Evcc slim laden met de zon en dynamische tarieven

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-09 18:32
Kammika schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:24:
Er valt me iets nieuws op: Als ik een plan instell is die in de praktijk altijd later klaar dan dat ik ingesteld heb. Vanochtend moest die van 15-90% laden, en had nog 20 minuten nodig op moment van vetrekttijd.

Gisteren moest die veel minder bijladen (weet niet meer precies) en was ook te laat klaar (minuut of 5 of zo)

EVCC start dus steeds net iets te laat met laden. Hoe kun je dit tweaken in de configuratie?
grappig, bij mij exact omgekeerd. Als ik zeg dat de auto op 9:00 uur vol moet zijn, is deze vaak rond 8:00 uur al vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:46
Kammika schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:24:
Er valt me iets nieuws op: Als ik een plan instell is die in de praktijk altijd later klaar dan dat ik ingesteld heb. Vanochtend moest die van 15-90% laden, en had nog 20 minuten nodig op moment van vetrekttijd.

Gisteren moest die veel minder bijladen (weet niet meer precies) en was ook te laat klaar (minuut of 5 of zo)

EVCC start dus steeds net iets te laat met laden. Hoe kun je dit tweaken in de configuratie?
Dat kan zijn omdat evcc rekent met theoretisch vermogen waar dit praktisch gezien lager ligt.

Daarnaast kan het ook te maken hebben dat het SoC pct wat evcc ziet outdated is. Je kan dit vaker laten uitlezen met een parameter op je vehicle config. Zit op mobiel en kan het zo snel niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:03
HyperBart schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:38:
[...]

Dat kan zijn omdat evcc rekent met theoretisch vermogen waar dit praktisch gezien lager ligt.

Daarnaast kan het ook te maken hebben dat het SoC pct wat evcc ziet outdated is. Je kan dit vaker laten uitlezen met een parameter op je vehicle config. Zit op mobiel en kan het zo snel niet bedenken.
SOC is niet outdated. Hij start gewoon iets te laat met laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kammika schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:33:
[...]

SOC is niet outdated. Hij start gewoon iets te laat met laden..
Dan is het het andere he 😉😁.
Eventueel incalculeren en beetje vroeger inregelen icm late vinkje aanzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:34:
[...]

Dan is het het andere he 😉😁.
Eventueel incalculeren en beetje vroeger inregelen icm late vinkje aanzetten
Ja dat is wat ik nu doe. Timer gewoon eerder zetten dan ik weg wil. Maar
Dit moet toch goed te krijgen zijn…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-09 22:02

Bravo

Second Best

Ik herken dit gedrag helaas ook. Als de lader 12A mag nemen, wordt er in de praktijk 2295W afgenomen (meter in meterkast). EVCC rekent met 2760W en komt dus 15% tekort aan vermogen om zijn schema te behalen...
Of dit ligt aan de auto (Ioniq 6) of de lader (Elli) weet ik niet. Wel herinner ik mij dat dit ook al speelde in de periode dat ik nog met een granny charger aan het laden was (12A -> 2250W oid)

code:
1
2
[lp-1 ] DEBUG 2025/07/24 09:22:02 charge power: 2291W
[lp-1 ] DEBUG 2025/07/24 09:22:02 charge currents: [10.2 0 0]A

Edit: Dit heeft geen effect op net PV-overschot laden onder de limiet, omdat hij dan actief het verschil weer bijregelt.

[ Voor 10% gewijzigd door Bravo op 24-07-2025 11:14 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biestig
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01-09 22:16
Hoe moet ik het belastingsbeheer instellen als ik alles via de UI heb ingesteld? Loop precies vast met de namen als ik iets wil veranderen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okeQ7igiEuXTWr1fVDaRsLBuABQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kYJOlnl0znPrK79fSmfXOSbi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CkcWK3ZB99z1Ll24sY69_mwWhPk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qivhrfb2wuidEzYlakqmRlC4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Biestig Als je met mouse-over op de settings van je Netmeter gaat staan, zie je de naam die evcc heeft gegeven aan deze entry. Meestal db-0 (met een opvolgend getal). Die kun je vervolgens weer invullen bij het stukje YAML van Belastingbeheer achter meter:

Laatst ook alles voor een installatie via de GUI ingesteld inclusief belastingbeheer. Werkte boven verwachting goed! :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biestig
JanHenk schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:53:
@Biestig Als je met mouse-over op de settings van je Netmeter gaat staan, zie je de naam die evcc heeft gegeven aan deze entry. Meestal db-0 (met een opvolgend getal). Die kun je vervolgens weer invullen bij het stukje YAML van Belastingbeheer achter meter:

Laatst ook alles voor een installatie via de GUI ingesteld inclusief belastingbeheer. Werkte boven verwachting goed! :)
Ok, heb het wat bekeken en ingevuld.

T werkt nu
Bedankt

[ Voor 43% gewijzigd door Biestig op 24-07-2025 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Biestig Hij haalt wel de waarden op van je Netmeter zo te zien nu toch?

Is er iets anders waardoor evcc het laden niet kan uitschakelen? Wat is het huidige laadvermogen überhaupt? Mogelijk komt die overstroom door iets anders dan de lader…

Bekijk eens een stuk van de (debug)logging, dan kun je zien wat evcc wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kammika schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 06:19:
[...]

Ja dat is wat ik nu doe. Timer gewoon eerder zetten dan ik weg wil. Maar
Dit moet toch goed te krijgen zijn…
Wat houdt u tegen om een feature request op Github te doen? ;)
Denk zelf eens mee met opensource software, wat zou je zelf als oplossing willen als je dit nu meemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biestig
JanHenk schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:15:
@Biestig Hij haalt wel de waarden op van je Netmeter zo te zien nu toch?

Is er iets anders waardoor evcc het laden niet kan uitschakelen? Wat is het huidige laadvermogen überhaupt? Mogelijk komt die overstroom door iets anders dan de lader…

Bekijk eens een stuk van de (debug)logging, dan kun je zien wat evcc wil doen.
Ik moest de laadpaal nog een circuit toewijzen.
Het is nu in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Biestig schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 06:42:
[...]

Ik moest de laadpaal nog een circuit toewijzen.
Het is nu in orde.
Ah ja - klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:08:
[...]

Wat houdt u tegen om een feature request op Github te doen? ;)
Denk zelf eens mee met opensource software, wat zou je zelf als oplossing willen als je dit nu meemaakt?
Wat een belerende toon! Wie zegt dat ik dit soort dingen niet doe?

Het is toch niet zo gek om dit eerst eens even in een discussie groep te plaatsen voordat je met bugs/feature requests komt?

Anyway: Ik heb dezelfde vraag nu maar eens op de evcc discussiegroep zelf geplaatst.. De developers reageren daar ook regelmatig, dus maar eens zien wat daar uit komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Waar ik persoonlijk wel tegenaan loop bij de planner functie (daar gaat het hier over) is dat die uitgaat van maximum (auto of laadpaal). En als je hem op automatisch switchen hebt gezet, ook maximum aantal fases.

Allemaal op zich logisch, maar vaak zie je dat de daadwerkelijke snelheid niet (helemaal) de 11kW aantikt om wat voor reden ook. Soms is de auto de beperking (doet ie bijv. 10,5 kW, dan loop je ook uit schema). Maar ook houdt ie geen rekening met de instellingen van load balancing: als je daar een maxPower in hebt gezet, houdt de planner daar geen rekening mee. Dat laatste zouden ze mee moeten nemen sowieso, maar misschien dat je ook wat marge moet kunnen aangeven ten opzichte van de 11kW. Is per auto verschillend natuurlijk en maakt het lastig om algemeen te kunnen maken.

Nog een puntje van kritiek op de planner: wanneer je tot 100% ingesteld hebt, dat hij na het bereiken hiervan teruggaat naar de "PV"-modus. Ga je dan de climate aanzetten en vraagt de auto om dit aan te vullen, dan krijg je het niet. Ze hebben hier omheen proberen te werken met de climate-functie per auto, maar beter is gewoon de fast-modus aanhouden tot het voertuig wordt ontkoppeld. Je bent hem immers tot 100% aan het laden, dus wil je hem daar ook op houden tot vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Kammika schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:03:
[...]

Wat een belerende toon! Wie zegt dat ik dit soort dingen niet doe?

Het is toch niet zo gek om dit eerst eens even in een discussie groep te plaatsen voordat je met bugs/feature requests komt?

Anyway: Ik heb dezelfde vraag nu maar eens op de evcc discussiegroep zelf geplaatst.. De developers reageren daar ook regelmatig, dus maar eens zien wat daar uit komt..
Bij gebrek aan het gepresenteerde (je topic daar) is het in de meeste gevallen zo dat iemand niet de reflex maakt om dan bij te dragen aan de software maar gewoon de vraag komt neerzetten of er zich negatief over uitlaat. "Dat moet toch goed te krijgen zijn"

Dus ja, een stukje wel belerend, te meer ook omdat je in de vorige posts ook maar op de helft reageerde. Dan zet ik mensen wat recht O+ .

Dit is ook een shadow-forum van evcc, dus die problemen krijg je alleen maar opgelost door het daar (op GitHub) te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
JanHenk schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:22:
Waar ik persoonlijk wel tegenaan loop bij de planner functie (daar gaat het hier over) is dat die uitgaat van maximum (auto of laadpaal). En als je hem op automatisch switchen hebt gezet, ook maximum aantal fases.

Allemaal op zich logisch, maar vaak zie je dat de daadwerkelijke snelheid niet (helemaal) de 11kW aantikt om wat voor reden ook. Soms is de auto de beperking (doet ie bijv. 10,5 kW, dan loop je ook uit schema). Maar ook houdt ie geen rekening met de instellingen van load balancing: als je daar een maxPower in hebt gezet, houdt de planner daar geen rekening mee. Dat laatste zouden ze mee moeten nemen sowieso, maar misschien dat je ook wat marge moet kunnen aangeven ten opzichte van de 11kW. Is per auto verschillend natuurlijk en maakt het lastig om algemeen te kunnen maken.
Het probleem is dat je dan eigenlijk per auto voornamelijk een sample zou moeten gaan doen van wat hij eigenlijk kan trekken op bepaalde toegelaten amperes die de wallbox signaleert.

Daarom dat ik ook even wat strakker reageerde ism @Kammika, een mogelijke oplossing zou bv. kunnen zijn dat ze per wagen een offset door de gebruiker zelf laten instellen die rekening houdt met een afwijking in toegelaten versus vermogen wat door de wagen afgenomen wordt.

Stel dat je bv met 5 procent werkt (jouw voorbeeld 10.5 over 11) en dit extrapoleert per fase (zijnde 1 of 3) dan denk ik dat ie al heel correct zit. @Kammika , mijn reactie was bedoeld om je hierover te doen nadenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@HyperBart Inderdaad, mijn auto maar ook anderen die ik heb gezien pakken op één of andere manier nooit de volledige 11kW, het zit er net iets onder. Dat is wel afhankelijk van de auto, de één zit op 10,8/10,9, de ander op 'maar' 10,5. Uiteraard loop je in het laatste geval meer 'uit de planning' dan bij de eerste.

Zal als ik tijd heb nog even wat gedachten delen op Github omtrent die climate-functie / openhouden van de laadsessie op vol vermogen bij laden tot 100%, want dat zou voor een vriend van mij wel echt fijn zijn.

Hij zet z'n timer vaak een halfuur voor vertrek in de planner, door mogelijke uitloop. Maar als ie dan z'n voertuig ook wil voorverwarmen geeft evcc geen vermogen meer af op moment dat ie 100% heeft bereikt en is ie dus aan het voorverwarmen ten koste van z'n batterij. Kun je snel oplossen door evcc ook op de "fast-modus" te zetten maar dit kan mi ook anders... Die climate-functie kan er wat mij betreft wel helemaal uit. Niet heel nuttig, door trage reactie.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
JanHenk schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:52:
@HyperBart Inderdaad, mijn auto maar ook anderen die ik heb gezien pakken op één of andere manier nooit de volledige 11kW, het zit er net iets onder. Dat is wel afhankelijk van de auto, de één zit op 10,8/10,9, de ander op 'maar' 10,5. Uiteraard loop je in het laatste geval meer 'uit de planning' dan bij de eerste.

Zal als ik tijd heb nog even wat gedachten delen op Github omtrent die climate-functie / openhouden van de laadsessie op vol vermogen bij laden tot 100%, want dat zou voor een vriend van mij wel echt fijn zijn.

Hij zet z'n timer vaak een halfuur voor vertrek in de planner, door mogelijke uitloop. Maar als ie dan z'n voertuig ook wil voorverwarmen geeft evcc geen vermogen meer af op moment dat ie 100% heeft bereikt en is ie dus aan het voorverwarmen ten koste van z'n batterij. Kun je snel oplossen door evcc ook op de "fast-modus" te zetten maar dit kan mi ook anders... Die climate-functie kan er wat mij betreft wel helemaal uit. Niet heel nuttig, door trage reactie.... :)
op de evcc discussie heeft nu een developer gereageerd. Die suggereert om de capaciteit van de auto iets hoger te zetten als het laden niet op tijd klaar is is als workaround, die ga ik nu maar eens proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 15:29:
[...]

Bij gebrek aan het gepresenteerde (je topic daar) is het in de meeste gevallen zo dat iemand niet de reflex maakt om dan bij te dragen aan de software maar gewoon de vraag komt neerzetten of er zich negatief over uitlaat. "Dat moet toch goed te krijgen zijn"

Dus ja, een stukje wel belerend, te meer ook omdat je in de vorige posts ook maar op de helft reageerde. Dan zet ik mensen wat recht O+ .

Dit is ook een shadow-forum van evcc, dus die problemen krijg je alleen maar opgelost door het daar (op GitHub) te melden.
Dan moet het wel eerst "scheef" zitten voordat je mensen "recht" kunt zetten. Vanuit mijn gezichtspunt is het enige wat hier "scheef" zit jouw interpretatie, dus beetje zelfreflectie zou fijn zijn :) .

anyway. Los van de toon: Ik waardeer je inhoudelijke tips. Het het intussen op de github discussie staan, waar inhoudelijk idd veel betere feedback komt dan in dit draadje idd, dus dat was een goede tip!

Probleem is ook complexer, want ik heb de tip daar gevolgd (ophogen van de vehicle capaciteit met een paar kwh), maar nu bijkt die weer te vroeg klaar te zijn, en was de verhoging niet nodig geweest. Vereist nog wat meer uitzoek en probeerwerk... Ik zet de discussie voort op dat andere forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
HyperBart schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:37:
@Kammika
Kijk eens of je nog in die Eneco app kan en daar alles kan uitzetten/stopzetten/weghalen. Eventueel doe je dit pas nadat je een cperase geprobeerd hebt en niet opgelost, want mss zit er nu gewoon nog een "achterblijvertje" maar activeer je nu net de Eneco app terug extra als je er mee begint te werken.

NtotheO in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
sturmenstrudel in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"
dmod in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

Oplossing?
devastator83 in "[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie"

[Afbeelding]

-->
[Afbeelding]

-->

Doe hier eens CPerase of cperase of Cperase?
[Afbeelding]
Eindelijk weer een testje kunnen doen hiermee. Dit lijkt (op dit moment) de gouden tip!!! Het issue lijkt weg. EVCC is ook veel meer repsonsive, doordat ik de interval naar 5s terug heb kunnen zetten...

Wat suf zeg dat Eneco zulke vage instellingen in die paal achterlaat.

Anyway. Ik laat het een paar dagen zo staan om te kijken of dit blijft doen wat die moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
Oeps.. ik zie dat dat commando de hele backoffice instellingen eruit gehaald heeft... Wie kan mij aan de goede backoffice instellingen voor Eneco Emobility helpen?

Ik zal hetzelfde verzoek ook in het Alfen draadje zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-09 12:40

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

JanHenk schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 08:57:
[...]

Heb je wel een grid meter opgenomen?

Probeer het eerst eens zonder de meter voor PV? Klinkt raar maar als het goed is doet evcc hier niets mee, behalve in de GUI opnemen. Werkt prima zonder, mits je de grid meter hebt natuurlijk.
Mijn Zuidwijk Slimmelezer kan EVCC (draaiend als HA Addon) niet vinden. Daarom probeer (?) ik de gegevens van de Slimmelezer naar EVCC te pushen dmv MQTT. Maar ik kom niet helemaal uit de logica wbt power, energy en YAML-opmaak. ;(

Lader e.d. gaat prima.

YAML is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
mqtt:
  broker: localhost:1883
  topic: evcc # root topic for publishing, set empty to disable publishing
  user: mqqtmqtt-user
  password: ####

meters:
  - name: P1huis
    type: custom
    power:
      source: mqtt
      topic: p1/returnedgrid
      timeout: 30s # don't accept values older than timeout
      scale: 1 # factor applied to result, e.g. for Wh to kWh conversion
    energy:
      topic: p1/powerusedgrid
      timeout: 60s # don't accept values older than timeout
  - name: panelen
    power:
      topic: p1/energyusedgrid

site:
  title: thuis
  meters:
    grid: P1huis # grid meter
    pv: panelen

Volgens mij is het duidelijk noob-ocloc, maar wie heeft de gouden tip? :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
Goudvis schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:15:
[...]

Mijn Zuidwijk Slimmelezer kan EVCC (draaiend als HA Addon) niet vinden. Daarom probeer (?) ik de gegevens van de Slimmelezer naar EVCC te pushen dmv MQTT. Maar ik kom niet helemaal uit de logica wbt power, energy en YAML-opmaak. ;(

Lader e.d. gaat prima.

YAML is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
mqtt:
  broker: localhost:1883
  topic: evcc # root topic for publishing, set empty to disable publishing
  user: mqqtmqtt-user
  password: ####

meters:
  - name: P1huis
    power:
      topic: p1/returnedgrid
      timeout: 30s # don't accept values older than timeout
    energy:
      topic: p1/powerusedgrid
  - name: panelen
    power:
      topic: p1/energyusedgrid

site:
  title: thuis
  meters:
    grid: P1huis # grid meter
    pv: panelen

Volgens mij is het duidelijk noob-ocloc, maar wie heeft de gouden tip? :)
Beetje lastig troubleshooten zo. krijg je foutmeldingen? Wat staat er precies in de logging? enz..enz...

Hier igg een werkend voorbeeld om de P1 meter vanuit domoticz in te lezen via mqtt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
meters:
  - name: P1
    power:
      topic: domoticz/out/6
      jq: (.svalue5 | tonumber) - (.svalue6 | tonumber)
    energy:
      topic: domoticz/out/6
      jq: (.svalue1 | tonumber) +(.svalue2 | tonumber) - (.svalue3 | tonumber) -                                                                                                              (.svalue4 | tonumber)
      scale: 0.001
    currents:
      - source: mqtt
        topic: domoticz/out/2033
        jq: (.svalue1 | tonumber)
        jq: (.svalue2 | tonumber)
        jq: (.svalue3 | tonumber)

Wat van belang is dat er uiteindelijk een getal in W of Ampere uitkomt. Dus of er wordt 1-op-1 een getal gepubliceerd, of je moet dat zelf uit een .json of zo halen en er dan evt nog een berekening op doen.

Mijn tips zijn: Gebruik chatgpt om die .jq string te maken (ofwel: geeft het evt json bericht mee en vraag aan chat gpt wat de string moet zijn om dat met jq om te vormen tot wat je nodig hebt.

Je kunt testen met
code:
1
mosquitto_sub -t <topic> -u <user> -h <adres van je mqtt server> -p <poort van je mqtt server>  -P <wachtwoord van je mqtt server> | jq '<je jq string>'

NB: Check wel even of er daadwerkelijk berichten verzonden worden op je mqtt topic (vb zelfde commando, zonder die jq string), anders wordt het ingewikkeld troubleshooten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 16:51

luigi87

Domotica Fanaticus

Door een andere opmerkzame tweaker heb ik een push richting dit forum gekregen.

Binnenkort komt er een EV charger aan huis te hangen.
- alfen eve single pro line

En heb ik inmiddels 2 weken mijn thuisbatterij aan het werk.

Nu ben ik dus opzoek naar een stukje software wat er voor zorgt dat mijn overschot aan PV naar de auto gaat ( als die er aanhangt) of een deeltje uit mijn batterij haalt maar weer niet alles.
en er ook voor zorgt dat de zekeringen niet rood weg gaan kleuren.
dit alles zou EVCC kunnen doen begrijp ik.

Maar wat ik nog geen wijs uit wordt is de laadknoppen die ik de demo zie en wat deze exact betekenen.
( uit/ PV/ min+PV/ Fast)
Kan iemand mij wijzen naar de info? of deze aan mij verklappen.

En vraagje 2 is het raadzaam de RPI uit te voeren met een SSD? of gaat het met de SD kaartjes gewoon prima. ( slechte ervaringen uit mijn Domoticz tijdperk met de SD kaartjes)

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kammika
luigi87 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:17:
Door een andere opmerkzame tweaker heb ik een push richting dit forum gekregen.

Binnenkort komt er een EV charger aan huis te hangen.
- alfen eve single pro line

En heb ik inmiddels 2 weken mijn thuisbatterij aan het werk.

Nu ben ik dus opzoek naar een stukje software wat er voor zorgt dat mijn overschot aan PV naar de auto gaat ( als die er aanhangt) of een deeltje uit mijn batterij haalt maar weer niet alles.
en er ook voor zorgt dat de zekeringen niet rood weg gaan kleuren.
dit alles zou EVCC kunnen doen begrijp ik.

Maar wat ik nog geen wijs uit wordt is de laadknoppen die ik de demo zie en wat deze exact betekenen.
( uit/ PV/ min+PV/ Fast)
Kan iemand mij wijzen naar de info? of deze aan mij verklappen.

En vraagje 2 is het raadzaam de RPI uit te voeren met een SSD? of gaat het met de SD kaartjes gewoon prima. ( slechte ervaringen uit mijn Domoticz tijdperk met de SD kaartjes)
Heb je wel gezocht op de evcc site: https://docs.evcc.io/en/docs/features/solar-charging
Vwb SSD kaartjes geef je je eigen antwoord al.. ALs je niet om de zoveel tijd een SD kaartje wilt vervangen, moet je een SSD nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb een evcc draaien op een Raspberri Pi Zero 2W, bij een vriend van mij. Gewoon op een sd card. Logging beperkt houden, dat helpt. (ik schrijf het in dit geval weg naar mijn eigen server hier).

Als je evcc goed hebt ingericht, heb je Off en Now modes niet zo vaak nodig. Ik gebruik ze althans zeer sporadisch. Die doen letterlijk wat je ervan verwacht; stoppen met laden en op volle snelheid laden. PV mode is de standaard, waar alle slimmigheid aan hangt.

[ Voor 10% gewijzigd door JanHenk op 28-07-2025 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Kammika schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Heb je wel gezocht op de evcc site: https://docs.evcc.io/en/docs/features/solar-charging
Vwb SSD kaartjes geef je je eigen antwoord al.. ALs je niet om de zoveel tijd een SD kaartje wilt vervangen, moet je een SSD nemen
Jazeker maar heb die hele tab met features gemist 8)7
Dank voor de link.

Oke sd is dus geen goed plan. Eens kijken of ik gelijk een sdd eraan kan hangen.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

JanHenk schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:52:
Ik heb een evcc draaien op een Raspberri Pi Zero 2W, bij een vriend van mij. Gewoon op een sd card. Logging beperkt houden, dat helpt. (ik schrijf het in dit geval weg naar mijn eigen server hier).

Als je evcc goed hebt ingericht, heb je Off en Now modes niet zo vaak nodig. Ik gebruik ze althans zeer sporadisch. Die doen letterlijk wat je ervan verwacht; stoppen met laden en op volle snelheid laden. PV mode is de standaard, waar alle slimmigheid aan hangt.
Oke die off en fast modes zijn eigenlijk overrides aan de slimmigheid.
Top, ik ga het eens opzetten hier en ermee spelen

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@luigi87 docs zijn dik in orde bij evcc.
Tip: bouw rustig aan op en doe het via de yaml, niet via de dv config. Zo leer je het van het begin.
Auto definieer je best wel in de GUI, soms interactieve authenticatie en da’s makkelijker in GUI.

Test wat met de modi en ga zeker nu met de zonnige maanden even lekker testen met PV mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

HyperBart schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:46:
@luigi87 docs zijn dik in orde bij evcc.
Tip: bouw rustig aan op en doe het via de yaml, niet via de dv config. Zo leer je het van het begin.
Auto definieer je best wel in de GUI, soms interactieve authenticatie en da’s makkelijker in GUI.

Test wat met de modi en ga zeker nu met de zonnige maanden even lekker testen met PV mode.
thanks voor de tips ga binnenkort eens aan de slag ermee.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-09 14:44

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

Is het mogelijk om uitsluitend op dynamische prijzen te laden met EVCC? Ik ben nu al een tijdje het proberen, maar het lukt mij niet om uitsluitend op dynamische tarieven te laden. Zodra ik naar de modus "PV" switch, wordt ook direct op zonnestroom geladen. Dat wil ik dus niet...ik wil enkel op prijs sturen, zonder dat PV geladen wordt in de tussenliggende periode (tijdens de wachttijd tot de gewenste prijs behaald is). Kan dat en zo ja, hoe?

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

rogervdh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:03:
Is het mogelijk om uitsluitend op dynamische prijzen te laden met EVCC? Ik ben nu al een tijdje het proberen, maar het lukt mij niet om uitsluitend op dynamische tarieven te laden. Zodra ik naar de modus "PV" switch, wordt ook direct op zonnestroom geladen. Dat wil ik dus niet...ik wil enkel op prijs sturen, zonder dat PV geladen wordt in de tussenliggende periode (tijdens de wachttijd tot de gewenste prijs behaald is). Kan dat en zo ja, hoe?
Met een truukje zou dat wel moeten lukken.
Je moet dan je 'enable threshold' voor pv mode op een waarde zetten die niet gehaald kan worden door de PV opwek, waardoor het PV-overschot nooit naar de auto wordt geladen.
Als daarna een dynamisch tarief onder de ingestelde waarde komt, zal EVCC in Fast modus alsnog gaan laden.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Loadpoints:
  - title: Garage # display name for UI
    charger: Elli # charger
[...]
    enable: # pv mode enable behavior
      delay: 1m # threshold must be exceeded for this long
      threshold: -1600 # grid power threshold (in Watts, negative=export). If zero, export must exceed minimum charge power to enable
    disable: # pv mode disable behavior
      delay: 5m # threshold must be exceeded for this long
      threshold: 100 # maximum import power (W)

Ik weet even niet zeker of hij dan ook direct afsluit als het tarief te hoog wordt, of dat hij dan de pv mode disable afwacht (dan moet je die op 1 min oid zetten)

Bovenstaande kan ook via de GUI ingesteld worden, maar dat is lastiger uit te leggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Bravo op 30-07-2025 10:20 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
rogervdh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:03:
Wat Bravo hierboven zegt is inderdaad een optie. Daarnaast, in de nieuwste versie (ik weet niet welke versie je hebt) is het mogelijk om een “exportprijs” in te stellen waarbij teruglevering prioriteit heeft. Onder settings van het loadpoint, gewoon in de GUI.

Ik heb er (nog) geen ervaring mee en weet niet of dat alle scenario’s afdekt, maar je zou het kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@rogervdh evcc is gestart met het idee dat opladen met PV het goedkoopste en efficientste is. Je hebt een interessante/atypische vraag gesteld. Mag ik even curieus zijn en vragen waarom je dat wil?

Recent is de feed in functie toegevoegd die prio kan geven aan invoeden op basis van een prijs. Als je die laag genoeg zet zou dit moeten bereiken wat jij wenst. Puntje van aandacht is daar hoe de formule in elkaar zit om te bepalen of er opgeladen moet worden of geïnjecteerd.

Wat @JanHenk ook al zei dus.

https://docs.evcc.io/en/docs/features/dynamic-feedin

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 30-07-2025 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rogervdh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-09 14:44

rogervdh

Gasloos sinds 11-2024

HyperBart schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:38:
@rogervdh evcc is gestart met het idee dat opladen met PV het goedkoopste en efficientste is. Je hebt een interessante/atypische vraag gesteld. Mag ik even curieus zijn en vragen waarom je dat wil?
Omdat het financieel aantrekkelijk(er) is om op de goedkoopste dynamische uren te laden (en dan is PV-export ook het minste waard). Komt uiteraard door salderen. Vanaf 2027 is PV-laden natuurlijk het aantrekkelijkste, waarvoor evcc natuurlijk ontworpen is. Dus ik snap dat mijn vraag enigszins 'apart' is (en puur in Nederland gericht).

12340Wp 🌞 - Daikin Altherma 3 8kW 🔥- Atlantic Calypso VM 150L💧- Tesla M3 LR 2019 🚗 - Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
rogervdh schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:13:
[...]

Omdat het financieel aantrekkelijk(er) is om op de goedkoopste dynamische uren te laden (en dan is PV-export ook het minste waard). Komt uiteraard door salderen. Vanaf 2027 is PV-laden natuurlijk het aantrekkelijkste, waarvoor evcc natuurlijk ontworpen is. Dus ik snap dat mijn vraag enigszins 'apart' is (en puur in Nederland gericht).
Is dat echt zo? Ik zou denken dat je kale injectievergoeding toch nooit hoger kan liggen dan de all included prijs die je moet betalen voor een Kwh? Of is dat omdat je mag salderen op je maximum en als je afneemt minder betaalt dan dat maximum omdat de energiecomponent dan minder kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

HyperBart schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Is dat echt zo? Ik zou denken dat je kale injectievergoeding toch nooit hoger kan liggen dan de all included prijs die je moet betalen voor een Kwh? Of is dat omdat je mag salderen op je maximum en als je afneemt minder betaalt dan dat maximum omdat de energiecomponent dan minder kost?
In Nederland is dat bij een aantal dynamische energieleveranciers nog wel zo, alle inkoopkosten worden verrekend als je netto terugleverancier bent, waardoor je uiteindelijk voor zowel inkoop als verkoop alleen de kale marktprijs overhoudt.
Nu er meer inkoop/verkoopkosten per kWh worden geintroduceerd wordt het aantal leveranciers waarbij dit opgaat steeds kleiner (zie Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.)
HyperBart schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:38:

Recent is de feed in functie toegevoegd die prio kan geven aan invoeden op basis van een prijs. Als je die laag genoeg zet zou dit moeten bereiken wat jij wenst. Puntje van aandacht is daar hoe de formule in elkaar zit om te bepalen of er opgeladen moet worden of geïnjecteerd.

Wat @JanHenk ook al zei dus.

https://docs.evcc.io/en/docs/features/dynamic-feedin
Ah, die kende ik nog niet. Eens kijken wat dat doet :D

Edit: een tweede tarief wat je hard moet instellen voor het niet laden moment.
Ik had stiekem gehoopt dat er nog iets meer slimmigheid in zou zitten voor het post-salderen tijdperk. Dat als je een tarief instelt voor Fast laden, hij automatisch overneemt op het feed-in tarief (excl belastingen in mijn voorbeeld). Waardoor je automatisch voor die prijs gaat laden als je opwek voldoende is om de gridafname zoveel te verminderen dat je onder het ingestelde tarief komt. (Is dit nog te volgen?)

[ Voor 41% gewijzigd door Bravo op 31-07-2025 08:25 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 07:08
Diezelfde dynamische verfijning zou ook fijn zijn voor het gebruik van de thuisbatterij. Die kan nu ook alleen aangestuurd worden om te laden vanaf het net tegen een prijs onder X. Kijkt niet naar goedkoopste uren van de dag om tot vol (dus net als met de auto benodigde tijd tov van huidige SOC en doel/plan per dag) te komen of de voorspelling van zonneopwek, staat ook als zodanig in de docs omschreven. Blijft dus nog heel wat potentieel liggen binnen EVCC. Je kunt dit natuurlijk zelf aanvullen met automations via andere platforms (Home Assistant / Node-Red), daar ga ik me op richten denk ik.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Emacee schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:48:
Diezelfde dynamische verfijning zou ook fijn zijn voor het gebruik van de thuisbatterij. Die kan nu ook alleen aangestuurd worden om te laden vanaf het net tegen een prijs onder X. Kijkt niet naar goedkoopste uren van de dag om tot vol (dus net als met de auto benodigde tijd tov van huidige SOC en doel/plan per dag) te komen of de voorspelling van zonneopwek, staat ook als zodanig in de docs omschreven. Blijft dus nog heel wat potentieel liggen binnen EVCC. Je kunt dit natuurlijk zelf aanvullen met automations via andere platforms (Home Assistant / Node-Red), daar ga ik me op richten denk ik.
Die functie is ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Maar maak je het nu niet te moeilijk? Kun je niet gewoon een waarde 0 doorgeven voor PV, statisch of gewoon door het niet te configureren. Dan volgt ie automatisch de prijs want dat is dan de enige sturing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Sander schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:20:
Maar maak je het nu niet te moeilijk? Kun je niet gewoon een waarde 0 doorgeven voor PV, statisch of gewoon door het niet te configureren. Dan volgt ie automatisch de prijs want dat is dan de enige sturing
Helaas gaat dat niet werken.

EVCC kan prima werken zonder waarde van de PV opwek, als hij de waarden van de netaansluiting (Grid) kent. Dan ziet hij alsnog het overschot en gaat hij op basis daarvan werken.
Dan zou je de Gridwaarden ook weg kunnen laten, maar volgens mij start EVCC dan niet meer op als er geen PV opwek is geconfigureerd.
En als er alleen PV opwek wordt doorgegeven wordt dat allemaal als overschot aangenomen en in de auto gepompt.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 07:08
Gaat ook om het kunnen prioriteren. Wat ik wil (goedkoopste moment laden) kan ik via Tibber al regelen voor de auto maar niet de accu. Ik wil de auto altijd voorrang geven op de accu want de auto is er niet altijd dus wanneer de gelegenheid zich voordoet mag de auto met prioriteit gebruik maken van de goedkoopste uren. Ik zie op de GitHub van EVCC wel dat er ook aan die prioritering wordt gewerkt, kwestie van geduld hebben of er omheen werken voor de time being. Het load management / load balancing werkt namelijk wel best prima (maar mist ook de prioriteringsmogelijkheid). Dat zit in veel andere optimaliseringstools juist weer niet (GBBOptimizer of Day Ahead Optimizer), super fijn dus dat EVCC dat al wel geïmplementeerd heeft!

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Na een nieuwe app van Kia heb ik ondertussen na een update de Kia weer werkend in HA, was iets met waarschijnlijk veranderde API.
Maar krijg hem in EVCC nog niet werkend, op één of andere manier wil hij vanuit EVCC niet inloggen op de auto om gegevens op te halen. Inlognaam en wachtwoord zijn niet gewijzigd dus snap dat niet helemaal. Lijkt toch wel ergens met diezelfde update te maken te hebben..........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdF7T1YJYD24n1NXpToHsvZNSco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAJrls0HPYdDYThRNjTU3LeO.jpg?f=fotoalbum_large

Dit geeft hij als fout, geen idee wat ik hier nu weer mee moet.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdlely
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:24
Peet3kabo schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 10:44:
Na een nieuwe app van Kia heb ik ondertussen na een update de Kia weer werkend in HA, was iets met waarschijnlijk veranderde API.
Maar krijg hem in EVCC nog niet werkend, op één of andere manier wil hij vanuit EVCC niet inloggen op de auto om gegevens op te halen. Inlognaam en wachtwoord zijn niet gewijzigd dus snap dat niet helemaal. Lijkt toch wel ergens met diezelfde update te maken te hebben..........

Dit geeft hij als fout, geen idee wat ik hier nu weer mee moet.......
Iedereen met een KIA/Hyundai die evcc gebruikt, heeft dit denk :-)
Ik zag voor evcc al een pull request klaarstaan om dit te fixen: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/22681
Nog even geduld denk ik... Toch wel heel mooi dat er zo snel wordt gefixed. Moet me toch maar eens in Go gaan verdiepen, dan kan ik ook eens een blik werpen hoe dat evcc in elkaar zit.

EV3 Plus + ADAS LR BlueFro, Zaptec Go 2 laadpaal aangestuurd door EVCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Nu online
jvdlely schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:35:
[...]

Iedereen met een KIA/Hyundai die evcc gebruikt, heeft dit denk :-)
Ik zag voor evcc al een pull request klaarstaan om dit te fixen: https://github.com/evcc-io/evcc/pull/22681
Nog even geduld denk ik... Toch wel heel mooi dat er zo snel wordt gefixed. Moet me toch maar eens in Go gaan verdiepen, dan kan ik ook eens een blik werpen hoe dat evcc in elkaar zit.
Ik verwacht ook echt niet dat ik de enige ben naar kon er in combinatie met EVCC nog niet veel over vinden. De app in HA wel en dat is ondertussen al gefikst.
Had zelf ook wel het idee dat het even geduld hebben was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
Peet3kabo schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 13:42:
[...]

Ik verwacht ook echt niet dat ik de enige ben naar kon er in combinatie met EVCC nog niet veel over vinden. De app in HA wel en dat is ondertussen al gefikst.
Had zelf ook wel het idee dat het even geduld hebben was
Is het ook. Hopelijk volgende week een fix (pure gok). Ik gun de ontwikkelaars ook een beetje weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet3kabo
  • Nu online
greg-a schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 15:05:
[...]

Is het ook. Hopelijk volgende week een fix (pure gok). Ik gun de ontwikkelaars ook een beetje weekend.
Wat ik eerder zei, werkt zonder ook wel........en ze hebben idd ook gewoon recht op een sociaal leven😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

A.s. woensdag mag ik me ook EV rijder noemen, een Hyundai Kona uit 2020 staat dan hiet op de oprit.
Ik heb al een paar jaar een Easee charge hangen voor mijn schoonzoon en die ga ik nu ook natuurlijk gebruiken. Ik werd in een ander topic geattendeerd op de evcc software en wil deze ook gaan gebruiken i.v.m. laden tijdens zonopwek en met het oog op afschaffing saldering in 2027. een vraag voor nu is: heb ik ook een P1 equalizer van Easee nodig voor het gebruik van de evcc of is dat niet nodig?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09 16:02
klump4u schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:02:
A.s. woensdag mag ik me ook EV rijder noemen, een Hyundai Kona uit 2020 staat dan hiet op de oprit.
Ik heb al een paar jaar een Easee charge hangen voor mijn schoonzoon en die ga ik nu ook natuurlijk gebruiken. Ik werd in een ander topic geattendeerd op de evcc software en wil deze ook gaan gebruiken i.v.m. laden tijdens zonopwek en met het oog op afschaffing saldering in 2027. een vraag voor nu is: heb ik ook een P1 equalizer van Easee nodig voor het gebruik van de evcc of is dat niet nodig?
Gefeliciteerd met de komst van je Hyundai Kona,een prima keuze. Mijn vader is er ook naar aan het kijken.

Wat betreft je vraag: nee, je hebt de Easee Equalizer (P1-module) niet per se nodig om EVCC te gebruiken. De Equalizer is alleen nodig als je load balancing via Easee zelf wilt doen op basis van je realtime verbruik via de P1-poort. EVCC neemt deze functie echter over, mits jij een andere manier hebt om je actuele verbruik te meten.

Wat je wél nodig hebt voor EVCC:
Een energiemeter die je huidige verbruik, injectie of opwek meet. Denk aan:
HomeWizard P1 meter
Shelly 3EM
SMA, Kostal, Fronius of vergelijkbare omvormers
Slimme meter via Home Assistant of MQTT

Toegang tot je Easee lader via de API, zodat EVCC de laadstroom kan aansturen. Hiervoor moet je in EVCC je Easee Wallbox als charger toevoegen en je gebruikersgegevens/API-token configureren.

Als je al een slimme meter hebt met bijvoorbeeld HomeWizard of een Home Assistant setup, zit je al goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Tunestwo schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 18:35:
[...]

Gefeliciteerd met de komst van je Hyundai Kona,een prima keuze. Mijn vader is er ook naar aan het kijken.

Wat betreft je vraag: nee, je hebt de Easee Equalizer (P1-module) niet per se nodig om EVCC te gebruiken. De Equalizer is alleen nodig als je load balancing via Easee zelf wilt doen op basis van je realtime verbruik via de P1-poort. EVCC neemt deze functie echter over, mits jij een andere manier hebt om je actuele verbruik te meten.

Wat je wél nodig hebt voor EVCC:
Een energiemeter die je huidige verbruik, injectie of opwek meet. Denk aan:
HomeWizard P1 meter
Shelly 3EM
SMA, Kostal, Fronius of vergelijkbare omvormers
Slimme meter via Home Assistant of MQTT

Toegang tot je Easee lader via de API, zodat EVCC de laadstroom kan aansturen. Hiervoor moet je in EVCC je Easee Wallbox als charger toevoegen en je gebruikersgegevens/API-token configureren.

Als je al een slimme meter hebt met bijvoorbeeld HomeWizard of een Home Assistant setup, zit je al goed.
Shelly 3EM is aanwezig alsmede de P1 data in HA via DSMR reader, Komt goed dus zonder equalizer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
Goed nieuws voor de Kia/Hyundai eigenaren - de laatste EVCC update (v0.20.71) bevat een fix voor de API login - je kan je auto dus weer uitlezen in/met EVCC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

greg-a schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:27:
Goed nieuws voor de Kia/Hyundai eigenaren - de laatste EVCC update (v0.20.71) bevat een fix voor de API login - je kan je auto dus weer uitlezen in/met EVCC
Dank! Ik was bang voor de breaking change van 0.207 in de REST API, maar mijn integratie (ha-evcc) heeft daar geen last van omdat alles via mqtt loopt. (voor de zekerheid wel even een backup gedraaid bij de update)
Nu zijn alle gegevens weer netjes ingevuld.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:31
Hallo,

Lange post en noob alert warning
Ik ben sinds gisterenavond ( nacht ) ook begonnen met EVCC , de huidige laad oplossing laat ferm te wensen over. En we laden vrijwel nooit thuis omdat het zo omslachtig is ( laadpas van de baas)

laadpaal issues en waarom EVCC :
Laadpaal provider 50five, P1 kabel aansluiting werkt niet ( installatie was toen ik nog een analoge meter had) dus nooit getest of de laadpaal wel met de digitale meter zou communiceren de 'installateur' verzekerde mij dat alles zou werken via de analog meter , later bij de digitale meter in pluggen en gaan met die banaan. Ik heb een 32A 3phase+N 400V liggen dus 11KW op die 22KW ging nooit een probleem zijn. (Well in principe was het geen probleem ) en zolang we de analoge meter hadden was het 11KW op elk moment van de dag.
Nu met de digitale meter + Belg is er capaciteit tarief ,…. Etc... dus die 11KW willen we vermijden. We rijden ook een Volvo en die laadstroom beperken via app/ wagen is toch hopen en bidden.

situatie:
- HW p1 meter
- proxmox ( ook in gebruik voor HA , Z2MQTT etc.... ). Ik heb EVCC via een helper nu als een LVC op proxmox draaien.
-PV sunnyboy 3.6 (mod bus support staat af, ik had het installateur pwd niet , ik heb nu net de PV geregistreerd en zou hopelijk binnen kort de puk krijgen om de mod bus te activeren.
-HA draait ook maar heeft momenteel nog niets te maken met EVCC ( ik zag ook in dit topic dat EVCC ook 'in' HA kan draaien. Maar net als mijn Z2MQTT en MQTT etc… draaien allemaal apart in LVC. Dus hier ook maar voor gekozen

Ik ben dus begonnen met EVCC via proxmox helper en dan via die CLI of shell wizard proberen iets in orde te krijgen. lang verhaal kort , ik ben uiteindelijk begonnen in de UI.
side quests tot nu toe :
- via alfen software => LB setting van DSMR naar (EMS te zetten ).
- Ems tcp/ip timeout net verzet van 30 ? Naar 300 via Ace installer. ik heb nu ook de safe power current op 6A gezet om de 11KW te vermijden als ik eventje te veel speel met EVCC ;)
- sunnyboy modbus staat af, ( geen installer code => PC registeren , Puk aanvragen en dan hopelijk wijzigen zodat modbus ook zal werken)
- HW P1 werkte feitelijk direct => gelukkig maar want dat was zowat het enige wat direct werkte
- Volvo integratie ( werkt nog niet ). ik vermoed dat ik een probleem heb met de 2factor ( validation code ) die niet werkte via the CLI. ik heb wel al een extra API key , client id , secret etc....
de wagen integratie is op dit moment niet echt een prioriteit.
- capacities tarief grid beperking opgezet ( proberen te vermijden dat de paal aan 11KW gaat laden)

vraagjes:
- ik krijg steeds het DB issue probleem ( welke ik mag ignoren ? ) , ik weet echt niet meer wat ik hier moet voor doen, en ik vermoed dat ik al via the DB werk. ( zie verder)

root@evcc:~# evcc checkconfig
[main ] INFO 2025/08/04 20:06:45 using config file: /root/evcc.yaml
[main ] FATAL 2025/08/04 20:06:45
Found systemd service database at "/var/lib/evcc/evcc.db", evcc has been invoked with no explicit database path.
Running the same config with multiple databases can lead to expiring vehicle tokens.

If you want to use the existing service database run the following command:

evcc --database /var/lib/evcc/evcc.db

If you want to create a new user-space database run the following command:

evcc --database ~/.evcc/evcc.db

If you know what you're doing, you can skip the database check with the --ignore-db flag.

- mijn laadpaal gaat out of sync ? , via the evcc website , zag ik dat ik de laadpaal in TCP/EMS timeout op 300 moest zetten
[lp-1 ] WARN 2025/08/04 18:24:20 charger out of sync: expected disabled, got enabled
Dus ik vermoed dat dit euvel zal verdwijnen
edit: (zie volgende post ) ja

- ik heb via de ui geen evcc.yaml file ?
de trace lijkt dat ook aan te geven
```
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
[main ] INFO 2025/08/04 19:54:49 evcc 0.207.0
[main ] INFO 2025/08/04 19:54:49 config file not found, database-only mode
[db ] INFO 2025/08/04 19:54:49 using sqlite database: /var/lib/evcc/evcc.db
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT count(*) FROM sqlite_master WHERE type='table' AND name="sessions" -1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT sql FROM sqlite_master WHERE type IN ("table","index") AND tbl_name = "sessions" AND sql IS NOT NULL order by type = "table" desc 1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT * FROM `sessions` LIMIT 1 -1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT * FROM `sessions` 1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT count(*) FROM sqlite_master WHERE type='table' AND name="meters" -1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT sql FROM sqlite_master WHERE type IN ("table","index") AND tbl_name = "meters" AND sql IS NOT NULL order by type = "table" desc 2 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT * FROM `meters` LIMIT 1 -1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT count(*) FROM sqlite_master WHERE type = "index" AND tbl_name = "meters" AND name = "meter_ts" -1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT count(*) FROM sqlite_master WHERE type='table' AND name="settings" -1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT sql FROM sqlite_master WHERE type IN ("table","index") AND tbl_name = "settings" AND sql IS NOT NULL order by type = "table" desc 1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT * FROM `settings` LIMIT 1 -1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT * FROM `settings` 8 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT count(*) FROM sqlite_master WHERE type='table' AND name="caches" -1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT sql FROM sqlite_master WHERE type IN ("table","index") AND tbl_name = "caches" AND sql IS NOT NULL order by type = "table" desc 1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:49 SELECT * FROM `caches` LIMIT 1 -1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:50 SELECT count(*) FROM sqlite_master WHERE type='table' AND name="configs" -1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:50 SELECT sql FROM sqlite_master WHERE type IN ("table","index") AND tbl_name = "configs" AND sql IS NOT NULL order by type = "table" desc 1 <nil>
[db ] TRACE 2025/08/04 19:54:50 SELECT * FROM `configs` LIMIT 1 -1 <nil>
[main ] INFO 2025/08/04 19:54:50 UI listening at :7070

```
De lvcc.yaml die ik wel kan vinden , lijkt een overblijfsel van mijn CLI pogingen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
root@evcc:~# cat /root/evcc.yaml
# open evcc at http://evcc.local:7070
network:
  schema: http
  host: evcc.local # .local suffix announces the hostname on MDNS
  port: 7070

log: debug
levels:
  cache: error

# unique installation id
plant: *remove*

interval: 30s # control cycle interval

meters:
- type: template
  template: homewizard 
  usage: grid  
  host: p1meter.home.lan  
  name: grid1

site:
  title: My home
  meters:
    grid: grid1root@evcc:~#

Hoe krijg ik nu config die ik zie in de gui in de juist config file ?
Bvb ik zie geen Alfen in deze file , terwijl ik hem wel duidelijk zie en gebruik in UI

ik heb bij thuiskomst van de wagen , al effe kunnen testen , maar tot mij verbazing ging de wagen laden aan 3.6 kw , terwijl ik dacht dat volgens de gui ik enkel op 'solar' stond. volgens de wagen was het 1 fase , welke dus 1.4 kw zou moeten zijn.

edit: Ik vermoed dat dit kwam door de Desync en timeout issues en dat de lader gewoon maar iets deed met max 3.6 kw op 1 fase( safe load current) en dat EVCC na de timeout niet echt met de paal aan het communiceren was.
edit: zie volgende post : timeout just zetten lost dit op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPa2VsQRRRyHvCej_A4DAU22_1U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/viDJ0q9O6YXJfncG1CDO6Yjf.png?f=fotoalbum_large

ik heb proberen via de UI , max 4000 uit de grid te trekken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DT1ASuH5KUuesoEvdbwheKNw57U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/X7OOxryqcsoLkfVcbxi0OnyQ.png?f=user_large

p1 meter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6XRYFS1F-I24j92rj68oVgzx9dM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9GegQqteLE48aiiTR5s4rk1j.png?f=user_large

paal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtyzFIW0KyqmymiopqgHTwrUegI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f1ABhw0ymc1KN8zSmqfwUAXC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blahenazo
  • Laatst online: 12:31
blahenazo schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 20:18:
Hallo,

Lange post en noob alert warning
Ik ben sinds gisterenavond ( nacht ) ook begonnen met EVCC , de huidige laad oplossing laat ferm te wensen over. En we laden vrijwel nooit thuis omdat het zo omslachtig is ( laadpas van de baas)
Voor de mensen die er iets aanhebben.

- het probleem met de config heb ik nog niet verder bekeken.
- de timeout ( net zoals gedocumenteerd) moet echt wel aangepast worden , het desync probleem van de laadpaal is opgelost. En de paal staat in de log nu duidelijk als 'modbus' slave tcp/ip
- auto integratie nog niet naar gekeken.

Anyway , vandaag wel kunnen laden met EVCC. Op een vrij bewolkte dag ( zie grid power van de sma)
ik heb in de morgen 'solar' en de namiddag solar + min ( 1.3 kw) getest omdat er wel erg veel wolken passeerden.
En ik wou vermijden dat we te veel start/stop gingen laden.

lang verhaal kort , dus het lijkt me dat ik een EVCC licentie zal aankopen en gewoon de boel herinstalleren
en zien waar ik dan uitkomt met mijn config.

Mijn enige echte vraag blijft , -naar deze thread-
zou ik EVCC in HA draaien of toch maar apart in een proxmox LVC.
Ik heb HA nabu casa , dus misschien is het draaien binnen HA dan toch iets makkelijker om het te beheren. ( ook via remote , zodat ik een hogere WAF kan behalen).
Al die HA , smart stekkers, sturing en speeltjes wil ze zich niets van aantrekken , maar oooh wee als er iets niet werkt , dan moet ik het wel snel en remote kunnen aanpassen/bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Bfqp9Qvcid0pGngCJuhZYTeuEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3RUheabStpfg9bbau70d5ko4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDwet6vscJmS5s3Aycoi_6yTTYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uxPjO7e7yzxKiw3mNyA3pV5k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

blahenazo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 17:26:
[...]

Voor de mensen die er iets aanhebben.

- het probleem met de config heb ik nog niet verder bekeken.
- de timeout ( net zoals gedocumenteerd) moet echt wel aangepast worden , het desync probleem van de laadpaal is opgelost. En de paal staat in de log nu duidelijk als 'modbus' slave tcp/ip
- auto integratie nog niet naar gekeken.

Anyway , vandaag wel kunnen laden met EVCC. Op een vrij bewolkte dag ( zie grid power van de sma)
ik heb in de morgen 'solar' en de namiddag solar + min ( 1.3 kw) getest omdat er wel erg veel wolken passeerden.
En ik wou vermijden dat we te veel start/stop gingen laden.

lang verhaal kort , dus het lijkt me dat ik een EVCC licentie zal aankopen en gewoon de boel herinstalleren
en zien waar ik dan uitkomt met mijn config.

Mijn enige echte vraag blijft , -naar deze thread-
zou ik EVCC in HA draaien of toch maar apart in een proxmox LVC.
Ik heb HA nabu casa , dus misschien is het draaien binnen HA dan toch iets makkelijker om het te beheren. ( ook via remote , zodat ik een hogere WAF kan behalen).
Al die HA , smart stekkers, sturing en speeltjes wil ze zich niets van aantrekken , maar oooh wee als er iets niet werkt , dan moet ik het wel snel en remote kunnen aanpassen/bekijken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed dat je hebt doorgezet en dat het gelukt is om het aan de praat te krijgen. :)

Wat je vraagt betreft over het configureren in de GUI en dat je niets ziet verschijnen in de evcc.yaml het volgende:
De 'oude' manier van configureren is via de evcc.yaml, die moest je eerst zelf aanmaken voordat je evcc kon laden. In de documentatie is een voorbeeld file te vinden.
Langzamerhand is het mogelijk om via de GUI ook de configuratie aan te maken via de experimentele functies. Deze configuratie wordt niet opgeslagen in de file evcc.yaml, maar op een andere locatie. Het is wel mogelijk om je evcc.yaml om te zetten naar het nieuwe format, maar andersom niet. En beide kunnen naast elkaar bestaan, maar niet dezelfde devices bevatten (dan krijg je ze dubbel).
In de laatste blog is hierover meer geschreven.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bravo schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:20:
[...]

In de laatste blog is hierover meer geschreven.
De blog met ook even gelezen, leuk stukje informatie. Wat op zich niet nieuw is als je de changelogs volgt, maar een goede samenvatting.

Leuk dat er ook een verwijzing is naar de discussion geopend door @HyperBart .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-09 02:49
Hi mensen,

Ik ben net nieuw met evcc, heb mijn sigenergy thuisbatterij gekoppeld (24kwh met daarachter 30 zonnepanelen), homewizard p1 meter, alfen laadpaal, dynamische tarieven en Solar verwachting.
Wat ik wil is het volgende:
Ik wil ten allen tijde voorkomen dat hij de thuisaccu gebruikt om de auto te laden, in dat geval trekt hij binnen no time de thuis accu leeg en het levert alleen maar extra omzettingverliezen en slijtage van de thuisaccu op. Tegelijk wil ik niet alleen afhankelijk zijn van Solar. Als de netstroom goedkoop is mag hij best stroom uit het net trekken, sterker nog een groot deel van het jaar zal hij wel moeten omdat er niet voldoende zonnestroom is voor eigen gebruik + thuis accu vullen en daarnaast nog de auto.

Voorbeeld: Ik heb hem net aan de lader gedaan. Als ik hem op snel laden zet en daarbij een max prijs van bv 13,5 cent per kwh, gaat hij direct laden vanuit de thuis accu. Dat wil ik dus niet. Wat ik zou willen is dat hij wacht en morgen eerst de thuisaccu gaat laden met de zonnestroom (dc-dc dus geen omzettingverliezen) daarna mag hij starten met laden van de auto zodra de prijs onder de 13,5 cent komt, dat mag dus uit het net en daarbij mag hij ook de zonnestroom gebruiken.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

jelzie01 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 23:15:
Hi mensen,

Ik ben net nieuw met evcc, heb mijn sigenergy thuisbatterij gekoppeld (24kwh met daarachter 30 zonnepanelen), homewizard p1 meter, alfen laadpaal, dynamische tarieven en Solar verwachting.
Wat ik wil is het volgende:
Ik wil ten allen tijde voorkomen dat hij de thuisaccu gebruikt om de auto te laden, in dat geval trekt hij binnen no time de thuis accu leeg en het levert alleen maar extra omzettingverliezen en slijtage van de thuisaccu op. Tegelijk wil ik niet alleen afhankelijk zijn van Solar. Als de netstroom goedkoop is mag hij best stroom uit het net trekken, sterker nog een groot deel van het jaar zal hij wel moeten omdat er niet voldoende zonnestroom is voor eigen gebruik + thuis accu vullen en daarnaast nog de auto.

Voorbeeld: Ik heb hem net aan de lader gedaan. Als ik hem op snel laden zet en daarbij een max prijs van bv 13,5 cent per kwh, gaat hij direct laden vanuit de thuis accu. Dat wil ik dus niet. Wat ik zou willen is dat hij wacht en morgen eerst de thuisaccu gaat laden met de zonnestroom (dc-dc dus geen omzettingverliezen) daarna mag hij starten met laden van de auto zodra de prijs onder de 13,5 cent komt, dat mag dus uit het net en daarbij mag hij ook de zonnestroom gebruiken.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Bij de batterij instellingen kun je aangeven tot welk percentage de batterij gebruikt mag worden als ondersteuning voor het laden.
Ook heb je de functie battery boost om tijdelijk toch vanuit de batterij te laden.
Heb je alles goed ingesteld zoals je zou willen? Kijk eens naar docs.evcc.io/en/docs/features/battery

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelzie01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-09 02:49
Bravo schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 12:13:
[...]

Bij de batterij instellingen kun je aangeven tot welk percentage de batterij gebruikt mag worden als ondersteuning voor het laden.
Ook heb je de functie battery boost om tijdelijk toch vanuit de batterij te laden.
Heb je alles goed ingesteld zoals je zou willen? Kijk eens naar docs.evcc.io/en/docs/features/battery
Dank! Ik denk het wel, maar zie het plaatje hieronder.

Ik vind de tekst soms nogal misleidend, of ik vat de achterliggende gedachte niet. Soms lastig te begrijpen of ze het nu over de de thuisaccu of over de auto accu hebben.
Ik heb het als volgt ingesteld Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UBHfCUmUNc2XAKPgOtvpVa6XRdI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5YAePttEQCvepZNZ6zNjeO4S.png?f=fotoalbum_large

Volgens mij zegt hij nu, hij gaat eerst de thuisbatterij 100% laden. Daarna mag de auto laden.
Echter vandaag begon hij toch weer uit de accu te laden en liet het grid ongemoeid (mogelijk heeft dat te maken met een ander probleem wat enkele uren na herstart optreed, dan kan hij de tarieven niet meer ophalen, na een herstart werkt het dan wel weer)

maar dat zinnetje 'Laden vanuit de thuisbatterij eens de batterij' en dan heb je 2 mogelijkheden, wanneer op 100% en enkel bij voldoende overschot. wat betekenen deze 2 mogelijkheden?
ik zou zeggen de auto alleen laden vanuit de thuisaccu als de thuisaccu volledig geladen is (waarom zou je dat willen) en die andere snap ik niet, voldoende overschot vanuit de zon?

oh trouwens, ik begrijp dat hij nu niet mijn thuisbatterij kan aansturen, nog niet tenminste. Heb een Sygenergy, en daar is nog geen active battery control voor beschikbaar, hopelijk komt dat want dan kan hij de batterij gewoon locken.

[ Voor 6% gewijzigd door jelzie01 op 09-08-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Laatst online: 05-09 22:23

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Kun je trouwens ook wat betreft de koppeling met de slimme meter en de schakelaar voor het laden koppelen met MQTT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

jelzie01 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:03:
[...]

Ik vind de tekst soms nogal misleidend, of ik vat de achterliggende gedachte niet. Soms lastig te begrijpen of ze het nu over de de thuisaccu of over de auto accu hebben.
Ik heb het als volgt ingesteld [Afbeelding]

Volgens mij zegt hij nu, hij gaat eerst de thuisbatterij 100% laden. Daarna mag de auto laden.
Echter vandaag begon hij toch weer uit de accu te laden en liet het grid ongemoeid (mogelijk heeft dat te maken met een ander probleem wat enkele uren na herstart optreed, dan kan hij de tarieven niet meer ophalen, na een herstart werkt het dan wel weer)

maar dat zinnetje 'Laden vanuit de thuisbatterij eens de batterij' en dan heb je 2 mogelijkheden, wanneer op 100% en enkel bij voldoende overschot. wat betekenen deze 2 mogelijkheden?
ik zou zeggen de auto alleen laden vanuit de thuisaccu als de thuisaccu volledig geladen is (waarom zou je dat willen) en die andere snap ik niet, voldoende overschot vanuit de zon?

oh trouwens, ik begrijp dat hij nu niet mijn thuisbatterij kan aansturen, nog niet tenminste. Heb een Sygenergy, en daar is nog geen active battery control voor beschikbaar, hopelijk komt dat want dan kan hij de batterij gewoon locken.
Oeh, die nederlandse vertaling is niet helemaal duidelijk idd. Mogelijk wel voor de vlaamse vrienden. Wat de regel inhoudt is dat de auto gaat laden totdat er een (minimum) percentage van 100% van de batterij wordt bereikt. Dus eigenlijk nooit.

De Sigenergy is het probleem met het opladen vanuit de batterij als deze alleen maar uitgelezen kan worden door EVCC en niet kan worden bestuurd. EVCC kan dan alleen bijsturen dat de auto pas wordt geladen als er een overschot is wat niet door de batterij wordt opgenomen.
Op de achtegrond zal de Sigenergy zijn eigen strategie gebruiken, dus als de batterij een dreigende afname van het net ziet gaat hij dit blijkbaar compenseren. Dat moet je dus in de Sigenergy instellen wijzigen, EVCC heeft hier geen invloed op.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

niki_lauda schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:25:
Kun je trouwens ook wat betreft de koppeling met de slimme meter en de schakelaar voor het laden koppelen met MQTT?
Meters kun je instellen via MQTT, zolang er maar een bron is die het op MQTT publiceert.
Voor een mqtt meter, zie https://docs.evcc.io/en/docs/devices/meters#custom
voor een schakelaar heb ik nog niets gezien via MQTT, wel via Home Assistant.

[ Voor 5% gewijzigd door Bravo op 10-08-2025 08:29 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bravo schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:27:
[...]

voor een schakelaar heb ik nog niets gezien via MQTT, wel via Home Assistant.
Dat kan wel toch? Geen ervaring mee, maar je zou een type: custom charger kunnen opzetten en dan met bijvoorbeeld,
YAML:
1
2
3
4
enable:
  topic: /etc
  payload: $etc

deze laten activeren via mqtt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

JanHenk schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:41:
[...]

Dat kan wel toch? Geen ervaring mee, maar je zou een type: custom charger kunnen opzetten en dan met bijvoorbeeld,
YAML:
1
2
3
4
enable:
  topic: /etc
  payload: $etc

deze laten activeren via mqtt?
Ja, dat kan inderdaad. Dacht het al eerder gezien te hebben, maar kon het op de support pagina niet terugvinden.
Combinatie van Custom Chargers en MQTT moet idd prima werken.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Bravo schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 08:20:
[...]

Oeh, die nederlandse vertaling is niet helemaal duidelijk idd. Mogelijk wel voor de vlaamse vrienden. Wat de regel inhoudt is dat de auto gaat laden totdat er een (minimum) percentage van 100% van de batterij wordt bereikt. Dus eigenlijk nooit.
Daarvoor vond ik ze nog onduidelijker. De huidige vertaling was een poging van mij en ja ik ben Vlaming :P .
Via weblate kan je een andere vertaling inschieten. Dan pas valt op dat we vaak denken "ik kan wel Nederlands" maar dat zo van die handleiding/labels schrijven toch ook een kunst is.

edit: De vertaling is door strings die samengevoegd is wat verkeerd gelopen. Ik heb het nu opnieuw aangepast.

In alle geval: die setting geeft aan welke batterij prio moet hebben. Dus voor @jelzie01 : dat is de setting die bepaalt hoe vol je thuisbatterij eerst geladen moet zijn/worden waarna pas bij het bereiken van dat percentage van je batterij er voorrang mag gegeven worden aan andere ladende apparaten in je huis die evcc onder zijn controle heeft.
jelzie01 schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:03:
[...]

Ik heb het als volgt ingesteld [Afbeelding]
Bwoah :+ Als je het venstertje van een thuisbatterij openklikt is het toch een tikkeltje logisch dat het over de thuisbatterij in eerste instantie handelt.
Ligt er aan, als jij met fast laadt dan is dat zoveel als "fuck it, duw zo snel mogelijk de auto vol".
Als je batterij dan NOM probeert te houden is het normaal dat die ontlaadt en sowieso dat evcc uit het grid gaat trekken.
Je hebt 2 percentages.
Een percentage is "evcc, je moet de thuisbatterij voorrang geven en je moet zorgen tot deze tot X is opgeladen"
Het andere percentage is: "evcc, als de thuisbatterij boven percentage Y zit dan mag je andere apparaten opladen en hiervoor mag je, eens de thuisbatterij boven dat percentage zat, de thuisbatterij voor aanspreken of laten assisteren".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWgoi3H8WG17fBEJ21Kb7dhPLm4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8oIak95qx0n9W4PldaAD5cRK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 10-08-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:56
Werkt dit systeem ook als je gewoon via een stekker laad met een Voldt stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 04-09 13:32
Vraagje om gedrag met EVCC & thuisbatterij EVCC.

Wat gebeurd er in de winter als ik via dynamisch tarief zou laden.
Stel:
Tussen 01:00 - 4:00 is het laagste dynamische tarief van de dag.
Evcc start dan met laden tegen 4kW mijn EV.
Mijn sluipverbruik thuis is 500W & de thuisbatterij heeft nog 50% capiciteit of minder of meer.

Kan ik EVCC zo instellen dat hij de 4kW van het net haalt voor het opladen van de auto.
En de 500W van het huisverbruik dekt met de thuisbatterij.

Waarom ik dit zou doen is voor het capaciteitstarief (België hier).
Dan heb ik liever dat mijn auto mijn gewenste max capaciteitstarief laadt en de rest van batterij neemt, zodat ik 's morgens ook op batterij kan werken.

Ik zou gaan voor SMA Tripower omvormer en deze heeft actieve batterijcontrole.
Maar vind niets in de documentatie of dit mogelijk is dat hij het ontladen van de batterij dichtknijpt en laden EV van het net afhaalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gyrolion
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:23
Wat een mooi programma is dit, ik heb gedoneerd!

Na een week testen, proeven en doen staat het zo goed als te draaien hoe ik het wil.

Huidige configuratie:

Alles via een Raspberry Pi 4b 4gb

1x P1 meter Homewizard
2x kwh meters homewizard voor mijn zonnepanelen. (2 omvormers op 2 fases)
1x Tesla Wall Connector 3 (Deze is puur omdat er een charger in de config moet alles gaat via Tessie, anders had ik hem eruit gelaten, geeft namelijk wat foutmeldingen)
1x Tessie (stuurt het laden aan van mijn Tesla Model 3)
3x Homewizard Plug-In Batterij (Thanks @JanHenk)

Ook zit er in de code verweven,
- Solcast voorspelling voor mijn zonnenpanelen.
- Co2 via electricity maps (helaas geen forecas dus als iemand nog een voorspelling heeft op een gratis API zou leuk zijn)
- Over een paar dagen het tibber tarief
- Load balancing via de p1 meter, deze meet de fases uit en gaat deze over de 25A heen dan schroeft hij het laden automatisch terug van de auto.

Nu gaat het tot nu toe erg goed met de aansturing van dit alles, wel stonden gisteren de homewizard batterijen in storing dat ze de p1 meter niet meer zagen, na een paar uur waren ze wel weer terug.... dus dit is nog wel iets om in de gaten te houden, misschien zijn 3 batterijen te veel en moet ik naar 2 stuks gaan wat ook prima is.

Nu vraag ik me ook af of er een optie komt (of er misschien al is) om de Homewizard batterijen te kunnen dumpen op het net, bijvoorbeeld als de prijs veel hoger is dan de inkooop prijs welke er dan overdags weer geldt.
Nu zijn er bijvoorbeeld wisselingen in prijs:
12:00 - 15:00 0,19 euro
19:00 - 21:00 0,39 euro
12:00 - 15:00 0,20 euro

Het zou leuk zijn om daar mee te kunnen spelen, en ook nog goed voor het milieu om het net een beetje te kunnen ontlasten op deze avondse piek momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
scifoflux schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 12:44:
Vraagje om gedrag met EVCC & thuisbatterij EVCC.

Wat gebeurd er in de winter als ik via dynamisch tarief zou laden.
Stel:
Tussen 01:00 - 4:00 is het laagste dynamische tarief van de dag.
Evcc start dan met laden tegen 4kW mijn EV.
Mijn sluipverbruik thuis is 500W & de thuisbatterij heeft nog 50% capiciteit of minder of meer.

Kan ik EVCC zo instellen dat hij de 4kW van het net haalt voor het opladen van de auto.
En de 500W van het huisverbruik dekt met de thuisbatterij.

Waarom ik dit zou doen is voor het capaciteitstarief (België hier).
Dan heb ik liever dat mijn auto mijn gewenste max capaciteitstarief laadt en de rest van batterij neemt, zodat ik 's morgens ook op batterij kan werken.

Ik zou gaan voor SMA Tripower omvormer en deze heeft actieve batterijcontrole.
Maar vind niets in de documentatie of dit mogelijk is dat hij het ontladen van de batterij dichtknijpt en laden EV van het net afhaalt.
2 berichtjes boven die van jou staat het plaatje van de battery integratie in EVCC. Die kan idd ervoor zorgen dat je batterij met rust gelaten wordt als er 'snel' geladen wordt wat het geval is als je met laagste tarief aan de gang gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
Sander schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:51:
[...]

2 berichtjes boven die van jou staat het plaatje van de battery integratie in EVCC. Die kan idd ervoor zorgen dat je batterij met rust gelaten wordt als er 'snel' geladen wordt wat het geval is als je met laagste tarief aan de gang gaat.
Dag Sander,

Beantwoord niet helemaal mijn vraag.
Het is niet de bedoeling dat ik de batterij niet meer ontlaad tijdens goedkope uren als mijn auto oplaadt.

Want dan moet ik mijn auto laden wat minderen anders ben ik boven mijn 4kW dat ik van het net afneem en betaal ik meer capaciteitstarief in Vlaanderen.

Bedoeling is dat EVCC tegen batterij zegt ok, ontlaad voor het huishoudelijk gebruik & EV opladen aan het net.
Dacht te lezen dat hij de batterij dan volledig stopt waardoor alles van het net komt.
Ik wil de twee, klein deeltje batterij voor mijn huishoudelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Neen dat gaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scifoflux
Maar kan wel de batterij ontladen stoppen dan?
Dus laden tussen 1:00 - 4:00 omdat goedkoopste uur is.
En stopt de batterij ontlading en neem ik alles 100% van het net af.

Of gaat by default de batterij ontladen of opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ja, met dat vinkje "prevent discharging" wat er ergens staat.
Dan zegt hij eigenlijk gewoon tegen de batterij "jij mag je regeling even stoppen".

evcc doet niets actief met de batterij.
Hij kan het gewoon binair aan of uitzetten maar evcc zit eigenlijk altijd net NA de regeling van batterijen.
(voorlopig, vandaag de dag, is wel beweging in)

[ Voor 7% gewijzigd door HyperBart op 13-08-2025 17:26 ]

• Sander
  • Niet online
HyperBart schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 17:26:
Ja, met dat vinkje "prevent discharging" wat er ergens staat.
Dan zegt hij eigenlijk gewoon tegen de batterij "jij mag je regeling even stoppen".

evcc doet niets actief met de batterij.
Hij kan het gewoon binair aan of uitzetten maar evcc zit eigenlijk altijd net NA de regeling van batterijen.
(voorlopig, vandaag de dag, is wel beweging in)
Ja maar EVCC houdt ondertussen wel rekening met de batterij discharge/charge in zijn eigen laadbeweging en ik ben misschien niet helemaal scherp op deze exacte use case maar:
- Snel laden wordt geactiveerd op prijs (en gelimiteerd op 4kW grid feed-in)
- EVCC kent de batterij en battery-support staat uit dus houdt rekening met de batterij bij het bepalen van die 4kW (een interne offset)
- Batterij blijft doen wat ie doet, EVCC pakt 4kW en totaalverbruik = 4?

Of redeneer ik nu verkeerd?

• Bravo

Bravo

Second Best

Er is de optie om (via een automatisering) je netaansluiting te beperken, waardoor loadbalancing eerder ingrijpt. Ik weet niet of hij dan met opties zoals battery boost je auto dan gaat laden vanuit je batterij en of je een minimum kunt instellen.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Gyrolion schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 14:20:
Wat een mooi programma is dit, ik heb gedoneerd!

Na een week testen, proeven en doen staat het zo goed als te draaien hoe ik het wil.

Huidige configuratie:

Alles via een Raspberry Pi 4b 4gb

1x P1 meter Homewizard
2x kwh meters homewizard voor mijn zonnepanelen. (2 omvormers op 2 fases)
1x Tesla Wall Connector 3 (Deze is puur omdat er een charger in de config moet alles gaat via Tessie, anders had ik hem eruit gelaten, geeft namelijk wat foutmeldingen)
1x Tessie (stuurt het laden aan van mijn Tesla Model 3)
3x Homewizard Plug-In Batterij (Thanks @JanHenk)

Ook zit er in de code verweven,
- Solcast voorspelling voor mijn zonnenpanelen.
- Co2 via electricity maps (helaas geen forecas dus als iemand nog een voorspelling heeft op een gratis API zou leuk zijn)
- Over een paar dagen het tibber tarief
- Load balancing via de p1 meter, deze meet de fases uit en gaat deze over de 25A heen dan schroeft hij het laden automatisch terug van de auto.

Nu gaat het tot nu toe erg goed met de aansturing van dit alles, wel stonden gisteren de homewizard batterijen in storing dat ze de p1 meter niet meer zagen, na een paar uur waren ze wel weer terug.... dus dit is nog wel iets om in de gaten te houden, misschien zijn 3 batterijen te veel en moet ik naar 2 stuks gaan wat ook prima is.

Nu vraag ik me ook af of er een optie komt (of er misschien al is) om de Homewizard batterijen te kunnen dumpen op het net, bijvoorbeeld als de prijs veel hoger is dan de inkooop prijs welke er dan overdags weer geldt.
Nu zijn er bijvoorbeeld wisselingen in prijs:
12:00 - 15:00 0,19 euro
19:00 - 21:00 0,39 euro
12:00 - 15:00 0,20 euro

Het zou leuk zijn om daar mee te kunnen spelen, en ook nog goed voor het milieu om het net een beetje te kunnen ontlasten op deze avondse piek momenten.
In de api van ned.nl zit een forecast voor gCO2/kwh voor Nederland. Ondanks een poging met AI is het mij nog niet gelukt om deze in homeassistant te krijgen voor verdere bewerking.
Mocht jij/iemand handiger zijn dan ik, dan hou ik mij aanbevolen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_PFqJzADO2R46HtHudg1RROw48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2FKPnbdb74xm7bhIZVZ0NSs7.png?f=fotoalbum_large

Mijn probeersel:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
sensor:
  - platform: rest
    name: NED current CO2 per kWh
    resource: https://api.ned.nl/v1/utilizations?point=0&type=27&granularity=4&granularitytimezone=1&classification=2&activity=1
    method: GET
    headers:
      X-AUTH-TOKEN: !secret ned_api_key
    value_template: >
      {% set emissionfactor = value_json['hydra:member'][0].emissionfactor %}
      {% if emissionfactor is not none %}
        {{ (emissionfactor * 1000) | round(0) }}
      {% else %}
        unknown
      {% endif %}
    unit_of_measurement: "gCO2/kWh"
    json_attributes:
      - hydra:member
    scan_interval: 900  # elke 15 minuten updaten

[ Voor 16% gewijzigd door Bravo op 14-08-2025 09:24 . Reden: code toegevoegd ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Vandaag EVCC via een losse container op Proxmox gezet.
(Proxmox cummunity scripts)

Alles ging meteen soepel. Heb dus de nieuwste versie met experimental UI config.

Heb de uitdaging aangenomen en alles via de UI geconfigureerd.

Binnen 25 minuten, vanaf een iPad en telefoon alles up and running:
Peblar paal
Modbus proxy voor de SolarEdge
SolarEdge inline meter via modbusproxy als hoofd netmeter
SolarEdge omvormer via modbus proxy
Kia via de Kia integratie.

Heb nu de app op mijn telefoon (en omdat die al op vpn zit, kan ik die bedienen vanaf anywhere) en de juiste metingen worden weergegeven.

Heb ondertussen ook HomeAssistant SolarEdge modbus multi geconfigureerd om naar de Modbusproxy te kijken, werkt meteen ook.

Als laatste moet ik nog even bekijken of ik de Peblar qua Loadbalancing moet uitzetten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYFCFCTHabSOameSX9q-NiCKxE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0LH5oGucazVG4hK4J8DWGQE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 14-08-2025 22:13 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Edit, in de interface kun je de circuits nog niet aanmaken.

Ik zal dus even de yaml moeten editen.
Werkt de circuit goed als loadbalancer?

https://docs.evcc.io/en/docs/features/loadmanagement

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 22:54:
Edit, in de interface kun je de circuits nog niet aanmaken.

Ik zal dus even de yaml moeten editen.
Werkt de circuit goed als loadbalancer?

https://docs.evcc.io/en/docs/features/loadmanagement
Je kan een circuit definiëren middels een stukje yaml-configuratie binnen de GUI. Vervolgens moet je hem nog wel koppelen, bij het loadpoint.

Er staat al een template YAML in, je hoeft eigenlijk alleen maar wat comments (#) weg te halen en de juiste meter te koppelen. Bij die laatste is het even zoeken. Want als je de meter via de GUI hebt aangemaakt, heeft ie bijvoorbeeld db:1 als naam en die moet je dan ingeven als meter bij het circuit. Je krijgt die naam (bij mijn weten) enkel te zien bij mouse-over op de betreffende meter.

Laatst ook een hele configuratie via de GUI gedaan en werkt eigenlijk prima ! Op deze laatste stukjes na. Dus ze zijn er bijna :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-09 23:26
Ik heb een beginnersvraag: heeft het zin om EVCC te proberen als een van de componenten niet echt ondersteund wordt? In mijn geval een Newmotion laadpaal. De andere componenten zijn volgens mij en dit forum wel compatible (Marstek, Enphase en Tesla).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

heraut schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:31:
Ik heb een beginnersvraag: heeft het zin om EVCC te proberen als een van de componenten niet echt ondersteund wordt? In mijn geval een Newmotion laadpaal. De andere componenten zijn volgens mij en dit forum wel compatible (Marstek, Enphase en Tesla).
Je geeft alleen merknamen, maar ik gok een Marstek Batterij, Enphase PV-omvormers en een Tesla auto? (er is ook een enphase batterij, tesla powerwall, marstek PV-omvomer)

Proberen kan altijd, het is maar net wat je wilt bereiken.
De Marstek kun je door EVCC laten aansturen op basis van de informatie van de gridmeter (die heb je hopelijk ook?), zodat je overschot/tekort wordt aangevuld door de batterij.

Ik kan niet helemaal inschatten wat het ontbreken van de Newmotion Charger als probleem gaat geven, normaalgesproken bepaalt de lader het gedrag (inschakelen, amperage, etc). Maar bij Tesla kun je ook de auto het gedrag sturen? Dus als ik moet gokken moet dit gaan werken (zie ook een post van iemand met een TWC3 onlangs), zolang de Newmotion laadpaal maar altijd 'aan' staat en je een lader (desnoods een socket) kunt aansturen. Geeft Tesla ook het vermogen weer? Die heeft EVCC wel nodig voor 'slim' laden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heraut
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-09 23:26
Bravo schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 09:05:
[...]

Je geeft alleen merknamen, maar ik gok een Marstek Batterij, Enphase PV-omvormers en een Tesla auto? (er is ook een enphase batterij, tesla powerwall, marstek PV-omvomer)

Proberen kan altijd, het is maar net wat je wilt bereiken.
De Marstek kun je door EVCC laten aansturen op basis van de informatie van de gridmeter (die heb je hopelijk ook?), zodat je overschot/tekort wordt aangevuld door de batterij.

Ik kan niet helemaal inschatten wat het ontbreken van de Newmotion Charger als probleem gaat geven, normaalgesproken bepaald de lader het gedrag (inschakelen, amperage, etc). Maar bij Tesla kun je ook de auto het gedrag sturen? Dus als ik moet gokken moet dit gaan werken (zie ook een post van iemand met een TWC3 onlangs), zolang de Newmotion laadpaal maar altijd 'aan' staat en je een lader (desnoods een socket) kunt aansturen. Geeft Tesla ook het vermogen weer? Die heeft EVCC wel nodig voor 'slim' laden.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. En inderdaad ik was onvolledig.

Het betreft een Marstek Venus v2 batterij (2x), een Enphase metered PV oplossing met micro omvormers en een Tesla model 3 auto. Verder heb ik een P1 meter van Homewizard.

Het klopt dat de tesla het laadvermogen van bepalen.

Ik ga het uitproberen en zal mijn ervaring hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 23:12:
[...]

Je kan een circuit definiëren middels een stukje yaml-configuratie binnen de GUI. Vervolgens moet je hem nog wel koppelen, bij het loadpoint.

Er staat al een template YAML in, je hoeft eigenlijk alleen maar wat comments (#) weg te halen en de juiste meter te koppelen. Bij die laatste is het even zoeken. Want als je de meter via de GUI hebt aangemaakt, heeft ie bijvoorbeeld db:1 als naam en die moet je dan ingeven als meter bij het circuit. Je krijgt die naam (bij mijn weten) enkel te zien bij mouse-over op de betreffende meter.

Laatst ook een hele configuratie via de GUI gedaan en werkt eigenlijk prima ! Op deze laatste stukjes na. Dus ze zijn er bijna :)
Ben wel benieuwd welke knop jij ziet waar de circuit en template bewerkt kan worden vanuit UI.

Ik zie het even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Get!em schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:01:
[...]

Ben wel benieuwd welke knop jij ziet waar de circuit en template bewerkt kan worden vanuit UI.

Ik zie het even niet.
Onderaan staat het, bij mij in het NL, “Belastingbeheer” (Na EEBus en voor Modbus Proxy integraties) met de settingsknop rechtsboven in dat vak. Dan krijg ik al een complete template te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JanHenk schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Onderaan staat het, bij mij in het NL, “Belastingbeheer” (Na EEBus en voor Modbus Proxy integraties) met de settingsknop rechtsboven in dat vak. Dan krijg ik al een complete template te zien.
8)7

Zooo, belasting beheer….. wat een vertaling. Ik zit daarbij te denken aan zaken die bij jouw werk horen…..

Maar netbelasting/netbalans, tsja, het hoeft niet iets met geld te zijn…..

<+:)

Edit:
Ingesteld nu,

Nu alleen nog circuit koppelen aan loadpoint, maar daar lijkt geen mogelijkheid voor te zijn in de interface. En aangezien ik de Loadpoint heb geconfigureerd in de interface, is het editen van de Yaml op dat stuk zinloos.

[ Voor 19% gewijzigd door Get!em op 15-08-2025 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Get!em schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 10:31:
[...]

8)7

Zooo, belasting beheer….. wat een vertaling. Ik zit daarbij te denken aan zaken die bij jouw werk horen…..

Maar netbelasting/netbalans, tsja, het hoeft niet iets met geld te zijn…..

<+:)

Edit:
Ingesteld nu,

Nu alleen nog circuit koppelen aan loadpoint, maar daar lijkt geen mogelijkheid voor te zijn in de interface. En aangezien ik de Loadpoint heb geconfigureerd in de interface, is het editen van de Yaml op dat stuk zinloos.
De naam van het loadpoint kun je door te hoveren boven de instellingenknop lezen (in mijn geval db:7 )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18ToLXBJamhRKSzfu4x5qjRa9Mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/plMfXzTs3lteNInOuS56neKq.png?f=fotoalbum_large

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bravo schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:05:
[...]

De naam van het loadpoint kun je door te hoveren boven de instellingenknop lezen (in mijn geval db:7 )
[Afbeelding]
Ja, die heb ik al. Maar je koppelt een main circuit aan de loadpoint in de loadpoint sectie en voor zover ik documentatie lees koppel je de loadpoint niet in de circuit sectie.

Ik moet dus de circuit name in de loadpoint zetten en dat kan niet via interface vziw.

Gezien het niet genest is hier, gok ik dat nu default een loadpoint sowieso onder de main circuit valt.

Ik bedoel dus documentatie deze:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
circuits:
  - name: main # if there is only one circuit defined the name needs to be 'main'
    title: 'main circuit' # name for the UI (not implemented in UI yet)
    maxCurrent: 63 # 63A (optional)
    maxPower: 30000 # 30kW (optional)
    meter: grid # optional

loadpoints:
  - title: Garage
    [b]circuit: main[/b]

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 15-08-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Get!em schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:11:
[...]

Ja, die heb ik al. Maar je koppelt een main circuit aan de loadpoint in de loadpoint sectie en voor zover ik documentatie lees koppel je de loadpoint niet in de circuit sectie.

Ik moet dus de circuit name in de loadpoint zetten en dat kan niet via interface vziw.

Gezien het niet genest is hier, gok ik dat nu default een loadpoint sowieso onder de main circuit valt.
Als je circuits hebt aangemaakt, kun je onder het loadpoint aangeven onder welk circuit deze hoort.

Mijn circuits:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
circuits:
    - name: Huisaansluiting # eindeutiger Name, wird als Referenz fuer andere Cicuits verwendet
      title: Hoofdzekering # Anzeige in der UI (spaeter)
      maxCurrent: 25 # 63A (Optional)
      maxPower: 5750 # 30000 W (Optional)
    - name: wasmachinegroep
      title: wasmachinegroep
      maxCurrent: 16
      maxPower: 3680
      meter: WM_EV
      parent: Huisaansluiting

Selectie bij loadpoint onder UI instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ouj1yMQhf2zd8aZp8Ih1dKjhRsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/atloruINIKZ5pCN8hzeZZcFv.png?f=fotoalbum_large

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Bravo schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 11:15:
[...]

Als je circuits hebt aangemaakt, kun je onder het loadpoint aangeven onder welk circuit deze hoort.

Mijn circuits:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
circuits:
    - name: Huisaansluiting # eindeutiger Name, wird als Referenz fuer andere Cicuits verwendet
      title: Hoofdzekering # Anzeige in der UI (spaeter)
      maxCurrent: 25 # 63A (Optional)
      maxPower: 5750 # 30000 W (Optional)
    - name: wasmachinegroep
      title: wasmachinegroep
      maxCurrent: 16
      maxPower: 3680
      meter: WM_EV
      parent: Huisaansluiting

Selectie bij loadpoint onder UI instellingen:
[Afbeelding]
Check, die komt in de UI pas naar voren als je meerdere (child) circuits hebt. Heb even een bogus child gemaakt, en dan heb ik inderdaad de keuze.
Dat betekent dus ook, dat als je alleen een Main hebt, je niks kunt instellen en hij default naar main voor een loadpoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

Op zich is dat logisch.
Voor circuitbewaking heb je een meter nodig per circuit. Een EV-lader hoort op zijn eigen circuit te zitten, dus de meter voor het loadpoint is dan ook de meter van dat circuit. Als je het toch anders hebt aangesloten (oeps, ik dus ook :) ) , dan heb je een extra meter nodig voor dat gehele circuit.
Daarnaast heb je een meter op je grid connectie zitten (p1 meter), waarmee het hoofdcircuit wordt gemeten.

Als je verder geen circuits met meters gedefinieerd hebt, dan is er maar 1 logische opbouw:
Grid (Main) -> Circuit met EV-lader

Dan wordt je hoofdaansluiting (main) bewaakt en je charger zelf (dat doet hij al met de charger meter).
De rest van het huis is een black box, maar wel zichtbaar op de meter van je hoofdaansluiting, waardoor overbelasting voorkomen kan worden.

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Ben gestart met op het opzetten van EVCC, maar helaas loop ik vast in het toevoegen van een deel van mijn PV.

Ik heb een deel Enphase, en deze koppelt inmiddels netjes in via de Enphase template.

Maar mijn oudere saj suntrio plus 6k krijg ik nog niet gekoppeld, deze heeft een wifi dongle waarop de data in HA binnen haal.
en is ook gekoppeld met een Victron vm-3p75ct meter (welke helaas alleen UDP support).

maar helaas wat ik ook poog ik krijg geen data binnen. ik heb gepoogd uit de Devices bij PV:
victron-energy ( resultaat is connected, maar geen data)
saj R5 Series Solar Inverter (geen connectie en geen data)

iemand nog tips om eens te testen?

Ik kan er natuurlijk een Shelly 3em tussen zetten, maar had de hoop rechtstreeks te koppelen ermee.

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo

Bravo

Second Best

luigi87 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:42:
Ben gestart met op het opzetten van EVCC, maar helaas loop ik vast in het toevoegen van een deel van mijn PV.

Ik heb een deel Enphase, en deze koppelt inmiddels netjes in via de Enphase template.

Maar mijn oudere saj suntrio plus 6k krijg ik nog niet gekoppeld, deze heeft een wifi dongle waarop de data in HA binnen haal.
en is ook gekoppeld met een Victron vm-3p75ct meter (welke helaas alleen UDP support).

maar helaas wat ik ook poog ik krijg geen data binnen. ik heb gepoogd uit de Devices bij PV:
victron-energy ( resultaat is connected, maar geen data)
saj R5 Series Solar Inverter (geen connectie en geen data)

iemand nog tips om eens te testen?

Ik kan er natuurlijk een Shelly 3em tussen zetten, maar had de hoop rechtstreeks te koppelen ermee.
Een derde optie is om de data door te sluizen. Aangezien je de data van de SAJ al in HA ontvangt kun je dit met een automation iedere 10 seconden publiceren naar een mqtt topic (bijvoorbeeld /pv/power en /pv/energy) en die uitlezen met EVCC. Hoef je alleen wat tijd te investeren, geen euro's voor een Shelly.
Heb je de Victron data ook in HA? Ik zie de UDP niet als ondersteund apparaat bij evcc staan.

Edit: Zoals Sander hieronder aangeeft kun je de data ook via de API ophalen. Een howto

[ Voor 6% gewijzigd door Bravo op 17-08-2025 11:04 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Bravo schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Een derde optie is om de data door te sluizen. Aangezien je de data van de SAJ al in HA ontvangt kun je dit met een automation iedere 10 seconden publiceren naar een mqtt topic (bijvoorbeeld /pv/power en /pv/energy) en die uitlezen met EVCC. Hoef je alleen wat tijd te investeren, geen euro's voor een Shelly.
Heb je de Victron data ook in HA? Ik zie de UDP niet als ondersteund apparaat bij evcc staan.
Alternatief wat makkelijker is : uitlezen vanuit EVCC via de HA API daarmee hoef je niks te publishen naar mqtt (zeker voor zo’n 1-op-1 koppeling niet nodig) en regelt evcc zelf wanneer ie data ophaalt. Ik lees zo m’n beide goodwe omvormers uit, maar ook m’n P1 data via home assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Bravo schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:53:
[...]

Deze optie had ik nog niet bedacht. Zal me er eens verdiepen.
Thanks

- leeg -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Sander schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 10:59:
[...]

Alternatief wat makkelijker is : uitlezen vanuit EVCC via de HA API daarmee hoef je niks te publishen naar mqtt (zeker voor zo’n 1-op-1 koppeling niet nodig) en regelt evcc zelf wanneer ie data ophaalt. Ik lees zo m’n beide goodwe omvormers uit, maar ook m’n P1 data via home assistant
Bedoel je dan deze api?
https://github.com/marq24/ha-evcc

Is wel zo handig aangezien ik alle data wel beschikbaar heb in HA

- leeg -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
luigi87 schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:03:
[...]

Bedoel je dan deze api?
https://github.com/marq24/ha-evcc

Is wel zo handig aangezien ik alle data wel beschikbaar heb in HA
Die API is meer om je EVCC in HA zichtbaar te maken, zodat je bijv op je HA dashboards (of in automations) de data van EVCC kunt gebruiken en EVCC ook vanuit Home assistant kunt aansturen (bijv snel, zon etc). Ik gebruik dat om hier thuis op een tablet makkelijk alle HA achtige dingen op 1 plek te hebben. Dus sluit de wederhelft de auto aan op de lader, dan begint hij standaard met zonneladen, moet het toch even snel, dan kan ze via die tablet in homeassistant de snelle stand aanzetten.

Voor het uitlezen van de homeassistant API heb je aan de kant van EVCC en HA geen verdere integraties nodig. Is allemaal standaard functionaliteit. Als voorbeeldje uit EVCC.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
  soc:
    source: http
    uri: http://192.x.x.x:8123/api/states/sensor.tesla_battery_level
    headers:
      - Authorization: Bearer <long lived HA token>

dit is hoe ik via HA API (die de data van de auto al heeft), de SOC van de Tesla uitlees in EVCC.

Op deze manier kun je dus ook je omvormers beschikbaar maken. De docs van HA: https://developers.home-assistant.io/docs/api/rest/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Sander schreef op zondag 17 augustus 2025 @ 11:12:
[...]

Die API is meer om je EVCC in HA zichtbaar te maken, zodat je bijv op je HA dashboards (of in automations) de data van EVCC kunt gebruiken en EVCC ook vanuit Home assistant kunt aansturen (bijv snel, zon etc). Ik gebruik dat om hier thuis op een tablet makkelijk alle HA achtige dingen op 1 plek te hebben. Dus sluit de wederhelft de auto aan op de lader, dan begint hij standaard met zonneladen, moet het toch even snel, dan kan ze via die tablet in homeassistant de snelle stand aanzetten.

Voor het uitlezen van de homeassistant API heb je aan de kant van EVCC en HA geen verdere integraties nodig. Is allemaal standaard functionaliteit. Als voorbeeldje uit EVCC.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
  soc:
    source: http
    uri: http://192.x.x.x:8123/api/states/sensor.tesla_battery_level
    headers:
      - Authorization: Bearer <long lived HA token>

dit is hoe ik via HA API (die de data van de auto al heeft), de SOC van de Tesla uitlees in EVCC.

Op deze manier kun je dus ook je omvormers beschikbaar maken. De docs van HA: https://developers.home-assistant.io/docs/api/rest/
Ah via de rest api.
Oke daar heb ik al beetje ervaring mee.

Thansk voor je voorbeeld, die kan ik gebruiken voor mijn missende PV.

EVCC wil alleen het vermogen in watt voor de PV toch?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Eerste laadsessie met EVCC gestart.

Paar vraagjes, mede vanwege foutmelding in EVCC.

In welke stand moet de (software van) de laadpaal staan. Ik had hem op default (aan) staan, maar blijkbaar verwacht evcc dat de paal uit staat?
Ik heb een Peblar.

Vraag 2: ik heb nu Loadbalancing op de Peblar nog aan staan. Moet ik die wegconfigureren?

Vraag 3: evcc staat nu in de default 10 seconden sturing. Met pv/zonneladen stuurt hij dus slechts 1x per 10 seconden. Hebben jullie die nog sneller gezet? Mijn bron is een SolarEdge inline meter via modbus, dus die zou volgens mij elke seconde updates over actueel verbruik moeten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik krijg de circuits en balanceren echt niet aan de praat. Standaard circuit met naam main gedefinieerd en zodra ik die toeken aan een loadpoint is het een fatal error bij het starten. Iemand een idee waar te zoeken? Debugging op circuits lijkt niet de juiste te zijn…

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
circuits:
  - name: main
    meter: grid # Grid meter
    maxCurrent: 25 # 3 x 25A main fuse
    maxPower: 17250 # Max power: 3 phases x 25A x 230V = 17.25kW

loadpoints:
  - title: Laadpaal        # display name for UI
    charger: my_charger  # charger reference
    vehicle: my_car      # reference to standard vehicle
    mode: pv             # charge mode (off, now, minpv, pv)
    circuit: main        # reference to circuit for load management

[ Voor 47% gewijzigd door Sander op 17-08-2025 19:01 ]

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste