Dat klopt helaas, zowel het aantal reacties per dag als per nieuwsartikel loopt terug, en het aantal nieuwsartikelen per dag ook. Overigens lijkt er een sterke correlatie te zijn tussen het aantal nieuwsartikelen en het aantal reacties. Dat is misschien voor de hand liggend (minder artikelen -> minder reacties) maar wel goed om het achterhoofd te hebben.
Het (gemiddeld!) aantal reacties per artikel is redelijk constant. In de afgelopen 15 jaar is dat nooit minder 70 reacties per artikel geweest en nooit meer dan 110 reacties en dat zijn de extremen. Als ik de piekjes weglaat is het een vrij constante 90 reactie per post met slechts een lichte daling.
Wat ik nog niet onderzocht heb, maar wel vermoed, is dat het gemiddelde wel vrij constant is maar dat de variatie groter is. Een klein aantal artikelen krijgt heel veel reacties en een groot aantal vrij weinig, maar dat is dus nie tmeer dan een vermoeden.
De verschuiving gaat heel langzaam en enige variatie is normaal, maar ik zie alleen nog maar dalende lijntjes en iedere lijntje is een waarschuwing. Niet iedere waarschuwing wijst op een echt probleem, maar alles samen ontstaat er wel een somber beeld.
Topics met een hoog, laat ik het generiek omschrijven 'maatschappelijk eenvoudige interesse' scoren nog redelijk wat reacties. Artikelen die ik zelf zou scharen als 'Tweakers artikelen', scoren met enige regelmaat niet meer dan 25 reacties, soms zelfs minder. Artikelen met meer dan 100 reacties zijn eigenlijk meer uitzondering dan regel.
Ik vind "eenvoudige" artikelen geen probleem als ze er bij komen. Ik geloof dat een brede en diverse basis gezond is. Ik ben wel bang dat de felle reacties op sommige van die artikelen (bv rond C19) maskeren dat er steeds minder engagement is bij andere artikelen. In de C19 periode was het zelfs uitzonderlijk druk hier op Tweakers maar daarna is die piek ingestort en (weer) een dalende lijn geworden.
Als ik dan reacties langs zien komen dat we het moderatie systeem moeten ombouwen. Krijg ik heel sterk het idee dat we nu een technische oplossing aan het bedenken zijn voor een maatschappelijk/imago/bezoekers probleem. Namelijk (te) weinig engagement. Als er verhoudingsgewijs weinig wordt gereageerd is er ook weinig moderatie inzet. Dat is niet zo'n complexe oorzaak-gevolg redenatie.
Dat klopt maar moderatie is altijd een technische oplossing voor een sociaal probleem. Als er moderatie is dan hebben we al geaccepteerd dat we op een of andere manier proberen bij te sturen. Een mentaliteitsverandering is echter lastig. Zeker als er geen overenstemming is wat de juiste mentaliteit is.
(Zie ook
Structureel te laag gemod en
Het aanpassen van de moderatiescores en
Herijking moderatie frontpage) .
Ik heb opgegeven om dat direct te bereiken. Het moderatiesysteem aanpassen is haalbaarder.
Moderatie is bedoeld om bij te sturen, enerzijds door goede posts makkelijk vindbaar te maken en anderzijds door mensen te stimuleren om goede posts te schrijven. Mensen laten zich makkelijk bijsturen met kleine stimulansen als karmapunten, duimpjes, mooie scores en dat soort middelen. Niet iedereen is daar even gevoelig voor maar een hoop mensen wel. Indirect laat een moderatie ook zien dat de post gelezen is en dat is ook weer stimulerend. Mensen schrijven om gelezen te worden, een ongelezen post voelt als verspilde moeite.
Ik ben van mening dat het punt is bereikt dat we ons doel voorbij zijn geschoten en de moderatie (en/of het gebrek er aan) niet meer stimulerend is maar juist demotiverend. Een lange post schrijven die niet gelezen wordt of zelfs bestraft met een 0 is frustrerend (los van de vraag of het een terechte moderatie is of niet).
De richtlijnen zijn een doel op zich geworden terwijl de richtlijnen niet eens objectief zijn. Of een post "interessant" is, is natuurlijk zeer persoonlijk. Het steeds strenger interpreteren van de richtlijnen zie ik indirect als erkenning dat het niet goed gaat. De richtlijnen zijn ooit opgezet met flinke speelruimte in de veronderstelling dat een groot aantal moderaties uiteindelijk wel de juiste score oplevert. Dat werkt niet als de gemiddelde reactie maar 2 moderaties krijgt.
Het systeem is demotiverend voor schrijvers omdat de gemiddelde reactiescores is gedaald tot 0.4. De kans is groter dat je een 0 of geen score krijgt is groter dan de kans dat je een 1 krijgt. Gemiddeld genomen krijg je dus een negatieve stimulans voor het posten van een reactie. Het is niet gek dat mensen dan stoppen met moeite doen.
Tussen de regels door lijkt men het moderatie probleem als een soort verassing te zien. Als dit echt als een verassing is gekomen dan heb ik toch sterk het gevoel dat het hele community gebeuren van Tweakers niet land.
Er is altijd wel een groot gat geweest tussen de community en de realiteit dat een vrij klein aantal mensen dat de beslissingen neemt. Voor mijn gevoel is het verschil dat die groep vroeger meer deel van de community was. Ik kwam ze dagelijks tegen op het forum en op de frontpage maar dat is steeds zeldzamer. Een heel stel zie ik eigenlijk nooit buiten de delen van het forum die bij hun functie horen. Verschillende leden van het frontpage-moderatie team posten minder dan eens per maand zelf een reactie.
Dat neem ik niemand individueel kwalijk, zeker niet de mensen voor wie het "maar" een baan is, maar het helpt niet.
-Trek meer moderators aan, die comments neutraal voorzien van een score. Denk aan parttimers die in dienst zijn. Vrijwilligers (mods of bezoekers) alleen ga je het in dit stadium zonder aanpassingen niet meer mee redden. Op zichzelf ook geen houdbare optie mijn inziens. Dit zal uitlopen in hetzelfde resultaat als de vorige optie.
We hebben de laatste jaren steeds meer drempels opgeworpen die het moeilijker maken om te modereren.
De meeste recente is dat moderatierechten expliciet moeten worden aangevraagd. Het kan niet anders dat het aantal moderatoren daardoor afneemt en we hebben er al te weinig.
Ik heb de indruk dat de invloed van het vaste modereerteam enorm veel groter is geworden (op grond van het aantal posts dat precies een x6 moderatie krijgt) en dat deze mensen behoorlijk overbelast zijn en op de grens van overspannen.
Het systeem dat we hebben is ontworpen om laagdrempelig en grootschalig te zijn. Iedereen doet mee en het systeem compenseert voor verschil in inzicht, ervaring, etc... Die laagdrempeligheid en grootschaligheid is aan het verdwijnen en wordt steeds meer het werk van een vast moderatieteam dat ook steeds kleiner lijkt te worden en zelf z'n nieuwe leden kiest (of niet). Hier moet ik een slag om de arm houden want ik heb er weinig inzicht in maar je ziet steeds dezelfde paar gebruikers in de Frontpagemoderatietopics. Er zijn er vast meer die zich nooit met de discussie bemoeien maar dan vraag ik me af hoe betrokken die nog zijn. Ik heb in ieder geval het gevoel dat het een steeds kleiner clubje wordt.
Laat ik afsluitend zeggen. Het moderatiesysteem is technisch in orde, zoals ik al eerder aangaf is dat echt pure symptoombestrijding. Dat is zonde van ieders tijd, dus laat die gedachte alsjeblieft varen.
Ik denk ook dat het probleem meer zit in hoe we het systeem gebruiken dan in de technische implementatie. Niettemin denk ik dat aanpassingen kunnen helpen om denkpatronen en gewoontes te veranderen. Dat is immers de basis onder het bestaan van moderatie.
Er is zelfs een duidelijk voorbeeld. We hebben ooit +3 toegevoegd om het zo (psychologisch) makkelijker te maken om posts een +2 score te geven. Dat werkte geweldig, opeens vloog het aantal +2 posts om hoog. Dat is niet alleen om psychlogische redenen maar ook om wiskundige. Met een mediaan wordt altijd naar het midden toe afgerond, je hebt een absolute meerderheid van de stemmen nodig om een +3 of -1 te krijgen. Dat was de bedoeling van die keuze m
Dat heeft 10 jaar lang effect gehad maar is de laatste jaren langzaam gedaald. Op een gegeven moment is het punt bereikt dat +3 zo zeldzaam is geworden dat +2 weer het (realistische) maximum is. Sindsdien is het aantal +2 posts ook sterk gedaald. De laatste twee jaar duikt het stijl naar beneden.
Omdat het in het verleden goed heeft gewerkt en technisch (relatief) eenvoudig is zou ik voorstellen om een +4 en +5 toe te voegen, of desnoods halve punten introduceren zodat er meer tussenstappen zijn voor je het hoogste niveau hebt bereikt waar we perfectie verwachten.
Ik geloof niet dat moderatie de bron van de situatie is of dat de oplossing zit in technische aanpassingen, maar het heeft wel invloed. Als directe sociale veranderingen te moeilijk zijn dan zet ik in op wat wel haalbaar is, namelijk eenvoudige aanpassingen aan het moderatiesysteem in de hoop dat we daarmee andere veranderingen kunnen stimuleren.
Ik wil vooral niet dat (gebrek aan) moderatie een zuur gevoel achter laat bij mensen die hun best doen om iets bij te dragen. Zo ervaar ik het wel steeds vaker.
[
Voor 6% gewijzigd door
CAPSLOCK2000 op 24-10-2024 15:34
]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.