Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
scifoflux schreef op maandag 23 juni 2025 @ 07:56:
Iemand idee hoe je deze error weg krijgt?

[main ] ERROR 2025/06/23 05:55:06 creating vehicle ev4 failed: cannot create vehicle type 'template': cannot create vehicle type 'vw': login.error.throttled
```
Ik denk morgen weer proberen :P

Te veel foute inlogpogingen ofwel controleer gebruikersnaam en wachtwoord? Gebruik je een VPN om verkeer te routen, zo ja die uitzetten? Misschien eens het wachtwoord van je account wijzingen of iets dergelijks?

Dit is wel wat buiten de macht van evcc en/of dit forum.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:37
JanHenk schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:43:
[...]

Ik denk morgen weer proberen :P

Te veel foute inlogpogingen ofwel controleer gebruikersnaam en wachtwoord? Gebruik je een VPN om verkeer te routen, zo ja die uitzetten? Misschien eens het wachtwoord van je account wijzingen of iets dergelijks?

Dit is wel wat buiten de macht van evcc en/of dit forum.
Snap ik wel.
Kon zijn dat het een bug was of dat ik andere URL voor aan te melden moest gebruiken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-07 15:16
Na een rommelige start is het mij gelukt om de evcc.yaml aan te kunnen passen en om de eerste laadsessie te doen!

Ik heb zelf een Tibber contract en daarom ook Tibber als "tariffs"entiteit toegevoegd.
Alleen hoe check ik bijvoorbeeld of dit er goed instaat?
De enige laadsessie die ik heb gedaan, daar staan biijvoorbeeld geen kosten bij.

ook bij netinjectie waar volgens mij een bedrag hoort te staan zie ik niks?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TFea2Iuvgwk1ZNB1YQDI_0j-_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cxritpq2cw9phpMnySGWhVes.jpg?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
tariffs:
  grid:
    type: template
    template: tibber
    token: XXXXXXX # API Token
    homeid: XXXXXXX # Home ID, Only required if you have multiple homes in your Tibber account. (optional)

[ Voor 28% gewijzigd door krizzziz op 24-06-2025 12:18 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 06:19
ik heb geen vw maar dit komt uit mijn chatgpt:

De foutmelding in EVCC betekent het volgende:

lua
Kopiëren
Bewerken
[main ] ERROR 2025/06/23 05:55:06 creating vehicle ev4 failed:
cannot create vehicle type 'template':
cannot create vehicle type 'vw': login.error.throttled
Uitleg per onderdeel:
creating vehicle ev4 failed: EVCC probeert een voertuig ev4 aan te maken op basis van de configuratie in je evcc.yaml, maar dat mislukt.

vehicle type 'template' → vehicle type 'vw': Je hebt waarschijnlijk een voertuigtype "template" gedefinieerd dat als basis "vw" (Volkswagen API) gebruikt.

login.error.throttled: Dit is de échte fout: je inlogpoging bij de Volkswagen API is geblokkeerd (rate limited). Dit gebeurt meestal:

Als je te vaak achter elkaar probeert in te loggen.

Als je verkeerde inloggegevens gebruikt.

Als VW hun servers overbelast ziet door jouw app/config.

Oplossing
Wacht 1–2 uur en probeer het opnieuw (de throttle wordt meestal automatisch opgeheven).

Controleer je inloggegevens (gebruikersnaam/wachtwoord) in je evcc.yaml.

Voeg een capacity: 0 of modifiers: regel toe om tijdelijk de auto te "deactiveren", zodat EVCC start zonder de API-oproep.

Bijvoorbeeld, comment tijdelijk de auto uit:

yaml
Kopiëren
Bewerken
vehicles:
- name: ev4
# type: template
# base: vw
# ... andere instellingen
Of voeg onder modifiers: iets toe zoals:

yaml
Kopiëren
Bewerken
modifiers:
cache: 3600 # om minder vaak te poll-en
Tip:
Als je een EV van Volkswagen (zoals een ID.3 of ID.4) hebt, weet dat de VW API soms erg beperkt of gevoelig is. Sommige gebruikers stappen over op de WeConnect ID app tokens of gebruiken een proxy-service om dit te omzeilen.

Laat me weten wat je precies hebt ingesteld in je evcc.yaml, dan kijk ik mee naar een betere oplossing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@annestweak Ik zag nog dat ik ben vergeten de NL energiebelasting mee te nemen in de 'charges' bij jouw Nordpool template. Daarnaast zou je voor de volledigheid ook de feedin kunnen definiëren. @krizzziz In jouw geval dien je dus ook feedin te definiëren.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
tariffs:
  grid:
    template: nordpool
    region: NL
    currency: EUR
    charges: 0.11807 # Energiebelasting a 0,11807 en inkoopvergoeding Zonneplan a 0,01653 all ex btw
    tax: 0.21 # btw over epex spot plus charges
  feedin:
    template: nordpool
    region: NL
    currency: EUR
    charges: 0.11807 # Energiebelasting a 0,11807 en inkoopvergoeding Zonneplan a 0,01653 all ex btw
    tax: 0.21 # btw over epex spot plus charges

De teruglevering gaat dan volgens exact hetzelfde tarief als de afname, wat volgens mij ook klopt voor zowel Tibber als Zonneplan. Bij andere energieleveranciers krijg je de inkoopvergoeding niet terug (of rekenen ze zelfs dubbel), dan moet je e.e.a. even aanpassen naar jouw situatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
In JanHenk in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven", beschrijf ik hoe ik mijn HomeWizard Plug-in Battery heb opgenomen voor uitlezen in evcc...

Inmiddels is er naast een read-only API voor de batterij ook een endpoint in de API van de P1-meter (die de batterij aanstuurt) opgenomen met een aantal laadmodi.

Ik heb middels cURL een token verkregen van de P1 meter en deze inmiddels opgenomen in de configuratie van evcc op onderstaande manier. Deze moet je lezen als aanvulling op mijn eerdere post, waarin ik ook power en soc van de batterij heb opgenomen als custom type.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
    batterymode:
      source: switch
      switch:
      - case: 1 #normal
        set:
          source: http
          uri: https://192.168.10.160/api/batteries
          method: PUT
          headers:
            - Authorization: Bearer TOKEN
            - X-Api-Version: 2
          insecure: true
          body: '{"mode": "zero"}'
      - case: 2 #hold
        set:
          headers:
          body: '{"mode": "standby"}'
      - case: 3 #charge
        set:
          headers:
          body: '{"mode": "to_full"}'

Tot mijn kleine verrassing blijkbaar nergens een fout gemaakt, want het werkte in één keer. De normal stand is de nul-op-de-meter stand waarin de batterij de grid op nul probeert te houden. Met de charge stand kun je de batterij opladen met goedkope netstroom. Met de hold stand wordt de batterij op nul gezet, bij laden in de fast stand op gepland laden op PV.

Hieronder een voorbeeld van het laden op 'goedkope' netstroom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hoFMLqc_T5DAwFz3fospjKPpVJs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/Z1Y0ORk23jvGH36eWcmO3iyB.gif?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-06 23:22
Ik heb een vraag die misschien niet iedereen kan testen. Mijn batterijsysteem (AC geschakelde batterij, AC omvormers, alles apart dus, van SMA) kan het huis offgrid laten draaien, inclusief de Alfen laadpaal met evcc. Dus: digitale meter uit > zonnepanelen laden de boel verder op, overproductie wordt automatisch gedimd.

Stapje verder is: zonnepanelen uitzetten. Op dat moment is er enkel de batterij die het huis + evt de laadpaal van stroom kan voorzien. EVCC kent de grootte van de batterij.

Auto eraan, en ik verwacht 11kw vermogen uit de batterij naar de auto (technisch mag mijn batterij tot 15kw vermogen trekken zonder een krimp, het gaat daar dus niet over). Dat gebeurde niet. Ook met pv + boost voor deze laadsessie uit de batterij, of snelladen, alles beperkte zich tot 1-1,5kw vermogen.

Enige parameter die ik verdenk is bij de batterij:
chargepower: 1000 # Maximum charging power for forced charging of the battery in Watt (optional)

Zou die 1000 de beperking geven? Maar da's enkel voor het opladen van de batterij, toch?

[ Voor 5% gewijzigd door nonkeljos op 24-06-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
nonkeljos schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:31:
Enige parameter die ik verdenk is bij de batterij:
chargepower: 1000 # Maximum charging power for forced charging of the battery in Watt (optional)

Zou die 1000 de beperking geven? Maar da's enkel voor het opladen van de batterij, toch?
Dat lijkt me niet.

Heb je een stuk van de debug-logging van deze situatie? Wellicht is daar iets uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
Jammer genoeg niet aan gedacht, en verdwijnt blijkbaar heel snel, die log

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krizzziz
  • Laatst online: 13-07 15:16
Bedankt voor alle tips hier, heb EVCC nu paar dagen draaien en eigenlijk zijn mijn ervaringen heel erg positief.
Waar ik vooral verbaasd over ben is dat diverse apps (laadpaal, auto, energiemaatschappij) bieden slim laden aan. Maar de combinatier van mijn voertuig en laadpaal zorgden er toch voor dat er soms niet op de correcte momenten geladen werd en vooral na verschillende uren uitstellen van laden wilde het opladen simpelweg niet meer lukken.

Met EVCC is dit nog niet gebeurd, het laadplan dat gemaakt wordt is altijd nog uitgevoerd.
Ik heb EVCC geinstalleerd omdat ik later een thuisbatterij krijg en mij zorgen makte over hoe het laden van mijn EV met deze thuisbatterij zou gaan. Ik zie dit positief in!

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scifoflux
annestweak schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:05:
ik heb geen vw maar dit komt uit mijn chatgpt:

De foutmelding in EVCC betekent het volgende:

lua
Kopiëren
Bewerken
[main ] ERROR 2025/06/23 05:55:06 creating vehicle ev4 failed:
cannot create vehicle type 'template':
cannot create vehicle type 'vw': login.error.throttled
Uitleg per onderdeel:
creating vehicle ev4 failed: EVCC probeert een voertuig ev4 aan te maken op basis van de configuratie in je evcc.yaml, maar dat mislukt.

vehicle type 'template' → vehicle type 'vw': Je hebt waarschijnlijk een voertuigtype "template" gedefinieerd dat als basis "vw" (Volkswagen API) gebruikt.

login.error.throttled: Dit is de échte fout: je inlogpoging bij de Volkswagen API is geblokkeerd (rate limited). Dit gebeurt meestal:

Als je te vaak achter elkaar probeert in te loggen.

Als je verkeerde inloggegevens gebruikt.

Als VW hun servers overbelast ziet door jouw app/config.

Oplossing
Wacht 1–2 uur en probeer het opnieuw (de throttle wordt meestal automatisch opgeheven).

Controleer je inloggegevens (gebruikersnaam/wachtwoord) in je evcc.yaml.

Voeg een capacity: 0 of modifiers: regel toe om tijdelijk de auto te "deactiveren", zodat EVCC start zonder de API-oproep.

Bijvoorbeeld, comment tijdelijk de auto uit:

yaml
Kopiëren
Bewerken
vehicles:
- name: ev4
# type: template
# base: vw
# ... andere instellingen
Of voeg onder modifiers: iets toe zoals:

yaml
Kopiëren
Bewerken
modifiers:
cache: 3600 # om minder vaak te poll-en
Tip:
Als je een EV van Volkswagen (zoals een ID.3 of ID.4) hebt, weet dat de VW API soms erg beperkt of gevoelig is. Sommige gebruikers stappen over op de WeConnect ID app tokens of gebruiken een proxy-service om dit te omzeilen.

Laat me weten wat je precies hebt ingesteld in je evcc.yaml, dan kijk ik mee naar een betere oplossing.
Mijn HA had nog oude credentials om de VW uit te lezen.
Waarschijnlijk zal die hele tijd liggen aanloggen waardoor ik eruit ben gekieperd.
Maar het werkt.

Momenteel doet EVCC precies wat ik verwacht en werkt vrij snel met Easee laadpaal.
Geen lag of issues.
Ook leuk als je twee auto's hebt die hij uitleest dat je kunt bijhouden hoeveel iedere auto heeft geladen en hoeveel via zon etc...
Nu nog uitzoeken hoe hij kan curtialen mijn zonnepanelen.

Nu nog ooit thuisbatterij installeren en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
scifoflux schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:27:
[...]

Nu nog uitzoeken hoe hij kan curtialen mijn zonnepanelen.
Curtailment is op dit moment geen functie van evcc, zal via andere weg moeten... PV-integratie is alleen de vermogensmeting (read).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:49
JanHenk schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 12:33:
[...]

Curtailment is op dit moment geen functie van evcc, zal via andere weg moeten... PV-integratie is alleen de vermogensmeting (read).
How how :P , je hebt gelijk maar het zit verdomme niet meer ver af :D

https://github.com/evcc-io/evcc/pull/21839

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 26-06-2025 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
HyperBart schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:03:
[...]

I know, ben benieuwd naar de implementatie en ga er t.z.t. zeker mee testen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Zeker, zeker. Ik ben benieuwd, vooral ook in het hele concept van NOM te houden.
Dat is niet eenvoudig, hoe ga je bv. om met verschillende omvormers op verschillende orientaties zoals bij mij.
Komt daar ook nog eens bij dat die regeling moet uitvallen als je terug aan het laden bent met de wagen want dan kan normaal toch weer alles in de auto... Tenzij hij op dat moment vol zit, heb je die uitzondering weer.

Niet evident, ben heel benieuwd hoe ze het uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HyperBart schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Dan wordt EVCC steeds meer een echt compleet HEMS, eentje die completer is dan vele andere.

Moeten ze het gaan hernoemen naar HECC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Get!em schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:47:
[...]

Dan wordt EVCC steeds meer een echt compleet HEMS, eentje die completer is dan vele andere.

Moeten ze het gaan hernoemen naar HECC...
Jup :) en het doet dat eigenlijk best goed. Want laten we ff serieus wezen. Warmtepompen gaan aansturen daar gaan we de grote deuk niet mee kunnen maken. Wanneer draait dat ding? In de winter vooral. Dan is er vaak geen zonne energie.

Dus de grote verbruikers die je kan shiften liggen voor mij vooral bij auto's of thuisbatterijen en daar zijn die mannen echt geweldig in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Warmtepompen zijn ook veel lastiger, want ik wil het wel gewoon op temperatuur hebben in huis. Een klein beetje met de thermostaat zou je kunnen spelen om wat warmte te bufferen in huis op gunstiger momenten, maar daar is evcc echt totaal niet op ingericht en dat hoeft ook niet. Met Home Assistant heb ik daar al wat mee geëxperimenteerd maar dat is echt iets anders.

Voor tapwaterboilers valt zeker nog wat te zeggen, vooral als er naverwarming is. Maar het gros van stuurbare energie zit hem inderdaad echt in auto's en thuisbatterijen. En dat werkt in mijn optiek ook heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
HyperBart schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:24:
[...]

Jup :) en het doet dat eigenlijk best goed. Want laten we ff serieus wezen. Warmtepompen gaan aansturen daar gaan we de grote deuk niet mee kunnen maken. Wanneer draait dat ding? In de winter vooral. Dan is er vaak geen zonne energie.

Dus de grote verbruikers die je kan shiften liggen voor mij vooral bij auto's of thuisbatterijen en daar zijn die mannen echt geweldig in.
Nee warmtepomp is nice to have.
Hij stuurt mijn EV's aan.
Als hij zonnepanelen kan sturen met curtialement & thuis batterij kan opladen en ontladen tijdens goedkope en dure uren.
En dan nog beetje voorspelling bij die batterij en het zit meer dan snor.
Meer zoek ik niet om eerlijk te zijn.
En denk dat je dan een aardige besparing doet op u energiefactuur en u thuis batterij beter opbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

HyperBart schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 14:24:
[...]

Klopt, je hebt ook nog de addon van een tweaker Day Ahead Optimizer.

Qua warmtepomp is het wel lastig ja, gaat niet om grote hoeveelheden (in een uur), wel langdurig. Hooguit kun je wat kWh op de extreem dure uren uitsparen door een block signaal te sturen (mijn WP heeft SG+ met behalve een Boost, ook een block signaal). Maar dat gaat straks naar kwartiersdata, nog vaker schakelen.... niet goed voor de WP. Nog los ervan dat je WP in het uur erna wat harder moet werken (tegen lagere COP), dus uitsparing is flinterdun.
Het aansturen van de SWW run op de warmtepomp doet mijn SolarEdge al. Bij >2kW productie, gaat de SWW boost aan met SG+.

Via HomeAssistant kan de SolarEdge al wel in de PowerLimit / ExportLimit gezet worden, of in SolarEdge zelf. Maar dan ben je afhankelijk van de interactie daarvan met EVCC en andere grote gebruikers, zoals de Inductie en Oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonkeljos
Je kunt evcc nu al rekening laten houden met die grote gebruikers via de Aux parameter trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

nonkeljos schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:13:
Je kunt evcc nu al rekening laten houden met die grote gebruikers via de Aux parameter trouwens.
Ik zie het al voor me, een soort van stoplicht bij de inductie plaat, gebaseerd op de Aux :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
nonkeljos schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:13:
Ik heb die nooit zichtbaar gekregen in EVCC.
Ben ik juist dat dat zou moeten kunnen? Aux is toch een meter die gewoon gevisualiseerd wordt in de balk he? Niks meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 11-07 13:49

MrScratch

I am rubber, you are glue

HyperBart schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 09:54:
[...]

Ik heb die nooit zichtbaar gekregen in EVCC.
Ben ik juist dat dat zou moeten kunnen? Aux is toch een meter die gewoon gevisualiseerd wordt in de balk he? Niks meer?
Dat is toch ook mijn gedachte. Zowel Aux apparaten als je zonnepanelen is alleen maar visueel, toch? Hij kijkt alleen maar naar het netto-stroomverbruik in de zin dat bij teruglevering aan het net er wordt geladen in PV mode?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Het probleem bij mij was dat ik wel een aux meter had in de GUI maar dat ie niet tevoorschijn kwam ergens.
Dus ik zat zo even "euh ja, aux, en nu?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Aux is een meter die z'n eigen nul-op-de-meter sturing heeft. Zoals bijvoorbeeld slimme boilers. Dat is natuurlijk handig om het 'daadwerkelijke' PV-overschot te bepalen; evcc pikt dan ook dat overschot in. Eigenlijk een uitgeklede battery meter. Bij batterijen kun je nog instellen of er, op basis van SoC, juist wel of niet het overschot meegenomen moet worden. Bij een aux-meter pikt ie het altijd in.

In de GUI zie je die inderdaad niet terugkomen. Wordt onder het huisverbruik geschaard.

Ik dacht eerst dat je dat met Ext meters wel zou kunnen, maar ook die komen niet terug. Die zijn technisch alleen voor gebruik in een (sub)circuit voor load balancing.

[ Voor 15% gewijzigd door JanHenk op 27-06-2025 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wooters
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-07 14:08
JanHenk schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:50:
[...]

SolarEdge omvormers staan maar één modbus connectie tegelijk toe, dat is de reden dat je een modbus proxy nodig (kan) hebben als je de omvormer op meerdere plekken wil uitlezen. Ik heb een tijd een modbus proxy gebruikt als add-on in Home Assistant. De SolarEdge modbus-integratie wijs je dan naar die proxy en zo kun je hem uitlezen. En evcc idem.

De andere route kan ook, want evcc heeft ook een modbus proxy ingebouwd. Dan kun je hem via evcc beschikbaar stellen aan je Home Assistant.

Ik hou e.e.a. liefst simpel. Ik gebruik nu dus de SolarEdge modbus integratie rechtstreeks in HA zonder de modbus proxy. Ik heb PV vermogen beschikbaar gesteld via HA REST API (token) en deze lees ik dan uit in evcc.

Beide routes werken overigens stabiel. Voor de werking van evcc is het PV-vermogen ook niet noodzakelijk, het is puur voor de presentatie in de GUI.
Hoi @JanHenk, kan je mij helpen met instellen van een modbus proxy? Welke gebruikte jij in de tijd? Ik lees SolarEdge uit in Home Assistant, maar Tibber is er ook mee verbonden en ik zou 'm ook graag in EVCC zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:10
Hoi, heb sinds kort ook Evcc aan de praat. Mooi product hoor!

1 vraag: wat gebruiken jullie voor co2 voorspelling in Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Kammika Voor CO2-forecast in NL is er nog niets beschikbaar bij mijn weten.. Tenzij je gaat betalen voor de electricitymaps API, maar dat is erg prijzig.

@Wooters Ik zou de modbus proxy vergeten en de Home Assistant REST API gebruiken om een custom meter op te zetten in evcc om je PV vermogen uit te lezen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
  - name: solaredge
    type: custom
    power:
      uri: http://<HA.IP>:8123:/api/states/sensor.solaredge_ac_power
      method: GET
      headers:
        - Authorization: Bearer <TOKEN>
      jq: .state|tonumber

Je kan dit tegenwoordig ook in de GUI invoeren (vanaf power). Uiteraard even je eigen Home Assistant IP, entity-ID en token invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07 20:40
Ik heb ook al weer even een bijzonder gevalletje. Ik heb nog versie 0.204.2 waar ik al geen oude configuratie uit krijg betreffende mijn Kia. Deze staat er nu 2 keer in, 1 x vanuit de yaml en 1 x vanuit het configuratie scherm in EVCC zelf. De eerste heb ik verwijderd maar hij blijft in EVCC staan. Denk op een gegeven moment, ik update naar 0.204.3 (daar zaten wat voorwaarden aan zoals Site: remove cuircuit and maxGridSupplyWhileBatteyCharging) die had ik uit de config.yaml gehaald maar na de update startte EVCC niet mee op. Dus maar weer terug naar de oude met een gemaakte backup. Paar keer geprobeerd maar alle keren hetzelfde resultaat.

Afgelopen week ik denk gan het eens anders doen en EVCC compleet verwijderen van HA en opnieuw installeren, die had hetzelfde resultaat van een niet startende EVCC instantie (error 504 oid) geen contact met de server of weet ik wat. Voor nu maar mee opgehouden, het werkt wel soort van dus dat scheelt.
Maar kan er niet zo goed tegen als ik niet begrijp wat en waar het fout gaat.

Edit, zie ook een opmerking disabled the "Enforce Basepath" option in the Addon configuration voorbij komen maar geen idee waar ik die kan vinden en of uitzetten

[ Voor 7% gewijzigd door Peet3kabo op 29-06-2025 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Peet3kabo schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:03:
Ik heb ook al weer even een bijzonder gevalletje. Ik heb nog versie 0.204.2 waar ik al geen oude configuratie uit krijg betreffende mijn Kia. Deze staat er nu 2 keer in, 1 x vanuit de yaml en 1 x vanuit het configuratie scherm in EVCC zelf. De eerste heb ik verwijderd maar hij blijft in EVCC staan. Denk op een gegeven moment, ik update naar 0.204.3 (daar zaten wat voorwaarden aan zoals Site: remove cuircuit and maxGridSupplyWhileBatteyCharging) die had ik uit de config.yaml gehaald maar na de update startte EVCC niet mee op. Dus maar weer terug naar de oude met een gemaakte backup. Paar keer geprobeerd maar alle keren hetzelfde resultaat.

Afgelopen week ik denk gan het eens anders doen en EVCC compleet verwijderen van HA en opnieuw installeren, die had hetzelfde resultaat van een niet startende EVCC instantie (error 504 oid) geen contact met de server of weet ik wat. Voor nu maar mee opgehouden, het werkt wel soort van dus dat scheelt.
Maar kan er niet zo goed tegen als ik niet begrijp wat en waar het fout gaat.

Edit, zie ook een opmerking disabled the "Enforce Basepath" option in the Addon configuration voorbij komen maar geen idee waar ik die kan vinden en of uitzetten
Ben erg nieuw met evcc. Maar ik had ook migrate option gebruikt om yaml naar de db te krijgen. De helft was niet meegekomen, dus migrate -reset gedaan, maar toch bleven oude waarden uit de db terugkomen. De statistieken waren ook naar de filistijnen, omdat mijn apparaat dat ik deze week 30 megawattuur of zo via het net geladen had. Geen idee waar dat getal vandaan kwam. Kwam ook niet overeen met een totaalstand van de p1 of lader oid

Anyway: De functie is ook “experimenteel”. Dus ik heb besloten het niet meer te gebruiken. Heb ik gedaan door de alleen database file weg te gooien. De configuratie stond toch ook in de yaml. Na herstart had ik toen weer een goed werkend systeem (moest wel het ww opnieuw instellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hebben jullie dan toch mooi gemeld op Github als een issue, ja toch? Beetje teruggeven? 😊😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:33:
Hebben jullie dan toch mooi gemeld op Github als een issue, ja toch? Beetje teruggeven? 😊😉
Nou dat weet ik niet of het heel motiverend voor de developers is om issues op experimentele functies gemeld te krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Nog even andere vraag: bij evcc is bij solar Charing veel behoudener dan dat mijn alfen paal het zelf doet. De p1 meter staat bij solar Charing vrijwel altijd een paar honderd watt terug te leveren. Waarschijnlijk een afrondingsverschil omdat de besturing alleen per hele ampere gaat. Vb als die de maxcurrent nu op 6,5 moet instellen, lijkt die vrijwel altijd naar beneden (dus op 6 in dit voorbeeld) af te ronden,waardoor er vrijwel altijd nog een beetje teruggerekend wordt

Ik zou liever zien dat die naar boven afrondt (naar 7 in dit voorbeeld), zodat ik echt niet meer teruglever.

Weet iemand of ik Is dit nog ergens in te stellen? (Ik kan het i.i.g. niet vinden in de documentatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 03-07 20:40
HyperBart schreef op zondag 29 juni 2025 @ 15:33:
Nou nee omdat ik vermoed dat ik wat fout doe of er bij mij iets niet goed gaat. Ik lees verder niemand met dezelfde problemen terwijl er denk ik zat zijn die HA in combinatie met EVCC gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kammika schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:27:
Nog even andere vraag: bij evcc is bij solar Charing veel behoudener dan dat mijn alfen paal het zelf doet. De p1 meter staat bij solar Charing vrijwel altijd een paar honderd watt terug te leveren. Waarschijnlijk een afrondingsverschil omdat de besturing alleen per hele ampere gaat. Vb als die de maxcurrent nu op 6,5 moet instellen, lijkt die vrijwel altijd naar beneden (dus op 6 in dit voorbeeld) af te ronden,waardoor er vrijwel altijd nog een beetje teruggerekend wordt

Ik zou liever zien dat die naar boven afrondt (naar 7 in dit voorbeeld), zodat ik echt niet meer teruglever.

Weet iemand of ik Is dit nog ergens in te stellen? (Ik kan het i.i.g. niet vinden in de documentatie)
Ligt meer aan je laadpaal dan aan EVCC dan (die hele ampere sturing).
Je kan evt met de enable en disable waardes spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kammika schreef op zondag 29 juni 2025 @ 17:03:
[...]

Nou dat weet ik niet of het heel motiverend voor de developers is om issues op experimentele functies gemeld te krijgen…
Dan zal er niet veel aan veranderen. Gewoon doen en goede rapportjes schrijven. Ga maar eens kijken op Github en doe maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op zondag 29 juni 2025 @ 19:59:
[...]

Ligt meer aan je laadpaal dan aan EVCC dan (die hele ampere sturing).
Je kan evt met de enable en disable waardes spelen.
Ligt niet aan de laadpaal, evcc zou standaard gewoon iets eerder een hogere amperewaarde moeten aansturen.

Enable en disable bepaalt alleen wanneer de paal start en stopt met solar charging (en hoe die van 1p naar 3p en vide versa gaat) niet welke amperage die aanstuurt bij welk overschot

Die laatste ben ik naar op zoek, want die zou ik graag net iets hoger willen afstellen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kammika schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:00:
[...]

Ligt niet aan de laadpaal, evcc zou standaard gewoon iets eerder een hogere amperewaarde moeten aansturen.

Enable en disable bepaalt alleen wanneer de paal start en stopt met solar charging (en hoe die van 1p naar 3p en vide versa gaat) niet welke amperage die aanstuurt bij welk overschot

Die laatste ben ik naar op zoek, want die zou ik graag net iets hoger willen afstellen…
Je hebt gelijk, ik bedoelde residualPower, daarmee kan je een ampere of een halve aan overschot instellen en dan neemt ie dat mee om de regelcycli mee bij te sturen.

De afronding ga je er zelf niet uitkrijgen.

Jij vindt nu dat hij hoger moet gaan, anderen zeggen net “how es doe es niet te veel”. Optie is om het configureerbaar te maken.

Er is ook een optie coarsecurrent, kijk eens of dat iets doet?

[ Voor 12% gewijzigd door HyperBart op 29-06-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Kammika Welke paal heb je?

Je kan inderdaad in de evcc.yaml het 'werkpunt' van de regeling verplaatsen, zodat ie eerder een hogere A doorgeeft aan de paal. Via residualPower. Kan tegenwoordig ook gewoon in de GUI. Dat laatste is makkelijker om er wat mee te 'spelen' afhankelijk van je wensen.

Even experimentele functies aanzetten onder configuratie. Dan verschijnt "regelgedrag" (in NL). Daar kun je het interval en het werkpunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Een algen paal, maar besturing is indirect omdat die alfen paal in home Assistant hangt. Ik heb dus een custom charger gemaakt die rest api calls naar ha doet.

Residualpower lijkt idd de juiste setting te zijn. Ik ga ermee experimenteren…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kammika schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:52:
Een algen paal, maar besturing is indirect omdat die alfen paal in home Assistant hangt. Ik heb dus een custom charger gemaakt die rest api calls naar ha doet.

Residualpower lijkt idd de juiste setting te zijn. Ik ga ermee experimenteren…
Ja ok... Zou je dan eens niet beginnen met dat ding rechtstreeks in EVCC te hangen. ;)

residual power is een workaround, het is niet de oplossing at the root.

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 30-06-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:14:
[...]
Ja ok... Zou je dan eens niet beginnen met dat ding rechtstreeks in EVCC te hangen. ;)
Had ik eerst gedaan, maar om het te laten werken moest ik in de paal de loadbalancing omzetten van rechtstreeks de p1 naar evcc, wat dan weer de p1 uitleest. En daar heb ik niet het goede gevoel over.

Als om wat voor reden dan ook de pi, het netwerk of evcc zelf faalt moet de loadbalancing intact blijven wat mij betreft (veiligheid voor alles). Dus ik vond die integratie op die manier geen goed idee.., dus daarom besloten via andere aansturing dat amperage te regelen.

Was even uitzoekwerkje om het goed aan te sturen, maar draait nu als een zonnetje.

Vind alleen nog dat evcc te behoudend is qua ampere amperage omhoog te zetten. Mijn doel is niet per se om 100% groen te laden, maar vooral om te voorkomen dat er energie het net weer in gaat, en dan heb ik dus liever dat dat amperage wat hoger staat.

Maar hoezo zou dit workaround zijn...? Als het werkt lijkt het mij prima oplossing.. ( "Positive values shift the target value towards grid feed-in, while negative values shift it towards grid consumption." is idd precies wat ik nodig heb)

[ Voor 7% gewijzigd door Kammika op 30-06-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Jaha, maar dat gaat zich dan ook manifesteren op die manier. Jij gaat nu met residualpower wat extra reserve maken zodat je met hele amps meer kan laden. Maar die extra reserve wordt altijd gerekend, dus besef gewoon dat die extra reserve op andere momenten ooit een gedrag/verbruik kan veroorzaken wat ook niet wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:36:
Jaha, maar dat gaat zich dan ook manifesteren op die manier. Jij gaat nu met residualpower wat extra reserve maken zodat je met hele amps meer kan laden. Maar die extra reserve wordt altijd gerekend, dus besef gewoon dat die extra reserve op andere momenten ooit een gedrag/verbruik kan veroorzaken wat ook niet wenselijk is.
Wat voor soort momenten moet ik dan aan denken? Ik kan me er nog niet zo heel veel bij voorstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kammika schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:51:
[...]

Wat voor soort momenten moet ik dan aan denken? Ik kan me er nog niet zo heel veel bij voorstellen
In een ideale wereld draait EVCC perfect op 0, met residual power ga je eigenlijk EVCC doelbewust "wat scheef zetten" en dus zijn berekening met een plus of een min waarde "bijsturen".

Het gevolg is dus dat als je ooit verwacht dat hij net wel of net niet dient te stoppen of beginnen met laden dit een stukje uit de pas loopt omdat je de "berekening verneuqt" hebt.
Zeker als je zegt ik wil met hele amps werken: dan zit je dus met 1A op 230V is 230W, stel dat je dus telkens naar boven wou afronden zit je dus met 115W dat je moet "scheef duwen" maar dat gebeurt dan ook in de winter of op duurdere momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kammika schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:29:
[...]

Had ik eerst gedaan, maar om het te laten werken moest ik in de paal de loadbalancing omzetten van rechtstreeks de p1 naar evcc, wat dan weer de p1 uitleest. En daar heb ik niet het goede gevoel over.

Als om wat voor reden dan ook de pi, het netwerk of evcc zelf faalt moet de loadbalancing intact blijven wat mij betreft (veiligheid voor alles). Dus ik vond die integratie op die manier geen goed idee.., dus daarom besloten via andere aansturing dat amperage te regelen.
Je hebt er wel over nagedacht en qua construct heb je helemaal gelijk. Ik wil toch mijn eigen zienswijze hierop even met je delen.

Het klopt dat evcc, als je je Alfen rechtstreeks wil aansturen, ook de load balancing functionaliteit overneemt. Immers is dat precies de ingang die evcc gebruikt om de laadsnelheid überhaupt aan te passen.

Voor mij persoonlijk is load balancing geen veiligheidsfunctie. De zekeringsautomaat heeft die functie. Die zorgt voor de beveiliging tegen kortsluiten en in dit geval dus vooral overstroom. Die zekeringsautomaat is elektromechanisch en werkt dus altijd. Het ontbreken van load balancing doet in mijn optiek dus geen afbreuk aan de veiligheid van de laadpaal. Sterker nog, ik heb voorheen een vrij domme paal gehad en een behoorlijk lange tijd gewoon geladen zonder load balancing functie überhaupt. Wat mij destijds wel één keer gebeurde, is dat één van de hoofdzekeringen van de netbeheerder eruit knalde. Kwestie van die weer omzetten en alles werkt weer.

Load balancing is in mijn optiek vooral voor het maximaliseren van mogelijke laadstroom, zonder dat de zekeringen eruit knallen.

Als evcc niet meer draait om wat voor reden dan ook, dan heeft je paal geen verbinding met de load balancing en gaat ie dus automatisch naar de safe current. Ik heb die momenteel ingesteld op (volgens mij) 2A. Effectief stopt het laden dan gewoon als er geen verbinding is.

Verder heb je een mooie constructie opgezet hoor. Dat is ook wel de kracht van evcc; het is enorm flexibel qua opzet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:54:
[...]

In een ideale wereld draait EVCC perfect op 0, met residual power ga je eigenlijk EVCC doelbewust "wat scheef zetten" en dus zijn berekening met een plus of een min waarde "bijsturen".

Het gevolg is dus dat als je ooit verwacht dat hij net wel of net niet dient te stoppen of beginnen met laden dit een stukje uit de pas loopt omdat je de "berekening verneuqt" hebt.
Zeker als je zegt ik wil met hele amps werken: dan zit je dus met 1A op 230V is 230W, stel dat je dus telkens naar boven wou afronden zit je dus met 115W dat je moet "scheef duwen" maar dat gebeurt dan ook in de winter of op duurdere momenten.
Check, ja,. MAar dat "scheef duwen" voelt voor mij wel als "recht duwen", doel is immers terugladen voorkomen. Maar ik snap je punt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JanHenk schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:08:
Je hebt er wel over nagedacht en qua construct heb je helemaal gelijk. Ik wil toch mijn eigen zienswijze hierop even met je delen.
tx!
Het klopt dat evcc, als je je Alfen rechtstreeks wil aansturen, ook de load balancing functionaliteit overneemt. Immers is dat precies de ingang die evcc gebruikt om de laadsnelheid überhaupt aan te passen.

Voor mij persoonlijk is load balancing geen veiligheidsfunctie. De zekeringsautomaat heeft die functie. Die zorgt voor de beveiliging tegen kortsluiten en in dit geval dus vooral overstroom. Die zekeringsautomaat is elektromechanisch en werkt dus altijd. Het ontbreken van load balancing doet in mijn optiek dus geen afbreuk aan de veiligheid van de laadpaal. Sterker nog, ik heb voorheen een vrij domme paal gehad en een behoorlijk lange tijd gewoon geladen zonder load balancing functie überhaupt. Wat mij destijds wel één keer gebeurde, is dat één van de hoofdzekeringen van de netbeheerder eruit knalde. Kwestie van die weer omzetten en alles werkt weer.

Load balancing is in mijn optiek vooral voor het maximaliseren van mogelijke laadstroom, zonder dat de zekeringen eruit knallen.
ben een beetje van de oude leer. Ja snap, dat de zekeringen laatste redmiddel zijn. Ik ben geen electricien, maar heb het gevoel dat het niet goed kan zijn als de (hoofd)zekeringen er te vaak uitknallen. Omdat ik veel verbruikers in huis heb staat de paal ook best vaak te loadbalancen. In mijn situatie zou dat dan denk ik ook wel vrij vaak gebeuren... dus wil eigenlijk helemaal niet in die situatie komen.
Als evcc niet meer draait om wat voor reden dan ook, dan heeft je paal geen verbinding met de load balancing en gaat ie dus automatisch naar de safe current. Ik heb die momenteel ingesteld op (volgens mij) 2A. Effectief stopt het laden dan gewoon als er geen verbinding is.
a check, dat heb ik me niet gerealiseerd, maar dan is het risico idd vrij laag. Ik ga dat eens uitzoeken..
Verder heb je een mooie constructie opgezet hoor. Dat is ook wel de kracht van evcc; het is enorm flexibel qua opzet. :)
Ja, ik vind het echt een mooi pakketje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Hmmm.. heb nu de charger via modbus (via evcc zelf) geconfigureerd. Ik heb dus ook in de paal zelf aangegeven dat voor loadbalancing nu het ems gebruikt moet worden + de validity time bij het energy management system naar 300s gezet volgens de evcc documentatie. MAar dat gaat niet goed.

Ik krijg dit soort fouten, en de laadsnelheid gaat niet omhoog of omlaag door evcc aansturing:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Carport: switch phases: modbus: exception '3' (illegal data value), function '6'

33 seconden geleden
Carport: charger logic error: current mismatch (got 7.52A measured, expected 6.04A) - make sure your interval is at least 30s

51 seconden geleden
Carport: charger logic error: current mismatch (got 7.52A measured, expected 6.14A) - make sure your interval is at least 30s

2 minuten geleden
Carport: charger logic error: current mismatch (got 7.51A measured, expected 6.1A) - make sure your interval is at least 30s

Het is niet zo dat de connectie niet goed is, want er komen wel dit soort loggings terug (die 30117 komt ook uit de charger zelf.. dus hij communiceert er wel mee):
[code][lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 charge voltages: [233 232 232]V
[lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 detected active phases: 3p
[lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 charge total import: 30117.392kWh
[lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 charger status: C
[lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 soc estimated: 53.53% (vehicle: 53.00%)
[lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 vehicle soc: 54%
[lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 vehicle range: 170km

Als ik de aansturing weer terugzet, zodat via home assistant de paal wordt aangestuurd, loopt het weer als een zonnetje..

(En ja: Ik had uiteraard de home assistant hardware gedisabled.. en was ook inmiddels via de app uitgelogd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Kammika Heb je ACE Installer gebruikt, of de MyEve app? Met die laatste wil ie wel eens aanpassingen niet opslaan. Alfen is daar heel wispelturig in, op de een of andere manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JanHenk schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:48:
@Kammika Heb je ACE Installer gebruikt, of de MyEve app? Met die laatste wil ie wel eens aanpassingen niet opslaan. Alfen is daar heel wispelturig in, op de een of andere manier.
De app. Zal het binnenkort eens opnieuw met ace installer proberen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kammika schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:30:
Hmmm.. heb nu de charger via modbus (via evcc zelf) geconfigureerd. Ik heb dus ook in de paal zelf aangegeven dat voor loadbalancing nu het ems gebruikt moet worden + de validity time bij het energy management system naar 300s gezet volgens de evcc documentatie. MAar dat gaat niet goed.

Ik krijg dit soort fouten, en de laadsnelheid gaat niet omhoog of omlaag door evcc aansturing:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Carport: switch phases: modbus: exception '3' (illegal data value), function '6'

33 seconden geleden
Carport: charger logic error: current mismatch (got 7.52A measured, expected 6.04A) - make sure your interval is at least 30s

51 seconden geleden
Carport: charger logic error: current mismatch (got 7.52A measured, expected 6.14A) - make sure your interval is at least 30s

2 minuten geleden
Carport: charger logic error: current mismatch (got 7.51A measured, expected 6.1A) - make sure your interval is at least 30s

Het is niet zo dat de connectie niet goed is, want er komen wel dit soort loggings terug (die 30117 komt ook uit de charger zelf.. dus hij communiceert er wel mee):
[code][lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 charge voltages: [233 232 232]V
[lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 detected active phases: 3p
[lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 charge total import: 30117.392kWh
[lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 charger status: C
[lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 soc estimated: 53.53% (vehicle: 53.00%)
[lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 vehicle soc: 54%
[lp-1 ] DEBUG 2025/06/30 19:10:52 vehicle range: 170km

Als ik de aansturing weer terugzet, zodat via home assistant de paal wordt aangestuurd, loopt het weer als een zonnetje..

(En ja: Ik had uiteraard de home assistant hardware gedisabled.. en was ook inmiddels via de app uitgelogd)
Kan je eens controleren of phase switching aan staat? Dit via de ACE installer aub, niet via HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:35:
[...]

Kan je eens controleren of phase switching aan staat? Dit via de ACE installer aub, niet via HA.
Heeft nooit uitgestaan. Maar zal binnenkort een nieuw testje doen waarin ik alle settings via ace installeer goed zet om alle twijfel uit te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
Ben nog aan het sukkelen met de dynamisch prijs in te stellen.
Heb nog geen dynamisch energiecontract maar denk toch naar over te stappen.
Op de tariefkaart van het dynamisch contract staat volgende formule.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0_W_Ig8odA-YZECupm4ZGcGw30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rCsQSavrVDTGCO97mIbUmvum.png?f=fotoalbum_large

Ik ben bewust dat Noordpool niet de Belpex is maar denk dat die prijzen toch niet ver uit elkaar liggen.
Correct me if I'm wrong, als ik beter een andere source gebruik hoor ik dat ook graag.

Zo heb ik het ingesteld in EVCC. Waarbij ik vermendigvuldig met 1.0645 (ok het is 1.07 maar in juni was het deze factor wrs.) en dan +7 doe & dan 21% btw. ok zie net dat in België het 6% is. My bad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLctNnJYBRT8XDAUGrRYKgJQuQs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QTAl3EHf7cHZeiQaDcNWChYG.png?f=fotoalbum_large

Maar dan nog kom ik op een veel te hoog getal uit naar mijn gevoel en die vrij vlak is.
Wat doe ik hier verkeerd?
Ben uit België.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibDFNsDVY3uZEeiyaqIzpBM2flk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0TVZBs8PpzGVuYOL3J4qsvIc.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door scifoflux op 01-07-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-07 17:57
scifoflux schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:28:
Ben nog aan het sukkelen met de dynamisch prijs in te stellen.
Heb nog geen dynamisch energiecontract maar denk toch naar over te stappen.
Op de tariefkaart van het dynamisch contract staat volgende formule.
[Afbeelding]

Ik ben bewust dat Noordpool niet de Belpex is maar denk dat die prijzen toch niet ver uit elkaar liggen.
Correct me if I'm wrong, als ik beter een andere source gebruik hoor ik dat ook graag.

Zo heb ik het ingesteld in EVCC. Waarbij ik vermendigvuldig met 1.0645 (ok het is 1.07 maar in juni was het deze factor wrs.) en dan +7 doe & dan 21% btw. ok zie net dat in België het 6% is. My bad.
[Afbeelding]

Maar dan nog kom ik op een veel te hoog getal uit naar mijn gevoel en die vrij vlak is.
Wat doe ik hier verkeerd?
Ben uit België.
[Afbeelding]
Charge gedeelte staat bij jou nu op 1+ euro de KWh. Daarnaast in de formule komt er nog 4 euro bij.. ik denk als je die veranderd naar 0.1 het charge gedeelte en de formule 4 naar 0,4 doet dat je al betere getallen krijgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@scifoflux Ik ken de prijsopbouw van die tarieven niet goed, maar het is de bedoeling dat je ofwel de charges + tax ofwel de formula component gebruikt. Beide gaat dus dubbelop.

Ik schat zo in dat je alleen formula moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• volsk
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-07 22:23
JanHenk schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:12:
In JanHenk in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven", beschrijf ik hoe ik mijn HomeWizard Plug-in Battery heb opgenomen voor uitlezen in evcc...

Inmiddels is er naast een read-only API voor de batterij ook een endpoint in de API van de P1-meter (die de batterij aanstuurt) opgenomen met een aantal laadmodi.

Ik heb middels cURL een token verkregen van de P1 meter en deze inmiddels opgenomen in de configuratie van evcc op onderstaande manier. Deze moet je lezen als aanvulling op mijn eerdere post, waarin ik ook power en soc van de batterij heb opgenomen als custom type.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
    batterymode:
      switch:
        set:
          headers:
        set:
          headers:
        set:
          headers:

Tot mijn kleine verrassing blijkbaar nergens een fout gemaakt, want het werkte in één keer. De normal stand is de nul-op-de-meter stand waarin de batterij de grid op nul probeert te houden. Met de charge stand kun je de batterij opladen met goedkope netstroom. Met de hold stand wordt de batterij op nul gezet, bij laden in de fast stand op gepland laden op PV.

Hieronder een voorbeeld van het laden op 'goedkope' netstroom:

[Afbeelding]
Waar plaats je dit stukje config in je YAML?
En heb je overwogen je werk te subzitten bij de EVCC GitHub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@volsk Dit is de complete configuratie van de PiB die ik in evcc.yaml heb. Let op als je meer meters hebt, je kan meters: niet herhalen, dan moet je beginnen vanaf - name:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
meters:
  - name: hwe-bat
    type: custom
    power:
      uri: https://192.168.10.176/api/measurement # IP-adres van de HW PiB
      headers:
        - Authorization: Bearer TOKEN # token van de batterij
      jq: .power_w|tonumber
      scale: -1
    soc:
      uri: https://192.168.10.176/api/measurement # IP-adres van de HW PiB
      headers:
        - Authorization: Bearer TOKEN # token van de batterij
      jq: .state_of_charge_pct|tonumber
    batterymode:
      switch:
        set:
          uri: https://192.168.10.160/api/batteries # IP-adres van de P1-meter
          headers:
            - Authorization: Bearer TOKEN # token van de P1-meter!
        set:
          headers:
            - Authorization: Bearer TOKEN # token van de P1-meter
        set:
          headers:
            - Authorization: Bearer TOKEN # token van de P1-meter
Zoals je ziet zijn het allemaal custom REST API requests met een token. Ik ben geen programmeur dus het is voor mij niet te doen om dit op te nemen in een PR richting het evcc team, want een template maken is nog wel heel wat anders dan een custom meter.

Wat tevens je aandacht moet hebben, is dat de switch met de /batteries endpoint op de P1 meter zit. Je ziet dus zowel het IP-adres van mijn batterij als van mijn P1-meter terugkomen. En je hebt dus ook twee verschillende Bearer tokens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sirtm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:29
Ik gebruik sinds een maand EVCC, ik heb het meeste werkend, enkel de vermogensaansturing van de Alfen laadpaal vanuit EVCC krijg ik niet goed.
Mijn change limit is 6A, maar de Aflen levert altijd de volle 16A, schakelen tussen 1 en 3 fase werkt wel.

Dit is mijn log net na het aansluiten van de auto:
```
logs verwijderd, zie onder
```

Wie heeft een hint of tip waar ik een fout heb gemaakt, ingesteld via de MyEve app

Edit 13:07 inmiddels zelf het antwoord gevonden, Load Balancing Protocol moet op Modbus staan :-(

[ Voor 86% gewijzigd door sirtm op 03-07-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
sirtm schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:34:
Ik gebruik sinds een maand EVCC, ik heb het meeste werkend, enkel de vermogensaansturing van de Alfen laadpaal vanuit EVCC krijg ik niet goed.
Mijn change limit is 6A, maar de Aflen levert altijd de volle 16A, schakelen tussen 1 en 3 fase werkt wel.

Dit is mijn log net na het aansluiten van de auto:
```
logs verwijderd, zie onder
```

Wie heeft een hint of tip waar ik een fout heb gemaakt, ingesteld via de MyEve app

Edit 13:07 inmiddels zelf het antwoord gevonden, Load Balancing Protocol moet op Modbus staan :-(
check, dat is een goede tip. bij mij werkte het ook niet. Dit kan bij mij ook wel eens de oplossing zijn. Nog geen moment gehad om opnieuw te reproduceren. Mijn aansturing loopt nog steeds indirect via home assistant (wat overigens ook prima werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
Nog vraagje aan mensen met thuisbatterij en laadpalen.
En als je sma hybride omvormer hebt zeker.

Momenteel draait de EVCC met sma opstelling en easee laadpaal en draait als een zonnetje ;)
Nu ben ik van plan om een thuisbatterij te zetten omdat teruglevering vergoeding in Belgie heel laag is. Voor 4000kwh van maart - juni €9 gekregen…
Mijn net afname is 9000kwh op jaarbasis (warmtepomp, 2ev’s etc…) dus denk dynamische te gaan in de winter en zon overschot in de zomer.

Nu SMA is van plan om dit zelf aan te bieden dynamische in Q3 via hun portaal. Echter doet de laadpaal niet mee en heb ik dan 2 kapiteinen op 1 schip wat gaat vechten.

Kan ik EVCC gebruiken voor de aansturing laadpaal & thuisbatterij? Bvb thuisbatterij meer laden op zon omdat auto vol is etc…
Of worst case, stel auto eet al de zon op en thuisbatterij dan ook laden aan goedkopere stroom?

Of niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
scifoflux schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:14:
Nog vraagje aan mensen met thuisbatterij en laadpalen.
En als je sma hybride omvormer hebt zeker.

Momenteel draait de EVCC met sma opstelling en easee laadpaal en draait als een zonnetje ;)
Nu ben ik van plan om een thuisbatterij te zetten omdat teruglevering vergoeding in Belgie heel laag is. Voor 4000kwh van maart - juni €9 gekregen…
Mijn net afname is 9000kwh op jaarbasis (warmtepomp, 2ev’s etc…) dus denk dynamische te gaan in de winter en zon overschot in de zomer.

Nu SMA is van plan om dit zelf aan te bieden dynamische in Q3 via hun portaal. Echter doet de laadpaal niet mee en heb ik dan 2 kapiteinen op 1 schip wat gaat vechten.

Kan ik EVCC gebruiken voor de aansturing laadpaal & thuisbatterij? Bvb thuisbatterij meer laden op zon omdat auto vol is etc…
Of worst case, stel auto eet al de zon op en thuisbatterij dan ook laden aan goedkopere stroom?

Of niet mogelijk?
Ja, een deel van die features zijn nog experimental maar je kan EVCC als kapitein aan het hele schip laten staan.
Het enige wat EVCC nog niet doet is de zogenaamde DESS functionaliteit waarbij hij per dag kijkt wat de goedkoopste uren zijn en dan afzet tegen de kostprijs van batterijslijtage en dan bepaalt of je de batterij moet opladen op goedkope uren. Wat hij wel doet is gewoon obv statische prijs “als lager dan X” de thuisbatterij laten laden.

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 06-07-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
vraagje:

mijn auto wordt vaak op de laagste ampere geladen ook als ik de evcc op snel zet.
als ik dan de auto ontkoppel en de groep uitschakel en weer inschakel en de auto weer aan de wallbox zet gaat hij wel als gewenst naar de hogere ampere.

iemand ervaring hiermee of een oplossing hiervoor?

groet: Anne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Nou… poging 2 gedaan om om te schakelen van besturing van mijn alfen paal via hass (ik heb een Customer charger aangemaakt die via rest api de paal die in hass gefconfigureerd is aanstuurt) om te schakelen naar de rechtstreekse integratie in evcc

De vorige keer wou die niet tussen 1 en 3 fasen schakelen. Dat is opgelost via de tips op dit forum (vinkje dat die phase switching mocht doen stond uit bij loadbalancing)

Nu schakelde die wel gelijk over naar 3 fasen, maar bleef vervolgens op 11kw laden ondanks dat ik PV laden had ingesteld. . Gaf ook de fout in de log dat er een charger logic error was, omdat die 16a nette en op 6a aanstuurde. Toen ik het laden uitzette een andere charger Logic fout, nl dat de charger Enabled was terwijl die nog steeds aan was.

Toen ik de evcc weer herstartte met het config file voor ha (en in de ace installer loadbalancing terugzette naar dsmr) werkte alles weer als een zonnetje

Iemand enig idee. Zijn er hier mensen met een Alfen single pro line waarbij het wel goed werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
annestweak schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 17:53:
vraagje:

mijn auto wordt vaak op de laagste ampere geladen ook als ik de evcc op snel zet.
als ik dan de auto ontkoppel en de groep uitschakel en weer inschakel en de auto weer aan de wallbox zet gaat hij wel als gewenst naar de hogere ampere.

iemand ervaring hiermee of een oplossing hiervoor?

groet: Anne
Geen last van, maar ik zou vooral even de debug logging van de laadpaal aanzetten binnen EVCC, dan kun je zien of bijv wel het signaal gezet wordt of niet. Sommige palen hebben ook timeouts voor snelheid van schakelen omhoog en omlaag. Is het soms ook zo dat je paal schakelt tussen 1 en 3 fase?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kammika schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:22:
Nou… poging 2 gedaan om om te schakelen van besturing van mijn alfen paal via hass (ik heb een Customer charger aangemaakt die via rest api de paal die in hass gefconfigureerd is aanstuurt) om te schakelen naar de rechtstreekse integratie in evcc

De vorige keer wou die niet tussen 1 en 3 fasen schakelen. Dat is opgelost via de tips op dit forum (vinkje dat die phase switching mocht doen stond uit bij loadbalancing)

Nu schakelde die wel gelijk over naar 3 fasen, maar bleef vervolgens op 11kw laden ondanks dat ik PV laden had ingesteld. . Gaf ook de fout in de log dat er een charger logic error was, omdat die 16a nette en op 6a aanstuurde. Toen ik het laden uitzette een andere charger Logic fout, nl dat de charger Enabled was terwijl die nog steeds aan was.

Toen ik de evcc weer herstartte met het config file voor ha (en in de ace installer loadbalancing terugzette naar dsmr) werkte alles weer als een zonnetje

Iemand enig idee. Zijn er hier mensen met een Alfen single pro line waarbij het wel goed werkt?
Ik vertrouw die HA integratie voor Alfen niet.
Voor mijn part zet je je HA even helemaal uit, of alles er echt uit/disabled.

Dus die moet er helemaal uit, niks actief, niks twee kapiteins half aan het stuur.
Daarna de Alfen een reboot geven via de ACE service installer.
Controleren of EMS ingesteld staat bij load balancing.
Vinkje nakijken van phase switching
Dan doe je nog maar eens een reboot.

En dan begin je met evcc te werken.

Hier werkt het echt heel stabiel. Ik heb wat ellende gehad maar dat lag dan aan nieuwe of herwerkte features.
Ik draai evcc al sinds versie 60 ergens denk en het is met recht een van de belangrijkste stukjes software hier thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:47:
[...]

Ik vertrouw die HA integratie voor Alfen niet.
Voor mijn part zet je je HA even helemaal uit, of alles er echt uit/disabled.

Dus die moet er helemaal uit, niks actief, niks twee kapiteins half aan het stuur.
Daarna de Alfen een reboot geven via de ACE service installer.
Controleren of EMS ingesteld staat bij load balancing.
Vinkje nakijken van phase switching
Dan doe je nog maar eens een reboot.

En dan begin je met evcc te werken.

Hier werkt het echt heel stabiel. Ik heb wat ellende gehad maar dat lag dan aan nieuwe of herwerkte features.
Ik draai evcc al sinds versie 60 ergens denk en het is met recht een van de belangrijkste stukjes software hier thuis.
Dat was precies wat ik gedaan had, m.u.v. die reboot van de paal. Die ga ik nog eens proberen binnenkort. Tx voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kammika schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:23:
[...]

Dat was precies wat ik gedaan had, m.u.v. die reboot van de paal. Die ga ik nog eens proberen binnenkort. Tx voor de reactie!
Succes, die charger logic heb ik ook wel eens gehad maar dat wil zeggen dat er iets out sync gegaan is.

Zorg ook dat de laadpaal eerst up and running is, zonder dat er iets open staat (sluit ACE ook af, ook de app op je telefoon) en dan start je evcc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-07 23:21

fmb

Kammika schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:22:

Werkt hier prima!
Kan zelfs vanuit Homey via MQTT richting EVCC de Alfen laadpaal aansturen

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:28:
[...]

Succes, die charger logic heb ik ook wel eens gehad maar dat wil zeggen dat er iets out sync gegaan is.

Zorg ook dat de laadpaal eerst up and running is, zonder dat er iets open staat (sluit ACE ook af, ook de app op je telefoon) en dan start je evcc.
Ben iig niet de enige: zie dit draadje op github van evcc. Dit is precies de fout die ik had. Binnenkort de bijbehorende oplossing maar eens probleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Situatie: Auto is aan het opladen met zonneladen, maar ook een plan om om 18:00 op 100% te zijn. Nu wil EVCC om 13:00 op vol vermogen gaan laden, maar, op basis van huidig zon + vermogen zou de auto om 17:00 gewoon op de zon vol zijn. Ik heb het laadplan dus al op 'Everything late' gezet om zo laat mogelijk te gaan laden, maar het lijkt erop dat EVCC ook dan niet meer de start-tijd aanpast als de auto al voller is en er dus later begonnen zou kunnen worden.

TLDR: Wat is de frequentie waarop EVCC het laadplan aanpast aan huidige SOC van de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Sander schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:34:
Situatie: Auto is aan het opladen met zonneladen, maar ook een plan om om 18:00 op 100% te zijn. Nu wil EVCC om 13:00 op vol vermogen gaan laden, maar, op basis van huidig zon + vermogen zou de auto om 17:00 gewoon op de zon vol zijn. Ik heb het laadplan dus al op 'Everything late' gezet om zo laat mogelijk te gaan laden, maar het lijkt erop dat EVCC ook dan niet meer de start-tijd aanpast als de auto al voller is en er dus later begonnen zou kunnen worden.

TLDR: Wat is de frequentie waarop EVCC het laadplan aanpast aan huidige SOC van de auto?
Uiteindelijk met standje 'everything late' schoof EVCC het laden wel wat op, maar ging uiteindelijk alsnog een uur van tevoren de laatste 5% laden terwijl dat ook ruimschoots te halen was met zonnestroom. Er werd dus wel bijgesteld maar dit is wel weer een stukje waar ik zelf meer flexibiliteit zou willen en dus mogelijk even ga automatiseren met homeassistant om het meer naar m'n zin te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Sander schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:09:
[...]

Uiteindelijk met standje 'everything late' schoof EVCC het laden wel wat op, maar ging uiteindelijk alsnog een uur van tevoren de laatste 5% laden terwijl dat ook ruimschoots te halen was met zonnestroom. Er werd dus wel bijgesteld maar dit is wel weer een stukje waar ik zelf meer flexibiliteit zou willen en dus mogelijk even ga automatiseren met homeassistant om het meer naar m'n zin te krijgen.
Hmmmm geen fouten in evcc en/of alfen log, maar evcc heeft laadtimer niet uitgevoerd. Auto is gewoon niet begonnen met laden vanochtend. Dus maar op “snel” geklikt, zodat die dan zou starten, toen begon die wel, maar op 1 phase ipv 3. Had net de evcc logging teruggezet naar alleen errors, dus kan ook niet goed volgen wat die gedaan heeft. Zie we in de reverse proxy logging die voor mijn home Assistant zit, dat er überhaupt geen commando’s naar ha zijn gestuurd om het laden te starten. Toen ik op snel druk miste ook het commando
Om naar 3 fasen te gaan. Evcc gaf commando “enable” en “16a” laden, maar de switch naar 3 phases mist dus.

Voor de zekerheid zowel evcc als de paal herstart (en logging weer op debug gezet, zodat ik bij een volgende keer kan volgen) en toen startte die gelijk met laden op de juiste snelheid. Kan zien dat 3p commando toen wel mee kwam. Wazig dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• annestweak
Sander schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Geen last van, maar ik zou vooral even de debug logging van de laadpaal aanzetten binnen EVCC, dan kun je zien of bijv wel het signaal gezet wordt of niet. Sommige palen hebben ook timeouts voor snelheid van schakelen omhoog en omlaag. Is het soms ook zo dat je paal schakelt tussen 1 en 3 fase?
bedankt voor je reactie ik ben het aan het uitzoeken en denk dat ik iets fout heb ingesteld in mijn evcc wat miscchien er mee te maken heeft. ik heb nl mijn slimme boiler onder oplader in evcc gezet. hij verdeeld het nu mogelijk over 2 laadpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 00:28:
[...]

nou, blijft geklooi als ik die alfen charger rechstreeks aanstuur vanuit de evcc software. heb nu:
- home assistant integratie gedisabled
- met ace installer de settings goed gezet (loadbalancing via ems)
- de paal reboot
- de evcc configuratie aangepast naar dat die de native software voor de ace paal gebruikt
- evcc geherstart.

Ik bleef hetzelfde issue houden. evcc heeft wel connectie met de paal, lees ook alle instellingen uit. In het begin past die heel even het laadvermogen aan naar de zonneproduktie, maar vrij snel daarna zie ik er niet meer tussen phases gewisseld wordt, het aantal Ampere blijft ook gelijk en wel charger logic errors dat die wat anders meet dan die aanstuurt.. (ook met interval zelfs na 60 seconden).

Heb zelfs een home assistant helemaal uitgezet, zodat ik zeker weet dat die het niet kan verstoren. Vervolgens de paal en evcc geherstart en dan blijf ik hetzelfde gedrag houden. Ongeveer een minuut of 2 wordt het aantal phasen en amperse geregeld. Daarna niet meer, en charger logic errors.

Schiet mij maar lek. Ik blijf met mijn omweg via home assistant de paal aansturen, dan werkt het allemaal als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik heb al even zitten zoeken op het forum, maar heb vooralsnog geen oplossing gevonden (of niet goed gezocht, kan ook). Ik heb een Tesla Model 3 en ik heb de Tesla integratie in Home Assistant werkend (zonder gebruik te maken van diensten als Teslamate etc.). Logischerwijs heb ik daardoor de SoC in Home Assistant beschikbaar. Nu wil ik die voorhanden SoC ook beschikbaar maken in EVCC. Iemand enig idee hoe ik eenvoudig die SoC vanuit HA in EVCC krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:19
Er is een nieuwe release van EVCC: https://github.com/evcc-io/evcc/releases

Enorm fijn dat we nu ook feed-in prioriteit kunnen geven (https://github.com/evcc-io/evcc/pull/21813) bij een bepaalde prijs. De dynamische prijzen liggen redelijk hoog de afgelopen doordeweekse dagen, dan lever ik toch liever terug dan dat ik het in m'n EV pomp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Je kunt via de HomeAssistant Rest + bearer token de entiteiten van Homeassistant in EVCC krijgen.

Sander in "Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven"

https://github.com/marq24...main/HA_AS_EVCC_SOURCE.md

---

Andersom, als je een losse EVCC server hebt draaien (en dus niet de HA Addon container), kun je je EVCC entiteiten en controls in Homeassistant krijgen:

https://github.com/marq24/ha-evcc

[ Voor 42% gewijzigd door Get!em op 14-07-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kammika schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:04:
[...]

nou, blijft geklooi als ik die alfen charger rechstreeks aanstuur vanuit de evcc software. heb nu:
- home assistant integratie gedisabled
- met ace installer de settings goed gezet (loadbalancing via ems)
- de paal reboot
- de evcc configuratie aangepast naar dat die de native software voor de ace paal gebruikt
- evcc geherstart.

Ik bleef hetzelfde issue houden. evcc heeft wel connectie met de paal, lees ook alle instellingen uit. In het begin past die heel even het laadvermogen aan naar de zonneproduktie, maar vrij snel daarna zie ik er niet meer tussen phases gewisseld wordt, het aantal Ampere blijft ook gelijk en wel charger logic errors dat die wat anders meet dan die aanstuurt.. (ook met interval zelfs na 60 seconden).

Heb zelfs een home assistant helemaal uitgezet, zodat ik zeker weet dat die het niet kan verstoren. Vervolgens de paal en evcc geherstart en dan blijf ik hetzelfde gedrag houden. Ongeveer een minuut of 2 wordt het aantal phasen en amperse geregeld. Daarna niet meer, en charger logic errors.

Schiet mij maar lek. Ik blijf met mijn omweg via home assistant de paal aansturen, dan werkt het allemaal als een zonnetje
Apart dat je er zoveel problemen mee hebt. Enige wat ik nog kan bedenken is dat evcc en de Alfen in verschillende subnets zitten met firewall-rules ertussen of iets dergelijks? Kan eigenlijk ook niet als het 'eerst wel, later niet' werkt.

Een stukje debug-logging delen met het evcc team, zou mijn advies zijn.

Ik heb drie Alfens 'in beheer' via evcc en die werken allemaal direct en direct goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online

Goede vraag. Volgens mij verschilt het per auto / integratie hoe vaak de SoC wordt opgevraagd, om te beginnen. Daarna is nog de vraag hoe vaak het laadplan wordt geëvalueerd. Van beide heb ik het antwoord niet paraat, maar ga het wel eens in de gaten houden voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:19
JanHenk schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:41:
[...]

Goede vraag. Volgens mij verschilt het per auto / integratie hoe vaak de SoC wordt opgevraagd, om te beginnen. Daarna is nog de vraag hoe vaak het laadplan wordt geëvalueerd. Van beide heb ik het antwoord niet paraat, maar ga het wel eens in de gaten houden voor je.
Het is aannemelijk dat dit op de interval gebeurt die je hebt ingesteld toch? Control behavior heet dat bij mij, ik heb m op 1 minuut staat omdat de easee api soms wat traag is, maar 30 sec kan ook werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
rogervdh schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:23:
Ik heb al even zitten zoeken op het forum, maar heb vooralsnog geen oplossing gevonden (of niet goed gezocht, kan ook). Ik heb een Tesla Model 3 en ik heb de Tesla integratie in Home Assistant werkend (zonder gebruik te maken van diensten als Teslamate etc.). Logischerwijs heb ik daardoor de SoC in Home Assistant beschikbaar. Nu wil ik die voorhanden SoC ook beschikbaar maken in EVCC. Iemand enig idee hoe ik eenvoudig die SoC vanuit HA in EVCC krijg?
Met een custom vehicle en de rest api plugin kom je er waarschijnlijk wel :)

@Get!em heeft van de laatste al wat referenties gelinkt.

Ik gebruik de http plugin ook voor mijn thuisbatterij en het pv-vermogen, je zou ook wat posts van mij op kunnen zoeken for inspo. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

_PM

rogervdh schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:23:
Hoe heb je de integratie gemaakt? Via eigen domein en key publiceren?
FYI ik gebruik nu https://github.com/PedroKTFC/esphome-tesla-ble (heeft een ESP32 in WiFi en BT range nodig, werkt voor mij super goed en sneller (direct BT communicatie met de auto)
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste