Het grote Orcon HRC / WtW topic

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

  • pim schijndel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-06 15:17
Vaevictis_ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:20:
[...]

Ja dat klopt de klep hoort dicht te zijn in de winter heb de bypass zelf open gezet? Anders is deze defect want staat normaal dicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSlD4Oq7Vd2qGAxqQCdTFdxv5jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YpIa0f5GL3JJexs0hEsmIUbs.jpg?f=fotoalbum_large

  • pim schijndel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-06 15:17

  • pim schijndel
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-06 15:17
Mijn klep staat zo nu als op de afbeelding..dus klep staat verticaal...dat is toch de juiste stand in de winter?

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
pim schijndel schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:59:
[...]

Mijn klep staat zo nu als op de afbeelding..dus klep staat verticaal...dat is toch de juiste stand in de winter?
Ja dan staat de bypass dicht. Neem even contact op met de installateur / leverancier.

  • Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:09
Afgelopen dagen zag ik meermaals dat mijn efficiency boven de 100% kwam, bijzonder.. Supply temp is hoger dan de Indoor temp. Enige verklaring die ik kan bedenken is dat de sensoren niet nauwkeurig zijn. Zien meer mensen dit en weet iemand waar het aan ligt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XaoMhSTcLEFdcDlIkBBa4lM7ECo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OX4cZxzwu9hNgyHFhnjcxG2v.png?f=fotoalbum_large

  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 21:47
Stanvv schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:16:
Afgelopen dagen zag ik meermaals dat mijn efficiency boven de 100% kwam, bijzonder.. Supply temp is hoger dan de Indoor temp. Enige verklaring die ik kan bedenken is dat de sensoren niet nauwkeurig zijn. Zien meer mensen dit en weet iemand waar het aan ligt?

[Afbeelding]
Hmm laatste 7 dagen heb ik dit bij mijn unit niet gezien. Wel vraag ik me nog steeds af waar de sensoren van exhaust temp/humidity en supply temp/humidty zitten. In alle handleidingen zie ik namelijk dat de orcon units maar 2 temp/humidity sensoren hebben. Dit zijn de outdoor (toevoer vanuit buiten) en indoor sensoren (afvoer vanuit binnen). Mijn gok is dat de exhaust en supply sensoren in de inblaas en uitblaas fan zitten of zelfs gesimuleerd worden (geen idee hoe).

  • TijmenvS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-06 06:50
Stanvv schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:16:
Afgelopen dagen zag ik meermaals dat mijn efficiency boven de 100% kwam, bijzonder.. Supply temp is hoger dan de Indoor temp. Enige verklaring die ik kan bedenken is dat de sensoren niet nauwkeurig zijn. Zien meer mensen dit en weet iemand waar het aan ligt?

[Afbeelding]
Ik heb dat de afgelopen dagen ook. Ook hele grote uitschieters omlaag trouwens (tussen 32% en 142% efficiëntie). Ik denk dat de berekening onbetrouwbaar wordt omdat de binnen en buitentemperatuur te dicht bij elkaar liggen. En soms is de buitentemperatuur misschien ook daadwerkelijk hoger dan de binnentemperatuur.

  • Koennie
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 22-04 21:20
Hallo,
ik heb ook een HRC300 in mijn huis hangen en draait sinds 2019. Altijd veelvuldig gebruik gemaakt van de automatische toerenverhoging bij vochtdetectie als er bijvoorbeeld gedoucht wordt.

Sinds een aantal maanden werkt dit niet meer en staat de WTW in een storing en daarmee vast op een hoog toerental. Het lijkt stand 2, volgens mijn 15RF display wel in ieder geval. Storend hoorbaar in de woonkamer en slaapkamers. De stand is niet te wijzigen, zelfs niet met de dipswitches op de pcb van de wtw zelf.

De wtw diagnose ledjes geven de code 1x rood 3x oranje. Dit zou betekenen dat er een storing is op beide ventilatoren. Remedie: vervang beide motoren. Kosten volgens google 500 eu per stuk.

Ik ga dat natuurlijk niet doen voor ik precies weet wat er aan de hand is. Het lijkt mij ook sterk, aangezien beide motoren gewoon draaien.
Orcon zelf is niet bereikbaar voor particulieren en Ventilatieland (waar ik hem gekocht heb) verwijst mij ook door naar een monteur, bijvoorbeeld ventilatie service nederland.
Dit heb ik nog niet gedaan, aangezien ik verwacht dat het direct in de papieren gaat lopen en zelf liever eerst onderzoek.

Is er hier kennis mbt dergelijke problemen met Orcon of specifiek de HRC-300?

  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
@Koennie Geeft je display ook een storing nummer ?
Gebruik je Ramses RF ?
Deze link zou kunnen helpen met de foutcodes: https://www.wtwstoringscodes.nl/merk/orcon/
Kan je toevallig zien hoeveel stroom de WTW nu verbruikt ? (stand 3 verbruikt bij mij ong. 90W)
Ligt het probleem niet aan de sensoren, aangezien de motoren nog wel draaien ?
Reageert de WTW helemaal niet meer op de 15RF display ?
Kan je het service menu openen ? Zijn de waardes die daar staan logisch ? Bijvoorbeeld de Temperatuur en Rel. Vochtigheid, Snelheid ventilatoren, actueel debiet ?

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • immrmkw
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-06 23:05
immrmkw schreef op maandag 5 januari 2026 @ 23:16:
@denpries, dat is mijn website inderdaad. Het is de bedoeling dat daar in de toekomst nog meer bordjes op komen te staan en tutorials for home automation en andere projecten :)

@XElD, het was in het begin de bedoeling om te kijken of ik Zigbee communicatie kon implementeren, maar het was al heel veel werk om het uberhaupt werkend te krijgen. Daarnaast is er ook wel wat werk nodig aan de Home Assistant kant. Dus dat is even op een zijspoor beland.
Ik heb inmiddels toch een poging gedaan om Zigbee aan de gang te krijgen. Dat is bij mij thuis gelukt nu. Ik heb een pull request gedaan naar Ramses cc/rf voor de benodigde code. Ik heb ook een update gedaan aan de Ramses_esp software. Hier zit trouwens ook een verbetering bij voor MQTT :).

Je kunt nu met een ramses esp32-c6 bordje vrij switchen tussen wifi en zigbee door 'network wifi' of 'network zigbee' via serial naar het bordje te sturen. Misschien dat ik dat in de toekomst nog kan automatiseren.

  • joshbergm
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-06 22:47

joshbergm

Joshua Bergman

Hi allen!

Sinds vandaag heb ik mijn Orcon HRC 300 MaxComfort in Home Assistant hangen middels het bordje van @immrmkw.

Ik zag online voorbij komen dat het mogelijk is om bepaalde sensors te faken, net zoals het mogelijk is om een remote te faken.

Graag zou ik mijn IKEA CO2 sensoren willen exposen naar de Orcon middels het Ramses II protocol.
Weet iemand hoe ik dit het beste kan aanvliegen?

Ik heb mijn fake remote werkend en ik kan commando's versturen :)

Het lijkt er echter wel op dat het niet mogelijk is om via de "fan card" de status aan te passen, ik kan dit enkel via de "developer tools" middels het "remote.send" commando.

Dit is mijn configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
"18:223040":
  _note: Ramses RF USB
  class: HGI
"29:123456":
  _note: virtual remote
  class: REM
  commands:
    auto: " I --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F1 003 000507"
    away: " I --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F1 003 000007"
    boost: " I --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F1 003 000607"
    bypass_auto: " W --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F7 003 00FFEF"
    bypass_open: " W --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F7 003 00C8EF"
    bypass_close: " W --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F7 003 0000EF"
    disable: " I --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F1 003 000707"
    low: " I --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F1 003 000107"
    medium: " I --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F1 003 000207"
    med_60: " I --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F3 007 00123C02040404"
    high: " I --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F1 003 000307"
    high_15: " I --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    high_30: " I --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_60: " I --- 29:123456 32:155234 --:------ 22F3 007 00123C03040404"
    reset_filter: " W --- 29:123456 32:155234 --:------ 10D0 002 00FF"
  faked: true
  scheme: orcon
"29:173722":
  _note: Orcon 15RF
  class: REM
  scheme: orcon
"32:155234":
  _note: Orcon HRC 300 MaxComfort
  class: FAN
  bound: "29:123456"
Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Groet,

Joshua

Joshua Bergman


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
@joshbergm Check Ramses Extras.
Deze heeft een aantal 'features' waaronder een Hvac Fan card en een Sensor Control. Met deze laatse kan je een externe CO2 mappen naar je Fan Card. Hier zit nog geen extra logica achter. Je FAN reageert hier zelf niet op, maar je kan al wel de waarde van die CO2 tonen in je kaart.
Een andere 'feature' is humidity control. Dit is een 'automation' geschreven in python. En zou als voorbeeld kunnen dienen om een 'automation' te maken om de Orcon wel op je externe sensor te laten reageren.

Er zijn hier ook mensen bezig geweest met de aansturing van van een Orcon op basis van CO2 sensoren. Dat zou je terug kunnen vinden hier in dit forum.

[ Voor 36% gewijzigd door Wimpie70 op 05-03-2026 20:24 ]

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02:09
Sinds ik HA heb geupdated naar 2026.3.1 werkt mijn co2 sensor niet meer. Ik kom er ook echt totaal niet meer uit waarom, van alles geprobeerd maar blijft unavailable. Iemand een idee?

logs laat ook niet iets spannends zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qukLnzsm4lo3sm-55biSSuPobcA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VxFo0Krc44uNQOkQllt0As9P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Economics op 08-03-2026 08:31 ]


  • ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:38
Beantwoord op GitHub; opgelost.

  • Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02:09
yes thanks nog!

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Met hulp van @ccie15497 hebben we de modbus bridge van Airios (voorheen Honeywell) werkend gekregen met de Orcon HRC en de gangbare CO2 sensoren.

Het was ook wel wat puzzelen omdat de documentatie niet klopte en ook firmware update nodig was van de modbus bridge. Tools en documentatie die ik onder NDA heb gekregen en dus niet kan delen.

Het gaat om de RF Ethernet Bridge: BRDG-02EM23. Dit is een ethernet kastje die je ergens in huis plaatst en moet binden met de HRC en CO2 sensoren via modbus TCP. Als dat werkt kun je alles uitlezen maar ook aansturen.

Het grote verschil is dat deze manier heel betrouwbaar werkt en je dus geen spook devices (van buren) ziet. Daarnaast kun je ook meer dan met Ramses CC alleen is niet alles (goed) gedocumenteerd.

Zo kun je allerlei foutmeldingen uitlezen. Het is nog een beetje work in progress maar wel gaaf dat het nu eindelijk werkt!

  • ccie15497
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 12:18
Ha @Vaevictis_
Nog hartelijk dank voor de hulp.
Die modbus registers ga je inderdaad niet vinden zonder informatie.
Ik ben heel blij dat het goed en stabiel werkt via die modbus koppeling.

  • ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:38
Vaevictis_ schreef op maandag 9 maart 2026 @ 19:32:
… de modbus bridge van Airios werkend gekregen met de Orcon HRC en de gangbare CO2 sensoren.

Het gaat om de RF Ethernet Bridge: BRDG-02EM23.

Het is nog een beetje work in progress maar wel gaaf dat het nu eindelijk werkt!
Da’s leuk. Ga je er een custom integratie voor schrijven?
Voor de Seriële RF Bridge gebruik ik de homeassistant-airios-component met pyairios. Misschien samenvoegen?

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
ebroerse schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:47:
[...]


Da’s leuk. Ga je er een custom integratie voor schrijven?
Voor de Seriële RF Bridge gebruik ik de homeassistant-airios-component met pyairios. Misschien samenvoegen?
Die maakt gebruik van dezelfde registers, alleen het protocol modbus RTU vs TCP is anders. Dus zou heel goed moeten kunnen. Ik ga eens contact opnemen. Dank voor de tip.

  • Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:09
RusFighter schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:41:
[...]


Hmm laatste 7 dagen heb ik dit bij mijn unit niet gezien. Wel vraag ik me nog steeds af waar de sensoren van exhaust temp/humidity en supply temp/humidty zitten. In alle handleidingen zie ik namelijk dat de orcon units maar 2 temp/humidity sensoren hebben. Dit zijn de outdoor (toevoer vanuit buiten) en indoor sensoren (afvoer vanuit binnen). Mijn gok is dat de exhaust en supply sensoren in de inblaas en uitblaas fan zitten of zelfs gesimuleerd worden (geen idee hoe).
Over de sensoren, ik heb even contact opgenomen:
Goedemorgen,

In de Orcon HRC zitten 2 lossen temperatuur sensoren en er zitten 2 sensoren in de motoren van de HRC.
Het klopt dus dat er 4 sensoren zichtbaar zijn.
De sensoren kunnen een kleine afwijking hebben, maar het rendement van onze WTW is ook hoog, 94%.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groeten – Best regards
...
Technisch support medewerker - Groupe Atlantic Nederland

  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
De meesten hier zullen ook wel kijken op Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf, maar vooral nu even handig gezien de huidige veranderingen in naamgeving van entity id's.
(en tweakers houdt niet van dubbele posts dus vandaar m'n link....)

[ Voor 12% gewijzigd door Wimpie70 op 15-03-2026 17:30 ]

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
Ramses Extras 0.17.3 Release is beschikbaar via HACS of Github.
Nieuw: je kan nu extra vocht/temperatuur sensoren toevoegen aan het systeem.
Sensor Control: voeg een area sensor toe aan je FAN. Een zone_id is voorbereid, maar nog niet geimplementeerd.
Humidity Control: zorgt voor de extra besturing. Als een sensor een piek geeft, of een te hoge vochtigheid, en het heeft daadwerkelijk zin (drogere lucht buiten), dan wordt de snelheid op hoog gezet.
Hvac Fan Card: toont welke sensoren kunnen aansturen, met hun waardes, en welke eventueel zorgt/zorgen voor extra ventilatie.

Ik heb meteen een vraag die hiermee te maken heeft: Is er iemand die zelf regelbare kleppen heeft gemaakt. Dus niet de kleppen die Orcon verkoopt, maar zoiets als dit: https://actii.pl/nl/pan-t...ac1566-6931240015667.html
Ik wil misschien per ruimte (harder) gaan ventileren als dit nodig is (vocht/co2), maar de kleppen van orcon reageren niet op vocht zoals ik dat wil.

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • Just Mikeq
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-05 17:48
Vaevictis_ schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:25:
[...]


Stand 1 is hier 80m3 die doet 17W, op max dus 360W ik heb dus ook maar 1 inblaas ventiel van 220mm daarnaast ook nog een pure induct ervoor om alle fijnstof en geur eruit te halen dus pm1 en carbon filter en elektrostatische geladen buis die alle micro organismen doodt.
Hey..

Sorry dat ik even inbreek, maar die Induct, is die wel geschikt voor zeer koude lucht dan ? Met een beetje vorst gaat er bevroren lucht door de unit. Zelf heb ik hem een tijdje achter de WTW gehad. Mijn idee was ook er voor zetten, maar het weglaten van het aanvoerfilter betekent dan dat ik het pure filter vol heb zitten met muggen en vliegen. Er komt na een half jaar bij mij een heel kerkhof van die dingen uit de wtw. Die wil je toch niet door het systeem hebben. Of heb je voor de induct ook nog een zakkenfilter zitten ivm het lagere drukverlies ?

Na de WTW gaat er altijd netjes warme en daarmee ook drogere lucht door de Induct. Althans.. het werd me afgeraden door Itho voor de Pure Blue en ook door het bedrijf dat hem toen eigenlijk maakte.

De prijs van die filters is ook vrij stevig en dat voor stokende buren. Ik heb nog geen alternatief kunnen vinden. Er moet een bedrijf zijn die ze maakt. Voor brink en consorten is het een verdienmodel.

Gr. Mikeq

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Just Mikeq schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:09:
[...]


Hey..

Sorry dat ik even inbreek, maar die Induct, is die wel geschikt voor zeer koude lucht dan ? Met een beetje vorst gaat er bevroren lucht door de unit. Zelf heb ik hem een tijdje achter de WTW gehad. Mijn idee was ook er voor zetten, maar het weglaten van het aanvoerfilter betekent dan dat ik het pure filter vol heb zitten met muggen en vliegen. Er komt na een half jaar bij mij een heel kerkhof van die dingen uit de wtw. Die wil je toch niet door het systeem hebben. Of heb je voor de induct ook nog een zakkenfilter zitten ivm het lagere drukverlies ?

Na de WTW gaat er altijd netjes warme en daarmee ook drogere lucht door de Induct. Althans.. het werd me afgeraden door Itho voor de Pure Blue en ook door het bedrijf dat hem toen eigenlijk maakte.

De prijs van die filters is ook vrij stevig en dat voor stokende buren. Ik heb nog geen alternatief kunnen vinden. Er moet een bedrijf zijn die ze maakt. Voor brink en consorten is het een verdienmodel.

Gr. Mikeq
Juist ervoor is goed. Want beter muggen, stof en roet in de pure induct dan in het grove filter voor de WTW. Ik heb beide filters wel erin zitten maar dan F5 voor de lage weerstand.

Koude lucht krijg je toch binnen, heb wel een geisoleerde bocht. Ik heb het er graag voor over 100 euro net voor het stookseizoen om weer een jaar lang schone lucht binnen te krijgen.

  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
Ramses Extras heeft een nieuwe pre-release met een paar handig nieuwe features: 0.18.2. Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Nieuwe functionaliteit: CO2-regeling We hebben een nieuwe functie: CO2-regeling die de ventilatorsnelheid verhoogt bij hoge CO2-niveaus. Dit werkt samen met de vochtregeling (balance).

Area sensoren en Zones We kunnen ook 'area sensoren' toevoegen voor vochtigheid/temperatuur en/of CO2. Zones zijn voorbereid maar nog niet functioneel. Deze area's kan je instellen via Sensor Control.

De HVAC Fan Card is bijgewerkt om de status weer te geven en te highlighten welke sensor de huidige ventilatorsnelheid heeft geactiveerd.

Het framework heeft een nieuwe 'arbiter' helper die de ventilatorsnelheid bepaalt op basis van de geactiveerde automatiseringen en triggers. Zones zijn voorbereid, nog niet functioneel. Kan worden uitgebreid met andere sensortypes/regelingen.

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
Weer een stapje verder met mn zone project...Klep kan ik na kalibratie op een percentage open of dicht zetten. De 2PM detecteert de eindstanden zelf (de klep onderbreekt de stroom).
220V Klep: ong. 30 euro, shelly plus 2PM - gen 3 ong. 25 euro.
Vooralsnog verbonden via wifi (eigen VLAN).
Nu nog implementeren in Ramses Extras...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/baKYphueatfJMqi4qezz_GwDoHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ioAysY7u3Am9oGtpziDCkk5X.png?f=fotoalbum_large

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 21:47
Wimpie70 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 20:15:
Weer een stapje verder met mn zone project...Klep kan ik na kalibratie op een percentage open of dicht zetten. De 2PM detecteert de eindstanden zelf (de klep onderbreekt de stroom).
220V Klep: ong. 30 euro, shelly plus 2PM - gen 3 ong. 25 euro.
Vooralsnog verbonden via wifi (eigen VLAN).
Nu nog implementeren in Ramses Extras...

[Afbeelding]
Zoiets zou ik ook graag willen maken. Echter heb ik een probleem dat ik niet bij bestaande afsplitsing van ventilatiebuizen kan. Enige wat ik kan doen is een bestaande leiding (van boven) de geautomatiseerde klep inschuiven maar dit vereist dat de servo aan de binnenkant van de klep zit ipv buiten.

Ben je van plan om de klep op open/dicht te doen mbt co2?

  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
Ik kan nu al sturen op co2 en vocht, ook vanaf externe devices, maar ik wil nu ook zones integreren.
Dat vraagt nogal wat aanpassingen. Echte remotes (Orcon of extern) moet ik dan configureren in een zone (aan een FAN). Ook moet ik de functies van remotes (low, mid, high, auto) opvangen met _Extras en beslissen wat er moet gebeuren.
Uiteindelijk neemt _Extras de hele besturing over, tenzij er wordt gekozen (of uitval van LAN) om terug te vallen op de besturing door de FAN zelf.
Ik moet deze WTW installatie nog bouwen (en de betreffende ruimtes ook nog verder verbouwen), dus ik heb nog even de tijd...

Op zich is de klep die ik gebruik prima, alleen de aansluiting vind ik wat klein voor 220V. Misschien dat ik daar nog wat op kan vinden...Er zijn ook 12V en 24V varianten.

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
Ramses Extras heeft een nieuwe release: 0.19.0
Heel veel nieuwe mogelijkheden sinds de vorige echte release, waaronder het aansturen van DIY zones, areas met extra sensoren, toewijzing van REM's/area/zone, configuratie in/export en veel meer.
Zie de nieuwe wiki en release notes.
Beschikbaar via HACS.

https://github.com/wimpie70/ramses_extras/wiki
https://github.com/wimpie...xtras/releases/tag/0.19.0

Je kan nu bijvoorbeeld een 'zone' maken met eigen DIY kleppen, Druk je nu op een REM (high) in die zone, dan gaat de FAN hard draaien, en worden andere zones geknepen. Deze hebben immers geen extra vraag.
Ook kan je een 'area' maken met eigen vocht/temperatuur of co2 sensoren. Deze area kan je ook aan een zone toewijzen en hiermee wordt de zone ook gestuurd.
Dit werkt nu alleen nog met DIY kleppen (ik heb geen Orcon zone valves om te testen), maar zou hiermee uitgebreid kunnen worden.
Er is een nieuwe 'FAN Map' kaart die dit mooi laat zien, en heeft ook een 'test bench' om de kleppen te kalibreren en te testen.

[ Voor 42% gewijzigd door Wimpie70 op 08-04-2026 11:44 ]

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:05
ik heb net het starttopic gelezen maar klopt de volgende samenvatting?

Voor het uitlezen en bediening met een Domotica systeem zoals Home Assistant is een Ramses-II gateway (zender/ontvanger) nodig:
  1. Honeywell HGI-80 USB serial device. De officiele gateway. Lastig verkrijgbaar. Hiermee kun je wel uitlezen, maar niet besturen. De HGI-80 kan geen andere devices nadoen
  2. HGI-80 kloon: Een device dat evofw3 draait. Meestal een atmega 32u4. Met USB verbonden aan PC
  3. Ramses ESP opvolger van evofw3. USB en stand-alone via MQTT
  4. FanX : gemaakt door tweaker WillieWortel. Niet meer leverbaar
  5. Airios verkoopt een RF naar rs485 modbus gateway BDRG-02R13. Hiermee is meer informatie uit te lezen dan met een HGI-80 of kloon. Voor HA is nog een extra modbus gateway nodig.
opties:
  1. is inderdaad niet te vinden en valt dus af
  2. niet helemaal duidelijk waar deze van is samengesteld dus geluk hebben dat @vliegnerd wat gemaakt heeft of mis ik ergens de link hoe ik deze zelf kan bouwen, ik heb wel de FanX RF USB Dongle gezien maar dat is alleen sturen en niet uitlezen volgens mij
  3. Niet beschikbaar en onduidelijk hoe snel deze stock wordt aangevuld iemand ervaringen?
  4. niet meer leverbaar dus valt af
  5. 2 devices dus relatief onhandig en mogelijk duurder dan de andere opties
dus volgens mij houd je dan optie 2 of 3 over maar ik weet niet zo goed hoe ik op relatief korte termijn hier aan kan komen 8)7

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Aanvulling op optie 5, er is ook een modbus TCP/IP gateway, kan ergens in het huis geinstalleerd worden met UTP kabel en via Home Assistant bediend worden. Ben nog bezig om deze met @ebroerse en anderen in python als add-on voor HA te krijgen. Zal er komende tijd weer aandacht aan besteden. Was blijven liggen.

  • vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:12

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
@Ramkoe 9 op voorraad: https://indalo-tech.onlineweb.shop/product/ramses-esp

Prima webshop, zelf Ssm-d2 ooit gekocht. Helaas buiten de EU dus relatief duur ivm porto en heffingen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.


  • woolysheep
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

woolysheep

La Pecora Nera

Heb zelf via tweaker @immrmkw deze aangeschaft, werkt ook goed.

v&a aangeboden: Sub‑GHz 855–925 MHz Bridge – ESP32‑C6 WiFi/Zigbee

"wooled" :: Team Boonanza :: Helping DPC @ DC-Vault :: Stampede #9 ::


  • vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:12

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Ja klopt! Ik heb de startpost nog een beetje aangepast met een verwijzing naar de startpost van Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf

Hierin staan meer up to date links naar verkopers zoals die hierboven.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.


  • Ramkoe
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:05
dank _/-\o_ , toevallig dat er dus net nieuwe stock is, want gisteren was het out of stock maar prima ik ga er even naar kijken bedankt allemaal, ook fijn dat de startpost weer geupdate is :)

heb deze besteld https://elecram.com/products/esp32-c6-wifi-zigbee-to-855-925mhz-wireless?variant=52605637099853

[ Voor 39% gewijzigd door Ramkoe op 08-05-2026 09:26 . Reden: kijk eens wat ik besteld heb ]


  • martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:21
Kunnen jullie mij helpen mijn twijfel weg te nemen. Om de bypass geforceerd te activeren ipv auto stand voor buitenlucht koeling, dien je de bypass stand op de 15RF remote display dan op ‘ON’ te zetten ? De video die Orcon online heeft staan lijkt dit voor mijn gevoel tegen te spreken.

Video, met tekst:

“Aan, de wisselaar wordt gebruikt voor warmteterugwinning”

“uit, warmteterugwinning staat uit. Retourlucht gaat niet via de wisselaar”

  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
martijn1p schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:42:
Kunnen jullie mij helpen mijn twijfel weg te nemen. Om de bypass geforceerd te activeren ipv auto stand voor buitenlucht koeling, dien je de bypass stand op de 15RF remote display dan op ‘ON’ te zetten ? De video die Orcon online heeft staan lijkt dit voor mijn gevoel tegen te spreken.

Video, met tekst:

“Aan, de wisselaar wordt gebruikt voor warmteterugwinning”

“uit, warmteterugwinning staat uit. Retourlucht gaat niet via de wisselaar”
Dat is verwarrend, het moet op ON staan. Bypass betekent dat de lucht van buiten direct door het filter naar binnen wordt geblazen zonder door de warmtewisselaar heen te gaan. Bypass OFF = dicht en dat is de normale werking. Bij mij doet AUTO nooit iets dus staat dan feitelijk op OFF.

  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
Je kan het testen door de comfort temperatuur aan te passen.

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • sibrou
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-06 20:32
Hoi.

Ben in het bezit van een ORCON HRC 300 en heb recent een Ramses_esp van Elecram aangeschaft. Het is gelukt om RF verkeer te lezen en ook commando's te sturen via SerialTerminal. MQTT explorer krijgt de signalen netjes binnen. Mijn MQTT ervaring en kennis is nog vrij beperkt.

Voor nu zou de volgende stap zijn om een commando via MQTT explorer te kunnen zenden. Weet iemand welk topic er gepublished moet worden en hoe de payload er dan uit moet zien? Signalen krijg ik binnen op: RAMSES/GATEWAY/18:2128../tx. In de SerialTerminal werkt het commando I --- 29:1655xx 32:1342xx --:------ 22F1 003 000607 bijvoorbeeld om de boostfucntie te activeren.

Uiteindelijk zou ik graag met MQTT via Homey commando's willen sturen en ook uit willen lezen om sensorwaardes te kunnen zien. Heeft iemand ervaring met het bouwen van de topicstructuur in Homey/ MQTT Hub?

Alvast bedankt voor het meedenken!

  • Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:02

Pinjataaa

Hit me!

Ramkoe schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 09:20:
dank _/-\o_ , toevallig dat er dus net nieuwe stock is, want gisteren was het out of stock maar prima ik ga er even naar kijken bedankt allemaal, ook fijn dat de startpost weer geupdate is :)

heb deze besteld https://elecram.com/products/esp32-c6-wifi-zigbee-to-855-925mhz-wireless?variant=52605637099853
Bedankt voor de link, ik kwam dit topic toevallig tegen en heb het direct besteld!

Op dit moment heb ik alles slim met Home Assistant en ik baalde al dat m’n wtw als enige nog dom is. Heb ik weet wat te doen de komende weken! :)

  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 21:47
Vaevictis_ schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 08:14:
[...]

Dat is verwarrend, het moet op ON staan. Bypass betekent dat de lucht van buiten direct door het filter naar binnen wordt geblazen zonder door de warmtewisselaar heen te gaan. Bypass OFF = dicht en dat is de normale werking. Bij mij doet AUTO nooit iets dus staat dan feitelijk op OFF.
Wimpie70 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 08:54:
Je kan het testen door de comfort temperatuur aan te passen.
Ik heb ergens in een andere topic (Ramses) gezien wat de formule was wanneer de bypass open gaat. Het zou fijn als iemand deze hier ook benoemd.

Ander ding over bypass is dat de afzuigende lucht uit de woning bij mijn unit (Orcon Optiair) niet door de filter gaat als de bypass open staat. Risico hiervan is dat de afzuigende ventilator sneller vies wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door RusFighter op 25-05-2026 09:30 ]


  • Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:02

Pinjataaa

Hit me!

Inmiddels heb ik het zover werkend dat ik de berichten zichtbaar heb in Home Assistant, de log file stroomt vol.

Het zijn zoveel berichten dat ik het niet voor elkaar krijg om eruit te filteren wat het bericht is nadat ik op de remote heb gedrukt om de fan te schakelen AUTO-1-2-3.

Hebben jullie misschien de gouden tip?

Filteren jullie alle lines eruit die een signaal boven een bepaald getal hebben?

Zodra ik een nieuwe log file begin heb ik binnen een paar minuten alweer een waslijst aan lines. In een uur tijd zie ik 4700 lines voorbij komen.

FYI: In Ramses vind ik 73 apparaten.

[ Voor 7% gewijzigd door Pinjataaa op 26-05-2026 08:47 ]


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Pinjataaa schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:46:
Inmiddels heb ik het zover werkend dat ik de berichten zichtbaar heb in Home Assistant, de log file stroomt vol.

Het zijn zoveel berichten dat ik het niet voor elkaar krijg om eruit te filteren wat het bericht is nadat ik op de remote heb gedrukt om de fan te schakelen AUTO-1-2-3.

Hebben jullie misschien de gouden tip?

Filteren jullie alle lines eruit die een signaal boven een bepaald getal hebben?

Zodra ik een nieuwe log file begin heb ik binnen een paar minuten alweer een waslijst aan lines. In een uur tijd zie ik 4700 lines voorbij komen.

FYI: In Ramses vind ik 73 apparaten.
Je kunt in RAMSES filteren voor jouw apparaat, ik heb hier geen ervaring mee omdat ik in mijn buurt maar 1 apparaat heb (en inmiddels ook geen RAMSES RF).

  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
Ramses Extras heeft een 3 tal debugger cards. Je kan hiermee o.a. op device, code en verb filteren.

Er zijn de laatste tijd wat veranderingen geweest in hoe Ramses RF logt (inkomend en uitgaand), en ik ben net terug van een vakantie dus ik weet even niet wat de status is en hoe Ramses Extras en RF samen werken, maar je kan een pogin wagen.

Anders zelf de packet log files bekijken (ipv HA log).

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:02

Pinjataaa

Hit me!

Het is mij inmiddels gelukt met Ramses Extra, daarin zit een handige debugger en packet log explorer die je op een dashboard kan plaatsen. Zonder dit fijne tooltje was het nooit gelukt, bedankt!

Hiermee lukte het om op een overzichtelijke manier de pakketjes in te zien met source en ontvanger. Gesorteerd op datum van nieuw naar oud.

[ Voor 16% gewijzigd door Pinjataaa op 27-05-2026 19:49 ]


  • ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:38
Pinjataaa schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:19:
Het is mij inmiddels gelukt met Ramses Extra, daarin zit een handige debugger en packet log explorer die je op een dashboard kan plaatsen. Zonder dit fijne tooltje was het nooit gelukt, bedankt!

Hiermee lukte het om op een overzichtelijke manier de pakketjes in te zien met source en ontvanger. Gesorteerd op datum van nieuw naar oud.
Zoals de HA System Log vlak na de opstart al vermeldt, is het aangeraden om in Ramses RF config het schuifje Filter alleen bekendede apparaten in te schakelen, zodat je alleen jouw eigen apparaten ziet die in je Known List staan. Extras is prachtig, maar dit is echt de basis. Als je 73 devices ziet, en er zelf geen 73 hebt, dan staat de rest wss bij de buren.

Wat het adres is van jouw fan? Als je de stekker er ecen uittrekt, zullen de bijbehorende sensors op unavailable springen. Zie verder de Wiki.

  • Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:02

Pinjataaa

Hit me!

Thanks, het is inmiddels gelukt maar het werkte niet zoals je schetst.

Ik heb het vinkje aangevinkt dat jij alleen de knows devices eruit filtert, maar in Ramses heb in alsnog 80 devices in de buurt die het met alle entities toevoegt.

Mijn yaml bevat maar 4 apparaten; mijn FAN, CO2, Fysieke REM en fictieve REM.

Het uitschakelen van de WTW was een heel fijne tip geweest haha, daar heb ik totaal niet aan gedacht :o Had mij veel kopzorgen kunnen schelen.

Moet toegeven dat ik een ontzettende noob ben, waardoor de wiki en TS in het begin erg lastig te begrijpen was, maar dat lag echt aan mij. Nu ik ermee geklungeld heb is het heel logisch wat er staat.
edit:
voor de geïnteresseerden, ik heb de hub verwijderd en opnieuw toegevoegd met al m’n instellingen en nu heb ik wel gefilterde apparaten. Het was denk ik een bugje

[ Voor 12% gewijzigd door Pinjataaa op 29-05-2026 16:19 ]


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
Ik ben hier lekker aan het prutsen met de bekende IndaloTech stick en heb die inmiddels aan Home Assistant gekoppeld Ik kan nu ook mijn Orcon WTW uitlezen, superfijn.

Volgende stap is het bedienen, en daarvoor volg ik de stappen uit de TS om te koppelen. Ik krijg alleen een foutmelding: "Failed to perform the action ramses_cc.bind_device. Unknown error". Geen idee wat ik hieraan moet doen.

Ik gebruik als device-id het id uit de TS (want waarom niet) en voer dus dit uit in de developer tools:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
service: ramses_cc.bind_device
data:
  device_id: 29:162275
  offer:
    "22F1":
    "22F3":
    "10E0":
  device_info: " I --- 29:162275 63:262142 --:------ 10E0 038 000001C894030167FFFFFFFFFFFF1B0807E4564D492D313557534A3533000000000000000000"
Ik zie ergens iets over het hoofd, maar ik kom er niet uit. Tips?

Edit, ik ben het toch maar anders gaan aanpakken en heb met MQTT-explorer getracht het id van mijn badkamer-remote te achterhalen. Volgens mij is dat gelukt. Ik wil die dus gaan gebruiken en niet een "nieuwe" remote koppelen. Ik heb nu deze code in mijn Ramses known device ID's staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
"29:172691":
  _note: Orcon 15RF
  class: REM
  commands:
    auto: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000507"
    away: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000007"
    boost: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000607"
    bypass_auto: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 00FFEF"
    bypass_close: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 0000EF"
    bypass_open: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 00C8EF"
    disable: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000707"
    high: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000307"
    high_15: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    high_30: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_60: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C03040404"
    low: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000107"
    med_60: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C02040404"
    medium: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000207"
    request10D0: RQ --- 18:203011 32:152794 --:------ 10D0 001 00
    request31DA: RQ --- 29:172691 32:152794 --:------ 31DA 001 00
    reset_filter: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 10D0 002 00FF"
  faked: true
"32:152794":
  class: FAN
Maar, als ik nu dit doe gebeurt er helemaal niets:
YAML:
1
2
3
4
action: remote.send_command
data:
    command: high
    entity_id: remote.29_172691
Zie ik iets over het hoofd? Ik weet inmiddels niet meer zo goed waar ik verder kan debuggen.

[ Voor 53% gewijzigd door posttoast op 11-06-2026 15:49 ]

omniscale.nl


  • JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:23

JJJ

posttoast schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:35:
Ik ben hier lekker aan het prutsen met de bekende IndaloTech stick en heb die inmiddels aan Home Assistant gekoppeld Ik kan nu ook mijn Orcon WTW uitlezen, superfijn.

Volgende stap is het bedienen, en daarvoor volg ik de stappen uit de TS om te koppelen. Ik krijg alleen een foutmelding: "Failed to perform the action ramses_cc.bind_device. Unknown error". Geen idee wat ik hieraan moet doen.

Ik gebruik als device-id het id uit de TS (want waarom niet) en voer dus dit uit in de developer tools:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
service: ramses_cc.bind_device
data:
  device_id: 29:162275
  offer:
    "22F1":
    "22F3":
    "10E0":
  device_info: " I --- 29:162275 63:262142 --:------ 10E0 038 000001C894030167FFFFFFFFFFFF1B0807E4564D492D313557534A3533000000000000000000"
Ik zie ergens iets over het hoofd, maar ik kom er niet uit. Tips?

Edit, ik ben het toch maar anders gaan aanpakken en heb met MQTT-explorer getracht het id van mijn badkamer-remote te achterhalen. Volgens mij is dat gelukt. Ik wil die dus gaan gebruiken en niet een "nieuwe" remote koppelen. Ik heb nu deze code in mijn Ramses known device ID's staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
"29:172691":
  _note: Orcon 15RF
  class: REM
  commands:
    auto: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000507"
    away: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000007"
    boost: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000607"
    bypass_auto: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 00FFEF"
    bypass_close: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 0000EF"
    bypass_open: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 00C8EF"
    disable: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000707"
    high: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000307"
    high_15: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    high_30: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_60: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C03040404"
    low: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000107"
    med_60: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C02040404"
    medium: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000207"
    request10D0: RQ --- 18:203011 32:152794 --:------ 10D0 001 00
    request31DA: RQ --- 29:172691 32:152794 --:------ 31DA 001 00
    reset_filter: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 10D0 002 00FF"
  faked: true
"32:152794":
  class: FAN
Maar, als ik nu dit doe gebeurt er helemaal niets:
YAML:
1
2
3
4
action: remote.send_command
data:
    command: high
    entity_id: remote.29_172691
Zie ik iets over het hoofd? Ik weet inmiddels niet meer zo goed waar ik verder kan debuggen.
Ik heb hier zelf ook naar gekeken en heb hetzelfde probleem. In de home assistant logging had ik wel een melding gezien over een gateway (HGI) die in de known devices zou moeten staan.
Daarmee verdween bij mij de bind_device foutmelding.
Maar ik heb mijn fake remote nog steeds niet succesvol kunnen koppelen (ook niet met herstarten WTW voor de koppelingsmodus).
Er zijn diverse stukjes code in omloop om de remote te koppelen, dit kan ook nog verschil maken.

  • ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:38
posttoast schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:35:
Ik ben hier lekker aan het prutsen met de bekende …
YAML:
1
2
3
4
action: remote.send_command
data:
    command: high
    entity_id: remote.29_172691
Zie ik iets over het hoofd? Ik weet inmiddels niet meer zo goed waar ik verder kan debuggen.
Dit lijkt een verouderd voorbeeld. Als je Ramses RF 0.57.0 gebruikt, maar ook in 0.56.x versies: maak een 1e voorbeeld in de HA app onder Ontwikkelaarshulpmiddelen in de Visuele Editor, en schakel voordat je het verstuurt de YAML modus in. Ik krijg dan zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action: ramses_cc.send_command
data:
  command: boost
  num_repeats: 3
  delay_secs: 0.05
target:
  entity_id: remote.29_123456
Noor: Hoofd-/kleine letters in de naam van het commando zijn belangrijk.

Je moet in je Known List onder je FAN ook toevoegen:

bound: "adres_van_je_REM", bijv.:

bound: "29:123456"

zodat ramses_rf de link kan leggen waar het commando naartoe gestuurd moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door ebroerse op 11-06-2026 19:07 ]


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
ebroerse schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 19:04:
[...]

Dit lijkt een verouderd voorbeeld. Als je Ramses RF 0.57.0 gebruikt, maar ook in 0.56.x versies: maak een 1e voorbeeld in de HA app onder Ontwikkelaarshulpmiddelen in de Visuele Editor, en schakel voordat je het verstuurt de YAML modus in. Ik krijg dan zoiets:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action: ramses_cc.send_command
data:
  command: boost
  num_repeats: 3
  delay_secs: 0.05
target:
  entity_id: remote.29_123456
Noor: Hoofd-/kleine letters in de naam van het commando zijn belangrijk.

Je moet in je Known List onder je FAN ook toevoegen:

bound: "adres_van_je_REM", bijv.:

bound: "29:123456"

zodat ramses_rf de link kan leggen waar het commando naartoe gestuurd moet worden.
Kijk, dat verklaart wellicht waarom het niet werkte. Helaas ben ik er nu alleen nog steeds niet, maar waarschijnlijk zie ik nu iets heel kleins/stoms over het hoofd. Zie jij hier iets geks?

Dit heb ik in mijn Known device ID's staan:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
"18:262143":
  class: HGI
"29:172691":
  _note: Orcon 15RF
  class: REM
  commands:
    auto: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000507"
    away: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000007"
    boost: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000607"
    bypass_auto: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 00FFEF"
    bypass_close: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 0000EF"
    bypass_open: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F7 003 00C8EF"
    disable: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000707"
    high: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000307"
    high_15: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    high_30: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_60: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C03040404"
    low: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000107"
    med_60: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C02040404"
    medium: " I --- 29:172691 32:152794 --:------ 22F1 003 000207"
    request10D0: RQ --- 18:203011 32:152794 --:------ 10D0 001 00
    request31DA: RQ --- 29:172691 32:152794 --:------ 31DA 001 00
    reset_filter: " W --- 29:172691 32:152794 --:------ 10D0 002 00FF"
  faked: true
"32:152794":
  bound: "29:172691"
  class: FAN
En dit is het commando dat ik verstuur als test:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
action: ramses_cc.send_command
data:
  command: boost
  num_repeats: 3
  delay_secs: 0.05
target:
  entity_id: remote.29_172691
Nog even voor de zekerheid, deze stukjes zijn "uniform" toch, en niet afhankelijk van het id van mijn remote:
code:
1
22F1 003 000407

omniscale.nl


  • ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:38
posttoast schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:00:
[...]

Kijk, dat verklaart wellicht waarom het niet werkte. Helaas ben ik er nu alleen nog steeds niet, maar waarschijnlijk zie ik nu iets heel kleins/stoms over het hoofd. Zie jij hier iets geks?
Is deze remote id al gebind met je fan? Anders luistert hij gewoon niet. Dat er “bound:” staat in Ramses RF weet de fan niet.

Als hij bound/gekoppeld is, dan kun je één commando packet ook als send_packet actie versturen, dan test je het even direct. Hiervoor moet in je config > Geavanceerd wel de optie “Schakel send_packet service in” ingeschakeld zijn (is keurig NL ;-)
Nog even voor de zekerheid, deze stukjes zijn "uniform" toch, en niet afhankelijk van het id van mijn remote:
code:
1
22F1 003 000407
Dat klopt.

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
ebroerse schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 13:45:
[...]

Is deze remote id al gebind met je fan? Anders luistert hij gewoon niet. Dat er “bound:” staat in Ramses RF weet de fan niet.

Als hij bound/gekoppeld is, dan kun je één commando packet ook als send_packet actie versturen, dan test je het even direct. Hiervoor moet in je config > Geavanceerd wel de optie “Schakel send_packet service in” ingeschakeld zijn (is keurig NL ;-)


[...]

Dat klopt.
Dank! De remote daar was het id van een bestaande (badkamer)-remote die al gekoppeld is. Maar ik heb even een paar stappen terug gedaan en heb Gemini even mee laten kijken (for better or for worse). Ik ben er helaas nog steeds niet, maar ik zal even vertellen wat ik gedaan heb.

In mijn System schema and known devices heb ik het volgende staan:

System schema(s):
YAML:
1
2
3
4
5
6
orphans_hvac:
  - "32:152794"
  - "37:016448"
  - "37:132953"
  - "37:094214"
  - "37:056185"
Known device IDs:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
"18:203011":
  _note: IndaloTech USB-stick
  class: HGI
"29:123456":
  _note: Virtuele HA remote (verzenden)
  class: REM
  commands:
    auto: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000507"
    away: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000007"
    boost: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000607"
    bypass_auto: " W --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F7 003 00FFEF"
    bypass_close: " W --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F7 003 0000EF"
    bypass_open: " W --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F7 003 00C8EF"
    disable: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000707"
    high: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000307"
    high_15: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    high_30: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_60: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C03040404"
    low: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000107"
    med_60: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F3 007 00123C02040404"
    medium: " I --- 29:123456 32:152794 --:------ 22F1 003 000207"
    request10D0: RQ --- 18:203011 32:152794 --:------ 10D0 001 00
    request31DA: RQ --- 29:123456 32:152794 --:------ 31DA 001 00
    reset_filter: " W --- 29:123456 32:152794 --:------ 10D0 002 00FF"
  faked: true
"29:172691":
  _note: Remote badkamer 2 (Fysiek)
  class: REM
"32:152794":
  _note: WTW installatie
  bound: "29:123456"
  class: FAN
"37:016448":
  _note: CO2 Sensor Slaapkamer Eefje en Vincent
  class: CO2
"37:056185":
  _note: CO2 Sensor Slaapkamer Eline
  class: CO2
"37:094214":
  _note: CO2 Sensor Slaapkamer Ivar
  class: CO2
"37:132953":
  _note: CO2 Sensor Huiskamer
  class: CO2
Die 29:123456 heb ik dus zelf verzonnen.

Vervolgens ga ik in Home Assistant naar Developer Tools - Actions. Hier kies ik uit de lijst de actie "ramses_cc.bind_device" en vul ik de volgende yaml in:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
action: ramses_cc.bind_device
data:
  device_id: "29:123456"
  offer:
    22F1: "00"
    22F3: "00"
    "10E0": "67"
  device_info: " I --- 29:123456 63:262142 --:------ 10E0 038 000001C894030167FFFFFFFFFFFF1B0807E4564D492D313557534A3533000000000000000000"
Nu zet ik mijn WTW even uit, wacht ik 10 seconden, zet ik hem weer aan, wacht ik weer 5 seconden en klik ik op "Perform action". En dan krijg ik direct deze melding:
code:
1
Failed to perform the action ramses_cc.bind_device. Unknown error
Ik vraag me af of er überhaupt iets gebroadcast wordt, want zoals gezegd: ik krijg dit direct terug (zonder enige vertraging).

Ik doe waarschijnlijk ergens iets heel stoms en het is in mijn geval denk ik ook een gevalletje "de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt", dus ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Verder werkt alles perfect: WTW-status uitlezen, CO2 sensors uitlezen, allemaal dikke pret.

omniscale.nl


  • JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:23

JJJ

De virtuele remote moet ook in orphans_hvac zitten wat ik zo snel zie.

Bij mij is het zo gelukt, ook door ramses te updaten naar 0.57.0.

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
JJJ schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 19:51:
De virtuele remote moet ook in orphans_hvac zitten wat ik zo snel zie.

Bij mij is het zo gelukt, ook door ramses te updaten naar 0.57.0.
Wis en waarachtig, na updaten naar 0.57 kreeg ik opeens geen foutmelding meer. Het leek dus gelukt. Maar, ik lijk hem nog steeds niet aan te kunnen sturen. Voor de zekerheid, dit commando klopt toch:
YAML:
1
2
3
4
5
action: remote.send_command
target:
  entity_id: remote.29_123456
data:
  command: high
Edit: bingo! Ik heb hem :D De entity ID was anders dan ik dacht, ik moest remote.rem_29_123456 hebben! Nu werkt het!!

Bedankt voor het meedenken :)

Edit 2: Nu ik alles aan de praat heb is het tijd om alle devices van de buren uit mijn lijst te gaan verwijderen. Ik heb dit topic al gezien hoe ik dat moet doen. Waar ik alleen nog over twijfel: ik heb nog één 15RF remote (uit de badkamer) die ik niet in mijn known id's heb staan. Is het nog nuttig om die toe te voegen? Of laat ik die lekker zitten?

[ Voor 35% gewijzigd door posttoast op 13-06-2026 00:33 ]

omniscale.nl


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Beetje offtopic: Ik vond nog een licht gebruikte warmtewisselaar in de garage. Past dus in de Orcon HRC toestel. Mocht iemand interesse hebben voor een leuk prijsje is ie van jou.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkqyMh60pWLVdycbO1eeuUtdDO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fm9NMEl9LAW19CkAvj0RIMaW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Vaevictis_ op 15-06-2026 19:41 ]


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
Ik heb mijn Home Assistant integratie nu aardig op orde, het valt me alleen op dat de fan-info sensor nogal gekke resultaten geeft. Die springt vrij vaak heen en weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFlSKuY9hFV_yNN9H1TfI3kM6Rg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PkjsiFkOKkwjSy5H02QzF5al.png?f=fotoalbum_large

Die speed 3 temporary override zou natuurlijk veel meer stroom moeten gebruiken, maar dat gebeurt niet: hij verbruikt sinds 0800 uur vanmorgen (nadat iedereen klaar was met douchen ;) ) consequent 27 watt, gewoon stand 2 dus.

Is dit gedrag bekend bij jullie?

omniscale.nl


  • ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 08:38
posttoast schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 09:38:
Ik heb mijn Home Assistant integratie nu aardig op orde, het valt me alleen op dat de fan-info sensor nogal gekke resultaten geeft. Die springt vrij vaak heen en weer:

[Afbeelding]

Die speed 3 temporary override zou natuurlijk veel meer stroom moeten gebruiken, maar dat gebeurt niet: hij verbruikt sinds 0800 uur vanmorgen (nadat iedereen klaar was met douchen ;) ) consequent 27 watt, gewoon stand 2 dus.

Is dit gedrag bekend bij jullie?
Als je de Ramses RF integratie gebruikt, kun je dan over deze tijdsperiode je HA system log en een ramses RF packet log delen? Mag als attachments (files droppen op edit venster) in een nieuw issue op github.ramses_cc

@posttoast Toont jouw fan af en toe wel de juiste stand bij ‘Fan Info’? Ik heb zelf o.a. een (niet-Orcon) HRU die nooit iets zinvols laat zien bij ‘Fan Info’, maar wel bij ‘Fan Mode’.

Zet je exactie model fan er ook even bij in het issue.

[ Voor 11% gewijzigd door ebroerse op 16-06-2026 15:26 ]


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
ebroerse schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Als je de Ramses RF integratie gebruikt, kun je dan over deze tijdsperiode je HA system log en een ramses RF packet log delen? Mag als attachments (files droppen op edit venster) in een nieuw issue op github.ramses_cc
Mijn speed 3 zit op 230W heb afvoer huis zijde op 130mm buis aangesloten inblaas is 220mm dus heel veel weerstand.

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
ebroerse schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Als je de Ramses RF integratie gebruikt, kun je dan over deze tijdsperiode je HA system log en een ramses RF packet log delen? Mag als attachments (files droppen op edit venster) in een nieuw issue op github.ramses_cc

@posttoast Toont jouw fan af en toe wel de juiste stand bij ‘Fan Info’? Ik heb zelf o.a. een (niet-Orcon) HRU die nooit iets zinvols laat zien bij ‘Fan Info’, maar wel bij ‘Fan Mode’.

Zet je exactie model fan er ook even bij in het issue.
Ik heb een issue aangemaakt, ik hoop dat het zo voldoende info is :)

Mijn fan toont af en toe wel de juiste stand onder fan info, maar hij pendelt op bepaalde momenten heen en weer naar de verkeerde status. Fan Mode staat bij mij altijd op "Unknown".
Vaevictis_ schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 15:20:
[...]

Mijn speed 3 zit op 230W heb afvoer huis zijde op 130mm buis aangesloten inblaas is 220mm dus heel veel weerstand.
Misschien mis ik iets, maar is dit een reactie op mijn probleem? Indien ja, dan snap ik het niet :)

[ Voor 14% gewijzigd door posttoast op 16-06-2026 19:55 ]

omniscale.nl


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
Nog een andere vraag: ik wil zelf een beetje aan de slag met de bypass. Ik vind dat de Orcon zelf nogal "conservatief" is in het opengooien. Als het binnen 23 graden is en buiten 19 of 20 graden (bijvoorbeeld in de nacht), dan wil ik dat de bypass open staat.

Er zijn met de Ramses extensie twee manieren om hem open te zetten:
test_bypass_valve_0_auto_1_open_2_closed op waarde 1 zetten of het bypass_open commando sturen met ramses_cc.send_command.

Wat is nu de logische keuze? Als ik bypass_open stuur, dan verandert er niets aan test_bypass_valve_0_auto_1_open_2_closed. Dus als die op 0 (auto) staat, gaat de Orcon dan zelf de bypass weer sluiten terwijl ik hem open wil hebben?

Mijn probleem zit hem vooral in het feit dat ik het fool-proof wil maken. Stel dat mijn Home Assistant of Ramses ESP stick de geest geeft, dan wil ik dat ik (met een powercycle van de Orcon) weer terug ga naar z'n eigen gedrag. En niet straks in de winter buitenlucht van 2 graden mijn huis in blaas ;)

omniscale.nl


  • Churitos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:00
Ik heb dezelfde 'frustratie'. Ik ben hiervoor in Node red een regeling aan het maken. Als die klaar is wil ik die wel delen. Op dit moment is het nog niet perfect.

Fail-proof werking weet ik niet. ik kijk er zelf af en toe naar, dus heb deze manier nog een stukje controle. Maar tot nu toe draait HA zeer stabiel, dus maak me niet zo'n zorgen.

  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
@posttoast Ik ben er eens op gaan letten en inderdaad gaat de bypass slecht open als je wilt koelen (lage comfort temperatuur) en het buiten wel kouder is.

Ik zal een nieuwe feature maken voor Ramses Extras zodat deze de sturing hiervan ook kan overnemen.

Het duurt overigens eventjes voordat de bypass helemaal open of gesloten is...

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
posttoast schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 19:47:
Nog een andere vraag: ik wil zelf een beetje aan de slag met de bypass. Ik vind dat de Orcon zelf nogal "conservatief" is in het opengooien. Als het binnen 23 graden is en buiten 19 of 20 graden (bijvoorbeeld in de nacht), dan wil ik dat de bypass open staat.

Er zijn met de Ramses extensie twee manieren om hem open te zetten:
test_bypass_valve_0_auto_1_open_2_closed op waarde 1 zetten of het bypass_open commando sturen met ramses_cc.send_command.

Wat is nu de logische keuze? Als ik bypass_open stuur, dan verandert er niets aan test_bypass_valve_0_auto_1_open_2_closed. Dus als die op 0 (auto) staat, gaat de Orcon dan zelf de bypass weer sluiten terwijl ik hem open wil hebben?

Mijn probleem zit hem vooral in het feit dat ik het fool-proof wil maken. Stel dat mijn Home Assistant of Ramses ESP stick de geest geeft, dan wil ik dat ik (met een powercycle van de Orcon) weer terug ga naar z'n eigen gedrag. En niet straks in de winter buitenlucht van 2 graden mijn huis in blaas ;)
Dit is een bekend "probleem" met een laatste versie van de besturingsprint en de RF15 bedieningsdisplay kun je comfort temperatuur instellen. Helaas kan ik dat ook niet (testen) maar heb wel via modbus dat ik bypass kan automatiseren. Dus helaas niet standalone.

  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 21:47
Je kunt onderstaande commandos gebruiken met HA + ramses. Het is wel belangrijk om de 37:168272 (REM) en 32:155471 (FAN) aan te passen naar jouw nummers.

Zoals boven gezegd kan je ook de conform temperatuur veranderen. Deze heb ik zelf op 20.5 staan ipv standaard 23 (of 22). Dit verander ik via de ramses integratie slider:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYKCfZ9DLK7_GhTIlT7_pJ8n9do=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uSce7tHuLYvx0blGrTGIpxkr.png?f=fotoalbum_large
Bash:
1
2
3
bypass_auto: " W --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F7 003 00FFEF"
bypass_close: " W --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F7 003 0000EF"
bypass_open: " W --- 37:168272 32:155471 --:------ 22F7 003 00C8EF"
code:
1
2
3
4
action: remote.send_command
data:
  command: bypass_open
  entity_id: remote.37_168272
De logica van bypass is volgens vervlogen in "Orcon HRC RF modbus in ESPHome"

Bypass open:

afvoerlucht > conform temperatuur &
aanvoerlucht > 13 &
verschil tussen binnen & buiten > 5C

[ Voor 19% gewijzigd door RusFighter op 23-06-2026 09:54 ]


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
Dank! Ik heb in Home Assistant iets geknutseld waardoor hij iets minder conservatief is: ik gooi de bypass al open als:

Indoor temperature >= 23
Outside temperature <= indoor temperature -1
Outside temperature >= 18

Ik check ook nog iets met luchtvochtigheid/condensatie, maar dat weet ik niet uit mijn hoofd. Ook heb ik er timings op gegooid, zodat ie niet continu gaat pendelen. Ik zal mijn Home Assistant code hier binnenkort even plakken, ben benieuwd wat jullie vinden. De eerst testnacht verliep in ieder geval prima.

[ Voor 7% gewijzigd door posttoast op 23-06-2026 13:36 ]

omniscale.nl


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
@posttoast Mooi, dat het werkt.

Klein vraagje: waarom Outside temperature >= 18 ?

Ik check op >= 10 (default) met inderdaad ook een extra timing check tegen pendelen. Je zou helpers kunnen maken om het wat dynamischer in te kunnen stellen (als je dat al niet gedaan hebt). Ben benieuwd naar je oplossingen.

Ik ben zelf al aardig opgeschoten met de 'Temp Control' feature. Deze gaat samen werken met humidity control, CO2 checks en eventuele andere sensoren in het systeem (areas, DIY zones). Een 'controller/arbiter' checkt wat er werkelijk moet gebeuren, afhankelijk van de vraag en wat belangrijker is: CO2 > humidity > temp.

Ik ging eerst uit van de supply temperatuur, omdat de unit zelf ook wat warmte toevoegd, maar dat bleek toch niet zo handig in het grote geheel te passen.

Daarnaast check ik ook of het binnen te warm of juist te koud is (comfort temperatuur) met een instelbare marge van 1 graad zodat ik er niet meer naar hoef te kijken. Eventueel alleen de comfort temp aanpassen.

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
Wimpie70 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:02:
@posttoast Mooi, dat het werkt.

Klein vraagje: waarom Outside temperature >= 18 ?
Omdat ik jokte realiseer ik me nu ;) Die check heb ik helemaal niet, ik heb wel een condens-marge erop zitten.
Ik check op >= 10 (default) met inderdaad ook een extra timing check tegen pendelen. Je zou helpers kunnen maken om het wat dynamischer in te kunnen stellen (als je dat al niet gedaan hebt). Ben benieuwd naar je oplossingen.
Nee, nog geen helpers, ik heb het nu vooral hacky-schmacky erin hangen als test. Netjes maken is de volgende stap :)
Ik ben zelf al aardig opgeschoten met de 'Temp Control' feature. Deze gaat samen werken met humidity control, CO2 checks en eventuele andere sensoren in het systeem (areas, DIY zones). Een 'controller/arbiter' checkt wat er werkelijk moet gebeuren, afhankelijk van de vraag en wat belangrijker is: CO2 > humidity > temp.

Ik ging eerst uit van de supply temperatuur, omdat de unit zelf ook wat warmte toevoegd, maar dat bleek toch niet zo handig in het grote geheel te passen.

Daarnaast check ik ook of het binnen te warm of juist te koud is (comfort temperatuur) met een instelbare marge van 1 graad zodat ik er niet meer naar hoef te kijken. Eventueel alleen de comfort temp aanpassen.
Klinkt ook allemaal wel tof :)

omniscale.nl


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
Die test op minimale buitentemperatuur is eigenlijk alleen bedoeld tegen vrieskou (beetje ruim), maar een condensmarge is zeker een goed idee 8-)

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 21:47
Ik ben wel benieuwd wat voor "verkoelend" effect de WTW ventilatie heeft. Heb op diverse plaatsen gelezen dat het nauwelijks koelt. Grootste nadeel van mijn WTW unit (Orcon OptiAir), maar volgens mij relevant aan alle orcon units, is dat als bypass open staat, de afzuigende lucht vanuit de woning niet meer door de filter heen gaat waardoor je uitblaasventilator natuurlijk sneller vies/vervuild raakt. Vandaar dat ik persoonlijk niet te aggresief ben met het openen van bypass.

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
Wimpie70 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 15:12:
Die test op minimale buitentemperatuur is eigenlijk alleen bedoeld tegen vrieskou (beetje ruim), maar een condensmarge is zeker een goed idee 8-)
Dit is de sensor die ik gemaakt heb (in samenwerking met Claude en Gemini, de em-dashes verraden het al een beetje ;) ):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
- sensor:
  - name: "Bypass Smart oordeel"
    unique_id: bypass_smart_oordeel
    state: >
      {% set mode = states('input_select.bypass') %}
      {% if mode == 'Auto' %}
        auto — WTW beslist zelf
      {% elif mode == 'Open' %}
        open — handmatig
      {% elif mode == 'Dicht' %}
        dicht — handmatig
      {% elif mode == 'Smart' %}
        {# ── Sources ── #}
        {% set indoor       = states('sensor.orcon_wtw_indoor_temperature') | float(none) %}
        {% set outdoor      = states('sensor.orcon_wtw_outdoor_temperature') | float(none) %}   {# ← MVHR outdoor intake sensor #}
        {% set rh           = states('sensor.orcon_wtw_indoor_humidity')     | float(none) %}
        {% set supply       = states('sensor.orcon_wtw_supply_temperature')  | float(none) %}
        {% set bypass_pos   = states('sensor.orcon_wtw_bypass_positie')      | float(none) %}
        {% set cooling_mode = states('sensor.autotemp_cooling_mode') == '1' %}

        {# ── Thresholds (tunable) ── #}
        {% set upper_threshold     = 23   %}   {# indoor above this → cooling needed, free cooling allowed #}
        {% set lower_threshold     = 20   %}   {# indoor below this → overcooling, close bypass #}
        {% set cooling_margin      = 1.5  %}   {# free cooling only if outdoor <= indoor - this #}
        {% set small_margin        = 0.5  %}   {# outdoor above (indoor - this) → not cool enough #}
        {% set condensation_margin = 1    %}   {# PREDICTIVE: do not open if outdoor <= dew_point + this #}
        {% set supply_margin       = 1    %}   {# SAFETY NET: close if supply < dew_point + this #}

        {# ── Magnus-Tetens Coefficients (for dew point) ── #}
        {% set m_a = 17.625 %}
        {% set m_b = 243.04 %}

        {% if indoor is none or outdoor is none or rh is none or bypass_pos is none %}
          {% set hold = 'open' if (bypass_pos is not none and bypass_pos > 50) else 'dicht' %}
          {{ hold }} — gegevens onbekend (vasthouden)
        {% else %}
          {% set current_state = 'open' if bypass_pos > 50 else 'dicht' %}
          {# Dew point via Magnus on MVHR return air (indoor + RH) #}
          {% set g = (m_a * indoor / (m_b + indoor)) + log(rh / 100) %}
          {% set dew_point = m_b * g / (m_a - g) %}
          {% if not cooling_mode %}
            dicht — geen koelmodus
          {% elif indoor < lower_threshold %}
            dicht — overkoeling
          {% elif current_state == 'open' and supply is not none and supply < (dew_point + supply_margin) %}
            dicht — condens (inblaas te koud)
          {% elif outdoor <= (dew_point + condensation_margin) %}
            dicht — condens-bescherming
          {% elif indoor > upper_threshold and outdoor < (indoor - cooling_margin) %}
            open — vrijkoelen
          {% elif outdoor > (indoor - small_margin) %}
            dicht — niet koel genoeg
          {% else %}
            {{ current_state }} — wachtstand (vasthouden)
          {% endif %}
        {% endif %}
      {% else %}
        auto — onbekende modus
      {% endif %}
Ik heb een automation die deze sensor gebruikt, maar die ben ik nog een beetje aan het opschonen. Dit geeft denk ik al een aardig beeld.
RusFighter schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:37:
Ik ben wel benieuwd wat voor "verkoelend" effect de WTW ventilatie heeft. Heb op diverse plaatsen gelezen dat het nauwelijks koelt. Grootste nadeel van mijn WTW unit (Orcon OptiAir), maar volgens mij relevant aan alle orcon units, is dat als bypass open staat, de afzuigende lucht vanuit de woning niet meer door de filter heen gaat waardoor je uitblaasventilator natuurlijk sneller vies/vervuild raakt. Vandaar dat ik persoonlijk niet te aggresief ben met het openen van bypass.
Misschien is het psychisch, maar ik voel een (relatief) koele bries door mijn slaapkamer gaan als 's nachts de bypass open staat. Er komt lucht van (bijvoorbeeld) 21 graden uit mijn inblaasventielen in plaats van 24 graden.

Het verbaast me wat je zegt over die filters, dat klinkt helemaal niet handig inderdaad en dat was mij niet bekend. Waarom filtert hij de lucht alleen maar als hij door de warmtewisselaar gaat?

omniscale.nl


  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 21:47
posttoast schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:52:
[...]

Dit is de sensor die ik gemaakt heb (in samenwerking met Claude en Gemini, de em-dashes verraden het al een beetje ;) ):
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
- sensor:
  - name: "Bypass Smart oordeel"
    unique_id: bypass_smart_oordeel
    state: >
      {% set mode = states('input_select.bypass') %}
      {% if mode == 'Auto' %}
        auto — WTW beslist zelf
      {% elif mode == 'Open' %}
        open — handmatig
      {% elif mode == 'Dicht' %}
        dicht — handmatig
      {% elif mode == 'Smart' %}
        {# ── Sources ── #}
        {% set indoor       = states('sensor.orcon_wtw_indoor_temperature') | float(none) %}
        {% set outdoor      = states('sensor.orcon_wtw_outdoor_temperature') | float(none) %}   {# ← MVHR outdoor intake sensor #}
        {% set rh           = states('sensor.orcon_wtw_indoor_humidity')     | float(none) %}
        {% set supply       = states('sensor.orcon_wtw_supply_temperature')  | float(none) %}
        {% set bypass_pos   = states('sensor.orcon_wtw_bypass_positie')      | float(none) %}
        {% set cooling_mode = states('sensor.autotemp_cooling_mode') == '1' %}

        {# ── Thresholds (tunable) ── #}
        {% set upper_threshold     = 23   %}   {# indoor above this → cooling needed, free cooling allowed #}
        {% set lower_threshold     = 20   %}   {# indoor below this → overcooling, close bypass #}
        {% set cooling_margin      = 1.5  %}   {# free cooling only if outdoor <= indoor - this #}
        {% set small_margin        = 0.5  %}   {# outdoor above (indoor - this) → not cool enough #}
        {% set condensation_margin = 1    %}   {# PREDICTIVE: do not open if outdoor <= dew_point + this #}
        {% set supply_margin       = 1    %}   {# SAFETY NET: close if supply < dew_point + this #}

        {# ── Magnus-Tetens Coefficients (for dew point) ── #}
        {% set m_a = 17.625 %}
        {% set m_b = 243.04 %}

        {% if indoor is none or outdoor is none or rh is none or bypass_pos is none %}
          {% set hold = 'open' if (bypass_pos is not none and bypass_pos > 50) else 'dicht' %}
          {{ hold }} — gegevens onbekend (vasthouden)
        {% else %}
          {% set current_state = 'open' if bypass_pos > 50 else 'dicht' %}
          {# Dew point via Magnus on MVHR return air (indoor + RH) #}
          {% set g = (m_a * indoor / (m_b + indoor)) + log(rh / 100) %}
          {% set dew_point = m_b * g / (m_a - g) %}
          {% if not cooling_mode %}
            dicht — geen koelmodus
          {% elif indoor < lower_threshold %}
            dicht — overkoeling
          {% elif current_state == 'open' and supply is not none and supply < (dew_point + supply_margin) %}
            dicht — condens (inblaas te koud)
          {% elif outdoor <= (dew_point + condensation_margin) %}
            dicht — condens-bescherming
          {% elif indoor > upper_threshold and outdoor < (indoor - cooling_margin) %}
            open — vrijkoelen
          {% elif outdoor > (indoor - small_margin) %}
            dicht — niet koel genoeg
          {% else %}
            {{ current_state }} — wachtstand (vasthouden)
          {% endif %}
        {% endif %}
      {% else %}
        auto — onbekende modus
      {% endif %}
Ik heb een automation die deze sensor gebruikt, maar die ben ik nog een beetje aan het opschonen. Dit geeft denk ik al een aardig beeld.


[...]

Misschien is het psychisch, maar ik voel een (relatief) koele bries door mijn slaapkamer gaan als 's nachts de bypass open staat. Er komt lucht van (bijvoorbeeld) 21 graden uit mijn inblaasventielen in plaats van 24 graden.

Het verbaast me wat je zegt over die filters, dat klinkt helemaal niet handig inderdaad en dat was mij niet bekend. Waarom filtert hij de lucht alleen maar als hij door de warmtewisselaar gaat?
Ik heb geen idee waarom het zo ontworpen is, maar de klep zit voor de filter...

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
RusFighter schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:57:
[...]

Ik heb geen idee waarom het zo ontworpen is, maar de klep zit voor de filter...
Heb je daar documentatie van? Volgens Gemini is dat niet het geval namelijk. En AI liegt nooit :+

omniscale.nl


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
RusFighter schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:37:
Ik ben wel benieuwd wat voor "verkoelend" effect de WTW ventilatie heeft. Heb op diverse plaatsen gelezen dat het nauwelijks koelt. Grootste nadeel van mijn WTW unit (Orcon OptiAir), maar volgens mij relevant aan alle orcon units, is dat als bypass open staat, de afzuigende lucht vanuit de woning niet meer door de filter heen gaat waardoor je uitblaasventilator natuurlijk sneller vies/vervuild raakt. Vandaar dat ik persoonlijk niet te aggresief ben met het openen van bypass.
Bij mij gaat ie nu rond 3 uur open en om 7 uur weer dicht

  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 21:47
posttoast schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Heb je daar documentatie van? Volgens Gemini is dat niet het geval namelijk. En AI liegt nooit :+
Als je de afvoerleiding vanuit de woning (bij de unit) lost haalt, zie je de filter en de klep zitten. Voor mij unit zit de klep in de rode cirkel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpS9HVseKGAFYAcUQJn2BnCccYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M0B82a9HRcyVLBsALAGIsVyq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb toen der tijd volgens mij ook de handleiding van maxcoform opgezocht om te zien of zelfde constructie heeft. Als ik me niet vergis zat de klep ook voor de filter

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
Ik geloof dat ik het niet helemaal snap dan, maar het klepje zit toch ná het filter? Dat is toch dat ding waar precies de rechterkant van je getekende cirkel doorheen loopt? Vlak na het filter dus.

Edit: in de groene cirkel bedoel ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuDl25FVWHDjbjOvKGLqnfl8xp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sDRjlWLlveiC4Y1U7kembFKH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door posttoast op 23-06-2026 18:08 ]

omniscale.nl


  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 21:47
posttoast schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:06:
Ik geloof dat ik het niet helemaal snap dan, maar het klepje zit toch ná het filter? Dat is toch dat ding waar precies de rechterkant van je getekende cirkel doorheen loopt? Vlak na het filter dus.

Edit: in de groene cirkel bedoel ik:

[Afbeelding]
Helaas zit de klep daar dus niet, maar op volgende positie(groen). Afzuigende lucht volgt blauwe lijn als de klep open is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ln9C6ltE5Igl1LNCsx0rpXM5AKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXSxEgdOTHJA5jyUp49in682.jpg?f=fotoalbum_large

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
RusFighter schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:16:
[...]

Helaas zit de klep daar dus niet, maar op volgende positie(groen). Afzuigende lucht volgt blauwe lijn dus als de klep open is

[Afbeelding]
Oh, dat is wel stom ontworpen dan...

omniscale.nl


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
Ramses Extras 0.20.0 is beschikbaar, inclusief de nieuwe Temperature Control (bypass) feature.

Zie ook de wiki.

[ Voor 9% gewijzigd door Wimpie70 op 23-06-2026 19:06 ]

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
Wimpie70 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:06:
Ramses Extras 0.20.0 is beschikbaar, inclusief de nieuwe Temperature Control (bypass) feature.

Zie ook de wiki.
Cool :) Doe je hierin ook iets met condens-bescherming?

omniscale.nl


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
Nog niet specifiek. Wel krijgt de humidity control voorrang

Ik zal er nog eens over denken.

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:23

JJJ

Wimpie70 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:06:
Ramses Extras 0.20.0 is beschikbaar, inclusief de nieuwe Temperature Control (bypass) feature.

Zie ook de wiki.
Bedankt, ik heb deze geinstalleerd (ook samen met de hvac fan card).
Echter, deze hvac fan card (en de controle van de fan control) werken niet bij mij. Ik krijg in het geheel geen waardes.

In de ha core logs zie ik ook het volgende:
2026-06-23 21:28:52.602 INFO (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [139919768465344] Received unknown command: ramses_extras/ramses_debugger/traffic/subscribe_stats
2026-06-23 21:28:52.770 INFO (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [139919768465344] Received unknown command: ramses_extras/ramses_debugger/traffic/get_stats
Maar ook veel
026-06-23 21:28:40.279 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.framework.helpers.ramses_commands] Sending Ramses command to 32:136723: 31DA Request 31DA status
2026-06-23 21:28:40.281 INFO (MainThread) [ramses_tx.transport.mqtt] mq Tx: {"msg": "RQ --- 29:123456 32:136723 --:------ 31DA 001 00"}
2026-06-23 21:28:40.418 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 000 RQ --- 29:123456 32:136723 --:------ 31DA 001 00
2026-06-23 21:28:40.452 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=None dst=None code=31DA payload=00 verb=RQ
2026-06-23 21:28:40.456 INFO (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] || 29:123456 | 32:136723 | RQ | unknown_31DA | 00 || {}
2026-06-23 21:28:40.464 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 063 RP --- 32:136723 29:123456 --:------ 31DA 030 00EF007FFF3F3009BA0A8209690A256000C81822110000EFEF04C6076000
2026-06-23 21:28:40.488 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=None dst=None code=31DA payload=00EF007FFF3F3009BA0A8209690A256000C81822110000EFEF04C6076000 verb=RP
2026-06-23 21:28:40.489 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Packet parser: code=31DA (type=str), payload=00EF007FFF3F3009BA0A8209690A256000C81822110000EFEF04C6076000 (type=str)
2026-06-23 21:28:40.489 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser string payload: '00EF007FFF3F3009BA0A8209690A256000C81822110000EFEF04C6076000'
2026-06-23 21:28:40.489 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser: unhandled code 31DA
2026-06-23 21:28:40.489 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet parsed: src=None dst=None command=None
2026-06-23 21:28:40.490 INFO (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] || 32:136723 | 29:123456 | RP | unknown_31DA | 00 || {'hvac_id': '00', 'exhaust_fan_speed': 0.17, 'fan_info': 'auto', '_unknown_fan_info_flags': [0, 0, 0], 'air_quality': None, 'co2_level': None, 'indoor_humidity': 0.63, 'outdoor_humidity': 0.48, 'exhaust_temp': 24.9, 'supply_temp': 26.9, 'indoor_temp': 24.09, 'outdoor_temp': 25.97, 'speed_capabilities': ['low_med_h
igh', 'timer'], 'bypass_position': 1.0, 'supply_fan_speed': 0.085, 'remaining_mins': 0, 'post_heat': None, 'pre_heat': None, 'supply_flow': 12.22, 'exhaust_flow': 18.88, '_extra': '00'}
2026-06-23 21:28:40.505 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.framework.helpers.ramses_commands] Sending Ramses command to 32:136723: 10D0 Request system status
2026-06-23 21:28:40.506 INFO (MainThread) [ramses_tx.transport.mqtt] mq Tx: {"msg": "RQ --- 29:123456 32:136723 --:------ 10D0 001 00"}
2026-06-23 21:28:40.715 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 000 RQ --- 29:123456 32:136723 --:------ 10D0 001 00
2026-06-23 21:28:40.751 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=None dst=None code=10D0 payload=00 verb=RQ
2026-06-23 21:28:40.755 INFO (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] || 29:123456 | 32:136723 | RQ | unknown_10D0 | 00 || {}
2026-06-23 21:28:40.762 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 063 RP --- 32:136723 29:123456 --:------ 10D0 006 005DB4670000
2026-06-23 21:28:40.786 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=None dst=None code=10D0 payload=005DB4670000 verb=RP
2026-06-23 21:28:40.786 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Packet parser: code=10D0 (type=str), payload=005DB4670000 (type=str)
2026-06-23 21:28:40.786 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser string payload: '005DB4670000'
2026-06-23 21:28:40.786 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser: unhandled code 10D0
2026-06-23 21:28:40.786 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet parsed: src=None dst=None command=None
Wanneer ik in ramses zelf kijk krijg ik alle fan parameters wel te zien (die volgens mij meekomen met de 31DA messages e.d.
Weet jij wat er mis gaat?

  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
@jjj, i created an issue and looking into it now.

https://github.com/wimpie70/ramses_extras/issues/86

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
RusFighter schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:16:
[...]

Helaas zit de klep daar dus niet, maar op volgende positie(groen). Afzuigende lucht volgt blauwe lijn als de klep open is

[Afbeelding]
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het nagevraagd bij Orcon zelf (ik heb gevraagd naar de MaxComfort en de OptiAir):
Bedankt voor uw vraag over de bypass. Wanneer deze geopend wordt dan zal de lucht inderdaad niet meer door het filter gaan en rechtstreeks naar de exhaust.
Je wist het zelf natuurlijk al, maar je hebt inderdaad helemaal gelijk ;)

omniscale.nl


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
@jjj Je gebruikt waarschijnlijk een oudere versie van Ramses RF (voor 0.55.6) waarin nog de oude HA bus event 'ramses_cc_message' werd gebruikt.

Ik heb een fallback gemaakt voor deze versies. Niet live getest op oudere versies, maar zou moeten werken.

Geef even feedback of dit inderdaad nu werkt voor je.

versie 0.20.1 is beschikbaar

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 21:47
posttoast schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 08:59:
[...]

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het nagevraagd bij Orcon zelf (ik heb gevraagd naar de MaxComfort en de OptiAir):


[...]


Je wist het zelf natuurlijk al, maar je hebt inderdaad helemaal gelijk ;)
Bedankt voor de navraag maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dit zo ontworpen hebben (wss iets met filter zo dicht mogelijk bij de warmtewisselaar). Jammer dat je geen verklaring bij gekregen hebt ;P

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
RusFighter schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:17:
[...]

Bedankt voor de navraag maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom ze dit zo ontworpen hebben (wss iets met filter zo dicht mogelijk bij de warmtewisselaar). Jammer dat je geen verklaring bij gekregen hebt ;P
De verklaring heb ik vervolgens ook gevraagd, dáár heb ik nog geen antwoord op. Als ik die heb deel ik die uiteraard hier.

omniscale.nl


  • Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:10
Ik vrees dat mijn hoofdprint aan het overlijden is, nu 3 dagen op rij foutcode 14 (I2C communication fault). Even zien wat Orcon zegt, aan de andere kant met een nieuw board ook weer nieuwe firmware. Print is nu bijna 7 jaar oud.

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
posttoast schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 13:18:
[...]

De verklaring heb ik vervolgens ook gevraagd, dáár heb ik nog geen antwoord op. Als ik die heb deel ik die uiteraard hier.
OK, ik heb reactie:
Bedankt voor uw vraag.
Deze kan net zo vies worden als de kanalen waardoor de lucht wordt aanzogen.
Daarom is het advies ook om elke 4 jaar de kanalen te laten reinigen door de installateur.
En ik kreeg er nog een plaatje bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhQtdiyu5O-LfK-8OMwWjBdLJVQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/iEqF7THtbbYwe1fHLYtyVC7P.png?f=user_large

Enerzijds een beetje een flauw antwoord, anderzijds heeft hij natuurlijk wel een punt: alle kanalen in huis worden ook niet gefilterd :)

Edit: ik zie nu dat ik twee keer per jaar de installateur langs moet laten komen om de behuizing te laten reinigen :D

[ Voor 6% gewijzigd door posttoast op 24-06-2026 15:19 ]

omniscale.nl


  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 21:47
posttoast schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:18:
[...]

OK, ik heb reactie:


[...]


En ik kreeg er nog een plaatje bij:

[Afbeelding]

Enerzijds een beetje een flauw antwoord, anderzijds heeft hij natuurlijk wel een punt: alle kanalen in huis worden ook niet gefilterd :)

Edit: ik zie nu dat ik twee keer per jaar de installateur langs moet laten komen om de behuizing te laten reinigen :D
Ik snap eerlijk gezegd de reactie niet. De filters zitten juist voor om de de motoren + warmtewisselaar te beschermen tegen stof/vuil. Dit is zelfde als het zeggen van "gebruik geen filters en doe maar vaker de kanalen schoonmaken en je huis stofzuigen"

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
RusFighter schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:47:
[...]

Ik snap eerlijk gezegd de reactie niet. De filters zitten juist voor om de de motoren + warmtewisselaar te beschermen tegen stof/vuil. Dit is zelfde als het zeggen van "gebruik geen filters en doe maar vaker de kanalen schoonmaken en je huis stofzuigen"
Maar het hele punt is dat, als de bypass open staat, de motor en warmtewisselaar gepasseerd worden toch? Alleen het exhaust kanaal wordt dan viezer. Maar de vraag is of dat erg is.

omniscale.nl


  • RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-06 21:47
posttoast schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:52:
[...]

Maar het hele punt is dat, als de bypass open staat, de motor en warmtewisselaar gepasseerd worden toch? Alleen het exhaust kanaal wordt dan viezer. Maar de vraag is of dat erg is.
Alleen de warmtewisselaar wordt gepasseerd. De motor kan je niet passeren, anders kan je niet afzuigen...

  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
RusFighter schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:56:
[...]

Alleen de warmtewisselaar wordt gepasseerd. De motor kan je niet passeren, anders kan je niet afzuigen...
Touché :D

omniscale.nl


  • JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:23

JJJ

Wimpie70 schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:05:
@jjj Je gebruikt waarschijnlijk een oudere versie van Ramses RF (voor 0.55.6) waarin nog de oude HA bus event 'ramses_cc_message' werd gebruikt.

Ik heb een fallback gemaakt voor deze versies. Niet live getest op oudere versies, maar zou moeten werken.

Geef even feedback of dit inderdaad nu werkt voor je.

versie 0.20.1 is beschikbaar
Dank voor je snelle reactie. Ik zit op Ramses RF 0.57.1 en Ramses Extras 0.20.1 (heb geupdate na je bericht). Ik stond hiervoor (met de error op 0.57.0 en 0.20.0).

Oorspronkelijk heb ik wel 0.55 geinstalleerd gehad bij de verse installatie van mijn HAOS dus misschien gaat er iets mis met de update? Ik heb van 0.55 meteen een nieuwe versie gedownload naar 0.57 maar misschien is dat niet helemaal clean gegaan?

Helaas krijg ik nog steeds geen waarden te zien in de HVAC fan card. Jammer, ook omdat de temp control (die ik graag wil gebruiken met dit weer) dan ook nog niet werkt.

De errors die ik krijg zijn als volgt (met bovenstaande versienummers):
2026-06-24 18:41:06.088 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 065 RP --- 32:136723 29:123456 --:------ 31DA 030 00EF007FFF3F430D020A5A09F60CDD6000001822220000EFEF07B4074500
2026-06-24 18:41:06.109 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=32:136723 dst=29:123456 code=31DA payload=00EF007FFF3F430D020A5A09F60CDD6000001822220000EFEF07B4074500 verb=RP
2026-06-24 18:41:06.110 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Packet parser: code=31DA (type=str), payload=00EF007FFF3F430D020A5A09F60CDD6000001822220000EFEF07B4074500 (type=str)
2026-06-24 18:41:06.110 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser string payload: '00EF007FFF3F430D020A5A09F60CDD6000001822220000EFEF07B4074500'
2026-06-24 18:41:06.110 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser: unhandled code 31DA
2026-06-24 18:41:06.110 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet parsed: src=32:136723 dst=29:123456 command=None
2026-06-24 18:41:06.111 INFO (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] || 32:136723 | 29:123456 | RP | unknown_31DA | 00 || {'hvac_id': '00', 'exhaust_fan_speed': 0.17, 'fan_info': 'auto', '_unknown_fan_info_flags': [0, 0, 0], 'air_quality': None, 'co2_level': None, 'indoor_humidity': 0.63, 'outdoor_humidity': 0.67, 'exhaust_temp': 33.3, 'supply_temp': 26.5, 'indoor_temp': 25.5, 'outdoor_temp': 32.93, 'speed_capabilities': ['low_med_high', 'timer'], 'bypass_position': 0.0, 'supply_fan_speed': 0.17, 'remaining_mins': 0, 'post_heat': None, 'pre_heat': None, 'supply_flow': 19.72, 'exhaust_flow': 18.61, '_extra': '00'}
2026-06-24 18:41:06.153 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.framework.helpers.ramses_commands] Sending Ramses command to 32:136723: 10D0 Request system status
2026-06-24 18:41:06.155 INFO (MainThread) [ramses_tx.transport.mqtt] mq Tx: {"msg": "RQ --- 29:123456 32:136723 --:------ 10D0 001 00"}
2026-06-24 18:41:06.310 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 000 RQ --- 29:123456 32:136723 --:------ 10D0 001 00
2026-06-24 18:41:06.361 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=29:123456 dst=32:136723 code=10D0 payload=00 verb=RQ
2026-06-24 18:41:06.366 INFO (MainThread) [ramses_rf.dispatcher] || 29:123456 | 32:136723 | RQ | unknown_10D0 | 00 || {}
2026-06-24 18:41:06.367 INFO (MainThread) [ramses_tx.protocol.base] Recv'd: 066 RP --- 32:136723 29:123456 --:------ 10D0 006 005DB4670000
2026-06-24 18:41:06.391 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] REM packet received: src=32:136723 dst=29:123456 code=10D0 payload=005DB4670000 verb=RP
2026-06-24 18:41:06.391 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Packet parser: code=10D0 (type=str), payload=005DB4670000 (type=str)
2026-06-24 18:41:06.391 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser string payload: '005DB4670000'
2026-06-24 18:41:06.392 INFO (MainThread) [custom_components.ramses_extras.features.default.services] Parser: unhandled code 10D0
Ook errors als:
2026-06-24 18:41:05.961 INFO (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection] [139716839405056] Received unknown command: ramses_extras_card_refresh
Laat maar weten als je verdere info kan gebruiken voor het debuggen...!

  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
@JJJ , Jammer dat je nieuwe problemen bent tegengekomen. Ik heb een nieuwe issue gemaakt (https://github.com/wimpie70/ramses_extras/issues/88) en zal het onderzoeken. Als je nog meer problemen tegenkomt is het handig om zelf een issue aan te maken op github.

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
0.20.3 is beschikbaar met bugfixes en dauwpunt protectie (optioneel). Eerdere versies kunnen een fout bevatten die je systeem langzaam kan maken.

Als de bypass open staat werkt de WTW eigenlijk als een gewone (balans) ventilator. Ik verwacht dat condensatie alleen een probleem is met koelen en binnen hoge temperaturen, hoge vochtigheid en slecht geisoleerde kanalen. Maar deze situatie kan voorkomen.

Ik heb het voor de liefhebbers toegevoegd als optie.

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16
Ik had problemen met het verlies van connectie met de server/trage UI en was bang dat het aan RF or _extras lag, Maar waarschijnlijk kwam dit door HA zelf die voor de nieuwere versies veel meer verkeer genereerd en extra beveiligingen heeft.
Tot nu toe (fingers crossed) kon ik het oplossen door in de configuration.yaml m'n IP's te zetten onder:
YAML:
1
2
3
4
5
6
http:
  use_x_forwarded_for: true
  trusted_proxies:
    - 192.168.0.1       # Je Omada router/gateway
    - 192.168.VLAN.0/24    # Volledige VLAN van je HA-server zelf
    - 192.168.VLAN.0/24    # Volledige VLAN van je werklaptop/apparaten

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
Ik heb de afgelopen twee nachten getest met mijn smart-bypass en ben tegen wat gekke dingen aangelopen. Ik ben benieuwd of @Wimpie70 dit ook is tegengekomen.

Ik gebruik de geaggregeerde sensoren die ramses_cc aanmaakt (sensor.orcon_wtw_outdoor_temperature, _indoor_temperature, _supply_temperature, _indoor_humidity). Die werken prima, maar af en toe (vooral 's nachts) sprong de waarde plots terug naar een momentopname van uren eerder, om bij het volgende moment weer goed te staan. Mijn bypass-logica flipte daardoor van besluit en de klep ging klapperen.

In mijn log zag dat er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
03:55  aanzuig 30.38   <- stale
03:56  aanzuig 23.46   <- echt
03:57  aanzuig 30.38   <- stale
04:00  aanzuig 23.37   <- echt
04:01  aanzuig 30.38   <- stale
Je ziet de echte waarde langzaam zakken (wat de verwachting is in de nacht), maar hij schiet elke keer terug naar die exacte 30.38 (wat een temperatuur is die hij eerder op de dag een keer echt heeft gehad).

Ik ben met Claude door logs en configs gaan spitten, om te kijken waar die 30.38 vandaan komt. Claude heeft vervolgens een debug-sensor voor me gemaakt om te kijken waar de 31DA-frames vandaan komen. Ik ben elk frame gaan loggen met afzender en de temperaturen. Daaruit bleek dat mijn WTW (32:152794) de enige was die temperaturen stuurde, en dat was elke keer de "echte" temperatuur. Die 30.38 kwam dus nergens vandaan.

Het lijkt er dus op dat ramses_cc die af en toe teruggeeft. Geen idee waarom.

Ik heb het uiteindelijk opgelost door trigger-based template-sensors te maken die rechtstreeks de 31DA-payloads uitlezen via event.ramses_cc_regex_event en die alleen updaten op een vers frame van de WTW zelf. Dit is zo'n sensor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- trigger:
    - trigger: state
      entity_id: event.ramses_cc_regex_event
      id: rf
    - trigger: homeassistant
      event: start
      id: init
    - trigger: event
      event_type: event_template_reloaded
      id: init
  variables:
    wtw_src: "32:152794"   # <- jouw FAN-adres
    wtw_code: "31DA"
  sensor:
    - name: "Orcon WTW Outdoor Temperature Clean"
      unique_id: orcon_wtw_outdoor_temperature_clean
      unit_of_measurement: "°C"
      device_class: temperature
      state_class: measurement
      state: >
        {% set d = trigger.to_state.attributes.get('data', {}) if trigger.id == 'rf' else {} %}
        {% set p = d.get('payload', {}) if d is mapping else {} %}
        {% if d.get('code') == wtw_code and d.get('src') == wtw_src and p.get('outdoor_temp') is not none %}
          {{ p.get('outdoor_temp') | float(0) | round(2) }}
        {% else %}
          {{ this.state }}
        {% endif %}
Dit werkt vooralsnog prima, ik krijg geen "spook-data" meer binnen die mijn bypass-logica verstoort.

Ik snap alleen nog niet zo goed waarom ramses_cc die oude waarden af en toe teruggeeft. Ik heb het probleem hiermee opgelost, maar het voelt wel een beetje als een omweg ;)

omniscale.nl


  • Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 14:16

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW - esp_9_klep_beregening


  • posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:46
Ja, dat issue had ik geopend, maar ik had (heel stom) de link niet gelegd met het probleem dat ik hier nu heb :D Dat issue ging in principe over de status, niet over andere data. Maar goed, da's feitelijk hetzelfde verhaal natuurlijk.

Maar goed, ik heb nu dus in ieder geval een enigszins werkbare workaround. Zijn er nog nadelen aan hoe ik het nu heb aangepakt?

omniscale.nl

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste