Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:01

_PM

djiedjee schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 19:07:
_PM
Ik heb even gekeken naar jouw YAMl.
Verder lijkt de YAML wel ingewikkelder dan nodig is. Die van jou doet telkens een HTTP-call, terwijl je ook
Dit is nog van voordat de integratie met home assistant beschikbaar was bedankt voor je feedback, kan ik mooi mijn configuratie weer mee versimpelen
Verder is nu alles gelukt?

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ja, vandaag kon ik mooi testen en de "residual power' tweaken. Het werkt nu goed genoeg.
De dynamische tarieven zitten er nu ook goed in.
Met alle stroom die ik over heb nadat de auto volgeladen is, ga ik nu maar eens doorrekenen of een thuisbatterij interessant is.
_PM schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:30:
[...]

Verder is nu alles gelukt?

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Met mijn nieuwe dynamische contract was ik aan het nadenken over de waarde van mijn teruggeleverde zonne-kWh's.

In principe krijg ik het actuele tarief terug. Maar als de leverancier bijv 2 cent verkoopvergoeding rekent, moet ik teruglevering met een geldende prijs < € 0,02 dus al iets betalen.

Nu we nog kunnen salderen kunnen de energiebelasting nog salderen, daardoor "win" ik ook €0,11 energiebelasting die ik niet hoef af te tikken.

Ik kan mijn omvormer afknijpen tot 0 op de meter, maar dat is in 2026 nog niet echt nodig denk ik.

Klopt mijn berekening of zie ik iets over het hoofd?

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:30
dirixmjm schreef op maandag 16 maart 2026 @ 13:47:
[...]

Ik heb een Zaptec go 2 draaien met EVCC. Omdat mijn installatie ook de P1 Sense omvat, werkte dat niet goed met de directe API, ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de Zaptec go 2 via Home Assistant aan te sturen. Dat heeft als bijkomende voordeel dat EVCC niet langer een token vereist.

Zie ook deze thread hoe je het eventueel via HA configureren kan: https://github.com/evcc-io/evcc/issues/27273
Maak jij ook gebruik van fase wisselen? Via de Zaptec intergratie staat automatisch fase wisselen op ja maar als ik hem toevoeg als home assistant lader staat dit er niet. Regelt de Zaptec dit zelf of moet ik daarvoor de Sense hebben?
Pagina: 1 ... 27 28 Laatste