Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste
Acties:

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:14
Ughhhh, zal je altijd zien, begint ie net 1 minuut nadat ik dat post te laden....maar vond het toch vrij laat?

Uiteraard kan mijn Peblar naar 1 fase schakelen daarvoor (en ERE) heb ik hem juist gekocht en m'n EVBox Elvi verkocht :)

Ik zie nu ook dat er voldoende vermogen is om ook de HW PIB te blijven laden. Is het dan zo dat het overschot berekend wordt op incl. het opladen van de PIB? Zo ja, hoe stel ik het in dat ik dan de voorkeur geef aan het laden van de EV?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQckxsxhlv9sBCTqAaTEfl56Wv4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E01FkM0T27PlPFeF6h876Pj6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door AA42 op 25-02-2026 11:15 ]

• AA42
Tunestwo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:23:
Voor de mensjes die een Peblar hebben icm met evcc, wat is jullie update timing? 30/20/15 seconden?
Ik heb hem gezien evcc de load-balancing hier doet hem op 10 seconden gezet. Nu is het wel zo dat ik voorheen (zo'n 5 jaar lang) altijd volle bak 3 fasen heb geladen en div. app. in huis aangehad heb zonder dat ik een vorm van load-balancing had dus ik denk dat deze bij mij nooit hoeft in te grijpen maar het is geruststellend om te weten dat ik nu wel load-balancing heb.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AA42 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:13:
Ughhhh, zal je altijd zien, begint ie net 1 minuut nadat ik dat post te laden....maar vond het toch vrij laat?

Uiteraard kan mijn Peblar naar 1 fase schakelen daarvoor (en ERE) heb ik hem juist gekocht en m'n EVBox Elvi verkocht :)
In jouw overzicht is er maar 1,4kW teruglevering. Dat is precies de drempel voor starten 1 fase laden start. De prioriteit voor laden van je batterij is blijkbaar hoger dan EV laden met de door jou ingestelde waardes.

Waardes waar je naar kunt kijken zijn oa de residualPower, en de loadpoint delay en thresholds. Ik heb ze op 5 minuten gezet ivm voorkomen van flipperen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tunestwo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:23:
Voor de mensjes die een Peblar hebben icm met evcc, wat is jullie update timing? 30/20/15 seconden?
6 seconden. Maar ik lees dan ook de meterwaarden uit met een SolarEdge Inline meter via Modbus, dus die kan dat zo snel. En peblar is ook modbus, dus ook relatief snel.

Heb je een p1 meter obv DSMR4, dan is 10 seconden het snelst wat je kunt kiezen.

Probeer het gewoon, je krijgt vanzelf de melding "out of sync" als de timing niet klopt.

Maar goed, 10 seconden is al super snel, 20 seconden is ook prima. Tenzij je smeltzekeringen op je hoofdaansluiting hebt, is er niet snel wat aan de hand.

• AA42
Ja tot die conclusie ben ik dus ook gekomen, de input van mijn PIB wordt dus niet "afgetrokken" van mijn overschot, dus idd prioriteit voor de HW PIB.
Weet nog niet wat nou gunstiger is eigenlijk....

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:32
AA42 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:13:

Ik zie nu ook dat er voldoende vermogen is om ook de HW PIB te blijven laden. Is het dan zo dat het overschot berekend wordt op incl. het opladen van de PIB? Zo ja, hoe stel ik het in dat ik dan de voorkeur geef aan het laden van de EV?

[Afbeelding]
Rechtsboven hamburger menu, Home Battery, daar kun je instellen vanaf welke SOC van de thuisaccu het autoladen prioriteit moet krijgen.

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:16
AA42 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:05:
Okay, gezien de weersverwachting was mijn hoop gericht op nu eens een dagje een beetje serieus de EV opladen met alleen zon....

Aangesloten, tag gepresenteerd aan Peblar, panelen produceren al een hele tijd rond de 2500W en alles lijkt prima maar laden ho maar....??

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXNWL74luoa5ibwuVZRUoGGx654=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LEFYh8us5v0E5TaFiT9TKTRL.png?f=fotoalbum_large
Misschien even naar deze instellingen kijken. :)

• AA42
Thanks ! ....... grappig, was weer een tijdje geleden dat ik met alle instellingen had zitten knoeien dus was deze ff vergeten LOL

....en ja had 'm dus gewoon zo ingesteld blijkbaar 8)7

Nja, vandaag volop zon....ik laat het zo maar voor nu...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I96IdndNtXeKgntc9vGfRwZJ6TM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sCZcK2t64Ii3LVxjM41TvLbW.png?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door AA42 op 25-02-2026 11:37 ]

• AA42
Tunestwo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:33:
[...]

[Afbeelding]
Misschien even naar deze instellingen kijken. :)
Nee, had dus met de PIB prio instellingen te maken....

• Tunestwo
Ik zit ook altijd te pielen in de instellingen heel herkenbaar. 8)7

[ Voor 89% gewijzigd door Tunestwo op 25-02-2026 11:41 ]

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-04 14:06

Bravo

Second Best

AA42 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:34:
Thanks ! ....... grappig, was weer een tijdje geleden dat ik met alle instellingen had zitten knoeien dus was deze ff vergeten LOL

[Afbeelding]
Een mooi geval dat de voorspeller (waar ze ook mee bezig zijn) een 'betere' oplossing had kunnen bieden door de batterij iets terug te schroeven, zodat de auto eerder was gaan laden. En je minder overschot terug in het net zou drukken.

evcc heeft een oproep gedaan om je laaddata te delen met de universiteit HTW Berlin, zodat onderzoekers beter inzicht krijgen in het daadwerkelijke laadgedrag en hun aannames kunnen onderbouwen/verbeteren in de modellen die ze gebruiken.
Ook meedoen? Heel simpel door de data met een mqtt-broker door te sturen (op basis van een pseudoniem-token).
Gebruik je al mqtt in je evcc installatie? Dan is het wat ingewikkelder en moet je een mqtt-bridge instellen om de gewenste data naar Berlijn te sturen.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
AA42 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:34:

[Afbeelding]
Ik heb hem nu op 30% gezet; dus voorkeur voor laden van EV in plaats van de batterij wanneer de batterij boven de 30% SOC is. Het berekende 'beschikbare' PV-overschot is dan boven 30% excl. vermogen dat de batterij opneemt. Als SOC eronder zit, is het beschikbare PV-overschot incl. het vermogen dat de batterij opneemt (en dus minder beschikbaar om de EV te laden).

Maar ik speel nog wel eens met die percentages hoor.

Ik heb altijd liefst wel iets aan lading in de batterij, want dan kan ie ook meehelpen mocht de zon wegvallen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:06
edit: nvt, outdated, opgelost

[ Voor 96% gewijzigd door HyperBart op 25-02-2026 13:40 ]

• nklsn
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 22:38
yep, outdated.. opgelost

[ Voor 92% gewijzigd door nklsn op 25-02-2026 14:26 ]

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 00:42

Crusader

Arc Nature

Ook voor 1 fase heb je minstens 6A nodig, ongeveer 1400 Watt, wil de EV gaan laden. Je zit net op die grens en de BMW moet het ook maar net kunnen/willen op 1 fase met 6A.

edit: oh dear... was al op gereageerd maar kan mijn post niet meer verwijderen, excuus.

[ Voor 21% gewijzigd door Crusader op 26-02-2026 00:00 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• AA42
Haha geeft niks toch.
Ja hoor de i3s heeft geen problemen met 6A)….
Is ook vereist toch dacht ik?

Ik vond het een mooi begin van “het seizoen”…. Het is gewoon een lekker gevoel, “gratis” 50km range erbij…. En dat gaat alleen maar meer worden!

Volgende stap: meer panelen zodat er ook sneller op 3 fasen overgeschakeld kan worden 😁👍🏼Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zt0pb6cPHaUUs4wTicz70GByJ7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/evXDjP4kdL8O50a1Izs0GTvY.jpg?f=fotoalbum_large

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-04 23:10
Ik heb een "issue" met evcc. Ik heb evcc draaien in HomeAssistant, en ik heb dus de koppeling aangemaakt. Ik zie nu regelmatig de volgende warning voorbij komen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV92-x-C1n_ixhqxWKKDXGZZnOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKfNI94ZvZ0hf1uVPNpRA6KU.png?f=fotoalbum_large

Dit komt volgens mij door deze instellingen, maar zover ik kan zien gebruik in de juiste sensoren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCCqr02oBJtcVJ2co5yRnxvUvlc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7P9EJRdgW9hHa39q45VQy1ma.png?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een voorbeeld van deze configuratie? Ik heb de HomeWizard, DSMR, en Zonneplan integratie draaien.

• HyperBart
@BertBertjes

Neen, stroom is ampere en je zet (edit: je hebt dat gezet bij, en dat is fout) dat bij Voltage
Vermogen is watt en dat zet je (heb je foutief gezet bij) bij current, current is stroomsterkte en dat is ampere.

[ Voor 25% gewijzigd door HyperBart op 26-02-2026 09:12 ]

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-04 23:10
HyperBart schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 09:00:
@BertBertjes

Neen, stroom is ampere en je zet dat bij Voltage
Vermogen is watt en dat zet je dan bij current, current is stroomsterkte en dat is ampere.
Bedankt voor je antwoord, ik heb gechecked wat er in HomeAssistant werd gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXxn51DWWYfnNcpPW7AsBYLpOJk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uG41nrGqfiRezEznN2WxdqK3.png?f=fotoalbum_large
en hier staat dus Volt, dus ging er van uit dat deze gebruikt moesten worden. Maar jij zegt dus eigenlijk deze alle 3 omswitchen?

EDIT:
Het is al gelukt, bedankt voor het duwen in de goede richting _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door BertBertjes op 26-02-2026 09:09 ]

• HyperBart
@BertBertjes

spanning == voltage, eenheid volt
current = stroomsterke, eenheid ampere
power = vermogen, eenheid watt

Alles is idd fout bij jou, je hebt bij voltage de entiteit current in evcc gezet en bij current lees je een power entiteit uit.
Je laatste screenshot is "spanning" en die moet dus bij voltage in evcc.

• Tunestwo
AA42 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 00:18:
Haha geeft niks toch.
Ja hoor de i3s heeft geen problemen met 6A)….
Is ook vereist toch dacht ik?

Ik vond het een mooi begin van “het seizoen”…. Het is gewoon een lekker gevoel, “gratis” 50km range erbij…. En dat gaat alleen maar meer worden!

Volgende stap: meer panelen zodat er ook sneller op 3 fasen overgeschakeld kan worden 😁👍🏼[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/psk2ev-8opPDYQ8KWxQzCBUTqkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G9eAovwF6pO9BwPzkiL9Jljo.png?f=fotoalbum_large

Dit is dan toch wel het leukste om te zien,. ‘s ochtends auto even ingeprikt die verplicht naar 50% moest en daarna bijna 0 op de meter *O*

• AA42
Yup! Vandaag ook weer 8,8kWh uur erbij…. Auto op 51% /121km. Zonnetanken is leuk 😁
Heb hiervoor 5 jaar een eNiro van de zaak gereden en laadde voorheen dus ook wel met zon erbij maar was toen daarnaast altijd “vol gas” met 3 fasen….. mooi dat het nu proportioneel gaat en met de privé EV.

Even een vraag voor de cracks hier: kan evcc ook met een WPB overweg? Zit te denken aan een Atlantic Explorer V5. Helaas is de AquaMQtt (nog) niet werkend met dat model maar stel dat dat wel zou werken? Ui zie wel warmtepomp integratie maar geloof niet specifiek boilers?

• JanHenk
  • Niet online
AA42 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 19:37:

Even een vraag voor de cracks hier: kan evcc ook met een WPB overweg? Zit te denken aan een Atlantic Explorer V5. Helaas is de AquaMQtt (nog) niet werkend met dat model maar stel dat dat wel zou werken? Ui zie wel warmtepomp integratie maar geloof niet specifiek boilers?
Warmtepomp of warmtepompboilers of simpele elektrische boilers, het kan allemaal.

Die Atlantic heeft SG-ready contacten (2), dus je zou er een Shelly op kunnen aansluiten om die te sturen met evcc; vol aan, helemaal uit of normaal bedrijf kun je zo sturen.

Werkt dan (bij mijn weten, maar geen ervaring mee) hetzelfde als een extra “loadpoint”, dus je kunt met zonnestroomoverschot je boiler aansturen (boosten). Of lage dynamische tarieven, etc.

Ik ga binnenkort eens evcc installeren om (onder andere) een simpele elektrische boiler, die in serie staat met een gasketel (als voorverwarmen), aan te sturen.

• Tunestwo
Toevallig mensen die iets van quatt hebben? Ik wil eventueel een all electric setup en het zou top zijn als die ook nog in het evcc systeem kan.

• HyperBart
@AA42 en @JanHenk , kleine nuance daar bij is (Jan Henk gaf het al aan) dat het alleen via het SG Ready is, dus je kan niet (altijd) de warmtepompboiler actief tegenhouden. Het is ongeveer/zoiets als met de thuisbatterij: hij ziet de energiestroom en kan op basis daarvan iets doen (stoppen met laden of starten met laden) maar hij kan niet actief de warmtepomp boiler verhinderen dat ie nu even niet mag verwarmen (uitgezonderd een kleine periode).

SG Ready
Operating modes

SG Ready supports four different operating modes for heat pumps. These modes are communicated via two binary switches (indicated in brackets below):
  • Mode 1 – Blocked operation (1:0): The operation for the heat pump is blocked for a maximum of two hours per day.
  • Mode 2 – Normal operation (0:0): The heat pump runs in energy-efficient normal mode.
  • Mode 3 – Encouraged operation (0:1): The operation of the heat pump is encouraged to increase electricity consumption for heating and warm water.
  • Mode 4 – Ordered operation (1:1): The heat pump is ordered to run. This state supports two variants which must be adjustable on the controller for different tariff and utilization models:
  • i) the heat pump is switched on
  • ii) the heat pump is switched on AND the warm water temperature is raised

[ Voor 56% gewijzigd door HyperBart op 27-02-2026 09:36 ]

• JanHenk
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 09:34:
@AA42 en @JanHenk , kleine nuance daar bij is (Jan Henk gaf het al aan) dat het alleen via het SG Ready is, dus je kan niet (altijd) de warmtepompboiler actief tegenhouden. Het is zoiets als met de thuisbatterij: hij ziet de energiestroom en kan op basis daarvan iets doen (stoppen met laden of starten met laden) maar hij kan niet actief de warmtepomp boiler verhinderen dat ie nu even niet mag verwarmen.

SG Ready
Die genoemde Atlantic kan dat overigens wel, hij heeft twee SG-contacten die je in 4 combinaties kunt schakelen (0:0, 0:1, 1:0 en 1:1). Hij kent dus vier modi, waarvan één ook 'dimmen c.q. geforceerd uit' is.

Edit: je hebt je post aangevuld. :)

Waar komt dit vandaan? Volgens mij is de interpretatie van die vier combinaties per boiler verschillend.

[ Voor 8% gewijzigd door JanHenk op 27-02-2026 09:38 ]

• HyperBart
Ja ik was de bron er bij aan het zetten, die info komt van https://www.gridx.ai/knowledge/sg-ready#requirements
Was 'm nog aan het bijwerken idd.

Homey heeft dezelfde info:
https://homey.app/en-be/w...ling-sg-ready-heat-pumps/
Controlling SG-Ready Heat Pumps with Homey

Think of your SG-Ready heat pump as always listening for simple on/off signals to switch between its energy-saving or boost modes. Based on various signals like solar generation, electricity prices, or your personal preferences, Homey decides when to send these signals.

SG-Ready heat pumps require dry-contact relays to act as actuators and cycle between the four operating modes on demand. By wiring these to the inputs on your heat pump, Homey can effectively control your SG-Ready heat pump and optimize your home's electricity usage.

According to the SG-Ready standard, heat pumps expose two binary inputs (A and B). Depending on whether each input is open (0) or closed (1), the heat pump switches into one of four operating states:

0:0 = Normal Operation
0:1 = Recommended On (Boost)
1:0 = Blocked Operation (Off)
1:1 = Forced On (Maximum)

For example, leaving the relay open (0:0) keeps the heat pump in Normal Operation, while closing it (1:0) switches the heat pump to Blocked Operation (Off). You can control these modes with any voltage-free switch module that works with Homey, including various models from Shelly, Sonoff, Aeotec, Fibaro or Aqara.

A particularly good fit is the Aqara T2 Dual Relay Module, since its two independent dry contacts can be wired directly to the SG-Ready A and B inputs. This means a single T2 is enough to cover all four SG-Ready operating modes without needing multiple modules.

[ Voor 84% gewijzigd door HyperBart op 27-02-2026 10:42 ]

• JanHenk
  • Niet online
@HyperBart Goede link, dank!

Ook in dit link en jouw toelichting zit wel een 'blocking signal' toch?

Ik heb geen ervaring met SG-ready en al helemaal niet met evcc in combinatie ermee overigens, maar op zich lijkt het me prima te integreren. Ik denk persoonlijk overigens niet dat je een warmtepompboiler actief moet willen blokkeren als het je enige sanitair warm water voorziening is. Maar een cyclus starten / forceren op basis van PV of lage dynamische tarieven lijkt me wel een nuttige toepassing.

• JanHenk
  • Niet online
@Tunestwo Ik heb hier een Quatt hybrid warmtepomp aan een gasketel. Kan alleen worden aangestuurd door een thermostaat. Via de thermostaat manipuleer ik dus de warmtepomp een beetje, door setpoint 0,2 boven roomtemperatuur te zetten bij een bepaalde teruglevering etc. Dit "gewoon" via Home Assistant.

evcc kan met de vermogensmeter van de warmtepomp rekening houden als 'aux'. Maar het probleem daarmee is dan weer, dat evcc niet weet of er sprake is van een 'surplusregeling' (dus via mijn automatisering) of simpelweg reguliere warmtevraag... Dus op het moment heb ik de warmtepomp niet als "aux" gedefinieerd. Ik zou hier misschien nog een template sensor voor kunnen maken in Home Assistant die alleen power geeft als mijn eigen regeling actief is en die in evcc laten uitlezen. Dan lukt het waarschijnlijk wel 8)
offtopic:
Er zijn Tweakers bezig met een helemaal 'open' aansturing van de Quatt overigens, leuk project wat ik nog wat volg.

• HyperBart
JanHenk schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 10:51:
@HyperBart Goede link, dank!

Ook in dit link en jouw toelichting zit wel een 'blocking signal' toch?

Ik heb geen ervaring met SG-ready en al helemaal niet met evcc in combinatie ermee overigens, maar op zich lijkt het me prima te integreren. Ik denk persoonlijk overigens niet dat je een warmtepompboiler actief moet willen blokkeren als het je enige sanitair warm water voorziening is. Maar een cyclus starten / forceren op basis van PV of lage dynamische tarieven lijkt me wel een nuttige toepassing.
Blocking is niet permanent, dat was mijn dingetje. Hij kan een tijdje in blocking per etmaal dacht ik maar niet permanent/langduriger.

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-03 18:06
Meer mensen problemen met energie charts dagprijzen? Ik laatst ook al, toen was het weer even goed en nu weer mis. Gekke is dat het alleen voor de Nederlandse prijzen geld.

https://api.energy-charts...ice?bzn=NL&end=2026-02-26

• JanHenk
  • Niet online
@jelzie01 Komt volgens mij omdat veel providers op de achtergrond ook entso-e gebruiken. Zie hier een nieuwsbericht van entso-e:
Dear Transparency Platform users,

Please be informed that Energy Prices [12.1.D] for multiple bidding zones - [DE_LU Sequence 1, AT Sequence 1, BG, GR, HR, HU, NL, RO, SI, SK] - are currently missing on the Transparency Platform for the following dates: 14/15/16/25/26/27 February 2026.

This is due to no data submissions from the relevant data provider, JAO.

The data provider has been notified.

We sincerely apologize for the inconvenience and thank you for your patience and understanding.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:44:
@jelzie01 Komt volgens mij omdat veel providers op de achtergrond ook entso-e gebruiken. Zie hier een nieuwsbericht van entso-e:

[...]
Nordpool doet het kennelijk nog, want ik het gewoon nog prijzen...

• Bravo

Bravo

Second Best

jelzie01 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:15:
Meer mensen problemen met energie charts dagprijzen? Ik laatst ook al, toen was het weer even goed en nu weer mis. Gekke is dat het alleen voor de Nederlandse prijzen geld.

https://api.energy-charts...ice?bzn=NL&end=2026-02-26
Vorig jaar heb ik ook een tijdje energy-charts gebruikt, maar de focus lijkt wel bij de duitse markt te liggen qua beschikbaarheid. De informatie voor Nederland kwam vaak niet door (leeg), blijkbaar gebeurt dat nog steeds. Ik ben overgestapt naar Nordpool, maar die heeft als nadeel dat hij in de template nog geen averaging heeft voor de providers die met uurtarieven werken in plaats van kwartierblokken.

📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-03 18:06
Bravo schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:25:
[...]

Vorig jaar heb ik ook een tijdje energy-charts gebruikt, maar de focus lijkt wel bij de duitse markt te liggen qua beschikbaarheid. De informatie voor Nederland kwam vaak niet door (leeg), blijkbaar gebeurt dat nog steeds. Ik ben overgestapt naar Nordpool, maar die heeft als nadeel dat hij in de template nog geen averaging heeft voor de providers die met uurtarieven werken in plaats van kwartierblokken.
Dank voor de tip, deze werkt inderdaad!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-04 09:06
Ik ben sinds vandaag naar deze gegaan: https://docs.evcc.io/en/docs/tariffs#epexprijzennl
Klopt voor Zonneplan beter dan het Nordpool-template.

Ik ben overigens erg in mijn nopjes met EVCC. Het draait goed op een oude RPI3B die ik nog had liggen. Belangrijkste dat ik wilde doet hij al direct, namelijk niet mijn thuisbatterij leegtrekken als ik de auto wil laden. Verder is het gepland laden voor de laagste prijs heel handig. Ben nu bv. op 13 cent aan het laden.
Ik hoop in de toekomst nog meer te kunnen integreren zoals ook warmtepomp, ik heb een Daikin Altherma 3 klaarstaan voor in ons nieuwe huis.

Setup:
5,55 kWp huisdak -> Kostal Plenticore 4.2 G1, Pylontech Force H2 14,2kWh, Kostal Smart Energy Meter G2
Nog 2kWp op schuur kan via net ook bijdragen aan de batterij.
Laadpaal Keba P30x
Huidige WP Atlantic Alfea Excellia 8 met 400l Boiler met 3kW element -> deze nog niet verder aan de EVCC hangen.

[ Voor 72% gewijzigd door Luiaard op 01-03-2026 10:20 ]

Import van EVs

• Just Me Or Tha One
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-03 22:25
Ook ik heb het topic doorgenomen, dank allen. Ik heb gebruik evcc ook al even en wil iets wat nog niet lukt.
Ik wil dat de auto laadt als de stroomprijs onder een bepaalde waarde, en dan ook op minimale snelheid van de auto (zodat ik weinig tot niks teruglever over een zo lang mogelijke periode). Ik heb dus niet bepaald een einddoel (auto staat soms een paar dagen stil).

Ik denk zelf dat ik de optie min+solar nodig heb. Echter die reageert niet op een prijs.

Als ik dit bij solar probeer dan start de auto met laden. Echter zet evcc de laadsnhelheid op maximaal bij het bereiken van een bepaalde prijs, waarschijnlijk by design: Enables temporary fast-charging in solar mode. Terwijl ik juist op een minimale snehleid wil (zodat ik weinig tot niks teruglever over een zo lang mogelijke periode). Mijn zonnepanelen leveren bijna nooit de gevraagde 3 fase, 4.1 kWh op.

Iemand nog tips?

• Kammika
  • Nu online
Just Me Or Tha One schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:18:
Ook ik heb het topic doorgenomen, dank allen. Ik heb gebruik evcc ook al even en wil iets wat nog niet lukt.
Ik wil dat de auto laadt als de stroomprijs onder een bepaalde waarde, en dan ook op minimale snelheid van de auto (zodat ik weinig tot niks teruglever over een zo lang mogelijke periode). Ik heb dus niet bepaald een einddoel (auto staat soms een paar dagen stil).

Ik denk zelf dat ik de optie min+solar nodig heb. Echter die reageert niet op een prijs.

Als ik dit bij solar probeer dan start de auto met laden. Echter zet evcc de laadsnhelheid op maximaal bij het bereiken van een bepaalde prijs, waarschijnlijk by design: Enables temporary fast-charging in solar mode. Terwijl ik juist op een minimale snehleid wil (zodat ik weinig tot niks teruglever over een zo lang mogelijke periode). Mijn zonnepanelen leveren bijna nooit de gevraagde 3 fase, 4.1 kWh op.

Iemand nog tips?
Evcc koppelen aan ha. En dan een automatisering maken die alleen van “off”‘stand afhaalt als die onder die prijs ligt

Vwb die 4,1 kWh. Check of je paal phase switching ondersteunt, zo ja, zet dan dan aan in de laadpaal instelling, dan laadt die op 1 fase tot er genoeg is om naar 3 fasen te gaan

• Just Me Or Tha One
Kammika schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:48:
[...]

Evcc koppelen aan ha. En dan een automatisering maken die alleen van “off”‘stand afhaalt als die onder die prijs ligt

Vwb die 4,1 kWh. Check of je paal phase switching ondersteunt, zo ja, zet dan dan aan in de laadpaal instelling, dan laadt die op 1 fase tot er genoeg is om naar 3 fasen te gaan
Dat koppelen ga ik uitzoeken!

Phase switching ondersteunt de paal, echter wordt deze beheerd door de lease-maatschappij en wil ik om problemen te voorkomen niet ook zelf in de instellingen van de paal te gaan 'rommelen'.

• Kammika
  • Nu online
Just Me Or Tha One schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:57:
[...]

Dat koppelen ga ik uitzoeken!

Phase switching ondersteunt de paal, echter wordt deze beheerd door de lease-maatschappij en wil ik om problemen te voorkomen niet ook zelf in de instellingen van de paal te gaan 'rommelen'.
Veel palen kun je prima zelf instellingen wijzigen als je maar niet aan de backoffice settings zit. Als je hier deelt welke paal je hebt is de kans groot dat eigenaren van zelfde type paal je tips kunnen geven hoe dit te doen

En wellicht staat phase switching al aa op je paal. Heb je het in evcc ook al aangezet?

• Just Me Or Tha One
Kammika schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:09:
[...]

Veel palen kun je prima zelf instellingen wijzigen als je maar niet aan de backoffice settings zit. Als je hier deelt welke paal je hebt is de kans groot dat eigenaren van zelfde type paal je tips kunnen geven hoe dit te doen

En wellicht staat phase switching al aa op je paal. Heb je het in evcc ook al aangezet?
Het is een Alfen paal. Oud beestje, zonder wifi. Dus dan moet ik eerste de load balancing kabel splitsen, zodat ik ook netwerk heb en daarna een account zien te krijgen bij de lease-maatschappij voor lokale toegang etc.

• Kammika
  • Nu online
Just Me Or Tha One schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:22:
[...]

Het is een Alfen paal. Oud beestje, zonder wifi. Dus dan moet ik eerste de load balancing kabel splitsen, zodat ik ook netwerk heb en daarna een account zien te krijgen bij de lease-maatschappij voor lokale toegang etc.
Check, zelfde situatie als bij mij. Heb ik ook gedaan. Splitsen viel reuze mee. Werkt als een zonnetje, zolang je maar niet aan de backoffice settings zit

Maarre als je dat nog niet gedaan hebt, hoe ka het dan je evcc het nu überhaupt doet? Dat heb je toch ook nodig om evcc de paal te laten besturen?

• Just Me Or Tha One
Kammika schreef op zondag 1 maart 2026 @ 12:35:
[...]

Check, zelfde situatie als bij mij. Heb ik ook gedaan. Splitsen viel reuze mee. Werkt als een zonnetje, zolang je maar niet aan de backoffice settings zit

Maarre als je dat nog niet gedaan hebt, hoe ka het dan je evcc het nu überhaupt doet? Dat heb je toch ook nodig om evcc de paal te laten besturen?
Ik kan de auto (Tesla) aansturen via de developer API die Tesla aanbiedt. Dus de paal is bij mij 'niet bestaand'.

• Tunestwo
Just Me Or Tha One schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:22:
[...]

Als ik het zo goed lees bedoe je dan dat het mogelijk is de p1 meter kabel te splitsen naar zowel internet als P1 waarde? Dus met maar slechts 1 kabel heb je beide?

• Bravo

Bravo

Second Best

Tunestwo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 16:10:
[...]

Als ik het zo goed lees bedoe je dan dat het mogelijk is de p1 meter kabel te splitsen naar zowel internet als P1 waarde? Dus met maar slechts 1 kabel heb je beide?
De ethernetkabel (8 aders) die er voor het P1 signaal ligt gebruikt slechts 4 aders. Je kunt de kabel splitsen door twee RJ45 stekkers eraan te krimpen (aan beide kanten) met 4 aders (2 paren). Dan heb je het P1 signaal EN 100 mBit netwerk.
Just Me Or Tha One schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:18:

Iemand nog tips?
Je kunt het ook omdraaien. In plaats van een prijs definieren waaronder hij mag laden kun je een prijs ingeven waarboven hij NIET mag laden.
Als je hem dan op solar zet dan zal hij laden onder de ingestelde prijs met het PV overschot wat er is.
Moet je nog wel even goed checken welke drempelwaarden je voor in- en uitschakelen wil gebruiken voor laden onder Solar.

• Kammika
  • Nu online
Bravo schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:14:
[...]

De ethernetkabel (8 aders) die er voor het P1 signaal ligt gebruikt slechts 4 aders. Je kunt de kabel splitsen door twee RJ45 stekkers eraan te krimpen (aan beide kanten) met 4 aders (2 paren). Dan heb je het P1 signaal EN 100 mBit netwerk.
[...]
.
Zorg wel dat je een 100mbps poort hebt, want bij mij doet die het niet op mijn 1gbps switch (maar er stond gelukkig nog een wifi externer met een vrij 100mbps poort en dan wekt het wel..)

• Just Me Or Tha One
[...]

[...]

Je kunt het ook omdraaien. In plaats van een prijs definieren waaronder hij mag laden kun je een prijs ingeven waarboven hij NIET mag laden.
Als je hem dan op solar zet dan zal hij laden onder de ingestelde prijs met het PV overschot wat er is.
Moet je nog wel even goed checken welke drempelwaarden je voor in- en uitschakelen wil gebruiken voor laden onder Solar.
Dat laatste lukt dus niet, want mijn auto heeft minimaal 3 fase, 25 A -> ongeveer 4100 watt nodig. En dat kunnen mijn panelen alleen leveren op een zeer zonnige zomerdag en dan voor korte tijd. Daarbuiten is het altijd lager. Vandaar dat solar-chargen niet werkt.

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:36
Just Me Or Tha One schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:45:
Dat laatste lukt dus niet, want mijn auto heeft minimaal 3 fase, 25 A -> ongeveer 4100 watt nodig.
Iets wat ik moeilijk kan geloven... volgens mij kunnen ALLE auto's op 1 fase laden (bij 1.4 kW dus).

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:49
Lijkt mij ook. Anders werkt een grannycharger (zo'n lader met een 220 volt stekker) ook niet.

• Just Me Or Tha One
r2504 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:00:
[...]

Iets wat ik moeilijk kan geloven... volgens mij kunnen ALLE auto's op 1 fase laden (bij 1.4 kW dus).
Mijn auto kan dat ook, echter ik kan de laadpaal niet aanpassen, aangezien deze door de leasemaatschappij beheerd wordt. En als ik zelf accounts ga aanmaken via Alfen etc, dan is mij verteld dat bij problemen met de laadpaal ik voor de kosten opdraai. Wellicht dat dat in werkelijkheid niet niet het geval is, maar goed dat ga ik niet uitproberen. Daarom volg ik nu de route via de auto.

• HyperBart
Just Me Or Tha One schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:27:
[...]

Mijn auto kan dat ook, echter ik kan de laadpaal niet aanpassen, aangezien deze door de leasemaatschappij beheerd wordt. En als ik zelf accounts ga aanmaken via Alfen etc, dan is mij verteld dat bij problemen met de laadpaal ik voor de kosten opdraai. Wellicht dat dat in werkelijkheid niet niet het geval is, maar goed dat ga ik niet uitproberen. Daarom volg ik nu de route via de auto.
Laadkabel met maar een fase gebruiken of naar je meterkast gaan en fase L2 en L3 loskoppelen. Tadaa, enkelfasige Alfen 😅

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:14
Hm... dit klinkt interessant. Hardop denkend: Ik zet hem op min+solar met een cheap grid charging onder de 10 cent en een feed in priority boven de 15 cent. Dat zou dus betekenen dat hij onder de 10 cent gewoon volle snelheid gaat laden. Onder de 15 cent laad hij zo veel mogelijk met de zon en boven de 15 cent laad hij gewoon niet, tenzij ik instel dat hij smorgens om 07:00 op 80% moet zitten.

YASH! - Yet Another Smart Home

• Kammika
  • Nu online
[...]

Dat laatste lukt dus niet, want mijn auto heeft minimaal 3 fase, 25 A -> ongeveer 4100 watt nodig. En dat kunnen mijn panelen alleen leveren op een zeer zonnige zomerdag en dan voor korte tijd. Daarbuiten is het altijd lager. Vandaar dat solar-chargen niet werkt.
Je auto kan ook op 1 fase. Andere kabel aansluiten of toch zorgen dat je je paal aansluit, zodat je phase switching aan kan zetten

• Kammika
  • Nu online
Just Me Or Tha One schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:27:
[...]

Leasemij deed bij mij ook alsof het eigenaar wachtwoord een nucleaire lanceercode was. Gewoon even doorvragen. Is bij mij ook gelukt toen ik ze uitlegde wat mijn plan was…

• JanHenk
  • Niet online
Kammika schreef op maandag 2 maart 2026 @ 07:28:
[...]

Leasemij deed bij mij ook alsof het eigenaar wachtwoord een nucleaire lanceercode was. Gewoon even doorvragen. Is bij mij ook gelukt toen ik ze uitlegde wat mijn plan was…
Haha, precies ja. En toen haakten aan de andere kant van de lijn gauw af, denk ik.

Overigens is mijn ervaring (bij vrienden) dat bij nieuw geplaatste Alfen laadstations, ook via leasemaatschappijen, gewoon de folder met het wachtwoord en PRC overhandigd wordt. En bij oudere firmwares zat er niet eens een wachtwoord op. Met dat in het achterhoofd is het ook wat vreemd om het achter te houden voor de doelgroep die hier precies tussen valt.

• Kammika
  • Nu online
JanHenk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 07:54:
[...]

Haha, precies ja. En toen haakten aan de andere kant van de lijn gauw af, denk ik.

Overigens is mijn ervaring (bij vrienden) dat bij nieuw geplaatste Alfen laadstations, ook via leasemaatschappijen, gewoon de folder met het wachtwoord en PRC overhandigd wordt. En bij oudere firmwares zat er niet eens een wachtwoord op. Met dat in het achterhoofd is het ook wat vreemd om het achter te houden voor de doelgroep die hier precies tussen valt.
Die had ik helaas niet. Na een aantal afwijzingen heb ik uiteindelijk een mail naar support gestuurd met wat ik van plan was en welke settings (die ie volgens evcc docs moet aanpassen om evcc te laten werken) ik wilde aanpassen. Met het verzoek of zij dit wilden doen, danwel mij het beheerderwachtwoord te sturen. Toen hebben ze mij het beheerderswachtwoord gestuurd

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:36
"Beheren" is trouwens een groot woord... de meeste lezen enkel je transactie data uit en doen verder niets aan je paal of weten er zelfs niets van. Van je fase instellingen aanpassen gaat dus heus niemand wakker liggen en anders moeten ze dat maar voor jou doen.

MT Venus E 3.0 | HW P1 | UDM Pro | BMW iX3 | Alfen Single Pro | HA | evcc

• Just Me Or Tha One
Wil het niet al te lang laten gaan over de auto en de laadpaal aangezien dit het evcc topic is. evcc biedt de optie momenteel niet zoals ik dat oorspronkelijk wenste. Ik ga de weg in van home assistant, of toch de laadpaal-gegevens opvragen bij de lease-maatschappij en daar phase switching aanzetten

• Hangover_ohoo
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:33
Nieuwe EVCC gebruiker meldt zich.

Ik heb 2 EV's (i3 en model 3) en wil zoveel mogelijk NOM / overschot richting auto duwen.

Relevante info qua setup:
PV: 4.8 kW zuid, 2 kW Oost, 0.8kW Zuid. As we speak opwek 4.8 kW - oplopend vandaag naar max 6.5 kW verwacht ik (zon overgoten dag).
Huisload momenteel 200W

Alfen EVE Single met loadbalancing, 3 fase.
Als EMS is dus EVCC ingesteld op de laadpaal.

Gisteren avond de auto ingeplugd (model 3) en EVCC setting op solar gezet. Auto heeft geen laadlimieten qua Amps. EVCC mag automatisch phase switching doen als er voldoende vermogen is.

Issue:
Auto is netjes gaan laden, maar er werd - ondanks dat er terug levering plaatsvond maximaal 2700Watt in de auto gestopt. Ik zou verwachten dat er op 1 fase maxmimaal tot 3.6kW in de auto zou gaan. En wellicht tijdelijk er wat teruglevering zou plaatsvinden vanwege het technische gat tussen 3.6 (1 fase) en 4.1 (3 fase) laden.

Waar kan het hem in zitten dat er maar tot 2700 watt op 1 fase in de auto wordt geladen ?

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed | EVCC | 42 kWh BMW i3 | 60 kWh Tesla Model 3 RWD | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

• JanHenk
  • Niet online
@Hangover_ohoo Heb je een stukje van de logs (het interval / control cycle)?

• Hangover_ohoo
JanHenk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:11:
@Hangover_ohoo Heb je een stukje van de logs (het interval / control cycle)?
.....niet nu helaas....zit dit te tikken op het werk en geen EVCC toegang (enkel via HA integratie die is wel extern toegankelijk). Hopelijk kan ik EVCC log vanavond wel inzien en delen....

PV 4.8 kWp Zuid 48°| 2 kWp Oost 25° | Batt 10 kWh (2x MT FW153 CT003 FW117, 2 fases, NOM | ModBus/NodeRed | EVCC | 42 kWh BMW i3 | 60 kWh Tesla Model 3 RWD | Proxmox + HASS | Alfen Eve Single Pro | WPB 270l v4 AquaMQTT ESP | MHI (2x) + ME L/L airco's

• JanHenk
  • Niet online
@Hangover_ohoo Is ook handiger om even te bekijken terwijl ie aan het laden is. Je kan niet heel lang terug in de logs namelijk.

Het is een beetje gissen naar wat er gebeurd, zonder een log. Dus probeer het nog eens te reproduceren en geef ons een paar regels van die control cycle... :P

Verder met je eens dat 3,6 kW doorgaans de maximum is over 1 fase. Er kunnen beperkingen ingegeven zijn in evcc, bijv. een maximale stroom bij het loadpoint, bij de auto of bij load balancing. Ben in ieder geval benieuwd wat evcc zegt als maximaal beschikbaar (uit de logs) zodat we kunnen inkaderen of we het in de configuratie van evcc moeten zoeken, of juist elders.

• Bravo

Bravo

Second Best

[...]

Je kunt zelfs instellen dat de paal gaat 'solar chargen' als je maar 50 watt surplus hebt en dan met 4.1 kW gaat laden, kijk eens naar de 'solar charging enable threshold' en de 'solar charging disable threshold' , die zijn configureerbaar onder de lader settings.

• Bravo

Bravo

Second Best

PTish schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:43:
[...]

Hm... dit klinkt interessant. Hardop denkend: Ik zet hem op min+solar met een cheap grid charging onder de 10 cent en een feed in priority boven de 15 cent. Dat zou dus betekenen dat hij onder de 10 cent gewoon volle snelheid gaat laden. Onder de 15 cent laad hij zo veel mogelijk met de zon en boven de 15 cent laad hij gewoon niet, tenzij ik instel dat hij smorgens om 07:00 op 80% moet zitten.
En waarom zou je voor min+solar kiezen? Dit moet ook werken bij solar. Enige verschil is dat hij in solar mode ook uit mag, ik weet niet of 'priority feed in' ook het chargen blokkeert als je min+solar gebruikt (ik vermoed van niet).

• PTish
Bravo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:51:
[...]

En waarom zou je voor min+solar kiezen? Dit moet ook werken bij solar. Enige verschil is dat hij in solar mode ook uit mag, ik weet niet of 'priority feed in' ook het chargen blokkeert als je min+solar gebruikt (ik vermoed van niet).
Terechte vraag. Reden daarvoor is dat mijn panelen net niet de minimale 1.4 kw aantikken om op 1 fase te loaden. Ze zitten nu bijv op de 1.2 kw

Wat ik eigenlijk dus zoek is dat mijn auto wordt opgeladen als er minimaal een mix is van 50% zon. Ik doe dat nu middels een automation in Home Assistant die hem op min+solar zet op het moment dat mijn panelen minimaal 0.75kw leveren voor 15 min lang. Idealiter doet EVCC dit echter voor mij.

Ik wil namelijk ook weer voorkomen dat hij aan het laden gaat terwijl de zon niet schijnt, tenzij het nodig is om de benodigde SOC in de ochtend te bereiken.

EDIT:
Bravo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:49:
Je kunt zelfs instellen dat de paal gaat 'solar chargen' als je maar 50 watt surplus hebt en dan met 4.1 kW gaat laden, kijk eens naar de 'solar charging enable threshold' en de 'solar charging disable threshold' , die zijn configureerbaar onder de lader settings.
Misschien moet ik deze instellingen eens bekijken. Ik neem aan dat dit de "enable grid power" en "disable grid power" in de UI zijn. https://docs.evcc.io/en/d...arging#not-enough-surplus

[ Voor 22% gewijzigd door PTish op 02-03-2026 12:13 ]

• Bravo

Bravo

Second Best

PTish schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:07:
[...]

Terechte vraag. Reden daarvoor is dat mijn panelen net niet de minimale 1.4 kw aantikken om op 1 fase te loaden. Ze zitten nu bijv op de 1.2 kw

Wat ik eigenlijk dus zoek is dat mijn auto wordt opgeladen als er minimaal een mix is van 50% zon. Ik doe dat nu middels een automation in Home Assistant die hem op min+solar zet op het moment dat mijn panelen minimaal 0.75kw leveren voor 15 min lang. Idealiter doet EVCC dit echter voor mij.

Ik wil namelijk ook weer voorkomen dat hij aan het laden gaat terwijl de zon niet schijnt, tenzij het nodig is om de benodigde SOC in de ochtend te bereiken.

EDIT:

[...]

Misschien moet ik deze instellingen eens bekijken. Ik neem aan dat dit de "enable grid power" en "disable grid power" in de UI zijn. https://docs.evcc.io/en/d...arging#not-enough-surplus
Dat zijn inderdaad de instellingen die ik bedoelde.
Voor een 50% mix op minimaal vermogen zou je dus -700W surplus als waarde kunnen instellen. En voor het utischakelen moet je dan minimaal 700+1400 = 700 nemen om flipperen te voorkomen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

PTish schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:07:
[...]

EDIT:

[...]

Je kunt hiervoor ook tweaken met de residualPower. Die kun je zowel negatief als positief zetten. Daarmee verander je de drempel voor Nul op de Meter waarop EVCC zijn berekeningen baseert. Op die manier kun je de drempel zodanig verlagen dat hij al start met Solarladen als er 500W uit het grid moet komen. (-500W residual power).

• Bravo

Bravo

Second Best

Get!em schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Je kunt hiervoor ook tweaken met de residualPower. Die kun je zowel negatief als positief zetten. Daarmee verander je de drempel voor Nul op de Meter waarop EVCC zijn berekeningen baseert. Op die manier kun je de drempel zodanig verlagen dat hij al start met Solarladen als er 500W uit het grid moet komen. (-500W residual power).
Nadeel van het gebruik van de residualPower in dit scenario is (vind ik) is dat je bij 1.2 kW overschot uit je panelen nog steeds 500W uit het grid trekt.

• PTish
Bravo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Dat zijn inderdaad de instellingen die ik bedoelde.
Voor een 50% mix op minimaal vermogen zou je dus 700W surplus als waarde kunnen instellen. En voor het utischakelen moet je dan minimaal 700-1400 = -700 nemen om flipperen te voorkomen.
Get!em schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:22:
[...]

Dank beiden! Ik heb nu de enable/disable grid power ingesteld. Komende dagen eens proberen.

• Kammika
  • Nu online
Bravo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Nadeel van het gebruik van de residualPower in dit scenario is (vind ik) is dat je bij 1.2 kW overschot uit je panelen nog steeds 500W uit het grid trekt.
en dat die altijd je thuisaccu leegtrekt...

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kammika schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:44:
[...]

Yep, dat is inderdaad wel een nadelig bijeffect.

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 04-04 09:24
Ik heb een vreemd verschijnsel, misschien hebben mensen dit eerder gezien..

Bestaande EVCC installatie gekoppeld aan een Alfen Pro, UTP kabel connected, heeft maandenlang prima gewerkt.
Ik zie -meestal net na de lunch, kan toeval zijn- het laden stoppen en het afgenomen laadvermogen valt weg naar 0.

In de logs zie je een modbus timeout: connection refused.
een ping naar de laadpaal geeft het volgende (ingekort ivm leesbaarheid, zie de sequence nummers) :
PING 192.168.10.175 (192.168.10.175): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=4 ttl=255 time=780.045 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=5 ttl=255 time=4.980 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=6 ttl=255 time=3.576 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=7 ttl=255 time=7.453 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=8 ttl=255 time=3.664 ms
...
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=31 ttl=255 time=17.994 ms
Request timeout for icmp_seq 32
Request timeout for icmp_seq 33
...
Request timeout for icmp_seq 59
Request timeout for icmp_seq 60
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=61 ttl=255 time=191.551 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=62 ttl=255 time=6.142 ms
...
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=68 ttl=255 time=9.102 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=69 ttl=255 time=162.763 ms
Request timeout for icmp_seq 70
Request timeout for icmp_seq 71
Request timeout for icmp_seq 72
...
Request timeout for icmp_seq 100
Request timeout for icmp_seq 101
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=102 ttl=255 time=94.010 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=103 ttl=255 time=4.961 ms
...
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=112 ttl=255 time=2.916 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=113 ttl=255 time=4.993 ms
Request timeout for icmp_seq 114
Request timeout for icmp_seq 115
...

Wat ik ook doe, bv een EVCC restart, HA restart, het is niet meer werkend te krijgen.. totdat ik de auto open doe, even op de voorstoel ga zitten, en na 10 seconden begint de auto te laden, de ping loopt weer als vanouds, de modbus i/o timeouts zijn verdwenen....

Rara politiepet, ik snap niet wat hier de oorzaak kan zijn, voordat ik alles overhoop trek, heeft iemand een tip/hint waar ik het moet zoeken?
Het lijkt alsof de laadpaal druk is met iets anders en daardoor alle netwerk communicatie weigert totdat ik in de auto ga zitten..

Alle hints en tips zijn welkom.

• Tunestwo
sirtm schreef op maandag 2 maart 2026 @ 14:56:
Ik heb een vreemd verschijnsel, misschien hebben mensen dit eerder gezien..

Bestaande EVCC installatie gekoppeld aan een Alfen Pro, UTP kabel connected, heeft maandenlang prima gewerkt.
Ik zie -meestal net na de lunch, kan toeval zijn- het laden stoppen en het afgenomen laadvermogen valt weg naar 0.

In de logs zie je een modbus timeout: connection refused.
een ping naar de laadpaal geeft het volgende (ingekort ivm leesbaarheid, zie de sequence nummers) :
PING 192.168.10.175 (192.168.10.175): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
Request timeout for icmp_seq 2
Request timeout for icmp_seq 3
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=4 ttl=255 time=780.045 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=5 ttl=255 time=4.980 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=6 ttl=255 time=3.576 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=7 ttl=255 time=7.453 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=8 ttl=255 time=3.664 ms
...
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=31 ttl=255 time=17.994 ms
Request timeout for icmp_seq 32
Request timeout for icmp_seq 33
...
Request timeout for icmp_seq 59
Request timeout for icmp_seq 60
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=61 ttl=255 time=191.551 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=62 ttl=255 time=6.142 ms
...
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=68 ttl=255 time=9.102 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=69 ttl=255 time=162.763 ms
Request timeout for icmp_seq 70
Request timeout for icmp_seq 71
Request timeout for icmp_seq 72
...
Request timeout for icmp_seq 100
Request timeout for icmp_seq 101
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=102 ttl=255 time=94.010 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=103 ttl=255 time=4.961 ms
...
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=112 ttl=255 time=2.916 ms
64 bytes from 192.168.10.175: icmp_seq=113 ttl=255 time=4.993 ms
Request timeout for icmp_seq 114
Request timeout for icmp_seq 115
...

Wat ik ook doe, bv een EVCC restart, HA restart, het is niet meer werkend te krijgen.. totdat ik de auto open doe, even op de voorstoel ga zitten, en na 10 seconden begint de auto te laden, de ping loopt weer als vanouds, de modbus i/o timeouts zijn verdwenen....

Rara politiepet, ik snap niet wat hier de oorzaak kan zijn, voordat ik alles overhoop trek, heeft iemand een tip/hint waar ik het moet zoeken?
Het lijkt alsof de laadpaal druk is met iets anders en daardoor alle netwerk communicatie weigert totdat ik in de auto ga zitten..

Alle hints en tips zijn welkom.
Welke type auto heb je? Is het niet dat de auto op een gegeven moment gaat slapen dat die CP state veranderd? en zit de auto dan vol of wat is de SOC op dat moment?
Want het lijkt erop wanneer jij in de auto stapt en het contact aan gaat oid dat de auto weer een nieuwe CP signaal stuurt. En dat de alfen dan intern weer soort van reset krijgt.

• Hangover_ohoo
JanHenk schreef op maandag 2 maart 2026 @ 11:20:
@Hangover_ohoo Is ook handiger om even te bekijken terwijl ie aan het laden is. Je kan niet heel lang terug in de logs namelijk.

Het is een beetje gissen naar wat er gebeurd, zonder een log. Dus probeer het nog eens te reproduceren en geef ons een paar regels van die control cycle... :P

Verder met je eens dat 3,6 kW doorgaans de maximum is over 1 fase. Er kunnen beperkingen ingegeven zijn in evcc, bijv. een maximale stroom bij het loadpoint, bij de auto of bij load balancing. Ben in ieder geval benieuwd wat evcc zegt als maximaal beschikbaar (uit de logs) zodat we kunnen inkaderen of we het in de configuratie van evcc moeten zoeken, of juist elders.
Helaas, de logs zijn te nieuw......dus kan ik nu niet delen (volgende keer zorg ik dat ik thuis ben).

Loadbalancing staat als volgt ingesteld (ik gebruik enkel de gui, geen evcc.yaml):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- name: main
  title: Hoofdaansluiting (3x22A default)
  maxCurrent: 22
  maxPower: 14490        # 3 * 230 * 22
  meter: db:1            # juiste interne referentie
  parent:

- name: ev
  title: Alfen groep (3x20A, max 8kW)
  maxCurrent: 18
  maxPower: 8000
  parent: main
Laadpunt: minimale stroom 6A, maximale stroom 16A

Auto kent geen beperkingen op vermogen.

Toch lade de auto op 1 fase tot max 2700 watt. Huisload was op dat moment max 200 en ik had teruglevering van ruim 1000 watt.
Any clue op basis van deze info ?

• sirtm
Tunestwo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 15:40:
[...]

Welke type auto heb je? Is het niet dat de auto op een gegeven moment gaat slapen dat die CP state veranderd? en zit de auto dan vol of wat is de SOC op dat moment?
Want het lijkt erop wanneer jij in de auto stapt en het contact aan gaat oid dat de auto weer een nieuwe CP signaal stuurt. En dat de alfen dan intern weer soort van reset krijgt.
Volvo EC40, heeft tadeloos gewerkt, ik zie dit in de log vd laadpaal

2777088_2026-03-02T13:13:28.578Z:INFO:disp_memoryManag:41:Now using customer logo
2776960_2026-03-02T13:13:26.957Z:WARNING:spi_display.c:518:Maximum interval reached while writing to register 0x30209C, force a hard reset
2776832_2026-03-02T13:13:26.914Z:INFO:spi_display.c:222:Initialise display settings
2776704_2026-03-02T13:13:24.421Z:WARNING:disp_memoryManag:53:Display issue with timing detected, resetting display
2776576_2026-03-02T13:13:24.296Z:INFO:disp_memoryManag:41:Now using customer logo
2776448_2026-03-02T13:13:23.679Z:INFO:spi_display.c:291:Ready Initialise display settings
2776320_2026-03-02T13:13:23.640Z:INFO:spi_display.c:222:Initialise display settings
2776192_2026-03-02T13:13:21.148Z:WARNING:disp_memoryManag:53:Display issue with timing detected, resetting display
2776064_2026-03-02T13:13:21.023Z:INFO:disp_memoryManag:41:Now using customer logo
2775936_2026-03-02T13:13:20.410Z:INFO:spi_display.c:291:Ready Initialise display settings
2775808_2026-03-02T13:13:20.367Z:INFO:spi_display.c:222:Initialise display settings
2775680_2026-03-02T13:13:17.878Z:WARNING:disp_memoryManag:53:Display issue with timing detected, resetting display
2775552_2026-03-02T13:13:17.757Z:INFO:disp_memoryManag:41:Now using customer logo
2775424_2026-03-02T13:13:16.925Z:INFO:spi_display.c:291:Ready Initialise display settings
2779392_2026-03-02T13:13:45.183Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:Eth_if 2 <1%
2779264_2026-03-02T13:13:45.175Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:CANopen 10 <1%
2779136_2026-03-02T13:13:45.167Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:ModbusTCPIPSlav 20 <1%
2779008_2026-03-02T13:13:45.160Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:TCP/IP 48 <1%
2778880_2026-03-02T13:13:45.152Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:display 9917 98%
2778752_2026-03-02T13:13:45.144Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:determining cpu hog...
2778624_2026-03-02T13:13:45.136Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:Missing: Modbus NFC
2778496_2026-03-02T13:13:45.125Z:ERROR:bspCrashDump.c:194: 2026-03-02T13:13:34.937Z SW Watchdog (fffa7ece) triggered.
2778368_2026-03-02T13:13:45.117Z:ERROR:bspCrashDump.c:175: -- Crash details recovered.
2778240_2026-03-02T13:13:45.109Z:INFO:application.c:330:System boot #640, cause Watchdog reset
2778112_2026-03-02T13:13:45.097Z:INFO:application.c:294:FLASH read protection 0xcc level 2 (permanent)
2777984_2026-03-02T13:13:45.085Z:USER:taskCANopen.c:238:Persistent configuration retrieved, 282 items
2777856_2026-03-02T13:13:44.675Z:INFO:application.c:258:Bootloader version 1.2.2
2777728_2026-03-02T13:13:44.667Z:INFO:application.c:251:fwu state inactive
2777600_2026-03-02T13:13:44.660Z:INFO:application.c:388:compiler: gcc 9.3.1
2777472_2026-03-02T13:13:44.656Z:INFO:application.c:387:version: 7.1.6-4345
2781440_2026-03-02T13:13:45.308Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:OCPP 0 <1%
2781312_2026-03-02T13:13:45.300Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:Modbus 0 <1%
2781184_2026-03-02T13:13:45.292Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:NFC 0 <1%
2781056_2026-03-02T13:13:45.285Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:WebClients 0 <1%
2780928_2026-03-02T13:13:45.277Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:lwip 0 <1%
2780800_2026-03-02T13:13:45.269Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:WHD 0 <1%
2780672_2026-03-02T13:13:45.261Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:Tmr Svc 0 <1%
2780544_2026-03-02T13:13:45.253Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:WCM- Worker 0 <1%
2780416_2026-03-02T13:13:45.246Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:ModbusTCPIPMast 0 <1%
2780288_2026-03-02T13:13:45.238Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:Main 0 <1%
2780160_2026-03-02T13:13:45.230Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:Master 0 <1%
2780032_2026-03-02T13:13:45.222Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:IDLE 0 <1%
2779904_2026-03-02T13:13:45.214Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:CommandLine 0 <1%
2779776_2026-03-02T13:13:45.207Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:WebServer 0 <1%
2779648_2026-03-02T13:13:45.199Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:Wi-Fi 0 <1%
2779520_2026-03-02T13:13:45.191Z:ERROR:bspCrashDump.c:194:Modem 1 <1%
2783488_2026-03-02T13:13:52.644Z:INFO:application.c:480:Configuration eeprom...........available

• Tunestwo
code:
1
2
3
4
2026-03-02T13:13:17.878Z WARNING disp_memoryManag:53: Display issue with timing detected, resetting display
2026-03-02T13:13:20.367Z INFO    spi_display.c:222:    Initialise display settings
2026-03-02T13:13:21.148Z WARNING disp_memoryManag:53: Display issue with timing detected, resetting display
2026-03-02T13:13:24.296Z WARNING disp_memoryManag:53: Display issue with timing detected, resetting display
De display-task detecteert zelf al dat er iets mis is en probeert zichzelf te herstellen, maar dat lukt niet. Je ziet hem 3x binnen 7 seconden proberen te resetten. Elke poging mislukt.
code:
1
2
2026-03-02T13:13:26.914Z INFO    spi_display.c:222:  Initialise display settings
2026-03-02T13:13:26.957Z WARNING spi_display.c:518:  Maximum interval reached while writing to register 0x30209C, force a hard reset
De SPI-bus naar het display reageert niet meer op tijd (Maximum interval reached). De code forceert nu een hardware reset van de display-controller via register 0x30209C. Maar ondertussen draait de display-task nog steeds in zijn loop en vreet CPU.
code:
1
2026-03-02T13:13:34.937Z SW Watchdog (fffa7ece) triggered.
code:
1
2
3
4
5
display          9917   98%   ← de boosdoener
TCP/IP             48   <1%
ModbusTCPIPSlav    20   <1%
CANopen            10   <1%
Eth_if              2   <1%
De display-task heeft 98% van de CPU in beslag genomen. Alle andere taken, TCP/IP, Modbus, Ethernet krijgen samen minder dan 2%. Vandaar de ping-timeouts en Modbus connection refused die jij aan de EVCC-kant zag.
code:
1
2
SW Watchdog (fffa7ece) triggered.
Missing: Modbus NFC
De software watchdog bewaakt of kritieke taken nog "leven" (periodiek een heartbeat sturen). Modbus en NFC hebben door CPU-gebrek geen heartbeat meer kunnen sturen → watchdog concludeert: systeem hangt → forceer reboot.
code:
1
2026-03-02T13:13:45.109Z INFO application.c:330: System boot #640, cause Watchdog reset
Boot #640 dit is dus de 640e keer dat de paal (opnieuw) opstart. Dit is geen eenmalig incident.
code:
1
2026-03-02T13:13:52.644Z INFO application.c:480: Configuration eeprom...........available
Na ~7 seconden is de paal weer operationeel.

Conclusie is denk ik dat misschien je een update moet doen, die mogelijk scherm issue's oplossen
Ik weet niet of je custom logo hebt maar lijkt het wel op want er staat now using customer logo...
Mogelijk misschien falende display module?
Het is ook gek dat je alfen al 630x heeft gereboot. :X
Ik hoop dat dit je een beetje helpt, ik ben hierzelf ook geen pro in... maar de afgelopen tijd ontzettend veel mijn eigen alfen onder de loop gehad :( :(

[ Voor 3% gewijzigd door Tunestwo op 02-03-2026 16:51 ]

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:33
Bravo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:29:
[...]

Je kan die residualPower dynamisch aanpassen via bv een automation... Je kan die entity aanpassen via de EVCC integratie

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:33
Kammika schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:44:
[...]

Op zich geen nadeel, ik heb liever dat mijn batterijn op volle vermogen leeg getrokken worden, beter voor het rendement, vergoeding voor het laden van de EV krijg ik wel terug betaald...

• Bravo

Bravo

Second Best

Klopt, dat kan inderdaad. Maar laten we de gevorderden opties niet direct op tafel gooien en het eerst via de evcc eigen instellingen toelichten.

• sirtm
Tunestwo schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:49:
code:
1
2
3
4
2026-03-02T13:13:17.878Z WARNING disp_memoryManag:53: Display issue with timing detected, resetting display
2026-03-02T13:13:20.367Z INFO    spi_display.c:222:    Initialise display settings
2026-03-02T13:13:21.148Z WARNING disp_memoryManag:53: Display issue with timing detected, resetting display
2026-03-02T13:13:24.296Z WARNING disp_memoryManag:53: Display issue with timing detected, resetting display
De display-task detecteert zelf al dat er iets mis is en probeert zichzelf te herstellen, maar dat lukt niet. Je ziet hem 3x binnen 7 seconden proberen te resetten. Elke poging mislukt.
code:
1
2
2026-03-02T13:13:26.914Z INFO    spi_display.c:222:  Initialise display settings
2026-03-02T13:13:26.957Z WARNING spi_display.c:518:  Maximum interval reached while writing to register 0x30209C, force a hard reset
De SPI-bus naar het display reageert niet meer op tijd (Maximum interval reached). De code forceert nu een hardware reset van de display-controller via register 0x30209C. Maar ondertussen draait de display-task nog steeds in zijn loop en vreet CPU.
code:
1
2026-03-02T13:13:34.937Z SW Watchdog (fffa7ece) triggered.
code:
1
2
3
4
5
display          9917   98%   ← de boosdoener
TCP/IP             48   <1%
ModbusTCPIPSlav    20   <1%
CANopen            10   <1%
Eth_if              2   <1%
De display-task heeft 98% van de CPU in beslag genomen. Alle andere taken, TCP/IP, Modbus, Ethernet krijgen samen minder dan 2%. Vandaar de ping-timeouts en Modbus connection refused die jij aan de EVCC-kant zag.
code:
1
2
SW Watchdog (fffa7ece) triggered.
Missing: Modbus NFC
De software watchdog bewaakt of kritieke taken nog "leven" (periodiek een heartbeat sturen). Modbus en NFC hebben door CPU-gebrek geen heartbeat meer kunnen sturen → watchdog concludeert: systeem hangt → forceer reboot.
code:
1
2026-03-02T13:13:45.109Z INFO application.c:330: System boot #640, cause Watchdog reset
Boot #640 dit is dus de 640e keer dat de paal (opnieuw) opstart. Dit is geen eenmalig incident.
code:
1
2026-03-02T13:13:52.644Z INFO application.c:480: Configuration eeprom...........available
Na ~7 seconden is de paal weer operationeel.

Conclusie is denk ik dat misschien je een update moet doen, die mogelijk scherm issue's oplossen
Ik weet niet of je custom logo hebt maar lijkt het wel op want er staat now using customer logo...
Mogelijk misschien falende display module?
Het is ook gek dat je alfen al 630x heeft gereboot. :X
Ik hoop dat dit je een beetje helpt, ik ben hierzelf ook geen pro in... maar de afgelopen tijd ontzettend veel mijn eigen alfen onder de loop gehad :( :(
ik 'denk' inmiddels een oorzaak gevonden te hebben, zoals ik schreef begint het altijd na de lunch, en laat op dat moment de laadpaal nu net in de zon komen, de storing verdwijnt namelijk vanzelf weer als de zon verder draait, voor sommigen misschien een broodje aap verhaal maar na dagen analyseren denk ik wel dat dit ermee te maken heeft.
Dus ik onderschrijf dat het iets met het display panel te maken heeft, nu nog uitzoeken wat ik eraan kan doen....

• Kammika
  • Nu online
sirtm schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:01:
[...]

ik 'denk' inmiddels een oorzaak gevonden te hebben, zoals ik schreef begint het altijd na de lunch, en laat op dat moment de laadpaal nu net in de zon komen, de storing verdwijnt namelijk vanzelf weer als de zon verder draait, voor sommigen misschien een broodje aap verhaal maar na dagen analyseren denk ik wel dat dit ermee te maken heeft.
Dus ik onderschrijf dat het iets met het display panel te maken heeft, nu nog uitzoeken wat ik eraan kan doen....
Dit klinkt helemaal niet als een broodje aap 😉

Bij een Alfen Eve Single zit het display en de frontprint direct achter het glas. Als de paal rond de lunch vol in de zon komt te staan, kan de temperatuur daar flink oplopen. Dat kan zorgen voor:
  • Thermische protectie (tijdelijke storing)
  • Touchpanel dat “ghost touches” geeft
  • Display/print die instabiel wordt bij hogere temperatuur
Dat de storing vanzelf verdwijnt zodra de zon verder draait, wijst sterk op een thermisch probleem.

Wat je kan proberen is tijdelijk een stuk karton (of zonnescherm) boven het display hangen. Blijft de storing dan weg, dan weet je vrijwel zeker dat het hittegerelateerd is.

Zie maar op internet: Zuidgerichte montage zonder overkapping geeft dit soort verschijnselen vaker bij oudere Eve Single’s. Volgens mij is er ook een firmware update geweest die iets anders op de temperatuursensor ging reageren.

Dit van mij staat onder een carport, dus nog nooit last van gehad..

BTW: DIt is wel meer voor alfen eve topic lijkt me...

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:49

luigi87

Domotica Fanaticus

Ik ben nu een stappie verder aan het gaan in EVCC en wil dus ook de batterij laten beheren door EVCC.

Is het mogelijk om de batterij te laden opladen uit het net tot een max SOC?
Zodat ik ruimte op de batterij houdt om ook nog met zonne-energie verder te laden?

- leeg -

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

luigi87 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:32:
Ik ben nu een stappie verder aan het gaan in EVCC en wil dus ook de batterij laten beheren door EVCC.

Is het mogelijk om de batterij te laden opladen uit het net tot een max SOC?
Zodat ik ruimte op de batterij houdt om ook nog met zonne-energie verder te laden?
Ja

https://docs.evcc.io/en/docs/features/battery

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:49

luigi87

Domotica Fanaticus

Dank ik had deze "maxsoc" dus gemist.
Ga ik ff instellen

Ik misde de functie in UI had dus het vermoeden dat het er niet in zat

[ Voor 11% gewijzigd door luigi87 op 04-03-2026 20:13 ]

- leeg -

• PTish
Versie 0.302.0 is gereleased: https://github.com/evcc-io/evcc/releases/tag/0.302.0

Onder andere de mogelijkheid om notificaties direct naar Home Assistant te sturen en nu kun je tarieven middels de GUI instellen.

Ik ben redelijk nieuw in evcc en heb geen enkele moeite met yaml, maar ik vind de ui toch wel lekker werken.

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-04 21:38
Wij hebben sinds vorige week ook een mooie batterij pack thuis staan dus ik dacht ik ga eens met evcc spelen om alles een beetje onder controle te krijgen.

Echter loop ik nu tegen een naar mijn mening rarigheid aan. Als ik goed begrijp gaat evcc in solar modus laden en als je je batterij ondersteunend laden met auto start aan zet gaat de thuis batterij meehelpen. Nu zit hier mijn probleem, wij hebben nog al een redelijk pakket neergezet hier thuis. Maar we hebben ook twee EV's die eigenlijk nooit overdag thuis zijn om de echte waarde van evcc te benutten. Dus was mijn idee om dat met batterij ondersteuning te doen. Maar nu start evcc dan op de minimum current, tenzij ik battery boost aanzet. Terwijl ergens was mijn aanname de batterij kan gewoon 20kW leveren dus 11kW op de laadpaal zetten zolang die boven de waardes zoals ingesteld staan zit moet dan toch gewoon gaan? Het is zelfs zo dat hij wanneer ik fase switching aan zet hij naar 1 fase terug zakt. Is het zo'n rare gedachte dat ik gewoon een stuk van die batterij wil leegtrekken om de auto's mee op te laden?

tldr: Ik snap niet waarom evcc blijft hangen op 6A wanneer er voldoende batterij capaciteit beschikbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWshNdvHPBUl29a8l566ZX7zU1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tu6yqPNKtjz6nFn4ZtFBUjK6.png?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thomvh schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 21:27:
Wij hebben sinds vorige week ook een mooie batterij pack thuis staan dus ik dacht ik ga eens met evcc spelen om alles een beetje onder controle te krijgen.

Echter loop ik nu tegen een naar mijn mening rarigheid aan. Als ik goed begrijp gaat evcc in solar modus laden en als je je batterij ondersteunend laden met auto start aan zet gaat de thuis batterij meehelpen. Nu zit hier mijn probleem, wij hebben nog al een redelijk pakket neergezet hier thuis. Maar we hebben ook twee EV's die eigenlijk nooit overdag thuis zijn om de echte waarde van evcc te benutten. Dus was mijn idee om dat met batterij ondersteuning te doen. Maar nu start evcc dan op de minimum current, tenzij ik battery boost aanzet. Terwijl ergens was mijn aanname de batterij kan gewoon 20kW leveren dus 11kW op de laadpaal zetten zolang die boven de waardes zoals ingesteld staan zit moet dan toch gewoon gaan? Het is zelfs zo dat hij wanneer ik fase switching aan zet hij naar 1 fase terug zakt. Is het zo'n rare gedachte dat ik gewoon een stuk van die batterij wil leegtrekken om de auto's mee op te laden?

tldr: Ik snap niet waarom evcc blijft hangen op 6A wanneer er voldoende batterij capaciteit beschikbaar is.

[Afbeelding]
Zit er nog een EMS op de batterij die je tegenwerkt?

Hierb mag ik de ems van de batterij niet overrulen met evcc. Daarom: Ik heb hier de batterij en ems daarvan niet in evcc geconfigureerd. Die doet zijn eigen ding en met name NOM. Als ik evcc laat laden op epex, dat trekt ie bij mij daarom gewoon de huisbatterij a 11kW leeg.

Mbt jouw config:
Het lijkt goed te staan, en je zou dus dan met pv mode + planned charging je huisbatterij ook moeten leegtrekken als die voorwaarden voldaan zijn.

• thomvh
Get!em schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:34:
[...]

Zit er nog een EMS op de batterij die je tegenwerkt?

Hierb mag ik de ems van de batterij niet overrulen met evcc. Daarom: Ik heb hier de batterij en ems daarvan niet in evcc geconfigureerd. Die doet zijn eigen ding en met name NOM. Als ik evcc laat laden op epex, dat trekt ie bij mij daarom gewoon de huisbatterij a 11kW leeg.

Mbt jouw config:
Het lijkt goed te staan, en je zou dus dan met pv mode + planned charging je huisbatterij ook moeten leegtrekken als die voorwaarden voldaan zijn.
Batterij handeld inderdaad zelf. Maar momenteel nog geen dynamisch tarief, de opzegging van het vaste contract is wel al gedaan. Dus vandaar ook nog niet nodig om de Accu af te schakelen. Dus PV modus zou in mijn inziens ook 's avonds gewoon volle bak moeten laden tot ik mijn accu punt bereikt heb waarop ik zeg dat die dat niet meer mag en dan zou ik er vanuit gaan dat de laadpaal stopt met laden omdat er dan geen "stroom" meer is om mee te spelen voor evcc.

• JanHenk
  • Niet online
@thomvh Wat je wil bereiken zou moeten lukken en je hebt het gebruik van de batterij goed staan, evcc mag het laadpunt nu omhoog sturen om actief de batterij te gaan leegtrekken.

Maar als ie blijft hangen op 6A, wordt dat wél gedekt door de batterij? Oftewel, stuurt jouw batterij op dat moment wel op NOM?

Heb je een stukje log file van een control cycle?

• thomvh
JanHenk schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 06:30:
@thomvh Wat je wil bereiken zou moeten lukken en je hebt het gebruik van de batterij goed staan, evcc mag het laadpunt nu omhoog sturen om actief de batterij te gaan leegtrekken.

Maar als ie blijft hangen op 6A, wordt dat wél gedekt door de batterij? Oftewel, stuurt jouw batterij op dat moment wel op NOM?

Heb je een stukje log file van een control cycle?
Yes, batterij doet altijd NOM. Ik krijg echter te horen vanuit evcc, dat dit intended behavior is. Dus min+pv en pv met batterij Support hebben hetzelfde gedrag, dat ze alleen de minimale output leveren die de lader ondersteund. Ik zal straks even een log file generen wanneer ik weer thuis ben dan zie je hem omlaag schalen als die hoger staat.

• Wooters
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-03 19:39
AA42 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:47:
Sorry mensen maar even een emotioneel momentje:

Voor het eerst na heel, heel veel gehannes met oude en nieuwe laadpalen en nog zo wat staat onze Bob voor het eerst echt 100% zonnestroom te laden op 1 fase met de nieuwe Peblar Home.

[Afbeelding]

Die Peblar Home gaat er alleen morgen alweer uit en retour omdat ik hem dan vervang voor een Peblar Business vanwege de aankomende ERE regeling (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2324986/0 ).

En dan hoop ik dat het ook klaar is :)
Tevreden met de Peblar Business? Wij hebben nu een Zaptec Go 1, prima ding, maar kan niet switchen tussen fasen. WIlde vanaf 2027 kijken naar eentje die dat wel kan, maar met ERE wil ik best eerder die stap maken.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thomvh schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:25:
[...]

Yes, batterij doet altijd NOM. Ik krijg echter te horen vanuit evcc, dat dit intended behavior is. Dus min+pv en pv met batterij Support hebben hetzelfde gedrag, dat ze alleen de minimale output leveren die de lader ondersteund. Ik zal straks even een log file generen wanneer ik weer thuis ben dan zie je hem omlaag schalen als die hoger staat.
Als het intended behaviour is, dan wel onhandig. Je kunt hem tijdens PV laden overigens wel dwingen extra te laden: als je dynamisch tarief koppelt, kun je een drempelwaarde kiezen onder EPEX tarief waarop hij gaat fast laden vanaf Grid . Hij negeert dan wel de batterij soc, maar met die batterij op NOM zal hij wel gaan fast chargen, bijv met nul of negatieve tarieven. Wat ook logisch kan zijn op zo’n moment.

• thomvh
Get!em schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:57:
[...]

Als het intended behaviour is, dan wel onhandig. Je kunt hem tijdens PV laden overigens wel dwingen extra te laden: als je dynamisch tarief koppelt, kun je een drempelwaarde kiezen onder EPEX tarief waarop hij gaat fast laden vanaf Grid . Hij negeert dan wel de batterij soc, maar met die batterij op NOM zal hij wel gaan fast chargen, bijv met nul of negatieve tarieven. Wat ook logisch kan zijn op zo’n moment.
Ja hun zeggen dat het de battery boost is die daar voor bedoeld is. Maar met 60kW vind ik het niet erg om 30kW in een auto te stoppen wanneer die thuis komt.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

thomvh schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 14:38:
[...]

Ja hun zeggen dat het de battery boost is die daar voor bedoeld is. Maar met 60kW vind ik het niet erg om 30kW in een auto te stoppen wanneer die thuis komt.
kW h

• thomvh
Yes, excuses. kWh. 20kW met 61kWh ;)

• PTish
Er is nu ook een custom card voor evcc in home assistant beschikbaar:

https://github.com/mkshb/hass-evcc-card

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:20
Heb de trial draaien en tot mijn verbazing was dit echt super simpel in HA geregeld. Onze EX30 laadt nu via de de Easee Charge MAX en stuurt elke 30 seconden mooi bij. Perfect, gezien ik 28 panelen heb over meerdere arrays en richtingen. Het laden via de Easee zelf werkte echt voor geen meter icm de PV stand.

Maar nu, sponsor worden. Ik krijg alleen maar een creditcard optie, wat ik niet heb en ook niet ga nemen. Doe ik iets fout?

• AA42
Wooters schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:48:
[...]

Tevreden met de Peblar Business? Wij hebben nu een Zaptec Go 1, prima ding, maar kan niet switchen tussen fasen. WIlde vanaf 2027 kijken naar eentje die dat wel kan, maar met ERE wil ik best eerder die stap maken.
Heel erg tevreden!

Werkt probleemloos, en ik ben heel blij met de overzichtelijke beheer en configureer interface die simpel webbased is en dus niet afhankelijk van apps of cloud diensten van leveranciers waarvan je nooit weet hoe lang ze blijven bestaan. Ik vind het ontwerp ook mooi strak, display is best handig als extra info en de kabel is een heel stuk dunner dan de "tuinslang" die aan mijn vroegere EVBox Elvi zat, mijn vrouw is hier ook een stuk blijer mee, stuk minder zwaar en stug.

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:18
Werkt evcc ook zonder een compatibele lader door enkel aansturing van het laadvermogen van een auto met API (Tesla)?

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• JanHenk
  • Niet online
@nMad Ja, Tesla is de uitzondering; evcc kan een Tesla aansturen op een “dom” laadpunt.

Pagina: 1 ... 26 ... 30 Laatste