Het grote Orcon HRC / WtW topic

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

• Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10-09 15:00
@JJJ , Jammer dat je nieuwe problemen bent tegengekomen. Ik heb een nieuwe issue gemaakt (https://github.com/wimpie70/ramses_extras/issues/88) en zal het onderzoeken. Als je nog meer problemen tegenkomt is het handig om zelf een issue aan te maken op github.

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening

• Wimpie70
0.20.3 is beschikbaar met bugfixes en dauwpunt protectie (optioneel). Eerdere versies kunnen een fout bevatten die je systeem langzaam kan maken.

Als de bypass open staat werkt de WTW eigenlijk als een gewone (balans) ventilator. Ik verwacht dat condensatie alleen een probleem is met koelen en binnen hoge temperaturen, hoge vochtigheid en slecht geisoleerde kanalen. Maar deze situatie kan voorkomen.

Ik heb het voor de liefhebbers toegevoegd als optie.

• Wimpie70
Ik had problemen met het verlies van connectie met de server/trage UI en was bang dat het aan RF or _extras lag, Maar waarschijnlijk kwam dit door HA zelf die voor de nieuwere versies veel meer verkeer genereerd en extra beveiligingen heeft.
Tot nu toe (fingers crossed) kon ik het oplossen door in de configuration.yaml m'n IP's te zetten onder:
YAML:
1
2
3
4
5
6
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 192.168.0.1       # Je Omada router/gateway
    - 192.168.VLAN.0/24    # Volledige VLAN van je HA-server zelf
    - 192.168.VLAN.0/24    # Volledige VLAN van je werklaptop/apparaten

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:05
Ik heb de afgelopen twee nachten getest met mijn smart-bypass en ben tegen wat gekke dingen aangelopen. Ik ben benieuwd of @Wimpie70 dit ook is tegengekomen.

Ik gebruik de geaggregeerde sensoren die ramses_cc aanmaakt (sensor.orcon_wtw_outdoor_temperature, _indoor_temperature, _supply_temperature, _indoor_humidity). Die werken prima, maar af en toe (vooral 's nachts) sprong de waarde plots terug naar een momentopname van uren eerder, om bij het volgende moment weer goed te staan. Mijn bypass-logica flipte daardoor van besluit en de klep ging klapperen.

In mijn log zag dat er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
03:55  aanzuig 30.38   <- stale
03:56  aanzuig 23.46   <- echt
03:57  aanzuig 30.38   <- stale
04:00  aanzuig 23.37   <- echt
04:01  aanzuig 30.38   <- stale
Je ziet de echte waarde langzaam zakken (wat de verwachting is in de nacht), maar hij schiet elke keer terug naar die exacte 30.38 (wat een temperatuur is die hij eerder op de dag een keer echt heeft gehad).

Ik ben met Claude door logs en configs gaan spitten, om te kijken waar die 30.38 vandaan komt. Claude heeft vervolgens een debug-sensor voor me gemaakt om te kijken waar de 31DA-frames vandaan komen. Ik ben elk frame gaan loggen met afzender en de temperaturen. Daaruit bleek dat mijn WTW (32:152794) de enige was die temperaturen stuurde, en dat was elke keer de "echte" temperatuur. Die 30.38 kwam dus nergens vandaan.

Het lijkt er dus op dat ramses_cc die af en toe teruggeeft. Geen idee waarom.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door trigger-based template-sensors te maken die rechtstreeks de 31DA-payloads uitlezen via event.ramses_cc_regex_event en die alleen updaten op een vers frame van de WTW zelf. Dit is zo'n sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- trigger:
    - trigger: state
      entity_id: event.ramses_cc_regex_event
      id: rf
    - trigger: homeassistant
      event: start
      id: init
    - trigger: event
      event_type: event_template_reloaded
      id: init
  variables:
    wtw_src: "32:152794"   # <- jouw FAN-adres
    wtw_code: "31DA"
  sensor:
    - name: "Orcon WTW Outdoor Temperature Clean"
      unique_id: orcon_wtw_outdoor_temperature_clean
      unit_of_measurement: "°C"
      device_class: temperature
      state_class: measurement
      state: >
        {% set d = trigger.to_state.attributes.get('data', {}) if trigger.id == 'rf' else {} %}
        {% set p = d.get('payload', {}) if d is mapping else {} %}
        {% if d.get('code') == wtw_code and d.get('src') == wtw_src and p.get('outdoor_temp') is not none %}
          {{ p.get('outdoor_temp') | float(0) | round(2) }}
        {% else %}
          {{ this.state }}
        {% endif %}
Dit werkt vooralsnog prima, ik krijg geen "spook-data" meer binnen die mijn bypass-logica verstoort.

Ik snap alleen nog niet zo goed waarom ramses_cc die oude waarden af en toe teruggeeft. Ik heb het probleem hiermee opgelost, maar het voelt wel een beetje als een omweg ;)

omniscale.nl

• Wimpie70

• posttoast
Ja, dat issue had ik geopend, maar ik had (heel stom) de link niet gelegd met het probleem dat ik hier nu heb :D Dat issue ging in principe over de status, niet over andere data. Maar goed, da's feitelijk hetzelfde verhaal natuurlijk.

Maar goed, ik heb nu dus in ieder geval een enigszins werkbare workaround. Zijn er nog nadelen aan hoe ik het nu heb aangepakt?

omniscale.nl

• posttoast
Ik bestuur mijn bypass nu al een tijdje met mijn eigen "smart"-logica in Home Assistant, die kijkt naar binnentemperatuur, buitentemperatuur en dauwpunt. Dat werkt prima, in de nacht komt er lekker koele lucht mijn slaapkamer in. Niet genoeg om de temperatuur significant te laten dalen, wel een aangenaam briesje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_4bxzxLpYI4-gq6fUfwXdxTfMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MdAm7VmZgRSn8uL2beYcm9qI.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je een grafiek van een paar dagen geleden. Zodra de buitentemperatuur (aanzuig buiten) gedurende langere tijd 1,5 graad onder de binnentemperatuur (aanzuig binnen) zit, gooit hij de bypass open. Dat zie je hier gebeuren vanaf ongeveer 0200 uur, in de loop van de ochtend gooit hij hem weer dicht. Er zit wat logica in om te zorgen dat hij niet gaat klepperen, een soort "wachtstand" dus.

Nu heb ik, als test, afgelopen nacht mijn smart logica uitgezet en de bypass weer op auto gezet, dus de controle bij de WTW zelf. En wat er toen gebeurde zal je doen verbazen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6e-snILCy9qs58IQ35foCHYVP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CV7q51wGTkocBDDJOd0HU9xL.png?f=fotoalbum_large

De Orcon is midden in de nacht continu de klep op 80% open, en vlak daarna weer 100% open aan het zetten. Dus precies het klepperen dat ik met mijn smart-logica probeer te voorkomen (omdat ik bang ben dat de klep-motor slijt als ik dit heel vaak doe). Vanochtend rond 0800 uur is hij wel volledig dicht gegaan, dat staat hij nu nog steeds. Wat ik eigenlijk ook vreemd vind, want de buitentemperatuur ligt nu nog best een stuk onder de binnentemperatuur.

Dit roept bij mij een paar vragen op, ik ben benieuwd of iemand hier daar iets van vindt:

1. Waarom gooit de Orcon de klep maar voor 80% open? "Een beetje bypass" lijkt me vrij zinloos.
2. Wat is überhaupt de bypass-logica van de Orcon zelf? Ik heb het hier of in het Ramses-topic langs zien komen, maar ik kan het niet meer terugvinden. Zie ook dit:
RusFighter schreef op maandag 25 mei 2026 @ 09:28:
[...]

[...]

Ik heb ergens in een andere topic (Ramses) gezien wat de formule was wanneer de bypass open gaat. Het zou fijn als iemand deze hier ook benoemd.

Ander ding over bypass is dat de afzuigende lucht uit de woning bij mijn unit (Orcon Optiair) niet door de filter gaat als de bypass open staat. Risico hiervan is dat de afzuigende ventilator sneller vies wordt.

omniscale.nl

• FRGert
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-09 22:01
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een WTW unit (nogal een oude) maar ik had een ESP bordje die communiceerde met deze WTW unit. Het uitlezen van een MQTT sensor kon ik dan de WTW unit automatisch aan en uit laten gaan (of bepaalde standen 50% 75% of 100%). Nu weet ik niet meer bij wie ik dat esp bord je had besteld, maar zou dat wel weer willen. Nu zie ik ook allemaal alternatieven hierboven. Hoe/wat moet ik kijken of mijn WTW ondersteunt?

Hoor graag van jullie.
(p.s. ben beetje lerende mbt allemaal)

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:44
FRGert schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:26:
Goedemorgen allemaal,

Ik heb een WTW unit (nogal een oude) maar ik had een ESP bordje die communiceerde met deze WTW unit. Het uitlezen van een MQTT sensor kon ik dan de WTW unit automatisch aan en uit laten gaan (of bepaalde standen 50% 75% of 100%). Nu weet ik niet meer bij wie ik dat esp bord je had besteld, maar zou dat wel weer willen. Nu zie ik ook allemaal alternatieven hierboven. Hoe/wat moet ik kijken of mijn WTW ondersteunt?

Hoor graag van jullie.
(p.s. ben beetje lerende mbt allemaal)
Welke unit heb je exact? En welke microcontroller? Misschien een foto plaatsen?

• FRGert
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Ik kon geen unit nummer vinden (ga zo mijn foto's bekijken van de verbouwing toen) Afbeeldingslocatie: https://www.klimaat-totaal.nl/content/pd-26222-1-199297/Itho-Daalderop_545-4275_Warmte_terugwininstallatie_Heat_recovery_system_Warmeruckgewinnugssystem.gif Hij lijkt in ieder geval op deze. Exact deze versie. De microcontroller is een Wemos D1 mini met daaronder een CC1101V2 gekoppeld. Dus die pinnetjes zijn allemaal doorverbonden. Heb je hier voldoende aan of wil je daar dan ook nog een foto van?

• wesleym
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-08 18:28
@Wimpie70 bedankt voor ramses_extra.

Ik gebruik ramses extra 0.20.11 en ramses 0.57.10 alleen de fan map blijft leeg. De comfort temperatuur resolved ook niet (wel op ramses_cc is beschikbaar als entity). Ik heb nu via settings van ramses_Extra de comfort temperatuur entity alsnog ingesteld. De fan map blijft volledig leeg. Weet jij hoe dit komt en wil je bepaalde logging hebben?

Ik heb op ramses_cc bij geavanceerde opties:

Schakel send_packet service in om maatwerk-berichten te versturen: aan

expressie: 31DA|10D0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8sj8APWNWT3DxRcOJsgHzXG5oY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ALtIjVnmFQJJosA9QBVUAOYG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tT9WemdCjNPCnnPtc0Swh2IBOug=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IcQ418B5apD0pjCU3WBuMmq1.png?f=fotoalbum_large

Dit is mijn ramses schema:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
orphans_hvac:
  - "32:162315"
  - "29:167752"
  - "37:090561"

"18:207688":
  class: HGI
"29:167752":
  alias: Orcon echte bediening / HA spoof
  class: REM
  commands:
    auto: " I --- 29:167752 32:162315 --:------ 22F1 003 000404"
    away: " I --- 29:167752 32:162315 --:------ 22F1 003 000004"
    stand_1: " I --- 29:167752 32:162315 --:------ 22F1 003 000104"
    stand_2: " I --- 29:167752 32:162315 --:------ 22F1 003 000204"
    stand_3: " I --- 29:167752 32:162315 --:------ 22F1 003 000304"
    timer: " I --- 29:167752 32:162315 --:------ 22F3 007 00020F03040000"
  faked: true
"32:162315":
  alias: Orcon HRC400
  bound: "37:090561"
  class: FAN
"37:012247":
  alias: Orcon CO2 Werkkamer
  class: CO2
"37:012251":
  alias: Orcon CO2 Woonkamer
"37:012270":
  alias: Orcon CO2 Slaapkamer
"37:090561":
  alias: Orcon HRC inbouwdisplay 15RF
  class: REM

[ Voor 10% gewijzigd door wesleym op 08-07-2026 14:30 ]

• Wimpie70
@wesleym Dank voor je bericht, ik heb een issue aangemaakt (https://github.com/wimpie70/ramses_extras/issues/102) zodat je (en ik) het kunnen volgen.

Ik ben op het moment druk met PR's voor Ramses RF, en af en toe is er ook een pre release van _extras (0.20.13 is net uit), dus het zou kunnen dat het inmiddels weer werkt.

De comfort temperatuur is idd iets veranderd ivm timing bij de opstart. Probeer eens de parameters te verversen (Hvac Fan card, tandwieltje voor opties).

Ik heb al even niet meer naar de FAN Map gekeken. Deze heb ik gemaakt om DIY zones te kunnen checken, eigenlijk als voorbereiding van een 2e systeem dat ik nog moet aansluiten.

Als Ramses RF (dit is de basis, met veel veranderingen deze periode) wat verder is, zal ik hier weer naar kijken.

[ Voor 10% gewijzigd door Wimpie70 op 08-07-2026 15:39 ]

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-08 08:10
Ik heb een Orcon HRC220 (en via Ramses kan ik hem in home assistant uitlezen/bedienen). Hierover heb ik 2 vragen:
  1. Volgens de manual zou de bypass automatisch moeten schakelen bij binnentemperatuur >23C en buitentemp >15C (ja er staat echt 'boven de 15C' buitentemp). Dit zou de afgelopen dagen het geval moeten zijn maar ik zie dit niet gebeuren. De bypass position status staat altijd op 'off' in home assistant'. De bypass mode staat altijd op unknown. De schakelaar '(Test) Bypass Valve (0=auto, 1=open, 2=closed)' lijkt ook niks te doen.
  2. In de HRC220 zitten geen ingebouwde sensoren (CO2, vocht), zou ik die kunnen retrofitten? (Hoewel ik in het forum lees dat dit blijkbaar niet zo goed werkt)
Alvast dank!

[ Voor 14% gewijzigd door studiostevus op 15-07-2026 10:39 ]

• Wimpie70
Niet direct antwoord op je vragen, maar je kan Ramses_extras proberen. Hiermee kan je dit soort dingen zelf regelen. Waarschijnlijk heb je wel even nodig om alles goed in te stellen.

Met _extras kan je externe sensoren gebruiken voor vocht/temperatuur voor binnen en buiten. De absolute luchtvochtigheid wordt berekend en hierop kan de snelheid van de FAN worden gestuurd. Ook is er een feature om de bypass te sturen. En een hvac fan card om alles te bekijken en regelen.

Zie de wiki.

• FRGert
Vaevictis_ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://enri.nl/assets/img/pcb/cc1101-shield.jpg

Dit bordje heb ik voor het besturen van mijn WTW unit.

• Wimpie70
Er zijn aardig wat updates voor Ramses RF (en _extras). Dit is te volgen op github, maar ook o.a. op: Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf

Het betreft soms pre-releases. Als je deze wilt gebruiken (en helpen met testen), maak dan altijd eerst een backup.

0.58.1 is net uit. 0.58.0 introduceerde een verandering in hoe we het schema (gaan) gebruiken.

• studiostevus
Wimpie70 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:46:
Niet direct antwoord op je vragen, maar je kan Ramses_extras proberen. Hiermee kan je dit soort dingen zelf regelen. Waarschijnlijk heb je wel even nodig om alles goed in te stellen.

Met _extras kan je externe sensoren gebruiken voor vocht/temperatuur voor binnen en buiten. De absolute luchtvochtigheid wordt berekend en hierop kan de snelheid van de FAN worden gestuurd. Ook is er een feature om de bypass te sturen. En een hvac fan card om alles te bekijken en regelen.

Zie de wiki.
Ik heb de laatste (pre)releases geinstalleerd en zie nu bijvoorbeeld dit. Lijkt me dat dit onjuist gedrag is. Hij zou nu toch de bypass open moeten gooien om koelere buitenlucht naar binnen te blazen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2XvdcT3XOBDYsbz-nlxhS3Yowqw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/kry6AEH4ZNXBWpZZ0meg7OA0.png?f=user_large

• Wimpie70
Je moet even op de Temp control button drukken, deze staat op off. Het kan even duren voordat de bypass visueel op open staat.
Maar misschien is deze uitgezet door een fout in de code. Ik zie dat zelf ook wel gebeuren. Zal daar naar kijken.

• studiostevus
Zit iets raars in.

Ik heb op temp control gedrukt, maar dit lijkt geen effect te hebben (zowel in de interface als op gedrag van de Orcon). Ten tweede ging hij daarna op 'offline' in de interface. Toen hij na een tijdje niet meer online kwam heb ik via de achterkant van Ramses even fan speed op high gezet, wat gewoon lukte (hoorde hem optoeren) en toen kwam hij in de interface ook weer online.

Intussen heeft het drukken op de temp control knop geen effect gehad voor zover ik kan zien. Ook aan de achterkant blijft de 'bypass position' op 'off' (terwijl bypass mode op auto blijft staan).

• studiostevus
Wat gaat er mis?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc3e4xUvNBnZYbaWmDHF8LgvOMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wbrDlBTDrdm1bjOOZhQUnsl9.png?f=fotoalbum_large

• Wimpie70
thanks, i don't have the time right now to look at it. I did add a little reminder on https://github.com/wimpie70/ramses_extras/issues/106

• studiostevus
Dank je!

De aan/uit (MS) was door mij handmatig geinitieerd met de knop. De vraag is meer waarom hij op 'disabled' blijft staan, ook al zet ik temp control op aan.

• Wimpie70
Er zit een vertraging op die knop. Dit om snel open en dichtzetten van de bypass te voorkomen. Geef het een half minuutje...
pre-release 0.20.19 zou de andere issues moeten oplossen. Ik heb het zelf nog niet uitgebreid getest, mijn focus ligt op het moment op Ramses RF zelf.

Laat even weten of het nu beter werkt.

• studiostevus
Ik heb 20.16 gedownload (laatste prerelease in HACS van vanochtend) maar nu staat er bij devices dat het 20.15 is.

In elk geval, in deze versie had ik eerste waiting for comfort temp. Het lukt me niet om param 75 in te stellen, dus heb ik een helper aangemaakt. Nu is waiting for comfort temp weg, maar staat er disabled is de status.

• Wimpie70
Kijk even bij de settings (tandwiel boven-midden) en ververs daar de comf. temp.

Het versie nummer is blijkbaar niet goed doorgekomen, dat kan ik even snel verbeteren. Ik zie dat de Temperatuur Control nog niet goed werkt. Ik moet er even wat langer naar kijken, maar op dit moment gaat Ramses RF voor.

• studiostevus
Ik ben nu zo ver dat ik de fan speed kan bediening via Extras, maar de bypass kan ik nog niet bedienen.

Ik kan de bypass wel bedienen via een 2411 code via Developers/Actions, en ook via een normaal commando 'bypass_open' (dat een 2411 aanroept).

Extras blijft stug vasthouden aan 22F3 003 0000EF, en dat werkt niet bij mij.

(ook kan ik in Extras setup geen REM toevoegen aan mijn FAN (dropdown is leeg), maar weet niet of dat wel nodig is aangezien de fan speed wel werkt)

[ Voor 43% gewijzigd door studiostevus op 20-07-2026 16:47 ]

• Wimpie70
Ik heb 2 problemen gevonden en verholpen:

- voor de bypass worden nu zowel 22F7 als 2411 berichten verzonden

- de dropdown filtert wat minder streng.

Ik zal proberen een snel een nieuwe (pre) release van _extras vrij te geven.

Het kan nog steeds zijn dat je REM nog niet helemaal goed in het schema stond (via de nieuwe discovery functie.

De laatste versie van RF heeft wat regressie problemen. Daar zijn al wel oplossingen voor, maar er komt pas eind van de week een nieuwe release.

[ Voor 90% gewijzigd door Wimpie70 op 20-07-2026 18:29 ]

• studiostevus
20.18 geinstalleerd. Ik heb een HRC220 uit 2025, dus geen oude versie.
  • Ik zie nog geen uitgaande 2411 berichten uitgaan voor het instellen van de bypass (wel de 22F7 maar dat werkt ook in mijn 2025 WTW niet, lijkt tegenstrijdig met eerdere forumposts).
  • De REM is ook nog niet beschikbaar in de dropdown. Er komen verder geen acties meer uit het discovery menu voor deze remote dus ga ervan uit dat hij goed staat.
  • Ik heb inmiddels ook geprobeerd param75 in te stellen via Developer/Actions, gebruik makende van de message/payload die jij ergens op github hebt gezet. Ik zie dan wel een param75 bericht terugkomen uit de Orcon, maar Extras pikt de param75 niet op (weet niet of het misgaat bij het instellen van de param75 in de WTW, of dat hij wel is ingesteld maar Extras hem niet oppikt).

• Wimpie70
waarschijnlijk een probleem met Ramses RF

Ik draai op mijn productie server (ook Orcon WTW) RF 0.58.2, Ik krijg nog steeds alle 2411 params binnen en kan ook wijzigen.
Na deze versie is er een verandering geweest (0.58.3 of .4) die o.a. problemen met de params verooorzaakten. Even geduld nog.

Mochten na de volgende release nog problemen zijn, dan kan ik dat beter onderzoeken dan nu, omdat er grote stappen worden gemaakt met RF.

[ Voor 94% gewijzigd door Wimpie70 op 21-07-2026 10:09 ]

• Wimpie70
@studiostevus Ik denk dat de laatste releases van _extras en RF behoorlijk stabiel zijn, je zou ze kunnen proberen. (maak altijd eerst een backup)

• studiostevus
ik heb ze er op staan. Inderdaad kan de bypass nu bedient worden.

Ik zie alleen nog geen activiteit van de temp control. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7NEC6ZlJx-MhBY7qt1R4KmxL5Pw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8Tw5ndKZWpQNBU2RUS99kHjQ.png?f=user_large

• Wimpie70
Ik zie dat mijn reactie die ik eerder had getypt niet is geplaatst. (zal wel niet op het knopje hebben geklikt...)

Er was een blokkade door een dauwpunt protectie. Deze werkt niet met jouw FAN (geen luchtvochtigheid sensoren).

De fix zit in 0.20.21

• studiostevus
even wachten voor ik conclusies trek

[ Voor 91% gewijzigd door studiostevus op 26-07-2026 10:31 ]

• Wimpie70
@studiostevus vreemd, kan je hier een issue van maken op Github, met logbestanden ? Ik heb meer info nodig.

• Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-09 15:42
Ik heb het aan de praat na mijn eerdere post over welke rf te kopen heb ik het nu aan de praat @Wimpie70 Bedankt voor alle moeite in extras en de bedieningskaart in home Assistant echt een gamechanger voor inzicht in de wtw.

Nu ik eindelijk inzicht heb weet ik eigenlijk nog steeds niet waarom de wtw niet omschakelt naar het moisture scenario. In Ramses rf kan je de sensor sensitiviteit instellen maar deze stond blijkbaar standaard op 1% maar ik weet niet goed wat die 1% is. Als er gedoucht wordt zie ik duidelijk een piek van vocht misschien wel 10 tot 15% maar hij gaat niet automatisch harder afzuigen. Las hier meerdere mensen die rapporten dat de orcon dit niet goed doet maar een losse sensor is een beetje knullig als de sensor in de unit het gewoon goed meet is hier een oplossing voor?

• Wimpie70
Ik ben even druk, ik reageer later.

• Wimpie70
@Ramkoe

Die "1%" is de sensor sensitivity van de Orcon zelf. De unit heeft drie interne moisture-instellingen die (via het RF-menu of via ramses_rf) uit te lezen en te schrijven zijn:

- Sensor sensitivity — hoe snel de unit op vocht reageert, 0–25 % in stappen van 0,1. Standaard staat hij op 1,0 %, de minst gevoelige stand.

- Moisture scenario position — naar welke ventilatorstand hij schakelt bij een piek: 0 = medium, 1 = high.

- Moisture sensor overrun time — hoe lang hij doordraait nadat het vocht weer zakt, 15–60 min.

Een piek van 10–15 % RH in de badkamer is tegen de tijd dat die lucht de unit bereikt — gemengd met de rest van de woning — in de exhaust-stroom veel kleiner, en daarvoor is 1 % waarschijnlijk te traag. Zet de sensitivity eens op 2 of 3, zet de scenario-position op high als je wil dat hij écht harder gaat werken. Dit werkt met de 'auto' modus van Orcon. Probeer dit eerst eens.

Als je 'Extras' gebruikt voor vocht regulatie dan wordt de snelheid niet meer door je WTW geregeld (niet meer op auto, maar op low/medium/high). Maar 'Extras' doet nog iets anders: vergelijken van absolute vocht binnen en buiten. Als het buiten heel vochtig is (in g/m3) dan heeft het misschien niet zo veel zin om extra te ventileren. Wel kan je dan nog een humitiy-spike aanzetten met eventueel een losse sensor.

Check de wiki voor meer info over de verschillende features van extras.

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 19:26
Eea hier doorgelezen en ben benieuwd naar jullie mening. Dit staat er in de handleiding van de maxcomfort 500 die hier is geïnstalleerd:
Automatische modus

In de auto modus draait het toestel op basis van het vochtgehalte in uw woning.De vochtsensor zit standaard geïntegreerd in de HRC en meet het vochtgehalte in de afgezogen lucht van keuken, badkamer en toilet. Als de vochtsensor constateert dat het vochtgehalte stijgt, zal het toestel automatisch naar een hogere stand schakelen. 15 minuten na het douchen of koken schakelt het toestel weer terug naar de vorige stand. Wanneer uw toestel is uitgebreid met een CO2 Ruimtesensor, werkt de automatische modus op basis van het CO2 gehalte. Het systeem kan worden uitgebreid met extra bedieningen/CO2 Ruimtesensoren (tot maximaal 20 bedieningen per toestel)
Zoals ik het begrijp stuurt het apparaat hier dus niet op vochtigheid want er hangen 3 co2 sensoren. Dit vind ik best wel irritant, bij koken of douchen lijkt ie niet harder te gaan draaien in de auto stand. Hiervoor moeten we steeds handmatig ff stand2 of 3 selecteren. Verdiepen in Ramses komt wellicht nog maar dit is dus niet in te stellen? Enige optie is Ramses of CO2 meters eruit slopen? Of kan dit met het orcon display? Is de Co2 meters eruit slopen een groot nadeel? Bij een feestje zet ik em wel met de hand op stand 3?

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
Wij hebben een HRC-400, die staat bijna altijd op automatisch. Ook aansturing via CO2-sensoren, 1 van Orcon zelf en 2 via HomeAssistant (een Apollo AIR-1 en een Switchbot Meter Pro). Vochtdetectie werkt hier prima, zowel in de keuken als in de badkamer. De tekst suggereert inderdaad dat het of of is, maar dat klopt niet.

Weet je zeker dat de ventielen in de keuken en badkamer voldoende afzuigen? Volgens de installatiehandleiding:
In de auto stand dient ten minste 25% van de afvoerlucht via de badkamer te worden afgezogen om een goede werking van de vochtsensor te kunnen garanderen.
Je kunt het debiet van de auto stand ook verhogen met DIP-switches op de printplaat, of je moet je ventielen anders instellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Turrican op 16-08-2026 09:29 ]

• Ramkoe
Wimpie70 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:51:
@Ramkoe

Die "1%" is de sensor sensitivity van de Orcon zelf. De unit heeft drie interne moisture-instellingen die (via het RF-menu of via ramses_rf) uit te lezen en te schrijven zijn:

- Sensor sensitivity — hoe snel de unit op vocht reageert, 0–25 % in stappen van 0,1. Standaard staat hij op 1,0 %, de minst gevoelige stand.

- Moisture scenario position — naar welke ventilatorstand hij schakelt bij een piek: 0 = medium, 1 = high.

- Moisture sensor overrun time — hoe lang hij doordraait nadat het vocht weer zakt, 15–60 min.

Een piek van 10–15 % RH in de badkamer is tegen de tijd dat die lucht de unit bereikt — gemengd met de rest van de woning — in de exhaust-stroom veel kleiner, en daarvoor is 1 % waarschijnlijk te traag. Zet de sensitivity eens op 2 of 3, zet de scenario-position op high als je wil dat hij écht harder gaat werken. Dit werkt met de 'auto' modus van Orcon. Probeer dit eerst eens.

Als je 'Extras' gebruikt voor vocht regulatie dan wordt de snelheid niet meer door je WTW geregeld (niet meer op auto, maar op low/medium/high). Maar 'Extras' doet nog iets anders: vergelijken van absolute vocht binnen en buiten. Als het buiten heel vochtig is (in g/m3) dan heeft het misschien niet zo veel zin om extra te ventileren. Wel kan je dan nog een humitiy-spike aanzetten met eventueel een losse sensor.

Check de wiki voor meer info over de verschillende features van extras.
Thanks, ik had hem al op 7.5% gezet maar nog geen actie bij het douchen. Overigens het vochtpercentage Lees ik uit in de wtw vochtsensor dat is immers de plaats dat ik wil dat er wat gebeurt zelfs daar zie ik de beschreven piek.

Ik kijk er snel wel weer even naar als ik nu de slider in rf configuratie omzet naar nogmaals een verdubbeling naar 15% springt deze automatisch meteen naar 1.5% dus lijkt een kleine bug in te zitten, zal nog even in extra kijken maar vind het vrij complex qua absolute vochtgehalte. Misschien ben ik er niet slim genoeg voor maar als ik vocht uit de badkamer wil hebben dan wil ik dat hij harder gaat afzuigen ongeacht het vochtgehalte buiten de wtw filtert vocht er toch gedeeltelijk al uit (zolang de bypass dicht is) en de droge lucht in huis moeten getransporteerd worden naar de badkamer, Ja daarmee komt er meer vochtige lucht in de complete inhoud van het huis maar dat is denk ik verwaarloosbaar want de vochtplek in de natte ruimtes wil je kunnen reguleren

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 16:04
Ramkoe schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Thanks, ik had hem al op 7.5% gezet maar nog geen actie bij het douchen. Overigens het vochtpercentage Lees ik uit in de wtw vochtsensor dat is immers de plaats dat ik wil dat er wat gebeurt zelfs daar zie ik de beschreven piek.

Ik kijk er snel wel weer even naar als ik nu de slider in rf configuratie omzet naar nogmaals een verdubbeling naar 15% springt deze automatisch meteen naar 1.5% dus lijkt een kleine bug in te zitten, zal nog even in extra kijken maar vind het vrij complex qua absolute vochtgehalte. Misschien ben ik er niet slim genoeg voor maar als ik vocht uit de badkamer wil hebben dan wil ik dat hij harder gaat afzuigen ongeacht het vochtgehalte buiten de wtw filtert vocht er toch gedeeltelijk al uit (zolang de bypass dicht is) en de droge lucht in huis moeten getransporteerd worden naar de badkamer, Ja daarmee komt er meer vochtige lucht in de complete inhoud van het huis maar dat is denk ik verwaarloosbaar want de vochtplek in de natte ruimtes wil je kunnen reguleren
Voor mij is ook niet precies duidelijk hoe "Sensor sensitivity" werkt. Ik weet dat je met de drukmenu van orcon units wel de "% RH verhoging" kan instellen op 1 of 2%. Geen idee of dit het zelfde is als "sensor sensitivity". Mij lijkt dat bij een lage value de unit juist gevoeliger wordt voor verandering in luchtvochtigheid.

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 19:26
Ramkoe schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

hoe stel ik deze in en lees ik deze uit? welke commando's / parameters? heb ondertussen alles werkend hier met ramses_cc. ramses extra nog niet in verdiept.

• Wimpie70
Een volgende stabiele versie van Ramses RF is bijna af. Testers kunnen pre-release 0.59.9 dit weekend al uitproberen.

• posttoast
Ik heb de laatste week in één van mijn kamers af en toe extreem hoge (onrealistische) CO2 waarden uit de Orcon Sensors. Vannacht 33.792 ppm. Is dit bekend gedrag en moet ik dat gewoon negeren? Of betekent dit dat de sensor kapot aan het gaan is?

Wordt lastig om me hier op garantie te beroepen gok ik (ook al is dat ding nog minder dan 2 jaar oud), want het feit dat ik de boel met Ramses-RF uitlees is natuurlijk "niet de bedoeling".

omniscale.nl

• Wimpie70
welke versie van ramses gebruik je ?

• posttoast
Wimpie70 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:33:
welke versie van ramses gebruik je ?
0.59.6

Het gebeurt overigens maar bij één van de 4 sensors.

omniscale.nl

• Vaevictis_
posttoast schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:32:
Ik heb de laatste week in één van mijn kamers af en toe extreem hoge (onrealistische) CO2 waarden uit de Orcon Sensors. Vannacht 33.792 ppm. Is dit bekend gedrag en moet ik dat gewoon negeren? Of betekent dit dat de sensor kapot aan het gaan is?

Wordt lastig om me hier op garantie te beroepen gok ik (ook al is dat ding nog minder dan 2 jaar oud), want het feit dat ik de boel met Ramses-RF uitlees is natuurlijk "niet de bedoeling".
Haal de wand unit eens los zodat ie een minuut spanningsloos is?

• Wimpie70
33,792 (= 0x8400) is een foutcode van de CO2 sensor, Deze wordt (nog) niet als zodanig gezien door RF.
Deze foutcode betekend: CO2 sensor fault: out_of_range_low

Callibratie zou kunnen helpen, controleer op condensatie in de sensor...

Ik zal een fix maken, maar het kan zijn dat deze pas na 0.60.0 in de releases komt...

[ Voor 14% gewijzigd door Wimpie70 op 23-08-2026 12:09 ]

• Wimpie70
Er is net een nieuwe pre release uit van Ramses RF: 0.59.10 (HACS). Dit is de 2e Release Candidate (en waarschijnlijk de laatste) voor een stabiele 0.60.0 versie. Als je de mogelijkheid hebt, graag testen, zodat we vandaag nog eventuele foutjes eruit kunnen halen.

Na 0.60.0 gaan we weer verder met ontwikkelen...

• posttoast
Dank! "Fijn" om te zien dat het dus waarschijnlijk gewoon een "geen bereik" issue is (ook niet fijn, maar minder vervelend). Ik heb net 0.59.10 geïnstalleerd, zal het vandaag even in de gaten houden.

omniscale.nl

• Wimpie70
@posttoast je kan de fix voor CO2 in de gaten houden via https://github.com/ramses-rf/ramses_rf/pull/1106

• posttoast
Dank! Als je logs o.i.d. van me nodig hebt, laat het me horen.

omniscale.nl

• cablegunmaster
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:34
Van deze week ben ik weer eens begonnen mijn Raspberry Pi Home assistant toe te voegen.
Ik ben dit weekend begonnen met een Ramses esp aan de slag te gaan.
Na heel wat frustratie en debuggen heb ik de goede configuratie gevonden, het was heel precies leeswerk om het werkende te krijgen. WPU Heatpump en de WtW systeem van HRC-400-EcoMax Orcon.

Dit zijn mijn bevindingen en waar ik tegen aan liep;
  • Ramses extra vinden maar niet de juiste ramses CC in de homeassistent (crasht zonder de Ramses CC implementatie / repository toe te voegen.
Dingen die ik gaande weg achter ben gekomen;
  • HVAC stap was in het begin onduidelijk omdat het meeste ervan uit gaat dat het haast standaard toegevoegt staat.
  • Het Binden van een fakeremote (herstarten van WtW ), 10 sec powercycle en daarna heb je maximaal 5 min discovery.
    https://github.com/ramses-rf/ramses_cc/wiki/5.2-Faking-Remotes-(switches)#orcon-
    Daarvoor had ik de action klaar gezet op mijn pc beneden om te binden want de WtW staat op zolder (even op en neer rennen).
Ik had het gevoel dat je heel veel geduld moet hebben om de juiste FAN device te vinden. Het discovery procies met het kijken door het MQQT log door en dat te analyzeren is een heel gedoe geweest. dat is en blijft een lastig proces. Het vinden van het juiste device en de fake remote binden was het moeilijkste, de commands daarna waren goed te volgen.

Dankje! _/-\o_ _/-\o_ voor deze mooie plugin, ik ben benieuwd naar wat voor moois ik nog meer kan doen naast de Fan op low of high zetten. :9 Ik leer veel van voorbeelden.

Als laatste vraag ik heb de cmds aan de FAN toegevoegd en aan de REM; welke blijft bestaan en heeft het nut dat het in de REM device staat? of kan ik ze daar weghalen.

Dusverre Ramses Extra, zie ik nog niet zo goed hoeverre dit meerwaarde heeft, maar dat is nog iets om in te lezen.

Andere vraag mijn Ramses heeft een Zee aan devices toegevoegd , hoe verwijder ik deze? als ik deze niet meer wil zien in mijn devices overzicht.

*Edit versies toegevoegd;
Ramses RF 0.59.3
Ramses extras 0.21.2

HomeAssistent:
Core: 2026.8.2
Frontend: 20260729.7

[ Voor 3% gewijzigd door cablegunmaster op 23-08-2026 20:22 ]

• Wimpie70
@cablegunmaster Ik zal proberen te antwoorden.
Het is altijd handig om te vermelden met welke versies je werkt: Ramses RF, Ramses Extras, HA.
Ramses Extras heeft Ramses RF (of _cc) nodig (dependency). Eerst RF installeren dus.

Commands: Als het goed is staat er commentaar bij je REM dat commando's in het vervolg bij een FAN horen. Dit is gedaan omdat we naar een 'Single Source Of Truth' situatie willen. Een FAN kan meerdere REM's hebben...vandaar: commando's bij FAN.

Ramses Extras. Het is een uitgebreide integratie, die bestaat uit meerdere 'features' die je aan of uit kan zetten. Ooit begonnen met een kaart voor de HVAC FAN. Inmiddels veel meer mogelijkheden. De wiki geeft je meer info.

Teveel devices...kan. Misschien heb je veel buren die ook met je HGI praten. Je kan bij het ontdekken (discovery) van apparaten aangeven of het van jezelf is, of van bijvoorbeeld pietje aan de overkant. Hiervoor wordt '_owner' gebruikt. De '_owner' in de root ben je zelf (me). Als je het nog niet precies weet tijdens het discovery proces, dan sla je die voorlopig even over totdat alles bekend is voor je.
Handig hierbij kan het RSSI getal zijn. Deze geeft aan of het een sterk signaal geeft. Ik meen laag=dichtbij, maar dat weet ik even niet uit mn hoofd.

• Wimpie70
We hebben weer een paar issues gefixed. Versie 0.59.11 (RC-4) is uit en beschikbaar via HACS.

Graag testen als je daar de gelegenheid voor hebt, en eventuele problemen posten op https://github.com/ramses-rf/ramses_cc/issues. Zonder feedback weten we ook niet of er nog iets mis gaat.

• Oboeman
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:32
Afgelopen weekend ook eindelijk ons nieuwe ventilatiesysteem geïnstalleerd, en meteen maar aan de gang gegaan met het automatiseren. Ik heb uiteindelijk het voor elkaar gekregen dat ik alle commando's kan sturen naar mijn ventilatieunit via ramses rf (ik gebruik nu net versie 0.59.11).

Het leek me meteen mooi om ook ramses extra uit te proberen (ik gebruik hier ook de allerlaatste versie), zeker met de temperatuur optie om iets van koele lucht het huis in te krijgen. Ik heb de optie aangezet, en functioneel werkt het. Ik heb helaas alleen wat problemen met de HVAC card, deze geeft niet alle waardes/status goed weer. Is dit een bekend probleem, of staat er misschien wat fout in mijn config? ik heb 2 unavailable waarden, en er staat een groen vraagteken naast online. Ook als ik op temp control druk, komt er geen blauw randje om temp control staan, deze blijft altijd om 'auto extras on' staan. Voor nu heb ik de commando's er ook rechtstreeks onder gezet, zodat ik zeker weet wat de status is en dat het commando aan of uit staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Zv-YWhwyoDnrg8IEnm9EL3okmA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yTG01hQSchRIcv64kZ0pzJUz.png?f=fotoalbum_large

• cablegunmaster
Oboeman schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:11:
Afgelopen weekend ook eindelijk ons nieuwe ventilatiesysteem geïnstalleerd, en meteen maar aan de gang gegaan met het automatiseren. Ik heb uiteindelijk het voor elkaar gekregen dat ik alle commando's kan sturen naar mijn ventilatieunit via ramses rf (ik gebruik nu net versie 0.59.11).

Het leek me meteen mooi om ook ramses extra uit te proberen (ik gebruik hier ook de allerlaatste versie), zeker met de temperatuur optie om iets van koele lucht het huis in te krijgen. Ik heb de optie aangezet, en functioneel werkt het. Ik heb helaas alleen wat problemen met de HVAC card, deze geeft niet alle waardes/status goed weer. Is dit een bekend probleem, of staat er misschien wat fout in mijn config? ik heb 2 unavailable waarden, en er staat een groen vraagteken naast online. Ook als ik op temp control druk, komt er geen blauw randje om temp control staan, deze blijft altijd om 'auto extras on' staan. Voor nu heb ik de commando's er ook rechtstreeks onder gezet, zodat ik zeker weet wat de status is en dat het commando aan of uit staat.

[Afbeelding]
Oeh... waar heb je de template van dit dashboard vandaan? :) kan je hem delen?
edit:
ramses extra fan card _/-\o_
Ramses RF: Versie 0.59.11 (RC-4) geinstalleerd en weer verder aan het puzzelen.

[ Voor 4% gewijzigd door cablegunmaster op 23-08-2026 20:38 ]

• Wimpie70
@Oboeman Nog even bij de default feature je FAN op enable zetten. Deze berekend dan de abs. luchvochtigheid die nu unavailable is.

Dit is ook de oorzaak waarom je '?' ziet...
Nice template :D

• cablegunmaster
Template ramses extra; _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0lWZj3EptUcWxKmXLcfU3kSUDk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nuFm8p4PJB5TJYmukpAa9qw7.png?f=fotoalbum_large

Ik ben braaf geweest en ben 3 paginas verder met documentatie.
De vragen die ik heb; hij zegt dat deze offline is terwijl de knoppen erop reageren.
en twee waardes niet beschikbaar, wat moet hier staan? param_75 comfort temperatuur mist.

Edit: deze staat blijkbaar in configuration en sommige opties zijn daar disabled).
sensor die ik mogelijk mis, hij staat nu in eco mode. en bovenaan staat 0 min? waarvoor is dit.

De rest heb ik uitgevogeld door een paar disabled entities aan te zetten, en erachter te komen dat ik een CO2 sensor mis (niet standaard? ) ben al potverdikkeme verwend met al dit moois.

excuses als ik te nieuwschierig ben. :9

Ramses RF: Versie 0.59.11 (RC-4)
Ramses extras 0.21.2

HomeAssistent:
Core: 2026.8.2

[ Voor 38% gewijzigd door cablegunmaster op 23-08-2026 22:23 ]

• Wimpie70
De wiki van Ramses Extras loopt een beetje achter, maar de grote lijnen staan er wel op.

Absolute Humidity: zoals 2 posts hierboven al genoemd, even Default feature van je FAN aanzetten in de config van _extras

Comfort temperatuur mist: in schema van Ramses RF, bij FAN de '_bound' REM instellen. Het liefst gebruik je hier een faked REM voor (zie wiki van Ramses RF). Voorbeeld:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
32:153289:
  _bound: 37:168270
  _class: FAN
37:168270:
  _class: REM
  _commands:
    _comment: Commands on REM (Phase 3a) — consider moving to FAN
  _faked: true
  _owner: me
Je FAN zal alleen antwoorden op 2411 codes (instellingen, waaronder de comfort temperatuur) met een verbonden REM (of DIS). Je moet hiervoor even instellen met welke REM dit gedaan kan worden.

Offline status: kan zo niet zien waardoor het komt...Extras detecteerd als er een geen antwoord komt van de FAN. Misschien zie je een foutmelding in de logs. Je kan ook de debug feature in _extras gebruiken met de Log Explorer dashboard kaart.

Maar ik zou eerst even kijken naar de instellingen die ik net noemde.

• Wimpie70
Ramses Extras heeft een nieuwe release (0.21.3) met daarin opties om de check of het buiten minder vochtig is dan binnen te negeren bij spikes, naar aanleiding van https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/85938066

Verder wat kleine fixes en updates voor de Ramses RF regressie test tool.

• Oboeman
Wimpie70 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:55:
@Oboeman Nog even bij de default feature je FAN op enable zetten. Deze berekend dan de abs. luchvochtigheid die nu unavailable is.

Dit is ook de oorzaak waarom je '?' ziet...
Nice template :D
Dat ik dan de default feature vergeet 8)7

Deze heb ik nu aanstaan, en het vraagteken is inderdaad verdwenen. Toch blijf ik met de 2 unavailable waardes zitten. Er zijn wel 2 waardes bij de settings bijgekomen, maar ik heb het idee dat de abs niet goed wordt berekend?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cjr_g3N65wLjip64XzsU0zFRdRA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BFTbTGbi51wovYXhXuBtyvN6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/riFi01TBHAo3UC9d6DKp9uFr9d0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TZ0krMb0L0H0X4DOXf8SoLxS.png?f=user_large

• Ramkoe
frankrox schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 21:21:
[...]

hoe stel ik deze in en lees ik deze uit? welke commando's / parameters? heb ondertussen alles werkend hier met ramses_cc. ramses extra nog niet in verdiept.
als je ramses hebt en je apparaat heb ingesteld zie je gewoon onder ramses bij apparaten zie je deze settings staan.

• Wimpie70
@Oboeman Ik zie dat ze op 'derived' staan. Dit is toevallig een optie die ik in de laatse versie (0.21.4) al had verwijderd. Upgrade, of zet de source (Sensor Control feature) op Internal of External.
Ik heb nog even verder gekeken, maar het lijkt dat het ook te maken heeft met de namen van de entiteiten. Kan je vertellen hoe die bij jou zijn voor de temperatuur en humidity sensoren ? De ID namen bedoel ik dan. Deze kan je vinden in Ramses RF, onder je FAN.

[ Voor 39% gewijzigd door Wimpie70 op 25-08-2026 13:59 ]

• Oboeman
Wimpie70 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:35:
@Oboeman Ik zie dat ze op 'derived' staan. Dit is toevallig een optie die ik in de laatse versie (0.21.4) al had verwijderd. Upgrade, of zet de source (Sensor Control feature) op Internal of External.
Ik heb nog even verder gekeken, maar het lijkt dat het ook te maken heeft met de namen van de entiteiten. Kan je vertellen hoe die bij jou zijn voor de temperatuur en humidity sensoren ? De ID namen bedoel ik dan. Deze kan je vinden in Ramses RF, onder je FAN.
Ik gebruik versie 0.21.4 al, maar toch laat deze derived zien. Ook wanneer ik de source van de sensoren op external en weer naar internal zet.

Als ik bij ramses extras naar fan configuration ga, en vervolgens naar internal fan sensors, dan staan al mijn sensoren zo geconfigureerd dat ze op internal from fan staan, op comfort temp na, die staat op internal param 75

In de system schema van ramses zelf staan onder mijn FAN geen namen vermeld. Onder sensors staan daar alleen 3 externe CO2 sensoren, en die zijn ook fysiek extern aanwezig.
_commands:
    _comment: Commands on FAN (Phase 3b) — =target entity for automations
    auto:
      code: 22F1
      payload: '000407'
      verb: I
    auto2:
      payload: '000507'
    away:
      payload: '000007'
    boost:
      payload: '000607'
    bypass_auto:
      code: 22F7
      payload: 00FFEF
      verb: W
    bypass_close:
      payload: 0000EF
    bypass_open:
      payload: 00C8EF
    disable:
      payload: '000707'
    high:
      payload: '000307'
    high_15:
      code: 22F3
      payload: 00120F03040404
    high_30:
      payload: 00121E03040404
    high_60:
      payload: 00123C03040404
    low:
      payload: '000107'
    med_60:
      payload: 00123C02040404
    medium:
      payload: '000207'
    request10D0:
      code: 10D0
      payload: '00'
      verb: RQ
    request31DA:
      code: 31DA
      payload: '00'
    reset_filter:
      payload: 00FF
  _zone_id: 1
  remotes:
    - xx:xxxxxx
    - yy:yyyyyy
  sensors:
    - qq:qqqqqq
    - rr:rrrrrr
    - zz:zzzzzz

• Wimpie70
@Oboeman Zie je iets van sensor.32_153289_outdoor_humidity ? Dit kan je zien bij Ramses RF, klik op je FAN, klik op outdoor humidity, klik op settings (tandwiel).
Maar het kan ook zijn dat je de FAN een andere naam hebt gegeven ?

Je kan ook nog een snelle omweg testen: zet bij Sensor Control de temp en humid sources op external en dan wel de interne sensoren kiezen...

• Oboeman
Wimpie70 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:26:
@Oboeman Zie je iets van sensor.32_153289_outdoor_humidity ? Dit kan je zien bij Ramses RF, klik op je FAN, klik op outdoor humidity, klik op settings (tandwiel).
Maar het kan ook zijn dat je de FAN een andere naam hebt gegeven ?

Je kan ook nog een snelle omweg testen: zet bij Sensor Control de temp en humid sources op external en dan wel de interne sensoren kiezen...
Ja, ik zie daar inderdaad de outdoor humidity sensor

En mijn sensor heeft inderdaad een andere naam gekregen, maakt dat nog uit voor de rest van de config?

[ Voor 9% gewijzigd door Oboeman op 25-08-2026 17:32 ]

• Wimpie70
ok, maar welke ID heeft ie ?

• Oboeman
sensor.fan_32_156866_outdoor_humidity

[ Voor 10% gewijzigd door Oboeman op 25-08-2026 17:34 ]

• Wimpie70
3 dingen:

- heb je een github account ? dan is het misschien handiger om daar even een issue te maken: https://github.com/wimpie70/ramses_extras/issues. Dan kan ik wat gerichter het probleem oplossen zonder hier teveel te posten.

- zie je foutmeldingen in de logs ?

- probeer de omweg die ik eerder noemde.

• ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10-09 19:13
Ramses RF 0.60.0 staat in HACS, en zal ‘vanzelf’ in HA verschijnen. Een “echte” release met de hele config via het Schema. Zie de Wiki voor tips

@Wimpie70 nog bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door ebroerse op 25-08-2026 17:56 ]

• steadye
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-09 20:34
Hallo,

Ik ben momenteel in discussie met installateur van onze hrc-400 ecomax in ons nieuwe huis.
Het valt ons op dat de box in stand auto eigenlijk nooit op spint, ook niet als de de badkamer op 85% luchtvochtigheid zit.
De installateur geeft aan dat de lucht gemengd met de lucht uit de bijkeuken, keuken en toiletten dan waarschijnlijk nog niet vochtig genoeg is.
Opvallend is wel dat de lucht uit de badkamer maar zo'n 3 meter hoeft af te leggen naar de wtw unit. Ook als ik handmatig standje 2 kies dus hardere afzuiging, zou ik verwachten dat de box wel aangeeft dat het vocht detecteert, maar dat doet het ook niet.

Installateur geeft aan dat we de box maar standaard op stand 2 moeten laten staan en dat we na het douchen maar op het klokje moeten drukken. Ik vind dat een raar verhaal;, want dat zou ook betekenen dat de lucht uit de keuken, waar een recirculatie afzuigkap wordt gebruikt ook nooit voldoende afgezogen zou worden.

Onze ervaring met een ORCON mvs15 in ons oude huis was dat deze wel vrij snel al op spinde bij het douchen, volgens mij zit hier dezelfde vochtsensor in.

Tuurlijk ben ik ook van de domotica en zal ik hier met alle tips op dit forum wel uitkomen om het zelf te fixen, maar vooralsnog wil ik graag dat de installateur met een gedegen antwoord komt. Zij hebben alles uitgerekend, dus zou het volgens hun goed moeten zijn.

Bij het ontwerp werd ons al aangeraden om ook direct maar wel een electrische radiator te plaatsen tegen vocht en schimmelvorming. Ik denk dan als zij dat al aanraden dat er iets niet goed gaat in de berekening van het ventilatieplan.

Ik kan de standaard afzuigdebiet wel verhogen, maar aangezien de sensor blijkbaar op stand 2 ook geen vocht meet heeft dat geen zin. Ik heb wel gezien tijdens het inmeten dat als we het ventiel in de badkamer verder openzetten, dat de afzuiging in de keuken behoorlijk minder wordt.

Ze regelen de installatie in op standje 3, dus in stand 1 is er ook bijna geen flow naar mijn idee.

Zijn er hier meer mensen die dezelfde ervaring hebben met deze box?
Nog ideeen?, afgezien van het zelf bouwen van een oplossing?

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:38

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
steadye schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 22:02:
Hallo,

Ik ben momenteel in discussie met installateur van onze hrc-400 ecomax in ons nieuwe huis.
Het valt ons op dat de box in stand auto eigenlijk nooit op spint, ook niet als de de badkamer op 85% luchtvochtigheid zit.
De installateur geeft aan dat de lucht gemengd met de lucht uit de bijkeuken, keuken en toiletten dan waarschijnlijk nog niet vochtig genoeg is.
Opvallend is wel dat de lucht uit de badkamer maar zo'n 3 meter hoeft af te leggen naar de wtw unit. Ook als ik handmatig standje 2 kies dus hardere afzuiging, zou ik verwachten dat de box wel aangeeft dat het vocht detecteert, maar dat doet het ook niet.

Installateur geeft aan dat we de box maar standaard op stand 2 moeten laten staan en dat we na het douchen maar op het klokje moeten drukken. Ik vind dat een raar verhaal;, want dat zou ook betekenen dat de lucht uit de keuken, waar een recirculatie afzuigkap wordt gebruikt ook nooit voldoende afgezogen zou worden.

Onze ervaring met een ORCON mvs15 in ons oude huis was dat deze wel vrij snel al op spinde bij het douchen, volgens mij zit hier dezelfde vochtsensor in.

Tuurlijk ben ik ook van de domotica en zal ik hier met alle tips op dit forum wel uitkomen om het zelf te fixen, maar vooralsnog wil ik graag dat de installateur met een gedegen antwoord komt. Zij hebben alles uitgerekend, dus zou het volgens hun goed moeten zijn.

Bij het ontwerp werd ons al aangeraden om ook direct maar wel een electrische radiator te plaatsen tegen vocht en schimmelvorming. Ik denk dan als zij dat al aanraden dat er iets niet goed gaat in de berekening van het ventilatieplan.

Ik kan de standaard afzuigdebiet wel verhogen, maar aangezien de sensor blijkbaar op stand 2 ook geen vocht meet heeft dat geen zin. Ik heb wel gezien tijdens het inmeten dat als we het ventiel in de badkamer verder openzetten, dat de afzuiging in de keuken behoorlijk minder wordt.

Ze regelen de installatie in op standje 3, dus in stand 1 is er ook bijna geen flow naar mijn idee.

Zijn er hier meer mensen die dezelfde ervaring hebben met deze box?
Nog ideeen?, afgezien van het zelf bouwen van een oplossing?
Ik heb exact hetzelfde met een HRC400 uit 2022, reageert niet op vocht. Al vaker over geschreven, zie deze post o.a. vliegnerd in "Het grote Orcon HRC / WtW topic"

Bij mij is het echt de vochtregeling die niet werkt. Er schijnt een hele serie uit 2022 te zijn met dit probleem.

De vochtsensor van de WTW werkt prima en er komt voldoende vocht bij de WTW bij koken en douchen, dus ik heb het maar met een HA automation opgelost.

Tegenwoordig is Ramses extra de oplossing. Zie hierboven.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Vaevictis_
vliegnerd schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:57:
[...]

Ik heb exact hetzelfde met een HRC400 uit 2022, reageert niet op vocht. Al vaker over geschreven, zie deze post o.a. vliegnerd in "Het grote Orcon HRC / WtW topic"

Bij mij is het echt de vochtregeling die niet werkt. Er schijnt een hele serie uit 2022 te zijn met dit probleem.

De vochtsensor van de WTW werkt prima en er komt voldoende vocht bij de WTW bij koken en douchen, dus ik heb het maar met een HA automation opgelost.

Tegenwoordig is Ramses extra de oplossing. Zie hierboven.
Er zijn meerdere bugs of features die niet goed werken, dit is wel de meest irritante.

Ik weet dat er firmware updates zijn en met modbus TCP verbonden via de cloud (Orcon) is het mogelijk om remote een firmware update te doen. Ook in documentatie van Airios staat hoe je met modbus een update moet doen. Alleen zijn de binaries niet beschikbaar en je hebt geen garantie mocht er iets stuk gaan. Hoe mooi zou het zijn als we dit als community ooit voor elkaar zouden krijgen.

• RusFighter
Iemand die ramses_cc wiki beetje verwarrend vindt? Vooral hoe je een fan/remotes moet configureren met schema. Als ik bijvoorbeeld deze sectie bekijk, dan staat er dat ik _commands op REM moet configureren.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
29:099029:
  remotes:
    - 29:123150
29:123150:
  _commands:
    low:
      - code: 22F1
      - payload: '000206'
      - verb: I
    medium:
      - payload: '000306'
    high:
      - payload: '000406'
Kijk ik naar mijn huidige schema staat er dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
"32:155471":
  _bound: "37:168272"
  _scheme: orcon
  remotes:
    - "37:168272"
  _commands:
    auto:
      payload: "000407"
    auto2:
      payload: "000507"
    away:
      payload: "000007"
    boost:
      payload: "000607"
    bypass_auto:
      payload: 00FFEF
    bypass_close:
      payload: 0000EF
    bypass_open:
      payload: 00C8EF
    disable:
      payload: "000707"
    high:
      payload: "000307"
    high_15:
      payload: 00120F03040404
    high_30:
      payload: 00121E03040404
    high_60:
      payload: 00123C03040404
    low:
      payload: "000107"
    med_60:
      payload: 00123C02040404
    medium:
      payload: "000207"
    request10D0:
      payload: "00"
    request31DA:
      code: 31DA
      payload: "00"
    reset_filter:
      payload: 00FF
    _comment: Commands on FAN (Phase 3b) — target this entity for automations
"37:168272":
  _scheme: orcon
  _commands:
    auto: " I --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F1 003 000507"
    away: " I --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F1 003 000007"
    boost: " I --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F1 003 000607"
    bypass_auto: " W --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F7 003 00FFEF"
    bypass_close: " W --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F7 003 0000EF"
    bypass_open: " W --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F7 003 00C8EF"
    disable: " I --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F1 003 000707"
    high: " I --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F1 003 000307"
    high_15: " I --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    high_30: " I --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_60: " I --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F3 007 00123C03040404"
    low: " I --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F1 003 000107"
    med_60: " I --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F3 007 00123C02040404"
    medium: " I --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F1 003 000207"
    request10D0: RQ --- 37:168272 32:155471 --:------ 10D0 001 00
    request31DA: RQ --- 37:168272 32:155471 --:------ 31DA 001 00
    reset_filter: " W --- 37:168272 32:155471 --:------ 10D0 002 00FF"
    _comment: Commands on REM (Phase 3a) — will be deprecated, use FAN instead
In de _comment staat letterlijk dat ik op FAN niveau dit moet configureren.

Verder is hele orphans_hvac ook vaag, moet je nu wel of niet de HGI, faked remotes/sensors en FANS inzetten als ze al in je schema staan?

Verder heb je nog _bound: FAN: which REM can send 2411 commands maar nergens in voorbeeld staat dat je dit moet invullen, is dit nodig?

Ook is het mij niet duidelijk wat _scheme: FAN manufacturer (orcon/itho/vasco/nuaire) doet, voor mij iig niks als je dit op de FAN zet

Het zou heel fijn zijn als zulke dingen goed gedocumenteerd zijn. Voordeel hiervan is tevens dat AI dit vervolgens kan valideren tegen de implementatie.

• Wimpie70
Gebruikt de nieuwe firmware het R3 protocol ?

_commands op FAN idd. Uiteindelijk zal dit minimaal zijn door ingebouwde commandos die alleen overruled hoeven te worden...

_bound, invullen ja

Het meeste zal door het systeem zelf worden gedetecteerd

De Wiki wordt ge-update, maar de veranderingen zijn snel gegaan en dit loopt een beetje achter, en zal ook nog verder veranderen.

Als je wilt helpen met de wiki kan je altijd een issue aanmaken met een voorstel.

• Wimpie70
_scheme: Each vendor uses different hex codes for different mode names:
HexIthoNuaireOrconVasco
00offawayoff
01tricklelowaway
02lownormalmediumlow
03mediumboosthighmedium
04highautohigh
05auto_altauto
06boost
07off
09heater_off
0Aheater_auto

• RusFighter
Wimpie70 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:42:
Gebruikt de nieuwe firmware het R3 protocol ?

_commands op FAN idd. Uiteindelijk zal dit minimaal zijn door ingebouwde commandos die alleen overruled hoeven te worden...

_bound, invullen ja

De Wiki wordt ge-update, maar de veranderingen zijn snel gegaan en dit loopt een beetje achter, en zal ook nog verder veranderen.

Als je wilt helpen met de wiki kan je altijd een issue aanmaken met een voorstel.
Het is redelijk lastig om met wiki te helpen als je niet weet welke "traits" wat doen en waar ze horen te staan.
Dit is als je passive device discovery aanzet in advanced?

• ebroerse
RusFighter schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:36:...
Voordeel hiervan is tevens dat AI dit vervolgens kan valideren tegen de implementatie.
Tja, AI (LLM) heeft geholpen om het te schrijven. Stel het op prijs dat echte mensen het ‘valideren’, maar het is en blijft vrijwilligerswerk.

• ebroerse
RusFighter schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:29:
[...]
Dit is als je passive device discovery aanzet in advanced?
Ja, klopt. Staat standaard al aan.

Alle traits staan hier, voor de liefhebber. Staan ook in de Wiki.

[ Voor 4% gewijzigd door ebroerse op 27-08-2026 20:12 ]

• Oboeman
Oboeman schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 20:11:

[Afbeelding]
Het issue van de unavailable waarde is ondertussen opgelost in ramses extras. Bedankt @Wimpie70 !

• Wimpie70
Ja, dat was een lastige :D Bedankt voor het steeds testen en de logs.

[ Voor 45% gewijzigd door Wimpie70 op 27-08-2026 21:31 ]

• Ramkoe
Oboeman schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:29:
[...]

Het issue van de unavailable waarde is ondertussen opgelost in ramses extras. Bedankt @Wimpie70 !
ja hier ook nu:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaLkSnm_cLlwIr9AgbbOFlT_YHA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/cyxOY3ka2PRA6Mj09yTWHfmY.png?f=user_large , weet niet of het user error was maar inmiddels staan alle waardes nu zonder error in het dashboard, nu nog even verder spelen met automatisering voor afzuiging bij het douchen!

Na reboot pakt hij comfort temperatuur setting niet meteen over maar negeer dat maar even op screenshot :+*edit is nu opgehaald*

[ Voor 18% gewijzigd door Ramkoe op 28-08-2026 14:45 . Reden: screenshot update! ]

• Wimpie70
Mooi om te horen. De comfort Temperature, en andere 2411 params worden iets later opgehaald bij je FAN, dit om teveel verkeer te voorkomen. Het zijn berichten die de FAN niet vanzelf stuurt.

Mocht dit na enige tijd niet opgehaald zijn, kan je ze (samen met de andere) nog even handmatig ophalen via de config (tandwieltje) in de kaart.

Ze worden zowieso iedere 6 uur ververst door Ramses RF.

[ Voor 5% gewijzigd door Wimpie70 op 28-08-2026 14:33 ]

• ebroerse
Ook hier even als tip:

Wie HA Core 2026.9.0 wil installeren zodra die uitkomt begin september, moet eerst Ramses RF 0.60.2 (of later) installeren, want door een paar veranderingen in HA start de integratie anders niet op. We hebben het met de beta-versie getest en 0.60.2 draait ook "gewoon" met de huidige HA Core 2026.8.x. 8)

• cablegunmaster
Wimpie70 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:55:
_scheme: Each vendor uses different hex codes for different mode names:
HexIthoNuaireOrconVasco
00offawayoff
01tricklelowaway
02lownormalmediumlow
03mediumboosthighmedium
04highautohigh
05auto_altauto
06boost
07off
09heater_off
0Aheater_auto
Dank op basis hiervan weer mijn schema aangepast;

Schema op basis van een Orcon ventilatie systeem; voorbeelden helpen mij al gauw om nieuwe dingen te maken en aan te passen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
_owner: cablegunmaster
18:050704:
  _class: HGI
32:136873:
  _bound: 37:050704
  _commands:
    _comment: Commands on FAN (Phase 3b) — target this entity for automations
    off:
      payload: '000004'
    away:
      payload: '000104'
    low:
      payload: '000204'
    medium:
      payload: '000304'
    high:
      payload: '000404'    
    auto:
      payload: '000504' 
    boost:
      payload: '000604'
    timer_10mins:
      payload: 00020A04040000
    timer_15mins:
      payload: 00020F04040000
    timer_30mins:
      payload: 00021E04040000
    timer_60mins:
      payload: 00023C04040000
    'false':
      payload: '000004'
  remotes:
    - 37:050704
37:050704:
  _bound: 32:136873
  _commands:
    _comment: Commands on REM (Phase 3a) — will be deprecated, use FAN instead
    'false': ' I --- 37:050704 32:136873 --:------ 22F1 003 000004'
    away: ' I --- 37:050704 32:136873 --:------ 22F1 003 000104'
    low: ' I --- 37:050704 32:136873 --:------ 22F1 003 000204'
    medium: ' I --- 37:050704 32:136873 --:------ 22F1 003 000304'
    high: ' I --- 37:050704 32:136873 --:------ 22F1 003 000404'
    auto: ' I --- 37:050704 32:136873 --:------ 22F1 003 000504'
    boost: ' I --- 37:050704 32:136873 --:------ 22F1 003 000604'
    timer_10mins: ' I --- 37:050704 32:136873 --:------ 22F3 007 00020A04040000'
    timer_15mins: ' I --- 37:050704 32:136873 --:------ 22F3 007 00020F04040000'
    timer_30mins: ' I --- 37:050704 32:136873 --:------ 22F3 007 00021E04040000'
    timer_60mins: ' I --- 37:050704 32:136873 --:------ 22F3 007 00023C04040000'
  _note: Orcon 15RF Remote
  commands: null
Even beide varianten neergezet als voorbeelden; de REM entity gaat binnenkort leeg.

Voorheen pakte de Orcan de commands weer terug op als deze waren uitgevoerd en toonde deze in het RAMSES entity scherm; nu blijft er auto staan wat ik ook doe als feedback. dit is iets wat op viel; geen idee of dit een bug is of dat het een vertaal slag is die nog gefixt moet worden.

Een kleine bijkomstigheid tijdens het opslaan van de cmd; off komt terug als 'false' als je opslaat.

RAMSES RF: 0.60.3
Ramses Extra 0.21.10

HA:
Core 2026.8.3

[ Voor 3% gewijzigd door cablegunmaster op 31-08-2026 23:44 ]

• ebroerse
cablegunmaster schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:01:
[...]
Een kleine bijkomstigheid tijdens het opslaan van de cmd; off komt terug als 'false' als je opslaat.
Zet 'off' tussen single quotes, dan blijft het staan.

Vanaf 0.60.4 kun je de standaard commando trouwens weglaten, ook bij de fan, mits je een _scheme: (orcon, vasco, ...) definieert.

• cablegunmaster
ebroerse schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:44:
[...]

Zet 'off' tussen single quotes, dan blijft het staan.

Vanaf 0.60.4 kun je de standaard commando trouwens weglaten, ook bij de fan, mits je een _scheme: (orcon, vasco, ...) definieert.
Ik kan niet wachten :D .

• Wimpie70
Alleen de timer commando's ben ik vergeten, die komen met de volgende (>0.60.4) versie mee.
Als je de commando's weghaalt, maak dan eerst even een kopietje voor de zekerheid...

Deze 'ingebakken' commando's kan je dan nog steeds wel 'overrulen' in je fan.

Je kan dan ook de nl woorden (hoog, laag, etc) gebruiken (als je nl taal gebruikt, engels werkt zowieso.) De actions zijn ook verbeterd en bv set_mode geeft je een drop-down met beschikbare modes voor jouw _scheme, en/of evt. extra 'mode' commando's....later meer in de wiki.

• Wimpie70
cablegunmaster schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 23:01:

Voorheen pakte de Orcan de commands weer terug op als deze waren uitgevoerd en toonde deze in het RAMSES entity scherm; nu blijft er auto staan wat ik ook doe als feedback.
Kan je hier iets duidelijker over zijn ? Ik zie dat je ook _extras gebruikt. Afhankelijk wat je daar aan hebt staan kan deze de mode ook terugzetten naar auto.

Maak anders even een issue aan op https://github.com/ramses-rf/ramses_cc/issues met wat er precies gebeurt.

• cablegunmaster
Wimpie70 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 00:01:
[...]

Kan je hier iets duidelijker over zijn ? Ik zie dat je ook _extras gebruikt. Afhankelijk wat je daar aan hebt staan kan deze de mode ook terugzetten naar auto.

Maak anders even een issue aan op https://github.com/ramses-rf/ramses_cc/issues met wat er precies gebeurt.
Done en dankje voor de super snelle reply ik voel me gezien. O+

• posttoast
posttoast schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 11:32:

Het ging een hele tijd goed, maar nu toch weer bingo. Nu zijn het waarden die op zich wel realistisch zouden kúnnen zijn (momenteel 1410 ppm), ware het niet dat er helemaal niemand in die kamer is en de afgelopen uren ook niet geweest is. De rest van het huis ligt tussen de 600 en 800. Het gekke is dat ie gisteravond rond 20.00 uur opeens omhoog schoot (op dat moment was er ook niemand in die kamer).

Het vervelende is dat de WTW-unit er ook op triggert in de auto-stand, die gaat enorm staan loeien. Het is dus geen Ramses RF issue.

Ik heb vannacht de sensor eraf gehaald en net weer teruggeplaatst, maar dat hielp niet. Iemand nog tips?

omniscale.nl

• Wimpie70
Ik begreep dat de sensor infrarood licht detectie gebruikt. Stof, insect ? filter ? Voorzichtig met zuigen/blazen.

De waarde zelf is geen max of iets dergelijks, denk dat het idd een hardware probleem is.

[ Voor 28% gewijzigd door Wimpie70 op 04-09-2026 09:13 ]

• posttoast
Wimpie70 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:12:
Ik begreep dat de sensor infrarood licht detectie gebruikt. Stof, insect ? filter ? Voorzichtig met zuigen/blazen.

De waarde zelf is geen max of iets dergelijks, denk dat het idd een hardware probleem is.
Goeie :) Ik ga wel even kijken of ik (voorzichtig) met wat perslucht kan blazen.

Edit: helaas, het mocht niet baten. Dan is nu de vraag of ik me kan beroepen op garantie. Ik gok dat de installateur er niet zoveel boodschap aan heeft dat ik die dingen uitlees :(

[ Voor 18% gewijzigd door posttoast op 04-09-2026 16:52 ]

omniscale.nl

• cablegunmaster
posttoast schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:26:
[...]

Goeie :) Ik ga wel even kijken of ik (voorzichtig) met wat perslucht kan blazen.

Edit: helaas, het mocht niet baten. Dan is nu de vraag of ik me kan beroepen op garantie. Ik gok dat de installateur er niet zoveel boodschap aan heeft dat ik die dingen uitlees :(
Beroepen op garantie is het minste wat je zou doen. Nee heb je ja kun je krijgen. ergste geval zou je een eigen sensor moeten vervangen. (ook benieuwd of hiervoor een topic is) eigen sensor voor CO2 toevoegen aan WTW. (en welke degelijk zijn).

Ik zou op zijn minst verwachten dat je een nieuwe sensor krijgt, dit zou onder garantie moeten vallen gezien het binnen de periode van X jaar gezien moge zijn als een defect. ik vraag me nu zelf ook af bij wie ik moet zijn als ik een probleem heb hierbij maar dan zou ik bij de bouwer moeten zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door cablegunmaster op 04-09-2026 21:43 ]

• NoControl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:06
Ik heb net ramses_extras 0.21.13 aan de praat gekregen op ramses_cc 0.60.4 (met één verdere commit manueel toegepast als bugfix) en HAOS 2026.9.1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FbRwS_e3v7xivwO0VjszUHNQQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fG92fRorTex1qYVNm2zBXktK.png?f=fotoalbum_large

Dit is met een Orcon HRC-350-Ventiflow uit 2021 via een Elecram "Sub‑GHz 855–925 MHz Bridge – ESP32‑C6 WiFi/Zigbee" (thanks, Marcel :)) gekoppeld via de MQTT app van HAOS. (Ik weet nu ook hoe warm het is bij de buren O-).)

Een detail waarop ik lang heb zitten zoeken: met de FAN en fake remote in ramses_cc toegekend aan een area (bijv. "Laundry Room"), werkte ramses_extras niet voor mij. Mogelijk werkt dat wel als alles op dezelfde area staat, of misschien heb ik de area aangepast nadat ik ramses_extra al geconfigureerd had... De ramses_extra boodschappen in het HA logboek hielpen hier uiteindelijk.

Ter info voor de nieuwsgierigen een foto van de controller (de dikke witte kabels zijn de 230 V voeding en de connectie met de fysieke 3-standen-draaiknop die vermoed ik de bouwfirma eraan geprutst heeft i.p.v. een remote):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gF_l3zdGIQaJyN_pCRpVdcL2KMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qVI92Nq7pBSTCuCDis7HMDw.jpg?f=fotoalbum_large

• Wimpie70
@NoControl Grappig die kabel. Kan je nog steeds de stand 'overrulen' met Ramses RF als die schakelaar in een bepaalde stand staat ?
Wat werkte er niet precies ? Ik zou verwachten dat de FAN harder zou gaan draaien om te koelen, maar misschien heb je die instelling op LOW staan ?

Als je nog problemen hebt, graag een issue aanmaken op https://github.com/wimpie70/ramses_extras/issues, met logs als bijlage.

• cablegunmaster
ik ben blij met de nieuwe update, uit zichzelf ging mijn WTW op standje hoog staan tijdens het douchen. :) om even later weer terug te gaan. geen idee welke fix dit was maar het leek goed te werken. de sonoff sensor (zigbee) bleek niet sterk genoeg te zijn om door de betonnen muur heen te gaan. dus dit was een nice suprise.

[ Voor 24% gewijzigd door cablegunmaster op 09-09-2026 22:06 ]

• Ramkoe
cablegunmaster schreef op woensdag 9 september 2026 @ 22:05:
ik ben blij met de nieuwe update, uit zichzelf ging mijn WTW op standje hoog staan tijdens het douchen. :) om even later weer terug te gaan. geen idee welke fix dit was maar het leek goed te werken. de sonoff sensor (zigbee) bleek niet sterk genoeg te zijn om door de betonnen muur heen te gaan. dus dit was een nice suprise.
hoe heb je de balans ingesteld? bij mij werkt dit niet automatisch

• cablegunmaster
Ramkoe schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:24:
[...]

hoe heb je de balans ingesteld? bij mij werkt dit niet automatisch
Ik heb nog niet bekeken waar dit is? maar alles is vanilla volgens hoe de wtw ingesteld staat?

minimum relatief vochtigheid : '40%', maximaal: '60%',
gewenste snelheid (koeling) 'laag'
Offset absolute luchtvochtigheid '0,4'
Comfort delta activate'1celcius'.
Comfort delta deactivate (0,5 celcius)
Cooling delta activate'1celcius'.
Cooling delta deactivate (0,5 celcius)

welke waarde zoek je specifiek?

[ Voor 15% gewijzigd door cablegunmaster op 10-09-2026 13:18 ]

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste