Als mijn Ramses-ESP offline gaat komt er in het MQTT topic "offline" te staan. Dat is voor mij een goede indicator om mijn Ramses-ESP een power cycle te geven (ik geloof dat IMMRMKW al een firmware update heeft gemaakt om dit op te lossen trouwens).
We hebben nu een aantal statussen in Ramses RF (zoals de HGI status). Dat is dus niet hetzelfde? Als het inderdaad niet hetzelfde is, maak ik via MQTT Discovery een extra entity om de MQTT status (online/offline) van de Ramses-ESP weer te geven.
We zijn bezig om meerdere HGI's te kunnen gebruiken in een pool. Dit kunnen uiteindelijk zelfs verschillende types zijn (MQTT, serial, zigbee). In deze pool wordt er een aparte LWT check gedaan die sneller werkt en probeerd over te schakelen naar een andere HGI in de pool. Deze heeft (nog) geen koppeling met de gateway status.
Dit is op het moment nog in een testfase, waarbij we ook zullen kijken hoe we de status per HGI en ook van de hele pool kunnnen doorzetten naar een entiteit.
Als de waardes die je krijgt van Ramses niet kloppen voor je systeem, maak dan een issue aan. Misschien is er iets niet correct hoe we de codes vertalen voor jouw apparaat. Wel even extra info geven over het device enzo.
Zie Developer Tools → Actions → "RAMSES CC: Remove Device"
Dit werkte perfect! (Alleen een bogus evohome temperatuurzone kan niet worden verwijderd - die komt niet door de regex heen vanwege de underscore, zoals: 01:072034_06).
Is er een specifieke reden dat dit niet in de UI van de Ramses RF entities zit? (geen kritiek, pure nieuwsgierigheid - ik had devices met de hand uit het schema verwijderd, maar toen kon ik ze niet meer verwijderen uit HA. Met de hand toegevoegd aan het schema en het verwijderen werkte weer. Boel is mooi opgeschoond!)
Je kan ook een device uitzetten in het schema. Ik denk dat als je dan je caches leegt en herstart hij niet meer terugkomt, maar dat zou je even moeten proberen. Wel eerst even een backup van je schema maken.
Temperature zone flutter: Waarschijnlijk niet een probleem van ramses, maar de evohome controller's eigen ambient sensor. Mijn collega zegt dit erover:
[...]
Temperatuur flutter is opgelost! Naar aanleiding van tip van ebroerse:
ebroerse schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:56:
[...]
Die koppeling luistert Ramses RF af van het verkeer/packets die we horen. Kan je laten zien hoe je config schema (onder de CTL) er nu uitziet?
Lijkt ook op het patroon als twee sensors met dezelfde naam (bijv. 'temperature') om en om hun meting naar deze ene HA sensor sturen.
Er was in het schema inderdaad een sensor automatisch bij gezet. Die sensor heb ik eruit gewipt en nu ziet de grafiek er zo uit:
Bij de pijl had ik de sensor verwijderd en nu is de temperatuur dus keurig zonder dipjes!
Nogmaals dank allemaal - dit is echt een mooie integratie. Ook mooi dat hij al op Silver kwaliteit zit!