joostdevriesede schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 13:23:
Hier zelfde ervaring met Zonnedimmer (na afschakelen nooit meer aangeschakeld). Van de week voor het eerst geprobeerd en gelijk een slechte ervaring helaas. Enphase support heeft mij geholpen gisteren om de productie weer aan te krijgen. Zonnedimmer kan je alleen per mail te pakken krijgen en gezien de tekst op de support pagina zullen ze het wel druk hebben.
Bij inloggen kreeg ik gisteren ook 429 en 404 errors. Support mail sturen kon uur lang ook niet. Daarnaast kan je in de Enphase Enlighten app de toestemming van Zonnedimmer niet intrekken. Ik krijg ook de melding dat ik geen systeemprofiel kan kiezen om Zonnedimmer het beheerd. Dit terwijl ik op de website van Zonnedimmer mijn envoy losgekoppeld heb. Gekke is een beetje dat Enphase mijn systeem wel aankreeg, maar me niet kon helpen met het intrekken van de autorisatie van Zonnedimmer. Ze hebben dus wel een tussenschermpje waar je toestemming kunt geven (die krijg je te zien tijdens het koppelen), maar intrekken hebben ze niks voor. Ze gaven aan dat Zonnedimmer dat moet doen. Beetje gek.
Dus voelt allemaal niet lekker qua autorisaties, stabiliteit van alle systemen van Zonnedimmer is kennelijk ook wankel. Dus ik ben er ook wel beetje klaar mee denk ik.
Gisteren dus ook productie misgelopen daardoor. Na uitschakelen nooit meer aan gegaan gisteren middag en begin van de avond. Pas na interventie van Enphase zelf.
Iemand uit de straat hier exact zelfde probleem en die had hetzelfde als iemand hier op het forum dat het vandaag ineens wel weer werkte. Begreep ook dat het een soort "taak" is die ze er op zetten van Zonnedimmer en dat die sowieso na bepaalde tijd gestopt zou moeten worden. Nachtje er overheen heeft die taak voor andere dan wellicht doen stoppen.
Ik zag gisteren ook voor het eerst in de app dat Enphase nu dat AI profiel heeft om bij negatieve prijzen mijn productie uit te zetten. Maar kan dat nu helaas niet proberen omdat er staat dat Zonnedimmer mijn systeem beheerd. Eerder hadden ze ook wel die systeemprofielen bij Enphase, maar werkte voor mij niet in combinatie met mijn IQ7 omvormers. Benieuwd of het nu wel werkt.
Iets anders, begreep van Tibber dat het bij hen ook hoge prio heeft om dit voor Enphase systemen mogelijk te maken. Denk dat ik dat wel een interessante optie vind. Voor de rest doen ze ook veel goed namelijk.
Ik kon dat profiel gisteren gewoon invullen qua tarieven, terwijl hier ook Zonnedimmer als beheerder staat.
Klantenservice Enphase gaf echter aan dat ze dachten dat het zowiezo bij mijn systeem niet zou gaan werken die ingestelde aan/uit sturing op tarieven en er was verbazing dat ik dat kon instellen op mijn daarmee naar verwachting niet compatible systeem.
Enphase is dus waarschijnlijk hoofdverantwoordelijke voor niet schakelende systemen, ook bij Frank SlimTerugleveren werd Enphase gister niet meer aangezet las ik, terwijl daar dat aan en uitzetten eerder redelijk frequent steeds zonder hapering functioneerde, ook hier toen ik Frank als beheerder had staan. (Moest ik ook door Frank laten verwijderen).