Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 5 ... 16 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:55
h3llrais3rke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:06:
[...]

Dan moet ik dat misschien ook gaan doen.
's avonds standaard de stekker erin en laden tot 80%, en dit op 1 fase dan.
Aangezien er geen pv is op dat moment, zal ik dan wel moeten switchen naar "snel" want anders gaat hij niet laden. ;)
En dan kan je ook eens gaan spelen met de ENTSO-E toe te voegen en op die manier eens een jaartje opladen. Daarna je gegevens opladen in een simulator voor dynamische tarieven en kijken of het niet nuttiger is om naar die tariefformule over te stappen aangezien een beetje EV toch vaak een 8000kWh aan verbruik vertegenwoordigd. Als je dat op de goedkopere momenten kan doen levert het op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 17:57
HyperBart schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:12:
[...]

En dan kan je ook eens gaan spelen met de ENTSO-E toe te voegen en op die manier eens een jaartje opladen. Daarna je gegevens opladen in een simulator voor dynamische tarieven en kijken of het niet nuttiger is om naar die tariefformule over te stappen aangezien een beetje EV toch vaak een 8000kWh aan verbruik vertegenwoordigd. Als je dat op de goedkopere momenten kan doen levert het op.
Heb je toevallig ook wat info hoe dit opgezet kan worden?

Heel veel verandering in de laatste paar weken, sinds de komst van de EV :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
NoFate schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:10:
@HyperBart is er een lopende vraag op GitHub over het topic fase switching en load balancer dat het er mogelijk gaat aankomen?
Yes!
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/14261
en dan volgende sub-issue:
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/148277
https://github.com/evcc-io/evcc/issues/14261

@JanHenk : zou je mij ook willen toevoegen aan de TS?

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 13-01-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18-09 21:23

Wrc

HyperBart schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:02:
[...]

Laat je config eens zien?
Wat ik nu bedenk is dat de EM24 dubbel geconfigged is, een keer als grid en een keer als PV en je daarbovenop de PV installatie Enphase ook apart hebt toegevoegd, dat kan een oorzaak zijn, maar dan wil ik eerst je config eens zien.
Ik weet niet helemaal zeker wat je met config bedoelt, hieronder de config interface waain ik enkel dynamische tariefstructuur heb ingesteld en Load Management

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqN5j3i_uS4IxIuGVZ3DL8u8GgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqw2cKVHqlQieSX4WbM780Gk.jpg?f=fotoalbum_large

EVCC heb ik op een RPI draaien, de yaml file die op /etc staat ziet er als volgt uit:

meters:
- type: template
template: cg-em24
id: 1
host: 192.168.178.49
port: 502
usage: grid
modbus: tcpip
name: grid1
template: enphase
usage: pv
host: 192.168.178.20
token: xxx
name: pv1

chargers:
template: webasto-next
host: 192.168.178.44
name: wallbox1

vehicles:
template: mg
user: xxx
password: xxx
vin: xxx
title: MG5
capacity: 50
name: ev1

loadpoints:
- title: Oprit
charger: wallbox1
vehicle: ev1
mode: pv

site:
title: Thuis
meters:
grid: grid1
pv:
- pv1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
Ik vind het gek dat je niks ziet bij de Enphase.
Zeg... je enphase systeem, dat maakt toch toevallig niet gebruik van die EM24 ook? Waardoor hij aan die zijde bv zelf al twee dingen optelt die EVCC apart verwacht?

Waarom heb jij 2 keer een solar system? Solar system en dan nog eens Enphase? Eentje lijkt vanuit je YAML geconfigureerd te zijn en de andere via de WebGUI?

Haal je grid meter eens weg als je wil?
En haal daarna je enphase bij PV eens weg?

En koppel dan eens terug in welk scenario de waardes juist zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door HyperBart op 13-01-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

HyperBart schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:19:
Ik vind het gek dat je niks ziet bij de Enphase.
Zeg... je enphase systeem, dat maakt toch toevallig niet gebruik van die EM24 ook? Waardoor hij aan die zijde bv zelf al twee dingen optelt die EVCC apart verwacht?

Waarom heb jij 2 keer een solar system? Solar system en dan nog eens Enphase? Eentje lijkt vanuit je YAML geconfigureerd te zijn en de andere via de WebGUI?

Haal je grid meter eens weg als je wil?
En haal daarna je enphase bij PV eens weg?

En koppel dan eens terug in welk scenario de waardes juist zijn.
Nee, Enphase maakt geen gebruik van de EM24. Die kijkt enkel naar zijn eigen CT spoelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Wrc op 13-01-2025 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

Ik heb de PV info uit de YAML file gedelete en dan zie ik in de web interface ook enkel nog maar "enphase". staan. Nu kloppen de productie waarde wel.

Ik heb echter nooit Enphase aangemaakt via de web interface.

Bedankt voor de hulp.

[ Voor 57% gewijzigd door Wrc op 13-01-2025 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Wrc Ze willen bij evcc alle config opties verplaatsen naar de GUI. De config komt dan in de evcc.db database, naast de evcc.yaml. Op een op andere manier heb je daar waarschijnlijk ook al de config naartoe gemigreerd (wellicht onbewust) en wordt ie daarom nu dubbel ingelezen. Je kan die entry ook uit de database halen mits je toegang hebt tot de evcc command line. Maar voor nu is het ook opgelost.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 15:08
JanHenk schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:51:
@Wrc Ze willen bij evcc alle config opties verplaatsen naar de GUI. De config komt dan in de evcc.db database, naast de evcc.yaml. Op een op andere manier heb je daar waarschijnlijk ook al de config naartoe gemigreerd (wellicht onbewust) en wordt ie daarom nu dubbel ingelezen. Je kan die entry ook uit de database halen mits je toegang hebt tot de evcc command line. Maar voor nu is het ook opgelost.
Jammer dat ze niet gewoon de config wegschrijven naar file en die synchroon houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
shadylog schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 08:55:
[...]

Jammer dat ze niet gewoon de config wegschrijven naar file en die synchroon houden..
Ik weet eigenlijk niet exact hoe het werkt... Ik gebruik nog gewoon de config yaml en meer niet. Je kunt met evcc migrate cli naar de database migreren, maar daar heb ik al eens wat problemen mee gehad. Dus ik zou dat resetten (evcc migrate --reset) en lekker gebruik maken van de evcc.yaml en meer niet, totdat e.e.a. compleet is geïmplementeerd. Is duidelijk nog in bèta fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
Ik heb de auto (Renault) in HA en in EVCC zitten. Als de auto aan het laden is, gaat EVCC de auto ook pollen en werkt de Renault app niet meer (te veel requests) ...
Iemand zijn auto via MQTT doorgelust vanuit HA ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
devastator83 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:49:
Ik heb de auto (Renault) in HA en in EVCC zitten. Als de auto aan het laden is, gaat EVCC de auto ook pollen en werkt de Renault app niet meer (te veel requests) ...
Iemand zijn auto via MQTT doorgelust vanuit HA ?
Ik heb dit gedaan met enphase, volgens mij kan je hetzelfde principe gebruiken. dit vraagt uit HA de solar

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
meters:
  - name: dsmr
    type: template
    template: dsmr
    host: 10.10.10.1
    port: 5001
  - name: enphase
    type: custom
    power:
      source: http
      uri: http://10.10.10.50:8123/api/states/sensor.envoy_122017002546_current_power_production
      method: GET
      headers:
        - content-type: application/json
      auth:
        type: bearer
        password: "HA token"
      jq: .state
    energy:
      uri: http://10.10.10.50:8123/api/states/sensor.envoy_122017002546_lifetime_energy_production
      headers:
        - content-type: application/json
      auth:
        type: bearer
        password: "HA token"
      jq: .state
      scale: 0.001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansworst1
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-08 18:24
Iemand ervaring met “Eve Connect” app van Alfen? Hiermee kun je ook laden bij een overschot. Bij mij werkt het helaas niet omdat ik niet de laatste firmware heb. Eneco-mobility zegt de firmware niet te kunnen update-en. Sim werkt dan niet volgens hun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@hansworst1 We hebben een specifiek Alfen topic. Je hebt firmware 7.x nodig. De ervaringen met deze versie zijn grof gesteld niet al te best... :)

Ik draai nog steeds 6.6.2 met evcc en dat gaat perfect.

Zoek en gij zult vinden.. [Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Ik zou EVCC aanbevelen. Ik ben er nu 2 weken met aan het spelen en het werkt veel beter dan de opties van de laadpaal zelf. ;)
En alles is in te stellen naar eigen wensen.

[ Voor 30% gewijzigd door h3llrais3rke op 15-01-2025 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 10:58
Wie heeft er ervaring met evcc in samenwerking met go-e Charger PRO?

Ik moet dringend een laadpaal kiezen en vind deze wel zeer aantrekkelijk doordat alles lokaal kan blijven en omdat ie ook een LAN aanskuiting heeft.

Andere kanshebbers zijn de Zaptec Go, Wallbox Pulsar Pro of de easee Charge Core.

Ik veroed dat ze allemaal goed zullen werken qua loadbalancing, want ze worden alle ondersteund, maar had graag wat ervaring gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@wars De wijze van communicatie tussen evcc en die wallboxen verschilt wel enorm. De betrouwbaarheid van de aansturing idem…

Heb je ook gekeken naar Peblar (Home Plus)? Naast de Alfen vind ik dat persoonlijk de meest interessante optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-09 18:41
Kan iemand mijn configuratie eens nakijken? De documentatie is erg uitgebreid en ik weet daardoor niet meer zeker als mijn configuratie nog wel klopt. Vooral met de maximale limieten ben ik erg in de war. Auto config is opzettelijk nog offline wegens ik de wagen nog niet heb.

Gegevens:

P1 Homewizard
Alfen Eve single pro line - Driefasig - Afgezekerd op 32A
Hoofdzekering afgezekerd op 25A
SMA zonnepanelen met een omvormer van 6kw

(Voorlopig) Doel:
Inclusief eigen verbruik nooit boven de 7kw komen i.v.m capaciteitstarief in België (Bv eigen verbruik van 4kw zou de laadpaal beperken tot 3kw, behalve als de zonnepanelen de maximale capaciteit van 6kw opbrengen, dan zou hij maar moeten beperken tot 5kw).

Algeheel maximaal gebruik van overvloedige opbrengst van de zonnepanelen

Opladen tot en met 80% via het net. Boven de 80% mag dan enkel met zonnepaneel overschot.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
site:
  title: Dilsen
  meters:
    grid: Netstroom
    pv: Zonnepaneel

log: info
sponsortoken: xxxx
#Tarief
tariffs:
  currency: EUR # (default EUR)
  grid:
    type: fixed
    price: 0.203 # EUR/kWh
  feedin:
    type: fixed
    price: 0.08 # EUR/kWh

# Meter Configurations
meters:
  - name: Netstroom 
    template: homewizard
    host: 192.168.0.67 # Replace with your HomeWizard P1 dongle IP

- name: Zonnepaneel
    template: sma-inverter-modbus
    usage: pv    
    id: 3
    host: 192.168.0.58

chargers:
  - name: Alfen
    template: alfen
    # Modbus TCP
    host: 192.168.0.75 # Hostname
    port: 502 # Port

# Laadpuntenconfiguratie
loadpoints:
  - title: Alfen Laadpaal
    charger: Alfen
    vehicle: BMW
    mode: minpv
    phases: 0
    circuit: main
    minCurrent: 6 # Minimale laadstroom in ampère
    maxCurrent: 16 # Maximale laadstroom in ampère

circuits:
  - name: main
    title: Hoofdkring
    maxPower: 7000
    meter: Netstroom # Gebruik de HomeWizard P1 dongle om totaalverbruik te meten

vehicles:
  - name: BMW
    title: i4 eDrive40
    template: offline
    capacity: 81.3 # in kWh

[ Voor 5% gewijzigd door Michiel95 op 16-01-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wars
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 10:58
JanHenk schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:00:
@wars De wijze van communicatie tussen evcc en die wallboxen verschilt wel enorm. De betrouwbaarheid van de aansturing idem…

Heb je ook gekeken naar Peblar (Home Plus)? Naast de Alfen vind ik dat persoonlijk de meest interessante optie.
Peblar kende ik nog niet neen, ziet er ook wel interessant uit.
ivm de wijze van communicatie: je bedoelt dan dat sommige via de cloud moeten gaan? De Peblar via modbus zie ik en bekabeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-09 15:01
hansworst1 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:34:
Iemand ervaring met “Eve Connect” app van Alfen? Hiermee kun je ook laden bij een overschot. Bij mij werkt het helaas niet omdat ik niet de laatste firmware heb. Eneco-mobility zegt de firmware niet te kunnen update-en. Sim werkt dan niet volgens hun.
Je hebt dan minimaal 6.6.2 nodig... deze heeft Comfort laden via Even Connect. Ik zou trouwens niet weten waarom een SIM kaart zou stoppen bij een release upgrade maar kan het ook niet 100% bevestigen.

Ik twijfel zelfs om af te stappen van evcc... ik zie niet echt veel toegevoegde waarde. Voor een deftige werking moet ik de paal op 1 fase gebruiken wil ik het vermogen beperkt houden (dat kan ik met de Alfen zelf ook) en overschot laden kan ik eveneens met de Eve Connect app van alfen... dus waarom zou ik betalen voor evcc ?
JanHenk schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:50:
@hansworst1 We hebben een specifiek Alfen topic. Je hebt firmware 7.x nodig. De ervaringen met deze versie zijn grof gesteld niet al te best... :)

Ik draai nog steeds 6.6.2 met evcc en dat gaat perfect.
Versie 7 heb je enkel nodig als je schedules wil gebruiken (enkel laden op bepaalde momenten al kan m'n auto dat zelf ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
r2504 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:25:
[...]

Je hebt dan minimaal 6.6.2 nodig... deze heeft Comfort laden via Even Connect.
I stand corrected :)
Ik twijfel zelfs om af te stappen van evcc... ik zie niet echt veel toegevoegde waarde. Voor een deftige werking moet ik de paal op 1 fase gebruiken wil ik het vermogen beperkt houden (dat kan ik met de Alfen zelf ook) en overschot laden kan ik eveneens met de Eve Connect app van alfen... dus waarom zou ik betalen voor evcc ?
Als je een 3-fase huisaansluiting hebt is het wel handig dat je middels de "maxPower" setting van evcc het totaal vermogen over alle fases kan monitoren toch? Dat lijkt me wel een unieke mogelijkheid.

Verder moet je het ook vooral doen voor de nog uitgebreidere functionaliteit en flexibele opzet. Zoals dynamische tarieven, laadplannen, integratie met SoC van de auto, etc. Als je daar allemaal geen behoefte aan hebt en je hebt genoeg aan de ingebouwde functionaliteit, dan is het inderdaad nauwelijks toegevoegde waarde voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
r2504 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:25:
[...]

Je hebt dan minimaal 6.6.2 nodig... deze heeft Comfort laden via Even Connect. Ik zou trouwens niet weten waarom een SIM kaart zou stoppen bij een release upgrade maar kan het ook niet 100% bevestigen.

[...]

Versie 7 heb je enkel nodig als je schedules wil gebruiken (enkel laden op bepaalde momenten al kan m'n auto dat zelf ook).
Omdat EVCC nog net iets meer mogelijkheden bied qua vermogensbeheer (fijner afstellen PV modus enable en disable tresholds), EVCC ook rekening kan houden met batterijen en daarnaast ook een focus heeft op kostenefficient laden via de planner zonder omkijken.

Dankzij de planner moet ik echt nooit meer naar iets kijken en staat de auto (mits genoeg tijd, je hebt mijn posts hierover mss gezien een paar dagen geleden) altijd met voldoende SoC klaar voor alle verplaatsingen en dit zo kostenefficient mogelijk.

Ik ben nu EVCC aan het laten draaien alsof ik een dynamisch tarief heb zodat ik volgend jaar in een simulator kan laten aangeven of het dynamisch tarief voor mij voordeliger zou zijn of niet. Als daar dan ook nog een thuisbatterij boven op komt gaan we helemaal leuk spelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
SmalleSmets schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:40:
[...]

Hoe heb jij dit ingesteld gekregen? Dit lukt me niet direct in evcc.
Sowieso luistert de Alfen maar naar één bron voor z'n input qua af te geven vermogen. Dat is ofwel de P1 meter rechtsreeks ofwel een EMS, welke rol evcc dan kan innemen.

Als je dat laatste al gebruikt, heb je geen load balancing via de P1 rechtstreeks meer.

Je moet dan een circuit definiëren in evcc en koppelen aan een loadpoint. Op deze manier, met een homewizard P1 meter als grid:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
meters:
  - name: homewizard
    template: homewizard
    host: 192.168.xx.xxx

circuits:
  - name: main
    title: Hoofdzekering
    maxCurrent: 25
    meter: homewizard

loadpoints:
  - title: Alfen
    charger: alfen
    mode: now
    circuit: main

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Nog iemand waarbij de entsoe prijzen van morgen niet geladen worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

devastator83 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:19:
Nog iemand waarbij de entsoe prijzen van morgen niet geladen worden ?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:59
Weet iemand wat er gebeurd als je in "min+solar" mode de MIN instelt op bv 8A (5.5kW) en een load balancing met maxPower op bv 6kW, je huisverbruik is meer dan 0,5kW, stopt hij dan met laden? Of gaat hij trager laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@NoFate Ik zou zeggen, probeer het en laat ons de uitkomst weten? :)

Ik denk (hoogstwaarschijnlijk) dat ie stopt. De logica is dan namelijk dat je niet onder de 8A kan (of mag). Als er niet meer beschikbaar is om het minimum te laden, dat ie dan stopt.

Waarom zou je het op deze manier willen instellen precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
JanHenk schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:00:
@NoFate Ik zou zeggen, probeer het en laat ons de uitkomst weten? :)

Ik denk (hoogstwaarschijnlijk) dat ie stopt. De logica is dan namelijk dat je niet onder de 8A kan (of mag). Als er niet meer beschikbaar is om het minimum te laden, dat ie dan stopt.

Waarom zou je het op deze manier willen instellen precies?
Ik heb nog een analoge meter en dus nog geen evcc in gebruik, maar ik zag dit eventueel als mogelijke oplossing voor Vlamingen, met een capaciteit tarief, omdat evcc namelijk in fast mode niet kan schakelen naar 1 fase of omgekeerd, dat doet hij blijkbaar alleen maar in solar modes...
Zo zou je toch dit kunnen omzeilen door de solar mode eigenlijk te gebruiken als fast mode met een max power , en waarbij als het huis verbruik groot is, dat hij dan naar 1 fase kan gaan laden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik snap je gedachtengang, maar dat gaat niet werken (voorlopig).

Als je Min+PV gebruikt en je zet hem op 3-fase, gaat ie niet terugschakelen naar 1-fase. PhaseScale werkt alleen als ie standaard op 1-fase staat en kan dan eventueel opschakelen naar 3 en weer terug naar 1, maar alleen op basis van overschot.

Dus zet je hem op 3-fase 8A als minimum, gaat ie volgens de evcc logica niet terugschakelen.

De code zal moeten worden gewijzigd om de waarden vanuit load balancing te gebruiken voor PhaseScale.

Maar voor de meeste Vlamingen met capaciteitstarief zou (naar mijn mening) 1 fase laden tot 32A volstaan in combinatie met maxPower gedefiniëerd bij een 3-fase aansluiting. Mits je een 32A wallbox hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17
Jammer dat dit niet met de vorige generatie van Zappi werkt (dus degene zonder WIFI) of zie ik wat over het hoofd? Ik wil namelijk laden tijdens de goedkope uren, dan moet ik dit toch maar via HA implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Freezhost Als ik deze zappi HACS integratie lees qua sensoren en switches, dan is dat niet voldoende om te gebruiken voor evcc.

evcc moet namelijk in ieder geval de max current controleren en dat kan niet bij de zappi. Die kent alleen z'n eigen PV charging modes (met eigen logica) en kan eventueel 'boost' activeren of deactiveren en that's it.

Sommigen hebben via OCPP wat kunnen bereiken maar ook dat blijkt verre van betrouwbaar.

De zappi is een mooi product, maar mist gewoon de open API mogelijkheden. Niet geschikt voor evcc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik was het beu dat ENTSO-E niet werkte en ben vanmorgen overgegaan naar Nord Pool (Euronext blijkbaar, wist ik niet) zodat mijn planner tenminste terug deftig werkt 's nachts.

Ik hoor het hier wel als ENTSO terug werkt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc

Wrc

HyperBart schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:57:
Ik was het beu dat ENTSO-E niet werkte en ben vanmorgen overgegaan naar Nord Pool (Euronext blijkbaar, wist ik niet) zodat mijn planner tenminste terug deftig werkt 's nachts.

Ik hoor het hier wel als ENTSO terug werkt :P
Ik heb even een keer problemen gehad toen ENTSO geen data kon publiceren maar werkt nu al weer een hele tijd zonder problemen.

Met Nord Pool kreeg ik het niet goed, elke keer haal EVCC weer geen data op. Destijds daaom overgegaan naar ENTSO.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb gisteren een thuisbatterijtje ontvangen van HomeWizard. Voor ervaringen hieromtrent loopt een ander topic.

De batterij kent (op dit moment) alleen een nul-op-de-meter (NOM) sturing. Omdat ik ook evcc gebruik om zonnestroom weg te laden (NOM), is het aan te raden om de batterij te integreren in evcc. Hij kan dan rekening houden met de stroom die de batterij ingaat bij het bepalen van het 'daadwerkelijke' overschot. De NOM regelingen zitten elkaar dan niet in de weg.

Tevens zijn er wat opties waarbij je evcc kunt aanwijzen om pas te gaan laden (of de laadstroom die de batterij ingaat op te slokken, eigenlijk) als de batterij vol zit etc. Ik moet er nog even wat verder induiken en ervaring mee opdoen.

HomeWizard heeft een (voorlopig nog) read-only REST API beschikbaar om de gegevens te integreren. Omdat er uiteraard nog geen template in evcc is, heb ik de volgende meter aangemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
meters:
  - name: hwe-bat
    type: custom
    power:
      uri: https://192.168.10.xx/api/measurement
      headers:
        - Authorization: Bearer <TOKEN>
        - X-Api-Version: 2
      insecure: true
      jq: .power_w|tonumber
      scale: -1
    soc:
      uri: https://192.168.10.xxx/api/measurement
      headers:
        - Authorization: Bearer <TOKEN>
        - X-Api-Version: 2
      insecure: true
      jq: .state_of_charge_pct|tonumber

Deze meter dient dan ook aan je site te worden gekoppeld als batterij uiteraard. Via de command line evcc meter kun je testen of je de juiste waarden binnen krijgt. Ik moest een kleine aanpassing doen omdat de logica van evcc blijkbaar net andersom werkt als die van HomeWizard, vandaar de scale: -1 bij het vermogen, die maakt er een inverse van.

Na een herstart krijg je dan het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KvN5UKFfT7_vq4ksMe5iIQbwQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VflJl8wRFMG8tycuU9U72QCn.png?f=fotoalbum_large

Laat de zon maar komen! 8)

In de toekomst zou er ook een aansturing van de batterij moeten komen, als dat zover is ga ik daar uiteraard ook mee aan de slag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Iemand ervaring met de instelling van het interval op een waarde lager dan de aanbevolen 30s?
Mijn meter sensors komen uit home assistant en worden iedere 10s ververst.
Zou ik het interval in evcc dan verlagen naar bv 10s, of toch best de 30s blijven behouden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DefQ55bNWU5lFNdNPz8KoOcCTA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/n77Q3KS0462sURmvPoFL2lwB.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door h3llrais3rke op 29-01-2025 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
h3llrais3rke schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:39:
Iemand ervaring met de instelling van het interval op een waarde lager dan de aanbevolen 30s?
Zou ik het interval in evcc dan verlagen naar bv 10s, of toch best de 30s blijven behouden?
[Afbeelding]
GUI is dan niet altijd up to date, soms komen meetwaarden dan dubbel binnen en dan springt die balk funky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-09 14:57
Bij kortere intervallen dan 30 seconden gaat de laadpaal volgens mij gek doen. De UI is met 30sec niet altijd up to date, maar veel maakt dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik gebruik een interval van 4 seconden, @h3llrais3rke . Dat gaat eigenlijk altijd goed. Bij korter kreeg ik af en toe een warning terug van de laadpaal, dan was het laadvermogen niet snel genoeg aangepast. Met 4 seconden niet.

Heb het liefst zo kort mogelijk, in verband met laden op zonnestroomoverschot. Dat kan rap fluctueren en ik wil graag zo dicht mogelijk bij de nul blijven. Als je voornamelijk met laadplannen en dynamische tarieven werkt, is 30 seconden ook prima.

Het hangt ook wel af van de wijze van aansturing. Modbus is rap, maar als het via de cloud moet met bijvoorbeeld ocpp dan is 4 seconden zeker veel te krap.

Ook je meters zijn relevant, je moet eigenlijk het interval zo kiezen dat je meters ook “bij” kunnen zijn. Kortom, het is situatieafhankelijk, of je korter kán, maar ook of het zinvol is of niet. Trail and error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
HyperBart schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:43:
[...]

GUI is dan niet altijd up to date, soms komen meetwaarden dan dubbel binnen en dan springt die balk funky.
Ik heb tot nu toe eigenlijk altijd op 10s gewerkt, maar heb zo nu en dan een waarde (uitschieter naar boven) gezien, vandaar dat ik de vraag stelde.

[ Voor 23% gewijzigd door h3llrais3rke op 29-01-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
JanHenk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:53:
Ik gebruik een interval van 4 seconden, @h3llrais3rke . Dat gaat eigenlijk altijd goed. Bij korter kreeg ik af en toe een warning terug van de laadpaal, dan was het laadvermogen niet snel genoeg aangepast. Met 4 seconden niet.
Hmm, 2 verschillende ervaringen...
Mijn sensors zijn lokaal, modbus over mqtt, met een update interval van 10s

Vraag mij nu toch af wat het beste is... Ik ga nu even op 30s zetten om te testen.
En zien of ik een verschil merk of niet.

[ Voor 29% gewijzigd door h3llrais3rke op 29-01-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 16:24

_PM

Ik zie hele korte intervallen, maar kan de lader zo snel wisselen? Dat is mooi om met de fluctuaties in de zon om te gaan, maar of in praktijk de laadsnelheid ook zo snel veranderd...?

Ik heb gezocht en zie dat er vele nadelen zitten aan zo snel wisselen, zoals efficientie verlies en mogelijk impact op levensduur van electrische componenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
h3llrais3rke schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:30:
[...]

Hmm, 2 verschillende ervaringen...
Mijn sensors zijn lokaal, modbus over mqtt, met een update interval van 10s

Vraag mij nu toch af wat het beste is... Ik ga nu even op 30s zetten om te testen.
En zien of ik een verschil merk of niet.
Als het interval van evcc niet gelijk loopt met het interval van de grid sensor, kun je ook 'vreemde dingen' (maar dat is eigenlijk alleen in de GUI) krijgen. Als je evcc het interval op 10 seconden zet, zou het goed kunnen dat de informatie die je binnenhaalt al 9 seconden oud is, en daar doet ie dan 9-19 seconden mee.

Bij mij haalt evcc direct zelf de stand van de P1 meter op (REST API), idem voor de thuisbatterij, die info is nagenoeg realtime (1seconde) dus op welk interval ik evcc ook zet, op het moment dat ie een update ophaalt is de info live.

Dat geeft ie dan door aan mijn Alfen via modbus TCP. Uiteindelijk is het de on-board charger van de auto die erop moet reageren, maar ook dat gaat behoorlijk snel. Met 3 seconden interval had ie daar te weinig tijd voor, maar met 4 seconden zie ik geen foutmeldingen meer.

In verband met load balancing (bescherming hoofdzekering) heb ik liever ook een korter interval dan langer.

Ik zou wat experimenteren en in de meldingen in de logs in de gaten houden. De GUI is niet leidend, daar zie je bijv. soms zonneopwek wat verspringen, maar daar doet evcc, als je gewoon een grid meter hebt, niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
_PM schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:06:
Ik zie hele korte intervallen, maar kan de lader zo snel wisselen? Dat is mooi om met de fluctuaties in de zon om te gaan, maar of in praktijk de laadsnelheid ook zo snel veranderd...?

Ik heb gezocht en zie dat er vele nadelen zitten aan zo snel wisselen, zoals efficientie verlies en mogelijk impact op levensduur van electrische componenten
Dat gaat dus best snel ja, althans bij mijn auto. Ik zorg er wel voor dat het relais niet teveel klikt, dus alleen een fluctuatie in vermogen maar niet te snel fase-opschalen of aan/uit gedrag.

Efficiëntie is op zich een dingetje, op lage stroom laden is minder efficiënt en dan heb je meer verlies in de lader. Maar voor mij is dat niet belangrijk. Zonnestroomoverschotten zijn nagenoeg waardeloos in mijn contract, direct verbruik is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
JanHenk schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:47:
[...]
Ik zou wat experimenteren en in de meldingen in de logs in de gaten houden. De GUI is niet leidend, daar zie je bijv. soms zonneopwek wat verspringen, maar daar doet evcc, als je gewoon een grid meter hebt, niets mee.
En welke fouten moet ik specifiek op letten?
Want ik heb niet echt fouten gezien, alleen een plotse piek in vermogen, waardoor de laadpaal uitschakelde omdat de minimale 6A niet meer kon gehaald worden voor het laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Eerder dan verwacht al wat kunnen testen met de thuisbatterij met nul-op-de-meter (NOM) regeling en evcc met idem NOM regeling. Die kunnen elkaar in de weg gaat zitten, maar als de ene met de ander rekening houdt, hoeft het niet.

Voor een uitgebreide uitleg van hoe evcc met de batterij omgaat zie hier: https://docs.evcc.io/en/docs/features/battery

TLDR; hij gaat er precies zo mee om als ik zou verwachten en het werkt goed :)

Ik had evcc ingesteld om direct het overschot in de auto te laden, als de batterij >= 0% SoC is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUwB65WLegcTszFdWvM8n5Vxn2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mo8W6p0gkqyXu1PVPoE9IwMB.png?f=fotoalbum_large

Je ziet hier dat evcc de batterij buiten beschouwing laat, als er sprake is van teruglevering of levering, neemt ie dat mee om te bepalen wat het 'echte' overschot is en past is het laadvermogen hierop aan. De batterij doet dan niet noemenswaardig mee; hij blijft dezelfde lading houden. Bij een schommeling van het huisverbruik is de batterij wel wat eerder met reageren en je ziet dan soms dat ie wat gaat ontladen of juist laden, maar die situatie hersteld zich vrij snel.

Daarna evcc eens ingesteld om pas het overschot op te slokken wanneer de thuisbatterij 100% is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7rkMNs5kkUdT5GrZKPPPDdwKF8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7vzzhW4kYEUIgjiRL8cyRYXf.png?f=fotoalbum_large

Hij geeft hierbij dus voorrang aan het laden van de batterij. Bij een 'schok' in het huisverbruik zie je dat de batterij gaat laden en daarna neemt evcc dit niet meer in beschouwing. Zo gaat bij elk interval de batterij wat meer laden. Tot ie op 800 watt komt (het maximum). Ik heb dit niet ingesteld ergens, maar evcc ziet blijkbaar dat er niet meer wordt opgenomen door de batterij en gaat vervolgens het restant wel laden in de auto. :)

Ik heb hem nu op 50% gezet, omdat de batterij wel mee mag doen om zo goed mogelijk NOM te halen tussentijds en een beetje lading is daarbij wel handig ;) Verder is direct verbruikt altijd beter dan via de batterij, dus hij hoeft niet eerst vol te raken als het ook in de auto kan. Nu neemt de auto dus het complete overschot weer en houdt de batterij z'n lading.

Best tevreden met de werking zo :D

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 31-01-2025 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:14
Je weet dat wat lijkt op je adres zichtbaar is in je screenshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
THM0 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:03:
[...]

Je weet dat wat lijkt op je adres zichtbaar is in je screenshot?
Nee, overheen gekeken. Dacht dat ik het er al af had geknipt. Maar blijkbaar alleen bij de tweede screenshot :+

Adres was wel duidelijk ja. Het is geen Kerkstraat zeg maar.. Bedankt voor de kennisgeving en heb het aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-09 16:51

Aldmar

Niks...

Ik ben aan het stoeien om evcc aan de praat te krijgen. Home Assistant draait op een Thinclient.

Op zich werkt alles en kan ik in de GUI. Echter alleen de laadpaal toevoegen lukt niet. Ik heb een Alfen laadpaal. (firmware 7.0.5-4328), maar zodra ik deze toevoeg krijg ik een error en kan ik de GUI niet meer in. De logs wel, maar geeft onderstaande uitkomst. Ook de trail-token geeft zelfde error. Telkens een error op de sponsortoken. "invalid key: sponsortoken"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Vx4B9iPV0qjEWdXXsnemGj_eAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rBDZHkaeSsYArYkZl1OKxyTu.png?f=fotoalbum_large

Het zal vast iets simpels zijn in de evcc.yaml. Maar wat of waar? Moet de sponsortoken ergens anders in de yaml staan? Spatie oid verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqKZI5d8p_HrlKQej4EsJyIX7jU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O5dHqAW9kq3Ut0HDVdS5RRnB.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THM0
Aldmar schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:19:
Ik ben aan het stoeien om evcc aan de praat te krijgen. Home Assistant draait op een Thinclient.

Op zich werkt alles en kan ik in de GUI. Echter alleen de laadpaal toevoegen lukt niet. Ik heb een Alfen laadpaal. (firmware 7.0.5-4328), maar zodra ik deze toevoeg krijg ik een error en kan ik de GUI niet meer in. De logs wel, maar geeft onderstaande uitkomst. Ook de trail-token geeft zelfde error. Telkens een error op de sponsortoken. "invalid key: sponsortoken"

[Afbeelding]

Het zal vast iets simpels zijn in de evcc.yaml. Maar wat of waar? Moet de sponsortoken ergens anders in de yaml staan? Spatie oid verkeerd?

[Afbeelding]
Moet niveautje hoger volgens mij, als eigen deel net als 'site' en 'chargers'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Aldmar De sponsortoken is geen onderdeel van de config van de charger, maar van je 'algemene' config. Dus zo:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sponsortoken: eyJhbGciOiJIUzI1NiIsInR5cCetc.

chargers:
  - name: alfen
    template: alfen

# modbus tcp
    host: 192.168.1.xx

Dat evcc freezed in de Home-Assistant add-on vond ik overigens ook erg vervelend. Volgens mij kun je hem wel stoppen en de config aanpassen, daarna opnieuw starten. Ik heb nu een losstaande LXC op Proxmox waar ik hem in draai.

Edit: Spuit 11, zie antwoord @THM0

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 31-01-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

Thanks @JanHenk @THM0 Dat was het inderdaad!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[lp-1  ] WARN 2025/01/31 16:00:39 charger logic error: current mismatch (got 15.5A measured, expected 6A)
[lp-1  ] WARN 2025/01/31 16:00:49 charger logic error: current mismatch (got 15.5A measured, expected 6A)
[lp-1  ] WARN 2025/01/31 16:00:59 charger logic error: current mismatch (got 15.5A measured, expected 6A)
[lp-1  ] WARN 2025/01/31 16:01:09 charger logic error: current mismatch (got 15.5A measured, expected 6A)
[lp-1  ] WARN 2025/01/31 16:01:19 charger logic error: current mismatch (got 15.5A measured, expected 6A)
[lp-1  ] WARN 2025/01/31 16:01:29 charger logic error: current mismatch (got 15.5A measured, expected 6A)
[lp-1  ] WARN 2025/01/31 16:01:32 charger logic error: current mismatch (got 15.5A measured, expected 6A)
[lp-1  ] INFO 2025/01/31 16:03:09 stop charging <-
[lp-1  ] INFO 2025/01/31 16:03:09 car disconnected
[lp-1  ] WARN 2025/01/31 16:04:19 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2025/01/31 16:05:29 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2025/01/31 16:06:39 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2025/01/31 16:07:49 charger out of sync: expected disabled, got enabled
[lp-1  ] WARN 2025/01/31 16:08:59 charger out of sync: expected disabled, got enabled

Lijkt dat evcc geen (volledige?) controle heeft over de Alfen. Hij begint nu direct met laden. Handmatig de auto loskoppelen geeft een andere error.

Lijkt te zitten in de 'Validity Time'? Blijkbaar kan ik via de Eve Connect app niet de 'validity time' aanpassen? Deze staat nu op 60s maar kan ik niet aanpassen naar 300s. ('Opslaan' blijft grijs) Ik heb alleen geen Ace Installer en dat lijkt wel te moeten? (heb geen Windows PC beschikbaar...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Aldmar Heb je wel “EMS” geselecteerd in de load balancing instellingen en het IP-adres van evcc ingegeven?

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 01-02-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

JanHenk schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:17:
@Aldmar Heb je wel “EMS” geselecteerd in de load balancing instellingen en het IP-adres van evcc ingegeven?
EMS had ik zeker ingericht. Het IP adres weet ik zo niet meer. Moet dat in de Alfen? Kan mij niet herinneren dat daar een veld zit mbt IP-adres voor de EMS vermeld staat?

Ik heb het nu weer terug gedraaid en ga weer verder met EV Smart Charging en eventueel automations voor het zonneladen. Dan heb ik het gevoel dat ik het wat beter zelf in de hand heb en nog kan volgen. Dit evcc is toch een tandje te technische allemaal. Ook omdat ik vrij nieuwe ben in HA is het wel tricky. Zeker wat betreft de laadpaal, de auto niet kunnen laden is toch wel lastig... :P

Misschien waag ik in de zomer nog een poging. :) Thanks voor de hulp tot zo ver!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:59

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

JanHenk schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:17:
Is toch andersom? Alfen stel je in als EMS (slave) en in de master (EVCC) geef je het IP van de slave in? :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:04:
[...]

Is toch andersom? Alfen stel je in als EMS (slave) en in de master (EVCC) geef je het IP van de slave in? :)
Ja, is andersom inderdaad :)

Heb je wel de LB licentie @Aldmar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Voor de duidelijkheid, de settings kun je ook in de MyEve app vinden / instellen. Zie hieronder, na inloggen onder advanced configuration. Let wel op dat je de Home Assistant (of andere API toegang) moet uitloggen voordat je via MyEve in de laadpaal settings kan komen.

Onder Advanced > Smart Charging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOyE21Q1Hbpd91eFYIn0dVyq9Tg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGIm76gmuEjWzOLsuxE8HT2B.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBDcYhsS6nkuIbl_AQx2o7UFjjs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yBsgEKhEg9aD73glbrssNv0T.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZuXlDNnZO-6SQtE1spWp7I6180=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GXhFmHdVRzRrXmMECvJEClJ2.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar

Aldmar

Niks...

JanHenk schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:39:
[...]

Ja, is andersom inderdaad :)

Heb je wel de LB licentie @Aldmar ?
Ja die heb ik en werkt. Buiten evcc om werkt de paal ook prima. Ook laden op de zonnepanelen. Paal zit bedraad aangesloten op de P1 meter.
JanHenk schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:58:
Voor de duidelijkheid, de settings kun je ook in de MyEve app vinden / instellen. Zie hieronder, na inloggen onder advanced configuration. Let wel op dat je de Home Assistant (of andere API toegang) moet uitloggen voordat je via MyEve in de laadpaal settings kan komen.

Onder Advanced > Smart Charging.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Met het in/uitloggen ben ik bekend. Er kan maar 1 login tegelijk actief zijn inderdaad.

Het instellen van die 'Validity Time' lukte mij niet via de MyEve-app. Ik kon het gewoon niet opslaan. Deze staat op 60s maar kan ik niet aanpassen. Wellicht een firmware bug van de Alfen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• visie
  • Niet online
MrScratch schreef op maandag 30 december 2024 @ 23:03:
[...]

Ik heb nu een calculated sensor gemaakt die consumption en production van elkaar aftrekt. Er is er altijd maar 1 ongelijk aan nul, dus Cons min Prod levert een positief getal bij consumptie en een negatief getal bij productie.

[...]

Die sensors stonden op disabled, waarschijnlijk omdat deze alleen hele integers geven. Ga proberen per fase een calculated sensor te maken op basis van Volt en Watt.
Ik zit met hetzelfde probleem. Heb je misschien de code voor mij hoe je dit precies voor elkaar gekregen hebt om de juiste waardes te krijgen voor verbruik/opbrengst?
_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 26-09 13:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

visie schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:28:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem. Heb je misschien de code voor mij hoe je dit precies voor elkaar gekregen hebt om de juiste waardes te krijgen voor verbruik/opbrengst?
_/-\o_
Hierbij een voorbeeld van berekening voor Fase1 van aantal Amperes op basis van Volts en Watts. Soortgelijk voor Fase2 en Fase3.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
    - name: "Electricity Current Phase L1"
      unit_of_measurement: 'A'
      device_class: current
      state: >
        {% set Volts = states('sensor.electricity_meter_voltage_phase_l1') | float(default=230) %}
        {% set Watts = states('sensor.power_consumption_l1_in_watt') | float(default=0) %}
        {% set Amps = (Watts / Volts) %}
        {{ Amps |float | round(3) }}

Hier de berekening van productie en consumptie in Watt en tevens de combinatie van de twee in Power Ratio.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
    - name: "Power Consumption In Watt"
      unique_id: em_power_consumption_w
      unit_of_measurement: "W"
      state: "{{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | multiply(1000) }}"
      availability: "{{ states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | is_number }}"
      state_class: measurement
      device_class: power
    - name: "Power Production In Watt"
      unique_id: em_power_production_w
      state: "{{ states('sensor.electricity_meter_power_production') | multiply(1000) }}"
      availability: "{{ states('sensor.electricity_meter_power_production') | is_number }}"
    - name: "Power Ratio In Watt"
      unique_id: em_power_ratio_w
      state: "{{ states('sensor.power_consumption_in_watt') |float - states('sensor.power_production_in_watt') |float }}"
      availability: "{{ states('sensor.power_consumption_in_watt') | is_number and states('sensor.power_production_in_watt') | is_number }}"

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
Mijn huidige configuratie zorgt ervoor dat de auto 'snel' wordt opgeladen tot 80% (tegen maximaal 7kW) en daarna de resterende 20% enkel oplaad via zonnepanelenoverschot.

1) Tijdens koude ochtenden warm ik graag de auto voor terwijl deze nog insteekt, maar EVCC geeft dan geen stroom meer via de laadpaal aangezien hij wacht op zon. Is er ergens een configuratie die ik mis dat hij een uitzondering maakt bij voorverwarmen?

2) Ik merk dat hij in solar mode blijft vasthangen op maximaal 2.7kw (1-fasig 230v x 12A). Mijn limieten staan op minimaal 6A en maximaal 16A alsook op auto-switching van de fases. Waarom schakelt EVCC hier niet over naar 13A? Er lijkt me toch voldoende overschot te zijn om dit veilig te kunnen doen (Of is EVCC in solar mode echt zo conservatief om zeker NOOIT netstroom te moeten gebruiken?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cINFlNUlYnQq1cQ4MfASY8Mw9Mc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C6UFiP5E91gCUldSx3INXspc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Michiel95 op 03-02-2025 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Michiel95 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:41:
Mijn huidige configuratie zorgt ervoor dat de auto 'snel' wordt opgeladen tot 80% (tegen maximaal 7kW) en daarna de resterende 20% enkel oplaad via zonnepanelenoverschot.

1) Tijdens koude ochtenden warm ik graag de auto voor terwijl deze nog insteekt, maar EVCC geeft dan geen stroom meer via de laadpaal aangezien hij wacht op zon. Is er ergens een configuratie die ik mis dat hij een uitzondering maakt bij voorverwarmen?
Daarvoor is de 'climate'-functie. Bij sommige auto's is die geïmplementeerd: er wordt dan gecontroleerd via de API van de auto of de climate functie aanstaat; zo ja, geeft evcc aan de laadpaal door dat er vermogen moet worden vrijgemaakt.

Toevallig is die voor de i4 als ik me niet vergis wel geïmplementeerd, zie hierboven en @HyperBart. Anders kun je altijd handmatig even zowel de climate als de 'now' (snel) modus activeren. Zo doe ik het thans.
2) Ik merk dat hij in solar mode blijft vasthangen op maximaal 2.7kw (1-fasig 230v x 12A). Mijn limieten staan op minimaal 6A en maximaal 16A alsook op auto-switching van de fases. Waarom schakelt EVCC hier niet over naar 13A? Er lijkt me toch voldoende overschot te zijn om dit veilig te kunnen doen (Of is EVCC in solar mode echt zo conservatief om zeker NOOIT netstroom te moeten gebruiken?:
Wat zegt de logfile? Bij mij pakt ie het hele overschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
JanHenk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:09:
[...]

Daarvoor is de 'climate'-functie. Bij sommige auto's is die geïmplementeerd: er wordt dan gecontroleerd via de API van de auto of de climate functie aanstaat; zo ja, geeft evcc aan de laadpaal door dat er vermogen moet worden vrijgemaakt.

Toevallig is die voor de i4 als ik me niet vergis wel geïmplementeerd, zie hierboven en @HyperBart. Anders kun je altijd handmatig even zowel de climate als de 'now' (snel) modus activeren. Zo doe ik het thans.

[...]

Wat zegt de logfile? Bij mij pakt ie het hele overschot.
1) Ik zal de logs morgenochtend eens bekijken als er ergens iets staat van climate. Mogelijks dat ik wat moet spelen met de polling/caching die ik wel eens ergens in de EVCC documentatie heb voorbij zijn komen. (Misschien kijkt hij nu maar om 't uur naar de API van de BMW waardoor hij nooit ziet dat de wagen aan het voorverwarmen is).

EDIT 14u33: Voorverwarming eens aangezet maar zie niets wijzigen in de logs. Nog iemand met een i4 die hier ervaring mee heeft? Desnoods maak ik een HomeAssistant automatisatie die de laadmodus op 'Fast' zet op basis van de climate sensor van de BMW integratie.

2) Inmiddels is hij ook overgegaan naar drie-fasig, maar hij heeft toch vrij lang op 12A vastgehangen terwijl er genoeg overschot was om op z'n minst naar 13A te gaan:

code:
1
2
3
4
!! pvScalePhases DOWN activePhases: 1, available power: 3717W, scalable: false
!! pvScalePhases UP maxPhases: 3, available power: 3717W, scalable: true
!! pvScalePhases EXIT
pv charge current: 17.5A = 12.9A + 4.59A (-1055W @ 1p)

[ Voor 8% gewijzigd door Michiel95 op 03-02-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Michiel95 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:41:
Beter is om (als je er mee toekomt) je lading te beperken dagelijks tot 70 procent en het overschot dan bij te laden. Hoeft niet, maar is nog beter voor de batterij en richting de zomermaanden als je een beetje deftige PV installatie hebt gaat dat wel snel.
Heb ik ook, maar ik ga het afzetten want ik wil stroom verbruiken als het goedkoop is en dit hakt er een beetje in.
Wat je nodig hebt is de climate function, die is afhankelijk (lees: dependent) van het regelmatig pollen van de SoC en dat moet je expliciet configureren.

Volgende config toevoegen, specifiek dat stuk van soc/poll.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
loadpoints:
- title: Voortuin # display name for UI
  charger: ChargingPointAlfen # Wallbox Referenz
  circuit: AutomaatLaadpaalVoortuin
  mode: off # charge mode (off, now, minpv, pv)
  guardduration: 2m
  enable:
    threshold: -300 #start charging the car when feed in is 300W for 10s
    delay: 10s # duration of feedin treshold
  disable:
    threshold: 1300 #stop charging when the car has been charging for 15 minutes using this number of Watts from the grid
    delay: 20m # 15 minutes definition
  soc:
    poll:
      mode: connected
      interval: 15m
    estimate: true

[Afbeelding]
Neen, dat zou niet mogen, heb je toevallig beperkingen in je wagen staan en daar niet meer aan gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Michiel95 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:44:
[...]
Desnoods maak ik een HomeAssistant automatisatie die de laadmodus op 'Fast' zet op basis van de climate sensor van de BMW integratie.
Dit is denk ik de beste optie, tenzij je evcc met enige regelmaat laat pollen, zie de yaml setting van Bart hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
JanHenk schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:30:
[...]

Dit is denk ik de beste optie, tenzij je evcc met enige regelmaat laat pollen, zie de yaml setting van Bart hierboven.
Ik zou dat proberen te vermijden en EVCC als regelinstrument zoveel mogelijk geven.

Ik heb EVCC heel sterk zien groeien en dankzij de planner en PV modus in gang laten schieten bij 300W injectie staat de auto 's morgens altijd volgeladen en dit zo kostenefficient als mogelijk. Als je de modus gaat aanpassen om iets te bereiken wat EVCC zelf kan detecteren gaat het mij een beetje aan het doel voorbij.

By the way: ik ga clima er uit slopen :+ want zoals ik eerder zei, de energie wordt toch gebruikt, ik heb dan liever een goedkope kWh in de batterij en er terug uit dan een duurdere kWh rechtstreeks uit de stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
HyperBart schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Beter is om (als je er mee toekomt) je lading te beperken dagelijks tot 70 procent en het overschot dan bij te laden. Hoeft niet, maar is nog beter voor de batterij en richting de zomermaanden als je een beetje deftige PV installatie hebt gaat dat wel snel.

[...]

Heb ik ook, maar ik ga het afzetten want ik wil stroom verbruiken als het goedkoop is en dit hakt er een beetje in.
Wat je nodig hebt is de climate function, die is afhankelijk (lees: dependent) van het regelmatig pollen van de SoC en dat moet je expliciet configureren.

Volgende config toevoegen, specifiek dat stuk van soc/poll.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
loadpoints:
- title: Voortuin # display name for UI
  charger: ChargingPointAlfen # Wallbox Referenz
  circuit: AutomaatLaadpaalVoortuin
  mode: off # charge mode (off, now, minpv, pv)
  guardduration: 2m
  enable:
    threshold: -300 #start charging the car when feed in is 300W for 10s
    delay: 10s # duration of feedin treshold
  disable:
    threshold: 1300 #stop charging when the car has been charging for 15 minutes using this number of Watts from the grid
    delay: 20m # 15 minutes definition
  soc:
    poll:
      mode: connected
      interval: 15m
    estimate: true

[...]

Neen, dat zou niet mogen, heb je toevallig beperkingen in je wagen staan en daar niet meer aan gedacht?
Dat lijkt inderdaad te werken! Er staat nu ook icoontje met 'voor-conditionering gedetecteerd'.
Enigste probleem resterende is dat hij slechts 1.3kwh lijkt te geven, dat lijkt me vrij weinig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNUbPlJIzQaU3IMHeAHMj5vn0s4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yCoamMbn5nbPy4RCRyPZ6qWi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Michiel95 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 22:59:
[...]

Dat lijkt inderdaad te werken! Er staat nu ook icoontje met 'voor-conditionering gedetecteerd'.
Enigste probleem resterende is dat hij slechts 1.3kwh lijkt te geven, dat lijkt me vrij weinig?
[Afbeelding]
Het is kW, niet kWh 🤓😉.
Vermogen druk je uit in kW, energie in kWh.
Batterij, hoeveel je er in duwt is kWh. De snelheid waarmee je dat doet is kW. Drie uur laden aan 3kW is 3kWh geladen.
Laders druk je dus uit in kW, hoeveel je geladen of verbruikt hebt in kWh.

Is bij mijn BMW i ook het geval. Ondanks dat iDrive bij sstationair warmtepomp een verbruik aangeeft van 2 a 3.5kWh/h (ja dat is kWh per h, verbruik per tijdseenheid 😃) dat impliceert een gemiddeld vermogen van 2 a 3.5kW. Ik weet niet hoe andere wagens dit doen, je kan ‘m eens limiten op 80pct fast aanzetten zonder planner actief en dan eens kijken wat hij ‘s smorgens trekt?

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 03-02-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
HyperBart schreef op maandag 3 februari 2025 @ 23:34:
[...]

Het is kW, niet kWh 🤓😉.
Vermogen druk je uit in kW, energie in kWh.
Batterij, hoeveel je er in duwt is kWh. De snelheid waarmee je dat doet is kW. Drie uur laden aan 3kW is 3kWh geladen.
Laders druk je dus uit in kW, hoeveel je geladen of verbruikt hebt in kWh.

Is bij mijn BMW i ook het geval. Ondanks dat iDrive bij sstationair warmtepomp een verbruik aangeeft van 2 a 3.5kWh/h (ja dat is kWh per h, verbruik per tijdseenheid 😃) dat impliceert een gemiddeld vermogen van 2 a 3.5kW. Ik weet niet hoe andere wagens dit doen, je kan ‘m eens limiten op 80pct fast aanzetten zonder planner actief en dan eens kijken wat hij ‘s smorgens trekt?
Vanochtend nog eens getest. Interval op 5m gezet en toch begon deze pas stroom te geven nadat de wagen al 17 minuten aan het voorverwarmen was, lijkt dus niet echt vlot te werken.

Ik ga dus toch bekijken om het via een HomeAssistant automatisatie te triggeren (Climate sensor aan -> Fast mode aanzetten > Limiteren op 4kWh > Wachten tot climate sensor terug uit gaat > Limiet terug verwijderen + modus naar oorspronkelijke staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:21:
[...]
By the way: ik ga clima er uit slopen :+ want zoals ik eerder zei, de energie wordt toch gebruikt, ik heb dan liever een goedkope kWh in de batterij en er terug uit dan een duurdere kWh rechtstreeks uit de stekker.
Hier ben ik het op zich wel mee eens, voorverwarmen vanuit de laadpaal is alleen van nut voor range-optimalisatie, dus ook alleen zinvol als je de energie echt nodig hebt voor je aanstaande rit. Dat heb ik zelf zelden en als dat wel zo is, ga ik ook laden tot 100% en kan ik hem dus ook prima zelf even op de now-modus zetten tegelijkertijd met het starten van de climate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel95
Michiel95 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:44:
[...]

2) Inmiddels is hij ook overgegaan naar drie-fasig, maar hij heeft toch vrij lang op 12A vastgehangen terwijl er genoeg overschot was om op z'n minst naar 13A te gaan:

code:
1
2
3
4
!! pvScalePhases DOWN activePhases: 1, available power: 3717W, scalable: false
!! pvScalePhases UP maxPhases: 3, available power: 3717W, scalable: true
!! pvScalePhases EXIT
pv charge current: 17.5A = 12.9A + 4.59A (-1055W @ 1p)
Hierop terugkomend voor mensen die met de zoekfunctie hier bij uit komen; dit was een combinatie van twee oorzaken:

1) In de myEve app stond de paal nog gelimiteerd tot 8kW
2) In EVCC (GUI) stond de max current veel te laag, waardoor 1-fasig sterk gelimiteerd was (Tot 2.7 dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Klein vraagje omtrent de UI: Op basis van wat wordt de limiet, rechtsonderaan op het scherm, ingesteld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pc8tV11ZiqXnp8FJ8XFNXY5tR0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WE3iQTMV2Leitwqer9bj3Giw.png?f=fotoalbum_large

Is dit gelinkt aan het laadpunt, of hangt dit af van de wagen?
Want ik heb de indruk dat dit gereset wordt na een laadsessie?
Of zie ik het verkeerd?

Welke limiet heeft eigenlijk de bovenhand, wat er zijn er 3 als ik het goed begrijp:
- limiet van de wagen
- limiet rechtsonder in het scherm
- limiet in te stellen bij een charge plan

[ Voor 17% gewijzigd door h3llrais3rke op 04-02-2025 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
h3llrais3rke schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:24:
Klein vraagje omtrent de UI: Op basis van wat wordt de limiet, rechtsonderaan op het scherm, ingesteld?
[Afbeelding]

Is dit gelinkt aan het laadpunt, of hangt dit af van de wagen?
Want ik heb de indruk dat dit gereset wordt na een laadsessie?
Of zie ik het verkeerd?

Welke limiet heeft eigenlijk de bovenhand, wat er zijn er 3 als ik het goed begrijp:
- limiet van de wagen
- limiet rechtsonder in het scherm
- limiet in te stellen bij een charge plan
Je ziet hier volgens mij een aantal dingen.
Het autootje in het grijs met 80% er langs is volgens mij de limiet die je in de wagen hebt ingesteld. Da's niet zo handig want die verantwoordelijkheid wil je bij EVCC leggen. Controleer mijn statement eens, hoe staat je auto?

De limiet rechtsonder is de procentuele weergave in getalvorm van het grijze slidertje wat helemaal rechts staat. Als jij daar 100 instelt maar je auto gaat maar tot 80, dan? Je raadt het al: de auto stopt zelf met laden.
Mispak je niet: de auto is de ladende component, de laadpaal is maar een "domme relais die stroom doorlaat en meet en een signaaltje uitstuurt hoeveel stroom er mag "getrokken" worden door de auto".

Dan heb je inderdaad nog het plan, als je die openklikt dan krijg je per auto die je in de GUI hebt gedefinieerd bij het tabbladje "Arrival" (geen idee waaorm ze dat zo vertaald hebben) de "min charge" en de "default limit".

De Min Charge is de lower limiet die je instelt, EVCC zal bij een SoC onder die limiet op het snelste opladen wat hij kan binnen de gedefinieerde vermogensbeperkingen. Hij zal geen rekening houden met de prijzen. EVCC garandeert op die manier zo snel mogelijk een minimale capaciteit die je zo snel mogelijk wil bereiken.

Default limit is what it says it is, het is de standaard limiet tot waar je auto zal opladen iedere keer als hij gedetecteerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 17:17

Bravo

Second Best

HyperBart schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:58:
[...]

Je ziet hier volgens mij een aantal dingen.
Het autootje in het grijs met 80% er langs is volgens mij de limiet die je in de wagen hebt ingesteld. Da's niet zo handig want die verantwoordelijkheid wil je bij EVCC leggen. Controleer mijn statement eens, hoe staat je auto?

De limiet rechtsonder is de procentuele weergave in getalvorm van het grijze slidertje wat helemaal rechts staat. Als jij daar 100 instelt maar je auto gaat maar tot 80, dan? Je raadt het al: de auto stopt zelf met laden.
Mispak je niet: de auto is de ladende component, de laadpaal is maar een "domme relais die stroom doorlaat en meet en een signaaltje uitstuurt hoeveel stroom er mag "getrokken" worden door de auto".

Dan heb je inderdaad nog het plan, als je die openklikt dan krijg je per auto die je in de GUI hebt gedefinieerd bij het tabbladje "Arrival" (geen idee waaorm ze dat zo vertaald hebben) de "min charge" en de "default limit".

De Min Charge is de lower limiet die je instelt, EVCC zal bij een SoC onder die limiet op het snelste opladen wat hij kan binnen de gedefinieerde vermogensbeperkingen. Hij zal geen rekening houden met de prijzen. EVCC garandeert op die manier zo snel mogelijk een minimale capaciteit die je zo snel mogelijk wil bereiken.

Default limit is what it says it is, het is de standaard limiet tot waar je auto zal opladen iedere keer als hij gedetecteerd wordt.
Aanvullend:
De limiet heb je blijkbaar ingesteld op 100%, dat kan door de default limit onder het tabblad arrival, of door een handmatige actie. Zoals HyperBart aangeeft zal de auto gaat dit niet toelaten.
Ik heb deze verantwoordelijkheid bij de auto gelaten maar op 90% staan. Er wordt namelijk niet alleen aan huis geladen maar ook regelmatig een nachtje aan een openbare laadpaal en dan wil ik niet dat hij naar de 100% gaat.

Ter vergelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ev6kVeA5o6RtxHRTaznXxSSouSw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qlUdKTyzV7r8v2oGW8bJxc5r.png?f=fotoalbum_large
Ik heb ingesteld dat
- hij mag laden bij een prijs van minder dan 16,5 ct (daarom staat er <16,5 ct in het grijs rechts boven de balk)
- er een limiet is ingesteld van 90% (groene verticale streep). Deze is bij jou grijs omdat de limiet van de auto (lager en) leidend is
- geen minimale soc zichtbaar, want hieraan is voldaan
- ik een plan heb dat hij morgenochtend weer op 50% moet zijn

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Bravo schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:06:
[...]

Ik heb ingesteld dat
- hij mag laden bij een prijs van minder dan 16,5 ct (daarom staat er <16,5 ct in het grijs rechts boven de balk)
- er een limiet is ingesteld van 90% (groene verticale streep). Deze is bij jou grijs omdat de limiet van de auto (lager en) leidend is
- geen minimale soc zichtbaar, want hieraan is voldaan
- ik een plan heb dat hij morgenochtend weer op 50% moet zijn
Ik wil eigenlijk het volgende bereiken:
- Enkel laden tijdens daluren van het net, erbuiten mag, maar enkel via overschot van de zon.
- Ik wil ook kunnen beslissen tot hoeveel procent het moet gaan. (hier ben ik nog niet uit of ik dit via de auto of evcc wil bepalen)

Momenteel doe ik het nog via de auto, waardoor evcc op 100% staat. Maar misschien wil ik dit wel via EVCC regelen, dan moet ik wel de auto zelf op 100% zetten. Nadeel hiervan is natuurlijk dat hij ook altijd tot 100% zal laden aan een publieke paal, tenzij ik dat dan natuurlijk op dat moment aanpas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdvNNaQrJGjdDb38zu9hTGRJ81U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WoSxa5w23TrFy926ljcQ6HQK.png?f=fotoalbum_large

Ik heb momenteel geen plan (weinig nut in mijn geval), aangezien ik een tarief heb ingesteld van <=30ct waardoor hij enkel tussen 21u en 6u zal laden. Ik kan ermee leven dat hij in bepaalde gevallen (lees bijna leeg is) misschien niet aan de gewenste SOC zal geraken. In zulke gevallen ga ik hem wel even aan de snellader gaan hangen. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku6IOjJiFedbAgFFeXN3cj4a23o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PDZ6Uzy67f3poQ8r8lZpX3wk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Hier weer geen data via entsoe
Edit: na een paar keer herstarten wel

[ Voor 43% gewijzigd door devastator83 op 05-02-2025 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

h3llrais3rke schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:16:
[...]

Ik wil eigenlijk het volgende bereiken:
- Enkel laden tijdens daluren van het net, erbuiten mag, maar enkel via overschot van de zon.
- Ik wil ook kunnen beslissen tot hoeveel procent het moet gaan. (hier ben ik nog niet uit of ik dit via de auto of evcc wil bepalen)

Momenteel doe ik het nog via de auto, waardoor evcc op 100% staat. Maar misschien wil ik dit wel via EVCC regelen, dan moet ik wel de auto zelf op 100% zetten. Nadeel hiervan is natuurlijk dat hij ook altijd tot 100% zal laden aan een publieke paal, tenzij ik dat dan natuurlijk op dat moment aanpas.

[Afbeelding]

Ik heb momenteel geen plan (weinig nut in mijn geval), aangezien ik een tarief heb ingesteld van <=30ct waardoor hij enkel tussen 21u en 6u zal laden. Ik kan ermee leven dat hij in bepaalde gevallen (lees bijna leeg is) misschien niet aan de gewenste SOC zal geraken. In zulke gevallen ga ik hem wel even aan de snellader gaan hangen. ;)

[Afbeelding]
Als je alleen in de daluren wil opladen en op zonneoverschot dan heb je de juiste instellingen genomen. De vraag is of je de 100% iedere nacht wil aantikken, met een 11 kW lader moet dat in 8 uur wel lukken.
Je zou een herhalend plan kunnen aanmaken om standaard tot bijvoorbeeld 90% te laden. Die enkele keer dat je verder wil zou je dan nog handmatig kunnen invoeren.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shadylog
h3llrais3rke schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:39:
[Afbeelding]
Zoals de waarschuwing eronder. Dit is niet zomaar een timer interval het is de global loop timer. Je moet oppassen want dit wordt gebruikt ook bijv om 3fase naar 1fase status te controleren. Als dit te kort is en je laadpaal er langer over doet gaan er dus rare dingen gebeuren. Het is eigenaardig dat dit allemaal op dezelfde loop gebeurt. Het liefst zie ik ook dat evcc bijv een aparte interval timer heeft alleen voor het updaten van data (ui). Mischien is dit veranderd sinds 5 maanden geleden dat ik dit heb uitgezocht.

Je kan het natuurlijk wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
shadylog schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:22:
[...]
Klopt! Ik heb een SG-Ready (Smart grid-ready) contact die de boiler/warmtepomp op een hogere setpoint zet. Ook kan ik via modbus mijn tapwater temperatuur instellen/inzien. Het idee hier is dus als er extra PV is dat de boiler wat hoger afgetopt wordt (max 70 graden)
Hoe ver ben je hier mee?

Ik ben hier nu even in aan het duiken, omdat mijn ouders mogelijk van plan zijn om een boiler te plaatsen vóór hun huidige cv-ketel in het tapwatercircuit, als een soort voorverwarming. Er is behoorlijk veel overschot/teruglevering dat we op die manier willen gebruiken.

Installateur komt met SolarEdge aan. Moet er weer een inline-meter bij in de meterkast, wat extra bekabeling, (terwijl we die info al hebben), dus ik zit te denken aan evcc te gebruiken om te gebruiken voor aansturing op zonne-overschot.

Wat voor spullen heb je als ik vragen mag? De meeste elektrische boilers kunnen bij wijze van op een geschakelde plug. Maar ik weet niet of dat goed gaat qua aansturing... Dat is namelijk ook alleen maar aan/uit. Een boiler met een relais lijkt me dan beter. Maar die kan ik nog niet goed vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
JanHenk schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:52:
[...]

Hoe ver ben je hier mee?

Ik ben hier nu even in aan het duiken, omdat mijn ouders mogelijk van plan zijn om een boiler te plaatsen vóór hun huidige cv-ketel in het tapwatercircuit, als een soort voorverwarming. Er is behoorlijk veel overschot/teruglevering dat we op die manier willen gebruiken.

Installateur komt met SolarEdge aan. Moet er weer een inline-meter bij in de meterkast, wat extra bekabeling, (terwijl we die info al hebben), dus ik zit te denken aan evcc te gebruiken om te gebruiken voor aansturing op zonne-overschot.

Wat voor spullen heb je als ik vragen mag? De meeste elektrische boilers kunnen bij wijze van op een geschakelde plug. Maar ik weet niet of dat goed gaat qua aansturing... Dat is namelijk ook alleen maar aan/uit. Een boiler met een relais lijkt me dan beter. Maar die kan ik nog niet goed vinden.
Nog niks gedaan. Maar ik heb enphase zonnepanelen en een Itho daalderop Amber warmtepomp met een bijbehorend vat. Hier kan ik met de SG-Ready relais een hogere setpoint schakelen voor de boiler en binnen-temperatuur.

Persoonlijk zou ik de spullen kopen die SG-ready hebben. Bij de Amber is er dus een relais die je kan sluiten voor SGready. Dat kan je inderdada door een shelly oid te koppelen. Ik heb een module van een tweaker ertussen waar ik de relais mee kan schakelen

[ Voor 7% gewijzigd door shadylog op 06-02-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:36
ChiLLeR schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:34:
...
Ik vind het niet erg om wat te researchen en het werkend te krijgen maar voor je EV laden wil je ook geen gedoe dat als er een update is je weer alles opnieuw moet uitvinden :D

Het is uberhaupt een zoektoch om software te vinden die met ‘alles’ koppelt.
...
Ik ga toch nog eens even zoeken naar andere EMS oplossingen. Ik zie ook een Loxone of Niko voorbij komen maar ook daar niet zomaar koppeling met al je andere hardware.
In welke richting is dit uitgegaan? Nog steeds EVCC, of dan toch Loxone of Niko?

In een eerdere post van mij elders vandaag vroeg ik mij af of er ergens een thread bestaat waar Loxone iets uitgebreider aan bod komt. Ik heb daar geen weet van. Jij? Ikzelf programmeerde 4 verschillende modes:
  • een mode met mogelijkheid tot laden met dynamische tarieven
  • een andere mode met laden met de zon in de uren dat de dynamische tarieven het laagst zijn (en injectie dus minder rendeert)
  • een mode met laden met de zon onafhankelijk van de dynamische tarieven
  • de 2 modes "met zon" hierboven kunnen ook met een knop "gegarandeerd minimum van 1,4kW" (ttz het minimum om 1-fasig 6A te kunnen leveren), zodat er in de grensgevallen rond de 1,4 kW niet steeds aan en uit wordt geschakeld; het tekort wordt op zo'n momenten maw van het net afgenomen
  • een mode "gewoon" laden
En alles met de mogelijkheid om
  • een maximaal (net)afnamevermogen op te geven (om een te hoog -Vlaanderen- capaciteitstarief te verminderen)
  • een maximaal vermogen op te geven dat naar de laadpaal gaat (dat desgewenst groter kan zijn dan het cijfer hierboven, op zonnige dagen). Dit gebruik ik vooral om te vermijden dat de laadpaal, indien de zonnepanelen onverhoopt genoeg vermogen leveren, van 1-fase naar 3-fase laden zou switchen.
Als je een miniserver van Loxone gebruikt (er zijn daar 2 uitvoeringen van) en 'm in een thuisnetwerkje steekt, dan zou je een laadpaal relatief eenvoudig kunnen aansturen (in mijn geval, een Alfen Single S aangestuurd met Modbus over TCP). Ik doe dit met een "gewone" miniserver, en denk zelfs dat zelfs de compacte miniserver dit ook al zou kunnen. De "gewone" miniserver kost zo'n 600€, de "compacte" zo'n 480€.

EDIT: ik heb echt niet mijn beste dag vandaag, ik zie dat ik heel wat van deze thread nog niet gelezen heb, mijn vraag zal dan al wel beantwoord zijn geweest; sorry...

[ Voor 3% gewijzigd door flupp op 10-02-2025 13:29 ]

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:15
flupp schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:27:
[...]

In welke richting is dit uitgegaan? Nog steeds EVCC, of dan toch Loxone of Niko?

In een eerdere post van mij elders vandaag vroeg ik mij af of er ergens een thread bestaat waar Loxone iets uitgebreider aan bod komt. Ik heb daar geen weet van. Jij? Ikzelf programmeerde 4 verschillende modes:
  • een mode met mogelijkheid tot laden met dynamische tarieven
  • een andere mode met laden met de zon in de uren dat de dynamische tarieven het laagst zijn (en injectie dus minder rendeert)
  • een mode met laden met de zon onafhankelijk van de dynamische tarieven
  • de 2 modes "met zon" hierboven kunnen ook met een knop "gegarandeerd minimum van 1,4kW" (ttz het minimum om 1-fasig 6A te kunnen leveren), zodat er in de grensgevallen rond de 1,4 kW niet steeds aan en uit wordt geschakeld; het tekort wordt op zo'n momenten maw van het net afgenomen
  • een mode "gewoon" laden
En alles met de mogelijkheid om
  • een maximaal (net)afnamevermogen op te geven (om een te hoog -Vlaanderen- capaciteitstarief te verminderen)
  • een maximaal vermogen op te geven dat naar de laadpaal gaat (dat desgewenst groter kan zijn dan het cijfer hierboven, op zonnige dagen). Dit gebruik ik vooral om te vermijden dat de laadpaal, indien de zonnepanelen onverhoopt genoeg vermogen leveren, van 1-fase naar 3-fase laden zou switchen.
Als je een miniserver van Loxone gebruikt (er zijn daar 2 uitvoeringen van) en 'm in een thuisnetwerkje steekt, dan zou je een laadpaal relatief eenvoudig kunnen aansturen (in mijn geval, een Alfen Single S aangestuurd met Modbus over TCP). Ik doe dit met een "gewone" miniserver, en denk zelfs dat zelfs de compacte miniserver dit ook al zou kunnen. De "gewone" miniserver kost zo'n 600€, de "compacte" zo'n 480€.
Nog steeds domme EVBox charger, en die ingesteld op alleen laden vanaf 01:00 tot 07:00. Geen smart functionaliteit helaas. Loxone is wel mooi systeem maar ik vind het zonder om het alleen voor een laadpaal te hebben, en daarnaast werkt EVBox daar zeer waarschijnlijk ook niet goed mee.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:36
ChiLLeR schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:29:
[...]
Nog steeds domme EVBox charger, en die ingesteld op alleen laden vanaf 01:00 tot 07:00. Geen smart functionaliteit helaas. Loxone is wel mooi systeem maar ik vind het zonder om het alleen voor een laadpaal te hebben, en daarnaast werkt EVBox daar zeer waarschijnlijk ook niet goed mee.
Ik ken die andere systemen niet zo goed, enkel Loxone, dus mijn raad is redelijk gebiased.

Maar mij komt het niet voor dat een Loxone verloren geld zou zijn, want zowat alle aansturingen kunnen "slim" aan- en uitgeschakeld worden (functieblok "lastmanager"). Ik ben er tevreden (en enthousiast) over, eens je er een beetje weg mee kunt is het heel aanpasbaar, en je hoeft niet steeds een RPi of iets dergelijks draaiende te hebben. Mijn RPi gaf onlangs de geest (intern gebruikt als DNS, DHCP, NTP en Samba server), en je bent wel even zoet om opnieuw alles in te stellen "zoals voorheen". Bovendien is het mijns inziens waarschijnlijker om bij Loxone een elektrieker te vinden die jou kan verderhelpen ingeval van storingen dan bij EVCC. Ik ben 60+, dus als mijn vrouw er alleen voor komt te staan, dan kan ook mijn elektrieker haar ook uit de nood helpen.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Vraagje aan iemand die er wellicht ervaring mee heeft...

Stel we hebben een auto met 11kW boordlader, maar die kan ook op 1-fase tot 7,4kW (32A) laden. De wallbox kan ook tot 32A.

Nu wil ik eigenlijk instellen dat de laadpaal tot 32A kan, zodat ik op zonnestroom op 1-fase 'traploos' tot die 7,4kW kan.

Het probleem daarbij is echter, dat de charge planner dan direct rekening gaat houden met 22kW. Dat terwijl de auto (op 3 fases) dus maximaal 11kW kan laden. Hij begint dan uiteraard veel te laat.

Nu heb ik de lader (een Alfen Pro Line) maar op 16A max ingesteld. Daarmee gaat de planner rekening houden met 11kW. Maar het nadeel is dat ik op 1-fase ook maar 16A kan gaan, terwijl de auto én de laadpaal wel tot 7,4kW kunnen.

Hoe hebben jullie dit opgelost? Of is dit gewoon nog niet mogelijk?

Ook maar even de vraag op Github gesteld..

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 10-02-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
JanHenk schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:56:

Stel we hebben een auto met 11kW boordlader, maar die kan ook op 1-fase tot 7,4kW (32A) laden. De wallbox kan ook tot 32A.

Nu wil ik eigenlijk instellen dat de laadpaal tot 32A kan, zodat ik op zonnestroom op 1-fase 'traploos' tot die 7,4kW kan.

Het probleem daarbij is echter, dat de charge planner dan direct rekening gaat houden met 22kW. Dat terwijl de auto (op 3 fases) dus maximaal 11kW kan laden. Hij begint dan uiteraard veel te laat.

Nu heb ik de lader (een Alfen Pro Line) maar op 16A max ingesteld. Daarmee gaat de planner rekening houden met 11kW. Maar het nadeel is dat ik op 1-fase ook maar 16A kan gaan, terwijl de auto én de laadpaal wel tot 7,4kW kunnen.

Wanneer zou dit in jouw ogen voorkomen dan? Misschien begrijp ik het verkeerd maar op Solar zal de laadpaal toch allang naar 3-fasen overgeschakeld zijn voordat je ook maar in de buurt komt van die 7.4kW/32A?
En als je van het net gaat laden pak je ook altijd 3-fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
JanHenk schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:56:

Gewoon in EVCC webgui de paal dan fixed op 1 fase zetten.
Ik heb dan zelfs de amperes nog naar beneden gezet zodat hij beter kan schatten wat maximale vermogen is van capaciteitstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
THM0 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:35:
[...]

Wanneer zou dit in jouw ogen voorkomen dan? Misschien begrijp ik het verkeerd maar op Solar zal de laadpaal toch allang naar 3-fasen overgeschakeld zijn voordat je ook maar in de buurt komt van die 7.4kW/32A?
En als je van het net gaat laden pak je ook altijd 3-fasen.
Het gaat hier om een Kia Niro EV, die moet je blijkbaar op minimum 8A zetten, anders gaat de auto ongewenst gedrag vertonen qua omschakelen van fases. Het minimum op 3-fase is dan 5,5kW. In de betreffende casus gebruik ik liever zoveel mogelijk op 1-fase zonnestroom; ik kan tot 24A voordat ie overgaat.

Als ik de laadpaal dan op 32A zet (gewoon maximum van laadpaal) werkt in principe alles zoals het moet: hij gaat door tot 24A op 1-fase en als er dan nog meer solar overschot is (meestal niet, zit tegen de maximum van de installatie) zou ie pas naar 3-fase moeten gaan.

De charge planner wordt echter ook vaak gebruikt, maar die houdt nu rekening met 32A. Ik zou hem op 24A kunnen zetten, maar dan rekent ie met 16,5kW. Oftewel, om de charge planner goed te gebruiken (en gewoon 11kW te trekken en daar ook mee te rekenen), moet ik de settings van de Alfen eigenlijk op max. 16A zetten.

Maar dan mis ik dus het stuk solar tussen 16 en 24A :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:37:
[...]

Gewoon in EVCC webgui de paal dan fixed op 1 fase zetten.
Ik heb dan zelfs de amperes nog naar beneden gezet zodat hij beter kan schatten wat maximale vermogen is van capaciteitstarief.
Ja, dat is een optie. Maar de betreffende persoon (ik ben het niet zelf), rijdt heel veel (80 tot 100K per jaar) en heeft die 11kW vaak hard nodig in de nacht. :)

Ik kan hem niet vragen om steeds de instellingen aan te passen; ergo hij staat nu gewoon vast op 16A 3-fase max.

Edit:
Indiv. current settings for 1p/3p charging #14661

Dit zou wel helpen, zie ook dat ik niet de enige ben.. :)

[ Voor 13% gewijzigd door JanHenk op 10-02-2025 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h3llrais3rke
Volgens de documentatie van EVCC is een sponsor token nodig voor een alfen laadpaal.
Ik gebruik nu nog de trial token omdat ik nog aan het testen ben, maar ik heb de indruk dat, ondanks het feit dat de trial token al verlopen is, het toch lijkt te blijven werken.
Heeft er iemand een idee welke functionaliteit gelinkt is aan de token en wat er stop met werken als de token verloopt?

[ Voor 6% gewijzigd door h3llrais3rke op 12-02-2025 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 18:59

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

h3llrais3rke schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 19:15:
Volgens de documentatie van EVCC is een sponsor token nodig voor een alfen laadpaal.
Ik gebruik nu nog de trial token omdat ik nog aan het testen ben, maar ik heb de indruk dat, ondanks het feit dat de trial token al verlopen is, het toch lijkt te blijven werken.
Heeft er iemand een idee welke functionaliteit gelinkt is aan de token en wat er stop met werken als de token verloopt?
AFAIK niets zolang je EVCC niet herstart danwel update. (of de docker container bijv.)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 15:05
Iemand een idee of dit mogelijk is?

Ik heb 2 wagens om te laden
Bmw x1 16a 1f
BMW ix3 16a 3f

België dus capaciteitstarief van toepassing.

Momenteel ingesteld in Evcc maxpower op 4200w zodat deze niet meer dan dit kan afnemen van het net samen met het huis verbruik.
Dit werkt ook goed momenteel en de Alfen laadpaal werkt nu variabel naargelang wat het huis verbruikt.

Laad momenteel in snel maar daarin is wisselen tussen 1 en 3 fase niet mogelijk.

Eigenlijk wil ik laden in de modus pv waarbij schakelen tussen 1 en 3 fase zou moeten werken maar dat de wagen dus ook kan laden als er geen zon is.
Dezelfde parameter is van toepassing met max 4200w van het net

Anders blijft de bmw ix3 hangen op 1f 16a bij het laden ook al is er zon en zou deze dus kunnen overschakelen op 3f om sneller te kunnen laden.

Thankx

• Bravo

Bravo

Second Best

SmalleSmets schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:20:
Iemand een idee of dit mogelijk is?

Ik heb 2 wagens om te laden
Bmw x1 16a 1f
BMW ix3 16a 3f

België dus capaciteitstarief van toepassing.

Momenteel ingesteld in Evcc maxpower op 4200w zodat deze niet meer dan dit kan afnemen van het net samen met het huis verbruik.
Dit werkt ook goed momenteel en de Alfen laadpaal werkt nu variabel naargelang wat het huis verbruikt.

Laad momenteel in snel maar daarin is wisselen tussen 1 en 3 fase niet mogelijk.

Eigenlijk wil ik laden in de modus pv waarbij schakelen tussen 1 en 3 fase zou moeten werken maar dat de wagen dus ook kan laden als er geen zon is.
Dezelfde parameter is van toepassing met max 4200w van het net

Anders blijft de bmw ix3 hangen op 1f 16a bij het laden ook al is er zon en zou deze dus kunnen overschakelen op 3f om sneller te kunnen laden.

Thankx
Zie de post van JanHenk, 3 berichten terug:
JanHenk schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:47:
[...]

Ja, dat is een optie. Maar de betreffende persoon (ik ben het niet zelf), rijdt heel veel (80 tot 100K per jaar) en heeft die 11kW vaak hard nodig in de nacht. :)

Ik kan hem niet vragen om steeds de instellingen aan te passen; ergo hij staat nu gewoon vast op 16A 3-fase max.

Edit:
Indiv. current settings for 1p/3p charging #14661

Dit zou wel helpen, zie ook dat ik niet de enige ben.. :)
Tussenoplossing is om in de PV modus 'fast' modus te activeren bij lage prijzen. Dat kan voor dynamische tarieven, of door een drempel in te stellen die werkt voor het daltarief (als je tarieven ingesteld hebt).

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• SmalleSmets
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 15:05
Bravo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:12:
[...]

Zie de post van JanHenk, 3 berichten terug:

[...]

Tussenoplossing is om in de PV modus 'fast' modus te activeren bij lage prijzen. Dat kan voor dynamische tarieven, of door een drempel in te stellen die werkt voor het daltarief (als je tarieven ingesteld hebt).
Dan zit ik wel nog met het probleem als de wagen overdag wil laden en er is geen zon het laden niet zal gebeuren..?

• Bravo

Bravo

Second Best

Dan zul je hem handmatig op 'fast' moeten zetten als je wil dat hij laadt terwijl er geen zon is en er een hoog dagtarief is. In 'PV' modus regelt EVCC een aantal dingen voor je, maar als je 'gewoon' wilt laden zul je dat ook moeten instellen door de 'fast' modus te selecteren.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

• r2504
Ik krijg onderaan op de EVCC pagina "new version available" te zien maar hoe kan ik deze installeren ?

Ik dacht dat bij vorige versies ik hier meteen kon upgraden maar dat lukt precies niet nu met 0.200

Ik krijg nu alleen een link naar https://github.com/evcc-io/evcc/releases/tag/0.200.0 maar geen idee wat ik met de download moet doen (draai HomeAssistant in een VM op een Synology NAS)

• NoFate
r2504 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:16:
Ik krijg onderaan op de EVCC pagina "new version available" te zien maar hoe kan ik deze installeren ?

Ik dacht dat bij vorige versies ik hier meteen kon upgraden maar dat lukt precies niet nu met 0.200

Ik krijg nu alleen een link naar https://github.com/evcc-io/evcc/releases/tag/0.200.0 maar geen idee wat ik met de download moet doen (draai HomeAssistant in een VM op een Synology NAS)
Heb je de evcc niet als addon draaien? Ik heb hem ook op een VM op Synology, de addon is een paar minuten geleden geüpdate

• r2504
Ja, deze staat als addon... maar overal zie ik nog gewoon 0.133

Ik heb de addon al eens gestopt en opnieuw gestart maar zonder enig effect.

Maar als hij pas geupdate is bij jou moet ik misschien gewoon wat geduld hebben (of doet hij geen updates als de auto aan het laden is ?)

• NoFate
r2504 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:33:
Ja, deze staat als addon... maar overal zie ik nog gewoon 0.133

Ik heb de addon als eens gestopt en opnieuw gestart maar zonder enig effect.

Maar als hij pas geupdate is bij jou moet ik misschien gewoon wat geduld hebben (of doet hij geen updates als de auto aan het laden is ?)
Je kan als je de naar de addon pagina's gaat , een check for new add-ons updates doen... Dan moet hij direct verschijnen... Allessinds hij is er al :+)

• NoFate
De update moet er altijd staan, ongeacht als je aan het laden bent... Dat is puur HA die dat checkt, staat los van evcc ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Na enkele keren klikken op het refresh pijltje rechtsbovenaan bij de Addon's werd de evcc-addon plots oranje (streep bovenaan waar die voordien blauw was). Bij het openen van de addon krijg ik dan uiteindelijk de optie om hem te upgraden naar 0.200 wat ondertussen gelukt is.

• shadylog
Hoe doen mensen het met een dubbel tarief? Ik wil eigenlijk alleen opladen als het laag tarief is. Het mag op PV blijven staan als het hoog tarief is natuurlijk. Maar ik wil niet altijd zomaar laden tot een bepaald percentage. Ik wil bijv als we PV laden tot 90% en dan tot 60% als we dal laden. Zo hou ik ruimte om nog te zonnebaden tot 90%. Liefst ook als de zomer komt zet ik dat percentage nog lager.

Een automation in home assistant? Heeft iemand een vergelijkbare case?
Pagina: 1 ... 5 ... 16 Laatste