Die Pure induct moet toch tussen WTW en woning zitten, niet tussen buitenlucht en WTW?
Voor de werking maakt dat niet uit.Terpen Tijn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:33:
Die Pure induct moet toch tussen WTW en woning zitten, niet tussen buitenlucht en WTW?
Waarom moet dat? Zo wordt het idd vaak gedaan, maar deze opstelling heeft als voordeel dat al het fijnstof in de carbon / fijnstofilter van de pure induct blijven. Ik heb in de wtw geen toevoer filter zitten. Daarnaast had ik ook geen ruimte om de pure induct op toevoer kanaal te zetten.
Aangezien filteren in de pure induct beter werkt dan de wtw blijft deze dus heel erg schoon.
[ Voor 10% gewijzigd door Vaevictis_ op 09-06-2025 10:55 ]
Het staat in ieder geval met dikgedrukte letters in de installatiehandleiding...Vaevictis_ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:54:
[...]
Voor de werking maakt dat niet uit.
Waarom moet dat? Zo wordt het idd vaak gedaan, maar deze opstelling heeft als voordeel dat al het fijnstof in de carbon / fijnstofilter van de pure induct blijven. Ik heb in de wtw geen toevoer filter zitten. Daarnaast had ik ook geen ruimte om de pure induct op toevoer kanaal te zetten.
Aangezien filteren in de pure induct beter werkt dan de wtw blijft deze dus heel erg schoon.
Ik nam zelf aan dat dit te maken heeft met het aanzuigen van koude buitenlucht door deze ongeisoleerde unit. Dit zal koude en condensatie in de woning brengen.
Ik heb een geisoleerde thermoduct ervoor zitten dus dat valt wel mee, is zelfs in de winter paar graden boven nul. Vocht kun je niets tegen doen dat krijg je gewoon mee naar binnen. Koude lucht krijg je anders ook zonder de pure induct in de WTW dus dat maakt niets uit. Overigens heb ik deze opstelling wel eens aan Brink laten zien die zeiden dat niet de voorkeur had maar wel kon.Terpen Tijn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:37:
[...]
Het staat in ieder geval met dikgedrukte letters in de installatiehandleiding...
Ik nam zelf aan dat dit te maken heeft met het aanzuigen van koude buitenlucht door deze ongeisoleerde unit. Dit zal koude en condensatie in de woning brengen.
Eigenlijk hoort de pure induct dan geisoleerd te zijn. Nu heb je de oppervlakte van hem als extra buitentemp in je huis.
Hoe vaak vervang je de filters van de pure induct en zijn die een beetje te krijgen?
Ik zou ook je slang tussen wtw en pure induct vervangen als je schoonmaakt, denk dat daar ook wel zooi in zit
Zelf heb ik een f7 filterbox voor de WTW ( erna lijkt me echt een paard achter de wagen spannen) deze metalen kast met zakkenfilter heb ik aan de binnenzijde geisoleerd met armaflex.
Hoe vaak vervang je de filters van de pure induct en zijn die een beetje te krijgen?
Ik zou ook je slang tussen wtw en pure induct vervangen als je schoonmaakt, denk dat daar ook wel zooi in zit
Zelf heb ik een f7 filterbox voor de WTW ( erna lijkt me echt een paard achter de wagen spannen) deze metalen kast met zakkenfilter heb ik aan de binnenzijde geisoleerd met armaflex.
diskeltische lurker
Ookal heb jezelf HA, dat ga je bij een verkoop van je huis nooit meeverkopen. Een display hoeft niet maar wil je wel ivm het hebben van een compleet en overdraagbaar systeem.Vaevictis_ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 06:54:
[...]
Nee de auto knop schakelt altijd auto modus in als die al daarin staat heeft het geen effect.
Ik kan iedereen aanraden om de inbouw display te nemen: https://www.ventilatielan...nbouw-display-15rf/17645/
Heb deze in een kastje als opbouw in de gang gehangen want zonder een display kun je weinig zien of instellen (als je geen HA hebt).
[Afbeelding]
diskeltische lurker
Ik bedoelde dat er vocht uit de binnenlucht condenseert op de buitenkant van de pure induct behuizing en/of buizen. En de koude lucht die je aanzuigt wordt normaliter via een geisoleerde buis naar de WTW gebracht, zodat die buis de binnenlucht niet gaat afkoelen.Vaevictis_ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:45:
[...]
Ik heb een geisoleerde thermoduct ervoor zitten dus dat valt wel mee, is zelfs in de winter paar graden boven nul. Vocht kun je niets tegen doen dat krijg je gewoon mee naar binnen. Koude lucht krijg je anders ook zonder de pure induct in de WTW dus dat maakt niets uit. Overigens heb ik deze opstelling wel eens aan Brink laten zien die zeiden dat niet de voorkeur had maar wel kon.
Ik bedoel het overigens niet als kritiek. Wil zelf ook zo'n Pure induct installeren en worstel ook met de plaatsing. Ziet ernaar uit dat ik alles een meter moet gaan opschuiven en 90 graden bochten moet gaan maken om dit te realiseren. Wist ik van tevoren maar van mijn stokerige buren...
Ik ervaar helemaal geen condens of koude op de pure induct. Ik heb er zelf een koolstoffilter voor geplaatst want ook veel houtstook en nu geen last meer van stank in de woning. Ook geen diesel geuren.Terpen Tijn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:59:
[...]
Ik bedoelde dat er vocht uit de binnenlucht condenseert op de buitenkant van de pure induct behuizing en/of buizen. En de koude lucht die je aanzuigt wordt normaliter via een geisoleerde buis naar de WTW gebracht, zodat die buis de binnenlucht niet gaat afkoelen.
Ik bedoel het overigens niet als kritiek. Wil zelf ook zo'n Pure induct installeren en worstel ook met de plaatsing. Ziet ernaar uit dat ik alles een meter moet gaan opschuiven en 90 graden bochten moet gaan maken om dit te realiseren. Wist ik van tevoren maar van mijn stokerige buren...
- Ik zit een nieuwbouw project en pick al 56 andere apparaten opWimpie70 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:11:
[...]
- check het aantal messages (luister naar events: ramses_cc_message). Als er (te)veel verkeer is, check dan of de data en tijd in de berichten wel kloppen. Dit kan veel storing en uitval veroorzaken.
- zet je esp vlak bij je wtw unit
- check of je esp een goede verbinding heeft (wifi of usb)
- bij uitval van andere entities: check je Zigbee ? netwerk, Plaats evt. routers bij. Sommige apparaten fungeren ook als router en versterken het netwerk.
- Esp zit in een usb stekker vlak naast de ORCON
- Hoe kan ik de wifi checken (Router zit aan de overkant van de ORCON)?
- Ik gebruik MQTT, zal wat extra zigbee lampen toevoegen in de buurt.
Ik heb geprobeerd te luisteren naar events maar krijg niks binnen...
1x per jaar voor het stookseizoen. Zijn erg duur 100 euro per stuk. In de zomer en begin herfst is het eigenlijk niet nodig dus effectief 6 maanden. De filterbox zelf is wel schoon.technopeuter schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:57:
Eigenlijk hoort de pure induct dan geisoleerd te zijn. Nu heb je de oppervlakte van hem als extra buitentemp in je huis.
Dat lijkt me het belangrijkste om op te lossen.thearbi schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:00:
Ik heb geprobeerd te luisteren naar events maar krijg niks binnen...
Ik begrijp dat je de ESP los aan een voeding hebt, niet verbonden met een computer ?
welke ESP heb je ?
Heb je de ESP eerst ingesteld ? En ramses rf geinstalleerd ? (zie topic start)
Ik heb zelf de ramses_esp van idalo-tech. Je moet bij deze eerst de wifi, mqtt broker, en sntp server en timezone instellen. https://github.com/Indalo...esp/wiki/Serial-Interface. Hiervoor moet je m eerst aan de usb van een computer hangen en verbinding maken met bijvoorbeeld Putty of Minicom
Als je nog vragen hebt, geef dan wat meer info over je systeem en setup.
[ Voor 6% gewijzigd door Wimpie70 op 10-06-2025 10:26 ]
Dit was bij indd de oplossing, als je TimeZone en SNTP ingesteld, doe je dat niet dan worden je entities in HA unavailible om de paar seconden.. Heb ook WiFi geconfigureerd voor toekomst firmware updates. Zeker doen dus.Wimpie70 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:23:
[...]
Dat lijkt me het belangrijkste om op te lossen.
Ik begrijp dat je de ESP los aan een voeding hebt, niet verbonden met een computer ?
welke ESP heb je ?
Heb je de ESP eerst ingesteld ? En ramses rf geinstalleerd ? (zie topic start)
Ik heb zelf de ramses_esp van idalo-tech. Je moet bij deze eerst de wifi, mqtt broker, en sntp server en timezone instellen. https://github.com/Indalo...esp/wiki/Serial-Interface. Hiervoor moet je m eerst aan de usb van een computer hangen en verbinding maken met bijvoorbeeld Putty of Minicom
Als je nog vragen hebt, geef dan wat meer info over je systeem en setup.
Dit moet in FAQ in startpost… reminder aan mijzelf. (gedaan)Flexiilex schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:49:
[...]
Dit was bij indd de oplossing, als je TimeZone en SNTP ingesteld, doe je dat niet dan worden je entities in HA unavailible om de paar seconden.. Heb ook WiFi geconfigureerd voor toekomst firmware updates. Zeker doen dus.
4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.
Ik ben behoorlijk bezig geweest om het aan de praat te krijgen...zelfs 1 vd 2 esp's geflashed wat uiteindelijk niet goed ging. Die moet ik nog een keer fixen, maar dat komt later wel. Ben nu bezig om via de codes van de 15RF display de settings van de WTW aan te passen. Het uitlezen met een fake display is al wel gelukt nu...Tip: vertrouw niet te veel op chatGPT
...die geeft verouderde en vaak halve antwoorden...1 stap vooruit, 2 terug...Al is het soms wel handig om het systeem te leren.