• NoControl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:50
Nicap schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:29:
Wellicht kunnen jullie me helpen met onderstaande. We wonen sinds een maand in ons nieuwe huis welke een Orcon HRC400 Maxcomfort heeft. De temperatuur in huis is echter nog redelijk te hoog in mijn ogen. De Orcon zou middels de bypass ook koelere lucht de woning in moeten blazen, maar ik heb daar mijn twijfels bij. Nou heb ik sinds een paar dagen Ramses_CC aan de praat(enkel luisteren) en kan daarmee wellicht wat duidelijke info geven.
Dit zijn bijvoorbeeld de afgelopen dagen vanaf 24 september:

[Afbeelding]
Je ziet dat er wel enige actie is op do, vr, maar za en vandaag gebeurd er weinig. De comfort temperatuur staat ingesteld op 20.
Maar ik vertrouw de outdoor temperature sensor ook niet, want het was om 20:45 buiten geen 22 graden. Hij geeft zelf nu om 21:30 nog 21,9 graden aan. Ik vermoed dat die sensor in de zon hangt en door uitstraling van de gevel een te hoge waarde aangeeft dan de bedoeling moet zijn.

Heeft iemand wellicht een andere kijk hierop? Wil namelijk een mail sturen naar de aannemer en wil dat correct onderbouwen.
Een ventilatie-unit kan passief koelen, maar dat kan niet op tegen de zon door glas in een goed geïsoleerd huis. Als het buiten 8 °C kouder is dan binnen, en je blaast 200 m³ lucht per uur binnen, is het ongeveer 540 Watt aan koeling. 200 m³/h (55 L/s) is al een stevige luchtstroom als je geen groot huis hebt om het over veel ventielen te verdelen. 540 W koeling is mooi meegenomen, maar gaat warmte die de zon in de muren gestoken heeft niet snel wegtrekken. Je kan het vergelijken met ruwweg 5 à 15% van het koelvermogen van een standaard air conditioning.

De 'buiten'-temperatuursensor van een Orcon zit standaard in de ventilatie-unit zelf. Bij mij geeft deze makkelijk 3 à 4 °C hoger aan dan de buitenlucht. Dat is nadat de lucht door enkele meters technische schacht en plafond-beton stroomt, waarbij zeker dat plafond de lucht goed opwarmt na een zonnige dag. Ik heb die van mij nagemeten door een 'draadloze' sensor erbij te steken (een wifi-sensor met een powerbank 8) ) en er zat minder dan 0.5 °C verschil op.

Ik vind dat de Orcon de bypass standaard niet zo slim aanstuurt. Dat was voor mij één van de redenen om dit hele ramses-verhaal te installeren :)

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-10 12:54
NoControl schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:48:
[...]

Heb je een warmtewisselaar met vocht-uitwisseling? Standaard heeft een Orcon een tegenstroom-warmtewisselaar die enkel temperatuur uitwisselt. Je krijgt daarmee (ongeveer) dezelfde (absolute) luchtvochtigheid via de bypass als via de warmtewisselaar. Enkel als het buiten kouder en vochtig genoeg is om te condenseren, zal er vocht op de warmtewisselaar condenseren, en maakt deze de ingeblazen lucht dus wat droger.
nou ja je dauwpunt is sterk afhankelijk van de relatieve luchtvochtigheid dus ik kan mij in veel scenarios met een relatief groot temperatuurverschil met buiten (wanneer we nu dus de bypass open zetten) je normaal condensvorming zou verwachten en dus wat drogere lucht.

Maar dat is inderdaad wellicht verwaarloosbaar als dat is wat je zegt ;)

• KoffieMok
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14:12
NoControl schreef op woensdag 30 september 2026 @ 08:26:
[...]

Er is ook nog een 'gevoeligheid' instelling voor het boosten bij een luchtvochtigheidspiek. Als er bij de douchestoom veel relatief droge lucht uit andere kamers gemengd wordt voor deze bij de sensor in de ventilatieunit komt, kan die instelling misschien nuttig zijn.

[Afbeelding]

Als je de timer al gevonden had, heb je die sensitivity misschien ook al gevonden natuurlijk :)

Bij mij reageerde de Orcon HRC-350 niet altijd op douchen in stand 1. Nu met ramses_extras van Wimpie draait het zoals het hoort.
Die setting had ik gevonden inderdaad, stond nog op de default van 2%.
De ventilatie sloeg vrijwel direct aan bij het douchen gisteravond :)

Hoe veel deze ventilatie nou daadwerkelijk bijdraagt aan het afvoeren van vocht... :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/udi5Ys6Vc--u4fZ3hZBLY7Bnfbg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cpKkDcMPvupF6oohEenQM34M.png?f=fotoalbum_large

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:14

Nicap

Tsssk....

Nog even een vraag ter bevestiging. De exhaust staat nu op 100% en doet 83,33L/s. Dat is aferond 300m3/u. Kan ik dan concluderen dat ik een Orcon Maxcomfort 300 heb?

Het typeplaatje geeft wel aan dat het een HRC-400 Maxcomfort is.

[ Voor 17% gewijzigd door Nicap op 01-10-2026 07:35 ]

• Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:22
@Nicap Je grafiek laat zien dat de ventilator wel degelijk vochtige lucht afvoert. Reken het maar eens om naar absolute vochtigheid: hoeveel water zit er in een m3...Dit is dus ook afhankelijk van de temperatuur: warme lucht kan meer vocht vasthouden.

83,3 L/s komt overeen met wat mijn 300 blaast op 100%

Ik heb zelf nooit goed naar de dipswitches gekeken, maar het kan zijn dat daar een instelling mee gedaan is om de max te begrenzen alsof het een 300 type is. Dan is alsnog de vraag, waarom (geluid ?), en heb je het extra debiet nodig ?

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:14

Nicap

Tsssk....

Wimpie70 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 08:21:
@Nicap Je grafiek laat zien dat de ventilator wel degelijk vochtige lucht afvoert. Reken het maar eens om naar absolute vochtigheid: hoeveel water zit er in een m3...Dit is dus ook afhankelijk van de temperatuur: warme lucht kan meer vocht vasthouden.

83,3 L/s komt overeen met wat mijn 300 blaast op 100%

Ik heb zelf nooit goed naar de dipswitches gekeken, maar het kan zijn dat daar een instelling mee gedaan is om de max te begrenzen alsof het een 300 type is. Dan is alsnog de vraag, waarom (geluid ?), en heb je het extra debiet nodig ?
Ik stuur het wel door naar de aannemer, dan mag die er naar kijken.

Viel me ook op dat als ik hem op laag zet(manual) dan doet hij 15% exhaust en 61% supply.
Kan dat komen door interactie met Ramses CC(of extras)? Dacht gezien te hebben dat voordat ik rames extra's heb geinstalleerd deze waarden wel 15%/15% waren bij laag. De medium is wel 50%/50% en hoog is 100%/95%
Pagina: 1 ... 7 8 Laatste