• Wirret
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:33
True schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 23:02:
[...]

Een vergelijkbare storing bij mij was alleen op te lossen door het vervangen van de SOS module door de dealer.
Probleem ia niet alleen de sos module. De data kaart kan helemaal geen data meer ophalen. Dus ook geen webradio en updates etc. Vrees dat ik gewoon even langs de dealer moet hiervoor.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Wirret schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:47:
[...]

Probleem ia niet alleen de sos module. De data kaart kan helemaal geen data meer ophalen. Dus ook geen webradio en updates etc. Vrees dat ik gewoon even langs de dealer moet hiervoor.
Tijdens mijn vergelijkbare storing reed ik een ander gebied in waar ik geen kaartdata kreeg omdat niet van te voren gedownload was. Het was echt wel een vergelijkbare storing ;)
Toevallig niet recent op een ferry geweest? Als je met de auto daar de 4G mast gepakt heb op de ferry trek je een duur roaming pakket leeg en wordt je tijdelijk geblokkeerd, dit hebben anderen ook wel eens gehad richting Scandinavië dat was naar een paar dagen opgelost of geforceerd opgelost door te bellen met VW/PON/ID7-support.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:24
JanHenk schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:10:
Ik zal zo proberen weg te komen uit een gebeid waar de afgelopen twee dagen zo’n 35cm sneeuw is gevallen.

Geen sneeuwkettingen mee… Ondanks dat ik alles had uitgezocht vooraf. (Voor de liefhebbers, zoek even posts van mij op). Ik dacht nu echter van, loopt vast wel los.

Eerst de ID.7 maar even uitgraven :+
En goed weggekomen?

Hoe bevalt de ID.7 tov de Enyaq? Beide staan hier op de longlist. Mijn vriendin heeft eerder voorkeur voor de Enyaq (coupe RS) omdat ze graag wat hoger zit, maar voor mijn gevoel geeft de ID.7 meer value for money. Aan de andere kant zijn de pure EV specs (actieradius, laden) niet belangrijk voor ons. De auto wordt niet gebruikt voor buitenland trips.

Wel belangrijk: stoelen, comfort, rijgedrag, geluidsisolatie, bediening.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Jazeker! Inmiddels weer veilig thuis, geen enkel probleem. Even een sfeerplaatje van voor vertrek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxAch3JUvTPzFTVw6SPS4xPAA7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAOQdJD77KXRQNWg5dfPf1DN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel de dynamische naafkappen, maar op dit moment waren ze even niet meer dynamisch. :+

VidaR-9 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:54:
[...]

Er zijn hier meer overstappers van Enyaq naar ID.7, dus anderen mogen ook een duit in het zakje doen. Wat mij betreft wint de ID.7 op alle door jou genoemde punten. Behalve misschien bediening. Daar zitten wat nuanceverschillen tussen VW en Skoda, maar is een kwestie van gewenning. Verder vind ik vooral de stoelen erg fijn. En de massagefunctie gebruik ik vaker dan ik vooraf had gedacht. Comfort is gewoon top.

Kofferbakruimte van de Enyaq was wel net iets groter en praktischer. Al is het verschil klein. En gezien je naar de coupé kijkt, voor jou niet belangrijk.

Zitpositie is overigens niet erg laag. Wel iets lager dan de Enyaq, maar dat verschil is minder groot dan je zou denken.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:23
JanHenk schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:24:
Jazeker! Inmiddels weer veilig thuis, geen enkel probleem. Even een sfeerplaatje van voor vertrek.

[Afbeelding]

Ik heb wel de dynamische naafkappen, maar op dit moment waren ze even niet meer dynamisch. :+

[...]

Er zijn hier meer overstappers van Enyaq naar ID.7, dus anderen mogen ook een duit in het zakje doen. Wat mij betreft wint de ID.7 op alle door jou genoemde punten. Behalve misschien bediening. Daar zitten wat nuanceverschillen tussen VW en Skoda, maar is een kwestie van gewenning. Verder vind ik vooral de stoelen erg fijn. En de massagefunctie gebruik ik vaker dan ik vooraf had gedacht. Comfort is gewoon top.

Kofferbakruimte van de Enyaq was wel net iets groter en praktischer. Al is het verschil klein. En gezien je naar de coupé kijkt, voor jou niet belangrijk.

Zitpositie is overigens niet erg laag. Wel iets lager dan de Enyaq, maar dat verschil is minder groot dan je zou denken.
Nog op Eco mode weggereden of comfort? Weet niet zo goed wat het beste is met de sneeuw nu :)

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• pim89
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:57
JanHenk schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:24:

[...]

Ik ben er zo een die ook van Enyaq naar ID7 (Tourer) is gegaan. Sluit me aan bij wat JanHenk zegt. Vooropgesteld: ik ben ook qua uitrustingsniveau erop vooruit gegaan. Dus extra comfort en luxe die ik nu heb komt deels doordat ik opties nu wel heb die bij m’n Enyaq wel beschikbaar waren maar niet (financieel) bereikbaar. Bovendien is de software flink verbeterd sinds mei 2021 toen ik de Enyaq kreeg.

De stoelen van de ID7 vind ik wel een stuk fijner (ook als de massage niet aan staat, ik heb die ook vaker aan dan ik had verwacht).

Ook ik heb wat moeten wennen aan de bediening. Maar dat heb je altijd als je een nieuwe auto hebt. Zeker als je van merk wisselt. En Skoda heeft wat van die ‘simply clever’-dingetjes die toch wel handig waren.
Maar voor mij gaat het toegenomen comfort boven die kleine handigheidjes

• deknog
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:06
Inter18 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:50:
Goedenavond,

iemand hier op het ogenblik problemen met de VW app?
Ik zie dat de laatste sync ruim 2 dagen geleden is en commando's op afstand komen niet aan
Ja, had gisteren dezelfde ervaring.
Kwam terug van zonvakantie en dacht lekker op de luchthaven alvast de boel op te warmen...
Maar nee hoor, een half uur later stond ik in de kou mijn ruiten te krabben :(
Bleek dat er al sinds 25/12 er geen contact/sync meer was geweest.
Over 20 minuten stap ik er weer in, ben benieuwd of de ''vertrektijd optie'' nu wel gewoon werkt en de boel warm is.

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:20
VidaR-9 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:54:
[...]
Hoe bevalt de ID.7 tov de Enyaq? Beide staan hier op de longlist. Mijn vriendin heeft eerder voorkeur voor de Enyaq (coupe RS) omdat ze graag wat hoger zit, maar voor mijn gevoel geeft de ID.7 meer value for money. Aan de andere kant zijn de pure EV specs (actieradius, laden) niet belangrijk voor ons. De auto wordt niet gebruikt voor buitenland trips.

Hier ook een overstapper van Enyaq naar ID7T en ook hier zijn comfort, stoelen, software etc allemaal beter dan mijn enyaq. De Enyaq was een heel fijne auto maar de ID7 staat er wat mij betreft echt boven.

Oh en de Enyaq had ik best veel storingen en defecten in de eerste 2 jaar en nu met de ID7 nog niets. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door BigGreen op 04-01-2026 10:15 ]

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:31
Hier ook de eerste ervaring met de ID7 tijdens wat steviger winterweer (Winterberg afgelopen week). De auto stond op een schuine helling. Had geen sneeuwkettingen, wel winterbanden. Heb de auto aan de voorkant uitgegraven en ben toen voorzichtig gaan rijden. Hij schoof eerst een klein eindje zijwaarts, richting de auto die iets lager op de helling staat. Dat was wel even spannend. Maar algauw grip en zonder gedoe de berg af naar schonere wegen. Wel even wennen dat de auto zelf het vermogen lijkt te bepalen.

Op de terugweg af en toe slecht zicht met sensoren voor, waardoor assistentie systemen non-actief werden. Maar daar waren de omstandigheden ook naar. Al met prima bevallen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgmEFz3kr1t-fmw-OnoMUOumrhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rAxKhchS0uvwidNI72QHcBmW.jpg?f=fotoalbum_large

• VidaR-9
@JanHenk @pim89 @BigGreen Dank! Eenduidig verhaal en ook wel wat ik verwacht had eerlijk gezegd, met name meer comfort. Misschien niet perse wat ik had gehoopt. Ik vind een Enyaq iets stoerder qua uiterlijk, maar dat is niet het belangrijkste. Misschien toch maar eens rondkijken of er nog mooie private lease deals zijn voor de ID.7.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:11
@VidaR-9 Hier ook een ex-Enyaq rijder (2021, bijna 5 jaar gereden). Ik vind de ID.7 op eigenlijk alle fronten een stap vooruit. Het voelt ook na 2 maanden en bijna 7K km nog steeds als een flinke stap omhoog. Meer rust en meer comfort. De in de media vaak genoemde nadelen (haptische stuurwielbediening, bediening uitstroomrichting ventilatiesysteem) hebben nog geen moment mijn ergenis gewekt. Kofferbak vindt ik persoonlijk praktischer.

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:20
VidaR-9 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:34:
@JanHenk @pim89 @BigGreen Dank! Eenduidig verhaal en ook wel wat ik verwacht had eerlijk gezegd, met name meer comfort. Misschien niet perse wat ik had gehoopt. Ik vind een Enyaq iets stoerder qua uiterlijk, maar dat is niet het belangrijkste. Misschien toch maar eens rondkijken of er nog mooie private lease deals zijn voor de ID.7.
Wat uiterlijk betreft is de ID7 niet het meest opvallend inderdaad en ik vond de oude Enyaq een mooi en stoer uiterlijk hebben maar met de facelift werd het net een Kia.

• S913
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:57

S913

Abusus non tollit usum

True schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 03:46:
Ik heb 'm meegenomen uit mijn vorige Octavia '21. Die is wel te bestellen bij de VW/Skoda dealer als setje, de webshop van VW is er niet meer dus terugvinden kan ik niet.
“Zoekt en gij zult vinden” zei mijn moeder altijd :F … in de onderste ruimte van m’n bagagebak lag gewoon een netjes opgerold bagagenet :*)

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:12
VidaR-9 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:34:
Kleine aanvulling, komende uit een xc40 had ik ook verwacht het hogere zitten te missen maar in de id.7 zit je net hoog genoeg om nog steeds meer overzicht te hebben dan normaal. Voor mij viel de Enyaq af omdat het dashboard zo naar binnen komt in het midden en op de plek van die ronding daar wil precies mijn knie graag wonen.

• Spekkie99
BigGreen schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:38:
[...]

Wat uiterlijk betreft is de ID7 niet het meest opvallend inderdaad en ik vond de oude Enyaq een mooi en stoer uiterlijk hebben maar met de facelift werd het net een Kia.
Idem en dat vind ik ook van de kodiaq. Skoda is een beetje doorgeschoten daarin voor mij.

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:53
Spekkie99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Kleine aanvulling, komende uit een xc40 had ik ook verwacht het hogere zitten te missen maar in de id.7 zit je net hoog genoeg om nog steeds meer overzicht te hebben dan normaal. Voor mij viel de Enyaq af omdat het dashboard zo naar binnen komt in het midden en op de plek van die ronding daar wil precies mijn knie graag wonen.
Komende uit een ID.4 kan ik dit beamen. Ik mis de "hoge" instap nauwelijks en het verschil is echt een stuk kleiner dan vooraf verwacht.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Mrloki schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:08:
[...]

Komende uit een ID.4 kan ik dit beamen. Ik mis de "hoge" instap nauwelijks en het verschil is echt een stuk kleiner dan vooraf verwacht.
Het is en blijft een EV, dus je blijft op de accu zitten, veel lager dan de ID7 kun je in een EV niet zitten een volledig waardeloos accupakket te hebben of om te rollen in de bocht.
Dat maakt ook dat de crossovers zo interessant zijn voor de producenten die krijgen net wat meer ruimte om de accu's te plaatsen zonder dat dit voor de gebruiker negatief merkbaar is.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@buddow

Wat betreft dat gaan glijden en schuiven tijdens het wegrijden vanuit zo'n parkeervak: Het scheelt vaak al heel veel als je het ESP tijdelijk even uitschakelt middels de snelkoppeling in het menu onder het 'open' grijze auto-icoontje boven in de 'startbalk'. (Achterwiel aandrijving is voor véél mensen (weer?) even wennen :+ ).

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 04-01-2026 14:55 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Flieger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:37
Will_M schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:09:
@buddow

Wat betreft dat gaan glijden en schuiven tijdens het wegrijden vanuit zo'n parkeervak: Het scheelt vaak al heel veel als je het ESP tijdelijk even uitschakelt middels de snelkoppeling in het menu onder de het 'open' grijze auto-icoontje boven in de 'startbalk'. (Achterwiel aandrijving is voor véél mensen (weer) even wennen :+ ).
ESP kan alleen in Eco Sport en niet helemaal uit, toch?
Ik vraag dit voor een vriend. :P

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Flieger schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:30:
[...]

ESP kan alleen in Eco Sport en niet helemaal uit, toch?
Ik vraag dit voor een vriend. :P
Écht helemaal UIT behoort inderdaad niet meer tot de standaard mogelijkheden bij de meeste moderne auto's welke tegenwoordig uitgeleverd worden. De betutteling vanuit diverse overheden (wereldwijd) neemt steeds verder toe zodat iedereen tegen zichzelf beschermt kan worden en waarbij Darwin meteen 'automatisch en elektronisch' de nek omgedraaid wordt.

• VidaR-9
True schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:17:
[...]
Het is en blijft een EV, dus je blijft op de accu zitten, veel lager dan de ID7 kun je in een EV niet zitten een volledig waardeloos accupakket te hebben of om te rollen in de bocht.
Dat maakt ook dat de crossovers zo interessant zijn voor de producenten die krijgen net wat meer ruimte om de accu's te plaatsen zonder dat dit voor de gebruiker negatief merkbaar is.
In mijn Taycan zit ik anders wel echt laag. Vooral als de luchtvering op zijn laagst staat moet ik me daar toch half in laten vallen bij het instappen. Is samen met de onoverzichtelijkheid en brede carrosserie hét grootste irrigatiepunt van mijn vriendin.

Ik zit zelf graag laag tijdens het rijden, maar met in-/uitstappen is het wel minder comfortabel. Goed om te lezen dat de ID.7 relatief wat hoger zit, mijn vriendin zal er toch het meeste mee gaan rijden.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:53
BigGreen schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:38:
[...]

De neus van de oer-Enyaq met die 'snor' van zwart plastic doet me altijd denken aan Chick Hicks van Disney Cars. :+
Facelift-Enyaq vind ik mooier. Van opzij altijd een mooi model gevonden. Achterzijde is de minste kant.

Catch my drift?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
VidaR-9 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:33:
[...]

In mijn Taycan zit ik anders wel echt laag. Vooral als de luchtvering op zijn laagst staat moet ik me daar toch half in laten vallen bij het instappen. Is samen met de onoverzichtelijkheid en brede carrosserie hét grootste irrigatiepunt van mijn vriendin.

Ik zit zelf graag laag tijdens het rijden, maar met in-/uitstappen is het wel minder comfortabel. Goed om te lezen dat de ID.7 relatief wat hoger zit, mijn vriendin zal er toch het meeste mee gaan rijden.
Ja ik denk dat je wel gelijk hebt ja, de Taycan is echt wel een heel stuk lager: https://www.carsized.com/...lkswagen-id7-2023-estate/

• VidaR-9
True schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:46:
[...]
Ja ik denk dat je wel gelijk hebt ja, de Taycan is echt wel een heel stuk lager: https://www.carsized.com/...lkswagen-id7-2023-estate/
Handige site. Kende ik niet. 👍🏻

• JanHenk
  • Niet online
LuPo schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:54:
[...]

Nog op Eco mode weggereden of comfort? Weet niet zo goed wat het beste is met de sneeuw nu :)
Oh gewoon op comfort, de standaard modus dus. Ging prima, beetje beheerst met het pedaal omgaan :P

• Spekkie99
True schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:46:
[...]

En in de ID.7 zit je ook meer op de bok dan in de wagen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

JanHenk schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Oh gewoon op comfort, de standaard modus dus. Ging prima, beetje beheerst met het pedaal omgaan :P
In 'Sport' mode werkt het ESP tijdens de huidige winterse / sneeuw omstandigheden beter voor de meeste mensen. Het is ook niet voor niets dat het plaatje wat bij die rij-modus getoond wordt een 'winterlandschap' toont :*)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Spekkie99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:24:
[...]

En in de ID.7 zit je ook meer op de bok dan in de wagen.
Ten opzichte van een Taycan, ja wellicht, t.o.v. een Enyaq, ID4, of vrijwel elke andere EV? Nee dat ben ik absoluut niet met je eens.
Een ID.7 zit je echt wel in de wagen je zit relatief (voor EV begrippen) laag op de weg. Elke dertien in dozijn crossover of SUV tegenwoordig zit sowieso hoger. Ik heb kortstondig ook een Eclipse Cross gereden en die is maar een paar centimeter hoger dan een ID.7 maar daar zit je nog net niet voorop de motor kap met teugels in de hand. In de ID.7 kun je je echt nog laten verleiden dat je in de auto zit en niet er voorop.

• Spekkie99
True schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:32:
[...]

Ten opzichte van een Taycan, ja wellicht, t.o.v. een Enyaq, ID4, of vrijwel elke andere EV? Nee dat ben ik absoluut niet met je eens.
Een ID.7 zit je echt wel in de wagen je zit relatief (voor EV begrippen) laag op de weg. Elke dertien in dozijn crossover of SUV tegenwoordig zit sowieso hoger. Ik heb kortstondig ook een Eclipse Cross gereden en die is maar een paar centimeter hoger dan een ID.7 maar daar zit je nog net niet voorop de motor kap met teugels in de hand. In de ID.7 kun je je echt nog laten verleiden dat je in de auto zit en niet er voorop.
Ik bedoelde vooral de verticale positie in de auto.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Spekkie99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Ik bedoelde vooral de verticale positie in de auto.
Dan ben je mij kwijt, wat bedoel je dan?

• Spekkie99
True schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Dan ben je mij kwijt, wat bedoel je dan?
Tov het dashboard, de midden tunnel en de raamlijsten zit je relatief hoog. In mijn V60 zak je er geborgen tussen en laatst een vervangende auto een Passat ook zit je daar meer "diep" in.

• RandomNick
Spekkie99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Tov het dashboard, de midden tunnel en de raamlijsten zit je relatief hoog. In mijn V60 zak je er geborgen tussen en laatst een vervangende auto een Passat ook zit je daar meer "diep" in.
Ga dan maar eens in een Enyaq zitten. In de ID.7 heb ik het gevoel weer lekker in de auto te zitten. In de Enyaq zat ik op de bok.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Spekkie99 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 17:14:
[...]

Ik heb 4 weken een Passat '25 gereden als vervangend vervoer en je zit daar maar echt marginaal dieper in de auto, dat scheelt je misschien 2 centimeter in de hoogte en je zit voor mijn gevoel niet in een andere houding dan in de ID.7.

• disco-stu
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13:50
Ik ga mijn vraag die ik hier eerder had gesteld nog eens opnieuw stellen. Hopelijk kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Kan iemand trouwens iets zeggen welke extra functionaliteiten er "unlocked" worden in de VW app als je de procedure doorloopt om je identiteit te bevestigen met een upload van ID kaart en een selfie?
In de app staat "extra functionaliteiten zoals bv het op afstand vergrendelen of ontgrendelen van de wagen", waar wat omvat die lijst dan net?
Ik probeer een beetje in te schatten of die extra functionaliteiten (wat ze dan zijn) het ook waard zijn voor het gedoe en gegevensdeling van het bevestigen van mijn ID.

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:07
disco-stu schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:27:
Ik ga mijn vraag die ik hier eerder had gesteld nog eens opnieuw stellen. Hopelijk kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Kan iemand trouwens iets zeggen welke extra functionaliteiten er "unlocked" worden in de VW app als je de procedure doorloopt om je identiteit te bevestigen met een upload van ID kaart en een selfie?
In de app staat "extra functionaliteiten zoals bv het op afstand vergrendelen of ontgrendelen van de wagen", waar wat omvat die lijst dan net?
Ik probeer een beetje in te schatten of die extra functionaliteiten (wat ze dan zijn) het ook waard zijn voor het gedoe en gegevensdeling van het bevestigen van mijn ID.
Volgens mij is dat vereist zodat je met je telefoon je auto op en van het slot kan doen. Maar ik weet het niet meer 100% zeker.

Kan je dat nu al? Zo ja, dan klopt bovenstaand niet. Zo nee? Dan kan het beste kloppen. :+

• disco-stu
mark322 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Volgens mij is dat vereist zodat je met je telefoon je auto op en van het slot kan doen. Maar ik weet het niet meer 100% zeker.

Kan je dat nu al? Zo ja, dan klopt bovenstaand niet. Zo nee? Dan kan het beste kloppen. :+
Nee bovenstaande kan ik momenteel niet.

Het vanop afstand op of van slot doen is ook de enige functionaliteit die duidelijk blijkt uit de app, dat je zou bijkrijgen als je je ID bevestigt. Voor de rest lijkt het nogal voorgesteld te worden dat je een hoop extra krijgt in de app, dus ik vraag me vooral af of het op afstand van/op slot doen effectief het enige is, of dat er nog meer functionaliteiten bijkomen.

Specifieke voor de Belgen: is er iemand in geslaagd om zijn ID te bevestigen, zonder in een soort van "dead loop" terecht te komen? Voor België wordt een reguliere ID kaart niet geaccepteerd en moet je je rijbewijs fotograferen, maar mijn roze papieren rijbewijs wordt dan weer niet herkend...

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Iemand nog een tip hoe ik het op afstand in- en uitparkeren weer opnieuw kan koppelen? De koppeling is een tijd geleden verbroken en met puur de instructies volgen kan ik het niet oplossen, ik moet binnenkort toch naar de garage dan kan ik ze wel vragen dit te resetten indien nodig.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:42
True schreef op zondag 4 januari 2026 @ 13:17:
[...]
Disagree.

In een Model 3 zit je duidelijk lager, en die gaat als een kart door de bocht.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Dit is onze eerste EV, en vandaag voor het eerst met een vrouw met 'range anxiety' in de auto gezeten 😅
Aan het begin was de rit was de marge 40 km, toen we thuis kwamen was dat nog maar 27 km.
Dus op een rit van 67 km heeft hij z’n range 13 km omlaag moeten bijstellen.
Wat niet hielp voor m’n vrouw was dat de interne Navi ons steeds naar een laadpaal wilde leiden en niet direct naar huis, dus ff kijken of mijn eigen paal wel bekend is in de auto.

Ik had er alle vertrouwen in, maar ik zal het m’n vrouw niet meer aandoen 😁 Al heeft ze nu geleerd dat het gewoon kan (6% over)

"For although dreams are in all of us, few hands may grasp their moth-wings without tearing them"
~ H.P. Lovecraft

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

S913 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:53:
Dit is onze eerste EV, en vandaag voor het eerst met een vrouw met 'range anxiety' in de auto gezeten 😅
Aan het begin was de rit was de marge 40 km, toen we thuis kwamen was dat nog maar 27 km.
Wat niet hielp voor m’n vrouw was dat de interne Navi ons steeds naar een laadpaal wilde leiden en niet direct naar huis, dus ff kijken of mijn eigen paal wel bekend is in de auto.

Ik had er alle vertrouwen in, maar ik zal het m’n vrouw niet meer aandoen 😁 Al heeft ze nu geleerd dat het gewoon kan (6% over)
Heb je je eigen (privé?) laadpaal wel als 'thuis/laad locatie' ingesteld in de App? Als je dat eenmaal gedaan hebt dan 'leert' de auto ook van je rijgedrag en zal 'ie de volgende keer niet meer zo snel gaan zeuren om nieuw 'sap' op het moment dat de navigatie weet dat 'ie naar huis mág.... 8)

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
disco-stu schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:24:
[...]
Specifieke voor de Belgen: is er iemand in geslaagd om zijn ID te bevestigen, zonder in een soort van "dead loop" terecht te komen? Voor België wordt een reguliere ID kaart niet geaccepteerd en moet je je rijbewijs fotograferen, maar mijn roze papieren rijbewijs wordt dan weer niet herkend...
Hier heeft de dealer dat in orde gebracht op het moment van afhalen van de wagen. Die mens is toen wat in het vw systeem gaan registreren en toen heb ik ongeveer 48u later gemerkt dat die functie vrijgekomen was.
Ik blijf het wel dwaas vinden dat daar een verificatie voor nodig is… maar dat is een ander verhaal :)

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Puppetmaster schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:28:
[...]

Disagree.

In een Model 3 zit je duidelijk lager, en die gaat als een kart door de bocht.
Alles wel, maar: Ik zat gisteren nog met m'n 1.87 meter áchter de bestuurder in een recente Tesla Model-3 gedurende een rit over 100Km. enkele reis en heb tijdens het in én uitstappen m'n kop gestoten aan de aflopende daklijn. Dan zal ik het er nog maar niet over gaan hebben dat er achterin zo'n Tesla Model-3 eigenlijk geen fatsoenlijke zitpositie te vinden is doordat je met opgetrokken knieën in een kinderzitje lijkt te moeten plaatnemen....

Een glazen panoramadak zónder blindering, wie verzint dát overigens bij Tesla?

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 05-01-2026 11:49 ]

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Will_M schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:58:
[...]

Heb je je eigen (privé?) laadpaal wel als 'thuis/laad locatie' ingesteld in de App? Als je dat eenmaal gedaan hebt dan 'leert' de auto ook van je rijgedrag en zal 'ie de volgende keer niet meer zo snel gaan zeuren om nieuw 'sap' op het moment dat de navigatie weet dat 'ie naar huis mág.... 8)
Ik dacht het wel, morgen even controleren. Maar ik dacht dat ik ook ingesteld had, dat hij daar alleen mag laden tussen 22:00 - 14:00.
Kan het dan zijn, omdat ik rond 20:30 thuis zou aankomen, hij hem dan niet ziet/herkent als potentieel laadpunt?

~ H.P. Lovecraft

• Drommels75
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 00:01
Zag geregeld iets voorbij komen betreffende stoelverwarming, de ene wordt de stoel niet echt warm en de andere zweet er in weg.
Heb zelf nog niet geprobeerd of het verschil uitmaakt, maar kan het niet aan deze instelling liggen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYCdqzOe5xrijzf0nYNQKVhldto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mAtJt1pq8AVdc7UiD3SxbOIF.jpg?f=fotoalbum_large

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:41

Crusader

Arc Nature

True schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:27:
Iemand nog een tip hoe ik het op afstand in- en uitparkeren weer opnieuw kan koppelen? De koppeling is een tijd geleden verbroken en met puur de instructies volgen kan ik het niet oplossen, ik moet binnenkort toch naar de garage dan kan ik ze wel vragen dit te resetten indien nodig.
Ik ben al maanden bezig met de dealer omdat het sinds levering in september maar 1 keer gewerkt heeft en daarna nooit meer. Welke symptomen krijg jij precies?
Bij mij wil 1 telefoon totaal niet meer koppelen met de melding "Helaas kon deze telefoon niet verbonden worden" en met 3 andere telefoons kan er wel gekoppeld worden maar komt steeds de melding "verbinding verbroken" bij het starten van de parkeeractie. Communicatiemodule is al vervangen en in februari gaat de auto weer terug naar de garage.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• jdkjr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-01 10:59
Ondertussen heb ik mijn auto bijna een maand en ben eigenlijk dik tevreden. De auto rijd lekker, is super comfortabel en bovendien een stuk zuiniger als mijn vorige auto (Volvo XC40 recharge).

Het enige punt waar ik ondertussen wat irritatie heb zitten is in de keuze om bepaalde instellingen niet te kunnen opslaan (bijvoorbeeld in het bestuurdersprofiel(. Het begint een riedeltje te worden elke ochtend.

* Kom aan bij de auto, hij is helemaal blij me te zien en begint vrolijk te knipperen met zijn lampjes. Grote blij!
* Stap in de auto, stel rijprofiel in op "aangepast"
* Zet de rijverlichting op aan in plaats van automatisch
* Stuurverwarming aan
* Stoelverwarming aan
* Pingeltje voor snelheid uit (ok - deze is verplicht, maar toch)

In mijn Volvo waren alle instellingen (behalve de snelheid) gewoon nog net zo als dat ik ze had gelaten toen ik uitstapte. Zijn er mensen die weten of dit mogelijk met een dongle of wat dan ook is in te stellen?

• Crusader

Crusader

Arc Nature

jdkjr schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:32:
Ondertussen heb ik mijn auto bijna een maand en ben eigenlijk dik tevreden. De auto rijd lekker, is super comfortabel en bovendien een stuk zuiniger als mijn vorige auto (Volvo XC40 recharge).

Het enige punt waar ik ondertussen wat irritatie heb zitten is in de keuze om bepaalde instellingen niet te kunnen opslaan (bijvoorbeeld in het bestuurdersprofiel(. Het begint een riedeltje te worden elke ochtend.

* Kom aan bij de auto, hij is helemaal blij me te zien en begint vrolijk te knipperen met zijn lampjes. Grote blij!
* Stuurverwarming aan
* Stoelverwarming aan

In mijn Volvo waren alle instellingen (behalve de snelheid) gewoon nog net zo als dat ik ze had gelaten toen ik uitstapte. Zijn er mensen die weten of dit mogelijk met een dongle of wat dan ook is in te stellen?
Waarom meld je je niet gewoon aan met je VW-account in de auto, mocht je dat niet doen? Dan slaat ie in ieder geval de stoelpositie en spiegelpositie op. Bij mij gaat dan ook automatisch de stuurwielverwarming aan. Bij mij heb ik die dingen die je noemt niet, behalve dat pingeltje voor de snelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door Crusader op 05-01-2026 07:54 ]

• jdkjr
Crusader schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:53:
[...]

Waarom meld je je niet gewoon aan met je VW-account in de auto? Dan slaat ie in ieder geval de stoelpositie en spiegelpositie op. Bij mij gaat dan ook automatisch de stuurwielverwarming aan.
Ik ben netjes aangemeld met het VW-account, en de stoel en spiegels zijn het probleem niet. Alle andere dingen wel haha.

Die stuurverwarming is wel interessant, die moet ik echt elke keer aanzetten.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

jdkjr schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:54:
[...]

Ik ben netjes aangemeld met het VW-account, en de stoel en spiegels zijn het probleem niet. Alle andere dingen wel haha.

Die stuurverwarming is wel interessant, die moet ik echt elke keer aanzetten.
Ben zelf ook nog niet 100% thuis in de settings hoor, maar zoals jij het beschrijft zou ik er na een paar keer wel gek van worden :P

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:44

passat_to_ev

Nice_car

* Stuurverwarming aan
* Stoelverwarming aan

Je kunt instellen dat bij koude temperaturen automatisch stoel- en/of stuur verwarming aan gaat.

MW_ID7

• jdkjr
passat_to_ev schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:15:
[...]

Je kunt instellen dat bij koude temperaturen automatisch stoel- en/of stuur verwarming aan gaat.
Kijk dat zou al twee "kliks" schelen - kun je me vertellen waar ik dit aanpas? Heb al in het instellingen menu zitten speuren maar kon het daar niet vinden.

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:25
Fijn dat ik weer een EV rijd die aan geeft dat het ruitensproei vloeistof bijna op is. Dat deed de vorige EV (Fransoos) niet en dan werd je soms wel eens verrast. Op dit moment best handig dat je weet wanneer je bij moet vullen.

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:03

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

Ik krijg zojuist een uitnodiging voor een gratis Elektrische rijtraining en ga hier blijkbaar de komende drie maanden wekelijks herinneringen voor krijgen. Dit is niet mijn eerste EV. Wie heeft deze training gedaan en wat zijn de ervaringen? Moeite waard om de auto beter te leren kennen?

• Puppetmaster
@Will_M
Het ging er niet om welke auto ruimer of comfortabeler is, dat wint de ID.7 uiteraard glansrijk. :)
Mag ook wel met bijna 30cm meer lengte. ;)
Je zit wel duidelijk lager in de model 3.

Terug on-topic;
Vandaag m’n eerste winter probleem met de ID.7: de laadklep wil niet open!
Juist nu erg irritant!
Ik druk netjes rechtsonder zoals in dit topic en de handleiding vermeld, maar hij wil de “klik” niet maken.
Het klinkt alsof er sneeuw of ijs tussen zit?
Wat nu??

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Puppetmaster
cvanmansom schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:37:
ga hier blijkbaar de komende drie maanden wekelijks herinneringen voor krijgen.
Ik heb de ID.7 sinds juni en krijg de mails nog steeds. Ook niet m’n eerste EV dus niks mee gedaan. Volgens mij was het ook niet mega nuttig van wat ik in dit topic erover gelezen heb.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Puppetmaster schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:45:
Vandaag m’n eerste winter probleem met de ID.7: de laadklep wil niet open!
Juist nu erg irritant!
Ik druk netjes rechtsonder zoals in dit topic en de handleiding vermeld, maar hij wil de “klik” niet maken.
Het klinkt alsof er sneeuw of ijs tussen zit?
Wat nu??
Ik had vorige week de klep open laten staan voor een laadsessie waarna er ijsvorming was opgetreden in de onderste rand van de laadpoort. Hierdoor kreeg ik de klep ook niet meer gesloten, dus ik denk dat dit wel een puntje van aandacht is.

• disco-stu
Ik kreeg zonet de laadklep ook niet open. Voelde totaal niet vastgevroren, overal waar ik duwde voelde ik beweging of flex en alles gaf goed mee.

Een half uurtje later met een emmer lauw water terug naar de wagen gegaan, en toch nog maar eens eerst gewoon geprobeerd en toen ging hij ineens wel open. Is nu gelukkig gewoon aan het laden.

Geen leuke ervaring als je dat voor hebt ergens onderweg en met nog een SoC van 10%...

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:40
disco-stu schreef op zondag 4 januari 2026 @ 21:24:
[...]
Met een nieuw Belgisch rijbewijs (plastic kredietkaart-formaat) werkt het gewoon. Fotograferen en even wachten op goedkeuring/activatie.

• MarkusFTW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:43
In de eerste 2,5 week hebben we 570 km gereden, met een verbruik op de paal van 25.3 kwh per 100 km. Vooral op korte ritten verliezen we veel.

Vandaag door de kachelsettings gegaan, blijkt dat alle roosters die op de ons gericht staan op off stonden. Is dat logisch of juist niet? wat is het voordeligst kwa energie om de auto op te warmen, de roosters in het bashboard. wel of niet aan.

• MarkusFTW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:43
Als toevoeging op hierboven, we hebben climate op auto, 17 of 18 graden, stoelverwarming gebruiken we minimaal want die werkt niet voor de kinderen achterin.

• JanHenk
  • Niet online
@MarkusFTW Ik zou me erbij neerleggen in deze periode. Je vraagt gewoon veel van een wagen. Batterijverwarming gaat ook aan als deze onder een bepaalde temperatuur is, gezamenlijk met de cabineverwarming is dat gewoon een enorme energievreter en dan heb je nog geen meter gereden.

Je kan de hele climate voor je cabine uit zetten, maar ik denk niet eens dat het heel veel uitmaakt.

Ter info, ik heb vanochtend 12 kilometer gereden gegleden en ik ben 5% kwijt. :P

• DaMenaz
cvanmansom schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:37:
Ik krijg zojuist een uitnodiging voor een gratis Elektrische rijtraining en ga hier blijkbaar de komende drie maanden wekelijks herinneringen voor krijgen. Dit is niet mijn eerste EV. Wie heeft deze training gedaan en wat zijn de ervaringen? Moeite waard om de auto beter te leren kennen?
Even zoeken in dit draadje op "training" voor eerdere posts hierover. d:)b

Catch my drift?

• DaMenaz
disco-stu schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:23:
Geen leuke ervaring als je dat voor hebt ergens onderweg en met nog een SoC van 10%...
Onderweg zal de boel vast warm genoeg worden om zonder problemen te openen toch?

Catch my drift?

• disco-stu
bdbfz schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Met een nieuw Belgisch rijbewijs (plastic kredietkaart-formaat) werkt het gewoon. Fotograferen en even wachten op goedkeuring/activatie.
Daar vreesde ik ook al een beetje voor... dat het aan het roze papieren rijbewijs ligt.

Dat vind ik wel een beetje jammer van VW naar de Belgische klanten toe... enerzijds worden de Belgische ID kaarten standaard niet geaccepteerd en kan je enkel je rijbewijs als ID verificatie uploaden, maar anderzijds lukt het gewoonweg niet met het roze papieren rijbewijs. Hiermee wordt toch de overgrote meerderheid van de 35-plussers uitgesloten van deze feature?
DaMenaz schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:46:
[...]

Onderweg zal de boel vast warm genoeg worden om zonder problemen te openen toch?
Ik had net een rit van ongeveer 45min achter de rug en kwam aan op kantoor en wou gaan laden, toen zat de klep van de laadpoort dicht.
Vervolgens stond de wagen een half uurtje geparkeerd en toen kwam de klep bij een nieuwe poging wel los...
Het lijkt me dat de interieur verwarming toch niet echt het laadklepje aan de buitenkant van de wagen gaat opwarmen?

[ Voor 28% gewijzigd door disco-stu op 05-01-2026 10:58 ]

• DaMenaz
disco-stu schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:54:
[...]

Daar vreesde ik ook al een beetje voor... dat het aan het roze papieren rijbewijs ligt.

Dat vind ik wel een beetje jammer van VW naar de Belgische klanten toe... enerzijds worden de Belgische ID kaarten standaard niet geaccepteerd en kan je enkel je rijbewijs als ID verificatie uploaden, maar anderzijds lukt het gewoonweg niet met het roze papieren rijbewijs. Hiermee wordt toch de overgrote meerderheid van de 35-plussers uitgesloten van deze feature?

[...]

Ik had net een rit van ongeveer 45min achter de rug en kwam aan op kantoor en wou gaan laden, toen zat de klep van de laadpoort dicht.
Vervolgens stond de wagen een half uurtje geparkeerd en toen kwam de klep bij een nieuwe poging wel los...
Het lijkt me dat de interieur verwarming toch niet echt het laadklepje aan de buitenkant van de wagen gaat opwarmen?
O, toch na rijden. Dat is wel irritant ja. Er zit inderdaad geen verwarming op. :|

Had hiervoor een EV6. Daar stonden mensen in deze weersomstandigheden op de deuren te rammen omdat de flush-deurgrepen niet naar buiten kwamen door de kou. 8)7 Gelukkig zelf niet gehad.

Catch my drift?

• Puppetmaster
Ja, met de model 3 ook elk jaar last gehad van deurklinken en ramen die niet open wilden. Dat was tenminste in de app nog te fixen, maar de laadpoort vind ik minder fijn.
Eens kijken of dat met drooghouden/invetten beter wordt? Dit wil ik zéker niet straks op wintersport! 😬

• Surfroy01
Groot leeg parkeerplaats bij strand volledig besneeuwd, eens kijken wat de ID.7 kan. Nou dat viel vies tegen, alle noodsystemen grepen in en wagen was niet in een mooie slip te krijgen. Na paar rondjes werd de gordel strak getrokken en melding dat veiligheid voor de passagiers verhoogd was. Prompt kwam er een politiewagen de parkeerplaats opgereden, maar braaf weg gegaan........

• DaMenaz
Surfroy01 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:31:
Groot leeg parkeerplaats bij strand volledig besneeuwd, eens kijken wat de ID.7 kan. Nou dat viel vies tegen, alle noodsystemen grepen in en wagen was niet in een mooie slip te krijgen. Na paar rondjes werd de gordel strak getrokken en melding dat veiligheid voor de passagiers verhoogd was. Prompt kwam er een politiewagen de parkeerplaats opgereden, maar braaf weg gegaan........
Even zekering eruit trekken.
Disclaimer: eigen risico hè! :Y

Catch my drift?

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:16
Surfroy01 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:31:
Was dat met tractiecontrole uit en in de Sport stand?
ivm naderende wintersport zou het wel fijn zijn als de wagen beperkt uitbreken/spinnen toestaat.
Anders staat er een flinke rij achterwiel aangedreven ID.7's beneden aan de berg.

• RandomNick
S913 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:15:
[...]

Ik dacht het wel, morgen even controleren. Maar ik dacht dat ik ook ingesteld had, dat hij daar alleen mag laden tussen 22:00 - 14:00.
Kan het dan zijn, omdat ik rond 20:30 thuis zou aankomen, hij hem dan niet ziet/herkent als potentieel laadpunt?
Het heeft denk ik te maken met de instelling hoeveel range je nog wilt hebben bij aankomst op bestemming. Ik heb deze om deze reden zo laag mogelijk gezet (ik dacht 10 km oid).

• RandomNick
Crusader schreef op maandag 5 januari 2026 @ 00:45:
[...]

Ik ben al maanden bezig met de dealer omdat het sinds levering in september maar 1 keer gewerkt heeft en daarna nooit meer. Welke symptomen krijg jij precies?
Bij mij wil 1 telefoon totaal niet meer koppelen met de melding "Helaas kon deze telefoon niet verbonden worden" en met 3 andere telefoons kan er wel gekoppeld worden maar komt steeds de melding "verbinding verbroken" bij het starten van de parkeeractie. Communicatiemodule is al vervangen en in februari gaat de auto weer terug naar de garage.
Heb je toevallig draadloos Android Auto aanstaan? Ik had dit wel, en had toen ook regelmatig de 'verbinding verbroken', en meestal tegelijkertijd de melding dat AA draadloos was verbonden (Via BT). Toen heb ik draadloos AA uitgeschakeld en sindsdien gaat het beter (maar daarna nog niet zoveel gebruikt).

• DaMenaz

Als het goed is dan maakt de auto onderscheid tussen DC-snelladers en AC-laadpalen. De navi probeert je langs snelladers te sturen. Dat kun je uitzetten in de instellingen. Hij zal je niet langs elke AC-laadpaal in de straat proberen te sturen.

Catch my drift?

• RandomNick
jdkjr schreef op maandag 5 januari 2026 @ 08:20:
[...]

Kijk dat zou al twee "kliks" schelen - kun je me vertellen waar ik dit aanpas? Heb al in het instellingen menu zitten speuren maar kon het daar niet vinden.
Hier kan je het opzoeken.
spoiler:
Aircomenu in het infotainmentsysteem openen.

Om het submenu Instellingen klimatisering te openen, aantippen.

Om de verwarmings- en ventilatiestand bij aanvang van de rit te kiezen, in het menupunt Stoelverwarming of Stoelventilatie aantippen.

Na het tot stand brengen van de rijklaarstand wordt afhankelijk van de buitentemperatuur automatisch de gekozen verwarmings- en ventilatiestand ingeschakeld.

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:55
Drommels75 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:49:
Zag geregeld iets voorbij komen betreffende stoelverwarming, de ene wordt de stoel niet echt warm en de andere zweet er in weg.
Heb zelf nog niet geprobeerd of het verschil uitmaakt, maar kan het niet aan deze instelling liggen ;)

[Afbeelding]
Had dit afgelopen weekend ook gevonden, maar helaas nog niet warm genoeg bij mij. Zeker het stuur niet. Ga wel even naar de dealer.

• jdkjr
RandomNick schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:24:
[...]

Hier kan je het opzoeken.
spoiler:
Aircomenu in het infotainmentsysteem openen.

Om het submenu Instellingen klimatisering te openen, aantippen.

Om de verwarmings- en ventilatiestand bij aanvang van de rit te kiezen, in het menupunt Stoelverwarming of Stoelventilatie aantippen.

Na het tot stand brengen van de rijklaarstand wordt afhankelijk van de buitentemperatuur automatisch de gekozen verwarmings- en ventilatiestand ingeschakeld.
held! dankjewel. En ja, iets met RTFM denk ik haha.

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:55

Had vorige week eenzelfde soort situatie (behalve dat men vrouw niets door had :D). Niet fijn, omdat de auto ook niet duidelijk aangeeft met hoeveel % je dan aankomt. Ik weet dat je met een paar klikken dit wel kan zien, maar in deze sitauatie had ik een rood batterij icoontje zonder %. Terwijl ik nog makkelijk thuis kon komen.
Zag later dat je onder setup in Navigatie kunt instellen dat het ok is om met "10km max rijden" aan te komen op bestemming zonder doorverwezen te worden naar een laadpaal.

• S913

S913

Abusus non tollit usum

Ah ok, vroeg me al af waar die instelling zou zitten, maar dat is dus in de navigatie.

~ H.P. Lovecraft

• RandomNick
jdkjr schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:43:
[...]

held! dankjewel. En ja, iets met RTFM denk ik haha.
Dat laatste ja 😉

• Surfroy01
Inter18 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Was dat met tractiecontrole uit en in de Sport stand?
ivm naderende wintersport zou het wel fijn zijn als de wagen beperkt uitbreken/spinnen toestaat.
Anders staat er een flinke rij achterwiel aangedreven ID.7's beneden aan de berg.
Normaal comfort stand alles aan (kun je uberhaupt iets uitzetten). Ik moest vanochtend ook een helling op met verkeerslicht (dus vanuit stilstand omhoog), voor mij stond een nieuwe twingo met achterwielaandrijving, die kwam niet weg. Ik met gemak.

• Surfroy01
DaMenaz schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:37:
[...]

Even zekering eruit trekken.

[YouTube: Volkswagen ID.4 - Will it drift?]

Disclaimer: eigen risico hè! :Y
Hahahaha nee daar blijf ik vanaf. Ik heb nog een achterwiel aangedreven Alfaatje van 50 jaar oud met handrem maar om die nu door het zout heen te trekken.......... Froegah heel veel met sneeuw op die parkeerplaats geslipt voor de fun. En je leert je wagen kennen. Nu ken ik de ID.7 ook, die regelt dus heel veel zelf.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

RandomNick schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:01:
[...]

Heb je toevallig draadloos Android Auto aanstaan? Ik had dit wel, en had toen ook regelmatig de 'verbinding verbroken', en meestal tegelijkertijd de melding dat AA draadloos was verbonden (Via BT). Toen heb ik draadloos AA uitgeschakeld en sindsdien gaat het beter (maar daarna nog niet zoveel gebruikt).
Ik heb op mijn telefoon en die van mijn vrouw draadloos CarPlay aan staan, maar zag geen CarPlay koppeling tot stand komen wanneer ik remote park app wilde gebruiken. Ook nog met een Android toestel geprobeerd, die verder niet is gekoppeld met de auto, maar op alle toestellen geeft ie "Verbinding verbroken".
1x heeft het kort gewerkt met mijn iPhone, na de tweede keer kreeg ik de verbroken verbindingen. Met de iPhone van mijn vrouw heeft het ook 1x kort gewerkt, de auto kwam heel kort in beweging en daarna ook verbroken verbindingen. Snap niet waar dat in zit, maar dat gaat de dealer uitvogelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Crusader op 05-01-2026 13:39 ]

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:40
[...]

Ik ben zelf al bijna 15 jaar 35-plusser :-) De dealer zou je wel kunnen registreren op basis van een oud rijbewijs en ID kaart, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd. Ik heb mijn rijbewijs gewisseld (online, https://beldrive.mobilit.fgov.be/ ) met het oog op autohuur en rijden in een ver land, en de ID.7 software upgrade (zat bijna 2 jaar op 4.0, zonder die functies in de app) kwam daar als tweede reden bij. Heb meteen geregistreerd toen ik mijn nieuwe rijbewijs afhaalde.

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:00
resusaapje schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 00:12:
[...]
Verbruik valt hem tegen :+
Hiero 23.4kWh.
218km retourtje gereden op gemiddeld 87km/h bij 2,5graad, 32% van de grote accu verbruikt
Ja... De GTX is leuk, maar in dit weer is het verbruik niet je-van-het :')

Bij mij 2 weken geleden de winterbanden er onder laten leggen en nou, dat was dus goede timing :)
De "Traction" stand van de DCC is wel heel handig, want dan merk je echt goed dat ie de input van het gaspedaal wat aanpast.

Blog

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:54
[...]

Ik (37) heb mijn papieren rijbewijs vorig jaar ingeruild voor een elektronisch zodat die samen vervalt met mijn identiteitskaart. De eerste houders van het elektronisch rijbewijs kregen na 10 jaar niet automatisch een herinnering (mijn vrouw), en ik ken mensen die zo een tijd met een vervallen rijbewijs rond hebben gelopen. Dat zou nu wel opgelost moeten zijn, maar iedereen moet voor 2033 toch over.

• DaMenaz
Vanmiddag dochterlief even opgehaald in Leiden ivm OV-perikelen.
Even de auto in een besneeuwd zijstraatje geparkeerd, maar met wegrijden wilde de achterkant vooral opzij. Gelukkig twee aardige kerels die hem even een duwtje gaven. Stond ik toch even te malen met m'n RWD op winterrubber.

Catch my drift?

• Puppetmaster
Puppetmaster schreef op maandag 5 januari 2026 @ 11:27:
Ja, met de model 3 ook elk jaar last gehad van deurklinken en ramen die niet open wilden. Dat was tenminste in de app nog te fixen, maar de laadpoort vind ik minder fijn.
Eens kijken of dat met drooghouden/invetten beter wordt? Dit wil ik zéker niet straks op wintersport! 😬
Hij is nu iig weer ontdooid en wil weer open!
Thuis eens kijken wat te doen… 🤔

• RandomNick
Wat winterervaringen van vandaag:
- half uurtje voorverwarmen werkt top, stroom wordt netjes uit de paal getrokken, die dan zomaar 4,5 kW levert.
- ritje van 24 km (zoontje wegbrengen) kostte me bijna een uur, met een verbruik van 25.7 kWh gemiddeld, zo hoog heb ik nog niet eerder gezien, de auto was al voorverwarmd.
- de tractie controle werkt goed bij de achterwielen, kom elke keer goed weg (wel winterbanden)
- als er een 1 meter lange sneeuwtoef van ca. 8 cm vanaf het dak de voorruit op glijdt werken de ruitenwissers niet meer, en moet je even uitstappen om de sneeuw handmatig te verwijderen :-). En ja, ik maak de ruiten, lampen, sensoren en ook de dakranden altijd sneeuwvrij.
- die wielkasten achter werken zich goed vol met sneeuw/modder/ijs. Na twee ritten maar even leeggehaald want rondom gewoon helemaal vol tot tegen de band aan. Nu weghalen gaat vast makkelijker dan morgenochtend.
- laadpoort ging wat lastig open vanmorgen, vast wat kou/sneeuw. Na twee pogingen alsnog gelukt.

[ Voor 5% gewijzigd door RandomNick op 05-01-2026 16:27 ]

• DaMenaz
Wintertip

Misschien niet bij iedereen bekend: als je je in de verse sneeuw scheel staart op de HUD: daar is ook een sneeuwstand voor, Dan worden de cijfers en symbolen blauw. Te vinden in het instellingenmenu van de HUD.

[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 05-01-2026 16:30 ]

Catch my drift?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

* Stuurverwarming aan
* Stoelverwarming aan

Ik weet dat het niet mogelijk is. Zoals al genoemd; stoel en stuur verwarming is in te stellen bij instellingen. Rijverlichting is dat niet, vergeet niet als je die van auto op 'aan' aanpast dat je geen dynamisch grootlicht assistent hebt, die werkt dan niet. Snelheidswaarschuwing wordt ook elke keer bij het verlaten van de auto weer in de normaalpositie teruggezet (persoonlijk vind ik het niet een vervelende pingel en was ik er na een weekje aan gewend).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
DaMenaz schreef op maandag 5 januari 2026 @ 15:15:
Vanmiddag dochterlief even opgehaald in Leiden ivm OV-perikelen.
Even de auto in een besneeuwd zijstraatje geparkeerd, maar met wegrijden wilde de achterkant vooral opzij. Gelukkig twee aardige kerels die hem even een duwtje gaven. Stond ik toch even te malen met m'n RWD op winterrubber.
Had je het rijprofiel op individual/sport en dan ESC-sport of was ESC op 'aan'?
Merk dat ESC-sport een positieve reactie geeft op wegkomen met deze weersomstandigheden en heb nog een beetje geprobeerd te gooien, maar dat pakt de auto netjes op verder dan een 10 à 15° draai krijg je de auto niet en dat is al echt heel veel met oncomfortabel veel moeite :P

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Vandaag had ik toch best wat moeite met de voorverwarming on-demand. Ik moest eerder weg wegens een afspraak, maar zowel het instellen van een tijdstip als vertrektijd had de auto niet opgepakt en handmatige on-demand pogingen te verwarmen werkten ook voor geen duit. Uiteindelijk even heen en weer gelopen en klimatiseren aangezet en na 15 minuten weg gereden, maar dit is niet helemaal waar ik op zit te wachten.
Acclimatiseren is fijn voor 95% van het jaar, maar die 5% van het jaar dat het daadwerkelijk echt wat doet (krabben, ijsvrij) wil ik ook dat het werkt en niet ergens halverwege de cloud hangt omdat de app niet wil synchroniseren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Crusader schreef op maandag 5 januari 2026 @ 00:45:
[...]

Heeft ooit gewerkt, ook prima voor een tijdje, maar gebruik het maar zeer zeer zelden dus daarna maanden niet nodig gehad. Had ik een keer een vak wat lastig was, werkte die niet. Weet zo niet precies wat de melding was.

Maar om opnieuw te koppelen moest ik de auto verwijderen uit de telefoon, dit gedaan en opnieuw proberen te koppelen, maar zowel de telefoon als de auto willen niet koppelen. En lijken elkaar niet te zien.
Ik zou eigenlijk 'for the record' even een kort filmpje moeten maken. Mijn persoonlijke ervaring is dat dat ook altijd uiterst goed helpt voor de probleemanalyse in de mate van daadkrachtig oppakken bij de dealers, ze kunnen dat ook goed doorzetten naar de importeur om te laten zien dat de klant niet uit z'n nek kletst.

• DaMenaz
True schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:40:
[...]

Had je het rijprofiel op individual/sport en dan ESC-sport of was ESC op 'aan'?
Merk dat ESC-sport een positieve reactie geeft op wegkomen met deze weersomstandigheden en heb nog een beetje geprobeerd te gooien, maar dat pakt de auto netjes op verder dan een 10 à 15° draai krijg je de auto niet en dat is al echt heel veel met oncomfortabel veel moeite :P
Stond op Eco.

Catch my drift?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Mocht je het nog een keer hebben, zeker eens proberen, maakte bij mij duidelijk verschil vandaag.

• RandomNick
Lijkt me trouwens wel vet irritant als je een GTX rijdt met deze omstandigheden. Bakken met grip, en dan (althans dat had ik vandaag) alleen maar in treintjes zitten die max 30 km p/u doen waar je normaal 100 rijdt. Zit je dan met je 4WD. Toch blij dat ik gewoon voor de RWD ben gegaan. 😈

• Crusader

Crusader

Arc Nature

True schreef op maandag 5 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Heeft ooit gewerkt, ook prima voor een tijdje, maar gebruik het maar zeer zeer zelden dus daarna maanden niet nodig gehad. Had ik een keer een vak wat lastig was, werkte die niet. Weet zo niet precies wat de melding was.

Maar om opnieuw te koppelen moest ik de auto verwijderen uit de telefoon, dit gedaan en opnieuw proberen te koppelen, maar zowel de telefoon als de auto willen niet koppelen. En lijken elkaar niet te zien.
Ik zou eigenlijk 'for the record' even een kort filmpje moeten maken. Mijn persoonlijke ervaring is dat dat ook altijd uiterst goed helpt voor de probleemanalyse in de mate van daadkrachtig oppakken bij de dealers, ze kunnen dat ook goed doorzetten naar de importeur om te laten zien dat de klant niet uit z'n nek kletst.
Ik maak ook steevast filmpjes/foto's en documenteer alles wat ik tegenkom, de service coördinator van de dealer zit in de meewerkstand en geeft me steeds goede updates over de status vanuit hun kant, wat betreft het onderzoek. We zitten in elk geval samen op dezelfde golflengte en dat vind ik ook belangrijk in een goede afwikkeling van het probleem. Als ik een update heb dan meld ik het hier wel even, maar dat wordt pas halverwege februari.

• sebastiaanarda
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-01 08:14
Met de hoeveelheid sneeuw op komst in Oostenrijk heb ik toch maar loopvlakkettingen besteld voor de 20" velgen.
Kwam deze tegen in de aanbieding voor 329 euro.

https://bepakt.nl/collect.../veriga-tractiva-auto-a70

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:57
Dag allen, vandaag werd mijn wagen bij de dealer op laatste versie 5.6.3 gezet.
Ik ging er vanuit dat Waze zou werken met HUD, maar dit is niet het geval. Ik gebruik Carplay. Is dat iets wat enkel bj Android werkt?
Thanks!

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:15

resusaapje

h less

RandomNick schreef op maandag 5 januari 2026 @ 18:09:
Lijkt me trouwens wel vet irritant als je een GTX rijdt met deze omstandigheden. Bakken met grip, en dan (althans dat had ik vandaag) alleen maar in treintjes zitten die max 30 km p/u doen waar je normaal 100 rijdt. Zit je dan met je 4WD. Toch blij dat ik gewoon voor de RWD ben gegaan. 😈
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YIYIxDg7gL44HHUDrQ3IgNrIXM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p54mRb8jLNVSE3RwRZaPdwWg.jpg?f=user_large

Gelukkig zijn al mijn afspraken afgezegd en werk ik heerlijk vanuit thuis. Uit het raam staren naar mijn witte rooie kar. Elk halfuur op het knopje Voorverwarmen drukken om de witte laag weg te krijgen 8)

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:16
En daarmee geeft resusaapje antwoord op mijn vraag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqzspmBTO_JXKFtky9Z2khN1iFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aJCcRpnYcVm9WIbZInopD2Dj.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen mag ie naar de dealer, geweldig, net een maand oud.

Moest toch nog even laden, auto uitgegraven -> Auto Hold eraf en de wagen rolt netjes weg.
In D laten staan om een uitbrekende achterkant te voorkomen en een rondje op ijzige weg gereden. Dat valt erg mee, Natuurlijk geen bochten op Verstappen tempo nemen maar de wagen is erg rustig.

Laadklep ging prima open, motorkap (frunk) ook en de wagen start normaal met laden.
Alleen krijg ik wel een pushnotificatie maar géén update dat de max laad% is aangepast

[ Voor 32% gewijzigd door Inter18 op 05-01-2026 19:54 ]

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1