Geachte <medewerker Klachten&Claims>,
Ik reageer op uw bericht van vandaag, 1 april 2025. Helaas is de kwestie waar mijn vorige bericht over gaat te serieus om als 1-aprilgrap te kunnen zien, maar in uw reactie lijkt u de zaak weinig serieus te nemen.
Het is een kwalijke zaak dat u zich niet herkent in de tekst die Enexis veelvuldig aan klanten stuurt, waarin aangegeven wordt dat het buiten bedrijf stellen (afsluiten) van de gasaansluiting voor maximaal 12 maanden veilig is. Op het
Tweakers-forum waar vele gasverlaters zich verenigd hebben, zijn verschillende dossiers te vinden waarin naar voren komt dat Enexis schriftelijk danwel telefonisch aangeeft dat het buiten bedrijf stellen van de gasaansluiting om veiligheidsredenen maximaal 12 maanden is toegestaan. In bijvoorbeeld contactmoment #6 van forummer "
Maasluip" schrijft Enexis op 12 december 2023 onder andere het volgende: "In verband met de veiligheid is een verzegeling van de gasmeter mogelijk voor maximaal 12 maanden..."
Ook in diverse andere dossiers is deze of een gelijkluidende tekst terug te vinden.
Daarnaast is op uw eigen website ook vandaag nog een gelijkluidende boodschap terug te vinden. Kijkt u zelf maar even:
https://www.enexis.nl/aan...iten/afsluiten-op-verzoek
"Let op! Voor de veiligheid mag een gasaansluiting maximaal 12 maanden afgesloten blijven. Daarna vragen we u of u de aansluiting opnieuw wilt laten aansluiten of dat u deze definitief laat verwijderen."
Aanvullend op bovenstaande maar intussen geheel ten overvloede vindt u in de bijlagen foto's van de brief die uw monteur mij op 23 september 2023 overhandigt heeft. Naast vele niet van toepassing zijnde bepalingen staat daar onder het kopje "Extra kosten afsluiten gas" toch echt "Voor een gasaansluiting geldt dat deze voor de veiligheid maximaal 12 maanden afgesloten mag blijven....."
Ik kan dan ook niet anders dan concluderen dat er daadwerkelijk sprake moet zijn van een onveilige situatie die door uw monteur gecreëerd is en dat u zeer slecht op de hoogte bent van de communicatie en/of het beleid van uw eigen werkgever op dit vlak. Het is dan ook kwalijk dat u mij een reactie gestuurd heeft en niet eerst heeft overlegd met, of het dossier heeft overgedragen aan een collega die wel verstand van zaken heeft. Gezien de tijd die u inmiddels verspeeld heeft door niet adequaat op mijn voorgaande bericht te reageren, verwacht ik binnen 3 werkdagen na heden (1 april 2025) dan ook een volledig en correct antwoord op alle onderstaande vragen:
- Hoe kan het dat de brief die uw monteur op 25 september 2023 aan mij overhandigd heeft en waarvan ik u het kenmerk heb medegedeeld niet door u terug te vinden is in uw systemen? U beweert immers dat u zich niet herkent in de boodschap dat de door uw monteur gecreëerde situatie maximaal 12 maanden veiligheid biedt, maar het staat er toch echt zwart op wit, nog los van het feit dat die boodschap wel degelijk tot de standaard communicatie van Enexis behoort.
- Waarom heeft uw monteur een situatie met beperkte veiligheid gecreëerd?
- Waarom laat u deze situatie nog altijd voortbestaan?
- Is uw directie op de hoogte van deze werkwijze waarbij uw monteurs een situatie met beperkte veiligheid creëren?
- Is uw directie op de hoogte van de door Enexis gecreëerde onveilige situatie in mijn woning. Zo nee: waarom niet? Zo ja: wanneer is uw directie daarvan op de hoogte gesteld en waarom heeft uw directie daarop geen adequate acties ondernomen?
- Welke risico's loop ik momenteel als gevolg van de door u gecreëerde onveilige situatie?
- Lopen mijn buren en voorbijgangers op straat ook risico's als gevolg van de door u gecreëerde onveilige situatie?
- Is het als gevolg van de onveilige situatie noodzakelijk mijn woning en/of de directe omgeving te evacueren? Zo ja: voor welk gebied telt deze noodzaak en waar kunnen wij op kosten van Enexis terecht totdat de situatie is veiliggesteld en hoe kunnen als gevolg van de evacuatie gemaakte kosten bij Enexis gedeclareerd worden? Zo nee: waarom is er bij deze onveilige situatie geen noodzaak voor evacuatie?
- Welke toezichthouders heeft u reeds op de hoogte gesteld van uw onveilige werkwijze en de onveilige situatie in mijn woning? Op welke datum heeft u dat gedaan? Onder welk kenmerk is uw melding bij hen bekend?
- Zijn de lokale hulpdiensten en gemeente op de hoogte van de door u gecreëerde onveilige situatie? Zo nee: waarom niet? Zo ja: wanneer en onder welk kenmerk is de situatie bij hen bekend?
In afwachting van uw volledige inhoudelijke reactie,
Ivow85