Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 28 ... 31 Laatste
Acties:

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-04 20:53

_PM

djiedjee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:07:
_PM
Ik heb even gekeken naar jouw YAMl.
Verder lijkt de YAML wel ingewikkelder dan nodig is. Die van jou doet telkens een HTTP-call, terwijl je ook
Dit is nog van voordat de integratie met home assistant beschikbaar was bedankt voor je feedback, kan ik mooi mijn configuratie weer mee versimpelen
Verder is nu alles gelukt?

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:50
Ja, vandaag kon ik mooi testen en de "residual power' tweaken. Het werkt nu goed genoeg.
De dynamische tarieven zitten er nu ook goed in.
Met alle stroom die ik over heb nadat de auto volgeladen is, ga ik nu maar eens doorrekenen of een thuisbatterij interessant is.
_PM schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Verder is nu alles gelukt?

• djiedjee
Met mijn nieuwe dynamische contract was ik aan het nadenken over de waarde van mijn teruggeleverde zonne-kWh's.

In principe krijg ik het actuele tarief terug. Maar als de leverancier bijv 2 cent verkoopvergoeding rekent, moet ik teruglevering met een geldende prijs < € 0,02 dus al iets betalen.

Nu we nog kunnen salderen kunnen de energiebelasting nog salderen, daardoor "win" ik ook €0,11 energiebelasting die ik niet hoef af te tikken.

Ik kan mijn omvormer afknijpen tot 0 op de meter, maar dat is in 2026 nog niet echt nodig denk ik.

Klopt mijn berekening of zie ik iets over het hoofd?

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-04 20:20
dirixmjm schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:47:
[...]

Ik heb een Zaptec go 2 draaien met EVCC. Omdat mijn installatie ook de P1 Sense omvat, werkte dat niet goed met de directe API, ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de Zaptec go 2 via Home Assistant aan te sturen. Dat heeft als bijkomende voordeel dat EVCC niet langer een token vereist.

Zie ook deze thread hoe je het eventueel via HA configureren kan: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/27273
Maak jij ook gebruik van fase wisselen? Via de Zaptec intergratie staat automatisch fase wisselen op ja maar als ik hem toevoeg als home assistant lader staat dit er niet. Regelt de Zaptec dit zelf of moet ik daarvoor de Sense hebben?

• dirixmjm
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 25-04 12:22
Freezhost schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Maak jij ook gebruik van fase wisselen? Via de Zaptec intergratie staat automatisch fase wisselen op ja maar als ik hem toevoeg als home assistant lader staat dit er niet. Regelt de Zaptec dit zelf of moet ik daarvoor de Sense hebben?
Dit regelt in principe de Zaptec bij mij zelf. Dat hangt deels samen met de Sense, maar volgens mij is er geen intelligente koppeling. De Sense geeft enkel aan wat de maximale stroom is die geleverd kan worden, en dan gaat de Zaptec samen met de EV beslissen of bij die stroom op 3 of 1 fase wordt geleverd.

Om die reden ik er wel een beetje mee zitten tunen in de Zaptec portal / configuratie. In principe laat mijn huisaansluiting toe tot 3x20A laden, maar mijn EV kan 3-fase slechts tot 16A laden, en bij 20A gaat hij terug naar 1-fase. Met alles op max 20A ingesteld (EVCC, HA en Zaptec) lijkt het systeem automatisch naar 20A 1-fase te regelen, terwijl dat maar 4kW is, dus netto minder vermogen dan 3x16A. Ik heb de limiet van het huis op 20A staan en de limiet van de lader op 16A. Zo wordt de levering op 16A gemaximeerd.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02:21
djiedjee schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 09:56:
Met mijn nieuwe dynamische contract was ik aan het nadenken over de waarde van mijn teruggeleverde zonne-kWh's.

In principe krijg ik het actuele tarief terug. Maar als de leverancier bijv 2 cent verkoopvergoeding rekent, moet ik teruglevering met een geldende prijs < € 0,02 dus al iets betalen.

Nu we nog kunnen salderen kunnen de energiebelasting nog salderen, daardoor "win" ik ook €0,11 energiebelasting die ik niet hoef af te tikken.

Ik kan mijn omvormer afknijpen tot 0 op de meter, maar dat is in 2026 nog niet echt nodig denk ik.

Klopt mijn berekening of zie ik iets over het hoofd?
Ik ken de voorwaarden van je contract niet. Maar met een standaard dynamisch contract in NL hoef je niet perse je zonne energie je auto in te laden, omdat je idd geen terugleververgoeding betaalt. Je wilt gewoon laden op het moment dat de energieprijs het laagst is.

Overigens vallen die momenten wel vaak samen (ofwel: Als de zon schrijnt is de stroomprijs vaak ook het laagst) valt me nu op...

Maar ik heb dus in evcc EVCC de terugleverlimiet op 0ct gezet, zodat het produceren van zonnestroom geen reden is om het laden te starten...

• djiedjee
@Kammika
ik was eigenlijk meer benieuwd op welk moment ik de omvormer moet gaan knijpen als het geld kost om terug te leveren.
En de 2 cent die ik eventueel moet betalen wordt in 2026 nog ruimschoots gecompenseerd doordat ik de energiebelasting nog mag salderen.
We hebben afgelopen jaren wel soms negatieve prijzen gehad, dan zou je nog meer gaan betalen om terug te leveren.

• Kammika
djiedjee schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:52:
@Kammika
ik was eigenlijk meer benieuwd op welk moment ik de omvormer moet gaan knijpen als het geld kost om terug te leveren.
En de 2 cent die ik eventueel moet betalen wordt in 2026 nog ruimschoots gecompenseerd doordat ik de energiebelasting nog mag salderen.
We hebben afgelopen jaren wel soms negatieve prijzen gehad, dan zou je nog meer gaan betalen om terug te leveren.
dat ligt aan de voorwaarden van je contract. Bij min contract is het simpel: Als de all in prijs onder 0 komt, maar dat is vrijwel nooit...

Overigens kan EVCC dat niet, want die bestuurt niet je zonnepanelen. Ik heb daar zelf een home assistant automatisering voor, maar ik heb pas sinds november een variabel contract, dus nog niet kunnen testen (en als die oorlog in Iran zo doorgaat, zal dat moment voorlopig niet komen ook..)

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:47
Ik begrijp niet helemaal wat hier mis gaat. Ik wil mijn Tesla model 3 laten laden op overschot zonne-energie. Er is aantoonbaar overschot maar hij laadt de auto niet op. Op het moment dat ik op stand min+pv zet, laadt ie wel. Ook obv bijv. max. tarieven. Zie ook screenshots hieronder. Voor meting overschot zonne-energie heb ik een P1 meter van HW.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8ghDYmu63xhBKB77zKeIG0N87M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zWxi4caXo0Zx5xt9lNuF6esp.png?f=fotoalbum_large Iemand enig idee waar het aan kan liggen?

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Droplollie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:34:
Ik begrijp niet helemaal wat hier mis gaat. Ik wil mijn Tesla model 3 laten laden op overschot zonne-energie. Er is aantoonbaar overschot maar hij laadt de auto niet op. Op het moment dat ik op stand min+pv zet, laadt ie wel. Ook obv bijv. max. tarieven. Zie ook screenshots hieronder. Voor meting overschot zonne-energie heb ik een P1 meter van HW.[Afbeelding] Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
M’n glazen bol zegt dat hij je config niet kan zien… Op basis van dit screenshot kan echt niemand er iets zinnigs over zeggen, leg eens uit wat je heb ingesteld en via welke route.

• TweakerMarco
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
Droplollie schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:34:
Ik begrijp niet helemaal wat hier mis gaat. Ik wil mijn Tesla model 3 laten laden op overschot zonne-energie. Er is aantoonbaar overschot maar hij laadt de auto niet op. Op het moment dat ik op stand min+pv zet, laadt ie wel. Ook obv bijv. max. tarieven. Zie ook screenshots hieronder. Voor meting overschot zonne-energie heb ik een P1 meter van HW.[Afbeelding] Iemand enig idee waar het aan kan liggen?
Plan / vertrektijd instellen zorgt er bij mij voor dat die gaat laden.

• Droplollie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:47
Sander schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:56:
[...]

M’n glazen bol zegt dat hij je config niet kan zien… Op basis van dit screenshot kan echt niemand er iets zinnigs over zeggen, leg eens uit wat je heb ingesteld en via welke route.
Ik heb verder weinig ingesteld, allen op PV gezet. Als test niets gedaan met de dynamische tarieven.

Het gekke is dus dat ie wel gaat laden als ie op min + pv staat.

Ik heb dus ook geen plan ingesteld. Mogelijk dat het daaraan ligt? Dus dat ik moet aangeven dat ik wel een vol geladen auto wil de volgende dag bijv?

• Kammika
Droplollie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 07:24:
[...]

Ik heb verder weinig ingesteld, allen op PV gezet. Als test niets gedaan met de dynamische tarieven.

Het gekke is dus dat ie wel gaat laden als ie op min + pv staat.

Ik heb dus ook geen plan ingesteld. Mogelijk dat het daaraan ligt? Dus dat ik moet aangeven dat ik wel een vol geladen auto wil de volgende dag bijv?
Bij min+ PV gaat die altijd laden. Daar staat die min+ voor. Je laadt met een minimum aantal watt, en meer als er voldoende zonnestroom beschikbaar is

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-04 17:43
Is dit soms 3 fase... al heb je dan voldoende met 4.2 kW.

Probeer al eens met Min+PV zoals Kammika aangaf.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Alicanto
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-04 10:27
Ik heb een energiecontract bij Frank en heb in EVCC prijzen geprobeerd toe te voegen via provider ENTSO-E (met api token) en via Epexprijzen.nl. De prijzen komen echter niet overeen met wat ik in de Frank app zie. Heeft iemand een bron die overeenkomt? De huidige kale prijs komt dan op 1.8 cent, terwijl ik 2.2 cent in de app zie.

Ik heb daarnaast bij charge (additional fixed charge per kwh) 10.66 ingevuld, aangezien dit excl. btw is en tax 0.21, zodat de charge incl. btw 12.90 is. Dat komt overeen met wat er in mijn contract staat (0.11085 energiebelasting incl btw +0.01815 vergoeding incl. btw = 0.129 incl btw)

• etmmvdp
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-04 09:21
Dit is volgens mij de data url van epex: https://epexprijzen.nl/api/v1/prices/frank-energie/quarterly en die laat nu alleen uur data zien ook al geef ik aan dat het per kwartier moet. Misschien zit daar het verschil in?

Ik zie dat enever het wel goed laat zien ivg met de grafiek van frank energie zelf.
Hier een vergelijking voor vandaag tussen de uur prijs van epex en de kwartier prijs van enever voor Frank Energie (ff een uur optellen bij de x-as tijden...):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGYW_2BuT4SVZYHSICPi16q5mOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N8v7zqngpxRr7eZ248JbPUiW.png?f=fotoalbum_large

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 25-04 01:18
Context:
Ik ben een Belg met het capaciteitstarief.
Het vermogen van mijn main circuit heb ik beperkt to 2.5kW. Ik heb een monofase-aansluiting en mijn EV Charger kan met max 32A, dus 7.4kW laden.

Probleem:
Wanneer de stroom goedkoop is en de zon schijnt, zoals vandaag, wil ik de auto zo snel mogelijk vol krijgen.
Echter wanneer ik hem op “snel” zet, wordt er maar 1.3kW van het net bijgesloten, en niet 2.5kW. Wat is de reden? En hoe kan ik dit veranderen?

(Foto van de configuratie is van een ander moment, dus let op die screenshot niet op de meetwaarden, maar enkel op de max waarden.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFT0SQlbuFnTOR4knVIIKvcB8x4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gq2wV5xWJ0dPNaHtYeI8GQ7r.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxyTTDlNQxT-0uZkjpUdZtJ_Aq8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dYpXsoiQSuWw2JSi9WByhnIU.png?f=fotoalbum_large

• J82
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 25-04 20:59

J82

Watvoor boordlader heeft de auto?

Ik zie een i5. Die hebben meestal een 11kW. Bij een enkele fase zou je dan beperkt zijn tot 3,7kW. Dan zou de beperking niet in de infrastructuur maar in de auto zitten.

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04 08:30
Vraagje, ik heb 3 marsteks, die zijn aan het opladen moemnteel door de zon....
In evcc heb ik ze niet geconfigureerd, omdat ik toch NOM draai er dus geen voordeel in zie, als de batterijen vol zijn, wil ik ook dat alles naar de auto gaat...

Maar het probleem wat ik nu heb, evcc staat in SOLAR mode, dus wil op dit moment alleen met zon laden, maar doordat mijn batterijen aan het opladen zijn, is er geen zon meer over , en start het laden niet totdat ik de marsteks op MAN zet...
Een mogelijke oplossing zou zijn MIN+SOLAR , of zijn er andere mogelijkheden zonder de batterijen toe te voegen in evcc?
Ik moet ze nu dus even op MAN zetten, dan start het laden, omdat er solar vrij komt. Vervolgens zet ik ze terug op NOM..

[ Voor 9% gewijzigd door NoFate op 22-03-2026 10:56 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:36
J82 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:41:
Watvoor boordlader heeft de auto?

Ik zie een i5. Die hebben meestal een 11kW. Bij een enkele fase zou je dan beperkt zijn tot 3,7kW. Dan zou de beperking niet in de infrastructuur maar in de auto zitten.
Dat klopt niet, 11kW wil sowieso zeggen dat er drie aparte laders in de auto zitten.
Bij monofasige schakeling vanuit de laadpaal voelt de auto dat en schakelt intern alle laders op een fase zodat er maximaal 32A kan getrokken worden aka 7.4kw op een fase.

De i5 kan dat ook, de mijne ook.

• HyperBart
C.QL schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:52:
Context:
Het vermogen van mijn main circuit heb ik beperkt to 2.5kW. Ik heb een monofase-aansluiting en mijn EV Charger kan met max 32A, dus 7.4kW laden.

Probleem:
Wanneer de stroom goedkoop is en de zon schijnt, zoals vandaag, wil ik de auto zo snel mogelijk vol krijgen.
Echter wanneer ik hem op “snel” zet, wordt er maar 1.3kW van het net bijgesloten, en niet 2.5kW. Wat is de reden? En hoe kan ik dit veranderen?

(Foto van de configuratie is van een ander moment, dus let op die screenshot niet op de meetwaarden, maar enkel op de max waarden.)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zie heel veel SMA producten. Is alles maximaal inzetbaar? Is er geen beperking op SMA niveau geconfigureerd?

Post eens een log in situ (dus niet screenshots van een ander moment).

• NoFate
C.QL schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 21:52:
Context:

Probleem:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel dat main circuit , gooi dat uit evcc, dat werkt niet goed met je capaciteitstarief, zet EVCC in solar only mode, dan stel je de residual Power in op -2500

Dus hij gaat dan volledig met ZON laden, en hij zal ook maar max 2500 Watt van je grid nemen

Die residualPower, stel bij bv geen zon, en je stelt die bv in op -2500, dan gaat je auto laden aan (2500-household)
Dus als je bv 300 Watt sluimer hebt, dan zal je auto opladen aan 2200... Je gaat dus nooit meer dan 2500 Watt van de grid verbruiken

[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 22-03-2026 11:55 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
NoFate schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:42:
In evcc heb ik ze niet geconfigureerd, omdat ik toch NOM draai er dus geen voordeel in zie, als de batterijen vol zijn, wil ik ook dat alles naar de auto gaat...

Maar het probleem wat ik nu heb, evcc staat in SOLAR mode, dus wil op dit moment alleen met zon laden, maar doordat mijn batterijen aan het opladen zijn, is er geen zon meer over , en start het laden niet totdat ik de marsteks op MAN zet...
Een mogelijke oplossing zou zijn MIN+SOLAR , of zijn er andere mogelijkheden zonder de batterijen toe te voegen in evcc?
Ik moet ze nu dus even op MAN zetten, dan start het laden, omdat er solar vrij komt. Vervolgens zet ik ze terug op NOM..
Je geeft zelf de oplossing al, twee systemen die zonder weet van elkaar om hetzelfde PV-overschot vechten, is “wie eerst komt, eerst maalt”.

Beste is dus gewoon de batterij(en) toevoegen in evcc. Volgens mij kan dat ook prima met die Marsteks?

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• NoFate
JanHenk schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:00:
[...]

Je geeft zelf de oplossing al, twee systemen die zonder weet van elkaar om hetzelfde PV-overschot vechten, is “wie eerst komt, eerst maalt”.

Beste is dus gewoon de batterij(en) toevoegen in evcc. Volgens mij kan dat ook prima met die Marsteks?
Ja, heb nu een knopje gemaakt in HA, als ik puur solar wil chargen. Dan zet ik ze alle 3 op MAN en residual op 0 , als ik solar mode uitzet, gaan ze terug om NOM en residual Power terug op -4000

Dan los ik het zo op :-)

• HyperBart
NoFate schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:53:
[...]

Heel dat main circuit , gooi dat uit evcc, dat werkt niet goed met je capaciteitstarief, zet EVCC in solar only mode, dan stel je de residual Power in op -2500

Dus hij gaat dan volledig met ZON laden, en hij zal ook maar max 2500 Watt van je grid nemen

Die residualPower, stel bij bv geen zon, en je stelt die bv in op -2500, dan gaat je auto laden aan (2500-household)
Dus als je bv 300 Watt sluimer hebt, dan zal je auto opladen aan 2200... Je gaat dus nooit meer dan 2500 Watt van de grid verbruiken
Huh? Dat main circuit werkt prima en zeer goed zelfs met het capaciteitstarief.
Solar only en residual power op -2500 is een heel andere uitkomst.

Zijn configuratie op niveau van evcc is prima en moet het beoogde doel halen, je knakt het door met residual op -2500 te zetten want dan neemt hij ook dat altijd van het net, dat zou ik niet willen als ik PV over heb.

• NoFate
HyperBart schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:09:
[...]

Huh? Dat main circuit werkt prima en zeer goed zelfs met het capaciteitstarief.
Solar only en residual power op -2500 is een heel andere uitkomst.

Zijn configuratie op niveau van evcc is prima en moet het beoogde doel halen, je knakt het door met residual op -2500 te zetten want dan neemt hij ook dat altijd van het net, dat zou ik niet willen als ik PV over heb.
Ik net wel. Ik wil dat dat mijn comfort is. Altijd laden aan 2500 en als er zon is , de zon als surplus

Dus je blijft mooi binnen de cap van 2.5, ongeacht bij zon en of geen zon

Dat maxpower gedoe vind ik niet leuk. Die stopt dan met laden, met residual gaat hij lager laden ipv te stoppen

Hij wou zo snel mogelijk laden met maar max 2.5 van het net te nemen, dan heb je heel dat gedoe van load balancing in evcc niet nodig... Gewoon die residualPower is voldoende,

[ Voor 23% gewijzigd door NoFate op 22-03-2026 12:44 ]

• J82

J82

HyperBart schreef op zondag 22 maart 2026 @ 11:26:
[...]

Dat klopt niet, 11kW wil sowieso zeggen dat er drie aparte laders in de auto zitten.
Bij monofasige schakeling vanuit de laadpaal voelt de auto dat en schakelt intern alle laders op een fase zodat er maximaal 32A kan getrokken worden aka 7.4kw op een fase.

De i5 kan dat ook, de mijne ook.
Dat is heel netjes. Ik heb het in de praktijk nog nooit gezien. Maar goed, zoveel 32A laders met maar 1 fase kom ik in de praktijk niet tegen. Dus ik ben zeker geen benchmark. Mijn auto kan dit in ieder geval niet.

BMW heeft dus iets ingebouwd waarbij afhankelijk van het aangeboden aantal fases en het vermogen per fase de omvormers parallel geschakeld kunnen worden op 1 fase. Je zou bijna zeggen dat de toegevoegde complexiteit niet opweegt tegen het simpelweg plaatsen van 32A omvormers ipv de standaard 16A.

-Edit- Weet je zeker dat dit ook geldt voor BMW’s? Als ik er naar zoek lijkt het inderdaad te bestaan, maar alleen bij Tesla en Renault. Anders blijft de vraagsteller zoeken naar een oplossing in EVCC terwijl de beperking echt de auto is.

[ Voor 11% gewijzigd door J82 op 22-03-2026 13:23 ]

• HyperBart
-

[ Voor 101% gewijzigd door HyperBart op 22-03-2026 19:42 ]

• HyperBart
J82 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:02:
[...]

Dat is heel netjes. Ik heb het in de praktijk nog nooit gezien. Maar goed, zoveel 32A laders met maar 1 fase kom ik in de praktijk niet tegen. Dus ik ben zeker geen benchmark. Mijn auto kan dit in ieder geval niet.
Welke wagen heb je?
BMW heeft dus iets ingebouwd waarbij afhankelijk van het aangeboden aantal fases en het vermogen per fase de omvormers parallel geschakeld kunnen worden op 1 fase. Je zou bijna zeggen dat de toegevoegde complexiteit niet opweegt tegen het simpelweg plaatsen van 32A omvormers ipv de standaard 16A.
BMW is daar niet uniek in hoor, dat is gewoon de slimste truc om al die boordladers die gedistribueerd zitten over 3 fasen het meest efficient te laten renderen om op 1 fase het vermogen weg te krijgen.
Bijna alle moderne auto’s hebben dat. Dat is gewoon “de manier” om om op 1 fase 7.4kW te doen.

Volkwagen, bmw, polestar, volvo, audi. Is “gewoon de standaard”.
-Edit- Weet je zeker dat dit ook geldt voor BMW’s? Als ik er naar zoek lijkt het inderdaad te bestaan, maar alleen bij Tesla en Renault. Anders blijft de vraagsteller zoeken naar een oplossing in EVCC terwijl de beperking echt de auto is.
Ja hoor, alles wat een beetje modern is doet het zo. Zowel een i4, i4 als iX3 hebben hier al gestaan en geladen aan +20A op 1 fase.

[ Voor 6% gewijzigd door HyperBart op 22-03-2026 19:43 ]

• HyperBart
NoFate schreef op zondag 22 maart 2026 @ 12:35:
[...]

Ik net wel. Ik wil dat dat mijn comfort is. Altijd laden aan 2500 en als er zon is , de zon als surplus

Dus je blijft mooi binnen de cap van 2.5, ongeacht bij zon en of geen zon
Dat is niet gegarandeerd, dat ligt er ook maar net aan hoe je je disable en enable timers hebt gezet. Als die wat te lang aantikt dan zit je er over.

maxPower is voor het captar in leven geroepen en is een van de hoogste veiligheidsfuncties, door met die residualpower te werken bekom je netto evt wel bijna hetzelfde resultaat en ik kan ook niet meer nadelen bedenken dan die timers en dat het niet gegarandeerd is maar het is niet zo gegarandeerd als bij maxPower.
YMMV maar ik zou het dus zeker niet warm aanbevelen aan mensen die pas met evcc aan de slag gaan.
Dat maxpower gedoe vind ik niet leuk. Die stopt dan met laden, met residual gaat hij lager laden ipv te stoppen
maxPower zorgt er ook voor dat de laadpaal naar beneden schaalt maar de timer is instant, niet zoals bij jou met residualpower, maar het gevolg is dan ook dat jij potentieel een kleine drift krijgt op je gewenste captarpiek per maand. maxPower schakelt dan onmiddellijk af terwijl bij jou de timer dan begint te lopen volgens enable/disable. Als je 'm dan op 2.5 houdt dan snap ik dat je zegt dat hij niet schakelt, 2.5 is in de meeste gezinswoningen wel echt heel laag, proper dat je dat kan aahouden hoor maar met wasjes, plasjes, koken en wat standbyverbruik zit ik al vaak aan 3.5 à 4 hoor.
Hij wou zo snel mogelijk laden met maar max 2.5 van het net te nemen, dan heb je heel dat gedoe van load balancing in evcc niet nodig... Gewoon die residualPower is voldoende,
Ik zou het niet doen. MaxPower is daarvoor bedoeld.

• NoFate
HyperBart schreef op zondag 22 maart 2026 @ 19:51:
[...]

Dat is niet gegarandeerd, dat ligt er ook maar net aan hoe je je disable en enable timers hebt gezet. Als die wat te lang aantikt dan zit je er over.

maxPower is voor het captar in leven geroepen en is een van de hoogste veiligheidsfuncties, door met die residualpower te werken bekom je netto evt wel bijna hetzelfde resultaat en ik kan ook niet meer nadelen bedenken dan die timers en dat het niet gegarandeerd is maar het is niet zo gegarandeerd als bij maxPower.
YMMV maar ik zou het dus zeker niet warm aanbevelen aan mensen die pas met evcc aan de slag gaan.

[...]

maxPower zorgt er ook voor dat de laadpaal naar beneden schaalt maar de timer is instant, niet zoals bij jou met residualpower, maar het gevolg is dan ook dat jij potentieel een kleine drift krijgt op je gewenste captarpiek per maand. maxPower schakelt dan onmiddellijk af terwijl bij jou de timer dan begint te lopen volgens enable/disable. Als je 'm dan op 2.5 houdt dan snap ik dat je zegt dat hij niet schakelt, 2.5 is in de meeste gezinswoningen wel echt heel laag, proper dat je dat kan aahouden hoor maar met wasjes, plasjes, koken en wat standbyverbruik zit ik al vaak aan 3.5 à 4 hoor.

[...]

Ik zou het niet doen. MaxPower is daarvoor bedoeld.
Bolt hier prima. Helemaal geen nood aan die maxpower settings in evcc, residual Power werkt perfect!! Hier al 3 maanden actief, timers ingesteld op 2 min, schakeltijd staat op 10 sec dus regelt continu en er is dus geen sprake van een drift...residualPower op -4200 en mijn Cap is max 4400...
Er is ook geen comfort mode setting in evcc, om 1 of andere vage reden willen ze die niet inbouwen, dus die 4200 is ook mijn comfort mode, en hij zal ook nooit meer van de grid nemen, hij blijft mooi op max 4200 en als er zon is dan laad hij sneller...

Dit is ook hetgeen hij wou laden aan een max/comfort mode van de grid en alle extra zon er bij in pompen. Deze setting kan je alleen bekomen door te werken met residualPower

En klopt, 2.5 is laag, ik werkt met 4.5 +- dat heb je sowieso, ook zonder EV laden :-)

[ Voor 8% gewijzigd door NoFate op 22-03-2026 20:11 ]

• J82

J82

Een ID.4, 3 maanden oud.

Thuis laad ik 3 fases, dus ervaar ik geen beperking. Ik ben net wel even naar buiten gelopen om de meegeleverde kabel te checken: 20A.

Ik kan alleen maar bedenken dat het CP-signaal beïnvloed wordt door de kabel en dat daardoor het vermogen beperkt wordt.

Overigens zou dat ook het geval kunnen zijn bij bovenstaande case met de i5. 20A bij 230V is 4,6kW en dat zit aardig in de buurt van de getoonde screenshots.

[ Voor 12% gewijzigd door J82 op 22-03-2026 20:16 ]

• HyperBart
NoFate schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:04:
[...]

Bolt hier prima. Helemaal geen nood aan die maxpower settings in evcc, residual Power werkt perfect!! Hier al 3 maanden actief, timers ingesteld op 2 min, schakeltijd staat op 10 sec dus regelt continu en er is dus geen sprake van een drift...residualPower op -4200 en mijn Cap is max 4400...
Er is ook geen comfort mode setting in evcc, om 1 of andere vage reden willen ze die niet inbouwen, dus die 4200 is ook mijn comfort mode, en hij zal ook nooit meer van de grid nemen, hij blijft mooi op max 4200 en als er zon is dan laad hij sneller...
Mja, ik los dat op door met de planner te werken en de amperes iedere avond op alle loadpoints met een scriptje in te stellen op maxpower-huis standbyverbruik / 230
Dit is ook hetgeen hij wou laden aan een max/comfort mode van de grid en alle extra zon er bij in pompen. Deze setting kan je alleen bekomen door te werken met residualPower
Kan zijn dat ik het mis hoor maar als ik hier 'm op fast zet dan neemt hij ook alles van PV + de maximaal toegelaten waarde van maxPower van het net. Waar vervult dat dan niet je wens? (probeer het gewoon te begrijpen).
En klopt, 2.5 is laag, ik werkt met 4.5 +- dat heb je sowieso, ook zonder EV laden :-)

• HyperBart
J82 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:14:
Een ID.4, 3 maanden oud.

Thuis laad ik 3 fases, dus ervaar ik geen beperking. Ik ben net wel even naar buiten gelopen om de meegeleverde kabel te checken: 20A.

Ik kan alleen maar bedenken dat het CP-signaal beïnvloed wordt door de kabel en dat daardoor het vermogen beperkt wordt.

Overigens zou dat ook het geval kunnen zijn bij bovenstaande case met de i5. 20A bij 230V is 4,6kW en dat zit aardig in de buurt van de getoonde screenshots.
Ah! :+ Daar had je mee moeten beginnen ja. Idd, als er op de kabel 20A staat dan wordt er via de PP pin (niet de CP pin, maar kudo's dat je er onderzoek naar gedaan hebt 8) ) verteld aan de auto "hallo, ik ben deze kabel met deze weerstand" en dan weet de auto "ok, die kan max 20A op de fasedraden dat is dan voor 1 of 3 fasen, ik kan maximaal 20A trekken".

Voor @C.QL zou dit probleem zich niet mogen stellen. Hij heeft een SMA charger (althans, zo heeft hij 'm genoemd in evcc, zou wel heel bijzonder zijn als het dan een andere lader is :+ ) en dat lijkt een 7.4kW model te zijn. Dat is het monofasige model. Beide SMA chargers (de 7.4kW en 22kw) hebben een vaste kabel dus daar ga ik van uit dat die kabel nog altijd dezelfde is als vanuit de fabriek en dus de juiste weerstand signaleert aan de auto zodat deze kan laden aan resp. 7.4 of 22kW.

We gaan het toch in de logs eens moeten bekijken @C.QL .

[ Voor 23% gewijzigd door HyperBart op 22-03-2026 20:20 ]

• NoFate
HyperBart schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:15:
[...]

Mja, ik los dat op door met de planner te werken en de amperes iedere avond op alle loadpoints met een scriptje in te stellen op maxpower-huis standbyverbruik / 230

[...]

Kan zijn dat ik het mis hoor maar als ik hier 'm op fast zet dan neemt hij ook alles van PV + de maximaal toegelaten waarde van maxPower van het net. Waar vervult dat dan niet je wens? (probeer het gewoon te begrijpen).

[...]
Dat is het net, ik wil hem niet op fast zetten, want dan neemt hij te veel...
Ik zet hem op -4200 residual, 4200 is dan ook mijn capaciteits tarief waar hij niet over mag, simpel en efficiënt, moet dus helemaal geen setting aanpassen in evcc, hij staat gewoon in solar mode, 4200 is mijn comfort laden, dat is dus de maxPower in feite , alle overschot die er is is (zon/batterij) gaat er voor zorgen dat hij sneller zal laden , maar nog steeds met een max 4200 van grid... Ideaal dus...

Hier dus geen scripties nodig. Gewoon basic settings, geen loadpoint, allemaal niet van doen
Dus voor een nieuwe user in evcc is dit ideaal

[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 22-03-2026 20:36 ]

• J82

J82

Hmm… Dat brengt me dan bij het volgende:
  • Ik heb een 3*25A netaansluiting
  • Ik heb een Peblar Business (22kW) op 3 fase en afgezekerd op 20A in de groepenkast (feitelijk 14kW dus)
  • aan PV-overschot heb ik regelmatig tussen de 3kW en 7kW
Momenteel zijn zowel de Peblar als EVCC ingesteld op 16A. (Ik dacht dat de auto niet meer accepteerde.) Er zit een gat tussen de max op 1 fase en de min op 3 fases: tot ~3,7kW en vanaf ~4,1kW.

Elke keer als EVCC tussen 1 en 3 fases schakelt, stopt het laden (telefoon zegt pling) en start het laden weer (telefoon zegt weer pling).

Nu ik weet dat de auto weldegelijk 7,4kW op 1 fase accepteert, kan ik die afzekering in de groepenkast ook uitnutten. Als ik de stroomsterkte in de Peblar en EVCC op 20A zet, dan kan ik op 1 fase naar ~4,6kW en ben ik van die gap af.

Gaat de ~3,7kW tot ~4,6kW wel naadloos, of krijg ik hier ook steeds een dubbele ‘pling’ op de telefoon?

(Offtopic: Waarom levert VW een 20A laadkabel als de auto in sommige situaties 32A aan kan? Zal wel weer €€ zijn.)

[ Voor 5% gewijzigd door J82 op 22-03-2026 22:08 ]

• HyperBart
J82 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:51:
Hmm… Dat brengt me dan bij het volgende:
  • Ik heb een 3*25A netaansluiting
  • Ik heb een Peblar Business (22kW) op 3 fase en afgezekerd op 20A in de groepenkast (feitelijk 14kW dus)
  • aan PV-overschot heb ik regelmatig tussen de 3kW en 7kW
Er zit een gat tussen de max op 1 fase en de min op 3 fases: tot ~3,7kW en vanaf ~4,1kW.

Elke keer als EVCC tussen 1 en 3 fases schakelt, stopt het laden (telefoon zegt pling) en start het laden weer (telefoon zegt weer pling).

Nu ik weet dat de auto weldegelijk 7,4kW op 1 fase accepteert, kan ik die afzekering in de groepenkast ook uitnutten. Als ik de stroomsterkte in EVCC op 20A zet, dan kan ik op 1 fase naar ~4,6kW en ben ik van die gap af.

Gaat de ~3,7kW tot ~4,6kW wel naadloos, of krijg ik hier ook steeds een dubbele ‘pling’ op de telefoon?

(Offtopic: Waarom levert VW een 20A laadkabel als de auto in sommige situaties 32A aan kan? Zal wel weer €€ zijn.)
Ja van 1.4 tot 7.4kW is volledig naadloos op 1 fase.
Daarom heb ik ‘m hier op fixed 1 fase staan.

• r2504
M'n Alfen staat hier ook op één fase... anders zat hij regelmatig te switchen tussen 1 en 3 fase wat een beetje zinloos is (uiteindelijk doet de meter toch de verrekening over de fases heen). Zolang je niet meer dan 7.4 kW wil laden heeft het wat mij betreft geen zin om 3 fase (switching) aan te zetten (tenzij je geen ondersteuning hebt voor 32A).

• NoFate
r2504 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 22:21:
M'n Alfen staat hier ook op één fase... anders zat hij regelmatig te switchen tussen 1 en 3 fase wat een beetje zinloos is (uiteindelijk doet de meter toch de verrekening over de fases heen). Zolang je niet meer dan 7.4 kW wil laden heeft het wat mij betreft geen zin om 3 fase (switching) aan te zetten (tenzij je geen ondersteuning hebt voor 32A).
Mss ga je dit nu wel willen, nu dat je een batterij hebt ... Ik heb hem ingesteld op 4200 captar , maar als er zon is alsook batterij gevuld. Is hij soms aan het laden aan 11 kW
Hier switcht die dus maar 2 keer. Wanneer er overschot is. Gaat die naar 3 fase, geen overschot meer ,dan gaat hij terug naar 1 fase, 4200 is zo net die drempel om niet aan 3 fase te kunnen laden bij geen overschot...

[ Voor 14% gewijzigd door NoFate op 23-03-2026 06:51 ]

• dirixmjm
NoFate schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:42:

Je kunt in EVCC bij de laad-instellingen de prijs instellen onder "Goedkoop netstroom laden". De auto zal dan geladen worden ongeacht of er PV gemeten wordt of niet zodra de prijs onder het ingestelde tarief duikt.
Daarnaast kun je met het instellen van een plan ook bewerkstelligen dat de auto vol is op een bepaald moment.

• HyperBart
@NoFate maar dat is toch exact wat je wou? Er is geen zon over + de auto neemt van het net? Je laadt nu altijd "aan comfort van 4200"?

Je hebt je regelpunt op 4200 gezet maar je marsteks regelen op 0.

• NoFate
HyperBart schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:27:
@NoFate maar dat is toch exact wat je wou? Er is geen zon over + de auto neemt van het net? Je laadt nu altijd "aan comfort van 4200"?

Je hebt je regelpunt op 4200 gezet maar je marsteks regelen op 0.
Klopt , ik laad altijd aan 4200, als er overschot is laad ik sneller (batterij/zon)
Dus mijn captar is dus altijd maar max 4200
Dus klopt. Mijn comfort is 4200 ingesteld via residual Power, en dit werkt prima, geen loadpoint nodig, evcc staat gewoon ingesteld op solar charging ... En de timer op 10 sec in Alfen. Dus hij regelt mooi bij, phase switch werkt dus ook goed als hij sneller kan laden...

• JanHenk
  • Niet online
@NoFate Is er een reden waarom je de batterijen niet wil integreren in evcc? Want volgens mij is dat relatief eenvoudig te fixen, toch?

Dat bijt, voor zover ik het zo gauw even kan bedenken, ook niet met jouw strategie met ResidualPower.

• HyperBart
NoFate schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:34:
[...]

Klopt , ik laad altijd aan 4200, als er overschot is laad ik sneller (batterij/zon)
Dus mijn captar is dus altijd maar max 4200
Dus klopt. Mijn comfort is 4200 ingesteld via residual Power, en dit werkt prima, geen loadpoint nodig, evcc staat gewoon ingesteld op solar charging ... En de timer op 10 sec in Alfen. Dus hij regelt mooi bij, phase switch werkt dus ook goed als hij sneller kan laden...
Maar wat is dan uw probleem met de batterij?

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-04 20:20
Ik heb iets vreemds, momenteel gebruik laad ik alleen bij lage tarieven op en eventuele PV gaat terug het net op. Daarvoor heb ik ingesteld dat een overschot van 10kW moet zijn om te gaan laden, dat werkt goed want EVCC start nu alleen als het tarief onder minimaal komt maar, hij stopt niet met laden als het tarief weer daarboven zit, dan gaat hij verder op PV.

Kan ik dit op de e.e.a. manier voorkomen of is dit by design omdat EVCC puur gericht is op PV laden?

• JanHenk
  • Niet online
@Freezhost Daar is dan de feed-in limit voor toch? Ik gebruik ze niet, maar je kan beide tegelijk gebruiken bij mijn weten.

Of gewoon de feed-in limit laag zetten (zodat PV altijd wordt teruggeleverd) en aanvullend de planner gebruiken.

Jouw truc met de enable threshold werkt inderdaad alleen voor het 'aanzetten' maar niet voor blokkeren van het 'uitzetten'. Wat doet ie als je een disable threshold instelt en die zet je dan heel laag (-10kW)?

[ Voor 32% gewijzigd door JanHenk op 23-03-2026 10:56 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:21
dirixmjm schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:47:
[...]

ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de Zaptec go 2 via Home Assistant aan te sturen. Dat heeft als bijkomende voordeel dat EVCC niet langer een token vereist.
Ik ben me aan het oriënteren op EVCC en wat ik daar allemaal voor nodig heb.
Begrijp ik het goed dat wanneer je EVCC via homeassistant draait je geen token nodig hebt?

• HyperBart
ASW1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Begrijp ik het goed dat wanneer je EVCC via homeassistant draait je geen token nodig hebt?
Altijd een token nodig bij een hele set aan laders, er zijn er die zonder token werken maar dat zijn de laders die opensource vriendelijker zijn.

HA heeft daar niets mee te maken as such, maar er zijn wel mensen die virtuele laders maken en die vanuit evcc dan aansturen.
Foutgevoeliger, nodeloos complex.
Gewoon eerste maanden lekker maandelijks token nemen en als je na een of twee zomermaanden zegt "dit is het" dan koop je gewoon die lifetime token. Dubbel en dik waard.

Best ook evcc apart draaien, niet in Home Assistant (tenzij je daar vrolijk door wandelt en perfect weet hoe mappings van containers en files in elkaar zitten).

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 23-03-2026 11:05 ]

• JanHenk
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:55:
[...]

Voor evcc op zichzelf hoef je niet te betalen, of je het nu als add-on (app) binnen Home Assistant draait, of standalone. Het zijn de integraties met bepaalde laders waar een token voor nodig is. De "Home Assistant Charger" (dus het bedienen van switches binnen home assistant) is geen token voor nodig. Maar dan moet je dus een bestaande lader hebben geïntegreerd in HA die je kan bedienen. Nadeel is ook dat bijv. 1P3P-switch en mA-sturing niet is geïmplementeerd, voor zover jouw lader dat al zou kunnen bij rechtstreekse aansturing natuurlijk.

Je kan altijd eerst een trail token proberen.

• Kammika
JanHenk schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Voor evcc op zichzelf hoef je niet te betalen, of je het nu als add-on (app) binnen Home Assistant draait, of standalone. Het zijn de integraties met bepaalde laders waar een token voor nodig is. De "Home Assistant Charger" (dus het bedienen van switches binnen home assistant) is geen token voor nodig. Maar dan moet je dus een bestaande lader hebben geïntegreerd in HA die je kan bedienen. Nadeel is ook dat bijv. 1P3P-switch en mA-sturing niet is geïmplementeerd, voor zover jouw lader dat al zou kunnen bij rechtstreekse aansturing natuurlijk.

Je kan altijd eerst een trail token proberen.
Ik heb inmiddels een token, dus gebruik het niet meer. Maar met HA kun je ook wel phase switching doen.

Om de een of andere duistere reden werkt dat niet als je idd als een home assistant charger configureert. Maar als je kan wel een custom charger configureren, met http plugins die dan de home assistant api aanroept. In een custom charger kun je die aanroep wel configureren.

Werkte voor mijn Alfen eve single pro prima en was de reden dat ik niet de "home asisstant charger" voor home assistant geconfigureerd had. Misschien kan iemand een keer een feature request doen om de phases1p3p ook in de homeassistant charger te implementeren? (ik niet meer, want ik heb inmiddels een token en mijn alfen paal rechtstreeks aan evcc hangen..)

• JanHenk
  • Niet online
Ja, een custom charger kun je altijd maken inderdaad en daar kan inderdaad nog wel wat meer. Je zou zelfs ook via het OCPP-protocol kunnen werken.

Al die opties hebben weer hun eigen (vooral) nadelen, direct aansturing via modbus of soortgelijk protocol werkt toch het beste in mijn optiek.

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb inmiddels ook de yaml-configuratie van tarieven en notificaties overgezet naar de gui set-up. Werkt prima en geeft nog wat extra inzicht, wel leuk :)

Laatste stukje yaml dat er nu nog in zit is (bij mij) die van load balancing. Dat lijkt me vrij eenvoudig om te ontwikkelen, dus zal binnenkort ook wel komen.

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:14

FutureCow

(C) FutureCow

JanHenk schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:01:
Ik heb inmiddels ook de yaml-configuratie van tarieven en notificaties overgezet naar de gui set-up. Werkt prima en geeft nog wat extra inzicht, wel leuk :)

Laatste stukje yaml dat er nu nog in zit is (bij mij) die van load balancing. Dat lijkt me vrij eenvoudig om te ontwikkelen, dus zal binnenkort ook wel komen.
Stukje van Load balancing zit ook al wel in de gui, al is het nu een box om je yaml code in te stoppen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwIakvmG0MmI04bSFYfwAj5NP5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OeKknKLtdgAB4o0eqZDXKhrX.jpg?f=fotoalbum_large

• ASW1
HyperBart schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:04:
Best ook evcc apart draaien, niet in Home Assistant (tenzij je daar vrolijk door wandelt en perfect weet hoe mappings van containers en files in elkaar zitten).
Ik heb Home Assistant nog nooit aangeraakt.
Token kopen is ook niet zo'n probleem, ben meer in kaart aan het brengen wat ik allemaal nodig heb en wat het kost.
Best dus direct op een raspberry pi draaien? De eisen voor welk type raspberry pi liggen niet hoog geloof ik.
Het wordt wel weer een project met een steile leercurve voor mij.

• JanHenk
  • Niet online
FutureCow schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:19:
[...]

Stukje van Load balancing zit ook al wel in de gui, al is het nu een box om je yaml code in te stoppen.
[Afbeelding]
Ja, weet ik. Zo had ik mijn tariffs, forecast en notifications ook nog. Dat kun je nu overzetten door te verwijderen en opnieuw te configureren. Je krijgt dan nette invulvelden.

• JanHenk
  • Niet online
ASW1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:44:
[...]

Token kopen is ook niet zo'n probleem, ben meer in kaart aan het brengen wat ik allemaal nodig heb en wat het kost.
Best dus direct op een raspberry pi draaien? De eisen voor welk type raspberry pi liggen niet hoog geloof ik.
Bij een vriend van mij heb ik het zelfs op een Raspberry Pi Zero 2W draaien. Dat is echt een dingetje van niets. Raspberry Pi OS geflasht op een SD-kaart (meteen even Wifi credentials en ssh meegeven) en daarna via ssh evcc geïnstalleerd. Of eerst een beeldscherm op aansluiten natuurlijk ;)

• NoFate
HyperBart schreef op maandag 23 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Maar wat is dan uw probleem met de batterij?
Geen probleem, moet ze gewoon op handmatig zetten als ik puur Solar wil laden... :-)

• NoFate
JanHenk schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:46:
@NoFate Is er een reden waarom je de batterijen niet wil integreren in evcc? Want volgens mij is dat relatief eenvoudig te fixen, toch?

Dat bijt, voor zover ik het zo gauw even kan bedenken, ook niet met jouw strategie met ResidualPower.
Op zich gaat dat wel via Modbus, maar moet ik weer andere hardware aanschaffen, want deze ondersteunen geen Modbus TCP

• HyperBart
ASW1 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 12:44:
[...]

Begrijp ik, daarom dat ik het inderdaad op een apart apparaatje zou draaien. Een rPi is daar ideaal voor, de scope van het apparaat wat het bedient is dan ook beperkt (1 op 1 relatie applicatie en je "server").

Tja, het is een rabbit hole waar je in gaat natuurlijk, welkom in het selfhosted leven ;-).

Er zijn een paar leuke install guides van evcc. Als je in de basis een rPi met OS hebt draaien is het vooral de instructies volgen en af en toe eens updaten hier en daar en genieten van de magie van NOM met je laadpaal :+

https://docs.evcc.io/en/docs/installation/linux-image

• HyperBart
@ASW1 leuk om direct mee van start te gaan:

Met Cockpit icm evcc binaries preinstalled kan je een groot deel van de complexiteit van dagdagelijkse beheerstaken via web interface doen.

Neem eens je klaar bent wel even een backupje, dan kan je bij problemen later makkelijk restoren, test dat dan ook even, je wil niet afhankelijk worden van iets en het niet snel kunnen herstellen omdat je foute backups hebt genomen. O+

[ Voor 65% gewijzigd door HyperBart op 23-03-2026 15:39 ]

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
HyperBart schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:04:
[...]

Ik heb afgelopen weekend EVCC geinstalleerd als appje in home assistant (HAOS), en de configuratie helemaal via de UI gedaan. Heb niks met containers en files hoeven doen. Alleen de (experimentele?) loadbalancing functie gaat via yaml, maar daar is een veldje voor in de UI.

EDIT: oeps ik zie dat dit al uitgebreid besproken word iets later in de thread haha

[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 23-03-2026 16:47 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• r2504
Ik heb sinds enkele dagen een batterij (welke niet geconfigureerd is in evcc) en ik merk nu dat evcc wanneer het in de stand PV staat meer stroom neemt dan beschikbaar via PV. In het grafiekje zie je dan een stuke "grijd" met een vraagteken wat uiteindelijk m'n batterij is die hij dan leegtrekt (met als resultaat dat ze voor de avonduren/nacht leeg is).

Bedoeling met PV is volgens mij dat evcc enkel en alleen PV overschot gebruikt.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

r2504 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:53:
Ik heb sinds enkele dagen een batterij (welke niet geconfigureerd is in evcc) en ik merk nu dat evcc wanneer het in de stand PV staat meer stroom neemt dan beschikbaar via PV. In het grafiekje zie je dan een stuke "grijd" met een vraagteken wat uiteindelijk m'n batterij is die hij dan leegtrekt (met als resultaat dat ze voor de avonduren/nacht leeg is).

Je batterij stuurt op NOM (geen import) , je EVCC stuurt op NOM (overschot PV), beide kapitein.

Als EVCC gaat laden en de aansturing op solar gaat goed, maar er is een klein dipje in de PV productie door bijv een wolkje, zal er een klein beetje uit het net geimporteerd worden. Je batterij ziet dat er tekort is, en gaat leveren, want NOM.

Of batterij configureren in EVCC, of even kijken of een parameter als residual Power voorkomt dat de batterij detecteert dat NOM niet gehaald wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 23-03-2026 16:58 ]

• JanHenk
  • Niet online
NoFate schreef op maandag 23 maart 2026 @ 14:25:
[...]

Op zich gaat dat wel via Modbus, maar moet ik weer andere hardware aanschaffen, want deze ondersteunen geen Modbus TCP
Heb je hem bijv. ook in Home Assistant of ook niet? Je hoeft voor evcc alleen een meter toe te voegen die aangeeft wat het actuele vermogen (power) is van de batterij. Dan ben je voor evcc betreft al geholpen. Nog mooier als je ook SoC kan meenemen natuurlijk.

• NoFate
r2504 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 16:53:

Klopt. Heb ik ook omdat ik de batterij niet in EVCC heb , hij ziet dan dus als unknown source, je batterij/ct staat op NOM, die gaat dus alles erin zetten, op zich niet erg, je batterij is snel leeg , beter rendement, en kan hem nog een cyclus laten laden

Maar klopt, logisch zou zijn in evcx , SOLAR mode , dat die idd alleen solar zou nemen. Maar dat doet die dus niet...

[ Voor 6% gewijzigd door NoFate op 23-03-2026 19:23 ]

• HyperBart
NoFate schreef op maandag 23 maart 2026 @ 19:04:
[...]

Klopt. Heb ik ook omdat ik de batterij niet in EVCC heb , hij ziet dan dus als unknown source, je batterij/ct staat op NOM, die gaat dus alles erin zetten, op zich niet erg, je batterij is snel leeg , beter rendement, en kan hem nog een cyclus laten laden

Maar klopt, logisch zou zijn in evcx , SOLAR mode , dat die idd alleen solar zou nemen. Maar dat doet die dus niet...
Hier wel hoor, maar je moet dan je batterij wel bekend maken in evcc. Dan kan deze een block op de batterij zetten bij gepland laden bv.

Dat is nu eenmaal zo omdat ieder apparaat een NOM regeling heeft.

• NoFate
HyperBart schreef op maandag 23 maart 2026 @ 20:56:
[...]

Hier wel hoor, maar je moet dan je batterij wel bekend maken in evcc. Dan kan deze een block op de batterij zetten bij gepland laden bv.

Dat is nu eenmaal zo omdat ieder apparaat een NOM regeling heeft.
Ja, maar het zou toch ook moeten gaan zonder hem bekend te maken in evcc? stel dat je bv een batterij hebt zonder intergratie mogelijkheden?
Als ik zegt tegen evcc => SOLAR only
Dan moet die ook alleen solar nemen, en geen andere unknown sources :-)

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

NoFate schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:00:
[...]

Ja, maar het zou toch ook moeten gaan zonder hem bekend te maken in evcc? stel dat je bv een batterij hebt zonder intergratie mogelijkheden?
Als ik zegt tegen evcc => SOLAR only
Dan moet die ook alleen solar nemen, en geen andere unknown sources :-)
Nee, want de regeling van evcc heet wel solar, maar regelt op overschot op de meter. Net als je batterij. Ze zitten dus te vechten om de meterwaardes en de aansturing.

Twee kapiteins dus.

• NoFate
Get!em schreef op maandag 23 maart 2026 @ 21:39:
[...]

Nee, want de regeling van evcc heet wel solar, maar regelt op overschot op de meter. Net als je batterij. Ze zitten dus te vechten om de meterwaardes en de aansturing.

Twee kapiteins dus.
Ok. Makes sense. Nuja, op zich niet erg voor mij. Als ik laad , dan mogen de batterijen snel leeg getrokken worden... Als ik echt solar only wil doen. Dan zet ik ze wel handmatig uit...

• HyperBart
Tja het ligt er maar aan wat ge leuk vindt. Ik ben enorm blij met evcc en heb alles wat energie aanbelangt langs daar geregeld. Werkt echt top, ook de batterij.

• J82

J82

Tsja, je moet de tool wel de input geven om zijn werk te kunnen doen. Het is geen magie.

Als de mogelijkheid erin zou zitten, zou ik EVCC ook de curtailment laten beheren. Qua energiemanagement is dat de enige taak die nog bij Home Assistant ligt. Maybe one day…

Voor wat betreft overpompen van energie van stationaire batterij naar de mobiele batterij, dat is niet mijn kopje thee. De thuisbatterij heeft maar 1 taak: zelfvoorziening boven de 80% duwen. Extra cycles zijn extra kosten en het boet in op efficiency.

• jaapzb
  • Niet online
Ik heb evcc met een Zaptec Go 2, en een Kia e-Niro. Als ik de auto aansluit terwijl er geen PV-opwek is (PV-modus) gaat de lader even kort laden op minimaal vermogen, langer dan minuutje zal het niet zijn, en gaat daarna weer uit.

Ik zie de lader ook even een paar keer switchen tussen "laden" en "pauze" modus, en ik hoor ook allerlei geklik.

In de EVCC notificaties zie ik vervolgens de error staan "Charger logic error: disabled but charging".

Ik zou verwachten dat wanneer ik de auto aansluit, en er geen PV-opwek is, de laadpaal meteen in pauzemodus gaat en er ingesteld wordt dat er 0A beschikbare stroom is. Ik zie echter in de portal van zaptec nog staan dat de beschikbare stroom is ingesteld op 6A (1 fase), ook wanneer hij na een minuutje uiteindelijk wel in pauzemodus gaat.

Heb ik wat verkeerd ingesteld? Moet ik misschien de interval wat langer zetten? Klopt mijn aanname dat hij niet meteen zou moeten laden, of is dit normaal gedrag?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022) - Kia e-Niro DynamicLine (MY2020) - Zaptec Go 2

• dirixmjm
jaapzb schreef op maandag 23 maart 2026 @ 23:18:
Ik heb evcc met een Zaptec Go 2, en een Kia e-Niro. Als ik de auto aansluit terwijl er geen PV-opwek is (PV-modus) gaat de lader even kort laden op minimaal vermogen, langer dan minuutje zal het niet zijn, en gaat daarna weer uit.

Ik zie de lader ook even een paar keer switchen tussen "laden" en "pauze" modus, en ik hoor ook allerlei geklik.

In de EVCC notificaties zie ik vervolgens de error staan "Charger logic error: disabled but charging".

Ik zou verwachten dat wanneer ik de auto aansluit, en er geen PV-opwek is, de laadpaal meteen in pauzemodus gaat en er ingesteld wordt dat er 0A beschikbare stroom is. Ik zie echter in de portal van zaptec nog staan dat de beschikbare stroom is ingesteld op 6A (1 fase), ook wanneer hij na een minuutje uiteindelijk wel in pauzemodus gaat.

Heb ik wat verkeerd ingesteld? Moet ik misschien de interval wat langer zetten? Klopt mijn aanname dat hij niet meteen zou moeten laden, of is dit normaal gedrag?
De communicatie met de Zaptec lijkt niet vlekkeloos te verlopen. Dit was de reden dat ik ben overgestapt naar het aansturen van de Zaptec Go 2 via Home Assistant. Ik dacht dat het probleem komt door de combinatie van de Zaptec Go 2 met de Sense, maar daar ben ik niet zeker van. Ik had niet het idee dat de EVCC ontwikkelaars ondanks aanschaf van token erg happig zijn hier in te duiken.

• jaapzb
  • Niet online
dirixmjm schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:55:
[...]

De communicatie met de Zaptec lijkt niet vlekkeloos te verlopen. Dit was de reden dat ik ben overgestapt naar het aansturen van de Zaptec Go 2 via Home Assistant. Ik dacht dat het probleem komt door de combinatie van de Zaptec Go 2 met de Sense, maar daar ben ik niet zeker van. Ik had niet het idee dat de EVCC ontwikkelaars ondanks aanschaf van token erg happig zijn hier in te duiken.
A oke, heb je ergens in dit topic staan hoe je die integratie via home assistant hebt gedaan? Ik heb ook al even geprobeerd via OCPP 1.6j maar het lijkt er op dat die functie nog niet werkt via de Go 2.

Ik heb ook geen sense (mijn laadpaal is geleverd met een tibber pulse voor loadbalancing), dus daar kan het niet aan liggen. De tibber pulse heb ik er ook al tussenuit gehaald omdat evcc zelf wel kan loadbalancen.

[ Voor 13% gewijzigd door jaapzb op 24-03-2026 16:29 ]

• dirixmjm
jaapzb schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:26:
[...]

A oke, heb je ergens in dit topic staan hoe je die integratie via home assistant hebt gedaan? Ik heb ook al even geprobeerd via OCPP 1.6j maar het lijkt er op dat die functie nog niet werkt via de Go 2.

Ik heb ook geen sense (mijn laadpaal is geleverd met een tibber pulse voor loadbalancing), dus daar kan het niet aan liggen. De tibber pulse heb ik er ook al tussenuit gehaald omdat evcc zelf wel kan loadbalancen.
Hier kun je de details vinden hoe ik het heb ingesteld: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/27273

• ASW1
jaapzb schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 16:26:
[...]

De tibber pulse heb ik er ook al tussenuit gehaald omdat evcc zelf wel kan loadbalancen.
Ik las net vandaag dat EVCC ook zelf kan loadbalancen met behulp van een tibber pulse.
Dan moet je bij tibber op hun developers site inloggen en daar kun je een token ophalen.
Maar goed, dat terzijde.

• HyperBart
J82 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:34:
Tsja, je moet de tool wel de input geven om zijn werk te kunnen doen. Het is geen magie.

Als de mogelijkheid erin zou zitten, zou ik EVCC ook de curtailment laten beheren. Qua energiemanagement is dat de enige taak die nog bij Home Assistant ligt. Maybe one day…

Voor wat betreft overpompen van energie van stationaire batterij naar de mobiele batterij, dat is niet mijn kopje thee. De thuisbatterij heeft maar 1 taak: zelfvoorziening boven de 80% duwen. Extra cycles zijn extra kosten en het boet in op efficiency.
Voor het merendeel eens met je maar met de wetenschap dat er de volgende dag meer dan x Kwh aan PV stroom is zorg ik er via automatisatie voor dat de batterij ‘s morgens lekker leeg (5 of 10 pct) staat.
Die batterij rendeert als ze kwh kan opslaan om later te gebruiken, naar waar die Kwh gaat is niet relevant (vind ik) want die efficientieslag 80pct ga je altijd hebben. Dus een batterij die weer klaar staat om maximaal gevuld te worden de volgende dag doet exact waarvoor hij functioneel dient: zelfverbruik verhogen.

Je spreekt over zelfvoorziening, ik mik eerder op hoger zelfverbruik? (dus meer van mijn PV zelf kunnen verbruiken, niet meer onafhankelijkheid van het net).

• HyperBart
J82 schreef op maandag 23 maart 2026 @ 22:34:
Er is nog een issue wat openstaat maar dat is niet super eenvoudig, met een PV omvormer was het nog te doen maar met 3 wordt het al moeilijker omdat niet bekend is wat hun volledig potentieel is. Ze zijn er wel mee bezig hoor, kreeg er in de week een mailtje van.

Even goed zit je dus je Oost omvormer open te gooien terwijl het namiddag de West is die eigenlijk het meeste kan genereren op dat moment.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 24-03-2026 22:29 ]

• J82

J82

HyperBart schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:22:
Voor het merendeel eens met je maar met de wetenschap dat er de volgende dag meer dan x Kwh aan PV stroom is zorg ik er via automatisatie voor dat de batterij ‘s morgens lekker leeg (5 of 10 pct) staat.
Die batterij rendeert als ze kwh kan opslaan om later te gebruiken, naar waar die Kwh gaat is niet relevant (vind ik) want die efficientieslag 80pct ga je altijd hebben. Dus een batterij die weer klaar staat om maximaal gevuld te worden de volgende dag doet exact waarvoor hij functioneel dient: zelfverbruik verhogen.

Je spreekt over zelfvoorziening, ik mik eerder op hoger zelfverbruik? (dus meer van mijn PV zelf kunnen verbruiken, niet meer onafhankelijkheid van het net).
Klinkt heel logisch. Mijn setup is anders. De PV-installatie is wat ruimer dan gemiddeld en zo gepositioneerd dat er ook in de winter een degelijke opbrengst is. (stijle hoeken) Ik wil dan ook meten wat de PV produceert ten opzichte van wat ik nodig heb.

Meer PV voor meer productie als er weinig zon is, is goedkoper dan meer opslag om langere periodes van weinig zon te overbruggen… vandaar ook mijn belang bij curtailment. (Please EVCC…)

Ten aanzien van efficiëntie en kosten: de EV is overdag vaak thuis en door direct vanaf de PV te laden spaar ik een cycle van de batterij (en dus ook een stukje afschrijving) uit. Van maart tot en met november is er toch genoeg productie. In de overige maanden is het zaak dat er altijd een batterij beschikbaar is die leeg genoeg is om productie op te slaan.

(Gewoon een ordinaire centenkwestie eigenlijk…)

• J82

J82

HyperBart schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 22:28:
Er is nog een issue wat openstaat maar dat is niet super eenvoudig, met een PV omvormer was het nog te doen maar met 3 wordt het al moeilijker omdat niet bekend is wat hun volledig potentieel is. Ze zijn er wel mee bezig hoor, kreeg er in de week een mailtje van.

Even goed zit je dus je Oost omvormer open te gooien terwijl het namiddag de West is die eigenlijk het meeste kan genereren op dat moment.
Mijn omvormer wil een commando dat aangeeft welk percentage van de capaciteit naar het net mag als overcapaciteit is. Bij negatieve prijzen is dat 0. Het actieve deel van de curtailment word door de omvormer gedaan, iemand moet alleen wel vertellen dat het moet gebeuren. Nu doet HA dat, maar EVCC zou mooier zijn.

Met 3 losse omvormers wordt dat inderdaad lastiger. Dan krijg je weer die 3 kapiteins…

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ik zou graag nog 1 keer jullie inzicht willen omdat ik binnenkort een keuze moet maken voor een laadpaal. Keuze was tussen Zaptec Go 2 en Peblar Business.

Wensen die ik heb (vrij gangbaar denk ik):

- Zonneladen
Bij veel zon laden op zon, eventueel aangevuld met wat netstroom als het nét niet voldoende is.
- Dynamisch contract
Bij goedkope stroom of negatieve prijzen: laden.
In slechtste geval sla ik dit over en plan ik gewoon in de nacht laden in, dat is over algemeen goedkoop.
- Loadbalancing
- In kunnen stellen max 80% laden of tot 100%. Mijn auto kan dit níet.

Ik denk zelf dat de Peblar Business de beste keuze is. Die is heel goed in zonneladen, loadbalancing en lees overal dat het een heel degelijke paal is. Het enige dat deze niet kan is afstemmen op dynamisch contract en de max 80% laden. Zaptec kan wel koppelen met bijv. Frank energie maar kan weer niet zonneladen en is over algemeen wat ik begreep mindere kwaliteit.

Als alternatief voor afstemmen op dynamisch contract heb ik Home Assistant (green) in gedachten. Daar sluit ik dan mijn HomeWizard, omvormer (growatt) en paal op aan. En een koppeling naar bijv Frank Energie of op een andere manier Dynamische prijzen inladen.

De vraag is dan alleen: wie regelt zonneladen. HA of de paal zelf? Zie ik wat over het hoofd?
EVCC doe ik liever niet aangezien dat een abonnement is.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• mgevart
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-04 20:40
Guillome schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 10:44:
Ik zou graag nog 1 keer jullie inzicht willen omdat ik binnenkort een keuze moet maken voor een laadpaal. Keuze was tussen Zaptec Go 2 en Peblar Business.

- Zonneladen
Bij veel zon laden op zon, eventueel aangevuld met wat netstroom als het nét niet voldoende is.
- Dynamisch contract
In slechtste geval sla ik dit over en plan ik gewoon in de nacht laden in, dat is over algemeen goedkoop.
- Loadbalancing

Ik denk zelf dat de Peblar Business de beste keuze is. Die is heel goed in zonneladen, loadbalancing en lees overal dat het een heel degelijke paal is. Het enige dat deze niet kan is afstemmen op dynamisch contract en de max 80% laden. Zaptec kan wel koppelen met bijv. Frank energie maar kan weer niet zonneladen en is over algemeen wat ik begreep mindere kwaliteit.

Als alternatief voor afstemmen op dynamisch contract heb ik Home Assistant (green) in gedachten. Daar sluit ik dan mijn HomeWizard, omvormer (growatt) en paal op aan. En een koppeling naar bijv Frank Energie of op een andere manier Dynamische prijzen inladen.

De vraag is dan alleen: wie regelt zonneladen. HA of de paal zelf? Zie ik wat over het hoofd?
De Peblar kan ik zeker aanraden, deze werkt hier ook prima en mooi ding.
Je zit hier wel in het EVCC topic, dus mogelijks wat vooroordelen. Maar al je wensen kunnen in EVCC gebeuren.
Voor EVCC heb je helemaal geen abbo nodig, als je home assistant gaat opzetten kan je ook alles als home assistant lader in EVCC brengen. Dan moet je de rechtstreekse integratie via EVCC met token niet nodig.
Je hebt dan een aantal beperkingen. Hiervoor kan je in dit topic even terugzoeken.

• dirixmjm

- Zonneladen
- Dynamisch contract
- Loadbalancing

Kwaliteitsverschil tussen de Zaptec en de Peblar kan ik niets over zeggen, enkel dat ik de Zaptec zelf heb geïnstalleerd en deze in mijn optiek van prima kwaliteit was. Ik was niet heel tevreden over de bijbehorende (overgeprijsde) montage paal, die heb ik zelf aangepast zodat de kabelinvoer direct in de Zaptec van achteren uitkomt in plaats van eerst naar buiten en dan van onder in de Zaptec. Het oog wil ook wat...

Persoonlijk zou ik niet snel kiezen voor een systeem dat alles zelf wil doen, omdat ik graag de vrijheid heb zaken in te richten zoals ik zelf wil.

Ik ben super tevreden over EVCC. Zoals eerder hier vermeld, als je de Zaptec via Home Assistent aanstuurt vanuit EVCC, is geen abonnement nodig (ik heb het danwel toch omdat ik hun werk ondersteun).

• jaapzb
  • Niet online
ASW1 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 17:20:
[...]

Ik las net vandaag dat EVCC ook zelf kan loadbalancen met behulp van een tibber pulse.
Dan moet je bij tibber op hun developers site inloggen en daar kun je een token ophalen.
Maar goed, dat terzijde.
Dat doe ik dus nu ook met EVCC, maar dan met een YouLess LS-120 die ik toch al in mijn P1-poort heb hangen. Nog niet een moment gehad dat ik EVCC heb zien loadbalancen, maar dat komt omdat ik alleen nog maar op zonnestroom heb geladen en het allemaal nog niet zo lang draait

Die tibber pulse gaat volgens mij ook alsnog via de API van Tibber en ik heb het liever allemaal zo veel mogelijk lokaal. Ik heb verder ook niks van tibber, geen contract ofzo. Dus een schakel minder is wat mij betreft alleen maar beter.

[ Voor 17% gewijzigd door jaapzb op 25-03-2026 11:17 ]

• J82

J82

- Zonneladen
- Dynamisch contract
- Loadbalancing

Klinkt alsof EVCC toch echt jouw oplossing is…

Als ik je requirements zo zie, zou ik een oplossingkiezen die kan faseswitchen en op mA kan sturen.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de Peblar Business. De kosten voor een EVCC-licentie vind ik het meer dan waard. De kosten leveren een superieure oplossing tov vendor-eigen oplossingen. Ik heb life-time genomen en zie dat als onderdeel van de totale systeemkosten die ik anders gemaakt had voor vendor-based spul.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

J82 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:02:
[...]

Klinkt alsof EVCC toch echt jouw oplossing is…

Als ik je requirements zo zie, zou ik een oplossingkiezen die kan faseswitchen en op mA kan sturen.

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de Peblar Business. De kosten voor een EVCC-licentie vind ik het meer dan waard. De kosten leveren een superieure oplossing tov vendor-eigen oplossingen. Ik heb life-time genomen en zie dat als onderdeel van de totale systeemkosten die ik anders gemaakt had voor vendor-based spul.
Heb jij dan EVCC zonder HA?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• J82

J82

zonder HA... Dat kan je op meerdere manieren interpreteren.
  • Je kan EVCC standalone draaien, maar ook als app in HA.
  • Je kan een lader direct koppelen met EVCC (vaak met licentie), of via HA.
  • Via HACS is integratie beschikbaar, zodat je HA kan koppelen aan een EVCC.
Bovenstaande kan je mixen en matchen.

Ik heb gekozen voor:
  • EVCC standalone
  • Lader direct via de API (modbus) aan EVCC
  • HACS-integratie in HA
Zo heb ik het minste schakels tussen de sturende component en de hardware en dus het minste kans op storingen.

In HA heb wel de EVCC integratie, zodat ik HA eventueel 'iets' kan laten doen. In de praktijk doe ik dat echter eigenlijk nooit. Enige waar ik die integratie voor gebruik is om de dynamische tarieven in HA te krijgen. Nu hoef ik de logica daarvoor alleen in EVCC te onderhouden.

EVCC regelt voor mij:
- zonne-overschot
- prioritering thuisbatterij / auto
- faseswitching
- loadbalancing
- eventueel sturing op dynamische prijzen

[ Voor 36% gewijzigd door J82 op 25-03-2026 13:56 ]

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Dat wil ik ook. Dat klinkt precies wat ik wil.

Wat doe je zoal dan nog in HA? Eigenlijk heb je dat niet nodig als ik t zo lees.

Ik heb zojuist akkoord gegeven op de Peblar Business! Dan ga ik daarna uitzoeken hoe ik dat koppel met EVCC en hoe ik EVCC uberhaupt installeer en waarop :+

edit: Zou het niet een idee zijn om een wiki pagina in te richten met een paar complete how-to`s?
- Koppelen met HA
- Koppelen met EVCC
- Installatie HA/EVCC
etc.

[ Voor 22% gewijzigd door Guillome op 25-03-2026 14:02 ]

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Vandaag heb ik (als home assistant en evcc NOOB), nav dit topic en wat AI-hulp, evcc geïnstalleerd en ingesteld als docker/container in mijn Synology NAS.

Ingesteld via de evcc web-interface.
Nog niet via yaml. Nog weinig ervaring mee...
Ik hoop dat dat geen 'beperkingen met zich mee brengt'?

Aantal vragen:

Ik heb:
- Tesla Model Y 2024 met LFP accu (dus altijd tot 100% mogen laden).
- 19 zonnepanelen 400wp met Enphase IQ7+ micro's en Enphase Envoy met 6CT spoelen
- Tesla TWC3 EV lader (3 fasen aangesloten 3x16)
- HomeWizard P1 meter
- 3x25A meterkast

Ik wil:
- Volledig op PV overschot kunnen laden
- Load balancing, snel reagerende(!), want oa een 11kW inductie kookplaat, airco's, en alle andere standaard witgoed/bruingoed.
- Het liefst ook kunnen laden op zonnestroom lager dan 3x6A (Tesla kan meen ik via api tot 2A)
- Toekomstig zonneladen kunnen combineren met dynamisch contract/tarieven
- In kunnen stellen dat als laden op zonneoverschot tot x procent soc niet lukt, dat dan om uiterlijk 05:00 behaald moet worden tegen goedkoopste net-tarief

Ik wil dit eigenlijk pas vanaf 2027, want nu nog veilig met vast contract, geen terugleverkosten, jaar-salderen, etc. Maar vanaf 2027 houdt het feestje op en zoek nu of ik met mijn huidige setup via bijv. evcc alle wensen kan bereiken. Dan kan ik later de MID versie van de Tesla TWC3 kopen en hoef ik niet op zoek naar een dure ander merk lader die alle bovenstaande wensen/functies geïntegreerd heeft.

Maar nu dus kennis makende/ontdekkende op werking.
De Tesla EV heb ik nog niet gekoppeld.
Ik begrijp dat ik voor de API wat moet betalen?...
Omdat de Tesla TWC3 niet actief kan faseschakelen wil ik dus ook op bijv 3x2A laden:
Want: veel vaker op puur zonlicht laden, ook als het bewolkt is of vroeg in de ochtend.
Al vanaf 1,4 kW (3x2A) ipv 4,1 kW (3x6A).
Lijkt me wijs...

Regelgedrag op 10sec gezet... (oke?)

Iemand hier ervaring mee?
En om dat in te stellen moet ik dus de Tesla koppelen?
Ik lees in evcc bij toevoegen iets over een tesla developer account en teslamate?
Maar ergens anders lees ik juist dat je bij evcc alleen een evcc sponsorship token nodig heb?
Wat is wijsheid qua werking/instellen en qua kosten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-3fZ9JsSFfDZz5itu0saXYBo9Ng=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AcgCo94X3M0d7oNcKc2aT1NY.png?f=user_large

Óf kan ik zonder auto te koppelen toch wel al lager dan 6A werkend krijgen?
In hoofdmenu evcc bij mijn lader kan ik dit menu nml openen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n-INSdt5qG0qFAcWX7pejm3Yce4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8UTV6xqGF2JKvU8sf4dmlsEj.png?f=fotoalbum_large

Voor nu Enphase, P1 HomeWizard en Tesla TWC3 lader gekoppeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmTfcfaQBu9YGp9dzdlqPDOGp0U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1XdX06SvOXPggqGa2eYwd4RT.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Allewijn op 25-03-2026 14:17 ]

• J82

J82

Guillome schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:57:
Wat doe je zoal dan nog in HA? Eigenlijk heb je dat niet nodig als ik t zo lees.

Ik heb zojuist akkoord gegeven op de Peblar Business! Dan ga ik daarna uitzoeken hoe ik dat koppel met EVCC en hoe ik EVCC uberhaupt installeer en waarop :+

edit: Zou het niet een idee zijn om een wiki pagina in te richten met een paar complete how-to`s?
- Koppelen met HA
- Koppelen met EVCC
- Installatie HA/EVCC
etc.
Wat ik zoal doe in HA? Heb je even?? On topic: voor mijn laadinfra heb ik HA niet nodig. De koppeling heb ik omdat het kan en voor die dynamische tarieven.

Begrijp ik dat je nog niets hebt waar je EVCC op kan draaien? Succes in die rabithole! :+

Vwb de Wiki's en How To's: dat gaan wij niet beter kunnen dan HA en EVCC zelf. Ik zou eens op die sites gaan kijken. Veel beter wordt het niet. En anders is AI je vriend. ;)

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Ik heb inderdaad nog absoluut niets voor EVCC of HA. Tnx!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:04
Zelf heb ik na een korte test run van HA in een VM op een oude laptop, gekozen om een Home Assistant Green aan te schaffen. Zonder verdere voorkennis had ik EVCC snel aan de praat als add-on in HA, waarbij ik de config volledig heb gedaan in de yaml. Dit met behulp van de guide op https://docs.evcc.io/en/docs/installation en Gemini wanneer ik vast liep. En al snel ben ik meer in huis gaan automatiseren met HA, verbaasd over hoeveel apparaten en diensten hij vanzelf ontdekte in het netwerk met beschikbare koppelingen :*) .

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

• _PM

_PM

Allewijn schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:57:
Vandaag heb ik
...
...
De Tesla EV heb ik nog niet gekoppeld.
Ik begrijp dat ik voor de API wat moet betalen?...
Omdat de Tesla TWC3 niet actief kan faseschakelen wil ik dus ook op bijv 3x2A laden:
Al eerder in dit topic genoemd dat je ook via bluetooth je tesla kan koppelen, mogelijk iets complexer dan een betaalde dienst (die via cloud loopt), maar voor een nederlandse tweaker ..... ;) daarmee kan je ook 3x2A laden, weet niet of dat via de cloud dienst ook gaat

• HyperBart
Guillome schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Heb jij dan EVCC zonder HA?
Laten we wel even eerlijk wezen, HA en evcc hebben eigenlijk totaal niks met elkaar te maken. HA is op een gegeven moment evcc gaan integreren maar au fond heb je daar niks mee te doen als je met evcc aan de slag wil. Door met HA te werken zit je vaak ook met een nesting van filesystems of zoeken naar configfiles. Ik zou daar dus abstractie van nemen en het rechtstreeks draaien. Kant en klaar kan het zelfs met een rPi:

Het is mooi dat het integreert maar ik heb nu de indruk dat iedereen denkt dat als je evcc wil dat het automatisch met iets van HA te maken moet hebben, be that with hardware of software.

- Zonneladen
- Dynamisch contract
- Loadbalancing

@Guillome je vraagt nu natuurlijk wel in de auto-garage welke fiets je het beste koopt :+ . Het is hier het evcc topic natuurlijk, je hebt ook nog het thuis laden topic.

Mijn advies zou een Linux hostje of de kant en klare image van evcc zijn. Zoals eerder gesteld zou ik HA dus gewoon buiten beschouwing laten. Opnieuw: HA is 1 oplossing, evcc een andere en HA heeft ooit een integratie gedaan maar in de basis is evcc gewoon bedoeld om standalone te draaien.

Verder moet je ook geen abonnement nemen maar kan je evcc ook lifetime aanschaffen, ja dat kost wat meer upfront maar dan ben je er ook van af. Als je het bij de kost van je laadpaal telt en in acht neemt dat alle courante palen er compatibel mee zijn gaat het die levensduur ruim overschrijden.
Guillome schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 13:57:
Dat wil ik ook. Dat klinkt precies wat ik wil.

- Koppelen met HA
- Koppelen met EVCC
- Installatie HA/EVCC
etc.
Neen, daar is weinig nood aan omdat de docs van evcc heel compleet zijn, ik kan ze van harte aanraden.

https://docs.evcc.io/en/docs/Home#requirements

https://docs.evcc.io/en/docs/features/solar-charging
https://docs.evcc.io/en/docs/features/dynamic-prices
https://docs.evcc.io/en/docs/features/plans
https://docs.evcc.io/en/docs/features/loadmanagement

https://docs.evcc.io/en/docs/sponsorship
Sponsor Tokens

We have chosen to use GitHub Sponsoring, as it is easy to integrate and does not include any commission to be paid by any party. Your contribution will therefore land directly with the project - without payment or processing fees.

We offer two models:

Monthly $4: Support the project with a small monthly contribution. This gives us planning security and you have the freedom to change the sponsorship monthly or stop it at any time.
One-time $150: For a one-time contribution, you'll receive a sponsor token with unlimited validity.
Tip: je kan ook je tenen in het water dippen door even gebruik te maken van een trial token. Dat wordt onregelmatig vernieuwd.
https://docs.evcc.io/en/docs/sponsorship#trial

In jouw geval (trouwens in de meeste gevallen) als je nog niet in HA bent ingestapt of daar geen noodzaak toe ziet (lees: je bent zelf aan het zoeken naar usecases) installeer je best gewoon evcc op een stukje hardware (2dehands) of op een rPi.

evcc is op zichzelf meer dan matuur genoeg om geen afhankelijkheden van HA nodig te hebben.

[ Voor 51% gewijzigd door HyperBart op 25-03-2026 15:48 ]

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Thanks Bart. Ik had inderdaad de tag EVCC gemist in dit topic titel, schaam.
Maar toch blij om, want een Rasberry Pi met Evcc klinkt eigenlijk als de oplossing. En dan inderdaad het token aanschaffen maar denk dat dat het wel waard is.

[ Voor 158% gewijzigd door Guillome op 25-03-2026 15:47 ]

• HyperBart
@Guillome V&A staat ook vol met kleine mini-pc'tjes, dit soort dingen, ook heel leuk om het op te draaien:

categorie: Pc's

Voorbeeldje: v&a aangeboden: HP 260 G3 Mini (i3 7130U, 4GB DDR4, 120GB SSD)

[ Voor 21% gewijzigd door HyperBart op 25-03-2026 15:53 ]

• J82

J82

Op mij komt het over als veel mensen op zoek zijn naar een manier om de licentiekosten te omzeilen. Goede software kost geld en open source is niet hetzelfde als gratis. Dat gezegd hebbende, voor mij is EVCC het meer dan waard.
HyperBart schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:37:
Laten we wel even eerlijk wezen, HA en evcc hebben eigenlijk totaal niks met elkaar te maken. HA is op een gegeven moment evcc gaan integreren maar au fond heb je daar niks mee te doen als je met evcc aan de slag wil. Door met HA te werken zit je vaak ook met een nesting van filesystems of zoeken naar configfiles. Ik zou daar dus abstractie van nemen en het rechtstreeks draaien. Kant en klaar kan het zelfs met een rPi:
Los van de nesting, er komen extra schakels tussen de schakelingen. Voor PV-overschot is snel schakelen fijn. Voor loadbalancing is snel schakelen of überhaupt kunnen schakelen zelfs kritisch. Stel HA is bezig met een update (misschien heb je dat zelfs wel op automatisch staan) en in huis zet iemand de kookplaat op 'turbo'. EVCC zal het vermogen van de laadpaal willen terugschroeven, maar kan deze niet bereiken want HA is er niet... Het is toch een risicootje voor je hoofdzekering. Toegegeven, de kans is klein, maar IMHO hoor je dit soort systemen niet 'door te lussen'.

• _PM

_PM

J82 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:13:
Goede software kost geld en open source is niet hetzelfde als gratis. Dat gezegd hebbende, voor mij is EVCC het meer dan waard.
Helemaal mee eens dat is zeker geld waard, en HA toevoegen geeft meer complexiteit t.o.v. direct de integraties in EVCC gebruiken. Specifiek voor de Tesla is het wel handig om geen cloud afhankelijkheid te hebben.

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Dan ga ik voor een Rasbery Pi 4 en daar installeer ik dan EVCC op. Kan met een USB->RS495 direct op mijn Growatt omvormer aangesloten worden. En de HomeWizard P1 dongle kan ik koppelen en de laadpaal.
Enige dat ik dan nog moet uitzoeken is hoe ik koppel met dynamisch contract, maar volgens AI is dat enkel 6 regels in de yaml. Dat moet wel lukken :+

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

En om dan toch ook nog een duit in t zakje te doen: wil je meer “servers” draaien, dan kan je prima een NUC of minipc aanschaffen met daarop Proxmox. Proxmox stelt je in staat om allemaal losse containers (lxc) te draaien.

Voor Proxmox heb je de zogenaamde community scripts. Met 1 commando heb je dan een lxc container met software draaien. Er bestaat dus ook een EVCC community script. Heb je eenmaal Proxmox, dan is het uitvoeren van script tot starten van webinterface EVCC nog maar 10-20seconden werk.

Er zijn Tweakers en ook commerciële shops (hashop) die kant en klare n150 minipc met proxmox verkopen als je snel wilt starten (maar dan betaal je daar wel voor de service van t kant en klare).

Hier draait zo’n minipc met Proxmox en ondertussen gaat de rabbithole dieper en dieper. Er draaien nu al heel wat containers, waaronder dus EVCC en WireGuard om evcc van buiten bereikbaar te maken. Maar ook een MariaDB, VictoriaMetrix, pihole, en een HomeAssistant VM. Alle via die community scripts.
Pagina: 1 ... 28 ... 31 Laatste