• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04:40
RandomNick schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:18:
Het valt me op dat de parkeersensoren aan de voorkant onbetrouwbaar zijn en laat inschakelen, soms zelfs te laat. Gisterenavond weer zo'n gevalletje. Ik rij het parkeervak in, en denk op een gegeven moment, 'nu moeten de sensoren toch wel inschakelen'. Maar nee, niks. Klein stukje verder dan nog. Nog steeds niks. Dus auto op de rem en maar even zelf de parkeercamera inschakelen. Dan meteen na deze actie een doorlopende piep. Maar toen stond ik dus al zo. Dit is overigens mijn ervaring bij de laatste 3 VAG voertuigen die ik heb gehad.

Kleine waarschuwing aan mensen die geen VAG gewend zijn: vertrouw niet blindelings op de sensoren aan de voorkant.
[Afbeelding]
Mijn ervaring met parkeersensoren is dat ze lang niet meer zo goed werken als bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Met mijn Tesla Model Y uit 2022 (met parkeersensoren) had ik ruim 3,5 jaar geleden bijna een muur geraakt. Een muur van beton, aldus de auto zat er nog genoeg ruimte en in de werkelijkheid paste er wellicht net een vinger tussen.

Onze Hyundai Inster heeft ook geen fijne parkeersensoren. Vaak slaan ze zelfs niet eens aan bij het naderen van een object.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 14-01-2026 12:39 ]

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-03 17:15
RandomNick schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 07:18:
Het valt me op dat de parkeersensoren aan de voorkant onbetrouwbaar zijn en laat inschakelen, soms zelfs te laat.
Ik (N=1) herken dit gedrag niet. Zelfs in de file activeren ze als ik te dicht op een andere auto sta. Ze doen eigenlijk altijd hun werk goed als het verwacht wordt en soms dus zelfs als het niet verwacht wordt bij mij.
Ook nog nergens tegenaan gezeten met parkeren.

Catch my drift?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
DaMenaz schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Ik (N=1) herken dit gedrag niet. Zelfs in de file activeren ze als ik te dicht op een andere auto sta. Ze doen eigenlijk altijd hun werk goed als het verwacht wordt en soms dus zelfs als het niet verwacht wordt bij mij.
N=2, zowel voor als achter werkt het uitstekend tot perfect. Krijg eerder false positives op struiken achter/voor een parkeervak dan geen melding.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• funkiej
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-03 13:54
True schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:03:
[...]

N=2, zowel voor als achter werkt het uitstekend tot perfect. Krijg eerder false positives op struiken achter/voor een parkeervak dan geen melding.
idem, voeg daar ook stoepranden aan toe ;)

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:52

resusaapje

h less

funkiej schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:04:
[...]

idem, voeg daar ook stoepranden aan toe ;)
Idem, voeg daar ook de straat aan toe, als je inparkeert via een afwatergootje :F

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-03 08:44
Ruitenwissers deden het 14Kkm goed nu beginnen ze te schrapen.......... maar vervangen door Bosch, iemand ervaring met Ayvans mbt laten vervangen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Surfroy01 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:42:
Ruitenwissers deden het 14Kkm goed nu beginnen ze te schrapen.......... maar vervangen door Bosch, iemand ervaring met Ayvans mbt laten vervangen?
Die van mij gaan ze via VWFPS ook gewoon vervangen na 20k km en 14 mnd. Geef gewoon aan dat je er problemen mee krijgt; geluid, slecht wissen, dat is ook niet onrealistisch na pak en beet een jaar gebruik.

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
resusaapje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:39:
[...]

Idem, voeg daar ook de straat aan toe, als je inparkeert via een afwatergootje :F
Of zelfs wat hoog gras :+

• Surfroy01
True schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Die van mij gaan ze via VWFPS ook gewoon vervangen na 20k km en 14 mnd. Geef gewoon aan dat je er problemen mee krijgt; geluid, slecht wissen, dat is ook niet onrealistisch na pak en beet een jaar gebruik.
Ik heb de auto 4 maanden............ maar wel 14Kkm.

• Brutale Aap
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14-01 13:53
Surfroy01 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:46:
[...]

Laat ze met vestiging Poeldijk contact opnemen. Daar is het mij verteld vanwege productiefout.
Heb even gebeld met Kwikfit Poeldijk. Eerste persoon wist van niks, tweede had idd onlangs Scorpions voor Conti's verwisseld maar wist niks van een produtiefout of iets dergelijks. Oorzaak onbekend, iets met combinatie van auto en banden. Hij verwees me door naar LM als ik de banden vervangen wil hebben.

• Surfroy01
Brutale Aap schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Heb even gebeld met Kwikfit Poeldijk. Eerste persoon wist van niks, tweede had idd onlangs Scorpions voor Conti's verwisseld maar wist niks van een produtiefout of iets dergelijks. Oorzaak onbekend, iets met combinatie van auto en banden. Hij verwees me door naar LM als ik de banden vervangen wil hebben.
Tsjonge jonge wat een eikels..............

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Surfroy01 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 13:52:
[...]

V.d. week als het regent een keer een filmpje maken dat ze strepen en geluid maken. Je LM mailen en vragen of dit opgelost kan worden door ze te vervangen bij de dealer of je dealer mailen en vragen of ze dit kunnen vervangen in samenspraak met de LM.
Weekje wachten en dan hoor je het wel, als het een negatief resultaat is, pick your battles ..

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:50
Of complete paniek bij een smal parkeerpoortje.

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
Zomaar even de schaamteloze vraag die misschien bij ieder daagt. (Tip!: misschien leuk voor in de start post)

Ik rij nu 6 maanden in een (prive) ID7 Tourer GTX (nu 30.000 op de tellert), zeer tevreden en niks te klagen. Ik ben nu op het punt gekomen dat de autobanden vervangen dienen te worden. De achterbanden zijn bijna op het controlepunt (dus hadden gisteren al vervangen moeten zijn), en de voorbanden mogen wat mij betreft ook vervangen worden.
Mijn huidige banden zijn:
Voor: Continental EcoContact 7S 235/40/21
Achter: Continental EcoContact 7S 265/40/21
Volgens mij zijn dit de standaard fabrieksbanden, dus mijn vermoeden geeft aan dat dit altijd wel beter kan.

Nu rest mijn vraag, wat is nu een goede zomerband voor een zware (semi-dynamische) EV. Ik zou graag een zuinige maar toch lekkere band willen onder mijn auto.
Mijn bedoeling van deze post is navraag doen wat jullie zouden kiezen (of hebben) onder de ID7 Tourer.
Ik ben een priverijder, dus ben niet gebonden aan budgetten van leasemaatschappijen.

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:52

resusaapje

h less

[...]

Ik heb de auto 4 maanden............ maar wel 14Mm.
Fixed that for you ;)

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
[...]

Hier ook, slechte wissers van VW original teile…

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Lejavh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:03:
Zomaar even de schaamteloze vraag die misschien bij ieder daagt. (Tip!: misschien leuk voor in de start post)

Ik rij nu 6 maanden in een (prive) ID7 Tourer GTX, zeer tevreden en niks te klagen. Ik ben nu op het punt gekomen dat de autobanden vervangen dienen te worden. De achterbanden zijn bijna op het controlepunt (dus hadden gisteren al vervangen moeten zijn), en de voorbanden mogen wat mij betreft ook vervangen worden.
Volgens mij zijn dit de standaard fabrieksbanden, dus mijn vermoeden geeft aan dat dit altijd wel beter kan.

Nu rest mijn vraag, wat is nu een goede zomerband voor een zware (semi-dynamische) EV. Ik zou graag een zuinige maar toch lekkere band willen onder mijn auto.
Mijn bedoeling van deze post is navraag doen wat jullie zouden kiezen (of hebben) onder de ID7 Tourer.
Ik ben een priverijder, dus ben niet gebonden aan budgetten van leasemaatschappijen.
My 2 cts, het is het enige materiaal wat jou met de grond verbind dus sowieso een A-merk. Dan zou ik kijken naar online ervaringen (eventueel in DE) bij bijv. de ID4 en ID5 die al wat langer op de markt zijn en waar wel eens wat banden op gewisseld zijn.
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de door de fabriek geleverde set.
Ik ben benieuwd, hoeveel kilometer heb jij (of de auto) gereden met die banden?

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999

Ik rij nu 6 maanden in een (prive) ID7 Tourer GTX, zeer tevreden en niks te klagen. Ik ben nu op het punt gekomen dat de autobanden vervangen dienen te worden. De achterbanden zijn bijna op het controlepunt (dus hadden gisteren al vervangen moeten zijn), en de voorbanden mogen wat mij betreft ook vervangen worden.

Wat mis je bij je huidige set?

• DaMenaz
DaMenaz schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:49:
[...]

Nog even het bewijs hoe nauwkeurig de sensoren zijn. 😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBbS7mBr47xwIdKly_F6-xVJ8cI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnifcjd4s2DmystSbsArvjON.jpg?f=fotoalbum_large

Catch my drift?

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 11:51

S913

Abusus non tollit usum

Lancer schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:39:
[...]

Als je de auto in achterruit zet, of de camera aan de achterkant activeert, dan zit er links onderin het camerascherm (in het camerabeeldveld) een button waarmee je de sproeier van de camera kan activeren.

Heel relevant als je een sedan heb; zonder ruitenwisser aan de achterkant.
Fotootje? Hier staat mijn auto in R (zie achteruitrijlicht-reflectie op m'n huis) , camera aan op achter, maar geen knop? Of is die button er misschien allee voor sedan's? Of kijk ik scheel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1evMKofd8ZIlZ70UMGv65MzWR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ja0YJ5D9SKuP3C0GFnB3qgTL.png?f=fotoalbum_large

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
S913 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:46:
[...]

Fotootje? Hier staat mijn auto in R (zie achteruitrijlicht-reflectie op m'n huis) , camera aan op achter, maar geen knop? Of is die button er misschien allee voor sedan's? Of kijk ik scheel.

[Afbeelding]
Die heb ik ook niet, denk dat dat alleen sedans is (die geen achterruitenwisser hebben).
Voor de Tourer is het gewoon achterruitenwisser-knopje aan klikken naar rechts en dan naar rechtsdrukken om te sproeien, met de camera aan zie je ook dat de camera dan gesproeid wordt.

• Puppetmaster
Knul schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:23:
behalve dat - ook bij mij - de laadpoort dichtvroor op de terugweg. Sta je dan bij de snellader... Na een paar keer drukken en de auto ont- en vergrendelen ging hij weer open. Gelukkig maar.
Mooi verslag, misstaat (net als van Badeen) ook niet in het lange ritten in Europa topic? :)

Mbt de quote;
Ik ga eind februari ook naar Oostenrijk en overweeg nu serieus deze:
Met 140cm snoer lengte voldoende om vanuit de 12v plug in de achterbak bij de laadpoort te komen toch?
Vanavond eens meten.

[edit]
Deze:
https://www.berger-campin...re-haardroger-12-v-422560
Heeft 180cm snoer!

Je hebt zeker 180cm nodig

[ Voor 18% gewijzigd door Puppetmaster op 14-01-2026 21:22 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:19
Puppetmaster schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:51:
[...]

Mooi verslag, misstaat (net als van Badeen) ook niet in het lange ritten in Europa topic? :)

Mbt de quote;
Ik ga eind februari ook naar Oostenrijk en overweeg nu serieus deze:
https://www.obelink.nl/ha...%20ruimte%20te%20besparen!
Met 140cm snoer lengte voldoende om vanuit de 12v plug in de achterbak bij de laadpoort te komen toch?
Vanavond eens meten.

[edit]
Deze:
https://www.berger-campin...re-haardroger-12-v-422560
Heeft 180cm snoer!
Het lijkt me dat, als je gewoon zorgt dat de contactvlakken van de laadklep en het binnenwerk schoon maar vooral droog zijn, het nooit zodanig kan vastvriezen dat je het niet meer open krijgt.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-03 15:13
RandomNick schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:03:
[...]

Het lijkt me dat, als je gewoon zorgt dat de contactvlakken van de laadklep en het binnenwerk schoon maar vooral droog zijn, het nooit zodanig kan vastvriezen dat je het niet meer open krijgt.
Hoe ga je daar 'gewoon' voor zorgen als het regent/sneeuwt en de auto buiten slaapt? :+

@Puppetmaster met wat drukken gaat de laadklep uiteindelijk wel los. Volgens mij zit er ook wel ergens een handmatige ontgrendeling.

Weet je wat ik ook irritant vindt? Dat ik voor de (nota bene online) handleiding mijn chassisnummer moet invoeren. Laat mij dat ding gewoon lekker downloaden of - nog beter - geef gewoon een fysiek boek...

• RandomNick
Knul schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:09:
[...]

Hoe ga je daar 'gewoon' voor zorgen als het regent/sneeuwt en de auto buiten slaapt? :+

@Puppetmaster met wat drukken gaat de laadklep uiteindelijk wel los. Volgens mij zit er ook wel ergens een handmatige ontgrendeling.

Weet je wat ik ook irritant vindt? Dat ik voor de (nota bene online) handleiding mijn chassisnummer moet invoeren. Laat mij dat ding gewoon lekker downloaden of - nog beter - geef gewoon een fysiek boek...
Volgens mij was het omschreven probleem dat de laadklep vastvroor onderweg. Als jij zorgt dat voordat je hem dichtklapt de sneeuwrommel en het vocht eruit is dan krijg je geen probleem. In stapjes (na de laadste laadsessie op je locatie):
- zorg voor een doekje achterin de auto
- reinig en droog de laapklep na een laadsessie
- hetzelfde met het binnenwerk
- sluit de droge laadklep
- vertrek op je terugreis en enjoy :-)

• Knul
@RandomNick ja of, gek idee, Volkswagen ontwerpt het zodanig dat dit niet gebeurd :+

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
RandomNick schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:13:
[...]

Volgens mij was het omschreven probleem dat de laadklep vastvroor onderweg. Als jij zorgt dat voordat je hem dichtklapt de sneeuwrommel en het vocht eruit is dan krijg je geen probleem. In stapjes (na de laadste laadsessie op je locatie):
- zorg voor een doekje achterin de auto
- reinig en droog de laapklep na een laadsessie
- hetzelfde met het binnenwerk
- sluit de droge laadklep
- vertrek op je terugreis en enjoy :-)
Behalve dat wanneer ik de auto was, het onder de laadklep ook gewoon nat wordt. Die sluit niet 100% tegen water, wat ook niet hoeft, maar water in het randje onderin tref ik vaker aan. Niet voor niets zit daar ook een ontwateringsgaatje.

Maar in het verleden had VW/VAG opties voor kleine winterpakketten (accessoires) voor de laadpoort juist zodat je daar geen problemen mee kreeg, dat mist bij de ID.7 volledig, dat was overigens om te laden in winterweer en voorkomt nog steeds het probleem van een bevroren (in gesloten stand) laadpoort.

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:45
True schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:36:
[...]

My 2 cts, het is het enige materiaal wat jou met de grond verbind dus sowieso een A-merk. Dan zou ik kijken naar online ervaringen (eventueel in DE) bij bijv. de ID4 en ID5 die al wat langer op de markt zijn en waar wel eens wat banden op gewisseld zijn.
Ik heb persoonlijk goede ervaringen met de door de fabriek geleverde set.
Ik ben benieuwd, hoeveel kilometer heb jij (of de auto) gereden met die banden?
Ongeveer 30.000km, en gewoon tevreden hoor. Alleen het is best weer een investering en ik betaal liever wat meer voor wat beter. Het geld maakt me echt niet zo veel uit, want veiligheid (en rijbeleving) is alles.

Heb overigens het aantal kilometers aan de startpost toegevoegd.

• Puppetmaster
[...]
Toen die van mij vastvroor een aantal pagina’s terug, heb ik veel lopen drukken maar ging hij niet open. De handmatige ontgrendeling is ook niet voor het klepje weet ik sindsdien, maar alleen voor de laad kabel. :?
@RandomNick dat was toen in het begin van de vorstperiode, het klepje was daarvoor steeds dicht geweest. Ik had daar dus ook niks aan kunnen voorkomen.
Zoals True ook aangeeft, het klepje sluit niet waterdicht af.

[ Voor 8% gewijzigd door Puppetmaster op 14-01-2026 19:13 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Misschien een tip...

Ik moet het nog kopen, maar ik ben voornemen om een goede ontdooispray in de auto te bewaren.

Je zou zeggen, wat moet je ermee als je kan voorverwarmen.... Maar ik liep bijvoorbeeld ook aan tegen aangevroren sneeuw en ijs op de koplampen en achterlicht-unit. Deze wil je natuurlijk ook schoon maken, want dat worden ze niet vanzelf met de LEDs. En dat plastic krast heel gauw met een krabber, dus dat is ook geen aanrader.

Zo'n ontdooispray zou je waarschijnlijk ook kunnen gebruiken voor de laadpoortklep.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• RandomNick
Puppetmaster schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Toen die van mij vastvroor een aantal pagina’s terug, heb ik veel lopen drukken maar ging hij niet open. De handmatige ontgrendeling is ook niet voor het klepje weet ik sindsdien, maar alleen voor de laad kabel. :?
@RandomNick dat was toen in het begin van de vorstperiode, het klepje was daarvoor steeds dicht geweest. Ik had daar dus ook niks aan kunnen voorkomen.
Zoals True ook aangeeft, het klepje sluit niet waterdicht af.
Ok, dank voor de info. Beetje brak ontwerp in elk geval 😒

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Lejavh schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:33:
[...]

Ongeveer 30.000km, en gewoon tevreden hoor. Alleen het is best weer een investering en ik betaal liever wat meer voor wat beter. Het geld maakt me echt niet zo veel uit, want veiligheid (en rijbeleving) is alles.

Heb overigens het aantal kilometers aan de startpost toegevoegd.
30k en nieuwe banden >:) kan natuurlijk aan je rechtervoet liggen, maar persoonlijk zal ik eens kijken of er een band is die wat minder slijtgevoelig is en wat meer kilometers kan maken.

• Puppetmaster
JanHenk schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:22:
Misschien een tip...

Ik moet het nog kopen, maar ik ben voornemen om een goede ontdooispray in de auto te bewaren.
Dat is ook wel een goede! :)
Ik heb net gemeten, en je moet wel die met 180cm snoer hebben!
Zal m’n vorige post ff aanpassen. :)

• taco_ni
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-03 11:39
[...]

Heel irritant, elke keer weer... 8)7

• DaMenaz
Volg de link in de openingspost en dan is de VIN al ingevuld. 👍

Catch my drift?

• taco_ni
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-03 11:39
[b]Badeen in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
Om de hond uit de bagage te houden en de bagage uit de hond te houden stond de guardsmann boot divider in het midden. Voor de mensen die die ook hebben: wat is jullie ervaring met de zijwaartse stabiliteit? Ik vond die persoonlijk wel wat ondermaats. Iemand die dit niet heeft en evt wat tips heeft om het beter te bevestigen?
De divider staat bij mij met de twee uitdraaibare voetensteunen op een rubber mat, laagste stand, en stevig geklemd tegen het dak. Tot nu toe geen problemen met verschuiven.

• Surfroy01
JanHenk schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:22:
Misschien een tip...

Je zou zeggen, wat moet je ermee als je kan voorverwarmen.... Maar ik liep bijvoorbeeld ook aan tegen aangevroren sneeuw en ijs op de koplampen en achterlicht-unit. Deze wil je natuurlijk ook schoon maken, want dat worden ze niet vanzelf met de LEDs. En dat plastic krast heel gauw met een krabber, dus dat is ook geen aanrader.

Zo'n ontdooispray zou je waarschijnlijk ook kunnen gebruiken voor de laadpoortklep.
Lekker goedje........
H225: Licht ontvlambare vloeistof en damp.
H319: Veroorzaakt ernstige oogirritatie.
H336: Kan slaperigheid of duizeligheid veroorzaken.

Voor onze zakelijke auto's mogen we daarom absoluut geen enkel chemisch de-icer gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Surfroy01 op 15-01-2026 08:07 ]

• Surfroy01
Wat was er mis dan?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Surfroy01 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:06:
[...]

Lekker goedje........
H225: Licht ontvlambare vloeistof en damp.
H319: Veroorzaakt ernstige oogirritatie.
H336: Kan slaperigheid of duizeligheid veroorzaken.

Voor onze zakelijke auto's mogen we daarom absoluut geen enkel chemisch de-icer gebruiken.
Ontdooispray is hoofdzakelijk alcohol volgens mij. Je moet het natuurlijk niet inhaleren of in je ogen sprayen :+

Wat voor kwaad kan het op je auto? Volgens mij is het gewoon veilig te gebruiken. Dus ik snap dat verbod ook niet direct.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Surfroy01
JanHenk schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Ontdooispray is hoofdzakelijk alcohol volgens mij. Je moet het natuurlijk niet inhaleren of in je ogen sprayen :+

Wat voor kwaad kan het op je auto? Volgens mij is het gewoon veilig te gebruiken. Dus ik snap dat verbod ook niet direct.
Verbod dat het gevaarlijk voor je gezondheid is.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-03 17:12
JanHenk schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Alcohol kan rubber beschadigen, lijkt me niet zo goed voor dichtingen of ruitenwissers.

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21:50
Meeste sprays zijn simpelweg een combi van alcohol (verlaagt vriespunt) en glycerol (beschermd rubber), verdund in water. Niks spannends of gevaarlijks.

Terug naar onze ID.7's?

• S913
  • Laatst online: 03-03 11:51

S913

Abusus non tollit usum

Je kan aan de rechterkant toch ook gewoon op Model zoeken? En dan kom je er ook:

Tourer
Sedan

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 04:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1rgetalwprYHzQ4f39X4y2goiU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hEA2QizxNBCM4NX0gl7ugV2Y.png?f=user_large

Wat geeft het controlelampje op de sleutel (nr. 4 hierboven) aan?

• DaMenaz
Het controlelampje (de kleine rode LED) op de sleutel van een Volkswagen ID.7 heeft verschillende functies die je vertellen wat de status is van de sleutel en de communicatie met de auto:

1. Bevestiging van actie
Wanneer je op een knop drukt (vergrendelen, ontgrendelen of de achterklep), knippert het lampje kort één keer. Dit geeft aan dat de sleutel het signaal succesvol heeft verzonden.

2. Beweging en "Waken" (Keyless Access)
De sleutel van de ID.7 is uitgerust met een bewegingssensor. Dit is een beveiliging tegen diefstal via 'relay attacks' (waarbij het signaal wordt verlengd).

Knipperen bij beweging: Als je de sleutel oppakt of ermee loopt, kan het rode lampje af en toe knipperen. Dit betekent dat de sleutel "wakker" is en actief zoekt naar de auto om de Keyless Access (openen zonder de sleutel aan te raken) mogelijk te maken.

Slaapstand: Als de sleutel een tijdje stilligt, gaat hij in de slaapstand en stopt het knipperen. Op dat moment zendt hij geen signaal meer uit en kan de auto niet geopend worden via Keyless Access totdat de sleutel weer bewogen wordt.

3. Batterijstatus
Zwakker lampje of geen licht: Als het lampje erg zwak brandt of helemaal niet meer oplicht wanneer je op een knop drukt, is de batterij (meestal een CR2032) bijna leeg of leeg.

Dashboard-melding: In de ID.7 krijg je meestal ook een melding op het display in de auto ("Vervang batterij van autosleutel") nog voordat de sleutel volledig stopt met werken.

4. Waarschuwing (bij vergrendelen)
Bij sommige ID-modellen kan het lampje op de sleutel ook aangeven of de auto goed is afgesloten. Als het lampje blijft knipperen nadat je hebt vergrendeld, kan dit betekenen dat er nog een raam openstaat of dat een van de deuren niet goed in het slot valt.

Aldus Gemini, die het sneller kan verwoorden dan ik.

Catch my drift?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03 11:11

Lancer

What the......

RandomNick schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Ok, dank voor de info. Beetje brak ontwerp in elk geval 😒
Tsja, mijn Volvo vroor ook gewoon dicht. Trouwens ook met ICE heb ik dit gehad. Ik weet nog dat ik op het tankstation het water uit de wasemmer over de tankklep stond uit te gieten om hem open te krijgen. Met een EV kom je deze wat vaker tegen, omdat je het klepje vaker open wilt hebben. Zo goed mogelijk schoon houden is de enige optie denk ik.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:46
Is het iemand gelukt om de hoofdsteun van de bijrijder te verwijderen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6liTZGYe8w1AxRBuitpbnlRG3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2U9GjnXKyDBsI7XzXSTJ06G.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de handleiding is het de ring naar beneden drukken en je tilt zo de hoofdsteun eruit, maar ik krijg het echt niet voor elkaar?

• DaMenaz
mark322 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:42:
Is het iemand gelukt om de hoofdsteun van de bijrijder te verwijderen?
Ja, beste even zoeken op "hoofdsteun" in dit topic.

O.a,: leonr in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

Catch my drift?

• mark322
DaMenaz schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Ja, beste even zoeken op "hoofdsteun" in dit topic.

O.a,: leonr in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
Dankje! Net gelukt. Moest lomper zijn dan ik op voorhand dacht, en inderdaad met de knieën op de voorstoel. Maar het is gelukt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZjLKe-6GFdxgDYhbxQ6__cwPyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4oeHlf3zZ32Dz0YCUbfztNqZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door mark322 op 15-01-2026 14:28 ]

• Asomers
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-03 11:59
Nadat de beslissing na een testrit in september al was gevallen, nu eindelijk officieel de bestelling kunnen doorgeven.
Pas 14 mei mag ik de wagen in gebruik nemen (afloop huidige lease).

Mijn huidige wagen (DS4 hybride) was op alle vlakken een shot in de roos, ik ben zeer benieuwd naar de ID7, maar de testrit en de vele positieve verhalen hier doen me er niet echt aan twijfelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/966v4omx8uoPIdKkcDPMCC3HLfo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qjLvAv1qGj54U4bA6fqDPOUY.png?f=fotoalbum_large

• deter83
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-03 09:40
Ik merk dat ik best wel wat huiverig ben om dynamic light assist te gebruiken. Er wordt (terecht) veel geklaagd over de steeds fellere lampen en het verblindende effect. Heb er zelf ook regelmatig last van.

Wat is de ervaring van mensen die m aan hebben staan langere tijd? Veel gesein van tegenliggers of valt t mee?

• DaMenaz
deter83 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:20:
Ik merk dat ik best wel wat huiverig ben om dynamic light assist te gebruiken. Er wordt (terecht) veel geklaagd over de steeds fellere lampen en het verblindende effect. Heb er zelf ook regelmatig last van.

Wat is de ervaring van mensen die m aan hebben staan langere tijd? Veel gesein van tegenliggers of valt t mee?
Ik vind het eigenlijk heel irritant rijden, omdat ik constant bezig ben met kijken of de tegenliggers wel worden gezien (wat niet altijd het geval is, bijvoorbeeld als er een verhoging in de weg is). In Nederland ook niet echt nodig imho. Gebruik het dus nooit.

[ Voor 6% gewijzigd door DaMenaz op 15-01-2026 16:25 ]

Catch my drift?

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:41

Bij mij staat het eigenlijk altijd aan. Het lijkt redelijk goed te werken en ik heb toch nog geen seinende tegenliggers gehad.

• Puppetmaster
Ik denk dat ik het wel gebruik, hij staat op auto.
Een keer tijdens mist was dat best een mooie show?
Ik krijg tnt geen signalen van tegenliggers.
Die zijn mogelijk al murw door alle Tesla’s door de jaren heen. ;)

• Lancer

Lancer

What the......

Net de Diskin folie in de auto gemonteerd. Ben er niet heel positief over. Rechts zat hij strak, boven zit hij strak, onder zat hij strak, maar alleen de linkerbovenhoek niet. Net een afwijking van 0.weining mm waardoor de folie bleef opbollen in die hoek. Gelukkig kun je hem ook weer lostrekken, maar daar heb je dan weer niet genoeg "application fluid voor". Voorzicht met een mesje er een beetje vanaf gehaald. Dan blijkt de folie zeer taai en krijg je een beetje een rafelrand.

Ben benieuwd hoe het er naar een paar dagen uitziet. Zie zomaar gebeuren dat de Diskin niet lang blijft zitten.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Rannasha
  • Laatst online: 04-03 16:05

Rannasha

Does not compute.

Ik ben ook enigszins huiverig om deze functie te gebruiken, want ik wil anderen niet verblinden en het vertrouwen op een automatisch systeem kost wat gewenning. Maar ik gebruik het nu op rustigere wegen en daar lijkt het vooralsnog behoorlijk goed te werken. Het systeem herkent tegenliggers van grote afstand en schakelt het relevante segment van de verlichting dan ook ruim op tijd uit. Ik heb tot nu toe nog geen lichtsignalen gehad van tegenliggers die zich stoorden aan mijn lampen.

Waar het niet goed werkt (maar dit is niet vaak relevant voor mensen die in NL wonen) is in de bergen. Een tegenligger die de bocht om gaat komen zie je zelf aankomen dankzij de verlichting die op het wegdek van de bocht en/of de vangrails te zien is en je kunt handmatig groot licht uitzetten voordat je de auto zelf in beeld hebt.

Met het dynamic light assist gaat het groot licht pas uit als de auto in beeld is en dan kan deze vaak al best dicht bij zijn. Het systeem schakelt snel, maar je hebt nog altijd een moment waarop de tegenligger jouw light in het gezicht krijgt. In de bergen gebruik ik deze functie dan ook niet.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• HouseL
Inmiddels werkt de Park Assist app bij mij ook niet meer. Het heeft drie weken gewerkt, maar nu al niet meer. Na "Vehicle is in range" en het klikken op "Start Parking" krijg ik "Connection to vehicle failed". Opnieuw de app koppelen lukt ook niet, want onder Parkeren staat er "Gebruik de app..". Iemand ervaring mee?

Moeilijk te zien op de foto, maar "Mobiele apparaten wissen" is greyed out.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vAgWleKFG3Q56auOGcaBTomf14=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WWE10DLkPei7CmgIl87r3d9w.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVTY7HOj7IkpeXCdviqE87cRq8Y=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Y4g3EEu3A0pZtx2GM6rmvdUZ.gif?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door HouseL op 15-01-2026 19:31 ]

• deter83
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-03 09:40
Goed idee eigenlijk om er zo een beetje met het groot licht te experimenteren. Ga ik ook op m’n gemak doen!

Nog een vraag… Ik heb de tourer, vind dat de hoofdsteun in het midden achterin echt véél zicht in de spiegel wegneemt. Went dat, is er iets aan te doen, haal je m er af, …?

P.s. ik heb m’n auto vanavond opgehaald. Er was gezegd dat ‘ie op Hudson velgen zou komen… doek gaat er af; Bergen velgen! Dat was een zeer welkome verrassing. Ze snapten het zelf ook niet.

[ Voor 25% gewijzigd door deter83 op 15-01-2026 20:59 ]

• Puppetmaster
deter83 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:56:
Nog een vraag… Ik heb de tourer, vind dat de hoofdsteun in het midden achterin echt véél zicht in de spiegel wegneemt. Went dat, is er iets aan te doen, haal je m er af, …?
Ik heb die eraf gehaald, scheelt een bult qua zicht! :)

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:44
Hier altijd dynamic light assist aan. Nooit seintjes gekregen maar wel heel fijn voor mezelf. Tijdens een reis in de nacht van Italië naar Duitsland werkte het perfect. Sindsdien altijd ingeschakeld gehad ‘s avonds. En overdag handmatig dimlicht aan ivm verlichting achter.

• DaMenaz
deter83 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 20:56:P.s. ik heb m’n auto vanavond opgehaald. Er was gezegd dat ‘ie op Hudson velgen zou komen… doek gaat er af; Bergen velgen! Dat was een zeer welkome verrassing. Ze snapten het zelf ook niet.
Was dit toevallig de verkoper die het doek van de auto trok?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y49ro-G79WmLBUB0Qo0G0f_rNU8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OM39rxWLCJwjptSNOfpIHZam.jpg?f=fotoalbum_large

Catch my drift?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

Gebruik het buiten de bebouwde kom in de 'regio' en in Duitsland. Soms in NL op de snelweg als er geen verlichting is. Wordt nooit 'tegengeseind'.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
HouseL schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 19:12:
Inmiddels werkt de Park Assist app bij mij ook niet meer. Het heeft drie weken gewerkt, maar nu al niet meer. Na "Vehicle is in range" en het klikken op "Start Parking" krijg ik "Connection to vehicle failed". Opnieuw de app koppelen lukt ook niet, want onder Parkeren staat er "Gebruik de app..". Iemand ervaring mee?

Moeilijk te zien op de foto, maar "Mobiele apparaten wissen" is greyed out.
[Afbeelding][Afbeelding]
Als het goed is, is dit probleem bij mij door de dealer opgelost afgelopen dagen, morgen ophalen. Zal eens vragen hoe ze het opgelost hebben.

• RandomNick
Ten aanzien van Dynamic Light Assist zijn mijn ervaringen:
- bij goed verlichte wegen (randstad) geen voordelen en dus uit
- op donkere snelwegen en vooral provinciale wegen meteen aan (hier rij ik hoofdzakelijk)
- in 3 maanden / 7K km nog nooit door een personenauto tegenligger geseind, letterlijk niet één keer.
- 2 keer door een vrachtwagen geseind van veraf. Dit waren beiden situaties waarbij de rijbanen zijn gescheiden door een middenberm met begroeiing, en de rijbanen lagen ook vrij ver uit elkaar. De ID.7 had vermoedelijk niet goed zicht op de koplampen van tegemoetkomend verkeer hierdoor en alhoewel personenauto's geen last leken te hebben was het licht voor de hoger zittende vrachtwagenchauffeurs blijkbaar wel hinderlijk. Overigens was het beide keren op een dermate grote afstand dat het ook zou kunnen zijn dan het misschien wat zeurderige figuren waren.
- reactiesnelheid van het systeem is top. Als je een heuveltje overgaat, of brug en er doemt een tegenligger op dan schakelt de verlichting razendsnel. Volgens een collega veel sneller dan de Volvo V90 die hij hiervoor had.

Ik ben fan 😊

• Lancer

Lancer

What the......

RandomNick schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:59:
Ten aanzien van Dynamic Light Assist zijn mijn ervaringen:
- bij goed verlichte wegen (randstad) geen voordelen en dus uit
- op donkere snelwegen en vooral provinciale wegen meteen aan (hier rij ik hoofdzakelijk)
- in 3 maanden / 7K km nog nooit door een personenauto tegenligger geseind, letterlijk niet één keer.
- 2 keer door een vrachtwagen geseind van veraf. Dit waren beiden situaties waarbij de rijbanen zijn gescheiden door een middenberm met begroeiing, en de rijbanen lagen ook vrij ver uit elkaar. De ID.7 had vermoedelijk niet goed zicht op de koplampen van tegemoetkomend verkeer hierdoor en alhoewel personenauto's geen last leken te hebben was het licht voor de hoger zittende vrachtwagenchauffeurs blijkbaar wel hinderlijk. Overigens was het beide keren op een dermate grote afstand dat het ook zou kunnen zijn dan het misschien wat zeurderige figuren waren.
- reactiesnelheid van het systeem is top. Als je een heuveltje overgaat, of brug en er doemt een tegenligger op dan schakelt de verlichting razendsnel. Volgens een collega veel sneller dan de Volvo V90 die hij hiervoor had.

Ik ben fan 😊
Ik ook. Enige vervelende is de bediening. Als je het aan hebt staat en je probeert te seinen, dan gaat het eerst uit en daarna sein je pas (2x trekken dus). Staat het aan en is het niet actief, dan sein je meteen. Ik had liever gezien dat van je af duwen het aan en uitzetten was van het grootlicht en lang van je afduwen een override is van de automaat (traditioneel grootlicht).

• Knul
Hier ook een fan van Dynamic Light Assist, met een grote maar: bij mistig weer werkt het onvoldoende. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de reflectie van de mist, maar weet het niet zeker.

Bij lichte tot zware mist blijft het grote licht veel te lang aan. Bij normale weersomstandigheden heb ik echter geen last en staat het hier ook bijna altijd aan :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
True schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:23:
Ik heb weer twee leuke problemen ..
Ghost touches bij het aanpassen van de snelheid van de TA/ACC. In onderstaande video pas ik de snelheid alleen aan naar beneden ik raak de knoppen dus niet aan als mijn vinger weer omhoog gaat, dat is niet echt goed te zien op de video. Daarbij zie je de snelheid ook random 10km/u omhoog gaan een seconde ná het aanraken.

[Streamable: phantom_touches_id7]

En opnieuw de schijnbare condens/vocht problemen met de rechterspiegelcamera die ik vorig jaar ook al had, toen is de binnenunit vervangen á €800 ex. btw. ex. arbeidstarief binnen garantie.
[Afbeelding]
Eerdere post: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"
En: True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic"

Beide toevallig de dag dat ik 's avond ook de auto naar de dealer zou brengen voor de niet werkende massagefunctie in de bestuurdersstoel waar gelukkig inmiddels de backorder onderdelen na 8 weken geleverd zijn.
Nou na twee werkdagen heb ik de auto terug van de dealer ze hebben:
  • de ruitenwissers vervangen - logisch gebaseerd op de klachten/slijtage
  • de middenarmconsole-afscherm-vak-rollover de rubbers vervangen omdat die stroef liep
  • de lendesteunen van de stoelen vervangen en een update gedraaid van de stoelen i.c.m. massagestand om de massagestand v.d. bestuurderstoel weer werkend te krijgen
  • gekeken naar de rechterspiegelcamera die condensproblemen had - dit was natuurlijk opgelost bij de dealer en omdat ze zelf geen foto's hebben kunnen maken en mijn foto's en filmpje niet voldoende was mochten ze dit niet oplossen van de LM & PON ik moet hiervoor als ik dit probleem ervaar direct naar de dealer zodat zij met hun iPad foto's kunnen maken :X
  • bij dit alles hebben ze blijkbaar ook nog de SW versie geüpdatet, ik had hiervoor 5.4 (OTA) vanuit 5.2 en ik heb nu 5.6.3 gekregen (True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic")
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5WHfxfsnsCIT2Cq73HlkEVeaPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JJiiUBnRsK5GfuvR8L65BII2.png?f=fotoalbum_large

Ik merkte directe dat ik een update had toen ik te dicht op mijn voorganger zat en er een mega uitroepteken in mijn HUD verscheen, we mogen ook niets meer tegenwoordig :+

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Knul schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:48:
Hier ook een fan van Dynamic Light Assist, met een grote maar: bij mistig weer werkt het onvoldoende. Ik vermoed dat dit te maken heeft met de reflectie van de mist, maar weet het niet zeker.

Bij lichte tot zware mist blijft het grote licht veel te lang aan. Bij normale weersomstandigheden heb ik echter geen last en staat het hier ook bijna altijd aan :)
Bij mist wil je sowieso geen groot licht voeren, dit verblind alleen maar. Maar ja het zou mooi zijn als de ID.7 de mist detecteert en hierop gebaseerd DLA gewoon standby-uit laat staan.

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-03 03:39
Ik kreeg vandaag voor het eerst een melding van Software update OTA.
Zat al op 5.4.

Helaas was de knop installeren uitgegrijst..
Dacht dat dit wel automatisch ging starten als ik dan uitstapten maar het scherm ging plots weg.
Kwam ook niet meer terug...

Zou hij dan toch in de achtergrond aan het installeren zijn? Vind het nogal vaag OTA's komende van een Tesla. 😊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3UpVOBoJUhkQdYu-R4MurePO6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JwBCyaquiwpKeBG16Xl2GbXJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door frye op 16-01-2026 08:57 ]

• mark322
frye schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:55:
Zat al op 5.4.

Dacht dat dit wel automatisch ging starten als ik dan uitstapten maar het scherm ging plots weg.

Zou hij dan toch in de achtergrond aan het installeren zijn? Vind het nogal vaag OTA's komende van een Tesla. 😊

[Afbeelding]
Op je foto ziet de knop er niet echt grijs uit?

Maar had je wel je stadslichten uitgezet? Dan is de knop beschikbaar namelijk. Staat ook in het scherm eigenlijk. :+

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Zat al op 5.4.

[Afbeelding]
Je moet op je verlichting knop drukken om stadslicht uit te schakelen dan kun je de knop wél indrukken.
edit: Spuit11

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
True schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:49:
[...]

Nou na twee werkdagen heb ik de auto terug van de dealer ze hebben:
  • de ruitenwissers vervangen - logisch gebaseerd op de klachten/slijtage
  • de middenarmconsole-afscherm-vak-rollover de rubbers vervangen omdat die stroef liep
  • de lendesteunen van de stoelen vervangen en een update gedraaid van de stoelen i.c.m. massagestand om de massagestand v.d. bestuurderstoel weer werkend te krijgen
  • gekeken naar de rechterspiegelcamera die condensproblemen had - dit was natuurlijk opgelost bij de dealer en omdat ze zelf geen foto's hebben kunnen maken en mijn foto's en filmpje niet voldoende was mochten ze dit niet oplossen van de LM & PON ik moet hiervoor als ik dit probleem ervaar direct naar de dealer zodat zij met hun iPad foto's kunnen maken :X
  • bij dit alles hebben ze blijkbaar ook nog de SW versie geüpdatet, ik had hiervoor 5.4 (OTA) vanuit 5.2 en ik heb nu 5.6.3 gekregen (True in "Het grote Volkswagen ID.7 topic")
[Afbeelding]

Ik merkte directe dat ik een update had toen ik te dicht op mijn voorganger zat en er een mega uitroepteken in mijn HUD verscheen, we mogen ook niets meer tegenwoordig :+
Nog verschillen tussen 5.4 en 5.6.3 kunnen opmerken?

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:02

Oceria

I've been in between....

Zat al op 5.4.

[Afbeelding]
Komt denk ik omdat je het licht nog niet uitgezet hebt?

*Spuit 12*

Enfin. Nog een vraagje: klopt het dat je de achterklep alleen kunt openen met de knop in de bestuurdersdeur, en niet sluiten?

[ Voor 8% gewijzigd door Oceria op 16-01-2026 09:46 ]

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Plutonite
  • Laatst online: 03-03 20:07
Ik heb gisteren eindelijk ook mijn rode ID.7 Pro Tourer opgehaald. Na een hoop gedoe in september en mininaal 10 telefoontjes over de Bergen velgen die niet meer leverbaar waren, had ik een alternatieve zwarte after market velg bedongen. Gisteren was mijn verbazing groot dat de auto toch gewoon doodleuk op Bergen velgen stond. Voor mij prima als ze maar zwart zijn. Dealer gaf aan ze momenteel weer gewoon gelverd worden maar dat het 5 weken vertraging in de levering oplevert. Mijn auto stond eigenlijk op levering begin december dus dat klopt bij wel.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Oceria schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Komt denk ik omdat je het licht nog niet uitgezet hebt?

*Spuit 12*

Enfin. Nog een vraagje: klopt het dat je de achterklep alleen kunt openen met de knop in de bestuurdersdeur, en niet sluiten?
Nee dat klopt niet, je kunt de kofferbak ook sluiten met die knop. Je moet de knop ingedrukt houden en dan gaat die langzaam dicht. Ik hoef het niet vaak te doen én de keren dat ik het moest doen zat ik er ook mee te klooien. Het is niet een logisch proces en kan het nu ook niet echt goed duiden, ik zal het een keer moeten testen om te kunnen zeggen in welke scenario's het wel en niet werkt.
Ik weet in ieder geval zeker dat het zowel in de P als in de D mogelijk is.

• Vixtor
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-02 16:51

[...] De achterbanden zijn bijna op het controlepunt (dus hadden gisteren al vervangen moeten zijn), en de voorbanden mogen wat mij betreft ook vervangen worden.

Ik heb zelf ook de Continental Ecocontact 20" - die voldoen, maar ik vind ze nogal luidruchtig. Recent een setje Hankook ION winter I*cept eronder laten leggen, en die zijn stukke stiller (zelfs voor een winterband)! Ik neem aan dat eenzelfde Hankook ION evo ook een groot verschil zal maken. Deze banden worden geleverd met een laag geluidsdempend schuim en lagere rolweerstand. Deze zomerband wordt ook uitstekend gereviewed door meerdere professionele reviews en zou waarschijnlijk goed kunnen zijn voor jouw model!
https://www.tyrereviews.com/Tyre/Hankook/iON-Evo.htm <-- overigens fantastische website mbt onderzoek doen naar banden, en refereert door naar die reviews.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
stanny schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:45:
[...]

Nog verschillen tussen 5.4 en 5.6.3 kunnen opmerken?
Ja, dat uitroepteken wat ik noemde ;)
Maar het was een korte rit terug.
Spotify werkte zonder problemen, maar dat is ook geen zekerheid gebaseerd op mijn ervaring ;)

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-03 03:39
mark322 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Op je foto ziet de knop er niet echt grijs uit?

Maar had je wel je stadslichten uitgezet? Dan is de knop beschikbaar namelijk. Staat ook in het scherm eigenlijk. :+
Ok.. Hopelijk krijg ik nog eens die OTA melding dan. Van zodra ik uitstapte was de melding weg. Door de menu's gescrolled maar zag nergens nog een melding van OTA.

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 04-03 15:00

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

Heeft er iemand in dit forum ervaring met het automatisch parkeren op opgeslagen parkeerplaatsen? En dan met name publieke parkeervakken.

Ik had onlangs een parkeermanouvre voor een bepaald parkeervak in mijn straat opgeslagen om het uit te proberen. Toen ik een dag later het parkeervak vanuit het geheugen selecteerde, kreeg ik het idee dat de auto gewoon exact dezelfde manouvre wilde doen als de keer dat ik het had opgeslagen, ongeacht gewijzigde omstandigheden. Het ging om file parkeren en oorspronkelijk stond er een compacte auto waar ik achter parkeerde en de tweede keer een andere auto die wat verder naar achteren stond. Ik kreeg de indruk dat de auto te vroeg indraaide en greep in voordat deze bij het indraaien met de neus van de auto de voorganger zou raken. Hoe zijn jullie ervaringen? Is dit überhaupt een feature die je zou gebruiken bij publieke vakken?

• Baritee
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:05
Ik krijg binnenkort mijn ID7 tourer en we maken plannen om met de familie op reis te gaan. Ik zag net in de specs dat de load capacity 433kg bedraagt. Dat is niet zo heel veel voor een grote auto. Heeft iemand al ooit ondervonden dat hij zijn ID7 te veel geladen had?

• Bramji 117
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:11
Baritee schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:59:
Ik krijg binnenkort mijn ID7 tourer en we maken plannen om met de familie op reis te gaan. Ik zag net in de specs dat de load capacity 433kg bedraagt. Dat is niet zo heel veel voor een grote auto. Heeft iemand al ooit ondervonden dat hij zijn ID7 te veel geladen had?
met 3 man vol bepakt op wintersport voor 10 dagen was geen probleem in de sedan.

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-03 16:06
cvanmansom schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:36:
Heeft er iemand in dit forum ervaring met het automatisch parkeren op opgeslagen parkeerplaatsen? En dan met name publieke parkeervakken.

Ik had onlangs een parkeermanouvre voor een bepaald parkeervak in mijn straat opgeslagen om het uit te proberen. Toen ik een dag later het parkeervak vanuit het geheugen selecteerde, kreeg ik het idee dat de auto gewoon exact dezelfde manouvre wilde doen als de keer dat ik het had opgeslagen, ongeacht gewijzigde omstandigheden. Het ging om file parkeren en oorspronkelijk stond er een compacte auto waar ik achter parkeerde en de tweede keer een andere auto die wat verder naar achteren stond. Ik kreeg de indruk dat de auto te vroeg indraaide en greep in voordat deze bij het indraaien met de neus van de auto de voorganger zou raken. Hoe zijn jullie ervaringen? Is dit überhaupt een feature die je zou gebruiken bij publieke vakken?
Ik had hetzelfde idee met mijn ID7, hij slaat eigenlijk gewoon op wat je de vorige keer zelf gedaan hebt.
In mijn ogen gaat dit nooit werken met publieke parkeerplaatsen, alleen als je bijvoorbeeld een eigen oprit hebt of iets.

• HouseL
Oceria schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:45:
[...]
Ik vraag me ook af hoe dat met de sleutel zou moeten. Ik krijg de achterklep niet dicht door de knop lang ingedrukt te houden. Zou wel moeten kunnen (YouTube: Volkswagen ID.7 Opening and Closing)

• cvanmansom

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

rjce schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Ik had hetzelfde idee met mijn ID7, hij slaat eigenlijk gewoon op wat je de vorige keer zelf gedaan hebt.
In mijn ogen gaat dit nooit werken met publieke parkeerplaatsen, alleen als je bijvoorbeeld een eigen oprit hebt of iets.
Niet echt intelligent parkeren dus. Ik ga proberen die ene opgeslagen parkeerplaats te wissen want dit is niet handig. Jammer!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
True schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 09:52:
[...]

Nee dat klopt niet, je kunt de kofferbak ook sluiten met die knop. Je moet de knop ingedrukt houden en dan gaat die langzaam dicht. Ik hoef het niet vaak te doen én de keren dat ik het moest doen zat ik er ook mee te klooien. Het is niet een logisch proces en kan het nu ook niet echt goed duiden, ik zal het een keer moeten testen om te kunnen zeggen in welke scenario's het wel en niet werkt.
Ik weet in ieder geval zeker dat het zowel in de P als in de D mogelijk is.
Je kunt de auto zelfs laten rollen en dan de klep sluiten. Zowel in D als in R. Net geprobeerd :+

On another note;
Mijn ACC knoppen op het stuur zijn prima te bedienen nu. Ik doe niets anders maar heb nu echt een duidelijke 'klik' voor 1km/u en daarna een andere 'klik' voor 10km/u. Dus of het was nieuwigheid, is gerelateerd aan de kou of er is een update in de software geweest.

• cvanmansom

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

Ruud schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:09:
[...]

Je kunt de auto zelfs laten rollen en dan de klep sluiten. Zowel in D als in R. Net geprobeerd :+

On another note;
Mijn ACC knoppen op het stuur zijn prima te bedienen nu. Ik doe niets anders maar heb nu echt een duidelijke 'klik' voor 1km/u en daarna een andere 'klik' voor 10km/u. Dus of het was nieuwigheid, is gerelateerd aan de kou of er is een update in de software geweest.
Tijdens mijn proefrit een maand of 6 geleden lukte het me niet om netjes +1km of -1km te doen, ik vond dit echt een minpunt. Met mijn eigen ID.7 met de laatste updates gaat het vrijwel feilloos, je moet alleen niet te snel achter elkaar drukken. En voor wie dit euvel wijt aan de touch knoppen: Bij mijn VW Touran uit 2018 met echte knoppen op het stuur werkte het ook niet feilloos en ging je al snel 10km sneller of langzamer. De ID.7 doet het denk ik zelfs beter.

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-03 14:43
Lancer schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:59:
Net de Diskin folie in de auto gemonteerd. Ben er niet heel positief over. Rechts zat hij strak, boven zit hij strak, onder zat hij strak, maar alleen de linkerbovenhoek niet. Net een afwijking van 0.weining mm waardoor de folie bleef opbollen in die hoek. Gelukkig kun je hem ook weer lostrekken, maar daar heb je dan weer niet genoeg "application fluid voor". Voorzicht met een mesje er een beetje vanaf gehaald. Dan blijkt de folie zeer taai en krijg je een beetje een rafelrand.

Ben benieuwd hoe het er naar een paar dagen uitziet. Zie zomaar gebeuren dat de Diskin niet lang blijft zitten.
Vanaf dag 1 de Diskin folie op het scherm zitten, nu ruim 1 jaar geleden. Geen enkel plekje te zien dat deze niet goed zit. Misschien iets met plak-skils te maken :+

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• RandomNick
cvanmansom schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:19:
[...]

Tijdens mijn proefrit een maand of 6 geleden lukte het me niet om netjes +1km of -1km te doen, ik vond dit echt een minpunt. Met mijn eigen ID.7 met de laatste updates gaat het vrijwel feilloos, je moet alleen niet te snel achter elkaar drukken. En voor wie dit euvel wijt aan de touch knoppen: Bij mijn VW Touran uit 2018 met echte knoppen op het stuur werkte het ook niet feilloos en ging je al snel 10km sneller of langzamer. De ID.7 doet het denk ik zelfs beter.
In plaats van meerdere keren drukken kan je ook lichtjes ingedrukt houden en de snelheid met stapjes van 1 omhoog of omlaag zien glijden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
cvanmansom schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:36:

De auto volgt inderdaad het pad wat is opgeslagen. Als er toch iets staat in dat pad stopt de ID.7 wel met rijden, maar voor publieke plekken is het niet heel handig.
Wat ik heb gedaan voor mijn oprit (niet dat ik frequent de parkeerknop daarvoor gebruik ..) is het opgeslagen pad zo rijden dat ik ook om potentieel geparkeerde autos heen rij. In mijn geval kan de ID.7 achteruit de oprit op zowel als er auto's ook aan de straat staan als wanneer ze er niet staan.

• cvanmansom

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

Wimhaw schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Vanaf dag 1 de Diskin folie op het scherm zitten, nu ruim 1 jaar geleden. Geen enkel plekje te zien dat deze niet goed zit. Misschien iets met plak-skils te maken :+
Ik heb ook nogal geworsteld met het er recht opplakken en het werd een kliederboel toen ik het opnieuw probeerde. Uiteindelijk is het na twee keer verwijderen gelukt en heb ik ook de luchtbellen eruit gekregen of ze zijn over tijd vanzelf verdwenen. Op de plekken waar ik het scherm vaak aanraak, zie je bij zonlicht van achteren (lage zon) toch wel plekken en die laten zich lastiger verwijderen dan op een glad scherm met een bril- of beeldschermdoekje. Ik kijk het voorlopig nog even aan.

• Lancer

Lancer

What the......

Wimhaw schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 14:01:
[...]

Kan zijn, maar het past gewoon niet. Rechts zit hij strak tegen de rand, links ook, behalve de linkerbovenhoek, die steekt uit naar de zijkant. Misschien de föhn er eens even op zetten.

• RandomNick
Ik reed gisteren een tijdje voor&achter een ID7 sedan waarbij het VW logo voor en achter niet verlicht waren. De doorlopende lichtbalken deden het wel. Het betrof een Z-xxx-xx kenteken dus vermoedelijk een vroeg exemplaar. Was daarbij het verlichte VW logo niet standaard, of was het bij deze gewoon kapot?

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:53
RandomNick schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:08:
Ik reed gisteren een tijdje voor&achter een ID7 sedan waarbij het VW logo voor en achter niet verlicht waren. De doorlopende lichtbalken deden het wel. Het betrof een Z-xxx-xx kenteken dus vermoedelijk een vroeg exemplaar. Was daarbij het verlichte VW logo niet standaard, of was het bij deze gewoon kapot?
Geen van beide: het verlichte VW logo bestond zelfs niet als optie.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
RandomNick schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:08:
De doorlopende verlichting is (meen ik) in de EU pas toegestaan sinds 2024. Gezien de id7 in sedan in december '23 al beschikbaar was (al dan niet zeer zeer gelimiteerd) kon dat in de typekeuring niet meegenomen worden.
Het is sinds de MY25 standaard.

• RandomNick
True schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:56:
[...]

De doorlopende verlichting is (meen ik) in de EU pas toegestaan sinds 2024. Gezien de id7 in sedan in december '23 al beschikbaar was (al dan niet zeer zeer gelimiteerd) kon dat in de typekeuring niet meegenomen worden.
Thanks! Weer wat geleerd.

• marteltor
  • Laatst online: 00:16
Ik heb een aantal vragen. Het was zijn details, die ik niet zo kan vinden op de site van VW. Jullie zullen het vast weten / ervaren hebben ;)

1. De geheugenfunctie van de stoel, is dat gekoppeld aan een bepaalde sleutel?
2. Kan je ook met een sleutel op je telefoon de auto gebruiken en dat koppelen aan je profiel?
3. Kan je de verwarming van de auto ook starten met de fysieke sleutel?
4. Gaat de auto in de file echt zelf weer rijden, of moet je hem wel een tikje geven? Op mijn Ford Mustang Mach e moet ik eerst een tikje geven aan gaspedaal of stuur als hij langer dan pakweg 5 sec stil stond.
5. De hoek van de achterbank is niet verstelbaar, toch?
6. Hoe makkelijk vinden jullie de snelheidswaarschuwing uit te zetten?

• DaMenaz
1. Nee
2. Nee
3. Er zit geen verwarmingsknop op de sleutel. Dus als je bedoelt vanuit het huis met een knop de verwarming starten met de sleutel, dat kan niet. Wel kun je instellen dat de verwarming meteen start als je de auto ontgrendelt.
4. Ja, hij gaat dan gewoon weer rijden.
5. Afgezien van de cargo-stand in de Tourer kan dat niet.
6. In een paar seconden ‘gepiept’.
Bonus: zoeken in dit draadje kan ook.

[ Voor 16% gewijzigd door DaMenaz op 16-01-2026 20:53 ]

Catch my drift?

• BakkerM
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:51
True schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 18:56:
[...]

Kijk daar twijfelde ik zelf ook over omdat ik een enkele ID7 tegenkom zonder die verlichting, maar mooi dat het standaard is geworden!

Mijn ID.7 is half juli besteld en is 30 december nog net op kenteken gezet. Binnenkort wordt hij thuis afgeleverd - het kost schijnbaar nogal tijd om het auto rijklaar te maken.

Dee eerste rit is wel gepland en ook direct aansluitend op de aflevering, zeker 3km ver om er meteen winterbanden op te laten zetten ;)

If you don’t agree or understand why it makes sense for people what they say, do or think, it is not because they are behaving really strangely, bizarrely, or erroneously, it is because your perspective is different

• quakerix
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-02 08:13
BakkerM schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:23:
[...]

Kijk daar twijfelde ik zelf ook over omdat ik een enkele ID7 tegenkom zonder die verlichting, maar mooi dat het standaard is geworden!

Mijn ID.7 is half juli besteld en is 30 december nog net op kenteken gezet. Binnenkort wordt hij thuis afgeleverd - het kost schijnbaar nogal tijd om het auto rijklaar te maken.

Dee eerste rit is wel gepland en ook direct aansluitend op de aflevering, zeker 3km ver om er meteen winterbanden op te laten zetten ;)
Ik heb hetzelfde, auto is op de 30e op kenteken gezet maar nog niet geleverd. Volgens de leasemaatschappij “binnenkort”.

• Puppetmaster
DaMenaz schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:49:
3. Er zit geen verwarmingsknop op de sleutel. Dus als je bedoelt vanuit het huis met een knop de verwarming starten met de sleutel, dat kan niet. Wel kun je instellen dat de verwarming meteen start als je de auto ontgrendelt.
4. Ja, hij gaat dan gewoon weer rijden.
Ad. 3; dit kan je ook in de app inschakelen
Ad. 4; naar mijn ervaring blijft TA niet heel lang “wakker”. Als je een poosje staat moet je hem toch een zetje geven met de gaspedaal.

Pagina: 1 ... 96 ... 106 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1