Ik bestuur mijn bypass nu al een tijdje met mijn eigen "smart"-logica in Home Assistant, die kijkt naar binnentemperatuur, buitentemperatuur en dauwpunt. Dat werkt prima, in de nacht komt er lekker koele lucht mijn slaapkamer in. Niet genoeg om de temperatuur significant te laten dalen, wel een aangenaam briesje:
Hier zie je een grafiek van een paar dagen geleden. Zodra de buitentemperatuur (aanzuig buiten) gedurende langere tijd 1,5 graad onder de binnentemperatuur (aanzuig binnen) zit, gooit hij de bypass open. Dat zie je hier gebeuren vanaf ongeveer 0200 uur, in de loop van de ochtend gooit hij hem weer dicht. Er zit wat logica in om te zorgen dat hij niet gaat klepperen, een soort "wachtstand" dus.
Nu heb ik, als test, afgelopen nacht mijn smart logica uitgezet en de bypass weer op auto gezet, dus de controle bij de WTW zelf. En wat er toen gebeurde zal je doen verbazen
De Orcon is midden in de nacht continu de klep op 80% open, en vlak daarna weer 100% open aan het zetten. Dus precies het klepperen dat ik met mijn smart-logica probeer te voorkomen (omdat ik bang ben dat de klep-motor slijt als ik dit heel vaak doe). Vanochtend rond 0800 uur is hij wel volledig dicht gegaan, dat staat hij nu nog steeds. Wat ik eigenlijk ook vreemd vind, want de buitentemperatuur ligt nu nog best een stuk onder de binnentemperatuur.
Dit roept bij mij een paar vragen op, ik ben benieuwd of iemand hier daar iets van vindt:
1. Waarom gooit de Orcon de klep maar voor 80% open? "Een beetje bypass" lijkt me vrij zinloos.
2. Wat is überhaupt de bypass-logica van de Orcon zelf? Ik heb het hier of in het
Ramses-topic langs zien komen, maar ik kan het niet meer terugvinden. Zie ook dit:
RusFighter schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:28:
[...]
[...]
Ik heb ergens in een andere topic (Ramses) gezien wat de formule was wanneer de bypass open gaat. Het zou fijn als iemand deze hier ook benoemd.
Ander ding over bypass is dat de afzuigende lucht uit de woning bij mijn unit (Orcon Optiair) niet door de filter gaat als de bypass open staat. Risico hiervan is dat de afzuigende ventilator sneller vies wordt.