Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 26 27 Laatste
Acties:

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
thomvh schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:25:
[...]

Yes, batterij doet altijd NOM. Ik krijg echter te horen vanuit evcc, dat dit intended behavior is. Dus min+pv en pv met batterij Support hebben hetzelfde gedrag, dat ze alleen de minimale output leveren die de lader ondersteund. Ik zal straks even een log file generen wanneer ik weer thuis ben dan zie je hem omlaag schalen als die hoger staat.
Waar lees je dat dit intended behavior is? Ik heb kort gezocht op GitHub, maar zag het zo gauw niet. Ik lees dat niet in de documentatie en lijkt me ook vreemd.

Battery boost is in mijn optiek juist alleen voor aanvulling op PV, wanneer de zon nog schijnt.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:59
JanHenk schreef op zondag 8 maart 2026 @ 19:45:
[...]

Waar lees je dat dit intended behavior is? Ik heb kort gezocht op GitHub, maar zag het zo gauw niet. Ik lees dat niet in de documentatie en lijkt me ook vreemd.

Battery boost is in mijn optiek juist alleen voor aanvulling op PV, wanneer de zon nog schijnt.
Ik heb het ze gevraag: https://github.com/evcc-i...iscussioncomment-16031941 een van de contributors reageert met die uitleg.

• JanHenk
  • Niet online
thomvh schreef op zondag 8 maart 2026 @ 20:20:
[...]

Ik heb het ze gevraag: https://github.com/evcc-i...iscussioncomment-16031941 een van de contributors reageert met die uitleg.
Ik lees het en ik snap het nu ook. Dit is ontworpen voor situaties als wanneer de zon wegvalt bijvoorbeeld. Hij zal dan niet stoppen op basis van de disable-threshold tot dat het ingestelde batterijniveau is bereikt.

Dan zal je iets met battery boost moeten doen inderdaad. Of 'gewoon' de planner, als er genoeg lading in je batterij zit en die stuurt op NOM, zal die energie vanzelf uit je batterij komen op basis van de planner.

• thomvh
JanHenk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Ik lees het en ik snap het nu ook. Dit is ontworpen voor situaties als wanneer de zon wegvalt bijvoorbeeld. Hij zal dan niet stoppen op basis van de disable-threshold tot dat het ingestelde batterijniveau is bereikt.

Dan zal je iets met battery boost moeten doen inderdaad. Of 'gewoon' de planner, als er genoeg lading in je batterij zit en die stuurt op NOM, zal die energie vanzelf uit je batterij komen op basis van de planner.
Yes, ik zit mijn systeem nog redelijk te tweaken naar wat goed is etc. Momenteel zit ik met smart te wachten tot ons dynamische contract begint. Zodat ik ook wat kan gaan handelen.

• JanHenk
  • Niet online
@thomvh Een thuisbatterij, een dynamisch contract en een EV. Alle ingrediënten om eindeloos te blijven optimaliseren ;)

Er is een side-project van een evcc dev, de 'optimizer', op basis van MILP (Mixed-Integer Linear Programming). Ik zag laatst een issue voorbijkomen waarmee ze bezig zijn om deze optimizer te integreren in evcc als experimentele feature. :)

• V_Andy
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:15
Een newbie vraag😂, deze zomer krijgen wij onze eerste EV, dus ben nu alles aan het voorbereiden om deze thuis te kunnen laden. Zonnepanelen / thuisbatterij zijn al aanwezig enkel de laadpaal nog niet. Blijkbaar bestaan er nog geen laadpalen welke rekening kunnen houden met zon/batterij. Dus moet je blijkbaar werken met een slimme energie module. Heb al wat offertes binnen maar ik vind dit allemaal nogal redelijk duur🙄.
Zo ben ik dus op dit topic terecht gekomen.
Is werken met EVCC de goedkoopste manier om rekening te houden met zon/batterij?
Zoja wat heb je qua hardware dan nodig om dit aan de praat te krijgen?

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:35:
@thomvh Een thuisbatterij, een dynamisch contract en een EV. Alle ingrediënten om eindeloos te blijven optimaliseren ;)

Er is een side-project van een evcc dev, de 'optimizer', op basis van MILP (Mixed-Integer Linear Programming). Ik zag laatst een issue voorbijkomen waarmee ze bezig zijn om deze optimizer te integreren in evcc als experimentele feature. :)
Mooi bericht. De Optimizer doet hetzelfde als de DAO van een Tweaker, maar dan geintegreerd met aansturing van je apparaten.

Mooi dat het nu promoveert tot Experimental ipv een losse container.

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:35

_PM

V_Andy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:53:
Een newbie vraag😂, deze zomer krijgen wij onze eerste EV, dus ben nu alles aan het voorbereiden om deze thuis te kunnen laden. Zonnepanelen / thuisbatterij zijn al aanwezig enkel de laadpaal nog niet. Blijkbaar bestaan er nog geen laadpalen welke rekening kunnen houden met zon/batterij. Dus moet je blijkbaar werken met een slimme energie module. Heb al wat offertes binnen maar ik vind dit allemaal nogal redelijk duur🙄.
Is werken met EVCC de goedkoopste manier om rekening te houden met zon/batterij?
Ja EVCC is een goedkope oplossing om dit te doen, helemaal als je bijvoorbeeld Home Assistant al hebt draaien (dan heb je geen extra hardware nodig).
Je kan hier vinden op welke hardware EVCC draait: https://docs.evcc.io/en/docs/installation

Maar zoek ook zeker even na of je auto/lader/batterij ondersteund worden. Hij moet deze uit kunnen lezen en besturen. Daarnaast wil je je P1 meter ook koppellen (extra kabel nodig indien je dit nog niet hebt)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kan als addon/app in homeassistant, als je HA al hebt.

Eventueel flexibeler is een NUC / Minipc met SSD met daarop Proxmox en in proxmox alles als VM of LXC containers. Zie ook topic van HomeAssistant voor Hardware met Proxmox+HomeAssistant. De EVCC en HA installatie kun je dan doen met de Proxmox Helperscripts/CommunnityScripts en dan ben je in 10 seconden per container klaar. Vergt een steile leercurve, maar indien je al linux commandline gewend bent is het peanuts.

Hier ondertussen een gevulde N150 met proxmox, met daarop HA (als VM), en veel LXC: MariaDB (als echte DB voor HA), VictoriaMetrix (als longterm detail statistics voor HA), EVCC, PiHole, Wireguard, Grafana. Binnenkort ga ik er ook Immich opzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 09-03-2026 11:44 ]

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:58:
[...]

Mooi bericht. De Optimizer doet hetzelfde als de DAO van een Tweaker, maar dan geintegreerd met aansturing van je apparaten.

Mooi dat het nu promoveert tot Experimental ipv een losse container.
Het moet nog, maar er wordt in ieder geval nagedacht over "wat nog moet" om het te integreren. En dat zijn goede ontwikkelingen :)

Ik heb (nog) geen dynamisch tarief, maar het zou wel gaaf zijn als het vóór 2027 nog lukt, want naar verwachting stap ik dan wel over. En dan komt dit wel heel goed uit. DAO heb ik me (nog) niet aan gewaagd, maar volg ik (af en toe) nog wel. Ik heb liever dat dit in evcc komt.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
_PM schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:37:
[...]

Ja EVCC is een goedkope oplossing om dit te doen, helemaal als je bijvoorbeeld Home Assistant al hebt draaien (dan heb je geen extra hardware nodig).
Vergeet niet de tokenkosten van €48 per jaar of €150 eenmalig.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:29
Blijkbaar bestaan er nog geen laadpalen welke rekening kunnen houden met zon/batterij.
M'n Alfen laat prima toe enkel te laden met PV overschot (en eventueel nog een stukje net afhankelijk van de comfort instellingen).

De vraag is of je verder iets moet doen met je batterij... behalve ze maximaal gebruiken. Of je nu overdag alle PV gebruikt om in je auto te stoppen of om je batterij op te laden maakt toch niet uit, bedoeling is niets injecteren voor maximale winst.

• thomvh
JanHenk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 10:35:

Ja het lastige blijft in mijn situatie dat ik relatief weinig pv heb ten opzichte van het gebruik met de EV's en warmtepomp etc. Dus ik ben dat nog een beetje aan het stoeien of ik de accu gewoon voor handel ga gebruiken. Ook aangezien mijn pv DC->AC->DC->AC gaat momenteel omdat ik dus de zonne stroom niet gebruik om de autos mee op te laden. En de PV helaas niet direct mijn batterij omvormer in kan van wegen de optimizers.

• _PM

_PM

ASW1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:34:
[...]

Vergeet niet de tokenkosten van €48 per jaar of €150 eenmalig.
Dat is niet voor alle devices nodig...

• thomvh
JanHenk schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:48:
[...]

Het moet nog, maar er wordt in ieder geval nagedacht over "wat nog moet" om het te integreren. En dat zijn goede ontwikkelingen :)

Ik heb (nog) geen dynamisch tarief, maar het zou wel gaaf zijn als het vóór 2027 nog lukt, want naar verwachting stap ik dan wel over. En dan komt dit wel heel goed uit. DAO heb ik me (nog) niet aan gewaagd, maar volg ik (af en toe) nog wel. Ik heb liever dat dit in evcc komt.
Je hebt ook nog deze: https://akkudoktor-eos.re...ktoreos/introduction.html waar die van EVCC op gebaseerd lijkt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thomvh schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Je hebt ook nog deze: https://akkudoktor-eos.re...ktoreos/introduction.html waar die van EVCC op gebaseerd lijkt.
En Eniris, die ook kan handelen met bijv Frank Energie.

App | SmartgridOne Documentation

• ASW1
  • Nu online
_PM schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:16:
[...]

Dat is niet voor alle devices nodig...
Is daar een lijstje van?

• _PM

_PM

ASW1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Is daar een lijstje van?
Ik meen dat dat bij de specifieke devices genoemd is in de manual (ik gebruik alle informatie uit/via home-assistant, dat is in ieder geval gratis)

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:37
ASW1 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:58:
[...]

Is daar een lijstje van?
Ja, bij devices en dan de filter "without sponsoring".

• ASW1
  • Nu online
HyperBart schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Ja, bij devices en dan de filter "without sponsoring".
Dat filtert volgens mij precies andersom, bij alle laders die je dan krijgt staat dat je een sponsor-token nodig hebt.

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:37
Geen idee waar je bezig bent ;) maar in alle geval, docs, devices, chargers, op die knop duwen en lijstje komt tevoorschijn.
Met wat intelligent Control F'en en zoeken op dat label heb je ze natuurlijk ook, kan je ze een voor een afgaan.

[ Voor 31% gewijzigd door HyperBart op 09-03-2026 15:43 ]

• Koen Hendriks
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:04

Koen Hendriks

Pixel Pioneer

Ik ga straks over op een dynamisch contract, wat zou een goede API zijn voor NL? Ik zat te kijken en zag ned.nl en energyforecast.de voorbij komen maar dacht, misschien heeft iemand hier goede of slechte ervaring hiermee?

• V_Andy
r2504 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:42:
[...]

M'n Alfen laat prima toe enkel te laden met PV overschot (en eventueel nog een stukje net afhankelijk van de comfort instellingen).

De vraag is of je verder iets moet doen met je batterij... behalve ze maximaal gebruiken. Of je nu overdag alle PV gebruikt om in je auto te stoppen of om je batterij op te laden maakt toch niet uit, bedoeling is niets injecteren voor maximale winst.
Ja het zou handig zijn moest ik tot een bepaalde % batterij over hebben om ‘s avonds mee door te komen. De auto hoeft dan niet volledig opgeladen zijn wetende dat het de dag nadien terug kan gaan op de zonnepanelen. Ik denk dat het nu alles of niets is? Of vergis ik mij hierin?

• V_Andy
_PM schreef op maandag 9 maart 2026 @ 11:37:
[...]

Je kan hier vinden op welke hardware EVCC draait: https://docs.evcc.io/en/docs/installation

Maar zoek ook zeker even na of je auto/lader/batterij ondersteund worden. Hij moet deze uit kunnen lezen en besturen. Daarnaast wil je je P1 meter ook koppellen (extra kabel nodig indien je dit nog niet hebt)
Maw als ik een rasberry pi 4 , HA hierop, en een p1 meter plaatst op de digitale meter moet ik verder kunnen om EVCC hierop te draaien?

• _PM

_PM

Koen Hendriks schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:04:
Ik ga straks over op een dynamisch contract, wat zou een goede API zijn voor NL? Ik zat te kijken en zag ned.nl en energyforecast.de voorbij komen maar dacht, misschien heeft iemand hier goede of slechte ervaring hiermee?
Ligt aan je provider, Zonneplan via Home assistant zou kunnen verwacht ik, daar is de prijs data beschikbaar.
https://enever.nl/ werkt rechtstreeks in EVCC (let op het aantal requests wat je doet).

• _PM

_PM

V_Andy schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:14:
[...]
Maw als ik een rasberry pi 4 , HA hierop, en een p1 meter plaatst op de digitale meter moet ik verder kunnen om EVCC hierop te draaien?
Ja, EVCC kan je als app draaien binnen HA. Kijk wel even of de apparaten die je wil configureren in EVCC (of HA) ondersteund worden.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste