• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-03 14:16
passat_to_ev schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:10:
[...]

Kan inderdaad met voice, “zet achterruitverwarming aan”
Edit: was al beantwoord las ik later :P
Zou zijn er veel meer:
- He Otje (want Ida doet me aan mijn oma of zo denken.....), ik heb koude handen
- Ik heb koude voeten
- Ik heb koude benen
- Laat de zon zien (in geval van panoramadak)

En ga maar door......

Maar vaak heb ik net zo snel even op desbtreffend knopje gedrukt, gebruik het wel veel voor de navigatie: Hallo Otje, navigeer naar......

[ Voor 13% gewijzigd door Drommels75 op 07-01-2026 21:34 ]

• el_barto
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07-01 21:43
MaxDlius schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 07:29:
Sinds 15 september met een id7 tourer aan het rijden en al vanaf dag 1 last van krakende geluiden bij het uitbollen of rijden onder de 30km/u. Behoorlijk irritant voor een gloednieuwe wagen en erg aanwezig tijdens het filerijden.

Al eens een rit gaan doen met de chef atelier die beweerde dat ze een gelijkaardig onderzoek open hebben voor een nieuwe Enyaq en dat dit mogelijk aan de (gedeelde) schokdempers ligt.

Toch niet meteen iets dat je verwacht van een auto aan 65k. Anderzijds, op mijn ix1 xdrive 30 moest het volledige stuurkolom al na twee maanden vervangen worden door gekraak tijdens het draaien van het stuurwiel...

Heeft er hier verder iemand al last van dat gekraak op zijn id7? Ze lieten het alvast klinken alsof dat ik een fabrieksfout is dat op Volkswagen niveau onderzocht dient te worden.
Ik heb speciaal een account aangemaakt om hierop te kunnen reageren. Ik rij namelijk ook sinds 15 september met een ID7 Tourer en heb exact hetzelfde probleem zoals je beschrijft.
De garage heeft het geluid onderzocht en kwam tot de vaststelling dat het uit de schokdempers kwam. Ze hebben dan ook 1 nieuwe schokdemper gestoken (ik dacht dat men dit altijd per 2 moest vervangen). Maar nu is het geluid ook volledig verdwenen.
Het is inderdaad niet wat je verwacht van een gloednieuwe EV en ik stel toch de kwaliteit van VW in vraag.

Hopelijk heb je er iets aan. Groeten

[ Voor 3% gewijzigd door el_barto op 07-01-2026 21:42 ]

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-03 22:11
Shivs schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:46:
Zojuist de eerste keer dat ik een GTX had gewild. We stonden vast op een oprit, 30-40cm sneeuw.. helemaal ingegraven. Uiteindelijk met hulp van wat buren los gekomen, maar mijn god wat slipt zo’n elektrische auto dan snel. Vier wiel aandrijving of een lage versnelling zou dan echt helpen
Ik doe ook even mee, buiten idd winterbanden, staat Auto Hold uit?
Als die uit is dan rolt de wagen zachter naar voren of achteren zonder dat je 'gas' hoeft te geven. Dat scheelt allicht om de eerste nogal lompe reactie van een EV te verminderen

• Inter18
el_barto schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Ik heb speciaal een account aangemaakt om hierop te kunnen reageren. Ik rij namelijk ook sinds 15 september met een ID7 Tourer en heb exact hetzelfde probleem zoals je beschrijft.
De garage heeft het geluid onderzocht en kwam tot de vaststelling dat het uit de schokdempers kwam. Ze hebben dan ook 1 nieuwe schokdemper gestoken (ik dacht dat men dit altijd per 2 moest vervangen). Maar nu is het geluid ook volledig verdwenen.
Het is inderdaad niet wat je verwacht van een gloednieuwe EV en ik stel toch de kwaliteit van VW in vraag.

Hopelijk heb je er iets aan. Groeten
el_barto, dank je wel voor je reactie!.
Ik worstel met navenante problemen van mijn wagen

Sta me toe mijn vraag te herhalen.

Als jullie tijdens het rijden in de bebouwde kom op een klinkerweg, je hand op de gesloten middenconsole leggen, die met de 2 schuiven, trilt deze bij jullie ook enorm?
Het zijn kleine, maar goed voelbare trillingen

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 15:28
Stond gisteren achter een achterwiel aangedreven BMW ws op zomerbanden, die had de grootst mogelijke moeite om steeds vanuit stilstand weg te komen. Mijn ID.7 op winterbanden heeft geen greintje moeite met de sneeuw. Ik moet echt zelf lomp het stroompedaal intrappen of op rem trappen om de control functies in te laten grijpen. En die doen meer dan voldoende hun werk, kan de auto amper laten uitbreken of slippen.

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Inter18 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:59:
[...]

Ik doe ook even mee, buiten idd winterbanden, staat Auto Hold uit?
Als die uit is dan rolt de wagen zachter naar voren of achteren zonder dat je 'gas' hoeft te geven. Dat scheelt allicht om de eerste nogal lompe reactie van een EV te verminderen
Ja dit is een van de eerste dingen die ik gedaan heb toen er sneeuw viel. Dit helpt al heel erg, maar in dit geval niet genoeg.

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 08:03
Shivs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:57:
[...]

Ja dit is een van de eerste dingen die ik gedaan heb toen er sneeuw viel. Dit helpt al heel erg, maar in dit geval niet genoeg.
Als je in individual de gasrespons/vermogen in "eco" zet wordt de respons, zeker aan het begin van het stroompedaal, flink vetraagd. Dat scheelt ook enorm.

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Allemaal geprobeerd hoor, het ontbreken van de winterbanden was in dit geval denk ik de echte boosdoener.

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-03 14:04
Drakentemmer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 00:34:
Voor mijn lange trip binnenkort (ca. 2500 km) wil ik graag de trip details (afstand, verbruik etc.) apart bijhouden. Ik zie in het menu maar 3 opties: 1) sinds start, 2) sinds laden en 3) sinds lange tijd. Die laatste wil ik echter niet resetten, want dat is mijn totaal informatie sinds de aanschaf. Iemand tips? Kan er bv. een tweede trip oid aangemaakt worden?
Kleine kick, heeft iemand nog tips hiervoor?

• Surfroy01
Een analoge tip dan, begin/eind stand km's zelf even opschrijven en bijhouden hoeveel kWh's je geladen hebt over die tijd............... als je het in je telefoon doet is het nog digitaal ook :)

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:40
Drakentemmer schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Ik gebruik Tronity al sinds de Enyaq en nu met de ID7
https://www.tronity.io
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SRnVlHODymuQG0n5ygQVjuD1j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzlyfDIJJlWya7QgEwYgKnSo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door BigGreen op 08-01-2026 09:54 ]

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Drakentemmer schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:42:
[...]

ik heb vwsfriend lopen op men nas. die is in staat om per trip de gegevens bij te houden. Is wel niet out-of-the-box, valt wat aan te knutselen eer het goed werkt, maar eens het goed werkt dan werkt het ook wel echt goed :)
Er zijn al een hoop standaard dashboards ingesteld in grafana die al mooie inzichten oplevert.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Drakentemmer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 00:34:
Voor mijn lange trip binnenkort (ca. 2500 km) wil ik graag de trip details (afstand, verbruik etc.) apart bijhouden. Ik zie in het menu maar 3 opties: 1) sinds start, 2) sinds laden en 3) sinds lange tijd. Die laatste wil ik echter niet resetten, want dat is mijn totaal informatie sinds de aanschaf. Iemand tips? Kan er bv. een tweede trip oid aangemaakt worden?
Toch: die laatste.

Als statistiek sinds begin van de aanschaf is deze niet betrouwbaar. Althans dat is mijn ervaring met een ID.3. De auto heeft die Lange tijd tellers zonder tussenkomst van mij meerdere keren gereset in de bijna vijf jaar dat ik die wagen had. Onzeker of dan voor de 7 ook zo is... maar ik verwacht vergelijkbaar gedrag. Waar jij naar zoekt is naar mijn idee waar die Lange tijd categorie voor is gemaakt.

Voor het bijhouden van uitgebreidere statistiek kun je best kijken naar externe software waarvan er hierboven wat voorbeelden genoemd worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 08-01-2026 12:13 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tronity kost geld toch? Bovendien zijn de verbruiksstatistieken een benadering en niet gelijk aan de boordcomputer... Als ik zoiets wil (in het verleden wel gedaan), pak ik m'n camera telefoon en maak ik een foto na elke stint :+ Mijn vriendin registreert daarbij de km-stand. Zeer efficiënt proces inmiddels :P

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-03 13:06
Toch maar even de plastic achterbakschaal in de achterbak gelegd, want de slee moest mee :)

Wat mij op het volgende brengt:
Gebruiken mensen hier de kofferbaknetten? Ik heb alleen het zijnetje er nu in zitten, maar heb ook een mooi tasje met het/de andere net(ten?). Maar... Ik zie het nut niet zo... Maar dat kan ook aan mij liggen :')
Wie heeft handige tips?

Blog

• Ben.Hahlen
  • Laatst online: 06-03 13:06
Ik heb zowel Tronity als VWSFriend.
Tronity heb ik al jaren, begonnen toen het nog in beta was en gratis, maar ondertussen kost het ~€4 per maand.
Ze zijn wel beiden afhankelijk van de dataverbinding van de auto met de cloud, maar werken beide prima.

Blog

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:41
Waar ben je naar op zoek qua handige tips? Er zit een net bij voor op de bodem. Die heb ik permanent over de kunststof schaal heengespannen (foto elders in dit draadje) om schuiven van spullen tegen te gaan. En dan is er nog een bagagescheidingsnet dat ik alleen in de vakantie monteer om te voorkomen dat er bagage vanuit de kofferbak op het dashboard kan belanden bij een noodstop.
Dus eigenlijk: gebruiken waarvoor het bedoeld is.

Catch my drift?

• BigGreen
JanHenk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:50:
Tronity kost geld toch? Bovendien zijn de verbruiksstatistieken een benadering en niet gelijk aan de boordcomputer... Als ik zoiets wil (in het verleden wel gedaan), pak ik m'n camera telefoon en maak ik een foto na elke stint :+ Mijn vriendin registreert daarbij de km-stand. Zeer efficiënt proces inmiddels :P
Het kost een paar euro per maand en eerste paar jaar BETA gedraaid en werd het steeds beter en nauwkeuriger. Bij de skoda was de dataverbinding erg slecht.
Bij de ID7 is er (bijna) altijd verbinding en wordt elke rit netjes vastgelegd.

• JanHenk
  • Niet online
BigGreen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Het kost een paar euro per maand en eerste paar jaar BETA gedraaid en werd het steeds beter en nauwkeuriger. Bij de skoda was de dataverbinding erg slecht.
Bij de ID7 is er (bijna) altijd verbinding en wordt elke rit netjes vastgelegd.
Met de Enyaq heb ik altijd gratis gebruik van kunnen blijven maken, maar met de ID.7 niet meer. En gebruiken deed ik het eigenlijk niet. Ik heb genoeg aan een Home Assistant integratie. Rittenregistratie en dergelijke vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Maar er zit wel een hoop handige functionaliteit in, als je ernaar op zoek bent. En dan valt de prijs ook wel redelijk mee eigenlijk, ten opzichte van andere systemen die minder kunnen maar meer vragen.

• BigGreen
Gebruikte Tronity bij de Enyaq ook als verbinding tussen ABRP

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:40
JanHenk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Met de Enyaq heb ik altijd gratis gebruik van kunnen blijven maken, maar met de ID.7 niet meer. En gebruiken deed ik het eigenlijk niet. Ik heb genoeg aan een Home Assistant integratie. Rittenregistratie en dergelijke vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Maar er zit wel een hoop handige functionaliteit in, als je ernaar op zoek bent. En dan valt de prijs ook wel redelijk mee eigenlijk, ten opzichte van andere systemen die minder kunnen maar meer vragen.
Eigenlijk raar dat VW dit niet zelf aanlevert. In het Audi A6 topic zag ik dat de app daar wel inzicht geeft in rithistorie en gerelateerde data en tal van andere merken doen dit ook.

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:49
Ben.Hahlen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:35:
Toch maar even de plastic achterbakschaal in de achterbak gelegd, want de slee moest mee :)

Wat mij op het volgende brengt:
Gebruiken mensen hier de kofferbaknetten? Ik heb alleen het zijnetje er nu in zitten, maar heb ook een mooi tasje met het/de andere net(ten?). Maar... Ik zie het nut niet zo... Maar dat kan ook aan mij liggen :')
Wie heeft handige tips?
De 'kofferbakmat' van dun plastic direct na levering op zolder gelegd. Zijnetje er standaard in. Het net om over de bodem te spannen ligt in het vak bij gereedschap en de laadkabel. Ik heb niet zo vaak bagage in de kofferbak. Een weekendtas blijft prima staan. Boodschappentas zet ik tussen bestuurderstoel en achterbank.

Voor vakantie heb ik een tassenset op maat van 6 tassen die onder het afdekscherm past. Afdekscherm heb ik zelden open.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 11:51

S913

Abusus non tollit usum

Ik heb de plastic bak ook op zolder liggen, zoals eerder beschreven vond ik dat de bodemklep toen begon te klapperen bij een drempel. Dus nu ligt het net er overheen is dat minder.
Verder is hij wel makkelijk, als je even snel iets in de achterbak gooit en vast wil leggen ... een kratje bier houdt hij al goed op z'n plek :)

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:06

MLLL

Palm Treo 650

Surfroy01 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:52:
Stond gisteren achter een achterwiel aangedreven BMW ws op zomerbanden, die had de grootst mogelijke moeite om steeds vanuit stilstand weg te komen. Mijn ID.7 op winterbanden heeft geen greintje moeite met de sneeuw. Ik moet echt zelf lomp het stroompedaal intrappen of op rem trappen om de control functies in te laten grijpen. En die doen meer dan voldoende hun werk, kan de auto amper laten uitbreken of slippen.
Stond gisteren achter een achterwiel aangedreven VW ID7 ws op zomerbanden, die had de grootst mogelijke moeite om steeds vanuit stilstand weg te komen. Mijn BMW 5 serie op winterbanden heeft geen greintje moeite met de sneeuw. Ik moet echt zelf lomp het gaspedaal intrappen of op rem trappen om de control functies in te laten grijpen. En die doen meer dan voldoende hun werk, kan de auto amper laten uitbreken of slippen.
;)

• DaMenaz
Voordeel van de sneeuw is dat je wel makkelijk kan zien wie het verste kan pissen. 🤭

Catch my drift?

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-03 17:01
RandomNick schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:50:
[...]

Dank je wel! Super duidelijk.
Alhoewel ik de plaatsing van de telefoon wel ideaal zou vinden op deze positie, vind ik de zwarte plastic rand over het scherm toch teveel afbreuk doen.
ik denk dat de foto's wat vertekenen, de rand van de houder valt nagenoeg niet over het scherm heen.

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:09
Vandaag op het werk flinke hoeveelheid accucapaciteit verloren. Ging vanmorgen weg met 60% en kwam aan met ongeveer 54% (ongeveer 25 km).

Toen ik vanmiddag weer richting huis ging was de accu nog maar op 38%. Dergelijk verschijnsel nog nooit gehad in de ID.7 (ook niet in 5 jaar ID.4)

Nu heb ik mijn ID.7 een week lang in Oostenrijk niet gebruikt met flink koude temperaturen en daar verloor ik niet eens 1%.

Mijn vermoeden is dat op de een of andere manier de auto voor langere tijd is blijven klimatiseren.

Vertrektijd staat ingesteld op 7.45 en in stapte rond 7.35 in de auto. Daarna weer rond 7.50 ingestapt na het wegbrengen van mijn zoontje. Toen viel het me op dat de auto nog aan het klimatiseren was maar ik heb er daarna eigenlijk niet meer op gelet.

Hopelijk een eenmalige glitch of iets dergelijks 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Mrloki op 08-01-2026 23:54 ]

• BBx92
Mrloki schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:53:
Vandaag op het werk flinke hoeveelheid accucapaciteit verloren. Ging vanmorgen weg met 60% en kwam aan met ongeveer 54% (ongeveer 25 km).

Toen ik vanmiddag weer richting huis ging was de accu nog maar op 38%. Dergelijk verschijnsel nog nooit gehad in de ID.7 (ook niet in 5 jaar ID.4)

Nu heb ik mijn ID.7 een week lang in Oostenrijk niet gebruikt met flink koude temperaturen en daar verloor ik niet eens 1%.

Mijn vermoeden is dat op de een of andere manier de auto voor langere tijd is blijven klimatiseren.

Vertrektijd staat ingesteld op 7.45 en in stapte rond 7.35 in de auto. Daarna weer rond 7.50 ingestapt na het wegbrengen van mijn zoontje. Toen viel het me op dat de auto nog aan het klimatiseren was maar ik heb er daarna eigenlijk niet meer op gelet.

Hopelijk een eenmalige glitch of iets dergelijks 8)7
Sleutel in je zak gehouden?

Als de sleutel beweegt in de buurt dan denkt hij dat je gaat instappen en begint met klimatiseren. Normaal is de autosleutel mijn standaard sleutelbos, maar als ik nu in de tuin bezig ben of afval doe pak ik een van de fietssleutels. Anders schiet de auto steeds aan.

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:34
BBx92 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:06:
[...]
Als de sleutel beweegt in de buurt dan denkt hij dat je gaat instappen en begint met klimatiseren. Normaal is de autosleutel mijn standaard sleutelbos, maar als ik nu in de tuin bezig ben of afval doe pak ik een van de fietssleutels. Anders schiet de auto steeds aan.
Ik heb het automatisch zelfstandig voorklimatiseren om die reden uitgeschakeld.

• JiBo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:52
Weten jullie toevallig of ik een update gemist heb of dat er een aanpassing is geweest aan het advies? Sinds deze ochtend is battery care modus laden tot 90% ipv 80% bij mij? Ook in de app zie ik het terug.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30
Over het klimatiseren gesproken;
Gisteren kon ik nog kiezen voor een bepaalde temperatuur, maar nu zie ik allen maar “aan”…?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esQ5tIBXW8gvVB7K1GgnBuyGv0Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZNsFkbcYTWjCbyeSApLPHus0.png?f=fotoalbum_large

[edit]
Kijk ik nog eens in de app na opnieuw opstarten, staat hij gewoon op “uit”! :(
Juist nu in de sneeuwstorm lijkt hij geen contact te krijgen??

[ Voor 14% gewijzigd door Puppetmaster op 09-01-2026 07:51 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Bramji 117
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-03 11:55
JiBo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:37:
Weten jullie toevallig of ik een update gemist heb of dat er een aanpassing is geweest aan het advies? Sinds deze ochtend is battery care modus laden tot 90% ipv 80% bij mij? Ook in de app zie ik het terug.
Morgen, ik denk dat dit te maken heeft met het weer/klimaat rondom de auto. Bij koud weer geeft mijn auto ook aan tot minimaal 40% te laden

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:34
Puppetmaster schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:45:
Over het klimatiseren gesproken;
Gisteren kon ik nog kiezen voor een bepaalde temperatuur, maar nu zie ik allen maar “aan”…?
[Afbeelding]

[edit]
Kijk ik nog eens in de app na opnieuw opstarten, staat hij gewoon op “uit”! :(
Juist nu in de sneeuwstorm lijkt hij geen contact te krijgen??
Kan het zijn dat je in de app de verkeerde modus hebt gekozen? Je kan kiezen tussen air conditioning en window heating. Bij window heating is het alleen aan of uit, bij air conditioning ook temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KjTaq-k5MYuFtjTrGO5qATPRcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hPxyso8M7BwetPELGAsRph7V.png?f=fotoalbum_large

Zie foto. Je kan kiezen door in jouw screenshot op “window heating” te klikken. In het Nederlands dus “ruitverwarming”. Daarna komt bovenstaand menu en kan je weer op airconditioning klikken.

Edit: eerst op stop klikken. Daarna op ruitverwarming, dan staat er ook weer een > pijltje bij

[ Voor 6% gewijzigd door mark322 op 09-01-2026 08:08 ]

• Surfroy01
BBx92 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:54:
[...]

Je kan in de sneltoetsen van de klimatisering (rechter 3 knopjes van de clima balk, naast de temp van de passagier) de "schone ramen" shortkey instellen. Die werkt wel prima. Achterruit blijft bij mij ook beslaan, maar even de achterruitverwarming aanzetten dan is het binnen paar minuten weg.
Nu ben ik even gaan neuzen in het menu maar ik zie nergens een schone ramen functie. Of bedoel je vrij zicht? Die zie ik wel.

Dan mijn 2e vraag hoe kun je waar dit programmeren onder een shortkey?

• RandomNick
Surfroy01 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Nu ben ik even gaan neuzen in het menu maar ik zie nergens een schone ramen functie. Of bedoel je vrij zicht? Die zie ik wel.

Het heet inderdaad vrij zicht. Werkt vrij snel en goed bij ramen die beslaan. Eerst voorin, even later ook achterin.
Je kan het onderin de balk als snelkoppeling maken, zie afbeelding. Of via spraak (IDA) aanroepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bR4wjpljdx0A4kRCAjndGZImdo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xdgv3I3fa3pCOJNudVPUXrlY.jpg?f=fotoalbum_large

• Puppetmaster
mark322 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:05:
[...]
Kan het zijn dat je in de app de verkeerde modus hebt gekozen?
Verrek!
Ik heb dat niet gekozen, maar hij stond er idd wel op!?!
Ik heb in november 1x voor alleen ruit verwarming gekozen en daarna standaard op klimatisering + automatische ruitverwarming gezet.
De hele week elke dag aangezet, niks veranderd, en dan staat het vandaag ineens toch anders.
Schiet mij maar lek! :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• BBx92
Surfroy01 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:12:
[...]

Vrij zicht inderdaad.
Door de knoppen op de balk lang ingedrukt te houden kan je andere shortkeys selecteren. Zie de foto van RandomNick hierboven. De knoppen met een vakje eromheen kan je dan instellen.

• janssenben
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-03 13:14
deze week vanuit oost NL naar de Eifel gereden.

245 km enkele reis, heenweg met gem -2 graden 26.1 kWh/100km en op de terugweg +3gem en 21.1 kWh/100km. Wat mij betreft best een groot verschil voor 5 graden, denk dat wind en landschap daarin ook een flink aandeel hebben. Overal de CC op +5km tov toegestande snelheid gezet, en waar geen limiet CC op 150km/u.

Clima op 20 graden en stoelverwarming en stuurverwarming op standje 1 (heb een voorkeur voor zachtgekookte eieren :) )

zoals andere ook benoemt hebben: tijdje zitten zoeken naar de achterruit verwarming, snap nog steeds niet waarom deze niet vanuit het scherm te bedienen is.

Verder: wat wordt die auto vies aan de achterkant met dit weer, en wat kunnen wasstraten hem maar slecht schoon krijgen, tov onze Volvo V60 merk je wel dat dit slecht te bereiken is voor de automatische wasstraten. Hoe maken jullie hem schoon, zelf een hoge druk spuit erop zetten? En hoe dan de kalkvlekken te voorkomen? :X

• Surfroy01
RandomNick schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:34:
[...]

Het heet inderdaad vrij zicht. Werkt vrij snel en goed bij ramen die beslaan. Eerst voorin, even later ook achterin.
Je kan het onderin de balk als snelkoppeling maken, zie afbeelding. Of via spraak (IDA) aanroepen.

[Afbeelding]
Thanks, gelukt! Als ik alleen rijd valt het beslaan wel mee. Laatst met 4 volwassenen besloegen de ramen achterin enorm.

• Surfroy01
janssenben schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:49:
deze week vanuit oost NL naar de Eifel gereden.

245 km enkele reis, heenweg met gem -2 graden 26.1 kWh/100km en op de terugweg +3gem en 21.1 kWh/100km. Wat mij betreft best een groot verschil voor 5 graden, denk dat wind en landschap daarin ook een flink aandeel hebben. Overal de CC op +5km tov toegestande snelheid gezet, en waar geen limiet CC op 150km/u.

Clima op 20 graden en stoelverwarming en stuurverwarming op standje 1 (heb een voorkeur voor zachtgekookte eieren :) )

zoals andere ook benoemt hebben: tijdje zitten zoeken naar de achterruit verwarming, snap nog steeds niet waarom deze niet vanuit het scherm te bedienen is.

Verder: wat wordt die auto vies aan de achterkant met dit weer, en wat kunnen wasstraten hem maar slecht schoon krijgen, tov onze Volvo V60 merk je wel dat dit slecht te bereiken is voor de automatische wasstraten. Hoe maken jullie hem schoon, zelf een hoge druk spuit erop zetten? En hoe dan de kalkvlekken te voorkomen? :X
Wind maakt ook veel uit, reed woensdagochtend met veel rugwind maar lagere temp 260km naar het noorden 21,9 kWh/100km. Terug gisteren 5 graden warmer maar wind tegen 25,5.............. Dus bij mij precies andersom mbt de wind.

Kalkvlekken voorkomen? Ik was mijn auto's altijd met de hand, niet vaak, maar daarna met doek droog wrijven niks geen kalkvlekken.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:21
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55031908994_8741426553_b.jpg

'Winter'sloffen. Met extreem dynamische wielkapjes. Je ziet ze niet eens, zo dynamisch zijn ze ;)

• JanHenk
  • Niet online

Verder: wat wordt die auto vies aan de achterkant met dit weer, en wat kunnen wasstraten hem maar slecht schoon krijgen, tov onze Volvo V60 merk je wel dat dit slecht te bereiken is voor de automatische wasstraten.
Ja, had ik ook met mijn vorige auto (Enyaq), beetje inherent aan de hedendaagse ontwerpen, ook mede door de stroomlijn zuigt ie aan de achterkant echt het vuil aan. Wasstraten vind ik sowieso drama. Zelfs de meest moderne.. Na vier jaar zag mijn auto er echt absoluut niet meer uit.
Hoe maken jullie hem schoon, zelf een hoge druk spuit erop zetten? En hoe dan de kalkvlekken te voorkomen? :X
Dat ben ik dus anders gaan doen. Ook wat hobby, want een wasbeurt is een uurtje werk, maar dan blinkt ie wel. Zelf wassen én drogen dus inderdaad. Overigens zijn er ook wat dingen die me helpen: keramische coating op de wagen, waterontharder thuis, goede spullen (hogedruk met foamlans en twee flinke tassen met poetsspullen).

• JanHenk
  • Niet online
Ruud schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:49:
[Afbeelding]

'Winter'sloffen. Met extreem dynamische wielkapjes. Je ziet ze niet eens, zo dynamisch zijn ze ;)
Mooie uitvoering. :D Zo staat de mijne er ook bij.

De naafkappen kun je gewoon overzetten trouwens. Voordeel van OEM velgen.

• Mrloki
BBx92 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:06:
[...]

Sleutel in je zak gehouden?

Dit zou het inderdaad wel kunnen zijn. De sleutel zit hele dag in mijn jaszak en zou ver genoeg van de auto af moeten zitten. Ben wel paar keer relatief dichtbij voorbij gelopen met de sleutel dus zou kunnen dat hij daardoor is gaan verwarmen.

Ik ga het in de gaten houden!

Deze staat (nu) wel uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOmreN6qOcstyS-cx8wvzuNwfiM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/trfV3X0H6LXDk3Q12DTz9Ogn.jpg?f=fotoalbum_large

• janssenben
Surfroy01 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Wind maakt ook veel uit, reed woensdagochtend met veel rugwind maar lagere temp 260km naar het noorden 21,9 kWh/100km. Terug gisteren 5 graden warmer maar wind tegen 25,5.............. Dus bij mij precies andersom mbt de wind.

Kalkvlekken voorkomen? Ik was mijn auto's altijd met de hand, niet vaak, maar daarna met doek droog wrijven niks geen kalkvlekken.
Interessant dat jouw data zo anders zijn, en idd, dan zou wind een flinke factor kunnen zijn.

• tjaf
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-03 13:39
JiBo schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:37:
Jep, in de app staat het nu bij mij ook dat ze 90% als ideaal aanraden. Voortschrijdend inzicht zeker ... Bij mij is het ook vanzelf van 80% naar 90% gegaan. No worries.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WsNz__yOFc408j-LJaoYXZABABE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKtycWgdiUKUWtgVkdMk5sbS.jpg?f=fotoalbum_large

• JiBo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:52
Thnx voor de bevestiging, ben dan wel benieuwd of dat dan weersafhankelijk is, of nieuw inzicht van volkswagen dat 90% voortaan ook goed is... we shall see.
Edit: O wacht het staat letterlijk in de melding.... afhankelijk van het weer

[ Voor 20% gewijzigd door JiBo op 09-01-2026 12:51 . Reden: extra gelezen.... ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

De wasstraat waar ik doorheen ga doet het wel redelijk aan de achterkant, maar het helpt om zelf een handje te helpen. Ik zet 'm als die echt goed vies is (met dit weer) even zelf in een wasbox. Even voorwassen, wassen en nog een keer na spoelen. Met de hand (hogedrukpistool in de wasbox) kun je de achterkant wel weer netjes krijgen. Dan door de wasstraat met een was (wax) programma dan is de achterkant ook netjes.
Zelfde idee voor de zomer voor de voorkant met de vliegjes, de medewerkers van de wasstraat hebben er meestal niet zo veel zin in dat de voorkant ook echt goed voorgewassen is en blijf je plekken houden van de vliegjes dit even zelf met de hand (hogedrukpistool in de wasbox) doen maakt het net wat makkelijker. Ik heb er ook wel eens een punt van gemaakt en dan mag je nog een keer, maar dat kost meer tijd dan zelf even voorspoelen mij kost .. beetje pick your battles idee.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• janssenben
True schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:43:
[...]

De wasstraat waar ik doorheen ga doet het wel redelijk aan de achterkant, maar het helpt om zelf een handje te helpen. Ik zet 'm als die echt goed vies is (met dit weer) even zelf in een wasbox. Even voorwassen, wassen en nog een keer na spoelen. Met de hand (hogedrukpistool in de wasbox) kun je de achterkant wel weer netjes krijgen. Dan door de wasstraat met een was (wax) programma dan is de achterkant ook netjes.
Zelfde idee voor de zomer voor de voorkant met de vliegjes, de medewerkers van de wasstraat hebben er meestal niet zo veel zin in dat de voorkant ook echt goed voorgewassen is en blijf je plekken houden van de vliegjes dit even zelf met de hand (hogedrukpistool in de wasbox) doen maakt het net wat makkelijker. Ik heb er ook wel eens een punt van gemaakt en dan mag je nog een keer, maar dat kost meer tijd dan zelf even voorspoelen mij kost .. beetje pick your battles idee.
opzich wel goed idee om even voor te wassen in een zelfwasbox. Laat deze post nog even niet lezen aan mijn vrouw, want was zelf al aan het kijken naar een hogedruk spuit voor thuis O-) ( Ja deze hebben we echt nodig schat 8) )

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

janssenben schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:03:
[...]

opzich wel goed idee om even voor te wassen in een zelfwasbox. Laat deze post nog even niet lezen aan mijn vrouw, want was zelf al aan het kijken naar een hogedruk spuit voor thuis O-) ( Ja deze hebben we echt nodig schat 8) )
Een normaal en milieubewust huishouden kán gewoon niet zonder hogedrukspuit bedoel je te zeggen... Je hebt zo'n ding gewoon nodig om de terrastegels snel van groene aanslag te kunnen ontdoen zonder daarbij chemicaliën te hoeven gebruiken.

:9

Ik heb hier met die rede ook zo'n ding aangeschaft (en heb de speciaal voor dat doel bedoelde hogedruk terrasborstel nog nóóit gebruikt..... >:)
edit:
Als aanvulling / waarschuwing: Betonnen terrastegels mág je vaak niet met de normale hogedruk / vuilfrees afspuiten omdat je dan de toplaag beschadigd en je vervolgens nóg sneller last krijgt van groene algenaanslag op je tegels!!! Zo'n speciale borstel voorkomt dat.

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 09-01-2026 15:15 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• RandomNick
Nou krijg ik ook opeens het gevoel dat ik zo'n ding echt nodig heb 😂

• RandomNick
Drommels75 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:22:
[...]

Zo'n handig ding ligt bij de action voor 3,49.
Vandaag nog daar gekocht.

[Afbeelding]
Dank voor de tip! Ook eentje gescoord.

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-03 07:06
Is het ook mogelijk om de auto naar een hoger percentage te laden op het moment dat hij al geladen is tot bijv. 80% (en nog aan de kabel hangt) via de App? Dus stel je hebt de auto tot 80% opgeladen, maar besluit een lange trip te gaan maken en je wilt naar 100% laden? Als je onder Settings Charging tot 90% verhoogt, laadt hij niet verder. Dus dan is er alleen de mogelijkheid om dit in de auto te verhogen?

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:03
HouseL schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:15:
Is het ook mogelijk om de auto naar een hoger percentage te laden op het moment dat hij al geladen is tot bijv. 80% (en nog aan de kabel hangt) via de App? Dus stel je hebt de auto tot 80% opgeladen, maar besluit een lange trip te gaan maken en je wilt naar 100% laden? Als je onder Settings Charging tot 90% verhoogt, laadt hij niet verder. Dus dan is er alleen de mogelijkheid om dit in de auto te verhogen?
Bij mij werkt dit wel. Als ik in de settings in app een hoger percentage zet gaat hij verder laden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Wat @Invictus66 ook zegt, als ik dit in de app dan aan pas laadt die (al dan niet na nog 1 minuutje wachten) gewoon door richting de 90% of 100%.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
True schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:40:
[...]

Heb ik ook, even terugzoeken in het topic. In het kort is het beide lendesteunen vervangen ivm synchronisatie en dat onderdeel staat op backorder, feest!
Hopelijk is het bij jou minder ingewikkeld.
Ik mag volgende week weer eens langskomen, lendesteunen zouden er moeten zijn, gaan ze ook de ruitenwissers vervangen en kijken naar de koppeling van de VW Park Assist Pro app.

• HouseL
Thanks, ik zal het nog eens proberen. Al wat sync issues gehad, maar niet anders dan zoals bij men vorige Volvo. Even geduld dus.

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:27
Als je een laadlokatie hebt ingesteld moet je het daar doen, die overruled de algemene setting.
Onder vertrektijden kun je dat vinden. En er zit ietwat vertraging op.
En je auto moet weer willen herstarten,maar in de app moet 't zichtbaar zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door I-King op 09-01-2026 15:56 ]

• HouseL
I-King schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:55:
[...]

Als je een laadlokatie hebt ingesteld moet je het daar doen, die overruled de algemene setting.
Dit zal het zijn. Thanks

• Mhoekstra28
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:52
Levering zou vandaag zijn (staat wel op kenteken sinds 29-12-25), maar helaas niet doorgegaan.

Laadkabel was afgelopen vannacht ontgrendeld wegens vergrendeling storing. Conclusie dealer; laadpoort vervangen.

Volgende week vrijdag in de herkansing 🤞

• DaMenaz
True schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:40:
[...]

Ik mag volgende week weer eens langskomen, lendesteunen zouden er moeten zijn, gaan ze ook de ruitenwissers vervangen en kijken naar de koppeling van de VW Park Assist Pro app.
Ik was in de veronderstelling dat de lendesteunen niet meer waren dan een deel van de stoelmassageballonetjes die dan permanent opgeblazen bleven. Zo voelen ze wel.
Maar dus toch een apart onderdeel blijkbaar.

Catch my drift?

• Puppetmaster
True schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Wat @Invictus66 ook zegt, als ik dit in de app dan aan pas laadt die (al dan niet na nog 1 minuutje wachten) gewoon door richting de 90% of 100%.
Lukt jullie dat ook bij snelladen?
Bij mij kan het percentage niet meer aangepast worden in de App als hij snellaad. Wel in de auto.
Best irritant, want als hij onverwacht snel bij 80% komt wil ik hem graag nog weer hoger kunnen zetten om idle fee te voorkomen…

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Puppetmaster schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Bij mij kan het percentage niet meer aangepast worden in de App als hij snellaad. Wel in de auto.
Best irritant, want als hij onverwacht snel bij 80% komt wil ik hem graag nog weer hoger kunnen zetten om idle fee te voorkomen…
Volgens mij heb ik dat wel eens gedaan ja, maar ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen.

• DaMenaz
True schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:04:
[...]

Volgens mij heb ik dat wel eens gedaan ja, maar ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen.
En met 80% zekerheid? 🤭

Catch my drift?

• DSelluf
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:09
DaMenaz schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:59:
[...]

En met 80% zekerheid? 🤭
In de VW app adviseren ze nu 90% zekerheid 😎

• Mrloki
Puppetmaster schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:02:
[...]

Dit lukte bij mijn ID.4 wel altijd (met de ID.7) nog niet geprobeerd. Dit deedt ik dan wel vóórdat hij bij 80% was anders stopt de laadsessie vaak automatisch en kan je dit alleen weer starten via de laadpaal (kabel is dan ook ontgrendeld).

Overigens als je bij Tesla Supercharger laad betaal je al een idle fee als hij op 80% zit ook als je doorgaat naar 90%.

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-03 14:04
BigGreen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:50:
[...]

Ik gebruik Tronity al sinds de Enyaq en nu met de ID7
https://www.tronity.io
[Afbeelding]
Vond het er goed uitzien en dat automatisch uitlezen leek me ook wel handig, dus gisteren voor vertrek even de app geïnstalleerd. Na de eerste 1000km vandaag valt me op dat er fors verschil tussen de geladen kWh's volgens Tronity en mijn Shell laadpasapp zit, waarbij Shell structureel hoger is (soms > 15%). Dit heeft waarschijnlijk met laadverliezen te maken; geleverde vs. opgenomen kWh's? Maar goed, Tronity zit er structureel flink naast, dus al met al best waardeloos en onbruikbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Drakentemmer op 09-01-2026 20:27 ]

• BBx92
Drakentemmer schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:08:
[...]

Vond het er goed uitzien en dat automatisch uitlezen leek me ook wel handig, dus gisteren voor vertrek even de app geïnstalleerd. Na de eerste 1000km vandaag valt me op dat er fors verschil tussen de geladen kWh's volgens Tronity en mijn Shell laadpasapp zit, waarbij Shell structureel hoger is (soms > 15%). Dit heeft waarschijnlijk met laadverliezen te maken; geleverde vs. opgenomen kWh's? Maar goed, Tronity zit er structureel flink naast, dus al met al best waardeloos en onbruikbaar.
Laad je veel ac of dc? Thuis laad ik 1 fase/16a. Daar zit ook lachend een verschil tussen van 15%+. Geladen energie vanuit de laadpaal en gebruikte energie vanuit het rijden moet je echt zien als 2 losstaande waardes van elkaar.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Mrloki schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:42:
[...]

Dit lukte bij mijn ID.4 wel altijd (met de ID.7) nog niet geprobeerd. Dit deedt ik dan wel vóórdat hij bij 80% was anders stopt de laadsessie vaak automatisch en kan je dit alleen weer starten via de laadpaal (kabel is dan ook ontgrendeld).

Overigens als je bij Tesla Supercharger laad betaal je al een idle fee als hij op 80% zit ook als je doorgaat naar 90%.
Ik snellaad toch wel regelmatig bij Tesla en heb nog nooit een idle fee gezien voor opgeladen stroom tussen 80% en 100%.
En zeker als ik relaxed bij een vdValk aan de koffie zit en zie dat het rustig is bij de Supercharger laat ik de auto nog wel rustig die laatste paar procenten ook pakken.

• Mrloki
True schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:18:
[...]

Ik snellaad toch wel regelmatig bij Tesla en heb nog nooit een idle fee gezien voor opgeladen stroom tussen 80% en 100%.
En zeker als ik relaxed bij een vdValk aan de koffie zit en zie dat het rustig is bij de Supercharger laat ik de auto nog wel rustig die laatste paar procenten ook pakken.
Het viel mij voor het eerst op in Duitsland. Maar hier kan het blijkbaar ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHTi2nl3Q4TpIxaH_fXoyOaopTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1y5iFHWXK4W5C3UqikSwVTHY.jpg?f=fotoalbum_large

• Inter18
Mrloki schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 22:29:
[...]

Het viel mij voor het eerst op in Duitsland. Maar hier kan het blijkbaar ook.

[Afbeelding]
Dit is aan de ene kant wel begrijpelijk, het is een laadplek, geen parkeer plek.
Aan de andere kant zijn er inmiddels EV's die ook na 80% nog ruim 200kW naar binnen trekken.
Investeert iemand in de nieuwste techniek, wordt je gestraft aan de laadpaal.

Persoonlijk ben ik ook zo iemand die ervoor kiest om wat verder te laden om een extra stop te voorkomen.
Herinner me van oost dld naar Legnica in Polen met het Kiaatje. Zelfs met 90% lading was het 'op hoop van zegen', met de ID.7 (al dan niet S) heb je daar geen last van, de range is veel beter

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:02
Inter18 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Dit is aan de ene kant wel begrijpelijk, het is een laadplek, geen parkeer plek.
Aan de andere kant zijn er inmiddels EV's die ook na 80% nog ruim 200kW naar binnen trekken.
Investeert iemand in de nieuwste techniek, wordt je gestraft aan de laadpaal.

Persoonlijk ben ik ook zo iemand die ervoor kiest om wat verder te laden om een extra stop te voorkomen.
Herinner me van oost dld naar Legnica in Polen met het Kiaatje. Zelfs met 90% lading was het 'op hoop van zegen', met de ID.7 (al dan niet S) heb je daar geen last van, de range is veel beter
De gemiddelde range is dusdanig gestegen dat als er na 80% een kleef tarief komt dit heel verdedigbaar is. Als je dan toch door wil laden betaal je meer. Het aantal ev's dat bij 80% nog 200kw laadt zal maar een klein aandeel zijn.

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:34
Drakentemmer schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 20:08:
[...]

Tronity krijgt slechts data over % SoC, niet over geladen kWh. 1% is 0.77 kWh, dus die afronding zorgt al voor een zekere onnauwkeurigheid. Van precies 50 tot net geen 61% rekent Tronity als 10% = 7.7 kWh. Maar van net geen 51 tot precies 60 ook. Terwijl daar dus 1.53 kWh verschil tussen zit (0.769 aan de onderkant en 0.769 aan de bovenkant). Ze rekenen daarenboven met het verschil tussen % bij aankoppelen en % bij afkoppelen. Als je de auto voor het afkoppelen laat voorverwarmen, is de energie die je daarvoor gebruikt niet geladen volgens Tronity.

• bestel2k
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Kan je de CarPlay ook als tile weergeven in het infortainment scherm van de ID7 ipv alleen full screen?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

bestel2k schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 13:49:
Kan je de CarPlay ook als tile weergeven in het infortainment scherm van de ID7 ipv alleen full screen?
Je bedoeld een soort van 'Picture in Picture' ? Als je dat bedoeld met een actieve Carplay Sessie welke bijvoorbeeld de Apple Maps navigatie toont dan is het antwoord daarop heel simpel: Nope :N

De bovenste menubalk van het VAG systeem blijft wel ten alle tijden boven in het scherm zichtbaar en je kunt dus vrij simpel tussen de Apps's (waarbij Apple Carplay óók gewoon een App is) blijven schakelen. Wanneer Apple Carplay actief is dan zie je dat ook gewoon als extra icoontje boven in die menubalk. Binnen Apple Carplay kun je dan vervolgens weer 'eigen' app's actief hebben.

Afhankelijk van de App welke je binnen Apple Carplay gebruikt kunnen er ook meerdere zaken gelijktijdig gebruikt worden. Ik gebruik zo op de achtergrond bijvoorbeeld 'Waze' welke me waarschuwt voor actuele zaken op de weg waar ik op dat moment aan het rijden ben (vaak flitspalen. mobiele controles en roodlichtcamera's) terwijl ik qua navigatie het VAG eigen systeem op de voorgrond / het scherm gebruik om de route te laten bepalen. Beide systemen hebben op dat moment toegang tot het audio deel waarbij de VAG navigatie dat heeft middels een volledig eigen ingang en Waze dat krijgt middels de ingang voor 'Spraak' zónder dat er in Waze een te gaan route aangegeven is.

Geef je in bijvoorbeeld Waze wél een te gaan volgen route aan dan stopt de onboard VAG navigatie met het aangeven van je route. Twee kapiteins, eigenlijk dus drie, op één schip.... No-Way >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 10-01-2026 16:26 ]

• Puppetmaster
Inter18 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Dat zijn er niet veel en al helemaal niet aan een 400V paal van Tesla. ;)
Wel laadt de ID.7 merkbaar sneller door >80% dan de gemiddelde Tesla, die maatregel lijkt dus ook vooral gericht op Tesla’s. Wat niet verwonderlijk is bij Tesla. :+

• DaMenaz
RandomNick schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 09:34:
[...]

[Afbeelding]
Toch nog wat geleerd. Ik wist niet dat je de icoontjes rechtsonderin ook kon personaliseren! Dank daarvoor, is het scherm weer wat gebruiksvriendelijker geworden. 👊🏼

Catch my drift?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Puppetmaster schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:23:
[...]

Dat zijn er niet veel en al helemaal niet aan een 400V paal van Tesla. ;)
Wel laadt de ID.7 merkbaar sneller door >80% dan de gemiddelde Tesla, die maatregel lijkt dus ook vooral gericht op Tesla’s. Wat niet verwonderlijk is bij Tesla. :+
Die extra inkomsten (middels het 'parkeren' op andermans hotel terrein) welke nu door Tesla inc. gedolven worden zullen ze toch wel gaan gebruiken om al die veel té korte SUC laadkabels te gaan vervangen?

Wishfull Thinking mág >:)

Ik probeer uiteraard altijd de uiterst linker Tesla SUC te gebruiken omdat ik dan binnen de EU maar één laadplek bezet met m'n Europese VW welke de laadpport aan de rechterachterzijde heeft zitten. Kan er ook dwars gaan staan en dan vervolgens drie SUC's bezetten..... :*)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Will_M schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:32:
[...]

Die extra inkomsten (middels het 'parkeren' op andermans hotel terrein) welke nu door Tesla inc. gedolven worden zullen ze toch wel gaan gebruiken om al die veel té korte SUC laadkabels te gaan vervangen?

Wishfull Thinking mág >:)

Ik probeer uiteraard altijd de uiterst linker Tesla SUC te gebruiken omdat ik dan binnen de EU maar één laadplek bezet met m'n Europese VW welke de laadpport aan de rechterachterzijde heeft zitten. Kan er ook dwars gaan staan en dan vervolgens drie SUC's bezetten..... :*)
De V4 stalls: hier een filter op alleen V4 (https://supercharge.info/...265625&Zoom=8&RangeKm=282), zijn geschikt voor de laadkabel op elke plek. Het zijn er steeds meer zonder probleem ook geschikt zijn voor de ID.7.
Ik vond het persoonlijk wel een overwegend prettig laadnetwerk om te gebruiken afgelopen zomer met de vakantie naar Italië.

[ Voor 4% gewijzigd door True op 10-01-2026 17:10 ]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

True schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:10:
[...]

De V4 stalls: hier een filter op alleen V4 (https://supercharge.info/...265625&Zoom=8&RangeKm=282), zijn geschikt voor de laadkabel op elke plek. Het zijn er steeds meer zonder probleem ook geschikt zijn voor de ID.7.
Ik vond het persoonlijk wel een overwegend prettig laadnetwerk om te gebruiken afgelopen zomer met de vakantie naar Italië.
Ik heb er afgelopen wintersport (A.I.CH) ook weer tot volle tevredenheid gebruik van gemaakt, mede doordat de kWh. prijs bij de SUC's vaak significant lager ligt dan bij bijv. Ionity. Nou hoef ik daar als zakedlijke leaserijder met een door m'n wergever betaalde EV incl. laadkosten niet écht op te letten maar: 'Ook de baas z'n Cente benne nie van blik!!' .

Het blijft overigens grappig om te zien dat de SUC's vaak ruimte genoeg hebben om te kunnen gaan laden terwijl andere laadpleinen praktisch vol staan, zelfs met een NON Tesla doordat veel mensen (nog) niet weten dat ze er ook met een 'vreemd' EV-Merk kunnen laden nadat ze de Tesla App (van Tesla zélf, dus niet een third-party kloon met reclame en andere ellende) gedownload hebben én er een geldig betaalmiddel aan gekoppeld hebben. Ik heb er momenteel m'n zakelijke Eneco Dongel (van de baas) aan verbonden. De Tesla App meldt dan eerst dat je een mailtje van je eigen laadpasprovider moet krijgen voor goedkeuring echter volgens Eneco was dat niet nodig.... En dat laatste bleek ook te kloppen tijdens het laden bij een SUC, de sessie werd meteen geaccordeerd en gestart.

• Puppetmaster
True schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:10:
[...]

V4’s zijn er steeds meer, ook wordt vaak ook mee uitgebreid. Het enige voordeel is vooralsnog de langere kabel. :)

• RandomNick
DaMenaz schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:26:
[...]

Toch nog wat geleerd. Ik wist niet dat je de icoontjes rechtsonderin ook kon personaliseren! Dank daarvoor, is het scherm weer wat gebruiksvriendelijker geworden. 👊🏼
Volgens mij kan je ook linksonderin nog personaliseren 😉

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-03 13:29

Oceria

I've been in between....

Vandaag de mijne in ontvangst mogen nemen. Foto’s volgen nog want hier in Groningen ligt er nog zo’n laag drab dat hij al vuil was toen de deur naar buiten open ging.

Ik kom vanuit een Polo, maar wat een comfort en wat gaat alles moeiteloos. Telefoon koppelen was geen probleem, alles lijkt het te doen. Zelf easy open werkt goed voor mij. Easy close bleek wat minder goed te werken, maar dat had denk ik vooral te maken met het feit dat ik als een blij ei verwachtingsvol bleef staan kijken. RTFM: Binnen 20 seconden opkrassen of Ida zegt ‘Nein!

Enfin, nu met alle instellingen spelen.

Specs
ID.7 Tourer Pro S LE
Stonewashed blue
Hudson 19” met zomer en winter banden
Exterieur + pakket
Interieur + pakket
Trekhaak

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• JanHenk
  • Niet online
@Oceria Mooie specs en wat een dikke upgrade vanuit een Polo 8)

• ptjuh89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:46
Beste mede tweakers,

Aanstaande dinsdag heb ik mijn eerste testrit in de ID.7 Tourer Pro S LE.

Nu heb ik een vraag over de DCC, voor een optimale rijervaring op eco of comfort laten staan of zijn er gebruikers die een betere setting hebben gevonden? En is de "Intelligente Snelheidsassistent" met een snelkoppeling eenvoudig uit te zetten of moet ik bij het starten van de auto deze telkens op het scherm in het menu ergens uitzetten?

Maandag een 2e testrit in de EV5 GTplusline maar eerlijk gezegd ben ik al helemaal weg van de ID.7 en het lijkt er ook op dat de ID.7 op de achterbank meer ruimte heeft voor de achterlijk grote kinderzitjes van tegenwoordig.

Alvast bedankt!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@ptjuh89

DCC werkt ik alle gedefinieerde rij modi 'dynamisch' en past zichzelf daarin dus ook ten alle tijden aan aan de wegomstandigheden ongeacht de keuze welke jij gaat maken. Ik rijd persoonlijk bijvoorbeeld het liefst in de 'individual' stand waarbij ALLE settings in 'Sport' stand staan maar waarbij het vering/demping deel twee bolletjes 'harder' dan de comfortmodus (en dus ónder het standaard 'sport' niveau) gezet is.

Je kunt het DCC deel ook harder/stugger zetten dan het standaard 'sport' profiel maar dan wordt een EV al snel een soort van 'Go-Kart' met te veel gewicht / obesitas.

:9

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 10-01-2026 23:49 ]

• BBx92
ptjuh89 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:18:
En is de "Intelligente Snelheidsassistent" met een snelkoppeling eenvoudig uit te zetten of moet ik bij het starten van de auto deze telkens op het scherm in het menu ergens uitzetten?
Geen fysieke sneltoets. In je scherm linksboven, naast het blokjesmenu, zit een autotje. Daar kan je een 8-tal sneltoetsen programmeren. Dan zit je met 6 klikken klaar. Menu > speed limit warning uit > lane assist uit > rijmodi menu > individual selecteren > Carplay/AA.

Als je er eenmaal aan gewend bent wordt het routine. Helaas EU verplichtingen. Infotainment is gelukkig ook snel genoeg dat je er serieus snel doorheen kan klikken.

[ Voor 6% gewijzigd door BBx92 op 11-01-2026 08:15 ]

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:39
BBx92 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 07:33:
[...]
Geen fysieke sneltoets. In je scherm linksboven, naast het blokjesmenu, zit een autotje. Daar kan je een 8-tal sneltoetsen programmeren. Dan zit je met 6 klikken klaar. Menu > speed limit warning uit > lane assist uit > rijmodi menu > individual selecteren > Carplay/AA.

Als je er eenmaal aan gewend bent wordt het routine. Helaas EU verplichtingen. Infotainment is gelukkig ook snel genoeg dat je er serieus snel doorheen kan klikken.
Misschien begrijp jij @ptjuh89 beter dan ik, maar 'intelligente snelheidsassistent' klinkt mij anders in de oren dan de snelheidswaarschuwing. De snelheidswaarschuwing is inderdaad met een sneltoets uit te schakelen en moet bij elke rit.
De term 'intelligente snelheidsassistent' associeer ik met de mogelijkheid dat de auto de snelheid van de ACC aanpast op basis van A: verkeersborden en B: het verloop van de weg. Die twee functies kun je 1 keer uitschakelen en blijven dan uit.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:10

The Legend

*Plop*

Gisteren wilde m’n laadklepje niet meer sluiten. Bleek een laagje smeltwater te blijven staan in het randje (onderaan waar de klep op sluit) opnieuw te zijn bevroren. Iets om rekening mee te houden als je de auto in de winter buiten oplaadt en geen heet water in de buurt hebt :P

Ik ben toch malle pietje niet!

• BigGreen
The Legend schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:43:
Gisteren wilde m’n laadklepje niet meer sluiten. Bleek een laagje smeltwater te blijven staan in het randje (onderaan waar de klep op sluit) opnieuw te zijn bevroren. Iets om rekening mee te houden als je de auto in de winter buiten oplaadt en geen heet water in de buurt hebt :P
Bij mij wilde die niet meer open omdat het water aan de onderkant was bevroren en het klepje niet meer de benodigde indruk ruimte had om te ontgrendelen. Voorzichtig drukken aan de onderkant tot het ijs brak was de oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door BigGreen op 11-01-2026 10:52 ]

• LuPo
  • Nu online
BigGreen schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:50:
[...]

Bij mij wilde die niet meer open omdat het water aan de onderkant was bevroren en het klepje niet meer de benodigde indruk ruimte had om te ontgrendelen. Voorzichtig drukken aan de onderkant tot het ijs brak was de oplossing.
Ik had gisteren hetzelfde inderdaad. Beetje doorduwen en toen kwam hij los :+

2 x 165 km gereden gisteren. Temperatuur -3 graden Celcius. Heenweg met wind tegen 20,3 kWh/100km, terugweg 19,2 kWh/100km. TA op 108 km/u. Fijne reisauto, ontspannen aankomen met stuur-, stoelverwarming en massage d:)b

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• RandomNick
The Legend schreef op zondag 11 januari 2026 @ 10:43:
Dit had ik ook. Ik heb met het hoekje van een ijskrabber het ijs er voorzichtig uitgehaald. Dat ging prima.

• Puppetmaster
Dat soort dingen vind ik eigenlijk ontwerpfouten. Net als dat ik om dezelfde redenen het klepje laatst niet open kreeg.

Toegang tot de laadpoort is essentieel, dat zou betrouwbaarder geregeld moeten zijn.

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Puppetmaster schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:34:
Dat soort dingen vind ik eigenlijk ontwerpfouten. Net als dat ik om dezelfde redenen het klepje laatst niet open kreeg.

Toegang tot de laadpoort is essentieel, dat zou betrouwbaarder geregeld moeten zijn.
Volledig mee eens.
En is die mechanische noodontgrendeling er ook voor de laadklep of is dat enkel voor de kabel zelf?

• Inter18
Daar heb je gelijk in, alhoewel de laadpoort van m'n vorige EV op de neus zat, weigerde die nooit.
Het aparte is dat er geen peil op te trekken is:
Geen probleem met de wagen een week voor de deur met vrieskou en dooien, ging prima open.
Maar na laden niet meer dicht, zat idd een laagje ijs op de rand.

Het blijkt een gevoelige constructie

• max.v
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-02 08:52
Afgelopen vrijdag mocht ik eindelijk mijn ID.7 Tourer Pro Limited Edition in ontvangst nemen!
Proefrit gemaakt eind oktober, waarna mijn werkgever met de dealer en leasemaatschappij is gaan onderhandelen. De productie van de auto was in week 46 en begin december stond hij al in Nederland. Helaas wilde de dealer niet eerder leveren dan afgelopen vrijdag… grrr.
De aflevering verliep niet bepaald soepel. De verkoop hulp wist niet veel te vertellen, behalve hoe je de auto koppelt aan je telefoon. De parkeer-app was zelfs nieuw voor hem. Bij het bekijken van de achterbak lag er ineens een roestige schep in de auto (!). Verder hadden ze luxe kentekenplaten en houders zonder reclame beloofd, maar ook dat was niet geregeld. Het ID.7-logo zouden ze verwijderen, maar wederom niet gebeurd. Dit alles moet nu later alsnog gebeuren.

Als klap op de vuurpijl tikte de verkoop hulp met de deur tegen een naastgelegen (nieuwe) auto. Gelukkig geen schade bij ons, maar wel bij de auto ernaast…
De 20-inch velgen zijn dan weer wel netjes zijn geleverd met de dynamische naafkappen.
Zodra we wegreden ging alles een stuk beter:
• Verbinding met de telefoon werkt probleemloos
• Parkeer-app werkt prima
• Lees hier vaak klachten over een koude auto, maar daar merk ik niets van (AC op 21 graden)
• Stoelverwarming is ook prima qua temperatuur
Vraag over laden:
Ik lees vaak dat iedereen het heeft over laden tot 80%, maar in de VW-app staat bij mij dat 90% het beste is (Battery Care Mode aan). Daarbij staat een tekst dat de optimale waarde afhankelijk is van de temperatuur. Het lijkt dus dat de maximale waarde dynamisch is en dat dit met Battery Care Mode automatisch wordt aangepast.
Heeft iemand hier meer info over? Is dit anderen ook opgevallen?

• sn0x0r
  • Laatst online: 11:53
Hoi, gisteren de auto aan de lader gehangen, maar de auto gaat niet laden (thuis). De lader al even opnieuw opgestart maar vooralsnog geen succes. Iemand nog een tip? Of tijd om de dealer te gaan bellen?

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:57
sn0x0r schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:14:
Hoi, gisteren de auto aan de lader gehangen, maar de auto gaat niet laden (thuis). De lader al even opnieuw opgestart maar vooralsnog geen succes. Iemand nog een tip? Of tijd om de dealer te gaan bellen?
Tijd om even een andere lader te proberen lijkt mij.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 11:51

S913

Abusus non tollit usum

LuPo schreef op zondag 11 januari 2026 @ 16:14:
2 x 165 km gereden gisteren. Temperatuur -3 graden Celcius. Heenweg met wind tegen 20,3 kWh/100km, terugweg 19,2 kWh/100km. TA op 108 km/u. Fijne reisauto, ontspannen aankomen met stuur-, stoelverwarming en massage d:)b
Ik denk dat ik me toch maar inschrijf voor die EV training van VW ... ik hoor iedereen zo enthousiast over TA, maar ik kan er geen vriendjes mee worden:
- Op de snelweg opeens 80 omdat hij óf een verkeerde snelheid in zijn navi systeem heeft óf omdat hij een bord leest op een parallel weg
- Op de snelweg opeens gaan remmen, omdat hij vindt dat er richting een afrit een bocht aankomt waarvoor hij 90 moet rijden ... terwijl ik nog gewoon op de hoofdrijbaan sta.

Nou kan je voor ACC uitzetten dat hij rekening houdt met borden en snelheden, maar wat ik dan nog het voordeel van TA t.o.v. behalve dat je met je knipperlicht kan inhalen?

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Puppetmaster
stanny schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:42:
[...]

Volledig mee eens.
En is die mechanische noodontgrendeling er ook voor de laadklep of is dat enkel voor de kabel zelf?
Dat is alleen voor de kabel zelf helaas…

Pagina: 1 ... 94 ... 107 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1