Vandaag heb ik (
als home assistant en evcc NOOB), nav dit topic en wat AI-hulp, evcc geïnstalleerd en ingesteld als docker/container in mijn Synology NAS.
Ingesteld via de evcc web-interface.
Nog niet via yaml. Nog weinig ervaring mee...
Ik hoop dat dat geen 'beperkingen met zich mee brengt'?
Aantal vragen:
Ik heb:
- Tesla Model Y 2024 met LFP accu (dus altijd tot 100% mogen laden).
- 19 zonnepanelen 400wp met Enphase IQ7+ micro's en Enphase Envoy met 6CT spoelen
- Tesla TWC3 EV lader (3 fasen aangesloten 3x16)
- HomeWizard P1 meter
- 3x25A meterkast
Ik wil:
- Volledig op PV overschot kunnen laden
- Load balancing, snel reagerende(!), want oa een 11kW inductie kookplaat, airco's, en alle andere standaard witgoed/bruingoed.
- Het liefst ook kunnen laden op zonnestroom lager dan 3x6A (
Tesla kan meen ik via api tot 2A)
- Toekomstig zonneladen kunnen combineren met dynamisch contract/tarieven
- In kunnen stellen dat als laden op zonneoverschot tot x procent soc niet lukt, dat dan om uiterlijk 05:00 behaald moet worden tegen goedkoopste net-tarief
Ik wil dit eigenlijk pas vanaf 2027, want nu nog veilig met vast contract, geen terugleverkosten, jaar-salderen, etc. Maar vanaf 2027 houdt het feestje op en zoek nu of ik met mijn huidige setup via bijv. evcc alle wensen kan bereiken. Dan kan ik later de MID versie van de Tesla TWC3 kopen en hoef ik niet op zoek naar een dure ander merk lader die alle bovenstaande wensen/functies geïntegreerd heeft.
Maar nu dus kennis makende/ontdekkende op werking.
De Tesla EV heb ik nog niet gekoppeld.
Ik begrijp dat ik voor de API wat moet betalen?...
Omdat de Tesla TWC3 niet actief kan faseschakelen wil ik dus ook op bijv 3x2A laden:
Want: veel vaker op puur zonlicht laden, ook als het bewolkt is of vroeg in de ochtend.
Al vanaf 1,4 kW (3x2A) ipv 4,1 kW (3x6A).
Lijkt me wijs...
Regelgedrag op 10sec gezet... (oke?)
Iemand hier ervaring mee?
En om dat in te stellen moet ik dus de Tesla koppelen?
Ik lees in evcc bij toevoegen iets over een tesla developer account en teslamate?
Maar ergens anders lees ik juist dat je bij evcc alleen een evcc sponsorship token nodig heb?
Wat is wijsheid qua werking/instellen en qua kosten?
Óf kan ik zonder auto te koppelen toch wel al lager dan 6A werkend krijgen?
In hoofdmenu evcc bij mijn lader kan ik dit menu nml openen:
Voor nu Enphase, P1 HomeWizard en Tesla TWC3 lader gekoppeld:
[
Voor 13% gewijzigd door
Allewijn op 25-03-2026 14:17
]