• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:00
immrmkw schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:31:
Kun je eens proberen om verbinding te maken met je wifi netwerk en de tijdzone in te stellen? Ik meende dat sommige mensen die via MQTT de data binnen probeerden te halen hetzelfde probleem hadden als jij wanneer ze de tijdzone niet goed hadden ingesteld. Al zou ik niet denken dat dit ook bij uitlezing via USB een probleem zou zijn.
Zal het nog eens controleren! Ik had die ingesteld, had eerst de mqtt route geprobeerd. Die kreeg ik helemaal niet werkend dus toen voor USB gegaan. Klopt het dat die niet meer met wifi verbind als die in de "usb" mode is?

[ Voor 4% gewijzigd door pindamaster op 09-12-2025 21:42 ]

• immrmkw
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 16:22
Volgens mij moet hij ook gewoon met wifi verbinden als je hem via usb aangesloten hebt.

• Wimpie70
  • Laatst online: 16:45
Zie je foutmeldingen in HA home-assistant.log ? evt. de debug logging aanzetten.
De juiste tijdzone had bij mij meer te maken met het niet goed communiceren, waardoor de esp niet goed werkte, maar ik zie hier wel verkeer.
Het kan ook nog dat de id voor je REM te laag is, ooit ergens iets over gelezen...
Ik zie wel veel 63: id's wat kan wijzen op toch een probleem met de communicatie. Lees ook eens in HA de ramses_cc_message events uit. Kijken wat er in die 63: msgs staat.

ah...die HVC is je FAN toch ? verander dat eens ... en zet er dan meteen bij:
code:
1
2
  bound: "37:123456"
  class: FAN
Dan krijg je meteen de functies van een DIS er bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Wimpie70 op 10-12-2025 10:09 ]

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:00
Heb de esp nu weer werkend via mqtt! uiteindelijk was het wachtwoord van de mqtt gebruiker fout 8)7 weet niet hoe ik dat niet heb opgepikt uit de logs.
Wimpie70 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:07:
ah...die HVC is je FAN toch ? verander dat eens ... en zet er dan meteen bij:
code:
1
2
  bound: "37:123456"
Dan krijg je meteen de functies van een DIS er bij.
Dit geeft me ineens een hoop extra data, ik ga weer verder neuzen, bedankt voor de hulp!

[ Voor 91% gewijzigd door pindamaster op 10-12-2025 11:29 ]

• Wimpie70
Die bound trait geeft je als het goed is configuratie parameters (2411) en de mogelijkheid om deze te veranderen. Enigszins voorzichtig mee omgaan :D

• ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13:51
pindamaster schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:35:
Ik zit aardig met mn handen in het haar

Orcon HRC 360 OptiAir
Probeer i.p.v.
code:
1
class: HVC
eens
code:
1

Ojee, vertraging op de lijn… mooi dat het werkt

[ Voor 9% gewijzigd door ebroerse op 11-12-2025 16:50 ]

• oli2000
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-01 17:33
Bra-Jo schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:12:
[...]

Heb je hier ooit nog een oplossing voor gevonden? Ik zie bij mij hetzelfde: binnentemperatuur 19.5 graden, afzuigen van binnen 18.5 dus een graadje koeler ivm leidingen die achter het knieschot liggen. Aanzuigen van buiten 9.9, dus ik zou verwachten dat ie rond de 17.5 zou zitten. In plaats daarvan inblaas 11.4. Bypass gecontroleerd, die staat netjes dicht. Reageert ook op de commando's vanuit Ramses, dus dat lijkt allemaal in orde. Geen idee waarom hij zo'n koude lucht uitblaast.
Excuses voor de late reactie, ik zie je bericht nu pas!

Ik heb de oorzaak inmiddels gevonden en het was iets heel fysieks. Bij mij bleek de afzuigmotor (ventilator) uit zijn klikbevestiging/behuizing te zijn geschoten.

Hierdoor draaide de motor wel (ik hoorde hem zoemen en toeren maken), maar door het "lek" rondom de waaier werd de lucht niet effectief door de warmtewisselaar getrokken. Er ontstond een soort interne kortsluiting van de luchtstromen. Het gevolg was precies wat jij beschrijft: er ging wel veel koude lucht naar binnen (via de goed werkende inblaasmotor), maar er was nauwelijks warme afvoerlucht om die op te warmen. Daardoor keldert je rendement en blaast hij koud in (bij mij 13°C), ondanks een gesloten bypass.

Ik heb de motor weer stevig vastgeklikt (controleer goed of hij echt vast zit) en het probleem was direct verholpen. Het thermisch rendement schoot meteen terug naar ~93% en de debieten zijn weer in balans.

De moeite waard om de unit even open te maken en te checken of beide ventilatoren nog goed in hun huis zitten! Succes.

Olivier

• Wimpie70
Ramses Extras versie 0.10.1 is nu beschikbaar, en werkt met de laatste versie van Ramses RF. Als je het wilt testen kan je het vinden op: https://github.com/wimpie70/ramses_extras. (nog niet geregistreerd bij HACS)
Het projectje is ietwat uit de klauwen gelopen, maar ik denk dat het een leuk framework is voor verdere ontwikkeling. Als je wilt bijdragen of vragen hebt...let me know.
Op dit moment zijn er 2 echte 'features' werkend: een card voor hvac FAN's (Orcon) en een bijbehorende automation die 'm harder zet als het binnen te vochtig is en er van buiten ook echt drogere lucht kan worden aangevoerd.
Daarnaast is er een 'hello world' feature die als template/voorbeeld kan worden gebruikt voor nieuwe 'features'.

Het framework neemt veel werk uit handen, bijvoorbeeld het maken van nieuwe entities, selecteren van devices, communicatie met Ramses RF, registratie van .js cards, etc.

Voor meer info, zie https://github.com/wimpie70/ramses_extras/wiki.

• Rinco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-01 15:34
Wimpie70 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:24:
Ik ben lekker aan het spelen geweest met een integratie die draait bovenop Ramses RF in HA.
Er zitten tot nu toe 2 features in: een javascript card voor FANs en een Humidity Control. Deze kan je aan/uit zetten in de configuratie en alle benodigde cards, entities etc. worden dan indien geselecteerd aangemaakt/verwijderd.
De card is vrij compleet, kan ook de 2411 settings van je FAN veranderen.
De Humidity Control is een (hardcoded) automation die je FAN speed hoog zet als het binnen te vochtig of te droog is (instelbaar) en vergelijkt met absolute vochtigheid of de buitenlucht wel echt droger (of vochtiger) is.
Als je wilt testen, versie 0.6.0 is net uit: https://github.com/wimpie70/ramses_extras.
Werkt met minimaal Home Assistant 2025.10.4 en een up-to-date Ramses RF

Het idee is dat met deze integratie vrij eenvoudig verschillende cards of andere features dynamisch aan/uit te zetten zijn. Dit kunnen specifieke features zijn voor toepassingen die niet direct in Ramses RF gebakken hoeven te worden...Niet iedereen hoeft alle entities te hebben voor een automation die je niet gebruikt.

- edit -
De humidity control geeft op dit moment alleen een indicatie van wat het zou doen, Het past de snelheid van de FAN nog niet aan. testing 1- 2...testing .. :P
---
Ik heb ramses_extras geinstalleerd, dat werkt, de entiteitenzijn zichtbaar.
Tevens card ramses_base_card.js toegevoegd bij bronnen.
desondans krijg ik geen ramses_base_card in mijn lovelace dashboard.
Enig idee wat ik mis?

• Wimpie70
@Rinco Even snel: Heb je in het config_flow menu de HVAC Fan Card enabled ? Reload ha ? Reload browser met cleared cache (ctr-shft-R) ? Bij dashboard, check de resources (rechtsboven), maar dat heb je gedaan volgens mij. De cards worden gekopieerd naar config/www/ramses_extras/features. Staan de mappen daar ? Zie je foutmeldingen ?
-- edit -- >
Ik heb nog even iets beter naar je bericht gekeken. 'ramses_base_card.js' is een helper. Je zou deze niet moeten zien bij je bronnen.
Bij configuratie van Ramses Extras zie je zoiets (ik ben ondertussen weer verder aan het ontwikkelen dus deze is iets uitgebreider dan wat jij ziet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bti02fIMX31DZh0YJHUljL1Tro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zR2ZyXUmDt4uoQskeYTm9jQe.png?f=fotoalbum_large Hiermee kan je features aan of uit zetten. Zet in ieder geval de HVAC Fan Card aan voor Orcon WTW. Dan herstart je HA, en ook je browser (clear cache!). Ramses Extras regelt zelf de registratie van cards en deze zouden dan ook beschikbaar moeten komen in je dashboards. Wat je dus wel zou moeten zien in je bronnen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UowKnO9eUzgRa_LTY3VaPjzSK_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D5dkgV0O8Mb1KCr9giZE86up.png?f=fotoalbum_large In je dashboard kan je dan zoeken op hvac of fan...of hello als je die hebt aangezet. Kijk anders nog in de wiki, die is vrij uitgebreid en behoorlijk up-to-date. Als je er verder niet uit komt mag je ook een issue maken op github.

[ Voor 69% gewijzigd door Wimpie70 op 22-12-2025 15:25 ]

• Wimpie70
Ramses Extras 0.10.2 is up.
New feature available ! Sensor Control: Now we can map entities per device to be used within Ramses Extras.
Why is this handy:
- map an external co2 device to hvac fan card. Not all fans support internal co2 sensors, now you can use an external one within your hvac fan card.
- map external temp/humidity sensors or define a different source to calculate absolute humidity sensors to work for your automations...
- map external temp sensor when your fan gives false or out of context values (fan in warmer or colder location than your living area)

(sorry voor de beroerde vertaling :P )

• Wimpie70
Ik dacht even dat er van alles defect was aan m'n Orcon WTW, ik kreeg hele vreemde waardes terug. Maar ... de vorstbeveiliging doet z'n werk...aangevoerde lucht was even -5 graden, maar liep weer op toen de fans uitgeschakeld werden. Maar weet iemand wanneer hij weer aan gaat ? Ik heb hem tot boven de 6 graden aanvoerlucht laten lopen zonder dat de ventilatoren weer aangingen. Ook als ik m op een andere stand, of auto zet gaan de fans nog niet draaien. Ik zie geen storingsmelding.
Ik kan de WTW natuurlijk uit en weer aanzetten, dan draait het wel weer. Maar misschien weet iemand hoe dit werkt ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMRp5Xsts55wW2spRtCXEDNBAOc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gpR59ckYlcQJxTiBd0804SGo.png?f=user_large

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Wimpie70 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:33:
Ik dacht even dat er van alles defect was aan m'n Orcon WTW, ik kreeg hele vreemde waardes terug. Maar ... de vorstbeveiliging doet z'n werk...aangevoerde lucht was even -5 graden, maar liep weer op toen de fans uitgeschakeld werden. Maar weet iemand wanneer hij weer aan gaat ? Ik heb hem tot boven de 6 graden aanvoerlucht laten lopen zonder dat de ventilatoren weer aangingen. Ook als ik m op een andere stand, of auto zet gaan de fans nog niet draaien. Ik zie geen storingsmelding.
Ik kan de WTW natuurlijk uit en weer aanzetten, dan draait het wel weer. Maar misschien weet iemand hoe dit werkt ?
[Afbeelding]
Ik heb geen info, maar wel interessant! Hou ons op de hoogte.
Hier is de aangezogen lucht nog net 0 graden en draait het allemaal prima. Gisteren zag ik wel dat de exhaust meer debiet had dan de supply. Ik denk bewuste onbalans vanwege vorstbeveiliging.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Wimpie70
Ja, die onbalans zag ik gisteren ook. Dat doet ie idd om evt. te ontdooien met warmere lucht van binnen. Inmiddels boven de 8 graden aangezogen buitenlucht...nou ja...niet aangezogen want de ventilatoren staan nog op 0%. Ben bang dat ik hem zou moeten resetten om ze weer normaal te laten werken. Alleen dat zou maar tijdelijk zijn vanwege de buitentemperaturen op dit moment. Even afwachten nog. Deze WTW draait in een ruimte die we op dit moment weinig gebruiken en minimaal verwarmen...
Een reset betekent ook dat ik de config weer opnieuw moet instellen....misschien moet ik maar even wat code schrijven om mijn standaard instellingen snel te kunnen terugzetten.
--- edit -->
Inmiddels is hij toch weer gaan draaien op een lage stand. Ik zag het niet precies, maar misschien dat de inkomende temp gelijk was aan de uitgaande. Zal zo wel weer in beveiliging gaan....

[ Voor 13% gewijzigd door Wimpie70 op 26-12-2025 11:34 ]

• Churitos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-02 19:43
Ik heb een HRC300 met preheat. Ik wist eigenlijk niet of het ding werkte, maar vannacht lijkt hij toch een keer actief te zijn geworden. Misschien helpt het in jullie zoektocht. Lijkt rond de -3 actief te worden en bij ca 5 graden weer uit te springen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zej-22mQoxPYU9FXOc62z7ruBSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qfm6Jtcfc9BBoWLJx8BlTs4v.png?f=fotoalbum_large

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:37
Churitos schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:58:
Ik heb een HRC300 met preheat. Ik wist eigenlijk niet of het ding werkte, maar vannacht lijkt hij toch een keer actief te zijn geworden. Misschien helpt het in jullie zoektocht. Lijkt rond de -3 actief te worden en bij ca 5 graden weer uit te springen.
[Afbeelding]
Hier staat uitgelegd wanneer de voorverwarmer actief wordt

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Wimpie70 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:23:
Ja, die onbalans zag ik gisteren ook. Dat doet ie idd om evt. te ontdooien met warmere lucht van binnen. Inmiddels boven de 8 graden aangezogen buitenlucht...nou ja...niet aangezogen want de ventilatoren staan nog op 0%. Ben bang dat ik hem zou moeten resetten om ze weer normaal te laten werken. Alleen dat zou maar tijdelijk zijn vanwege de buitentemperaturen op dit moment. Even afwachten nog. Deze WTW draait in een ruimte die we op dit moment weinig gebruiken en minimaal verwarmen...
Een reset betekent ook dat ik de config weer opnieuw moet instellen....misschien moet ik maar even wat code schrijven om mijn standaard instellingen snel te kunnen terugzetten.
--- edit -->
Inmiddels is hij toch weer gaan draaien op een lage stand. Ik zag het niet precies, maar misschien dat de inkomende temp gelijk was aan de uitgaande. Zal zo wel weer in beveiliging gaan....
Ik zie nu pas dat de binnentemp ook relatief heel laag is. Begrijpelijk gedrag dus inderdaad. Dank voor het delen.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:24
Hallo tweakers, ik ben een vrij nieuwe WTW gebruiker en heb op dit moment een nieuw huis met een Orcon HRC 570 Smartcomfort met 2 zonnekleppen. Ik snap de 2 zone’s, ik snap de CO2 melders, ik snap de vochtmeting in de badkamer, maar wat ik me nog afvraag, hoe kan je de WTW instellen en finetunen? En hoe werkt de bypassklep, wanneer gaat dat ding open, is dat in de zomer boven de x graden verschil, is dat überhaupt op buitentemperatuur, of op datum en tijd? Wanneer gaat de voorverwarmer aan? Ik kan dit nog niet makkelijk terugvinden. Ongetwijfeld komen er nog meer vragen maar gelukkig heb ik dan jullie 😉

Oh nog een kleine aanvulling, kan je de WTW ook uitlezen? Snelheid ventilator, stand kleppen, stand bypass,temperatuur buiten- en binnenlucht ect?

[ Voor 13% gewijzigd door Bouwertje op 26-12-2025 21:41 ]

• Bouwertje
Bouwertje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:37:
Hallo tweakers, ik ben een vrij nieuwe WTW gebruiker en heb op dit moment een nieuw huis met een Orcon HRC 570 Smartcomfort met 2 zonnekleppen. Ik snap de 2 zone’s, ik snap de CO2 melders, ik snap de vochtmeting in de badkamer, maar wat ik me nog afvraag, hoe kan je de WTW instellen en finetunen? En hoe werkt de bypassklep, wanneer gaat dat ding open, is dat in de zomer boven de x graden verschil, is dat überhaupt op buitentemperatuur, of op datum en tijd? Wanneer gaat de voorverwarmer aan? Ik kan dit nog niet makkelijk terugvinden. Ongetwijfeld komen er nog meer vragen maar gelukkig heb ik dan jullie 😉

Oh nog een kleine aanvulling, kan je de WTW ook uitlezen? Snelheid ventilator, stand kleppen, stand bypass,temperatuur buiten- en binnenlucht ect?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u02uiRggFgI1OBICekZHnlDizsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVUcvqdn9TvxtOJSRI1giTb0.jpg?f=fotoalbum_large

De werking en het verbruik zijn voor mij redelijk onduidelijk

[ Voor 8% gewijzigd door Bouwertje op 26-12-2025 21:49 ]

• Wimpie70
@Bouwertje De 570 werkt zo te zien met de standaard RF afstandsbedieningen van Orcon. De 570 heeft zelf geen schermpje, je kan hem daarvoor bedienen met een aparte 15RF display...Of instellen met dipswitches...beiden niet ideaal als je wat meer wilt dan de standen aflezen en veranderen.
Gelukkig is er een oplossing bedacht door de RF frequenties met het Ramses II protocol af te luisteren en zelfs na te doen. Je leest hier alles over in de openingspost van deze thread.
De esp van Indalotech gebruik ik zelf en werkt prima. Ramses RF is een integratie voor Home Assistant. Verder zijn er diverse kaarten en scripts beschikbaar. Ik werk zelf aan Ramses Extras (en een beetje aan RF).
Als je daar iets mee wilt doen en vragen hebt, kunnen we je daar mee helpen.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:28
Wimpie70 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:06:
@Bouwertje De 570 werkt zo te zien met de standaard RF afstandsbedieningen van Orcon. De 570 heeft zelf geen schermpje, je kan hem daarvoor bedienen met een aparte 15RF display...Of instellen met dipswitches...beiden niet ideaal als je wat meer wilt dan de standen aflezen en veranderen.
Gelukkig is er een oplossing bedacht door de RF frequenties met het Ramses II protocol af te luisteren en zelfs na te doen. Je leest hier alles over in de openingspost van deze thread.
De esp van Indalotech gebruik ik zelf en werkt prima. Ramses RF is een integratie voor Home Assistant. Verder zijn er diverse kaarten en scripts beschikbaar. Ik werk zelf aan Ramses Extras (en een beetje aan RF).
@Bouwertje

Ik kan iedereen met een Orcon van harte de RF15 display aanraden, want zonder is het eigenlijk niet goed bruikbaar. Dat is ook gemakkelijk voor kinderen en ouderen of als je je huis verkoopt. Ook handig als fallback als Home Assistant niet (goed) werkt.

Voor ons techneuten is Home Assistant integratie natuurlijk veel mooier. Ik heb beide :D

• Bouwertje
Wimpie70 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:06:
Ik heb een RF15, zonder display en ben (een beetje) bekend met HA. Ikzelf benen een Homey gebruiker maar ben ‘vroegah’ programmeur geweest, dus ik kan vaak dingen goed volgen. De Orcon doet nu allerlei dingen waarbij niks van snap, bv snachts harder gaan draaien (verbruikt 200 Watt / uur) maar ik snap nog niks van de voorverwarmer, bypassklep ect.
Dus….. ik ben van meten is weten en ik wil graag alles bekijken en volgen. Dus de aangeboden hulp neem ik graag aan.

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Bouwertje schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:25:
[...]

Ik heb een RF15, zonder display en ben (een beetje) bekend met HA. Ikzelf benen een Homey gebruiker maar ben ‘vroegah’ programmeur geweest, dus ik kan vaak dingen goed volgen. De Orcon doet nu allerlei dingen waarbij niks van snap, bv snachts harder gaan draaien (verbruikt 200 Watt / uur) maar ik snap nog niks van de voorverwarmer, bypassklep ect.
Dus….. ik ben van meten is weten en ik wil graag alles bekijken en volgen. Dus de aangeboden hulp neem ik graag aan.
Als je het gedrag wil snappen is een RF15 display niet genoeg. Dat oproeren in de nacht is hoogstwaarschijnlijk vanwege CO2 in je slaapkamer. Zie je niet op een rf15 display, wel in Home Assistant.

Dus zoals @Wimpie70 al schreef, lees de startpost, koop een Ramses-esp bordje en ga de boel uitlezen (en besturen) in HA.

In dit topic is voldoende hulp om dat voor elkaar te krijgen.

• Wimpie70
Zonder de display of Ramses RF kan je niet veel zien van wat er gebeurt. Ik zag dat indalo op dit moment out of stock is, maar je kan je opgeven om een melding te krijgen als hij weer wat klaar heeft. Verder zijn er in NL ook een paar mensen die vergelijkbare esp's maken. De display is zeker een goede optie, maar je kan dan nog niet alles volgen. De menu's zijn een beetje onhandig (langs een lijst met nummers scrollen ipv tekst waar je parameters ed kan zien) Maar het belangrijkste is goed te zien: de huidige stand van de fan en van de bypass.

Het kan zijn dat de WTW 'snachts meer verbruikt ivm de voorverwarmer...zeker nu het vriest. Bij mij (zonder voorverwarmer) gaat hij juist uit als bescherming tegen bevriezing (zie posts hierboven)
Ramses Extras draait bovenop Ramses RF en geeft een paar standaard features, die je aan of uit kan zetten. De dashboard kaart geeft zowel een overzicht van de waardes nu (temp/humidity, efficientie (berekend), bypass, tijd tot vervanging filter, co2 (als gemapped), maar kan ook de configuratie bekijken en veranderen (comfort temperatuur, hoe hard moeten de fans draaien/stand, etc)

--- edit --> of de co2 :D

• Bouwertje
Wimpie70 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:47:
Zonder de display of Ramses RF kan je niet veel zien van wat er gebeurt. Ik zag dat indalo op dit moment out of stock is, maar je kan je opgeven om een melding te krijgen als hij weer wat klaar heeft. Verder zijn er in NL ook een paar mensen die vergelijkbare esp's maken. De display is zeker een goede optie, maar je kan dan nog niet alles volgen. De menu's zijn een beetje onhandig (langs een lijst met nummers scrollen ipv tekst waar je parameters ed kan zien) Maar het belangrijkste is goed te zien: de huidige stand van de fan en van de bypass.

Het kan zijn dat de WTW 'snachts meer verbruikt ivm de voorverwarmer...zeker nu het vriest. Bij mij (zonder voorverwarmer) gaat hij juist uit als bescherming tegen bevriezing (zie posts hierboven)
Ramses Extras draait bovenop Ramses RF en geeft een paar standaard features, die je aan of uit kan zetten. De dashboard kaart geeft zowel een overzicht van de waardes nu (temp/humidity, efficientie (berekend), bypass, tijd tot vervanging filter, co2 (als gemapped), maar kan ook de configuratie bekijken en veranderen (comfort temperatuur, hoe hard moeten de fans draaien/stand, etc)

--- edit --> of de co2 :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QF9xR9_Mk7w7s4k3DiDuGBrHvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYFMj7XObIonDSHadtpYQh4u.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb echt geen idee wat ik hiervan moet vinden

• denpries
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-01 21:28
Hi :)

Ik heb vandaag een bordje binnen gekregen. esp32-c6-wifi-zigbee-to-855-925mhz-wireless. Niet die van indalotech, want uitverkocht, maar van een nederlandse meneer (Marcel).

https://elecram.com/produ...ss?variant=52605637099853

Iemand daar al eens naar gekeken?

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:38
Oh dat vind ik wel een leuk idee. Ik heb hier verder alles op Zigbee draaien dus als zoiets via Zigbee ipv Wifi kan draaien dan vind ik dat wel een tof idee. Maar lees ook: Supports Zigbee (not yet implemented for the Ramses II communication) and WiFi. Ook als redundantie. Heb hier al al twee keer een Shelly EM Mini G4 ook gebaseerd op de C6 die ik zowel via Wifi als Zigbee kan benaderen: https://www.shelly.com/products/shelly-em-mini-gen4

[ Voor 27% gewijzigd door XElD op 05-01-2026 09:07 ]

• denpries
XElD schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:04:
Oh dat vind ik wel een leuk idee. Ik heb hier verder alles op Zigbee draaien dus als zoiets via Zigbee ipv Wifi kan draaien dan vind ik dat wel een tof idee. Maar lees ook: Supports Zigbee (not yet implemented for the Ramses II communication) and WiFi.
Het ging me eigenlijk niet zo om de zigbee/wifi. Maar vooral dat die indalotech er niet meer was, deze goedkoper was, EN een (beter) bordje was.

Volgens zijn github zijn er ook best wat dingen gepatched ten opzichte van de originele ramses esp code.

Echter ik heb nog helemaal geen ervaring met dat ding, het connecten, of iets in die trend. Dus dat moet ik ook nog gaan uitzoeken tzt

• denpries
XElD schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:04:
Heb hier al al twee keer een Shelly EM Mini G4 ook gebaseerd op de C6 die ik zowel via Wifi als Zigbee kan benaderen: https://www.shelly.com/products/shelly-em-mini-gen4
Ik heb mijn huis vol met shelly 1 mini gen 4 devices hangen (op wifi nog) icm zigbee lampen etc.

[ Voor 26% gewijzigd door denpries op 05-01-2026 09:09 ]

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
denpries schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:33:
Hi :)

Ik heb vandaag een bordje binnen gekregen. esp32-c6-wifi-zigbee-to-855-925mhz-wireless. Niet die van indalotech, want uitverkocht, maar van een nederlandse meneer (Marcel).

https://elecram.com/produ...ss?variant=52605637099853

Iemand daar al eens naar gekeken?
Dit bordje wordt gemaakt en ook hier op V&A aangeboden door tweaker @immrmkw.
In dit topic besproken: Kriseh in "Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf"
Samengevat: Ja, dit is een prima product, goed alternatief voor de "echte" ramses esp.

• denpries
vliegnerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Dit bordje wordt gemaakt en ook hier op V&A aangeboden door tweaker @immrmkw.
In dit topic besproken: Kriseh in "Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf"
Samengevat: Ja, dit is een prima product, goed alternatief voor de "echte" ramses esp.
Ah Tof :)

• immrmkw
@denpries, dat is mijn website inderdaad. Het is de bedoeling dat daar in de toekomst nog meer bordjes op komen te staan en tutorials for home automation en andere projecten :)

@XElD, het was in het begin de bedoeling om te kijken of ik Zigbee communicatie kon implementeren, maar het was al heel veel werk om het uberhaupt werkend te krijgen. Daarnaast is er ook wel wat werk nodig aan de Home Assistant kant. Dus dat is even op een zijspoor beland.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:38
Hoi, ja snap ik dat dat niet eenvoudig is!

En je hebt het ook niet direct nodig als er ook wifi is. Tegelijkertijd, wat is erg sympathiek van m'n Shelly EM Mini's GEN4 vind is dat ze zowel via Wifi als Zigbee benaderbaar blijven. Dus mocht een van die twee om wat voor reden dan ook offline zijn dan werkt het nog steeds.

• woolysheep
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

woolysheep

La Pecora Nera

Hallo mede tweakers,

al een poosje aan het stoeien om verbinding te krijgen via MQTT. Via USB werkt alles en kan ik mijn Orcon aansturen.
Via de console zie ik het volgende als ik via MQTT inlog:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
# ramses_esp_c6 v0.2
# Attempting to connect to SSID:Secret
# Connected to SSID:Secret
# MQTT: Connecting to mqtt://192.168.50.xx:1883
# MQTT: Connected
082  I --- 21:052879 --:------ 21:052879 30C9 003 0008BB
070  I --- 21:052875 --:------ 21:052875 3110 004 00000010
086  I --- 29:251728 29:251144 --:------ 4E01 018 0008BB7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF7FFF00
083  I --- 02:251022 02:251452 --:------ 4E01 018 007FFF7FFF7FFF7FFF072B7FFF7FFF7FFF00
076  I --- 21:053115 --:------ 21:053115 3110 004 00000010
081  I --- --:------ --:------ 02:251022 1FD4 003 004BCD
082  I --- --:------ --:------ 20:225474 10E2 003 00AB98

Dus het bordje lijkt correct communicatie te hebben met mijn WiFi and MQTT.

Alleen als ik dit probeer te configureren met Ramses 0.52.5 via MQTT broker of manueel komt Ramses niet door de initialisatie heen. Ik maak gebruik van dezelfde gegevens die op het board zijn ingevuld.
mqtt://user:pass@192.168.50.xx:1883

In mijn core log vind ik het volgende:
code:
1
2
2026-01-07 14:55:17.177 ERROR (MainThread) [ramses_tx.transport] Failed to initiate MQTT connection: Port could not be cast to integer value as 'password'
2026-01-07 14:55:22.179 ERROR (MainThread) [ramses_tx.transport] Failed to initiate MQTT connection: Port could not be cast to integer value as 'password'

Terwijl ik dit bericht typ, de oplossing gevonden (geen # gebruiken in je password |:( )
Werkt dus wel voor HA en het opzetten van je MQTT maar niet voor het verbinden vanuit Ramses

"wooled" :: Team Boonanza :: Helping DPC @ DC-Vault :: Stampede #9 ::

• ebroerse
woolysheep schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:20:
... de oplossing gevonden (geen # gebruiken in je password.
Dat is mooi.
Staat in de Ramses_cc Wiki onder 2.1 Configuratie trouwens wel iets over, met een linkje. Lijkt me niet te fixen, dus deze tekens beter niet in je ww gebruiken:
code:
1
: / ? # [ ] @

• tha_host
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09:52
Goedenavond allen,

Ik vroeg mij af of er meer Orcon eigenaren zijn, specifiek in mijn geval een hrc300 ecomax, die tijdens deze weersomstandigheden bij de aanvoerbuis met koude buitenlucht wat druppeltjes rond de buis zien. Het gaat echt om een aantal druppels, misschien dat er per dag het om hooguit 10 druppels gaat. Aangezien het niet alleen aan de onderkant van de buis zit gaat het hier om condensatie. De buis is geïsoleerd met een armstrong armaflex achtig materiaal. Zie de foto's, inclusief druppeltjes.

We wonen hier nu een aantal maanden (nieuwbouwwoning) en hebben dus geen referentie van vorig jaar.

Het weer is wel wat extremer dan normaal, aan de andere kant is het nu ook weer geen -30 graden. Als anderen dit ook hebben dan weet ik dat ik dit als "normaal" kan beschouwen. Zo niet, dan zal ik een melding bij de aannemer maken.

Alvast bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZAyd0Z3F1NAQPuOghxBFecPwHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGUJrRJRY7npf0ECgkmfyHzd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BD3QUk1QyslFOl8nnTGx6swcdxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZRXRw0Fto0h8evLgIYON4lB.jpg?f=fotoalbum_large

• tha_host
Nogmaals goedenavond allen :),

Voor wat betreft de integratie van mijn Orcon HRC 300 Ecomax in HA maak ik gebruik van een RFXCOM868. Ik zag deze optie nog nergens genoemd in dit forum, vandaar dat ik hem expliciet noem. Het voordeel is dat na configuratie van MQTT server en FanID, het eea out of the box werkt. Dat betekent voor de echte tweaker natuurlijk iets minder tweakwerk :). Daarnaast is deze optie wel wat duurder dan een esp oplossing.

• Wimpie70
@tha_host Grappig, kende het niet. Wat voor software zit er bij, welke HA integratie ? Kan je de FAN behalve bedienen ook uitlezen ? Temperatuur sensoren, foutcodes, configuratie ?

• TijmenvS
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:15
tha_host schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:09:
Goedenavond allen,

Ik vroeg mij af of er meer Orcon eigenaren zijn, specifiek in mijn geval een hrc300 ecomax, die tijdens deze weersomstandigheden bij de aanvoerbuis met koude buitenlucht wat druppeltjes rond de buis zien. Het gaat echt om een aantal druppels, misschien dat er per dag het om hooguit 10 druppels gaat. Aangezien het niet alleen aan de onderkant van de buis zit gaat het hier om condensatie. De buis is geïsoleerd met een armstrong armaflex achtig materiaal. Zie de foto's, inclusief druppeltjes.

We wonen hier nu een aantal maanden (nieuwbouwwoning) en hebben dus geen referentie van vorig jaar.

Het weer is wel wat extremer dan normaal, aan de andere kant is het nu ook weer geen -30 graden. Als anderen dit ook hebben dan weet ik dat ik dit als "normaal" kan beschouwen. Zo niet, dan zal ik een melding bij de aannemer maken.

Alvast bedankt![Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja die druppels herken ik zeker. Ik heb ook een Orcon HRC300 EcoMax en heb daar vooral last van bij bijvoorbeeld mist. Dan drupt het vanaf het laagste punt van de aanvoerbuis naar beneden. Het komt gelukkig niet zo vaak voor want ik heb er nog geen oplossing voor kunnen vinden.

Nu met de sneeuw hangen er druppels midden achter onder aan de unit zelf.

Ik heb in 2019, toen de unit nieuw was eerder behoorlijke problemen gehad met water dat uit de unit lekte. Uiteindelijk heeft Orcon toen de wisselaar vervangen voor een nieuwere versie met ergens een paar extra afvoergaatjes zodat het water beter weg kan.

• tha_host
Wimpie70 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:43:
@tha_host Grappig, kende het niet. Wat voor software zit er bij, welke HA integratie ? Kan je de FAN behalve bedienen ook uitlezen ? Temperatuur sensoren, foutcodes, configuratie ?
In de rfxcom zit feitelijk ook gewoon een esp module :). Daarbinnen draait een webservertje waarmee je de MQTT settings op kan geven. Het werkt dus gewoon puur via MQTT binnen ha. Ik heb een tweetal screenshots bijgevoegd om een idee te geven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLhEpFKpwAoLpjGUobOVexV4phE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dW2wGBbOAAXnCLQEi3udy58X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6y2PjDzam_JXnNXIz8GByukw6cU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yANeO9uQe7unX2s6fN4lo7Hm.jpg?f=fotoalbum_large

• tha_host
TijmenvS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Ja die druppels herken ik zeker. Ik heb ook een Orcon HRC300 EcoMax en heb daar vooral last van bij bijvoorbeeld mist. Dan drupt het vanaf het laagste punt van de aanvoerbuis naar beneden. Het komt gelukkig niet zo vaak voor want ik heb er nog geen oplossing voor kunnen vinden.

Nu met de sneeuw hangen er druppels midden achter onder aan de unit zelf.

Ik heb in 2019, toen de unit nieuw was eerder behoorlijke problemen gehad met water dat uit de unit lekte. Uiteindelijk heeft Orcon toen de wisselaar vervangen voor een nieuwere versie met ergens een paar extra afvoergaatjes zodat het water beter weg kan.
Dank voor het delen, kennelijk is dit dus "normaal" en valt het bij mij nog enigszins mee.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik in mijn vorige woning ditzelfde probleem ook had. Dat was echter een wat oudere Brinks Renovent WTW. Maargoed, bij een nieuwe WTW had ik dit toch niet meer verwacht....

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:52
tha_host schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Dank voor het delen, kennelijk is dit dus "normaal" en valt het bij mij nog enigszins mee.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik in mijn vorige woning ditzelfde probleem ook had. Dat was echter een wat oudere Brinks Renovent WTW. Maargoed, bij een nieuwe WTW had ik dit toch niet meer verwacht....
De aanvoerbuis hoort volgens het bouwbesluit een geïsoleerde buis te zijn. Verschil in temperatuur veroorzaakt condens en kan schimmel en/of corrosie veroorzaken. Je kunt vrij makkelijk de buis isoleren met wat zelfklevende isolatie.

• Wimpie70
Er lijkt al wat isolatie omheen te zitten, maar dit is waarschijnlijk te weinig. 1 cm doet niet zo veel bij grotere temperatuurverschillen. Ik gebruik zelf flexibele geisoleerde buizen (ook voor geluiddemping). Zal zo eens kijken of deze ook condenseert.
In je screenshot valt me op dat er een groot verschil tussen de supply en exhaust snelheden en flows zit, maar dat zal de vorstbeveiliging zijn.

• tha_host
Wimpie70 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:15:
Er lijkt al wat isolatie omheen te zitten, maar dit is waarschijnlijk te weinig. 1 cm doet niet zo veel bij grotere temperatuurverschillen. Ik gebruik zelf flexibele geisoleerde buizen (ook voor geluiddemping). Zal zo eens kijken of deze ook condenseert.
In je screenshot valt me op dat er een groot verschil tussen de supply en exhaust snelheden en flows zit, maar dat zal de vorstbeveiliging zijn.
In verband met een ander nog lopend gebrek kwam de aannemer langs. Heb gelijk even aan hem gevraagd of het normaal was dat er druppels aan de buis zitten. Hij vond van niet, en adviseerde mij om dit even aan te melden bij hen, zodat zij het door kunnen zetten naar de installateur. Wordt dus nog vervolgd...

Voor wat betreft het verschil tussen de supply en exhaust: dat ben ik met je eens, en daarom twijfel ik eerder aan de uitgelezen waarden dan aan de werkelijke waarden. Zo schiet de outdoor temperatuur bij vorst naar 600graden. Daar gaat dus iets nog niet helemaal lekker ;)

• TijmenvS
tha_host schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:03:
[...]

In verband met een ander nog lopend gebrek kwam de aannemer langs. Heb gelijk even aan hem gevraagd of het normaal was dat er druppels aan de buis zitten. Hij vond van niet, en adviseerde mij om dit even aan te melden bij hen, zodat zij het door kunnen zetten naar de installateur. Wordt dus nog vervolgd...

Voor wat betreft het verschil tussen de supply en exhaust: dat ben ik met je eens, en daarom twijfel ik eerder aan de uitgelezen waarden dan aan de werkelijke waarden. Zo schiet de outdoor temperatuur bij vorst naar 600graden. Daar gaat dus iets nog niet helemaal lekker ;)
Ik zou ook zeker niet zeggen dat het erbij hoort. Ik heb alleen helaas nog geen oplossing gevonden. Hieronder een foto van hoe het er hier uitziet. Je ziet dat er vaker water naar beneden is gekomen via de buis. Ik dacht dat het iets te maken zou kunnen hebben met de doorvoer naar buiten. Als je iets hoort van de aannemer of installateur houdt ik me aanbevolen.

Ik zie bij mij nu trouwens voor exhaust flow 58,33 l/s en voor supply flow 58,02 l/s bij een outdoor temperature van 3,7 graden.

Ik meet ook het elektrisch vermogen dat ligt de afgelopen weken bij stand 3 (70%) ook wel 10% hoger dan daarvoor. Zou dat met de buitentemperatuur te maken kunnen hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oQYt-hj8PvK7QqEtcSGbGio2VM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZkg5jgnA0PcDGhUfivxhzru.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door TijmenvS op 08-01-2026 12:22 ]

• Vaevictis_
TijmenvS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:12:
[...]

Ik zou ook zeker niet zeggen dat het erbij hoort. Ik heb alleen helaas nog geen oplossing gevonden. Hieronder een foto van hoe het er hier uitziet. Je ziet dat er vaker water naar beneden is gekomen via de buis. Ik dacht dat het iets te maken zou kunnen hebben met de doorvoer naar buiten. Als je iets hoort van de aannemer of installateur houdt ik me aanbevolen.

Ik zie bij mij nu trouwens voor exhaust flow 58,33 l/s en voor supply flow 58,02 l/s bij een outdoor temperature van 3,7 graden.

Ik meet ook het elektrisch vermogen dat ligt de afgelopen weken bij stand 3 (70%) ook wel 10% hoger dan daarvoor. Zou dat met de buitentemperatuur te maken kunnen hebben?

[Afbeelding]
Dat is wel een nare 90 graden bocht. Dat levert veel weerstand en druk verlies op. Merk je dat ook in de boost stand? Hoeveel W verbruikt de wtw dan?

• TijmenvS
Vaevictis_ schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:54:
[...]

Dat is wel een nare 90 graden bocht. Dat levert veel weerstand en druk verlies op. Merk je dat ook in de boost stand? Hoeveel W verbruikt de wtw dan?
In stand 3 (70%) nu ca. 80W, eerder in november/december ca. 73W.

• JP1980
TijmenvS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:16:
[...]

In stand 3 (70%) nu ca. 80W, eerder in november/december ca. 73W.
Die van mij gebruikt stand 3 55 watt.
Kan wel normaal zijn wat je hebt afhankelijk hoe groot je systeem is.

Maar als je het wilt onderzoeken dan zou je 1 voor 1 elke buis los kunnen koppelen en kijken wat het effect is op het stroomverbruik. Als bijvoorbeeld die rare 90 graden bocht ineens stroomverbruik erg doet verminderen dan is het goed om dat kanaal wat te optimaliseren. Scheelt stroom + herrie.

• TijmenvS
JP1980 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Maar als je het wilt onderzoeken dan zou je 1 voor 1 elke buis los kunnen koppelen en kijken wat het effect is op het stroomverbruik. Als bijvoorbeeld die rare 90 graden bocht ineens stroomverbruik erg doet verminderen dan is het goed om dat kanaal wat te optimaliseren. Scheelt stroom + herrie.
Dank voor de info!

Aan de andere kant van de unit zit op de buizen het huis in ook elk zo'n 90 graden bocht, dus ik vrees dat ik hier mee moet doen. Meer ruimte is er helaas niet. Maar ik zou wel graag van de druppels af komen, ook de druppels die nu uit de unit zelf komen.

• JP1980
TijmenvS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:27:
[...]

Dank voor de info!

Aan de andere kant van de unit zit op de buizen het huis in ook elk zo'n 90 graden bocht, dus ik vrees dat ik hier mee moet doen. Meer ruimte is er helaas niet. Maar ik zou wel graag van de druppels af komen, ook de druppels die nu uit de unit zelf komen.
Misschien is dit iets:
https://www.ventilatielan...5EFWKeiE6BWcaAsRuEALw_wcB

• tha_host
TijmenvS schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:12:
[...]

[Afbeelding]
@TijmenvS
Vandaag is de installateur langs geweest. Hij gaf aan dat er wat ruimte tussen het isolatiemateriaal zat en dat hij wat gaatjes zag. Hij heeft het oude materiaal deels verwijderd en er extra plakisolatie overheen gedaan. Of dit het daadwerkelijk op lost gaan we zien als het weer vriest :).

• Bouwertje
Opgelost

[ Voor 97% gewijzigd door Bouwertje op 15-01-2026 05:00 ]

• Vaevictis_
JP1980 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:36:
[...]

Mijn stand boost verbruikt 300W dat komt omdat ik de installatie retrofit heb aangelegd afvoer huis is 130mm dus te krap voor wtw. Toevoer is wel voldoende 220mm en blaas in op zolder in trapgat.

Boven de deur elke verblijfsruimte heb ik dan een brink mixfan om lucht om de lucht af te voeren en door onderdruk verse lucht aan te voeren zonder dat roosters of ramen open moeten.

• denpries
Hai :)

Inmiddels ben ik best een tijdje verder aan het prutsen geweest en 2 dagen data geanalyseerd. Bordje komt van @immrmkw en doet het perfect. In meterkast opgehangen, ORCON HVC 570 ECOSMART hangt op zolder. We hebben 2 RF15 bediening/CO2 combinaties in ons huis.

Waar ik nu even tegenaan loop is dat ik niet goed weet welke id's ik waar moet zetten in de config van ramses in HA. Volgens mij heb ik inmiddels heel het topic doorgenomen maar kom niet echt verder / bang iets verkeerd te doen. Het gaat me voorlopig niet om zelf zenden maar vooral monitoren.

Allereerst: wat doet/zegt die 'orphans' sectie precies? En dan daaronder in config screen moet je toevoegen wat een FAN is en wat een CO2 etc. Maar omdat die HVC570 ook een zoneklep heeft weet ik niet precies welke IDs ik moet kiezen.

Ik heb wat huiswerk gedaan en de afgelopen 2 dagen dus uitgeplozen. Daar komt deze samenvatting uit voort. Die 'undefined1' is voor mij een beetje een raadsel, maar is (denk ik) de zoneklep besturing (dat zit op die HVC 570). Die lijkt niet terug te praten overigens, maar dat kan ook liggen aan de signal strength, als ik dat zeker wil weten moet ik de antenne eens in het midden van het huis hangen.

HA laat vooralsnog binnen de ramses integratie 12 devices zien, welke ik allemaal als senders in de packetlog zie. Alleen de 4 devices in mijn plaatje lijken echter relevant ( en wellicht de HGI ). Als ik er nu nog op klik zie ik helemaal niets (geen sensoren) maar dat komt omdat ik de config dus nog niet heb gedaan (wat is wat). Anyway, daar zit ik nu 'vast'. Zou graag een beetje hulp hebben.

Pee-es. Is er een documentatie die laat zien wat bepaalde verbs betekenen (ik weet er wel een paar via het topic, maar toch) en wat de payload doet?

Pee-es 2: ik heb ook de structuur van onze buren. Ook daar stuurt hun controller naar exact hetzelfde 'general' adres exact dezelfde payload. (zwarte vakje in tabel). Wat doet dat?

Edit:
Voor nu, en geen idee wat dit voor effect gaat hebben...
orphans_hvac:
- "32:143639"

"18:156556":
class: HGI
"37:016149":
class: REM
"37:016133":
class: CO2
"32:133223": null
"32:143639":

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OonZkr_VCF2tFYfmAmCQTr9Y2_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qcLlc6gP9TLj68HovVWCnzOQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLi-Jzxnd5agx4w22tymZ3zb9lU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFUWwjADq5uidzH0mk6THoTL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door denpries op 16-01-2026 22:49 ]

• ebroerse
denpries schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:15:
Pee-es. Is er een documentatie die laat zien wat bepaalde verbs betekenen (ik weet er wel een paar via het topic, maar toch) en wat de payload doet?
Die info vind je in de python ramses_rf repository parser.py op github.
Voor HVAC (= ventilatie) hebben veel Ramses-codes geen officiële functie, wel voor CH (verwarming) waarvoor Ramses is ontwikkeld. In de parser zie je het duidelijkst welke velden er uit komen.
“Payload” is wat anders: het rijtje bytes dat wordt verstuurd; kan je negeren.

• ebroerse
Tip voor wie met de Ramses RF integratie in HomeAssistant begint: volg de Configuration in de ramses_cc Wiki.

• Wimpie70
@denpries
Is dit een spreadsheet of een tool ? Ik ben bezig om een debug tool (frontend) te maken, en dit kan een leuke toevoeging zijn.

Je kan met /developer-tools/action de berichten volgen door te luisteren naar ramses_cc_message. Deze geven meer info.
Het 63:xxxxxx is voor zover ik weet een adres dat de hgi genereerd, waarschijnlijk bij veel verkeer of ongeldige berichten

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
denpries schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:15:

Waar ik nu even tegenaan loop is dat ik niet goed weet welke id's ik waar moet zetten in de config van ramses in HA. Volgens mij heb ik inmiddels heel het topic doorgenomen maar kom niet echt verder / bang iets verkeerd te doen. Het gaat me voorlopig niet om zelf zenden maar vooral monitoren.
Heb je het kopje "apparaten herkennen" uit de startpost doorgenomen?
Ik neem aan van wel, want je weet welke IDs CO2 en REM zijn.

De Orcon WTW heeft eigenlijk twee apparaten:
- De FAN zelf, bij jou 32:143639, dat is in ieder geval het ramses device dat 31DA (status) berichten stuurt
- De zoneklep, daarmee zijn de CO2 RF15s verbonden. Die stuurt de meeste commando's direct door naar de FAN.

De zoneklep lijkt bij jou 32:133223, het type is bij mij HVC (general HVAC device)

Je zou in ieder geval de CO2 waarden van de RF15s en de 31DA fan status berichten van de WTW gewoon moeten zien.

Als ik bij Instellingen > Apparaten en diensten > RAMSES RF op "apparaten" oid klik, dan zie ik vanalles en als ik dan op mijn FAN klik, dan zie ik wel status info, entities enzo.

Als dat niet zo is, maar het device is wel FAN, dan heb je misschien het verkeerde device geidentificeerd. Stuur dan eens een stukje packet.log via pastebin.com, dan kunnen we helpen debuggen.

[ Voor 15% gewijzigd door vliegnerd op 18-01-2026 12:03 ]

• ebroerse
@denpries Ik heb in de ramses_rf wiki een pagina over de ramses_tx.parsers toegevoegd, met als bijlage een stukje uit de documentatie (in RTF formaat).

• denpries
Dankjewel allen so far. Ik kijk er straks nog een keer naar. Inmiddels heb ik de HA + dongle vlak bij mijn HRC 570 gehangen en valt me op dat er verschillen zitten tussen wat ik in 'mijn huis' zie en 'de buren'.
Die zijn exact hetzelfde qua opzet, alleen heb ik @vliegnerd nooit 31DA berichten gehad tot noch toe, en ik zie ze wel bij de buren voorbij komen. Ondanks dat ik met beide 15RF door de modi heen wissel en steeds 30 sec wacht. Ik zie alle traffic naar zoneklep, en eigenlijk bijna nooit naar het device wat de fan zou moeten zijn, en al helemaal niet de andere kant op. Bij de buren zie ik daar wel 2 weg communicatie tussen wat zoneklep zou moeten zijn en de fan.

CO2 waarden kan ik al laten zien van de 15RF. Dat werkt gewoon prima.

@Wimpie70 nu een spreadsheet. Analyseer daar mn packetlog mee ;)

@ebroerse dankjewel!

@vliegnerd Ik zal later vandaag - nu visite even mn excel file delen (is letterlijk de packetlog maar dan opgeknipt in de kolommen + leesbare namen aan de device ids geknoopt)

• ebroerse
denpries schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:52:
nu een spreadsheet. Analyseer daar m'n packetlog mee
Daarvoor kan ik je de ramses_rf CLI (command line tool) aanraden, tenzij je het rustig handmatig op een rij wilt zetten, da's ook OK natuurlijk. Kijk op https://github.com/ramses-rf/ramses_rf onderaan voor installatie en opties.

Commando "parse" voorbeeld:
code:
1
python3 client.py parse your.log

Packet regel regel your.log:
code:
1
2026-01-14T21:00:59.166425 073 RP --- 01:013373 18:156972 --:------ 12B0 003 060000

Resultaat:
code:
1
21:00:59.166 ||  01:013373 |  18:156972 | RP | window_state     |  06  || {'zone_idx': '06', 'window_open': False}

• Wimpie70
@denpries Ik weet niet of je 15RF CO2 remotes ook zelf 31DA RQ msgs zenden. Je kan ze ook handmatig zenden met ramses_cc_send_packet. (dev tools/actions).
Zie ook de openingspost: request31DA: RQ --- 29:162275 32:134446 --:------ 31DA 001 00.
Er zijn ook een paar cards beschikbaar (ook op dit forum). Of je kan Ramses Extras gebruiken met de Hvac Fan Card feature, maar misschien wil je eerst even de basis onder controle krijgen.

• denpries
Update time.

Ik begin steeds meer te denken dat er iets niet goed geïnstalleerd is in mijn huis met die HRC 570.
Omdat mijn HA systeem met dongle van @MXIIMVS nu op zolder staat kan ik ook al het verkeer van mijn directe buren zien. Die hebben precies hetzelfde systeem, en bij hun zie ik wel exact wat ik verwacht volgens de startpost maar ook wat ik verwacht volgens zon beetje alle andere dingen die ik tot nu toe gelezen heb.

In essentie mijn systeem:
15RF (2x) zend 31E0,31D9,22F3,22F1 naar zoneklep (denk ik). Dit is veruit de meeste traffic. Daarnaast veel 31D9 verkeer als broadcast uit diezelfde zoneklep, redelijk wat 1298 CO2 broadcast uit beide 15RF, daarnaast nog wat 31E0,22F3,22F1 verkeer naar de veronderstelde Fan vanuit de zoneklep, en verder minimaal verkeer van zoneklep (?) naar 15RF. Geen enkele 31DA vanuit waar dan ook in ieder geval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-Pn4t840FoBd8IaRtEvx-GfKWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/La7jmMbdqBqe0zX8bYr9JKzh.jpg?f=fotoalbum_large

Systeem van buren
15RF (2x) zend 31E0,31D9,22F3,22F1 naar hun zoneklep (denk ik). Dit is veruit de meeste traffic. Daarnaast veel 31D9 verkeer als broadcast uit diezelfde zoneklep, redelijk wat 1298 CO2 broadcast uit beide 15RF, daarnaast nog wat 31E0,22F3,22F1 verkeer naar de veronderstelde Fan vanuit de zoneklep, en verder minimaal verkeer van zoneklep (?) naar 15RF. Daarnaast laat hun systeem een redelijk aantal 22F1,31E0 berichten zien vanuit veronderstelde Fan naar zoneklep (?), plus een hele berg 31D9,31DA,313F,12A0,3120 broadcasts vanuit de veronderstelde fan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ydOxAeyG7i49yVfDNfuZEAkUv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1tuKR12yZyMCERnai3ccaJID.jpg?f=fotoalbum_large

Dat hele daarnaast stuk is bij mij absent.

Hieronder een paar packet snips (moment, even zoeken)

[ Voor 20% gewijzigd door denpries op 18-01-2026 20:56 ]

• denpries
Hieronder stukje packetlog van mij.
Ik heb geen nuttig stukje packetlog van het buur systeem sinds ik de HA naast mijn HRC heb gezet, want niemand heeft op de 15RF gedrukt sinds die tijd. Wel kan ik zien dat er bij hun systeem vanuit de veronderstelde fan hoogstens elke 10 minuten (maar soms ook vaker) 31DA berichten gestuurd worden.
Nogmaals, bij mij dus nooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVKM1VCReQWCwYxQQSJ9UiUtGi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEQ5TTQ45q8JVq9jecKoT31J.jpg?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
2026-01-18T08:38:49.427594 077 RQ --- 37:016149 32:133223 --:------ 31D9 001 01
2026-01-18T08:38:49.455428 045 RP 211 32:133223 37:016149 --:------ 31D9 017 0104010020202020202020202020202004
2026-01-18T08:38:49.546636 045  I 212 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0104010020202020202020202020202004
2026-01-18T08:38:54.886546 045  I 213 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0004010020202020202020202020202004
2026-01-18T08:38:54.975720 045  I 214 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0104010020202020202020202020202004
2026-01-18T08:38:55.057600 045  I --- 32:133223 32:143639 --:------ 31E0 004 00005800
2026-01-18T08:38:55.140833 045  I 215 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0004010020202020202020202020202004
2026-01-18T08:38:55.226014 045  I 216 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0104010020202020202020202020202004
2026-01-18T08:39:06.043949 044  I --- 32:133223 32:143639 --:------ 22F3 007 00520D02040404
2026-01-18T08:39:06.136241 044  I 217 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0004040020202020202020202020202004
2026-01-18T08:39:06.160647 071  I --- 37:016149 32:133223 --:------ 22F3 007 00520D02040404
2026-01-18T08:39:06.219405 044  I 218 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0104020020202020202020202020202004
2026-01-18T08:39:06.281892 076 RQ --- 37:016149 32:133223 --:------ 31D9 001 01
2026-01-18T08:39:06.305581 045 RP 219 32:133223 37:016149 --:------ 31D9 017 0104020020202020202020202020202004
2026-01-18T08:39:14.826152 045  I 220 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0004040020202020202020202020202004
2026-01-18T08:39:14.915246 045  I 221 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0104020020202020202020202020202004
2026-01-18T08:39:22.147133 073  I --- 37:016149 32:133223 --:------ 22F3 007 00123C03040404
2026-01-18T08:39:22.170885 044  I --- 32:133223 32:143639 --:------ 22F3 007 00123C03040404
2026-01-18T08:39:22.255925 044  I 222 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0004030020202020202020202020202004
2026-01-18T08:39:22.278476 074  I --- 37:016149 32:133223 --:------ 22F3 007 00123C03040404
2026-01-18T08:39:22.351322 044  I 223 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0104030020202020202020202020202004
2026-01-18T08:39:22.522401 074 RQ --- 37:016149 32:133223 --:------ 31D9 001 01
2026-01-18T08:39:22.546074 044 RP 224 32:133223 37:016149 --:------ 31D9 017 0104030020202020202020202020202004
2026-01-18T08:39:24.836424 045  I 225 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0004030020202020202020202020202004
2026-01-18T08:39:24.922238 045  I 226 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0104030020202020202020202020202004
2026-01-18T08:39:25.002379 045  I --- 32:133223 32:143639 --:------ 31E0 004 0000AA00
2026-01-18T08:39:25.085456 045  I 227 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0004030020202020202020202020202004
2026-01-18T08:39:25.170511 045  I 228 32:133223 --:------ 32:133223 31D9 017 0104030020202020202020202020202004

[ Voor 66% gewijzigd door denpries op 18-01-2026 21:21 ]

• denpries
Wimpie70 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:32:
@denpries Ik weet niet of je 15RF CO2 remotes ook zelf 31DA RQ msgs zenden. Je kan ze ook handmatig zenden met ramses_cc_send_packet. (dev tools/actions).
Zie ook de openingspost: request31DA: RQ --- 29:162275 32:134446 --:------ 31DA 001 00.
Er zijn ook een paar cards beschikbaar (ook op dit forum). Of je kan Ramses Extras gebruiken met de Hvac Fan Card feature, maar misschien wil je eerst even de basis onder controle krijgen.
Nope. Helemaal niets stuurt 31DA. Zie boven mijn uitgebreide antwoord. Cards gaan nog even verder dan ik wil, ik wil eerst uberhaupt de devices / entities goed hebben....

Dank voor je antwoord :)

• denpries
ebroerse schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:17:
[...]
Daarvoor kan ik je de ramses_rf CLI (command line tool) aanraden, tenzij je het rustig handmatig op een rij wilt zetten, da's ook OK natuurlijk. Kijk op https://github.com/ramses-rf/ramses_rf onderaan voor installatie en opties.
Dank! Dit werkt goed. Duurde even voor ik doorhad dat het op mijn pc moest runnen en niet op HA alleen :P
Heb de resultaten van parsed log nu achter mn excelletje geplakt zodat ik kan zien wat ie doet.
Wordt er niet vrolijker van, vind het maar gek dat ik die 31DA berichten nooit voorbij zien komen

• denpries
Kleine additie met potentiële impact.
De HRC reageert in geheel niet op vocht in de badkamer.
Er hangen geen 15RF in de badkamer, maar als het goed is zou ie vanzelf aan moeten gaan op basis van gedetecteerde vochtigheid RH is mij verteld. Bij de buren zie ik in de 31DA berichten trouwens ook de relative humidity waarde voorbij komen (thanks @ebroerse voor die parser) dus de sensor zit er wel in.

• Wimpie70
@denpries Ik zou toch eens proberen wat er gebeurt als je zelf 31DA berichten stuurt naar je FAN, en deze tegelijk volgen met luisteren naar ramses_cc_message events, of later parsen met CLI. Een RQ (Request) bericht veranderd niets aan je systeem.
Die temp/vochtsensoren zitten in je fan, waarschijnlijk geen probleem. Deze zou je ook al tussen je entities van je FAN moeten zien.
Hoe heb je nu je System schema and known devices ingevuld ? (graag even in een codeblock laten zien)

• denpries
Dank voor je reply @Wimpie70 . ramses_cc_message heb ik nog niet naar gekeken en hoe je berichten moet volgen, maar neem aan dat je bedoelt dat je naar de serie van messages kijkt volgend op een RQ?

Schema en known devices had ik eerst gezet, maar nu blank begonnen weer om vooral eerst te kijken of ik de device IDs kan vinden.

Update
Ik zie nu inmiddels WEL fan berichten binnen. Maar daarvoor heb ik wel de ontvangstmodule letterlijk OP de HRC moeten leggen.
Signal strength fan is dan 67-69
Signal strength van de zoneklep 22-23
Signal strength 15RF begane grond ~78
Signal strength 15RF 1e verdieping ~60

ONDER de HRC module
Signal strength fan rond de 75
Signal strength zoneklep 38-39
Signal strength 15RF begane grond ~78
Signal strength 15RF 1e verdieping ~60

Ik kan niet anders concluderen dat het signaal dat van de fan af komt super zwak is, want een kamer NAAST de technische ruimte vang ik de fan signalen al niet meer op - die van zoneklep wel tot aan beneden aan toe

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
denpries schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:03:

Ik kan niet anders concluderen dat het signaal dat van de fan af komt super zwak is, want een kamer NAAST de technische ruimte vang ik de fan signalen al niet meer op - die van zoneklep wel tot aan beneden aan toe
Dat is niet goed. Volgens mij kan je twee klachten bij je installateur/bouwer neerleggen:
- Als je de douche aanzet, dan moet de HRC in "vochtstand" gaan. Dat kun je zien aan het groene lampje dat knippert op de HRC box. Dat doet het blijkbaar bij jou niet. Even in handleiding opzoeken hoevaak het moet knipperen voor de vochtmodus.
- Als je een RF15 probeert te koppelen vanuit een willekeurige aan de HRC/WTW (dus niet aan de kleppenunit) dan werkt dat niet, want er is geen ontvangst. Stekker uit WTW dan gaat ie automatisch is pairing mode. Zonder ontvangst lukt het je niet te koppelen.

Dit zijn twee "normale gebruikersklachten" die niets met ramses esp/rf/cc te maken hebben, die ze gewoon moeten oplossen.

Je kan ook zelf de HRC WTW openmaken en de antenne aansluiten. Maar dat lost punt 1 niet op.

[ Voor 4% gewijzigd door vliegnerd op 19-01-2026 12:09 ]

• denpries
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNEExiYky1_s7RWEqFMurCz2emM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBEgbnwuU7vlAP8r7eQga8Dc.jpg?f=fotoalbum_large

@vliegnerd Heb m nog niet opengemaakt, maar neem aan aan de bovenkant dat paneel er af? Ik zie daar een heul klein wit draadje uit komen trouwens achterin, zal me niet verbazen dat dat de antenne is

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
denpries schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:53:
[Afbeelding]

@vliegnerd Heb m nog niet opengemaakt, maar neem aan aan de bovenkant dat paneel er af? Ik zie daar een heul klein wit draadje uit komen trouwens achterin, zal me niet verbazen dat dat de antenne is
Ja dat paneel aan de bovenkant kan er gemakkelijk af:
https://orcon.nl/wp-conte...omfort-Interactief-v3.pdf

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:31
Ik heb mijn HRC220 aan de Ramses geknoopt, ik krijg informatie binnen en kan de fan speed regelen (jippie!). Was even een klusje want ik heb er geen fysieke remote bij. Ook zitten er blijkbaar geen sensors in: ik zie alleen de 4 temperaturen maar verder niks van luchtkwaliteit/vochtigheid etc.

Wat me opviel is dat nadat ik de fan speed verander, het een poosje duurt voordat die nieuwe status zichtbaar wordt in home assistant. Voor zover ik kan zien gaat er een "I" uit en komt er meteen een "I" binnen (en ik hoor ook de fan meteen sneller/langzamer draaien), maar de status in home assistant wordt slechts sporadisch (elke 7 minuten, soms nog langer) geupdate. Is dat normaal gedrag?

code:
1
2
2026-01-19T14:19:53.840817 000  I --- 37:123456 32:131619 --:------ 22F1 003 000104
2026-01-19T14:19:53.881284 071  I --- 32:131619 --:------ 32:131619 31D9 004 00000100

[ Voor 48% gewijzigd door studiostevus op 19-01-2026 14:22 ]

• Bouwertje
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat ik moet aanschaffen om mijn Orcon Smartcomfort 570 uit te lezen?

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Bouwertje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:53:
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat ik moet aanschaffen om mijn Orcon Smartcomfort 570 uit te lezen?
Heb je het deel “uitlezen/aansturen” uit de startpost gelezen?

• Wimpie70
@studiostevus Het duurt even voordat de entities van ramses worden geupdate, Als je op de details van een entitiy (sensor) klikt zie je dacht ik wel de actuele gegevens. Ook als je een automation/card hebt/maakt die zelf luisterd naar de msgs kan je wel direct de actuele waardes lezen.
Ramses zelf gebruikt 'polling' via HA om de waardes te updaten...dat gaat nou eenmaal wat trager, maar is minder belastend voor het systeem.

• LWB89
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-02 16:02
Misschien een hele domme vraag, ik heb thuis een Orcon HRC-400 en wil dus ook gaan beginnen met Home Assistant. Nu lees ik op meerdere plekken dat de printplaten in de Orcon gelijk zijn aan printplaten in een Itho WTW systeem. Nu is hier door een mede tweaker een module voor ontwikkeld.

Zou dit ook kunnen werken op een Orcon HRC-400?

https://www.nrgwatch.nl/product/itho-non-cve-wifi-module/

"Ik heb al veelvuldig gezocht, maar helaas nog niet het antwoord op kunnen vinden"

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:18
Hoi allemaal, recent een 20 jarige WTW unit vervangen door een Orcon HRC OptiAir 260. Daarna op deze topic uitgekomen en een bordje van @immrmkw (link) gekocht om WTW te kunnen monitoren/controlleren via HA, voornamelijk om via eigen CO2 sensoren traploos te kunnen sturen. Moet zeggen dat het niet instap klaar iets is dat ramses_cc, maar het is eindelijk gelukt (tip gebruik mqtt voor meer controle ipv serial usb). Omdat ik nu alle sensor data kan zien valt mij een ding op. Na 1 dag het met ramses_cc gespeeld te hebben, is mijn WTW unit ineens minder efficient gaan draaien als ik de WTW sensoren mag geloven:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Csl2hb-kabxtcWkQHGvWLJ4LGLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vglIm8Oi0nbhkIMv3UoQkB0h.png?f=fotoalbum_large

Orcon zegt dat deze unit rond de 91% efficiency moet hebben, wat de eerste ander halve dag ook klopte. Echter is nu de efficiency gedropt naar 70-75%. Dit betekent dat er nu dus redelijk koude lucht (13-14 graden) woning wordt ingeblazen en daar is natuurlijk niemand blij mee bij ons. Ik heb ook extern de spirobuizen kwa temperatuur na gemeten en de sensoren van WTW zitten goed in de buurt. Ik weet nu niet precies wat er veranderd is. Ik heb paar keer manual (via ramses_cc) de bypass geopend/geclosed, na inspectie lijkt deze goed gesloten te zijn. Ook heb ik via ramses_cc snelheden veranderd (fan_rates van low). Ook heb ik diverse keren de unit aan en uit gezet, waardoor de handmatige fan_rates gereset moeten worden maar ook dit heeft geen effect.

Heeft iemand ook iets dergelijks gezien? Of enig idee wat het kan zijn? Of moet ik gewoon accepteren dat een WTW uit 2025 met label A een efficiency heeft van 75%?

PS: ik zie trouwens dat er maar 2 temperatuur sensoren in de unit zitten en vraag me eigenlijk af waar de 2 andere zijn? Hebben de ventilatoren ingebouwde temperatuur/humidity sensoren bij Orcons? Alle varianten lijken maar 1 of 2 sensoren te bevatten als ik zo naar de installateurshandleiding kijk

Alvast dankt,

Ilija

[ Voor 10% gewijzigd door RusFighter op 27-01-2026 10:44 ]

• Wimpie70
@RusFighter Hoe bereken je de efficiency ? Of geeft de Orcon HRC OptiAir 260 deze zelf ?

• RusFighter
@Wimpie70 handmatig:
code:
1
Rendement = (Temperatuur toevoer−Temperatuur buiten) / (Temperatuur afvoer−Temperatuur buiten) * 100
Waar zit jij ergens op?

Ps: bij 90%+ zou je verwachten dat supply temp in de buurt is van je kamer temp

[ Voor 23% gewijzigd door RusFighter op 27-01-2026 12:14 ]

• Wimpie70
@RusFighter schommelt tussen 90 en 98%
Maar soms zelfs 100, ik denk omdat de WTW zelf ook wat warmte genereerd

Mijn card gebruikt:
Efficiency (%) = ((Supply Temp - Outdoor Temp) / (Indoor Temp - Outdoor Temp)) × 100

[ Voor 39% gewijzigd door Wimpie70 op 27-01-2026 11:10 ]

• Stanvv
RusFighter schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:02:
@Wimpie70 handmatig:
code:
1
Rendement = (Temperatuur afvoer−Temperatuur buiten) / (Temperatuur toevoer−Temperatuur buiten) * 100
Waar zit jij ergens op?

Ps: bij 90%+ zou je verwachten dat supply temp in de buurt is van je kamer temp
Volgens mij maak je een fout in je formule, normaal is dat
code:
1
Rendement = (Temperatuur [b]toevoer[/b]−Temperatuur buiten) / (Temperatuur [b]binnen[/b]−Temperatuur buiten) * 100
Ik merk wel dat het rendement wat daalt nu het wat kouder is. Momenteel rond de 85%, paar dagen geleden nog op 94%

• RusFighter
Jullie hebben gelijk, had verkeerd gekopieerd vanuit andere chat.

Maar ik vind onder 90-85% onacceptabel. Enige idee wat het kan zijn dat rendement ineens zo gekelderd is? En waar zitten de sensoren van de supply temp en de exhaust temp in de Orcon units?

Ps: welke units hebben jullie @Wimpie70 @Stanvv ?

[ Voor 9% gewijzigd door RusFighter op 27-01-2026 11:21 ]

• Wimpie70
Kijk het nog even aan voor wat langere tijd.
Zijn je aan/afvoer buizen goed geisoleerd ?
Ik heb HRC 300 Ecomax

• JP1980
RusFighter schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:19:
Jullie hebben gelijk, had verkeerd gekopieerd vanuit andere chat.

Maar ik vind onder 90-85% onacceptabel. Enige idee wat het kan zijn dat rendement ineens zo gekelderd is? En waar zitten de sensoren van de supply temp en de exhaust temp in de Orcon units?

Ps: welke units hebben jullie @Wimpie70 @Stanvv ?
Ik heb een HRC 425 en die heeft inderdaad 4 temperatuur sensoren.

Volgens mij bij:
afvoer 20 graden
aanvoer 3 graden
efficientie 91%

Taanvoer​=3+0,91 x (20−3)
Taanvoer​=3+0,91 x 17=3+15,47
(m.b.v. chatgpt)

in theorie zou je aanvoer 18,5 graden moeten zijn.
In de praktijk is je efficiëntie lager, maar niet zo laag.

Wat opvalt is dat de efficiëntie afneemt naarmate de aanvoertemperatuur langer rond de 3 graden is. Dan zou ik gokken op vorstbeveiliging. Ik zou het in de gaten houden, als de efficiëntie herstelt wanneer de aanvoer (langdurig) weer wat warmer is.

https://warmteverliesbere...beveiliging-rendement-wtw

interessant is of je ook kan zien in ramses of er inbalans zit in de aanvoer / afvoer ventilator.

• Stanvv
Ik zou m eens even een paar weken laten draaien en kijken wat ie gemiddeld over de lange termijn doet. Ik heb m als een sensor toegevoegd, zie onderstaande code.

Zelf zat ik er ook even mee te worstelen, met de efficientie en de supply temp. Bij mij voornamelijk omdat een groot deel van mijn buizenstelsel via (geisoleerd maar onverwarmd) knieschot en (matig geisoleerde) vliering loopt en daar veel afkoelt. Heb uiteindelijk gedaan wat ik kon (bv alle buizen omwikkeld met isolatie, op verschillende plekken gemeten met temp sensor) en helaas met deze buitentemperaturen een afvoer van 15 en een aanvoer van 12,5. Het is wat het is, 3 dagen geleden zat ik op een supply van 16,5 en het is momenteel nog altijd beter dan een raam open ;)

Heb een Orcon HRC-400 MaxComfort
code:
1
2
3
4
5
6
template:
- sensor:
  - default_entity_id: sensor.wtw_efficiency
    # value_template: 
    state: "{{ ( states('sensor.32_154399_supply_temp')  | float - states('sensor.32_154399_outdoor_temp') | float) / ( states('sensor.32_154399_indoor_temp') | float - states('sensor.32_154399_outdoor_temp') | float ) * 100 }} "
    name: wtw_efficiency

• RusFighter
Wimpie70 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:28:
Kijk het nog even aan voor wat langere tijd.
Zijn je aan/afvoer buizen goed geisoleerd ?
Ik heb HRC 300 Ecomax
Ja buizen zijn redelijk goed geisoleerd, vandaar zo lage outside temp (3 graden), als deze niet goed geisoleerd waren, was dit veel hoger lijkt me. Ik ga nog een x voor zekerheid de warmtewisselaar controlleren of die niet erge verstoppingen heeft (lijkt me niet want deze is vrijwel nieuw).
JP1980 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:29:
[...]

Ik heb een HRC 425 en die heeft inderdaad 4 temperatuur sensoren.

Volgens mij bij:
afvoer 20 graden
aanvoer 3 graden
efficientie 91%

Taanvoer​=3+0,91 x (20−3)
Taanvoer​=3+0,91 x 17=3+15,47
(m.b.v. chatgpt)

in theorie zou je aanvoer 18,5 graden moeten zijn.
In de praktijk is je efficiëntie lager, maar niet zo laag.

Wat opvalt is dat de efficiëntie afneemt naarmate de aanvoertemperatuur langer rond de 3 graden is. Dan zou ik gokken op vorstbeveiliging. Ik zou het in de gaten houden, als de efficiëntie herstelt wanneer de aanvoer (langdurig) weer wat warmer is.

https://warmteverliesbere...beveiliging-rendement-wtw

interessant is of je ook kan zien in ramses of er inbalans zit in de aanvoer / afvoer ventilator.
Mijn unit heeft een verwarmingselement voor vorstbeveiliging. Deze is nog niet aan geweest (zie je aan de stroomverbruik van de slimme stekker). Meeste units van Orcon hebben een constante volume regeling en de ventilatormodules hebben ingebouwde anemometer waarmee je de luchtstroom kan meten. In mijn geval geven deze sensoren zelfde volume aan 40L/s (144 m3/u) voor zowel afvoer als inblaas.

Je kunt in principe alles via ramses_cc meten wat je ook met een Orcon HRC inbouw display 15RF kan zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUt9VUIFcOKGdCRRkupmQ1xmKQY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RI3qstsi1qognljSnCGvcPJ9.png?f=fotoalbum_large
Stanvv schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:40:
Ik zou m eens even een paar weken laten draaien en kijken wat ie gemiddeld over de lange termijn doet. Ik heb m als een sensor toegevoegd, zie onderstaande code.

Zelf zat ik er ook even mee te worstelen, met de efficientie en de supply temp. Bij mij voornamelijk omdat een groot deel van mijn buizenstelsel via (geisoleerd maar onverwarmd) knieschot en (matig geisoleerde) vliering loopt en daar veel afkoelt. Heb uiteindelijk gedaan wat ik kon (bv alle buizen omwikkeld met isolatie, op verschillende plekken gemeten met temp sensor) en helaas met deze buitentemperaturen een afvoer van 15 en een aanvoer van 12,5. Het is wat het is, 3 dagen geleden zat ik op een supply van 16,5 en het is momenteel nog altijd beter dan een raam open ;)

code:
1
2
3
4
5
6
template:
- sensor:
    # value_template: 
    state: "{{ ( states('sensor.32_154399_supply_temp')  | float - states('sensor.32_154399_outdoor_temp') | float) / ( states('sensor.32_154399_indoor_temp') | float - states('sensor.32_154399_outdoor_temp') | float ) * 100 }} "
Thanks voor de sensor template. Natuurlijk is dit nog beter dan een raam open alleen had mijn oude J.E. Stork unit even hoge rendement leek het :+

• JP1980
Stanvv schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:40:

code:
1
2
3
4
5
6
template:
- sensor:
    # value_template: 
goed idee is inderdaad wel leuk om bij te houden. Heb hem ook even opgenomen in het systeem.
een paar verbeteringen gemaakt:
- geen legacy default_entity_id
- beschermd tegen deling door nul (20 graden binnen, en 20 graden buiten zou deling door 0 veroorzaken)
- veilig bij unknown states
- beter leesbaar en onderhoudbaar
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
template:
  - sensor:
      - name: "WTW Efficiency"
        unique_id: wtw_efficiency
        unit_of_measurement: "%"
        icon: mdi:heating-coil
        state: >
          {% set t_out = states('sensor.32_154399_outdoor_temp') | float(0) %}
          {% set t_in  = states('sensor.32_154399_indoor_temp')  | float(0) %}
          {% set t_sup = states('sensor.32_154399_supply_temp')  | float(0) %}

{% if t_in != t_out %}
            {{ ((t_sup - t_out) / (t_in - t_out) * 100) | round(1) }}
          {% else %}
            0
          {% endif %}

• RusFighter
Dank voor de template, mijn OptiAir blijf heletijd rond 75% kwa efficiency. Heb toch sterk vermoeden dat niet alles via de warmtewisselaar gaat, vooral nu bij buiten temperatuur van 5 graden zou ik toch richting de 90% verwachten. Echter heb ik alles al gecontroleerd. Iemand een idee hoe je kan bevestigen dat echt alle lucht door warmtewisselaar gaat en dat het bottleneck is?

Wat nog een raadsel blijft voor mij is hoe de Orcon HRC units exhaust en supply temperatuur meten. Ook de outside humidity is voor mijn raadsel. Als ik naar bijv ecomax/maxconform handleiding bekijk, heeft deze maar 2 temperatuur sensoren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tsPXUfJjWFuhUbzgTQbn6moFHM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DbVRA15jrmy7QA8lPMOzkCTU.png?f=fotoalbum_large

De zelfde opzet zit ook in de OptiAir.

Enig idee @Stanvv @Wimpie70 hoe deze gemeten worden?

• RusFighter
Inmiddels heb ik de rendement in de gaten gehouden en deze blijft toch rond 75-80% wat een tegenvaller is. Denk dat ik het probleem gevonden heb. Het ligt aan de warmtewisselaar. Wat me opviel is dat de exhaust temperatuur altijd rond de dauwpunt (tov binnehuis temp en vochtigheid) bleef. Ik heb vervolgens de warmtewisselaar geïnspecteerd en wat direct opviel is hoeveelheid water dat tussen de lamellen bleef hangen. Ook als je de warmtewisselaar eruit haalt, kom er heel veel water uit als je deze schudt. Ik denk echt dat dit een design issue is van de warmtewisselaar, de ruimte tussen de lamellen is ook heel erg klein, zie foto. Ook heb ik natuurlijk de OptiAir die standaard voor plafond bedoelt is, waarbij ik het op de wand heb hangen (is ook geschikt voor). Hierdoor is de warmtewisselaar natuurlijk 90 graden gedraaid. Geen idee of dit effect heeft op de afvoer van condenswater van de warmtewisselaar. Ook is alles goed waterpas (wat moest volgens de handleiding).

Wat enigszins helpt is het "schoon" waaien van de warmtewisselaar waarbij de exhaust fan even op volle toeren werkt waardoor er wat condens uit wisselaar komt, maar deze effect is niet super groot.

Mijn conclusie is dat deze unit eigenlijk niet heel erg goed is als het buiten onder de dauwpunt is, wanneer je eigenlijk de WTW installatie meest nodig hebt.

Ben ook geneigd om contact op te nemen met Orcon hierover. Ik kan denk deze unit niet meer terugsturen naar de webshop mbt gebruik en installatie. Ik zie ook niet 123 alternatieven voor mijn situatie waarbij ik beperkt ben in wandmontage en diepte (niet meer dan 40cm).

Wat denken jullie en hebben jullie deze problemen ook met de andere orcon units?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKiE-B5mbPvMLwv9MV4hAJwrssY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ns4XXfoQSUM0PdbPg1jttzoz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SnwINbdFX72xydOjPi4lxKEVVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xbwuhKynC3TbRi0xnp1RmEEW.png?f=fotoalbum_large

• Vaevictis_
RusFighter schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 18:45:
Dank voor de template, mijn OptiAir blijf heletijd rond 75% kwa efficiency. Heb toch sterk vermoeden dat niet alles via de warmtewisselaar gaat, vooral nu bij buiten temperatuur van 5 graden zou ik toch richting de 90% verwachten. Echter heb ik alles al gecontroleerd. Iemand een idee hoe je kan bevestigen dat echt alle lucht door warmtewisselaar gaat en dat het bottleneck is?

Wat nog een raadsel blijft voor mij is hoe de Orcon HRC units exhaust en supply temperatuur meten. Ook de outside humidity is voor mijn raadsel. Als ik naar bijv ecomax/maxconform handleiding bekijk, heeft deze maar 2 temperatuur sensoren:

[Afbeelding]

De zelfde opzet zit ook in de OptiAir.

Enig idee @Stanvv @Wimpie70 hoe deze gemeten worden?
Even ter controle, werkt de condensafvoer wel? Je kunt ook een emmer onder de WTW zetten en kijken hoeveel erin komt.

• sven-s
  • Registratie: April 2023
RusFighter schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:51:
Inmiddels heb ik de rendement in de gaten gehouden en deze blijft toch rond 75-80% wat een tegenvaller is. Denk dat ik het probleem gevonden heb. Het ligt aan de warmtewisselaar. Wat me opviel is dat de exhaust temperatuur altijd rond de dauwpunt (tov binnehuis temp en vochtigheid) bleef. Ik heb vervolgens de warmtewisselaar geïnspecteerd en wat direct opviel is hoeveelheid water dat tussen de lamellen bleef hangen. Ook als je de warmtewisselaar eruit haalt, kom er heel veel water uit als je deze schudt. Ik denk echt dat dit een design issue is van de warmtewisselaar, de ruimte tussen de lamellen is ook heel erg klein, zie foto. Ook heb ik natuurlijk de OptiAir die standaard voor plafond bedoelt is, waarbij ik het op de wand heb hangen (is ook geschikt voor). Hierdoor is de warmtewisselaar natuurlijk 90 graden gedraaid. Geen idee of dit effect heeft op de afvoer van condenswater van de warmtewisselaar. Ook is alles goed waterpas (wat moest volgens de handleiding).

Wat enigszins helpt is het "schoon" waaien van de warmtewisselaar waarbij de exhaust fan even op volle toeren werkt waardoor er wat condens uit wisselaar komt, maar deze effect is niet super groot.

Mijn conclusie is dat deze unit eigenlijk niet heel erg goed is als het buiten onder de dauwpunt is, wanneer je eigenlijk de WTW installatie meest nodig hebt.

Ben ook geneigd om contact op te nemen met Orcon hierover. Ik kan denk deze unit niet meer terugsturen naar de webshop mbt gebruik en installatie. Ik zie ook niet 123 alternatieven voor mijn situatie waarbij ik beperkt ben in wandmontage en diepte (niet meer dan 40cm).

Wat denken jullie en hebben jullie deze problemen ook met de andere orcon units?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben vorig jaar een nieuwbouw huis gekocht waarin ze de ecomax 500 hebben geinstalleerd. Wij hadden uiteindelijk lekkage problemen dat het condens water er aan de voorkant uitloopt. Ze hebben de afvoer uiteindelijk vervangen en de wtw water pas opgehangen. dit had allemaal geen effect. Maar ze komen volgende week vrijdag langs met een vervangend onderdeel. ze konden me helaas nog niet vertellen welke. zodra ik het weet kan ik die hier ook wel even posten. Misschien is dat ook de issue bij jou.

• RusFighter
Vaevictis_ schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:43:
[...]

Even ter controle, werkt de condensafvoer wel? Je kunt ook een emmer onder de WTW zetten en kijken hoeveel erin komt.
Jazeker en deze loopt ook door, geen emmers maar paar druppels. Meeste vocht blijft tussen de lamellen van de warmtewisselaar, zie mijn vorige foto. Ik gebruik ook de standaard sifon van Orcon die een membraan heeft zodat er geen lucht aangezogen wordt

• Wimpie70
Ramses Extras 0.15.1 is nu beschikbaar via HACS, of https://github.com/wimpie70/ramses_extras
Het bevat o.a. de volgende kaarten. Zie de README.md of wiki.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VeiSRPpRrwI-YmpcNt_GRd88uE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qHZYw3JzL21eqIZROpu1yJD3.png?f=user_large&w=100
Traffic Analyser:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBAngGc3FS_lWyUGptJ-u8J6wPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H79fVVQCgcE6bLHAQUZ5sM5b.png?f=fotoalbum_large
Packet Log Explorer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5Er3zgV8lS_6C9kCCgrfa4O3zI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4SBceIiBP6tyv8pHeiMRFbo3.png?f=fotoalbum_large
Ramses Log Explorer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUxm_qRPkuNpL8NTINljfZ3c76w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PHU9pAe1aawf5Bfe9NHeeFdL.png?f=fotoalbum_large

• RusFighter
Als opvolging op mijn vorige post:
Gisterenavond nog even de wisselaar "droog geschud". In de opvangbak van condenswater (waar ook de afvoer gaatje zit), zat nauwelijks water. Uit de wisselaar kwam wel wat water uit. Zie onderstaande fotos.
Na het droogschudden is het rendement aanzienlijk toegenomen. Op dit moment zit ik rond de 93% waarbij wel gezegd moet worden dat de outdoor temperatuur (7.8 graden) boven de dauwpunt zit (7.4) waardoor er waarschijnlijk op dit moment weinig condensatie gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0B-Oe1nlg3V6sbFS92BpGm0yfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZ02JJCIgp8skonxf5aOJZdw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/795eujkxYmV7Ko3JIDyf8x5iyas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fz5nlceAVNQFJ4TcMgYAE9w2.jpg?f=fotoalbum_large

• Vaevictis_
RusFighter schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:18:
Als opvolging op mijn vorige post:
Gisterenavond nog even de wisselaar "droog geschud". In de opvangbak van condenswater (waar ook de afvoer gaatje zit), zat nauwelijks water. Uit de wisselaar kwam wel wat water uit. Zie onderstaande fotos.
Na het droogschudden is het rendement aanzienlijk toegenomen. Op dit moment zit ik rond de 93% waarbij wel gezegd moet worden dat de outdoor temperatuur (7.8 graden) boven de dauwpunt zit (7.4) waardoor er waarschijnlijk op dit moment weinig condensatie gebeurd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is echt niet goed, heb je de warmtewisselaar er wel goed in zitten? Want dat vocht moet in de afvoer komen. Mijn warmtewisselaar is gewoon droog? Er staat een markering op welke kant omhoog en boven moet zitten. Anders Orcon bellen.

• Stanvv
Wimpie70 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:35:
Ramses Extras 0.15.1 is nu beschikbaar via HACS, of https://github.com/wimpie70/ramses_extras
Het bevat o.a. de volgende kaarten. Zie de README.md of wiki.

[Afbeelding]
Traffic Analyser:
[Afbeelding]
Packet Log Explorer:
[Afbeelding]
Ramses Log Explorer:
[Afbeelding]
Hey Wim, mooi initiatief, maar ik krijg m niet helemaal aan de praat.
Heb volgens mij de juiste stappen doorlopen:
- ramses zelf draait prima
- ramses extra geinstalleerd via HACS, toegevoegd
- alle features aangevinkt
- per feature aangevinkt dat ie de FAN pakt
- aan Ramses config toegevoegd dat ie de bound van de controller heeft
- HA herstart

Maar ik mis een hoop gegevens. Enig idee? De bedieningsknoppen en logging werkt uiteraard ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lf9OIPsNKk8RdubeWLpEkZ6vGGc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pWU5EVex2dPDEAVecABxpp8r.png?f=user_large

• TijmenvS
Ik heb ook maar eens Ramses Extra's geïnstalleerd. Begonnen met versie 14.8, maar kreeg toen hetzelfde te zien als Stanvv. Na update naar 15.1 werkt het helemaal niet meer en liep Home Assistant vast (maar of dat hierdoor komt weet ik niet).

Heb wel een paar foutmeldingen in het logboek:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Deze fout is ontstaan door een aangepaste integratie.

Logger: custom_components.ramses_extras.framework.helpers.ramses_commands
Bron: custom_components/ramses_extras/framework/helpers/ramses_commands.py:447
integratie: Ramses Extras (documentatie, problemen)
Eerst voorgekomen: 12:45:02 (34 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 17:27:44

Failed to send Ramses command 31DA: Action ramses_cc.send_packet not found
Failed to send Ramses command 10D0: Action ramses_cc.send_packet not found 

Logger: custom_components.ramses_extras.config_flow
Bron: custom_components/ramses_extras/config_flow.py:866
Eerst voorgekomen: 12:52:07 (1 gebeurtenis)
Laatst gelogd: 12:52:07

Error loading feature config flow for sensor_control: 'device_id'

Logger: custom_components.ramses_extras.config_flow
Bron: custom_components/ramses_extras/config_flow.py:101
Eerst voorgekomen: 12:53:32 (4 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 12:53:32

Cannot register humidity_control: /config/custom_components/ramses_extras/www/humidity_control not found
Cannot register hvac_fan_card: /config/custom_components/ramses_extras/www/hvac_fan_card not found
Cannot register hello_world: /config/custom_components/ramses_extras/www/hello_world not found
Cannot register sensor_control: /config/custom_components/ramses_extras/www/sensor_control not found

Logger: custom_components.ramses_extras.framework.base_classes.base_automation
Bron: custom_components/ramses_extras/framework/base_classes/base_automation.py:428
Eerst voorgekomen: 12:52:09 (151 gebeurtenissen)
Laatst gelogd: 12:54:32

Device 32_161442: Invalid entity states - Entity sensor.indoor_absolute_humidity_32_161442 state unavailable
Device 32_161442: Invalid entity states - Entity switch.hello_world_switch_32_161442 state unavailable

• Wimpie70
thnx voor het uitproberen
Hebben jullie bound REM gedefinieerd in Ramses RF ? config flow ? Staat in mn readme hoe dat moet.

En HA opnieuw opgestart na installatie ?
Ook de browser hard gereload ? (ctr-shft-R) na volledige restart ?

Extras heeft een hele cycle nodig om kaarten te registreren en te kopieren naar de juiste folder.

Ik kijk later even beter naar jullie posts.

[ Voor 38% gewijzigd door Wimpie70 op 31-01-2026 18:58 ]

• Stanvv
Wimpie70 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:52:
thnx voor het uitproberen
Hebben jullie bound REM gedefinieerd in Ramses RF ? config flow ? Staat in mn readme hoe dat moet.

En HA opnieuw opgestart na installatie ?
Ook de browser hard gereload ? (ctr-shft-R) na volledige restart ?

Extras heeft een hele cycle nodig om kaarten te registreren en te kopieren naar de juiste folder.

Ik kijk later even beter naar jullie posts.
Yes bound REM = id van mijn controller (zoals in voorbeeld)
Config flow weet ik even niet wat je bedoelt?
HA herstart en CTRL + Shift + R
TijmenvS schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:39:
code:
1
2
3
4
Cannot register humidity_control: /config/custom_components/ramses_extras/www/humidity_control not found
Cannot register hvac_fan_card: /config/custom_components/ramses_extras/www/hvac_fan_card not found
Cannot register hello_world: /config/custom_components/ramses_extras/www/hello_world not found
Cannot register sensor_control: /config/custom_components/ramses_extras/www/sensor_control not found
Hmm deze error zie ik niet terug, maar ik zie wel dat ie bij mij (clean install) alles in /config/custom_components/ramses_extras/features ipv www is geinstalleerd.

Deze komt bij mij wel terug:
code:
1
2
Failed to send Ramses command 31DA: Action ramses_cc.send_packet not found
Failed to send Ramses command 10D0: Action ramses_cc.send_packet not found
En
code:
1
2
Module custom_components.ramses_extras.framework.helpers.device.core is logging too frequently. 200 messages since last count
Module custom_components.ramses_extras.framework.helpers.entity.simple_entity_manager is logging too frequently. 200 messages since last count

[ Voor 7% gewijzigd door Stanvv op 31-01-2026 19:04 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste