Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:24
Die Pure induct moet toch tussen WTW en woning zitten, niet tussen buitenlucht en WTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:26
Terpen Tijn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:33:
Die Pure induct moet toch tussen WTW en woning zitten, niet tussen buitenlucht en WTW?
Voor de werking maakt dat niet uit.

Waarom moet dat? Zo wordt het idd vaak gedaan, maar deze opstelling heeft als voordeel dat al het fijnstof in de carbon / fijnstofilter van de pure induct blijven. Ik heb in de wtw geen toevoer filter zitten. Daarnaast had ik ook geen ruimte om de pure induct op toevoer kanaal te zetten.

Aangezien filteren in de pure induct beter werkt dan de wtw blijft deze dus heel erg schoon.

[ Voor 10% gewijzigd door Vaevictis_ op 09-06-2025 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Vaevictis_ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:54:
[...]

Voor de werking maakt dat niet uit.

Waarom moet dat? Zo wordt het idd vaak gedaan, maar deze opstelling heeft als voordeel dat al het fijnstof in de carbon / fijnstofilter van de pure induct blijven. Ik heb in de wtw geen toevoer filter zitten. Daarnaast had ik ook geen ruimte om de pure induct op toevoer kanaal te zetten.

Aangezien filteren in de pure induct beter werkt dan de wtw blijft deze dus heel erg schoon.
Het staat in ieder geval met dikgedrukte letters in de installatiehandleiding...

Ik nam zelf aan dat dit te maken heeft met het aanzuigen van koude buitenlucht door deze ongeisoleerde unit. Dit zal koude en condensatie in de woning brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Terpen Tijn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Het staat in ieder geval met dikgedrukte letters in de installatiehandleiding...

Ik nam zelf aan dat dit te maken heeft met het aanzuigen van koude buitenlucht door deze ongeisoleerde unit. Dit zal koude en condensatie in de woning brengen.
Ik heb een geisoleerde thermoduct ervoor zitten dus dat valt wel mee, is zelfs in de winter paar graden boven nul. Vocht kun je niets tegen doen dat krijg je gewoon mee naar binnen. Koude lucht krijg je anders ook zonder de pure induct in de WTW dus dat maakt niets uit. Overigens heb ik deze opstelling wel eens aan Brink laten zien die zeiden dat niet de voorkeur had maar wel kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:51
Eigenlijk hoort de pure induct dan geisoleerd te zijn. Nu heb je de oppervlakte van hem als extra buitentemp in je huis.

Hoe vaak vervang je de filters van de pure induct en zijn die een beetje te krijgen?
Ik zou ook je slang tussen wtw en pure induct vervangen als je schoonmaakt, denk dat daar ook wel zooi in zit

Zelf heb ik een f7 filterbox voor de WTW ( erna lijkt me echt een paard achter de wagen spannen) deze metalen kast met zakkenfilter heb ik aan de binnenzijde geisoleerd met armaflex.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:51
Vaevictis_ schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 06:54:
[...]

Nee de auto knop schakelt altijd auto modus in als die al daarin staat heeft het geen effect.

Ik kan iedereen aanraden om de inbouw display te nemen: https://www.ventilatielan...nbouw-display-15rf/17645/

Heb deze in een kastje als opbouw in de gang gehangen want zonder een display kun je weinig zien of instellen (als je geen HA hebt).

[Afbeelding]
Ookal heb jezelf HA, dat ga je bij een verkoop van je huis nooit meeverkopen. Een display hoeft niet maar wil je wel ivm het hebben van een compleet en overdraagbaar systeem.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Vaevictis_ schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:45:
[...]

Ik heb een geisoleerde thermoduct ervoor zitten dus dat valt wel mee, is zelfs in de winter paar graden boven nul. Vocht kun je niets tegen doen dat krijg je gewoon mee naar binnen. Koude lucht krijg je anders ook zonder de pure induct in de WTW dus dat maakt niets uit. Overigens heb ik deze opstelling wel eens aan Brink laten zien die zeiden dat niet de voorkeur had maar wel kon.
Ik bedoelde dat er vocht uit de binnenlucht condenseert op de buitenkant van de pure induct behuizing en/of buizen. En de koude lucht die je aanzuigt wordt normaliter via een geisoleerde buis naar de WTW gebracht, zodat die buis de binnenlucht niet gaat afkoelen.

Ik bedoel het overigens niet als kritiek. Wil zelf ook zo'n Pure induct installeren en worstel ook met de plaatsing. Ziet ernaar uit dat ik alles een meter moet gaan opschuiven en 90 graden bochten moet gaan maken om dit te realiseren. Wist ik van tevoren maar van mijn stokerige buren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Terpen Tijn schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:59:
[...]

Ik bedoelde dat er vocht uit de binnenlucht condenseert op de buitenkant van de pure induct behuizing en/of buizen. En de koude lucht die je aanzuigt wordt normaliter via een geisoleerde buis naar de WTW gebracht, zodat die buis de binnenlucht niet gaat afkoelen.

Ik bedoel het overigens niet als kritiek. Wil zelf ook zo'n Pure induct installeren en worstel ook met de plaatsing. Ziet ernaar uit dat ik alles een meter moet gaan opschuiven en 90 graden bochten moet gaan maken om dit te realiseren. Wist ik van tevoren maar van mijn stokerige buren...
Ik ervaar helemaal geen condens of koude op de pure induct. Ik heb er zelf een koolstoffilter voor geplaatst want ook veel houtstook en nu geen last meer van stank in de woning. Ook geen diesel geuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thearbi
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-08 00:43
Wimpie70 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:11:
[...]
- check het aantal messages (luister naar events: ramses_cc_message). Als er (te)veel verkeer is, check dan of de data en tijd in de berichten wel kloppen. Dit kan veel storing en uitval veroorzaken.
- zet je esp vlak bij je wtw unit
- check of je esp een goede verbinding heeft (wifi of usb)
- bij uitval van andere entities: check je Zigbee ? netwerk, Plaats evt. routers bij. Sommige apparaten fungeren ook als router en versterken het netwerk.
- Ik zit een nieuwbouw project en pick al 56 andere apparaten op
- Esp zit in een usb stekker vlak naast de ORCON
- Hoe kan ik de wifi checken (Router zit aan de overkant van de ORCON)?
- Ik gebruik MQTT, zal wat extra zigbee lampen toevoegen in de buurt.

Ik heb geprobeerd te luisteren naar events maar krijg niks binnen... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
technopeuter schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:57:
Eigenlijk hoort de pure induct dan geisoleerd te zijn. Nu heb je de oppervlakte van hem als extra buitentemp in je huis.

Hoe vaak vervang je de filters van de pure induct en zijn die een beetje te krijgen?
Ik zou ook je slang tussen wtw en pure induct vervangen als je schoonmaakt, denk dat daar ook wel zooi in zit

Zelf heb ik een f7 filterbox voor de WTW ( erna lijkt me echt een paard achter de wagen spannen) deze metalen kast met zakkenfilter heb ik aan de binnenzijde geisoleerd met armaflex.
1x per jaar voor het stookseizoen. Zijn erg duur 100 euro per stuk. In de zomer en begin herfst is het eigenlijk niet nodig dus effectief 6 maanden. De filterbox zelf is wel schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpie70
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 11:00
thearbi schreef op maandag 9 juni 2025 @ 14:00:

Ik heb geprobeerd te luisteren naar events maar krijg niks binnen... :'(
Dat lijkt me het belangrijkste om op te lossen.
Ik begrijp dat je de ESP los aan een voeding hebt, niet verbonden met een computer ?
welke ESP heb je ?
Heb je de ESP eerst ingesteld ? En ramses rf geinstalleerd ? (zie topic start)
Ik heb zelf de ramses_esp van idalo-tech. Je moet bij deze eerst de wifi, mqtt broker, en sntp server en timezone instellen. https://github.com/Indalo...esp/wiki/Serial-Interface. Hiervoor moet je m eerst aan de usb van een computer hangen en verbinding maken met bijvoorbeeld Putty of Minicom
Als je nog vragen hebt, geef dan wat meer info over je systeem en setup.

[ Voor 6% gewijzigd door Wimpie70 op 10-06-2025 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
Wimpie70 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:23:
[...]

Dat lijkt me het belangrijkste om op te lossen.
Ik begrijp dat je de ESP los aan een voeding hebt, niet verbonden met een computer ?
welke ESP heb je ?
Heb je de ESP eerst ingesteld ? En ramses rf geinstalleerd ? (zie topic start)
Ik heb zelf de ramses_esp van idalo-tech. Je moet bij deze eerst de wifi, mqtt broker, en sntp server en timezone instellen. https://github.com/Indalo...esp/wiki/Serial-Interface. Hiervoor moet je m eerst aan de usb van een computer hangen en verbinding maken met bijvoorbeeld Putty of Minicom
Als je nog vragen hebt, geef dan wat meer info over je systeem en setup.
Dit was bij indd de oplossing, als je TimeZone en SNTP ingesteld, doe je dat niet dan worden je entities in HA unavailible om de paar seconden.. Heb ook WiFi geconfigureerd voor toekomst firmware updates. Zeker doen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:18

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Flexiilex schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:49:
[...]

Dit was bij indd de oplossing, als je TimeZone en SNTP ingesteld, doe je dat niet dan worden je entities in HA unavailible om de paar seconden.. Heb ook WiFi geconfigureerd voor toekomst firmware updates. Zeker doen dus.
Dit moet in FAQ in startpost… reminder aan mijzelf. (gedaan)

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpie70
Ik ben behoorlijk bezig geweest om het aan de praat te krijgen...zelfs 1 vd 2 esp's geflashed wat uiteindelijk niet goed ging. Die moet ik nog een keer fixen, maar dat komt later wel. Ben nu bezig om via de codes van de 15RF display de settings van de WTW aan te passen. Het uitlezen met een fake display is al wel gelukt nu...Tip: vertrouw niet te veel op chatGPT 8)7 ...die geeft verouderde en vaak halve antwoorden...1 stap vooruit, 2 terug...Al is het soms wel handig om het systeem te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 15:01
Dank voor de informatie uit de startpost!

Ik heb een jaar of 2 een FanX module draaien en die doet het prima om mijn Orcon HRC300 uit te lezen en aan te sturen qua snelheid van de ventilator. Echter het bedienen van de Bypass wil maar niet lukken met de software ontwikkeld door Willywortel.

Is het mogelijk de Ramses software via HA te draaien met de FanX module of kan ik dan toch beter een Ramses-ESP aanschaffen? In de zomer merk je goed dat de automatische bypasssturing van Orcon bagger is en heel vaak snachts de koele buitenlucht verwarmt met de binnenlucht. Dat wil ik graag beter krijgen.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Razor109 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:15:
Dank voor de informatie uit de startpost!

Ik heb een jaar of 2 een FanX module draaien en die doet het prima om mijn Orcon HRC300 uit te lezen en aan te sturen qua snelheid van de ventilator. Echter het bedienen van de Bypass wil maar niet lukken met de software ontwikkeld door Willywortel.

Is het mogelijk de Ramses software via HA te draaien met de FanX module of kan ik dan toch beter een Ramses-ESP aanschaffen? In de zomer merk je goed dat de automatische bypasssturing van Orcon bagger is en heel vaak snachts de koele buitenlucht verwarmt met de binnenlucht. Dat wil ik graag beter krijgen.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij geen FanX support met HA. Met Ramses werkt bypass aansturen wel, maar hangt ook af van de printboard (en software) die in WTW zit. Volgens mij werken alle printboarden na 2019 met bypass. Als je een RF-15 bedieningsdisplay hebt kun je kijken of je de bypass handmatig kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razor109
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 15:01
Vaevictis_ schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:57:
[...]

Ik weet het niet zeker maar volgens mij geen FanX support met HA. Met Ramses werkt bypass aansturen wel, maar hangt ook af van de printboard (en software) die in WTW zit. Volgens mij werken alle printboarden na 2019 met bypass. Als je een RF-15 bedieningsdisplay hebt kun je kijken of je de bypass handmatig kan bedienen.
Ik heb helaas gewoon alleen een simpele RF15. geen display. En is van na december 2020. Ik zal vanavond serienummer eens controleren. Anders dan toch een RamsesESP aanschaffen om te proberen goedkoper dan een display.

Amber 95 Warmtepomp; Solax x3 5040Wp Z, Hoymiles 5520Wp O-W, Hoymiles 5040Wp O-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 09:59
Weet iemand hoe de orcon units werken wanneer de buitenlucht warmer is dan de binnenlucht, werkt het dan ook zo dat de buitenlucht gekoeld wordt met de binnenlucht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Snuurtje schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:44:
Weet iemand hoe de orcon units werken wanneer de buitenlucht warmer is dan de binnenlucht, werkt het dan ook zo dat de buitenlucht gekoeld wordt met de binnenlucht?
Ja.

Is geen airco natuurlijk maar scheelt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Snuurtje schreef op maandag 30 juni 2025 @ 09:44:
Volgens mij is setpoint binnen 25 graden dan zou de bypass open moeten gaan als buiten kouder is. Alleen haal ik nooit 25 binnen. Dus ik heb het zelf geautomatiseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimpie70
De comfort temperatuur kan worden veranderd met een remote display. Misschien ook wel met de dipswitches op het apparaat, maar dat heb ik nooit geprobeerd. Ik ben bezig met een paar PR's voor Ramses_rf en ramses_cc om dit eenvoudig met HA te kunnen doen...
De huidige beheerder stopt ermee en ik heb niet gehoord dat er al een vervanger is...we gaan het zien...

Opvragen kan natuurlijk ook al met:

action: ramses_cc.send_packet
data:
device_id: FAN_ID
from_id: FAKE_REM_OR_DIS_ID
verb: RQ
code: "2411"
payload: "000075"

en dan tegelijk luisteren naar events: ramses_cc_message.
Onthoudt de payload die je terug krijgt. Deze kun je later weer gebruiken om hem op de huidige waarde terug te zetten.

Om te schrijven met W is de payload iets ingewikkelder maar om hem op 17,5 C te zetten:
action: ramses_cc.send_packet
data:
device_id: FAN_ID
from_id: FAKE_REM_OR_DIS_ID
verb: W
code: "2411"
payload: "0000756792000006D60000000000000BB800000001CB01"

De id's in de vorm van "12:345678". Deze zouden al in je Known list moeten staan, En kun je vinden door te luisteren naar ramses events.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvd1900
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-08 15:02
Heeft iemand hier ervaring met een goede voeding voor een Indalo‐Tech RAMSES_ESP? Ik heb inmiddels al diverse geprobeerd met verschillende wattages maar elke 10 a 15 minuten reboot het apparaat en verbind het opnieuw met de wifi / MQTT.
Of kan dit wellicht er mee te maken hebben dat er in een nieuwbouwwijk die vol staat met Itho / Orcon spul het apparaat overbelast raakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
nvd1900 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:34:
Heeft iemand hier ervaring met een goede voeding voor een Indalo‐Tech RAMSES_ESP? Ik heb inmiddels al diverse geprobeerd met verschillende wattages maar elke 10 a 15 minuten reboot het apparaat en verbind het opnieuw met de wifi / MQTT.
Of kan dit wellicht er mee te maken hebben dat er in een nieuwbouwwijk die vol staat met Itho / Orcon spul het apparaat overbelast raakt?
Nee, komt niet door te veel devices.

Reboot is geforceerd in de software bij een MQTT disconnect. Heb ik ook. Kan geen kwaad. Je kunt proberen wifi te verbeteren.

Zoek het dus in wifi/MQTT en niet in de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudnijm
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-08 06:44
Op veel ORCON WTW systemen zit een dipswitches board op de hoofprintplaat geplugd.
De functie van de dipswitches is meestal goed gedocumenteerd in de installatiehandleiding.
Op het dipswitches board zitten echter ook 3 jumpers.
De functie van die jumpers is nergens gedocumenteerd.
Weet iemand wat deze doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLIVoswSlYNX_gwfxtKvu_b2h2E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8uGZi2tfdvTmU9RS5IqYlq7A.jpg?f=user_large

Heeft verder iemand ervaring met het volledig verwijderen van het dipswitches board?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ruudnijm schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:30:
Op veel ORCON WTW systemen zit een dipswitches board op de hoofprintplaat geplugd.
De functie van de dipswitches is meestal goed gedocumenteerd in de installatiehandleiding.
Op het dipswitches board zitten echter ook 3 jumpers.
De functie van die jumpers is nergens gedocumenteerd.
Weet iemand wat deze doen?
[Afbeelding]

Heeft verder iemand ervaring met het volledig verwijderen van het dipswitches board?
De 3 jumpers is vaak om een adres in te stellen. Misschien als je meerdere units wil koppelen?

Je kunt het printje verwijderen door met een tangetje de push pins in te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afewyards
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-07 06:42
Iemand een idee om te verkomen dat de Orcon harder gaat draaien als er meer humidity is? staat niet op auto en laat fan speed low zien. staat daarnaast wel op 44% fan speed wat neer komt op medium.

Moet dus een echt volledig dom apparaat worden.

Caselabs S5; EVGA Z370-Micro; 8700k @ 5.2; 1080ti @ 2100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpie70
ik heb 2 automations, aanpassen naar eigen id's, thermal_comfort helpers etc.
WTW garage hoog bij vocht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
alias: WTW Garage hoog bij vocht
description: Als (binnen > 60%) en (abs binnen > buiten + .3), dan stand 3.
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.32_153289_indoor_humidity
    above: 60
  - trigger: state
    entity_id:
      - input_boolean.wtw_garage_auto_vochtverwijderen
    to: "on"
  - trigger: template
    value_template: >-
      {{ (states('sensor.thermal_comfort_wtw_garage_absolute_humidity') | float)
      > ((states('sensor.thermal_comfort_wtw_garage_buiten_absolute_humidity') |
      float) + 0.3) }}
conditions:
  - condition: and
    conditions:
      - condition: numeric_state
        entity_id: sensor.32_153289_indoor_humidity
        above: 60
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.wtw_garage_auto_vochtverwijderen
        state: "on"
      - condition: template
        value_template: >-
          {{ (states('sensor.thermal_comfort_wtw_garage_absolute_humidity') |
          float) >
          ((states('sensor.thermal_comfort_wtw_garage_buiten_absolute_humidity')
          | float) + 0.3) }}
actions:
  - action: ramses_cc.send_command
    data:
      num_repeats: 2
      delay_secs: 0.1
      entity_id: remote.37_168270
      command: high
  - action: input_boolean.turn_on
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.wtw_garage_vocht_verwijderen_is_aktief
mode: single

WTW garage terug naar auto:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
alias: WTW garage terug naar auto
description: Als (binnen < 55%) of (abs binnen < x), dan stand auto.
triggers:
    entity_id:
      - sensor.32_153289_indoor_humidity
    below: 55
  - trigger: state
    entity_id:
      - input_boolean.wtw_garage_auto_vochtverwijderen
    to: "off"
    entity_id:
      - sensor.thermal_comfort_wtw_garage_absolute_humidity
    below: sensor.thermal_comfort_wtw_garage_buiten_absolute_humidity
conditions:
  - condition: or
    conditions:
        entity_id: sensor.32_153289_indoor_humidity
        below: 55
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.wtw_garage_auto_vochtverwijderen
        state: "off"
        entity_id: sensor.thermal_comfort_wtw_garage_absolute_humidity
        below: sensor.thermal_comfort_wtw_garage_buiten_absolute_humidity
actions:
  - action: ramses_cc.send_command
    data:
      num_repeats: 2
      delay_secs: 0.1
      entity_id: remote.37_168270
      command: low
  - action: input_boolean.turn_off
    metadata: {}
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.wtw_garage_vocht_verwijderen_is_aktief
mode: single

bijbehorende cards:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
type: horizontal-stack
cards:
  - show_name: true
    show_icon: true
    type: button
    entity: input_boolean.wtw_garage_auto_vochtverwijderen
    icon_height: 30px
    show_state: true
    grid_options:
      columns: 12
      rows: 2
    tap_action:
      action: toggle
    hold_action:
      action: none
    name: Automatisch
  - type: tile
    entity: input_boolean.wtw_garage_vocht_verwijderen_is_aktief
    features_position: bottom
    vertical: true
    color: green
    name: Aktief
    tap_action:
    icon_tap_action:
title: WTW Garage drogere lucht aanzuigen
grid_options:
  rows: 2

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
type: horizontal-stack
cards:
  - graph: line
    type: sensor
    entity: sensor.32_153289_indoor_temp
    detail: 1
    name: Temp
    entity: sensor.32_153289_indoor_humidity
    name: Rel. Vocht
    entity: sensor.thermal_comfort_wtw_garage_absolute_humidity
    name: Abs Vocht
title: Binnen
grid_options:
  rows: 3

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
type: vertical-stack
cards:
  - type: horizontal-stack
    cards:
        entity: sensor.32_153289_outdoor_temp
        name: Temp
        entity: sensor.32_153289_outdoor_humidity
        name: Rel. Vocht
        entity: sensor.thermal_comfort_wtw_garage_buiten_absolute_humidity
        name: Abs Vocht
    title: " Buiten"
grid_options:
  rows: 5
title: " "

Verder heb ik zelf de low speed op 10% gezet met een remote Display. Ik ben nog bezig om de commando's en UI hiervoor in te bouwen in ramses_cc/ramses_rf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpie70
In known devices staat een faked REM met extra commando's (al eerder gepost door iemand anders).
Deze is wel bound met de FAN.
Je kan hiermee ook parameters (config settings) opvragen via de 2411 commando's.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
"37:168270":
  class: REM
  commands:
    10_request_filter_time: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 000031
    11_request_moist_pos: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 00004E
    12_request_moist_sense: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 000052
    12_set_moist_sense_5: " W --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 023 ANTWOORD VAN REQUEST AANPASSEN"
    13_request_moist_overrun: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 000054
    14_request_comf_temp: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 000075
    1_request_speed_supply_absence: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 00003D
    2_request_speed_exhaust_absence: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 00003E
    3_request_speed_low_supply: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 00003F
    4_request_speed_low_exhaust: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 000040
    5_request_speed_medium_supply: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 000041
    6_request_speed_medium_exhaust: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 000042
    7_request_speed_high_supply: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 000043
    8_request_speed_high_exhaust: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 000044
    9_request_boost: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 2411 003 000095
    auto: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F1 003 000407"
    auto2: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F1 003 000507"
    away: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F1 003 000007"
    boost: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F1 003 000607"
    bypass_auto: " W --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F7 003 00FFEF"
    bypass_close: " W --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F7 003 0000EF"
    bypass_open: " W --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F7 003 00C8EF"
    disable: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F1 003 000707"
    high: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F1 003 000307"
    high_15: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    high_30: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_60: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F3 007 00123C03040404"
    low: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F1 003 000107"
    med_60: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F3 007 00123C02040404"
    medium: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F1 003 000207"
    request10D0: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 10D0 001 00
    request31DA: RQ --- 37:168270 32:153289 --:------ 31DA 001 00
    reset_filter: " W --- 37:168270 32:153289 --:------ 10D0 002 00FF"
  faked: true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• homeautomate
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-09 21:15
Volg dit topic al enige tijd en erg geholpen bij de discussies, waarvoor dank!
In bezit van een ORCON HRC 425 met zonesturing en bijbehorende CO2 melders gekoppeld aan Homeassistant met de indalotech stick en RAMSES.
Ben zoekende naar een oplossing voor de welbekende CO2 uitdagingen.

Uitdaging 1 CO2 daalt niet:
Op basis van de gemeten CO2 waarde verhoogt of verlaagt de HRC de ventilatiesnelheid geleidelijk (PD sturing) echter merk ik hier dat CO2 waarde op 950 (ingestelde buitengewoon goed modus) blijft hangen. De CO2 blijft dus constant samen met de fan-speed. Je zou verwachten dat het duidelijk wordt dat er meer vraag is naar ventilatie naarmate gedurende x minuten de CO2 blijft stijgen / constant is. De fan staat dan te draaien op 77%. Airflow is in orde, het betreft een slaapkamer waar voldoende wordt ingeblazen.

Uitdaging 2 eerder inspringen met hogere fan speed:
Idealiter wil ik de CO2 waarde rond 800 ppm houden. Nu weet ik dat standaard bij ORCON 1200ppm / 950ppm (buitengewoon goed mode) is. Een fake CO2 sensor aanmelden op de zonesturing werkt volgens mij niet? remote.send_command werkt prima met een fake RF gekoppeld aan de unit en niet aan de zonekleppen met Ramses (low, medium, high) echter verlies je hierdoor natuurlijk de auto mode en daarmee de klepaansturing en vochtregeling. Zien jullie mogelijkheden om tijdelijk een hogere fan-speed te realiseren zonder de auto modus te verlaten?

Benieuwd naar de best practices rondom CO2 en aansturing van zonekleppen / unit, dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:42
vliegnerd schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:13:
[...]

Volgens mij is jouw fan 29:231810. Die andere is een WTW van de buren?

Die CO2 meter 32:095659 stuurt een 22F3 ("fan stand") bericht naar 29:231810.
Dezelfde CO2 meter stuurt ook 31E0 "fan demand" berichten naar 29:231810. Dit zijn berichten die de fan snelheid sturen op basis van gemeten CO2.

Helaas stuurt dit 29:231810 geen 31DA berichten. Dus je kan daar geen gegevens van uitlezen. Dat ondersteunt de MVS-15R serie niet.

Uit de 31D9 berichten (die zijn er wel van 29:231810) moet wel te halen zijn wat nu de huidige fan stand is, maar ik weet niet zeker of ramses RF dit wel ondersteunt.
Hoi, ik ben al een tijdje aan het nadenken over hoe ik mij Zigbee vochtigheidssensor in de badkamer beter kan laten samenwerken met mijn WTW. Nu zet ik 'm nog tijdelijk in een hogere fan stand maar ik weet dat het eleganter kan. Ik heb ook twee Orcon CO2 sensoren en die sturen fan demand berichten naar de WTW. In mijn geval pik er op een moment met een CO2 piek het volgende commando uit: 31E0 008 000000000100AA00.

Ik ga ervan uit dat als je dit commando geeft de WTW dus op gaat toeren voor een bepaalde tijd als ie op auto staat zonder verder van stand te veranderen. Wellicht is dit bekend. Kan dit ook vanuit een fake remote of moet ik er een fake CO2 sensor voor bij aan maken. En zijn er nog andere gerelateerde commando's dan 31E0 die ik mogelijk over het hoofd zie? En wat doet het commando 31E0 008 0000000001006400 bijvoorbeeld. Dit wordt gegeven vanuit de CO2 sensor(s) maar niet op een moment dat de CO2 boven de ingestelde grens was. Avbd voor wie dit misschien zo weet :*).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimpie70
31E0 ken ik niet zo goed, ik zie het wel in de code van ramses_tx/ramses.py maar alleen de payload van 'I' berichten lijkt daar bekend.
Als je luisterd naar events met yoururl:8123/developer-tools/event en dan luisteren naar ramses_cc_message, wat geeft het dan voor berichten en info voor 31E0 ?

Je kan zowieso de volgende commando's toevoegen aan een fake remote en gebruiken om tijdelijk te verhogen:
code:
1
2
3
    high_15: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F3 007 00120F03040404"
    high_30: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F3 007 00121E03040404"
    high_60: " I --- 37:168270 32:153289 --:------ 22F3 007 00123C03040404"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SyrahNL
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-07 22:29
Bedankt voor de uitgebreide tutorial.

Met hulp aan Copilot heb ik de code van de card aangepast naar een "Mushroom" design.
Ik denk dat het best mooi geworden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vchnPyVX-SdE4VdijqJuN8THXOI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WiIaigZKIIbEzDI2lEn88Dui.png?f=user_large

Nodig zijn de volgende Lovelace toevoegingen (HACS):
- Mushroom Cards
- Card Mod
- Button Card
- Een template die je via de Ruwe configuratie-editor van je Lovelace UI moet toevoegen (zie onderaan)

De "Status" gebruikt een custom helper sensor (zie onderaan), maar je kunt dit gewoon veranderen in de state van je HRC entity (dan krijg je zoiets als "level 1, low").
.
De sectie
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
type: grid
cards:
  - type: heading
    heading_style: title
    heading: Orcon WTW
    icon: mdi:air-filter
    badges:
      - type: entity
        entity: sensor.orcon_hrc_level
  - type: custom:layout-card
    layout_type: custom:grid
    layout:
      grid-template-columns: 1fr
      grid-template-rows: auto
      grid-gap: 0px
    card_mod:
      style: |
        ha-card {
          border-radius: var(--mushroom-border-radius, 12px);
          box-shadow: var(--mushroom-box-shadow, 0px 2px 4px 0px rgba(0,0,0,0.1));
          background-color: var(--mushroom-card-background-color, var(--card-background-color));
          padding: var(--mushroom-spacing, 12px);
        }
    cards:
      - type: horizontal-stack
        cards:
          - type: custom:button-card
            entity: sensor.32_132632_fan_info
            tap_action:
              action: call-service
              service: remote.send_command
              service_data:
                command: away
                entity_id: remote.29_174598
            color_type: card
            color: >-
              var(--mushroom-card-background-color,
              var(--card-background-color))
            icon: mdi:home-export-outline
            name: " "
            styles:
              card:
                - height: 60px
                - margin: 0px 4px;
                - border-radius: var(--mushroom-border-radius, 12px);
                - box-shadow: none;
                - margin-left: "-1px;"
              button:
                - background: >-
                    var(--card-background-color));
                - padding: var(--mushroom-button-padding, 12px);
              icon:
                - color: var(--mushroom-icon-color, var(--primary-text-color));
                - width: var(--mushroom-icon-size, 24px);
                - height: var(--mushroom-icon-size, 24px);
            state:
              - value: away
                color: var(--mushroom-state-icon-active-color, var(--primary-color))
            tap_action:
              service_data:
                command: low
            icon: mdi:fan-speed-1
            styles:
              card:
              button:
              icon:
            state:
              - value: speed 1
            tap_action:
              service_data:
                command: medium
            icon: mdi:fan-speed-2
            styles:
              card:
              button:
              icon:
            state:
              - value: speed 2
            tap_action:
              service_data:
                command: high
            icon: mdi:fan-speed-3
            styles:
              card:
              button:
              icon:
            state:
              - value: speed 3
                operator: regex
            tap_action:
              service_data:
                command: auto
            icon: mdi:fan-auto
            styles:
              card:
              button:
              icon:
            state:
              - value: auto
            tap_action:
              service_data:
                command: disable
            icon: mdi:fan-off
            styles:
              card:
              button:
              icon:
            state:
              - value: "off"

.
Mushroom custom header template
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
button_card_templates:
  mushroom_header_template:
    show_name: true
    show_label: true
    show_icon: true
    color: transparent
    tap_action:
    styles:
      card:
        - background-color: transparent
        - box-shadow: none
        - padding: 0px 0px var(--mushroom-spacing, 12px) 0px;
      grid:
        - grid-template-areas: '"i n" "i l"'
        - grid-template-columns: var(--mushroom-icon-size, 24px) 1fr
        - grid-template-rows: min-content min-content
      icon:
        - color: var(--mushroom-icon-color, var(--primary-text-color))
        - width: var(--mushroom-icon-size, 24px)
        - height: var(--mushroom-icon-size, 24px)
      name:
        - font-size: var(--mushroom-font-size-md, 18px)
        - font-weight: var(--mushroom-font-weight-bold, 500)
        - color: var(--mushroom-primary-text-color, var(--primary-text-color))
        - align-self: end
        - padding-left: 8px
      label:
        - font-size: var(--mushroom-font-size-sm, 14px)
        - color: var(--mushroom-secondary-text-color, var(--secondary-text-color))
        - align-self: start
        - padding-left: 8px

.
De custom sensor die het niveau in het Nederlands weergeeft en een bijpassend fan-speed-x icoon toont
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
template:
  - sensor:
      - name: "Orcon HRC Level"
        # It's good practice to add a unique_id for UI editing capabilities later
        unique_id: orcon_hrc_level
        state: >
          {% set fan_info = states('sensor.32_132632_fan_info') | lower %}
          {% if 'speed 1' in fan_info %}
            Laag
          {% elif 'speed 2' in fan_info %}
            Gemiddeld
          {% elif 'speed 3' in fan_info %}
            Hoog
          {% else %}
            Onbekend
          {% endif %}
        icon: >
          {% set fan_info = states('sensor.32_132632_fan_info') | lower %}
          {% if 'speed 1' in fan_info %}
            mdi:fan-speed-1
          {% elif 'speed 2' in fan_info %}
            mdi:fan-speed-2
          {% elif 'speed 3' in fan_info %}
            mdi:fan-speed-3
          {% else %}
            mdi:fan-off
          {% endif %}

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10:20
Voor de toekomst van de ramses_rf lib heb ik als vrijwilliger/hobbyprogrammeur het beheer overgenomen van zxdavb.

Op GitHub is alles verhuisd naar ramses-rf. Bestaande installaties en HACS zouden automatisch doorverwezen moeten worden. Mss even de browser cache legen en als je de code hebt gekloond, in je IDE de remote aanpassen.

Dit lijkt me een actief forum voor NL gebruikers. In ons huis regel ik met ramses_cc via HA de ventilatie (Vasco, ClimRad).
Met hulp van jullie medegebruikers kunnen we er vast nog meer mee. Meld je issues graag zelf in GitHub (met packet logs en info over types en alles wat je verder opvalt, 1 onderwerp per issue - dan kunnen we het ook apart bekijken).
PR’s zijn ook welkom (nog bedankt @Wimpie70)

Egbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimpie70
Ah tof !
Ik ben inmiddels een aardig eind met de 2411 params. Dit werkt bij een Orcon FAN:
- get&set fan param service calls (te gebruiken voor scripts en automation)
- detectie van 2411 support
- opvragen waardes na detecite
- "bound: faked_rem_id" toevoeging aan FAN opties in de config_flow (nodig voor zetten van waardes)
- waardes bekijken en veranderen vanuit de FAN device-info (configuration entities)

Nog wat tweaks, tests en opruimen. En dan kijken hoe we dat in behapbare PR's kunnen bakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• immrmkw
  • Laatst online: 09:11
Hallo iedereen,

Het commando `31E0 008 0000000001006400` heb ik proberen te ontcijferen. Deze wordt volgens mij gestuurd door de CO2 sensoren om in automatische modus de snelheid van de fan te bepalen. Ik heb twee typen sensoren, en het ene type stuurt 0x64, en het andere type stuurt 0xAA, op de plek waar in onderstaande voorbeeld 0xAA staat. Daarnaast heb je twee bytes die de snelheid van de fan instellen. In onderstaande voorbeeld zie je in de onderste regel 0xFF staan. Op deze locatie kan alles staan van 0x00 tot 0xFF. Dit getal (0-255) wordt in mijn Orcon gemapt op een fansnelheid van 44% tot 89.5% in stappen van 0.5%. Je ziet dat meerdere getallen leiden tot dezelfde snelheid. Bijvoorbeeld, 28, 29, en 30 leiden allemaal tot een fansnelheid van 49%.

code:
1
2
0:   " I --- 29:162275 32:146231 --:------ 31E0 008 000000000100AA00"
255: " I --- 29:162275 32:146231 --:------ 31E0 008 0000FF000100AA00"

Je kunt je Orcon dus redelijk precies instellen als je al deze commando's toevoegt aan Ramses cc.

Ik ben momenteel bezig met een repository die al deze commandos automatisch genereert. De integratie kan de meetwaarden van verschillende sensoren combineren en automatisch berekenen hoe hard de ventilatie zou moeten draaien. Mocht je het interessant vinden om te proberen, neem dan even contact op.

Verder heb ik nog een eigen bordje ontwikkeld waarvan ik er nog een paar heb en eventueel meer kan regelen als er belangstelling voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
immrmkw schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 11:46:
Hallo iedereen,

Het commando `31E0 008 0000000001006400` heb ik proberen te ontcijferen. Deze wordt volgens mij gestuurd door de CO2 sensoren om in automatische modus de snelheid van de fan te bepalen. Ik heb twee typen sensoren, en het ene type stuurt 0x64, en het andere type stuurt 0xAA, op de plek waar in onderstaande voorbeeld 0xAA staat. Daarnaast heb je twee bytes die de snelheid van de fan instellen. In onderstaande voorbeeld zie je in de onderste regel 0xFF staan. Op deze locatie kan alles staan van 0x00 tot 0xFF. Dit getal (0-255) wordt in mijn Orcon gemapt op een fansnelheid van 44% tot 89.5% in stappen van 0.5%. Je ziet dat meerdere getallen leiden tot dezelfde snelheid. Bijvoorbeeld, 28, 29, en 30 leiden allemaal tot een fansnelheid van 49%.

code:
1
2

Je kunt je Orcon dus redelijk precies instellen als je al deze commando's toevoegt aan Ramses cc.

Ik ben momenteel bezig met een repository die al deze commandos automatisch genereert. De integratie kan de meetwaarden van verschillende sensoren combineren en automatisch berekenen hoe hard de ventilatie zou moeten draaien. Mocht je het interessant vinden om te proberen, neem dan even contact op.

Verder heb ik nog een eigen bordje ontwikkeld waarvan ik er nog een paar heb en eventueel meer kan regelen als er belangstelling voor is.
Interessante toevoegingen aan ramses_esp! Ik heb je ventilation controller nog niet bekeken, maar mooi dat je dit geïmplementeerd hebt.

De link naar het bordje in V&A geeft “forbidden”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immrmkw
Ik had perongeluk naar de voorbeeldadvertentie gelinkt. Ik heb de link aangepast. Nogmaals, voor de volledigheid: Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
immrmkw schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 12:35:
Ik had perongeluk naar de voorbeeldadvertentie gelinkt. Ik heb de link aangepast. Nogmaals, voor de volledigheid: Link
Mooi bordje! Ik zal binnenkort jouw fork van Ramses ESP eens proberen.

EDIT: Ik weet niet hoe PlatformIO werkt, kan wel builden, maar geen nieuwe config voor bijvoorbeeld esp32c3 maken.

ESP-IDF (met idf.py) doet het niet meer in deze fork. Dus kan het niet even snel testen.

[ Voor 20% gewijzigd door vliegnerd op 16-08-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:33
Hallo iedereen,

code:
1
2

Interessante ontwikkeling. Ooit was het mij wel gelukt om een fan demand te sturen d.m.v. spoofing van een bestaande CO2 device, maar inmiddels lukt mij dat niet meer. Of ik ben vergeten hoe het moet, of een ramses update gooit roet in het water, ben ik nog niet achter. De spoofing methode heeft echter als nadeel dat de echte sensor ook nog steeds uitzend om de zoveel tijd.

De oplossing waaraan jij werkt, werkt dat d.m.v. spoofing of heb je een fake sensor aangemeld? En heb je daarbij zonekleppen of zijn ze rechtstreeks aangemeld op de ventilatie-unit? Ik probeer al een tijdje fake sensoren aan te melden op de zonekleppen, maar dat krijg ik ook nog niet voor elkaar mogelijk omdat de aanmelding anders verloopt dan op de ventilator zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Hallo iedereen,

code:
1
2

Geweldig! Dit was precies waar ik hier naar op zoek was: XElD in "Het grote Orcon HRC / WtW topic"

Ik was ondertussen op vakantie dus nog niet verder er aan toe gekomen om het uit te zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immrmkw
vliegnerd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:18:
[...]

EDIT: Ik weet niet hoe PlatformIO werkt, kan wel builden, maar geen nieuwe config voor bijvoorbeeld esp32c3 maken.

ESP-IDF (met idf.py) doet het niet meer in deze fork. Dus kan het niet even snel testen.
Ja ik gebruik zelf altijd PlatformIO, het gebruik is opzich redelijk simpel, maar misschien dat ik het dusdanig kan veranderen dat beide ontwikkelomgevingen nog bruikbaar zijn. Als het goed is zouden single core processors nu ondersteund moeten worden, maar ik denk dat er nog een kleine uitbreiding van de settings nodig is om dat werkend te krijgen voor de C3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immrmkw
JP1980 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Interessante ontwikkeling. Ooit was het mij wel gelukt om een fan demand te sturen d.m.v. spoofing van een bestaande CO2 device, maar inmiddels lukt mij dat niet meer. Of ik ben vergeten hoe het moet, of een ramses update gooit roet in het water, ben ik nog niet achter. De spoofing methode heeft echter als nadeel dat de echte sensor ook nog steeds uitzend om de zoveel tijd.

De oplossing waaraan jij werkt, werkt dat d.m.v. spoofing of heb je een fake sensor aangemeld? En heb je daarbij zonekleppen of zijn ze rechtstreeks aangemeld op de ventilatie-unit? Ik probeer al een tijdje fake sensoren aan te melden op de zonekleppen, maar dat krijg ik ook nog niet voor elkaar mogelijk omdat de aanmelding anders verloopt dan op de ventilator zelf.
Ik heb nog niets gedaan met spoofing o.i.d. Eigenlijk stuur ik domweg met mijn fake remote het type commandos dat normaal gesproken door mijn CO2 sensoren worden verstuurd. Ik heb mijn repository wat opgeschoond en uitgelegd hoe het werkt en hoe je het kunt gebruiken.

https://github.com/IMMRMK...er_cc/blob/main/README.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
immrmkw schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 18:08:
[...]

Ik heb nog niets gedaan met spoofing o.i.d. Eigenlijk stuur ik domweg met mijn fake remote het type commandos dat normaal gesproken door mijn CO2 sensoren worden verstuurd. Ik heb mijn repository wat opgeschoond en uitgelegd hoe het werkt en hoe je het kunt gebruiken.

https://github.com/IMMRMK...er_cc/blob/main/README.md
Ok dus je hebt een fake sensor aangemeld op de wtw unit zelf. Geen zones. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
@immrmkw . ik ben bezig met je repository, net mijn known device lijst geupdate.

Nu wou ik de repository eigenlijk toevoegen als custom repository via HACS zodat die 'm ook automatisch kan bijwerken maar als ik 'm als integratie wil toevoegen krijg is de melding: No manifest.json file found 'custom_components/translations/manifest.json'

Ik zie dat er wel een manifest.json staan onder: Ventilation_controller_cc/custom_components/

Dus blijkbaar gaat daar nog wat fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immrmkw
JP1980 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:26:
[...]

Ok dus je hebt een fake sensor aangemeld op de wtw unit zelf. Geen zones. Helaas.
Wat bedoel je precies met zones? Hoe had jij het graag gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immrmkw
XElD schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 22:07:
@immrmkw . ik ben bezig met je repository, net mijn known device lijst geupdate.

Nu wou ik de repository eigenlijk toevoegen als custom repository via HACS zodat die 'm ook automatisch kan bijwerken maar als ik 'm als integratie wil toevoegen krijg is de melding: No manifest.json file found 'custom_components/translations/manifest.json'

Ik zie dat er wel een manifest.json staan onder: Ventilation_controller_cc/custom_components/

Dus blijkbaar gaat daar nog wat fout...
Leuk dat jij het ook probeert! Jammer dat het nu even niet werkt. Ik vraag me af of je de juiste folderstructuur hebt nu. Heb je `homeassistant/custom_components/ventilation/manifest.json? Dus de ventilation folder bevat de files die in mijn repository onder custom_components staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Hoi @immrmkw, ik heb de integratie maar even via de voorgeschreven installatiemethode geinstalleerd in plaats van het via HACS te proberen.

Ik kan de integratie toevoegen, echter herkent deze überhaupt geen apparaten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6GyXkR9D9nzRGd-Zcdr4lSJyJY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/He22ud4g5XTYenRm0VrySkNj.png?f=user_large

Dit terwijl ik gewoon een fake remote en een fan heb...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHODW7KDAyu4j7jiAlsx74IdV5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tQcnuMnUJnB59d85avhpQKgP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
immrmkw schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 23:38:
[...]

Wat bedoel je precies met zones? Hoe had jij het graag gezien?
Je hebt Orcon systemen waarmee je door middel van kleppen verschillende zones in je huis kunt maken en elke zone heeft z'n eigen CO2 sensor (of meerdere, ook mogelijk). De kleppen zorgen ervoor dat de zones met hogere CO2 meer geventileerd worden. Maar hiervoor is dus maar 1 WTW unit.

De CO2 sensoren sturen een fan demand naar de kleppen. Dit veroorzaakt een wijziging in de stand van de kleppen. De kleppen die sturen weer een bericht naar de WTW unit hoe hard hij moet draaien.

Het versturen van fan demands werkt precies hetzelfde, met dit verschil dat het bericht naar de kleppen wordt gestuurd in plaats van naar de WTW.

Het aanmeldproces echter lijkt anders te werken. Op dit punt zit ik vast. Maar ik begrijp dat je geen zones hebt dus voor mij is dit even geen toevoeging. Ben wel benieuwd naar de verdere ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immrmkw
Hoi @XElD ,

Ik had perongeluk een kleine typefout gecommit waardoor het filter voor Ramses RF devices niet goed werkte en er niets getoond werd. Dat heb ik aangepast en nu zou dat wel moeten werken.

Daarnaast zou het nu ook moeten werken om de integratie via HACS te installeren. Dat is simpeler dan zelf alle files uploaden.

Er is nu ook een slider om je setpoint real time te updaten.

Ik had het nu redelijk werkend door hem eens per 10 minuten een update te laten doen. De integraal gain had ik allemaal op 3600 gezet (misschien dat dit later gewoon 1 getal moet worden zoals bij een normale controller), en mijn setpoint op 1.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
@immrmkw , top, super! Ik heb 'm nu via HACS geinstalleerd en de integratie ziet netjes mijn 'remote' en 'fan'.

Nu wil ik niet mijn twee Orcon CO2 sensoren zelf deze regeling laten aansturen want die zijn al direct met de WTW verbonden. Ga er even vanuit dat dit geen problemen oplevert en dat de WTW ook zoals nu al de situatie is geregeld wordt op wat op een gegeven moment de hoogste fan demand is.

In de keuken heb ik een luchtkwaliteitsensor (https://www.zigbee2mqtt.i...10.html#develco-aqszb-110) hangen. Die heeft een entiteit die vluchtige organische stoffen registreert in µg/m³. Die komt naar voren onder de VOC sensor maar daar is de waarde die als threshold kan worden ingesteld VOC index threshold (ppb) van 0 tot 100.

Bij de PM sensor met als eenheid dus ug/m3 is kan ik geen sensor selecteren.

Overigens heb ik op de badkamer ook een vochtigheidssensor (https://www.zigbee2mqtt.i...10.html#develco-hmszb-110) hangen. Hier zou ik ook graag mee regelen in plaats van de simpele HA aan uit hygrostaat regeling. Maar die staat nu niet bij de typen sensoren die geselecteerd kan worden. Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimpie70
Hoe werkt dat bij CO2 met binnen en buiten waardes ?
Bij relatieve vochtigheid kan het zijn dat je juist lucht naar binnen haalt waar meer (abs) vocht in zit dan je wilt verwijderen. Ik heb zelf een automation gemaakt die dit checkt.
Als ik naar CO2 waardes kijk zie ik behoorlijke verschillen tussen dag en nacht, terwijl er juist niemand in de betreffende ruimte is. Zou het niet handig zijn om bij hogere CO2 ook te kijken hoe de CO2 waardes van de buitenlucht zijn ? Vooral met trapsgewijs sturen... Hieronder een grafiekje van afgelopen maand. Waarbij er in die ruimte werd geslapen op 7-16 aug, maar gek genoeg juist niet op 9 aug Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66ZsSIRs-r49KXXn1WdY3wNqt1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z2oWTBzzCqgloOKlUuLqcxJV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 10:20
Ramses RF 0.51.3 is uit, mss al gezien in HACS.
Sensors verdwijnen niet meer doordat een ander packet ze wist.
En de integratie herkent als de MQTT verbinding weer hersteld is. Geen reset meer vereist, met dank aan @immrmkw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immrmkw
@XElD ,

De volatile organic compound sensoren worden in HA onderverdeeld in twee klassen: Sensoren die waarden geven uitgedrukt in ppm, en sensoren die waarden geven uitgedrukt in µg/m³. De sensor staat wel in de juiste categorie in de opties vd integratie, maar ik had dezelfde omschrijving en initiele indexwaarden gekopieerd van de ppm categorie naar de µg/m³ categorie. Dat heb ik nu aangepast en zou moeten werken.

Ik heb ook een optie toegevoegd om te regelen op relatieve luchtvochtigheid. Het idee is dat de indexwaarden hier getallen zijn die bovenop het gemiddelde van de afgelopen 24 uur geteld moeten worden. Dus stel dat het gemiddelde van de afgelopen 24 uur 50% is, en je eerste indexwaarde is 10%, dan zou 60% een index van 1 geven.

Ik heb zelf geen luchtvochtigheidssensoren dus ik kon dit niet testen. Ik ben benieuwd of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immrmkw
@Wimpie70 ,

In veel CO2 sensoren zitten ook temperatuur- en luchtvochtigheidssensoren waarmee een CO2 waarde gecorrigeerd wordt. Ik zou verwachten dat jouw sensor dit ook doet. Zou het niet kunnen dat wanneer je thuis bent de CO2 zich behoorlijk door het huis verspreidt ook al ben je niet in die kamer?

Mocht het toch zo zijn dat je sensorwaarden afwijken en je wilt daarvoor compenseren, dan zou ik een template sensor aanmaken met 'device_class: carbon_dioxide' waarin je een custom correctie kunt doen. Vervolgens kun je in de integratie verwijzen naar je template sensor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• homeautomate
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 16-09 21:15
@JP1980 Wat ik gedaan heb is het advies overgenomen van @artifia1 uit het andere forum, dit werkt opzich goed in combinatie met de zonesturing zie: Orcon HRC RF modbus in ESPHome

code:
1
night_mode: " I --- 37:014214 32:132143 --:------ 22F3 007 00520C02040404"

Dit komt inderdaad neer op spoofen van de CO2 inbouwsensor stand 2 voor een duur van 13 uur. Idealiter zou je willen dat deze trapsgewijs oploopt naarmate de CO2 stijgt.

@immrmkw mooi werk, dit biedt zeker mogelijkheden! Kan deze controller met een fake remote een 31E0-bericht naar de zonekleppen sturen? In mijn setup bepalen de kleppen de verdeling en sturen ze de hoogste vraag door naar de WTW. Hoe voorkom je conflicten als de controller direct een fan demand naar de WTW stuurt? lees; ik vermoed dat de laatste afgegeven fan demand gehanteerd wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immrmkw
De ventilatie-integratie werkt inmiddels aardig bij mij.

Gisteravond rond 20:00 heb ik het systeem ingeschakeld. Tijdens het koken steeg de VOC-waarde flink, en bleef tot rond middernacht verhoogd. Ik vraag me af hoe snel de VOC-sensor daadwerkelijk reageert op veranderingen.

’s Nachts loopt de CO₂-concentratie in de slaapkamer op, maar de controller weet de IAQ netjes rond het setpoint van 1.1 te houden. Zodra we overdag niet meer thuis zijn, schakelt het systeem automatisch uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3UoNM92A5W0_R2-FFf9B0gzK9SI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NUI6m04Vpc3VICxX4lFZHtpI.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XElD
Top, geinstalleerd. Ik ga het vnv. eens uitproberen als ik weer thuis ben voordat mijn wederhelft laat afvragen wat de ventilatie nou weer gek doet :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijmenvS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:24
Ik heb een Orcon HRC300 EcoMax uit 2019 die via een Indalo tech module kan worden aangestuurd met de ramses_cc integratie in Home Assistant. De fan speeds werken prima, heb er automations mee gemaakt zodat de Orcon al bij een CO2 van 800 hoger gaat.

Alleen ik krijg de bypass aansturing niet aan de praat. Ik heb in de known device id's de op het forum hier bekende codes toegevoegd, de code wordt verstuurd, maar lijkt verder genegeerd te worden door de Orcon unit. Ik heb nog opnieuw gebind met de 22F7 code, maar ook dan krijg ik hetzelfde resultaat. Heeft iemand hier enig idee waarom het niet werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vervlogen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-09 00:19
TijmenvS schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:31:
Ik heb een Orcon HRC300 EcoMax uit 2019 die via een Indalo tech module kan worden aangestuurd met de ramses_cc integratie in Home Assistant. De fan speeds werken prima, heb er automations mee gemaakt zodat de Orcon al bij een CO2 van 800 hoger gaat.

Alleen ik krijg de bypass aansturing niet aan de praat. Ik heb in de known device id's de op het forum hier bekende codes toegevoegd, de code wordt verstuurd, maar lijkt verder genegeerd te worden door de Orcon unit. Ik heb nog opnieuw gebind met de 22F7 code, maar ook dan krijg ik hetzelfde resultaat. Heeft iemand hier enig idee waarom het niet werkt?
Omdat je Ecomax uit 2019 is. De printplaat is vanaf 2021 geupdate en daar lijkt het wel mee te werken. Ik heb hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
vervlogen schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 21:47:
[...]

Omdat je Ecomax uit 2019 is. De printplaat is vanaf 2021 geupdate en daar lijkt het wel mee te werken. Ik heb hetzelfde probleem.
Dat kan ik bevestigen, je kunt het beste een nieuwe print kopen als je bypass werkend wilt krijgen.
Het moet ook mogelijk zijn om de firmware te flashen maar dat kan niet zelf worden gedaan. Ik weet dat met de modbus TCP tool icm met hun cloud omgeving het wel kan op afstand. Dit was bij deelname van uit een closed beta test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijmenvS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07:24
Bedankt voor de antwoorden.

Jammer, het was fijn geweest daar wat meer controle over te hebben. Ik weet dankzij de ramses module en integratie nu in ieder geval wel dat hij werkt en wanneer hij open is (geweest). Maar hoofddoel was de ventilatie eerder laten inschakelen en dat lukt gelukkig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vervlogen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-09 00:19
Vaevictis_ schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 07:30:
[...]

Dat kan ik bevestigen, je kunt het beste een nieuwe print kopen als je bypass werkend wilt krijgen.
Het moet ook mogelijk zijn om de firmware te flashen maar dat kan niet zelf worden gedaan. Ik weet dat met de modbus TCP tool icm met hun cloud omgeving het wel kan op afstand. Dit was bij deelname van uit een closed beta test.
Naast de printplaat moet ook een van de temperatuur sensoren vervangen worden. Weet niet meer precies welke, maar anders krijg je een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immrmkw
vliegnerd schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 14:18:
[...]

Het is me nu gelukt om automatisch te builden bij een nieuwe release. Als je mij vertelt hoe jouw bordje aangesloten is, kan ik misschien ook een ESP32 C3 build maken met elke release. Zie `sdkconfig.defaults` welke settings er allemaal eventueel specifiek aangepast moeten worden. Denk dat het vooral gaat om de SPI pinout, het LEDje, Button, Flash size.

• immrmkw
-

[ Voor 100% gewijzigd door immrmkw op 10-09-2025 19:47 . Reden: In de verkeerde thread gepost. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik ben even dom. Ik heb via Tindie het boardje van @immrmkw gekocht, en wil het nu flashen. Bij de instructies staat "Go to the project Releases page and download ramses_esp_esp32_c6.bin."

Waar de |:( 8)7 :F vind ik dat? Ben al een half uur op de diverse Github-pagina's aan 't rondspitten, maar krijg het niet boven water...

[ Voor 9% gewijzigd door Bra-Jo op 16-09-2025 15:40 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immrmkw
Hoi Bra-jo,

Je kunt de release hier vinden: https://github.com/IMMRMKW/ramses_esp/releases, onder assets. Ik heb je bordje voor het opsturen getest, dus als het goed is, staat de firmware er al op :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

immrmkw schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:11:
Hoi Bra-jo,

Je kunt de release hier vinden: https://github.com/IMMRMKW/ramses_esp/releases, onder assets. Ik heb je bordje voor het opsturen getest, dus als het goed is, staat de firmware er al op :).
Topper, dank je wel! d:)b

Nomen nescio

• Robbrand89
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18-09 17:17
Goedeavond allemaal,

Ik ben al enige tijd aan het stoeien met ramses RF om mijn ocron WTW in HA te krijgen alleen op dit moment loopt ik een beetje vast, heb al een hoop gelezen en geprobeerd maar heb even een zetje in de goede richting nodig.

Ik heb deze module gekocht en via USB direct met HA gekoppeld.

https://smart-home-kompon...d74qEhaXLsTgK8PhaUt2V-plK

Via arduino heb ik de evofw3 firmware in de dongle geflashed en daarna kreeg ik keurig berichten en devices binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amvB43uny22RWD7jTYQrt8kNt1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWgsqFgi4Xz76ebh6taAZoYj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik loop alleen helemaal vast bij het comminiceren met de WTW unit. Ik heb geprobeerd om nieuwe fake remote's te binden met de WTW en bestaande remotes om deze aan te sturen echter krijg ik gewoon geen reactie van de box. Vanavond geprobeerd om de antenne dichterbij de box te brengen maar dat heeft ook geen effect gehad.

Wat ik zie is dat de gateway heel veel RQ berichten uitzend maar nooit een reactie lijkt te krijgen. Zou het kunnen dat mijn gateway wel zend maar geen berichten ontvangt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATdRK-rqCVb0s1KV0t7HW8f_03g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OdP121NO24PnA7kb6ehBmeE5.jpg?f=user_large

Dit is onder andere een commando dat ik probeer te versturen naar de ventilatie box (waarbij ik de ID van de bestaande remote gebruik) Maar dit geeft geen reactie van de box.

2025-09-17T17:43:21.932774 000 I --- 37:090646 32:138305 --:------ 22F1 003 000307

• immrmkw
@Robbrand89 , heb je de WTW box wel in pairing modus gezet? Dit doe je door de spanning even van de unit af te halen.

• Robbrand89
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18-09 17:17
Ja de unit staat in pairing modus. Heb ook al eens geprobeerd om de pairing data van een bestaande remote re kopiëren, maar dat krijg ik ook niet op dezelfde manier verzonden.
Maar wat ik me dus afvraag is: is het normaal dat die gateway al die request verzend maar geen antwoord lijkt te krijgen? Je zou bijna denken dat de dongel wel ontvangt maar niet zend.

• immrmkw
Heeft je gateway ledjes die knipperen op het moment dat hij zendt/ontvangt? Het knipperen van het ledje zou moeten samenvallen met het moment dat je iets zendt.

Ook zou de system log iets over het zenden moeten tonen. Daar kun je kijken of dat succesvol is verlopen. Misschien heb je je remote niet toegevoegd aan de known devices en voert hij het commando niet uit oid.

• Vaevictis_
Robbrand89 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:24:
Goedeavond allemaal,

Ik ben al enige tijd aan het stoeien met ramses RF om mijn ocron WTW in HA te krijgen alleen op dit moment loopt ik een beetje vast, heb al een hoop gelezen en geprobeerd maar heb even een zetje in de goede richting nodig.

Ik heb deze module gekocht en via USB direct met HA gekoppeld.

https://smart-home-kompon...d74qEhaXLsTgK8PhaUt2V-plK

Via arduino heb ik de evofw3 firmware in de dongle geflashed en daarna kreeg ik keurig berichten en devices binnen.

[Afbeelding]

Ik loop alleen helemaal vast bij het comminiceren met de WTW unit. Ik heb geprobeerd om nieuwe fake remote's te binden met de WTW en bestaande remotes om deze aan te sturen echter krijg ik gewoon geen reactie van de box. Vanavond geprobeerd om de antenne dichterbij de box te brengen maar dat heeft ook geen effect gehad.

Wat ik zie is dat de gateway heel veel RQ berichten uitzend maar nooit een reactie lijkt te krijgen. Zou het kunnen dat mijn gateway wel zend maar geen berichten ontvangt?

[Afbeelding]

Dit is onder andere een commando dat ik probeer te versturen naar de ventilatie box (waarbij ik de ID van de bestaande remote gebruik) Maar dit geeft geen reactie van de box.

2025-09-17T17:43:21.932774 000 I --- 37:090646 32:138305 --:------ 22F1 003 000307
Heb je al een reset geprobeerd van de WTW unit? Op de print zit een zwart knopje die 20 sec ingedrukt houden dan gaat het ledje naar rood en dan los laten. Mijn volgorde is altijd eerste RAMSES RF werkend krijgen daarna pas sensoren koppelen.

Heb je dat al geprobeerd?

• Wimpie70
Hoeveel HGI's heb je in je known devices ? 1 zal beter werken. Als je met een echte remote een commando geeft, zie je dan wel response van de FAN ?
Het lijkt of je commando extra spatie voor de ' I' mist. Alle commando's hebben 2 posities: 'RQ', 'RP', ' W', ' I'.

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:27
Ervaringen met nano-cul zijn nogal wisselend. Die gebruikt een software UART.
Als ik zo naar je log kijk lijkt het erop dat hij niet zendt.
Ik weet alleen niet zo goed hoe je dat makkelijk kunt nagaan, behalve dan door er nog 1 aan te schaffen.

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Turrican schreef op donderdag 18 september 2025 @ 18:00:
[...]

Ervaringen met nano-cul zijn nogal wisselend. Die gebruikt een software UART.
Als ik zo naar je log kijkt lijkt het erop dat hij niet zendt.
Ik weet alleen niet zo goed hoe je dat makkelijk kunt nagaan, behalve dan door er nog 1 aan te schaffen.
@Robbrand89
Als het aansturen van de wtw met een bestaande remote (zoals in startlijst) niet werkt, dan is je nanocul wel verdacht.

Ik heb er eventueel wel eentje te leen. Stuur maar een PM.

Pagina: 1 2 Laatste