Uit de serie "experimenten met cc1101 bordjes":
Ik heb geprobeerd om een hele minimale HGI-80 ramses naar serial gateway te maken (ramses_esp/evofw3 kloon).
Op een PCB dat ik gemaakt heb voor een arduino pro micro om evofw3 te draaien had ik al plek gemaakt voor een ESP32 C3 supermini. Zo'n bordje heeft ook gewoon Wifi, maar slechts één RISC-V core in plaats van de 2 lx6 cores van de ESP32 S3. Omdat ramses ESP één core gebruikt voor cc1101 RF communicatie en de andere core voor Wifi/MQTT verwachtte ik eigenlijk dat deze single core oplossing niet zou werken met Wifi. Maar het werkt toch, zie verderop. Bedraad aansluiten is hier wel echt de bedoeling.
Voordeel is dat een ESP32 C3 supermini ongeveer 3 euro kost. Dus veel goedkoper en makkelijker verkrijgbaar dan een Arduino pro micro. Vandaar mijn idee om zo'n ding te bouwen als nog goedkoper alternatief voor een evofw3 bordje.
Het bordje ziet er dan zo uit:
/f/image/A1E9nBrVkO2QMS3EQ4XMe0fT.png?f=fotoalbum_large)
Dit draait ramses ESP met slechts minimale aanpassingen: https://github.com/tomkooij/ramses_esp_c3/
Verrassend genoeg werkt Wifi/MQTT eigenlijk prima. Ook in mijn "drukke" RF omgeving. Er zijn 100 apparaten met ongeveer 1 bericht per seconde in mijn nieuwbouwblok.
Maar dat is eigenlijk niet mijn "bedoelde" gebruik: Dit is in ieder geval een hele goedkope zelfbouw oplossing voor een ontvanger die je bedraadt (USB C) aansluit.
PCB: https://github.com/tomkooij/promicro-cc1101
Ik heb geprobeerd om een hele minimale HGI-80 ramses naar serial gateway te maken (ramses_esp/evofw3 kloon).
Op een PCB dat ik gemaakt heb voor een arduino pro micro om evofw3 te draaien had ik al plek gemaakt voor een ESP32 C3 supermini. Zo'n bordje heeft ook gewoon Wifi, maar slechts één RISC-V core in plaats van de 2 lx6 cores van de ESP32 S3. Omdat ramses ESP één core gebruikt voor cc1101 RF communicatie en de andere core voor Wifi/MQTT verwachtte ik eigenlijk dat deze single core oplossing niet zou werken met Wifi. Maar het werkt toch, zie verderop. Bedraad aansluiten is hier wel echt de bedoeling.
Voordeel is dat een ESP32 C3 supermini ongeveer 3 euro kost. Dus veel goedkoper en makkelijker verkrijgbaar dan een Arduino pro micro. Vandaar mijn idee om zo'n ding te bouwen als nog goedkoper alternatief voor een evofw3 bordje.
Het bordje ziet er dan zo uit:
/f/image/A1E9nBrVkO2QMS3EQ4XMe0fT.png?f=fotoalbum_large)
Dit draait ramses ESP met slechts minimale aanpassingen: https://github.com/tomkooij/ramses_esp_c3/
Verrassend genoeg werkt Wifi/MQTT eigenlijk prima. Ook in mijn "drukke" RF omgeving. Er zijn 100 apparaten met ongeveer 1 bericht per seconde in mijn nieuwbouwblok.
Maar dat is eigenlijk niet mijn "bedoelde" gebruik: Dit is in ieder geval een hele goedkope zelfbouw oplossing voor een ontvanger die je bedraadt (USB C) aansluit.
PCB: https://github.com/tomkooij/promicro-cc1101
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
/f/image/Uu5UFUoEAavOAZ4QavB5Bycq.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1R4w6zp1iduheuFxOCEhrfPI.png?f=user_large)
/f/image/Yb3eol9NJC6uiLRY7Nigr0rs.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d7aKH0asfM3gbIWI8sbcs5ds.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A3JePFoBSpjjEL1xgtROV0QE.png?f=user_large)
/f/image/LM2itcDTENRddccfypgDO1Tl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/uQqNc8KVXoFbq4z0mhAHs6kX.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NmVDY2uLxeGAYXlTPongbwJ3.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/DDUkLu8YRwQl22xTLApfjoLG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/anpuxObZaNp6Aolkr1dgGppt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5322OqdLqW8oQHARFO964PFF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7kepiGq1oYhyFEy1HgFkCS4B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KEKymJVge1st7G1N2xElIQo8.png?f=user_large)
/f/image/jK8U0ojM23wV3D2O2KGDnmj0.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QEobwYM32UGJE6leiSFQ0nd7.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i65q5Xm9SD6YGVKmO6vXUZzh.png?f=user_large)
/f/image/zUO8aUgY6ffNeWCV1bDfpya5.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3sWns9sEg08lX840bFugPQ0g.png?f=user_large)
/f/image/Sj9fSVl4NZNgTgaAQ3D4E0wG.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OsTnqucRA4Ri9lWcNsnbFyEq.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3xi9d99xGFxKndWVBzO9soXe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/26mckaUrpD9ma8TIyTfU2I6O.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/z8Xfz7g5cFwCfce5CXCUuOHB.png?f=fotoalbum_large)