• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:28
immrmkw schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 21:31:
Kun je eens proberen om verbinding te maken met je wifi netwerk en de tijdzone in te stellen? Ik meende dat sommige mensen die via MQTT de data binnen probeerden te halen hetzelfde probleem hadden als jij wanneer ze de tijdzone niet goed hadden ingesteld. Al zou ik niet denken dat dit ook bij uitlezing via USB een probleem zou zijn.
Zal het nog eens controleren! Ik had die ingesteld, had eerst de mqtt route geprobeerd. Die kreeg ik helemaal niet werkend dus toen voor USB gegaan. Klopt het dat die niet meer met wifi verbind als die in de "usb" mode is?

[ Voor 4% gewijzigd door pindamaster op 09-12-2025 21:42 ]

• immrmkw
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:21
Volgens mij moet hij ook gewoon met wifi verbinden als je hem via usb aangesloten hebt.

• Wimpie70
  • Laatst online: 18:31
Zie je foutmeldingen in HA home-assistant.log ? evt. de debug logging aanzetten.
De juiste tijdzone had bij mij meer te maken met het niet goed communiceren, waardoor de esp niet goed werkte, maar ik zie hier wel verkeer.
Het kan ook nog dat de id voor je REM te laag is, ooit ergens iets over gelezen...
Ik zie wel veel 63: id's wat kan wijzen op toch een probleem met de communicatie. Lees ook eens in HA de ramses_cc_message events uit. Kijken wat er in die 63: msgs staat.

ah...die HVC is je FAN toch ? verander dat eens ... en zet er dan meteen bij:
code:
1
2
  bound: "37:123456"
  class: FAN
Dan krijg je meteen de functies van een DIS er bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Wimpie70 op 10-12-2025 10:09 ]

Ramses RF - Ramses Extras - Orcon WTW - Duco WTW

• pindamaster
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:28
Heb de esp nu weer werkend via mqtt! uiteindelijk was het wachtwoord van de mqtt gebruiker fout 8)7 weet niet hoe ik dat niet heb opgepikt uit de logs.
Wimpie70 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 10:07:
ah...die HVC is je FAN toch ? verander dat eens ... en zet er dan meteen bij:
code:
1
2
  bound: "37:123456"
Dan krijg je meteen de functies van een DIS er bij.
Dit geeft me ineens een hoop extra data, ik ga weer verder neuzen, bedankt voor de hulp!

[ Voor 91% gewijzigd door pindamaster op 10-12-2025 11:29 ]

• Wimpie70
Die bound trait geeft je als het goed is configuratie parameters (2411) en de mogelijkheid om deze te veranderen. Enigszins voorzichtig mee omgaan :D

• ebroerse
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 13:45
pindamaster schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 20:35:
Ik zit aardig met mn handen in het haar

Orcon HRC 360 OptiAir
Probeer i.p.v.
code:
1
class: HVC
eens
code:
1

Ojee, vertraging op de lijn… mooi dat het werkt

[ Voor 9% gewijzigd door ebroerse op 11-12-2025 16:50 ]

• oli2000
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-01 17:33
Bra-Jo schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 16:12:
[...]

Heb je hier ooit nog een oplossing voor gevonden? Ik zie bij mij hetzelfde: binnentemperatuur 19.5 graden, afzuigen van binnen 18.5 dus een graadje koeler ivm leidingen die achter het knieschot liggen. Aanzuigen van buiten 9.9, dus ik zou verwachten dat ie rond de 17.5 zou zitten. In plaats daarvan inblaas 11.4. Bypass gecontroleerd, die staat netjes dicht. Reageert ook op de commando's vanuit Ramses, dus dat lijkt allemaal in orde. Geen idee waarom hij zo'n koude lucht uitblaast.
Excuses voor de late reactie, ik zie je bericht nu pas!

Ik heb de oorzaak inmiddels gevonden en het was iets heel fysieks. Bij mij bleek de afzuigmotor (ventilator) uit zijn klikbevestiging/behuizing te zijn geschoten.

Hierdoor draaide de motor wel (ik hoorde hem zoemen en toeren maken), maar door het "lek" rondom de waaier werd de lucht niet effectief door de warmtewisselaar getrokken. Er ontstond een soort interne kortsluiting van de luchtstromen. Het gevolg was precies wat jij beschrijft: er ging wel veel koude lucht naar binnen (via de goed werkende inblaasmotor), maar er was nauwelijks warme afvoerlucht om die op te warmen. Daardoor keldert je rendement en blaast hij koud in (bij mij 13°C), ondanks een gesloten bypass.

Ik heb de motor weer stevig vastgeklikt (controleer goed of hij echt vast zit) en het probleem was direct verholpen. Het thermisch rendement schoot meteen terug naar ~93% en de debieten zijn weer in balans.

De moeite waard om de unit even open te maken en te checken of beide ventilatoren nog goed in hun huis zitten! Succes.

Olivier

• Wimpie70
Ramses Extras versie 0.10.1 is nu beschikbaar, en werkt met de laatste versie van Ramses RF. Als je het wilt testen kan je het vinden op: https://github.com/wimpie70/ramses_extras. (nog niet geregistreerd bij HACS)
Het projectje is ietwat uit de klauwen gelopen, maar ik denk dat het een leuk framework is voor verdere ontwikkeling. Als je wilt bijdragen of vragen hebt...let me know.
Op dit moment zijn er 2 echte 'features' werkend: een card voor hvac FAN's (Orcon) en een bijbehorende automation die 'm harder zet als het binnen te vochtig is en er van buiten ook echt drogere lucht kan worden aangevoerd.
Daarnaast is er een 'hello world' feature die als template/voorbeeld kan worden gebruikt voor nieuwe 'features'.

Het framework neemt veel werk uit handen, bijvoorbeeld het maken van nieuwe entities, selecteren van devices, communicatie met Ramses RF, registratie van .js cards, etc.

Voor meer info, zie https://github.com/wimpie70/ramses_extras/wiki.

• Rinco
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-12-2025
Wimpie70 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 13:24:
Ik ben lekker aan het spelen geweest met een integratie die draait bovenop Ramses RF in HA.
Er zitten tot nu toe 2 features in: een javascript card voor FANs en een Humidity Control. Deze kan je aan/uit zetten in de configuratie en alle benodigde cards, entities etc. worden dan indien geselecteerd aangemaakt/verwijderd.
De card is vrij compleet, kan ook de 2411 settings van je FAN veranderen.
De Humidity Control is een (hardcoded) automation die je FAN speed hoog zet als het binnen te vochtig of te droog is (instelbaar) en vergelijkt met absolute vochtigheid of de buitenlucht wel echt droger (of vochtiger) is.
Als je wilt testen, versie 0.6.0 is net uit: https://github.com/wimpie70/ramses_extras.
Werkt met minimaal Home Assistant 2025.10.4 en een up-to-date Ramses RF

Het idee is dat met deze integratie vrij eenvoudig verschillende cards of andere features dynamisch aan/uit te zetten zijn. Dit kunnen specifieke features zijn voor toepassingen die niet direct in Ramses RF gebakken hoeven te worden...Niet iedereen hoeft alle entities te hebben voor een automation die je niet gebruikt.

- edit -
De humidity control geeft op dit moment alleen een indicatie van wat het zou doen, Het past de snelheid van de FAN nog niet aan. testing 1- 2...testing .. :P
---
Ik heb ramses_extras geinstalleerd, dat werkt, de entiteitenzijn zichtbaar.
Tevens card ramses_base_card.js toegevoegd bij bronnen.
desondans krijg ik geen ramses_base_card in mijn lovelace dashboard.
Enig idee wat ik mis?

• Wimpie70
@Rinco Even snel: Heb je in het config_flow menu de HVAC Fan Card enabled ? Reload ha ? Reload browser met cleared cache (ctr-shft-R) ? Bij dashboard, check de resources (rechtsboven), maar dat heb je gedaan volgens mij. De cards worden gekopieerd naar config/www/ramses_extras/features. Staan de mappen daar ? Zie je foutmeldingen ?
-- edit -- >
Ik heb nog even iets beter naar je bericht gekeken. 'ramses_base_card.js' is een helper. Je zou deze niet moeten zien bij je bronnen.
Bij configuratie van Ramses Extras zie je zoiets (ik ben ondertussen weer verder aan het ontwikkelen dus deze is iets uitgebreider dan wat jij ziet):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bti02fIMX31DZh0YJHUljL1Tro=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zR2ZyXUmDt4uoQskeYTm9jQe.png?f=fotoalbum_large Hiermee kan je features aan of uit zetten. Zet in ieder geval de HVAC Fan Card aan voor Orcon WTW. Dan herstart je HA, en ook je browser (clear cache!). Ramses Extras regelt zelf de registratie van cards en deze zouden dan ook beschikbaar moeten komen in je dashboards. Wat je dus wel zou moeten zien in je bronnen: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UowKnO9eUzgRa_LTY3VaPjzSK_4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D5dkgV0O8Mb1KCr9giZE86up.png?f=fotoalbum_large In je dashboard kan je dan zoeken op hvac of fan...of hello als je die hebt aangezet. Kijk anders nog in de wiki, die is vrij uitgebreid en behoorlijk up-to-date. Als je er verder niet uit komt mag je ook een issue maken op github.

[ Voor 69% gewijzigd door Wimpie70 op 22-12-2025 15:25 ]

• Wimpie70
Ramses Extras 0.10.2 is up.
New feature available ! Sensor Control: Now we can map entities per device to be used within Ramses Extras.
Why is this handy:
- map an external co2 device to hvac fan card. Not all fans support internal co2 sensors, now you can use an external one within your hvac fan card.
- map external temp/humidity sensors or define a different source to calculate absolute humidity sensors to work for your automations...
- map external temp sensor when your fan gives false or out of context values (fan in warmer or colder location than your living area)

(sorry voor de beroerde vertaling :P )

• Wimpie70
Ik dacht even dat er van alles defect was aan m'n Orcon WTW, ik kreeg hele vreemde waardes terug. Maar ... de vorstbeveiliging doet z'n werk...aangevoerde lucht was even -5 graden, maar liep weer op toen de fans uitgeschakeld werden. Maar weet iemand wanneer hij weer aan gaat ? Ik heb hem tot boven de 6 graden aanvoerlucht laten lopen zonder dat de ventilatoren weer aangingen. Ook als ik m op een andere stand, of auto zet gaan de fans nog niet draaien. Ik zie geen storingsmelding.
Ik kan de WTW natuurlijk uit en weer aanzetten, dan draait het wel weer. Maar misschien weet iemand hoe dit werkt ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMRp5Xsts55wW2spRtCXEDNBAOc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gpR59ckYlcQJxTiBd0804SGo.png?f=user_large

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Wimpie70 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:33:
Ik dacht even dat er van alles defect was aan m'n Orcon WTW, ik kreeg hele vreemde waardes terug. Maar ... de vorstbeveiliging doet z'n werk...aangevoerde lucht was even -5 graden, maar liep weer op toen de fans uitgeschakeld werden. Maar weet iemand wanneer hij weer aan gaat ? Ik heb hem tot boven de 6 graden aanvoerlucht laten lopen zonder dat de ventilatoren weer aangingen. Ook als ik m op een andere stand, of auto zet gaan de fans nog niet draaien. Ik zie geen storingsmelding.
Ik kan de WTW natuurlijk uit en weer aanzetten, dan draait het wel weer. Maar misschien weet iemand hoe dit werkt ?
[Afbeelding]
Ik heb geen info, maar wel interessant! Hou ons op de hoogte.
Hier is de aangezogen lucht nog net 0 graden en draait het allemaal prima. Gisteren zag ik wel dat de exhaust meer debiet had dan de supply. Ik denk bewuste onbalans vanwege vorstbeveiliging.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Wimpie70
Ja, die onbalans zag ik gisteren ook. Dat doet ie idd om evt. te ontdooien met warmere lucht van binnen. Inmiddels boven de 8 graden aangezogen buitenlucht...nou ja...niet aangezogen want de ventilatoren staan nog op 0%. Ben bang dat ik hem zou moeten resetten om ze weer normaal te laten werken. Alleen dat zou maar tijdelijk zijn vanwege de buitentemperaturen op dit moment. Even afwachten nog. Deze WTW draait in een ruimte die we op dit moment weinig gebruiken en minimaal verwarmen...
Een reset betekent ook dat ik de config weer opnieuw moet instellen....misschien moet ik maar even wat code schrijven om mijn standaard instellingen snel te kunnen terugzetten.
--- edit -->
Inmiddels is hij toch weer gaan draaien op een lage stand. Ik zag het niet precies, maar misschien dat de inkomende temp gelijk was aan de uitgaande. Zal zo wel weer in beveiliging gaan....

[ Voor 13% gewijzigd door Wimpie70 op 26-12-2025 11:34 ]

• Churitos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:19
Ik heb een HRC300 met preheat. Ik wist eigenlijk niet of het ding werkte, maar vannacht lijkt hij toch een keer actief te zijn geworden. Misschien helpt het in jullie zoektocht. Lijkt rond de -3 actief te worden en bij ca 5 graden weer uit te springen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zej-22mQoxPYU9FXOc62z7ruBSo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qfm6Jtcfc9BBoWLJx8BlTs4v.png?f=fotoalbum_large

• Stanvv
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:13
Churitos schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:58:
Ik heb een HRC300 met preheat. Ik wist eigenlijk niet of het ding werkte, maar vannacht lijkt hij toch een keer actief te zijn geworden. Misschien helpt het in jullie zoektocht. Lijkt rond de -3 actief te worden en bij ca 5 graden weer uit te springen.
[Afbeelding]
Hier staat uitgelegd wanneer de voorverwarmer actief wordt

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Wimpie70 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:23:
Ja, die onbalans zag ik gisteren ook. Dat doet ie idd om evt. te ontdooien met warmere lucht van binnen. Inmiddels boven de 8 graden aangezogen buitenlucht...nou ja...niet aangezogen want de ventilatoren staan nog op 0%. Ben bang dat ik hem zou moeten resetten om ze weer normaal te laten werken. Alleen dat zou maar tijdelijk zijn vanwege de buitentemperaturen op dit moment. Even afwachten nog. Deze WTW draait in een ruimte die we op dit moment weinig gebruiken en minimaal verwarmen...
Een reset betekent ook dat ik de config weer opnieuw moet instellen....misschien moet ik maar even wat code schrijven om mijn standaard instellingen snel te kunnen terugzetten.
--- edit -->
Inmiddels is hij toch weer gaan draaien op een lage stand. Ik zag het niet precies, maar misschien dat de inkomende temp gelijk was aan de uitgaande. Zal zo wel weer in beveiliging gaan....
Ik zie nu pas dat de binnentemp ook relatief heel laag is. Begrijpelijk gedrag dus inderdaad. Dank voor het delen.

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06:57
Hallo tweakers, ik ben een vrij nieuwe WTW gebruiker en heb op dit moment een nieuw huis met een Orcon HRC 570 Smartcomfort met 2 zonnekleppen. Ik snap de 2 zone’s, ik snap de CO2 melders, ik snap de vochtmeting in de badkamer, maar wat ik me nog afvraag, hoe kan je de WTW instellen en finetunen? En hoe werkt de bypassklep, wanneer gaat dat ding open, is dat in de zomer boven de x graden verschil, is dat überhaupt op buitentemperatuur, of op datum en tijd? Wanneer gaat de voorverwarmer aan? Ik kan dit nog niet makkelijk terugvinden. Ongetwijfeld komen er nog meer vragen maar gelukkig heb ik dan jullie 😉

Oh nog een kleine aanvulling, kan je de WTW ook uitlezen? Snelheid ventilator, stand kleppen, stand bypass,temperatuur buiten- en binnenlucht ect?

[ Voor 13% gewijzigd door Bouwertje op 26-12-2025 21:41 ]

• Bouwertje
Bouwertje schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:37:
Hallo tweakers, ik ben een vrij nieuwe WTW gebruiker en heb op dit moment een nieuw huis met een Orcon HRC 570 Smartcomfort met 2 zonnekleppen. Ik snap de 2 zone’s, ik snap de CO2 melders, ik snap de vochtmeting in de badkamer, maar wat ik me nog afvraag, hoe kan je de WTW instellen en finetunen? En hoe werkt de bypassklep, wanneer gaat dat ding open, is dat in de zomer boven de x graden verschil, is dat überhaupt op buitentemperatuur, of op datum en tijd? Wanneer gaat de voorverwarmer aan? Ik kan dit nog niet makkelijk terugvinden. Ongetwijfeld komen er nog meer vragen maar gelukkig heb ik dan jullie 😉

Oh nog een kleine aanvulling, kan je de WTW ook uitlezen? Snelheid ventilator, stand kleppen, stand bypass,temperatuur buiten- en binnenlucht ect?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u02uiRggFgI1OBICekZHnlDizsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVUcvqdn9TvxtOJSRI1giTb0.jpg?f=fotoalbum_large

De werking en het verbruik zijn voor mij redelijk onduidelijk

[ Voor 8% gewijzigd door Bouwertje op 26-12-2025 21:49 ]

• Wimpie70
@Bouwertje De 570 werkt zo te zien met de standaard RF afstandsbedieningen van Orcon. De 570 heeft zelf geen schermpje, je kan hem daarvoor bedienen met een aparte 15RF display...Of instellen met dipswitches...beiden niet ideaal als je wat meer wilt dan de standen aflezen en veranderen.
Gelukkig is er een oplossing bedacht door de RF frequenties met het Ramses II protocol af te luisteren en zelfs na te doen. Je leest hier alles over in de openingspost van deze thread.
De esp van Indalotech gebruik ik zelf en werkt prima. Ramses RF is een integratie voor Home Assistant. Verder zijn er diverse kaarten en scripts beschikbaar. Ik werk zelf aan Ramses Extras (en een beetje aan RF).
Als je daar iets mee wilt doen en vragen hebt, kunnen we je daar mee helpen.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:37
Wimpie70 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:06:
@Bouwertje De 570 werkt zo te zien met de standaard RF afstandsbedieningen van Orcon. De 570 heeft zelf geen schermpje, je kan hem daarvoor bedienen met een aparte 15RF display...Of instellen met dipswitches...beiden niet ideaal als je wat meer wilt dan de standen aflezen en veranderen.
Gelukkig is er een oplossing bedacht door de RF frequenties met het Ramses II protocol af te luisteren en zelfs na te doen. Je leest hier alles over in de openingspost van deze thread.
De esp van Indalotech gebruik ik zelf en werkt prima. Ramses RF is een integratie voor Home Assistant. Verder zijn er diverse kaarten en scripts beschikbaar. Ik werk zelf aan Ramses Extras (en een beetje aan RF).
@Bouwertje

Ik kan iedereen met een Orcon van harte de RF15 display aanraden, want zonder is het eigenlijk niet goed bruikbaar. Dat is ook gemakkelijk voor kinderen en ouderen of als je je huis verkoopt. Ook handig als fallback als Home Assistant niet (goed) werkt.

Voor ons techneuten is Home Assistant integratie natuurlijk veel mooier. Ik heb beide :D

• Bouwertje
Wimpie70 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:06:
Ik heb een RF15, zonder display en ben (een beetje) bekend met HA. Ikzelf benen een Homey gebruiker maar ben ‘vroegah’ programmeur geweest, dus ik kan vaak dingen goed volgen. De Orcon doet nu allerlei dingen waarbij niks van snap, bv snachts harder gaan draaien (verbruikt 200 Watt / uur) maar ik snap nog niks van de voorverwarmer, bypassklep ect.
Dus….. ik ben van meten is weten en ik wil graag alles bekijken en volgen. Dus de aangeboden hulp neem ik graag aan.

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
Bouwertje schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:25:
[...]

Ik heb een RF15, zonder display en ben (een beetje) bekend met HA. Ikzelf benen een Homey gebruiker maar ben ‘vroegah’ programmeur geweest, dus ik kan vaak dingen goed volgen. De Orcon doet nu allerlei dingen waarbij niks van snap, bv snachts harder gaan draaien (verbruikt 200 Watt / uur) maar ik snap nog niks van de voorverwarmer, bypassklep ect.
Dus….. ik ben van meten is weten en ik wil graag alles bekijken en volgen. Dus de aangeboden hulp neem ik graag aan.
Als je het gedrag wil snappen is een RF15 display niet genoeg. Dat oproeren in de nacht is hoogstwaarschijnlijk vanwege CO2 in je slaapkamer. Zie je niet op een rf15 display, wel in Home Assistant.

Dus zoals @Wimpie70 al schreef, lees de startpost, koop een Ramses-esp bordje en ga de boel uitlezen (en besturen) in HA.

In dit topic is voldoende hulp om dat voor elkaar te krijgen.

• Wimpie70
Zonder de display of Ramses RF kan je niet veel zien van wat er gebeurt. Ik zag dat indalo op dit moment out of stock is, maar je kan je opgeven om een melding te krijgen als hij weer wat klaar heeft. Verder zijn er in NL ook een paar mensen die vergelijkbare esp's maken. De display is zeker een goede optie, maar je kan dan nog niet alles volgen. De menu's zijn een beetje onhandig (langs een lijst met nummers scrollen ipv tekst waar je parameters ed kan zien) Maar het belangrijkste is goed te zien: de huidige stand van de fan en van de bypass.

Het kan zijn dat de WTW 'snachts meer verbruikt ivm de voorverwarmer...zeker nu het vriest. Bij mij (zonder voorverwarmer) gaat hij juist uit als bescherming tegen bevriezing (zie posts hierboven)
Ramses Extras draait bovenop Ramses RF en geeft een paar standaard features, die je aan of uit kan zetten. De dashboard kaart geeft zowel een overzicht van de waardes nu (temp/humidity, efficientie (berekend), bypass, tijd tot vervanging filter, co2 (als gemapped), maar kan ook de configuratie bekijken en veranderen (comfort temperatuur, hoe hard moeten de fans draaien/stand, etc)

--- edit --> of de co2 :D

• Bouwertje
Wimpie70 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:47:
Zonder de display of Ramses RF kan je niet veel zien van wat er gebeurt. Ik zag dat indalo op dit moment out of stock is, maar je kan je opgeven om een melding te krijgen als hij weer wat klaar heeft. Verder zijn er in NL ook een paar mensen die vergelijkbare esp's maken. De display is zeker een goede optie, maar je kan dan nog niet alles volgen. De menu's zijn een beetje onhandig (langs een lijst met nummers scrollen ipv tekst waar je parameters ed kan zien) Maar het belangrijkste is goed te zien: de huidige stand van de fan en van de bypass.

Het kan zijn dat de WTW 'snachts meer verbruikt ivm de voorverwarmer...zeker nu het vriest. Bij mij (zonder voorverwarmer) gaat hij juist uit als bescherming tegen bevriezing (zie posts hierboven)
Ramses Extras draait bovenop Ramses RF en geeft een paar standaard features, die je aan of uit kan zetten. De dashboard kaart geeft zowel een overzicht van de waardes nu (temp/humidity, efficientie (berekend), bypass, tijd tot vervanging filter, co2 (als gemapped), maar kan ook de configuratie bekijken en veranderen (comfort temperatuur, hoe hard moeten de fans draaien/stand, etc)

--- edit --> of de co2 :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_QF9xR9_Mk7w7s4k3DiDuGBrHvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYFMj7XObIonDSHadtpYQh4u.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb echt geen idee wat ik hiervan moet vinden

• denpries
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-01 15:09
Hi :)

Ik heb vandaag een bordje binnen gekregen. esp32-c6-wifi-zigbee-to-855-925mhz-wireless. Niet die van indalotech, want uitverkocht, maar van een nederlandse meneer (Marcel).

https://elecram.com/produ...ss?variant=52605637099853

Iemand daar al eens naar gekeken?

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:55
Oh dat vind ik wel een leuk idee. Ik heb hier verder alles op Zigbee draaien dus als zoiets via Zigbee ipv Wifi kan draaien dan vind ik dat wel een tof idee. Maar lees ook: Supports Zigbee (not yet implemented for the Ramses II communication) and WiFi. Ook als redundantie. Heb hier al al twee keer een Shelly EM Mini G4 ook gebaseerd op de C6 die ik zowel via Wifi als Zigbee kan benaderen: https://www.shelly.com/products/shelly-em-mini-gen4

[ Voor 27% gewijzigd door XElD op 05-01-2026 09:07 ]

• denpries
XElD schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:04:
Oh dat vind ik wel een leuk idee. Ik heb hier verder alles op Zigbee draaien dus als zoiets via Zigbee ipv Wifi kan draaien dan vind ik dat wel een tof idee. Maar lees ook: Supports Zigbee (not yet implemented for the Ramses II communication) and WiFi.
Het ging me eigenlijk niet zo om de zigbee/wifi. Maar vooral dat die indalotech er niet meer was, deze goedkoper was, EN een (beter) bordje was.

Volgens zijn github zijn er ook best wat dingen gepatched ten opzichte van de originele ramses esp code.

Echter ik heb nog helemaal geen ervaring met dat ding, het connecten, of iets in die trend. Dus dat moet ik ook nog gaan uitzoeken tzt

• denpries
XElD schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:04:
Heb hier al al twee keer een Shelly EM Mini G4 ook gebaseerd op de C6 die ik zowel via Wifi als Zigbee kan benaderen: https://www.shelly.com/products/shelly-em-mini-gen4
Ik heb mijn huis vol met shelly 1 mini gen 4 devices hangen (op wifi nog) icm zigbee lampen etc.

[ Voor 26% gewijzigd door denpries op 05-01-2026 09:09 ]

• vliegnerd
  • Nu online

vliegnerd

Nintendo fan.

Topicstarter
denpries schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:33:
Hi :)

Ik heb vandaag een bordje binnen gekregen. esp32-c6-wifi-zigbee-to-855-925mhz-wireless. Niet die van indalotech, want uitverkocht, maar van een nederlandse meneer (Marcel).

https://elecram.com/produ...ss?variant=52605637099853

Iemand daar al eens naar gekeken?
Dit bordje wordt gemaakt en ook hier op V&A aangeboden door tweaker @immrmkw.
In dit topic besproken: Kriseh in "Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf"
Samengevat: Ja, dit is een prima product, goed alternatief voor de "echte" ramses esp.

• denpries
vliegnerd schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:03:
[...]

Dit bordje wordt gemaakt en ook hier op V&A aangeboden door tweaker @immrmkw.
In dit topic besproken: Kriseh in "Ramses II 868MHz communicatie via evofw3 en ramses_rf"
Samengevat: Ja, dit is een prima product, goed alternatief voor de "echte" ramses esp.
Ah Tof :)

• immrmkw
  • Laatst online: 20:21
@denpries, dat is mijn website inderdaad. Het is de bedoeling dat daar in de toekomst nog meer bordjes op komen te staan en tutorials for home automation en andere projecten :)

@XElD, het was in het begin de bedoeling om te kijken of ik Zigbee communicatie kon implementeren, maar het was al heel veel werk om het uberhaupt werkend te krijgen. Daarnaast is er ook wel wat werk nodig aan de Home Assistant kant. Dus dat is even op een zijspoor beland.

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:55
Hoi, ja snap ik dat dat niet eenvoudig is!

En je hebt het ook niet direct nodig als er ook wifi is. Tegelijkertijd, wat is erg sympathiek van m'n Shelly EM Mini's GEN4 vind is dat ze zowel via Wifi als Zigbee benaderbaar blijven. Dus mocht een van die twee om wat voor reden dan ook offline zijn dan werkt het nog steeds.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste