• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:16
Puppetmaster schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Ad. 3; dit kan je ook in de app inschakelen
je bedoelt dat je verwarming van cabine kan starten in de app? Daar ging ik ook wel vanuit. Het is meer dat de madame in huis het waarschijnlijk makkelijker vindt gewoon knopje op sleutel te drukken.

Wel jammer dat je niet een profiel aan een sleutel kan koppelen.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:29
marteltor schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:03:
[...]
je bedoelt dat je verwarming van cabine kan starten in de app? Daar ging ik ook wel vanuit. Het is meer dat de madame in huis het waarschijnlijk makkelijker vindt gewoon knopje op sleutel te drukken.

Wel jammer dat je niet een profiel aan een sleutel kan koppelen.
Ach, bij het instappen moet je toch een profiel kiezen. Okay, via de sleutel zou het 1% makkelijker zijn. (mijn mening)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:12
Ruud schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 03:56:
[...]

Ach, bij het instappen moet je toch een profiel kiezen. Okay, via de sleutel zou het 1% makkelijker zijn. (mijn mening)
Ik moet mijn ID.7 nog krijgen en het kan dat dit ook al opgelost is doordat de voorste stoelen van de ID.7 altijd wat achteruit schuiven bij het instappen, maar mijn vrouw zit een stuk dichter bij het stuur dan mij.

Met manueel verstelbare stoelen schuif ik die van buiten de auto al wat achteruit om er in te kunnen (dit gaat de eerste keer met automatische stoelen zijn), dus het leek me handiger dat de stoel al goed gaat staan voordat een profiel gekozen wordt op het scherm, want dan zit je er eigenlijk al in.

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:53
Ik heb met 5 graden eens een snellaadtest gedaan met de Pro S.van 10 naar 85%, afstand naar het laadstation 15km (300KW), zonder voorverwarming
Bevindingen:
Laadsnelheid gaat snel naar 150KW, om bij 20% door 180kW heen te gaan
Bij
25% 186kW, mijn geconstateerde max
30% 181kW
35% 152kW
40% 148kW
45% 153kW
50% 148kW
55% 135kW
60% 128kW
65% 116kW
70% 108kW
74% 100kW
75% 99kW
80% 90kW
85% 81kW

van 10 naar 85% in 30minuten, waarbij de GOM 430km range aangaf, ong 50km bij aankomst

Bijzonder goed voor een 400V wagen, dat geeft wel vertrouwen voor lange ritten.

• Ruud
MacPoedel schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:31:
[...]

Ik moet mijn ID.7 nog krijgen en het kan dat dit ook al opgelost is doordat de voorste stoelen van de ID.7 altijd wat achteruit schuiven bij het instappen, maar mijn vrouw zit een stuk dichter bij het stuur dan mij.

Met manueel verstelbare stoelen schuif ik die van buiten de auto al wat achteruit om er in te kunnen (dit gaat de eerste keer met automatische stoelen zijn), dus het leek me handiger dat de stoel al goed gaat staan voordat een profiel gekozen wordt op het scherm, want dan zit je er eigenlijk al in.
En dan sta je in de regen te wachten totdat er genoeg ruimte is? 😬 Comfort-instap is je oplossing voor deze use case zoals je zelf ook al aangeeft. Dan is er al genoeg ruimte voordat de auto van het slot gaat.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
MacPoedel schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 09:31:
[...]

Als mijn kaboutervrouw in de auto gezeten heeft op stoelpositie #2. Dan is de stoel al wel iets achteruit als ik instap i.v.m. de comfort uit/instap.
Ik open de deur, druk op #1, stap in, houdt #1 ingedrukt, rem, gordel, D, OK, rij-profiel, individual, home en play.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 04-03 12:00
Waar je er waarschijnlijk weinig aan hebt, maar waar hebben jullie de lifehammers gemonteerd.
De dealer heeft ze bij mij in het vak van de deur gedaan maar deze plaats is zo onlogisch als je het opbergvak voor meer dingen wilt gebruken als alleen een flesje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWePnSPOO2V98U_0ECkiqAv0ZXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/03aqgXZtEU92zfdfoJ0BQnHy.jpg?f=fotoalbum_large

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-03 12:16

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Drommels75 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:36:
Waar je er waarschijnlijk weinig aan hebt, maar waar hebben jullie de lifehammers gemonteerd.
De dealer heeft ze bij mij in het vak van de deur gedaan maar deze plaats is zo onlogisch als je het opbergvak voor meer dingen wilt gebruken als alleen een flesje?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-5K5wcS3OCNriS2cL95VtR5K2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aueOr1HSiIS7APZ5zKWJGZaF.jpg?f=fotoalbum_large

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:50
Ik kreeg er twee los in een zakje. Kon zelf beslissen waar ik ze plaatste. Heb ze ook hier geplaatst. Iets meer naar de stoel toe ivm benen.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:15

[Afbeelding]
Bij mij precies op die plek. Vervolgens heb je er niks aan omdat je toch niet door het akoestische glas komt.

Catch my drift?

• Drommels75
Heb hier een plekje ervoor gevonden, kijken hoe dit bevalt.
Maar waarschijnlijk toch maar andere houders bestellen:
https://www.lightninglase...s-of-evo-houder-model-y-3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nSycA86RExVQJLOkQ5DCUtKZ5Gc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ICvL7l3eloSp0UbmRhBy3pu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Drommels75 op 17-01-2026 16:02 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Drommels75 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:56:

[Afbeelding]
Ronduit gevaarlijk, als je die er van af tikt heb je 'm zo onder je rem.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:41
Als Belg heb ik dit gewoon niet. Is dit verplicht in Nederland?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Invictus66 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Als Belg heb ik dit gewoon niet. Is dit verplicht in Nederland?
Nee, maar je kunt er wel levens mee redden van (voornamelijk) anderen.

• deter83
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-03 09:40
Fijne verrassing, Google maps via Apple CarPlay werkt bij mij wel gewoon in de hud en met AR. Las een hoop mensen eerder hier die aangaven van niet.

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44

Tarin

Just plain weird.

RandomNick schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:08:
[...]

In plaats van meerdere keren drukken kan je ook lichtjes ingedrukt houden en de snelheid met stapjes van 1 omhoog of omlaag zien glijden.
Dat heb ik vandaag ook geprobeerd, maar aangezien ik de Audio-Feedback uit heb staan en de acc-snelheid niet in de HUD heb (ik tik meestal de weergave een naar rechts om het gemiddelde verbruik te zien), merk ik dat ik teveel naar beneden kijk om de snelheid goed in te stellen. Maar ik ga het later nog eens testen.

Overigens, voor diegenen die het verschil tussen hard en zacht drukken nog niet helemaal in de vingers hebben - als je het vergelijkt met een camera: half indrukken voor scherp stellen, helemaal indrukken voor de foto, kan je vrij goed het verschil voelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tarin op 17-01-2026 19:47 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:31

The Legend

*Plop*

deter83 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:37:
Fijne verrassing, Google maps via Apple CarPlay werkt bij mij wel gewoon in de hud en met AR. Las een hoop mensen eerder hier die aangaven van niet.
Yep, dat is al sinds SW5.2. Laatste versie is 5.6.3. Ik zit nog op 5.2, een OTA gehad van 5.0 naar 5.2.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03 11:11

Lancer

What the......

Drommels75 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:56:

[Afbeelding]
Daar heb je er niets aan. Ze moeten eigenlijk op een plek zitten waar je bij kan als je ondersteboven in de auto hangt na een ongeluk. Zo'n plek is nog niet zo makkelijk gevonden, ze zitten eigenlijk altijd te laag. Een jaar of 10 geleden hadden alle Volvo's een pouch aan de voorkant van de zitting van de stoel. Dat was een ideale plek. Uit het zicht en onder handbereik.

Het enige dat ik nu kan bedenker is naast de bekerhouders onder het rolluik. Maar dan moet ik ook iets maken dat de hamer daar niet uit valt als ik ondersteboven hang.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:52

resusaapje

h less

[Afbeelding]
Ha, we hebben dezelfde dealer 8)

Ik rij nu al meer dan een jaar zo rond en wil het ook al meer dan een jaar veranderen. Maar blijkbaar stoort het niet genoeg.
Hoe meer ruimte, hoe meer troep. Ik moet nog steeds de knäckebrödjes van vorig jaar uit het middenvak weggooien ;)

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Drommels75
True schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:48:
[...]

Ronduit gevaarlijk, als je die er van af tikt heb je 'm zo onder je rem.
Zit ook wel weer iets in, maar datzelfde geldt voor de positie aan de middenconsole. Waar ik hem bij mijn vorige auto geregeld vanaf stootte.

• BBx92
Gister bij de EV Rijtraining van VW geweest. Leuk uurtje gehad, aardige trainer. Het is voornamelijk uitleg over de functie en instellingen van de auto. Stukje gereden met info over B/D, travel assist, etc.

Als je al een goede uitleg van de dealer hebt gehad, het boekje daadwerkelijk leest, een type bent van "press all the buttons 'till it breaks" en alle 360+ paginas van dit topic hebt gelezen dan zit er weinig nieuws tussen. Alsnog wel leuk om een uurtje met een mede auto-nerd te kletsen over de auto, ev's, tech, etc.

Achteraf had vrouwlief wel mee gewild. Ik ga nog kijken of ik er nog een voor haar kan boeken. Ze wilt wel meer over de auto leren maar houdt er niet van om naar mij te luisteren 8)7

Wel eindelijk geleerd hoe de super irritante "Geen wifiverbinding met externe hotspot aanwezig" melding uit kan. Als onderstaand vinkje aan staat blijft de auto continue zoeken naar wifi netwerken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2E16wkclPqMfBAbsvcXljgrflC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRCBpg4000srw9HNhdi3kCMq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKpvYHucn4uZzj5t3mPRbA7S8hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edVYJrtOWxeSG32m5TSQYUm4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTwU968lDuOW7KWDf8KTRVj7myU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8dxuq0snnEEpFHSbefggSmP.jpg?f=fotoalbum_large

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:53
BBx92 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 11:55:

Wel eindelijk geleerd hoe de super irritante "Geen wifiverbinding met externe hotspot aanwezig" melding uit kan. Als onderstaand vinkje aan staat blijft de auto continue zoeken naar wifi netwerken:
Maar connecteert hij dan nog wel met mijn thuiswifi wanneer ik bij het huis parkeer?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
bdbfz schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Maar connecteert hij dan nog wel met mijn thuiswifi wanneer ik bij het huis parkeer?
Waarom moet dat dan eigenlijk?
Heeft dat voordelen?

• bdbfz
True schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:12:
[...]

Waarom moet dat dan eigenlijk?
Heeft dat voordelen?
Goeie vraag. Ik denk aan statusupdate (SoC, slot, ...) bij slechte mobiele data ontvangst in de garage, sneller downloaden van gegevens (files) en updates (kaarten, OTA firmware, apps)?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
bdbfz schreef op zondag 18 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Goeie vraag. Ik denk aan statusupdate (SoC, slot, ...) bij slechte mobiele data ontvangst in de garage, sneller downloaden van gegevens (files) en updates (kaarten, OTA firmware, apps)?
OTA updates heb je misschien een paar keer per jaar en dat gaat ook prima met de mobiele data van VW zelf. File gegevens zijn pas relevant als je instapt en wegrijdt en die krijg je ook niet eerder dan dat en dat is sowieso relatief weinig data - die wederom ook prima via de mobiele data kan.
Toegevoegde waarde die ik zie is inderdaad als je geen mobiele dekking hebt bijv. in een eigen garage.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:56
Even een andere vraag, welke snelkoppelingen hebben jullie bovenin het scherm?

Ik heb nu Parkeren - Assist - Rijmodi - Android Auto - Muziek

Maar onder het grijze auto'tje (met de snelkoppelingen) heb ik ook de assists die ik uit wil hebben en rijmodi. Dus eigenlijk kan ik het hoofdscherm wat aanpassen.

Welke hebben jullie en waarom? :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 12:41
LuPo schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:52:

Maar onder het grijze auto'tje (met de snelkoppelingen) heb ik ook de assists die ik uit wil hebben en rijmodi. Dus eigenlijk kan ik het hoofdscherm wat aanpassen.

Ik heb iig AA er niet tussen staan want die verschijnt rechts zodra er verbinding is. Verder eigenlijk nog niet echt aangepast, behave Spotify ipv AA.

• BBx92
LuPo schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:52:

Parkeren - om handmatig naar de cameras te gaan
Interne navi - mag er eigenlijk af. Gebruik ik nooit
Android auto - AA = <3
Muziek - om handmatig te switchen naar radio als ik in mn rit geen tijd meer heb voor een volgende podcast
Batterij - voornamelijk voor handmatig voorverwarmen

• BBx92
Net terug van zondag bij familie, niet geladen onderweg of op locatie. Terug met 6%. Even gekeken wat snelladen dan zou doen zonder voorverwarmen. 156kW bij een buitentemperatuur van 1,5°C. Weinig reden tot paniek dus, mocht je toch een last minute laadstop pakken zonder voor te verwarmen. Toch wel fijne gedachte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L6qN91bJ5VA0DicfyD7iqwkvFXw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBfbrVXJ3WEsrGiOdj41D6qg.jpg?f=fotoalbum_large

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:46

Johnny E

Dôh !!

We hebben de ID 7 nu sinds oktober en wat ik me afvraag. Is de internet verbinding bij jullie ook zo brak als deze stil staat?

9 van de 10 keer dat ik de app wil gebruiken geeft deze aan dat de auto offline is. Ik kan dan geen drol met de app. Bijv voorverwarmen lukt niet . De auto staat dan op de oprit, waar ook voldoende wifi dekking is.

Ik heb nog de 4.0 software. Kan het daar aan liggen?

Specs!

• raised
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:03
Ota 5.6 update vanmiddag proberen uit te voeren, maar de update blijft vasthangen, heeft iemand anders hier ook last van? Dash geeft de 'rode auto met uitroepteken' melding; 'fault in electric drive system' volgens VW boekje.

Foto's zijn van vanavond, update was begonnen rond het middaguur... Morgenochtend maar de dealer en LM bellen - dit voelt als een gevalletje afslepen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0UJRljac70yUbs_Nb8UU3Jv8HEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HZaOoIl9gX51lPOsFuyvDtG5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dSwGm1-YKwfOyv_rlusXqlUMqI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o559sWp4qpSVIjYv7vJZ2zWF.png?f=fotoalbum_large

ID.7 Tourer Pro S LE interieur/exterieur+ trekhaak 19" Bergen

• LuPo
  • Laatst online: 00:56
MJMaverick schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:41:
[...]

Ik heb iig AA er niet tussen staan want die verschijnt rechts zodra er verbinding is. Verder eigenlijk nog niet echt aangepast, behave Spotify ipv AA.
Ik vind het wel fijn als hij een vaste plek heeft in het linkerrijtje, call me crazy :p
BBx92 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:56:
[...]

