Dag allemaal,
Ook ik heb een ESP32-bordje aangeschaft bij @
vliegnerd. Hiermee bedien ik twee Honeywell BDR91-schakelmodules binnen mijn Evohome zoneregelingssysteem. De BDR91's zijn gekoppeld aan de pompen van vloerverwarmingsverdelers bij mij thuis. Om vastlopen te voorkomen, laat ik ze dagelijks een minuut draaien via een HA-automatiseringsscript; dit als alternatief voor traditionele pompschakelaars.
Tot vorige week had ik nog 0-ervaring met o.a. Home Assistant, Docker containers, Python, GitHub etc. Inmiddels heb ik via Marktplaats een HP T630 thin client aangeschaft, waarop ik Ubuntu Server heb geïnstalleerd en deze via SSH benader. Hierop draai ik dus nu Home Assistant in een Docker-container met daarop de Ramses_CC integratie. Voor mij een steile leercurve maar ben ontzettend dankbaar voor alle informatie die ik op Tweakers heb kunnen vinden rondom deze onderwerpen, inclusief de persoonlijke hulp van @
vliegnerd.
Mijn ESP32 heb ik zelf geflasht (nadat ik deze per ongeluk had gewist), wat nog wel wat uitdagingen met zich meebracht. Hieronder wil ik graag wat kennis delen, in de hoop dat dit anderen kan helpen die zoals mij ook vrij weinig kaas hebben gegeten van microcontrollers en firmware-flashen (ook daar had ik 0-ervaring in).
De RAMSES_ESP-firmware, beschikbaar via
deze link, is speciaal ontwikkeld voor het bordje dat IndaloTech verkoopt. Wil je de repository gebruiken voor een ander ESP32-bordje, dan zul je de firmware zelf moeten opbouwen volgens
deze handleiding. Echter, de handleiding slaat een cruciale stap over. Na het uitvoeren van het volgende commando:
code:
1
| idf.py set-target esp32s3 |
(als je de s3 hebt natuurlijk)
Moet je eerst het onderstaande commando draaien.
Er opent zicht dan een menu waar je zaken in kunt configureren.
Binnen menuconfig moet je de pin-layout van de CC1101-communicatiemodule en de LED's aanpassen aan je specifieke bordje. Daarnaast dien je de serial flash config goed in te stellen. Doe je dit niet, dan blijft de microcontroller na het flashen in een boot-loop hangen wat bij mij dus het geval was en me veel frustratie heeft opgeleverd.
Hieronder de aanpassingen voor mijn bordje:
Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden @
vliegnerd? Je noemde iets over de partition tables, misschien kun je dat nog aanvullen in dit topic?
Gr. Kristan