Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 181.250 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
polthemol schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 08:53:
[...]

Het zijn kortstondige boosts, want de voorraden worden leger en leger. Dus je kunt het laten groeien, tijdelijk. Daarna is de vraag: hoeveel produceer je 'from scratch'.
Ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten. De voorraden mogen dan wel leger en leger zijn, maar dat zal voor nog een jaar niks uitmaken voor de huidige operaties. Het Russische leger is nu al gegroeid, en op het moment is de attritie geen probleem voor de output van refursbishments. Over een jaar waarschijnlijk wel, maar wie weet hoe dan de situatie eruit ziet.
Het doet me vooral meer aan als armoede, het zijn suicide runs die men uitvoert op die wijze.
Want met een BMP / BTR over een veld trekken richting bewapende stellingen was geen suicide run wil je zeggen?
Demografie en de relatie met de interne markt/productie gaat dit op neer komen ultiem als je het over attritie hebt. Die zal meer bij het andere topic over binnenland Rusland horen.

De versnelling van terreinwinst kan diverse verklaringen hebben daarbij: oa. Mart de Kruijf legde al uit dat het weinig nut heeft te gaan vechten voor wat akkers, tenzij je een direct voordeel kunt halen (bv. een grote eenheid uitschakelen of bv. hoger gelegen grond innemen wat het aanvallen van een stad makkelijker maakt). De grote strategische dans gaat erom dat je gebieden met waarde veilig stelt (wegen, steden, havens, vliegvelden, productiefaciliteiten,...). Vanaf dat die gebieden weg zijn (lees: helemaal plat gegooid), heeft het als verdedigende partij ook weinig zin om lege grond te verdedigen. Het gigantische land wat Oekraïne is, zorgt daarbij voor een scheef perspectief ervaar ik zelf.
Oekraïne heeft in de laatste 3 jaar gewoon gestreden voor ieder akker, gehuchtje, dorp of stad. En gezien de berichten van een omsingeling van Oekraïense troepen ergens op een veld (uiteraard met loopgraven systeem) denk ik niet dat die strategie ook maar ergens is veranderd. Je blijft daarmee gewoon mensenlevens kwijtraken, dus als de Russen een merkbare versnelling hebben in ingenomen terrein, dan doet mij geloven dat het aan Oekraïense kant zeker aan het rommelen is.

Oekraïne trekt zich nauwelijks terug, zelfs als er niks over is. Kijk maar naar maanlandschap Robotyne.
Maar goed: moraal zal blijven, de linie in stand houden en wachten op nieuwe eenheden, nieuw materiaal en een uitbreiding op het arsenaal dmv. de F-16 en bijbehorende wapensystemen en hopelijk daarbij nieuwe tactische opties voor de inzet van eenheden.
En dan? Kunnen ze echt exact hetzelfde tegen de Russen doen als nu andersom.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:32

Auredium

Informaticus Chaoticus

Yakolev schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:09:
[...]

Ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten. De voorraden mogen dan wel leger en leger zijn, maar dat zal voor nog een jaar niks uitmaken voor de huidige operaties. Het Russische leger is nu al gegroeid, en op het moment is de attritie geen probleem voor de output van refursbishments. Over een jaar waarschijnlijk wel, maar wie weet hoe dan de situatie eruit ziet.

[...]

Want met een BMP / BTR over een veld trekken richting bewapende stellingen was geen suicide run wil je zeggen?

[...]

Oekraïne heeft in de laatste 3 jaar gewoon gestreden voor ieder akker, gehuchtje, dorp of stad. En gezien de berichten van een omsingeling van Oekraïense troepen ergens op een veld (uiteraard met loopgraven systeem) denk ik niet dat die strategie ook maar ergens is veranderd. Je blijft daarmee gewoon mensenlevens kwijtraken, dus als de Russen een merkbare versnelling hebben in ingenomen terrein, dan doet mij geloven dat het aan Oekraïense kant zeker aan het rommelen is.

Oekraïne trekt zich nauwelijks terug, zelfs als er niks over is. Kijk maar naar maanlandschap Robotyne.

[...]

En dan? Kunnen ze echt exact hetzelfde tegen de Russen doen als nu andersom.
toon volledige bericht
Er zijn ook wel counters voor je argumenten.

Ten eerste is de snelheid waarmee Rusland zijn opgebouwde troepenmacht afbouwt (Kuch) afhankelijk van hun eigen tactieken en wat Oekraïne doet om die macht te verkleinen. Afweging daarbij is de Russische wetenschap dat mondjesmaat aanvoeren van troepen in een offensief niet werkt en enorme bulk aanvallen ook niet. Dus ze moeten een hoop non-stop aanvoeren maar niet in dermate dat het 'fish in a barrel' wordt. Dat betekend dat uitputting van de macht ook vrij hoog zal blijven.

Wat betreft de verliezen denk ik dat dit meer komt op de hogere algemene druk van Rusland en minder door een gebrek aan troepen aan materiaal van de zijde van Oekraïne. Iets waar ik overigens nog geen eenduidig bewijs van heb gekregen dat dit feitelijk het geval is. Waarbij ik wil aangeven dat nieuwsberichten van Oekraïne net zo goed PR kunnen zijn als die van Rusland en dus een echt beeld moeilijk te vormen is. Er is dus mogelijk helemaal geen structureel tekort maar mogelijk alleen regionale tekorten. Wel is het zo dat ik vermoed gebaseerd op de cijfers en beperkte voortgang ik vermoed dat Rusland hier een ruil aan het maken is die ze niet goed kunnen hebben maar geen echte keuze hebben.

Dit komt neer op het Russische dilemma. Los van de interne Russische economie heeft Rusland simpelweg het probleem dat niet hard duwen een langzame dood betekend met geen resultaat. Heel hard duwen op 1 zone betekend veel verliezen zonder resultaat. Dus het enige wat over blijft is wat ze nu doen - Overal hard duwen in de hoop dat er hier en daar wat breekt en er beperkt resultat is...waarna ze uiteindelijk toch nog een langzame dood hebben.

Het ziet er naar uit dat Rusland vol in zet op een Trump overwinning in de VS waarna ze kunnen consolideren wat ze nu hebben. Dat is eigenlijk de enige verklaring. Als Trump wint maakt die langzame dood niet uit want dan worden ze gered voor ze dood zijn. Dat verklaard waarom Rusland op de achtergrond erg aan het manipuleren is met hybrid warfare om Trump zijn winst kansen te vergroten en Poetin reverse psychologie aan het toepassen is door t zeggen dat Biden (nu wss Kamala) makkelijk voor ze is. Ik vermoed echter dat als Trump niet wint Rusland geen back-up tactiek heeft. Net zoals jij al aan geeft heeft Poetin geen antwoord op nog 4 jaar steun vanuit het westen aan Oekraïne.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Gezien ik over 2 minuten een enorme rits aan meetings heb, zal ik even afhouden met reageren op je @Auredium

Wel nog even een nieuwsfeitje:

Bemanning heeft het niet overleefd.

[ Voor 8% gewijzigd door Yakolev op 25-07-2024 09:30 ]

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
Russia Is Returning Ukrainian POW’s Bodies Without Internal Organs

"Today it is already known for sure that we receive the bodies of tortured prisoners of war (during the exchange of bodies). We receive not only tortured bodies, but bodies that, unfortunately, are without organs. This confirms the fact that the black market for organ transplantation in the Russian Federation is working. And, unfortunately, it is working with our prisoners of war. Therefore, I believe that this must be said to the whole world in order to stop this crime," said the wife of one of the prisoners of war, a defender of the Mariupol garrison.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:08

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

said the wife of one of the prisoners of war
Dit verhaal gaat al een tijdje rond. Hoewel het in mijn beeld van de Russen past heeft het wel bevestiging nodig.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Oekraiense Drone aanval op VKS basis van 22 Juli heeft waarschijnlijk weinig schade aangericht.

Er bestaat ook een mogelijkheid dat de scherpte niet goed genoeg is om schade te zien, of de Russen hebben het wellicht al opgeruimd.

Oorspronkelijke bericht van aanval

[ Voor 12% gewijzigd door Yakolev op 25-07-2024 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wackmack schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:33:
Las op Twitter dat Oekraïne in rap tempo enkele dorpen verliest in de Donbas. Zal het Twitter draadje even zoeken en delen. Dit komt voornamelijk door de zweefbommen werd aangegeven.

Is dat ook jullie beeld, dat Rusland terrein aan het winnen is?
Dit is al maanden gaande. Zie ook de analyse verder terug (XWB in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M7"), de dorpen in de Donbas zijn tactische overwinningen maar strategisch stellen ze niets voor.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
IJsbeer schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:40:
In het kader van oprakend materieel. Nu op NoelReports:
https://mstdn.social/@noelreports/112843099735009856

[...]

Video in de 'tweet'. Let op: NSFW

Dus met een beetje pech krijgen we toch de verkeerde info/hoop als dit nog kan..
Zoals zo vaak al vermeld, maar ik blijf het herhalen.

We krijgen niet de verkeerde info, het aantal beschikbare materiaal gaat omlaag maar ze zijn er zeker nog niet doorheen.

Ze kunnen dit, op deze manier en met zulke aantallen, waarschijnlijk nog dagelijks doen voor het komende jaar en misschien het jaar daarna, daarna wordt het wel penibel voor ze.

Fictieve nummers, maar als je 11.000 tanks hebt, en je verliest er 8.000 in twee jaar tijd, dan heb je alsnog 3.000 tanks om de komende tijd nog aanvallen uit te kunnen voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:10
gise schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:22:
[...]

Zoals zo vaak al vermeld, maar ik blijf het herhalen.

We krijgen niet de verkeerde info, het aantal beschikbare materiaal gaat omlaag maar ze zijn er zeker nog niet doorheen.

Ze kunnen dit, op deze manier en met zulke aantallen, waarschijnlijk nog dagelijks doen voor het komende jaar en misschien het jaar daarna, daarna wordt het wel penibel voor ze.

Fictieve nummers, maar als je 11.000 tanks hebt, en je verliest er 8.000 in twee jaar tijd, dan heb je alsnog 3.000 tanks om de komende tijd nog aanvallen uit te kunnen voeren.
Dat is eigenlijk niks nieuws. Himarsed en Covert Cabal hadden al berekend hoe lang ze nog door konden gaan met wat ze nu nog hebben. Alles gebaseerd op sattelietbeelden. Langzaam komen we in de volgende stadia:

- steeds ouder materieel wordt ingezet, modern spul wordt zeldzaam
- gaten gaan vallen in de verdediging wegens gebrek aan materieel
- gaten worden groter en langzaam komt de terreinwinst door Oekraïne

Ik zie het niet gebeuren dat Putin een soort van tactische reserve achter gaat houden. Er zal all-in gegaan worden tot de overwinning binnen is, of alles is op. Hoogstwaarschijnlijk zal het uitdraaien op het laatste.

Daarna blijft het interessant, want dan heeft Rusland effectief geen leger meer.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Oekraïne mag binnenkort weer een lading Leopard tanks verwachten:
De veertien Leopard 2A4-tanks die Nederland en Denemarken voor Oekraïne hebben gekocht, gaan nog deze zomer naar het door oorlog geteisterde land. De gevechtstanks zijn de afgelopen maanden opgeknapt en getest, zo meldt minister Ruben Brekelmans donderdag. De laatste twee Leopards hebben vandaag en gisteren hun verificatietests ondergaan als onderdeel van de oplevering. Lees hier alles over de ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

XWB schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:34:

[.gaan nog deze zomer naar..]
Wat zou er ook al weer nog meer 'deze zomer' komen????

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tens

Tens

FAFO
filmpje in tweet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Haha wat mooi. Stelletje sukkels.

"hey dat is een mijn, ik schopte er tegenaan" _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 25-07-2024 17:13 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Boudewijn schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 17:13:
[...]

Haha wat mooi. Stelletje sukkels.

"hey dat is een mijn, ik schopte er tegenaan" _/-\o_
Tegen een AT-mijn aan schoppen is redelijk veilig. Zelfs op staan moet kunnen, die zou het pas bij iets van 150 kg druk moeten doen. Alles volgens Russische specs natuurlijk >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

Yakolev schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:00:
Oekraiense Drone aanval op VKS basis van 22 Juli heeft waarschijnlijk weinig schade aangericht.
Maar één gebouw zo te zien inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33

pro_6or

amateur_60r

Yakolev schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 11:00:

[Twitter]

[Twitter]

Er bestaat ook een mogelijkheid dat de scherpte niet goed genoeg is om schade te zien, of de Russen hebben het wellicht al opgeruimd.

Oorspronkelijke bericht van aanval

[Twitter]
De Russen doen er ALLES aan om geen gezichtsverlies te lijden. Opruimen heeft hun hoogste prioriteit. Satelliet moet eigenlijk direct overkomen anders kun je er niks van zeggen.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tens schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:31:
[...]

Tegen een AT-mijn aan schoppen is redelijk veilig. Zelfs op staan moet kunnen, die zou het pas bij iets van 150 kg druk moeten doen. Alles volgens Russische specs natuurlijk >:)
Zeker, dat gaat ook goed. Met een voertuig eroverheen rijden niet. Jammer.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Er is een Oekraiense zeedrone op basis van een jetski aangespoelt in Çatalca, Turkije

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Pf5ny09ps5t4sVPevocccOJ8OA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCvI6APAkN1CrYAjdqsfZX05.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Titel van onderstaande video: Video footage of Romanian air defense teams firing on Russian drones that entered Romanian airspace

Link: https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/3rqePAUaFU

Zouden ze dan toch wakker zijn geworden en preventief drones uit de lucht schieten nu?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
In enkele artikelen in Ukrinform staat wat informatie over hoe de Commander van de National Guard of Ukraine, Oleksandr Pivnenko kijkt naar de huidige Russische aanvallen. In een tweede artikel geeft hij aan wat hij nog tekort komt en een derde artikel gaat onder anderen over de productie van drones.

Nationale garde? Zelf moest ik even de rol ervan concreet maken (wiki):
The National Guard of Ukraine is a military force under the command of Ukrainian Ministry of Internal Affairs, and is tasked to protect public order, strategically important facilities and counter illegal paramilitary groups. Originally formed in 1991, in 2000 the National Guard was disbanded due to financial issues, then restored in 2014 after the Maidan revolution on the basis of the former Internal Troops of Ukraine, which formerly co-existed with the first iteration of the NGU. During martial law periods, the units of National Guard are subordinated to Ukrainian Armed Forces.
De Nationale Garde bestaat dus aan de huidige Oekraïense grenzen vooral voor de verdedigingsrol. Vanuit deze rol kan Oleksandr Pivnenko iets vinden over de Russische aanvallen en hoe die zich in de tijd ontwikkelen. Hij stelt dat de Russen in een tot anderhalve maand niet meer goed op alle assen tegelijk kunnen aanvallen:
It's difficult. But the enemy's offensive capabilities are not limitless, including due to the massive losses they’re suffering... I think up in a month and a half, they won’t be able to conduct active assaults in multiple directions at once and will turn to the defensive in any case.
Zoals ik het lees wil hij dat Oekraïne op dit moment anticipeert en haar strategie voorbereidt
So during this time, we need to form our units and train personnel.

It is necessary for the Army to seek the enemy’s weak points and avoid the strong ones.
En dan dat adapteren aan de actuele veranderingen, daarover laat hij zich in het midden. Zijn antwoord is niet te interpreteren, behalve dan misschien dat het nog werk in uitvoering is:
You need to adapt, change the management model, and set goals: if something doesn't w.ork, try something else, asymmetrically. But you can't radically change everything, all things take time, especially if we talk about systemic changes.
Iets specifieker:
We need to develop. If we are constantly one step ahead and thinking about the future, then everything will be fine. The most important thing that needs to happen now is preparation, development of training centers, procurement of weapons, military equipment, production of military equipment, drones, armored vehicles in our country, air defense equipment, MANPADS, and ammunition.
Over waaraan wordt ontwikkeld:
There are areas, such as ammunition, where we would like to do better. We are currently testing a drone that is very resistant to electronic warfare. A kilogram of explosives can be attached to it. And this is promising, because electronic warfare is evolving - both ours and theirs. We need to keep moving, to change again and again. We need to improve our training, increase logistics, and unite. This is how we will survive.
En adaptie slaat onder anderen terug op de aanpassingen op logistiekvlak:
the logistics are very much adapted to the conditions of war.The supply of weapons, ammunition, and food is carried out taking into account the threats and for the fastest possible delivery to the places where it is needed.
Over het opschalen van bepaalde taken:
We manufacture FPVs, in particular. Previously, we had one separate unit for UAV operators, and now we have two more (a separate unit for the use of Omega Wings and Typhoon UAVs). We have created an unmanned systems control centre that deals with analysis and application. This is important to be able to store, analyse and control this work, and to increase its efficiency
Over wat zwaarder materieel:
he initiated the creation of a separate artillery brigade to support the National Guard units in a certain area: This brigade, equipped with Bohdan guns [self-propelled artillery systems of Ukrainian production and NATO 155 mm calibre]. Two such vehicles are enough for a direction, and in total we will have about 20 systems
Ook geeft de National Guard alleen geld uit aan zaken die ze echt niet zelf kan maken:
We already have three of our own furniture workshops where we assemble furniture for the needs of the National Guard: tables, chairs, bedside tables, wardrobes. We have built prefabricated (modular) barracks, so there is no need to buy furniture. We have the capability to manufacture equipment for fortifications.
Over voortgang in de bouw van fortificaties, zegt hij refererend aan opmerkingen van westerse analysten dat dit opschiet:
We emphasize this. We must understand that there are defense lines, there are fortifications that the soldiers and our engineering units set up on their own. If the position is properly equipped, the chances of survival are much higher. And we also need reserve positions. When we expelled the enemy from Kharkiv region (in 2022), the defense line held by our brigade was nearly 70km long.

Our task as the military is to have combat-ready units, brigades that are capable of effectively performing tasks at the front, capable of defending our state
Op de vraag wat hij in verband hiermee nog nodig heeft:
Trained personnel, UAV crews. People need to be selected, analysed to see who has what skills, and then trained... A person is mobilised and goes through five weeks of general military training. Then he is sent, for example, to a UAV unit, where he receives professional training, and only then is he involved in performing tasks
Op de vraag of het aantal vrijwilligers onder druk staat:
I understand that over time, it sags a little bit - at first there is a peak, then the activity decreases, but then there will be a peak again. There are areas that, on the contrary, have grown. In particular, the development of medical, rehabilitation, training centres, social projects.
Maar tenslotte ook de volgende geruststelling:
Pivnenko expressed the opinion that Ukraine will withstand the enemy onslaught in any case.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 14:21
Volgens deze post schiet Roemeens luchtafweer (gepards) op Russische drones aan de Oekraïense grens: https://www.reddit.com/r/...manian_air_defense_teams/

Niet heel succesvol, blijkens andere videos die op reddit te zien zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 17:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4K4OzVAE2NBQww7j5LEcLgVZ_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxNr9Aeffw39BUb7SgJ0VdvE.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:53
Avalaxy schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 23:17:
Volgens deze post schiet Roemeens luchtafweer (gepards) op Russische drones aan de Oekraïense grens: https://www.reddit.com/r/...manian_air_defense_teams/

Mooie eerste stap om de reactie weer te pijlen. Schieten zonder te willen raken?

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

tsja, oefening baart kunst.
En Gepards? ik hoor en zie de lichtsporen van hele lange salvo's. Gepard salvo's zijn normaal gesproken kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-05 18:33

De reacties zeggen iets anders.
Roemeense filmer (dus vanuit Roemenië) filmt de salvo's aan de andere kant van de rivier, komende vanuit Oekraïne dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hier voor iedereen zichtbaar en de comments leesbaar over het vermeende schieten van Roemeense luchtafweer op RU drones:

https://old.reddit.com/r/...manian_air_defense_teams/

Reddit geeft 18+ dus in principe alleen zichtbaar met een account

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens

Tens

Fighterbomber is niet blij, dus de aanvallen van vannacht zijn waarschijnlijk effectief geweest:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAeUIQlAXwRQmrqQqh8r1Zfg_Uo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7PVRfZKK2VHrUPOe2J6KfE5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Tens op 26-07-2024 09:24 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter
Weer een klein rekenfoutje ontdekt (2 miljard):
The Pentagon discovered an additional $2 billion for aid to the Ukrainian Armed Forces due to an accounting error. The issue involved using the replacement cost instead of the original purchase price and depreciation for defense items.
https://www.threads.net/@noelreports/post/C94BxuVNb5X?hl=en
https://www.reuters.com/w...s-ukraine-aid-2024-07-25/
In one example cited in the GAO report, 10 vehicles were valued at $7,050,000 when the supporting documentation showed they should have been valued at zero, their net book value.
The GAO has recommended that Congress clarify the definition of value in the context of defense articles under Presidential Drawdown Authority.

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 26-07-2024 09:53 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Glidebomb stats. In Juli zijn er al 2600 glidebombs gedropped door de Russen. Waanzinnige getallen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Tens schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:21:
Fighterbomber is niet blij, dus de aanvallen van vannacht zijn waarschijnlijk effectief geweest:
[Twitter]
[Afbeelding]
[Twitter]
De westkant van de Krim wordt steeds minder verdedigd schijnt het:
Russian forces are massively moving equipment closer to the Kerch Bridge, according to Ukrainian partisan movement "Atesh." They are relocating surviving air defense systems, aviation, radars, and military facilities from the western part of Crimea towards the strategic crossing. Partisans report that the occupiers can only cover one area of the peninsula due to a critical shortage of air defense systems.
https://www.threads.net/@noelreports/post/C92q4oKqJa2?hl=en

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Het meest recente bericht van Fighterbomber hint inderdaad naar materiaal en personeel verliezen. Aldus Wiki hebben ze op dat vliegveld SU-24 en SU-30 vliegtuigen, maar geen idee of dat nog up to date is.

Ergens had ik in mijn hoofd dat er sowieso geen vliegtuigen meer waren op de Krim, na de gebeurtenissen 1 of 2 maanden terug. Die veronderstelling klopte dus niet.
quote: Fighterbomber
So, brief conclusions.

Airfields are required to have at least two armored vehicles on a regular basis, which, among other things, will allow you to pull out the wounded in conditions where it is impossible to get to them by other means.
Although I wrote about this in 2018.

Every member of the on-duty forces should have a fully-stocked first aid kit on him that he knows how to use.

The Khokhls ping has gone down from a couple days, to 6 hours.

That is, roll airplanes, if we want to have something left in the zone of defeat by storms, scalps and atacms must not less than every 5 hours.
Or take them out of the kill zone.

It is necessary to intensify the work to search for hidden cells and agents of the enemy around airfields all over the country. From the Crimea to Murmansk.

It's pointless to write about ZHBU, and the fact that all the losses over the last 24 hours they would have leveled. We'll run out of aircraft faster than we can build them. We've got an unplowed field of problems before the LMU. Let's leave it to future generations to solve the problems of LSG, in case they will be smarter than we are.

Although by the experience of Laos, they will also shout that their grandfathers fought and won the war without ZHBU. 😏

Translated with DeepL.com (free version)
toon volledige bericht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• polthemol
  • Laatst online: 04:15

polthemol

Moderator General Chat
Yakolev schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:47:
Het meest recente bericht van Fighterbomber hint inderdaad naar materiaal en personeel verliezen. Aldus Wiki hebben ze op dat vliegveld SU-24 en SU-30 vliegtuigen, maar geen idee of dat nog up to date is.

Ergens had ik in mijn hoofd dat er sowieso geen vliegtuigen meer waren op de Krim, na de gebeurtenissen 1 of 2 maanden terug. Die veronderstelling klopte dus niet.

[...]
ergens moet ik een beetje grinniken om zijn adviezen: dat is niveau HAMIL (handboek militair) / ZHKH (zelf hulp/kameraden hulp), de eerste 10 pagina's, bij wijze van spreken.

Klaarblijkelijk is dat het niveau waarop zelfs de high end eenheden lijken te functioneren: 'heb je wel een noodverband bij je?', 'kun je je gewonden wel weg krijgen?' en 'de dingen die binnen vuurbereik zijn en belangrijk zijn, verplaats je ze wel op tijd zodat de tegenstander geen coördinaten heeft om op te vuren?'.

Het onderstreept in ieder geval dat het niveau van training wat Rusland geeft aan hun militairen bijzonder ondermaats is.

-aanvulling-
De RC-135 (w) waar hij het over heeft, is een radarvliegtuig wat namens het VK in internationale wateren in de regio vliegt. De kans is aannemelijk dat het VK daarmee Oekraïne ondersteunt met actuele informatie

[ Voor 9% gewijzigd door polthemol op 26-07-2024 10:00 ]

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

YakuzA schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:39:
[...]

De westkant van de Krim wordt steeds minder verdedigd schijnt het:

[...]

https://www.threads.net/@noelreports/post/C92q4oKqJa2?hl=en
"Russian forces are massively moving equipment closer to the Kerch Bridge, according to Ukrainian partisan movement "Atesh." They are relocating surviving air defense systems, aviation, radars, and military facilities from the western part of Crimea towards the strategic crossing. "

Als het de laatste veerboot aldaar is geweest die inmiddels stuk is dan moeten ze dus de Kerch-brug verdedigen met alles wat hebben/kunnen missen, right?

""Slavyanin is the third and last railway ferry that the Russian Federation had in the specified region.""

bron

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• asing
Fraggert schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:59:
[...]

"Russian forces are massively moving equipment closer to the Kerch Bridge, according to Ukrainian partisan movement "Atesh." They are relocating surviving air defense systems, aviation, radars, and military facilities from the western part of Crimea towards the strategic crossing. "

Als het de laatste veerboot aldaar is geweest die inmiddels stuk is dan moeten ze dus de Kerch-brug verdedigen met alles wat hebben/kunnen missen, right?

""Slavyanin is the third and last railway ferry that the Russian Federation had in the specified region.""

bron
Er is nog maar 1 manier om per spoor van de Krim af te komen naar Rusland. Via het spooor naar Melitopol. Die verbinding is kwetsbaar, meermalen zijn de bruggen vernield. De Kerch spoorbrug is na de brand van de trein met brandstofwagons te zwak geworden. Van de Ropucha class schepen is ook niet veel meer over.

Dus feitelijk zitten de Russen klem op de Krim.

[ Voor 3% gewijzigd door asing op 26-07-2024 11:46 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Vandaag volgt ook de eerste betaling van 1,5 miljard uit de winst van de bevroren Russische tegoeden:
https://nos.nl/l/2530298

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Fraggert schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:59:
[...]

bron
Ik lees dit als, ze bereiden zich voor om te vertrekken. In hoeverre dit wishfull thinking is.

Oh wacht, nee, idd, post hierboven, ze hebben niet meer genoeg om het westelijk deel van het schier eiland te kunnen verdedigen. Schier-onmogelijk O-) Volgens de geruchten molen. Nou, hun systemen doen sowieso weinig tegen ATACMS imho.

[ Voor 11% gewijzigd door pro_6or op 26-07-2024 13:00 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
pro_6or schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 12:57:
[...]

Ik lees dit als, ze bereiden zich voor om te vertrekken. In hoeverre dit wishfull thinking is.

Oh wacht, nee, idd, post hierboven, ze hebben niet meer genoeg om het westelijk deel van het schier eiland te kunnen verdedigen. Schier-onmogelijk O-) Volgens de geruchten molen. Nou, hun systemen doen sowieso weinig tegen ATACMS imho.
Ze hadden kunnen blijven zitten, maar dat kost ze nu teveel. Ammo dumps, vliegvelden. vliegtuigen, S-300 systemen etc. Alles is fair game.

Dat wil niet zeggen dat als ze vertrekken, Oekraïne een deel kan innemen. Ze hebben niet de capaciteiten om een landing uit te voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

asing schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:45:
[...]

Er is nog maar 1 manier om per spoor van de Krim af te komen naar Rusland. Via het spooor naar Melitopol. Die verbinding is kwetsbaar, meermalen zijn de bruggen vernield. De Kerch spoorbrug is na de brand van de trein met brandstofwagons te zwak geworden. Van de Ropucha class schepen is ook niet veel meer over.

Dus feitelijk zitten de Russen klem op de Krim.
Thanks, mooie aanvulling en dat is goed nieuws d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
In onderstaande post een video van een Rus die in z’n eentje loopt (waarom?) en vervolgens onder vuur wordt genomen door mortieren, een FPV drone en vervolgens een drone-dropped granaat.

Er is wel iets van bloed zichtbaar, de persoon verliest een oog, meeste is geblurred en de persoon in kwestie is aan het einde van de video nog in leven.

Maar wat ikzelf het meest interessant vond, was de aanval van de FPV drone vanuit het perspectief van het slachtoffer, ik had zelf het idee dat je nog wel iets meer tijd had om te richten en schieten, maar dat ding komt wel echt met een rotgang op je af waardoor je daartoe eigenlijk echt geen kans hebt.

https://www.reddit.com/r/CombatFootage/s/Y6VAzviGu9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zo'n ammo depot geeft een flinke knal:

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Als het Kremlin Cherson, Donetsk, Loehansk en Zaporizja volledig wil veroveren dan heeft het naar schatting nog 1,8 miljoen troepen nodig. Plus vijf jaar oorlogsvoering.
Moskou heeft in september 2022 vier Oekraïense regio’s geannexeerd, ook al waren ze toen niet volledig door het Russische leger veroverd. En ook nu is dat nog niet het geval. Rusland zou nog zeker vijf jaar nodig hebben en tot 1,8 miljoen soldaten kunnen verliezen om alsnog zijn doel te bereiken, zo schat de Britse legerchef, generaal Sir Roly Walker, in.

Cherson, Donetsk, Loehansk en Zaporizja staan nu gedeeltelijk onder Russische controle en de oostelijke en zuidelijke fronten verschuiven niet veel meer. Terwijl de Russische leider Vladimir Poetin de vier Oekraïense regio’s bijna twee jaar geleden annexeerde, is Oekraïne vastbesloten om geen enkel gebied af te staan.
Om de volledige inname van deze gebieden te verwezenlijken, zou het Russische leger vijf jaar tijd nodig hebben en tot 1,8 miljoen dode en gewonde soldaten riskeren, aldus de Britse legerchef. Walker zei dat hij zijn inschatting had gebaseerd op het “huidige verliespercentage” waarmee de Russische troepen in Oekraïne worden geconfronteerd.
En nog een belangrijke voetnoot:
“Het maakt niet uit hoe de oorlog eindigt. Ik denk dat Rusland er waarschijnlijk verzwakt uitkomt, maar nog steeds erg gevaarlijk is en een vorm van vergelding wil voor wat we hebben gedaan om Oekraïne te helpen”, zei hij volgens de BBC. “Het punt is dat, wanneer je denkt dat ze verslagen zijn, ze zullen terugkomen om wraak te nemen.”

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-04 15:40
XWB schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:27:
Als het Kremlin Cherson, Donetsk, Loehansk en Zaporizja volledig wil veroveren dan heeft het naar schatting nog 1,8 miljoen troepen nodig. Plus vijf jaar oorlogsvoering.

[...]

[...]

En nog een belangrijke voetnoot:

[...]
Onderste voetnoot begrijp ik wel, daar moeten we wel voorzichtig mee zijn.
Ik ben helemaal voor een verslagen Rusland en een ten ondergang van de Federatie.
Maar als dat niet gebeurt en het blijft Rusland dan moeten we uitkijken we er geen Duitsland van maken na de 1e Wereldoorlog.
Al verzinnen ze in Rusland wel een item om alsnog oorlog te voeren…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Rusland heeft recht op wraak. Of Oekraïne?

Oekraïne toch zeker.

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:11

ZenTex

Doet maar wat.

Mektheb schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:39:
[...]

Onderste voetnoot begrijp ik wel, daar moeten we wel voorzichtig mee zijn.
Ik ben helemaal voor een verslagen Rusland en een ten ondergang van de Federatie.
Maar als dat niet gebeurt en het blijft Rusland dan moeten we uitkijken we er geen Duitsland van maken na de 1e Wereldoorlog.
Mee eens, ik hoop dan ook op eeb analogie van duitsland na de 2e wereldoorlod.

Compleet verslagen, voormalige slachtoffers die gruwelijk wraak nemen, en als eindresultaat een Rusland dat het licht heett gezien en roomser dan de paus is.

Ach, dromen kan toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 21:43

Roemenië ontkent op drones geschoten te hebben, wel zijn die door hun airspace gekomen.

Bronnen:

https://newsukraine.rbc.u...n-russian-1722003882.html - Roemenië ontkent geschoten te hebben op drones

https://www.politico.eu/a...e-debris-ukraine-attacks/ - confirms drones in its airspace

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 26-07-2024 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 14:21
Wilke schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:40:
[...]

Roemenië ontkent op drones geschoten te hebben, wel zijn die door hun airspace gekomen.

Bronnen:

https://newsukraine.rbc.u...n-russian-1722003882.html - Roemenië ontkent geschoten te hebben op drones

https://www.politico.eu/a...e-debris-ukraine-attacks/ - confirms drones in its airspace
Zwak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• asing
Mektheb schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:39:
[...]
With what army?

En dat is geen grapje. Alle analisten (of ze babbelen elkaar na) hebben zomer 2025 met potlood omcirkeld als het moment dat Rusland geen voorraad materieel meer over heeft. Geen tanks meer, geen IVFs, geen APCs en geen artillerie meer. Gaan ze stoppen op het moment dat de voorraad kritiek is of kan het Putin niks meer schelen en gaan ze door tot ze niks meer hebben? Ik gok het laatste.

Daarna zal het snel bekeken zijn. Zonder wapens verdedig je niks. Raken ze kwijt wat ze nu bezet hebben en wordt het politiek heel instabiel. Gaan ze capituleren? Nee ik verwacht van niet. Het wordt een soort wapenstilstand met een DMZ. Denk beide Korea's. Daar komt dan een soort Kim te zitten, sancties zullen blijven bestaan en Rusland zal economisch geen moer voorstellen.

Het enige wat we moeten voorkomen is dat ze weer op kunnen bouwen. Dan wordt het gevaarlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

asing schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:46:
[...]

With what army?

En dat is geen grapje. Alle analisten (of ze babbelen elkaar na) hebben zomer 2025 met potlood omcirkeld als het moment dat Rusland geen voorraad materieel meer over heeft. Geen tanks meer, geen IVFs, geen APCs en geen artillerie meer. Gaan ze stoppen op het moment dat de voorraad kritiek is of kan het Putin niks meer schelen en gaan ze door tot ze niks meer hebben? Ik gok het laatste.

Daarna zal het snel bekeken zijn. Zonder wapens verdedig je niks. Raken ze kwijt wat ze nu bezet hebben en wordt het politiek heel instabiel. Gaan ze capituleren? Nee ik verwacht van niet. Het wordt een soort wapenstilstand met een DMZ. Denk beide Korea's. Daar komt dan een soort Kim te zitten, sancties zullen blijven bestaan en Rusland zal economisch geen moer voorstellen.

Het enige wat we moeten voorkomen is dat ze weer op kunnen bouwen. Dan wordt het gevaarlijk.
Duitsland was ook 'klaar' na de grote oorlog, dacht men. Fast forward en een hoop politiek gekonkel later begonnen ze alsnog een tweede wereld oorlog.

Ook al is Rusland straks door al hun voorraden heen, de verkoop van hun grondstoffen zal hun MIC weer aanzwengelen. Geen land kan immers zonder een fatsoenlijke defensie. Het één en ander hangt af van wie er dan aan het roer staat maar onderschat ze niet. Laten we dat dan ondertussen een keer geleerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Nadat er van de week Russische drones in Roemenië neergekomen zouden zijn, las ik berichten over dat binnenlandse media ontkenden dat dit het geval was.

Misschien dat de Roemeense regering geen paniek wilt onder het volk, of niet betrokken wilt zijn/raken, maar dat zou dus wel opmerkelijk zijn.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIR3kJHHvI3xd968qaQPv9wOXfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GJnqOgUIDsBnOHpdkx4vTCN2.jpg?f=fotoalbum_large

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:09
Hippocampus schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:58:
[...]

Duitsland was ook 'klaar' na de grote oorlog, dacht men. Fast forward en een hoop politiek gekonkel later begonnen ze alsnog een tweede wereld oorlog.
True maar dat waren qua intelligence wel andere tijden. Het zou me verbazen als een land zo’n immense machine kan optuigen zonder dat “we” het zien.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

ephymerous schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:37:
[...]

True maar dat waren qua intelligence wel andere tijden. Het zou me verbazen als een land zo’n immense machine kan optuigen zonder dat “we” het zien.
Het probleem is dat 'we' het niet kunnen tegenhouden zonder daadwerkelijk het land te bezetten.
Mochten de Russen niet tevreden zijn met behaalde resultaten wie gaat hun stoppen het nog eens te proberen?

Of om in de context te blijven; with what army?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 03-05 09:39

Yucon

*broem*

[...]

Ja, dat dachten ze toen ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

asing schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:46:
[...]

With what army?

[...]

Juist dat. Productie RU mag dan ver achter blijven bij tempo waarin ze hun spullen laten afschieten, het is nog steeds meer dan rest van Europa bij elkaar. In totaal zijn er bijvoorbeeld momenteel ~5k MBTs in Europa. Dat evenaren zou binnen 15 jaar lukken op huidig tempo al zijn ze bij staakvuren in UA tot nul gereduceerd. Maar die 5k Tanks hoeven ze niet eens te evenaren. De plannen die tot nu toe gelekt zijn, wijzen vooral op een herhaling van 2014, maar dan in NATO gebied, waarschijnlijk in Baltische staten. RU is daarbij niet helemaal stupide. Ze zullen wachten tot EU en NATO verdeeld en afgeleid zijn. Grootste deel van die 5k Tanks staan niet tussen Narva en Bialystok. Zolang ze genoeg hebben om wat daar wel staat bij verrassing plat te walsen en door te stoten tot zee, waar ze zich dan in kunnen graven, zijn ze een reëel gevaar.

Maar tanks zijn het probleem niet. Ons antwoord op tanks is drones en bovenal luchtmacht. RU luchtafweer is key en die wordt momenteel (en zonder meer met grote tevredenheid van NATO) op grote schaal vernietigd. Pas als RU productie daarvan op peil heeft kunnen ze rechtstreekse actie tegen het Westen overwegen. Die productie is sterk beïnvloed door sancties. Hoe strak die blijven bepaalt hoe lang het duurt voor RU weer spelletjes kan gaan spelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:09
Hippocampus schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 09:57:
[...]

Het probleem is dat 'we' het niet kunnen tegenhouden zonder daadwerkelijk het land te bezetten.
Mochten de Russen niet tevreden zijn met behaalde resultaten wie gaat hun stoppen het nog eens te proberen?

Of om in de context te blijven; with what army?
Tegenhouden is lastig natuurlijk. Als je ziet dat een troepenmacht wordt gebouwd kan je daar natuurlijk wel op anticiperen :)
Yucon schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:10:
[...]

Zeker alleen zijn de tijden anders natuurlijk. Satellietbeelden houden ontwikkelingen nauw in de gaten, met behulp van AI worden de kleinste ontwikkelingen gevolgd en je moet de wereldmarkt op om techniek/onderdelen te kopen. Zekerheid heb je daar niet mee natuurlijk maar de kans is groot dat het wordt opgemerkt :)

[ Voor 31% gewijzigd door ephymerous op 27-07-2024 12:22 ]

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Hippocampus schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:58:
[...]

[...]

Yucon schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:10:
[...]

Overigens, Hitler maakte er geen geheim van dat Duitsland zijn leger weer uitbouwde. Overduidelijk meer dan de toegestane 100.000 troepen. Uiteraard werden productieaantallen geheim gehouden, maar er werden wel grote militaire parades georganiseerd om de nieuwe kracht van Duitsland te demonstreren. Ook werden er in 1936 weer troepen in het het Rijnland gestationeerd. Dus het was de geallieerden duidelijk dat het Verdrag van Versailles als toiletpapier gebruikt werd, maar ze deden niets.

[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 27-07-2024 12:39 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tens

Tens

Drone aanvallen op Engels airbase en Dyagilevo airfield and refinery in Ryazan.

Zoals gewoonlijk zijn alle drones neergehaald. Het is wachten op beelden waar die zijn neergestort.

Oekraïense bron, vliegveld bij Moermansk gebruikt door Russische bommenwerpers:

[ Voor 30% gewijzigd door Tens op 27-07-2024 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 06:52

Standeman

Prutser 1e klasse

XWB schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:36:
[...]

[...]

[...]

Overigens, Hitler maakte er geen geheim van dat Duitsland zijn leger weer uitbouwde. Overduidelijk meer dan de toegestane 100.000 troepen. Uiteraard werden productieaantallen geheim gehouden, maar er werden wel grote militaire parades georganiseerd om de nieuwe kracht van Duitsland te demonstreren. Ook werden er in 1936 weer troepen in het het Rijnland gestationeerd. Dus het was de geallieerden duidelijk dat het Verdrag van Versailles als toiletpapier gebruikt werd, maar ze deden niets.
Wat dat betreft zijn er behoorlijke parallellen te trekken met de reactie van Europa in 2014.
Ik snap wel dat in Europa in de vooravond van WW2 heel anders was dan het nu is, maar het lijkt wel een beetje in ons dna te zitten.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03-05 17:53
ephymerous schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:18:
[...]

Tegenhouden is lastig natuurlijk. Als je ziet dat een troepenmacht wordt gebouwd kan je daar natuurlijk wel op anticiperen :)

[...]

Zeker alleen zijn de tijden anders natuurlijk. Satellietbeelden houden ontwikkelingen nauw in de gaten, met behulp van AI worden de kleinste ontwikkelingen gevolgd en je moet de wereldmarkt op om techniek/onderdelen te kopen. Zekerheid heb je daar niet mee natuurlijk maar de kans is groot dat het wordt opgemerkt :)
1 héél groot manco in deze stelling....

-RU bouw troepen op aan de grens.. naar wens

-EU zet troepen neer lang de grens...

-maar WIE gaat de éérste klap uitdelen?? en zal dan gaan veroveren/winnen??

(ik weet het al.....)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
Hansieo schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 14:45:
[...]

1 héél groot manco in deze stelling....

-RU bouw troepen op aan de grens.. naar wens

-EU zet troepen neer lang de grens...

(ik weet het al.....)
Dat weet ik ook wel zeker, daar ben ik niet zo bang voor.
Wel voor die andere meuk die ze hebben 1647 stuks operationeel (zeggen ze).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

-maar WIE gaat de éérste klap uitdelen??
Dezelfde partij die Oekraïne probeerde te provoceren om tot preventive strike over te gaan.
en zal dan gaan veroveren/winnen??
Dezelfde partij met het 2nd sterkste leger in Oekraïne.

Kortom: ook al is er troepenopbouw, je moet je niet laten provoceren. Maar dat is iets anders dan niet anticiperen.

De vraag is of we voldoende anticiperen. Volgens Maarten van Rossem wel, volgens Mart de Kruijf niet. Dan heb ik toch meer vertrouwen in de laatste.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

(ik weet het al.....)
Eerste klap uitdelen != automatisch ook gaan veroveren, laat staan uiteindelijk winnen.

WO2 begon voor westeuropa met een false flagoperatie van de Duitsers bij Gliwice (waar werkelijk niemand ook maar marginaal in geloofde), eerste schoten beide kanten op waren van Duitsers. Het eindigde voor dezelfde Duitsers met zelfmoord in een bunker.

Idem in huidige oorlog: RU begon, maar heeft vooralsnog absoluut niet de oorspronkelijke veroveringsdoelen behaald en of ze uiteindelijk gaan winnen wordt door 1001 andere dingen bepaald dan feit dat zij als eerste een klap uitdeelden. Enige wat dat doet is je het strategisch initatief geven op t=0. Kan zeker nuttig zijn, maar zeker in grotere operaties - en elk evt conflict tussen NATO en RU zal dat zijn - is het van ondergeschikt belang, zeker als er geen sprake is van verrassing.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
First strike is enkel op de korte termijn een voordeel. Op de lange termijn verwaarloosbaar en in de geschiedenisboeken is het ook een nadeel. Goed dat Zelenskii het hoofd koel heeft gehouden zo vlak voor 24 Feb 2022. Poetin viel aan, niet Zelenskii.

Zelfde m.b.t. de diverse provocaties her en der zoals recent internationale wateren nabij Alaska of zo vaak de Noordzee of recent de Barendszee of de drones en raketten die soms afwijken en in Polen of Roemenië terecht komen. Hoofd koel houden, maar wel gepast reageren. Niet over je heen laten lopen. Dat is heel wat anders dan schieten.

Trouwens benieuwd of RU iets heeft gehad aan dat wrak van die Reaper.

[ Voor 5% gewijzigd door Jerie op 27-07-2024 16:39 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
XWB schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 12:34:

[...]
Het blijven van die druppeltjes op de gloeiende plaat. (Zeker!) de helft van wat is gedoneerd aan Leopards 2 is inmiddels vernietigd door de Russen. Amper aandacht voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
PLAE schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:57:
[...]

Het blijven van die druppeltjes op de gloeiende plaat. (Zeker!) de helft van wat is gedoneerd aan Leopards 2 is inmiddels vernietigd door de Russen. Amper aandacht voor.
Waar blijkt dat uit? Vaak gaan diegenen die stuk zijn ter reparatie. Dit i.t.t. Russische makelij. OK, die worden soms ook gerepareerd. Maar ze zijn stukken minder robust.

[ Voor 8% gewijzigd door Jerie op 27-07-2024 18:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
[...]

Valt mee, helft is al in repair geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
dion_b schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 11:15:
[...]
Juist dat. Productie RU mag dan ver achter blijven bij tempo waarin ze hun spullen laten afschieten, het is nog steeds meer dan rest van Europa bij elkaar. In totaal zijn er bijvoorbeeld momenteel ~5k MBTs in Europa. Dat evenaren zou binnen 15 jaar lukken op huidig tempo al zijn ze bij staakvuren in UA tot nul gereduceerd. Maar die 5k Tanks hoeven ze niet eens te evenaren. De plannen die tot nu toe gelekt zijn, wijzen vooral op een herhaling van 2014, maar dan in NATO gebied, waarschijnlijk in Baltische staten. RU is daarbij niet helemaal stupide. Ze zullen wachten tot EU en NATO verdeeld en afgeleid zijn. Grootste deel van die 5k Tanks staan niet tussen Narva en Bialystok. Zolang ze genoeg hebben om wat daar wel staat bij verrassing plat te walsen en door te stoten tot zee, waar ze zich dan in kunnen graven, zijn ze een reëel gevaar.

Maar tanks zijn het probleem niet. Ons antwoord op tanks is drones en bovenal luchtmacht. RU luchtafweer is key en die wordt momenteel (en zonder meer met grote tevredenheid van NATO) op grote schaal vernietigd. Pas als RU productie daarvan op peil heeft kunnen ze rechtstreekse actie tegen het Westen overwegen. Die productie is sterk beïnvloed door sancties. Hoe strak die blijven bepaalt hoe lang het duurt voor RU weer spelletjes kan gaan spelen.
Hun echte productie is veel lager dan wat ze nu afleveren. Veel van de T90Ms zijn b.v. geupgrade T90As. Als je dan kijkt wat ze daadwerkelijk nieuw vanaf scratch kunnen bouwen zijn ze wel langer bezig dan 15 jaar.

En het is inderdaad afhankelijk van de sancties, maar zodra de bestaande voorraden op zijn, wordt het lastig om nog veel te bouwen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:02
De russen hebben we gezien met stokken .. maar de Oekraïense Drone bestuurders gebruiken ook stokken:
[Embed: drone met stok]

Geen idee of het gelukt is .. maar als het werkt dan is het een prima gebruik van een stok.

https://www.nu.nl/310197/...l-op-russische-drone.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
Ik haal het door Oryx te vergelijken met wat is geleverd. Maar als het beperkt blijft tot een kwart en daarmee de sterkte overeind blijft, al blijft het veels te weinig is dat mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:53
duvekot schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 19:56:
De russen hebben we gezien met stokken .. maar de Oekraïense Drone bestuurders gebruiken ook stokken:
[Embed: drone met stok]

Geen idee of het gelukt is .. maar als het werkt dan is het een prima gebruik van een stok.

https://www.nu.nl/310197/...l-op-russische-drone.html
Was een stuk touw met een kleine verzwaring eraan (zodat het omlaag blijft hangen) niet slimmer geweest?
Zodat deze zich om de propellor wind en klaar... onschadelijk gemaakt.

Moet je wel dat touw kunnen releasen, of automatisch bij veel kracht, zodat je niet je hele drone kwijtraakt..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
“A Su-34 bomber of the Russian Air Forçe crashed in the Volgograd region during a scheduled flight”

Video van crash zone in onderstaande post:
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/I9eNss2v6L

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:41

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
The Washington Post komt met een impressie van het Oekraïense front dat een indruk geeft over hoe heftig die strijd in de Donbass is. Het artikel is informatief omdat de verhalen van de Oekraïense militairen er toe doen. Die geven een directer beeld over de strijd dan het interview met de National Guard commandant dat eerder was gedeeld (teacup in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2024-M7").

Het moeilijke van deze verhalen uit de eerste hand is dat conclusies eruit trekken een zeephelling is. Het The Washington Post artikel schetst een beeld dat de indruk geeft dat Oekraïne het water aan de lippen staat. Gelukkig wordt ook ISW aangehaald. De nuchterheid van ISW doet dat beeld in positieve zin kantelen.

Toch moeten we de verhalen niet alleen maar diskwalificeren als anekdotisch. Alles geeft ons informatie, en de juiste interpretatie is de kunst. Zelf licht ik er een paar aspecten uit die ik relevant vind. Maar wat je zelf relevant vindt moet je vooral zelf bepalen. En de interpretatie stopt wat mij betreft niet bij de redactie van The Washington Post.

Russia, adapting tactics, advances in Donetsk and takes more Ukrainian land
Deelartikel: https://wapo.st/3WIjdtS

ISW ziet een volgende verschuving in de russische strategie.
“This new push in the Donetsk region is very interesting as it indicates that there is wider operational planning change,” said Karolina Hird, an analyst at ISW. “Meaningful advance was previously inhibited by Russian tactical blunders and they’ve struggled to strategize in the last few years.”

“Having previously just thrown men at prolonged, high casualty efforts,” she continued, “Russian operational commanders are now learning how to do simultaneous and mutual reinforcing offensive efforts and maintain constant pressure on Ukrainian resources.”
Het beeld dat de Washington Post tegelijkertijd ontleent aan de interviews met militairen en commanders die het had laat Oekraïense troepen zien die zwaar zijn belast:
Ukrainian commanders and soldiers interviewed by The Post cited exhaustion and dwindling resources, including a severe lack of troops. A new mobilization law adopted by Ukraine’s parliament has yet to provide desperately needed reinforcements, as new conscripts are still undergoing training, and some draft-eligible men have fled the country or are hiding at home to avoid conscription.
Resultaat van beide factoren is dat de Russen wat gebiedswinst boeken. Een beschrijving viel mij even op:
Last week, Russian forces managed to advance four miles west from Ocheretyne, forcing the retreat of a Ukrainian infantry brigade holding the line in the village of Prohres. Ukraine’s 47th Mechanized Brigade was forced into a “chaotic retreat” due to a lack of soldiers.
Die indruk die ik hieruit krijg is dat Oekraïense troepen nog steeds te laat terugtrekken. Als het behoud van je troepen kritisch is dan trek je op tijd terug zodat nog iets van controle bestaat. Maar dan nu ook weer, een algemene conclusie trekken uit een verslag van een commandant is te kort door de bocht.

Hieronder een wat meer algemene beschrijving van de gevechten:
  • Some of the most intense fighting of the summer is now underway around the industrial city of Toretsk, where Russia has made significant tactical gains. Ukrainian soldiers said the Russian forces near Toretsk appeared to be using the same strategy used to capture Avdiivka in February after months of heavy fighting.
  • Commanders and military analysts said the purpose of that fighting, and Russian assaults on the nearby city of Niu-York, was to put pressure on Ukraine’s fatigued infantry units, with the aim of breaking through to Kostiantynivka.
  • Some Russian forces are also moving west and north through the town of Kurakhove. If they capture Toretsk, Pokrovsk and Kostiantynivka, the entire Donetsk region would be in peril.
Het antwoord dat Oekraïne op de Russische dreiging formuleerde was het oppompen van de verdediging met drones. Maar juist die drone oorlog is aan beide zijden aan het versnellen:
Russia having significantly increased its electronic jamming capabilities to erase Ukraine’s previous advantage using first-person view, or FPV, drones.

“What has changed tremendously is their drone tactics and their use of electronic warfare. We used to have the upper hand and were more efficient, but now this is not the case,”

Many vehicles in Donbas are now fitted with antennas, indicating they carry drone-jamming equipment. Soldiers also use small black boxes known as “sugars,” radars that identify and warn of circling drones.
Maar ook Oekraïne zit niet stil:
Ukraine is also re-engineering drones to carry out demining and new kinds of assaults. For example, he said, engineers had attached antitank mines to heavy duty Kazhan drones.
Aan het eind van dit artikel komt ISW met een relativering:
Hird, of the Institute for the Study of War, said that Russia was unlikely to succeed despite its recent gains.

“Russia has not demonstrated that it can effectively perform mechanized advances and take large swaths of territory, so it is unlikely they’d be able to take the whole of Donbas by force,” she said. Still, she said, a slow, grinding, attritional conflict was more beneficial to Moscow as Ukrainian morale flags and future Western support is called into doubt.
Kortom het Russische bewind is Doubling Down op het scenario dat de support van het westen wel zal afnemen. Met andere woorden een uitputtingsoorlog is voor Rusland aantrekkelijk omdat het veronderstelt dat de steun van het westen wel zal afnemen, en dat het dan de overhand zal krijgen. Rusland heeft dus een strategie die op speculatie over toekomstige ontwikkelingen is gebaseerd.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Niet gebeurd in Oekraïne maar toch relevant.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pQ4iIu-9ga0gMo2En7XrsNeUn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LYOqhSvebBOO5qJLbI38oDGn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
Er is weer een verse van Perun!

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Ukrainian Equipment Losses and Resupply (2024): Allied support, captured equipment & endurance

Two weeks ago, we looked at estimates of Russian equipment losses in Ukraine and the mounting issues of storage depletion and equipment quality. ( • Russian Equipment Losses & Reserves (... )

However, in a war like this, equipment losses take on most of their strategic relevance when they're considered in relative terms. That is, who is going to start feeling the pain from materiel shortages first, and how may it shape the wider war.

So, as promised, today we look at Ukrainian equipment loss estimates, discuss the potential impact of changing equipment quality, and dive a little deeper into a few key equipment categories and the changing nature of the force

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• beany
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ETZiayB6nUb72arlI8GiiF7QofA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/stoLkLdbrxrtUDleTAyt2ZVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:26

Snow_King

Konijn is stoer!

Wauw. Dit zijn serieuze getallen zeg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
En de 16k grens voor artillerie doorbroken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

asing schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:42:
Er is weer een verse van Perun!

[YouTube: Ukrainian Equipment Losses and Resupply (2024): Allied support, captured equipment & endurance]

Two weeks ago, we looked at estimates of Russian equipment losses in Ukraine and the mounting issues of storage depletion and equipment quality. ( • Russian Equipment Losses & Reserves (... )

However, in a war like this, equipment losses take on most of their strategic relevance when they're considered in relative terms. That is, who is going to start feeling the pain from materiel shortages first, and how may it shape the wider war.

So, as promised, today we look at Ukrainian equipment loss estimates, discuss the potential impact of changing equipment quality, and dive a little deeper into a few key equipment categories and the changing nature of the force
Samen met zijn video of de staat van het Russische leger krijg je een vrij duidelijk beeld. Materiaal technisch is Oekraïne net zo sterk als toen de oorlog begon. Wat betreft soldaten lijkt het erop dat daar druk op staat maar dat de recente rekrutering methodes dit voor een deel aanvullen en tijdelijk oplossen.

Daar staat tegenover dat het Russische leger is gegroeid met materiaal maar dat dit steeds ouder materiaal is en de bodem van die put in zich aan het komen is. Qua rekrutering hebben de Russen ook steeds minder ruimte en zijn ze steeds meer afhankelijk van buitenlandse troepen die ofwel huurlingen zijn (en dus prijzig) ofwel met valse voorwendselen het land in zijn gelokt.

Maar Poetins ontwapeningsargument (wat sowieso een bs verhaaltje is) is in ieder geval niet uit gekomen tot nu toe. Netto ziet het er naar uit dat Rusland momenteel de zwaarste prijs betaald van de twee. Is natuurlijk afwachten en sommige van onze wat grauwer denkende forumleden zullen erop wijzen dat Oekraïne dit alleen volhoud met onze steun en het heel slecht gaat momenteel. Maar relatief gezien gaat het nog best aardig.

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
Rusland heeft ook de vergoedingen voor mannen (uit onder andere Moskou) die zich willen aansluiten bij het leger, omhoog gegooid. Volgens mij nu naar omgerekend $22k, dit is een flinke vergoeding. Of dit daadwerkelijk wordt uitbetaald is een tweede natuurlijk.

Een Russische reporter bespreekt de laatste (turtle) tank modificaties en “upgrades”.
Als ik het goed begrijp is de ‘cope-cage’ iets wat ze al vanuit Rusland als standaard optie kunnen installeren, het dakje bevat ERA. De cope cage zelf is iets wat ze aan het front bouwen en monteren. Een dak van plaat staal bovenop de ERA van de cope cage heeft alleen natuurlijk weinig effect.

Video: https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/YEg1awenYT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Auredium schreef op maandag 29 juli 2024 @ 09:40:
[...]

Maar Poetins ontwapeningsargument (wat sowieso een bs verhaaltje is) is in ieder geval niet uit gekomen tot nu toe. Netto ziet het er naar uit dat Rusland momenteel de zwaarste prijs betaald van de twee. Is natuurlijk afwachten en sommige van onze wat grauwer denkende forumleden zullen erop wijzen dat Oekraïne dit alleen volhoud met onze steun en het heel slecht gaat momenteel. Maar relatief gezien gaat het nog best aardig.
Qua mankracht gaat het nu ook erg slecht. Pas tegen eind Augustus / najaar komen de troepen uit de meest recente mobilisatie golven vrij. - Dus binnen enkele maanden zal de situatie zich flink verbeteren.

Wil Oekraïne volgend jaar overgaan tot een offensief, dan moeten de huidige troepen ook eens wat R&R krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Yakolev schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:27:
[...]

Qua mankracht gaat het nu ook erg slecht. Pas tegen eind Augustus / najaar komen de troepen uit de meest recente mobilisatie golven vrij. - Dus binnen enkele maanden zal de situatie zich flink verbeteren.

Wil Oekraïne volgend jaar overgaan tot een offensief, dan moeten de huidige troepen ook eens wat R&R krijgen.
Truth be told (over gauw denken gesproken) denk ik dat het makkelijker is om het bevroren front te handhave en geen vrede te ondertekenen. Offensief kost mensen en materiaal. Laat Rusland zijn legers maar kapot grinden tegen de Oekraïne verdediging. Als blijkt dat de aantallen aan de Russische kant beginnen te slinken omdat de stocks leeg zijn en productie niet kan bijblijven met de verliezen is het tijd om te gaan drukken. De vraag is alleen wanneer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Auredium schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Truth be told (over gauw denken gesproken) denk ik dat het makkelijker is om het bevroren front te handhave en geen vrede te ondertekenen. Offensief kost mensen en materiaal. Laat Rusland zijn legers maar kapot grinden tegen de Oekraïne verdediging. Als blijkt dat de aantallen aan de Russische kant beginnen te slinken omdat de stocks leeg zijn en productie niet kan bijblijven met de verliezen is het tijd om te gaan drukken. De vraag is alleen wanneer.
En als het ooit zover komt dat Oekraïne over gaat tot een offensief, ik vraag mij af of het Westen bereid is om meer en versneld nu materiaal te leveren. Aldus Perun zijn de verliezen 1 op 1 met wat er geleverd wordt, maar dat natuurlijk wel met in het achterhoofd dat ze aan het verdedigen zijn en dus minder zwaar materiaal nodig hebben.
quote: Perun Bullet points
Comparatively, Russia has lost more heavier equipment (tanks, IFVs), while Ukraine has lost more lighter equipment (MRAPs etc)
quote: Perun Bullet points
  • Tanks: loss rates are roughly the same in may 22, 23 and 24 - Implication is tank stocks are stable (~800-900 losses, but replaced)
  • IFVs & APCs: loss rates are much higher, but inflows are as well. Russian/NATO IFV mix is shifting towards NATO as Russian losses can only be partially replaced. APCs are wildly tilted towards NATO inflows.
Dat gaat natuurlijk veranderen, en met om de zoveel maanden 14 Leopards krijgen is dan natuurlijk ook niet houdbaar. We gaan het zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Zolang de Russen niet door de Oekraïense verdediging kunnen breken is dat op zich een prima strategie, om tijd te rekken.

Verder weten we dat Oekraïne op de achtergrond nieuwe aanvalseenheden traint, maar dat betekent ook dat niet alle materieel ingezet kan worden voor de verdediging.

De Russen hebben sowieso nog een vette kluif aan Pokrovsk, maar ook Kramatorsk en Slovyansk: het zijn allemaal steden waar wederom maanden voor gevochten zal worden. Als je verwacht de Russen nog maandenlang te kunnen bezighouden, dan is het niet zo gek om alvast vooruit te kijken naar 2025.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

Yakolev schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:46:
[...]

En als het ooit zover komt dat Oekraïne over gaat tot een offensief, ik vraag mij af of het Westen bereid is om meer en versneld nu materiaal te leveren. Aldus Perun zijn de verliezen 1 op 1 met wat er geleverd wordt, maar dat natuurlijk wel met in het achterhoofd dat ze aan het verdedigen zijn en dus minder zwaar materiaal nodig hebben.

[...]

[...]

Dat gaat natuurlijk veranderen, en met om de zoveel maanden 14 Leopards krijgen is dan natuurlijk ook niet houdbaar. We gaan het zien.
toon volledige bericht
Ik denk ook dat wij hierin het verschil zien in de doel van NATO en Oekraïne. (Iets wat ik al langer aanstip)
Een standstil in het front is vanuit NATO perspectief goed omdat het Rusland aanzet om meer te sturen wat kan worden vernietigd wat het militaire apparaat van Rusland doet uithollen en ze economisch dieper het graf in stuurt.

Die tanks wat jij noemt zijn overigens de LEO 2A4. op de achtergrond worden wel nog veel LEO 1 tanks e.d. gestuurd. Oude surplus ja - maar goed ze nemen het dan ook op tegen T60 achtige tanks.in grotere en grotere maten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Auredium schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:13:
[...]

Ik denk ook dat wij hierin het verschil zien in de doel van NATO en Oekraïne. (Iets wat ik al langer aanstip)
Een standstil in het front is vanuit NATO perspectief goed omdat het Rusland aanzet om meer te sturen wat kan worden vernietigd wat het militaire apparaat van Rusland doet uithollen en ze economisch dieper het graf in stuurt.

Die tanks wat jij noemt zijn overigens de LEO 2A4. op de achtergrond worden wel nog veel LEO 1 tanks e.d. gestuurd. Oude surplus ja - maar goed ze nemen het dan ook op tegen T60 achtige tanks.in grotere en grotere maten. :P
Op je eerste alinea niks op aan te merken.

Tank op Tank kills zijn er nauwelijks deze oorlog (althans waar we vanaf weten). Een Leo-1 zal voordat het een T-62 ziet eerst 3 Lancets en 5 FPV drones op hun dak krijgen. (en wellicht een mijn, of een KA-52 gelanceerde Vikhr, of een ATGM...) Mijn War Thunder kennis van dingen is dat ze niet echt fantastisch bepantserd zijn vergeleken met een Abrams en Leo-2 (en die worden ook met regelmaat uitgeschakeld).

Ook is het aantal toegezegde Leo-1 tanks ook niet wat je zegt gigantisch.

[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 29-07-2024 11:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
[...]

Het meeste op Oryx staat op "damaged" en niet "destroyed". De beschadigde tanks worden gerepareerd in Litouwen. Kanttekening hierbij is dat reparaties lang duren, omdat Europa niet genoeg reserveonderdelen heeft.

Uiteindelijk krijgt Oekraïne iets van 100 Leopard 2 tanks, dus er komt sowieso nog wat aan. Zo heeft Spanje recent weer een batch klaargemaakt, en in september volgen er nog meer:
Santa Barbara Sistemas has completed the repair of ten Leopard 2A4 tanks that Spain will supply to Ukraine.

Infodefensa media reported that nine more tanks will be ready by September 2024.

The company prepared the tanks at its facilities in Alcalá de Guadaira, Seville.
(met repair bedoelen ze klaarmaken voor gebruik, omdat het gaat om tanks uit de opslag)

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 14:34
Auredium schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:13:
Het valt me op dat veel analyses nogal eenzijdig zijn. Je kan niet met een groep tanks dwars door een mijnenveld rijden. Dat geldt voor beide kanten. Maar wat gaat Oekraïne dan wel doen? En wat is daar voor nodig. Misschien dat degenen die het overzicht wel hebben daar met opzet niet over spreken.

De analyse van Anders Puck Nielsen is dat Oekraïne helemaal geen grote acties zou moeten opzetten totdat duidelijk is wie de volgende president wordt van de VS en of de stroom wapens richting Oekraïne door blijft gaan.

Maar los daarvan gaat het teveel over aantallen tanks en te weinig over wat er verder nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auredium

Auredium

Informaticus Chaoticus

phicoh schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:26:
[...]

Het valt me op dat veel analyses nogal eenzijdig zijn. Je kan niet met een groep tanks dwars door een mijnenveld rijden. Dat geldt voor beide kanten. Maar wat gaat Oekraïne dan wel doen? En wat is daar voor nodig. Misschien dat degenen die het overzicht wel hebben daar met opzet niet over spreken.

De analyse van Anders Puck Nielsen is dat Oekraïne helemaal geen grote acties zou moeten opzetten totdat duidelijk is wie de volgende president wordt van de VS en of de stroom wapens richting Oekraïne door blijft gaan.

Maar los daarvan gaat het teveel over aantallen tanks en te weinig over wat er verder nodig is.
Ik deel de mening dat momenteel Oekraïne geen offensieve acties moet doen. Vooralsnog lijkt Kamala erg sterk te gaan wat goed is maar als Trump wint dan is niet duidelijk wat gaat gebeuren.

Tanks in Oekraïne is een mixed bag. Zowel offensief als defensief zijn ze nog steeds handig om te hebben. Maar de rol van de tank is wel zwakker geworden vergeleken met jaren geleden. Ze zijn nog steeds goed als make-shift artillerie, voor hinderlagen en als geschut tijdens offensieven.

De Perun video geeft ook aan dat Oekraïne momenteel veel beter gebruik kan maken van voertuigen om troepen te transporteren en dat tanks momenteel belangrijk zijn maar schijnbaar niet zo belangrijk als spul voor troepen en artillerie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
phicoh schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:26:
Er moet ook draagvlak blijven onder de inwoners. Een jaar oorlog voor UA zal waarschijnlijk een honderdduizend slachtoffers betekenen.
Die honderdduizend man/vrouw kun je tijdens een 4 jarige vrede ook opleiden tot goed functionerende eenheden en met (de rest van) UA bij NATO kunnen wij helpen bij een aanval. Dan heb je misschien wel honderd F16's volledig getraind & bewapend.
Er speelt dus meer dan mannetjes en spulletjes.

IMHO zou UA naar een veel dynamischer front moeten gaan. Dat kun je bereiken door een doorbraak, maar je kunt ook RU een km of 10-20 laten oprukken en ze daarna van 3 kanten insluiten. Het huidige statische front, met artillerie, mijnen en drones, tja, daar komt geen enkel leger ongeschonden doorheen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
ff chillen in/bij Vovchansk???

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 14:34
TheGhostInc schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:17:
Er moet ook draagvlak blijven onder de inwoners. Een jaar oorlog voor UA zal waarschijnlijk een honderdduizend slachtoffers betekenen.
Die honderdduizend man/vrouw kun je tijdens een 4 jarige vrede ook opleiden tot goed functionerende eenheden en met (de rest van) UA bij NATO kunnen wij helpen bij een aanval. Dan heb je misschien wel honderd F16's volledig getraind & bewapend.
Er speelt dus meer dan mannetjes en spulletjes.

IMHO zou UA naar een veel dynamischer front moeten gaan. Dat kun je bereiken door een doorbraak, maar je kunt ook RU een km of 10-20 laten oprukken en ze daarna van 3 kanten insluiten. Het huidige statische front, met artillerie, mijnen en drones, tja, daar komt geen enkel leger ongeschonden doorheen.
Poetin zal natuurlijk ook goed in de gaten houden wat er gebeurt als er niet gevochten wordt. Die zal Oekraïne niet een flink aantal jaar de tijd geven om sneller een leger op te bouwen dan dat rusland dat kan. Maar goed, dat staat al in de russische voorwaarden om hoe dan ook over vrede te praten.

Als we er even vanuit gaan dat de russen niet dom zijn, waarom zouden ze de huidige verdedigingslinies onbemand laten tijden een aanval?

De vraag is hoe Oekraïne de huidige verdediging van rusland kan doorbreken. Een aanval uitlokken lijkt me niet de meest geschikte methode. Kijk alleen maar hoe lang het duurt om de russen weer uit de omgeving van Kharkiv weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Deepstate meldde vandaag wat over een incident, er schijnt wat onvrede binnen de strijdkrachten Oekraïne te bestaan over Syrskyi en zijn beleid.
quote: Deepstate
A rare and very unpleasant incident in the Ukrainian Defence Forces

It's not very often that you see soldiers publicly defend their brigade commander, but that's exactly what the soldiers, battalion commanders of the 80th Air Assault Brigade, did by filming a video address to the President and Commander-in-Chief.

In it, the soldiers express their support for Brigadier Emil Ishkulov and oppose his dismissal. According to preliminary information, the reason for his dismissal was his refusal to perform a task that was obviously impossible.

We would like to add that we often hear the thesis that we do not have enough professional commanders, so we need to protect them, and this is one of the reasons why incompetent ones are not removed. But at the same time, the situation needs to be looked at more objectively.

Translated with DeepL.com (free version)
Tatarigami_UA schrijft het volgende erover:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Een oude NL MAN truck met een KS19 uit ca 1947 achterop :o
Gepromoveerd van getrokken AA naar SPH.

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How an 80 Year Old KS-19 Transformed in Self-Propelled Howitzer on Pokrovsk

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 29-07-2024 17:52 ]

PSN

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
Nieuwe Amerikaanse steunpakket.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nZmFapEy70M2QEnf_ftlsM4ErIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxoHgAv6cyVrQpr9Sq604UNi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Yakolev op 29-07-2024 18:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 06:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

[...]

Inderdaad en laat de Oekraïense wapenindustrie groeien zoals meer Oekraïense SPG's dan Franse SPG's per maand produceren. Als je met de number 2 in de wapenexport in de wereld kan vergelijken, dan is de volgende stap de number 1 evenaren.

Neptune antischeepsraketten worden uitgebreid voor groter bereik en als ze willen maken ze een Tomahawk kruisraket concurrent ervan.

Wat is de bovengrens van de Oekraïense lange afstandwapens? De discussie zal later gaan over meer of minder dan 16000 km bereik. Een oude Oekraïense hobby is het ontwerpen, produceren en onderhouden van ICBM's. Het Westen heeft de Oekraïners betaald om ermee te stoppen, maar kunnen we met wapenleveringen de Oekraïners overtuigen om de herstart te voorkomen?

De droneindustrie ging van paar hobbyisten die wat maken naar 200k drones in de eerste 2 maanden van dit jaar uitgebreid. Dronebouwers verwachten 2 tot 3 miljoen drones in 2024 produceren.

Als ik de exponentiële curve van een lage groei scenario (2 miljoen dit jaar) in een spreadsheet laat extrapoleren, dan groeit de Oekraïense droneproductie met +10% per maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8liW4YeKRbreTrtmuBIAlajOUco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krr2XZk5V8KyB95gnuW8g37H.jpg?f=fotoalbum_large

De technische bovengrens van drone-productie kan je vergelijken met de smartphoneproductie een miljard per jaar en beetje fluctuatie in de markt gaat met 150 miljoen per jaar op of neer. Er is nog veel ruimte voor groei.

Als de russen de oorlog nog 5 jaren willen rekken, dan ga je mind-blowing numbers aan drones zien. Na miljoenen drones per maand produceren komen de tientallen miljoen drones per maand en de totale hoeveelheid drones gaat naar tot de laatste inwoner in rusland opblazen. Moet de oorlog zo lang uitgerekt worden? Tot de laatste rus een drone gekopt heeft?

Ik denk dat politieke instabiliteit en het uit elkaar vallen van de RF eerder gebeurt dan genoeg drones om de laatste inwoner kapot te maken.

BBC reporter op bezoek in Lyptsi:

Bekijk op YouTube
Ukraine frontline report: The deadly new weapon of drone warfare | BBC News

Een nieuwigheidje opgemerkt. Naast jammers, kan je een drone-detector op een voertuig plaatsen. Een computerstem zegt "Detection, one drone, multiple pilots, high signal strength" en het is tijd om dekking in dichte vegetatie te zoeken en wachten totdat de vijand opgeeft. Ze hebben het product al klaar voor de export gemaakt.

De reden dat de Oekraïners zoiets kunnen maken is omdat ze zelf veel drones gebruiken en weten wat de drones en de piloten uitzenden. 1 of meerdere kanalen voor videotransmissie in gebruik? 1 of meerdere kanalen voor RC in gebruik?

Ze spreken over 100 russen sterven per dag door drones aan 100km frontlinie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gise
  • Niet online
user109731 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 06:20:
[Embed]
Niet gebeurd in Oekraïne maar toch relevant.
Inderdaad geen Posts meer in het Grey Zone channel sinds de genoemde 21 Juli.

Ook foto gezien van de betreffende persoon in Mali na de ambush, en zag net wat filmpjes voorbij komen. Ze hebben ze goed te pakken gehad daar.

Hier ook nog een groepsfoto van de rebellen met een aantal Oekraïners erbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U9tUtWHLhIKU5b2mbCzHIzrSrOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRujOp5VezJ9yDVoesljfRiM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Schijnbaar de eerste himars opgeblazen met een iskander. Beelden in de tweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Niet online
consolefreak schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:42:
Schijnbaar de eerste himars opgeblazen met een iskander. Beelden in de tweet.

[Embed]
Een M270 is geen HIMARS (M142), kunnen wel dezelfde raketten afschieten. De beelden zijn wat mij betreft ook te onscherp om een verlies van zulk systeem te bevestigen, maar gezien de Russen een Iskander ingezet hebben acht ik de kans wel waarschijnlijk.

Overigens is de eerste HIMARS al begin Maart door een Iskander geraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 06:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:50:
Een oude NL MAN truck met een KS19 uit ca 1947 achterop :o
Gepromoveerd van getrokken AA naar SPH.
[YouTube: How an 80 Year Old KS-19 Transformed in Self-Propelled Howitzer on Pokrovsk]
Het wapen is zo oud (80 jaren) dat de russen het niet jatten. De Oekraïners recycleren ook materiaal dat dermate oud is dat de russen niet eens proberen te jatten.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid