@
barta123 Bij de meeste of zelfs alle (die ik ken) AWD EV's, ook de MEB zoals de Enyaq RS én natuurlijk de ID7 GTX, is de voorste motor een inductiemotor. Die is minder efficiënt dan de PM motor van de achteras, maar kent die vrijloop wel. Althans een inductiemotor kan gewoon draaien zonder stroom, met zeer minimale weerstand. Geen echte bak om te ontkoppelen, maar volgens mij is er niet al te veel (efficiëntie)verschil met de opzet van de CLA die je noemt (ken dat platform inhoudelijk niet goed).
Ik heb nu een Pro S genomen, maar voor mijn gebruik best wel onzin. Gewoon omdat het kan.
Ik kwam met mijn '21 Enyaq ook prima op wintersport overigens. Al met al bespaar ik nu hooguit, als alles mee zit, een uur enkele reis. Niet heel boeiend, maar leuk dat het kan.
Verder met je eens dat er, helemaal met de Pro S, niet echt een argument is voor de A6. Uiteraard is dat ook heel toffe techniek, maar praktisch merk je er minder van dan je zou denken. (Los van kwaliteit van interieur of rijeigenschappen etc.)
[
Voor 12% gewijzigd door
JanHenk op 15-10-2025 10:56
]