• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08-01 16:50
passat_to_ev schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:10:
[...]

Kan inderdaad met voice, “zet achterruitverwarming aan”
Edit: was al beantwoord las ik later :P
Zou zijn er veel meer:
- He Otje (want Ida doet me aan mijn oma of zo denken.....), ik heb koude handen
- Ik heb koude voeten
- Ik heb koude benen
- Laat de zon zien (in geval van panoramadak)

En ga maar door......

Maar vaak heb ik net zo snel even op desbtreffend knopje gedrukt, gebruik het wel veel voor de navigatie: Hallo Otje, navigeer naar......

[ Voor 13% gewijzigd door Drommels75 op 07-01-2026 21:34 ]

• el_barto
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 07-01 21:43
MaxDlius schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 07:29:
Sinds 15 september met een id7 tourer aan het rijden en al vanaf dag 1 last van krakende geluiden bij het uitbollen of rijden onder de 30km/u. Behoorlijk irritant voor een gloednieuwe wagen en erg aanwezig tijdens het filerijden.

Al eens een rit gaan doen met de chef atelier die beweerde dat ze een gelijkaardig onderzoek open hebben voor een nieuwe Enyaq en dat dit mogelijk aan de (gedeelde) schokdempers ligt.

Toch niet meteen iets dat je verwacht van een auto aan 65k. Anderzijds, op mijn ix1 xdrive 30 moest het volledige stuurkolom al na twee maanden vervangen worden door gekraak tijdens het draaien van het stuurwiel...

Heeft er hier verder iemand al last van dat gekraak op zijn id7? Ze lieten het alvast klinken alsof dat ik een fabrieksfout is dat op Volkswagen niveau onderzocht dient te worden.
Ik heb speciaal een account aangemaakt om hierop te kunnen reageren. Ik rij namelijk ook sinds 15 september met een ID7 Tourer en heb exact hetzelfde probleem zoals je beschrijft.
De garage heeft het geluid onderzocht en kwam tot de vaststelling dat het uit de schokdempers kwam. Ze hebben dan ook 1 nieuwe schokdemper gestoken (ik dacht dat men dit altijd per 2 moest vervangen). Maar nu is het geluid ook volledig verdwenen.
Het is inderdaad niet wat je verwacht van een gloednieuwe EV en ik stel toch de kwaliteit van VW in vraag.

Hopelijk heb je er iets aan. Groeten

[ Voor 3% gewijzigd door el_barto op 07-01-2026 21:42 ]

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:21
Shivs schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:46:
Zojuist de eerste keer dat ik een GTX had gewild. We stonden vast op een oprit, 30-40cm sneeuw.. helemaal ingegraven. Uiteindelijk met hulp van wat buren los gekomen, maar mijn god wat slipt zo’n elektrische auto dan snel. Vier wiel aandrijving of een lage versnelling zou dan echt helpen
Ik doe ook even mee, buiten idd winterbanden, staat Auto Hold uit?
Als die uit is dan rolt de wagen zachter naar voren of achteren zonder dat je 'gas' hoeft te geven. Dat scheelt allicht om de eerste nogal lompe reactie van een EV te verminderen

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:21
el_barto schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Ik heb speciaal een account aangemaakt om hierop te kunnen reageren. Ik rij namelijk ook sinds 15 september met een ID7 Tourer en heb exact hetzelfde probleem zoals je beschrijft.
De garage heeft het geluid onderzocht en kwam tot de vaststelling dat het uit de schokdempers kwam. Ze hebben dan ook 1 nieuwe schokdemper gestoken (ik dacht dat men dit altijd per 2 moest vervangen). Maar nu is het geluid ook volledig verdwenen.
Het is inderdaad niet wat je verwacht van een gloednieuwe EV en ik stel toch de kwaliteit van VW in vraag.

Hopelijk heb je er iets aan. Groeten
el_barto, dank je wel voor je reactie!.
Ik worstel met navenante problemen van mijn wagen

Sta me toe mijn vraag te herhalen.

Als jullie tijdens het rijden in de bebouwde kom op een klinkerweg, je hand op de gesloten middenconsole leggen, die met de 2 schuiven, trilt deze bij jullie ook enorm?
Het zijn kleine, maar goed voelbare trillingen

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-01 17:17
Stond gisteren achter een achterwiel aangedreven BMW ws op zomerbanden, die had de grootst mogelijke moeite om steeds vanuit stilstand weg te komen. Mijn ID.7 op winterbanden heeft geen greintje moeite met de sneeuw. Ik moet echt zelf lomp het stroompedaal intrappen of op rem trappen om de control functies in te laten grijpen. En die doen meer dan voldoende hun werk, kan de auto amper laten uitbreken of slippen.

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Inter18 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 07:59:
[...]

Ik doe ook even mee, buiten idd winterbanden, staat Auto Hold uit?
Als die uit is dan rolt de wagen zachter naar voren of achteren zonder dat je 'gas' hoeft te geven. Dat scheelt allicht om de eerste nogal lompe reactie van een EV te verminderen
Ja dit is een van de eerste dingen die ik gedaan heb toen er sneeuw viel. Dit helpt al heel erg, maar in dit geval niet genoeg.

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:06
Shivs schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:57:
[...]

Ja dit is een van de eerste dingen die ik gedaan heb toen er sneeuw viel. Dit helpt al heel erg, maar in dit geval niet genoeg.
Als je in individual de gasrespons/vermogen in "eco" zet wordt de respons, zeker aan het begin van het stroompedaal, flink vetraagd. Dat scheelt ook enorm.

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Allemaal geprobeerd hoor, het ontbreken van de winterbanden was in dit geval denk ik de echte boosdoener.

• Drakentemmer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:37
Drakentemmer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 00:34:
Voor mijn lange trip binnenkort (ca. 2500 km) wil ik graag de trip details (afstand, verbruik etc.) apart bijhouden. Ik zie in het menu maar 3 opties: 1) sinds start, 2) sinds laden en 3) sinds lange tijd. Die laatste wil ik echter niet resetten, want dat is mijn totaal informatie sinds de aanschaf. Iemand tips? Kan er bv. een tweede trip oid aangemaakt worden?
Kleine kick, heeft iemand nog tips hiervoor?

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08-01 17:17
Een analoge tip dan, begin/eind stand km's zelf even opschrijven en bijhouden hoeveel kWh's je geladen hebt over die tijd............... als je het in je telefoon doet is het nog digitaal ook :)

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:17
Drakentemmer schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:42:
[...]

Ik gebruik Tronity al sinds de Enyaq en nu met de ID7
https://www.tronity.io
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SRnVlHODymuQG0n5ygQVjuD1j4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzlyfDIJJlWya7QgEwYgKnSo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door BigGreen op 08-01-2026 09:54 ]

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Drakentemmer schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 09:42:
[...]

ik heb vwsfriend lopen op men nas. die is in staat om per trip de gegevens bij te houden. Is wel niet out-of-the-box, valt wat aan te knutselen eer het goed werkt, maar eens het goed werkt dan werkt het ook wel echt goed :)
Er zijn al een hoop standaard dashboards ingesteld in grafana die al mooie inzichten oplevert.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 15:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Drakentemmer schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 00:34:
Voor mijn lange trip binnenkort (ca. 2500 km) wil ik graag de trip details (afstand, verbruik etc.) apart bijhouden. Ik zie in het menu maar 3 opties: 1) sinds start, 2) sinds laden en 3) sinds lange tijd. Die laatste wil ik echter niet resetten, want dat is mijn totaal informatie sinds de aanschaf. Iemand tips? Kan er bv. een tweede trip oid aangemaakt worden?
Toch: die laatste.

Als statistiek sinds begin van de aanschaf is deze niet betrouwbaar. Althans dat is mijn ervaring met een ID.3. De auto heeft die Lange tijd tellers zonder tussenkomst van mij meerdere keren gereset in de bijna vijf jaar dat ik die wagen had. Onzeker of dan voor de 7 ook zo is... maar ik verwacht vergelijkbaar gedrag. Waar jij naar zoekt is naar mijn idee waar die Lange tijd categorie voor is gemaakt.

Voor het bijhouden van uitgebreidere statistiek kun je best kijken naar externe software waarvan er hierboven wat voorbeelden genoemd worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 08-01-2026 12:13 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Tronity kost geld toch? Bovendien zijn de verbruiksstatistieken een benadering en niet gelijk aan de boordcomputer... Als ik zoiets wil (in het verleden wel gedaan), pak ik m'n camera telefoon en maak ik een foto na elke stint :+ Mijn vriendin registreert daarbij de km-stand. Zeer efficiënt proces inmiddels :P

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-01 13:45
Toch maar even de plastic achterbakschaal in de achterbak gelegd, want de slee moest mee :)

Wat mij op het volgende brengt:
Gebruiken mensen hier de kofferbaknetten? Ik heb alleen het zijnetje er nu in zitten, maar heb ook een mooi tasje met het/de andere net(ten?). Maar... Ik zie het nut niet zo... Maar dat kan ook aan mij liggen :')
Wie heeft handige tips?

Blog

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-01 13:45
Ik heb zowel Tronity als VWSFriend.
Tronity heb ik al jaren, begonnen toen het nog in beta was en gratis, maar ondertussen kost het ~€4 per maand.
Ze zijn wel beiden afhankelijk van de dataverbinding van de auto met de cloud, maar werken beide prima.

Blog

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:13
Waar ben je naar op zoek qua handige tips? Er zit een net bij voor op de bodem. Die heb ik permanent over de kunststof schaal heengespannen (foto elders in dit draadje) om schuiven van spullen tegen te gaan. En dan is er nog een bagagescheidingsnet dat ik alleen in de vakantie monteer om te voorkomen dat er bagage vanuit de kofferbak op het dashboard kan belanden bij een noodstop.
Dus eigenlijk: gebruiken waarvoor het bedoeld is.

Catch my drift?

• BigGreen
JanHenk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 10:50:
Tronity kost geld toch? Bovendien zijn de verbruiksstatistieken een benadering en niet gelijk aan de boordcomputer... Als ik zoiets wil (in het verleden wel gedaan), pak ik m'n camera telefoon en maak ik een foto na elke stint :+ Mijn vriendin registreert daarbij de km-stand. Zeer efficiënt proces inmiddels :P
Het kost een paar euro per maand en eerste paar jaar BETA gedraaid en werd het steeds beter en nauwkeuriger. Bij de skoda was de dataverbinding erg slecht.
Bij de ID7 is er (bijna) altijd verbinding en wordt elke rit netjes vastgelegd.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
BigGreen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Het kost een paar euro per maand en eerste paar jaar BETA gedraaid en werd het steeds beter en nauwkeuriger. Bij de skoda was de dataverbinding erg slecht.
Bij de ID7 is er (bijna) altijd verbinding en wordt elke rit netjes vastgelegd.
Met de Enyaq heb ik altijd gratis gebruik van kunnen blijven maken, maar met de ID.7 niet meer. En gebruiken deed ik het eigenlijk niet. Ik heb genoeg aan een Home Assistant integratie. Rittenregistratie en dergelijke vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Maar er zit wel een hoop handige functionaliteit in, als je ernaar op zoek bent. En dan valt de prijs ook wel redelijk mee eigenlijk, ten opzichte van andere systemen die minder kunnen maar meer vragen.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• BigGreen
Gebruikte Tronity bij de Enyaq ook als verbinding tussen ABRP

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
JanHenk schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:55:
[...]

Met de Enyaq heb ik altijd gratis gebruik van kunnen blijven maken, maar met de ID.7 niet meer. En gebruiken deed ik het eigenlijk niet. Ik heb genoeg aan een Home Assistant integratie. Rittenregistratie en dergelijke vind ik persoonlijk niet zo boeiend. Maar er zit wel een hoop handige functionaliteit in, als je ernaar op zoek bent. En dan valt de prijs ook wel redelijk mee eigenlijk, ten opzichte van andere systemen die minder kunnen maar meer vragen.
Eigenlijk raar dat VW dit niet zelf aanlevert. In het Audi A6 topic zag ik dat de app daar wel inzicht geeft in rithistorie en gerelateerde data en tal van andere merken doen dit ook.

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:07
Ben.Hahlen schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:35:
Toch maar even de plastic achterbakschaal in de achterbak gelegd, want de slee moest mee :)

Wat mij op het volgende brengt:
Gebruiken mensen hier de kofferbaknetten? Ik heb alleen het zijnetje er nu in zitten, maar heb ook een mooi tasje met het/de andere net(ten?). Maar... Ik zie het nut niet zo... Maar dat kan ook aan mij liggen :')
Wie heeft handige tips?
De 'kofferbakmat' van dun plastic direct na levering op zolder gelegd. Zijnetje er standaard in. Het net om over de bodem te spannen ligt in het vak bij gereedschap en de laadkabel. Ik heb niet zo vaak bagage in de kofferbak. Een weekendtas blijft prima staan. Boodschappentas zet ik tussen bestuurderstoel en achterbank.

Voor vakantie heb ik een tassenset op maat van 6 tassen die onder het afdekscherm past. Afdekscherm heb ik zelden open.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-01 14:58

S913

Abusus non tollit usum

Ik heb de plastic bak ook op zolder liggen, zoals eerder beschreven vond ik dat de bodemklep toen begon te klapperen bij een drempel. Dus nu ligt het net er overheen is dat minder.
Verder is hij wel makkelijk, als je even snel iets in de achterbak gooit en vast wil leggen ... een kratje bier houdt hij al goed op z'n plek :)

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:03

MLLL

Palm Treo 650

Surfroy01 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 08:52:
Stond gisteren achter een achterwiel aangedreven BMW ws op zomerbanden, die had de grootst mogelijke moeite om steeds vanuit stilstand weg te komen. Mijn ID.7 op winterbanden heeft geen greintje moeite met de sneeuw. Ik moet echt zelf lomp het stroompedaal intrappen of op rem trappen om de control functies in te laten grijpen. En die doen meer dan voldoende hun werk, kan de auto amper laten uitbreken of slippen.
Stond gisteren achter een achterwiel aangedreven VW ID7 ws op zomerbanden, die had de grootst mogelijke moeite om steeds vanuit stilstand weg te komen. Mijn BMW 5 serie op winterbanden heeft geen greintje moeite met de sneeuw. Ik moet echt zelf lomp het gaspedaal intrappen of op rem trappen om de control functies in te laten grijpen. En die doen meer dan voldoende hun werk, kan de auto amper laten uitbreken of slippen.
;)

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:13
Voordeel van de sneeuw is dat je wel makkelijk kan zien wie het verste kan pissen. 🤭

Catch my drift?

• rjce
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:53
RandomNick schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:50:
[...]

Dank je wel! Super duidelijk.
Alhoewel ik de plaatsing van de telefoon wel ideaal zou vinden op deze positie, vind ik de zwarte plastic rand over het scherm toch teveel afbreuk doen.
ik denk dat de foto's wat vertekenen, de rand van de houder valt nagenoeg niet over het scherm heen.

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:54
Vandaag op het werk flinke hoeveelheid accucapaciteit verloren. Ging vanmorgen weg met 60% en kwam aan met ongeveer 54% (ongeveer 25 km).

Toen ik vanmiddag weer richting huis ging was de accu nog maar op 38%. Dergelijk verschijnsel nog nooit gehad in de ID.7 (ook niet in 5 jaar ID.4)

Nu heb ik mijn ID.7 een week lang in Oostenrijk niet gebruikt met flink koude temperaturen en daar verloor ik niet eens 1%.

Mijn vermoeden is dat op de een of andere manier de auto voor langere tijd is blijven klimatiseren.

Vertrektijd staat ingesteld op 7.45 en in stapte rond 7.35 in de auto. Daarna weer rond 7.50 ingestapt na het wegbrengen van mijn zoontje. Toen viel het me op dat de auto nog aan het klimatiseren was maar ik heb er daarna eigenlijk niet meer op gelet.

Hopelijk een eenmalige glitch of iets dergelijks 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Mrloki op 08-01-2026 23:54 ]

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 07:06
Mrloki schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:53:
Vandaag op het werk flinke hoeveelheid accucapaciteit verloren. Ging vanmorgen weg met 60% en kwam aan met ongeveer 54% (ongeveer 25 km).

Toen ik vanmiddag weer richting huis ging was de accu nog maar op 38%. Dergelijk verschijnsel nog nooit gehad in de ID.7 (ook niet in 5 jaar ID.4)

Nu heb ik mijn ID.7 een week lang in Oostenrijk niet gebruikt met flink koude temperaturen en daar verloor ik niet eens 1%.

Mijn vermoeden is dat op de een of andere manier de auto voor langere tijd is blijven klimatiseren.

Vertrektijd staat ingesteld op 7.45 en in stapte rond 7.35 in de auto. Daarna weer rond 7.50 ingestapt na het wegbrengen van mijn zoontje. Toen viel het me op dat de auto nog aan het klimatiseren was maar ik heb er daarna eigenlijk niet meer op gelet.

Hopelijk een eenmalige glitch of iets dergelijks 8)7
Sleutel in je zak gehouden?

Als de sleutel beweegt in de buurt dan denkt hij dat je gaat instappen en begint met klimatiseren. Normaal is de autosleutel mijn standaard sleutelbos, maar als ik nu in de tuin bezig ben of afval doe pak ik een van de fietssleutels. Anders schiet de auto steeds aan.

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:26
BBx92 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:06:
[...]
Als de sleutel beweegt in de buurt dan denkt hij dat je gaat instappen en begint met klimatiseren. Normaal is de autosleutel mijn standaard sleutelbos, maar als ik nu in de tuin bezig ben of afval doe pak ik een van de fietssleutels. Anders schiet de auto steeds aan.
Ik heb het automatisch zelfstandig voorklimatiseren om die reden uitgeschakeld.

• JiBo
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Weten jullie toevallig of ik een update gemist heb of dat er een aanpassing is geweest aan het advies? Sinds deze ochtend is battery care modus laden tot 90% ipv 80% bij mij? Ook in de app zie ik het terug.
Pagina: 1 ... 93 94 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1