It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Dynamische snelheidsaanpassing aan kaart en/of borden heb ik ook uit gezet. Gaat vaak goed, maar ook vaak verkeerd. Daarnaast houdt de aanpassing (logischerwijs) geen rekening met de tellerafwijking.S913 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:22:
[...]
Nou kan je voor ACC uitzetten dat hij rekening houdt met borden en snelheden, maar wat ik dan nog het voordeel van TA t.o.v. behalve dat je met je knipperlicht kan inhalen?
Wat je overhoudt is ACC met lane-centering en dus meesturen met de weg. En rijstrookwisseling idd. Op lane-assist heb je alleen de ping-pong versie wat ik niet fijn vind.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Verschil tussen TA en ACC is zonder die functies vooral de Lane Following Aasist, of hoe VW dit ook noemt. Dus het actief volgen van de baan en meesturen in bochten. Bij ACC is het altijd zelf sturen.S913 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:22:
[...]
Nou kan je voor ACC uitzetten dat hij rekening houdt met borden en snelheden, maar wat ik dan nog het voordeel van TA t.o.v. behalve dat je met je knipperlicht kan inhalen?
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
Volgens mij is dat dezelfde instelling. Ik kan mij niet heugen dat ik dat 2x ingesteld heb.S913 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:55:
Hmm, ik zal 'ns in de instellingen duiken. Ik dacht dat ik negeren van de snelheid alleen voor ACC kon instellen en niet voor TA.
Volledig mee eens. De ID.7 is in Zweden en Noorwegen zeer populair, maar kan me zo voorstellen dat de laadklep daar een issue is. Voor ons hier gelukkig maar enkele keren/dagen per jaar relevant. Als het hier weer gaat sneeuwen trek ik er wel even een zak omheen de volgende keer.Puppetmaster schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:34:
Dat soort dingen vind ik eigenlijk ontwerpfouten. Net als dat ik om dezelfde redenen het klepje laatst niet open kreeg.
Toegang tot de laadpoort is essentieel, dat zou betrouwbaarder geregeld moeten zijn.
Dat is dan wel weer curieus, ik had via de LM website bij aanvraag bandenmaten ingegeven, kreeg ik telefoontje van bandenboer dat ik toch langs moest komen zodat ze fysiek de maten en profiel diepte moesten meten. Anyhow vermijd de Pirelli Scorpions daar had ik problemen mee wat een productie fout zou zijn. Nu Conti's die geen problemen geven.cvanmansom schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:25:
Vandaag zouden de standaard zomerbanden van mijn ID 7 Tourer vervangen worden. Met de nadruk op 'zouden' - want het is niet gebeurd. Bij het opnemen van de bandmaat hebben ze verzuimd de maat van voor- en achterband op te nemen, zodat er vier voorbanden besteld waren. Dus advies voor wie nog naar de bandenboer moet: wijs ze er toch maar even op dat voor- en achterbanden niet dezelfde maat hebben. Bij mijn vorige VW mocht ik van de leasemaatschappij nog voor banden naar de dealer, dat was wel zo prettig....
Mag ik vragen wat de problemen waren met de Scorpions?Surfroy01 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:53:
[...]
Dat is dan wel weer curieus, ik had via de LM website bij aanvraag bandenmaten ingegeven, kreeg ik telefoontje van bandenboer dat ik toch langs moest komen zodat ze fysiek de maten en profiel diepte moesten meten. Anyhow vermijd de Pirelli Scorpions daar had ik problemen mee wat een productie fout zou zijn. Nu Conti's die geen problemen geven.
Deze is wel bijzonder want op basis van het kenteken komen de juiste maten eruit rollen.)op basis van 19 dan wel 20inch velgen)cvanmansom schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:25:
Vandaag zouden de standaard zomerbanden van mijn ID 7 Tourer vervangen worden. Met de nadruk op 'zouden' - want het is niet gebeurd. Bij het opnemen van de bandmaat hebben ze verzuimd de maat van voor- en achterband op te nemen, zodat er vier voorbanden besteld waren. Dus advies voor wie nog naar de bandenboer moet: wijs ze er toch maar even op dat voor- en achterbanden niet dezelfde maat hebben. Bij mijn vorige VW mocht ik van de leasemaatschappij nog voor banden naar de dealer, dat was wel zo prettig....
Alleen als je aftermarket velgen hebt dan kan het afwijken lijkt me.
Heb zelf geen problemen met deze banden, kan alleen maar zeggen dat ze in ieder geval bij mij fluisterstil zijn bij alle snelheden.
Nee, standaard 19" Hudsons dus snap ook niet goed hoe ze dit fout hebben kunnen doen. Temeer omdat ik met de auto langs ben geweest. Anyway, woensdag krijg ik alsnog de juiste winterbanden.Inter18 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:11:
[...]
Deze is wel bijzonder want op basis van het kenteken komen de juiste maten eruit rollen.)op basis van 19 dan wel 20inch velgen)
Alleen als je aftermarket velgen hebt dan kan het afwijken lijkt me.
Ik heb gevraagd die te vermijden, maar geen idee of ze dit mogen honoreren. De leasemaatschappij beslist volgens mij uiteindelijk.Surfroy01 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:53:
[...]
Dat is dan wel weer curieus, ik had via de LM website bij aanvraag bandenmaten ingegeven, kreeg ik telefoontje van bandenboer dat ik toch langs moest komen zodat ze fysiek de maten en profiel diepte moesten meten. Anyhow vermijd de Pirelli Scorpions daar had ik problemen mee wat een productie fout zou zijn. Nu Conti's die geen problemen geven.
Ja dat mag! oh dan moet ik ook antwoord geven....... ze maakten tussen 90-110 een zoemend geluid alsof er ergens in de auto een stofzuiger aangezet werd, heel irritant. De mijne werden er op 10/11 onder gelegd maar op 30/12 vervangen door de Conti's.Inter18 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 12:05:
[...]
Mag ik vragen wat de problemen waren met de Scorpions?
Bij Ayvans staan Pirelli op 1, Conti's op 2 en Goodyear op 3, althans volgens de bandenboer (Kwikshit Poeldijk) waar ik was. Ging overigens ook vreemd toen ik de auto op kwam halen, mocht hij hem niet meegeven want nog geen goedkeur van LM........ je lepelt er toch geen nieuwe banden onder zonder goedkeur? Kwam gelukkig vrij snel goed.cvanmansom schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:17:
[...]
Ik heb gevraagd die te vermijden, maar geen idee of ze dit mogen honoreren. De leasemaatschappij beslist volgens mij uiteindelijk.
Nee hoor zo werkt dat helaas daar.Surfroy01 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:04:
[...]
Bij Ayvans staan Pirelli op 1, Conti's op 2 en Goodyear op 3, althans volgens de bandenboer (Kwikshit Poeldijk) waar ik was. Ging overigens ook vreemd toen ik de auto op kwam halen, mocht hij hem niet meegeven want nog geen goedkeur van LM........ je lepelt er toch geen nieuwe banden onder zonder goedkeur? Kwam gelukkig vrij snel goed.
Heb er eens 3 uur gestaan voor een wissel van zomer naar winter waarbij de banden in opslag bij kwikfit liggen.
Sorry meneer, profieldiepte gaat niet meer toereikend zijn voor de hele winter, moeten eerst goedkeuring LM vragen. Maar ja is nu rond de middag en kunnen niemand bereiken..........
Uhhhh, je hebt de banden zelf in opslag. Dit hadden jullie toch ook van te voren al kunnen regelen??
Nauw dit was nieuwe aanvraag van banden ter vervangen van nieuwe banden omdat die niet voldeden. Dan ga je toch eerst goedkeur vragen voordat de LM zegt ja sorry vorige nieuwe moeten er weer onder........ Bij originele aanvraag gingen ze wel eerst goedkeur LM vragen.Drommels75 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:08:
[...]
Nee hoor zo werkt dat helaas daar.
Heb er eens 3 uur gestaan voor een wissel van zomer naar winter waarbij de banden in opslag bij kwikfit liggen.
Sorry meneer, profieldiepte gaat niet meer toereikend zijn voor de hele winter, moeten eerst goedkeuring LM vragen. Maar ja is nu rond de middag en kunnen niemand bereiken..........
Uhhhh, je hebt de banden zelf in opslag. Dit hadden jullie toch ook van te voren al kunnen regelen??
Vooruit denken is ws wat veel gevraagd bij dat soort toko's........ maar inderdaad slordig dat je dan zo lang moet wachten.
[ Voor 3% gewijzigd door Surfroy01 op 12-01-2026 14:25 ]
Ik heb vorige week de winterbanden bij een Euromaster laten plaatsen. De week ervoor een afspraak gemaakt met het verzoek geen Scorpions te bestellen. Of ze daar wat mee gedaan hebben weet ik niet, maar Ayvens heeft er Continental banden onder laten plaatsen. Zijn top.Surfroy01 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:04:
[...]
Bij Ayvans staan Pirelli op 1, Conti's op 2 en Goodyear op 3, althans volgens de bandenboer (Kwikshit Poeldijk) waar ik was. Ging overigens ook vreemd toen ik de auto op kwam halen, mocht hij hem niet meegeven want nog geen goedkeur van LM........ je lepelt er toch geen nieuwe banden onder zonder goedkeur? Kwam gelukkig vrij snel goed.
Er is een serie met productiefout, mijn Scorpions winter electric maken ook veel herrie, alsof je op noppen rijd (wat feitelijk ook kloptAvaan schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:10:
Ik heb ook de scorpions gekregen bij de bandenwissel (Ayvens Kwikfit) banden zijn ook bij mij gewoon fluisterstil bij verschillende snelheden. Ik zou er allemaal niet druk om maken.
Dan bof je want mijn bandenboer zei dat het aan de auto lag en bij dealer moest zijn. Daar geweest kreeg dealer geen goedkeuring van LM voor inspectie, moest terug naar bandenboer.Spekkie99 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:15:
[...]
Er is een serie met productiefout, mijn Scorpions winter electric maken ook veel herrie, alsof je op noppen rijd (wat feitelijk ook klopt). Moet dit van Ayvens nog laten toetsen bij een bandenboer, als die ja zeggen mogen ze ook vervangen worden.
Nou,dat zou ook nog kunnen natuurlijk, we gaan het meemaken.Surfroy01 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:27:
[...]
Dan bof je want mijn bandenboer zei dat het aan de auto lag en bij dealer moest zijn. Daar geweest kreeg dealer geen goedkeuring van LM voor inspectie, moest terug naar bandenboer.
Menu hulpmiddelen bij ACC de drie vinkjes uitzetten. Trajectverloop, staart van file en aanpassen aan snelheidsborden. Daarna is Travel Assist echt heerlijk. Ik vind het mega relaxed dat de auto zelf in het midden van de rijstrook blijft. Dat doet hij ook ontzettend goed trouwens.S913 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:22:
[...]
Ik denk dat ik me toch maar inschrijf voor die EV training van VW ... ik hoor iedereen zo enthousiast over TA, maar ik kan er geen vriendjes mee worden:
- Op de snelweg opeens 80 omdat hij óf een verkeerde snelheid in zijn navi systeem heeft óf omdat hij een bord leest op een parallel weg
- Op de snelweg opeens gaan remmen, omdat hij vindt dat er richting een afrit een bocht aankomt waarvoor hij 90 moet rijden ... terwijl ik nog gewoon op de hoofdrijbaan sta.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25
"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft
En met een kleine stuursuggestie kan hij zelfs de linker- of rechterkant van de rijstrook volgen. Handig bij files om brommers, ambulances etc ruimte te gevenLuPo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:35:
[...]
Menu hulpmiddelen bij ACC de drie vinkjes uitzetten. Trajectverloop, staart van file en aanpassen aan snelheidsborden. Daarna is Travel Assist echt heerlijk. Ik vind het mega relaxed dat de auto zelf in het midden van de rijstrook blijft. Dat doet hij ook ontzettend goed trouwens.
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Staart van file heb ik wel aan staan, zonder schrik je je rot als hij op zo de file af jakkert… 😬
1x gehad toen ik hem net had. Verwachtte dat hij net zo zou reageren als de tesla, maar dat viel tegen. Uiteraard op tijd zelf kunnen ingrijpen, maar toch…
[ Voor 25% gewijzigd door Puppetmaster op 12-01-2026 16:58 ]
Snelladen gaat perfect, met preconditionering handmatig óf automatisch van de batterij. Geen enkel probleem.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Hoi JanHenk bedankt voor je antwoord.JanHenk schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:16:
@Fibrenl Grofweg 400 kilometer moet wel lukken, afhankelijk van je rechtervoet op de snelweg. Ik heb nu 420km op de GOM bij 100. Soms iets meer, soms ook wel eens iets minder.
Snelladen gaat perfect, met preconditionering handmatig óf automatisch van de batterij. Geen enkel probleem.
Hier nu 422 km GOM met 88% state of charge. Betreft een ID.7 Tourer Pro (77kWh). De 400 haal je wel in de winter, mits je niet teveel boven de 110 km/u gaat rijden. Luchtweerstand neemt dan hard toe.Fibrenl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:37:
Goedenavond, wij zijn ons ook aan het oriënteren op een BEV 86 kWh 210 kW Pro S Limited Edition. Zou iemand de actuele actieradius onder de huidige koude omstandigheden kunnen delen, bij een rijprofiel van ongeveer 80% snelweg en 20% overige wegen? En hoe gaat het snelladen? We hebben nu een EV, maar bij koude temperaturen is snelladen echt een drama. Bedankt
https://www.volkswagen.de...reichweitensimulator.html ik vond bij keuze voor pro s en 19" velgen vooral deze tool handig.Fibrenl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:37:
Goedenavond, wij zijn ons ook aan het oriënteren op een BEV 86 kWh 210 kW Pro S Limited Edition. Zou iemand de actuele actieradius onder de huidige koude omstandigheden kunnen delen, bij een rijprofiel van ongeveer 80% snelweg en 20% overige wegen? En hoe gaat het snelladen? We hebben nu een EV, maar bij koude temperaturen is snelladen echt een drama. Bedankt
Actueel is mijn pro s 48% opgeladen en geeft hij 211km range aan. Ik rij standaard ongeveer 15-20% secundaire wegen en 80-85% snelweg, waarbij is max rij wat mag, maar wel veel overdag (zakelijk), dus 100km/h. Dus zeg 425-450km actuele range. In de zomer kom ik overigens beduidend hoger uit, rond de 550-560, maar die 675km die je wel eens tegenkomt is echt WLTP, dus niet realistisch.
In een kwartier tot twintig minuten ga je ook weer van 20% naar 80% aan een goeie snellader. Bij mijn vorige auto (Kia e-niro) was dit ook een ramp, maar de id7 kan de batterij voorverwarmen en dat kan hij meenemen in de navigatie, dus dan heb je altijd je maximale snellaad capaciteit als je aankomt bij de snellader.
ID.7 Tourer Pro S LE interieur/exterieur+ trekhaak 19" Bergen
Je triggert mij met handmatig. Ik begreep vanuit de dealer dat de auto de accu alleen voorverwarmt vanuit de navigatie. Maar je geeft ook aan handmatig, is dat alleen op de S of standaard?JanHenk schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:16:
@Fibrenl Snelladen gaat perfect, met preconditionering handmatig óf automatisch van de batterij. Geen enkel probleem.
[ Voor 131% gewijzigd door DaMenaz op 12-01-2026 21:46 ]
Catch my drift?
Ik heb een 77kw pro touring. Ik sta nu op 230km bij 57%. Dat is dus ~400km bij 100%. Ik rijd veel snelweg (Almere <> Amsterdam <> Schiphol). Snelheid wisselt, 80 - 100 bij druk verkeer, 120/130 bij rustige wisselbaan. Ik sta op winterbanden, airco op 22°. Rijbereik gaat eerder richting de 300km als je echt 130+ gaat rijden. Bij 105 op de snelweg en 10°+ haal je de 500 makkelijk.Fibrenl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:37:
Snelladen doet hij - mits voorverwarmd - gewoon met 180kw. Dit is tussen kerst en NYE in DE. Was op de terugreis, temps zo -5° tot 0°. Ik heb hier 23% > 92% (ongeveer) - 53,5 kWh - geladen in 31 minuten. Gemiddeld 103,5 kWh, zelfs bij zo een hoog batterij%. Accu was al wel goed warm.
:strip_exif()/f/image/pDghzzWgOXbE3voVDhdVfhac.jpg?f=fotoalbum_large)
(Veel meer dan nodig, maar was met een bakkie pleur een Duitse bouwmarkt aan het bewonderen)
[ Voor 7% gewijzigd door BBx92 op 12-01-2026 22:08 ]
Oh wacht, maak 90% van mijn kilometers in Duitsland
Standaard. Menu geeft dan ook aan wat de actuele snelheid is, hoe snel die maximaal kan halen en hoeveel minuten dat kost. Bij een lange rit met meerdere stops houdt die de temperatuur ook vast. Dus sochtends bij wegrijden 1x aanzetten en dan heb je er de hele rit profijt van. Alleen als je lang parkeert zonder laden koelt de accu weer af. Scheelt ook weer, want de interne navigatie is niet zo goed als Google Maps/Waze.Gerardvhgn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:29:
[...]
Je triggert mij met handmatig. Ik begreep vanuit de dealer dat de auto de accu alleen voorverwarmt vanuit de navigatie. Maar je geeft ook aan handmatig, is dat alleen op de S of standaard?
[ Voor 5% gewijzigd door BBx92 op 12-01-2026 22:26 ]
Zodra de afstanden oplopen (>100km) dan daalt het gemiddelde verbruik naar 17,5kwh en dat is >400km heel goed haalbaar.
400 km bereik is toch al haalbaar met een gemiddeld verbruik van 19,2 kWh/100km?Johnny E schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:41:
Als je met deze temperaturen veel korte stukjes rijdt is het bereik bij ons met moeite 350km op een lading. Ondanks de warmtepomp toch best veel verlies met verwarmen.
Zodra de afstanden oplopen (>100km) dan daalt het gemiddelde verbruik naar 17,5kwh en dat is >400km heel goed haalbaar.
77 kWh/19,2 = 4
Dit is letterlijk de vorige pagina besprokenmax.v schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:05:
Vraag over laden:
Ik lees vaak dat iedereen het heeft over laden tot 80%, maar in de VW-app staat bij mij dat 90% het beste is (Battery Care Mode aan). Daarbij staat een tekst dat de optimale waarde afhankelijk is van de temperatuur. Het lijkt dus dat de maximale waarde dynamisch is en dat dit met Battery Care Mode automatisch wordt aangepast.
Heeft iemand hier meer info over? Is dit anderen ook opgevallen?
Ik weet van geen enkele auto die foutloos snelheid kan aanpassen gebaseerd op borden en kaartdata, geen enkele. Ook de ID.7 doet dit niet vlekkeloos, resultaat is dat het soms niet doet wat je wilt en die vertraagd op een onhandig moment. M.i. reden om het na de eerst rit direct uit te schakelen.S913 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:22:
[...]
Ik denk dat ik me toch maar inschrijf voor die EV training van VW ... ik hoor iedereen zo enthousiast over TA, maar ik kan er geen vriendjes mee worden:
- Op de snelweg opeens 80 omdat hij óf een verkeerde snelheid in zijn navi systeem heeft óf omdat hij een bord leest op een parallel weg
- Op de snelweg opeens gaan remmen, omdat hij vindt dat er richting een afrit een bocht aankomt waarvoor hij 90 moet rijden ... terwijl ik nog gewoon op de hoofdrijbaan sta.
Wat verder al gezegd is is het grootste verschil tussen TA en ACC de lane centering i.p.v. lane assist wat heerlijk rijdt.
Verkeersinformatie (en eventueel Car2X) gebaseerd op de sensoren remt die sowieso al indien nodig los van die instelling.HouseL schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:40:
"de staart van file" om de snelheid aan te passen, wordt dat bepaald op basis van het scannen vanuit de auto of actuele verkeersinformatie?
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Verwarming tikt aan. Als je 17 kWh / 100km verbruikt met rijden en de verwarming gebruikt 4 - 8 kWh / uur. Dat is bij 100km/u 17 + 4 á 17 + 8 = 21 - 25 kWh/100km. Bij veel korte stukjes gaat dat nog harder. 4 - 8 kWh / uur bij 50 km/uur = 8 - 16 kWh / 100km --> 17 + 8 á 17 + 16 = 25 - 33 kWh / 100km.LuPo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 00:37:
[...]
400 km bereik is toch al haalbaar met een gemiddeld verbruik van 19,2 kWh/100km?
77 kWh/19,2 = 4
Dus: veel korte, langzame stukjes rijden met EV in de winter is funest voor je rijbereik. Al is dst m.i. helemaal niet relevant. Als je vaak kort rijdt, stop je ook vaak en kan je dus makkelijk vaak laden.
Het ligt er ook maar net aan hoe je je climate control instelt. Op korte stukjes heb ik mijn ID4 op 18,5 graden staan en de stoel- en stuurverwarming op standje sambal. Zo hoef je niet de hele cabine op te warmen en heb ik het toch comfortabel. Dan red ik een verbruik van <20 kWh/100km makkelijk, en dan heb ik geen warmtepomp. Gisteren heb ik zelfs op een rit van 70 km (waaronder ook snelweg) 18,5kWh/100km gemiddeld gereden. Dat moet met een ID7 ook wel lukkenBBx92 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 06:49:
[...]
Verwarming tikt aan. Als je 17 kWh / 100km verbruikt met rijden en de verwarming gebruikt 4 - 8 kWh / uur. Dat is bij 100km/u 17 + 4 á 17 + 8 = 21 - 25 kWh/100km. Bij veel korte stukjes gaat dat nog harder. 4 - 8 kWh / uur bij 50 km/uur = 8 - 16 kWh / 100km --> 17 + 8 á 17 + 16 = 25 - 33 kWh / 100km.
Dus: veel korte, langzame stukjes rijden met EV in de winter is funest voor je rijbereik. Al is dst m.i. helemaal niet relevant. Als je vaak kort rijdt, stop je ook vaak en kan je dus makkelijk vaak laden.
Vaak bu'j te bang!
Rond de 400km met aanhangerLuPo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 19:39:
[...]
Hier nu 422 km GOM met 88% state of charge. Betreft een ID.7 Tourer Pro (77kWh). De 400 haal je wel in de winter, mits je niet teveel boven de 110 km/u gaat rijden. Luchtweerstand neemt dan hard toe.
Ik haal nu reeel, dus volle batterij rond de 500km, rijdende op de all season banden.
Als je 90% lading aanhoudt, dan rond de 450 reeele reikwijdte, met inachtneming van de snelheidslimieten (ook 130km/u)
Afgelopen december/januari ben ik ermee op wintersport vakantie geweest richting Oostenrijk (77 kWh Pro, bwjr 2025) en dat beviel uitstekend. Continu temperaturen tussen +3 tot -10, 100% snelweg, winterbanden (Hankook Ion I*Cept, 19 inch), GEEN warmtepomp, overal maximale snelheid tot 135 kmh (lekker vlot doorrijden), volbeladen auto. De boordcomputer gaf toen 23.5 kwh/100 km, 114 kmh gemiddeld, en dus realistisch gezien 325 km range. Effectief kon ik dik twee uur rijden voor ik weer aan de volgende Ionity laadpaal moest. Comfortabel 3 laadstops nodig voor een rit van 800 km, maar als ik zuiniger te werk zou gaan, zou twee laadstops moeten lukken als het niet onder vriespunt is.Fibrenl schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:37:
Ik besef mijzelf: nogal unieke situatie die in Nederland zeker niet normaal is, maar toch erg relevant voor de brede inzetbaarheid. Hopelijk heb je er wat aan!
Weet je ook welke serie dat is, nummer of zo?Spekkie99 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:15:
[...]
Er is een serie met productiefout, mijn Scorpions winter electric maken ook veel herrie, alsof je op noppen rijd (wat feitelijk ook klopt). Moet dit van Ayvens nog laten toetsen bij een bandenboer, als die ja zeggen mogen ze ook vervangen worden.
ik heb namelijk hetzelde euvel met de Scorpion Winter onder mn Pro S. Zou graag met wat concrete info terug gaan naar Kwikfit. Heb ze er in Dec onder gekregen en na constateren van het zoemende geluid rond de 100 km/u direct teruggegaan. Daar is alles opnieuw gebalanceerd, maar geen soelaas.
Laat ze met vestiging Poeldijk contact opnemen. Daar is het mij verteld vanwege productiefout.Brutale Aap schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:32:
[...]
Weet je ook welke serie dat is, nummer of zo?
ik heb namelijk hetzelde euvel met de Scorpion Winter onder mn Pro S. Zou graag met wat concrete info terug gaan naar Kwikfit. Heb ze er in Dec onder gekregen en na constateren van het zoemende geluid rond de 100 km/u direct teruggegaan. Daar is alles opnieuw gebalanceerd, maar geen soelaas.
Nee helaas niet, moet ook naar een Kwikfit om te laten controleren op geluid. Het is net alsof je met een paar gare lagers aan het rijden bent.Brutale Aap schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:32:
[...]
Weet je ook welke serie dat is, nummer of zo?
Je bent niet de enige die deze klachten heeft. Was ook bij mij een vervelend dingetje.S913 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:22:
[...]
Verkeersbordherkenning uitzetten in het menu was de oplossing. Je kunt dan nog gebruimaken van alle ander TA functies.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
De gekste dingen zijn blijkbaar wél gekoppeld aan het profiel, maar basale dingen niet. Wij gebruiken daarom ook maar één profiel. Ik rij ook het meeste in de auto overigens.
Kwikshit gaf bij mij aan dat het differentieel gaar was...........yeah right je vervangt de banden. Ik vond het net klinken of er een stofzuiger aangezet werd ergens in je auto, of dat je op serieuze noppenbanden rijd, of inderdaad gare lagers hebt.Spekkie99 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:02:
[...]
Nee helaas niet, moet ook naar een Kwikfit om te laten controleren op geluid. Het is net alsof je met een paar gare lagers aan het rijden bent.
Dat ziet er goed uit. Hoe lang houdt hij deze laadsnelheid vast?BBx92 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 21:50:
[...]
Ik heb een 77kw pro touring. Ik sta nu op 230km bij 57%. Dat is dus ~400km bij 100%. Ik rijd veel snelweg (Almere <> Amsterdam <> Schiphol). Snelheid wisselt, 80 - 100 bij druk verkeer, 120/130 bij rustige wisselbaan. Ik sta op winterbanden, airco op 22°. Rijbereik gaat eerder richting de 300km als je echt 130+ gaat rijden. Bij 105 op de snelweg en 10°+ haal je de 500 makkelijk.
Snelladen doet hij - mits voorverwarmd - gewoon met 180kw. Dit is tussen kerst en NYE in DE. Was op de terugreis, temps zo -5° tot 0°. Ik heb hier 23% > 92% (ongeveer) - 53,5 kWh - geladen in 31 minuten. Gemiddeld 103,5 kWh, zelfs bij zo een hoog batterij%. Accu was al wel goed warm.
[Afbeelding]
(Veel meer dan nodig, maar was met een bakkie pleur een Duitse bouwmarkt aan het bewonderen)
Ik sta aan de vooravond om een keuze te maken. Een Skoda Enyaq RS of een ID.7 Tourer Pro (dus standaard accu)
Ga 1x per jaar naar Italië, dus dan is het zonde om te investeren in de meerprijs van een S.
Ik lees goede reacties hier op de range. Als de laadsnelheid over de hele linie ook goed is, dan is dat een prima oplossing voor de kleinere accu.
Ik rij een niet-S en ben afgelopen zomer over en weer naar zuid Spanje gereden. Nooit gedacht: verdorie, had ik maar een grotere range.AvantBlack schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:12:
[...]
Dat ziet er goed uit. Hoe lang houdt hij deze laadsnelheid vast?
Ik sta aan de vooravond om een keuze te maken. Een Skoda Enyaq RS of een ID.7 Tourer Pro (dus standaard accu)
Ga 1x per jaar naar Italië, dus dan is het zonde om te investeren in de meerprijs van een S.
Ik lees goede reacties hier op de range. Als de laadsnelheid over de hele linie ook goed is, dan is dat een prima oplossing voor de kleinere accu.
Ik trek het niet zo lang in één stuk te rijden, dus gewoon elke pauze bijgeladen en dat beviel ons heel goed.
Ik rij een wel-S en ben afgelopen zaterdag naar Antwerpen gereden. En gedacht: wat ben ik blij dat ik een S heb genomen.stanny schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:24:
[...]
Ik rij een niet-S en ben afgelopen zomer over en weer naar zuid Spanje gereden. Nooit gedacht: verdorie, had ik maar een grotere range.
Ik trek het niet zo lang in één stuk te rijden, dus gewoon elke pauze bijgeladen en dat beviel ons heel goed.
Geen idee hoeveel kms je daarmee gereden hebt, maar in de huidige omstandigheden is het verschil tussen de niet-S en wel-S ik gok een minuut of 10 snelladen onderweg.LionofJudah68 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:35:
[...]
Ik rij een wel-S en ben afgelopen zaterdag naar Antwerpen gereden. En gedacht: wat ben ik blij dat ik een S heb genomen.
Persoonlijk zou me dat niet storen.
Maar jou misschien wel.
Gelukkig kunnen we dus kiezen tussen beide uitvoeringen.
Ik gaf enkel mee dat het voor mij niet nodig was op zo een lange reis een grotere range te hebben. Als het gaat over een uitstapje dat dan net wel/niet te halen valt, is ergens een ander verhaal. Het zal allicht wel eens voorvallen dat ik ook zal denken: lap, ik had 10min sneller op mijn bestemming kunnen zijn.
In de post waar ik op reageerde ging het over een jaarlijkse reis naar Italië, ik hoop dat die niet zonder pauzes gereden wordt
Ik kan je alleen de details geven van mn laatste reis heen/terug naar het zwarte woud. Ik had een abonnement bij EnBW. Niet de snelste laders, maar ik stop graag bij supermarkten etc i.p.v. tankstations. In NL kan ik wel laden op kosten van de baas, dus daar geen inzicht in de transacties.AvantBlack schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:12:
[...]
/f/image/oqwTsGoxeYRQnELHRGMS5lY2.png?f=fotoalbum_large)
Voor mij (ons) had de S geen meerwaarde. Maar dat hangt echt af van je persoonlijke reisstijl. Mijn vrouw houdt niet van autorijden, dus ik rijd de lange ritten voornamelijk zelf. Ik stop het liefst ook wel elke twee uur voor koffie of een plaspauze. Dan is de concentratie bij mij wel op. Dat deed ik met een benzineauto ook. Wij stoppen dus vaak genoeg én lang genoeg dat de beperkte toevoeging van de S geen meerwaarde had over de gewone. Ik heb destijds in ABRP de route naar een oude vakantie in Tsjechië gepland met de S en de Non-S en de planning aangepast naar onze reisstijl. Het scheelde ons slechts een halfuur op een totale reis van 10 uur. Je zou hetzelfde eens kunnen doen met jouw shortlist.
Rij je wel vaak meerder km's op een dag (meestal zakelijk) en je kan het betalen neem de S. Zeker als het koud is kan dit het verschil zijn tussen wel of niet tussentijds stoppen/laden.
105 is bijv niet in te stellen, want ergens in die 5 klikken gaat hij naar 110 (of 100). Enige manier is om zelf met het gaspedaal 105 te gaan rijden en dan TA/ACC aan te zetten.
Ben ik de enige?
~ H.P. Lovecraft
Dat had ik de eerste weken ook wel. Nu zo goed als nooit meer (binnen twee weken rij ik 2 jaar in de ID.7).S913 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:46:
Volgens de handleiding kan je de snelheid van TA/ACC met stappen van 1 km/u verstellen door de + en - licht in te drukken, zeker bij trajectcontroles wil je nog wel eens fine tunen. Maar als ik licht de knoppen raak, gaat hij 8 van de 10 keer omhoog/laag naar het eerstvolgende 10-tal.
Nee, ik heb er ook ruzie mee. In het begin constant, nu lijkt het iets beter te gaan. Maar nog niet foutloos.S913 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:46:
Ok, vandaag op een wat langere rit maar even met TA gereden met alle snelheidsfuncties (kaart/borden) uit ... Maar nu begin ik me af te vragen of ik nou enorm lomp ben ... Volgens de handleiding kan je de snelheid van TA/ACC met stappen van 1 km/u verstellen door de + en - licht in te drukken, zeker bij trajectcontroles wil je nog wel eens fine tunen. Maar als ik licht de knoppen raak, gaat hij 8 van de 10 keer omhoog/laag naar het eerstvolgende 10-tal.
105 is bijv niet in te stellen, want ergens in die 5 klikken gaat hij naar 110 (of 100). Enige manier is om zelf met het gaspedaal 105 te gaan rijden en dan TA/ACC aan te zetten.
Ben ik de enige?
Minder snel klikken helpt voor mij. Dus echt een pauze nemen tussen de clicks. Als ik te snel wil zit er altijd een +10 bij.S913 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:46:
Ok, vandaag op een wat langere rit maar even met TA gereden met alle snelheidsfuncties (kaart/borden) uit ... Maar nu begin ik me af te vragen of ik nou enorm lomp ben ... Volgens de handleiding kan je de snelheid van TA/ACC met stappen van 1 km/u verstellen door de + en - licht in te drukken, zeker bij trajectcontroles wil je nog wel eens fine tunen. Maar als ik licht de knoppen raak, gaat hij 8 van de 10 keer omhoog/laag naar het eerstvolgende 10-tal.
Ben ik de enige?
Het lukt mij prima om per 1 km te verstellen, zowel omhoog als omlaag. Kwestie van een beetje oefenen en de haptische toetsen leren kennen. Heb de auto < 3 maanden. Misschien in de eerste week weleens per ongeluk 10 gedaan, daarna eigenlijk niet meer.S913 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:46:
Ben ik de enige?
Dat klopt, maar dan moet je op de plekken waar je heen rijdt wel kunnen laden. Omdat mijn vorige werkgever (eerst) geen laadpaal bij het kantoor had en thuis laden niet ondersteunde, en er in Erfurt erg weinig 11kW-mogelijkheden zijn, die bovendien via de laadpas na 3,5-4 uur een blokkeer boete rekenden reed ik heel vaak stukjes van 20-30km en moest ik dan tussendoor naar de snellader (wat zeker in de winter ook niet echt rap ging met een accu die op zo'n klein stukje niet warm wordt).BBx92 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 06:49:
[...]
Nu gaat dat allemaal veel beter: als ik onderweg moet laden is dat vrijwel altijd na 300-400km rijden, dus met een warme accu, en meer dan 60% van de stroom komt thuis uit de muur (en wordt netjes afgerekend).
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Ik oefende me te pletter, maar dat steeds 10km harder, 10 km zachter, 10 km harder etc werd niet zo gewaardeerd op de A2RandomNick schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:24:
[...]
Het lukt mij prima om per 1 km te verstellen, zowel omhoog als omlaag. Kwestie van een beetje oefenen en de haptische toetsen leren kennen. Heb de auto < 3 maanden. Misschien in de eerste week weleens per ongeluk 10 gedaan, daarna eigenlijk niet meer.
Maar misschien zijn de haptische knoppen nog wat nieuw en stroef en zal ik het blijven proberen. Op dit moment kan ik hem zo kort aantikken als ik wil, maar soms is het +1 en soms is het +10.
~ H.P. Lovecraft
Zie hier de laadcurves per type:AvantBlack schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:12:
[...]
https://evkx.net/models/volkswagen/id.7
Ik heb bewust voor de S gekozen omdat ik ook veel cross-country moet rijden en ook nog een caravan wil trekken - mijn les van mijn eerste ev is dat er drie zaken zijn waar je niet op moet willen bezuinigen: range (en dus batt pack), snelladen (hoe sneller hoe beter) en travel assist - waarbij stuur en stoelverwarming vooral in de winter voor mij ook bijna een must - have is.
[ Voor 35% gewijzigd door raised op 13-01-2026 18:39 ]
Het is volgens mij niet kort/lang, maar een kwestie van zacht/harder drukken.S913 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:45:
[...]
Ik oefende me te pletter, maar dat steeds 10km harder, 10 km zachter, 10 km harder etc werd niet zo gewaardeerd op de A2![]()
Maar misschien zijn de haptische knoppen nog wat nieuw en stroef en zal ik het blijven proberen. Op dit moment kan ik hem zo kort aantikken als ik wil, maar soms is het +1 en soms is het +10.
Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN
Je moet zacht drukken. Even zacht ingedrukt houden werkt ook. Dan blijft hij op of aftellen tot je loslaat. Net nog even geprobeerd maar werkt echt perfect hier. Van 80 naar 100 en terug zonder fouten.S913 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 17:45:
[...]
Ik oefende me te pletter, maar dat steeds 10km harder, 10 km zachter, 10 km harder etc werd niet zo gewaardeerd op de A2![]()
~ H.P. Lovecraft
Zeker niet, deze toetsen zijn niet de gebruikers vriendelijkste.S913 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:46:
Ben ik de enige?
Je moet beheerst drukken. Ik probeer zoveel mogelijk de uiteinden van de toetsen te gebruiken, dan lukt het bij mij het beste, maar soms gaat ie idd ook bij mij naar het volgende 10-tal ipv 1 omhoog.
Als je dan licht gefrustreerd probeert te corrigeren, dan vliegen de 10tallen helemaal alle kanten op. Geweldig, tijdens traject controles. Ook leuk, omdat je naar de teller kijkt om te zien wat de snelheid nu is (jaja, HUD, ik weet het) krijg je als bonus de melding dat je op de weg moet letten. Wil het ID-tje misschien wat klapjes?
De truc om dan eerst weer de juiste snelheid te rijden en dan de ACC weer te activeren gebruik ik ook (te) regelmatig.
Dit soort knoppen zijn meer geschikt voor m'n kinderen dan voor El Lompo. Maar ik wist waarin ik begon,
https://www.autoweek.nl/a...ijna-de-betere-passat-is/DaMenaz schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:38:
De ID.7 is nu de bestverkochte EV van VW. 💪🏼
https://www.autoblog.nl/n...ev-van-volkswagen-7202306
👌
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1