• Currry
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:12
Helaas is de prijs morgen laag, maar niet negatief. De beursprijs wel, maar met inkoopvergoeding en belastingdienst 0,097 cent

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 19:51
Tibber verwacht maandagmiddag -€0,02. Althans volgens het slimme laadplan dat de app maakt.

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:31
yohan schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:33:
Tibber verwacht maandagmiddag -€0,02. Althans volgens het slimme laadplan dat de app maakt.
De Tibber app kijkt maximaal 24 uur vooruit, blijkbaar heb je de belastingen niet aan staan in de weergave

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:43
hemertje schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:03:
[...]

De Tibber app kijkt maximaal 24 uur vooruit, blijkbaar heb je de belastingen niet aan staan in de weergave
In je slimme laadplan kijkt hij verder.

Hier zie je bijvoorbeeld dat het maandag gemiddeld 4 cent is bij mij. Maar ik zie ook prijzen bij dinsdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23ouQTI_zgs-gJupHpI2DIPU2vo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/n7WhCjDlpZv33R06ppeEu5pB.png?f=fotoalbum_large

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:14

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Topicstarter
La1974 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:13:
[...]

Hier zie je bijvoorbeeld dat het maandag gemiddeld 4 cent is bij mij. Maar ik zie ook prijzen bij dinsdag.

[Afbeelding]
De Schatting is nu 4 cent,
Dat kan dus nog alle kanten op afhankelijk van hoe goed Tibber kan schatten.
Was mij nog niet eerder opgevallen, zal eens wat vaker daar kijken naar hoe goed die schattingen zijn.
het is in elk geval weer gratis auto oplaad tijd :),

9.700Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 75kwh EV(Tesla), sigenergy 54kwh Tibber 2x Easee 22kw + 1x DC25kw Sigenergy

• yohan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-05 19:51
Smuggler schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:45:
[...]

De Schatting is nu 4 cent,
Dat kan dus nog alle kanten op afhankelijk van hoe goed Tibber kan schatten.
Was mij nog niet eerder opgevallen, zal eens wat vaker daar kijken naar hoe goed die schattingen zijn.
het is in elk geval weer gratis auto oplaad tijd :),
Tussen 13.15 en 13.30 dus 2 cent negatief. Maar inderdaad even afwachten of het uitkomt.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kVw6rqMs/Screenshot-20260523-142051-Tibber.jpg

"I'm not a cynic. I get up every morning hoping to find an honest man." - [Jack McCoy, Law & Order]

• hemertje
La1974 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 14:13:
[...]

[Afbeelding]
Hoe krijg je die te zien?
Ik heb altijd maar 2 dagen gezien in het EV laadplan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KuwAm9Krp8pcwMNbD9pEigqi-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59JH3wz1KUoSQuRCmdcdzgZQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door hemertje op 23-05-2026 16:44 ]

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 27-05 22:46
hemertje schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:42:
[...]

[Afbeelding]
Waarschijnlijk moet je het moment dat je de auto nodig hebt een paar dagen verder vooruit zetten

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:43
hemertje schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:42:
[...]

[Afbeelding]
Je hebt een vertrektijd ingesteld. Dan werkt het tot die tijd. Als je de vertrektijd verwijdert zie je meer.

• hemertje
La1974 schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:04:
[...]

Je hebt een vertrektijd ingesteld. Dan werkt het tot die tijd. Als je de vertrektijd verwijdert zie je meer.
goeie tip, die kende in nog niet!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRwSyDaDTCcNYra06vtWMEA0FMo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g7ul9FBkPdyYvNHBcYbC47ED.jpg?f=fotoalbum_large

Maar de kWh prijs kan je niet aflezen toch?

[ Voor 44% gewijzigd door hemertje op 23-05-2026 18:22 ]

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:02
orillion schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:48:
[...]

10 jaar oud en blijkbaar had Goodwe toen nog niet lokale aansturing of uitschakelen via het display beschikbaar op mijn omvormer. Die integratie kan momenteel niet eens uitlezen wat ik opwek. Nu schijn ik via de helpdesk wel een update te kunnen krijgen waarna ik hem kan toevoegen in HomeAssistant zoals jij laat zien.
Is dat gelukt?
Een kennis van mij zit ook met een oude goodwe gw3000d-ns uit 2018 en vroeg me te helpen met uitzetten.
Dat lukt me ook niet.
Tips?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:00
Stefannn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 06:59:
[...]

Is dat gelukt?
Een kennis van mij zit ook met een oude goodwe gw3000d-ns uit 2018 en vroeg me te helpen met uitzetten.
Dat lukt me ook niet.
Tips?
Nog niet Goodwe is erg traag met reageren en na allerlei verwarring moet ik nu foto’s aan ze sturen.

• clodders
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Stefannn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 06:59:
[...]

Is dat gelukt?
Dat lukt me ook niet.
Tips?
Hier is de juiste en veilige volgorde om de omvormer volledig stroomloos te maken

Stappenplan Uitschakelen
1 Schakel de AC-groep uit
In de meterkast
Zoek in de meterkast (of een onderverdeelkast) naar de automatische zekering of werkschakelaar die gelabeld is als "Zonnepanelen" of "Omvormer". Zet deze schakelaar UIT (omlaag).
Het lampje 'Power' of 'Grid' op de omvormer zal nu waarschijnlijk gaan knipperen of een foutmelding geven omdat de netspanning wegvalt.

2 Draai op de omvormer de DC-schakelaar uit
Kijk aan de onderkant van de GoodWe omvormer. Hier zit een ronde, zwarte of rode draaiknop (de DC-switch). Draai deze knop van de stand ON (1) naar de stand OFF (0).

3 Wacht tot het display dooft
Ca. 5 minuten
De omvormer is nu losgekoppeld van zowel de zonnepanelen als het stroomnet. Het kan nog een paar minuten duren voordat de interne condensatoren volledig zijn ontladen en alle lampjes en het display helemaal uitgaan.

Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:43
(jarig!)
Goeie genade, dat lijkt wel de procedure om de Apollo 13 command module weer op te starten nadat hij een periode stroomloos was :P

Ik zou in jouw situatie toch echt diep gaan graven om uit te zoeken of je omvormer niet te updaten valt zodat je hem met bv Home Assistant kunt bedienen. Als je tot de conclusie komt dat dat niet (praktisch) kan, dan zou ik echt serieus overwegen om een nieuwere omvormer te kopen die dit wel kan.

Netjes afschakelen, maar vooral ook iets als zero export, ga je nodig hebben.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Stefannn
JeroenH schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:09:
Goeie genade, dat lijkt wel de procedure om de Apollo 13 command module weer op te starten nadat hij een periode stroomloos was :P

Ik zou in jouw situatie toch echt diep gaan graven om uit te zoeken of je omvormer niet te updaten valt zodat je hem met bv Home Assistant kunt bedienen. Als je tot de conclusie komt dat dat niet (praktisch) kan, dan zou ik echt serieus overwegen om een nieuwere omvormer te kopen die dit wel kan.

Netjes afschakelen, maar vooral ook iets als zero export, ga je nodig hebben.
Ik ga inderdaad eerst eens kijken of het met een firmware update niet op te lossen is.
De app van GoodWe ondersteunt het wel. Communicatie met deze oude omvormer is het probleem. Met een beetje mazzel lukt een firmware update.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:24

GaMbiNo

1337

Stefannn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:46:
[...]

Ik ga inderdaad eerst eens kijken of het met een firmware update niet op te lossen is.
De app van GoodWe ondersteunt het wel. Communicatie met deze oude omvormer is het probleem. Met een beetje mazzel lukt een firmware update.
Ik heb ook een GoodWe GW3000D-NS en deze doet het prima icm Home Assistant. Ik kan hem softwarematig uitzetten en ook knijpen met de grid export limit. Dat doe ik dan ook automatisch bij negatieve prijzen.

Ik zal dan vast een recentere firmware versie hebben als ik je verhaal zo lees (versie 20.20.39 volgens Home Assistant).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wh8HL0EoD6owbJc1gZtqKffRLio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SP1YqWdJ9pUE5oR0DNyEOp1l.jpg?f=fotoalbum_large
Heb je al een ethernet of wifi dongel geprobeerd aan te sluiten?

[ Voor 23% gewijzigd door GaMbiNo op 24-05-2026 09:57 ]

• orillion
GaMbiNo schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Ik heb ook een GoodWe GW3000D-NS en deze doet het prima icm Home Assistant. Ik kan hem softwarematig uitzetten en ook knijpen met de grid export limit. Dat doe ik dan ook automatisch bij negatieve prijzen.

Ik zal dan vast een recentere firmware versie hebben als ik je verhaal zo lees (versie 20.20.39 volgens Home Assistant).

[Afbeelding]
Klopt, ik heb versie 1.01.01 >:)

Er zijn 4 software componenten en degene die geupdate moet worden voor software matig uitschakelen is de ARM firmware. Dat kan alleen Goodwe en hopelijk op afstand, maar daar wacht ik dus nog steeds op.

[ Voor 11% gewijzigd door orillion op 24-05-2026 10:31 ]

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:24

GaMbiNo

1337

orillion schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Klopt, ik heb versie 1.01.01 >:)

Er zijn 4 software componenten en degene die geupdate moet worden voor software matig uitschakelen is de ARM firmware. Dat kan alleen Goodwe en hopelijk op afstand, maar daar wacht ik dus nog steeds op.
Ah, dat is wel frustrerend dan. Ik moet zeggen dat de Goodwe het hier erg goed doet bij het aanpassen van de grid export of het softwarematig uitschakelen. Hij reageert heel snel.

Ik heb ook nog een Growatt en die is een stuk trager daarmee.

Hopelijk komt Goodwe bij jullie dan ook nog even door met die firmware update want het is zonde om zo'n omvormer te vervangen als het eigenlijk ook met een softwareupdate opgelost kan worden.

• Stefannn
GaMbiNo schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:51:
[...]

[Afbeelding]
Hij is van een kennis dus fysiek kijken moet als ik langs ga. Of hij een dongle heeft weet ik niet maar op zich moet hij aan internet hangen want je kan hem netjes monitoren op de Sems+ app

Firmware staat zelfs op “—“
Nb… moet wellicht verder in ander forum. Ik weet echter niet precies “welk” forum
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sfdt8JKz2F6_xr0RqRMyKr0uC3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tpn13KRKJ0UuHaJThVsqSpwu.jpg?f=fotoalbum_large

• orillion
Stefannn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:39:
[...]

Nb… moet wellicht verder in ander forum. Ik weet echter niet precies “welk” forum
[Afbeelding]
GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Als dat werkt, kan ook de aansturing uit de app.

• Deldenaar
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15:09
Stefannn schreef op zondag 24 mei 2026 @ 09:46:
[...]

Bij mij was een Goodwe app update naar sems+ de oplossing om via HA de PV met een 4g verbinding te kunnen schakelen

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:46
Ik heb recentelijk een firmware update van mijn WiFI stick bij goodwe aangevraagd, en sindsdien een STUK minder uitval. Omvormer en ARM waren al bijgewerkt, dat had het probleem niet opgelost.

Sometimes you need to plan for coincidence

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-05 21:52
orillion schreef op zondag 24 mei 2026 @ 07:28:
[...]

Nog niet Goodwe is erg traag met reageren en na allerlei verwarring moet ik nu foto’s aan ze sturen.
Zit er een modbus op? In dat geval kun je hier nog even kijken: https://degroenenerds.nl/dossier/zonnepanelen-uitzetten/

Aiaiai... zeker met AI gedaan

• WillemD61
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:47
Misschien een nieuwe goodwe forum/topic opzetten? Nogal off topic.

• hemertje
yohan schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:48:
[...]

Tussen 13.15 en 13.30 dus 2 cent negatief. Maar inderdaad even afwachten of het uitkomt.

[Afbeelding]
Helaas zijn de voorspellingen niet uitgekomen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rEr5wVdG2BLVbyF8j3rf-Zv_jLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnc9KfAnYq8HgXNkeaRIsbsl.jpg?f=fotoalbum_large

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:08
hemertje schreef op maandag 25 mei 2026 @ 11:08:
[...]

Helaas zijn de voorspellingen niet uitgekomen

[Afbeelding]
We hebben het vrijwel altijd over negatieve marktprijzen. Dat zijn kale prijzen exclusief BTW, energiebelasting, in/verkoopvergoedingen en/of bonussen. De laagste prijs van vandaag is € -0,04680 tussen 13:45 en 14:00. Dus nog iets meer negatief dan voorspeld.

EDIT: Oh, de originele screenshot is -2 eurocent inclusief alles. Dat is wel heel optimistisch inderdaad, en niet uitgekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door rescla op 25-05-2026 13:53 ]

• Thor Ampere
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 27-05 18:11
Was me aan het oriënteren op wat er na 2027 verandert voor zonnepaneel-eigenaren. Mijn vaste contract loopt binnenkort af en ik heb een flink overschot. Via de salderingscheck van Brunesolar de situatie doorgerekend voor een situatie met zonnepanelen, elektrische auto en warmtepomp. Wat opvalt: met saldering op een dynamisch contract bedragen de netto energiekosten nog €127 per jaar. Zonder saldering loopt dat op naar €633 dynamisch of zelfs €1.227 op een vast contract. Is dit beeld herkenbaar? En voor mensen met een vergelijkbaar profiel en een aflopend contract, is dynamisch na 2027 gewoon de logische keuze?Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pRYdYx3.pngAfbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MKZo7P4.png

[ Voor 5% gewijzigd door Thor Ampere op 25-05-2026 16:25 ]

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:36
Thor Ampere schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:18:
Was me aan het oriënteren op wat er na 2027 verandert voor zonnepaneel-eigenaren. Mijn vaste contract loopt binnenkort af en ik heb een flink overschot. Via de salderingscheck van Brunesolar de situatie doorgerekend voor een situatie met zonnepanelen, elektrische auto en warmtepomp. Wat opvalt: met saldering op een dynamisch contract bedragen de netto energiekosten nog €127 per jaar. Zonder saldering loopt dat op naar €633 dynamisch of zelfs €1.227 op een vast contract. Is dit beeld herkenbaar? En voor mensen met een vergelijkbaar profiel en een aflopend contract, is dynamisch na 2027 gewoon de logische keuze?[Afbeelding]
Ja in jouw situatie zeer waarschijnlijk voordeliger. Bij vast krijg je naar verwachting eigenlijk niets meer voor je teruggeleverde energie, volgens Greenchoice wordt dat €0,0025 per kWh (een kwart cent dus). Bij dynamisch krijg je de gemiddeld gewogen prijs over de hele dag en die zal best wat hoger liggen. Eerder richting €0,10 per kWh (in het rekenvoorbeeld staat hiervoor €0,07).

Je weet het uiteindelijk pas achteraf, want dat maandbedrag bij dynamisch is gebaseerd op aannames over de gemiddelde prijs. Iedere klant zal het echter anders realiseren, want het verbruiksprofiel is voor iedereen anders.

Met je EV heb je potentieel een groot verbruik tijdens de goedkoopste uren, mits je ook daadwerkelijk de auto kunt inpluggen op de dagen met de laagste tarieven (meestal weekends en feestdagen met veel zon). Dan vang je ook de goedkoopste zonneproductie af.

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:50
Thor Ampere schreef op maandag 25 mei 2026 @ 16:18:
Was me aan het oriënteren op wat er na 2027 verandert voor zonnepaneel-eigenaren. Mijn vaste contract loopt binnenkort af en ik heb een flink overschot. Via de salderingscheck van Brunesolar de situatie doorgerekend voor een situatie met zonnepanelen, elektrische auto en warmtepomp. Wat opvalt: met saldering op een dynamisch contract bedragen de netto energiekosten nog €127 per jaar. Zonder saldering loopt dat op naar €633 dynamisch of zelfs €1.227 op een vast contract. Is dit beeld herkenbaar? En voor mensen met een vergelijkbaar profiel en een aflopend contract, is dynamisch na 2027 gewoon de logische keuze?[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb exact jouw energieprofiel qua opwek/verbruik en nu sinds een half jaar dynamisch omdat dat inderdaad waarschijnlijk de goedkoopste optie gaat zijn. Al geloof ik niet dat het verschil zo groot gaat zijn als jouw rekenhulp aangeeft. En alles valt of staat met het laden van de auto, als je dat tussen 17u en 21u gaat doen dan ga je misschien zelfs wel méér betalen dan bij een vast contract. En 7 cent bruto terugleververgoeding bij dynamisch vraag ik me ook af, dat haal je misschien met panelen op oost/west maar met alleen panelen op zuid gaat dat lastig worden denk ik.

Maar dynamisch is dus the way to go, tenzij je graag mee wil betalen aan het spitsladen van de buurman :).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

koboy

Heb een idee voor een icon

michaelvo schreef op maandag 25 mei 2026 @ 18:05:
[...]

Ik heb exact jouw energieprofiel qua opwek/verbruik en nu sinds een half jaar dynamisch omdat dat inderdaad waarschijnlijk de goedkoopste optie gaat zijn. Al geloof ik niet dat het verschil zo groot gaat zijn als jouw rekenhulp aangeeft. En alles valt of staat met het laden van de auto, als je dat tussen 17u en 21u gaat doen dan ga je misschien zelfs wel méér betalen dan bij een vast contract. En 7 cent bruto terugleververgoeding bij dynamisch vraag ik me ook af, dat haal je misschien met panelen op oost/west maar met alleen panelen op zuid gaat dat lastig worden denk ik.

Maar dynamisch is dus the way to go, tenzij je graag mee wil betalen aan het spitsladen van de buurman :).
Heb hier PV vrijwel vol Zuid liggen (ietsje West), en haalde die 7 cent gewoon toen ik nog geen laadpunt en accu had. Afname lag inclusief EB net boven de 25 cent met een huis op gas.

Nu, met laadpunt en 11,52kWh accu in handel modus ligt het bruto afname tarief onder de 7 cent (17,5 cent), en het bruto teruglevertarief op 18,3 cent.

Hier gaat wel wat verandering in komen. Voor zeer binnenkort staat een L/L warmtepomp op de planning, en dan is het gas alleen voor SWW en koken. Eerste stapje van het gas af.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:14
Zeg, wat ik me altijd heb afgevraagd, misschien een beetje off-topic: als het gaat om het oriënteren van zonnepanelen op platte daken, waarom is het niet mogelijk om de panelen mee te laten draaien met de zon? Zo ingewikkeld kan dat toch niet zijn?

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Kerngezond schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:28:
Zeg, wat ik me altijd heb afgevraagd, misschien een beetje off-topic: als het gaat om het oriënteren van zonnepanelen op platte daken, waarom is het niet mogelijk om de panelen mee te laten draaien met de zon? Zo ingewikkeld kan dat toch niet zijn?
Nee, maar wel duur en zwaar.

ZP, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:57
Kerngezond schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:28:
Is inderdaad off-topic, maar er zijn wel systemen voor zie bijv. Tunnelplan in "Suntracker"

• Kerngezond
V_ger schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:32:
[...]

Nee, maar wel duur en zwaar.
Wat maakt het duur? Komt op mij over alsof het duur is omdat er nog geen markt voor is waardoor het op het niveau zelfbouw blijft. Een elektromotor, een sensor en een chip is in principe alles wat je nodig hebt.

• Kerngezond
deejeebv schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:33:
[...]

Is inderdaad off-topic, maar er zijn wel systemen voor zie bijv. Tunnelplan in "Suntracker"
Dit bijvoorbeeld. Leuk project, maar duidelijk thuisbouw.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:59
Kerngezond schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:40:
[...]

Wat maakt het duur? Komt op mij over alsof het duur is omdat er nog geen markt voor is waardoor het op het niveau zelfbouw blijft. Een elektromotor, een sensor en een chip is in principe alles wat je nodig hebt.
+ een hele hoop profielen. Het is veel goedkoper wat extra panelen te leggen. Als je voldoende tuin hebt voor een suntracker maar niet om extra panelen te leggen dan is de kans groot dat de waf er wat van vindt.

Er is gewoon geen grote markt (meer) voor.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:59
On topic:

Ik vraag me af of er een leverancier is waarbij je voor invoeding de day ahead markt gebruikt icm een vast tarief voor afname. Ideaal voor twijfelaars die bang zijn voor hoge tarieven terwijl het risico van PV niet meer bij de leverancier ligt.

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:33
denneappel schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:56:
On topic:

Ik vraag me af of er een leverancier is waarbij je voor invoeding de day ahead markt gebruikt icm een vast tarief voor afname. Ideaal voor twijfelaars die bang zijn voor hoge tarieven terwijl het risico van PV niet meer bij de leverancier ligt.
Dat kan al met een SAP. Daar is een topic voor. Dan heb je 2 meters en 2 energiecontracten. Ik verwacht niet dat er een leverancier komt die dit in ëén doet.

EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01

Bravo

Second Best

[...]

Als zonnepanelen vast aan het dak worden vastgemaakt met dezelfde hoek als het schuine dak, is het een vergunningsvrije uitbreiding van de woning. Voor platte daken geldt dat de panelen onder de 45 graden hoek vanaf de hoek moeten blijven.

Als je een dergelijke installatie op je dak wil maken, zul je een vergunningsaanvraag moeten doen (= duurder) en aantonen dat het dak die belasting kan dragen (= duurder), zeker als de wind vat kan krijgen op de panelen als ze niet in het dakvlak liggen (= zwaardere constructie, want niet langer alleen op druk belast, maar ook op trek zoals bij platte daken).

Er zijn losstaande solar trackers voor meerdere panelen, dat zijn leuke speledingetjes als je er de ruimte voor hebt. Vaak is het in Nederland goedkoper om meer zonnepanelen te leggen.
O ja, ook voor een solartracker heb je waarschijnlijk weer een vergunning nodig om deze te mogen plaatsen.

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:01

Bravo

Second Best

Gerardus1956 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 09:25:
[...]

Dat kan al met een SAP. Daar is een topic voor. Dan heb je 2 meters en 2 energiecontracten. Ik verwacht niet dat er een leverancier komt die dit in ëén doet.
En met een PAP en SAP ben je er nog niet. De installaties erachter mogen niet aan elkaar verbonden zijn. Je kunt dan lastig je zelfverbruik van de PV panelen halen EN exporteren via de SAP. En eigenverbruik is voor jezelf wel het meest waardevol (je omzeilt de energiebelasting).

[ Voor 8% gewijzigd door Bravo op 27-05-2026 09:32 ]

🚗 Ioniq 6 LR Lounge 20" 🔌⚡ Elli Pro gestuurd door evcc
🔋 Victron 6k5 + 16kWh | ☀️ 2700Wp SSW 30° @ SE2200 | ☀️ 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
📷 Canon 6D | 🔭 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 💥 2x 430EX II | 🎛️ Sirui T005 + C10

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08:57
[...]

Nee dat kan dan niet helemaal precies,want dan maak je geen gebruik meer van je eigen stroom,dan moeten toch echt beide op dezelfde meter hangen,zowel pv als je huis verbruik

1 PVoutput . Dongen NB

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:48
[...]
Dan kun je niet meer salderen. En je moet energiebelasting betalen over je eigen geproduceerde stroom.

• Stefannn
[...]

Duur omdat het goedkoper is het oppervlak helemaal vol te leggen.
Of je nu trackt of niet, de zon-instraling per vierkante meter blijft gelijk.
Voordeel van een track-systeem is dat je de panelen loodrecht op de zon hebt waardoor je wortel-2 minder paneel oppervlak nodig hebt om dezelfde hoeveelheid zonne-energie te vangen als wanneer het paneel onder 45 graden met de zon was georiënteerd.

Tracksystemen waren in de begindagen nog nuttig omdat panelen duur waren.
Inmiddels zijn panelen heel goedkoop.
wortel-2 meer aan panelen uitgeven is goedkoper dan een tracksysteem (met bewegende delen, onderhoud, en reparaties)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 19:52
Stefannn schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Duur omdat het goedkoper is het oppervlak helemaal vol te leggen.
Of je nu trackt of niet, de zon-instraling per vierkante meter blijft gelijk.
Voordeel van een track-systeem is dat je de panelen loodrecht op de zon hebt waardoor je wortel-2 minder paneel oppervlak nodig hebt om dezelfde hoeveelheid zonne-energie te vangen als wanneer het paneel onder 45 graden met de zon was georiënteerd.

Tracksystemen waren in de begindagen nog nuttig omdat panelen duur waren.
Inmiddels zijn panelen heel goedkoop.
wortel-2 meer aan panelen uitgeven is goedkoper dan een tracksysteem (met bewegende delen, onderhoud, en reparaties)
we zijn zelfs al zo ver dat panelen evenveel of zelfs minder kosten dan de onderconstructie :-0

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:59

Aardedraadje

Met kabelschoen

Morgenavond een flinke piek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNslr5ea4s__JD6iBWeHx_Vp26o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aFqwyhqfX7n1XGVekw8ijR2I.png?f=fotoalbum_large

• sipjan
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:27
Kan iemand mij vertellen waarom ?

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:48

MrFish

Untitled

sipjan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:09:
[...]

Kan iemand mij vertellen waarom ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHs6LJONjOb5ixr8znK1y2n4k9k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H6iGYQN3G0hwagEM1BSRBs23.png?f=fotoalbum_largeMijn $0.02: minder wind dan de afgelopen dagen, wel meer vraag door hoge temperatuur (airco's). Maar mijn forecast had deze piek ook niet zien aankomen.

Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast

• EDW13
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:29
MrFish schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 14:15:
[...]

[Afbeelding]Mijn $0.02: minder wind dan de afgelopen dagen, wel meer vraag door hoge temperatuur (airco's). Maar mijn forecast had deze piek ook niet zien aankomen.
Eigenlijk is jouw voorspelling heel accuraat tot half negen. Pas van half negen tot half 10 is het ~66 cent.

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:27

4POX

Everybody is wired

Ik zal de vrouw even informeren dat ze vanavond de Pizza oven op tijd aanzet en weer uitzet ( Wij zijn late eters)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnZjWqWA8DYADP_QCIp6g_RdoUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eutdK2D7j4E7UxDzINBilWLE.png?f=fotoalbum_large

AKA Rinkel weblog

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Vanavond de batterijen leegdumpen rond die tijd… het is niet veel maar toch een paar eurootjes.

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 17:19
(jarig!)
4POX schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:59:
Ik zal de vrouw even informeren dat ze vanavond de Pizza oven op tijd aanzet en weer uitzet ( Wij zijn late eters)
Ik ben jarig en ga uiteten, dat is goedkoper :D

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:36
4POX schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:59:

[Afbeelding]
Ik zou het bij een insalata mista houden en de pizza voor morgen als lunch bewaren. :X
Pagina: 1 ... 335 336 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels