• ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-06 21:42
Pinjataaa schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:19:
Het is mij inmiddels gelukt met Ramses Extra, daarin zit een handige debugger en packet log explorer die je op een dashboard kan plaatsen. Zonder dit fijne tooltje was het nooit gelukt, bedankt!

Hiermee lukte het om op een overzichtelijke manier de pakketjes in te zien met source en ontvanger. Gesorteerd op datum van nieuw naar oud.
Zoals de HA System Log vlak na de opstart al vermeldt, is het aangeraden om in Ramses RF config het schuifje Filter alleen bekendede apparaten in te schakelen, zodat je alleen jouw eigen apparaten ziet die in je Known List staan. Extras is prachtig, maar dit is echt de basis. Als je 73 devices ziet, en er zelf geen 73 hebt, dan staat de rest wss bij de buren.

Wat het adres is van jouw fan? Als je de stekker er ecen uittrekt, zullen de bijbehorende sensors op unavailable springen. Zie verder de Wiki.

  • Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Pinjataaa

Hit me!

Thanks, het is inmiddels gelukt maar het werkte niet zoals je schetst.

Ik heb het vinkje aangevinkt dat jij alleen de knows devices eruit filtert, maar in Ramses heb in alsnog 80 devices in de buurt die het met alle entities toevoegt.

Mijn yaml bevat maar 4 apparaten; mijn FAN, CO2, Fysieke REM en fictieve REM.

Het uitschakelen van de WTW was een heel fijne tip geweest haha, daar heb ik totaal niet aan gedacht :o Had mij veel kopzorgen kunnen schelen.

Moet toegeven dat ik een ontzettende noob ben, waardoor de wiki en TS in het begin erg lastig te begrijpen was, maar dat lag echt aan mij. Nu ik ermee geklungeld heb is het heel logisch wat er staat.
edit:
voor de geïnteresseerden, ik heb de hub verwijderd en opnieuw toegevoegd met al m’n instellingen en nu heb ik wel gefilterde apparaten. Het was denk ik een bugje

[ Voor 12% gewijzigd door Pinjataaa op 29-05-2026 16:19 ]


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
Ik ben hier lekker aan het prutsen met de bekende IndaloTech stick en heb die inmiddels aan Home Assistant gekoppeld Ik kan nu ook mijn Orcon WTW uitlezen, superfijn.

Volgende stap is het bedienen, en daarvoor volg ik de stappen uit de TS om te koppelen. Ik krijg alleen een foutmelding: "Failed to perform the action ramses_cc.bind_device. Unknown error". Geen idee wat ik hieraan moet doen.

Ik gebruik als device-id het id uit de TS (want waarom niet) en voer dus dit uit in de developer tools:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
service: ramses_cc.bind_device
data:
  device_id: 29:162275
  offer:
    "22F1":
    "22F3":
    "10E0":
  device_info: " I --- 29:162275 63:262142 --:------ 10E0 038 000001C894030167FFFFFFFFFFFF1B0807E4564D492D313557534A3533000000000000000000"
Ik zie ergens iets over het hoofd, maar ik kom er niet uit. Tips?

Edit, ik ben het toch maar anders gaan aanpakken en heb met MQTT-explorer getracht het id van mijn badkamer-remote te achterhalen. Volgens mij is dat gelukt. Ik wil die dus gaan gebruiken en niet een "nieuwe" remote koppelen. Ik heb nu deze code in mijn Ramses known device ID's staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
"29:172691":
  _note: Orcon 15RF
  class: REM
  commands:
    auto: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000507"
    away: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000007"
    boost: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000607"
    bypass_auto: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 00FFEF"
    bypass_close: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 0000EF"
    bypass_open: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 00C8EF"
    disable: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000707"
    high: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000307"
    high_15: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    high_30: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_60: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C03040404"
    low: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000107"
    med_60: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C02040404"
    medium: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000207"
    request10D0: RQ --- 18:203011 32:152794 --:------ 10D0 001 00
    request31DA: RQ --- 29:172691 32:152794 --:------ 31DA 001 00
    reset_filter: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 10D0 002 00FF"
  faked: true
"32:152794":
  class: FAN
Maar, als ik nu dit doe gebeurt er helemaal niets:
YAML:
1
2
3
4
action: remote.send_command
data:
    command: high
    entity_id: remote.29_172691
Zie ik iets over het hoofd? Ik weet inmiddels niet meer zo goed waar ik verder kan debuggen.

[ Voor 53% gewijzigd door posttoast op 11-06-2026 15:49 ]

omniscale.nl


  • JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:04

JJJ

posttoast schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:35:
Ik ben hier lekker aan het prutsen met de bekende IndaloTech stick en heb die inmiddels aan Home Assistant gekoppeld Ik kan nu ook mijn Orcon WTW uitlezen, superfijn.

Volgende stap is het bedienen, en daarvoor volg ik de stappen uit de TS om te koppelen. Ik krijg alleen een foutmelding: "Failed to perform the action ramses_cc.bind_device. Unknown error". Geen idee wat ik hieraan moet doen.

Ik gebruik als device-id het id uit de TS (want waarom niet) en voer dus dit uit in de developer tools:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
service: ramses_cc.bind_device
data:
  device_id: 29:162275
  offer:
    "22F1":
    "22F3":
    "10E0":
  device_info: " I --- 29:162275 63:262142 --:------ 10E0 038 000001C894030167FFFFFFFFFFFF1B0807E4564D492D313557534A3533000000000000000000"
Ik zie ergens iets over het hoofd, maar ik kom er niet uit. Tips?

Edit, ik ben het toch maar anders gaan aanpakken en heb met MQTT-explorer getracht het id van mijn badkamer-remote te achterhalen. Volgens mij is dat gelukt. Ik wil die dus gaan gebruiken en niet een "nieuwe" remote koppelen. Ik heb nu deze code in mijn Ramses known device ID's staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
"29:172691":
  _note: Orcon 15RF
  class: REM
  commands:
    auto: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000507"
    away: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000007"
    boost: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000607"
    bypass_auto: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 00FFEF"
    bypass_close: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 0000EF"
    bypass_open: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 00C8EF"
    disable: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000707"
    high: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000307"
    high_15: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    high_30: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_60: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C03040404"
    low: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000107"
    med_60: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C02040404"
    medium: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000207"
    request10D0: RQ --- 18:203011 32:152794 --:------ 10D0 001 00
    request31DA: RQ --- 29:172691 32:152794 --:------ 31DA 001 00
    reset_filter: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 10D0 002 00FF"
  faked: true
"32:152794":
  class: FAN
Maar, als ik nu dit doe gebeurt er helemaal niets:
YAML:
1
2
3
4
action: remote.send_command
data:
    command: high
    entity_id: remote.29_172691
Zie ik iets over het hoofd? Ik weet inmiddels niet meer zo goed waar ik verder kan debuggen.
Ik heb hier zelf ook naar gekeken en heb hetzelfde probleem. In de home assistant logging had ik wel een melding gezien over een gateway (HGI) die in de known devices zou moeten staan.
Daarmee verdween bij mij de bind_device foutmelding.
Maar ik heb mijn fake remote nog steeds niet succesvol kunnen koppelen (ook niet met herstarten WTW voor de koppelingsmodus).
Er zijn diverse stukjes code in omloop om de remote te koppelen, dit kan ook nog verschil maken.

  • ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-06 21:42
posttoast schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:35:
Ik ben hier lekker aan het prutsen met de bekende …
YAML:
1
2
3
4
action: remote.send_command
data:
    command: high
    entity_id: remote.29_172691
Zie ik iets over het hoofd? Ik weet inmiddels niet meer zo goed waar ik verder kan debuggen.
Dit lijkt een verouderd voorbeeld. Als je Ramses RF 0.57.0 gebruikt, maar ook in 0.56.x versies: maak een 1e voorbeeld in de HA app onder Ontwikkelaarshulpmiddelen in de Visuele Editor, en schakel voordat je het verstuurt de YAML modus in. Ik krijg dan zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action: ramses_cc.send_command
data:
  command: boost
  num_repeats: 3
  delay_secs: 0.05
target:
  entity_id: remote.29_123456
Noor: Hoofd-/kleine letters in de naam van het commando zijn belangrijk.

Je moet in je Known List onder je FAN ook toevoegen:

bound: "adres_van_je_REM", bijv.:

bound: "29:123456"

zodat ramses_rf de link kan leggen waar het commando naartoe gestuurd moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door ebroerse op 11-06-2026 19:07 ]


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
ebroerse schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:04:
[...]

Dit lijkt een verouderd voorbeeld. Als je Ramses RF 0.57.0 gebruikt, maar ook in 0.56.x versies: maak een 1e voorbeeld in de HA app onder Ontwikkelaarshulpmiddelen in de Visuele Editor, en schakel voordat je het verstuurt de YAML modus in. Ik krijg dan zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action: ramses_cc.send_command
data:
  command: boost
  num_repeats: 3
  delay_secs: 0.05
target:
  entity_id: remote.29_123456
Noor: Hoofd-/kleine letters in de naam van het commando zijn belangrijk.

Je moet in je Known List onder je FAN ook toevoegen:

bound: "adres_van_je_REM", bijv.:

bound: "29:123456"

zodat ramses_rf de link kan leggen waar het commando naartoe gestuurd moet worden.
Kijk, dat verklaart wellicht waarom het niet werkte. Helaas ben ik er nu alleen nog steeds niet, maar waarschijnlijk zie ik nu iets heel kleins/stoms over het hoofd. Zie jij hier iets geks?

Dit heb ik in mijn Known device ID's staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
"18:262143":
  class: HGI
"29:172691":
  _note: Orcon 15RF
  class: REM
  commands:
    auto: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000507"
    away: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000007"
    boost: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000607"
    bypass_auto: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 00FFEF"
    bypass_close: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 0000EF"
    bypass_open: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 00C8EF"
    disable: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000707"
    high: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000307"
    high_15: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    high_30: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_60: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C03040404"
    low: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000107"
    med_60: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C02040404"
    medium: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000207"
    request10D0: RQ --- 18:203011 32:152794 --:------ 10D0 001 00
    request31DA: RQ --- 29:172691 32:152794 --:------ 31DA 001 00
    reset_filter: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 10D0 002 00FF"
  faked: true
"32:152794":
  bound: "29:172691"
  class: FAN
En dit is het commando dat ik verstuur als test:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action: ramses_cc.send_command
data:
  command: boost
  num_repeats: 3
  delay_secs: 0.05
target:
  entity_id: remote.29_172691
Nog even voor de zekerheid, deze stukjes zijn "uniform" toch, en niet afhankelijk van het id van mijn remote:
code:
1
22F1 003 000407

omniscale.nl


  • ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-06 21:42
posttoast schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:00:
[...]

Kijk, dat verklaart wellicht waarom het niet werkte. Helaas ben ik er nu alleen nog steeds niet, maar waarschijnlijk zie ik nu iets heel kleins/stoms over het hoofd. Zie jij hier iets geks?
Is deze remote id al gebind met je fan? Anders luistert hij gewoon niet. Dat er “bound:” staat in Ramses RF weet de fan niet.

Als hij bound/gekoppeld is, dan kun je één commando packet ook als send_packet actie versturen, dan test je het even direct. Hiervoor moet in je config > Geavanceerd wel de optie “Schakel send_packet service in” ingeschakeld zijn (is keurig NL ;-)
Nog even voor de zekerheid, deze stukjes zijn "uniform" toch, en niet afhankelijk van het id van mijn remote:
code:
1
22F1 003 000407
Dat klopt.

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
ebroerse schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Is deze remote id al gebind met je fan? Anders luistert hij gewoon niet. Dat er “bound:” staat in Ramses RF weet de fan niet.

Als hij bound/gekoppeld is, dan kun je één commando packet ook als send_packet actie versturen, dan test je het even direct. Hiervoor moet in je config > Geavanceerd wel de optie “Schakel send_packet service in” ingeschakeld zijn (is keurig NL ;-)


[...]

Dat klopt.
Dank! De remote daar was het id van een bestaande (badkamer)-remote die al gekoppeld is. Maar ik heb even een paar stappen terug gedaan en heb Gemini even mee laten kijken (for better or for worse). Ik ben er helaas nog steeds niet, maar ik zal even vertellen wat ik gedaan heb.

In mijn System schema and known devices heb ik het volgende staan:

System schema(s):
YAML:
1
2
3
4
5
6
orphans_hvac:
  - "32:152794"
  - "37:016448"
  - "37:132953"
  - "37:094214"
  - "37:056185"
Known device IDs:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
"18:203011":
  _note: IndaloTech USB-stick
  class: HGI
"29:123456":
  _note: Virtuele HA remote (verzenden)
  class: REM
  commands:
    auto: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000507"
    away: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000007"
    boost: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000607"
    bypass_auto: " W --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F7 003 00FFEF"
    bypass_close: " W --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F7 003 0000EF"
    bypass_open: " W --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F7 003 00C8EF"
    disable: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000707"
    high: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000307"
    high_15: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    high_30: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_60: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C03040404"
    low: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000107"
    med_60: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C02040404"
    medium: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000207"
    request10D0: RQ --- 18:203011 32:152794 --:------ 10D0 001 00
    request31DA: RQ --- 29:123456 32:152794 --:------ 31DA 001 00
    reset_filter: " W --- 29:123456 32:152794 --:------ 10D0 002 00FF"
  faked: true
"29:172691":
  _note: Remote badkamer 2 (Fysiek)
  class: REM
"32:152794":
  _note: WTW installatie
  bound: "29:123456"
  class: FAN
"37:016448":
  _note: CO2 Sensor Slaapkamer Eefje en Vincent
  class: CO2
"37:056185":
  _note: CO2 Sensor Slaapkamer Eline
  class: CO2
"37:094214":
  _note: CO2 Sensor Slaapkamer Ivar
  class: CO2
"37:132953":
  _note: CO2 Sensor Huiskamer
  class: CO2
Die 29:123456 heb ik dus zelf verzonnen.

Vervolgens ga ik in Home Assistant naar Developer Tools - Actions. Hier kies ik uit de lijst de actie "ramses_cc.bind_device" en vul ik de volgende yaml in:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
action: ramses_cc.bind_device
data:
  device_id: "29:123456"
  offer:
    22F1: "00"
    22F3: "00"
    "10E0": "67"
  device_info: " I --- 29:123456 63:262142 --:------ 10E0 038 000001C894030167FFFFFFFFFFFF1B0807E4564D492D313557534A3533000000000000000000"
Nu zet ik mijn WTW even uit, wacht ik 10 seconden, zet ik hem weer aan, wacht ik weer 5 seconden en klik ik op "Perform action". En dan krijg ik direct deze melding:
code:
1
Failed to perform the action ramses_cc.bind_device. Unknown error
Ik vraag me af of er überhaupt iets gebroadcast wordt, want zoals gezegd: ik krijg dit direct terug (zonder enige vertraging).

Ik doe waarschijnlijk ergens iets heel stoms en het is in mijn geval denk ik ook een gevalletje "de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt", dus ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Verder werkt alles perfect: WTW-status uitlezen, CO2 sensors uitlezen, allemaal dikke pret.

omniscale.nl


  • JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:04

JJJ

De virtuele remote moet ook in orphans_hvac zitten wat ik zo snel zie.

Bij mij is het zo gelukt, ook door ramses te updaten naar 0.57.0.

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
JJJ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:51:
De virtuele remote moet ook in orphans_hvac zitten wat ik zo snel zie.

Bij mij is het zo gelukt, ook door ramses te updaten naar 0.57.0.
Wis en waarachtig, na updaten naar 0.57 kreeg ik opeens geen foutmelding meer. Het leek dus gelukt. Maar, ik lijk hem nog steeds niet aan te kunnen sturen. Voor de zekerheid, dit commando klopt toch:
YAML:
1
2
3
4
5
action: remote.send_command
target:
  entity_id: remote.29_123456
data:
  command: high
Edit: bingo! Ik heb hem :D De entity ID was anders dan ik dacht, ik moest remote.rem_29_123456 hebben! Nu werkt het!!

Bedankt voor het meedenken :)

Edit 2: Nu ik alles aan de praat heb is het tijd om alle devices van de buren uit mijn lijst te gaan verwijderen. Ik heb dit topic al gezien hoe ik dat moet doen. Waar ik alleen nog over twijfel: ik heb nog één 15RF remote (uit de badkamer) die ik niet in mijn known id's heb staan. Is het nog nuttig om die toe te voegen? Of laat ik die lekker zitten?

[ Voor 35% gewijzigd door posttoast op 13-06-2026 00:33 ]

omniscale.nl


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:47
Beetje offtopic: Ik vond nog een licht gebruikte warmtewisselaar in de garage. Past dus in de Orcon HRC toestel. Mocht iemand interesse hebben voor een leuk prijsje is ie van jou.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkqyMh60pWLVdycbO1eeuUtdDO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fm9NMEl9LAW19CkAvj0RIMaW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Vaevictis_ op 15-06-2026 19:41 ]


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
Ik heb mijn Home Assistant integratie nu aardig op orde, het valt me alleen op dat de fan-info sensor nogal gekke resultaten geeft. Die springt vrij vaak heen en weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFlSKuY9hFV_yNN9H1TfI3kM6Rg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PkjsiFkOKkwjSy5H02QzF5al.png?f=fotoalbum_large

Die speed 3 temporary override zou natuurlijk veel meer stroom moeten gebruiken, maar dat gebeurt niet: hij verbruikt sinds 0800 uur vanmorgen (nadat iedereen klaar was met douchen ;) ) consequent 27 watt, gewoon stand 2 dus.

Is dit gedrag bekend bij jullie?

omniscale.nl


  • ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 23-06 21:42
posttoast schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:38:
Ik heb mijn Home Assistant integratie nu aardig op orde, het valt me alleen op dat de fan-info sensor nogal gekke resultaten geeft. Die springt vrij vaak heen en weer:

[Afbeelding]

Die speed 3 temporary override zou natuurlijk veel meer stroom moeten gebruiken, maar dat gebeurt niet: hij verbruikt sinds 0800 uur vanmorgen (nadat iedereen klaar was met douchen ;) ) consequent 27 watt, gewoon stand 2 dus.

Is dit gedrag bekend bij jullie?
Als je de Ramses RF integratie gebruikt, kun je dan over deze tijdsperiode je HA system log en een ramses RF packet log delen? Mag als attachments (files droppen op edit venster) in een nieuw issue op github.ramses_cc

@posttoast Toont jouw fan af en toe wel de juiste stand bij ‘Fan Info’? Ik heb zelf o.a. een (niet-Orcon) HRU die nooit iets zinvols laat zien bij ‘Fan Info’, maar wel bij ‘Fan Mode’.

Zet je exactie model fan er ook even bij in het issue.

[ Voor 11% gewijzigd door ebroerse op 16-06-2026 15:26 ]


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:47
ebroerse schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Als je de Ramses RF integratie gebruikt, kun je dan over deze tijdsperiode je HA system log en een ramses RF packet log delen? Mag als attachments (files droppen op edit venster) in een nieuw issue op github.ramses_cc
Mijn speed 3 zit op 230W heb afvoer huis zijde op 130mm buis aangesloten inblaas is 220mm dus heel veel weerstand.

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
ebroerse schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Als je de Ramses RF integratie gebruikt, kun je dan over deze tijdsperiode je HA system log en een ramses RF packet log delen? Mag als attachments (files droppen op edit venster) in een nieuw issue op github.ramses_cc

@posttoast Toont jouw fan af en toe wel de juiste stand bij ‘Fan Info’? Ik heb zelf o.a. een (niet-Orcon) HRU die nooit iets zinvols laat zien bij ‘Fan Info’, maar wel bij ‘Fan Mode’.

Zet je exactie model fan er ook even bij in het issue.
Ik heb een issue aangemaakt, ik hoop dat het zo voldoende info is :)

Mijn fan toont af en toe wel de juiste stand onder fan info, maar hij pendelt op bepaalde momenten heen en weer naar de verkeerde status. Fan Mode staat bij mij altijd op "Unknown".
Vaevictis_ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:20:
[...]

Mijn speed 3 zit op 230W heb afvoer huis zijde op 130mm buis aangesloten inblaas is 220mm dus heel veel weerstand.
Misschien mis ik iets, maar is dit een reactie op mijn probleem? Indien ja, dan snap ik het niet :)

[ Voor 14% gewijzigd door posttoast op 16-06-2026 19:55 ]

omniscale.nl


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
Nog een andere vraag: ik wil zelf een beetje aan de slag met de bypass. Ik vind dat de Orcon zelf nogal "conservatief" is in het opengooien. Als het binnen 23 graden is en buiten 19 of 20 graden (bijvoorbeeld in de nacht), dan wil ik dat de bypass open staat.

Er zijn met de Ramses extensie twee manieren om hem open te zetten:
test_bypass_valve_0_auto_1_open_2_closed op waarde 1 zetten of het bypass_open commando sturen met ramses_cc.send_command.

Wat is nu de logische keuze? Als ik bypass_open stuur, dan verandert er niets aan test_bypass_valve_0_auto_1_open_2_closed. Dus als die op 0 (auto) staat, gaat de Orcon dan zelf de bypass weer sluiten terwijl ik hem open wil hebben?

Mijn probleem zit hem vooral in het feit dat ik het fool-proof wil maken. Stel dat mijn Home Assistant of Ramses ESP stick de geest geeft, dan wil ik dat ik (met een powercycle van de Orcon) weer terug ga naar z'n eigen gedrag. En niet straks in de winter buitenlucht van 2 graden mijn huis in blaas ;)

omniscale.nl


  • Churitos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-06 23:00
Ik heb dezelfde 'frustratie'. Ik ben hiervoor in Node red een regeling aan het maken. Als die klaar is wil ik die wel delen. Op dit moment is het nog niet perfect.

Fail-proof werking weet ik niet. ik kijk er zelf af en toe naar, dus heb deze manier nog een stukje controle. Maar tot nu toe draait HA zeer stabiel, dus maak me niet zo'n zorgen.

  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:03
@posttoast Ik ben er eens op gaan letten en inderdaad gaat de bypass slecht open als je wilt koelen (lage comfort temperatuur) en het buiten wel kouder is.

Ik zal een nieuwe feature maken voor Ramses Extras zodat deze de sturing hiervan ook kan overnemen.

Het duurt overigens eventjes voordat de bypass helemaal open of gesloten is...

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:47
posttoast schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:47:
Nog een andere vraag: ik wil zelf een beetje aan de slag met de bypass. Ik vind dat de Orcon zelf nogal "conservatief" is in het opengooien. Als het binnen 23 graden is en buiten 19 of 20 graden (bijvoorbeeld in de nacht), dan wil ik dat de bypass open staat.

Er zijn met de Ramses extensie twee manieren om hem open te zetten:
test_bypass_valve_0_auto_1_open_2_closed op waarde 1 zetten of het bypass_open commando sturen met ramses_cc.send_command.

Wat is nu de logische keuze? Als ik bypass_open stuur, dan verandert er niets aan test_bypass_valve_0_auto_1_open_2_closed. Dus als die op 0 (auto) staat, gaat de Orcon dan zelf de bypass weer sluiten terwijl ik hem open wil hebben?

Mijn probleem zit hem vooral in het feit dat ik het fool-proof wil maken. Stel dat mijn Home Assistant of Ramses ESP stick de geest geeft, dan wil ik dat ik (met een powercycle van de Orcon) weer terug ga naar z'n eigen gedrag. En niet straks in de winter buitenlucht van 2 graden mijn huis in blaas ;)
Dit is een bekend "probleem" met een laatste versie van de besturingsprint en de RF15 bedieningsdisplay kun je comfort temperatuur instellen. Helaas kan ik dat ook niet (testen) maar heb wel via modbus dat ik bypass kan automatiseren. Dus helaas niet standalone.

  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:16
Je kunt onderstaande commandos gebruiken met HA + ramses. Het is wel belangrijk om de 37:168272 (REM) en 32:155471 (FAN) aan te passen naar jouw nummers.

Zoals boven gezegd kan je ook de conform temperatuur veranderen. Deze heb ik zelf op 20.5 staan ipv standaard 23 (of 22). Dit verander ik via de ramses integratie slider:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYKCfZ9DLK7_GhTIlT7_pJ8n9do=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uSce7tHuLYvx0blGrTGIpxkr.png?f=fotoalbum_large
Bash:
1
2
3
bypass_auto: " W --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F7 003 00FFEF"
bypass_close: " W --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F7 003 0000EF"
bypass_open: " W --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F7 003 00C8EF"
code:
1
2
3
4
action: remote.send_command
data:
  command: bypass_open
  entity_id: remote.37_168272
De logica van bypass is volgens vervlogen in "Orcon HRC RF modbus in ESPHome"

Bypass open:

afvoerlucht > conform temperatuur &
aanvoerlucht > 13 &
verschil tussen binnen & buiten > 5C

[ Voor 19% gewijzigd door RusFighter op 23-06-2026 09:54 ]


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
Dank! Ik heb in Home Assistant iets geknutseld waardoor hij iets minder conservatief is: ik gooi de bypass al open als:

Indoor temperature >= 23
Outside temperature <= indoor temperature -1
Outside temperature >= 18

Ik check ook nog iets met luchtvochtigheid/condensatie, maar dat weet ik niet uit mijn hoofd. Ook heb ik er timings op gegooid, zodat ie niet continu gaat pendelen. Ik zal mijn Home Assistant code hier binnenkort even plakken, ben benieuwd wat jullie vinden. De eerst testnacht verliep in ieder geval prima.

[ Voor 7% gewijzigd door posttoast op 23-06-2026 13:36 ]

omniscale.nl


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:03
@posttoast Mooi, dat het werkt.

Klein vraagje: waarom Outside temperature >= 18 ?

Ik check op >= 10 (default) met inderdaad ook een extra timing check tegen pendelen. Je zou helpers kunnen maken om het wat dynamischer in te kunnen stellen (als je dat al niet gedaan hebt). Ben benieuwd naar je oplossingen.

Ik ben zelf al aardig opgeschoten met de 'Temp Control' feature. Deze gaat samen werken met humidity control, CO2 checks en eventuele andere sensoren in het systeem (areas, DIY zones). Een 'controller/arbiter' checkt wat er werkelijk moet gebeuren, afhankelijk van de vraag en wat belangrijker is: CO2 > humidity > temp.

Ik ging eerst uit van de supply temperatuur, omdat de unit zelf ook wat warmte toevoegd, maar dat bleek toch niet zo handig in het grote geheel te passen.

Daarnaast check ik ook of het binnen te warm of juist te koud is (comfort temperatuur) met een instelbare marge van 1 graad zodat ik er niet meer naar hoef te kijken. Eventueel alleen de comfort temp aanpassen.

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
Wimpie70 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:02:
@posttoast Mooi, dat het werkt.

Klein vraagje: waarom Outside temperature >= 18 ?
Omdat ik jokte realiseer ik me nu ;) Die check heb ik helemaal niet, ik heb wel een condens-marge erop zitten.
Ik check op >= 10 (default) met inderdaad ook een extra timing check tegen pendelen. Je zou helpers kunnen maken om het wat dynamischer in te kunnen stellen (als je dat al niet gedaan hebt). Ben benieuwd naar je oplossingen.
Nee, nog geen helpers, ik heb het nu vooral hacky-schmacky erin hangen als test. Netjes maken is de volgende stap :)
Ik ben zelf al aardig opgeschoten met de 'Temp Control' feature. Deze gaat samen werken met humidity control, CO2 checks en eventuele andere sensoren in het systeem (areas, DIY zones). Een 'controller/arbiter' checkt wat er werkelijk moet gebeuren, afhankelijk van de vraag en wat belangrijker is: CO2 > humidity > temp.

Ik ging eerst uit van de supply temperatuur, omdat de unit zelf ook wat warmte toevoegd, maar dat bleek toch niet zo handig in het grote geheel te passen.

Daarnaast check ik ook of het binnen te warm of juist te koud is (comfort temperatuur) met een instelbare marge van 1 graad zodat ik er niet meer naar hoef te kijken. Eventueel alleen de comfort temp aanpassen.
Klinkt ook allemaal wel tof :)

omniscale.nl


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:03
Die test op minimale buitentemperatuur is eigenlijk alleen bedoeld tegen vrieskou (beetje ruim), maar een condensmarge is zeker een goed idee 8-)

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:16
Ik ben wel benieuwd wat voor "verkoelend" effect de WTW ventilatie heeft. Heb op diverse plaatsen gelezen dat het nauwelijks koelt. Grootste nadeel van mijn WTW unit (Orcon OptiAir), maar volgens mij relevant aan alle orcon units, is dat als bypass open staat, de afzuigende lucht vanuit de woning niet meer door de filter heen gaat waardoor je uitblaasventilator natuurlijk sneller vies/vervuild raakt. Vandaar dat ik persoonlijk niet te aggresief ben met het openen van bypass.

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
Wimpie70 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:12:
Die test op minimale buitentemperatuur is eigenlijk alleen bedoeld tegen vrieskou (beetje ruim), maar een condensmarge is zeker een goed idee 8-)
Dit is de sensor die ik gemaakt heb (in samenwerking met Claude en Gemini, de em-dashes verraden het al een beetje ;) ):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
- sensor:
  - name: "Bypass Smart oordeel"
    unique_id: bypass_smart_oordeel
    state: >
      {% set mode = states('input_select.bypass') %}
      {% if mode == 'Auto' %}
        auto — WTW beslist zelf
      {% elif mode == 'Open' %}
        open — handmatig
      {% elif mode == 'Dicht' %}
        dicht — handmatig
      {% elif mode == 'Smart' %}
        {# ── Sources ── #}
        {% set indoor       = states('sensor.orcon_wtw_indoor_temperature') | float(none) %}
        {% set outdoor      = states('sensor.orcon_wtw_outdoor_temperature') | float(none) %}   {# ← MVHR outdoor intake sensor #}
        {% set rh           = states('sensor.orcon_wtw_indoor_humidity')     | float(none) %}
        {% set supply       = states('sensor.orcon_wtw_supply_temperature')  | float(none) %}
        {% set bypass_pos   = states('sensor.orcon_wtw_bypass_positie')      | float(none) %}
        {% set cooling_mode = states('sensor.autotemp_cooling_mode') == '1' %}

        {# ── Thresholds (tunable) ── #}
        {% set upper_threshold     = 23   %}   {# indoor above this → cooling needed, free cooling allowed #}
        {% set lower_threshold     = 20   %}   {# indoor below this → overcooling, close bypass #}
        {% set cooling_margin      = 1.5  %}   {# free cooling only if outdoor <= indoor - this #}
        {% set small_margin        = 0.5  %}   {# outdoor above (indoor - this) → not cool enough #}
        {% set condensation_margin = 1    %}   {# PREDICTIVE: do not open if outdoor <= dew_point + this #}
        {% set supply_margin       = 1    %}   {# SAFETY NET: close if supply < dew_point + this #}

        {# ── Magnus-Tetens Coefficients (for dew point) ── #}
        {% set m_a = 17.625 %}
        {% set m_b = 243.04 %}

        {% if indoor is none or outdoor is none or rh is none or bypass_pos is none %}
          {% set hold = 'open' if (bypass_pos is not none and bypass_pos > 50) else 'dicht' %}
          {{ hold }} — gegevens onbekend (vasthouden)
        {% else %}
          {% set current_state = 'open' if bypass_pos > 50 else 'dicht' %}
          {# Dew point via Magnus on MVHR return air (indoor + RH) #}
          {% set g = (m_a * indoor / (m_b + indoor)) + log(rh / 100) %}
          {% set dew_point = m_b * g / (m_a - g) %}
          {% if not cooling_mode %}
            dicht — geen koelmodus
          {% elif indoor < lower_threshold %}
            dicht — overkoeling
          {% elif current_state == 'open' and supply is not none and supply < (dew_point + supply_margin) %}
            dicht — condens (inblaas te koud)
          {% elif outdoor <= (dew_point + condensation_margin) %}
            dicht — condens-bescherming
          {% elif indoor > upper_threshold and outdoor < (indoor - cooling_margin) %}
            open — vrijkoelen
          {% elif outdoor > (indoor - small_margin) %}
            dicht — niet koel genoeg
          {% else %}
            {{ current_state }} — wachtstand (vasthouden)
          {% endif %}
        {% endif %}
      {% else %}
        auto — onbekende modus
      {% endif %}
Ik heb een automation die deze sensor gebruikt, maar die ben ik nog een beetje aan het opschonen. Dit geeft denk ik al een aardig beeld.
RusFighter schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:37:
Ik ben wel benieuwd wat voor "verkoelend" effect de WTW ventilatie heeft. Heb op diverse plaatsen gelezen dat het nauwelijks koelt. Grootste nadeel van mijn WTW unit (Orcon OptiAir), maar volgens mij relevant aan alle orcon units, is dat als bypass open staat, de afzuigende lucht vanuit de woning niet meer door de filter heen gaat waardoor je uitblaasventilator natuurlijk sneller vies/vervuild raakt. Vandaar dat ik persoonlijk niet te aggresief ben met het openen van bypass.
Misschien is het psychisch, maar ik voel een (relatief) koele bries door mijn slaapkamer gaan als 's nachts de bypass open staat. Er komt lucht van (bijvoorbeeld) 21 graden uit mijn inblaasventielen in plaats van 24 graden.

Het verbaast me wat je zegt over die filters, dat klinkt helemaal niet handig inderdaad en dat was mij niet bekend. Waarom filtert hij de lucht alleen maar als hij door de warmtewisselaar gaat?

omniscale.nl


  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:16
posttoast schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:52:
[...]

Dit is de sensor die ik gemaakt heb (in samenwerking met Claude en Gemini, de em-dashes verraden het al een beetje ;) ):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
- sensor:
  - name: "Bypass Smart oordeel"
    unique_id: bypass_smart_oordeel
    state: >
      {% set mode = states('input_select.bypass') %}
      {% if mode == 'Auto' %}
        auto — WTW beslist zelf
      {% elif mode == 'Open' %}
        open — handmatig
      {% elif mode == 'Dicht' %}
        dicht — handmatig
      {% elif mode == 'Smart' %}
        {# ── Sources ── #}
        {% set indoor       = states('sensor.orcon_wtw_indoor_temperature') | float(none) %}
        {% set outdoor      = states('sensor.orcon_wtw_outdoor_temperature') | float(none) %}   {# ← MVHR outdoor intake sensor #}
        {% set rh           = states('sensor.orcon_wtw_indoor_humidity')     | float(none) %}
        {% set supply       = states('sensor.orcon_wtw_supply_temperature')  | float(none) %}
        {% set bypass_pos   = states('sensor.orcon_wtw_bypass_positie')      | float(none) %}
        {% set cooling_mode = states('sensor.autotemp_cooling_mode') == '1' %}

        {# ── Thresholds (tunable) ── #}
        {% set upper_threshold     = 23   %}   {# indoor above this → cooling needed, free cooling allowed #}
        {% set lower_threshold     = 20   %}   {# indoor below this → overcooling, close bypass #}
        {% set cooling_margin      = 1.5  %}   {# free cooling only if outdoor <= indoor - this #}
        {% set small_margin        = 0.5  %}   {# outdoor above (indoor - this) → not cool enough #}
        {% set condensation_margin = 1    %}   {# PREDICTIVE: do not open if outdoor <= dew_point + this #}
        {% set supply_margin       = 1    %}   {# SAFETY NET: close if supply < dew_point + this #}

        {# ── Magnus-Tetens Coefficients (for dew point) ── #}
        {% set m_a = 17.625 %}
        {% set m_b = 243.04 %}

        {% if indoor is none or outdoor is none or rh is none or bypass_pos is none %}
          {% set hold = 'open' if (bypass_pos is not none and bypass_pos > 50) else 'dicht' %}
          {{ hold }} — gegevens onbekend (vasthouden)
        {% else %}
          {% set current_state = 'open' if bypass_pos > 50 else 'dicht' %}
          {# Dew point via Magnus on MVHR return air (indoor + RH) #}
          {% set g = (m_a * indoor / (m_b + indoor)) + log(rh / 100) %}
          {% set dew_point = m_b * g / (m_a - g) %}
          {% if not cooling_mode %}
            dicht — geen koelmodus
          {% elif indoor < lower_threshold %}
            dicht — overkoeling
          {% elif current_state == 'open' and supply is not none and supply < (dew_point + supply_margin) %}
            dicht — condens (inblaas te koud)
          {% elif outdoor <= (dew_point + condensation_margin) %}
            dicht — condens-bescherming
          {% elif indoor > upper_threshold and outdoor < (indoor - cooling_margin) %}
            open — vrijkoelen
          {% elif outdoor > (indoor - small_margin) %}
            dicht — niet koel genoeg
          {% else %}
            {{ current_state }} — wachtstand (vasthouden)
          {% endif %}
        {% endif %}
      {% else %}
        auto — onbekende modus
      {% endif %}
Ik heb een automation die deze sensor gebruikt, maar die ben ik nog een beetje aan het opschonen. Dit geeft denk ik al een aardig beeld.


[...]

Misschien is het psychisch, maar ik voel een (relatief) koele bries door mijn slaapkamer gaan als 's nachts de bypass open staat. Er komt lucht van (bijvoorbeeld) 21 graden uit mijn inblaasventielen in plaats van 24 graden.

Het verbaast me wat je zegt over die filters, dat klinkt helemaal niet handig inderdaad en dat was mij niet bekend. Waarom filtert hij de lucht alleen maar als hij door de warmtewisselaar gaat?
Ik heb geen idee waarom het zo ontworpen is, maar de klep zit voor de filter...

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
RusFighter schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:57:
[...]

Ik heb geen idee waarom het zo ontworpen is, maar de klep zit voor de filter...
Heb je daar documentatie van? Volgens Gemini is dat niet het geval namelijk. En AI liegt nooit :+

omniscale.nl


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:47
RusFighter schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:37:
Ik ben wel benieuwd wat voor "verkoelend" effect de WTW ventilatie heeft. Heb op diverse plaatsen gelezen dat het nauwelijks koelt. Grootste nadeel van mijn WTW unit (Orcon OptiAir), maar volgens mij relevant aan alle orcon units, is dat als bypass open staat, de afzuigende lucht vanuit de woning niet meer door de filter heen gaat waardoor je uitblaasventilator natuurlijk sneller vies/vervuild raakt. Vandaar dat ik persoonlijk niet te aggresief ben met het openen van bypass.
Bij mij gaat ie nu rond 3 uur open en om 7 uur weer dicht

  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:16
posttoast schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Heb je daar documentatie van? Volgens Gemini is dat niet het geval namelijk. En AI liegt nooit :+
Als je de afvoerleiding vanuit de woning (bij de unit) lost haalt, zie je de filter en de klep zitten. Voor mij unit zit de klep in de rode cirkel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpS9HVseKGAFYAcUQJn2BnCccYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0B82a9HRcyVLBsALAGIsVyq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb toen der tijd volgens mij ook de handleiding van maxcoform opgezocht om te zien of zelfde constructie heeft. Als ik me niet vergis zat de klep ook voor de filter

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
Ik geloof dat ik het niet helemaal snap dan, maar het klepje zit toch ná het filter? Dat is toch dat ding waar precies de rechterkant van je getekende cirkel doorheen loopt? Vlak na het filter dus.

Edit: in de groene cirkel bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuDl25FVWHDjbjOvKGLqnfl8xp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDRjlWLlveiC4Y1U7kembFKH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door posttoast op 23-06-2026 18:08 ]

omniscale.nl


  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:16
posttoast schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:06:
Ik geloof dat ik het niet helemaal snap dan, maar het klepje zit toch ná het filter? Dat is toch dat ding waar precies de rechterkant van je getekende cirkel doorheen loopt? Vlak na het filter dus.

Edit: in de groene cirkel bedoel ik:

[Afbeelding]
Helaas zit de klep daar dus niet, maar op volgende positie(groen). Afzuigende lucht volgt blauwe lijn als de klep open is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ln9C6ltE5Igl1LNCsx0rpXM5AKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXSxEgdOTHJA5jyUp49in682.jpg?f=fotoalbum_large

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
RusFighter schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:16:
[...]

Helaas zit de klep daar dus niet, maar op volgende positie(groen). Afzuigende lucht volgt blauwe lijn dus als de klep open is

[Afbeelding]
Oh, dat is wel stom ontworpen dan...

omniscale.nl


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:03
Ramses Extras 0.20.0 is beschikbaar, inclusief de nieuwe Temperature Control (bypass) feature.

Zie ook de wiki.

[ Voor 9% gewijzigd door Wimpie70 op 23-06-2026 19:06 ]

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
Wimpie70 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:06:
Ramses Extras 0.20.0 is beschikbaar, inclusief de nieuwe Temperature Control (bypass) feature.

Zie ook de wiki.
Cool :) Doe je hierin ook iets met condens-bescherming?

omniscale.nl


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:03
Nog niet specifiek. Wel krijgt de humidity control voorrang

Ik zal er nog eens over denken.

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:04

JJJ

Wimpie70 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:06:
Ramses Extras 0.20.0 is beschikbaar, inclusief de nieuwe Temperature Control (bypass) feature.

Zie ook de wiki.
Bedankt, ik heb deze geinstalleerd (ook samen met de hvac fan card).
Echter, deze hvac fan card (en de controle van de fan control) werken niet bij mij. Ik krijg in het geheel geen waardes.

In de ha core logs zie ik ook het volgende:
2026-06-23 21:28:52.602 INFO (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [139919768465344] Received unknown command: ramses_extras/ramses_debugger/traffic/subscribe_stats
2026-06-23 21:28:52.770 INFO (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [139919768465344] Received unknown command: ramses_extras/ramses_debugger/traffic/get_stats
Maar ook veel
026-06-23 21:28:40.279 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.framework.helpers.ramses_commands] Sending Ramses command to 32:136723: 31DA Request 31DA status
2026-06-23 21:28:40.281 INFO (MainThread) [ramses_tx.transport.mqtt] mq Tx: {"msg": "RQ --- 29:123456 32:136723 --:------ 31DA 001 00"}
2026-06-23 21:28:40.418 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 000 RQ --- 29:123456 32:136723 --:------ 31DA 001 00
2026-06-23 21:28:40.452 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=None dst=None code=31DA payload=00 verb=RQ
2026-06-23 21:28:40.456 INFO (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] || 29:123456 | 32:136723 | RQ | unknown_31DA | 00 || {}
2026-06-23 21:28:40.464 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 063 RP --- 32:136723 29:123456 --:------ 31DA 030 00EF007FFF3F3009BA0A8209690A256000C81822110000EFEF04C6076000
2026-06-23 21:28:40.488 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=None dst=None code=31DA payload=00EF007FFF3F3009BA0A8209690A256000C81822110000EFEF04C6076000 verb=RP
2026-06-23 21:28:40.489 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Packet parser: code=31DA (type=str), payload=00EF007FFF3F3009BA0A8209690A256000C81822110000EFEF04C6076000 (type=str)
2026-06-23 21:28:40.489 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser string payload: '00EF007FFF3F3009BA0A8209690A256000C81822110000EFEF04C6076000'
2026-06-23 21:28:40.489 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser: unhandled code 31DA
2026-06-23 21:28:40.489 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet parsed: src=None dst=None command=None
2026-06-23 21:28:40.490 INFO (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] || 32:136723 | 29:123456 | RP | unknown_31DA | 00 || {'hvac_id': '00', 'exhaust_fan_speed': 0.17, 'fan_info': 'auto', '_unknown_fan_info_flags': [0, 0, 0], 'air_quality': None, 'co2_level': None, 'indoor_humidity': 0.63, 'outdoor_humidity': 0.48, 'exhaust_temp': 24.9, 'supply_temp': 26.9, 'indoor_temp': 24.09, 'outdoor_temp': 25.97, 'speed_capabilities': ['low_med_h
igh', 'timer'], 'bypass_position': 1.0, 'supply_fan_speed': 0.085, 'remaining_mins': 0, 'post_heat': None, 'pre_heat': None, 'supply_flow': 12.22, 'exhaust_flow': 18.88, '_extra': '00'}
2026-06-23 21:28:40.505 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.framework.helpers.ramses_commands] Sending Ramses command to 32:136723: 10D0 Request system status
2026-06-23 21:28:40.506 INFO (MainThread) [ramses_tx.transport.mqtt] mq Tx: {"msg": "RQ --- 29:123456 32:136723 --:------ 10D0 001 00"}
2026-06-23 21:28:40.715 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 000 RQ --- 29:123456 32:136723 --:------ 10D0 001 00
2026-06-23 21:28:40.751 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=None dst=None code=10D0 payload=00 verb=RQ
2026-06-23 21:28:40.755 INFO (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] || 29:123456 | 32:136723 | RQ | unknown_10D0 | 00 || {}
2026-06-23 21:28:40.762 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 063 RP --- 32:136723 29:123456 --:------ 10D0 006 005DB4670000
2026-06-23 21:28:40.786 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=None dst=None code=10D0 payload=005DB4670000 verb=RP
2026-06-23 21:28:40.786 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Packet parser: code=10D0 (type=str), payload=005DB4670000 (type=str)
2026-06-23 21:28:40.786 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser string payload: '005DB4670000'
2026-06-23 21:28:40.786 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser: unhandled code 10D0
2026-06-23 21:28:40.786 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet parsed: src=None dst=None command=None
Wanneer ik in ramses zelf kijk krijg ik alle fan parameters wel te zien (die volgens mij meekomen met de 31DA messages e.d.
Weet jij wat er mis gaat?

  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:03
@jjj, i created an issue and looking into it now.

https://github.com/wimpie70/ramses_extras/issues/86

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
RusFighter schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:16:
[...]

Helaas zit de klep daar dus niet, maar op volgende positie(groen). Afzuigende lucht volgt blauwe lijn als de klep open is

[Afbeelding]
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het nagevraagd bij Orcon zelf (ik heb gevraagd naar de MaxComfort en de OptiAir):
Bedankt voor uw vraag over de bypass. Wanneer deze geopend wordt dan zal de lucht inderdaad niet meer door het filter gaan en rechtstreeks naar de exhaust.
Je wist het zelf natuurlijk al, maar je hebt inderdaad helemaal gelijk ;)

omniscale.nl


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:03
@jjj Je gebruikt waarschijnlijk een oudere versie van Ramses RF (voor 0.55.6) waarin nog de oude HA bus event 'ramses_cc_message' werd gebruikt.

Ik heb een fallback gemaakt voor deze versies. Niet live getest op oudere versies, maar zou moeten werken.

Geef even feedback of dit inderdaad nu werkt voor je.

versie 0.20.1 is beschikbaar

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:16
posttoast schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het nagevraagd bij Orcon zelf (ik heb gevraagd naar de MaxComfort en de OptiAir):


[...]


Je wist het zelf natuurlijk al, maar je hebt inderdaad helemaal gelijk ;)
Bedankt voor de navraag maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dit zo ontworpen hebben (wss iets met filter zo dicht mogelijk bij de warmtewisselaar). Jammer dat je geen verklaring bij gekregen hebt ;P

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
RusFighter schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:17:
[...]

Bedankt voor de navraag maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dit zo ontworpen hebben (wss iets met filter zo dicht mogelijk bij de warmtewisselaar). Jammer dat je geen verklaring bij gekregen hebt ;P
De verklaring heb ik vervolgens ook gevraagd, dáár heb ik nog geen antwoord op. Als ik die heb deel ik die uiteraard hier.

omniscale.nl


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:47
Ik vrees dat mijn hoofdprint aan het overlijden is, nu 3 dagen op rij foutcode 14 (I2C communication fault). Even zien wat Orcon zegt, aan de andere kant met een nieuw board ook weer nieuwe firmware. Print is nu bijna 7 jaar oud.

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
posttoast schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:18:
[...]

De verklaring heb ik vervolgens ook gevraagd, dáár heb ik nog geen antwoord op. Als ik die heb deel ik die uiteraard hier.
OK, ik heb reactie:
Bedankt voor uw vraag.
Deze kan net zo vies worden als de kanalen waardoor de lucht wordt aanzogen.
Daarom is het advies ook om elke 4 jaar de kanalen te laten reinigen door de installateur.
En ik kreeg er nog een plaatje bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhQtdiyu5O-LfK-8OMwWjBdLJVQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iEqF7THtbbYwe1fHLYtyVC7P.png?f=user_large

Enerzijds een beetje een flauw antwoord, anderzijds heeft hij natuurlijk wel een punt: alle kanalen in huis worden ook niet gefilterd :)

Edit: ik zie nu dat ik twee keer per jaar de installateur langs moet laten komen om de behuizing te laten reinigen :D

[ Voor 6% gewijzigd door posttoast op 24-06-2026 15:19 ]

omniscale.nl


  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:16
posttoast schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:18:
[...]

OK, ik heb reactie:


[...]


En ik kreeg er nog een plaatje bij:

[Afbeelding]

Enerzijds een beetje een flauw antwoord, anderzijds heeft hij natuurlijk wel een punt: alle kanalen in huis worden ook niet gefilterd :)

Edit: ik zie nu dat ik twee keer per jaar de installateur langs moet laten komen om de behuizing te laten reinigen :D
Ik snap eerlijk gezegd de reactie niet. De filters zitten juist voor om de de motoren + warmtewisselaar te beschermen tegen stof/vuil. Dit is zelfde als het zeggen van "gebruik geen filters en doe maar vaker de kanalen schoonmaken en je huis stofzuigen"

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
RusFighter schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:47:
[...]

Ik snap eerlijk gezegd de reactie niet. De filters zitten juist voor om de de motoren + warmtewisselaar te beschermen tegen stof/vuil. Dit is zelfde als het zeggen van "gebruik geen filters en doe maar vaker de kanalen schoonmaken en je huis stofzuigen"
Maar het hele punt is dat, als de bypass open staat, de motor en warmtewisselaar gepasseerd worden toch? Alleen het exhaust kanaal wordt dan viezer. Maar de vraag is of dat erg is.

omniscale.nl


  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:16
posttoast schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Maar het hele punt is dat, als de bypass open staat, de motor en warmtewisselaar gepasseerd worden toch? Alleen het exhaust kanaal wordt dan viezer. Maar de vraag is of dat erg is.
Alleen de warmtewisselaar wordt gepasseerd. De motor kan je niet passeren, anders kan je niet afzuigen...

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
RusFighter schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Alleen de warmtewisselaar wordt gepasseerd. De motor kan je niet passeren, anders kan je niet afzuigen...
Touché :D

omniscale.nl


  • JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:04

JJJ

Wimpie70 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:05:
@jjj Je gebruikt waarschijnlijk een oudere versie van Ramses RF (voor 0.55.6) waarin nog de oude HA bus event 'ramses_cc_message' werd gebruikt.

Ik heb een fallback gemaakt voor deze versies. Niet live getest op oudere versies, maar zou moeten werken.

Geef even feedback of dit inderdaad nu werkt voor je.

versie 0.20.1 is beschikbaar
Dank voor je snelle reactie. Ik zit op Ramses RF 0.57.1 en Ramses Extras 0.20.1 (heb geupdate na je bericht). Ik stond hiervoor (met de error op 0.57.0 en 0.20.0).

Oorspronkelijk heb ik wel 0.55 geinstalleerd gehad bij de verse installatie van mijn HAOS dus misschien gaat er iets mis met de update? Ik heb van 0.55 meteen een nieuwe versie gedownload naar 0.57 maar misschien is dat niet helemaal clean gegaan?

Helaas krijg ik nog steeds geen waarden te zien in de HVAC fan card. Jammer, ook omdat de temp control (die ik graag wil gebruiken met dit weer) dan ook nog niet werkt.

De errors die ik krijg zijn als volgt (met bovenstaande versienummers):
2026-06-24 18:41:06.088 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 065 RP --- 32:136723 29:123456 --:------ 31DA 030 00EF007FFF3F430D020A5A09F60CDD6000001822220000EFEF07B4074500
2026-06-24 18:41:06.109 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=32:136723 dst=29:123456 code=31DA payload=00EF007FFF3F430D020A5A09F60CDD6000001822220000EFEF07B4074500 verb=RP
2026-06-24 18:41:06.110 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Packet parser: code=31DA (type=str), payload=00EF007FFF3F430D020A5A09F60CDD6000001822220000EFEF07B4074500 (type=str)
2026-06-24 18:41:06.110 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser string payload: '00EF007FFF3F430D020A5A09F60CDD6000001822220000EFEF07B4074500'
2026-06-24 18:41:06.110 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser: unhandled code 31DA
2026-06-24 18:41:06.110 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet parsed: src=32:136723 dst=29:123456 command=None
2026-06-24 18:41:06.111 INFO (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] || 32:136723 | 29:123456 | RP | unknown_31DA | 00 || {'hvac_id': '00', 'exhaust_fan_speed': 0.17, 'fan_info': 'auto', '_unknown_fan_info_flags': [0, 0, 0], 'air_quality': None, 'co2_level': None, 'indoor_humidity': 0.63, 'outdoor_humidity': 0.67, 'exhaust_temp': 33.3, 'supply_temp': 26.5, 'indoor_temp': 25.5, 'outdoor_temp': 32.93, 'speed_capabilities': ['low_med_high', 'timer'], 'bypass_position': 0.0, 'supply_fan_speed': 0.17, 'remaining_mins': 0, 'post_heat': None, 'pre_heat': None, 'supply_flow': 19.72, 'exhaust_flow': 18.61, '_extra': '00'}
2026-06-24 18:41:06.153 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.framework.helpers.ramses_commands] Sending Ramses command to 32:136723: 10D0 Request system status
2026-06-24 18:41:06.155 INFO (MainThread) [ramses_tx.transport.mqtt] mq Tx: {"msg": "RQ --- 29:123456 32:136723 --:------ 10D0 001 00"}
2026-06-24 18:41:06.310 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 000 RQ --- 29:123456 32:136723 --:------ 10D0 001 00
2026-06-24 18:41:06.361 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=29:123456 dst=32:136723 code=10D0 payload=00 verb=RQ
2026-06-24 18:41:06.366 INFO (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] || 29:123456 | 32:136723 | RQ | unknown_10D0 | 00 || {}
2026-06-24 18:41:06.367 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 066 RP --- 32:136723 29:123456 --:------ 10D0 006 005DB4670000
2026-06-24 18:41:06.391 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=32:136723 dst=29:123456 code=10D0 payload=005DB4670000 verb=RP
2026-06-24 18:41:06.391 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Packet parser: code=10D0 (type=str), payload=005DB4670000 (type=str)
2026-06-24 18:41:06.391 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser string payload: '005DB4670000'
2026-06-24 18:41:06.392 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser: unhandled code 10D0
Ook errors als:
2026-06-24 18:41:05.961 INFO (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [139716839405056] Received unknown command: ramses_extras_card_refresh
Laat maar weten als je verdere info kan gebruiken voor het debuggen...!

  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:03
@JJJ , Jammer dat je nieuwe problemen bent tegengekomen. Ik heb een nieuwe issue gemaakt (https://github.com/wimpie70/ramses_extras/issues/88) en zal het onderzoeken. Als je nog meer problemen tegenkomt is het handig om zelf een issue aan te maken op github.

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste