Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 11:38
Ughhhh, zal je altijd zien, begint ie net 1 minuut nadat ik dat post te laden....maar vond het toch vrij laat?

Uiteraard kan mijn Peblar naar 1 fase schakelen daarvoor (en ERE) heb ik hem juist gekocht en m'n EVBox Elvi verkocht :)

Ik zie nu ook dat er voldoende vermogen is om ook de HW PIB te blijven laden. Is het dan zo dat het overschot berekend wordt op incl. het opladen van de PIB? Zo ja, hoe stel ik het in dat ik dan de voorkeur geef aan het laden van de EV?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQckxsxhlv9sBCTqAaTEfl56Wv4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E01FkM0T27PlPFeF6h876Pj6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door AA42 op 25-02-2026 11:15 ]

• AA42
Tunestwo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:23:
Voor de mensjes die een Peblar hebben icm met evcc, wat is jullie update timing? 30/20/15 seconden?
Ik heb hem gezien evcc de load-balancing hier doet hem op 10 seconden gezet. Nu is het wel zo dat ik voorheen (zo'n 5 jaar lang) altijd volle bak 3 fasen heb geladen en div. app. in huis aangehad heb zonder dat ik een vorm van load-balancing had dus ik denk dat deze bij mij nooit hoeft in te grijpen maar het is geruststellend om te weten dat ik nu wel load-balancing heb.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

AA42 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:13:
Ughhhh, zal je altijd zien, begint ie net 1 minuut nadat ik dat post te laden....maar vond het toch vrij laat?

Uiteraard kan mijn Peblar naar 1 fase schakelen daarvoor (en ERE) heb ik hem juist gekocht en m'n EVBox Elvi verkocht :)
In jouw overzicht is er maar 1,4kW teruglevering. Dat is precies de drempel voor starten 1 fase laden start. De prioriteit voor laden van je batterij is blijkbaar hoger dan EV laden met de door jou ingestelde waardes.

Waardes waar je naar kunt kijken zijn oa de residualPower, en de loadpoint delay en thresholds. Ik heb ze op 5 minuten gezet ivm voorkomen van flipperen.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Tunestwo schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:23:
Voor de mensjes die een Peblar hebben icm met evcc, wat is jullie update timing? 30/20/15 seconden?
6 seconden. Maar ik lees dan ook de meterwaarden uit met een SolarEdge Inline meter via Modbus, dus die kan dat zo snel. En peblar is ook modbus, dus ook relatief snel.

Heb je een p1 meter obv DSMR4, dan is 10 seconden het snelst wat je kunt kiezen.

Probeer het gewoon, je krijgt vanzelf de melding "out of sync" als de timing niet klopt.

Maar goed, 10 seconden is al super snel, 20 seconden is ook prima. Tenzij je smeltzekeringen op je hoofdaansluiting hebt, is er niet snel wat aan de hand.

• AA42
Ja tot die conclusie ben ik dus ook gekomen, de input van mijn PIB wordt dus niet "afgetrokken" van mijn overschot, dus idd prioriteit voor de HW PIB.
Weet nog niet wat nou gunstiger is eigenlijk....

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:19
AA42 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:13:

Ik zie nu ook dat er voldoende vermogen is om ook de HW PIB te blijven laden. Is het dan zo dat het overschot berekend wordt op incl. het opladen van de PIB? Zo ja, hoe stel ik het in dat ik dan de voorkeur geef aan het laden van de EV?

[Afbeelding]
Rechtsboven hamburger menu, Home Battery, daar kun je instellen vanaf welke SOC van de thuisaccu het autoladen prioriteit moet krijgen.

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:41
AA42 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:05:
Okay, gezien de weersverwachting was mijn hoop gericht op nu eens een dagje een beetje serieus de EV opladen met alleen zon....

Aangesloten, tag gepresenteerd aan Peblar, panelen produceren al een hele tijd rond de 2500W en alles lijkt prima maar laden ho maar....??

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXNWL74luoa5ibwuVZRUoGGx654=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LEFYh8us5v0E5TaFiT9TKTRL.png?f=fotoalbum_large
Misschien even naar deze instellingen kijken. :)

• AA42
Thanks ! ....... grappig, was weer een tijdje geleden dat ik met alle instellingen had zitten knoeien dus was deze ff vergeten LOL

....en ja had 'm dus gewoon zo ingesteld blijkbaar 8)7

Nja, vandaag volop zon....ik laat het zo maar voor nu...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I96IdndNtXeKgntc9vGfRwZJ6TM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sCZcK2t64Ii3LVxjM41TvLbW.png?f=user_large

[ Voor 52% gewijzigd door AA42 op 25-02-2026 11:37 ]

• AA42
Tunestwo schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:33:
[...]

[Afbeelding]
Misschien even naar deze instellingen kijken. :)
Nee, had dus met de PIB prio instellingen te maken....

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:41
Ik zit ook altijd te pielen in de instellingen heel herkenbaar. 8)7

[ Voor 89% gewijzigd door Tunestwo op 25-02-2026 11:41 ]

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:22

Bravo

Second Best

AA42 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:34:
Thanks ! ....... grappig, was weer een tijdje geleden dat ik met alle instellingen had zitten knoeien dus was deze ff vergeten LOL

[Afbeelding]
Een mooi geval dat de voorspeller (waar ze ook mee bezig zijn) een 'betere' oplossing had kunnen bieden door de batterij iets terug te schroeven, zodat de auto eerder was gaan laden. En je minder overschot terug in het net zou drukken.

evcc heeft een oproep gedaan om je laaddata te delen met de universiteit HTW Berlin, zodat onderzoekers beter inzicht krijgen in het daadwerkelijke laadgedrag en hun aannames kunnen onderbouwen/verbeteren in de modellen die ze gebruiken.
Ook meedoen? Heel simpel door de data met een mqtt-broker door te sturen (op basis van een pseudoniem-token).
Gebruik je al mqtt in je evcc installatie? Dan is het wat ingewikkelder en moet je een mqtt-bridge instellen om de gewenste data naar Berlijn te sturen.

Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
AA42 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 11:34:

[Afbeelding]
Ik heb hem nu op 30% gezet; dus voorkeur voor laden van EV in plaats van de batterij wanneer de batterij boven de 30% SOC is. Het berekende 'beschikbare' PV-overschot is dan boven 30% excl. vermogen dat de batterij opneemt. Als SOC eronder zit, is het beschikbare PV-overschot incl. het vermogen dat de batterij opneemt (en dus minder beschikbaar om de EV te laden).

Maar ik speel nog wel eens met die percentages hoor.

Ik heb altijd liefst wel iets aan lading in de batterij, want dan kan ie ook meehelpen mocht de zon wegvallen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:40
edit: nvt, outdated, opgelost

[ Voor 96% gewijzigd door HyperBart op 25-02-2026 13:40 ]

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste