Ben ook aan het overwegen over te stappen naar dynamisch. Voorkeur gaat hierbij uit naar Tibber omdat je hier achteraf per maand je daadwerkelijke verbruik afrekent ('settelen' gebeurt dus per maand). Je bent dus nooit je complete voorschot kwijt als er iets met deze partij gebeurt.
Ik heb al een paar jaar de Homewizard P1 meter draaien en in de app kun je makkelijk door je tarieven aan te passen bepalen of dynamisch voordelen heeft ten opzichte van vast. Dan krijg je te zien hoeveel dynamisch per jaar duurder of goedkoper zou zijn (zonder je verbruikspatroon aan te passen). Dit levert vergelijkbare resultaten op als bijvoorbeeld via
jeroen.nl.
Grootverbruiker hier is de EV (+/- 4000 kWh). Blijft er nog zo'n 2000 kWh over voor andere verbruikers. Totaal dus 6000 kWh. Teruglevering is ongeveer 4000 kWh.
Omdat ik nu nog een jaar een vast contract heb (Greenchoice 3jr vast, 11.5ct terugleververgoeding en geen terugleverkosten) is het voor dit contract-jaar (duurt tot april 2027) nog niet interessant genoeg om over te stappen op dynamisch. Op basis van mijn huidige tarieven zou ik met dynamisch zo'n 80 euro op jaarbasis duurder uit zijn.
Echter: Als vanaf 1 januari niet meer gesaldeerd kan worden wordt de situatie anders. Dan is dynamisch in mijn geval op jaarbasis bijna E 400,- goedkoper dan vast (er vanuit gaande dat de vaste tarieven gelijk blijven). En dat is dan nog zonder mijn verbruikspatroon aan te passen. Door het laden van de auto naar de goedkope uren te verschuiven kan ik waarschijnlijk nog meer winnen.
De enige afweging die ik nog moet maken is of ik nu al moet overstappen (contract openbreken kan kostenloos) of daarmee moet wachten tot (begin) volgend jaar. Wat zouden jullie doen?