Signatures zijn voor boomers.
Home Assistant icm Dashcast integratie.RISL schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:39:
[...]
Ik heb nog eerste generatie (denk ik). Hoe krijg je die grafiek op de Google Nest?
iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp PV
Morgen wordt de laadpaal geplaatst. Ik heb 25ct doorgegeven aan de werkgever wat op de site staat als gemiddelde.
Als ik kijk naar morgenavond 22u bij beurs staat er 11ct en bij beurs + 24ct. Beurs + is met belasting (dit jaar 11ct) en inkoopkosten.
Moet ik beurs + aanhouden wat ik ook netto aan Next Energy betaal? (Nog wel exclusief de vaste leveringskosten van 5,99 per maand).
In februari mag ik wisselen, nog tips qua energiemaatschappij icm laadpaal?
Thanks!
Ik stuur achteraf een declaratie naar mijn werkgever met aantal kWh * gemiddeld tarief over die maand. Dat tarief is dan inderdaad het volledige tarief inclusief energiebelasting, inkoopvergoeding en BTW.Road-runner83 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 20:33:
Vraagje mbt Next Energy beurs vs beurs +.
Morgen wordt de laadpaal geplaatst. Ik heb 25ct doorgegeven aan de werkgever wat op de site staat als gemiddelde.
Als ik kijk naar morgenavond 22u bij beurs staat er 11ct en bij beurs + 24ct. Beurs + is met belasting (dit jaar 11ct) en inkoopkosten.
Moet ik beurs + aanhouden wat ik ook netto aan Next Energy betaal? (Nog wel exclusief de vaste leveringskosten van 5,99 per maand).
In februari mag ik wisselen, nog tips qua energiemaatschappij icm laadpaal?
Thanks!
Qua dynamische leverancier: zie het overzicht in de topic start en zoek eventueel in het topic op specifieke leveranciers naar ervaringen van gebruikers.
Kijk ook naar de voor jou relevante voorwaarden, zoals bijvoorbeeld terugleveren.
Sommige leveranciers kunnen het laden van een auto aansturen, maar dat kan bijv ook met Jedlix los van de energiemaatschappij. Zelf plan ik het laden simpelweg wanneer het goedkoop is. Vannacht bijvoorbeeld laden starten om 23:00 en klaar. Geen app of poespas voor nodig.
Thanks voor je reactie!
Wij moeten een tarief doorgeven, als het wijzigt kun je dat ook weer laten aanpassen. Next Energy zat vorig jaar op 25ct gemiddeld incl. Btw.
Ik zag in de app van Next dat ik de laadpaal kan toevoegen dus morgen even testen. En inderdaad nu mooi laat in de avond/nacht laden.
Qua leverancier zal ik nog even eea bekijken op deze site en gaslicht.
Dan de dingen die kunnen (EV laden, thuisbatterij (bij)laden, de vaatwasser, als het qua geluid mogelijk is misschien een was, 's nachts doen, doorgaans zo tussen 01:00 en 04:00.Pakhaas schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:37:
En in de winter als de PV weinig opbrengt?
Maar begrijp ook dat bv vandaag het goedkopste tarief 22ct was en het duurste 28ct. Uit dat verschil haal je maar zoveel, en je moet het afzetten tegen de hoeveelheid moeite die je er voor doet. Morgen is dat 24ct/40ct, daar is met opletten/aanpassen/automatiseren al meer uit te halen.
EV-opladen/thuisbatterij bijladen regelt Home Assistant voor mij, en ook de wasmachine laat ik nog wel eens door HA inschakelen. Vaatwaaser gaat simpelweg op timer.
's Zomers verander ik van strategie, dan juist zoveel mogelijk overdag.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Alternatief is zo’n winkeldisplay (‘prijskaartje’) met e-ink. Zie het Electronic Shelf Labels Topic.
Voor die tarieven gebruik ik een 2.9”display. Klein, handzaam, draadloos en elk kwartier een update.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Ik heb alle data van mijn winter dataset vanaf 28 okt door de standaard python numerieke analayse library (NumPy) laten fitten. Ik heb daarvoor de numpy.polynomial.polyfit() funtie gebruikt om alle ca. 2000 datapunten optimaal te fitten. Rekentijd is zeer beperkt, in de orde van millisecondes op mijn energiezuinige maar niet al te snelle 64-bit ARM Cortex-A53 processor (rapsberry pi zero 2 w).
Uitkomst is de volgende fit die nog iets strakker (0.1 ct nauwkeuriger) is dan de vorige fit die ik visueel op basis van 10 punten had bepaald:
indicatief tarief (ct) = -0.24707292 + 2.68780418* RU -0.28737968 * RU^2 + 0.01165703* RU^3
met RU = load (GW) - wind opwek (GW) - 0.3 * zon opwek (GW)
/f/image/FkqcNXa1oX5juerDLSP57ZvA.png?f=fotoalbum_large)
Deze geeft nog steeds een goede indicatie wat er de komende dagen, op basis van de (weer) modellen van ned.nl, qua epex tarieven te verwachten is.
/f/image/qUYtEdFONAlXtLrbqmSpSEzQ.png?f=fotoalbum_large)
Het is wel een slechte fit voor mijn zomer dataset van afgelopen jaar. Conclusie die ik daar uit trek is dat de fit niet statisch maar dynamisch is. O.a. door de zon opwek die achter de meter blijft (zelf-consumptie) wat in de zomer lager moet zijn dan de 70% die ik voor de winter heb aangenomen, doordat in de zomer er veel lagere residual usage waardoor er sneller afgeschakeld wordt door marktwerking, en door onzekere factoren (o.a. interconnectors met het buitenland) die buiten het model gelaten zijn.
Maar voor de winter is mijn conclusie dat je zeker een goede forecaster kan bouwen op basis van de ned.nl data. En deze kan je makkelijk elke 6 uur (nl. de update frequentie van de ned.nl data) automatisch laten fitten op basis van de ned.nl data en epex-tarieven van de laatste 4 tot 8 weken.
Nu is het voor mij wachten op de lente en zomer om dan eens te kijken of ik voor die periode ook tot een forecaster op basis van een auto-fitter kan komen. Wat ik daarvoor nodig heb is een goede schatting hoeveel % van de zon opwek achter de meter geconsumeerd wordt, want daar kan ik in de literatuur niets over terugvinden. Mijn eerste grove inschatting is een zelfconsumptie van 40% (zon opwek residentieel en bedrijven).
Ziet er goed uit!bsh10 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:31:
Update van mijn kant m.b.t. het 6 dagen vooruit "voorspellen" van epex tarieven op basis van de ned.nl data.
Ik heb alle data van mijn winter dataset vanaf 28 okt door de standaard python numerieke analayse library (NumPy) laten fitten. Ik heb daarvoor de numpy.polynomial.polyfit() funtie gebruikt om alle ca. 2000 datapunten optimaal te fitten. Rekentijd is zeer beperkt, in de orde van millisecondes op mijn energiezuinige maar niet al te snelle 64-bit ARM Cortex-A53 processor (rapsberry pi zero 2 w).
Uitkomst is de volgende fit die nog iets strakker (0.1 ct nauwkeuriger) is dan de vorige fit die ik visueel op basis van 10 punten had bepaald:
indicatief tarief (ct) = -0.24707292 + 2.68780418* RU -0.28737968 * RU^2 + 0.01165703* RU^3
met RU = load (GW) - wind opwek (GW) - 0.3 * zon opwek (GW)
[Afbeelding]
Deze geeft nog steeds een goede indicatie wat er de komende dagen, op basis van de (weer) modellen van ned.nl, qua epex tarieven te verwachten is.
[Afbeelding]
Het is wel een slechte fit voor mijn zomer dataset van afgelopen jaar. Conclusie die ik daar uit trek is dat de fit niet statisch maar dynamisch is. O.a. door de zon opwek die achter de meter blijft (zelf-consumptie) wat in de zomer lager moet zijn dan de 70% die ik voor de winter heb aangenomen, doordat in de zomer er veel lagere residual usage waardoor er sneller afgeschakeld wordt door marktwerking, en door onzekere factoren (o.a. interconnectors met het buitenland) die buiten het model gelaten zijn.
Maar voor de winter is mijn conclusie dat je zeker een goede forecaster kan bouwen op basis van de ned.nl data. En deze kan je makkelijk elke 6 uur (nl. de update frequentie van de ned.nl data) automatisch laten fitten op basis van de ned.nl data en epex-tarieven van de laatste 4 tot 8 weken.
Nu is het voor mij wachten op de lente en zomer om dan eens te kijken of ik voor die periode ook tot een forecaster op basis van een auto-fitter kan komen. Wat ik daarvoor nodig heb is een goede schatting hoeveel % van de zon opwek achter de meter geconsumeerd wordt, want daar kan ik in de literatuur niets over terugvinden. Mijn eerste grove inschatting is een zelfconsumptie van 40% (zon opwek residentieel en bedrijven).
Ik houd er aan mijn kant een beetje mee op.
Enerzijds doet jouw voorspeller het goed. In principe zou ik jouw formule gewoon in mijn “alleen nacht” data kunnen laden maar aangezien jij sowieso al het volledige etmaal meeneemt zal dat (na het nodige debuggen) exact hetzelfde opleveren.
Anderzijds ben ik gewoon happy met mijn “EPEX gebaseerde laadalgorithme”, de EPEX voorspeller is erg leuk maar ik heb er niet echt een toepassing meer voor.
Nog wel een opmerking…
- met name links onder zit er nog een flinke puntenwolk ONDER de curve.
- als ik goed kijk is het grootste deel daarvan “lichtblauw” dus “voor 24 december”.
Vraag…
- Is betreffende data op hetzelfde dag-uur van ned.nl gehaald als de data “vanaf 25 december”?
- Oftewel: betreft dat “download van 13:00 betreffende voorspelling van de opvolgende dag” (want dat doe je nu volgens mij als ik je eerdere reply goed begrepen heb)
Reden…
- Poosje terug bleek dat er een discrepantie zat tussen jouw data set en mijn data set (de data dus, niet de modellering), en dat die het gevolg was van “het moment van downloaden” oftewel “de tijdspan tussen download-moment en voorspel-moment. De model fit werd notabene BETER als de voorspelling meer in de toekomst lag (hetgeen kan omdat “in het nu” productie wordt afgeschakeld om overproductie te voorkomen terwijl die wel in de prijs-formule hoorde mee te doen).
- Vooral de “voor 24 december” data heeft grotere afwijking. Volgens mij zijn we hier rond die tijd mee begonnen dus ik kan me zomaar voorstellen dat betreffende data op een andere manier verzameld is.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Ik heb een groot overschot aan opwek en zoek naar een nieuw energiecontract. Het werd al snel duidelijk dat dynamisch de enige vorm is waarbij je teruglevering iets waard is maar nu heb ik een vraag over de verkoopkosten/handling fee.
Als ik bij zonneplan kijk lijkt het alsof er een negatieve handling fee wordt gerekend voor teruglevering, ze betalen terwijl voor andere aanbieders (tibber, van de bron) er kosten in rekening worden gebracht - verkoopvergoeding - per kWh (buiten saldering gaat het dan nu over).
Kan iemand bevestigen dat dit klopt, want ik kan eigenlijk niet goed begrijpen waarom een aanbieder je meer geld zou geven dan ze voor jouw energie op de EPEX markt kunnen krijgen (en dan heb ik het nog niet eens over de zonnebonus). Als het inderdaad waar is dan scheelt het een paar cent per kWu op een prijs die sowieso maar een paar cent is dus enorm belangrijk verschil toch?
Veel dank voor jullie reacties
Ja ze betalen, en ook nog zonne bonus erbij. En btw betalen ze ook nog uitPedroB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:47:
Dag forum,
Ik heb een groot overschot aan opwek en zoek naar een nieuw energiecontract. Het werd al snel duidelijk dat dynamisch de enige vorm is waarbij je teruglevering iets waard is maar nu heb ik een vraag over de verkoopkosten/handling fee.
Als ik bij zonneplan kijk lijkt het alsof er een negatieve handling fee wordt gerekend voor teruglevering, ze betalen terwijl voor andere aanbieders (tibber, van de bron) er kosten in rekening worden gebracht - verkoopvergoeding - per kWh (buiten saldering gaat het dan nu over).
Kan iemand bevestigen dat dit klopt, want ik kan eigenlijk niet goed begrijpen waarom een aanbieder je meer geld zou geven dan ze voor jouw energie op de EPEX markt kunnen krijgen (en dan heb ik het nog niet eens over de zonnebonus). Als het inderdaad waar is dan scheelt het een paar cent per kWu op een prijs die sowieso maar een paar cent is dus enorm belangrijk verschil toch?
Veel dank voor jullie reacties
1 PVoutput . Dongen NB
En waar komt al dat geld dan vandaan? Of zijn ze straks gewoon failliet als de pot leeg is?reneeke1970 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:53:
[...]
Ja ze betalen, en ook nog zonne bonus erbij. En btw betalen ze ook nog uit
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Moet je niet aan mij vragen, ze doen het al jaren....Hippe Lip schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:41:
[...]
En waar komt al dat geld dan vandaan? Of zijn ze straks gewoon failliet als de pot leeg is?
Ik doe al twee maanden lang enkel maar terug leveren voor 15 cent kaal, en dat terwijl bij de vaste contracten dit maar 2 cent waard zou zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Groet Pieter
Zie de tabel in de topic start voor de actuele voorwaardenPedroB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:56:
Zijn er nog meer aanbieders die 'negatieve' verkoopvergoeding hebben bij teruglevering? Dit lijkt me anders een no-brainer voor mensen die meer terugleveren dan ze kunnen salderen.
Groet Pieter
Dank, die had ik ook gezien inderdaad. Maar ik blijf toch in de war. Bij 'van de bron' bijv staat in de tabel TLV: marktprijs incl. BTW terwijl de online rekenmodule van vandebron.nl zelf heeft het Verkoopvergoedingbilgy_no1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:58:
[...]
Zie de tabel in de topic start voor de actuele voorwaarden
4.500 kWh × € 0,01361 = € 61,26. Ook voor Frank energie lijkt het niet overeen te komen. Tabel zegt Inkoopvergoeding wordt 2x in rekening gebracht bij salderen
TLV: marktprijs incl. BTW min 1,271 ct maar rekentool van Frank zelf lijkt juist net als zonneplan de inkoopvergoeding terug te betalen Inkoopvergoeding TL € 0,0182 per kWh = € -99,83.
Ook jeroen.nl zegt Tibber was tot 2026, samen met Zonneplan en Frank Energie (onder voorwaarden), de enige aanbieder waar je voor terugleveren van stroom een extra vergoeding (verkoopvergoeding gelijk aan de inkoopvergoeding) bovenop de marktprijs kraag. wat in tegenspraak is met de tabel.
oftewel ik ben een beetje lost...
Jeroen.nl snapt het zelf ook niet. Het is moeilijk om appels naast peren te leggen. dan hebben we ook nog de cashback's en de blijven loont vergoedingen. uiteindelijk betaal je die natuurlijk zelf ook, of een andere slapende afnemers.
@Hippe Lip het potje blijft zich vullen, alleen bij grote bedrijven zoals vattenfall , eneco etc stroomt die sneller over.
Een paar cent per kw die over de lijn gaat ( of heen of terug) zijn heel wat euro's over heel NL.
Tibber is ermee gestopt nu ze overgenomen zijn, en frank legt het uit dat ze het betalen, maar dat is enkel bij salderen, indien netto terug levering kun je ernaar fluiten.PedroB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:49:
[...]
Dank, die had ik ook gezien inderdaad. Maar ik blijf toch in de war. Bij 'van de bron' bijv staat in de tabel TLV: marktprijs incl. BTW terwijl de online rekenmodule van vandebron.nl zelf heeft het Verkoopvergoeding
4.500 kWh × € 0,01361 = € 61,26. Ook voor Frank energie lijkt het niet overeen te komen. Tabel zegt Inkoopvergoeding wordt 2x in rekening gebracht bij salderen
TLV: marktprijs incl. BTW min 1,271 ct maar rekentool van Frank zelf lijkt juist net als zonneplan de inkoopvergoeding terug te betalen Inkoopvergoeding TL € 0,0182 per kWh = € -99,83.
Ook jeroen.nl zegt Tibber was tot 2026, samen met Zonneplan en Frank Energie (onder voorwaarden), de enige aanbieder waar je voor terugleveren van stroom een extra vergoeding (verkoopvergoeding gelijk aan de inkoopvergoeding) bovenop de marktprijs kraag. wat in tegenspraak is met de tabel.
Kort samen gevat, iedereen gaat naar zonne plan met veel PV
1 PVoutput . Dongen NB
OK ik snap de verwarring.PedroB schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:49:
[...]
Dank, die had ik ook gezien inderdaad. Maar ik blijf toch in de war. Bij 'van de bron' bijv staat in de tabel TLV: marktprijs incl. BTW terwijl de online rekenmodule van vandebron.nl zelf heeft het Verkoopvergoeding
Marktprijs = kale EPEX prijs. Dit is bij iedere aanbieder gelijk, met de kanttekening dat bijv Zonneplan een gemiddeld tarief per uur hanteert ipv de kwartiertarieven die uit de EPEX biedingen volgen.
Inkoopvergoeding: bedrag per kWh die je inkoopt. Verschilt per aanbieder en staat in de tabel vermeld.
Energiebelasting: bedrag per kWh, gelijk bij alle aanbieders. Dit jaar ongeveer 9,2 cent per kWh (ex BTW). NB in de tabel staan de inkoopvergoedingen incl BTW genoemd.
BTW: 21% over bovenstaande elementen bij elkaar.
"Correct salderen" betekent dat je op moment van teruglevering (binnen je saldeervolume = je eigen afname van het net) het volgende terugkrijgt:
EPEX op moment van teruglevering + Energiebelasting + inkoopvergoeding + BTW
Sommige leveranciers rekenen echter anders. Dan krijg je niet de inkoopvergoeding terug, of er wordt een extra bedrag ingehouden:
1. EPEX + Energiebelasting + BTW
2. EPEX + Energiebelasting - Inkoopvergoeding + BTW.
In dat laatste geval wordt de inkoopvergoeding dus dubbel in rekening gebracht bij salderen. Je betaalt hem wel bij afnemen van het net, maar krijgt het niet terug bij terugleveren. En hij wordt nog eens afgehaald van wat je krijgt.
Frank heeft voor zover ik het kan volgen verschillende voorwaarden. Uitgangspunt is dat ze dubbele terugleverkosten rekenen. Maar, als je hun de controle geeft over je PV omvormer salderen ze wel correct. En eerlijk gezegd passen ze regelmatig hun voorwaarden aan, wat het voor mij niet echt een stabiele partij maakt.
Er staat ook informatie over teruglevering boven je saldeervolume. Dit wordt ook wel de terugleververgoeding genoemd, oftewel TLV. Hiervoor geldt geen salderen volgens de wet en dan krijg je dus niet de energiebelasting terug. Dus een opmerking als "TLV: marktprijs incl BTW" geldt alleen voor wat je teruglevert boven je eigen verbruik.
Ik hoop dat dit wat helpt. De tabel is inderdaad vrij overweldigend en uiteraard kan het zijn dat bepaalde details niet altijd up-to-date zijn als leveranciers hun voorwaarden aanpassen. Check dus altijd goed de voorwaarden die een leverancier hanteert. Het kan bij grotere volumes best schelen.
Bijv Zonneplan saldeert correct en geeft een zonnebonus van 10% op de EPEX + inkoopvergoeding. Ik had vorig jaar gemiddeld EPEX €0,05 + €0,02 = €0,07, dus dat wordt dan €0,077 per kWh incl bonus en inclusief BTW (energiebelasting buiten beschouwing latend).
Bij een partij die dubbele kosten rekent zou ik €0,05 EPEX - €0,02 = €0,03 incl BTW krijgen.
Dat verschil loopt dan erg op. €0,047 per kWh in dit geval. Ik lever 2400 kWh terug, dus het scheelt zo'n €110 per jaar.
Ik ben rond 15 dec begonnen met “forecast” data re verzamelen. Rond 24 dec heb ik ook een historische dataset opgehaald met “forecast” data die begint op 28 okt. Die laatste dataset is dus met data na de feiten. Het kan zijn dat die voor een deel afgeschakeld vermogen etc. mee neemt wat ik niet wil want ik wil een zuivere voorspelling alleen op basis van wat de modellen verwachten en niet op wat kennis achteraf.Stefannn schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:52:
Vraag…
- Is betreffende data op hetzelfde dag-uur van ned.nl gehaald als de data “vanaf 25 december”?
- Oftewel: betreft dat “download van 13:00 betreffende voorspelling van de opvolgende dag” (want dat doe je nu volgens mij als ik je eerdere reply goed begrepen heb)
- De ned.nl data, nl. residual usage (load - opwek wind - 0.3 * opwek zon) geeft voor de winter een goede indicatie (curve) wat er op basis van o.a. weer modellen de komende 6 dagen te verwachten is. Goedkope en dure momenten zijn te onderscheiden.
- Als je de residual usage ook nog in epex markt tarieven uitgedrukt wil zien, dan kan je dat doen door een 3de orde polynominale fit af te leiden voor alle datapunten van de laatste paar weken. Je moet de fit wel bijhouden, want deze zal over tijd / seizoenen veranderen. Dit lijkt makkelijk te automatiseren (zelf nog niet aan toegekomen).
- De ned.nl zon opwek data is niet gecorrigeerd voor consumptie achter de meter. Dat betekent dat er een factor genomen moet worden om deze te correleren met dynamische tarieven. Voor de winter lijkt een factor 0.3 goed te werken (d.w.z. dat 70% van de opwek achter de meter blijft en niet het net opgaat). Een goede factor voor voorjaar / zomer / herfst is me nog onduidelijk. Grootschalige wind opwek wordt allemaal bemeterd dus daarvoor geldt factor 1.0 gedurende het hele jaar.
De komende tijd ga ik gewoon door om de ned.nl fit te valideren. Vooral richting april / mei wordt het interessant, dan gaan we ongetwijfeld weer opwek overschotten zien door significante zon opwek. Ik ben benieuwd of het me dan nog lukt iets zinnigs te fitten, of dat de onzekerheid gewoon toeneemt. En of ik dan een werkende factor voor de zon opwek kan afleiden. En als ik ergens een paar uurtjes de tijd vind dan ga ik het fitting proces automatiseren.
Ik heb voor dit jaar (met salderen) gekozen voor Coolblue Energy. Die kwam na het rekensommetje beter uit. Wellicht is het nadat salderen stopt anders en kies ik dan ook voor Zonneplan.reneeke1970 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:50:
[...]
Tibber is ermee gestopt nu ze overgenomen zijn, en frank legt het uit dat ze het betalen, maar dat is enkel bij salderen, indien netto terug levering kun je ernaar fluiten.
Kort samen gevat, iedereen gaat naar zonne plan met veel PV
Vrijstaand 1914 | Extra vloer en muurisolatie | Triple glas | WTW: in aanmaak | WP: Nibe F2120-16 + VVM310 met SMO40 + RMU40 | CV wonen: vloerverwarming, slapen: Jaga Strada DHB Hybrid | Solar: Fronius west 7.0kVA | Accu 2x HomeWizard PiB
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels