• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
RemmyB83 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:02:
[...]

De piekbelasting(cq netcongestie die je denk ik bedoeld) heeft niet veel met de stroomprijs te maken. Maar met de bron waar de stroom vandaan komt, en de daarbij behorende vergoeding. Denk daarbij aan centrales die speciaal alleen voor die paar uurtjes aan en uit moeten.
Hoe denk je dat die prijs wordt bepaald?

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:44
Wij volgen ook actief de energieprijzen en stemmen hier het een en ander op af. Al moet ik zeggen dat de grootste energieverbruiker (de auto) voornamelijk door mij (icm Tibber grid rewards) wordt ingeplugd :)

Maar verder hoef je het jezelf ook niet te moeilijk te maken om toch een goede besparing te kunnen maken. Zeker met een klein stekkerbatterijtje die net de laatste watts kan balanceren.
  • In de zomer zorg je dat de gebruikers aan gaan tussen 11:00 en 15:00. En als er meerdere zaken moeten, niet tegelijkertijd maar na elkaar.
  • In de winter rond 1:00 de vaatwasser.
Je hoeft echt niks uit te zoeken, kleine moeite, groot voordeel.

Desondanks blijf ik het verwonderlijk vinden. Vele mensen vinden het doodnormaal een paar kilometer om te rijden naar een goedkope benzinetank om 1-2 euro te besparen. Sterker nog, in grensregio's trekt men zo een uur uit voor goedkope benzine en wat boodschappen.
Maar rekening houden met stroomprijzen? Oei oei, wat een moeite :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:47
La1974 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:25:
[...]

Hoe denk je dat die prijs wordt bepaald?
Vraag en aanbod.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Richh schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:26:
  • In de zomer zorg je dat de gebruikers aan gaan tussen 11:00 en 15:00. En als er meerdere zaken moeten, niet tegelijkertijd maar na elkaar.
  • In de winter rond 1:00 de vaatwasser.
Als de zon maar een beetje schijnt krijgt mijn vrouw al die energie toch niet opgestookt in de huishoudelijke apparatuur, dus alles mag tegelijkertijd hier. En op dagen als vandaag kan de auto dan ook nog wel tegelijkertijd laden met 11kW.

Klimaatkarma letterbingo: PV, EV, WP, LFP, WPB

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:44
HandyLumberjack schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:41:
[...]

Als de zon maar een beetje schijnt krijgt mijn vrouw al die energie toch niet opgestookt in de huishoudelijke apparatuur, dus alles mag tegelijkertijd hier. En op dagen als vandaag kan de auto dan ook nog wel tegelijkertijd laden met 11kW.
Haha, helaas hier niet zoveel ruimte voor paneeltjes ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Charlie_Root
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:45
addictive_rhymz schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:05:
mijn vrouw kijkt zelf naar de prijzen en komt mij vertellen wanneer het goedkoop is _/-\o_
Ja die van mij ook en dan zet ze alles wat ze kan vinden in huis aan, waardoor de batterijen niet gaan laden :P

Mercedes E300e / 8x AEG 455Wp PV / Panasonic Aquarea WH-WXG12ME8 12kW / 3x Marstek Venus E 3.0kWh + Marstek CT002 / Intel i5-13600KF / RTX 3090 / Arch Linux KDE Plasma Wayland

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
En jij zegt dat dit niets te maken heeft met de piekbelasting…. Moet je me even uitleggen dan a.u.b.

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Richh schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:26:
Desondanks blijf ik het verwonderlijk vinden. Vele mensen vinden het doodnormaal een paar kilometer om te rijden naar een goedkope benzinetank om 1-2 euro te besparen. Sterker nog, in grensregio's trekt men zo een uur uit voor goedkope benzine en wat boodschappen.
Maar rekening houden met stroomprijzen? Oei oei, wat een moeite :P
Dat is denk ik “wennen “.
Jarenlang was stroom gewoon op elk moment ongeveer even duur.
Op dit moment zijn er dynamische contracten waar dat niet zo is. Die worden toch nog veel als “hobbyisme” gezien. Iets voor handige Harries.
Het besef dat er “om 19:00 niet genoeg stroom is en dat dat de reden van hoge prijzen is” is (collectief) nog lang niet doorgedrongen.

Niemand klaagt over gebrek aan asperges in december. Voor mosselen moet de R in de maand.

"Van scratch" zelfbouw home-automation, Solaredge 14.4kWh thuisbatterij & 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes, 150L zonneboiler, 2x 3kW Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, Jacuzzi, Sauna, Ioniq5 EV

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:38
Het is vooral begonnen met feit dat ze het normaal vond als ze na werk thuis kwam de auto aan de lader ging.. ik zei dat kun je beter anders plannen. Zo zit nu ook in het systeem dat savonds na het eten niet gelijk de vaatwasser aangaat maar (in de praktijk gebleken) ook prima de volgende dag aan kan als het balkje groen is. Wasmachine gaat nu vaker overdag aan dan snachts. Het zijn allemaal kleine besparingen en ik word er geen miljonair door. Maar het blijkt dus een kleine moeite te zijn je gedrag beetje aan te passen om zo ook een bijdrage te leveren aan oplossen netproblemen. Maar nu dwalen we misschien beetje af van topic..

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15:47
La1974 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:30:
[...]

En jij zegt dat dit niets te maken heeft met de piekbelasting…. Moet je me even uitleggen dan a.u.b.
Jij stelt dat piekbelasting een probleem is en als we dat allemaal negeren, wij de problemen niet oplossen. Ik maak daaruit op dat je de netcongestie bedoelt, en niet de schaarste van het aanbod.
Wat je nu oa terug ziet in de prijs is dat een centrale met minder draaiuren het zelfde kost, maar dat de kosten per uur daardoor hoger worden. Dat is geen probleem dat opgelost moet worden, maar een gevolg van vraag en aanbod. Dit hoort gewoon bij de energietransitie. En dat zijn twee verschillende dingen, die je los van elkaar moet zien.

Edit: Nu we goedkope groene stroom opwekken overdag (ook 's nachts uit wind)met lage prijzen, is het nog niet dat de hogere normale prijzen een probleem zouden zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door RemmyB83 op 14-07-2026 13:11 ]

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:29

de Peer

under peer review

La1974 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:44:
[...]

Beetje kortzichtige opmerking. Als iedereen zo blijft redeneren lossen we de problemen met de piekbelasting nooit op.
Waarom haal je nu opeens piekbelasting erbij? Daar ging het toch helemaal niet om. Bovendien dragen wasmachines daar niet of nauwelijks aan bij. Het zijn kleinverbruikers.

Ik vind het niet zo prettig klinken overigens. 'de vrouw' (Want die doet blijkbaar de was) krijgt instructies, moet dit, moet dat, mag niet dit... en dat voor een paar euro besparing.

Leg je jezelf dat ook een game/computerverbod op voor de avonduren :P . Als je dat zou doen kan 'het vrouwtje' gewoon zonder beperkingen de was doen voor de hele familie.

[ Voor 31% gewijzigd door de Peer op 14-07-2026 14:12 ]

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:38
de Peer schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 14:07:
[...]

Waarom haal je nu opeens piekbelasting erbij? Daar ging het toch helemaal niet om. Bovendien dragen wasmachines daar niet of nauwelijks aan bij. Het zijn kleinverbruikers.

Ik vind het niet zo prettig klinken overigens. 'de vrouw' (Want die doet blijkbaar de was) krijgt instructies, moet dit, moet dat, mag niet dit... en dat voor een paar euro besparing.

Leg je jezelf dat ook een game/computerverbod op voor de avonduren :P . Als je dat zou doen kan 'het vrouwtje' gewoon zonder beperkingen de was doen voor de hele familie.
De vrouw is misschien wat denigrerend ja..maar aangezien het hele stroom gedoe met panelen, thuisaccu etc wel vooral mijn "hobby" is en vrouwlief (beter zo?) echt geen flauw idee had waar ik het maar steeds over had, en in deze toch wel de onwetende was. Nu is het wel zo dat als de auto savonds geladen moet worden..er een wasmachine aan moet dat ook gewoon gebeurt hoor. Maar in die gevallen dat er rekening mee gehouden kan worden is de button in mijn homeassistent een makkelijk hulpmiddel

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:29

de Peer

under peer review

HandyLumberjack schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 10:11:
Je kunt het natuurlijk zo moeilijk maken als je zelf wilt.

Hier is de instructie vanaf 2027 eenvoudig, probeer vaatwasser/droger/wasmachine tussen 10:00 en 14:00 te starten. Dan draait die meestal op eigen zonnestroom/tijdens de goedkoopste uren. Lijkt dat een keer niet dan is het maar zo. En dan hebben we 80+% van de besparing wel te pakken, de rest is mijns inziens geneuzel in de marge.

WP en WPB staan op een timer, en alleen voor de EV gaan we serieus rekening houden met de dynamische prijzen.
Ja hier ook zoiets. EV's serieus timen (wel zoveel mogelijk geautomatiseerd). Warmtepomp (koeling en verwarming) geautomatiseerd.

Wassen en drogen doe ik geen moeite voor, levert me meer nadelen dan voordelen op. Flexibiliteit is ook wat waard.
Pagina: 1 ... 342 343 Laatste

Let op:
Lees aub eerst de Topic Start voor je een vraag stelt. Onder Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een rekentool. Kom je er dan niet uit? Stel je vraag!

De energiemarkt is nu turbulent, dit topic is geen generieke chat hierover. Dit topic is strikt voor Day Ahead prijzen, aanbieders en ervaringen. Niet hoe je je P1-poort koppelt aan je domotica zodat je thuisaccu optimaal presteert.

Kijk bij uurprijzen goed of ze wel inclusief alle belastingen zijn, dat voorkomt teleurstellingen.
Zie ook de topic FAQ voor meer daarover en andere valkuilen.

Het vragen naar en aanbieden van referral codes is niet toegestaan. Zie ook de huisregels