• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-02 14:06
Soeltanofswing schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:15:
[...]

Druk op “res” op je stuur dan doet hij het meteen. Je ziet dan ook op je instrumenten cluster (mits baan vrij een wit pijltje dat je kan gaan)
Je bedoelt instrumenten cluster in dashboard voor je snuffert? Hmmmm nog nooit opgevallen, wel natuurlijk de pijl in de HUD wanneer ie gaat.

Maar wanneer druk je op RES wanneer je knipperlicht aan hebt gezet?

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:06
Surfroy01 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Je bedoelt instrumenten cluster in dashboard voor je snuffert? Hmmmm nog nooit opgevallen, wel natuurlijk de pijl in de HUD wanneer ie gaat.

Nee, wat hij volgens mij bedoelt is dat, wanneer je de snelweg oprijdt dat je eerst even de weg op moet en dan middels SET of RES(et) even je Travel assist moet activeren op de snelweg. Dan gaat ook de automatische rijbaanwissel aan. Als je vanuit de oprit gewoon opplust van 80 naar 110 bijv. dan blijft de functie nog onbeschikbaar. Ik weet niet waarom dat zo is maar goed, zo werkt het iig in mijn auto (versie 5.4x)

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13
JanHenk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:12:
Qua rijgedrag is de ID.7 standaard wel een stuk meer op comfort gericht dan een GTI (heb ik nooit gehad, maar wel eens mee gereden). Als je af en toe graag wat straffere demping heeft kan ik het DCC wel aanraden, maakt een flink verschil. Exterieur Pakket Plus dus. ;)
Ik rijd standaard met DCC qua onderstel op sport, anders wordt mn vriendin zeeziek. Maar het blijft een zware bak met weinig gevoel in het stuur. Ook m’n model3 LRAWD stuurde een stuk fijner in vlotte bochten.
Het comfort is wel hoger, ook op de snelweg. Ellek nadeel heb z’n voordeel. :)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Hulaliuneez
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-02 19:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtMLkK30yZhaADl1wMa8lvIy0Kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOfk19g0cqX9cvc9uHux3Jnm.jpg?f=fotoalbum_large

Na 3800 zeer tevreden kilometers sinds dit weekend de foutmelding m.b.t. een storing in de electrische kindervergrendeling. Ik heb hem al een paar keer voorbij zien komen hier. Gebeld met Pouw, wachten op reactie. Is dit zelf op te lossen? Nadeel is dat het bedienginspaneel van de ramen en spiegels niet meer werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Hulaliuneez op 13-10-2025 19:03 ]

• passat_to_ev
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:58

passat_to_ev

Nice_car

Hulaliuneez schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:02:
[Afbeelding]

Na 3800 zeer tevreden kilometers sinds dit weekend de foutmelding m.b.t. een storing in de electrische kindervergrendeling. Ik heb hem al een paar keer voorbij zien komen hier. Gebeld met Pouw, wachten op reactie. Is dit zelf op te lossen? Nadeel is dat het bedienginspaneel van de ramen en spiegels niet meer werkt.
Heb ik ook gehad, althans mijn vrouw. Toen ik later in de auto stapte stond deze melding er nog en heb ik op het slotje linksboven geklikt en was het weg. Sindsdien niet meer voorgekomen.

MW_ID7

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 16:14
[Afbeelding]

Even zoeken op los zittend stekkertje oid, dat lijkt een hint richting de oplossing te zijn voor de meesten. Als het hele kluster aan knoppen niet meer werkt zit die stekker bij jouw auto waarschijnlijk los. Meer details weet ik niet meer, wellicht is er meer informatie te vinden in de eerdere posts.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13
passat_to_ev schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 19:16:
[...]

Heb ik ook gehad, althans mijn vrouw. Toen ik later in de auto stapte stond deze melding er nog en heb ik op het slotje linksboven geklikt en was het weg. Sindsdien niet meer voorgekomen.
Zo heb ik het ook 2x kunnen oplossen, tot nu toe nog goed. De volgende keer ga ik ook voor het stekkertje. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• MrSnowflake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-02 13:29
[Afbeelding]

Als je paneel niet werkt, heb je wel een groter probleem denk ik. Mogelijks komt de foutmelding ook door het paneel.
Maar normaal is het gewoon opnieuw het kinderslot activeren om de melding weg te krijgen, of auto 'herstarten'. Maar mijn vorige had het permanent dus daar zijn de achterste sloten uiteindelijk 2x van vervangen (wie weet waarom 2x, want als het de eerste keer niet werkt, is het misschien een ander probleem).

• BigGreen
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:53
[Afbeelding]

Ik had een losse stekker tussen deur en carrosserie. Paneel werkte ook niet meer.
Staan veel soortgelijke meldingen hier.

• Ironis
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 20-01 13:59
bertbelgie schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:09:
[...]

Gebaseerd op de feedback hier heb ik dus ook de konig xg cross 248 besteld bij Amazon.
Vooraf nog even op de konig website gedubbelchecked of deze zeker geschikt waren voor 255/45 r19.
Blijkt nu dat op het label van mijn verpakking de grootste maat 245/45 r19 of 235/45 r20 zou zijn.
Ik was dus toch nog even in twijfel en heb dus maar even konig zelf gecontacteerd en heb zeer snel een reactie ontvangen.

Even hun reactie copy/paste :
As we continuously update our size labels, it may happen that chains with outdated labels are still on the market.
Below are the updated labels:
[Afbeelding]

Voor iets dat hoogstwaarschijnlijk nooit gebruikt gaat worden is deze konig set via amazon een goeie deal waarvan je ook weet dat het betrouwbaar gaat zijn als je het dan toch eens nodig hebt.
Intussen wat verder zitten zoeken. Voor diegenen die nóg goedkoper willen in de sneeuwkettingen: Voor 255/45 R19: RUDcompact GRIP, maat 4085 (volgens google is 129,99 de goedkoopste)
Ik heb deze kettingen voor mijn ID.3, maar zijn aan beide kanten kapotgereden op een helling. Wielen begonnen alsnog te slippen en bij beide kettingen een gebroken schakel. Ik twijfel dus heel erg aan het nogmaals bestellen van de RUD-kettingen en neig toch naar König, die voor een paar tientjes meer ook nog eens zelfspannend is ..

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ironis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:05:
[...]

Intussen wat verder zitten zoeken. Voor diegenen die nóg goedkoper willen in de sneeuwkettingen: Voor 255/45 R19: RUDcompact GRIP, maat 4085 (volgens google is 129,99 de goedkoopste)
Ik heb deze kettingen voor mijn ID.3, maar zijn aan beide kanten kapotgereden op een helling. Wielen begonnen alsnog te slippen en bij beide kettingen een gebroken schakel. Ik twijfel dus heel erg aan het nogmaals bestellen van de RUD-kettingen en neig toch naar König, die voor een paar tientjes meer ook nog eens zelfspannend is ..
Even een quote: (waarschuwing!)
Let op!

Volkswagen schrijft voor dat het model ID.7 met bandenbaat 225/45-19 niet geschikt is voor sneeuwkettingen die meer dan 9mm ruimte in de wielkast vereisen. Daarom hebben wij een selectie samengesteld van sneeuwkettingen die wél geschikt zijn voor dit model. Dit omvat kettingen die passen in een wielkastruimte van maximaal 9mm, loopvlakkettingen en sneeuwsokken.

&

Let op!

Volkswagen schrijft voor dat het model ID.7 met bandenbaat 255/40-20 niet geschikt is voor traditionele sneeuwkettingen. De ruimte in de wielkast is te krap voor kettingschakels aan de achterzijde van de band, dit kan schade veroorzaken aan je auto. Daarom hebben wij een selectie samengesteld van sneeuwkettingen die wél geschikt zijn voor dit model. Dit omvat loopvlakkettingen (hier zitten geen kettingschakels achter de band) en sneeuwsokken.
Dit zelfde geldt ook voor de ID.3 / ID.4 / ID.5 & ID.Buzz overigens.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
Ik weet het: rationeel moet je niet voor de GTX gaan als er ook een Pro S is. Maar je hebt van die momenten dat de verliefdheid je blind maakt en dat heb ik op dit moment met de ID.7 GTX in Kings Red in combinatie met die mooie rode elementen in het interieur.

Wat houdt me tegen? Het is typisch een kleur en uitvoering die je keer in het echt gezien moet hebben voordat je de handtekening plaatst. Bezoekje aan een aantal dealers heeft me niet verder geholpen. Begrijpelijk dat niet elke dealer deze uitvoering op voorraad heeft maar ook heeft niemand me kunnen verwijzen naar een plek waar deze beauty wel te bewonderen is, wat ik wel vreemd vond. Iemand een goede tip voor me?

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Jugonoot04 Je kan misschien bij @resusaapje terecht? :D

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• resusaapje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-02 22:00

resusaapje

h less

Jugonoot04 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:16:
Ik weet het: rationeel moet je niet voor de GTX gaan als er ook een Pro S is. Maar je hebt van die momenten dat de verliefdheid je blind maakt en dat heb ik op dit moment met de ID.7 GTX in Kings Red in combinatie met die mooie rode elementen in het interieur.

Wat houdt me tegen? Het is typisch een kleur en uitvoering die je keer in het echt gezien moet hebben voordat je de handtekening plaatst. Bezoekje aan een aantal dealers heeft me niet verder geholpen. Begrijpelijk dat niet elke dealer deze uitvoering op voorraad heeft maar ook heeft niemand me kunnen verwijzen naar een plek waar deze beauty wel te bewonderen is, wat ik wel vreemd vond. Iemand een goede tip voor me?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQw6saTnnmpdmIVAkS4AVNsYBjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6rMxbNhycm1Gtnqm56iwGXE.jpg?f=fotoalbum_large

Ten noorden van Amsterdam. 's Woensdags vaak omgeving Den Bosch :)F

Trouwens:
voorraad.volkswagen.nl

[ Voor 5% gewijzigd door resusaapje op 14-10-2025 14:30 ]

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Jugonoot04
  • Registratie: Juni 2022
resusaapje schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:27:
[...]

[Afbeelding]

Ten noorden van Amsterdam. 's Woensdags vaak omgeving Den Bosch :)F

Trouwens:
voorraad.volkswagen.nl
Super man. Dank voor de info en mooie vette bak!! In mijn geval zou het overigens om een sedan gaan. Blijkbaar nog schaarser.

• resusaapje

resusaapje

h less

Jugonoot04 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:51:
[...]

Super man. Dank voor de info en mooie vette bak!! In mijn geval zou het overigens om een sedan gaan. Blijkbaar nog schaarser.
Klopt. Volgens RDW zou je de enige in heel NL zijn d:)b

Er zijn maar 7 ID.7 Limo GTX:
3 wit, 2 blauw, grijs, zwart

“Many of life’s failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up” - Thomas Edison

• Ironis
Will_M schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Even een quote:

[...]

Dit zelfde geldt ook voor de ID.3 / ID.4 / ID.5 & ID.Buzz overigens.
Klopt. Die van RUD zijn geschikt voor de 255/45 R19. Voor 20" is loopvlakkettingen de enige mogelijkheid. Nog een reden voor mij om voor 19" velgen te gaan :)

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-02 21:36
MLLL schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 18:01:
[...]

Die doet het altijd en een dieselslang komt ook altijd los en kan niet vastvriezen , zo heeft alle verschillende manieren wel pro's en cons. En je kunt betalen met je pinpas hoe gaaf is dat? _/-\o_
Bij je eigen laadpaal of stopcontact hoef je toch geen pinpas te laten zien? Laatste keer dat ik mijn Zero SR/F laadde was dat niet aan de orde hoor :+

Anyways, er zijn best wat punten waar je wel met pinpas kan betalen toch? Helaas kan het niet met cash met laden :9 of is iemand dat wel eens tegengekomen?

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:02
Jugonoot04 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:51:
[...]

Klopt. Die bestaat niet eens. 😄

Catch my drift?

• Sicilia
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 09-11-2025
Jugonoot04 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:16:

Bij garage VW Willems in Genk (Belgie)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cI5PeLKO9KTiR8_K646ZltLyVjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yt5xvFyQdWeT6H3SbiB81jj4.jpg?f=fotoalbum_large

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11-01 12:26
Loompie schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 19:05:
[...]

Eindelijk de bevestiging gekregen dat mijn ID.7 in productie is ingepland. Actuele planning:
- start productie: 3 nov
- transport van fabriek naar dealer: 21 nov
- uitlevering door dealer: week 49

Bestelling was in week 35 dus 14 weken levertijd (conform initiële planning toen ik bestelde).

Blij mee 😎
Ik heb van mijn bestelde ID.4 ook een bevestiging gekregen dat de productie start op 3 november. Maar hoe weet jij nu al wat de transportdatum is? Ik heb alleen een productiedatum ontvangen.

• Ironis
Weet iemand wat de afmeting is van de naafdoppen van MY26?
Ik moet nog op zoek naar velgjes om de lelijke Hudsons te vervangen, en wil wel die mooie meedraaiende naafdopjes erop kunnen (laten) zetten..

• MaxDlius
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-02 06:47

MaxDlius

Buiten De Zone

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xB9Uw5piZkb7HaGLFNyWEvOHbd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XFVRHPDAQcarGnvRcWt2OMyW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qivPr5lcecr40G8HPYMDm-ShzGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JM44cbrQCDByEOhyTI1FFfq4.jpg?f=fotoalbum_large
1800km verder...Vrachtwagen die van rijstrook wisselt en mij niet ziet staan 😑

Steam/Battle.net ID: MaxDlius

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MaxDlius schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Toch wel knap dat je daar 1800km verderop pas achter komt.... Die stickers 'Angles Morts / Dode Hoeken' zijn vanwege Franse wetgeving tegenwoordig verplicht voor voertuigen welke daar ooit rijden en waarvoor een 'C of D rijbewijs' vereist is, en da's dus klaarblijkelijk ook niet voor niets :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• JanHenk
  • Niet online
Ironis schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:25:
Weet iemand wat de afmeting is van de naafdoppen van MY26?
Ik moet nog op zoek naar velgjes om de lelijke Hudsons te vervangen, en wil wel die mooie meedraaiende naafdopjes erop kunnen (laten) zetten..
Prijslijst noemt code 10A071213A. Dan kom ik bijvoorbeeld uit hier, waar ook afmetingen staan. 60mm buitendiameter en 53mm binnendiameter.

De 60mm buitendiameter kan ik in ieder geval bevestigen, net even mijn eigen dynamische kappen nagemeten. 8)

• Sicilia
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik heb de GTX versie besteld en overweeg om spacers te plaatsen. Iemand ervaring / advies?

Thx

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Sicilia schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:20:
Ik heb de GTX versie besteld en overweeg om spacers te plaatsen. Iemand ervaring / advies?

