat netjes is bevestigd.
Vervoglens kreeg ik op 16 augustus de standaard brief van Enexis met daarin dat er geen energieleverancier bekend is.

Vervolgens heb ik een mail (standaard brief 1a) naar ze gemaild
Geachte heer/mevrouw,

Ik ontving op 16 augustus 2024 een brief van u op mijn adres (kenmerk:
KV-AH-LS-L1), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er
bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u
mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten,
omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat
contract heb ik per 08-08-2024 opgezegd bij GreenChoice B.V..
Tegelijkertijd met die opzegging heb ik GreenChoice B.V. gemachtigd om
namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij
Enexis Netbeheer, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor
aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers
(versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst
noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de
Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar
verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de
ATO in ieder geval beëindigd.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele
werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het initiatief daartoe
ligt bij u, vindt ook de kantonrechter (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862). Ik
benadruk dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel
in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
en nu daar een reactie op gekregen.
U heeft ons een e-mail gestuurd over << ADRES >>. In deze e-mail reageer ik op uw vraag.

ATO

De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.

Tarievencode

In artikel 2.9.2 van de tarievencode gas staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de tarievencode elektriciteit. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.

Verwijderen aansluiting

Meer informatie over een eventuele verwijdering van de gasaansluiting kunt u vinden op onze website.

Ik wens u nog een fijne dag.
Nu bedacht ik mij dat ik eerst 2b wilde terug sturen, maar ik heb het idee dat dat wat veel is.

Wat zouden jullie ongeveer terug sturen?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +12 Henk 'm!
@maomanna

Je kunt reageren met iets als:
Hartelijk dank voor uw reactie.

De ATO wordt inderdaad namens mij door de energieleverancier bij u gesloten.
Echter moet u niet wederom de leugens verkondigen die u al talloze keren aan anderen vertelt heeft en waarop u ook al talloze malen terecht bent gewezen. Dat is misleiding. Elke overeenkomst is op te zeggen, zo ook de Aansluit en Transportovereenkomst (waarvan overigens géén door mij getekend exemplaar bestaat, omdat de energieleverancier die destijds namen mij gesloten heeft).

In uw eigen ATO staat letterlijk dat deze opzegbaar is, en dat ik dat kan doen door mijn energieleverancier daartoe te machtigen. Simpelweg op dezelfde wijze als de overeenkomst tot stand is gekomen. Die opzegging heb ik gedaan en is daarmee juridisch een gepasseerd station. Wanneer u die opzegging niet tijdig correct verwerkt heeft, bent u in overtreding. Ik zal de ACM dan ook op de hoogte stellen van deze overtreding uwerzijds én uw leugens over het feit dat opzegging niet mogelijk is.
Overigens had u dit ook al in mijn voorgaande bericht kunnen lezen. Het is een kwalijke zaak dat u kennelijk niet in staat bent uw functie uit te voeren binnen de geldende wet en regelgeving.

Ik verzoek u dringend om u tot uw juridische afdeling of externe gespecialiseerde juristen en advocaten te wenden opdat zij u een correcte gang van zaken kunnen uitleggen. Op dit moment bent u duidelijk niet capabel voor uw functie.

De Tarievencode Gas regelt slechts hoe u kosten mag berekenen wanneer daar een grondslag voor bestaat. Dat leest u in het eerste artikel van de betreffende code. Nu er voor de gasaansluiting tussen ons geen overeenkomst meer van toepassing is, is een beroep uwerzijds op de Tarievencode Gas ook bijzonder onnozel.

Het meest kwalijke is echter dat u hier echter al vele malen op gewezen bent door tientallen andere consumenten, maar dat u nog altijd dezelfde leugens vertelt. Ik trap niet in uw leugens en u moet zelf weten wat u verder met uw eigendommen doet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• maomanna
Ik proef enige irritatie :O

ondanks dat ik het met je eens ben dat ze hard leers zijn, ga ik een iets minder harde toon kiezen. ik ga wat dichten

Edit:
Hartelijk dank voor uw reactie.

De ATO wordt inderdaad namens mij door de energieleverancier bij u gesloten.
U schrijft mij dat de ATO niet kan worden opgezegd, wat pertinent onwaar is. Elke overeenkomst is op te zeggen, zo ook de Aansluit en Transportovereenkomst (waarvan overigens géén door mij getekend exemplaar bestaat, omdat de energieleverancier die destijds namen mij gesloten heeft).

In uw eigen ATO staat letterlijk dat deze opzegbaar is, en dat ik dat kan doen door mijn energieleverancier daartoe te machtigen. Simpelweg op dezelfde wijze als de overeenkomst tot stand is gekomen. Die opzegging heb ik gedaan en is daarmee juridisch een gepasseerd station. Wanneer u die opzegging niet tijdig correct verwerkt heeft, bent u in overtreding. Ik zal de ACM dan ook op de hoogte stellen van deze overtreding uwerzijds én uw bewering over het feit dat opzegging niet mogelijk is.
Overigens had u dit ook al in mijn voorgaande bericht kunnen lezen. Het is een kwalijke zaak dat u kennelijk niet in staat bent uw functie uit te voeren binnen de geldende wet en regelgeving.

Daarnaast regelt de Tarievencode Gas slechts hoe u kosten mag berekenen wanneer daar een grondslag voor bestaat. Dat leest u in het eerste artikel van de betreffende code. Nu er voor de gasaansluiting tussen ons geen overeenkomst meer van toepassing is, is een beroep uwerzijds op de Tarievencode Gas ook niet mogelijk.

Ook geeft u aan dat het wettelijk verplicht is, om op een actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben. In geen enkele correspondentie, wettekst of uitspraak vind ik deze wettelijke verplichting terug. Graag zie ik de toelichting en bijhorende basis van uw stelling tegemoet.

Het meest kwalijke is echter dat u door vele andere consumenten bent gewezen op deze feiten, maar dat u nog altijd dezelfde onwaarheden vertelt. De gasaansluiting is uw eigendom en als u vind dat daar iets mee gedaan moet worden, kunt u daarvoor het initiatief nemen. Bij deze geef ik nadrukkelijk geen opdracht voor werkzaamheden, maar u bent en blijft van harte welkom als u werkzaamheden aan uw eigendommen wilt verrichten.
@Ivow85 goede basis heb je neergelegd! thanks! het dichten is klaar. ook een pging naar een antwoord op de wettelijke energiecontract stelling toegevoegd.

[ Voor 91% gewijzigd door maomanna op 26-08-2024 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
maomanna schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 12:44:

ondanks dat ik het met je eens ben dat ze hard leers zijn, ga ik een iets minder harde toon kiezen. ik ga wat dichten

Edit:

[...]

@Ivow85 goede basis heb je neergelegd! thanks! het dichten is klaar. ook een pging naar een antwoord op de wettelijke energiecontract stelling toegevoegd.
ik zou "gesloten" wijzigen in "opgezegd".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29

Edit:

[...]

Even in de laatste zin "op afspraak" toevoegen. Anders staan ze straks voor de deur, want jij had gezegd dat ze langs mochten komen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
Blihi schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:41:
[...]

Even in de laatste zin "op afspraak" toevoegen. Anders staan ze straks voor de deur, want jij had gezegd dat ze langs mochten komen.
inderdaad, ik zocht nog even naar dat artikel

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Edit:

[...]

Na 8 jaar telkens dezelfde leugens weerleggen, is voor mij de tijd van vriendelijkheid wel voorbij.

Gewoon keihard slaan met elke stok (leugen) die ze aanreiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maomanna
Leuk, wordt uitgenodigd voor een enquete over hoe het contact was.. :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Hoe zou dat nu komen :? 7(8)7 O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dokter_sikbok
@Compuchip87
De laatste keer dat ik het checkte zat de opdracht met bijbehorende acceptatie van hun algemene voorwaarden verstopt in de allerlaatste stap van de "aanvraag" op mijnaansluiting.nl. zie Compuchip87 in "Gas de deur uit doen: Gratis!"
Je hebt helemaal gelijk.

Ik heb het geprobeerd. In de laatste stap - fijn voor de sunken cost fallacy - op mijnaansluiting.nl komt het instemmen met de algemene voorwaarden van Stedin.

Met daarin een besperking van aansprakelijkheid tot 50% van de prijs voor de opdracht, á 0 Euro. (downloadlink voor bron, artikel 11.5)
Heb dit weekend per mail opgezegd bij mijn energieleverancier en nog geen reactie gehad. Dus dat is nog afwachten.

Wel om gevraagd of zij de gasaansluiting konden opzeggen bij de netbeheerder. Als ik daar niks expliciet over hoor, ga ik zeker doorvragen. Na wat bijlezen (bron) lijkt het erop dat ik dat zelf moet doen. Zie ook hieronder.

@RichieB
Als je in het oude topic op stedin zoekt krijg je met de laatste hits een goed beeld. Bij mij ging het mis toen de aannemer mij vroeg om te tekenen voor de opdracht en dat ik een en ander zou voorbereiden. Sindsdien ligt de verwijdering bij mij stil.
Die had ik - ondanks mijn search - helemaal gemist.
Net bijgelezen. Goed om te weten voor als de aannemer bij mij op de stoep staat. Bedankt!

Hoe heb jij ..
Verwijdering gasaansluiting zonder wensdatum aangevraagd via mijnaansluiting.nl
.. gedaan, zonder de voorwaarden te accepteren?

De knop voor verzenden is niet disabled, dus lijkt erop dat ik de aanvraag zonder accepteren van de voorwaarden kan versturen. Heb nu katten plaatjes ipv "foto van de meterkast". En ik vertrouw het nog niet. Dus ben wat huiverig om het te proberen.

Conclusie tot dusver, Stedin heeft dit nog niet netjes geregeld.
Er zijn nog aardig wat valkuilen onderweg :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patrick4
Als vervolg op mijn post Patrick4 in "Gas gratis weg; netbeheerders / handelaren negeren de regels" ben ik toch geneigd om de route "melding via mijnaansluiting.nl" te kiezen, omdat ik geen zin heb in een lange procedure.

Het proces via mijnaansluiting begint duidelijk maar eindigt twijfelachtig. Ik heb nog niet verzonden.

Na invullen adres en keuze 'Gas' kan ik kiezen uit een aantal Enexis producten. De bovenste twee zijn "Melding einde eigen gebruik" (laagbouw/hoogbouw) met "indicatie eenmalige kosten 0,-". Pas daaronder de opties voor "Verwijderen" met "Prijsopgave volgt later".

Bij keuze "Melding eigen gebruik" komt dan nog uitleg te voorschijn: "U meldt dat u de gasaansluiting definitief niet meer gebruikt. Enexis verwijdert op een later moment de aansluiting uit de meterkast inclusief de aansluitleiding op uw terrein. U betaalt niets voor de verwijdering."

Foto van meterkast heb ik toegevoegd.

Dan moet ik een voorkeurs week voor de planning opgeven. Daar staat bij: "Let op: bij een ‘melding einde gebruik’ houden we voor de gaswerkzaamheden géén rekening met uw voorkeursweek. Wij nemen contact met u op zodra wij de verwijdering plannen. Bij het verwijderen van de gasaansluiting verleent u de benodigde medewerking en toegang tot uw perceel en woning."

Bij het overzicht staat een totaalbedrag van 0,- maar ook: "Enexis Netbeheer B.V. geeft via mijnaansluiting.nl een prijsindicatie, zodat u weet wat de kosten ongeveer zullen zijn. Nadat u uw aanvraag heeft verzonden wordt er door Enexis Netbeheer B.V. contact met u opgenomen en ontvangt u een offerte met daarin de exacte kosten voor uw aanvraag."

Bij goedkeuren en verzenden wordt nogmaals genoemd: "Uw aanvraag zal in behandeling worden genomen door Enexis Netbeheer B.V.. U heeft mogelijk een prijsindicatie gezien voor de werkzaamheden in deze aanvraag. Nadat u de aanvraag verzonden heeft wordt er contact met u opgenomen over het vervolg waarin Enexis Netbeheer B.V. u informeert over de exacte prijs van de werkzaamheden."

Dat laatste is dan natuurlijk weer jammer.

De voorwaarden zelf zie ik overigens nergens. Ik kan alleen akkoord gaan met het delen van informatie met partijen die betrokken zijn bij uitvoering of prijsbepaling.

En dan kan ik nog een opmerking toevoegen. Adviseren jullie hier om te melden dat ik nadrukkelijk geen aanvraag doe, ook al gebruiken zij dat woord wel, maar dat ik enkel een melding van einde gebruik maak? Nog meer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eagle2713
Bedankt voor jullie suggesties @Ivow85, @Freee!! en anderen, stuur volgende week een reactie naar Enexis en zal deze ook hier delen.
Aangezien ik toch volledig genegeerd word lijkt me een (uitgebreide) inhoudelijke reactie zinloos. Ze gaan mijn melding toch niet doorzetten ondanks dat ze weten dat ze fout zitten. Blijft over om te zorgen dat de juridische kant klopt. Enexis er op wijzen dat 2.9.2 ook geen grond biedt voor een rekening en dat ik deze ook niet zal accepteren. Vergeet ik dan nog iets?

Het resultaat van zowel de mijnaansluiting.nl-route en de tweakersroute is hetzelfde: zonder te betalen van het gas af. Het verschil in ‘gedoe’ valt mij (tot nu toe) wel mee. Zal straks een keer een rekening moeten betwisten en mogelijk nog een paar mailtjes naar een incassobureau.
Begrijp het moeilijk doen van Enexis niet. Lijkt een hele kleine moeite om de melding intern door te zetten naar de juiste afdeling. In ieder geval minder dan al de achterlijke mailtjes sturen en een incassobureau inschakelen. Kost hen ook tijd en dus geld. En de kans dat ze tweakers zo ver krijgen dat die een rekening gaan betalen is nihil en dat moeten ze inmiddels zelf ook weten. Zeker aangezien zo door de onzin die ze uitkramen ook in de rechtszaal geen kans maken. Blijft over het risico afschuiven. Maar levert dat Enexis daadwerkelijk wat op? Gaat toch (bijna) nooit fout en mocht dat toch gebeuren dan zullen ze het echt niet zomaar kunnen afschuiven op de AV zonder dat er veel commotie ontstaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
Eagle2713 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:39:
Bedankt voor jullie suggesties @Ivow85, @Freee!! en anderen, stuur volgende week een reactie naar Enexis en zal deze ook hier delen.
Aangezien ik toch volledig genegeerd wordt lijkt me een (uitgebreide) inhoudelijke reactie zinloos. Ze gaan mijn melding toch niet doorzetten ondanks dat ze weten dat ze fout zitten. Blijft over om te zorgen dat de juridische kant klopt. Enexis er op wijzen dat 2.9.2 ook geen grond biedt voor een rekening en dat ik deze ook niet zal accepteren. Vergeet ik dan nog iets?

Het resultaat van zowel de mijnaansluiting.nl-route en de tweakersroute is hetzelfde: zonder te betalen van het gas af. Het verschil in ‘gedoe’ valt mij (tot nu toe) wel mee. Zal straks een keer een rekening moeten betwisten en mogelijk nog een paar mailtjes naar een incassobureau.
Begrijp het moeilijk doen van Enexis niet. Lijkt een hele kleine moeite om de melding intern door te zetten naar de juiste afdeling. In ieder geval minder dan al de achterlijke mailtjes sturen en een incassobureau inschakelen. Kost hen ook tijd en dus geld. En de kans dat ze tweakers zo ver krijgen dat die een rekening gaan betalen is nihil en dat moeten ze inmiddels zelf ook weten. Zeker aangezien zo door de onzin die ze uitkramen ook in de rechtszaal geen kans maken. Blijft over het risico afschuiven. Maar levert dat Enexis daadwerkelijk wat op? Gaat toch (bijna) nooit fout en mocht dat toch gebeuren dan zullen ze het echt niet zomaar kunnen afschuiven op de AV zonder dat er veel commotie ontstaat.
2.9.2 biedt wel grond voor een rekening, maar alléén na de uitvoering van werkzaamheden volgens een geaccepteerde/ondertekende offerte. En díe offerte is er natuurlijk niet... ;)
Het is gewoon selectief quoten uit een artikel in de gaswet.
Je zou ze daarop nog kunnen (terecht)wijzen... :/

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• mikepapot
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 18:19
Gisteren kwam de werkploeg namens Liander om de gasaansluiting en de gasmeter te verwijderen. *O*
Het verwijderingsfeest ging echter niet door. -O-

Lees hieronder waarom niet en ook waarom ik heel blij ben dat ik geen aanvrager/opdrachtgever ben van de verwijdering. Ik volg namelijk de tweakersroute en heb geen aanvraag gedaan via mijnaansluiting.nl.

Wat er aan vooraf ging:
  • Na enig gesteggel heeft Liander geaccepteerd dat zijzelf opdrachtgever werd voor de verwijderingsaanvraag en niet ik (zie deel 1 van mijn dossier).
  • Liander heeft dus zelf een opdracht voor de verwijdering van de gasaansluiting en -meter aangemaakt en doorgezet naar een van haar aannemers.
  • De betreffende aannemer heeft mij na relatief korte tijd gebeld voor het maken van een afspraak voor de verwijdering ca. een maand later. Daarbij was een schouw vooraf niet nodig, hoefden ze alleen bij mij in huis in de meterkast te zijn en buiten alleen te graven in het openbare trottoir.
  • Bij de bevestiging twee dagen later per mail stond daarin nog een zin "Het tracé moet geheel vrij toegankelijk zijn om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren".
  • Daarop heb ik een mail terug gestuurd met de vraag wat hij met deze zin bedoelde. Omdat ik toen al verwachtte dat ik geen antwoord op mijn vraag zou krijgen, heb ik in mijn mail aangegeven wat er naar mijn idee is afgesproken in ons telefoongesprek. Met in de afsluiting: "Zonder tegenbericht ga ik ervan uit dat met hetgeen ik hierboven beschreven heb, jullie de geplande werkzaamheden gewoon kunnen uitvoeren." Zie deel 2 van mijn dossier voor het complete verhaal.
  • En inderdaad geen bericht meer terug gekregen tot en met de dag van de verwijdering.
De voorman (een onderaannemer van de aannemer van Liander) kwam vrij snel met het bericht dat er niet alleen gegraven moest worden in de gemeentestoep maar ook in mijn voortuin bij de gevel en dat ze in de kruipruimte onder de meterkast moesten zijn. Ik heb begrip getoond voor de noodzaak daarvoor, maar aangegeven dat hier geen afspraken vooraf over gemaakt waren. Gelukkig had ik een print van mijn mail aan de aannemer klaar liggen om dit te onderbouwen. "Prima" gaf hij aan, maar hij had opdracht om de complete gasleiding in/onder mijn perceel te verwijderen, anders zou hij niet betaald worden voor zijn werk. Gelukkig was hij zo slim om het probleem terug te leggen bij zijn opdrachtgever, de aannemer, met een foto van de print van de mailwisseling.

Vrij snel daarna werd ik gebeld door Liander, waarbij het in eerste instantie ging over 'mijn aanvraag'. Ik heb dat snel onderbroken met dat ik niet de aanvrager of opdrachtgever ben voor deze verwijdering, maar dat ik slechts gemeld heb dat ik geen gas meer gebruik of ga gebruiken. Daarbij heb ik opnieuw begrip getoond voor hun standpunt dat de gasleiding in zijn geheel verwijderd moet worden, maar dat ik vooraf zwart op wit de garantie wil krijgen van Liander dat mijn voortuin weer in dezelfde staat wordt gebracht als dat hij op dat moment was.

Even uitleggen waarom dit zo belangrijk is: wij wonen in een veengebied, waar we altijd te maken hebben met wegzakkende veengrond. Bestrating hier leggen is een specialistisch werk met speciaal doek over de veengrond, speciaal lichtgewicht 'zand' en lichtgewicht bestrating. Bij ons zijn dat tegelstroken van 120 x 30 cm. De voorman, die zelf ook in een veengebied woont, herkende dat ook en beseft ook dat simpel een gat graven, waarbij het doek opengesneden moet worden, gegarandeerd tot verzakkingen gaat leiden. Om dat te voorkomen moet de bestrating er over een veel groter opervlakte uit om daaronder een nieuw doek te leggen. Al met al een veel grotere ingreep dan vooraf voorzien (bij gebrek aan een schouw vooraf). :F

Aan de telefoon met Liander kon ik al vrij snel hem zelf de telefoon geven, zodat hij dit bij Liander terug kon leggen.

Slot van het liedje was dat de werkploeg afscheid nam en pas weer terug zou komen als vooraf alles goed geschouwd en afgesproken zou zijn. Ik ben het daar helemaal mee eens.

Ik wacht dus rustig het vervolg weer af. :O

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:27

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Waarom staat de overheid toe dat energiebedrijven het de mensen opzettelijk zo lastig blijven maken terwijl we ook te horen krijgen dat het goed is om van het gas af te gaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
@mikepapot Wat voor traject is dat dan wel niet? De aannemer die bij mij langs kwam (wel op eigen verzoek) had speciaal iemand gestuurd om een nieuw stuk speelgoed uit te proberen. Daarmee konden ze tot wel 30 meter (meen ik) leiding in 1 keer van binnenuit open snijden en vervolgens de stukken er zo uit trekken.

Dat was dus wat anders dan de vaak gebruikte leidingtrekkers. Bij dit ding zat aan het einde van de staalkabel een groot mes, precies afgestemd op het materiaal (ze hadden messen voor PVC, PE en zelfs voor koper).

Helaas kon hij het apparaat niet goed testen, want mij leiding lag er pas 2 jaar, dus die lag nog zo los dat het mes bleef steken en de leiding er in zijn geheel uit kwam. Alleen de eerste meter was open gesneden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@mikepapot daaruit blijkt maar weer het belang om duidelijk te hebben dat je zelf geen opdrachtgever bent en geen aansprakelijkheid aanvaard voor wat dan ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mikepapot
@Blihi Het gaat maar om een paar meter, waarschijnlijk vrij recht toe recht aan vanaf de stoep naar de gevel. Daar zit wel een stukje ronde uitbouw zonder toegankelijke kruipruimte. Daarna gaat het via de toegankelijke kruipruimte naar de meterkast toe.
Ik heb overigens ‘jouw speelgoed’ inderdaad benoemd, maar toch was het naar zijn idee nodig om bij de gevel te graven.
Verder is er voor ons huis alleen de stoep; daarnaast een stuk openbaar groen met tussen stoep en groen een heg. Ik weet niet wat ze nodig hebben voor het eruit trekken/snijden van de gasleiding en of dat apparaat voor ons huis kan komen.
Alle reden om dit eerst goed te komen schouwen.

@Ivow85 Inderdaad, zo blij mee!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Een gat voor de gevel is gebruikelijk. Vanaf daar loopt er een mantelbuis naar binnen en die hoort bij het huis, dus mogen ze niet zomaar een messenblok door trekken lijkt mij. Dus bij het mantelbuis doorhalen en vanaf daar naar de straat toe het messenblok erdoor trekken. Bij grotere afstanden zal er ook tussendoor een gat moeten komen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Erwin_83 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:45:
Een gat voor de gevel is gebruikelijk. Vanaf daar loopt er een mantelbuis naar binnen en die hoort bij het huis, dus mogen ze niet zomaar een messenblok door trekken lijkt mij. Dus bij het mantelbuis doorhalen en vanaf daar naar de straat toe het messenblok erdoor trekken. Bij grotere afstanden zal er ook tussendoor een gat moeten komen.
Daar was precies dat gereedschap voor. Die beschadigt niet de mantelbuis, maar alleen de daar in liggende leiding. De messen komen niet buiten de buis uit. Het gereedschap wat ze bij zich hadden om te testen zou tientallen meters zonder graven moeten kunnen doen. Ze hadden er eentje op proef van de leverancier, want blijkbaar was het best prijzig.

Bij ons is dus niet gegraven voor de woning, maar alleen op de gemeentegrond. Er ging een kabel de buis in, die kwam in de meterkast uit en daar ging een opzetstuk om de messen door de buis te trekken. Toen kwam echter de hele buis mee naar buiten. Ze trokken hem met een graafmachine zo de grond uit (en reden met de graafmachine tegen een lantaarnpaal, maar dat is de gemeente dezelfde dag komen repareren).

Het leek een beetje op een portable versie van zoiets: http://en.terra-eu.eu/calibre-pipe-bursting/2-14-produkte

Ze vertelden er ook bij dat ze die spullen ook gebruikten voor het aanleggen van nieuwe leidingen (renovatie). Dan kun je met zo'n tool de oude leiding kapot snijden, aan de kant duwen en de nieuwe leiding door het bestaande gat trekken.

[ Voor 12% gewijzigd door Blihi op 28-08-2024 12:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Zo ging het hier, een paar jaar geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BVoBBAV4oGrR0PVBQNq_LjhqXxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SsYIvLi1d6IeV8odu8JmhSZd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3nYyUtrUt007ITyRHs0m1LPDlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQ0RcRPgZAquOyJOyFJNgdvE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5NtrKGvzkAwWeNuoYi01UMUFhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCSBUW5cGFyp2WehCKHrf8eZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U6Y2uh5CnLc-LkNh8ZLXGLfinIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSpTYVHTjcJe37h9bEDI6d5a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8qxDpKfQTQqGocWzH70T0QoIRg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNS0eMxhs0eCknzE8whKF34N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egjy9CegwMo-NTa91MDot-DejAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2SUAnoaEsGuzV1x8dFS3PT6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkAw4BykIuz50mVEj6OCBc87J-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIKogG460PMcLPStgLIs2a17.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Domme vraag, maar begrijp ik nu goed dat er een omhulsel is van de leiding die dan achter blijft? Dat de kans dus groot is dat de vloerisolatie weinig tot geen schade gaat krijgen.

De voortuin is voor ons sowieso geen probleem. Maar ik voorzag wat issues eventueel met de isolatie. Maar dat zou dus mee kunnen vallen.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
ArthurMorgan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:15:
Domme vraag, maar begrijp ik nu goed dat er een omhulsel is van de leiding die dan achter blijft? Dat de kans dus groot is dat de vloerisolatie weinig tot geen schade gaat krijgen.

De voortuin is voor ons sowieso geen probleem. Maar ik voorzag wat issues eventueel met de isolatie. Maar dat zou dus mee kunnen vallen.
Als het goed is, zit er in de woning een invoerbocht waar de gasleiding doorheen loopt. Die invoerbocht raakt verder niet beschadigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Blihi schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

Als het goed is, zit er in de woning een invoerbocht waar de gasleiding doorheen loopt. Die invoerbocht raakt verder niet beschadigd.
Dat hangt dan wel van de leeftijd van je huis af.
Vanaf wanneer ongeveer werd die mantelbuis toegepast? 80er jaren?

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Dat is nogal afhankelijk van het bouwjaar van de woning.
De invoerstukken/mantelbuizen zijn nog niet zo heel lang standaard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bekentenis.... afgelopen maanden hebben ze bij ons alle gasdingen vervangen. Dus spiksplinternieuw :X (en ja daarna is de vloerisolatie gedaan.)

Pas in de maanden daarna besloot ik van het gas af te gaan, en kwam ik er achter hoe dat precies in zijn werk gaat :D

[ Voor 8% gewijzigd door ArthurMorgan op 28-08-2024 17:12 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ArthurMorgan schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:08:
Bekentenis.... afgelopen maanden hebben ze bij ons alle gasdingen vervangen. Dus spiksplinternieuw :X (en ja daarna is de vloerisolatie gedaan.)

Pas in de maanden daarna besloot ik van het gas af te gaan, en kwam ik er achter hoe dat precies in zijn werk gaat :D
Als je gasbuis nu ingepakt in de vloerisolatie (kruipruimte?) zit, dan kun je wel vragen of ze dat stukje daar met rust laten en afzagen; beide uiteinden volpurren en je hebt er geen last van.

<John O`Mill>

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 12:41
Interessant topic. Wij gaan binnenkort van het gas af en hebben wat ellende met de gasbuis al mee gemaakt. 2 jaar geleden moest Stedin de gasbuis vervangen, graven in de tuin was voor mij geen probleem (wel irritant) maar na een paar weken kreeg ik met wat hevigere regenval een lekkage. De buren hebben regelmatig een lekkage, maar wij hadden daar nooit last van omdat de vorige bewoner de kelderkast helemaal waterdicht heeft gemaakt. Na het vervangen van de gasbuis is er lekkage ontstaan en zijn ze tot 2 keer toe terug gekomen om het te fixen. Nu gaat het 2 jaar goed, maar voorzie ik wel issues als die buis weg gaat.

Het is een huis uit 1959 dus er zit geen mantelbuis, die buis hebben ze nu volgens mij dichtgeprakt met waterdichtprut aan beide kanten, maar als die buis eruit wordt getrokken dan zit je dus met een gapend gat?

Ik dacht eerst via mijnaansluiting.nl zo'n afsluitmelding te doen, maar ik ga toch wat verder lezen over wat de opties zijn. Ik zou het wel fijn vinden als de gasmeter zsm het huis uit gaat - maar ik wil niet betalen voor mogelijke ellende. Ik ga namelijk ook een warmtepomp boilervat a 2500 euro in de kelderkast plaatsen, en zou het niet zo tof vinden als die zo in het water staat door een lekkage.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 18:17
[...]

Officieel zou de doorvoer dicht gemaakt moeten zijn, zodat in geval van een lekkage buiten voor de gevel, het gas niet de kruipruimte/spouw ik kan stromen.

De praktijk wijst uit dat dat enorm varieert: een gat in de muur , een mantelbuis , afdichting van het gat met stopaq etc etc.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

TheJVH schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 00:36:
Interessant topic. Wij gaan binnenkort van het gas af en hebben wat ellende met de gasbuis al mee gemaakt. 2 jaar geleden moest Stedin de gasbuis vervangen, graven in de tuin was voor mij geen probleem (wel irritant) maar na een paar weken kreeg ik met wat hevigere regenval een lekkage. De buren hebben regelmatig een lekkage, maar wij hadden daar nooit last van omdat de vorige bewoner de kelderkast helemaal waterdicht heeft gemaakt. Na het vervangen van de gasbuis is er lekkage ontstaan en zijn ze tot 2 keer toe terug gekomen om het te fixen. Nu gaat het 2 jaar goed, maar voorzie ik wel issues als die buis weg gaat.

Het is een huis uit 1959 dus er zit geen mantelbuis, die buis hebben ze nu volgens mij dichtgeprakt met waterdichtprut aan beide kanten, maar als die buis eruit wordt getrokken dan zit je dus met een gapend gat?

Ik dacht eerst via mijnaansluiting.nl zo'n afsluitmelding te doen, maar ik ga toch wat verder lezen over wat de opties zijn. Ik zou het wel fijn vinden als de gasmeter zsm het huis uit gaat - maar ik wil niet betalen voor mogelijke ellende. Ik ga namelijk ook een warmtepomp boilervat a 2500 euro in de kelderkast plaatsen, en zou het niet zo tof vinden als die zo in het water staat door een lekkage.
Tja, hier wordt weer eens duidelijk waarom je niet moet tekenen voor het accepteren van de Algemene Voorwaarden. Dan zijn alle problemen namelijk 100% voor jou als opdrachtgever.

Er zijn dus officieel twee wegen:
  1. Je doet een melding dat je geen gas meer verbruikt en dat ze de aansluiting, als ze dat willen, weg mogen halen. Je weet niet of en wanneer dat gebeurt en dat kan soms heel lang duren.
    Dit is gratis. De praktijk echter vaak dat je ergens in die procedure (tegen het eind) tóch akkoord moet gaan met Algemene Voorwaarden en daarin staat dat jij als opdrachtgever verantwoordelijkheden draagt die je niet wílt dragen.
  2. Je doet een verzoek om verwijdering. Dit gaat je wel (flink) geld kosten, maar dan kun je ook een datum afspreken wanneer de boel verwijderd wordt. In dit geval zal je akkoort móéten gaan met hun Algemene Voorwaarden en zit je vast aan alle risico’s die voor jouw rekening zijn; ook als zij een fout maken en bijvoorbeeld door een glasvezelkabel steken bij het graven
Nou ben ik benieuwd waar je voor gaat kiezen… :+

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Trichoglossus schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:58:
[...]

Officieel zou de doorvoer dicht gemaakt moeten zijn, zodat in geval van een lekkage buiten voor de gevel, het gas niet de kruipruimte/spouw ik kan stromen.
Dan moet dat gas eerst nog door 2 meter zand stromen om bij de fundering te komen, maar ik snap je punt.
De praktijk wijst uit dat dat enorm varieert: een gat in de muur , een mantelbuis , afdichting van het gat met stopaq etc etc.
Die mantelbuis is hier niet dicht gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:49
YouTube: Wat is de toekomst van ons gasnet?

Ca 3min, wordt duidelijk uitgelegd dat je compleet wordt ontzorgd.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken, alles wordt hersteld, ook de planten ed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:38
Whiskey48 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:58:

Wij van wc-eend adviseren wc-eend.....

Ik hoop dat het sarcasme is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patrick4
Hippe Lip schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:06:
[...]
  1. Je doet een melding dat je geen gas meer verbruikt en dat ze de aansluiting, als ze dat willen, weg mogen halen. Je weet niet of en wanneer dat gebeurt en dat kan soms heel lang duren.
    Dit is gratis. De praktijk echter vaak dat je ergens in die procedure (tegen het eind) tóch akkoord moet gaan met Algemene Voorwaarden en daarin staat dat jij als opdrachtgever verantwoordelijkheden draagt die je niet wílt dragen.
Nou ben ik benieuwd waar je voor gaat kiezen… :+
Bedoel je hier mee tegen het einde van de procedure bij de aanvraag op mijnaansluiting.nl? Ik heb daar geen Algemene Voorwaarden gezien, los van akkoord om gegevens te delen met derde partijen.

Of bedoel je later in de procedure als ze contact opnemen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 12:41
Whiskey48 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:58:

Ja dat zal best, maar als ik 3 maanden later een lekkage heb in de kelder, komen ze dan terug om de kelderwand te repareren? En vergoeden ze ook de schade die ontstaat door zo'n lekkage?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 18:17
Blihi schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:11:
[...]

Dan moet dat gas eerst nog door 2 meter zand stromen om bij de fundering te komen, maar ik snap je punt.
Gaslekkages binnen 2m van de gevel zijn voor de netbeheerders urgent en worden meteen verholpen.

Bij een gaslek gaat het gas niet als een schoorsteen omhoog, maar zoekt zijn weg door de grond.
Dat kan over vele m2 zijn.
Op een hoofdgasleiding kan er makkelijk over 15m gas worden gemeten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

YouTube: Puerto Rico Gas Explosion | Seconds from Disaster

Twee meter is niks voor gas door de grond :p

Beetje laat, maar ik moet wel een belangrijk verschil benadrukken: bij deze ramp in Puerto Rico werd gebruik gemaakt van propaan. Propaan is zwaarder dan lucht en daalt dus in huizen en kelders. Aardgas is lichter dan de buitenlucht en zal stijgen, waardoor het minder waarschijnlijk is dat het hele lange afstanden zal afleggen ondergronds.

[ Voor 50% gewijzigd door Glashelder op 30-08-2024 15:05 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Trichoglossus schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 07:34:
[...]

Gaslekkages binnen 2m van de gevel zijn voor de netbeheerders urgent en worden meteen verholpen.

Bij een gaslek gaat het gas niet als een schoorsteen omhoog, maar zoekt zijn weg door de grond.
Dat kan over vele m2 zijn.
Op een hoofdgasleiding kan er makkelijk over 15m gas worden gemeten.
Wist ik echt niet, maar ik ga ervoor zorgen dat die mantelbuis netjes luchtdicht gemaakt wordt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
mikepapot schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:58:
Slot van het liedje was dat de werkploeg afscheid nam en pas weer terug zou komen als vooraf alles goed geschouwd en afgesproken zou zijn. Ik ben het daar helemaal mee eens.
Wat een gedoe, zeg! Wel prettig dat die onderaannemer die bij je was meedacht en niet met jou de discussie aanging, maar het probleem mee neer probeerde te leggen waar het hoort.
Hebben ze wel koffie gehad?! ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Truus01 op 30-08-2024 21:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mikepapot
Truus01 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 21:27:
[...]

Wat een gedoe, zeg! Wel prettig dat die onderaannemer die bij je was meedacht en niet met jou de discussie aanging, maar het probleem mee neer probeerde te leggen waar het hoort.
Hebben ze wel koffie gehad?! ;)
Ik heb zeker koffie en thee aangeboden met stroopwafels erbij. Maar ze hadden al zoveel koffie gedronken dat ze daar vriendelijk voor bedankten. Maar de stroopwafels gingen er in als … koek. :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dokter_sikbok
Inmiddels een weekje verder en een reactie van Greenchoice binnen.
Gas opzeggen
Goed dat u contact hierover hebt opgenomen. Zodra u wilt dat wij ook gas beëindigen dan ontvangen wij graag een bevestiging van uw aanmelding via https://www.mijnaansluiting.nl/gasverwijderen. Dit moet u dus inderdaad zelf regelen. Zodra wij dit hebben ontvangen, verwerken wij de beëindiging en ontvangt u vervolgens nog een eindnota.
Dus dit is waar ik volgens de tweaker route dit zou doen ...
Wijs desnoods op art. 52b, lid 7 Gaswet en de eigen Algemene Voorwaarden.
Is dat inderdaad nog de volgende stap? De laatste versie is van feb 2021.

Als dat het geval is ga ik met de voorbeeld brief voor deze situatie aan de gang. Had nog niet gevraagd of ze mijn ATO namens mij opzeggen, dus dat ga ik deze keer wel doen. Met de opmerking dat de melding op mijnaanmelding geen verplichting is.

Ga ook maar is kijken hoe ver ik kom op mijnaansluiting.nl als ik alles netjes invul - dus die katten fotos vervangen met foto's van de gasmeter en meterkast - EN ik niet de algemene voorwaarden van Stedin accepteer.

Zien jullie hier problemen van komen?
Het enige dat ik heb toegezegd daar is ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Ja, Greenchoice liegt nog steeds op dezelfde wijze en de wetsartikelen zijn nog steeds geldig en ongewijzigd.

Jij kunt richting Greenchoice hen ook simpelweg hartelijk danken voor de bevestiging dat jouw opzegging op het juiste adres is aangekomen en dat ze nu maar even met hun jurist en advocaat moeten overleggen om te leren hoe ze een rechtsgeldige opzegging moeten verwerken als ze daar zonder hulp niet uit komen.

Wijs ze er op dat alle directe kosten en kosten van verhaal en juridische procedures voor rekening van Greenchoice zijn wanneer zij jouw opzegging, die klaarblijkelijk goed is aangekomen, niet op de juiste wijze conform de Nederlandse wet- en regelgeving en de eigen algemene voorwaarden verwerkt wordt.

Mag ik je ook vragen om bij de ACM een klacht in te dienen over het feit dat Greenchoice jouw opzegging niet op eerste verzoek verwerkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patrick4
dokter_sikbok schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:38:

Ga ook maar is kijken hoe ver ik kom op mijnaansluiting.nl als ik alles netjes invul - dus die katten fotos vervangen met foto's van de gasmeter en meterkast - EN ik niet de algemene voorwaarden van Stedin accepteer.

Daar probeer ik ook antwoord op te krijgen. Ik krijg wel duimpjes op mijn post/vraag, maar geen antwoord.

Via mijnaansluiting.nl bij Enexis hoef/kan ik alleen maar akkoord gaan met het delen van gegevens met betrokken derde partijen. Volgens mij kan ik ieder geval deze route inzetten en later een zijspoor nemen naar de tweakers route, indien nodig. Want ik ga via mijnaansluiting.nl nog nergens mee akkoord behalve bovenstaande. Of mis ik iets?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dokter_sikbok
@Ivow85 Bedankt voor de feedback.

Ga nog een poging doen tot vriendelijk doch dringend.
Maar nu ik er zelf mee bezig ben begin ik de resolute aanpak van de Tweakers in deze draadjes te snappen.

Ook dankbaar aan de mensen die mij zijn voorgegaan.
Anders was ik hier vast ingetrapt.
Mag ik je ook vragen om bij de ACM een klacht in te dienen over het feit dat Greenchoice jouw opzegging niet op eerste verzoek verwerkt?
Ging kijken hoe makkelijk een klacht bij de ACM indienen is. Ligt de site eruit 8)7
UPDATE: Inmiddels lijkt het verholpen. Het lijkt regelijk makkelijk. Wacht hier wel mee tot Greenchoice mijn huidige probleem verholpen heeft.

@Patrick4 Ja, dat is een lastige he.
Het ziet eruit alsof er weinig risico is, maar als ik hier lees hoe het gaat heb ik er weinig vertrouwen in.

Had het ook eerder gevraagd. Maar als niemand het geprobeerd heeft heeft mogelijk niemand het antwoord.

Als ik de tijd vind ga ik nog is kijken en een mooie verzameling screenshot aanleggen. Die kan ik dan ook hier posten in de hoop wat meningen te krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door dokter_sikbok op 31-08-2024 18:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 20:36

bladebla

<Piéééép>

Patrick4 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:10:
[...]
Via mijnaansluiting.nl bij Enexis hoef/kan ik alleen maar akkoord gaan met het delen van gegevens met betrokken derde partijen. Volgens mij kan ik ieder geval deze route inzetten en later een zijspoor nemen naar de tweakers route, indien nodig. Want ik ga via mijnaansluiting.nl nog nergens mee akkoord behalve bovenstaande. Of mis ik iets?
Op het moment dat je het product gekozen hebt, staat er een tekst onder, in een kader. Aan het einde van die tekst staat dat de algemene voorwaarden van toepassing zijn. Heb je dat gezien?

Enexis heeft een apart document met uitvoeren van werkzaamheden als onderdeel van de AV.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kees-Jan
dokter_sikbok schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:38:
Inmiddels een weekje verder en een reactie van Greenchoice binnen.

[...]

Dus dit is waar ik volgens de tweaker route dit zou doen ...

[...]

Is dat inderdaad nog de volgende stap? De laatste versie is van feb 2021.

Als dat het geval is ga ik met de voorbeeld brief voor deze situatie aan de gang. Had nog niet gevraagd of ze mijn ATO namens mij opzeggen, dus dat ga ik deze keer wel doen. Met de opmerking dat de melding op mijnaanmelding geen verplichting is.

Wijs GreenChoice vooral op
21.2 U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons afgesloten
heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een opzegtermijn van dertig
kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig kalenderdagen.
Er worden in de Algemene Voorwaarden van GreenChoice geen extra voorwaarden genoemd voor het opzeggen van de overeenkomst.

Ook in de brief van ACM aan de netbeheerders staat:
Op basis van de bovenstaande uitgangspunten en de overleggen met NBNL, wil de ACM netbeheerders de
regie geven in het veilig verwijderen van gasaansluitingen. Daartoe is het niet nodig dat een afnemer
verzoekt om de gasaansluiting te verwijderen. De afnemer hoeft alleen zijn aansluit- en
transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder op te zeggen
;) :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dokter_sikbok
Bedankt @Kees-Jan !
Daar kan ik wat mee.

Benieuwd wat hun reactie gaat zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Ik heb destijds bij Greenchoice telefonisch opgezegd en eea was geen probleem en het werd direct geregeld. Wel kreeg ik het advies om contact op te nemen met de netbeheerder, om gedonder voor te zijn, maar het werd me niet 'verplicht'.
Maar toen was MijnAansluiting ook nog niet (verkeerd) ingericht om de 'ik stop met gas'-melding te doen.

@dokter_sikbok Ik denk dat ik in jouw geval toch ook eens met GC zou bellen. De tweakersroute levert al genoeg 'ellende' op met de netbeheerders, dus als je de eerste stap bij de energieleverancier iets makkelijker telefonisch kunt regelen, ben je in ieder geval weer een stap verder.
Vooral omdat je de 'ontvangstbevestiging' wel al per mail hebt en dat altijd nog verder op kunt pakken als eea telefonisch toch niet lukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dokter_sikbok
Hoi @Truus01,

Bedankt voor het advies.

Ben niet zo'n beller.
Dus heb het niet eens overwogen.

Is een mooie manier om de blokkage per mail te omzeilen.
Ga er een nachtje over slapen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
Na hier veel verschillende gevallen voorbij te hebben zien komen, is mijn indruk dat de meeste energieleveranciers ook niet te lang tegensputteren. Ik snap nog steeds niet waarom ze niet vanaf het begin de juiste informatie kunnen geven, maar de meesten vinden het wel best als je aangeeft dat je het risico begrijpt en verder de communicatie met de netbeheerder aangaat. Op één of twee hardnekkige na is hoogstens een tweede brief of telefoontje nodig en dan wordt het gewoon geregeld. Het zijn de netbeheerders die ofwel volledig incompetent ofwel kwaadaardig zijn (of Wikipedia: Hanlon's razor hier van toepassing is laat ik aan ieder voor zich om te bepalen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kaoh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 22:48
Mijn ervaring met GC was heel anders, via WhatsApp, geen enkel woord teveel. Gewoon gestopt en afrekening gemaakt. Twee maanden later contact opengebroken om lagere stroom tarieven te krijgen, via de tel. Ging ook makkelijk en kreeg als beloning van het gala zijn gegaan en gratis keus van hun duurzaamheid shop. Want dat willen ze graag stimuleren.
Het blijft zo dat het erg afhangt van wie je speelt helaas.

Edit: Nog even gekeken : enige vraag was per wanneer. Antwoord per direct. Twee dagen later was het verwerkt.

[ Voor 12% gewijzigd door Kaoh op 31-08-2024 22:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Compuchip87 Als Hanlon's razor hier nog van toepassing zou zijn dan zijn ze wel heel, heel, heel erg dom.
We laten ze onderbouwd al jaren weten hoe het wel moet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
dokter_sikbok schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:30:
Hoi @Truus01,

Bedankt voor het advies.

Ben niet zo'n beller.
Dus heb het niet eens overwogen.

Is een mooie manier om de blokkage per mail te omzeilen.
Ga er een nachtje over slapen.
Ik ben ook niet zo'n beller, maar voor dit was het toch net wat makkelijker en prettiger.
Je zou inderdaad ook nog WhatsApp kunnen proberen, zoals @Kaoh gedaan heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Nu online
Compuchip87 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:12:
Ik snap nog steeds niet waarom ze niet vanaf het begin de juiste informatie kunnen geven, maar de meesten vinden het wel best als je aangeeft dat je het risico begrijpt en verder de communicatie met de netbeheerder aangaat.
Is misschien 'opgelegd' vanuit de netbeheerder, om dat op die manier te 'promoten'?!

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Truus01 schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:47:
[...]

Is misschien 'opgelegd' vanuit de netbeheerder, om dat op die manier te 'promoten'?!
Dat is hoogstwaarschijnlijk correct, want de energieleveranciers gingen allemaal vanaf ongeveer hetzelfde moment moeilijk doen over het opzeggen van gas.

Maar als je dan meermaals terecht gewezen wordt als klantenservice, dan moet de verantwoordelijke van die afdeling toch ook eens met de juridische afdeling in overleg treden. En dan kan er toch niets anders uit komen dan de conclusie dat het verhaal wat de netbeheerders gedicteerd hebben lulkoek is. En dat een klant gewoon conform de algemene voorwaarden en gaswet het gascontract mag opzeggen. Dat ze als energieleverancier vervolgens hooguit kunnen waarschuwen dat de netbeheerder daar niet blij mee is, maar dat ze de opzegging simpelweg moeten verwerken indien de klant zich niet bedenkt.

De fossiele energiemarkt is op vele vlakken ziek. En de manier waarop wordt omgegaan met mensen die anno 2024 gewoon een warmtepomp oid installeren en het gas opzeggen is daar helaas een overduidelijk voorbeeld van.

Ik zie het als stuiptrekkingen van een markt die komende jaren fors minder volumes zal afzetten en daarmee het huidige businessmodel ziet verdampen. Gas verdwijnt bij veel huishoudens en MKB bedrijven helemaal. Elektra volumes blijven redelijk beperkt met lokale opwekking en opslag.

Pagina: 1 2 ... 32 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)