Parkeren - om handmatig naar de cameras te gaan
Interne navi - mag er eigenlijk af. Gebruik ik nooit
Android auto - AA = <3
Muziek - om handmatig te switchen naar radio als ik in mn rit geen tijd meer heb voor een volgende podcast
Batterij - voornamelijk voor handmatig voorverwarmen
Parkeren heb ik om dezelfde reden. Interne navi is ook een leuke, zal er eens naar kijken. Ik heb nu Assist vervangen door batterij/laden idd.

Ik kijk ook wel vaak even wat het verbruik is, mss die er neer zetten.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• Lancer

Lancer

What the......

raised schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:21:
Ota 5.6 update vanmiddag proberen uit te voeren, maar de update blijft vasthangen, heeft iemand anders hier ook last van? Dash geeft de 'rode auto met uitroepteken' melding; 'fault in electric drive system' volgens VW boekje.

Foto's zijn van vanavond, update was begonnen rond het middaguur... Morgenochtend maar de dealer en LM bellen - dit voelt als een gevalletje afslepen...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Slepen? Of is het nog goed gekomen?

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lancer schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:37:
[...]

Slepen? Of is het nog goed gekomen?
Beter niet doen, is zéér slecht voor je aandrijving.....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:55
Will_M schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:23:
[...]

Beter niet doen, is zéér slecht voor je aandrijving.....
Ligt er aan, kontje van de grond en de voorwielen draaien zonder problemen hoor. Is maar een achter aangedreven auto :)
GTX wat lastiger, moet je optillen en dan de andere kant op een bokje zetten of iets dergelijks.

Untappd: Louwke80

• S913
  • Laatst online: 03-03 11:51

S913

Abusus non tollit usum

Ik vond die wel een geinig opbergtas voor in de bagageruimte ... maar de prijs (100 euro) vind ik wat overdreven. Skoda lijkt de enige te zijn die hem maakt met Top Tether aansluiten. Of iemand een goedkopere variant ergens gezien?

YouTube: Skoda Top Tether simply clever luggage gadget 🎒

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Lancer

Lancer

What the......

Handig ding, maar de achterkant van de bank is wel heel erg ver weg vanuit de opening. Ik zou dan eerder opteren voor een extra zijschotje rechts (te vinden op Aliexpress)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
@Louwke @Will_M mijn ervaring met een HV-accu probleem als de 12V werkt dan kun je de auto in de N schakelen en rustig laten slepen.

• raised
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 19:03
raised schreef op zondag 18 januari 2026 @ 23:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Update: 24 uur na het starten van de update doet de auto het opeens weer. Gezien de nieuwe HUD-graphic die opeens een stoep rendert lijkt er daadwerkelijk ook wat aangepast te zijn*. Dus blijkbaar is dat die 'de update kan een uur duren'-marge die VW noemt in het update scherm...

*On a (un)released note: weet iemand de release notes voor 5.6? Ik ben wel benieuwd wat VW eigenlijk zegt dat ze verbeterd / aangepast hebben.

[ Voor 50% gewijzigd door raised op 19-01-2026 13:40 ]

ID.7 Tourer Pro S LE interieur/exterieur+ trekhaak 19" Bergen

• deter83
LuPo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Ik vind het wel fijn als hij een vaste plek heeft in het linkerrijtje, call me crazy :p

[...]

Parkeren heb ik om dezelfde reden. Interne navi is ook een leuke, zal er eens naar kijken. Ik heb nu Assist vervangen door batterij/laden idd.

Ik kijk ook wel vaak even wat het verbruik is, mss die er neer zetten.
Met parkeren kom je altijd standaard op het tabje met parkeer assistentie, niet op camera’s toch? Dus extra klik? Of heb ik iets verkeerd staan?

Ben er nu wel achter dat het individuele DCC profiel top is, maar het iedere rit activeren schijt. Echt zonde van zo’n mooie feature. Ik begin te wennen aan het uitschakelen van de snelheidswaarschuwing (en anders bij het eerste stoplicht), maar zoveel handelingen voor je rijdt vind ik jammer.

Kan je trouwens ergens instellen dat de auto “d” overslaat en altijd naar “b” gaat? Soms rij ik weg en vergeet ik doo te draaien.

Allemaal mini-dingetjes hoor op een absurd fijne auto

• 7u5t1c3
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:15
Ik heb ze maar in het dashboard kastje gelegd, lifehammers en gelaagde zijruiten gaan niet zo goed samen (Mits je deze optie hebt). Ja, of je moet via de achterruit eruit, maar dat is nogal een onderneming als ik kijk naar de ruimte tussen achterbank/hoofdsteunen en dak..

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:52

resusaapje

h less

deter83 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Met parkeren kom je altijd standaard op het tabje met parkeer assistentie, niet op camera’s toch? Dus extra klik? Of heb ik iets verkeerd staan?

Ben er nu wel achter dat het individuele DCC profiel top is, maar het iedere rit activeren schijt. Echt zonde van zo’n mooie feature. Ik begin te wennen aan het uitschakelen van de snelheidswaarschuwing (en anders bij het eerste stoplicht), maar zoveel handelingen voor je rijdt vind ik jammer.

Kan je trouwens ergens instellen dat de auto “d” overslaat en altijd naar “b” gaat? Soms rij ik weg en vergeet ik doo te draaien.

Allemaal mini-dingetjes hoor op een absurd fijne auto
Inderdaad
Nee
Mooi!

Helaas, alles wat je echt aangepast wil hebben, moet je zelf doen en elke keer opnieuw. Gewoon zorgen dat de stappen in je systeem zitten. Zo zet ik 'm altijd eerst in B óók voordat ik achteruit ga wegrijden.
Maar het blijft idd irritant. Het duurt voor het gevoel eeuwig voor je een keer weg bent...

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:55
True schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 00:25:
[...]

Als het goed is, is dit probleem bij mij door de dealer opgelost afgelopen dagen, morgen ophalen. Zal eens vragen hoe ze het opgelost hebben.
Hebben ze dit nog kunnen oplossen? De mijne gaat begin feb naar de dealer. Neem ik dit gelijk mee.

• AvantBlack
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:46
stanny schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:24:
[...]

Ik rij een niet-S en ben afgelopen zomer over en weer naar zuid Spanje gereden. Nooit gedacht: verdorie, had ik maar een grotere range.
Ik trek het niet zo lang in één stuk te rijden, dus gewoon elke pauze bijgeladen en dat beviel ons heel goed.
Dat klinkt heel goed, dat is vergelijkbaar met mijn rit 1x per jaar.

• AvantBlack
BBx92 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:52:
[...]

Ik kan je alleen de details geven van mn laatste reis heen/terug naar het zwarte woud. Ik had een abonnement bij EnBW. Niet de snelste laders, maar ik stop graag bij supermarkten etc i.p.v. tankstations. In NL kan ik wel laden op kosten van de baas, dus daar geen inzicht in de transacties.

[Afbeelding]

Voor mij (ons) had de S geen meerwaarde. Maar dat hangt echt af van je persoonlijke reisstijl. Mijn vrouw houdt niet van autorijden, dus ik rijd de lange ritten voornamelijk zelf. Ik stop het liefst ook wel elke twee uur voor koffie of een plaspauze. Dan is de concentratie bij mij wel op. Dat deed ik met een benzineauto ook. Wij stoppen dus vaak genoeg én lang genoeg dat de beperkte toevoeging van de S geen meerwaarde had over de gewone. Ik heb destijds in ABRP de route naar een oude vakantie in Tsjechië gepland met de S en de Non-S en de planning aangepast naar onze reisstijl. Het scheelde ons slechts een halfuur op een totale reis van 10 uur. Je zou hetzelfde eens kunnen doen met jouw shortlist.
Dat zag ik in de reis naar Italië ook obv ABRP, scheelt 20min. Hangt natuurlijk ook van de omstandigheden en je rechtervoet af.
Ik vind 3.000,- nog best wel geld, dan besteed ik dat liever aan een interieur pakket plus.

• AvantBlack
raised schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:36:
[...]

Zie hier de laadcurves per type:

https://evkx.net/models/volkswagen/id.7

Ik heb bewust voor de S gekozen omdat ik ook veel cross-country moet rijden en ook nog een caravan wil trekken - mijn les van mijn eerste ev is dat er drie zaken zijn waar je niet op moet willen bezuinigen: range (en dus batt pack), snelladen (hoe sneller hoe beter) en travel assist - waarbij stuur en stoelverwarming vooral in de winter voor mij ook bijna een must - have is.
Ik rijd nu 4,5 jaar een Mach- e zonder problemen. Voor mij is de stap in range en laadsnelheid al een behoorlijke. En ik herken je overwegingen. Echter in mijn geval gaat het om 1, hooguit 2 vakantietrips naar het zuiden per jaar. Dan vind ik het zonde om daarvoor de grotere accu aan te schaffen.

Ook nog wel gekeken naar een Xpeng of een Zeekr voor echt hoge laadsnelheiden. Maar toch past een Chinese auto gevoelsmatig nog niet bij mij.

Site met de laadcurves is trouwens erg handig, dank voor de tip! :)

[ Voor 3% gewijzigd door AvantBlack op 19-01-2026 15:49 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
True schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:25:
@Louwke @Will_M mijn ervaring met een HV-accu probleem als de 12V werkt dan kun je de auto in de N schakelen en rustig laten slepen.
Klopt, volgens de handleiding mag het ook wel. Met een beperking: maximaal 50 km/u en over een afstand van maximaal 50 kilometer. Belangrijk is inderdaad een werkende boordaccu zodat stuurbekrachtiging, remmen etc. werken.

Maar @Will_M heeft wel een punt met de waarschuwing. De permanente magneet motor op de achteras kan niet 'echt' vrij worden geschakeld. Deze zal dus, ook als de auto in de 'neutraal' staat, als een dynamo werken. Vandaar de genoemde beperkingen en (m.i. terechte) waarschuwing.
Louwke schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:31:
[...]
GTX wat lastiger, moet je optillen en dan de andere kant op een bokje zetten of iets dergelijks.
Dat valt dan weer mee, want de motor op de vooras bij de GTX is een inductiemotor, die kan gewoon vrij draaien ;)

[ Voor 18% gewijzigd door JanHenk op 19-01-2026 15:58 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
AvantBlack schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:49:
[...]
Echter in mijn geval gaat het om 1, hooguit 2 vakantietrips naar het zuiden per jaar. Dan vind ik het zonde om daarvoor de grotere accu aan te schaffen.
Als je enkel die hogere range voor die ene keer op reis nodig hebt en verder in dagelijks gebruik niet, dan zou ik het uitgespaarde geld aan leukere dingen spenderen ;)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
HouseL schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:12:
Inmiddels werkt de Park Assist app bij mij ook niet meer. Het heeft drie weken gewerkt, maar nu al niet meer. Na "Vehicle is in range" en het klikken op "Start Parking" krijg ik "Connection to vehicle failed". Opnieuw de app koppelen lukt ook niet, want onder Parkeren staat er "Gebruik de app..". Iemand ervaring mee?

Moeilijk te zien op de foto, maar "Mobiele apparaten wissen" is greyed out.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit is inderdaad opgelost door de dealer bij mij, maar geen idee hoe daar waren ze niet duidelijk over.

• marteltor
  • Laatst online: 00:16
AvantBlack schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:49:
[...]

Ik rijd nu 4,5 jaar een Mach- e zonder problemen. Voor mij is de stap in range en laadsnelheid al een behoorlijke. En ik herken je overwegingen. Echter in mijn geval gaat het om 1, hooguit 2 vakantietrips naar het zuiden per jaar. Dan vind ik het zonde om daarvoor de grotere accu aan te schaffen.

Ook nog wel gekeken naar een Xpeng of een Zeekr voor echt hoge laadsnelheiden. Maar toch past een Chinese auto gevoelsmatig nog niet bij mij.

Site met de laadcurves is trouwens erg handig, dank voor de tip! :)
helaas heeft mijn mach e wel wat probleempjes. Laadsnelheid is bij veel autos tegenwoordig idd beter. Kijk bij evkx vooral naar de laadsnelheid in km/u bij 130 km/h. Dat combineert laadsnelheid met efficiency op snelweg als metric...handig om te weten bij lange reizen.
Voor mij geldt verder hetzelfde; liever geen Chinese auto (of Amerikaanse) en voor die 2/3x per jaar dat ik echt ver ga neem ik liever een extra optiepakket.

• MaxDlius
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-03 19:52

MaxDlius

Buiten De Zone

Op 30 december grote update gehad van minstens een uur dat niet kon worden onderbroken. Ik ging er van uit dat dit de 5.6 update zou zijn met dat ik al in oktober van 5.2 naar 5.4 was gegaan. Als ik nu echter ga kijken naar de huidige id software versie, wordt daar nog steeds 5.4 vermeld 😒

Iemand hier dezelfde ervaring? Of hoe verliep de 5.6 update bij jullie?

[ Voor 11% gewijzigd door MaxDlius op 19-01-2026 20:04 ]

Steam/Battle.net ID: MaxDlius

• The Legend

The Legend

*Plop*

MaxDlius schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:02:
Op 30 december grote update gehad van minstens een uur dat niet kon worden onderbroken. Ik ging er van uit dat dit de 5.6 update zou zijn met dat ik al in oktober van 5.2 naar 5.4 was gegaan. Als ik nu echter ga kijken naar de huidige id software versie, wordt daar nog steeds 5.4 vermeld 😒

Iemand hier dezelfde ervaring? Of hoe verliep de 5.6 update bij jullie?
Ha, niet klagen :P Ik zit nog steeds op 5.2, nul meldingen over updates gehad.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:43
The Legend schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:11:
[...]

Ha, niet klagen :P Ik zit nog steeds op 5.2, nul meldingen over updates gehad.
Zelfde hier. Nog steeds 5.2.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
True schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:49:
[...]
• bij dit alles hebben ze blijkbaar ook nog de SW versie geüpdatet, ik had hiervoor 5.4 (OTA) vanuit 5.2 en ik heb nu 5.6.3 gekregen (True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic")
Wat ik tot nu toe gemerkt hebt van 5.4 naar 5.6.3:
  1. uitroepteken in het AR-deel v.d. HUD indien ik te dicht in de buurt kom van de auto voor mij
  2. visuele parkeersensoren voor de voorkant v.d. auto in het AR-deel v.d. HUD
  3. Spotify is nog steeds crap, vanochtend weer uitgelogd en kon ook niet inloggen, gaf nog een foutmelding, vanmiddag wel gelukt

• DaMenaz
Ik zit op 5.4.0. OTA vanaf 5.2 gelomen een tijd geleden. Laat 5.6 maar komen.

Catch my drift?

• Inter18
Kleine update betreffende 'Guus', u weet wel, naar de 1e hit van dhr. Meeuwis.

De dealer heeft op zijn minst een deel van het gekraak gelocaliseerd en heeft een vervangingsdeel besteld.
Dat zou morgen of overmorgen binnen moeten zijn en wordt vervolgens gemonteerd.

Ook bevestigt men het wel heel stugge karakter maar heeft niets aan het onderstel kunnen constateren.

De dealer houdt de wagen aldaar totdat het krakende onderdeel vervangen en wil ook nog aan de slag met het onderstel.

* Ter info, ik rijd inmiddels met de voor het std onderstel minimaal voorgeschreven bandendruk van 2,5bar.

Inmiddels, door de diverse afspraken met zowel ID.4 als nu een ID.3 kunnen rijden waarbij opvalt dat beide wagens ook rammelen. Zou de gemiddelde Kia/Dacia tegenwoordig beter in elkaar geschroeft zitten dan een VW?
Maar belangrijker voor mij, alhoewel de ID.3 een Pure is, is deze net als de ID.4 een stuk minder hard is en het onderstel ook flink minder rumoerig. Is er hoop?

• Plutonite
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-03 20:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3a7plYWv9dHjIll-oC-1t1TO-5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLLhIwu6RrxlXOCJIqXJH7E8.jpg?f=fotoalbum_large

Happy met mijn vorige week geleverde Kings red Tourer Pro. Rood met het zwarte dak en de zwarte Bergen velgen maakt het wat mij betreft echt een mooie verschijning. Komende van een Model 3 is dit wel een meer volwassen voelende auto.

• Inter18
Plutonite schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:13:
[Afbeelding]

Happy met mijn vorige week geleverde Kings red Tourer Pro. Rood met het zwarte dak en de zwarte Bergen velgen maakt het wat mij betreft echt een mooie verschijning. Komende van een Model 3 is dit wel een meer volwassen voelende auto.
Zeer mooie verschijning idd.
Is de wagen voorzien van Exterieur Pakket Plus?
De wagen lijkt laag op z'n wielen te staan

• Plutonite
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-03 20:07
Nope, geen exterieurpakket. Gewoon een Pro en enkel en trekhaak als optie

• Lancer

Lancer

What the......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gW2Q2S-GuJTNJ8f7gCysTaFkAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VCbjaSwOpmrR8aSbx0XoEez0.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was bijna te makkelijk om in te bouwen. Het lastigste was de bevestiging aan de motorkap. Met je koude vingers die ringen en moeren vasthouden. Als ik het nog een keer zou doen zou ik een grote handdoek over de motorruimte leggen zodat als ik iets liet vallen het nog makkelijk terug te vinden was.

Enige jammere is dat die grote frunk tas gevuld behoorlijk boven de rand uitkomt, terwijl je daar volgens de instructie onder moet blijven. Dan de verbandkit maar buiten de tas.

Nu is de kofferruimte helemaal vrij van losse dingen.

Iemand ervaring met of je de laadkabel kan horen rammelen voorin?

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:26
Lancer schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:34:
[Afbeelding]

Dat was bijna te makkelijk om in te bouwen. Het lastigste was de bevestiging aan de motorkap. Met je koude vingers die ringen en moeren vasthouden. Als ik het nog een keer zou doen zou ik een grote handdoek over de motorruimte leggen zodat als ik iets liet vallen het nog makkelijk terug te vinden was.

Enige jammere is dat die grote frunk tas gevuld behoorlijk boven de rand uitkomt, terwijl je daar volgens de instructie onder moet blijven. Dan de verbandkit maar buiten de tas.

Netjes hoor, ben wel benieuwd hoe dat bevalt als je elke keer de klep open moet doen voor de kabel. Of heb je de kabel niet vaak nodig?

• Lancer

Lancer

What the......

Spekkie99 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 16:39:
[...]

Netjes hoor, ben wel benieuwd hoe dat bevalt als je elke keer de klep open moet doen voor de kabel. Of heb je de kabel niet vaak nodig?
Ik had de kabel in de vorige auto (een Volvo xc40) ook altijd voorin liggen. Dat beviel het beste. Ik parkeer altijd achteruit in. Zeker bij aanwezigheid van struiken e.d. heb je vaak weinig ruimte om de kabel uit de koffer te halen. Zeker met de lange ID.7 die je zover mogelijk naar achter rijdt in het vak.

En om je vraag te beantwoorden; de ID.7 heeft zoveel range dat ik de kabel maak 1 keer als test gebruikt heb in 10.000km. De laadpaal thuis heeft een vast kabel.

• deter83
Fair enough, als het voor echt incidenteel is is het een mooie oplossing. De twee zijvakken in de achterklep met netje zijn voor mij juist handig.

• The Legend

The Legend

*Plop*

[Afbeelding]

Ik heb de Frunk ook al een tijdje, in de zomer ook een wielsleutel in gestopt. Je hoort niks rammelen.

• DaMenaz
Bij de EV6 had ik een frunk met een deksel. Noemde ik ‘het schuurtje’. Wel handig voor de kabel, screenwash, wat gereedschap etc. Voorklep had ook standaard twee gasveren.
Deze aftermarketoplossing voor de ID.7 is leuk bedacht en praktisch, maar oogt ook wel echt heel erg aftermarket. Ben benieuwd hoe schoon de accessoires ook blijven, als ik zie hoe vies het na 52K al onder de kap is. Toch overal wel een laagje vuil.

Catch my drift?

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
The Legend schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:46:
[...]

Ik heb de Frunk ook al een tijdje, in de zomer ook een wielsleutel in gestopt. Je hoort niks rammelen.
Idem hier.
Ook allerlei spullen van de vouwwagen, je hoort er niks van. :)
Wat hoger vullen dan de rand heeft hier nog geen problemen gegeven.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Lancer

Lancer

What the......

DaMenaz schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:49:
Bij de EV6 had ik een frunk met een deksel. Noemde ik ‘het schuurtje’. Wel handig voor de kabel, screenwash, wat gereedschap etc. Voorklep had ook standaard twee gasveren.
Deze aftermarketoplossing voor de ID.7 is leuk bedacht en praktisch, maar oogt ook wel echt heel erg aftermarket. Ben benieuwd hoe schoon de accessoires ook blijven, als ik zie hoe vies het na 52K al onder de kap is. Toch overal wel een laagje vuil.
Ik vond het in eerste instantie ook bijzonder dat de gasveren ontbraken. Voelt behoorlijk pre-2000. Echter, het scharniermechanisme is door de veiligheidssysteem voor voetgangers wel heel complex. Het mechanisme komt als geheel omhoog. Dat maakt een gasveer wel wat lastiger op die plek.

• BBx92
Iemand die het hier al is gelukt het automatisch inparkeren, zowel met als zonder de app, al goed en consistent werkend te krijgen? Ben nu op het punt om het definitief af te schrijven als "fancy gimmick".

Het herkennen van een parkeervak is compleet hit or miss. Minimaal 50% van de tijd herkent die helemaal geen parkeervak. 25% van de tijd zegt die dat ik een stukje door moet rijden om daarna de plek weer te verliezen. Thuis heb ik een 90% failure rate.

Met de "parkeeractie opslaan" heb ik ook geen succes. Heb al 3x geprobeerd een nieuwe in te stellen, maar hij parkeert steeds anders. Nu net stond ik voor het huis en starte ik de parkeeractie. Resultaat? Op max 5cm parralel naast het hek van de buren, midden op straat.

Mis ik iets? Of is mijn smalle straat gewoon te moeilijk? Zou toch zeggen dat het precies hiervoor bedoeld is :-(

• GTAm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 26-02 20:13
RandomNick schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:59:
- in 3 maanden / 7K km nog nooit door een personenauto tegenligger geseind, letterlijk niet één keer.
- 2 keer door een vrachtwagen geseind van veraf. Dit waren beiden situaties waarbij de rijbanen zijn gescheiden door een middenberm met begroeiing, en de rijbanen lagen ook vrij ver uit elkaar. De ID.7 had vermoedelijk niet goed zicht op de koplampen van tegemoetkomend verkeer hierdoor en alhoewel personenauto's geen last leken te hebben was het licht voor de hoger zittende vrachtwagenchauffeurs blijkbaar wel hinderlijk. Overigens was het beide keren op een dermate grote afstand dat het ook zou kunnen zijn dan het misschien wat zeurderige figuren waren.
Exact dezelfde ervaring tijdens mijn nachtelijke rit naar (alsook vanuit) Zuid-Spanje. Een vrachtwagen of 3 op een hele nacht die kort seint.
Met mijn Passat B8 (van na de facelift) had ik ditzelfde. Dus het systeem is "stabiel". Personenauto's lijken niet/nooit verblind te worden.

Fietsers overigens wél. Maar om het met de woorden van mijn vrouw te zeggen: "Je hebt ze dan tenminste wél goed gezien" >:)

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02-03 19:37

passat_to_ev

Nice_car

BBx92 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:23:
Iemand die het hier al is gelukt het automatisch inparkeren, zowel met als zonder de app, al goed en consistent werkend te krijgen? Ben nu op het punt om het definitief af te schrijven als "fancy gimmick".

Het herkennen van een parkeervak is compleet hit or miss. Minimaal 50% van de tijd herkent die helemaal geen parkeervak. 25% van de tijd zegt die dat ik een stukje door moet rijden om daarna de plek weer te verliezen. Thuis heb ik een 90% failure rate.

Met de "parkeeractie opslaan" heb ik ook geen succes. Heb al 3x geprobeerd een nieuwe in te stellen, maar hij parkeert steeds anders. Nu net stond ik voor het huis en starte ik de parkeeractie. Resultaat? Op max 5cm parralel naast het hek van de buren, midden op straat.

Mis ik iets? Of is mijn smalle straat gewoon te moeilijk? Zou toch zeggen dat het precies hiervoor bedoeld is :-(
Automatisch inparkeren herkent bij mij ook niet altijd de juiste plek. Daarbij gaat zelf doen meestal sneller. De opgeslagen parkeer manoeuvre echter werkt heel goed bij mij. De auto moet schuin en strak tussen de 2 poort helften door en hij doet dat in 95% van de gevallen goed en snel.

MW_ID7

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:55
resusaapje schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Inderdaad
Nee
Mooi!

Helaas, alles wat je echt aangepast wil hebben, moet je zelf doen en elke keer opnieuw. Gewoon zorgen dat de stappen in je systeem zitten. Zo zet ik 'm altijd eerst in B óók voordat ik achteruit ga wegrijden.
Maar het blijft idd irritant. Het duurt voor het gevoel eeuwig voor je een keer weg bent...
Blijft denk ik ook persoonlijk. Zo rij ik bijvoorbeeld eigenlijk altijd in D en zet ik de snelheid waarschuwing niet uit (ben er aardig aan gewend). In mijn geval duurt het uitzoeken van de gewenste muziek / podcast vaak nog het langst :+

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:44

Ik gebruik het met enige regelmaat. Vooral met fileparkeren. Het werkt best snel en de auto krijgt zichzelf soms in een plekje waarbij ik zelf over zou twijfelen om door te rijden.

• fwp
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:03

fwp

Kan wel beginnen over m’n Kings red met Trondheimpjes, maar zie je toch niet.
Gewoon omdat het kon vanavond, beetje special effects met de mist erbij.

1,5 maand onderweg met de auto. Heerlijke auto. Range van non S is goed al, vind ik in dit weer. Solide door de sneeuw heen afgelopen tijd, viel me niet tegen en overal uit kunnen komen (best serieus hoge sneeuw gehad).
Native Spotify app helemaal ruk. Telkens uitgelogd, bijzonder traag als je bent ingelogd.
Auto inparkeren werkt best goed. Soms even juiste plekje idd vinden op het scherm.
Parkeren op geheugen functie gaat goed. Mag wat sneller, maar prima verder.

Verder nog met de settings aan het spelen.
Auto bevalt goed en leuk om onderweg zachtjes aan wat meer broertjes en zusjes te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rdf3AIKjz-N4XtF35GBR4BCRvA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJg9doVVMNFs8U2M3GruqDWx.jpg?f=fotoalbum_large

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-03 03:39
fwp schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:12:
Native Spotify app helemaal ruk. Telkens uitgelogd, bijzonder traag als je bent ingelogd.
Ja.. Maar als het werkt betere geluidskwaliteit dan apple carplay. :*)
Maar de keren dat het vlot werkt is wel 20/80 regel. :F

• Inter18
[Afbeelding]

Ik hoor niets,
Het geheel;wordt aardig bij elkaar gehouden, al heb ik de laadkabel er niet zo strak opgerold inliggen.
Mocht ik toch iets horen dan leg ik er of een doek in, of een antislip matje.

• Inter18
fwp schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:12:

[Afbeelding]
Bijzonder, bij mij werkt dat dan weer prima. Nu 1 keer gehad dat m'n playlist niet werd weergegeven. Audio klonk nog steeds goed en kon van nummer wisselen maar niets in het dispay

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:30
Zijn er meer mensen die last hebben van traag AC laden (met dit weer)? T/m afgelopen vrijdag laadde mijn ID.7 Pro Tourer 77kWh probleemloos met 11kW aan mijn 3 fase thuislader (Blue Current U:move). Er is in de thuisinstallatie en de instellingen niks gewijzigd maar sinds zaterdag kom ik thuis niet verder dan 4 kW verdeeld over 3 fase. Kwartier geleden op het werk ingeprikt en daar blijf ik nu steken op 5kW op 46% SoC.
In de app staat de laadstroombeperking uit. In de auto lijkt me dat ook aangezien ik nooit aan die optie kom maar heb dat nog niet gecheckt om eerlijk te zijn.
Mocht die optie ook uit staan moet ik dan bij de dealer langs of zijn er nog andere dingen die ik kan doen/checken? In de koudere periode een paar weken terug heeft de auto probleemloos met 11kW geladen overigens.

• Inter18
Homer-Simpson schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:40:
Zijn er meer mensen die last hebben van traag AC laden (met dit weer)? T/m afgelopen vrijdag laadde mijn ID.7 Pro Tourer 77kWh probleemloos met 11kW aan mijn 3 fase thuislader (Blue Current U:move). Er is in de thuisinstallatie en de instellingen niks gewijzigd maar sinds zaterdag kom ik thuis niet verder dan 4 kW verdeeld over 3 fase. Kwartier geleden op het werk ingeprikt en daar blijf ik nu steken op 5kW op 46% SoC.
In de app staat de laadstroombeperking uit. In de auto lijkt me dat ook aangezien ik nooit aan die optie kom maar heb dat nog niet gecheckt om eerlijk te zijn.
Mocht die optie ook uit staan moet ik dan bij de dealer langs of zijn er nog andere dingen die ik kan doen/checken? In de koudere periode een paar weken terug heeft de auto probleemloos met 11kW geladen overigens.
Ik heb de wagen nog niet zo heel lang maar hij reageert goed op de AC laadinstellingen. ofwel 5kW, of 10 a 11kW.
Ik zou eens met een collega controleren. Als zijn/haar wagen wel 11kW haalt en alle ID instellingen staan goed dan wordt het tijd om de dealer met een bezoekje te vereren.

• Badeen
  • Laatst online: 04-03 12:17
Homer-Simpson schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 07:40:
Vannacht ook 'last' van gehad, hij wilde max met 7kW laden, terwijl ie gisternacht probleem met 11kW laadde... Ik heb m maar op het lijstje met bugs gezet waarvoor ik de dealer binnenkort ga bellen.

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:00

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

Badeen schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:49:
[...]

Vannacht ook 'last' van gehad, hij wilde max met 7kW laden, terwijl ie gisternacht probleem met 11kW laadde... Ik heb m maar op het lijstje met bugs gezet waarvoor ik de dealer binnenkort ga bellen.
Bij laden aan publieke laadpalen heb ik nog geen daling in snelheid gezien. Volgens mij had ik eergisteren nog 11kW. Soms daalde het naar 8kW, maar dat was dan volgens mij omdat er een andere auto naast stond te laden.

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb wel eens geconstateerd dat het laadvermogen, ook op AC-laden, bij koud weer afneemt boven de 90% naar de 100%.

Daarnaast is het heel vaak load balancing van de paal. Helemaal als ie twee sockets heeft of met meerdere in een groep staat. In dat geval ook vaak lastig te troubleshooten, want een andere auto aansluiten kan dan soms ineens wel vol vermogen geven (afhankelijk van de logica van de load balancing).

Daarnaast is het laadvermogen in de app ook niet actueel. Kan soms een (korte) momentopname zijn.

@Homer-Simpson Wat zegt je laadpaal? Ik kan bijv. in de Peblar zien op basis waarvan de limiet wordt bepaald. Weet je zeker dat er geen sprake is van load balancing?

• Homer-Simpson
JanHenk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:16:
Ik heb wel eens geconstateerd dat het laadvermogen, ook op AC-laden, bij koud weer afneemt boven de 90% naar de 100%.

Daarnaast is het heel vaak load balancing van de paal. Helemaal als ie twee sockets heeft of met meerdere in een groep staat. In dat geval ook vaak lastig te troubleshooten, want een andere auto aansluiten kan dan soms ineens wel vol vermogen geven (afhankelijk van de logica van de load balancing).

Daarnaast is het laadvermogen in de app ook niet actueel. Kan soms een (korte) momentopname zijn.

@Homer-Simpson Wat zegt je laadpaal? Ik kan bijv. in de Peblar zien op basis waarvan de limiet wordt bepaald. Weet je zeker dat er geen sprake is van load balancing?
Laadpaal op kantoor geeft doorgaans 11kW. Maar heb ik 0 zicht op. App van laadpaal thuis geeft aan dat er met 6A geladen wordt en niet dat er loadbalancing actief is. Heb een 3x25A aansluiting en gedurende de nacht is geen enkele fase met meer dan 3924W belast (kortstondige piek van vaatwasser, SWW run en auto laden). Dat blijft dus ruim onder het niveau dat de loadbalancing iets moet doen. SoC bij aankoppelen gisteravond was 15% maar de afgelopen dagen was het voornamelijk laden tussen 40-80% SoC. Dus daar kan ik ook niks geks ontdekken.

• JanHenk
  • Niet online
@Homer-Simpson 6A komt wel overeen met 4 kW over 3 fases. Het is het minimum volgens de standaard. Maar dat geeft ook aan dat an sich er niet één van de drie laders in je auto een storing heeft.

Zou het kunnen zijn dat die 6 ampère de 'terugvaloptie' is en dat jouw laadpaal het contact met je meter (van de hoofdaansluiting) kwijt is? Vaak wordt daarvoor 6A (minimum) ingesteld als 'veilige stroom'. Dan is het even controleren of de laadpaal wel verbinding heeft met je hoofdmeter. Is dat met CT-spoelen, rechtstreeks met de P1-poort, of een losse kWh-meter?

Laden op je kantoor is niet te diagnosticeren zo. Denk dat dat wel load balancing is.

• Homer-Simpson
JanHenk schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:39:
@Homer-Simpson 6A komt wel overeen met 4 kW over 3 fases. Het is het minimum volgens de standaard. Maar dat geeft ook aan dat an sich er niet één van de drie laders in je auto een storing heeft.

Zou het kunnen zijn dat die 6 ampère de 'terugvaloptie' is en dat jouw laadpaal het contact met je meter (van de hoofdaansluiting) kwijt is? Vaak wordt daarvoor 6A (minimum) ingesteld als 'veilige stroom'. Dan is het even controleren of de laadpaal wel verbinding heeft met je hoofdmeter. Is dat met CT-spoelen, rechtstreeks met de P1-poort, of een losse kWh-meter?

Laden op je kantoor is niet te diagnosticeren zo. Denk dat dat wel load balancing is.
Bedankt voor het meedenken! Had ook al gezien dat die fases allemaal functioneren. Loadbalancing gaat via een P1-poort die in een P1-hub hangt. Ter referentie de lader heb ik 2,5 jaar actief in gebruik zonder issues. Maar zal zeker even een reset uitvoeren. Kan zelf in de app geen foutmeldingen ontdekken maar wellicht kan Blue Current me daarbij assisteren.

• Ruud
[Afbeelding]

Toch interessant! Misschien moet ik de mijne zelf maar monteren aangezien hij me nu echt in de weg gaat liggen.

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:58

jOzh

Sweet dude!

Weet iemand of het mogelijk is om de 'locatie-suggesties' die boven in de kaart van navigatie staan uit te zetten? De dealer had bij aflevering als voorbeeld 'Berlijn' ingevoerd en die blijft af en toe langskomen als suggestie om heen te navigeren 8)7
Vind het sowieso storend om die suggesties continue in beeld te hebben...
jOzh schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:12:
Ik heb de ID.7 nu ruim een maandje, nog niet ontzettend veel km gereden maar wel al drie keer gehad dat de auto uit het niets zelf de pechhulp gaat bellen… is dit iets dat anderen herkennen? Eerste keer twijfel je aan jezelf “waar heb ik nu weer aangezeten”, tweede keer “nee ik deed zelf toch echt niks” en derde keer “#$@$%”.
Bij de dealer konden ze niks vinden na uitlezen van de auto. Maar na contact met de fabriek hebben ze toch de dakmodule vervangen. Hopelijk is het nu verholpen.

[ Voor 48% gewijzigd door jOzh op 21-01-2026 11:28 ]

Grab shell dude!

• S913
  • Laatst online: 03-03 11:51

S913

Abusus non tollit usum

Ik gebruik het (momenteel) eigenlijk alleen voor de functie thuis, om hem (achteruit) in te parkeren op mijn oprit. Is een beetje passen en meten met de bak van de kliko's, de laadpaal en genoeg ruimte voor de fietsen en motoren die er langs moeten.

Ja, hij parkeert elke keer wel een fractie anders (centimeter werk), ligt ook heel erg hoe ik hem neerzet om vanaf dat punt te gaan inparkeren. Soms annuleert hij hem zelf omdat hij vind dat hij te dicht bij de kliko-bak komt, maar dan staat hij eigenlijk al goed.

Maar ondanks dat het werkt en ik het gebruik, blijft het een leuke gimmick.

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Drommels75
Nog even terugkomend op een gevalletje afslepen, jij dit kan gewoon.
Gisteren ervaring met de ADAC, hij meende in eerste instantie ook van niet maar na een belletje en in de N stand geen probleem.

Was een klote samenloop van omstandigheden, in Duitsland de A44 af om te gaan laden. Maar eigenlijk op hetzelfde moment begaf de navigatie het, systeem wist totaal niet meer waar ik was........ en bleeft dit volhouden.
Om een lang verhaal kort te maken en ja we hebben weer iets leuks te vertellen met de kerst |:( een lege accu 3km voor de locatie waar ik zou gaan laden.

Voor diegene wie het wil weten, als de accu volledig leeg is komt de auto in een soort noodtoestand waarbij alleen manouvreren nog mogelijk is. Dat wil zeggen in slakke gangetje voor- en achteruit.
:-( :-(

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
Ai!
Met hoeveel procent ging je de snelweg af?
En hoe lang heb je toen nog moeten zoeken?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Drommels75
Zal een procent of 10 zijn geweest, ach ja samenloop van verschillende dingen. Andere route vanwege groot ongeluk, pomp naast de snelweg zonder laadpunt, uitkomend bij afgaan snelweg in de middel of nowhere met enkel kleine dorpjes en ga maar door......
Ach ja, shit happens en zal geen tweede keer gebeuren.

• JanHenk
  • Niet online
@Drommels75 Wat een verhaal! :o

Björn Nyland (zie YouTube) heeft wel eens vaker een test gedaan met diverse MEB-auto's, wat hij de 'zero mile test' noemt. "Hoe ver kan de auto nog bij 0% SoC"? Daar kwam toch wel uit dat er nog een flinke reserve (tiental kilometers) aanwezig is, waarbij het beschikbare vermogen geleidelijk afneemt. Dit hangt overigens ook wel wat samen met batterijtemperatuur, maar goed.

Dat je echt stil bent gevallen is best bijzonder. Je bent vervolgens gesleept naar de dichtstbijzijnde snellader en vanaf daar weer verder gereden?

• Inter18
Ik weet niet hoe het bij jullie geregeld is maar ik zie het beschikbare vermogen vanaf een procentje of 10 langzaam teruglopen. Bij 5% zeer goed voelbaar, de wagen accellereert beduidend minder.

• Inter18
De leen ID.3 was door z'n stroom heen -> aan de openbare AC lader -> 3,3kW -> 13 uur laden (WAT?)
Blijkbaar kan ie Max 7kW laden, dus dat is wel ongeveer de helft.

Zoals boven gemeld qua gereduceerde laadsnelheid kan het zijn dat onze gemeente vrienden het tempo temperen overdag.
In hoeverre dit een algemene limiet is, dus ook voor particulieren met een privé lader, geen idee.
Mijn kookplaat lust m ook wel als alles aan staat en dan gaat er zo'n 6,6kW aan verbruik doorheen, waarmee het hele huis over 7kW heen kan gaan.
Het is me onbekend wat de regelgeving is maar het lijkt me lastig te bepalen of het laadstation niet in orde is, de wagen of dat het een opgelegde dag limiet is.

• BBx92
Inter18 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:04:
De leen ID.3 was door z'n stroom heen -> aan de openbare AC lader -> 3,3kW -> 13 uur laden (WAT?)
Blijkbaar kan ie Max 7kW laden, dus dat is wel ongeveer de helft.

Zoals boven gemeld qua gereduceerde laadsnelheid kan het zijn dat onze gemeente vrienden het tempo temperen overdag.
In hoeverre dit een algemene limiet is, dus ook voor particulieren met een privé lader, geen idee.
Mijn kookplaat lust m ook wel als alles aan staat en dan gaat er zo'n 6,6kW aan verbruik doorheen, waarmee het hele huis over 7kW heen kan gaan.
Het is me onbekend wat de regelgeving is maar het lijkt me lastig te bepalen of het laadstation niet in orde is, de wagen of dat het een opgelegde dag limiet is.
7kw is niet 2 fase a 16a. Dat is geen ding. 7kw is 32a. Zeer weinig woningen (in NL) die zon aansluiting hebben. Dus als de auto maar op 1 fase kan laden zal deze aan een nl'se 3 fase paal (3x16) met 1x16a = 3,6kw laden, minus laadverliezen.

• DSelluf
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19:09
jOzh schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:26:
Weet iemand of het mogelijk is om de 'locatie-suggesties' die boven in de kaart van navigatie staan uit te zetten? De dealer had bij aflevering als voorbeeld 'Berlijn' ingevoerd en die blijft af en toe langskomen als suggestie om heen te navigeren 8)7
Vind het sowieso storend om die suggesties continue in beeld te hebben...

[...]

Bij de dealer konden ze niks vinden na uitlezen van de auto. Maar na contact met de fabriek hebben ze toch de dakmodule vervangen. Hopelijk is het nu verholpen.
Locatie suggesties uitzetten weet ik zo niet maar je kan eventueel wel suggesties verwijderen door de betreffende suggestie een aantal seconden aan te klikken, volgens mij verschijnt er vervolgens een prullenbakje waar je op kan klikken.

• bdbfz
BBx92 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:58:
[...]

7kw is niet 2 fase a 16a. Dat is geen ding. 7kw is 32a. Zeer weinig woningen (in NL) die zon aansluiting hebben. Dus als de auto maar op 1 fase kan laden zal deze aan een nl'se 3 fase paal (3x16) met 1x16a = 3,6kw laden, minus laadverliezen.
Dat is wel degelijk een ding. Mijn VW e-Golf kan aan een 3-fase 16A laadpaal (aka 11kW) laden met 2x16A = 7.4kW. Maar je hebt gelijk, de ID reeks waaronder "onze" ID.7 kan gewoon met 3x16A laden, en zal nooit terugschakelen naar 2x16A.

• BBx92
bdbfz schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:40:
[...]
Dat is wel degelijk een ding. Mijn VW e-Golf kan aan een 3-fase 16A laadpaal (aka 11kW) laden met 2x16A = 7.4kW. Maar je hebt gelijk, de ID reeks waaronder "onze" ID.7 kan gewoon met 3x16A laden, en zal nooit terugschakelen naar 2x16A.
Nagenoeg elke 3 fase ev kan ook met 2 fase laden, bv agv load balancing die een fase afkapt. Waar ik op doelde was als een oudere/goedkopere ev met 7kw kan laden en niet met 3 fase, dat veelal betekent 1x32a, niet 2x16a. Dus als je op een 3x16a paal aankoppelt, zal die slechts met 1x16a = 3,7kw laden. Wordt vaak door elkaar gehaald en zorgt dus voor verwarring als men laadt en er is een andere snelheid dan verwacht.

• bdbfz
BBx92 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:46:
[...]
Nagenoeg elke 3 fase ev kan ook met 2 fase laden, bv agv load balancing die een fase afkapt. Waar ik op doelde was als een oudere/goedkopere ev met 7kw kan laden en niet met 3 fase, dat veelal betekent 1x32a, niet 2x16a. Dus als je op een 3x16a paal aankoppelt, zal die slechts met 1x16a = 3,7kw laden. Wordt vaak door elkaar gehaald en zorgt dus voor verwarring als men laadt en er is een andere snelheid dan verwacht.
Wel, de e-Golf kan dus 7kW, zowel als 1x32A en 2x16A. Maar niet maar dan 7kW, dus geen 11kW = 3x16A.

• akkg
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 26-02 17:26
Sinds vorige week mag ik me 5 jaar vermaken met een ID.7 Tourer Pro S in Aquamarijn blauw met een mooi setje Trondheim velgen! Tot zo ver voor 99% happy!

Enige wat ik mis en maar niet aan de praat krijg is het schermpje in mijn hud dat de TA en lijntjes enzo weergeeft. Wat doe ik verkeerd? Natuurlijk heb ik al geprobeerd met de pijltjes op het stuur te scrollen. De andere info schermpjes verschijnen wel, maar de gene die ik wil (met name om de ingestelde snelheid te zien) verschijnt niet.

[ Voor 25% gewijzigd door akkg op 21-01-2026 22:21 . Reden: Aanvulling ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
akkg schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:19:
Sinds vorige week mag ik me 5 jaar vermaken met een ID.7 Tourer Pro S in Aquamarijn blauw met een mooi setje Trondheim velgen! Tot zo ver voor 99% happy!

Enige wat ik mis en maar niet aan de praat krijg is het schermpje in mijn hud dat de TA en lijntjes enzo weergeeft. Wat doe ik verkeerd? Natuurlijk heb ik al geprobeerd met de pijltjes op het stuur te scrollen. De andere info schermpjes verschijnen wel, maar de gene die ik wil (met name om de ingestelde snelheid te zien) verschijnt niet.
'View'?

Pagina: 1 ... 97 ... 106 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1