Op https://dynamische-energieprijzen.nl/actuele-energieprijzen/ alsmede bij ANWB https://www.anwb.nl/energie/actuele-tarieven zie ik de prijzen voor morgen. DFransOvk schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:49:
Is er iets an de hand met de day ahead prijzen voor NL. Ik krijg op het transparency platform van entso-e en via Energy-Charts API voor vandaag 30-06-2026 geen prijzen binnen.
[Afbeelding]
Huis A++, Nibe-F2040-8 + VVM 320 + RMU40, 23 sunpower, SolarEdge Home Hub 3-fase 8kW met Home Back-up interface, 23 kWh SolarEdge batterij, vrijstaand woonhuis bj.1986, verbruik 6.000 kWh, gasloos vanaf 2018.
Entso-e doet wel vaker raar. API is niet heel stabiel.FransOvk schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:49:
Is er iets an de hand met de day ahead prijzen voor NL. Ik krijg op het transparency platform van entso-e en via Energy-Charts API voor vandaag 30-06-2026 geen prijzen binnen.
[Afbeelding]
Bij Nord Pool zijn de prijzen in te zien.
Voor zowel de 30e als de 1ste zijn er (nog) geen prijzen. Heb even een support ticket ingeschoten, eens kijken wat ze doen. Vorige keer bleek het een probleem met een data leverancier en werd het vrij snel gefixed met terugwerkende krachtFransOvk schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:49:
[Afbeelding]
Weer een data provider issue, ze hebben de provider op de hoogte gebracht en gevraagd de data opnieuw aan te gaan leveren. Zou dus opgelost moeten gaan worden
[ Voor 10% gewijzigd door Sandburd op 30-06-2026 16:30 ]
Hoi,Gameboy schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 08:59:
[...]
Even een zijspoor als dat mag, maar ik heb moeite om deze opbrengst te gelovenEen optimale ligigng/orientatie (zuid, geen schaduw) levert ongeveer 0,85 - 0,9 kWh/jaar*Wp op, dus naar verwachting rond de 2400 kWh per jaar met 2700 Wp.
Heb je gegevens om dit te staven? En/of zijn er hier eventueel anderen met (kennis van) een PV installatie die ruim 1,1 kWh/jaar*Wp haalt?
Als het andersom zou zijn (2700 kWh jaaropbrengst met 3000 Wp op zuid zonder schaduw), dan zou het realistisch zijn...
Maar goed, nu weer on-topic...
Ik heb het hier ook even nagekeken, en als ik de opbrengsten van 2020 t/m 2025 bij elkaar optel en deel door de 3300 Wp die hier op het dak ligt, is ons gemiddelde over die 5 jaar 1,055 kWh/jaar*Wp
Ik kijk gewoon hier: https://www.stroomperuur.nl/clodders schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:57:
[...]
Op https://dynamische-energieprijzen.nl/actuele-energieprijzen/ alsmede bij ANWB https://www.anwb.nl/energie/actuele-tarieven zie ik de prijzen voor morgen. D
Want dit is niet verkeerd vooral niet voor klanten zonder pv of met maar een paar panelen
Veel omvormers meten de opbrengst aan de DC kant, en vergeten daarbij de omvormer verliezen en eigen verbruik to compenseren.Gameboy schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:05:
[...]
weet bijvoorbeeld dat de data uit mijn PV omvormer iets te optimistisch is, en rond de 2% - 3% te veel opwek rapporteert. Ik gebruik daarom een MID kWh meter om de "echte" vermogen- en energie-waardes in HomeAssistant te krijgen.
MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & Cascading L/W WP | Tubbergen
Is er iemand die bij NextEnergy zit en dit kan vertellen? In de app zie ik alleen het levertarief.firecaps30 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:27:
Bereken ik de prijs van NextEnergy met de Zonnebonus van 50% tussen 06:00 en 22:00 zo goed?
Per 1-1-2027 en buiten salderen is het simpel: Marktprijs x 1.5 = teruglevertarief
Binnen salderen:
((Marktprijs x 1.5) + energiebelasting ex. btw) x 1.21 = teruglevertarief
Of moet ik over de marktprijs x 1.5 geen btw rekenen? Dus (Marktprijs x 1.5) + energiebelasting incl. btw = teruglevertarief?
Kan nergens een grafiek of tabel vinden in de app van NextEnergy en ook de voorwaarden word ik niet veel wijzer uit.
Dat klopt. Volgens https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/next-energy is er geen opslag in het teruglevertarief (verkoopvergoeding) meer. Dat betekent, dat je ook je opslag in het levertarief (inkoopvergoeding) niet terugkrijgt.firecaps30 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:05:
[...]
Is er iemand die bij NextEnergy zit en dit kan vertellen? In de app zie ik alleen het levertarief.
[ Voor 5% gewijzigd door Nico-G op 30-06-2026 22:04 ]
A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b
Dat klopt, maar Next heeft wel een zonnebonus van 50% op wat je teruglevert, dus dat is misschien zelfs gunstiger dan alleen de inkoopkosten vergoed krijgen. Echter, mij lukt het niet om de aanbod pagina fatsoenlijk door te komen, het aanbod berekenen hangt. En daarna 'Volgende' moet ik al contract bevestigen dus ik weet niet welke tarieven ik nou precies bevestig.Nico-G schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:01:
[...]
Dat klopt. Volgens https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/next-energy is er geen opslag in het teruglevertarief (verkoopvergoeding) meer. Dat betekent, dat je ook je opslag in het levertarief (inkoopvergoeding) niet terugkrijgt.
Dankje, dat deel snap ik. Je krijgt bij terugleveren niet de inkoopvergoeding van 0,0219 incl BTW terug bij NextEnergy maar wel een zonnebonus van 50% op de marktprijs boven 0 tussen 6-22u.Nico-G schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 22:01:
[...]
Dat klopt. Volgens https://jeroen.nl/dynamische-energie/aanbieders/next-energy is er geen opslag in het teruglevertarief (verkoopvergoeding) meer. Dat betekent, dat je ook je opslag in het levertarief (inkoopvergoeding) niet terugkrijgt.
Alleen is dat
((EPEX prijs + 50%) + energiebelasting ex) x 1,21
Of
((EPEX prijs + energiebelasting ex) x 1,21) + 50% EPEX prijs
De eerste. Bekijk de energiebelasting los van de marktprijs. Want dit geldt alleen binnen wat je kan salderen, en alleen nog dit jaar.firecaps30 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:31:
[...]
Dankje, dat deel snap ik. Je krijgt bij terugleveren niet de inkoopvergoeding van 0,0219 incl BTW terug bij NextEnergy maar wel een zonnebonus van 50% op de marktprijs boven 0 tussen 6-22u.
Alleen is dat
Of
[ Voor 6% gewijzigd door mdvmine op 01-07-2026 09:38 ]
Je kunt ook de gok nemen, en gewoon het contract aangaan. Je kunt sowieso binnen 14 dagen na aanvraag annuleren, en anders na ingang van het contract op elk moment weer over naar een andermdvmine schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:56:
[...]
Dat klopt, maar Next heeft wel een zonnebonus van 50% op wat je teruglevert, dus dat is misschien zelfs gunstiger dan alleen de inkoopkosten vergoed krijgen. Echter, mij lukt het niet om de aanbod pagina fatsoenlijk door te komen, het aanbod berekenen hangt. En daarna 'Volgende' moet ik al contract bevestigen dus ik weet niet welke tarieven ik nou precies bevestig.
Doe dit wel als je saldeervolume niet in de knel komt natuurlijk
[ Voor 4% gewijzigd door Gameboy op 01-07-2026 09:58 ]
Weheat BB P60 | 6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh
Heeft NextEnergy geen klantenservice die deze vraag kan beantwoorden?firecaps30 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:31:
[...]
Dankje, dat deel snap ik. Je krijgt bij terugleveren niet de inkoopvergoeding van 0,0219 incl BTW terug bij NextEnergy maar wel een zonnebonus van 50% op de marktprijs boven 0 tussen 6-22u.
Alleen is dat
Of
Binnen salderen, 2026:
Buiten salderen uiteraard zonder energiebelasting.
Vanaf 2027:
Marktprijs x 1,5 = teruglevertarief
Maar wel met een FUP tav het terugleveren, dat het echt uit de panelen moet komen, nietwaar? Ik heb nu eigenlijk nooit teruglevering tussen 10-16 uur, omdat alles wordt verbruikt of de batterij in gaat. Die gaat dan terugleveren vanaf 18 of 19 uur (dus nog wel zonlicht) tegen de hogere tarieven en dat is gunstiger dan 50% bonus over een EPEX prijs van €0,01 die je vaak ziet. De volumes van een opstelling op Zuid zijn in de avond meestal niet meer zo hoog.firecaps30 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:02:
Heb antwoord van de NextEnergy klantenservice over de berekening Zonnebonus.
Binnen salderen, 2026:
Vanaf 2027:
Bij Zonneplan geen gezeur tot nu toe over mijn batterij icm de Zonnebonus. Heel benieuwd wat dan gunstiger uitpakt, rekening houdend met een gewogen gemiddelde.
We gaan over van uurprijzen naar kwartierprijzen voor je stroom. Vanaf 1 augustus volgt je tarief de marktprijs nog preciezer. Je hoeft niets te doen en gebruikt je stroom zoals je gewend bent. Je maandbedrag blijft gelijk.
Je vertrouwde overzicht blijft
In de app kies je vanaf 1 augustus zelf hoe je de stroomprijs bekijkt:
Uurweergave: het vertrouwde overzicht, het gemiddelde per uur. Fijn voor je dagelijkse gebruik zoals de wasmachine of vaatwasser.
Kwartierweergave: voor als je meer detail wilt, bijvoorbeeld voor het aansturen van slimme apparaten.
Hou laatste week stroomvoorspeller en wattwanneer en energypriceforecast in de gaten
en alleen de laatste kwam bijv redelijk in de buurt bij de 13cent van de prijs die het morgen is tussen 10-18
Ben benieuwd of hun voorspelling ook uit komt dat het vrijdag rond de 11 cent uit komt en zaterdag rond de 9 cent.
Mooi, per 1 januari maar overstappen. Zit nu nog bij Tibber.firecaps30 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:49:
Net een mail gehad van Zonneplan waar ik tot gisteren klant was dat ze naar kwartierprijzen gaan per 1-8:
We gaan over van uurprijzen naar kwartierprijzen voor je stroom. Vanaf 1 augustus volgt je tarief de marktprijs nog preciezer. Je hoeft niets te doen en gebruikt je stroom zoals je gewend bent. Je maandbedrag blijft gelijk.
Uurweergave: het vertrouwde overzicht, het gemiddelde per uur. Fijn voor je dagelijkse gebruik zoals de wasmachine of vaatwasser.
Kwartierweergave: voor als je meer detail wilt, bijvoorbeeld voor het aansturen van slimme apparaten.
Waarom? Tibber werkt toch al met kwartierprijzen?ErnstH schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:45:
[...]
Mooi, per 1 januari maar overstappen. Zit nu nog bij Tibber.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Jawel, maar Tibber rekent teruglever kosten, en heeft geen zonnebonus.Question Mark schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:04:
[...]
Waarom? Tibber werkt toch al met kwartierprijzen?
Voor de liefhebbers van vaste contracten kan Zonneplan ook een kWh jaarprijs in de app laten zien, fijner hele jaar zelfde prijs, makkelijker met plannen.firecaps30 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:49:
Net een mail gehad van Zonneplan waar ik tot gisteren klant was dat ze naar kwartierprijzen gaan per 1-8:
Heeft Zonneplan dan de goedkoopste tarieven?ErnstH schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:07:
[...]
Jawel, maar Tibber rekent teruglever kosten, en heeft geen zonnebonus.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
De vaste maandkosten zijn iets hoger ( 6,25 per maand ) dan bij Tibber en anderen.
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8
Zie topic start. Overigens zou wel een goede toevoeging nog kunnen zijn om gebruik kwartier- of uurprijzen toe te voegen in de tabel?
Wat ga je hiermee plannen dan? Die kWh prijs is een gemiddelde wat je behaald hebt toch? Geen voorspelling voor de toekomst.Vdvmark schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:12:
[...]
Voor de liefhebbers van vaste contracten kan Zonneplan ook een kWh jaarprijs in de app laten zien, fijner hele jaar zelfde prijs, makkelijker met plannen.
Volgens mij maakte @Vdvmark een grapje...mdvmine schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:38:
[...]
Wat ga je hiermee plannen dan? Die kWh prijs is een gemiddelde wat je behaald hebt toch? Geen voorspelling voor de toekomst.
Hmm zelf vind ik het eigenlijk wel jammer. Ik vind die kwartierprijzen maar een hoop gedoe... Ik weet: je moet er niet iets mee doen, maar zo zitten we natuurlijk niet in elkaar...firecaps30 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:49:
Moet de aansturing van de batterij per 1 augustus weer anders terwijl ik dan op vakantie ben...
Dat volg ik niet, want je hebt juist al alle tijd gehad om te migreren. Het migratiescenario is ook eenvoudig: doen alsof er nu al kwartierprijzen zijn, maar 'toevallig' is de prijs van de kwartieren van elk uur de komende maand nog hetzelfde.bilgy_no1 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:49:
[...]
Moet de aansturing van de batterij per 1 augustus weer anders terwijl ik dan op vakantie ben...
EV:VW ID3 - PV:15 x 295Wp - Laadpaal: EVhub 22 kW
Die FUP - dat het geen stroom uit accu's mag zijn - geldt ook bij Frank energiebilgy_no1 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:13:
[...]
Maar wel met een FUP tav het terugleveren, dat het echt uit de panelen moet komen, nietwaar? Ik heb nu eigenlijk nooit teruglevering tussen 10-16 uur, omdat alles wordt verbruikt of de batterij in gaat. Die gaat dan terugleveren vanaf 18 of 19 uur (dus nog wel zonlicht) tegen de hogere tarieven en dat is gunstiger dan 50% bonus over een EPEX prijs van €0,01 die je vaak ziet. De volumes van een opstelling op Zuid zijn in de avond meestal niet meer zo hoog.
Bij Zonneplan geen gezeur tot nu toe over mijn batterij icm de Zonnebonus. Heel benieuwd wat dan gunstiger uitpakt, rekening houdend met een gewogen gemiddelde.
Afhankelijk van je orientatie kan de ene zonnebonus interessanter zijn begreep ik uit het artikel op jeroen.nl.
Ik zit bij Zonneplan. Daar nog geen gepiep gehoord over de teruglevering in de avonduren. Wel gezien dat de teruglevering dan alsnog profiteert van de 10% bonus.firecaps30 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:33:
[...]
Die FUP - dat het geen stroom uit accu's mag zijn - geldt ook bij Frank energie
Afhankelijk van je orientatie kan de ene zonnebonus interessanter zijn begreep ik uit het artikel op jeroen.nl.
Maar goed: op een dag als vandaag is 50% natuurlijk ook overdag wel fijn...
We hebben helemaal geen tijd gehad. De Zonneplan app-api.zonneplan.nl geeft pas vanaf 1 augustus kwartier-prijzen en dan pas dan kunnen we starten met de code aanpassen.Aftansert schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:55:
[...]
Dat volg ik niet, want je hebt juist al alle tijd gehad om te migreren. Het migratiescenario is ook eenvoudig: doen alsof er nu al kwartierprijzen zijn, maar 'toevallig' is de prijs van de kwartieren van elk uur de komende maand nog hetzelfde.
Het enige wat te hopen is, is dat de JSON respons backwards-compatibel is, zodat we tijdens het ontwikkelen van de nieuwe code nog op het uurtarief kunnen blijven werken.
Ik vind dat respektloos naar de ontwikkelaars toe, zorg op zijn minst dat er een paar weken tussen zit.
De API respons kan natuurlijk veel eerder al de kwartierprijzen geven voordat de client (lees: app) om gaat.
Ik wacht wel tot de Home Assistant-integratie van mijn batterij een update heeft gekregen... ik ben zelf niet handig genoeg in yaml om dat te klussen zonder dingen kapot te maken...Aftansert schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:55:
[...]
Dat volg ik niet, want je hebt juist al alle tijd gehad om te migreren. Het migratiescenario is ook eenvoudig: doen alsof er nu al kwartierprijzen zijn, maar 'toevallig' is de prijs van de kwartieren van elk uur de komende maand nog hetzelfde.
Wat weerhoud je ervan om een aparte API te gebruiken?EmHaKa schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:44:
[...]
We hebben helemaal geen tijd gehad. De Zonneplan app-api.zonneplan.nl geeft pas vanaf 1 augustus kwartier-prijzen en dan pas dan kunnen we starten met de code aanpassen.
Het enige wat te hopen is, is dat de JSON respons backwards-compatibel is, zodat we tijdens het ontwikkelen van de nieuwe code nog op het uurtarief kunnen blijven werken.
Ik vind dat respektloos naar de ontwikkelaars toe, zorg op zijn minst dat er een paar weken tussen zit.
De API respons kan natuurlijk veel eerder al de kwartierprijzen geven voordat de client (lees: app) om gaat.
Ik heb zowel ENTSO-E als Nordpool in Home-assistant.
Dus omdat ik een thuisbatterij (ESS) heb, mag de netbeheerder de stroom er wel af en toe af halen...Mimiix schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:47:
[...]
Wat weerhoud je ervan om een aparte API te gebruiken?
Ik heb zowel ENTSO-E als Nordpool in Home-assistant.
Ik gebruik wel 4 API's, maar het gaat erom dat ZP gewoon de ontwikkelaars de kans moet geven om te coderen. Er is al geen API documentatie en dat snap ik prima, maar dit kost ze niks extra.
Ik ben bang dat je te hoge verwachtingen hebt van API's... In mijn werk veel mee te maken, vaak krijg je echt weinig tijd ofwel uberhaupt geen notificatie. Over backward compatibility maar te zwijgen.EmHaKa schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:57:
[...]
Dus omdat ik een ESS heb, mag de netbeheerder de stroom er wel af en toe af halen...
Ik gebruik wel 4 API's, maar het gaat erom dat ZP gewoon de ontwikkelaars de kans moet geven om te coderen. Er is al geen API documentatie en dat snap ik prima, maar dit kost ze niks extra.
Dat 'geen documentatie' is wel begrijpelijk, omdat iedereen blijkbaar een reverse engineered app API gebruikt zonder enige support. Het is alleen niet zo goed te begrijpen dat Zonneplan geen officiële API aanbiedt. Blijkbaar zijn ze gewend geraakt aan het reverse engineeren en de gratis arbeid. Wordt nog leuk met de Data Act die recentelijk is ingegaan (helaas zijn de toezichthouders vrij incapabel en understaffed).EmHaKa schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:44:
[...]
We hebben helemaal geen tijd gehad. De Zonneplan app-api.zonneplan.nl geeft pas vanaf 1 augustus kwartier-prijzen en dan pas dan kunnen we starten met de code aanpassen.
Desondanks is alles al om te bouwen, behalve misschien het JSON response formaat. Je kan er ook vanuit gaan dat je dat formaat al ruim voor 1 augustus uit een Android app kan vissen. Daarnaast is het de vraag waarom je überhaupt deze API voor kwartier prijzen zou willen gebruiken, als er heel veel alternatieven zijn.
Alle dynamische energieleveranciers hanteren de Day-Ahead basisprijs, die op de beurs tot stand komt.
Iedere leverancier hanteert een eigen maandabonnement en eigen regeltjes omtrent opslag bij levering en teruglevering.
Zie daarvoor ook deze link naar jeroen.nl
Zonneplan levert (als een van de weinigen) ook die opslag gewoon ook terug bij teruglevering.
Naast de Zonnebonus was dat voor mij de reden om voor Zonneplan te kiezen.
Oja, hun app is uitzonderlijk goed (vind ik
A++++, 6840 Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met WTW, douche-WTW, 2 x MT Venus E v 2.0 PiB, v157.3, CT003, v118, M5stack Atom lite Modbus HA integration, HA- n00b
Jeroen had ik ook gevonden, alleen kwam erachter dat de bonus niet klopt. Powerpeers bijvoorbeeld.Nico-G schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:20:
[...]
Alle dynamische energieleveranciers hanteren de Day-Ahead basisprijs, die op de beurs tot stand komt.
Iedere leverancier hanteert een eigen maandabonnement en eigen regeltjes omtrent opslag bij levering en teruglevering.
Zie daarvoor ook deze link naar jeroen.nl
Zonneplan levert (als een van de weinigen) ook die opslag gewoon ook terug bij teruglevering.
Naast de Zonnebonus was dat voor mij de reden om voor Zonneplan te kiezen.
Oja, hun app is uitzonderlijk goed (vind ik)
Ik heb vanmorgen zonneplan afgesloten
Volgens mij is dan in 2027 het teruglevertarief: kale marktprijs (ex btw) * 1,5. Immers particulieren mogen geen BTW rekenen bij verkoop.firecaps30 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:02:
Heb antwoord van de NextEnergy klantenservice over de berekening Zonnebonus.
Binnen salderen, 2026:
Vanaf 2027:
NB: de eventuele "inkoopvergoeding" is wel incl BTW omdat de leverancier die heft als kosten. Dus bij de meeste leveranciers is het teruglevertarief in 2027: kale marktprijs (excl BTW) - inkoopvergoeding (incl BTW).
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Ik kijk hier even naar mijn eigen voorspelling van 29 juni 11:30. Die gaf toen al een heel redelijke voorspelling:utilman schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:35:
Welke 5-dagen forecast website gebruiken jullie?
Hou laatste week stroomvoorspeller en wattwanneer en energypriceforecast in de gaten
en alleen de laatste kwam bijv redelijk in de buurt bij de 13cent van de prijs die het morgen is tussen 10-18
Ben benieuwd of hun voorspelling ook uit komt dat het vrijdag rond de 11 cent uit komt en zaterdag rond de 9 cent.
/f/image/71NQ1DrbCgK8Zlx9lIyLQqQf.png?f=fotoalbum_large)
(De paarse lijn mag je negeren. Dat is een test-model.)
Check mijn thuisbatterijsimulator en EPEX forecast
:strip_exif()/f/image/9tcf52OMpFeLSpTLH7Ba8grI.jpg?f=fotoalbum_large)
Met de prijsverschillen tussen hoogste en laagste per week.
[ Voor 32% gewijzigd door Get!em op 01-07-2026 22:35 ]
Ja, hogere tarieven dat klopt wel:[Afbeelding]
- Get!em schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:28:
Gemiddeld hogere juni prijzen dan in 2025. 60% volgens Martien Visser.
Met de prijsverschillen tussen hoogste en laagste per week.
[Afbeelding]
2025:
- Inkoop: €0,1875
- Teruglevering: €0,1866
- Maandverbruik: -€36
- Inkoop: €0,1913
- Teruglevering: €0,3600
- Maandverbruik: -€35
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!
De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.
Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.
Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels
:strip_exif()/f/image/Hhh6pTTt8HNSu5xGLIVpknkx.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Pn7eB0Apg9xtLkISirtVMaMw.png?f=fotoalbum_large)