Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• koomen75
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:16
RandomNick schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:25:
[...]

De laatste twee hebben op de foto's ook gewoon 3-zone climate control met een controller voor de achterbank. Dit in tegenstelling tot wat @sunshinos schrijft.
De controller op de achterbank heb je sowieso. Ik heb het comfortpakket (nog) niet gekocht.. als je daar drukt krijg je een melding op het centrale scherm voorin dat je dat pakket nodig hebt om het te laten werken.

• koomen75
LuPo schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 09:28:
[...]

Dan zit het comfort pakket erop. Optie voor €1990 bij de LE.
Dat is dus niet waar... je hebt het sowieso. Het werkt alleen als je het comfortpakket aanschaft.

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:17
De ultieme fomo-oplossing. Net als de Audi Q4 E-Tron. Druk je op het knopje SYNC, krijg je de melding dat je eerst even die optie moet aanschaffen. 🤪

[ Voor 4% gewijzigd door DaMenaz op 15-11-2025 11:42 ]

Catch my drift?

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:39
Voor de zakelijk (p)lease ID7T kreeg ik bericht dat het tijd is voor winterbanden. Dus ik netjes via de app van alles ingegeven tot aan banden maten toe, afspraak ingepland bij de kwikshit. Dag van te voren telefoontje van de kwikshit, ja meneer nieuwe auto? Dan moeten we eerst de auto zien en o.a. profiel metingen doen etc….. zucht ja anders krijgen we het niet goed gekeurd. Nu afspraak einde deze maand voor de banden. Net nu
DE winter deze donderdag en vrijdag van het seizoen valt en ik flink wat km’s moet maken die dagen. Nouja no worries natuurlijk op mijn privé auto’s nooit winterbanden gereden

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Ik zit in dubio over een all season set. Zijn in Duitsland best betaalbaar en dan ontzie ik de Trondheim-wielen tijdens de zoute bagger.

Maar ergens voelt het ook overdreven voor een auto die niet van mezelf is.

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:50
Ruud schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 18:39:
Ik zit in dubio over een all season set. Zijn in Duitsland best betaalbaar en dan ontzie ik de Trondheim-wielen tijdens de zoute bagger.

Maar ergens voelt het ook overdreven voor een auto die niet van mezelf is.
Ik had die all-seasons ook al in mijn favorietenlijstje staan. Maar ga denk ik toch gewoon eerst proberen met zomerbanden.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• koomen75
koomen75 schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 20:20:
[...]

Heb ik ook al eerder gevraagd... ik heb deze aankomende zaterdag. Ik laat wel even of het wat is.
Ik had vanochtend de training... viel mij niet tegen. Die jongen wist er best veel van en ik heb toch wel een paar nuttige tips gehad. Is zeker niet noodzakelijk om te doen, maar voor mij best ok, zeker omdat ik er niet zo ver voor hoefde te rijden.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
koomen75 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:28:
[...]

Ik had vanochtend de training... viel mij niet tegen. Die jongen wist er best veel van en ik heb toch wel een paar nuttige tips gehad. Is zeker niet noodzakelijk om te doen, maar voor mij best ok, zeker omdat ik er niet zo ver voor hoefde te rijden.
Zou je wat concreter kunnen aangeven wat er zoal dan naar voren kwam wat voor jou nuttig was?
Ik denk dat velen hier de tijd/moeite er niet in willen steken omdat het simpelweg ook gewoon niet duidelijk is wat je nu concreet te horen krijgt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• koomen75
True schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 19:34:
[...]

Zou je wat concreter kunnen aangeven wat er zoal dan naar voren kwam wat voor jou nuttig was?
Ik denk dat velen hier de tijd/moeite er niet in willen steken omdat het simpelweg ook gewoon niet duidelijk is wat je nu concreet te horen krijgt.
- dat onder menu/tips de hele handleiding staat en dat je daar ook in kan zoeken
- dat in D rijden zuiniger is als je de auto meer laat uitrollen. Ik rijd standaard in B en kende dat icoontje ook niet dat je je pedaal los moet laten
- waar de noodontgrendeling zit als je stekker blijft steken
- dat als de accu helemaal leeg is je hem nog 2x via de startknop kan starten en dat die dan nog elke keer 250m kan rijden om veilige plek te vinden
Wellicht bij anderen allemaal bekend masr voor mij nieuw.

• sunshinos
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 12:18
koomen75 schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 20:09:
[...]
- dat in D rijden zuiniger is als je de auto meer laat uitrollen. Ik rijd standaard in B en kende dat icoontje ook niet dat je je pedaal los moet laten
YouTube: VW ID.7 Pro Sommerverbrauch - Autobahn & Landstraße
In deze Duitstalige video komt deze ID.7 rijder tot dezelfde conclusie. Hij laat de auto uitrollen om tot het zuinigste verbruik te komen. Daarbij heeft hij nog een tip: rijdt de auto zonder Travel Assist. Een mens kan verkeersstromen veel beter inschatten.
Aan het uitrollen zit nog een nadeel: laat je de auto te lang uitrollen bij een nieuwe snelheidsbegrenzing dan kan je geconfronteerd worden met een flitser.
En wie nog een kijkje wil nemen bij Tesla Berlijn :P , die zie je ook in deze video.

• disco-stu
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
Bedoelen jullie dat het maximaal laten uitrollen van de wagen in D stand zuiniger is dan in B stand te rijden?

• koomen75
disco-stu schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 21:50:
Bedoelen jullie dat het maximaal laten uitrollen van de wagen in D stand zuiniger is dan in B stand te rijden?
Ja... ik heb dat specifiek gevraagd en hij gaf aan dat beide standen even zuinig zijn maar als je dat uitrollen goed doet dat D dan zuiniger is.

• disco-stu
  • Registratie: September 2025
  • Nu online
Ok, zo kan ik het me wel inbeelden.

Als je in stand D goed anticipeert en veel kan laten uitrollen, ga je netto gezien doorgaans eerder stoppen met het aanhouden van je kruissnelheid en dus ook eerder geen energie meer leveren dan wanneer je in B stand rijdt.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12
Als je niet hoeft op te trekken en niet afremt dan is D idd zuiniger.
Als je meer dynamisch rijdt, is B zuiniger.
Het is maar net wat het best bij je stijl past.
Je kan in B ook coasten, heb je alleen een preciezere rechtervoet voor nodig. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• sunshinos
Bij dit onderwerp zuinigste rijden in B of D, heeft optrekken of constante snelheid er niets mee te maken. Die blijven in zowel B als D hetzelfde. Het enige verschil wat je gaat maken is de manier van snelheid minderen. Daarbij is de crux dat bij recuperatie altijd energie verloren gaat. Iets wat bij uitrollen niet gebeurt (rolweerstand is in beide situaties identiek). De B modus gaat pas winst opleveren in een heuvelachtig of bergachtig terrein. Het verkeersbeeld moet wel de gelegenheid geven om te kunnen uitrollen en daar ontbreekt het nogal eens aan in Nederland. Ik begrijp daarom ook nooit waarom auto journalisten altijd kritiek moeten hebben op de in hun ogen matige, of niet instelbare recuperatie van de ID.7. Ik vind dat de ingenieurs van VW dit thema prima hebben opgelost. Overigens heeft VW aangegeven dat de opvolger weldegelijk een one pedal drive gaat krijgen, voor de liefhebbers van volledige recuperatie.

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
En het maakt toch ook niet uit of je automatisch afremt in B of het zelf doet in D en binnen de recuperatie-grens blijft? De remmen worden pas aangesproken als er harder afgeremd moet worden.

Het beste is inderdaad uitrollen, maar als er geremd moet worden zit er geen verschil in B of D wanneer je binnen de recuperatie-grens blijft. Althans dat is mijn gedachtengang. Daarbij doe ik de aanname dat er geen verschil in efficiëntie is tussen 10% en 100% afremmen binnen de recuperatie-zone en terugwinnen van energie.

[ Voor 16% gewijzigd door Ruud op 16-11-2025 08:05 ]

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:21
Als jullie aangeven te rijden zonder travel assist dan ben ik wel een beetje aan het twijfelen of ik wel de Tourer Limited Edition ga nemen met het Assistance Plus Pakket of niet.

Het komt dan neer op de achteruitrijcamera vs 360graden view in het pakket. De lengte van de auto doet mij ertoe neigen om toch maar de 360graden view camera te nemen. Zit wel op het randje van wat betaalbaar is..

Overigens gisteren wezen proefrijden in o.a. de Kia EV4, Renault Scenic en de Skoda Elroq.
Later kwam ik erachter dat de ID7 toch een optie was in de basis-trim en ik had toch een proefrit gepland voor eind november. Alle gereden auto's vielen ietwat tegen, echter toen kwam ik bij de Elroq dealer toch langs die VW showroom en ik sprak een verkoper. Hij gaf aan direct een proefrit te regelen en toch nog in de ID7 tourer kunnen rijden als vergelijk.
Wat een top auto :-) qua sturen heel vloeiend, voelde voor ons echt als een hoger segment. Dus we willen wel echt voor de tourer gaan!

[ Voor 42% gewijzigd door RetroHead op 16-11-2025 08:38 ]

Do more

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:39
RetroHead schreef op zondag 16 november 2025 @ 08:35:
Als jullie aangeven te rijden zonder travel assist dan ben ik wel een beetje aan het twijfelen of ik wel de Tourer Limited Edition ga nemen met het Assistance Plus Pakket of niet.

Het komt dan neer op de achteruitrijcamera vs 360graden view in het pakket. De lengte van de auto doet mij ertoe neigen om toch maar de 360graden view camera te nemen. Zit wel op het randje van wat betaalbaar is..

Overigens gisteren wezen proefrijden in o.a. de Kia EV4, Renault Scenic en de Skoda Elroq.
Later kwam ik erachter dat de ID7 toch een optie was in de basis-trim en ik had toch een proefrit gepland voor eind november. Alle gereden auto's vielen ietwat tegen, echter toen kwam ik bij de Elroq dealer toch langs die VW showroom en ik sprak een verkoper. Hij gaf aan direct een proefrit te regelen en toch nog in de ID7 tourer kunnen rijden als vergelijk.
Wat een top auto :-) qua sturen heel vloeiend, voelde voor ons echt als een hoger segment. Dus we willen wel echt voor de tourer gaan!
Volgens mij zeggen ze hierboven niet dat ze zonder travel assist rijden, maar dat het zuiniger is als je zonder travel assist rijdt.

Grootste deel van de kilometers die ik rij zijn snelweg kilometers, en ik gebruik zeer regelmatig de travel assist. Vind het een fijne optie om te gebruiken.

Aanvulling: ik rijd 100% in D, vind de B niet prettig. TA heb ik op 123 km/u staan (daadwerkelijke snelheid in de middag is helaas vele malen lager), in de ochtend altijd een voorverwarmde auto en ‘s middags bijna altijd stoel en stuurverwarming aan. Met winterbanden zit ik dan gemiddeld op 18kWh/100km.

[ Voor 9% gewijzigd door mark322 op 16-11-2025 09:43 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12
Plus dat het maar weinig scheelt op het uiteindelijke bereik, wel of geen TA.
Idem voor D of B, je kan ook in B uitrollen, veegt alleen wat oefening.

Voordeel van B is dat je minder gauw in een situatie komt dat je fors moet remmen en dus de remmen gebruikt.
Verder maakt het niks uit.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:04
In mijn Enyaq rij ik denk ik 95% van de km’s met travel assist aan en 98% in B. Zie niet in waarom ik dat anders zou gaan doen in de ID.7 over ruim anderhalve week.

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:39
Ik rijd 99,9% TA en 100% in B veel snelweg km’s met TA op 130km/u met een gemiddeld verbruik van 17.3kWh/100km behaald sinds 8 weken en 8,000km. Nog wel met zomerbanden.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter

De TA is z'n geld dubbel en dwars waard.
Die theoretische 0,5 kWh/100km die je meer kunt krijgen door zelf te anticiperen zal mij aan mijn derrière oxideren. Niet zelf hoeven rijden op alle wegen met een berm is mij goud waard.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:50

Het is ook een hoger segment, dus dat is niet zo vreemd.

TA of niet is puur persoonlijk. Hoe goed een systeem ook is, ik zet zelf bijvoorbeeld altijd alles uit, op ACC na.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
VidaR-9 schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:31:
[...]

Het is ook een hoger segment, dus dat is niet zo vreemd.

TA of niet is puur persoonlijk. Hoe goed een systeem ook is, ik zet zelf bijvoorbeeld altijd alles uit, op ACC na.
Qua plaatsing in de markt, twee segmenten hoger. Nu kunnen we discussieren of een kale ID.7 niet richting het D segment gemarket wordt, maar oké. Zie ook dit interview: https://www.automotive-on...trische-id-7/?gdpr=accept "Deze auto is echt een klasse hoger gepositioneerd dan de Passat en is bijvoorbeeld goed te vergelijken met een Mercedes EQE"

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:22

Ik zou niet snel/nooit meer een auto zonder TA nemen.
Het geeft je zoveel rust op lange ritten en in de VW is hij echt heel erg goed.

• bdbfz
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:10
True schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:51:
[...]
Zie ook dit interview: https://www.automotive-on...trische-id-7/?gdpr=accept "Deze auto is echt een klasse hoger gepositioneerd dan de Passat en is bijvoorbeeld goed te vergelijken met een Mercedes EQE"
Langs de andere kant is het in de auto-sector niet ongebruikelijk om een auto bij lancering hoger te marketen dan realistisch is. De Phaeton werd bij lancering door VW vergeleken met een Bentley, terwijl hij in de markt toch eerder naast een Audi A8 stond. Dat de ID.7 toen "hoger gepositioneerd" werd dan de Passat, lag dat niet vooral aan het feit dat de Passat nog niet vernieuwd was? Ze vergeleken met de Passat B8, maar de Passat B9 zet ook weer een stap vooruit. We zijn nu 2 jaar verder, en op dit moment regent het vergelijkingen tussen Passat en ID.7, zowel in de reguliere autobladen als bij Youtube-reviewers.

• sunshinos
Het komt dan neer op de achteruitrijcamera vs 360graden view in het pakket. De lengte van de auto doet mij ertoe neigen om toch maar de 360graden view camera te nemen.
360 graden camera (Area View) biedt een compleet overzicht rondom de auto, kan handig zijn bij parkeren en manoeuvreren. Sommige gebruikers van deze functie zeggen: leuk, maar hoeft niet. Ik kan ook zonder leven. Wil je de stoeprand zien bij het inparkeren, dan kan de rechterbuitenspiegel automatisch omlaag gezet worden. Zo voorkom je schade aan de velg. Dat krijg je standaard, ook bij de Non pro versie. De optie area view is overigens altijd nadien tegen betaling alsnog te gebruiken. Ik zou eerst zonder proberen en denk je dat je het toch mist, kan het er altijd nog bijgenomen worden. Wist je trouwens dat de camera ook een groothoekfunctie heeft? Die is ook standaard op de Non pro. Volgens mij heb je daar meer aan dan de area view. Bij het uitparkeren kan je dan zien of er verkeer van links of rechts komt. Overigens is met de laatste nieuwe software ook de HUD betrokken bij het aangeven of je iets nadert. Ook deze functie is gewoon actief in de Non Pro versie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZZZQud-M7nOAMSZX8HWPN1Vke8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CdbeMXB0E4GJ4zoKb6Yfwxrp.jpg?f=user_large

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
bdbfz schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:10:
[...]

Langs de andere kant is het in de auto-sector niet ongebruikelijk om een auto bij lancering hoger te marketen dan realistisch is. De Phaeton werd bij lancering door VW vergeleken met een Bentley, terwijl hij in de markt toch eerder naast een Audi A8 stond. Dat de ID.7 toen "hoger gepositioneerd" werd dan de Passat, lag dat niet vooral aan het feit dat de Passat nog niet vernieuwd was? Ze vergeleken met de Passat B8, maar de Passat B9 zet ook weer een stap vooruit. We zijn nu 2 jaar verder, en op dit moment regent het vergelijkingen tussen Passat en ID.7, zowel in de reguliere autobladen als bij Youtube-reviewers.
Maar als er iemand is die kan zeggen waar in de markt de auto gepositioneerd is, is het wel Volkswagen zelf of de importeur. En in dit interview met de 'Marketing Manager Volkswagen Nederland' lijkt mij dan een uitstekende leidraad.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
sunshinos schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:16:
[...]

360 graden camera (Area View) biedt een compleet overzicht rondom de auto, kan handig zijn bij parkeren en manoeuvreren. Sommige gebruikers van deze functie zeggen: leuk, maar hoeft niet. Ik kan ook zonder leven. Wil je de stoeprand zien bij het inparkeren, dan kan de rechterbuitenspiegel automatisch omlaag gezet worden. Zo voorkom je schade aan de velg. Dat krijg je standaard, ook bij de Non pro versie. De optie area view is overigens altijd nadien tegen betaling alsnog te gebruiken. Ik zou eerst zonder proberen en denk je dat je het toch mist, kan het er altijd nog bijgenomen worden. Wist je trouwens dat de camera ook een groothoekfunctie heeft? Die is ook standaard op de Non pro. Volgens mij heb je daar meer aan dan de area view. Bij het uitparkeren kan je dan zien of er verkeer van links of rechts komt. Overigens is met de laatste nieuwe software ook de HUD betrokken bij het aangeven of je iets nadert. Ook deze functie is gewoon actief in de Non Pro versie.
[Afbeelding]
Specifiek: "Volgens mij heb je daar meer aan dan de area view." komt dit voor uit je eigen ervaring met beiden, of heb je ID.7 zonder 360° dat maakt voor jouw gedeelde perspectief (pun intended) nog wel uit.

Persoonlijk klik ik met 360° zeer zelden de groothoek-camera optie aan, maar de 360° gebruik ik elke inparkeeractie waar ik een camera nodig denk te hebben. Al is het soms enkel om te zien of ik aan beide kanten v.d. auto genoeg ruimte overhoud of dat ik nog een keer moet steken - en ja dat is soms met smalle parkeerplaatsen/garages ook noodzakelijk ondanks de korte draaicirkel van de ID.7

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:17
bdbfz schreef op zondag 16 november 2025 @ 12:10:
[...]

Snap wel dat ze de ID.7 hoger willen positioneren. Dat is een uniek Vw-model. De Passat is gewoon een bij Skoda gebouwde Superb met een andere neus en achterklep.

Catch my drift?

Pagina: 1 ... 78 79 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1