Eens, wat terugvloeit naar het grid is een teveel aan opwek en dat is meetbaar en regelbaar.
Iedere omvormer is verschillend maar dat is nu ook al, dus het is gewoon een kwestie van die templates die er al in zitten uit te gaan breiden met de control parameters. Dat is wat werk maar ook niet dramatisch, EVCC is naar wat ik gelezen heb of voor mezelf opgeslagen heb heel modulair met templates die mensen kunnen aanvullen en dan is het al klaar.
Als je gaat kijken dat SMA, Fronius, Goodwe, SolarEdge de grootsten zijn dan kan het al snel gaan met de impact van deze change.
Deels eens. Een aantal omvormers zijn goed gedocumenteerd en gedragen zich zoals te verwachten over modbus en zijn daarom relatief simpel regelbaar (SE, SMA, Fronius). Voor de chinese omvormers lijkt het zeer variabel te zijn (bij Goodwe zeer modelafhankelijk, Growatt dan weer wel, Hoymiles alleen als je je eigen hardware bouwt/koopt voor AhoyDTU of OpenDTU, SAJ lijkt wel goed te luisteren via modbus).
Ik ben de eigenaar van een Solaredge omvormer, was altijd prima uit te lezen met de EVCC template. Toen wilde ik het los gaan uitlezen en opwek limiteren en ben ik bij de HACS integratie Solaredge Modbus uitgekomen en kon ik via Active Power Limit aansturen. Tot er een update was en dit niet meer werkte. Ben ik verder gaan zoeken en uitgekomen bij Solaredge Modbus
Multi, omdat deze ook via de
Site Power parameter kan limiteren; de reguliere Active Power Limit (zoals gebruikt in de Solaredge Modbus integratie) wordt door mij (oudere 2016) Solaredge omvormer continu overschreven. Misschien een unieke casus, maar wel mijn ervaring.
De feedback loop is relatief traag met de default van 30s maar verbruik en opwek oscilleren sowieso al. Dat zie ik dag op dag met verbruiksgrafieken positief/negatief. Zie ook mijn volgende alinea met welke dagen meestal een negatieve prijscurve bevatten.
Met oscilleren bedoel ik niet dat de uitkomst niet perfect 0 is, ik bedoel dat de input van de limiet van de omvormer nog niet gemeten is op het moment dat de volgende limiet wordt uitgerekend. Hierdoor reken je met 'oude' data. Dit is een issue waar ik zelf ook tegenaan liep bij het limiteren van de output met een korte update periode. Je moet zeker weten dat de gemeten outputwaarde van de omvormer de outputwaarde is die gebaseerd is op de nieuwe power limit. Ik had een interval van 15 sec voor het uitlezen via modbus, voor een stabiele berekening moest de automation minimaal een interval van 30 sec (2x interval rate) hebben.
Dit gaat helemaal op als je twee regelingen hebt (limit PV op basis van gebruik, en limit EV charging op basis van overschot. Nu met salderen is 1 van de twee regelingen actief, straks met het wegvallen van de EB bij het leveren van stroom is er een bandbreedte dat je beide regelingen actief wil hebben (marktprijs = EB < x < 0) en je opwek groter is dan het laadvermogen van de EVcharger.
Ik weet niet hoe dat bij jou is maar ik denk dat je te zwaar tilt aan die meerdere omvormers en instraling. Ik verklaar me nader: als er negatieve energieprijzen zijn dan zit je meestal met strakke blauwe lucht en bakken zonneschijn. Een sortering van grootste omvormer naar kleinste omvormer en volgens die verdeling/breuk het benodigd vermogen distribueren en eventueel eens herevalueren als blijkt dat bij een volgende control loop iets niet gehaald wordt OF de hoogst performende omvormer instellen als primaire en de rest als "slaves" uitschakelen lijkt me ook al een prima oplossing.
Als ik kijk naar het afgelopen weekend zijn de prijzen ook <0 euro op de markt bij veel wind en wisselende instraling. Maar bij volle zon komt het idd ook vaak voor.
Voor het grootste deel van de dag is de verhouding HM:SE 1:2 qua opbrengst, pas vanaf 12:00 wordt het vermogen van beide omvormers bereikt. Het instellen van een limiet voor 12:00 uur betekent dus niet dat het gevraagde vermogen ook daadwerkelijk gehaald wordt en zul je in een volgende update voor moeten corrigeren.
Na 15:00 zakt de HM:SE verhouding terug naar 1:3 rond 18:00 en 1:10 rond 19:00 door schaduwen op de HM set, ook hiervoor moet gecorrigeerd worden. In mijn kring zie ik meer situaties met meerdere omvormers, soms een tweede kleine set, soms een O-W op losse omvormers.
Als je de slaves uitschakeld (dus niet op minimaal vermogen) zullen die ook weer een paar minuten nodig hebben om wakker te worden. Niet zo erg bij het laden van een EV, maar als je de 2 kW piek van een waterkoker/koffiezetter/wasmachine/vaatwasser wil opvangen ben je (deels) te laat. Niet iedereen heeft >3 kW omvormers hangen die een 2 kW piek zelfstandig op kunnen vangen.
Maar als het EVCC team er heil in ziet om dit op de roadmap te zetten, ben ik de laatste die klaagt als het gaat werken