Toename van ongemodereerde posts

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prince
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 12:23
Bor schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:37:
Ik weet het niet. Mobiel vind ik persoonlijk de afstand die ik moet afleggen van het openklikken van het moderatievenster nar de toe te kennen score echt niet prettig. Even snel een paar reacties modereren is er niet meer bij. Daardoor doe ik dat minder vaak. Ook op de desktop zou ik liever zien dat ik alleen horizontaal hoef te scrollen i.p.v. schuin naar onderen. Hoe minder af te leggen afstand hoe beter imho, zeker wanneer je veel reacties modereert.
Mobiel ga ik zelden naar Tweakers, dus daar kan ik me inderdaad niet over uitspreken.

Zijn er eigenlijk statistieken hoe vaak mensen mobiel vs desktop naar Tweakers gaan en hoe vaak er op het ene vs het andere moderaties gegeven worden? Dat zou wel interessant kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prince
P_Tingen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Voordeel van de knoppen prominent in beeld zetten is dat ze vanzelf meer aandacht vragen. Pulserende knoppen zit ik persoonlijk niet op te wachten. Ik heb niet voor niks via AdBlock zo ongeveer alle bewegende avatars hier uitgezet. Knetterleip word ik van dat gedraai, getwinkel en geknipper.

Om wat meer te verleiden tot modereren zou je - ipv knipperen - misschien wel een ander kleurtje kunnen gebruiken of een kader er omheen zetten
Ja, dat is waar ik naar doelde. M'n doel is om de aandacht te vestigen op een subtiele maar opvallende manier, niet om een epileptische aanval uit te lokken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:07

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

questo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Om mensen te verleiden tot modereren kun je beter stoppen met het standaard uitzetten van modrechten.
Deze keuze is bewust gemaakt. Zie voor meer achtergrond o.a. dit artikel: .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers en .plan: Aanpassingen moderatiesysteem - Development-iteraties #241/242

[ Voor 17% gewijzigd door Bor op 10-10-2024 09:58 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• questo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-05 19:17
Bor schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:56:
[...]

Deze keuze is bewust gemaakt. Zie voor meer achtergrond o.a. dit artikel: .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers
Ik weet dat die keuze bewust gemaakt is. Ik wijs alleen op een van de negatieve neveneffecten van die keuze. Wat ik overigens wel mis in het artikel wat je aanhaalt is wat de toegevoegde waarde is van het automatisch uitzetten van modrechten na 6 maanden van inactiviteit. Mijn stelling is dat je het modereren niet zomaar verleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prince
In je profiel kun je zien of je aan deze eisen voldoet. Zodra je een account met een actieve moderatiestatus hebt, wordt deze status uitgeschakeld als je minimaal zes maanden geen moderatie meer hebt gedaan of bij herhaaldelijk foutief gebruik van het systeem. Na uitschakeling kunnen de modrechten weer geactiveerd worden zodra (weer) aan de eisen voldaan wordt, tenzij sprake is van (opzettelijk) misbruik.
Ligt het aan mij of zit hier een fout in? Indien je 6 maanden geen moderaties doet, dan worden de modrechten van je afgenomen, maar de modrechten worden opnieuw geactiveerd als je terug aan de eisen voldoet. Dus als je terug modereert... wat je niet kan... voelt als een deadlock :-D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 16:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

TheBorg schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 22:12:
Ik heb even terug zitten zoeken maar we mogen voorzichtig concluderen dat het huidige systeem nooit een succes is geweest. Ik kan het even niet meer vinden maar Femme klaagt ergens 15 jaar geleden al dat alles op +1 stond. Daarna zijn er een hoop pleisters geplakt maar het is gewoon niet de goede weg.
Persoonlijk ben ik van mening dat we het moderatiesysteem beter kunnen vervangen door een likes vergelijkbaar met andere sociale media waarbij je simpele reacties kunt geven zoals een thumbs-up, informatief en behulpzaam. Dit kan dan ook meteen overal (reacties, productreviews, forumposts) hetzelfde werken en scheelt een hoop complexiteit.

Het moderatiesysteem heeft uiteindelijk twee simpele doelen: users belonen/bedanken voor mooie en behulpzame bijdragen en het kaf van het koren scheiden zodat het makkelijker is om in artikelen met heel veel reacties de nuttiger bijdragen eruit te halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor

Bor

Femme schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Persoonlijk ben ik van mening dat we het moderatiesysteem beter kunnen vervangen door een likes vergelijkbaar met andere sociale media waarbij je simpele reacties kunt geven zoals een thumbs-up, informatief en behulpzaam. Dit kan dan ook meteen overal (reacties, productreviews, forumposts) hetzelfde werken en scheelt een hoop complexiteit.

Het moderatiesysteem heeft uiteindelijk twee simpele doelen: users belonen/bedanken voor mooie en behulpzame bijdragen en het kaf van het koren scheiden zodat het makkelijker is om in artikelen met heel veel reacties de nuttiger bijdragen eruit te halen.
Veel thumbs up != een mogelijkheid tot het filteren van nuttige bijdragen imho. Het zijn vaak de populaire of juist polariserende opmerkingen die een thumbs up krijgen. Dat hoeven geen nuttige bijdragen te zijn. We zien dit op het forum ook. Daar zijn de reacties met veel thumbs up ook lang niet altijd de meest toevoegende reacties. Populariteit != kwaliteit.

Op sites zoals Reddit waar je reacties kan upvoten werkt het ook niet goed en zorgt het met name voor een echo kamer waarbij kritische tegengeluiden worden weggedrukt in veel grotere mate dan je hier ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 10-10-2024 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-05 21:43

P_Tingen

omdat het KAN

questo schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
Om mensen te verleiden tot modereren kun je beter stoppen met het standaard uitzetten van modrechten. Kennelijk is tegenwoordig het idee dat als je een tijdje niet modereert je niet meer in staat zou zijn om volgens de richtlijnen te modereren. En dus worden rechten automatisch ingetrokken als je niet regelmatig modereert.
Dat nodigt niet uit om een bijdrage te leveren in de vorm van moderaties. Het is een keuze die gebaseerd is op wantrouwen.
Ik denk ook dat dat te streng is. Je wil wel voorkomen (denk ik) dat je een account kan aanmaken en gelijk kan modereren. Het is te verdedigen dat je eerst even wat moet rondlopen op Tweakers voor je je oordeel aan anderen mag opleggen. Een restrictie als dat je bv een bepaald aantal karmapunten gehaald moet hebben in een bepaalde periode vind ik dan een prima manier. Dat moet ook weer niet te lang duren, een maand is meer dan voldoende. Dus bv 100 karma verzameld in een maand? Dan mag je modereren.

Wat mij betreft zou je dat best ook mogen volhouden voor accounts die wel mogen modereren, al moet je daar iets soepeler mee zijn. Het doel moet zijn dat je in de sfeer van Tweakers modereert. Als je twee maand aan het backpacken bent geweest is dat echt niet weg, maar je zou bv kunnen kijken naar je gemiddelde karmascore van de afgelopen 6 maand. Is die te laag, dan moet je eerst weer wat meters maken.

Niet al te streng zijn, de meeste mensen deugen echt wel

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prince
Bor schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:33:
Veel thumbs up != een mogelijkheid tot het filteren van nuttige bijdragen imho. Het zijn vaak de populaire of juist polariserende opmerkingen die een thumbs up krijgen. Dat hoeven geen nuttige bijdragen te zijn. We zien dit op het forum ook. Daar zijn de reacties met veel thumbs up ook lang niet altijd de meest toevoegende reacties. Populariteit != kwaliteit.
Dit brengt ons terug tot de vraag: wat is het doel van de moderatie.
Is het doel dan om enkel nuttige toevoegingen te belonen/in het licht te zetten?
Of mag het naast "nuttig" ook gesprek-opwekkende meningen bevatten zodat de community -respectvol- kan 'gesprekken' voeren?

Indien je enkel nuttig en kwaliteitsvol wilt hebben, dan zeg je eigenlijk tegen >90% van de community om stil te zijn - je bent tenslotte geen expert. (of zo voelt het toch als ik lees wat je zegt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

[...]

Lijkt me een slecht plan; je voedt onderbuikreacties. Ik zie het al voor me: bij een bericht over wat maar iets met kindermisbruik te maken heeft, roept iemand iets over wat ze met die daders zouden moeten doen. Het zal duimpjes regenen, maar of een bijdrage als "Opsluiten die gasten en sleutel weggooien" nou echt iets bijdraagt aan de discussie vraag ik me af.

Of nee, dat vraag ik me eigenlijk helemaal niet af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-05 10:56

Dazzler2120

FP ProMod
P_Tingen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

Lijkt me een slecht plan; je voedt onderbuikreacties. Ik zie het al voor me: bij een bericht over wat maar iets met kindermisbruik te maken heeft, roept iemand iets over wat ze met die daders zouden moeten doen. Het zal duimpjes regenen, maar of een bijdrage als "Opsluiten die gasten en sleutel weggooien" nou echt iets bijdraagt aan de discussie vraag ik me af.

Of nee, dat vraag ik me eigenlijk helemaal niet af.
Een duidelijk voorbeeld van waar dit gebeurt is Reddit.
Iedere keer als het upvote/downvote systeem aangekaart wordt verwijs ik eigenlijk daarnaartoe. Reddit is vol met echo-kamers waarbij gevote wordt o.b.v. politieke oriëntatie etc.
Kom je op /r/democtracts met een conservatieve mening? Downvoted to oblivion, kom je op /r/republicans met een progressieve gedachte? Downvoted to oblivion.
Het zorgt er inderdaad voor dat populistische reacties erg... populair zullen zijn.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

Prince schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:42:
[...]

Dit brengt ons terug tot de vraag: wat is het doel van de moderatie.
Is het doel dan om enkel nuttige toevoegingen te belonen/in het licht te zetten?
Of mag het naast "nuttig" ook gesprek-opwekkende meningen bevatten zodat de community -respectvol- kan 'gesprekken' voeren?

Indien je enkel nuttig en kwaliteitsvol wilt hebben, dan zeg je eigenlijk tegen >90% van de community om stil te zijn - je bent tenslotte geen expert. (of zo voelt het toch als ik lees wat je zegt)
Deze volg ik niet helemaal. Doel van het moderatiesysteem is o.a. het mogelijk maken van het filteren op kwaliteit en toegevoegde waarde. Anderzijds wil je mensen belonen voor goede en onderbouwde reacties. Een gesprek opwekkende mening of vraag kan zeker toegevoegde waarde hebben.

Waar ik op doel is dat een reactie met veel duimpjes omhoog niet automatisch betekent dat het een goede reactie is of dat die reactie veel toevoegt. Dat zie ik op het forum ook. Thumbs up is min of meer de ultieme "mee eens" moderatie. Zie Reddit waarbij op verschillende plekken de meest interessante reacties juist meer dan eens niet bovenaan staan. Kritische maar goed onderbouwde opmerkingen worden snel weggedrukt wanneer dit tegen de mening van de meute ingaat. Wat je wel ziet is dat populaire, polariserende meningen etc bovenaan komen te staan. Krijg je daar nu leuke en interessante discussies van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prince
Bor schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:05:
[...]
Waar ik op doel is dat een reactie met veel duimpjes omhoog niet automatisch betekent dat het een goede reactie is of dat die reactie veel toevoegt. Dat zie ik op het forum ook. Thumbs up is min of meer de ultieme "mee eens" moderatie. Zie Reddit waarbij op verschillende plekken de meest interessante reacties juist meer dan eens niet bovenaan staan. Kritische maar goed onderbouwde opmerkingen worden snel weggedrukt wanneer dit tegen de mening van de meute ingaat. Wat je wel ziet is dat populaire, polariserende meningen etc bovenaan komen te staan. Krijg je daar nu leuke en interessante discussies van?
Nu snap ik wat je bedoelt. Thx voor de verduidelijking.

Ik denk dat het ook fair is om te zeggen dat als mensen massaal duimpjes omhoog zetten, een aanzienlijk deel van de community het met dat statement eens is. Een duimpje in die situatie is eigenlijk een "ik zou het zelf geschreven hebben in een comment, maar je was me voor - helemaal eens."

Dat type van opmerking is ook erg belangrijk, want als dat niet mocht, dan zou iedereen identieke comments schrijven en zou niemand die comments modereren. Niet in het belang van dit forum-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:52

Santford

FP PowerMod
computerjunky schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 00:59:
[...]

Waarom achter de schermen. Betrek de mensen die Tweakers bestaansrecht geven. Want als iedereen de benenwagen neemt blijft er niet veel van Tweakers over. Dat hebben we helaas al bij teveel platvormen gezien afgelopen jaren.
Tweakers maken of breken we met zijn allen en ik heb afgelopen jaren heel veel veranderingen gezien waar veel over te doen was maar toch gewoon doorgevoerd werd.
Dat is jammer. Met zijn allen communiceren en samenwerken komen we veel verder mee. Als achter de schermen wat bedenken en hopen dat het goed uit pakt.
Achter de schermen sluit niet uit dat het niet ook hier in de publieke fora besproken wordt. Reacties van crew in dit topic zijn daar een voorbeeld van, maar bijvoorbeeld ook dit topic dat RoD opende waarin hij vroeg om dingen te bespreken: Het aanpassen van de moderatiescores

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
Prince schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Nu snap ik wat je bedoelt. Thx voor de verduidelijking.

Ik denk dat het ook fair is om te zeggen dat als mensen massaal duimpjes omhoog zetten, een aanzienlijk deel van de community het met dat statement eens is. Een duimpje in die situatie is eigenlijk een "ik zou het zelf geschreven hebben in een comment, maar je was me voor - helemaal eens."

Dat type van opmerking is ook erg belangrijk, want als dat niet mocht, dan zou iedereen identieke comments schrijven en zou niemand die comments modereren. Niet in het belang van dit forum-topic :)
Dat een aanzienlijk deel van de community het met een statement eens is of het zelf geschreven zou hebben wil niet zeggen dat de inhoud van de reactie juist is, een prettige toon heeft of dat die mening meer relevant is dan een andere mening of blik.

Met onderstaande voorbeelden wil ik bovenstaande illustreren.

Op een andere website reageerde enige tijd geleden een gebruiker dat het nieuwsbericht niet juist zou zijn, Max Verstappen kon het formule 1 kampioenschap niet meer verliezen. Ik reageerde daaronder dat Max wel degelijk nog ingehaald kon worden. Ik corrigeerde de puntenaantallen, bracht in dat er ook nog punten met sprintraces verdiend konden worden (met hoeveelheden, datums en locaties) en onderbouwde met een bronverwijzing.
Ik kreeg in totaal vijf duimpjes, de parent reactie bleef duimpjes krijgen en eindigde met tientallen verkregen duimpjes.

In een ander voorbeeld reageerde ik sarcastisch op niet de meest vriendelijke toon op iemand die beweerde dat effecten van industrie op het milieu landgrenzen niet overschrijden. Voor die reactie kreeg ik vele duimpjes wat mij een wat nare bijsmaak gaf, beloond worden voor niet de meest constructieve bijdrage.

Populaire meningen liggen, vaak ook door hun woordkeuze, lekker in het gehoor. Meestal is de werkelijkheid een stuk genuanceerder en klinkt de tegenreactie een stuk saaier.

Als ik de comment sectie van die site dan vergelijk met die van hier op Tweakers dan zie ik wel degelijk een verschil in de manier waarop gediscussieerd wordt en welke reacties uitgelicht worden danwel de discussies die bovenaan komen te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:31
Maar dan is het idee van Femme misschien niet zo gek toch? geef meerdere opties; een 'mee eens wilde ik ook net typen' en een 'interessant voegt iets toe' optie. Ik zou denk dan aan de Linkedin opties, waarbij je kan feliciteren, maar ook 'interessant' kan zeggen met een enkel knopje. Filteren zou je dan ook kunnen doen op de meeste likes, of de meeste interessants oid.
Foute moderaties haal je er niet mee weg, maar dat doet het huidig systeem ook niet. Wel geef je mensen de kans het ergens mee eens te zijn, zonder dat ze meteen een antwoord omhoog schoppen in de score.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prince
Santford schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:37:
Dat een aanzienlijk deel van de community het met een statement eens is of het zelf geschreven zou hebben wil niet zeggen dat de inhoud van de reactie juist is, een prettige toon heeft of dat die mening meer relevant is dan een andere mening of blik.
Het klopt helemaal wat je zegt; ik had mijn bericht misschien beter moeten omschrijven.

Beetje kort door de bocht gezegd ga ik ervan uit dat ongemodereerde posts 2 oorzaken heeft.
A. "positieve bijdragers uit de community" die weg gaan van de comment sectie of moderering uit zetten.
B. Mensen die twijfelen over hoe het mod-systeem mag gebruikt worden (want er hangen straffen aan vast)

Beiden komen op eenzelfde punt neer: we moeten ervoor zorgen dat het modsysteem duidelijk is en dat mensen kunnen hun afkeer of waardering geven op het vlak dat ze willen.
Vinden ze een post "informatief" of "zijn ze het eens met het statement", "vinden ze het een grappige toevoeging", etc... of net een "ongepaste comment". Een comment kan niet informatief zijn, niet ongepast, maar toch gewild.

In de lijn daarvan was mijn bericht dus ook geschreven dat dit een ander soort "vlak" van waardeuiting was.
Een duimpje in die situatie is eigenlijk een "ik zou het zelf geschreven hebben in een comment, maar je was me voor - helemaal eens."

Dat type van opmerking is ook erg belangrijk, want als dat niet mocht, dan zou iedereen identieke comments schrijven en zou niemand die comments modereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prince
Ik zie ook dat we op onze profielpagina bij statistieken momenteel 5 waardes hebben staan. Ik ben vrij hard voor symmetrie :+. Misschien is na "reactiescore" en "karma" ook een "moderatiescore" wel toepasselijk.
Een teller van hoe vaak je moderaties geeft (en misschien een gemiddelde moderatie erna weergeven)
Dit zet mensen aan om moderaties te geven. En indien ze bij de top-x moderatiegevers zitten, dan krijgen ze op hun profielicoontje een moderatie-tag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
Prince schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 13:12:
Ik zie ook dat we op onze profielpagina bij statistieken momenteel 5 waardes hebben staan. Ik ben vrij hard voor symmetrie :+. Misschien is na "reactiescore" en "karma" ook een "moderatiescore" wel toepasselijk.
Een teller van hoe vaak je moderaties geeft (en misschien een gemiddelde moderatie erna weergeven)
Dit zet mensen aan om moderaties te geven. En indien ze bij de top-x moderatiegevers zitten, dan krijgen ze op hun profielicoontje een moderatie-tag.
Ik lees later je voorgaande reactie beter, op deze kan ik snel reageren.
Er zijn een paar knelpunten die samenhangen met jouw voorstel.

Het komt voor dat gebruikers alleen de -1 moderatieknop gebruiken, maar dan wel in alle gevallen terecht (te verdedigen met de moderatieFAQ). Dit zou dan een raar gemiddelde geven. Het gemiddelde is ook geen doel, slechts een indicatie dat er mogelijk slecht gemodereerd wordt door de gebruiker. Het trekken van verkeerde conclusies ligt dan op de loer wanneer dit in het profiel wordt weergegeven.

Het liefst zouden zoveel mogelijk reacties een beoordeling krijgen, alleen zegt de kwantiteit niets over de kwaliteit. Je krijgt dan Tweakers die gaan ‘papagaai’ modden zonder dat de reacties gelezen worden. Dan wordt het door vele moderaties op reacties nog moeilijker om een foutieve moderatiescore te corrigeren met behulp van hulpmoderaties. Ook is een aantal jaar geleden de hoeveelheid karma die verdiend kan worden met moderaties omlaag bijgesteld om de moeite die met de bijdrage wordt gedaan (de moderatie) meer in lijn te krijgen met de moeite die wordt gestoken in het schrijven van een reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
P_Tingen schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:38:
Ik denk ook dat dat te streng is. Je wil wel voorkomen (denk ik) dat je een account kan aanmaken en gelijk kan modereren. Het is te verdedigen dat je eerst even wat moet rondlopen op Tweakers voor je je oordeel aan anderen mag opleggen.
De twijfel die ik heb bij het huidige systeem zijn niet de voorwaarden, die zijn soepel genoeg, maar dat je moderatie actief moet aanzetten maar ze wel weer automatisch worden uitgeschakeld. Ik vermoed dat dit voor veel mensen een drempel is waardoor er minder mensen zijn die af en toe eens een moderatie doen. Op een site met zoveel bezoekers als Tweakers zal dat flink door tikken.

Volgens de gegevens van @Moonsugar zijn er meer dan 43.000 mensen die wel voldoen maar niet modereren. Ik weet niet hoeveel bezoekers Tweakers heeft en hoeveel van die 43k per dag op de site komen, maar het lijkt dat zo'n groep toch heel wat moderaties per dag zou doen. Als 1% daarvan per dag 10 moderaties doet zou dat 4.000 moderaties opleveren, oftewel zo'n 250 per nieuwsartikel.

Ik heb geen idee of die 1% en 10 moderaties per dag realistisch zijn, dat is nattevinger werk, maar als die getallen een beetje in de buurt zitten dan gaat het om een flinke hoeveelheid.

Het systeem van Tweakers is gebaseerd op de aanname dat er verschillende moderaties per reactie zijn.In praktijk krijgen veel reacties niet meer dan een enkele moderatie. Hoeveel precies is voor mij niet te zien omdat sommige mods zwaarder meetellen. Maar als de helft van de post niet gemodereerd wordt dan is het logisch dat er ook een grote groep is met maar 1 moderatie. Een +3 of -1 vereist haast unanimiteit, als ook maar 1 iemand afwijkt krijg je dat haast niet meer gecompenseerde met kleine aantallen moderatoren. Het mismoderatietopic helpt maar een +2 voor een +3 post telt niet of een 0 voor een -1 post zien we (terecht) niet als mismoderatie.

Daarom denk ik dat het beter is om moderatie automatisch te activeren voor mensen die aan de voorwaarden voldoen (inclusief het lezen van de FAQ).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bor schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 10:33:
Op sites zoals Reddit waar je reacties kan upvoten werkt het ook niet goed en zorgt het met name voor een echo kamer waarbij kritische tegengeluiden worden weggedrukt in veel grotere mate dan je hier ziet.
Ik ben geen voorstander van (alleen) duimpjes, maar ik vind het ook niet goed om alleen Reddit en Nu.nl als voorbeelden te gebruiken. Internet is veel groter en er zijn tal van sites waar duimpjes wel goed werken. Mijn eigen voorbeeld is ArsTechnica, dat werkt ook met duimpjes en heeft een enorm hoog niveau (waar wij alleen maar jaloers op kunnen zijn).

Hier op het forum doen we het ook en ik zie er geen grote problemen mee. Ik zie nooit discussies over de vraag of een post wel terecht duimpjes heeft gekregen. Wel is het zo dat de doelstelling anders is, op het forum selecteren we niet op kwaliteit. Een duimpje is vooral een compliment aan de schrijver. Je post verdwijnt niet uit zicht als je geen duimpjes krijgt omdat je mening impopulair is.

Er is een hoop aan te merken op reddit en duimpjes, maar het is niet zo dat de ellende op reddit (alleen) wordt veroorzaakt door die duimpjes of dat duimpjes nergens werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-05 00:29
Dazzler2120 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:31:
[...]

Dat is ook het ding met humor, het is onderhevig aan de mening van alle partijen. Goed gelukte grappen mogen op +1, slechte grappen mogen prima een 0 krijgen. Of iets een goed gelukte grap is, beoordeelt de ontvangende partij. Maar in het kort gezegd zijn zowel een 0 als een +1 beide geen onjuiste mods voor grappen.

Edit: Maar ook hier wordt er meer gepraat naar onjuist gemodereerde posts, terwijl dit topic vooral gaat over ongemodereerde posts.
Dat is nou net het probleem gezien onze mod status verandering. Er is ruimte voor interpretatie ipv een vaste +grappig die niet gemind kan worden en de overige mod status niet beïnvloed.

Als jij constant grappen maakt maar iemand heeft lange tenen en is daar niet van gediend en je komt steevast op 0 te staan betekend dat dat je over een tijd niet meer kan modereren. De huidige 0 kan je je moderatie rechten kosten en dus bloed langzaam de pool met moderators dood als bepaalde mensen nog mogen interpreteren.
Een aparte score daarvoor zou dus wenselijk zijn het hee probleem verhelpen.

Het heeft dus allemaal met elkaar te maken. Meer ongemodereerde post kan voortkomen uit een sutuatie waar veel mensen hun status om te mogen modden door het reeks ingevoerde minimum post score systeem zijn kwijt geraakt.

[ Voor 8% gewijzigd door computerjunky op 10-10-2024 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Prince schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:27:
Je zou ook bvb kunnen zeggen dat je karmapunten krijgt per x aantal posts die je modereerd om mensen aan te zetten tot het modereren. Maar als je bvb een -1 geeft en dit is onterecht, dat je dan gestraft wordt in karmapunten.
Klinkt leuk MAAR. Zelfde probleem blijft echter aan de modders kant. Wie gaat beoordelen of een moderatie wel of niet correct is. Je bent dus wederom afhankelijk van interpretatie en je kan wederom gestraft worden door iemand anders zijn andere interpretaties.

Resultaat: mensen willen niet meer modereren = minder gemodereerde posts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
Uit interesse, is er data die sinds deze verandering en de verandering waar een aanzienlijk deel van tweakers niet meer kon modereren door de weggenomen rechten door niet behaalde minimale score de veranderingen asan toont : is het beter geworden volgens jullie? Zijn mods correcter? Is het vriendelijker geworden? Persoonlijk merk ik hier namelijk helemaal niets van. Het enige dat ik veranderd gezien heb is dat de mods nog meer lijken te straffen qua rating omdat een veel selectere groep met een bepaalde mening het modden nu doet.(niet perse correct volgens richtlijnen dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Dus eigenlijk wat we in deze discussie het "Slashdot" systeem noemen waarbij je eigenlijk twee beoordelingen in één doet. Je zegt iets over de waarde van de post én je geeft een kleine onderbouwing zoals "waardevol" en "grappig". Daar ben ik ook een voorstander van omdat het zowel de mensen facilitieert die alleen maar willen uitdrukken dat ze een post goed vinden en/of het eens zijn met de schrijver als de mensen die verder willen selecteren op kwaliteit.
Naar mijn mening worden beiden doelen niet of nauweijks bereikt. De nuttige reacties er uit halen doen we eigenlijk niet meer, +2 en +3 zijn zo zeldzaam dat filteren op die hoge scores eigenlijk geen zin heeft. Dan houden we een heel complex anti-spam systeem over.
Gebruikers belonen/bedanken is daardoor meer het straffen van gebruikers geworden. Als we een positieve sfeer willen zouden we meer moeten belonen dan straffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Santford schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 12:16:
[...]

Achter de schermen sluit niet uit dat het niet ook hier in de publieke fora besproken wordt. Reacties van crew in dit topic zijn daar een voorbeeld van, maar bijvoorbeeld ook dit topic dat RoD opende waarin hij vroeg om dingen te bespreken: Het aanpassen van de moderatiescores
Ik vind dat juist een heel demotiverend voorbeeld.

We hebben zes maanden gepraat en uiteindelijk is het doodgebloed en lijkt @RoD het te hebben opgegeven.
En het is niet alsof het voorstel heel nieuw of controversieel is. Zo ongeveer alles wat in dat topic besproken wordt zijn bekende standpunten en suggesties die al meer dan tien jaar terugkomen. De meesten hebben hun mening al lang gevormd en het topic is dan ook vooral een herhaling van zetten waarna de discussie stopt bij gebrek aan een manier om beslissingen te nemen.

Verschillende gebruikers (waaronder ikzelf) hebben nog een keer geprobeerd het topic nieuw leven in te blazen maar dat heeft niet mogen baten. Als @RoD al geen stap verder komt dan voelt het allemaal vrij zinloos.

Misschien heb ik het helemaal verkeerd en speelt er een hoop achter de schermen, maar dat topic geeft juist de indruk dat er niks gebeurt en het geen zin heeft om het te proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• computerjunky
Ik denk zelf dat een dubbele mod optie helemaal niet gaat werken om 2 redenen.

Ten eerste voelt de steeds selectere groep die nog kan/wil modden dat ze beide moeten doen wat voelt als meer werk en dat wil niemand. Dit is nou eenmaal de aard van het bestje en de reden dat we nog altij mening modden hebben op tweakers.
En je hebt nog altijd dezelfde groep mensen die kunnen modderen dus wat veranderd er onder de streep aan het gevoel van modden/gemod worden met een ander systeem waardoor er meer mensen gaan modden (gros kan niet eens modden al zouden ze willen).

Wat voor een systeem je ook hebt je hebt nog steeds overgeleverd aan hetzelfde selecte groepje tenzij er een wijziging in de policy onterend modden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
computerjunky schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:20:
Ten eerste voelt de steeds selectere groep die nog kan/wil modden dat ze beide moeten doen wat voelt als meer werk en dat wil niemand.
Het blijft optioneel maar de groep die alleen maar een eens/oneens/duimpje wil geven is in één klik klaar en hoeft de kwaliteit-score niet te misbruiken om hun mening te geven.
Dit is nou eenmaal de aard van het bestje en de reden dat we nog altij mening modden hebben op tweakers.
Ik denk dat we dat gedrag beter kunnen kanaliseren dan proberen helemaal te voorkomen, dat lukt namelijk niet.
En je hebt nog altijd dezelfde groep mensen die kunnen modderen
Ik denk dat we een te kleine groep actieve moderatoren hebben en hoop dat we daar nog een keer cijfers over krijgen, maar dat het niet het enige probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoutV
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:48
Gewoon een old time Tweakers volger hier; ik ga echt niet de honderden reacties per dag een moderatie score geven. Dat is meer dan een dagtaak.
Bij een nieuw artikel lees/scan ik een aantal reacties die er al staan, maar alles wat niks postief/negatief toevoegd laat ik voor wat het is. Die ga ik niet allemaal op "+1" of "0" zetten.
Ik open ook een artikel niet nog een keer om de reacties te bekijken.

En dan artikelen die ik later open, de "discussies" die ontstaan die soms amper raakvlak hebben met artikel. Ik vind het wel gezegend.

Zet default de moderatie op "0" ipv "geen" anders krijg je modders die alle "geen" filteren en daar in rap tempo een score aan toevoegen.

Maar een mening van een oud gediende..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• computerjunky
ArnoutV schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:30:
Zet default de moderatie op "0" ipv "geen" anders krijg je modders die alle "geen" filteren en daar in rap tempo een score aan toevoegen.
Dit is een heel slecht idee omdat je moderatie status afhankelijk is van je reactie score. We hebben dus nu een situatie met steeds meer ongemodereerde posts en als die allemaal standaard 0 zouden zijn betekend dat al die mensen allemaal langzaamaan hun mod status kwijt raken wat een neerwaartse spiraal veroorzaakt van nog minder modders en nog meer 0 > nog minder modders enz. enz. Tenzij je het hele mod systeem om zeep wil helpen dan is dit een uitstekend plan en zeg ik den haha. Lost het hele mod probleem zichzelf wel op.

Verder snap ik je houding. Ik heb er ook steeds minder zin in om überhaupt nog reacties te lezen en betrap mezelf steeds vaker dan ik ipv op post druk gewoon de pagina dicht klik en denk weet je ik heb hier helemaal geen zin in want ik weet de uitkomst al.

[ Voor 7% gewijzigd door computerjunky op 10-10-2024 15:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Iemand modrechten ontnemen is vrij demotiverend. Ik ben ooit eens berispt voor mismoderatie en dat voelde zó ontzettend denigrerend dat ik een paar dagen zelfs niet hier op de site geweest ben uit chagrijnigheid. Dat mismodden was overigens omdat ik een in een lopende draad allerlei woordspelingen een +2 gaf. Op zich klopte dat ook niet, dus de kritiek was op zich wel terecht, maar toch voelde het als een belediging.

Misschien moeten we het veel simpeler maken. Geef iedereen en zijn moeder mod-rechten na het lezen van de FAQ. Rechten raak je kwijt als er meldingen zijn van misbruik en een beheerder vindt dat je niet meer mag modden. Evt na 1, 2 of 3 maand of whatever weer automatisch aangezet. Bij herhaald misbruik wordt het definitief ontnomen.

Dan de buttons wat beter in beeld brengen, bv zoals ik hier zei en wellicht lost dat al heel wat op. We kunnen wel blijven kletsen maar dan verandert er ook niks

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/whRqgOP.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-05 10:56

Dazzler2120

FP ProMod
computerjunky schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:51:
[...]

Dat is nou net het probleem gezien onze mod status verandering. Er is ruimte voor interpretatie ipv een vaste +grappig die niet gemind kan worden en de overige mod status niet beïnvloed.

Als jij constant grappen maakt maar iemand heeft lange tenen en is daar niet van gediend en je komt steevast op 0 te staan betekend dat dat je over een tijd niet meer kan modereren. De huidige 0 kan je je moderatie rechten kosten en dus bloed langzaam de pool met moderators dood als bepaalde mensen nog mogen interpreteren.
Een aparte score daarvoor zou dus wenselijk zijn het hee probleem verhelpen.

Het heeft dus allemaal met elkaar te maken. Meer ongemodereerde post kan voortkomen uit een sutuatie waar veel mensen hun status om te mogen modden door het reeks ingevoerde minimum post score systeem zijn kwijt geraakt.
Maar dat mag toch ook gewoon een teken zijn dat mensen niet steevast, constant een lolbroek op de frontpage willen zien? Over het algemeen komen de meeste mensen niet in de comments onder artikelen om grappen van andere mensen te lezen over het onderwerp of artikel, maar komen mensen daar om meer diepgang of informatie te krijgen over een onderwerp of om er inhoudelijk over te discussiëren. (ten minste, dat is mijn observatie).
Ik zie het echt niet als een gebrek van het systeem als iemand die constant grappen op de front page maakt niet zou mogen modereren doordat die persoon niet boven de 0,5 reactie score komt. Er zouden al meer dan de helft van zijn comments als 0 bestempeld moeten worden om onder die 0,5 te komen, dus meer dan de helft van de grappen van die persoon zouden als slecht ervaren worden door lezers ervan.

Dat is denk ik ook wat @Bor bedoelt met een community driven moderatie. Het moet mogelijk blijfen dat er bandbreedtes en meningsverschillen mogen zijn over wat de juiste scores zijn, want niet iedereen denkt hetzelfde.

Overigens wat betreft je suggestie voor een 'grappig' moderatie, een complex systeem uitbreiden met meer keuzemogelijkheden gaat het systeem zeker niet versimpelen vanuit het oogpunt van gebruiksgemak.

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

jdh009

FP ProMod
De keuze om pop-ups op die manier weer te geven, is bewust gemaakt. Echter, toen ik dit destijds aangaf aan de devs, was het neveneffect op de moderatie niet bewust. In het begin moest je zelfs helemaal naar beneden scrollen voordat je überhaupt de scores kon zien die je kon geven. Dit was iets dat tijdens de ontwikkeling over het hoofd was gezien en dus niet was ingecalculeerd. Gelukkig al verbeterd na een melding maar persoonlijk vind ik de handeling nog steeds net te omslachtig/te vervelend en bij mij zijn daardoor de moderaties via mobiel bijna compleet stilgevallen, terwijl dat platform juist het grootste percentage van mijn mods betrof.

Waar het vroeger bijna een automatische was in mijn leesflow tijdens het scrollen is het nu 'hinderlijk' geworden.

* hinderlijk is misschien een groot woord maar alle hobbels die je opwerpt zijn wel x10, 100 of 1000 wanneer je bepaalde handelingen moet uitvoeren. Bij UX design van online winkels willen ze ook zo min mogelijk hobbels in het proces om je 'journey' zo gemakkelijk mogelijk te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door jdh009 op 10-10-2024 20:31 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:16:
[...]

Ik vind dat juist een heel demotiverend voorbeeld.

We hebben zes maanden gepraat en uiteindelijk is het doodgebloed en lijkt @RoD het te hebben opgegeven.
En het is niet alsof het voorstel heel nieuw of controversieel is. Zo ongeveer alles wat in dat topic besproken wordt zijn bekende standpunten en suggesties die al meer dan tien jaar terugkomen. De meesten hebben hun mening al lang gevormd en het topic is dan ook vooral een herhaling van zetten waarna de discussie stopt bij gebrek aan een manier om beslissingen te nemen.

Verschillende gebruikers (waaronder ikzelf) hebben nog een keer geprobeerd het topic nieuw leven in te blazen maar dat heeft niet mogen baten. Als @RoD al geen stap verder komt dan voelt het allemaal vrij zinloos.

Misschien heb ik het helemaal verkeerd en speelt er een hoop achter de schermen, maar dat topic geeft juist de indruk dat er niks gebeurt en het geen zin heeft om het te proberen.
Het eerlijke antwoord is dat er niet veel gebeurt. Dat komt vooral omdat er geen consensus is en er ook geen quick wins zijn. Ik denk dat alleen ingrijpende voorstellen voor verbetering gaat zorgen en dan moet je wel heel zeker zijn dat het ook gaat werken en dat er een meerderheid achter staat.

Wmb gaat het wel gewoon op de schop, maar ik bepaal het hier niet. Misschien maar goed ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:50:
[...]
Hier op het forum doen we het ook en ik zie er geen grote problemen mee. Ik zie nooit discussies over de vraag of een post wel terecht duimpjes heeft gekregen.
Ik hoor af en toe opmerkingen als "ik heb gelijk want ik heb heel veel duimpjes (of +3)", "iedereen is het met mij eens want ik heb veel duimpjes" (ook al is de reactie nog zo slecht) en soort gelijke zaken wanneer ik bijvoorbeeld moet ingrijpen. Ook is een neveneffect dat mensen bewust en onbewust proberen te "sturen" middels de duimpjes; het is veelal puur een "mee eens" waarmee reacties die veel duimpjes hebben in een topic sneller de overhand krijgen. Ook zie ik bv posts thumbs up krijgen die onvriendelijk zijn of waar anderzijds wel wat op aan te merken is, zelfs in dit en soortgelijke topics. De thumbs up werken wat mij betreft echt niet.
Een duimpje is vooral een compliment aan de schrijver.
Een duimpje is meer dan eens alleen "mee eens" of "vind ik leuk" ipv een compliment. Ze worden voor de meest uiteenlopende en soms matig tot slechte reacties gegeven. Het aantal keren dat een thumbs up echt puur als compliment wordt gebruikt (bv voor de inzet in een post) ligt niet zo hoog in mijn ogen.
Je post verdwijnt niet uit zicht als je geen duimpjes krijgt omdat je mening impopulair is.
Dat hangt van je filter af net als op de FP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuGs575wcqHxzv98I8C8GOkywWM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CKt6VwwoiZOW5TBmuHDcIbzA.jpg?f=user_large

Klik er maar eens op en zie veel prima reacties en enkele van je eigen posts verdwijnen.

Ook al heb je het filter anders staan dan nog krijgen reacties met veel thumbs waarschijnlijk meer exposure dan een reactie die dat niet heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 11-10-2024 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:11
Bor schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:22:

Dat hangt van je filter af net als op de FP:

[Afbeelding]

Klik er maar eens op en zie veel prima reacties en enkele van je eigen posts verdwijnen.

Ook al heb je het filter anders staan dan nog krijgen reacties met veel thumbs waarschijnlijk meer exposure dan een reactie die dat niet heeft.
De default is echter dat je alle posts gewoonweg ziet, geen kleurgradatie, geen kwalificatie, niets. Behoudens het duimpje met een +aantal.

Daar zit toch echt een belangrijk verschil met de frontpage.

Feit dat het aantal likes verder inhoudelijk bijzonder weinig zegt, zeker mee eens. Maar laten we niet vergeten dat het uiteindelijk toch ook Tweakers zelf is, die dit gedrag aanjaagt. Het is tenslotte Tweakers' platform. Zij kunnen deze functionaliteit even gemakkelijk strippen uit het forum.

Echter het tegenovergestelde is wat er eigenlijk gebeurd. Ieder jaar worden users met meeste +1 weer in de spotlight gezet. En wordt er hiermee vanuit Tweakers zelf waarde gecreëerd aan iets wat twijfelachtig is.

Desondanks, is het vergelijk met de frontpage in ieder geval nog altijd slecht gemaakt. Forum posts worden met het like systeem nog altijd niet in waarde geclassificeerd. Een front page post categorie "+2" of "+3" suggereert dat deze tenslotte beter is dan een post in de klasse "+1". Dit waarde oordeel creëren jullie zelf door de gehanteerde terminologie 'informatief' en 'spotlight' versus 'ontopic'. Waarbij nota bene ervoor gekozen wordt om qua design deze posts er ook flink uit te lichten. Hiermee absoluut niet vergelijkbaar met het forum.

En wederom, waarom dit systeem gewoonweg absoluut niet werkt. Het laatst gelezen artikel en blik op de comments:

nieuws: SilverStone brengt modulaire Alta D1-workstation-behuizing uit voor 8...

@wildhagen die als één van de weinigen gewoonweg begrijpt dat een workstation behuizing als deze voor een niche bestemt is, wordt op 0 gewaardeerd. Terwijl een zinloze post met nul komma nul meerwaarde:

"En die bedrijven kopen dan een zelfbouw kastje? De meeste bedrijven die ik ken hebben kant en klaar kasten van de bekende bedrijven hp,dell etc."

Een +2 "informatief" label ontvangt.

Dit is structureel. Dit is geen incidenteel mismoderatie. Dit is een niet functionerend systeem. Waarin primaire motivatie tot modden is het upvoten en downvoten gebaseerd conform een like/dislike mentaliteit. Het gaat niet om de inhoud, het gaat om hoe de mening aansluit.

Indien een like/dislike systeem is wat nagestreefd wordt, prima. Maar maak die intent dan ook gewoon duidelijk en stop met het labelen van posts als off-topic of informatief. Classificeer posts gewoon als neutraal en maak het verder een popularity contest. Of enkel thumbs up, zoals op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

psychodude schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:49:
[...]
En wederom, waarom dit systeem gewoonweg absoluut niet werkt. Het laatst gelezen artikel en blik op de comments:

...

"En die bedrijven kopen dan een zelfbouw kastje? De meeste bedrijven die ik ken hebben kant en klaar kasten van de bekende bedrijven hp,dell etc."

Een +2 "informatief" label ontvangt.
Die 2e reactie heeft een punt en staat momenteel op +1. Dat is gewoon een prima te verdedigen score. Laten we ons hier niet focussen op individuele moderaties maar op de toename van ongemodereerde posts.
Daar zijn de meningen duidelijk over verdeeld. Diverse mensen zien het namelijk ook over de lijn wel goed werken. Is het ideaal? Zeker niet! Kan er het eea worden verbeterd? Zeker! "Werkt het absoluut niet"; ook dat niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Bor op 12-10-2024 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bor schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

Die 2e reactie heeft een punt en staat momenteel op +1.
Alleen stond hij net op +2 door een meningmodder. En die modmisbruiker had een weging van 6x (eerst 9x +2, na aanpassing door de modmisbruiker werd het direct 3x +2), dus het is óf een ProMod óf een crewmember, dat zijn de enigen met een weging van 6x.

En mijn reactie lkreeg ook in één klap 6x 0. Het lijkt er dus op dat dit een doelbewuste actie van de meningmodder/modmisbruiker in kwestie is.

Dat lijkt me wel een stevig onderzoek waard eerlijk gezegd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

wildhagen schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Alleen stond hij net op +2 door een meningmodder. En die modmisbruiker had een weging van 6x (eerst 9x +2, na aanpassing door de modmisbruiker werd het direct 3x +2), dus het is óf een ProMod óf een crewmember, dat zijn de enigen met een weging van 6x.

En mijn reactie lkreeg ook in één klap 6x 0. Het lijkt er dus op dat dit een doelbewuste actie van de meningmodder/modmisbruiker in kwestie is.

Dat lijkt me wel een stevig onderzoek waard eerlijk gezegd.
Dit topic gaat niet over individuele potentiële (mis) moderaties. Dat is hier echt offtopic. Zie Het kleine-mismoderatietopic deel XXX zoals je weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:11
Bor schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:15:
[...]

Die 2e reactie heeft een punt en staat momenteel op +1. Dat is gewoon een prima te verdedigen score. Laten we ons hier niet focussen op individuele moderaties maar op de toename van ongemodereerde posts.
Waar het nu op staat is compleet irrelevant. Als eerder ook door mijzelf aangegeven, en enkele posts geleden ook nog door een andere tweaker.
ArnoutV schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:30:
Ik open ook een artikel niet nog een keer om de reacties te bekijken.
Op het moment dat ik het artikel gelezen heb en de comments gelezen heb, was de waardering dat de post die ik aanhaalde "informatief" was.

Correcties achteraf, zijn irrelevant voor mijn leeservaring op dat moment.

En nogmaals, de zaken zijn niet los van elkaar te zien. Want de gedane moderaties zijn als aangegeven overwegend gewoon likes/dislikes. Een post die niet geliked of gedisliked wordt is een ongemodereerde post. Zo moeilijk zou dit niet moeten zijn om te begrijpen. Er dient gewoonweg onder ogen gezien te worden dat het systeem qua rating zoals Tweakers deze omschrijft, niet functioneert.

Daar ligt na al deze jaren nog altijd het grootste probleem. Er wordt gedaan alsof mismoderaties incidentele problemen zijn. Er wordt gepretendeerd alsof het systeem in den beginselen conform intentie functioneert. De realiteit is dat het door gebruikers simpelweg als thumbs up, thumbs down a la facebook gebruikt wordt.

Succes ermee in ieder geval. 1 januari 2025 zal vermoedelijk weer mijn enige front page bijdrage zijn om mensen een gelukkig nieuw jaar te wensen. Zal het verder ook in 2025 wel bij blijven vermoed ik. De frontpage lol is er voor mij in ieder geval al lang af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

psychodude schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:26:
[...]

Waar het nu op staat is compleet irrelevant. Als eerder ook door mijzelf aangegeven, en enkele posts geleden ook nog door een andere tweaker.
Dat is zeer relevant. We focussen ons op de netto score. Die staat in het genoemde geval gewoon goed / op een verdedigbare hoogte. De betreffende moderatie waar je op reageert was van slechts 1 persoon en die is zelfs aangepast zie ik. Geen probleem dus; het moderatiesysteem en het mismoderatie topic doen daar hun werk.
En nogmaals, de zaken zijn niet los van elkaar te zien. Want de gedane moderaties zijn als aangegeven overwegend gewoon likes/dislikes.
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Was dat zo dan zag je veel meer +3's en -1's. Mensen die met name die scores hanteren zijn er wel maar die zien doorgaans vrij rap de mogelijkheid tot modereren ingetrokken worden wegens misbruik.
Een post die niet geliked of gedisliked wordt is een ongemodereerde post.
Ook niet waar. Een moderatie is geen like / dislike. Een +1 voor "relevant" kan je in mijn ogen echt niet als een like zien maar puur als een beoordeling op basis van toegevoegde waarde en kwaliteit.
De realiteit is dat het door gebruikers simpelweg als thumbs up, thumbs down a la facebook gebruikt wordt.
Ook niet waar, zie mijn eerdere opmerking. Ja dit gebeurd en daar wordt op ingegrepen. Je generaliseert hier echt enorm. Je hebt het zelf ook niet op deze manier toegepast toch?

Anyway, we gaan van links naar rechts, van individuele potentiele mismoderaties naar het algemene systeem (en weer terug). Dit topic gaat over de toename van ongemodereerde posts.
Succes ermee in ieder geval. 1 januari 2025 zal vermoedelijk weer mijn enige front page bijdrage zijn om mensen een gelukkig nieuw jaar te wensen. Zal het verder ook in 2025 wel bij blijven vermoed ik. De frontpage lol is er voor mij in ieder geval al lang af.
Dat is jammer en ik begrijp het ook niet helemaal los van het feit dat je zo te zien altijd al actiever op het forum was dan op de frontpage. Als ik naar de laatste reacties van jouw hand kijk staat er (bijna) niets verkeerd en scoor je vrij consistent +1 en +2 waarbij je een zeer nette gemiddelde reactiescore hebt. Het moderatiesysteem lijkt ook hier gewoon prima te werken.

[ Voor 64% gewijzigd door Bor op 12-10-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bor schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:22:
Ik hoor af en toe opmerkingen als "ik heb gelijk want ik heb heel veel duimpjes (of +3)", "iedereen is het met mij eens want ik heb veel duimpjes" (ook al is de reactie nog zo slecht) en soort gelijke zaken wanneer ik bijvoorbeeld moet ingrijpen.
Maar "af en toe opmerkingen" klinkt als een heel andere schaal. Perfectie bestaat nergens. Ik zie nergens op het forum topics over posts met te veel of te weinig duimpjes. Moderatie op de frontpage is een dagelijks terugkerende discussie, terwijl er toch veel meer posts op het forum zijn.
Ook is een neveneffect dat mensen bewust en onbewust proberen te "sturen" middels de duimpjes; het is veelal puur een "mee eens" waarmee reacties die veel duimpjes hebben in een topic sneller de overhand krijgen. Ook zie ik bv posts thumbs up krijgen die onvriendelijk zijn of waar anderzijds wel wat op aan te merken is, zelfs in dit en soortgelijke topics. De thumbs up werken wat mij betreft echt niet.
Ik vind het verschil met het huidige syteem steeds kleiner worden. Bijna alle reactie krijgen een 0 of een 1 score, dat is effectief hetzelfde als een duimpje omhoog of geen duimpje. We hebben in andere scores maar die worden zo weinig gebruikt dat ik maar weinig verschil zie met het forum (of nu.nl) waarop posts soms worden "gepinned" onder een artikel (vergelijkbaar met +2/+3) en soms helemaal worden weggehaald (vergelijkbaar met -1/-2). Voor het allergrootste deel van de reacties zijn er twee scores: 0 en 1 en die worden (ook) gebruikt als eens/oneens.
De thumbs up werken wat mij betreft echt niet.
Daar zijn we het op zich over eens en ik wil voorkomen dat we op de frontpage afschuiven naar een binair systeem als duimpjes, als het niet al zo is.

Dat onvriendelijke of andere "foute" posts ook duimpjes krijgen is niet anders dan dat minder goede posts een +1 krijgen.
Een duimpje is meer dan eens alleen "mee eens" of "vind ik leuk" ipv een compliment.
Is dat ooit ergens opgeschreven of is dit jouw interpretatie? Niet dat jouw intepretatie verkeerd is, maar ik interpreteer het anders. Ik vraag het omdat ik er gek genoeg niks over kan vinden in de forum FAQ.
Er staat alleen "Thumbs-ups kun je in alle topics geven, tenzij dit door een crewlid is uitgeschakeld." zonder enige aanwijzing wanneer het gepast is om een duimpje te geven.
Ze worden voor de meest uiteenlopende en soms matig tot slechte reacties gegeven. Het aantal keren dat een thumbs up echt puur als compliment wordt gebruikt (bv voor de inzet in een post) ligt niet zo hoog in mijn ogen.
Wederom denk ik dat het verschil met het frontpage systeem helemaal niet zo groot is. We gaan wel een stuk ontspannener om met duimpjes en volgens mij bestaat het beeld dat de bedoeling is.

Dat ik als regular niet eens wist dat we een knop hadden om op duimpjes te filteren zegt misschien ook wat over hoeveel kleiner de rol van duimpjes op het forum is. (Eerlijk gezegd heb ik hem wel eens gezien maar was het al weer vergeten, het gebruik ervan voegt voor mij niks toe).

Er is ook nog een knop om je eigen thumbs-up-posts te selecteren. Dat suggereert dat die duimpjes vooral een persoonlijke beoordeling zijn (en dus niet objectief zoals we graag willen van moderaties). Dat is pure interpretatie van mij maar zonder verdere aanwijzingen kun je alle kanten op. Vandaar mijn vraag of er ergens is vastgelegd wat we verwachten bij duimpjes.

Ik wil niet te veel offtopic gaan over het forum, mijn belangrijkste punt is dat FP-moderatie steeds meer een binaire keuze is en we effectief op duimpjes afstevenen. Of mensen modereren op grond van kwaliteit of op grond van mening is maar moeilijk vast te stellen als er maar 2 keuzes zijn. Op iedere post is altijd wel iets aan te merken op grond waarvan je kan verdedigen dat het geen +1 is maar een 0 dus geen teken van meningmodden is.

Nogmaals, dit is geen pleidooi voor duimpjes. Integendeel, maar juist daarom ben ik steeds minder tevreden met de FP-moderatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
RoD schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 21:55:
Het eerlijke antwoord is dat er niet veel gebeurt. Dat komt vooral omdat er geen consensus is en er ook geen quick wins zijn. Ik denk dat alleen ingrijpende voorstellen voor verbetering gaat zorgen en dan moet je wel heel zeker zijn dat het ook gaat werken en dat er een meerderheid achter staat.
Dank voor het eerlijke antwoord. Ik begrijp dat het niet makkelijk is, maar het is ook wel een zwaktebod om dan maar niks te doen. In het verleden deden we verschillende grote aanpassingen per jaar. Ik kan me niet herinneren dat daarbij ooit echt concensus is gezocht. Nu is het al weer 2 jaar geleden dat we een kleine aanpassing hebben gehad en, voor zover ik weet, is die niet eens op succes geëvalueerd.

Ik heb liever jou eerlijke antwoord dan aan het lijntje te worden gehouden met de suggestie dat er achter de schermen een hoop speelt. Als kleine verbetervoorstellen er niet door komen dan zal een ingrijpend voorstel er zeker niet door komen. Zoals het er nu voor staat gaat niemand ooit nog een groot voorstel doen want het is bij voorbaat verspilde moeite als geen manier is om er over te beslissen. Ik zie dat jij veel tijd en moeite in je voorstel hebt gestoken. Als dat niet genoeg is om iets in beweging te zetten dan weet ik niet wat er wel moet gebeuren. Daarmee zeg ik niet dat jouw plan direct moet worden uitgevoerd, zo werkt de wereld niet, maar zoals altijd blijft het bij een discussie die uiteindelijk dood bloedt en er geen enkele beslissing genomen wordt.

Perfecte plannen bestaan niet. Verbetering krijg je door dingen uit te proberen en te evalueren of het werkt en dan bij te sturen. Wij sturen niet meer bij en proberen het niet eens. Als iemand van het moderatieteam zo'n plan voorstelt verdient dat een serieuze afweging. Dat is iets anders dan kijken of er 100% consensus is.
Trouwens, ook als die consensus er wel was zou ik niet weten hoe we er iets mee moeten doen.
Wmb gaat het wel gewoon op de schop, maar ik bepaal het hier niet. Misschien maar goed ook :)
De vraag is wie het wel bepaalt. Bij jouw voorstel zie ik vooral mensen die het in grote lijnen met je eens zijn. Als ik eerlijk ben wil ik zelf de andere kant op maar ik ben wel bereid om jouw voorstel uit te proberen zodat we het kunnen evalueren. Ik heb eerlijk gezegd een beetje genoeg van discussieren met mensen om vervolgens vast te stellen dat er toch niks gaat veranderen, of ik ze nu kan overtuigen of niet, omdat niemand in staat lijkt om iets op de agenda te zetten.

Er is wel het "mooie features" board, maar het voelt ook niet goed om de wensen direct bij de developers over de muur te gooien. Heel veel reacties zijn er meestal ook niet in dat board en het voelt dus niet als de juiste plek om grote verandering voor te stellen. Maar wat dan wel, als jij, Moonsugar en Femme allemaal aangeven dat ze niks kunnen doen, waar strandt het schip dan?

Ik snap dat development duur is en er keuzes moeten worden gemaakt, maar deze discussie loopt al 15 jaar. De frontpage is één van de kernonderdelen voor Tweakers en de belangrijkste manier om nieuwe mensen te bereiken. Commentaar van gebruikers is een belangrijk onderdeel van wat Tweakers onderscheidt van dertien-in-een-dozijn nieuwsaggregators.

In dit topic heeft een hele sloot gebruikers gemeld dat de lol er van af is het moderatiesysteem tegenwoordig demotiverend werkt. Het aantal reacties loopt terug, de gemiddelde score daalt sterk, en het aantal ongemodereerde posts loopt op. We hebben het niet over incidentele hobbels of marginale verschillen maar over langlopende trends die al jaren lopen.

Moderatie is in de eerste plaats een sociale interactie. Het gevoel dat mensen (lezers en schrijvers) er bij hebben is het allerbelangrijkste aspect van moderatie. Als mensen zich er niet meer prettig bij voelen zou dat een belangrijk signaal moeten zijn. Moderatie is er om de site beter te maken, het naleven van de regels is geen doel op zich.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Nu online

jdh009

FP ProMod
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:34:
[...]
Er is wel het "mooie features" board, maar het voelt ook niet goed om de wensen direct bij de developers over de muur te gooien. Heel veel reacties zijn er meestal ook niet in dat board en het voelt dus niet als de juiste plek om grote verandering voor te stellen. Maar wat dan wel, als jij, Moonsugar en Femme allemaal aangeven dat ze niks kunnen doen, waar strandt het schip dan?
Voor mij heeft het ook weinig zin om verder te discussiëren als er geen vooruitzicht is en niemand verantwoordelijkheid kan of mag nemen, of daar uiteindelijk geen tijd voor heeft of de wil/wens er niet is. Ik dacht echter dat @Moonsugar mogelijk wel iets kon betekenen, maar nu weinig tijd heeft.

Ik was even aan het kijken op de subpagina 'Wie zitten er achter Tweakers?' via de pagina 'Over Tweakers'.

Misschien kunnen enkelen van hen binnen de afdeling Product, Development & BI (ik neem aan dat deze afdeling uiteindelijk hierover gaat) hier nog iets meer over zeggen?
@jelle. @ikloon @crisp

Bijna niemand heeft daar een account, dus hopelijk zit de juiste persoon erbij. Sorry als de tag verkeerd is.

[ Voor 5% gewijzigd door jdh009 op 15-10-2024 18:46 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik zat me zo ondertussen ook al af te vragen wat ik hier nog doe. Ik heb aangevinkt dat ik dit topic wil volgen omdat ik de site een warm hart toedraag en er wel over mee wil denken, maar als daar verder niet zo veel mee gedaan wordt, is het mij allemaal een beetje te academisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:45:
[...]
Ik vind het verschil met het huidige syteem steeds kleiner worden. Bijna alle reactie krijgen een 0 of een 1 score, dat is effectief hetzelfde als een duimpje omhoog of geen duimpje.
Zo werken duimpjes doorgaans niet en dat weet jij volgens mij ook wel. Bij duimpjes wordt doorgaans het aantal geteld; meer duimpjes is hoger gescored. Men plust omhoog (en / of is naar beneden aan het minnen) als je ook thumbs down toestaat. Zie bv Reddit en hoe duimpjes hier op het forum worden toegepast.
Is dat ooit ergens opgeschreven of is dit jouw interpretatie? Niet dat jouw intepretatie verkeerd is, maar ik interpreteer het anders.
Dit is hoe duimpjes in mijn ogen over het algemeen werken. Ik ken geen enkele implementatie waar een duim bijvoorbeeld echt enkel als compliment wordt ingezet.

[ Voor 27% gewijzigd door Bor op 15-10-2024 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

P_Tingen schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:27:
Ik zat me zo ondertussen ook al af te vragen wat ik hier nog doe. Ik heb aangevinkt dat ik dit topic wil volgen omdat ik de site een warm hart toedraag en er wel over mee wil denken, maar als daar verder niet zo veel mee gedaan wordt, is het mij allemaal een beetje te academisch
Ik kan niet anders dan naar de eerdere reactie van Moonsugar en RoD verwijzen in deze. Die beschrijven beide goed hoe de vlag erbij hangt in mijn ogen. Ik kan het niet mooier maken helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-05 15:16
Bor schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:37:
[...]

Zo werken duimpjes doorgaans niet en dat weet jij volgens mij ook wel. Bij duimpjes wordt doorgaans het aantal geteld; meer duimpjes is hoger gescored. Men plust omhoog (en / of is naar beneden aan het minnen) als je ook thumbs down toestaat. Zie bv Reddit en hoe duimpjes hier op het forum worden toegepast.

[...]

Dit is hoe duimpjes in mijn ogen over het algemeen werken. Ik ken geen enkele implementatie waar een duim bijvoorbeeld echt enkel als compliment wordt ingezet.
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen upvoten en een duimpje.

Duimpje = ik ben akkoord of vind ik ook, maar verder blijft de reactie op de plaats waar ze is.
Upvoten = ik ben akkoord én de reactie gaat naar boven in de rangorde.

Er valt voor beide wat te zeggen.
Wat ik eerst wil zien onder een artikel (op het moment dat ik het lees) is: wat is een nuttige aanvulling op het artikel door een gebruiker vanuit dienst leefwereld? Ik wil niet noodzakelijk de reactie met de meest duimpjes zien, of de meest populaire reactie. Maar je moet mensen wel de optie geven om te roepen (klikken): "ik ben akkoord" of "ik vind dit ook". Dat is een natuurlijke reflex. Als je dat niet doet, krijg je mismoderaties, want het moderatiesysteem is nu net niet bedoeld om te zeggen "vind ik ook". Het desbetreffende mismoderatietopic staat er vol van, en dat zijn enkel nog maar de gemelde mismoderaties. Waarschijnlijk een onderschattig. Als mijn reactie verkeerd wordt gemodereerd, dan denk ik, "oké... terug over naar de orde van de dag". En zo zullen er nog wel mensen zijn.

Maar wat hier over het hoofd wordt gezien door Tweakers, is dat nieuws vluchtig is. Het is hierboven al door andere mensen aangehaald.

Zijn er statistieken over hoeveel mensen in de praktijk de filterknop voor reacties gebruiken? Dat vraag ik mij echt af.

Mensen lezen een artikel één keer, kijken naar de reacties, en zijn weg. Hooguit komen ze een keer terug als iemand reageert op hun reactie. Dat verkeerd gemodereerde reacties zich (soms) corrigeren, is dus enkel maar leuk voor de archieven, maar voegt niets toe aan mijn ervaring als gebruiker.

[ Voor 3% gewijzigd door Flying Hawkic op 16-10-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Flying Hawkic schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:17:
[...]

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen upvoten en een duimpje.

Duimpje = ik ben akkoord of vind ik ook, maar verder blijft de reactie op de plaats waar ze is.
Upvoten = ik ben akkoord én de reactie gaat naar boven in de rangorde.
Doel je hier op de sortering van reacties of in totaliteit? Ik vraag mij af of dat in the end verschil maakt. Meer duimpjes wordt doorgaans gezien als beter beoordeeld / meer waard dan andere reacties, ook al sorteer je hier niet op. Zie de duimpjes op het forum hier en elders.

Het komt uiteindelijk mede neer op persoonlijke voorkeur. Ik ben zelf geen voorstander van een duimpjes of upvote systeem mede gezien ik dat eigenlijk nergens echt goed zie werken.

Anyway, gebaseerd op de reactie van Moonsugar en RoD eerder kunnen we blijven discussieren maar ik vraag mij af hoeveel zin dat heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Bor schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:36:
[...]

Doel je hier op de sortering van reacties of in totaliteit?
Hoe bedoel je?

Over de betekenis van duimpjes kan je discussiëren maar ik zie het als "vind ik ook". Het betekent in mijn ogen niet noodzakelijk dat de reactie kwalitatief meer waard is (daar moet je iets anders voor voorzien dan een duimpje). Dat komt terug op het onderscheid dat ik hierboven heb gemaakt: maak een onderscheid tussen "vind ik ook" (= mening) en het beoordelen van de kwaliteit van een reactie. Ik kan akkoord zijn met een mening, maar de reactie kwalitatief niet bijzonder vinden. Dat onderscheid is m.i. nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bor schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:37:
Ik baseer me vooral op hoe het hier op het forum werkt. Duimpjes worden hier heel vriendelijk gebruikt en volgens mij zijn het er niet veel die filteren of sorteren op duimpjes, al kan het technisch gezien.

Voor de stemmer/moderator maakt het weinig uit, die geeft een 0 of een +1 aan 90% van de posts. Geef dan maar één enkele knop om op te drukken (of niet). Dan winnen we misschien nog iets door de vereenvoudigde userinterface.
Ik schrijf niet duimpjes /enkel/ als compliment gebruikt worden, je trekt het in het extreme. Hier op het forum worden ze wel heel veel als simpel compliment of bedankje gebruikt, In veel gevallen zal dat natuurlijk ook samenvallen mensen zijn dankbaar voor een correct antwoord enzo).

Ik denk dat de duimpjes weinig invloed hebben op hoe mensen het forum ervaren, en dat zie ik als nadeel.
Ik zie echter geen doorlopende grote frustraties over het onderwerp, geen jarenlang lopende topics of duimpjes of moderatie en geen gedemotiveerde forumgangers, en dat is weer een groot voordeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:14

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Beetje offtopic misschien, maar het valt me ook op dat er 9/10 recent (nieuwe) topics over vloerverwarming / warmte pomp gaat of bouw daarvan etc

Kan men dit ergens filteren dat je dat niet wilt zien? oid

Alleen ICT gerelateerde zaken ziet etc

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prince
Noob_Saibot schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:24:
Beetje offtopic misschien, maar het valt me ook op dat er 9/10 recent (nieuwe) topics over vloerverwarming / warmte pomp gaat of bouw daarvan etc

Dit is inderdaad erg offtopic. Zeker dat je juist zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:17:
Ik baseer me vooral op hoe het hier op het forum werkt. Duimpjes worden hier heel vriendelijk gebruikt en volgens mij zijn het er niet veel die filteren of sorteren op duimpjes, al kan het technisch gezien.
Duimpjes worden hier vriendelijk gebruikt maar ook met enige regelmaat om op de man, onvriendelijke, zuigende reacties te plussen (want reacties met veel duimpjes vallen meer op) nog lost van de standaard "mee eens" etc. Het lijkt soms net Facebook ;)

Naast hoe het gebruikt wordt is het denk ik ook een persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Noob_Saibot schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:24:

Dat is inderdaad niet ontopic hier. Ik neem aan dat je het op het over het forum hebt? In je instellingen kan je een forum filter vinden waar je misschien iets aan hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bor schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 08:36:
Anyway, gebaseerd op de reactie van Moonsugar en RoD eerder kunnen we blijven discussieren maar ik vraag mij af hoeveel zin dat heeft.
Dat gevoel krijg ik ook en dat is niet goed.

Het roept vragen op hoe de relatie tussen community en organisatie functioneert. Ik heb altijd wel afstand ervaren tussen het bedrijf en de community (en misschien is dat maar goed ook) maar dit voelt problematisch. Als we zelfs het gesprek niet aan kunnen gaan wordt het wel lastig. Iedereen snapt dat er niet per direct veranderingen kunnen worden doorgevoerd en zeker niet zonder goed plan, maar we zullen ergens moeten beginnen.

Als we ooit iets willen verbeteren zullen we tijdig moeten voorsorteren zodat het ooit aan de beurt komt. Het is ook niet alsof we het over een klein of onbetekend deel van Tweakers hebben. Dat er wachtrij is met andere prioriteiten zijn kan ik begrijpen want Tweakers is groot maar als zelfs een plekje in de wachtrij onbespreekbaar is vind ik dat zorgelijk.

Overigens kreeg ik van de eerste posts van Moonsugar een andere indruk, namelijk dat de situatie zorgelijk is vraagt om verder onderzoek. Ik heb de hoop dus nog niet opgegeven maar zonder feedback blijft het in het duister tasten, misschien heeft het geen zin om deze discussie voort te zetten maar wachten tot de problemen wel kritiek zijn is ook geen goede aanpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Nu online

jdh009

FP ProMod
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:08:
[...]

Overigens kreeg ik van de eerste posts van Moonsugar een andere indruk, namelijk dat de situatie zorgelijk is vraagt om verder onderzoek. Ik heb de hoop dus nog niet opgegeven maar zonder feedback blijft het in het duister tasten, misschien heeft het geen zin om deze discussie voort te zetten maar wachten tot de problemen wel kritiek zijn is ook geen goede aanpak.
Die indruk had ik ook, vandaar mijn opmerking in mijn vorige reactie. Als ik haar laatste reactie erbij pak, is dit zeker geen definitieve 'nee'. Maar zelfs als zij ermee aan de slag gaat, zal er uiteindelijk een ontwikkelaar nodig zijn om aanpassingen door te voeren. Er zullen dus uiteindelijk meer middelen vrijgemaakt moeten worden dan alleen haar beperkte tijd.
Moonsugar schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:05:
Ik zal zodra ik daar weer even tijd voor kan maken wat vervolgvragen opstellen uit jullie reacties. Zoals eerder aangegeven kan dit wel even duren omdat ik dit naast de rest van mijn prioriteiten momenteel ernaast pak, dus houd daar alsjeblieft rekening mee. :)

[ Voor 14% gewijzigd door jdh009 op 16-10-2024 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:08:
[...]

Als we zelfs het gesprek niet aan kunnen gaan wordt het wel lastig. Iedereen snapt dat er niet per direct veranderingen kunnen worden doorgevoerd en zeker niet zonder goed plan, maar we zullen ergens moeten beginnen.
Misschien begrijp ik je verkeerd. Dit hele topic is volgens mij bewijs dat het gesprek juist wel gevoerd wordt. Het wel uiteindelijk aan Tweakers om te bepalen wat ze met de input gaan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Bor schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:25:
Misschien begrijp ik je verkeerd. Dit hele topic is volgens mij bewijs dat het gesprek juist wel gevoerd wordt.
Nee, aan het echte gesprek zijn we nog niet begonnen. We zijn nog bezig met vaststellen of er een probleem is waar we iets mee moeten doen.

Je schreef zelf dat deze discussie geen zin heeft en Moonsugar en Rod geven hetzelfde signaal. Dat is geen gesprek maar een afwijzing. (Dit is geen persoonlijk verwijt, deze mensen hebben netjes aangegeven dat zij niet de juiste personen zijn, maar we komen er niet verder mee.)
Het wel uiteindelijk aan Tweakers om te bepalen wat ze met de input gaan doen.
Uiteraard, maar ik zie weinig bepalingen maar alleen verwijzingen naar anderen die iets moeten gaan doen of beslissen. Ik zie nergens een beslissing om iets (of niets) te doen en ik krijg de indruk dat "Tweakers" het probleem niet ziet. Ik weet niet wie "Tweakers" is of hoe ik daar mee in contact kom. Er is niemand die namens Tweakers spreekt.

Deze website gaat me aan het hart en het is niet mijn stijl om toe te kijken als ik iets langzaam zie afbrokkelen. Dus blijf ik aandacht vragen tot ik het gevoel krijg dat de boodschap is ontvangen door iemand die wel een beslissing kan nemen of tenminste weet wat het juiste traject is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:02:
[...]

Ik zie nergens een beslissing om iets (of niets) te doen en ik krijg de indruk dat "Tweakers" het probleem niet ziet. Ik weet niet wie "Tweakers" is of hoe ik daar mee in contact kom. Er is niemand die namens Tweakers spreekt.
Ik kan hier alleen verwijzen naar @Moonsugar
In haar eerdere reactie (zie pin) staat ook al het e.e.a..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Bor schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:29:
[...]

Duimpjes worden hier vriendelijk gebruikt maar ook met enige regelmaat om op de man, onvriendelijke, zuigende reacties te plussen (want reacties met veel duimpjes vallen meer op) nog lost van de standaard "mee eens" etc. Het lijkt soms net Facebook ;)

Naast hoe het gebruikt wordt is het denk ik ook een persoonlijke voorkeur.
Vind jij dat reacties met duimpjes meer opvallen? Ik vind van niet eigenlijk. Het valt alleen op als je er naar kijkt, maar dan moet je er echt bewust naar kijken. Het is niet zo dat forumreacties met veel duimpjes een andere kleur krijgen bijvoorbeeld, zoals wel met reacties op de FP gebeurt. Die vallen inderdaad meer op. Op het forum heb ik dat gevoel niet (ja sorry, het is weer een gevoel ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Flying Hawkic schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Vind jij dat reacties met duimpjes meer opvallen? Ik vind van niet eigenlijk. Het valt alleen op als je er naar kijkt, maar dan moet je er echt bewust naar kijken. Het is niet zo dat forumreacties met veel duimpjes een andere kleur krijgen bijvoorbeeld, zoals wel met reacties op de FP gebeurt. Die vallen inderdaad meer op. Op het forum heb ik dat gevoel niet (ja sorry, het is weer een gevoel ;) ).
Reacties met thumbs up vallen alleen al op omdat ze visueel afwijken van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Bor schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:33:
[...]

Reacties met thumbs up vallen alleen al op omdat ze visueel afwijken van de rest.
Bij mij vallen ze niet op. mijn custom css heeft de kleuren op het forum er uit gesloopt.
Heb ook de .css opgezocht om de reactie scores weg te halen maar krijg helaas de groene waas en omranding van posts nog niet van de FP.

Moet zeggen dat een forum zonder score me prima bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 20:56
Bor schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:33:
[...]

:? Ik dacht dat het misschien door m'n Custom CSS kwam, maar zelfs met dat uit heb ik geen idee waar je het over hebt. Het enige wat ik bij forumposts zie qua thumbs up is een nummertje rechtsboven. Noem jij dat visueel afwijkend, of zie jij nog iets anders?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Hahn schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:20:
[...]

:? Ik dacht dat het misschien door m'n Custom CSS kwam, maar zelfs met dat uit heb ik geen idee waar je het over hebt. Het enige wat ik bij forumposts zie qua thumbs up is een nummertje rechtsboven. Noem jij dat visueel afwijkend, of zie jij nog iets anders?
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Dat is visueel afwijkend van een reactie waar geen thumbs up is gegeven. Ik begrijp uit jullie reacties dat jullie een andere kleur oid hadden verwacht. Ik had denk ik wat duidelijker kunnen zijn in dit geval.

Ter verduidelijking wat ik bedoel (expres even een reactie met relatief weinig thumbs genomen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PlSz5Xfp7D4rsWlWW44oDpPPOQo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y9hbcfN5DgiP2UENuqFhYVSY.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Bor op 16-10-2024 15:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
Bor schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:24:
[...]

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Dat is visueel afwijkend van een reactie waar geen thumbs up is gegeven. Ik begrijp uit jullie reacties dat jullie een andere kleur oid hadden verwacht. Ik had denk ik wat duidelijker kunnen zijn in dit geval.
Een nummertje dat anders is noem ik niet visueel afwijkend, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Hahn schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:30:
[...]

Dat kan natuurlijk. Voor mij is het dat wel gezien het aantal thumbs altijd op dezelfde plek staat en default 0 is. Een ander getal valt (mij) daarom op. Vandaar mijn extra verduidelijking. Nu moet ik zeggen dat dit weinig met ongemodereerde reacties van doen heeft wat mij betreft.

[ Voor 10% gewijzigd door Bor op 16-10-2024 15:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prince
Hahn schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:30:
[...]

Ik begrijp dat dit je mening is en dat je die mag uiten; Bor heeft het misschien niet zo goed omschreven en dat heeft hij ook al gezegd en verduidelijkt. Het is ondertussen dus duidelijk wat hij bedoelt. Ik begrijp niet welke toegevoegde waarde jouw bericht nog heeft. Daarnaast is het ook off topic.

Persoonlijk denk ik dat dit soort "doorgaan op reeds verduidelijkte statements" niet bevorderlijk is voor het on topic gesprek. We willen tenslotte iets bereiken en Bor is daar wellicht een belangrijke schakel in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
*Knip*, kunnen we de discussie wel wat minder verhit voeren?

[ Voor 91% gewijzigd door Zeehond op 16-10-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Prince schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:39:
[...]

We willen tenslotte iets bereiken en Bor is daar wellicht een belangrijke schakel in.
Ik weet dat niet en betwijfel of dat correct is. Bor heeft zelf eigenlijk al aangegeven dat het vooral van @Moonsugar moet komen, niet van hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Nu online

jdh009

FP ProMod
Flying Hawkic schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:25:
[...]

Ik weet dat niet en betwijfel of dat correct is. Bor heeft zelf eigenlijk al aangegeven dat het vooral van @Moonsugar moet komen, niet van hem.
Klopt, uiteindelijk moet dit door Tweakers worden opgepakt. Daar is dus iemand voor nodig die in dienst is en (uiteindelijk) een ontwikkelaar die eventuele veranderingen doorvoert. Bor is gewoon een vrijwilliger die als mod/admin extra taken uitvoert (corrigeer me als ik het mis heb). Daardoor heeft hij, net als @RoD, slechts beperkte invloed maar wel kennis die van waarde is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

jdh009 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:50:
[...]

Klopt, uiteindelijk moet dit door Tweakers worden opgepakt. Daar is dus iemand voor nodig die in dienst is en (uiteindelijk) een ontwikkelaar die eventuele veranderingen doorvoert. Bor is gewoon een vrijwilliger die als mod/admin extra taken uitvoert (corrigeer me als ik het mis heb). Daardoor heeft hij, net als @RoD, slechts beperkte invloed maar wel kennis die van waarde is.
Klopt. Uiteindelijk hebben wij niet zoveel meer invloed dan niet-crew. Het belangrijkste dat er voor kan zorgen dat er wat beweging in de zaak komt is een concreet aantal verbeteringen waar een meerderheid hier ook achter kan staan. Ik heb destijds een poging gewaagd, maar helaas lijkt er niet een soort consensus te zijn.

Uiteindelijk zijn we het er allemaal wel over eens dat verbeteringen wenselijk zijn, maar hoe dat dan concreet moet... daar wordt het lastig.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Moonsugar
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 31-05 09:53

Moonsugar

Communitymanager
Gezien de vele activiteiten en verwachtingen die hier leven, wil ik graag nog eens jullie aandacht vragen voor mijn laatste post: Moonsugar in "Toename van ongemodereerde posts"

Zoals daar aangegeven zijn we bezig met het verzamelen en analyseren van data om beter te begrijpen hoe groot het probleem is. Dit kost helaas wat tijd. Ik merk dat er inmiddels op de een of andere manier verwachtingen zijn ontstaan dat we hier direct actie op kunnen ondernemen (wat begrijpelijk is gezien het onderwerp), maar dit is helaas niet iets dat we op korte termijn kunnen oppakken (dat geldt voor alles overigens; planningen staan nu eenmaal vast). Zoals in mijn eerdere post aangegeven zijn we van mening dat het systeem op dit moment goed genoeg functioneert en past bij Tweakers, maar ook erkennen we dat het altijd beter kan en zeker niet perfect is. Er zijn dus momenteel geen plannen om dit rigoreus te veranderen. Zodra we meer duidelijkheid hebben over de data en onze bevindingen deel ik dit graag met jullie.

De discussie over het moderatiesysteem speelt al langer, en er zijn zowel voor- als tegenstanders, intern en extern. Ons developmentteam is klein en het potentieel omgooien of aanpassen van een systeem vraagt zorgvuldige afwegingen en planning. Ik vraag daarom jullie geduld en begrip hiervoor. Het taggen van collega's helpt in dit geval niet, omdat ik namens het hele team spreek. Het gaat dus niet om mijn persoonlijke tijd, maar om de bredere prioriteiten en planning van meerdere teams.

Wel wil ik alvast aangeven dat we, zelfs als we samen concluderen dat er aanpassingen nodig zijn, niet meteen kunnen beloven dat deze direct worden doorgevoerd. De uiteindelijke keuzes worden door meerdere mensen achter de schermen gemaakt en zijn afhankelijk van de prioriteiten binnen de organisatie en andere lopende projecten bij Tweakers.

Voel je uiteraard vrij om hier verder te discussiëren over het systeem en mogelijke verbeteringen. We lezen zeker mee en waarderen jullie input. Het afdwingen van zaken via dit topic helpt echter niet en kan bij beide partijen vooral tot frustratie leiden. We doen ons best binnen de mogelijkheden die we hebben.

Has wares if you have coin 💰

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-05 10:16
Volgens mij denken jullie allemaal veel te moeilijk.

Omdat het commerciële aspect op Tweakers.net steeds zichtbaarder is geworden, is het logisch dat er minder "engagement" door "normale bezoekers" is.

En waarom zouden ze ook gratis werken voor een bedrijf?
Dat bedrijf kan ook iemand inhuren die de moderaties doet. Desnoods iemand in die ver van de arbeidsmarkt weg staat maar wel Nederlands kan lezen en schrijven en een toetsenbord en muis kan bedienen.

Daarnaast, omdat de features die eerst karmapunten kosten om te unlocken nu gebruikt kunnen worden zonder karma in te leveren, is er ook geen reden meer om door middel van posts modereren karma te farmen.

CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:02:
Uiteraard, maar ik zie weinig bepalingen maar alleen verwijzingen naar anderen die iets moeten gaan doen of beslissen. Ik zie nergens een beslissing om iets (of niets) te doen en ik krijg de indruk dat "Tweakers" het probleem niet ziet. Ik weet niet wie "Tweakers" is of hoe ik daar mee in contact kom. Er is niemand die namens Tweakers spreekt.

Deze website gaat me aan het hart en het is niet mijn stijl om toe te kijken als ik iets langzaam zie afbrokkelen. Dus blijf ik aandacht vragen tot ik het gevoel krijg dat de boodschap is ontvangen door iemand die wel een beslissing kan nemen of tenminste weet wat het juiste traject is.
Kan je ook niet met de gedachte "Laat ze maar in hun eigen sop gaarkoken" er vrede mee hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door RoestVrijStaal op 21-10-2024 23:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 16:14
RoestVrijStaal schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:00:
Volgens mij denken jullie allemaal veel te moeilijk.

Omdat het commerciële aspect op Tweakers.net steeds zichtbaarder is geworden, is het logisch dat er minder "engagement" door "normale bezoekers" is.
En dit is het voor mij ook. Ik modereer geen posts meer. Want waarom zou ik moeite doen als ik keer op keer merk dat er vanuit tweakers totaal geen moeite wordt gedaan als dingen "lastig" worden.

Denk aan MaxICT, Cookie weigeren, etc. Als een topic lastig wordt wordt deze gesloten, verwijzen ze je naar een ander topic om je daar compleet te negeren.

Dus waarom zou ik werk voor hen moeten doen, als ze andersom niet normaal om kunnen gaan met hun members?

Met wel een duidelijke opmerking: Een groot deel van de tweakers medewerkers kan hier niks aan doen, het is een bepaalde groep die hier zeer consistent in is. En dat is zeker sinds de DPG overname erger geworden.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-05 10:16
corset schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:02:
[...]

En dit is het voor mij ook. Ik modereer geen posts meer. Want waarom zou ik moeite doen als ik keer op keer merk dat er vanuit tweakers totaal geen moeite wordt gedaan als dingen "lastig" worden.

Denk aan MaxICT, Cookie weigeren, etc. Als een topic lastig wordt wordt deze gesloten, verwijzen ze je naar een ander topic om je daar compleet te negeren.

Dus waarom zou ik werk voor hen moeten doen, als ze andersom niet normaal om kunnen gaan met hun members?

Met wel een duidelijke opmerking: Een groot deel van de tweakers medewerkers kan hier niks aan doen, het is een bepaalde groep die hier zeer consistent in is. En dat is zeker sinds de DPG overname erger geworden.
Ik denk dat het iets te makkelijk is om "vrijwilligers" (=Frontpage-moderators, crew, Forum-moderators, "roodjassen" etc.), "medewerkers" (=redacteuren, Moonsugar, ...?), het bedrijf "Tweakers.net" en het bedrijf "DPG" op één hoop te gooien. Vooral omdat ik door de jaren heen gemerkt heb dat ieder groepje mensen eigen belangen erop na houden. Zelfs zo dat die (erg) met elkaar botsen.

Desalniettemin hebben sommige acties van degenen die ik zonet heb benoemd wel bijgedragen dat bezoekers die al wat langer mee lopen hun activiteit temperen.

[ Voor 0% gewijzigd door RoestVrijStaal op 22-10-2024 19:04 . Reden: een actor vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
RoestVrijStaal schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:42:
[...]
Ik denk dat het iets te makkelijk is om "vrijwilligers" (=Frontpage-moderators, crew, Forum-moderators, "roodjassen" etc.), "medewerkers" (=redacteuren, Moonsugar, ...?) en het bedrijf "Tweakers.net" op één hoop te gooien. Vooral omdat ik door de jaren heen gemerkt heb dat ieder groepje mensen eigen belangen erop na houden. Zelfs zo dat die (erg) met elkaar botsen.

Desalniettemin hebben de acties van degenen die ik zonet heb benoemd wel bijgedragen dat bezoekers die al wat langer mee lopen hun activiteit temperen.
Nogmaals, het is een beperkte groep die dit doet. Dat had ik in de post ook al aangegeven.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
RoestVrijStaal schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:00:
Volgens mij is dat niet het probleem, in ieder geval niet voor mij. Al zou het wel zo zijn dan geloof ik dat het kan veranderen. Natuurlijk heeft de commercie invloed, direct of indirect, maar ik denk dat het er los van staat.
Dat bedrijf kan ook iemand inhuren die de moderaties doet. Desnoods iemand in die ver van de arbeidsmarkt weg staat maar wel Nederlands kan lezen en schrijven en een toetsenbord en muis kan bedienen.
Gezien de gespecialiseerde onderwerpen waar we het over hebben geloof ik niet dat het zou werken. Sterker nog, ik denk dat het de problemen erger zou maken, ons systeem is gebouwd op de aanname dat er een groot aantal moderatoren is met verschillende inzichten. Volgens mij is deel van ons probleem dat we barrieres opgooien die het moeilijker maken om mee te doen (zoals dat mensen moderatierechten moeten aanvragen).
Een klein groepje ingehuurde moderatoren zou dan helemaal niet werken.
Daarnaast, omdat de features die eerst karmapunten kosten om te unlocken nu gebruikt kunnen worden zonder karma in te leveren, is er ook geen reden meer om door middel van posts modereren karma te farmen.
Eens, al kun je wel korting op je abonnement krijgen, maar dat is alleen nuttig voor abonnee's en dat zijn toch al de meer geëngageerde gebruikers. Ik verwacht half een boze reactie op het woord "farmen" dat in de gamewereld een negatieve bijklank heeft, maar in deze context is daar niks mis mee. Het is precies de bedoeling van karma (gameification) dat mensen wat extra doen voor een triviale beloningen.
Kan je ook niet met de gedachte "Laat ze maar in hun eigen sop gaarkoken" er vrede mee hebben?
Nee, dan heb ik geen Tweakers, daar heb ik niks aan.

Ik ben op het punt gekomen dat ik moet opgeven omdat me duidelijk is dat er niet genoeg wil is om te veranderen bij de mensen die daar invloed op hebben, maar dat is niet iets waar ik vrede mee heb.
Als je denkt "Mensen willen wel, maar er is geen consensus" dan willen ze niet hard genoeg. Concensus bereik je niet met een perfect plan, maar als een redelijk plan te verkiezen is boven niks doen. Dat vereist een gevoel van urgentie, een besef dat verandering nodig is. Het enige wat ik nog kan doen is informatie leveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:42
Als langdurig member van Tweakers valt me ook op dat buiten de moderatie het aantal reacties op artikelen an sich ook erg terug lijkt te lopen. Topics met een hoog, laat ik het generiek omschrijven 'maatschappelijk eenvoudige interesse' scoren nog redelijk wat reacties. Artikelen die ik zelf zou scharen als 'Tweakers artikelen', scoren met enige regelmaat niet meer dan 25 reacties, soms zelfs minder. Artikelen met meer dan 100 reacties zijn eigenlijk meer uitzondering dan regel. Dat is mijn inziens niet denderend voor een vrij bekende nieuwssite, in tegendeel. Vrij summier.

Als ik dan reacties langs zien komen dat we het moderatie systeem moeten ombouwen. Krijg ik heel sterk het idee dat we nu een technische oplossing aan het bedenken zijn voor een maatschappelijk/imago/bezoekers probleem. Namelijk (te) weinig engagement. Als er verhoudingsgewijs weinig wordt gereageerd is er ook weinig moderatie inzet. Dat is niet zo'n complexe oorzaak-gevolg redenatie.

Opmerkingen dat de community niet serieus genomen wordt (gechargeerd samengevat) zijn ook verre van nieuw voor mij. Na meerdere 'community vs beleid' discussies die tot niks zijn uitgelopen na veel tijd en moeite over de jaren. Dit oud zeer proef ik bij meer 'oudgediende'. De community discussie en helemaal realisatie wat de huidige koers doet is wat mij betreft een belangrijk al dan niet primaire onderdeel van het probleem. Met de overduidelijke commercialisatie en daarbij gebruikte generalisatie van content en Tweakers in zijn geheel. Spreek je ook een ander publiek aan dan waar Tweakers bekend mee is geworden. Daar horen ook andere verwachtingen bij.

Tussen de regels door lijkt men het moderatie probleem als een soort verassing te zien. Als dit echt als een verassing is gekomen dan heb ik toch sterk het gevoel dat het hele community gebeuren van Tweakers niet land. Of men het als irrelevant ziet voor de operatie en omzet. Of wellicht gewoon als leuk buzzword. Wat het ook mag zijn, het legt wel de wond bloot. De (voorheen) hechte community van enthousiastelingen maakt(e) de site. Niet de frontpage content alleen.

Of het generaliseren beter of slechter is, dat is sterk afhankelijk wie je de vraag stelt. De content, reacties en forumposts geven mij in ieder geval glashelder aan dat er nu een hele andere groep actief is dan 10, 15 en zelfs 20 jaar terug. Persoonlijk vind ik dit jammer omdat ik geen klik meer heb met het geheel. Content die mij op technische diepgang wel aanspreekt haal ik elders en het forum ben ik geen actief member meer van door de vele kwalitatief ondermaatse input. Ook de legio, om de terminologie van eerdere reacties hier te gebruiken 'Facebook reacties' gevoed met veel 'emotie modereren' (fanboy/stoken) op de frontpage doen me weinig goed. Ook stoor ik me steeds vaker aan het groeiend aantal kwalitatief ondermaatse 'hap snap' nieuwsartikelen. Zo samenvattend maakt het voor mij hoofdstuk Tweakers op deze koers wel een beetje eindig om eerlijk te zijn.

Samenvattend ben ik van mening dat dit het directe gevolg is van een overduidelijke koers naar simplificatie en generalisatie. Met als doel om maar zo veel mogelijk bezoekers te trekken vanwege puur commercieel oogpunt. Dit zullen over het algemeen generieke bezoekers zijn die geen of weinig interesse hebben in engagement. Helemaal in iets wat ze weinig tot niks oplevert, namelijk moderatie van een handje vol comments onder een artikel. Als ze überhaupt al een account hebben aangemaakt. Minder engagement, geeft minder posts, geef minder moderatie, en herhaal. Een neerwaartse spiraal die al een paar jaar gestaag doorloopt.

Wat kan je hier aan doen? Ik denk dat er grofweg 3 opties liggen.
-Accepteren dat het zo is en het laten. Mijn verwachting is dat het reageren en vooral modereren dan helemaal afsterft op termijn.

-Trek meer moderators aan, die comments neutraal voorzien van een score. Denk aan parttimers die in dienst zijn. Vrijwilligers (mods of bezoekers) alleen ga je het in dit stadium zonder aanpassingen niet meer mee redden. Op zichzelf ook geen houdbare optie mijn inziens. Dit zal uitlopen in hetzelfde resultaat als de vorige optie.

-Stoppen met de generalisatie en inzetten op het aantrekken van mensen die bereid zijn tot meer engagement. Dus terug naar de specialisatie site van vroeger. Ik ben realistisch genoeg om te weten dat onder de huidige eigenaren en resultaten uit het verleden dit een utopie gedachte is maar ik wil hem wel delen.

Laat ik afsluitend zeggen. Het moderatiesysteem is technisch in orde, zoals ik al eerder aangaf is dat echt pure symptoombestrijding. Dat is zonde van ieders tijd, dus laat die gedachte alsjeblieft varen. Maak voor jullie zelf de keuze op bestuursniveau tussen engagement en zo veel mogelijk views/clicks scoren. Beide is niet realistisch, dat is jezelf voor de gek houden. Kiezen jullie voor de engagement, ga daar dan ook echt serieus vol overtuiging mee aan de slag. Niet weer de zoveelste "pappen en nathouden show", zoals bij eerdere discussies bij o.a. 'cookiewall', 'tracking' en 'plus artikelen'. Vertrouwen en bereidheid voor onderbouwde input vanuit communityleden ben je sneller kwijt dan je wint. In de loop van de jaren zijn hierdoor al een hoop mensen weggegaan. Verwacht dus geen volle zalen maar wantrouwen en kritische mensen. Is er geen bereidheid vanuit directie voor een structurele koerswijziging, ook een valide optie natuurlijk. Dan is het voor mij in ieder geval wel de laatste keer dat ik hier moeite in ga steken. Laat ik het beestje dan ook maar gewoon benoemen. Voor de geloofwaardigheid van Tweakers, stop dan ook met dit soort community focused initiatieven en features in de toekomst.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
naaitsab schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:29:
Als langdurig member van Tweakers valt me ook op dat buiten de moderatie het aantal reacties op artikelen an sich ook erg terug lijkt te lopen. Topics met een hoog, laat ik het generiek omschrijven 'maatschappelijk eenvoudige interesse' scoren nog redelijk wat reacties. Artikelen die ik zelf zou scharen als 'Tweakers artikelen', scoren met enige regelmaat niet meer dan 25 reacties, soms zelfs minder. Artikelen met meer dan 100 reacties zijn eigenlijk meer uitzondering dan regel. Dat is mijn inziens niet denderend voor een vrij bekende nieuwssite, in tegendeel. Vrij summier.

Als ik dan reacties langs zien komen dat we het moderatie systeem moeten ombouwen. Krijg ik heel sterk het idee dat we nu een technische oplossing aan het bedenken zijn voor een maatschappelijk/imago/bezoekers probleem. Namelijk (te) weinig engagement. Als er verhoudingsgewijs weinig wordt gereageerd is er ook weinig moderatie inzet. Dat is niet zo'n complexe oorzaak-gevolg redenatie.

Opmerkingen dat de community niet serieus genomen wordt (gechargeerd samengevat) zijn ook verre van nieuw voor mij. Na meerdere 'community vs beleid' discussies die tot niks zijn uitgelopen na veel tijd en moeite over de jaren. Dit oud zeer proef ik bij meer 'oudgediende'. De community discussie en helemaal realisatie wat de huidige koers doet is wat mij betreft een belangrijk al dan niet primaire onderdeel van het probleem. Met de overduidelijke commercialisatie en daarbij gebruikte generalisatie van content en Tweakers in zijn geheel. Spreek je ook een ander publiek aan dan waar Tweakers bekend mee is geworden. Daar horen ook andere verwachtingen bij.

Tussen de regels door lijkt men het moderatie probleem als een soort verassing te zien. Als dit echt als een verassing is gekomen dan heb ik toch sterk het gevoel dat het hele community gebeuren van Tweakers niet land. Of men het als irrelevant ziet voor de operatie en omzet. Of wellicht gewoon als leuk buzzword. Wat het ook mag zijn, het legt wel de wond bloot. De (voorheen) hechte community van enthousiastelingen maakt(e) de site. Niet de frontpage content alleen.

Of het generaliseren beter of slechter is, dat is sterk afhankelijk wie je de vraag stelt. De content, reacties en forumposts geven mij in ieder geval glashelder aan dat er nu een hele andere groep actief is dan 10, 15 en zelfs 20 jaar terug. Persoonlijk vind ik dit jammer omdat ik geen klik meer heb met het geheel. Content die mij op technische diepgang wel aanspreekt haal ik elders en het forum ben ik geen actief member meer van door de vele kwalitatief ondermaatse input. Ook de legio, om de terminologie van eerdere reacties hier te gebruiken 'Facebook reacties' gevoed met veel 'emotie modereren' (fanboy/stoken) op de frontpage doen me weinig goed. Ook stoor ik me steeds vaker aan het groeiend aantal kwalitatief ondermaatse 'hap snap' nieuwsartikelen. Zo samenvattend maakt het voor mij hoofdstuk Tweakers op deze koers wel een beetje eindig om eerlijk te zijn.

Samenvattend ben ik van mening dat dit het directe gevolg is van een overduidelijke koers naar simplificatie en generalisatie. Met als doel om maar zo veel mogelijk bezoekers te trekken vanwege puur commercieel oogpunt. Dit zullen over het algemeen generieke bezoekers zijn die geen of weinig interesse hebben in engagement. Helemaal in iets wat ze weinig tot niks oplevert, namelijk moderatie van een handje vol comments onder een artikel. Als ze überhaupt al een account hebben aangemaakt. Minder engagement, geeft minder posts, geef minder moderatie, en herhaal. Een neerwaartse spiraal die al een paar jaar gestaag doorloopt.

Wat kan je hier aan doen? Ik denk dat er grofweg 3 opties liggen.
-Accepteren dat het zo is en het laten. Mijn verwachting is dat het reageren en vooral modereren dan helemaal afsterft op termijn.

-Trek meer moderators aan, die comments neutraal voorzien van een score. Denk aan parttimers die in dienst zijn. Vrijwilligers (mods of bezoekers) alleen ga je het in dit stadium zonder aanpassingen niet meer mee redden. Op zichzelf ook geen houdbare optie mijn inziens. Dit zal uitlopen in hetzelfde resultaat als de vorige optie.

-Stoppen met de generalisatie en inzetten op het aantrekken van mensen die bereid zijn tot meer engagement. Dus terug naar de specialisatie site van vroeger. Ik ben realistisch genoeg om te weten dat onder de huidige eigenaren en resultaten uit het verleden dit een utopie gedachte is maar ik wil hem wel delen.

Laat ik afsluitend zeggen. Het moderatiesysteem is technisch in orde, zoals ik al eerder aangaf is dat echt pure symptoombestrijding. Dat is zonde van ieders tijd, dus laat die gedachte alsjeblieft varen. Maak voor jullie zelf de keuze op bestuursniveau tussen engagement en zo veel mogelijk views/clicks scoren. Beide is niet realistisch, dat is jezelf voor de gek houden. Kiezen jullie voor de engagement, ga daar dan ook echt serieus vol overtuiging mee aan de slag. Niet weer de zoveelste "pappen en nathouden show", zoals bij eerdere discussies bij o.a. 'cookiewall', 'tracking' en 'plus artikelen'. Vertrouwen en bereidheid voor onderbouwde input vanuit communityleden ben je sneller kwijt dan je wint. In de loop van de jaren zijn hierdoor al een hoop mensen weggegaan. Verwacht dus geen volle zalen maar wantrouwen en kritische mensen. Is er geen bereidheid vanuit directie voor een structurele koerswijziging, ook een valide optie natuurlijk. Dan is het voor mij in ieder geval wel de laatste keer dat ik hier moeite in ga steken. Laat ik het beestje dan ook maar gewoon benoemen. Voor de geloofwaardigheid van Tweakers, stop dan ook met dit soort community focused initiatieven en features in de toekomst.
Mooie en nette post, die je wellicht heel wat tijd heeft gekost wat toont dat je het ergens toch wel spijtig vindt. Je zegt eigenlijk om een stapje terug te nemen en dat het probleem groter is dan het moderatiesysteem, en daar heb je waarschijnlijk wel een punt. Hierboven is er ook al naar verwezen dat het moderatiesysteem maar een deel is in het geheel, maar wel "bijdraagt" aan wat je hierboven beschrijft, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
naaitsab schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:29:
Als langdurig member van Tweakers valt me ook op dat buiten de moderatie het aantal reacties op artikelen an sich ook erg terug lijkt te lopen.
Dat klopt helaas, zowel het aantal reacties per dag als per nieuwsartikel loopt terug, en het aantal nieuwsartikelen per dag ook. Overigens lijkt er een sterke correlatie te zijn tussen het aantal nieuwsartikelen en het aantal reacties. Dat is misschien voor de hand liggend (minder artikelen -> minder reacties) maar wel goed om het achterhoofd te hebben.

Het (gemiddeld!) aantal reacties per artikel is redelijk constant. In de afgelopen 15 jaar is dat nooit minder 70 reacties per artikel geweest en nooit meer dan 110 reacties en dat zijn de extremen. Als ik de piekjes weglaat is het een vrij constante 90 reactie per post met slechts een lichte daling.

Wat ik nog niet onderzocht heb, maar wel vermoed, is dat het gemiddelde wel vrij constant is maar dat de variatie groter is. Een klein aantal artikelen krijgt heel veel reacties en een groot aantal vrij weinig, maar dat is dus nie tmeer dan een vermoeden.

De verschuiving gaat heel langzaam en enige variatie is normaal, maar ik zie alleen nog maar dalende lijntjes en iedere lijntje is een waarschuwing. Niet iedere waarschuwing wijst op een echt probleem, maar alles samen ontstaat er wel een somber beeld.
Topics met een hoog, laat ik het generiek omschrijven 'maatschappelijk eenvoudige interesse' scoren nog redelijk wat reacties. Artikelen die ik zelf zou scharen als 'Tweakers artikelen', scoren met enige regelmaat niet meer dan 25 reacties, soms zelfs minder. Artikelen met meer dan 100 reacties zijn eigenlijk meer uitzondering dan regel.
Ik vind "eenvoudige" artikelen geen probleem als ze er bij komen. Ik geloof dat een brede en diverse basis gezond is. Ik ben wel bang dat de felle reacties op sommige van die artikelen (bv rond C19) maskeren dat er steeds minder engagement is bij andere artikelen. In de C19 periode was het zelfs uitzonderlijk druk hier op Tweakers maar daarna is die piek ingestort en (weer) een dalende lijn geworden.
Dat klopt maar moderatie is altijd een technische oplossing voor een sociaal probleem. Als er moderatie is dan hebben we al geaccepteerd dat we op een of andere manier proberen bij te sturen. Een mentaliteitsverandering is echter lastig. Zeker als er geen overenstemming is wat de juiste mentaliteit is.
(Zie ook Structureel te laag gemod en Het aanpassen van de moderatiescores en Herijking moderatie frontpage) .
Ik heb opgegeven om dat direct te bereiken. Het moderatiesysteem aanpassen is haalbaarder.

Moderatie is bedoeld om bij te sturen, enerzijds door goede posts makkelijk vindbaar te maken en anderzijds door mensen te stimuleren om goede posts te schrijven. Mensen laten zich makkelijk bijsturen met kleine stimulansen als karmapunten, duimpjes, mooie scores en dat soort middelen. Niet iedereen is daar even gevoelig voor maar een hoop mensen wel. Indirect laat een moderatie ook zien dat de post gelezen is en dat is ook weer stimulerend. Mensen schrijven om gelezen te worden, een ongelezen post voelt als verspilde moeite.

Ik ben van mening dat het punt is bereikt dat we ons doel voorbij zijn geschoten en de moderatie (en/of het gebrek er aan) niet meer stimulerend is maar juist demotiverend. Een lange post schrijven die niet gelezen wordt of zelfs bestraft met een 0 is frustrerend (los van de vraag of het een terechte moderatie is of niet).
De richtlijnen zijn een doel op zich geworden terwijl de richtlijnen niet eens objectief zijn. Of een post "interessant" is, is natuurlijk zeer persoonlijk. Het steeds strenger interpreteren van de richtlijnen zie ik indirect als erkenning dat het niet goed gaat. De richtlijnen zijn ooit opgezet met flinke speelruimte in de veronderstelling dat een groot aantal moderaties uiteindelijk wel de juiste score oplevert. Dat werkt niet als de gemiddelde reactie maar 2 moderaties krijgt.

Het systeem is demotiverend voor schrijvers omdat de gemiddelde reactiescores is gedaald tot 0.4. De kans is groter dat je een 0 of geen score krijgt is groter dan de kans dat je een 1 krijgt. Gemiddeld genomen krijg je dus een negatieve stimulans voor het posten van een reactie. Het is niet gek dat mensen dan stoppen met moeite doen.
Tussen de regels door lijkt men het moderatie probleem als een soort verassing te zien. Als dit echt als een verassing is gekomen dan heb ik toch sterk het gevoel dat het hele community gebeuren van Tweakers niet land.
Er is altijd wel een groot gat geweest tussen de community en de realiteit dat een vrij klein aantal mensen dat de beslissingen neemt. Voor mijn gevoel is het verschil dat die groep vroeger meer deel van de community was. Ik kwam ze dagelijks tegen op het forum en op de frontpage maar dat is steeds zeldzamer. Een heel stel zie ik eigenlijk nooit buiten de delen van het forum die bij hun functie horen. Verschillende leden van het frontpage-moderatie team posten minder dan eens per maand zelf een reactie.
Dat neem ik niemand individueel kwalijk, zeker niet de mensen voor wie het "maar" een baan is, maar het helpt niet.
We hebben de laatste jaren steeds meer drempels opgeworpen die het moeilijker maken om te modereren.
De meeste recente is dat moderatierechten expliciet moeten worden aangevraagd. Het kan niet anders dat het aantal moderatoren daardoor afneemt en we hebben er al te weinig.

Ik heb de indruk dat de invloed van het vaste modereerteam enorm veel groter is geworden (op grond van het aantal posts dat precies een x6 moderatie krijgt) en dat deze mensen behoorlijk overbelast zijn en op de grens van overspannen.

Het systeem dat we hebben is ontworpen om laagdrempelig en grootschalig te zijn. Iedereen doet mee en het systeem compenseert voor verschil in inzicht, ervaring, etc... Die laagdrempeligheid en grootschaligheid is aan het verdwijnen en wordt steeds meer het werk van een vast moderatieteam dat ook steeds kleiner lijkt te worden en zelf z'n nieuwe leden kiest (of niet). Hier moet ik een slag om de arm houden want ik heb er weinig inzicht in maar je ziet steeds dezelfde paar gebruikers in de Frontpagemoderatietopics. Er zijn er vast meer die zich nooit met de discussie bemoeien maar dan vraag ik me af hoe betrokken die nog zijn. Ik heb in ieder geval het gevoel dat het een steeds kleiner clubje wordt.
Laat ik afsluitend zeggen. Het moderatiesysteem is technisch in orde, zoals ik al eerder aangaf is dat echt pure symptoombestrijding. Dat is zonde van ieders tijd, dus laat die gedachte alsjeblieft varen.
Ik denk ook dat het probleem meer zit in hoe we het systeem gebruiken dan in de technische implementatie. Niettemin denk ik dat aanpassingen kunnen helpen om denkpatronen en gewoontes te veranderen. Dat is immers de basis onder het bestaan van moderatie.

Er is zelfs een duidelijk voorbeeld. We hebben ooit +3 toegevoegd om het zo (psychologisch) makkelijker te maken om posts een +2 score te geven. Dat werkte geweldig, opeens vloog het aantal +2 posts om hoog. Dat is niet alleen om psychlogische redenen maar ook om wiskundige. Met een mediaan wordt altijd naar het midden toe afgerond, je hebt een absolute meerderheid van de stemmen nodig om een +3 of -1 te krijgen. Dat was de bedoeling van die keuze m
Dat heeft 10 jaar lang effect gehad maar is de laatste jaren langzaam gedaald. Op een gegeven moment is het punt bereikt dat +3 zo zeldzaam is geworden dat +2 weer het (realistische) maximum is. Sindsdien is het aantal +2 posts ook sterk gedaald. De laatste twee jaar duikt het stijl naar beneden.

Omdat het in het verleden goed heeft gewerkt en technisch (relatief) eenvoudig is zou ik voorstellen om een +4 en +5 toe te voegen, of desnoods halve punten introduceren zodat er meer tussenstappen zijn voor je het hoogste niveau hebt bereikt waar we perfectie verwachten.

Ik geloof niet dat moderatie de bron van de situatie is of dat de oplossing zit in technische aanpassingen, maar het heeft wel invloed. Als directe sociale veranderingen te moeilijk zijn dan zet ik in op wat wel haalbaar is, namelijk eenvoudige aanpassingen aan het moderatiesysteem in de hoop dat we daarmee andere veranderingen kunnen stimuleren.

Ik wil vooral niet dat (gebrek aan) moderatie een zuur gevoel achter laat bij mensen die hun best doen om iets bij te dragen. Zo ervaar ik het wel steeds vaker.

[ Voor 6% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 24-10-2024 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Nu online

jdh009

FP ProMod
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:14:
[...]

Dat klopt helaas, zowel het aantal reacties per dag als per nieuwsartikel loopt terug, en het aantal nieuwsartikelen per dag ook. Overigens lijkt er een sterke correlatie te zijn tussen het aantal nieuwsartikelen en het aantal reacties. Dat is misschien voor de hand liggend (minder artikelen -> minder reacties) maar wel goed om het achterhoofd te hebben.
De statistieken van het aantal reacties lijken te dalen, en vorig jaar was er een afname van 27% ten opzichte van 2020. Dit is het laagste punt sinds de metingen in 2014 en de eerste keer dat deze onder de 600k reacties duikt sinds de metingen terugkijkend tot 2014. Ik heb het idee dat deze afname zich dit jaar voortzet, maar dat gevoel kan ik (nog) niet met cijfers onderbouwen; daar moeten we nog iets meer dan twee maanden op wachten. Minder reacties betekent in ieder geval minder engagement, en minder aanwezigheid leidt mogelijk tot minder moderaties. Al weet ik niet of de cijfers die jij had verzameld correleren met deze overal statistieken uit de nieuwsjaarsposts.

review: Gelukkig nieuwjaar! - We blikken terug op een bizar 2020
review: Een gelukkig nieuwjaar! - We blikken terug op een mooi 2023

[ Voor 3% gewijzigd door jdh009 op 24-10-2024 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
jdh009 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:30:
De statistieken van het aantal reacties lijken te dalen, en vorig jaar was er een afname van 27% ten opzichte van 2020. Dit is het laagste punt sinds de metingen in 2014 en de eerste keer dat deze onder de 600k reacties duikt sinds de metingen terugkijkend tot 2014. Ik heb het idee dat deze afname zich dit jaar voortzet, maar dat gevoel kan ik (nog) niet met cijfers onderbouwen; daar moeten we nog iets meer dan twee maanden op wachten. Minder reacties betekent in ieder geval minder engagement, en minder aanwezigheid leidt mogelijk tot minder moderaties. Al weet ik niet of de cijfers die jij had verzameld correleren met deze overal statistieken uit de nieuwsjaarsposts.
Dat klopt, ik heb dat bewust weggehouden uit dit topic omdat (waarschijnlijk) niet direct gerelateerd is aan Frontpagemoderatie en ik het zie als iets waar wij geen invloed op hebben. Ik neem aan dat de data-analysten van Tweakers dat wel weten en serieus nemen. Ik durf niet te zeggen of het iets te maken heeft met Tweakers zelf doet of dat het grotere beweging van de markt is (bv richting social media of video of etc...).

Met dramatisch discussies over de toekomst van Tweakers of zo iets schieten we niks. Ik ben niet uit op revolutie maar op evolutie. Aanpassen aan de situatie zoals die is. Ik weet niet welke aanpassingen het beste zijn maar wel dat stilstand uiteindelijk achteruitgang is.
Daarom heb ik gekozen voor een focus op haalbare technische aanpassingen zoals het moderatiesysteem.

De laatste aanpassing van het moderatie-systeem is gevormd door de C19 drukte. Er was een grote instroom van nieuwe gebruikers en de emoties liepen hoog op. In die context is het begrijpelijk dat er is gekozen om de drempel voor moderatoren te verhogen en strenger te gaan modereren.
Zie .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers

Op zich prima, dat is aanpassen aan de situatie van het moment, precies wat ik wil, maar nu is het weer tijd.
Ik vrees dat de C19-piek de lange termijn trend heeft verborgen die al sinds 2018 zichtbaar is (dat is wel natte-vinger werk).
Volgens mij moeten we op dit moment proberen om moderatie aantrekkelijker en toegankelijker te maken.

Na zo'n verhaal voel ik dat ik dit moet onderbouwen. Iedereen houdt van plaatjes, dus...:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNllDwbdN9TVUGNtH5GESKMv3Ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yLSkP9Smr2XYEaY0FVeyFxUg.png?f=fotoalbum_large

Let op:
1. Dit is geen exacte data maar een lopend gemiddelde (11 maanden) zodat we de lange termijn beter zien.
2. Ik geef geen exacte getallen want ik kijk maar naar een deel van Tweakers. De vorm van de grafiek komt (imho) echter goed overeen met de data uit de jaar overzichten.
3. Let op de C19 piek. We weten precies waarom het toen zo druk.

Ten slotte. De vorige aanpassingen van het moderatiesysteem waren in 2015. Dat jaar is duidelijk zichtbaar in de grafiek. Ik kan niet hard maken dat het iets met die aanpassingen te maken heeft of welke aanpassing de grootste invloed heeft, maar de plotselingen omslag in het aantal ongemodereerde posts valt wel op (in relatieve getallen is het nog sterker). En zo snap je ook hoe ik bij de insteek van dit topic ben gekomen.

Het geeft in ieder geval hoop dat het moderatiesysteem inderdaad verschil maakt en dat veranderingen invloed hebben. Ik weet niet zeker welke veranderigen we nu nodig hebben maar soms moet je dingen proberen. Soms is veranderen om het veranderen goed in het kader van "verandering van spijs doet eten", het geeft een kans om vastgeroeste patronen te doorbreken en fris naar de situatie te kijken. Daarom sta ik ook open voor verandervoorstellen die imho de verkeerde kant op gaan (zoals duimpjes). Ik heb liever dat we iets proberen en het dan moeten terugdraaien of aanpassen dan dat we te lang vast blijven houden aan een bepaalde implementatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:42
Flying Hawkic schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:49:
[...]

Mooie en nette post, die je wellicht heel wat tijd heeft gekost wat toont dat je het ergens toch wel spijtig vindt. Je zegt eigenlijk om een stapje terug te nemen en dat het probleem groter is dan het moderatiesysteem, en daar heb je waarschijnlijk wel een punt. Hierboven is er ook al naar verwezen dat het moderatiesysteem maar een deel is in het geheel, maar wel "bijdraagt" aan wat je hierboven beschrijft, denk ik.
Dat is zeker zo, ik kom hier al langer dan gisteren, wat wellicht ook niet helpt in de huidige status van de site. Vermoedelijk door de moeite die Capslock erin heeft gestoken heb ik er ook nog een poging aan gewaagd. Of dit wederom gaat uitlopen in de volgende 'goed verhaal, doen we niks mee' situatie, tijd zal het leren. Vanuit mijn kant is het in ieder geval het enige lange bericht wat ik eraan wijd zo lang er geen bereidheid word getoond om het roer om te gaan gooien. Die fout heb ik vorige keren wel gemaakt en heeft mij en ook een hoop andere heel veel tijd gekost zonder resultaat.
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:14:
[...]

Er is altijd wel een groot gat geweest tussen de community en de realiteit dat een vrij klein aantal mensen dat de beslissingen neemt. Voor mijn gevoel is het verschil dat die groep vroeger meer deel van de community was. Ik kwam ze dagelijks tegen op het forum en op de frontpage maar dat is steeds zeldzamer. Een heel stel zie ik eigenlijk nooit buiten de delen van het forum die bij hun functie horen. Verschillende leden van het frontpage-moderatie team posten minder dan eens per maand zelf een reactie.
Dat neem ik niemand individueel kwalijk, zeker niet de mensen voor wie het "maar" een baan is, maar het helpt niet.

[...]
Ik denk dat we redelijk op 1 lijn zitten, zelf zou ik zeggen dat je al iets te ver de diepte in duikt om te zoeken waar het probleem zit. Door de koers en publiek is het aantal mensen dat iets wil doen voor de site gewoon sterk afgenomen. Je kan proberen om deze mensen te lokken met psychologische trucjes zoals duimpjes en kleurtjes. Dan ben je mijn inziens alsnog niet met het daadwerkelijke probleem bezig. Wat eigenlijk niet eens een probleem is maar een verschuiving in het landschap met dit als een van de gevolgen. Wat wij de lading 'probleem' geven.

Volgens mij heb je de eerdere discussies die ik aanhaalde ook live meegemaakt en weet je het verloop en de resultaten daarvan. Ik waardeer je inzet maar tot nu toe heb ik in ieder geval geen indicatoren gezien om daarin door te gaan pakken. Het lijkt weer een herhaling van zetten te zijn die aansluit bij je stuk uit de quote.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 13-11-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Een heel groot deel van de reacties in bovengenoemde artikel zijn gemodereerd door een enkele individu met een x2 weging. Dat verklaart ook waarom je in veel gevallen een even aantal ziet.

Het is overigens ook niet per se heel lastig om een x2 weging te krijgen. Die wordt automatisch toegekend op basis van bepaalde criteria.

Dat is overigens geen tegenargument voor je punt dat er te weinig moderators zijn, want het feit dat een groot deel van de reacties maar door een enkel iemand zijn beoordeeld, is natuurlijk niet ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
RoD schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:59:
Een heel groot deel van de reacties in bovengenoemde artikel zijn gemodereerd door een enkele individu met een x2 weging. Dat verklaart ook waarom je in veel gevallen een even aantal ziet.

Het is overigens ook niet per se heel lastig om een x2 weging te krijgen. Die wordt automatisch toegekend op basis van bepaalde criteria.

Dat is overigens geen tegenargument voor je punt dat er te weinig moderators zijn, want het feit dat een groot deel van de reacties maar door een enkel iemand zijn beoordeeld, is natuurlijk niet ideaal.
Bedankt voor je reactie, ik had inmiddels zelf al door waar mijn denkfout zat en heb de post ingetrokken omdat het hoofdargument er totaal naast zat en dat zou andere informatie ook maar in een verkeerd licht zetten. Sorry voor de spam.

[ Voor 4% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 13-11-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

RoD schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:59:
Ideaal is anders maar zo lang de moderaties in lijn zijn met de richtlijnen is het ook niet problematisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
Bor schreef op woensdag 13 november 2024 @ 19:14:
[...]

Ideaal is anders maar zo lang de moderaties in lijn zijn met de richtlijnen is het ook niet problematisch.
Dat is wel echt een geweldige dooddoener. Mensen geven hier hun mening. Steken er tijd in. En de reactie. "Ja maar het is geen probleem". Je zou ook kunnen denken dat als mensen er zoveel moeite in steken ze het graag anders willen zien.

1 Rode poster geeft een inhoudelijke reactie waar je ook wat aan hebt. Een andere rode poster "het is geen probleem" zonder iets van onderbouwing, informatie of wat dan ook. Erg jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
corset schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:18:
[...]

Dat is wel echt een geweldige dooddoener. Mensen geven hier hun mening. Steken er tijd in. En de reactie. "Ja maar het is geen probleem". Je zou ook kunnen denken dat als mensen er zoveel moeite in steken ze het graag anders willen zien.

1 Rode poster geeft een inhoudelijke reactie waar je ook wat aan hebt. Een andere rode poster "het is geen probleem" zonder iets van onderbouwing, informatie of wat dan ook. Erg jammer.
De twee reacties spreken elkaar niet tegen, al lijkt dat op het eerste gezicht wel zo.
Dat reacties weinig moderaties krijgen is niet ideaal, maar zolang de moderaties die dan gedaan worden in lijn zijn met de FAQ is het niet problematisch. Misschien zelfs beter dan dat reacties veel moderaties ontvangen die onterecht zijn omdat er slecht gemodereerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

corset schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:18:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom je zo verbolgen reageert. Zo lang de netto score goed uitkomt is het geen probleem dat een reactie weinig moderaties heeft gekregen. Het gaat immers uiteindelijk om de netto score.

Zo lang reacties goed staat maakt het mij niet uit of ze 1 of 100 moderaties hebben gezien Een groot aantal moderaties is ook geen doel op zich maar vooral een noodzaak gezien de richtlijnen niet altijd worden gevolgd en je op die manier middels de mediaan foute moderaties kan uitfilteren.

Idealiter zien we zo veel mogelijk reacties met zo weinig mogelijk moderaties (en daarmee inspanning) gemodereerd wat mij betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 17-11-2024 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
Bor schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:31:
[...]

Ik snap niet helemaal waarom je zo verbolgen reageert. Zo lang de netto score goed uitkomt is het geen probleem dat een reactie weinig moderaties heeft gekregen. Het gaat immers uiteindelijk om de netto score. Zo lang reacties goed staat maakt het mij niet uit of ze 1 of 100 moderaties hebben gezien Een groot aantal moderaties is ook geen doel op zich maar vooral een noodzaak gezien de richtlijnen niet altijd worden gevolgd en je op die manier middels de mediaan foute moderaties kan uitfilteren. Idealiter zien we zo veel mogelijk reacties met zo weinig mogelijk moderaties (en daarmee inspanning) gemodereerd wat mij betreft.
Als je denkt dat dat verbolgen is.. mja. Eerder verbazing. Je hoeft niet altijd alles als een aanval te zien ;)

Ik vond het gewoon een interresant contrast om te zien. Maar goed, ik blijf bij de mening van mijn eerdere post. En als toevoeging. Als er dan zo weinig gemod wordt, is het dan nog wel nuttig? Of zijn er wijzigingen nodig om te zorgen dat er wel gemod gaat worden.

Persoonlijk mod ik bijna nooit meer omdat het toch geen nut heeft. Ik kan elk bericht wel in het mismod topic posten. Maar daar verzand het dan ook vaak in mening vs mening itt objectieve informatie (waar het om zou moeten gaan).

Heb ik zelf een oplossing? Helaas niet, maar op dit moment vind ik het jammer dat een systeem wat in concept gewoon goed is eigenlijk minder en minder gebruikt wordt. Als er uiteindelijk een .Plan komt met "Moderatie systeem stopt, want het heeft niet het gewenste effect en kost teveel" zou het me niet verbazen. En dat is toch jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford

Santford

FP PowerMod
@corset Zo’n .plan komt er op korte termijn niet, zie ook deze reactie van onze community manager: Moonsugar in "Toename van ongemodereerde posts"
Zoals in mijn eerdere post aangegeven zijn we van mening dat het systeem op dit moment goed genoeg functioneert en past bij Tweakers, maar ook erkennen we dat het altijd beter kan en zeker niet perfect is. Er zijn dus momenteel geen plannen om dit rigoreus te veranderen.

[ Voor 15% gewijzigd door Santford op 17-11-2024 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Santford schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:39:
@corset Zo’n .plan komt er op korte termijn niet, zie ook deze reactie van onze community manager: Moonsugar in "Toename van ongemodereerde posts"

[...]
Vind je het heel erg dat ik dit met een korrel zout neem? Er zijn genoeg dingen geroepen "Dit gaat voorlopig niet gebeuren" en opeens "Oops toch wel". Eerst zien dan geloven. Maar goed, het is duidelijk dat input hierin niet gewenst is want er is totaal geen probleem. Alles gaat goed en probleemloos volgens de rode posters hier.

• Bor

Bor

corset schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:52:
[...]

Maar goed, het is duidelijk dat input hierin niet gewenst is want er is totaal geen probleem. Alles gaat goed en probleemloos volgens de rode posters hier.
Mag ik je vragen constructief te blijven? Er zijn verschillende inzichten, dat is duidelijk maar zaken proberen te forceren zorgt alleen maar voor irritatie over en weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
Bor schreef op donderdag 21 november 2024 @ 08:54:
[...]

Mag ik je vragen constructief te blijven? Er zijn verschillende inzichten, dat is duidelijk maar zaken proberen te forceren zorgt alleen maar voor irritatie over en weer.
Je hebt een punt, maar de ironie zal ik niet benoemen :+ Constructief dan maar.

Jij zegt "De moderaties kloppen dus er is geen probleem"
Anderen zeggen "Het aantal moderaties loopt terug en dat is jammer"

Dat is een gigantisch gat tussen de manier waarop er naar gekeken wordt. Er kan nog steeds goed gemod worden, en je kan het tegelijk jammer vinden dat de moderaties teruglopen. Echter wordt de dooddoener geroepen "Er is geen probleem want de moderaties zijn goed". Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat die opmerking genuanceerd wordt naar "De moderaties zijn goed, maar het is inderdaad jammer"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Om dat te onderstrepen, even tot in het absurde doortrekken:

Stel dat we maar één moderator overhouden, maar die modereert wel "goed".
Dan hebben we dus geen probleem?

• Santford

Santford

FP PowerMod
P_Tingen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:30:

Het tegenovergestelde kun je ook stellen. Stel dat elke reactie tientallen moderaties ontvangt, maar er zijn maar weinig reacties die een juiste eindscore bereiken.
Meer moderaties betekent niet automatisch betere moderaties.

Daarnaast hebben de uitspraken betrekking op de huidige situatie, het is jammer maar tegelijkertijd (nog geen) groot probleem.

• Bor

Bor

P_Tingen schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:30:

Stel we hebben één moderator, die alle reacties modereert en dat volgens de richtlijnen doet; welk probleem zie je dan?

• Bor

Bor

corset schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:08:
[...]
Dat is een gigantisch gat tussen de manier waarop er naar gekeken wordt. Er kan nog steeds goed gemod worden, en je kan het tegelijk jammer vinden dat de moderaties teruglopen. Echter wordt de dooddoener geroepen "Er is geen probleem want de moderaties zijn goed".
De opmerking was "Ideaal is anders maar zo lang de moderaties in lijn zijn met de richtlijnen is het ook niet problematisch." (tenminste ik denk dat je hier naar refereert) en dat ging specifiek over de opmerking van collega RoD:
want het feit dat een groot deel van de reacties maar door een enkel iemand zijn beoordeeld, is natuurlijk niet ideaal.
Dit gaat niet over een al dan niet teruglopend aantal moderaties. We spreken hier over verschillende onderwerpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bor op 21-11-2024 10:00 ]

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste