• marana
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 07:52
dunklefaser schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Misschien bekend: Welke maximale schade bij het verwijderen van een gasleiding
is (ooit) ontstaan. Bij de gasverlater zelf en/of bij de buren.
Even teruglezen naar wat ik hier gepost heb afgelopen maand. De aansluiting is nog niet verwijderd maar ik heb al schade.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:19

dunklefaser

Point Of KnowReturn

marana schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:38:
[...]

Even teruglezen naar wat ik hier gepost heb afgelopen maand. De aansluiting is nog niet verwijderd maar ik heb al schade.
Interessant wordt natuurlijk de claimafhandeling van de geleden schade.
Heb je al een schatting van de (herstel)kosten?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:04

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

dunklefaser schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:59:
[...]

Dat gaat-ie hier natuurlijk niet publiekelijk publiceren, denk je niet?

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Nico-G schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:28:
[...]

Dat gaat-ie hier natuurlijk niet publiekelijk publiceren, denk je niet?
Ik vraag ook niet expliciet naar de hoogte van de claim
en het verhaal loopt waarschijnlijk nog even door.
Trouwens, zou deze procedure anders lopen bij een aanvraag via MA?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:04

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

dunklefaser schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:54:
[...]

Wat zou je dan hebben aan een antwoord op je vraag als Ja of Nee?

A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b

dunklefaser schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:47:
[...]

Idd. dat risico bestaat altijd als je opdrachtgever bent. Uiteraard heb ik dat risico in mijn (woon)situatie en omgeving van tevoren afgewogen - en verder ben ik voldoende verzekerd (hoop ik).
Misschien bekend: Welke maximale schade bij het verwijderen van een gasleiding
is (ooit) ontstaan. Bij de gasverlater zelf en/of bij de buren.
Naast de schade bij Marana is er ook al eens sprake geweest van een terras met grote tegels wat grotendeels opnieuw gelegd moest worden. Dan heb je het snel over 2-3 man die een dagje moeten inplannen + huur van materieel en is €1500 tot €2000 zo op. En dan was er nog niet eens echt iets stuk. Maar gewoon de boel slecht terug gelegd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• marana
dunklefaser schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 17:54:
[...]

en het verhaal loopt waarschijnlijk nog even door.
Trouwens, zou deze procedure anders lopen bij een aanvraag via MA?
Geen idee hoe het via MA zou zijn gelopen. Maar ik ga uit van meer gezeur, want nog een tussenpartij erbij.
De schade is wat betreft auto's laden en accu-verkoop wel redelijk helder. Het is voor mijn partner wat lastiger om onderbouwd te krijgen wat hij met zijn bedrijf voor schadebedrag heeft. Ook dit kost allemaal weer tijd en energie. Heel irritant.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

dunklefaser schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 16:59:
[...]

Interessant wordt natuurlijk de claimafhandeling van de geleden schade.
Ben je met die vraag niet aan het inzoomen op een relatief onbelangrijk deel van de eigenlijke afwegingen, @dunklefaser?

Alleen al het feit dat je risico loopt op schade is voor een (groot?) deel van de mensen hier reden om geen opdrachtgever te willen zijn. Als je dan ook nog bedenkt wat er behalve de ditecte financiële schade nog eens extra op je dak komt, dan is het vaak nog veel duidelijker. Je moet de schade gaan kwantificeren, gaan claimen, de opvolging bewaken en als er tegengesputterd wordt of slecht werk geleverd wordt moet je nog meer actie ondernemen. En dan noem ik nog niet eens de bijkomende schade zoals de recent geleden bijkomende schade door afwezigheid van een internetverbinding.
Dat alles kost tijd, moeite, ellende en stress die niet eens financieel uit te drukken is, laat staan financieel als schade is te claimen.
Heb je er nog zijn in?

[ Voor 7% gewijzigd door Hippe Lip op 18-07-2026 23:59 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Hippe Lip schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 23:57:
[...]

Ben je met die vraag niet aan het inzoomen op een relatief onbelangrijk deel van de eigenlijke afwegingen, @dunklefaser?

Alleen al het feit dat je risico loopt op schade is voor een (groot?) deel van de mensen hier reden om geen opdrachtgever te willen zijn. Als je dan ook nog bedenkt wat er behalve de ditecte financiële schade nog eens extra op je dak komt, dan is het vaak nog veel duidelijker. Je moet de schade gaan kwantificeren, gaan claimen, de opvolging bewaken en als er tegengesputterd wordt of slecht werk geleverd wordt moet je nog meer actie ondernemen. En dan noem ik nog niet eens de bijkomende schade zoals de recent geleden bijkomende schade door afwezigheid van een internetverbinding.
Dat alles kost tijd, moeite, ellende en stress die niet eens financieel uit te drukken is, laat staan financieel als schade is te claimen.
Heb je er nog zijn in?
Nou... het ontstaan van schade is niet afhankelijk van je route. Die kan ontstaan als de aannemer de buis verwijdert. Je zal dan toch werk moeten maken van de schade, alleen de schuldvraag ligt wat makkelijker. De netbeheerder is uit eigen beweging aan de gang gegaan en daarmee verantwoordelijk voor de gevolgschade.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:12
asing schreef op zondag 19 juli 2026 @ 10:22:
[...]

Nou... het ontstaan van schade is niet afhankelijk van je route. Die kan ontstaan als de aannemer de buis verwijdert. Je zal dan toch werk moeten maken van de schade, alleen de schuldvraag ligt wat makkelijker. De netbeheerder is uit eigen beweging aan de gang gegaan en daarmee verantwoordelijk voor de gevolgschade.
Niet geheel mee eens. Via MA ga je akkoord met de voorwaarden waar de maximale schadeuitkering beperkt wordt voor 50% van het offerte bedrag. Dat offerte bedrag is 0.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:06
Gisteren maar liefst twee brieven van Liander gekregen, brief 3 en 4, in één envelop.

Hier even de belangrijkste tekst uit de brieven, 95% (of iets in die richting) is een kopie van brief 1 of 2.

Brief 3
Onderwerp
Voorkom afsluiting: kies nu uw energieleverancier

U heeft geen contract bij een energieleverancier
U kunt wel gebruikmaken van stroom en/of gas. Dit wordt op dit moment niet in rekening gebracht. Wij zijn daarom wettelijk verplicht u af te sluiten van stroom en/of gas. Dit willen wij graag voorkomen. Daarom ontvangt u van ons deze brief. Hieronder leest u hoe u afsluiting kunt voorkomen. Heeft u energie verbruikt zonder contract? Dan ontvangt u van ons een factuur.

Wat moet u doen om afsluiting van stroom en/of gas te voorkomen?
<herhaling>
Ik wil helemaal niet voorkomen dat ze mij komen afsluiten, maar wat moet ik dan doen ? :+ Dat staat niet in de brief.

Brief 4
Onderwerp
Uw dossier wordt overgedragen naar een gerechtsdeurwaarder

U heeft geen contract bij een energieleverancierU kunt wel gebruikmaken van gas. Dit wordt op dit moment niet in rekening gebracht. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarom ontvangt u een laatste herinnering om deurwaarderskosten en afsluiting te voorkomen.

Optie 1: Wilt u de gasaansluiting verwijderen?
<Herhaling>
en even verderop in de brief:
Maakt u geen keuze? Dan wordt het dossier overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder
Is er op 3 augustus 2026 geen energieleverancier voor gas of aanvraag voor verwijdering bij ons bekend? Dan zijn wij genoodzaakt om het dossier over te dragen aan onze deurwaarder. En kunnen wij niets meer voor u betekenen.

De kosten van deze maatregelen kunnen flink oplopen
Deze zijn voor uw eigen rekening. De kosten kunnen bestaan uit de volgende onderdelen:
- Het verbruik van gas in de periode dat er geen contract met de energieleverancier was;
- (Buiten)gerechtelijke kosten
Als je dat zo leest, 'de kosten KUNNEN bestaan', en je hebt daadwerkelijk geen gas verbruikt, dan kunnen ze toch ook totaal niets van mij lospeuteren? Of komt er een deurwaarder met een claim van €0,- of iets dergelijks?

Van de ACM heb ik nog geen verdere inhoudelijke reactie gekregen. Helaas.
De ervaring leert dat de deurwaarder, zonder dat er enige gronden voor zijn, met een claim komt. Meestal rond de 120 euro. Gebaseerd op.... Tja dat weet de deurwaarder ook niet als je er naar vraagt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:22

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Piemol schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:36:

Brief 3
[...]
Wij zijn daarom wettelijk verplicht u af te sluiten van stroom en/of gas. Dit willen wij graag voorkomen.
[...]
Tja, ze zijn wettelijk verplicht je af te sluiten. Je zou ze kunnen aansporen: “Nou jongens, ga je gang. Voldoe aan je wettelijke plicht!”

En dat ze het graag willen voorkomen is omdat afsluiten (en verwijderen) in hun nadeel is. Logisch dus dat ze het willen voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hippe Lip op 21-07-2026 23:37 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ivow85 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:54:
De ervaring leert dat de deurwaarder, zonder dat er enige gronden voor zijn, met een claim komt. Meestal rond de 120 euro. Gebaseerd op.... Tja dat weet de deurwaarder ook niet als je er naar vraagt.
Als ik naar de topicstart kijk dan zou dit fenomeen toch over moeten zijn? Hoewel, als je deurwaarder ingeeft in de zoekbalk dan zijn het toch 10 pagina's.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:50
Er is hier toch niemand waar de rekening/claim van de dure postbode deurwaarder ook daadwerkelijk is betaald?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

asing schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 23:45:
[...]

Als ik naar de topicstart kijk dan zou dit fenomeen toch over moeten zijn? Hoewel, als je deurwaarder ingeeft in de zoekbalk dan zijn het toch 10 pagina's.
Het fenomeen zou inderdaad over moeten zijn. Energieleveranciers, netbeheerders en deurwaarders zouden gewoon pro-actief en conform de regelgeving moeten handelen.

Helaas is de praktijk dat ze dat nog altijd niet doen, ondanks verschillende rechterlijke uitspraken in het voordeel van de Tweakers waartegen de zaak gevoerd werd en zelfs berispingen van deurwaarders. Zodra boven genoemde partijen gaan handelen zoals zou moeten, kan dit topic lekker wegzakken naar de Tweakers-archieven. Helaas is dat nog niet zo en lijkt dat moment ook nog ver weg.

• marana
Ik zie wel een aanpassing van Liander tov eerdere brieven. Ze schrijven nu U kunt wel gebruikmaken van gas. waar ze eerder nog schreven dat er gebruik werd gemaakt (wat iemand hier dus succesvol heeft bestreden als onterechte beschuldiging van diefstal).

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 16:16
Ivow85 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 07:39:
[...]

Het fenomeen zou inderdaad over moeten zijn. Energieleveranciers, netbeheerders en deurwaarders zouden gewoon pro-actief en conform de regelgeving moeten handelen.

Helaas is de praktijk dat ze dat nog altijd niet doen, ondanks verschillende rechterlijke uitspraken in het voordeel van de Tweakers waartegen de zaak gevoerd werd en zelfs berispingen van deurwaarders. Zodra boven genoemde partijen gaan handelen zoals zou moeten, kan dit topic lekker wegzakken naar de Tweakers-archieven. Helaas is dat nog niet zo en lijkt dat moment ook nog ver weg.
Zou dat kunnen veranderen als het landelijke bekendheid krijgt als het op de landelijke tv komt (publiek dan wel commercieel)? Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit geen aandacht verdient bij 'n Radar of Nieuwsuur of zo. Hoe kan het dat dit soort wantoestanden nog steeds voorkomen terwijl er destijds een energietransitie op gang is gezet.

Ik vind het gek dat/als dit nog geen reguliere media-aandacht heeft gehad.

Zijn er geen mede-tweakers die dit topic ook volgen die daar werken die dat balletje eens kunnen opgooien. Kan me niet voorstellen dat dit geen interessant onderwerp is voor tv-aandacht.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:44
Omdat er niet 1 woordvoerder is. Richt een actiegroep of stichting op en stuur een persbericht in en voila.

• Piemol
Caelorum schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 08:34:
Omdat er niet 1 woordvoerder is. Richt een actiegroep of stichting op en stuur een persbericht in en voila.
In het verleden heb ik eens voor gebruikers van een bepaald telefonienetwerk in een bepaald dorp contact opgenomen met een tv programma. Ze willen dan best een item maken, op voorwaarde dat er 'een paar' mensen mee naar de studio komen die er wat over kunnen vertellen. In dat geval ging het dan om de klachten die zij ervaarden. Dus je hoeft niet per see een stichting of vereniging te zijn. Ik ben uiteindelijk niet naar dat tv programma gegaan omdat niemand mee wilde.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-07 19:47
Piemol schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 22:36:
Is er op 3 augustus 2026 geen energieleverancier voor gas of aanvraag voor verwijdering bij ons bekend? Dan zijn wij genoodzaakt om het dossier over te dragen aan onze deurwaarder. En kunnen wij niets meer voor u betekenen.
Dit zou gewoon echt niet mogen. Op wat voor grond kunnen zij een deurwaarder (zoals eerder gezegd, als dure postbode, maar het klinkt heel dreigend) inzetten?
Je hoeft helemaal geen leverancier voor gas te hebben, of die verwijdering aan te vragen. Belachelijk.

Dit is misschien ook wel een melding bij ACM waard, dat er direct een dreiging van een deurwaarder komt (en dit waarschijnlijk ook doorgezet wordt), terwijl jij je netjes aan de wet houdt.

• Piemol
Truus01 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:10:
Dit is misschien ook wel een melding bij ACM waard, dat er direct een dreiging van een deurwaarder komt (en dit waarschijnlijk ook doorgezet wordt), terwijl jij je netjes aan de wet houdt.
Ik heb 4 meldingen bij de ACM gedaan.

In het kort:
  1. Mag Liander mij dwingen de gasaansluiting te laten verwijderen of gascontract af te laten sluiten
  2. In welke wet is vastgelegd dat ik verplicht ben om een gascontract af te sluiten als mijn woning beschikt over een gasaansluiting?
  3. Ik gebruik geen gas meer , Liander houdt zich niet aan Energiewet 2026 regel 3.11.
  4. Liander verspreid onwaarheden over het niet kunnen uitlezen van de meterstanden en dat je via mijnaansluiting.nl enkel een melding einde gasverbruik doet
In de toelichting van de meldingen heb ik telkens vermeldt dat het 'onder dreiging van een deurwaarder' gebeurd.
Zojuist ben ik nog gebeld door ACM, dat 'de casemanager' nog niet toegekomen is aan mijn vragen. Ze zijn wel samengevoegd aan één dossier.
Erg netjes die updates vanuit hun, als het langer dan een week duurt gaan ze bellen, dat het nog wat langer duurt :)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:50
Piemol schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:26:
[...]

Erg netjes die updates vanuit hun, als het langer dan een week duurt gaan ze bellen, dat het nog wat langer duurt :)
Bij mij was de reactie: we gaan nooit in op casuïstiek, maar bedankt voor de moeite. Zegt iets over de processen daar.

Misschien moet ik gewoon wat vaker melden, net zoals dat voor het opzeggen van het gascontract ook nodig was ...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Piemol
Brent schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:28:
Bij mij was de reactie: we gaan nooit in op casuïstiek, maar bedankt voor de moeite. Zegt iets over de processen daar.
Dat zou toch raar zijn, per definitie zijn meldingen van een consument over een bedrijf "individuele gevallen" (wat met casuïstiek wordt bedoeld). Dan kan het hele "melding maken" wel van hun website af.

• Brent
  • Registratie: September 2001
Piemol schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:37:
[...]

Dat zou toch raar zijn, per definitie zijn meldingen van een consument over een bedrijf "individuele gevallen" (wat met casuïstiek wordt bedoeld). Dan kan het hele "melding maken" wel van hun website af.
Je vind hun reactie in mijn dossier. Ik was ook niet de enige volgens mij. Het lijkt mij vrij recent dat ze contact zijn gaan opnemen, maar misschien hebben mensen die hier al langer meelopen daar een beter beeld van.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Darkbullet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-07 19:28
Hier is de eerste brief van de netbeheerder ontvangen. Aankomende week het topic maar eens goed doorlezen op vakantie en dan na de vakantie maar eens een degelijke reactie geven, want in mijn optiek MOET ik helmaal niets 🫣

Brief 1 (voorzijde)

ENEXIS NETBEHEER

Datum: 16 juli 2026

Onderwerp: Uw contract voor energie is bij ons niet bekend

Beste klant,

Wij zijn de netbeheerder in uw regio en zorgen ervoor dat u dagelijks gebruik kunt maken van stroom en/of gas. Op het adres *********** is op dit moment geen contract bekend met een energieleverancier. Dit heeft u wel nodig om energie te kunnen gebruiken. Wilt u zo snel mogelijk een contract regelen? We leggen u uit hoe u dit doet.

Hoe regelt u een contract?

Volg onderstaande stappen om een contract te regelen met een energieleverancier. Heeft u al een contract geregeld? Begin dan bij stap 3. De stappen leggen we op de achterkant van deze brief uit.
  1. Zoek een energieleverancier.
  2. Regel een contract.
  3. Controleer de ingangsdatum.
  4. Volg de status online.
Waarom moet u een contract regelen?

Om prettig te kunnen wonen of werken, gebruikt u dagelijks stroom en/of gas. U heeft hiervoor een contract nodig met een energieleverancier. Aan de leverancier betaalt u namelijk voor het gebruik van stroom en/of gas. Ook betaalt u via de leverancier onze netwerkkosten. Zonder contract moeten wij u afsluiten van stroom en/of gas. Op enexis.nl/afsluitenvoorkomen vindt u meer informatie. Afsluiten doen we natuurlijk liever niet, want dan kunt u niet meer warm douchen, internet gebruiken of uw (mobiele) apparaten opladen.

Volg de status online

Scan de QR-code bovenaan deze brief of ga naar enexis.nl/statusenergie om de status van uw energiecontract te volgen.

Brief 1 (achterzijde)

Stappen uitgelegd

1. Zoek een leverancier

Wilt u gebruik blijven maken van stroom en/of gas? Vind dan zo snel mogelijk een energieleverancier.

Op enexis.nl/afsluitenvoorkomen vindt u meer informatie.

2. Regel een contract

Heeft u een energieleverancier gekozen? Regel dan een contract voor stroom en/of gas. Zorg dat het contract zo snel mogelijk ingaat.

3. Controleer de ingangsdatum

Heeft u het contract ontvangen? Controleer of de ingangsdatum goed staat.

Door de wettelijke bedenktijd start het contract soms pas 10 werkdagen na uw aanmelding. Het is belangrijk dat uw contract op tijd ingaat. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met uw energieleverancier om deze datum te vervroegen.

4. Volg de status online

Scan de QR-code van deze brief of ga naar enexis.nl/statusenergie en log in met de gegevens hieronder.

Hier ziet u of uw contract al bij ons gemeld is door de energieleverancier.

Is uw contract bekend? Dan is alles goed geregeld en kunt u stroom en/of gas (blijven) gebruiken.
@Darkbullet heb je wel gewoon een contract voor elektriciteit?

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:58
Darkbullet schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:15:
Hier is de eerste brief van de netbeheerder ontvangen. Aankomende week het topic maar eens goed doorlezen op vakantie en dan na de vakantie maar eens een degelijke reactie geven, want in mijn optiek MOET ik helmaal niets 🫣

Brief 1 (voorzijde)

ENEXIS NETBEHEER

Datum: 16 juli 2026

Onderwerp: Uw contract voor energie is bij ons niet bekend

Beste klant,

Wij zijn de netbeheerder in uw regio en zorgen ervoor dat u dagelijks gebruik kunt maken van stroom en/of gas. Op het adres *********** is op dit moment geen contract bekend met een energieleverancier. Dit heeft u wel nodig om energie te kunnen gebruiken. Wilt u zo snel mogelijk een contract regelen? We leggen u uit hoe u dit doet.

Hoe regelt u een contract?

Volg onderstaande stappen om een contract te regelen met een energieleverancier. Heeft u al een contract geregeld? Begin dan bij stap 3. De stappen leggen we op de achterkant van deze brief uit.
  1. Zoek een energieleverancier.
  2. Regel een contract.
  3. Controleer de ingangsdatum.
  4. Volg de status online.
Waarom moet u een contract regelen?

Om prettig te kunnen wonen of werken, gebruikt u dagelijks stroom en/of gas. U heeft hiervoor een contract nodig met een energieleverancier. Aan de leverancier betaalt u namelijk voor het gebruik van stroom en/of gas. Ook betaalt u via de leverancier onze netwerkkosten. Zonder contract moeten wij u afsluiten van stroom en/of gas. Op enexis.nl/afsluitenvoorkomen vindt u meer informatie. Afsluiten doen we natuurlijk liever niet, want dan kunt u niet meer warm douchen, internet gebruiken of uw (mobiele) apparaten opladen.

Volg de status online

Scan de QR-code bovenaan deze brief of ga naar enexis.nl/statusenergie om de status van uw energiecontract te volgen.

Brief 1 (achterzijde)

Stappen uitgelegd

1. Zoek een leverancier

Wilt u gebruik blijven maken van stroom en/of gas? Vind dan zo snel mogelijk een energieleverancier.

Op enexis.nl/afsluitenvoorkomen vindt u meer informatie.

2. Regel een contract

Heeft u een energieleverancier gekozen? Regel dan een contract voor stroom en/of gas. Zorg dat het contract zo snel mogelijk ingaat.

3. Controleer de ingangsdatum

Heeft u het contract ontvangen? Controleer of de ingangsdatum goed staat.

Door de wettelijke bedenktijd start het contract soms pas 10 werkdagen na uw aanmelding. Het is belangrijk dat uw contract op tijd ingaat. Is dit niet het geval? Neem dan contact op met uw energieleverancier om deze datum te vervroegen.

4. Volg de status online

Scan de QR-code van deze brief of ga naar enexis.nl/statusenergie en log in met de gegevens hieronder.

Hier ziet u of uw contract al bij ons gemeld is door de energieleverancier.

Is uw contract bekend? Dan is alles goed geregeld en kunt u stroom en/of gas (blijven) gebruiken.
Zelfde brief als ik heb ontvangen van Enexis. Ik werd er ook recalcitrant van. 3 brieven later valt met me op dat ik nergens meer het woord moeten tegenkom. Mocht je inspiratie willen, check ook mijn eerdere posts. Ik ben begonnen met de standaard modelbrieven vanuit de TS. Later meer creatieve brieven ervan gemaakt.

Veel plezier met het traject. :)

[ Voor 0% gewijzigd door RemySoeters op 24-07-2026 13:54 . Reden: Spelfout ]

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 16:16
RemySoeters schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:36:
[...]

Zelfde brief als ik heb ontvangen van Enexis. Ik werd er ook recalcitrant van. 3 brieven later valt met me op dat ik nergens meer het woord moeten tegenkom. Mocht je inspiratie willen, check ook mijn eerdere posts. Ik ben begonnen met de standaard modelbrieven vanuit de TS. Later meer crearieve brieven ervan gemaakt.

Is het een idee dat Darkbullet alvast de komende correspondentie van Enexis bijvoegt ter referentie en vermelding dat dat wellicht de communicatie up to date brengt. Ik kan me voorstellen dat het langzaamaan vermoeiend begint te worden dat een bedrijf steeds bij een nieuwe gasverlater exact hetzelfde pad volgt met alle briefwisselingen. Áls ik t.z.t. het Tweakerspad volg dan overweeg ik om in brief 1 direct als bijlagen er in te zetten dat ik op brief 2 van ze zó reageer, op brief 3 zó etc om dan uiteindelijk samen tot de conclusie te komen dat ik als gasverlater in mijn recht sta en in een rechtzaak vervolgens alsnog mijn gelijk krijg.

Word er beetje moedeloos, cynisch en sarcastisch van. :)

• marana
niks over 'wilt u geen gas meer verbruiken', opvallend

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-07 19:47
Reactie op deze brief heeft niet zo'n haast. Zelf heb ik de eerste genegeerd en ben pas gaan reageren bij de tweede, waar er plots met kosten 'gedreigd' werd.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Omni schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:40:
Mijn toevoeging aan dit topic, for what it's worth.

Stedin is weer bezig om "voorkom afsluiting" brieven te sturen. Ze stuurden ons de afgelopen 6 jaar al 2x eerder een brief en nu dus weer. Net als alle vorige jaren hebben ze wederom hetzelfde antwoord gekregen, met dank aan alle mensen voor mij in dit topic waardoor we er gelukkig niet veel tijd aan kwijt zijn.

Uiteraard zat in deze brief wederom de immer aanwezige zinsnede dat de gasaansluiting "niet in de grond mag blijven liggen vanwege veiligheid en milieu."
Nog even terugkoppeling hierop. Met veel dank aan iedereen die hier destijds - en nu nog steeds - actief mee bezig is en anderen helpen. Stedin heeft inmiddels de boel netjes verwijderd. Zonder jullie hulp was dat niet zo soepel gegaan. Dus nogmaals iedereen heel hartelijk dank.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Darkbullet
Ivow85 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:13:
@Darkbullet heb je wel gewoon een contract voor elektriciteit?
Jazeker dit loopt voor nu nog bij essent en vanavond september bij coolblue energie.

• Darkbullet
RemySoeters schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:36:
[...]

Zelfde brief als ik heb ontvangen van Enexis. Ik werd er ook recalcitrant van. 3 brieven later valt met me op dat ik nergens meer het woord moeten tegenkom. Mocht je inspiratie willen, check ook mijn eerdere posts. Ik ben begonnen met de standaard modelbrieven vanuit de TS. Later meer crearieve brieven ervan gemaakt.

Thanks! Komende week zitten we een weekje op de camping en heb ik tijd genoeg om me even goed in te lezen. Ik negeer dit bericht van Enexis omdat dit puur ter kennisgeving is, maar verwacht dat de volgende brief al wel iets over eventuele kosten zal zijn.

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 28-07 20:15
[quote]Afsluiten doen we natuurlijk liever niet, want dan kunt u niet meer warm douchen, internet gebruiken of uw (mobiele) apparaten opladen.[/quote]

@marana
Kijk ze hebben geleerd van jou situatie. Nu word er gewaarschuwd dat ze je glasvezel komen slopen :+
Darkbullet schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:08:
[...]

Jazeker dit loopt voor nu nog bij essent en vanavond september bij coolblue energie.
Dan kun je in reactie op deze brief Enexis er simpelweg op wijzen dat uit de eerste alinea van de brief hun administratie niet klopt, dat je verwacht dat ze hun administratie onmiddelijk in orde maken, dat ze indien nodig daarvoor zelf maar contact op moeten nemen met Essent en dat de rest van de brief niet van toepassing is omdat het allemaal gebaseerd is op een fout in hun administratie.

acemoo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:56:
[quote]Afsluiten doen we natuurlijk liever niet, want dan kunt u niet meer warm douchen, internet gebruiken of uw (mobiele) apparaten opladen.[/quote]

@marana
Kijk ze hebben geleerd van jou situatie. Nu word er gewaarschuwd dat ze je glasvezel komen slopen :+
Die tekst stond exact zo in de brieven die Liander mij in 2017 stuurde.

• marana
acemoo schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:56:

@marana
Haha ja! Grappig dat je zonder gas blijkbaar niet kunt internetten :P

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:57

ViezeVis

Sample Text

marana schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 22:57:
[...]

Haha ja! Grappig dat je zonder gas blijkbaar niet kunt internetten :P
Gasvezel!

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bij het verwijderen van de gasaansluiting kan van alles gebeuren:
Een fonteintje bij de voordeur en een kink in de glasvezel (bij mij gebeurd).

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 25-07-2026 19:09 ]

• Willie
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Inmiddels is het 10 dagen na de termijn waarbinnen ik 120 euro aan Bosveld incasso moest betalen. Niks meer gehoord nadat ik mijn brief had gestuurd. Ook geen "oh ja foutje je kan dit negeren"-brief ofzo. Van een respectabel bedrijf verwacht je toch gewoon een reactie met update of stand van zaken of iets dergelijks? Dit komt echt over als "oh er valt niks te halen dus reageren we niet meer".

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-07 11:50
Ik heb nujuist het idee dat ze vakantie hebben, want ik heb inmiddels niks meer vernomen van Syncasso of Enexis nadat Syncasso heeft aangegeven het bij hun opdrachtgever neer te leggen... we wachten rustig af.

Water-Escape

Bosveld is geen respectabel bedrijf. @Willie

Zeer recent een zaak over een huisuitzetting wegens huur achterstand; flanderijn die niet te bereiken is en niet op brieven reageert, zaken verkeert voorstelt en liegt. Naar de rechtbank toe...

De betrokkene heeft dat keurig uitgelegd naar de rechtbank en flanderijn schijnt op de fingers te zijn getikt.

Gezien de zaken van enkele tweakers hier uit het topic geloof ik niet meer zo dat de grote
-bedrijven- (je weet wel, om geld te verdienen) respectabel zijn.
Commercie / kapitalisme is doorgeslagen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• synapsecod
  • Registratie: September 2020
Hoi allemaal,

ik probeer mijn contract met Pure energie op te zeggen maar zij weigeren dit en citeren dat STEDIN zegt dat dit niet mag. Lijkt me de puurste onzin, want ik heb een contract met Pure energie en niet met STEDIN, toch? Hebben meer mensen hiermee te maken gehad?
Heb je schriftelijk opgezegd? Ja? Dan ze bedanken voor de ontvangst bevestiging van je opzegging en ze verwijzen naar hun eigen voorwaarden.
Lees de TS maar.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

• RemySoeters
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:58
synapsecod schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 13:10:
Hoi allemaal,

ik probeer mijn contract met Pure energie op te zeggen maar zij weigeren dit en citeren dat STEDIN zegt dat dit niet mag. Lijkt me de puurste onzin, want ik heb een contract met Pure energie en niet met STEDIN, toch? Hebben meer mensen hiermee te maken gehad?
Je hebt een contract met pure energie. Die zeg je op. Wat Stedin daar van vindt is hun probleem. Aangeven dat je conform de algemene voorwaarden van pure energie je gascontract opzegt en dat je wilt dat ze dit bevestigen.

• KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 28-07 14:15
RemySoeters schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:07:
[...]

Aangeven dat je conform de algemene voorwaarden van pure energie je gascontract opzegt en dat je wilt dat ze dit bevestigen.
Vragen om bevestiging betekent ook het achteraan zitten als ze dit niet doen. Ik zou het afraden en gewoon zoals @onetime zegt bedanken voor de bevestiging,. Jij hebt je aan de voowaarden gehouden en de ontvangstbevestiging al gekregen.
RemySoeters schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 14:07:
[...]

Je hebt een contract met pure energie. Die zeg je op. Wat Stedin daar van vindt is hun probleem. Aangeven dat je conform de algemene voorwaarden van pure energie je gascontract opzegt en dat je wilt dat ze dit bevestigen.
Elke reactie die ze geven op de opzegging is een bevestiging dat zij de rechtsgeldige opzeggen hebben ontvangen. Want als ze niets ontvangen hadden, hadden ze ook niet gereageerd. Dat ze de opzegging (in strijd met de wet!) afwijzen en niet correct verwerken is schandalig, maar moet je als klant vooral hun eigen probleem laten zijn.

Dat kan door op hun reactie te reageren met "bedankt voor het bericht dat mijn opzegging correct bij u is aangekomen. Ik ga er vanuit dat mijn opzegging correct verwerkt. Eventuele gevolgen van uw verzuim om de opzegging correct te verwerken komen volledig voor uw rekening".

En als ze dan niks verwerken en onterecht geld voor gas incasseren kun je als klant gewoon storneren en de automatische incasso intrekken.

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-07 16:34
Ivow85 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:11:
En als ze dan niks verwerken en onterecht geld voor gas incasseren kun je als klant gewoon storneren en de automatische incasso intrekken.
Ja, dat is het belangrijkste. Als je opzegging zonder twijfel aangekomen is, dan vervalt (met in achtneming van de opzegtermijn) de betalingsverplichting.

De praktijk laat zien dat op die manier doorduwen gewoon werkt. Er zijn voor zover ik weet geen verhalen van energieleveranciers die na ontvangst van een opzegging toch een incassobureau inschakelen of naar de rechter gaan.

• siepermann
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-07 17:48
Vandaag via mijnaansluiting.nl 'melding einde gebruik gas' gedaan. Interessant om te melden is dat - in mijn geval / aanvraag - er geen verplichting is om met Algemene Voorwaarden akkoord te gaan.

Ik kreeg enkel onderstaand verzoek om akkoord mee te gaan. Weet iemand of de Algemene Voorwaarden later zullen volgen in het proces?
Akkoord

Akkoord voor verzenden van de gegevens van de aanvraag naar de aanbieders en partijen die betrokken worden bij de uitvoering en eventuele prijsbepaling.
Verder heb ik onderstaande opmerking toegevoegd aan de aanvraag:
Hierbij meld ik uitsluitend het einde van het gebruik van de gasaansluiting. Deze melding mag niet worden aangemerkt als een opdracht tot verwijdering van de gasaansluiting.

Ik ben geen opdrachtgever voor de verwijderingswerkzaamheden, aangezien de gasaansluiting eigendom is van de netbeheerder. Wel verleen ik de noodzakelijke medewerking en toegang voor het uitvoeren van de werkzaamheden.

De uitvoering van de verwijdering vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de netbeheerder en de door haar ingeschakelde aannemer(s). Ik aanvaard geen aansprakelijkheid voor de uitvoering van deze werkzaamheden. Eventuele schade aan mijn woning, tuin, bestrating of andere eigendommen, veroorzaakt door of namens de netbeheerder, dient volledig door de aansprakelijke partij te worden vergoed. Ik behoud mij uitdrukkelijk het recht voor dergelijke schade op de verantwoordelijke partij te verhalen.

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:09
siepermann schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:41:
Vandaag via mijnaansluiting.nl 'melding einde gebruik gas' gedaan. Interessant om te melden is dat - in mijn geval / aanvraag - er geen verplichting is om met Algemene Voorwaarden akkoord te gaan.

Ik kreeg enkel onderstaand verzoek om akkoord mee te gaan. Weet iemand of de Algemene Voorwaarden later zullen volgen in het proces?

[...]

Verder heb ik onderstaande opmerking toegevoegd aan de aanvraag:

[...]
Ik weet niet hoe het juridisch helemaal zit, maar bij het aanmaken van een account op mijnaansluiting.nl ga je akkoord met hun voorwaarden. In hun voorwaarden staat wel het volgende stukje:
Uw aanvraag
Om een aanvraag te doen via deze website, moet u minstens 18 jaar oud zijn.

Mijn Aansluiting gaat er altijd van uit dat de door u verstrekte gegevens bij uw aanvraag juist zijn. Het doorgeven van onjuiste informatie kan leiden tot een onjuiste weergave van prijzen op de website en in uw offerte, of tot een onjuiste afhandeling van uw aanvraag. Het doorgeven van de juiste gegevens is de verantwoordelijkheid van de aanvrager. Mijn Aansluiting is niet aansprakelijk voor ongunstige gevolgen van het doorgeven van foutieve informatie bij uw aanvraag.

Wanneer u uw aanvraag definitief doorstuurt, gaat u akkoord met de algemene (leverings- en eventueel betalings-)voorwaarden van de desbetreffende aanbieder. Mijn Aansluiting heeft enkel als doel om aanvragen voor aansluitingen makkelijker te maken. Op uw aanvraag zijn de voorwaarden van uw specifieke aanbieder(s) van toepassing. Mijn Aansluiting informeert u over deze voorwaarden, maar is niet verantwoordelijk voor de inhoud. Voor specifieke vragen over de voorwaarden die op uw aanvraag van toepassing zijn, verwijzen wij u dan ook naar desbetreffende aanbieders. De contactinformatie vindt u in het statusoverzicht van uw aanvraag en op de website onderaan onder "Wie zijn mijn netbeheerders?".
Ik weet dus niet helemaal hoe dit zit, maar helemaal niet akkoord gaan lijkt er niet in te zitten.

PSN: Redrafted

• siepermann
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-07 17:48
Vanwege de nieuwe Energiewet gelden per 1 juli jl. nieuwe Algemene Voorwaarden van de Distributiesysteembeheerder (lees: netbeheerder). In artikel 6, onder 1 staat het nu volgende benoemd:
De Aangeslotene zal zowel voor hemzelf als ten behoeve van derden in, aan, op, onder of boven het Perceel gelegde gedeelte van het Distributiesysteem, tot stand gebrachte Aansluitingen, gemaakte aftakkingen op bestaande Aansluitingen en geplaatste Meetinrichtingen blijvend gedogen. Ook zal Aangeslotene met inachtneming van het bepaalde in artikel 5.1 toestaan dat het Distributiesysteem, Aansluitingen en aftakkingen, en Meetinrichtingen in stand worden gehouden, uitgebreid, gewijzigd, vervangen, verplaatst en weggenomen.

Als de Distributiesysteembeheerder bij deze werkzaamheden schade veroorzaakt aan het Perceel herstelt de Distributiesysteembeheerder deze schade zelf. Als herstel niet mogelijk is, vergoedt de Distributiesysteembeheerder de schade met inachtneming van artikel 16.4 sub b.

algemene-voorwaarden-aansluiting-en-transport-elektriciteit-en-gas-kleine-aansluiting.pdf
Artikel 16.4 sub b. staat beschreven dat het tot een bedrag van 2.5 miljoen schade gaat, maar volgens mij wel gemaximeerd tot 5.000 euro per gebeurtenis / per aangeslotene. Daarbij is het toekennen van een hoger schadebedrag niet uitgesloten.

Hieruit zou kunnen worden opgemaakt dat Liander eventuele gevolgschade voor het verwijderen van de gasaansluiting zal vergoeden. Tegelijkertijd blijf je wel opdrachtgever voor de aanvraag. Weet iemand hoe dit juridisch zit?

[ Voor 4% gewijzigd door siepermann op 28-07-2026 17:41 ]

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:43
Truus01 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Ja, want verzakkingen worden alleen maar erger, niet beter.
Alleen dat het kan leiden tot gevaarlijke situaties, tja, ik denk dat dat argument niet over zal komen.
Maar ze moeten de boel terugleggen zoals het lag, dus netjes zonder verzakkingen, lijkt mij.
Inmiddels ruim na de vakantie 😊

Hierbij een suggestie voor de herstelwerkzaamheden:
Beste medewerker klachten en claims,

Februari 2026 heeft aannemer xx in opdracht van Enexis de gasleiding vanaf de straat naar de gasmeter vervangen. Hiervoor hebben ze een deel van de bestrating in de voortuin moeten verwijderen en wat moeten graven om de oude leiding te verwijderen en een nieuwe aan te leggen. Na de werkzaamheden is het gat gedicht en is de bestrating teruggelegd. Niet helemaal in originele staat, zeker niet nu de bestrating begint te verzakken. Zeker omdat het bij de voordeur is, zou ik dit, ook gezien het gevaarlijke situaties kan opleveren in de winter, hersteld willen zien. Het herstellen zou betekenen dat het deel, onder hetzelfde afschot en op dezelfde hoogte wordt teruggeplaatst.

Graag verneem ik van jullie hoe dit opgelost kan gaan worden.

Groeten,

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:36
@maomanna Ik zou hem iets stelliger maken:
Beste medewerker klachten en claims,

Februari 2026 heeft aannemer xx in opdracht van Enexis de gasleiding vanaf de straat naar de gasmeter vervangen. Hiervoor hebben ze een deel van de bestrating in de voortuin moeten verwijderen en wat moeten graven om de oude leiding te verwijderen en een nieuwe aan te leggen. Na de werkzaamheden is het gat gedicht en is de bestrating teruggelegd. Niet in originele staat zoals ik had mogen verwachten, zeker niet nu de bestrating begint te verzakken. Omdat het bij de voordeur is, verzoek ik u, ook gezien het gevaarlijke situaties kan opleveren in de winter, dit binnen 2 maanden te laten herstellen. Herstel betekent dat het deel, onder hetzelfde afschot en op dezelfde hoogte wordt teruggeplaatst.

Graag verneem ik van jullie op welke datum dit opgelost gaat worden.

Groeten,

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:43
Ik vraag mij wel af of eenzelfde situatie niet blijft als niet het hele pad gedaan wordt. Overal waar bij werkzaamheden een deel is verwijderd, zie je het. Is het een reële eis om het hele pad te laten doen?

[ Voor 14% gewijzigd door maomanna op 28-07-2026 22:12 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

@maomanna Ik zou denken van wel; hoe wou je anders de schade herstellen?

edit: alle tegels eruit, zand vlakken en aantrillen, tegels terug.

[ Voor 31% gewijzigd door onetime op 28-07-2026 22:29 ]

Pagina: 1 ... 53 54 Laatste

Let op:
Ja, via mijnaansluiting.nl is het ook kostenloos, dat is niet het punt van dit topic :)