Thx
Advies?
Niet doen. Nergens voor nodig, slechtere wegligging, meer verbruik, in de lease gedoe bij verhaalbare schade.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• resusaapje

resusaapje

h less

Sicilia schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:20:

Thx
Gefeliciteerd.

Spacers? Had ik ooit ook op mijn Megane. Zag er vet uit. Maar op de GTX zijn ze niet echt nodig. Banden zitten al aardig flush.
Verlagen zou hij wel verdragen. Centimetertje of twee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k5XsMpqzaCQjjNZyrUlEAAY_Qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVQH5HiLo2lU0rhD4qfm4Yje.jpg?f=fotoalbum_large

• Surfroy01
Surfroy01 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:31:
[...]

Even mezelf quoten, vandaag goed tijd om rustig dat automatisch van rijstrook verwisselen te bestuderen. Eindelijk dat pijltje ontdekt, linksonder in scherm voor je snufferd rechts naast de temp. Maar het is wel een ieniemienie icoontje van een auto met nog kleinere pijltjes er naast. Waarom komt die niet in de HUD zou je denken, nu moet je alsnog steeds wisselen qua scherm. Anyhow ook met SET/RES geëxperimenteerd en dat lijkt inderdaad wel uit te maken, maar ook weer niet altijd. Ach kunnen we mee leven, vanochtend 2,5 uur naar het noorden gekacheld op 130km/u en zeg 90% van de tijd werkte het prima!

Dan heb ik nog een andere vraag over het automatisch groot licht. Hendel van je afduwen zet het aan, maar het is soms zo heftig dat de verkeersborden licht terug geven. Wel grappig in het donker met voorligger dat ie naast de voorligger schijnt en niet op de voorligger (althans daar ga ik vanuit).

Ohja mijn vraag, hoe zet je het weer uit? Hendel naar je toehalen/afduwen etc geen soelaas pas na een X-aantal minuten haal ik hem naar mij toe en dan is het ineens weer opgeheven.....

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 14:46

Lancer

What the......

Surfroy01 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 07:50:
[...]

Even mezelf quoten, vandaag goed tijd om rustig dat automatisch van rijstrook verwisselen te bestuderen. Eindelijk dat pijltje ontdekt, linksonder in scherm voor je snufferd rechts naast de temp. Maar het is wel een ieniemienie icoontje van een auto met nog kleinere pijltjes er naast. Waarom komt die niet in de HUD zou je denken, nu moet je alsnog steeds wisselen qua scherm. Anyhow ook met SET/RES geëxperimenteerd en dat lijkt inderdaad wel uit te maken, maar ook weer niet altijd. Ach kunnen we mee leven, vanochtend 2,5 uur naar het noorden gekacheld op 130km/u en zeg 90% van de tijd werkte het prima!

Dan heb ik nog een andere vraag over het automatisch groot licht. Hendel van je afduwen zet het aan, maar het is soms zo heftig dat de verkeersborden licht terug geven. Wel grappig in het donker met voorligger dat ie naast de voorligger schijnt en niet op de voorligger (althans daar ga ik vanuit).

Ohja mijn vraag, hoe zet je het weer uit? Hendel naar je toehalen/afduwen etc geen soelaas pas na een X-aantal minuten haal ik hem naar mij toe en dan is het ineens weer opgeheven.....
Volgens mij is het van je af en dan direct naar je toe. Maar idd soms is ook alleen naar je toe genoeg kan ik vanochtend achter toen ik een 80km/u rijder op de linkerstrook wilde waarschuwen. Een experimenteren of het verschil zit in het daadwerkelijk actief of niet actief zijn (wit of paars icoon).

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:44
[...]

In de Golf 7.5 kun je het automatische deel alleen uitschakelen als je grootlicht ook echt actief is. (Hendel naar je toehalen) Of je verlichting uitschakelen via de draaiknop (knoppen in de ID.7) en dan weer inschakelen. Maar kan goed dat dit alweer aangepast is in de ID.7.

• Ironis
JanHenk schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:15:
[...]

Prijslijst noemt code 10A071213A. Dan kom ik bijvoorbeeld uit hier, waar ook afmetingen staan. 60mm buitendiameter en 53mm binnendiameter.

De 60mm buitendiameter kan ik in ieder geval bevestigen, net even mijn eigen dynamische kappen nagemeten. 8)
Ik zag ergens dat de naaf 57,1mm is, ik denk dat de binnendiameter slaat op het achterste stukje, dat zou het klemmende middenstuk er ergens tussenin laten vallen..
Hoe dan ook, in velgenland waarbij een naafkap van VW past hebben ze het over 57,1 en 66,6. Die laatste lijkt het niet te zijn dus..

• proostyves
  • Laatst online: 04-02 14:21
Ruud schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:34:
[...]

In de Golf 7.5 kun je het automatische deel alleen uitschakelen als je grootlicht ook echt actief is. (Hendel naar je toehalen) Of je verlichting uitschakelen via de draaiknop (knoppen in de ID.7) en dan weer inschakelen. Maar kan goed dat dit alweer aangepast is in de ID.7.
Als ik het mij goed herinner was dit in mijn vorige ID.4 ook het geval.
Morgen mijn ID.7 afhalen *O*
PRO Buisiness sport (België) in aquamarine blue en zwart interieur, trekhaak, exterieur plus met pano dak en geluidsisolerende beglazing.

• barta123
Sicilia schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 20:54:
[...]

Bij garage VW Willems in Genk (Belgie)
[Afbeelding]
Heel mooi kleurtje! Op Mobile.de zie ik ze ook staan als Pro S in deze kleur. Prachtige wagen!

Ik zag ook op ABRP als je deze op vakantie meeneemt naar wintersport in oostenrijk dat ie nauwelijks onder doet voor de A6 E-tron (praktisch gelijk aankomt) dus die Pro S ID.7 is wel erg goed (laadt ook iets sneller dan de Pro) 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB3Vmp-MwNOkb3K8IXl9EIdb_e4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jvXXGKzvWi3HEWlpt3myZpgC.avif?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door barta123 op 15-10-2025 08:58 ]

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)

• JanHenk
  • Niet online
Ironis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:56:
[...]

Ik zag ergens dat de naaf 57,1mm is, ik denk dat de binnendiameter slaat op het achterste stukje, dat zou het klemmende middenstuk er ergens tussenin laten vallen..
Hoe dan ook, in velgenland waarbij een naafkap van VW past hebben ze het over 57,1 en 66,6. Die laatste lijkt het niet te zijn dus..
De naaf is een andere maat dan de binnendiameter van de naafkap toch? Klinkt me niet onlogisch in de oren dat die laatste kleiner is dan de maat van het naafgat (hij moet immers toch ergens klemmen). Dus de maten lijken me wel te kloppen.

Die 66,6mm is het inderdaad zeker niet.

• Ruud
Kings red vind ik een erg mooie kleur en zou ik waarschijnlijk gekozen hebben als ie in een parkeergarage onder een appartementencomplex zou staan. En niet naast het huis op de oprit. :+ Ik weet niet of ik 'm na een jaar nog steeds zou waarderen dan.

• Ironis
Ruud schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:13:
Kings red vind ik een erg mooie kleur en zou ik waarschijnlijk gekozen hebben als ie in een parkeergarage onder een appartementencomplex zou staan. En niet naast het huis op de oprit. :+ Ik weet niet of ik 'm na een jaar nog steeds zou waarderen dan.
Ben je bang voor verkleuringen, of ben je vooral bang er op uitgekeken te raken?

• Ironis
JanHenk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:11:
[...]

De naaf is een andere maat dan de binnendiameter van de naafkap toch? Klinkt me niet onlogisch in de oren dat die laatste kleiner is dan de maat van het naafgat (hij moet immers toch ergens klemmen). Dus de maten lijken me wel te kloppen.

Die 66,6mm is het inderdaad zeker niet.
Lijkt me idd ook. En thanks voor het nameten ;)

• barta123
Ruud schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:13:
Onder een appartementencomplex... Ik ken iemand die zo een EV overweegt, ook 1e gen MEB, maar zijn idee was altijd te gaan snelladen. Ik zei dat zou ik niet doen. (niet goed voor de accu en 1st gen MEB heeft geen voorverwarming, het zit er fysiek wel in, maar niet in de software)

Want het appartementencomplex is nieuwbouw, onder het pand zijn parkeerplaatsen, maar er is GEEN enkel laadpunt. Hoezo toekomstbestendig bouwen? |:(

• Ruud
Ironis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:29:
[...]

Ben je bang voor verkleuringen, of ben je vooral bang er op uitgekeken te raken?
Ik ben niet zeker of ik 'm niet te schreeuwerig ga vinden als ik 'm meerdere keren per dag zie op de oprit. Dit soort kleuren zijn voor mij leuk voor een ander zodat ik ze af en toe zie op de weg. :+

Over smaak valt niet te twisten, daarnaast vind ik het een hele mooie kleur.

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:11
[...]

volgens mij staat er ook een (nog kleiner) pijltje in de HUD
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgtWnseRCYFOCMvIoUcEGqyYFU4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bac0pZNBC4XWBZ3u1oyIYxCD.png?f=user_large
In het deel van het scherm waar ook de belijning staat, waar ik twee prachtige zwarte pijltjes heb getekend. Daar komt een klein, slecht te zien, pijltje te staan als het kan dacht ik.

YouTube: The NEW VW ID HUD is AMAZING !!! In dit filmpje van battery life kan je hem net zien.

Over je groot licht assistent uitschakelen, dat is een goede vraag. Ik had het gister avond aan staan, en vanmorgen bij wegrijden stond het nog steeds aan. Vervolgens de auto voor me 2 keer verblind, maar toen stond die wel weer uit :+. Had eerst de hendel naar me toegehaald, dus geseind. Toen van me af, maar dan gaat het groot licht gelijk aan. Vervolgens weer naar me toe en was het uit. Maar dat leek me niet de meest vriendelijke manier. :o

[ Voor 8% gewijzigd door mark322 op 15-10-2025 09:40 ]

• JanHenk
  • Niet online
barta123 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 08:58:
[...]

Ik zag ook op ABRP als je deze op vakantie meeneemt naar wintersport in oostenrijk dat ie nauwelijks onder doet voor de A6 E-tron (praktisch gelijk aankomt) dus die Pro S ID.7 is wel erg goed (laadt ook iets sneller dan de Pro) 8)
Wat zegt ABRP bij de reguliere ID.7 Pro in jouw vergelijk?

"De benchmark test" (volgens sommigen) is de zogenaamde '1000km challenge' van een Thaise Noor Björn Nyland. De moeite waard om de filmpjes van de ID.7 even te kijken als je geïnteresseerd bent.

De resultaten staan hier (link naar google sheet). Hij heeft de Pro S nog niet getest, maar de reguliere Pro (9:25) doet wel iets onder voor de A6 (9:10). Ondanks het verschil in snellaadvermogen, kan de Pro nog aardig aanhaken door lagere consumptie. Je hebt minder kWh te laden nodig voor de 1000km. Tevens haalt de reguliere Pro al dezelfde tijd als een Tesla Y Juniper.

Hoop dat hij de Pro S nog eens kan testen, die gaat waarschijnlijk nog wel 10 tot 15 minuten van de tijd afhalen. De GTX heeft ie wel getest, die kwam uit op 9:30 maar heeft een hogere consumptie. Kan door de extra elektromotor komen, maar mogelijk ook door de koudere omstandigheden waarin ie heeft getest, dus niet helemaal eerlijk vergelijk.

Uiteindelijk gaat het over een paar minuten op 1000 kilometer, dus waar hebben we het over :P

• Ruud
mark322 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:39:

Over je groot licht assistent uitschakelen, dat is een goede vraag. Ik had het gister avond aan staan, en vanmorgen bij wegrijden stond het nog steeds aan. Vervolgens de auto voor me 2 keer verblind, maar toen stond die wel weer uit :+. Had eerst de hendel naar me toegehaald, dus geseind. Toen van me af, maar dan gaat het groot licht gelijk aan. Vervolgens weer naar me toe en was het uit. Maar dat leek me niet de meest vriendelijke manier. :o
Klinkt alsof het dus alleen uitgeschakeld kan worden als het grootlicht echt actief is. Net zoals bij vorige generatie VWs.

• barta123
JanHenk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

"De benchmark test" (volgens sommigen) is de zogenaamde '1000km challenge' van een Thaise Noor Björn Nyland. De moeite waard om de filmpjes van de ID.7 even te kijken als je geïnteresseerd bent.

De resultaten staan hier (link naar google sheet). Hij heeft de Pro S nog niet getest, maar de reguliere Pro (9:25) doet wel iets onder voor de A6 (9:10). Ondanks het verschil in snellaadvermogen, kan de Pro nog aardig aanhaken door lagere consumptie. Je hebt minder kWh te laden nodig voor de 1000km. Tevens haalt de reguliere Pro al dezelfde tijd als een Tesla Y Juniper.

Hoop dat hij de Pro S nog eens kan testen, die gaat waarschijnlijk nog wel 10 tot 15 minuten van de tijd afhalen. De GTX heeft ie wel getest, die kwam uit op 9:30 maar heeft een hogere consumptie. Kan door de extra elektromotor komen, maar mogelijk ook door de koudere omstandigheden waarin ie heeft getest, dus niet helemaal eerlijk vergelijk.

Uiteindelijk gaat het over een paar minuten op 1000 kilometer, dus waar hebben we het over :P
Yep, maar het verschil is wel. De A6 die hij getest heeft is quattro, en hij heeft alleen de ID.7 Pro en de GTX getest, en de AWD versies bij duitse makers zijn altijd aanzienlijk minder zuinig dan de RWD varianten. Tesla deed dat altijd beter.
A6 E-tron Performance RWD haalt gewoon ~500km op 1 lading bij 130kmh constant.
En die Bjorn rijdt natuurlijk geen Duitse snelheden, als je veel harder gaat rijden helpt het wel mee om een auto te hebben met 800V platform, maar goed. De ID.7 laadt voor een 400V auto behoorlijk snel en de APP550 motor is gewoon heel zuinig, dus die A6 heeft eigenlijk weinig voordelen t.o.v. ID.7 Pro S.

Uitzonderingen daargelaten qua Duitse AWD auto's, de CLA 350 4 matic (die gooit de voorste motor in een soort vrijloop) en de EQS 500 4 Matic bvb.

• barta123
JanHenk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

ID.7 Pro scheelt een half uurtje zie ik, op weg naar Oostenrijk wintersport. Dat is niet echt noemenswaardig, dat redt ie ook met 3 korte stops. Prima zou ik zeggen :)

• JanHenk
  • Niet online
@barta123 Bij de meeste of zelfs alle (die ik ken) AWD EV's, ook de MEB zoals de Enyaq RS én natuurlijk de ID7 GTX, is de voorste motor een inductiemotor. Die is minder efficiënt dan de PM motor van de achteras, maar kent die vrijloop wel. Althans een inductiemotor kan gewoon draaien zonder stroom, met zeer minimale weerstand. Geen echte bak om te ontkoppelen, maar volgens mij is er niet al te veel (efficiëntie)verschil met de opzet van de CLA die je noemt (ken dat platform inhoudelijk niet goed).

Ik heb nu een Pro S genomen, maar voor mijn gebruik best wel onzin. Gewoon omdat het kan. 8)

Ik kwam met mijn '21 Enyaq ook prima op wintersport overigens. Al met al bespaar ik nu hooguit, als alles mee zit, een uur enkele reis. Niet heel boeiend, maar leuk dat het kan.

Verder met je eens dat er, helemaal met de Pro S, niet echt een argument is voor de A6. Uiteraard is dat ook heel toffe techniek, maar praktisch merk je er minder van dan je zou denken. (Los van kwaliteit van interieur of rijeigenschappen etc.)

[ Voor 12% gewijzigd door JanHenk op 15-10-2025 10:56 ]

• resusaapje

resusaapje

h less

MaxDlius schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:50:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gelukkig wordt 2,5 ton niet zomaar van zn plek geduwd. Daar kwam een X5 bij mij ook achter...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltrDwj_2dwHATMhKw76pmKVw4Xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5hznzPGv0YYcKndYKfXMLZF.jpg?f=fotoalbum_large

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-02 13:56
Op basis van de foto's en filmpjes die ik van de A6 heb gezien, rij ik veel liever in de ID.7. Het interieur van de A6 is niet om aan te gluren (naar mijn bescheiden mening ;)) met al dat pianolak. Kwaliteit van het interieur van de ID.7 schat ik hoger in.

Hier bewust voor de Pro gekozen, juist omdat ik 'm (privé) lease. Ben geen voorstander van het concept, maar het kwam nu zo uit (grote verbouwing aan het huis, vorige auto waarvan de airco ineens kaduuk ging met nog meer toekomstig onderhoud). Betekent wel dat ik aan het einde van de (tweejarige) periode weer een auto privé wil bezitten, dat gaat sowieso een occasion worden. Het wordt alleen lastig om een occasion te vinden met het bereik van de ID.7, laat staan die van de Pro S :)

Na 500km nog erg tevreden met mijn ID.7!

• Surfroy01
mark322 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

volgens mij staat er ook een (nog kleiner) pijltje in de HUD
[Afbeelding]
In het deel van het scherm waar ook de belijning staat, waar ik twee prachtige zwarte pijltjes heb getekend. Daar komt een klein, slecht te zien, pijltje te staan als het kan dacht ik.

YouTube: The NEW VW ID HUD is AMAZING !!! In dit filmpje van battery life kan je hem net zien.

Ik zal er op letten of die te onderscheiden is bij de belijning. Nu heb ik een vrij goede bril maar die in het gewone scherm was mij ook niet opgevallen, oké als je het weet zie je het wel. Viele dank voor het advies, ik ga ermee aan de slag.

Groot licht assistent zou kunnen dat je die enkel uitkrijgt als het symbool oplicht en niet als die wit is........

• Surfroy01
Knul schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:05:
Op basis van de foto's en filmpjes die ik van de A6 heb gezien, rij ik veel liever in de ID.7. Het interieur van de A6 is niet om aan te gluren (naar mijn bescheiden mening ;)) met al dat pianolak. Kwaliteit van het interieur van de ID.7 schat ik hoger in.

Hier bewust voor de Pro gekozen, juist omdat ik 'm (privé) lease. Ben geen voorstander van het concept, maar het kwam nu zo uit (grote verbouwing aan het huis, vorige auto waarvan de airco ineens kaduuk ging met nog meer toekomstig onderhoud). Betekent wel dat ik aan het einde van de (tweejarige) periode weer een auto privé wil bezitten, dat gaat sowieso een occasion worden. Het wordt alleen lastig om een occasion te vinden met het bereik van de ID.7, laat staan die van de Pro S :)

Misschien kun je je huidige auto overnemen uit de lease......

• Ruud

Na twee jaar kun je gewoon je ID.7 overnemen natuurlijk. ;)

Ik ben juist door de PL-actie voor de ID.7 gegaan. Ik was ook tegen PL in mijn situatie. Maar een snelle rekensom inclusief rentederving op 35 a 40k euro die ik nu niet uitgeef maar in beleggingen stop deed me al heel snel besluiten dat het gewoon PL ging worden.

Wanneer er niets geks gebeurt qua jaarlijks onderhoud (alleen olie, filters en een keer tegen de banden trappen) bij de auto's in eigen bezit zouden dit de bedragen per maand zijn (12.000km/jaar), rentederving niet meegenomen.

Verbruik:
brandstof 1,90/liter, 6l/100km
stroom 26ct per kWh. (nachttarief), 20kWh/100km.

Die paar keer snel- en niet thuisladen per jaar op vakantie compenseer ik wel met de zonnepanelen door de rest van het jaar.

Huidige Golf:
506 euro

Octavia RS uit 2021/22, opvolger van de Golf
657 euro

PL ID.7 5 jaar, 15.000km/jaar contract
674 euro, 2025 wegenbelasting.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
resusaapje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:03:
[...]

Gelukkig wordt 2,5 ton niet zomaar van zn plek geduwd. Daar kwam een X5 bij mij ook achter...

[Afbeelding]
Balen zeg .. :(

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral

• Knul
Surfroy01 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:26:
[...]

Misschien kun je je huidige auto overnemen uit de lease......
Eigenlijk wil ik tegen die tijd een Pro S mét trekhaak en interieur- en exterieur pakket op de kop tikken... dat maandbedrag werd me net iets te gek met mijn km's (20.000+) :+
Ruud schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

Na twee jaar kun je gewoon je ID.7 overnemen natuurlijk. ;)

Ik ben juist door de PL-actie voor de ID.7 gegaan. Ik was ook tegen PL in mijn situatie. Maar een snelle rekensom inclusief rentederving op 35 a 40k euro die ik nu niet uitgeef maar in beleggingen stop deed me al heel snel besluiten dat het gewoon PL ging worden.

Wanneer er niets geks gebeurt qua jaarlijks onderhoud (alleen olie, filters en een keer tegen de banden trappen) bij de auto's in eigen bezit zouden dit de bedragen per maand zijn (12.000km/jaar), rentederving niet meegenomen.

Verbruik:
brandstof 1,90/liter, 6l/100km
stroom 26ct per kWh. (nachttarief), 20kWh/100km.

Die paar keer snel- en niet thuisladen per jaar op vakantie compenseer ik wel met de zonnepanelen door de rest van het jaar.

Huidige Golf:
506 euro

Octavia RS uit 2021/22, opvolger van de Golf
657 euro

PL ID.7 5 jaar, 15.000km/jaar contract
674 euro, 2025 wegenbelasting.
Ja, die rekensom kon er bij mij ook vrij eenvoudig uit. Sterker nog: ik lease de ID.7 twee jaar. In die twee jaar betaal ik de facto eigenlijk alleen de afschrijving als leasebedrag. Onderhoud, mrb en verzekering zijn 'gratis'. Vraag me nog steeds af hoe ze het zo (relatief, blijft een hoog bedrag) winstgevend kunnen maken.

[ Voor 66% gewijzigd door Knul op 15-10-2025 12:03 ]

• barta123

ID.7 is ook echt veel ruimer, VW heeft als een van de weinigen ingezien dat het zinloos is een lange motorkap te maken bij een EV, daardoor is de ID.7 van binnen echt enorm ruim, achterin beenruimte van een Phaeton. Dat is echt goud waard. Vooral als je hem ook eens meeneemt als je een roadtripje maakt, met vrienden ofzo :)

Ik zou hierna dan gewoon een mooie gebruikte ID.7 kopen! 8)

• Loompie
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01 10:11
Schepseltje schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:22:
[...]

Ik heb van mijn bestelde ID.4 ook een bevestiging gekregen dat de productie start op 3 november. Maar hoe weet jij nu al wat de transportdatum is? Ik heb alleen een productiedatum ontvangen.
Had er niet ongevraagd maar kreeg van de dealer deze detailplanning door. Lijkt me dus dat de dealer een richtdatum meekrijgt wanneer de auto geproduceerd is en op transport gaat. Klinkt logisch omdat je anders als dealer niet een richtdatum voor aflevering aan de klant kunt geven.

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nou zojuist een mailtje van VW; Blijf genieten van je gratis VW Connect licentie..

Dan kun je dus VW Connect gratis verlengen voor 8 jaar. De mogelijkheden van de app kun je dus blijven gebruiken (even kort gezegd). Op het zelfde moment vervalt ook de Connect Plus... die kan ik dan verlengen voor 124EUR/jaar, of voor 2 jaar met een kleine korting..

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• Ruud
Knul schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:01:
Ja, die rekensom kon er bij mij ook vrij eenvoudig uit. Sterker nog: ik lease de ID.7 twee jaar. In die twee jaar betaal ik de facto eigenlijk alleen de afschrijving als leasebedrag. Onderhoud, mrb en verzekering zijn 'gratis'. Vraag me nog steeds af hoe ze het zo (relatief, blijft een hoog bedrag) winstgevend kunnen maken.
Targets halen voor aantal auto's voor PON en aantal financieringen van VWPFS. Daarnaast wil VW maar wat graag meer ID.7's slijten en dan is het gunstig om flink wat auto's rond te hebben rijden. Vrij goedkope reclame...

Misschien heeft PON flink ingetekend op ID.7s en raken ze ze niet zo gemakkelijk kwijt.

Of wellicht halen ze de uitstoot-doelen nog niet helemaal en willen ze meer elektrische auto's pushen.

En als laatste gaat het niet heel goed met de bezetting van de fabrieken en hopen ze met de extra bestellingen ook te voorkomen dat ze lijnen moeten stilleggen.

Maar hoe dan ook, die inside info ga je niet krijgen.

• JanHenk
  • Niet online
Ik zie de ID.7 ook echt meer rijden de afgelopen paar maanden. En dat is niet omdat ik er nu zelf één rij, ik hou het al een tijd in de gaten. :)

Als je de cijfers hier ziet, zit er sinds juni een duidelijke groei in de leveringen en ik verwacht dat dit de komende maanden nog veel hoger uitvalt. Want oktober zit nú al op 150 dus kan zomaar over de 300 gaan. Terwijl er de eerste paar maanden van het jaar nog niet eens 100 per maand op kenteken werden gezet. Staat inmiddels zelf in de top 15 modellen, boven bijvoorbeeld de Enyaq, EX30, en dergelijke.

• Knul
Viel mij ook al op. Afgelopen zaterdag werd ik op de A12 zelfs ingehaald door een identieke ID.7 Tourer, even vriendelijk naar elkaar gezwaaid :)

• resusaapje

resusaapje

h less

ja, best wel bijzonder. De eerste keer in mijn hele autocarrière dat iemand me echt van de weg probeerde te duwen en er niet alleen maar mee dreigde.

Ach ja, BMW X5 hè :+

• proostyves
  • Laatst online: 04-02 14:21
dizzytal schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:55:
Nou zojuist een mailtje van VW; Blijf genieten van je gratis VW Connect licentie..

Dan kun je dus VW Connect gratis verlengen voor 8 jaar. De mogelijkheden van de app kun je dus blijven gebruiken (even kort gezegd). Op het zelfde moment vervalt ook de Connect Plus... die kan ik dan verlengen voor 124EUR/jaar, of voor 2 jaar met een kleine korting..
Dan is het wel raar dat op de (belgische) website van VW geadverteerd wordt met 139€ voor een verlenging van connect plus van 2 jaar (of 4,99 / maand). 8)7
https://www.volkswagen.be...onnect/alle-diensten.html

• SlushyCarpet
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:06
barta123 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

ID.7 is ook echt veel ruimer, VW heeft als een van de weinigen ingezien dat het zinloos is een lange motorkap te maken bij een EV, daardoor is de ID.7 van binnen echt enorm ruim, achterin beenruimte van een Phaeton. Dat is echt goud waard. Vooral als je hem ook eens meeneemt als je een roadtripje maakt, met vrienden ofzo :)

Ik zou hierna dan gewoon een mooie gebruikte ID.7 kopen! 8)
Bjorn heeft de A6 E-tron wel eens tegen de ID.7 gehouden qua maten en volgens mij klopt niet helemaal wat je zegt. De A6 was volgens mij op de achterbank en in de kofferbak even groot of zelf iets groter dan de ID.7. Alleen in de hoogte is de ID.7 wel wat groter/hoger en, wat mij betreft niet onbelangrijk, de achterbank is een aardig stuk hoger van de vloer dan in de A6 wat een stukje comfortabeler is voor volwassen passagiers. Tenslotte is de ID.7 wel echt een familiebak.

De A6 vind ik zelf overigens best mooi om te zien maar ook ik ben meer fan van het dashboard van de ID.7. Simpeler wellicht maar naar mijn mening wel chiquer.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:54
proostyves schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:37:
Dan is het wel raar dat op de (belgische) website van VW geadverteerd wordt met 139€ voor een verlenging van connect plus van 2 jaar (of 4,99 / maand). 8)7
https://www.volkswagen.be...onnect/alle-diensten.html
Ze zijn gewoon weer aan het prutsen bij Volkswagen. Als ik inlog op de volkswagen connect shop krijg ik een prijs van €149/jaar en €259 voor 2 jaar, dit in België.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:13
[...]

Het zou toch handig zijn als ze voor dit soort dingen een boekje zouden maken waar dat allemaal in staat. Als ik zoiets zou maken zou ik het handleiding noemen 7(8)7 .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNLndgeNvz7KzT86xbufBQjZgOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5Cwl0IovvR6Xzi4wVsvRRoj0.png?f=fotoalbum_large

• LionofJudah68
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-02 09:21
barta123 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

Yep, maar het verschil is wel. De A6 die hij getest heeft is quattro, en hij heeft alleen de ID.7 Pro en de GTX getest, en de AWD versies bij duitse makers zijn altijd aanzienlijk minder zuinig dan de RWD varianten. Tesla deed dat altijd beter.
A6 E-tron Performance RWD haalt gewoon ~500km op 1 lading bij 130kmh constant.
En die Bjorn rijdt natuurlijk geen Duitse snelheden, als je veel harder gaat rijden helpt het wel mee om een auto te hebben met 800V platform, maar goed. De ID.7 laadt voor een 400V auto behoorlijk snel en de APP550 motor is gewoon heel zuinig, dus die A6 heeft eigenlijk weinig voordelen t.o.v. ID.7 Pro S.
Het irritante van dat testen met een A6 e-tron is dat er altijd een Performance wordt gepakt en nooit de versie met de basisbatterij. Als je die laatste naast een Pro S zet (of zelfs een Pro) dan is mij wel duidelijk waarom. Hier nog een leuk vergelijk: YouTube: Ist 800V wirklich schneller? VW ID.7 GTX Tourer vs. AUDI S6 e-tron A...

• DaMenaz
Ik had hiervoor een 800v en ja, de piek was hoger, maar de totale snellaadbeurt was vergelijkbaar. De ID.7 heeft een goede curve.
Nu kom ik alleen in de vakantie bij een snellader, dus sowieso een non-issue voor mij, maar het verschil tussen de ID.7 en de EV6 met een accu van vergelijkbare grootte, vind ik verwaarloosbaar. Dan moet je echt met de stopwatch naast de auto gaan staan.
Valt me wel op dat ze altijd een hogere piek halen dan in de folder. De EV6 heb ik op 245 kW gehad (235 kW in de folder) en de ID.7 al op 185 kW ipv de geadverteerde 175 kW)

[ Voor 22% gewijzigd door DaMenaz op 15-10-2025 14:49 ]

Catch my drift?

• JanHenk
  • Niet online
@DaMenaz Precies, en je hebt nu het voordeel dat je ook snel kan laden bij het grootste laadnetwerk ter wereld, ook best aangenaam op reis, al was het alleen maar om op terug te kunnen vallen... :)

• DaMenaz
JanHenk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:50:
@DaMenaz Precies, en je hebt nu het voordeel dat je ook snel kan laden bij het grootste laadnetwerk ter wereld, ook best aangenaam op reis, al was het alleen maar om op terug te kunnen vallen... :)
De EV6 kon ook gewoon laden op 400v-laders. Zat een omvormer in.

Catch my drift?

• JanHenk
  • Niet online
DaMenaz schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:54:
[...]

De EV6 kon ook gewoon laden op 400v-laders. Zat een omvormer in.
Ja, kon wel. Maar maximaal met ± 90 kW toch? In ieder geval had de omvormer niet het vermogen om 250 kW om te vormen bij mijn weten.

Verder is VAG best behoudend met de specificaties. Mijn Enyaq uit '21 had ik afgelopen zomer op 175 kW (tot zo'n 22-23%), terwijl ie op papier maximaal 125 kW doet :P

• Ironis
JanHenk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:56:
[...]

Ja, kon wel. Maar maximaal met ± 90 kW toch? In ieder geval had de omvormer niet het vermogen om 250 kW om te vormen bij mijn weten.

Verder is VAG best behoudend met de specificaties. Mijn Enyaq uit '21 had ik afgelopen zomer op 175 kW (tot zo'n 22-23%), terwijl ie op papier maximaal 125 kW doet :P
Klopt. De ID.7 Pro is ook 175 kW volgens opgaaf, maar kan richting 185 halen. In de nieuwere softwares bij die eerste generatie MEB-auto's zijn limieten ook softwarematig verhoogd. Mijn ID.3 (60 kWh batterij) had in den beginne 100kW, nu 125 max. Niet hoger helaas. Kan misschien wel meer aan, maar dat geven ze simpelweg niet vrij in de software.

[ Voor 21% gewijzigd door Ironis op 15-10-2025 16:00 ]

• Ironis
JanHenk schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:22:
Ik zie de ID.7 ook echt meer rijden de afgelopen paar maanden. En dat is niet omdat ik er nu zelf één rij, ik hou het al een tijd in de gaten. :)

Als je de cijfers hier ziet, zit er sinds juni een duidelijke groei in de leveringen en ik verwacht dat dit de komende maanden nog veel hoger uitvalt. Want oktober zit nú al op 150 dus kan zomaar over de 300 gaan. Terwijl er de eerste paar maanden van het jaar nog niet eens 100 per maand op kenteken werden gezet. Staat inmiddels zelf in de top 15 modellen, boven bijvoorbeeld de Enyaq, EX30, en dergelijke.
En nog maar 50 rode ID.7's in NL geregistreerd afgelopen jaar. Er komen er nog wel een paar bij (minimaal 1 :P ). Jammer dat die historie niet teruggaat tot begin.

[ Voor 4% gewijzigd door Ironis op 15-10-2025 16:04 ]

• DaMenaz
Gisteren op weg naar huis liep de infotainment vast op de native Spotify app. Vaak is een soft reboot van het systeem dan voldoende. Deze keer niet. Systeem bleef daarna hangen op het Harman/Kardon startscherm. Na elke reboot. Uiteindelijk de auto van de snelweg gereden en hem helemaal afgesloten. Na even wachten kon ik uiteindelijk (na een kange restart) het systeem weer gebruiken. 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXnWoOHnG7Tt6AX-mQA-5svf_oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Or562KCbUpg7NFoWLTiLRfhM.jpg?f=fotoalbum_large

Catch my drift?

• Ruud
DaMenaz schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:14:
Gisteren op weg naar huis liep de infotainment vast op de native Spotify app. Vaak is een soft reboot van het systeem dan voldoende. Deze keer niet. Systeem bleef daarna hangen op het Harman/Kardon startscherm. Na elke reboot. Uiteindelijk de auto van de snelweg gereden en hem helemaal afgesloten. Na even wachten kon ik uiteindelijk (na een kange restart) het systeem weer gebruiken. 🤔

[Afbeelding]
Je ruitenwisservloeistof is bijna op :+

• DaMenaz
Ja, al een tijdje. Nadeel als je nooit meer in een pompshop komt. :)

Catch my drift?

• Ironis
Kwam deze net nog tegen. Playlist van VW met how-to's in het gebruik van de ID.7. Misschien goede om aan starttopic toe te voegen bij nuttige filmpjes?
https://www.youtube.com/p...R1vDqBez1Lr5dweLz7zErEzz_

• RandomNick
Ironis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:45:
Kwam deze net nog tegen. Playlist van VW met how-to's in het gebruik van de ID.7. Misschien goede om aan starttopic toe te voegen bij nuttige filmpjes?
https://www.youtube.com/p...R1vDqBez1Lr5dweLz7zErEzz_
Pak dan liever deze van VWUK, hier staan 72 filmpjes in :-D
In die van VW News maar 5.

https://www.youtube.com/p...H4xhyRgNEYVh14rrT49dc7mBO

• Ironis
RandomNick schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:49:
[...]

_/-\o_
Kijk, de originele bron denk ik. Vond 5 al weinig waarbij de laatste een uur geleden is toegevoegd..

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 15:21
Invictus66 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Ze zijn gewoon weer aan het prutsen bij Volkswagen. Als ik inlog op de volkswagen connect shop krijg ik een prijs van €149/jaar en €259 voor 2 jaar, dit in België.
Verder scrollen dan zie je de 8 jaar verlengen voor 0 euro er ook staan.

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:54
Matthijs Hoekstra schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:43:
[...]

Dat is voor connect, de prijs die ik vermeld is voor connect plus.

• Ironis
mm1987 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:41:
Gewoon een disskin folie erop monteren is gewoon top, geen reflectie en vrijwel geen vingers te zien meer !

[Afbeelding]
Hier ook nog een op amazon, ook folie voor t kleine display boven het stuur en een tempered glass-optie:
https://www.amazon.nl/-/e...sories/dp/B0D3KRBCN8?th=1

• mark322
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:11
Ironis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:22:
[...]

Hier ook nog een op amazon, ook folie voor t kleine display boven het stuur en een tempered glass-optie:
Heb je er ervaring mee? Ik ben wel benieuwd

• dizzytal
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Matthijs Hoekstra schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:43:
[...]

Dat is inderdaad Connect, eigenlijk alleen de functies van de app. Connect Plus is praktisch alles met de navigatie; kaartupdates, laadpaal informatie, verkeersinformatie dat soort dingen (die ik veel gebruik) Dus eigenlijk gewoon een soort van verplicht nummertje als je niet met niet native apps via Android of CarPlay wilt stoeien.. (want ja, tijdens lange ritten ga ik toch zeker voor t gemak van routeplanning, met laadpaal info, van het ingebouwde systeem.)

If you didn't win today, you can always win tomorrow

• Surfroy01
RandomNick schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:19:
[...]

Het zou toch handig zijn als ze voor dit soort dingen een boekje zouden maken waar dat allemaal in staat. Als ik zoiets zou maken zou ik het handleiding noemen 7(8)7 .
[Afbeelding]
Had ik al wel gelezen maar het is een duivels systeem, waarom gewoon niet 1 knopje....... nouja zal wel aan mij liggen.

Anyhow, wel gezien dat in de HUD inderdaad ook pijltjes onderaan de groene zijstrepen staan, die vind ik beter zichtbaar dan die pijltjes in dashboard voor je snufferd. Nouja zover denk ik dat ik nu zo'n beetje alles wel snap van de ID.7 (na een maand en 5,000 km........)

• Ironis
mark322 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 21:55:
[...]

Heb je er ervaring mee? Ik ben wel benieuwd
Helaas niet, wacht nog op levering van de auto. Zit dus al wat te sneupen naar dit soort handigheidjes :)

• RudyO
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-01 20:24
Wat mij verbaasde deze week, is dat bij het voorverwarmen van de auto de (buiten)spiegel verwarming niet aan gaat. Is dat bij jullie ook zo?

• Zoomzoom
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 29-01 09:35
RudyO schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 09:18:
Wat mij verbaasde deze week, is dat bij het voorverwarmen van de auto de (buiten)spiegel verwarming niet aan gaat. Is dat bij jullie ook zo?
In de App staat bij klimatiseren/instellingen een knopje om automatisch ruit en buitenspiegels mee te nemen... Die zal bij jou uit staan dan.

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:00
Zoomzoom schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

In de App staat bij klimatiseren/instellingen een knopje om automatisch ruit en buitenspiegels mee te nemen... Die zal bij jou uit staan dan.
Volgens mij moet het echt vriezen om verwarming van spiegels en ruit aan te laten gaan. Wel jammer want nu heb je vaak condens op de spiegels.

• DaMenaz
AartJW schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 10:05:
[...]

Volgens mij moet het echt vriezen om verwarming van spiegels en ruit aan te laten gaan. Wel jammer want nu heb je vaak condens op de spiegels.
Dit is hem volgens mij. De auto-stand zorgt er in mijn beleving voor dat als het buiten nog warm is, de auto besluit de spiegels niet te activeren. Nu staat de mijne meestal onder een carport, dus ik merk het eigenlijk niet. Maar in de winter als het echt vriest dan doen ze het bij mij wel automatisch.

Catch my drift?

• Ironis
Inmiddels bevestiging vanuit de LM en Van Mossel: De auto is in productie. Verwacht transport week 44 en levering rond week 46.
En dan mag 'ie binnen een maand al op roadtrip naar Oostenrijk (kerstweek skivakantie). Nog eventjes geduld dus :)

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
stanny schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:21:
[...]

Had ik ook al eens gelezen, maar bij mij werkt dat dus niet zomaar altijd na het nog eens indrukken van de RES knop.
Maar ik stoor me er ook niet aan, fijn dat het er op zit, geen gemis dat het niet werkt, meestal krijg ik toch de melding dat het wisselen afgebroken is door een manuele stuurbeweging :P
De afgelopen dagen nu eens actief mee bezig geweest en ik snap eindelijk hoe het werkt. En simpel ook, lag dus volledig aan mijn ongeduld.
De truuk met de RES knop doet het inderdaad ook telkens nu ik er op let.

• LionofJudah68
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 04-02 09:21

• DaMenaz
Ironis schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:00:
Inmiddels bevestiging vanuit de LM en Van Mossel: De auto is in productie. Verwacht transport week 44 en levering rond week 46.
En dan mag 'ie binnen een maand al op roadtrip naar Oostenrijk (kerstweek skivakantie). Nog eventjes geduld dus :)
Mooi vooruitzicht! En Oostenrijk past 'm prima! 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9drLywkTq0M96-IegrAnqYbu-LA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iuR60qth5Fm0PTYVzxofdTNe.jpg?f=fotoalbum_large

Catch my drift?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
RandomNick schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:49:
[...]

En @Ironis , done toegevoegd aan de TS.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Topicstarter
Ironis schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:22:
[...]

Na bijna een jaar in de ID.7 gereden te hebben: waarom heb je in hemelsnaam folie nodig op het scherm v.d. cockpit?

• gompie97
  • Laatst online: 19-11-2025
Ironis schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:00:
Fantastisch nieuws! Wanneer heb je 'm besteld en wat voor uitvoering? Zelf begin ik een beetje te zweten bij mijn verwachte leverdatum van 26-12 ...

[ Voor 75% gewijzigd door gompie97 op 16-10-2025 13:38 ]

• RandomNick
True schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:17:
[...]

Na bijna een jaar in de ID.7 gereden te hebben: waarom heb je in hemelsnaam folie nodig op het scherm v.d. cockpit?
Na 4,5 jaar Enyaq: Eens, waarom is dit nodig? Af en toe een brillendoekje of microvezeldoekje er overheen en alles is prima.

• RandomNick
Die is ook top! Prima te volgen, ondanks dat het Duits is. Net even een stukje gekeken, vanavond meer.

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:30
gompie97 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Fantastisch nieuws! Wanneer heb je 'm besteld en wat voor uitvoering? Zelf begin ik een beetje te zweten bij mijn verwachte leverdatum van 26-12 ...
Hier vandaag bevestiging gekregen voor de productie in week 46 (betreft een Tourer Pro met beide pakketten). Uitlevering is pas 29-12 ivm aflopen huidige lease contract. Besteld ergens in mei dit jaar. Dus dat zou prima moeten lukken.

Hopelijk geen vertraging door chiptekorten :). Of minder opties.

• Ruud
Afgelopen maandag besteld, Tourer Limited Pro met trekhaak en Trondheim velgen. Levering week 3/26.

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-01 15:21
dizzytal schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:05:
[...]

Dat is inderdaad Connect, eigenlijk alleen de functies van de app. Connect Plus is praktisch alles met de navigatie; kaartupdates, laadpaal informatie, verkeersinformatie dat soort dingen (die ik veel gebruik) Dus eigenlijk gewoon een soort van verplicht nummertje als je niet met niet native apps via Android of CarPlay wilt stoeien.. (want ja, tijdens lange ritten ga ik toch zeker voor t gemak van routeplanning, met laadpaal info, van het ingebouwde systeem.)
Ik vind de kwaliteit van het ingebouwde systeem niet heel goed, vooral de data rondom maximum snelheid is echt heel vaak en al heel lang fout op veel plekken en geen idee hoe je feedback kunt geven om die data te verbeteren. Dit is ook een van de redenen dat ik de cruisecontrol met automatische snelheidsaanpassing heb uitgezet en dan gaat het soms nog mis op de snelweg omdat het systeem denkt dat er een bocht van 75km/u aankomt terwijl ik de snelweg niet afga.
Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Let op:
Dit topic is specifiek voor de ID.7. Voor alle andere modellen kan je hier terecht:

Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1