Acties:
  • +7 Henk 'm!
@bladebla jij neemt "0-op-de-meter" zo wel heel letterlijk.

Maar man, wat een geldverspilling wederom. Alleen maar omdat de netbeheerder vindt dat "geen gasverbruik" niet kan en het proces zegt dat de meter wel stuk zal zijn als er geen (gas)verbruik geregistreerd wordt.
Wat een wanbeleid. Het is 2025. Warmtepompen in woningen zijn intussen al meer dan 10 jaar ook in Nederland een serieus ding.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:04

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

phicoh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:43:
Geen idee waar de oorzaak ligt, maar blijkbaar ziet Liander een verbruik dat lange tijd 0 is als een storing.
Ik zou eerder zeggen dat ze rekening houden met een storing, niet dat dit een feit is. Ze willen het uitsluiten.

Jammer is daarbij dat ze verder totaal onmachtig lijken te zijn om te communiceren. Hun gedachte (dat er een storing is en dat daarom de boel vervangen moet worden) is wet. En daarmee uit! |:(

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:43
Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 13:36:
Ik zou eerder zeggen dat ze rekening houden met een storing, niet dat dit een feit is. Ze willen het uitsluiten.

Jammer is daarbij dat ze verder totaal onmachtig lijken te zijn om te communiceren. Hun gedachte (dat er een storing is en dat daarom de boel vervangen moet worden) is wet. En daarmee uit! |:(
Maar de grap is dat de enige manier bij Liander om de storingsmelding permanent op te heffen is om de meter 'dom' te maken. Nou we gaan het nog zien. Want bij een domme meter moet je natuurlijk de stand doorgeven. En wat gaan ze doen als die 0 is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

phicoh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:28:
[...]
Want bij een domme meter moet je natuurlijk de stand doorgeven. En wat gaan ze doen als die 0 is.
Tja, dat kan nog wel een dingetje zijn. In het verleden heb ik wel eens van iets (watermeter?) een meterstand online doorgegeven en door een tikfout stond daar 0 (nul). Dat werd niet geaccepteerd en ik kon dus niet op 'verder' drukken...

Staat er letterlijk exact NUL op die meter?

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phicoh
Hippe Lip schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 15:00:
Tja, dat kan nog wel een dingetje zijn. In het verleden heb ik wel eens van iets (watermeter?) een meterstand online doorgegeven en door een tikfout stond daar 0 (nul). Dat werd niet geaccepteerd en ik kon dus niet op 'verder' drukken...

Staat er letterlijk exact NUL op die meter?
Nee, het verbruik is 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bladebla schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:23:
Enexis ziet het ook als storing. Ik heb daarop eerder dit jaar zelfs een nieuwe elektra- en gasmeter gekregen. De monteur heeft geen fatsoenlijke storingsomschrijving bij zich en maakt er wat van "dat de standen niet door komen".
"En ik doe hier ook even rustig aan want na 15:00 hoef ik dan geen nieuwe opdracht meer aan te pakken." :')

Vervolgens was de nieuwe slimme meter niet aangemeld, bleef in het "deployment proces hangen want het ontvangst van het mobiele netwerk is te slecht". Wekenlang moest het dynamisch contract geschat worden, want geen monteur beschikbaar. Uiteindelijk waren de handelingen op de meter niet goed uitgevoerd bij het aanmelden.

Ik krijg zo geen energie van dit nutsbedrijf. En daar moeten we de transitie mee gaan winnen.

Voordeel is wel dat met 0m3 op de teller een kletsverhaal van "u gebruikt volgens onze gegevens gas", nog dommer wordt.
Maar waarom heb je die nieuwe gasmeter laten plaatsen? Gewoon voor de ogen van de monteur de binnen leiding afzagen en zeggen dat de nieuwe meter niet geplaatst mag worden. Dop maar af, met zegel.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01

bladebla

<Piéééép>

onetime schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 18:22:
[...]

Maar waarom heb je die nieuwe gasmeter laten plaatsen? Gewoon voor de ogen van de monteur de binnen leiding afzagen en zeggen dat de nieuwe meter niet geplaatst mag worden. Dop maar af, met zegel.
Hmm, ik weet niet of ik je goed begrijp. Ik heb geen binnenleiding. Ik heb een knietje op de meter met direct een dop erop. Ik heb wel gevraagd of hij de boel nog even afperst. :D Ik kan iemand ook niet gaan hinderen in de werkzaamheden aan zijn spul.

Ook fraai, voor de vervanging stonden ze opeens voor de deur. "Uw meter is stuk. Ja, de spanning gaat er even 15 minuten af." Nou nee, niet nu, daarvoor graag eerst een afspraak maken. Monteur belt daarop met de planner op de speaker. Planner: "Waarom niet?! Meneer kan toch wel even meewerken?"

Werkelijk, de arrogantie van Enexis kent geen grenzen.

Sommige - maar niet alle- monteurs: "Wij volgen alleen opdrachten op, we weten van niets wat er op kantoor gebeurt. Staat niet op de werkorder. Ons niet naar vragen. Dit is een standaard brief. Wij weten niets."

Enexis brengt dezelfde sferen en ethos als bij afdelingen van KPN voor en nog even na de privatisering.

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:22
phicoh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:28:
Maar de grap is dat de enige manier bij Liander om de storingsmelding permanent op te heffen is om de meter 'dom' te maken. Nou we gaan het nog zien. Want bij een domme meter moet je natuurlijk de stand doorgeven. En wat gaan ze doen als die 0 is.
Bij mijn weten vraagt alleen de energieleverancier om meterstanden, niet de netbeheerder. En die heb je niet, dus krijg je die vraag ook niet.
Het zal natuurlijk wel anders gaan, maar op zich zou het nu dus juist 'goed' moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
Truus01 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:24:
Bij mijn weten vraagt alleen de energieleverancier om meterstanden, niet de netbeheerder. En die heb je niet, dus krijg je die vraag ook niet.
Het zal natuurlijk wel anders gaan, maar op zich zou het nu dus juist 'goed' moeten zijn.
Je kan het ook anders zien. Een netbeheerder mag geen gas leveren. Dus dan zullen ze toch moeten controleren dat je geen gas afneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bladebla schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 19:41:
[...] Hmm, ik weet niet of ik je goed begrijp. Ik heb geen binnenleiding. Ik heb een knietje op de meter met direct een dop erop. Ik heb wel gevraagd of hij de boel nog even afperst. :D Ik kan iemand ook niet gaan hinderen in de werkzaamheden aan zijn spul.
Als een vervanging niet nodig is kan je plaatsing van nieuw zeker wel verbieden en tegen houden. Ook op het moment dat het oude al weg is. Zie jouw eigen commentaar op hun handelswijze hier onder.
Ook fraai, voor de vervanging stonden ze opeens voor de deur. "Uw meter is stuk. Ja, de spanning gaat er even 15 minuten af." Nou nee, niet nu, daarvoor graag eerst een afspraak maken. Monteur belt daarop met de planner op de speaker. Planner: "Waarom niet?! Meneer kan toch wel even meewerken?" Na een afspraak, minstens 5 dagen van te voren.

Werkelijk, de arrogantie van Enexis kent geen grenzen. Wie kaatst kan de bal verwachten.

Sommige - maar niet alle- monteurs: "Wij volgen alleen opdrachten op, we weten van niets wat er op kantoor gebeurt. Staat niet op de werkorder. Ons niet naar vragen. Dit is een standaard brief. Wij weten niets."

Enexis brengt dezelfde sferen en ethos als bij afdelingen van KPN voor en nog even na de privatisering.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Truus01 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 20:24:
[...]

Volgens mij is het als volgt:
De energieleverancier krijgt die meterstanden door van de netbeheerder. De netbeheerder leest de meter dus uit. De netbeheerder is immers de eigenaar van de meter.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Aanvulling: als de meter niet op afstand uitleesbaar is, vraagt de energie-handelaar op bepaalde momenten naar de meterstanden. Die al-dan-niet aan de netbeheerder worden doorgegeven.
edit: en soms komt iemand namens de netbeheerder de meterstanden opnemen.

[ Voor 17% gewijzigd door onetime op 02-10-2025 01:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKLn1TWI3_-wKjGDAs0Aqj2OCZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QDoOEXaAvy69xBnrOPLwJ1o1.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn begonnen... Enexis heeft niet meer gereageerd op de klacht, zoals wel vaker. De aannemer schrok wel van de beschikbare ruimte en vind het eigenlijk onzin dat ie terug moet. Opdracht deels uitvoeren is natuurlijk een optie. Maar het mogelijke gesteggel daarna is weer een drama...

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:25
[...]

Geen idee waar de oorzaak ligt, maar blijkbaar ziet Liander een verbruik dat lange tijd 0 is als een storing.
Dat heeft Stedin in mijn geval ook gedaan. Sinds 2019 gasloos en de tweakers route gevolgd die uiteindelijk gewoon stopte vanuit Stedin. 3 jaar geleden ben ik naar een 3 fasen aansluiting overgegaan en kreeg ik een nieuwe E meter en wilde men ook de gasmeter vervangen. Uiteindelijk na vele telefoontjes hebben ze de oude meter laten zitten en toen kreeg ik 2x 7 brieven van Stedin dat er een storing was. Ik heb 2x gereageerd op al die brieven en uiteindelijk is ook dat traject gestopt. Erg veilig voel ik mij niet met een door mijzelf afgestopte leiding en dicht gezette kraan.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@maomanna Je hebt dus overlegd met de aannemer. Maar als de leiding weg is gewoon zeggen dat er geen nieuwe in mag zie je niet zitten? Jouw grond, jij bepaald. Bij nieuw te plaatsen zaken toch zeker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

onetime schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 10:11:
@maomanna Je hebt dus overlegd met de aannemer. Maar als de leiding weg is gewoon zeggen dat er geen nieuwe in mag zie je niet zitten? Jouw grond, jij bepaald. Bij nieuw te plaatsen zaken toch zeker.
Ik kan me ook voorstellen dat de zaken anders liggen. Zolang er een actieve (aangesloten op het transportnet) aansluiting je huis binnenkomt is de netbeheerder daarvoor aansprakelijk. En omdat die ook eigenaar is, bepaalt die netbeheerder wat er met zijn (haar?) eigendommen gebeurt. Een meterwisseling weigeren kan dan niet. De netbeheerder is immers verantwoordelijk voor een veilige situatie. Dan kun je niet een deel van de door de netbeheerder noodzakelijk geachte werkzaamheden tegenhouden.

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
Hippe Lip schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:17:
[...]

Ik kan me ook voorstellen dat de zaken anders liggen. Zolang er een actieve (aangesloten op het transportnet) aansluiting je huis binnenkomt is de netbeheerder daarvoor aansprakelijk. En omdat die ook eigenaar is, bepaalt die netbeheerder wat er met zijn (haar?) eigendommen gebeurt. Een meterwisseling weigeren kan dan niet. De netbeheerder is immers verantwoordelijk voor een veilige situatie. Dan kun je niet een deel van de door de netbeheerder noodzakelijk geachte werkzaamheden tegenhouden.
@onetime dit is inderdaad wat er gebeurd. De aannemer klaagt en meldt het bij de hoofduitvoerder van Enexis en die geeft aan dat ie het maar moet fixen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
corsat schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:45:
Erg veilig voel ik mij niet met een door mijzelf afgestopte leiding en dicht gezette kraan.
Tip (van een meterkast controleur van Stedin): de kraanbediening kan er met 'n enkel schroefje af. Zet je 'm dan andersom terug (en schroef je 'm weer vast), dan kan de kraan niet meer (per ongeluk) bediend worden. Het handvat is specifiek ontworpen om omgekeerd juist extra beveiliging te zijn :). (Bij mijn gasmeter in elk geval.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• maomanna
Gwaihir schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:15:
[...]

Tip (van een meterkast controleur van Stedin): de kraanbediening kan er met 'n enkel schroefje af. Zet je 'm dan andersom terug (en schroef je 'm weer vast), dan kan de kraan niet meer (per ongeluk) bediend worden. Het handvat is specifiek ontworpen om omgekeerd juist extra beveiliging te zijn :). (Bij mijn gasmeter in elk geval.)
Yes, zo is het hier ook. Soort situatie zoals het was.

Wel een dillema nu. Ik ben gasloos, zonder contract en zonder netbeheerkosten, met een spiksplinternieuwe leiding. Waar ik een slot had, is dat nu weg. Maar ik heb wel bewust gevraagd of ze het soort van opslot konden zetten. Dus de hendel andersom. Prima dan

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:56
Gwaihir schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:15:
[...]

Goede tip zeg! Ik zat al te prutsen om te zien hoe ik kon voorkomen dat iemand de gaskraan voor de gasmeter weer open zou zetten, in afwachting van Liander die ergens over een jaar een keer de aansluiting komt verwijderen.

Kraan omdraaien was een verrassend simpele oplossing :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MadJack
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:09
[...]

Liander ziet het idd als storing. Kreeg vorige week een brief dat mijn slimme meter kapot is en deze gratis vervangen wordt. Navraag gedaan gedaan en het blijkt de gasmeter te zijn. Na aangegeven te hebben dat ik al bijna 5 jaar gasloos ben (en de gaskraan heb dichtgedraaid) en recent het hele traject met de nieuwe brieven van Liander heb doorlopen hebben ze de opdracht maar weer geannuleerd.

Verder nog niets vernomen van een aannemer dus ik wacht gewoon rustig af.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• henkx
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-10 09:39
Via mn advocaat aangegeven dat ik niet van plan ben om een melding te doen dat ik geen gas meer gebruik via mijn aansluiting.nl omdat ik geen opdrachtgever kan zijn om spullen weg te halen die niet van mij zijn. De Liander medewerker waarmee mn advocaat heeft gesproken snapte mn argument, en Liander heeft nu contact via email opgenomen waarin ze aangeven dat er binnenkort contact met me wordt opgenomen om de gasmeter en leiding te verwijderen. Ik wacht gewoon maar af, maar het kan dus wel ook al kost het wat moeite.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maomanna
henkx schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:49:
Via mn advocaat aangegeven dat ik niet van plan ben om een melding te doen dat ik geen gas meer gebruik via mijn aansluiting.nl omdat ik geen opdrachtgever kan zijn om spullen weg te halen die niet van mij zijn. De Liander medewerker waarmee mn advocaat heeft gesproken snapte mn argument, en Liander heeft nu contact via email opgenomen waarin ze aangeven dat er binnenkort contact met me wordt opgenomen om de gasmeter en leiding te verwijderen. Ik wacht gewoon maar af, maar het kan dus wel ook al kost het wat moeite.
Wegen de kosten van de advocaat wel op tegen het weg laten halen als jezelf de opdracht geeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:15

Standeman

Prutser 1e klasse

Even een vraag over een best specifieke casus.

Mijn vriendin is onlangs verhuist van een appartement met een gas/elektra contract (Want c.v. ketel voor warm water) naar en gasloos huisje (hofje) dat inmiddels is gemoderniseerd en de gasleiding is afgekoppeld. Dus eigenlijk ooit een "appartement" met een kookgas contract zonder meter, maar nu alleen elektrisch. Ze heeft in haar nieuwe huis nooit gas gebruikt omdat het gewoon niet mogelijk was.

Ze heeft haar huidige gas/elektra contract meegenomen waar ze nog steeds vastrecht betaald voor gas. Wat is de beste methode om daar vanaf te komen? Volgens mij kan ze het beste gewoon een nieuw contract afsluiten bij een energieleverancier voor alleen elektriciteit.

Een soort gelijke situatie is hier al eens in eerdere delen besproken, maar kan ik niet terug vinden. Ik ben benieuwd hoe kansrijk het is om gewoon van leverancier over te stappen om van het gas af te komen?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Standeman schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:56:

Mijn vriendin is onlangs verhuist van een appartement met een gas/elektra contract (Want c.v. ketel voor warm water) naar en gasloos huisje (hofje) dat inmiddels is gemoderniseerd en de gasleiding is afgekoppeld. Dus eigenlijk ooit een "appartement" met een kookgas contract zonder meter, maar nu alleen elektrisch. Ze heeft in haar nieuwe huis nooit gas gebruikt omdat het gewoon niet mogelijk was.

Ze heeft haar huidige gas/elektra contract meegenomen
Bij een vast contract is dit ook gewoon verplicht
waar ze nog steeds vastrecht betaald voor gas. Wat is de beste methode om daar vanaf te komen? Volgens mij kan ze het beste gewoon een nieuw contract afsluiten bij een energieleverancier voor alleen elektriciteit.

Een soort gelijke situatie is hier al eens in eerdere delen besproken, maar kan ik niet terug vinden. Ik ben benieuwd hoe kansrijk het is om gewoon van leverancier over te stappen om van het gas af te komen?
Uitgaande van een vast contract binnen de looptijd:
In sommige gevallen kan dat zonder kosten, in vele gevallen met. Staat vaak wel op de site van de leverancier uitgelegd.
Maar je kunt ook even bellen en vragen wat het kost om het gascontract te ontbinden.

Je vraag is wel compleet offtopic voor hier trouwens :)

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
EWK schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:18:
Maar je kunt ook even bellen en vragen wat het kost om het gascontract te ontbinden.
Dit.

Gewoon bellen en aangeven dat ze gasloos is en of er nog kosten zijn verbonden (opzegboete en/of opzegtermijn) aan het opzeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

EWK schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:18:
[...]

Bij een vast contract is dit ook gewoon verplicht

[...]

Uitgaande van een vast contract binnen de looptijd:
In sommige gevallen kan dat zonder kosten, in vele gevallen met. Staat vaak wel op de site van de leverancier uitgelegd.

Je vraag is wel compleet offtopic voor hier trouwens ')
Ze is contract vrij. Dus ze kan maandelijks opzeggen. Puntje is wel dat ze nu wel dat ze in een burn-out zit waardoor de strijd aangaan met een bedrijf enorm veel energie kost die ze beter kan gebruiken. Ik wil die strijd wel aangaan, zolang de lasten maar bij mij liggen :*)

En waarom is het offtopic? Gratis van het gas af is toch het onderwerp.. en dat wil ze graag. Maar het energiebedrijf "says no". Hoe is dat off-topic?

[ Voor 8% gewijzigd door Standeman op 07-10-2025 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Standeman schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:23:
[...]

Ze is contract vrij. Dus ze kan maandelijks opzeggen. Puntje is wel dat ze nu wel dat ze in een burn-out zit waardoor de strijd aangaan met een bedrijf niet enorm veel energie kost die ze beter kan gebruiken. Ik wil die strijd wel aan gaan, zolang de lasten maar bij mij liggen :*)

En waarom is het offtopic? Gratis van het gas af is toch het onderwerp.. en dat wil ze graag. Maar het energiebedrijf "says no". Hoe is dat off-topic?
Heb je de topicstart wel gelezen?
In dit topic bespreken Tweakers die niet de standaardprocedure van de netbeheerders willen volgen hoe ze met dat gedoe omgaan, en helpen elkaar. Daarnaast wordt er via verschillende wegen geprobeerd om de procedure voor kosteloze verwijdering zodanig aan te passen dat er geen enkele vorm van opdrachtgeverschap of verantwoordelijkheid voor risico's meer bij de gasverlater ligt.
Jouw vraag gaat niet over een netbeheerder, maar is een administratiekantoor/energieleverancier.

Ze hoeft geen strijd aan te gaan als ze contractvrij is. Ze kan dan gewoon het gasdeel opzeggen bij haar leverancier

[ Voor 30% gewijzigd door EWK op 07-10-2025 22:33 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

EWK schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:30:
[...]

Dit topic gaat over netbeheers die regels aan hij laars lappen en je met voorwaarden akkoord willen laten gaan terwijl dat nergens voor nodig is. Jouw vraag gaat niet over een netbeheerder, maar is een administratiekantoor/energieleverancier.

Ze hoeft geen strijd aan te gaan als ze contractvrij is. Ze kan dan gewoon het gasdeel opzeggen bij haar leverancier
"handelaren negeren de regels" gemist in de topic titel? Kom op.. energieleveranciers die niet willen meewerken zijn zeker on-topic hier.

Maar goed.. Jij kan de casus van een kookgas contract dus niet oplepelen. Ik ga maar even zoeken in de eerdere delen. Jouw opmerkingen over deze casus zijn volledig nutteloos. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Standeman schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:34:
[...]

"handelaren negeren de regels" gemist in de topic titel? Kom op.. energieleveranciers die niet willen meewerken zijn zeker on-topic hier.

Maar goed.. Jij kan de casus van een kookgas contract dus niet oplepelen. Ik ga maar even zoeken in de eerdere delen. Jouw opmerkingen zijn volledig nutteloos. d:)b
Een kookgascontract ken ik niet nee. Daar ben je ook niet eerder over begonnen. Wat is dat?
Zie mijn qoute over de topicstart hierboven eens :)

Ik wijs je toch de weg? Wat doe je nou aangevallen joh. Ze is contractvrij en neemt geen gas af. Dat is dan met een belletje te regelen.

[ Voor 16% gewijzigd door EWK op 07-10-2025 22:49 ]

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

EWK schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:36:
[...]

Een kookgascontract ken ik niet nee. Wat is dat?
Het blijkt dat je gewoon niet goed ingelezen bent op het onderwerp van dit topic.. Alleen al vanwege het feit dat je geen idee hebt over dit onderwerp en toch probeert mensen advies te geven en daar imo vrij decadent over doet (of zo overkomt, maar dat kan ook aan mij liggen).. Anyway, dit is een kookgas: https://www.eneco.nl/klan...sluiting-zonder-gasmeter/
Zie mijn qoute over de topicstart hierboven eens :)

Ik wijs je toch de weg? Wat doe je nou aangevallen joh. Ze is contractvrij en neemt geen gas af. Dat is dan met een belletje te regelen.
Het is dus niet via een belletje te regelen. Mijn vriendin krijgt 0 op het rekest. Er is een soortgelijke casus in de eerdere delen van dit topic voorbijgekomen en daar ben ik naar op zoek,
Ik voel me aangevallen omdat je alles wegwuift en doet alsof alles simpel is. "met een belletje te regelen". Dat is het gewoon niet.. Het wordt waarschijnlijk een traject en ik goed beslagen ten ijs komen mocht de energieleverancier moeilijk blijven doen.

@Bram-Bos heeft een behoorlijk wat gezeik gehad met rechtszaken aan toe. Ik wil mijn vriendin gewoon helpen zonder dat zij daar last van ondervind. Is dat zo raar?

Maar ik heb de post gevonden.. namelijk Geander in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

[ Voor 4% gewijzigd door Standeman op 07-10-2025 22:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Standeman
Geen enkele leverancier doet moeilijk over opzeggen als je eerst je aansluiting laat verwijderen. Je vriendin heeft nu (ook) geen aansluiting in huis en zit dus in vergelijkbare situatie: wél een gascontract, géén gasaansluiting in huis.

Ik meen me te herinneren dat er nogal wat leveranciers zijn die in dat geval geen boete rekenen omdat het een voldongen feit is dat je geen gas meer af kunt nemen. Er is dus geen sprake van een keuze maar van een onmogelijkheid.
Edit: ze is contractvrij lees ik net, dus zeker geen sprake van een boete.

Ik neem aan dat een kort berichtje naar de leverancier voldoende is om per direct het gasdeel van het contract te beëindigen. Die leverancier kan immers op basis van de adresgegevens zien dat daar geen gasmeter is waar het contract aan gekoppeld kan worden.

Appeltje-eitje, ware het niet dat ze tegen overspannenheid aan zit zeg je. Kun jij het uit haar naam en vanuit haar huis en computer voor haar regelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 08-10-2025 09:16 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:34
@Standeman Welke energieleverancier weigert een opzegging van het gascontract aan te nemen? Die namen mogen hier gewoon genoemd worden. De ACM is ook erg geïnteresseerd hierin. Ik zou daar zeker ook een klacht indienen als ik jou was.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijgenweis
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-10 10:02
Vorige week is na 5 jaar de gasmeter verwijderd.
Niet op mijn verzoek, maar door Stedin en wel op mijn naam.
( kunnen ze de kosten bij de huidige klanten verhalen ).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ijgenweis schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:48:
[…]
Betekent dit dat hier door de netbeheerder fraude (of zelfs valsheid in geschrifte) is gepleegd?

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:51

Ze heeft haar huidige gas/elektra contract meegenomen waar ze nog steeds vastrecht betaald voor gas. Wat is de beste methode om daar vanaf te komen? Volgens mij kan ze het beste gewoon een nieuw contract afsluiten bij een energieleverancier voor alleen elektriciteit.

Is het koop of huur? Bij koop gewoon gascontract opzeggen en eventueel een "melding einde gebruik " doen bij de netbeheerder.

Bij huur kan het wat gecompliceerder zijn, bijvoorbeeld als je de boel in originele staat moet opleveren bij vertrek.

Met alleen electra overstappen werkt niet. De nieuwe leverancier zegt dan alleen je oude electra contract op.

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin_83 op 08-10-2025 10:00 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ijgenweis
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-10 10:02
Hippe Lip schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

Betekent dit dat hier door de netbeheerder fraude (of zelfs valsheid in geschrifte) is gepleegd?
Lijkt me wel, maar ik durf dat niet op te schrijven, vandaar de gekozen zin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Erwin_83
Maakt niet uit. Er is al geen gasaansluiting, lees ik.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

ijgenweis schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:02:
Lijkt me wel, maar ik durf dat niet op te schrijven, vandaar de gekozen zin.
@ijgenweis
Als jij schriftelijk bewijs hebt dat het ‘uit jouw naam’ is uitgevoerd, dan lijkt me dat je zoiets gewoon hardop mag zeggen. Laat de netbeheerder dan maar eens aantonen dat jij dat verzoek, die opdracht hebt gegeven.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:17
Als er al geen aansluiting meer is, kunnen ze ook niet leveren toch? Dan lijkt me dat dat deel van het contract ook kostenvrij kan worden opgezegd. Of ligt de aansluiting er nog wel (inclusief meter) en is deze slechts na de meter afgesloten? In dat geval is "melding einde gebruik" misschien nog wel route met de minste kans op gezeik.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Erwin_83 en @big bang
Lezen blijft moeilijk, hè… :?
;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 08-10-2025 10:12 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:17
@Hippe Lip Ik struikelde over de woorden "eigenlijk" en "afgekoppeld". Dus niet verwijderd. Nu kunnen ze zonder meter natuurlijk ook niet leveren, maar die meter kunnen ze terugplaatsen, mits de leiding er nog ligt. Afgekoppeld != verwijderd.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Hippe Lip schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:06:
[...]
@Erwin_83
Maakt niet uit. Er is al geen gasaansluiting, lees ik.
Ik lees dat geen gasafnemers meer zijn, de leiding zal intern zijn afgekoppeld. De aansluiting zal er nog wel zitten, want het is natuurlijk onmogelijk om een gascontract af te sluiten op een adres zonder gasaansluiting. Een gasaansluiting heeft een eigen EAN-code. Zonder EAN-code geen vastrecht en zonder EAN-code ook geen contract voor het leveren van gas.

[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 08-10-2025 10:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

big bang schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:16:
@Hippe Lip Ik struikelde over de woorden "eigenlijk" en "afgekoppeld". Dus niet verwijderd. Nu kunnen ze zonder meter natuurlijk ook niet leveren, maar die meter kunnen ze terugplaatsen, mits de leiding er nog ligt. Afgekoppeld != verwijderd.

[...]
Er heeft nooit een meter gezeten want het is een kookgas abonnement voor een vast bedrag. Ze hebben de leiding afgezaagd en afgedopt. In het hele complex heeft niemand een meter, maar sommige zitten nog wel aan het gas en wacht op verzwaring van de meterkast zodat die ook over kunnen.

Er valt dus niets terug te plaatsen :)

Maar ik ga contact opnemen met Budget Energie om het gas gedeelte op te zeggen. Ze zullen vast wel gaan mekkeren omdat volgens de netbeheerder er nog steeds een aansluiting zou zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Standeman op 08-10-2025 10:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RichieB
@Standeman Het gaat om de EAN-code voor gas op het adres. Die kan worden opgeheven. En het gascontract kan je gewoon opzeggen. Dat is een van de principes van het Europees consumentenrecht: contracten kan je opzeggen, de leverancier kan een opzegging zonder zwaarwegende redeneren niet weigeren. Het aanwezig zijn van een een gasaansluiting is geen reden om de opzegging niet aan te nemen.

Edit: dien in ieder geval ook een klacht in bij de ACM omdat Budget Energie een opzegging in eerste instantie niet wilde aannemen.

[ Voor 17% gewijzigd door RichieB op 08-10-2025 10:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
Ja zeker, maar voor wie?

Ik lees dat er een (zelf) ergens afgedopte kookgas aansluiting is. Dus is er nog een aansluiting (zonder meter) in de woning aanwezig, in ieder geval in de systemen van de netbeheerder, anders was het ook niet mogelijk om een contract af te sluiten/mee te verhuizen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Standeman wat lastig is in deze: als je verhuist en nooit een gascontract afsluit dan heb je geen gedoe met opzeggen en is het niet jouw probleem.
Maaaarrr... ze heeft dus een gascontract meegenomen. Dan heb ik een paar verhelderende vragen:
1. is er nog fysiek een gasmeter aanwezig met een EAN nummer erop?
2. wat maakt dat ze haar vaste contract mee heeft verhuisd?

@ allemaal: let op de sfeer! als je geergerd bent, hoef je niet te posten; je mag ook even lekker naar buiten ofzo...

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 08-10-2025 11:44 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Kookgas is toch een aansluiting zonder meter?
En puntje 2 gok ik op onwetendheid en doet de leverancier uit zichzelf mee verhuizen, gezien er een aansluiting is (op papier)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ijgenweis schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 09:48:
Vorige week is na 5 jaar de gasmeter verwijderd.
Kun je iets meer vertellen over hoe het gehele traject bij jouw verlopen is, vanaf het moment dat jij de gaskraan sloot?

(Klinkt nl. als mijn nabije toekomst.
En evt. in PB als je publiekelijk extra terughoudend wil zijn.)

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 08-10-2025 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Erwin_83
Tja, ik weet het, leg eenzelfde tekst aan tien mensen voor en dan krijg je zomaar meerdere interpretaties van wat ze gelezen hebben.

Ik las in de eerste post van @Standeman in elk geval het volgende.
Mijn vriendin is onlangs verhuist […] naar een gasloos huisje (hofje) dat inmiddels is gemoderniseerd en de gasleiding is afgekoppeld.
Dat was waarom het voor mij zonneklaar was/is dat er in de nieuwe situatie geen gas (meer) is.

En nu ik het nog eens lees, merk ik dat er niet eenduidig staat of die afkoppeling vóór of ná haar verhuizing heeft plaatsgevonden.
Wel lijkt me duidelijk dat er nu, op dit moment, geen gasaansluiting is en dat daarom zonder problemen het gascontract opgezegd moet kunnen worden.

En @teacher: die sfeer lijkt me wel goed zitten hoor :)
Mijn opmerking over het kunnen lezen was wel een beetje prikkelend maar niet agressief of onaardig bedoeld. Maar ook dat kan anders gelezen worden… O-)
jouw opmerking is een voorbeeld van wat we juist niet willen. #vriendelijkertweakers

[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 09-10-2025 00:41 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Misschien kan @Standeman uitsluitsel geven.

Zoals ik uit het verhaal haal is de leiding niet door de netbeheerder afgesloten maar zelf of door een installateur. Dus administratief bestaat de aansluiting nog. Of dit voor of na de verhuizing is gebeurt maakt nu opzich niet zoveel uit (met de oude Tweakers route wel)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman

Standeman

Prutser 1e klasse

Even voor de duidelijkheid:
  • Het gaat om een meterloze gasaansluiting die bij sommige bewoners van het complex nog aanwezig is
  • De gasaansluiting bij mijn vriendin is verwijderd c.q. doorgezaagd en afgedopt voordat ze de woning betrok
  • Ze heeft haar verhuizing doorgegeven aan de energie leverancier en het hele contract (elektra & gas) meegenomen
  • Leverancier (Budget Energie) wil het gascontract niet opzeggen omdat er (administratief) nog een aansluiting is. Dit is telefonisch medegedeeld
Ik zie twee mogelijkheden:
  1. Het volledige contract bij de leverancier opzeggen en ergens anders alleen een contract voor elektra aangaan. Dus niet "overstappen"
  2. Met de leverancier in conclaaf gaan en hun overtuigen dat er echt geen gas gebruikt kan worden en ze hopelijk overtuigen.
Optie 1 lijkt mij persoonlijk het minste gedoe.

Ik weet alleen niet of de leverancier zomaar accepteert dat ik uit haar naam dit voor haar regel. Vriendin lief kan / wil zo'n gesprek niet aan op het moment.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Standeman
Er is nog een derde mogelijkheid. En dat via de netwerkbeheerder de gasaansluiting administratief te laten verwijderen. Misschien met een fotootje om te bewijzen dat het weg is.
Ik denk zo, dat de aansluiting niet door de netwerkbeheerder is verwijderd, maar dat door een ander is gedaan. Dan blijft het administratief een aansluiting. Daar ligt de fout.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Standeman in aanvulling op @Gerardus1956 je kan wellicht inloggen op de site van de netbeheerder om te kijken welke aansluitingen daar zijn geregistreerd. Als je daar (nog) een gasaansluiting met bijbehorend EAN ziet staan, weet je dat er nog een administratief actieve aansluiting is. Dan lijkt mij de route via de netbeheerder om deze administratief op inactief te zetten, de meest logische. Anders blijft dit de bewoonster achtervolgen (traject contractloos).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
Standeman schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:31:
  • Het gaat om een meterloze gasaansluiting die bij sommige bewoners van het complex nog aanwezig is
  • De gasaansluiting bij mijn vriendin is verwijderd c.q. doorgezaagd en afgedopt voordat ze de woning betrok
  • Ze heeft haar verhuizing doorgegeven aan de energie leverancier en het hele contract (elektra & gas) meegenomen
  • Leverancier (Budget Energie) wil het gascontract niet opzeggen omdat er (administratief) nog een aansluiting is. Dit is telefonisch medegedeeld
Ik zie twee mogelijkheden:
  1. Het volledige contract bij de leverancier opzeggen en ergens anders alleen een contract voor elektra aangaan. Dus niet "overstappen"
  2. Met de leverancier in conclaaf gaan en hun overtuigen dat er echt geen gas gebruikt kan worden en ze hopelijk overtuigen.
Optie 1 lijkt mij persoonlijk het minste gedoe.

Ik weet alleen niet of de leverancier zomaar accepteert dat ik uit haar naam dit voor haar regel. Vriendin lief kan / wil zo'n gesprek niet aan op het moment.
Zoals ik al eerder melde, optie 1 gaat niet werken. De nieuwe leverancier zegt alleen de contracten op die ze overnemen. Ik dit geval dan alleen electra. (En gas blijft dan doorlopen bij de huidige leverancier)

Het is een recht om je gasaansluiting op te zeggen bij de leverancier, alleen de eerste lijns klantenservice werkt wel eens tegen of hun protocol kan er niet mee overweg. Maar het opzeggen kan gewoon, met wat doorzeuren soms tot je de juiste medewerker spreekt.
Al heeft de voorkeur alles per mail/app te doen zodat het vast staat ipv bellen.

De gasleiding afdoppen voordat ze er in trok is in deze wat vaag. Is dit gedaan voor de overdracht bij koop of voorafgaande aan het huren? Of tijdens een verbouwing waarbij ze zelf al eigenaar/huurder is ?

[ Voor 6% gewijzigd door Erwin_83 op 09-10-2025 11:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 09-10 13:50
Erwin_83 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Zoals ik al eerder melde, optie 1 gaat niet werken. De nieuwe leverancier zegt alleen de contracten op die ze overnemen. Ik dit geval dan alleen electra. (En gas blijft dan doorlopen bij de huidige leverancier)

Het is een recht om je gasaansluiting op te zeggen bij de leverancier, alleen de eerste lijns klantenservice werkt wel eens tegen of hun protocol kan er niet mee overweg. Maar het opzeggen kan gewoon, met wat doorzeuren soms tot je de juiste medewerker spreekt.
Al heeft de voorkeur alles per mail/app te doen zodat het vast staat ipv bellen.

De gasleiding afdoppen voordat ze er in trok is in deze wat vaag. Is dit gedaan voor de overdracht bij koop of voorafgaande aan het huren? Of tijdens een verbouwing waarbij ze zelf al eigenaar/huurder is ?
Gascontract opzeggen is heel erg makkelijk: je stuurt een mailtje of contactformulier met "ik zeg mijn gascontract op per x-y-z". En vervolgens reageer je op alle mails dat het niet kan met enkel "bedankt voor de ontvangstbevestiging van mijn rechtsgeldige opzegging, ik ga er vanuit dat jullie deze correct verwerken en hou jullie aansprakelijk voor alle extra kosten als dat niet zo is. Ik zie graag de eindafrekening voor (2 weken na opzegging) tegemoet".

En op telefoontjes reageer je met "sorry het komt niet uit, zet het maar even op de mail, goedendag".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:47
Erwin_83 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:18:
[...]

Optie 1 werkt wel want je zegt zelf het hele contract op, dus niet je nieuwe leverancier.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:31:
Eerlijk gezegd is het me nog niet duidelijk. Heeft zij een eigen aansluiting, administratief, of niet?

Indien niet: wat is dan het probleem?

Indien wel: dan zou het via mijnaansluiting.nl toch ook snel en risicoloos moeten zijn? Het is immers slechts administratie. (En ook dan heb je wettelijk het recht het gascontract al op te zeggen, maar of jij daar nu scherp op wilt zijn voor het vastrecht van een kookaansluiting, voor nog slechts korte tijd...)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
ron321 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Optie 1 werkt wel want je zegt zelf het hele contract op, dus niet je nieuwe leverancier.
Ik heb het over de overstap service van de nieuwe leverancier. Dat gaat niet werken.

Maar als ze al moeilijk doen met alleen gas opzeggen, doen ze dat vast ook met beide zelf opzeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Erwin_83 op 09-10-2025 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:58
Net een warmtepomp geplaatst en bij het zoeken naar hoe gas op te zeggen kwam ik hier.

Ik begrijp alleen niet, en kan niet terug vinden, waarom de hele voortuin / bestrating open moet? Vanaf welke punt gaan ze dan afsluiten en waarom?

Het pad naar de voordeur kan niet open, dat wordt een peperduur geintje. Daarna gaat de leiding de kruipruimte in tot het bij de meterkast komt. Daar zit de meter en de kraan. Sluiten ze het daar niet af?

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
Erwin_83 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:46:
[...]

Ik heb het over de overstap service van de nieuwe leverancier. Dat gaat niet werken.

Maar als ze al moeilijk doen met alleen gas opzeggen, doen ze dat vast ook met beide zelf opzeggen.
Je kunt het er over hebben maar dat is niet wat er staat.
En natuurlijk kun je je contract gewoon opzeggen, je hebt niet een andere leverancier nodig om dat voor je te doen.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Laatst online: 16:55
water_escape schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:01:
Net een warmtepomp geplaatst en bij het zoeken naar hoe gas op te zeggen kwam ik hier.

Ik begrijp alleen niet, en kan niet terug vinden, waarom de hele voortuin / bestrating open moet? Vanaf welke punt gaan ze dan afsluiten en waarom?

Het pad naar de voordeur kan niet open, dat wordt een peperduur geintje. Daarna gaat de leiding de kruipruimte in tot het bij de meterkast komt. Daar zit de meter en de kraan. Sluiten ze het daar niet af?
Ze maken een gat bij de gevel. En in de straat waar je leiding aansluit op de hoofdleiding. Dan trekken ze 'm eruit (met kraantje), en het deel gevel>kruipruimte>meterkast>meter daarna handmatig.
Dus niet je hele voortuin hoeft open, maar wel een gat tegen je gevel aan dus.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@water_escape Begin met de tweakers route, alleen je gascontract opzeggen. Dan gaat de netbeheerder zeuren, omdat je niet hun paadje volgt waarin jij volgens de letter aansprakelijk wordt voor schade.
Omdat de melding die ze je willen laten doen via mijnaansluiting.nl effectief een opdracht is.

Je kunt dus kiezen of je meteen na het opzeggen van je contract, je proactief contact met de netbeheerder opneemt om te overleggen, of de brieven afwacht. Doe dit vooral schriftelijk, en zeker niet telefonisch.
Als je gaat overleggen zou mijn standpunt zijn dat in de kruipruimte moet worden doorgezaagd, achter de gevel, en in de straat. Als die afstand klein genoeg is moet dat kunnen. En dat ze anders uit bedrijfseconomische redenen alleen in de straat verwijderen en de meter meenemen.
Hou er rekening mee dat ze dit laatste niet willen omdat het tegen de regels in zou gaan.
Maar wat is de afstand van je gevel tot de straat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:12
MisterMailman schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:29:
[...]

Ze maken een gat bij de gevel. En in de straat waar je leiding aansluit op de hoofdleiding. Dan trekken ze 'm eruit (met kraantje), en het deel gevel>kruipruimte>meterkast>meter daarna handmatig.
Dus niet je hele voortuin hoeft open, maar wel een gat tegen je gevel aan dus.
Dat is een beetje te kort door de bocht.
Bij een rijtjeshuis met ondiepe voortuinen en waar de dienstleiding rechtdoor gaat vanaf de hoofdleiding naar de voorgevel, kan dat prima.

Maar zeker bij oudere, andersoortige huizen of huizen ver van de hoofdleiding kan de dienstleiding heel anders lopen. Die komt dan aan de zijkant van de woning binnen, of aan de achterkant, of loopt in een bocht door de tuin. Er zijn ook dienstleidingen van tientallen tot honderden meters lang. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-10 14:55
water_escape schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:01:

Het is hierboven al een beetje gezegd, maar je vraagt ook vooral de waarom. Zoals hierboven gezegd wordt er in principe bij de hoofdleiding afgesloten en niet pas in je huis, omdat de netbeheerder niet wil dat er onnodige loze leidingen liggen, zeker niet als daar nog gas doorheen kan stromen/in kan zitten. Zowel vanwege meer risico (elk stukje leiding is een stukje dat kapot kan gaan), als dat het in de toekomst dan onduidelijk kan zijn of een buis in de grond een "dode" buis is, of nog actief. (En ik denk dat wij als maatschappij er ook blijer van worden als dit soort dingen zoveel mogelijk worden opgeruimd, ipv maar lekker laten liggen.)

Afhankelijk van de ingewikkeldheid en kostenplaatje wordt er door netbeheerders (of (luie) aannemers) soms wel van afgeweken. Maar in principe willen ze dus niet alleen de meter in jouw meterkast weg en daar de leiding afsluiten, maar willen ze vanaf de hoofdaansluiting gewoon niets meer naar jouw huis hebben lopen, aangesloten of niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• water_escape
@MisterMailman @onetime @Trichoglossus @Coocoocachoo Dankjewel. iets meer context is misschien wel handig dan:

De hoofdleiding loopt door de stoep (ik heb een klik melding van vorig jaar toe de voortuin gedaan is)
De aftakking loopt van de stoep naar de kruipruimte. Rechte lijn van stoep naar voordeur.

Dit is ongeveer 6 meter. Welke bestraat zijn met ceramische tegels.

In de kruipruimte afzagen en de stoep open maken en eruit trekken, prima. Maar ons voordeur pad open maken zie ik natuurlijk niet zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2vJ4-hzXSOGZANFOrKqj7dcI60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YrDF2GPhlMVVJVs29Liawhbj.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
@water_escape Stedin Zeeland bijv. staat er op dat je er voor tekent dat je zelf het traject bestrating- en beplanting vrij maakt. Dus let goed op waar je mee akkoord gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• water_escape
RichieB schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:20:
@water_escape Stedin Zeeland bijv. staat er op dat je er voor tekent dat je zelf het traject zelf bestrating- en beplanting vrij maakt. Dus let goed op waar je mee akkoord gaat.
Wij zitten in Enexis gebied en volgens mij las ik daar hetzelfde.

Water-Escape

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 19:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RichieB schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:20:
@water_escape Stedin Zeeland bijv. staat er op dat je er voor tekent dat je zelf het traject zelf bestrating- en beplanting vrij maakt. Dus let goed op waar je mee akkoord gaat.
Maar dat is vooral als je zelf opdracht geeft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Truus01
ron321 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:04:
En natuurlijk kun je je contract gewoon opzeggen, je hebt niet een andere leverancier nodig om dat voor je te doen.
En dat geeft @Standeman juist aan, over het opzeggen doet BE moeilijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@water_escape De tweakersroute dus. Post hier jouw concept briefen en je krijgt opbouwend commentaar en verbeter punten aangereikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
Truus01 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:48:
[...]

En dat geeft @Standeman juist aan, over het opzeggen doet BE moeilijk.
Ze doen moeilijk over het opzeggen van alleen gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
water_escape schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 08:56:
@MisterMailman @onetime @Trichoglossus @Coocoocachoo Dankjewel. iets meer context is misschien wel handig dan:

De hoofdleiding loopt door de stoep (ik heb een klik melding van vorig jaar toe de voortuin gedaan is)
De aftakking loopt van de stoep naar de kruipruimte. Rechte lijn van stoep naar voordeur.

Dit is ongeveer 6 meter. Welke bestraat zijn met ceramische tegels.

In de kruipruimte afzagen en de stoep open maken en eruit trekken, prima. Maar ons voordeur pad open maken zie ik natuurlijk niet zitten.

[Afbeelding]
Wellicht eens de algemene voorwaarden lezen.
Meestal staat er iets over in dat de leiding te allen tijde beschikbaar moet zijn voor de netbeheerder, en er geen obstakels aanwezig mogen zijn.
Er is natuurlijk geen mens die die voorwaarden leest, maar je hebt er wel voor getekend ooit.

Afhankelijk van hoe de netbeheerder er mee omgaat, kan je geluk of pech hebben als er iets aan de gasleiding gedaan moet worden, en de gasleiding overbouwd is met een schuurtje, of planten of tegels.

In het geval van een gaslek in de tuin komen we wel eens bewoners tegen die aangeven dat er niet gegraven mag worden in de tuin. Okay prima, het alternatief is de dienstleiding opgraven buiten de erfgrens op en dan worden de bewoners (tijdelijk) afgesloten van het gas.
Gaslek verholpen, en de bewoner gaat het zijn vrouw maar vertellen dat ze niet meer hoeft te koken en voorlopig koud kan douchen. :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:50:
[...]

Liander ging toch op de automatische piloot naar Bosveld in het geval van de huurder die ik al sinds 2021 bijsta.

Deze reactie gecomponeerd:

[...]
En Bosveld heeft in die zaak van de gasloze huurder n.a.v. ons bericht van half september als volgt gereageerd:
"Hartelijk dank voor uw e-mail. Wij hebben het kadaster nagekeken en gaan [de woningbouwcorporatie] aanschrijven."

Dikke prima.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Trichoglossus schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:33:
Wellicht eens de algemene voorwaarden lezen.
Meestal staat er iets over in dat de leiding te allen tijde beschikbaar moet zijn voor de netbeheerder, en er geen obstakels aanwezig mogen zijn.
Er is natuurlijk geen mens die die voorwaarden leest, maar je hebt er wel voor getekend ooit.
Dat bijna niemand die AV’s leest denk ik ook, maar het is maar zeer de vraag of je ook voor die AV’s van de netbeheerder hebt getekend. Ik kan me voor mijn eigen situatie bijvoorbeeld daar nix van herinneren.
Krijg je die voorgeschoteld als je een contract afsluit bij een energieleverancier?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Hippe Lip schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 00:14:
[...]

Dat bijna niemand die AV’s leest denk ik ook, maar het is maar zeer de vraag of je ook voor die AV’s van de netbeheerder hebt getekend. Ik kan me voor mijn eigen situatie bijvoorbeeld daar nix van herinneren.
Krijg je die voorgeschoteld als he een contract afsluit bij een energieleverancier?
Die hangen blijkbaar vast aan de ATO. In dit voorbeeld voor Liander:
Algemene voorwaarden

Op de aansluit- en transportovereenkomst die u met Liander heeft
gesloten zijn de ‘Algemene Voorwaarden voor aansluiting en
transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013)’
van toepassing.
https://www.liander.nl/-/...etwerkkosten-gas-2025.pdf

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Trichoglossus schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:46:
[...]
Die hangen blijkbaar vast aan de ATO. In dit voorbeeld voor Liander:
[...]
https://www.liander.nl/-/...etwerkkosten-gas-2025.pdf
@Trichoglossus
Nou bekijk je het vanuit Liander.

Maar nou vanuit jou: heb je bij het aangaan van een energiecontract deze voorwaarden ooit voorgeschoteld gekregen? Hád je ze ooit kunnen lezen in dat proces, ervan uitgaande dat je alle ‘kleine lettertjes’ zou willen lezen?

Zo niet, dan zijn die voorwaarden toch helemaal niet van toepassing voor jou, volgens de NL wetgeving?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Bij de notaris tekend de eerste eigenaar vast wel voor voorwaarden over de nuts voorzieningen en dat gaat dan mee naar de volgende eigenaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Hippe Lip schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 07:54:
[...]

@Trichoglossus
Nou bekijk je het vanuit Liander.
Maar nou vanuit jou: heb je bij het aangaan van een energiecontract deze voorwaarden ooit voorgeschoteld gekregen? Hád je ze ooit kunnen lezen in dat proces, ervan uitgaande dat je alle ‘kleine lettertjes’ zou willen lezen?

Zo niet, dan zijn die voorwaarden toch helemaal niet van toepassing voor jou, volgens de NL wetgeving?
Ik denk dat @Bram-Bos daar wel een antwoord op kan geven.

Uit zijn artikel "De afsluitboete bestaat niet":
Bij het aangaan van een leveringsovereenkomst ga je indirect (en meestal onbewust) ook een
Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder aan. De ATO is een merkwaardig
soort ‘virtuele’ overeenkomst.

3.2 De ATO is een merkwaardig soort ‘virtuele’ overeenkomst
Als je een leveringsovereenkomst voor gas aangaat met een energieleverancier, ga je tegelijkertijd een tweede
overeenkomst aan: de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder. In veel gevallen word
je daar pas op gewezen als het leveringscontract al lang en breed gesloten is, bijvoorbeeld in de welkomstbrief
of -mail van je energieleverancier5. Dat is natuurlijk wat merkwaardig, maar een gevolg van het
eerdergenoemde Leveranciersmodel: de energiemaatschappij sluit namens jou een overeenkomst met de
netbeheerder. Het is bovendien een ‘virtuele’ overeenkomst: er wordt nergens een apart document opgesteld
met jouw naam en die van de netbeheerder erop, niemand tekent ergens voor. Met het aangaan van je
leveringsovereenkomst ga je automatisch ook die tweede overeenkomst met de netbeheerder aan.
Op de aansluit- en transportovereenkomst zijn van toepassing de actuele ‘Algemene voorwaarden voor
aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers’

Ga er maar vanuit dat het juridisch prima dichtgetimmerd is, dat geen mens de voorwaarden leest is natuurlijk niet het probleem van een netbeheerder.
Als je een overbouwing plaatst op een hoofdgasleiding die toevallig door jouw perceel loopt, dan heb je een groot probleem. De kosten voor een by-pass worden gewoon verhaald op de grondeigenaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:03:
Bij de notaris tekend de eerste eigenaar vast wel voor voorwaarden over de nuts voorzieningen en dat gaat dan mee naar de volgende eigenaren.
Ten eerste worden de aansluitingen in de meeste gevallen door de projectontwikkelaar aangevraagd, niet door de eerste particuliere eigenaar van de woning.
Ten tweede gaan voorwaarden niet mee naar nieuwe eigenaren, tenzij hiervoor kettingbeding en in de koop- en eigendoms akten worden opgenomen. Het moge na 9 jaar in dit topic toch wel duidelijk zijn dat aan de aanwezigheid van de aansluiting géén Algenene Voorwaarden verbonden kunnen zijn. Maar dat die alleen verbonden kunnen zijn aan een overeenkomst.

@Trichoglossus Dan komen we dus direct ook op het feit dat de netbeheerders pas in actie komen als er géén overeenkomst meer is. Als de netbeheerder op eigen initiatief komt verwijderen zijn de AV die bij de ATO van toepassing worden verklaard simpelweg niet meer relevant, want de ATO waarop die voorwaarden van toepassing zijn is er dan al lang niet meer.
We hoeven ons dus helemaal niet af te vragen of die voorwaarden wel tijdig en op de juiste manier verstrekt zijn. Want het setje voorwaarden kan bij beëindiging van het gascontract en de ATO gewoon de prullenbak in. NUL juridische waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
Ivow85 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:42:
[...]
@Trichoglossus Dan komen we dus direct ook op het feit dat de netbeheerders pas in actie komen als er géén overeenkomst meer is. Als de netbeheerder op eigen initiatief komt verwijderen zijn de AV die bij de ATO van toepassing worden verklaard simpelweg niet meer relevant, want de ATO waarop die voorwaarden van toepassing zijn is er dan al lang niet meer.
We hoeven ons dus helemaal niet af te vragen of die voorwaarden wel tijdig en op de juiste manier verstrekt zijn. Want het setje voorwaarden kan bij beëindiging van het gascontract en de ATO gewoon de prullenbak in. NUL juridische waarde.
Als bewoner hebben velen al eerder de algemene voorwaarden geschonden door allerhande attributen op de gasleiding te plaatsen. Hetzij bestrating, beplanting of tuinhuisjes. Ik heb geen idee of dat nog gevolgen kan of gaat hebben in de toekomst. Het eigendom van de netbeheerder is niet meer vrij toegankelijk in veel gevallen.
Zal ongetwijfeld wel eens een rechter zich over gaan buigen.

Laatst nog bij schouwen gezien dat mensen laminaat over hun toegang tot de kruipruimte bij de voordeur hadden gelegd. Prachtig door gelegd. Maar de gasleiding was niet meer toegankelijk.
De bewoner krijgt de optie om het laminaat zelf te verwijderen en toegang te bieden. Je hebt van die mensen |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:24

odan

The dark side is within all!

Trichoglossus schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:13:
[...]

Als bewoner hebben velen al eerder de algemene voorwaarden geschonden door allerhande attributen op de gasleiding te plaatsen. Hetzij bestrating, beplanting of tuinhuisjes. Ik heb geen idee of dat nog gevolgen kan of gaat hebben in de toekomst. Het eigendom van de netbeheerder is niet meer vrij toegankelijk in veel gevallen.

Laatst nog bij schouwen gezien dat mensen laminaat over hun toegang tot de kruipruimte bij de voordeur hadden gelegd. Prachtig door gelegd. Maar de gasleiding was niet meer toegankelijk.
De bewoner krijgt de optie om het laminaat zelf te verwijderen en toegang te bieden. Je hebt van die mensen |:(
bestrating of beplanting in de (voor)tuin is toch wel iets anders als een kruipruimte ontoegankelijk maken....

kan ook niet echt begrijpen hoe iemand zo dom kan zijn om een kruipruimte "permanent" af te sluiten.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
[...]
Zal wel niet om een gasverlater gaan. Bij een gasverlater wordt de vraag: was dit een enige manier om een onveilige situatie op te lossen. Zo nee, dan is er geen reden om het laminaat te slopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Natuurlijk zullen de netbeheerders wel weer ten onrechte rechtszaken gaan voeren. Dat zijn we inmiddels wel gewend. Een beetje jurist daar weet dat ze ongelijk hebben, maar ze hopen natuurlijk wederom dat ze in de eerste paar rechtszaken geen goed onderbouwd verweer terug krijgen vanuit de gedaagde waarmee ze jurisprudentie opbouwen die eigenlijk niet juist is.

- Ten eerste is na het beëindigen van de ATO het bijbehorende pakket voorwaarden niet van toepassing. Dus geen reden om daarnaar te verwijzen. Ook niet als de "obstakels" zijn geplaatst toen de voorwaarden van toepassing waren.
- Ten tweede is het onredelijk bezwarend als een bewoner zijn tuin niet als tuin mag gebruiken. Bestrating, beplanting, tuinhekken, schuttingen, muurtjes etc zijn ten alle tijden toegestaan. Alleen als je er een plak asfalt of beton neerlegt in de hele tuin kan de netbeheerder succesvol betogen dat de eigenaar/bewoner toegang tot aanwezige leidingen bijzonder lastig gemaakt heeft waarbij die eigenaar/bewoner dus mag opdraaien voor de extra kosten ten opzichte van een "normale" tuininrichting.
- Ten derde worden bewoners niet geïnformeerd over de eventuele aanwezigheid van hoofdleidingen en ook niet over het trace van hoofd- en aansluitleidingen. Wil je als netbeheerder redelijkerwijs nog iets kunnen vertellen over het toegankelijk houden van de leidingen, dan zul je de bewoners wel actief over de locatie van die leidingen moeten informeren. Claimen dat de leidingen vrij moeten blijven terwijl je nooit bij de wederpartij hebt aangegeven waar die leidingen liggen, dat is ook weer volstrekt onredelijk.

Het kruipluik waar laminaat over ligt is een compleet ander verhaal. Je mag er vanuit gaan dat de bewoner op de hoogte is van dat luik en de aanwezigheid van de leidingen in kruipruimte visueel heeft kunnen vaststellen. Het in esthetische reden voorleggen van de vloer over het kruipluik is een bewuste keuze en daarmee verwijtbaar aan de bewoner.
Alleen gaat dat bij leidingen die "ergens" in de tuin liggen niet op. Je kan de locatie van die leidingen immers niet visueel vaststellen als bewoner (tenzij het een zelfbouw woning is waarvan je de eerste bewoner bent, dan had je er tijdens de aanleg van de nutsvoorzieningen bij kunnen zijn. Maar dat is in 99% van de gevallen niet van toepassing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Trichoglossus schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:31:
[...]Ga er maar vanuit dat het juridisch prima dichtgetimmerd is, dat geen mens de voorwaarden leest is natuurlijk niet het probleem van een netbeheerder.
Als je een overbouwing plaatst op een hoofdgasleiding die toevallig door jouw perceel loopt, dan heb je een groot probleem. De kosten voor een by-pass worden gewoon verhaald op de grondeigenaar.
Dan moet er wel een ketting beding of zoiets zijn. Als ik nergens van weet en kan weten, zou ik ze sommeren de leiding te verwijderen en een rekening voor achterstallige huur sturen.
Mijn tuin gebruik ik op mijn manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
onetime schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Dan moet er wel een ketting beding of zoiets zijn. Als ik nergens van weet en kan weten, zou ik ze sommeren de leiding te verwijderen en een rekening voor achterstallige huur sturen.
Mijn tuin gebruik ik op mijn manier.
Er ligt op elke grond uiteraard het nodige aan infra. Water, telefoon, elektra, glasvezel, gas etc.
Sowieso moet je voor elke machinale graafmelding een klic-melding doen, zodat je weet waar kabels en leidingen liggen, en ook bij handmatige werkzaamheden is dat wel handig.
Het argument van niet kunnen weten gaat niet op in deze, je kan de gegevens zo opvragen.
Op mijn bouwtekening staan de oude leidingen van weleer ingetekend.

Ik kom elk jaar gaslekken tegen waar een ijverige hovenier door de gasleiding is gegaan.
Geen probleem, maar de kosten zijn wel voor zijn rekening. Hij maakt schade aan andermans eigendom.
Een schuttingpaal door de gasleiding betekent een rekening van zo'n 1000 euro.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Trichoglossus schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:52:
[...]

Er ligt op elke grond uiteraard het nodige aan infra. Water, telefoon, elektra, glasvezel, gas etc.
Sowieso moet je voor elke machinale graafmelding een klic-melding doen, zodat je weet waar kabels en leidingen liggen, en ook bij handmatige werkzaamheden is dat wel handig.
Het argument van niet kunnen weten gaat niet op in deze, je kan de gegevens zo opvragen.
Op mijn bouwtekening staan de oude leidingen van weleer ingetekend.

Ik kom elk jaar gaslekken tegen waar een ijverige hovenier door de gasleiding is gegaan.
Geen probleem, maar de kosten zijn wel voor zijn rekening. Hij maakt schade aan andermans eigendom.
Een schuttingpaal door de gasleiding betekent een rekening van zo'n 1000 euro.
Het maakt juridisch nogal veel uit of je actief informatie moet gaan vergaren over de eigendommen van derden op jouw perceel, of dat die derden daar zelf pro-actief over informeren.
Ik heb nog nooit machinaal gegraven in mijn tuin (en dat ook niet door derden laten doen in mijn opdracht) en ik kan mij ook niet herinneren dat er bij mijn ouders ooit machinale graafwerkzaamheden zijn uitgevoerd. Van klic-meldingen is bij de meeste gewone tuintjes vaak geen sprake. En als er al ooit sprake van is geweest, is de kans groot dat het niet de huidige bewoners zijn die daarbij betrokken waren. Want ja, ooit zal er bij eerste aanleg van onze oprit best wat grondwerk gedaan zijn. Aan de geschatte leeftijd van de beukhaag naast die oprit, is dat echter al gedaan ver voordat de vorige bewoners dit huis kochten. Nadien is de boel hooguit nog eens gevlakt en opnieuw bestraat.
Bouwtekeningen zijn ook nooit aan mij verstrekt.
En dit zal gelden voor de meeste huizen. En dan kom je terug op het simpele feit dat je als netbeheerder niet kunt eisen dat het leiding-tracé uitsluitend naar jouw wensen wordt ingericht wanneer je niet pro-actief aangeeft waar dat leidingtracé ligt. Want effectief wordt zonder aan te geven waar de leidingen liggen geëist dat de hele tuin een kale vlakte blijft, en dat is absoluut onredelijk bezwarend.
Dit nog los van het feit dat voorwaarden niet (meer) van toepassing zijn als er geen overeenkomst (meer) is.

En ja, die hovenier ramt (hoogstwaarschijnlijk) palen machinaal de grond in en/of gebruikt een machinale grondboor. Die moet dus wel een klic-melding gedaan hebben en als hij dat verzuimd heeft of niet goed gekeken heeft op het door klic verstrekte kaartje, is hij aansprakelijk. Bovendien is de hovenier een professional, waarbij je meer van hem mag verwachten dan van een particulier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Trichoglossus
Fijn dat jij als professional weet van click-meldingen. maar dat is niet algemeen bekend en mag je dus niet veronderstellen. Als er niet proactief, van tevoren, met plichten naar de grondeigenaar / gebruiker, is gecommuniceerd, en er dus onrechtmatig van diens grond gebruik word gemaakt, blijf ik verder bij mijn standpunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Trichoglossus schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 09:31:
[...]
Op de aansluit- en transportovereenkomst zijn van toepassing de actuele ‘Algemene voorwaarden voor
aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers’

Ga er maar vanuit dat het juridisch prima dichtgetimmerd is, dat geen mens de voorwaarden leest is natuurlijk niet het probleem van een netbeheerder.
@Trichoglossus
Als die ATO als ‘bijproduct’ voor mij afgesloten wordt bij het aangaan van een energiecontract en de voorwaarden van de netbeheerder worden mij niet actief ter hand gesteld (oftewel: ik moet ze zelf maar ergens opduikelen), dan zijn die voorwaarden niet van toepassing, zegt de NL wet (of anders jurisprudentie).

Ik ga er dus vanuit dat die voorwaarden voor de meesten van ons niet van toepassing zijn en dus is de zaak zeker niet ‘prima dichtgetimmerd’.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
In mijn aankoopaktie van woning staat dat:
Als er leidingen van derden benaderd moeten worden ik hun toegang moet geven tot graven in mijn tuin.
En dat kan ik niet tegenhouden.
Dat schade door mij, op mij zal worden verhaald.
En als de andere gebruikers van die leiding willen repareren de totale kosten over alle gebruikers zal worden verdeeld op basis van gelijke delen.

Resultaat was dat na 3 jaar na bouwen nog een riool door mijn achteruitgang werd gelegd om regen probleem achterliggende huizen op te lossen.

Dus ik doe wat ik wil, zonder click melding kan je aardig nat gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dapdodo Kijk, jij weet dat van tevoren, dat staat in je koopakte.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• phicoh
Als bewoner hebben velen al eerder de algemene voorwaarden geschonden door allerhande attributen op de gasleiding te plaatsen.
Waar het op neerkomt is dat de netbeheerders (gelukkig) de gasverlater over het hoofd gezien hebben.

Jaren lang had iedereen gas nodig. Dus netbeheerders konden eisen stellen. Als je niet deed wat de netbeheerder wilde, dan had je geen gas. En dat was een probleem. De netbeheerders hebben zichzelf met waterstof voor de gek gehouden. Ze dachten dat met waterstof alles gewoon bij het oude zou blijven.

En toen kwamen die rare gasverlaters. Die hadden geen gas meer nodig, geen belang bij een gasaansluiting en deden zomaar niet wat de netbeheerders wilden. Let bijv. op het taal gebruik in de 'aan de bewoners' brief: als je niet doet wat wij willen (contract, slotje) kan je afgesloten worden. Niet echt een probleem voor de gasverlater.

In de wet staat niet veel. Gedogen betekent dat je als eigenaar/gebruiker van een pand van die leidingen afblijft en geen schade aanricht. Maar het omgekeerde geldt ook: de eigenaar van leidingen mag bij onderhoud geen schade aanrichten. En dat is vervelend voor de netbeheerders, want die waren gewend om dat allemaal op het bordje van de gebruiker te leggen.

Dus hebben ze maar wat rare jurische verhalen verzonnen. Van algemene voorwaarden die zomaar overgaan op een nieuwe eigenaar. Algemene voorwaarden die blijven gelden als het contract al ontbonden is, etc. Allemaal wanhoops pogingen die moeten verhullen dat er eigenlijk jurisch niet veel geregeld is.
Pagina: 1 ... 33 34 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)