Ja goede tip. Mijn dealer adviseerde ook om e5 te tanken om die reden. Bovendien zit er steeds maar een kwart in en we rijden wel maandelijks wat langer dan de elektrische range.koboy schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:09:
[...]offtopic:
Let met die PHEV wel op dat benzine ook "bederft", zeker die E10 troep van tegenwoordig. Google even welk premium (E5) dino sap geen ethanol bevat, en tank per keer maar een portie voor een maand of 2.
Of het kapitalen kost, zou je inside info moeten hebben, alle hebben van ZP een P1 4G dongle, die informatie zou deels gebruikt kunnen worden voor directe handel, intraday/onbalans (pool)RemmyB83 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:10:
[...]
Misschien kun jij mijn uitleggen hoe het verdienmodel werkt bij zonneplan? Daar krijg je immers naast je leveringsvergoeding van 2ct terug, ook nog een 10% zonnebonus voor elke kWh die je invoed. Dus als een klant eerst 10000kWh invoed en vervolgens tegen gemiddeld dezelfde prijs afneemt, krijgt hij meer geld dan hij heeft betaald per kWh.
Dat klinkt ook alsof zonneplan meebetaalt aan jouw stroomrekening en ze kapitalen kost!?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Meerdere investeringsfondsen zitten in Tibber. Ik vind een bericht uit januari dat Tibber over een IPO aan het nadenken is.....RemmyB83 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:10:
[...]
Misschien kun jij mijn uitleggen hoe het verdienmodel werkt bij zonneplan? Daar krijg je immers naast je leveringsvergoeding van 2ct terug, ook nog een 10% zonnebonus voor elke kWh die je invoed. Dus als een klant eerst 10000kWh invoed en vervolgens tegen gemiddeld dezelfde prijs afneemt, krijgt hij meer geld dan hij heeft betaald per kWh.
Dat klinkt ook alsof zonneplan meebetaalt aan jouw stroomrekening en ze kapitalen kost!?
Klinkt voor mij als het oppoetsen van de cijfers voor de beursgang.....
Zonneplan heeft geen externe aandeelhouders, is een puur in Nederland actief bedrijf met wellicht een efficiëntere bedrijfsvoering?
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Het is ook niet makkelijk om een website bij te houden.hremijn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:50:
Hier ook al lange tijd problemen met Enever.
///
Ik zou de Enever API vermijden als je een andere alternatief hebt.
Je krijgt immers geen berichten van iedere provider.
Als ik de TS vergelijk met Enever, zijn er best wel veel verschillen.
Bij Enever staat nog steeds All-in-Power en AtoomAlliantie als leverancier.
Tevens staan Mijndomein- en Wout-energie genoemd, die bij de TS missen.
Bij Enever mist dan weer juist CleanEnergie, Coolblue, EnergieDirect, Energiek,
Essent, HeggEnergie, Innova, Quatt, Samsam en Vattenfall.
Van de providers die bij beide staan vermeld, verschillen dan weer de prijzen van
EasyEnergy, Eneco, EnergyZero, VandeBron, VrijOpNaam en ZonderGas.
Waarbij uit mijn steekproeven blijkt dat de TS telkens klopt...
Ik probeer het zelf op Spotswitch.net bij te houden, maar ik denk dat ik ook niet onfeilbaar ben.
https://spotswitch.net/tweakers-voorwaarden
Als van iedere provider een klant als kritische gebruiker het wil bijhouden, zou dat het ideaal zijn.
Helaas loopt het niet storm en blijken de meeste Tweakers toch liever zelf het wiel uit te vinden.
Dus heb ik geen feedback over iedere provider...
MijnDomein is een tijd geleden overgenomen door Hegg, dus vandaar dat die niet meer in de TS te vinden is. Wout Energie is hier in het topic alleen langsgekomen in een lijstje met tientallen resellers/labels die allemaal op hetzelfde adres gevestigd zijn. Die vind ik dus ook niet interessant om toe te voegen (tenzij iemand andere argumenten heeft natuurlijk).EmHaKa schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:42:
Als ik de TS vergelijk met Enever, zijn er best wel veel verschillen.
Bij Enever staat nog steeds All-in-Power en Atoomstroom als leverancier.
Tevens staan Mijndomein- en Wout-energie genoemd, die bij de TS missen.
Gelukkig maarWaarbij uit mijn steekproeven blijkt dat de TS telkens klopt...
Ik kon me altijd wel vinden in de prijzen van Tibber en Zonneplan, naar mijn mening geheel passend bij dynamische tarieven.Bschnitz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:45:
[...]
Je hebt voor nu de keuze uit zonneplan of zonneplan en of zonneplan.
Als die ook nog hun prijzen of regels voor 2026 aanpassen zijn we de lul.
Daar is Tibber nu wel vanaf gevallen, die zit aan de knoppen voor meer winst te draaien.
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen
https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/vergelijkenPCJR schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 10:35:
[...]
[Afbeelding]
Ik zag, t alleen met slim aansturen van hun, en ook een negatieve tlv. Dus frank valt af.
Tibber of zonneplan... of doet zonneplan tzelfde.....
Magoed,ook zonder bonus bij frank of zonneplan...bij tibber loop ik vanaf 1jan dus 15.000kwh x 2.48 cent mis? Dat is serieus 420 euro...
Je kan je gegevens hier eens invullen, qua terugleververgoeding goed tekst bij zonneplan met tekst bij frank vergelijken voordat je verkeerde conclusie trekt door alleen tekst bij frank te lezen, een negatief bedrag aftrekken spreekt Jeroen van, voor de duidelijkheid. Feestje is het wel.
Jeroen.nl bevat helaas nog steeds (te)veel foutenVdvmark schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:31:
[...]
https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/vergelijken
Je kan je gegevens hier eens invullen, qua terugleververgoeding goed tekst bij zonneplan met tekst bij frank vergelijken voordat je verkeerde conclusie trekt door alleen tekst bij frank te lezen, een negatief bedrag aftrekken spreekt Jeroen van, voor de duidelijkheid. Feestje is het wel.
Dit draadje bevat meer fouten.Faraz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:11:
[...]
Jeroen.nl bevat helaas nog steeds (te)veel fouten
Sorry maar ik snap de frustratie niet tegenover een gratis dienst. Als je nu zou betalen snap ik het, maar voor niets gaat de zon op.hremijn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:50:
[...]
Heeft vaste ip adres geblokkeerd om onduidelijke reden.
Ik beheer 2 domoticz systemen op verschillende adressen met verschillende email adressen en verschillende tokens.
Nu op beide systemen het token gedisabled.
Ik heb weer eens het contact formulier ingevuld. Kijken of er deze keer wel reactie komt.
Dus wees blij dat er diensten zijn die dit gratis aanbieden en neem ook voorlief dat wanneer je een configuratiefout maakt je IP of token geblokkeerd wordt.
De tarieven veranderen wel erg vaak en dat is moeilijk om bij te houden.
Zo zijn de onderstaande de tarieven, de tarieven van Pure Energie op dit moment.
Inkoopvergoeding: € 0,01999
Vaste leveringskosten: € 72,60 (€ 6,05 per maand)
Salderen
Netto teruglevering: € 0,03781 waarvan:
Teruglevering: € 0,05771
Verkoopvergoeding: € -0,01990
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Ik was supporter van de site tot ik geblokt werd.BernardV schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 17:46:
[...]
Sorry maar ik snap de frustratie niet tegenover een gratis dienst. Als je nu zou betalen snap ik het, maar voor niets gaat de zon op.
Dus wees blij dat er diensten zijn die dit gratis aanbieden en neem ook voorlief dat wanneer je een configuratiefout maakt je IP of token geblokkeerd wordt.
Ik vind het nog steeds een goede website en de API werkt ook goed, alleen jammer dat als je geblokt wordt, niet te horen krijgt waarom je geblokt wordt.
Ik wil best betalen en geef in mijn emails ook aan dat ik dat wil doen. En ik weet als geen ander wat het is om een website te hebben. Ik heb vele jaren een date-site gehad en ook nu ben ik met een site bezig.PeteSplit schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:26:
[...]
De tarieven veranderen wel erg vaak en dat is moeilijk om bij te houden.
Zo zijn de onderstaande de tarieven, de tarieven van Pure Energie op dit moment.
Vaste leveringskosten: € 72,60 (€ 6,05 per maand)
Salderen
Netto teruglevering: € 0,03781 waarvan:
Teruglevering: € 0,05771
Verkoopvergoeding: € -0,01990
Was overigens ook volledig gratis.
Ik geef ook aan in mijn mails dat ik het onwijs tof vind wat hij doet.
Yep, maar dit draadje is geen standalone website & de reageerders verdienen er geen geld aan. Jeroen(.nl) wel.
Supporter als in; je betaalde 12,50 per jaar?hremijn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 18:43:
[...]
Ik was supporter van de site tot ik geblokt werd.
Ik vind het nog steeds een goede website en de API werkt ook goed, alleen jammer dat als je geblokt wordt, niet te horen krijgt waarom je geblokt wordt.
Aan welke fout denk je dat Jeroen geld verdient ? Of wat vind jij een in het oog springende fout in het vergelijkings overzicht. Onduidelijke formulering is geen fout toch?Faraz schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 20:54:
[...]
Yep, maar dit draadje is geen standalone website & de reageerders verdienen er geen geld aan. Jeroen(.nl) wel.
Meerdere rekensommen en info kloppen niet (waaronder wel/niet vergoede opslagkosten en andere vaste kosten bij enkele leveranciers - bijv bij Budget Energie), waardoor de uiteindelijke vergelijkingen dus ook niet kloppen.Vdvmark schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 23:27:
[...]
Aan welke fout denk je dat Jeroen geld verdient ? Of wat vind jij een in het oog springende fout in het vergelijkings overzicht. Onduidelijke formulering is geen fout toch?
Daarnaast kloppen bijv. de getoonde netbeheerderkosten regelmatig niet (verkeerde netbeheer wordt meegenomen voor sommige postcodes). Maar dat zijn minimale verschillen van een paar euro op jaarbasis, dus als dat het enige zou zijn zou ik het door de vingers zien.
Jeroen vangt, gezien de affiliate links, affiliate-centjes voor in ieder geval de doorverwijzingen.
JaBernardV schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 22:12:
[...]
Supporter als in; je betaalde 12,50 per jaar?
ik zou even op de prijzenfeeds pagina van enever kijken, daar staat dat klaagmails niet in behandeling genomen worden en meerdere tokens is niet toegestaan. Ook bij verdenking van commercie is het niet toegestaan enever te gebruiken.hremijn schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 11:50:
[...]
Heeft vaste ip adres geblokkeerd om onduidelijke reden.
Ik beheer 2 domoticz systemen op verschillende adressen met verschillende email adressen en verschillende tokens.
Nu op beide systemen het token gedisabled.
Ik heb weer eens het contact formulier ingevuld. Kijken of er deze keer wel reactie komt.
Ik probeer te begrijpen waarom Frank zo negatief uit de verf komt, maar als ik dan bij Jeroen mijn gegevens invul (7500 kWh afname, 3500 kWh terugleveren) schelen Frank en Zonneplan niks qua eindbedrag. Zie ik dan iets over het hoofd bij Frank als het gaat om die terugleverkosten? Ik heb geen omvormer die ‘slim terugleveren’ ondersteunt.Vdvmark schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 16:31:
[...]
https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/vergelijken
Precies dat laatste.Mooper schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:38:
[...]
Ik probeer te begrijpen waarom Frank zo negatief uit de verf komt, maar als ik dan bij Jeroen mijn gegevens invul (7500 kWh afname, 3500 kWh terugleveren) schelen Frank en Zonneplan niks qua eindbedrag. Zie ik dan iets over het hoofd bij Frank als het gaat om die terugleverkosten? Ik heb geen omvormer die ‘slim terugleveren’ ondersteunt.
Jeroen gaat er blind vanuit dat je een geschikte omvormer hebt en dus 15% terugleverbonus krijgt. Want alleen dan klopt zijn vergelijking!
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Nee vergelijking is zonder Zonneplan of Frank zonnebonus.Pim57 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:20:
[...]
Precies dat laatste.
Jeroen gaat er blind vanuit dat je een geschikte omvormer hebt en dus 15% terugleverbonus krijgt. Want alleen dan klopt zijn vergelijking!
De Zonneplan bonus stelt geen eisen aan jouw omvormer en Frank wel.Vdvmark schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:22:
[...]
Nee vergelijking is zonder Zonneplan of Frank zonnebonus.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Deze post van je is niet foutPim57 schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:25:
[...]
De Zonneplan bonus stelt geen eisen aan jouw omvormer en Frank wel.
Je kan bij Frank verschillende dynamische abonnementen afsluiten, bij alle abonnementen kan je eventueel de dienst Slim Terugleveren activeren. De dienst Slim Terugleveren veranderd niets aan de tariefstructuur van je abonnement.
1 van de tariefstructuren hoort bij een abonnement dat ook Slim Terugleveren heet, ook daarbij kun je de dienst Slim Terugleveren activeren, maar dat hoeft niet. De tariefstructuur bij abonnement Slim Terugleveren, met het vinkje bij afsluiten, geeft net als Zonneplan de opslag die geldt voor levering, bovenop de marktprijs terug bij teruglevering. Daarnaast zorgt het vinkje voor een hoger maandelijks abonnementstarief, die 87 euro bij Jeroen.
1 van de tariefstructuren hoort bij een abonnement dat ook Slim Terugleveren heet, ook daarbij kun je de dienst Slim Terugleveren activeren, maar dat hoeft niet. De tariefstructuur bij abonnement Slim Terugleveren, met het vinkje bij afsluiten, geeft net als Zonneplan de opslag die geldt voor levering, bovenop de marktprijs terug bij teruglevering. Daarnaast zorgt het vinkje voor een hoger maandelijks abonnementstarief, die 87 euro bij Jeroen.
Frank heeft hier een slechtere reputatie omdat ze in het verleden altijd dubbele kosten rekenden bij teruglevering (niet de inkoopkosten meesalderen, wel terugleverkosten rekenen voor iedere kWh) en daar ook slecht over communiceerden.Mooper schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:38:
[...]
Ik probeer te begrijpen waarom Frank zo negatief uit de verf komt, maar als ik dan bij Jeroen mijn gegevens invul (7500 kWh afname, 3500 kWh terugleveren) schelen Frank en Zonneplan niks qua eindbedrag. Zie ik dan iets over het hoofd bij Frank als het gaat om die terugleverkosten? Ik heb geen omvormer die ‘slim terugleveren’ ondersteunt.
Recent is dat aangepast dat als je Frank je omvormer laat beheren, dat je dan geen dubbele kosten betaalt. Maar dat moet je dan maar net kunnen en willen.
Tussendoor hebben ze ook regelmatig hun voorwaarden aangepast. En eerlijk gezegd volg ik daardoor niet echt meer wat ze doen.
Ik zit vooralsnog gewoon goed bij Zonneplan. De enige wijziging in voorwaarden die ik heb meegemaakt is dat ze me die extra Zonnebonus geven...
Je kunt overige 's in dit topic de zoekfunctie gebruiken, bijvoorbeeld "ervaringen Frank" en kijken wat je aan reacties tegenkomt.
Binnen dit draadje zijn er voornamelijk foute posts over Frank, het is te ingewikkeld blijkbaar
[ Voor 5% gewijzigd door Vdvmark op 30-11-2025 10:45 ]
Dus uiteindelijk zijn Zonneplan en Frank dan alsnog hetzelfde qua maandbedrag, als je alle extra's en bonussen niet meeneemt? Ik meende namelijk te lezen dat je bij Frank dubbel genaaid wordt met de terugleververgoeding die je betaalt, maar bij salderen niet terugkrijgt (als ik het goed begrijp).
Wat je hier leest klopt niet altijd. Je moet het meer als waarschuwing lezen, als je blind iets afsluit betaal je waarschijnlijk dubbel bij Frank, waarbij die mensen vaak een hogere welkomstbonus kregen waardoor dat dubbelbetalen via gaslicht.com/independer bijvoorbeeld toch voordeliger kan uitpakken.Mooper schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:50:
Dus uiteindelijk zijn Zonneplan en Frank dan alsnog hetzelfde qua maandbedrag, als je alle extra's en bonussen niet meeneemt? Ik meende namelijk te lezen dat je bij Frank dubbel genaaid wordt met de terugleververgoeding die je betaalt, maar bij salderen niet terugkrijgt (als ik het goed begrijp).
Wat je per maand betaalt is nog heel anders dan wat het je op jaarbasis per maand kost, ook zonder bonussen. Er zijn verschillen in hoe maandtermijnen/voorschotten gaan, dat heeft niks met uiteindelijke maandkosten te maken. De facturering verschilt.
[ Voor 5% gewijzigd door Vdvmark op 30-11-2025 11:08 ]
Volgens mij is binnen de afgelopen 20 posts meermalen uitgelegd waar dat van afhangtMooper schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:50:
Ik zit hier nog even naar te kijken, en adhv eerder gekregen input wat scenario's met ChatGPT uitgerekend. Slim laden van mijn PHEV lijkt me erg belangrijk, maar kan dat met elke energieleverancier? Mijn laadpaal is een Alfen Eve Single Pro van dit jaar, en ik heb Mercedes C300e. Ik werk veel thuis, dus kan op veel dagen slim laden. Hoe kan ik dat goed in mijn overweging meenemen?LankHoar schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:07:
Aha, als ze het al langer aanbieden dan zal het nog wel even blijven.
Ik heb inderdaad een modelcontract genomen van de zomer omdat ik nog niet in de woning woon, druk bezig met verbouwen. Dat zal binnen enkele maanden echter wel veranderen, vandaar dat ik nu ook kijk naar wat wellicht beter zal passen bij de nieuwe situatie. Ook staat de verwarming nu op 15 graden om enige vochtproblemen voor te zijn, dus gasverbruik is er inmiddels al wel
Maar goed, gezien de zonnebonus niet nieuw is, zal het ook niet een tijdelijke actie zijn, en kan ik ook nog wel even wachten tot ik er daadwerkelijk woon
Op dit moment lijken mijn berekeningen er op te wijzen dat ik 1000+ kan besparen met het aanbod van Zonneplan, dus dat is wel serieus geld (160 vs 270 euro per maand ongeveer).
[ Voor 7% gewijzigd door LankHoar op 30-11-2025 15:26 ]
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Als Zonneplan of Tibber of Frank en misschien wel anderen, je laadpaal of auto ondersteunen en dus kunnen bedienen!!!!! tijdens het laden, zijn er vaak extra vergoedingen buiten epexprijzen om. Omdat er een tekort kan zijn bij een leverancier of op t net geven ze een extra vergoeding als ze op die momenten t laden kunnen stoppen/uitstellen. Ik geloof dat dat bij Tibber het mooist gaat, ik zit er niet maar lees mooie posts, maar weet niet welke laadpalen of auto's je daarvoor moet hebben en misschien wordt t alleen beter gebracht en is t hetzelfde bij Zonneplan of Frank.
Gewoon een app laten bepalen wanneer epexprijzen het laagst zijn en je auto dan laten laden kan denk ik overal.
Gewoon een app laten bepalen wanneer epexprijzen het laagst zijn en je auto dan laten laden kan denk ik overal.
Kijk, dat klinkt wel goed! Het lijkt erop dat ik dan een extra kabel voor mijn laadpaal nodig heb. Nu zit er 1 datakabel aan, maar dynamic loadbalacing is volgens mij niet mogelijk. Dat was toen een extra optie en werd mij door het leasebedrijf afgeraden omdat ik maar 12 zonnepanelen heb. Hmm, misschien toch maar eens naar kijken. Als zoiets zelf aan te leggen is, dan is dit ook het overwegen waard natuurlijk. Kan ik maximaal dynamisch optimaliserenVdvmark schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:59:
Als Zonneplan of Tibber of Frank en misschien wel anderen, je laadpaal of auto ondersteunen en dus kunnen bedienen!!!!! tijdens het laden, zijn er vaak extra vergoedingen buiten epexprijzen om. Omdat er een tekort kan zijn bij een leverancier of op t net geven ze een extra vergoeding als ze op die momenten t laden kunnen stoppen/uitstellen. Ik geloof dat dat bij Tibber het mooist gaat, ik zit er niet maar lees mooie posts, maar weet niet welke laadpalen of auto's je daarvoor moet hebben en misschien wordt t alleen beter gebracht en is t hetzelfde bij Zonneplan of Frank.
When life throws you a curve, lean into it and have faith!
Nou ik heb Tibber net uitgezwaaid
Na al een paar keer bijna op dat punt gestaan te hebben door rare aangekondigde tarief/incasso wijzigingen nu toch echt gedaan. Met 10.000 kWh teruglevering is de impact van hun voorstel toch aanzienlijk. Dan maar weer terug naar uurprijzen ipv kwartierprijzen. Heb ik eindelijk al mijn automatiseringen op orde... Nou ja 24 uurprijzen, is in ieder geval makkelijker aflezen dan 96 kwartieren.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
In het Frank draadje voor de onbalans accu, slim handelen, komt t wel eens ter sprake. In mijn geval bij Frank wordt mijn WallBox SB Copper (of zoiets) door Frank ondersteund(mn auto kunnen ze niks mee) dat werkt. Anderen hebben een niet ondersteunde laadpaal maar bijvoorbeeld een Tesla, en met die auto kan Frank weer wel communiceren en dus het laden aanpassen indien nodig, dat werkt dus ook. Er zijn geen extra kabels nodig, ik denk dat je online wel je laadpaal of auto moet kunnen bedienen, dat dat zo werkt. Ik heb wel loadbalancing, maar dat staat er los van.LankHoar schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:16:
[...]
Kijk, dat klinkt wel goed! Het lijkt erop dat ik dan een extra kabel voor mijn laadpaal nodig heb. Nu zit er 1 datakabel aan, maar dynamic loadbalacing is volgens mij niet mogelijk. Dat was toen een extra optie en werd mij door het leasebedrijf afgeraden omdat ik maar 12 zonnepanelen heb. Hmm, misschien toch maar eens naar kijken. Als zoiets zelf aan te leggen is, dan is dit ook het overwegen waard natuurlijk. Kan ik maximaal dynamisch optimaliseren
Wat is de capaciteit in kWh van de batterij van je PHEV? Zal iets van 25 kWh zijn, waarmee je dus ook maar weinig verdiencapaciteit hebt.LankHoar schreef op zondag 30 november 2025 @ 15:25:
[...]
Ik zit hier nog even naar te kijken, en adhv eerder gekregen input wat scenario's met ChatGPT uitgerekend. Slim laden van mijn PHEV lijkt me erg belangrijk, maar kan dat met elke energieleverancier? Mijn laadpaal is een Alfen Eve Single Pro van dit jaar, en ik heb Mercedes C300e. Ik werk veel thuis, dus kan op veel dagen slim laden. Hoe kan ik dat goed in mijn overweging meenemen?
Op dit moment lijken mijn berekeningen er op te wijzen dat ik 1000+ kan besparen met het aanbod van Zonneplan, dus dat is wel serieus geld (160 vs 270 euro per maand ongeveer).
Belangrijker om deze gewoon steeds te laden wanneer de stroom het goedkoopst is. Dat kan ook makkelijk zonder slimme laadpaal. Kijk wat het goedkoopste blok uren is voor je het laden start. Al dan niet via de App.
Alternatief kun je kijken of Jedlix jouw auto ondersteunt. Dan heb je geen nieuwe laadpaal oid nodig. Dat ga je namelijk niet snel terugverdienen met zo'n kleine batterij.
Heb je al alles gesaldeerd wat te salderen viel bij Tibber?V_ger schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:16:
Nou ik heb Tibber net uitgezwaaidNa al een paar keer bijna op dat punt gestaan te hebben door rare aangekondigde tarief/incasso wijzigingen nu toch echt gedaan. Met 10.000 kWh teruglevering is de impact van hun voorstel toch aanzienlijk. Dan maar weer terug naar uurprijzen ipv kwartierprijzen. Heb ik eindelijk al mijn automatiseringen op orde... Nou ja 24 uurprijzen, is in ieder geval makkelijker aflezen dann96 kwartieren.
Aan deze kant gaat het ook een paar honderd euro verlies opleveren als ik bij Tibber blijf.
Ongeacht de 'maandelijkse afreken opluchting' toen ik wisselde van Zonneplan naar Tibber, is de financiële motivatie dan toch groter om er maar aan te moeten wennen.
Ik schat in dat de arbitrage-marge per cyclus lager is, omdat het aanhouden van de uurprijs de extremen afvlakt. Ik heb het niet doorgerekend maar soms zitten er tussen de kwartieren best uitschieters. Maar goed, uiteindelijk verlies je bij Tibber enkele honderden euro's die bij Zonneplan met de extra's wel glad gestreken gaan worden, tenzij aankondigingen gaan volgen die dan weer een irriterende nasmaak oplevert.
214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900
Klaagmails????? Ik vraag gewoon iets, maar het lijkt wel of hij van de aardbodem is verdwenen.emielbf schreef op zondag 30 november 2025 @ 07:47:
[...]
ik zou even op de prijzenfeeds pagina van enever kijken, daar staat dat klaagmails niet in behandeling genomen worden en meerdere tokens is niet toegestaan. Ook bij verdenking van commercie is het niet toegestaan enever te gebruiken.
Als je geld wil verdienen met een site, je kan hem sponsoren moet je wel iets vriendelijker omgaan met je klanten.
Zelfs hier reageerd hij niet.
Sorry hoor, ik vind het een beetje achterlijk allemaal.
En waar staat dat????
Ik vraag gewoon iets.
En een token bemachtigen was niet zo makkelijk, tenminste toen ik hem probeerde te pakken te krijgen. Dat ging anders dan er werd geschreven. Ik kreeg als ik het goed herinner een lege pagina en heb hem uit de url moeten plukken.
Het kan best zijn dat ik 2 emails heb gebruikt,. Omdat ik dacht dat dat een oplossing was. Maar ik geloof niet dat hij het zo druk heeft dat hij niet eens normale mails kan beantwoorden.
Ik vraag gewoon iets.
En een token bemachtigen was niet zo makkelijk, tenminste toen ik hem probeerde te pakken te krijgen. Dat ging anders dan er werd geschreven. Ik kreeg als ik het goed herinner een lege pagina en heb hem uit de url moeten plukken.
Het kan best zijn dat ik 2 emails heb gebruikt,. Omdat ik dacht dat dat een oplossing was. Maar ik geloof niet dat hij het zo druk heeft dat hij niet eens normale mails kan beantwoorden.
Facebook heeft een betere feedback.. nou ja ook niets eigenlijk maar dit gaat hem gewoon klanten kosten. Alleen hier al 25 euro aan het mis lopen omdat ik en iemand anders verdacht worden. En dan ook NIKS mogen zeggen. Rot toch op zeg. Kleutergedrag vind ik dat.
Ja ik zeg het gewoon. Heel dom. Op trust pgaina's krijgt hij op deze manier alleen eenen, wedden.
Maar ja eigen schuld dikke bult.
Ja ik zeg het gewoon. Heel dom. Op trust pgaina's krijgt hij op deze manier alleen eenen, wedden.
Maar ja eigen schuld dikke bult.
Mijn jaar liep tot begin november. Sindsdien heb ik nog niet echt een PV overschot weten te realiseren. 😉 Over die kwartieruitschieters, dat zal best, maar dat levert geen 250 op..Ersus schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:35:
[...]
Heb je al alles gesaldeerd wat te salderen viel bij Tibber?
Aan deze kant gaat het ook een paar honderd euro verlies opleveren als ik bij Tibber blijf.
Ongeacht de 'maandelijkse afreken opluchting' toen ik wisselde van Zonneplan naar Tibber, is de financiële motivatie dan toch groter om er maar aan te moeten wennen.
Ik schat in dat de arbitrage-marge per cyclus lager is, omdat het aanhouden van de uurprijs de extremen afvlakt. Ik heb het niet doorgerekend maar soms zitten er tussen de kwartieren best uitschieters. Maar goed, uiteindelijk verlies je bij Tibber enkele honderden euro's die bij Zonneplan met de extra's wel glad gestreken gaan worden, tenzij aankondigingen gaan volgen die dan weer een irriterende nasmaak oplevert.
Ik ben wel benieuwd hoe lang ZP bij uurprijzen blijft.
ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Ik begrijp je teleurstelling, maar helaas werkt het zo niet. Ik vind het ook jammer dat je je hier zo druk om maakt, en het is voor mijn eenrichting en offtopic.Arjanski schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:15:
[...]
Klaagmails????? Ik vraag gewoon iets, maar het lijkt wel of hij van de aardbodem is verdwenen.
Als je geld wil verdienen met een site, je kan hem sponsoren moet je wel iets vriendelijker omgaan met je klanten.
Zelfs hier reageerd hij niet.
Sorry hoor, ik vind het een beetje achterlijk allemaal.
Zoals vele hier zijn er hobbisten, die het leuk vinden om iets te maken. Bij enever heb ik het zelfde gevoel. De persoon vind het uit hobby leuk, en wil het nog graag met andere delen. Wat hij niet wil is dat andere daar misbruik van maken, en heeft ook geen zin in gezeur. Dus gewoon zero tolerance.
Hij doet het dus niet voor het geld.
Geld speelt dus ook geen rol, en is dus geen drijfveer. Ook al zou jij daar anders overdenken.
Leg je er bij neer, en val ons er aub niet meer lastig mee🤗
Er zijn nog genoeg alternatieve😉
Zoiets heb ik icm met Gemini in een PHP variant gemaakt. Een Collector script om dagen op te halen vanuit ENTSO-E en een Simulator die dit soort momenten pakt om te laden en ontladen. Zal vast niet correct zijn, maar dichtbij genoeg voor het idee. Onder andere dat de accu aan het begin leeg is, misschien is half/half een beter uitgangspunt.Stefannn schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:58:
[...]
Leuke formule,
Ik denk dat hij echter lichtelijk anders moet:
minSpread = ( prijsInkoop + aanschafPrijs / (aantalCycli×(MaxInhoud%/100−minInhoud%/100) × inhoud_kWh * RTE%/100 ) + winstOpslag )x(100/RTE% -1)
https://iserv.nl/files/vbat/
De code staat daar voor de mensen die interesse hebben. De simulator kan je opties geven om te sturen wat voor de persoonlijke situatie zou werken. Tevens een Solar Forecast script die een idee geeft hoeveel opwek er de volgende dag verwacht kan worden, als je daar behoefte aan hebt.
Er staan een paar voorbeeld logs bij hoe de output er uit ziet. Een vreemd voorbeeld is de 05-05, hier is overdag het goedkoopste, maar doordat de accu "leeg" is aan het begin worden de dure uren van 04:00-06:00 gemist. Iets dat in de praktijk anders uitpakt.
In theorie is dit uit te breiden in een lus waar de begin en eidnwaarde meegenomen wordt. Echter, voor even uit de pols denk ik een aardige start.
code:
1
2
| Usage: php Simulator.php <xml_file> <delta_price (€/MWh)> <capacity (Wh)> <charge_eff (%RTE)> <discharge_eff (%RTE)> <charge_power (W)> <discharge_power (W)> <buyin_cost (€/kWh)> <energy_tax (€/kWh)> <vat_rate (%) Example: php Simulator.php prices_20240101.xml 50.0 10000 97 95 2500 800 0.01652 0.10154 21 |
Nog niets in huis maar wel aan het orienteren, gezien de efficientie neig ik naar een oplossing van een PV omvormer in de Fronius Primo Gen24 Plus (want ook backupcontact). Deze ondersteunt af fabriek weinig, echter is er een Battery Emulator die o.a. auto accu's maar ook andere ondersteunt via een Canbus proxy. Het goede nieuws is dat er een nederlander is die een Dyness Tower werkend heeft met de CAN proxy. Iets minder ghetto.
Nou was ik niet van plan om een auto accu in de schuur te takelen, maar het kan.
Ik maak geen misbruik en iets voor een ander doen begrijp ik als geen ander. Ik doe niks liever.RemmyB83 schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:55:
[...]
Ik begrijp je teleurstelling, maar helaas werkt het zo niet. Ik vind het ook jammer dat je je hier zo druk om maakt, en het is voor mijn eenrichting en offtopic.
Zoals vele hier zijn er hobbisten, die het leuk vinden om iets te maken. Bij enever heb ik het zelfde gevoel. De persoon vind het uit hobby leuk, en wil het nog graag met andere delen. Wat hij niet wil is dat andere daar misbruik van maken, en heeft ook geen zin in gezeur. Dus gewoon zero tolerance.
Hij doet het dus niet voor het geld.
Geld speelt dus ook geen rol, en is dus geen drijfveer. Ook al zou jij daar anders overdenken.
Leg je er bij neer, en val ons er aub niet meer lastig mee🤗
Er zijn nog genoeg alternatieve😉
Ik vind het gewoon heel dom als je er je ook ietsie pietsie geld voor wilt krijgen voor de moeite, dat is toch een soort van waardering. Maar ik hou op.
Nogmaals ik heb zelf in het begin van het internet tijdperk een datesite gehad, toen bestond er nog niet iets als nu dat je heel makkelijk sites kan maken. Ik deed daar ontzettend veel moeite voor om de mensen een leuke tijd te geven. Geheel gratis. Ik denk dat ik er wel 1000den uren in had zitten. Het was toen een geweldige hobby. Zelfs veel vrienden mee gekregen. Ik ben er mee gestopt.
Vertel mij niks over een hobby iets. Ook bij mijn site kreeg ik klachten, maar die beantwoorde ik in ieder geval. Ook al koste de site alleen mij geld. Het liep best goed, echter toen fb kwam... nou ja hoef ik verder niet uit te leggen he.
Juist met mijn ervaring qua feedback baal ik dubbel, maar hij moet het helemaal zelf weten.
Ieder zijn ding dan maar he. Maar misbruik, zou ik dan uberhaupt mailen??????
Dus ja....
Maar ja eigenwijs is ook een eigenschap.. kan ik ook zijn
Maar ik zal er mee stoppen. Moet het wel ff kwijt.
Ik zal verder niemand meer lastig vallen hier, over dit,, excuses.
Ik kan me voorstellen dat wijzigingen gedurende een contractjaar/saldeerjaar irritatie opwekken, het verdient geen schoonheidsprijs en er lijkt ook geen externe reden om dat subiet te doen, dus een aankondiging voor ieders volgend contractjaar/saldeerjaar was vriendelijker/netter/correcter geweest.Ersus schreef op zondag 30 november 2025 @ 17:35:
[...]
Heb je al alles gesaldeerd wat te salderen viel bij Tibber?
Bij mijn dynamische contract bij Frank is expliciet omschreven dat opslag en vaste maandkosten voor jaar gelijk blijven, tarieven van derden zoals energiebelasting en netbeheerkosten vallen daar niet onder uiteraard, maar dat wordt wel los vermeld. En er zal ergens anders in de kleine lettertjes nog wel een overmacht beding zijn, dat lijkt mij logisch, maar misschien is het er niet, genoeg kleine lettertjes voor vandaag
Ik vermoed dat de onbalanshandel accu's bij Zonneplan en Frank misschien wel van belang kunnen zijn in wat je consumenten ook zonder die accu's kan aanbieden, Tibber heeft daar misschien de boot gemist/ bewust laten varen? Of dat zo kan zijn heb ik onvoldoende kennis voor en of die onbalanskosten voor Tibber oplopen weet ik ook niet, uit Tomba's posts begreep ik dat Tibber wel enorm lean is.
(Misschien is mijn vraag niet helemaal op de juiste plek, maar een beter forum weet ik zo 1-2-3 even niet)
Ben nu met de badkamer van de kinderen bezig, en wil daar naast de reguliere convegtor onder het raam, ook een handdoekradiator plaatsen. Elektrisch, die ik kan sturen via HA (Home Assistant), dat mag natuurlijk gewoon via een smart plug of slimme relais.
Maar dit dient dus een radiator te zijn puur om (gestuurd) handdoeken te verwarmen van tijdstip x tot en met tijdstip Y (en dat tijdstip is dan wanneer stroomprijs gunstig is).
Ik las op Amerikaanse fora van alu-rekjes handdoekdrogers, geen apparaten die met olie gevuld zijn en langzaam opwarmen en afgeven?
En ze moeten dus te kunnen schakelen zijn door er wel of geen stroom op te zetten, dus niet met een “opstartbeveiliging” oid.
Ben nu met de badkamer van de kinderen bezig, en wil daar naast de reguliere convegtor onder het raam, ook een handdoekradiator plaatsen. Elektrisch, die ik kan sturen via HA (Home Assistant), dat mag natuurlijk gewoon via een smart plug of slimme relais.
Maar dit dient dus een radiator te zijn puur om (gestuurd) handdoeken te verwarmen van tijdstip x tot en met tijdstip Y (en dat tijdstip is dan wanneer stroomprijs gunstig is).
Ik las op Amerikaanse fora van alu-rekjes handdoekdrogers, geen apparaten die met olie gevuld zijn en langzaam opwarmen en afgeven?
En ze moeten dus te kunnen schakelen zijn door er wel of geen stroom op te zetten, dus niet met een “opstartbeveiliging” oid.
Oh dus toch 7,25 euro per maand / 87 euro per jaar......en voor klanten zonder zonnepanelen 7 euro per maand ipv de eerder door jou geroepen 6 euro. En mijn eerdere berekeningen dus toch juist zijn ;-) En dat Zonneplan dus toch goedkoper is dan Frank Energie bij alleen 2500 kWh afname (dus zonder zonnepanelen).Vdvmark schreef op zondag 30 november 2025 @ 10:39:
energienerds.nl | full electric | 11,5kWp | 24 kWh LFP | EV 51 kWh|
Als jij naar gaslicht.com, independer, pricewise gaat is maandbedrag 6 euro bij de jouw geliefde -1,27ct terugleverkosten, met een cashback welkomstbonus van 155 euro.mrme12345 schreef op zondag 30 november 2025 @ 23:33:
[...]
Oh dus toch 7,25 euro per maand / 87 euro per jaar......en voor klanten zonder zonnepanelen 7 euro per maand ipv de eerder door jou geroepen 6 euro. En mijn eerdere berekeningen dus toch juist zijn ;-) En dat Zonneplan dus toch goedkoper is dan Frank Energie bij alleen 2500 kWh afname (dus zonder zonnepanelen).
Via VEH betaal je 4,80 per maand voor Frank Slim Teruglever abo, dus met toeslag ipv kosten op teruglevering, met of zonder bonus met wel of geen geschikte omvormer.
Alleen als je dolgraag wil dat Frank duurder is of blind afsluit kan Frank duurder zijn. Ik dacht dat bedoeling van al je grafiekjes was om mensen geinformeerd te laten kiezen, niet om eens te laten zien hoe je met dom gedrag duurder kan uitkomen.
Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels