Mijn mailgesprek met Enexis is nu bij de afdeling klachten uitgekomen, hier heb ik het volgende bericht van ontvangen:
Hierbij informeer ik u over uw klacht betreffende het verzoek tot kosteloze verwijdering van de gasaansluiting op het adres -------------. Vandaag heb ik getracht telefonisch contact met u op te nemen om uw melding nader te bespreken. Aangezien telefonisch contact niet tot stand is gekomen, deel ik u hierbij schriftelijk het volgende mede.
Verplichting tot het hebben van een energieleveringscontract
Conform de geldende wettelijke en contractuele bepalingen is het voor een actieve gas- of elektriciteitsaansluiting verplicht dat de aangeslotene beschikt over een geldig contract met een erkende energieleverancier. Deze verplichting vloeit onder meer voort uit de Energiewet en de daarop gebaseerde uitvoeringsvoorschriften.
Indien u geen gebruik wenst te maken van de gasaansluiting, staan u op grond van de toepasselijke voorwaarden twee opties ter beschikking:
1. Kosteloze verwijdering van de gasaansluiting door het indienen van een officiële melding einde gasgebruik;
2. Tijdelijke afsluiting van de gasaansluiting. Deze dienstverlening is niet kosteloos. Daarnaast dient de aansluiting binnen één jaar opnieuw in bedrijf te worden gesteld, in verband met de uit veiligheidsnormen voortvloeiende verplichtingen.
Algemene voorwaarden en aansprakelijkheid
Uit uw bericht begrijp ik dat u bereid bent toestemming te verlenen voor de kosteloze verwijdering, maar dat u bezwaar heeft tegen het akkoord gaan met de bijbehorende algemene voorwaarden. Uw bezwaren lijken zich primair te richten op de aansprakelijkheidsbepalingen met betrekking tot eventuele schade die tijdens de verwijderingswerkzaamheden zou kunnen ontstaan.
Graag wijs ik u erop dat Enexis Netbeheer gehouden is te handelen in overeenstemming met de wettelijke normen, waaronder de zorgplicht zoals neergelegd in relevante wet- en regelgeving.
Indien tijdens de uitvoering van de werkzaamheden schade ontstaat die aantoonbaar het gevolg is van handelen of nalaten van Enexis Netbeheer of diens opdrachtnemers, zal een dergelijke schade conform de geldende klachten- en claimsprocedure worden beoordeeld door onze afdeling Klachten & Claims. Eventuele gegronde schadeclaims worden overeenkomstig deze procedure afgehandeld.
Afsluiting bij ontbreken van contract of melding einde gasgebruik
U geeft aan opnieuw een brief te hebben ontvangen waarin wordt vermeld dat er geen contract bij een energieleverancier bekend is. Indien u geen leveringscontract afsluit én geen melding einde gasgebruik indient, is Enexis Netbeheer op grond van de toepasselijke regelgeving en veiligheidseisen genoodzaakt de gasaansluiting buiten gebruik te stellen.
Voor deze afsluiting worden de daarvoor vastgestelde tarieven in rekening gebracht.
Tot slot
Ik ga ervan uit u hiermee volledig en naar behoren te hebben geïnformeerd. Indien u nadere vragen heeft of aanvullende toelichting wenst, kunt u uiteraard contact met mij opnemen.
U kunt mij bereiken op maandag dinsdag en woensdag van 9.00 tot 14.30 uur en vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur op het telefoonnummer ----------. U kunt natuurlijk ook reageren op deze e-mail.
Iemand nog aanvullingen of opmerkingen voor de reactie?
Verplichting tot het hebben van een energieleveringscontract
Ik heb reeds herhaaldelijk toestemming gegeven, alleen niet via mijnaansluiting.nl.
Uit de TS:
Je bent in ieder geval niet verplicht om opdracht te geven tot verwijdering, zo oordeelde de Geschillencommissie op 23 april 2021 (GE-55866-59564). Het initiatief voor een afspraak ligt ook bij de netbeheerder, oordeelde de kantonrechter in december van 2020 (ECLI:NL:RBOBR:2020:6862).
Dit is nog steeds actueel? Sinds deze uitspraken zijn er verschillende dingen veranderd.
Algemene voorwaarden en aansprakelijkheid
Wanneer ik de algemene voorwaaren van enexis goed begrijp kunnen ze met grove nalatigheid mijn huis afbranden en zijn ze me maximaal 30.000 euro verschuldigd?

Wijkt "enigszins" af van het verhaal uit de mail.
Indien en voor zover Opdrachtnemer
tot schadevergoeding verplicht is, komt
schade voor vergoeding in aanmerking
tot ten hoogste 50% van de in de
Overeenkomst vastgelegde prijs met
een maximum van Euro 30.000,- (dertig
duizend Euro).
Mijn meterkast is de eerste in een rij van een gebouw met 4 appartementen. Waarschijnlijk zullen ze deze dus alleen in de meterkast af hoeven te doppen. Ik verwacht hierbij geen problemen, dit wil ook ook best aangeven richting Enexis.