“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Ik verwarm in het geheel niet voor, het gaat niet zelfs als ik het zou proberen. Mijn voituur en de VW app zijn geen vriendenresusaapje schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:53:
[...]
Jij kan voorverwarmen tot je scheel ziet, maar die witte laag smelt niet weg...
Eet je dat met mayo, zo'n voituur.Inter18 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:56:
[...]
Ik verwarm in het geheel niet voor, het gaat niet zelfs als ik het zou proberen. Mijn voituur en de VW app zijn geen vrienden
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Net even moeten rijden en ondertussen gespeeld met de verschillende DCC instellingen. Het winterse landschap wordt getoond bij ‘individual’ niet in ‘sport’… Sport toont een circuit met kerbstones.Will_M schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:25:
[...]
In 'Sport' mode werkt het ESP tijdens de huidige winterse / sneeuw omstandigheden beter voor de meeste mensen. Het is ook niet voor niets dat het plaatje wat bij die rij-modus getoond wordt een 'winterlandschap' toont
Bij mij ging de laadpoort niet dicht vandaag.
Hierbij wat meer foto'sRandomNick schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:47:
@rjce Gefeliciteerd met je nieuwe ride!
Ik heb geen oplossing voor je magsafe probleem, maar ben wel geïnteresseerd in wat goede foto's van de houder die je hebt 😊.
:strip_exif()/f/image/XvJax4F8LpS2RxwJlVWBElZ2.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht je nog meer foto's willen dan hoor ik het wel
:strip_exif()/f/image/RpWSHcnIDTjv7i1zkoCdNk9D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bkd4KiZan6jRQ6RsftwKj0ev.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat hangt ervanaf of de dealer 'Product eigenschap' zegt.
YouTube: Eindelijk getest! Het effect van een warmtepomp in de praktijk
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Nee het is niet specifiek ID.7 gerelateerd, en ik ben direct, eigenlijk totaal niet gerelateerd aan de ID.7. Dit komt omdat de video over een Hyundai gaat en niet over een VAG (MEB platform) met warmtepomp die een heel ander systeem van een warmtepomp heeft. Dit is ook beschreven in de terug te vinden pinned posts (die van @JanHenk en van mij).bonyuri schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:31:
Niet ID.7 specifiek, maar wel gerelateerd aan de discussie over wel of geen warmtepomp:
YouTube: Eindelijk getest! Het effect van een warmtepomp in de praktijk
Discussie over dit filmpje zou wellicht beter in het algemene BEV topic passen want nu is het appels en peren vergelijken.
[ Voor 3% gewijzigd door True op 05-01-2026 22:52 ]
Ik wil de discussie niet opnieuw starten, die is vroeger gevoerd. Het economische nut van een warmtepomp is in het beste geval klein, in het slechtste geval negatief. Er is mogelijk/wellicht een klein positief effect op range, maar of dat de kost waard is, is een persoonlijke afweging van de koper.True schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:51:
[...]
Nee het is niet specifiek ID.7 gerelateerd, en ik ben direct, eigenlijk totaal niet gerelateerd aan de ID.7. Dit komt omdat de video over een Hyundai gaat en niet over een VAG (MEB platform) met warmtepomp die een heel ander systeem van een warmtepomp heeft. Dit is ook beschreven in de terug te vinden pinned posts (die van @JanHenk en van mij).
Discussie over dit filmpje zou wellicht beter in het algemene BEV topic passen want nu is het appels en peren vergelijken.
Maar documenten over MEB batterij-temperatuurmanagement die vermelden dat ze de warmtepomp gebruiken, zijn geen bewijs dat de warmtepomp _enkel_ daarvoor gebruikt wordt. Er zijn ook slides van VW te vinden waar ze zeggen dat de MEB warmtepomp zowel de batterij als lucht gebruikt als warmtebron: https://www.reddit.com/r/...meb_platform_can_save_34/ .
Dank je wel! Super duidelijk.rjce schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:09:
[...]
Hierbij wat meer foto's[Afbeelding]
Mocht je nog meer foto's willen dan hoor ik het wel
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alhoewel ik de plaatsing van de telefoon wel ideaal zou vinden op deze positie, vind ik de zwarte plastic rand over het scherm toch teveel afbreuk doen.
Je hebt in ieder geval het beste "storage" percentage voor de accu als je 'm voor langere tijd niet gebruikt.BBx92 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 08:12:
Irritant. Na de geplande vertrektijd de klimatisering verlengen resulteerd in een vastloper. "OFF Activated"?
[Afbeelding]
Weet je we zeker dat jij de goede hebt besteld? Ze moeten volgens mij om de achterband en die heeft bij mij 255/45/R20 i.p.v. 255/40/R20 op de voorband.sebastiaanarda schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:16:
Met de hoeveelheid sneeuw op komst in Oostenrijk heb ik toch maar loopvlakkettingen besteld voor de 20" velgen.
Kwam deze tegen in de aanbieding voor 329 euro.
https://bepakt.nl/collect.../veriga-tractiva-auto-a70
Ik heb net de SnowDrive Pilot Pro besteld voor € 299
https://sneeuwkettingenwe...drive-sno-16278-p8-806271
Zeker? Normaal gesproken heb je 235/45R20 voor en 255/40R20 achter. In jouw geval is de band achter hoger dan voor.Johnny E schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:04:
[...]
Weet je we zeker dat jij de goede hebt besteld? Ze moeten volgens mij om de achterband en die heeft bij mij 255/45/R20 i.p.v. 255/40/R20 op de voorband.
Ik heb net de SnowDrive Pilot Pro besteld voor € 299
https://sneeuwkettingenwe...drive-sno-16278-p8-806271
Goed gevonden....Ik heb die van mij 'gewoon' in het midden staan, niet aangepast.Drommels75 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:49:
Zag geregeld iets voorbij komen betreffende stoelverwarming, de ene wordt de stoel niet echt warm en de andere zweet er in weg.
Heb zelf nog niet geprobeerd of het verschil uitmaakt, maar kan het niet aan deze instelling liggen
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd wat deze instelling doet. Als je op het Info icoontje klikt krijg je uitleg die vooral lijkt te gaan over stoelventilatie. Laag zou dan zijn later inschakelen en korter, en hoog zou dan zijn eerder inschakelen en langer actief blijven.Drommels75 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:49:
Zag geregeld iets voorbij komen betreffende stoelverwarming, de ene wordt de stoel niet echt warm en de andere zweet er in weg.
Heb zelf nog niet geprobeerd of het verschil uitmaakt, maar kan het niet aan deze instelling liggen
[Afbeelding]
Laat ik nou geen stoelventilatie hebben, maar wel deze instellingen.
Anyway, tov de Enyaq die ik hiervoor had is standje 1 van de stoelverwarming wat mager, dus ik en deze instelling nu wat omhoog gezet en zal de komende tijd eens kijken of het iets doet.
...voordeel is dan wel weer dat je bij dubbele rotondes wat makkelijker de binnenbocht pakt en mensen die met 10km/u een rotonde nemen voorbij kan...RandomNick schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:09:
Lijkt me trouwens wel vet irritant als je een GTX rijdt met deze omstandigheden. Bakken met grip, en dan (althans dat had ik vandaag) alleen maar in treintjes zitten die max 30 km p/u doen waar je normaal 100 rijdt. Zit je dan met je 4WD. Toch blij dat ik gewoon voor de RWD ben gegaan. 😈
Officieel moet je ook je dak sneeuwvrij maken. Ja, dat is vervelend en een werkje, maar het is voor iedereen beter.RandomNick schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:26:
Wat winterervaringen van vandaag:
[...]
- als er een 1 meter lange sneeuwtoef van ca. 8 cm vanaf het dak de voorruit op glijdt werken de ruitenwissers niet meer, en moet je even uitstappen om de sneeuw handmatig te verwijderen :-). En ja, ik maak de ruiten, lampen, sensoren en ook de dakranden altijd sneeuwvrij.
Toen ik nog een eTron had, heb ik daar dit handige ding voor gekocht. Dan kan je tenminste overal bij (en heb je geen last meer van een toef sneeuw die op de voorruit glijdt
Als ik hier in het dorp kijk zijn er misschien 10 mensen die dit doen. Ik kijk m'n ogen uit hier op de weg. Auto's vol sneeuw, beslagen ruiten, glibberpartijen (overduidelijk zomerbandjes).Ben.Hahlen schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:39:
Officieel moet je ook je dak sneeuwvrij maken. Ja, dat is vervelend en een werkje, maar het is voor iedereen beter.
Vind ik 10 nog veeldeter83 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:45:
[...]
Als ik hier in het dorp kijk zijn er misschien 10 mensen die dit doen. Ik kijk m'n ogen uit hier op de weg. Auto's vol sneeuw, beslagen ruiten, glibberpartijen (overduidelijk zomerbandjes).
Maar inderdaad, als je ziet hoe sommige mensen rijden... Zag er vandaag één die had besloten om alleen het bestuurdersgedeelte van het raam sneeuwvrij te maken
Een 7 jaar oude post, 'nieuwe WP', geen bronvermelding, ook nog vóór de tijd dat VW in Duitsland terug moest komen van hun eerdere afgegeven energiebesparingsresultaten met een MEB WP en zelfs compensaties moest betalen aan ID.x kopers.bdbfz schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:46:
[...]
Ik wil de discussie niet opnieuw starten, die is vroeger gevoerd. Het economische nut van een warmtepomp is in het beste geval klein, in het slechtste geval negatief. Er is mogelijk/wellicht een klein positief effect op range, maar of dat de kost waard is, is een persoonlijke afweging van de koper.
Maar documenten over MEB batterij-temperatuurmanagement die vermelden dat ze de warmtepomp gebruiken, zijn geen bewijs dat de warmtepomp _enkel_ daarvoor gebruikt wordt. Er zijn ook slides van VW te vinden waar ze zeggen dat de MEB warmtepomp zowel de batterij als lucht gebruikt als warmtebron: https://www.reddit.com/r/...meb_platform_can_save_34/ .
Ik neem dit even met een flinke korrel strooizout, als je recentere bronnen hebt van VW zelf ben ik erg benieuwd!
Zie bijv. https://www.auto-motor-un...haedigung-kunden-id3-id4/
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:39:
[...]
...voordeel is dan wel weer dat je bij dubbele rotondes wat makkelijker de binnenbocht pakt en mensen die met 10km/u een rotonde nemen voorbij kan...
Catch my drift?
- Vanochtend gebracht voor een onderhoud van 2 dagen. ID.4 op zomerbanden meegekregen
- Meteen dwars de parkeerplaats af waarmee de meerwaarde van allseasons of winterbanden binnen 30meter werd bewezen
- ID.4's onderstel is wezenlijk stiller, minder gedreun en het dashboard kraakt niet
- halverwege de ochtend al een belletje van de dealer in R'dam zuid dat ze er nu niets aan konden doen ivm slecht weer (Ja, idd, dan kraakt ie harder)
- Ik haal de wagen op, via de goed begaanbare snel- en B wegen.
- Dit gemeld bij aankomst waarna er alsnog geen actie werd ondernomen
- 19 jan vervolg afspraak. Krijg wel de indruk dat men veel liever lui is dan moe, erg jammer.
Mochten jullie een goede service gerichte dealer weten in Regio Rdam, ik houd me aanbevolen.
Idd, lijkt me ook sterk. VW website zegt voor Montreal velgen:Ruud schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:42:
[...]
Zeker? Normaal gesproken heb je 235/45R20 voor en 255/40R20 achter. In jouw geval is de band achter hoger dan voor.
Airstop®-banden 235/45 R20 voor, 255/40 R20 achter
Het lijkt alsof de bandenmaat van de 19inchers wordt gemixed met de 20inch velgDrakentemmer schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:45:
[...]
Idd, lijkt me ook sterk. VW website zegt voor Montreal velgen:
Airstop®-banden 235/45 R20 voor, 255/40 R20 achter
Was je bij Hoogenboom Driemanssteeweg? Die hebben mijn wagen ook afgeleverd. Verder niet terug geweest, dus geen ervaring mee. Stond wel binnen no time weer buiten. En ze belden een paar weken later vanuit Hoogenboom of ik wist waar de voorloop-Golf was gebleven.Inter18 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:25:
Update betreffende mijn wagen:
- Vanochtend gebracht voor een onderhoud van 2 dagen. ID.4 op zomerbanden meegekregen
- Meteen dwars de parkeerplaats af waarmee de meerwaarde van allseasons of winterbanden binnen 30meter werd bewezen
- ID.4's onderstel is wezenlijk stiller, minder gedreun en het dashboard kraakt niet
- halverwege de ochtend al een belletje van de dealer in R'dam zuid dat ze er nu niets aan konden doen ivm slecht weer (Ja, idd, dan kraakt ie harder)
- 19 jan vervolg afspraak. Krijg wel de indruk dat men veel liever lui is dan moe, erg jammer.
Mochten jullie een goede service gerichte dealer weten in Regio Rdam, ik houd me aanbevolen.
Weinig persoonlijke aandacht. Echt zo’n leasebakkenschuiver.
Mijn wagen is in onderhoud bij Maas de Koning hier in het dorp.
Catch my drift?
Ik ben gewoon een dodo en heb de verkeerde besteld….was echt overtuigd van 255/45 maar moest dus 255/40 zijn…. Doh 😫Inter18 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:49:
[...]
Het lijkt alsof de bandenmaat van de 19inchers wordt gemixed met de 20inch velg
Doet zeker wat, vandaag tijdens tripje van 300km goed kunnen uitproberen. Intensiteit maximaal en stoelverwarming op 3 betekende boiled eggs.RandomNick schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:32:
[...]
Ik ben benieuwd wat deze instelling doet. Als je op het Info icoontje klikt krijg je uitleg die vooral lijkt te gaan over stoelventilatie. Laag zou dan zijn later inschakelen en korter, en hoog zou dan zijn eerder inschakelen en langer actief blijven.
Laat ik nou geen stoelventilatie hebben, maar wel deze instellingen.
Anyway, tov de Enyaq die ik hiervoor had is standje 1 van de stoelverwarming wat mager, dus ik en deze instelling nu wat omhoog gezet en zal de komende tijd eens kijken of het iets doet.
Zo'n handig ding ligt bij de action voor 3,49.Ben.Hahlen schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:39:
[...]
...voordeel is dan wel weer dat je bij dubbele rotondes wat makkelijker de binnenbocht pakt en mensen die met 10km/u een rotonde nemen voorbij kan...
[...]
Officieel moet je ook je dak sneeuwvrij maken. Ja, dat is vervelend en een werkje, maar het is voor iedereen beter.
Toen ik nog een eTron had, heb ik daar dit handige ding voor gekocht. Dan kan je tenminste overal bij (en heb je geen last meer van een toef sneeuw die op de voorruit glijdt).
Vandaag nog daar gekocht.
[ Voor 16% gewijzigd door Drommels75 op 06-01-2026 23:33 ]
Dan heb je wel pech en kan een lang verhaal worden, heb je trouwens niet ergens iets los liggen.Inter18 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:25:
Update betreffende mijn wagen:
Hoorde vandaag ook iets, maar was gewoon de zonnebril welke in het onderste vakje van de middenconsole lag.
17? Zit je dan met dikke winterjas in de auto? Hier staat de temperatuur standaard op 22 graden ingesteld, aan beide kanten.MarkusFTW schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:34:
Als toevoeging op hierboven, we hebben climate op auto, 17 of 18 graden, stoelverwarming gebruiken we minimaal want die werkt niet voor de kinderen achterin.
4WD maakt bij hogere snelheden en rechtuit op de snelweg weinig verschil. Ik vind het ook met RWD (en uitstekende winterbanden) soms te langzaam gaan. Maar goed, kleine moeite om je aan te passen aan de mensen met minder vertrouwen en/of materiaal.RandomNick schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:09:
Lijkt me trouwens wel vet irritant als je een GTX rijdt met deze omstandigheden. Bakken met grip, en dan (althans dat had ik vandaag) alleen maar in treintjes zitten die max 30 km p/u doen waar je normaal 100 rijdt. Zit je dan met je 4WD. Toch blij dat ik gewoon voor de RWD ben gegaan. 😈
Ik kan het iedereen aanraden om een lege parkeerplaats (zonder stoepjes!) op te zoeken en te ervaren wat de auto kan en waar de grenzen liggen. Zeker met ESC op ESC Sport is het leuk om wat te spelen en te voelen wat de auto doet en toelaat. Een drift is door het hoge koppel heel makkelijk op te roepen.
Daar ben ik me terdege van bewust, zeker nadat je weer wordt weggestuurd want 'te slecht weer'.Drommels75 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:29:
[...]
Dan heb je wel pech en kan een lang verhaal worden, heb je trouwens niet ergens iets los liggen.
Hoorde vandaag ook iets, maar was gewoon de zonnebril welke in het onderste vakje van de middenconsole lag.
Ik woon in een oude wijk, waarbij het 1e stuk over klinkers is.
Als ik daar over rijd en ik leg mijn hand op de gesloten middenconsole (schuiven dicht) dan trilt deze flink. Niet schudden, maar je voelt de console op hoge frequentie trillen. Ik kan me dan wel voorstellen dat de boel gaat kraken, steunen en piepen.
Leeg parkeerterrein opgezocht, ESC in sport en rondjes maken.
De grip aan de voorkant is zeer goed te noemen, met wat forceren kon ik de achterkant laten uitbreken.
Het ESC staat niet heel veel toe maar naarmate het vertrouwen groeide kon het vermogen er wat lomper op en kon ik de wagen veel langer dan verwacht in drift houden. Door de grote wielbasis breekt de wagen rustig uit en heb je ruimschoots de tijd om hem op te vangen.
Dan begint er toch wel een enorme grijns op het gezicht te komen. Geeft veel vertrouwen voor de naderende wintersport.
Hier staat ie op 17 of zelfs 16,5Flieger schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:33:
[...]
17? Zit je dan met dikke winterjas in de auto? Hier staat de temperatuur standaard op 22 graden ingesteld, aan beide kanten.
Gebruik de kachel om de kou uit de auto te krijgen, voor het overige stoel en stuurverwarming op stand 1.
Op aangeven van forumleden eens gekeken hoe de intensiteit van de stoelverwarming stond ingesteld, idd op de middenstand. Om 'boiled eggs' te voorkomen die van de zetel teruggebracht naar de laagste stand.
Ieder zijn voorkeur, mijn dochter zet alles het liefst op hard gebakken.
In dezelfde ID.4 opleiding reeks die de High-Voltage System slides bevat (SSP 811213), zit ook een reeks slides over de A/C, warmtepomp, en koelmiddelen (SSP 881213). Daar wordt trouwens ook naar verwezen vanuit de High-Voltage System slides. De slide decks zijn allebei beschikbaar vanuit VW erWin https://vw-us.erwin-store...cleType&page=180&dir=desc . NB Ik moest ze wel openen met Acrobat Reader om de "Agree" knop te kunnen gebruiken, de PDF viewer in Chrome kon dat niet.True schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:02:
[...]
Een 7 jaar oude post, 'nieuwe WP', geen bronvermelding, ook nog vóór de tijd dat VW in Duitsland terug moest komen van hun eerdere afgegeven energiebesparingsresultaten met een MEB WP en zelfs compensaties moest betalen aan ID.x kopers.
Ik neem dit even met een flinke korrel strooizout, als je recentere bronnen hebt van VW zelf ben ik erg benieuwd!
Zie bijv. https://www.auto-motor-un...haedigung-kunden-id3-id4/
Waar is dat in het menu te vinden?Flieger schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:33:
[...]
Zeker met ESC op Eco Sport is het leuk om wat te spelen en te voelen wat de auto doet en toelaat. Een drift is door het hoge koppel heel makkelijk op te roepen.
Ik heb wel DCC, maar ben het nog niet tegen gekomen.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Hij bedoelt ESC Sport. Waar hij de Eco vandaan haalt is me een raadselPuppetmaster schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:22:
[...]
Waar is dat in het menu te vinden?
Ik heb wel DCC, maar ben het nog niet tegen gekomen.
Enniewee, menu, autootje tegel, autootje draaien tot je bij Remmen bent, klik, bovenste optie: ESC op ESC Sport zetten. Daarna de paniekmeldingen op scherm en in app negeren en onderweg overal flink gas (stroom?) geven.
“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison
Was dat altijd al zo? Nee toch?
Leuk he, en dan zeggen mensen dat Ev's saai zijn. Een goede EV niet. Gelukkig mag autorijden nog steeds ook plezier zijn.Inter18 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 00:11:
Ik kom net terug om eens te onderzoeken hoe de wagen reageert op gladheid.
Leeg parkeerterrein opgezocht, ESC in sport en rondjes maken.
De grip aan de voorkant is zeer goed te noemen, met wat forceren kon ik de achterkant laten uitbreken.
Het ESC staat niet heel veel toe maar naarmate het vertrouwen groeide kon het vermogen er wat lomper op en kon ik de wagen veel langer dan verwacht in drift houden. Door de grote wielbasis breekt de wagen rustig uit en heb je ruimschoots tijd genoeg om hem op te vangen.
Dan begint er toch wel een enorme grijns op het gezicht te komen. Geeft veel vertrouwen voor de naderende wintersport.
'Opa' is geen fan van automaten omdat ze mij te veel een eigen mening hebben.twowheeler schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:08:
[...]
Leuk he, en dan zeggen mensen dat Ev's saai zijn. Een goede EV niet. Gelukkig mag autorijden nog steeds ook plezier zijn.
Dus of ergens een handbak vinden of een EV, zodat je dichtbij de directe verbinding tussen motor en wielen blijft. Tuurlijk, het geluid mis je wel, maar bijna alle moderne auto's zijn 3 of 4-cylinders.
Als je je hele leven 6 en 8 cylinders hebt gereden dan klinkt alles als een grote danwel heel grote koffiemolen
Dus prima compromis, wel de directe respons maar zonder geluid
Het is mij ook een raadsel. Kwestie van slecht lezen en te enthousiast over het spelen in de sneeuw.resusaapje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:01:
[...]
Hij bedoelt ESC Sport. Waar hij de Eco vandaan haalt is me een raadsel
[ Voor 6% gewijzigd door Flieger op 07-01-2026 08:34 ]
En dat had je normaal met stand 3 niet?Drommels75 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:18:
[...]
Doet zeker wat, vandaag tijdens tripje van 300km goed kunnen uitproberen. Intensiteit maximaal en stoelverwarming op 3 betekende boiled eggs.
Heb je stoelventilatie of alleen traditionele stoelverwarming?
Als dit namelijk zo zou werken zou het betekenen dat de stoelverwarming eigenlijk niet 3 maar 9 of 12 standen heeft. Ik weet even niet meer hoeveel mogelijkheden er bij intensiteit zijn.
Inderdaad, ik heb ook een naar het intensiteit scherm zitten staren. Het lijkt traploos te zijnRandomNick schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:48:
[...]
En dat had je normaal met stand 3 niet?
Heb je stoelventilatie of alleen traditionele stoelverwarming?
Als dit namelijk zo zou werken zou het betekenen dat de stoelverwarming eigenlijk niet 3 maar 9 of 12 standen heeft. Ik weet even niet meer hoeveel mogelijkheden er bij intensiteit zijn.
thanks, deze is toch wel vrij duidelijk als je het mij vraagt;bdbfz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 06:53:
[...]
In dezelfde ID.4 opleiding reeks die de High-Voltage System slides bevat (SSP 811213), zit ook een reeks slides over de A/C, warmtepomp, en koelmiddelen (SSP 881213). Daar wordt trouwens ook naar verwezen vanuit de High-Voltage System slides. De slide decks zijn allebei beschikbaar vanuit VW erWin https://vw-us.erwin-store...cleType&page=180&dir=desc . NB Ik moest ze wel openen met Acrobat Reader om de "Agree" knop te kunnen gebruiken, de PDF viewer in Chrome kon dat niet.
De airco-"condensor" wordt gebruikt als verdamper wanneer er verwarmd wordt en gebruikt dus energie uit de buitenlucht om R744 te laten verdampen, hierdoor wordt er energie in opgeslagen die er later in het systeem weer uitgehaald wordt. (Pagina 55 van de gelinkte PDF)
Daarnaast worden ook de vloeistoffen van de batterij en motor gebruikt als warmtebron.
Of lees ik het volkomen verkeerd?
:strip_exif()/f/image/wKpidoRJfHF3IPBdInc5hN81.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds vorige maand ook een trotse eigenaar van een rode ID.7
Afkomstig van een ID.4 1st dus dat is wel een verademing wat betreft entertainment systeem.
Bewust gekozen voor de standaard 19 inch, met de ID.4 en de 21 inch zoveel gedoe gehad met bandenwissels, sneeuwkettingen en beschadigingen aan de velgen dat ik er wel klaar mee was
De massage is ook echt goddelijk, heerlijk gewoon. Klimatisering werkt ook echt goed, lekker met deze dagen. Wel merk ik dat de binnenkant van m'n achterruit snel beslaat, terwijl ik hem eigenlijk op 19 graden heb staan (want jas aan in de auto). Ik kan in de instellingen nog niet iets vinden om achter goed te recirculeren, iemand nog tips? (helpt het wellicht om de rol cover in de kofferbak niet helemaal dicht te doen?)
Nee, en nog steeds niet. Kan gewoon een screenshot maken op mijn iPhone en de wagen staat op dit moment op het profiel van de misses 25 km verderop.resusaapje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:05:
Ik wordt een beetje moe van die Duitsche privacy-angsten. Nu kan ik op de foon geen screenprint maken in de VW-app vanwege "privacy en auteursrecht"![]()
Catch my drift?
Supermooie combi! En fijn dat er toch nog mensen zijn die hun stoepje sneeuwvrij maken!II Stevow II schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:13:
[Afbeelding]
Sinds vorige maand ook een trotse eigenaar van een rode ID.7
Afkomstig van een ID.4 1st dus dat is wel een verademing wat betreft entertainment systeem.
Bewust gekozen voor de standaard 19 inch, met de ID.4 en de 21 inch zoveel gedoe gehad met bandenwissels, sneeuwkettingen en beschadigingen aan de velgen dat ik er wel klaar mee was
De massage is ook echt goddelijk, heerlijk gewoon. Klimatisering werkt ook echt goed, lekker met deze dagen. Wel merk ik dat de binnenkant van m'n achterruit snel beslaat, terwijl ik hem eigenlijk op 19 graden heb staan (want jas aan in de auto). Ik kan in de instellingen nog niet iets vinden om achter goed te recirculeren, iemand nog tips? (helpt het wellicht om de rol cover in de kofferbak niet helemaal dicht te doen?)
Catch my drift?
Bummer.DaMenaz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Nee, en nog steeds niet. Kan gewoon een screenshot maken op mijn iPhone en de wagen staat op dit moment op het profiel van de misses 25 km verderop.
Iemand met Android?
VW App versie 3.52.1
Android 16
Android hier, 3.52.1 op een S23 met A16.resusaapje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:33:
[...]
Bummer.
Iemand met Android?
VW App versie 3.52.1
Android 16
Kan gewoon screenshots maken, zowel in het hoofdscherm als locatiescherm.
ze hebben zelfs álle sneeuw in de wijk weggehaald.DaMenaz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:29:
[...]
Supermooie combi! En fijn dat er toch nog mensen zijn die hun stoepje sneeuwvrij maken!
kun je dit bij VW ergens melden c.q. feedback geven? Ik ga dit iig melden bij de VW dealer waar ik hem heb gekocht. Kids lock moet je wel permanent aan kunnen zetten. Was gisteren bij andere VW dealer in de buurt en die adviseerde om alles af te tapen.sn0x0r schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:08:
[...]
Of het klopt weet ik niet, maar het is in ieder geval niet logisch ingericht nee. Je moet het elke keer opnieuw aanzetten en dat maakt de functie dus vrij zinloos.
Je kan in de sneltoetsen van de klimatisering (rechter 3 knopjes van de clima balk, naast de temp van de passagier) de "schone ramen" shortkey instellen. Die werkt wel prima. Achterruit blijft bij mij ook beslaan, maar even de achterruitverwarming aanzetten dan is het binnen paar minuten weg.II Stevow II schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:13:
Wel merk ik dat de binnenkant van m'n achterruit snel beslaat, terwijl ik hem eigenlijk op 19 graden heb staan (want jas aan in de auto). Ik kan in de instellingen nog niet iets vinden om achter goed te recirculeren, iemand nog tips? (helpt het wellicht om de rol cover in de kofferbak niet helemaal dicht te doen?)
Je moet even door de app scrollen, het is een vinkjeDaMenaz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:28:
[...]
Nee, en nog steeds niet. Kan gewoon een screenshot maken op mijn iPhone en de wagen staat op dit moment op het profiel van de misses 25 km verderop.
:strip_exif()/f/image/7IXGjYl1fnquFrbKyrmS2VcP.jpg?f=fotoalbum_large)
Irriteerde me er ook mateloos aan
Voel me net Bambi op het ijs met deze wagen.BBx92 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Je kan in de sneltoetsen van de klimatisering (rechter 3 knopjes van de clima balk, naast de temp van de passagier) de "schone ramen" shortkey instellen. Die werkt wel prima. Achterruit blijft bij mij ook beslaan, maar even de achterruitverwarming aanzetten dan is het binnen paar minuten weg.
Ik moet toegeven, ondanks mijn eerdere statements, dat het er toch op lijkt dat de buitenlucht gebruikt kan worden in het circuit van de warmtepomp, op basis van deze documentatie (jouw genoemde pagina). In het begin van het document (intro) wordt specifiek dit benoemd:Ruud schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:45:
[...]
thanks, deze is toch wel vrij duidelijk als je het mij vraagt;
De airco-"condensor" wordt gebruikt als verdamper wanneer er verwarmd wordt en gebruikt dus energie uit de buitenlucht om R744 te laten verdampen, hierdoor wordt er energie in opgeslagen die er later in het systeem weer uitgehaald wordt. (Pagina 55 van de gelinkte PDF)
Daarnaast worden ook de vloeistoffen van de batterij en motor gebruikt als warmtebron.
Of lees ik het volkomen verkeerd?
Daaruit zou ik niet opmaken dat de buitenlucht ook kan worden gebruikt, maar dat het systeem bestaat uit een extra heat exchanger tussen het circuit van elektronica en batterij en het circuit voor de cabineverwarming. De rest van de documentatie focust daar ook op.The system uses the waste heat from the battery, drive motor, power electronics and charging device as a heat source.
Verderop in het document lijkt het er echter wel op dat buitenlucht kan worden gebruikt, op basis van het schema en deze bewoording:
Oftewel, het bekende omgekeerde bedrijf van een lucht-warmtepomp?This time, it is opposite of the flow direction we have seen so far, through the gas cooler in the front of the vehicle.
Overigens heb ik ervaring met beide systemen. Ik had voorheen een Enyaq mét warmtepomp en heb nu een ID.7 zónder. Ik merk geen significant verschil ik verbruik. Ja, de ID.7 is iets zuiniger... Ik denk dat het effect van het omgekeerde bedrijf en de warmte die uit de buitenlucht te halen is, relatief veel te beperkt is. De cabineverwarming is weliswaar een verlies/verbruikspost, maar op de lange ritten, juist het moment dat ie van nut kan zijn, niet eens meer zó belangrijk voor je actieradius ten opzichte van andere zaken.
En de PTC-heater wordt ook gewoon heel flink gebruikt bij de koude start (is mijn ervaring).
Wat ik overigens wel op heb gemerkt. Bij het voorverwarmen van mijn Enyaq kwam er een aardig lawaai uit het vooronder. Bij de ID.7 is het muisstil. Ik besef me nu (pas) dat dat de compressor van de warmtepomp is geweest in de Enyaq. Omdat ik dat gewend was, ging ik de eerste paar keren voorverwarmen met de ID.7 toch twee keer kijken of ie wel echt aan het opwarmen was?? Omdat ik niks hoorde. Ja, dat klopt dus, een PTC-heater is gewoon stil.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
In de basis eens dat dit handig zou zijn, maar met vorige auto's werkte dit ook niet zo hoor.sintkapoentje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:48:
[...]
kun je dit bij VW ergens melden c.q. feedback geven? Ik ga dit iig melden bij de VW dealer waar ik hem heb gekocht. Kids lock moet je wel permanent aan kunnen zetten. Was gisteren bij andere VW dealer in de buurt en die adviseerde om alles af te tapen.
Passat B8 & Enyaq was het ook uitzetten wanneer nodig en de volgende keer weer gereset.
Wat mij betreft ook opvoeding. Je leert ze ook om van stopcontacten, messen, scharen, gereedschap en de verwarming thuis af te blijven. Zo ook dit. Blijft over kinderfeestjes en ritjes met het voetbal/hockey/vul-maar-in-team. Dan kan je het even aan zetten.
Ik voel me voornamelijk ontzettend knullig als ik een SOS in morse met mn mistachterlicht verstuur omdat ik de achterruitverwarming probeer aan te zetten.Inter18 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:56:
[...]
Voel me net Bambi op het ijs met deze wagen.
Hahaha de foto is inderdaad van 12/12... wat een verschil 1 maandje kan makenmarteltor schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:44:
[...]
ze hebben zelfs álle sneeuw in de wijk weggehaald.
Volgens deze bron, zou dat met voice control moeten kunnen. Ik heb het nog niet geprobeerd.BBx92 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:08:
[...]
Ik voel me voornamelijk ontzettend knullig als ik een SOS in morse met mn mistachterlicht verstuur omdat ik de achterruitverwarming probeer aan te zetten.
https://www.vwidtalk.com/...ice-command-listing.8740/
In mijn IONIQ 5 reed ik in de winter (of als het ook maar iets regende) continue met de achteruitverwarming aan, vooral ook door het ontbreken van een ruitenwisser achter in mijn (vroege) versie. Dus gewoon aanzetten bij wegrijden en niet meer uitzetten.RandomNick schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:16:
[...]
Volgens deze bron, zou dat met voice control moeten kunnen. Ik heb het nog niet geprobeerd.
Ben overigens benieuwd of er meer berijders zijn die nog rondrijden op zomerbanden. Ik kon pas op 12 januari terecht bij Euromaster voor winterbanden (leasemaatschappij staat alleen Kwik-Fit en Euromaster toe). Met voorzichtig rijden heb ik tot dusver ook in de sneeuw weinig problemen ervaren. Ideaal is anders, maar de auto blijft goed handelbaar.
In de app zit een feedback-contact mogelijkheid.
Even met AI vertalen naar ENG en Duits en melden via mail adres is denk ik beste optie als je concrete feedback hebt.
Bij app instellingen kan je dit uitzetten "screenshots blokkeren"met een schuifje er naast.resusaapje schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 08:05:
Ik wordt een beetje moe van die Duitsche privacy-angsten. Nu kan ik op de foon geen screenprint maken in de VW-app vanwege "privacy en auteursrecht"![]()
Schakelde die achterruit verwarming zichzelf niet automatisch uit na een x-aantal minuten?cvanmansom schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:33:
[...]
In mijn IONIQ 5 reed ik in de winter (of als het ook maar iets regende) continue met de achteruitverwarming aan, vooral ook door het ontbreken van een ruitenwisser achter in mijn (vroege) versie. Dus gewoon aanzetten bij wegrijden en niet meer uitzetten.
Ben overigens benieuwd of er meer berijders zijn die nog rondrijden op zomerbanden. Ik kon pas op 12 januari terecht bij Euromaster voor winterbanden (leasemaatschappij staat alleen Kwik-Fit en Euromaster toe). Met voorzichtig rijden heb ik tot dusver ook in de sneeuw weinig problemen ervaren. Ideaal is anders, maar de auto blijft goed handelbaar.
Hier is geen eenduidig antwoord op.cvanmansom schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:33:
[...]
In mijn IONIQ 5 reed ik in de winter (of als het ook maar iets regende) continue met de achteruitverwarming aan, vooral ook door het ontbreken van een ruitenwisser achter in mijn (vroege) versie. Dus gewoon aanzetten bij wegrijden en niet meer uitzetten.
Sommige zomerbanden houden zich staande in de winter, degene die ik gisteren onder een leen ID.4 waren volledig kansloos. Waar de all seasons prima zonder drama ovberheen konden, bleef ik staan malen met de ID.4.
Onder 1 van de vorige fwd wagens, met platte /35 banden van Chinese makelij, kon ik tot mijn grote verbazing blijven rijden waar anderen achteruit de helling weer afgingen.
Maar in het algemeen begeef je je letterlijk op glad ijs met zomerbanden in deze omstandigheden
Ik zie wel echt een hoop mensen rijden op zomerbanden (zijn duidelijk herkenbaar aan het profiel). Vanochtend nog schoot er één direct voor mij rechtdoor in een bocht, die kwam vrij hard tot stilstand tegen de stoep... Ik kon gelukkig wel op tijd tot stilstand komen.cvanmansom schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:33:
[...]
Mijn allseasons doen het al een dikke week (ook op wintersport met een bak sneeuw) uitstekend eigenlijk. Had ook niet anders verwacht, want all-seasons zijn in de basis gewoon een sneeuwband.
Vorig jaar heb ik de winter doorgereden op zomerbanden, maar hebben we voor zover ik me kan herinneren ook verre van dit soort omstandigheden gehad.
Na de voorjaarsvakantie (skiën) ga ik weer terug op zomerbanden.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
cvanmansom schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:33:
[...]
Ja, na 30 minuten. Dat was heel irritant bij regen. Bij de ID.7 weet ik het eerlijk gezegd niet.Surfroy01 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:59:
[...]
Schakelde die achterruit verwarming zichzelf niet automatisch uit na een x-aantal minuten?
Ik moest eigenlijk mijn jongste zoon oppikken in Amsterdam (de VU laat examens gewoon doorgaan), maar gelukkig kon mijn middelste zoon met zijn auto mét winterbanden in mijn plaats gaan. Zag het nu toch niet zo zitten om met zomerbanden te gaan rijden.Ruud schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:12:
[...]
Maar hier staat de auto stil. Overigens nog wel een setje all season rubber besteld met Hudson-velgen bij RZO24.de voor als het echt nodig is zoals nu. Is de PL-leasemij ook weer blij met minder slijtage van het zomerrubber.
Bij de ID.7 is het voor mijn gevoel na 30 seconden (gechargeerd). Bloedirritant.cvanmansom schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:05:
[...]
Ja, na 30 minuten. Dat was heel irritant bij regen. Bij de ID.7 weet ik het eerlijk gezegd niet.
Daarentegen wel een achterwisser. Dat was op de EV6 echt ruk. Marketingpraatjes dat je het door de stroomlijn niet nodig hebt, maar daar heb je niks aan als je vaak stil staat.
Alleen al om die reden is het een Tourer geworden.
[ Voor 5% gewijzigd door DaMenaz op 07-01-2026 13:12 ]
Catch my drift?
Ook tijdens stilstand stroomt het van de lijn erafDaMenaz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:12:
[...]
Bij de ID.7 is het voor mijn gevoel na 30 seconden (gechargeerd). Bloedirritant.
Daarentegen wel een achterwisser. Dat was op de EV6 echt ruk. Marketingpraatjes dat je het door de stroomlijn niet nodig hebt, maar daar heb je niks aan als je vaak stil staat.
Alleen al om die reden is het een Tourer geworden.
Inderdaad veel korte ritten, dus jas blijft aan. Prutsen met de instellingen heeft zichtbaar effect. De kachel van midden naar laag automatisch gezet, en roosters in het dashboard open geeft veel gelijkmatigere opwarming, en veel minder energie verbruik. Afgelopen 2 dagen, 4 korte ritten was 14% accu voor 26 km, eerder was ik na 2 van zulke ritjes al meer dan 10% accu kwijt. Stoelverwarming niet aan want winterjas, en ik vind stuurverwarming onnodig aangezien het snel warm wordt in de auto (zeker met 5 min voorverwarming). Hiervoor ook ooit een astra gehad die pas na 20 min warmte ging afgeven, daar was het geen overbodige luxe geweest.Flieger schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:33:
[...]
17? Zit je dan met dikke winterjas in de auto? Hier staat de temperatuur standaard op 22 graden ingesteld, aan
Stoel- en stuurverwarming zijn juist zuiniger want directe warmte.MarkusFTW schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:23:
[...]
Inderdaad veel korte ritten, dus jas blijft aan. Prutsen met de instellingen heeft zichtbaar effect. De kachel van midden naar laag automatisch gezet, en roosters in het dashboard open geeft veel gelijkmatigere opwarming, en veel minder energie verbruik. Afgelopen 2 dagen, 4 korte ritten was 14% accu voor 26 km, eerder was ik na 2 van zulke ritjes al meer dan 10% accu kwijt. Stoelverwarming niet aan want winterjas, en ik vind stuurverwarming onnodig aangezien het snel warm wordt in de auto (zeker met 5 min voorverwarming). Hiervoor ook ooit een astra gehad die pas na 20 min warmte ging afgeven, daar was het geen overbodige luxe geweest.
In de zomer op zomerbanden en in de winter op all-seasons is ook een bijzondere combinatie.
Ik heb mij de eerste keer vorig jaar helemaal het leplazarus gezocht, toen ik dat onder het klimaatcontrole-scherm zocht in het infotainment, immers staat daar ook voorruitverwarming tussen. Blijkt die knop voor de achterruitverwarming natuurlijk net achter het linkerdeel van mijn stuurwiel te zittenBBx92 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:08:
[...]
Ik voel me voornamelijk ontzettend knullig als ik een SOS in morse met mn mistachterlicht verstuur omdat ik de achterruitverwarming probeer aan te zetten.
Zal wel weer een Duitse engineer geweest zijn die dat logischer vond.
Een achteruitkijkspiegel is helemaal niet verplicht.Surfroy01 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:24:
Ook hier altijd een auto met achterruitenwisser. Vind het hoogst irritant als je inderdaad stil staat (en rijd) je niks ziet. Je hebt niet voor niets verplicht een achteruitkijkspiegel. Paar keer met huurtuut in buitenland gereden waar het dan aerodynamisch eraf waait, ja in 2 brede stralen precies door het midden van je achterruit. Zag je nog niks.
Toch wel hoor, tenzij er geen zicht mogelijk is door bijvoorbeeld het voertuigtype (gesloten bestelwagen bijvoorbeeld):True schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:28:
[...]
Een achteruitkijkspiegel is helemaal niet verplicht.
In Nederand en België.
Het is dan wel weer toegelaten dat een spiegel niet per se een spiegel moet zijn, maar ook een camera mag zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door stanny op 07-01-2026 14:36 ]
True schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:26:
[...]
Ik heb mij de eerste keer vorig jaar helemaal het leplazarus gezocht toen ik dacht onder het klimaatcontrole-scherm zocht in het infotainment, immers staat daar ook voorruitverwarming tussen. Blijkt die knop voor de achterruitverwarming natuurlijk net achter het linkerdeel van mijn stuurwiel te zitten![]()
Zal wel weer een Duitse engineer geweest zijn die dat logischer vond.
Volgens mij zijn tegenwoordig alle drie de spiegels, inclusief binnenspiegel, verplicht. Tenzij een binnenspiegel geen zicht naar achteren biedt, dan is ie niet verplicht
Want? Je wilt toch niet zeggen dat de Nederlandse winters schreeuwen om winterbanden voor mijn gebruik?Flieger schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:25:
In de zomer op zomerbanden en in de winter op all-seasons is ook een bijzondere combinatie.
In the end was t gewoon een centenkwestie hier. Een 20" all season upgrade was in mijn geval na een jaar of 2 a 2,5 even duur als de aanschaf van een extra setje all seasons op Hudson-velgen. Dedicated winterbanden op Hudsons waren 2x zo duur.
Dus voor mij was de keuze makkelijk. Al zou ik het hele jaar ook best op all seasons willen rijden. Zoals gezegd, centenkwestie...
Weer eens wat anders dan "Oeps, dat moet ik nog leren".RandomNick schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:17:
Tijdens een ritje vanmiddag even de achterruitverwarming via Ida geprobeerd in te schakelen, en jawel: "Dat doe ik met plezier". Stemcommando: Hallo Ida, 'schakel de acherruitverwarming in' of 'Zet de achteruitverwarming aan'.
Catch my drift?
Komt bijzonder over, snap ik. Maar doe ik al 5 jaar, nu ook. Werkt perfect. De Hollandse winters vragen helemaal niet om 'echte' winterbanden. "All-seasons" zijn qua karakter meer winterbanden, met bijna net zo goede eigenschappen op sneeuw en met betere eigenschappen op nat en semi-koud wegdek dan winterbanden. Iets wat we hier toch vaak hebben. En op wintersport niets tekort gekomen.Flieger schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:25:
Zomerbanden zijn altijd nog het beste voor 8 van de 12 maanden van het jaar. Verbruik, slijtage, grip op droog en nat > 7 graden, etc.
En wat @Ruud zegt; een setje OEM velgen met all-seasons zijn op één of andere manier véél goedkoper op te pikken dan een setje met winters. Dus waarom niet?
Oohw... Ik dacht al dat mijn auto de enige was die niet goed opgelet had op school / in de fabriekDaMenaz schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:24:
[...]
Weer eens wat anders dan "Oeps, dat moet ik nog leren".
Ik heb 't al wel een keer gehad dat 'Ida' en 'Siri' met elkaar in discussie gingen. Daar wordt je vervolgens ook niet écht veel wijzer van...
[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 07-01-2026 15:49 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Tja beslaan van ramen wordt niet alleen door temperatuur bepaald......BBx92 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:54:
[...]
Je kan in de sneltoetsen van de klimatisering (rechter 3 knopjes van de clima balk, naast de temp van de passagier) de "schone ramen" shortkey instellen. Die werkt wel prima. Achterruit blijft bij mij ook beslaan, maar even de achterruitverwarming aanzetten dan is het binnen paar minuten weg.
Hier lekker de airco aan op 22 en nergens last van!
Hier ook de airco op 22, maar als ik terugkom van sporten met deze buitentemperaturen is die "smart clear" toch wel erg fijn!Drommels75 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 17:00:
[...]
Tja beslaan van ramen wordt niet alleen door temperatuur bepaald......
Hier lekker de airco aan op 22 en nergens last van!
De "voeten verwarmen" functie na met blote voeten op een koude vloer overigens ook
[ Voor 10% gewijzigd door BBx92 op 07-01-2026 18:40 ]
Heb je er winterbanden onder?Shivs schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 18:46:
Zojuist de eerste keer dat ik een GTX had gewild. We stonden vast op een oprit, 30-40cm sneeuw.. helemaal ingegraven. Uiteindelijk met hulp van wat buren los gekomen, maar mijn god wat slipt zo’n elektrische auto dan snel. Vier wiel aandrijving of een lage versnelling zou dan echt helpen
En heb je ESC op sport geprobeerd?
Met een schakelauto wil je dan overigens een hogere versnelling niet een lage, maar oké.
Ja ik heb alle rijmodi geprobeerd, maar het stond tot aan de bodem van de auto. Dus we moesten eerst scheppen.
[ Voor 3% gewijzigd door Shivs op 07-01-2026 19:53 ]
Dan heb je dus geen GTX nodig, maar gewoon winterbanden. Hier de afgelopen dagen ook echt in flinke lagen sneeuw gestaan, zowel vers als glad en aangereden maar met de winterbanden geen seconde moeite gehad met wegkomen.Shivs schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:52:
Nee winterbanden moest ik schijnbaar pro-actief zelf regelen, maar dat was mij niet duidelijk tijdens het bestellen (eerste leaseauto ooit). Dus die zitten er niet onder. Met voorzichtig rijden tot nu toe eigenlijk ook niet nodig gehad, alleen hierbij wel.
Ja ik heb alle rijmodi geprobeerd, maar het stond tot aan de bodem van de auto. Dus we moesten eerst scheppen.
Achterruitverwarming heb ik in deze auto soms nodig, terwijl ik die in de ID.3 misschien een enkele keer in vijf jaar heb ingeschakeld. Zit inderdaad linksonder als knop bij de verlichting, dat was in de ID.3 ook al zo. Maar je kunt ook in de Clima de achterruitverwarming inschakelen. En ook zonder een vinger op te tillen door het aan IDA te vragen.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
En denk ook aan het schoonmaken van de koplampen, die led geeft te weinig warmte om dat zelf te doen.Ultraman schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 19:59:
Hier alles dik in orde in de winter. Voorverwarmen blijft geweldig, heldere ramen en lekker warm instappen. Vooraf wel de sneeuw van het dak en de motorkap vegen voor zover dat lukt en gaan. Grip had ik op de all-weathers geen moeite mee vandaag.
Achterruitverwarming heb ik in deze auto soms nodig, terwijl ik die in de ID.3 misschien een enkele keer in vijf jaar heb ingeschakeld. Zit inderdaad linksonder als knop bij de verlichting, dat was in de ID.3 ook al zo. Maar je kunt ook in de Clima de achterruitverwarming inschakelen. En ook zonder een vinger op te tillen door het aan IDA te vragen.
Kan wellicht nog in het lease contract er bij, zit rond de 20-25 euro per maand ongeveer ( beetje afhankelijk van je kilometers natuurlijk).Shivs schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:13:
Ik zal wel eens informeren of er achteraf nog wat mogelijk is m.b.t. de banden. Nooit gedacht dat het verschil zo groot zou zijn.
Ik ken jouw gebruik niet. Maar ik zou zelf of op zomerbanden blijven rijden (want 9 maanden per jaar de beste keus) en me verder aanpassen aan de omstandigheden, of zomer- en winterbanden wisselen.Ruud schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:07:
[...]
Want? Je wilt toch niet zeggen dat de Nederlandse winters schreeuwen om winterbanden voor mijn gebruik?
All season is altijd een compromis. Door ze alleen in de winter te gebruiken heb je mijns inziens niets aan het compromis van de band die het mogelijk maakt er het hele jaar op te rijden.
Uiteraard een eigen keus en zeker in het geval ‘centenkwestie’.
[ Voor 5% gewijzigd door Flieger op 07-01-2026 20:44 ]
Kan inderdaad met voice, “zet achterruitverwarming aan”RandomNick schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:16:
[...]
Volgens deze bron, zou dat met voice control moeten kunnen. Ik heb het nog niet geprobeerd.
Edit: was al beantwoord las ik later
[ Voor 5% gewijzigd door passat_to_ev op 07-01-2026 21:16 ]
MW_ID7
Mooi is dat hè. Is mij ook opgevallen.Flieger schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 20:33:
Mooi detail is dat het paneel van de verlichting iets feller oplicht zodra je er met je hand naartoe gaat.
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:
Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1
:strip_exif()/f/image/joNmE5qXJd7gIXih2TyGCSCz.jpg?f=fotoalbum_large)