• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-03 13:10
RandomNick schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 13:36:
[...]

Haha, sorry.
Maar ook bij openen van binnenuit sta ik soms stil op de oprit wanneer het zich voordoet. Van de week zelfs nadat ik alleen iets uit de auto had gepakt. Kan dus niet dat er dan iets gezien wordt dat in de weg zit.
Als de auto aan staat, ziet hij mijzelf als voorbijganger wanneer ik een portier wil openen vanaf de buitenzijde. Het dode-hoek-alarm gaat dan af, terwijl ik zelf het "gevaar" ben.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:44
bdbfz schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:56:
[...]

Als de auto aan staat, ziet hij mijzelf als voorbijganger wanneer ik een portier wil openen vanaf de buitenzijde. Het dode-hoek-alarm gaat dan af, terwijl ik zelf het "gevaar" ben.
Heb je dan de FOB in je zak? Dat heb ik namelijk wel. Anyway, eerste wereld problemen.

• RandomNick
Een artikel van autoweek.nl met de centrale vraag 'to GTX or not to GTX'. Leuk te zien hoe positief ze aldoor over de ID.7 duurtester zijn.

https://www.autoweek.nl/a...geen-gtx-dat-is-de-vraag/

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:17

passat_to_ev

Nice_car

sintkapoentje schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:16:
[...]

daar heb je helemaal gelijk in dat dat heeft plaats gevonden en dat het merk alles behalve smetloos is, denk ook aan diesel gate.

Alleen leef ik volgens het principe stemmen met je voeten en je portemonnee. En iedereen in zijn waarde laten. Dus als Elon nu niet koosjer is (naar mijn opinie) dan kan ik nu invloed uitoefenen door zijn spulleboel niet te kopen. De historie van Volkswagen is verleden tijd. Daar heb ik geen invloed meer op.

Door nu een duitse auto te kopen kan ik onze industrie helpen met de transitie naar elektrisch/ (invloed)
Ik steun Elon Musk niet actief (invloed)
ik steun een lokale dealer waar ik mensen ken met extra omzet (invloed)

En verder laat ik iedereen vrij in zijn keuze voor een auto. Dus als een collega of buurman een nieuwe Tesla bestelt of een chinese auto, dan ben ik blij voor ze en blijf ik verder positief. Maar ik maak zelf een andere keuze.

Dat is geen boter op je hoofd toch? Dat is gewoon proberen je democratische invloed aan proberen te wenden. Ik steek geen tesla's in de fik en zeik ook niemand af die een andere keuze maakt. We leven in een vrij land.
We zijn het geheel eens :)

MW_ID7

• cptingreenfield
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:49
Hoi allemaal,

Met alle ervaringsdeskundigen hier is er vast een antwoord op mijn vraag.

Wij zijn opzoek naar een nieuwe wagen en de ID7 staat hoog op de lijst. Wat mij opviel tijdens de proefrit en ik vergeten ben te vragen maar ook niet echt online kan vinden:

Klopt het dat het 'in positie zetten' van de stoel alleen kan door het knopje (1 of 2) ingedrukt te houden?

Ik was in de veronderstelling dat een enkele druk op de knop voldoende zou moeten zijn. Maar ik moest hem echt vasthouden. Dat duurt dan best lang.

Of is de stoelpositie ook te koppelen aan een autosleutel?

• passat_to_ev

passat_to_ev

Nice_car

cptingreenfield schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 18:03:
Hoi allemaal,

Wij zijn opzoek naar een nieuwe wagen en de ID7 staat hoog op de lijst. Wat mij opviel tijdens de proefrit en ik vergeten ben te vragen maar ook niet echt online kan vinden:

Klopt het dat het 'in positie zetten' van de stoel alleen kan door het knopje (1 of 2) ingedrukt te houden?

Ik was in de veronderstelling dat een enkele druk op de knop voldoende zou moeten zijn. Maar ik moest hem echt vasthouden. Dat duurt dan best lang.

Je kunt de stoel positie koppelen aan een profiel in de auto. Deze moet je handmatig selecteren, gaat helaas niet via autosleutel.

MW_ID7

• RandomNick
Ja

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:14
Even een vraagje, ik ga dinsdag de ID.7 Tourer ophalen en ben een lijstje aan het maken welke zaken ik gelijk aan kan passen in het infotainment systeem. Dan denk ik aan dingen als automatisch snelheid minderen op basis van trajectverloop en ook het automatisch wijzigen bij een andere max snelheid. Ik zocht tussen de gepinde berichten maar vond geen overzichtje...
Heeft iemand een soort 'best settings'?
Uiteraard is het arbitrair maar bij de proefrit vond ik bovenstaande instellingen al irritant

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Hoi allemaal,

Als je zit is het ingedrukt houden, als je nog moet instappen is 1x indrukken en loslaten voldoende. Ik denk een stukje veiligheid.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
LuPo schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 19:29:
Even een vraagje, ik ga dinsdag de ID.7 Tourer ophalen en ben een lijstje aan het maken welke zaken ik gelijk aan kan passen in het infotainment systeem. Dan denk ik aan dingen als automatisch snelheid minderen op basis van trajectverloop en ook het automatisch wijzigen bij een andere max snelheid. Ik zocht tussen de gepinde berichten maar vond geen overzichtje...
Heeft iemand een soort 'best settings'?
Uiteraard is het arbitrair maar bij de proefrit vond ik bovenstaande instellingen al irritant
Alleen TA/ACC snelheid aanpassen gebaseerd op borden én op kaartdata en snelheidsaanpassing gebaseerd op trajectverloop (gas minderen voor een flauwe bocht) moet je uitschakelen ik rijd inmiddels 14 maanden met (wat dat betreft) praktisch alles default m.u.v. die drie.

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:28

resusaapje

h less

Deurenprobleem hier al een paar keer genoemd en nu heb ik het ook ervaren. Gelukkig had ik alle tijd om alles uit te testen, maar je zal maar eens haast hebben...

Ik stond gezellig voor de deur op te laden. De app raakte na een uurtje laden z'n connectie kwijt, maar goed, kon via de meterapp de boel blijven volgen, dus laat maar. Volgende ochtend kabel proberen ontkoppelen. Ging niet. Zoals gewoonlijk vob in de broekzak, druppel bij de laadpaal, daar kabel los, bij auto los en oprollen maar. De auto liet echter niet los. Goed, de truuk van 2x klikken maar. De deur vergrendeling maakte flink wat herrie (nooit eerder gehoord) maar kabel liet niet los. Achterklep via vob? Ja, doet het. Okee, pro-truuk van 3x op de vob klikken? Ja, doet het. Kabel achterin, klep dicht met vob, werkt. Achterportier openen? Nein.
Heeft u hem al eens uitgezet? Goed, vergrendelen, ontgrendelen, veel herrie, bijrijdersdeur? Neen het. Bestuurdersdeur? Ook niet. Okee, dan voorzichtig de handmatige opening. Hard trekken aan de greep en hopen dat de nagels niet breken. Ja, doet het! En zoals hier eerder beschreven, je moet de handgreep handmatig terugduwen.
Eenmaal in de auto blijkt de soc 92% ipv de normale 90% en klinkt er om de 5sec een waarschuwingstoon. Te hoog verbruik van de hoogspanning accu. Tja ...
Verdere instellingen maar eens gecontroleerd. CarX stond uit, updaten stond uit, verder niks bijzonders. Ook de app had opeens weer via de server verbinding met de auto. Vreemde ervaring...

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• GTAm
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:46
Ik kan maar zeggen dat ik blij ben dat mijn exemplaar het (redelijk) vlekkeloos doet...
Jammer genoeg bij het parkeren aan een laadpaal rechtsvoor wel een betonnen balkje meegenomen. Hopelijk krijg ik dat den beetje proper opgelost... witte lijnen op een zwarte spoilerlip 🫣

• sunshinos
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 03-03 18:57
sintkapoentje schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:16:

Ik kan de eco rij modus niet als default instellen, hij staat altijd standaard op comfort. Ik lees dat het van brussel niet meer mag, dat de auto standaard op een zuinige stand staat. Maar dit is toch de omgekeerde wereld?
Zoals al door anderen hier eerder is vermeld, helaas start de ID.7 altijd in de comfort rijmodus. Is de Eco stand voor jou de belangrijkste, dan is er nog een truc om nog meer uit de eco stand te halen en het verbruik nog verder omlaag te krijgen. Daarvoor kies je de rijmodus individual. Alleen bij ingeschakeld contact (dus ff op de rem trappen) komt een extra menu keuze te voorschijn, als je op het tandwieltje hebt gedrukt boven de knop individual. Kies bij het thema Aandrijving voor de optie Eco. Iets daaronder staat het thema ACC. Als je die aantikt krijg je weer 3 opties, Eco, Comfort en Sport. Kies je hier voor Eco, dan zal bij het rijden tijdens ACC en/of TA de afstand tot de voorligger met gematigd energieverbruik aangepast worden.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:12
sintkapoentje schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:16:
Ik kan de eco rij modus niet als default instellen, hij staat altijd standaard op comfort. Ik lees dat het van brussel niet meer mag, dat de auto standaard op een zuinige stand staat. Maar dit is toch de omgekeerde wereld?
Dat mag dus wel, in ijn i5 kan ik perfect de efficiency stand als standaard instellen.
Maar wanneer je zoiets niet voorzien hebt is het natuurlijk makkelijker om te zeggen "dat het van Brussel niet mag"?
Range staat op 443 na volle laadbeurt en de auto is net nieuw. De tesla die ik hiervoor reed stond gewoon op 578 o.i.d. terwijl de WLTP vergelijkbaar is. Was dit dan een minder betrouwbaar cijfer wat werd weergegeven en ligt de ID7 meer bij de reële range?
De range in de Tesla op het hoofdscherm was een standaardwaarde, gebaseerd op een standaardyclus, dus waardeloos. In het efifciency scherm kon je wel een betrouwbare range zien (zoals die van je ID.7 in het hoofdmenu).
Ik mis ook wel kleine dingen zoals een claxon functie in de app dat je even je auto een toeter kan laten geven in een parkeergarage. Dus al met al, is de software waarschijnlijk een forse verbetering tov de oudere versies. Maar is er nog een lange weg te gaan om op het niveau van tesla te komen. De irritaties bij de tesla software gingen er wel uit over de tijd met regelmatige releases, die ook met hele nuttige nieuwe features kwamen. Ik ben benieuwd of VW hier ook met goede stappen komt.
Ik bekijk dat toch anders. Ik ga ervan uit dat je achteruitrijcamera nu wel naar behoren werkt (de lijnen die aangeven in welke richting je gaat rijden)? En dat je ID.7 zo goed als altijd de juiste snelheidsbeperking overneemt? Dat je ID.7 ook gewoon comfortabeler rijd? Dat je automatische ruitenwisser correct functioneert?
Ik heb de ID.7 ook getest, maar uiteindelijk gekozen voor een i5. Maar ik vond dat die ID.7 op vlak van software toch wel in orde (was nu geen echt lange test). ID.7 viel bij mij vooral uit de boot vanwege de zeer hinderlijke reflecties in de voorruit (en ik had bovendien ook nog eens last van reflecties van de zon in de Head-Up-Display.
[quote]
sintkapoentje schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:16:
[...]
De historie van Volkswagen is verleden tijd. Daar heb ik geen invloed meer op.
Door nu een duitse auto te kopen kan ik onze industrie helpen met de transitie naar elektrisch/ (invloed)
Ik steun Elon Musk niet actief (invloed)
Dat is geen boter op je hoofd toch? Dat is gewoon proberen je democratische invloed aan proberen te wenden. Ik steek geen tesla's in de fik en zeik ook niemand af die een andere keuze maakt. We leven in een vrij land.
Je moet maar eens kijken wat Musk gisteren heeft gepost over de toekomst van "blanken". Mijn model 3 is de deur uit. Maar niet alleen vanwege de houding van Musk, ik heb veel te veel problemen gehad met mijn Model 3 en was er gewoon niet tevreden over. Ik zou de ID.7 toch gewoon altijd als een flinke verbetering zien.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
sdgs schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:31:
Ik heb de ID.7 ook getest, maar uiteindelijk gekozen voor een i5. Maar ik vond dat die ID.7 op vlak van software toch wel in orde (was nu geen echt lange test). ID.7 viel bij mij vooral uit de boot vanwege de zeer hinderlijke reflecties in de voorruit (en ik had bovendien ook nog eens last van reflecties van de zon in de Head-Up-Display.
Beiden eigenlijk nooit gehad, althans niet meer dan in andere auto's (reflecties in voorruit) en reflecties in de HUD heb ik nog nooit gezien.
Kun je die beiden eens uitleggen?

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20:42
Hoi allemaal,

Ja als je er in zit... dat is bescherming tegen per ongeluk tegen.je stuur aangeplakt zitten of veel te ver van de pedalen tijdens het rijden na 1 druk op de verkeerde knop. Ik dacht dat het wel 1 knopdruk is,als je nog niet op de stoel zit

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:12
True schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:38:
[...]

Beiden eigenlijk nooit gehad, althans niet meer dan in andere auto's (reflecties in voorruit) en reflecties in de HUD heb ik nog nooit gezien.
Kun je die beiden eens uitleggen?
Het was toen een zonnige dag, tegen de middag aan in mei. Ik had tijdens de heenrit de zon die meermaals in de HUD refledteerde. Ik zag dus geen HUD weergaven maar een zon die reflecteerde vanuit dat HUD scherm in mijn voorruit.
En de rest van de reflecties: de structuur van het dashboard reflecteerde naar mijn zin veel te hard in de voorruit (ik rij niet met een zonnebril op, en ik stoor me daar dus aan).

• Dahal
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-02 13:41
Vandaag aan het rijden en wilde de voorruit "wis-was" inschakelen. Aan de hendel aan de linkerzijde zit een knop die ingedrukt dient te worden om dit in te schakelen. Als ik die indruk, gebeurt er niets. Behalve dat se ruitenwissers heen en weer gaan. Langer ingedrukt houden werkt ook niet, de ruitenwissers gaan dan hard heen en weer.
Doe ik iets verkeerds met de hendel, vergeet ik een stap? Ik kom van een ander merk dus wellicht dat ik iets verkeerds doe. Handleiding kom ik niet verder mee

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:16
Dahal schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:02:
Vandaag aan het rijden en wilde de voorruit "wis-was" inschakelen. Aan de hendel aan de linkerzijde zit een knop die ingedrukt dient te worden om dit in te schakelen. Als ik die indruk, gebeurt er niets. Behalve dat se ruitenwissers heen en weer gaan. Langer ingedrukt houden werkt ook niet, de ruitenwissers gaan dan hard heen en weer.
Doe ik iets verkeerds met de hendel, vergeet ik een stap? Ik kom van een ander merk dus wellicht dat ik iets verkeerds doe. Handleiding kom ik niet verder mee
Niet langer maar dieper indrukken.

• Dahal
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-02 13:41
Spekkie99 schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:10:
[...]

Niet langer maar dieper indrukken.
Bedankt!

• sintkapoentje
  • Laatst online: 09-01 09:22
car wash modus miste ik trouwens ook nog t.o.v. de tesla model 3. Maar voor een hoop dingen heb ik wel de hoop dat de software updates de komende jaren nog wat verbeteringen gaan bieden. Al met al ben ik zeker heel tevreden met de ID7. Het comfort en de ruimte zijn fantastisch en het is fijne reis auto, zeker met een groot gezin.

• sintkapoentje
sunshinos schreef op zondag 28 december 2025 @ 16:05:
[...]

Zoals al door anderen hier eerder is vermeld, helaas start de ID.7 altijd in de comfort rijmodus. Is de Eco stand voor jou de belangrijkste, dan is er nog een truc om nog meer uit de eco stand te halen en het verbruik nog verder omlaag te krijgen. Daarvoor kies je de rijmodus individual. Alleen bij ingeschakeld contact (dus ff op de rem trappen) komt een extra menu keuze te voorschijn, als je op het tandwieltje hebt gedrukt boven de knop individual. Kies bij het thema Aandrijving voor de optie Eco. Iets daaronder staat het thema ACC. Als je die aantikt krijg je weer 3 opties, Eco, Comfort en Sport. Kies je hier voor Eco, dan zal bij het rijden tijdens ACC en/of TA de afstand tot de voorligger met gematigd energieverbruik aangepast worden.
je zou verwachten dat de individual stand wel vastgehouden zou moeten kunnen worden en dan zou je in feite de individual zo moeten instellen dat het in feite een eco stand is.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sintkapoentje schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:23:
car wash modus miste ik trouwens ook nog t.o.v. de tesla model 3. Maar voor een hoop dingen heb ik wel de hoop dat de software updates de komende jaren nog wat verbeteringen gaan bieden. Al met al ben ik zeker heel tevreden met de ID7. Het comfort en de ruimte zijn fantastisch en het is fijne reis auto, zeker met een groot gezin.
WTF is 'Carwashmodus' en wat doet het (wat je zelf niet kunt bepalen als je je auto in een wasstraat zet)?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• sintkapoentje
Will_M schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:26:
[...]

WTF is 'Carwashmodus' en wat doet het (wat je zelf niet kunt bepalen als je je auto in een wasstraat zet)?
je selecteert car wash modus in een tesla en die zet alle settings van de auto dan in 1x goed voor de wasstraat;

onder andere;

Sluit ramen & vergrendelt laadpoort.
Schakelt ruitenwissers (regensensor) & parkeersensoren uit.
Zet de auto in Neutraal en zorgt dat hij niet op de handrem springt (Free Roll).

het zijn 9 a 10 settings volgens mij, kijk maar eens op tesla car wash mode afbeeldingen op internet.
volgens google gemini is het sowieso verstandig om de easy open functionaliteit uit te schakelen tijdens een was straat sessie. Dit is de functie waarbij je je voet onder de auto doet om je kofferbak te openen. Als de borstels van de wasstraat de sensor activeren lijkt me dat niet relaxed.

dus zo'n was straat modus is best handig, dat je niet door alle menu's hoeft om alle settings 1 voor 1 te deactiveren en ze daarna weer moet activeren.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
sintkapoentje schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:40:
[...]

je selecteert car wash modus in een tesla en die zet alle settings van de auto dan in 1x goed voor de wasstraat;

onder andere;

Zet de auto in Neutraal en zorgt dat hij niet op de handrem springt (Free Roll).

het zijn 9 a 10 settings volgens mij, kijk maar eens op tesla car wash mode afbeeldingen op internet.
volgens google gemini is het sowieso verstandig om de easy open functionaliteit uit te schakelen tijdens een was straat sessie. Dit is de functie waarbij je je voet onder de auto doet om je kofferbak te openen. Als de borstels van de wasstraat de sensor activeren lijkt me dat niet relaxed.

dus zo'n was straat modus is best handig, dat je niet door alle menu's hoeft om alle settings 1 voor 1 te deactiveren en ze daarna weer moet activeren.
Parkeersensoren heb je geen last van in de N.
Laadpoort is mechanisch dus niet relevant voor de ID.7.
Regensensor is één handeling bij je stuur.
Auto hold moet je uitschakelen.
Easy open werkt niet als je de auto op slot hebt; dat heb ik bij de wasstraat eigenlijk altijd omdat ik er niet uit hoef maar anders kan het met één knopje.

Wegrol beveiliging is wél belangrijk nadat je de N selecteert.

Ik ben het met je eens dat het wel handig is om dat wat relevant is ook als één optie te hebben, maar het is VW, keep dreaming.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sintkapoentje schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:40:
[...]

onder andere;

Ik 'mis' dus niks als ik zélf ook gewoon na kan denken? Welke Pipo zet z'n auto in een wasstraat met de ramen open, bijvoorbeeld?

Amerikanen moeten zich schijnbaar overal tegen zichzelf laten beschermen, zelfs een natte kat mag je daar niet in een magnetron laten 'drogen' zonder dat dat op de apparatuur expiciet vermeldt wordt :+

• DSelluf
  • Laatst online: 21:10
Dat de auto hold functie wordt uitgeschakeld is ook alleen maar handig wanneer je auto door de wasstraat heen wordt getrokken. Waar ik de auto was blijft de auto gewoon stilstaan. Dus moet ik bij Tesla na het activeren van de carwash modus de auto hold functie weer aanzetten. Al die handelingen….

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:54
True schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:45:
[...]
Auto hold moet je uitschakelen.
I dare to differ. Auto hold wordt geactiveerd als je de rem volledig intrapt. Als je niet volledig intrapt blijft auto hold uit. Je hoeft dus enkel de ruitenwissers op of te zetten en je auto in N te schakelen.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:05:
[...]

I dare to differ. Auto hold wordt geactiveerd als je de rem volledig intrapt. Als je niet volledig intrapt blijft auto hold uit. Je hoeft dus enkel de ruitenwissers op of te zetten en je auto in N te schakelen.
Inderdaad. Dit is wat ik ook altijd deed met de Enyaq en meer niet. Die wegrolbeveiliging is ook niet belangrijk, als je gewoon met je kont op de stoel blijft zitten.

(Was nu met de hand).

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:17

jOzh

Sweet dude!

Ik heb de ID.7 nu ruim een maandje, nog niet ontzettend veel km gereden maar wel al drie keer gehad dat de auto uit het niets zelf de pechhulp gaat bellen… is dit iets dat anderen herkennen? Eerste keer twijfel je aan jezelf “waar heb ik nu weer aangezeten”, tweede keer “nee ik deed zelf toch echt niks” en derde keer “#$@$%”.

Grab shell dude!

• recca
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-02 21:38
jOzh schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:12:
Ik heb de ID.7 nu ruim een maandje, nog niet ontzettend veel km gereden maar wel al drie keer gehad dat de auto uit het niets zelf de pechhulp gaat bellen… is dit iets dat anderen herkennen? Eerste keer twijfel je aan jezelf “waar heb ik nu weer aangezeten”, tweede keer “nee ik deed zelf toch echt niks” en derde keer “#$@$%”.
Nee nog nooit gehad. Ik zou contact opnemen met de dealer om het in ieder geval te melden.

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-03 13:32
Mijn wasmodus is gewoon de auto zelf met de hand wassen :)

• Surfroy01
Ik zou ze via de pechhulp knop bellen (sorry flauwe vakantie modus >:) )

• Heftug
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:57
YouTube: How to ID.7: What to Know Before Entering a Car Wash

Door de wasstraat stelt niks voor, heb je geen “aparte functie/knop” voor nodig.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:47

-tom-562

Oliesjeik

Will_M schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:50:
[...]

Ik 'mis' dus niks als ik zélf ook gewoon na kan denken? Welke Pipo zet z'n auto in een wasstraat met de ramen open, bijvoorbeeld?

Amerikanen moeten zich schijnbaar overal tegen zichzelf laten beschermen, zelfs een natte kat mag je daar niet in een magnetron laten 'drogen' zonder dat dat op de apparatuur expiciet vermeldt wordt :+
Die carwash mode komt op mij over als hetzelfde niveau van 'niet je kat in de magnetron stoppen' :+

Vaak bu'j te bang!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:18
Will_M schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:50:
Ik 'mis' dus niks als ik zélf ook gewoon na kan denken?
Dat is een beetje een non-argument.
  • Automatische lichten: Ik kan ook zien wanneer het donker wordt om mijn lichten aan te steken.
  • Automatische ruitenwissers: Ik zie de regendruppels op mijn ruit ook en kan eenvoudig de ruitenwissers zelf aan zetten.
  • Cruise Control: Ik kan toch zelf gas geven en remmen
En zo kan ik nog wel even door gaan. Het zou gewoon een handige functie zijn. Ik weet het ondertussen wel, maar de eerste keer bij de carwash was ik toch ook niet zeker wat ik al dan niet moest afzetten, dan denk ik bv specifiek aan easy acces voor de koffer.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:29
Die easy access had ik ook niet bij stilgestaan idd, maar blijkt kennelijk niet nodig (zie post True).
In mn model 3 heb ik die functie vroeger ook nooit gebruikt, ruitenwissers uit en in N zetten was voldoende. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• disco-stu
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 18:36
Aiai, eerst was het laadstress en nu is het carwashstress.

De eerste leer ga ik dus extra aandachtig moeten zijn....

• GTAm
Puppetmaster schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:56:
Die easy access had ik ook niet bij stilgestaan idd, maar blijkt kennelijk niet nodig (zie post True).
In mn model 3 heb ik die functie vroeger ook nooit gebruikt, ruitenwissers uit en in N zetten was voldoende. :)
En de kans zit erin dat je daarvoor minder moest klikken dan om de carwashmodus te selecteren...

• Badeen
  • Laatst online: 21:34
Ander onderwerp dan de carwashchallenge (die komt wel als ik terug ben uit Italië):

Ben dus in Italië, waar ze bizar genoeg geen top2000 kennen. Dik balen natuurlijk, maar daar is iets op gevonden: de npo luister app! Vet leuk, maar gaat via internet. Aangezien mn vrouw niet onbeperkt internet heeft en ik wel, willen we het via mijn telefoon luisteren. Maar elke keer dat haar apple carplay verbonden is met de auto krijg ik mijn android auto niet verbonden. Iemand die weet hoe je makkelijk kan switchen naar het andere device/ hoe je carplay kan uitzetten (tijdelijk)? (Hint: vliegtuigmodus is het niet |:( )

• GTAm
Badeen schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:11:
Maar elke keer dat haar apple carplay verbonden is met de auto krijg ik mijn android auto niet verbonden. Iemand die weet hoe je makkelijk kan switchen naar het andere device/ hoe je carplay kan uitzetten (tijdelijk)? (Hint: vliegtuigmodus is het niet |:( )
Die ID7s moeten echte gentlemen zijn want de mijne geeft ook altijd voorrang aan de telefoon van mijn vrouw...

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:24
Ander onderwerp dan de carwashchallenge (die komt wel als ik terug ben uit Italië):

Ben dus in Italië, waar ze bizar genoeg geen top2000 kennen. Dik balen natuurlijk, maar daar is iets op gevonden: de npo luister app! Vet leuk, maar gaat via internet. Aangezien mn vrouw niet onbeperkt internet heeft en ik wel, willen we het via mijn telefoon luisteren. Maar elke keer dat haar apple carplay verbonden is met de auto krijg ik mijn android auto niet verbonden. Iemand die weet hoe je makkelijk kan switchen naar het andere device/ hoe je carplay kan uitzetten (tijdelijk)? (Hint: vliegtuigmodus is het niet |:( )
Wisselen tussen 2 iphones, op carplay naar de volkswagen app gaan en van daar uit kun je de andere telefoon selecteren. Voelt beetje vrremd, maar werkt wel. Gok dat het met android auto ook zo werkt.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:24

Als je gewoon de webradio in plaats van FM/DAB selecteert in het multimedia, dan luister je alle muziek van over de hele wereld via de dataverbinding van de auto. Ook Radio 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8E_tD7m8e2tzv9tZk5Xl2Pv0EE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a2JWG2aAxnmmVKaieoVsKMAB.jpg?f=fotoalbum_large

Catch my drift?

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

De ID.7 heeft ook de webradio, als je de connect plus hebt dacht ik.
Kan je die daar niet in vinden?
Ik luister zo veel naar Belgische internet stations

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
DaMenaz schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:31:
[...]

Als je gewoon de webradio in plaats van FM/DAB selecteert in het multimedia, dan luister je alle muziek van over de hele wereld via de dataverbinding van de auto. Ook Radio 2.

[Afbeelding]
Dit dus :)

• Badeen
DaMenaz schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:31:
[...]

Als je gewoon de webradio in plaats van FM/DAB selecteert in het multimedia, dan luister je alle muziek van ovet de hele wereld via de dataverbinding van de auto. Ook Radio 2.

[Afbeelding]
Oehhhh, dat klinkt als een goeie!

Blijft de vraag nog wel hoe je kan switchen tussen carplay en android auto :P

• Badeen
I-King schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:25:
[...]

Wisselen tussen 2 iphones, op carplay naar de volkswagen app gaan en van daar uit kun je de andere telefoon selecteren. Voelt beetje vrremd, maar werkt wel. Gok dat het met android auto ook zo werkt.
Dit klinkt als iets om te proberen!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
Ik lees al een tijdje mee omdat de ID.7 op mijn shortlist staat als vervanger voor mijn Model Y die er in Q1-2026 uit mag.

Morgen gaat de eerste uitgebreide proefrit in een Tourer plaats vinden... Ik ben er erg benieuwd.

Mijn laatste ICE was een Passat en ik hoop dat ik in de ID.7 het comfort wat ik toen had weer terug vind. Het was de fijnste auto die ik ooit heb gehad..

Maak me intussen wel een beetje zorgen over de kwaliteit van de software maar we gaan het morgen meemaken..... Ik heb er in ieder geval zin in...

[ Voor 10% gewijzigd door Blommie01 op 29-12-2025 17:56 ]

• DaMenaz
Het is geen 2021 ID.3 qua software hoor. 👍

Catch my drift?

• Blommie01
DaMenaz schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:10:
Het is geen 2021 ID.3 qua software hoor. 👍
Ik hoop het want ik vind hem echt heel mooi..

• passat_to_ev

passat_to_ev

Nice_car

Blommie01 schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:52:
Ik lees al een tijdje mee omdat de ID.7 op mijn shortlist staat als vervanger voor mijn Model Y die er in Q1-2026 uit mag.

Morgen gaat de eerste uitgebreide proefrit in een Tourer plaats vinden... Ik ben er erg benieuwd.

Mijn laatste ICE was een Passat en ik hoop dat ik in de ID.7 het comfort wat ik toen had weer terug vind. Het was de fijnste auto die ik ooit heb gehad..

Maak me intussen wel een beetje zorgen over de kwaliteit van de software maar we gaan het morgen meemaken..... Ik heb er in ieder geval zin in...
Ik ging van Passat naar Kia naar ID.7. Ik kan je zeggen dat de ID.7 wel Passat vibes geeft, maar het bevestigde voor mij vooral dat de Passat destijds (2015-2019) ver zijn tijd vooruit was met o.a. dynamisch groot licht, online traffic info, acc met file rijden enz. Is voor mij ook de fijnste auto ooit, maar de ID.7 heeft stoelmassage :)

MW_ID7

• Mhoekstra28
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:07
quakerix schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:40:
[...]

Heb je een leuk lijstje (met links) met alle accessoires?
Tot nu toe, dit gekocht;

https://nl.aliexpress.com...aNJb&gatewayAdapt=glo2nld

https://disskin.com/vw-pa...he=matt-anti-finger-print

Disskin leren kennen via het forum.

Ik laat de andere zaken eerst even achterwege. Eerst maar even kijken wat ik allemaal wel/niet ga gebruiken.

9 Januari mag ik de auto ophalen. Hij is wel al op kenteken gezet i.v.m. bijtelling. Helaas komt de laadpaal pas midden februari.

[ Voor 7% gewijzigd door Mhoekstra28 op 29-12-2025 22:09 ]

• raised
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 04-03 19:03
Badeen schreef op maandag 29 december 2025 @ 17:32:
Blijft de vraag nog wel hoe je kan switchen tussen carplay en android auto :P
De ene optie is via het hoofdmenu van zowel CarPlay als Android Auto de Volkswagen app te tappen, dan kom je in een scherm om te wisselen.

De andere optie is via het reguliere Setup menu -> netwerk -> mobiele apparaten en dan de keuze maken. Deze optie lijkt bij mij nu de override te hebben bevestigd dat de auto altijd eerst verbinding maakt met mijn Pixel (tot nu toe was het altijd de aaifoon van mijn vrouw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sILlLA2l8u3klPAbj7TuaMLddqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1V8vmZFEgjeX4gr5PnoPzS6d.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens - dat hele webradio was voor mij nieuw. Toch weer wat nieuws geleerd met bijna 20k op de teller.

ID.7 Tourer Pro S LE interieur/exterieur+ trekhaak 19" Bergen

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:04
Zo, na alle tech berichten nu weer eens een 'rij' bericht.

Comfort:
Waar forumleden soms melden dat de demping 'slap' aanvoelt, zoals de GTI man, vanaf mijn zijde ook een update.
Als ik alleen rijd dan blijft de wagen kogel hard, maar als ik met vier personen onderweg ben dan voel ik idd na zo'n vermadelijke snelheidsdrempel de achetrkant comfortabel reageren, zoals ik het graag zou hebben als ik alleen rijd. De voorkant blijft zeer stug maar het kraken van het dashboard wordt beduidend minder met de cabine vol.
Het lijkt wel mijn exemplaar knalhard is afgeveerd zodat ik niet kan genieten van de soepele demping
Het was echt een verademing na ruim 2000km, om met een veel comfortabeler wagen te rijden.

Nog wat rijdata:
In de mist, bij 0 tot -2 temp, rit van 165 km, met veel 130km/u wegen, 120 wegen en 100km/u wegen en gem verbruik van 21,9kWh/100km.
op de teller,137, 127 resp 107km/u aangehouden,
Daar ben ik heel tevreden over, met verwarming, stoel- en stuurverwarming ingeschakeld.

Entertainment
Voor degene die nog niet de incar spotify app hebben gebruikt, probeer het eens, het verschil in details tov spotify via de telefoon blijft verbazingwekkend.
Ook android auto eens geprobeerd. Goeie genade, wat een detail op het scherm, en het headup display blijft aanwijzingen geven. Tov van andere wagens, heel goed geimplementeerd.
De standaard installatie begint ingespeeld te raken en voldoet boven verwachting.

En, deze wil ik jullie niet onthouden: de hydraulische motorkap steun:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3m4AqWEyiUS64nbkp4TiWodZf9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmmzIJA5kciCEvRz7LX19NID.jpg?f=fotoalbum_large

En de frunk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IiRKwrMMAtG0Eauu-sT-Ws3R8nM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8x2NBIQgvUvOyhfTBL7ar90O.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt prima, voor mij heel fijn dat er geen natte kabel in de wagen ligt.

• jOzh
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:17

jOzh

Sweet dude!

Dealer herkende het ook zo niet, ging het neerleggen bij zijn collega's van after sales. Mocht er nog iets uitkomen dan meld ik het hier.

Grab shell dude!

• Bramji 117
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-03 12:45
Net terug uit Oostenrijk, is m’n dashboard los gekomen ter hoogte van het stuur. Iemand ervaring mee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFsrlDwfKfqpPStUdzPLPhcL638=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fgpaObWWM8MfUhcGYKUHvw6O.jpg?f=fotoalbum_large

• taco_ni
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-03 09:03
Inter18 schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:02:

Comfort:
Waar forumleden soms melden dat de demping 'slap' aanvoelt, zoals de GTI man, vanaf mijn zijde ook een update.
Als ik alleen rijd dan blijft de wagen kogel hard, maar als ik met vier personen onderweg ben dan voel ik idd na zo'n vermadelijke snelheidsdrempel de achetrkant comfortabel reageren, zoals ik het graag zou hebben als ik alleen rijd. De voorkant blijft zeer stug maar het kraken van het dashboard wordt beduidend minder met de cabine vol.
Het lijkt wel mijn exemplaar knalhard is afgeveerd zodat ik niet kan genieten van de soepele demping
Het was echt een verademing na ruim 2000km, om met een veel comfortabeler wagen te rijden.

Nog wat rijdata:
In de mist, bij 0 tot -2 temp, rit van 165 km, met veel 130km/u wegen, 120 wegen en 100km/u wegen en gem verbruik van 21,9kWh/100km.
Daar ben ik heel tevreden over, met verwarming, stoel- en stuurverwarming ingeschakeld.

Entertainment
Voor degene die nog niet de incar spotify app hebben gebruikt, probeer het eens, het verschil in details tov spotify via de telefoon blijft verbazingwekkend.
Ook android auto eens geprobeerd. Goeie genade, wat een detail op het scherm, en het headup display blijft aanwijzingen geven. Tov van andere wagens, heel goed geimplementeerd.
De standaard installatie begint ingespeeld te raken en voldoet boven verwachting.

[Afbeelding]

En de frunk:
[Afbeelding]

Die stugheid ervaar ik ook, boven de 130 met 5 personen gaat het stukken beter, sta op 20 inch met Michelin Alpin 5. Welke banden heb jij? Ik zei bij de dealer al dat ik geen Mini besteld had...

• Inter18
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:04
Nee, dat niet,
maar gezien mijn rammel ervaring tot nu toe denk ik dat het mij ook gaat overkomen. het dashboard staat een beetje omhoog in het midden.

De afwerkingskwaliteit is niet volgens verwachting. Als het kouder wordt, dan probeer ik positief te blijven en het gekraak en gerammel te interpreteren als knisperend haardvuur.

Als ik dit soort werk inleverde op de lagere school dan stond er 'Afgeraffeld' boven als ik het terugkreeg.
Hopelijk dat het VW service apparaat hier iets mee als ik mijn wagen breng begin Jan.

Terug naar de dealer ermee zou ik zeggen, bij een 2ehands wagen had ik weer op z'n plek gemept maar dit lijkt wel structureel, ook bij gloednieuwe auto's

• Surfroy01
Vandaag de Pirelli Scorpions vervangen door Continental wintercontact. Nog niet mee op snelweg kunnen rijden of deze niet het overmatige stofzuiger gezoem veroorzaken. Was wel grappig, haal auto op, stond buiten met de nieuwe banden eronder, nou meneer ik kan de auto niet meegeven want geen goedkeur van de LM........... hallo vriend dat vraag je toch aan voordat je die banden eronder lepelt? No way dat ik die andere banden er weer onder krijg. Na kwartier kon ik de auto toch meenemen. Meteen melding dat de bandenspanning niet klopte, dat maar thuis zelf geregeld. Ook zitten die banden dan onder de montage shit, kun je dat niet met een doekje afvegen? Dus ook maar meteen schoongemaakt.

Ohja volgens chef 'werkplaats' zit er een productiefout in een bepaalde serie Pirelli scorpions, een lasnaad in de band die dat gezoem veroorzaakt......

• Big_Sander
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:23
Weet iemand of je bij de ID.7 inmiddels de snelheidswaarschuwing rechtstreeks onder de instelbare favoriet aan de bovenzijde van het scherm kan uitschakelen, of dat dat nog steeds via het menu moet? Bij Skoda kan dat (inmiddels).

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:16
Surfroy01 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:42:
Vandaag de Pirelli Scorpions vervangen door Continental wintercontact. Nog niet mee op snelweg kunnen rijden of deze niet het overmatige stofzuiger gezoem veroorzaken. Was wel grappig, haal auto op, stond buiten met de nieuwe banden eronder, nou meneer ik kan de auto niet meegeven want geen goedkeur van de LM........... hallo vriend dat vraag je toch aan voordat je die banden eronder lepelt? No way dat ik die andere banden er weer onder krijg. Na kwartier kon ik de auto toch meenemen. Meteen melding dat de bandenspanning niet klopte, dat maar thuis zelf geregeld. Ook zitten die banden dan onder de montage shit, kun je dat niet met een doekje afvegen? Dus ook maar meteen schoongemaakt.

Ohja volgens chef 'werkplaats' zit er een productiefout in een bepaalde serie Pirelli scorpions, een lasnaad in de band die dat gezoem veroorzaakt......
Dank voor de update, vooral van die las naad is handig in de discussie met de LM. Ja ik heb die brommers er ook onder...

• Blommie01
Vandaag proefrit in de ID.7 gemaakt...

Op een fittie met de sleutel na (werd diverse keren niet herkend) en het niet kunnen openen van de achterdeuren (gingen ineens niet meer open) prima auto hoor.

Rijdt heerlijk rustig en comfortabel.

Eerste ervaring van de ID.7 met mijn huidige Model Y als referentie:

Positief:
- Rijcomfort (de wegligging en rust aan boord)
- ACC en Travel Assist
- HUD
- Bouwkwaliteit
- Mooi interieur
- Stoelen
- Zitplek achter (volgens mijn zoon)

Minder positief:
- Geen one pedal drive
- Geen keyless entry en drive (dat is echt een gemis)
- Software (Deuren achter werkten ineens niet meer en de sleutel werd steeds niet herkend)
- HK geluid valt erg tegen

Hij staat voor nu op nummer een bovenaan de shortlist. Model Y is naar de tweede plaats gezakt.

[ Voor 59% gewijzigd door Blommie01 op 30-12-2025 15:08 ]

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
Gisteren eindelijk men ID 7 Tourer (Grenadilla Black) in ontvangst mogen nemen. Een Volvo XC40 Recharge ingeleverd. Wat een vooruitgang in vele opzichten, maar met name het rijden zelf. Heerlijk stabiel op de weg.

Viel me wel een paar dingen op:
- Je kan de auto op slot doen terwijl een deur niet volledig is dichtgedaan. Gelukkig kreeg ik een melding na een tijdje op de telefoon dat de deur nog open is. Even aanleren om wat harder te gooien.
- Het stuurwiel wordt niet heel warm op standje 3. Bij de Volvo begon ik er soms van de zweten. Stoel overigens ook niet zo warm als de Volvo, maar warm genoeg.
- De camera aan de voorkant is erg fijn. Bij mijn oprit heb ik twee hagen en zie ik nu op tijd kinderen op de step langskomen. Vraagje: kun je de camera van voor bij het starten automatisch op het scherm krijgen? Nu moet ik handmatig een paar keer klikken.

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:21

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Blommie01 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:36:

Minder positief:
- Geen keyless entry en drive (dat is echt een gemis)
Ik denk dit dan een optie is die je proefrit auto niet had? Ik haal mijn sleutel niet uit mijn zakken, auto gaat op 2 meter afstand vanzelf open en kan dan weg rijden.

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• Blommie01
BehindCorner schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:06:
[...]

Ik denk dit dan een optie is die je proefrit auto niet had? Ik haal mijn sleutel niet uit mijn zakken, auto gaat op 2 meter afstand vanzelf open en kan dan weg rijden.
Dan heb je toch nog steeds een sleutel?

Ik ben er aan gewend alleen mijn telefoon of Apple Watch bij me te hebben. Of er ook iets van een mobile key in de app van VW?

[ Voor 31% gewijzigd door Blommie01 op 30-12-2025 15:12 ]

• BehindCorner
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:21

BehindCorner

Battlcruiser operational!

Blommie01 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:08:
[...]

Dan heb je toch nog steeds een sleutel?

Ik ben er aan gewend alleen mijn telefoon of Apple Watch bij me te hebben.
Aah, VW nomet dat een mobile key. Zie verschil https://support.volkswage...-keyless-entry-mobile-key

18x Hanwha Q cells peak blk 290WP - SolarEdge SE7K]

• Blommie01
Dat mobile key concept is niet meer van deze tijd en ook niet beschikbaar op de moderne auto's.

Geen probleem om weer een sleutel te hebben trouwens hoor. Het is absoluut geen dealbreaker. Daar beviel hij te goed voor tijdens de proefrit.

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:46
Afgelopen weekend voor het eerst een "lange" trip gemaakt in de ID.7 (non-S). Schoonouders getrakteerd op lang weekend Dochter & Kleindochters en mijzelf op een weekend wandelen in het Zwarte Woud. ~600km enkele reis. "Lang" zal hier relatief zijn - ik rijd niet naar Italië of Zuid Frankrijk.

Vond het even spannend, laadstress, range anxiety, had ik toch de S moeten nemen, etc... Maar ik moet zeggen dat het mij zeer goed bevallen is. Past top bij mijn stijl van reizen. Ik houd er totaal niet van langer dan max 2u aan één stuk te rijden. Qua laadabbo bij EnBW uitgekomen. Ik zat eerst naar Ionity te kijken, maar dat is alleen bij tankstations langs de snelweg. In mijn persoonlijke optiek de meeste verschrikkelijke plekken ter wereld. EnBW ligt voornamelijk bij winkelcentra, supermarkten, etc. 1,5 a 2u is dan genoeg om 150-200km te plannen om vervolgens een stop te maken bij een REWE, hypermarkt of anderzins. De ID.7 leent zich in een dergelijke reisstijl (reis, niet rij) er prima voor om gewoon 160, 180 te rijden waar mogelijk is. Mijn aandachtsspanne is dan alsnog korter dan de range van de accu en mijn pauzebehoefte langer dan de laadtijd. Vaak moest ik zelf opschieten om niet de lader onnodig bezet te houden.

Uiteindelijk uitgekomen op 24,4 kWh per 100km. Dat is bij temps tussen de -2 en 3 graden. Volgas op dr autobahn of +10 bij enig snelheidslimiet.

Heerlijke auto <3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfZB5d1Fr3-RLUol8Fxh9i_sqdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZgaWXDthFHyVgSQyINe5vUa.jpg?f=fotoalbum_large

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:34
HouseL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:40:
- Het stuurwiel wordt niet heel warm op standje 3. Bij de Volvo begon ik er soms van de zweten. Stoel overigens ook niet zo warm als de Volvo, maar warm genoeg.
Huh? Bij mij op 1 moet ik m na een tijdje al weer uitzetten, zo warm is het dan. Stoelen ook hoor, erg warm en standje 1 is net vol te houden.
Nu heb ik het zelden koud, maar kan me niet voorstellen dat je de stuur/stoelverwarming continu hoog hebt staan. Ik alleen bij vertrek, de auto is dan mooi voorverwarmd maar na paar minuten gaat alles uit.

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:18
Blommie01 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:18:
[...]

Dat mobile key concept is niet meer van deze tijd en ook niet beschikbaar op de moderne auto's.

Geen probleem om weer een sleutel te hebben trouwens hoor. Het is absoluut geen dealbreaker. Daar beviel hij te goed voor tijdens de proefrit.
Had laatst iemand met en tesla die zijn telefoon in de houder had laten zitten en de deuren waren dichtgegaan. Geen sleutel bij zich en anwb bellen ging ook lastig......
Dus geef mij maar gewoon een sleutel op zak.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BigGreen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:04:
[...]

Had laatst iemand met en tesla die zijn telefoon in de houder had laten zitten en de deuren waren dichtgegaan. Geen sleutel bij zich en anwb bellen ging ook lastig......
Dus geef mij maar gewoon een sleutel op zak.
Gelukkig zijn VW wagens met of zonder KESSY ook al sinds jaar en dag 'slim genoeg' om NIET op slot te willen gaan als er zich een 'contact sleutel' waar dan ook zichzelf binnen in de wagen bevind.

_/-\o_

• HouseL
marcelmg2 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:00:
[...]

Huh? Bij mij op 1 moet ik m na een tijdje al weer uitzetten, zo warm is het dan. Stoelen ook hoor, erg warm en standje 1 is net vol te houden.
Nu heb ik het zelden koud, maar kan me niet voorstellen dat je de stuur/stoelverwarming continu hoog hebt staan. Ik alleen bij vertrek, de auto is dan mooi voorverwarmd maar na paar minuten gaat alles uit.
Hmm, mogelijk bij mij dan niet goed. Dan zal ik het eens checken als ik weer bij de dealer ben.

• Blommie01
Will_M schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 17:08:
[...]

Gelukkig zijn VW wagens met of zonder KESSY ook al sinds jaar en dag 'slim genoeg' om NIET op slot te willen gaan als er zich een 'contact sleutel' waar dan ook zichzelf binnen in de wagen bevind.

_/-\o_
Tesla’s uiteraard ook. Deuren gaan niet op slot als je telefoon nog in de auto is.

• Puppetmaster
[Afbeelding]

En de frunk:
[Afbeelding]

Ja, heb ik ook, beide!
M.i. een echte aanwinst en raar dat VW dat niet zelf gedaan had.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Comfort:

Nog wat rijdata:

Entertainment

[Afbeelding]

En de frunk:
[Afbeelding]

Bedoel je dan Spotify via Bluetooth of AA/CarPlay met Spotify op je telefoon? Ik heb het idee dat Spotify van de native app per default iets harder staat qua volume en/of iets meer loudness heeft t.o.v. Spotify via AA.
Integratie van AA vind ik ook echt super, ik wist niet dat AA ook de mogelijkheid had om navigatie aanwijzingen door te spelen naar de rest van de auto (heads up display of het schermpje bij je stuur in mijn geval (ID.4))

Vaak bu'j te bang!

• Blommie01
-tom-562 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:41:
[...]

Bedoel je dan Spotify via Bluetooth of AA/CarPlay met Spotify op je telefoon? Ik heb het idee dat Spotify van de native app per default iets harder staat qua volume en/of iets meer loudness heeft t.o.v. Spotify via AA.
Integratie van AA vind ik ook echt super, ik wist niet dat AA ook de mogelijkheid had om navigatie aanwijzingen door te spelen naar de rest van de auto (heads up display of het schermpje bij je stuur in mijn geval (ID.4))
Ik vind de claims van beter geluid t.o.v. altijd lastig. Het is ook nergens op gebaseerd.

Volgens mij is de bitrate van Spotify voor CarPlay of AA al op het niveau dat je geen verschil in kwaliteit meer kunt horen.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Blommie01 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:03:
[...]

Ik vind de claims van beter geluid t.o.v. altijd lastig. Het is ook nergens op gebaseerd.

Volgens mij is de bitrate van Spotify voor CarPlay of AA al op het niveau dat je geen verschil in kwaliteit meer kunt horen.
Ja, m.i. ook, ik krijg ook netjes in beeld "zonder kwaliteitsverlies" (met Spotify Premium). Maar er waren mensen hier die meenden dat Spotify via AA significant beter klonk dan de native app. Iets waar ik mijn twijfels bij had

Vaak bu'j te bang!

• DaMenaz
-tom-562 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:18:
[...]Maar er waren mensen hier die meenden dat Spotify via AA significant beter klonk dan de native app. Iets waar ik mijn twijfels bij had
Die claim heb ik gemist. Wel andersom. Native beter geluid tov Carplay.

Catch my drift?

• Blommie01
DaMenaz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:29:
[...]

Die claim heb ik gemist. Wel andersom. Native beter geluid tov Carplay.
Ook nergens op gebaseerd.

• DaMenaz
Prima.
Ik heb nu 51K in de ID.7 gereden. Jij hebt een proefrit gemaakt. Ieder z’n eigen ervaring. 👍

Catch my drift?

• RandomNick
Ik heb vandaag de native Spotify op basis van het bericht van @Inter18 eens aangezet.
Als ik bij hetzelfde nummer schakel tussen de native Spotify en AA dan klinkt de native echt voller (beter). Let wel, ik heb geen HK.
Echter, het introduceert ook wat nadelen:
- veel, maar dan ook echt veel onderbrekingen van geluid in de native Spotify app (geluid valt vaak even weg)
- Native Spotify en Spotify vechten om wie er mag afspelen, Spotify via AA pakt het regelmatig over en dan gaat het even heen en weer, waarbij er ook naar volgende nummers gesprongen wordt.
- Native Spotify app is beduidend langzamer, met name scrollen in lange playlists is niet te doen.

Dus, alhoewel het geluid beter is denk ik dat ik vanwege gemak Spotify toch via AA blijf gebruiken.

• Blommie01
DaMenaz schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:50:
[...]

Prima.
Ik heb nu 51K in de ID.7 gereden. Jij hebt een proefrit gemaakt. Ieder z’n eigen ervaring. 👍
Dat heeft er helemaal niets mee te maken.

AA en CarPlay hebben beide een bitrate waarbij je geen verschil meer kunt horen.

Spotify via CarPlay bedraad is 320kb/s. Draadloos zou iets lager kunnen zijn maar dat verschil kun je niet waarnemen.

Daar gaan je 51K aan km’s niets aan veranderen.

Ik ga er gemakshalve ook maar even vanuit dat je geen ABX test het uitgevoerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Blommie01 op 30-12-2025 20:08 ]

• Blommie01
dubbel.

[ Voor 125% gewijzigd door Blommie01 op 30-12-2025 19:57 ]

• DaMenaz
Jammer dat je de dubbele post hebt verwijderd. Die klonk duidelijk beter. 👍

Catch my drift?

• RandomNick
Blommie01 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:03:
[...]
De bitrate is natuurlijk niet het enige dat invloed heeft. Zelfs als deze geheel identiek is kan de geluidskwaliteit anders zijn omdat de route van het geluid anders is.
Ik vermoed dat de native Spotify app een betere route heeft dan via Android Auto.

De native app zou beter kunnen samenwerken met DSP en hier geoptimaliseerd voor zijn. Android Auto is waarschijnlijk gewoon een 'extern apparaat' met extra resampling of compressie tot gevolg.

• Blommie01
.

[ Voor 99% gewijzigd door Blommie01 op 30-12-2025 20:14 ]

• Blommie01
RandomNick schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:09:
[...]

De bitrate is natuurlijk niet het enige dat invloed heeft. Zelfs als deze geheel identiek is kan de geluidskwaliteit anders zijn omdat de route van het geluid anders is.
Ik vermoed dat de native Spotify app een betere route heeft dan via Android Auto.

De native app zou beter kunnen samenwerken met DSP en hier geoptimaliseerd voor zijn. Android Auto is waarschijnlijk gewoon een 'extern apparaat' met extra resampling of compressie tot gevolg.
Als dat zo is zou je dat middels een ABX test heel makkelijk aan moeten kunnen tonen. Ik denk dat het verschil vooral tussen de oren zit.

Is een heel interessant topic over hier op Tweakers. 😉

[ Voor 4% gewijzigd door Blommie01 op 30-12-2025 20:13 ]

• DSelluf
RandomNick schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 19:51:
Ik heb vandaag de native Spotify op basis van het bericht van @Inter18 eens aangezet.
Als ik bij hetzelfde nummer schakel tussen de native Spotify en AA dan klinkt de native echt voller (beter). Let wel, ik heb geen HK.
Echter, het introduceert ook wat nadelen:
- veel, maar dan ook echt veel onderbrekingen van geluid in de native Spotify app (geluid valt vaak even weg)
- Native Spotify en Spotify vechten om wie er mag afspelen, Spotify via AA pakt het regelmatig over en dan gaat het even heen en weer, waarbij er ook naar volgende nummers gesprongen wordt.
- Native Spotify app is beduidend langzamer, met name scrollen in lange playlists is niet te doen.

Dus, alhoewel het geluid beter is denk ik dat ik vanwege gemak Spotify toch via AA blijf gebruiken.
Eens, veel korte onderbrekingen van geluid en bij lange afspeellijsten worden maar tot ongeveer honderd nummers getoond in de lijst.
Spotify via CarPlay heeft daarom toch de voorkeur.

• HouseL
Is er een manier om je km stand op afstand uit te lezen? Mogelijk via een HA integratie?

• DaMenaz
HouseL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:48:
Is er een manier om je km stand op afstand uit te lezen? Mogelijk via een HA integratie?
Via de app onder voertuigstatusrapport

[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 30-12-2025 20:53 ]

Catch my drift?

• Puppetmaster
Blommie01 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:11:
[...]
Als dat zo is zou je dat middels een ABX test heel makkelijk aan moeten kunnen tonen. Ik denk dat het verschil vooral tussen de oren zit.

Is een heel interessant topic over hier op Tweakers. 😉
Het lijkt erop dat CarPlay toch een vorm van compressie heeft, of iig komt niet het hele spectrum mee.
Conclusions on Apple CarPlay Audio Playback Quality

Based on this specific test, we’d say there is an audible difference in clarity between wired and wireless connections. Whether you are using Bluetooth or Wireless Apple CarPlay, you leave a significant amount of audio clarity performance on the table compared to Wired CarPlay or a USB memory stick.
https://www.bestcaraudio....wireless-which-is-better/

Ik schaar voor het gemak van de vergelijking de native spotify app dan onder wired. ;)

• Blommie01
Puppetmaster schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:02:
[...]

Het lijkt erop dat CarPlay toch een vorm van compressie heeft, of iig komt niet het hele spectrum mee.

[...]

https://www.bestcaraudio....wireless-which-is-better/

Ik schaar voor het gemak van de vergelijking de native spotify app dan onder wired. ;)
Conclusie: Er kan geen verschil in kwaliteit zijn tussen bekabelde CarPlay en de native app ten gunste van die laatste.

• BBx92
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 15:46
Er zit veel meer in de keten dan alleen compressie. Ook is amper/niet bekend of de speakers op dezelfde manier omgaan met interne audio versus cp/aa. Zal erg liggen aan persoonlijke smaak. Iemand hier stelde dat de interne spotify "voller" klinkt. Datzelfde klinkt voor mij juist alsof iemand de loudness knop een tikje te veel heeft gegeven.

• Puppetmaster
Blommie01 schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:24:
[...]

Conclusie: Er kan geen verschil in kwaliteit zijn tussen bekabelde CarPlay en de native app ten gunste van die laatste.
Exact, maar het ging om wireless vs native app toch? :)

• Blommie01
Puppetmaster schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 22:50:
[...]

Exact, maar het ging om wireless vs native app toch? :)
Ik dacht AA en CarPlay in het algemeen...

Wat is de bitrate van de native app eigenlijk? Heeft iemand die getest? Ik kan er online echt niets over vinden..

Bij Tesla is het ~96–160 kbps

[ Voor 12% gewijzigd door Blommie01 op 30-12-2025 23:01 ]

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:42
HouseL schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 20:48:
https://github.com/robino...ssistant-volkswagencarnet

Hier zit de odometer in.

[ Voor 5% gewijzigd door Ruud op 31-12-2025 07:42 ]

• cvanmansom
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:45

cvanmansom

VW ID.7 Tourer Pro LE

Even een korte vraag over hoe je de auto klaarmaakt voor de wasstraat. Ik snap dat je hem in N zet, maar moet je ook nog zelf Autohold uitzetten? Bij mijn vorige auto schakelde de auto bij het schakelen naar de N (dat moest met ingetrapte rem) direct autohold in, tenzij ik dat vooraf met een knopje had uitgezet. In de ID 7 ontbreekt dat knopje. Hoe werkt dat bij de ID 7?

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 21:54
cvanmansom schreef op woensdag 31 december 2025 @ 07:42:
Even een korte vraag over hoe je de auto klaarmaakt voor de wasstraat. Ik snap dat je hem in N zet, maar moet je ook nog zelf Autohold uitzetten? Bij mijn vorige auto schakelde de auto bij het schakelen naar de N (dat moest met ingetrapte rem) direct autohold in, tenzij ik dat vooraf met een knopje had uitgezet. In de ID 7 ontbreekt dat knopje. Hoe werkt dat bij de ID 7?
Even kort zoeken doet wonderen. Autohold gaat aan zodra je de rem volledig intrapt of ingetrapt houd als je stilstaat. Dus als je even kort remt in de wasstraat heb je nergens last van en hoef je behalve de auto in N te zetten en de ruitenwissers uit niks te doen.

• LuPo
  • Laatst online: 22:14
Daar is de ID.7 Tourer Pro LE in kleur Scale Silver _/-\o_
Ik vind het zwart en zilver erg mooi uitkomen samen, ook in de velgen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n4sRahdH06ZBUaTtc-BvouAv8Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4vyWXCpEqKsmxtvuX3pnwOWq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vdu6fyUOu67jyu-rOpiL3ItaMbc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4r99s7nbqC7XyM6Bigvlrp85.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZwTVUMSs5UYZSQilLsI0NFS42I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CYjd4RkjzM3lfyEOfA2GtwvT.jpg?f=user_large

4620 Wp PV ZZO 52° | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Deze gebruik ik ook. Kudos naar de maintainer, want deze integratie wordt actief bijgehouden :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Pagina: 1 ... 90 ... 107 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1