Het valt mij op dat er steeds meer posts op Ongemodereerd blijven staan. Ik heb wat onderzoek gedaan en dat levert het volgende plaatje op. (Let op, dit is geen exacte data maar een wiskundige benadering, de X-as is onleesbaar zodat we op de trend kunnen focussen in plaats van incidenten)/f/image/K0upnZKoxPV5xWGVKuhX2zj2.png?f=fotoalbum_large)
In dit plaatje zien jullie de verhoudingen tussen de verschillende scores sinds 1 januari 2016. Ik wil vooral wijzen op de lijn "ScoreOngemodereerd", in 2016 was dat zo'n 200%% (oftewel 20%), tegenwoordig is het zo'n 400%%. Daarmee is het de grootste categorie geworden. De groep "Score 0" is zo'n 150%%. De meerderheid van de posts op Tweakers resulteert voor de lezer effectief dus in score van 0.
Daarvoor kijken we naar de distributie van de scores en de grenzen tussen de scores, zoals bekend van @jdh009 in jdh009 in "Het aanpassen van de moderatiescores"
/f/image/mIdh4IrnQNdyxIXSwwQUchFH.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een wat moeilijker plaatje om uit te leggen als je niet gewend bent om met distributies te werken. Ik ga het hier niet toelichten anders dan dat blauwe data oud is en gele data nieuw. In plaats daarvan heb ik een apart plaatje gemaakt met de belangrijkste informatie, namelijk de gemiddelde score van alle posts samen en hoe de posts zijn verspreid over de verschillende scores.
/f/image/jhdcj3qxA5bfNwMla8BKg9HC.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet daalt de gemiddelde score én wordt de spreiding steeds kleiner. Steeds meer posts komen terecht op 0 of 1. Let op, de assen beginnen niet op 0 maar gezien de nauwe bandbreedte van scores is een kleine verschuiving van grote betekenis.
/f/image/aAvkw18DzMwb5YBVYNZgHtRb.png?f=fotoalbum_large)
De daling van de gemiddelde score verdwijnt, maar het effect op de spreiding is veel groter. Posts scoren steeds minder extreem en meer gematigd. Minder hoge scores, maar ook minder lage scores. De daling van de gemiddelde score is dus te verklaren doordat er meer posts op ongemodereerd blijven staan, maar de daling in spreiding niet.
/f/image/V2qBlI0v0Nhh5lChGTOquDgI.png?f=fotoalbum_large)
De boodschap die ik nu wil meegeven is dat het aantal ongemodereerde posts stijgt terwijl de variatie in scores steeds lager.
Ten slotte
Ik wil nog meer schrijven maar om de focus te bewaren laat ik het hier bij. Ik zal in latere posts terugkomen op andere historische ontwikkelingen, oorzaken en gevolgen, conclusies, gebruikte methodes & gemaakte keuzes, wiskundige- & sociale aspecten, verbetervoorstellen, waarom de assen onleesbaar zijn, etc..
Verhoudingen scores
/f/image/K0upnZKoxPV5xWGVKuhX2zj2.png?f=fotoalbum_large)
In dit plaatje zien jullie de verhoudingen tussen de verschillende scores sinds 1 januari 2016. Ik wil vooral wijzen op de lijn "ScoreOngemodereerd", in 2016 was dat zo'n 200%% (oftewel 20%), tegenwoordig is het zo'n 400%%. Daarmee is het de grootste categorie geworden. De groep "Score 0" is zo'n 150%%. De meerderheid van de posts op Tweakers resulteert voor de lezer effectief dus in score van 0.
Gemiddelde score en spreiding van scores
Wat is het effect daarvan op de lezerservaring?Daarvoor kijken we naar de distributie van de scores en de grenzen tussen de scores, zoals bekend van @jdh009 in jdh009 in "Het aanpassen van de moderatiescores"
/f/image/mIdh4IrnQNdyxIXSwwQUchFH.png?f=fotoalbum_large)
Dit is een wat moeilijker plaatje om uit te leggen als je niet gewend bent om met distributies te werken. Ik ga het hier niet toelichten anders dan dat blauwe data oud is en gele data nieuw. In plaats daarvan heb ik een apart plaatje gemaakt met de belangrijkste informatie, namelijk de gemiddelde score van alle posts samen en hoe de posts zijn verspreid over de verschillende scores.
/f/image/jhdcj3qxA5bfNwMla8BKg9HC.png?f=fotoalbum_large)
Zoals je ziet daalt de gemiddelde score én wordt de spreiding steeds kleiner. Steeds meer posts komen terecht op 0 of 1. Let op, de assen beginnen niet op 0 maar gezien de nauwe bandbreedte van scores is een kleine verschuiving van grote betekenis.
Invloed ongemodereerd
Nu is de vraag wat de invloed van ongemodereerde posts daar op is. Daarom heb ik het plaatje nog een keer gemaakt maar zonder ongemodereerde posts. Dan krijg je dit:/f/image/aAvkw18DzMwb5YBVYNZgHtRb.png?f=fotoalbum_large)
De daling van de gemiddelde score verdwijnt, maar het effect op de spreiding is veel groter. Posts scoren steeds minder extreem en meer gematigd. Minder hoge scores, maar ook minder lage scores. De daling van de gemiddelde score is dus te verklaren doordat er meer posts op ongemodereerd blijven staan, maar de daling in spreiding niet.
Afname score +3
Ten slotte wil ik nog wat extra aandacht aan de categorie +3 besteden. Die is nog niet genoemd terwijl het effect aan de randen het sterkste zou moeten zijn. Dat is ook zo. +3 is altijd een kleine deel geweest maar de laatste jaren is het aantal sterk afgenomen. Zelfs op de promille schaal is het inmiddels afgerond 0./f/image/V2qBlI0v0Nhh5lChGTOquDgI.png?f=fotoalbum_large)
Conclusies
Na het bestudern van deze en andere data denk ik dat we te weinig "normale" moderatoren over hebben sinds we de eisen hebben verhoogd in .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers. Ik zal dit later toelichten, beschouw het voorlopig maar als mijn mening.De boodschap die ik nu wil meegeven is dat het aantal ongemodereerde posts stijgt terwijl de variatie in scores steeds lager.
Ten slotte
Ik wil nog meer schrijven maar om de focus te bewaren laat ik het hier bij. Ik zal in latere posts terugkomen op andere historische ontwikkelingen, oorzaken en gevolgen, conclusies, gebruikte methodes & gemaakte keuzes, wiskundige- & sociale aspecten, verbetervoorstellen, waarom de assen onleesbaar zijn, etc..
[ Voor 12% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 17-07-2024 15:04 ]
This post is warranted for the full amount you paid me for it.