Dank alvast. Ik zit natuurlijk niet op juridische stappen - en kosten - te wachten. Dus wat is wijsheid in de volgende stappen, en dus de communicatie terug naar Enexis nu? Ze zullen hier wel meelezen.Ivow85 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 07:35:
Belangrijk ten aanzien van wat de ACM doet: zij zijn toezichthouder op de markt ter bescherming van consumenten. Zij kunnen regels en richtlijnen opstellen voor de markt. Echter: zij kunnen geen regels en richtlijnen opstellen die voor consumenten.
Los daarvan weten we hier dat de door ACM bedoelde "melding einde gebruik" nog altijd niet mogelijk is op de website mijn aansluiting.nk, die door Netbeheer Nederland (overkoepelende organisatie van netbeheerders) wordt beheerd.
Daarmee is een verwijzing naar de richtlijnen waarin de ACM de mogelijkheid voor een melding benoemt juist een verwijzing van Enexis naar de tekortkomingen van de gezamenlijke netbeheerders. Immers: jaren nadat de ACM de richtlijn gegeven heeft dat er een mogelijkheid moet komen voor melding, is die mogelijkheid nog altijd niet door de netbeheerders gerealiseerd.
Omdat ik de kans reëel acht dat Enexis het dossier van @water_escape verder laat escaleren met juridisch stappen, denk ik dat het goed is om op elk punt wat Enexis noemt te reageren. Dat kan ook met verwijzingen als "in mijn mail van datum X heb ik u al uitgelegd waarom Y niet van toepassing is."
Over de "redelijkheid en billijkheid* zal ik nog een mooi epistel schrijven.
Water-Escape