Een ventilatie-unit kan passief koelen, maar dat kan niet op tegen de zon door glas in een goed geïsoleerd huis. Als het buiten 8 °C kouder is dan binnen, en je blaast 200 m³ lucht per uur binnen, is het ongeveer 540 Watt aan koeling. 200 m³/h (55 L/s) is al een stevige luchtstroom als je geen groot huis hebt om het over veel ventielen te verdelen. 540 W koeling is mooi meegenomen, maar gaat warmte die de zon in de muren gestoken heeft niet snel wegtrekken. Je kan het vergelijken met ruwweg 5 à 15% van het koelvermogen van een standaard air conditioning.Nicap schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:29:
Wellicht kunnen jullie me helpen met onderstaande. We wonen sinds een maand in ons nieuwe huis welke een Orcon HRC400 Maxcomfort heeft. De temperatuur in huis is echter nog redelijk te hoog in mijn ogen. De Orcon zou middels de bypass ook koelere lucht de woning in moeten blazen, maar ik heb daar mijn twijfels bij. Nou heb ik sinds een paar dagen Ramses_CC aan de praat(enkel luisteren) en kan daarmee wellicht wat duidelijke info geven.
Dit zijn bijvoorbeeld de afgelopen dagen vanaf 24 september:
[Afbeelding]
Je ziet dat er wel enige actie is op do, vr, maar za en vandaag gebeurd er weinig. De comfort temperatuur staat ingesteld op 20.
Maar ik vertrouw de outdoor temperature sensor ook niet, want het was om 20:45 buiten geen 22 graden. Hij geeft zelf nu om 21:30 nog 21,9 graden aan. Ik vermoed dat die sensor in de zon hangt en door uitstraling van de gevel een te hoge waarde aangeeft dan de bedoeling moet zijn.
Heeft iemand wellicht een andere kijk hierop? Wil namelijk een mail sturen naar de aannemer en wil dat correct onderbouwen.
De 'buiten'-temperatuursensor van een Orcon zit standaard in de ventilatie-unit zelf. Bij mij geeft deze makkelijk 3 à 4 °C hoger aan dan de buitenlucht. Dat is nadat de lucht door enkele meters technische schacht en plafond-beton stroomt, waarbij zeker dat plafond de lucht goed opwarmt na een zonnige dag. Ik heb die van mij nagemeten door een 'draadloze' sensor erbij te steken (een wifi-sensor met een powerbank
Ik vind dat de Orcon de bypass standaard niet zo slim aanstuurt. Dat was voor mij één van de redenen om dit hele ramses-verhaal te installeren
/f/image/cpKkDcMPvupF6oohEenQM34M.png?f=fotoalbum_large)