• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:55

de Peer

under peer review

Argarath schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 12:46:
Beste allemaal,

ik vraag jullie advies in dezen. Mijn vaste contract bij Essent loopt 31-8 af, en ben enorm aan het twijfelen of dynamisch niet interessanter is voor ons. Tegelijk zorgt dit bij de echte baas thuis voor enorme onrust, want die hecht veel aan zekerheid.

situatie: 19 zonnepanelen, EV en Zendure thuisbatterij (8.1 kWh). De Enphase omvormers zijn niet te dimmen, alleen volledig uit en aan te zetten. Ik heb weinig mogelijkheden om overdag energie te gebruiken, omdat we allebei 5 dagen werken op locatie. Wel kan ik de batterij overdag makkelijk laden en ik heb eea al behoorlijk geautomatiseerd met HA.

Berekening van mijn jaarverbruik op dit moment:

- 3661 kWh normaal / 4526 kWh dal tarief

- teruglevering 5172

- gasverbruik 1239 m3

Bij de offerte van zonneplan kom ik uit op een geschat maandbedrag van €250,- tot 2027 en €280,- na 2027. In verhouding, offertes voor vaste contracten zitten allemaal rond de €325,- met 1 jaar vast (incl korting). Daarmee klinkt dynamisch toch interessanter. Daarnaast geeft Jeroen.nl ook aan dat dynamisch goedkoper zal zijn, overigens met veel minder marge dan in de vergelijking tussen de maandbedragen van vaste contracten en zonneplan.

ik snap dat ik onzekerheid afkoop met een vast contract, maar zie ik nu nog andere dingen over het hoofd? Dank alvast voor de hulp!
het is maar net hoeveel waarde je hecht aan de schatting van zonneplan. Dat schatten ze natuurlijk niet om jou goed te adviseren, maar om zo goed mogelijk uit de vergelijking te komen. Dus ga er maar vanuit dat de schatting op het randje zit van hoe laag mogelijk ze het voor je mogen schatten.

Het is inderdaad zekerheid versus risico's accepteren.

Bedenk ook dat in zo'n schatting geen of weinig geopolitieke elementen meegenomen worden.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 18:55
Beste allemaal,

ik vraag jullie advies in dezen. Mijn vaste contract bij Essent loopt 31-8 af, en ben enorm aan het twijfelen of dynamisch niet interessanter is voor ons. Tegelijk zorgt dit bij de echte baas thuis voor enorme onrust, want die hecht veel aan zekerheid.

situatie: 19 zonnepanelen, EV en Zendure thuisbatterij (8.1 kWh). De Enphase omvormers zijn niet te dimmen, alleen volledig uit en aan te zetten. Ik heb weinig mogelijkheden om overdag energie te gebruiken, omdat we allebei 5 dagen werken op locatie. Wel kan ik de batterij overdag makkelijk laden en ik heb eea al behoorlijk geautomatiseerd met HA.

- teruglevering 5172

- gasverbruik 1239 m3

Bij de offerte van zonneplan kom ik uit op een geschat maandbedrag van €250,- tot 2027 en €280,- na 2027. In verhouding, offertes voor vaste contracten zitten allemaal rond de €325,- met 1 jaar vast (incl korting). Daarmee klinkt dynamisch toch interessanter. Daarnaast geeft Jeroen.nl ook aan dat dynamisch goedkoper zal zijn, overigens met veel minder marge dan in de vergelijking tussen de maandbedragen van vaste contracten en zonneplan.

ik snap dat ik onzekerheid afkoop met een vast contract, maar zie ik nu nog andere dingen over het hoofd? Dank alvast voor de hulp!
Mijn advies:
- sluit een "gas only" vast contract af. Via overstappen.nl krijg je bij bijvoorbeeld Greenchoice op een 1jaar contract nog 150euro bonus. Zeker met de huidige onzekerheid is dat wellicht wel handig.
- dynamisch "electra only" gewoon proberen. Alle voorspellingen van leveranciers zijn enorm koffiedik kijken want het hangt extreem van je gebruikspatroon af.

De redenen dat het goed kan uitpakken:
- EV kan je weliswaar door de week niet overdag laden maar rijd je hem elke dag leeg? In het weekend laad je middags in de zomer steevast voor 0.13...0.15 euro/kWh. In de winter laad je nachts juist voordelig. Tussen 1:00 & 6:00 tussen de 0.17 en 0.20 euro/kWh.
- Je hebt een thuisbatterij dus je kan de dure 18:00-21:00 goed overbruggen.
- Grootste deel van je contract gaat in 2027 lopen zonder salderen. Dan ben je dynamisch toch goed uit.
- Gewoon proberen. Als het na 2 maanden niet bevalt kan je gewoon nog naar vast.
- zonneplan is momenteel verreweg de goedkoopste optie. Meest rechttoe rechtaan. Je krijgt de opslag terug bij terugleveren

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15:37
Beste allemaal,

- teruglevering 5172

- gasverbruik 1239 m3

Met EV en batterij, bijna zonder twijfel dynamisch. Moet je natuurlijk niet de EV willen bijladen op de allerduurste momenten van de dag.
Gas zoals gezegd kan je prima vast nemen bij een andere aanbieder, dan heb je daar in elk geval zekerheid.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 17,6 kWp PV, WW-warmtepomp, gasloos sinds 2023, 32 kWh / 17 kW thuisaccu

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Mail van ANWB, zit daar met een dynamisch gas only contract.
Vanaf 1 september verandert je gastarief. Je gaat vanaf dan meer betalen voor gas. Deze aanpassing gaat alleen over gas. Aan je stroomtarief verandert nu niets. Hieronder leggen we uit wat er verandert en waarom.  

Je gastarief bestaat uit twee delen die we los van elkaar bepalen. 
De inkoopvergoeding dekt wat het ons kost om gas in te kopen. Daar rekenen we niets bovenop. De eerste helft van dit jaar was die vergoeding te laag om onze kosten te dekken. Daarom passen we hem aan. Dalen onze inkoopkosten later weer, dan verlagen we de vergoeding ook voor jou. 

De vaste maandelijkse leveringskosten dekken onze bedrijfskosten, los van hoeveel gas je gebruikt. Dit deel verhogen we met € 1,25 per maand. Dat bedrag houden we het hele komende stookseizoen gelijk. 

ANWB is een vereniging. De winst gaat niet naar aandeelhouders, maar terug naar wat we voor jou en andere leden doen. 

Wat verandert er voor jou? 
  • Inkoopvergoeding gas: van € 0,05911 naar € 0,07680 per m³. 
  • Vaste leveringskosten gas: van € 8,50 naar € 9,75 per maand. 
De marktprijs voor gas blijf je dagelijks tegen inkoopprijs betalen. 

Voor een gemiddeld gasverbruik van 1.140 m³ per jaar komt dit neer op ongeveer € 3 per maand meer. Wat het voor jou is, hangt af van hoeveel gas je gebruikt. Je jaarverbruik vind je op je laatste jaarafrekening.

Je hoort dit nu, ruim voor de winter, zodat je op tijd weet waar je aan toe bent. 
In de ANWB Energie app volg je je verbruik per dag. Zo houd je zelf grip op je kosten.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:50

Maasluip

Kabbelend watertje

Dat kun je verwachten. De gasreserves in Nederland zijn nog altijd redelijk leeg en de gasprijs is nog altijd redelijk hoog.
Ga er maar vanuit dat de gasprijs in het najaar sterk omhoog gaat en dat de stroomprijs daar ook last van gaat krijgen. Of het zo erg wordt als in 2022 durf ik niet te zeggen, dat hangt ook van het weer af, maar het zou me niet verbazen.

Signatures zijn voor boomers.

• basto11
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 31-07 23:23
Ik ben helaas vergeten om voor gas te verlengen toen Trump zich even rustig hield 🙁

• Nanuk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10:14
Als ik zo zie wat de stroomprijs is als de zon onder is of als iedereen thuiskomt dan hou ik mn hart vast voor komende winter.

Ik snap dan ook niet waarom 'we' niet als een haas die windparken op zee alsnog vol bouwen. Erger nog, de waarde van Meewind is zelfs gedaald.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Beste allemaal,

- teruglevering 5172

- gasverbruik 1239 m3

Sowieso een dynamisch energiecontract… met n batterij is dat altijd voordeliger. Maar ik denk dat je maandtermijnen vooral afkomstig zijn van het gasverbruik. Ik zou me eerst daar op focussen.

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 31-07 22:38
Nanuk schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 18:25:
Als ik zo zie wat de stroomprijs is als de zon onder is of als iedereen thuiskomt dan hou ik mn hart vast voor komende winter.

Ik snap dan ook niet waarom 'we' niet als een haas die windparken op zee alsnog vol bouwen. Erger nog, de waarde van Meewind is zelfs gedaald.
Nu valt me met een paar jaar dynamische prijzen wel op dat er richting eind augustus altijd wel hogere avondprijzen zijn. Dat hebben we dit jaar eigenlijk al vanaf april.

Maar ik verwacht ook wel iets hogere prijzen komende winter door de geopolitieke situatie. Aan de andere kant: als we een zachte winter hebben valt het gasverbruik weer lager uit.

Helemaal met je eens dat we gewoon rapido het gasverbruik moeten verlagen. Heel veel wind, zon en batterijen en het net met spoed verzwaren. Goed voor de economie (enorme investeringsimpuls) en goed voor de concurrentiepositie.

[ Voor 13% gewijzigd door bilgy_no1 op 31-07-2026 22:38 ]

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:25

Komt ook door al die aircos die momenteel draaien vanwege de hitte, daar betalen wij met zijn allen aan mee.

Maar ik ben ook wel benieuwd naar de winter ja, ik heb sinds april dynamisch en tot nu toe al best wat bespaard dankzij mn 10 kwh batterij. Het is wel heerlijk om te zien dat de stroomprijs 's avonds torenhoog is en ik nom heb.

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 13:51
Marve79 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:01:
[...]

Komt ook door al die aircos die momenteel draaien vanwege de hitte, daar betalen wij met zijn allen aan mee.
Niet iedereen betaalt eraan mee, sommige zullen er goed aan verdienen

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Stefannn
Nou… 1 augustus… zonneplan zit op kwartierprijzen.
De app kan ze laten zien maar je moet ze kiezen in de “prijs instellingen”, rood omcirkeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrxfAZ3w4vfxk1qztKJnxCpz5-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqyN3p99v0VU2udKCaB7mdT4.jpg?f=fotoalbum_large

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17:00
Stefannn schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 06:55:
Nou… 1 augustus… zonneplan zit op kwartierprijzen.
De app kan ze. Laten zien maar je moet ze kiezen in de “prijs instellingen”, rood omcirkeld.
[Afbeelding]
En ze zitten niet alleen op kwartierprijzen, dat zaten ze in juli ook al, ze zitten nu op de officiele kwartier prijzen, dat is nieuw (al rekenden ze voor juli officiele uurprijzen), ze houden zich weer aan contract, altijd fijn als energieleveranciers dat doen ;)

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:53
Sorry verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door dutchnltweaker op 01-08-2026 07:32 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:57

Tazzios

..

@dutchnltweaker op basis van welke informatie?

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:53
Heb het in een andere topic nu gevraagd. Zie dat dit niet de juiste was of wel?

• Stefannn
Een nieuwe maand, een nieuw rapport;

Over juli, met EV, 14.4kWh batterij, PV en zonneplan dynamisch contract
1385 kWh PV opbrengst
572 kWh afgenomen
1183 kWh terug geleverd
0.179 euro gemiddeld afname tarief
0.261 euro gemiddeld teruglever tarief
-206 euro elektriciteits kosten.

Interessanter is het jaar overzicht, en dat vergeleken met "wat het met vast gekost zou hebben"

Bij het extreem lage vast kWh tarief van de eigenhuis actie van nov 2025
- Kosten bij de gerealiseerde meterstanden
- Kosten indien batterij zoveel mogelijk NOM was gebruikt in plaats van dynamisch optimaal

Bij gemiddeld VAST contract 0.23euro/kWh afname en 0.10euro/kWh terugleverkosten
- Kosten bij de gerealiseerde meterstanden
- Kosten indien batterij zoveel mogelijk NOM was gebruikt in plaats van dynamisch optimaal

En extrapolatie naar 2027, indien zoveel mogelijk NOM zou zijn gedraaid:
- dynamisch
- vast tegen beste "nu afsluitbaar contract": 0.24 euro/kWh, 0 euro bij terugleveren (0.24 euro/kWh terugleverkosten) maar wel met 125euro bonus

Conclusie:
- Dynamisch verslaat op dit moment alle vaste opties
- Dat dynamisch in de zomer de beste keuze zou zijn was wel te verwachten maar ik vind het "verlies" in januari/februari verrassend klein. En afgelopen winter nog geen batterij, deze winter zal het nog dichter op elkaar liggen.
- Voor 2027 komt dynamisch ook als beste keuze uit de bus. Toch is vast dan in combinatie met een batterij niet heel beroerd. Veel hangt af van wat voor vast tarief je hanteert en dat fluctueert tegenwoordig sterk.

Daarnaast ook een opbrengst monitoring van de batterij.
Die heb ik sinds april maar de monitoring werkt vanaf mei. Ik laad middags tegen het laagste day ahead tarief en ontlaad avonds tegen het hoogste day ahead tarief..
Het valt me in deze maanden niet tegen. Ik had gerekend op een euro per dag maar dat zit dichter tegen de 2 euro. In de winter zal het denk ik minder zijn. We zullen zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIGjRhhE7vsoZq1CQXExvVgtFiY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D8UvN7RPMxKUBITjvZAaRtrd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTVGIP7lRaqjigmZhGb_kAXcCmI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/oqQTKxoeVIAuqVgfFhYGT4nq.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 01-08-2026 11:51 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:55

de Peer

under peer review

WillemP22 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:11:
[...]

Sowieso een dynamisch energiecontract… met n batterij is dat altijd voordeliger.
Feitelijk onjuist en kun je achteraf pas beoordelen.

Als de prijzen gigantisch stijgen door (nog meer) oorlog dan was vast waarschijnlijk beter geweest.

• Willempie27
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:21
Beste allemaal,

- teruglevering 5172

- gasverbruik 1239 m3

Wacht gewoon tot en het afloopt en kijk wat de prijzen zijn. Tijdens de start van de Oekraine oorlog vroeg Greenchoice 89ct kwh en was het een nobrainer om dynamisch te gaan waar de hoogste piek 50ct was en sindsdien ben ik er niet meer weggegaan en juist zaken aangepast door slim aan te sturen en deze maand een flinke accu installeerd. Het mooie is dat je niet hoeft te twijfelen probeer het gewoon en kijk hoe het uitpakt je kan het maandelijks of ik dacht zelfs in 5 dagen opzeggen als het niet bevalt. Je zit nergens aan vast en icm met een thuisaccu zelfs beschermd voor hoge pieken. Want al is de stroom nog zo duur er is eigenlijk altijd wel een dip in de 24uur.

• Stefannn
Nou,
Ik heb mijn batterij scheduling aangepast op de kwartierprijzen van zonneplan.
Het maakt bijzonder weinig uit. De laad/ontlaad slots zijn een klein beetje anders maar de opbrengst per cycle is gelijk.
Zie onder:
- laadschema staat als [uur][kwartier] waarbij kwartier=A/B/C/D. dus 13B= [13:15-13:30]
- Ik laad en ontlaad met 5kW
- 1 cycle is 10% - 100% -10% van mijn 14.4kWh solaredge batterij
- gemiddelde spread over de volledige cycle is gelijk voor uur en kwartier prijzen: 0.18 euro/kWh

Voor vandaag, 1 augustus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
uurprijzen     : €0.18;
Charge    13A 13B 13C 13D 14A 14B 14C 14D 15A 15B 15C 15D;
Discharge 20A 20B 20C 20D 21A 21B 21C 21D 22C 22D

kwartierprijzen: €0.18;
Charge    12D 13A 13B 13C 13D 14A 14B 14C 14D 15A 15B 15C;
Discharge 19C 19D 20B 20C 20D 21A 21B 21C 22A 22B

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Houd je rekening met de efficiëntie-curve van de batterij , of laad/ontlaad je altijd met hetzelfde vermogen?

• Vdvmark
Stefannn schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:33:
Nou,
Ik heb mijn batterij scheduling aangepast op de kwartierprijzen van zonneplan.
Het maakt bijzonder weinig uit. De laad/ontlaad slots zijn een klein beetje anders maar de opbrengst per cycle is gelijk.
Zie onder:
- laadschema staat als [uur][kwartier] waarbij kwartier=A/B/C/D. dus 13B= [13:15-13:30]
- Ik laad en ontlaad met 5kW
- 1 cycle is 10% - 100% -10% van mijn 14.4kWh solaredge batterij
- gemiddelde spread over de volledige cycle is gelijk voor uur en kwartier prijzen: 0.18 euro/kWh

Voor vandaag, 1 augustus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
uurprijzen     : €0.18;
Charge    13A 13B 13C 13D 14A 14B 14C 14D 15A 15B 15C 15D;
Discharge 20A 20B 20C 20D 21A 21B 21C 21D 22C 22D

kwartierprijzen: €0.18;
Charge    12D 13A 13B 13C 13D 14A 14B 14C 14D 15A 15B 15C;
Discharge 19C 19D 20B 20C 20D 21A 21B 21C 22A 22B
Met kwartieren en ontladen gaat t hier ook op automaat, maar als ik t zelf instel (voor uren) zou ik 1 ontlaadblok instellen, van 20:00 tot 22:30. Grappig dat ie er twee blokken van maakt, misschien om wat throttling weg te nemen, even af te koelen.

• Stefannn
ErnstH schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:13:
Houd je rekening met de efficiëntie-curve van de batterij , of laad/ontlaad je altijd met hetzelfde vermogen?
Altijd op max = 5kW
Zie hier, Ik heb al eens getest wat het uitmaakt om met lager vermogen te laden/ontladen.
Dat is bijzonder weinig. En "minder snel laden" betekent "minder gebruik maken van de extremen" dus dat werkt averechts.

• Stefannn
Vdvmark schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:23:
[...]

Met kwartieren en ontladen gaat t hier ook op automaat, maar als ik t zelf instel (voor uren) zou ik 1 ontlaadblok instellen, van 20:00 tot 22:30. Grappig dat ie er twee blokken van maakt, misschien om wat throttling weg te nemen, even af te koelen.
Zoals je in de originele post kan zien:
- hij maakt er 1 laadblok van
- maar hij maakt er 3 ontlaadblokken van.

Dat komt omdat het laden in de middag gaat en dan is er een strak horizontale prijs van ongeveer 0 euro bruto.
Bij ontladen zit je op een sterke bult met "kwartierprijs zaagtand" waarbij hij de extremen selecteert. Het maakt dus kwa totale cycle opbrengst niet veel uit.

NB, de "kwartierprijs zaagtand" wordt veroorzaakt doordat velen nog op uurprijzen regelen waardoor bij stijgende prijzen aan het begin van het uur "onderbelasting" en dus extra lage kwartierprijzen zijn en aan het eind van het uur "overbelasting" met extra hoge kwartierprijzen.

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Stefannn schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:28:
[...]

Altijd op max = 5kW
Zie hier, Ik heb al eens getest wat het uitmaakt om met lager vermogen te laden/ontladen.
Dat is bijzonder weinig. En "minder snel laden" betekent "minder gebruik maken van de extremen" dus dat werkt averechts.
Ik bedoel meer dat je het vermogen aanpast aan de beschikbare prijzen. Als er "weinig tijd" is dan laad je op maximale snelheid, als er wel genoeg tijd is, laad je langzamer. Zoiets berekent DAO bijvoorbeeld, op basis van je efficiëncy curve.

• Vdvmark
Stefannn schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:35:
[...]

Zoals je in de originele post kan zien:
- hij maakt er 1 laadblok van
- maar hij maakt er 3 ontlaadblokken van.

Dat komt omdat het laden in de middag gaat en dan is er een strak horizontale prijs van ongeveer 0 euro bruto.
Bij ontladen zit je op een sterke bult met "kwartierprijs zaagtand" waarbij hij de extremen selecteert. Het maakt dus kwa totale cycle opbrengst niet veel uit.

NB, de "kwartierprijs zaagtand" wordt veroorzaakt doordat velen nog op uurprijzen regelen waardoor bij stijgende prijzen aan het begin van het uur "onderbelasting" en dus extra lage kwartierprijzen zijn en aan het eind van het uur "overbelasting" met extra hoge kwartierprijzen.
Dat ie er op kwartieren iets anders van maakt vanwege prijzen zal wel. Mijn post ging over wat ie op uren bij ontladen deed, dat vond ik grappig, twee blokken zonder direct financieel motief in de 22 prijzen, 22A is immers 22 D in uren stand.

• Stefannn
Vdvmark schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 16:04:
[...]

Dat ie er op kwartieren iets anders van maakt vanwege prijzen zal wel. Mijn post ging over wat ie op uren bij ontladen deed, dat vond ik grappig, twee blokken zonder direct financieel motief in de 22 prijzen, 22A is immers 22 D in uren stand.
Ah… dat is een “vlekje” van mijn algoritme.
Ik had de software namelijk direct al voor kwartierprijzen gemaakt. Voor uurprijzen voedde ik het systeem dan met een lijst van 96 kwartieren per dag waarbij de kwartieren in blokjes van 4 gelijk waren.
Echter…. Mijn “laagste prijs” algorithme kon dan niet omgaan met prijzen die exact gelijk waren, dan selecteerde hij meteen alle kwartieren met dezelfde prijs.
Derhalve heb ik kwartieren met gelijke prijs 0.00001 euro per kwartier duurder gemaakt.
Dus… 22D was 0.00003 euro duurder dan 22A.

Heel scherp opgemerkt!

• Stefannn
ErnstH schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

Ik bedoel meer dat je het vermogen aanpast aan de beschikbare prijzen. Als er "weinig tijd" is dan laad je op maximale snelheid, als er wel genoeg tijd is, laad je langzamer. Zoiets berekent DAO bijvoorbeeld, op basis van je efficiëncy curve.
Meest efficiënt is bij laagste prijs met vol vermogen laden en bij hoogste prijs met vol vermogen ontladen.
Alleen als de batterij efficiency erg achteruit zou gaan bij vol vermogen zou dat anders zijn.
Het meest economisch zou zijn om de accu met C=4 in het goedkoopste kwartier helemaal vol te laden en in het duurste kwartier helemaal leeg te trekken.
Echter…. Voor veiligheid en levensduur is het handiger om C niet groter dan 0.5 te hanteren. Daarnaast is het ook wel handig als er nog wat vermogen voor de rest van het huis over blijft. Vandaag stond om 13:00 zowel de batterij met 5kW te laden als de auto met 11kW en de afwasmachine met af en toe 2kW.
Een beetje een kolk in de meterkast.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Marve79 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:01:
[...]

daar betalen wij met zijn allen aan mee <=> Het is wel heerlijk om te zien dat de stroomprijs 's avonds torenhoog is en ik nom heb.
Contradictio in terminis? :)
Wanneer je NoM draait betaal je er al niet aan mee. :?

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:50

Maasluip

Kabbelend watertje

Omdat die overdag dus niets opleveren. En subsidie wordt niet meer gegeven dus het gaat echt om de centen.

Op dit moment hebben we meer opslag nodig.

Signatures zijn voor boomers.

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
de Peer schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 09:57:
[...]

Feitelijk onjuist en kun je achteraf pas beoordelen.

Als de prijzen gigantisch stijgen door (nog meer) oorlog dan was vast waarschijnlijk beter geweest.
Ook dat kun je achteraf pas beoordelen. 😆

Hoe meer oorlog, hoe hoger de prijzen en de prijsdelta, hoe groter de opbrengst als gevolg laad- en ontlaad gedrag vd batterijen. Ik heb al 7 jaar een dynamisch contract, weliswaar nog maar 2 jaar thuisbatterijen, maar ik begrijp echt niet waarom mensen een vast contract hebben, waar je dan 1,2 of 3 jaar de risicoopslag van de energie leverancier betaald. Dat risico neem ik liever zelf in ruil voor wat “korting”. Anyway, iedereen moet kiezen waar die zich prettig bij voelt.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

@WillemP22 mensen zoals ik hebben vorig jaar een vast contract genomen omdat er toen zeer lage tarieven van 18-20 cent werden aangeboden én een dikke bonus van wel honderden euro’s er bovenop. Ik haalde daarvoor met dynamisch ook maar zo’n 17 cent gemiddeld met veel en vrekkerig sturen van mijn verbruik. Ik was nu met het contract goedkoper uit dankzij de bonus én ik hoefde geen moment na te denken wanneer ik wat aanzette. Begrijp je het hiermee misschien iets beter waarom mensen dus soms wél een contract nemen?

Leg mij daarnaast maar uit waar ik dan precies een risico-opslag heb betaald. Ik denk dat je niet goed overziet dat er niet netto een risico-opslag in een vast contract hoeft te zitten omdat er ook nog een bonus bij komt én de tarieven an sich interessant genoeg kunnen zijn.

Nu is de situatie natuurlijk anders, maar de business case is niet automatisch verdwenen.

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 18:25
IvoB2 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 17:08:
[...]

Contradictio in terminis? :)
Wanneer je NoM draait betaal je er al niet aan mee. :?
Helemaal waar! Maar als je variabel hebt in principe wel. Met dynamisch en NoM helemaal niet.

• IvoB2
  • Niet online
Het ging wel over dynamic. :)
Maar wat mis ik? NoM is NoM. Wanneer je niets van het net afneemt (NoM) maakt het toch niet uit of het achterliggende energiecontract dynamisch of variabel is noch de kwartier/vaste kWh-prijs?

• Stefannn
IvoB2 schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:37:
Het ging wel over dynamic. :)
Maar wat mis ik? NoM is NoM. Wanneer je niets van het net afneemt (NoM) maakt het toch niet uit of het achterliggende energiecontract dynamisch of variabel is noch de kwartier/vaste kWh-prijs?
Klopt helemaal!
Zie post met juli resultaat die ik vanmorgen postte,
Dit jaar is dynamisch nog sterk in het voordeel omdat ik kan salderen. Accu goedkoop laden en duur ontladen levert veel op.
Ik heb daar ook een voorzichtige voorspelling voor volgend jaar in gedaan en dan ligt het duidelijk dichter bij elkaar. Dynamisch is dan toch voordeliger
- omdat PV overschot tegen een redelijke prijs kan worden terug geleverd.
- omdat de EV zonder tussenkomst van thuisbatterij op goedkope tijden vanuit het net geladen kan worden.

• IvoB2
  • Niet online
Ja, dat begrijp ik maar het punt was niet wat bij verschillende situaties het voordeligst is.
Het punt ging om een gelijkaardige situatie => NoM.
Wanneer je de EV uit het net gaat laden is daar niets mis mee en dat kan dan voordeliger zijn dan een variabel contract maar dan ben je uiteraard niet NoM (nul op de meter).

Pagina: 1 ... 344 345 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels