• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:42

Ersus

Zuid-Limburg

koboy schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:29:
Dit is de reden dat ik zeg dat de extra investering de 5% RTE winst vaak niet waard is. Veel systemen hebben 3-fase omvormers van 5kW of meer waardoor bij NOM je efficiëntie in elkaar zakt. Leuk voor de handel dit jaar, maar vanaf volgend jaar ben je alleen je huis maar warm aan het stoken in de zomer.
clodders schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:04:
Ik vraag mij af of het wel klopt wat je stelt.
Je zal naar het totale plaatje moeten kijken. Hierbij spelen het type energiecontract, het opbrengend vermogen van zonnepanelen en de opslagcapaciteit batterijen belangrijke een rol.
Ik kan zonder problemen mijn opgewekte stroom tussen 11 uur en 15 uur opslaan als prijs het laagst is.
De opgeslagen stroom overschot wordt op een ander moment tegen een hoger prijs aan het net geleverd.
Dynamische tarieven leveren nu eenmaal een gemengde open discussie.

Focus op het terugverdienlijstje levert andere emoties op dan focus op het featurelijstje dat ook gebruik maakt van de Dynamische tarieven.

- Alle PV opwek (jaar max +20MWh) van eigen dak iedere dag (dag max 165kWh) opnieuw opvangen
- Dagelijkse PV overschot tegen het max van dynamisch kaal tarief van die dag injecteren
- Nieuwe nettarieven (regering->capaciteitstarief) omgaan in de 'donkere maanden'
- Alles in huis incl EV kunnen voorzien vanuit de eigen opslag
- EV laadvrijheid ongeacht het moment van de dag hoofdzaak prio van eigen DAK!
- Backup voorziening voor alles in huis incl. EV
- Nederlandse software roots met open structuur
- Bonus, mocht het dynamische tarief een keer overdag echt zo laag zijn kan er vanuit het net tegelijk met de PV opwek geladen worden

Het hoge vermogen maakt het vooralsnog mogelijk om overschot met 21kW terug het net op te duwen en tegelijk het huis te voorzien. Max dynamisch kaal tarief * 21kWh en alles boven de paar cent per kWh kaal is nog altijd meer waard dan de PV uit te schakelen.

De kosten?
214kWh LFP koste 19k met 8000-10000 cycles, in die omvang zal het wel eerder meer dan 8000 cycles zijn.
Batterij / (cycles*(capaciteit*RTE)
€19.000 / (8000*(214*0,88) = € 0,012

Als je dat met de Victron omvomers (38.4kW 3fase) erbij wil uitrekenen.
€27.000 / (8000*(214*0,88) = € 0,018

Zelfs als je de RTE verlaagd stijgt de kWh prijs in deze omvang amper.

Dus alles aan dynamisch kaal tarief dat meer dan 2cent oplevert, heeft meer zin dan de PV gedeeltelijk te dimmen of uit te schakelen. En als je overdag zonder accu gebruik al meer dan 2ct kaal ex btw krijgt, zelfs dan is het zinvol de PV aan te laten. Een goed EMS zal dat zelf regelen als je de dynamische tarieven maar juist instelt.

In ons geval icm dynamisch contract dekt de setup alle mogelijke scenarios af waardoor de investering het featurelijstje volledig afdekt zonder compromissen. Dat voelt meer ontspannen dan met zand tussen de billen tijdens een strandvakantie die ook duur is. Ieders eigen keus.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:30
Wow, dan heb je een groot dak of stuk grond, als je dat soort keuzes kan maken met die capaciteiten. Zo heeft ieder zijn eigen verhaal. Mooi toch.

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23

koboy

Heb een idee voor een icon

Ersus schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:51:
[...]

[...]

Dynamische tarieven leveren nu eenmaal een gemengde open discussie.

Focus op het terugverdienlijstje levert andere emoties op dan focus op het featurelijstje dat ook gebruik maakt van de Dynamische tarieven.

- Alle PV opwek (jaar max +20MWh) van eigen dak iedere dag (dag max 165kWh) opnieuw opvangen
- Dagelijkse PV overschot tegen het max van dynamisch kaal tarief van die dag injecteren
- Nieuwe nettarieven (regering->capaciteitsmarkt) omgaan in de 'donkere maanden'
- Alles in huis incl EV kunnen voorzien vanuit de eigen opslag
- EV laadvrijheid ongeacht het moment van de dag hoofdzaak prio van eigen DAK!
- Backup voorziening voor alles in huis incl. EV
- Nederlandse software roots met open structuur
- Bonus, mocht het dynamische tarief een keer overdag echt zo laag zijn kan er vanuit het net tegelijk met de PV opwek geladen worden

Het hoge vermogen maakt het vooralsnog mogelijk om overschot met 21kW terug het net op te duwen en tegelijk het huis te voorzien. Max dynamisch kaal tarief * 21kWh en alles boven de paar cent per kWh kaal is nog altijd meer waard dan de PV uit te schakelen.

De kosten?
214kWh LFP koste 19k met 8000-10000 cycles, in die omvang zal het wel eerder meer dan 8000 cycles zijn.
Batterij / (cycles*(capaciteit*RTE)
€19.000 / (8000*(214*0,88) = € 0,012

Als je dat met de Victron omvomers (38.4kW 3fase) erbij wil uitrekenen.
€27.000 / (8000*(214*0,88) = € 0,018

Zelfs als je de RTE verlaagd stijgt de kWh prijs in deze omvang amper.

Dus alles aan dynamisch kaal tarief dat meer dan 2cent oplevert, heeft meer zin dan de PV gedeeltelijk te dimmen of uit te schakelen. En als je overdag zonder accu gebruik al meer dan 2ct kaal ex btw krijgt, zelfs dan is het zinvol de PV aan te laten. Een goed EMS zal dat zelf regelen als je de dynamische tarieven maar juist instelt.

In ons geval icm dynamisch contract dekt de setup alle mogelijke scenarios af waardoor de investering het featurelijstje volledig afdekt zonder compromissen. Dat voelt meer ontspannen dan met zand tussen de billen tijdens een strandvakantie die ook duur is. Ieders eigen keus.
Je hebt het hier puur over de minimale spread die nodig is om de kosten als gevolg van slijtage aan je installatie op te vangen.

Wat ik bedoel is, dat als je 10 kWh teruglevert, dat je daar dan met een 5% slechtere RTE 0,5 kWh extra voor hebt moeten opladen.
Uitgaand van een tarief van 20 cent loop je dan dus 10 cent mis op 10 kWh.
Is 20 cent kaal (want na salderen) best een stevig tarief voor de zomer, en wanneer je NOM draait in de nacht duik je daar onder.

Hoe dan ook zet die 10 cent extra winst per 10 kWh geen zoden aan de dijk als je installatie daarmee 2x zo duur wordt. Niet iedereen heeft de zin/tijd/plek om met het mooie Victron spul aan de gang te gaan, en als je het laat doen kom je al heel snel op prijzen die in de buurt komen van SolarEdge, Sigenergy etc.

Bij heel grote installaties zoals die van jou (vrijstaand huis?) praat je over andere zaken en mogelijkheden. Om 165 kWh op te wekken heeft Henk/Ingrid/Koboy het dak van het hele rijtje nodig, nog even afgezien van de ruimte die nodig is voor 200+kWh LFP opslag.
Hier de omvang en omvormer gedimensioneerd op 4 a 5 uur piek kunnen opvangen, daar heb je de allerlaagste uren qua tarief mee opgevangen en gaan de overige uren als het goed is tegen positief tarief het net op.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

koboy schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:27:
[...]

Je hebt het hier puur over de minimale spread die nodig is om de kosten als gevolg van slijtage aan je installatie op te vangen.

Wat ik bedoel is, dat als je 10 kWh teruglevert, dat je daar dan met een 5% slechtere RTE 0,5 kWh extra voor hebt moeten opladen.
Uitgaand van een tarief van 20 cent loop je dan dus 10 cent mis op 10 kWh.
Is 20 cent kaal (want na salderen) best een stevig tarief voor de zomer, en wanneer je NOM draait in de nacht duik je daar onder.

Hoe dan ook zet die 10 cent extra winst per 10 kWh geen zoden aan de dijk als je installatie daarmee 2x zo duur wordt. Niet iedereen heeft de zin/tijd/plek om met het mooie Victron spul aan de gang te gaan, en als je het laat doen kom je al heel snel op prijzen die in de buurt komen van SolarEdge, Sigenergy etc.

Bij heel grote installaties zoals die van jou (vrijstaand huis?) praat je over andere zaken en mogelijkheden. Om 165 kWh op te wekken heeft Henk/Ingrid/Koboy het dak van het hele rijtje nodig, nog even afgezien van de ruimte die nodig is voor 200+kWh LFP opslag.
Hier de omvang en omvormer gedimensioneerd op 4 a 5 uur piek kunnen opvangen, daar heb je de allerlaagste uren qua tarief mee opgevangen en gaan de overige uren als het goed is tegen positief tarief het net op.
Het is zeker geen vergelijking wat systeem betreft, dat snap ik ook wel. Zo is het niet bedoeld, wat ik eigenlijk altijd opnieuw zie is dat iemands argumenten zo van tafel geveegd worden terwijl het voor die individu hele geldige argumenten kunnen zijn.

Je hebt gelijk, kijk altijd naar wat je moet investeren voor dat wat je eruit kunt halen.
In de batterijwereld is het best handig om de LCoS te berekenen voor de richtwaarde wat iedere kWh die door de batterij moet gaan je kost. En dan kun je ook goed bepalen hoe je dit tegenover de dynamische tarieven van het moment zet of het laden of ontladen loont.

Is de spread te klein en de verliezen via de batterij te groot dan loont het natuurlijk niet, zo dito om te bepalen of je de PV opwek direct het net op laat gaan of via de batterij zelf gaat verbruiken. Neem altijd je LCoS waarde daarvoor mee.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• vogel6
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXMfbTkak8fssJVnuGREttIiAp0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TAfU7xP0RVFOMD7wBOIyqsrc.png?f=user_large
Omzetting van AC>DC>AC voor wat het is.

De mnd febr en jan waren maanden waar bij ik veel IDLE modus gebruikte, iedere keer als de NOM bij staat en "fladdert" verlies je toch veel RTE zie gemiddeld maar in de kolom +-2% ,ondanks dat de power verdeelt worden over de batterijen. ik denk dat het zo is maar weet geen andere verklaring.
Kleine beetjes laden en ontladen geeft toch gauw 17.2% verlies??
Wat is jullie ervaring ?

• koboy

koboy

Ersus schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:31:
[...]

Het is zeker geen vergelijking wat systeem betreft, dat snap ik ook wel. Zo is het niet bedoeld, wat ik eigenlijk altijd opnieuw zie is dat iemands argumenten zo van tafel geveegd worden terwijl het voor die individu hele geldige argumenten kunnen zijn.

Je hebt gelijk, kijk altijd naar wat je moet investeren voor dat wat je eruit kunt halen.
In de batterijwereld is het best handig om de LCoS te berekenen voor de richtwaarde wat iedere kWh die door de batterij moet gaan je kost. En dan kun je ook goed bepalen hoe je dit tegenover de dynamische tarieven van het moment zet of het laden of ontladen loont.

Is de spread te klein en de verliezen via de batterij te groot dan loont het natuurlijk niet, zo dito om te bepalen of je de PV opwek direct het net op laat gaan of via de batterij zelf gaat verbruiken. Neem altijd je LCoS waarde daarvoor mee.
Ik sloeg vooral aan op het punt dat de focus zo op 1 punt gelegd wordt, in dit geval de betere RTE bij DC laden, terwijl de rest uit het oog verloren wordt.
Leuk een paar paneeltjes op de schuur DC aangesloten op een stekkeraccu, maar ondertussen moet de PV op het dak van het huis geknepen worden in de 4 meest rendabele uren.

Voor een totaal nieuwe installatie is naar DC aansluiten kijken zeker de moeite waard, al heb ik twijfel of ik er op zou uit zou komen gezien de verhouding tussen investering en financieel rendement.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• koboy

koboy

vogel6 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:18:
[Afbeelding]
Omzetting van AC>DC>AC voor wat het is.

De mnd febr en jan waren maanden waar bij ik veel IDLE modus gebruikte, iedere keer als de NOM bij staat en "fladdert" verlies je toch veel RTE zie gemiddeld maar in de kolom +-2% ,ondanks dat de power verdeelt worden over de batterijen. ik denk dat het zo is maar weet geen andere verklaring.
Kleine beetjes laden en ontladen geeft toch gauw 17.2% verlies??
Wat is jullie ervaring ?
Kleine beetjes = laag vermogen? Onder de 5 a 10 procent is een omvormer niet happy. Is een omschakeling naar 1 omvormer mogelijk?

• vogel6
koboy schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Kleine beetjes = laag vermogen? Onder de 5 a 10 procent is een omvormer niet happy. Is een omschakeling naar 1 omvormer mogelijk?
Ik zag het verschil bij het opmaken van deze kolom ,waarom dit verschil.
Het is al een hele verbetering dat de software van Sessy de power al verdeelt over de batterijen en hoef dat zelf niet bij te houden ,maar bedankt voor de "Tip".

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmInOti8vvBbhFWDUHI_FZ2nMgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DK3CrKqz39Kf2yLxH4R2i1t8.png?f=fotoalbum_large
Stukje financieel overzicht uit een groter technisch overzicht wat ik nog verder moet uitwerken.
Ik denk er over om dit in te lijsten en op de "hanenbalk spijkert " ,ik verwacht komende jaren hogere kosten bv saldering wegvallen, evt hogere teruglever kosten etc....
Maar misschien komen van jullie hele slimme ideen om stroom in de zomer op te slaan voor de winter?? :)

• koboy

koboy

vogel6 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:43:
[...]

Ik zag het verschil bij het opmaken van deze kolom ,waarom dit verschil.
Het is al een hele verbetering dat de software van Sessy de power al verdeelt over de batterijen en hoef dat zelf niet bij te houden ,maar bedankt voor de "Tip".
Sorry dat ik meedenk hoor, vooral op basis van beperkte informatie.

Hier vind je de efficiëntie curves van Sessy https://www.sessy.nl/technische-achtergrond-informatie/, daar kun je zien dat bij 20% last de one way efficiëntie al op 90% ligt. Dit is on vergelijking met bijvoorbeeld Victron erg laag.

Verdelen over meerdere accu's is bij lage last dus een slecht idee. Maximale efficiëntie haal je bij 50% last.

Doe er verder mee wat je wilt, mijn input wordt niet gewaardeerd dus ik houd mijn bek wel.

Oh ja hier met een stekkeraccu in januari 245 kWh er in en 215 kWh er uit. Pure maand totalen dus geen rekening gehouden met hoe vol hij op de maandgrens was. Over het algemeen 2400 W laden in de nacht, verder NOM en aftoppen met PV. 2x een volledige lading op max vermogen gedraaid voor de handel.

Edit: Net nog even gekeken, de maand vol gestart en op 50% geëindigd. Van de 215 kWh halen we er 6 (pessimistisch) af, kom ik op een RTE van 85%. Niet slecht voor een op een eigen groep aangesloten 2400W stekkeraccu van 11,52 kWh....

[ Voor 9% gewijzigd door koboy op 03-02-2026 22:54 ]

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

koboy schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Wat betreft DC.
Je hebt in huis altijd een AC base load 'verbruik', bij de een is dat meer dan bij de ander. Volledig elektrische woningen hebben meestal een hogere base load. Een deel AC PV is in dat geval wel handig omdat je een vertaalslag minder hebt.

DC laden is goed voor alles dat niet meteen verbruikt en of teruggeleverd moet worden.
Een mix van AC en DC PV doet het in algemeen altijd wel goed en als je base load laag is dan heeft DC meer voordeel. De verdeelsleutel ligt dus vooral aan je AC base load.

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:51
AC / DC:

Bij een "proper" DC gekoppeld systeem heb je:

1. PV - MPPT trackers - DC-DC converter - interne DC bus. Die zet 80-450VDC om naar ~48VDC
2. Interne DC bus - batterij. Kan vrij simpel zijn, direct gekoppeld kan of een slimme zekering er tussen
3. Interne DC bus - AC inverter. Dit kan 1 of 3 fase zijn, haalt zijn stroom uit PV of batterij.

Kan gestuurd zijn, naar bijvoorbeeld NoM, maximaal laden of ontladen. Of power assist, als je tijdelijk meer stroom gebruik dan je huisaansluiting aan kan, bijvoorbeeld veel apparatuur + maximaal EV laden met 2x 3 fase 16A.

Tov een AC gekoppeld systeem heb je

PV - [DC-DC] - Batterij
PV - [DC-DC] - [DC-AC] - Grid

vs

PV - [DC-AC] - [AC-DC] - Batterij
PV - [DC-AC] - Grid

Voor kleinere systemen heb je ook kastjes die alles bevatten, de EasySolar-II 3kVA MPPT 250/70 GX bevat de GX, MPTT and MultiPlus inverter in 1 blauw doosjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7g1sw4w8hLmdgGcS5Y-hh8M6bU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bfcuyOY421XUBBpQENOQIbGY.png?f=fotoalbum_large

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:44

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Pakhaas schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:06:
Tot 2030 krijg je minimaal 50% van kale tarief.
@Pakhaas
Waar haal je die info vandaan? Heb ik ergens iets gemist?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:25

• Torch1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:17
Klopt, maar daar overheen blijven er altijd nog “teruglever kosten” (in welke creatieve vorm dan ook) bestaan, dus netto krijg je geen 50%….

• Pakhaas
Torch1969 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Klopt, maar daar overheen blijven er altijd nog “teruglever kosten” (in welke creatieve vorm dan ook) bestaan, dus netto krijg je geen 50%….
Klopt. Maar het is toch nog niet zeker dat de terugleverboete blijft bestaan na 2027?

• koboy

koboy

Pakhaas schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 12:37:
[...]

Klopt. Maar het is toch nog niet zeker dat de terugleverboete blijft bestaan na 2027?
Afgaand op de paar leveranciers die hier iets over hebben laten weten hangen er heel donkere wolken. De meesten zitten netto op 0,25 cent/kWh, een enkeling op 0,5 of 0,6. Maar er zijn er ook een paar de netto negatief uitkomen tot 5,6 cent/kWh aan toe.

• OKA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 02:23

OKA

Is er iemand die bij Zonneplan zit en de Zonneplan Connect niet gebruikt?
Ik ben benieuwd wat je dan ziet aan verbruik in de Zonneplan app?

Ikzelf heb de Zonneplan Connect nog niet aangesloten, omdat ik nog geen P1 splitter heb (inmiddels een passieve splitter besteld en is onderweg).
Ik heb een vast voorschot van 0,00 euro, en kan op de facturen helaas ook geen verbruik zien. Omdat ik niet voor verassingen wil komen staan, heb ik Zonneplan gebeld met de vraag waar ik de data die de netbeheerder stuurt kan inzien, maar blijkbaar tonen ze die niet, en ik kan niet checken of de data juist binnenkomt.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

OKA schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:21:
Ja, ik heb een jaartje bij Zonneplan gezeten zonder zo'n connect. Je ziet dan gewoon geen (live) verbruik in de app.

• Hippe Lip

Hippe Lip

OKA schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:21:

Ikzelf heb de Zonneplan Connect nog niet aangesloten, omdat ik nog geen P1 splitter heb (inmiddels een passieve splitter besteld en is onderweg).
Ik heb een vast voorschot van 0,00 euro, en kan op de facturen helaas ook geen verbruik zien. Omdat ik niet voor verassingen wil komen staan, heb ik Zonneplan gebeld met de vraag waar ik de data die de netbeheerder stuurt kan inzien, maar blijkbaar tonen ze die niet, en ik kan niet checken of de data juist binnenkomt.
@OKA
Da’s heel eenvoudig en snel te regelen hoor. Je kunt die registratie ook online doen. Dan is de registratie niet via jouw P1-poort maar via de P4-poort, die het draadloos verstuurt naar de netbeheerder. En precies dát zijn de cijfertjes die jouw E-leverancier krijgt en op basis daarvan stuurt die jou een rekening.

Kijk bijvoorbeeld eens bij de slimmemeterportal naar de mogelijkheden.
Dat kun je vanavond regelen en morgen start je registratie. Activatie duurt maximaal 24 uur.

<John O`Mill>

• Jan VLD
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:01
Hencksch schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:00:
Het trefwoord is 'Dunkelflaute'. Saai weer zonder zonneschijn en zonder wind,
Mwah, die zie ik toch niet zo. Vandaag ook weer, rond de middag een paar uur volop zon, vanavond redelijk wat wind, alles in tegenstelling tot afgelopen nacht of gisteren, prijsverschillen binnen deze dag of vergeleken met gisteren slechts een paar losse centen.
rond een uur of 07h maar 3 GW wind, rond 14h wel meer dan 14 GW zon+wind.

Als ik naar mijn eigen PV-opbrengsten kijk van de afgelopen weken varieert dat van minder dan 1 kWh/dag (donkergrijs en regenachtig) tot meer dan 11 kWh (zonnig) en wat voor mij geldt geldt natuurlijk ook in het groot.

https://ned.nl/nl/datapor...e-elektriciteitsproductie
https://energieopwek.nl/

• koboy

koboy

Jan VLD schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 00:13:
[...]

Mwah, die zie ik toch niet zo. Vandaag ook weer, rond de middag een paar uur volop zon, vanavond redelijk wat wind, alles in tegenstelling tot afgelopen nacht of gisteren, prijsverschillen binnen deze dag of vergeleken met gisteren slechts een paar losse centen.
rond een uur of 07h maar 3 GW wind, rond 14h wel meer dan 14 GW zon+wind.

Als ik naar mijn eigen PV-opbrengsten kijk van de afgelopen weken varieert dat van minder dan 1 kWh/dag (donkergrijs en regenachtig) tot meer dan 11 kWh (zonnig) en wat voor mij geldt geldt natuurlijk ook in het groot.

https://ned.nl/nl/datapor...e-elektriciteitsproductie
https://energieopwek.nl/
Je moet het alleen niet te lokaal bekijken, en ja Nederland is lokaal.
Vorige winter hadden we een heerlijk zonnige periode hier in NL, maar toch hoge tarieven omdat de Duitsers (waar het donker en windstil was) alle stroom opkochten.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 10:34

JT

VETAK y0

Hoe ziet het er financieel uit afgelopen maand met accu's op de dynamische markt? Ik vind de energieprijzen érg vlak. Daarnaast heb ik zelf 106kwh zonneopbrengst gehaald waarvan 35kwh terug naar het net ging. Inkopen op goedkope momenten bespaart gezien de vlakke prijscurves niet veel, handel lijkt niet heel interessant en 35kwh opslaan om op een ander moment te gebruiken dat het een paar cent duurder is zet ook niet veel zoden aan de dijk. Mijn conclusie is dat accu's afgelopen januari weinig zijn gebruikt als je rekening houdt met wat je accu afschrijft per cycle(behalve misschien die van Ersus ;) )?
Ersus schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:51:
[...]

[...]
[...]
Uit interesse, wat voor accu heb je? Helemaal zelf samengesteld met losse cellen en dergelijke of heb je iets van Pylontech ofzo?

[ Voor 51% gewijzigd door JT op 05-02-2026 12:38 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:08
JT schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 12:37:
Hoe ziet het er financieel uit afgelopen maand met accu's op de dynamische markt? Ik vind de energieprijzen érg vlak. Daarnaast heb ik zelf 106kwh zonneopbrengst gehaald waarvan 35kwh terug naar het net ging. Inkopen op goedkope momenten bespaart gezien de vlakke prijscurves niet veel, handel lijkt niet heel interessant en 35kwh opslaan om op een ander moment te gebruiken dat het een paar cent duurder is zet ook niet veel zoden aan de dijk. Mijn conclusie is dat accu's afgelopen januari weinig zijn gebruikt als je rekening houdt met wat je accu afschrijft per cycle(behalve misschien die van Ersus ;) )?
Klopt. De spread tussen minimale prijs en maximale prijs is te laag om een thuisaccu in te zetten die je oplaadt via het net (en de bijbehorende conversieverliezen hebt). Ik hou altijd een beetje de rekensom paraat van minimale prijs gedeeld door 0,75. Dus voor morgen is dat (bij Tibber) de minimale prijs 24 cent en zal de prijs minimaal 32 cent zijn om quitte te spelen. Laat dat morgen weer niet het geval zijn dus de accu blijft gewoon opgeladen wachten en fungeert vooralsnog als een grote accupack van 5kWh in het geval van stroomuitval met zijn 230V-backup-stopcontact :+

Maar ik ben er niet rouwig om. Het is juist een goede zaak dat we niet zo veel van die enorme verschillen zien deze maand. Uiteindelijk vanaf 2027 zal een thuisaccu alleen nuttig worden bij het verhogen van de eigenconsumptie van zonnepanelen, niet zo zeer om verschillen op te vangen tussen het laagste en hoogste tarief. Maar het is wel leuk om er een beetje mee te spelen.

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:42

[...]

Uit interesse, wat voor accu heb je? Helemaal zelf samengesteld met losse cellen en dergelijke of heb je iets van Pylontech ofzo?
Er zijn andere topics over de thuisbatterij, maar vanuit perspectief dynamische tarieven mijn inschatting tot nu toe (batterij sinds december). Ik heb de batterij vooral gekocht om een groter aandeel van de eigen opwekking te gebruiken. In de winter de extreme pieken opvangen is een tweede doel.

Dat is wel gelukt. Er waren inderdaad alleen niet heel veel hoge pieken. Kan volgend jaar weer anders zijn....

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

[...]

De spread is ook erg slecht, vooral de eerste week van februari vind ik het huilen met de pet op.

Ik heb geen Pylontech maar Basengreen kant en klare pakketten besteld (5x30kWh en 2x32kWh)

• bilgy_no1

[...]

Nog even wat meer gedetailleerd terugkomend op de economische impact van de thuisbatterij ivm dynamische tarieven.

Als voorbeeld pak ik 14 januari:
  • Afname 61,4 kWh (auto en batterij opgeladen, warmtepomp flink aan het werk), gemiddeld tegen €0,2409
  • Teruglevering 8,8 kWh (4,9 kWh opwekking PV maar die is allemaal direct gebruikt), gemiddeld tegen €0,3272
  • Batterij opladen: 14,72 kWh
  • Batterij ontladen: 12,26 kWh
  • Etmaal begonnen op 46% SOC, afgesloten op 49% SOC
  • Laagste tarief €0,2343; hoogste tarief €0,3945
Ik heb dus ongeveer 2,1 kWh verloren in de batterij (RTE 85%).

Oftewel: 14,36 kWh ingekocht tegen ongeveer €0,24 gemiddeld en 12,26 kWh verkocht/verbruikt tegen €0,37 gemiddeld. Inkoop €3,45, Verkoop €4,54.

Winst op deze dag: €1,08. Met een batterij van 11,52 kWh. Daarvan gebruik ik iets meer dan 10 kWh want ontladen tot 10%.

Dit was een goede dag in januari. Er waren in januari 11 dagen met een prijsverschil (min-max) groter dan €0,10 per kWh.

Dus in totaal in deze maand januari zal ik ongeveer €10 hebben verdiend met de batterij. Investering was €3100, dus na 310 van zulke slechte maanden is de batterij weer terugverdiend 🤔... Ik ga er voorlopig maar even vanuit dat ik dit jaar met de PV vol terugleveren met salderen nog even een paar mooie happen kan terugverdienen...

Vorig jaar januari waren er overigens 20 dagen met een verschil van €0,10 of meer en ook veel meer hele hoge uitschieters in de tarieven.

Het zou best kunnen dat de verschillen steeds kleiner worden (door meer batterijen), maar er kunnen zeker ook weer situaties komen waarin de verschillen weer groter worden. De batterij is voor mij ook een beetje een verzekering tegen super hoge tarieven tijdens een slechte periode.

• vogel6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVghUwnNtqr8Uq2b6i-sETQFaY4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cZrHIpq5BzblXMkZxfqVCPPY.png?f=fotoalbum_large
Best wel lastig afgelopen maanden om wat te verdienen met batterijen ,zijn kleine spread marge .
tabel voorlopig voor morgen ,even voor de tabel grootte met tibber dag prijzen gerekend.
elk uur heeft zo'n zijn waarde ,best wel lastig.
meeste brengt op eigen pv stroom ,ga proberen net als vorig jaar totaal inkoop en verkoop zoveel mogelijk in balans te brengen om nog 10 mnd maximaal de EB te kunnen salderen .

• Jan VLD
koboy schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 11:16:
Je moet het alleen niet te lokaal bekijken, en ja Nederland is lokaal.
Vorige winter hadden we een heerlijk zonnige periode hier in NL, maar toch ..//..
Vorige winter hadden we regelmatig grote prijsverschillen. Ook nog wel eens leuk om de auto te laden, nu eigenlijk nooit meer. Het zou te toevallig zijn als D precies steeds als het bij ons waait stroom te kort komt.

hier zit meer achter dan toeval.

• Jan VLD
bilgy_no1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:48:

Dus in totaal in deze maand januari zal ik ongeveer €10 hebben verdiend met de batterij.
zie je dan voorkomen van teruglevering PV niet over het hoofd?
Ik heb maar een klein plug&play dingetje van 3kWh bruto, en daarmee laad ik alleen PV-overschot (NOM). dat heeft me in januari toch stiekem 45 kWh import uitgespaard, waarvan een groot deel op de duurdere uren . zeg 12 euro. Ik heb op jaarbasis veel stroom over, dus terugleveren reken ik alleen epex. Ik heb daarvoor 60 kWh PV overschotten niet teruggeleverd, daar had ik veelal nog wel 10 ct voor kunnen krijgen.
Heb ik met dat kleine dingetje alleen met NOM dus 6 euro "terugverdiend". Dat heb jij toch ook?

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

Jan VLD schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 03:48:
[...]

Vorige winter hadden we regelmatig grote prijsverschillen. Ook nog wel eens leuk om de auto te laden, nu eigenlijk nooit meer. Het zou te toevallig zijn als D precies steeds als het bij ons waait stroom te kort komt.

Aansluiting op Picasso misschien?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:58
Jan VLD schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 04:06:
[...]

Ik heb maar een klein plug&play dingetje van 3kWh bruto, en daarmee laad ik alleen PV-overschot (NOM). dat heeft me in januari toch stiekem 45 kWh import uitgespaard, waarvan een groot deel op de duurdere uren . zeg 12 euro. Ik heb op jaarbasis veel stroom over, dus terugleveren reken ik alleen epex. Ik heb daarvoor 60 kWh PV overschotten niet teruggeleverd, daar had ik veelal nog wel 10 ct voor kunnen krijgen.
Heb ik met dat kleine dingetje alleen met NOM dus 6 euro "terugverdiend". Dat heb jij toch ook?
Januari deed mijn PV 18.2 cent ex, dus je winst is ietsje kleiner.
Mijn 15 kWh accu heeft 8 euro verdient in januari met handel of uitgesteld terug leveren

1 PVoutput . Dongen NB

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:59
Conclusie: voor de kleine particulier is het financieel het meest interessant om te gaan voor een zo klein/goedkoop mogelijke batterij die net past bij je eigen behoeften.

Die eigen behoeften kunnen natuurlijk heel verschillend zijn. Net zoals dat e mensen zijn die tevreden zijn met 1 tafelmodel koelkast en de andere graag een volledige koelcel in huis wil.

Er moeten nog zoveel grote batterijen bijgeplaatst worden bij bedrijven, bij zon- en windparken, en dan nog de elektrische auto's en vrachtwagens niet te vergeten.

Behoudens periodes van langere dunkelflaute zal de prijscurve zo goed als strak getrokken worden tot op het punt dat het nog net winstgevend genoeg zal zijn in verhouding tot de bedrijfsrisico's.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• reneeke1970
Wozmro schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:19:
Conclusie: voor de kleine particulier is het financieel het meest interessant om te gaan voor een zo klein/goedkoop mogelijke batterij die net past bij je eigen behoeften.

Die eigen behoeften kunnen natuurlijk heel verschillend zijn. Net zoals dat e mensen zijn die tevreden zijn met 1 tafelmodel koelkast en de andere graag een volledige koelcel in huis wil.

Er moeten nog zoveel grote batterijen bijgeplaatst worden bij bedrijven, bij zon- en windparken, en dan nog de elektrische auto's en vrachtwagens niet te vergeten.

Behoudens periodes van langere dunkelflaute zal de prijscurve zo goed als strak getrokken worden tot op het punt dat het nog net winstgevend genoeg zal zijn in verhouding tot de bedrijfsrisico's.
Als de prijzen inderdaad écht vlak gaan worden, is dit wel positief voor de PV terug levering

1 PVoutput . Dongen NB

• Wozmro
Ik denk dat eens op dat punt aangekomen dat er nog maar weinig mensen zullen zijn die zullen stilstaan bij de prijs van energie.

Net zoals dat er nu nog weinig mensen zijn die kunnen zeggen hoeveel een gigabyte aan dataverkeer kost of zelfs weten hoeveel gigabyte ze afgelopen maand verbruikt hebben.

Ik stam zelf nog uit de tijd dat er afgerekend werd in kilobytes per minuut.

[ Voor 23% gewijzigd door Wozmro op 06-02-2026 09:29 ]

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• JT

JT

VETAK y0

bilgy_no1 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:48:
[...]

Nog even wat meer gedetailleerd terugkomend op de economische impact van de thuisbatterij ivm dynamische tarieven.

Als voorbeeld pak ik 14 januari:
  • Afname 61,4 kWh (auto en batterij opgeladen, warmtepomp flink aan het werk), gemiddeld tegen €0,2409
  • Teruglevering 8,8 kWh (4,9 kWh opwekking PV maar die is allemaal direct gebruikt), gemiddeld tegen €0,3272
  • Batterij opladen: 14,72 kWh
  • Batterij ontladen: 12,26 kWh
  • Etmaal begonnen op 46% SOC, afgesloten op 49% SOC
  • Laagste tarief €0,2343; hoogste tarief €0,3945
Ik heb dus ongeveer 2,1 kWh verloren in de batterij (RTE 85%).

Oftewel: 14,36 kWh ingekocht tegen ongeveer €0,24 gemiddeld en 12,26 kWh verkocht/verbruikt tegen €0,37 gemiddeld. Inkoop €3,45, Verkoop €4,54.

Winst op deze dag: €1,08. Met een batterij van 11,52 kWh. Daarvan gebruik ik iets meer dan 10 kWh want ontladen tot 10%.

Dit was een goede dag in januari. Er waren in januari 11 dagen met een prijsverschil (min-max) groter dan €0,10 per kWh.

Dus in totaal in deze maand januari zal ik ongeveer €10 hebben verdiend met de batterij. Investering was €3100, dus na 310 van zulke slechte maanden is de batterij weer terugverdiend 🤔... Ik ga er voorlopig maar even vanuit dat ik dit jaar met de PV vol terugleveren met salderen nog even een paar mooie happen kan terugverdienen...

Vorig jaar januari waren er overigens 20 dagen met een verschil van €0,10 of meer en ook veel meer hele hoge uitschieters in de tarieven.

Het zou best kunnen dat de verschillen steeds kleiner worden (door meer batterijen), maar er kunnen zeker ook weer situaties komen waarin de verschillen weer groter worden. De batterij is voor mij ook een beetje een verzekering tegen super hoge tarieven tijdens een slechte periode.
Dank voor je gedetailleerde post. Je zin over januari vorig jaar bevestigt mijn gevoel wel. Ik had het zelf nog niet onderzocht maar ik had het gevoel dat er eerder ook veel meer pieken waren. Maar er zijn volgens mij ook veel minder dalen, waarschijnlijk door een gebrek aan wind.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Hangt er een beetje vanaf. Als je straks weer goedkoop kan inkopen met meer zon en je wil je EV laden en je warmtepomp erop gebruiken dan is een grote capaciteit die in de winter amper wordt gebruikt, maar in het voorjaar/zomer/najaar wel misschien toch wel interessant. Misschien duurt het dan door dit soort wintermaanden langer voor het terugverdiend is, daar tegenover staat dat minder gebruik ook minder slijtage betekent en je accu dus langer mee gaat.

Ecodan warmtepomp

• koboy

koboy

Jan VLD schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 03:48:
[...]

Vorige winter hadden we ook flink eind en een aantal stormen, nu komt de wind nauwelijks boven 4 a 5 Bft uit. Dit jaar is het gewoon nogal tam, en daar kun je prima op sturen.
Geen rare situaties waardoor warmte-kracht koppelingen moeten bijspringen, gewoon gas-centrales die lekker hun ding doen.
Kijk ook eens naar '24 en '25. De eerste was prut, de tweede hoorde tot de beteren qua PV productie.

Grootste factor is waarschijnlijk dat de Duitsers hun shit beter op orde hebben. Daar waren de prijzen vorig jaar vele malen hoger dan hier waardoor afnemers zich (versneld) zijn gaan indekken.

Hier zit echt geen groot complot in van de batterij complexen waarvan er dit jaar een paar opgeleverd zijn. Die functioneren onder dezelfde condities als de accu's van ons.

@Ersus : Picasso gaat over de onbalans, heeft geen invloed op de EPEX.

• koboy

koboy

[...]

Voorkomen terugleveren hoef je nu nog geen rekening mee te houden. Stroom heeft een bepaalde waarde of die nou uit je eigen PV komt of uit het net.

• Wozmro
Evengoed is de tijd van echt negatieve prijzen alweer voorbij. (Als in: je krijgt geld toe als je verbruikt).

Particuliere batterijen, ev/vrachtwagens, batterijparken,.. er zijn best al wat GWh'en aan opslag die er op azen.

• koboy

koboy

Wozmro schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:42:
Evengoed is de tijd van echt negatieve prijzen alweer voorbij. (Als in: je krijgt geld toe als je verbruikt).

Particuliere batterijen, ev/vrachtwagens, batterijparken,.. er zijn best al wat GWh'en aan opslag die er op azen.
Je vergeet de belangrijkste factor: de subsidies die een bepaald kWh tarief garandeerde lopen ondertussen af. Op een gegeven moment heet voortschrijdend inzicht er voor gezorgd dat er alleen een subsidie op levering zit als de prijzen boven nul zitten

Lekker geld vangen en ondertussen anderen de rekening daarvan laten oppakken is er dus steeds minder bij. Als volgend jaar de saldering afloopt zal dat ook in zekere mate een dempend effect op de negatieve prijzen hebben

• Jan VLD
Ik denk het wel.
's zomers krijg ik mijn bruto 3 kWh niet op in de nacht. (ik heb ook panelen op noordwest en die gaan lekker lang door)
's winters krijg ik de 3 kWh maar zelden helemaal gevuld uit de panelen overdag, want na huishoudelijk gebruik en WP schieten er ook op de meeste mooiere dagen maar wat losse kleine plasjes stroom over als bijv. de wp even pauzeert. Door de warmtepomp vanaf 17h even wat lager te schakelen helpt de accu me dan meestal wel door de duurdere uren van de avondpiek heen.

Wat ik nog wel overweeg is er nog een kWh module bij te kopen, en dan atlijd 25% op reserve te houden (een tijdje terug hebben we een uur of drie zonder stroom gezeten, toen was die noodstroomfunctie best wel fijn.)

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-02 07:23
[b]Wozmro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."
Ik stam zelf nog uit de tijd dat er afgerekend werd in kilobytes per minuut.
Ik moest zelfs al betalen per minuut als ik alleen maar een verbinding open zette, ongeacht of er data werd verstuurd. ;)
En die verbinding ging niet naar iets dat internet heette, maar naar een BBS. Downloaden met 14k4 (direct flink geinvesteerd om niet op 9600 baud te hoeven beginnen).

Those good old times....

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

• koboy

koboy

ArPi75 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:17:
[...]

Ik moest zelfs al betalen per minuut als ik alleen maar een verbinding open zette, ongeacht of er data werd verstuurd. ;)
En die verbinding ging niet naar iets dat internet heette, maar naar een BBS. Downloaden met 14k4 (direct flink geinvesteerd om niet op 9600 baud te hoeven beginnen).

Those good old times....
Je was er laat bij zeg! Modem stond hier standaard op 75/1200. Was een stuk sneller dan het 300/300 alternatief.

Shit ik wordt oud. Hoe kan het dan dat het nog 4936 dagen tot mijn AOW is.....

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:10
@koboy "ik wordt" met dt? brrrr... maar nooit te oud om te leren toch? ;)

• koboy

koboy

mdvmine schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:36:
@koboy "ik wordt" met dt? brrrr... maar nooit te oud om te leren toch? ;)
offtopic:
Normaal gesproken vis ik dit soort dingen er (al dan niet via een edit) uit, maar nu laat ik hem staan.
Ik weet even niet waar die extra t vandaan komt: een overijverige autocorrectie of het punt dat dyslexie een SOA is.

• Ersus

Ersus

Zuid-Limburg

koboy schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:01:
[...]

@Ersus : Picasso gaat over de onbalans, heeft geen invloed op de EPEX.
Je hebt gelijk. Maar kan het zijn dat het indirect wel invloed heeft?

• bilgy_no1
[...]

Ik heb in januari zoals gezegd geen overschot PV. Er waren maar een handvol dagen met kortstondige piek boven 1 kW, gemiddeld echt veel lager. Dat gaat dan rechtstreeks naar de warmtepomp en andere verbruikers.

Ik heb de batterij dus steeds opgeladen op de goedkoopste momenten en dat was bijna altijd 's nachts. De hoeveelheid PV die in de batterij is gegaan in januari is verwaarloosbaar.

• koboy

koboy

Ersus schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:23:
[...]

Je hebt gelijk. Maar kan het zijn dat het indirect wel invloed heeft?
Lijkt me sterk, het zijn compleet andere mechanismen. EPEX is het vooraf inkopen van energie. Hier zitten natuurlijk altijd foutjes in als je de voorspellingen op individueel afnemer niveau naar kijkt, maar die middelen over het grote geheel van een energieleverancier en land wel uit.
Onbalans gaat over de verstoringen die dan nog over blijven. Tekorten laten de spanning dalen, overschotten de spanning stijgen. Komt de spanning buiten een bepaald window dan gaan dingen afschakelen/loskoppelen om echte problemen te voorkomen. Het gaat dus vooral over het opvangen van plotseling wolken en andere weer fenomenen. Die worden met Picasso niet meer opgevangen op nationaal niveau, maar met een aantal landen tegelijk, wat vooral een dempend effect heeft op de onbalans winsten.

N.B. wat er kan gebeuren bij een niet (goed genoeg) handelen op balans verstoringen hebben we afgelopen zomer in Spanje/Portugal gezien. Die hadden qua net alleen een koppeling aan Frankrijk, en toen de onbalans in Spanje/Portugal te groot werd werd die koppeling verbroken om te voorkomen dat Frankrijk en de rest van Europa mogelijk meegesleurd zouden worden. Picasso zorgt voor duidelijke afspraken over het grensoverschrijdend oplossen van onbalans, waardoor de kans op een totale blackout van van de deelnemende landen wordt verminderd.

• Jan VLD
koboy schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 10:11:

Voorkomen terugleveren hoef je nu nog geen rekening mee te houden. Stroom heeft een bepaalde waarde of die nou uit je eigen PV komt of uit het net.
als ik 3500 kWh exporteer, en 2000 importeer, dan krijg ik voor die 1500 toch ook geen energiebelasting meer terug?

• koboy

koboy

Jan VLD schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:35:
[...]

als ik 3500 kWh exporteer, en 2000 importeer, dan krijg ik voor die 1500 toch ook geen energiebelasting meer terug?
Klopt.
Maar let op: voor dit jaar hoef je door het salderen voor de energiebelasting alleen maar te kijken naar het verschil tussen gebruik (dus inclusief zelf gebruik PV) en zuivere opbrengst over het hele salderingsjaar.
Deze netto afname/teruglevering blijft gelijk, wat je ook doet. Zelf gebruik van PV stroom vermindert in gelijke mate de teruglevering, de accu doet dit ook door vanuit de meter gezien het moment van verbruik te verschuiven.
Het enige wat telt is dus het kale tarief op het moment van verbruik en hoeveel je verbruikt. Onder verbruik valt dan natuurlijk ook het verlies in de accu dat je afrekent op het moment van opladen. Aan het eind van het jaar wordt dan de af te rekenen energiebelasting bepaald.

Als overdag de zon fel schijnt en het kale tarief is 10 cent, en in de nacht is het kale tarief 6 cent, dan is het beter om overdag lekker terug te leveren en in de nacht de accu op te laden. Voor het verschil tussen afnemen/terugleveren maakt dit niet uit.

Volgend jaar, zonder salderen is het vooral van belang de goedkoopste opwek op te slaan voor later gebruik. Dus de vroege ochtend en namiddag lekker laten terugleveren mits het kale tarief positief is. In de tussentijd lekker de accu vullen en in de nacht zelf gebruiken. Wat je over(verwacht) te houden probeer je uiteraard zo duur mogelijk te verkopen.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:56

Punkrocker

Mostly harmless

"What do you get if you multiply six by nine..."

• RISL
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:26
@Smuggler
Ik zie in de TS in de tabel dat je bij de saldering van coolblue onbekend hebt staan.
Ik ben daar klant en heb het even uitgezocht:
Naast de maandfacturen waarin ze 'binnen' de maand saldering toepassen, komt er een jaarfactuur waar ze de saldering tussen de maanden verrekenen, naast eventuele correcties op tarieven etc.

Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB

• JT

JT

VETAK y0

koboy schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:13:
[...]

Je vergeet de belangrijkste factor: de subsidies die een bepaald kWh tarief garandeerde lopen ondertussen af. Op een gegeven moment heet voortschrijdend inzicht er voor gezorgd dat er alleen een subsidie op levering zit als de prijzen boven nul zitten

Lekker geld vangen en ondertussen anderen de rekening daarvan laten oppakken is er dus steeds minder bij. Als volgend jaar de saldering afloopt zal dat ook in zekere mate een dempend effect op de negatieve prijzen hebben
Op zich gunstig - dat betekent dat je kunt blijven terugleveren en dus je panelen sneller terugverdient. Als straks saldering over is, dan ontstaat er een vreemd gat waarbij terugleveren geld kost maar verbruiken óók - namelijk de kale energieprijs tussen grofweg 0 en -15ct. Als de prijs bijvoorbeeld -7ct is dan kost terugleveren 7ct plus eventuele kosten van je provider. Neem je af dan kost het -7 + 15ct belasting en kosten van je provider = 8ct. Als de prijs minder vaak negatief is dan ontstaat deze situatie minder vaak.

Ecodan warmtepomp

• Jan VLD
Met net als de rest heerlijk ondoorzichtige prijsstellingen. Ze noemen bijvoorbeeld inkoopkosten voor levering, (1,2 ct/kWh) maar reppen geen woord over evt "verkoop"kosten bij terugleveren. Zijn die er niet (=0) ? Achterdochtige ik gelooft dat dan weer niet.

En dan is er natuurlijk net als bij de rest die knop: "bereken je maandbedrag" . Welke dynamische klant trek je daarmee?

Wanneer gaan we die ondoorzichtigheid in Nederland een keer aan banden leggen? Niet zolang Dilan aan de macht is zeker?

• koboy

koboy

JT schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:15:
[...]

Op zich gunstig - dat betekent dat je kunt blijven terugleveren en dus je panelen sneller terugverdient. Als straks saldering over is, dan ontstaat er een vreemd gat waarbij terugleveren geld kost maar verbruiken óók - namelijk de kale energieprijs tussen grofweg 0 en -15ct. Als de prijs bijvoorbeeld -7ct is dan kost terugleveren 7ct plus eventuele kosten van je provider. Neem je af dan kost het -7 + 15ct belasting en kosten van je provider = 8ct. Als de prijs minder vaak negatief is dan ontstaat deze situatie minder vaak.
Klopt, en de PV opbrengst van dat gat wil je dus een accu in stoppen, dan wel je PV terug laten regelen tot NOM
Leveranciers van vaste contracten "vangen dit op" met terugleververgoeding die netto op ongeveer nul komen. (Paar uitzonderingen die je laten betalen).

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:38
[b]Wozmro in "Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic."Wozmro schreef op vrijdag Behoudens periodes van langere dunkelflaute zal de prijscurve zo goed als strak getrokken worden tot op het punt dat het nog net winstgevend genoeg zal zijn in verhouding tot de bedrijfsrisico's.
Dit is wat je de zogenaamde energie experten wel eens hoort vertellen. Maar volgens mij is het gewoon pertinent onwaar
1. De ingebruikname van bijkomende accucapaciteit gaat stoppen van zodra die dalende prijsverschillen die investering niet meer vergoeilijken. Dus het stabiliserende effect van accu's gaat niet langer groeien wanneer de prijzen meer nivelleren.
2. Er zijn vandaag heel wat grote industriële energieverbruikers die als negatieve accu dienen om stroomoverschotten op te nemen. Die gaan dat ook alleen maar doen wanneer dat voldoende oplevert want zij verbruiken die stroom met lagere efficiëntie.
3. In een land als Frankrijk is slechts 3% van de energieproductie gebaseerd op aardgas, en meer dan 60% op kerncentrales, de rest op wind, water en zon. Kerncentrales en windmolens zijn per definitie niet zo flexibel wat hun productie betreft. Dus zie je ook daar nog steeds iedere dag hetzelfde soort schommelingen als in B en NL (in 't week-end zelfs groter dan bij ons).
Ook in de meeste regio's in Zweden (100% hernieuwbare energie) zie je nog steeds schommelingen die echt niet zoveel kleiner zijn.
En tegen de tijd dat we hier in BE en NL 100% duurzame stroom hebben, zijn de huidige accu's al lang afgeschreven
4. In een land als Polen, het land met by far de minst duurzame electriciteitsproductie (65% productie uit gas en steenkool), zijn er amper verschullen doorheen de dag. Want gas en kolen zijn een eenvoudig op te slaan, gas en steenkoolturbines zijn zeer makkelijk te sturen dus je krijgt een constante kost over de dag....

Je zou zowar de indruk krijgen dat accu's vooral geen zin hebben wanneerhet leeuwendeel van de stroom niet duurzaam geproduceerd wordt. Misschien is dat wel omdat iedere vorm van duurzame energie of kernenergie gaan gedurende dag ongeveer constant de zefde hoeveelheid energie produceren, en het verbruik van energie ligt nu eenmaal 's nachst een pak lager (ook in Frankrijk, zelfs in de winter, waar zowat iedereen met elektriciteit verwarmd)...

[ Voor 3% gewijzigd door sdgs op 06-02-2026 19:38 ]

• vogel6
Jan VLD schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:50:
[...]

Met net als de rest heerlijk ondoorzichtige prijsstellingen. Ze noemen bijvoorbeeld inkoopkosten voor levering, (1,2 ct/kWh) maar reppen geen woord over evt "verkoop"kosten bij terugleveren. Zijn die er niet (=0) ? Achterdochtige ik gelooft dat dan weer niet.

En dan is er natuurlijk net als bij de rest die knop: "bereken je maandbedrag" . Welke dynamische klant trek je daarmee?

Wanneer gaan we die ondoorzichtigheid in Nederland een keer aan banden leggen? Niet zolang Dilan aan de macht is zeker?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YWtqVCrU4NI_SY34vYMk_jQl0g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rpmwRWEUQOHbN1Sh2PGMdKlY.png?f=user_large
Is dit wat je bedoelt over terug leververgoeding?
https://www.deltaenergie....enten-3-februari-2026.pdf

https://www.deltaenergie....contract/actuele-prijzen/
klik op actuele prijzen en daarna all in prijzen.
vandaag delta all in gemid dagprijs 26.25 /kwhr tibber 27.51 kwhr verschil 1.26 kwhr
maandvergoeding delta 8.4 tibber 5.99
Ik hou het toch de komende dagen in de gaten,
Wie heeft ervaring met facturering bij delta?

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:20
In België hebben we bij Frank Energie ook de keuze tussen kwartierprijzen of uurprijzen.

Klopt het, dat uurprijzen beter is tenzij je alles gaat micromanagen en telkens apparaten elk kwartier aansturen ipv elk uur? Mijn eerste gedacht zou zijn dat uurprijzen voordeliger zijn.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:22

de Peer

under peer review

frye schreef op zondag 8 februari 2026 @ 09:38:
In België hebben we bij Frank Energie ook de keuze tussen kwartierprijzen of uurprijzen.

Klopt het, dat uurprijzen beter is tenzij je alles gaat micromanagen en telkens apparaten elk kwartier aansturen ipv elk uur? Mijn eerste gedacht zou zijn dat uurprijzen voordeliger zijn.
Volgens die redenatie zou je beter vast contract kunnen nemen, hoef je helemaal niet te micro managen.

Ik denk dat het niet uitmaakt 15 of 60 min. Is alleen een ander interval.

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09
Ik mag binnenkort ook weer een nieuw contract afsluiten want mijn vaste contract van 2 jaar loopt af. Nu ben ik mijzelf aan het oriënteren op een dynamisch contract. Deze komen namelijk op de vergelijkingssites als ‘goedkoopste’ naar voren. Maar is het ook voordelig als je bijna niet kan inspringen op de verschillende tarieven gedurende de dag. Ja ik kan wat verbruikers aanzetten op het moment dat ik thuis ben (denk aan een wasmachine of droger, misschien nog een auto stekkeren als die thuis is) Maar dat is allemaal handmatig. Mijn grootste verbruiker in huis is de warmte pomp en die laat zich niet geheel eenvoudig extern aansturen, dus dan zou ik dat handmatig dan moeten doen. Is het dan wel zo voordelig om op dynamisch over te gaan of kan ik dan beter weer een contract afsluiten voor 2 of 3 jaar waarbij de kWh prijzen lager zijn dan de gemiddelde prijs van een dynamisch contract? Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie die reeds zijn overgestapt naar dynamisch en werkelijk de voordelen hebben ondervonden wanneer ze beperkt kunnen reageren op de tarieven ?

• koboy

koboy

KraveN schreef op zondag 8 februari 2026 @ 12:35:
Ik mag binnenkort ook weer een nieuw contract afsluiten want mijn vaste contract van 2 jaar loopt af. Nu ben ik mijzelf aan het oriënteren op een dynamisch contract. Deze komen namelijk op de vergelijkingssites als ‘goedkoopste’ naar voren. Maar is het ook voordelig als je bijna niet kan inspringen op de verschillende tarieven gedurende de dag. Ja ik kan wat verbruikers aanzetten op het moment dat ik thuis ben (denk aan een wasmachine of droger, misschien nog een auto stekkeren als die thuis is) Maar dat is allemaal handmatig. Mijn grootste verbruiker in huis is de warmte pomp en die laat zich niet geheel eenvoudig extern aansturen, dus dan zou ik dat handmatig dan moeten doen. Is het dan wel zo voordelig om op dynamisch over te gaan of kan ik dan beter weer een contract afsluiten voor 2 of 3 jaar waarbij de kWh prijzen lager zijn dan de gemiddelde prijs van een dynamisch contract? Zijn er mensen met een vergelijkbare situatie die reeds zijn overgestapt naar dynamisch en werkelijk de voordelen hebben ondervonden wanneer ze beperkt kunnen reageren op de tarieven ?
Ik mis nog of je PV hebt liggen. Ik ga er van uit van wel. Geen PV is een klein minnetje richting dynamisch.

Het is vrij makkelijk om terug te rekenen van dynamisch naar vast, andersom heb je de juiste data voor nodig.
Aangezien je nu nog niet de warmtepomp kunt sturen op tarieven zou ik als eerste gaan kijken hoe dat moet/kan, en ondertussen data gaan verzamelen.

Stappenplan:
1. Gedrag al aanpassen naar dynamisch
2. Data verzamelen, met bijvoorbeeld een homewizard p1 meter ingesteld op dynamische tarieven
3. Warmtepomp "slim" maken. Voor de meeste merken is er hier aan apart forum. Idem voor PV uitschakelen/dimmen bij negatieve tarieven.
4. Bepalen wat voordeliger is (geweest) en eventueel overstappen.

Je hebt het over stekkeren van de auto. Is dat een EV? Die is qua tarieven beter te sturen dan een PHEV omdat die minder vaak aan de lader hoeft. Zowiezo is auto laden een plus richting dynamisch.

Als het gaat om het reguliere verbruik in huis, dus exclusief warmtepomp en auto is bij een PV opbrengst gelijk aan dit verbruik qua dynamisch wat goedkoper als het gaat om het normale leverings deel. Dit op basis van mijn ervaring juli '24 maar juli '25, en dus met alleen sturen van (vaat)was. Juni '24 werden er nog bijna geen bonussen gegeven, met een bonus meegerekend was 1 jaar vast net goedkoper.

Zowiezo zou ikzelf niet voor 2 of 3 jaar vast zetten, zeker omdat je nog onderzoek moet doen naar hoe je alles gaat regelen.
Je kunt eventueel nu naar dynamisch gaan. Let daarbij wel op hoe er met terugleveren wordt omgegaan. Ondertussen ga je aan de slag met je PV omvormer en warmtepomp. Mocht blijken dat dit niet lukt, of richting decber/januari toch de kosten uit de hand lopen: je kunt per direct overstappen naar vast omdat dynamische contracten normaal gesproken geen looptijd kennen (soms wel met bonus gedoe). Let wel op dat je ivm. salderen pas per 1 januari over stapt.

• KraveN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:09
koboy schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:02:
[...]

Ik mis nog of je PV hebt liggen. Ik ga er van uit van wel. Geen PV is een klein minnetje richting dynamisch.

Het is vrij makkelijk om terug te rekenen van dynamisch naar vast, andersom heb je de juiste data voor nodig.
Aangezien je nu nog niet de warmtepomp kunt sturen op tarieven zou ik als eerste gaan kijken hoe dat moet/kan, en ondertussen data gaan verzamelen.

Stappenplan:
1. Gedrag al aanpassen naar dynamisch
2. Data verzamelen, met bijvoorbeeld een homewizard p1 meter ingesteld op dynamische tarieven
3. Warmtepomp "slim" maken. Voor de meeste merken is er hier aan apart forum. Idem voor PV uitschakelen/dimmen bij negatieve tarieven.
4. Bepalen wat voordeliger is (geweest) en eventueel overstappen.

Je hebt het over stekkeren van de auto. Is dat een EV? Die is qua tarieven beter te sturen dan een PHEV omdat die minder vaak aan de lader hoeft. Zowiezo is auto laden een plus richting dynamisch.

Als het gaat om het reguliere verbruik in huis, dus exclusief warmtepomp en auto is bij een PV opbrengst gelijk aan dit verbruik qua dynamisch wat goedkoper als het gaat om het normale leverings deel. Dit op basis van mijn ervaring juli '24 maar juli '25, en dus met alleen sturen van (vaat)was. Juni '24 werden er nog bijna geen bonussen gegeven, met een bonus meegerekend was 1 jaar vast net goedkoper.

Zowiezo zou ikzelf niet voor 2 of 3 jaar vast zetten, zeker omdat je nog onderzoek moet doen naar hoe je alles gaat regelen.
Je kunt eventueel nu naar dynamisch gaan. Let daarbij wel op hoe er met terugleveren wordt omgegaan. Ondertussen ga je aan de slag met je PV omvormer en warmtepomp. Mocht blijken dat dit niet lukt, of richting decber/januari toch de kosten uit de hand lopen: je kunt per direct overstappen naar vast omdat dynamische contracten normaal gesproken geen looptijd kennen (soms wel met bonus gedoe). Let wel op dat je ivm. salderen pas per 1 januari over stapt.
Excuus dat ik wellicht kunnen vertellen :

Ik heb inderdaad zonnepanelen en het gaat om een plug-in hybride die ik nu nog via een normaal stopcontact laad aangezien die dan in 3 a 4 uur vol zit. Ik heb inmiddels home Assistant draaien en ben de data al aan het verzamelen van mijn panelen, warmtepomp en p1 meter. Aansturen van de pomp kan via home Assistant maar dat is niet heel veel anders dan de stooklijn, Maar dat is iets voor een ander topic.

Bedankt voor de tips! Ik zal eens even kijken naar de p1 meter op dynamisch tarief,

En ik heb gelukkig nog even alvorens ik iets moet omzetten.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:38
Tweede helft van de week lijkt de stroom ('s nachts) zeer goedkoop te worden, de meeste weermodellen voorspellen vanaf woensdag tot en met vrijdag 5 - 7 Bft.

Vanavond de wagen dus maar even niet verder opladen, morgen ga ik zowiezo met de speedpedelec naar 't werk, dan moet ik pas woensdagnacht opladen (en dan wordt er 6-7 Bft voorspeld)

• surcharge
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10-02 07:30
Dat zou heel mooi zijn, hier in Zweden is de prijs vrij constant de laatste maanden en hoog. Ik koppel via software + p1 lezer het overschot van mijn zonnepanelen aan de auto, maar het is ook nog eens enorm bewolkt dus laden gebeurt niet echt.

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:40
KraveN schreef op zondag 8 februari 2026 @ 13:14:
[...]

Excuus dat ik wellicht kunnen vertellen :

Ik heb inderdaad zonnepanelen en het gaat om een plug-in hybride die ik nu nog via een normaal stopcontact laad aangezien die dan in 3 a 4 uur vol zit. Ik heb inmiddels home Assistant draaien en ben de data al aan het verzamelen van mijn panelen, warmtepomp en p1 meter. Aansturen van de pomp kan via home Assistant maar dat is niet heel veel anders dan de stooklijn, Maar dat is iets voor een ander topic.

Bedankt voor de tips! Ik zal eens even kijken naar de p1 meter op dynamisch tarief,

En ik heb gelukkig nog even alvorens ik iets moet omzetten.
Een EV en panelen dan is langzaam laden juist een pre, je kunt dan veel langer de zonne-energie rechtstreeks van het dak in je auto laten lopen. In tegenstelling tot heel dure uren zijn de goedkope uren veel vaker een blok van een aantal uren.

Beetje afhankelijk of je simpel de kabel kunt aansluiten zou ik gaan voor de granny loader en dan evt wat vaker in een week een aantal uur per dag.

• Pakhaas
Nanuk schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:04:
[...]

Een EV en panelen dan is langzaam laden juist een pre, je kunt dan veel langer de zonne-energie rechtstreeks van het dak in je auto laten lopen. In tegenstelling tot heel dure uren zijn de goedkope uren veel vaker een blok van een aantal uren.

Beetje afhankelijk of je simpel de kabel kunt aansluiten zou ik gaan voor de granny loader en dan evt wat vaker in een week een aantal uur per dag.
Zo doen wij dat ook. Hebben een 31kwh EV en 11kwh PHEV. De PHEV laden we steeds vol op goedkoop moment in 3.5u en de EV laden we meestal rond 15kwh bij. We laden met een granny lader met CEE stekker op 3000w. De groep stuur ik aan met een magneetschakelaar die met een slimme stekker wordt aangestuurd. Avonds even goedkoop moment kiezen en instellen op de slimme stekker en de lader doet de rest. Op die manier duw je geen 3000w door de slimme stekker heen, wat te warm kan worden.

Als de zon schijnt proberen we zoveel mogelijk overdag te laden. Kan de granny lader ook met 2400w laten laden en doe dat ook als de panelen wat minder opbrengen.

• surcharge
In Zweden is geen salderingsregeling, alleen teruggave van energiebelasting. De transportkosten betaal je altijd, net als de BTW op verbruikte stroom, dus ik probeer bij te laden als de zon schijnt om die te vermijden, afhankelijk van stroomprijs en behoefte zonder of met maar een beetje iets terug te leveren.

Samen met p1 lezer lukt dat aardig. Als dat onvoldoende is dan laad ik 's nachts extra bij, omdat dan meestal de prijzen lager zijn.

• EmHaKa
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:35

EmHaKa

harêuh

surcharge schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:56:
In Zweden is geen salderingsregeling, alleen teruggave van energiebelasting.
Ik snap echt niet dat onze politici van het ene uiterste naar het andere uiterste besloten hebben.
In Zweden snappen ze dat blijkbaar wel. Hopelijk komt onze regering binnen 11 maanden tot hetzelfde inzicht.

• surcharge
@EmHaKa Zweden heeft vorig jaar ineens alle accijnzen op fossiele brandstof behalve btw opgeheven en met een korte deadline het belastingvoordeel voor het laten aanleggen van panelen verlaagd van 20% naar 15%. Dus de nieuwe regering probeert dingen wel ongedaan te maken.

Gelukkig kon ik het voordeel nog net op tijd meepakken. Omdat ons huishouden een grootverbruiker is van energie, loonde het om een lening af te sluiten om ~30 kWp aan te leggen zelfs zonder de Nederlandse salderingsregeling hier. Het is (bijna) iedere maand een grotere besparing op de energierekening.

De toeslag bovenop de kwartierprijs (inc btw) is al slechts 10 cent is voor accijns en transportkosten. Omdat iedereen hier de energierekening per maand betaalt kunnen ze dat gelukkig niet verhogen zonder een hele hoop mensen tegen zich te keren. Gas voor verwarming komt eigenlijk niet voor.

Iets meer ontopic, huilen hoe duur de prijzen morgen worden in SE3.

[ Voor 3% gewijzigd door surcharge op 09-02-2026 21:39 ]

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-02 09:17
Pakhaas schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:03:
[...]

Zo doen wij dat ook. Hebben een 31kwh EV en 11kwh PHEV. De PHEV laden we steeds vol op goedkoop moment in 3.5u en de EV laden we meestal rond 15kwh bij. We laden met een granny lader met CEE stekker op 3000w. De groep stuur ik aan met een magneetschakelaar die met een slimme stekker wordt aangestuurd. Avonds even goedkoop moment kiezen en instellen op de slimme stekker en de lader doet de rest. Op die manier duw je geen 3000w door de slimme stekker heen, wat te warm kan worden.

Als de zon schijnt proberen we zoveel mogelijk overdag te laden. Kan de granny lader ook met 2400w laten laden en doe dat ook als de panelen wat minder opbrengen.
Beetje off topic, maar wel relevant:

Als ze twee oplaadbare voertuigen hebt zou ik toch een serieuze lader overwegen. De granny is penny wise pound foolish, in goed Nederlands.
Hoe hoger het vermogen, hoe hoger het rendement. De omvormer in de auto heeft een vaste verliesdrempel, voor elektronica, koeling ed. Dus bij een hoger vermogen kun je dat verlies uitsmeren over meer kWh-tjes, is dus efficienter.
Granny verliest 10-15%, "wallbox" 5-10%.
Het financiële rendement is afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt en of je curtailed.
Daarnaast geef je zelf al aan dat de veiligheid van de granny maar zo zo is en je daar expliciet maatregelen voor neemt.
Ik zou stoppen met prutsen en een lader kopen die rekening houdt met PV opwek. Een Zappi bijvoorbeeld. Die laadt - desgewenst-alleen langzaam op zuiver PV overschot dat je anders zou terugleveren. Dan is laag rendement dus niet erg.

• Pakhaas
Marcva schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:17:
[...]

Beetje off topic, maar wel relevant:

Als ze twee oplaadbare voertuigen hebt zou ik toch een serieuze lader overwegen. De granny is penny wise pound foolish, in goed Nederlands.
Hoe hoger het vermogen, hoe hoger het rendement. De omvormer in de auto heeft een vaste verliesdrempel, voor elektronica, koeling ed. Dus bij een hoger vermogen kun je dat verlies uitsmeren over meer kWh-tjes, is dus efficienter.
Granny verliest 10-15%, "wallbox" 5-10%.
Het financiële rendement is afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt en of je curtailed.
Daarnaast geef je zelf al aan dat de veiligheid van de granny maar zo zo is en je daar expliciet maatregelen voor neemt.
Ik zou stoppen met prutsen en een lader kopen die rekening houdt met PV opwek. Een Zappi bijvoorbeeld. Die laadt - desgewenst-alleen langzaam op zuiver PV overschot dat je anders zou terugleveren. Dan is laag rendement dus niet erg.
Bedankt voor het meedenken.

De oplader van Voldt is erg veilig met CEE stekker die altijd erin blijft zitten.

De PHEV kan niet sneller laden dan 3000w. Bovendien kost een slimme snellader minimaal 1000 euro. Daar kan ik heel wat minder efficiënt van laden.

De EV is maar 31kwh en laat ik in 5u voldoende bij.

Zonnestroom is straks niets meer waard, dus minder efficiënt is niet erg. Wel is het fijn dat we maar 3000w laden als er max 3000-5000w van het dak komt. Dan pak je maximaal pv stroom.

Mochten we een grotere EV kopen, dan zou ik direct overgaan naar slim snel laden.

• Hippe Lip

Hippe Lip

Pakhaas schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:11:
[...]
De EV is maar 31kwh en laat ik in 5u voldoende bij.

Zonnestroom is straks niets meer waard, dus minder efficiënt is niet erg. Wel is het fijn dat we maar 3000w laden als er max 3000-5000w van het dak komt. Dan pak je maximaal pv stroom.
@Pakhaas
Juist omdat zonnestroom straks nix meer waard is, is een lader zoals een Zappi handig omdat die juist garandeert dat je je auto uitsluitend met die ‘waardeloze’ :+ stoom laadt en nix van het net haalt. Je wilt juist je eigen stroom maximaal gebruiken omdat terugleveren geen drol oplevert.

<John O`Mill>

• Pakhaas
Hippe Lip schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:50:
[...]

@Pakhaas
Juist omdat zonnestroom straks nix meer waard is, is een lader zoals een Zappi handig omdat die juist garandeert dat je je auto uitsluitend met die ‘waardeloze’ :+ stoom laadt en nix van het net haalt. Je wilt juist je eigen stroom maximaal gebruiken omdat terugleveren geen drol oplevert.
Ik weet wat de zonnepanelen ongeveer doen tussen bepaalde tijd. De meeste stroom gaat dan de auto in. Niet perfect, maar 95% goed.

Ik begrijp het voordeel, maar puur kostentechnisch moet je heel wat watts verplaatsen wil je de investering kunnen terugverdienen.

Er komt ook een batterij zodat de rest wat niet de auto ingaat of wanneer de auto niet thuis is, wordt opgeslagen. Daar zitten ook laadverliezen. De perfecte oplossing is er niet, maar wel zo goed mogelijk.

Onze pv installatie van 6080WP draait al snel boven de 3000w met beetje zon en max 5000w.

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:49
Goedemorgen,

Ik hoop hier ook wat advies in te winnen. Ik woon sinds vorig jaar maart in mijn huurwoning (rijtjeswoning, 1970, 6 zonnepanelen, label A), destijds heb ik een 1 jarig vast contract afgenomen bij Vattenfall. Ik werk 5 dagen in de week op kantoor, waaruit hooguit 1 keer in de 2/3 weken 1 dag thuis. Ik ben de enige persoon die in deze woning woont, dus overdag verbruik ik bijna geen energie (los van een koelkast en af en toe een wasmachine die ik op afstand kan beheren). Wanneer ik de vergelijkers erop los laat, kom ik veelal bij een dynamisch contract uit. Nu heb ik (nog) geen kaas gegeten van energieleveranciers en de daadwerkelijke inhoud en betekenis van bepaalde tarieven. Hierdoor durf ik nog geen keuze te maken.

Kan iemand mij hiermee op weg helpen?

• Jan VLD
Dat ja. En waarom staat dat niet gewoon in die PDF die je meelinkte (en die ik ook eerder vond?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/svSTuC7egG9cKg4qPIjmLCRzaYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GyKb7YVnqwUehl9Ar3uyAM2.png?f=fotoalbum_large
vogel6 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:22:
https://www.deltaenergie....contract/actuele-prijzen/
klik op actuele prijzen en daarna all in prijzen.
welja, verstop het daar.... :?

Enfin, dank. :)

• reneeke1970
Nou... De app van zonne plan is er ook niet beter op geworden. In de overzichten zijn de tarieven alleen nog maar inclusief te zien, en de afname of terug levering niet meer afzonderlijk, maar op één hoop gegooid

[ Voor 24% gewijzigd door reneeke1970 op 10-02-2026 12:36 ]

1 PVoutput . Dongen NB

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:31
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:33:
Nou... De app van zonne plan is er ook niet beter op geworden. In de overzichten zijn de tarieven alleen nog maar inclusief te zien, en de afname of terug levering niet meer afzonderlijk, maar op één hoop gegooid
Ja ik wordt er ook niet blij van! Even snel de kosten/opbrengsten zonder belasting zien is een stuk onhandiger geworden

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:13
One-eye864 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:05:
[...]

Ja ik wordt er ook niet blij van! Even snel de kosten/opbrengsten zonder belasting zien is een stuk onhandiger geworden
Zo bedoel je? Ik kijk er zelf nooit naar, want mijn verbruik is groter dan mijn teruglevering. Moest wel ff zoeken in de vernieuwde app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMUwGHoyDppxz2xXWuLZz2X_dMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwnTu6aARGGWqV1iScJPCsoR.jpg?f=fotoalbum_large

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• One-eye864
robkrekel schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:12:
[...]
Zo bedoel je? Ik kijk er zelf nooit naar, want mijn verbruik is groter dan mijn teruglevering. Moest wel ff zoeken in de vernieuwde app
[Afbeelding]
Ja idd je kan het niet gewoon uitzetten bovenin. je moet altijd onderin uitvouwen om zonder te zien. Het kan inderdaad wel maar aangezien mijn opwek ruim groter is dan mijn verbruik is dit jaar voor mij inc belasting niet relevant. In de oude app was het gewoon een schuifje die je uit kon zetten

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:23
One-eye864 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:25:
[...]

Ja idd je kan het niet gewoon uitzetten bovenin. je moet altijd onderin uitvouwen om zonder te zien. Het kan inderdaad wel maar aangezien mijn opwek ruim groter is dan mijn verbruik is dit jaar voor mij inc belasting niet relevant. In de oude app was het gewoon een schuifje die je uit kon zetten
Over een jaar is dat toch al niet meer relevant, want voor al je import betaal je altijd EB, en voor je export krijg je dat niet meer terug.

Nu kun je alvast rustig wennen aan het overzicht ;)

Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• One-eye864
Gameboy schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:27:
[...]

Over een jaar is dat toch al niet meer relevant, want voor al je import betaal je altijd EB, en voor je export krijg je dat niet meer terug.

Tja dat ik ergens over 10,5 maand niks meer aan heb betekend niet dat ik het nu niet zou willen zien/gebruiken zoals het was....

EDIT: Op zich kan ik nu zeker niet wennen aan de situatie in 2027 want ik krijg nu voor AL mijn teruglevering EB terug in de app. Dat zorgt er juist voor dat deze eerste totalen incorrect zijn voor mensen die meer terugleveren dan verbruiken en ook niet overeenkomen met hoe het in 2027 zal zijn

[ Voor 25% gewijzigd door One-eye864 op 10-02-2026 13:33 ]

• reneeke1970
One-eye864 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:29:
[...]
Tja dat ik ergens over 10,5 maand niks meer aan heb betekend niet dat ik het nu niet zou willen zien/gebruiken zoals het was....

EDIT: Op zich kan ik nu zeker niet wennen aan de situatie in 2027 want ik krijg nu voor AL mijn teruglevering EB terug in de app. Dat zorgt er juist voor dat deze eerste totalen incorrect zijn voor mensen die meer terugleveren dan verbruiken en ook niet overeenkomen met hoe het in 2027 zal zijn
Bij de feed back je ervaringen melden, ik heb het ook al via chat gedaan en hij wist niet of het mogelijk aangepast werd.
Hoe vouwen jullie dit uit? Ik heb dat niet. Jullie ook Android?

1 PVoutput . Dongen NB

• One-eye864
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:35:
[...]

Bij de feed back je ervaringen melden, ik heb het ook al via chat gedaan en hij wist niet of het mogelijk aangepast werd.
Ja ik had mijn feedback ook reeds verzonden. Ja hier ook Android. In tab Inzichten staat onderin "> Energiebelasting" als je hier op klikt kan vouwt hij uit. Hier ook gelijkt maar zaken als Gas en Batterij uitgezet aangezien ik die niet heb (via ZP)

• koboy

koboy

reneeke1970 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:35:
[...]

Onderin inzicht kiezen, dan bovenin kosten, dan naar onderen scrollen en energiebelasting uitklappen. Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet....

Feedback ook al via de app gedaan. Wel vervelend dat de anonieme data verzameling daarvoor aan moet, maar die kun je onder de instellingen gelukkig meteen weer uitzetten.

• reneeke1970
Gameboy schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:27:
[...]

Ook de tarieven gemiddeld per kWh zijn niet meer zichtbaar, moet je rekenmachine voor pakken

1 PVoutput . Dongen NB

• koboy

koboy

Gooide de Tibber app niet alles op 1 hoop? Zouden die massaal geklaagd hebben na hun massale overstap op Zonneplan?

Sorry, ik doe mijn alu-hoedje wel af....

• bilgy_no1
Pakhaas schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:57:
[...]

Ik weet wat de zonnepanelen ongeveer doen tussen bepaalde tijd. De meeste stroom gaat dan de auto in. Niet perfect, maar 95% goed.

Ik begrijp het voordeel, maar puur kostentechnisch moet je heel wat watts verplaatsen wil je de investering kunnen terugverdienen.

Er komt ook een batterij zodat de rest wat niet de auto ingaat of wanneer de auto niet thuis is, wordt opgeslagen. Daar zitten ook laadverliezen. De perfecte oplossing is er niet, maar wel zo goed mogelijk.

Onze pv installatie van 6080WP draait al snel boven de 3000w met beetje zon en max 5000w.
Ik hoef ook niet per se een slimme lader die het allemaal precies aanstuurt.

Maar qua dynamische tarieven is kunnen laden op 11 kW toch wel fijn. Dan kun je nog beter gebruik maken van de goedkoopste uren. In de zomer is dat straks zonder salderen niet meer relevant (beter je PV opwekking in de auto's), maar in de winter blijft dat toch wel relevant om gemiddeld een zo laag mogelijk tarief te realiseren.

Misschien toch de moeite om eens op marktplaats te kijken voor een laadpunt of een 3 fase laadblok. Moet uiteraard wel je aansluiting geschikt zijn voor hoger vermogen.

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:20
koboy schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Onderin inzicht kiezen, dan bovenin kosten, dan naar onderen scrollen en energiebelasting uitklappen. Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet....

Feedback ook al via de app gedaan. Wel vervelend dat de anonieme data verzameling daarvoor aan moet, maar die kun je onder de instellingen gelukkig meteen weer uitzetten.
neem maar van mij aan, ze zijn arrogant genoeg om er NIETS mee te doen. ;w

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Pagina: 1 ... 320 321 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels